روزنامه صبا شماره 1252 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1252

روزنامه صبا شماره 1252

روزنامه صبا شماره 1252

‫سه شنبه| ‪ 11‬مرداد ‪ 2 |1401‬اگوست‪ 4 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1252‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫اقتصاد سیمنا و مصائب ان‬ ‫پرونده ای مفصل درباره متغیرهای اقتصادی سینمای ایران‬ ‫تعطیلی نمایش خانگی مسبب بیکاری بدنه سینما‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫«شیب» اماده نمایش شد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫با ظهور فناور ی های نوین امکان محدودسازی محتوا وجود ندارد‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫ماموریت جدید فرهنگسرای نیاوران‬ ‫صفحه‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫رقیبان خندوانه مجری «اب و اتش» شدند‬ ‫سومین فصل از مسابقه تلویزیونی اب و اتش به تازگی در تهران و در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس‬ ‫مقابل دوربین رفته است‪ .‬علی افشاری و سیداحمد موسوی از شرکت کنندگان خنداننده شوی برنامه خندوانه‬ ‫به طور مشترک اجرای این مسابقه را بر عهده دارند‪ .‬به گفته غالمرضا بختیاری تهیه کننده پروژه‪ ،‬اولین‬ ‫قسمت از فصل سوم مسابقه اب و اتش از ‪ ۲۲‬مرداد ماه روی انتن شبکه نسیم خواهد رفت‪ .‬در این مسابقه‬ ‫تلویزیونی دو تیم شش نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند‪ .‬هر دو گروه بعد از طی کردن ‪ ۱۲‬بازی به مرحله‬ ‫نهایی می رسند‪ .‬در این فصل قهرمان تیمی مشخص نخواهد شد و در صورت ادامه‪ ،‬تیم های بعدی مشخص‬ ‫می شوند‪ .‬سریال خانه پرتقالی ها اواسط اردیبهشت ماه روی انتن شبکه دوم سیما رفت‪.‬‬ ‫سوره «پاتوق مستند» راه انداخت‬ ‫«پاتوق مستند» عنوان جدیدترین برنامه ای است که به همت مرکز مستند و تلویزیونی سوره در راستای‬ ‫هم اندیشی و هم افزایی میان مستندسازان و عالقه مندان به سینمای مستند‪ ،‬راه اندازی شده است و به‬ ‫نمایش و نقد و بررسی مســتندهای روز ایران و جهان می پردازد‪ .‬اولین جلسه «پاتوق مستند» با عنوان‬ ‫«مهاجرت؛ از رویا تا رنج» به نمایش و نقد و بررسی مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» به کارگردانی‬ ‫منصور فروزش اختصاص دارد‪ .‬این برنامه با اجرای محمد دالوری و با حضور میثم مهدیار پژوهشگر و استاد‬ ‫دانشگاه‪ ،‬منصور فروزش کارگردان و سیدمهدی دزفولی تهیه کننده روز چهارشنبه ‪ ۱۲‬مرداد ساعت ‪ ۱۷‬تا‬ ‫‪ ۱۹‬در سالن شهر هنر سینما ازادی برگزار می شود‪.‬‬ ‫رضا کیانیان‪:‬‬ ‫تعطیلی نمایش خانگی فقط بیکاری بدنه سینما را به دنبال دارد‬ ‫رضا کیانیان با گالیه از شرایطی که اخیرا از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعالم شده است‪ ،‬گفت‪ :‬فیلم ها و‬ ‫سریال ها به واسطه تصمیمات ساترا در حال تعطیلی هستند و این اقدامات جز بی کار کردن بخشی از بدنه سینما تاثیر دیگری ندارد‪ .‬حاال سوالم این‬ ‫است که ایا این بیکاری فایده ای هم دارد؟ ان هم در زمانی که دغدغه همه ایجاد کار در کشور است‪ .‬فیلم ها و سریال ها به واسطه تصمیمات ساترا در حال‬ ‫تعطیلی هستند و این اقدامات جز بی کار کردن بخشی از بدنه سینما تاثیر دیگری ندارد ‪ .‬بازیگر مجموعه تلویزیونی کاله پهلوی تاکید کرد‪ :‬نمایش خانگی‬ ‫با وجود سخت گیری های ساترا در حال تعطیل شدن است و کار زیادی نداریم که انجام بدهیم‪ .‬لطفا دوستان توضیح بدهند سینما چه گناهی کرده که باید‬ ‫این گونه برایش تصمیم بگیرند؟ بازیگر فیلم سینمایی فرش باد (کمال تبریزی‪ )۱۳۸۱‬در پاسخ به این پرسش که این روزها مشغول چه کاری‬ ‫است‪ ،‬بیان کرد‪ :‬در حال حاضر مشغول تمرین تئاتری هستم که قرار است شهریورماه روی صحنه بیاید‪ .‬وی در توضیح مضمون این‬ ‫تئاتر گفت‪ :‬نمایشنامه ای با عنوان پدر است که دوسال پیش توسط نویسنده اش به فیلم تبدیل شد و در اسکار هم چند جایزه‬ ‫گرفت (پدر یا ‪ The Father‬یک فیلم درام فرانسوی‪-‬انگلیسی به نویسندگی و کارگردانی فلوریان زلر که در سال ‪۲۰۲۰‬‬ ‫منتشر شد و فیلمنامه ان بر اساس نمایشنامه سال‪ ۲۰۱۲‬به نام پدر ساخته شده است؛ این فیلم در نود و سومین دوره جوایز‬ ‫اسکار در شش بخش نامزد دریافت این جایزه شد که دو جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش‬ ‫اول مرد برای (انتونی هاپکینز) را به دست اورد)‪ .‬بازیگر فیلم سینمایی کیمیا در پاسخ به این پرسش که تمرینات این‬ ‫نمایش چه مدت زمانی طول کشیده است گفت‪ ۹ :‬ماه است که درگیر این نمایش هستیم و هر روز تمرین می کنیم‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم سینمایی اهو در پاسخ به این پرسش که فیلم اهو چه مضمونی دارد‪ ،‬گفت‪ :‬من تدوین شدۀ این فیلم را‬ ‫ندیده ام و به همین دلیل نمی توانم در مورد ان اظهار نظر کنم چرا که نمی دانم به صورت نهایی چگونه از اب و گل‬ ‫درامده است؛ ضمن این که این فیلم به دلیل حساسیت های کارگردانش چندین و چندبار تدوین شده است‪ .‬وی‬ ‫درباره نقش خودش در این فیلم هم گفت‪ :‬نقش خودم از همان نقش های دیوانه مانندی است که همیشه بازی‬ ‫می کنم و البته نقشی است که تاکنون بازی نکرده ام؛ اما نمی توانم بیش از این در مورد ان چیزی بگویم تا زمانی‬ ‫که فیلم بیرون نیامده است‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫پایانفیلمبرداریفیلمکوتاه«صورتی»‬ ‫سریال«اتشسرد»‪ ۲۲‬مردادبهانتنمی رسد‬ ‫«شیب» اماده نمایش شد‬ ‫فیلم کوتاه «صورتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا یکانی‬ ‫است و پس از یک هفته فیلمبرداری در شهر تهران به پایان رسید‪ .‬این‬ ‫فیلم کوتاه از محصوالت جدید موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران‬ ‫است‪ .‬برخی عوامل و بازیگران فیلم کوتاه «صورتی» عبارتند از‪:‬‬ ‫تهیه کننده و کارگردان‪ :‬محمدرضا یکانی‪ ،‬نویسنده‪ :‬مژگان تقی زاده‬ ‫طبرسی‪،‬مجریطرح‪:‬رایحهتیموری‪،‬مدیرتولید‪:‬امینرضئی‪،‬فیلمبردار‪:‬‬ ‫رامین تیموری‪ ،‬صدابردار‪ :‬یوسف طرهانی‪ ،‬دستیاران کارگردان‪ :‬مرتضی‬ ‫علیزاده و فرشــید بابایی‪ ،‬طراح صحنه و لباس‪ :‬رژینا مافی‪ ،‬چهره پرداز‪:‬‬ ‫ســولماز خندانی‪ ،‬تدوین‪ :‬علیرضا مهان‪ ،‬منشی صحنه‪ :‬مهتاب قامتی‪،‬‬ ‫عکاس‪:‬هانیهپورقاسم‪،‬دستیارفیلمبردار‪:‬محمدرضاکرمی‪،‬مجریگریم‪:‬‬ ‫یلدا شجری‪ ،‬دســتیارصحنه و لباس‪ :‬زهرا نادری‪ ،‬دستیار صدا‪ :‬محسن‬ ‫تقی زاده‪ ،‬محمد عثمان رجحان‪ ،‬فریماه نظری‪ ،‬یگانه پور حیدری‪ ،‬سینا‬ ‫محمدی‪ ،‬مسعود منصوری‪ ،‬عاطفه زاهد نژاد‪ ،‬معصومه خسروی‪ ،‬حسین‬ ‫تاجیک‪ ،‬علیرضا باقر بیگ‪ ،‬حامد نزهت‪ ،‬علیرضا ملک نژاد‪.‬‬ ‫مجموعه تلویزیونی «اتش ســرد» به نویســندگی محسن‬ ‫سرتیپی و نازنین فرخلو‪ ،‬کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه کنندگی‬ ‫علی مهام از ‪ ۲۲‬مرداد روی انتن شبکه دو سیما می رود‪ .‬مضمون‬ ‫اصلی ســریال در رابطه با یتیم نوازی‪ ،‬توجه به یتیم و اموزه های‬ ‫دینی در این خصوص است‪ .‬بازی دو شخصیت اصلی که در تقابل‬ ‫با یکدیگر هســتند را پرویز فالحی پور و عبدالرضا اکبری عهده‬ ‫ی پور در این ســریال صاحب‬ ‫دارند‪ .‬محســن با بازی پرویز فالح ‬ ‫یک گلخانه است‪ .‬او چند ســالی در جبهه بوده و موج انفجار در‬ ‫جنگ او را گرفته اســت و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد‪ .‬از‬ ‫طرفی او قیم پسری اســت که ماجراهایی را در پی دارد‪ .‬در این‬ ‫مجموعه بازیگرانی چون پرویز فالحی پور‪ ،‬عبدالرضا اکبری‪ ،‬فریبا‬ ‫متخصص‪ ،‬شیوا خســومهر‪ ،‬جعفر دهقان‪ ،‬مهدی سلوکی‪ ،‬پویا‬ ‫امینی‪ ،‬سارا احمدیان‪ ،‬بهزاد خداویسی‪ ،‬مریم موسویان و شاهد‬ ‫احمدلو بازی می کنند‪.‬‬ ‫فیلم داستانی «شــیب» به کارگردانی حمیدرضا کردسیچانی به‬ ‫انتخاب مســیر در زندگی ادم ها می پردازد؛ اینکه در انتخاب مسیر‬ ‫سرباالیی یا سرپایینی چگونه عمل می کنیم و سهم دیگران در این باره‬ ‫چیست؟ محور اصلی قصه یکی از نخبگان علمی به نام دکتر اردوان است‬ ‫که با توجه به نوع تفکرش مبنی بر پذیرش علم و ایده هایش در خارج از‬ ‫کشور برای رسیدن به اهداف و ارزوهای دیرینه خود‪ ،‬درست زمانی که‬ ‫همه شرایط برای مهاجرتش فراهم می شود‪ ،‬تصمیمی می گیرد‪ .‬به گفته‬ ‫کردسیچانی‪ ،‬این قصه انتخاب بزرگانی است که مشقت می خرند بر جان‬ ‫برای اسایش دیگران؛ انها که مرارت باال رفتن از سرباالیی زندگی را به‬ ‫عقیده و ایده به جان می خرند تا دیگران بدون صرف وقت و هزینه‪ ،‬خود‬ ‫را در سرازیری اسایش و ارامش زندگی بیابند‪ .‬حمیدرضا کردسیچانی‬ ‫متولد ‪ ۶۷‬و دارای کارشناسی بازیگری و کارگردانی سینما و کارشناسی‬ ‫ارشد کارگردانی نمایش است که پیش از این ‪ ۲‬فیلم داستانی «ساعت‬ ‫تلخ شنی» و «انفرادی به وسعت یک دنیا» را ساخته است‪.‬‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«همه زندگی من» در مرحله تدوین و صداگذاری‬ ‫فیلم کوتاه «همه زندگی من» به نویســندگی مونا جعفری ســلیم و ســیدمحمدصادق سیادت‪،‬‬ ‫کارگردانی سیدمحمدصادق سیادت و تهیه کنندگی مونا جعفری سلیم با پایان تصویربرداری در مرحله‬ ‫تدوین و صداگذاری قرار گرفت‪.‬‬ ‫این فیلم در حوزه اجتماعی تولید شده است و روایت کننده داستان کودک مبتال به سندروم داون و‬ ‫بیماری قلبی است که بر اثر تحریم ها‪ ،‬امکان به دست اوردن دارو را ندارد و جان خود را از دست می دهد‪.‬‬ ‫پیام صادق اوغلی‪ ،‬محمد کرمی‪ ،‬فرزاد احدی‪ ،‬شــهربانو مبرز‪ ،‬ماریا زینالی‪ ،‬فاطمه قلی بیگلو‪ ،‬هانا‬ ‫رحمانی‪ ،‬حسنا فتحی بازیگران این فیلم کوتاه هستند‪.‬‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫بازیگر «پیشتازان فضا» درگذشت‬ ‫نیکل نیکولز بازیگر نقش افسر ارتباطات اوهورا در نسخه اصلی سریال «پیشتازان فضا» در سیلورسیتی‬ ‫از دنیا رفت‪ .‬او هنگام مرگ ‪ ۸۹‬سال داشت‪ .‬خبر درگذشت این بازیگر توسط گیلبرت بل مدیر برنامه ها و‬ ‫استعدادیاب این بازیگر تایید شد‪ .‬همانطور که اشاره شد نقش نیکولز در سریال «پیشتازان فضا» اوهورا نام‬ ‫داشت‪ ،‬اوهورا در زبان سواحیلی به معنی ازادی است‪.‬‬ ‫در این سریال این بازیگر نقش افسری توانا را برعهده داشت که می توانست در صورت نیاز افراد دیگر‬ ‫ایستگاه های فضایی را روی پل هدایت کند او یکی از اولین زنان امریکایی افریقایی تبار بود که در یک نقش‬ ‫غیرمرسوم و رایج در تلویزیون امریکا ظاهر شد‪.‬‬ ‫خزاعی‪ :‬با ظهور فناوری های نوین امکان محدودسازی محتوا وجود ندارد‬ ‫محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور به همراه قادر‬ ‫اشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان‪ ،‬یزدان عشیری‬ ‫مشاور رییس سازمان و مدیر کل روابط عمومی و کامران ملکی‬ ‫مشاور امور اصناف رییس سازمان ســینمایی روز گذشته ‪۹‬‬ ‫مرداد ماه با حضور در دفاتر پلتفرم های فیلیمو‪ ،‬نماوا و فیلم نت از‬ ‫بخش های مختلف این سامانه ها بازدید کرد‪.‬‬ ‫در این بازدید با محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل اپارات‬ ‫و فیلیمو‪ ،‬محمدمهدی شکوری مقدم مدیر اپارات و فیلیمو‪،‬‬ ‫محمدحسن شانه ساز‍زاده مدیرعامل نماوا‪ ،‬مهدی یزدانی مدیر‬ ‫نماوا‪ ،‬علی سرتیپی مدیر سامانه فیلم نت و محمدرضا صابری‬ ‫سخنگوی انجمن سینماداران‪ ،‬پیرامون مشکالت‪ ،‬چالش ها و‬ ‫انتظارات این حوزه بحث و گفتگوهایی صورت گرفت‪.‬‬ ‫تاکید بر اهمیت پلتفرم ها و میزان تاثیرگذاری ان بر موضوع‬ ‫اشتغال‪ ،‬رونق تولید اثار تصویری و صنعت سریال سازی‪ ،‬امنیت‬ ‫سرمایه گذاری و کارکرد تفریحی ‪ -‬سرگرمی این اثار برای خانواده ها و‬ ‫جامعه و اشتغال بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ‪ ۷‬هزار نفر‬ ‫به صورت غیرمستقیم و در قالب پروژه ها‪ ،‬تاثیر این صنعت در کاهش‬ ‫مخاطب برنامه های ماهواره ای و لزوم اعتماد به این سامانه ها به مثابه‬ ‫کمپانی های تولیدی‪ ،‬از جمله محورهای مطرح شده از سوی مدیران‬ ‫پلتفرم ها در بازدید رییس سازمان سینمایی کشور از این سامانه ها بود‪.‬‬ ‫همچنین مدیران پلتفرم ها‪ ،‬از رییس سازمان سینمایی برای اعتماد به‬ ‫پلتفرم ها در صنعت تصویر‪ ،‬درخواست کردند وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی نسبت به صدور مجوز محصوالت ویدیویی به منظور هم افزایی‬ ‫به این ظرفیت مساعدت و حمایت کند‪ .‬در این بازدید‪ ،‬مدیران پلتفرم ها‬ ‫عنوان کردند‪ :‬در شرایط امروز‪ ،‬اقتصاد سینما با پلتفرم ها گره خورده‬ ‫و باید ابهامات و بالتکلیفی های این حوزه حل و فصل شود تا رونق و‬ ‫امنیت مضاعفی در این عرصه ایجاد شود‪ .‬در ادامه این دیدارها‪ ،‬رییس‬ ‫‪3‬‬ ‫سازمان سینمایی کشور با اشاره به اهمیت پلتفرم ها در دنیای معاصر‬ ‫و نیاز جامعه به ان‪ ،‬بر لزوم هم گرایی و اســتفاده از همه ظرفیت های‬ ‫صنعت تصویر تاکید کرد و افزود‪ :‬فعالیت شبکه های نمایش خانگی به‬ ‫افزایش ظرفیت اشتغال و فضای فرهنگی کشور کمک می کند‪ .‬وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی در راستای توسعه و ایجاد بازارهای جدید نیز‬ ‫اقداماتی انجام داده است‪ ،‬اما در حال حاضر بیش از همیشه به ایجاد‬ ‫نهضت تولید و محتوا نیاز داریم‪ .‬جامعه ایران دارای بخش گسترده ای‬ ‫از نیروهای انســانی در زمینه صنعت تصویر است‪ .‬فارغ التحصیالن‬ ‫دانشگاه ها‪ ،‬فعاالن تجربی حوزه سینما‪ ،‬هنرجویان اموزشگاه ها و مراکز‬ ‫سینمای جوان و عالقمندان به این حوزه از جمله ظرفیت بالقوه ما است‬ ‫که قطعا با تقویت فرایندهای محتوایی شاهد تحوالت چشمگیر در این‬ ‫زمینه خواهیم بود‪ .‬خزاعی ادامه داد‪ :‬ظرفیت پلتفرم ها در ایجاد نشاط‬ ‫و سرگرمی‪ ،‬اشتغال و رونق کسب وکار فعاالن سینمایی کامال ملموس‬ ‫است‪ .‬پلتفرم ها یکی از اجزای مهم صنعت تصویر به شمار می ایند و‬ ‫قطعا باید توجهی جدی به این صنعت داخلی و تولیدات ملی و‬ ‫بومی ان صورت گیرد‪ .‬البته در خصوص محتوای محصوالت ان‬ ‫دغدغه ها و مالحظاتی وجود دارد که باید مرتفع شود‪ ،‬چراکه این‬ ‫حساسیت ها و دغدغه ها اهمیت و کارکردهای مهم این بخش را‬ ‫نشان می دهد‪ .‬رییس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد‪ :‬در‬ ‫حال حاضر در کشورهای همسایه از محصوالت نمایش خانگی‬ ‫و وی اودی ها اقتصاد محکمی شــکل گرفته و بخش بزرگی از‬ ‫کشورهای منطقه‪ ،‬بازار مصرف ان ها محسوب می شوند‪ .‬ما نیز‬ ‫با توجه به نیروی انسانی کیفی و خالق و ظرفیت توسعه صنعت‬ ‫تصویر و سریال سازی خود می توانیم در این رقابت منطقه ای‪،‬‬ ‫حضور جدی تری داشته باشیم‪ .‬خزاعی ضرورت و اهمیت توجه‬ ‫به جایگاه وی اودی ها و تاثیرات ان ها در جامعه امروز را محسوس‬ ‫دانست و افزود‪ :‬با رشد تکنولوژی های نوین اساسا سبد مصرف‬ ‫خانوار دستخوش تغییرات قرار گرفته است‪ .‬حتی در گزارشی‬ ‫که اشاره کردید‪ ،‬وی اودی ها باعث کاهش گرایش مخاطب به ماهواره ها‬ ‫شده اند و ما به درستی می توانیم از این ظرفیت با محتواسازی درست‬ ‫و هدفمند‪ ،‬ضمن حفظ وجوه سرگرم کننده و تفریحی‪ ،‬به کارکردهای‬ ‫فرهنگی و اجتماعی ان نیز فکر کنیم‪ .‬او استفاده از پلتفرم ها را ضرورت‬ ‫رونق سینما و صنعت تصویر خواند و ادامه داد‪ :‬در دوران کرونا این صنعت‬ ‫در خالء سالن های سینمایی تا حدی پاسخگوی نیاز جامعه بوده است‪.‬‬ ‫جهان امروز با ظهور فناوری های نوین در صنعت تصویر و گسترش ان‬ ‫در جامعه‪ ،‬با انبوهی از تولیدات و محتوا مواجه است‪ ،‬در حالی که امکان‬ ‫محدودسازی نیز وجود ندارد‪ .‬الزم است با رویکرد تنظیم گری و نظارتی‬ ‫به ارتقای کیفیت محتوا فکر کنیم‪ .‬خزاعی افرود‪ :‬در صورت اهمیت پیدا‬ ‫کردن پلتفرم ها و امکان دسترسی راحت تر مردم به فیلم ها و سریال ها و‬ ‫تولیدات ایرانی‪ ،‬عمال رغبت مردم از دیدن فیلم های خارجی یا رفتن به‬ ‫سراغ ماهواره ها کمتر خواهد شد ‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫پرونده‬ ‫اقتصـاد سـینما و مصـائب ان‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬سینما‪ ،‬همان هنر هفتم ماندگار‪ ...‬همه جای گیتی از ان به صنعتی پولساز‬ ‫تعبیر می شود‪ .‬گاه دست مایه جنگ سرد می شود و گاه به بیان تاریخ جهان (دیگر نه از دید‬ ‫فاتحان) می پردازد‪ .‬در هزاره سوم سینما نقشی متغیرتر از قرن بیستم دارد‪ .‬حاال در این‬ ‫هزاره و شاید سال ها پیش از قرن بیست و یکم‪ ،‬سینما بیش از انکه هنر نامیده شود‪ ،‬در قالب‬ ‫صنعتی عظیم‪ ،‬درامدزا و مدرن به جهانیان عرضه می شد‪.‬‬ ‫سیر تکوین این پدیده عصر جدید‪ ،‬از ســینمای صامت با بازیگر و کارگردانی افسانه ای‬ ‫مانند چارلی چاپلین تا زمانی که صدا به ان راه یافت و سینما با انسان عصر حاضر گفتمانی‬ ‫مونولوگ برقرار کرد‪ ،‬مقوله ای بود که همواره بر درامدزایی تاکید داشــت‪ .‬استودیوهای‬ ‫بزرگ‪ ،‬پروژه های عظیم‪ ،‬روایت داستان ها در ژانرهای گوناگون‪ ،‬خلق شخصیت های ماندگار‬ ‫که انسان های عصر مدرن را با هر نظرگاه‪ ،‬به سمت خود می کشاند‪ .‬گاه حتی قوی تر از جاذبه‪،‬‬ ‫درست شبیه مثلث برمودا تا ادمی هرازگاهی خود را در قالب قهرمانان فیلم ها ببیند‪ ،‬با ان ‍ ها‬ ‫زندگی کند و ارزوهای بربادرفته اش در سرزمینی خیالی روی پرده نقره ای جان بگیرد‪ .‬شاید‬ ‫این زیباترین اشتباه بشر امروزی باشد‪.‬‬ ‫سینما چنان قدرتی بر اذهان مردم داشت که بســیاری از انسان ها در ناخوداگاه خود‬ ‫شخصیت های سینمایی را نه مجازی که زنده و حقیقی می پندارند‪ .‬اداره پست لندن هرسال‬ ‫نامه های متعددی به نشانی خیابان بیکر شــماره ‪ 221B‬دریافت می کند! خانه شخصیت‬ ‫فراموش نشدنی ادبیات و سینمای پلیسی «شرلوک هلمز» که تا سال ها پیش وجود خارجی‬ ‫نداشت و شهرداری لندن مجبور به ساخت موزه شرلوک هلمز به این نشانی شد‪ .‬این اوج‬ ‫ت‪‎‬ها داستانی‪ -‬سینمایی را در اذهان عمومی مردم همه جهان‬ ‫باورپذیری شخصیت ها و روای ‬ ‫تایید می کند‪ .‬پس همه جای دنیا ان ها راهی سالن های تاریک می شود تا ساعاتی خویشتن‬ ‫خویش را فراموش کند و سوار توسن خیال شوند‪ ،‬به دست نیافتنی ترین ارزوهایشان برسمد‪.‬‬ ‫انسان عصر مدرن‪ ،‬انسان عصر بحران روابط بینافردی و تک گرایی‪ ،‬حاضر است برای این‬ ‫اتفاق‪ ،‬برای گریز از زندان ذهن فرسوده و دغدغه مندش در عصر ماشین و براده و اهن‪ ،‬حتی‬ ‫بهایی زیاد بپردازد‪.‬‬ ‫هر انســانی در هر موقعیت و منصبی از این قائده مستثنی نیست اما هنر هفتم در ایران‬ ‫مدت هاست دچار رکود عجیب اقتصادی و بحران از نزول شاخصه فروش فیلم در گیشه شده‬ ‫است‪ .‬صد البته که در فستیوال های مطرح که گل سرسبد ان ها جشنواره فیلم فجر است‪،‬‬ ‫دست کم برای چند روز خاطرات دوران طالیی فیلم های پرفروش سینمای ایران برای اهالی‬ ‫سینما‪ ،‬به ویژه موخاکستری ها تداعی می شود‪ .‬روزهایی که مردم برای دیدن فیلم ها صف ‬ ‫می بستند و ساعت ها منتظر خرید بلیت بودند‪...‬ادامه این داستان را در گفت وگوی روزنامه‬ ‫صبا با سیدامیر پروین حسینی‪ ،‬تهیه کننده نام اشنای سینمای ایران که فیلم های اخیرش در‬ ‫سینما گیشه خوبی داشته است و در نمایش خانگی هم موفق بوده و نظرگاهش کامال مخالف‬ ‫رکود اقتصاد سینمای ایران است‪ ،‬بخوانید‪.‬‬ ‫اقای پروین حســینی! با توجه به اینکه مجموعه‬ ‫های«ساخت ایران» موفقیت شایان توجهی داشته‬ ‫است و بازخورد خوبی هم از ان شده است‪ .‬در اکثر‬ ‫کشورها‪ ،‬ســینما صنعتی بزرگ و پولساز به شمار‬ ‫می اید اما انگار مدت ‍ هاست ما با سینمایی ورشکسته‬ ‫طرف شده ایم شما اقتصاد کنونی سینمای ایران را‬ ‫چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫این را قبول ندارم‪ .‬ببینید همه جای دنیا فروش فیلم ها به‬ ‫دلیل کرونا افت قابل توجهی داشته و این مختص سینمای‬ ‫ایران نیست‪ .‬پیش از شیوع کرونا فیلم های پرفروش بسیاری‬ ‫به روایت امار و ارقام داشتیم‪ .‬سینمای ما همچنان مخاطب‬ ‫خود را خوشــبختانه حفظ کرده اســت‪ .‬ما کارهای کمی‬ ‫نداشتیم که با اقبال عمومی مواجه شد و می توان این را دید‪.‬‬ ‫ما که پیش از شــیوع کرونا داشتیم کار خودمان را به خوبی‬ ‫می کردیم و اتفاقا خیلی هم پرکار بودیم اما با شیوع پدیده‬ ‫کرونا ماجرا فرق کــرد و این پدیده تاثیر خــود را نه تنها بر‬ ‫سینمای ایران که بر سینمای کل دنیا گذاشت و نمی توان‬ ‫منکر ان شد‪.‬‬ ‫یعنی تمام کارهای شما پرفروش بودند؟!‬ ‫ببینید منظور اصلی جذب مخاطب اســت‪ .‬برای نمونه‬ ‫فیلم «خجالت نکش» با بودجه ‍ ای که صــرف ان کردیم و‬ ‫سرمایه گذاری که روی این اثر شد‪ ،‬کار موفقی از اب درامد‬ ‫و مخاطبان متعددی داشت‪ .‬همینطور ما فیلم «اینه بغل»‬ ‫را هم تولید کردیم و باید دید به نســبت سرمایه گذاری چه‬ ‫بازخوردی در اقبال عمومی گرفتیم‪ .‬بــه هر حال می توانم‬ ‫بگویم ک ً‬ ‫ال ما کار کم فروش نداریم! دفاتر ما همواره کارهای‬ ‫پربینند ه و موفقی ارائه کرده اند که مخاطب خود را پیدا کرده‬ ‫است‪ .‬تاکید من بر جذب مخاطب است‪.‬‬ ‫حتی با چند برابر شدن بهای بلیت ها؟!‬ ‫به نظرم منظور شما اینجا صرفا درباره سینماست‪ .‬خب‬ ‫شما باید نگاهی کلی داشته باشــید‪ .‬بله بهای بلیت هم باال‬ ‫می رود‪ ،‬درست به همان نسبت که تورم ظهور می یابد‪ .‬شما‬ ‫باید این نسبت را در نظر بگیرید‪ .‬هرچه تورم افزایش داشته‬ ‫باشد به همان نسبت هم بهای بلیت ها باال می رود و این نسبت‬ ‫چیزی نیســت که ان را نادیده بگیریــم ولی حرف من این‬ ‫است که شما باید به یک نسبت مخاطب را به سینما بیاورید‪.‬‬ ‫فیلم های خوب همیشه پر مخاطبند‪.‬‬ ‫فکر نمی کنید اکران فیلم ها در شبکه های خانگی‬ ‫هم غیر از کرونا مزید بر علت شد تا فروش فیلم ها در‬ ‫گیشه ها فروغ همیشگی را نداشته باشد؟‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫‪5‬‬ ‫در سینمای ایران شده است؟‬ ‫من پیش تر هم گفتم‪ ،‬اصوال ســینما مقوله ای است که‬ ‫مخاطب باید درباره ان نظر دهد‪ .‬به نظر من کرونا تاثیر زیادی‬ ‫در افت فروش فیلم ها داشــت و این اجتناب ناپذیر است‪ .‬نه‬ ‫فقط در ایران‪ ،‬که در همه دنیا وضع بر همین منوال بود‪ .‬شما‬ ‫می توانید این را ببینید و مقایسه کنید‪.‬‬ ‫اگر از کرونــا بگذریم‪ ،‬در کشــورهای دیگر اثار‬ ‫پرفروش بسیار بیشتری از ایران می توانیم بیابیم؟‬ ‫ببینید شما نمی توانید ســینمای ایران را با دیگر نقاط‬ ‫جهان مقایســه کنید‪ .‬به نظر من هرچیزی را باید در جای‬ ‫خود سنجید‪ .‬شما نمی توانید شرایط ساخت فیلم و سریال‬ ‫در ایران را با کشور دیگری مقایســه کنید‪ .‬در ایران صنعت‬ ‫سینما با مشکالت عدیده ای دست و پنجه نرم می‪ ‎‬کند‪ .‬نظر‬ ‫به این موانع مقایسه سینمای ایران و جهان‪ ،‬قیاسی درست‬ ‫و منطقی نیست‪.‬‬ ‫به نظر شما تعداد سالن ســینماها در این جریان‬ ‫دخیل هستند؟‬ ‫بله! شما به من بگویید ما چه تعداد سالن سینما سراسر‬ ‫کشــور داریم؟ کدام کشور اندازه ما ســالن دارد؟ ایا تعداد‬ ‫سالن های سینمای ایران با دیگر نقاط جهان یکی است؟‬ ‫محققا خیر!‬ ‫کدام کشور اندازه ما سالن دارد؟ ما چه تعداد سالن داریم‬ ‫و ان ها (کشورهای موفق در صنعت سینما) چقدر سالن برای‬ ‫نمایش فیلم های سینمایی دارند؟ فیلم ‍‍ های سینمایی کجا‬ ‫باید اکران شوند‪ .‬اصال کمیت سالن های ما با دیگر کشورها‬ ‫قابل مقایسه اســت که فروش و اقتصاد سینمای ایران را با‬ ‫جاهای دیگر مقایسه کنیم؟ عالوه بر این ها‪ ،‬فیلمساز ها در‬ ‫ی کنند‪.‬‬ ‫ایران با مشکالت عدیده دیگری دست و پنجه نرم م ‪‎‬‬ ‫اقای پروین حسینی روند دریافت مجوز چقدر می‬ ‫تواند در ساخت اثاری که بتواند سرمایه ها را به سینما‬ ‫بازگرداند موثر باشد؟‬ ‫خب کجای دنیا برای گرفتن مجوز ساخت فیلم و سریال‬ ‫اینقدر بایــد تالش کرد‪ .‬اینجــا قوانینی وجــود دارند و به‬ ‫یقین باید هم برخی قوانین باشــند اما بحث مقایسه است‪.‬‬ ‫کجای دنیا ارگان ها وارد فیلمسازی می شوند و نظام اکران‬ ‫را برهم می زنند؟ شما باید جمیع جهات را در نظر بگیرید‪.‬‬ ‫انوقت متوجه می شــوید اصال نمی توانیم سینمای ایران را‬ ‫با کشورهای دیگر مقایسه کنیم‪ .‬این قیاس را قبول ندارم‪.‬‬ ‫نه در این مورد هم با شما هم عقیده نیستم‪ ،‬سینما همواره‬ ‫مخاطبان خاص خود را دارد‪.‬‬ ‫با توجه بــه اینکه همه جای دنیــا از اثار خوب و‬ ‫برجسته ادبیات داستانی اقتباس های خوبی می شود‬ ‫به نظر شــما در پیش گرفتن روند اقتباس می تواند‬ ‫اقتصاد سینما را به روند صعودی بکشاند؟شما نگاه‬ ‫کنید که بربادرفته که از اثر جاودان «مارگارت میچل‬ ‫است» چقدر فروش داشــت؟! یا حتی فیلمی مثل‬ ‫«کوری» که برگرفته از داستانی به همین نام نوشته‬ ‫«ژوزه ســاراماگو» بود با هنرمند مارک روفالو چه‬ ‫اقبالی داشت؟ حتی فیلم ‪ 1984‬برگرفته از شاهکار‬ ‫جرج ارول هم به نظر وضع بدی در فروش گیشــه‬ ‫نداشت‪.‬‬ ‫خب من فکر می کنــم این اتفاق به کرات در ســینمای‬ ‫ایران هم افتاده اســت‪ .‬برای نمونه فیلمنامه سریال «زخم‬ ‫کاری» برگرفته از رمان «بیست زخم کاری» (به قلم محمود‬ ‫حسینی زاد‪ ،‬نویسنده و مترجم) است‪ .‬اتفاقا این سریالی هم‬ ‫پرمخاطب از کار درامده است‪ .‬گذشته از ان نمونه های مشابه‬ ‫هم در این مقوله کم نیست‪ .‬سینمای ایران فیلم هایی دارد‬ ‫که به ادبیات داستانی پهلو می زنند‪ .‬شما به کارهای داریوش‬ ‫مهرجویی نگاه کنید‪ .‬از چند کتاب اقتباس کرده است؟ پس‬ ‫در ایران هم به ادبیات داستانی نگاه شده و در سینما نادیده‬ ‫گرفته نشده است اما بازهم معتقدم این موضوعی نیست که‬ ‫بتوان در سینمای ایران ان را با سینمای جهان مقایسه کرد‪.‬‬ ‫بسیار خب! برگردیم سر محور اصلی‪ ،‬شما معتقید‬ ‫که تنها مشکل کرونا باعث رکود و افت فروش فیلم ها‬ ‫پس به این نتیجه می رسیم که تنها کرونا عامل نزول‬ ‫فروش فیلم و افت چرخش پول و فروش فیلم های ما‬ ‫طی دوسال گذشته در صنعت سینمای ایران است؟‬ ‫عامل بســیار مهمی اســت و بازهم می گویم اصال کرونا‬ ‫شــرایط ســینمای ایران را دگرگون کرد‪ .‬خود ما تا قبل از‬ ‫کرونا روزهای پرکاری داشــتیم اما با شــیوع این ویروس‪،‬‬ ‫ناگزیر با پدیده ریزش مخاطب هم مواجه شدیم که طبیعی و‬ ‫اجتناب ناپذیر بود و این که فقط خاص ایران نبود‪ .‬کرونا تاثیر‬ ‫زیادی بر فروش بسیاری از فیلم ها‪ ،‬در اغلب کشورها گذاشت‪.‬‬ ‫با توجه به کارهای پیش از کرونا می توان گفت‪ ،‬این ویروس‬ ‫به جان سینمای ایران و جهان نیز رخنه کرده است‪.‬‬ ‫ایا کار جدیدی دارید؟ اگر دارید فکر می کنید تا‬ ‫چه حد به گیشه و اقتصاد سینما کمک کند؟‬ ‫کار خاصی که بتوان ان را رسانه ای کرد نداریم‪ .‬امیدوارم‬ ‫فیلم های خوب سینمای ایران مثل همیشه مخاطبان خود‬ ‫را پیدا کنند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫زندگی نامه شهید سیدعباس جوالیی منتشر شد‬ ‫کتاب «راهی به مجنون» روایتی از زندگی شهید سیدعباس جوالیی‪ ،‬از فرماندهان مهندسی رزمی سپاه در‬ ‫زمان دفاع مقدس است که دوران کودکی تا شهادت این فرمانده بزرگ را به تصویر می کشد‪ .‬این کتاب حاصل‬ ‫ده ها ساعت مصاحبه نویسنده کتاب با خانواده‪ ،‬همکاران و همرزمان این شهید واالمقام و پژوهش در زندگی او‬ ‫است‪ .‬شهید جوالیی از جمله فرماندهانی بود که در ساخت و نصب پل معروف خیبر نقش اساسی داشته است‪.‬‬ ‫او در دوران خدمت خود در سپاه و جنگ‪ ،‬منشا اثار فراوانی بوده؛ به نحوی که محسن رفیق دوست‪ ،‬وزیر سپاه‬ ‫وقت‪ ،‬در مراسم ختم شهید جوالیی‪ ،‬می گوید‪« :‬شهید سیدعباس جوالیی اچار فرانسۀ سپاه بود‪ .‬با شهادت‬ ‫ایشان موتور وزارت سپاه خاموش شد‪».‬‬ ‫حامد عالمتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد‬ ‫با حکم یوسف نوری وزیر اموزش و پرورش‪ ،‬حامد عالمتی به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری‬ ‫کودکان و نوجوانان معرفی شد‪ .‬حامد عالمتی پیش از این مسئولیت هایی از جمله معاون پارلمانی سازمان‬ ‫تبلیغات اسالمی‪ ،‬مشاور و دستیار نائب رئیس مجلس شورای اســامی‪ ،‬دبیر کل اتحادیه انجمن های‬ ‫اسالمی دانش اموزان‪ ،‬عضو علی البدل شورای اسالمی شهر تهران‪ ،‬رئیس شورای مرکزی اتحادیه انجمن‬ ‫اسالمی های دانش اموزان کشور را بر عهده داشته است‪ .‬وی همچنین در حوزه تعلیم و تربیت نیز سوابقی‬ ‫همچون عضو هیئت امنای مدارس علوم و معارف اسالمی صدرا‪ ،‬دبیر کل اتحادیه انجمن های اسالمی‬ ‫دانش اموزان و‪ ...‬را نیز در کارنامه کاری خود دارد‪.‬‬ ‫عبدالحمید قدیریان ‪:‬‬ ‫«حبیب» اگر نقاش هم نمی شد قطع ًا انقالبی بود‬ ‫عبدالحمید قدیریان هنرمند باســابقه عرصه نقاشــی درباره‬ ‫ویژگی های هنری زنده یاد حبیب اهلل صادقی گفت‪ :‬زنده یاد صادقی‬ ‫در رشته های مختلف هنری کار می کرد؛ از کاریکاتور و نقاشی گرفته‬ ‫تا گرافیک و شــاخه های دیگر هنری‪ .‬به نظرم مهم تر از کارهای‬ ‫تکنیکی حبیب اهلل صادقی‪ ،‬هنر اصلی او دغدغه ای بود که نسبت به‬ ‫فرهنگ کشور و به ویژه فرهنگ انقالب داشت‪ .‬انرژی ای که او برای‬ ‫کار کردن می گرفت‪ ،‬برگرفته از اهداف واالیی بود که در ذهن داشت‪،‬‬ ‫وگرنه از نظر تکنیک های هنری شاید ادم های بسیاری باشند که در‬ ‫هنرهای مختلف فعالیت داشته باشند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬انچه شاخص‬ ‫اصلی تفاوت میان هنرمندان است‪ ،‬بحث اهداف غایی و دورنمایی‬ ‫است که هنرمندان برای خود متصور می شوند‪ .‬این ارتفاع اهداف‬ ‫غایی انها است که هنرمندان را از یکدیگر متمایز می کند‪ .‬مضاف بر‬ ‫اینکه هم در زمینه تالش کردن و هم در تولید اثار‪ ،‬این غایت هنرمند‬ ‫است که تفاوت بین اثارشان را ایجاد می کند‪ .‬واقعیت این است که در‬ ‫زمان مواجهه با اثر یک هنرمند‪ ،‬در واقع با درونمای ذهنی او مواجه‬ ‫می شویم‪ .‬قدیریان با تاکید مجدد بر ویژگی های زنده یاد صادقی‬ ‫افزود‪ :‬غایتی که حبیب اهلل صادقی برای خــود در نظر گرفته بود‪،‬‬ ‫غایتی پرنور و بزرگ بود و به همین دلیل هیچ گاه نمی توانســت از‬ ‫تالش دست بکشد‪ .‬او می دانست که برای رسیدن به اهداف بزرگ‬ ‫و واالیی که در ذهن دارد‪ ،‬باید شبانه روز تالش کند و این کار را هم‬ ‫می کرد؛ با عشق هم این کار را می کرد‪.‬‬ ‫این هنرمند درباره مهم ترین دغدغه های برزمین مانده زنده یاد‬ ‫صادقی گفت‪ :‬ارمان هایی که هنرمندان متعهد دارند‪ ،‬هیچ گاه هم بر‬ ‫زمین نمی ماند‪ ،‬چراکه خداوند همواره افرادی را دارد که این مسیر را‬ ‫ادامه دهند و هیچ گاه سپاه حق‪ ،‬تنها نمی ماند‪ .‬اهداف و دغدغه های‬ ‫زنده یاد صادقی هم اهدافی است که حتماً هنرمندان نسل جدید راه‬ ‫او را ادامه خواهند داد‪ .‬ارمان اصلی و غایی هنرمندان متعهد پربار‬ ‫شدن و به نتیجه رســیدن این انقالب است‪ .‬به صورت خالصه اگر‬ ‫بخواهیم این هدف را تبیین کنیم می توانیم به تسریع در فرایند‬ ‫ظهور امام زمان (عج) اشاره کنیم‪.‬‬ ‫قدیریان افزود‪ :‬هنرمندان انقالبی‪ ،‬میدان اصلی کارشان‪ ،‬عرصه‬ ‫تولید هنری است که با انگیزه و ارمان های انقالبی دست به تولید اثر‬ ‫می زنند‪ .‬مانند بسیاری از بسیجیانی که به جبهه می رفتند و جنگ‬ ‫می کردند‪ ،‬همین فضای فکری و دغدغه منــد را برای هنرمندان‬ ‫انقالبی تصور کنید با این تفاوت که به جای اسلحه‪ ،‬قلم در دست‬ ‫می گرفتند و تولید اثر هنری می کردند‪ .‬حبیب اهلل صادقی اگر نقاش‬ ‫هم نبود‪ ،‬در هر کار دیگری‪ ،‬حتمــاً فردی انقالبی می بود‪ ،‬به دلیل‬ ‫روحیه‪ ،‬منش و پشتکاری که در این میدان داشت‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ ‫ماموریت جدید فرهنگسرای نیاوران‬ ‫راه یافتگاننهمینجشنوارهملی«نقشتنپوش»‬ ‫«افتاب در مصاف» به چاپ دهم رسید‬ ‫مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد رودکــی صبح روز ‪ ۱۰‬مرداد‬ ‫ماه درحالی حکم ابقای ابوالفضل همراه رییس فرهنگسرای نیاوران‬ ‫را صادر کرد که وی ‪ ۳‬اذر ‪ ۱۴۰۰‬از ســوی محمود شالویی سرپرست‬ ‫معاونت هنری به این سمت منصوب شده بود‪ .‬این موضوع باعث شد که‬ ‫دلیل ان را از رییس فرهنگسرای نیاوران جویا شویم‪.‬ابوالفضل همراه‬ ‫درباره علت صدور این حکم دوباره گفت‪ :‬فرهنگسرای نیاوران به لحاظ‬ ‫ساختاری قبال زیرمجموعه معاونت هنری ارشاد قرار داشت و پیش تر‬ ‫طی قرارداری به مدت یک سال به بنیاد رودکی واگذار شده بود‪ .‬همان ‬ ‫زمان اقای شالویی سرپرست معاونت هنری ارشاد بود و حکم من را‬ ‫به عنوان رییس فرهنگســرای نیاوران صادر کردند‪ .‬مدیرعامل بنیاد‬ ‫رودکی با اشاره به ظرفیت های بین المللی فرهنگسرای نیاوران برای‬ ‫توسعه دیپلماسی فرهنگی‪ ،‬ترسیم جایگاه هنر اسالمی ایرانی و انعکاس‬ ‫پیشرفت های هنری مبتنی بر تمدن نوین اسالمی را از اولویت های دوره‬ ‫جدید ماموریت فرهنگسرای نیاوران اعالم کرد‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫اســامی منتخبین مرحله اول و راه یافتگان به نمایشــگاه در‬ ‫بخش های نقش تی شرت‪ ،‬نقش شال و روسری و طراحی تی شرت‬ ‫توسط دبیرخانه نهمین جشــنواره ملی نقش تن پوش اعالم شد و‬ ‫در مجموع ‪ ۵۳‬اثر به نمایشگاه جشنواره راه یافتند‪ .‬راه یافتگان به‬ ‫نمایشگاه جشنواره حداکثر تا تاریخ ‪ ۲۰‬شهریورماه فرصت دارند تا‬ ‫اصل اثار اجرا شده ی خود را به دبیرخانه جشنواره به ادرس‪ :‬تهران‪،‬‬ ‫خیابان انقالب اســامی‪ ،‬چهارراه ولی عصر(عــج)‪ ،‬روبروی پارک‬ ‫دانشجو‪ ،‬کوچه شهید باالور‪ ،‬پالک‪ ،۴‬طبقه چهارم‪ ،‬جهاددانشگاهی‬ ‫واحد هنر ارســال کنند‪ .‬همچنین منتخبین می توانند از طریق‬ ‫شماره واتس اپ ‪ ۰۹۰۲۴۲۶۳۰۰۵‬با دبیرخانه جشنواره در ارتباط‬ ‫باشند‪ .‬هریک از منتخبین این مرحله از جشنواره به یکی از مشاوران‬ ‫جشنواره معرفی می شوند و می توانند جهت بهبود اجرای نهایی اثر‬ ‫خود از انها مشورت بگیرند‪ .‬نهمین جشنواره ملی نقش تن پوش در‬ ‫پاییز ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می شود‪.‬‬ ‫کتاب «افتاب در مصاف»؛ علل و ابعاد حادثه عاشــورا‪ ،‬برگرفته از‬ ‫بیانات رهبر معظم انقالب در استانه ماه محرم توسط انتشارات انقالب‬ ‫اسالمی وابسته به دفتر حفظ و نشــر اثار حضرت ایت اهلل خامنه ای‬ ‫(مدظله العالی) به چاپ دهم رسیده است‪ .‬این کتاب برای نخستین بار‬ ‫سال ‪ ۱۳۹۲‬منتشر شد‪ .‬این کتاب در ‪ ۶۷۸‬صفحه شامل مجموعه تمام‬ ‫گفتارها و مطالب رهبر انقالب اسالمی از سال ‪ ۱۳۵۷‬تا ‪ ۱۳۹۰‬درباره‬ ‫وجود مقدس امام حســین (ع) و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای‬ ‫سال ‪ ۶۱‬هجری قمری اســت که به روش ترتیب تاریخی از قدیم به‬ ‫جدید تدوین شده اســت‪ .‬بهره گیری از فهرست تفصیلی و موضوعی‪،‬‬ ‫نمایه ی لفظی‪ ،‬نمایه ی ایات‪ ،‬نمایه ی روایات‪ ،‬نمایه ی کلمات بزرگان و‬ ‫کتابنامه ی جامع از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است‪.‬‬ ‫این اثر در قالب کتاب مرجع به گونه ای ســامان یافته که بتواند مبنای‬ ‫پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به ان بتوانند با توجه‬ ‫به دیدگاه های رهبری در این موضوع تحقیقات خود را گسترش دهند‪.‬‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نصیر حیدریان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران شد‬ ‫نصیر حیدریان اهنگساز و رهبر ارکستر طی حکمی از ســوی مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد‬ ‫فرهنگی هنری رودکی به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران معرفی شد‪ .‬مجید زین العابدین در حکم‬ ‫خود خطاب به نصیر حیدریان بر برنامه ریزی ‪ ،‬اماده سازی و رهبری اجراها‪ ،‬ضبط و تمرینات ارکستر در‬ ‫چهارچوب برنامه های مصوب و معرفی و پیشنهاد رهبران مهمان تاکید کرده است‪ .‬تالش در جهت ارتقای‬ ‫دانش و مهارت فنی نوازندگان به وسیله تعیین رپرتوارهای مناسب از دیگر نکاتی است که مدیرعامل بنیاد‬ ‫رودکی در حکم خود به ان اشاره کرد‪.‬نصیر حیدریان در سال های اخیر چندین نوبت به عنوان رهبر مهمان‪،‬‬ ‫رهبری اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را به عهده داشته است‪.‬‬ ‫سه شنبه ‪11‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1252‬‬ ‫روایت یکی از زنان شاهنامه فردوسی به زبان شعر منتشر شد‬ ‫کتاب شعر «فرانک» سروده سودابه امینی با اقتباس ازاد از شــاهنامه فردوسی به تازگی توسط‬ ‫انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است‪ .‬این کتاب شامل‬ ‫قطعه های شعر نیمایی با موضوع فرانک است و تصویرگری ان توسط مژگان سعیدیان انجام شده است‪.‬‬ ‫فرانک از زنان شاهنامه فردوسی‪ ،‬همسر ابتین و مادر فریدون بود‪ ،‬او زنی ازاده‪ ،‬اگاه و اندیشمند‪،‬‬ ‫مردمی و بخشنده‪ ،‬مبارزی هوشیار و با برنامه و مادری دلسوز و مهربان است‪.‬‬ ‫در بخشی از این کتاب می خوانیم‪« :‬شب ضحاک ‪ /‬شب خونخواهی از این خاک ‪ /‬تمام اسمان را درد‬ ‫می گیرد ‪ /‬مگر این ابتین است ‪ /‬اینکه می میرد؟»‬ ‫عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر‪:‬‬ ‫ایجاد رابطه هدفمند میان هنرمندان و بازار هنر اساس کار جشنواره است‬ ‫علی اشرف صندوق ابادی‪ ،‬هنرمند خوشنویس و عضو شورای‬ ‫سیاســتگذاری بیســت و نهمین جشــنواره هنرهای تجسمی‬ ‫جوانان درباره مهم ترین اهداف این جشــنواره گفت‪ :‬جشــنواره‬ ‫تجسمی جوانان به دنبال ایجاد رقابتی سالم و خالق میان جوانان‬ ‫هنرمند در عرصه هنرهای تجسمی است‪ .‬هدف دوم این جشنواره‬ ‫شناسایی جوانان مستعد و خالق و معرفی این استعدادها برمبنای‬ ‫شایسته ساالری است به این صورت که جشنواره تجسمی جوانان‬ ‫ن امکان را فراهم می کند تا جوانان شایســته‪ ،‬معرفی و حمایت‬ ‫ای ‬ ‫شوند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬هدف شاخص دیگر این جشنواره ایجاد محیطی‬ ‫تعاملی میان هنرمندان با استادان است‪ ،‬یعنی شرکت کنندگان‬ ‫زمان حضور در کارگاه ها و بعد از حضور در جشــنواره این امکان‬ ‫تعامل مجازی و حضوری با یکدیگر و حتی با استادان خود را دارند‪،‬‬ ‫ن امر منجربه ارتقای سطح کیفی اثار ان ها شود‪.‬‬ ‫تا ای ‬ ‫عضو شورای سیاستگذاری جشــنواره جوانان تصریح کرد‪ :‬ما‬ ‫امســال در جشــنواره صرفا به دنبال ایجاد حس رقابت سخت و‬ ‫سنگین میان شرکت کنندگان نیستیم و براین اساس امسال رقابت‬ ‫خفیف تر و تعامل بیشتر شده است‪ .‬همچنین در این دوره هرکس‬ ‫که در مرحله سوم پذیرفته شود جایزه یک و نیم میلیون تومانی را‬ ‫دریافت می کند و دیگر نیازی به رقابت برای برگزیده شدن نیست‪.‬‬ ‫او اضافه کرد‪ :‬برنامه ها و کارگاه های جشنواره امسال پیش از اغاز‬ ‫جشنواره‪ ،‬شروع می شوند و تا پایان اذر ماه ادامه دارند و این استمرار‬ ‫فرصتی ایجاد می کند تا جوانان با امادگی بیشتر وارد اردوگاه شهید‬ ‫باهنر شــوند و تا پایان اذر ماه نیز برای ارتقای کیفی اثار خود با‬ ‫ن هنرمند خوشنویس درباره راهیابی‬ ‫استادان در ارتباط باشند‪ .‬ای ‬ ‫‪7‬‬ ‫اثار برگزیده به جشنواره تجسمی فجر گفت‪ :‬معرفی استعدادهای‬ ‫این دوره در قالب یک نمایشگاه اتفاق می افتد و امسال این مساله‬ ‫نیز مطرح اســت که اثار قابل قبول و خالقانه جشنواره تجسمی‬ ‫جوانان طی فرایندی به جشنواره تجسمی فجر هم راه پیدا کنند‪.‬‬ ‫درنتیجه هدف ما امســال ایجاد یک رابطه منطقی و هدفمند با‬ ‫جشنواره هنرهای تجسمی فجر است‪ .‬او درباره نقش جشنواره در‬ ‫ایجاد ارتباط میان هنرمندان و بازار هنر اظهار کرد‪ :‬ایجاد ارتباط‬ ‫ن هنرمندان و بازار هنر اساس کار جشنواره است و نگاهی که در‬ ‫میا ‬ ‫شورای سیاست گذاری نیز وجود دارد‪ ،‬استمرار این ارتباط و تعامل‬ ‫است تا از این طریق بتوانیم به طور شایسته هنرمندان جوان را در‬ ‫مسیر اقتصاد هنر قرار دهیم و اینده بهتری را برای ان ها رقم بزنیم‪.‬‬ ‫این هنرمند درباره دستاوردهای جشنواره در ادوار مختلف گفت‪:‬‬ ‫به عقیده من جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از مهم ترین‬ ‫جشنواره های کشور است و در طول این سال ها توفیقات خوبی هم‬ ‫داشته است‪ .‬اکنون میان بزرگان هنرهای تجسمی ما کسانی وجود‬ ‫دارند که از همین جشنواره کار خود را اغاز کردند و اکنون خودشان‬ ‫عنوان می کنند که جشنواره تجسمی جوانان و خاطرات و اثرات ان‬ ‫باعث شد که در مسیر تعالی قرار بگیرند‪ ،‬به طور مثال اقای بهادر‬ ‫پگاه که یکی از شکسته نویسان برتر حال حاضر کشور است سال ها‬ ‫پیش فعالیت حرفه ای خود را از همین جشنواره شروع کرد‪ .‬البته‬ ‫اینکه تصور کنیم تمام کسانی که در جشنواره حضور پیدا می کنند‪،‬‬ ‫قطعا باید به مراتب باالیی برسند‪ ،‬اشتباه است زیرا استعداد‪ ،‬امکانات‬ ‫و شرایط زندگی افراد متفاوت اســت و شرایط برای همه یکسان‬ ‫نیست‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 7 ‫از خانه پدری تا مریخ‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫درخشانی سینمای ایران‬ ‫درخشــانی (زاده ‪ ۳۱‬تیــر‬ ‫‪ ۱۳۵۴‬تهران) مجــری‪ ،‬بازیگر‬ ‫سینماســت‪ .‬او در خانواده ای‬ ‫پنج نفره بــه دنیا امد و پســر‬ ‫بزرگ خانواده است و یک خواهر‬ ‫کوچکتر به نام پانته ا و یک برادر‬ ‫به نام شهریار دارد‪ .‬سام درخشانی دارای دیپلم علوم تجربی‬ ‫و دانشجوی انصرافی تئاتر اســت‪ .‬او در اموزشگاه بازیگری‬ ‫حمید سمندریان یک دوره بازیگری گذراند و با مجموعه شب‬ ‫زدگان به دنیای بازیگری گام نهاد‪ .‬او مدتی مجری مسابقه‬ ‫تلویزیونی ایران بود‪ .‬پرویز درخشانی پدر او یازدهم مردادماه‬ ‫سال ‪ 92‬بر اثر سکته مغزی درگذشت و این ماجرا یکی از تلخ‬ ‫ترین اتفاقات زندگی این هنرمند کشورمان بود‪ .‬سام رابطه‬ ‫بسیار خوبی با بسیاری از هنرمندان دارد اما رفاقت دیرینه او‬ ‫با کامبیز دیرباز و پژمان بازغی زبانزد همه اهالی دنیای هنر‬ ‫و طرفداران اوســت‪ .‬ضمن این که او عالقه زیادی به ورزش‬ ‫فوتبال دارد و از طرفداران دواتشه تیم فوتبال استقالل تهران‬ ‫قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران است‪ .‬سام درخشانی‬ ‫‪ 26‬خرداد ماه سال ‪ 1394‬خبر ازدواجش را به صورت رسمی‬ ‫اعالم کرد و عسل امیرپور همسر درخشانی است‪ .‬ثمره این‬ ‫ازادواج یک دختر و پسر به نام های برکه و برسام بود‪ .‬سریال‬ ‫اوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده سال ‪ 1392‬روی‬ ‫انتن شبکه سه سیما رفت و بازی متفاوت سام درخشانی در‬ ‫این سریال و در کنار الهام چرخنده او را مورد توجه بسیاری‬ ‫از مردم قرار داد و بر شهرتش افزود‪ .‬سال ‪ 1392‬و با بازی او‬ ‫در مجموعه «پژمان» کنار پژمان جمشــیدی‪ ،‬زوج هنری‬ ‫درخشانی‪-‬جمشیدی به سینما و تلویزیون ایران معرفی شد‪.‬‬ ‫این زوج موفق در فیلم های (خوب بد جلف) و (تگزاس ‪ 1‬و ‪)2‬‬ ‫کنار هم درخشیدند‪.‬‬ ‫این روزها شــاهد نقش افرینی سام درخشــانی در سریال «روزی‬ ‫روزگاری مریخ» در استانه چهل و هفت سالگی اش هستیم‪ .‬از درخشانی‬ ‫طی دو دهه بازیگری در سینما تا کنون فقط‪ ۱۳‬فیلم در سینماهای ایران‬ ‫به نمایش درامده و حدود ‪ ۱۵‬تله فیلم هم یا در شــبکه نمایش خانگی‬ ‫توزیع شده یا بی درنگ در قاب جعبه جادویی پخش شده است‪..‬‬ ‫سام درخشانی فعالیت در زمینه بازیگری را سال ‪ ۱۳۷۸‬و با سریال‬ ‫«شــب زدگان» (امیرحســین قهرایی) و ســپس با تله فیلم «طلسم‬ ‫طالیی» به کارگردانی ســعید اکبریان اغاز کرد و بخش اعظم فعالیت‬ ‫بازیگری اش در دهه هشــتاد را در تلویزیون گذرانــد‪ .‬او طی این مدت‬ ‫در ‪ ۱۶‬سریال و همچنین در ‪ ۱۰‬تله فیلم نقش افرینی کرد و حضورش‬ ‫در سینما تنها به ‪ ۵‬فیلم رســید که از این میان شاید پررنگ ترین شان‬ ‫نخستین حضور ســینمایی اش باشــد؛ «دلباخته» از میان مهم ترین‬ ‫سریال هایی که درخشانی در دهه ‪ ۸۰‬در ان ها بازی کرد می توان به «با‬ ‫من بمان» (حمید لبخنده)‪« ،‬همسفر» (قاسم جعفری)‪« ،‬خانه پدری»‬ ‫(فریدون حسن پور)‪« ،‬دریایی ها» (سیروس مقدم)‪« ،‬سال های برف و‬ ‫بنفشه» (سعید سلطانی)‪« ،‬ساعت شنی» (بهرام بهرامیان)‪« ،‬در چشم‬ ‫باد» (مسعود جعفری جوزانی)‪« ،‬خسته دالن» (سیروس الوند)‪« ،‬دارا‬ ‫و ندار» (مســعود ده نمکی) و «نابرده رنج» (علیرضا بذرافشان) اشاره‬ ‫کرد که اغلب از مهم ترین تولیدات ان سال های صداوسیما بودند‪ .‬سام‬ ‫درخشانی ســال ‪ ۱۳۷۹‬مقابل دوربین فیلم «دلباخته» ساخته خسرو‬ ‫معصومی و با هنرنمایی فریبرز عرب نیا و اناهیتا نعمتی رفت‪ ۵ .‬سال پس‬ ‫از «دلباخته»‪ ،‬درخشانی در فیلم سینمایی «صحنه جرم ورود ممنوع»‬ ‫ساخته ابراهیم شیبانی هنرنمایی کرد که این فیلم هم پس از دو سال‬ ‫موفق به اکران عمومی شد‪« .‬صحنه جرم ورود ممنوع» ‪ ۱۲‬اردیبهشت‬ ‫‪ ۱۳۸۶‬روی پــرده رفت و تنها ‪ ۵۵‬هزار نفر مخاطب جذب ســالن های‬ ‫نمایش دهنده ان شــدند و رتبه ‪ ۳۵‬جدول پربیننده ترین های سال به‬ ‫فیلم ابراهیم شیبانی رسید‪.‬‬ ‫درخشانی ابتدای دهه ‪ ۹۰‬با حضور متفاوت در سریال «نابرده رنج» و‬ ‫در ادامه با بازی تحسین برانگیز در سریال «پژمان» به محبوبیت رسید و‬ ‫زوج او و پژمان جمشیدی این موفقیت و شهرت را به روی پرده سینماها‬ ‫نیز بردند طوری که ‪ ۴‬فیلم پرتماشاگر نیمه دوم دهه ‪ ۹۰‬متعلق به این‬ ‫زوج دوست داشتنی است‪ .‬پس از ‪ ۸‬سال دوری از سینما‪ ،‬سام درخشانی‬ ‫کمدی خوش ساخت «خوب‪ ،‬بد‪ ،‬جلف» اولین ساخته سینمایی پیمان‬ ‫قاسم خانی را که در ســی و پنجمین جشــنواره فیلم فجر هم خوش‬ ‫درخشیده بود روی پرده سینماها داشت‪.‬‬ ‫«خوب‪ ،‬بد‪ ،‬جلف» که بازیگران دیگری چون حمید فرخ نژاد‪ ،‬مانی‬ ‫حقیقی‪ ،‬ویشکا اسایش‪ ،‬ازاده صمدی‪ ،‬حســین پاکدل‪ ،‬بهاره رهنما‪،‬‬ ‫نیوشا ضیغمی‪ ،‬امیرمهدی ژوله‪ ،‬مجید مظفری‪ ،‬رضا رویگری و‪ ...‬حضور‬ ‫داشتند‪ ،‬بالفاصله پس از پایان جشنواره فیلم فجر و در ‪ ۲۷‬بهمن ‪۱۳۹۵‬‬ ‫در سینماهای ایران اکران شد و اکرانش سال ‪ ۱۳۹۶‬هم ادامه داشت و‬ ‫در مجموع موفق شد بیش از ‪ ۲‬میلیون نفر مخاطب را روانه سالن های‬ ‫نمایش دهنده کند و در جایگاه چهارم جدول پرتماشاگرترین های سال‬ ‫قرار گیرد‪.‬‬ ‫«تگزاس»‪ .‬این فیلم ساخته مســعود اطیابی و با نقش افرینی دیگر‬ ‫بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد و گابریــا پتری در تاریخ ‪ ۲۹‬فروردین‬ ‫سال ‪ ۱۳۹۷‬به روی پرده ســینماهای ایران رفت و بیش از یک میلیون‬ ‫و ‪ ۷۰۰‬هزار نفر از ان دیدن کردند عنوان دومین فیلم پرتماشاگر سال‬ ‫به فیلم مســعود اطیابی رســید‪« .‬تگزاس ‪ »۲‬با زوج موفق درخشانی‬ ‫ جمشــیدی و حذف حمید فرخ نژاد و اضافه شدن مهدی هاشمی و‬‫ژاله صامتی ‪ ۲۸‬فروردین ‪ ۱۳۹۸‬در ســینماهای سراسر ایران به اکران‬ ‫عمومی درامد و بیش از ‪ ۲‬میلیون و چهارصد هزار نفر مخاطب جذب‬ ‫کرد و پس از «مطرب» با حدود ‪ ۳‬میلیون و سیصد هزار تماشاگر عنوان‬ ‫دومین فیلم پربیننده سال را از ان خود کرد‪ .‬در کارنامه سینمایی سام‬ ‫درخشانی و تا پایان دهه ‪ ،۹۰‬فیلم تگزاس ‪ ۲‬و پس از ان «خوب بد جلف»‬ ‫پرتماشاگرترین اثار او محسوب می شوند‪.‬‬ ‫پس از فروکش همه گیری کرونا و رونق دوباره سینماها از اذرماه سال‬ ‫‪ ،۱۴۰۰‬سام درخشانی با فیلم «قدغن» ساخته مجید مافی و بازی ساناز‬ ‫سعیدی‪ ،‬کریم امینی‪ ،‬رزا بیات‪ ،‬علیرضا استادی‪ ،‬محمود جعفری‪ ،‬افسانه‬ ‫چهره ازاد و‪ ...‬به عنوان فیلم نوروزی سال ‪ ۱۴۰۱‬از ‪ ۱۸‬اسفند سال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫روی پرده ها امد و البته در گیشــه به شدت شکست خورد‪ .‬تنها حدود‬ ‫‪ ۶‬هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ‪ ۲۲‬جدول پرتماشاگرترین های‬ ‫سال ‪( ۱۴۰۱‬البته تا پایان تیرماه) به فیلم «قدغن» رسید‪ .‬سام درخشانی‬ ‫‪ ۵‬فیلم ســینمایی را اماده اکران دارد که ممکن است همه انها امسال‬ ‫(‪ )۱۴۰۱‬روی پرده بروند‪« :‬پالتو شــتری» (علی میرزایی)‪« ،‬نیلگون»‬ ‫(حسین ســهیلی زاده)‪« ،‬مرده خور» (صادق دقیقی)‪« ،‬خائن کشی»‬ ‫(مسعود کیمیایی) و «‪( »۲۸۸۸‬کیوان علی محمدی و اکبر حیدری)‬ ‫از میان اثار سینمایی سام درخشانی تنها ‪ ۴‬فیلم با اقبال تماشاگران‬ ‫روبرو شده اند‪« :‬خوب بد جلف»ها و «تگزاس»ها‪ .‬دو فیلم دنباله دار و با‬ ‫حضور زوج محبوب سام درخشانی ‪ -‬پژمان جمشیدی‪.‬‬ ‫سام درخشانی هرگاه پژمان جمشیدی را در یک فیلم سینمایی در کنار‬ ‫خود دیده در جدول پرمخاطب ترین ها جایگاه خیلی خوبی را به دست‬ ‫اورده است‪ .‬نکته جالب تر اینکه در دو فیلم از این چهار فیلم هم حمید فرخ‬ ‫نژاد نقش محوری داشته است و حضور او را با توجه به استقبال مخاطب از‬ ‫«گشت ارشاد»ها در جذب تماشاگران این دو فیلم انکارناپذیر است‪ .‬گاه‬ ‫شوخی های دانسته این دو ضمن ایفای نقش‪ ،‬مخاطب را یاد زوج ابوت و‬ ‫کاستلو‪ ،‬موفق ترین زوج کمدین دهه های ‪ 40‬و ‪ 50‬میالدی می اندازد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!