روزنامه صبا شماره 1250
روزنامه صبا شماره 1250
روزنامه صبا شماره 1250
یک شنبه| 9مرداد 31 |1401جوالی 2 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1250صفحه| 5000ناموت|
فیلمـی متفـاوت
در یـک جهـان زاننـه
پرونده ای مفصل با منتقدان سینما درباره فیلم سینمایی«تی تی »
قائم مقام ساترا :پلتفرم ها رقیب صداوسیما نیستند
صفحه 2
«جان افشان» روایت عاشورا توسط نقاشان
صفحه 2 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
نمایش ۶فیلم ایرانی در جشنواره فیلم هنگ کنگ
چهل و ششمین دوره جشــنواره فیلم هنگ کنگ امســال درحالی برگزار می شــود که ۶فیلم از
سینماگرهای ایرانی در بخش های مختلف این رویداد به نمایش در می اید.
در این دوره از جشــنواره دو فیلم «گزارش» به کارگردانی عباس کیارســتمی و «گفتگویی درباره
گزارش» ســاخته مشــترک مانی حقیقی و عباس کیارســتمی در بخش اســاتید و فیلم های کوتاه
«ارتودنسی» ساخته محمد رضا میقانی و «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کالیی نیز در بخش اثار
کوتاه فستیوال به نمایش در می ایند .چهل و ششمین دوره جشنواره فیلم هنگ کنگ بین روزهای ۱۵
تا ۳۱اگوست برگزار می شود.
«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی در راه ونیز
اخرین ساخته هومن سیدی یکی از کنجکاوی برانگیزترین فیلم های سینمای ایران در این روزهاست
که با اعالم رسمی جشنواره ونیز اولین نمایش ان قرار اســت در هفتادونهمین دوره این رویداد مهم
سینمای جهان باشد« .جنگ جهانی سوم» در کنار اثار دیگری از ســینمای ایران در جشنواره ونیز
امسال حضور دارد و در بخش رقابتی افق ها به رقابت با دیگر اثار می پردازد .این فیلم که پروانه نمایش
نیز دریافت کرده به کارگردانی و تهیه کنندگی هومن سیدی و سرمایه گذاری نماوا و نمااگهی در شمال
ایران فیلمبرداری و تولید شده و بر اساس شنیده ها روایتی ملتهب و اجتماعی از تحوالت جامعه امروز
ایران را روایت می کند.
معصومه پورحسینی:
«جان افشان» روایت عاشورا توسط نقاشان قهوه خانه ای است
مستند «جان افشان» یکی از تولیدات گروه معارف شبکه جام جم به
کارگردانی فرید پناه نژاد مصادف با شروع ماه محرم از ساعت ۲۰:۵۰به انتن
می رود .معصومه پورحسینی تهیه کننده «جان فشان» در این باره گفت:
این مستند به پیشنهاد فرهنگستان هنر و دانشگاه اسالمی ایرانی استاد
فرشچیان براســاس کتاب «وقعه الطف» ایت اهلل یوسفی غروی ساخته
شده است .شیوه کار نیز بدین گونه بود که طرحی داشتیم که برای محرم از
نقاشان قهوه خانه ای که تعدادشان هم در ایران محدود شده و اصلی ترین
ان ها فوت شده اند دعوت به عمل اوریم و با توجه به روایات واقعه عاشورا
که در کتاب «وقعه الطف» امده ،هنرمندان یک روایت را انتخاب کنند و
بر اساس ان نقاشی بکشند.
به گفته وی ،این اثر کار منحصر به فردی است که با توجه به محدودیت
های تلویزیون برای نمایش شــمایل ،با پیش قدم شدن شبکه جام جم
تولید شد.
تهیه کننده «مهمان ما باشید» درباره هنرمندان نقاش حاضر در این
مستند بیان کرد :برای تولید این مستند ســراغ استاد جعفر لشگری در
روستای چهل ستون الهیجان ،محمدرضا پورفرزانه در تالش ،محمدرضا
و مصطفی حمیدی در مشهد ،سیدمحمدرضا حسینی در پردیس ،اژدر
محمودی و حمیدرضا حیــدری در زنجان ،منصور عباســی در تهران و
کریم تخشا در اصفهان رفتیم در این میان هم به سراغ میرزاعلی شفایی
در روستای خشکناب هریس رفتیم اما متاسفانه مریض شدند و دار فانی
را قبل از اتمام اثر وداع گفتند .او درباره سیر به تصویر کشیدن این مستند
عنوان کرد :ابتدا کار و زندگی این بزرگان را به صورت فشرده مقابل دوربین
اوردیم .برخی از هنرمندان را سه مرحله به سراغشان رفتیم تا سیر به روایت
کشیدن واقعه عاشورا را در نقاشی ان ها ببینم و همچنین حرف ها و درددل
هایشان را بشنویم؛ گویی پرتره خود ان هنرمندان را به تصویر می کشیم تا
از ان ها به یادگار بماند .مراحل نقاشی از زمان طراحی تا استرکشی و رنگ
پایانی حداقل زمان دو ماه اســت و چون هنرمندان به گونه ای این اثار را
سفارش گرفته بودند و در کنارش به دیگر کارهای خودشان می پرداختند
پروسه تولید ما طوالنی شد و حداقل دو مرحله ســراغ هر کدامشان در
شهرهای مختلف رفتیم.
پورحســینی افزود :در این رفت و امدها به واسطه مهمان نوازی این
هنرمندان ناخوداگاه دوستی و همدلی بین عوامل و ان ها شکل گرفت و
همان صمیمیت به مستند هم منتقل شد ،برای همین «جان افشان» صرفا
مستندی گزارشی نیست و در مقابل دیگر اثار نگاهی اجتماعی و مذهبی
به واقعه کربال است که توسط گروهی از افراد جامعه با نگاه اعتقادی واقعه
کربال را نقاشی کردند و روایت زندگی هنرمندانی است که به نوعی گمنام
هستند .خوشبختانه نظر امام حسین(ع) هم به این اثر بود و ان را تبدیل به
روایتی شیرین کرده است /.خبرگزاری صبا
همکاریاسکورسیزیودی کاپریودریکاثرتاریخی
قائم مقامساترا:پلتفرم هارقیبصداوسیمانیستند
«پیش از بهشت» به جشنواره «گندهارا» راه یافت
لئوناردو دی کاپریو و مارتین اسکورســیزی یک بــار دیگر با هم
همکاری می کنند .این بار این دو سینماگر سرشناس دنیا اقتباسی از
کتاب غیرداستانی پیش روی دیوید گران با عنوان «ویجر :یک داستان
از کشتی شکسته ،شورش و قتل» را به سینما می اورند .کمپانی اپل نیز
حقوق این کتاب را که قرار است در اوریل ۲۰۲۳منتشر شود ،به دست
کمپانی پشت دیگر اقتباس اسکورسیزی
اورده است .این پروژه از عوامل و
ِ
از کتاب دیوید گران با نام «قاتالن ماه کامل» که به تازگی فیلمبرداری
اش به پایان رسیده اســت ،بهره می برد .اسکورسیزی در این پروژه به
عنوان کارگردان و دی کاپریو نیز به عنوان ستاره اصلی حضور دارند .دن
فریدکین ،بردلی توماس ،اسکورسیزی و کمپانی فیلمش ،دی کاپریو و
کمپانی تولید فیلمش نیز به عنوان تهیه کننده در این پروژه همکاری می
کنند .ریچارد پلپلر زیرنظر کمپانی ادن پروداکشنز نیز مدیریت تولید این
پروژه را برعهده دارد .داستان این کتاب در دهه ۱۷۴۰می گذرد جایی
که یک قایق با ۳۰مرد نحیف به سواحل برزیل به می رسد.
محسن قائمی نســب ،قائم مقام ساترا ،در گفت وگویی نسبت
به موضوع تعامل ســاترا با پلتفرم ها بیان کرد :اولین و مهمترین
سیاست ما به عنوان متولی تنظیم گری در فضای مجازی تعامل،
شفافیت و تنظیم مقررات بر اساس قانون ،مقررات و اسناد باالدستی
است؛ در سال های گذشــته همکاران سابق ما در سازمان تنظیم
مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) فعالیت هایی
داشته اند که هم اکنون نیز این فعالیت ها ادامه دارند.وی در بخشی
دیگر از این گفت وگو ،تصویر ساخته شده توسط تعداد محدودی از
رسانه ها نسبت به صدا و سیما به عنوان رقیب پلتفرم ها را رد و تاکید
کرد :صراحتا می گویم ســازمان صدا و سیما و به طور اختصاصی
ساترا وجود پلتفرم ها و فعالیت ان ها را نه تنها رقیب خود نمی داند
بلکه رسانه ها را مکمل خود می داند و اعتقاد دارد ان ها و فعالیت شان
توانایی بیشــتر کردن فعالیت تلویزیون را در یک عرصه وســیع
پرمخاطب هم دارد.
فیلم کوتاه رئال -انیمیشن «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد
حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی در سومین دوره جشنواره
بین المللی «گندهارا» به نمایش درخواهد امد .جشــنواره مستقل
«گندهارا» که با هدف حمایت از استعدادهای جدید در سطح جهان
شکل گرفته ،از 9تا 13سپتامبر برابر با ۱۸تا ۲۲شهریورماه در شهر
کراچی کشور پاکســتان برگزار می شــود که این دوره از جشنواره
به صورت انالین خواهد بود .این فیلم کوتاه رئال -انیمیشن ،پیش از
این به بیستمین دوره جشنواره ایسکیای ایتالیا و سیزدهمین دوره
جشنواره الغدیر عراق راه پیدا کرده بود« .پیش از بهشت» با مضمونی
ضدجنگ ،روایت گر مظلومیت کودکان فلسطینی است و در خالصه
داستان ان امده اســت“ :مرثیه ای برای همه کودکان فلسطینی که
روزی نقاشی هایشان را رها کردند« ”...پیش از بهشت» به نویسندگی
و کارگردانی احمد حیدریان ،مدیر هنری و کارگردانی انیمیشن صادق
لطفی زاده و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی ،تولید شده است. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
امیر پورکیان به زودی یک سریال مشترک با ترکیه می سازد
امیر پورکیان کارگردان با دعوت یک کمپانی فیلم و سریال سازی در ترکیه به مدیریت fedai öztürk
برای ساخت سریال ،راهی این کشور می شود .او طی ماه های اخیر در حال مذاکره با کمپانی burç film
filmcilikبرای ساخت سریالی به عنوان محصول مشترک ایران و ترکیه بود و اکنون با دعوت این شرکت
به زودی مقدمات ساخت این سریال فراهم خواهد شــد .حدود ۷۰درصد این پروژه در ترکیه ضبط می
شود .پورکیان پیش تولید سریال خود را اغاز کرده است و از بازیگران ایرانی و ترکیه ای در این سریال بهره
می برد .این تهیه کننده یکی از معتبرترین و قدیمی ترین تهیه کنندگان سینمای ترکیه محسوب می شود
که جزو بنیانگذاران فیاپ و مدتی هم مدیر فیاپ اتحادیه تهیه کنندگان ترکیه بوده است /.خبرگزاری صبا
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
تولید «ازادی مشروط» در پی ابتالی عوامل به کرونا موقتا تعطیل شد
در پی ابتالی کارگردان و تعدادی از عوامل و بازیگران ســریال «ازادی مشــروط» به کرونا ،تولید
این پروژه تلویزیونی به صورت موقت تعطیل شد .سریال جدید مسعود ده نمکی که موضوع ان درباره
کروناست ،در لوکیشن بیمارستان در حال تولید بود که به دلیل اوج گیری این ویروس در روزهای گذشته
و فعالیت مستمر گروه در لوکیشن بیمارستان ،تعدادی از عوامل و بازیگران سریال ازجمله مسعود ده نمکی
تهیه کننده و کارگردان مجموعه ،به ویروس کرونا مبتال شدند و هم اکنون تحت درمان هستند .پس از
درمان عوامل ،تولید «ازادی مشروط» از سرگرفته می شود .ســریال ۳۰قسمتی «ازادی مشروط» با
محوریت طنز به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی در مرکز سیمافیلم ساخته می شود.
مارال علیزاده:
«بیماری دلسوزی» نیاز به دیالوگ نداشت
مارال علیزاده انیماتور درباره داستان انیمیشــن «بیماری دلسوزی»
که در روز ۲۹تیر ۱۴۰۱در بخش پالنکتوون جشــنواره سوپرتون کرواسی
به نمایش درامده بود ،توضیح داد :محوریت داســتان انیمیشن «بیماری
دلســوزی» درباره دختربچه ای اســت که در ابتدای داستان ،نگاهی زیبا
نسبت به دنیای پیرامون خود دارد اما پس از اشنایی و ماجراجویی در دنیای
بیرونی ،ان زیبایی که در ذهنش نقش بسته بود ،کم کم از بین می رود و دید
واقع گرایانه تری نسبت به جهان اطرافش پیدا می کند.
وی درباره منبع الهام بخشــی که موجب ســاخت پویانمایی «بیماری
دلسوزی» شده است ،گفت :بنا به درخواست کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان قرار بر این شد که برای ساخت این انیمیشن از خود کتاب های کانون
استفاده کنیم و وفادار به داستان کتاب مورد نظر ،الهام
و ایده بگیریم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که از
کتاب «بیماری دلسوزی» نوشته طاهره ایبد که
بسیار جذب اسم این کتاب شده بودم به عنوان
منشا ایده استفاده کنم.
علیزاده افزود :البته باید این نکته را بیان
کنم که با این وجود داستان انیمیشن با فضای
داخلی کتاب از تفاوت های زیادی برخوردار
است چراکه داســتان اصلی از فضای ذهنی
من دور بود و برای همین سعی کردم تا فضای
داستان شخصی تر شود.
این انیماتور به ســاختار تکنیکی این انمیشن
اینگونه پرداخت :ســاخت این انیمیشن حدود یک
سال و هشت ماه زمان برد یعنی در واقع حدودا
پنج ماه برای تکمیل فیلمنامه و تقریبا ۲ماه
برای انتخاب ایده های مختلف زمان صرف
3
شد و باقی این یک ســال نیز در حال ساخت انیمیشن بودیم .گرافیک این
پویانمایی دو بعدی اســت اما با این حال سعی کردم که با حفظ یکپارچگی
انیمیشن ،گرافیک فیلم را تا پایان داستان تغییر دهم که از این رو فکر می کنم
این بخش ،به دلیل اینکه تاکنون با این پدیده رویارویی نداشته ام ،یکی از
چالش های سختی بود که برای ســاخت این انیمیشن پشت سر گذاشتم.
همچنین کلمه بیماری دارای بار منفی و واژه دلسوزی دارای بار مثبت است و
از انجایی که یک تضاد زیبا از کنار هم گرفتن این واژگان ایجاد می شود ،سعی
کردم این پارادوکس را نیز در انیمیشن به صورت استفاده از رنگ های شاد و
جیغ در کنار رنگ سیاه به تصویر بکشم.
او علت صامت بودن کاراکترها و نبود دیالوگ میان ان ها را به این صورت
تشــریح کرد :این پویانمایی نیازی به دیالوگ نداشت زیرا شخصیت
اصلی ارتباط کالمی چندانی با بقیه کاراکترها ندارد و همچنین این
اتفاق باعث می شود تا مخاطبان بیشتری در سراسر دنیا جذب
این فیلم شوند.
کارگردان «بیماری دلسوزی» درباره مدیوم پخش اثرش
بیان کرد :با وجود ساده و کوتاه بودن داستان ،فکر می کنم
پخش این پویانمایی در تلویزیون خیلی مناسب نیست زیرا
وقتی مخاطب در خانه و از طریق تلویزیون به تماشای این
فیلم بپردازد ،توجه کمتری به محتوای ان می کند و
به همین دلیل ترجیح می دهم که این فیلم در محیط
سینما و یا پلتفرم های اینترنتی پخش شود .مارال
علیزاده در پایان از برنامه های کاری در اینده خبر
داد :اکنون در حال ســاخت یک انیمیشن جدید هستم
که این اثر برخالف انیمیشن «بیماری دلسوزی» که
محیط شهری را به تصویر می کشد ،نمایانگر فضای
طبیعی و طبیعت است /.خبرگزاری صبا صفحه 3
4
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
پرونده
فیلمیمتفاوتدریکجهانزنانه
مرجان حامدی خواه « -تی تی» عنوان فیلمی به کارگردانی ایدا پناهنده است
که این روزها روی پرده سینماهای ایران نشسته است و با استقبال نسبی از سوی
مخاطبان روبرو شده است که در روزگار بی رونق سینمای امروز ،معموالً انتخاب اولشان
فیلم های کمدی است و این استقبال مهر تاییدی بر این فرضیه است که فیلم های
متفاوت از اثار رایج در سینمای ایران که با قصه ای جذاب و بازیگران با تجربه و خالق
همراه شده باشد ،از نگاه مخاطبان به دور نمی ماند« .تی تی» ،قصه متفاوتی را در فضای
رئالیسم جادویی روایت می کند .زنی ساده و روستایی که می خواهد بشریت را نجات
بدهد و با فیزیک دانی اشنا می شود که روی فرضیه ای درباره پایان جهان کار می کند.
نیروی عشق «تی تی» اینجا به عنوان یک نیروی نجات بخش عمل می کند که می تواند
جهان محاسباتی و منطقی ابراهیم را درهم بریزد و در او تعادل ایجاد کند.
عشقی که شامل حال نامزدش امیرساســان که از او به عنوان ابزاری برای پول
دراوردن استفاده می کند نیز می شــود .الناز شاکردوست ،پارسا پیروزفر و هوتن
شــکیبا بازیگران این فیلم هستند که هر ســه به خوبی از پس ایفای این نقش ها
برامده اند و توانمندی هایشان را در بازیگری به رخ می کشند« .تی تی» بعد از دو فیلم
«ناهید» و «اسرافیل» سومین فیلم ایدا پناهنده است که جهان زنانه ای دارد و به دور
از نگاه فمنیستی به مسائل و دغدغه های زنان فیلم هایش با نگاهی انسانی می نگرد.
برای همین هم شخصیت های فیلم هایش سیاه و سفید نیستند و هر کدام می توانند
ویژگی های خوب یا بد داشته باشــند .فیلمنامه «تی تی» را ایدا پناهنده به همراه
همسرش ارسالن امیری نوشته است و تهیه کنندگی و کارگردانی ان را هم بر عهده
گرفته است .این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد که
به دلیل نمایش این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم توکیود 2020از داوری در دو
بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد اما به
عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدان و تماشاگران این جشنواره انتخاب شد و در جدول
رده بندی منتقدان مجله فیلم ،برگزیده دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد.
میالدجلیلزادهو شاهینشجریکهندومنتقدسینمادربارهفیلمسینمایی«تیتی»
با روزنامه صبا گفتگویی کرده اند و از ضعف ها و قوت های این فیلم گفته اند.
میالد جلیل زاده:
تنفر از مردها و نگاه
فمنیستی در «تی تی»
دیده نمی شود
میالد جلیل زاده منتقد ســینما بر این باور اســت که فیلم
«تی تی»با وجود ان که شــخصیت بی نقص و کاملی را از تی تی
در برابر شخصیت های ناقص دو مرد قصه ارایه می کند ،اما نگاه
فمنیستی و تنفر از مردها در این فیلم دیده نمی شود.
او معتقد است که فیلم «تی تی» با وجود ان که تصاویر عجیب
و غریب زیادی ندارد اما جلوه فروشی هم نکرده است.
درباره فیلمنامه ،قصه و شخصیت پرداز ی های فیلم
«تی تی» بگویید که قدر خوب عمل کرده است؟
در داستان نویسی عاشقانه کهن الگویی داریم که مردی با عشق
برخورد می کند و متحول می شود .این عشق واسطه ای است در
این داستان ها که مرد از این حاالت فارغ شود .گاهی ریاضت دینی
و علم برای او مطرح است و گاهی هم به دنیادوستی و موفقیت های
فوری شغلی در زندگی گرفتار است و زمانی که با عشق برخورد
می کند ،به مفهوم واقعی زندگی پی می برد .در فیلم «تی تی» هر
دو مورد را داریم ،ابراهیم که گرفتار علم است و نجوم می خواند.
دیگری هم امیرساسان است که ادمی پیرو منطق سود است و از
همسرش برای پول دراوردن سوءاستفاده می کند و بعد هر دو با
تی تی برخورد می کنند و هر کدام به نوعی واکنش شیمیایی نشان
می دهند .ابراهیم که ادم منفعلی است و دائم سر به سوی اسمان
دارد ،در ادامه به سمتی می رود که در جایی از زنی حمایت کند
و به جای نجات دادن دنیا یک کمک جزئی به یک نفر کند و این
عشق باعث می شود که کاری فراتر از مسائل کلی و همیشگی اش
انجام دهد.
از ان سوی دیگر امیرساسان اســت که وقتی رقیب عشقی
برایش پیدا می شود ،خشونت به خرج می دهد .او که هیچ وقت
کاری برای تی تی نکرده اســت و هیچ کمکی به او نکرده اســت
وقتی می بیند که عشقش در حال از دست رفتن است ،دست به
کار می شود.
این دو تیپ در قصه های مختلف دیده می شوند که معموال یکی
از انها دیده می شود و مثلثی عشقی را تشکیل می دهند .تی تی
یک زن برگزیده و کامل است که نمی دانم در واقعیت نمونه واقعی
ان پیدا می شود یا خیر.
تی تی حتی با این که ابراهیم خیلی بهتر است اما به نامزدش
که از او سوءاستفاده می کند ،همچنان وفادار است .زنی اثیری و
اساطیری و در عین حال خیلی ساده و روستایی است.
مردهای این قصه ،عادی تر و تیپیکال هستند و او یک زن نمونه
و خاص اســت که این ها همه به فیلمساز ان بازمی گردد که یک
زن است .مردهای این فیلم ایرادهایی دارند ولی زن کامل است
و همین باعث می شــود که قصه مربوط به ان دو مرد باشد که با
همین ضعف هایشان قصه بیشتری هم دارند.
زمانی که قصه برخورد این دو نوع مرد و این دو تیپ را با یک
زن برگزیده و کامل می بینیم ،جدا از این که در واقعیت می تواند
اتفاق بیفتد یا نه اما در نهایت طرف مردی را می گیرد که انسان
فهمیده تری اســت ،ابراهیم دختری دارد که هنوز کوچک است
ولی تی تی چه با ابراهیم ازدواج کند و چه همچنان عشق او باشد،
تلنگری به ابراهیم زده و به او برای حمایت گری از دخترش کمک
کرده است.
«تی تی» از نظر بــازی بازیگــران ،تصویربرداری،
صداگذاری ،تدوین و ...در چه سطحی پیش رفته است؟
این فیلم در دیگر جهات از جمله صداگذاری ،تدوین و ...فیلم
خوب و سرپایی است .تصاویر عجیب و غریب چشم گیر زیادی
ندارد اما جلوه فروشی هم نکرده اســت .از نظر بازی ها نیز همه
بازیگران اصلی خوب عمل کرده اند و هوتن شــکیبا بازیگر نقش
امیرساسان بهتر از بقیه ظاهر شده است.
این فیلم در شهرستان ساخته شده است و فکر می کنم برای
درامدن این وضعیت عجیب در قصه ،الزم بوده است.
ســاخته شــدن فیلم های خارج از تهران یکــی از نیازهای
سینمای ماست .در ســال های اخیر فقط طبقه متوسط شهری
اپارتمان نشــین را در فیلم ها دیدیم و از دغدغه های انســانی تر
مثل مهاجرت ،فرزنداوری و ...که مختص این طبقه اســت دور
شده ایم و فضای فیلم هایی مثل «تی تی» انسانی تر می توانند به
این مسائل نگاه کنند.
به نظر شما فیلمساز با به تصویر کشیدن یک زن کامل
و بی نقص در برابر مردانی که ناقص اند ،نگاهی فمنیستی
را دنبال می کند؟
فیلمساز ،زنی را نشان می دهد که زن کاملی است و مردهایش
ناقصند .و به دلیل همین ناقص بودن ،مردها شــخصیت پردازی
کامل تری هم دارند .چون در شــخصیت پردازی ،دراوردن یک
ســطح صاف و صیقلی و بدون هیچ ایرادی ،خیلی تیپیکال تر از
شخصیتی است که ایراداتی دارد.
در این فیلم ،نوع مواجهه مردها با این زن را می بینیم .من نه
در این فیلم بلکه در هیچ یک از فیلم های دیگر ایدا پناهنده ،تنفر
از مردها را ندیده ام.
ممکن است مردی بوده است که یکی بد و دیگری بهتر بوده
است اما نفرت از مردها دیده نمی شود .موضوعی که در فیلم ها ی
تهمینه میالنی دیده می شــود و گاهی به طور استثنا مرد خوب
هم در قصه اش دارد.
درباره پرداختن به موضوع چالش برانگیز رحم اجاره ای
در این فیلم چه فکر می کنید؟
موضوع رحــم اجاره ای از فیلــم «دعوت» ســاخته ابراهیم
حاتمی کیا در سینمای ایران به راه افتاد .فکر می کنم بیش از ان
که مسئله جامعه امروز ما باشد ،تنها یک ابزار دراماتیک خوب به
دست فیلمساز می دهد که با ان قصه پردازی کند.
مثل ســوژه خواهر و برادری که از کودکی همدیگر را ندیده
باشند و در بزرگســالی همدیگر را ببینند و بفهمند که خواهر و
برادرند .این موضوع در واقعیت به ندرت اتفاق می افتد اما ابزاری
دراماتیک برای فیلمساز است.
به طور کلی ،بحث تولد یک بحث فلســفی و عمیق است اما
فیلمساز در فیلم «تی تی» می خواهد با پرداختن به رحم اجاره ای،
بهره کشی از زن را نشان بدهد. صفحه 4
پرونده
شاهین شجری کهن:
«تی تی» به سواالت
و ابهامات مخاطب عام
پاسخ نمی دهد
انتخاب بازیگران چگونه بود؟
قوت هر کدام از عناصر یک فیلم اســت که نــوع ان فیلم را
مشخص می کند .گاهی فیلم بازیگر است و گاهی فیلم تصویربردار
و یا فیلم صداگذار .مثل فیلم های کیارستمی که فیلم صداگذار
است و فیلم «تی تی» ،فیلم بازیگر اســت و به اندازه کافی خوب
درامده است .البته ما درباره یک فیلم خوب و نه شاهکار سینمایی
صحبت می کنیم.
کاســتی های این فیلم را در چه بخش هایی بیشتر
دیدید؟
«تی تی» ،زن کاملی را نشان می دهد که چالش کمتری پیدا
می کند و موجودی این اندازه کامل و بدون ضعف را حتی زن ها
هم نمی توانند باور کنند و با ان ارتباط برقرار کنند .اما نکته مهم
این فیلم این است که با وجود ساختار کلی زنانه اش اما ضدمرد
نیســت و نمی دانم که این ویژگی همین فیلم «تی تی» است یا
به طور کلی فیلمساز بیشتر نگاه انسانی به مسئله زن دارد تا نگاه
جنسیتی و تکراری .نکته مهم بعدی هم درباره فیلمبرداری این
فیلم در شمال کشور است که البته پناهنده بار اولی نیست که در
شمال ایران فیلم می سازد و از رنگ ،نور و تصاویر خوب استفاده
می کند و بنابراین کمتر از این هم از او انتظار نمی رفت.
شاهین شجری کهن منتقد سینما ،معتقد است فیلم «تی تی»
سعی دارد که فضای متفاوت و شخصیت های متفاوتی را بسازد
ولی برای مخاطب عام وجه قانع کننده ای نــدارد و به ابهام ها و
سواالت او پاسخی نمی دهد و به همین دلیل ممکن است مخاطب
با ان همراهی نکند .اما او با این حال فیلم «تی تی» را پشنهادی
برای دوست داران سینما می داند که می تواند امکان متفاوتی را
به او بدهد.
درباره شخصیت پردازی های فیلم «تی تی» و نقاط قوت
و ضعف ان بگویید.
به نظرم ایده ای که از اول در ذهن فیلمســاز بــوده این بوده
است که جهانی را با شــخصیت های متفاوت تعریف کند و برای
همین همه شخصیت ها به نسبت دیگر فیلم های سینمای ایران،
غیر متعارف و متفاوتند .معموالً در ســینمای ایران چند الگوی
ثابت داریم یا فیلم های اجتماعی و ملودرام و یا کمدی هستند و
شخصیت ها هم در قالب های شخصیت پردازی مشخصی تعریف
می شوند .در فیلم «تی تی» با دختری که روحیات کودکانه دارد و
به عبارتی یک کولی کودک صفت است ،سروکار داریم که ویژگی
جادویی دارد .شخصیتی که مثل «شــازده کوچولو» در سیاره
خودش زندگی می کند و از طرف دیگر فیزیک دانی که او هم در
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
5
حال و هوای خودش به دنبال کشف رازهای خلقت است و خودش
هم رو به نابودی است .شــخصیت دیگر این فیلم ،ادم عجیب و
غریب و فرصت طلبی است .این شخصیت ها در یک جهان متفاوتی
سر راه هم سبز می شوند و به هم وابسته اند .فیلم مایه های عاشقانه
و رگه هایی از رئالیسم جادویی را دارد و سعی دارد با تصویر کردن
و نشــان دادن وجوه متفاوتی از زندگی شــخصیت ها ،داستان
تازه ای را تعریف کند اما فیلمی نیســت که سوال های مخاطب
و ابهام هایــش را جواب بدهــد .برای مخاطبی که به تماشــای
فیلم های سرراست و قصه گو عادت دارد ،سوال های بسیاری را
پیش می اورد که این شخصیت کولی کودک صفت قرار است چه
چیزی را القا کند و ایا او که گاهی خاصیت های جادویی دارد یک
ساحره است؟ چرا این خاصیت بعد از زایمان از بین می رود؟ چرا
با کسی که از او سوءاستفاده می کند و وانمود می کند که عاشق او
هم هست ،چنین رفتار و رابطه ای دارد؟
فیلم ،وجه قانع کننده ای برای مخاطب عام ندارد و سعی دارد
که فضای متفاوت و شخصیت های متفاوتی را بسازد اما با این حال
ابهام ها و سواالتی را هم به جا می گذارد که ممکن است مخاطب
زیاد همراهی نکند اما لحظه های خوبــی از طبیعت دریا و همه
المان هایی که در این فضا در اختیار داشته ،دارد و ایدا پناهنده
سعی کرده است به خوبی از انها اســتفاده کند و در مجموع این
فیلم ،پیشنهادی برای دوست داران سینماست.
روند و مسیر فیلمسازی ایدا پناهنده تا امروز چطور
پیش رفته است؟
به نظرم فیلم های ایدا پناهنــده از اولین فیلمش تا «تی تی»
روند مشخصی را طی می کند .من همه فیلم های این فیلمساز را
تعقیب کرده ام و در فیلمنامه نویسی و کارگردانی او معلوم است
که به دنبال ساختن یک جهان شخصی تر است و دنبال این است
که شناسه و مولفه امضایی خودش را به جا بگذارد اما در سینمای
ایران مشکالت بسیاری وجود دارد و فیلمساز صرفاً با قصه گویی
و تصویرسازی سروکار ندارد بلکه باید از خیلی مسائل عبور کند و
صورت مسئله به این سادگی نیست.
به نظرم ایدا پناهنده و همســرش ارســان امیری روند رو
به رشــدی را طی می کنند .شــاید در قدم های بعــدی به زبان
شــخصی تری برســند .این جا در فیلم «تی تی» می بینیم که
مایه های اجتماعی فیلم در یک بسته بندی و قالب فانتزی رفته
است در حالی که یکی دو فیلم قبلی او تم اجتماعی داشت و تلخی
ان در بیان تاثیر اقتصاد روی زندگی ادم ها ،فقر و دست زدن به هر
کاری برای پول دراوردن بیشتر بود.
در فیلم «تی تی» ،این تلخی تعدیل شده است و رنگی از فانتزی
و خیال دارد اما دغدغه ها همان اســت .ادم هایی که می خواهند
پول دربیاورند و زن هایی که از ان ها سوءاستفاده می شود و جهانی
که به پایان عصــر معصومیت و دنیای زیبایی هــای خیال انگیز
می رسد.
این فیلم به لحاظ فیلمبرداری و بازی بازیگران چگونه
بود؟
فیلم به لحاظ فیلمبرداری و نوع استفاده از منظره دریا ،اتش و
عناصر طبیعی خیلی فکر شده است و بازی ها به ویژه بازی پارسا
پیروزفر و الناز شاکردوست ،سبک خاصی بود و هوتن شکیبا هم
توانایی هایش را نشان داده است اما جنس فیلم طوری است که
بازی ها ،دیالوگ ها و مناسبات میان شخصیت ها و ...بافتی بیرون
از دایره واقع گرایی دارد و بنابراین دو حالت دارد یا مخاطب با ان
ارتباط برقرار می کند و همراه می شود یا برایش غیرقابل باور جلوه
می کند و از ان فاصله می گیرد .بستگی به سلیقه و نگاه مخاطب
دارد که چقدر با ان همسو شود.
در فیلم «تی تی» ،ترکیبی از شخصیت های فیلم های اشنای
تاریخ سینما و ادبیات دنیا دیده می شود.
از فیلم «جاده» فلینی تا رمان «شــازده کوچولو» و فیلم ها
و داســتان های دیگر که اینجا رگه هایی از ان دیده می شــود و
ارجاع هایی به انها داده شده است.
به نظرم در این روزها که ســینمای ایران رونق زیادی ندارد و
فیلم ها برای تماشاگران عادی و مردم معمولی چندان جذاب و
قانع کننده نیست« ،تی تی» فیلمی است که می تواند پیشنهاد
متفاوتی باشد و امکان انتخاب متفاوتی را به تماشاگر می دهد و
ارزش این که روی پرده دیده شود را دارد. صفحه 5
6
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
خرب فرهنگ و هرن
برگزاری همایش یک روزه «جام جهانی ،رقابت هویت و فرهنگ ها»
پژوهشگاه فرهنگ ،هنر و ارتباطات با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور ،همایش یک روزه «جام
جهانی ،رقابت هویت و فرهنگ ها» را برگزار می کند .در این همایش ،سینا کلهر معاون فرهنگی وزارت
ورزش ،ساعت ۸:۳۰تا ۱۰صبح ،نادر جعفری هفت خوانی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) از
ساعت ۱۰:۳۰تا ،۱۲مختار شیخ حسینی عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم از ساعت ۱۲:۳۰تا ۱۴و
بردیا عطاران مدیر گروه تصویر ایران اندیشکده جریان از ساعت ۱۵تا ۱۶سخنرانی خواهند داشت .این
همایش روز دوشنبه ۱۰مرداد از ساعت ۸تا ۱۶در پژوهشگاه فرهنگ ،هنر و ارتباطات به صورت حضوری
برگزار می شود و عالقمندان می توانند پخش زنده ان را از کانال اسکای روم این موسسه دنبال کنند.
«افتاب در حجاب» به چاپ سی وششم رسید
رمان «افتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی و «ماه به روایت اه» اثر ابوالفضل زرویی نصر
اباد به تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ های سی وششم و یازدهم رسیده اند« .افتاب در
حجاب» روایتی است از زندگی حضرت زینب از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات به قلم سیدمهدی
شجاعی .رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی ،به همه زوایای پنهان و اشکار
زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است .داستان از کابوس حضرت زینب (س) در کودکی
چنین اغاز می شود :چشم های اشک الودت را به پیامبر دوختی ،لب برچیدی و گفتی« :خواب دیدم،
خواب پریشان دیدم.
سامان شادانلو:
ضرغامی :اعزام نماینده ویژه برای بررسی
خسارات سیل در شهر جهانی یزد
مجسمه سازی را با قطعات یدکی خودرو اغاز کردم
سیدعزت اهللضرغامیبااشارهبهوقوعسیلدرشهرجهانی
یزد در توئیتی از اعزام نماینده ویژه به یزد خبر داد .در تویئت
ضرغامیامدهاست«:متاسفانهسیلاخیر،خسارت هاییبهبار
اورده است .فعال همکاران مان در اداره کل میراث فرهنگی یزد
در حال اقدامات الزم هستند .نماینده ویژه ام را برای بررسی
بیشتروهماهنگیبخش هایمرتبطوزارتخانهبهیزدفرستادم.
مراقبتازساکنان،گردشگرانمستقر،تاسیساتگردشگریو
بافت تاریخی در دستور کار است».
ســید عزت اهلل ضرغامی در پی وقوع سیل در استان یزد
طی تماس تلفنی با مدیرکل جویای اخرین وضعیت بافت های
تاریخی و میزان خسارات وارده به بافت تاریخی یزد و سایر
شهرستان هایاستانشد.
سامان شادانلو هنرمندی که با استفاده از قطعات فلزی مجسمه خلق می کند عنوان
کرد :پدر من تولیدکننده قطعات یدکی خودرو بود و از سن 13- 12سالگی در رفت وامد
به کارخانه با قطعات خودرو سروکار داشتم.
او ادامه داد :گاهی که قطعات خراب از اب در می امدند ،من برشــان می داشــتم و
حجم هایی با ان قطعات دورریختنی می ساختم اما ان زمان نمی دانستم اسم این کار
چیست و بعدها با متریال های دیگر مانند چوب ،پالستیک ،ایینه و شیشه نیز کار کردم
و برای خودم حجم می ســاختم .این هنرمند تصریح کرد :من به صورت تفریحی کار
می کردم تا اینکه ۶سال پیش پدرم مریض شد و از ان زمان مجسمه های من به شکل
ادم هایی ساخته شدند که همه درگاه خداوند دعا می کنند و از ان زمان به بعد بیشتر
اسیب ها و حاالت شخصی خودم در اثار بروز پیدا کرد .شادانلو از توجه به احساسات مردم
در ساخت مجسمه توضیح داد :من به احساسات مردم توجه می کنم و ان ها را می سازم.
گاهی ادم ها یا حیوانات را که در موقعیت خاصی می بینم ،سعی می کنم ازشان عکس
بگیرم یا اگر نشد سعی می کنم تصویر ان ها را در ذهنم ضبط کنم تا از روی ان تصویر
مجسمه ان ها را بسازم .او با اشاره به اینکه مجسمه سازی و حجم را به صورت خوداموخته
یاد گرفته است ،گفت :من هنر را کامال خوداموخته یاد گرفتم و هیچوقت هم دوست
نداشتم در این زمینه به کالس اموزشی بروم .شادانلو در پایان درباره اثری که در نمایشگاه
گروهی «موازی» از او ارائه شده اســت ،بیان کرد :این اثر یک پوتین کهنه است که از
درونش درختی رشد کرده است .درواقع اگر بخواهم مفهوم این اثر را از زبان خودم بگویم
ان پوتین پدر من چون کوهنورد بود و من همه اثارم را برای پدرم می سازم .ان درخت هم
خود من هستم که از درون او به بار نشسته ام /.خبرگزاری صبا
بررسینقاشی هایقهوه خانه ایموزههنرهایمعاصر
فراخوانشانزدهمینجشنوارهملیموسیقیجوان
«قربانی همیشه» بر اساس نهج البالغه شکل گرفت
موزه هنرهای معاصــر تهران همزمان با ماه محرم حســینی از
۹مردادماه میزبان سلسله نشســت های «زیبایی شناسی حماسه»
می شود و طی ان نگاه هنرمندان به واقعه کربال با نمایش برخی اثار
گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بررسی و تحلیل خواهد شد .این
نشست های تخصصی از ساعت ۱۵در کتابخانه موزه هنرهای معاصر
تهران اغاز می شود و تا اربعین ادامه خواهد داشت .هفته نخست این
نشست ها به نقاشــی قهوه خانه ای (خیالی نگاری) اختصاص دارد
که در روز نخست ،یکشــنبه ۹مرداد ماه هادی سیف دانش اموخته
دانشگاه استراسبورگ و دانشگاه اصفهان ،نویسنده ،فلیمنامه نویس،
پژوهشگر هنرهای سنتی ایران و پژوهشگر نقاشی قهوه خانه (خیالی
نگاری) با عنوان «شمایل نگاری» سخنرانی می کند .روز سه شنبه ۱۱
مرداد ماه امیر مازیار کار نویسنده و مترجم با عنوان «نقاشی قهوه خانه
(خیالی نگاری -شــمایل نگاری)» با عنوان «پرده های درویشی»
سخنرانی می کند.
شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا
اردالن و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی
ایران ،با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی برگزار می شود .این جشنواره طی دو مرحله برگزار
خواهد شد :در مرحلۀ اول باید رپرتوا ِر مشخص شده برای هر بخش
ِ
مدارک مندرج در
به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر ،همراه با
فراخوان ،به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شود.
پس از بررسی و ارزیابی اثار ارسالی ،توسط هیئت های داوران،
از منتخبین برای شــرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه ای در
جشنواره دعوت به عمل خواهد امد .این جشنواره در قالب سه رده
سنی «الف» ( ۱۵تا ۱۸سال)« ،ب» ( ۱۹تا ۲۳سال) و «ج» ( ۲۴تا
۲۹سال) برگزار می شود .عالقمندان می توانند برای کسب اطالعات
بیشتر به به ادرس سایت جشنواره ملی موسیقی جوان به ادرس
www.nfym.irمراجعه کنند.
نصراهلل قادری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین
فعالیت خود ،گفت :در دوره اقای قادر اشنا در اداره کل هنرهای نمایشی
طرحی مبنی بر اقتباس از نهج البالغه شکل گرفت و فراخوانی منتشر
و به نمایشنامه نویسان داده شد و من نیز طرح ام را در این خصوص ارائه
دادم و مورد تایید اعضای شــورای این طرح قرار گرفت .بعد از تایید
طرح ،متن «قربانی همیشه» را نگارش و ارائه دادم که باز هم مورد تایید
اعضای شورا قرار گرفت ولی یک نفر اصلی که قرار بود نظر نهایی را ارائه
دهد با اسامی شخصیت های نمایش مشکل داشت ،از این رو اسامی
شــخصیت ها را تغییر دادم و متن تایید و منتشر شد .وی یاداور شد:
«قربانی همیشه» ادامه یک چهارگانه است که هر ۴نمایشنامه بر اساس
خطبه شقشقیه حضرت علی (ع) نگاشته شده است« .تنهاترین مظلوم،
مظلوم ترین تنها» درباره شخصیت شهید بهشتی« ،قربانی همیشه»،
«راه طی شده» درباره شخصیت شهید مرتضی اوینی و چهارمین اثر
هم درباره زندگی شهید مطهری است / .خبرگزاری مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
پردیس تئاتر تهران میزبان هیات «راهیان کربال» شد
به مناسبت ایام شهادت قافله ساالر شهدا حسین بن علی (ع) پردیس تئاتر تهران از روز ۳مرداد ماه به
مدت ۱۱شب میزبان هیات «راهیان کربال» شده است .این مراسم هر شب از ساعت ۲۱تا ۲۳در امفی تئاتر
روباز پردیس تئاتر تهران برگزار می شود .خوانش زیارت عاشورا و سوگواری ،برپایی ایستگاه صلواتی ،سخنرانی
با محوریت عاشورا و قیام شکوهمند امام حسین (ع) به کالم شیخ هادی اتابکی و مداحی کربالیی مهدی
فتحی و حاج مهدی رجبی اهم برنامه های این مراسم است .در کنار مراسم عزاداری نیز مهدکودک نونهاالن
عاشورایی ویژه کودکان برقرار است که در این ایام در پردیس تئاتر تهران با برنامه هایی از قبیل کاردستی،
نقاشی ،دوربری و ...با مضمون بازسازی وقایع شب های منتهی به عاشورای حسینی برپا می شود.
یک شنبه 9مرداد 1401شماره 1250
ن ایران اجرا می شود
س تعزیه» ده ه اول محرم در خان ه هنرمندا
«مجل
7
«مجلس تعزیه» در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برپا می شــود .در این مجلس گروه تعزیه خوانی
«کانون کهربای تعزیه» دهه اول ماه محــرم به اجرای تعزیه می پردازنــد« .مجلس تعزیه» دهه اول
محرم تا ۱۷مرداد ۱۴۰۱در باغ هنر خانه هنرمندان ایران ،هر شب از ساعت ۲۰:۳۰تا ۲۲:۳۰میزبان
عالقه مندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا (ع) خواهد بود .گروه «کانون کهربای تعزیه» به سرپرستی
مجید خسروابادی اجرای این برنامه را برعهده خواهند داشت .این مجالس تعزیه خوانی همزمان با دهه
نخست ماه محرم و با تعزیه «شهادت حضرت شاه چراغ» در روز اول اغاز و تعزیه خوانی در روز دهم و با
اجرای تعزیه «بازار شام» به پایان خواهد رسید.
علیرضا سمیع اذر:
هنرمندانی که اثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند
علیرضا سمیع اذر ،مدیر حراج تهران درباره حواشی مطرح شده مبنی بر مالیات هنرمندان اظهار کرد« :بر اساس بند (ل) قانون
مالیات های مستقیم ،کلیه فعالیت های هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی هستند ،که طبیعتا شامل خرید و فروش
اثار هنری نیز می شود ،از معافیت مالیاتی برخوردارند .بر همین اساس تمامی اثاری که در حراج تهران خرید و فروش شده ،مشمول
نظارت وزارت ارشاد می شوند و نباید نگرانی مالیات داشته باشند».
او اضافه کرد« :البته اظهارنامه مالیاتی از شروطی است که شامل این معافیت می شود ،اما بر اساس نص صریح بند (ل) قانون
مالیات های مستقیم ،کلیه اثار به فروش رسیده در حراج تهران با مجوز مرکز هنرهای تجسمی بوده و مشمول نظارت وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی می شوند و لذا قاعدتاً از پرداخت مالیات معاف هستند ».سمیع اذر تصریح کرد« :البته قانون معافیت مالیاتی از سال
۱۴۰۰شامل خود حراج تهران به عنوان یک بنگاه تجاری نمی شود و حراج تهران مکلف به پرداخت مالیات است .این در حالی است
که حراج تهران از ابتدای فعالیت خود با توجه به معافیت های مالیاتی که در سال های گذشته داشته نیز همواره مالیات های تکلیفی
خود را پرداخت کرده و تا سال ۱۳۹۹مفاصا حساب مالیاتی دارد ».این نویسنده و پژوهشگر هنری در پاسخ به طرح موضوع مالیات از
هنرمندان و چالش های اخیری که در جامعه هنری داشته است ،متذکر شد« :معافیت مالیاتی که سالیان زیادی است برای هنرمندان
و خرید و فروش اثار هنری وجود دارد ،یک سیاست تشویقی برای حمایت از تولید و خوداشتغالی هنرمندان ،به ویژه در حوزه هنرهای
تجسمی است .هنرمندان تجسمی کشور سال هاست بدون هیچگونه سوبسید و امکانات زیرساختی در کارگاه های شخصی خود
مشغول به تولید ثروت برای کشور هستند و معافیت مالیاتی یک سیاست تشویقی برای چنین فعالیتی است .به نظرم این سیاست
درستی است که دولت به عنوان یک شاخص حمایت از استراتژی تولید توسط هنرمندان ،برای انها معافیت مالیاتی منظور کرده
است ».او ادامه داد« :معتقدم این سیاست درست و تشویقی باید ادامه پیدا کند .اگرچه درست است که معدود اثار هنری دارند گران
می شوند و ممکن است برخی از مسئوالن و مقامات فکر کنند که چنین ارقامی باید شامل اخذ مالیات شوند ،اما باید در نظر داشت
که با وجود دانشکده های هنری زیادی که در کشور داریم ،هرساله فارغ التحصیالنی به عنوان تولیدکننده وارد بازار کار می شوند.
این هنرمندان جوان در شمار باالیی مشغول تولید ارائه اثر هنری هستند و باید در کارگاه شخصی خود ،بدون حمایت و سوبسید
دولتی ،به خلق اثر بپردازند .اگر این هنرمندان احساس کنند که با معافیت مالیاتی توجه و حمایتی ولو اندک شامل انها می شود،
طبیعتاً دلگرم خواهند شد ».سمیع اذر با اشاره به قوانین مالیاتی رایج در کشور گفت« :از طرفی اگر بخواهیم داشتن معافیت مالیاتی
را مشروط به گرفتن مجوز ،ارائه اظهارنامه و غیره کنیم ،قطعاً این امر مستلزم بررسی های بوروکراتیک و غیرضروری می شود و نهایتاً
دولت مجبور خواهد شد به خاطر مورد بی شمار دست اخر اغماض کند و حتی قانون خود را نادیده بگیرد .پس واقعاً ضرورتی ندارد
که رویه ای را در پیش بگیریم که در نهایت مجبور به اغماض شویم / ».خبرگزاری ایسنا صفحه 7
مروری کوتاه بر مسیر
اندیشهایمستقلدرسینما
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مهم ترین جوایز
«جدایی نادر از سیمین»
برنده تندیس زرین بهترین بازیگر
نقش مکمل مرد جشن خانه سینما
برنــده لــوح ســپاس و تندیس
بهتریــن بازیگر نقــش مکمل مرد
جشن انجمن منتقدان و نویسندگان
سینمایی ایران
برنده دیپلم افتخــار بهترین بازیگر نقــش مکمل مرد
جشنواره فیلم فجر
برنده دیپلم افتخــار بهترین بازیگر نقــش مکمل مرد
جشنواره فیلم فجر
«حوض نقاشی»
بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم لیسبون
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن انجمن
منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
فروشنده»
نخل طالی بهترین بازیگر مرد جشنواره کن
برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن خانه سینما
برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ
نشان شوالیه فرانسه ۲۰۲۰
شهاب حسینی بار دیگر در سال ۲۰۲۰موفق به دریافت
نشان شوالیه کشور فرانسه شد.
نشان شــوالیه به خاطر خالقیت های هنری یا ادبی و یا
مشارکت در تاللوی هنر و ادب ،در فرانســه و در جهان به
هنرمندان برتر اعطا می شود .در این مراسم؛ شهاب حسینی
نشــان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از فیلیپ
تیه بو ،سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در رتبه
کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده ،ثبت
شد.
شهاب حسینی بازیگر،کارگردان و تهیه کنند در سال های اخیر توانسته
با پشتکار خوش بدرخشد و جوایز داخلی و خارجی متعددی را به دست
بیاورد .حسینی سینماگر دغدغه مند کشورمان که در سالیان اخیر توجه
ویژه ای به کارگردانی ،تهیه کنندگی و تولید فیلم داشته است .در اخرین
گام خود ،اندیشکده مستقل را راه اندازی کرد تا بتواند با امکاناتی که در
اختیار دارد ،حامی سینماگرانی باشد که مامنی برای دیده شدن ندارند.
این جشن مهم بود چرا که در شــرایط فعلی به سینماگران مستعدی
پرداخته است که چندان مورد حمایت قرار نمی گیرند .فیلم های انان
در مدیومی به نمایش درنمی اید و تشــویقی از انها صورت نمی پذیرد.
این دست جشن ها به این دسته از اثار کمک می کند تا تاللو بیشتری
در پلتفرم های اینترنتی داشته باشند .به این بهانه مروری کوتاه بر تجربه
شهاب حسینی در سینما می اندازیم تا بیشتر با هدف وی برای حمایت از
هنرمندان جوان اشنا شویم:
می توان گفت شهاب حسینی تا چند سال پیش یکی از پرکارترین
بازیگران سینما و تلویزیون بود اما رفته رفته نقش های کمتری را برگزید
تا بتواند تمرکز کاری بهتری داشته باشد و از طرفی قوی تر کارکند .البته او
در برخی موارد هم برای دریافت جوایز ناکام ماند برای مثال او برای بازی
در فیلم «برادرم خسرو» در نهایت تعجب هیچ جایزه ای دریافت نکرد.
شهاب حسینی بازیگری را با سریال «پس از باران» در سال ۱۳۷۹به
کارگردانی سعید سلطانی اغاز کرد .سال ۱۳۷۹سال بسیار پرکاری برای
او بود و در ۲فیلم دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت مجموعه تلویزیونی
«همسفر» به کارگردانی قاسم جعفری و همچنین مجموعه تلویزیونی
«وکیل» به کارگردانی سیروس مقدم.
بازی او در مجموعه «تب سرد» قطعا یکی از درخشان ترین کارهای
حسینی بود« .تب سرد »یک مجموعه تلویزیونی بود که در سال ۱۳۸۲به
کارگردانی علیرضا افخمی در ۲۴قسمت از شبکه سه سیما پخش شد .در
این اثر شهاب حسینی نقش اول را برعهده داشت و بازی در این مجموعه
باعث شد که او بسیار پرطرفدار شود .البته در اوایل دهه هشتاد ،بازی در
فیلم های سینمایی را نیز اغاز کرد که فیلم سینمایی «رخساره» در سال
۱۳۸۰اولین تجربه سینمایی او به حساب می اید.
کارگردانی مجموعه «رخســاره» برعهده امیر قویــدل بود .از دیگر
فیلم های سینمایی وی در اوایل دهه هشــتاد می توان به «ادمک ها»،
«واکنش پنجم»« ،ایــن زن حرف نمی زند»« ،شــمعی در باد»« ،الهه
زیگورات»« ،گرداب»« ،رســتگاری در هشت و بیســت دقیقه» ،قتل
انالین» «،پیشنهاد ۵۰میلیونی» و «زهرعسل »اشاره کرد که همگی
بین سال های ۱۳۸۰تا ۱۳۸۵ساخته شده اند.
او برای اولین بار برای بازی در فیلم «واکنش پنجم »که اثری از تهمینه
میالنی اســت ،نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از
جشنواره فجر و جشن خانه سینما شد .که البته موفق به دریافت هیچ
کدام از این جوایز نشد اما برای شروع کار او موفقیت بسیار ارزشمندی به
حساب می امد .حسینی در سال ۱۳۸۷توانست موفقیت های بسیاری را
نصیب خود کند .بازی در فیلم های« درباره الی» و «سوپر استار» توانست
مهر تاییدی بر توانایی های کم نظیر این بازیگر باشد .شهاب حسینی برای
بازی در فیلم های درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی و همچنین سوپر
استار به کارگردانی تهمینه میالنی توانست جوایز زیادی از جمله تندیس
حافظ بهترین بازیگر مرد جشن دنیای تصویر ،تندیس شایستگی بهترین
بازیگر نقش اول مرد جشن خانه سینما ،دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش
اول مرد جشنواره فیلم فجر و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد
جشنواره فیلم فجر(سوپر استار) را دریافت کند.
فیلم سینمایی درباره الی در حقیقت اولین همکاری حسینی با اصغر
فرهادی بود او و فرهادی ،مجددا در سال ۱۳۹۰با یکدیگر در فیلم «جدایی
نادر از سیمین» همکاری داشتند که یکی از درخشان ترین نقاط کارنامه
کاری شهاب حسینی به حساب می اید
موفقیت بی نظیر «جدایی نادر از سیمین» موجب شگفتی بسیاری
از کارشناسان ایرانی و خارجی شد .بازی در این فیلم باعث شد تا شهاب
حسینی خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلم برلین
۲۰۱۱را به همراه گروهی از بازیگران این فیلم کسب کند که این موضوع
اتفاق بسیار بزرگی برای سینمای ایران محسوب می شد .در حقیقت بازی
در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» یکی از ماندگارترین بازی های
شهاب حسینی است.
بعد از «جدایی نادر از سیمین» ،شهاب حسینی به یک ستاره تمام عیار
سینما تبدیل شد و شاید از این فیلم به بعد در انتخاب نقش هایش دقیق تر
عمل کرد .حسینی در سال ۱۳۹۱در یک نقش بسیار متفاوت در فیلمی
به کارگردانی مازیار میری ب ه نام «حوض نقاشــی» ظاهر شد که بسیار
تاثیرگذار بود و در سینما اشک بسیاری از مخاطبان را دراورد .دیالوگ
ماندگار حسینی در نقش پدری مبتال به سندرم دان ،خطاب به پسرش
که می گوید :ببخشید که بابات شدم.
یکی از ماندگارترین دیالوگ های سینمای ایران است .حسینی برای
بازی در این فیل م هم جوایز زیادی از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد
جشنواره فیلم لیسبون و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شد.
شهاب حسینی بعد از تجربه موفق «جدایی نادر از سیمین» و همچنین
«حوض نقاشی »به ســراغ کارگردانی رفت که حاصل ان فیلم «ساکن
طبقه وسط» شد. صفحه 8