روزنامه صبا شماره 1253
روزنامه صبا شماره 1253
روزنامه صبا شماره 1253
چهار شنبه| 12مرداد 3 |1401اگوست 5 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1253صفحه| 5000ناموت|
«حـر» مسـافری خورشـیدی
گفت و گوهایی با تهیه کننده ،کارگردان وبازیگر نماهنگ «مسافران خورشید»
برنامه تعطیلی سینماها اعالم شد
صفحه 2
عکس :رضا علیقلیان
ممنوعیت نمایش فیلم های ایرانی در اسرائیل
صفحه 2 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
«شب طالیی» و «ابلق» به سینماها می ایند
همایون اسعدیان ســخنگوی شــورای صنفی نمایش درباره مصوبات جدید این شورا گفت :فیلم
سینمایی «شب طالیی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا از پنجشنبه
۲۰مرداد به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشــهد به نمایش درخواهد امد .به گفته وی ،فیلم
سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس ابیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی نیز بعد از فیلم «بازیوو»
به سرگروهی پردیس سینمایی کورش اکران خواهد شد .پیش از این اعالم شده بود که شیراز و مشهد
دو سرگروهی اکران دارند .شــب طالیی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی کیا و
تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ۱۴۰۰است / .صبا خبر
برنامه تعطیلی سینماها اعالم شد
همایون اسعدیان ،سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعطیلی سینماها به مناسبت ایام عزاداری
محرم گفت :همه سینماها از تاریخ شنبه ۱۵مرداد ماه 1401ساعت ۱۹الی پایان روز چهارشنبه ۱۹مرداد
تعطیل هستند .وی افزود :با پایان یافتن عزاداری های حسینی ،سینماها نیز طبق روال گذشته فیلم ها را روی
پرده می برند .از جمله فیلم های سینمایی که این روزها بر پرده سینما نقش بسته اند می توان به؛ «تی تی»،
«بازیووو»« ،پیتوک»« ،زاالوا»« ،علف زار»« ،روز ششم»« ،انفرادی»« ،هناس»« ،چند می گیری گریه کنی
« ،»2بدون قرار قبلی»« ،طالخون»« ،والدین امانتی»« ،بی صدا حلزون»« ،سگ بند»« ،مجبویم»« ،سلفی
با دموکراسی»« ،مغز استخوان»« ،گل به خودی»« ،موقعیت مهدی»« ،روز صفر» و ....اشاره کرد / .صبا خبر
وقتیدرساخت«بهخاطرهانیه»باواقعهکربالهمذاتپنداریشد
محسن علی اکبری مدیرتولید اثر عاشورایی «به خاطر هانیه» گفت :سینمای ایران هیچ وقت صاحب محفلی این
چنینی نبوده است و خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی محفل «سینما تکیه» را راه اندازی کرده است .امیدوارم این
مجلس سال به سال پربارتر شود و هنرمندان ما هم صاحب تکیه ای برای عزای سید و ساالر شهیدان شوند و با حضور
بیشتر هنرمندان در این مراسم در راستای اعتالی بیشتر سینمای عاشورایی و دینی قدم برداریم.
وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از دوران تولید فیلم «به خاطر هانیه» بیان کرد :همه چیز در سینما از ایده و
فیلمنامه شروع می شود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهم تر از هر بخش دیگری است.
«بهخاطرهانیه»یکایدهخوبازطرفکیومرثپوراحمدبودکهبانگارشفیلمنامه ایخوببهفیلمیماندگاردرعرصه
سینمای دینی ما بدل شد .وی افزود :داستان این فیلم اینگونه شکل گرفته بود که زنده یاد اصغر عبداللهی و کیومرث
پوراحمددرسفریکهبهبوشهرداشتند،دیدهبودنددرفضایایینیوسنتیاینشهرمی توانندیکفیلمخوبرابسازند.
«به خاطر هانیه» در فضای موزیکال و سوز و اهی که در مراسم عاشورای حسینی در جنوب کشور وجود دارد ،ساخته
شده است .البته اکثر مردم ایران با اواهای جنوبی در محرم اشنایی دارند و این اوا و نواها برای مردم تمام کشور زیبا و
دلنشین است .علی اکبری در ادامه صحبت های خود بیان کرد« :به خاطر هانیه» تعمدا در فصل گرما ساخته شد تا به
صورت نمادین هم که شده با واقعه کربال همذات پنداری کند .این نمادها به ارتباط مخاطب با فیلم کمک بسیاری کرد و
سکانس های عطش را برای مخاطب باورپذیرتر کرده بود .وی درباره کار با یک کودک یا نوجوان در این فیلم گفت :کار با
بشیرو بسیار سخت و دشوار بود .او از بین ۲۵کودک و نوجوان از روستاهای اطراف بوشهر انتخاب شد و توانست به خوبی
این نقش را ایفا کند .در سکانسی که او دمام می زند در حقیقت زمان دمام زنی اش دو ساعت بود تا جایی که از حال خود
خارجمی شود.تهیه کننده«بهخاطرهانیه»درپایانصحبت هایخودیاداورشد:بهکیومرثپوراحمدبایدتبریکبگویم
که بارها به اثبات رسانده چگونه می تواند از کودکان اماتور در فیلمش بازی حرفه ای بگیرد.
مهوش افشارپناه بازیگر فیلم «به خاطر هانیه» نیز درباره این فیلم گفت :زمان زیادی از تولید این فیلم گذشته است
و من به همین دلیل خاطره چندانی از این فیلم به یاد ندارم .تنها موضوعی که در خاطرم باقی مانده ،این است که همه
گروه با عشق و عالقه در فیلم سینمایی «به خاطر هانیه» کار کردند و به واقع این فیلم یک کار دلی بود / .خبرگزاری ایسنا
بردپیتبهبازنشستگیفکرنمی کند
ممنوعیت نمایش فیلم های ایرانی در اسرائیل
«ماشین ها» برمی گردند
برد پیت در فرش قرمز نخستین پیش نمایش فیلم جدیدش «قطار
سریع السیر» حضور یافت و در مصاحبه هایی کوتاه با رسانه ها شرکت
کرد .در «قطار سریع السیر» برد پیت در نقش قاتلی بازی می کند که
ناخواسته در قطاری که پر از قاتالن خطرناک است حضور می یابد و در
نهایت معلوم می شود همه انها یک وظیفه دارند و همه چیز از کنترل
خارج می شود .دیوید لیچ کارگردان «دد پول »۲و «بلوند اتمی» این
فیلم را کارگردانی کرده است .برد پیت در مصاحبه با ورایتی گفت این
فیلم یک اکشن کمدی است که او تا به حال سابقه حضور در ان را نداشته
اما صحنه های خطرناک را به بدل کار واگذار کرده است و صحیح و سالم
از صحنه ها بیرون امده است ،اما بقیه بازیگران همین قدر خوش شانس
نبوده اند .او گفت :من و دیوید [لیچ] همیشه از طرفداران بزرگ جکی
چان بوده ایم و ده ها سال داشتیم درباره او و فیلم هایش حرف می زدیم.
او به نوعی باستر کیتون ماست .او بسیار با استعداد است و باید خیلی
بیشتر از این مورد توجه واقع شود /.خبرگزاری مهر
حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در
واکنش به حضور فیلمی ایرانی توسط پخش کننده های خارجی در
جشنواره اورشلیم گفت :تهیه کنندگان و فیلمسازان ایرانی باید در
هنگام قرارداد با پخش کننده های خارجی به این نکته اشاره کنند
که قوانین جمهوری اسالمی اجازه حضور فیلم های ایرانی اعم از فیلم
بلند داستانی ،فیلم کوتاه ،مستند و انیمیشن را در سرزمین اشغالی
فلسطین را نمی دهد و الزم است پخش کننده خارجی به مالحظات
و دغدغه های مطرح شده احترام بگذارد .ایل بیگی با اشاره به این
مطلب که اغلب فیلمســازان و تهیه کنندگان ما قوانین جمهوری
اســامی را رعایت می کنند ،تصریح کرد :تنها در موارد معدودی،
پخش کنندگان خارجی که امتیاز پخش اثــار ایرانی را خریداری
کرده اند ،به نمایش این اثار در جشــنواره های رژیم صهیونیستی
اقدام می کنند که این موضوع از نظر ما پذیرفتنی نیست و باید جلوی
همین موارد معدود نیز گرفته شود /.خبرگزاری مهر
دیزنی و پیکســار هم زمان با انتشــار اولین تریلر رســمی سریال
«ماشــین ها در جاده» اعالم کردند این ســریال که اســپین افی از
فیلم های «ماشین ها» است ۸سپتامبر در دیزنی پالس پخش می شود.
انیمیشــن های محبوب «ماشین ها» در ســال های ۲۰۱۱ ،۲۰۰۶و
۲۰۱۷اکران شدند و درباره دوران حرفه ای ماشین مسابقه «الیتنینگ
مک کویین» با صداپیشگی اوون ویلسون و بهترین دوستش «مات ِر» با
صداپیشگی «لری د کیبل گای» هستند .ویلسون و کیبل گای اکنون
نقش های خودشان را در این سریال هم تکرار می کنند .استیو پرسل
کارگردان «ماشین ها در جاده» گفته است این سریال سفری در سراسر
کشور توسط این دو ماشین را تصویر می کند و مانند هر سفر جاده ای
دیگری این دو هم در طول مســیر با ماجراهــای و ماجراجویی های
غیرمنتظره ای همراه می شوند .مارک ســوندهایمر تهیه کننده این
محموعه بوده است و پرسل ،بابی پادستا و برایان فی کارگردانی اپیزودها
را انجام داده اند /.خبرگزاری مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«بی نشان» به زودی روی انتن شبکه ۳
سریال «بی نشــان» به نویســندگی مشــترک ازیتا ایرایی و مهدی حمزه ،کارگردانی راما قویدل و
تهیه کنندگی مرتضی رزاق کریمی در بیش از ۳۰قسمت از شــبکه سه سیما در هفته های پیش رو روی
انتن می رود .همچنین لوگوی این سریال با طراحی حامد تلخابی رونمایی شد .در تعریف موضوع و قصه
احقاق حق و حقیقت ،ابرو که سهل است؛ جان باید داد .این سریال در لوکیشن های
سریال امده است :برای
ِ
مختلف در تهران ضبط شده است و بخشی از سریال هم متناسب با حال و هوای قصه در کربال جلوی دوربین
رفته است .از شاخصه های «بی نشان» در کنار سوژه و پرداخت ان ،حضور نسلی از بازیگران جوان در کنار
پیشکسوتان بازیگری به ویژه چهره های نام اشنای سریال های تلویزیونی است /.خبرگزاری مهر
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
سریال سی قسمتی «نون.خ» برای نوروز و رمضان ۱۴۰۲
3
غالمرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما با بیان اینکه ،فصل دوم سریال «مستوران»
ساخته می شود،عنوان کرد :طراحی فصل دوم سریال شروع شده است و تا اخر سال به پایان تولید می رسد
اینکه چه زمانی به پخش می رسد معلوم نیست .ما برای نوروز و رمضان سریال «نون.خ» را داریم که سی
قسمت در دستور کار قرار گرفته است و «مستوران» در این بازه زمانی به پخش نمی رسد .وی اضافه کرد:
سریال «مستوران» در فصل اول در ۲۶قسمت تولید و پخش شد و به نظرم مورد اقبال قرار گرفت .در حوزه
اثار تاریخی مولفه هایی چون بازیگر ،پوشش ،دکور و صحنه می تواند مخاطب را جذب کند .تاکنون سه
فصل از مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید اقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است / .خبرگزاری مهر
کارگردان «پیتوک» :
وضعیتاکرانرضایتبخشنیست
فیلم سینمایی «پیتوک» اولین تجربه سینمایی مجید صالحی به عنوان کارگردان است که این روزها بر
پرده سینماهای کشور در حال نمایش است« .پیتوک» فیلمی با قصه ای اجتماعی به قلم امیررضا نوری پرتو و
صادق خوشحال است که بازیگرانی چون هادی حجازی فر ،مهتاب کرامتی ،حسن پورشیرازی ،الناز حبیبی،
شاهرخ فروتنیان و احسان بذلی در ان ایفای نقش کرده اند.
از شرایط اکران فیلم سینمایی «پیتوک» رضایت دارید؟
از وضعیت اکران اص ً
ال رضایت نداریم ،ما سینمای مستقل هستیم ،توانایی رقابت در تبلیغات را نداریم و از
تعداد سالن هایی که به این فیلم اختصاص داده شده انتظاری هم برای فروش مناسب وجود ندارد و متاسفانه
در حال حاضر که تعداد زیادی فیلم اجتماعی به صورت همزمان اکران می شود ،باعث می شود فیلم ما که اثری
کام ً
ال برامده از سینمای مستقل است و تبلیغات چندانی هم ندارد ،لطمه بخورد و امکان رقابت با دیگر اثار
را نداشته باشد .برای تبلیغات هم به تلویزیون و هم به شهرداری مراجعه کردیم که هیچ همکاری با ما صورت
نگرفت .بیلبوردهای شهرداری که مافیای خاصی دارد و به صورت مزایده ای تابلوها در اختیار افراد متقاضی
قرار می گیرد و تلویزیون هم اکثرا ً فیلم های ارگانی را با گزینش انتخاب می کند و عم ً
ال دیگر نمی توان برای
تبلیغات به تلویزیون فکر کرد .فیلم شما از ان دست اثار است که به واسطه قهرمان محور بودن ،می توانست
مورد توجه مخاطب باشد اما به نظر می رسد که در حال حاضر مخاطبان امروزی عالقه ای به دیدن فیلم های
قهرمان محور ندارند.
به نظر شما چرا امروز این اثار مثل گذشته نمی توانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند؟
خوراکی که ما به فیلمسازانمان دادیم در این سال ها متفاوت بوده است و از دهه ۱۳۸۰شرایط در سینمای ایران
تغییر کرد و کم کم سینما به سمت دیگری رفت .ما با اگاهی بر این مسائل به سراغ ساخت «پیتوک» رفتیم و این
شرایط را پیش بینی می کردیم« .پیتوک» فیلمی ژانریک و نئونوار است ولی سینمای کالسیک و قهرمان محور
همیشه مخاطب خود را دارد و اگر امروز شاهد افت مخاطب هستیم به مسائل ریشه ای تری مربوط می شود.
شاید شرایط کرونا و اجتناب مردم از سینما رفتن یکی از عوامل اصلی شکست فیلم هایی چون «پیتوک» باشد
اما مسئله اصلی به این نکته مربوط می شود که ما مخاطبان دهه ۱۳۷۰خود را با ساختار و خوراک غلط از سینما
جدا کردیم .بهترین و پرفروش ترین فیلم های سینمایی ما با درصد اندکی از مخاطبان به فروش باالیی که مطرح
می شود ،دست پیدا می کنند و همچنان پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران مربوط به همان دهه های گذشته
می شوند و همچنان فیلم «عقاب ها» پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است .ما باید جمعیتی را که این سینما
را دوست داشتند و امروز میلی به سینما رفتن ندارند ،با سینما اشتی دهیم /.خبرگزاری ایلنا صفحه 3
4
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
پرونده
«حـر» مسـافری خورشـیدی
یارس ساموات «و بشر را در نور ...و بشر را درظلمت دیدم» این چیزی بود که پس از
تماشای نماهنگ «مسافران خورشید» کاری از علی مالقلی پور به
گفت و گو
تهیه کنندگی محمدجواد اشتیانی به ذهنم یورش اورد .مسافران
خورشید در کسری از چند دقیقه بدون اشاره مستقیم به وقایع محرم خونین 61
هجری قمری ،پیام ثاراهلل ،حضرت اباعبداهلل حسین (ع) را در ذهن بیننده زنده
می سازد .هرچند داســتان این نماهنگ در اوانش به حکایت فضیل عیاض و در
پایان به ماجرای بازگشت حربن یزید ریاحی از ظلمت به سوی نور پهلو می زند و
«مسافران خورشید» اقتباسی پاستیژ از این دو شخصیت است اما بازی های زیبای
بصری و شات های هنرمندانه ،ان را به به کاری بدیع تبدیل کرده است .با این وجود
مالقلی پور دانسته و سنجیده شخصیت حر را مقابل دیدگان مخاطبش تداعی
می کند .در بازپسین سکانس نماهنگ ،زمانی که سردسته راهزنان به زانو درمی اید
و چکمه هایش را به گردن می اویزد ،ذهن مخاطب ناخواسته پر می کشد به ماجرای
علی مالقلی پور:
نفسی بود که به کار ما نگاه داشت
علی مالقلی پور حاال دیگر از سایه نام پدر فقیدش ،زنده نام رسول
شفکر و متهور سعی
مالقلی پور فاصله گرفته و به عنوان فیلمسازی خو
در ایجاد صدایی متفاوت در ســینمای ایران دارد .جدیدترین کار او
اما نماهنگ «مسافران خورشید» با موضوع وقایع محرم و قیام امام
حسین (ع) است .کاری که به گفته خودش تا کنون 90
درصد بازخورد مثبت گرفته و او این را مرهون
نگاه ویژه صاحب اثرش است.
بازگشت حر به سمت ابواالحرار (ع) .فرمانده سپاه عبیداهلل با چشم بسته ،با تیغ و
کالموحی،خفتنانرزمازتنگرفتهبهسمتسیدالشهدامی رود،زانومی زند«...یابن
رسول اهلل...یابن امیرالمومنین...یابن فاطمه الزهرا سیده النساء العالمین» ...قران
کریم و دشنه روی دودســت «اباعبداهلل ...یا به تیغ بکش! یا به کتاب ببخش»...
حضرت می گوید برخیز پهلوان و به کتاب می بخشد و زمانی که حر به مقتل می رود،
هنگام شهادتش حضرت می فرمایند«:حر! ازادمرد ،پس از تو چه پدرها که نامت را
بر پسرانشان خواهند نهاد و چه مادرها که اوسنه تو را الالیی خواب کودکانشان
خواهند کرد »..شخصیت سردسته راهزنان با بازی بی بدیل «سیامک ادیب» این
داستان را به شــیوایی هرچه تمام روایت می کند .می توان کلمات زیادی درباره
«مسافرانخورشید»نوشتاماروزنامهصبادقایقیباعلیمالقلی پور،کارگرداناین
نماهنگ ،محمد جواد اشتیانی تهیه کننده و سیامک ادیب بازیگر نقش سردسته
راهزنان هم صحبت شده است که لطفا با ما هم داستان شوید.
جناب مالقلی پور ،نخســتین چیزی که پس از تماشای
نماهنگ «مسافران خورشید» به ذهنم رسید داستان فضیل
عیاض بود .به نظر در این کار از شخصیت های فراموش نشدنی
ادبیات کالسیک و همینطور ایینی مانند حربن یزید ریاحی
بهره گرفتید.
قبول دارم .البته غیر از این دو شــخصیت ،داســتان ها ،روایات و
حکایات مشابه دیگری هم هست که می تواند به نوعی مربوط به کار
باشد .ضمن اینکه تاکید ما بیشتر روی شخصیت حر بود .ماجرای حر
یا هرکسی که عمری راه اشتباه پیموده اما زمانی که با محبت روبه رو
می شود ،در نهاد خویش دچار دوگانگی شخصیت می شود و سرانجام
راه خیر را در پیش می گیرد.
زمان داســتان با توجه به طراحی لباس ها ،به گمانم دوره
قاجار باشد .همینطور است؟
همینطور است .زمان داستان نماهنگ اواخر دوران قاجاریه و پیش
از ظهور سلسله پهلوی در ایران اســت .البته زمان خیلی مدنظرمان
نبود ولی از انجا که باید انســجام تصویری در کار ایجاد می کردیم،
باید طراحی صحنه و لباس معرف زمان ماجرا می شــد .دورانی که
راهزنان با تپانچه و شمشــیر به کاروان ها هجوم می اوردند و ان ها را
تاراج می کردند.
البته ما شمشیری ندیدیم! اسلحه سرد راهزنان به نظر قمه
ساتوری بود!
بله درست می گویید ،شمشیر از قمه چند ســانتیمتری بلندتر
است ،به هرحال کوشیدیم با زمان ماجرا انطباق تصویری ایجاد کنیم.
فیلمبرداری را کجا انجام داید؟
فیلمبرداری تقریبا اواسط اتوبان تهران -قم انجام شد .حدود 30
کیلومتر پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) که مربوط
به بخش بیابان نماهنگ می شد.
چه زمانی را صرف تولید این نماهنگ کردید؟
دو هفته پیش تولید جدی داشتیم اما فیلمبرداری
ما طی 4روز به پایان رســید .تنها 4جلســه کاری
حرفه ای با عوامل نماهنگ برگــزار کردیم .ما واقعا
تیمی حرفه ای داشــتیم .طراحی لبــاس و صحنه،
موســیقی ،فیلمبــرداری ،گریــم ،صداگــذاری،
تهیه کنندگی و ...مجموعه ای حرفه ای را تشکیل داد
که این کار را به فرجام رساند.
و درباره همکاری با حمیدرضا برقعه ای ،شاعر
ایینی ایران ،به نظر نختسین کار مشترک تان بود.
بله نخســتین کار ما با هم بود .ما اشعارعاشورایی و ایینی زیادی
از شــاعران متعددی را مطالعه کردیم اما شــعر برقعه ای وجهه ای
دراماتیک داشت و به قول ما کشــمکش درونی و بیرونی دارد .باید
بگویم 60تا 70درصد کار را مرهون شعر برقعه ای هستیم و 30درصد
یشود.
بقیه سهم ما م صفحه 4
پرونده
از المان های ویژه ای هم بهره گرفتید ،مانند نقاشی های
قهوه خانه ای...
بله ما نقاشــی های قهوه خانه ای متعددی را دیدیم و به واســطه
مستندی که از کاظم چلیپا ( فرزند حسن اسماعیل زاده از استادان
نام دار نقاشــی قهوه خانه ای ایران) خواندم دریافتــم این هنر رابطه
عمیقی با مخاطب برقرار می کند .البته باید دقت داشــت در مقوله
رنگ شناسی نقاشی های قهوه خانه ای با اثار اروپایی تفاوت دارند.
چه تفاوتی؟
ببینید اگر در نقاشــی های اروپایی رنگ های سبز و قرمز مکمل
یکدیگرند ،در نقاشــی های قهوه خانه ای این دو رنگ عمیقاً متضاد
همند .ما همواره در نقاشــی های ایینی رنگ قرمز را به اشقیا و رنگ
سبز را به سیدالشهدا (ع) و یارانش اختصاص می دهیم .از طرفی اگر
دقت کنید در نقاشی های ایینی برای نمونه گاه جای خونی که از امام
حسین (ع) یا حضرت اباالفضل العباس (ع) جاری شده ،طرح گل به
کار رفته است.
البته این در مسیحیت هم دیده می شود!
درست است .در کلیســای وانگ هم نقوشی شبیه به نقاشی های
قهوه خانه ای ما دیده می شود .بله چون ان هم بخشی از هنر مذهبی
است .می خواستم بگویم این گل هایی که می بینید از همین مطالعات
و تحقیقات امده اند .متقاب ً
ال شما دیدید که سردسته راهزنان پس از
ضربتی خون از سرش جاری می شــود .ما در این کار از رنگ شناسی
بهره بردیم و شما دیدید که حتی رنگ اســب های کاروانیان سپید
اســت .تاثیر عمیقی از چهار پنج نقاشی معروف مانند نقاشی «حر»
اثر کاظم چلیپا گرفتیم .یا در صحنه ای که راهزنان ریش سپید
کاروان (محرم زینال زاده) را دوره می کنند و از نمای
اوورهد فیلمبرداری کردیم ،رگه های یکی از اثار
حسن روح االمین به خوبی نمایان است.
با توجــه به جنــس کارتــان ،چه
بازخوردهایی گرفتید؟
خوشــبختانه تا اینجا بازخوردها مثبت بوده اســت
و می توانــم بگویــم 90درصــد بازخوردها مثبت
ارزیابی شده است .توجه داشته باشید با بودجه ای
محدود کاری بسیار مهم ساختیم .راستش حس
می کردم نفسی در کار وجود دارد و صاحب کار،
سیدالشهدا (ع) به ان نگاه دارد.
اشتیانی :شعر پردردسری بود!
محمدجــواد اشــتیانی تهیــه کننده
نماهنگ «مسافران خورشید» اما نظرگاه
جالبی درباره شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه ای که دستمایه
اصلی این کار شد دارد .اشتیانی معتقد است از انجا که شعر تاریخی و
ایینی بود ،دقت زیادی می طلبید و ناچار کار پر دردسری پیش روی
عوامل تولید گذاشت.
به نظر نماهنگ «مسافران خورشید» را با سرعت خوبی به
پایان رساندید.
درست است که فیلمبرداری کار 4روز طول کشید ولی ما 3هفته
پیش تولید داشــتیم تا با عوامل مجرب کاری درخور این ایام تولید
کنیم.
نماهنگ برگرفته از شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه ای
است .پس فیلمنامه هم مهیا بود .درست است؟
اتفاقا شعر پردردسری بود! بله شعر جناب برقعه ای دستمایه کار ما
بود ولی از انجا که سروده ای تاریخی است ،شعر پردردسری بود .برای
نمونه ماجرا حول یک کاروان و یورش راهزنان به ان روایت می شود و
ما باید جنبه های تاریخی را در نظر می گرفتیم .ببینید پس از خوانش
شعر ،شاعر به ما درباره حلول شخصیت «حر» گفت و ما هم کوشیدیم
این کار «حر» گونه باشد .حتی از رنگ زردی که در لباس شخصیت
سردســته راهزنان دیده می شــود می توان دریافت که رنگ زرد در
نقاشی های قهوه خانه ای متعلق به حضرت حر است.
به نظر تیم مجرب شما کار را برایتان سبک کرده بود.
خب این کاری نبود که بتوانیم با گروهی کم تجربه به ان بپردازیم.
فکر می کنم این تصمیم که با تیمی ابدیده وارد گود شدیم ،تصمیمی
کام ً
ال درست بود.
درباره زمان داستان کار ،با پوشش زنان کاروان که چادر
مشکی و روبندهای ســپید دارند ،به نظر ماجرا مربوط به
دوران قاجار می شود .درست است؟
بله انتهای قاجار و متصل به ظهور سلســله پهلوی .درباره
طراحی لباس و گریم هم باید تاکید کنم کار بســیار ســختی
داشتیم.
و نظر شــما درباره بازی ســیامک ادیب در نقش
سردسته راهزنان؟
اقای ادیب اصال یک بــاره تغییر کرد و از
ادمی محجوب و متین به شخصیتی دیگر
بدل شد!
سیامک ادیب:
این شخصیت بخشی از هویت
من است
ســیامک ادیب را این روزها با
نقش «اقا امــروز» در مجموعه
تلویزیونی «برف به اهستگی
می بارد» می شناســند اما او
کارنامه قابــل توجهی دارد.
حاال گمان کنیــد اقا امروز
ساده دل و مهربان برف به
اهستگی می بارد ،یک باره
از شــمایل راهزنی بی رحم
ســردراورده که بــه زیوراالت
کودکان هم رحم نمی کنــد! بازی ادیب
در نقش سردسته راهزنان یکی از نقاط قوت
نماهنگ «مسافران خورشید» بود اما او بر
این باور است که این شــخصیت (انسانی
که از ظلمت به سوی نور حرکت می کند)
بخشی از وجود و هویت اوست.
واقعا شما را در این نقش نشناختیم!
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
5
دست علی بهرامی درد نکند .او با گریمش این شخصیت را به من
هدیه کرد .حقیقت ماجرا این اســت که در کشاکش کار شخصیت
حضرت حر را مرور می کردیم .شخصیتی که از اشقیا فاصله گرفت و به
اولیا پیوست .کوشیدم درباره این شخصیت خیلی ماورایی فکر نکنم.
نگاهم خیلی درونی بود .مانند هر انســانی که می شود او را با محبت
جلب کرد.
چه شد که نقش افرینی در این نماهنگ را پذیرفتید؟
راستش یک بار علی (مالقلی پور) زنگ زد و با من صحبت کرد و
پذیرفتم .حقیقت این است به جنبههای زیبایی شناسی بصری باور
دارم و برخی که دانش این را ندارند کارشــان خیلی زود شعارگونه
می شــود اما اینجا اینطور نبود .شــخصیت علی دو وجهه بارز دارد.
نخست ســینماگری بسیار خوب اســت .چه در اثار مستند ،چه در
کارهای سینمایی اش ،نشان می دهد سینما را خوب می شناسد .وجهه
دیگر شخصیت او دغدغه مندی مذهبی اش است .الزم نیست شعار
دهد .سه روز سر کارش رفتم و اتفاق جذابی برای من بود
از این نقش افرینی چه بازخوردهایی گرفتید؟
یک سری چیزها را باید بی رودر بایستی گفت .نوعی مذهب گریزی
در حال شکل گرفتن در جامعه اســت ،یا بهتر بگویم شکل گرفته! با
توجه به این اوصاف گمان می کردم بســیاری از این نقش خوششان
نیاید ولی انقدر این کار یک رنگ بود و پشت صحنه صادقانه ای داشت
که کار خودش را کرد .وقتی پشت صحنه صادقانه باشد ،کار شما تاثیر
خود را به خوبی می گذارد .حتی من این کار را به دو نفر از دوســتانم
که مذهبی هم نیستند نشان دادم و جالب این که ان ها گفتند بارها
این کار را دیدند!
علی مالقلی پور معتقد است صاحب اثر نگاه ویژه ای به این
کار داشته است ،شما هم با او موافقید؟
ببینید واقعاً برخی جاها شما تصمیم گیرنده نیستید .کل هنر کشف
و شهود است اما جاهایی هســت که یک به اضافه یک دو نمی شود!
جاهایی نمی توانید دوچرخ دنده را در هم بیاندازید و انتظار داشــته
ت هایی هست که باید ببینید چه اتفاقاتی می افتد.
باشید بچرخند .وق
اصال بیایید از جنبه مذهبی ایــن کار کمی فاصله بگیریم و به وجهه
انسانی ان نگاه کنیم .این مقوله ،بحث انسانیت است و یک موج انسانی
در پی خود داشت که این را مرهون کارگردانیم.
ایا شعر حمیدرضا برقعه ای روی کار شما تاثیرگذار بود؟
بله ،در واقع فیلمنامه ما همین شعر ایشــان بود .قبل از اینکه به
تصویرسازی برســیم ،بارها و بارها ان را خواندیم و وقتی سر صحنه
بودیم باید به کلماتش فکر می کردیم .خیلی جالب اســت که اقای
زینال زاده (بازیگر نقش پیرمرد کاروان) در صحنه ای که سر خونین
من را می بست شعری زیر لب زمزمه می کرد.
ایا هنوز به سردسته راهزنان فکر می کنید؟
این کاراکتر بخشی از هویت من است .من با داستان حقیقی تمام
شخصیت های عاشورا بزرگ شده ام .ما سالی یک بار در ایران دهه ای با
مراسمی عظیم در سراسر این خاک داریم .حتی اگر از این مقوله ها گریزان
هم باشیم ،ناگزیر بخشی از وجودمان می شود .در این هیات رفتن ها کسی
حساب و کتابی نمی کند .درست مثل نوروز که همه بدون حساب و کتاب
به یکدیگر شادباش می گویند .ما ضربات سهمگینی در فرهنگ و هنر
خورده ایم و این معلول مشکالت عدیده اقتصادی کشور است .این میان
عده ای سواستفاده می کنند چون می توانند گروهی را به راحتی بخندانند
یا بگریانند .امیدوارم پروردگار بزرگ و یکتا به شما هم انرژی دو چندانی
دهد تا در عرصه هنر فعال باشید. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
فراخوان جشنواره فرهنگی هنری «اوای مهر» اعالم شد
جشــنواره فرهنگی هنری «اوای مهر» با همراهی خانه موســقی ایران و سازمان بهزیستی از سال
۱۴۰۱فعالیت خود را با هدف شناســایی و حمایت از هنرمندان معلول و ارتقای مهارت های ارتباطی،
توانمندسازی ،تسهیل روابط اجتماعی ،خودکفایی و استقالل در جامعه اغاز کرده است و امیدوار است
بتواند از با حمایت از اشتغال و کارافرینی این افراد در جامعه از ظرفیت هایشان استفاده کند.
این جشنواره در سه بخش موسیقی ،شعر و ادبیات و خوشنویسی در دی و بهمن ماه سال جاری برگزار
می شود .رشته موسیقی در سه بخش :تک نوازی و تک خوانی ،گروه نوازی و دونوازی خواهد بود و شامل
اواز و تمام سازهای ایرانی و جهانی است / .صبا خبر
ارائه گزارش رئیس تئاتر شهر
درباره روند پذیرش متون
«نشانی گنج» به کتابفروشی ها امد
کتاب «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران با مشارکت ستاد
ملی کنگره شهدای استان قم منتشر و راهی بازار نشر شده است .این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است
و به ماجرای بمباران خیابان اذر شهر قم و شهادت خانواده قربانیان در این بمباران می پردازد.کتاب پیش رو
از زاویه دید «رضا قربانیان» پسر نوجوان خانواده قربانیان که بر حسب اتفاق از بمباران جان سالم به در برده
و با وجود سن کم باید بار مصیبت از دست دادن خانواده را به دوش بکشد ،ماجرا را روایت می کند و مخاطب
را با خود به دهه شصت برده و در حال و هوای ان روزها با رضا همراه می کند« .نشانی گنج» شامل ۱۱فصل
از خاطرات رضا قربانیان از حمالت هوایی به شهر قم است / .خبرگزاری مهر
ســید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر با ارائه گزارشی از
اقدامات انجام گرفته در حوزه روند پذیرش متون و اثار متقاضی اجرا برای
دوره پیش روی اجراهای عمومی این مجموعه توضیح داد :مجموعه تئاتر
شهر یکی از حرفه ای ترین مجموعه های نمایشی کشور در ذیل فعالیت های
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است که به واسطه
حضور کارکنان تالش گر ان نهایت سعی و کوشش خود را انجام داده تا میزبان
تماشاگران و هنرمندان فرهیخته و ارجمند تئاتر باشد .انچه بنده و همکارانم
در این مدت روی ان تمرکز ویژه ای داشته و داریم تالش و برنامه ریزی برای
میزبانی از اجرای اثار نمایشی با کیفیت حداکثری از بین اثار متقاضی اجرای
عمومی در تاالرهای مختلف این مجموعه است که می بایست دربرگیرنده
کیفیت مناسب ،توجه به اســتقبال حداکثری مخاطب و رعایت قوانین و
ضوابط مربوط به شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی باشد.
در این راه از همه هنرمندانی که تاکنون برای اجرای عمومی اثارشان اقدامات
الزم را انجام داده اند به واسطه حضور ارزشمندشان قدردانی می کنم.
اما بنده خواهشمندم تا عزیزان هنرمند محدودیت ها و معضالت
مربوط به کمبود سالن برای پاسخگویی به همه تقاضاها را هم مد
نظر داشته باشند.
وی افزود :تا امروز بالغ بر ۳۰۰متن و اثر نمایشی متقاضی
حضور در مجموعه تئاتر شــهر به دست ما رسیده که ما فقط
می توانیم میزبان حداکثر ۴۰تا ۴۵نمایش باشیم .قطعا اگر
ظرفیت فیزیکی و امکانات مجموعه اجازه را می داد ،ما برای
میزبانی از تعداد بیشتر اثار متقاضی اقدامات الزم را انجام می
دادیم ،اما ظرفیت پذیرش اجرای عمومی در مجموعه بسیار محدود است،
بنابراین خواهش می کنم اگر نام هنرمندی از فهرست نهایی اجراهای عمومی
خارج شد ،از ما دلگیر و ناراحت نشود چرا که تمام تالش ما بر این است که
انچه برای اجرای اثار نمایشی مورد دقت و سنجش قرار می گیرد بر اساس
باالترین ظرفیت ها در حوزه کیفیت و جذب مخاطب و کمترین مسائل و
حاشیه در حوزه های نظارتی باشد .در این چارچوب توجه به اجرای عمومی
اثاری با مضامین مذهبی و اعتقادی نیز مورد توجه است .کما اینکه چنین
رویکردی که به اعتقاد من رویکردی بسیار درست و ضروری در سالن های
حرفه ای تئاتر است ،در دوره های مدیریتی قبلی مجموعه نیز وجود داشت و
ما شاهد این بوده ایم که در این چند دهه پس از پیروزی انقالب اسالمی طی
ادوار مختلف نمایش های مذهبی متعددی در تاالرهای مختلف تئاتر شهر
روی صحنه رفتند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شدند .طاهری در
ادامه سخنان خود گفت :بنده معتقدم توجه به ارزش های مذهبی و باورهای
اعتقادی نیاز این جامعه است که می تواند از دریچه هنر نمایش برای مخاطبان
مورد توجه قرار گیرد و ما تمام تالش مان را می کنیم که با توجه به این رویکرد
مهم و ارزشمند فضای مناسبی را برای هنرمندان و تماشاگران این عرصه فراهم
کنیم تا در مناسبت های مذهبی شاهد به صحنه رفتن اجراهای نمایشی در
این حوزه باشیم .دغدغه ما هم روی این محور متمرکز است که رشد و اعتالی
هنر تئاتر در تمام وجوه ان بدون سمت و سوهای سیاسی باشد .به عبارتی انچه
در این دوره برای بنده دارای اولویت است اجرای اثار نمایشی است که بتوانند
بیانگر مسائل ،دغدغه ها و موارد مربوط به انسان امروز ما در همه وجوه ان حتی
از دریچه نقد باشد/ .خبرگزاری مهر
«رستگاری»ارسالنکامکارمنتشرمی شود
تقدیرسفارتسوییسدرایرانازهمایونشجریان
تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق اشیاء تاریخی
ارسالن کامکار اهنگساز و نوازنده درباره انتشار اثر جدید خود گفت:
اثر جدیدم با عنوان «رستگاری» در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی
منتشر می شود .این اثر موسیقایی شامل ۱۲دقیقه موسیقی است که
برای ارکستر سمفونی ساخته شده است .این اهنگساز در ادامه بیان کرد:
این اثر را در دورانی که هوشنگ کامکار بیمار و عمل قلب انجام داده بود،
ساختم و این اثر را تقدیم به برادرم می کنم .وی افزود :متاسفانه انتشار
اثار موســیقایی در وضعیت بدی قرار دارد و شرایط برای انتشار خیلی
سخت شده است .هنرمندان موسیقی ماه ها یا سال ها برای ساخت یک
اثر زحمت می کشند ولی هیچ کسی از انها حمایت نمی کند و هنرمند
موسیقی باید با هزینه شخصی ان را منتشر کند و در نهایت هم مردم ان
را دانلود می کنند و زحمت ان هنرمند از بین می رود .این نوازنده در پایان
گفت :نسبت به سال های قبل انتشار البوم خیلی کمتر شده است زیرا
انتشار اثر برای یک تهیه کننده موسیقی برگشت مالی ندارد در نتیجه
تهیه کننده ها از انتشار البوم موسیقی منصرف شده اند /.صبا خبر
سفارت ســوییس در ایران در صفحه توییترش نوشت :افتخار
استقبال از اقای همایون شجریان ،هنرمند نامدار را داشتیم .در این
ت و کمک برجست ه وی و
دیدار ،تقدیرنامه ای جهت قدردانی از خدم
پدرش به عرصه فرهنگ و هنر به ایشان اعطا شد .سفارت سوییس در
ادامه نوشت :همچنین فرصتی برای ادای احترام به استاد شجریان،
پدر فقید وی فراهم شد .با امید گســترش همکاری های فرهنگی
متقابل بین سوییس و ایران! همایون شجریان از کودکی به موسیقی
عالقه مند بود .تا انکه با راهنمایــی پدرش برای فراگیری تکنیک و
شناخت ریتم زیر نظر ناصر فرهنگ فر اموزش دید .او همچنین مدتی
اموختن موسیقی را زیر نظر جمشــید محبی ادامه داد .او اواز را از
پدرش اموخت .در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را
به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد .همایون در خارج از هنرستان
نیز ساز مورد نظرش را زیر نظر اردشیر کامکار فراگرفت و با تار و سنتور
هم به صورت گوشی اشنا شد .خبرگزاری ایسنا
سردار حســن مهری گفت :این کمیته بر اســاس تاکید و دستور
مهندس ســیدعزت اهلل ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دستی ـ و با پیگیری های علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون
میراث فرهنگی کشور ـ تشکیل شده و هدف اصلی ان کاهش جرائم
مرتبط با قاچاق در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است .فرمانده
یگان حفاظت میراث فرهنگی که دبیری این کمیته را بر عهده دارد ،افزود:
از اولین روزهای انتصاب به عنوان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی
و نماینده تام االختیار وزیر در جلسات ستاد مقابله با کاال و ارز شرکت
می کردم که با توجه به حساســیت ها در حوزه مقابله با قاچاق اشیای
تاریخی و صنایع دستی ضرورت تشکیل این کمیته احساس می شد و
خوشبختانه این کمیته تشکیل و دبیر و اعضای این کمیته در حکمی از
سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی منصوب شدند .این کمیته
برای اولین بار در وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی
تشکیل شده است / .خبرگزاری ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«ایزنهاور »۴:۵۷روی صحنه رفت
«ایزنهاور »۴:۵۷به نویســندگی ،طراحی و کارگردانی علیرضا حافظــی و تهیه کنندگی حمیدرضا
معتمداریا از ۱۱مرداد ماه ساعت ۲۱در خانه نمایش دا روی صحنه رفت .پوستر این نمایش با طراحی مریم
راد همزمان با اجرای این نمایش منتشر شد .بازیگران «ایزنهاور »۴:۵۷به ترتیب ورود به صحنه علیرضا نامنی،
پویا یگانه دوست ،علیرضا حافظی ،ساقی سلیقه دار و سهیل نگهدارزاده هستند .در خالصه داستان نمایش
امده است« :ایزنهاور »۴:۵۷گزارش کیفی از صحنه جرم است که باید به امور بایگانی و ریاست دایره جنایی
تلگراف شود؛ نام مقتول گالبتون صمدی ،سن نوزده سال ،علت مرگ بعد از اعالم نتیجه معاینه جسد به طور
قطعی مشخص می شود / .خبرگزاری مهر
چهار شنبه 12مرداد 1401شماره 1253
7
درگذشت احمد گلشیری
احمد گلشیری ،مترجم ،در ۸۶سالگی از دنیا رفت .سیامک گلشیری ،نویسنده و فرزند این مترجم با
تایید این خبر گفت :پدرم (دوشنبه ۱۰ ،مردادماه) از دنیا رفت .به گفته او احتماالً مراسم تشییع پیکر و
ی پیکر احمد گلشیری ،فردا (چهارشنبه ۱۲ ،مردادماه) برگزار می شود .این مترجم پیشکسوت
خاکسپار
مدتی به بیماری پارکینسون مبتال بود .احمد گلشیری مترجم مطرح متولد دهم اسفند سال ۱۳۱۵بود
که فعالیت ادبی خود را از جنگ اصفهان اغاز کرد .احمد گلشیری ،برادر هوشنگ گلشیری ،نویسنده فقید
و پدر سیامک گلشیری ،نویسنده است .از میان اثاری که احمد گلشیری ترجمه کرده ،مجموعه چندجلدی
داستان و نقد داستان است/ .خبرگزاری ایسنا
مسعود کیمیایی از اجرای این «داش اکل» منصرف شد
حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» که در تماشاخانه عمارت
سیمرغ روی صحنه است درباره این اثر نمایشی گفت :نمایش «داش اکل به روایت نوچه کاکا رستم» بیستمین
اثر گروه هنری تندیس است که بر اساس یک روایت واقعی نوشته شده است .حدود ۲سال پیش که به عنوان مدیر
اموزش در مدرسه کارگاه ازاد فیلم با مسعود کیمیایی همکاری داشتم ،ایشان ماجرایی را برای من تعریف کردند
که زمان فیلمبرداری فیلم «داش اکل» از زبان یک پیرمرد برنج فروش شنیده بودند .ان پیرمرد که در جوانی نوچه
کاکارستم بوده ،قصه داش اکل را به گونه ای دیگر برای اقای کیمیایی روایت کرده و وی گفته بود اصل قصه همین
بوده که با قصه ای که شنیده ایم کام ً
ال متفاوت است .وی ادامه داد :پیش از انکه مسعود کیمیایی به سراغ ساخت
فیلم «خون شد» برود ،قرار بود این قصه «داش اکل» به کارگردانی ایشان روی صحنه برود اما با شروع پیش تولید
فیلمشان این امر محقق نشد و به جهت حفظ جایگاه فیلم «داش اکل» از اجرای این نمایش منصرف شدند .اما
من از همان زمان تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم .وی درباره زمان اجرای نمایش عنوان کرد :قرار بود نیمه دوم
سال گذشته این اثر نمایشی را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرم اما با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی
قرن ،اجرای نمایش «قصه قرن» را در اولویت قرار دادم .تمرینات جدی این نمایش پس از بازنویسی های پی در پی
که حاصل ممیزی بود ،از اول خرداد اغاز شد .این ممیزی ها شامل شخصیت امان و ارتباط او با داش اکل بود از این
رو برای اینکه از واقعیت قصه دور نشویم ،ناچار شدم این موارد را در لفافه بیان کنم .شیخی درباره شیوه اجرایی و
طراحی دکور و فضا توضیح داد« :داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» سیزدهمین نمایش من در مقام نویسنده و
کارگردان است .این قصه هم چون نمایش های دیگری که روی صحنه برده ام ،حکایت ادم های تنهاست .همچون
نمایش های دیگرم با خنده اغاز و به تراژدی ختم می شود .در اینجا به سراغ تئاتر بی چیز نرفته ام و از دکور واحد در
خلق موقعیت های مختلف بهره گرفته ام .در طراحی نور ،صحنه ،گریم و لباس نیز با حساسیت خاصی جلو رفتیم
به دور از عناصر مینی مال و فاکتورهای تئاتر بی چیز طراحی ها را انجام دادیم اما همچون نمایش های گذشته با
یک دکور واحد و به کمک طراحی نور ،فضاهای مختلفی را تداعی کرده ایم .شیخی در پایان درباره اجراهای اینده
خود گفت ۲:نمایش دیگر را در برنامه کاری خود دارم که به زودی روی صحنه خواهم برد؛ نمایش «رضا شمر خون»
که ویژه ایام صفر است و دیگری نمایش «هفت پیکر» که بخشی از ان قصه را در نمایش «قصه شهرزاد به روایت
سنمار» روی صحنه بردم .بازیگران و دیگر عوامل این نمایش عبارتند از بازیگران :حامد شیخی ،امین اکبری
نسب ،علی اسدیان ،سارا محبی ،ساغر بهنام ،سپیده عباسی ،مریم بابایی ،محسن بهرامی ،باقر عجملو ،تداعی
سعیدی فر ،محمد منافی ،رویا شیخی ،علیرضا میرزایی ،ساناز خدایی ،محمد واحدپرست ،ژیال گنجه و علی
پیله ور ،طراح پوستر و بروشور :فاطمه عبدالرحیمی ،دستیار کارگردان :علی اسدیان ،علی اقبالی ،مدیر تولید:
محمد منافی ،طراح گریم :مصطفی کرابی ،عکاس و تصویربردار :فاطمه مجدنیا ،همایون عبدالرحیمی ،طراح
صحنه :هومن عبدالرحیمی ،مدیر صحنه :یگانه یغمایی ،امنه میر ،روابط عمومی :فاطمه مجدنیا / .خبرگزاری مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
شروع میر باقری
داوود میرباقری مهندســی معدن از دانشــگاه امیرکبیر
تهران اســت .میرباقری پس از گذراندن یک دوره ســه ساله
هنراموزی تئاتر در «تئاتر شهر» در سال ۱۳۵۹فعالیتش در
تئاتر و همزمان در تلویزیون را اغاز کرد .او اولین بار سینما را با
نویسندگی و کارگردانی فیلم «ادم برفی» تجربه کرد .فیلمی که
تا مدت ها توقیف بود و پس از رفع توقیف اکران شد .از مهمترین
سریال های تلویزیونی وی سریال امام علی(ع) است که مربوط به
دوران حکومت علی بن ابی طالب (ع) است ،این سریال محصول
سال ۱۳۷۰-۱۳۷۵اســت .حدود ۶سال از زندگی میرباقری
صرف ساخت سریال (مختارنامه) شده است .میرباقری در مرداد
۱۳۹۰از ساخت فیلمی با محوریت زندگی سلمان فارسی خبر
داد .این کارگردان در سال ۱۳۹۳نشان افتخار جهادگر عرصه
فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در سال ۱۳۹۶استادی افتخاری
دانشگاه صدا و سیما به وی اعطا شد .در مراسمی که با تالش
انجمن تجلیلازچهره هایهنریو فرهنگی شاهرودباهمکاری
سیمافیلمدرتاالرشقایق هایدانشگاهصنعتیشاهرودباحضور
جمعی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون و فرماندار-
شهردار -اعضای شورای شهر و نماینده مردم شاهرود جمله
برگزار شد از خدمات میرباقری در زمینه فرهنگ و هنر تجلیل
بعمل امد .به پاس خدماتش بلواری در شهر بسطام به نام بلوار
داوود میرباقری نام گذاری گردید.
ادای دین روزنامه صبا به ساحت اباعبداهلل (ع) و سرداران کربال
با اثری از حسن روح االمین
مروری بر مسیر سازنده سیمای تاریخ اسالم
میرباقری فعالیت هــای هنری خود را پــس از گذراندن یک دوره
3ساله هنراموزی متن های نمایشــی و کارگردانی تئاتری اغاز کرد
و به نگارش نمایشــنامه و کارگردانی تئاتر ادامــه داد تا فرصتی برای
کارگردانی یک سریال برایش پیش امد .سریال «مختارنامه» که این
شب ها از شــبکه ای فیلم پخش می شود و همچنان با استقبال خوب
هم روبه رو است ،بهانه ای شد تا به بررســی کارنامه او بپردازیم .داوود
میرباقری دیالوگ نویس چیره دست و یکی
از مستعدترین فیلمسازانی است که به سبب
نوع نگاهش به تاریخ ،اثاری درخور تامل را به
تصویر کشیده است در واقع برای ساخت یک
فیلم یا سریال دینی وتاریخی ،انچه بیش از
هر چیزی نیاز است ،تعهد و تخصصی است
که کارگــردان در این حوزه بــه ان احتیاج
مبرم دارد.
داوود میرباقری مردی که خیلی از ما ،نگاه
تصویری مان به تاریخ اسالم را از دریچه نگاه
او ساخته ایم با ساخت فیلم های« امام علی
ع»« ،مختارنامه»« ،مسافر ری» و ...نشان داد
که جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد .میرباقری
از معدود کسانی است که بلد است تاریخ و هنر را درست و به اندازه به
هم بیامیزد .این هنرمند با صبغه مذهبی حاصل از حوزه علمیه و 2سال
ملبس بودن به لباس روحانیت ،عالقه به هنر تعزیه و نمایش ،ذهن منظم
و طبقه شده برگرفته از دیپلم ریاضی و لیسانس معدن پلی تکنیک و
خواندن و دیدن و نوشتن ،کارهای ماندگاری ساخته است .اثار میرباقری
شاید از نظر کمی ،کم باشند اما باکیفیت و متنوع هستند و سر حوصله
ساخته شده اند .سریال های تلویزیونی« گرگ ها»« ،رعنا»« ،امام علی
ع» و «معصومیت از دســت رفته» ،فیلم های سینمایی «ادم برفی»،
«ساحره»« ،مسافر ری» ،تئاترهای «معرکه در معرکه»« ،عشق اباد»
و «دندون طال» و همین طور سریال شبکه نمایش خانگی «شاهگوش
»محصول بیشتر از 35سال فعالیت هنری او هستند .بعد از فیلم های
« گرگها» و« رعنا» ،میرباقری 33ساله بود که ساخت سریال درباره
حکومت 4ساله امام علی (ع) را شــروع کرد .سریالی 17قسمتی که
فیلمبرداری ان به روش 35میلی متری ۱۸ماه و ۱۴روز در بندرعباس،
خوزستان ،کاشان و شهرک ســینمایی غزالی انجام شد .سال 1376
وقتی بعد از 6سال ،سریال امام علی(ع) روی
انتن شــبکه یک رفت شخصیت پردازی ها
خیره کننده ،بازی های درخشان ،دیالوگ
های پرایجاز و کنایه در کنار ریتم مناســب
و موســیقی گوش نواز ،میرباقری را به طور
کامل اثبات و تحکیم کرد .پس از ان 10سال
از زندگــی میرباقری به ســاخت و نمایش
20ســال از زندگی مختارثقفی -خونخواه
عاشورا -گذشت .ســریالی 40قسمتی که
پرهزینه ترین ســریال تاریخ تلویزیون شد.
میرباقری بعد از 3بار بازنویســی فیلمنامه،
فروردین 83ساخت سریال را شروع کرد و
خرداد 88ان را تمام کرد 200 .بازیگر 2000 ،سیاهی لشگر1430 ،
نفر عوامل پشت دوربین 7 ،هزار مترمربع دکور 122 ،لوکیشن700 ،
ســکانس 2400 ،دقیقه فیلمبرداری و ...اعداد به تنهایی ،عظمت کار
میرباقری را نشان می دهد).
داوود میرباقری:مختارنامه فراتر از توان ما بود
انچه در «مختارنامه» اتفاق افتاد فراتر از بضاعــت و توان ما بود و
قدرت جادویی عشق ما را راه می انداخت .عرب نیا در این سریال نزدیک
به 500سکانس بازی داشت و در 90درصد این کار پرتحرک و دشوار
حضور داشت .به دلیل جوهر ،عشق و انگیزه بود که ما موفق شدیم کاری
بسازیم که در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند. صفحه 8