روزنامه صبا شماره 1251
روزنامه صبا شماره 1251
روزنامه صبا شماره 1251
دو شنبه| 10مرداد 1 |1401اگوست 3 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1251صفحه| 5000ناموت|
«انفرادی» در انفرادی اکران
گفت و گوهایی با بازیگر و تهیه کننده فیلم سینمایی «انفرادی»
این بار برف با صدا بارید!
صفحه 2
عکس :حسام الدین اطیابی
«وضعیت زرد »۳ساخته می شود
صفحه 3 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
«فتح خون» شهید اوینی در رادیو روایت می شود
تنظیم رادیویی کتاب «فتح خون» شهید اوینی در ۱۴قسمت ۲۰دقیقه ای برای دو هفته اول ماه
محرم در اســتودیو ۷معاونت صدا ضبط و در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است .به گفته
سردبیر برنامه« ،فتح خون» اثری شاخص در میان اثار شهید اوینی است که نویسنده در ان به واقعه
تحلیلی زیبایی از خود به یادگار گذاشته است.
کربال از منظری متفاوت نگریسته و دلنوشته توصیفی ـ
ِ
منتقدان« ،فتح خون» را یکی از درخشان ترین اثا ِر نوشته شده درباره واقعه کربال می دانند .در متن
تنظیم شده این اثر برای خوانش در برنامه «کتاب شب» ،اشعاری عاشورایی از شاعران معاصر ضمیمه
شده تا تنوعی برای شنونده های رادیو ،ایجاد شود.
فیلم بعدی لوکا گوادانینو ورزشی است
«اســتخوان ها و همه» جدیدترین فیلم لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی برای نخســتین بار در
جشنواره ونیز ۲۰۲۲دیده می شود .در همین حال وی اعالم کرده فیلم بعدی اش با عنوان «چلنجرز»
یا «چالش گران» یک کمدی ورزشی است که تابستان ســال اینده دیده می شود« .چلنجرز» با بازی
زندایا در نقش همسر و مربی یک تنیس باز حرفه ای با بازی مایک فیست ساخته شده است .این قهرمان
تنیس روزگار بدی دارد و در میانه یک شکست حماسی با یک رقیب جدی است و در همین حال متوجه
می شود باید با کسی بازی کند که همسرش سال ها پیش قرار بوده با وی ازدواج کند .در این فیلم جاش
اوکانر در نقش رقیب بازی کرده است.
نگاهی به سریال «برف بی صدا می بارد»
این بار برف با صدا بارید!
درام خانوادگی و اجتماعی«برف بی صدا می بارد» که از منظر ساختار هنری و محتوایی تا مرزهای یک ملودرام موفق،
جباراذین
منقدسینام وتلویزیون جذاب و تاثیرگذار اوج می گیرد ،حاصل همسویی و همکاری هنری و فرهنگی یک تهیه کننده تلویزیون و سینما
با کارنامه هنری پربار وکارگردانی خوش فکر و کاربلد است که براساس فیلمنامه ای خوش پرداخت به قلم زنده یاد
مسعود بهبهانی نیا و یارانش وگروهی از هنرمندان کارامد و مستعد ساخته شده و توانسته این سریال را در کنار مجموعه های دیدنی و
پرمخاطب صدرنشین تلویزیون قرار دهد .رمز اصلی تداوم اثار سینمایی و تلویزیونی در قالب فصل و یا بخش ،شناخت و توجه الزم وکافی به
نظر ،سلیقه و ذائقه مخاطب به مثابه سرمایه واقعی سیما و سینما است و البته رعایت ضوابط و سالیق حاکم بر صداوسیما و سینما خواهد بود
که این هر دو در ساخت برف بی صدا می بارد ،لحاظ شده است .استقبال مخاطبان ،به ویژه خانواده ها و نسل جوان ،کلید تولید یک سریال
موفق درفصل های مختلف در سیما است که درکمتر اثری مورد عنایت شایسته قرارگرفته و در اکثر ان ها نظر مدیران تلویزیون بر دیدگاه
مردم ارجحیت یافته و همین امر،ان ها را در نیم راه موفقیت متوقف کرده است ،اما برف بی صدا می بارد برخالف رویه ان نوع سریال ها در
این زمینه هم موفق است و تداوم تولید ان در اندامواره فصل های جدید ،نشات گرفته ازگستردگی مضامین و محتوا و جوشش دراماتیک
داستان ها و ضرورت های نمایشی و داستانی است و کشدارکردن و اب بستن به سریال ،جهت کسب درامد بیشتر در ابن کار ،معیار تولید
فصل جدید نبوده است.چرا که فصل دوم در حال پخش برف بی صدا می بارد ،در امتداد درست مضمونی و محتوایی فصل نخست و به لحاظ
پردازش شخصیت ها و رخدادهاو ماجراها از ان هم قوی تر و پررنگ تر و ملموس تراست .در واقع فیلمنامه خوب،کارگردانی و بازیهای خوب
و سوژه های اشنای خانوادگی و اجتماعی خوب ،از عوامل اساسی توفیق اجتماعی این سریال اند.گرچه جا داشت به دلیل بستر بودن سه
مقطع تاریخی کشور برای روایت داستانهای سریال ،زوایای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ،پر رنگ تر باشند ،لیکن چون هدف ،نمایش و
ارایه تصاویری واقع گرا از انسانها در زندگی و موقعیت های تلخ و شیرین و اوردگاه خیر و شر و تکامل اخالقی و انسانی کاراکترهای سریال
از گذرگاه های ارزش ها و ضدارزش هاو راه ها و بیراه های عشق و انتقام است و این موارد به درستی دربرف بی صدا می بارد نوشته و ساخته
شده است ،ان را باموفقیت همراه کرده است .هرچند برف به راستی بی صدا می بارد ،ولی در ساخته شفیعی واذربایجانی ،این بار برف با صدا
باریده تا زنگ زندگی را به هشدار و با رنگی دلپذیر از زندگی و امید وارمان درجامعه به صدا دراورد.
فراخوان دومین دوره جشنواره سینمایی «زمین»
انتقاد «استالونه» از ساخت دنباله جدید «راکی»
«پیکی بالیندرز» در حال کامل شدن است
فراخوان دومین دوره جشنواره «زمین» با موضوع محوری اقتصاد
پایدار و با رسالت شناسایی اثار شاخص سینمایی در ارتباط با توسعه
پایدار و نمایش ان ها جهت افزایش اگاهی عمومی و فرهنگسازی در
این زمینه منتشر شد .مهلت شرکت در این جشنواره که از ۱۶تا ۲۲
مهر سال جاری برگزار می شود ،سوم شهریور ۱۴۰۱اعالم شده است.
دومین دوره جشنواره «زمین» که پذیرای اثار تولید شده در فاصله
سال های ۱۳۹۸تا ۱۴۰۱خواهد بود در ۲بخش رقابتی و غیررقابتی
برگزار می شود .بخش رقابتی این رویداد شامل موارد شش گانه فیلم
داستانی بلند و کوتاه و فیلم مستند بلند و کوتاه با مدت زمان های ،به
ترتیب ،بیش از ۴۰دقیقه و کمتر از ۴۰دقیقه و فیلم و کلیپ اموزشی
و همچنین فیلم پویانمایی با مدت زمان های ازاد است و نسخه نهایی
فیلم های انتخاب شده باید با فرمت های MP4 ،AVI ،MOVو با
کیفیت FHD، HDیا K4به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند .دومین
دوره جشنواره «زمین» از ۱۶تا ۲۲مهر ۱۴۰۱برگزار می شود .
با گذشت بیش از ۴۵سال از اولین بازی «سیلوستر استالونه»
در فیلم «راکی» ،بار دیگر اعالم شد که جهان سینمایی «راکی»
در حال گسترش است و این فیلم محبوب که تاکنون شاهد ساخت
چندین دنباله و همچنین یک اســپین اف (کریــد) بوده حاال با
تصمیم کمپانی « »MGMصاحب یک دنباله مســتقل دیگر با
عنوان «دراگو» خواهد شد .در فیلم «راکی »۴شخصیت «اپولو
کرید» ( با بــازی کارل وترز) در رینگ توســط «ایوان دراگو» (با
بازی دولف لوندگرن) بوکسور المپیک شوروی کشته شد .خانواده
دراگوها در فیلم «کرید »۲در ســال ۲۰۱۸زمانی که «ادونیس
کرید» (مایکل بی .جردن) به مصاف «ایوان» پس ِر ویکتور دراگو
(فلوریان مونته انو) رفت ،بار دیگر ظاهر شدند .در حالی که برخی از
طرفداران در مورد خبر ساخت فیلم «دراگو» هیجان زده به نظر می
رسند ،یک نفر وجود دارد که خیلی از این اتفاق خوشحال نیست و
او کسی نیست جز «سیلوستر استالونه».
«پیکی بالیندرز» در زمانی پیش از اتفاقات فصل پایانی اش ادامه پیدا
خواهد کرد .اگرچه فصل ششم این مجموعه پرطرفدار به پایان رسیده
است ،با این حال استیون نایت خالق این درام جنایی در حال نوشتن
فیلمنامه برای یک فیلم بلند داستانی است که رسما به این مجموعه
پایان خواهد داد .نایت به تازگی در مورد چگونگی ســاخت این فیلم
صحبت کرده است و به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان نگارش
فیلمنامه ،تولید این فیلم به زودی اغاز شود .استیون نایت دراین باره
گفت :بله ،من در حال نوشتن فیلمنامه این اسپین اف هستم .تقریبا
نوشتن فیلمنامه ان را تمام کرده ام و قرار است در اینده برای فیلمبرداری
اماده شویم .این فیلمساز تاکید کرد :من در حال بحث درباره مسائل
بودجه کار با چند اســتودیو فیلم و تلویزیــون در منطقه دیگ بث در
بیرمنگام هستم .نایت همچنین مصمم تر از گذشته اظهارات خود را در
مورد زمان شروع تولید این فیلم اعالم کرد و گفت فیلمبرداری احتماال
در ۱۸ماه اینده اغاز خواهد شد /.خبرگزاری صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ضبط فیلم کوتاه «می خواهم تو را نفس بکشم» تمام شد
فیلمبرداری فیلم کوتاه «می خواهم تو را نفس بکشم» به کارگردانی وحید رشیدی به تهیه کنندگی
یاسر نظری به پایان رسید و به زودی وارد مرحله فنی پس تولید خواهد شد .فیلم کوتاه «می خواهم تو
را نفس بکشم» عاشقانه هایی را در جنوب شــهر روایت می کند .در این فیلم کوتاه بازیگرانی همچون
امیر نجفی ،عمران فاطمی ،اناهیتا وکیل الرعایا ،کوروش بیاتی ،امید محتشــم ،ارشاد بی نظیر و هلن
سرمدی نقش افرینی کردند .برخی عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه کننده :یاسر نظری ،نویسنده
و کارگردان :وحید رشیدی ،مجری طرح :موسسه فرهنگی هنری برداشت ،جانشین تهیه کننده :سارا
وفایی ،مدیر فیلمبرداری :محسن کالجی ،دستیار اول فیلمبردار :حسین امیری.
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
برگزاری ازمون دوره جامع فیلمسازی انجمن سینمای جوانان در ۱۳ابان
دوره جامع هفت ماهه فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران بعد از حدود سه سال تاخیر در برگزاری
به دلیل شرایط کرونا ،با برگزاری ازمون جامع در ۱۳ابان ماه سال جاری در تمامی ۵۸دفتر انجمن کلید
می خورد و عالقه مندان به سینما می توانند با مرجعه به دفاتر انجمن سینمای جوانان برای شرکت در ازمون
و ثبت در دوره فیلمسازی اقدام کنند .شرکت در ازمون هیچ محدودیتی ندارد و عالقه مندان به سینما که در
بازه سنی ۱۶تا ۳۰سال قرار دارند ،می توانند در ازمون جامع که ۱۳ابان در تمام دفاتر انجمن سینمای جوانان
ایران برگزار می شود ،شرکت کنند .تمامی داوطلبان بعد از ازمون موظف هستند که در مصاحبه حضوری نیز
شرکت کنند که برایند ازمون و مصاحبه ،شرکت کنندگان نهایی دوره جامع فیلمسازی را مشخص می کند.
«وضعیت زرد »۳ساخته می شود
محمدرضا شــهبازی نویسنده ســریال «وضعیت زرد»۳
درباره این مجموعه گفت :هر چقدر که می گذشت بازخوردها
خوب می شد ،شخصیت ها دوست داشتنی می شدند و اینکه
شخصیت را مخاطب دوست داشت ،برای من یک شعف درونی
به همراه داشت.چون بازیگران سلبریتی نبودند نیاز به زمان
بیشتری داشتیم تا مخاطب با شخصیت ها اشنا شود و انها را
پیگیری کند.
شهبازی درباره شــروع این همکاری نیز توضیح داد :ایده
کار دو سال پیش شکل گرفت و جمعی در باشگاه طنز انقالب
کار بر روی ان را اغاز کردند .دربــاره محتوا هم بحث این بود
که ما یک مقطع تاریخی را پشت سر می گذاریم اما باید امریکا
دوستی ،غرب گرایی و برخی موضوعات این چنینی را که االن
ماهیت شان بر همه مشخص و عریان شــده است را به ثبت
برسانیم.
وی یاداور شد :الزم است از تیم نویسنده ها تشکر کنم که
کار اولشان بود ،به نظرم اتفاق خوبی در مجموع در فیلمنامه
بود و می توان گفت یک دو نفر در این حوزه به نویســندگی
اضافه شده اند.
این نویسنده همچنین بیان کرد :چالش ما این بود که رابطه
عاشقانه یک زوج نه فقط مذهبی بلکه حزب اللهی را چطور باید
نشــان داد و چطور باید در کار طنز مولفه های دینی را نشان
دهیم و این چالش را داشتیم.
شهبازی درباره فصل دوم و مقایسه ان با فصل اول بیان کرد:
خیلی ها می گفتند در فصل دوم نسبت به فصل اول کنایه های
سیاسی کمتر شده است برخی هم می گفتند گل درشت بوده
است .اما خیلی از کنایه ها را برای اینکه گل درشت نشود حذف
3
کردیم .در مجموع فکر می کنم همــان چیزی بود که فضای
«وضعیت زرد» می طلبید.
مســعود ملکی ،تهیه کننده «وضعیــت زرد »۳نیز درباره
ساخت فصل سوم بیان کرد :فصل سوم در حال طراحی است.
سریال االن در مرحله ای اســت که به بلوغ رسیده و به نظرم
حتماً باید به فصل سوم برسد .حساسیت تیم تولید برای فصل
سوم حتماً بیشتر از فصل یک و دو خواهد بود.
شــهبازی نیز گفت :اتفاقی که باعث شد فصل دوم نسبت
به فصل یک بهتر شود این است که تیم تولید نسبت به نقدها
و ایرادات متواضع است و انها را می پذیرد .دوم اینکه ما هیچ
گاه ورودی تیم را نمی بندیم و در همین فصل دو نفر نویسنده
اضافه شد.
بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو
سیما در سخنانی درباره این ســریال مطرح کرد« :وضعیت
زرد» مدل جذابی از تبدیل یک سیت کام به سریال است که در
فصل اول سیت کام بود و در فصل دوم به سریال نزدیک شد و
فصل سوم کام ً
ال مولفه های سریال را خواهد داشت .سریال های
ً
تلویزیون معموال نکاتی را رعایــت می کنند که جاهای دیگر
رعایت نمی شود و کسی که گفته بود اول خودش سریال ها را
می بیند و بعد فرزندانش به دلیل رده بندی سنی است.
ملک محمدی درباره محتوای سریال «وضعیت زرد» گفت:
ما برای اولین بار در تلویزیون صراحت بحث های سیاســی را
داشــتیم .این ســریال مردم را محرم می داند و می گوید اگر
نکته ای هســت مردم باید ان را بدانند .مث ً
ال بــرای اولین بار
است که بحث مدافع حرم در یک سریال ان هم کمدی مطرح
می شود. صفحه 3
4
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
پرونده
«انفـرادی» در انفـرادی اکـران
ملیکا نصیری« -انفرادی» ،فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی مسعود اطیابی ،نویسندگی حمزه
صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان بوده که این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران
است .از ان جایی که در کشور ما اغلب فیلم های کمدی در جذب مخاطب و فروش باال موفق هستند،
انفرادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و حدود یک میلیون و ششصد مخاطب را برای تماشای
فیلم به سالن های سینما کشاند .به بهانه اکران این اثر پرمخاطب روزنامه صبا با سید ابراهیم عامریان،
تو گو کرده است.
تهیه کننده و سیروس همتی یکی از بازیگران فیلم گف
عامریان:
محدود کردن اکران «انفرادی» اشتباه است
ســید ابراهیم عامریان ،تهیه کننده فیلم سینمایی انفرادی است.
او در گفت و گو با روزنامه صبا از چگونگی شــکل گرفتن ایده این اثر
صحبت کرده است و محدود کردن اکران «انفرادی» را کاری اشتباه
قلمداد می کنند و با این که فیلمش یکی از پرفروش ترین اثار سینمایی
این روزها اســت اما از تعداد مخاطبان کار راضی نیســت .در ادامه
گفتو گوی روزنامه صبا با این تهیه کننده را می خوانید:
اقای عامریان! «انفرادی» فیلمی در ژانر کمدی است که به
مسائل مهم اقتصادی گریز می زند .ایده اولیه ساخت این اثر
از کجا امد و چه شد که عالقه مند به ساخت فیلمی با چنین
موضوعی شدید؟
ایده اولیه قصه «انفرادی» ابتدا در ذهن من نقش بست و دوست
داشتم فیلمی با این موضوع بسازم .سپس با حمزه صالحی ،نویسنده
تو گو کردم و طرحم را با او درمیان گذاشتم .بعد از اماده شدن
اثر گف
قصه با مسعود اطیابی نیز صحبت کردم تا به عنوان کارگردان در این
اثر سینمایی مشغول به فعالیت شود .باتوجه به مشکالت روزی که در
ان زمان وجود داشت می خواستم درباره موسساتی که به مردم وعده
برای پس انداز می دادند و بد از مدتی غیب می شــدند صحبت کنم.
دغدغه من این ماجرا بود که بر سر انســان هایی که با اعتماد به این
موسسات همه پول خود را از دست می دهند ،چه می اید.
در این فیلم نیز شما با مسعود اطیابی همکاری می کنید.
چه ویژگی هایی در کار این کارگردان باعث می شود که شما به
همکاری متداوم با او عالقه مند باشید؟
باید بگویم که به لحاظ اخالق کاری و حرفه ای من و مسعود اطیابی
شباهت بســیاری با یکدیگر داریم و نظراتمان در بسیاری از موارد با
همدیگر هم راستا هستند .هدف مشترکمان نیز تالش درجهت حفظ
منافع فیلم است و به دنبال حاشــیه نمی گردیم .از این رو است که
همکاری و تعامل با این کارگردان همواره برای من لذت بخش است.
ترکیب بازیگران این اثر بســیار جذاب شده است .رضا
عطاران که دیگر در عرصه اثار کمدی چهره ای شناخته شده
اســت و به صورت کلی این ترکیب بازیگران توانسته اند با
مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند .چه شد که به این فهرست
از اسامی برای ایفای نقش های فیلم انفرادی رسیدید؟
برای انتخاب بازیگر هر نقش لیستی از اســامی بازیگرانی که مد
نظرمان بود تهیه کردیم .ســپس باتوجه به زمان فیلمبرداری باید
می دیدیم که کدام بازیگران وقت خالی دارند و با پروژه دیگری قرارداد
نبســته اند و با توجه به این روند انتخاب های خود قطعی می کردیم.
البته باید بگویم رضا عطاران از همان ابتدا انتخاب اول ما برای ایفای
ان نقش بود .خوشــبختانه درنهایت به ترکیب خوبــی از بازیگران
رسیدیم .همه بازیگران به خوبی نقششان را ایفا کردند و تصویر خوبی
کنار هم داشتند.
فیلم «انفرادی» بعد از تولید مدتی طوالنی در صف اکران
ماند تا پس از حدود دو سال بتواند رنگ پرده را ببیند .البته این
طوالنی شدن روند اکران تنها به فیلم شما مختص نمی شود
و اغلب اثار برای اکران گرفتن باید مدت ها در صف بمانند .از
ان جایی که اثار با حال و هوای زمانه خویش تولید می شوند
مسئله گذر زمان در ارتباط مخاطب با اثر اسیب زا می شود.
درباره اثر شما نیز این اتفاق رخ داد؟
طبیعتا اکران فیلم در همان ســالی که اثر تولید می شود اتفاقی
بسیار خوب است .چون در فیلم های کمدی این امکان وجود دارد که
بعضی از شوخی ها کهنه شود و مخاطب دیگر به ان ها نخندد .درحالی
که در ان برهه زمانی همان شــوخی می تواند تماشاگر را بخنداند.
فضای مجازی هم برای اثار کمدی یک معضل به حساب می اید که در
ان بستر انقدر مردم به یک شوخی می خندند که دیگر وقتی ان را در
فیلم می بینند در نظرشان خنده دار جلوه نمی کند .لذا اگر اکران فیلم
در همان سال تولید اثر باشد قطعا اتفاق بهتری رخ می دهد.
میزان فروش فیلم شما عدد چشــمگیری است .در این
روزها که مردم کمتر به سینما می ایند و دیده
شــدن اثار به معضلی جدی تبدیل شده
است خودتان انتظار این حجم از مخاطب
را داشتید؟ از تعداد مخاطبان انفرادی
راضی هستید؟
باید بگویم که عــدد فروش فیلم ما
بزرگ اســت و می گوییــم که مثال
55میلیارد تومان فروش داشتیم.
اما از تعداد مخاطبان فیلم راضی
نیســتم .پیش از «انفرادی»
مــن فیلمــی را روی پرده
داشــتم که با فروش نصف این
اثر یعنی با 25میلیارد تومان تعداد
مخاطبش دو میلیون و ششصد هزار
نفر بود .درحالی که تعداد مخاطبان فیلم
«انفرادی» تنها یک میلیون و ششصد هزار
نفر است .فکر می کنم دو سال سخت شیوع
ویروس کرونا باعث فاصله مردم از سینما شد و
وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه نیز به سینما صفحه 4
پرونده
نیامدن مردم دامن زد و متاسفانه امروز تعداد مخاطبان هنرهفتم در
کشورمان بسیار کم شده است.
شاید یکی از مســائلی که مانع ورود مخاطب به سینما
می شود قیمت گران بلیت باشد .شما در این خصوص چگونه
فکر می کنید؟ بهتر نیســت با قیمت بلیت کمتر یک فیلم با
حداکثر ظرفیت یک سالن نمایش اکران شود؟ فکر می کنید
برای اشتی دادن دوباره مخاطب با سینما باید چه تمهیداتی
اندیشید؟
من فکر نمی کنم که قیمت بلیت تاثیر زیادی بر تعداد مخاطبان
سینما داشته باشد .چون باتوجه به قیمت های روز جامعه به اعتقاد
من سینما هنوز که هنوز است یکی از ارزان ترین تفریح ها به حساب
می اید .اما در این شرایط سخت کمبود مخاطب شاید بتوان با ایجاد
تمهیدات و تصمیماتی دوباره به ارامی مردم را به سینما بازگرداند.
برای مثال برطبق ایین نامه شــورای صنفی تصمیم گرفته است که
بعد از دهه محرم اکران فیلم «انفرادی» را محدود کند .درست است
که این کار بر مبنای قوانین است اما در شرایط امروز سینمای ایران
چنین تصمیمی به ضرر خود سینما تمام می شود .فکر می کنم امروز
که حال سینما خوب نیست خیلی نمی توان برمبنای قوانین ایین نامه
پیش رفت و محدود شدن اکران «انفرادی» به زعم من یک تصمیم
اشتباه است که پشیمانی به بار می اورد و باعث کمتر
شدن تعداد مخاطبان سینما می شود .اگر شرایط
ســینمای امروز عادی بود این محدود شدن
اکران تصمیمی درست بود.
تجربه نشــان داده است که در
کشور ما اغلب اثار کمدی پرفروش
می شوند .ارزیابی شما از موفق
شدن اثر کمدیتان در گیشه
صرفا بــه مقولــه فروش
برمی گردد یا فاکتورهای
دیگری نیز برای سنجش
کیفیت اثر خود دارید؟
به نظر من نمی توان گفت که
صرفــا فیلم های کمــدی پرفروش
می شوند .ما تا به امروز شاهد پرفروش
شدن بسیاری از اثار اجتماعی نیز بوده ایم
و این جریان حکایت از این واقعیت دارد که
فیلم خوب پرفروش می شــود .مردم به دنبال
فیلم خوب هســتند و از ان اســتقبال می کنند.
به هنگام تولید فیلم کمدی نگاه من به خروجــی اثر همانند تولید
یک کار اجتماعی نیست .من در اثار کمدی میزان موفقیت اثر را در
همراهی مخاطب با فیلم نگاه می کنم .یعنی ببینم مخاطب چه قدر
به شوخی های فیلم می خندد و با ان ارتباط می گیرد و در سالن های
اکران برای تماشای بازخورد تماشاگر حاضر می شوم .شاید بسیاری از
اثار کمدی که تولید می کنم سلیقه خود من نباشد اما هدف من کسب
رضایت از جانب مخاطب است.
سیروس همتی:
نقش هایی را بازی می کنم که تلورانس کارنامه کاری ام را باال
و پایین کند
سیروس همتی ،یکی از بازیگران فیلم سینمایی «انفرادی» است و
تو گو پرداخته است
به بهانه حضورش در این فیلم با روزنامه صبا به گف
و از تجربه حضور در این اثر ســینمایی و سختی کار بازیگر به هنگام
ایفای نقش های کوتاه صحبت کرده است.
اقای همتی! در «انفرادی» نقش شــما کوتاه اما متفاوت
است .این نقش برای شما چه فاکتورهایی داشت که نظرتان
را برای کار جلب کرد؟
من در فیلم انفرادی نقش یک انقالبــی تندرو را بازی می کنم که
تحت تاثیر مرادهای خویش و بــدون هیچ گونه تعقلی ،از حرف های
دیگران تاثیر می پذیرد و به ان ها واکنش نشان می دهد و خودش را
درگیر می کند .باید بگویم که در کل هر نقشی که تلورانس کارنامه
کاری من را باال و پایین کند برایم قابل وثوق است .دوست دارم کیسه
هنری ام پربار باشد و نقش های مختلف را در ژانر و گونه های گوناگون
تجربه کنم.
«انفرادی» فیلمی کمدی است ،اما به مسائل روز سیاسی
و اقتصادی کشــور نیز گریز می زند .مسائلی که فیلم پیش
می کشد تا چه اندازه دغدغه شخصی شما هم بود؟
من به خاطر دارم که زمان تولید «انفرادی» ،کشور جیبوتی راجع به
مواضع و عملکرد سیاسی کشور ما انتقاداتی کرده بود .در ان زمان این
بحث مطرح شده بود که یک کشور بسیار کوچک چرا درباره عملکرد
ما نظر می دهد و یادم اســت که مردم می گفتند همین مانده بود که
جیبوتی هم درباره ما نظر دهد .از ان جایی که در سکانسی از فیلم ما
به این مسئله نیز اشاره می شد حضور در «انفرادی» برایم جذاب شده
بود .ضمن این که این اثر به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور گریز می
زند و موضوعاتی مهم را مطرح می کرد.
بعد از فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» «،انفرادی» دومین
همکاری شما با ابراهیم عامریان به حساب می اید ،اما پیشتر با
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
5
مسعود اطیابی همکاری نداشتید .حضورتان در این اثر چگونه
اتفاق افتاد و نام تهیه کننده و کارگردان اثر در ایجاد جاذبه
برای شما نسبت به حضور در فیلم چه اندازه تاثیرگذار بود؟
من قبل از «انفرادی» با ابراهیم عامریان در فیلم «کارگر ســاده
نیازمندیم» همکاری داشتم .با مســعود اطیابی هم در سفر اعزامی
هنرمندان به لبنان اشنا شده بودم و ارامش مسعود اطیابی را در کمتر
کارگردانی دیده بودم .باید بگویم کار کردن با ابراهیم عامریان همواره
برای من بسیار شیرین و لذت بخش است.
عامریان بســیار حرفه ای ،خوش برخورد و خوش حساب است که
خیال بازیگر را از بابت کار بــا او راحت می کند .این تهیه کننده از ان
دسته از افرادی است که هر زمان برای کار با من تماس بگیرد دعوتش
را اجابت می کنم.
پرداخت شــخصیت در نقش های کوتاه بــرای بازیگر
می تواند کار سختی باشد .شما این موضوع را چگونه مدیریت
می کردید و تعاملتان با دیگر بازیگران اثر چگونه بود؟
در این فیلم تنهــا رضا عطاران ،مهدی هاشــمی و احمد مهرانفر
نقش های طوالنی دارند و همه بازیگران دیگر تنها در چند سکانس
این فیلم مقابل دوربین می روند .باید بگویم یکی از جذابیت های حضور
در این فیلم برای من همکاری با دیگر بازیگران این اثر بود که از سه
نسل مختلف بازیگری می امدند .من در کنار ان ها بسیار اموختم و
تجربه های بی بدیل و همکاری جذابی برایــم رقم خورد .ضمن این
که به نظر من ایفای نقش های کوتاه برای بازیگر چالش بیشتری به
نســبت نقش های بلندتر دارد .در نقش های بلند به اندازه طول یک
فیلم زمان وجود دارد تا بازیگر کار خودش را نشان دهد .در حالی که
در نقش های کوتاه این میزان به چند سکانس کاهش پیدا می کند و
بازیگر موظف است در همان مدت کوتاه شخصیت پردازی کاراکتر را
به نمایش بگذارد.
یکی از چالش هــای حضور در کارهای کمدی مســئله
خنداندن مخاطب است .یعنی ممکن است به نظر برسد که
در یک سکانس و نگام ادای یک دیالوگ مخاطب باید بخندد،
اما هنگام پخش کار این اتفاق نیفتد ،چنین جریانی می تواند
برای بازیگر اضطراب اور باشد .شــما از بابت این موضوع
نگرانی نداشتید؟
از ان جایی که من نمایشنامه نویس هستم به این مسئله باور دارم
که اگر فیلمنامه را به بازیگر دهید و در همــان هنگام خوانش متن
بازیگر یا در کل خواننده متن خنده اش بگیرد ،ان دیالوگ به هنگام
اجرا نیز کار می کند و مخاطب از تماشــایش لذت می برد .باور دارم
مالحت و طنازی دیالوگ ها در همان متن کار نیز تجلی می یابند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
«جشنواره بین المللی قصه گویی» فراخوان داد
بخش «رقابتی» بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی شامل قصه گویی ملی ،قصه گویی
بین المللی ،قصه گویی ایینی ســنتی ،قصه گویی زبان اشاره ،قصه گویی ۹۰ثانیه ای (قصه زندگی من)
و پادکست قصه گویی است .بخش «غیررقابتی» با عنوان «قصه گویی برگزیدگان» و بخش «علمی»
این رویداد فرهنگی در بخش های جســتار ،مقاله علمی ،کتاب و پایان نامه /رســاله برگزار می شود.
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی همچون سال گذشته با محورهای موضوعی امیدها
و ارزوها ،شادی ها و غم ها و ایثار و از خود گذشــتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های مختلف زندگی)
برگزار خواهد شد.
«ایزنهاور »۴:۵۷به صحنه بازگشت
نمایش «ایزنهاور »۴:۵۷به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی علیرضا حافظی که سال گذشته اجراهای
موفقی را در پردیس تئاتر سپند پشت سر گذاشت؛ از ۱۱مرداد ماه ساعت ۲۱در خانه نمایش دا به صحنه
خواهد امد .بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه؛ علیرضا نامنی ،پویا یگانه دوست ،علیرضا حافظی،
ساقی سلیقه دار و سهیل نگهدارزاده هستند .در خالصه داستان نمایش امده است« :ایزنهاور »۴:۵۷گزارش
کیفی از صحنه جرم است که باید به امور بایگانی و ریاست دایره جنایی تلگراف شود؛ نام مقتول گالبتون
صمدی ،سن نوزده سال ،علت مرگ بعد از اعالم نتیجه معاینه جسد به طور قطعی مشخص می شود .اما
اینجانب؛ سروان یحیی رادمهر ،دو احتمال کلی را بررسی خواهم کرد؛ خودکشی و قتل.
وزیر فرهنگ و ارشاد خبر داد:
تغییر ریل گذاری تئاتر کشور
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در
نخستین جلسه شــورای سیاســتگذاری چهل و یکمین دوره
جشــنواره تئاتر فجر به اهتمام جــدی وزارت فرهنگ در دولت
مردمی مبنی بر اعتالی حوزه تئاتر اشاره کرد و افزود :بنای وزارت
فرهنگ ایجاد تحولی جدی در حوزه تئاتر کشــور است که در
راستای دســتیابی به این تحول باید عالوه بر توجه
جدی به مقوله زیرساخت ها می بایست اقدامات و
فعالیت های مناسبی نیز تدارک دیده شود.
وی با اشــاره بــه بازدیدهــای اخیر خود
از مجموعه تئاترشــهر و تاالر ســنگلج در
راستای اهمیت به مقوله زیرساخت های
حوزه تئاتر گفت :بازسازی و نگهداری
مجموعه هــای باســابقه و احداث
تاالرهــای فرهنگــی و هنــری
پیشرفته در شهرهای مختلف
کشــور از رویکردهــای اصلی
وزارت فرهنــگ به شــمار
می رود .ریس شورای هنر
کشور با تاکید بر تقویت
بخش «تولید محتوا» در حوزه تئاتر خاطرنشان کرد :تحول اساسی
که در این حوزه به دنبال ان هستیم مستلزم توجه ویژه بر تقویت
بخش «تولید محتوا» است که با حمایت از استعدادهای جوان و
اســتفاده از ظرفیت عظیم انان برای تقویت بخش تولید محتوا،
تغییر ریل گذاری تئاتر کشور تسهیل می شود .اسماعیلی با بیان
اینکه حضور دو تن از نمایندگان مجلس در شورای سیاستگذاری
جشنواره تئاتر فجر می تواند منشا اتفاقات مثمرثمر برای تقویت
حوزه تئاتر کشور باشد گفت :جلسات شورای سیاستگذاری تئاتر
فجر نه تنها جنبه فرمایشی ندارد بلکه با برپایی جلسات منظم به
دنبال تقویت نقش نظارتی و تحولی این شورا هستیم.
گفتنی است در نخستین جلســه شورای سیاستگذاری چهل
و یکمین دوره جشــنواره تئاتر فجر که با حضــور محمدمهدی
اسماعیلی وزیر فرهنگ و محمود ساالری معاون هنری برگزار شد،
احکام اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ اهدا شد.
بر همین اساس غالمرضا منتظری و بیژن نوباوه از نمایندگان
مجلس شورای اسالمی ،ایرج راد ،مینا باقری ،کاظم نظری ،حسین
مسافر استانه ،تاجبخش فناییان ،کوروش زارعی و علی منتظری
از اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر
فجر به شمار می روند.
دهداستانکوتاهاززندگیادمیانمنتشرشد
کتاب«سیاست گذاریرسانه ای»منتشرشد
ازادی ۸۵۱زندانی با حمایت «محسن چاوشی»
مجموعه داســتان کوتاه «در میانه غبار» نوشــته عطیه خراسانی
نویسنده جوان ایرانی به تازگی توســط نشر لگا منتشر شده است« .در
میانه غبار» مشمول ده داستان کوتاه از زندگانی ادمیان ،در اشفته بازار
فقر ،محرومیت ،خشکســالی و جدل دائمی و ممتد با شن باد .حکایت
دل تیره تقدیر برای زیستن دست و پا می زنند.
انسان هایی است که در ِ
تکاپویی که گاه به زخم های روحی عمق می بخشــد و زمانی در قالب
مرهم و ضما ِد ســطحی درمی اید .نویســنده این مجموعه که برامده
داستان
از بطن چنین بستری است ،سعی داشــته در اولین مجموعه
ِ
خویش با نگاهی بی طرفانه به شرح سرگذشت خشک و بی بر ادم های
رحمانگی جغرافیایی بپردازد .جنــون ،تقدیر ،بدبیاری،
گرفتار در بی
ِ
ناهنجاری و خرافه از بن مایه های برجسته این داستان هاست که عامدانه
بر شخصیت های هر داستان اوار شده است .مکان وقوع حوادث ،استان
سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان زاهدان است؛ دیاری که از دیرباز
برچسب محرومیت را بر دوش کشیده است.
کتاب «سیاست گذاری رسانه ای» نوشته علی حیدری به تازگی
توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسنده در این کتاب بر لزوم توجه به سیاستگذاری رسانه ای در
لگیریامیختهرسان ه ایوارتباطیکهبربستر
جامعهدوفضاییوشک
فناوری اطالعات و ارتباطات ،ابزارهای هوشمند و چندرسان های و ...به
سرعت در حال رشد است ،پرداخته است.
«سیاســت گذاری رســانه ای» شــامل پنج فصل با عناوین:
بازاندیشی در سیاســت گذاری رســانه ای (نگاهی جدید به ابعاد
مســئله) ،رویکردهای نوین نظری در سیاســت گذاری رسانه ای،
چهارچــوب مفهومی سیاســت گذاری رســانه ای در ســازمان،
مدل سازی سیاست گذاری رسانه ای و پیشنهاداتی برای اصالح نظام
سیاست گذاری رسانه ای در سازمان تامین اجتماعی می شود .با توجه
به اهمیت نظری و ضرورت علمی موضوع سیاستگذاری رسانه ای،
انتشارات «سیمای شرق» تصمیم به انتشار این اثر گرفته است.
علی شمس ،مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به
زندانیان نیازمند با تقدیر از حمایت های مادی و معنوی هنرمندان متعهد
افزود :با کمک مخاطبان صفحه اینستاگرام اقای چاوشی در سال جاری
در ۱۹مرحله و با معرفی مددجویان نیازمندی از ۱۸اســتان ،زمینه
ازادی ۲۸۱بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیات حوادث کارگاهی
و سوانح رانندگی از بند فراهم شده است که سهم دوستداران و حامیان
این هنرمند در ازادی محکومان جرایم غیرعمد رقمی معادل ۲میلیارد
و ۵۰میلیون تومان بود .وی با اشاره به همکاری اخیر چاوشی در حوزه
ازادی دردمندان گرفتار بند اظهار داشت :هشت مرداد و در زادروز تولد
این هنرمند فرهیخته به مانند سال های قبل ،وی هدیه سالروز میالد
خود را در قالب طرحی در جهت ازادی ۴۳زندانی خرمشهری مطرح کرد
که با این فراخوان اعالم شده هواداران وی در مدت کوتاهی با واریز مبلغی
معادل ۲۰۰میلیون تومان به حساب ستاد مردمی دیه استان خوزستان،
زمینه ازادی همه محبوسان معرفی شد ه را فراهم کردند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
رمان ضداسرائیلی «غارتگر» توسط عهد مانا چاپ شد
رمان «غارتگر» نوشته محبوبه زارع به تازگی توسط انتشارات عهد مانا منتشر و راهی بازار نشر شده
است .رمان پیش رو شامل روایت داستانی جوان یهودی ،از خانواده احزاب قدرتمند صهیونیسم است؛
نویس موفق هالیوود است که نادانسته در زمین سیاسی خانواده خود بازی کرده است
سموییل ،فیلمنامه ِ
و قلم می زند .سموییل ده سال پیش ،عاشق ربکا ،دختر دانشجوی یهودی می شود که شخصیتی خاص و
حقیقت جو داشته و البته پدرش روزنامه نویس مخالف صهیونیسم و اهداف شوم ان ها است! دختر مدت ها
از ماهیت خانوادگی سموییل بی خبر است و بعد از دلبستگی و موافقت برای ازدواج ،واقعیت خانوادگی
پسر را می فهمد .این کتاب با ۱۴۴صفحه منتشر شده است.
هادی روشن ضمیر:
پیچیدگی فرم های من
از پیچیدگی مفهوم عشق می اید
دو شنبه 10مرداد 1401شماره 1251
بررسی «سلطنت مشروطه در فرانسه» در یک کتاب
7
کتاب «سلطنت مشروطه در فرانسه» نوشــته پمال پیلبیم با ترجمه بابک محقق به همت نشر نی
به چاپ رسید .مجموعه «کارگاه تاریخ» به پشــتوانه تحلیل های دقیق و اسناد معتبر ،پرتوی تازه بر
رویدادهای مهم و مناقشه برانگیز جهان ،از اوایل عصر مدرن تا امروز ،می اندازد .این کتاب ها بیش از پنج
دهه منبع اساسی دانشجویان و پژوهندگان تاریخ بوده است که اینک به تدریج در اختیار خوانندگان
فارســی زبان قرار می گیرد ».این کتاب در ۱۰فصل به برخی مباحثی همچون «بازگشــت -۱۸۱۵
« ،»۱۸۱۴تنش های اجتماعی»« ،سلطنت کراهت بار؟»« ،انقالب « ،»۱۸۳۰اورلئانیسم :انقالب ۱۸۳۰
منشا چه تحوالتی بود؟»« ،واکنش تند به انقالب اورلئانی» و ...می پردازد.
نمایشگاه مجسمه های هادی روشن ضمیر در نمایشگاهی به نام «انچه از تو
به یاد دارم» این روزها در گالری ساربان برپا است.
این هنرمند درباره شکل گیری این نوع از اثار خود توضیح داد :از سال ۸۶که
کار نقاشیخط می کردم به این نتیجه رسیدم که عالوه بر نوشتن اشعار عاشقانه،
تنها با کلمه «عشق» کار کنم و تابلوهایی با ترکیب بندی عشق بسازم .حدودا
سال ۹۰که سراغ فضای حجم رفتم این ایده همچنان ادامه پیدا کرد.
او درباره پیچیدگی فرم مجسمه های خود تشــریح کرد :به نظر من عشق
یک معنا و مفهوم ساده و سرراست نیست و هرکسی می تواند درک و دریافت
شخصی خود را از این کلمه داشته باشــد .درنتیجه پیچیدگی فرم های من از
پیچیدگی مفهوم عشق نشات می گیرد .من عشق را مانند یک فیگور می بینم
حال این فیگور می تواند معشــوق ما باشــد یا وقتی درهم می امیزند عاشق و
معشوق را تداعی کنند.
این هنرمند با اشاره به اینکه در وضعیت اجتماعی کنونی به عشق بیشتری
احتیاج داریم ،درباره متریال این مجسمه ها گفت :این اثار به سه دسته تقسیم
می شوند؛ یک دسته اثار برنز که در فضای سنتی ریختگری کار شدند .یکسری
کار را با ورق اهن کار کرده بودم و درواقع حجم را با ورقه اهن ســاخته و رنگ
کردم .در یک دسته کار هم کلمه عشق با برش لیزر ساخته شده است و من این
کلمات را روی هم سوار کرده و فرم سیاه مشق گونه ای از این کارها پدید می امد.
او درباره استفاده از رنگ های متفاوت در این اثار اظهار کرد :همان طور که
عشق در ذهن هر کســی مضمون متفاوتی را متبادر می کند در این اثار سعی
کردم نوعی تنوع رنگ داشته باشم تا طیف زیاد و متفاوتی از مخاطبان را دربر
بگیرد ،یعنی من کاری کردم که مخاطب با حجم ها همذات پنداری کند و خود را
در مقام عاشق یا معشوق قرار دهد .در انتخاب رنگ هم قصد داشتم دیدگاه های
مختلف را پوشش دهم و تنها دنبال این مساله سنتی که عشق را تنهابا رنگ قرمز
نشان می دهند ،نبودم.
روشن ضمیر در پایان خاطرنشــان کرد :فعال این مجموعه جای کار دارد و
اتودهای زیادی دارم که هنوز اجرا نکرده ام و متریال های زیادی هست که هنوز
سراغشان نرفته ام / .خبرگزاری صبا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
از نقاشی تا بازیگری غفوریان
مهران غفوریان زاده ۳شــهریور ۱۳۵۳بازیگر ،کمدین و
کارگردان ایرانی اســت .او فارغ التحصیل رشته نقاشی بود ،اما
با بازی در مجموعه لبخند سوم به ســال 1377گام به عرصه
بازیگری نهاد .او ســپس از ۱۳۸۰با کارگردانی مجموعه «زیر
اسمان شهر» به شهرت رسید .غفوریان فارغ التحصیل رشته
نقاشی -نقاشی عمومی در دانشگاه ازاد اسالمی واحد تهران
مرکزی اســت .بازیگری را با کارگردانی مســعود رشیدی در
مجموعه تلویزیونی طنز لبخند ســوم اغاز کرد و بسیار زود به
عرصه کارگردانان تلویزیونی پیوســت ۱۳۷۶ .برنامه گل ها را
ساخت و حرف تو حرف کار بعدی اش بود .غفوریان سال،۱۳۷۷
با دیگر مهران نام دار ســینما و تلویزیون ایران ،مهران مدیری
هم بازی شد .ســپس این چند نفر را کارگردانی کرد که بین
مردم به نام هژیرها معروف شده بود .زیر اسمان شهر ساخته
او سراغازی برای پخش هر شب سریال ها در تلویزیون شد .با
موفقیت این مجموعه ،سری های دوم و سوم زیر اسمان شهر
نیزساختهشد.غفوریانسپسسال ۸۲شروعبهساختسریالی
نود شبی دیگر به نام «ورود ممنوع ممنوع» کرد که ساخت این
مجموعه پس از پخش چند قسمت با تصمیم مدیر وقت گروه
فیلم و سریال شبکه پنج سیما متوقف شد! پس از ان او بیشتر
به بازی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی مشغول
شد و تنها یک فیلم ویدئویی به نام «من پلیس نیستم» ساخت.
سال ۹۵هنگام ساخت سریال همسایه ها پس از شکستن پای
ارش معیریان کارگردان سریال و انصراف او از ادامه کار ،غفوریان
کارگردانی کار را به عهده گرفت و فیلمبرداری را از اول اغاز کرد.
مهران غفوریان سال ۱۳۹۴و در جریان مسابقات خنداننده برتر
در برنامه خندوانه ،توانست به مرحله فینال راه پیدا کند و همراه با
امیرمهدی ژوله جایگاه اول را از ان خود کند .او در ۲۶مهر،۱۴۰۰
سرصحنهسریالنیسانابیدچارسکتهقلبیشدوپسازانتقال
به بیمارستان ،روز بعد تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.
غفوریان ،ال پاچینو
و دوئل مهران ها
یاسر سماوات « -یک کام دو کام ،دیوید بکام »...همین جمله از او در
فینال خنداننده برتر ،1394کنار امیر مهدی ژوله کافی بود تا شلیک خنده
تماشاگران رای به هوش باالی طنازی و بداهه گویی اش دهد .او یک باره
وسط استنداپ ژوله پرید و لبخند او را هم کادو گرفت .صحبت از مردی
است که روزهای جوانی اش را گوشه دیوار سینما و تلویزیون ایران گذاشت
و با شالق طنز بر ان ها کوفت« .مهران غفوریان» حاال در اواخر دهه پنجم
زندگی از تصویری مردی میان قامت ،توپر و خوش مشرب فاصله گرفته و
شــاید از ان هیبت فقط همین اخری برایش باقی مانده است .بعد از ان
جراحی سخت ...غفوریان اوان دهه 70خورشیدی ،در بحبوحه تحوالت
اجتماعی ایران ،در جامعه ای که هنوز ماتم زده جنگ بود ،ژانر طنز را برگزید
تا از این مسیر گاه دل ناخوشی های مردمش را بستاند ،ولو برای چند دقیقه.
ایران در استانه ورود به عصری جدید پس از انقالب اسالمی و 8سال جنگ
تحمیلی ،به طنز نیازی مبرم داشت« .لبخند سوم» درگاه ورود او به سیمای
ایران بود .جایی که با هنرمندانی بــزرگ چون زنده نامان مهین دیهیم و
حسین عرفانی ،همچنین منوچهر اذری را تجربه کرد .شکوفایی غفوریان
اما با مجموعه تلویزیونی «زیر اسمان یک شهر» به سال 1380با کاراکتر
ماندگار «بهروز پیرپکاجکی» یا همان بهروز چاخان بود .تالقی او و حمید
لوالیی در نقش خشایار مستوفی ،میکسی درخشان ساخت تا زیر اسمان
یک شهر به یکی از پربیننده ترین مجموعه های سیمای ایران بدل شود .صد
البته نصراهلل رادش نیز می کوشید در این سریال بدرخشد اما به یقین زوج
غفوریان-لوالیی بود که زیر اسمان شهر را سر زبان ها انداخت .مجموعه ای
که اقبال عمومی اش مایه ساخت سری دوم و سوم ان هم شد .هرچند در
سری سوم ،ابتدا درگذشــت «رضا ژیان» بازیگر فقید سینما و تلویزیون
ایران و بعد حضور گنگ و سردرگم «اکبر عبدی» نتوانست موفقیت دو
مجموعه گذشته را تکرار کند .حضور غفوریان در سینمای ایران با فیلم
«کلید ازدواج» ســاخته داود موثقی در 1376اغاز شد .او در فیلمی که
بازیگران نام اشنایی مانند علیرضا خمســه ،رضا عطاران ،نادر سلیمانی،
فاطمه صامتی و ساناز سماواتی در ان به نقش افرینی می پرداختند در نقش
«صادق» روی پرده نقره ای رفت .شخصیتی که همواره رگه هایی از او در اثار
بعدی اش دیده می شد .مهران غفوریان رفته رفته خود را به عنوان کمدینی
توانا با سبکی ویژه خود را به جامعه سینما ،تلویزیون و مردم ایران معرفی
کرد .سینمایی که هیچ وقت از هنرمندی بازیگری قهار چون اکبر عبدی
خسته نمی شد ،غفوریان را پذیرفت .سال ها کار و درخشش در فیلمهای
سینمایی کمدی و مجموعه های طنز تلویزیونی شخصیت طنزگون او را
تکوین کرد .همه غفوریان را به چشم کمدینی توانمند می دیدند که شاید
در زندگی شخصی اش نیز همینطور باشد .بی االیش ،ساده دل و فردی که
تنها در خویشتن خویش خود را زرنگ می پندارد .دن کیشوتی که جای
نیزه و قابلمه با تیغ طنز به جنگ دیو افسردگی در عصر بحران روابط بینا
فردی می رود .او که ابتدا با ُجنگ 77و پس از ان ســالیانی بعد با سریال
«درحاشــیه» کار با مهران مدیری را هم تجربه کرد ،هرازگاهی رقابتی
زیرپوستی با مدیری داشت اما رقیب چغر بود و سرسخت! پس غفوریان
اغلب در دوئل مهران ها دست پایین را می گرفت .سال 1396اما اتفاقی
بزرگ در کمین کمدین دوست داشتنی ایران بود.
غفوریان به دعوت محمد عرب لبیک گفت و برای نخستین بار نقشی
جدی را برای ایفا برگزید .بازی در فیلم «داش اکل» که داستانی کوتاه و
بسیار معروف از مجموعه داستان «سه قطره خون» بود و بازی بی بدیل
و هنرمندانه غفوریان در نقش «کاکا رســتم» که داش اکل سرانجام به
ضربت دشنه او کشته می شود ،ریسکی بزرگ در زندگی حرفه ای مهران
غفوریان بود که ثابت کرد او بیش از انچه نشان می داد هنرهای رو نکرده در
چنته دارد .درست مانند سکانسی در فیلم بی خوابی که «رابین ویلیامز»
اصطالحا از ال پاچینو می گیرد و هنرش را نه به عنوان یک
فقید بازی را
ً
کمدین ،که یک ضدقهرمان درامی پرتعلیق به رخ می کشد ،غفوریان نیز
با تالشی ستودنی مقابل حسین یاری می ایستد .نقش افرینی غفوریان به
حدی رشک انگیز بود که محمدرضا عرب ،گریزی جز تحسین او نداشت.
کارگردان داش اکل درست روزی که اوقاتش از دست بازیگران داش اکل
حســابی تلخ بود و از ان ها انتقاد می کرد ،یک باره تغییر لحن می دهد و
می گوید«:به نظرم در بین بازیگران انتخاب غفوریان بسیار خوب بود چرا
که هم فیزیک او خوب بود و هم اینکه می توانست نقش جدی بازی کند .با
اینکه او پای خود را عمل کرده بود و در یک سریال دیگر مشغول بازی بود
اما ما صبر کردیم تا شرایط او مناسب شود انهایی که فیلم را دیده اند اگر بی
انصافی نکنند می گویند که او از عهده نقش خود برامده است ضمن اینکه به
نظرم اصال خوب نیست یک بازیگر تنها در یک نقش باقی بماند از همین رو
من از کار او بسیار راضی هستم ...غفوریان حتی گاهی سر صحنه صداسازی
می کرد و از همین رو اگر بخواهم صدبار دیگر این فیلم را بسازم باز هم نقش
کاکا رستم را به او می دهم» شاید همین گویای توانمندی غفوریان باشد
اما به راستی چرا کمدین دوست داشتنی سینما و تلویزیون ایران یک باره
از هیبت تیره کاکارستم سر در می اورد .ایا غفوریان می خواست پیامی
به سینمای ایران بدهد؟ یا این تنها یک نقش افرینی متفاوت در کارنامه
حرفه ای اوست .پاسخ این پرسش تنها در ذهن و سینه یک نفر است .مهران
غفوریان ،هنرمند دوست داشتنی ایران. صفحه 8