روزنامه صبا شماره 1246
روزنامه صبا شماره 1246
روزنامه صبا شماره 1246
دوشنبه| 3مرداد 25 |1401جوالی 25 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1246صفحه| 5000ناموت|
دیپلماسـی تصویـر
گزارش مفصل از هفته سینمای ایران در بغداد
توقف اکران فیلم های کمدی همزمان با دهه اول ماه محرم
علی نصیریان از سینما می گوید
صفحه 2
صفحه 2 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
علی نصیریان از سینما می گوید
کارگاه اموزشی انالین و حضوری با عنوان «طبیعت خالق در کا ِرنمایش» با علی نصیریان برگزار می شود.
این کارگاه ها در روزهای پنجم الی هفتم مرداد ماه ١٤٠١برگزار خواهد شد و نصیریان درباره همان چیزی
که در وجود ماست و باید کشف شود ،با عالقه مندان گفت وگو می کند .علی نصیریان در سال ۱۳۳۵جایزه
نخستین مسابقه نمایش نامه نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته دریافت کرد و فیلم گاو ساخته داریوش
مهرجویی نخستین فعالیت بازیگری او در سینما بود« .سربداران»« ،سرایدار»« ،اقای هالو»« ،پستچی»،
«جاده های سرد»« ،کفش های میرزا نوروز»« ،شیر ســنگی»« ،ناخدا خورشید»« ،بوی پیراهن یوسف»،
«هزاردستان»« ،شهرزاد» و «میوه ممنوعه» بخشی از اثار قابل توجه و ماندگار وی به شمار می ایند.
توقف اکران فیلم های کمدی همزمان با دهه اول ماه محرم
با تصمیم سازمان سینمایی و اعمال در سامانه سمفا ،اکران فیلم های کمدی همزمان با اغاز ماه محرم در
سینماهای کشور متوقف می شود .بر این اساس اکران چهار فیلم «سگ بند»« ،انفرادی»«نقره داغ» و «چند
می گیری گریه کنی »۲از روز شنبه ۸مرداد تا پایان روز چهارشنبه ۱۹مرداد ماه در تمامی سینماهای کشور
متوقف خواهد شد .اکران دیگر فیلم های روی پرده همچنان ادامه خواهد داشت و وضعیت فعالیت سینماها
همزمان با روزهای تعطیل رسمی ،متعاقباً اطالع رسانی خواهد شد .سخنگوی شورای صنفی نمایش پیش
از این تاکید کرده بود که براساس تجربه سال های گذشته ،این شورا هیچ فیلمی را برای اکران ویژه در ماه
محرم انتخاب نخواهد کرد.
مهدی امینی خواه :
اثار تکراری نباید راهی برای ورود به تلویزیون داشته باشند
مهدیامینیخواه،دربارهاخرینفعالیت هایخودعنوان
کرد :سریال «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و
علی امانی برای پخش از شبکه یک ،مراحل مونتاژ را پشت
سر می گذراد .همچنین «شهر هرت» به کارگردانی سید
محمدرضا ممتاز اثری طنز است که مراحل فنی را سپری
می کند .من در هر دوی این اثار ایفای نقش کرده ام.
او ادامه داد« :دانه های سفید برف» به کارگردانی مجتبی
اســدی پور اثری در ژانر دفاع مقدس است که به زندگی
جانبازان شــیمیایی پس از پایان جنگ می پردازد و برای
حضور در جشنواره دفاع مقدس اماده می شود .در بخش
رسانه نیز چند کار دارم مانند «جزر و مد» و «رفاقطع» که در
حال کسب پروانه نمایش هستند.
این بازیگر درباره فیلم های سینمایی که در انها حضور
دارد ،بیان کرد :در فیلم ســینمایی «شــهر پرماجرا» به
کارگردانیمحمد بشیری نقشمامور راهور پلیس راهنمایی
رانندگی را ایفا می کنم و این فیلم در حال گذراندن مراحل
فنی اســت .همچنین تصویربرداری «عشق افراطی»،
«بزرگراه ابدی»« ،زندگی چند»« ،شکارگاه» و «اپاتان» به
پایان رسیده است.
امینیخواهعنوانکرد:هماکنوندریکبرنامهتلویزیونی
با عنوان «تازه شو» حضور دارم و در این برنامه بخشی به نام
«سفرنامه» وجود دارد که روایت ان قسمت برعهده من
است .این برنامه ساعت ۱۱:۱۵صبح در شبکه دو پخش می
شود .بازیگر «تالفی» افزود :کارهای جدید دیگری نیز در در
مراحل اولیه پیش تولید دارم که تا ماه دیگر تولیدات ان ها
اغاز می شود .این اثار ،مراحل کسب پروانه نمایش ،انتخاب
موسیقی و تدوین را پشت ســر می گذرانند که ان شااهلل
هرکدام در وقت درست خودشان منتشر می شوند.
او ضمن اشاره به اینکه همه ژانرها را دوست دارد و برایش
اهمیتی ندارد در ژانر خاصی بازی کند ،گفت :من معموال
در این سی سال دوســت داشتم همه نوع نقش را ازجمله
کمدی ،اکشن ،منفی ،مثبت و ...تجربه کنم و از این که نقش
متفاوتی را بازی کنم هراسی نداشــته ام و از اینکه گریم
متفاوت و عجیب و غریبی داشــته باشم هم ترسی ندارم
زیرا چالش نقش های متفاوت را دوست دارم .مهدی امینی
خواه در پایان به صداوسیما پیشنهاد داد :صداوسیما باید
محتوای برنامه سازی اش را به گونه ای کند که اثار خارجی
و یا تکراری راهی برای ورود به تلویزیون نداشــته باشند
و درنتیجه مخاطبان جذب محصوالت داخلی شــوند تا
محصوالت خارجی/ .خبرگزاری صبا
حذفقطعی ۲شبکهصداوسیماازپنجممردادماه
اغاز تصویربرداری «قهرمان های معمولی»
«انتقام جویان» به پایان بازی نرسیده است
خبر حذف دو شــبکه ایران کاال و شــما از طریق پخش انونس در
شبکه های سراسری اعالم شد و برنامه های این دو شبکه در سایر شبکه ها
تقسیم خواهد شد .این درحالی است که تا لحظه ی مخابره این خبر ،روابط
عمومی کل صداوسیما ،معاونت استان ها و معاونت اداری مالی رسانه ملی،
خبر تغییرات در شبکه های سیما را به صورت رسمی اعالم نکرده اند .در
این خبر اعالم شده است :به منظور بیشتر دیده شدن برنامه های شاخص
شبکه های ایران کاال و شما و ارائه وسیع تر زیبایی های گستره ی پهناور
کشــورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت های اقتصادی ،اجتماعی و
گردشگری انها و نیز بازنمایی گســترده تر تولیدات ملی و فعالیت های
اقتصادی و مالی کشــور این برنامه ها از پنجم مرداد ماه به شبکه های
پربیننده ی سیما منتقل می شوند تا با هم افزایی و استفاده بهینه از منابع
رسانه ملی شــاهد تقویت و ارتقای این برنامه ها باشیم .با اتمام فعالیت
شبکه های ایران کاال و شما از پنجم مرداد ماه رســانه ملی در بازارایی
شبکه ها بر اساس نظر مخاطبان گام دیگری را به سوی تحول بر می دارد.
تولید مجموعه مســتند «قهرمان های معمولــی» به عنوان
تازه ترین محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره به تهیه کنندگی
مجتبی حیدری با پرداختی به قهرمانــان خاموش جامعه کلید
خورد .این مجموعه مستند که کارگردانی ان را مجتبی حیدری،
مهدی رشوند ،محمدحسین شاهقلی و محمدصادق بکتاشیان
برعهده دارند سعی دارد به ســراغ افراد تاثیرگذار در حوزه های
مختلف اجتماعی برود؛ افرادی که عجیب و غریب نیســتند اما
بیشتر از توانشــان با وجود همه مشــکالت و شکست ها تالش
می کنند تا رشــد کنند و روی پای خود بایستند« .قهرمان های
معمولی» قصه ورزشکاران ،کارافرینان ،فعاالن حوزه گردشگری،
فعاالن محیط زیست را روایت می کند که کمتر نامشان شنیده
شده است .قصه کسانی که بدون برخورداری از امکانات زیاد ،بر
همه مشکالت و شکست ها غلبه می کنند و سعی در پیشرفت خود
و اطرافیان شان دارند.
کامیک کان توسط مارول اعالم کرد ۲،فیلم جدید از «انتقام جویان»
ساخته می شود .این فیلم ها فاز ۶دنیای ســینمایی مارول را به پایان
می برند .به این ترتیب در حالی که اخرین فیلم «انتقام جویان» با عنوان
«پایان بازی» اکران شد ،این فیلم پایان بازی انتقام جویان نخواهد بود.
کوین فایگی رییس کمپانی مارول با حضور در جشنواره کمیک کان،
اعالم کرد «انتقام جویان :سرنوشت کنگ» ۲می ۲۰۲۵اکران می شود
و چند ماه بعد «انتقام جویان :جنگ های مخفــی» ۷نوامبر ۲۰۲۵به
سینماها می اید .کوین فایگی گفت این ۲فیلم پشت سر هم فاز ۶دنیای
سینمایی مارول را به پایان می برند .کنگ شخصیت شروری است که
با بازی جاناتان میجرز در فیلم بعــدی «مرد مورچه ای» با عنوان «مرد
مورچه ای در برابر زنبور :کوانتومانیا» بازی کرده است .نسخه ای از او در
سریال «لوکی» هم دیده شده بود« .جنگ های مخفی» هم احتماالً باید
اشاره ای به موضوع چندجهانی داشته باشد که در جدیدترین فیلم «دکتر
استرنج» به ان اشاره شده بود /.خبرگزاری مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
مجید مجیدی برای جشنواره «تصویر دهم» فراخوان داد
فراخوان سومین رویداد فیلم کوتاه عاشــورایی «تصویر دهم» با مدیریت مجید مجیدی و دبیری
محمد رهبر در دو بخش «فیلم کوتاه» و «ایده های داســتانی» منتشر شد .سومین رویداد فیلم کوتاه
«تصویر دهم» توسط موسســه فرهنگی خیریه راه ایمان و با همراهی عتبه مقدسه حسینی به هدف
تشویق به خلق اثار هنری با نگاه نو به ایین های عاشورایی و پیام های حسینی و با محوریت موضوع «از
حسین اموختم »...برگزار می شود و چهره های شاخصی در هیات های انتخاب و داوری ،بررسی اثار را
برعهده دارند .عالقمندان به شرکت در این رویداد ،محدودیتی برای تعداد اثار ندارند و می توانند تا ۳۱
شهریورماه ۱۴۰۱فیلم ها و ایده های خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
سریال تلویزیونی «پازل» روی انتن شبکه یک می رود
سریال پنج قسمتی «پازل» به نویسندگی مرتضی اصفهانی داستان خرابکاری صنعتی در تاسیسات
هسته ای کشور را روایت می کند .قصه سریال «پازل» مربوط به زمانی است که جاسوسان در یکی از برنامه های
سازمان انرژی هسته ای خللی وارد می کنند تا ایران در برابر خبرنگاران و مدعوین خارجی ناتوان جلوه داده شود
اما وزارت اطالعات این موضوع را کشف می کند و تالش دارد این توطئه را خنثی کند .در واقع این سریال کشف
برنامه ریزی برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران را نمایش می دهد که نهادهای مسئول سعی می کنند
این طرح خرابکارانه را توسط افراد متخصص مدیریت و مهار کنند .رضا کیانیان ،ارش مجیدی ،اصغر همت،
محسن بهرامی ،شقایق فراهانی و زنده یاد ماه چهره خلیلی از بازیگران اصلی «پازل» هستند.
شائبه در انتخابات خانه سینما؛
نمایندهتهیه کنندگانیکهموردتاییدنیست
شانزدهمین انتخابات خانه سینما درحالی قرار است برگزار شود که
نماینده معرفی شده یک صنف ،رضایت حداکثری ان صنف را نداشته
و به عنوان نماینده ای غیرقانونی معرفی شده است.
تهیه کنندگان در ســینمای ایران دارای ۴تشــکیالت هستند:
جامعه صنفی تهیه کنندگان ،انجمن مستقل ،انجمن کارگردانان و
تهیه کنندگان و کانون تهیه کنندگان.
انچه امــا زمینه عدم انتخاب نماینده ای واحد توســط این
۴تشکل را ســبب شده اســت عدم حضور جامعه صنفی
تهیه کنندگان در فرایند انتخاب نماینده در انتخابات خانه
سینماست .قضیه از این قرار اســت که ۳تشکل انجمن
مســتقل ،انجمن کارگردانان و تهیه کننــدگان و کانون
تهیه کنندگان ،بدون اطــاع به جامعه صنفی ،به صورت
پنهانی ،تشکیل جلسه می دهند و با این گزاره که جمعیت
حداکثری تهیه کنندگان را تشکیل داده اند ،اقدام به معرفی
منوچهر محمدی به عنوان نماینده تهیه کنندگان در انتخابات
خانه سینما کرده اند.
در این انتخاب ۲نکته مهم ائین نامه ای نهفته است که در
ادامه به انها خواهیم پرداخت:
.۱جامعه صنفی تهیه کنندگان مشــتمل بر ۵۵درصد
از جمعیت تهیه کنندگان است و درنتیجه ،پرجمعیت ترین تشکل
تهیه کنندگان در ســینمای ایران به حســاب می اید .حال ان که
۳تشــکل دیگر ۴۵ ،درصد از اعضا را در خدمت دارنــد .بنابراین،
این ۳تشکل ،اکثریت نیســتند و اگر فرض را بر انتخاب نماینده بر
مبنای حداکثر تهیه کنندگان در نظــر بگیریم ،باز هم این انتخاب،
حداکثری نیست و در بهترین حالت ،مورد تائید تنها۴۵درصد اعضای
تهیه کنندگان سینمای ایران است .این نکته را هم باید در نظر بگیریم
که اساسا انتخاب بر چنین مبنایی در اساسنامه اتحادیه تهیه کنندگان
3
وجود ندارد و انتخاب نماینده باید به تائید هر ۴تشکل دراید .این کار
غیرقانونی از سوی ۳تشکل تهیه کنندگان رقم خورده است.
.۲طی سالیان گذشته که منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل
خانه سینما مشغول به فعالیت بود ،اجاره حضور نماینده تهیه کنندگان
را در مجمع نمی داد .استدالل شاهسواری این بود که تهیه کنندگان،
واحد نیستند و به همین دلیل در اتحادیه ،شناسه ندارند .اما امسال
که اقای شاهسواری نمی تواند برای پست مدیرعاملی،
کاندیدا شود ،قبول کرده که تهیه کنندگان با چنین
وضعیتی که به تعبیر ایشان ،شناسه ای در اتحادیه
ندارند ،بتوانند در این انتخابات نماینده داشته باشند.
البته که در این نکته نیز باید توجه داشت که جامعه
صنفی تهیه کنندگان ،تنها تشــکل از میان این ۴
تشکل هستند که هم از سوی ارشاد شناسه دارد و هم
از سوی وزارت کشور .این هم کار غیرقانونی است که
توسط مدیرعامل خانه سینما صورت پذیرفته است.
اتفاق جالب تری که در این زمینه رخ داده ،برگزاری
۵پیش مجمع عمومی توسط اقای شاهسواری است
که طی ان ،تیمی تشکیل شده تا به این تیم رای داده
شود .بنابراین اگر نمایندگی منوچهر محمدی در انتخابات
فردا پذیرفته شــود ،یک کار غیرقانونی صورت گرفته که در صورت
برگزاری و انتخاب ،این فرد باید تغییر کرده و نماینده علی البدل به
جای وی حاضر شود و بنابراین کل انتخابات خانه سینما ابطال می شود.
جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکنون شکایت خود را به صورت رسمی
به شورای مستقر در وزارت ارشاد تسلیم کرده است و انتظار دارد هر
چه زودتر جلوی این انتخابات غیرقانونی گرفته شود تا صنوف بتوانند
مطابق با اساسنامه قانونی ،نسبت به معرفی نمایندگان خود در مجمع
اقدام کنند /.خبرگزاری ایرنا
به اسداهلل یکتا کار بدهید
اسداهلل یکتا که به تازگی تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته
است می گوید حالش خوش است و امیدوار است به زودی وارد
فعالیت هنری بشود.
این بازیگر که سال گذشته درگیر مداوا بود ،به تازگی عمل
جراحی چشم داشته ولی ناراحت است که فعال کار هنری ندارد.
وی درباره حال و روز خود می گوید :حالم خوب است و عمل
چششم با موفقیت انجام شد که از این بابت خوشحالم.
یکتا درباره فعالیت های هنری خود اما توضیح می دهد :فعال
هیچ کاری ندارم و منتظرم پیشنهادهای خوبی برسد که دوباره
کار کنم.
او خطاب به خبرنگاران می افزاید :شــما که خبرنگار هستید،
بنویسید به اســداهلل یکتا کار بدهید! من واقعا دلتنگ کار هستم
و امیــدوارم بتوانم بــه زودی فعالیت خود را
از سر بگیرم .این بازیگر ســال گذشته در
صفحه شخصی خود برای انجام تبلیغات
و اگهی های بازرگانی اعالم امادگی کرده
بود .او در همان مقطع دچار مشــکالتی
در ناحیه معده شــد و بــه کرونا
نیز مبتال شــد .اســداهلل
یکتا بازیگر ســینما و
تلویزیون ،متولد سال
۱۳۲۶اســت کــه
پیشــینه تئاتری
دارد .او در بیــش از
۹۰فیلم سینمایی
و چنــد مجموعــه
تلویزیونی به ایفای نقش
پرداخته است/ .خبرگزاریایسنا صفحه 3
4
پرونده
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
دیپلماسـی تصویـر
کیمیا صادقی -رئیس سازمان سینمایی در نخستین
هفته ســینمای ایران در عراق به بررســی ضرورت تبادل
فرهنگی -سینمایی ایران و عراق پرداخت.
سفر سه روزه محمد خزایی ،رئیس سازمان سینمایی به
عراق و حضور در هفته سینمای ایران در بغداد ،اواخر تیرماه و
در پی درخواست حسن ناظم ،وزیر فرهنگ و گردشگری عراق
انجام شد .این سفر با پیش بینی امضای تفاهم نامه همکاری
در زمینه تبادل ،نمایش و عرضه تجاری اثار سینمایی «بلند،
مستند ،کوتاه و به ویژه ،کودک و نوجوان» ،زمینه سازی برای
حضور ســینماگران ،برگزاری هفته های فیلم ،ارائه دانش
فنی و تخصصی از طریق ظرفیت انجمن ســینمای جوانان
ایران برای اعزام اســتاد و مربی تخصصی در زمینه اموزش
به عراق ،تقویت شــرایط انجام پروژه های تولید مشترک بر
اساس مفاهیم و موضوعات منطقه ای و راهبردی ،همفکری در
زمینه برگزاری هفته های فیلم مشترک ،پیشنهاد برای توسعه
زیرساخت سینمایی عراق با بهره گیری از تجارب موسسه
سینماشهر و بخش خصوصی سینمای ایران و ...صورت گرفت
و سازمان سینمایی با دو فیلم سینمایی «هناس» و «شبی که
ماه کامل شد» و هشت فیلم کوتاه «سور بز»« ،سکوت»« ،تو
هنوز اینجایی»« ،جان داد»« ،وضعیت اورژانسی»« ،صراحی»،
«سفیدپوش» و «کمپانی» در در هفته سینمای ایران در بغداد
با عنوان «از بغداد؛ اینجا تهران» حضور پیدا کرد.
دستاورد ســفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی
می تواند در ماه های اینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان
سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم های مشترک
و فیلم هایی که به مشترکات فرهنگی و ایینی اشاره دارد،
موفق عمل کند.
بی شک حضور رئیس سازمان ســینمایی در بغداد که در
راستای گســترش همکاری های دو جانبه فرهنگی ایران و
عراق و برای امضای تفاهم نامه همکاری بود ،می تواند سراغاز
حضور ایران در عرصه فرهنگ و هنر و مشــخصا سینما در
منطقه مقاومت باشد .باید بپذیریم که هم سینمای ایران و هم
سینمای دیگر کشورهای منطقه که در حوزه مقاومت فعال اند
در زمینه پرداخت به گونه مقاومت ،کوتاهی کرده اند .از این رو
سفر محمد خزاعی به عراق می تواند سراغاز دستاوردهایی
برای کار فرهنگی -سینمایی در این منطقه باشد .ایران ،عراق
و سوریه کشورهای اصلی محور مقاومت هستند که نزدیکی
هر چه بیشتر از لحاظ فرهنگی می تواند به تولیدات مشترک
و واقع گرایانه از این منطقه و به تصویر کشیدن جنایاتی که
داعش و دیگر گروه های تکفیری در منطقه داشته اند ،بدل
شود.
به همین بهانه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ،در
ایین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با تاکید بر اینکه
سینما نیازمند ایجاد افق های تازه ای است ،گفت« :در دوره ای
قرار داریم که رسانه ها و تصاویر سخن می گویند و سرنوشت
و سرگذشت ملت ها را ترسیم می کنند .بنابراین باید تصویر
خودمــان ،ارزش های اخالقی مان ،حقیقــت پیام حضرت
محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت
را بسازیم و پیام تمدن نوین اسالمی و نوری که از مکه بر جهان
و ابدیت تابید را منتقل کنیم».
باید با همکاری های مشترک بتوانیم چهره واقعی داعش و
حامیان سلطه گرایش را از طریق هنر سینما به نمایش بگذاریم
تا همه مردم منطقه و دنیا بدانند که با لطف خداوند ،درایت
رهبری و رشادت های ســردار دل ها حاج قاسم سلیمانی،
ابومهدی المهندس و همرزمانشــان منطقه از چه گذرگاه
ســختی عبور کرده و ارامش امروز منطقه و نبود بیگانه را
مدیون رشادت های این سرداران بزرگ اسالم و همراهانشان
هستیم.
در این روزها شاهد بودیم که محمد خزاعی برای حضور
در جشنواره فیلم های غدیر عراق به این کشور سفر کرده و
با وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور و چند مقام فرهنگی
عراقی به گفت وگو نشسته است .این دیپلماسی فرهنگی باید
زود تر از این ها شــکل می گرفت ،اما اکنون هم دیر نیست و
می توان از این فرصت به وجودامده بهترین بهره را برد و بیش
از پیش با کشور عراق کارهای فرهنگی و سینمایی انجام داد.
اگر کمی در خیابان های کربال و نجف قدم بزنید و کمی از
سینما و سریال صحبت کنید ،قطعا متوجه خواهید شد که
مردم این کشور تا چه اندازه عاشق سینما و سریال های ایرانی
هستند و تا چه حد با سریال «مختارنامه» ارتباط برقرار کرده
و بازیگران ان را می شناسند.
خزاعی در بخش دیگــری از صحبت های خود به میزبانی
«از بغداد؛اینجا تهران» اظهار کرد« :مســائل غیر واقعی و
دروغ های زیادی را به نام اسالم و پیامبر اعظم در جهان غرب،
اروپا و امریکایی شمالی منتشر کرده و می کنند ،وظیفه ما
هنرمندان ،سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است
که با ظرفیت و قدرتی که داریم به کمک یکدیگر ،مسیر تازه
ای را در این راستا بگشاییم» .
کار فرهنگی درست در هر زمانی صورت پذیرد قابل تجلیل صفحه 4
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
است و تا سال های سال اثرات خود را بر فرهنگ یک یا چند
کشور و منطقه خواهد گذاشت.
ما به دلیل فرهنگ و ایین های مشترک زیادی که با مردم
عراق و کشــورهای حوزه مقاومت داریم ،می توانیم از این
مشترکات فرهنگی اســتفاده کرده و فیلم های زیادی را به
صورت مشترک به تولید برسانیم .دنیای امروز دنیای تعامل
و رسانه است و هر دولت و کشوری از این قافله عقب بماند،
مجبور به پذیرش فرهنگ بیگانه خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی با «تصویرمحور» خواندن جهان
امروز ،در بخش دیگری از افتتاحیه هفته ســینمای ایران
در بغداد ،افزود« :اگر نتوانیم مظاهــر تمدنی و ارزش های
اعتقادی مــان را بــا اســتفاده از فناوری هــای جدید و
تصویرسازی های ماندگار به جهان عرضه کنیم ،بدون شک
در هژمونی رسانه ای و ســینمایی غرب به محاق خواهیم
رفت .انچنان که پیداست این رسانه ها و تصاویر هستند که
سخن می گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت ها را به تصویر
می کشند و با تصاویری که از ما می سازند به دنیا معرفی مان
می کنند ،بنابراین باید تصویر خودمان ،ارزش های اخالقی مان
حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو
ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و ارائه کنیم».
انچنان که از سخنان محمد خزاعی برمیاید ،دیپلماسی
فرهنگی با پشت میز نشــینی امکان پذیر نیست و این کار
یک همت بلند جهادی می طلبد .البته کار اجرایی همیشــه
معترضانی خواهد داشــت و باید برای این نوع کارها منتظر
طعنه و کنایه ها بود ،اما در اینده ای نه چندان دور اثار این سفر
به عراق را می توان دریافت کرد و با حضور فیلم های ایرانی در
سینماهای عراق و دیگر کشورها این شیرینی برای سینمای
ایران دو چندان خواهد شد.
پس از سخنان رئیس سازمان سینمایی در ایین افتتاحیه،
فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» در
سالن اکران شد و مورد اســتقبال مخاطبان و هنردوستان
عراقی قرار گرفت.
رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به
بغداد ،با محمدکاظم ال صادق ،سفیر جمهوری اسالمی ایران
در عراق دیدار و در نشستی مشترک به تبادل نظر و بررسی
مسائل فرهنگی و سینمایی دو کشور ایران و عراق پرداخت.
در این دیدار محمد خزاعی با اشــاره به جایگاه منطقه ای و
ظرفیت های ســینمای ایران به اهمیت توسعه فعالیت های
فرهنگی و سینمایی بین دو کشور عراق و ایران اشاره کرد و
گفت :توسعه دیپلماسی هنر و سینما برای تسهیل و تقویت
روابط سیاسی ملت ها باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه دیپلماسی تصویر
و سینما یا فرهنگ در تقویت مناسبات بین المللی ملت ها
حائز اهمیت است خاطر نشان ساخت :استفاده از محصوالت
سینمایی برای دوســتی و نزدیکی ملت ها و گسترش سایر
مناسبات از برنامه های دســتگاه دیپلماسی و رایزنی های
فرهنگی است که خوشبختانه شما با اهتمام ویژه ای به این
حوزه نگاه می کنید.
خزاعی با اشــاره به اینکه موفقیت دستگاه دیپلماسی
با ظرفیت های فرهنگی محقق و تضمین می شــود ،افزود:
هر جایی که فرهنگ و هنر به کمک دیپلماسی امده است،
ی گیرد ولی متاسفانه ما فرصت
دستاوردهای پایداری شکل م
های زیادی را در سال های گذشته به دلیل غفلت نسبت به
نقش بی بدیل فرهنگ و سینما از دست داده ایم.
در این دیدار محمدکاظم ال صادق سفیر جمهوری اسالمی
ایران در عراق با استقبال از حضور رئیس سازمان سینمایی در
بغداد گفت :زبان هنر زبان بلیغی است و با توجه به اشتراکات
فرهنگی و تمدنی و دینی دو کشور می توان از ظرفیت سینما
و سریال برای تقویت و تعمیق همکاری ها و مناسبات استفاده
کرد.
به گفته وی ،استقبال گسترده از اثاری چون مریم مقدس،
ح حاکم
سریال مختار ،به وقت شام و غیره نشان می دهد که رو
بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی این گونه اثار با جامعه عراق
همگن است.
5
وی پیشنهاد داد :در تولیدات مشترک از عوامل و بازیگران
مشترک دو کشور استفاده شود.
دستاورد ســفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی
می تواند در ماه های اینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان
سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم های مشترک
و فیلم هایی که به مشترکات فرهنگی و ایینی اشاره دارد،
موفق عمل کند .قطعا حضور رئیس ســازمان سینمایی در
جشنواره غدیر و هفته فیلم ایران در عراق الزم بوده و این
نوع سفرها می تواند در اینده ای نزدیک نجات بخش سینمای
ایران باشد .ایران تنها کشــور در منطقه است که تولیدات
سینمایی مبتنی بر سنت های کهن و دین اسالم است و کمتر
به سمت غرب زدگی حرکت کرد ه و می توان از همین موضوع
برای اکران فیلم های ایرانی در کشــورهای حوزه مقاومت و
منطقه استفاده کرد.
نخستین حضور سازمان سینمایی سوره در جشنواره
بین المللی غدیر عراق
سازمان سینمایی ســوره به عنوان یکی از مراکز تولید و
توزیع فیلم در ایران ،با ۹اثر در بخش های رقابتی جشنواره
بین المللی -رســانه ای غدیر و بازار فیلمى که در کنار این
رویداد برگزار شد ،حضور داشت و برنده دو جایزه در بخش
نماهنگ و بهترین انیمیشن شد.
الهه طه ئی ،مدیر مرکز بین الملل سوره درباره رویکرد این
مرکز و هدف گذاری برای حضور در بازارهای فیلم منطقه ای
بیان کرد :مرکز بین الملل ســوره در دوره تازه فعالیت خود
رویکردهای جدیدی را در پیش گرفته است که تمرکز ویژه ای
روی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب زبان و شیعه
و هم راستا با سیاســت های خودمان بگذاریم و در بازارهای
فیلمی که در این مناطق برگزار می شود ،شرکت کنیم.
سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی -رسانه ای غدیر
۲۹تا ۳۱تیرماه ( ۲۰تا ۲۲جوالی) با شعار «رسانه حرفه ای و
اخالق مدار» در شهر بغداد برگزار شد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
مدیر عامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد
جلسه هیات مدیره مرکزی برای انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر با حضور اکثریت اعضای هیات
مدیره مرکزی برگزار شــد و در پایان از بین کاندیداهای مطرح شــده ،مقصود نعیمی ذاکر به عنوان
مدیرعامل جدید برگزیده و انتخاب شــد .مقصود نعیمی ذاکر متولد ۱۳۳۸در تهران و فارغ التحصیل
اقتصاد از دانشگاه است و سال ۱۳۶۰مدیریت کتاب های شکوفه در انتشارات امیر کبیر را عهده دار شد.
سپس به گروه کودک و نوجوان شبکه یک رفت و پس از ان به گروه ادب هنر شبکه دو و مدتی بعد در
سمت مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو فعالیت فرهنگی و رسانه ای داشت .او سپس رئیس مرکز
صبا شد و در حوزه تولید انیمیشن به فعالیت خود ادامه و همزمان مشاور مدیر شبکه اموزش نیز بود.
«الکترا» به تئاتر شهر می اید
«الکترا» عنوان یکی از جدیدترین نمایش های مجوعه تئاتر شهر است که از روز هفتم مرداد ماه سال
جاری به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی در تاالر سایه اجرای خود را اغاز می کند.
در این اثر نمایشی که بر اساس روایت «اوریپید» و «اشیل» به نگارش درامده است (به ترتیب حروف
الفبا) نازنین زهرا برومند ،ازیتا رحیمی ،مونا کریمی ،شاهین عبدیان ،غزل منعمی ،یاسمن مومنی به
عنوان بازیگر حضور دارند .فرزاد امینی درباره این نمایش نوشته است :اگاممنون شاه یونان دخترش ایفی
ژنی را قربانی می کند و کلیتمنسترا که مادر است ،دلشکسته اما پر از غضب از شوهرش انتقام می گیرد
و اگاممنون را به قتل می رساند.
امیرمحمد تفتی:
نمی گذارند موسیقی سنتی ایرانی به گوش مردم برسد
امیرمحمد تفتی خواننده موســیقی ســنتی ایرانی که به تازگی
کنسرتی در سالن هالل احمر شهرســتان یزد با همراهی گروه قمر
به سرپرستی نوید دهقان کنسرتی را به اجرا دراوردند گفت ::من به
همراه گروه قمر و همیاری اقای نوید دهقان در این اجرا قطعاتی از
مفاخر موسیقی ایران را که بخشی از ان ها توسط اقای نوید دهقان
ساخته شده اند روی صحنه بردیم .همچنین عالوه بر تصنیف ،بخش
زیادی از برنامه ما مربوط به ســاز و اواز بود و اجراها در این کنسرت
صرفا محدود به تصنیف های مختلف نبود .امیرمحمد تفتی ادامه داد:
سازمان های فرهنگی -هنری باید دست به کار شوند ،شهرداری ها
باید به کمک هنرمندان بیایند و سالن ها را ارزان تر در اختیار ما بگذارند
تا مردم بتوانند راهی برای برقراری ارتباط با این سبک از موسیقی را
پیدا کنند .سازمان صدا و سیما نیز باید همکاری کند و موسیقی سنتی
را بیشتر به گوش مخاطبان برساند .بسیاری از هنرمندان هستند که در
این راه سال ها زحمت می کشند ولی وقتی پوشش رسانه ای مناسبی
شکل نگیرد ،مردم چگونه می توانند ما را بشناسند؟
وی درباره موسیقی ای که امروزه در بین مردم رایج است ،صحبت
کرد :در حال حاضر سبکی که بیشتر توسط مردم گوش داده می شود،
سبک پاپ است که مضامین این اهنگ ها هم اکثرا عاشقانه و درباره
مسائل روزمره است .بیشتر مخاطبان این سبک از موسیقی را جوانان
۲۰تا ۲۵تشکیل می دهد .از طرفی سرمایه گذاران نیز صرفا سعی
در معرفی موسیقی پاپ دارند که این از ۲جهت به موسیقی سبک
سنتی لطمه وارد می شــود و هنرمندان فعال در این زمینه دلسرد
می شوند و نوجوانان و جوانانی که مشتاق یادگیری سبک موسیقی
سنتی هستند با دیدن گوشه گیری استادهای بزرگ ،کم کم
شوق و ذوق خود را از دست می دهند.
این خواننده موســیقی سبک ســنتی افزود:
شرایط برای موســیقی اصیل و سنتی ایران از ان
جهت سخت شده اســت که بهایی به ان توسط
مسئوالن داده نمی شود ،نه به این دلیل که جامعه
مدرن شــده و یا مردم دیگر نیازی به ان ندارند.
هنگامی که هنرمندان حتی اجــازه ندارند که از
عکس سازها در پوسترهایشان استفاده کنند ،دیگر
چه انگیزه ای برای ادامه دادن باقی می ماند؟ و همه
این سختگیری ها در حالی است که مردم در رسانه های
مختلف با ان ها رو به رو می شــوند! پس چه دلیلی
وجود دارد ،وقتی که حتی از نظر فقهی هم
مشکل حل شــده ،ما اجازه نمایش
سازهایمان را نداریم؟
وی ادامه داد :ما نمی توانیم محتوا را صرفا برای دیده شدن بیشتر،
فدا کنیم .امروزه بسیاری از افراد هســتند که معتقدند برای بیشتر
دیده شدن ،باید ضرب اهنگ را تندتر کنیم و این در حالی است که
مردم همان سبک اصیل و کالسیک را دوست دارند و اگر هم چنین
چیزی صورت بگیرد ،هنر از ذات خودش دور می شود .ما
نباید محوریت هنر و زیبایی شناسی را کنار بگذاریم و
عناصر ناهنجار را در هنر رواج دهیم که البته ان هم
در جای خود مورد نیاز است اما در استفاده از هر
چیزی باید تعادل وجود داشته باشد.
موســیقی جدی یک کارکــرد را دارد و باقی
سبک ها کارکرد متناسب با خودشان را دارند .اگر
فضا برای هنرمندان باز شود مطمئنا از اثاری مدرن،
تلفیقی و ...رونمایی می شــود .وی درباره نواوری در
موسیقیسنتیگفت:اینکهمابیایمازعناصرجدیدمانند
عناصر موسیقایی ملل دیگر به شیوه درست و مناسب،
بدون اینکه به سمت ابتذال کشــیده شود ،بهره
ببریم چه ایرادی دارد؟ در هر چیزی باید
نواوری و خالقیت وجود داشته
باشد / .خبرگزاری صبا
ساختنماهنگ«مسافرانخورشید»
«الندهنازنین» ۲اجراییمی شود
انتشار چهار نمایشنامه از شاهنامه
نماهنگ محرمی «مســافران خورشــید» بــه کارگردانی علی
مالقلی پور و تهیه کنندگی محمدجواد اشتیانی و با شعر «گریز» از
ســید حمیدرضا برقعه ای برای پخش در ایام محرم امسال ساخته
می شود .این نماهنگ از مجموعه کارهای محرمی مرکز موسیقی ماوا
سازمان هنری رسانه ای اوج است .شعر «گریز» یک چهار پاره روایی
تاریخی است که در ان شاعر داستانی شبه واقعی درباره کاروان زیارت
حرم امام حسین(ع) را با زبانی تغزل گونه درامیخته و بیان کرده است.
این شعر بر اساس عنصر غافلگیری شکل گرفته است و در کتاب
«یحیی» (پنجمین مجموعه شعر سید حمیدرضا برقعه ای) منتشر
شده است .برقعه ای تاکنون دو اثر «خانه پدری» با موضوع امام علی
(ع) و «ســبز ابی» با موضوع امام زمان (عج) را با مرکز ماوا کار کرده
است .ســید حمیدرضا برقعه ای انگونه که خودش می گوید پس از
بازگشت از کربال نوحه ای می سراید که سفرنامه کربال بوده است و این
شروع جریان شاعری اش را رقم می زند.
نمایش «النده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی روز جمعه
هفتم مرداد ماه در دو نوبت و در ساعت های ۱۶:۳۰و ۱۹:۳۰پیش
روی مخاطبان قرار خواهد گرفت .این اثر نمایشی روز پنجشنبه
ششم مرداد ماه استثنائا به جای ساعت ۱۹:۳۰در ساعت ۱۶:۳۰
پذیرای تماشاگران تئاتر خواهد بود.
این در حالی است که پیش فروش بلیت روزهای پنجم ،ششم،
هفتم مرداد ماه اغاز شده است و مرحله پیش فروش بلیت روزهای
نهم ،دهم و یازدهم نمایش نیز از ساعت ۱۲روز دوشنبه سوم مرداد
ماه امکان پذیر خواهد بود .نمایش «النده نازنین» به نویسندگی
محمد صادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی یکی از
اثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر اســت که از روز جمعه هفدهم
تیرماه در تاالر چهارسو به صحنه رفته اســت .این اثر نمایشی از
تاریخ یاد شده ســاعت ۱۹:۳۰با مدت زمان ۱۱۰دقیقه و قیمت
بلیت ۸۰هزار تومان روی صحنه رفته است.
نمایشنامه «کین سهراب ،خون سیاووش» نوشته صادق عاشورپور
به همت انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسید .صادق عاشورپور ،متولد
۱۳۳۲همدان ،نمایشــنامه نویس ،کارگردان و پژوهشگر حوزه تئاتر
است .او از ۱۶ساگی به دنیای تئاتر وارد شده و کماکان بیش از هرچیز
وقت خود را صرف نوشتن متون نمایشی می کند .یکی از مهم ترین متون
پژوهشی وی مجموعه هفت جلدی «نمایش های ایرانی» و مجموعه
چهار جلدی «بازی های محلی» اســت .عاشورپور در انتشارات کتاب
نیستان اثاری چون «فرمان خاتون»« ،پنج طیاطر»« ،سقای دیگر» و
«شاکی» را منتشر کرده است و کتاب «کین سهراب ،خون سیاووش»
نیز تازه ترین اثر وی مشتمل بر چهار نمایشنامه با عناوین «کین سهراب
خون سیاووش»« ،شهریار کشته پسر»« ،اژدها» و «منصوره» است.
این کتاب برای پژوهشگران حوزه نمایش می تواند متنی درخور توجه
برای مطالعه در زمینه چگونگی تبدیل و پیوند میان متون کهن داستانی
با اصولی روایت نمایشی در دوران حاضر باشد». صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«علی رهبری» رهبر مشهورترین ُاپرای جهان شد
والری گرگیف ،مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سن پترزبورگ ،علی رهبری را به عنوان رهبر
دایمی میهمان اپرای مارینسکی ،مشــهورترین اپرای جهان اعالم کرد .بنابر توافقات صورت گرفته ،
حاصل این همکاری اجرای ۱۰کنسرت یا اُپرا در طول هر فصل هنری خواهد بود .تیرماه امسال ،پس از
اجرای بسیار موفقیت امیز علی رهبری در سنت پترزبورگ ،مسئوالن ارکستر چنان تحت تاثیر اجرای
رهبری واقع شدند که به پیشنهاد گرگیف دوباره از او برای اجرای برنامه دیگری به فاصله چند روز بعد،
مجددا دعوت کردند و رهبری نیز ان را پذیرفت .ســپس دوباره با پیشنهاد گرگیف ،علی رهبری ،این
موسیقی دان بین المللی به عنوان رهبر دائم میهمان برگزیده شد.
دوشنبه 3مرداد 1401شماره 1246
7
«پیش از کشتن» ارش دادگر دیده می شود
ارش دادگر بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر گفت :نمایش
«پیش از کشــتن» جدیدترین کار گروه تئاتر «کوانتوم» است که توسط شــهرام احمدزاده و بر اساس
«اورستیا» اثر ایسخولوس نوشته شده و دراماتورژی ،طراحی و کارگردانی این اثر نیز بر عهده من است.
وی که پیش از این و در سال ۹۷نمایش «او» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود ،درباره روند تولید
نمایش «پیش از کشتن» یاداور شد :حدود یک سال و نیم زمان صرف تولید نمایش «پیش از کشتن» شد
و ۶۰۰ساعت تمرین برای این نمایش داشتیم .اسفند سال « ۹۹پیش از کشتن» را در جشنواره تئاتر فجر
روی صحنه بردیم که البته با تغییرات زیادی نسبت به جشنواره ،اجرای عمومی می شود /.خبرگزاری مهر
خروج قاچاقی
تابلو مظفرالدین شاه
تایید شد
پسازانتشارعکس هاییازتابلوبهفروش رفتۀپرترهمظفرالدین
شاه قاجار در حراجی کریستیز بریتانیا و جای خالی این تابلو روی
دیوارهای کاخ گلستان در تهران ،این سوال پرسیده شد که این اثر
کمال الملک چه زمان و چگونه از ایران خارج شده و از یک حراجی
سر دراورده است؟
مسووالن کاخ گلستان در اظهارات اولیه از وجود چنین تابلویی
ابرازبی اطالعیکردهوحتیاحتمالتقلبیبودنانرامطرحکردند.
احمد دِزواره ای که از اواخر دهه ۵۰تا سال ۱۳۸۶ریاست موزه های
کاخ گلستان را به عهده داشت نیز وجود چنین تابلویی را در این
مجموعه به طور کامل رد کرد و ادعاهای مطرح شده درباره خروج
این تابلو یا به سرقت رفتن ان را تهمت و دروغ محض خواند.
حاال پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان،
مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دســتی ـ تایید کرد که این تابلو قاچاقی از
کشور خارج شده است .نام تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» تا سال
۱۳۱۷در فهرست اموال کاخ گلستان ثبت شده است و پس از ان،
اثری از ان در فهرست اموال کاخ نیست.
سازی موضوع تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» برای
او برای شفاف
ِ
بررسیچگونگیخروجایناثرازکاخگلستانومتعاقبان،فروش
درحراجیکریستیزلندندرسال ۲۰۰۰میالدی،نتیجهبررسی های
انجام شدۀ کارشناسان روی دفاتر اموالی کاخ گلستان متعلق به
سال های ۱۳۱۷ ،۱۳۱۲و ۱۳۶۱خورشیدی را ،در حساب کاربری
خود در اینستاگرام این چنین اعالم کرد :نام تابلو و مشخصات
دقیقانازجملهابعاد(همراهباقاب)دردفترسال ۱۳۱۲خورشیدی
ثبت شده است ،اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی
ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تاالر برلیان .به نظر
می رسد پیش از سال ۱۳۱۲تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دوره
پهلوی از تاالر برلیان خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده اند.
مدیرکل موزه ها این توضیح را اضافه کرد که تصمیم به ساخت
عمارت خوابگاه ناصری سال ۱۳۰۳قمری گرفته شد .در تاریخ۱۳۰۴
قمری ساخت بنا به پایان رسید و شاه به این عمارت نقل مکان کرد.
در دوره رضا شاه جزو تحویل شده وزارت دارایی درامد و مدت ها
محل حوزه وزارتی بود .این ساختمان تا سال ۱۳۳۵پابرجا بود و
مستندات تصویری نیز در این ارتباط وجود دارد .خوابگاه ناصری
اوایل سال ۱۳۴۰یعنی دوره پهلوی تخریب می شود.
به گفته ادیب زاده ،در دفتر سال ۱۳۱۷دوباره این تابلو (پرتره
مظفرالدین شاه اثر کمال الملک) جزو اموال انتقالی از خوابگاه به
کاخ گلستان ثبت شده است ،اما در دفاتر سال ۱۳۶۱که مربوط به
وزارت فرهنگ و هنر وقت است ،هیچ نشانی از نام تابلو نیست.
مدیرکل موزه ها گفت :قطعا تابلو متعلق به کاخ گلستان است و
در فاصله سال های ۱۳۱۷تا ۱۳۶۱از مجموعه کاخ ،خارج و بعدها از
طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است.
ادیب زاده با بیان این که کارشناسان حراج کریستیز باید قبل
از برگزاری حراج ،این تابلو را از ایران استعالم می کردند ،اظهار
کرد :در حال حاضر انچه حائز اهمیت است خروج غیرقانونی اثر
است / .خبرگزاری ایسنا صفحه 7
«شب سال نو» صاحب «حافظ» شد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
رحمانیان:نوستالژی را نمی توان از
نمایش حذف کرد
نوستالژی را نمی توان از نمایشنامه حذف کرد چون یک
اتفاق کام ً
ال مشــهود در زندگی ادم ها است .در بسیاری از
نمایشــنامه های خارجی از جمله اثر «ارزش» نوشته ارتور
میلر یا نمایشنامه های «ســه خواهر» و «باغ البالو» انتون
چخوف وجود نوســتالژی مشهود اســت .حتی در کتاب
«شیطان و خدا» اثر ژان پل ســارتر و همینطور نمایشنامه
«سوء تفاهم» نوشــته البر کامو هم نوستالژی وجود دارد.
ســارتر و کامو فیلسوف-نویسنده هســتند که ان ها هم
نمی توانند نوستالژی را نادیده بگیرند .یا شما نوستالژی را
از نمایشــنامه «عزا برازنده الکتراست» حذف کنید ،کلیت
نمایشنامه فرو می پاشد .در برخی از نمایشنامه های ایرانی
هم نوستالژی وجود دارد .استاد نوستالژی در ادبیات فارسی،
اکبر رادی است که در بسیاری از نوشته هایش از یک چیز گم
شده و از دست رفته حرف می زد.
با این حال متاسفانه چون مطالعه در ایران کمتر است،
عده ای نوستالژی را صرفاً یک داوری تاریخی می دانند ،در
حالی که من در اثارم اص ً
ال به داوری کردن اتفاقات تاریخی
ً
فکر نکرده ام .این تصور که پرداختن به نوستالژی ،صرفا به
معنای تایید اتفاقات گذشــته و نفی زمان حال است یک
ال اشتباه است که باید اصالح شود .اص ً
تصور کام ً
ال یک سری
اتفاقات نوستالژیک در تاریخ معاصر وجود دارد که هیچکس
نمی تواند بگوید اتفاقات خوبی است .مث ً
ال ما داریم راجع به
اتش زدن سینما المپیا حرف می زنیم که کسی نمی تواند از
ان به عنوان یک اتفاق خوشایند یاد کند .من در نمایشنامه
«ترانه های قدیمی :پیــکان جوانان» دارم بــه تاریخ نگاه
می کنم که احساسات بشــری در ان وجود دارد و برخی از
شخصیت ها و اتفاقات ان دچار نوســتالژی هستند وگرنه
قصدم داوری کردن گذشته نیست.
محمد رحمانیان در نخستین دوره ائین تئاتر و موسیقی علی معلم
برای نمایشنامه «شب سال نو» تندیس حافظ بهترین نمایشنامه نویس
را کسب کرد که ان را به دیگر کاندیدهای این بخش اهدا کرد که به این
بهانه مروری بر مسیر او می اندازیم:
محمــد رحمانیــان زاده ۲۹اذر ســال 1341در تهــران ،
نمایش نامه نویس ،کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی است.
وی دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه
تهران در سال ۱۳۷۰و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده
سینما و تئاتر دانشگاه هنر در سال ۱۳۷۷است.
رحمانیان طی سی سال فعالیت در عرصه تئاتر ،نمایش های مختلفی
را به روی صحنه برده اســت که از جمله اثار او می توان به نمایش های
«مصاحبه» «،پل»« ،فنز» و «مانیفست چو» اشاره کرد.
رحمانیان بیش از یک دهه است که باب اجرای موسیقی -نمایش را
در عرصه هنرهای نمایشی رواج داده است .اثاری که او در این راستا روی
صحنه برده است اگرچه با تاکید بر حس نوستالژی بوده؛ اما در زیر بنای
این اثار قصه هایی از دهه های مختلف ایــران وجود دارد که رحمانیان
بدون قضاوت تالش داشته تا تناقضات جاری در تاریخ معاصر کشور را به
مخاطبان نشان دهد .اثاری که رحمانیان در عرصه موسیقی نمایش به
صحنه اورده اگرچه مخالفان و موافقان بسیاری داشته
جالب است که غالب نمایشنامه های محمد رحمانیان نخستین بار
توسط خود او اجرا شده است و از دیگر ویژگی های شاخص در کارهای
محمد رحمانیان این است که به نمایشنامه های ایرانی نمی پردازد .
وی به تازگی در معرفی نمایش«چخوف /ساد» ا گفته است:
این نمایش از اول قرار نبود «چخوف /ســاد» باشد و با کالس هایی
شروع شد که من و مهتاب نصیرپور برای اموزش بازیگری در ترم های
مختلف راه اندازی کردیم و در یکی از این کالس ها من عنوان کار را روی
اثار چخوف گذاشتم و چندین کالس برگزار شد و شاید حدود ۷۰نفر
درگیر این پروژه شدند ،اما خروجی چندان مناسبی نداشت و ما در حال
اماده شدن برای اجرای اثاری از چخوف با نام «چخوف نازنین» بودیم.
در این فاصله قاسم جعفری مکان جدیدی را برای تئاتر محیطی به نام
«بوتیک تئاتر ایران» افتتاح کرد که بدنه اصلی ان در حقیقت بیمارستان
«امید» بود .همزمان که درحال تغییر نمایشنامه برای اجرای ان در این
بیمارستان بودم ،نازنین کریمی به گروه پیوســت و این امکان را برای
ما فراهم کرد که سالن را بر اســاس طراحی مدیر هنری ،محسن شاه
ابراهیمی و اجرای مریم ناظم الرعایا مجهز و انجا را تبدیل به جایی برای
اجرا کنیم که هم مختصات یک بیمارستان را داشت و هم جایی برای
تماشا بود و این مجموعه کاری بود که ما انجام دادیم».
رحمانیان افزود :چخوف حدود ۶۰۰داســتان کوتاه دارد که حدود
۲۰۰اثر به فارسی ترجمه شده است و ما ترجمه فارسی داستان کوتاه
«جراحی» را در نمایش نداشــتیم .بنابراین ،از میان تمام انها که باقی
مانده بود ۱۵ ،کار را انتخاب کردیم.
او در ادامه ،در پاسخ به اینکه چرا به نمایشنامه های ایرانی نمی پردازد،
گفت :دلیل نپرداختن به نمایشنامه های ایرانی را نمی دانم .زندگی کاری
من از سال ۹۲بعد از چهارسال ممنوع الکاری ادامه پیدا کرد و برایم بخش
اسنادی تئاتر مهم بود .به عنوان برایم «ترانه های محلی» و کارهایی که
در این فضا انجام دادم ،مهم بود ،چون به نظر خودم سندی از یک دوران
مثل «عشق روزهای کرونا» ارائه می دهم و احتماال نمایشنامه های قوی
نیستند ،اما به دلیل وجه اسنادی برایم مهم هستند.
این کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایشنامه هایی مانند اثار شاهنامه
و ابوالقاسم فردوســی گفت :باید به این فکر کنیم که چطور می توانیم
نمایشنامه هایی مانند فردوسی را با اجرایی ساده تر روی صحنه ببریم .من
سه طرح درباره کارهای فردوسی به خصوص «سیاوش» دارم و امیدوارم
امکانی برای اجرای ان روی صحنه فراهم شــود .صحنه های ما چندان
امکان اجرای نمایشنامه هایی در فضای کارهای فردوسی را ندارد و شاید
تنها سالن خوب موجود تاالر وحدت است که ان هم برای از ما بهتران
شده است ،چون قرار بود نمایشی را در تاالر وحدت اجرا کنم اما نامه ای را
نوشتند که براساس ان من امکان استفاده از سالن های دولتی مثل تاالر
وحدت ،تئاتر شهر ،سنگلج و ایرانشهر را ندارم. صفحه 8