روزنامه صبا شماره 1248
روزنامه صبا شماره 1248
روزنامه صبا شماره 1248
چهار شنبه| 5مرداد 27 |1401جوالی 27 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1248صفحه| 5000ناموت|
داسـتان جدیـد
یـکشـهر
گفت و گوهایی با
نویسنده و بازیگر سریال«داستان یک شهر»
وحید جلیلوند سینماگر محبوب جشنواره ونیز
صفحه 2
توسعه همکار ی های بورس و سینما
صفحه 3
اعالم اثار متقاضی برای حضور در جشنواره تئاتر شهرزاد
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
شبکه سالمت تعطیل نمی شود
چند روزی است خبر تعطیلی شبکه شما و شبکه ایران کاال توسط رســانه ملی رسماً اعالم شده
است ،اما در ادامه سیاست های چابک سازی صدا و سیما نام چند شبکه دیگر نیز برای این موضوع مطرح
می شد که از ان جمله می توان به شبکه سالمت اشاره کرد .پیگیری ها نشان می دهد که شبکه سالمت
قرار نیست تعطیل شود و به عنوان شــبکه تخصصی به فعالیت خود در راستای ارتقای سواد سالمت،
پیشگیری از بیماری ها و اصالح سبک زندگی برای سالمت تر شدن جامعه ادامه می دهد .ناگفته نماند
که خبری مبنی بر تعطیلی شبکه تماشا و چند شبکه تلویزیونی دیگر نیز در رسانه ها اعالم می شود ،اما
بنابر پیگیری ها شبکه دیگری به چرخه حذف یا تطعیلی اضافه نخواهد شد.
وحیـد جلیلونـد
سـینماگر محبـوب
جشـنواره ونیـز
محمدحسین لطیفی با همراهی «اوج» فیلم می سازد
شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی در جلسه اخیر خود با ساخت دو فیلم نامه موافقت کرده است که
یکی از ان ها مربوط به فیلمنامه ای به کارگردانی محمدحسین لطیفی است .براین اساس ،محمدحسین لطیفی
قرار است «غریب» را که نوشته ای از حامد عنقا است ،به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج و حامد عنقا
بسازد .حامد عنقا و محمدحسین لطیفی در پروژه های مختلفی همچون پیکسل ،تنهایی لیال ،نردبام اسمان،
فصل اول و دوم قلب یخی با یکدیگر همکاری داشته اند .اخرین فیلم سینمایی لطیفی «مرد نقره ای» بود که
سال ۹۸ساخته و در دوران کرونا اکران شــد .فیلمنامه دیگری که پروانه ساخت ان صادر شده« ،اشیل» نام
دارد که به تهیه کنندگی سعید شاهسواری و کارگردانی و نویسندگی فرهاد دالرام دیزجی مجوز گرفته است.
جشنواره بین المللی فیلم ونیز روز سه شنبه ۴مرداد در حالی فهرست فیلم های بخش
مسابقه اصلی خود را اعالم کرد که نام فیلم «شب ،داخلی ،دیوار» سومین ساخته بلند سینمایی
وحید جلیلوند به تهیه کنندگی علی جلیلوند در میان فیلم های بخش مسابقه اصلی این رویداد
دیده می شود .جشنواره ونیز در طول تاریخ خود در مقایسه با دو جشنواره بزرگ دیگر اروپا یعنی
فستیوال های کن و برلین تعامل کمتری با سینمای ایران داشته است با این حال وحید جلیلوند
یکی از سینماگرهای ایرانی محبوب این فستیوال است .جلیلوند با دو فیلم بلند قبلی خود به
لیدو رفته و هر دو بار هم دست پر جشنواره را ترک کرده است .به بهانه انتخاب فیلم جلیلوند در
فستیوال به سابقه حضور این سینماگر در ونیز نگاهی انداخته ایم .وحید جلیلوند بعد از حضور به
عنوان بازیگر در تعدادی سریال و ساخت چندین فیلم مستند ،در سال ۱۳۹۳اولین فیلم بلند
سینمایی خود را با نام «چهارشنبه ۱۹اردیبهشت» به تهیه کنندگی برادرش علی جلیلوند و
محمدحسین لطیفی جلوی دوربین برد .این فیلم در جشنواره ونیز دوره هفتاد و دوم در بخش
افق های فستیوال پذیرفته شد و در نهایت هم توانست جایزه باارزش فیپرشی این بخش را از
ان خود کند .این سینماگر ایرانی دو سال بعد با دومین ساخته اش «بدون تاریخ بدون امضا»
باز هم به تهیه کنندگی علی جلیلوند و همینطور احسان علیخانی بار دیگر راهی لیدو شد و این
بار نیز در بخش افق های جشنواره شرکت کرد و توانست دو جایزه باارزش بهترین کارگردانی
(وحید جلیلوند) و بهترین بازیگری نقش اول (نوید محمدزاده) بخش افق های جشنواره ونیز
۲۰۱۷را تصاحب کند .حاال اما جلیلوند در سومین حضورش سرانجام به بخش مسابقه اصلی
این فستیوال راه پیدا کرده است و باید منتظر ماند و دید ایا این کارگردان ایرانی می تواند برای
سومین بار نیز دست پر از ونیز به ایران برگردد.
روزسهشنبه ۴مرداد جشنوارهبینالمللیفیلمونیزازفهرستفیلمهایبخشهایمختلف
رویداد دوره هفتاد و نهم رونمایی کرد .پیش از این اعالم شده بود فیلم «نویز سفید» ساخته نوا
بامباک اغازگر جشنواره بین المللی ونیز ۲۰۲۲است /.خبرگزاری صبا
۲فیلمایرانیدرجشنوارهزنانسئول
درمحرمهمچنان«برفبی صدامی بارد»
روند درمان رضا فیاضی ادامه دارد
دو فیلم کوتاه «چپ دست» به نویســندگی و کارگردانی نسرین
محمدپور و «نظربازی» ســاخته مریم تفکری در بیست و چهارمین
دوره جشنواره فیلم زنان ســئول در بخش فیلم های کوتاه اسیایی به
رقابت می پردازند .بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول
۲۵اگوست تا اول سپتامبر ۳( ۲۰۲۲تا ۱۰شهریور) در سئول برگزار
می شود و در بخش فیلم های کوتاه اسیایی در مجموعه ۲۰فیلم کوتاه با
یکدیگر رقابت خواهند کرد .جشنواره بین المللی فیلم زنان سئول یکی
از معتبرترین جشنواره فیلم زنان در سطح بین المللی محسوب می شود
که اثار فیلمسازان زن را از سراسر دنیا در بخش های رقابتی و غیررقابتی
به نمایش می گذارد .این جشنواره به پیشرفت ارزش های مثبت زنان
کمک می کند و در ایجاد یک شــبکه ارتباطی بین کشورهای اسیایی
و بقیه کشورها نقشی اساسی ایفا می کند .جشنواره فیلم زنان سئول به
وسیله کشف و حمایت زنان در صنعت فیلم ،راه هایی را برای ارتقا و نمایش
فیلم های زنان کره ای برای خارج از مرزهای کره نیز فراهم می کند.
«برف بی صدا می بــارد» بــه کارگردانی پوریــا اذربایجانی و
تهیه کنندگی محمدرضا شــفیعی بر اساس اخرین نوشته مسعود
بهبهانی نیا ساخته شده است و داستان تالش های یک دشمن قدیمی
برای برهم زدن اتحاد یک خانواده اصیل ایرانی را در سه دهه مختلف
۷۰ ،۶۰و ۹۰روایت می کند ۶۸ .قسمت از ۱۰۰قسمت تولید شده
این مجموعه از ابتدای دی تا اواخر اسفند ۱۴۰۰به روی انتن شبکه
سه سیما رفت اما همزمانی با مناسبت های عید نوروز و ماه رمضان
پخش ان را متوقف و همچنین به دلیل مشکالتی این وقفه تا تیرماه
۱۴۰۱ادامه پیدا کرد و در نهایت پخش ادامه قسمت ها از ۱۴تیرماه
۱۴۰۱از سر گرفته شد .سریال «برف بی صدا می بارد» شامل دو فصل
بوده که داستان فصل اول ان در ۱۰۰قسمت از سال های ۶۵تا ۶۹
روایت می شود و فصل دوم ان در ۱۵۰قسمت در زمان حال روایت
شده است .در حالی که کمتر از ۱۵قسمت به پایان پخش فصل اول
باقی نمانده ،خبری از ساخت فصل دوم منتشر نشده است.
رضا فیاضی ،بازیگر ،نویسنده و کارگردان تئاتر خوزستانی ،که خبر
ابتالی او به بیماری کرونا در فضای مجازی منتشر شده بود درباره حال
عمومی خود گفت :خوشبختانه تست کرونای من منفی بود و ازانجاکه
به تازگی دوز چهارم واکسن کرونای خود را تزریق کردم ،فکر می کنم تب
و لرزی که منجر به مراجعه من به پزشک شده بود از عوارض واکسن بود.
او ادامه داد :شش روز گذشته را در بخش عفونی بیمارستان نیکان
غرب بستری بودم که خوشبختانه ۲مرداد از بیمارستان مرخص شدم.
فیاضی گفت :دلیل اصلی بستری شدن من در بیمارستان نگرانی
به واسطه شرایط ایجادشده براثر کراتین کلیه و پتاسیم بدن بود که در
حال حاضر این موضوع مرتفع شده است اما روند درمانم ادامه دارد.
این هنرمند ابان ماه سال گذشته به دلیل ابتال به بیماری کرونا در
بیمارستان بستری شده بود که پس از بهبود شرایط با ادامه طول درمان
در منزل و مراقبت های فریده علم بیگی همسرش طول دوران نقاهت
خود را سپری کرد. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
توسعه همکاری های بورس و سینما
سیدمهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران برای
بررسی موضوع جذب سرمایه در تولید اثار سینمایی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار موضوع سرمایه گذاری در سینما و استفاده از بورس برای جذب سرمایه در تولید اثار
سینمایی و همچنین توسعه طرح فارابی در جمع سپاری مالی پروژه های سینمایی مورد بررسی قرار
گرفت.
در این دیدار مقرر شد که کارگروهی متشکل از کارشناســان فرابورس و سینما برای کارشناسی و
تسریع در امور دو طرف از جمله راه اندازی صندوق های سرمایه پذیری و جمع سپاری مالی تشکیل شود.
محمد صادقی:
نمایش سه انیمیشن از مرکز گسترش در جشنواره تورکو
انیمیشن «دست و تخم مرغ» به کارگردانی خانم فاطمه غروی در بخش مسابقه جوان (مخاطبان
جوان تر) هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های انیمیشن تورکو در کشور فنالند پذیرفته شده است.
در این بخش 18فیلم به نمایش در خواهند امد .انیمیشن «دیوار چهارم» به کارگردانی خانم محبوبه
کالیی (محصول مرکز گسترش سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی) در بخش مسابقه بین الملل این
جشنواره پذیرفته شده است .در بخش مســابقه بین الملل 44فیلم به نمایش در خواهند امد« .اینه
خیس» به کارگردانی امیرهوشنگ معین یکی دیگر از تولیدات مرکز هم در بخش پانورامای این دوره
جشنواره نمایش خواهد داشت.
ل مذهبی ماندگار به ندرت ساخته شد
در سال های اخیر سریا
محمد صادقی ،بازیگر ســینما و تلویزیون که ۲۲سال قبل در
سریال «والیت عشق» با موضوع زندگی امام رضا (ع) نقش افرینی
کردهبود،حاالمدتیاستکهدرقابتلویزیونحضورنداردوترجیح
داده تا از فضای بازیگری دور باشد.
محمد صادقی که پــس از ایفای نقش در ســریال هایی چون
«مختارنامه» در نقش عبداهلل بن مطیع و «سال های مشروطه» در
نقش امیرکبیر و «عمارت کاله فرنگی» در نقش میرزا کوچک خان
مدتی است که از قاب جادو دور است ،اظهار کرد :چند سالی در این
فضا حضور نداشتم و علت ان ،مسائل شخصی زندگی است؛ مدتی
است که موقتا ساکن راه دور هستم.
او در ارتباط با ساخت سریال های ماندگار مذهبی بیان کرد :طی
دهه های ۷۰و ۸۰وحتیشایدنیمه یدهه ی، ۹۰سریال های ارزنده ای
باموضوعاتمذهبیساختهمی شدکهقابلیتپخشمکررراداشتو
همچناننیزدارد،امامتاسفانهدرسال هایاخیرماکمترشاهدتولید
کارهای ارزنده ای بوده ایم و تولیداتی نداشته ایم.
او ادامه داد :می توان گفت بسیاری از تولیدات تلویزیونی ،اشکارا
ضعف های متعددی دارند که نشان دهنده این است که در ساخت
انها دقت نظر کافی اعمال نشده است؛ اما چرایی ان را من نمی توانم
توضیح بدهم ،بلکه مسووالن و افرادی که مستقیم درگیر تولید
هستند باید توضیح دهند .این بازیگر با اشاره به اینکه مدتی است،
سریال های ارزنده و ماندگار مذهبی به ندرت ساخته می شود ،گفت:
کارهاییکهشاهدپخشان هاهستیم،اغلبکارهایضعیفیهستند
که به لحاظ کیفی از خصوصیات الزم برخوردار نیست و تنها با عنوان
مذهبی ،برای مسووالن رزومه و کارنامه پر می کنند.
محمد صادقی دانش اموخته دکترای ارتباطات از دانشگاه ایالتی
«ویسکانسین» امریکاست .او در سال ۱۳۷۰به ایران بازگشت و
فعالیت هنری خود را اغاز کرد /.خبرگزاری ایسنا
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
3
اخرین وضعیت جالل مقامی بعد از گالیه هایش
چند روزی اســت جمالتی از جالل مقامی،
پیشکســوت اجــرا و دوبله منتشــر شــد که
بازخوردهای زیادی داشــت .این هنرمند گفته
بود :از غذایم می زنم تا دارو بخرم! گیج شــده ام!
مگر قرار اســت چقدر عمر کنم؟ شاید ،هفت،
هشت ماه دیگر رفته باشم .نباید اینقدر دستم
تنگ باشد که ابروی هشــتاد ساله ام برود .پیام
هاشم پور ،یکی از بستگان جالل مقامی و مدیر
برنامه های وی ،اظهار داشت :اقای مقامی رابطه استخدامی با هیچ سازمانی نداشتند
و به صورت قراردادی فعالیت می کردند .چند سال پیش از طرف خانه سینما بیمه
هنرمندان و نویسندگان شدند که نوعی بیمه خویش فرماست .ایشان خودشان
چندین سال حق بیمه را واریز کردند و با ده سال بازنشسته شدند .صداوسیما هم
با عنوان طرح سپاس مساعدتی داشــت که به صورت حقوق پایه ای بود .صندوق
اعتباری هنر هم در دو سه سال اخیر به اندازه ای که بودجه شان اجازه می داد کمک
می کرد .وی افزود :در خردادماه امسال دستورالعملی امد که هر فردی فقط از یک
جا می تواند بازنشسته شود .از این رو مساعدت تلویزیون ملغی شد .البته اقای قرایی،
مدیرکل سازمان صداوسیما به دیدار استاد مقامی امدند و قول دادند که این مشکل
برطرف شود .هر دو حقوق به اضافه کمک صندوق اعتبار هنر یک شرایط حداقلی را
برای معیشت فراهم می کند .اقای مقامی هنرمندی هستند که همیشه به کم قانع
بودند و هیچ وقت شکایتی نداشتند .حذف هر کدام از این حقوق ها معیشت ایشان را
دچار مشکل می کند .معلوم است که برای هر فردی مسائل درمانی بر خورد و خوراک
مقدم است .به همین خاطر ایشان ان حرف ها را گفته اند .البته صحبت های اقای
مقامی به صورت کامل منعکس نشده است .هاشم پور با اشاره به این که وزارت ارشاد
به جالل مقامی نشان درجه یک هنری در رشته گویندگی را اعطا کرده که معادل
مدرک دکتراست بیان کرد :با توجه به این رتبه ،صندوق اعتباری هنری ماهانه مبلغی
را به حساب ایشان واریز می کند .همه این مبالغی که واریز می شود کف حقوق است
و مجموع تمام دریافتی ایشان کمتر از هشت میلیون تومان است .استاد مقامی با
همین هزینه ها زندگی می کنند و نیاز مالی ندارند/.خبرگزاری ایرنا صفحه 3
4
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
پرونده
داسـتانجدیـدیـکشـهر
فاطمه حامدی خواه« -داستان یک شهر» عنوان سریالی است که این روزها از شبکه پنج سیما در حال پخش است .سریالی که ادامه ای بر یک
سریال پرمخاطب دهه هشتاد ساخته اصغر فرهادی است و بعد از گذشت دو دهه با تصمیم مدیران این شبکه ،فصل سوم ان مبتنی بر قصه های
دراماتیک که از دل برنامه مستند «در شهر» بیرون کشیده شده است ساخته شد .ساخت فصل جدید «داستان یک شهر»برای یک سریال موفق
که نام یک کارگردان شناخته شده و همراه با بازیگران حرفه ای را بر پیشانی خود دارد ،کاری بس دشوار است ولی با این وجود بنا بر تجارب موجود
به نظر می رسد اگر موانع غیرمنطقی و نادرست از پیش پای تولیدکنندگان و سازندگان اثار نمایشی برداشته شود این ظرفیت وجود دارد که اثار
حرفه ای و پرمخاطبی تولید شود که مخاطبان برای دیدن هر قسمت ان لحظه شماری کنند.
پیمان عباسی نویسنده «داستان یک شهر» و عزت اهلل رمضانی فر بازیگر نقش «عموصفر» ،به بهانه پخش جدید این سریال گفتگویی با روزنامه
صبا انجام داده اند و از چالش های این سریال صحبت کرده اند.
پیمانعباسی:
انعکاس وقایع روز جامعه در قالب یک سریال فاصله مردم با
تلویزیون را کاهش می دهد
پیمان عباسی نویسنده فیلمنامه این سریال جدید است که در
کارنامه هنری او فیلمنامه فیلم ها و سریال هایی از جمله «صحنه
جرم»« ،جنون»« ،مســیر انحرافی»« ،بچه های نسبتا بد»« ،قلب
یخی»« ،زن بدلی»« ،قتل انالین»« ،روز ســوم»« ،ساعت ،»۲۵
«صحنه جرم ورود ممنوع»« ،توفیق اجباری»« ،پرتقال خونی»« ،بی
خداحافظی» و «شیطان شلوار لی می پوشد» دیده می شود و با وجود
همه امیدهایش به توفیق و دیده شدن این سریال ،حاال بر این باور
است که ان چه انتظار داشت ،اتفاق نیفتاده است و هیچ بازخوردی
را از سوی مخاطبان تلویزیون مشاهده نمی کند که دلیل اصلی ان
را هم قهر مخاطبان با تلویزیون و همچنین ساعت پخش نامناسب
و محدودیت های پخش شــبکه پنج برای شهرستان ها می داند .او
پرداختن به این سریال در فصل سوم را با عقبه پرباری که داشته است،
کاری پرریسک و به نوعی خودزنی می داند و با علم به همه این مسائل
تصمیم گرفته شد که این سریال ساخته شود و همچنان معتقد است
که این سریال با وجود همه مســائلی که دارد می تواند همچنان در
فصل های بعدی ادامه پیدا کند.
اقای عباسی درباره لزوم ساخت این سریال در فصل سوم
بگویید که چطور شکل گرفت؟
به نظرم یکی از اشتباهات سازمان صداوسیما این بود که در طول
همه این سالها اقدام به ساخت فصل سوم این سریال نکرد و فاصله
زیادی بین فصول قبلی و کنونی افتاد و از این جا به بعد باید فرصت را
غنیمت بشمرد و باز هم روی ان کار کند.
این سریال برخالف سریال های دیگر که باید قصه جذابی برای
ان پیدا کنند ،انعکاسی واقعی از مسائل ریز جامعه است با انبوهی
از قصه ها که هر روز به ان اضافه می شــود .هر روز حوادث و اتفاقات
دراماتیکی در این شهر بزرگ به وجود می اید و انعکاس این وقایع
واقعی در قالب یک سریال ،فاصله ای را که بین مردم و تلویزیون افتاده
است می تواند ارام ارام کمتر کند .متاسفانه تلویزیون برخی مسائل را
وانمود می کند که وجود خارجی ندارد در حالی که مردم می دانند این
مسائلدرجامعههستوماهمدرقالبسریالمی گوییمکهبلههست
و برایش راهکار ارایه می دهیم و به این ترتیب وقتی مردم انعکاس
بخشی از مسائل و اتفاقات ریز جامعه را در این سریال مشاهده کنند،
فاصله خود را با تلویزیون کمتر می کنند .من سریال اصغر فرهادی
را دیده بودم و زمانی که این موضوع پیشنهاد شد ،استقبال کردم و
مدتی با بچه های برنامه «درشهر» همراه شدم و از نزدیک دیدم که
چه دریای عجیبی از ایده ها و قصه ها دارند.
این فصل سوم در ادامه یک سریال قدیمی پرمخاطب با
کارگردانی اصغر فرهادی و بازیگران حرفه ای ساخته شد که
به نظر کار پرریسکی می اید ،این طور نیست؟
پرریسک کلمه کوچکی برای ان است .به نظرم نوعی خودزنی بود.
ما می دانستیم که هر چه بسازیم باز هم در نهایت همه خواهند گفت
افتضاح است و همان فصل های قبلی بهتر بود.
ما با این فرض که نمی توانیم پا جای پای فرهادی بگذاریم کار را
شروع کردیم .این در حالی است که ما امروز نسبت به زمانی که اقای
فرهادی فصول اول این سریال را ساخت با محدودیت های تلویزیونی
بیشتری هم روبرو هستیم و بسیاری از بازیگران فصول قبلی نیز امروز
هر کدام یک ستاره سینما هستند .ما با علم به همه این مسائل دست
به ریسک زدیم که یک تغییر ایجاد کنیم و برایش تالش کردیم.
بازخوردها چطور بود؟
خوب نیست و در حدی که انتظار داشتیم ،نبود .یعنی در واقع هیچ
بازخوردی نبود و واکنش ها از ســوی مخاطب خیلی کم بود .چون
مردم با تلویزیون قهرند و اص ً
ال سریال تماشا نمی کنند .من چند سال
پیش که سریال «بچه های نسبتا بد» را در شبکه یک کار کرده بودم
اص ً
ال نمی توانستم در خایابان راه بروم ،مردم دائم درباره ان از من سوال
می کردند .اما برای این سریال واکنش چندانی ندیدم .البته یکی از
دالیل دیده نشدن این ســریال این است که شبکه پنج در بسیاری
از شهرستان های کشــور پخش ندارد مگر این که مردم تلویزیون
دیجیتال داشته باشند و ساعت پخش ان هم نامناسب است.
این سریال روی مسائل و اتفاقاتی متمرکز است که شاید
خارج از تحمل و حوصله مردم امروز باشد که با مشکالت
زیادی در زندگی دست و پنجه نرم می کنند .فکر می کنید
این موضوع در جذب مخاطب برای این سریال تاثیرگذار
بوده است؟
به نظر من خیر .به این دلیل که سریال از همان ابتدا تکلیفش را با
مردم روشن می کند که کمدی است یا ملودرام یا اجتماعی.
من فکــر می کنم چیزی که مــردم به ان نیــاز دارند ،صداقت
صداوسیما در انعکاس واقعی شرایط روز است .دلیل این که مردم به
فضای مجازی روی اورده اند همین اخبار صادقانه ای است که دست
به دست می شود و برای همین دیگر به اخبار تلویزیون اعتماد ندارند.
ســریالی که درباره درد مردم حرف بزند و مردم بتوانند مسائل
و مشکالتشان را در قالب یک سریال ببینند ،با ان همذات پنداری
می کنند .به نظر من شاید اگر این سریال کمی بهتر نوشته و ساخته
می شد و از یک شبکه سراسری هم پخش می شد ،می توانست اتفاقات
بزرگی را ایجاد کند .من به این سریال روی کاغذ خیلی امید داشتم اما
نتیجه در حد انتظار نبود چون مردم با تلویزیون قهرند و هیچ سریالی
را چه کمدی و چه ملودرام تماشا نمی کنند.
شخصیت ها و فضای فیلمنامه شــباهتی با فیلمنامه
اصغرفرهادی دارد؟
هیچ شباهتی وجود ندارد .فرهادی هم وقتی فصل دو را ساخت
فضای کارش را تغییر داد .در سریال اقای فرهادی محوریت اصلی قصه
درباره زندگی و مسائل بازیگران و گزارشگران ان نیست و بازیگرانش
هم در دو فصل تغییر می کنند .در فصل سوم هم گزارشگران تیم
برنامه «در شهر» وقایعی را گزارش می کنند اما تفاوت ساختاری ان
با سریال اقای فرهادی این است که قصه روی مسائل زندگی این تیم
متمرکز است و من سعی کردم که مخاطب نه فقط به خاطر وقایع هر
قسمت بلکه به خاطر خط اصلی داستان ان را دنبال کند.
فکر می کنید علت موفق بودن سریال اقای فرهادی در
دهه هشتاد چه بود؟
گذشته از حضور اقای فرهادی و بازیگران خوبی که هر کدام امروز
یک ستاره اند ،در ان زمانه محدودیت های تلویزیون برای نمایش
کمتر بود و تنها سرگرمی مردم همین تلویزیون بود .اما امروز با وجود
پلتفرم ها و سریال های خارجی متعدد مردم قدرت انتخاب بیشتری
دارند.
چهبخشیازفیلمنامهبراساسواقعیاتمستند«درشهر»
نوشته شد و چه بخشی زاییده تخیل شماست؟
بیشتر از هشتاد درصد ان بر اساس واقعیات مستند است و ما فقط
ان را دراماتیک کردیم.
زمان نوشتن و خلق هر یک از کارکترها ،بازیگر مناسب ان
را هم در ذهن تان تصور می کنید؟
معموال برای این که بتوانم همه چیز را در ذهنم تصویر کنم برای
کارکترها ،بازیگر مناسب در ذهنم دارم .مثال کارکتری هست در این
قصه که بسیار شبیه زنده یاد علی طباطبایی بود و من هر گاه چشمم
را می بستم علی طباطبایی را تصور می کردم.
به تهیه کننده و کارگردان گفتم که بگردید و بازیگری مثل علی
را پیدا کنید که در نهایت این نقش به امین ایمانی رسید که چندین
برابر علی است و به طور کلی شکل دیگری این کارکتر را بازی کرد.
اما به هر حال ،انتخاب بازیگر کار بسیار سختی بود چون براورد این
سریال بسیار کمتر از یک سریال معمولی بود در حالی که حدود300
بازیگر و 460لوکیشن داشتیم و بنابراین با پرداخت دستمزدهای
باال برای بازیگران حرفه ای امکان نداشت این پروژه به نتیجه برسد.
بنابراین از دویست بازیگر ناشناخته استفاده کردیم و شاید اگر این ها
بازیگران حرفه ای تری بودند ،می توانست سریال جذاب تری باشد.
فکر می کنید این سریال جدید ظرفیت ساخته شدن در
فاز دیگری را هم دارد؟
با قاطعیت بگویم که این سریال ،تنها سریالی است که می تواند
سالیان سال در چندین فصل ادامه پیدا کند .چون سریالی است که
قصه های روز اجتماع را در دل خود دارد و به نظرم باید پخش بشود
چون هیچ جای دنیا این بستر فراهم شده را زمین نمی گذارند .اگر
تلویزیون این ریسک را کرده است که این سریال ساخته شود ،پس
قطعا باید بسازد و مهم نیست که چه کسی فصل های بعدی را بنویسد
و چه کسی کارگردانی کند .البته می توان مثل همه جای دنیا برای
فصل های بعدی عیب یابی کرد و اگر با عوامل قبلی به نتیجه مطلوب
نرسیده اند با عوامل و تیم دیگری ان را ادامه دهند .همان کاری که
همان سالها اقای اصغر فرهادی هم کرد.
اساسا چرا سریال های دنباله دار ساخته می شوند و چرا
اغلب فصول جدید به همان خوبی فصول اول نیست؟
در مرحله اول چیزی در نوشتن داریم به نام خلق و زایش .کاغذ
سفیدی که یک موجود در ان متولد می شود .موجودی که تک تک
سلول هایش زنده اســت و به تنهایی می تواند مردم را همراه کند و
بنابراین اگر موفق باشد ،جواب خودش را گرفته است و ادامه ان در
فصل های بعدی ،انعکاس ان است .در هیچ جای دنیا ،هیچ سریالی
در فصل دوم ان نیســت که مردم ببینند و احساس کنند که فصل
دوم چقدر بهتر از فصل یک است .اما با این حال برای فصول بعدی
عیب یابی می کنند و اتاق فکر دارند که این مشــکالت را به حداقل
برسانند.
اما چیزی که من کشف کردم این است که دلیل ان که تلویزیون
اصرار دارد سریال های موفق و حتی نیمه موفق را ادامه بدهد این است
که شوراهای تلویزیون بسیار سخت گیرهستند و تصویب کردن طرح
جدید مثل عبور از هفت خان رستم است.
چطور می توان مخاطبان را با تلویزیون اشتی داد؟
تنها توصیه ای که می توانم بکنم این است که کمی دستمان را باز
بگذارند .خیلی عجیب است که سریال های بسیار خوب و موفقی را
ما در تلویزیون دیده ایم مثل «سلطان و شبان»« ،گرگها» و «میوه
ممنوعه» که امروز حتی نمی توانیم بازپخش انها را ببینیم! صفحه 4
پرونده
هر چه این محدودیت ها کمتر بشود ،شکوفایی بیشتری اتفاق
می افتد .همان طور که سریال های «شهرزاد»« ،جیران» و «یاغی»
در فیلیمو و نماوا پربیننده است .من شاهد بودم که اقای حسن فتحی
سه سال تالش کرد که سریال «شهرزاد» را برای تلویزیون بسازد و به
نتیجه نرسید و در نهایت ان را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و
اتفاق بدی هم بعد از ان نیفتاد.
برای ساخت بسیاری از سریال ها در تلویزیون ترسی وجود دارد
اما همین ســریال ها برای پلتفرم ها ساخته می شــود و هیچ اتفاق
بدی هم نمی افتد .ما می توانیم با قصه های جذاب و شیرین سریال
خوش ساخت بســازیم و مردم را پای تلویزیون میخکوب کنیم و
تضمین هم می دهیم که بعد از پخش هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد.
عزت اهلل رمضانی فر:
قرار بود عموصفر حضور بیشتری در سریال داشته باشد
«عموصفر» شخصیت شیرین و دوست داشتنی سریال «داستان
یک شهر» اســت که ایفای نقش این کارکتر به عزت اهلل رمضانی فر
واگذار شده است و او نیز با افزودن چاشنی طنز بیشتر به این کارکتر
تالش کرده اســت تا شــخصیت جذاب عموصفر را برای مخاطب
دوست داشتنی کند.
رمضانی فر از بازیگران پیشکســوت و باسابقه ســینما ،تئاتر و
تلویزیون کشــورمان اســت که در کارنامه هنری اش همکاری با
کارگردان های شناخته شــده ای از جمله بهرام بیضایی ،داریوش
مهرجویی ،ناصر تقوایی ،ســاموئل خاچیکیان ،محمد متوسالنی،
اسماعیل براری ،پوران درخشنده و حمید نعمت اهلل دیده می شود.
بازیگری که دانش اموخته رشته فیلمبرداری از دانشکده هنرهای
دراماتیک است ولی مسیر هنری خود را در دنیای بازیگری به ویژه
نقش افرینی در اثار طنز و کمدی دنبال کرد .او نخستین بار با ایفای
نقش در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجی وارد دنیای بازیگری
سینما شد و بازی درخشانی را به نمایش گذاشت به طوری که این
کارگردان شناخته شده را بر ان داشت تا ســال ها بعد در دو فیلم
دیگرش «پستچی» و «المینور» نیز از حضور او بهره مند شود.
درباره نقش عموصفر که در این ســریال بازی کردید،
بگوییدکهچگونهبهشماپیشنهادشد؟
من قرار نبود این نقش را بازی کنم چون وقتی اولین بار با من تماس
گرفتند قرار بود سر کار دیگری بروم اما در نهایت شرایط طور دیگری
شد و زمانی که بار دوم تماس گرفتند به انها گفتم که این نقش در
اندازه من نیست و تا حاال نقش هایی مثل ابدارچی را بازی نکرده ام.
به من گفتند که تغییراتی را در قصه می دهیم و کاری می کنیم که
عمو صفر شخصیتی قابل احترام داشته باشد و فقط یک ابدارچی
نباشد بلکه ایده های خوبی را هم به تیم گزارشگران بدهد و در ادامه
نیز به قصه های زندگی عمو صفر در خانواده اش و ارتباطش با همسر
و خواهرش نیز پرداخته می شود.
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
5
اما متاسفانه بخشی از اتفاقات قصه که با حضور این شخصیت
همراه بود به یکباره از اواخر کار جمع شد و با وجود ان که من
برای یک ماه دیگر هنوز افیش بودم اما دیگر این بخش ها کار
نشد و پروژه را سریع جمع کردند.
درباره جذابیت نقشی که بازی کردید بگویید.
اقای اهنج کارگردان این ســریال گفته بودند که نقش صفر از
نقش های شیرین قصه است .چون سریال در مجموع صحنه های
شادی افرین ندارد و همه اتفاقات و حوادثی که رخ می دهد غم انگیز
است و تنها شخصیت شیرین این ماجرا عمو صفر است.
نویســنده و کارگردان از بازی ای که ارایه کــردم راضی بودند و
نویسنده اقای پیمان عباسی هم معتقد بودند که در حق عموصفر این
سریال جفا شده و باید حضور پررنگ تری برایش درنظر گرفته می شد.
البته گویا قرار است که این سریال در فاز بعدی هم ادامه پیدا کند و
اگر ساخته شود ،طبقه گفته کارگردان قرار است شخصیت عموصفر
را از دفتر کار خارج کنند و در خانه و همراه خانواده اش بیشتر به ان
پرداخته شود تا این شخصیت شیرین حضور بیشتری در قصه داشته
باشد و از تلخی قصه های ان کم کند.
این سریال فصل سوم از یک سریال بسیار مخاطب دهه
هشتادبهکارگردانیاصغرفرهادیاستوفکرمیکنیدفصل
سوم در مقایسه با فصولی گذشته چطور از اب درامده است؟
من سریال اقای فرهادی را ندیده ام و نمی دانم که ایا این سریال
قابل قیاس با ان هست یا خیر .اما زمانه این سریال ها با هم متفاوت
است .زمانه سریال اقای فرهادی چیزهای دیگری را طلب می کرد و
بازیگران ان هم متفاوت بود اما این سریال در فصل سوم امروزی تر
است.
بخش مهمی از موفقیت یک اثر در گرو فیلمنامه خوب
است .فیلمنامه این سریال به نظرتان چطور بود؟
من وقتی که کارم شروع شد عوامل کارشان را شروع کرده بودند
و فرصت نشد که کل فیلمنامه در اختیارم قرار بگیرد .اما سعی کردم
روی شخصیت عموصفر متمرکز شوم و ان چه از من خواسته شده
بود ،ارایه کنم.
کارگردان چقدر دست تان را در اجرا باز گذاشته بود؟
خوشبختانه کارگردان کامال دستم را در اجرا باز گذاشته بود که
هرچه دلم می خواهد بگویم و من هم که بیشــتر کار طنز کرده ام،
دوست داشتم تغییراتی را در دیالوگ هایم داشته باشم و شیرینی
ماجرا را بیشتر کنم که مورد تایید کارگردان هم بود.
تجربه همکاری با اقای اهنج چطور بود؟
من از دوستان قدیمی اقای اهنج هستم ولی تا پیش از این سریال
با هم همکاری نداشتیم ولی بعد از این همکاری ،ایشان برای حضورم
در اثار بعدی خودشان خیلی ابراز عالقه کردند که این لطف و محبت
ایشان است .در این سریال هم بسیار دوستانه با هم همکاری کردیم.
در میان همه کارگردان هایی که تجربه همکاری با انها را دارم اقای
اهنج انسانی بسیار بااخالق و مهربان است و زمان کار هیچ کس صدای
بلندی از او نشنیده است .به بازیگرانش انرژی می دهد و به خوبی ان ها
را هدایت می کند و مسائل را برایشان توضیح می دهد .من از همکاری
با ایشان بسیار خوشحالم.
فکرمیکنیدسریالهاییکهدرادامهفصولموفقساخته
می شوند می توانند به همان موفقیت برسند؟
بستگی به انتخاب تهیه کننده دارد که چه گروهی را گرد هم جمع
کند .اگر گروه خوب ومنسجمی باشد ،بله می تواند این اتفاق بیفتد .در
این سریال نیز تهیه کننده اقای محمودی ،تالش کرد که گروه خوبی
را دور هم جمع کند که خوشبختانه روابط خوب و دوستانه ای هم
وجود داشت و من هیچ نقطه ضعفی را ندیدم.
در اینده فیلم یا سریالی اماده پخش دارید؟
من چهار -پنج فیلم ســینمایی اماده پخش دارم که به دلیل
شرایطی که در اکران سینما اتفاق افتاده است ،این فیلم ها در نوبت
پخش قرار دارند از جمله یک فیلم کودک مربوط به استان کرمان
که در جشنواره فجر به نمایش درامد و نقش اول ان را بازی کردم
و یک فیلم کمدی که با یک کارگردان ایرانی ساکن خارج از ایران
کار کرده ام .این اواخر هم فیلمی با عنوان «کله پوک» بازی کردم
که از کارهای کمدی خوب بود .گالیه ای هم دارم از ســازندگان
یکی از فیلم هایی که با انها کار کرده ام و با گذشــت یکسال هنوز
هیچ دســتمزدی بابت ان دریافت نکــرده ام .و در اخر هم اضافه
کنم که چند ماه اســت مجوز یک موسسه هنری چندمنظوره در
بخش های مختلف بازیگری سینما ،موسیقی و هنرهای تجسمی
را هم گرفته ام و در تالشــم که ان را با همراهی چند تا از دوستانم
راه اندازی کنم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
۱۲۶اجرای صحنه ای موسیقی در سه ماه اول سال مجوز گرفتند
در سه ماهه اول سال ،۱۴۰۱برخالف بهار ۲سال گذشــته که اجراهای صحنه ای به دلیل شیوع
ویروس کرونا به صورت انالین و برخط برگزار شد ۱۲۶ ،اجرای صحنه ای مجوز دریافت کردند و تعداد
دفعات اجرای این برنامه ها به ۳۲۸نوبت اجرا رسید .از این تعداد ۹۶اجرا در ژانر پاپ ۱۳ ،اجرا در گونه
ردیف دستگاهی ۶ ،اجرا در گونه تلفیقی ۸ ،اجرا محلی و ۳اجرا موسیقی کالسیک بوده است.
با توجه به تفویض اختیار در بخش اجرای صحنه ای به اداره کل ارشاد استان ها ،این امار فقط مربوط به
مجوزهایی است که توسط دفتر موسیقی صادر شده است و مجوزهای صادره توسط ادارات کل استان ها
را شامل نمی شود .امار سراسری نیز به زودی و به تفکیک استان ها اطالع رسانی می شود.
انقالب بلشویکی در کتاب فروشی ها
کتاب انقالب بلشــویکی ،ویراســته
ســیلویا انگــدال و ترجمه شــهربانو
صارمی چهارمین عنــوان از مجموعه
چشــم اندازهایی از تاریخ معاصر جهان
است .این مجموعه از دیدگاه های مختلف
به رویدادهای سرنوشت ساز تاریخ معاصر
می پردازد .این کتاب از سه بخش تشکیل
شده است .در بخش اول با عنوان زمینه
تاریخی انقالب بلشویکی ۶ ،دیدگاه مطرح است .دیدگاه اول نگاه
اجمالی به انقالب بلشویکی است .این بخش به بررسی دو انقالب
روسیه در سال ۱۹۱۷که تغییراتی بنیادین در این کشور به همراه
اورد ،می پردازد .انقالب اول به فرمانروایی تزار پایان بخشــید که
درحکومت خودکامه او مردم بــرای ادامه حیات تقال می کردند.
انقالب دوم موجب ســقوط دولت موقت به دست بلشویک ها و
برقراری دیکتاتوری کمونیستی سرکوبگر پس از خونریزی های
بسیار شد .عنوان دیدگاه دوم ،جنگ جهانی اول از عوامل اصلی
انقالب بلشویکی است .عنوان دیدگاه سوم ،امریکا نباید حکومت
بلشویکی را به رسمیت بشناسد ،اســت .دیدگاه چهارم با عنوان
بلشــویک ها همه مخالفان را ســرکوب کردند و روسیه را ویران
خواهند کرد ،نام دارد .عنوان دیدگاه پنجم اشغال خشونت بار و
قساوت امیز سیبری به دست بلشویک ها نام دارد .انقالب بلشویکی
توسط نشر ققنوس در سال ۱۴۰۱منتشر شد /.خبرگزاری ایرنا
ماجرای ششمین جشنواره موسیقی کهن اواهای تنبور و موسیقی کردی
فراخوان ششمین جشنواره موسیقی کهن اواهای تنبور و موسیقی کردی منتشر شد.
خانه تنبور داالهو با مجوز اداره کل فرهنگی و ارشاد اسالمی استان کرمانشاه و همراهی اداره فرهنگ
و ارشاد اسالمی شهرستان داالهو ،ششمین جشنواره موسیقی کهن اواهای تنبور و موسیقی کردی
را در مهرماه برگزار می کند.
عالقه مندان برای حضور در این جشــنواره می توانند تا ۲۵مرداد اثار خود را بر اســاس فراخوان
ارسال کنند .این جشنواره با همکاری خانه تنبور با اداره کل ارشاد کرمانشاه و اداره ارشاد داالهو برگزار
می شود.
کاظم نظری :
حامینمایش هایدفاعمقدسیهستیم
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در واکنش به توییت یکی
از مدیران نهادهای فرهنگی که چند روز پیش در یک روزنامه بازنشر و
ادعا شده بود که وی توصیه کرده است جشنواره تئاتر بسیج به موضوع
دفاع مقدس نپردازد ،گفت :بنده به هیچ عنوان بحث دفاع مقدس را
در جشنواره سراسری بسیج نفی نکردم .تنها در یک گفتگوی بلند ،در
پاسخ به یک پرسش ،خواستار توجه بیشتر به ابعاد دیگ ِر حضور بسیج
در عرصه اجتماعی و فرهنگی جامعه شدم و متاسفانه از سخنان من
سوءبرداشت صورت گرفت .به نظر می اید دوستان ،ان گفتگو را
به طور کامل نخوانده اند و تنها بر اساس بریده ای کوتاه از ان،
قضاوتی نادرست کرده اند.
وی ادامه داد :در ان مصاحبه بلند بارها ذکر شده است
که خواستار این موضوع هستیم تا منویات و موضوعات
جدیدی که حضرت اقا از بســیج خواســته اند ،در اثار
ارائه شده در جشــنواره تئاتر بســیج ،دنبال شود که این
به هیچ عنوان به معنای نپرداختــن به اثار دفاع مقدس
نیست .جشنواره بسیج هم به هرحال باید پیرو
منویات مقام معظم رهبری باشد تا بتوانیم
با بسیج عمومی ،کشــورمان را به سوی
توســعه ،رونق و انچه که خواسته ایشان
است ،هدایت کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی یاداور شد :اداره کل هنرهای نمایشی
همیشه حامی نمایش هایی با موضوع دفاع مقدس بوده است .ما در
طول ســال ،چندین نمایش حرفه ای در ارتباط با دفاع مقدس در
سالن های اصلی شهر تهران ،چه دولتی و چه خصوصی ،در حال اجرا
داریم .همیشه از هنرمندانی که به این موضوع پرداخته اند ،حمایت
کرده ایم و خواسته ایم که در جشــنواره ها هم حضوری فعال داشته
باشند .در رابطه با جشنواره سراسری بسیج نیز از تمامی همکاران مان
در اداره کل هنرهای نمایشی ،انجمن های نمایش و بسیج هنرمندان
درخواست کرده ایم ،از حمایت گروه های هنری دست برندارند
تا در این جشنواره بزرگ ،شرکت کنند.
نظری تاکید کرد :جشــنواره تئاتر بســیج ،باید ائینه
تمام نمای خدمات ،فداکاری و جانفشانی های بسیجیان
کشور در همه عرصه ها باشد؛ از دوران دفاع مقدس گرفته
تا مقابله با تهاجم فرهنگی و کمک به اســیب دیدگان از
سیل و زمین لرزه و یاری رسانی به کادر درمان در امر مقابله
با کرونا .راهنمای ما هم در این راه ،منویات و سخنان
مقام معظم رهبری اســت کــه بارها بر
وظایف و فعالیت های گسترده بسیج در
عرصه های اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی
کشور ،تاکید کرده اند /.خبرگزاری مهر
نمایشگاهکتابیباموضوع«حیاتوحش»
«محرمانهمیالن»نقدمی شود
البوم «نواحی اشک »۲ماه محرم منتشر می شود
کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،نمایشگاهی
از منتخب کتاب های فارسی و غیر فارسی با موضوع حیات وحش را برگزار
می کند .این نمایشگاه با عنوان «اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران»
برگزار می شود« .اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران»« ،حیات وحش
ایران»« ،سگ سانان و کفتارها»« ،دایره المعارف دانش حیات وحش»،
«عنکبوت ها»« ،معماری حیوانات» و مجموعه «دانستنی های علمی (راز
بقا)» از جمله کتاب های موجود در این نمایشگاه است .کتابخانه مرجع
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر ماه منتخبی از اثار خود را
در قالب نمایشگاه در معرض دید عالقه مندان قرار می دهد و در مرداد
موضوع این نمایشگاه حیات وحش است .عالقه مندان به بازدید از این
نمایشگاه می توانند تا پایان مرداد ۱۴۰۱روزهای شنبه تا چهارشنبه از
ساعت ۷تا ۱۷به کتابخانه مرجع کانون واقع در خیابان شهید بهشتی،
خیابان خالد اســامبولی ،پالک ،۲۴مجتمع فرهنگی هنری شهید
ملک شامران کانون مراجعه کنند.
رمان «محرمانه میالن» نوشــته فرناز شهیدثالث نقد و بررسی
می شود .چهارمین نشســت از نشست «پنجشــنبه های نقد» با
حضور امیرخداوردی -نویســنده و منتقد -و نفیســه مرادی -
نویسنده و منتقد -و با اجرای مسعود بربر -داستان نویس و مدرس
داستان نویسی -روز پنج شــنبه ۶مرداد ماه ســاعت ۱۸:۳۰در
کتابفروشی خانه هنر گویه برگزار می شود.
در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است :نویسنده این اثر
فرناز شهیدثالث متولد سال ۱۳۶۰است و غیر از داستان نویسی به
معرفی داستان و رمان در رادیو و فضای مجازی می پردازد .داستان
رمان از این قرار است که؛ تئو شــایا ،عکاس شناخته شده و مهاجر
ایرانی-افغانستانی برای برگزاری نمایشگاه عکس به میالن دعوت
شده اســت .همزمان ،یک بمب گذاری تروریستی در میالن ،سر و
صدای زیادی به پا می کند .تمام نشانه ها حکایت از این دارد که تئو
عامل بمب گذاری بوده.
البوم «نواحی اشــک »۲عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های
منتشر شده توســط مدیریت موسیقی ســازمان فرهنگی هنری
شهرداری تهران اســت که به زودی در اختیار عالقه مندان قرار می
گیرد .هدف از تولید این البوم باز ســازی نواهــای مذهبی -ائینی
مرتبط با واقعه عاشورا و ارج گذاری به هنر اصیل اواز خوانی مبتنی
بر ردیف اوازی موسیقی دستگاهی ایران است .در همین راستا البوم
«نواحی اشک »۱در ماه محرم سال گذشته تولید شد و البوم «نواحی
اشک »۲به مناسبت ماه محرم امسال در دست تولید است .این البوم
شامل ۱۰قطعه شده فصل عزا ،این دل تنگم عقده ها دارد ،ای سپرده
در خرابه جان ،ساقی لب تشنگان ،طفالن مسلم ،حضرت قاسم (ع)،
حضرت علی اصغر (ع) ،شــه زاده اکبر (ع) ،حضرت ابالفضل (ع) و
عزیمت به شام است .اهنگساز این اثار ارمان مهربان و خوانندگان
این البوم متین رضوانی پور ،مهدی محمدی ،سید محسن حسینی
و سبحان منکشف (خواننده نوجوان) هستند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
اعالم اثار متقاضی برای حضور در جشنواره تئاتر شهرزاد
بیش از ۴۰۰گروه نمایشــی جوان و حرفــه ای برای حضور در بخش هــای مختلف صحنه ای و
پرفورمنس دومین جشنواره تئاتر شهرزاد متقاضی شــده اند و مرحله انتخاب اثار کماکان ادامه دارد
و هفته دوم مرداد ماه نتایج اعالم می شــود .فرهاد مهندس پور ،نادربرهانی مرند ،علی شمس ،اشکان
خیل نژاد ،سیماتیرانداز و محسن حسینی هیات انتخاب این جشنواره هستند .تعداد تقاضای حضور
در ۲بخش صحنه ای و پرفورمنس تا این لحظه ۴۳۲اثر بوده و حضور پررنگ گروه های شهرستانی نیز
امیدوارکننده است .دومین جشـنواره تئاتر شهرزاد با طراحی و دبیری مسعود دلخواه و با هدف فعال
کردن استعدادها و انرژی های نهفته در هنرمندان دوران کرونا برگزار می شود.
چهار شنبه 5مرداد 1401شماره 1248
7
کتاب شعر و عکس «ماهی و بشر» منتشر شد
کتاب شعر و عکس «ماهی و بشر» با اشعار پریسا رقمی منتشر شد.
این کتاب با اشعار پریســا رقمی و عکس هایی از ۱۷عکاس ایرانی و ۲۱عکاس خارجی در ۱۲۰
صفحه تمام گالسه در قطع رقعی و به قیمت ۱۴۰هزار تومان در انتشارات «بدون» راهی بازار کتاب
شده است .عکس هایی از ناصر بیات ،وحید تهامی ،مسعود دالوری ،سام دلیری ،علی سعیدی ،ایین
شاهرودی ،ایتای شــکیبافر ،حمیدرضا عباسی ،نســیم غنی زاده ،ماردین فرجی ،مرتضی فرهنگی،
رامتین فیروزیان ،صمد قربانزاده ،بابک کنعانی ،مهران مافی بردبار ،مهدی ناظری و محمد نظری در
کتاب منتشر شده است.
الهام فخاری:
بازجستن رهایی گمشده در «گام های رهایی»
الهام فخاری هنرمند نقاشی که نمایشگاه انفرادی اثارش به نام
«گام های رهایی» در نگارخانه بهارک برپا است ،عنوان کرد :همواره
گستردگی دشت ها در درونم حس رهایی ایجاد می کند و این حس
برایم گیراست .گاهی هم با هم ه شلوغی کارها در بازدیدهای کاری یا
سفر از دشت و پهنه های باز ،عکاسی کرده ام .گرچه تجرب ه من از هنر
نقاشی با اموزش هنر نقاشی بود ولی کارکرد مهم دیگرش پناه بردن
به ان از رنج ها و فشارها است.
او ادامه داد :نقاشی کشیدن دربار ه دشت ها هم روان و هم دست
و قلم موی من را نجات می داد و از گرفتگی ،وضعیت بسته و دفاعی،
کمال گرایی و جزپردازی و از خودسانسوری رهایم می کرد .نزدیک
بیست و چند سال پیش هم هنگام طراحی ،همیشه دشت ها حس
متفاوتی برایم پدید می اوردند ولی در این سال ها رهایی با قلم مو و
رنگ روی بوم تجربه ای دیگر و گام هایی سبک بارتر بوده است.
این هنرمند خاطرنشان کرد :این نقاشی های من بازنمایی حس
درونی و تجرب ه رهایی ذهنی ام هستند .کم و بیش هم ه این کارها در
چند ساعت استراحت هفتگی میان روزهای کاری بسیار پرتنش و در
اتاق کشیده شدند و انگار گویای نیاز و کشش و دل خواست ه رهایی در
ان فضاهای گسترده هستند .برخی از این ها بازنمایی گام برداشتن
و تنفس در ان فضاهاســت ولی در همان جا کشیده نشده اند بلکه
پرسه های ذهنی در فضای دشت ها و رهایی درونی من بوده اند.
فخاری دربــاره هدف خــود از خلق این نقاشــی ها توضیح داد:
بازجستن رهایی گمشده ،برجسته ترین خواســته و هدفم در این
مجموعه بود .ما در یک ترکیب اسیب رسان گیرافتاده ایم که سالمت
روانی و بدنی و اجتماعی مان را دچار مساله کرده است .تجرب ه روزمره
ما در کالن شهرها و به ویژه تهران سرشار از گیرافتادن در فشردگی
مکانی ،انسانی ،زمانی ،اقتصادی و ...است .تعامل های زیاد ،فرساینده
و پرکشــش اجتماعی ،ابهام هــا و ماجراها همــه اش با خود حس
گیرافتادگی و رسیدن به درماندگی را به همراه دارد .زندگی روزمره
بسیاری از ما هم شب هنگام در فضاهای کوچک و گیرافتاد ه خانه های
یک ابرشهر پیچیده به خواب می رود .در برابر این همه گیرافتادگی
پرداختن به گستردگی دشــت های روینده و زنده خودش یک کار
توان بخشی روان شناختی است .از سوی دیگر هنر و ازجمله نقاشی
فراتر از فن و مهارت ،که بایســته هم هستند ،باالترین سطح رهایی
است که به افرینش می انجامد .پرورش این رهایی و دویدن در ازادی
زیستن بخش مهمی از نقاشی و هنر است که من هنرجوی نقاشی هم
ان را در گام های رهایی جسته ام .وی در پایان اظهار داشت :جامعه ما
در دست کم چند سال یا ده ه گذشته زیر فشارهای توان فرسا بوده
است ،چالش های اقتصادی ،اجتماعی-هویتی و زیستی نه تنها کاسته
نشده اند که وضعیت روزبه روز پیچیده تر هم شده است / .خبرگزاری صبا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
لغو کنسرت سیروان خسروی و دلجویی معاون هنری وزیر ارشاد
به بهانه اهدای اشیاء عبداهلل امیدوار به مجموعه سعداباد
نگاهی به مسیر برادران امیدوار
عیسی امیدوار برادر عبداهلل امیدوار اعالم کرد :تعدادی اشیاء
از قبایل بدوی نزد برادرم عبداهلل باقی مانده بود که پس از فوت او
قرار شده است ان ها را از شیلی به ایران بفرستند تا به موزه برادران
امیدوار در مجموعه سعداباد اضافه شود .عیسی امیدوار و عبداهلل
امیدوار دو برادر جهانگرد ،پژوهشگر و مستندساز ایرانی و از اولین
جهانگردان ایرانی معاصر هستند .اصالت این دو برادر مربوط به
روستای فشندک طالقان از توابع استان البرز میباشد
شــعار برادران امیدوار در سفرهایشان «همه متفاوت ،همه
خویشاوند» بود .در اردیبهشت ۱۳۹۴یانگهون کواک دبیرکل
سازمان شــهروند جهانی (انگلیســیWorld Citizens :
)Organizationاز عیســی امیدوار به عنوان «نخســتین
جهانگرد معاصر ایرانی» که پیام صلح جهانی را با ایجاد دهکده ای
جهانی برای مردم دنیا به ارمغان اورده است ،تقدیر کرد و چهارمین
مدال شــهروندی جهان به او اهدا شد .کواک همچنین عیسی
امیدوار را به عنوان مشاور خود در ایران برگزید .عبداهلل امیدوار در
٢۳تیر ١۴٠١و در سن ۹۰سالگی در شیلی درگذشت .برادران
امیدوار از اوایل پاییز ۱۳۳۳سفر پژوهشگرانه خود به دور دنیا را
با دو دستگاه موتورسیکلت ماچلس ۵۰۰سی سی از خانه پدری
(واقع در خیابان سی متری نظامی ،خیابان طوسی ،تهران) به سوی
شرقی ایران با افغانستان اغاز کردند .استفاده از موتورسیکلت
مرز
ِ
در این مرحله به منظور دستیابی به کوره راه ها و نقاط دور افتاده و
جزایر صعب العبور بوده است .مرحله نخست سفر برادران امیدوار
هفت سال (تا سال )۱۳۴۰به درازا انجامید .در این مرحله ،انان
پس از گذر از کشورهای افغانستان ،پاکستان و هند ،به سوی تبت
و سپس اسیای جنوب شرقی و استرالیا سفر کردند .در ادامه انان،
با گذر از اقیانوس ارام ،به االسکا ،امریکای شمالی ،و امریکای
جنوبی سفر کردند .سرانجام ،با گذر از اقیانوس اطلس ،وارد اروپا
شدند .ان دو ،در اقامت کوتاه خود در اروپا ،از محل انتشار مقاالت
پژوهشی مربوط به سفرهایشان و مصاحبه با رسانه های گوناگون
ِ
مالی موردنیاز برای مرحله دوم سفر خود (به افریقا)
اروپایی ،منابع ِ
را تامین کردند .بخشی از اقدامات انان فروش مقاالت پژوهشی به
شرکت خودروسازی فرانسه ،سیتروئن بود که در ازای ان موفق
به خریداری یک دستگاه خودروی ون دوسیلندر و دریافت مبالغ
قابل توجهی پول نقد شدند.
برادران امیدوار در سال ۱۳۴۰برای اقامتی کوتاه (سه ماه) از
اروپا وارد ایران شدند .انان مرحله دوم سفرهای جهانگردی خود
را با خودروی ون دوســیلندر دریافتی از شرکت خودروسازی
جنوبی ایران با کویت اغاز کردند .سپس ،با گذر
سیتروئن ،از مرز
ِ
از عربستان سعودی (و زیارت کعبه) وارد افریقا شدند.
دستاوردهای سفرهای برادران امیدوار عبارتند از:
.۱موزه برادران امیدوار
.۲سفرنامه برادران امیدوار
.۳فیلممستند
.۵موسیقی ملل
.۶دست نوشته ها و امضاهای شخصیت ها
بیژن میرباقری در سال ۱۳۸۱فیلم مستند کوتاهی (به مدت
۲۷دقیقه) با عنوان «برادران امیدوار» درباره زندگی و سفرهای
این دو برادر ساخت .مستند «درباره خانه خدا» ،روایتی است از
سفر به مکه و خانه خدا که توسط برادران امیدوار انجام شد .انها
در این سفر توانستند اولین فیلم رنگی را از خانه خدا تهیه کنند.
همه اینها در مستندی با عنوان (درباره خانه خدا) توسط احمد
ابراهیمی تهیه و تولید شد. صفحه 8