روزنامه صبا شماره 1283 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1283

روزنامه صبا شماره 1283

روزنامه صبا شماره 1283

‫شنبه| ‪9‬مهر ‪ 1 |1401‬اکتبر‪ 4 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1283‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ایـن ارادت‪ ،‬ازلـی‬ ‫و ابـدی اسـت‬ ‫گفت و گوهایی با‬ ‫تهیه کننده و مجری فصل چهارم برنامه «نشان ارادت»‬ ‫یوسف مرادیان‪ :‬سینمای دفاع مقدس‬ ‫باید زبان گویای حقایق باشد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬بهاره حسین نژاد‬ ‫«خورشید کاروان» ‪1401‬‬ ‫یکی از موفق ترین اجرا ها در ‪ ۳۱‬سال گذشته‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫بدرود شیخ‪ ،‬بدرود شیخ الرئیس‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫معرفی مستندهای راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران‬ ‫اسامی ‪ ۱۳‬فیلم مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران اعالم شد‪ .‬این مستندها عبارتند از‪« :‬اخرین ارزوی‬ ‫سیروس» به کارگردانی سجاد ترابی از تهران‪« ،‬امتحان تاریخ» به کارگردانی کاوه حدادی از بروجرد‪« ،‬امیر»‬ ‫به کارگردانی داوود میرزابیگی از کرج‪« ،‬اویر» کوروش فرزانگان‪« ،‬به من اشــاره کن» به کارگردانی فرح‬ ‫زارع مهرجردی از تهران‪« ،‬پناه به دریا» کامران رحیمی از بوشــهر‪« ،‬روزگار مفید» به کارگردانی محسن‬ ‫عسکری زاده از تهران‪« ،‬سوری» سولماز علیزاده از کرج‪« ،‬شازده حمام» به کارگردانی احمد صراف یزد از‬ ‫یزد‪« ،‬گالش منزل» علی شهاب الدین از تهران‪« ،‬لوورخانه» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی از‬ ‫تهران‪« ،‬مای سا» علیرضا صبوری از گرگان و «من زنده برگشتم» به کارگردانی مجتبی حیدری از تهران‪/ .‬ایسنا‬ ‫«خفتان ابی» از مراکش به اسکار معرفی شد‬ ‫با نزدیک شدن به پایان مهلت معرفی فیلم از سوی کشــورها به اکادمی اسکار برای حضور در شاخه‬ ‫بهترین فیلم بین المللی اسکار ‪ ،۲۰۲۳‬سینمای مراکش نیز فیلم جدید «مریم توزانی» با عنوان «خفتان‬ ‫ابی» را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید‪ .‬این فیلم که امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی‬ ‫شد‪ ،‬موفق به کسب جایزه بهترین فیلم این بخش از جشنواره به انتخاب هیات داوران فدراسیون بین المللی‬ ‫منتقدان (فیپرشی) شد و داستان زن و مردی را ورایت می کند که مغازه ای را در شهر سال در کشور مراکش‬ ‫اداره می کند‪« .‬مریم توزانی» پیش از این نیز در سال ‪ ۲۰۱۹‬نیز با فیلم «ادم» نماینده سینمای مراکش‬ ‫در جوایز اسکار بود‪/ .‬ایسنا‬ ‫یوسف مرادیان‪:‬‬ ‫سینمای دفاع مقدس باید زبان گویای حقایق باشد‬ ‫یوسف مرادیان بازیگر سینما و تلویزیون‪ ،‬با تاکید بر‬ ‫اهمیت سینما و قدرت رسانه در انتقال حقیقت و حتی‬ ‫در نمونه هایی حقیقت سازی گفت‪ :‬کشوری مانند امریکا‬ ‫در کمال وقاحت و پستی به کشور مظلومی مانند ویتنام‬ ‫(که هیچ گونه خطایی اعم از تعدی‪ ،‬تعرض یا درگیری با‬ ‫هیچ جایی را مرتکب نشده است) حمله می کند؛ قتل عام‬ ‫و نسل کشی می کند و بعد از دل این ماجرا «جان رمبو»‬ ‫و قهرمان می سازد و این قهرمان را به جهانیان القا می‬ ‫کند‪ .‬کسی نمی تواند منکر اثر گذاری و قدرت این سینما‬ ‫شود؛ بسیاری از جوانان و هم نســلی های من اعتراف‬ ‫می کنند که در برهه ای از زمان‪ ،‬این فیلم ‍ ها را دیده اند و‬ ‫چقدر از این که این ادم قهرمان است و یک تنه صدها‬ ‫نفر را می کشــد‪ ،‬کیف کرده اند‪ .‬مرادیان در ادامه و در‬ ‫اشاره به نقش خویش در فیلم«ماهورا»‪ ،‬گفت‪ :‬من برای‬ ‫فیلم ماهورا برای نقش یک خلبان انتخاب شدم‪ ،‬خلبانی‬ ‫که قصه و داستانش حقیقت و واقعیت است؛ یعنی این‬ ‫اتفاق واقعا در ان زمان افتاده است که یک خلبانی برای‬ ‫شناسایی منطقه می رود و زمان برگشتن هواپیمای او را‬ ‫می زنند؛ هواپیمای او یک هواپیمای شناسایی بوده است‬ ‫و نه یک هواپیمای بمب افکن‪ .‬این خلبان در منطقه ای‬ ‫الپاچینوبازیگر«بیلینایت»شد‬ ‫«هورالعظیم» با چتر فرود می اید و اهالی ان دهکده این‬ ‫شخص را پنهان کرده و به عراقی ها تحویل نمی دهند؛‬ ‫این موضوع باعث خشم عراقی ها می شود و انها در انتقام‪،‬‬ ‫مردم این منطقه را قتل عام کرده و یک دهکده را از بین‬ ‫می برند و انان را می کشند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬خاطرم هســت که رهبر انقالب صحبتی را‬ ‫داشتند و گفتند اگر ما سال ها در مورد این جنگ و این‬ ‫دفاع فیلم بسازیم‪ ،‬باز هم سوژه خواهیم داشت؛ همین‬ ‫امروز هم که به اســامی کوچه ها نگاه مــی کنیم‪ ،‬نام‬ ‫شهدای زیادی را می بینیم؛ پس بستر فراهم است و البته‬ ‫تمام ان مراودات‪ ،‬دیپلماسی و هرچیزی که بین کشورها‬ ‫وجود دارد‪ ،‬سرجای خودش است؛ اما اگر می خواهیم در‬ ‫این زمینه فعالیت کنیم و در مورد مساله خاصی‪ ،‬داستان‪،‬‬ ‫فیلم سینمایی بسازیم‪ ،‬باید به همه جوانب بپردازیم و‬ ‫باید حق مطلب ادا شود‪.‬‬ ‫مرادیان تاکید کرد‪ :‬باید وقایع را انگونه که اتفاق افتاده‬ ‫و بوده است‪ ،‬به تصویر کشید‪،‬حداقل در این سینما؛ چون‬ ‫سینمای مقدسی است و باید حقایق به مردم نشان داده‬ ‫شود؛ یعنی یا به این سینما نپردازیم و یا اگر می پردازیم‪،‬‬ ‫حق مطلب را ادا کنیم‪/.‬ایرنا‬ ‫ال پاچینو‪ ،‬بازیگر افسانه ای امریکایی به گروه بازیگران فیلم «بیلی‬ ‫فیلم درام مستقل را الک گریفن راث در اولین تجربه‬ ‫نایت» پیوست‪ .‬این ِ‬ ‫ساخت فیلم بلند سینمایی اش‪ ،‬کارگردانی خواهد کرد‪ .‬این بازیگر کهنه‬ ‫کار سینما در این فیلم روبروی چارلی هیتن بازیگر سریال «چیزهای‬ ‫عجیب» و دایانا سیلورز که پیش تر در «نیروی فضایی» بازی کرده بود‪،‬‬ ‫حضور پیدا می کند‪.‬‬ ‫طبق جدول برنامه ریزی‪ ،‬فیلمبرداری فیلم «بیلی نایت» این هفته‬ ‫در لس انجلس اغاز می شود‪.‬‬ ‫در این فیلم چارلی هیتن و دایانا ســیلورز نقــش الکس و امیلی‬ ‫اموزان تازه فارغ التحصیل را بازی می کنند که برای فیلمسازی‬ ‫دانش‬ ‫ِ‬ ‫اشتیاق دارند‪ .‬الکس باید با غم از دست دادن پدرش کنار بیاید‪ ،‬پدری‬ ‫که یک فیلمنامه نویس شکست خورده بوده و برای الکس‪ ،‬جعبه ای با‬ ‫فیلمنامه های ناتمام و یک دستمال که رویش عنوان بیلی نایت نوشته‬ ‫شده‪ ،‬به جا گذاشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫«باردو» روانه اکران عمومی شد‬ ‫«باردو» یا «وقایع نگاری اشتباه ُمشــتی حقیقت» که امسال در‬ ‫جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد‪ ،‬از ‪ ۲۷‬اکتبر در مکزیک‪ ،‬از ‪ ۴‬نوامبر در‬ ‫امریکا و از ‪ ۱۶‬دسامبر نیز در سامانه نمایش نتفلیکس عرضه خواهد‬ ‫شد‪ .‬فیلم اسپانیایی زبان «باردو» که شخصی ترین فیلم «ایناریتو»‬ ‫محسوب می شود‪ ،‬نخستین ساخته این کارگردان مکزیکی پس از فیلم‬ ‫«بازگشته»محسوبمی شودوهمچنیناولینفیلمکامالمکزیکی زبان‬ ‫او‪ ،‬پس از فیلم «عشق سگی» محسوب می شود‪« .‬باردو» یک کمدی‬ ‫نوستالژیک درباره یک روزنامه نگار و مستندساز مشهور مکزیکی که‬ ‫برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک‬ ‫بازمی گردد‪ .‬این فیلم به نویســندگی مشــترک ایناریتو و نیکالس‬ ‫جیاکوبونهوبافیلمبرداریداریوشخنجیکهبهصورت‪ ۶۵‬میلیمتری‬ ‫ساخته شده و امسال از سوی مکزیک به اکادمی اسکار معرفی شده‬ ‫«رما» به کارگردانی الفونسو‬ ‫است‪ .‬کشور مکزیک سال ‪ ۲۰۱۸‬با فیلم ُ‬ ‫کوارون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین الملل شد‪/ .‬ایسنا‬ ‫کمال زاده و روایت کتاب صوتی برای نوجوانان‬ ‫شهرزاد کمال زاده‪ ،‬بازیگر سینما و تلویزیون‪ ،‬پیرامون فعالیت های‬ ‫خود در عرصه بازیگری گفت‪ :‬در حال حاضر مشــغول کار خاصی در‬ ‫عرصه بازیگری نیستم‪ ،‬هم اکنون یک کتاب صوتی را براساس رمانی‬ ‫برای رده سنی نوجوان اماده می کنیم و من در ان راوی هستم‪.‬‬ ‫او درباره کم کار شدن خود در عرصه بازیگری اضافه کرد‪ :‬در میان‬ ‫پیشنهادات کار ویژه ای نبوده تا مرا برای بازی ترغیب کند‪ .‬کمال زاده‬ ‫گفت‪ :‬به هر صورت وقتی به عنوان بازیگر سنت باال رفته و کمی تجربه‬ ‫کسب می کنید‪ ،‬دوست دارید تا اثار بهتری را به مخاطب ارائه کنید‪،‬‬ ‫طبیعتا هیچکس دوست ندارد که بیکار باشد‪.‬‬ ‫این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضور احتمالی خود در فصل‬ ‫جدید گاندو خاطرنشان کرد‪ :‬هنوز هیچ صحبتی برای حضورم در فصل‬ ‫جدید گاندو نشده است‪ ،‬البته فکر هم نمی کنم که در این سریال حضور‬ ‫داشته باشم زیرا کار شخصیتی که بازی می کردم در همان فصل پیش‬ ‫به اتمام رسید‪/.‬میزان‬ صفحه 2 ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مهوش صبرکن‪ :‬با ارامش بیشتری به پیشنهادات فکر می کنم‬ ‫مهوش صبرکن‪ ،‬بازیگر ســینما و تلویزیون پیرامون فعالیت های خــود در عرصه بازیگری گفت‪ :‬در‬ ‫حال حاضر چندین پیشنهاد بازی در اثار سریالی را دارم و منتظرم تا در نهایت بتوانم با یک یا دو تا از انها‬ ‫براساس زمان بندی قرارداد ببندم‪ .‬او ادامه داد‪ :‬واقعیت امر به دلیل کرونا رضایت چندانی برای حضور در اثار‬ ‫نداشتم‪ ،‬در این دو سال شاید دو یا سه کار بازی کردم که انها هم کوتاه بودند‪ ،‬کرونا من را خانه نشین کرد و‬ ‫نمی توانستم ریسک کنم‪ .‬صبرکن با اشاره به کاهش بیماری کرونا و احتمال بازگشتش به بازیگری افزود‪:‬‬ ‫من با بازیگری خداحافظی نکردم که بخواهم بازگردم‪ .‬امروز که این بیماری کاهش پیدا کرده با ارامش‬ ‫بیشتری به پیشنهادات فکر می کنم‪/.‬میزان‬ ‫نقش افرینی داستین هافمن برای کاپوال در ‪ ۸۵‬سالگی‬ ‫داستین هافمن که به تازگی‪ ۸۵‬سالگی اش را جشن گرفت در فیلم جدید فرانسیس فورد کاپوال با عنوان‬ ‫«مگالوپولیس» جلوی دوربین می رود‪ .‬پیشتر شماری از بازیگران مطرح برای بازی در جدیدترین فیلم‬ ‫کارگردان «پدرخوانده» معرفی شده بودند و اینک داستین هافمن نیز به این فهرست بلندباال افزوده شده‬ ‫است‪ .‬حضور تالیا شایر‪ ،‬بازیگری که در فیلم «پدرخوانده» به عنوان خواهر کاپوال ظاهر شده بود نیز با همین‬ ‫خبر تایید شد‪ .‬ادام درایور‪ ،‬ناتالی امانوئل‪ ،‬فارست ویتاکر‪ ،‬الرنس فیشبرن‪ ،‬جان ویت و ابری پالزا‪ ،‬شایا لباف‪،‬‬ ‫گریس وندروال‪ ،‬کاترین هانتر و جیمز ریمار هم قب ً‬ ‫ال به عنوان بازیگران این فیلم معرفی شده بودند‪ .‬کاپوال‬ ‫از «مگالوپولیس» به عنوان فیلمی یاد کرده است که نتیجه همه تجربه های سینمایی پیشین اوست‪/.‬مهر‬ ‫مریم بختیاری کارگردان «باال افتادن»‪:‬‬ ‫حضور در جشنواره فیلم کوتاه‪ ،‬برای هر فیلمسازی جذاب است‬ ‫مریم بختیاری‪ ،‬کارگردان فیلم کوتــاه «باال افتادن» که در‬ ‫یو نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و در بخش‬ ‫س ‬ ‫اثار داستانی حضور دارد‪ ،‬درباره روند تولید این فیلم گفت‪ :‬تقریبا‬ ‫از تیرماه‪ ۱۴۰۰‬پیش تولید کار را شروع کردیم که به دلیل شیوع‬ ‫کرونا مجبور شدیم کمی کار را عقب بیندازیم و در نهایت روزهای‬ ‫پایانی شهریور و طی ‪ ۳‬روز فیلمبرداری کار را انجام دادیم و در‬ ‫نهایت بهمن ماه نسخه نهایی کار اماده شد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬فیلم را با هزینه شخصی خودم ساختم و باتوجه به‬ ‫اینکه یکی از سیاست های انجمن سینمای جوانان ایران حمایت‬ ‫از ژانرهای متفاوت بود‪ ،‬کار را ارایه دادم و خوشبختانه پذایرای‬ ‫فیلم بودند و به عنوان حامی و تهیه کننده در کنار من قرار گرفتند‪.‬‬ ‫بختیاری با اشاره به این مطلب که اولین تجربه کارگردانی خود‬ ‫را پشت سر گذاشته اســت‪ ،‬درباره فیلم خود توضیح داد‪« :‬باال‬ ‫افتادن» اولین تجربه کارگردانی و بازی مــن بود‪ .‬فیلم در ژانر‬ ‫فانتزی و به مدت ‪ ۱۵‬دقیقه اســت‪ .‬درباره داســتان فیلم هم‬ ‫می توانم بگویم فیلم در مورد مردی است که خوابش متناسب با‬ ‫انتظارش پیش نمی رود‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره دغدغه خود از ساخت این فیلم بیان کرد‪:‬‬ ‫واقعیت این است که دغدغه اصلی من بحث محتوایی فیلم است‬ ‫که به قضیه پذیرش می پردازد‪ .‬این که افراد زیادی هستند که از‬ ‫گره هایگذشتهخودعبورنمی کنندونمی تواننداز موقعیت های‬ ‫زمان حال بهره برده و تجربه های جدیدی داشته باشند‪.‬‬ ‫او درباره حضور در جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‬ ‫گفت‪ :‬قطعا برای هر فیلمسازی خیلی جذاب است که از طریق‬ ‫فیلمش با ادم های متفاوت ارتباط برقرار کند و بزرگترین میزبان‬ ‫فیلم کوتاه در کشور ما‪ ،‬جشنواره فیلم کوتاه تهران است که در ان‬ ‫‪3‬‬ ‫مخاطبان جدی و متخصصان حضور دارند‪.‬‬ ‫بختیاری درباره ساخت فیلم بلند داستانی هم بیان کرد‪ :‬کال‬ ‫فضای فیلم کوتاه را دوست دارم‪ .‬قطعا دوست دارم در اینده فضای‬ ‫فیلمبلندداستانیراهمتجربهکنمکهبهوقتخودشبهسراغش‬ ‫می روم اما مایلم پس از وارد شدن به عرصه فیلم بلند‪ ،‬باز هم گاهی‬ ‫به فضای فیلم کوتاه برگردم‪ .‬مریم بختیاری در پایان گفت‪ :‬من به‬ ‫واسطه زیست متفاوتم تجربه متفاوتی داشتم و به دلیل همین‬ ‫احساس می کنم باید به همدیگر اجازه دهیم تا در فضای امن‬ ‫بتوانیم دیدگاه های مختلف و متفاوت را به اشــتراک بگذاریم‪.‬‬ ‫اکران فیلم «باال افتادن» بسیار برایم مهم است تا به واسطه ان‬ ‫مخاطبان از دیدگاه متفاوتی دنیای من را ببینند‪.‬‬ ‫عوامل فیلــم کوتاه «باال افتــادن» عبارتنــد از کارگردان‪:‬‬ ‫مریم بختیاری‪ ،‬نویســندگان‪ :‬مریم بختیاری‪ ،‬امین چادگانی‪،‬‬ ‫تهیه کنندگان‪ :‬انجمن سینمای جوانان ایران‪ ،‬مریم بختیاری‪،‬‬ ‫بازیگران‪ :‬وحید راد‪ ،‬مریم بختیاری‪ ،‬نسا قمشه ای‪ ،‬دستیار اول‬ ‫کارگردان و برنامه ریز‪ :‬مهیار صیفوری‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬رضا‬ ‫زینعلی‪ ،‬طراح صحنه و لباس‪ :‬حامد اصالنی‪ ،‬تدوین‪ :‬شیدا گرجی‪،‬‬ ‫طراحی و ترکیب صدا‪ :‬زهره علی اکبری‪ ،‬صدابردار‪ :‬فرزین زند‪،‬‬ ‫جلوه های ویژ ه بصری‪ :‬محمد کشاورز‪ ،‬اصالح رنگ و نور‪ :‬نگین‬ ‫حیدری‪ ،‬گریمور‪ :‬ســوگل بهرام پور‪ ،‬منشــی صحنه‪ :‬سمانه‬ ‫اسکندری‪ ،‬عکاس‪ :‬نیلوفر لقایی‪ ،‬امیر پیرصالحی‪ ،‬طراح گرافیک‪:‬‬ ‫معین کرمی‪ ،‬مجری طرح‪ :‬مهرداد مهرپویان‪ ،‬مدیر تولید‪ :‬رامین‬ ‫کاظمی‪ ،‬دستیاران فیلمبرداری‪ :‬جواد نصیرپور‪ ،‬اردالن معتمدی‪،‬‬ ‫حامد سعادت جو‪ ،‬دستیار یک صحنه‪ :‬امید مرادی‪ ،‬مدیر صحنه‪:‬‬ ‫بابک نیوشادان‪ ،‬دستیار لباس‪ :‬شیوا غالمعلیان‪ ،‬دستیار صداگذار‪:‬‬ ‫نیلوفر خدادی‪ ،‬دستیار صدا‪ :‬نیما خدادی‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫برنامه «نشان ارادت» از جمله تالش های‬ ‫افاق احمدیان‬ ‫تلویزیون برای گرامیداشت ایام محرم و صفر‬ ‫گفت و گو‬ ‫بود که هر روز روی انتن شبکه دو رفت و قرار‬ ‫است در طول سال به شکل هفتگی در کنداکتور قرار بگیرد‪.‬‬ ‫فصل چهارم «نشان ارادت» با حضور چهره های مطرح و مردم‬ ‫عادی‪ ،‬به تهیه کنندگی پویان هدایتی‪ ،‬اجرای حسین متولیان‬ ‫و کارگردانی محمدعلی بای در گروه معارف شبکه دو سیما و با‬ ‫مشارکت ستاد عتبات عالیات ساخته شد‪.‬‬ ‫پویان هدایتی‪:‬‬ ‫مخاطب خود را در «نشان ارادت» دید‬ ‫پویان هدایتی تهیه کننده «نشان ارادت» برنامه هایی چون وقتشه‪،‬‬ ‫حب الحسین و سری های پیشین «نشان ارادت» را در کارنامه دارد‪ ،‬با‬ ‫اشاره به رویکرد مخاطب محور این سری برنامه مناسبتی درباره حال و‬ ‫هوای فصل جدید با صبا گفت وگو کرده است‪.‬‬ ‫بارزترین تفاوت سری جدید «نشان ارادت» با فصل های‬ ‫پیش چه بود؟‬ ‫ما در این فصل ایده های مختلفی برای ساخت برنامه داشتیم و در‬ ‫نهایت به این نتیجه رسیدیم که اســتخوان بندی برنامه تغییر نکند‬ ‫و فقط چند ایده تازه به ان اضافه شــود‪ .‬برای همین اســت که شما‬ ‫می دیدید ســهم مردم عادی در برنامه زیاد است‪ .‬یا نمایندگان اقوام‬ ‫جایی ثابت دارند که با لباس محلی حاضر می شدند و با سبک خاص‬ ‫خود به اجرای عــزاداری و نیز تعزیه خوانــی می پرداختند‪ .‬تعامل با‬ ‫بیننده ها هم در فصل جدید بیشتر از قبل شد‪.‬‬ ‫درباره ساز و کار تعامل با بیننده ها بیشتر توضیح می دهید؟‬ ‫یک برنامه موفق نخواهد بود مگر ان که مخاطب خود را در ان ببیند‪.‬‬ ‫حتما بخشی از وظیفه برنامه ساز این است تا بر اساس نیازها سراغ تولید‬ ‫محتوا برود اما بخش دیگر این اســت که ســلیقه و خواست مخاطب‬ ‫را فراموش نکند‪ .‬بخشــی از هویت «نشــان ارادت» بر اساس سلیقه و‬ ‫درخواست مردم شــکل گرفت‪ .‬ما وقتی دیدیم تعداد پیام ها به برنامه‬ ‫زیاد است‪ ،‬با خود گفتیم غیر از اعمال نظر مخاطبان چه کار می توان کرد‬ ‫که حق مطلب دوچندان ادا شود‪ .‬برای همین سراغ یک ایده رفتیم و با‬ ‫مخاطبان برنامه تماس گرفتیم‪ .‬به انها گفتیم شما از ما خواسته بودید که‬ ‫از کربالی معال برای تان سوغاتی بیاوریم‪ .‬هدیه متبرک شما مثل انگشتر‪،‬‬ ‫تسبیح و ‪ ...‬اماده است‪ .‬احساس انها بعد از شنیدن این خبر برای ما جالب‬ ‫بود و فکر کردیم یک قدم مهم برای تشکر از مردم برداشته شده است‪.‬‬ ‫خیلی جالب بود وقتی می دیدیم مردم از این که یک برنامه تلویزیونی به‬ ‫خواسته انها توجه داشته است‪ ،‬خوشحال هستند‪.‬‬ ‫در برنامه های دیگر هم تعامل با بیننده بوده و هست‪ .‬به نظر‬ ‫شما این مقدار کفایت می کند؟‬ ‫واقعیت این اســت که هر چه قدر با مردم تعامل داشــته باشیم‪،‬‬ ‫باز هم کم اســت‪ .‬یک زمان نامه های زیادی از طرف مخاطبان برای‬ ‫برنامه سازان نوشته می شد‪ .‬بعدها نوبت به پیامک و تلفن گویا و دیگر‬ ‫راه های ارتباطی رسید و حاال فضای مجازی پل ارتباطی بینندگان با‬ ‫برنامه های تلویزیونی شده است‪ .‬معتقدم مخاطبان وفادار تلویزیون‬ ‫که تعدادشان کم هم نیست‪ ،‬باید به اشکال متنوع در تولید یک برنامه‬ ‫دخیل باشند‪ .‬این که اقای جبلی به عنوان نفر اول صدا و سیما‪ ،‬ایمیل‬ ‫اختصاصی برای ارتباط با مردم در نظر می گیرد‪ ،‬نکته مهمی است و‬ ‫برنامه سازان باید به این مساله عنایت داشته باشند‪.‬‬ ‫از نظر ساختاری تفاوت های اندکی میان فصل چهارم این‬ ‫برنامه با فصل های پیشین وجود داشت‪ .‬درباره رویکرد گروه‬ ‫برنامه ساز در تولید این برنامه و این تفاوت ها بگویید‪...‬‬ ‫هدف گذاری «نشــان ارادت» این بود تا برنامه ای با ضرباهنگ باال‬ ‫اماده و ارائه شود‪ .‬بنابراین عالوه بر گفت وگوهای استودیویی‪ ،‬ایتم های‬ ‫متعددی اماده و پخش می شد‪ .‬بخشــی از ان به تالش ستاد عتبات‬ ‫اختصاص داشــت تا مردم با این فعالیت ها اشنایی بیشتر پیدا کنند‬ ‫و در صورت تمایل بتوانیم مشارکت انها را جلب کنیم‪ .‬عالوه بر این‪،‬‬ ‫دوربین برنامه سراغ مردم عادی می رفت تا سهم حضورشان در برنامه‬ ‫بیش از قبل باشد‪ .‬ساختار و شــکل ظاهری «نشان ارادت» نسبت به‬ ‫قبل‪ ،‬تغییرات کمی داشت‪ .‬اســتودیوی برنامه ثابت بود و از ابزارهای‬ ‫تعویضی ستاد عتبات و نیز باغ موزه دفاع مقدس که محل ضبط برنامه‬ ‫بود‪ ،‬استفاده شــد‪ .‬به هر حال چون قرار بر این است تا تولید و پخش‬ ‫برنامه در طول سال تداوم داشته باشــد‪ ،‬در این فصل هم سعی ما بر‬ ‫این بود که نشانه شناســی و هویت بصری برنامه تفاوت زیادی با قبل‬ ‫نداشته باشد‪ .‬این یک واقعیت است که برنامه سازی برای امام حسین‬ ‫(ع) نباید محدود به محرم و صفر شود بلکه در طول سال‪ ،‬مهمان های‬ ‫محترم در استودیو «نشان ارادت» حاضر می شوند و حس درونی خود‬ ‫پرونده‬ ‫ایـن ارادت‪ ،‬ازلـی‬ ‫با سیدالشهدا (ع) را با مخاطبان برنامه به اشتراک می گذارند‪.‬‬ ‫در برنامه «نشان ارادت» مجری حضور ندارد؛ به نظر شما‬ ‫بهتر نبود برای گفت وگو با چهره های مطرح‪ ،‬مخاطب مجری‬ ‫برنامه را می دید؟‬ ‫ما این مساله را با حسین متولیان مطرح کردیم اما جوابش این بود‬ ‫که چون برنامه می خواهد به درونیات ادم ها و احساس شان نسبت به‬ ‫امام حسین (ع) نزدیک شود‪ ،‬بهتر است این حس از طریق مجری مقابل‬ ‫دوربین منتقل نشود‪ .‬انصافا هم او زحمت زیادی برای به بار نشستن‬ ‫هدف برنامه کشید‪ .‬خودتان می دانید که یک مجری با بهره گیری از ابزار‬ ‫چهره می تواند بهتر حرفش را منتقل کند‪ .‬با این حال ایشان به مدلی از‬ ‫صداسازی رسید که حاصل تجربیات متعدد اوست و توانست منظور و‬ ‫هدف را در قالب صدای خود منتقل کند‪.‬‬ ‫به مهمان های برنامه‪ ،‬توصیه می شد که چطور حرف بزنند؟‬ ‫«نشــان ارادت» برای مهمان ها برنامه ای اشنا است و وقتی از انها‬ ‫دعوت می کنیم‪ ،‬نیاز به توضیح نیست‪ ،‬چون از فضای ان شناخت کافی‬ ‫دارند‪ .‬ما فقط کلیت را مطرح می کنیم و می گوییم حس و حال شان را‬ ‫نسبت به امام حسین (ع) بیان کنند‪ .‬تاکنون بیش از ‪ 140‬چهره مطرح‬ ‫حوزه های مختلف مهمان «نشان ارادت» بودند اما ما نه سواالت را در‬ ‫اختیارشان گذاشتیم و نه توصیه کردیم که چه بگویند و چه نه‪ ...‬اتفاقا‬ ‫همواره حسن برنامه به همین بوده است که همه حرف های مطرح شده‬ ‫در ان «دلی» باشد‪ .‬ما همیشــه معتقد بودیم اگر حرفی از دل براید‬ ‫الجرم بر دل می نشیند‪ .‬مخاطب تیزهوش است و می داند کدام حرف‬ ‫کوششی است و کدام حرف جوششــی‪ .‬ضمن این که نباید فراموش‬ ‫کنیم وقتی یک برنامه درباره سیدالشهدا (ع) ساخته می شود این قدر‬ ‫ظرفیت دارد که نیاز به هیچ توصیه ای نیست‪ .‬این مکتب سراسر درس‬ ‫است و هر کدام از مهمان ها به گوشه ای اشاره می کردند‪ ،‬حس واقعی‬ ‫خود را بر زبان می اوردند و مخاطب با ان ها همراه می شد‪.‬‬ ‫ولی یک شائبه هم وجود داشت که چهره های مطرح مقابل‬ ‫دوربین «غلو» می کنند‪...‬‬ ‫نه‪ .‬شاید ریشه این شائبه در سایر برنامه های غیرمذهبی باشد اما‬ صفحه 4 ‫ی و ابـدی اسـت‬ ‫اینجا اینگونه نبود‪ .‬موضوعی مثل قیام کربال و ارادت به امام حســین‬ ‫(ع)‪ ،‬یک امر ازلی و ابدی است و حتی غیر مسلمان ها هم از این حس و‬ ‫میل برخوردارند‪ .‬اتفاقا برنامه هایی از جنس «نشان ارادت» جزو معدود‬ ‫جاهایی است که چهره های مطرح‪ ،‬خود واقعی شان را عرضه می کنند‬ ‫و خبری از اغراق و غلو در بیان احساسات و نگاه ها در ان نیست‪.‬‬ ‫چه ضرورتی داشت که باز هم سراغ چهره های مطرح بروید؟‬ ‫مدل جدید برنامه سازی بدون حضور چهره های مطرح رویکردی‬ ‫است که تلویزیون در سال های اخیر سراغ ان رفته است‪ .‬بعضا هم این‬ ‫دورخیز منجر به نتیجه شده اما شما برنامه ای مثل «عصر جدید» را‬ ‫در نظربگیرید‪ .‬همین برنامه اگر دارای داوران مطرح نبود‪ ،‬بخشــی از‬ ‫جذابیت خود را از دست می داد‪ .‬به نظرم بهره بردن از چهره ها تا حدودی‬ ‫ضروری است و می تواند مثل قالب برای جذب مخاطب عمل کند‪ .‬از‬ ‫طرف دیگر روزی که قرار شد «نشان ارادت» را بسازیم‪ ،‬فضا به گونه ای‬ ‫بود که برخی هنرمندان به خاطر نداشــتن اطالعات کافی‪ ،‬نقدهایی‬ ‫درباره فعالیت ستاد در کربال مطرح می کردند‪ .‬در حالی که فعالیت های‬ ‫پرونده‬ ‫ستاد عتبات نه تنها باعث خروج ارز از کشــور نشده که زمینه ایجاد‬ ‫اشتغال را هم فراهم کرده است و همین منجر به ارزاوری هم شده است‬ ‫و به واسطه ماموریت ستاد عتبات‪ ،‬خیلی ها در داخل کشور مشغول به‬ ‫کار هستند‪ .‬این نکته در نقد برخی هنرمندان مغفول مانده بود‪ .‬این‬ ‫دسته نقدها‪ ،‬یک ســوءتفاهم هم ایجاد می کرد که انگار هنرمندان و‬ ‫چهره های مطرح با نگاه سیدالشهدا (ع) مخالف هستند که هیچ عقل‬ ‫سلیمی این را نمی پذیرد‪ .‬ما تصمیم گرفتیم از خود هنرمندان و دیگر‬ ‫چهره های اشنا برای رفع این سوءتفاهم استفاده کنیم‪.‬‬ ‫فصل بعدی «نشان ارادت» ساخته خواهد شد؟‬ ‫امیدوارم صحبت من تعبیر به شــعاری بودن رویکردم نشود‪ .‬من‬ ‫موقع تولید «نشان ارادت» مثل برنامه های قبلی یعنی «حب الحسین»‬ ‫و «حس مشترک»‪ ،‬یک جمله به همکاران می گفتم و این بود که ما‬ ‫داریم کار هیئتی انجام می دهیم‪ .‬هیئت ها با خلوص نیت برپا می شوند‬ ‫و همین رمز ماندگاری انها است‪ .‬از طرفی‪ ،‬تولید برنامه با موضوع امام‬ ‫حسین (ع) را سعادت می دانم و اصال گرایش درونی ام ساخت اینگونه‬ ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫‪5‬‬ ‫برنامه ها است‪ .‬اگر توفیق باشد و دوستان محترم ستاد عتبات عالیات‬ ‫و شبکه دو سیما صالح بدانند سری بعدی «نشان ارادت» با شمایلی‬ ‫تازه ساخته خواهد شد‪ .‬چند ایده هم داریم از جمله این که می خواهیم‬ ‫به شــهرهای مختلف برویم و این بخش را در قالب یک مراسم ویژه‬ ‫به سرانجام برسانیم‪ .‬در این مراســم چهره های بنام هر استان حضور‬ ‫دارند؛ مثل صاحبــان هیئات‪ ،‬خادمان‪ ،‬مداحــان و ذاکران اهل بیت‬ ‫(ع)‪ ،‬نمایندگان سازمان عتبات عالیات‪ ،‬مسئوالن استان ها و عاشقان‬ ‫اباعبداهلل الحسین (ع)‪ .‬از یک چهره مطرح مثل بازیگران‪ ،‬ورزشکاران‬ ‫و ‪ ...‬که در استان خود صاحب محبوبیت هستند هم استفاده می کنیم‪.‬‬ ‫بعد از برپایی مراسم‪ ،‬گزارش ان در قالب مســتند در برنامه «نشان‬ ‫ارادت» پخش می شود‪ .‬چه بسا این ایده در همین فصل هم اجرایی‬ ‫شود‪.‬‬ ‫برنامه سازی مذهبی سخت تر است یا برنامه های معمولی؟‬ ‫در مجموع ساخت برنامه برای مخاطب میلیونی در رسانه ملی کار‬ ‫سختی است‪ .‬از این جهت که برنامه ساز مسئولیت سنگینی بر دوش‬ ‫دارد‪ .‬طبعا وقتی قرار اســت موضوعات مهم مذهبی دستمایه تولید‬ ‫برنامه شوند‪ ،‬این وظیفه سنگین تر می شود‪.‬‬ ‫و شما در «نشــان ارادت» چقدر با چالش های مدیریتی و‬ ‫چارچوب های سازمانی مواجه بودید؟‬ ‫من در جای دیگر هم به این مساله اشاره کردم و گفتم هیچ چالشی‬ ‫از نظر موضوعی پیش روی ســازندگان «نشــان ارادت» نبود‪ .‬حامد‬ ‫بامروت نژاد مدیر شبکه دو‪ ،‬بر اساس فصل های قبل سفارش ساخت‬ ‫فصل جدید را داد‪ .‬همین نشان می دهد که برنامه مورد توجه ایشان‬ ‫بوده است‪ .‬تعامل با دوســتان ســتاد عتبات از جمله یوسف افضلی‬ ‫(معاون فرهنگی و مشارکت های مردمی ستاد توسعه بازسازی عتبات‬ ‫عالیات) هم بر اساس تجربیات پیشین بود‪ .‬طبعا هر کدام نکاتی مدنظر‬ ‫داشتند که در راستای تقویت برنامه است‪ .‬اما هیچ چالشی نبود و حرف‬ ‫مهمان ها بدون ممیزی روی انتن رفت‪ .‬ما هم در گروه تحریریه و نیز‬ ‫تیم ایده پرداز‪ ،‬حواس مان به حساسیت ها بود و طوری رفتار می کنیم‬ ‫که همه چیز منطبق با واقعیت باشد‪ .‬طبعا در کنار تببین مفهوم قیام‬ ‫امام حسین (ع) نکته مهم یعنی پرهیز از انحرافات باید سرلوحه فعالیت‬ ‫برنامه سازی در این عرصه باشد‪ .‬نمی دانم «نشان ارادت» چقدر موفق‬ ‫بوده ولی ما همه تالش مان را برای ســاخت یک برنامه درخور صرف‬ ‫کردیم‪ .‬امیدوارم هم ما و هم دوســتان برنامه ساز این حوزه‪ ،‬ایده های‬ ‫جدید برای تولید کارهای ویژه درباره امام حسین (ع) داشته باشیم‪.‬‬ ‫عقیده دارم می توان هر بار برنامه ای متفاوت ساخت و رضایت مخاطب‬ ‫را بیش از پیش براورده کرد‪.‬‬ ‫سیدحسین متولیان‪:‬‬ ‫نخواستم جلوی دوربین باشم‬ ‫سید حسین متولیان شاعر‪ ،‬ترانه سرا‪ ،‬نویسنده و مجری تلویزیون‬ ‫در سری چهارم «نشان ارادت» به عنوان مجری حضور داشت‪ .‬او درباره‬ ‫این حضور تازه گفت‪ :‬دوستان شبکه دو و همچنین تیم تهیه و تولید‬ ‫برنامه «نشان ارادت» به من لطف داشتند و بارها خواستند من جلوی‬ ‫دوربین باشم‪ .‬اما این پیشنهاد خودم بود که پشت دوربین باشم و این‬ ‫موضوع یک علت روان شناختی دارد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬وقتی ما می خواهیم به زوایای شخصیتی و به اعماق وجود‬ ‫افراد سری بزنیم‪ ،‬هر چیزی که توجه مخاطب را تقسیم به دو کند‪ ،‬مخل‬ ‫ان کاری است که می خواهیم انجام دهیم‪ .‬حضور من در مقابل دوربین‪،‬‬ ‫توجه مخاطب را به دو نیمه تقسیم می کرد و یک بخشی به مجری و یک‬ ‫بخشی به سوژه برنامه اختصاص پیدا می کرد‪ .‬درواقع بنای ما این بود که‬ ‫به درونیات ادم ها احساس شان نسبت به امام حسین (ع) نزدیک شویم‪.‬‬ ‫بنابراین فقط باید میهمان مقابل دوربین قرار می گرفت‪.‬‬ ‫متولیان گفت‪ :‬مجری در چنین برنامه هایی کارکرد هدایت کننده‬ ‫دارد‪ .‬شاید ان دوره ای که در رادیو کار کرده ام به کمکم امد که اتفاقات‬ ‫خوبی رقم بخورد‪ .‬اما این کار خیلی دشوار است‪.‬‬ ‫این مجری ادامه داد‪ :‬در «نشان ارادت» میهمان هایی داشتیم که‬ ‫معذوریات هایی داشتند اما ما درمورد خودشــان حرف زدیم که در‬ ‫انتهای برنامه گفته اند چقدر حالم خوب شد‪ .‬پس بخشی از این موضوع‬ ‫هم در چینش سواالت است که از یک نقطه ای شروع کنیم و به یک‬ ‫نقطه ای برسیم‪ .‬خوشــبختانه هیچ چیز به ما تحمیل نشد‪ .‬همچنین‬ ‫من قبل از اینکه بخواهیم ضبط برنامه را شــروع کنیم با مدیر شبکه ‬ ‫دو جلسه ای داشتم که ذره ای تحمیل از سوی ایشان صورت نگرفت و‬ ‫کامال دست ما را باز گذاشتند‪ .‬درمورد سازمان عتبات عالیات هم همین‬ ‫اتفاق افتاد و هیچ چیزی را به ما تحمیل نکردند‪ .‬حتی ان تصاویری که‬ ‫از زحمات ستاد بازسازی و توسع ه عتبات عالیات نشان داده می شد هم‬ ‫پیوست خود برنامه و یک قسمتی از هویت برنامه است‪ .‬اتفاقی که در‬ ‫ان جا میفتد برای همه ما ارزشمند است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫«یادگار دفاع» در موزه عکسخانه شهر‬ ‫نمایشگاه گروهی عکس «یادگار دفاع» به مناسبت هفته دفاع مقدس و با حمایت انجمن عکاسان انقالب‬ ‫و دفاع مقدس‪ ،‬دوم تا ‪ ۱۴‬مهرماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه در موزه عکسخانه شهر میزبان عالقه مندان‬ ‫است‪ .‬در این نمایشگاه ‪ ۱۷‬قطعه عکس یادگاری رزمندگان از قبل و بعد از عملیات های مختلف در قطع ‪۵۰‬‬ ‫در ‪ ۷۰‬و به صورت رنگی و سیاه و سفید به نمایش گذاشته شده است‪ .‬محسن شاندیز‪ ،‬جلیل دوروزی‪ ،‬بهرام‬ ‫محمدی فرد‪ ،‬بهزاد پروین قدس‪ ،‬یوسف گرامی‪ ،‬احمد بناکاشانی‪ ،‬مهرداد ارشدی‪ ،‬یونس ذاکری‪ ،‬مرحوم مریم‬ ‫کاظم زاده‪ ،‬جهانگیر رزمی‪ ،‬حمزه رازدشت‪ ،‬سعید صادقی و شهید محمدی عکاسان این مجموعه هستند و‬ ‫عکس ها بین سال های ‪ ۱۳۵۹‬تا ‪ ۱۳۶۶‬به تصویر کشیده شده است‪ /.‬فارس‬ ‫اناهیتا خسروی بازیگر نمایش «تن سایه»‪:‬‬ ‫مونولوگ؛ سخت ترین شیوه اجرا برای بازیگر است‬ ‫اناهیتا خســروی‪ ،‬بازیگر نمایش «تن ســایه»‬ ‫بــه نویســندگی و کارگردانی مریم یاســینزاده و‬ ‫تهیه کنندگی احسان حاجی پور تا ‪ ۳۱‬شهریور ماه‬ ‫در پردیس تئاتر ســپند روی صحنه بود و او در این‬ ‫اثر در نقش «ممدو» ظاهر شــده که در جامعه ای‬ ‫روستایی‪ ،‬زاده شده اســت‪ .‬در اپیزودی که اناهیتا‬ ‫خسروی نقش افرینی می کرد دغدغه های «ممدو»‬ ‫در بحبوحه هشــت ســال دفاع مقدس به نمایش‬ ‫گذاشته می شد‪.‬او راجع به دالیلی که باعث پذیرش‬ ‫ایفای نقش «ممدو» در نمایش «تن ســایه» شد‪،‬‬ ‫عنوان کرد‪ :‬جنگجویی این شخصیت‪ ،‬تاثیرگذاری ‬ ‫انتشارکتاب«ساریسبز»درنشربرج‬ ‫کتاب «ساری سبز» نوشته اناندا دوی با ترجمه سپهر یحیوی به‬ ‫همت نشر برج به چاپ رسید‪.‬‬ ‫در توضیح این کتاب از سوی ناشر امده است‪« :‬اناندا دوی در رمان‬ ‫ساری سبز از خالل واگویه های درونی راوی‪ ،‬خواننده اش را به تماشای‬ ‫گفتگوهای دردناک و خشونت بار میان این زنان و پیرمرد می نشاند‪.‬‬ ‫به تدریج از میان ایــن زخم ها عناصری از گذشــته ی خانواده هویدا‬ ‫می شــود؛ مالمت ها‪ ،‬خاطرات و چهره ی رازالود همسر پزشک که در‬ ‫زنان ازارگ ِر بی رحم را دم مرگ‬ ‫شرایطی وحشتناک مرده است‪ ...‬و این ْ‬ ‫ارام نمی گذارند»‪ .‬در خالصه داستان این کتاب می خوانیم‪« :‬اینجا در‬ ‫جزیره موریس‪ ،‬پزشک پیری در بستر مرگ است و نوه و دخترش بر‬ ‫بالین او حاضرند‪ .‬اینکه ان ها از نزدیک شدن مرگ پیرمرد ناراحت اند‬ ‫یا نه‪ ،‬بستگی به عمق زخمی دارد که خشونت بر قلب هایشان نشانده‬ ‫است»‪« .‬ساری سبز» در ‪ ۱۹۲‬صفحه با قیمت ‪ ۹۵‬هزار تومان روانه بازار‬ ‫کتاب شده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫شرفشاهی‪« :‬موالنا» نابغه ای برای تمام دوران هاست‬ ‫کاظم کامران شرفشاهی‪ ،‬دبیر هجدهمین دوره جشــنواره «قلم زرین» پیرامون اشعار موالنا گفت‪:‬‬ ‫جالل الدین محمد بلخی معروف به موالنا‪ ،‬مولوی و رومی یکی از چهره های بزرگ در عرصه شعر و ادبیات‬ ‫فارسی محسوب می شود‪ ،‬البته باید موالنا را به عنوان شاعری جهانی و فراملی شناخت‪ ،‬اوازه این شاعر بزرگ‬ ‫مرز های ایران را در نوردیده و فراملی شده است‪ .‬این شاعر بزرگ پارسی زبان به تمام علوم زمان خود احاطه‬ ‫داشته است و در قالب های گوناگونی طبع ازمایی کرده است که شاخص ترین انها اثار مثنوی‪ ،‬رباعی و غزل‬ ‫بوده است‪ ،‬لذا کتاب «مثنوی معنوی» وی به تعبیر اقبال «قران منظوم» بوده که نشانگر الهام پذیری‪ ،‬اشنایی‬ ‫و احاطه موالنا به ایات و روایات بوده است‪ /.‬میزان‬ ‫رنج‬ ‫و قدرت اش برابر مشــکالت و طنازی در‬ ‫ِ‬ ‫مقابل ِ‬ ‫پنهانی که می کشــد‪ ،‬انچه بود که در نگاه اول مرا‬ ‫جذب این شخصیت کرد‪.‬‬ ‫بازیگر نمایش «مسافرانی از شــیکاگو» درباره‬ ‫چالش هایی که این شخصیت در بازیگری توانست‬ ‫دنبالنقش هایی‬ ‫برایاوایجادکند‪،‬گفت‪:‬منهمیشه ِ‬ ‫هستم که متفاوت از خودم باشد‪ ،‬مرا به چالش بکشد‬ ‫پنهان وجودم را در ان ها کشف و اشکار‬ ‫و بتوانم نقاط‬ ‫ِ‬ ‫کنم تا بتوانم به بهترین شکل به ایفای نقش بپردازم‪.‬‬ ‫«ممدو» سرشار از حس های مختلف از دو وج ِه زن‬ ‫و مرد است و سرشار از ســرکوب هایی که تک ِ‬ ‫تک‬ ‫ما جدایِ از بحث جنســیتی در جامعه با ان روبه رو‬ ‫هستیم بدون اینکه قبل از توجه به این موضوع فکر‬ ‫کنیمکهماانسانیموانسانیتوجهمشترکمیانهمه‬ ‫ما جدا از جنسیت های ماست‪ .‬چالش این نقش برای‬ ‫کردن وج ِه مردانه خودم و ان جنگجویی‬ ‫من در پیدا‬ ‫ِ‬ ‫پنهان که درونم رخنه کرده بود‪ .‬بیرون کشــیدن‬ ‫ان ها از درون خودم و به نمایش گذاشتن شان برای‬ ‫تماشاگران‪ ،‬انچه بود که این شخصیت را برای من‬ ‫جذاب می کرد‪ .‬همچنین‪ ،‬روبه رو شدن با تابوهایی که‬ ‫خوب یا بد از بیرون به این شخصیت تحمیل می شد و‬ ‫باید از ان ها گذر می کرد‪ ،‬از دیگر جذابیت های ان بود‪.‬‬ ‫ایــن بازیگر در تشــریح وجه جامعه شناســانه‬ ‫نمایش اثار «سمانه صمیمی» در در گالری ُا‬ ‫اثار ســمانه صمیمی در گالری ا ُ به نمایش درامد‪ .‬یک بخش‬ ‫از کار های ارائه شده در این نمایشــگاه شامل ‪ ۱۳‬اثر چاپ دستی‬ ‫کالکوگرافی است که بیشتر شامل چاپ های اچینگ‪ ،‬اکواتینت‪،‬‬ ‫درای پوینت و‪ ...‬است و دسته دیگر ‪ ۱۷‬طراحی است که با ترکیب‬ ‫مواد به وجود امده اند‪ .‬در بعضی از ایــن اثار ابتدا مونوتایپ انجام‬ ‫شده و بر روی ان با زغال و مداد و‪ ...‬کار شده و تعدادی دیگر از اثار‬ ‫ابتدا طراحی شده و بعد روی ان ها با مرکب افست یا مرکب های‬ ‫پایه اب کار شده است‪.‬‬ ‫صمیمی درباره خصوصیات اثارش گفت‪ :‬کنتراست باال ویژگی‬ ‫کار های من است و منظره پردازی هایی که در شیراز وجود داشت‬ ‫دارای ساخت و ســاز دقیق بود‪ ،‬اما من از ابتدا نمی خواستم یک‬ ‫منظره معمولی کار کنم که از ابتدا تا انتها ان را بسازم‪ .‬چاپ دستی‬ ‫ذهنم را باز می کرد و اجازه خالقیت به من می داد‪ .‬هر کاری که انجام‬ ‫می دادم ایده ای برای کار بعدی شکل می گرفت‪ /.‬هنرانالین‬ ‫شــخصیت «ممدو» اظهار کرد‪ :‬در جامعه امروز به‬ ‫دلیل شــرایطی که در ان زندگی می کنیم‪ ،‬دیگر‬ ‫بسیاری از کارها معنای زنانه یا مردانه بودن خود را‬ ‫دوشادوش هم‬ ‫از دست داده اند و زنان و مردان باید‬ ‫ِ‬ ‫گذراندن زندگی را در کنار‬ ‫کار کنند تا توانایی برایِ‬ ‫ِ‬ ‫هم داشته باشــند‪ .‬من به شخصیت «ممدو» فرایِ‬ ‫جنســیتش نگاه کردم؛ به عالیقی که ممکن است‬ ‫هر زنی داشته باشد و در توانایی هایش بگنجد فکر‬ ‫روح ظریف‬ ‫کردم‪ .‬همچنین‪ ،‬به قدرتی که در البالیِ ِ‬ ‫ِ‬ ‫لطیف یک زن نهفته شده است که ما به اشتباه ان را‬ ‫و‬ ‫مردانگی تعبیر می کنیم‪.‬‬ ‫خسروی در تشریح اینکه مونولوگ و اپیزودیک‬ ‫بودن نمایشنامه «تن ســایه» باعث ایجاد نگرانی‬ ‫برای این بازیگر نشــد که ممکن است تماشاگر با‬ ‫اثر همراهی نکند و ان را نپسندند‪ ،‬گفت‪ :‬مونولوگ‬ ‫سخت ترین شــیوه اجرایی برای یک بازیگر است‬ ‫چون اگر ان را خوب اجرا کند‪ ،‬می تواند به بهترین‬ ‫شکل تماشاگر را با خودش همراه کند‪ .‬همچنین‪ ،‬اگر‬ ‫اجرای بدی داشته باشد‪ ،‬صد در صد تماشاگر را کالفه‬ ‫و خسته خواهد کرد‪ .‬اناهیتا خسروی گفت‪ :‬بازیگری‬ ‫مثل هوایی ست که در ان نفس می کشم و‬ ‫برایِ من ِ‬ ‫امیدکه تاهمیشهبیکرانبازیگری راه تنفس منبرایِ‬ ‫زندگی کردن باشد‪/.‬صباخبر‬ ‫حاجی ابادی‪ :‬ترویج دفاع مقدس‪ ،‬مردمی باشد‬ ‫رضا حاجی ابادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس گفت‪ :‬اگر افرادی‬ ‫که در حوزه نشــر دفاع مقدس فعالیت می کنند شبیه افرادی بودند‬ ‫که از انها روایت می کنند‪ ،‬نه تنها در ایران نشر دفاع مقدس شناخته‬ ‫شده ای داشتیم‪ ،‬بلکه مبارزان ایرانی مانند پارتیزان های یوگسالوی‬ ‫در جهان شناخته شده بودند‪ .‬او افزود‪ :‬مسائل تا جایی پیش رفته است‬ ‫که داوران در کنگره های شــعر از یکدیگر تقدیر و یکی لطف دیگری‬ ‫را در مراسم های مختلف جبران می کند‪ .‬این مســائل با هیچ کدام‬ ‫از ارزش های دفاع مقــدس هماهنگی ندارد‪ .‬اگــر فعالیت فرهنگی‬ ‫به درستی انجام شود‪ ،‬مردم از ان اســتقبال می کنند‪ .‬این اتفاق به‬ ‫کمک یارانه و کمک دولتی اتفــاق نخواهدافتاد‪ .‬همانطور که جنگ‬ ‫تحمیلی ما مردمی بود ترویج و روایت ان هم باید مردمی باشــد‪ .‬به‬ ‫گفته حاجی ابادی شاید سرداران جنگ و رزمندگان‪ ،‬سرداران خوبی‬ ‫در دفاع مقدس بودند اما به این معنی نیست که ناشران و نویسندگان‪،‬‬ ‫پخش کنندگان و ارشیوداران خوبی هم هستند‪ /.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایش «صفر مرزی» در شاهرود اجرا شد‬ ‫محمد تقی یزدی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان شاهرود‪ ،‬با بیان اینکه نمایش صفر‬ ‫مرزی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا عبادیانی در شاهرود به اجرا درامد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬در این نمایش‬ ‫هنرمندان بومی شهرستان شاهرود ایفای نقش کردند‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه نمایش صفر مرزی روایت موازی زندگی یک مرد ایرانی و یک دختر کرد کردستان عراق به‬ ‫صورت همزمان است‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬داستان نمایش «صفر مرزی» پیرامون جنگ بین ایران و عراق می گذرد‪.‬‬ ‫سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان شاهرود‪ ،‬با بیان اینکه نمایش در پالتوی این اداره به‬ ‫اجرا درامد‪ ،‬گفت‪ :‬این اثر برای ارسال به جشنواره تئاتر فجر اماده می شود‪/.‬مهر‬ ‫ شنبه‪9‬مهر‪ 1401‬شماره‪1283‬‬ ‫‪7‬‬ ‫تعویق در بلیت فروشی اجراهای تماشاخانه ایرانشهر‬ ‫در حالی که از سوی اریان رضایی مدیر روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر در مصاحبه با خبرگزاری مهر‬ ‫اعالم شده بود که نمایش های روی صحنه رفته در این تماشاخانه از‪ ۶‬مهر ماه امکان ازسرگیری اجراهایشان‬ ‫را دارند‪ ،‬با پیگیری های انجام شده مشخص شد‪ ،‬هنوز سامانه بلیت فروشی تیوال سه نمایشی که در این‬ ‫تماشاخانه اجرا دارند‪ ،‬باز نشده است و امکان رزرو و خرید بلیت وجود ندارد‪« .‬سوم ماه می» به کارگردانی‬ ‫سعید حسنلو‪« ،‬اقای اشمیت کیه؟» اثری از سهراب سلیمی و «رئالیسم مصنوعی» ساخته ایمان اسکندری‬ ‫سه اثری هستند که هم اکنون در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارند‪ .‬همچنین طبق اعالم مدیرروابط عمومی‬ ‫ایرانشهر ادامه اجرای اثار نمایشی منوط به تصمیم گیری گروه ها است‪/.‬صباخبر‬ ‫سرپرست گروه فرهنگی و هنری «فدک» عنوان کرد‪:‬‬ ‫«خورشید کاروان»‪1401‬‬ ‫یکی از موفق ترین اجرا ها در‪ ۳۱‬سال گذشته‬ ‫مهدی متوسلی‪ ،‬نویسنده نمایش «خورشید کاروان» و سرپرست گروه فرهنگی و هنری «فدک» که به‬ ‫تازگی برای سی و یکمین سال متوالی روی صحنه رفت‪ ،‬درباره شرایط اجرای این نمایش در سال جاری‬ ‫گفت‪ :‬واقعیت این است که در ‪ ۳۱‬سالی که نمایش «خورشید کاروان» روی صحنه رفته است شرایط بدون‬ ‫اضطراب و استرس نداشتیم و این روند اتفاق همیشگی بوده است‪ .‬او یاداور شد‪ :‬معتقدم که مفهوم تئاتر با‬ ‫موضوع اضطراب و استرس همراه است زیرا پارامترهای زیادی باید برای اجرای یک تئاتر مهیا باشند‪ .‬در این‬ ‫کلیت‪ ،‬شرایط تئاتر در کشور ما به دلیل کمبود سالن های نمایش‪ ،‬مشغله متعدد هنرمندان و عوامل و کمبود‬ ‫امکانات وضعیت اضطراب و استرس را برای گروه و عوامل ان دوچندان می کند‪ .‬متوسلی با بیان اینکه این‬ ‫استرس با ما همزاد بوده است‪ ،‬افزود‪ :‬سال های زیادی پس از پایان «خورشید کاروان» کارمان به بیمارستان‬ ‫کشیده است‪ .‬تهیه کننده «خورشید کاروان» اظهار کرد‪ :‬حقیقت امر این است که امسال از اجرای «خورشید‬ ‫کاروان» برای سی و یکمین سال ناامید شده بودیم و ذهنیت مان این بود که امکان اجرای این نمایش فراهم‬ ‫نمی شود‪ .‬جلسه ای خدمت معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشتیم و طی صحبت هایی‬ ‫که شد دیدم ان ها جلوتر از من فکر می کنند که «خورشید کاروان» اجرا خواهد شد‪ .‬ولی من زیاد این موضوع‬ ‫را جدی نگرفتم‪ .‬دوستان تالش کردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی هم تاکید مضاعفی داشتند که بعد از‬ ‫‪ ۳۰‬سال‪ ،‬وقفه ای در اجرای «خورشید کاروان» ایجاد نشود و نمایش برای سی و یکمین سال روی صحنه‬ ‫برود‪ .‬متوسلی تاکید کرد‪ :‬اجرای اخیر «خورشید کاروان» در حوزه اجرا یکی از موفق ترین اجراهای ما طی‬ ‫‪ ۳۱‬سال گذشته بود ولی در حوزه تماشاگر توقع ما براورده نشد که البته با توجه به شرایطی که در سطح شهر‬ ‫تهران وجود داشت‪ ،‬حضور مخاطبانی که برای دیدن نمایش به سالن امدند‪ ،‬قابل تقدیر بود‪.‬‬ ‫نویسنده نمایش «خورشید کاروان» درباره اجرای این نمایش برای سی و یکمین سال پی در پی‪ ،‬تصریح‬ ‫کرد‪ :‬بارها و بارها دیده ام که جوانان عنوان می کنند قصد تولی تئاتری را دارند که سال ها اجرا شود‪ ،‬شاید‬ ‫مسئوالن جوانان را گمراه می کنند که تئاتری بسازند که سال های متمادی بتوان ان را اجرا کرد‪ .‬ما در اولین‬ ‫اجرای «خورشید کاروان» برنامه ای برای سال دوم نداشتیم و هر سال که نمایش را اجرا کردیم‪ ،‬با توجه به‬ ‫شرایط مختلفی که فراهم می شد‪ ،‬تالش مان بر این بود که به بهترین شکل ممکن چه در ایران و چه در خارج‬ ‫از ایران اثر را روی صحنه ببریم‪.‬‬ ‫او در پایان سخنان خود تاکید کرد‪ :‬راز ماندگاری «خورشید کاروان» این است که در اوج اجرا شده است‪،‬‬ ‫نه اینکه در اوج برای ان برنامه ریزی و تصمیم گیری شود‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫بدرود شیخ‪ ،‬بدرود شیخ الرئیس‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫چرا شیخ جهاد نداد؟‬ ‫یاســر ســماوات‪ -‬به یقین یکــی از جاودان ترین‬ ‫مجموعه های تاریخ ســیمای ایران‪ ،‬ســریال «سربداران»‬ ‫است‪ .‬مجموعه ای که تا بخواهید ستاره داشت و ان ستاره ها‬ ‫در «سربداران» خوش درخشیدند اما برخی شخصیت های‬ ‫این مجموعه گاه ذهن بینندگان موخاکســتری ســیمای‬ ‫ایران را همچنان پس از حدود ‪ 40‬سال درگیر خود می کنند‪.‬‬ ‫یکی از زیباترین بخش های این سریال محاکمه شیخ حسن‬ ‫جوری با بازی درخشــان زنده نام امین تارخ‪ ،‬مقابل قاضی‬ ‫شارع با نقش افرینی علی نصیریان بود‪ .‬جایی که نبرد دیرینه‬ ‫منطق و مغلطه درمی گیرد‪ .‬انجا که قاضی شارع در توجیه‬ ‫محاکمه خویش علیه شیخ حسن جوری می گوید‪ «:‬ان چه‬ ‫تا کنون انجام داده ام‪ ،‬هرگز خیانتی به مردم نبوده است‪.‬‬ ‫مغوالن دوست تر دارند که بدون محاکمه کشتار کنند‪.‬‬ ‫تنها عملی که حقیر انجام داده است‪ ،‬مهار کردن کشتار انان‬ ‫با حکمیت و قضاوت بوده است‪ .‬ایا این جنایت است یا مهار‬ ‫کردن جنایت؟» و شیخ حســن در پاسخ می گوید‪«:‬محق‬ ‫جلوه دادن جنایت که از نفس جنایت موهن تر است!» قاضی‬ ‫شــارع از تک و تا نمی افتد‪ «:‬قضاوت من چون تیغی دو دم‬ ‫است که یک دم ان به ســمت جنایتکاران است» اما پاسخ‬ ‫می‪‎‬شنود‪«:‬که هر دو دم به سوی مردم است!» قاضی از کوره‬ ‫در می رود‪« :‬مردم مردم مردم‪...‬؛ سرتاسر تاریخ را انباشته اید‬ ‫از دادخواهی برای مردم‪ ،‬و انان را به کشتار داده اید‪ ،‬و سیراب‬ ‫کرده اید تاریخ را‪ ،‬این تشنه سیراب نشدنی را‪».‬‬ ‫ایــن دیالوگ شــاید در ذهــن بســیاری از بینندگان‬ ‫«ســربداران» مانده باشد اما یک ســوال همیشه به ذهنم‬ ‫هجوم می اورد‪...‬چرا؟ چرا شــیخ علیه مغوالن فتوای جهاد‬ ‫نداد؟ و افســوس که دیگر امین تارخ میان ما نیست که از‬ ‫او بپرسم‪.‬‬ ‫یاد و خاطره اش جاویدان‪.‬‬ ‫بیستم مرداد‪ ....‬بیستم مرداد ‪ 1378‬روزی که اخرین کسوف قرن بیستم رخ داد‪ ،‬بســیاری نمی دانستند سالیان پیش و در ‪ 20‬مرداد ‪1332‬‬ ‫ستاره ای در محله قدیمی سدزوک شیراز‪ ،‬دیار لسان الغیب و شیخ اجل‪ ،‬یا بهتر بگوییم اسمان سینمای ایران متولد شده است‪ .‬فرزند پنجم خانواده‬ ‫بود‪ .‬فرزند پنجم وقتی پنج ساله شد‪ ،‬پدر تصمیم به هجرت از شیراز به سیستان و بلوچستان را گرفت‪ .‬سه سال زندگی در زابل‪ ،‬در محاصره عقرب و‬ ‫رتیل و شپش‪ ،‬یادواره های تلخ او از دوران کودکی است‪ .‬خانواده تاب ندارد و پدر تصمیم به بازگشت می گیرد‪ .‬او دوباره در شیراز و سدزوک کودکی را‬ ‫گذراند به نوجوانی رسید‪ .‬سنی که خیلی ها در ان عاشق می شوند و امین هم همان زمان‪ ،‬در دبیرستان اسیر عشقی ابدی شد! «در دوران دبیرستان‬ ‫یک روز به تماشای نمایشی در مدرسه نشستم که به قدری ان نمایش برایم جذاب امد که ناخوداگاه حس کردم من هم جزوی از ان اثرم‪ .‬از بچه های‬ ‫نمایش مدرسه خواستم که اگر از این به بعد برنامه ای دارند روی من هم حساب باز کنند ‪ ،‬خیلی زود من هم به این جمع اضافه شدم و توانستم به‬ ‫عنوان بهترین بازیگر تئاتر در استان هم انتخاب شوم» داستان شورانگیز او اینگونه اغاز شد‪ 19 .‬ساله بود که سپیده دمی تابستانی پدرش روزنامه‬ ‫به دست در هشتی در خانه صدایش زد‪« :‬امین‪ ...‬بابا بیدار شو‪ ،‬دانشگاه قبول شدی!» انگار که زلزله امده باشد از جا برمی خیزد و پا برهنه تا هشتی‬ ‫می دود «چی؟‪ ...‬چی قبول شدم؟» پدر چشم های پف کرده اش را ریز می کند و روزنامه را جلوی صورتش عقب و جلو می برد «هنرهای‪...‬هنرهای‬ ‫ی‪‎‬قاپد و فریادی از ته دل می کشد‪ ...‬و صفیر‬ ‫نما‪ »...‬میان حرفش می پرد «هنرهای نمایشی دانشگاه تهران» و با یک دنیا ذوق روزنامه را از دست پدر م ‬ ‫اعتراض اهل خانه که در صبحگاه بیدارشان کرده‪ ،‬صحنه را طنازتر می کند‪ .‬چهار سال زندگی در تهران‪ ،‬در تنهایی سخت است اما فارغ التحصیلی‬ ‫هم دنیایی دارد‪ .‬باز می‪ ‎‬گردد به شیراز و سال ‪ 1354‬با مجموعه «شهر من شیراز» وارد تلویزیون می شود‪ .‬دو سال بعد زمانی که قرارداد بازی در‬ ‫سریال «ارثیه ایرانی» را امضاء می کرد هم نمی دانست دست سرنوشت او را به دومین عشق جاودانش می رساند و طولی نمی کشد که امین تارخ و‬ ‫منصوره شادمنش که در تئاتر هم بازی و در دانشگاه هم کالسی اش بود ازدواج می کنند‪ .‬حاصل این پیوند سه پسر به نام های مانی‪ ،‬نیما و نامی شد‪.‬‬ ‫تارخ چهار سال پس از انقالب و سال ‪ 1361‬در فیلم «مرگ یزدگرد» که بهرام بیضایی ان را از نمایشنامه ای به‬ ‫همین نام اقتباس کرده بود با ستاره هایی مانند سوسن تسلیمی‪ ،‬مهدی هاشمی و علیرضا خمسه هم داستان‬ ‫شد‪ .‬یکی از ماناترین نقش افرینی های او اما یک سال بعد و در مجموعه تلویزیونی «سربداران» خلق شد‪.‬‬ ‫«شیخ حسن جوری» شخصیت اصلی این ســریال بود که نقش ان به امین تارخ سپرده شد تا با بازی‬ ‫درخشانش‪ ،‬یکی از به یادماندنی ترین نقش ها را در خاطرات سیمای ایران بیافریند‪ .‬فقط یک سال بعد‪،‬‬ ‫نقش جاودان شیخ الرئیس را در مجموعه تلویزیونی «ابوعلی سینا» به نویسندگی و کارگردانی کیهان‬ ‫رهگذر به نام امین تارخ ثبت شد‪ .‬سال ‪ 1366‬اما زمان حضور او در فیلم ماندگار و احساسی «پرنده کوچک‬ ‫خوشبختی» و بازی کنار زنده نام هما روستا‪ ،‬زنده نام جمیله شیخی‪ ،‬زنده نام شهال ریاحی‪ ،‬ازیتا الچینی و‬ ‫عطیه معصومی بود‪ .‬همان سال بازی در فیلم «پاییزان» رسول صدرعاملی به دیگر اثر جاودان او بدل شد‪.‬‬ ‫تارخ به ستاره دهه ‪ 60‬بدل شده بود و به همین دلیل مسعود کیمیایی نیز برای فیلم «سرب» در‬ ‫سال ‪ 67‬سراغ او رفت‪« .‬جالل الدین» فیلم «مادر» علی حاتمی اما رمز و راز بازی ویژه ای‬ ‫از تارخ را فاش کرد تا بیننده را مسحور متانت و شخصیت دوست داشتنی «جالل الدین»‬ ‫مقابل «محمد ابراهیم» با بازی زنده نام محمدعلی کشاورز کند‪ .‬سال ‪ 1371‬او در فیلم‬ ‫«سارا» و در نقش مقابل نیکی کریمی‪ ،‬بازی متفاوتی داشت‪ .‬سیمرغ بلورین بهترین‬ ‫بازیگر مکمل نقش اول مرد اما چندســال بعد و در ‪ 1375‬و برای نقش افرینی در‬ ‫فیلم «ماه و خورشید» روی شانه های تارخ نشســت‪ .‬این سیمرغ اما به راحتی‬ ‫نصیب او نشد‪ .‬خودش درباره این موضوع می گوید‪ «:‬محمدحسین حقیقی با‬ ‫من تماس گرفت و گفت قصد ساخت فیلمی دارد و نقش کوتاهی وجود دارد‬ ‫که تمایل دارد من در این نقش بازی کنم‪ .‬همزمان مشغول بازی در سریال‬ ‫«هفت ســنگ» بودم و گریم با موهای بلندی داشتم‪ .‬نقش پیشنهادی‬ ‫محمدحسین حقیقی یک رئیس دانشگاه بود که بایستی این شخصیت‬ ‫موهای کوتاهی می داشت‪ .‬خوشبختانه با کمک دستان هنرمند و خالقانه‬ ‫عبداهلل اسکندری این تغییر چهره و مو به خوبی انجام شد و در نهایت با این‬ ‫شرایط در حدود دو ساعتی به بازی در فیلم پرداختم‪ .‬بازی من در مراسم اختتامیه جشنواره‬ ‫فیلم فجر همان سال دیده شد و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مرد مکمل شدم‬ ‫که به خاطره ای جذاب برایم تبدیل شد‪ ».‬او دو سال پیش از این افتخار‪ ،‬نخستین مدرسه‬ ‫اموزش بازیگری ایران را با نام «کارگاه ازاد بازیگری» در تهران تاسیس کرد‪ .‬این مدرسه‬ ‫از سال ‪ 1379‬با سایر مدارس بین المللی همکاری کرد و تارخ نیز مدتی در دانشگاه مرکز‬ ‫فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی به تدریس بازیگری پرداخت‪ .‬یکی از ویژگی های‬ ‫جالب امین تارخ‪ ،‬نزدیکان ســینمایی اش بود‪ .‬غیر از همسرش‪ ،‬پری امیرحمزه مادر‬ ‫همسرش نیز بازیگر مطرحی بود‪ .‬همچنین فرخنده شادمنش‪ ،‬خواهر همسرش نیز‬ ‫بازیگر است‪ .‬مهدی‪ ،‬یکی از برادرانش هم به جرگه بازیگران پیوست اما هرگز نتوانست‬ ‫خاطرات برادر بزرگش را تکــرار کند‪ .‬تارخ در فیلم های متعــدد دیگری نیز مانند‬ ‫دلشدگان‪ ،‬شقایق‪ ،‬مجســمه‪ ،‬قاعده بازی‪ ،‬پابرهنه در بهشت و پشت دیوار سکوت‬ ‫را هم در کارنامه خود دارد اما برخی نقش افرینی های او عجیب به دل نشستند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!