روزنامه صبا شماره 1251 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1251

روزنامه صبا شماره 1251

روزنامه صبا شماره 1251

‫دو شنبه| ‪ 10‬مرداد ‪ 1 |1401‬اگوست‪ 3 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1251‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«انفرادی» در انفرادی اکران‬ ‫گفت و گوهایی با بازیگر و تهیه کننده فیلم سینمایی «انفرادی»‬ ‫این بار برف با صدا بارید!‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬حسام الدین اطیابی‬ ‫«وضعیت زرد‪ »۳‬ساخته می شود‬ ‫صفحه ‪3‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫«فتح خون» شهید اوینی در رادیو روایت می شود‬ ‫تنظیم رادیویی کتاب «فتح خون» شهید اوینی در ‪ ۱۴‬قسمت ‪ ۲۰‬دقیقه ای برای دو هفته اول ماه‬ ‫محرم در اســتودیو ‪ ۷‬معاونت صدا ضبط و در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است‪ .‬به گفته‬ ‫سردبیر برنامه‪« ،‬فتح خون» اثری شاخص در میان اثار شهید اوینی است که نویسنده در ان به واقعه‬ ‫تحلیلی زیبایی از خود به یادگار گذاشته است‪.‬‬ ‫کربال از منظری متفاوت نگریسته و دلنوشته توصیفی ـ‬ ‫ِ‬ ‫منتقدان‪« ،‬فتح خون» را یکی از درخشان ترین اثا ِر نوشته شده درباره واقعه کربال می دانند‪ .‬در متن‬ ‫تنظیم شده این اثر برای خوانش در برنامه «کتاب شب»‪ ،‬اشعاری عاشورایی از شاعران معاصر ضمیمه‬ ‫شده تا تنوعی برای شنونده های رادیو‪ ،‬ایجاد شود‪.‬‬ ‫فیلم بعدی لوکا گوادانینو ورزشی است‬ ‫«اســتخوان ها و همه» جدیدترین فیلم لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی برای نخســتین بار در‬ ‫جشنواره ونیز ‪ ۲۰۲۲‬دیده می شود‪ .‬در همین حال وی اعالم کرده فیلم بعدی اش با عنوان «چلنجرز»‬ ‫یا «چالش گران» یک کمدی ورزشی است که تابستان ســال اینده دیده می شود‪« .‬چلنجرز» با بازی‬ ‫زندایا در نقش همسر و مربی یک تنیس باز حرفه ای با بازی مایک فیست ساخته شده است‪ .‬این قهرمان‬ ‫تنیس روزگار بدی دارد و در میانه یک شکست حماسی با یک رقیب جدی است و در همین حال متوجه‬ ‫می شود باید با کسی بازی کند که همسرش سال ها پیش قرار بوده با وی ازدواج کند‪ .‬در این فیلم جاش‬ ‫اوکانر در نقش رقیب بازی کرده است‪.‬‬ ‫نگاهی به سریال «برف بی صدا می بارد»‬ ‫این بار برف با صدا بارید!‬ ‫درام خانوادگی و اجتماعی«برف بی صدا می بارد» که از منظر ساختار هنری و محتوایی تا مرزهای یک ملودرام موفق‪،‬‬ ‫جباراذین‬ ‫منقدسینام وتلویزیون جذاب و تاثیرگذار اوج می گیرد‪ ،‬حاصل همسویی و همکاری هنری و فرهنگی یک تهیه کننده تلویزیون و سینما‬ ‫با کارنامه هنری پربار وکارگردانی خوش فکر و کاربلد است که براساس فیلمنامه ای خوش پرداخت به قلم زنده یاد‬ ‫مسعود بهبهانی نیا و یارانش وگروهی از هنرمندان کارامد و مستعد ساخته شده و توانسته این سریال را در کنار مجموعه های دیدنی و‬ ‫پرمخاطب صدرنشین تلویزیون قرار دهد‪ .‬رمز اصلی تداوم اثار سینمایی و تلویزیونی در قالب فصل و یا بخش‪ ،‬شناخت و توجه الزم وکافی به‬ ‫نظر‪ ،‬سلیقه و ذائقه مخاطب به مثابه سرمایه واقعی سیما و سینما است و البته رعایت ضوابط و سالیق حاکم بر صداوسیما و سینما خواهد بود‬ ‫که این هر دو در ساخت برف بی صدا می بارد‪ ،‬لحاظ شده است‪ .‬استقبال مخاطبان‪ ،‬به ویژه خانواده ها و نسل جوان‪ ،‬کلید تولید یک سریال‬ ‫موفق درفصل های مختلف در سیما است که درکمتر اثری مورد عنایت شایسته قرارگرفته و در اکثر ان ها نظر مدیران تلویزیون بر دیدگاه‬ ‫مردم ارجحیت یافته و همین امر‪،‬ان ها را در نیم راه موفقیت متوقف کرده است‪ ،‬اما برف بی صدا می بارد برخالف رویه ان نوع سریال ها در‬ ‫این زمینه هم موفق است و تداوم تولید ان در اندامواره فصل های جدید‪ ،‬نشات گرفته ازگستردگی مضامین و محتوا و جوشش دراماتیک‬ ‫داستان ها و ضرورت های نمایشی و داستانی است و کشدارکردن و اب بستن به سریال‪ ،‬جهت کسب درامد بیشتر در ابن کار‪ ،‬معیار تولید‬ ‫فصل جدید نبوده است‪.‬چرا که فصل دوم در حال پخش برف بی صدا می بارد‪ ،‬در امتداد درست مضمونی و محتوایی فصل نخست و به لحاظ‬ ‫پردازش شخصیت ها و رخدادهاو ماجراها از ان هم قوی تر و پررنگ تر و ملموس تراست‪ .‬در واقع فیلمنامه خوب‪،‬کارگردانی و بازیهای خوب‬ ‫و سوژه های اشنای خانوادگی و اجتماعی خوب‪ ،‬از عوامل اساسی توفیق اجتماعی این سریال اند‪.‬گرچه جا داشت به دلیل بستر بودن سه‬ ‫مقطع تاریخی کشور برای روایت داستانهای سریال‪ ،‬زوایای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی‪ ،‬پر رنگ تر باشند‪ ،‬لیکن چون هدف‪ ،‬نمایش و‬ ‫ارایه تصاویری واقع گرا از انسانها در زندگی و موقعیت های تلخ و شیرین و اوردگاه خیر و شر و تکامل اخالقی و انسانی کاراکترهای سریال‬ ‫از گذرگاه های ارزش ها و ضدارزش هاو راه ها و بیراه های عشق و انتقام است و این موارد به درستی دربرف بی صدا می بارد نوشته و ساخته‬ ‫شده است‪ ،‬ان را باموفقیت همراه کرده است‪ .‬هرچند برف به راستی بی صدا می بارد‪ ،‬ولی در ساخته شفیعی واذربایجانی‪ ،‬این بار برف با صدا‬ ‫باریده تا زنگ زندگی را به هشدار و با رنگی دلپذیر از زندگی و امید وارمان درجامعه به صدا دراورد‪.‬‬ ‫فراخوان دومین دوره جشنواره سینمایی «زمین»‬ ‫انتقاد «استالونه» از ساخت دنباله جدید «راکی»‬ ‫«پیکی بالیندرز» در حال کامل شدن است‬ ‫فراخوان دومین دوره جشنواره «زمین» با موضوع محوری اقتصاد‬ ‫پایدار و با رسالت شناسایی اثار شاخص سینمایی در ارتباط با توسعه‬ ‫پایدار و نمایش ان ها جهت افزایش اگاهی عمومی و فرهنگسازی در‬ ‫این زمینه منتشر شد‪ .‬مهلت شرکت در این جشنواره که از ‪ ۱۶‬تا ‪۲۲‬‬ ‫مهر سال جاری برگزار می شود‪ ،‬سوم شهریور ‪ ۱۴۰۱‬اعالم شده است‪.‬‬ ‫دومین دوره جشنواره «زمین» که پذیرای اثار تولید شده در فاصله‬ ‫سال های ‪ ۱۳۹۸‬تا ‪ ۱۴۰۱‬خواهد بود در ‪ ۲‬بخش رقابتی و غیررقابتی‬ ‫برگزار می شود‪ .‬بخش رقابتی این رویداد شامل موارد شش گانه فیلم‬ ‫داستانی بلند و کوتاه و فیلم مستند بلند و کوتاه با مدت زمان های‪ ،‬به‬ ‫ترتیب‪ ،‬بیش از ‪ ۴۰‬دقیقه و کمتر از ‪ ۴۰‬دقیقه و فیلم و کلیپ اموزشی‬ ‫و همچنین فیلم پویانمایی با مدت زمان های ازاد است و نسخه نهایی‬ ‫فیلم های انتخاب شده باید با فرمت های ‪ MP4 ،AVI ،MOV‬و با‬ ‫کیفیت ‪ FHD، HD‬یا ‪ K4‬به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند‪ .‬دومین‬ ‫دوره جشنواره «زمین» از ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۲‬مهر ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می شود ‪.‬‬ ‫با گذشت بیش از ‪ ۴۵‬سال از اولین بازی «سیلوستر استالونه»‬ ‫در فیلم «راکی»‪ ،‬بار دیگر اعالم شد که جهان سینمایی «راکی»‬ ‫در حال گسترش است و این فیلم محبوب که تاکنون شاهد ساخت‬ ‫چندین دنباله و همچنین یک اســپین اف (کریــد) بوده حاال با‬ ‫تصمیم کمپانی «‪ »MGM‬صاحب یک دنباله مســتقل دیگر با‬ ‫عنوان «دراگو» خواهد شد‪ .‬در فیلم «راکی ‪ »۴‬شخصیت «اپولو‬ ‫کرید» ( با بــازی کارل وترز) در رینگ توســط «ایوان دراگو» (با‬ ‫بازی دولف لوندگرن) بوکسور المپیک شوروی کشته شد‪ .‬خانواده‬ ‫دراگوها در فیلم «کرید ‪ »۲‬در ســال ‪ ۲۰۱۸‬زمانی که «ادونیس‬ ‫کرید» (مایکل بی‪ .‬جردن) به مصاف «ایوان» پس ِر ویکتور دراگو‬ ‫(فلوریان مونته انو) رفت‪ ،‬بار دیگر ظاهر شدند‪ .‬در حالی که برخی از‬ ‫طرفداران در مورد خبر ساخت فیلم «دراگو» هیجان زده به نظر می‬ ‫رسند‪ ،‬یک نفر وجود دارد که خیلی از این اتفاق خوشحال نیست و‬ ‫او کسی نیست جز «سیلوستر استالونه»‪.‬‬ ‫«پیکی بالیندرز» در زمانی پیش از اتفاقات فصل پایانی اش ادامه پیدا‬ ‫خواهد کرد‪ .‬اگرچه فصل ششم این مجموعه پرطرفدار به پایان رسیده‬ ‫است‪ ،‬با این حال استیون نایت خالق این درام جنایی در حال نوشتن‬ ‫فیلمنامه برای یک فیلم بلند داستانی است که رسما به این مجموعه‬ ‫پایان خواهد داد‪ .‬نایت به تازگی در مورد چگونگی ســاخت این فیلم‬ ‫صحبت کرده است و به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان نگارش‬ ‫فیلمنامه‪ ،‬تولید این فیلم به زودی اغاز شود‪ .‬استیون نایت دراین باره‬ ‫گفت‪ :‬بله‪ ،‬من در حال نوشتن فیلمنامه این اسپین اف هستم‪ .‬تقریبا‬ ‫نوشتن فیلمنامه ان را تمام کرده ام و قرار است در اینده برای فیلمبرداری‬ ‫اماده شویم‪ .‬این فیلمساز تاکید کرد‪ :‬من در حال بحث درباره مسائل‬ ‫بودجه کار با چند اســتودیو فیلم و تلویزیــون در منطقه دیگ بث در‬ ‫بیرمنگام هستم‪ .‬نایت همچنین مصمم تر از گذشته اظهارات خود را در‬ ‫مورد زمان شروع تولید این فیلم اعالم کرد و گفت فیلمبرداری احتماال‬ ‫در ‪ ۱۸‬ماه اینده اغاز خواهد شد‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ضبط فیلم کوتاه «می خواهم تو را نفس بکشم» تمام شد‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «می خواهم تو را نفس بکشم» به کارگردانی وحید رشیدی به تهیه کنندگی‬ ‫یاسر نظری به پایان رسید و به زودی وارد مرحله فنی پس تولید خواهد شد‪ .‬فیلم کوتاه «می خواهم تو‬ ‫را نفس بکشم» عاشقانه هایی را در جنوب شــهر روایت می کند‪ .‬در این فیلم کوتاه بازیگرانی همچون‬ ‫امیر نجفی‪ ،‬عمران فاطمی‪ ،‬اناهیتا وکیل الرعایا‪ ،‬کوروش بیاتی‪ ،‬امید محتشــم‪ ،‬ارشاد بی نظیر و هلن‬ ‫سرمدی نقش افرینی کردند‪ .‬برخی عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه کننده‪ :‬یاسر نظری‪ ،‬نویسنده‬ ‫و کارگردان‪ :‬وحید رشیدی‪ ،‬مجری طرح‪ :‬موسسه فرهنگی هنری برداشت‪ ،‬جانشین تهیه کننده‪ :‬سارا‬ ‫وفایی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬محسن کالجی‪ ،‬دستیار اول فیلمبردار‪ :‬حسین امیری‪.‬‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫برگزاری ازمون دوره جامع فیلمسازی انجمن سینمای جوانان در ‪ ۱۳‬ابان‬ ‫دوره جامع هفت ماهه فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران بعد از حدود سه سال تاخیر در برگزاری‬ ‫به دلیل شرایط کرونا‪ ،‬با برگزاری ازمون جامع در ‪ ۱۳‬ابان ماه سال جاری در تمامی ‪ ۵۸‬دفتر انجمن کلید‬ ‫می خورد و عالقه مندان به سینما می توانند با مرجعه به دفاتر انجمن سینمای جوانان برای شرکت در ازمون‬ ‫و ثبت در دوره فیلمسازی اقدام کنند‪ .‬شرکت در ازمون هیچ محدودیتی ندارد و عالقه مندان به سینما که در‬ ‫بازه سنی‪ ۱۶‬تا‪ ۳۰‬سال قرار دارند‪ ،‬می توانند در ازمون جامع که‪ ۱۳‬ابان در تمام دفاتر انجمن سینمای جوانان‬ ‫ایران برگزار می شود‪ ،‬شرکت کنند‪ .‬تمامی داوطلبان بعد از ازمون موظف هستند که در مصاحبه حضوری نیز‬ ‫شرکت کنند که برایند ازمون و مصاحبه‪ ،‬شرکت کنندگان نهایی دوره جامع فیلمسازی را مشخص می کند‪.‬‬ ‫«وضعیت زرد‪ »۳‬ساخته می شود‬ ‫محمدرضا شــهبازی نویسنده ســریال «وضعیت زرد‪»۳‬‬ ‫درباره این مجموعه گفت‪ :‬هر چقدر که می گذشت بازخوردها‬ ‫خوب می شد‪ ،‬شخصیت ها دوست داشتنی می شدند و اینکه‬ ‫شخصیت را مخاطب دوست داشت‪ ،‬برای من یک شعف درونی‬ ‫به همراه داشت‪.‬چون بازیگران سلبریتی نبودند نیاز به زمان‬ ‫بیشتری داشتیم تا مخاطب با شخصیت ها اشنا شود و انها را‬ ‫پیگیری کند‪.‬‬ ‫شهبازی درباره شــروع این همکاری نیز توضیح داد‪ :‬ایده‬ ‫کار دو سال پیش شکل گرفت و جمعی در باشگاه طنز انقالب‬ ‫کار بر روی ان را اغاز کردند‪ .‬دربــاره محتوا هم بحث این بود‬ ‫که ما یک مقطع تاریخی را پشت سر می گذاریم اما باید امریکا‬ ‫دوستی‪ ،‬غرب گرایی و برخی موضوعات این چنینی را که االن‬ ‫ماهیت شان بر همه مشخص و عریان شــده است را به ثبت‬ ‫برسانیم‪.‬‬ ‫وی یاداور شد‪ :‬الزم است از تیم نویسنده ها تشکر کنم که‬ ‫کار اولشان بود‪ ،‬به نظرم اتفاق خوبی در مجموع در فیلمنامه‬ ‫بود و می توان گفت یک دو نفر در این حوزه به نویســندگی‬ ‫اضافه شده اند‪.‬‬ ‫این نویسنده همچنین بیان کرد‪ :‬چالش ما این بود که رابطه‬ ‫عاشقانه یک زوج نه فقط مذهبی بلکه حزب اللهی را چطور باید‬ ‫نشــان داد و چطور باید در کار طنز مولفه های دینی را نشان‬ ‫دهیم و این چالش را داشتیم‪.‬‬ ‫شهبازی درباره فصل دوم و مقایسه ان با فصل اول بیان کرد‪:‬‬ ‫خیلی ها می گفتند در فصل دوم نسبت به فصل اول کنایه های‬ ‫سیاسی کمتر شده است برخی هم می گفتند گل درشت بوده‬ ‫است‪ .‬اما خیلی از کنایه ها را برای اینکه گل درشت نشود حذف‬ ‫‪3‬‬ ‫کردیم‪ .‬در مجموع فکر می کنم همــان چیزی بود که فضای‬ ‫«وضعیت زرد» می طلبید‪.‬‬ ‫مســعود ملکی‪ ،‬تهیه کننده «وضعیــت زرد‪ »۳‬نیز درباره‬ ‫ساخت فصل سوم بیان کرد‪ :‬فصل سوم در حال طراحی است‪.‬‬ ‫سریال االن در مرحله ای اســت که به بلوغ رسیده و به نظرم‬ ‫حتماً باید به فصل سوم برسد‪ .‬حساسیت تیم تولید برای فصل‬ ‫سوم حتماً بیشتر از فصل یک و دو خواهد بود‪.‬‬ ‫شــهبازی نیز گفت‪ :‬اتفاقی که باعث شد فصل دوم نسبت‬ ‫به فصل یک بهتر شود این است که تیم تولید نسبت به نقدها‬ ‫و ایرادات متواضع است و انها را می پذیرد‪ .‬دوم اینکه ما هیچ‬ ‫گاه ورودی تیم را نمی بندیم و در همین فصل دو نفر نویسنده‬ ‫اضافه شد‪.‬‬ ‫بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو‬ ‫سیما در سخنانی درباره این ســریال مطرح کرد‪« :‬وضعیت‬ ‫زرد» مدل جذابی از تبدیل یک سیت کام به سریال است که در‬ ‫فصل اول سیت کام بود و در فصل دوم به سریال نزدیک شد و‬ ‫فصل سوم کام ً‬ ‫ال مولفه های سریال را خواهد داشت‪ .‬سریال های‬ ‫ً‬ ‫تلویزیون معموال نکاتی را رعایــت می کنند که جاهای دیگر‬ ‫رعایت نمی شود و کسی که گفته بود اول خودش سریال ها را‬ ‫می بیند و بعد فرزندانش به دلیل رده بندی سنی است‪.‬‬ ‫ملک محمدی درباره محتوای سریال «وضعیت زرد» گفت‪:‬‬ ‫ما برای اولین بار در تلویزیون صراحت بحث های سیاســی را‬ ‫داشــتیم‪ .‬این ســریال مردم را محرم می داند و می گوید اگر‬ ‫نکته ای هســت مردم باید ان را بدانند‪ .‬مث ً‬ ‫ال بــرای اولین بار‬ ‫است که بحث مدافع حرم در یک سریال ان هم کمدی مطرح‬ ‫می شود‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫پرونده‬ ‫«انفـرادی» در انفـرادی اکـران‬ ‫ملیکا نصیری‪« -‬انفرادی»‪ ،‬فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی مسعود اطیابی‪ ،‬نویسندگی حمزه‬ ‫صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان بوده که این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران‬ ‫است‪ .‬از ان جایی که در کشور ما اغلب فیلم های کمدی در جذب مخاطب و فروش باال موفق هستند‪،‬‬ ‫انفرادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و حدود یک میلیون و ششصد مخاطب را برای تماشای‬ ‫فیلم به سالن های سینما کشاند‪ .‬به بهانه اکران این اثر پرمخاطب روزنامه صبا با سید ابراهیم عامریان‪،‬‬ ‫تو گو کرده است‪.‬‬ ‫تهیه کننده و سیروس همتی یکی از بازیگران فیلم گف ‬ ‫عامریان‪:‬‬ ‫محدود کردن اکران «انفرادی» اشتباه است‬ ‫ســید ابراهیم عامریان‪ ،‬تهیه کننده فیلم سینمایی انفرادی است‪.‬‬ ‫او در گفت و گو با روزنامه صبا از چگونگی شــکل گرفتن ایده این اثر‬ ‫صحبت کرده است و محدود کردن اکران «انفرادی» را کاری اشتباه‬ ‫قلمداد می کنند و با این که فیلمش یکی از پرفروش ترین اثار سینمایی‬ ‫این روزها اســت اما از تعداد مخاطبان کار راضی نیســت‪ .‬در ادامه‬ ‫گفتو گوی روزنامه صبا با این تهیه کننده را می خوانید‪:‬‬ ‫ ‍‬ ‫اقای عامریان! «انفرادی» فیلمی در ژانر کمدی است که به‬ ‫مسائل مهم اقتصادی گریز می زند‪ .‬ایده اولیه ساخت این اثر‬ ‫از کجا امد و چه شد که عالقه مند به ساخت فیلمی با چنین‬ ‫موضوعی شدید؟‬ ‫ایده اولیه قصه «انفرادی» ابتدا در ذهن من نقش بست و دوست‬ ‫داشتم فیلمی با این موضوع بسازم‪ .‬سپس با حمزه صالحی‪ ،‬نویسنده‬ ‫تو گو کردم و طرحم را با او درمیان گذاشتم‪ .‬بعد از اماده شدن‬ ‫اثر گف ‬ ‫قصه با مسعود اطیابی نیز صحبت کردم تا به عنوان کارگردان در این‬ ‫اثر سینمایی مشغول به فعالیت شود‪ .‬باتوجه به مشکالت روزی که در‬ ‫ان زمان وجود داشت می خواستم درباره موسساتی که به مردم وعده‬ ‫برای پس انداز می دادند و بد از مدتی غیب می شــدند صحبت کنم‪.‬‬ ‫دغدغه من این ماجرا بود که بر سر انســان هایی که با اعتماد به این‬ ‫موسسات همه پول خود را از دست می دهند‪ ،‬چه می اید‪.‬‬ ‫در این فیلم نیز شما با مسعود اطیابی همکاری می کنید‪.‬‬ ‫چه ویژگی هایی در کار این کارگردان باعث می شود که شما به‬ ‫همکاری متداوم با او عالقه مند باشید؟‬ ‫باید بگویم که به لحاظ اخالق کاری و حرفه ای من و مسعود اطیابی‬ ‫شباهت بســیاری با یکدیگر داریم و نظراتمان در بسیاری از موارد با‬ ‫همدیگر هم راستا هستند‪ .‬هدف مشترکمان نیز تالش درجهت حفظ‬ ‫منافع فیلم است و به دنبال حاشــیه نمی گردیم‪ .‬از این رو است که‬ ‫همکاری و تعامل با این کارگردان همواره برای من لذت بخش است‪.‬‬ ‫ترکیب بازیگران این اثر بســیار جذاب شده است‪ .‬رضا‬ ‫عطاران که دیگر در عرصه اثار کمدی چهره ای شناخته شده‬ ‫اســت و به صورت کلی این ترکیب بازیگران توانسته اند با‬ ‫مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند‪ .‬چه شد که به این فهرست‬ ‫از اسامی برای ایفای نقش های فیلم انفرادی رسیدید؟‬ ‫برای انتخاب بازیگر هر نقش لیستی از اســامی بازیگرانی که مد‬ ‫نظرمان بود تهیه کردیم‪ .‬ســپس باتوجه به زمان فیلمبرداری باید‬ ‫می دیدیم که کدام بازیگران وقت خالی دارند و با پروژه دیگری قرارداد‬ ‫نبســته اند و با توجه به این روند انتخاب های خود قطعی می کردیم‪.‬‬ ‫البته باید بگویم رضا عطاران از همان ابتدا انتخاب اول ما برای ایفای‬ ‫ان نقش بود‪ .‬خوشــبختانه درنهایت به ترکیب خوبــی از بازیگران‬ ‫رسیدیم‪ .‬همه بازیگران به خوبی نقششان را ایفا کردند و تصویر خوبی‬ ‫کنار هم داشتند‪.‬‬ ‫فیلم «انفرادی» بعد از تولید مدتی طوالنی در صف اکران‬ ‫ماند تا پس از حدود دو سال بتواند رنگ پرده را ببیند‪ .‬البته این‬ ‫طوالنی شدن روند اکران تنها به فیلم شما مختص نمی شود‬ ‫و اغلب اثار برای اکران گرفتن باید مدت ها در صف بمانند‪ .‬از‬ ‫ان جایی که اثار با حال و هوای زمانه خویش تولید می شوند‬ ‫مسئله گذر زمان در ارتباط مخاطب با اثر اسیب زا می شود‪.‬‬ ‫درباره اثر شما نیز این اتفاق رخ داد؟‬ ‫طبیعتا اکران فیلم در همان ســالی که اثر تولید می شود اتفاقی‬ ‫بسیار خوب است‪ .‬چون در فیلم های کمدی این امکان وجود دارد که‬ ‫بعضی از شوخی ها کهنه شود و مخاطب دیگر به ان ها نخندد‪ .‬درحالی‬ ‫که در ان برهه زمانی همان شــوخی می تواند تماشاگر را بخنداند‪.‬‬ ‫فضای مجازی هم برای اثار کمدی یک معضل به حساب می اید که در‬ ‫ان بستر انقدر مردم به یک شوخی می خندند که دیگر وقتی ان را در‬ ‫فیلم می بینند در نظرشان خنده دار جلوه نمی کند‪ .‬لذا اگر اکران فیلم‬ ‫در همان سال تولید اثر باشد قطعا اتفاق بهتری رخ می دهد‪.‬‬ ‫میزان فروش فیلم شما عدد چشــمگیری است‪ .‬در این‬ ‫روزها که مردم کمتر به سینما می ایند و دیده‬ ‫شــدن اثار به معضلی جدی تبدیل شده‬ ‫است خودتان انتظار این حجم از مخاطب‬ ‫را داشتید؟ از تعداد مخاطبان انفرادی‬ ‫راضی هستید؟‬ ‫باید بگویم که عــدد فروش فیلم ما‬ ‫بزرگ اســت و می گوییــم که مثال‬ ‫‪55‬میلیارد تومان فروش داشتیم‪.‬‬ ‫اما از تعداد مخاطبان فیلم راضی‬ ‫نیســتم‪ .‬پیش از «انفرادی»‬ ‫مــن فیلمــی را روی پرده‬ ‫داشــتم که با فروش نصف این‬ ‫اثر یعنی با ‪ 25‬میلیارد تومان تعداد‬ ‫مخاطبش دو میلیون و ششصد هزار‬ ‫نفر بود‪ .‬درحالی که تعداد مخاطبان فیلم‬ ‫«انفرادی» تنها یک میلیون و ششصد هزار‬ ‫نفر است‪ .‬فکر می کنم دو سال سخت شیوع‬ ‫ویروس کرونا باعث فاصله مردم از سینما شد و‬ ‫وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه نیز به سینما‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫نیامدن مردم دامن زد و متاسفانه امروز تعداد مخاطبان هنرهفتم در‬ ‫کشورمان بسیار کم شده است‪.‬‬ ‫شاید یکی از مســائلی که مانع ورود مخاطب به سینما‬ ‫می شود قیمت گران بلیت باشد‪ .‬شما در این خصوص چگونه‬ ‫فکر می کنید؟ بهتر نیســت با قیمت بلیت کمتر یک فیلم با‬ ‫حداکثر ظرفیت یک سالن نمایش اکران شود؟ فکر می کنید‬ ‫برای اشتی دادن دوباره مخاطب با سینما باید چه تمهیداتی‬ ‫اندیشید؟‬ ‫من فکر نمی کنم که قیمت بلیت تاثیر زیادی بر تعداد مخاطبان‬ ‫سینما داشته باشد‪ .‬چون باتوجه به قیمت های روز جامعه به اعتقاد‬ ‫من سینما هنوز که هنوز است یکی از ارزان ترین تفریح ها به حساب‬ ‫می اید‪ .‬اما در این شرایط سخت کمبود مخاطب شاید بتوان با ایجاد‬ ‫تمهیدات و تصمیماتی دوباره به ارامی مردم را به سینما بازگرداند‪.‬‬ ‫برای مثال برطبق ایین نامه شــورای صنفی تصمیم گرفته است که‬ ‫بعد از دهه محرم اکران فیلم «انفرادی» را محدود کند‪ .‬درست است‬ ‫که این کار بر مبنای قوانین است اما در شرایط امروز سینمای ایران‬ ‫چنین تصمیمی به ضرر خود سینما تمام می شود‪ .‬فکر می کنم امروز‬ ‫که حال سینما خوب نیست خیلی نمی توان برمبنای قوانین ایین نامه‬ ‫پیش رفت و محدود شدن اکران «انفرادی» به زعم من یک تصمیم‬ ‫اشتباه است که پشیمانی به بار می اورد و باعث کمتر‬ ‫شدن تعداد مخاطبان سینما می شود‪ .‬اگر شرایط‬ ‫ســینمای امروز عادی بود این محدود شدن‬ ‫اکران تصمیمی درست بود‪.‬‬ ‫تجربه نشــان داده است که در‬ ‫کشور ما اغلب اثار کمدی پرفروش‬ ‫می شوند‪ .‬ارزیابی شما از موفق‬ ‫شدن اثر کمدیتان در گیشه‬ ‫صرفا بــه مقولــه فروش‬ ‫برمی گردد یا فاکتورهای‬ ‫دیگری نیز برای سنجش‬ ‫کیفیت اثر خود دارید؟‬ ‫به نظر من نمی توان گفت که‬ ‫صرفــا فیلم های کمــدی پرفروش‬ ‫می شوند‪ .‬ما تا به امروز شاهد پرفروش‬ ‫شدن بسیاری از اثار اجتماعی نیز بوده ایم‬ ‫و این جریان حکایت از این واقعیت دارد که‬ ‫فیلم خوب پرفروش می شــود‪ .‬مردم به دنبال‬ ‫فیلم خوب هســتند و از ان اســتقبال می کنند‪.‬‬ ‫به هنگام تولید فیلم کمدی نگاه من به خروجــی اثر همانند تولید‬ ‫یک کار اجتماعی نیست‪ .‬من در اثار کمدی میزان موفقیت اثر را در‬ ‫همراهی مخاطب با فیلم نگاه می کنم‪ .‬یعنی ببینم مخاطب چه قدر‬ ‫به شوخی های فیلم می خندد و با ان ارتباط می گیرد و در سالن های‬ ‫اکران برای تماشای بازخورد تماشاگر حاضر می شوم‪ .‬شاید بسیاری از‬ ‫اثار کمدی که تولید می کنم سلیقه خود من نباشد اما هدف من کسب‬ ‫رضایت از جانب مخاطب است‪.‬‬ ‫سیروس همتی‪:‬‬ ‫نقش هایی را بازی می کنم که تلورانس کارنامه کاری ام را باال‬ ‫و پایین کند‬ ‫سیروس همتی‪ ،‬یکی از بازیگران فیلم سینمایی «انفرادی» است و‬ ‫تو گو پرداخته است‬ ‫به بهانه حضورش در این فیلم با روزنامه صبا به گف ‬ ‫و از تجربه حضور در این اثر ســینمایی و سختی کار بازیگر به هنگام‬ ‫ایفای نقش های کوتاه صحبت کرده است‪.‬‬ ‫اقای همتی! در «انفرادی» نقش شــما کوتاه اما متفاوت‬ ‫است‪ .‬این نقش برای شما چه فاکتورهایی داشت که نظرتان‬ ‫را برای کار جلب کرد؟‬ ‫من در فیلم انفرادی نقش یک انقالبــی تندرو را بازی می کنم که‬ ‫تحت تاثیر مرادهای خویش و بــدون هیچ گونه تعقلی‪ ،‬از حرف های‬ ‫دیگران تاثیر می پذیرد و به ان ها واکنش نشان می دهد و خودش را‬ ‫درگیر می کند‪ .‬باید بگویم که در کل هر نقشی که تلورانس کارنامه‬ ‫کاری من را باال و پایین کند برایم قابل وثوق است‪ .‬دوست دارم کیسه‬ ‫هنری ام پربار باشد و نقش های مختلف را در ژانر و گونه های گوناگون‬ ‫تجربه کنم‪.‬‬ ‫«انفرادی» فیلمی کمدی است‪ ،‬اما به مسائل روز سیاسی‬ ‫و اقتصادی کشــور نیز گریز می زند‪ .‬مسائلی که فیلم پیش‬ ‫می کشد تا چه اندازه دغدغه شخصی شما هم بود؟‬ ‫من به خاطر دارم که زمان تولید «انفرادی»‪ ،‬کشور جیبوتی راجع به‬ ‫مواضع و عملکرد سیاسی کشور ما انتقاداتی کرده بود‪ .‬در ان زمان این‬ ‫بحث مطرح شده بود که یک کشور بسیار کوچک چرا درباره عملکرد‬ ‫ما نظر می دهد و یادم اســت که مردم می گفتند همین مانده بود که‬ ‫جیبوتی هم درباره ما نظر دهد‪ .‬از ان جایی که در سکانسی از فیلم ما‬ ‫به این مسئله نیز اشاره می شد حضور در «انفرادی» برایم جذاب شده‬ ‫بود‪ .‬ضمن این که این اثر به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور گریز می‬ ‫زند و موضوعاتی مهم را مطرح می کرد‪.‬‬ ‫بعد از فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» ‪«،‬انفرادی» دومین‬ ‫همکاری شما با ابراهیم عامریان به حساب می اید‪ ،‬اما پیشتر با‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫‪5‬‬ ‫مسعود اطیابی همکاری نداشتید‪ .‬حضورتان در این اثر چگونه‬ ‫اتفاق افتاد و نام تهیه کننده و کارگردان اثر در ایجاد جاذبه‬ ‫برای شما نسبت به حضور در فیلم چه اندازه تاثیرگذار بود؟‬ ‫من قبل از «انفرادی» با ابراهیم عامریان در فیلم «کارگر ســاده‬ ‫نیازمندیم» همکاری داشتم‪ .‬با مســعود اطیابی هم در سفر اعزامی‬ ‫هنرمندان به لبنان اشنا شده بودم و ارامش مسعود اطیابی را در کمتر‬ ‫کارگردانی دیده بودم‪ .‬باید بگویم کار کردن با ابراهیم عامریان همواره‬ ‫برای من بسیار شیرین و لذت بخش است‪.‬‬ ‫عامریان بســیار حرفه ای‪ ،‬خوش برخورد و خوش حساب است که‬ ‫خیال بازیگر را از بابت کار بــا او راحت می کند‪ .‬این تهیه کننده از ان‬ ‫دسته از افرادی است که هر زمان برای کار با من تماس بگیرد دعوتش‬ ‫را اجابت می کنم‪.‬‬ ‫پرداخت شــخصیت در نقش های کوتاه بــرای بازیگر‬ ‫می تواند کار سختی باشد‪ .‬شما این موضوع را چگونه مدیریت‬ ‫می کردید و تعاملتان با دیگر بازیگران اثر چگونه بود؟‬ ‫در این فیلم تنهــا رضا عطاران‪ ،‬مهدی هاشــمی و احمد مهرانفر‬ ‫نقش های طوالنی دارند و همه بازیگران دیگر تنها در چند سکانس‬ ‫این فیلم مقابل دوربین می روند‪ .‬باید بگویم یکی از جذابیت های حضور‬ ‫در این فیلم برای من همکاری با دیگر بازیگران این اثر بود که از سه‬ ‫نسل مختلف بازیگری می امدند‪ .‬من در کنار ان ها بسیار اموختم و‬ ‫تجربه های بی بدیل و همکاری جذابی برایــم رقم خورد‪ .‬ضمن این‬ ‫که به نظر من ایفای نقش های کوتاه برای بازیگر چالش بیشتری به‬ ‫نســبت نقش های بلندتر دارد‪ .‬در نقش های بلند به اندازه طول یک‬ ‫فیلم زمان وجود دارد تا بازیگر کار خودش را نشان دهد‪ .‬در حالی که‬ ‫در نقش های کوتاه این میزان به چند سکانس کاهش پیدا می کند و‬ ‫بازیگر موظف است در همان مدت کوتاه شخصیت پردازی کاراکتر را‬ ‫به نمایش بگذارد‪.‬‬ ‫یکی از چالش هــای حضور در کارهای کمدی مســئله‬ ‫خنداندن مخاطب است‪ .‬یعنی ممکن است به نظر برسد که‬ ‫در یک سکانس و نگام ادای یک دیالوگ مخاطب باید بخندد‪،‬‬ ‫اما هنگام پخش کار این اتفاق نیفتد‪ ،‬چنین جریانی می تواند‬ ‫برای بازیگر اضطراب اور باشد‪ .‬شــما از بابت این موضوع‬ ‫نگرانی نداشتید؟‬ ‫از ان جایی که من نمایشنامه نویس هستم به این مسئله باور دارم‬ ‫که اگر فیلمنامه را به بازیگر دهید و در همــان هنگام خوانش متن‬ ‫بازیگر یا در کل خواننده متن خنده اش بگیرد‪ ،‬ان دیالوگ به هنگام‬ ‫اجرا نیز کار می کند و مخاطب از تماشــایش لذت می برد‪ .‬باور دارم‬ ‫مالحت و طنازی دیالوگ ها در همان متن کار نیز تجلی می یابند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫«جشنواره بین المللی قصه گویی» فراخوان داد‬ ‫بخش «رقابتی» بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی شامل قصه گویی ملی‪ ،‬قصه گویی‬ ‫بین المللی‪ ،‬قصه گویی ایینی ســنتی‪ ،‬قصه گویی زبان اشاره‪ ،‬قصه گویی ‪ ۹۰‬ثانیه ای (قصه زندگی من)‬ ‫و پادکست قصه گویی است‪ .‬بخش «غیررقابتی» با عنوان «قصه گویی برگزیدگان» و بخش «علمی»‬ ‫این رویداد فرهنگی در بخش های جســتار‪ ،‬مقاله علمی‪ ،‬کتاب و پایان نامه‪ /‬رســاله برگزار می شود‪.‬‬ ‫بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی همچون سال گذشته با محورهای موضوعی امیدها‬ ‫و ارزوها‪ ،‬شادی ها و غم ها و ایثار و از خود گذشــتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های مختلف زندگی)‬ ‫برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫«ایزنهاور ‪ »۴:۵۷‬به صحنه بازگشت‬ ‫نمایش «ایزنهاور‪ »۴:۵۷‬به نویسندگی‪ ،‬طراحی و کارگردانی علیرضا حافظی که سال گذشته اجراهای‬ ‫موفقی را در پردیس تئاتر سپند پشت سر گذاشت؛ از ‪ ۱۱‬مرداد ماه ساعت ‪ ۲۱‬در خانه نمایش دا به صحنه‬ ‫خواهد امد‪ .‬بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه؛ علیرضا نامنی‪ ،‬پویا یگانه دوست‪ ،‬علیرضا حافظی‪،‬‬ ‫ساقی سلیقه دار و سهیل نگهدارزاده هستند‪ .‬در خالصه داستان نمایش امده است‪« :‬ایزنهاور‪ »۴:۵۷‬گزارش‬ ‫کیفی از صحنه جرم است که باید به امور بایگانی و ریاست دایره جنایی تلگراف شود؛ نام مقتول گالبتون‬ ‫صمدی‪ ،‬سن نوزده سال‪ ،‬علت مرگ بعد از اعالم نتیجه معاینه جسد به طور قطعی مشخص می شود‪ .‬اما‬ ‫اینجانب؛ سروان یحیی رادمهر‪ ،‬دو احتمال کلی را بررسی خواهم کرد؛ خودکشی و قتل‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد خبر داد‪:‬‬ ‫تغییر ریل گذاری تئاتر کشور‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در‬ ‫نخستین جلسه شــورای سیاســتگذاری چهل و یکمین دوره‬ ‫جشــنواره تئاتر فجر به اهتمام جــدی وزارت فرهنگ در دولت‬ ‫مردمی مبنی بر اعتالی حوزه تئاتر اشاره کرد و افزود‪ :‬بنای وزارت‬ ‫فرهنگ ایجاد تحولی جدی در حوزه تئاتر کشــور است که در‬ ‫راستای دســتیابی به این تحول باید عالوه بر توجه‬ ‫جدی به مقوله زیرساخت ها می بایست اقدامات و‬ ‫فعالیت های مناسبی نیز تدارک دیده شود‪.‬‬ ‫وی با اشــاره بــه بازدیدهــای اخیر خود‬ ‫از مجموعه تئاترشــهر و تاالر ســنگلج در‬ ‫راستای اهمیت به مقوله زیرساخت های‬ ‫حوزه تئاتر گفت‪ :‬بازسازی و نگهداری‬ ‫مجموعه هــای باســابقه و احداث‬ ‫تاالرهــای فرهنگــی و هنــری‬ ‫پیشرفته در شهرهای مختلف‬ ‫کشــور از رویکردهــای اصلی‬ ‫وزارت فرهنــگ به شــمار‬ ‫می رود‪ .‬ریس شورای هنر‬ ‫کشور با تاکید بر تقویت‬ ‫بخش «تولید محتوا» در حوزه تئاتر خاطرنشان کرد‪ :‬تحول اساسی‬ ‫که در این حوزه به دنبال ان هستیم مستلزم توجه ویژه بر تقویت‬ ‫بخش «تولید محتوا» است که با حمایت از استعدادهای جوان و‬ ‫اســتفاده از ظرفیت عظیم انان برای تقویت بخش تولید محتوا‪،‬‬ ‫تغییر ریل گذاری تئاتر کشور تسهیل می شود‪ .‬اسماعیلی با بیان‬ ‫اینکه حضور دو تن از نمایندگان مجلس در شورای سیاستگذاری‬ ‫جشنواره تئاتر فجر می تواند منشا اتفاقات مثمرثمر برای تقویت‬ ‫حوزه تئاتر کشور باشد گفت‪ :‬جلسات شورای سیاستگذاری تئاتر‬ ‫فجر نه تنها جنبه فرمایشی ندارد بلکه با برپایی جلسات منظم به‬ ‫دنبال تقویت نقش نظارتی و تحولی این شورا هستیم‪.‬‬ ‫گفتنی است در نخستین جلســه شورای سیاستگذاری چهل‬ ‫و یکمین دوره جشــنواره تئاتر فجر که با حضــور محمدمهدی‬ ‫اسماعیلی وزیر فرهنگ و محمود ساالری معاون هنری برگزار شد‪،‬‬ ‫احکام اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ اهدا شد‪.‬‬ ‫بر همین اساس غالمرضا منتظری و بیژن نوباوه از نمایندگان‬ ‫مجلس شورای اسالمی‪ ،‬ایرج راد‪ ،‬مینا باقری‪ ،‬کاظم نظری‪ ،‬حسین‬ ‫مسافر استانه‪ ،‬تاجبخش فناییان‪ ،‬کوروش زارعی و علی منتظری‬ ‫از اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر‬ ‫فجر به شمار می روند‪.‬‬ ‫دهداستانکوتاهاززندگیادمیانمنتشرشد‬ ‫کتاب«سیاست گذاریرسانه ای»منتشرشد‬ ‫ازادی ‪ ۸۵۱‬زندانی با حمایت «محسن چاوشی»‬ ‫مجموعه داســتان کوتاه «در میانه غبار» نوشــته عطیه خراسانی‬ ‫نویسنده جوان ایرانی به تازگی توســط نشر لگا منتشر شده است‪« .‬در‬ ‫میانه غبار» مشمول ده داستان کوتاه از زندگانی ادمیان‪ ،‬در اشفته بازار‬ ‫فقر‪ ،‬محرومیت‪ ،‬خشکســالی و جدل دائمی و ممتد با شن باد‪ .‬حکایت‬ ‫دل تیره تقدیر برای زیستن دست و پا می زنند‪.‬‬ ‫انسان هایی است که در ِ‬ ‫تکاپویی که گاه به زخم های روحی عمق می بخشــد و زمانی در قالب‬ ‫مرهم و ضما ِد ســطحی درمی اید‪ .‬نویســنده این مجموعه که برامده‬ ‫داستان‬ ‫از بطن چنین بستری است‪ ،‬سعی داشــته در اولین مجموعه‬ ‫ِ‬ ‫خویش با نگاهی بی طرفانه به شرح سرگذشت خشک و بی بر ادم های‬ ‫ رحمانگی جغرافیایی بپردازد‪ .‬جنــون‪ ،‬تقدیر‪ ،‬بدبیاری‪،‬‬ ‫گرفتار در بی‬ ‫ِ‬ ‫ناهنجاری و خرافه از بن مایه های برجسته این داستان هاست که عامدانه‬ ‫بر شخصیت های هر داستان اوار شده است‪ .‬مکان وقوع حوادث‪ ،‬استان‬ ‫سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان زاهدان است؛ دیاری که از دیرباز‬ ‫برچسب محرومیت را بر دوش کشیده است‪.‬‬ ‫ کتاب «سیاست گذاری رسانه ای» نوشته علی حیدری به تازگی‬ ‫توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و راهی بازار نشر شده است‪.‬‬ ‫نویسنده در این کتاب بر لزوم توجه به سیاستگذاری رسانه ای در‬ ‫ل‪‎‬گیریامیختهرسان ‪‎‬ه ایوارتباطیکهبربستر‬ ‫جامعهدوفضاییوشک ‬ ‫فناوری اطالعات و ارتباطات‪ ،‬ابزارهای هوشمند و چندرسان ه‪‎‬ای و‪ ...‬به‬ ‫سرعت در حال رشد است‪ ،‬پرداخته است‪.‬‬ ‫«سیاســت گذاری رســانه ای» شــامل پنج فصل با عناوین‪:‬‬ ‫بازاندیشی در سیاســت گذاری رســانه ای (نگاهی جدید به ابعاد‬ ‫مســئله)‪ ،‬رویکردهای نوین نظری در سیاســت گذاری رسانه ای‪،‬‬ ‫چهارچــوب مفهومی سیاســت گذاری رســانه ای در ســازمان‪،‬‬ ‫مدل سازی سیاست گذاری رسانه ای و پیشنهاداتی برای اصالح نظام‬ ‫سیاست گذاری رسانه ای در سازمان تامین اجتماعی می شود‪ .‬با توجه‬ ‫به اهمیت نظری و ضرورت علمی موضوع سیاستگذاری رسانه ای‪،‬‬ ‫انتشارات «سیمای شرق» تصمیم به انتشار این اثر گرفته است‪.‬‬ ‫علی شمس‪ ،‬مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به‬ ‫زندانیان نیازمند با تقدیر از حمایت های مادی و معنوی هنرمندان متعهد‬ ‫افزود‪ :‬با کمک مخاطبان صفحه اینستاگرام اقای چاوشی در سال جاری‬ ‫در ‪ ۱۹‬مرحله و با معرفی مددجویان نیازمندی از ‪ ۱۸‬اســتان‪ ،‬زمینه‬ ‫ازادی ‪ ۲۸۱‬بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیات حوادث کارگاهی‬ ‫و سوانح رانندگی از بند فراهم شده است که سهم دوستداران و حامیان‬ ‫این هنرمند در ازادی محکومان جرایم غیرعمد رقمی معادل ‪ ۲‬میلیارد‬ ‫و ‪ ۵۰‬میلیون تومان بود‪ .‬وی با اشاره به همکاری اخیر چاوشی در حوزه‬ ‫ازادی دردمندان گرفتار بند اظهار داشت‪ :‬هشت مرداد و در زادروز تولد‬ ‫این هنرمند فرهیخته به مانند سال های قبل‪ ،‬وی هدیه سالروز میالد‬ ‫خود را در قالب طرحی در جهت ازادی‪ ۴۳‬زندانی خرمشهری مطرح کرد‬ ‫که با این فراخوان اعالم شده هواداران وی در مدت کوتاهی با واریز مبلغی‬ ‫معادل‪ ۲۰۰‬میلیون تومان به حساب ستاد مردمی دیه استان خوزستان‪،‬‬ ‫زمینه ازادی همه محبوسان معرفی شد ه را فراهم کردند‪.‬‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رمان ضداسرائیلی «غارتگر» توسط عهد مانا چاپ شد‬ ‫رمان «غارتگر» نوشته محبوبه زارع به تازگی توسط انتشارات عهد مانا منتشر و راهی بازار نشر شده‬ ‫است‪ .‬رمان پیش رو شامل روایت داستانی جوان یهودی‪ ،‬از خانواده احزاب قدرتمند صهیونیسم است؛‬ ‫ نویس موفق هالیوود است که نادانسته در زمین سیاسی خانواده خود بازی کرده است‬ ‫سموییل‪ ،‬فیلمنامه ِ‬ ‫و قلم می زند‪ .‬سموییل ده سال پیش‪ ،‬عاشق ربکا‪ ،‬دختر دانشجوی یهودی می شود که شخصیتی خاص و‬ ‫حقیقت جو داشته و البته پدرش روزنامه نویس مخالف صهیونیسم و اهداف شوم ان ها است! دختر مدت ها‬ ‫از ماهیت خانوادگی سموییل بی خبر است و بعد از دلبستگی و موافقت برای ازدواج‪ ،‬واقعیت خانوادگی‬ ‫پسر را می فهمد‪ .‬این کتاب با ‪ ۱۴۴‬صفحه منتشر شده است‪.‬‬ ‫هادی روشن ضمیر‪:‬‬ ‫پیچیدگی فرم های من‬ ‫از پیچیدگی مفهوم عشق می اید‬ ‫دو شنبه ‪ 10‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1251‬‬ ‫بررسی «سلطنت مشروطه در فرانسه» در یک کتاب‬ ‫‪7‬‬ ‫کتاب «سلطنت مشروطه در فرانسه» نوشــته پمال پیلبیم با ترجمه بابک محقق به همت نشر نی‬ ‫به چاپ رسید‪ .‬مجموعه «کارگاه تاریخ» به پشــتوانه تحلیل های دقیق و اسناد معتبر‪ ،‬پرتوی تازه بر‬ ‫رویدادهای مهم و مناقشه برانگیز جهان‪ ،‬از اوایل عصر مدرن تا امروز‪ ،‬می اندازد‪ .‬این کتاب ها بیش از پنج‬ ‫دهه منبع اساسی دانشجویان و پژوهندگان تاریخ بوده است که اینک به تدریج در اختیار خوانندگان‬ ‫فارســی زبان قرار می گیرد‪ ».‬این کتاب در ‪ ۱۰‬فصل به برخی مباحثی همچون «بازگشــت ‪-۱۸۱۵‬‬ ‫‪« ،»۱۸۱۴‬تنش های اجتماعی»‪« ،‬سلطنت کراهت بار؟»‪« ،‬انقالب ‪« ،»۱۸۳۰‬اورلئانیسم‪ :‬انقالب ‪۱۸۳۰‬‬ ‫منشا چه تحوالتی بود؟»‪« ،‬واکنش تند به انقالب اورلئانی» و‪ ...‬می پردازد‪.‬‬ ‫نمایشگاه مجسمه های هادی روشن ضمیر در نمایشگاهی به نام «انچه از تو‬ ‫به یاد دارم» این روزها در گالری ساربان برپا است‪.‬‬ ‫این هنرمند درباره شکل گیری این نوع از اثار خود توضیح داد‪ :‬از سال ‪ ۸۶‬که‬ ‫کار نقاشیخط می کردم به این نتیجه رسیدم که عالوه بر نوشتن اشعار عاشقانه‪،‬‬ ‫تنها با کلمه «عشق» کار کنم و تابلوهایی با ترکیب بندی عشق بسازم‪ .‬حدودا‬ ‫سال ‪ ۹۰‬که سراغ فضای حجم رفتم این ایده همچنان ادامه پیدا کرد‪.‬‬ ‫او درباره پیچیدگی فرم مجسمه های خود تشــریح کرد‪ :‬به نظر من عشق‬ ‫یک معنا و مفهوم ساده و سرراست نیست و هرکسی می تواند درک و دریافت‬ ‫شخصی خود را از این کلمه داشته باشــد‪ .‬درنتیجه پیچیدگی فرم های من از‬ ‫پیچیدگی مفهوم عشق نشات می گیرد‪ .‬من عشق را مانند یک فیگور می بینم‬ ‫حال این فیگور می تواند معشــوق ما باشــد یا وقتی درهم می امیزند عاشق و‬ ‫معشوق را تداعی کنند‪.‬‬ ‫این هنرمند با اشاره به اینکه در وضعیت اجتماعی کنونی به عشق بیشتری‬ ‫احتیاج داریم‪ ،‬درباره متریال این مجسمه ها گفت‪ :‬این اثار به سه دسته تقسیم‬ ‫می شوند؛ یک دسته اثار برنز که در فضای سنتی ریختگری کار شدند‪ .‬یکسری‬ ‫کار را با ورق اهن کار کرده بودم و درواقع حجم را با ورقه اهن ســاخته و رنگ‬ ‫کردم‪ .‬در یک دسته کار هم کلمه عشق با برش لیزر ساخته شده است و من این‬ ‫کلمات را روی هم سوار کرده و فرم سیاه مشق گونه ای از این کارها پدید می امد‪.‬‬ ‫او درباره استفاده از رنگ های متفاوت در این اثار اظهار کرد‪ :‬همان طور که‬ ‫عشق در ذهن هر کســی مضمون متفاوتی را متبادر می کند در این اثار سعی‬ ‫کردم نوعی تنوع رنگ داشته باشم تا طیف زیاد و متفاوتی از مخاطبان را دربر‬ ‫بگیرد‪ ،‬یعنی من کاری کردم که مخاطب با حجم ها همذات پنداری کند و خود را‬ ‫در مقام عاشق یا معشوق قرار دهد‪ .‬در انتخاب رنگ هم قصد داشتم دیدگاه های‬ ‫مختلف را پوشش دهم و تنها دنبال این مساله سنتی که عشق را تنهابا رنگ قرمز‬ ‫نشان می دهند‪ ،‬نبودم‪.‬‬ ‫روشن ضمیر در پایان خاطرنشــان کرد‪ :‬فعال این مجموعه جای کار دارد و‬ ‫اتودهای زیادی دارم که هنوز اجرا نکرده ام و متریال های زیادی هست که هنوز‬ ‫سراغشان نرفته ام‪ / .‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫از نقاشی تا بازیگری غفوریان‬ ‫مهران غفوریان زاده ‪ ۳‬شــهریور ‪ ۱۳۵۳‬بازیگر‪ ،‬کمدین و‬ ‫کارگردان ایرانی اســت‪ .‬او فارغ التحصیل رشته نقاشی بود‪ ،‬اما‬ ‫با بازی در مجموعه لبخند سوم به ســال ‪ 1377‬گام به عرصه‬ ‫بازیگری نهاد‪ .‬او ســپس از ‪ ۱۳۸۰‬با کارگردانی مجموعه «زیر‬ ‫اسمان شهر» به شهرت رسید‪ .‬غفوریان فارغ التحصیل رشته‬ ‫نقاشی ‪ -‬نقاشی عمومی در دانشگاه ازاد اسالمی واحد تهران‬ ‫مرکزی اســت‪ .‬بازیگری را با کارگردانی مســعود رشیدی در‬ ‫مجموعه تلویزیونی طنز لبخند ســوم اغاز کرد و بسیار زود به‬ ‫عرصه کارگردانان تلویزیونی پیوســت‪ ۱۳۷۶ .‬برنامه گل ها را‬ ‫ساخت و حرف تو حرف کار بعدی اش بود‪ .‬غفوریان سال‪،۱۳۷۷‬‬ ‫با دیگر مهران نام دار ســینما و تلویزیون ایران‪ ،‬مهران مدیری‬ ‫هم بازی شد‪ .‬ســپس این چند نفر را کارگردانی کرد که بین‬ ‫مردم به نام هژیرها معروف شده بود‪ .‬زیر اسمان شهر ساخته‬ ‫او سراغازی برای پخش هر شب سریال ها در تلویزیون شد‪ .‬با‬ ‫موفقیت این مجموعه ‪ ،‬سری های دوم و سوم زیر اسمان شهر‬ ‫نیزساختهشد‪.‬غفوریانسپسسال‪ ۸۲‬شروعبهساختسریالی‬ ‫نود شبی دیگر به نام «ورود ممنوع ممنوع» کرد که ساخت این‬ ‫مجموعه پس از پخش چند قسمت با تصمیم مدیر وقت گروه‬ ‫فیلم و سریال شبکه پنج سیما متوقف شد! پس از ان او بیشتر‬ ‫به بازی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی مشغول‬ ‫شد و تنها یک فیلم ویدئویی به نام «من پلیس نیستم» ساخت‪.‬‬ ‫سال ‪ ۹۵‬هنگام ساخت سریال همسایه ها پس از شکستن پای‬ ‫ارش معیریان کارگردان سریال و انصراف او از ادامه کار‪ ،‬غفوریان‬ ‫کارگردانی کار را به عهده گرفت و فیلمبرداری را از اول اغاز کرد‪.‬‬ ‫مهران غفوریان سال‪ ۱۳۹۴‬و در جریان مسابقات خنداننده برتر‬ ‫در برنامه خندوانه‪ ،‬توانست به مرحله فینال راه پیدا کند و همراه با‬ ‫امیرمهدی ژوله جایگاه اول را از ان خود کند‪ .‬او در‪ ۲۶‬مهر‪،۱۴۰۰‬‬ ‫سرصحنهسریالنیسانابیدچارسکتهقلبیشدوپسازانتقال‬ ‫به بیمارستان‪ ،‬روز بعد تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت‪.‬‬ ‫غفوریان‪ ،‬ال پاچینو‬ ‫و دوئل مهران ها‬ ‫یاسر سماوات ‪« -‬یک کام دو کام‪ ،‬دیوید بکام‪ »...‬همین جمله از او در‬ ‫فینال خنداننده برتر‪ ،1394‬کنار امیر مهدی ژوله کافی بود تا شلیک خنده‬ ‫تماشاگران رای به هوش باالی طنازی و بداهه گویی اش دهد‪ .‬او یک باره‬ ‫وسط استنداپ ژوله پرید و لبخند او را هم کادو گرفت‪ .‬صحبت از مردی‬ ‫است که روزهای جوانی اش را گوشه دیوار سینما و تلویزیون ایران گذاشت‬ ‫و با شالق طنز بر ان ها کوفت‪« .‬مهران غفوریان» حاال در اواخر دهه پنجم‬ ‫زندگی از تصویری مردی میان قامت‪ ،‬توپر و خوش مشرب فاصله گرفته و‬ ‫شــاید از ان هیبت فقط همین اخری برایش باقی مانده است‪ .‬بعد از ان‬ ‫جراحی سخت‪ ...‬غفوریان اوان دهه ‪ 70‬خورشیدی‪ ،‬در بحبوحه تحوالت‬ ‫اجتماعی ایران‪ ،‬در جامعه ای که هنوز ماتم زده جنگ بود‪ ،‬ژانر طنز را برگزید‬ ‫تا از این مسیر گاه دل ناخوشی ‍ های مردمش را بستاند‪ ،‬ولو برای چند دقیقه‪.‬‬ ‫ایران در استانه ورود به عصری جدید پس از انقالب اسالمی و‪ 8‬سال جنگ‬ ‫تحمیلی‪ ،‬به طنز نیازی مبرم داشت‪« .‬لبخند سوم» درگاه ورود او به سیمای‬ ‫ایران بود‪ .‬جایی که با هنرمندانی بــزرگ چون زنده نامان مهین دیهیم و‬ ‫حسین عرفانی‪ ،‬همچنین منوچهر اذری را تجربه کرد‪ .‬شکوفایی غفوریان‬ ‫اما با مجموعه تلویزیونی «زیر اسمان یک شهر» به سال ‪ 1380‬با کاراکتر‬ ‫ماندگار «بهروز پیرپکاجکی» یا همان بهروز چاخان بود‪ .‬تالقی او و حمید‬ ‫لوالیی در نقش خشایار مستوفی‪ ،‬میکسی درخشان ساخت تا زیر اسمان‬ ‫یک شهر به یکی از پربیننده ترین مجموعه های سیمای ایران بدل شود‪ .‬صد‬ ‫البته نصراهلل رادش نیز می کوشید در این سریال بدرخشد اما به یقین زوج‬ ‫غفوریان‪-‬لوالیی بود که زیر اسمان شهر را سر زبان ها انداخت‪ .‬مجموعه ای‬ ‫که اقبال عمومی اش مایه ساخت سری دوم و سوم ان هم شد‪ .‬هرچند در‬ ‫سری سوم‪ ،‬ابتدا درگذشــت «رضا ژیان» بازیگر فقید سینما و تلویزیون‬ ‫ایران و بعد حضور گنگ و سردرگم «اکبر عبدی» نتوانست موفقیت دو‬ ‫مجموعه گذشته را تکرار کند‪ .‬حضور غفوریان در سینمای ایران با فیلم‬ ‫«کلید ازدواج» ســاخته داود موثقی در ‪ 1376‬اغاز شد‪ .‬او در فیلمی که‬ ‫بازیگران نام اشنایی مانند علیرضا خمســه‪ ،‬رضا عطاران‪ ،‬نادر سلیمانی‪،‬‬ ‫فاطمه صامتی و ساناز سماواتی در ان به نقش افرینی می پرداختند در نقش‬ ‫«صادق» روی پرده نقره ای رفت‪ .‬شخصیتی که همواره رگه هایی از او در اثار‬ ‫بعدی اش دیده می شد‪ .‬مهران غفوریان رفته رفته خود را به عنوان کمدینی‬ ‫توانا با سبکی ویژه خود را به جامعه سینما‪ ،‬تلویزیون و مردم ایران معرفی‬ ‫کرد‪ .‬سینمایی که هیچ وقت از هنرمندی بازیگری قهار چون اکبر عبدی‬ ‫خسته نمی شد‪ ،‬غفوریان را پذیرفت‪ .‬سال ها کار و درخشش در فیلم‪‎‬های‬ ‫سینمایی کمدی و مجموعه های طنز تلویزیونی شخصیت طنزگون او را‬ ‫تکوین کرد‪ .‬همه غفوریان را به چشم کمدینی توانمند می دیدند که شاید‬ ‫در زندگی شخصی اش نیز همینطور باشد‪ .‬بی االیش‪ ،‬ساده دل و فردی که‬ ‫تنها در خویشتن خویش خود را زرنگ می پندارد‪ .‬دن کیشوتی که جای‬ ‫نیزه و قابلمه با تیغ طنز به جنگ دیو افسردگی در عصر بحران روابط بینا‬ ‫فردی می رود‪ .‬او که ابتدا با ُجنگ ‪ 77‬و پس از ان ســالیانی بعد با سریال‬ ‫«درحاشــیه» کار با مهران مدیری را هم تجربه کرد‪ ،‬هرازگاهی رقابتی‬ ‫زیرپوستی با مدیری داشت اما رقیب چغر بود و سرسخت! پس غفوریان‬ ‫اغلب در دوئل مهران ‍ها دست پایین را می گرفت‪ .‬سال ‪ 1396‬اما اتفاقی‬ ‫بزرگ در کمین کمدین دوست داشتنی ایران بود‪.‬‬ ‫غفوریان به دعوت محمد عرب لبیک گفت و برای نخستین بار نقشی‬ ‫جدی را برای ایفا برگزید‪ .‬بازی در فیلم «داش اکل» که داستانی کوتاه و‬ ‫بسیار معروف از مجموعه داستان «سه قطره خون» بود و بازی بی بدیل‬ ‫و هنرمندانه غفوریان در نقش «کاکا رســتم» که داش اکل سرانجام به‬ ‫ضربت دشنه او کشته می شود‪ ،‬ریسکی بزرگ در زندگی حرفه ای مهران‬ ‫غفوریان بود که ثابت کرد او بیش از انچه نشان می داد هنرهای رو نکرده در‬ ‫چنته دارد‪ .‬درست مانند سکانسی در فیلم بی خوابی که «رابین ویلیامز»‬ ‫اصطالحا از ال پاچینو می گیرد و هنرش را نه به عنوان یک‬ ‫فقید بازی را‬ ‫ً‬ ‫کمدین‪ ،‬که یک ضدقهرمان درامی پرتعلیق به رخ می کشد‪ ،‬غفوریان نیز‬ ‫با تالشی ستودنی مقابل حسین یاری می ایستد‪ .‬نقش افرینی غفوریان به‬ ‫حدی رشک انگیز بود که محمدرضا عرب‪ ،‬گریزی جز تحسین او نداشت‪.‬‬ ‫کارگردان داش اکل درست روزی که اوقاتش از دست بازیگران داش اکل‬ ‫حســابی تلخ بود و از ان ها انتقاد می کرد‪ ،‬یک باره تغییر لحن می دهد و‬ ‫می گوید‪«:‬به نظرم در بین بازیگران انتخاب غفوریان بسیار خوب بود چرا‬ ‫که هم فیزیک او خوب بود و هم اینکه می توانست نقش جدی بازی کند‪ .‬با‬ ‫اینکه او پای خود را عمل کرده بود و در یک سریال دیگر مشغول بازی بود‬ ‫اما ما صبر کردیم تا شرایط او مناسب شود انهایی که فیلم را دیده اند اگر بی‬ ‫انصافی نکنند می گویند که او از عهده نقش خود برامده است ضمن اینکه به‬ ‫نظرم اصال خوب نیست یک بازیگر تنها در یک نقش باقی بماند از همین رو‬ ‫من از کار او بسیار راضی هستم‪ ...‬غفوریان حتی گاهی سر صحنه صداسازی‬ ‫می کرد و از همین رو اگر بخواهم صدبار دیگر این فیلم را بسازم باز هم نقش‬ ‫کاکا رستم را به او می دهم» شاید همین گویای توانمندی غفوریان باشد‬ ‫اما به راستی چرا کمدین دوست داشتنی سینما و تلویزیون ایران یک باره‬ ‫از هیبت تیره کاکارستم سر در می اورد‪ .‬ایا غفوریان می خواست پیامی‬ ‫به سینمای ایران بدهد؟ یا این تنها یک نقش افرینی متفاوت در کارنامه‬ ‫حرفه ای اوست‪ .‬پاسخ این پرسش تنها در ذهن و سینه یک نفر است‪ .‬مهران‬ ‫غفوریان‪ ،‬هنرمند دوست داشتنی ایران‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!