روزنامه صبا شماره 1256
روزنامه صبا شماره 1256
روزنامه صبا شماره 1256
دو شنبه| 24مرداد 15 |1401اگوست 17 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1256صفحه| 5000ناموت|
«خـون سـرد»
دکسـرتنیسـت!
گفت و گوهایی با کارگردان و نویسنده سریال «خون سرد»
کوالک «دوزیست» در تابستان
صفحه 2
۵فیلم جدید به سینماها می اید
صفحه 2
تصویب الیحه جامع رسانه ای
در کمیسیون فرهنگی دولت
صفحه 7 صفحه 1
2
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
کوالک «دوزیست» در تابستان
خرب سیمنا و تلویزیون
جدیدترین ساخته برزو نیک نژاد از ۲۰مرداد در سینماهای سراسر ایران روی پرده رفته و فقط در دو روز
به فروشی نزدیک به یک میلیارد و ۶۸۰میلیون تومان رسیده است .این فیلم محصول سال ۹۸است که اولین
بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد و پس از ان با توجه به شیوع کرونا ،تا امسال امکان
اکران پیدا نکرد« .دوزیست» داستان پسری به نام عطا را روایت می کند که با پدرش زندگی می کند و دو نفر
از دوستان خود را هم به خانه راه داده است .دختری در همسایگی عطا دلبستگی خاصی به او دارد اما عطا از
این موضوع خبر ندارد .دختر که کلفت همسایه عطاست ،از او می خواهد برای چند روز دختری را مخفیانه در
منزل خود نگه دارد .عطا می پذیرد و با ورود این دختر به خانه ،ماجرا شروع می شود / .هنرانالین
بررسی سیر اندیشه مالقلی پور با تحلیل «سفر به چزابه»
دومین جلسه از برنامه «سینما پرتره» به تحلیل سیر اندیشه سینمایی رسول مالقلی پور توسط رامتین
شهبازیوسیدعلیروحانیو نمایش فیلم سینمایی«سفربهچزابه»اختصاصخواهدداشت.برنامه«سینما
پرتره» روز سه شنبه ۲۵مرداد از ســاعت ۱۷تا ۲۰در ساختمان شماره ۳فارابی واقع در خیابان ولیعصر،
توانیر ،نبش کوچه لنکران (احتشام سابق) برگزار خواهد شد.نشست های «سینما پرتره» از جمله برنامه های
فرهنگی فارابی با تمرکز بر دانش افزایی سینماگران و عالقه مندان به سینما است که با همکاری دانشگاه
سوره در قالب سلسله نشست های «سینما پرتره» به بررسی و تحلیل سیر اندیشه کارگردانان بزرگ سینمای
ایران و جهان اختصاص خواهد داشت و سه شنبه ها در ساختمان شماره سه برگزار می شود / .خبرگزاری ایلنا
بهزاد فراهانی:
سناریوهای خوب در صف انتظار ابدی اند!
بهزاد فراهانی یکم بهمــن ۱۳۲۳در روســتای درمنک از توابع
فراهان واقع در استان مرکزی (اراک) به دنیا امد .او از نوجوانی به تئاتر
عالقه مند شد و به صحنه نمایش و بازیگری قدم گذاشت .او همچنین
سابقه فیلمنامه نویســی و کارگردانی را در کارنامه هنری خود دارد.
فراهانی دوره های اموزشی تئاتر را در فرانســه گذرانده و در رشته
کارگردانی ،بازیگری و نویسندگی تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده
است .همسر و سه فرزند او نیز بازیگر هستند .فعالیت هنری خود را
از ۱۶سالگی با بازی در تئاتر نزد خسرو مفید اغاز کرد .سپس به گروه
شاهین سرکیسیان بنیانگذار تئاتر نوین ایران پیوست و به طور جدی
تئاتر را دنبال کرد .پس از چند سال به ســینما روی اورد و با بازی و
نگارش فیلمنامه فیلم «تجاوز» به کارگردانی حمید مصداق ،در سال
۱۳۴۹به جمع اهالی هنر هفتم پیوست.
ن که در
فراهانی کارگردان تئاتر و بازیگر تئاتر ،ســینما و تلویزیو
اثاری همچون فیلم ســینمایی «نقره داغ»« ،راه افتخار»« ،شیدا»
و ســریال های «خان ه پــدری»« ،البوم خانوادگــی»« ،مدینه» و...
نقش افرینی کرده اســت و به عنوان بازیگر اثــار تاریخی -مذهبی
نقش های متفاوتی را در سریال هایی مانند« :امام علی(ع)» و ...تجربه
کرده در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات کارهای مذهبی به ویژه
۵فیلمجدیدبهسینماهامی اید
همایون اســعدیان سخنگوی شــورای صنفی نمایش در گفتگو با
خبرنگار سینمایی صبا ،با اشاره به جلسه یکشنبه ۲۳مردادماه این شورا،
درباره مصوبات این جلسه گفت :فیلم های سینمایی «بانک زده ها» به
کارگردانی جواد اردکانی و تهیه کنندگی علی رویین تن به سرگروهی
ســینما ماندانا« ،برای مرجان» به کارگردانی و تهیه کنندگی حمید
زرگرنژاد به سرگروهی پردیس ســینمایی ملت و «رویای سهراب» به
کارگردانی و تهیه کنندگی علی قوی تن به سرگروهی پردیس سینمایی
هنر شهر افتاب شیراز از چهارشــنبه ۲۳مردادماه اکران می شوند .او
بیان کرد :همزمان با این اثار ،فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس ابیار و
تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی که خبر اکران ان پیشتر اعالم شده
بود ،به سرگروهی پردیس سینمایی کورش و فیلم «شب طالیی» به
کارگردانی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا نیز که
نمایش ان یک هفته به تعویق افتاد ،به ســرگروهی پردیس سینمایی
هویزه مشهد به نمایش عمومی درخواهند امد /.صباخبر
کامیون ابی بدون توقف تا هندوستان
مستند «کامیون ابی» و انیمیشــن «گذشته» از تولیدات مرکز
گسترش به جشنواره فیلم کراال راه یافتند« .کامیون ابی» به کارگردانی
هادی افریده و انیمیشــن کوتاه «گذشــته» به کارگردانی حمید
محمدی ،از تولیدات مرکز گسترش به بخش بین الملل چهاردهمین
جشنواره فیلم های مستند و کوتاه کراال در کشــور هندوستان راه
یافتند« .کامیون ابی» در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»
نمایش داده شد .ضمن اینکه انیمیشن «گذشته» در جشنواره های
فیلم فجر ،پویانمایی تهران و ...نمایش داشته و تندیس نقره ای بهترین
دست اورد فنی و هنری جشنواره پویانمایی را هم به دست اورده است.
این جشنواره که توسط اکادمی فیلم ایالت کراال هرساله در تریواندروم
( مرکز ایالت کراال ) برگزار می شود ،یکی از چهار جشنواره مستند مورد
تایید اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در اسیاست و بهترین
مستند کوتاه و بهترین مستند بلند ان به اسکار معرفی خواهد شد.
جشنواره کراال از ۴تا ۹شهریور ماه ۱۴۰۱برگزار می شود /.خبرانالین
ماه محرم موفق عمل نکرده ایم و مشخصا کنداکتور ما در سال های
اخیر خالی از اثر جدید بوده است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا
گفت :ما باید در تولید اثار مذهبی و تاریخی مراقب باشیم مخاطبمان
از اعتقادات و تعاریــف دینی اش فاصله نگیــرد .در حقیقت یکی از
مخاطرات تولید کار در این ژانر همین است که تعاریف مخاطبانمان
را از پیام های قرانی تغییر ندهیم .او در ادامه اضافه کرد :ان هایی که
می گویند مشکل افت و کمبود ساخت تولیدات تاریخی -مذهبی از
نبود فیلمنامه های خوب است ،اشتباه می کنند .بسیاری از سناریوهای
خوب را که عطر و بوی ملی دارند ،از فرهنگ میهن پشتیبانی می کنند
و در سنگر مردم نشسته اند کنار می گذارند و دنبال کارهای بی سر و ته
می روند .تا دلتان بخواهد سناریوهایی خوب داریم که در صف انتظار
ابدی نشسته اند .بازیگر نقش معاویه در سریال «امام علی(ع)» ادامه
داد :هنر نمی تواند جنبه سفارشی پیدا کند چرا که کارکرد خود را در
این شرایط برای تاثیرگذاری از دست می دهد .یادمان نرود تبلیغات
با کار هنری فرق دارد .ممکن است در کار تبلیغی از هنر سواستفاده
شود .مانند گاهی که ترانه های بســیار زیبا را که جزو سرمایه های
زندگی ما هستند یک مرتبه برای تبلیغ ماکارونی و یا تبلیغ فالن فرش
استفاده می کنند و این بی انصافی است /.خبرگزاری برنا
کاسبی در ای .سی .یو بستری شد
محمدکاسبی،بازیگرپیشکسوتسینماوتلویزیونبهدنبالنارسایی
قلبی در بخش پست ای سی یو بیمارستان بستری شد .یلدا کاسبی،
دختر این هنرمند اظهار کرد :پدرم چهارشنبه هفته گذشته ۱۹ ،مرداد
ماه به دنبال مشکالت نارسایی قلبی به بیمارستان و بخش ای سی یو
منتقل شد و یکشنبه ۲۳مرداد به بخش پست ای سی یو منتقل شده
است .او از مردم خواست برای پدرش دعا کنند .یلدا کاسبی گفت :اوضاع
ی ایشان هم چندان مطلوب نیست.
قلب پدر خوب نیست و شرایط عموم
پزشکان برای درمان مناسب تمام تالششان را به کار بسته اند .در حال
حاضر پدرم تحت نظر دکتر معالجش بابک شریف کاشانی ،فوق تخصص
نارسایی های قلبی است .از مردم می خواهم باز هم برای پدرم دعا کنند تا
ببینیم خدا چه میخواهد .محمد کاسبیهنرمند با سابقهعرصه سینما
و تلویزیون اواخر سال ۱۴۰۰از ناحیه دریچه قلب تحت عمل جراحی قرار
گرفت و طی این مدت چندین بار به علت نارسایی قلبی در بیمارستان
بستری شد / .خبرگزاری ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
اسلحه بالدوین را متهم می کند
الک بالدوین بازیگر و تهیه کننده فیلم وسترن «زنگار» که در اکتبر گذشته با شلیک به هالینا هاچینز
موجب کشته شدن وی و زخمی شدن جوئل سوزا کارگردان فیلم شده بود ،تاکید کرده بود تصور می کرده
«تفنگ سرد» یعنی بدون گلوله واقعی در دست داشته است .او تاکید داشت که ماشه اسلحه را نکشیده است.
وی در مصاحبه با ای بی سی گفته بود :ماشه کشیده نشده .من هرگز اسلحه به سمت کسی نمی گیرم و ماشه
را نمی کشم .هرگز! اما تحقیقات اف بی ای نشان می دهد چکش اسلحه در موقعیت ربع خمیده تا نیمه خمیده
قرار دارد و این اسلحه نمی توانست بدون فشار دادن ماشه شلیک کند .تحقیقات روی کلت کالیبر ۴۵که همان
مدل هفت تیری است که در این حادثه استفاده شده ،این نتیجه گیری را به دست داده است / .خبرگزاری برنا
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
وارنر از نفس افتاد
3
دیوید وارنر یکی از بازیگران بریتانیایی تبار متولد 1320است که به تازگی در سن 80سالگی چشم از
جهان فرو بست .او که از اسطوره های سینمای هالیوود به شمار می اید در فیلم های خارق العاده ای همچون
تایتانیک ،سگ های پوشالی و مورگان به ایفای نقش پرداخته و توانست در طول مدت فعالیت هنری خود
اثار بی نظیری را برای سینمای جهان خلق کند .دیوید وارنر از ان دسته بازیگرانی است که عالوه بر سینما
در تلویزیون نیز بازی کرد و حرفه ای بودن او هیچگاه از چشمان مردم دور نماند .این بازیگر در طول دوران
فعالیت هنریش با سلبریتی های محبوبی همچون لئوناردو دیکاپریو ،بیلی زین و کتی بیتس همبازی بود و
به همین دلیل استعدادهای او هر روز بیش از پیش شکوفا میشد.
جشنواره ای که در نصف جهان هم جا نمی شود!
سید جواد هاشمی با اشاره به اینکه برای زنده شدن جسد
سینمای کودک اتفاق هایی تازه باید رخ دهد ،معتقد است با
توجه به عملکرد ضعیف مســئوالن استان اصفهان در برپایی
دوره ی قبل جشــنواره فیلم کودکان و نوجوانان ،بهتر است
برای محل برگزاری این رویدادی فکری دیگر کرد .سینمای
کودک که از چند سال قبل به گوشــه ای رانده شده و اهالی
فعال و باسابقه ان از بی توجهی مدیران گله مندند ،این روزها
وضعیتی نگران کننده تر دارد چرا کــه اغلب فیلم های اکران
شــده ی چند وقت اخیر حوزه کودک و نوجوان در گیشــه
شکست خورند و احتماال دیگر کمتر کسی با سرمایه شخصی
حاضر به فیلمسازی در این حوزه باشد .در این بین جشنواره
فیلم کودک و نوجوان که قرار است ســی وپنجمین دوره ان
برگزار شود مامنی برای دیده شدن این فیلم ها بوده که البته
ان هم فعال شرایط مبهمی از منظر تولید و اجرا دارد .مهدی
جوادی -مدیرعامل فارابــی -روز هفتم تیرماه به عنوان دبیر
ســی وپنجمین جشــنواره بین المللی فیلم هــای کودکان و
نوجوانان معرفی شد که یک هفته بعد ،یک نشست هم اندیشی
با فعاالن ،سینماگران و پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان
تشکیل داد ولی بعد از ان دیگر خبری از این جشنواره و حتی
وضعیت تولید نشده است .البته اظهارات اخیر مدیرعامل فارابی
مبنی براینکه «مصمم تر شدیم که به هیچ عنوان ،کیفیت اثار
تولیدی حوزه کودک را فدای زمان بندی جشنواره ای نکنیم»
این احتمال را مطرح می کند که جشــنواره با تاخیر بیشتری
نسبت به گذشــته برگزار شود .ســید جواد هاشمی یکی از
سینماگرانی بود که در نخســتین نشست هم اندیشی حضور
داشــت و در گفت وگویی عالوه بر ارزیابی خود از این جلسه ،
پیش بینی و انتظارات خود را از جشنواره پیش رو و نیز برخورد
با سینمای کودک مطرح کرد .او در این باره ابتدا به نخستین
مواجهه خود با مدیرعامل فارابی اشــاره کرد و گفت :نسبت
به اقای جوادی که دبیر جشنواره هم شــدند ،تصور دیگری
داشتم ولی مطالبی که در جلسه گفتند خیلی به خواسته های
حداقلی ســینماگرانی که به دنبال تولید یا اتفاق های بهتری
در سینمایی کودک هســتند نزدیک بود و این امر بسیار مرا
خوشحال کرد .البته باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد و
این فرصت را باید بدهیم که ایا ممکن است در این دوره حداقل
اتفاق هایی برای زنده شدن و احیای این جسد بی جان سینمایی
کودک بیفتد یا خیر!؟ عالوه براین فکر می کنم کسانی که در
بنیاد ســینمایی فارابی کار می کنند همان ذهنیت گذشته را
دارند و امیدوارم روح جدیدی به فارابی دمیده شــود تا اتفاق
های جدید هم پیش بینی شــوند و اگر این اتفاق نیفتد ما باز
هم همان مسائل قبلی را تجربه خواهیم کرد ،چرا که حداقل
با شــعارهای اقای جوادی همراهی و همخوانــی باید وجود
داشته باشد .این موضوع فقط به تولید هم مربوط نیست بلکه
نگاه در همه بخش ها باید تغییر کند .او در ادامه با اشــاره به
جشنواره فیلم کودک و نوجوان که نام اصفهان سال هاست به
ان گره خورده اظهار کرد :متاسفانه مسئوالن استان اصفهان
سال هاست توجیه نیســتند که چه رویداری در این شهر برپا
می شود .من امسال جشنواره تئاتر کودک را در همدان تجربه
کردم و به نظرم بســیار خوب بود و احســاس می کردم همه
کمک می کنند ،اما وضعیت جشنواره فیلم کودک در سال های
گذشته طوری بوده که انگار باید عطای برگزاری جشنواره را
در اصفهان به لقایش بخشید .بنابراین به نظر می رسد برگزاری
این جشنواره در تهران شاید هزینه کمتری داشته باشد به شرط
انکه هزینه مناسبی صرف تبلیغات و شناساندن جشنواره شود. صفحه 3
4
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
پرونده
«خـونسـرد»دکسـترنیسـت
فاطمه حمیره سریال «خون سرد» به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه کنندگی بهمن کامیار است
که در این سریال شــاهد نقش افرینی بازیگران چهره سینما و تلویزیون از جمله امیر
گفت و گو
اقایی ،سارا بهرامی ،شهرام حقیقت دوست و سارا رسول زاده هستیم و عالوه بر انها 160
بازیگر دیگر نیز در این مجموعه حضور دارند .به نظر می رسد این سریال با قص ه جذاب معمایی -جنایی
که حاصل هم فکری چهار نویسنده به همراه کارگردان است ،در کنار حضور پرتعداد بازیگران چهره
سینما و بازیگران حرفه ای تئاتر و همچنین استفاده از لوکیشن های متعدد و بهره مندی از جلوه های
ویژه بتواند مخاطبان بسیاری را به سمت این شبکه نمایش خانگی بکشاند .روزنامه صبا با امیرحسین
ترابی کارگردان و علیرضا عطاهلل تبریزی یکی از نویسندگان این مجموعه درباره جزییات ان گفتگویی
کرد ه است که در ادامه می خوانید:
امیرحسین ترابی :
قصه «خون سرد» هیچ ارتباطی با سریال «دکستر» ندارد
امیرحسین ترابی ،دانش اموخته کارگردانی سینما است
که پس از ساخت چندین تیزر تبلیغاتی ،چندین فیلم کوتاه
و تله فیلم ،در نخستین تجربه کارگردانی اش ،فیلم سینمایی
«هزارتو» را با نقش افرینی شهاب حسینی ،ساره بیات و پژمان
جمشیدی روی پرده ســینما برد و به دنبال این تجربه ،حاال
سریالی در ژانر معمایی-جنایی برای شبکه نمایش خانگی
ساخته است.
او یکی از اتفاقات مهم «خون ســرد» را حضور پرتعداد
بازیگران حرفه ای ،لوکیشن های متعدد و استفاده از جلوه های
ویژه جدید و کمتر تجربه شــده می داند که همه این ها کار
ساخت سریال را نیز دشوارتر می کرد.
ترابی همچنین بر این نکته تاکید دارد که «خون ســرد»
ارتباطی با سریال «دکستر» امریکایی ندارد و قصه ،کاراکترها
و فضای این سریال کام ً
ال ایرانی است.
اقای ترابی ،سریال «خون سرد» در چند قسمت ساخته
می شود؟
فیلمبرداری ما هنوز تمام نشــده است و احتماال تا دو ماه
دیگر ادامه دارد و قرار است که طبق فیلمنامه در 26قسمت
ساخته شود.
گفته می شــود این سریال بر اساس ســریال «دکستر»
امریکایی ساخته شده است .همین طور است؟
خیر .قصه سریال «خون سرد» بر اساس سریال «دکستر»
نیســت .به هر حال وقتی که در فیلمنامه از فرمول یک ژانر
تبعیت می کنید ،ناخوداگاه قصه ها و داســتان های این ژانر
می توانند به هم نزدیک شوند .اگر «دکستر» را دیده باشید،
فکر می کنید که چقدر قصه ان شــبیه« دکستر» است ،اگر
«هانیبال» را ببینید ،فکر می کنید که از روی هانیبال ساخته
شده اســت و یا فیلم های دیگری درهمین ژانر .چون همه
انها از ژانر معمایی -جنایی تبعیت کرده اند که فرمول خاص
خود را دارد و همچنین وجود قاتل سریالی در این قصه ها نیز
باز شــباهت هایی را میان انها ایجاد می کند که ممکن است
ذهن مخاطب را به این سمت سوق بدهد .اما به هر حال قصه،
کارکترها و فضا کار ما کام ً
ال ایرانی است.
نویسندگان فیلمنامه چه کسانی بودند و ایا خودتان هم در
بخش فیلمنامه نویسی مشارکت داشتید؟
ما چهار نویسنده داشــتیم که من هم در کنارشان حضور
داشتم و یک سال روی فیلمنامه کار کردیم تا به نتیجه مطلوب
برسیم.
درباره انتخاب ژانر جنایی -معمایی بگویید و این که ایده
اولیه قصه از کجا امد؟
من بسیار به این ژانر عالقه مند هستم و حتی فیلم قبلی ام
هم با عنوان «هزارتو» که یک درام اجتماعی است ،الیه هایی از
ژانر پلیسی -معمایی دارد .همچنین من سال ها تجربه ساخت
تیزرهای تبلیغاتی داشــتم و فکر کردم که ریتم تیزرهای
تبلیغاتی می تواند در ایجاد ریتم فیلم های جنایی هم تاثیرگذار
باشد.
طرح اولیه این قصه ابتدا از سوی تیم نویسندگان ارائه شد و
بعد از تصویب نمایش ان در یکی از پلتفرم ها ،نگارش فیلمنامه
اغاز شد و سعی کردیم که از همان ابتدا بسیار با وسواس و دقت
فراوان روی ان کار کنیم.
قصه این سریال ما به ازای بیرونی هم داشته است یا کامال
تخیلی و بر اساس ذهنیت نویسندگان نوشته شده است؟
خط اصلی قصه که از ابتدا تا انتها روایت می شــود ،شامل
خرده پیرنگ هایی است که رفته رفته به ان اضافه می شود و
بخشی از این خرده پیرنگ ها را از یکی از پرونده های جنایی
بیرون اوردیم.
چرا ژانر معمایی پلیســی با وجود جذابیت های بسیارش
برای مخاطب معموال فیلمسازان کمتر سراغ این ژانر می روند؟
چند دلیل دارد .دلیل اصلی این اســت کــه در این ژانر
محدودیت هایی به لحاظ اجرایی برای فیلمســازان در ایران
هست و دلیل دیگر هم این است که اصوال پرداختن به این ژانر
نیازمند وقت و سرمایه زیاد است و همچنین باید با جزییات
دقیق به ان پرداخت اما در سینما ،پلتفرم ها و تلویزیون همه
چیز باید سریع انجام شود و این کار را بسیار سخت می کند.
اما با این حال ،ما با حمایت پلتفرم پخش این سریال ،صرف
بودجه و زمان کافی که برای ایــن پروژه تعریف کرده بودیم،
تالش کردیم با دقت به جزییات قصه بپردازیم.
برای ساخت این سریال با بحث سانسور هم مواجه شدید؟
بله اما با توجه به شناختی که به این مقوله داشتم ،تالش
کردم طوری روی ساخت کار کنم که گرفتار سانسور نشویم.
انتخاب بازیگران را چطور انجام دادید و انتخاب اول شما
همین ترکیب بازیگران بودند؟
زمانی که برای مخاطب عام اثری ساخته می شود باید به این
موضوع حتما توجه داشت که مخاطب عام دوست دارد بازیگر
چهره ببیند.
از سوی دیگر ساخت سریال در چنین ژانری ،نیازمند بازیگر
حرفه ای است که نقش را درست ارائه کند .فکر می کنم اگر
می خواستیم از بازیگر کم تجربه استفاده کنیم کارمان را سخت
می کرد و برای همین از ابتدا دنبال بازیگر حرفه ای رفتیم.
امیر اقایی از همان ابتــدا اولین و تنها گزینه من برای این
نقش بود که بعد از خواندن فیلمنامه برای حضور در این سریال
موافقت کرد و شهرام حقیقت دوست ،ســارا بهرامی و سارا
رسول زاده نیز ایفای نقش در این سریال را پذیرفتند.
یکی از اتفاقات مهم این ســریال ،تعدد بازیگران و تعدد
لوکیشن ها است .در سریال های دیگر به خاطر زمان بندی ،و
بودجه ،لوکیشن ها و بازیگران محدودند اما در سریال «خون
سرد» بالغ بر 200لوکیشن و حدود 160بازیگر داریم.
این تعداد بازیگر شامل بازیگران حرفه ای در کنار بازیگران
ناشناخته است؟
ما تالش کردیم در کنار حضور بازیگران حرفه ای و چهره
سینما ،حتی برای تک سکانس ها و سکانس های کوچک هم از
بازیگران خوب و حرفه ای تئاتر استفاده کنیم که تجربه خوبی
هم برای ما و هم برای جوانان باانگیزه و بااستعداد تئاتری بود.
قطع ًا فیلمبرداری چنین سریال پربازیگر و پرلوکیشنی در
ژانر جنایی با دشواری هایی همراه بوده است.از دشواری های
ساخت برایمان بگویید.
بله .بخش عمده سکانس ها به خاطر فضاسازی ،پروداکشن و
جلوه های ویژه تصویری سخت بود .در این سریال از جلوه های
ویژه تصویری جدید که تاکنون کمتر تجربه شــده اســت،
استفاده کردیم که این ها کار را بسیار سخت تر می کرد.
اسم قبلی این سریال «داتورا» بود .چه شد که تصمیم به
تغییر ان گرفتید؟
اســم طرح اولیه «داتورا» بود که در ادامه بعد از تکمیل
فیلمنامه ،عنــوان ان را «خون ســرد» انتخــاب کردیم.
« خون سرد» مفهوم خاصی را بیان می کند.
وقتی این کلمه سرهم نوشته می شود ،به معنی فردی بسیار
ارام و مهربان است اما وقتی جدا نوشته می شود مفهوم دیگری
دارد.
خون ســرد به طور ژنتیک در فردی هست که در خواب
طوالنی به سر می برد و بعد بیدار می شود و شروع به زندگی
می کند .فرد دارای خون سرد ارام و متین است و از هیچ چیز صفحه 4
ت!
نمی ترســد و خویی که در وجودش نهادینه شده است ،پر از
ارامش درونی و هجوم بیرونی است.
ساخت این ســریال را از همان ابتدا برای پخش از شبکه
نمایش خانگی در نظر داشتید و به پخش سراسری تلویزیونی
فکر نکردید؟
طرح این سریال از همان ابتدا در پلتفرم تصویب شد و هدف
اولیه هم پخش در شبکه نمایش خانگی بود .از طرف دیگر برای
پرداختن به چنین ژانری بعید اســت که دست فیلمساز در
تلویزیون چندان باز باشد.
اولین فیلم شما «هزارتو» در اکران سراسری و پخش شبکه
نمایش خانگی چه بازخوردهایی داشت که شما را برای ساخت
یک سریال ترغیب کرد؟
بازخوردهای فیلم «هزارتو» در شرایط زمانی اکرانش خیلی
پرونده
خوب بود .با توجه به این که در ان دوره با رکود اکران مواجه
بودیم ،اما از پرفروش ترین فیلم های اجتماعی همان سال بود.
این در حالی بود که این فیلــم در کنار فیلم های بزرگی از
جمله «مطرب» و «چشم و گوش بسته» اکران شد و فیلم های
مهم دیگری از کارگردان های مطرح سینما نیز روی پرده بود
مثل «رد خون»« ،مسخره باز»« ،پیلوت» و اثار فیلمسازانی از
جمله صدرعاملی ،رئیسیان و ...اما با این وجود «هزارتو» تا سه
هفته پرفروش ترین فیلم اجتماعی بود و باالترین میزان فروش
را در اختیار داشت.
در همان ســه چهار روز اول ،یک میلیارد تومان فروخت
و بعد به چند تا مسئله اجتماعی و همچنین شهادت سردار
سلیمانی برخورد کردیم که کمی جلوی اکران و فروش ما را
گرفت و سینماها به دنبال ان تعطیل شدند اما بعد از بازگشایی
و اکران باز هم فروش خوبی داشتیم و پلتفرم نیز این فیلم را
خوب خرید.
این فیلم در چند فستیوال بین المللی جوایز متعدد گرفت و
دو کمپانی خارجی برای اکران سراسری ان را خریداری کردند
و در امریکا و کانادا هم اکران شد.
در حقیقت همین بازخوردها بود که پلتفرم پخش کننده از
من برای ساخت سریال دعوت کرد .البته برای سه چهار سریال
دیگر هم به من پیشنهاد ساخت داده شد اما در نهایت انتخاب
من «خون سرد» بود که هم این ژانر معمایی-جنایی را بسیار
دوست دارم و هم تجربه جذابی برایم بود.
ایا به ساخت فصل های دیگری از سریال «خون سرد» هم
فکر کرده اید؟
تمهیدات ان اندیشیده شده است و انتهای سریال طوری
تمام می شود که می تواند فصل جدیدی داشته باشد ،اما در
نهایت تصمیم در این زمینه به بازخورد تماشاگر برمی گردد که
اگر واکنش خوبی داشته باشد ،فصل های بعدی ان هم ساخته
می شود.
نکته پایانی؟
مهم ترین بخش ماجرا این است که بیننده ایرانی مابه ازای
این ماجرای معمایی-جنایی را در سریال های روز دنیا قطعا
دیده است .اما ما تالش کرده ایم که به استاندارد درست و خوبی
برسیم و مخاطبان بهتر است کمی صبر کنند ،ارام ارام قصه
این سریال باز می شود و از معماهای ان رمزگشایی می شود
بنابراین پیشنهاد می کنم مخاطبان با صبر و تحمل و نکته بینی
سریال را ببینند و بعد قضاوت کنند.
علیرضا عطااهلل تبریزی:
«خون سرد» دور از جامعه امروز ما نیست
علیرضا عطاهلل تبریزی یکی از چهار نویسنده سریال «خون
سرد» است که قصه ها و کاراکترهای این سریال 26قسمتی را
در ژانر معمایی-جنایی بر اساس ماجراهایی که برای مردم اشنا
است نوشته است.
او در کنار دیگر اعضای تیم نویسندگان شامل محمدمهدی
عزیزمحمدی ،احسان ابراهیمی و محمدامین فرشادمهر ،این
ژانر را بر اساس عالقه خود برای ورود به شبکه نمایش خانگی
انتخاب کرده اند .او معتقد است که قصه های این سریال دور از
جامعه امروز ما نیست و ماجراهای ان برایشان اشنا خواهد
بود.
تبریزی همچنین تاکید دارد اگرچه بیشــتر سریال ها و
فیلم هایی که کاراکتر قاتل سریالی دارند ،ممکن است یکی از
این کاراکترها ما را یاد کاراکتر فیلم و سریال دیگری بیاندازد،
اما سریال «خون سرد» به دلیل چارچوب های قانونی ،اجتماعی
و فرهنگی کشــورمان نمی تواند مشابه هیچ سریال خارجی
دیگری باشد.
اقای تبریزی درباره فیلمنامه «خون سرد» بگویید که ایده
اولیه ان از کجا شکل گرفت؟
ایده اولیه فیلمنامه با هم فکــری یک تیم چهارنفره از دو
سال و نیم پیش شکل گرفت .ما به دنبال سوژه ای بودیم که
تاکنون در سریال های شبکه نمایش خانگی کار نشده باشد
و خودمان هم این سوژه را دوست داشته باشیم .فضای ژانر
جنایی -معمایی سرلیست انتخاب مخاطبان در ایران و جهان
است و اصوال در کل دنیا هم به این ژانر بسیار پرداخت می شود.
با توجه به عالقه خودمان و در نظرگرفتن شرایط در نهایت به
انتخاب این ژانر برای ورود به شبکه نمایش خانگی رسیدیم.
قصه اصلی این سریال درباره چه ماجرایی است؟
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
5
قصه اصلی پیرامون عدالت و پیگیری این مفهوم بر طبق
انگیزه های شخصی است .من خیلی کلی صحبت کردم تا از
لذت کشف مخاطب و درگیری با نقاط تعلیق برانگیز داستان
که ویژگی ژانر معمایی-جنایی است ،کم نشود.
همکاری میان نویسندگان چگونه شکل گرفت؟ نویسنده
اصلی داشتید و دیگران بازنویسی می کردند؟
درمرحل ایده یابی باالی بیست سوژه پیدا کردیم و هر سوژه
به چند نفر محول می شد که روی ان کار کند و بعد این سوژه ها
را با نظر جمعی بررســی می کردیم و می سنجیدیم .در واقع
هسته اصلی قصه ها را با نظر جمعی بررسی می کردیم و شکل
می دادیم و بعد پرداخت چند قصه را به چند نفر از اعضای گروه
نویسندگان واگذار می کردیم که در نهایت و در اکثر مواقع من و
یا همکارم محمد عزیزمحمدی به نمایندگی از گروه با کارگردان
در ارتباط بودیم تا با کارگردان به یک درک و نتیجه مشترک در
فیلمنامه برسیم.
خط اصلی داستان بر اســاس واقعیت شکل گرفت یا همه
اتفاقات بر اساس ذهنیات نویسندگان است؟
به دلیل ان که تاکنون به کاراکتری مشابه کاراکتر این سریال
در سریال های ایران پرداخت نشــده بود ،ما مجبور شدیم
که منابع نوشتاری و مستند ایرانی واثار مختلف خارجی را
برای ایده گرفتن ببینیم ،اما خیلی از داستان ها در این زمینه،
ماجراهایی است که در بخش حوادث سایت های خبری مختلف
دیده بودیم و یا قسمتی از شنیده های خودمان بود .بنابراین
وقتی مخاطبان این سریال را ببینند قطعا با قصه هایی روبرو
می شوند که متاسفانه با ان اشنایی دارند .چه به عنوان مخاطب
خبر و چه کسی که جریان این ماجراها در میان اشنایانش اتفاق
افتاده است .این قصه ها دور از جامعه امروز ما نیست و به همین
منظور هم از وجود مشاور قضایی و روانشناس در روند نوشتن
فیلمنامه استفاده کردیم تا داستانی که نوشته می شود دور از
وقایع جامعه ما نباشد.
زمان نوشتن فیلمنامه به بازیگر مورد نظر ان کاراکتر هم فکر
می کردید و بازیگر را به کارگردان پیشنهاد می کردید یا فقط
شخصیت ذهنی خودتان را می نوشتید و انتخاب بازیگر را به
کارگردان واگذار می کردید؟
نویسنده در هنگام خلق داستان ،بیشتر در دنیای ذهنی
و ایده ال خودش ســیر می کند و فکر می کنم فکر کردن به
یک بازیگر خاص ،عرصه تخیل را محــدود می کند .اصوال،
تصمیم گیری درباره انتخاب بازیگر به عهده کارگردان است و
به نظرم در شرح وظایف نویسنده ،دخالت در این امور نیست.
البته خوشبختانه رابطه دوستانه ای بین من و گروه نویسندگان
با کارگردان همیشه برقرار بود و تعامل و اظهارنظر در خیلی از
موارد از جمله انتخاب بازیگران داشتیم.
در جریان ســاخت فیلم هم حضور دارید یا بعد ازپایان
فیلمنامه همه چیز در اختیار تیم اجرایی است؟
بله حقیقتا تا همین امروز هم در خدمت تیم سازنده هستیم
و فکر می کنم تولید یک سریال نیاز به هم فکری وهمراهی
مستمر نویسندگان با تیم اجرایی دارد و خوشبختانه تعامل
خوب و ســازنده ای هم میان نویســندگان ،تهیه کننده و
کارگردان این سریال وجود داشت.
چرا ساخت فیلم در ژانر معمایی-جنایی با استقبال زیادی از
سوی فیلمسازان روبرو نمی شود؟ ایا به لحاظ فیلمنامه نویسی
در این ژانر ضعف وجود دارد؟
به نظر من ما در تولید فیلم و ســریال در این ژانر به لحاظ
قدرت تولید مشکلی نداریم بلکه قوانین دست و پاگیری در
این زمینه هست که میزان خالقیت را پایین می اورد.
اگرچه در ساخت سریال «خون سرد» خیلی در این زمینه با
ما راه امدند اما باز هم ایده ال نیست .در حالی که ما دارای یک
جامعه فرهنگی بسیار متنوع هستیم که راحت می توان در این
ژانر کار کرد.
گفته شده است که این سریال بر اساس سریال «دکستر»
ساخته شده است،این طور است؟
فیلم ها و ســریال های بســیاری درباره قاتالن سریالی با
انگیزه های مختلف در دنیا ساخته شده است که ممکن است
هر کدام از انها مشــابه دیگری باشد اما چارچوب های قانونی،
اجتماعی و فرهنگی کشور ما اجازه نمی دهد که سریالی شبیه به
یکسریالخارجیبسازیم.شایدکاراکتریمارایادنمونهخارجی
بیاندازد اما در مناسبت ها ،داستان پردازی و فضای داستان ما این
امکان پذیر نیست که مشابه سریال خارجی کار کنیم. صفحه 5
6
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
انتصاب در هفته کتاب
خرب فرهنگ و هرن
یاسر احمدوند ،معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،علی رمضانی ،مدیرعامل خانه کتاب
و ادبیات ایران را به عنوان دبیر سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسالمی ایران منصوب کرد .در حکم او
برای رمضانی امده است « :با استعانت از خداوند متعال؛ نظر به مراتب شایستگی ها ،تعهد انقالبی و سوابق
مدیریتیجنابعالیبهموجباینحکمبه عنوان«دبیرسی امینهفتهکتابجمهوریاسالمیایران»منصوب
می شوید .شایسته است با هم افزایی و بهره گیری از همه ظرفیت ها و تعاملی سازنده با صاحبنظران ،نهادها و
سازمان ها نسبت به ارتقاء کیفی و کمی فعالیت های مرتبط برنامه ریزی و اقدام نمایید .دوام توفیقات جنابعالی
را از خداوند منان خواستارم» /خبرگزاری کتاب
خانیان نامزد جایزه کریستین اندرسن شد
شورای کتاب کودک جمشید خانیان را برای دومین بار در بخش نویسندگی به عنوان نامزد ایرانی جایزه
جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان( )IBBYمعرفی کرد.
خانیان نویسنده پرکار دهه های گذشته است که اثار او موفق به کسب جوایز و افتخارات ملی و بین المللی
بسیاری شده اند ،مانند دیپلم افتخار ،IBBYفهرست «کالغ سفید» (کتابخانه بین المللی کودک و نوجوان
مونیخ) و جوایز متعدد ملی مانند لوح برگزیده شورای کتاب کودک .او همچنین یکی از نامزدهای ایرانی
جایزه یادبود استرید لیندگرن (الما) در سال های ۲۰۲۰،۲۰۲۱و ۲۰۲۲است .خانیان تاکنون کارگاه ها و
نشست های بسیاری در حوز ه ادبیات کودک و نوجوان ،داستان نویسی و نقد ادبی داشته است /.خبرگزاری کتاب
انتقاد صداپیشه کهنه کار از دوبله های زیرزمینی
نصراهلل مدقالچی دوبلور با ســابقه درباره فراگیر شــدن دوبله های
زیرزمینی اثار روز سینمای جهان گفت :وزارت ارشاد باید جلوی افراد
یا شــرکت هایی که به صورت غیرقانونی و زیرزمینی نسبت به دوبله
اثار ســینمایی ،اقدام می کنند را بگیرد .دوبله های زیرزمینی بسیاری
از ارزش های ملی و فرهنگی ما را نادیده می گیرد و زحماتمان را به باد
می دهد .وی تاکید کرد :اغلب کسانی که با این شیوه کار می کنند ،بی سواد
و نابلد هستند .از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی انتظار می رود که جلوی
این روند نامناسب را بگیرد .به هر حال این وزارتخانه اسباب و لوازم برخورد
با چنین پدیده هایی را دارد و می تواند این کار را انجام دهد .این دوبلور
باسابقه درباره دالیل شکل گیری پدیده دوبله زیرزمینی هم عنوان کرد:
وقتی ممیزی های اعمال شده از سوی سازمان صداوسیما از حد و اندازه
متعارف خود خارج شود ،طبیعی است که پدیده مذمومی مانند دوبله
زیرزمینی رشد کند .شبکه هایی مانند «جم»« ،منوتو» و «بی بی سی»
هم که در زمره بداموزترین شبکه های رسانه ای دنیا هستند ،اراجیف
دوبلورهای زیرزمینی را پخش و به دیده شدنشان کمک می کنند .این
درحالی است که بسیاری از این دوبلورهای زیرزمینی اصول ساده و اولیه
زبان و ادبیات فارسی را هم نمی دانند.
مدقالچی با انتقاد از برخی خطوط قرمز عجیب در صداوسیما ادامه
داد :پرسش من از شما این است که واژه «تکامل» چه ایرادی دارد؟ شاید
برایتان عجیب باشد که این واژه یکی از خط قرمزهای ما است و نباید در
دیالوگ کاراکترها وجود داشته باشد! چراکه یاداور نظریه داروین است؟
یکنفر«خانهخراب»شد!
نمایش «خانه خراب» به نویسندگی رضا دادویی و تهیه کنندگی و
کارگردانی محمدرضا پورحکیمی که از اواسط تیر ماه در خانه نمایش
ملک روی صحنه بود ،از ۲۷مرداد ماه ساعت ۲۰در سالن شماره یک
پردیس تئاتر شــهرزاد به صحنه خواهد رفت .وحید نفر نیز به گروه
بازیگران این نمایش اضافه شده است .در خالصه داستان نمایش «خانه
خراب» امده است :در روزی که کلنل لیاخوف به دستور محمدعلیشاه،
مجلس شورای ملی را به توپ بسته اســت و کشور دچار اشوب و بلوا
شده ،حاجی جبار به دنبال افزودن دارایی های خود و ازدواج تازه است.
او برای رسیدن به اهدافش ،همسرانی هم برای فرزندان خود انتخاب
کرده ،اما فرزندانش با تصمیم او مخالفند .دیگر بازیگران «خانه خراب»
به ترتیب ورود به صحنه امیرکاوه اهنین جان ،محمدهادی عطایی ،ندا
مقصودی ،سیروس همتی ،سیدرضا علوی ،حامد سوری ،الهه حسینی
و رضا دادویی با همراهی شــادی اقایی ،امیرحســین بلوچی ،پریناز
رضایی و مرتضی رضایی هستند / .خبرگزاری دانشجو
تکامل یک صفت انسانی است و انسان ها در طول زندگی شان تکامل پیدا
می کنند .باوجود این ،استفاده از این واژه در تلویزیون ممنوع است! نه تنها
این واژه ،بلکه واژه های بسیار ساده تری هم وجود دارند که بکارگیری انها
ممنوع است .وی ادامه داد :مث ً
ال تصور کنید در یک فیلم ،مردی با یک زن
شوهردار دوست شده و در پایان فیلم ،مشخص می شود که کار این دو
نفر درست نبوده است و نتیجه رفتار نادرست ان ها ،پیش چشم مخاطب
قرار می گیرد .در این شرایط به ما می گویند که این دو نفر را زن و شوهر
جا بزنید و بگویید با هم ازدواج کرده اند! انقدر که ما کاراکترهای موجود
در فیلم ها را مزدوج کرده ایم ،گمان نمی کنم هیچ محضری به این اندازه
صیغه عقد جاری کرده باشد! متاسفانه اکنون افرادی وارد این فضا شده اند
که کمترین درک و شناختی از هنر دوبله ندارند .با وجود این ،مردم این
هنر را دوست دارند ،مردم سینما را دوست دارند و ان را رها نمی کنند؛
چراکه سینما یکی از تفریحات مهم انها است .این مردم بودند که باعث
شــدند دوبله پا بگیرد و در ادامه رونق پیدا کند .ما به خواست مردم و
بواسطه تشویق های انها بود که مصمم شدیم در این مسیر گام برداریم.
امثال من هرچه داریم ،از مردم است .وی درباره ورود پلتفرم های نمایش
خانگی به حوزه دوبله اثار خارجی و رقابت ان ها با صداوسیما هم گفت:
این فضای مثبت رقابتی باعث شده است که دوبلورها هم ابتکار عمل
بیشتری پیدا کنند و بتوانند کیفیت باالتری از عملکرد خود را به منصه
ظهور برسانند .اگر بخواهم درباره تفاوت کار در تلویزیون و پلتفرم های
نمایش خانگی برایتان صحبت کنم ،باید بگویم که این تفاوت درست
مثل تفاوت های موجود میان یک ساختمان معمارساز و یک ساختمان
شخصی ساز اســت؛ پلتفرم های نمایش خانگی همان ساختمان های
شخصی ساز هستند و تلویزیون در حکم ســاختمان معمارساز است.
مدقالچی تاکید کرد :بدنه فعلی دوبلورهایی که در واحد دوبالژ سازمان
صداوسیمافعالیتمی کنند،بدنهخوبیاست؛بهشرطیکهعده ایچوب
الی چرخشان نگذارند! به اعتقاد من کارکرد واحد دوبالژ بسیار عالی است
اما سازمان صدا و سیما خط قرمزهایی دارد که این خط قرمزها به واحد
دوبالژ مربوط نمی شود .برای مثال ،تصور کنید اثار بزرگ دنیا مانند فیلم
«پدر» که اسکار برده است را مبتنی بر خطوط قرمز خودشان به شکلی
مغشوش و نادرست درمی اورند و ما به عنوان دوبلور مجبور می شویم اینها
را بخوانیم .این خط قرمزهای بی مورد باعث می شود که کار خراب شود و
تمام زحمات ما به باد رود / .خبرگزاری مهر
بهروزی نیا«بازیبزرگ»خودراشروعکرد
نمایشگاه مروری بر اثار کارتونیست های خارجی
نمایش «بازی بزرگ» عنوان یکی از تازه ترین اثار نمایشــی
مجموعه تئاتر شــهر است که از دیروز یکشنبه ســی ام مرداد به
نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا در تاالر قشقایی میزبان
تماشاگران شد .بازیگران این تئاتر عبارتند از اتیه جاوید ،فاطیما
سرلک ،مریم ســرمدی ،مریم معینی ،به ناز نادری ،هدا ناصح به
عنوان بازیگر حضور دارند.در خالصه داســتان این نمایش امده
است :تعدادی زنان زندانی راهی جشنواره تئاتر زندانیان هستند.
جایزه اجرای انهــا در مقابل رئیس زندان ،گرفتن عفو مشــروط
است .در بین راه اتوموبیل خراب می شود و انها تصمیم می گیرند
تا رسیدن وسیله نقلیه کمکی ،تئاتر خود را تمرین کنند .انها هر
کدام داستان زندگی خود را بازی می کنند .نمایش «بازی بزرگ»
به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا از یکشنبه سی ام مرداد
ساعت ۲۰:۱۵با مدت زمان ۹۰دقیقه و قیمت بلیت ۸۰هزار تومان
در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت / .خبرانالین
نخســتین رویداد «اصل کار» اختصاص به نمایــش اثار هنرمندان
خارجی دارد که از ارشیو خانه کاریکاتور انتخاب شده است .خانه کاریکاتور
ایران ،در تقویم برنامه های ســاالنه خود ،نمایشگاه هایی را تحت عنوان
«اصل کار» با هدف بازخوانی ویژگی های فنی و تنوع تکنیکی اثار دستی
که به عنوان اصول خلق ایده ها و چالش های هنرمندان کارتونیســت و
کاریکاتوریست مطرح بوده است ،برنامه ریزی کرده است .نخستین رویداد
«اصل کار» اختصاص به نمایش اثار هنرمندان خارجی دارد که از ارشیو
خانه کاریکاتور انتخاب شده است .این نمایشــگاه فرصت ویژه ای برای
عالقه مندانبهمنظورتجزیهوتحلیلوبررسیتکنیک،فنشناسیوروش
شناسی اثار هنرمندان ملیت های دیگر ،حول موضوع ها و مفاهیم مختلف
قرار می دهد .نمایشگاه از ۲۴مرداد تا ۱۴مهر ۱۴۰۱در خانه کاریکاتور
ایران دایر خواهد بود .عالقه مندان می توانند برای بازدید ،روزهای شنبه
تا چهارشنبه از ساعت ۹تا ۱۴و پنجشنبه ها ساعت ۹تا ۱۲به استثنای
روزهای تعطیل به خانه کاریکاتور ایران مراجعه کنند/ .خبرگزاری ایسنا صفحه 6
دو شنبه 24مرداد 1401شماره 1256
خرب فرهنگ و هرن
7
در ایین بزرگداشت روز خبرنگار مطرح شد:
تصویبالیحهجامعرسانه ایدرکمیسیونفرهنگیدولت
مراسم بزرگداشت روز خبرنگار صبح یکشنبه ۲۳مردادماه با حضور
ســیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت ،معدن ،تجارت ،محمدمهدی
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،محمود ساالری معاون امور
هنری و جمعی از اهالی رسانه در تاالر وحدت برگزار شد .شهرام شکیبا
اجرای این برنامه را برعهده داشت.
فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
در ابتدای این مراس م عنوان کرد :تقارن ۱۷مرداد و روز خبرنگار امسال
با عاشــورا و ماه محرم فرصتی برای یاداوری پیامبرگونه مسئولیت
انتقال پیام بر دوش رسانه هاست .او ادامه داد :ما در معاونت مطبوعاتی
تالشمان را متمرکز بر نقطه ابتدایی چرخه تولید محتوا کردیم و در این
راستا تمرکز ما بر خبرنگاران است که روایت اول را خلق می کنند .اگر
در این دوره ضوابط قدیمی تری را به اجرا گذاشتیم به این دلیل بود که
اهالی رسانه از امنیت شغلی بهتری برخوردار شوند.
مهدی پور در پایان تصریح کرد :بسته حمایتی رییس جمهوری و
وزیر ارشاد بخش دیگری از این اقدام حمایتی است .از این حیث بود
که خانواده رسانه را به سمت سامانه جامع رسانه ها هدایت کردیم تا
تمام حمایت ها به صورت شفاف و یکپارچه در اختیار ان ها قرار بگیرد.
در اوکراین به قدرت رسانه پی بردم
ســپس حامد هادیان از خبرنگاران میدانی کــه در بحران هایی
ازجمله جنگ اوکراین حضور داشته است ،روی صحنه امد و عنوان
کرد :سمتی در سازمان های مختلف کشــور وجود دارد به نام روابط
عمومی که وظیفه دارند اخبار مربوط به سازمان خود را رسانه ای کنند
اما در سال های اخیر این روابط عمومی ها به خصوص در بحران ها جای
خبرنگاران را می گیرند و با روش های مختلف مانند دادن اطالعات غلط
یا ممانعت از حضور ،جلوی کار خبرنگاران را می گیرند.
او ادامه داد :این مساله برای مدیران ما هم جا افتاده است و پس از
وقوع بحران ها مدام پی این هستند که حادثه را رفع کنند و مانع حضور
خبرنگاران می شــوند .در اینجا باید بگوییم که بحران یک روزه حل
نمی شود باید بگذارند خبرنگاران کارشان را انجام دهند و از خبرنگاران
گ اوکراین
و انتقادات ان ها نترسند .هادیان در پایان از تجربیات جن
و تاثیر رسانه ها گفت :اوکراین درب کشور خود را روی خبرنگاران باز
کرد اما روسیه اجازه حضور نداد .همزمان که اوکراین در میدان درحال
گ بود ،رسانه ها ،خبرنگاران ،عکاسان و ...نیز به اندازه سالح های
جن
جنگی ،افکار عمومی را با این کشور همراه کردند .انجا بیش از پیش به
اهمیت رسانه ها برای همدلی و همراهی با اهداف کشور پی بردم .به
نظرم در کشور ما به این ارزش خیلی بها داده نمی شود.
در ادامه با حضور علیرضا شــیروی مدیرکل رسانه های خارجی،
ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و حامد
هادیان یاد و خاطر شهیده شیرین ابوعاقله خبرنگار فقید فلسطینی
گرامی داشته شد .در ادامه این مراسم چندتن از خبرنگاران کشور به
نمایندگی از جامعه رســانه ای روی صحنه امدند و سخنانی مطرح
کردند .صادق امامی روزنامه نگار روزنامه فرهیختگان اظهار کرد :نسبت
به چند سال قبل امروزه خبرنگاران کم تر به جرم جاسوسی دستگیر
می شوند .ما دچار تحوالتی شدیم و به تبع همین امر کارهای میدانی
افزایش پیدا کرده اســت .بنده همین االن ه م به قید وثیقه از زندان
ازاد هستم و در سال چندین شکایت بابت گزارش هایی که نگارش
می کنم ،دارم.
مشکالت معیشتی ازادگی را از دوربین و قلم می گیرد
ارش شفایی نماینده خبرنگاران فرهنگی و هنری نیز در این برنامه
خاطرنشان کرد :یکی از مشکالت امروز ما سیاست زدگی شدید ساختار
رسانه ای کشور است زیرا رســانه های ما در سیطره حوزه سیاست و
ک کارشناس درجه سه
اقتصاد قرار دارند .در نتیجه روی جلد امدن ی
کشور تعجبی ندارد اما اگر یک هنرمند بزرگ روی جلد بیاید استثنا
است .متاسفانه حوزه فرهنگ و هنر به حوزه حاشیه ای رسانه ها تبدیل
شده است.
ارتباط کیفیت شیوه حکمرانی و مطالب رسانه ها
ســیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در این مراســم عنوان کرد:
مهم ترین موضوعی که باید این روزها در کشور بر ان متمرکز شویم
شیوه حکمرانی است و در این راستا نقش رسانه ها چیست؟ معتقدم
کیفیت رسانه ها در کیفیت حکمرانی کشور بســیار موثر است .اگر
رســانه ها کیفی و عمیق باشند ان وقت کســانی که در سمت های
حکمرانی قــرار دارند ،فرصت کمــی برای ماندن پیــدا می کنند و
ان ها هم روی مسائل عمیق متمرکز می شوند .او در ادامه خطاب به
خبرنگاران گفت :اگر شما دقیق و حرفه ای عمل کنید ما نیز حرفه ای
عمل می کنیم و اگر شما به حاشیه بروید به تبع ان مدیران ما نیز به
حاشیه می روند.
وزیر صمت در پایان مطرح کرد :یکــی از نکات برای جلوگیری از
حاشیه رفتن رسانه ها این است که افراد حرفه ای و اندیشمند مرجع
و تحلیلگر اخبار شوند و نظام حرفه ای در رسانه های کشور ایجاد شود
که دسانه های غیرحرفه ای ناخوداگاه کنار زده شوند و خبرنگاران و
رسانه های حرفه ای محبوبیت پیدا کنند .به جای اینکه افراد صاحب
قدرت و دست چندم منابع خبری ما باشند ،افرادی که اطالعات دقیقی
از مسائل دارند ،منابع خبری شوند.
در ادامه این مراسم اعالم شد که از سوی وزیر صمت برای جامعه
رسانه ای کشور کمک هزینه پنجاه میلیون تومانی برای خرید لوازم
منزل درنظر گرفته اســت.این ایین بزرگداشت همچنین با اجرای
مراسم تعزیه خوانی نیز همراه بود.
همچنین وزیر صمت ،وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد
روی صحنه امدند و از خانواده های روح اهلل رجایی ،علی اکرمی ،مایا
شرفی و یاسمن علی اکبرلو خبرنگاران فقید تجلیل کردند.
الیحه جامع رسانه ای در هیات دولت
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی طی سخنانی اظهار کرد :این
جلسه تجلیل نمادین از جامعه رسانه ای پرتالش کشور است .در این
فاصله عزیزان بسیاری را ازدست دادیم به ویژه زنده یاد محمود دعایی
که اخرین بار هم در همین تاالر وحدت در مراسم پاسداشت زبان و
ادبیات فارسی شرکت داشتند .او ادامه داد :در طول یک سال گذشته در
حوزه رسانه تالش کردیم انچه مقدور انجام دهیم .شاید مهم ترین اقدام
هم الیحه جدیدی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس مصوب شد
و اکنون طرح ان در هیات دولت است .اسماعیلی تصریح کرد :دهه ها
این مطالبه از سوی اهالی رسانه مطرح بود اما به پیش نرفته بود اکنون
این طرح به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسیده است .بیش از
سه ماه جلسات فشرده ای در کمیسیون داشتیم و تالش کردیم همه
مطالبات رسانه ای در این الیحه بگنجد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پایان خاطرنشــان کرد :از وزیر
صمت تشکر می کنم که این هدیه را برای همه فعاالن رسانه تدارک
دیدند .اقای رییس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت از جایگاه خبر
و خبرنگاران تجلیل کردند .من نیز از ایشان برای حضور در این جلسه
دعوت کردم اما حضورشان میسر نشد و اما سالم گرمی به همه شما
ابالغ کردند /.صباخبر صفحه 7
قهوهتلخیکهسردشد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
ستاره بود!
ســیامک انصــاری ،متولــد
12اردیبهشــت مــاه 1347
فــارغ التحصیــل رشــته نمایش
و
و تلویزیــون از دانشــکده هنــر
معماری دانشگاه ازاد اسالمی است.
طلوع انصاری در اســمان سینما و
تلویزیون ایران اما به ســال 1373
و بازی در مجموعه تلویزیونی «دیوار» برمی گردد .او سپس با
حضورش در سریال تلویزیونی «سفر به چزابه» به فعالیت های
بازیگری خود ادامه داد .ســیامک انصاری پس از همکاری با
رســول مالقلی پور در فیلم و سریال ســفر به چزابه در سال
،۱۳۷۴در دهــه ۷۰در دو فیلم دیگر ایــن کارگردان یعنی
«کمکم کن» ( )۱۳۷۷و «نسل سوخته» ( )۱۳۷۸نیز حضور
یافت ،اما بیشــتر نقش افرینی های او در این دهه مربوط به
تلویزیون بود .او این مــدت در مجموعه های متعددی مانند
«جمعه بازار»« ،هتــل»« ،عید اومد ،بهــار اومد»« ،روزگار
جوانی»« ،گل های « ،»۷۷ورثه اقای نیکبخت» و «زائر» ،بازی
کرد که اغلب ان ها در محتوایی طنز تولید می شد و به همین
دلیل سیامک انصاری به گونه ای تجربه های الزم به عنوان یک
کمدین را کسب کرد .سیامک انصاری سال ۱۳۷۷در جریان
ضبط یک سریال با مهران مدیری اشنا شد و همین امر زمینه
شــهرت او در عرصه بازیگری و کمدی را فراهم کرد .مهران
مدیری ابتدا برای مجموعه «پاورچین» در ســال ۱۳۸۱از
سیامک انصاری برای بازیگری دعوت کرد و بعدها این همکاری
در مجموعه های طنز دیگری همچون «نقطه چین» ( )۱۳۸۲و
«جایزه بزرگ» ( )۱۳۸۴ادامه یافت تا اینکه انصاری با مجموعه
«شب های برره» ،به شهرت قابل توجهی دست یافت .با این
حال ســیامک انصاری در مجموعه طنز «قهوه تلخ» مهران
مدیری در سال ۱۳۸۹بود که با ایفای نقش «نیما زند کریمی»
به عنوان شخصیت اصلی داستان به اوج شهرت رسید.
دوازدهم مرداد 1347خورشــیدی در خیابان بهار تهران دیده به
جهان گشود 12 .مردادی که زادروز محمد قاضی ،نویسنده کردتبار
ایرانی اســت که چند دهه پس ازتولدش« ،دن کیشوت» یا همان دن
کیخوت به قلم «سروانتس» را به فارسی برگرداند و ما را با پهلوان پنبه
فرنگی ها اشنا کرد .روزی که حدود 700سال پیش شاهد افتادن«بابک
خرم الدین» در دام ماموران معتصم عباســی ،خلیفه وقت بنی عباس
بود .روزی مصادف با 3اوت 1914میالدی که المان به فرانسه اعالن
جنگ داد و «بیســمارک» بود که قبل از هیتلر وسوســه شد تا روی
سنگفرش های پاریس راه برود.
ســیامک انصاری ،بازیگر موفق تلویزیون ایران که بیشــتر او را با
نقش های در کارهای «مهران مدیری» می شناسند ،درست مثل وقایع
تاریخی روز تولدش داستان زندگی پرتالطمی دارد .شاید کمتر کسی
بداند که انصاری پیش از حضور در پاورچین که او را به شهرتی درخور
توجه رساند ،بار سفر بسته بود و قصد مهاجرت از ایران را داشت اما یک
تلفن از «جواد رضویان» مسیر زندگی او را تغییر داد .رضویان ،انصاری
را مجاب کرد که برای بازی در مجموعه پاورچین ایران بماند و همکاری
با مهران مدیری را تجربه کند .انصاری که ان روزها در غم از دست دادن
برادر کوچکترش ،عزادار بود ،حضور در ژانر کمدی را شاید برای فرار از
خویشتن خویش برگزید اما نمی دانست روزگار پس از این فقدان بزرگ
و خسران جبران ناپذیر انگار که دلش رحم امده باشد ،جاده موفقیت را
برای او خط کشی کرده است .پاورچین با حضور سیامک انصاری و بازی
او در نقش «سپهر مهتابی» کنار بازیگرانی مانند مهران مدیری ،جواد
رضویان ،سحر زکریا ،سحر ولدبیگی و شقایق دهقان تجربه ای موفق
برای انصاری محسوب می شد و شاید به دلیل همین موفقیت بود که
بازی در سری دوم این مجموعه با عنوان «نقطه چین» را هم پذیرفت.
«شب های برره» نقطه عطف کارنامه
حرفه ای انصاری است .داستانی
که زمان ان به دوران پهلوی
اول برمی گــردد .کیانــوش
اســتقرارزاده بــا بــازی
ســیامک انصاری پس از
انتشار مطلبی انتقادی در
روزنامه ای که کار می کرد ،مغضوب حکومت وقت شده و به روستایی
دورافتاده و خیالی تبعید می شود .جایی که مدیری زیرکانه شخصیت
کیانوش را مقابل باورهای فولکلور و گاه خرافی مردم می گذارد .حضور
او کنار مدیری ،گذشته از عنصر شهرتی که همواره با مدیری همراه بود
و بعد به انصاری تسری پیدا کرد ،زوج کمدی مدیری و انصاری را بیش
از پیش به مردم شناساند .او درباره همکاری اش با مدیری و اینکه چه
اتفاقی افتاده که این همکاری همواره تداوم دارد؟ توضیح می دهد«:اگر
رابطه همکاری من با مهران مدیری تا امروز دوام داشته فقط به این دلیل
است که وقتی سرکاریم ،به هردوی ما خوش می گذرد ».سریال موفق
شب های برره از 2مهر تا 18بهمن 1384روی انتن شبکه سوم سیما
رفت .چند سال بعد انصاری در مجموعه تلویزیونی «قهوه تلخ» که در
قالب سی.دی سر از شبکه نمایش خانگی دراورد ،شخصیت «کیانوش
استقرارزاده» را که انگار در گوشه ای از وجودش حفظ کرده بود برای
خلق شــخصیت «نیما زند کریمی» دوباره زنده کرد .ســریالی که با
خواهش و تمنای مهران مدیری برای تاثیرگذاشتن روی مردم و پرهیز
ی های این سریال به هم و کپی نکردن ان اغاز شد
از قرض دادن سی .د
اما در ادامه مشخص شد این سریال اصوال بر اساس برخی سفرنام ه های
«مظفرالدین شاه» ساخته شده و خود مدیری هرگز قانون کپی رایت را
رعایت نکرده است .به هرحال زوج مدیری-انصاری هرچند دومی نقشی
تکراری بازی می کرد اما با بازی بیبدیل مهــران مدیری تیم دونفره
بسیاری موفقی خلق شد.
اصوال سینمای کمدی همواره از زوج های طناز استقبال کرده است.
زوج استن لورل و اولیور هاردی نمونه مشخص زوج های کمدین موفق
در تاریخ ســینمای جهان محسوب می شــوند که حدود 28سال به
نقش افرینی در فیلم های کمدی پرداختند.
این دو بازیگر برجسته تاریخ ســینمای جهان 107فیلم از جمله
32فیلم کوتاه صامت 40 ،فیلم کوتاه ناطــق و 23فیلم بلند ناطق را
کنار هم بازی کردند و سال ،۲۰۰۵طی یک نظرسنجی از کمدین های
حرفه ای در بریتانیا ،این زوج هنری در رتبه هفتم برترین کمدین های
تمام دوران قرار گرفتند .چیچو و فرانکو نمونه دیگری از زوج های موفق
کمدی بودند که در سرزمین چکمه ظهور کردند .سینمای کمدی ایتالیا
هرگز نمی تواند خاطرات این دو بازیگر بزرگ ،چیچو اینگراسیو و فرانکو
فراتزی را فراموش کند.
انصاری اما زندگی شخصی کم نوسانی نداشــته است .او که اوایل
دهه 80برادر کوچترش را به دلیل ابتال به سرطان از دست داده بود،
سال 1391درحالی که 42سال داشــت با طناز هادیان ازدواج کرد،
ازدواجی که 7سال دوام داشــت و بدون انکه ثمری داشته باشد برای
طرفین به پایان رســید .البته که اتفاقی مهم در زندگی انصاری افتاد.
او پس از ازدواج با طناز هادیان توجهش به معماری داخلی و طراحی
دکوراسیون جلب شــد و بعدهم عتیقه جات و لوازم قدیمی نظر او را
جلب کرد تا انصاری با پیگیری و پشتکار همسرسابقش ،موفق به افتتاح
گالری لوازم عتیقه و قدیمی شــود .انصاری که در مدرسه «روش نو»
همکالسی پیمان معادی و علیرضا عصار بود ،پاییز 1399کارگردانی
مشترک سریال « »021را همراه جواد رضویان اغاز کرد تا نخستین
تجربه اش در هیبت کارگردان را هم پشت سر بگذارد .انصاری
نگاه ویژه ای به زندگــی دارد و البتــه گاه ان را خیلی جدی
نمی گیرد .وقتی درباره این موضوع از او سوال شد ،پاسخ داد«:
زمانی فکر می کردم که بازیگری بیشتر از اینکه شغلم باشد
تفریحم بود ،خاصیت گذشــت زمان این بود که بازیگری را
تبدیل به حرفه من کرد». صفحه 8