روزنامه صبا شماره 1252
روزنامه صبا شماره 1252
روزنامه صبا شماره 1252
سه شنبه| 11مرداد 2 |1401اگوست 4 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1252صفحه| 5000ناموت|
اقتصاد سیمنا و مصائب ان
پرونده ای مفصل درباره متغیرهای اقتصادی سینمای ایران
تعطیلی نمایش خانگی مسبب بیکاری بدنه سینما
صفحه 2
«شیب» اماده نمایش شد
صفحه 2
با ظهور فناور ی های نوین امکان محدودسازی محتوا وجود ندارد
صفحه 3
ماموریت جدید فرهنگسرای نیاوران
صفحه6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
رقیبان خندوانه مجری «اب و اتش» شدند
سومین فصل از مسابقه تلویزیونی اب و اتش به تازگی در تهران و در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس
مقابل دوربین رفته است .علی افشاری و سیداحمد موسوی از شرکت کنندگان خنداننده شوی برنامه خندوانه
به طور مشترک اجرای این مسابقه را بر عهده دارند .به گفته غالمرضا بختیاری تهیه کننده پروژه ،اولین
قسمت از فصل سوم مسابقه اب و اتش از ۲۲مرداد ماه روی انتن شبکه نسیم خواهد رفت .در این مسابقه
تلویزیونی دو تیم شش نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند .هر دو گروه بعد از طی کردن ۱۲بازی به مرحله
نهایی می رسند .در این فصل قهرمان تیمی مشخص نخواهد شد و در صورت ادامه ،تیم های بعدی مشخص
می شوند .سریال خانه پرتقالی ها اواسط اردیبهشت ماه روی انتن شبکه دوم سیما رفت.
سوره «پاتوق مستند» راه انداخت
«پاتوق مستند» عنوان جدیدترین برنامه ای است که به همت مرکز مستند و تلویزیونی سوره در راستای
هم اندیشی و هم افزایی میان مستندسازان و عالقه مندان به سینمای مستند ،راه اندازی شده است و به
نمایش و نقد و بررسی مســتندهای روز ایران و جهان می پردازد .اولین جلسه «پاتوق مستند» با عنوان
«مهاجرت؛ از رویا تا رنج» به نمایش و نقد و بررسی مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» به کارگردانی
منصور فروزش اختصاص دارد .این برنامه با اجرای محمد دالوری و با حضور میثم مهدیار پژوهشگر و استاد
دانشگاه ،منصور فروزش کارگردان و سیدمهدی دزفولی تهیه کننده روز چهارشنبه ۱۲مرداد ساعت ۱۷تا
۱۹در سالن شهر هنر سینما ازادی برگزار می شود.
رضا کیانیان:
تعطیلی نمایش خانگی فقط بیکاری بدنه سینما را به دنبال دارد
رضا کیانیان با گالیه از شرایطی که اخیرا از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعالم شده است ،گفت :فیلم ها و
سریال ها به واسطه تصمیمات ساترا در حال تعطیلی هستند و این اقدامات جز بی کار کردن بخشی از بدنه سینما تاثیر دیگری ندارد .حاال سوالم این
است که ایا این بیکاری فایده ای هم دارد؟ ان هم در زمانی که دغدغه همه ایجاد کار در کشور است .فیلم ها و سریال ها به واسطه تصمیمات ساترا در حال
تعطیلی هستند و این اقدامات جز بی کار کردن بخشی از بدنه سینما تاثیر دیگری ندارد .بازیگر مجموعه تلویزیونی کاله پهلوی تاکید کرد :نمایش خانگی
با وجود سخت گیری های ساترا در حال تعطیل شدن است و کار زیادی نداریم که انجام بدهیم .لطفا دوستان توضیح بدهند سینما چه گناهی کرده که باید
این گونه برایش تصمیم بگیرند؟ بازیگر فیلم سینمایی فرش باد (کمال تبریزی )۱۳۸۱در پاسخ به این پرسش که این روزها مشغول چه کاری
است ،بیان کرد :در حال حاضر مشغول تمرین تئاتری هستم که قرار است شهریورماه روی صحنه بیاید .وی در توضیح مضمون این
تئاتر گفت :نمایشنامه ای با عنوان پدر است که دوسال پیش توسط نویسنده اش به فیلم تبدیل شد و در اسکار هم چند جایزه
گرفت (پدر یا The Fatherیک فیلم درام فرانسوی-انگلیسی به نویسندگی و کارگردانی فلوریان زلر که در سال ۲۰۲۰
منتشر شد و فیلمنامه ان بر اساس نمایشنامه سال ۲۰۱۲به نام پدر ساخته شده است؛ این فیلم در نود و سومین دوره جوایز
اسکار در شش بخش نامزد دریافت این جایزه شد که دو جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش
اول مرد برای (انتونی هاپکینز) را به دست اورد) .بازیگر فیلم سینمایی کیمیا در پاسخ به این پرسش که تمرینات این
نمایش چه مدت زمانی طول کشیده است گفت ۹ :ماه است که درگیر این نمایش هستیم و هر روز تمرین می کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی اهو در پاسخ به این پرسش که فیلم اهو چه مضمونی دارد ،گفت :من تدوین شدۀ این فیلم را
ندیده ام و به همین دلیل نمی توانم در مورد ان اظهار نظر کنم چرا که نمی دانم به صورت نهایی چگونه از اب و گل
درامده است؛ ضمن این که این فیلم به دلیل حساسیت های کارگردانش چندین و چندبار تدوین شده است .وی
درباره نقش خودش در این فیلم هم گفت :نقش خودم از همان نقش های دیوانه مانندی است که همیشه بازی
می کنم و البته نقشی است که تاکنون بازی نکرده ام؛ اما نمی توانم بیش از این در مورد ان چیزی بگویم تا زمانی
که فیلم بیرون نیامده است /.خبرگزاری ایرنا
پایانفیلمبرداریفیلمکوتاه«صورتی»
سریال«اتشسرد» ۲۲مردادبهانتنمی رسد
«شیب» اماده نمایش شد
فیلم کوتاه «صورتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا یکانی
است و پس از یک هفته فیلمبرداری در شهر تهران به پایان رسید .این
فیلم کوتاه از محصوالت جدید موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران
است .برخی عوامل و بازیگران فیلم کوتاه «صورتی» عبارتند از:
تهیه کننده و کارگردان :محمدرضا یکانی ،نویسنده :مژگان تقی زاده
طبرسی،مجریطرح:رایحهتیموری،مدیرتولید:امینرضئی،فیلمبردار:
رامین تیموری ،صدابردار :یوسف طرهانی ،دستیاران کارگردان :مرتضی
علیزاده و فرشــید بابایی ،طراح صحنه و لباس :رژینا مافی ،چهره پرداز:
ســولماز خندانی ،تدوین :علیرضا مهان ،منشی صحنه :مهتاب قامتی،
عکاس:هانیهپورقاسم،دستیارفیلمبردار:محمدرضاکرمی،مجریگریم:
یلدا شجری ،دســتیارصحنه و لباس :زهرا نادری ،دستیار صدا :محسن
تقی زاده ،محمد عثمان رجحان ،فریماه نظری ،یگانه پور حیدری ،سینا
محمدی ،مسعود منصوری ،عاطفه زاهد نژاد ،معصومه خسروی ،حسین
تاجیک ،علیرضا باقر بیگ ،حامد نزهت ،علیرضا ملک نژاد.
مجموعه تلویزیونی «اتش ســرد» به نویســندگی محسن
سرتیپی و نازنین فرخلو ،کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه کنندگی
علی مهام از ۲۲مرداد روی انتن شبکه دو سیما می رود .مضمون
اصلی ســریال در رابطه با یتیم نوازی ،توجه به یتیم و اموزه های
دینی در این خصوص است .بازی دو شخصیت اصلی که در تقابل
با یکدیگر هســتند را پرویز فالحی پور و عبدالرضا اکبری عهده
ی پور در این ســریال صاحب
دارند .محســن با بازی پرویز فالح
یک گلخانه است .او چند ســالی در جبهه بوده و موج انفجار در
جنگ او را گرفته اســت و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد .از
طرفی او قیم پسری اســت که ماجراهایی را در پی دارد .در این
مجموعه بازیگرانی چون پرویز فالحی پور ،عبدالرضا اکبری ،فریبا
متخصص ،شیوا خســومهر ،جعفر دهقان ،مهدی سلوکی ،پویا
امینی ،سارا احمدیان ،بهزاد خداویسی ،مریم موسویان و شاهد
احمدلو بازی می کنند.
فیلم داستانی «شــیب» به کارگردانی حمیدرضا کردسیچانی به
انتخاب مســیر در زندگی ادم ها می پردازد؛ اینکه در انتخاب مسیر
سرباالیی یا سرپایینی چگونه عمل می کنیم و سهم دیگران در این باره
چیست؟ محور اصلی قصه یکی از نخبگان علمی به نام دکتر اردوان است
که با توجه به نوع تفکرش مبنی بر پذیرش علم و ایده هایش در خارج از
کشور برای رسیدن به اهداف و ارزوهای دیرینه خود ،درست زمانی که
همه شرایط برای مهاجرتش فراهم می شود ،تصمیمی می گیرد .به گفته
کردسیچانی ،این قصه انتخاب بزرگانی است که مشقت می خرند بر جان
برای اسایش دیگران؛ انها که مرارت باال رفتن از سرباالیی زندگی را به
عقیده و ایده به جان می خرند تا دیگران بدون صرف وقت و هزینه ،خود
را در سرازیری اسایش و ارامش زندگی بیابند .حمیدرضا کردسیچانی
متولد ۶۷و دارای کارشناسی بازیگری و کارگردانی سینما و کارشناسی
ارشد کارگردانی نمایش است که پیش از این ۲فیلم داستانی «ساعت
تلخ شنی» و «انفرادی به وسعت یک دنیا» را ساخته است. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«همه زندگی من» در مرحله تدوین و صداگذاری
فیلم کوتاه «همه زندگی من» به نویســندگی مونا جعفری ســلیم و ســیدمحمدصادق سیادت،
کارگردانی سیدمحمدصادق سیادت و تهیه کنندگی مونا جعفری سلیم با پایان تصویربرداری در مرحله
تدوین و صداگذاری قرار گرفت.
این فیلم در حوزه اجتماعی تولید شده است و روایت کننده داستان کودک مبتال به سندروم داون و
بیماری قلبی است که بر اثر تحریم ها ،امکان به دست اوردن دارو را ندارد و جان خود را از دست می دهد.
پیام صادق اوغلی ،محمد کرمی ،فرزاد احدی ،شــهربانو مبرز ،ماریا زینالی ،فاطمه قلی بیگلو ،هانا
رحمانی ،حسنا فتحی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
بازیگر «پیشتازان فضا» درگذشت
نیکل نیکولز بازیگر نقش افسر ارتباطات اوهورا در نسخه اصلی سریال «پیشتازان فضا» در سیلورسیتی
از دنیا رفت .او هنگام مرگ ۸۹سال داشت .خبر درگذشت این بازیگر توسط گیلبرت بل مدیر برنامه ها و
استعدادیاب این بازیگر تایید شد .همانطور که اشاره شد نقش نیکولز در سریال «پیشتازان فضا» اوهورا نام
داشت ،اوهورا در زبان سواحیلی به معنی ازادی است.
در این سریال این بازیگر نقش افسری توانا را برعهده داشت که می توانست در صورت نیاز افراد دیگر
ایستگاه های فضایی را روی پل هدایت کند او یکی از اولین زنان امریکایی افریقایی تبار بود که در یک نقش
غیرمرسوم و رایج در تلویزیون امریکا ظاهر شد.
خزاعی :با ظهور فناوری های نوین امکان محدودسازی محتوا وجود ندارد
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور به همراه قادر
اشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان ،یزدان عشیری
مشاور رییس سازمان و مدیر کل روابط عمومی و کامران ملکی
مشاور امور اصناف رییس سازمان ســینمایی روز گذشته ۹
مرداد ماه با حضور در دفاتر پلتفرم های فیلیمو ،نماوا و فیلم نت از
بخش های مختلف این سامانه ها بازدید کرد.
در این بازدید با محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل اپارات
و فیلیمو ،محمدمهدی شکوری مقدم مدیر اپارات و فیلیمو،
محمدحسن شانه ساززاده مدیرعامل نماوا ،مهدی یزدانی مدیر
نماوا ،علی سرتیپی مدیر سامانه فیلم نت و محمدرضا صابری
سخنگوی انجمن سینماداران ،پیرامون مشکالت ،چالش ها و
انتظارات این حوزه بحث و گفتگوهایی صورت گرفت.
تاکید بر اهمیت پلتفرم ها و میزان تاثیرگذاری ان بر موضوع
اشتغال ،رونق تولید اثار تصویری و صنعت سریال سازی ،امنیت
سرمایه گذاری و کارکرد تفریحی -سرگرمی این اثار برای خانواده ها و
جامعه و اشتغال بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷هزار نفر
به صورت غیرمستقیم و در قالب پروژه ها ،تاثیر این صنعت در کاهش
مخاطب برنامه های ماهواره ای و لزوم اعتماد به این سامانه ها به مثابه
کمپانی های تولیدی ،از جمله محورهای مطرح شده از سوی مدیران
پلتفرم ها در بازدید رییس سازمان سینمایی کشور از این سامانه ها بود.
همچنین مدیران پلتفرم ها ،از رییس سازمان سینمایی برای اعتماد به
پلتفرم ها در صنعت تصویر ،درخواست کردند وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی نسبت به صدور مجوز محصوالت ویدیویی به منظور هم افزایی
به این ظرفیت مساعدت و حمایت کند .در این بازدید ،مدیران پلتفرم ها
عنوان کردند :در شرایط امروز ،اقتصاد سینما با پلتفرم ها گره خورده
و باید ابهامات و بالتکلیفی های این حوزه حل و فصل شود تا رونق و
امنیت مضاعفی در این عرصه ایجاد شود .در ادامه این دیدارها ،رییس
3
سازمان سینمایی کشور با اشاره به اهمیت پلتفرم ها در دنیای معاصر
و نیاز جامعه به ان ،بر لزوم هم گرایی و اســتفاده از همه ظرفیت های
صنعت تصویر تاکید کرد و افزود :فعالیت شبکه های نمایش خانگی به
افزایش ظرفیت اشتغال و فضای فرهنگی کشور کمک می کند .وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی در راستای توسعه و ایجاد بازارهای جدید نیز
اقداماتی انجام داده است ،اما در حال حاضر بیش از همیشه به ایجاد
نهضت تولید و محتوا نیاز داریم .جامعه ایران دارای بخش گسترده ای
از نیروهای انســانی در زمینه صنعت تصویر است .فارغ التحصیالن
دانشگاه ها ،فعاالن تجربی حوزه سینما ،هنرجویان اموزشگاه ها و مراکز
سینمای جوان و عالقمندان به این حوزه از جمله ظرفیت بالقوه ما است
که قطعا با تقویت فرایندهای محتوایی شاهد تحوالت چشمگیر در این
زمینه خواهیم بود .خزاعی ادامه داد :ظرفیت پلتفرم ها در ایجاد نشاط
و سرگرمی ،اشتغال و رونق کسب وکار فعاالن سینمایی کامال ملموس
است .پلتفرم ها یکی از اجزای مهم صنعت تصویر به شمار می ایند و
قطعا باید توجهی جدی به این صنعت داخلی و تولیدات ملی و
بومی ان صورت گیرد .البته در خصوص محتوای محصوالت ان
دغدغه ها و مالحظاتی وجود دارد که باید مرتفع شود ،چراکه این
حساسیت ها و دغدغه ها اهمیت و کارکردهای مهم این بخش را
نشان می دهد .رییس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد :در
حال حاضر در کشورهای همسایه از محصوالت نمایش خانگی
و وی اودی ها اقتصاد محکمی شــکل گرفته و بخش بزرگی از
کشورهای منطقه ،بازار مصرف ان ها محسوب می شوند .ما نیز
با توجه به نیروی انسانی کیفی و خالق و ظرفیت توسعه صنعت
تصویر و سریال سازی خود می توانیم در این رقابت منطقه ای،
حضور جدی تری داشته باشیم .خزاعی ضرورت و اهمیت توجه
به جایگاه وی اودی ها و تاثیرات ان ها در جامعه امروز را محسوس
دانست و افزود :با رشد تکنولوژی های نوین اساسا سبد مصرف
خانوار دستخوش تغییرات قرار گرفته است .حتی در گزارشی
که اشاره کردید ،وی اودی ها باعث کاهش گرایش مخاطب به ماهواره ها
شده اند و ما به درستی می توانیم از این ظرفیت با محتواسازی درست
و هدفمند ،ضمن حفظ وجوه سرگرم کننده و تفریحی ،به کارکردهای
فرهنگی و اجتماعی ان نیز فکر کنیم .او استفاده از پلتفرم ها را ضرورت
رونق سینما و صنعت تصویر خواند و ادامه داد :در دوران کرونا این صنعت
در خالء سالن های سینمایی تا حدی پاسخگوی نیاز جامعه بوده است.
جهان امروز با ظهور فناوری های نوین در صنعت تصویر و گسترش ان
در جامعه ،با انبوهی از تولیدات و محتوا مواجه است ،در حالی که امکان
محدودسازی نیز وجود ندارد .الزم است با رویکرد تنظیم گری و نظارتی
به ارتقای کیفیت محتوا فکر کنیم .خزاعی افرود :در صورت اهمیت پیدا
کردن پلتفرم ها و امکان دسترسی راحت تر مردم به فیلم ها و سریال ها و
تولیدات ایرانی ،عمال رغبت مردم از دیدن فیلم های خارجی یا رفتن به
سراغ ماهواره ها کمتر خواهد شد . صفحه 3
4
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
پرونده
اقتصـاد سـینما و مصـائب ان
یاسر سماوات -سینما ،همان هنر هفتم ماندگار ...همه جای گیتی از ان به صنعتی پولساز
تعبیر می شود .گاه دست مایه جنگ سرد می شود و گاه به بیان تاریخ جهان (دیگر نه از دید
فاتحان) می پردازد .در هزاره سوم سینما نقشی متغیرتر از قرن بیستم دارد .حاال در این
هزاره و شاید سال ها پیش از قرن بیست و یکم ،سینما بیش از انکه هنر نامیده شود ،در قالب
صنعتی عظیم ،درامدزا و مدرن به جهانیان عرضه می شد.
سیر تکوین این پدیده عصر جدید ،از ســینمای صامت با بازیگر و کارگردانی افسانه ای
مانند چارلی چاپلین تا زمانی که صدا به ان راه یافت و سینما با انسان عصر حاضر گفتمانی
مونولوگ برقرار کرد ،مقوله ای بود که همواره بر درامدزایی تاکید داشــت .استودیوهای
بزرگ ،پروژه های عظیم ،روایت داستان ها در ژانرهای گوناگون ،خلق شخصیت های ماندگار
که انسان های عصر مدرن را با هر نظرگاه ،به سمت خود می کشاند .گاه حتی قوی تر از جاذبه،
درست شبیه مثلث برمودا تا ادمی هرازگاهی خود را در قالب قهرمانان فیلم ها ببیند ،با ان ها
زندگی کند و ارزوهای بربادرفته اش در سرزمینی خیالی روی پرده نقره ای جان بگیرد .شاید
این زیباترین اشتباه بشر امروزی باشد.
سینما چنان قدرتی بر اذهان مردم داشت که بســیاری از انسان ها در ناخوداگاه خود
شخصیت های سینمایی را نه مجازی که زنده و حقیقی می پندارند .اداره پست لندن هرسال
نامه های متعددی به نشانی خیابان بیکر شــماره 221Bدریافت می کند! خانه شخصیت
فراموش نشدنی ادبیات و سینمای پلیسی «شرلوک هلمز» که تا سال ها پیش وجود خارجی
نداشت و شهرداری لندن مجبور به ساخت موزه شرلوک هلمز به این نشانی شد .این اوج
تها داستانی -سینمایی را در اذهان عمومی مردم همه جهان
باورپذیری شخصیت ها و روای
تایید می کند .پس همه جای دنیا ان ها راهی سالن های تاریک می شود تا ساعاتی خویشتن
خویش را فراموش کند و سوار توسن خیال شوند ،به دست نیافتنی ترین ارزوهایشان برسمد.
انسان عصر مدرن ،انسان عصر بحران روابط بینافردی و تک گرایی ،حاضر است برای این
اتفاق ،برای گریز از زندان ذهن فرسوده و دغدغه مندش در عصر ماشین و براده و اهن ،حتی
بهایی زیاد بپردازد.
هر انســانی در هر موقعیت و منصبی از این قائده مستثنی نیست اما هنر هفتم در ایران
مدت هاست دچار رکود عجیب اقتصادی و بحران از نزول شاخصه فروش فیلم در گیشه شده
است .صد البته که در فستیوال های مطرح که گل سرسبد ان ها جشنواره فیلم فجر است،
دست کم برای چند روز خاطرات دوران طالیی فیلم های پرفروش سینمای ایران برای اهالی
سینما ،به ویژه موخاکستری ها تداعی می شود .روزهایی که مردم برای دیدن فیلم ها صف
می بستند و ساعت ها منتظر خرید بلیت بودند...ادامه این داستان را در گفت وگوی روزنامه
صبا با سیدامیر پروین حسینی ،تهیه کننده نام اشنای سینمای ایران که فیلم های اخیرش در
سینما گیشه خوبی داشته است و در نمایش خانگی هم موفق بوده و نظرگاهش کامال مخالف
رکود اقتصاد سینمای ایران است ،بخوانید.
اقای پروین حســینی! با توجه به اینکه مجموعه
های«ساخت ایران» موفقیت شایان توجهی داشته
است و بازخورد خوبی هم از ان شده است .در اکثر
کشورها ،ســینما صنعتی بزرگ و پولساز به شمار
می اید اما انگار مدت هاست ما با سینمایی ورشکسته
طرف شده ایم شما اقتصاد کنونی سینمای ایران را
چطور ارزیابی می کنید؟
این را قبول ندارم .ببینید همه جای دنیا فروش فیلم ها به
دلیل کرونا افت قابل توجهی داشته و این مختص سینمای
ایران نیست .پیش از شیوع کرونا فیلم های پرفروش بسیاری
به روایت امار و ارقام داشتیم .سینمای ما همچنان مخاطب
خود را خوشــبختانه حفظ کرده اســت .ما کارهای کمی
نداشتیم که با اقبال عمومی مواجه شد و می توان این را دید.
ما که پیش از شــیوع کرونا داشتیم کار خودمان را به خوبی
می کردیم و اتفاقا خیلی هم پرکار بودیم اما با شیوع پدیده
کرونا ماجرا فرق کــرد و این پدیده تاثیر خــود را نه تنها بر
سینمای ایران که بر سینمای کل دنیا گذاشت و نمی توان
منکر ان شد.
یعنی تمام کارهای شما پرفروش بودند؟!
ببینید منظور اصلی جذب مخاطب اســت .برای نمونه
فیلم «خجالت نکش» با بودجه ای که صــرف ان کردیم و
سرمایه گذاری که روی این اثر شد ،کار موفقی از اب درامد
و مخاطبان متعددی داشت .همینطور ما فیلم «اینه بغل»
را هم تولید کردیم و باید دید به نســبت سرمایه گذاری چه
بازخوردی در اقبال عمومی گرفتیم .بــه هر حال می توانم
بگویم ک ً
ال ما کار کم فروش نداریم! دفاتر ما همواره کارهای
پربینند ه و موفقی ارائه کرده اند که مخاطب خود را پیدا کرده
است .تاکید من بر جذب مخاطب است.
حتی با چند برابر شدن بهای بلیت ها؟!
به نظرم منظور شما اینجا صرفا درباره سینماست .خب
شما باید نگاهی کلی داشته باشــید .بله بهای بلیت هم باال
می رود ،درست به همان نسبت که تورم ظهور می یابد .شما
باید این نسبت را در نظر بگیرید .هرچه تورم افزایش داشته
باشد به همان نسبت هم بهای بلیت ها باال می رود و این نسبت
چیزی نیســت که ان را نادیده بگیریــم ولی حرف من این
است که شما باید به یک نسبت مخاطب را به سینما بیاورید.
فیلم های خوب همیشه پر مخاطبند.
فکر نمی کنید اکران فیلم ها در شبکه های خانگی
هم غیر از کرونا مزید بر علت شد تا فروش فیلم ها در
گیشه ها فروغ همیشگی را نداشته باشد؟ صفحه 4
پرونده
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
5
در سینمای ایران شده است؟
من پیش تر هم گفتم ،اصوال ســینما مقوله ای است که
مخاطب باید درباره ان نظر دهد .به نظر من کرونا تاثیر زیادی
در افت فروش فیلم ها داشــت و این اجتناب ناپذیر است .نه
فقط در ایران ،که در همه دنیا وضع بر همین منوال بود .شما
می توانید این را ببینید و مقایسه کنید.
اگر از کرونــا بگذریم ،در کشــورهای دیگر اثار
پرفروش بسیار بیشتری از ایران می توانیم بیابیم؟
ببینید شما نمی توانید ســینمای ایران را با دیگر نقاط
جهان مقایســه کنید .به نظر من هرچیزی را باید در جای
خود سنجید .شما نمی توانید شرایط ساخت فیلم و سریال
در ایران را با کشور دیگری مقایســه کنید .در ایران صنعت
سینما با مشکالت عدیده ای دست و پنجه نرم می کند .نظر
به این موانع مقایسه سینمای ایران و جهان ،قیاسی درست
و منطقی نیست.
به نظر شما تعداد سالن ســینماها در این جریان
دخیل هستند؟
بله! شما به من بگویید ما چه تعداد سالن سینما سراسر
کشــور داریم؟ کدام کشور اندازه ما ســالن دارد؟ ایا تعداد
سالن های سینمای ایران با دیگر نقاط جهان یکی است؟
محققا خیر!
کدام کشور اندازه ما سالن دارد؟ ما چه تعداد سالن داریم
و ان ها (کشورهای موفق در صنعت سینما) چقدر سالن برای
نمایش فیلم های سینمایی دارند؟ فیلم های سینمایی کجا
باید اکران شوند .اصال کمیت سالن های ما با دیگر کشورها
قابل مقایسه اســت که فروش و اقتصاد سینمای ایران را با
جاهای دیگر مقایسه کنیم؟ عالوه بر این ها ،فیلمساز ها در
ی کنند.
ایران با مشکالت عدیده دیگری دست و پنجه نرم م
اقای پروین حسینی روند دریافت مجوز چقدر می
تواند در ساخت اثاری که بتواند سرمایه ها را به سینما
بازگرداند موثر باشد؟
خب کجای دنیا برای گرفتن مجوز ساخت فیلم و سریال
اینقدر بایــد تالش کرد .اینجــا قوانینی وجــود دارند و به
یقین باید هم برخی قوانین باشــند اما بحث مقایسه است.
کجای دنیا ارگان ها وارد فیلمسازی می شوند و نظام اکران
را برهم می زنند؟ شما باید جمیع جهات را در نظر بگیرید.
انوقت متوجه می شــوید اصال نمی توانیم سینمای ایران را
با کشورهای دیگر مقایسه کنیم .این قیاس را قبول ندارم.
نه در این مورد هم با شما هم عقیده نیستم ،سینما همواره
مخاطبان خاص خود را دارد.
با توجه بــه اینکه همه جای دنیــا از اثار خوب و
برجسته ادبیات داستانی اقتباس های خوبی می شود
به نظر شــما در پیش گرفتن روند اقتباس می تواند
اقتصاد سینما را به روند صعودی بکشاند؟شما نگاه
کنید که بربادرفته که از اثر جاودان «مارگارت میچل
است» چقدر فروش داشــت؟! یا حتی فیلمی مثل
«کوری» که برگرفته از داستانی به همین نام نوشته
«ژوزه ســاراماگو» بود با هنرمند مارک روفالو چه
اقبالی داشت؟ حتی فیلم 1984برگرفته از شاهکار
جرج ارول هم به نظر وضع بدی در فروش گیشــه
نداشت.
خب من فکر می کنــم این اتفاق به کرات در ســینمای
ایران هم افتاده اســت .برای نمونه فیلمنامه سریال «زخم
کاری» برگرفته از رمان «بیست زخم کاری» (به قلم محمود
حسینی زاد ،نویسنده و مترجم) است .اتفاقا این سریالی هم
پرمخاطب از کار درامده است .گذشته از ان نمونه های مشابه
هم در این مقوله کم نیست .سینمای ایران فیلم هایی دارد
که به ادبیات داستانی پهلو می زنند .شما به کارهای داریوش
مهرجویی نگاه کنید .از چند کتاب اقتباس کرده است؟ پس
در ایران هم به ادبیات داستانی نگاه شده و در سینما نادیده
گرفته نشده است اما بازهم معتقدم این موضوعی نیست که
بتوان در سینمای ایران ان را با سینمای جهان مقایسه کرد.
بسیار خب! برگردیم سر محور اصلی ،شما معتقید
که تنها مشکل کرونا باعث رکود و افت فروش فیلم ها
پس به این نتیجه می رسیم که تنها کرونا عامل نزول
فروش فیلم و افت چرخش پول و فروش فیلم های ما
طی دوسال گذشته در صنعت سینمای ایران است؟
عامل بســیار مهمی اســت و بازهم می گویم اصال کرونا
شــرایط ســینمای ایران را دگرگون کرد .خود ما تا قبل از
کرونا روزهای پرکاری داشــتیم اما با شــیوع این ویروس،
ناگزیر با پدیده ریزش مخاطب هم مواجه شدیم که طبیعی و
اجتناب ناپذیر بود و این که فقط خاص ایران نبود .کرونا تاثیر
زیادی بر فروش بسیاری از فیلم ها ،در اغلب کشورها گذاشت.
با توجه به کارهای پیش از کرونا می توان گفت ،این ویروس
به جان سینمای ایران و جهان نیز رخنه کرده است.
ایا کار جدیدی دارید؟ اگر دارید فکر می کنید تا
چه حد به گیشه و اقتصاد سینما کمک کند؟
کار خاصی که بتوان ان را رسانه ای کرد نداریم .امیدوارم
فیلم های خوب سینمای ایران مثل همیشه مخاطبان خود
را پیدا کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
زندگی نامه شهید سیدعباس جوالیی منتشر شد
کتاب «راهی به مجنون» روایتی از زندگی شهید سیدعباس جوالیی ،از فرماندهان مهندسی رزمی سپاه در
زمان دفاع مقدس است که دوران کودکی تا شهادت این فرمانده بزرگ را به تصویر می کشد .این کتاب حاصل
ده ها ساعت مصاحبه نویسنده کتاب با خانواده ،همکاران و همرزمان این شهید واالمقام و پژوهش در زندگی او
است .شهید جوالیی از جمله فرماندهانی بود که در ساخت و نصب پل معروف خیبر نقش اساسی داشته است.
او در دوران خدمت خود در سپاه و جنگ ،منشا اثار فراوانی بوده؛ به نحوی که محسن رفیق دوست ،وزیر سپاه
وقت ،در مراسم ختم شهید جوالیی ،می گوید« :شهید سیدعباس جوالیی اچار فرانسۀ سپاه بود .با شهادت
ایشان موتور وزارت سپاه خاموش شد».
حامد عالمتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد
با حکم یوسف نوری وزیر اموزش و پرورش ،حامد عالمتی به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری
کودکان و نوجوانان معرفی شد .حامد عالمتی پیش از این مسئولیت هایی از جمله معاون پارلمانی سازمان
تبلیغات اسالمی ،مشاور و دستیار نائب رئیس مجلس شورای اســامی ،دبیر کل اتحادیه انجمن های
اسالمی دانش اموزان ،عضو علی البدل شورای اسالمی شهر تهران ،رئیس شورای مرکزی اتحادیه انجمن
اسالمی های دانش اموزان کشور را بر عهده داشته است .وی همچنین در حوزه تعلیم و تربیت نیز سوابقی
همچون عضو هیئت امنای مدارس علوم و معارف اسالمی صدرا ،دبیر کل اتحادیه انجمن های اسالمی
دانش اموزان و ...را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
عبدالحمید قدیریان :
«حبیب» اگر نقاش هم نمی شد قطع ًا انقالبی بود
عبدالحمید قدیریان هنرمند باســابقه عرصه نقاشــی درباره
ویژگی های هنری زنده یاد حبیب اهلل صادقی گفت :زنده یاد صادقی
در رشته های مختلف هنری کار می کرد؛ از کاریکاتور و نقاشی گرفته
تا گرافیک و شــاخه های دیگر هنری .به نظرم مهم تر از کارهای
تکنیکی حبیب اهلل صادقی ،هنر اصلی او دغدغه ای بود که نسبت به
فرهنگ کشور و به ویژه فرهنگ انقالب داشت .انرژی ای که او برای
کار کردن می گرفت ،برگرفته از اهداف واالیی بود که در ذهن داشت،
وگرنه از نظر تکنیک های هنری شاید ادم های بسیاری باشند که در
هنرهای مختلف فعالیت داشته باشند .وی ادامه داد :انچه شاخص
اصلی تفاوت میان هنرمندان است ،بحث اهداف غایی و دورنمایی
است که هنرمندان برای خود متصور می شوند .این ارتفاع اهداف
غایی انها است که هنرمندان را از یکدیگر متمایز می کند .مضاف بر
اینکه هم در زمینه تالش کردن و هم در تولید اثار ،این غایت هنرمند
است که تفاوت بین اثارشان را ایجاد می کند .واقعیت این است که در
زمان مواجهه با اثر یک هنرمند ،در واقع با درونمای ذهنی او مواجه
می شویم .قدیریان با تاکید مجدد بر ویژگی های زنده یاد صادقی
افزود :غایتی که حبیب اهلل صادقی برای خــود در نظر گرفته بود،
غایتی پرنور و بزرگ بود و به همین دلیل هیچ گاه نمی توانســت از
تالش دست بکشد .او می دانست که برای رسیدن به اهداف بزرگ
و واالیی که در ذهن دارد ،باید شبانه روز تالش کند و این کار را هم
می کرد؛ با عشق هم این کار را می کرد.
این هنرمند درباره مهم ترین دغدغه های برزمین مانده زنده یاد
صادقی گفت :ارمان هایی که هنرمندان متعهد دارند ،هیچ گاه هم بر
زمین نمی ماند ،چراکه خداوند همواره افرادی را دارد که این مسیر را
ادامه دهند و هیچ گاه سپاه حق ،تنها نمی ماند .اهداف و دغدغه های
زنده یاد صادقی هم اهدافی است که حتماً هنرمندان نسل جدید راه
او را ادامه خواهند داد .ارمان اصلی و غایی هنرمندان متعهد پربار
شدن و به نتیجه رســیدن این انقالب است .به صورت خالصه اگر
بخواهیم این هدف را تبیین کنیم می توانیم به تسریع در فرایند
ظهور امام زمان (عج) اشاره کنیم.
قدیریان افزود :هنرمندان انقالبی ،میدان اصلی کارشان ،عرصه
تولید هنری است که با انگیزه و ارمان های انقالبی دست به تولید اثر
می زنند .مانند بسیاری از بسیجیانی که به جبهه می رفتند و جنگ
می کردند ،همین فضای فکری و دغدغه منــد را برای هنرمندان
انقالبی تصور کنید با این تفاوت که به جای اسلحه ،قلم در دست
می گرفتند و تولید اثر هنری می کردند .حبیب اهلل صادقی اگر نقاش
هم نبود ،در هر کار دیگری ،حتمــاً فردی انقالبی می بود ،به دلیل
روحیه ،منش و پشتکاری که در این میدان داشت / .خبرگزاری مهر
ماموریت جدید فرهنگسرای نیاوران
راه یافتگاننهمینجشنوارهملی«نقشتنپوش»
«افتاب در مصاف» به چاپ دهم رسید
مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد رودکــی صبح روز ۱۰مرداد
ماه درحالی حکم ابقای ابوالفضل همراه رییس فرهنگسرای نیاوران
را صادر کرد که وی ۳اذر ۱۴۰۰از ســوی محمود شالویی سرپرست
معاونت هنری به این سمت منصوب شده بود .این موضوع باعث شد که
دلیل ان را از رییس فرهنگسرای نیاوران جویا شویم.ابوالفضل همراه
درباره علت صدور این حکم دوباره گفت :فرهنگسرای نیاوران به لحاظ
ساختاری قبال زیرمجموعه معاونت هنری ارشاد قرار داشت و پیش تر
طی قرارداری به مدت یک سال به بنیاد رودکی واگذار شده بود .همان
زمان اقای شالویی سرپرست معاونت هنری ارشاد بود و حکم من را
به عنوان رییس فرهنگســرای نیاوران صادر کردند .مدیرعامل بنیاد
رودکی با اشاره به ظرفیت های بین المللی فرهنگسرای نیاوران برای
توسعه دیپلماسی فرهنگی ،ترسیم جایگاه هنر اسالمی ایرانی و انعکاس
پیشرفت های هنری مبتنی بر تمدن نوین اسالمی را از اولویت های دوره
جدید ماموریت فرهنگسرای نیاوران اعالم کرد /.خبرگزاری صبا
اســامی منتخبین مرحله اول و راه یافتگان به نمایشــگاه در
بخش های نقش تی شرت ،نقش شال و روسری و طراحی تی شرت
توسط دبیرخانه نهمین جشــنواره ملی نقش تن پوش اعالم شد و
در مجموع ۵۳اثر به نمایشگاه جشنواره راه یافتند .راه یافتگان به
نمایشگاه جشنواره حداکثر تا تاریخ ۲۰شهریورماه فرصت دارند تا
اصل اثار اجرا شده ی خود را به دبیرخانه جشنواره به ادرس :تهران،
خیابان انقالب اســامی ،چهارراه ولی عصر(عــج) ،روبروی پارک
دانشجو ،کوچه شهید باالور ،پالک ،۴طبقه چهارم ،جهاددانشگاهی
واحد هنر ارســال کنند .همچنین منتخبین می توانند از طریق
شماره واتس اپ ۰۹۰۲۴۲۶۳۰۰۵با دبیرخانه جشنواره در ارتباط
باشند .هریک از منتخبین این مرحله از جشنواره به یکی از مشاوران
جشنواره معرفی می شوند و می توانند جهت بهبود اجرای نهایی اثر
خود از انها مشورت بگیرند .نهمین جشنواره ملی نقش تن پوش در
پاییز ۱۴۰۱برگزار می شود.
کتاب «افتاب در مصاف»؛ علل و ابعاد حادثه عاشــورا ،برگرفته از
بیانات رهبر معظم انقالب در استانه ماه محرم توسط انتشارات انقالب
اسالمی وابسته به دفتر حفظ و نشــر اثار حضرت ایت اهلل خامنه ای
(مدظله العالی) به چاپ دهم رسیده است .این کتاب برای نخستین بار
سال ۱۳۹۲منتشر شد .این کتاب در ۶۷۸صفحه شامل مجموعه تمام
گفتارها و مطالب رهبر انقالب اسالمی از سال ۱۳۵۷تا ۱۳۹۰درباره
وجود مقدس امام حســین (ع) و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای
سال ۶۱هجری قمری اســت که به روش ترتیب تاریخی از قدیم به
جدید تدوین شده اســت .بهره گیری از فهرست تفصیلی و موضوعی،
نمایه ی لفظی ،نمایه ی ایات ،نمایه ی روایات ،نمایه ی کلمات بزرگان و
کتابنامه ی جامع از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.
این اثر در قالب کتاب مرجع به گونه ای ســامان یافته که بتواند مبنای
پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به ان بتوانند با توجه
به دیدگاه های رهبری در این موضوع تحقیقات خود را گسترش دهند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
نصیر حیدریان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران شد
نصیر حیدریان اهنگساز و رهبر ارکستر طی حکمی از ســوی مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد
فرهنگی هنری رودکی به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران معرفی شد .مجید زین العابدین در حکم
خود خطاب به نصیر حیدریان بر برنامه ریزی ،اماده سازی و رهبری اجراها ،ضبط و تمرینات ارکستر در
چهارچوب برنامه های مصوب و معرفی و پیشنهاد رهبران مهمان تاکید کرده است .تالش در جهت ارتقای
دانش و مهارت فنی نوازندگان به وسیله تعیین رپرتوارهای مناسب از دیگر نکاتی است که مدیرعامل بنیاد
رودکی در حکم خود به ان اشاره کرد.نصیر حیدریان در سال های اخیر چندین نوبت به عنوان رهبر مهمان،
رهبری اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را به عهده داشته است.
سه شنبه 11مرداد 1401شماره 1252
روایت یکی از زنان شاهنامه فردوسی به زبان شعر منتشر شد
کتاب شعر «فرانک» سروده سودابه امینی با اقتباس ازاد از شــاهنامه فردوسی به تازگی توسط
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است .این کتاب شامل
قطعه های شعر نیمایی با موضوع فرانک است و تصویرگری ان توسط مژگان سعیدیان انجام شده است.
فرانک از زنان شاهنامه فردوسی ،همسر ابتین و مادر فریدون بود ،او زنی ازاده ،اگاه و اندیشمند،
مردمی و بخشنده ،مبارزی هوشیار و با برنامه و مادری دلسوز و مهربان است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم« :شب ضحاک /شب خونخواهی از این خاک /تمام اسمان را درد
می گیرد /مگر این ابتین است /اینکه می میرد؟»
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر:
ایجاد رابطه هدفمند میان هنرمندان و بازار هنر اساس کار جشنواره است
علی اشرف صندوق ابادی ،هنرمند خوشنویس و عضو شورای
سیاســتگذاری بیســت و نهمین جشــنواره هنرهای تجسمی
جوانان درباره مهم ترین اهداف این جشــنواره گفت :جشــنواره
تجسمی جوانان به دنبال ایجاد رقابتی سالم و خالق میان جوانان
هنرمند در عرصه هنرهای تجسمی است .هدف دوم این جشنواره
شناسایی جوانان مستعد و خالق و معرفی این استعدادها برمبنای
شایسته ساالری است به این صورت که جشنواره تجسمی جوانان
ن امکان را فراهم می کند تا جوانان شایســته ،معرفی و حمایت
ای
شوند .او ادامه داد :هدف شاخص دیگر این جشنواره ایجاد محیطی
تعاملی میان هنرمندان با استادان است ،یعنی شرکت کنندگان
زمان حضور در کارگاه ها و بعد از حضور در جشــنواره این امکان
تعامل مجازی و حضوری با یکدیگر و حتی با استادان خود را دارند،
ن امر منجربه ارتقای سطح کیفی اثار ان ها شود.
تا ای
عضو شورای سیاستگذاری جشــنواره جوانان تصریح کرد :ما
امســال در جشــنواره صرفا به دنبال ایجاد حس رقابت سخت و
سنگین میان شرکت کنندگان نیستیم و براین اساس امسال رقابت
خفیف تر و تعامل بیشتر شده است .همچنین در این دوره هرکس
که در مرحله سوم پذیرفته شود جایزه یک و نیم میلیون تومانی را
دریافت می کند و دیگر نیازی به رقابت برای برگزیده شدن نیست.
او اضافه کرد :برنامه ها و کارگاه های جشنواره امسال پیش از اغاز
جشنواره ،شروع می شوند و تا پایان اذر ماه ادامه دارند و این استمرار
فرصتی ایجاد می کند تا جوانان با امادگی بیشتر وارد اردوگاه شهید
باهنر شــوند و تا پایان اذر ماه نیز برای ارتقای کیفی اثار خود با
ن هنرمند خوشنویس درباره راهیابی
استادان در ارتباط باشند .ای
7
اثار برگزیده به جشنواره تجسمی فجر گفت :معرفی استعدادهای
این دوره در قالب یک نمایشگاه اتفاق می افتد و امسال این مساله
نیز مطرح اســت که اثار قابل قبول و خالقانه جشنواره تجسمی
جوانان طی فرایندی به جشنواره تجسمی فجر هم راه پیدا کنند.
درنتیجه هدف ما امســال ایجاد یک رابطه منطقی و هدفمند با
جشنواره هنرهای تجسمی فجر است .او درباره نقش جشنواره در
ایجاد ارتباط میان هنرمندان و بازار هنر اظهار کرد :ایجاد ارتباط
ن هنرمندان و بازار هنر اساس کار جشنواره است و نگاهی که در
میا
شورای سیاست گذاری نیز وجود دارد ،استمرار این ارتباط و تعامل
است تا از این طریق بتوانیم به طور شایسته هنرمندان جوان را در
مسیر اقتصاد هنر قرار دهیم و اینده بهتری را برای ان ها رقم بزنیم.
این هنرمند درباره دستاوردهای جشنواره در ادوار مختلف گفت:
به عقیده من جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از مهم ترین
جشنواره های کشور است و در طول این سال ها توفیقات خوبی هم
داشته است .اکنون میان بزرگان هنرهای تجسمی ما کسانی وجود
دارند که از همین جشنواره کار خود را اغاز کردند و اکنون خودشان
عنوان می کنند که جشنواره تجسمی جوانان و خاطرات و اثرات ان
باعث شد که در مسیر تعالی قرار بگیرند ،به طور مثال اقای بهادر
پگاه که یکی از شکسته نویسان برتر حال حاضر کشور است سال ها
پیش فعالیت حرفه ای خود را از همین جشنواره شروع کرد .البته
اینکه تصور کنیم تمام کسانی که در جشنواره حضور پیدا می کنند،
قطعا باید به مراتب باالیی برسند ،اشتباه است زیرا استعداد ،امکانات
و شرایط زندگی افراد متفاوت اســت و شرایط برای همه یکسان
نیست /.خبرگزاری صبا صفحه 7
از خانه پدری تا مریخ
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
درخشانی سینمای ایران
درخشــانی (زاده ۳۱تیــر
۱۳۵۴تهران) مجــری ،بازیگر
سینماســت .او در خانواده ای
پنج نفره بــه دنیا امد و پســر
بزرگ خانواده است و یک خواهر
کوچکتر به نام پانته ا و یک برادر
به نام شهریار دارد .سام درخشانی دارای دیپلم علوم تجربی
و دانشجوی انصرافی تئاتر اســت .او در اموزشگاه بازیگری
حمید سمندریان یک دوره بازیگری گذراند و با مجموعه شب
زدگان به دنیای بازیگری گام نهاد .او مدتی مجری مسابقه
تلویزیونی ایران بود .پرویز درخشانی پدر او یازدهم مردادماه
سال 92بر اثر سکته مغزی درگذشت و این ماجرا یکی از تلخ
ترین اتفاقات زندگی این هنرمند کشورمان بود .سام رابطه
بسیار خوبی با بسیاری از هنرمندان دارد اما رفاقت دیرینه او
با کامبیز دیرباز و پژمان بازغی زبانزد همه اهالی دنیای هنر
و طرفداران اوســت .ضمن این که او عالقه زیادی به ورزش
فوتبال دارد و از طرفداران دواتشه تیم فوتبال استقالل تهران
قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران است .سام درخشانی
26خرداد ماه سال 1394خبر ازدواجش را به صورت رسمی
اعالم کرد و عسل امیرپور همسر درخشانی است .ثمره این
ازادواج یک دختر و پسر به نام های برکه و برسام بود .سریال
اوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده سال 1392روی
انتن شبکه سه سیما رفت و بازی متفاوت سام درخشانی در
این سریال و در کنار الهام چرخنده او را مورد توجه بسیاری
از مردم قرار داد و بر شهرتش افزود .سال 1392و با بازی او
در مجموعه «پژمان» کنار پژمان جمشــیدی ،زوج هنری
درخشانی-جمشیدی به سینما و تلویزیون ایران معرفی شد.
این زوج موفق در فیلم های (خوب بد جلف) و (تگزاس 1و )2
کنار هم درخشیدند.
این روزها شــاهد نقش افرینی سام درخشــانی در سریال «روزی
روزگاری مریخ» در استانه چهل و هفت سالگی اش هستیم .از درخشانی
طی دو دهه بازیگری در سینما تا کنون فقط ۱۳فیلم در سینماهای ایران
به نمایش درامده و حدود ۱۵تله فیلم هم یا در شــبکه نمایش خانگی
توزیع شده یا بی درنگ در قاب جعبه جادویی پخش شده است..
سام درخشانی فعالیت در زمینه بازیگری را سال ۱۳۷۸و با سریال
«شــب زدگان» (امیرحســین قهرایی) و ســپس با تله فیلم «طلسم
طالیی» به کارگردانی ســعید اکبریان اغاز کرد و بخش اعظم فعالیت
بازیگری اش در دهه هشــتاد را در تلویزیون گذرانــد .او طی این مدت
در ۱۶سریال و همچنین در ۱۰تله فیلم نقش افرینی کرد و حضورش
در سینما تنها به ۵فیلم رســید که از این میان شاید پررنگ ترین شان
نخستین حضور ســینمایی اش باشــد؛ «دلباخته» از میان مهم ترین
سریال هایی که درخشانی در دهه ۸۰در ان ها بازی کرد می توان به «با
من بمان» (حمید لبخنده)« ،همسفر» (قاسم جعفری)« ،خانه پدری»
(فریدون حسن پور)« ،دریایی ها» (سیروس مقدم)« ،سال های برف و
بنفشه» (سعید سلطانی)« ،ساعت شنی» (بهرام بهرامیان)« ،در چشم
باد» (مسعود جعفری جوزانی)« ،خسته دالن» (سیروس الوند)« ،دارا
و ندار» (مســعود ده نمکی) و «نابرده رنج» (علیرضا بذرافشان) اشاره
کرد که اغلب از مهم ترین تولیدات ان سال های صداوسیما بودند .سام
درخشانی ســال ۱۳۷۹مقابل دوربین فیلم «دلباخته» ساخته خسرو
معصومی و با هنرنمایی فریبرز عرب نیا و اناهیتا نعمتی رفت ۵ .سال پس
از «دلباخته» ،درخشانی در فیلم سینمایی «صحنه جرم ورود ممنوع»
ساخته ابراهیم شیبانی هنرنمایی کرد که این فیلم هم پس از دو سال
موفق به اکران عمومی شد« .صحنه جرم ورود ممنوع» ۱۲اردیبهشت
۱۳۸۶روی پــرده رفت و تنها ۵۵هزار نفر مخاطب جذب ســالن های
نمایش دهنده ان شــدند و رتبه ۳۵جدول پربیننده ترین های سال به
فیلم ابراهیم شیبانی رسید.
درخشانی ابتدای دهه ۹۰با حضور متفاوت در سریال «نابرده رنج» و
در ادامه با بازی تحسین برانگیز در سریال «پژمان» به محبوبیت رسید و
زوج او و پژمان جمشیدی این موفقیت و شهرت را به روی پرده سینماها
نیز بردند طوری که ۴فیلم پرتماشاگر نیمه دوم دهه ۹۰متعلق به این
زوج دوست داشتنی است .پس از ۸سال دوری از سینما ،سام درخشانی
کمدی خوش ساخت «خوب ،بد ،جلف» اولین ساخته سینمایی پیمان
قاسم خانی را که در ســی و پنجمین جشــنواره فیلم فجر هم خوش
درخشیده بود روی پرده سینماها داشت.
«خوب ،بد ،جلف» که بازیگران دیگری چون حمید فرخ نژاد ،مانی
حقیقی ،ویشکا اسایش ،ازاده صمدی ،حســین پاکدل ،بهاره رهنما،
نیوشا ضیغمی ،امیرمهدی ژوله ،مجید مظفری ،رضا رویگری و ...حضور
داشتند ،بالفاصله پس از پایان جشنواره فیلم فجر و در ۲۷بهمن ۱۳۹۵
در سینماهای ایران اکران شد و اکرانش سال ۱۳۹۶هم ادامه داشت و
در مجموع موفق شد بیش از ۲میلیون نفر مخاطب را روانه سالن های
نمایش دهنده کند و در جایگاه چهارم جدول پرتماشاگرترین های سال
قرار گیرد.
«تگزاس» .این فیلم ساخته مســعود اطیابی و با نقش افرینی دیگر
بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد و گابریــا پتری در تاریخ ۲۹فروردین
سال ۱۳۹۷به روی پرده ســینماهای ایران رفت و بیش از یک میلیون
و ۷۰۰هزار نفر از ان دیدن کردند عنوان دومین فیلم پرتماشاگر سال
به فیلم مســعود اطیابی رســید« .تگزاس »۲با زوج موفق درخشانی
جمشــیدی و حذف حمید فرخ نژاد و اضافه شدن مهدی هاشمی وژاله صامتی ۲۸فروردین ۱۳۹۸در ســینماهای سراسر ایران به اکران
عمومی درامد و بیش از ۲میلیون و چهارصد هزار نفر مخاطب جذب
کرد و پس از «مطرب» با حدود ۳میلیون و سیصد هزار تماشاگر عنوان
دومین فیلم پربیننده سال را از ان خود کرد .در کارنامه سینمایی سام
درخشانی و تا پایان دهه ،۹۰فیلم تگزاس ۲و پس از ان «خوب بد جلف»
پرتماشاگرترین اثار او محسوب می شوند.
پس از فروکش همه گیری کرونا و رونق دوباره سینماها از اذرماه سال
،۱۴۰۰سام درخشانی با فیلم «قدغن» ساخته مجید مافی و بازی ساناز
سعیدی ،کریم امینی ،رزا بیات ،علیرضا استادی ،محمود جعفری ،افسانه
چهره ازاد و ...به عنوان فیلم نوروزی سال ۱۴۰۱از ۱۸اسفند سال ۱۴۰۰
روی پرده ها امد و البته در گیشــه به شدت شکست خورد .تنها حدود
۶هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ۲۲جدول پرتماشاگرترین های
سال ( ۱۴۰۱البته تا پایان تیرماه) به فیلم «قدغن» رسید .سام درخشانی
۵فیلم ســینمایی را اماده اکران دارد که ممکن است همه انها امسال
( )۱۴۰۱روی پرده بروند« :پالتو شــتری» (علی میرزایی)« ،نیلگون»
(حسین ســهیلی زاده)« ،مرده خور» (صادق دقیقی)« ،خائن کشی»
(مسعود کیمیایی) و «( »۲۸۸۸کیوان علی محمدی و اکبر حیدری)
از میان اثار سینمایی سام درخشانی تنها ۴فیلم با اقبال تماشاگران
روبرو شده اند« :خوب بد جلف»ها و «تگزاس»ها .دو فیلم دنباله دار و با
حضور زوج محبوب سام درخشانی -پژمان جمشیدی.
سام درخشانی هرگاه پژمان جمشیدی را در یک فیلم سینمایی در کنار
خود دیده در جدول پرمخاطب ترین ها جایگاه خیلی خوبی را به دست
اورده است .نکته جالب تر اینکه در دو فیلم از این چهار فیلم هم حمید فرخ
نژاد نقش محوری داشته است و حضور او را با توجه به استقبال مخاطب از
«گشت ارشاد»ها در جذب تماشاگران این دو فیلم انکارناپذیر است .گاه
شوخی های دانسته این دو ضمن ایفای نقش ،مخاطب را یاد زوج ابوت و
کاستلو ،موفق ترین زوج کمدین دهه های 40و 50میالدی می اندازد. صفحه 8