روزنامه صبا شماره 1250 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1250

روزنامه صبا شماره 1250

روزنامه صبا شماره 1250

‫یک شنبه| ‪ 9‬مرداد ‪31 |1401‬جوالی ‪ 2 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1250‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫فیلمـی متفـاوت‬ ‫در یـک جهـان زاننـه‬ ‫پرونده ای مفصل با منتقدان سینما درباره فیلم سینمایی«تی تی »‬ ‫قائم مقام ساترا‪ :‬پلتفرم ها رقیب صداوسیما نیستند‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫«جان افشان» روایت عاشورا توسط نقاشان‬ ‫صفحه ‪2‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫نمایش ‪ ۶‬فیلم ایرانی در جشنواره فیلم هنگ کنگ‬ ‫چهل و ششمین دوره جشــنواره فیلم هنگ کنگ امســال درحالی برگزار می شــود که ‪ ۶‬فیلم از‬ ‫سینماگرهای ایرانی در بخش های مختلف این رویداد به نمایش در می اید‪.‬‬ ‫در این دوره از جشــنواره دو فیلم «گزارش» به کارگردانی عباس کیارســتمی و «گفتگویی درباره‬ ‫گزارش» ســاخته مشــترک مانی حقیقی و عباس کیارســتمی در بخش اســاتید و فیلم های کوتاه‬ ‫«ارتودنسی» ساخته محمد رضا میقانی و «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کالیی نیز در بخش اثار‬ ‫کوتاه فستیوال به نمایش در می ایند‪ .‬چهل و ششمین دوره جشنواره فیلم هنگ کنگ بین روزهای ‪۱۵‬‬ ‫تا ‪ ۳۱‬اگوست برگزار می شود‪.‬‬ ‫«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی در راه ونیز‬ ‫اخرین ساخته هومن سیدی یکی از کنجکاوی برانگیزترین فیلم های سینمای ایران در این روزهاست‬ ‫که با اعالم رسمی جشنواره ونیز اولین نمایش ان قرار اســت در هفتادونهمین دوره این رویداد مهم‬ ‫سینمای جهان باشد‪« .‬جنگ جهانی سوم» در کنار اثار دیگری از ســینمای ایران در جشنواره ونیز‬ ‫امسال حضور دارد و در بخش رقابتی افق ها به رقابت با دیگر اثار می پردازد‪ .‬این فیلم که پروانه نمایش‬ ‫نیز دریافت کرده به کارگردانی و تهیه کنندگی هومن سیدی و سرمایه گذاری نماوا و نمااگهی در شمال‬ ‫ایران فیلمبرداری و تولید شده و بر اساس شنیده ها روایتی ملتهب و اجتماعی از تحوالت جامعه امروز‬ ‫ایران را روایت می کند‪.‬‬ ‫معصومه پورحسینی‪:‬‬ ‫«جان افشان» روایت عاشورا توسط نقاشان قهوه خانه ای است‬ ‫مستند «جان افشان» یکی از تولیدات گروه معارف شبکه جام جم به‬ ‫کارگردانی فرید پناه نژاد مصادف با شروع ماه محرم از ساعت‪ ۲۰:۵۰‬به انتن‬ ‫می رود‪ .‬معصومه پورحسینی تهیه کننده «جان فشان» در این باره گفت‪:‬‬ ‫این مستند به پیشنهاد فرهنگستان هنر و دانشگاه اسالمی ایرانی استاد‬ ‫فرشچیان براســاس کتاب «وقعه الطف» ایت اهلل یوسفی غروی ساخته‬ ‫شده است‪ .‬شیوه کار نیز بدین گونه بود که طرحی داشتیم که برای محرم از‬ ‫نقاشان قهوه خانه ای که تعدادشان هم در ایران محدود شده و اصلی ترین‬ ‫ان ها فوت شده اند دعوت به عمل اوریم و با توجه به روایات واقعه عاشورا‬ ‫که در کتاب «وقعه الطف» امده‪ ،‬هنرمندان یک روایت را انتخاب کنند و‬ ‫بر اساس ان نقاشی بکشند‪.‬‬ ‫به گفته وی‪ ،‬این اثر کار منحصر به فردی است که با توجه به محدودیت‬ ‫های تلویزیون برای نمایش شــمایل‪ ،‬با پیش قدم شدن شبکه جام جم‬ ‫تولید شد‪.‬‬ ‫تهیه کننده «مهمان ما باشید» درباره هنرمندان نقاش حاضر در این‬ ‫مستند بیان کرد‪ :‬برای تولید این مستند ســراغ استاد جعفر لشگری در‬ ‫روستای چهل ستون الهیجان‪ ،‬محمدرضا پورفرزانه در تالش‪ ،‬محمدرضا‬ ‫و مصطفی حمیدی در مشهد‪ ،‬سیدمحمدرضا حسینی در پردیس‪ ،‬اژدر‬ ‫محمودی و حمیدرضا حیــدری در زنجان‪ ،‬منصور عباســی در تهران و‬ ‫کریم تخشا در اصفهان رفتیم در این میان هم به سراغ میرزاعلی شفایی‬ ‫در روستای خشکناب هریس رفتیم اما متاسفانه مریض شدند و دار فانی‬ ‫را قبل از اتمام اثر وداع گفتند‪ .‬او درباره سیر به تصویر کشیدن این مستند‬ ‫عنوان کرد‪ :‬ابتدا کار و زندگی این بزرگان را به صورت فشرده مقابل دوربین‬ ‫اوردیم‪ .‬برخی از هنرمندان را سه مرحله به سراغشان رفتیم تا سیر به روایت‬ ‫کشیدن واقعه عاشورا را در نقاشی ان ها ببینم و همچنین حرف ها و درددل‬ ‫هایشان را بشنویم؛ گویی پرتره خود ان هنرمندان را به تصویر می کشیم تا‬ ‫از ان ها به یادگار بماند‪ .‬مراحل نقاشی از زمان طراحی تا استرکشی و رنگ‬ ‫پایانی حداقل زمان دو ماه اســت و چون هنرمندان به گونه ای این اثار را‬ ‫سفارش گرفته بودند و در کنارش به دیگر کارهای خودشان می پرداختند‬ ‫پروسه تولید ما طوالنی شد و حداقل دو مرحله ســراغ هر کدامشان در‬ ‫شهرهای مختلف رفتیم‪.‬‬ ‫پورحســینی افزود‪ :‬در این رفت و امدها به واسطه مهمان نوازی این‬ ‫هنرمندان ناخوداگاه دوستی و همدلی بین عوامل و ان ها شکل گرفت و‬ ‫همان صمیمیت به مستند هم منتقل شد‪ ،‬برای همین «جان افشان» صرفا‬ ‫مستندی گزارشی نیست و در مقابل دیگر اثار نگاهی اجتماعی و مذهبی‬ ‫به واقعه کربال است که توسط گروهی از افراد جامعه با نگاه اعتقادی واقعه‬ ‫کربال را نقاشی کردند و روایت زندگی هنرمندانی است که به نوعی گمنام‬ ‫هستند‪ .‬خوشبختانه نظر امام حسین(ع) هم به این اثر بود و ان را تبدیل به‬ ‫روایتی شیرین کرده است‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫همکاریاسکورسیزیودی کاپریودریکاثرتاریخی‬ ‫قائم مقامساترا‪:‬پلتفرم هارقیبصداوسیمانیستند‬ ‫«پیش از بهشت» به جشنواره «گندهارا» راه یافت‬ ‫لئوناردو دی کاپریو و مارتین اسکورســیزی یک بــار دیگر با هم‬ ‫همکاری می کنند‪ .‬این بار این دو سینماگر سرشناس دنیا اقتباسی از‬ ‫کتاب غیرداستانی پیش روی دیوید گران با عنوان «ویجر‪ :‬یک داستان‬ ‫از کشتی شکسته‪ ،‬شورش و قتل» را به سینما می اورند‪ .‬کمپانی اپل نیز‬ ‫حقوق این کتاب را که قرار است در اوریل ‪ ۲۰۲۳‬منتشر شود‪ ،‬به دست‬ ‫کمپانی پشت دیگر اقتباس اسکورسیزی‬ ‫اورده است‪ .‬این پروژه از عوامل و‬ ‫ِ‬ ‫از کتاب دیوید گران با نام «قاتالن ماه کامل» که به تازگی فیلمبرداری‬ ‫اش به پایان رسیده اســت‪ ،‬بهره می برد‪ .‬اسکورسیزی در این پروژه به‬ ‫عنوان کارگردان و دی کاپریو نیز به عنوان ستاره اصلی حضور دارند‪ .‬دن‬ ‫فریدکین‪ ،‬بردلی توماس‪ ،‬اسکورسیزی و کمپانی فیلمش‪ ،‬دی کاپریو و‬ ‫کمپانی تولید فیلمش نیز به عنوان تهیه کننده در این پروژه همکاری می‬ ‫کنند‪ .‬ریچارد پلپلر زیرنظر کمپانی ادن پروداکشنز نیز مدیریت تولید این‬ ‫پروژه را برعهده دارد‪ .‬داستان این کتاب در دهه ‪ ۱۷۴۰‬می گذرد جایی‬ ‫که یک قایق با ‪ ۳۰‬مرد نحیف به سواحل برزیل به می رسد‪.‬‬ ‫محسن قائمی نســب‪ ،‬قائم مقام ساترا‪ ،‬در گفت وگویی نسبت‬ ‫به موضوع تعامل ســاترا با پلتفرم ها بیان کرد‪ :‬اولین و مهمترین‬ ‫سیاست ما به عنوان متولی تنظیم گری در فضای مجازی تعامل‪،‬‬ ‫شفافیت و تنظیم مقررات بر اساس قانون‪ ،‬مقررات و اسناد باالدستی‬ ‫است؛ در سال های گذشــته همکاران سابق ما در سازمان تنظیم‬ ‫مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) فعالیت هایی‬ ‫داشته اند که هم اکنون نیز این فعالیت ها ادامه دارند‪.‬وی در بخشی‬ ‫دیگر از این گفت وگو‪ ،‬تصویر ساخته شده توسط تعداد محدودی از‬ ‫رسانه ها نسبت به صدا و سیما به عنوان رقیب پلتفرم ها را رد و تاکید‬ ‫کرد‪ :‬صراحتا می گویم ســازمان صدا و سیما و به طور اختصاصی‬ ‫ساترا وجود پلتفرم ها و فعالیت ان ها را نه تنها رقیب خود نمی داند‬ ‫بلکه رسانه ها را مکمل خود می داند و اعتقاد دارد ان ها و فعالیت شان‬ ‫توانایی بیشــتر کردن فعالیت تلویزیون را در یک عرصه وســیع‬ ‫پرمخاطب هم دارد‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه رئال ‪ -‬انیمیشن «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد‬ ‫حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی در سومین دوره جشنواره‬ ‫بین المللی «گندهارا» به نمایش درخواهد امد‪ .‬جشــنواره مستقل‬ ‫«گندهارا» که با هدف حمایت از استعدادهای جدید در سطح جهان‬ ‫شکل گرفته ‪ ،‬از ‪ 9‬تا ‪ 13‬سپتامبر برابر با ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۲‬شهریورماه در شهر‬ ‫کراچی کشور پاکســتان برگزار می شــود که این دوره از جشنواره‬ ‫به صورت انالین خواهد بود‪ .‬این فیلم کوتاه رئال‪ -‬انیمیشن‪ ،‬پیش از‬ ‫این به بیستمین دوره جشنواره ایسکیای ایتالیا و سیزدهمین دوره‬ ‫جشنواره الغدیر عراق راه پیدا کرده بود‪« .‬پیش از بهشت» با مضمونی‬ ‫ضدجنگ‪ ،‬روایت گر مظلومیت کودکان فلسطینی است و در خالصه‬ ‫داستان ان امده اســت‪“ :‬مرثیه ای برای همه کودکان فلسطینی که‬ ‫روزی نقاشی هایشان را رها کردند‪« ”...‬پیش از بهشت» به نویسندگی‬ ‫و کارگردانی احمد حیدریان‪ ،‬مدیر هنری و کارگردانی انیمیشن صادق‬ ‫لطفی زاده و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی‪ ،‬تولید شده است‪.‬‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫امیر پورکیان به زودی یک سریال مشترک با ترکیه می سازد‬ ‫امیر پورکیان کارگردان با دعوت یک کمپانی فیلم و سریال سازی در ترکیه به مدیریت ‪fedai öztürk‬‬ ‫برای ساخت سریال‪ ،‬راهی این کشور می شود‪ .‬او طی ماه های اخیر در حال مذاکره با کمپانی ‪burç film‬‬ ‫‪ filmcilik‬برای ساخت سریالی به عنوان محصول مشترک ایران و ترکیه بود و اکنون با دعوت این شرکت‬ ‫به زودی مقدمات ساخت این سریال فراهم خواهد شــد‪ .‬حدود ‪ ۷۰‬درصد این پروژه در ترکیه ضبط می‬ ‫شود‪ .‬پورکیان پیش تولید سریال خود را اغاز کرده است و از بازیگران ایرانی و ترکیه ای در این سریال بهره‬ ‫می برد‪ .‬این تهیه کننده یکی از معتبرترین و قدیمی ترین تهیه کنندگان سینمای ترکیه محسوب می شود‬ ‫که جزو بنیانگذاران فیاپ و مدتی هم مدیر فیاپ اتحادیه تهیه کنندگان ترکیه بوده است‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫تولید «ازادی مشروط» در پی ابتالی عوامل به کرونا موقتا تعطیل شد‬ ‫در پی ابتالی کارگردان و تعدادی از عوامل و بازیگران ســریال «ازادی مشــروط» به کرونا‪ ،‬تولید‬ ‫این پروژه تلویزیونی به صورت موقت تعطیل شد‪ .‬سریال جدید مسعود ده نمکی که موضوع ان درباره‬ ‫کروناست‪ ،‬در لوکیشن بیمارستان در حال تولید بود که به دلیل اوج گیری این ویروس در روزهای گذشته‬ ‫و فعالیت مستمر گروه در لوکیشن بیمارستان‪ ،‬تعدادی از عوامل و بازیگران سریال ازجمله مسعود ده نمکی‬ ‫تهیه کننده و کارگردان مجموعه‪ ،‬به ویروس کرونا مبتال شدند و هم اکنون تحت درمان هستند‪ .‬پس از‬ ‫درمان عوامل‪ ،‬تولید «ازادی مشروط» از سرگرفته می شود‪ .‬ســریال ‪ ۳۰‬قسمتی «ازادی مشروط» با‬ ‫محوریت طنز به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی در مرکز سیمافیلم ساخته می شود‪.‬‬ ‫مارال علیزاده‪:‬‬ ‫«بیماری دلسوزی» نیاز به دیالوگ نداشت‬ ‫مارال علیزاده انیماتور درباره داستان انیمیشــن «بیماری دلسوزی»‬ ‫که در روز ‪ ۲۹‬تیر ‪ ۱۴۰۱‬در بخش پالنکتوون جشــنواره سوپرتون کرواسی‬ ‫به نمایش درامده بود‪ ،‬توضیح داد‪ :‬محوریت داســتان انیمیشن «بیماری‬ ‫دلســوزی» درباره دختربچه ای اســت که در ابتدای داستان‪ ،‬نگاهی زیبا‬ ‫نسبت به دنیای پیرامون خود دارد اما پس از اشنایی و ماجراجویی در دنیای‬ ‫بیرونی‪ ،‬ان زیبایی که در ذهنش نقش بسته بود‪ ،‬کم کم از بین می رود و دید‬ ‫واقع گرایانه تری نسبت به جهان اطرافش پیدا می کند‪.‬‬ ‫وی درباره منبع الهام بخشــی که موجب ســاخت پویانمایی «بیماری‬ ‫دلسوزی» شده است‪ ،‬گفت‪ :‬بنا به درخواست کانون پرورش فکری کودکان و‬ ‫نوجوانان قرار بر این شد که برای ساخت این انیمیشن از خود کتاب های کانون‬ ‫استفاده کنیم و وفادار به داستان کتاب مورد نظر‪ ،‬الهام‬ ‫و ایده بگیریم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که از‬ ‫کتاب «بیماری دلسوزی» نوشته طاهره ایبد که‬ ‫بسیار جذب اسم این کتاب شده بودم به عنوان‬ ‫منشا ایده استفاده کنم‪.‬‬ ‫علیزاده افزود‪ :‬البته باید این نکته را بیان‬ ‫کنم که با این وجود داستان انیمیشن با فضای‬ ‫داخلی کتاب از تفاوت های زیادی برخوردار‬ ‫است چراکه داســتان اصلی از فضای ذهنی‬ ‫من دور بود و برای همین سعی کردم تا فضای‬ ‫داستان شخصی تر شود‪.‬‬ ‫این انیماتور به ســاختار تکنیکی این انمیشن‬ ‫اینگونه پرداخت‪ :‬ســاخت این انیمیشن حدود یک‬ ‫سال و هشت ماه زمان برد یعنی در واقع حدودا‬ ‫پنج ماه برای تکمیل فیلمنامه و تقریبا ‪ ۲‬ماه‬ ‫برای انتخاب ایده های مختلف زمان صرف‬ ‫‪3‬‬ ‫شد و باقی این یک ســال نیز در حال ساخت انیمیشن بودیم‪ .‬گرافیک این‬ ‫پویانمایی دو بعدی اســت اما با این حال سعی کردم که با حفظ یکپارچگی‬ ‫انیمیشن‪ ،‬گرافیک فیلم را تا پایان داستان تغییر دهم که از این رو فکر می کنم‬ ‫این بخش‪ ،‬به دلیل اینکه تاکنون با این پدیده رویارویی نداشته ام‪ ،‬یکی از‬ ‫چالش های سختی بود که برای ســاخت این انیمیشن پشت سر گذاشتم‪.‬‬ ‫همچنین کلمه بیماری دارای بار منفی و واژه دلسوزی دارای بار مثبت است و‬ ‫از انجایی که یک تضاد زیبا از کنار هم گرفتن این واژگان ایجاد می شود‪ ،‬سعی‬ ‫کردم این پارادوکس را نیز در انیمیشن به صورت استفاده از رنگ های شاد و‬ ‫جیغ در کنار رنگ سیاه به تصویر بکشم‪.‬‬ ‫او علت صامت بودن کاراکترها و نبود دیالوگ میان ان ها را به این صورت‬ ‫تشــریح کرد‪ :‬این پویانمایی نیازی به دیالوگ نداشت زیرا شخصیت‬ ‫اصلی ارتباط کالمی چندانی با بقیه کاراکترها ندارد و همچنین این‬ ‫اتفاق باعث می شود تا مخاطبان بیشتری در سراسر دنیا جذب‬ ‫این فیلم شوند‪.‬‬ ‫کارگردان «بیماری دلسوزی» درباره مدیوم پخش اثرش‬ ‫بیان کرد‪ :‬با وجود ساده و کوتاه بودن داستان‪ ،‬فکر می کنم‬ ‫پخش این پویانمایی در تلویزیون خیلی مناسب نیست زیرا‬ ‫وقتی مخاطب در خانه و از طریق تلویزیون به تماشای این‬ ‫فیلم بپردازد‪ ،‬توجه کمتری به محتوای ان می کند و‬ ‫به همین دلیل ترجیح می دهم که این فیلم در محیط‬ ‫سینما و یا پلتفرم های اینترنتی پخش شود‪ .‬مارال‬ ‫علیزاده در پایان از برنامه های کاری در اینده خبر‬ ‫داد‪ :‬اکنون در حال ســاخت یک انیمیشن جدید هستم‬ ‫که این اثر برخالف انیمیشن «بیماری دلسوزی» که‬ ‫محیط شهری را به تصویر می کشد‪ ،‬نمایانگر فضای‬ ‫طبیعی و طبیعت است‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫پرونده‬ ‫فیلمیمتفاوتدریکجهانزنانه‬ ‫مرجان حامدی خواه ‪« -‬تی تی» عنوان فیلمی به کارگردانی ایدا پناهنده است‬ ‫که این روزها روی پرده سینماهای ایران نشسته است و با استقبال نسبی از سوی‬ ‫مخاطبان روبرو شده است که در روزگار بی رونق سینمای امروز‪ ،‬معموالً انتخاب اولشان‬ ‫فیلم های کمدی است و این استقبال مهر تاییدی بر این فرضیه است که فیلم های‬ ‫متفاوت از اثار رایج در سینمای ایران که با قصه ای جذاب و بازیگران با تجربه و خالق‬ ‫همراه شده باشد‪ ،‬از نگاه مخاطبان به دور نمی ماند‪« .‬تی تی»‪ ،‬قصه متفاوتی را در فضای‬ ‫رئالیسم جادویی روایت می کند‪ .‬زنی ساده و روستایی که می خواهد بشریت را نجات‬ ‫بدهد و با فیزیک دانی اشنا می شود که روی فرضیه ای درباره پایان جهان کار می کند‪.‬‬ ‫نیروی عشق «تی تی» اینجا به عنوان یک نیروی نجات بخش عمل می کند که می تواند‬ ‫جهان محاسباتی و منطقی ابراهیم را درهم بریزد و در او تعادل ایجاد کند‪.‬‬ ‫عشقی که شامل حال نامزدش امیرساســان که از او به عنوان ابزاری برای پول‬ ‫دراوردن استفاده می کند نیز می شــود‪ .‬الناز شاکردوست‪ ،‬پارسا پیروزفر و هوتن‬ ‫شــکیبا بازیگران این فیلم هستند که هر ســه به خوبی از پس ایفای این نقش ها‬ ‫برامده اند و توانمندی هایشان را در بازیگری به رخ می کشند‪« .‬تی تی» بعد از دو فیلم‬ ‫«ناهید» و «اسرافیل» سومین فیلم ایدا پناهنده است که جهان زنانه ای دارد و به دور‬ ‫از نگاه فمنیستی به مسائل و دغدغه های زنان فیلم هایش با نگاهی انسانی می نگرد‪.‬‬ ‫برای همین هم شخصیت های فیلم هایش سیاه و سفید نیستند و هر کدام می توانند‬ ‫ویژگی های خوب یا بد داشته باشــند‪ .‬فیلمنامه «تی تی» را ایدا پناهنده به همراه‬ ‫همسرش ارسالن امیری نوشته است و تهیه کنندگی و کارگردانی ان را هم بر عهده‬ ‫گرفته است‪ .‬این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد که‬ ‫به دلیل نمایش این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم توکیود ‪ 2020‬از داوری در دو‬ ‫بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد اما به‬ ‫عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدان و تماشاگران این جشنواره انتخاب شد و در جدول‬ ‫رده بندی منتقدان مجله فیلم‪ ،‬برگزیده دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد‪.‬‬ ‫میالدجلیلزادهو شاهینشجریکهندومنتقدسینمادربارهفیلمسینمایی«تیتی»‬ ‫با روزنامه صبا گفتگویی کرده اند و از ضعف ها و قوت های این فیلم گفته اند‪.‬‬ ‫میالد جلیل زاده‪:‬‬ ‫تنفر از مردها و نگاه‬ ‫فمنیستی در «تی تی»‬ ‫دیده نمی شود‬ ‫میالد جلیل زاده منتقد ســینما بر این باور اســت که فیلم‬ ‫«تی تی»با وجود ان که شــخصیت بی نقص و کاملی را از تی تی‬ ‫در برابر شخصیت های ناقص دو مرد قصه ارایه می کند‪ ،‬اما نگاه‬ ‫فمنیستی و تنفر از مردها در این فیلم دیده نمی شود‪.‬‬ ‫او معتقد است که فیلم «تی تی» با وجود ان که تصاویر عجیب‬ ‫و غریب زیادی ندارد اما جلوه فروشی هم نکرده است‪.‬‬ ‫درباره فیلمنامه‪ ،‬قصه و شخصیت پرداز ی های فیلم‬ ‫«تی تی» بگویید که قدر خوب عمل کرده است؟‬ ‫در داستان نویسی عاشقانه کهن الگویی داریم که مردی با عشق‬ ‫برخورد می کند و متحول می شود‪ .‬این عشق واسطه ای است در‬ ‫این داستان ها که مرد از این حاالت فارغ شود‪ .‬گاهی ریاضت دینی‬ ‫و علم برای او مطرح است و گاهی هم به دنیادوستی و موفقیت های‬ ‫فوری شغلی در زندگی گرفتار است و زمانی که با عشق برخورد‬ ‫می کند‪ ،‬به مفهوم واقعی زندگی پی می برد‪ .‬در فیلم «تی تی» هر‬ ‫دو مورد را داریم‪ ،‬ابراهیم که گرفتار علم است و نجوم می خواند‪.‬‬ ‫دیگری هم امیرساسان است که ادمی پیرو منطق سود است و از‬ ‫همسرش برای پول دراوردن سوءاستفاده می کند و بعد هر دو با‬ ‫تی تی برخورد می کنند و هر کدام به نوعی واکنش شیمیایی نشان‬ ‫می دهند‪ .‬ابراهیم که ادم منفعلی است و دائم سر به سوی اسمان‬ ‫دارد‪ ،‬در ادامه به سمتی می رود که در جایی از زنی حمایت کند‬ ‫و به جای نجات دادن دنیا یک کمک جزئی به یک نفر کند و این‬ ‫عشق باعث می شود که کاری فراتر از مسائل کلی و همیشگی اش‬ ‫انجام دهد‪.‬‬ ‫از ان سوی دیگر امیرساسان اســت که وقتی رقیب عشقی‬ ‫برایش پیدا می شود‪ ،‬خشونت به خرج می دهد‪ .‬او که هیچ وقت‬ ‫کاری برای تی تی نکرده اســت و هیچ کمکی به او نکرده اســت‬ ‫وقتی می بیند که عشقش در حال از دست رفتن است‪ ،‬دست به‬ ‫کار می شود‪.‬‬ ‫این دو تیپ در قصه های مختلف دیده می شوند که معموال یکی‬ ‫از انها دیده می شود و مثلثی عشقی را تشکیل می دهند‪ .‬تی تی‬ ‫یک زن برگزیده و کامل است که نمی دانم در واقعیت نمونه واقعی‬ ‫ان پیدا می شود یا خیر‪.‬‬ ‫تی تی حتی با این که ابراهیم خیلی بهتر است اما به نامزدش‬ ‫که از او سوءاستفاده می کند‪ ،‬همچنان وفادار است‪ .‬زنی اثیری و‬ ‫اساطیری و در عین حال خیلی ساده و روستایی است‪.‬‬ ‫مردهای این قصه‪ ،‬عادی تر و تیپیکال هستند و او یک زن نمونه‬ ‫و خاص اســت که این ها همه به فیلمساز ان بازمی گردد که یک‬ ‫زن است‪ .‬مردهای این فیلم ایرادهایی دارند ولی زن کامل است‬ ‫و همین باعث می شــود که قصه مربوط به ان دو مرد باشد که با‬ ‫همین ضعف هایشان قصه بیشتری هم دارند‪.‬‬ ‫زمانی که قصه برخورد این دو نوع مرد و این دو تیپ را با یک‬ ‫زن برگزیده و کامل می بینیم‪ ،‬جدا از این که در واقعیت می تواند‬ ‫اتفاق بیفتد یا نه اما در نهایت طرف مردی را می گیرد که انسان‬ ‫فهمیده تری اســت‪ ،‬ابراهیم دختری دارد که هنوز کوچک است‬ ‫ولی تی تی چه با ابراهیم ازدواج کند و چه همچنان عشق او باشد‪،‬‬ ‫تلنگری به ابراهیم زده و به او برای حمایت گری از دخترش کمک‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫«تی تی» از نظر بــازی بازیگــران‪ ،‬تصویربرداری‪،‬‬ ‫صداگذاری‪ ،‬تدوین و ‪ ...‬در چه سطحی پیش رفته است؟‬ ‫این فیلم در دیگر جهات از جمله صداگذاری‪ ،‬تدوین و ‪ ...‬فیلم‬ ‫خوب و سرپایی است‪ .‬تصاویر عجیب و غریب چشم گیر زیادی‬ ‫ندارد اما جلوه فروشی هم نکرده اســت‪ .‬از نظر بازی ها نیز همه ‬ ‫بازیگران اصلی خوب عمل کرده اند و هوتن شــکیبا بازیگر نقش‬ ‫امیرساسان بهتر از بقیه ظاهر شده است‪.‬‬ ‫این فیلم در شهرستان ساخته شده است و فکر می کنم برای‬ ‫درامدن این وضعیت عجیب در قصه‪ ،‬الزم بوده است‪.‬‬ ‫ســاخته شــدن فیلم های خارج از تهران یکــی از نیازهای‬ ‫سینمای ماست‪ .‬در ســال های اخیر فقط طبقه متوسط شهری‬ ‫اپارتمان نشــین را در فیلم ها دیدیم و از دغدغه های انســانی تر‬ ‫مثل مهاجرت‪ ،‬فرزنداوری و‪ ...‬که مختص این طبقه اســت دور‬ ‫شده ایم و فضای فیلم هایی مثل «تی تی» انسانی تر می توانند به‬ ‫این مسائل نگاه کنند‪.‬‬ ‫به نظر شما فیلمساز با به تصویر کشیدن یک زن کامل‬ ‫و بی نقص در برابر مردانی که ناقص اند‪ ،‬نگاهی فمنیستی‬ ‫را دنبال می کند؟‬ ‫فیلمساز‪ ،‬زنی را نشان می دهد که زن کاملی است و مردهایش‬ ‫ناقصند‪ .‬و به دلیل همین ناقص بودن‪ ،‬مردها شــخصیت پردازی‬ ‫کامل تری هم دارند‪ .‬چون در شــخصیت پردازی‪ ،‬دراوردن یک‬ ‫ســطح صاف و صیقلی و بدون هیچ ایرادی‪ ،‬خیلی تیپیکال تر از‬ ‫شخصیتی است که ایراداتی دارد‪.‬‬ ‫در این فیلم‪ ،‬نوع مواجهه مردها با این زن را می بینیم‪ .‬من نه‬ ‫در این فیلم بلکه در هیچ یک از فیلم های دیگر ایدا پناهنده‪ ،‬تنفر‬ ‫از مردها را ندیده ام‪.‬‬ ‫ممکن است مردی بوده است که یکی بد و دیگری بهتر بوده‬ ‫است اما نفرت از مردها دیده نمی شود‪ .‬موضوعی که در فیلم ها ی‬ ‫تهمینه میالنی دیده می شــود و گاهی به طور استثنا مرد خوب‬ ‫هم در قصه اش دارد‪.‬‬ ‫درباره پرداختن به موضوع چالش برانگیز رحم اجاره ای‬ ‫در این فیلم چه فکر می کنید؟‬ ‫موضوع رحــم اجاره ای از فیلــم «دعوت» ســاخته ابراهیم‬ ‫حاتمی کیا در سینمای ایران به راه افتاد‪ .‬فکر می کنم بیش از ان‬ ‫که مسئله جامعه امروز ما باشد‪ ،‬تنها یک ابزار دراماتیک خوب به‬ ‫دست فیلمساز می دهد که با ان قصه پردازی کند‪.‬‬ ‫مثل ســوژه خواهر و برادری که از کودکی همدیگر را ندیده‬ ‫باشند و در بزرگســالی همدیگر را ببینند و بفهمند که خواهر و‬ ‫برادرند‪ .‬این موضوع در واقعیت به ندرت اتفاق می افتد اما ابزاری‬ ‫دراماتیک برای فیلمساز است‪.‬‬ ‫به طور کلی‪ ،‬بحث تولد یک بحث فلســفی و عمیق است اما‬ ‫فیلمساز در فیلم «تی تی» می خواهد با پرداختن به رحم اجاره ای‪،‬‬ ‫بهره کشی از زن را نشان بدهد‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شاهین شجری کهن‪:‬‬ ‫«تی تی» به سواالت‬ ‫و ابهامات مخاطب عام‬ ‫پاسخ نمی دهد‬ ‫انتخاب بازیگران چگونه بود؟‬ ‫قوت هر کدام از عناصر یک فیلم اســت که نــوع ان فیلم را‬ ‫مشخص می کند‪ .‬گاهی فیلم بازیگر است و گاهی فیلم تصویربردار‬ ‫و یا فیلم صداگذار‪ .‬مثل فیلم های کیارستمی که فیلم صداگذار‬ ‫است و فیلم «تی تی»‪ ،‬فیلم بازیگر اســت و به اندازه کافی خوب‬ ‫درامده است‪ .‬البته ما درباره یک فیلم خوب و نه شاهکار سینمایی‬ ‫صحبت می کنیم‪.‬‬ ‫کاســتی های این فیلم را در چه بخش هایی بیشتر‬ ‫دیدید؟‬ ‫«تی تی»‪ ،‬زن کاملی را نشان می دهد که چالش کمتری پیدا‬ ‫می کند و موجودی این اندازه کامل و بدون ضعف را حتی زن ها‬ ‫هم نمی توانند باور کنند و با ان ارتباط برقرار کنند‪ .‬اما نکته مهم‬ ‫این فیلم این است که با وجود ساختار کلی زنانه اش اما ضدمرد‬ ‫نیســت و نمی دانم که این ویژگی همین فیلم «تی تی» است یا‬ ‫به طور کلی فیلمساز بیشتر نگاه انسانی به مسئله زن دارد تا نگاه‬ ‫جنسیتی و تکراری‪ .‬نکته مهم بعدی هم درباره فیلمبرداری این‬ ‫فیلم در شمال کشور است که البته پناهنده بار اولی نیست که در‬ ‫شمال ایران فیلم می سازد و از رنگ‪ ،‬نور و تصاویر خوب استفاده‬ ‫می کند و بنابراین کمتر از این هم از او انتظار نمی رفت‪.‬‬ ‫شاهین شجری کهن منتقد سینما‪ ،‬معتقد است فیلم «تی تی»‬ ‫سعی دارد که فضای متفاوت و شخصیت های متفاوتی را بسازد‬ ‫ولی برای مخاطب عام وجه قانع کننده ای نــدارد و به ابهام ها و‬ ‫سواالت او پاسخی نمی دهد و به همین دلیل ممکن است مخاطب‬ ‫با ان همراهی نکند‪ .‬اما او با این حال فیلم «تی تی» را پشنهادی‬ ‫برای دوست داران سینما می داند که می تواند امکان متفاوتی را‬ ‫به او بدهد‪.‬‬ ‫درباره شخصیت پردازی های فیلم «تی تی» و نقاط قوت‬ ‫و ضعف ان بگویید‪.‬‬ ‫به نظرم ایده ای که از اول در ذهن فیلمســاز بــوده این بوده‬ ‫است که جهانی را با شــخصیت های متفاوت تعریف کند و برای‬ ‫همین همه شخصیت ها به نسبت دیگر فیلم های سینمای ایران‪،‬‬ ‫غیر متعارف و متفاوتند‪ .‬معموالً در ســینمای ایران چند الگوی‬ ‫ثابت داریم یا فیلم های اجتماعی و ملودرام و یا کمدی هستند و‬ ‫شخصیت ها هم در قالب های شخصیت پردازی مشخصی تعریف‬ ‫می شوند‪ .‬در فیلم «تی تی» با دختری که روحیات کودکانه دارد و‬ ‫به عبارتی یک کولی کودک صفت است‪ ،‬سروکار داریم که ویژگی‬ ‫جادویی دارد‪ .‬شخصیتی که مثل «شــازده کوچولو» در سیاره‬ ‫خودش زندگی می کند و از طرف دیگر فیزیک دانی که او هم در‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫‪5‬‬ ‫حال و هوای خودش به دنبال کشف رازهای خلقت است و خودش‬ ‫هم رو به نابودی است‪ .‬شــخصیت دیگر این فیلم‪ ،‬ادم عجیب و‬ ‫غریب و فرصت طلبی است‪ .‬این شخصیت ها در یک جهان متفاوتی‬ ‫سر راه هم سبز می شوند و به هم وابسته اند‪ .‬فیلم مایه های عاشقانه‬ ‫و رگه هایی از رئالیسم جادویی را دارد و سعی دارد با تصویر کردن‬ ‫و نشــان دادن وجوه متفاوتی از زندگی شــخصیت ها‪ ،‬داستان‬ ‫تازه ای را تعریف کند اما فیلمی نیســت که سوال های مخاطب‬ ‫و ابهام هایــش را جواب بدهــد‪ .‬برای مخاطبی که به تماشــای‬ ‫فیلم های سرراست و قصه گو عادت دارد‪ ،‬سوال های بسیاری را‬ ‫پیش می اورد که این شخصیت کولی کودک صفت قرار است چه‬ ‫چیزی را القا کند و ایا او که گاهی خاصیت های جادویی دارد یک‬ ‫ساحره است؟ چرا این خاصیت بعد از زایمان از بین می رود؟ چرا‬ ‫با کسی که از او سوءاستفاده می کند و وانمود می کند که عاشق او‬ ‫هم هست‪ ،‬چنین رفتار و رابطه ای دارد؟‬ ‫فیلم‪ ،‬وجه قانع کننده ای برای مخاطب عام ندارد و سعی دارد‬ ‫که فضای متفاوت و شخصیت های متفاوتی را بسازد اما با این حال‬ ‫ابهام ها و سواالتی را هم به جا می گذارد که ممکن است مخاطب‬ ‫زیاد همراهی نکند اما لحظه های خوبــی از طبیعت دریا و همه‬ ‫المان هایی که در این فضا در اختیار داشته‪ ،‬دارد و ایدا پناهنده‬ ‫سعی کرده است به خوبی از انها اســتفاده کند و در مجموع این‬ ‫فیلم‪ ،‬پیشنهادی برای دوست داران سینماست‪.‬‬ ‫روند و مسیر فیلمسازی ایدا پناهنده تا امروز چطور‬ ‫پیش رفته است؟‬ ‫به نظرم فیلم های ایدا پناهنــده از اولین فیلمش تا «تی تی»‬ ‫روند مشخصی را طی می کند‪ .‬من همه فیلم های این فیلمساز را‬ ‫تعقیب کرده ام و در فیلمنامه نویسی و کارگردانی او معلوم است‬ ‫که به دنبال ساختن یک جهان شخصی تر است و دنبال این است‬ ‫که شناسه و مولفه امضایی خودش را به جا بگذارد اما در سینمای‬ ‫ایران مشکالت بسیاری وجود دارد و فیلمساز صرفاً با قصه گویی‬ ‫و تصویرسازی سروکار ندارد بلکه باید از خیلی مسائل عبور کند و‬ ‫صورت مسئله به این سادگی نیست‪.‬‬ ‫به نظرم ایدا پناهنده و همســرش ارســان امیری روند رو‬ ‫به رشــدی را طی می کنند‪ .‬شــاید در قدم های بعــدی به زبان‬ ‫شــخصی تری برســند‪ .‬این جا در فیلم «تی تی» می بینیم که‬ ‫مایه های اجتماعی فیلم در یک بسته بندی و قالب فانتزی رفته‬ ‫است در حالی که یکی دو فیلم قبلی او تم اجتماعی داشت و تلخی‬ ‫ان در بیان تاثیر اقتصاد روی زندگی ادم ها‪ ،‬فقر و دست زدن به هر‬ ‫کاری برای پول دراوردن بیشتر بود‪.‬‬ ‫در فیلم «تی تی»‪ ،‬این تلخی تعدیل شده است و رنگی از فانتزی‬ ‫و خیال دارد اما دغدغه ها همان اســت‪ .‬ادم هایی که می خواهند‬ ‫پول دربیاورند و زن هایی که از ان ها سوءاستفاده می شود و جهانی‬ ‫که به پایان عصــر معصومیت و دنیای زیبایی هــای خیال انگیز‬ ‫می رسد‪.‬‬ ‫این فیلم به لحاظ فیلمبرداری و بازی بازیگران چگونه‬ ‫بود؟‬ ‫فیلم به لحاظ فیلمبرداری و نوع استفاده از منظره دریا‪ ،‬اتش و‬ ‫عناصر طبیعی خیلی فکر شده است و بازی ها به ویژه بازی پارسا‬ ‫پیروزفر و الناز شاکردوست‪ ،‬سبک خاصی بود و هوتن شکیبا هم‬ ‫توانایی هایش را نشان داده است اما جنس فیلم طوری است که‬ ‫بازی ها‪ ،‬دیالوگ ها و مناسبات میان شخصیت ها و ‪ ...‬بافتی بیرون‬ ‫از دایره واقع گرایی دارد و بنابراین دو حالت دارد یا مخاطب با ان‬ ‫ارتباط برقرار می کند و همراه می شود یا برایش غیرقابل باور جلوه‬ ‫می کند و از ان فاصله می گیرد‪ .‬بستگی به سلیقه و نگاه مخاطب‬ ‫دارد که چقدر با ان همسو شود‪.‬‬ ‫در فیلم «تی تی»‪ ،‬ترکیبی از شخصیت های فیلم های اشنای‬ ‫تاریخ سینما و ادبیات دنیا دیده می شود‪.‬‬ ‫از فیلم «جاده» فلینی تا رمان «شــازده کوچولو» و فیلم ها‬ ‫و داســتان های دیگر که اینجا رگه هایی از ان دیده می شــود و‬ ‫ارجاع هایی به انها داده شده است‪.‬‬ ‫به نظرم در این روزها که ســینمای ایران رونق زیادی ندارد و‬ ‫فیلم ها برای تماشاگران عادی و مردم معمولی چندان جذاب و‬ ‫قانع کننده نیست‪« ،‬تی تی» فیلمی است که می تواند پیشنهاد‬ ‫متفاوتی باشد و امکان انتخاب متفاوتی را به تماشاگر می دهد و‬ ‫ارزش این که روی پرده دیده شود را دارد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫برگزاری همایش یک روزه «جام جهانی‪ ،‬رقابت هویت و فرهنگ ها»‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ‪ ،‬هنر و ارتباطات با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور‪ ،‬همایش یک روزه «جام‬ ‫جهانی‪ ،‬رقابت هویت و فرهنگ ها» را برگزار می کند‪ .‬در این همایش‪ ،‬سینا کلهر معاون فرهنگی وزارت‬ ‫ورزش‪ ،‬ساعت ‪ ۸:۳۰‬تا ‪ ۱۰‬صبح‪ ،‬نادر جعفری هفت خوانی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) از‬ ‫ساعت ‪ ۱۰:۳۰‬تا ‪ ،۱۲‬مختار شیخ حسینی عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم از ساعت ‪ ۱۲:۳۰‬تا ‪ ۱۴‬و‬ ‫بردیا عطاران مدیر گروه تصویر ایران اندیشکده جریان از ساعت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۶‬سخنرانی خواهند داشت‪ .‬این‬ ‫همایش روز دوشنبه ‪ ۱۰‬مرداد از ساعت ‪ ۸‬تا ‪ ۱۶‬در پژوهشگاه فرهنگ‪ ،‬هنر و ارتباطات به صورت حضوری‬ ‫برگزار می شود و عالقمندان می توانند پخش زنده ان را از کانال اسکای روم این موسسه دنبال کنند‪.‬‬ ‫«افتاب در حجاب» به چاپ سی وششم رسید‬ ‫رمان «افتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی و «ماه به روایت اه» اثر ابوالفضل زرویی نصر‬ ‫اباد به تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ های سی وششم و یازدهم رسیده اند‪« .‬افتاب در‬ ‫حجاب» روایتی است از زندگی حضرت زینب از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات به قلم سیدمهدی‬ ‫شجاعی‪ .‬رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی‪ ،‬به همه زوایای پنهان و اشکار‬ ‫زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است‪ .‬داستان از کابوس حضرت زینب (س) در کودکی‬ ‫چنین اغاز می شود‪ :‬چشم های اشک الودت را به پیامبر دوختی‪ ،‬لب برچیدی و گفتی‪« :‬خواب دیدم‪،‬‬ ‫خواب پریشان دیدم‪.‬‬ ‫سامان شادانلو‪:‬‬ ‫ضرغامی‪ :‬اعزام نماینده ویژه برای بررسی‬ ‫خسارات سیل در شهر جهانی یزد‬ ‫مجسمه سازی را با قطعات یدکی خودرو اغاز کردم‬ ‫سیدعزت اهللضرغامیبااشارهبهوقوعسیلدرشهرجهانی‬ ‫یزد در توئیتی از اعزام نماینده ویژه به یزد خبر داد‪ .‬در تویئت‬ ‫ضرغامیامدهاست‪«:‬متاسفانهسیلاخیر‪،‬خسارت هاییبهبار‬ ‫اورده است‪ .‬فعال همکاران مان در اداره کل میراث فرهنگی یزد‬ ‫در حال اقدامات الزم هستند‪ .‬نماینده ویژه ام را برای بررسی‬ ‫بیشتروهماهنگیبخش هایمرتبطوزارتخانهبهیزدفرستادم‪.‬‬ ‫مراقبتازساکنان‪،‬گردشگرانمستقر‪،‬تاسیساتگردشگریو‬ ‫بافت تاریخی در دستور کار است‪».‬‬ ‫ســید عزت اهلل ضرغامی در پی وقوع سیل در استان یزد‬ ‫طی تماس تلفنی با مدیرکل جویای اخرین وضعیت بافت های‬ ‫تاریخی و میزان خسارات وارده به بافت تاریخی یزد و سایر‬ ‫شهرستان هایاستانشد‪.‬‬ ‫سامان شادانلو هنرمندی که با استفاده از قطعات فلزی مجسمه خلق می کند عنوان‬ ‫کرد‪ :‬پدر من تولیدکننده قطعات یدکی خودرو بود و از سن‪ 13- 12‬سالگی در رفت وامد‬ ‫به کارخانه با قطعات خودرو سروکار داشتم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬گاهی که قطعات خراب از اب در می امدند‪ ،‬من برشــان می داشــتم و‬ ‫حجم هایی با ان قطعات دورریختنی می ساختم اما ان زمان نمی دانستم اسم این کار‬ ‫چیست و بعدها با متریال های دیگر مانند چوب‪ ،‬پالستیک‪ ،‬ایینه و شیشه نیز کار کردم‬ ‫و برای خودم حجم می ســاختم‪ .‬این هنرمند تصریح کرد‪ :‬من به صورت تفریحی کار‬ ‫می کردم تا اینکه ‪ ۶‬سال پیش پدرم مریض شد و از ان زمان مجسمه های من به شکل‬ ‫ادم هایی ساخته شدند که همه درگاه خداوند دعا می کنند و از ان زمان به بعد بیشتر‬ ‫اسیب ها و حاالت شخصی خودم در اثار بروز پیدا کرد‪ .‬شادانلو از توجه به احساسات مردم‬ ‫در ساخت مجسمه توضیح داد‪ :‬من به احساسات مردم توجه می کنم و ان ها را می سازم‪.‬‬ ‫گاهی ادم ها یا حیوانات را که در موقعیت خاصی می بینم‪ ،‬سعی می کنم ازشان عکس‬ ‫بگیرم یا اگر نشد سعی می کنم تصویر ان ها را در ذهنم ضبط کنم تا از روی ان تصویر‬ ‫مجسمه ان ها را بسازم‪ .‬او با اشاره به اینکه مجسمه سازی و حجم را به صورت خوداموخته‬ ‫یاد گرفته است‪ ،‬گفت‪ :‬من هنر را کامال خوداموخته یاد گرفتم و هیچوقت هم دوست‬ ‫نداشتم در این زمینه به کالس اموزشی بروم‪ .‬شادانلو در پایان درباره اثری که در نمایشگاه‬ ‫گروهی «موازی» از او ارائه شده اســت‪ ،‬بیان کرد‪ :‬این اثر یک پوتین کهنه است که از‬ ‫درونش درختی رشد کرده است‪ .‬درواقع اگر بخواهم مفهوم این اثر را از زبان خودم بگویم‬ ‫ان پوتین پدر من چون کوهنورد بود و من همه اثارم را برای پدرم می سازم‪ .‬ان درخت هم‬ ‫خود من هستم که از درون او به بار نشسته ام‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫بررسینقاشی هایقهوه خانه ایموزههنرهایمعاصر‬ ‫فراخوانشانزدهمینجشنوارهملیموسیقیجوان‬ ‫«قربانی همیشه» بر اساس نهج البالغه شکل گرفت‬ ‫موزه هنرهای معاصــر تهران همزمان با ماه محرم حســینی از‬ ‫‪ ۹‬مردادماه میزبان سلسله نشســت های «زیبایی شناسی حماسه»‬ ‫می شود و طی ان نگاه هنرمندان به واقعه کربال با نمایش برخی اثار‬ ‫گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بررسی و تحلیل خواهد شد‪ .‬این‬ ‫نشست های تخصصی از ساعت ‪ ۱۵‬در کتابخانه موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران اغاز می شود و تا اربعین ادامه خواهد داشت‪ .‬هفته نخست این‬ ‫نشست ها به نقاشــی قهوه خانه ای (خیالی نگاری) اختصاص دارد‬ ‫که در روز نخست‪ ،‬یکشــنبه ‪ ۹‬مرداد ماه هادی سیف دانش اموخته‬ ‫دانشگاه استراسبورگ و دانشگاه اصفهان‪ ،‬نویسنده‪ ،‬فلیمنامه نویس‪،‬‬ ‫پژوهشگر هنرهای سنتی ایران و پژوهشگر نقاشی قهوه خانه (خیالی‬ ‫نگاری) با عنوان «شمایل نگاری» سخنرانی می کند‪ .‬روز سه شنبه ‪۱۱‬‬ ‫مرداد ماه امیر مازیار کار نویسنده و مترجم با عنوان «نقاشی قهوه خانه‬ ‫(خیالی نگاری ‪ -‬شــمایل نگاری)» با عنوان «پرده های درویشی»‬ ‫سخنرانی می کند‪.‬‬ ‫شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا‬ ‫اردالن و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی‬ ‫ایران‪ ،‬با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی برگزار می شود‪ .‬این جشنواره طی دو مرحله برگزار‬ ‫خواهد شد‪ :‬در مرحلۀ اول باید رپرتوا ِر مشخص شده برای هر بخش‬ ‫ِ‬ ‫مدارک مندرج در‬ ‫به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر ‪ ،‬همراه با‬ ‫فراخوان‪ ،‬به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شود‪.‬‬ ‫پس از بررسی و ارزیابی اثار ارسالی‪ ،‬توسط هیئت های داوران‪،‬‬ ‫از منتخبین برای شــرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه ای در‬ ‫جشنواره دعوت به عمل خواهد امد‪ .‬این جشنواره در قالب سه رده‬ ‫سنی «الف» (‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۸‬سال)‪« ،‬ب» (‪ ۱۹‬تا ‪ ۲۳‬سال) و «ج» (‪ ۲۴‬تا‬ ‫‪ ۲۹‬سال) برگزار می شود‪ .‬عالقمندان می توانند برای کسب اطالعات‬ ‫بیشتر به به ادرس سایت جشنواره ملی موسیقی جوان به ادرس‬ ‫‪ www.nfym.ir‬مراجعه کنند‪.‬‬ ‫نصراهلل قادری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین‬ ‫فعالیت خود‪ ،‬گفت‪ :‬در دوره اقای قادر اشنا در اداره کل هنرهای نمایشی‬ ‫طرحی مبنی بر اقتباس از نهج البالغه شکل گرفت و فراخوانی منتشر‬ ‫و به نمایشنامه نویسان داده شد و من نیز طرح ام را در این خصوص ارائه‬ ‫دادم و مورد تایید اعضای شــورای این طرح قرار گرفت‪ .‬بعد از تایید‬ ‫طرح‪ ،‬متن «قربانی همیشه» را نگارش و ارائه دادم که باز هم مورد تایید‬ ‫اعضای شورا قرار گرفت ولی یک نفر اصلی که قرار بود نظر نهایی را ارائه‬ ‫دهد با اسامی شخصیت های نمایش مشکل داشت‪ ،‬از این رو اسامی‬ ‫شــخصیت ها را تغییر دادم و متن تایید و منتشر شد‪ .‬وی یاداور شد‪:‬‬ ‫«قربانی همیشه» ادامه یک چهارگانه است که هر‪ ۴‬نمایشنامه بر اساس‬ ‫خطبه شقشقیه حضرت علی (ع) نگاشته شده است‪« .‬تنهاترین مظلوم‪،‬‬ ‫مظلوم ترین تنها» درباره شخصیت شهید بهشتی‪« ،‬قربانی همیشه»‪،‬‬ ‫«راه طی شده» درباره شخصیت شهید مرتضی اوینی و چهارمین اثر‬ ‫هم درباره زندگی شهید مطهری است‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫پردیس تئاتر تهران میزبان هیات «راهیان کربال» شد‬ ‫به مناسبت ایام شهادت قافله ساالر شهدا حسین بن علی (ع) پردیس تئاتر تهران از روز ‪ ۳‬مرداد ماه به‬ ‫مدت‪ ۱۱‬شب میزبان هیات «راهیان کربال» شده است‪ .‬این مراسم هر شب از ساعت‪ ۲۱‬تا‪ ۲۳‬در امفی تئاتر‬ ‫روباز پردیس تئاتر تهران برگزار می شود‪ .‬خوانش زیارت عاشورا و سوگواری‪ ،‬برپایی ایستگاه صلواتی‪ ،‬سخنرانی‬ ‫با محوریت عاشورا و قیام شکوهمند امام حسین (ع) به کالم شیخ هادی اتابکی و مداحی کربالیی مهدی‬ ‫فتحی و حاج مهدی رجبی اهم برنامه های این مراسم است‪ .‬در کنار مراسم عزاداری نیز مهدکودک نونهاالن‬ ‫عاشورایی ویژه کودکان برقرار است که در این ایام در پردیس تئاتر تهران با برنامه هایی از قبیل کاردستی‪،‬‬ ‫نقاشی‪ ،‬دوربری و‪ ...‬با مضمون بازسازی وقایع شب های منتهی به عاشورای حسینی برپا می شود‪.‬‬ ‫یک شنبه ‪ 9‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1250‬‬ ‫ن ایران اجرا می شود‬ ‫س تعزیه» ده ه اول محرم در خان ه هنرمندا ‬ ‫«مجل ‬ ‫‪7‬‬ ‫«مجلس تعزیه» در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برپا می شــود‪ .‬در این مجلس گروه تعزیه خوانی‬ ‫«کانون کهربای تعزیه» دهه اول ماه محــرم به اجرای تعزیه می پردازنــد‪« .‬مجلس تعزیه» دهه اول‬ ‫محرم تا ‪ ۱۷‬مرداد ‪ ۱۴۰۱‬در باغ هنر خانه هنرمندان ایران‪ ،‬هر شب از ساعت ‪ ۲۰:۳۰‬تا ‪ ۲۲:۳۰‬میزبان‬ ‫عالقه مندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا (ع) خواهد بود‪ .‬گروه «کانون کهربای تعزیه» به سرپرستی‬ ‫مجید خسروابادی اجرای این برنامه را برعهده خواهند داشت‪ .‬این مجالس تعزیه خوانی همزمان با دهه‬ ‫نخست ماه محرم و با تعزیه «شهادت حضرت شاه چراغ» در روز اول اغاز و تعزیه خوانی در روز دهم و با‬ ‫اجرای تعزیه «بازار شام» به پایان خواهد رسید‪.‬‬ ‫علیرضا سمیع اذر‪:‬‬ ‫هنرمندانی که اثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند‬ ‫علیرضا سمیع اذر‪ ،‬مدیر حراج تهران درباره حواشی مطرح شده مبنی بر مالیات هنرمندان اظهار کرد‪« :‬بر اساس بند (ل) قانون‬ ‫مالیات های مستقیم‪ ،‬کلیه فعالیت های هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی هستند‪ ،‬که طبیعتا شامل خرید و فروش‬ ‫اثار هنری نیز می شود‪ ،‬از معافیت مالیاتی برخوردارند‪ .‬بر همین اساس تمامی اثاری که در حراج تهران خرید و فروش شده‪ ،‬مشمول‬ ‫نظارت وزارت ارشاد می شوند و نباید نگرانی مالیات داشته باشند‪».‬‬ ‫او اضافه کرد‪« :‬البته اظهارنامه مالیاتی از شروطی است که شامل این معافیت می شود‪ ،‬اما بر اساس نص صریح بند (ل) قانون‬ ‫مالیات های مستقیم‪ ،‬کلیه اثار به فروش رسیده در حراج تهران با مجوز مرکز هنرهای تجسمی بوده و مشمول نظارت وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی می شوند و لذا قاعدتاً از پرداخت مالیات معاف هستند‪ ».‬سمیع اذر تصریح کرد‪« :‬البته قانون معافیت مالیاتی از سال‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬شامل خود حراج تهران به عنوان یک بنگاه تجاری نمی شود و حراج تهران مکلف به پرداخت مالیات است‪ .‬این در حالی است‬ ‫که حراج تهران از ابتدای فعالیت خود با توجه به معافیت های مالیاتی که در سال های گذشته داشته نیز همواره مالیات های تکلیفی‬ ‫خود را پرداخت کرده و تا سال‪ ۱۳۹۹‬مفاصا حساب مالیاتی دارد‪ ».‬این نویسنده و پژوهشگر هنری در پاسخ به طرح موضوع مالیات از‬ ‫هنرمندان و چالش های اخیری که در جامعه هنری داشته است‪ ،‬متذکر شد‪« :‬معافیت مالیاتی که سالیان زیادی است برای هنرمندان‬ ‫و خرید و فروش اثار هنری وجود دارد‪ ،‬یک سیاست تشویقی برای حمایت از تولید و خوداشتغالی هنرمندان‪ ،‬به ویژه در حوزه هنرهای‬ ‫تجسمی است‪ .‬هنرمندان تجسمی کشور سال هاست بدون هیچگونه سوبسید و امکانات زیرساختی در کارگاه های شخصی خود‬ ‫مشغول به تولید ثروت برای کشور هستند و معافیت مالیاتی یک سیاست تشویقی برای چنین فعالیتی است‪ .‬به نظرم این سیاست‬ ‫درستی است که دولت به عنوان یک شاخص حمایت از استراتژی تولید توسط هنرمندان‪ ،‬برای انها معافیت مالیاتی منظور کرده‬ ‫است‪ ».‬او ادامه داد‪« :‬معتقدم این سیاست درست و تشویقی باید ادامه پیدا کند‪ .‬اگرچه درست است که معدود اثار هنری دارند گران‬ ‫می شوند و ممکن است برخی از مسئوالن و مقامات فکر کنند که چنین ارقامی باید شامل اخذ مالیات شوند‪ ،‬اما باید در نظر داشت‬ ‫که با وجود دانشکده های هنری زیادی که در کشور داریم‪ ،‬هرساله فارغ التحصیالنی به عنوان تولیدکننده وارد بازار کار می شوند‪.‬‬ ‫این هنرمندان جوان در شمار باالیی مشغول تولید ارائه اثر هنری هستند و باید در کارگاه شخصی خود‪ ،‬بدون حمایت و سوبسید‬ ‫دولتی‪ ،‬به خلق اثر بپردازند‪ .‬اگر این هنرمندان احساس کنند که با معافیت مالیاتی توجه و حمایتی ولو اندک شامل انها می شود‪،‬‬ ‫طبیعتاً دلگرم خواهند شد‪ ».‬سمیع اذر با اشاره به قوانین مالیاتی رایج در کشور گفت‪« :‬از طرفی اگر بخواهیم داشتن معافیت مالیاتی‬ ‫را مشروط به گرفتن مجوز‪ ،‬ارائه اظهارنامه و غیره کنیم‪ ،‬قطعاً این امر مستلزم بررسی های بوروکراتیک و غیرضروری می شود و نهایتاً‬ ‫دولت مجبور خواهد شد به خاطر مورد بی شمار دست اخر اغماض کند و حتی قانون خود را نادیده بگیرد‪ .‬پس واقعاً ضرورتی ندارد‬ ‫که رویه ای را در پیش بگیریم که در نهایت مجبور به اغماض شویم‪ / ».‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 7 ‫مروری کوتاه بر مسیر‬ ‫اندیشهایمستقلدرسینما‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫مهم ترین جوایز‬ ‫«جدایی نادر از سیمین»‬ ‫برنده تندیس زرین بهترین بازیگر‬ ‫نقش مکمل مرد جشن خانه سینما‬ ‫برنــده لــوح ســپاس و تندیس‬ ‫بهتریــن بازیگر نقــش مکمل مرد‬ ‫جشن انجمن منتقدان و نویسندگان‬ ‫سینمایی ایران‬ ‫برنده دیپلم افتخــار بهترین بازیگر نقــش مکمل مرد‬ ‫جشنواره فیلم فجر‬ ‫برنده دیپلم افتخــار بهترین بازیگر نقــش مکمل مرد‬ ‫جشنواره فیلم فجر‬ ‫«حوض نقاشی»‬ ‫بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم لیسبون‬ ‫دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن انجمن‬ ‫منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران‬ ‫فروشنده»‬ ‫نخل طالی بهترین بازیگر مرد جشنواره کن‬ ‫برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن خانه سینما‬ ‫برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ‬ ‫نشان شوالیه فرانسه ‪۲۰۲۰‬‬ ‫شهاب حسینی بار دیگر در سال ‪ ۲۰۲۰‬موفق به دریافت‬ ‫نشان شوالیه کشور فرانسه شد‪.‬‬ ‫نشان شــوالیه به خاطر خالقیت های هنری یا ادبی و یا‬ ‫مشارکت در تاللوی هنر و ادب‪ ،‬در فرانســه و در جهان به‬ ‫هنرمندان برتر اعطا می شود‪ .‬در این مراسم؛ شهاب حسینی‬ ‫نشــان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از فیلیپ‬ ‫تیه بو‪ ،‬سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در رتبه‬ ‫کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده‪ ،‬ثبت‬ ‫شد‪.‬‬ ‫شهاب حسینی بازیگر‪،‬کارگردان و تهیه کنند در سال های اخیر توانسته‬ ‫با پشتکار خوش بدرخشد و جوایز داخلی و خارجی متعددی را به دست‬ ‫بیاورد‪ .‬حسینی سینماگر دغدغه مند کشورمان که در سالیان اخیر توجه‬ ‫ویژه ای به کارگردانی‪ ،‬تهیه کنندگی و تولید فیلم داشته است‪ .‬در اخرین‬ ‫گام خود‪ ،‬اندیشکده مستقل را راه اندازی کرد تا بتواند با امکاناتی که در‬ ‫اختیار دارد‪ ،‬حامی سینماگرانی باشد که مامنی برای دیده شدن ندارند‪.‬‬ ‫این جشن مهم بود چرا که در شــرایط فعلی به سینماگران مستعدی‬ ‫پرداخته است که چندان مورد حمایت قرار نمی گیرند‪ .‬فیلم های انان‬ ‫در مدیومی به نمایش درنمی اید و تشــویقی از انها صورت نمی پذیرد‪.‬‬ ‫این دست جشن ها به این دسته از اثار کمک می کند تا تاللو بیشتری‬ ‫در پلتفرم های اینترنتی داشته باشند‪ .‬به این بهانه مروری کوتاه بر تجربه‬ ‫شهاب حسینی در سینما می اندازیم تا بیشتر با هدف وی برای حمایت از‬ ‫هنرمندان جوان اشنا شویم‪:‬‬ ‫می توان گفت شهاب حسینی تا چند سال پیش یکی از پرکارترین‬ ‫بازیگران سینما و تلویزیون بود اما رفته رفته نقش های کمتری را برگزید‬ ‫تا بتواند تمرکز کاری بهتری داشته باشد و از طرفی قوی تر کارکند‪ .‬البته او‬ ‫در برخی موارد هم برای دریافت جوایز ناکام ماند برای مثال او برای بازی‬ ‫در فیلم «برادرم خسرو» در نهایت تعجب هیچ جایزه ای دریافت نکرد‪.‬‬ ‫شهاب حسینی بازیگری را با سریال «پس از باران» در سال ‪ ۱۳۷۹‬به‬ ‫کارگردانی سعید سلطانی اغاز کرد‪ .‬سال ‪ ۱۳۷۹‬سال بسیار پرکاری برای‬ ‫او بود و در ‪ ۲‬فیلم دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت مجموعه تلویزیونی‬ ‫«همسفر» به کارگردانی قاسم جعفری و همچنین مجموعه تلویزیونی‬ ‫«وکیل» به کارگردانی سیروس مقدم‪.‬‬ ‫بازی او در مجموعه «تب سرد» قطعا یکی از درخشان ترین کارهای‬ ‫حسینی بود‪« .‬تب سرد »یک مجموعه تلویزیونی بود که در سال ‪ ۱۳۸۲‬به‬ ‫کارگردانی علیرضا افخمی در ‪ ۲۴‬قسمت از شبکه سه سیما پخش شد‪ .‬در‬ ‫این اثر شهاب حسینی نقش اول را برعهده داشت و بازی در این مجموعه‬ ‫باعث شد که او بسیار پرطرفدار شود‪ .‬البته در اوایل دهه هشتاد‪ ،‬بازی در‬ ‫فیلم های سینمایی را نیز اغاز کرد که فیلم سینمایی «رخساره» در سال‬ ‫‪ ۱۳۸۰‬اولین تجربه سینمایی او به حساب می اید‪.‬‬ ‫کارگردانی مجموعه «رخســاره» برعهده امیر قویــدل بود‪ .‬از دیگر‬ ‫فیلم های سینمایی وی در اوایل دهه هشــتاد می توان به «ادمک ها»‪،‬‬ ‫«واکنش پنجم»‪« ،‬ایــن زن حرف نمی زند»‪« ،‬شــمعی در باد»‪« ،‬الهه‬ ‫زیگورات»‪« ،‬گرداب»‪« ،‬رســتگاری در هشت و بیســت دقیقه»‪ ،‬قتل‬ ‫انالین»‪ «،‬پیشنهاد ‪ ۵۰‬میلیونی» و «زهرعسل »اشاره کرد که همگی‬ ‫بین سال های ‪ ۱۳۸۰‬تا ‪ ۱۳۸۵‬ساخته شده اند‪.‬‬ ‫او برای اولین بار برای بازی در فیلم «واکنش پنجم »که اثری از تهمینه‬ ‫میالنی اســت‪ ،‬نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از‬ ‫جشنواره فجر و جشن خانه سینما شد‪ .‬که البته موفق به دریافت هیچ‬ ‫کدام از این جوایز نشد اما برای شروع کار او موفقیت بسیار ارزشمندی به‬ ‫حساب می امد‪ .‬حسینی در سال ‪ ۱۳۸۷‬توانست موفقیت های بسیاری را‬ ‫نصیب خود کند‪ .‬بازی در فیلم های« درباره الی» و «سوپر استار» توانست‬ ‫مهر تاییدی بر توانایی های کم نظیر این بازیگر باشد‪ .‬شهاب حسینی برای‬ ‫بازی در فیلم های درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی و همچنین سوپر‬ ‫استار به کارگردانی تهمینه میالنی توانست جوایز زیادی از جمله تندیس‬ ‫حافظ بهترین بازیگر مرد جشن دنیای تصویر‪ ،‬تندیس شایستگی بهترین‬ ‫بازیگر نقش اول مرد جشن خانه سینما‪ ،‬دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش‬ ‫اول مرد جشنواره فیلم فجر و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد‬ ‫جشنواره فیلم فجر(سوپر استار) را دریافت کند‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی درباره الی در حقیقت اولین همکاری حسینی با اصغر‬ ‫فرهادی بود او و فرهادی‪ ،‬مجددا در سال‪ ۱۳۹۰‬با یکدیگر در فیلم «جدایی‬ ‫نادر از سیمین» همکاری داشتند که یکی از درخشان ترین نقاط کارنامه‬ ‫کاری شهاب حسینی به حساب می اید‬ ‫موفقیت بی نظیر «جدایی نادر از سیمین» موجب شگفتی بسیاری‬ ‫از کارشناسان ایرانی و خارجی شد‪ .‬بازی در این فیلم باعث شد تا شهاب‬ ‫حسینی خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلم برلین‬ ‫‪ ۲۰۱۱‬را به همراه گروهی از بازیگران این فیلم کسب کند که این موضوع‬ ‫اتفاق بسیار بزرگی برای سینمای ایران محسوب می شد‪ .‬در حقیقت بازی‬ ‫در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» یکی از ماندگارترین بازی های‬ ‫شهاب حسینی است‪.‬‬ ‫بعد از «جدایی نادر از سیمین»‪ ،‬شهاب حسینی به یک ستاره تمام عیار‬ ‫سینما تبدیل شد و شاید از این فیلم به بعد در انتخاب نقش هایش دقیق تر‬ ‫عمل کرد‪ .‬حسینی در سال ‪ ۱۳۹۱‬در یک نقش بسیار متفاوت در فیلمی‬ ‫به کارگردانی مازیار میری ب ه نام «حوض نقاشــی» ظاهر شد که بسیار‬ ‫تاثیرگذار بود و در سینما اشک بسیاری از مخاطبان را دراورد‪ .‬دیالوگ‬ ‫ماندگار حسینی در نقش پدری مبتال به سندرم دان‪ ،‬خطاب به پسرش‬ ‫که می گوید‪ :‬ببخشید که بابات شدم‪.‬‬ ‫یکی از ماندگارترین دیالوگ های سینمای ایران است‪ .‬حسینی برای‬ ‫بازی در این فیل م هم جوایز زیادی از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد‬ ‫جشنواره فیلم لیسبون و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن‬ ‫انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شد‪.‬‬ ‫شهاب حسینی بعد از تجربه موفق «جدایی نادر از سیمین» و همچنین‬ ‫«حوض نقاشی »به ســراغ کارگردانی رفت که حاصل ان فیلم «ساکن‬ ‫طبقه وسط» شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!