روزنامه صبا شماره 1254
روزنامه صبا شماره 1254
روزنامه صبا شماره 1254
شنبه| 22مرداد 13 |1401اگوست 15 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1254صفحه| 5000ناموت|
خـاموشــی ســایه
پرونده ای درباره اثار ،رویکرد و زندگی هوشنگ ابتهاچ
ناظری :اگر سایه نبود وارد موسیقی نمی شدم
عکس :مرتضی فرج ابادی
صفحه 6
پیکر ابتهاج از کنار درخت ارغوان تشییع می شود
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
ت ُومن» ایرانی در تونس رقابت می کند
«ک
ت ُو َمن» به کارگردانی و تهیه کنندگی هادی شیبانی و کمپانی راویندر داکا تله فیلمز به
فیلم کوتاه « َک
بخش مسابقه بین الملل سی وپنجمین جشنواره فیفاک تونس به رقابت راه یافت .جشنواره بین المللی
فیلم فیفاک در سال ۱۹۶۴در تونس تاسیس شده است و به عنوان قدیمی ترین جشنواره فیلم قاره افریقا
شناخته می شود .سی وپنجمین دوره این جشنواره ،پس از وقفه دوساله به دلیل همه گیری ویروس کرونا،
از تاریخ ۱۳تا ۲۰اگوست برابر با ۲۲الی ۲۹مردادماه ۱۴۰۱در شهر کلیبیا تونس برگزار می شود۳۷ .
فیلم از ۳۲کشور در بخش بین الملل برای دریافت جایزه بزرگ شاهین طالیی با یکدیگر رقابت می کنند
ت ُو َمن» از ایران در این دوره جشنواره حضور دارد / .خبرگزاری مهر
و فیلم کوتاه « َک
«گلوله باران» در اکران انالین و حقیقت
«گلوله باران» درباره دو فیلمبردار است که همراه با گروهی نظامی عازم خط درگیری می شوند .در
میان ه راه یکی از فیلمبرداران توسط تک تیرانداز دشمن مجروح می شود .او نمی تواند به راه رفتن ادامه
بدهد .ساعت ها به سختی می گذرد .وضعیت پیچیده تر می شود ،از اسمان باران می بارد و از زمین گلوله.
«گلوله باران» در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شده است و نشان فیروزه بهترین
فیلم ،تندیس بهترین کارگردانی مســتند بلند و جایزه بهترین تدوین را به دست اورده است .مرتضی
پایه شناس و حسین مومن کارگردان «گلوله باران» و مرتضی شعبانی تهیه کننده این فیلم هستند .پس
از نمایش فیلم در سالن حقیقت مرکز ،جلسه نقد و بررسی ان برگزار می شود /.هنرانالین
علی درخشی :اختالف
در «دیرین دیرین» زیاد بود
چند روز پیش علی درخشی خالق مجموعه «دیرین دیرین» اعالم
کرد که با پروژه خداحافظی می کند ،به دنبال او محمدرضا علیمردانی
راوی این اثر نیز این مجموعه را ترک کرد.
علی درخشــی کارگردان «دیرین دیرین» در توضیح بیشتر علت
کنارگیری خود خستگی را اعالم کرد و گفت :دیگر خسته شده بودم .با
دیگرعواملاختالفنظرداشتم،ممکناستاشتباهازسمتمنباشداما
اختالف زیاد بود و نتوانستیم به جمع بندی برسیم که ادامه دهیم برای
همین ترجیح دادم که این پروژه را ترک کنم .او درباره اختالف هایی که
به هم نظری نمی رسید ،عنوان کرد :اختالفات ما از بیزنس پلن تا بقیه
مسائل بود .به نظر من خیلی چیزها سر جای خودش نبود .با احترام به
مجموعه ولی نگاه من متفاوت است ،انتظارات دیگری داشتم و به عنوان
خالق مجموعه انتظار داشتم اصالحات اتفاق بیفتد ،تغییراتی صورت
بگیرد و روش درامدزایی متفاوت شود اما مجموعه دوست داشت راه
خودش را برود .درخشی درباره خداحافظی محمدرضا علیمردانی راوی
پروژه نیز تصریح کرد :همه دوستان دغدغه های مشابه دارند ،البته بهتر
است خودشان دالیل را بفرمایند اما می دانم دیگر افراد تیم تولید به هر
حال این مشکالت را داشتند .البته من از انها خواستم بودنشان را به من
گره نزنند و هر تصمیمی که می خواهند بگیرند و هر اتفاقی رخ دهد
«درنگ»امادهنمایششد
اردویی که پیش از این بیشتر در زمینه بازیگری تئاتر و ترجمه ادبی
فعالیت داشــته ،فیلمنامه را با نگاهی به داستان کوتاه «دلتنگی» اثر
انتوان چخوف نوشته است .فیلم روایت گر قصه تنهایی ناگزیر ادم ها
در به دوش کشیدن بار سنگین هســتی است« .درنگ» اسفند سال
گذشته با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران توسط یاسر اصغری و
اردویی تهیه شد و مقابل دوربین رفت .سایر عوامل فیلم عبارتند از مدیر
فیلمبرداری :امیرحسین صمیمی ،تدوین گر :فرید حسینی ،صدابردار و
طراح صدا :حسن شبانکاره ،اصالح رنگ و نور :شیرین اخالصی ،مشاور
کارگردان در امور بازیگری :رضا موالیی ،مدیرتولید :ســیامن غیاثی،
طراح گرافیک :مصطفی حیدری ،دستیار کارگردان و برنامه ریز :سیامن
غیاثی ،منشی صحنه :شیدا شبانی ،عکس :ناکتا حقیریان ،ساخت تیزر:
سیامن غیاثی .در فیلم کوتاه «درنگ» امید محمدنژاد ،رها خدایاری،
یاسر اصغری ،احسان صادقی ،پارسا ارایی نژاد ،محمد شامی ،علیرضا
امانی و نیروانا یوسفی نقش افرینی کرده اند /.هنرانالین
برای من محترم است .او ادامه داد :از کسی نخواستم این کار را ترک کند
اما انها به من لطف داشتند و این برای من ارزشمند است ،این واکنش
نماینگر این است که خالقیت و انســانیت برایشان مهم است ،پروژه
«دیرین دیرین» کارخانه تولیدی نیست بلکه مجموعه ای است که کار
فرهنگی می کند و از خالقیت ادم ها نشات می گیرد .باید درک شود
که خالقیت به راحتی خریدنی یا جایگزین کردنی نیست و خوشبختانه
این موضوع را من و همکارانم درک می کنیم .این کارگردان درباره ادامه
فرایند تولید «دیرین دیرین» اظهار کرد :با وجود اینکه خودم با کمک
صدای محمدرضا علیمردانی و محمد ابوالحسنی مرحوم که حمایت
کرد این شخصیت ها و مجموعه را خلق کردیم ولی بیشترین کسی که
مصری هاازبالتارتجلیلمی کنند
بال تار فیلمساز افسانه ای مجارستانی در جشنواره بین المللی
قاهره ( )CIFFکه در کشور مصر برگزار می شود ،مورد تجلیل
قرار می گیرد .حسین فهمی رییس جشنواره فیلم قاهره از بال تار
به عنوان یکی از بزرگترین نواوران سینمای جهان که در کارنامه
اش چندین شاهکار وجود دارد ،یاد کرد.
فهمی همینطور تار را یک فیلمساز پیشگام اسطوره ای خواند
که اغلب موضوعات بشردوستانه را در فیلم های خود با استفاده از
یک فلسفه منحصر به فرد سینمایی نشان می دهد.
«تانگوی شــیطان»« ،هارمونی های ورکمایستر» و «اسب
تورین» از شناخته شــده ترین کارهای بال تار در دنیای سینما
هستند.
چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم قاهره با نام عربی (مهرجان
القاهره السینمائی الدولی) قدیمی ترین جشنواره در دنیای عرب،
قرار است بین روزهای ۱۳تا ۲۲نوامبر برگزار شود /.صبا خبر
انرژی و زندگی خودش را برای این پروژه گذاشت من بودم ۹ .سال از
بهترین سال های عمرم را برای این پروژه گذاشتم و االن نمی دانم برای
«دیرین دیرین» چه اتفاقی می افتد .علی درخشی درباره اثار جدیدش
نیز گفت :بی کار نخواهم ماند و شروع می کنم به کار زیرا فکر می کنم
چند سالی به خودم ظلم کردم .مخاطبان از پشت پرده و سختی های
کار اطالعی ندارند ،وقتش است به خودم اجازه دهم خودم باشم ،نفس
بکشم و جبران کنم .او در پایان گفت :کارهای محدودی در دست تولید
هست اما مجموعه ای که مثل «دیرین دیرین» دنباله دار باشد ،چون به
مرحله تولید نرسیده است نمی توانم از انها بگویم .باید استراحت کنم تا
اثاری که برنامه ریزی کرده ام به تولید برسانم /.صبا خبر
جانی دپ «لویی پانزدهم» می شود
جانی دپ در فرانسه است تا در فیلمی به کارگردانی مای وین لوبکسو
در نقش لویی پانزدهم بازی کند و اکنون اولین تصویر از وی با گریم لویی
پانزدهم منتشر شده است .این فیلم رمانتیک تاریخی با عنوان «ژان دو
باری» درباره روابط عاشقانه شاه فرانسه ساخته می شود .این اولین نقشی
است که دپ پس از شکایت و دادگاه وی علیه همسر سابقش امبر هرد
ایفا می کند .فیلمبرداری «ژان دو باری» از پایان ماه جوالی در پاریس
و در منطقه ایل دوفرانس شروع شد و بناهایی مانند کاخ ورسای نیز از
ی ِوین عالوه بر کارگردانی فیلمنامه
دیگر لوکیشن های فیلم هستند .ما
فیلم را با همکاری تدی لوسی-مودست نوشته است و در نقش اصلی در
برابر دپ بازی می کند«.ژان دوباری» نخستین فیلم دپ پس از فیلم
«میناماتا» در سال ۲۰۲۰است .وی ســال ۲۰۲۰به دلیل اتهام های
همسر سابقش از فیلم «جانوران شگفت انگیز» که اسپین اف «هری
پاتر» است کنار گذاشته شد و مدس میکلسون جایگزین وی در نقش
دامبلدور شد /.سینماپرس صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
فراخوان جشنواره «کودکان را نجات دهیم» منتشر شد
معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با هدف ترویج فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و
مقررات راهنمایی و رانندگی توسط کلیه کاربران ترافیک به نحوی که منجر به کاهش امار اسیب های کودکان
در حوادث ترافیکی شود ،جشنواره فیلم کوتاه و عکس «کودکان را نجات دهیم» را برگزار می کند .این جشنواره
با محورهای بی دفاع بودن کودکان در حوادث ترافیکی ،بی تقصیر بــودن کودکان در وقوع حوادث ترافیکی،
اموزش های اولیه و ضروری به کودکان جهت ارتقای ایمنی تردد ،اسیب های وارده به کودکان ناشی از ناهنجاریی
رفتارهای ترافیکی والدین ،اسیب های وارده به کودکان ناشی از خشونت رفتاری رانندگان ،مسوولیت پذیری
والدین در تربیت ترافیکی کودکان و هر موضوع ترافیکی مرتبط با حوزه کودکان ،برپا می شود/ .هنرانالین
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
«نتفلیکس» دیگر صدرنشین نیست
امار مشترکان دیزنیپالسکه منتشر شدنشان می دهد سرویس استریمینگکمپانی دیزنیدر این زمینه
از نتفلیکس جلو زده است .در امار ارایه شده شمار مشترکان سرویس های استریم دیزنی در سه ماه دوم سال
به ۲۲۰.۷میلیون مشترک که پول پرداخت کرده اند ،رسید .این در حالی است که امار مشترکان نتفلیکس
۲۲۰.۶۷میلیون مشترک بود .البته ارزش این مشترکان در مقایسه با هم متفاوت است و دیزنی پالس در سه
ماهه دوم به ازای هر مشترک در مقایسه با نتفلیکس تنها حدود ۳۹درصد ان درامد ایجاد کرده است .دیزنی
پالس در هند و دیگر کشورهای اسیای جنوب شرقی ۱.۲۰دالر برای هر مشترک در سه ماهه منتهی به اغاز
جوالی امسال دریافت کرده در حالی که درامد نتفلیکس ۸.۸۳دالر بوده است /.خبرگزاری مهر
«دورافتاده ها» ؛
مستندی با موضوع
کارتن خواب های معتاد
میالد خالقی منش کارگردان مستند «دورافتاده ها» درباره
تازه ترین مستند خود با نام «دورافتاده ها» گفت :مدتی است
که به خاطر حجم زیاد معتادان کارتن خواب در شهر و البته
در کشور ،بنده هایی با نام ماده ۱۶تعبیه شده که این گروه از
معتادان کارتن خواب بعد از اینکه از سطح شهر جمع شدند به
انجا انتقال داده می شوند .در واقع بندهای ماده ،۱۶بندهایی
است که به مدت ۶ماه و به صورت اجباری این افراد را نگهداری
کرده تا مواد را ترک کنند و در کنار ان به این گروه مهارت های
شــغلی اموزش می دهند و بعد از ان این افراد را دوباره ازاد
می کنند.
وی ادامه داد :در واقع می توان گفت که معتادان متجاهر
کارتن خواب که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند به این
بندها انتقال داده می شوند تا در طول مدت ۶ماه مواد را ترک
کنند و بعد از ان دوباره ازاد می شوند.
این کارگردان مستند با اشــاره به اینکه موضوع فیلم او
درباره چند نفر از این افراد در بندهای مورد نظر است که هم
به گذشته و هم با حال این افراد رجوع می شود ،به گونه ای که
چگونگی زندگی این افراد در این بندها بررسی شده و اینکه ایا
این طرح برای انها فایده ای دارد یا خیر ،توضیح داد :در واقع
می توان گفت ،دوربین من همراه این ۴جوان است که در این
بندها زندگی می کنند که همراه با مهارت اموزی دوران ۶ماه
را می گذرانند.
وی ادامه داد :این مستند با همراهی «ناجی هنر» ساخته
3
شده و سوژه ها نیز بعد از ورود من به این بندها و بعد از تحقیقات
میدانی ،با توجه به ویژگی های مناسب تری که داشتند ،انتخاب
و جلوی دوربین رفتند« .دورافتاده ها» به نوعی داستان زندگی
این افراد است و در حاشیه ان ،شرایط این طرح نیز مورد نقد
قرار می گیرد .خالقی منش گفت :مساله ای که وجود دارد این
است که اکثر افرادی که در این بندها قرار دارند ،معتقدند که
این کار چندان فایده ای نــدارد و ۹۰درصد انها بر این باورند
بعد از اینکه از این بند خارج شدند دوباره مواد مخدر مصرف
می کنند و در انتظار این لحظه هستند ،البته معدود افرادی نیز
هستند که این طرح را مناسب می دانند و ان را به نوعی فرصتی
برای انقالب درونی و کنار گذاشتن مواد می دانند ،اما دیگران
این طرح و زندان را یک حرکت ســطحی در برابر همه موارد
عمقی و ریشه ای که باعث شده به سمت مصرف مواد مخدر
بروند ،می دانند .وی با اشاره به اینکه در این طرح ،روانشناسانی
نیز حضور دارند که با این گروه از معتادان جلساتی را برگزار
می کنند ،توضیح داد :اما چون اصل کنــش ،اجباری در ان
وجود دارد با اینکه به انها اموزش های الزم نیز داده می شود
چندان برای انها جالب نیست و بسیاری از این افراد از اجبار
این موقعیت را تحمل می کنند و منتظر پایان این دوره هستند.
هرچند روانشناسان نیز در این طرح حضور دارند اما مساله این
است که مشکالت ریشه ای این افراد حل نمی شود ،بسیاری از
این افراد خانواده های نابهنجاری دارند و یا درگیر فقر هستند،
مشکالتی که بعد از گذشت ۶ماه هنوز پابرجاست و این افراد
دوباره به همان زندگی قبلی خود باز می گردند/ .خبرگزاری مهر صفحه 3
4
خـاموشــیســایه
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
پرونده
یارس ساموات تابستان یک هزار چهارصد و یک خورشــیدی ،هرگز از یاد جامعه فرهنگ ایران نمی رود .تابستانی که پرتو
رنج امیزش به سایه ادبیات ایران هم رحم نکرد .بی سایگی ادبیات ایران خود دردی جانفرساست .درگذشت تلخ
گفت و گو
هوشنگ ابتهاج با ایام سوگواری ساالر شهیدان ،حضرت اباعبداهلل الحسین (ع) هم توامان شد .ابتهاج عمری
طوالنی داشت ولی این عمر دراز در راه خدماتی بزرگ به ادبیات ایران ،به ویژه شعر مدرن و کالسیک این بوم و بر صرف شد.
زندگی پرتالطم «سایه» چه پیش از انقالب شکوهمند اسالمی ،چه پس از این اتفاق بزرگ تاریخ معاصر ایران ،بر جامعه ادبیات
پوشیده نیست .ابتهاج در کشاکش مصائب دهر و کنش های سیاسی اجتماعی ایران ،همواره شخصیت واالی ادبی اش را حفظ
کرد.هوشنگ ابتهاج پس از درگذشت «حسین منزوی» و «سیمین بهبانی» دو غزلسرای بزرگ و فراموش نشدنی تاریخ ادبیات
ایران ،شاخص ترین غزلسرای ایران بود اما دریغا که مرگ ســرانجام سایه هوشنگ ابتهاج را هم از ادبیات ایران گرفت .به هر
ترتیب ابتهاج از ان دسته انسان های جاوادانه است .او حاال با تک تک واژه های خود در ادبیات ایران زیست می کند .روزنامه صبا
در این شماره با جواد محقق ،شاعر ،نویسنده و پژوهشگر و اسماعیل اذر ،کارشناس هنر و ادبیات ایران با موضوع درگذشت این
شخصیت بزرگ ادبیات کشور گفت وگو کرده که در ادامه ان را می خوانید.
جواد محقق:
اشعار نیمایی ابتهاج
به مشیری پهلو
می زند
جواد محقق ،شاعر معاصر ایران مدتی است به دیار فراموش
شده اش ،به زادگاه خود بازگشــته تا صدها کیلومتر دورتر از
هیاهوی پایتخت کنار زالل ابشار گنجنامه و ارامش کوهپایه
الوند به نگارش اثار جدید بپردازد .محقق از ان دسته ادیبانی
اســت که با هیچ گونه ای در ادبیات ایران بیگانه نیســت .او
سوای سرودن شعر و نگارش داســتان و عقیده همیشگی و
تغییر ناپذیرش مبنی بر جوششی بودن شعر و کوششی بودن
داستان ،گونه های نگارشی دیگر مانند گزارش ،مقاله ،یادداشت
وقایع نگاری ،تاریخ نویسی و گفت وگو را هم تجربه کرده است.
جواد محقق با تایید تاثیرپذیری عمیق ادبیات ایران از حزب
توده ،پیوستن ابتهاج به این حزب را نقطه تاریکی در زندگی
او می داند.
با تسلیت درگذشت زنده نام هوشنگ ابتهاج خدمت شما ،به
نظر می رسد مرحوم ابتهاج گذشته از غزلسرایی در قالب های
دیگر از جمله شعر نیمایی هم دستی بر اتش داشت.
همینطور است البته ابتهاج را بیشتر با غزل می شناسند و
او سر و کار بیشتری هم با این قالب شعری داشت .ضمن اینکه
درباره شعر نیمایی هم بله او اثار بسیار خوبی هم در قالب شعر
نیمایی داشت .زبان ســاده او در کتاب «خون سرو» به خوبی
نمایان است .زبان او هم مثل شخصیتش پیچیدگی نداشت.
البته باید تاکید کــرد از نظر قوت شــعری کارهای او مانند
اخوان نبود .اتفاق ًا بنده اثار نیمایی سایه را بیش از غزلیاتش
می پسندم.
زندگی سایه به ویژه بعد از انقالب همواره با فراز و نشیب های
اجتماعی سیاسی توام بود .درباره زندگی او حضور ذهن دارید؟
مشخص ًا مرحوم ابتهاج در جریان تغییر و تحوالت اجتماعی
ایران کارهایــی انجام می داد که یکی از ان ها شــوربختانه
عضویت در حزب توده بود!
این البته خیلی برای من جالب است! مگر ایشان یکتاپرست
نبود؟ پس حضورش در حزب توده چطور توصیف می شود؟
ببینید افراد دیگری هم بودند که با ایمان به ذات باریتعالی به
حزب توده پیوستند .این حزب با حمایت روسیه نفوذ عجیبی
در زندگی اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی مردم ایران داشت.
درباره مرحــوم ابتهاج البته خودش گفتــه بود گرایش های
سوسیالیستی دارد نه کمونیستی و همین موضوع باعث سرد
شدن او و در نهایت جدایی اش از حزب توده شد .جالب تر اینکه
هوشنگ ابتهاج عضویت در شورای مرکزی حزب توده را هم را
برعهده داشت! حزبی که اشکارا وابسته و وامدار روسیه بود و
رد چکمه سربازان روس با یونیفرم های بلندشان در این حزب
به خوبی دیده می شد.
هوشنگ ابتهاج مدتی هم زندانی بود اما اتفاقی افتاد و ازاد
شد .شما از این موضوع چیزی می دانید؟
بله با وساطت اقای اخوان پیش مقام معظم رهبری ،معظم له
با زنده نام بهشتی صحبت فرمودند و شفاعت ایشان باعث شد،
ابتهاج از بند رها شود.
واقع ًا ابتهاج به پیرنگ ها و نیرنگ های حزب توده وابسته
بود؟!
خیر! نظر من را می خواهید؟ خیر نبود .ابتهاج ادمی نبود که
اهل خیانت باشد .پس از شفاعت حضرت ایت اهلل خامنه ای ،او
به اتفاق دو سه نفر دیگر از بند رها شدند و بقیه برای محاکمه
به دادگاه رفتند .به همین دلیل بود که ابتهاج پس از شهادت
ایت اهلل بهشتی برایش غزلی سرود .سال های پس از ان هم
ابتهاج بیشتر بیمار بود ،گمان می کنم خانواده ای هم در ایران
نداشت .ســال ها پیش یک بار اتفاقی در حال خروج از یک
کتابفروشی مرحوم ابتهاج را دیدم و ان اخرین دیدار ما بود.
به نظر جریان توده برشــی عمیق و کاری در روشنفکران،
نویسندگان و شعرای چند دهه پیش ما داشت.
همینطور است ،جالل ال احمد هم در 20سالگی سردبیر
مجالت حزب توده در ایران بود .دست برقضا جالل انجا هم
بسیار رشد کرد و جای پیشرفت بسیار زیادی هم داشت اما
اتفاقی افتاد و مسیر زندگی ال احمد یک باره تغییر کرد.
چه اتفاقی؟
جالل ال احمد روزی در یکی از راهپیمایی های حزب توده،
خودروهای ارتش روســیه را در جمع راهپیمایان می بیند و
خودش می گوید همواره گمان می کرده اســت توده حزبی
مردمی و بومی در ایران است ولی نفربرهای ارتش روسیه او را
میخکوب می کنند .جالل ان روز یکی از انتظامات تظاهرات بود
و لحظاتی بعد بازوبندش را باز و برای همیشه با حزب توده وداع
می کند .همین اتفاق هم سالمتی قلم و روح ال احمد را نشان
می دهد .ال احمد کسی بود که هرجا اشتباهی کرد از بازگشت
نترسید .بســیاری از اعضای فرهنگی حزب توده سال ها بعد
متوجه اشتباهات خود شدند .برای نمونه بزرگ علوی پیش از
درگذشت اقرار کرد از اول به این حزب اعتقادی نداشته ،یعنی
از زمانی که به نفوذ و اســتیالی روسیه در این حزب پی برده
است .او می گفت ما می توانستیم مردمی باشیم اگر از هر پادوی
روس حرف نمی شنیدیم! می گوید «پادوی روس!» نمی گوید
از قزاق ها یا ســرباز دون پایه روسی ،می گوید پادوی روس! و
این دردناک است .ناراحت کننده است که جریان روشنفکری
در کشوری تحت تاثیر پادوهای کشوری بیگانه قرار بگیرد!
«نورالدین کیانوری» در یکی از اخرین مصاحبه های اعتراف
تلخی می کند و می گوید ما اســتعدادهای 50سال خود را در
خدمت روسیه قرار دادیم.
پس مرحوم ابتهاج بسیار زود از این ماجرا خود را کنار کشید.
سایه در خانواده مرفهی بزرگ شده بود که سرمایه دار بودند
و اوضاع معیشتی خوبی داشت .بازهم تاکید می کنم او می گفت
عقایدش کمونیستی نیست و سوسیالیستی است .که البته این
عقاید هم چندان غلیظ نبود .اشتباه بزرگ ابتهاج ورود به حزب
توده بود اما او هم متوجه این اشتباه شد.
زنده نام هوشنگ ابتهاج پس از انقالب در کانون نویسندگان
ایران هم عضویت داشت اما از انجا کنار گذاشته شد .چرا باید
شخصیتی مثل ابتهاج مورد غضب هیئت دبیران این کانون
قرار بگیرد.
اگر ذهنم درســت یاری کند سیاوش کســرایی به اتفاق
فریدون تنکابنی هم با ابتهاج از عضویت کانون نویسندگان
ایران خلع شــدند .موضوع این بود که ان هــا از درون با هم
اختالفات عدیده ای داشتند .اعضای کانون هرگز نتوانستند
با هم بسازند .این اتفاق اگر در جمعیتی 80میلیونی رخ دهد،
طبیعی است ولی ان ها در کل ایران 8هزار نفر هم نبودند!
درباره سیاوش کســرایی صحبت کردید ،او هم سرنوشت
بهتری از دیگران نداشت .از کسرایی چیزی خاطرتان مانده؟
بله او پس از انقالب اســامی از ایران گریخت و در اقمار
روســیه زندگی می کرد ولی اواخر عمر پشــیمانی شدیدی
سراغ او امد .کسرایی با «رهنورد زریاب» نویسنده بزرگ و
برجسته معاصر افغانستان دوست بود و چند سال پیش وقتی
زریاب به ایران امده بود ،صحبت ما به کسرایی رسید و زریاب
گفت اواخر عمرش به شدت پشیمان شده بود و قصد داشت با
مسئوالن ایران صحبت کند که مرگ مجالی برایش نگذاشت.
به گفته زریاب ،کسرایی همیشه می گفت اشتباه کردیم! ما فکر
می کردیم روسیه مثل بهشت است ولی ما را فریب دادند ،این
مردم از ما شوربخت ترند!
اقای محقق ایا کتاب تازه ای در دست انتشار دارید؟
راســتش مدتی اســت به زادگاهم «همدان» بازگشتم.
فعالیت هایی درباره همدان شناســی انجام می دهم .هم کار
پژوهشی در دست انتشار دارم ،هم ادبیات و شعر .به تازگی
هم انتشارات «گویا» مجموعه شعر «تو را دوست دارم» را که
مربوط به گروه سنی نوجوان است به قلم منتشر کرده است.
اسماعیل اذر:
ابتهاج پیرو حافظ
و سعدی بود
اشعار زنده نام هوشــنگ ابتهاج ،انقدر غنای ادبی و هنری
دارد که تعدادی از خوانندگان برجسته و نام اشنای موسیقی
ایران مانند علیرضا افتخاری ،محمدرضا شــجریان ،محمد
اصفهانی و شــهرام ناظری هم از اثار او در کارهای خود بهره صفحه 4
پرونده
برده اند و تصنیف های فراوانی از این اثــار با صدای گیرای
هنرمندان ایران منتشر شده است .از انجا که هنر در ایران ،طی
قرون متمادی با کج اندیشی رو به رو بود اما مقوله شعر ایران در
گذر زمان اما مخفیانه در واژه واژه خود ریتم و ضرباهنگ زیبای
موســیقی را حفظ کرد« .مرده بُدم! زنده شدم! دولت پاینده
شدم »...این تک مصرع موالنا را در نظر بگیرید .با دو عالمت
تعجب به سه بخش تبدیل شده است .هنگام خوانش این شعر
پس از هر عالمت تعجب یک ضرب کوچک روی میز کار یا هرجا
که هستید بزنید .دوباره از اول یک پارچه جمله را بخوانید و
پس از ضربه زدن بعد از عالمات تعجب ،هنگام خوانش در بخش
سوم پس از هر کلمه با رعایت ریتمی که می خوانید یک ضربه
به میز بزنید .چند بار این کار را تکرار کنید .چه اتفاقی می افتد؟
موالنا دانسته و سنجید اهنگی زیبا با این شعر توام کرده است
تا پس از قرن ها شما و من راز یک رمز را بگشاییم .شعر ایران
یک تنه بار هنرهای نوشتاری و تجسمی ایران را از روزگاران
کهن تا امروز بردوش داشته است .با «اسماعیل اذر» کارشناس
هنر و ادبیات ایران هم کمی صحبت کردیم تا از دو منظر به شعر
ابتهاج گوشه نگاهی داشته باشیم.
شعر ابتهاج بی گمان سبک و ســیاق خود را دارد .ویژگی
برجسته شعر او به نظر شما چیست؟
ســادگی! شــعر ابتهاج بی تکلف بود ،صاف و ساده مثل
خودش .هرگز دنبال سبک و سیاق خاص نبود .البته اشعار او
هم شعرهای نیمایی ،هم غزلیاتش از موتیف های اجتماعی و
حتی سیاسی متعددی بهره می برند و این یکی از ویژگی های
برجسته شعر سایه است.
سایه هم مانند بسیاری از شعرا ،نویسندگان و دگراندیشان
تنها بود .اغلب شــاعران ایرانی این تنهایی را در اثار خود به
تصویر می کشند .در بسیاری از اثار ادبیات داستانی معاصر
ایران هم انزوای بشری حرف نخست را می زند .ایا تجلی این
تنهایی در اثار هوشنگ ابتهاج هم نمایان است؟
بله اتفاقا او تنهایی را به خوبی هرچــه تمام در اثارش به
تصویر کشیده است .پیش از این هم گفتم همه شاعران ما در
اشعار خود دنبال گمشده خود می گردند .این مختص ادبیات
معاصر ما نیست ،حتی شاعران بزرگی مانند حافظ و مولوی هم
در اثار خود در پی گمشده های خود می گردند .ضمن این که
چنین پرداختی به شعر تنها در ادبیات ما دیده نمی شود و این
مقوله جهانی است.
این گمشده در ادبیات جهان ،یک نفر است؟ منظورم از یک
نفر همان نمادهای عشق زمینی یا فرازمینی و الهی اند.
**خیر به نظر من اینطور نیست .این گمشده مانند عنصر
شخصیت هر داستان ،خاص یک شاعر است .یعنی گمشده در
شعر ابتهاج با گمشده اشعار سهراب سپهری تفاوت عمده ای
دارد .اما از این منظر که هیچ کس نمی داند گمشــده شعرا و
نویسندگان کیست .این ابهام وجه شبه تمام اثاری است که
شما می فرمایید.
شما ابتهاج را وام دار و پیرو حافظ و سعدی می دانید؟
او از پیروان شیخ اجل و خواجه شیراز بود .این انکار نشدنی
است .البته او به عنوان شــاعری دغدغه مند ،مصائب زندگی
مردم را در شعرش بروز می دهد اما بازتاب دردهای جامعه در
شــعر ابتهاج ،بدون تکلف و تقلید است .او هرگز مقلد کسی
نبود .او این را در گفت وگویی هم تصریح کرده بود که در شعر
به کسی وابسته نیست و ادای کسی را در نمی اورد .برای نمونه
شــما جنس تنهایی را در اثار ابتهاج با جنس تنهایی در اثار
سهراب سپهری مقایسه کنید .به یقین یکی نیستند.
پس به نظر شما غزل های ابتهاج بین دیگر قالب هایی که به
ان ها پرداخته ممتازند؟
غزلیات ابتهاج ویژگی هایی دارند که ان ها سروده های سایه
را ممتاز می کنند .پیش از این هم گفته بودم غزل ابتهاج دارای
چند ویژگی برجسته است .گذشــته از بی تکلفی و سادگی،
غزلیات او از اشتباهات نحوی بری اند و این خود نکته ای تامل
برانگیز است.
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
5 صفحه 5
6
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
اجرای « ُاپرای عاشورا» تمدید شد
خرب فرهنگ و هرن
اُپرای عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور با بازافرینی و طراحی جدید از شب گذشته در تاالر وحدت
روی صحنه رفت .پس از اســتقبال مخاطبان از اجراهای ۱۹تا ۲۱مرداد «اُپرای عاشورا» ،این رویداد
برای چهارشبه ۲۶مرداد نیز تمدید شد« .اُپرای عاشــورا» روایتی ویژه از حماسه حسینی را در تاالر
وحدت پیش روی تماشاگران قرار می دهد .بهزاد عبدی اهنگساز و محمد معتمدی ،مصطفی محمودی
،محمدرضا صادقی و ....اواگران اپرای عاشورا هستند .بلیت اپرای فاخر هنری که به همت بنیاد رودکی
و همکاری گروه تئاتر عروسکی اران روی صحنه می رود ،از طریق سایت تیوال به نشانی tiwall.com
در دسترس مخاطبان قرار دارد / .هنرانالین
ناظری :اگر سایه نبود وارد موسیقی نمی شدم
نمایش «شکم» به نویســندگی علیرضا معروفی و کارگردانی رضا پورکریمان از ۲۳مرداد تا ۱۱
شهریور ساعت ۱۹در مجموعه تئاتر محراب ،سالن استاد جمیله شیخی اجرا می شود .ارمان ازادی،
ریحانه فالح ،دنیا خشنو ،رضا بابایی و فرزاد هداوندخانی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند .در
خالصه داستان نمایش امده است« :خانواده ای چهار نفره در ناکجااباد زندگی می کنند که هم ه اقالم
غذایی برای مردم سهمیه بندی شده است .پدر خانواده با این شرایط تصمیم می گیرد غذا را در خانه
سهمیه بندی کند و »...نمایش «شکم» پیش از این ،تیرماه ۱۴۰۱در پالتو حیاتی مهر اداره کل فرهنگ
و ارشاد اسالمی استان البرز روی صحنه رفته است / .صباخبر
کارگردان« پناه کاه» :هر لحظه خود
را جای یک کاراکتر بگذارید
در پی درگذشت هوشنگ ابتهاج ،شــهرام ناظری هنرمند
موسیقی ایرانی که اثار مشترکی با اشعار این شاعر فقید خلق کرده
است ،دست نوشته ای را در واکنش به درگذشت «سایه» منتشر
کرد .در متن دست نوشته شهرام ناظری امده است:
«ترانه سرای عشق ،شاعر بزرگ معاصر «ه .الف .سایه» از میان
ما رفت ...
در سال های نوجوانی و اغاز کار سایه نقش مهمی در زندگی
هنری من داشته اســت .همین قدر بگویم که اگر تایید نورعلی
برومند به عنوان استاد و تصمیم گیرنده موسیقی ایرانی و تشویق
و رهنمودهای سایه نبود ،شــاید من هرگز وارد دنیای حرفه ای
موسیقی نمی شدم و تنها برای دل خود می سرودم ،می نواختم
و می خواندم.
نام و یادش جاودان /».خبرگزاری ایسنا
«پیشرفتوعقالنیتدرعلم»بررسیمی شود
نشست نقد و بررسی کتاب «پیشرفت و عقالنیت در علم» برگزار
می شود .نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه شــنبه ۲۵مرداد از
ســاعت ۱۵به این کتاب اختصاص دارد که با حضور غالمحســین
مقدم حیدری ،شهرام شهریاری ،محمدرضا اسمخانی ،محمدمهدی
هاتف و حامد بیکران بهشت برگزار می شود.
در خبر برگزاری این نشست امده است :تاریخ علم عموما به مثابه
تاریخ توسعه بهترین و موفق ترین نظریه های علمی تصویر می شود .اما
ایا بهتر و موفق تر بودن یک نظریه علمی با عقالنی بودن ان نیز تالزم
دارد؟ و اساسا در رقابت میان نظریه های علمی و ارزیابی ان ها ،عقالنی
بودن انها چه جایگاهی دارد؟ همین پرســش های ساده چالش های
بسیاری را برای فلسفه علم معاصر رقم زد ،از جمله اینکه ایا علم اساسا
فعالیتی عقالنی است یا خیر .عالقه مندان می توانند این نشست را از
اینستاگرام مرکز فرهنگی شــهرکتاب و صفحه این مرکز در سایت
اپارات پیگیری کنند / .خبرگزاری ایسنا
نمایش «شکم» در تاالر محراب
کروناجانیکنوازندهپیشکسوتویولنراگرفت
منوچهر انصاری ،نوازنده ویولن و موسیقیدان امروز ۲۱مرداد
در ۷۶سالگی درگذشت .مســعود نظر ،نوازنده و سرپرست گروه
موسیقی ارف ،خبر درگذشــت این هنرمند را تایید کرد و گفت:
ایشان از قبل مقداری کسالت داشتند ولی بنابر انچه از همسر ایشان
شنیدم کل خانواده کرونا گرفته اند و ایشــان هم فوت شده اند .او
درباره مراسم این هنرمند فقید گفت :قرار شده که هماهنگی هایی
برای خاکسپاری ایشان در قطعه هنرمندان صورت بگیرد .منوچهر
انصاری در سال ۱۳۲۵در تهران متولد شــد .او در سال ۱۳۳۸با
تشویق پدر و دایی خود وارد هنرستان موسیقی شد .پس از ورود به
هنرستان فراگیری ویلن را نزد والودیا تارخانیان اغاز کرد در ادامه
تا مرحله دریافت دیپلم تحت تعلیم حشمت سنجری و پس از ان تا
دریافت لیسانس از کالس های سرژ خوتسیف بهره برد .در بیستمین
جشنواره موســیقی فجر که بهمن ۱۳۸۳برگزار شد با اهداء لوح
تقدیر و جایزه از منوچهر انصاری تجلیل شد / .خبرگزاری ایسنا
فرید قادرپنــاه که این روزها نمایش «پنــاه کاه» را روی
صحنه برده ،می گوید که ایــن نمایش بازتولید اثر قبلی اش
نیست بلکه نمایشی تازه است .این کارگردان از ویژگی های
این اثر نمایشــی و اســتقبال مخاطبان از ان سخن گفت.
قادرپناه که پیش از این در سال ۹۷همین نمایشنامه را اجرا
کرده است ،معتقد است انچه این روزها روی صحنه می برد،
اثری تازه است و بازتولید کار قبلی اش نیست .او در این باره
توضیح می دهد :وقتی کاری بازتولید می شــود یعنی اینکه
شما عینا دارید همان کار را اجرا می کنید اما می توانم بگویم
که از «پناه کاهی» که ما در سال ۹۷اجرا رفتیم تقریبا اسم
نمایش و شخصیت ها و شاید ۲۰درصد محتوا (متن) شبیه
ان کار باشد .عمال ما یک کار دیگر را داریم اجرا می کنیم .به
همین دلیل فکر می کنم اســمش بازتولید نمی تواند باشد.
قادرپناه اضافه می کند :مهم ترین ویژگی این کار ،این است که
تماشاگر می تواند در هر لحظه از نمایش خودش را جای یکی
از کاراکترها بگذارد .او که خود متن این نمایش را به نگارش
دراورده ،ادامه می دهد :جهان خودمان را به صورت قص ه زاده
شده از تفکر خودم نوشتم و می بینیم .نمی توانم بگویم کار
بسیار نویی است ولی می توانم بگویم بیان بسیار روانی دارد .در
عین حال که بشدت فضای غیرواقعی را ما توصیف می کنیم،
روند و روایت روانی دارد و شــاید دید جدیدی را درباره این
جامعه و مدیریت ان نشان می دهد /.خبرگزاری ایسنا
«صورتگر» برنده جایزه جشنواره «تک حلقه» شد
رامین حسین پور برای ساخت ویدیوارت «صورتگر» برنده جایزه
شایستگی و همینطور جایزه بهترین جلوه های ویژه ماه ژوئن (مربوط به
فیلم های نیمه اول سال) جشنواره فیلم مسابقه کوتاه «تک حلقه» لس
انجلس شد .جشنواره لس انجلس یک رویداد جوایز بین المللی مستقر
در لس انجلس است که فیلم های کوتاه با مدت زمان ۱۲دقیقه یا کمتر
را معرفی می کند .این رقابت با جذب فیلمســازان از سراسر جهان ،بر
داستان سرایی اصیل ،مختصر و تاثیرگذار تاکید دارد؛ همان ویژگی هایی
که جشنواره ها و توزیع کنندگان فیلم به دنبال ان هستند .در توضیح
جشنواره امده است :با صدها فیلم کوتاه ارسال شده در هر سال ،قرار
گرفتن در رقابت ما به جامعه فیلم نشان می دهد که فیلم کوتاه شما
استثنایی است .این فستیوال معتبر زیر نظر جوایز بفتا ،جوایز انتخاب
منتقدان ،امی ،جوایز گلدن گلوب ،جوایز فیلم هالیوود و جوایز زحل است.
ویدیوارت «صورتگر» به تازگی برنده جایزه بهترین موزیک ویدیوی
فستیوال بین المللی «وگاس» نیز شده است /.صباخبر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
تصویرگر «نیکوال کوچولو» درگذشت
معروف ترین اثر «ژان ژاک سامپه» تصویرگری سری داستان های کودکانه و فرانسوی «نیکوال کوچولو»
است که اولین سری از ان در تاریخ ۲۹مارس ۱۹۵۹به قلم «رنه گوسینی» نوشته شد و همکاری این دوچهره
فرانسوی موجب شد که اثارشان با نام «سمپه-گوسینی» نیز شناخته شود .این داستان ها که چشم اندازی
ایده ال به کودکی در دهه ۱۹۵۰فرانسه دارد به یک کتاب فروش در سطح بین المللی تبدیل و به چندین زبان نیز
ترجمه شد« .سامپه » عالوه بر تصویرگری «نیکوال کوچولو» ،بیش از هر هنرمند دیگری طراحی جلد نخست
مجله نیویورکر را بر عهده داشته است«.سامپه» در اثارش شخصیت های کوچک را در دنیایی بزرگ از خطوط
نرم قرار می دهد و حقایق خنده دار و گاه تند در مورد جهان را بدون توسل به تمسخر بیان می کرد /.خبرگزاری ایسنا
شنبه 22مرداد 1401شماره 1254
پیکر ابتهاج از کنار درخت ارغوان تشییع می شود
یلدا ابتهاج فزند امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به «سایه» با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود از
تشییع پیکر «سایه» در شهر رشت زادگاه پدرش خبر داد .در متن منتشر شده توسط یلدا ابتهاج امده است:
«با هماهنگی هایی که با ایران انجام شده است مراسم تشییع پدرم از کنار درخت ارغوان انجام خواهد شد و
از انجا برای خاکسپاری به شهر رشت خواهیم رفت .تاریخ و ساعت دقیق مراسم را بزودی به اطالع همگان
خواهم رساند ».امیر هوشنگ ابتهاج متولد ۶اسفند ۱۳۰۶متخلص به سایه ،شاعر و پژوهشگر ایرانی بود.
او نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه ها» را در سال ۱۳۲۵شمسی منتشر کرد .از اثار دیگر او می توان
به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد.ابتهاج در تاریخ ۱۹مرداد ۱۴۰۱درگذشت /.صبا خبر
اتوسا صالحی:
«کالس اولی ،کتاب اولی» کتاب های سطح بندی برای نوجوانان است
اتوسا صالحی نویســنده و دبیر مجموعه ۴۰جلدی «کالس
اولی ،کتاب اولی» توضیح داد :من عالوه بر دبیری ،چند جلد از این
مجموعه مانند مثل «برادرم رامان»« ،بابا و سیرک اتش» و «بچه
ن مجموعه
هیوال و اژدهای چشم ژله ای» را هم نگارش کرده ام .ای
شامل داستان های تصویری است که در ان ها از تصویرگران خوبی
همچون غزاله بیگدلو ،امنه اربابون و ویدا کریمی کمک گرفته ایم
و در نشر افق به چاپ رسیده است.
او ادامه داد« :کالس اولی ،کتاب اولی» بیشتر با هدف تقویت
روان خوانی بچه های دوره ابتدایی نگارش و سطح بندی شده است
و در پنج سطح از سخت به اسان می رود.
این نویسنده درباره کتاب های جدید خود نیز گفت :جلدهای
جدید مجموعه تام گیتس در نشر افق و کتاب تصویری «توپ را
شوت کن» از انتشارات شهر قلم به تازگی وارد بازار نشر شده اند.
نویســنده مجموعه نیما نابغه از چاپ جلد چهارم این کتاب
خبر داد و عنوان کرد :جلد چهارم مجموعه «نیما نابغه» با عنوان
«خزندگان فراری از درس» با تصویرگری نسرین بهاری در نشر
افق منتشر شد که این کتاب ه م طنز است هم ماجراهای روزمره
را روایت می کند و همچنیــن در این جلد بیشــتر به حیوانات
می پردازد.
او درباره نوشتن برای ســن کودک و نوجوان توضیح داد :من
نوشتن برای گروه ســنی کودک و نوجوان را انتخاب کردم زیرا
فرهنگ کتابخوانی از این ســن اغاز می شود و اگر با ذوق و لذت
همراه بخشد تا سال های بزرگسالی هم ادامه دارد .ایده کتاب های
سطح بندی شده مجموعه «کالس اولی ،کتاب اولی» هم این بود
که بچه ها از سن یادگیری زبان به کتاب خواندن تشویق شوند و
7
بیشتر کتاب های لذت بخش بخوانند.
این نویسنده تصریح کرد :سعی می کنم برای نوشتن
کتاب هــای کودکان و نوجوانان بیشــتر بــا خود ان ها
اشــنا شــوم و در کارگاه ها با دغدغه و نوع نگاه ان ها و
نویسندگانی که دوست دارند اشنا شوم تا احساسات
و مشکالتشان را درک کنم .گاهی داستان هایم
را برای کودکان می خوانم و نظرشــان را قبل از
انتشار می پرسم و در انتخاب اســم کتاب ها از ان ها
کمک می گیرم.
این مترجــم بیــان کــرد :در دوران کرونا فکر
می کردیم که ممکن است ارتباط ما نویسندگان با
بچه ها قطع شود اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و
کتاب های زیادی تجدید چاپ شدند و نشان داد که
ن باشند ،راحت تر
شــاید اگر بچه ها به حال خودشا
کتاب مورد عالقه خود را انتخاب می کنند.
صالحی در پایان درباره فعالیت بچه ها در فضای
مجازی اظهار کرد :اکنون پدرومادرها اگاه هستند و
مراقبند تا بچه ها عالوه بر عضویت در فضای مجازی
کتاب هم بخوانند .خیلی ه م نباید منفی نگاه کرد
و گاهی در فضای مجازی بچه ها به هم کتاب
معرفی می کنند و با تازه های نشــر اشنا می
شــوند .امار کلی کتاب خوانی را می دانم که
خیلی دلگرم کننده نیست اما گاهی افراد در
فضای مجازی این امکان را دارند که کتاب های
خوب را به یکدیگر معرفی کنند /.صباخبر صفحه 7
نگاهی ویژه به «اپرای عاشورا» به بهانه چهاردهمین سال اجرا
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
پدر اولین اپرای ملی ایران
بهروز غریب پــور ،کارگردان و
سرپرســت گروه تئاتر عروسکی
اران نخســتین بار با روی صحنه
اوردن اپرای عروســکی رستم و
سهراب به اهنگســازی لوریس
چکناوریان در سال -۱۳۸۳تاالر
فردوسی ،مسیر خلق اپرای ایرانی
را تحقق بخشــید .اپرای رستم و
ســهراب اولین اپرای عروسکی با اســتفاده از عروسک های
نخی (ماریونت )با زبان شعر و اندیشه شاعر ا شاهنامه ابوالقاسم
فردوسی است .وی دومین اثر از اپرای عروسکی -اپرای مکبث
به اهنگسازی جوزپه وردی بر اســاس تراژدی مکبث نوشته
ویلیام شکسپیر را ســال ۱۳۸۶در تاالر فردوسی روی صحنه
اورداجرای موفق اپرای مکبث در عرصــه بین المللی ،بیانگر
دستیابی غریب پور و گروهش به شــیوه نوین و بدیع در بازی
دهندگی عروســک های نخی اســت .ســومین تجربه اپرای
عروسکی گروه تئاتر عروسکی اران ،اپرای عاشورا است که سال
۱۳۸۷به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و اهنگسازی
بهزاد عبدی در تاالر فردوسی روی صحنه رفت .شیوه ابداعی
غریب پور در بازی دهندگی عروسک ها با عنوان سیستم “بایو
فیدبک و نورو فیدبک” توضیح داده می شود .در حالیکه در اپرای
عروســکی ،بازی دهنده از طریق عنصر واسطه ای -عروسک
نخی -با نقش ارتباط برقرار می کنــد .از انجا که باور پذیری و
روانشناسی شخصیت ،از جمله اصول اولیه و اساسی این متد
است ،بازی دهنده و عروسک در پیوندی طبیعی و زنده (ارگانیک
) نسبت به یکدیگر قرار می گیرند .بنابراین طبق سیستم بایو
فیدبک و نورو فیدبک ،بازی دهنده به عنوان دســتگاه عصبی
مرکزی-مغز عروسک ،فرمان دهنده کلیه کنش و واکنش های،
موجود زنده می باشد.
اپرای عروسکی «عاشورا» به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی بهروز
غریب پوراز ۱۹مرداد ماه ۱۴۰۱در دوازدهمین دور اجرای خود در طول
۱۴سال گذشته از زمان ساخت در ســال ۱۳۸۷در تاالر وحدت روی
صحنه رفت که در نخستین اجرا با استقبال مخاطبان مواجه شد.
اپرای «عاشورا» ،واقعه عاشورا را از زبان عروسک ها روایت می کند و در
وصف حماسه افرینی های امام حسین (ع) و ۷۲تن یاران باوفای ایشان،
زبان به سخن می گشایند .اپرای عروسکی «عاشورا» با ۷۰عروسک و ۳۰
بازیگر وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روی صحنه اجرا می کنند ..اجرای
اخیر اپرای عروسکی «عاشورا» سه تفاوت مهم نسبت به گذشته دارد که
تغییر سالن محل اجرا از تاالر فردوسی به تاالر وحدت به علت اماده نبودن
اجرایی تاالر فردوسی ،اســتفاده از عروسک های بزرگ و حضور توامان
بازی دهندگان و عروسک ها روی صحنه از جمله انهاست.
تغییر سالن محل اجرا از تاالر فردوسی به تاالر وحدت ،مهم ترین دلیلی
است که بهروز غریب پور کارگردان اثر را به استفاده از حضور توامان بازی
دهندگان و عروسک ها روی صحنه وامی دارد زیرا صحنه ساخته شده
برای تاالر وحدت متناسب با اندازه وسیع تر این صحنه در مقایسه با تاالر
فردوسی و فشردگی فضا در انجا است.
در تاالر فردوسی ،شیب ۹۰درجه ای صندلی های تماشاگران مانع می
شود از اینکه سر تماشاگر ردیف جلویی برای ردیف پشتی مزاحمت ایجاد
کند برخالف تاالر وحدت که صندلی ها در یک سطح مسطح قرار دارد ،از
این رو تماشاچیان در هر لحظه از اجرا در حال جابه جایی سر خودشان به
طرفین برای دستیابی به دیدی کامل از صحنه هستند.
صفحه نمایشگر در ِ
پشت صحنه ساخته شده است هنگامی که فقط
قرار است به عنوان نمایش دهنده افکت های تصویری همچون صحنه
حضور مالئک عمل کند مشکلی ندارد و وجود صحنه ساخته شده برای
بازی دهندگان و عروســک ها و قرارگیری ان در بخش پایینی صفحه
نمایشگر مانعی برای دید تماشاگران ایجاد نمی کند ولی این مساله زمانی
تبدیل به مشکل می شود که تصاویری همانند تصویر تاخت و تاز اسب ها
و دف زنی با نوشته های روی صفحه نمایشگر در حال پخش است و موانع
گفته شده مانع از دریافت مناسب تصاویر و همچنین ،پیام های بینندگان
می شود که روی کیفیت نهایی اثر تاثیر می گذارد.
صفحه نمایشگر در تاالر وحدت در بخش انتهایی صحنه نصب شده
است و امکان جابه جایی ندارد بنابراین اتخاذ چنین تصمیمی برای بهره
گیری از صفحه نمایشگر از سوی کارگردان اثر به مقتضیات اجرا برمی
گردد .این شرایطی است که سازندگان اثار نمایشی با توجه به انچه در
صحنه یک تماشاخانه موجود است ،باید دســت به ابتکار عمل بزنند و
تصمیم نهایی را بگیرند با علم به اینکه ممکن است در زیبایی شناسی
بصری نمایش های انها اثرگذار باشد.
حضور بازی دهندگان و تماشای بازی دهندگی عروسک ها از سوی
تماشاگران با نگاهی به تعزیه و نقش پذیری ادم ها در طول روایت پیش
از اغاز صحنه ها بین اشقیاء و اولیاء تدارک دیده شده است که در شیوه
برشتی به فاصله گذاری تعبیر و به تماشاچیان فاصله بین زندگی واقعی و
کنش های رخ داده روی صحنه نمایش را یاداور می شود.
حساسیت ها درباره نحوه نمایش انبیا و امامان معصوم .با تمرکز روی
اشقیاء ،مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش نمود بیشتری می یابد زیرا
مظلومیت موجد سکوت است؛ اولیا سکوت پیشه می کنند و از کوبیدن بر
طبل جنگ دوری می جویند و درنهایت اینکه چهره خصمانه اشقیاء در
وقایع عاشورا بهتر نمایانده خواهد شد.
صحنه ای که اپرای «عاشورا» نمایش می دهد و در دیگر اثار عاشورایی
تئاتر ،سینما و تلویزیون قابل مشاهده نیست ،تماشای بخشی از صحنه
جنگ یاران امام حسین (ع) با سپاهیان عبیداهلل است که در دو صحنه
مبارزه ُحر و همچنین علمدار کربال ابوالفضل عبــاس (ع) با یزیدیان به
نمایش درمی اید .این اتفاق در حالی افتاده است که در قریب به اتفاق اثار
مرتبط با واقعه عاشورا ،حوادث پیش از صحرای کربال و سپس شام غریبان
مدنظر قرار می گیرد و به وقایع صحرای کربال به دالیل مختلف از جمله
مشکالت و محدودیت ها در پرداختن به سوژه و همینطور کمبود امکانات
سختافزاریبرای ساختاینگونهصحنههاکمتربهطورمستقیمپرداخته
می شود؛ مشکلی که به لطف عروسک ها به راه حلی دست یافته است.
اهنگسازی بهزاد عبدی در همه صحنه ها با حفظ جلوه حماسی ،گاهی
وجهه تعلیق امیزی دارد که نقش شایانی در نمود جلوه حماسی واقعه
عاشورا در کنار ارتباط گیری بهتر مخاطبان با اثر ایفا می کند.
اپرای «عاشورا» با شادی و طرب دف زنان در عمارت کوفه اغاز می شود
که حاکی از دوگانه شادی و اندوه مستتر در نبرد بین خیر و شر است؛ زمانی
که اشقیا در صحنه های پایانی بار دیگر با شادی و طرب مشغول دف زنی
هستند ،شیون و زاری از سر اندوه در اردوگاه خیر و اولیا طنین انداز شده
است .بازی دهندگان با هنرمندی و با ظرافت عروسک ها را به حرکت
درمی اورند تا تجسمی از واقعه عاشورا روی صحنه باشند و بدین ترتیب،
قاب های بدیع و چشم نوازی پدید می اید که تماشاگران را روی صندلی
ها میخکوب می کند .اپرای عروسکی «عاشورا» بهروز غریب پورتا ۲۶
مرداد ماه ۱۴۰۱هر شب ،ساعت ۲۱در تاالر وحدت روی صحنه می رود
و عالقمندان به تئاتر می توانند برای تهیه بلیت اثر به سایت فروش بلیت
تیوال مراجعه کنند / .صبا خبر صفحه 8