روزنامه صبا شماره 1253 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1253

روزنامه صبا شماره 1253

روزنامه صبا شماره 1253

‫چهار شنبه| ‪ 12‬مرداد ‪ 3 |1401‬اگوست‪ 5 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1253‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«حـر» مسـافری خورشـیدی‬ ‫گفت و گوهایی با تهیه کننده‪ ،‬کارگردان وبازیگر نماهنگ «مسافران خورشید»‬ ‫برنامه تعطیلی سینماها اعالم شد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬رضا علیقلیان‬ ‫ممنوعیت نمایش فیلم های ایرانی در اسرائیل‬ ‫صفحه ‪2‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫«شب طالیی» و «ابلق» به سینماها می ایند‬ ‫همایون اسعدیان ســخنگوی شــورای صنفی نمایش درباره مصوبات جدید این شورا گفت‪ :‬فیلم‬ ‫سینمایی «شب طالیی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا از پنجشنبه‬ ‫‪ ۲۰‬مرداد به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشــهد به نمایش درخواهد امد‪ .‬به گفته وی‪ ،‬فیلم‬ ‫سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس ابیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی نیز بعد از فیلم «بازیوو»‬ ‫به سرگروهی پردیس سینمایی کورش اکران خواهد شد‪ .‬پیش از این اعالم شده بود که شیراز و مشهد‬ ‫دو سرگروهی اکران دارند‪ .‬شــب طالیی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی کیا و‬ ‫تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ‪ ۱۴۰۰‬است‪ / .‬صبا خبر‬ ‫برنامه تعطیلی سینماها اعالم شد‬ ‫همایون اسعدیان‪ ،‬سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعطیلی سینماها به مناسبت ایام عزاداری‬ ‫محرم گفت‪ :‬همه سینماها از تاریخ شنبه ‪ ۱۵‬مرداد ماه ‪ 1401‬ساعت ‪ ۱۹‬الی پایان روز چهارشنبه ‪ ۱۹‬مرداد‬ ‫تعطیل هستند‪ .‬وی افزود‪ :‬با پایان یافتن عزاداری های حسینی‪ ،‬سینماها نیز طبق روال گذشته فیلم ها را روی‬ ‫پرده می برند‪ .‬از جمله فیلم های سینمایی که این روزها بر پرده سینما نقش بسته اند می توان به؛ «تی تی»‪،‬‬ ‫«بازیووو»‪« ،‬پیتوک»‪« ،‬زاالوا»‪« ،‬علف زار»‪« ،‬روز ششم»‪« ،‬انفرادی»‪« ،‬هناس»‪« ،‬چند می گیری گریه کنی‬ ‫‪« ،»2‬بدون قرار قبلی»‪« ،‬طالخون»‪« ،‬والدین امانتی»‪« ،‬بی صدا حلزون»‪« ،‬سگ بند»‪« ،‬مجبویم»‪« ،‬سلفی‬ ‫با دموکراسی»‪« ،‬مغز استخوان»‪« ،‬گل به خودی»‪« ،‬موقعیت مهدی»‪« ،‬روز صفر» و ‪ ....‬اشاره کرد‪ / .‬صبا خبر‬ ‫وقتیدرساخت«بهخاطرهانیه»باواقعهکربالهمذاتپنداریشد‬ ‫محسن علی اکبری مدیرتولید اثر عاشورایی «به خاطر هانیه» گفت‪ :‬سینمای ایران هیچ وقت صاحب محفلی این‬ ‫چنینی نبوده است و خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی محفل «سینما تکیه» را راه اندازی کرده است‪ .‬امیدوارم این‬ ‫مجلس سال به سال پربارتر شود و هنرمندان ما هم صاحب تکیه ای برای عزای سید و ساالر شهیدان شوند و با حضور‬ ‫بیشتر هنرمندان در این مراسم در راستای اعتالی بیشتر سینمای عاشورایی و دینی قدم برداریم‪.‬‬ ‫وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از دوران تولید فیلم «به خاطر هانیه» بیان کرد‪ :‬همه چیز در سینما از ایده و‬ ‫فیلمنامه شروع می شود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهم تر از هر بخش دیگری است‪.‬‬ ‫«بهخاطرهانیه»یکایدهخوبازطرفکیومرثپوراحمدبودکهبانگارشفیلمنامه ایخوببهفیلمیماندگاردرعرصه‬ ‫سینمای دینی ما بدل شد‪ .‬وی افزود‪ :‬داستان این فیلم اینگونه شکل گرفته بود که زنده یاد اصغر عبداللهی و کیومرث‬ ‫پوراحمددرسفریکهبهبوشهرداشتند‪،‬دیدهبودنددرفضایایینیوسنتیاینشهرمی توانندیکفیلمخوبرابسازند‪.‬‬ ‫«به خاطر هانیه» در فضای موزیکال و سوز و اهی که در مراسم عاشورای حسینی در جنوب کشور وجود دارد‪ ،‬ساخته‬ ‫شده است‪ .‬البته اکثر مردم ایران با اواهای جنوبی در محرم اشنایی دارند و این اوا و نواها برای مردم تمام کشور زیبا و‬ ‫دلنشین است‪ .‬علی اکبری در ادامه صحبت های خود بیان کرد‪« :‬به خاطر هانیه» تعمدا در فصل گرما ساخته شد تا به‬ ‫صورت نمادین هم که شده با واقعه کربال همذات پنداری کند‪ .‬این نمادها به ارتباط مخاطب با فیلم کمک بسیاری کرد و‬ ‫سکانس های عطش را برای مخاطب باورپذیرتر کرده بود‪ .‬وی درباره کار با یک کودک یا نوجوان در این فیلم گفت‪ :‬کار با‬ ‫بشیرو بسیار سخت و دشوار بود‪ .‬او از بین‪ ۲۵‬کودک و نوجوان از روستاهای اطراف بوشهر انتخاب شد و توانست به خوبی‬ ‫این نقش را ایفا کند‪ .‬در سکانسی که او دمام می زند در حقیقت زمان دمام زنی اش دو ساعت بود تا جایی که از حال خود‬ ‫خارجمی شود‪.‬تهیه کننده«بهخاطرهانیه»درپایانصحبت هایخودیاداورشد‪:‬بهکیومرثپوراحمدبایدتبریکبگویم‬ ‫که بارها به اثبات رسانده چگونه می تواند از کودکان اماتور در فیلمش بازی حرفه ای بگیرد‪.‬‬ ‫مهوش افشارپناه بازیگر فیلم «به خاطر هانیه» نیز درباره این فیلم گفت‪ :‬زمان زیادی از تولید این فیلم گذشته است‬ ‫و من به همین دلیل خاطره چندانی از این فیلم به یاد ندارم‪ .‬تنها موضوعی که در خاطرم باقی مانده‪ ،‬این است که همه‬ ‫گروه با عشق و عالقه در فیلم سینمایی «به خاطر هانیه» کار کردند و به واقع این فیلم یک کار دلی بود‪ / .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫بردپیتبهبازنشستگیفکرنمی کند‬ ‫ممنوعیت نمایش فیلم های ایرانی در اسرائیل‬ ‫«ماشین ها» برمی گردند‬ ‫برد پیت در فرش قرمز نخستین پیش نمایش فیلم جدیدش «قطار‬ ‫سریع السیر» حضور یافت و در مصاحبه هایی کوتاه با رسانه ها شرکت‬ ‫کرد‪ .‬در «قطار سریع السیر» برد پیت در نقش قاتلی بازی می کند که‬ ‫ناخواسته در قطاری که پر از قاتالن خطرناک است حضور می یابد و در‬ ‫نهایت معلوم می شود همه انها یک وظیفه دارند و همه چیز از کنترل‬ ‫خارج می شود‪ .‬دیوید لیچ کارگردان «دد پول ‪ »۲‬و «بلوند اتمی» این‬ ‫فیلم را کارگردانی کرده است‪ .‬برد پیت در مصاحبه با ورایتی گفت این‬ ‫فیلم یک اکشن کمدی است که او تا به حال سابقه حضور در ان را نداشته‬ ‫اما صحنه های خطرناک را به بدل کار واگذار کرده است و صحیح و سالم‬ ‫از صحنه ها بیرون امده است‪ ،‬اما بقیه بازیگران همین قدر خوش شانس‬ ‫نبوده اند‪ .‬او گفت‪ :‬من و دیوید [لیچ] همیشه از طرفداران بزرگ جکی‬ ‫چان بوده ایم و ده ها سال داشتیم درباره او و فیلم هایش حرف می زدیم‪.‬‬ ‫او به نوعی باستر کیتون ماست‪ .‬او بسیار با استعداد است و باید خیلی‬ ‫بیشتر از این مورد توجه واقع شود‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در‬ ‫واکنش به حضور فیلمی ایرانی توسط پخش کننده های خارجی در‬ ‫جشنواره اورشلیم گفت‪ :‬تهیه کنندگان و فیلمسازان ایرانی باید در‬ ‫هنگام قرارداد با پخش کننده های خارجی به این نکته اشاره کنند‬ ‫که قوانین جمهوری اسالمی اجازه حضور فیلم های ایرانی اعم از فیلم‬ ‫بلند داستانی‪ ،‬فیلم کوتاه‪ ،‬مستند و انیمیشن را در سرزمین اشغالی‬ ‫فلسطین را نمی دهد و الزم است پخش کننده خارجی به مالحظات‬ ‫و دغدغه های مطرح شده احترام بگذارد‪ .‬ایل بیگی با اشاره به این‬ ‫مطلب که اغلب فیلمســازان و تهیه کنندگان ما قوانین جمهوری‬ ‫اســامی را رعایت می کنند‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬تنها در موارد معدودی‪،‬‬ ‫پخش کنندگان خارجی که امتیاز پخش اثــار ایرانی را خریداری‬ ‫کرده اند‪ ،‬به نمایش این اثار در جشــنواره های رژیم صهیونیستی‬ ‫اقدام می کنند که این موضوع از نظر ما پذیرفتنی نیست و باید جلوی‬ ‫همین موارد معدود نیز گرفته شود‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫دیزنی و پیکســار هم زمان با انتشــار اولین تریلر رســمی سریال‬ ‫«ماشــین ها در جاده» اعالم کردند این ســریال که اســپین افی از‬ ‫فیلم های «ماشین ها» است ‪ ۸‬سپتامبر در دیزنی پالس پخش می شود‪.‬‬ ‫انیمیشــن های محبوب «ماشین ها» در ســال های ‪ ۲۰۱۱ ،۲۰۰۶‬و‬ ‫‪ ۲۰۱۷‬اکران شدند و درباره دوران حرفه ای ماشین مسابقه «الیتنینگ‬ ‫مک کویین» با صداپیشگی اوون ویلسون و بهترین دوستش «مات ِر» با‬ ‫صداپیشگی «لری د کیبل گای» هستند‪ .‬ویلسون و کیبل گای اکنون‬ ‫نقش های خودشان را در این سریال هم تکرار می کنند‪ .‬استیو پرسل‬ ‫کارگردان «ماشین ها در جاده» گفته است این سریال سفری در سراسر‬ ‫کشور توسط این دو ماشین را تصویر می کند و مانند هر سفر جاده ای‬ ‫دیگری این دو هم در طول مســیر با ماجراهــای و ماجراجویی های‬ ‫غیرمنتظره ای همراه می شوند‪ .‬مارک ســوندهایمر تهیه کننده این‬ ‫محموعه بوده است و پرسل‪ ،‬بابی پادستا و برایان فی کارگردانی اپیزودها‬ ‫را انجام داده اند‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«بی نشان» به زودی روی انتن شبکه ‪۳‬‬ ‫سریال «بی نشــان» به نویســندگی مشــترک ازیتا ایرایی و مهدی حمزه‪ ،‬کارگردانی راما قویدل و‬ ‫تهیه کنندگی مرتضی رزاق کریمی در بیش از ‪ ۳۰‬قسمت از شــبکه سه سیما در هفته های پیش رو روی‬ ‫انتن می رود‪ .‬همچنین لوگوی این سریال با طراحی حامد تلخابی رونمایی شد‪ .‬در تعریف موضوع و قصه‬ ‫احقاق حق و حقیقت‪ ،‬ابرو که سهل است؛ جان باید داد‪ .‬این سریال در لوکیشن های‬ ‫سریال امده است‪ :‬برای‬ ‫ِ‬ ‫مختلف در تهران ضبط شده است و بخشی از سریال هم متناسب با حال و هوای قصه در کربال جلوی دوربین‬ ‫رفته است‪ .‬از شاخصه های «بی نشان» در کنار سوژه و پرداخت ان‪ ،‬حضور نسلی از بازیگران جوان در کنار‬ ‫پیشکسوتان بازیگری به ویژه چهره های نام اشنای سریال های تلویزیونی است ‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫سریال سی قسمتی «نون‪.‬خ» برای نوروز و رمضان ‪۱۴۰۲‬‬ ‫‪3‬‬ ‫غالمرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما با بیان اینکه‪ ،‬فصل دوم سریال «مستوران»‬ ‫ساخته می شود‪،‬عنوان کرد‪ :‬طراحی فصل دوم سریال شروع شده است و تا اخر سال به پایان تولید می رسد‬ ‫اینکه چه زمانی به پخش می رسد معلوم نیست‪ .‬ما برای نوروز و رمضان سریال «نون‪.‬خ» را داریم که سی‬ ‫قسمت در دستور کار قرار گرفته است و «مستوران» در این بازه زمانی به پخش نمی رسد‪ .‬وی اضافه کرد‪:‬‬ ‫سریال «مستوران» در فصل اول در ‪ ۲۶‬قسمت تولید و پخش شد و به نظرم مورد اقبال قرار گرفت‪ .‬در حوزه‬ ‫اثار تاریخی مولفه هایی چون بازیگر‪ ،‬پوشش‪ ،‬دکور و صحنه می تواند مخاطب را جذب کند‪ .‬تاکنون سه‬ ‫فصل از مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید اقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ ‫کارگردان «پیتوک» ‪:‬‬ ‫وضعیتاکرانرضایتبخشنیست‬ ‫فیلم سینمایی «پیتوک» اولین تجربه سینمایی مجید صالحی به عنوان کارگردان است که این روزها بر‬ ‫پرده سینماهای کشور در حال نمایش است‪« .‬پیتوک» فیلمی با قصه ای اجتماعی به قلم امیررضا نوری پرتو و‬ ‫صادق خوشحال است که بازیگرانی چون هادی حجازی فر‪ ،‬مهتاب کرامتی‪ ،‬حسن پورشیرازی‪ ،‬الناز حبیبی‪،‬‬ ‫شاهرخ فروتنیان و احسان بذلی در ان ایفای نقش کرده اند‪.‬‬ ‫از شرایط اکران فیلم سینمایی «پیتوک» رضایت دارید؟‬ ‫از وضعیت اکران اص ً‬ ‫ال رضایت نداریم‪ ،‬ما سینمای مستقل هستیم‪ ،‬توانایی رقابت در تبلیغات را نداریم و از‬ ‫تعداد سالن هایی که به این فیلم اختصاص داده شده انتظاری هم برای فروش مناسب وجود ندارد و متاسفانه‬ ‫در حال حاضر که تعداد زیادی فیلم اجتماعی به صورت همزمان اکران می شود‪ ،‬باعث می شود فیلم ما که اثری‬ ‫کام ً‬ ‫ال برامده از سینمای مستقل است و تبلیغات چندانی هم ندارد‪ ،‬لطمه بخورد و امکان رقابت با دیگر اثار‬ ‫را نداشته باشد‪ .‬برای تبلیغات هم به تلویزیون و هم به شهرداری مراجعه کردیم که هیچ همکاری با ما صورت‬ ‫نگرفت‪ .‬بیلبوردهای شهرداری که مافیای خاصی دارد و به صورت مزایده ای تابلوها در اختیار افراد متقاضی‬ ‫قرار می گیرد و تلویزیون هم اکثرا ً فیلم های ارگانی را با گزینش انتخاب می کند و عم ً‬ ‫ال دیگر نمی توان برای‬ ‫تبلیغات به تلویزیون فکر کرد‪ .‬فیلم شما از ان دست اثار است که به واسطه قهرمان محور بودن‪ ،‬می توانست‬ ‫مورد توجه مخاطب باشد اما به نظر می رسد که در حال حاضر مخاطبان امروزی عالقه ای به دیدن فیلم های‬ ‫قهرمان محور ندارند‪.‬‬ ‫به نظر شما چرا امروز این اثار مثل گذشته نمی توانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند؟‬ ‫خوراکی که ما به فیلمسازانمان دادیم در این سال ها متفاوت بوده است و از دهه‪ ۱۳۸۰‬شرایط در سینمای ایران‬ ‫تغییر کرد و کم کم سینما به سمت دیگری رفت‪ .‬ما با اگاهی بر این مسائل به سراغ ساخت «پیتوک» رفتیم و این‬ ‫شرایط را پیش بینی می کردیم‪« .‬پیتوک» فیلمی ژانریک و نئونوار است ولی سینمای کالسیک و قهرمان محور‬ ‫همیشه مخاطب خود را دارد و اگر امروز شاهد افت مخاطب هستیم به مسائل ریشه ای تری مربوط می شود‪.‬‬ ‫شاید شرایط کرونا و اجتناب مردم از سینما رفتن یکی از عوامل اصلی شکست فیلم هایی چون «پیتوک» باشد‬ ‫اما مسئله اصلی به این نکته مربوط می شود که ما مخاطبان دهه ‪ ۱۳۷۰‬خود را با ساختار و خوراک غلط از سینما‬ ‫جدا کردیم‪ .‬بهترین و پرفروش ترین فیلم های سینمایی ما با درصد اندکی از مخاطبان به فروش باالیی که مطرح‬ ‫می شود‪ ،‬دست پیدا می کنند و همچنان پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران مربوط به همان دهه های گذشته‬ ‫می شوند و همچنان فیلم «عقاب ها» پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است‪ .‬ما باید جمعیتی را که این سینما‬ ‫را دوست داشتند و امروز میلی به سینما رفتن ندارند‪ ،‬با سینما اشتی دهیم‪ /.‬خبرگزاری ایلنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫پرونده‬ ‫«حـر» مسـافری خورشـیدی‬ ‫یارس ساموات «و بشر را در نور‪ ...‬و بشر را درظلمت دیدم» این چیزی بود که پس از‬ ‫تماشای نماهنگ «مسافران خورشید» کاری از علی مالقلی پور به‬ ‫گفت و گو‬ ‫تهیه کنندگی محمدجواد اشتیانی به ذهنم یورش اورد‪ .‬مسافران‬ ‫خورشید در کسری از چند دقیقه بدون اشاره مستقیم به وقایع محرم خونین ‪61‬‬ ‫هجری قمری‪ ،‬پیام ثاراهلل‪ ،‬حضرت اباعبداهلل حسین (ع) را در ذهن بیننده زنده‬ ‫می سازد‪ .‬هرچند داســتان این نماهنگ در اوانش به حکایت فضیل عیاض و در‬ ‫پایان به ماجرای بازگشت حربن یزید ریاحی از ظلمت به سوی نور پهلو می زند و‬ ‫«مسافران خورشید» اقتباسی پاستیژ از این دو شخصیت است اما بازی های زیبای‬ ‫بصری و شات ‍ های هنرمندانه‪ ،‬ان را به به کاری بدیع تبدیل کرده است‪ .‬با این وجود‬ ‫مالقلی پور دانسته و سنجیده شخصیت حر را مقابل دیدگان مخاطبش تداعی‬ ‫می کند‪ .‬در بازپسین سکانس نماهنگ‪ ،‬زمانی که سردسته راهزنان به زانو درمی اید‬ ‫و چکمه هایش را به گردن می اویزد‪ ،‬ذهن مخاطب ناخواسته پر می کشد به ماجرای‬ ‫علی مالقلی پور‪:‬‬ ‫نفسی بود که به کار ما نگاه داشت‬ ‫علی مالقلی پور حاال دیگر از سایه نام پدر فقیدش‪ ،‬زنده نام رسول‬ ‫ش‪‎‬فکر و متهور سعی‬ ‫مالقلی پور فاصله گرفته و به عنوان فیلمسازی خو ‬ ‫در ایجاد صدایی متفاوت در ســینمای ایران دارد‪ .‬جدیدترین کار او‬ ‫اما نماهنگ «مسافران خورشید» با موضوع وقایع محرم و قیام امام‬ ‫حسین (ع) است‪ .‬کاری که به گفته خودش تا کنون ‪90‬‬ ‫درصد بازخورد مثبت گرفته و او این را مرهون‬ ‫نگاه ویژه صاحب اثرش است‪.‬‬ ‫بازگشت حر به سمت ابواالحرار (ع)‪ .‬فرمانده سپاه عبیداهلل با چشم بسته‪ ،‬با تیغ و‬ ‫کالموحی‪،‬خفتنانرزمازتنگرفتهبهسمتسیدالشهدامی رود‪،‬زانومی زند‪«...‬یابن‬ ‫رسول اهلل‪...‬یابن امیرالمومنین‪...‬یابن فاطمه الزهرا سیده النساء العالمین»‪ ...‬قران‬ ‫کریم و دشنه روی دودســت «اباعبداهلل‪ ...‬یا به تیغ بکش! یا به کتاب ببخش‪»...‬‬ ‫حضرت می گوید برخیز پهلوان و به کتاب می بخشد و زمانی که حر به مقتل می رود‪،‬‬ ‫هنگام شهادتش حضرت می فرمایند‪«:‬حر! ازادمرد‪ ،‬پس از تو چه پدرها که نامت را‬ ‫بر پسرانشان خواهند نهاد و چه مادرها که اوسنه تو را الالیی خواب کودکانشان‬ ‫خواهند کرد‪ »..‬شخصیت سردسته راهزنان با بازی بی بدیل «سیامک ادیب» این‬ ‫داستان را به شــیوایی هرچه تمام روایت می کند‪ .‬می توان کلمات زیادی درباره‬ ‫«مسافرانخورشید»نوشتاماروزنامهصبادقایقیباعلیمالقلی پور‪،‬کارگرداناین‬ ‫نماهنگ‪ ،‬محمد جواد اشتیانی تهیه کننده و سیامک ادیب بازیگر نقش سردسته‬ ‫راهزنان هم صحبت شده است که لطفا با ما هم داستان شوید‪.‬‬ ‫جناب مالقلی ‪‎‬پور‪ ،‬نخســتین چیزی که پس از تماشای‬ ‫نماهنگ «مسافران خورشید» به ذهنم رسید داستان فضیل‬ ‫عیاض بود‪ .‬به نظر در این کار از شخصیت های فراموش نشدنی‬ ‫ادبیات کالسیک و همینطور ایینی مانند حربن یزید ریاحی‬ ‫بهره گرفتید‪.‬‬ ‫قبول دارم‪ .‬البته غیر از این دو شــخصیت‪ ،‬داســتان ها‪ ،‬روایات و‬ ‫حکایات مشابه دیگری هم هست که می تواند به نوعی مربوط به کار‬ ‫باشد‪ .‬ضمن اینکه تاکید ما بیشتر روی شخصیت حر بود‪ .‬ماجرای حر‬ ‫یا هرکسی که عمری راه اشتباه پیموده اما زمانی که با محبت روبه رو‬ ‫می شود‪ ،‬در نهاد خویش دچار دوگانگی شخصیت می شود و سرانجام‬ ‫راه خیر را در پیش می گیرد‪.‬‬ ‫زمان داســتان با توجه به طراحی لباس ها‪ ،‬به گمانم دوره‬ ‫قاجار باشد‪ .‬همینطور است؟‬ ‫همینطور است‪ .‬زمان داستان نماهنگ اواخر دوران قاجاریه و پیش‬ ‫از ظهور سلسله پهلوی در ایران اســت‪ .‬البته زمان خیلی مدنظرمان‬ ‫نبود ولی از انجا که باید انســجام تصویری در کار ایجاد می کردیم‪،‬‬ ‫باید طراحی صحنه و لباس معرف زمان ماجرا می شــد‪ .‬دورانی که‬ ‫راهزنان با تپانچه و شمشــیر به کاروان ها هجوم می اوردند و ان ها را‬ ‫تاراج می کردند‪.‬‬ ‫البته ما شمشیری ندیدیم! اسلحه سرد راهزنان به نظر قمه‬ ‫ساتوری بود!‬ ‫بله درست می گویید‪ ،‬شمشیر از قمه چند ســانتیمتری بلندتر‬ ‫است‪ ،‬به هرحال کوشیدیم با زمان ماجرا انطباق تصویری ایجاد کنیم‪.‬‬ ‫فیلمبرداری را کجا انجام داید؟‬ ‫فیلمبرداری تقریبا اواسط اتوبان تهران ‪ -‬قم انجام شد‪ .‬حدود ‪30‬‬ ‫کیلومتر پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) که مربوط‬ ‫به بخش بیابان نماهنگ می شد‪.‬‬ ‫چه زمانی را صرف تولید این نماهنگ کردید؟‬ ‫دو هفته پیش تولید جدی داشتیم اما فیلمبرداری‬ ‫ما طی ‪ 4‬روز به پایان رســید‪ .‬تنها ‪ 4‬جلســه کاری‬ ‫حرفه ای با عوامل نماهنگ برگــزار کردیم‪ .‬ما واقعا‬ ‫تیمی حرفه ای داشــتیم‪ .‬طراحی لبــاس و صحنه‪،‬‬ ‫موســیقی‪ ،‬فیلمبــرداری‪ ،‬گریــم‪ ،‬صداگــذاری‪،‬‬ ‫تهیه کنندگی و‪ ...‬مجموعه ای حرفه ای را تشکیل داد‬ ‫که این کار را به فرجام رساند‪.‬‬ ‫و درباره همکاری با حمیدرضا برقعه ای‪ ،‬شاعر‬ ‫ایینی ایران‪ ،‬به نظر نختسین کار مشترک تان بود‪.‬‬ ‫بله نخســتین کار ما با هم بود‪ .‬ما اشعارعاشورایی و ایینی زیادی‬ ‫از شــاعران متعددی را مطالعه کردیم اما شــعر برقعه ای وجهه ای‬ ‫دراماتیک داشت و به قول ما کشــمکش درونی و بیرونی دارد‪ .‬باید‬ ‫بگویم ‪ 60‬تا ‪ 70‬درصد کار را مرهون شعر برقعه ای هستیم و ‪ 30‬درصد‬ ‫ی‪‎‬شود‪.‬‬ ‫بقیه سهم ما م ‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫از المان ‪‎‬های ویژه ای هم بهره گرفتید‪ ،‬مانند نقاشی های‬ ‫قهوه خانه ای‪...‬‬ ‫بله ما نقاشــی های قهوه خانه ای متعددی را دیدیم و به واســطه‬ ‫مستندی که از کاظم چلیپا ( فرزند حسن اسماعیل زاده از استادان‬ ‫نام دار نقاشــی قهوه خانه ای ایران) خواندم دریافتــم این هنر رابطه‬ ‫عمیقی با مخاطب برقرار می کند‪ .‬البته باید دقت داشــت در مقوله‬ ‫رنگ شناسی نقاشی های قهوه خانه ای با اثار اروپایی تفاوت دارند‪.‬‬ ‫چه تفاوتی؟‬ ‫ببینید اگر در نقاشــی های اروپایی رنگ های سبز و قرمز مکمل‬ ‫یکدیگرند‪ ،‬در نقاشــی های قهوه خانه ای این دو رنگ عمیقاً متضاد‬ ‫همند‪ .‬ما همواره در نقاشــی های ایینی رنگ قرمز را به اشقیا و رنگ‬ ‫سبز را به سیدالشهدا (ع) و یارانش اختصاص می دهیم‪ .‬از طرفی اگر‬ ‫دقت کنید در نقاشی های ایینی برای نمونه گاه جای خونی که از امام‬ ‫حسین (ع) یا حضرت اباالفضل العباس (ع) جاری شده‪ ،‬طرح گل به‬ ‫کار رفته است‪.‬‬ ‫البته این در مسیحیت هم دیده می شود!‬ ‫درست است‪ .‬در کلیســای وانگ هم نقوشی شبیه به نقاشی های‬ ‫قهوه خانه ای ما دیده می شود‪ .‬بله چون ان هم بخشی از هنر مذهبی‬ ‫است‪ .‬می خواستم بگویم این گل هایی که می‪‎ ‎‬بینید از همین مطالعات‬ ‫و تحقیقات امده اند‪ .‬متقاب ً‬ ‫ال شما دیدید که سردسته راهزنان پس از‬ ‫ضربتی خون از سرش جاری می شــود‪ .‬ما در این کار از رنگ شناسی‬ ‫بهره بردیم و شما دیدید که حتی رنگ اســب های کاروانیان سپید‬ ‫اســت‪ .‬تاثیر عمیقی از چهار پنج نقاشی معروف مانند نقاشی «حر»‬ ‫اثر کاظم چلیپا گرفتیم‪ .‬یا در صحنه ای که راهزنان ریش سپید‬ ‫کاروان (محرم زینال زاده) را دوره می کنند و از نمای‬ ‫اوورهد فیلمبرداری کردیم‪ ،‬رگه های یکی از اثار‬ ‫حسن روح االمین به خوبی نمایان است‪.‬‬ ‫با توجــه به جنــس کارتــان‪ ،‬چه‬ ‫بازخوردهایی گرفتید؟‬ ‫خوشــبختانه تا اینجا بازخوردها مثبت بوده اســت‬ ‫و می توانــم بگویــم ‪ 90‬درصــد بازخوردها مثبت‬ ‫ارزیابی شده است‪ .‬توجه داشته باشید با بودجه ای‬ ‫محدود کاری بسیار مهم ساختیم‪ .‬راستش حس‬ ‫می کردم نفسی در کار وجود دارد و صاحب کار‪،‬‬ ‫سیدالشهدا (ع) به ان نگاه دارد‪.‬‬ ‫اشتیانی‪ :‬شعر پردردسری بود!‬ ‫محمدجــواد اشــتیانی تهیــه کننده‬ ‫نماهنگ «مسافران خورشید» اما نظرگاه‬ ‫جالبی درباره شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه ای که دستمایه‬ ‫اصلی این کار شد دارد‪ .‬اشتیانی معتقد است از انجا که شعر تاریخی و‬ ‫ایینی بود‪ ،‬دقت زیادی می طلبید و ناچار کار پر دردسری پیش روی‬ ‫عوامل تولید گذاشت‪.‬‬ ‫به نظر نماهنگ «مسافران خورشید» را با سرعت خوبی به‬ ‫پایان رساندید‪.‬‬ ‫درست است که فیلمبرداری کار ‪ 4‬روز طول کشید ولی ما ‪ 3‬هفته‬ ‫پیش تولید داشــتیم تا با عوامل مجرب کاری درخور این ایام تولید‬ ‫کنیم‪.‬‬ ‫نماهنگ برگرفته از شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه ای‬ ‫است‪ .‬پس فیلمنامه هم مهیا بود‪ .‬درست است؟‬ ‫اتفاقا شعر پردردسری بود! بله شعر جناب برقعه ای دستمایه کار ما‬ ‫بود ولی از انجا که سروده ای تاریخی است‪ ،‬شعر پردردسری بود‪ .‬برای‬ ‫نمونه ماجرا حول یک کاروان و یورش راهزنان به ان روایت می شود و‬ ‫ما باید جنبه های تاریخی را در نظر می گرفتیم‪ .‬ببینید پس از خوانش‬ ‫شعر‪ ،‬شاعر به ما درباره حلول شخصیت «حر» گفت و ما هم کوشیدیم‬ ‫این کار «حر» گونه باشد‪ .‬حتی از رنگ زردی که در لباس شخصیت‬ ‫سردســته راهزنان دیده می شــود می توان دریافت که رنگ زرد در‬ ‫نقاشی های قهوه خانه ای متعلق به حضرت حر است‪.‬‬ ‫به نظر تیم مجرب شما کار را برایتان سبک کرده بود‪.‬‬ ‫خب این کاری نبود که بتوانیم با گروهی کم تجربه به ان بپردازیم‪.‬‬ ‫فکر می کنم این تصمیم که با تیمی ابدیده وارد گود شدیم‪ ،‬تصمیمی‬ ‫کام ً‬ ‫ال درست بود‪.‬‬ ‫درباره زمان داستان کار‪ ،‬با پوشش زنان کاروان که چادر‬ ‫مشکی و روبندهای ســپید دارند‪ ،‬به نظر ماجرا مربوط به‬ ‫دوران قاجار می شود‪ .‬درست است؟‬ ‫بله انتهای قاجار و متصل به ظهور سلســله پهلوی‪ .‬درباره‬ ‫طراحی لباس و گریم هم باید تاکید کنم کار بســیار ســختی‬ ‫داشتیم‪.‬‬ ‫و نظر شــما درباره بازی ســیامک ادیب در نقش‬ ‫سردسته راهزنان؟‬ ‫اقای ادیب اصال یک بــاره تغییر کرد و از‬ ‫ادمی محجوب و متین به شخصیتی دیگر‬ ‫بدل شد!‬ ‫سیامک ادیب‪:‬‬ ‫این شخصیت بخشی از هویت‬ ‫من است‬ ‫ســیامک ادیب را این روزها با‬ ‫نقش «اقا امــروز» در مجموعه‬ ‫تلویزیونی «برف به اهستگی‬ ‫می بارد» می شناســند اما او‬ ‫کارنامه قابــل توجهی دارد‪.‬‬ ‫حاال گمان کنیــد اقا امروز‬ ‫ساده دل و مهربان برف به‬ ‫اهستگی می بارد‪ ،‬یک باره‬ ‫از شــمایل راهزنی بی رحم‬ ‫ســردراورده که بــه زیوراالت‬ ‫کودکان هم رحم نمی کنــد! بازی ادیب‬ ‫در نقش سردسته راهزنان یکی از نقاط قوت‬ ‫نماهنگ «مسافران خورشید» بود اما او بر‬ ‫این باور است که این شــخصیت (انسانی‬ ‫که از ظلمت به سوی نور حرکت می کند)‬ ‫بخشی از وجود و هویت اوست‪.‬‬ ‫واقعا شما را در این نقش نشناختیم!‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫‪5‬‬ ‫دست علی بهرامی درد نکند‪ .‬او با گریمش این شخصیت را به من‬ ‫هدیه کرد‪ .‬حقیقت ماجرا این اســت که در کشاکش کار شخصیت‬ ‫حضرت حر را مرور می کردیم‪ .‬شخصیتی که از اشقیا فاصله گرفت و به‬ ‫اولیا پیوست‪ .‬کوشیدم درباره این شخصیت خیلی ماورایی فکر نکنم‪.‬‬ ‫نگاهم خیلی درونی بود‪ .‬مانند هر انســانی که می شود او را با محبت‬ ‫جلب کرد‪.‬‬ ‫چه شد که نقش افرینی در این نماهنگ را پذیرفتید؟‬ ‫راستش یک بار علی (مالقلی پور) زنگ زد و با من صحبت کرد و‬ ‫پذیرفتم‪ .‬حقیقت این است به جنبه‪‎‬های زیبایی شناسی بصری باور‬ ‫دارم و برخی که دانش این را ندارند کارشــان خیلی زود شعارگونه‬ ‫می شــود اما اینجا اینطور نبود‪ .‬شــخصیت علی دو وجهه بارز دارد‪.‬‬ ‫نخست ســینماگری بسیار خوب اســت‪ .‬چه در اثار مستند‪ ،‬چه در‬ ‫کارهای سینمایی اش‪ ،‬نشان می دهد سینما را خوب می شناسد‪ .‬وجهه‬ ‫دیگر شخصیت او دغدغه مندی مذهبی اش است‪ .‬الزم نیست شعار‬ ‫دهد‪ .‬سه روز سر کارش رفتم و اتفاق جذابی برای من بود‬ ‫از این نقش افرینی چه بازخوردهایی گرفتید؟‬ ‫یک سری چیزها را باید بی رودر بایستی گفت‪ .‬نوعی مذهب گریزی‬ ‫در حال شکل گرفتن در جامعه اســت‪ ،‬یا بهتر بگویم شکل گرفته! با‬ ‫توجه به این اوصاف گمان می کردم بســیاری از این نقش خوششان‬ ‫نیاید ولی انقدر این کار یک رنگ بود و پشت صحنه صادقانه ای داشت‬ ‫که کار خودش را کرد‪ .‬وقتی پشت صحنه صادقانه باشد‪ ،‬کار شما تاثیر‬ ‫خود را به خوبی می گذارد‪ .‬حتی من این کار را به دو نفر از دوســتانم‬ ‫که مذهبی هم نیستند نشان دادم و جالب این که ان ها گفتند بارها‬ ‫این کار را دیدند!‬ ‫علی مالقلی پور معتقد است صاحب اثر نگاه ویژه ای به این‬ ‫کار داشته است‪ ،‬شما هم با او موافقید؟‬ ‫ببینید واقعاً برخی جاها شما تصمیم گیرنده نیستید‪ .‬کل هنر کشف‬ ‫و شهود است اما جاهایی هســت که یک به اضافه یک دو نمی شود!‬ ‫جاهایی نمی توانید دوچرخ دنده را در هم بیاندازید و انتظار داشــته‬ ‫ت هایی هست که باید ببینید چه اتفاقاتی می افتد‪.‬‬ ‫باشید بچرخند‪ .‬وق ‪‎‬‬ ‫اصال بیایید از جنبه مذهبی ایــن کار کمی فاصله بگیریم و به وجهه‬ ‫انسانی ان نگاه کنیم‪ .‬این مقوله‪ ،‬بحث انسانیت است و یک موج انسانی‬ ‫در پی خود داشت که این را مرهون کارگردانیم‪.‬‬ ‫ایا شعر حمیدرضا برقعه ای روی کار شما تاثیرگذار بود؟‬ ‫بله‪ ،‬در واقع فیلمنامه ما همین شعر ایشــان بود‪ .‬قبل از اینکه به‬ ‫تصویرسازی برســیم‪ ،‬بارها و بارها ان را خواندیم و وقتی سر صحنه‬ ‫بودیم باید به کلماتش فکر می کردیم‪ .‬خیلی جالب اســت که اقای‬ ‫زینال زاده (بازیگر نقش پیرمرد کاروان) در صحنه ای که سر خونین‬ ‫من را می بست شعری زیر لب زمزمه می کرد‪.‬‬ ‫ایا هنوز به سردسته راهزنان فکر می کنید؟‬ ‫این کاراکتر بخشی از هویت من است‪ .‬من با داستان حقیقی تمام‬ ‫شخصیت های عاشورا بزرگ شده ام‪ .‬ما سالی یک بار در ایران دهه ای با‬ ‫مراسمی عظیم در سراسر این خاک داریم‪ .‬حتی اگر از این مقوله ها گریزان‬ ‫هم باشیم‪ ،‬ناگزیر بخشی از وجودمان می شود‪ .‬در این هیات رفتن ها کسی‬ ‫حساب و کتابی نمی کند‪ .‬درست مثل نوروز که همه بدون حساب و کتاب‬ ‫به یکدیگر شادباش می گویند‪ .‬ما ضربات سهمگینی در فرهنگ و هنر‬ ‫خورده ایم و این معلول مشکالت عدیده اقتصادی کشور است‪ .‬این میان‬ ‫عده ای سواستفاده می کنند چون می توانند گروهی را به راحتی بخندانند‬ ‫یا بگریانند‪ .‬امیدوارم پروردگار بزرگ و یکتا به شما هم انرژی دو چندانی‬ ‫دهد تا در عرصه هنر فعال باشید‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫فراخوان جشنواره فرهنگی هنری «اوای مهر» اعالم شد‬ ‫جشــنواره فرهنگی هنری «اوای مهر» با همراهی خانه موســقی ایران و سازمان بهزیستی از سال‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬فعالیت خود را با هدف شناســایی و حمایت از هنرمندان معلول و ارتقای مهارت های ارتباطی‪،‬‬ ‫توانمندسازی‪ ،‬تسهیل روابط اجتماعی‪ ،‬خودکفایی و استقالل در جامعه اغاز کرده است و امیدوار است‬ ‫بتواند از با حمایت از اشتغال و کارافرینی این افراد در جامعه از ظرفیت هایشان استفاده کند‪.‬‬ ‫این جشنواره در سه بخش موسیقی‪ ،‬شعر و ادبیات و خوشنویسی در دی و بهمن ماه سال جاری برگزار‬ ‫می شود‪ .‬رشته موسیقی در سه بخش‪ :‬تک نوازی و تک خوانی‪ ،‬گروه نوازی و دونوازی خواهد بود و شامل‬ ‫اواز و تمام سازهای ایرانی و جهانی است‪ / .‬صبا خبر‬ ‫ارائه گزارش رئیس تئاتر شهر‬ ‫درباره روند پذیرش متون‬ ‫«نشانی گنج» به کتابفروشی ها امد‬ ‫کتاب «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران با مشارکت ستاد‬ ‫ملی کنگره شهدای استان قم منتشر و راهی بازار نشر شده است‪ .‬این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است‬ ‫و به ماجرای بمباران خیابان اذر شهر قم و شهادت خانواده قربانیان در این بمباران می پردازد‪.‬کتاب پیش رو‬ ‫از زاویه دید «رضا قربانیان» پسر نوجوان خانواده قربانیان که بر حسب اتفاق از بمباران جان سالم به در برده‬ ‫و با وجود سن کم باید بار مصیبت از دست دادن خانواده را به دوش بکشد‪ ،‬ماجرا را روایت می کند و مخاطب‬ ‫را با خود به دهه شصت برده و در حال و هوای ان روزها با رضا همراه می کند‪« .‬نشانی گنج» شامل ‪ ۱۱‬فصل‬ ‫از خاطرات رضا قربانیان از حمالت هوایی به شهر قم است‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ ‫ســید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر با ارائه گزارشی از‬ ‫اقدامات انجام گرفته در حوزه روند پذیرش متون و اثار متقاضی اجرا برای‬ ‫دوره پیش روی اجراهای عمومی این مجموعه توضیح داد‪ :‬مجموعه تئاتر‬ ‫شهر یکی از حرفه ای ترین مجموعه های نمایشی کشور در ذیل فعالیت های‬ ‫اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است که به واسطه‬ ‫حضور کارکنان تالش گر ان نهایت سعی و کوشش خود را انجام داده تا میزبان‬ ‫تماشاگران و هنرمندان فرهیخته و ارجمند تئاتر باشد‪ .‬انچه بنده و همکارانم‬ ‫در این مدت روی ان تمرکز ویژه ای داشته و داریم تالش و برنامه ریزی برای‬ ‫میزبانی از اجرای اثار نمایشی با کیفیت حداکثری از بین اثار متقاضی اجرای‬ ‫عمومی در تاالرهای مختلف این مجموعه است که می بایست دربرگیرنده‬ ‫کیفیت مناسب‪ ،‬توجه به اســتقبال حداکثری مخاطب و رعایت قوانین و‬ ‫ضوابط مربوط به شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی باشد‪.‬‬ ‫در این راه از همه هنرمندانی که تاکنون برای اجرای عمومی اثارشان اقدامات‬ ‫الزم را انجام داده اند به واسطه حضور ارزشمندشان قدردانی می کنم‪.‬‬ ‫اما بنده خواهشمندم تا عزیزان هنرمند محدودیت ها و معضالت‬ ‫مربوط به کمبود سالن برای پاسخگویی به همه تقاضاها را هم مد‬ ‫نظر داشته باشند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬تا امروز بالغ بر ‪ ۳۰۰‬متن و اثر نمایشی متقاضی‬ ‫حضور در مجموعه تئاتر شــهر به دست ما رسیده که ما فقط‬ ‫می توانیم میزبان حداکثر ‪ ۴۰‬تا ‪ ۴۵‬نمایش باشیم‪ .‬قطعا اگر‬ ‫ظرفیت فیزیکی و امکانات مجموعه اجازه را می داد‪ ،‬ما برای‬ ‫میزبانی از تعداد بیشتر اثار متقاضی اقدامات الزم را انجام می‬ ‫دادیم‪ ،‬اما ظرفیت پذیرش اجرای عمومی در مجموعه بسیار محدود است‪،‬‬ ‫بنابراین خواهش می کنم اگر نام هنرمندی از فهرست نهایی اجراهای عمومی‬ ‫خارج شد‪ ،‬از ما دلگیر و ناراحت نشود چرا که تمام تالش ما بر این است که‬ ‫انچه برای اجرای اثار نمایشی مورد دقت و سنجش قرار می گیرد بر اساس‬ ‫باالترین ظرفیت ها در حوزه کیفیت و جذب مخاطب و کمترین مسائل و‬ ‫حاشیه در حوزه های نظارتی باشد‪ .‬در این چارچوب توجه به اجرای عمومی‬ ‫اثاری با مضامین مذهبی و اعتقادی نیز مورد توجه است‪ .‬کما اینکه چنین‬ ‫رویکردی که به اعتقاد من رویکردی بسیار درست و ضروری در سالن های‬ ‫حرفه ای تئاتر است‪ ،‬در دوره های مدیریتی قبلی مجموعه نیز وجود داشت و‬ ‫ما شاهد این بوده ایم که در این چند دهه پس از پیروزی انقالب اسالمی طی‬ ‫ادوار مختلف نمایش های مذهبی متعددی در تاالرهای مختلف تئاتر شهر‬ ‫روی صحنه رفتند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شدند‪ .‬طاهری در‬ ‫ادامه سخنان خود گفت‪ :‬بنده معتقدم توجه به ارزش های مذهبی و باورهای‬ ‫اعتقادی نیاز این جامعه است که می تواند از دریچه هنر نمایش برای مخاطبان‬ ‫مورد توجه قرار گیرد و ما تمام تالش مان را می کنیم که با توجه به این رویکرد‬ ‫مهم و ارزشمند فضای مناسبی را برای هنرمندان و تماشاگران این عرصه فراهم‬ ‫کنیم تا در مناسبت های مذهبی شاهد به صحنه رفتن اجراهای نمایشی در‬ ‫این حوزه باشیم‪ .‬دغدغه ما هم روی این محور متمرکز است که رشد و اعتالی‬ ‫هنر تئاتر در تمام وجوه ان بدون سمت و سوهای سیاسی باشد‪ .‬به عبارتی انچه‬ ‫در این دوره برای بنده دارای اولویت است اجرای اثار نمایشی است که بتوانند‬ ‫بیانگر مسائل‪ ،‬دغدغه ها و موارد مربوط به انسان امروز ما در همه وجوه ان حتی‬ ‫از دریچه نقد باشد‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫«رستگاری»ارسالنکامکارمنتشرمی شود‬ ‫تقدیرسفارتسوییسدرایرانازهمایونشجریان‬ ‫تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق اشیاء تاریخی‬ ‫ارسالن کامکار اهنگساز و نوازنده درباره انتشار اثر جدید خود گفت‪:‬‬ ‫اثر جدیدم با عنوان «رستگاری» در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی‬ ‫منتشر می شود‪ .‬این اثر موسیقایی شامل ‪ ۱۲‬دقیقه موسیقی است که‬ ‫برای ارکستر سمفونی ساخته شده است‪ .‬این اهنگساز در ادامه بیان کرد‪:‬‬ ‫این اثر را در دورانی که هوشنگ کامکار بیمار و عمل قلب انجام داده بود‪،‬‬ ‫ساختم و این اثر را تقدیم به برادرم می کنم‪ .‬وی افزود‪ :‬متاسفانه انتشار‬ ‫اثار موســیقایی در وضعیت بدی قرار دارد و شرایط برای انتشار خیلی‬ ‫سخت شده است‪ .‬هنرمندان موسیقی ماه ها یا سال ها برای ساخت یک‬ ‫اثر زحمت می کشند ولی هیچ کسی از انها حمایت نمی کند و هنرمند‬ ‫موسیقی باید با هزینه شخصی ان را منتشر کند و در نهایت هم مردم ان‬ ‫را دانلود می کنند و زحمت ان هنرمند از بین می رود‪ .‬این نوازنده در پایان‬ ‫گفت‪ :‬نسبت به سال های قبل انتشار البوم خیلی کمتر شده است زیرا‬ ‫انتشار اثر برای یک تهیه کننده موسیقی برگشت مالی ندارد در نتیجه‬ ‫تهیه کننده ها از انتشار البوم موسیقی منصرف شده اند‪ /.‬صبا خبر‬ ‫سفارت ســوییس در ایران در صفحه توییترش نوشت‪ :‬افتخار‬ ‫استقبال از اقای همایون شجریان‪ ،‬هنرمند نامدار را داشتیم‪ .‬در این‬ ‫ت و کمک برجست ه وی و‬ ‫دیدار‪ ،‬تقدیرنامه ای جهت قدردانی از خدم ‬ ‫پدرش به عرصه فرهنگ و هنر به ایشان اعطا شد‪ .‬سفارت سوییس در‬ ‫ادامه نوشت‪ :‬همچنین فرصتی برای ادای احترام به استاد شجریان‪،‬‬ ‫پدر فقید وی فراهم شد‪ .‬با امید گســترش همکاری های فرهنگی‬ ‫متقابل بین سوییس و ایران! همایون شجریان از کودکی به موسیقی‬ ‫عالقه مند بود‪ .‬تا انکه با راهنمایــی پدرش برای فراگیری تکنیک و‬ ‫شناخت ریتم زیر نظر ناصر فرهنگ فر اموزش دید‪ .‬او همچنین مدتی‬ ‫اموختن موسیقی را زیر نظر جمشــید محبی ادامه داد‪ .‬او اواز را از‬ ‫پدرش اموخت‪ .‬در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را‬ ‫به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد‪ .‬همایون در خارج از هنرستان‬ ‫نیز ساز مورد نظرش را زیر نظر اردشیر کامکار فراگرفت و با تار و سنتور‬ ‫هم به صورت گوشی اشنا شد‪ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫سردار حســن مهری گفت‪ :‬این کمیته بر اســاس تاکید و دستور‬ ‫مهندس ســیدعزت اهلل ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و‬ ‫صنایع دستی ـ و با پیگیری های علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون‬ ‫میراث فرهنگی کشور ـ تشکیل شده و هدف اصلی ان کاهش جرائم‬ ‫مرتبط با قاچاق در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است‪ .‬فرمانده‬ ‫یگان حفاظت میراث فرهنگی که دبیری این کمیته را بر عهده دارد‪ ،‬افزود‪:‬‬ ‫از اولین روزهای انتصاب به عنوان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی‬ ‫و نماینده تام االختیار وزیر در جلسات ستاد مقابله با کاال و ارز شرکت‬ ‫می کردم که با توجه به حساســیت ها در حوزه مقابله با قاچاق اشیای‬ ‫تاریخی و صنایع دستی ضرورت تشکیل این کمیته احساس می شد و‬ ‫خوشبختانه این کمیته تشکیل و دبیر و اعضای این کمیته در حکمی از‬ ‫سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی منصوب شدند‪ .‬این کمیته‬ ‫برای اولین بار در وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی‬ ‫تشکیل شده است‪ / .‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«ایزنهاور ‪ »۴:۵۷‬روی صحنه رفت‬ ‫«ایزنهاور ‪ »۴:۵۷‬به نویســندگی‪ ،‬طراحی و کارگردانی علیرضا حافظــی و تهیه کنندگی حمیدرضا‬ ‫معتمداریا از ‪ ۱۱‬مرداد ماه ساعت ‪ ۲۱‬در خانه نمایش دا روی صحنه رفت‪ .‬پوستر این نمایش با طراحی مریم‬ ‫راد همزمان با اجرای این نمایش منتشر شد‪ .‬بازیگران «ایزنهاور‪ »۴:۵۷‬به ترتیب ورود به صحنه علیرضا نامنی‪،‬‬ ‫پویا یگانه دوست‪ ،‬علیرضا حافظی‪ ،‬ساقی سلیقه دار و سهیل نگهدارزاده هستند‪ .‬در خالصه داستان نمایش‬ ‫امده است‪« :‬ایزنهاور ‪ »۴:۵۷‬گزارش کیفی از صحنه جرم است که باید به امور بایگانی و ریاست دایره جنایی‬ ‫تلگراف شود؛ نام مقتول گالبتون صمدی‪ ،‬سن نوزده سال‪ ،‬علت مرگ بعد از اعالم نتیجه معاینه جسد به طور‬ ‫قطعی مشخص می شود‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ ‫چهار شنبه ‪12‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1253‬‬ ‫‪7‬‬ ‫درگذشت احمد گلشیری‬ ‫احمد گلشیری‪ ،‬مترجم‪ ،‬در ‪ ۸۶‬سالگی از دنیا رفت‪ .‬سیامک گلشیری‪ ،‬نویسنده و فرزند این مترجم با‬ ‫تایید این خبر گفت‪ :‬پدرم (دوشنبه‪ ۱۰ ،‬مردادماه) از دنیا رفت‪ .‬به گفته او احتماالً مراسم تشییع پیکر و‬ ‫ی پیکر احمد گلشیری‪ ،‬فردا (چهارشنبه‪ ۱۲ ،‬مردادماه) برگزار می شود‪ .‬این مترجم پیشکسوت‬ ‫خاکسپار ‬ ‫مدتی به بیماری پارکینسون مبتال بود‪ .‬احمد گلشیری مترجم مطرح متولد دهم اسفند سال ‪ ۱۳۱۵‬بود‬ ‫که فعالیت ادبی خود را از جنگ اصفهان اغاز کرد‪ .‬احمد گلشیری‪ ،‬برادر هوشنگ گلشیری‪ ،‬نویسنده فقید‬ ‫و پدر سیامک گلشیری‪ ،‬نویسنده است‪ .‬از میان اثاری که احمد گلشیری ترجمه کرده‪ ،‬مجموعه چندجلدی‬ ‫داستان و نقد داستان است‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫مسعود کیمیایی از اجرای این «داش اکل» منصرف شد‬ ‫حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» که در تماشاخانه عمارت‬ ‫سیمرغ روی صحنه است درباره این اثر نمایشی گفت‪ :‬نمایش «داش اکل به روایت نوچه کاکا رستم» بیستمین‬ ‫اثر گروه هنری تندیس است که بر اساس یک روایت واقعی نوشته شده است‪ .‬حدود‪ ۲‬سال پیش که به عنوان مدیر‬ ‫اموزش در مدرسه کارگاه ازاد فیلم با مسعود کیمیایی همکاری داشتم‪ ،‬ایشان ماجرایی را برای من تعریف کردند‬ ‫که زمان فیلمبرداری فیلم «داش اکل» از زبان یک پیرمرد برنج فروش شنیده بودند‪ .‬ان پیرمرد که در جوانی نوچه‬ ‫کاکارستم بوده‪ ،‬قصه داش اکل را به گونه ای دیگر برای اقای کیمیایی روایت کرده و وی گفته بود اصل قصه همین‬ ‫بوده که با قصه ای که شنیده ایم کام ً‬ ‫ال متفاوت است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬پیش از انکه مسعود کیمیایی به سراغ ساخت‬ ‫فیلم «خون شد» برود‪ ،‬قرار بود این قصه «داش اکل» به کارگردانی ایشان روی صحنه برود اما با شروع پیش تولید‬ ‫فیلمشان این امر محقق نشد و به جهت حفظ جایگاه فیلم «داش اکل» از اجرای این نمایش منصرف شدند‪ .‬اما‬ ‫من از همان زمان تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم‪ .‬وی درباره زمان اجرای نمایش عنوان کرد‪ :‬قرار بود نیمه دوم‬ ‫سال گذشته این اثر نمایشی را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرم اما با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی‬ ‫قرن‪ ،‬اجرای نمایش «قصه قرن» را در اولویت قرار دادم‪ .‬تمرینات جدی این نمایش پس از بازنویسی های پی در پی‬ ‫که حاصل ممیزی بود‪ ،‬از اول خرداد اغاز شد‪ .‬این ممیزی ها شامل شخصیت امان و ارتباط او با داش اکل بود از این‬ ‫رو برای اینکه از واقعیت قصه دور نشویم‪ ،‬ناچار شدم این موارد را در لفافه بیان کنم‪ .‬شیخی درباره شیوه اجرایی و‬ ‫طراحی دکور و فضا توضیح داد‪« :‬داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» سیزدهمین نمایش من در مقام نویسنده و‬ ‫کارگردان است‪ .‬این قصه هم چون نمایش های دیگری که روی صحنه برده ام‪ ،‬حکایت ادم های تنهاست‪ .‬همچون‬ ‫نمایش های دیگرم با خنده اغاز و به تراژدی ختم می شود‪ .‬در اینجا به سراغ تئاتر بی چیز نرفته ام و از دکور واحد در‬ ‫خلق موقعیت های مختلف بهره گرفته ام‪ .‬در طراحی نور‪ ،‬صحنه‪ ،‬گریم و لباس نیز با حساسیت خاصی جلو رفتیم‬ ‫به دور از عناصر مینی مال و فاکتورهای تئاتر بی چیز طراحی ها را انجام دادیم اما همچون نمایش های گذشته با‬ ‫یک دکور واحد و به کمک طراحی نور‪ ،‬فضاهای مختلفی را تداعی کرده ایم‪ .‬شیخی در پایان درباره اجراهای اینده‬ ‫خود گفت‪ ۲:‬نمایش دیگر را در برنامه کاری خود دارم که به زودی روی صحنه خواهم برد؛ نمایش «رضا شمر خون»‬ ‫که ویژه ایام صفر است و دیگری نمایش «هفت پیکر» که بخشی از ان قصه را در نمایش «قصه شهرزاد به روایت‬ ‫سنمار» روی صحنه بردم‪ .‬بازیگران و دیگر عوامل این نمایش عبارتند از بازیگران‪ :‬حامد شیخی‪ ،‬امین اکبری‬ ‫نسب‪ ،‬علی اسدیان‪ ،‬سارا محبی‪ ،‬ساغر بهنام‪ ،‬سپیده عباسی‪ ،‬مریم بابایی‪ ،‬محسن بهرامی‪ ،‬باقر عجملو‪ ،‬تداعی‬ ‫سعیدی فر‪ ،‬محمد منافی‪ ،‬رویا شیخی‪ ،‬علیرضا میرزایی‪ ،‬ساناز خدایی‪ ،‬محمد واحدپرست‪ ،‬ژیال گنجه و علی‬ ‫پیله ور‪ ،‬طراح پوستر و بروشور‪ :‬فاطمه عبدالرحیمی‪ ،‬دستیار کارگردان‪ :‬علی اسدیان‪ ،‬علی اقبالی‪ ،‬مدیر تولید‪:‬‬ ‫محمد منافی‪ ،‬طراح گریم‪ :‬مصطفی کرابی‪ ،‬عکاس و تصویربردار‪ :‬فاطمه مجدنیا‪ ،‬همایون عبدالرحیمی‪ ،‬طراح‬ ‫صحنه‪ :‬هومن عبدالرحیمی‪ ،‬مدیر صحنه‪ :‬یگانه یغمایی‪ ،‬امنه میر‪ ،‬روابط عمومی‪ :‬فاطمه مجدنیا‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫شروع میر باقری‬ ‫داوود میرباقری مهندســی معدن از دانشــگاه امیرکبیر‬ ‫تهران اســت‪ .‬میرباقری پس از گذراندن یک دوره ســه ساله‬ ‫هنراموزی تئاتر در «تئاتر شهر» در سال ‪ ۱۳۵۹‬فعالیتش در‬ ‫تئاتر و همزمان در تلویزیون را اغاز کرد‪ .‬او اولین بار سینما را با‬ ‫نویسندگی و کارگردانی فیلم «ادم برفی» تجربه کرد‪ .‬فیلمی که‬ ‫تا مدت ها توقیف بود و پس از رفع توقیف اکران شد‪ .‬از مهمترین‬ ‫سریال های تلویزیونی وی سریال امام علی(ع) است که مربوط به‬ ‫دوران حکومت علی بن ابی طالب (ع) است‪ ،‬این سریال محصول‬ ‫سال ‪ ۱۳۷۰-۱۳۷۵‬اســت‪ .‬حدود ‪ ۶‬سال از زندگی میرباقری‬ ‫صرف ساخت سریال (مختارنامه) شده است‪ .‬میرباقری در مرداد‬ ‫‪ ۱۳۹۰‬از ساخت فیلمی با محوریت زندگی سلمان فارسی خبر‬ ‫داد‪ .‬این کارگردان در سال ‪ ۱۳۹۳‬نشان افتخار جهادگر عرصه‬ ‫فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در سال ‪ ۱۳۹۶‬استادی افتخاری‬ ‫دانشگاه صدا و سیما به وی اعطا شد‪ .‬در مراسمی که با تالش‬ ‫انجمن تجلیلازچهره هایهنریو فرهنگی شاهرودباهمکاری‬ ‫سیمافیلمدرتاالرشقایق هایدانشگاهصنعتیشاهرودباحضور‬ ‫جمعی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون و فرماندار‪-‬‬ ‫شهردار‪ -‬اعضای شورای شهر و نماینده مردم شاهرود جمله‬ ‫برگزار شد از خدمات میرباقری در زمینه فرهنگ و هنر تجلیل‬ ‫بعمل امد‪ .‬به پاس خدماتش بلواری در شهر بسطام به نام بلوار‬ ‫داوود میرباقری نام گذاری گردید‪.‬‬ ‫ادای دین روزنامه صبا به ساحت اباعبداهلل (ع) و سرداران کربال‬ ‫با اثری از حسن روح االمین‬ ‫مروری بر مسیر سازنده سیمای تاریخ اسالم‬ ‫میرباقری فعالیت هــای هنری خود را پــس از گذراندن یک دوره‬ ‫‪3‬ساله هنراموزی متن های نمایشــی و کارگردانی تئاتری اغاز کرد‬ ‫و به نگارش نمایشــنامه و کارگردانی تئاتر ادامــه داد تا فرصتی برای‬ ‫کارگردانی یک سریال برایش پیش امد‪ .‬سریال «مختارنامه» که این‬ ‫شب ها از شــبکه ای فیلم پخش می شود و همچنان با استقبال خوب‬ ‫هم روبه رو است‪ ،‬بهانه ای شد تا به بررســی کارنامه او بپردازیم‪ .‬داوود‬ ‫میرباقری دیالوگ نویس چیره دست و یکی‬ ‫از مستعدترین فیلمسازانی است که به سبب‬ ‫نوع نگاهش به تاریخ ‪ ،‬اثاری درخور تامل را به‬ ‫تصویر کشیده است در واقع برای ساخت یک‬ ‫فیلم یا سریال دینی وتاریخی‪ ،‬انچه بیش از‬ ‫هر چیزی نیاز است‪ ،‬تعهد و تخصصی است‬ ‫که کارگــردان در این حوزه بــه ان احتیاج‬ ‫مبرم دارد‪.‬‬ ‫داوود میرباقری مردی که خیلی از ما‪ ،‬نگاه‬ ‫تصویری مان به تاریخ اسالم را از دریچه نگاه‬ ‫او ساخته ایم با ساخت فیلم های« امام علی‬ ‫ع»‪« ،‬مختارنامه»‪« ،‬مسافر ری» و ‪...‬نشان داد‬ ‫که جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد‪ .‬میرباقری‬ ‫از معدود کسانی است که بلد است تاریخ و هنر را درست و به اندازه به‬ ‫هم بیامیزد‪ .‬این هنرمند با صبغه مذهبی حاصل از حوزه علمیه و ‪ 2‬سال‬ ‫ملبس بودن به لباس روحانیت‪ ،‬عالقه به هنر تعزیه و نمایش‪ ،‬ذهن منظم‬ ‫و طبقه شده برگرفته از دیپلم ریاضی و لیسانس معدن پلی تکنیک و‬ ‫خواندن و دیدن و نوشتن‪ ،‬کارهای ماندگاری ساخته است‪ .‬اثار میرباقری‬ ‫شاید از نظر کمی‪ ،‬کم باشند اما باکیفیت و متنوع هستند و سر حوصله‬ ‫ساخته شده اند‪ .‬سریال های تلویزیونی« گرگ ها»‪« ،‬رعنا»‪« ،‬امام علی‬ ‫ع» و «معصومیت از دســت رفته»‪ ،‬فیلم های سینمایی «ادم برفی»‪،‬‬ ‫«ساحره»‪« ،‬مسافر ری»‪ ،‬تئاترهای «معرکه در معرکه»‪« ،‬عشق اباد»‬ ‫و «دندون طال» و همین طور سریال شبکه نمایش خانگی «شاهگوش‬ ‫»محصول بیشتر از ‪ 35‬سال فعالیت هنری او هستند‪ .‬بعد از فیلم های‬ ‫« گرگها» و« رعنا»‪ ،‬میرباقری ‪ 33‬ساله بود که ساخت سریال درباره‬ ‫حکومت ‪ 4‬ساله امام علی (ع) را شــروع کرد‪ .‬سریالی ‪ 17‬قسمتی که‬ ‫فیلمبرداری ان به روش ‪ 35‬میلی متری ‪ ۱۸‬ماه و ‪ ۱۴‬روز در بندرعباس‪،‬‬ ‫خوزستان‪ ،‬کاشان و شهرک ســینمایی غزالی انجام شد‪ .‬سال ‪1376‬‬ ‫وقتی بعد از ‪ 6‬سال‪ ،‬سریال امام علی(ع) روی‬ ‫انتن شــبکه یک رفت شخصیت پردازی ها‬ ‫خیره کننده‪ ،‬بازی های درخشان‪ ،‬دیالوگ‬ ‫های پرایجاز و کنایه در کنار ریتم مناســب‬ ‫و موســیقی گوش نواز‪ ،‬میرباقری را به طور‬ ‫کامل اثبات و تحکیم کرد‪ .‬پس از ان ‪10‬سال‬ ‫از زندگــی میرباقری به ســاخت و نمایش‬ ‫‪ 20‬ســال از زندگی مختارثقفی‪ -‬خونخواه‬ ‫عاشورا‪ -‬گذشت‪ .‬ســریالی ‪ 40‬قسمتی که‬ ‫پرهزینه ترین ســریال تاریخ تلویزیون شد‪.‬‬ ‫میرباقری بعد از ‪ 3‬بار بازنویســی فیلمنامه‪،‬‬ ‫فروردین ‪ 83‬ساخت سریال را شروع کرد و‬ ‫خرداد ‪ 88‬ان را تمام کرد‪ 200 .‬بازیگر‪ 2000 ،‬سیاهی لشگر‪1430 ،‬‬ ‫نفر عوامل پشت دوربین‪ 7 ،‬هزار مترمربع دکور‪ 122 ،‬لوکیشن‪700 ،‬‬ ‫ســکانس‪ 2400 ،‬دقیقه فیلمبرداری و ‪...‬اعداد به تنهایی‪ ،‬عظمت کار‬ ‫میرباقری را نشان می دهد‪).‬‬ ‫داوود میرباقری‪:‬مختارنامه فراتر از توان ما بود‬ ‫انچه در «مختارنامه» اتفاق افتاد فراتر از بضاعــت و توان ما بود و‬ ‫قدرت جادویی عشق ما را راه می انداخت‪ .‬عرب نیا در این سریال نزدیک‬ ‫به ‪ 500‬سکانس بازی داشت و در ‪ 90‬درصد این کار پرتحرک و دشوار‬ ‫حضور داشت‪ .‬به دلیل جوهر‪ ،‬عشق و انگیزه بود که ما موفق شدیم کاری‬ ‫بسازیم که در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!