روزنامه صبا شماره 1249 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1249

روزنامه صبا شماره 1249

روزنامه صبا شماره 1249

‫شنبه| ‪ 8‬مرداد ‪30 |1401‬جوالی ‪ 1 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1249‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫سانتیمانتالیمس‬ ‫روی صحنه‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان‪ ،‬و بازیگر نمایش «اخرین عاشق»‬ ‫تذکری از سوی صداوسیما‬ ‫به نماوا داده نشده است‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫معرفی اعضای شورای‬ ‫سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬مسعود میرمیری‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫‪ ۲۶۰‬فیلم در جشنواره تورنتو نمایش داده می شود‬ ‫برخالف سال گذشته میالدی که جشنواره فیلم تورنتو‪ ،‬جشــنواره ارا م با تعداد ستاره ها و فیلم های‬ ‫بلند نسبتا کم به تعداد ‪ ۱۳۰‬فیلم بود‪ ،‬امسال جشنواره تورنتو شاهد تعطیلی سالن های بدون ماسک با‬ ‫ظرفیت کامل سالن ها‪ ،‬بدون کارت تاییدیه واکسیناسیون خواهد بود‪ .‬ضمنا کنفرانس های مطبوعاتی‬ ‫زنده با مجموعه ای قوی از ‪ ۲۶۰‬فیلم بلند به این جشنواره برمی گردد‪ .‬از ‪ ۲۶۰‬فیلم بلندی که در فستیوال‬ ‫امسال قرار است به نمایش دربیاید‪ ،‬برای ‪ ۴۵‬فیلم نمایش ویژه نیز در نظر گرفته شده است‪ .‬از شاخص ترین‬ ‫فیلم هایی که قرار است در این دوره فستیوال به نمایش دربیایند می توان به جدیدترین کار اسپیلبرگ‪،‬‬ ‫«‪ »Banshees of Inisherin‬به کارگردانی مارتین مک دونا‪ ،‬اشاره کرد‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫مالزی سرانجام تکلیف فیلم دیزنی را قطعی کرد‬ ‫مالزی سرانجام اعالم کرد «ثور‪ :‬عشق و تندر» در این کشور اکران نخواهد شد‪ .‬این پس از ان است که ‪۲‬‬ ‫هفته پیش با صدور بیانیه ای اکران فیلم به مدت نامعلومی به تعویق افتاده بود‪ .‬اپراتور سینماهای مالزی با‬ ‫صدور بیانیه ای این بار تاکید کرد که پس از همه فراز و فرودها و با صحبت های انجام شده با استودیو مارول‪،‬‬ ‫این فیلم در مالزی اکران نمی شود‪ .‬این نهاد از شکیبایی مردم و ایجاد ناراحتی احتمالی عذرخواهی کرده‬ ‫است‪ .‬این فیلم به کارگردانی تایکا وایتیتی از ‪ ۸‬جوالی اکرانش را در امریکای شمالی اغاز کرد و تاکنون‬ ‫‪ ۲۸۳‬میلیون دالر و در سراسر جهان ‪ ۶۸۵‬میلیون دالر فروخته است‪ .‬این دومین فیلم از کمپانی دیزنی‬ ‫است که طی ‪ ۲‬ماه اخیر اکرانش در مالزی را از دست می دهد‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫علیرضا رسولی نژاد‪:‬‬ ‫حجم تولید فیلم در ایران باالست‬ ‫فیلم مستند «ایستوود» به کارگردان علیرضا رسولی نژاد که سال گذشته در‬ ‫بخش سینمای ملی جشنواره سینما حقیقت حضور داشت‪ ،‬به تازگی اکران انالین‬ ‫خود را اغاز کرده است‪« .‬ایســتوود» که شاید عنوان ان عالقه مندان به سینما را‬ ‫کنجکاو کند‪ ،‬تنها یک اثر مربوط به سینما و عالقه مندان به هنر هفتم نیست بلکه‬ ‫می توان ان را مستندی مردم نگارانه از شرایط زیستی در سیرجان دانست که به‬ ‫بهانه وجود شخصیتی خاص و دنبال کردن ان‪ ،‬دغدغه های خود را مطرح می کند‪.‬‬ ‫به بهانه اکران انالین «ایستوود» گفتگوی کارگردان این اثر را در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫تصمیم برای ساخت مستند ایستوود به نظر از یک ایده پرتره گرفته‬ ‫شده و بعد تا حدی به یک اثر در قالب مردم نگاری تبدیل شده است‪ .‬این‬ ‫ساختار چطور شکل گرفت؟‬ ‫همیشه دوست داشــتم فیلمی درباره ی زادگاهم سیرجان بسازم‪ .‬سال ها به‬ ‫این موضوع فکر می کردم تا اینکه چند سال پیش در یک روزنامه ی محلی به خبر‬ ‫«باغ نمونه» در ســیرجان برخورد کردم‪ .‬جرقه ی فیلم همانجا زده شد و کم کم‬ ‫ایده پر و بال گرفت و شد «ایســتوود»‪ .‬همانطور که در فیلم مطرح می شود‪ ،‬من‬ ‫واقعا چند دهه پیش با چند نوار کاست و چند فیلم وی اچ اس از فیلمسازانی مثل‬ ‫کلینت ایستوود به تهران مهاجرت کردم‪ .‬فیلم «ایستوود» هم سلف پرتره است و‬ ‫هم پرتره ای از جناب ایستوود و هم پرتره ای از زندگی در یک شهرستان امروزی‪.‬‬ ‫پرداختن به معضالت اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و محیط زیستی سیرجان‬ ‫به نظر شکل گرفته از یک ســری تحقیقات است‪ .‬منبع شما برای این‬ ‫تحقیقات چه بود و این تحقیقات در زمان فیلمبرداری صورت گرفت یا‬ ‫پیش از فیلمبرداری؟‬ ‫معضالت و مشکالتی که در فیلم مطرح می شــود فقط مربوط به شهرستان‬ ‫ی است که اغلب شهرهای ایران درگیرش‬ ‫سیرجان نیست‪ ،‬یک مشکل سراسر ‬ ‫هستند‪ .‬اغلب ما ک م و بیش با این مشکالت اشنا هستیم و نیاز به تحقیقات مفصل‬ ‫ن حال هم قبل از فیلمبرداری و هم در طول کار سعی کردیم در مورد‬ ‫ندارد؛ با ای ‬ ‫این مشکالت تحقیق کنیم‪.‬‬ ‫بخش هایی از فیلم های کلینت ایستوود که در قسمت هایی از این‬ ‫مستند نمایش داده می شوند بر چه اساس انتخاب شده اند؟‬ ‫راوی فیلم در مسیر روایتش از خاطرات گذشته‪ ،‬بنا به موقعیت هایی که در ان‬ ‫قرار می گیرد صحنه هایی از ایستوود را به یاد می اورد‪ .‬در واقع لوکیشن ها و حس‬ ‫و حال موقعیت ها باعث تداعی این صحنه ها می شــوند‪ .‬این تکه ها بر اساس ان‬ ‫تداعی ها انتخاب شده اند‪ .‬سیرجان از نظر اب وهوا و جغرافیا برایم یاداور فیلمهای‬ ‫ایستوود بود‪ ،‬هم فیلمهای وسترن او و هم فیلمهای پلیسی و شهری اش‪.‬‬ ‫وضعیت سینمای مستند و نگاه مسئوالن سینمایی به این سینما را‬ ‫چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫درباره این موضوع نظر چندانی ندارم‪ ،‬حجم تولید فیلم در ایران باالست و هیچ‬ ‫دولتی توانایی پاسخگویی و مدیریت این وضعیت را ندارد‪ .‬در کل فضای سینمای‬ ‫ایران چه مستند و چه داستانی و سینمایی‪ ،‬فضایی طبیعی نیست!‪ /‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫تذکریازسویصداوسیمابهنماوادادهنشدهاست‬ ‫شارلیزترونوالفونسوکوارونهمکاریمی کنند‬ ‫معرفی شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه‬ ‫طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تذکر صداوسیما به نماوا درباره‬ ‫سریال «خاتون» منتشر شده است که به بخشی از گفتگوی شانه ساز‬ ‫مدیرعامل نماوا اشاره شده است که او می گوید صداوسیما به تعطیلی‬ ‫پلتفرم های نمایش خانگی چشم دوخته است‪ .‬او با ذکر مثالی گفته است‪:‬‬ ‫در سریال «خاتون» به ما گفتند چرا گفتید روس ها از شمال وارد ایران‬ ‫شدند؟ باید می گفتید متفق ها‪ .‬ما که نمی توانیم تاریخ را عوض کنیم؛‬ ‫تاریخ را که نمی شــود تحریف کرد‪ .‬پیرو این موضوع مساله را از روابط‬ ‫عمومی نماوا پیگیر شدیم که روابط عمومی نماوا نیز این توضیحات را‬ ‫ارائه داده است‪« :‬پیرو خبر منتشر شده با تیتر «تذکر عجیب صداو سیما به‬ ‫ی نماوا توضیح زیر را ارائ ه می کند‪:‬‬ ‫خاتون» روابط عموم ‬ ‫«این گفتگو یک سال پیش انجام شده و در توضیح چالش های ان‬ ‫دوران با مدیریت وقت سازمان ســاترا بوده است‪ .‬الزم به ذکر است این‬ ‫سریال بدون حذف نام روسیه پخش شد و هم اکنون هم در پلتفرم نماوا‬ ‫در دسترس عموم است‪ /».‬خبرگزاری صبا‬ ‫شارلیز ترون و الفونسو کوارون دو سینماگر برنده جایزه اسکار‬ ‫در پروژه «جین» که محصول امازون اســت و بر اساس زندگی‬ ‫شخصی نویسنده محبوب داستان های علمی تخیلی فیلیپ کی‪.‬‬ ‫دیک اقتباس می شــود‪ ،‬همکاری می کنند‪ .‬این پروژه بر اساس‬ ‫رابطه بین فیلیپ کی‪ .‬دیک و خواهر دوقلویش جین است که ‪۶‬‬ ‫هفته پس از تولدش درگذشت‪ .‬این مرگ بر دیک و بر بسیاری از‬ ‫کارهای خالقانه این نویسنده تاثیر گذاشت‪ .‬شارلیز ترون‪ ،‬الفونسو‬ ‫کوارون و ایزا هکــت دختر فیلیپ کی دیک ایــن پروژه را تولید‬ ‫خواهند کرد‪ .‬پروژه در حال توسعه ای که کوارون در ان قرار است‬ ‫به عنوان کارگردان وشارلیز ترون به عنوان بازیگر حضور پیدا کنند‪.‬‬ ‫«جین» طبق توضیحات پروژه‪ ،‬داستانی تکان دهنده‪ ،‬پر از تعلیق‬ ‫و طنزی تاریک درباره رابطه منحصربه فرد یک دختر با دوقلوی‬ ‫ل است که از قضا ان فرد‪ ،‬فیلیپ کی‪ .‬دیک‬ ‫باهوش‪ ،‬اما دارای مشک ‬ ‫رمان نویس مشهور است‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رییس شورای‬ ‫سیاست گذاری سی و نهمین دوره جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه‬ ‫تهران‪ ،‬طی حکمی اعضای شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره را‬ ‫معرفی کرد‪ .‬بر اساس حکم رییس سازمان سینمایی‪ ،‬محسن برمهانی‬ ‫معاون سیمای صداوسیمای جمهوری اسالمی و مدیر بین الملل اسبق‬ ‫انجمن سینمای جوانان ایران‪ ،‬مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی‬ ‫هنری شــهرداری تهران‪ ،‬حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی‬ ‫سازمان سینمایی و مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران‪،‬‬ ‫مهدی جعفری کارگردان و عضو هیات مدیره انجمن سینمای جوانان‬ ‫ایران‪ ،‬مسعود امینی تیرانی رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلم‬ ‫کوتاه ایران‪ ،‬غالمرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای‬ ‫اسالمی و مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و‬ ‫دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را به عنوان‬ ‫اعضای شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره معرفی کرد‪.‬‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«ایساتیس» فیلم اختتامیه جشنواره مستند مسکو شد‬ ‫فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان که در دهمین دوره جشنواره بین المللی‬ ‫فیلم مستند مسکو «داکر» حضور دارد‪ ،‬به عنوان فیلم اختتامیه این رویداد پخش می شود‪ .‬به مناسبت اولین‬ ‫نمایش رسمی برون مرزی این فیلم مستند از پوستر جدید این کار نیز که توسط مجتبی موسوی طراحی‬ ‫شده است‪ ،‬رونمایی شد‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» از مهمترین جشنواره های مستند‬ ‫است که ساالنه بازدیدکننده بسیاری دارد‪ .‬هدف اصلی این جشنواره نمایش مستندهای مستقل از سراسر‬ ‫دنیا و ارائه همه ژانرها و بهترین مستندهای جهان در روسیه‪ ،‬ارائه و تحلیل انها به عنوان یک خط مجزا از‬ ‫سینما با همه تنوع زیبایی شناختی و اجتماعی فرهنگی انها است‪.‬‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫مجموعه نماهنگ «نسل عاشورایی» تولید شد‬ ‫‪3‬‬ ‫امین صافی زاده مدیر تولیدات مرکز ماوای ســازمان هنری رســانه ای اوج اعالم کرد‪ :‬نماهنگ «نسل‬ ‫عاشورایی» به مناسبت دهه اول ماه محرم تولید شده است‪ .‬به گفته وی‪ ،‬این مجموعه با هدف ارتباط نسل‬ ‫ی تولید شده و قرار‬ ‫دهه هشتاد و دهه نود با عزاداری سنتی و اشنایی کودکان و نوجوانان با نوحه های قدیم ‬ ‫است از روز اول محرم به مدت ‪ ۱۰‬روز از شبکه پویا و نهال تلویزیون پخش شود‪ .‬نماهنگ ‪ ۱۰‬قسمتی «نسل‬ ‫عاشورایی» به تهیه کنندگی سجاد شیرافکن و کارگردانی رضا کشاورز تهیه و تولید شده است‪ .‬علی رنجبر‬ ‫مدیریتفیلمبرداری‪،‬پیامحسینسوریطراحیصحنهوابوالفضلکوچکیانمدیریتتولیدایناثررابرعهده‬ ‫خواهند داشت‪ .‬شاعر این قطعات سیدجواد پرئی و تنظیم برعهده امیرسهیل سرافرازی است‪.‬‬ ‫داوود سماواتی یار‪:‬‬ ‫«دست افریده ها‪ »۳‬و «میراث پنهان» در مرحله فنی هستند‬ ‫داوود سماواتی یار تهیه کننده‪ ،‬درباره اثار جدیدش و روند تولید ان ها عنوان کرد‪ :‬بخش نخست که ما اصطالحا به ان‬ ‫امور پیش از تولید می گوییم حدود دو سال طول کشید و در این بخش کارگروهی در دو معاونت صنایع دستی و میراث‬ ‫فرهنگی برای دو مجموعه «دست افریده ها» و «میراث پنهان» شکل گرفت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬پس از ان در هر مجموعه یک مشاور‬ ‫محتوایی به ما پیوست که در «دست افریده ها» مرضیه ترکمانیان که خود از هنرمندان نوگرا در بخش سرامیک بود و در‬ ‫مجموعه « میراث پنهان»‪ ،‬مصطفی پور علی که خود استاد دانشگاه و مدیرکل ثبت اثار بود به عنوان مشاور محتوایی به جمع‬ ‫ما ملحق شدند‪ .‬ما برای مخاطبان هم ارزش قائل شدیم و تالش کردیم ان ها هر دفعه که برنامه ها را می بیند یک چیز جدید‬ ‫به اندوخته هایشان در محتوا و ساختار اضافه شود‪ .‬این تهیه کننده سینما و تلویزیون بیان کرد‪ :‬تولید و ضبط تصویری هر دو‬ ‫مجموعه را سال گذشته انجام دادم که مجموعه فیلم های مستند «دست افریدها ‪ »٣‬را با ‪ ١۶‬کارگردان و مجموعه «میراث‬ ‫پنهان» را با حضور‪ ٢٢‬کارگردان به اتمام رساندم‪ .‬تولید و ضبط هر دو مجموعه کال در طول یکسال گذشته انجام شده است و‬ ‫هر دو مجموعه از ابتدای امسال وارد مرحله امور پس از تولید تدوین‪ ،‬صداگذاری و اصالح رنگ و طراحی و اجرای تیتراژ شدند‪.‬‬ ‫سماواتی یار از برخی فیلمسازان که با این دو مجموعه همراهی کردند‪ ،‬نام برد و گفت‪ :‬امیرحسن ندایی‪ ،‬احمد ازاد‪ ،‬سعید‬ ‫شاه حسینی‪ ،‬صابراهلل دادیان‪ ،‬حامد کلجه ای‪ ،‬بهروز داوودی‪ ،‬حمید قدرتی‪ ،‬گل اندام صفری ‪ ،‬لیال اصالنی‪ ،‬اشا محرابی‪،‬‬ ‫اسمان طوسی‪ ،‬صحرا اسداللهی‪ ،‬شبنم قلی خانی‪ ،‬فرح زارع و گیتی باقری از کارگردانان این فیلم های مستند هستند‪.‬‬ ‫این تهیه کننده درباره ویژگی مجموعه هایی که تولید کرده است‪ ،‬گفت‪ :‬ویژگی مجموعه فیلم های مستندی را که در طی‬ ‫‪ ٢٧‬سال برای حوزه رسانه طراحی و تولید کردم‪ ،‬می توان در دو بخش فرم و محتوا خالصه کرد‪ .‬در محتوا من به دنبال تولید‬ ‫متفاوت هستم‪ ،‬یعنی اگر قرار باشد محتوا در دستور کار قرار گیرد در ابتدا امکان یابی خواهم داشت و اثاری رل که با محوریت‬ ‫موضوعات مشابه کار شده است‪ ،‬می بینم و ان را براساس رویکرد تحلیلی خود پی می گیرم‪ .‬درباره ساختار هم اگر مجموعه‬ ‫را در قالب مستند طراحی کنم‪ ،‬ترجیح می دهم از گونه های مختلف روایت در نگاه مستند استفاده کنم و بر این اساس‪ ،‬گروه‬ ‫و جمع فیلمسازان خود را انتخاب و نهایی می کنم‪ .‬او افزود‪ :‬هر قسمت در هر مجموعه یک فیلم کامل است و به هرقسمت با‬ ‫نگاه فیلم کامل ساختن نگاه می کنم و شرایط همان را هم برایش مهیا می کنم‪ .‬برای هرقسمت تیم تولیدی خود را پیش بینی‬ ‫می کنم و هر قسمت برای من یک فرصت‪ ،‬ارائه است‪ .‬این کارگردان درباره پستی و بلندی های مسیر تولید اظهار کرد‪ :‬نگاه‬ ‫من برنامه سازی نبوده است و همیشه برای هرقسمت‪ ،‬طراحی و تولید جداگانه ای داشته ام‪ .‬در ذهنم هر قسمت را به صورت‬ ‫جداگانه طراحی می کردم و به همین دلیل و حجم باالی عوامل‪ ،‬مانعی برای من نیست چون من هر پازلی را جدا جدا طراحی‬ ‫و اجرایی می کنم‪ .‬او ضمن بیان اینکه مجموعه مستندها در شهریور ماه منتشر می شود عنوان کرد‪ :‬مجموعه فیلم های‬ ‫مستند «دست افریده ها سری ‪ »۳‬و «میراث پنهان»‪ ،‬ان شااهلل در شهریور ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیران عزیز‬ ‫شبکه دوم سیما رونمایی می شود و از ابتدای پاییز از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد‪ / .‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫پرونده‬ ‫سـانتیمانتـالیسـم روی صحنـه‬ ‫صادقی کیمیا ‪«« -‬اخرین عاشق» با ورود مردی بلند قامت که ساعتی را از محل‬ ‫کار خود مرخصی گرفته و به منزل مادرش امده اغاز میشــود‪ .‬شخصیت اصلی‬ ‫داستان دچار سندروم بی ثباتی عاطفی اســت و به دنبال داشتن رابطه عاطفی‬ ‫جدید‪ ،‬قصد تغییر و تحول در زندگیاش را دارد‪ .‬شخصیت اصلی داستان با الگوی‬ ‫رفتاری خود و دیگر بازیگران زن که در نقش مهمان بر روی صحنه حاضر میشوند‪،‬‬ ‫سعی در ارائه نمایش سانتیمانتالیسم یا احساسات گرایی را دارند دکور نمایش از‬ ‫نقاط مثبت ان به شمار می رود که با نورپردازی و طراحی لباس که مکمل های یک اثر‬ ‫هنری خوب به شمار می رود‪ ،‬در نگاه اول مخاطب را جذب خود می کند‪ .‬داستان در‬ ‫یک خانه اتفاق می افتد و تغییر دکور و میزانی خاصی در طول نمایش دیده نمی شود‬ ‫بازیگران در صحنه ای که به یک خانه قدیمی شبیه است‪ ،‬داستان را پیش می برند‪..‬‬ ‫اختالالت روانی اسکیزوفرنی‪ ،‬شیدایی و دوقطبی‪ ،‬مخاطب مجاب میکند که پای‬ ‫تئاتر «اخربن عاشق» بنشیند و راضی ســالن را ترک کند‪ .‬به بهانه اجرای تئاتر‬ ‫«اخرین عاشق» نادر دلشاه‪ ،‬کارگردان و سحر اسدی‪ ،‬بازیگر‪ ،‬از چالشهای اجرای‬ ‫این تئاتر با روزنامه صبا گفت و گو کردند‪.‬‬ ‫نادر دلشاه‪:‬‬ ‫دوست ندارم از چهره ها در تئاتر استفاده شود‬ ‫نادر دلشاه‪ ،‬که از سال ‪ 98‬وارد عرصه هنرهای نمایشی شده‬ ‫است‪ .‬اثار «نیل سایمون» را از جمله داستان های محبوب خود‬ ‫میداند‪ .‬او درباره چالشهای کارگردانی تئاتر «اخرین عاشق»‬ ‫سخن گفت‪.‬‬ ‫از این سوال شروع کنیم که چرا اثار «نیل سایمون»‬ ‫برای شما جذابیت دارد‪.‬چه چیزی در نمایشنامه های «نیل‬ ‫سایمون» باعث شده است که به عنوان نویسنده محبوب‬ ‫خود از او یاد کنید ؟‬ ‫نمایشنامه های «نیل سایمون» در ایران اجراهای زیادی‬ ‫داشته اســت و خودم تئاترهای زیادی از جمله کله پوک ها‪،‬‬ ‫پزشــک نازنین و هتل پالزا و‪...‬را که اثری از «نیل سایمون»‬ ‫بوده است‪ ،‬در ایران دیده ام‪ .‬اما داســتان «اخرین عاشق» از‬ ‫سری نمایشــنامه هایی بود که تاکنون هیچ اجرایی در ایران‬ ‫نداشته است‪ .‬داستان «اخرین عاشق» چه موضوعی را برای‬ ‫مخاطب دارد و چه روایتی برای مخاطب دارد و به نظر شــما‬ ‫چرا نمایشنامه ای جذاب است که قابلیت اجرا بر روی صحنه را‬ ‫پیدا کرده است؟ «اخرین عاشق» داستان مرد متاهلی است‬ ‫که قصد دارد حال و هوای جدیدی را در زندگی اش ایحاد کند‬ ‫و تالش هایــی را نیز در این زمینه دارد امــا در نهایت متوجه‬ ‫می شود که باید به سمت خانواده خود بازگردد‪ .‬این نمایش‪،‬‬ ‫کار بسیار ســختی بود و به دلیل ممیزی هایی که داشت‪ ،‬به‬ ‫سختی توانستیم مجوزهای اجرا بگیریم‪.‬‬ ‫چه چیزی در نمایشنامه های «نیل سایمون» برای شما‬ ‫جذاب است که ترغیب به ساخت تئاتر با نمایشنامه های‬ ‫»نیل سایمون« شدید؟‬ ‫اینکه قضاوت ندارد‪ .‬در نمایشــنامه های «نیل سایمون»‬ ‫مخاطب نمیتواند قضاوتی داشــته باشــد و درست و غلط را‬ ‫نشان نمیدهد بلکه هرکسی یک برداشــت دارد و من این را‬ ‫در نمایشنامه بسیار می پســندم‪ .‬از طرفی حال خوب و شوخ‬ ‫طبعی هایی که در داستانهای «نیل ســایمون» وجود دارد و‬ ‫جالب بوده و برای مخاطب‪ ،‬حوصله سر بر نخواهد بود‪.‬‬ ‫خوشبختانه در اجراهایی که این مدت داشتیم نیز مخاطبان‬ ‫با بسیاری از دیالوگ ها می خندیدن و لذت می بردند ‪.‬‬ ‫من خیلی دوســت ندارم که بازیگر چهره بخواهد در کار‬ ‫تاثیر بگذارد‪ .‬به نظرم بازیگر چهره نباید عیار کار باشــد‪ .‬بلکه‬ ‫در مرحله اول متن مهم است و بعد از ان تیمی که کار را روی‬ ‫صحنه می برند دارای اهمیت اســت و من که خودم تازه کار‬ ‫هستم فکر نمی کنم که بتوانم فعال با بازیگران چهره کار کنم‪.‬‬ ‫برخی از بازیگران چهره فقط مخاطب با خود میاورند که شاید‬ ‫تماشاگر تئاتری نباشند و من این را نمیپسندم‪ .‬جالب است‬ ‫بدانید که حتی در تبلیغات هم‪ ،‬برایشان این مهم است که ایا از‬ ‫چهره استفاده شده است یا خیر‪ .‬قبال میگفتند که تئاتر فضای‬ ‫هنری دارد اما االن تئاتر هم به عنوان بیزینس به شمار میرود‪.‬‬ ‫وقتی تئاتری با بلیط هفتصد تومانی به فروش میرسد به یک‬ ‫روال عادی میرســد‪ .‬خیلی وقتها هم بعضی از تهیهکنندگان‬ ‫با فروش بلیطها در بازار سیاه‪ ،‬درامدزایی میکنند‪ .‬اگر تقاضا‬ ‫نباشد میتوان رویه را عوض کرد‪.‬‬ ‫در چند ماه اخیر‪ ،‬تئاترهایی را بر صحنه داشتیم که‬ ‫با حضور هنرمندان و چهر ه ها‪ ،‬توانستند فروش خوبی‬ ‫داشته باشــند‪ .‬چقدر با حضور چهره ها در تئاتر موافق‬ ‫هستید؟‬ ‫اگر بخواهید مخاطب را به تماشــای تئاتر «اخرین‬ ‫عاشق» دعوت کنید‪ ،‬چه میگویید؟‬ ‫در ایران تا کنون چنین نمایشنامهای کار نشده است و امیدوارم‬ ‫که مخاطبان برای نمایش حضور پیدا کنند و لذت ببرند‪.‬‬ ‫استقبال را چطور دیدین؟ با توجه به اینکه تئاتر شما‬ ‫چهره ندارد‪ ،‬و در کنار تئاترهای پر مخاطب اســتقبال‬ ‫خوب بود؟‬ ‫به نظر من مخاطبان استقبال خوبی نداشتند و از انجایی‬ ‫که من در سینما و تئاتر شناخته شده نیستم‪ ،‬به نظرم ان گونه‬ ‫که باید‪ ،‬استقبال نشد اما همه انهایی که به دیدن تئاتر امده‬ ‫بودند‪ ،‬سالن را راضی ترک کردند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫به غیر از تئاتر «اخرین عاشق» مشغول به کار دیگری‬ ‫هستید؟‬ ‫فعال فیلم «پاس گل» را دارم که داستان ان درباره سینما و‬ ‫بازیگری است و یک سال و چهار ماه است که درگیر تولید فیلم‬ ‫هستیم و به زودی اماده پخش خواهد شد‬ ‫سحر اسدی‪:‬‬ ‫بازیگری صبح می خواهد‬ ‫«سحر اسدی» که از سال ‪ 92‬توسط تئاتر وارد عرصه هنر‬ ‫شده است‪ ،‬در تئاتر «اخرین عاشق» نقشی متفاوتی را بازی‬ ‫می کند که شاید کمتر در ایران بر روی صحنه رفته باشد‪ .‬او از‬ ‫چالشهای بازی در تئاتر «اخرین عاشق» سخن گفت‪.‬‬ ‫به غیر از تئاتر «اخرین عاشــق» در سینما هم نقش‬ ‫افرینی داشته اید؟‬ ‫بله نقش کوتاهی در ســینمایی ابلق داشتم به کارگردانی‬ ‫نرگس ابیار داشتم‪ .‬در تئاتر هم در تئاترهای «انتخاب اشتباه»‪،‬‬ ‫«زنان خاکستری» و‪...‬ایفای نقش کردم‪.‬‬ ‫نقشی در تئاتر «اخرین عاشق» بازی کردید چقدر از‬ ‫شــخصیت اصلی خودتان فاصله دارد و برای رسیدن به‬ ‫نقش چه چالش هایی داشتید؟‬ ‫نقشم در تئاتر «اخرین عاشــق» نقش دختری است که از‬ ‫لحاظ روحی کمی مشکل دارد اما ازاد و رهاست‪ ،‬و همین ازاد‬ ‫و رها بودنش‪ ،‬خیلی برای من جذابیت داشــت‪ .‬این کاراکتر‬ ‫خصوصیت های رفتاری از جمله سر به هوا بودن‪ ،‬حرف گوش‬ ‫ندادن دارد که خیلی به شخصیت اصلی من شباهت دارد‪.‬‬ ‫برای رسیدن به این نقش چقدر تمرین کردید؟‬ ‫دو ماه تمرین کردیم و مخاطبان نظر مثبتی نسبت به نقش‬ ‫و نمایش داشتند‪ .‬وقتی چیزی در وجود شما باشد خیلی راحت‬ ‫تر میتوان به نقش رسید‪ .‬تئاتر ســلیقه است و نقش هایی که‬ ‫بازی می کنم بعضی از مخاطبان راضی اما بعضی نظر مخالف‬ ‫دارند‪ .‬پیش رفتن در اجرا باعث می شــود که به مراتب نقش‬ ‫پخته شــود ‪ .‬به نظرم بازیگری این گونه نیست که یک نقش‬ ‫خوب بازی شــود و ادم بتواند خودش را باال بکشــد بلکه از‬ ‫خواندن‪ ،‬نگاه کردن و گوش کــردن می اید‪ .‬در بازیگری باید‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫‪5‬‬ ‫خیلی صبر داشت و نمی شود راه صدساله را‪ ،‬یک شبه رفت و‬ ‫ان اتفاق خوب یک شبه نمی افتد‪.‬‬ ‫پیش از بازی در تئاتر «اخرین عاشق» تجربه بازی در‬ ‫نمایش کمدی را داشته اید؟‬ ‫من دومین کار کمدی اســت که بازی کــردم‪ .‬اولین کارم‬ ‫«انتخاب اشتباه» بود‪« .‬اخرین عاشق» نمایشنامه خوب و قوی‬ ‫است که کارگردانی بسیار قوی دارد و مخاطب راضی‪ ،‬سالن‬ ‫را ترک می کند‪ ..‬نمایش «اخرین عاشق» به نویسندگی نیل‬ ‫سایمون با ترجمه شهرام زرگر و تهیه کنندگی و کارگردانی‬ ‫محمد چیت سازی (نادر دلشاه) از سه شنبه ‪ ۲۸‬تیر ‪ ۱۴۰۱‬در‬ ‫عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫نادر دلشــاه‪ ،‬پروا محزون‪ ،‬سحر اســدی به همراه وحیده‬ ‫اکبری نسب به ترتیب ورود به صحنه بازیگران این اثر نمایشی‬ ‫هستند‪ .‬در خالصه داستان این اثر امده است‪« :‬بارنی کشمن‬ ‫مرد صاحب رســتوران غذاهای دریایی‪ ،‬از یکنواختی زندگی‬ ‫خود خسته شده اســت و دوســت دارد رابطه جدیدی را در‬ ‫زندگی خود تجربه کند‪ ،‬ولی ‪». ...‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫بازافرینی «اپرای عاشورا» برای اجرا در تاالر وحدت‬ ‫«اپرای عاشورا» با طراحی بهروز غریب پور از ‪ ۱۹‬مرداد ماه در تاالر وحدت روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫این اجرا روایتی ویژه از واقعه عاشورا را در تاالر وحدت پیش روی تماشاگران قرار می دهد‪.‬‬ ‫باز افرینی متن‪ ،‬طراحی و کارگردانی «اپرای عاشــورا» توســط بهروز غریب پور با همکاری گروه‬ ‫عروسکی اران انجام شده است‪ .‬بهزاد عبدی اهنگساز و محمد معتمدی‪ ،‬مصطفی محمودی و محمدرضا‬ ‫صادقی اواگران «اپرای عاشورا» هستند‪.‬‬ ‫این اپرا به همت بنیاد رودکی از ‪ ۱۹‬مرداد ماه به مدت سه شب ساعت ‪ ۲۱‬در تاالر وحدت روی صحنه‬ ‫می رود‪.‬‬ ‫زمان مراسم تشییع امیراشرف اریان پور اعالم شد‬ ‫امیراشرف اریان پور‪ ،‬از شناخته شده ترین مدرسان‪ ،‬پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران و از نخستین‬ ‫مروجان هنر اپرا در ایران دار فانی را وداع گفت‪ .‬او متولد اول تیرماه سال ‪ ۱۳۱۷‬و دانش اموخته هنرستان‬ ‫موسیقی ملی بود‪ .‬سال ‪ ۱۳۳۶‬مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سال ‪۱۳۳۹‬‬ ‫مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد‪ .‬در ادامه تحصیالت دانشگاهی در‬ ‫ادبیات فارسی‪ ،‬روزنامه نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران مدرک دکتری گرفت و سال ‪ ۱۳۵۲‬دکترای‬ ‫تخصصی را در رشته موسیقی شناسی از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد‪ .‬مراسم تشییع و تدفین این‬ ‫موسیقی دان پیشکسوت روز یکشنبه‪ ۹‬مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می شود‪.‬‬ ‫لزوم همکاری میان هنرمندان و مسئوالن سازمان زیباسازی شهر تهران‬ ‫انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با انتقاد از سازمان زیباسازی شهر‬ ‫تهران نسبت به وضع مجسمه های شهری اعتراض کرد‪.‬‬ ‫بخشی از متن این بیانیه به شرح زیر است‪:‬‬ ‫«انجمن هنرمندان مجسمه ســاز ایران نهادی تخصصی با بیش از‬ ‫پانصد عضو به عنوان مرجع تخصصی مجسمه ســازی در ایران است؛‬ ‫در طول بیش از بیست و پنج ســال فعالیت تخصصی انجمن در حوزه‬ ‫مجسمه سازی کشور‪ ،‬جامعه متخصصان هنرمندان مجسمه ساز ایران‪،‬‬ ‫نسبت به شناسایی‪ ،‬تجزیه و تحلیل مشــکالت در عرصه های هنری و‬ ‫مسائل مرتبط با حوزه مجسمه سازی اقدام کرده و همواره نسبت به رعایت‬ ‫استانداردهای تخصصی در حوزه مجسمه سازی حضور موثر داشته است‪.‬‬ ‫بخشــی از دامنه فعالیت حرفه ای هنرمندان مجسمه ساز در ارتباط با‬ ‫ارگان های شهری‪ ،‬شهرداری ها و سازمان های زیباسازی است‪ .‬رویدادها‪،‬‬ ‫جشنواره ها‪ ،‬سمپوزیوم ها‪ ،‬طراحی و ساخت مجسمه های دائمی و موقت‬ ‫از حوزه های تخصصی و دانشی مرتبط با فعالیت هنرمندان مجسمه ساز‬ ‫در حوزه عمومی هنر شهری است‪ .‬در طول ادوار گذشته همواره رابطه ای‬ ‫سازنده بین سازمان های مرتبط با شهرداری تهران (سازمان زیباسازی‪،‬‬ ‫سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) با جامعه مجسمه سازی و به‬ ‫نمایندگی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برقرار بوده است‪.‬‬ ‫برگزاری ‪ ۹‬دوره سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران و ‪ ۶‬دوره‬ ‫دوساالنه مجسمه های شهری‪ ،‬فراخوان طراحی و نصب اثار متعدد شهری‬ ‫و رویدادهای متنوع دیگر بخشی از این همکاری و فعالیت بوده است‪ .‬اما‬ ‫در یک سال گذشته با نگاه به عملکرد سازمان های مرتبط با هنر شهری‬ ‫(سازمانزیباسازیشهرتهران)شاهدتغییربنیادینسیاست هایسازمان‬ ‫به عنوان یکی از نهادهای رسمی در قبال مجسمه سازی هستیم؛ ظاهرا‬ ‫برخیازمدیرانبهجنبه یدانشیوتخصصیهنرمجسمه سازیاعتقادی‬ ‫ندارند‪ .‬تحمیل سلیقه‪ ،‬اعتقاد و اعتماد کاذب و فقدان شناخت نسبت به‬ ‫اصول نهادینه شده در امور تخصصی‪ ،‬موجب شده است دستاوردهای‬ ‫هنرمندان و متخصصان رشته های مرتبط با هنر شهری (مجسمه سازی)‬ ‫نادیده انگاشته شود و هنرمندان‪ ،‬رویدادهای هنری و اثار هنری مورد‬ ‫اسیب بی سابقه و جدی قرار گیرند‪ .‬لزوم تشــکیل شورای تخصصی‪،‬‬ ‫متشکلازهنرمندانمجسمه سازبرایانتخابونصباثار‪،‬توجهبهفرایند‬ ‫تخصصی برای انتخاب اثار شهری از طریق فراخوان های تخصصی‪ ،‬اقدام‬ ‫برای برگزاری رویدادهای تقویمی مجسمه سازی «دهمین سمپوزیوم‬ ‫بین المللی مجسمه سازی تهران»‪« ،‬هفتمین دوساالنه مجسمه سازی‬ ‫شهری» و‪ ،...‬لزوم اولویت فعالیت های مجسمه سازی در برنامه های معاونت‬ ‫هنری و هنرهای شهری سازمان زیباسازی‪ ،‬تدوین و اجرای برنامه و طرح‬ ‫مشخص برای حفاظت‪ ،‬مرمت‪ ،‬جابجایی و حریم اثار‪ ،‬حمایت از رویدادها‬ ‫و فعالیت های فرهنگی مرتبط با مجسمه سازی‪ ،‬رعایت قوانین کپی رایت‬ ‫و حق مولف و عدم تکثیر‪ ،‬تولید یا نصب نســخه های اثر بدون اطالع و‬ ‫هماهنگی و توافق هنرمند‪ ،‬تعهد نســبت به قرارداد و اجرای اثار تایید‬ ‫شده شوراهای هنری و دوساالنه های شهری‪ ،‬و توجه به درخواست های‬ ‫هنرمندان در خصوص پروژه های ناتمام و حل موارد مورد اختالف‪.‬‬ ‫فصلجدید«لیگسرود»اغازشد‬ ‫«قورباغ هاوازخوان»برایکودکانمی خواند‬ ‫چهارگانه ناپلی اِلنا فرانته تکمیل شد‬ ‫فصل جدید مسابقات «لیگ سرود» در ‪ ۲‬بخش «لیگ همگانی»‬ ‫و «لیگ نماهنگ» اغاز شد و تمامی گروه های ســرود می توانند در‬ ‫این رقابت شــرکت کنند‪ .‬این رقابت ها با هدف ترویج ســرود‪ ،‬ایجاد‬ ‫ارتباط مســتمر و باکیفیت با گروه های ســرود‪ ،‬ارتقای سطح کیفی‬ ‫سرود و کاهش هزینه های گروهای سرود برگزار می شود‪ .‬گروه های‬ ‫شرکت کننده در رقابت های لیگ سرود در دو بخش ویژه تحت عنوان‬ ‫«لیگ همگانی» و «لیگ نماهنگ» بــا یکدیگر به رقابت می پردازند‪.‬‬ ‫در «لیگ همگانی» طبق قاعده فصل گذشته گروه ها با اجرای زنده‬ ‫در قالب اجرای پاتوقی و ارسال فایل از اجراهای خود رقابت خواهند‬ ‫کرد‪.‬در فصل جدید این رقابت ها که در ‪ ۱۰‬مرحله تا پایان سال برگزار‬ ‫می شود‪ ،‬توجه به مناطق محروم و شناسایی گروه های بااستعداد در‬ ‫شهرستان ها در اولویت قرار دارد‪ .‬سرود «عجب اشکی» برای حسین‬ ‫(ع) به عنوان اولین سرود فصل جدید مســابقات از تاریخ ‪ ۵‬مردادماه‬ ‫لغایت ‪ ۲۵‬مردادماه اجرا خواهد شد‪.‬‬ ‫کتاب قورباغ ه اوازخوان به نویسندگی و تصویرگری علی خدایی‬ ‫در قطع خشتی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و‬ ‫نوجوانان منتشر شد‪ .‬داستان این کتاب درباره قورباغه ای است که‬ ‫به تازگی اواز خواندن را یاد گرفته اما هیچ کس به صدایش گوش‬ ‫نمی دهد‪ ،‬هرکس کاری دارد اما در پایان‪...‬‬ ‫طراحی و صفحه بندی کتاب در ‪ ۳۶‬صفحه‪ ،‬کودک را وادار به‬ ‫تفکر و فعالیت می کند‪ ،‬کودک می بیند برای مثال چگونه بخشی از‬ ‫گوش گاو‪ ،‬بخشی از دم پرنده را تشکیل می دهد‪ .‬علی خدایی ‪۱۳‬‬ ‫فروردین ‪ ۱۳۳۷‬در تهران به دنیا امد‪ .‬او فارغ التحصیل رشت ه علوم‬ ‫ازمایشگاهی از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل است و سال ها است‬ ‫که در اصفهان زندگی می کند‪ .‬او فعالیت حرفه ای خود را از سال‬ ‫‪ ۱۳۶۵‬اغاز کرده و تاکنون بیش از ‪ ۸۰‬عنوان کتاب را تصویرگری‬ ‫کرده است‪ .‬دومین مجموعه داستان او با نام تمام زمستان‪ ،‬مرا گرم‬ ‫کن در سال ‪ ۱۳۸۰‬برنده جایزه هوشنگ گلشیری شد‪.‬‬ ‫رمان «داستان کودک گمشده» نوشته النا فرانته با ترجمه فریده‬ ‫گوینده به همت نشر لگا به چاپ رسیده است‪ .‬رمان «داستان کودک‬ ‫گمشــده»‪ ،‬چهارمین کتاب از چهارگانۀ ناپلی «اِلنا فرانته» است‪ .‬در‬ ‫توضیح این کتاب امده اســت‪« :‬به زعم برخی منتقــدان‪ ،‬النا فرانته‬ ‫در این جلد که پایان خیره کننده چهارگانه ناپلی اســت جایگاه این‬ ‫رمان را به عنوان شــاهکاری ادبی تثبیت می کند‪ .‬او در این اثر پیوند‬ ‫عمیق بین امور سیاســی و خانگی را پی می گیرد‪ .‬نوشته های فرانته‬ ‫قدرتی ســحرامیز دارند و از بینشی عمیق نسبت به مسائل فرهنگی‬ ‫و روان شناسی برخوردارند‪ ».‬شیال هتی نویسنده کانادایی‪ ،‬در مقدمه‬ ‫مصاحبه اش با اِلنا فرانته نوشته است‪« :‬کتاب های فرانته عمیقا معاصرند‬ ‫و در همان حال احســاس رضایتی همانند بسیاری از رمان های قرن‬ ‫نوزدهم را القا می ­کنند‪ ،‬تو گویی فرانته در دنیای شــلوغ رقابت امیز‬ ‫وسایل ارتباط جمعی زندگی نکرده است‪ ،‬بلکه بیشتر در دنیایی می­‬ ‫ نویسد که ارامش خوانندگان می ­تواند بدیهی باشد‪.‬‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫پایتخت در «محرم» چهره جدیدی دارد‬ ‫به مناسبت ماه محرم‪ ،‬سازمان زیباسازی شهر تهران پویشی با عنوان «زیبانویسی هنری روی سازه های‬ ‫حجمی شهر» متناسب با حال و هوای ایام محرم برگزار کرده است‪ .‬به همین منظور فراخوان این پویش‬ ‫چندی پیش منتشر شد و از هنرمندان و نقاشان دعوت کرد تا اثار خود با موضوع ایام عزاداری سید و ساالر‬ ‫شهیدان حضرت اباعبداهلل الحسین (ع) را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند‪ .‬سیدشهاب الدین شکیبا‬ ‫درباره این رویداد گفت‪ :‬برای اولین بار است که نام حضرت سیدالشهدا (ع)‪ ،‬اهل بیت‪ ،‬اصحاب و یاران امام‬ ‫حسین (ع)‪ ،‬ادعیه ها‪ ،‬زیارتنامه ها‪ ،‬مقاتل‪ ،‬روایت های ماه محرم و شعرهای معروف محرم به صورت المان های‬ ‫حجمی و روی سازه های فلزی با مضامین محرم و عاشورا در سطح شهر به نمایش در خواهد امد‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫شنبه ‪ 8‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1249‬‬ ‫«هومییز» به بازار بازی های ایرانی پیوست‬ ‫بازی ایرانی هومییز یک عنوان رایگان چندنفره تماما انالین با پشتیبانی چند ساله است که دارای‬ ‫‪ ۲۰‬نقشه متنوع و همچنین ‪ ۱۴۰‬ایتم مختلف اســت که کاربران می توانند با استفاده از این ایتم ها‪،‬‬ ‫کاراکترهای خود را شخصی سازی کنند‪ .‬مخاطبان این بازی می توانند از طریق النچر «گیم اپ» ان را‬ ‫دانلود و تجربه کنند‪ .‬این بازی ایرانی از ‪ ۵‬ماه پیش در فاز بتا عمومی قرار داشت و مخاطبان قادر به تست‬ ‫و تجربه ان بودند‪ .‬سازندگان جوان بازی حاال پس از ‪ ۵‬ماه شنیدن نظرات مخاطبان داخلی‪ ،‬نسخه نهایی‬ ‫ر ا به صورت کامال رایگان منتشر کرده اند‪ .‬تمامی سرورهای این بازی در داخل ایران قرار دارند‪ .‬این بازی‬ ‫از بنیاد ملی بازی های رایانه ای درجه سنی ‪ ۷+‬سال را دریافت کرده است‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫نادر فالح‪:‬‬ ‫می خواسـتم بـه خـودم کشـیده بزنـم!‬ ‫نمایش «تب» به کارگردانی رویــا کاکاخانی‪ ،‬یک اثر تک‬ ‫پرسناژه است که این روزها با بازی نادر فالح در تاالر قشقایی‬ ‫مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫فالح در گپ و گفتی از چالش هــای بازیگری در اثار تک‬ ‫پرسوناژه و جایگاه فرهنگ و هنر در جامعه فعلی می گوید‪.‬‬ ‫او که با این نمایش چندمین تجربه خود را در زمینه بازی در‬ ‫کارهای تک نفره انجام می دهد‪ ،‬یاداوری می کند‪ :‬بعد از مدت ها‬ ‫کار گروهی دوست داشتم در نمایشی تک نفره بازی کنم‪.‬‬ ‫فالح که در حوزه تئاتر و تصویر فعال است‪ ،‬ادامه می دهد‪:‬‬ ‫با بازی در این نمایش می خواستم به خودم سخت بگیرم چون‬ ‫وقتی بازیگر الوده سریال و سینما می شود‪ ،‬دچار نوعی تنبلی‬ ‫و لختی خواهد شــد و امادگی و چابکی و جدیت خود را از‬ ‫دست می دهد‪ .‬به همین دلیل می خواستم به خودم کشیده ای‬ ‫بزنم که من بازیگرم و هر از گاهی باید این موضوع را به خودم‬ ‫یاداوری کنم‪.‬‬ ‫او بزرگ ترین چالش خود را در این نمایش‪ ،‬متن ان می داند‬ ‫و اضافه می کند‪ :‬بزرگ ترین چالشی که با این کار داشتم‪ ،‬این‬ ‫است که نمایشنامه ان یک خط قصه مشخص نداشت بلکه‬ ‫متنی هذیان زده و پراکنده بود که گویی در هر لحظه از ذهن‬ ‫نویسنده ترواش کرده بود‪ .‬چنین متنی حتی برای یک درام‬ ‫‪7‬‬ ‫چند نفره‪ ،‬یک بحران اســت چراکه تماشاگران ایرانی حتی‬ ‫با سریال هایی که روایتی غیرخطی دارند‪ ،‬به سختی ارتباط‬ ‫برقرار می کنند‪ .‬بنابراین در وهله اول با نمایشــنامه خیلی‬ ‫درگیر بودم‪.‬‬ ‫می خواستم به خودم کشیده بزنم!‬ ‫فالح که بعد از خوانش اولیه تمایلی به بازی در این نمایش‬ ‫نداشته‪ ،‬می افزاید‪ :‬اولین بار که متن را خواندم‪ ،‬از ان ترسیدم‬ ‫و حتی گفتم در این نمایش بازی نمی کنم ولی در خوانش های‬ ‫چند باره و بعد از صحبت با کارگردان به این نتیجه رسیدم که‬ ‫خود متن پیشنهادهایی ارایه می دهد و قابلیت های اجرایی‬ ‫خود را به رخ می کشــد‪ .‬به همین دلیل تصمیم گرفتم در ان‬ ‫بازی کنم‪.‬‬ ‫او با اشاره به دیگر دشواری های بازیگر برای بازی در کارهای‬ ‫تک نفره توضیح می دهد‪ :‬هیچ جای خطا و اشتباهی نیست‪.‬‬ ‫بازیگر مدام روی صحنه است و حتی نمی تواند لحظه ای از کار‬ ‫جدا شود و اشتباه خود تصحیح یا نفسی تازه کند‪.‬‬ ‫فالح با اشاره به اینکه متن اصلی نمایش ‪ ۱۵۰‬صفحه است‪،‬‬ ‫درباره حذف بخش هایــی از ان می گوید‪ :‬اجرای متن کامل‬ ‫سه ساعت زمان می برد‪ .‬برخی مواردی که مطرح شده بود‪،‬‬ ‫مناسبت چندانی با جامعه ما نداشت‪ .‬به همین دلیل خودمان‬ ‫ان را حذف کردیم‪ .‬شورای نظارت و ارزشیابی هم نکاتی داشت‬ ‫و بخشی هم به دلیل ممیزی حذف شد‪.‬‬ ‫می خواستم به خودم کشیده بزنم!‬ ‫فالح درباره برخی از عواملی که این روزها سبب دوری مردم‬ ‫از حوزه فرهنگ و هنر و بویژه تئاتر شــده‪ ،‬توضیح می دهد‪:‬‬ ‫برداشــت ما از مقوله فرهنگ و هنر کمی به بیراهه رفته‪ .‬در‬ ‫حالیکه اهمیت فرهنگ و هنــر در یک جامعه حتی بیش از‬ ‫غذاست چون فرهنگ و هنر خوراک روح را تامین می کند و در‬ ‫برخی جوامع ‪ ،‬مردم از غذای خود می گذرند تا کاالی فرهنگی‬ ‫تهیه کنند‪ .‬اما در کشور ما اولویت با خوراک و پوشاک است و‬ ‫فرهنگ و هنر در اولویت پنجم و ششم قرار دارد‪.‬‬ ‫او ابراز تاســف می کند‪ :‬در حال حاضر حتی سریال ها که‬ ‫همیشه بیشترین مخاطبان را دارند‪ ،‬برای بسیاری از مردم‬ ‫جنبه سرگرمی پیدا کرده اند و مردم عموما دنبال سریال هایی‬ ‫رایگان هستند تا با تماشای انها وقت گذرانی کنند در حالیکه‬ ‫فرهنگ هنری وسیله اگاهی بخشی و خوراک مغز است ولی‬ ‫متاسفانه در نقطه ای کور قرار گرفته است‪.‬‬ ‫نمایش «تب» هر شب راس ســاعت ‪ ۲۰‬و سی و به مدت‬ ‫‪ ۷۰‬دقیقه در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه‬ ‫می رود‪ /.‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫صحنه اول‬ ‫تئاتر شهر بزرگ ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است‬ ‫که شامل پنج سالن نمایش می شود‪.‬‬ ‫تئاتر شهر در دوران پهلوی در شهر تهران ساخته شد‪.‬‬ ‫مجموعــه تئاتر شــهر در ســال ‪ ۱۳۴۶‬توســط علی‬ ‫سردارافخمی یکی از شاگردان هوشنگ سیحون طراحی‬ ‫شد و ساخت ان پنج سال به طول انجامید‪.‬‬ ‫این مجموعه در روز یکشــنبه هشــتم بهمن ‪ ۱۳۵۱‬با‬ ‫روی صحنه رفتن نمایش باغ البالو نوشــته انتون چخوف‬ ‫و به کارگردانی اربی اوانســیان و با بازی داریوش فرهنگ‪،‬‬ ‫سوسن تسلیمی‪ ،‬مهدی هاشمی‪ ،‬فریده سپاه منصور‪ ،‬فهیمه‬ ‫راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر‬ ‫تهران افتتاح شد‪.‬‬ ‫این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار اســت و جزء‬ ‫میراث فرهنگی کشور محسوب می شود‪ .‬مجموعه تئاتر شهر‬ ‫در چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقالب و خیابان ولی‬ ‫عصر) در مجاورت پارک دانشجو در تهران قرار گرفته است‬ ‫و محوطه سنگ فرشی وسیع و زیبایی دارد‪.‬‬ ‫به بهانه اسیب زدایی اطراف تئاتر شهر‬ ‫روایتـیازقلـبفرهنـگیایـران‬ ‫متاسفانه در اطراف این ساختمان اسیب هایی مشاهده می شود که‬ ‫برای جامعه هنری کشور خوشــایند نیست‪ ،‬به سرقت رفتن دستگیره‬ ‫های درب ورودی ساختمان‪ ،‬نشانه هایی از ایجاد اشتعال در کنار دیوار‬ ‫ساختمان و‪ ...‬باعث شده است که مدیریت شهری تهران تمام تالش خود‬ ‫را به کار بگیرد تا بتوانیم از این ساختمان محافظت کنیم؛ لذا طرح های‬ ‫مختلفی در دست بررسی است تا به صورت کارشناسی از این ساختمان‬ ‫محافظت شود‪.‬‬ ‫علی رغم تمام تالش های صورت گرفته بازهم شاهد اسیب رسیدن‬ ‫به اطراف ساختمان تئاتر شهر هستم‪ ،‬از سوی دیگر وجود اسیب های‬ ‫اجتماعی در اطراف این ساختمان دوستداران تئاتر را نگران کرده است به‬ ‫همین دلیل در این شماره نگاهی جامع به ساختمان تئاتر شهر که فقط‬ ‫ساختمان نیست و بلکه قلب تپنده فرهنگی کشور است نگاهی جامع‬ ‫انداختیم‪ .‬تئاتر کشورمان طی دهه ی چهل با تغییرات بنیادین مواجه‬ ‫بود و ملموس ترین اتفاقی که در اغاز و طی این دهه رخ داد‪ ،‬فاصله گرفتن‬ ‫از تئاتر خصوصی و گام برداشتن به سوی تئاتر دولتی بود‪ .‬تئاتر دولتی با‬ ‫حمایت های مالی مستقیم دولت فعالیت می کرد و با توجه به اینکه می‬ ‫بایست طبق سیاستهای فرهنگی دولت گام برمی داشت‪ ،‬استقاللی که‬ ‫در تئاتر خصوصی وجود داشــت را از دست داد که البته این اتفاق مزایا‬ ‫و معایبی را نیز به همراه داشت که در این مجال امکان پرداختن به ان‬ ‫نیست‪.‬یکی از اتفاقات خرسند کننده ای که طی دهه ی چهل و در ادامه‬ ‫ی سیاست اداره ی تئاتر بصورت دولتی رخ داد‪ ،‬ساخت تماشاخانه ای‬ ‫بزرگ و با شکل و شمایل متفاوت در مرکز شهر ان روزگار بود‪ .‬گواینکه‬ ‫این تماشاخانه برای اجرای برنامه های تلویزیونی نیز درنظر گرفته شده‬ ‫بود و این مســئله به خودی خود باعث بروز مشکالت فنی برای اجرای‬ ‫تئاتر شد که در ادامه به ان نیز اشاره خواهد شد‪.‬‬ ‫سازندگان تئاترشهر‪ ،‬درنظر داشتند که این تماشاخانه در مرکز شهر‬ ‫تهران ان روزگار ساخته شود‪ ،‬به همین جهت چهارراه پهلوی ان روزگار‬ ‫که در اغاز پیروزی انقالب اسالمی به چهارراه مصدق و سپس به چهارراه‬ ‫ولیعصر (عج) تغییر نام داد را انتخاب کردند که البته در روزگار دور‪ ،‬یکی‬ ‫از تفرج گاههای شهر تهران محسوب می شد و اهالی تهران قدیم‪ ،‬ان را‬ ‫با نام کافه شهرداری می شناختند‪ .‬مکانی که عموما در غروب روزهای‬ ‫پنجشــنبه و جمعه شــاهد حضور خانواده های تهرانی برای تماشای‬ ‫“سیرک” بود و تا حدی مورد توجه مردم قرار داشت که سرمایه گزاران‬ ‫خارجی تصمیم داشتند که یک هتل چهارصد اتاقه در این محل بسازند‪،‬‬ ‫اما سرنوشــت این مکان با هنر تئاتر گره خورد‪ .‬باالخره در سال ‪1346‬‬ ‫ساخت تئاترشهر‪ ،‬بعنوان نخستین تئاترشهر ایران که دارای مرکزیت و‬ ‫معماری متفاوت باشد با طراحی مهندس علی سردارافخمی از شاگردان‬ ‫هوشنگ سیحون با الهام از برج طغرل اغاز شد و در تاریخ شنبه هفتم‬ ‫بهمن ماه سال ‪ 1351‬به اتمام رسید‪ .‬نکته ی قابل توجه اینکه‪ ،‬مساحت‬ ‫بستر طرح تئاترشهر‪ ۳۰۰۰‬متر مربع ‪ ،‬و مساحت زیربناى این مجموعه‬ ‫‪ ۵۶۰۰‬متر مربع اســت که با توجه به پالن دایره اى شکل این بنا‪ ،‬قطر‬ ‫تقریبى بدنه ی ان ‪ ۳۴‬متر و ارتفاع این بنا ‪ ۱۵‬متر است‪.‬‬ ‫تئاتر شهر در ان زمان متشــکل از تماشاخانه ی اصلی و تماشاخانه‬ ‫چهارسو بود که به نام تاالر چهارسو شناخته می شد؛این درحالی است‬ ‫که اکنون مجموعه تئاترشهر با پنج تماشاخانه اصلی‪ ،‬چهارسو‪ ،‬قشقایی‪،‬‬ ‫سایه و کارگاه نمایش که به پالتو اجرا تغییر نام داد پذیرای تماشاگران و‬ ‫هنرمندان است که هر یک از انها تاریخی را از سر گذرانده اند‪.‬‬ ‫تماشاخانه ای که مقرر بود با همکاری شهرداری تهران در ندادن مجوز‬ ‫ساخت ساختمانهای بیش از سه طبقه‪ ،‬از چهار طرف قابل روئیت باشد‬ ‫که البته نشد که بشود‪.‬‬ ‫اصغر کاشــی تراش اصفهانی در این باره می گوید‪ :‬ســال ‪ 1349‬از‬ ‫شهرهای مختلف هنرمندان کاشی کار برای گرفتن پروژه کاشی کاری‬ ‫تئاترشــهر به تهران امدند و به دلیل اینکه پدر من کاشــی کاری کاخ‬ ‫گلستان را انجام داده بود و با کار او اشنا بودند این پروژه به من محول شد‪.‬‬ ‫سپس با ویکتور بابایان‪ ،‬رئیس شرکت ساختمانی مقاطع کاری “به ساز‬ ‫نو”‪ ،‬فرزند مهندس بابایان که بانک ملی شعبه “سبزه میدان” را ساخته‬ ‫بود قرارداد بستم که اتفاقا کاشــی کاری انجا نیز به عهده پدر من بوده‬ ‫است‪ .‬طرح اصلی کاشی کاری توسط “امیرعلی سردار افخمی” به من‬ ‫داده شد و در کارگاه “عباس نحوی پور” در تهران قالب ریزی و ساخته‬ ‫می شد و با اختیار عملی که به من داده شــده بود کار را اغاز کردم‪ .‬نام‬ ‫نقش هایی که برای کاشی کاری تئاترشهر استفاده شد “هشت ضلعی”‪،‬‬ ‫“اسبر” و “پا باریک” است‪.‬‬ ‫مجموعه تئاترشــهر نیز همچون هر مکان دیگــر‪ ،‬از اغاز فعالیتش‬ ‫تاکنون شاهد حضور مدیران متعددی از جمله شهرزاد مهدوی‪ ،‬دکتر‬ ‫علی رفیعی‪ ،‬مجید جعفری‪ ،‬حسین پاکدل‪ ،‬حسین پارسایی و مهرداد‬ ‫رایانی بود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!