روزنامه صبا شماره 1249
روزنامه صبا شماره 1249
روزنامه صبا شماره 1249
شنبه| 8مرداد 30 |1401جوالی 1 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1249صفحه| 5000ناموت|
سانتیمانتالیمس
روی صحنه
گفت و گوهایی با کارگردان ،و بازیگر نمایش «اخرین عاشق»
تذکری از سوی صداوسیما
به نماوا داده نشده است
صفحه 2
معرفی اعضای شورای
سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه
صفحه 2
عکس :مسعود میرمیری صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
۲۶۰فیلم در جشنواره تورنتو نمایش داده می شود
برخالف سال گذشته میالدی که جشنواره فیلم تورنتو ،جشــنواره ارا م با تعداد ستاره ها و فیلم های
بلند نسبتا کم به تعداد ۱۳۰فیلم بود ،امسال جشنواره تورنتو شاهد تعطیلی سالن های بدون ماسک با
ظرفیت کامل سالن ها ،بدون کارت تاییدیه واکسیناسیون خواهد بود .ضمنا کنفرانس های مطبوعاتی
زنده با مجموعه ای قوی از ۲۶۰فیلم بلند به این جشنواره برمی گردد .از ۲۶۰فیلم بلندی که در فستیوال
امسال قرار است به نمایش دربیاید ،برای ۴۵فیلم نمایش ویژه نیز در نظر گرفته شده است .از شاخص ترین
فیلم هایی که قرار است در این دوره فستیوال به نمایش دربیایند می توان به جدیدترین کار اسپیلبرگ،
« »Banshees of Inisherinبه کارگردانی مارتین مک دونا ،اشاره کرد /.خبرگزاری صبا
مالزی سرانجام تکلیف فیلم دیزنی را قطعی کرد
مالزی سرانجام اعالم کرد «ثور :عشق و تندر» در این کشور اکران نخواهد شد .این پس از ان است که ۲
هفته پیش با صدور بیانیه ای اکران فیلم به مدت نامعلومی به تعویق افتاده بود .اپراتور سینماهای مالزی با
صدور بیانیه ای این بار تاکید کرد که پس از همه فراز و فرودها و با صحبت های انجام شده با استودیو مارول،
این فیلم در مالزی اکران نمی شود .این نهاد از شکیبایی مردم و ایجاد ناراحتی احتمالی عذرخواهی کرده
است .این فیلم به کارگردانی تایکا وایتیتی از ۸جوالی اکرانش را در امریکای شمالی اغاز کرد و تاکنون
۲۸۳میلیون دالر و در سراسر جهان ۶۸۵میلیون دالر فروخته است .این دومین فیلم از کمپانی دیزنی
است که طی ۲ماه اخیر اکرانش در مالزی را از دست می دهد /.خبرگزاری مهر
علیرضا رسولی نژاد:
حجم تولید فیلم در ایران باالست
فیلم مستند «ایستوود» به کارگردان علیرضا رسولی نژاد که سال گذشته در
بخش سینمای ملی جشنواره سینما حقیقت حضور داشت ،به تازگی اکران انالین
خود را اغاز کرده است« .ایســتوود» که شاید عنوان ان عالقه مندان به سینما را
کنجکاو کند ،تنها یک اثر مربوط به سینما و عالقه مندان به هنر هفتم نیست بلکه
می توان ان را مستندی مردم نگارانه از شرایط زیستی در سیرجان دانست که به
بهانه وجود شخصیتی خاص و دنبال کردن ان ،دغدغه های خود را مطرح می کند.
به بهانه اکران انالین «ایستوود» گفتگوی کارگردان این اثر را در ادامه می خوانید:
تصمیم برای ساخت مستند ایستوود به نظر از یک ایده پرتره گرفته
شده و بعد تا حدی به یک اثر در قالب مردم نگاری تبدیل شده است .این
ساختار چطور شکل گرفت؟
همیشه دوست داشــتم فیلمی درباره ی زادگاهم سیرجان بسازم .سال ها به
این موضوع فکر می کردم تا اینکه چند سال پیش در یک روزنامه ی محلی به خبر
«باغ نمونه» در ســیرجان برخورد کردم .جرقه ی فیلم همانجا زده شد و کم کم
ایده پر و بال گرفت و شد «ایســتوود» .همانطور که در فیلم مطرح می شود ،من
واقعا چند دهه پیش با چند نوار کاست و چند فیلم وی اچ اس از فیلمسازانی مثل
کلینت ایستوود به تهران مهاجرت کردم .فیلم «ایستوود» هم سلف پرتره است و
هم پرتره ای از جناب ایستوود و هم پرتره ای از زندگی در یک شهرستان امروزی.
پرداختن به معضالت اجتماعی ،فرهنگی و محیط زیستی سیرجان
به نظر شکل گرفته از یک ســری تحقیقات است .منبع شما برای این
تحقیقات چه بود و این تحقیقات در زمان فیلمبرداری صورت گرفت یا
پیش از فیلمبرداری؟
معضالت و مشکالتی که در فیلم مطرح می شــود فقط مربوط به شهرستان
ی است که اغلب شهرهای ایران درگیرش
سیرجان نیست ،یک مشکل سراسر
هستند .اغلب ما ک م و بیش با این مشکالت اشنا هستیم و نیاز به تحقیقات مفصل
ن حال هم قبل از فیلمبرداری و هم در طول کار سعی کردیم در مورد
ندارد؛ با ای
این مشکالت تحقیق کنیم.
بخش هایی از فیلم های کلینت ایستوود که در قسمت هایی از این
مستند نمایش داده می شوند بر چه اساس انتخاب شده اند؟
راوی فیلم در مسیر روایتش از خاطرات گذشته ،بنا به موقعیت هایی که در ان
قرار می گیرد صحنه هایی از ایستوود را به یاد می اورد .در واقع لوکیشن ها و حس
و حال موقعیت ها باعث تداعی این صحنه ها می شــوند .این تکه ها بر اساس ان
تداعی ها انتخاب شده اند .سیرجان از نظر اب وهوا و جغرافیا برایم یاداور فیلمهای
ایستوود بود ،هم فیلمهای وسترن او و هم فیلمهای پلیسی و شهری اش.
وضعیت سینمای مستند و نگاه مسئوالن سینمایی به این سینما را
چطور ارزیابی می کنید؟
درباره این موضوع نظر چندانی ندارم ،حجم تولید فیلم در ایران باالست و هیچ
دولتی توانایی پاسخگویی و مدیریت این وضعیت را ندارد .در کل فضای سینمای
ایران چه مستند و چه داستانی و سینمایی ،فضایی طبیعی نیست! /خبرگزاری ایلنا
تذکریازسویصداوسیمابهنماوادادهنشدهاست
شارلیزترونوالفونسوکوارونهمکاریمی کنند
معرفی شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه
طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تذکر صداوسیما به نماوا درباره
سریال «خاتون» منتشر شده است که به بخشی از گفتگوی شانه ساز
مدیرعامل نماوا اشاره شده است که او می گوید صداوسیما به تعطیلی
پلتفرم های نمایش خانگی چشم دوخته است .او با ذکر مثالی گفته است:
در سریال «خاتون» به ما گفتند چرا گفتید روس ها از شمال وارد ایران
شدند؟ باید می گفتید متفق ها .ما که نمی توانیم تاریخ را عوض کنیم؛
تاریخ را که نمی شــود تحریف کرد .پیرو این موضوع مساله را از روابط
عمومی نماوا پیگیر شدیم که روابط عمومی نماوا نیز این توضیحات را
ارائه داده است« :پیرو خبر منتشر شده با تیتر «تذکر عجیب صداو سیما به
ی نماوا توضیح زیر را ارائ ه می کند:
خاتون» روابط عموم
«این گفتگو یک سال پیش انجام شده و در توضیح چالش های ان
دوران با مدیریت وقت سازمان ســاترا بوده است .الزم به ذکر است این
سریال بدون حذف نام روسیه پخش شد و هم اکنون هم در پلتفرم نماوا
در دسترس عموم است /».خبرگزاری صبا
شارلیز ترون و الفونسو کوارون دو سینماگر برنده جایزه اسکار
در پروژه «جین» که محصول امازون اســت و بر اساس زندگی
شخصی نویسنده محبوب داستان های علمی تخیلی فیلیپ کی.
دیک اقتباس می شــود ،همکاری می کنند .این پروژه بر اساس
رابطه بین فیلیپ کی .دیک و خواهر دوقلویش جین است که ۶
هفته پس از تولدش درگذشت .این مرگ بر دیک و بر بسیاری از
کارهای خالقانه این نویسنده تاثیر گذاشت .شارلیز ترون ،الفونسو
کوارون و ایزا هکــت دختر فیلیپ کی دیک ایــن پروژه را تولید
خواهند کرد .پروژه در حال توسعه ای که کوارون در ان قرار است
به عنوان کارگردان وشارلیز ترون به عنوان بازیگر حضور پیدا کنند.
«جین» طبق توضیحات پروژه ،داستانی تکان دهنده ،پر از تعلیق
و طنزی تاریک درباره رابطه منحصربه فرد یک دختر با دوقلوی
ل است که از قضا ان فرد ،فیلیپ کی .دیک
باهوش ،اما دارای مشک
رمان نویس مشهور است /.خبرگزاری صبا
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رییس شورای
سیاست گذاری سی و نهمین دوره جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه
تهران ،طی حکمی اعضای شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره را
معرفی کرد .بر اساس حکم رییس سازمان سینمایی ،محسن برمهانی
معاون سیمای صداوسیمای جمهوری اسالمی و مدیر بین الملل اسبق
انجمن سینمای جوانان ایران ،مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی
هنری شــهرداری تهران ،حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی
سازمان سینمایی و مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران،
مهدی جعفری کارگردان و عضو هیات مدیره انجمن سینمای جوانان
ایران ،مسعود امینی تیرانی رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلم
کوتاه ایران ،غالمرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای
اسالمی و مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و
دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را به عنوان
اعضای شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره معرفی کرد. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«ایساتیس» فیلم اختتامیه جشنواره مستند مسکو شد
فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان که در دهمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم مستند مسکو «داکر» حضور دارد ،به عنوان فیلم اختتامیه این رویداد پخش می شود .به مناسبت اولین
نمایش رسمی برون مرزی این فیلم مستند از پوستر جدید این کار نیز که توسط مجتبی موسوی طراحی
شده است ،رونمایی شد .جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» از مهمترین جشنواره های مستند
است که ساالنه بازدیدکننده بسیاری دارد .هدف اصلی این جشنواره نمایش مستندهای مستقل از سراسر
دنیا و ارائه همه ژانرها و بهترین مستندهای جهان در روسیه ،ارائه و تحلیل انها به عنوان یک خط مجزا از
سینما با همه تنوع زیبایی شناختی و اجتماعی فرهنگی انها است.
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
مجموعه نماهنگ «نسل عاشورایی» تولید شد
3
امین صافی زاده مدیر تولیدات مرکز ماوای ســازمان هنری رســانه ای اوج اعالم کرد :نماهنگ «نسل
عاشورایی» به مناسبت دهه اول ماه محرم تولید شده است .به گفته وی ،این مجموعه با هدف ارتباط نسل
ی تولید شده و قرار
دهه هشتاد و دهه نود با عزاداری سنتی و اشنایی کودکان و نوجوانان با نوحه های قدیم
است از روز اول محرم به مدت ۱۰روز از شبکه پویا و نهال تلویزیون پخش شود .نماهنگ ۱۰قسمتی «نسل
عاشورایی» به تهیه کنندگی سجاد شیرافکن و کارگردانی رضا کشاورز تهیه و تولید شده است .علی رنجبر
مدیریتفیلمبرداری،پیامحسینسوریطراحیصحنهوابوالفضلکوچکیانمدیریتتولیدایناثررابرعهده
خواهند داشت .شاعر این قطعات سیدجواد پرئی و تنظیم برعهده امیرسهیل سرافرازی است.
داوود سماواتی یار:
«دست افریده ها »۳و «میراث پنهان» در مرحله فنی هستند
داوود سماواتی یار تهیه کننده ،درباره اثار جدیدش و روند تولید ان ها عنوان کرد :بخش نخست که ما اصطالحا به ان
امور پیش از تولید می گوییم حدود دو سال طول کشید و در این بخش کارگروهی در دو معاونت صنایع دستی و میراث
فرهنگی برای دو مجموعه «دست افریده ها» و «میراث پنهان» شکل گرفت .او ادامه داد :پس از ان در هر مجموعه یک مشاور
محتوایی به ما پیوست که در «دست افریده ها» مرضیه ترکمانیان که خود از هنرمندان نوگرا در بخش سرامیک بود و در
مجموعه « میراث پنهان» ،مصطفی پور علی که خود استاد دانشگاه و مدیرکل ثبت اثار بود به عنوان مشاور محتوایی به جمع
ما ملحق شدند .ما برای مخاطبان هم ارزش قائل شدیم و تالش کردیم ان ها هر دفعه که برنامه ها را می بیند یک چیز جدید
به اندوخته هایشان در محتوا و ساختار اضافه شود .این تهیه کننده سینما و تلویزیون بیان کرد :تولید و ضبط تصویری هر دو
مجموعه را سال گذشته انجام دادم که مجموعه فیلم های مستند «دست افریدها »٣را با ١۶کارگردان و مجموعه «میراث
پنهان» را با حضور ٢٢کارگردان به اتمام رساندم .تولید و ضبط هر دو مجموعه کال در طول یکسال گذشته انجام شده است و
هر دو مجموعه از ابتدای امسال وارد مرحله امور پس از تولید تدوین ،صداگذاری و اصالح رنگ و طراحی و اجرای تیتراژ شدند.
سماواتی یار از برخی فیلمسازان که با این دو مجموعه همراهی کردند ،نام برد و گفت :امیرحسن ندایی ،احمد ازاد ،سعید
شاه حسینی ،صابراهلل دادیان ،حامد کلجه ای ،بهروز داوودی ،حمید قدرتی ،گل اندام صفری ،لیال اصالنی ،اشا محرابی،
اسمان طوسی ،صحرا اسداللهی ،شبنم قلی خانی ،فرح زارع و گیتی باقری از کارگردانان این فیلم های مستند هستند.
این تهیه کننده درباره ویژگی مجموعه هایی که تولید کرده است ،گفت :ویژگی مجموعه فیلم های مستندی را که در طی
٢٧سال برای حوزه رسانه طراحی و تولید کردم ،می توان در دو بخش فرم و محتوا خالصه کرد .در محتوا من به دنبال تولید
متفاوت هستم ،یعنی اگر قرار باشد محتوا در دستور کار قرار گیرد در ابتدا امکان یابی خواهم داشت و اثاری رل که با محوریت
موضوعات مشابه کار شده است ،می بینم و ان را براساس رویکرد تحلیلی خود پی می گیرم .درباره ساختار هم اگر مجموعه
را در قالب مستند طراحی کنم ،ترجیح می دهم از گونه های مختلف روایت در نگاه مستند استفاده کنم و بر این اساس ،گروه
و جمع فیلمسازان خود را انتخاب و نهایی می کنم .او افزود :هر قسمت در هر مجموعه یک فیلم کامل است و به هرقسمت با
نگاه فیلم کامل ساختن نگاه می کنم و شرایط همان را هم برایش مهیا می کنم .برای هرقسمت تیم تولیدی خود را پیش بینی
می کنم و هر قسمت برای من یک فرصت ،ارائه است .این کارگردان درباره پستی و بلندی های مسیر تولید اظهار کرد :نگاه
من برنامه سازی نبوده است و همیشه برای هرقسمت ،طراحی و تولید جداگانه ای داشته ام .در ذهنم هر قسمت را به صورت
جداگانه طراحی می کردم و به همین دلیل و حجم باالی عوامل ،مانعی برای من نیست چون من هر پازلی را جدا جدا طراحی
و اجرایی می کنم .او ضمن بیان اینکه مجموعه مستندها در شهریور ماه منتشر می شود عنوان کرد :مجموعه فیلم های
مستند «دست افریده ها سری »۳و «میراث پنهان» ،ان شااهلل در شهریور ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیران عزیز
شبکه دوم سیما رونمایی می شود و از ابتدای پاییز از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد / .خبرگزاری صبا صفحه 3
4
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
پرونده
سـانتیمانتـالیسـم روی صحنـه
صادقی کیمیا «« -اخرین عاشق» با ورود مردی بلند قامت که ساعتی را از محل
کار خود مرخصی گرفته و به منزل مادرش امده اغاز میشــود .شخصیت اصلی
داستان دچار سندروم بی ثباتی عاطفی اســت و به دنبال داشتن رابطه عاطفی
جدید ،قصد تغییر و تحول در زندگیاش را دارد .شخصیت اصلی داستان با الگوی
رفتاری خود و دیگر بازیگران زن که در نقش مهمان بر روی صحنه حاضر میشوند،
سعی در ارائه نمایش سانتیمانتالیسم یا احساسات گرایی را دارند دکور نمایش از
نقاط مثبت ان به شمار می رود که با نورپردازی و طراحی لباس که مکمل های یک اثر
هنری خوب به شمار می رود ،در نگاه اول مخاطب را جذب خود می کند .داستان در
یک خانه اتفاق می افتد و تغییر دکور و میزانی خاصی در طول نمایش دیده نمی شود
بازیگران در صحنه ای که به یک خانه قدیمی شبیه است ،داستان را پیش می برند..
اختالالت روانی اسکیزوفرنی ،شیدایی و دوقطبی ،مخاطب مجاب میکند که پای
تئاتر «اخربن عاشق» بنشیند و راضی ســالن را ترک کند .به بهانه اجرای تئاتر
«اخرین عاشق» نادر دلشاه ،کارگردان و سحر اسدی ،بازیگر ،از چالشهای اجرای
این تئاتر با روزنامه صبا گفت و گو کردند.
نادر دلشاه:
دوست ندارم از چهره ها در تئاتر استفاده شود
نادر دلشاه ،که از سال 98وارد عرصه هنرهای نمایشی شده
است .اثار «نیل سایمون» را از جمله داستان های محبوب خود
میداند .او درباره چالشهای کارگردانی تئاتر «اخرین عاشق»
سخن گفت.
از این سوال شروع کنیم که چرا اثار «نیل سایمون»
برای شما جذابیت دارد.چه چیزی در نمایشنامه های «نیل
سایمون» باعث شده است که به عنوان نویسنده محبوب
خود از او یاد کنید ؟
نمایشنامه های «نیل سایمون» در ایران اجراهای زیادی
داشته اســت و خودم تئاترهای زیادی از جمله کله پوک ها،
پزشــک نازنین و هتل پالزا و...را که اثری از «نیل سایمون»
بوده است ،در ایران دیده ام .اما داســتان «اخرین عاشق» از
سری نمایشــنامه هایی بود که تاکنون هیچ اجرایی در ایران
نداشته است .داستان «اخرین عاشق» چه موضوعی را برای
مخاطب دارد و چه روایتی برای مخاطب دارد و به نظر شــما
چرا نمایشنامه ای جذاب است که قابلیت اجرا بر روی صحنه را
پیدا کرده است؟ «اخرین عاشق» داستان مرد متاهلی است
که قصد دارد حال و هوای جدیدی را در زندگی اش ایحاد کند
و تالش هایــی را نیز در این زمینه دارد امــا در نهایت متوجه
می شود که باید به سمت خانواده خود بازگردد .این نمایش،
کار بسیار ســختی بود و به دلیل ممیزی هایی که داشت ،به
سختی توانستیم مجوزهای اجرا بگیریم.
چه چیزی در نمایشنامه های «نیل سایمون» برای شما
جذاب است که ترغیب به ساخت تئاتر با نمایشنامه های
»نیل سایمون« شدید؟
اینکه قضاوت ندارد .در نمایشــنامه های «نیل سایمون»
مخاطب نمیتواند قضاوتی داشــته باشــد و درست و غلط را
نشان نمیدهد بلکه هرکسی یک برداشــت دارد و من این را
در نمایشنامه بسیار می پســندم .از طرفی حال خوب و شوخ
طبعی هایی که در داستانهای «نیل ســایمون» وجود دارد و
جالب بوده و برای مخاطب ،حوصله سر بر نخواهد بود.
خوشبختانه در اجراهایی که این مدت داشتیم نیز مخاطبان
با بسیاری از دیالوگ ها می خندیدن و لذت می بردند .
من خیلی دوســت ندارم که بازیگر چهره بخواهد در کار
تاثیر بگذارد .به نظرم بازیگر چهره نباید عیار کار باشــد .بلکه
در مرحله اول متن مهم است و بعد از ان تیمی که کار را روی
صحنه می برند دارای اهمیت اســت و من که خودم تازه کار
هستم فکر نمی کنم که بتوانم فعال با بازیگران چهره کار کنم.
برخی از بازیگران چهره فقط مخاطب با خود میاورند که شاید
تماشاگر تئاتری نباشند و من این را نمیپسندم .جالب است
بدانید که حتی در تبلیغات هم ،برایشان این مهم است که ایا از
چهره استفاده شده است یا خیر .قبال میگفتند که تئاتر فضای
هنری دارد اما االن تئاتر هم به عنوان بیزینس به شمار میرود.
وقتی تئاتری با بلیط هفتصد تومانی به فروش میرسد به یک
روال عادی میرســد .خیلی وقتها هم بعضی از تهیهکنندگان
با فروش بلیطها در بازار سیاه ،درامدزایی میکنند .اگر تقاضا
نباشد میتوان رویه را عوض کرد.
در چند ماه اخیر ،تئاترهایی را بر صحنه داشتیم که
با حضور هنرمندان و چهر ه ها ،توانستند فروش خوبی
داشته باشــند .چقدر با حضور چهره ها در تئاتر موافق
هستید؟
اگر بخواهید مخاطب را به تماشــای تئاتر «اخرین
عاشق» دعوت کنید ،چه میگویید؟
در ایران تا کنون چنین نمایشنامهای کار نشده است و امیدوارم
که مخاطبان برای نمایش حضور پیدا کنند و لذت ببرند.
استقبال را چطور دیدین؟ با توجه به اینکه تئاتر شما
چهره ندارد ،و در کنار تئاترهای پر مخاطب اســتقبال
خوب بود؟
به نظر من مخاطبان استقبال خوبی نداشتند و از انجایی
که من در سینما و تئاتر شناخته شده نیستم ،به نظرم ان گونه
که باید ،استقبال نشد اما همه انهایی که به دیدن تئاتر امده
بودند ،سالن را راضی ترک کردند. صفحه 4
پرونده
به غیر از تئاتر «اخرین عاشق» مشغول به کار دیگری
هستید؟
فعال فیلم «پاس گل» را دارم که داستان ان درباره سینما و
بازیگری است و یک سال و چهار ماه است که درگیر تولید فیلم
هستیم و به زودی اماده پخش خواهد شد
سحر اسدی:
بازیگری صبح می خواهد
«سحر اسدی» که از سال 92توسط تئاتر وارد عرصه هنر
شده است ،در تئاتر «اخرین عاشق» نقشی متفاوتی را بازی
می کند که شاید کمتر در ایران بر روی صحنه رفته باشد .او از
چالشهای بازی در تئاتر «اخرین عاشق» سخن گفت.
به غیر از تئاتر «اخرین عاشــق» در سینما هم نقش
افرینی داشته اید؟
بله نقش کوتاهی در ســینمایی ابلق داشتم به کارگردانی
نرگس ابیار داشتم .در تئاتر هم در تئاترهای «انتخاب اشتباه»،
«زنان خاکستری» و...ایفای نقش کردم.
نقشی در تئاتر «اخرین عاشق» بازی کردید چقدر از
شــخصیت اصلی خودتان فاصله دارد و برای رسیدن به
نقش چه چالش هایی داشتید؟
نقشم در تئاتر «اخرین عاشــق» نقش دختری است که از
لحاظ روحی کمی مشکل دارد اما ازاد و رهاست ،و همین ازاد
و رها بودنش ،خیلی برای من جذابیت داشــت .این کاراکتر
خصوصیت های رفتاری از جمله سر به هوا بودن ،حرف گوش
ندادن دارد که خیلی به شخصیت اصلی من شباهت دارد.
برای رسیدن به این نقش چقدر تمرین کردید؟
دو ماه تمرین کردیم و مخاطبان نظر مثبتی نسبت به نقش
و نمایش داشتند .وقتی چیزی در وجود شما باشد خیلی راحت
تر میتوان به نقش رسید .تئاتر ســلیقه است و نقش هایی که
بازی می کنم بعضی از مخاطبان راضی اما بعضی نظر مخالف
دارند .پیش رفتن در اجرا باعث می شــود که به مراتب نقش
پخته شــود .به نظرم بازیگری این گونه نیست که یک نقش
خوب بازی شــود و ادم بتواند خودش را باال بکشــد بلکه از
خواندن ،نگاه کردن و گوش کــردن می اید .در بازیگری باید
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
5
خیلی صبر داشت و نمی شود راه صدساله را ،یک شبه رفت و
ان اتفاق خوب یک شبه نمی افتد.
پیش از بازی در تئاتر «اخرین عاشق» تجربه بازی در
نمایش کمدی را داشته اید؟
من دومین کار کمدی اســت که بازی کــردم .اولین کارم
«انتخاب اشتباه» بود« .اخرین عاشق» نمایشنامه خوب و قوی
است که کارگردانی بسیار قوی دارد و مخاطب راضی ،سالن
را ترک می کند ..نمایش «اخرین عاشق» به نویسندگی نیل
سایمون با ترجمه شهرام زرگر و تهیه کنندگی و کارگردانی
محمد چیت سازی (نادر دلشاه) از سه شنبه ۲۸تیر ۱۴۰۱در
عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت.
نادر دلشــاه ،پروا محزون ،سحر اســدی به همراه وحیده
اکبری نسب به ترتیب ورود به صحنه بازیگران این اثر نمایشی
هستند .در خالصه داستان این اثر امده است« :بارنی کشمن
مرد صاحب رســتوران غذاهای دریایی ،از یکنواختی زندگی
خود خسته شده اســت و دوســت دارد رابطه جدیدی را در
زندگی خود تجربه کند ،ولی ». ... صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
بازافرینی «اپرای عاشورا» برای اجرا در تاالر وحدت
«اپرای عاشورا» با طراحی بهروز غریب پور از ۱۹مرداد ماه در تاالر وحدت روی صحنه می رود.
این اجرا روایتی ویژه از واقعه عاشورا را در تاالر وحدت پیش روی تماشاگران قرار می دهد.
باز افرینی متن ،طراحی و کارگردانی «اپرای عاشــورا» توســط بهروز غریب پور با همکاری گروه
عروسکی اران انجام شده است .بهزاد عبدی اهنگساز و محمد معتمدی ،مصطفی محمودی و محمدرضا
صادقی اواگران «اپرای عاشورا» هستند.
این اپرا به همت بنیاد رودکی از ۱۹مرداد ماه به مدت سه شب ساعت ۲۱در تاالر وحدت روی صحنه
می رود.
زمان مراسم تشییع امیراشرف اریان پور اعالم شد
امیراشرف اریان پور ،از شناخته شده ترین مدرسان ،پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران و از نخستین
مروجان هنر اپرا در ایران دار فانی را وداع گفت .او متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۷و دانش اموخته هنرستان
موسیقی ملی بود .سال ۱۳۳۶مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سال ۱۳۳۹
مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد .در ادامه تحصیالت دانشگاهی در
ادبیات فارسی ،روزنامه نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران مدرک دکتری گرفت و سال ۱۳۵۲دکترای
تخصصی را در رشته موسیقی شناسی از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد .مراسم تشییع و تدفین این
موسیقی دان پیشکسوت روز یکشنبه ۹مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می شود.
لزوم همکاری میان هنرمندان و مسئوالن سازمان زیباسازی شهر تهران
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با انتقاد از سازمان زیباسازی شهر
تهران نسبت به وضع مجسمه های شهری اعتراض کرد.
بخشی از متن این بیانیه به شرح زیر است:
«انجمن هنرمندان مجسمه ســاز ایران نهادی تخصصی با بیش از
پانصد عضو به عنوان مرجع تخصصی مجسمه ســازی در ایران است؛
در طول بیش از بیست و پنج ســال فعالیت تخصصی انجمن در حوزه
مجسمه سازی کشور ،جامعه متخصصان هنرمندان مجسمه ساز ایران،
نسبت به شناسایی ،تجزیه و تحلیل مشــکالت در عرصه های هنری و
مسائل مرتبط با حوزه مجسمه سازی اقدام کرده و همواره نسبت به رعایت
استانداردهای تخصصی در حوزه مجسمه سازی حضور موثر داشته است.
بخشــی از دامنه فعالیت حرفه ای هنرمندان مجسمه ساز در ارتباط با
ارگان های شهری ،شهرداری ها و سازمان های زیباسازی است .رویدادها،
جشنواره ها ،سمپوزیوم ها ،طراحی و ساخت مجسمه های دائمی و موقت
از حوزه های تخصصی و دانشی مرتبط با فعالیت هنرمندان مجسمه ساز
در حوزه عمومی هنر شهری است .در طول ادوار گذشته همواره رابطه ای
سازنده بین سازمان های مرتبط با شهرداری تهران (سازمان زیباسازی،
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) با جامعه مجسمه سازی و به
نمایندگی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برقرار بوده است.
برگزاری ۹دوره سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران و ۶دوره
دوساالنه مجسمه های شهری ،فراخوان طراحی و نصب اثار متعدد شهری
و رویدادهای متنوع دیگر بخشی از این همکاری و فعالیت بوده است .اما
در یک سال گذشته با نگاه به عملکرد سازمان های مرتبط با هنر شهری
(سازمانزیباسازیشهرتهران)شاهدتغییربنیادینسیاست هایسازمان
به عنوان یکی از نهادهای رسمی در قبال مجسمه سازی هستیم؛ ظاهرا
برخیازمدیرانبهجنبه یدانشیوتخصصیهنرمجسمه سازیاعتقادی
ندارند .تحمیل سلیقه ،اعتقاد و اعتماد کاذب و فقدان شناخت نسبت به
اصول نهادینه شده در امور تخصصی ،موجب شده است دستاوردهای
هنرمندان و متخصصان رشته های مرتبط با هنر شهری (مجسمه سازی)
نادیده انگاشته شود و هنرمندان ،رویدادهای هنری و اثار هنری مورد
اسیب بی سابقه و جدی قرار گیرند .لزوم تشــکیل شورای تخصصی،
متشکلازهنرمندانمجسمه سازبرایانتخابونصباثار،توجهبهفرایند
تخصصی برای انتخاب اثار شهری از طریق فراخوان های تخصصی ،اقدام
برای برگزاری رویدادهای تقویمی مجسمه سازی «دهمین سمپوزیوم
بین المللی مجسمه سازی تهران»« ،هفتمین دوساالنه مجسمه سازی
شهری» و ،...لزوم اولویت فعالیت های مجسمه سازی در برنامه های معاونت
هنری و هنرهای شهری سازمان زیباسازی ،تدوین و اجرای برنامه و طرح
مشخص برای حفاظت ،مرمت ،جابجایی و حریم اثار ،حمایت از رویدادها
و فعالیت های فرهنگی مرتبط با مجسمه سازی ،رعایت قوانین کپی رایت
و حق مولف و عدم تکثیر ،تولید یا نصب نســخه های اثر بدون اطالع و
هماهنگی و توافق هنرمند ،تعهد نســبت به قرارداد و اجرای اثار تایید
شده شوراهای هنری و دوساالنه های شهری ،و توجه به درخواست های
هنرمندان در خصوص پروژه های ناتمام و حل موارد مورد اختالف.
فصلجدید«لیگسرود»اغازشد
«قورباغ هاوازخوان»برایکودکانمی خواند
چهارگانه ناپلی اِلنا فرانته تکمیل شد
فصل جدید مسابقات «لیگ سرود» در ۲بخش «لیگ همگانی»
و «لیگ نماهنگ» اغاز شد و تمامی گروه های ســرود می توانند در
این رقابت شــرکت کنند .این رقابت ها با هدف ترویج ســرود ،ایجاد
ارتباط مســتمر و باکیفیت با گروه های ســرود ،ارتقای سطح کیفی
سرود و کاهش هزینه های گروهای سرود برگزار می شود .گروه های
شرکت کننده در رقابت های لیگ سرود در دو بخش ویژه تحت عنوان
«لیگ همگانی» و «لیگ نماهنگ» بــا یکدیگر به رقابت می پردازند.
در «لیگ همگانی» طبق قاعده فصل گذشته گروه ها با اجرای زنده
در قالب اجرای پاتوقی و ارسال فایل از اجراهای خود رقابت خواهند
کرد.در فصل جدید این رقابت ها که در ۱۰مرحله تا پایان سال برگزار
می شود ،توجه به مناطق محروم و شناسایی گروه های بااستعداد در
شهرستان ها در اولویت قرار دارد .سرود «عجب اشکی» برای حسین
(ع) به عنوان اولین سرود فصل جدید مســابقات از تاریخ ۵مردادماه
لغایت ۲۵مردادماه اجرا خواهد شد.
کتاب قورباغ ه اوازخوان به نویسندگی و تصویرگری علی خدایی
در قطع خشتی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان منتشر شد .داستان این کتاب درباره قورباغه ای است که
به تازگی اواز خواندن را یاد گرفته اما هیچ کس به صدایش گوش
نمی دهد ،هرکس کاری دارد اما در پایان...
طراحی و صفحه بندی کتاب در ۳۶صفحه ،کودک را وادار به
تفکر و فعالیت می کند ،کودک می بیند برای مثال چگونه بخشی از
گوش گاو ،بخشی از دم پرنده را تشکیل می دهد .علی خدایی ۱۳
فروردین ۱۳۳۷در تهران به دنیا امد .او فارغ التحصیل رشت ه علوم
ازمایشگاهی از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل است و سال ها است
که در اصفهان زندگی می کند .او فعالیت حرفه ای خود را از سال
۱۳۶۵اغاز کرده و تاکنون بیش از ۸۰عنوان کتاب را تصویرگری
کرده است .دومین مجموعه داستان او با نام تمام زمستان ،مرا گرم
کن در سال ۱۳۸۰برنده جایزه هوشنگ گلشیری شد.
رمان «داستان کودک گمشده» نوشته النا فرانته با ترجمه فریده
گوینده به همت نشر لگا به چاپ رسیده است .رمان «داستان کودک
گمشــده» ،چهارمین کتاب از چهارگانۀ ناپلی «اِلنا فرانته» است .در
توضیح این کتاب امده اســت« :به زعم برخی منتقــدان ،النا فرانته
در این جلد که پایان خیره کننده چهارگانه ناپلی اســت جایگاه این
رمان را به عنوان شــاهکاری ادبی تثبیت می کند .او در این اثر پیوند
عمیق بین امور سیاســی و خانگی را پی می گیرد .نوشته های فرانته
قدرتی ســحرامیز دارند و از بینشی عمیق نسبت به مسائل فرهنگی
و روان شناسی برخوردارند ».شیال هتی نویسنده کانادایی ،در مقدمه
مصاحبه اش با اِلنا فرانته نوشته است« :کتاب های فرانته عمیقا معاصرند
و در همان حال احســاس رضایتی همانند بسیاری از رمان های قرن
نوزدهم را القا می کنند ،تو گویی فرانته در دنیای شــلوغ رقابت امیز
وسایل ارتباط جمعی زندگی نکرده است ،بلکه بیشتر در دنیایی می
نویسد که ارامش خوانندگان می تواند بدیهی باشد. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
پایتخت در «محرم» چهره جدیدی دارد
به مناسبت ماه محرم ،سازمان زیباسازی شهر تهران پویشی با عنوان «زیبانویسی هنری روی سازه های
حجمی شهر» متناسب با حال و هوای ایام محرم برگزار کرده است .به همین منظور فراخوان این پویش
چندی پیش منتشر شد و از هنرمندان و نقاشان دعوت کرد تا اثار خود با موضوع ایام عزاداری سید و ساالر
شهیدان حضرت اباعبداهلل الحسین (ع) را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند .سیدشهاب الدین شکیبا
درباره این رویداد گفت :برای اولین بار است که نام حضرت سیدالشهدا (ع) ،اهل بیت ،اصحاب و یاران امام
حسین (ع) ،ادعیه ها ،زیارتنامه ها ،مقاتل ،روایت های ماه محرم و شعرهای معروف محرم به صورت المان های
حجمی و روی سازه های فلزی با مضامین محرم و عاشورا در سطح شهر به نمایش در خواهد امد /.خبرگزاری مهر
شنبه 8مرداد 1401شماره 1249
«هومییز» به بازار بازی های ایرانی پیوست
بازی ایرانی هومییز یک عنوان رایگان چندنفره تماما انالین با پشتیبانی چند ساله است که دارای
۲۰نقشه متنوع و همچنین ۱۴۰ایتم مختلف اســت که کاربران می توانند با استفاده از این ایتم ها،
کاراکترهای خود را شخصی سازی کنند .مخاطبان این بازی می توانند از طریق النچر «گیم اپ» ان را
دانلود و تجربه کنند .این بازی ایرانی از ۵ماه پیش در فاز بتا عمومی قرار داشت و مخاطبان قادر به تست
و تجربه ان بودند .سازندگان جوان بازی حاال پس از ۵ماه شنیدن نظرات مخاطبان داخلی ،نسخه نهایی
ر ا به صورت کامال رایگان منتشر کرده اند .تمامی سرورهای این بازی در داخل ایران قرار دارند .این بازی
از بنیاد ملی بازی های رایانه ای درجه سنی ۷+سال را دریافت کرده است /.خبرگزاری ایرنا
نادر فالح:
می خواسـتم بـه خـودم کشـیده بزنـم!
نمایش «تب» به کارگردانی رویــا کاکاخانی ،یک اثر تک
پرسناژه است که این روزها با بازی نادر فالح در تاالر قشقایی
مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.
فالح در گپ و گفتی از چالش هــای بازیگری در اثار تک
پرسوناژه و جایگاه فرهنگ و هنر در جامعه فعلی می گوید.
او که با این نمایش چندمین تجربه خود را در زمینه بازی در
کارهای تک نفره انجام می دهد ،یاداوری می کند :بعد از مدت ها
کار گروهی دوست داشتم در نمایشی تک نفره بازی کنم.
فالح که در حوزه تئاتر و تصویر فعال است ،ادامه می دهد:
با بازی در این نمایش می خواستم به خودم سخت بگیرم چون
وقتی بازیگر الوده سریال و سینما می شود ،دچار نوعی تنبلی
و لختی خواهد شــد و امادگی و چابکی و جدیت خود را از
دست می دهد .به همین دلیل می خواستم به خودم کشیده ای
بزنم که من بازیگرم و هر از گاهی باید این موضوع را به خودم
یاداوری کنم.
او بزرگ ترین چالش خود را در این نمایش ،متن ان می داند
و اضافه می کند :بزرگ ترین چالشی که با این کار داشتم ،این
است که نمایشنامه ان یک خط قصه مشخص نداشت بلکه
متنی هذیان زده و پراکنده بود که گویی در هر لحظه از ذهن
نویسنده ترواش کرده بود .چنین متنی حتی برای یک درام
7
چند نفره ،یک بحران اســت چراکه تماشاگران ایرانی حتی
با سریال هایی که روایتی غیرخطی دارند ،به سختی ارتباط
برقرار می کنند .بنابراین در وهله اول با نمایشــنامه خیلی
درگیر بودم.
می خواستم به خودم کشیده بزنم!
فالح که بعد از خوانش اولیه تمایلی به بازی در این نمایش
نداشته ،می افزاید :اولین بار که متن را خواندم ،از ان ترسیدم
و حتی گفتم در این نمایش بازی نمی کنم ولی در خوانش های
چند باره و بعد از صحبت با کارگردان به این نتیجه رسیدم که
خود متن پیشنهادهایی ارایه می دهد و قابلیت های اجرایی
خود را به رخ می کشــد .به همین دلیل تصمیم گرفتم در ان
بازی کنم.
او با اشاره به دیگر دشواری های بازیگر برای بازی در کارهای
تک نفره توضیح می دهد :هیچ جای خطا و اشتباهی نیست.
بازیگر مدام روی صحنه است و حتی نمی تواند لحظه ای از کار
جدا شود و اشتباه خود تصحیح یا نفسی تازه کند.
فالح با اشاره به اینکه متن اصلی نمایش ۱۵۰صفحه است،
درباره حذف بخش هایــی از ان می گوید :اجرای متن کامل
سه ساعت زمان می برد .برخی مواردی که مطرح شده بود،
مناسبت چندانی با جامعه ما نداشت .به همین دلیل خودمان
ان را حذف کردیم .شورای نظارت و ارزشیابی هم نکاتی داشت
و بخشی هم به دلیل ممیزی حذف شد.
می خواستم به خودم کشیده بزنم!
فالح درباره برخی از عواملی که این روزها سبب دوری مردم
از حوزه فرهنگ و هنر و بویژه تئاتر شــده ،توضیح می دهد:
برداشــت ما از مقوله فرهنگ و هنر کمی به بیراهه رفته .در
حالیکه اهمیت فرهنگ و هنــر در یک جامعه حتی بیش از
غذاست چون فرهنگ و هنر خوراک روح را تامین می کند و در
برخی جوامع ،مردم از غذای خود می گذرند تا کاالی فرهنگی
تهیه کنند .اما در کشور ما اولویت با خوراک و پوشاک است و
فرهنگ و هنر در اولویت پنجم و ششم قرار دارد.
او ابراز تاســف می کند :در حال حاضر حتی سریال ها که
همیشه بیشترین مخاطبان را دارند ،برای بسیاری از مردم
جنبه سرگرمی پیدا کرده اند و مردم عموما دنبال سریال هایی
رایگان هستند تا با تماشای انها وقت گذرانی کنند در حالیکه
فرهنگ هنری وسیله اگاهی بخشی و خوراک مغز است ولی
متاسفانه در نقطه ای کور قرار گرفته است.
نمایش «تب» هر شب راس ســاعت ۲۰و سی و به مدت
۷۰دقیقه در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه
می رود /.خبرگزاری ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
صحنه اول
تئاتر شهر بزرگ ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است
که شامل پنج سالن نمایش می شود.
تئاتر شهر در دوران پهلوی در شهر تهران ساخته شد.
مجموعــه تئاتر شــهر در ســال ۱۳۴۶توســط علی
سردارافخمی یکی از شاگردان هوشنگ سیحون طراحی
شد و ساخت ان پنج سال به طول انجامید.
این مجموعه در روز یکشــنبه هشــتم بهمن ۱۳۵۱با
روی صحنه رفتن نمایش باغ البالو نوشــته انتون چخوف
و به کارگردانی اربی اوانســیان و با بازی داریوش فرهنگ،
سوسن تسلیمی ،مهدی هاشمی ،فریده سپاه منصور ،فهیمه
راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر
تهران افتتاح شد.
این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار اســت و جزء
میراث فرهنگی کشور محسوب می شود .مجموعه تئاتر شهر
در چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقالب و خیابان ولی
عصر) در مجاورت پارک دانشجو در تهران قرار گرفته است
و محوطه سنگ فرشی وسیع و زیبایی دارد.
به بهانه اسیب زدایی اطراف تئاتر شهر
روایتـیازقلـبفرهنـگیایـران
متاسفانه در اطراف این ساختمان اسیب هایی مشاهده می شود که
برای جامعه هنری کشور خوشــایند نیست ،به سرقت رفتن دستگیره
های درب ورودی ساختمان ،نشانه هایی از ایجاد اشتعال در کنار دیوار
ساختمان و ...باعث شده است که مدیریت شهری تهران تمام تالش خود
را به کار بگیرد تا بتوانیم از این ساختمان محافظت کنیم؛ لذا طرح های
مختلفی در دست بررسی است تا به صورت کارشناسی از این ساختمان
محافظت شود.
علی رغم تمام تالش های صورت گرفته بازهم شاهد اسیب رسیدن
به اطراف ساختمان تئاتر شهر هستم ،از سوی دیگر وجود اسیب های
اجتماعی در اطراف این ساختمان دوستداران تئاتر را نگران کرده است به
همین دلیل در این شماره نگاهی جامع به ساختمان تئاتر شهر که فقط
ساختمان نیست و بلکه قلب تپنده فرهنگی کشور است نگاهی جامع
انداختیم .تئاتر کشورمان طی دهه ی چهل با تغییرات بنیادین مواجه
بود و ملموس ترین اتفاقی که در اغاز و طی این دهه رخ داد ،فاصله گرفتن
از تئاتر خصوصی و گام برداشتن به سوی تئاتر دولتی بود .تئاتر دولتی با
حمایت های مالی مستقیم دولت فعالیت می کرد و با توجه به اینکه می
بایست طبق سیاستهای فرهنگی دولت گام برمی داشت ،استقاللی که
در تئاتر خصوصی وجود داشــت را از دست داد که البته این اتفاق مزایا
و معایبی را نیز به همراه داشت که در این مجال امکان پرداختن به ان
نیست.یکی از اتفاقات خرسند کننده ای که طی دهه ی چهل و در ادامه
ی سیاست اداره ی تئاتر بصورت دولتی رخ داد ،ساخت تماشاخانه ای
بزرگ و با شکل و شمایل متفاوت در مرکز شهر ان روزگار بود .گواینکه
این تماشاخانه برای اجرای برنامه های تلویزیونی نیز درنظر گرفته شده
بود و این مســئله به خودی خود باعث بروز مشکالت فنی برای اجرای
تئاتر شد که در ادامه به ان نیز اشاره خواهد شد.
سازندگان تئاترشهر ،درنظر داشتند که این تماشاخانه در مرکز شهر
تهران ان روزگار ساخته شود ،به همین جهت چهارراه پهلوی ان روزگار
که در اغاز پیروزی انقالب اسالمی به چهارراه مصدق و سپس به چهارراه
ولیعصر (عج) تغییر نام داد را انتخاب کردند که البته در روزگار دور ،یکی
از تفرج گاههای شهر تهران محسوب می شد و اهالی تهران قدیم ،ان را
با نام کافه شهرداری می شناختند .مکانی که عموما در غروب روزهای
پنجشــنبه و جمعه شــاهد حضور خانواده های تهرانی برای تماشای
“سیرک” بود و تا حدی مورد توجه مردم قرار داشت که سرمایه گزاران
خارجی تصمیم داشتند که یک هتل چهارصد اتاقه در این محل بسازند،
اما سرنوشــت این مکان با هنر تئاتر گره خورد .باالخره در سال 1346
ساخت تئاترشهر ،بعنوان نخستین تئاترشهر ایران که دارای مرکزیت و
معماری متفاوت باشد با طراحی مهندس علی سردارافخمی از شاگردان
هوشنگ سیحون با الهام از برج طغرل اغاز شد و در تاریخ شنبه هفتم
بهمن ماه سال 1351به اتمام رسید .نکته ی قابل توجه اینکه ،مساحت
بستر طرح تئاترشهر ۳۰۰۰متر مربع ،و مساحت زیربناى این مجموعه
۵۶۰۰متر مربع اســت که با توجه به پالن دایره اى شکل این بنا ،قطر
تقریبى بدنه ی ان ۳۴متر و ارتفاع این بنا ۱۵متر است.
تئاتر شهر در ان زمان متشــکل از تماشاخانه ی اصلی و تماشاخانه
چهارسو بود که به نام تاالر چهارسو شناخته می شد؛این درحالی است
که اکنون مجموعه تئاترشهر با پنج تماشاخانه اصلی ،چهارسو ،قشقایی،
سایه و کارگاه نمایش که به پالتو اجرا تغییر نام داد پذیرای تماشاگران و
هنرمندان است که هر یک از انها تاریخی را از سر گذرانده اند.
تماشاخانه ای که مقرر بود با همکاری شهرداری تهران در ندادن مجوز
ساخت ساختمانهای بیش از سه طبقه ،از چهار طرف قابل روئیت باشد
که البته نشد که بشود.
اصغر کاشــی تراش اصفهانی در این باره می گوید :ســال 1349از
شهرهای مختلف هنرمندان کاشی کار برای گرفتن پروژه کاشی کاری
تئاترشــهر به تهران امدند و به دلیل اینکه پدر من کاشــی کاری کاخ
گلستان را انجام داده بود و با کار او اشنا بودند این پروژه به من محول شد.
سپس با ویکتور بابایان ،رئیس شرکت ساختمانی مقاطع کاری “به ساز
نو” ،فرزند مهندس بابایان که بانک ملی شعبه “سبزه میدان” را ساخته
بود قرارداد بستم که اتفاقا کاشــی کاری انجا نیز به عهده پدر من بوده
است .طرح اصلی کاشی کاری توسط “امیرعلی سردار افخمی” به من
داده شد و در کارگاه “عباس نحوی پور” در تهران قالب ریزی و ساخته
می شد و با اختیار عملی که به من داده شــده بود کار را اغاز کردم .نام
نقش هایی که برای کاشی کاری تئاترشهر استفاده شد “هشت ضلعی”،
“اسبر” و “پا باریک” است.
مجموعه تئاترشــهر نیز همچون هر مکان دیگــر ،از اغاز فعالیتش
تاکنون شاهد حضور مدیران متعددی از جمله شهرزاد مهدوی ،دکتر
علی رفیعی ،مجید جعفری ،حسین پاکدل ،حسین پارسایی و مهرداد
رایانی بود. صفحه 8