روزنامه صبا شماره 1246 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1246

روزنامه صبا شماره 1246

روزنامه صبا شماره 1246

‫دوشنبه| ‪ 3‬مرداد ‪25 |1401‬جوالی ‪25 |2022‬ذی الحجه ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1246‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫دیپلماسـی تصویـر‬ ‫گزارش مفصل از هفته سینمای ایران در بغداد‬ ‫توقف اکران فیلم های کمدی همزمان با دهه اول ماه محرم‬ ‫علی نصیریان از سینما می گوید‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫صفحه ‪2‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫علی نصیریان از سینما می گوید‬ ‫کارگاه اموزشی انالین و حضوری با عنوان «طبیعت خالق در کا ِرنمایش» با علی نصیریان برگزار می شود‪.‬‬ ‫این کارگاه ها در روزهای پنجم الی هفتم مرداد ماه ‪ ١٤٠١‬برگزار خواهد شد و نصیریان درباره همان چیزی‬ ‫که در وجود ماست و باید کشف شود‪ ،‬با عالقه مندان گفت وگو می کند‪ .‬علی نصیریان در سال ‪ ۱۳۳۵‬جایزه‬ ‫نخستین مسابقه نمایش نامه نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته دریافت کرد و فیلم گاو ساخته داریوش‬ ‫مهرجویی نخستین فعالیت بازیگری او در سینما بود‪« .‬سربداران»‪« ،‬سرایدار»‪« ،‬اقای هالو»‪« ،‬پستچی»‪،‬‬ ‫«جاده های سرد»‪« ،‬کفش های میرزا نوروز»‪« ،‬شیر ســنگی»‪« ،‬ناخدا خورشید»‪« ،‬بوی پیراهن یوسف»‪،‬‬ ‫«هزاردستان»‪« ،‬شهرزاد» و «میوه ممنوعه» بخشی از اثار قابل توجه و ماندگار وی به شمار می ایند‪.‬‬ ‫توقف اکران فیلم های کمدی همزمان با دهه اول ماه محرم‬ ‫با تصمیم سازمان سینمایی و اعمال در سامانه سمفا‪ ،‬اکران فیلم های کمدی همزمان با اغاز ماه محرم در‬ ‫سینماهای کشور متوقف می شود‪ .‬بر این اساس اکران چهار فیلم «سگ بند»‪« ،‬انفرادی»«نقره داغ» و «چند‬ ‫می گیری گریه کنی‪ »۲‬از روز شنبه‪ ۸‬مرداد تا پایان روز چهارشنبه‪ ۱۹‬مرداد ماه در تمامی سینماهای کشور‬ ‫متوقف خواهد شد‪ .‬اکران دیگر فیلم های روی پرده همچنان ادامه خواهد داشت و وضعیت فعالیت سینماها‬ ‫همزمان با روزهای تعطیل رسمی‪ ،‬متعاقباً اطالع رسانی خواهد شد‪ .‬سخنگوی شورای صنفی نمایش پیش‬ ‫از این تاکید کرده بود که براساس تجربه سال های گذشته‪ ،‬این شورا هیچ فیلمی را برای اکران ویژه در ماه‬ ‫محرم انتخاب نخواهد کرد‪.‬‬ ‫مهدی امینی خواه ‪:‬‬ ‫اثار تکراری نباید راهی برای ورود به تلویزیون داشته باشند‬ ‫مهدیامینیخواه‪،‬دربارهاخرینفعالیت هایخودعنوان‬ ‫کرد‪ :‬سریال «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و‬ ‫علی امانی برای پخش از شبکه یک‪ ،‬مراحل مونتاژ را پشت‬ ‫سر می گذراد‪ .‬همچنین «شهر هرت» به کارگردانی سید‬ ‫محمدرضا ممتاز اثری طنز است که مراحل فنی را سپری‬ ‫می کند‪ .‬من در هر دوی این اثار ایفای نقش کرده ام‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪« :‬دانه های سفید برف» به کارگردانی مجتبی‬ ‫اســدی پور اثری در ژانر دفاع مقدس است که به زندگی‬ ‫جانبازان شــیمیایی پس از پایان جنگ می پردازد و برای‬ ‫حضور در جشنواره دفاع مقدس اماده می شود‪ .‬در بخش‬ ‫رسانه نیز چند کار دارم مانند «جزر و مد» و «رفاقطع» که در‬ ‫حال کسب پروانه نمایش هستند‪.‬‬ ‫این بازیگر درباره فیلم های سینمایی که در انها حضور‬ ‫دارد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬در فیلم ســینمایی «شــهر پرماجرا» به‬ ‫کارگردانیمحمد بشیری نقشمامور راهور پلیس راهنمایی‬ ‫رانندگی را ایفا می کنم و این فیلم در حال گذراندن مراحل‬ ‫فنی اســت‪ .‬همچنین تصویربرداری «عشق افراطی»‪،‬‬ ‫«بزرگراه ابدی»‪« ،‬زندگی چند»‪« ،‬شکارگاه» و «اپاتان» به‬ ‫پایان رسیده است‪.‬‬ ‫امینیخواهعنوانکرد‪:‬هماکنوندریکبرنامهتلویزیونی‬ ‫با عنوان «تازه شو» حضور دارم و در این برنامه بخشی به نام‬ ‫«سفرنامه» وجود دارد که روایت ان قسمت برعهده من‬ ‫است‪ .‬این برنامه ساعت ‪ ۱۱:۱۵‬صبح در شبکه دو پخش می‬ ‫شود‪ .‬بازیگر «تالفی» افزود‪ :‬کارهای جدید دیگری نیز در در‬ ‫مراحل اولیه پیش تولید دارم که تا ماه دیگر تولیدات ان ها‬ ‫اغاز می شود‪ .‬این اثار‪ ،‬مراحل کسب پروانه نمایش‪ ،‬انتخاب‬ ‫موسیقی و تدوین را پشت ســر می گذرانند که ان شااهلل‬ ‫هرکدام در وقت درست خودشان منتشر می شوند‪.‬‬ ‫او ضمن اشاره به اینکه همه ژانرها را دوست دارد و برایش‬ ‫اهمیتی ندارد در ژانر خاصی بازی کند‪ ،‬گفت‪ :‬من معموال‬ ‫در این سی سال دوســت داشتم همه نوع نقش را ازجمله‬ ‫کمدی‪ ،‬اکشن‪ ،‬منفی‪ ،‬مثبت و‪ ...‬تجربه کنم و از این که نقش‬ ‫متفاوتی را بازی کنم هراسی نداشــته ام و از اینکه گریم‬ ‫متفاوت و عجیب و غریبی داشــته باشم هم ترسی ندارم‬ ‫زیرا چالش نقش های متفاوت را دوست دارم‪ .‬مهدی امینی‬ ‫خواه در پایان به صداوسیما پیشنهاد داد‪ :‬صداوسیما باید‬ ‫محتوای برنامه سازی اش را به گونه ای کند که اثار خارجی‬ ‫و یا تکراری راهی برای ورود به تلویزیون نداشــته باشند‬ ‫و درنتیجه مخاطبان جذب محصوالت داخلی شــوند تا‬ ‫محصوالت خارجی‪/ .‬خبرگزاری صبا‬ ‫حذفقطعی‪ ۲‬شبکهصداوسیماازپنجممردادماه‬ ‫اغاز تصویربرداری «قهرمان های معمولی»‬ ‫«انتقام جویان» به پایان بازی نرسیده است‬ ‫خبر حذف دو شــبکه ایران کاال و شــما از طریق پخش انونس در‬ ‫شبکه های سراسری اعالم شد و برنامه های این دو شبکه در سایر شبکه ها‬ ‫تقسیم خواهد شد‪ .‬این درحالی است که تا لحظه ی مخابره این خبر‪ ،‬روابط‬ ‫عمومی کل صداوسیما‪ ،‬معاونت استان ها و معاونت اداری مالی رسانه ملی‪،‬‬ ‫خبر تغییرات در شبکه های سیما را به صورت رسمی اعالم نکرده اند‪ .‬در‬ ‫این خبر اعالم شده است‪ :‬به منظور بیشتر دیده شدن برنامه های شاخص‬ ‫شبکه های ایران کاال و شما و ارائه وسیع تر زیبایی های گستره ی پهناور‬ ‫کشــورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت های اقتصادی‪ ،‬اجتماعی و‬ ‫گردشگری انها و نیز بازنمایی گســترده تر تولیدات ملی و فعالیت های‬ ‫اقتصادی و مالی کشــور این برنامه ها از پنجم مرداد ماه به شبکه های‬ ‫پربیننده ی سیما منتقل می شوند تا با هم افزایی و استفاده بهینه از منابع‬ ‫رسانه ملی شــاهد تقویت و ارتقای این برنامه ها باشیم‪ .‬با اتمام فعالیت‬ ‫شبکه های ایران کاال و شما از پنجم مرداد ماه رســانه ملی در بازارایی‬ ‫شبکه ها بر اساس نظر مخاطبان گام دیگری را به سوی تحول بر می دارد‪.‬‬ ‫تولید مجموعه مســتند «قهرمان های معمولــی» به عنوان‬ ‫تازه ترین محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره به تهیه کنندگی‬ ‫مجتبی حیدری با پرداختی به قهرمانــان خاموش جامعه کلید‬ ‫خورد‪ .‬این مجموعه مستند که کارگردانی ان را مجتبی حیدری‪،‬‬ ‫مهدی رشوند‪ ،‬محمدحسین شاهقلی و محمدصادق بکتاشیان‬ ‫برعهده دارند سعی دارد به ســراغ افراد تاثیرگذار در حوزه های‬ ‫مختلف اجتماعی برود؛ افرادی که عجیب و غریب نیســتند اما‬ ‫بیشتر از توانشــان با وجود همه مشــکالت و شکست ها تالش‬ ‫می کنند تا رشــد کنند و روی پای خود بایستند‪« .‬قهرمان های‬ ‫معمولی» قصه ورزشکاران‪ ،‬کارافرینان‪ ،‬فعاالن حوزه گردشگری‪،‬‬ ‫فعاالن محیط زیست را روایت می کند که کمتر نامشان شنیده‬ ‫شده است‪ .‬قصه کسانی که بدون برخورداری از امکانات زیاد‪ ،‬بر‬ ‫همه مشکالت و شکست ها غلبه می کنند و سعی در پیشرفت خود‬ ‫و اطرافیان شان دارند‪.‬‬ ‫کامیک کان توسط مارول اعالم کرد‪ ۲،‬فیلم جدید از «انتقام جویان»‬ ‫ساخته می شود‪ .‬این فیلم ها فاز ‪ ۶‬دنیای ســینمایی مارول را به پایان‬ ‫می برند‪ .‬به این ترتیب در حالی که اخرین فیلم «انتقام جویان» با عنوان‬ ‫«پایان بازی» اکران شد‪ ،‬این فیلم پایان بازی انتقام جویان نخواهد بود‪.‬‬ ‫کوین فایگی رییس کمپانی مارول با حضور در جشنواره کمیک کان‪،‬‬ ‫اعالم کرد «انتقام جویان‪ :‬سرنوشت کنگ» ‪ ۲‬می ‪ ۲۰۲۵‬اکران می شود‬ ‫و چند ماه بعد «انتقام جویان‪ :‬جنگ های مخفــی» ‪ ۷‬نوامبر ‪ ۲۰۲۵‬به‬ ‫سینماها می اید‪ .‬کوین فایگی گفت این‪ ۲‬فیلم پشت سر هم فاز‪ ۶‬دنیای‬ ‫سینمایی مارول را به پایان می برند‪ .‬کنگ شخصیت شروری است که‬ ‫با بازی جاناتان میجرز در فیلم بعــدی «مرد مورچه ای» با عنوان «مرد‬ ‫مورچه ای در برابر زنبور‪ :‬کوانتومانیا» بازی کرده است‪ .‬نسخه ای از او در‬ ‫سریال «لوکی» هم دیده شده بود‪« .‬جنگ های مخفی» هم احتماالً باید‬ ‫اشاره ای به موضوع چندجهانی داشته باشد که در جدیدترین فیلم «دکتر‬ ‫استرنج» به ان اشاره شده بود‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مجید مجیدی برای جشنواره «تصویر دهم» فراخوان داد‬ ‫فراخوان سومین رویداد فیلم کوتاه عاشــورایی «تصویر دهم» با مدیریت مجید مجیدی و دبیری‬ ‫محمد رهبر در دو بخش «فیلم کوتاه» و «ایده های داســتانی» منتشر شد‪ .‬سومین رویداد فیلم کوتاه‬ ‫«تصویر دهم» توسط موسســه فرهنگی خیریه راه ایمان و با همراهی عتبه مقدسه حسینی به هدف‬ ‫تشویق به خلق اثار هنری با نگاه نو به ایین های عاشورایی و پیام های حسینی و با محوریت موضوع «از‬ ‫حسین اموختم‪ »...‬برگزار می شود و چهره های شاخصی در هیات های انتخاب و داوری‪ ،‬بررسی اثار را‬ ‫برعهده دارند‪ .‬عالقمندان به شرکت در این رویداد‪ ،‬محدودیتی برای تعداد اثار ندارند و می توانند تا ‪۳۱‬‬ ‫شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬فیلم ها و ایده های خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند‪.‬‬ ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫سریال تلویزیونی «پازل» روی انتن شبکه یک می رود‬ ‫سریال پنج قسمتی «پازل» به نویسندگی مرتضی اصفهانی داستان خرابکاری صنعتی در تاسیسات‬ ‫هسته ای کشور را روایت می کند‪ .‬قصه سریال «پازل» مربوط به زمانی است که جاسوسان در یکی از برنامه های‬ ‫سازمان انرژی هسته ای خللی وارد می کنند تا ایران در برابر خبرنگاران و مدعوین خارجی ناتوان جلوه داده شود‬ ‫اما وزارت اطالعات این موضوع را کشف می کند و تالش دارد این توطئه را خنثی کند‪ .‬در واقع این سریال کشف‬ ‫برنامه ریزی برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران را نمایش می دهد که نهادهای مسئول سعی می کنند‬ ‫این طرح خرابکارانه را توسط افراد متخصص مدیریت و مهار کنند‪ .‬رضا کیانیان‪ ،‬ارش مجیدی‪ ،‬اصغر همت‪،‬‬ ‫محسن بهرامی‪ ،‬شقایق فراهانی و زنده یاد ماه چهره خلیلی از بازیگران اصلی «پازل» هستند‪.‬‬ ‫شائبه در انتخابات خانه سینما؛‬ ‫نمایندهتهیه کنندگانیکهموردتاییدنیست‬ ‫شانزدهمین انتخابات خانه سینما درحالی قرار است برگزار شود که‬ ‫نماینده معرفی شده یک صنف‪ ،‬رضایت حداکثری ان صنف را نداشته‬ ‫و به عنوان نماینده ای غیرقانونی معرفی شده است‪.‬‬ ‫تهیه کنندگان در ســینمای ایران دارای ‪ ۴‬تشــکیالت هستند‪:‬‬ ‫جامعه صنفی تهیه کنندگان‪ ،‬انجمن مستقل‪ ،‬انجمن کارگردانان و‬ ‫تهیه کنندگان و کانون تهیه کنندگان‪.‬‬ ‫انچه امــا زمینه عدم انتخاب نماینده ای واحد توســط این‬ ‫‪ ۴‬تشکل را ســبب شده اســت عدم حضور جامعه صنفی‬ ‫تهیه کنندگان در فرایند انتخاب نماینده در انتخابات خانه‬ ‫سینماست‪ .‬قضیه از این قرار اســت که ‪ ۳‬تشکل انجمن‬ ‫مســتقل‪ ،‬انجمن کارگردانان و تهیه کننــدگان و کانون‬ ‫تهیه کنندگان‪ ،‬بدون اطــاع به جامعه صنفی‪ ،‬به صورت‬ ‫پنهانی‪ ،‬تشکیل جلسه می دهند و با این گزاره که جمعیت‬ ‫حداکثری تهیه کنندگان را تشکیل داده اند‪ ،‬اقدام به معرفی‬ ‫منوچهر محمدی به عنوان نماینده تهیه کنندگان در انتخابات‬ ‫خانه سینما کرده اند‪.‬‬ ‫در این انتخاب ‪ ۲‬نکته مهم ائین نامه ای نهفته است که در‬ ‫ادامه به انها خواهیم پرداخت‪:‬‬ ‫‪ .۱‬جامعه صنفی تهیه کنندگان مشــتمل بر ‪ ۵۵‬درصد‬ ‫از جمعیت تهیه کنندگان است و درنتیجه‪ ،‬پرجمعیت ترین تشکل‬ ‫تهیه کنندگان در ســینمای ایران به حســاب می اید‪ .‬حال ان که‬ ‫‪ ۳‬تشــکل دیگر‪ ۴۵ ،‬درصد از اعضا را در خدمت دارنــد‪ .‬بنابراین‪،‬‬ ‫این ‪ ۳‬تشکل‪ ،‬اکثریت نیســتند و اگر فرض را بر انتخاب نماینده بر‬ ‫مبنای حداکثر تهیه کنندگان در نظــر بگیریم‪ ،‬باز هم این انتخاب‪،‬‬ ‫حداکثری نیست و در بهترین حالت‪ ،‬مورد تائید تنها‪۴۵‬درصد اعضای‬ ‫تهیه کنندگان سینمای ایران است‪ .‬این نکته را هم باید در نظر بگیریم‬ ‫که اساسا انتخاب بر چنین مبنایی در اساسنامه اتحادیه تهیه کنندگان‬ ‫‪3‬‬ ‫وجود ندارد و انتخاب نماینده باید به تائید هر ‪ ۴‬تشکل دراید‪ .‬این کار‬ ‫غیرقانونی از سوی ‪ ۳‬تشکل تهیه کنندگان رقم خورده است‪.‬‬ ‫‪ .۲‬طی سالیان گذشته که منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل‬ ‫خانه سینما مشغول به فعالیت بود‪ ،‬اجاره حضور نماینده تهیه کنندگان‬ ‫را در مجمع نمی داد‪ .‬استدالل شاهسواری این بود که تهیه کنندگان‪،‬‬ ‫واحد نیستند و به همین دلیل در اتحادیه‪ ،‬شناسه ندارند‪ .‬اما امسال‬ ‫که اقای شاهسواری نمی تواند برای پست مدیرعاملی‪،‬‬ ‫کاندیدا شود‪ ،‬قبول کرده که تهیه کنندگان با چنین‬ ‫وضعیتی که به تعبیر ایشان‪ ،‬شناسه ای در اتحادیه‬ ‫ندارند‪ ،‬بتوانند در این انتخابات نماینده داشته باشند‪.‬‬ ‫البته که در این نکته نیز باید توجه داشت که جامعه‬ ‫صنفی تهیه کنندگان‪ ،‬تنها تشــکل از میان این ‪۴‬‬ ‫تشکل هستند که هم از سوی ارشاد شناسه دارد و هم‬ ‫از سوی وزارت کشور‪ .‬این هم کار غیرقانونی است که‬ ‫توسط مدیرعامل خانه سینما صورت پذیرفته است‪.‬‬ ‫اتفاق جالب تری که در این زمینه رخ داده‪ ،‬برگزاری‬ ‫‪ ۵‬پیش مجمع عمومی توسط اقای شاهسواری است‬ ‫که طی ان‪ ،‬تیمی تشکیل شده تا به این تیم رای داده‬ ‫شود‪ .‬بنابراین اگر نمایندگی منوچهر محمدی در انتخابات‬ ‫فردا پذیرفته شــود‪ ،‬یک کار غیرقانونی صورت گرفته که در صورت‬ ‫برگزاری و انتخاب‪ ،‬این فرد باید تغییر کرده و نماینده علی البدل به‬ ‫جای وی حاضر شود و بنابراین کل انتخابات خانه سینما ابطال می شود‪.‬‬ ‫جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکنون شکایت خود را به صورت رسمی‬ ‫به شورای مستقر در وزارت ارشاد تسلیم کرده است و انتظار دارد هر‬ ‫چه زودتر جلوی این انتخابات غیرقانونی گرفته شود تا صنوف بتوانند‬ ‫مطابق با اساسنامه قانونی‪ ،‬نسبت به معرفی نمایندگان خود در مجمع‬ ‫اقدام کنند‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫به اسداهلل یکتا کار بدهید‬ ‫اسداهلل یکتا که به تازگی تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته‬ ‫است می گوید حالش خوش است و امیدوار است به زودی وارد‬ ‫فعالیت هنری بشود‪.‬‬ ‫این بازیگر که سال گذشته درگیر مداوا بود‪ ،‬به تازگی عمل‬ ‫جراحی چشم داشته ولی ناراحت است که فعال کار هنری ندارد‪.‬‬ ‫وی درباره حال و روز خود می گوید‪ :‬حالم خوب است و عمل‬ ‫چششم با موفقیت انجام شد که از این بابت خوشحالم‪.‬‬ ‫یکتا درباره فعالیت های هنری خود اما توضیح می دهد‪ :‬فعال‬ ‫هیچ کاری ندارم و منتظرم پیشنهادهای خوبی برسد که دوباره‬ ‫کار کنم‪.‬‬ ‫او خطاب به خبرنگاران می افزاید‪ :‬شــما که خبرنگار هستید‪،‬‬ ‫بنویسید به اســداهلل یکتا کار بدهید! من واقعا دلتنگ کار هستم‬ ‫و امیــدوارم بتوانم بــه زودی فعالیت خود را‬ ‫از سر بگیرم‪ .‬این بازیگر ســال گذشته در‬ ‫صفحه شخصی خود برای انجام تبلیغات‬ ‫و اگهی های بازرگانی اعالم امادگی کرده‬ ‫بود‪ .‬او در همان مقطع دچار مشــکالتی‬ ‫در ناحیه معده شــد و بــه کرونا‬ ‫نیز مبتال شــد‪ .‬اســداهلل‬ ‫یکتا بازیگر ســینما و‬ ‫تلویزیون‪ ،‬متولد سال‬ ‫‪ ۱۳۲۶‬اســت کــه‬ ‫پیشــینه تئاتری‬ ‫دارد‪ .‬او در بیــش از‬ ‫‪ ۹۰‬فیلم سینمایی‬ ‫و چنــد مجموعــه‬ ‫تلویزیونی به ایفای نقش‬ ‫پرداخته است‪/ .‬خبرگزاریایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫دیپلماسـی تصویـر‬ ‫کیمیا صادقی‪ -‬رئیس سازمان سینمایی در نخستین‬ ‫هفته ســینمای ایران در عراق به بررســی ضرورت تبادل‬ ‫فرهنگی ‪-‬سینمایی ایران و عراق پرداخت‪.‬‬ ‫سفر سه روزه محمد خزایی‪ ،‬رئیس سازمان سینمایی به‬ ‫عراق و حضور در هفته سینمای ایران در بغداد‪ ،‬اواخر تیرماه و‬ ‫در پی درخواست حسن ناظم‪ ،‬وزیر فرهنگ و گردشگری عراق‬ ‫انجام شد‪ .‬این سفر با پیش بینی امضای تفاهم نامه همکاری‬ ‫در زمینه تبادل‪ ،‬نمایش و عرضه تجاری اثار سینمایی «بلند‪،‬‬ ‫مستند‪ ،‬کوتاه و به ویژه‪ ،‬کودک و نوجوان»‪ ،‬زمینه سازی برای‬ ‫حضور ســینماگران‪ ،‬برگزاری هفته های فیلم‪ ،‬ارائه دانش‬ ‫فنی و تخصصی از طریق ظرفیت انجمن ســینمای جوانان‬ ‫ایران برای اعزام اســتاد و مربی تخصصی در زمینه اموزش‬ ‫به عراق‪ ،‬تقویت شــرایط انجام پروژه‏ های تولید مشترک بر‬ ‫اساس مفاهیم و موضوعات منطقه ای و راهبردی‪ ،‬همفکری در‬ ‫زمینه برگزاری هفته های فیلم مشترک‪ ،‬پیشنهاد برای توسعه‬ ‫زیرساخت سینمایی عراق با بهره گیری از تجارب موسسه‬ ‫سینماشهر و بخش خصوصی سینمای ایران و ‪...‬صورت گرفت‬ ‫و سازمان سینمایی با دو فیلم سینمایی «هناس» و «شبی که‬ ‫ماه کامل شد» و هشت فیلم کوتاه «سور بز»‪« ،‬سکوت»‪« ،‬تو‬ ‫هنوز اینجایی»‪« ،‬جان داد»‪« ،‬وضعیت اورژانسی»‪« ،‬صراحی»‪،‬‬ ‫«سفیدپوش» و «کمپانی» در در هفته سینمای ایران در بغداد‬ ‫با عنوان «از بغداد؛ اینجا تهران» حضور پیدا کرد‪.‬‬ ‫دستاورد ســفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی‬ ‫می تواند در ماه های اینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان‬ ‫سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم های مشترک‬ ‫و فیلم هایی که به مشترکات فرهنگی و ایینی اشاره دارد‪،‬‬ ‫موفق عمل کند‪.‬‬ ‫بی شک حضور رئیس سازمان ســینمایی در بغداد که در‬ ‫راستای گســترش همکاری های دو جانبه فرهنگی ایران و‬ ‫عراق و برای امضای تفاهم نامه همکاری بود‪ ،‬می تواند سراغاز‬ ‫حضور ایران در عرصه فرهنگ و هنر و مشــخصا سینما در‬ ‫منطقه مقاومت باشد‪ .‬باید بپذیریم که هم سینمای ایران و هم‬ ‫سینمای دیگر کشورهای منطقه که در حوزه مقاومت فعال اند‬ ‫در زمینه پرداخت به گونه مقاومت‪ ،‬کوتاهی کرده اند‪ .‬از این رو‬ ‫سفر محمد خزاعی به عراق می تواند سراغاز دستاوردهایی‬ ‫برای کار فرهنگی ‪-‬سینمایی در این منطقه باشد‪ .‬ایران‪ ،‬عراق‬ ‫و سوریه کشورهای اصلی محور مقاومت هستند که نزدیکی‬ ‫هر چه بیشتر از لحاظ فرهنگی می تواند به تولیدات مشترک‬ ‫و واقع گرایانه از این منطقه و به تصویر کشیدن جنایاتی که‬ ‫داعش و دیگر گروه های تکفیری در منطقه داشته اند‪ ،‬بدل‬ ‫شود‪.‬‬ ‫به همین بهانه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی‪ ،‬در‬ ‫ایین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با تاکید بر اینکه‬ ‫سینما نیازمند ایجاد افق های تازه ای است‪ ،‬گفت‪« :‬در دوره ای‬ ‫قرار داریم که رسانه ها و تصاویر سخن می گویند و سرنوشت‬ ‫و سرگذشت ملت ها را ترسیم می کنند‪ .‬بنابراین باید تصویر‬ ‫خودمــان‪ ،‬ارزش های اخالقی مان‪ ،‬حقیقــت پیام حضرت‬ ‫محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت‬ ‫را بسازیم و پیام تمدن نوین اسالمی و نوری که از مکه بر جهان‬ ‫و ابدیت تابید را منتقل کنیم»‪.‬‬ ‫باید با همکاری های مشترک بتوانیم چهره واقعی داعش و‬ ‫حامیان سلطه گرایش را از طریق هنر سینما به نمایش بگذاریم‬ ‫تا همه مردم منطقه و دنیا بدانند که با لطف خداوند‪ ،‬درایت‬ ‫رهبری و رشادت های ســردار دل ها حاج قاسم سلیمانی‪،‬‬ ‫ابومهدی المهندس و همرزمانشــان منطقه از چه گذرگاه‬ ‫ســختی عبور کرده و ارامش امروز منطقه و نبود بیگانه را‬ ‫مدیون رشادت های این سرداران بزرگ اسالم و همراهانشان‬ ‫هستیم‪.‬‬ ‫در این روزها شاهد بودیم که محمد خزاعی برای حضور‬ ‫در جشنواره فیلم های غدیر عراق به این کشور سفر کرده و‬ ‫با وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور و چند مقام فرهنگی‬ ‫عراقی به گفت وگو نشسته است‪ .‬این دیپلماسی فرهنگی باید‬ ‫زود تر از این ها شــکل می گرفت‪ ،‬اما اکنون هم دیر نیست و‬ ‫می توان از این فرصت به وجودامده بهترین بهره را برد و بیش‬ ‫از پیش با کشور عراق کارهای فرهنگی و سینمایی انجام داد‪.‬‬ ‫اگر کمی در خیابان های کربال و نجف قدم بزنید و کمی از‬ ‫سینما و سریال صحبت کنید‪ ،‬قطعا متوجه خواهید شد که‬ ‫مردم این کشور تا چه اندازه عاشق سینما و سریال های ایرانی‬ ‫هستند و تا چه حد با سریال «مختارنامه» ارتباط برقرار کرده‬ ‫و بازیگران ان را می شناسند‪.‬‬ ‫خزاعی در بخش دیگــری از صحبت های خود به میزبانی‬ ‫«از بغداد؛اینجا تهران» اظهار کرد‪« :‬مســائل غیر واقعی و‬ ‫دروغ های زیادی را به نام اسالم و پیامبر اعظم در جهان غرب‪،‬‬ ‫اروپا و امریکایی شمالی منتشر کرده و می کنند‪ ،‬وظیفه ما‬ ‫هنرمندان‪ ،‬سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است‬ ‫که با ظرفیت و قدرتی که داریم به کمک یکدیگر‪ ،‬مسیر تازه‬ ‫ای را در این راستا بگشاییم» ‪.‬‬ ‫کار فرهنگی درست در هر زمانی صورت پذیرد قابل تجلیل‬ صفحه 4 ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫است و تا سال های سال اثرات خود را بر فرهنگ یک یا چند‬ ‫کشور و منطقه خواهد گذاشت‪.‬‬ ‫ما به دلیل فرهنگ و ایین های مشترک زیادی که با مردم‬ ‫عراق و کشــورهای حوزه مقاومت داریم‪ ،‬می توانیم از این‬ ‫مشترکات فرهنگی اســتفاده کرده و فیلم های زیادی را به‬ ‫صورت مشترک به تولید برسانیم‪ .‬دنیای امروز دنیای تعامل‬ ‫و رسانه است و هر دولت و کشوری از این قافله عقب بماند‪،‬‬ ‫مجبور به پذیرش فرهنگ بیگانه خواهد بود‪.‬‬ ‫رئیس سازمان سینمایی با «تصویرمحور» خواندن جهان‬ ‫امروز‪ ،‬در بخش دیگری از افتتاحیه هفته ســینمای ایران‬ ‫در بغداد‪ ،‬افزود‪« :‬اگر نتوانیم مظاهــر تمدنی و ارزش های‬ ‫اعتقادی مــان را بــا اســتفاده از فناوری هــای جدید و‬ ‫تصویرسازی های ماندگار به جهان عرضه کنیم‪ ،‬بدون شک‬ ‫در هژمونی رسانه ای و ســینمایی غرب به محاق خواهیم‬ ‫رفت‪ .‬انچنان که پیداست این رسانه ها و تصاویر هستند که‬ ‫سخن می گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت ها را به تصویر‬ ‫می کشند و با تصاویری که از ما می سازند به دنیا معرفی مان‬ ‫می کنند‪ ،‬بنابراین باید تصویر خودمان‪ ،‬ارزش های اخالقی مان‬ ‫حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو‬ ‫ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و ارائه کنیم»‪.‬‬ ‫انچنان که از سخنان محمد خزاعی برمیاید‪ ،‬دیپلماسی‬ ‫فرهنگی با پشت میز نشــینی امکان پذیر نیست و این کار‬ ‫یک همت بلند جهادی می طلبد‪ .‬البته کار اجرایی همیشــه‬ ‫معترضانی خواهد داشــت و باید برای این نوع کارها منتظر‬ ‫طعنه و کنایه ها بود‪ ،‬اما در اینده ای نه چندان دور اثار این سفر‬ ‫به عراق را می توان دریافت کرد و با حضور فیلم های ایرانی در‬ ‫سینماهای عراق و دیگر کشورها این شیرینی برای سینمای‬ ‫ایران دو چندان خواهد شد‪.‬‬ ‫پس از سخنان رئیس سازمان سینمایی در ایین افتتاحیه‪،‬‬ ‫فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» در‬ ‫سالن اکران شد و مورد اســتقبال مخاطبان و هنردوستان‬ ‫عراقی قرار گرفت‪.‬‬ ‫رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به‬ ‫بغداد‪ ،‬با محمدکاظم ال صادق‪ ،‬سفیر جمهوری اسالمی ایران‬ ‫در عراق دیدار و در نشستی مشترک به تبادل نظر و بررسی‬ ‫مسائل فرهنگی و سینمایی دو کشور ایران و عراق پرداخت‪.‬‬ ‫در این دیدار محمد خزاعی با اشــاره به جایگاه منطقه ای و‬ ‫ظرفیت های ســینمای ایران به اهمیت توسعه فعالیت های‬ ‫فرهنگی و سینمایی بین دو کشور عراق و ایران اشاره کرد و‬ ‫گفت‪ :‬توسعه دیپلماسی هنر و سینما برای تسهیل و تقویت‬ ‫روابط سیاسی ملت ها باید در دستور کار قرار گیرد‪.‬‬ ‫رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه دیپلماسی تصویر‬ ‫و سینما یا فرهنگ در تقویت مناسبات بین المللی ملت ها‬ ‫حائز اهمیت است خاطر نشان ساخت‪ :‬استفاده از محصوالت‬ ‫سینمایی برای دوســتی و نزدیکی ملت ها و گسترش سایر‬ ‫مناسبات از برنامه های دســتگاه دیپلماسی و رایزنی های‬ ‫فرهنگی است که خوشبختانه شما با اهتمام ویژه ای به این‬ ‫حوزه نگاه می کنید‪.‬‬ ‫خزاعی با اشــاره به اینکه موفقیت دستگاه دیپلماسی‬ ‫با ظرفیت های فرهنگی محقق و تضمین می شــود‪ ،‬افزود‪:‬‬ ‫هر جایی که فرهنگ و هنر به کمک دیپلماسی امده است‪،‬‬ ‫ی گیرد ولی متاسفانه ما فرصت‬ ‫دستاوردهای پایداری شکل م ‬ ‫های زیادی را در سال های گذشته به دلیل غفلت نسبت به‬ ‫نقش بی بدیل فرهنگ و سینما از دست داده ایم‪.‬‬ ‫در این دیدار محمدکاظم ال صادق سفیر جمهوری اسالمی‬ ‫ایران در عراق با استقبال از حضور رئیس سازمان سینمایی در‬ ‫بغداد گفت‪ :‬زبان هنر زبان بلیغی است و با توجه به اشتراکات ‬ ‫فرهنگی و تمدنی و دینی دو کشور می توان از ظرفیت سینما‬ ‫و سریال برای تقویت و تعمیق همکاری ها و مناسبات استفاده‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫به گفته وی‪ ،‬استقبال گسترده از اثاری چون مریم مقدس‪،‬‬ ‫ح حاکم‬ ‫سریال مختار‪ ،‬به وقت شام و غیره نشان می دهد که رو ‬ ‫بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی این گونه اثار با جامعه عراق‬ ‫همگن است‪.‬‬ ‫‪5‬‬ ‫وی پیشنهاد داد‪ :‬در تولیدات مشترک از عوامل و بازیگران‬ ‫مشترک دو کشور استفاده شود‪.‬‬ ‫دستاورد ســفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی‬ ‫می تواند در ماه های اینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان‬ ‫سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم های مشترک‬ ‫و فیلم هایی که به مشترکات فرهنگی و ایینی اشاره دارد‪،‬‬ ‫موفق عمل کند‪ .‬قطعا حضور رئیس ســازمان سینمایی در‬ ‫جشنواره غدیر و هفته فیلم ایران در عراق الزم بوده و این‬ ‫نوع سفرها می تواند در اینده ای نزدیک نجات بخش سینمای‬ ‫ایران باشد‪ .‬ایران تنها کشــور در منطقه است که تولیدات‬ ‫سینمایی مبتنی بر سنت های کهن و دین اسالم است و کمتر‬ ‫به سمت غرب زدگی حرکت کرد ه و می توان از همین موضوع‬ ‫برای اکران فیلم های ایرانی در کشــورهای حوزه مقاومت و‬ ‫منطقه استفاده کرد‪.‬‬ ‫نخستین حضور سازمان سینمایی سوره در جشنواره‬ ‫بین المللی غدیر عراق‬ ‫سازمان سینمایی ســوره به عنوان یکی از مراکز تولید و‬ ‫توزیع فیلم در ایران‪ ،‬با ‪ ۹‬اثر در بخش های رقابتی جشنواره‬ ‫بین المللی‪ -‬رســانه ای غدیر و بازار فیلمى که در کنار این‬ ‫رویداد برگزار شد‪ ،‬حضور داشت و برنده دو جایزه در بخش‬ ‫نماهنگ و بهترین انیمیشن شد‪.‬‬ ‫الهه طه ئی‪ ،‬مدیر مرکز بین الملل سوره درباره رویکرد این‬ ‫مرکز و هدف گذاری برای حضور در بازارهای فیلم منطقه ای‬ ‫بیان کرد‪ :‬مرکز بین الملل ســوره در دوره تازه فعالیت خود‬ ‫رویکردهای جدیدی را در پیش گرفته است که تمرکز ویژه ای‬ ‫روی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب زبان و شیعه‬ ‫و هم راستا با سیاســت های خودمان بگذاریم و در بازارهای‬ ‫فیلمی که در این مناطق برگزار می شود‪ ،‬شرکت کنیم‪.‬‬ ‫سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی ‪ -‬رسانه ای غدیر‬ ‫‪ ۲۹‬تا ‪ ۳۱‬تیرماه (‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۲‬جوالی) با شعار «رسانه حرفه ای و‬ ‫اخالق مدار» در شهر بغداد برگزار شد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫مدیر عامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد‬ ‫جلسه هیات مدیره مرکزی برای انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر با حضور اکثریت اعضای هیات‬ ‫مدیره مرکزی برگزار شــد و در پایان از بین کاندیداهای مطرح شــده‪ ،‬مقصود نعیمی ذاکر به عنوان‬ ‫مدیرعامل جدید برگزیده و انتخاب شــد‪ .‬مقصود نعیمی ذاکر متولد ‪ ۱۳۳۸‬در تهران و فارغ التحصیل‬ ‫اقتصاد از دانشگاه است و سال ‪ ۱۳۶۰‬مدیریت کتاب های شکوفه در انتشارات امیر کبیر را عهده دار شد‪.‬‬ ‫سپس به گروه کودک و نوجوان شبکه یک رفت و پس از ان به گروه ادب هنر شبکه دو و مدتی بعد در‬ ‫سمت مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو فعالیت فرهنگی و رسانه ای داشت‪ .‬او سپس رئیس مرکز‬ ‫صبا شد و در حوزه تولید انیمیشن به فعالیت خود ادامه و همزمان مشاور مدیر شبکه اموزش نیز بود‪.‬‬ ‫«الکترا» به تئاتر شهر می اید‬ ‫«الکترا» عنوان یکی از جدیدترین نمایش های مجوعه تئاتر شهر است که از روز هفتم مرداد ماه سال‬ ‫جاری به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی در تاالر سایه اجرای خود را اغاز می کند‪.‬‬ ‫در این اثر نمایشی که بر اساس روایت «اوریپید» و «اشیل» به نگارش درامده است (به ترتیب حروف‬ ‫الفبا) نازنین زهرا برومند‪ ،‬ازیتا رحیمی‪ ،‬مونا کریمی‪ ،‬شاهین عبدیان‪ ،‬غزل منعمی‪ ،‬یاسمن مومنی به‬ ‫عنوان بازیگر حضور دارند‪ .‬فرزاد امینی درباره این نمایش نوشته است‪ :‬اگاممنون شاه یونان دخترش ایفی‬ ‫ژنی را قربانی می کند و کلیتمنسترا که مادر است‪ ،‬دلشکسته اما پر از غضب از شوهرش انتقام می گیرد‬ ‫و اگاممنون را به قتل می رساند‪.‬‬ ‫امیرمحمد تفتی‪:‬‬ ‫نمی گذارند موسیقی سنتی ایرانی به گوش مردم برسد‬ ‫امیرمحمد تفتی خواننده موســیقی ســنتی ایرانی که به تازگی‬ ‫کنسرتی در سالن هالل احمر شهرســتان یزد با همراهی گروه قمر‬ ‫به سرپرستی نوید دهقان کنسرتی را به اجرا دراوردند گفت‪ ::‬من به‬ ‫همراه گروه قمر و همیاری اقای نوید دهقان در این اجرا قطعاتی از‬ ‫مفاخر موسیقی ایران را که بخشی از ان ها توسط اقای نوید دهقان‬ ‫ساخته شده اند روی صحنه بردیم‪ .‬همچنین عالوه بر تصنیف‪ ،‬بخش‬ ‫زیادی از برنامه ما مربوط به ســاز و اواز بود و اجراها در این کنسرت‬ ‫صرفا محدود به تصنیف های مختلف نبود‪ .‬امیرمحمد تفتی ادامه داد‪:‬‬ ‫سازمان های فرهنگی ‪ -‬هنری باید دست به کار شوند‪ ،‬شهرداری ها‬ ‫باید به کمک هنرمندان بیایند و سالن ها را ارزان تر در اختیار ما بگذارند‬ ‫تا مردم بتوانند راهی برای برقراری ارتباط با این سبک از موسیقی را‬ ‫پیدا کنند‪ .‬سازمان صدا و سیما نیز باید همکاری کند و موسیقی سنتی‬ ‫را بیشتر به گوش مخاطبان برساند‪ .‬بسیاری از هنرمندان هستند که در‬ ‫این راه سال ها زحمت می کشند ولی وقتی پوشش رسانه ای مناسبی‬ ‫شکل نگیرد‪ ،‬مردم چگونه می توانند ما را بشناسند؟‬ ‫وی درباره موسیقی ای که امروزه در بین مردم رایج است‪ ،‬صحبت‬ ‫کرد‪ :‬در حال حاضر سبکی که بیشتر توسط مردم گوش داده می شود‪،‬‬ ‫سبک پاپ است که مضامین این اهنگ ها هم اکثرا عاشقانه و درباره‬ ‫مسائل روزمره است‪ .‬بیشتر مخاطبان این سبک از موسیقی را جوانان‬ ‫‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬تشکیل می دهد‪ .‬از طرفی سرمایه گذاران نیز صرفا سعی‬ ‫در معرفی موسیقی پاپ دارند که این از ‪ ۲‬جهت به موسیقی سبک‬ ‫سنتی لطمه وارد می شــود و هنرمندان فعال در این زمینه دلسرد‬ ‫می شوند و نوجوانان و جوانانی که مشتاق یادگیری سبک موسیقی‬ ‫سنتی هستند با دیدن گوشه گیری استادهای بزرگ‪ ،‬کم کم‬ ‫شوق و ذوق خود را از دست می دهند‪.‬‬ ‫این خواننده موســیقی سبک ســنتی افزود‪:‬‬ ‫شرایط برای موســیقی اصیل و سنتی ایران از ان‬ ‫جهت سخت شده اســت که بهایی به ان توسط‬ ‫مسئوالن داده نمی شود‪ ،‬نه به این دلیل که جامعه‬ ‫مدرن شــده و یا مردم دیگر نیازی به ان ندارند‪.‬‬ ‫هنگامی که هنرمندان حتی اجــازه ندارند که از‬ ‫عکس سازها در پوسترهایشان استفاده کنند‪ ،‬دیگر‬ ‫چه انگیزه ای برای ادامه دادن باقی می ماند؟ و همه‬ ‫این سختگیری ها در حالی است که مردم در رسانه های‬ ‫مختلف با ان ها رو به رو می شــوند! پس چه دلیلی‬ ‫وجود دارد‪ ،‬وقتی که حتی از نظر فقهی هم‬ ‫مشکل حل شــده‪ ،‬ما اجازه نمایش‬ ‫سازهایمان را نداریم؟‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬ما نمی توانیم محتوا را صرفا برای دیده شدن بیشتر‪،‬‬ ‫فدا کنیم‪ .‬امروزه بسیاری از افراد هســتند که معتقدند برای بیشتر‬ ‫دیده شدن‪ ،‬باید ضرب اهنگ را تندتر کنیم و این در حالی است که‬ ‫مردم همان سبک اصیل و کالسیک را دوست دارند و اگر هم چنین‬ ‫چیزی صورت بگیرد‪ ،‬هنر از ذات خودش دور می شود‪ .‬ما‬ ‫نباید محوریت هنر و زیبایی شناسی را کنار بگذاریم و‬ ‫عناصر ناهنجار را در هنر رواج دهیم که البته ان هم‬ ‫در جای خود مورد نیاز است اما در استفاده از هر‬ ‫چیزی باید تعادل وجود داشته باشد‪.‬‬ ‫موســیقی جدی یک کارکــرد را دارد و باقی‬ ‫سبک ها کارکرد متناسب با خودشان را دارند‪ .‬اگر‬ ‫فضا برای هنرمندان باز شود مطمئنا از اثاری مدرن‪،‬‬ ‫تلفیقی و‪ ...‬رونمایی می شــود‪ .‬وی درباره نواوری در‬ ‫موسیقیسنتیگفت‪:‬اینکهمابیایمازعناصرجدیدمانند‬ ‫عناصر موسیقایی ملل دیگر به شیوه درست و مناسب‪،‬‬ ‫بدون اینکه به سمت ابتذال کشــیده شود‪ ،‬بهره‬ ‫ببریم چه ایرادی دارد؟ در هر چیزی باید‬ ‫نواوری و خالقیت وجود داشته‬ ‫باشد‪ / .‬خبرگزاری صبا‬ ‫ساختنماهنگ«مسافرانخورشید»‬ ‫«الندهنازنین»‪ ۲‬اجراییمی شود‬ ‫انتشار چهار نمایشنامه از شاهنامه‬ ‫نماهنگ محرمی «مســافران خورشــید» بــه کارگردانی علی‬ ‫مالقلی پور و تهیه کنندگی محمدجواد اشتیانی و با شعر «گریز» از‬ ‫ســید حمیدرضا برقعه ای برای پخش در ایام محرم امسال ساخته‬ ‫می شود‪ .‬این نماهنگ از مجموعه کارهای محرمی مرکز موسیقی ماوا‬ ‫سازمان هنری رسانه ای اوج است‪ .‬شعر «گریز» یک چهار پاره روایی‬ ‫تاریخی است که در ان شاعر داستانی شبه واقعی درباره کاروان زیارت‬ ‫حرم امام حسین(ع) را با زبانی تغزل گونه درامیخته و بیان کرده است‪.‬‬ ‫این شعر بر اساس عنصر غافلگیری شکل گرفته است و در کتاب‬ ‫«یحیی» (پنجمین مجموعه شعر سید حمیدرضا برقعه ای) منتشر‬ ‫شده است‪ .‬برقعه ای تاکنون دو اثر «خانه پدری» با موضوع امام علی‬ ‫(ع) و «ســبز ابی» با موضوع امام زمان (عج) را با مرکز ماوا کار کرده‬ ‫است‪ .‬ســید حمیدرضا برقعه ای انگونه که خودش می گوید پس از‬ ‫بازگشت از کربال نوحه ای می سراید که سفرنامه کربال بوده است و این‬ ‫شروع جریان شاعری اش را رقم می زند‪.‬‬ ‫نمایش «النده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی روز جمعه‬ ‫هفتم مرداد ماه در دو نوبت و در ساعت های ‪ ۱۶:۳۰‬و ‪ ۱۹:۳۰‬پیش‬ ‫روی مخاطبان قرار خواهد گرفت‪ .‬این اثر نمایشی روز پنجشنبه‬ ‫ششم مرداد ماه استثنائا به جای ساعت ‪ ۱۹:۳۰‬در ساعت ‪۱۶:۳۰‬‬ ‫پذیرای تماشاگران تئاتر خواهد بود‪.‬‬ ‫این در حالی است که پیش فروش بلیت روزهای پنجم‪ ،‬ششم‪،‬‬ ‫هفتم مرداد ماه اغاز شده است و مرحله پیش فروش بلیت روزهای‬ ‫نهم‪ ،‬دهم و یازدهم نمایش نیز از ساعت ‪ ۱۲‬روز دوشنبه سوم مرداد‬ ‫ماه امکان پذیر خواهد بود‪ .‬نمایش «النده نازنین» به نویسندگی‬ ‫محمد صادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی یکی از‬ ‫اثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر اســت که از روز جمعه هفدهم‬ ‫تیرماه در تاالر چهارسو به صحنه رفته اســت‪ .‬این اثر نمایشی از‬ ‫تاریخ یاد شده ســاعت ‪ ۱۹:۳۰‬با مدت زمان ‪ ۱۱۰‬دقیقه و قیمت‬ ‫بلیت ‪ ۸۰‬هزار تومان روی صحنه رفته است‪.‬‬ ‫نمایشنامه «کین سهراب‪ ،‬خون سیاووش» نوشته صادق عاشورپور‬ ‫به همت انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسید‪ .‬صادق عاشورپور‪ ،‬متولد‬ ‫‪ ۱۳۳۲‬همدان‪ ،‬نمایشــنامه نویس‪ ،‬کارگردان و پژوهشگر حوزه تئاتر‬ ‫است‪ .‬او از ‪ ۱۶‬ساگی به دنیای تئاتر وارد شده و کماکان بیش از هرچیز‬ ‫وقت خود را صرف نوشتن متون نمایشی می کند‪ .‬یکی از مهم ترین متون‬ ‫پژوهشی وی مجموعه هفت جلدی «نمایش های ایرانی» و مجموعه‬ ‫چهار جلدی «بازی های محلی» اســت‪ .‬عاشورپور در انتشارات کتاب‬ ‫نیستان اثاری چون «فرمان خاتون»‪« ،‬پنج طیاطر»‪« ،‬سقای دیگر» و‬ ‫«شاکی» را منتشر کرده است و کتاب «کین سهراب‪ ،‬خون سیاووش»‬ ‫نیز تازه ترین اثر وی مشتمل بر چهار نمایشنامه با عناوین «کین سهراب‬ ‫خون سیاووش»‪« ،‬شهریار کشته پسر»‪« ،‬اژدها» و «منصوره» است‪.‬‬ ‫این کتاب برای پژوهشگران حوزه نمایش می تواند متنی درخور توجه‬ ‫برای مطالعه در زمینه چگونگی تبدیل و پیوند میان متون کهن داستانی‬ ‫با اصولی روایت نمایشی در دوران حاضر باشد‪».‬‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«علی رهبری» رهبر مشهورترین ُاپرای جهان شد‬ ‫والری گرگیف‪ ،‬مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سن پترزبورگ‪ ،‬علی رهبری را به عنوان رهبر‬ ‫دایمی میهمان اپرای مارینسکی‪ ،‬مشــهورترین اپرای جهان اعالم کرد‪ .‬بنابر توافقات صورت گرفته ‪،‬‬ ‫حاصل این همکاری اجرای ‪ ۱۰‬کنسرت یا اُپرا در طول هر فصل هنری خواهد بود‪ .‬تیرماه امسال‪ ،‬پس از‬ ‫اجرای بسیار موفقیت امیز علی رهبری در سنت پترزبورگ‪ ،‬مسئوالن ارکستر چنان تحت تاثیر اجرای‬ ‫رهبری واقع شدند که به پیشنهاد گرگیف دوباره از او برای اجرای برنامه دیگری به فاصله چند روز بعد‪،‬‬ ‫مجددا دعوت کردند و رهبری نیز ان را پذیرفت‪ .‬ســپس دوباره با پیشنهاد گرگیف‪ ،‬علی رهبری‪ ،‬این‬ ‫موسیقی دان بین المللی به عنوان رهبر دائم میهمان برگزیده شد‪.‬‬ ‫دوشنبه ‪3‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1246‬‬ ‫‪7‬‬ ‫«پیش از کشتن» ارش دادگر دیده می شود‬ ‫ارش دادگر بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر گفت‪ :‬نمایش‬ ‫«پیش از کشــتن» جدیدترین کار گروه تئاتر «کوانتوم» است که توسط شــهرام احمدزاده و بر اساس‬ ‫«اورستیا» اثر ایسخولوس نوشته شده و دراماتورژی‪ ،‬طراحی و کارگردانی این اثر نیز بر عهده من است‪.‬‬ ‫وی که پیش از این و در سال ‪ ۹۷‬نمایش «او» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود‪ ،‬درباره روند تولید‬ ‫نمایش «پیش از کشتن» یاداور شد‪ :‬حدود یک سال و نیم زمان صرف تولید نمایش «پیش از کشتن» شد‬ ‫و ‪ ۶۰۰‬ساعت تمرین برای این نمایش داشتیم‪ .‬اسفند سال ‪« ۹۹‬پیش از کشتن» را در جشنواره تئاتر فجر‬ ‫روی صحنه بردیم که البته با تغییرات زیادی نسبت به جشنواره‪ ،‬اجرای عمومی می شود‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫خروج قاچاقی‬ ‫تابلو مظفرالدین شاه‬ ‫تایید شد‬ ‫پسازانتشارعکس هاییازتابلوبهفروش رفتۀپرترهمظفرالدین‬ ‫شاه قاجار در حراجی کریستیز بریتانیا و جای خالی این تابلو روی‬ ‫دیوارهای کاخ گلستان در تهران‪ ،‬این سوال پرسیده شد که این اثر‬ ‫کمال الملک چه زمان و چگونه از ایران خارج شده و از یک حراجی‬ ‫سر دراورده است؟‬ ‫مسووالن کاخ گلستان در اظهارات اولیه از وجود چنین تابلویی‬ ‫ابرازبی اطالعیکردهوحتیاحتمالتقلبیبودنانرامطرحکردند‪.‬‬ ‫احمد دِزواره ای که از اواخر دهه ‪ ۵۰‬تا سال ‪ ۱۳۸۶‬ریاست موزه های‬ ‫کاخ گلستان را به عهده داشت نیز وجود چنین تابلویی را در این‬ ‫مجموعه به طور کامل رد کرد و ادعاهای مطرح شده درباره خروج‬ ‫این تابلو یا به سرقت رفتن ان را تهمت و دروغ محض خواند‪.‬‬ ‫حاال پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان‪،‬‬ ‫مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی‪،‬‬ ‫گردشگری و صنایع دســتی ـ تایید کرد که این تابلو قاچاقی از‬ ‫کشور خارج شده است‪ .‬نام تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» تا سال‬ ‫‪ ۱۳۱۷‬در فهرست اموال کاخ گلستان ثبت شده است و پس از ان‪،‬‬ ‫اثری از ان در فهرست اموال کاخ نیست‪.‬‬ ‫ سازی موضوع تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» برای‬ ‫او برای شفاف‬ ‫ِ‬ ‫بررسیچگونگیخروجایناثرازکاخگلستانومتعاقبان‪،‬فروش‬ ‫درحراجیکریستیزلندندرسال‪ ۲۰۰۰‬میالدی‪،‬نتیجهبررسی های‬ ‫انجام شدۀ کارشناسان روی دفاتر اموالی کاخ گلستان متعلق به‬ ‫سال های ‪ ۱۳۱۷ ،۱۳۱۲‬و ‪ ۱۳۶۱‬خورشیدی را‪ ،‬در حساب کاربری‬ ‫خود در اینستاگرام این چنین اعالم کرد‪ :‬نام تابلو و مشخصات‬ ‫دقیقانازجملهابعاد(همراهباقاب)دردفترسال‪ ۱۳۱۲‬خورشیدی‬ ‫ثبت شده است‪ ،‬اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی‬ ‫ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تاالر برلیان‪ .‬به نظر‬ ‫می رسد پیش از سال ‪ ۱۳۱۲‬تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دوره‬ ‫پهلوی از تاالر برلیان خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده اند‪.‬‬ ‫مدیرکل موزه ها این توضیح را اضافه کرد که تصمیم به ساخت‬ ‫عمارت خوابگاه ناصری سال‪ ۱۳۰۳‬قمری گرفته شد‪ .‬در تاریخ‪۱۳۰۴‬‬ ‫قمری ساخت بنا به پایان رسید و شاه به این عمارت نقل مکان کرد‪.‬‬ ‫در دوره رضا شاه جزو تحویل شده وزارت دارایی درامد و مدت ها‬ ‫محل حوزه وزارتی بود‪ .‬این ساختمان تا سال ‪ ۱۳۳۵‬پابرجا بود و‬ ‫مستندات تصویری نیز در این ارتباط وجود دارد‪ .‬خوابگاه ناصری‬ ‫اوایل سال‪ ۱۳۴۰‬یعنی دوره پهلوی تخریب می شود‪.‬‬ ‫به گفته ادیب زاده‪ ،‬در دفتر سال ‪ ۱۳۱۷‬دوباره این تابلو (پرتره‬ ‫مظفرالدین شاه اثر کمال الملک) جزو اموال انتقالی از خوابگاه به‬ ‫کاخ گلستان ثبت شده است‪ ،‬اما در دفاتر سال ‪ ۱۳۶۱‬که مربوط به‬ ‫وزارت فرهنگ و هنر وقت است‪ ،‬هیچ نشانی از نام تابلو نیست‪.‬‬ ‫مدیرکل موزه ها گفت‪ :‬قطعا تابلو متعلق به کاخ گلستان است و‬ ‫در فاصله سال های ‪ ۱۳۱۷‬تا ‪ ۱۳۶۱‬از مجموعه کاخ‪ ،‬خارج و بعدها از‬ ‫طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است‪.‬‬ ‫ادیب زاده با بیان این که کارشناسان حراج کریستیز باید قبل‬ ‫از برگزاری حراج‪ ،‬این تابلو را از ایران استعالم می کردند‪ ،‬اظهار‬ ‫کرد‪ :‬در حال حاضر انچه حائز اهمیت است خروج غیرقانونی اثر‬ ‫است‪ / .‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 7 ‫«شب سال نو» صاحب «حافظ» شد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫رحمانیان‪:‬نوستالژی را نمی توان از‬ ‫نمایش حذف کرد‬ ‫نوستالژی را نمی توان از نمایشنامه حذف کرد چون یک‬ ‫اتفاق کام ً‬ ‫ال مشــهود در زندگی ادم ها است‪ .‬در بسیاری از‬ ‫نمایشــنامه های خارجی از جمله اثر «ارزش» نوشته ارتور‬ ‫میلر یا نمایشنامه های «ســه خواهر» و «باغ البالو» انتون‬ ‫چخوف وجود نوســتالژی مشهود اســت‪ .‬حتی در کتاب‬ ‫«شیطان و خدا» اثر ژان پل ســارتر و همینطور نمایشنامه‬ ‫«سوء تفاهم» نوشــته البر کامو هم نوستالژی وجود دارد‪.‬‬ ‫ســارتر و کامو فیلسوف‪-‬نویسنده هســتند که ان ها هم‬ ‫نمی توانند نوستالژی را نادیده بگیرند‪ .‬یا شما نوستالژی را‬ ‫از نمایشــنامه «عزا برازنده الکتراست» حذف کنید‪ ،‬کلیت‬ ‫نمایشنامه فرو می پاشد‪ .‬در برخی از نمایشنامه های ایرانی‬ ‫هم نوستالژی وجود دارد‪ .‬استاد نوستالژی در ادبیات فارسی‪،‬‬ ‫اکبر رادی است که در بسیاری از نوشته هایش از یک چیز گم‬ ‫شده و از دست رفته حرف می زد‪.‬‬ ‫با این حال متاسفانه چون مطالعه در ایران کمتر است‪،‬‬ ‫عده ای نوستالژی را صرفاً یک داوری تاریخی می دانند‪ ،‬در‬ ‫حالی که من در اثارم اص ً‬ ‫ال به داوری کردن اتفاقات تاریخی‬ ‫ً‬ ‫فکر نکرده ام‪ .‬این تصور که پرداختن به نوستالژی‪ ،‬صرفا به‬ ‫معنای تایید اتفاقات گذشــته و نفی زمان حال است یک‬ ‫ال اشتباه است که باید اصالح شود‪ .‬اص ً‬ ‫تصور کام ً‬ ‫ال یک سری‬ ‫اتفاقات نوستالژیک در تاریخ معاصر وجود دارد که هیچکس‬ ‫نمی تواند بگوید اتفاقات خوبی است‪ .‬مث ً‬ ‫ال ما داریم راجع به‬ ‫اتش زدن سینما المپیا حرف می زنیم که کسی نمی تواند از‬ ‫ان به عنوان یک اتفاق خوشایند یاد کند‪ .‬من در نمایشنامه‬ ‫«ترانه های قدیمی‪ :‬پیــکان جوانان» دارم بــه تاریخ نگاه‬ ‫می کنم که احساسات بشــری در ان وجود دارد و برخی از‬ ‫شخصیت ها و اتفاقات ان دچار نوســتالژی هستند وگرنه‬ ‫قصدم داوری کردن گذشته نیست‪.‬‬ ‫محمد رحمانیان در نخستین دوره ائین تئاتر و موسیقی علی معلم‬ ‫برای نمایشنامه «شب سال نو» تندیس حافظ بهترین نمایشنامه نویس‬ ‫را کسب کرد که ان را به دیگر کاندیدهای این بخش اهدا کرد که به این‬ ‫بهانه مروری بر مسیر او می اندازیم‪:‬‬ ‫محمــد رحمانیــان زاده ‪ ۲۹‬اذر ســال ‪ 1341‬در تهــران ‪،‬‬ ‫نمایش نامه نویس‪ ،‬کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی است‪.‬‬ ‫وی دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه‬ ‫تهران در سال ‪ ۱۳۷۰‬و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده‬ ‫سینما و تئاتر دانشگاه هنر در سال ‪ ۱۳۷۷‬است‪.‬‬ ‫رحمانیان طی سی سال فعالیت در عرصه تئاتر‪ ،‬نمایش های مختلفی‬ ‫را به روی صحنه برده اســت که از جمله اثار او می توان به نمایش های‬ ‫«مصاحبه»‪ «،‬پل»‪« ،‬فنز» و «مانیفست چو» اشاره کرد‪.‬‬ ‫رحمانیان بیش از یک دهه است که باب اجرای موسیقی ‪ -‬نمایش را‬ ‫در عرصه هنرهای نمایشی رواج داده است‪ .‬اثاری که او در این راستا روی‬ ‫صحنه برده است اگرچه با تاکید بر حس نوستالژی بوده؛ اما در زیر بنای‬ ‫این اثار قصه هایی از دهه های مختلف ایــران وجود دارد که رحمانیان‬ ‫بدون قضاوت تالش داشته تا تناقضات جاری در تاریخ معاصر کشور را به‬ ‫مخاطبان نشان دهد‪ .‬اثاری که رحمانیان در عرصه موسیقی نمایش به‬ ‫صحنه اورده اگرچه مخالفان و موافقان بسیاری داشته‬ ‫جالب است که غالب نمایشنامه های محمد رحمانیان نخستین بار‬ ‫توسط خود او اجرا شده است و از دیگر ویژگی های شاخص در کارهای‬ ‫محمد رحمانیان این است که به نمایشنامه های ایرانی نمی پردازد ‪.‬‬ ‫وی به تازگی در معرفی نمایش«چخوف‪ /‬ساد» ا گفته است‪:‬‬ ‫این نمایش از اول قرار نبود «چخوف‪ /‬ســاد» باشد و با کالس هایی‬ ‫شروع شد که من و مهتاب نصیرپور برای اموزش بازیگری در ترم های‬ ‫مختلف راه اندازی کردیم و در یکی از این کالس ها من عنوان کار را روی‬ ‫اثار چخوف گذاشتم و چندین کالس برگزار شد و شاید حدود ‪ ۷۰‬نفر‬ ‫درگیر این پروژه شدند‪ ،‬اما خروجی چندان مناسبی نداشت و ما در حال‬ ‫اماده شدن برای اجرای اثاری از چخوف با نام «چخوف نازنین» بودیم‪.‬‬ ‫در این فاصله قاسم جعفری مکان جدیدی را برای تئاتر محیطی به نام‬ ‫«بوتیک تئاتر ایران» افتتاح کرد که بدنه اصلی ان در حقیقت بیمارستان‬ ‫«امید» بود‪ .‬همزمان که درحال تغییر نمایشنامه برای اجرای ان در این‬ ‫بیمارستان بودم‪ ،‬نازنین کریمی به گروه پیوســت و این امکان را برای‬ ‫ما فراهم کرد که سالن را بر اســاس طراحی مدیر هنری‪ ،‬محسن شاه‬ ‫ابراهیمی و اجرای مریم ناظم الرعایا مجهز و انجا را تبدیل به جایی برای‬ ‫اجرا کنیم که هم مختصات یک بیمارستان را داشت و هم جایی برای‬ ‫تماشا بود و این مجموعه کاری بود که ما انجام دادیم‪».‬‬ ‫رحمانیان افزود‪ :‬چخوف حدود ‪ ۶۰۰‬داســتان کوتاه دارد که حدود‬ ‫‪ ۲۰۰‬اثر به فارسی ترجمه شده است و ما ترجمه فارسی داستان کوتاه‬ ‫«جراحی» را در نمایش نداشــتیم‪ .‬بنابراین‪ ،‬از میان تمام انها که باقی‬ ‫مانده بود‪ ۱۵ ،‬کار را انتخاب کردیم‪.‬‬ ‫او در ادامه‪ ،‬در پاسخ به اینکه چرا به نمایشنامه های ایرانی نمی پردازد‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬دلیل نپرداختن به نمایشنامه های ایرانی را نمی دانم‪ .‬زندگی کاری‬ ‫من از سال ‪ ۹۲‬بعد از چهارسال ممنوع الکاری ادامه پیدا کرد و برایم بخش‬ ‫اسنادی تئاتر مهم بود‪ .‬به عنوان برایم «ترانه های محلی» و کارهایی که‬ ‫در این فضا انجام دادم‪ ،‬مهم بود‪ ،‬چون به نظر خودم سندی از یک دوران‬ ‫مثل «عشق روزهای کرونا» ارائه می دهم و احتماال نمایشنامه های قوی‬ ‫نیستند‪ ،‬اما به دلیل وجه اسنادی برایم مهم هستند‪.‬‬ ‫این کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایشنامه هایی مانند اثار شاهنامه‬ ‫و ابوالقاسم فردوســی گفت‪ :‬باید به این فکر کنیم که چطور می توانیم‬ ‫نمایشنامه هایی مانند فردوسی را با اجرایی ساده تر روی صحنه ببریم‪ .‬من‬ ‫سه طرح درباره کارهای فردوسی به خصوص «سیاوش» دارم و امیدوارم‬ ‫امکانی برای اجرای ان روی صحنه فراهم شــود‪ .‬صحنه های ما چندان‬ ‫امکان اجرای نمایشنامه هایی در فضای کارهای فردوسی را ندارد و شاید‬ ‫تنها سالن خوب موجود تاالر وحدت است که ان هم برای از ما بهتران‬ ‫شده است‪ ،‬چون قرار بود نمایشی را در تاالر وحدت اجرا کنم اما نامه ای را‬ ‫نوشتند که براساس ان من امکان استفاده از سالن های دولتی مثل تاالر‬ ‫وحدت‪ ،‬تئاتر شهر‪ ،‬سنگلج و ایرانشهر را ندارم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!