روزنامه صبا شماره 1257
روزنامه صبا شماره 1257
سه شنبه| 25مرداد 16 |1401اگوست 18 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1257صفحه| 5000ناموت|
روشـین اتشـی سـرد
در تلویزیـون
گفت و گوهایی با تهیه کننده و بازیگران سریال«اتش سرد»
خزاعی :چشم اندازی تازه
برای سینما ترسیم شده است
صفحه 2
جالل مقامی دیگر ان مقامی
چند سال قبل نیست!
صفحه 3
عکس :تقی زنجانی
سهرابی :اولویت تخصیص بودجه
دوساالنه ها و جشنواره های ملی هستند
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
«قطعه های یک روایت» به روز می شود
ویژه برنامــه «قطعه های یک روایت» در ماه رمضان و ایام محرم از شــبکه جام جم پخش شــد و
اکنون قرارست این برنامه در دیگر ایام سال با روایت های مختلف دیگری از اداب ،احکام شرعی و ...که
وجود دارد ،با فرم و محتوای جدید مبنی بر تصمیم مدیر گروه معارف شبکه جام جم پیش رود .برنامه
«قطعه های یک روایت» پس از ماه رمضان با عنوان «جورچین» ،در ایام سوگواری اباعبداهلل الحسین
(ع) توانســت در ۱۵برنامه کوتاه ،ایین ،نواهای قومیت های مختلف ایران را در فرمی جدید به تصویر
بکشد و جدا از پخش در شبکه جام جم و شبکه اینترنتی حبیب ،در شبکه های دیگر سیما چون قران،
نسیم و ...به نمایش درامده است /.صبا خبر
ان هیش پس از ۹روز مبارزه با مرگ درگذشت
ان هیش بازیگری که فهرستی از فیلم های خوب را در کارنامه اش داشت ،بر اثر مرگ مغزی ناشی از
حادثه شدید رانندگی از دنیا رفت .با قطع دستگاه هایی که تاکنون وی را زنده نگه داشته بودند ،در ۵۳
سالگی از دنیا رفت .با وجود اینکه روز جمعه مرگ وی تایید شــد ولی وی تاکنون با دستگاه به زندگی
ادامه می داد تا برخی از اعضای بدن او قابل اهدا به افراد نیازمند باشد .این بازیگر چند روزی را در کما در
مرکز سوختگی وست هیلز کالیفرنیا گذراند اما جمعه اعالم شد که وی دچار مرگ مغزی شده و امیدی
به بازگشت وی نیست .سرانجام دیروز با قطع دستگاه هایی که وی را زنده نگه داشته بودند ،زندگی وی
به پایان رسید /.خبرگزاری مهر
خزاعی :چشم اندازی تازه برای سینما ترسیم شده است
خزاعی ،رییس سازمان سینمایی در مراسم تجلیل از فعاالن رسانه ای سینمایی
گفت :خوشحالم که بعد از مدت ها توانستیم در کنار یکدیگر باشیم ،بعد از ۹ماه قبول
مسئولیت در سازمان سینمایی ،موفق به حضور در جمع خبرنگاران شدم و این اتفاق
خوبی است .او با بیان اینکه افتخار می کنم که از اهالی رسانه بوده و هستم ،ادامه داد:
قطعا طی نشستی در ماه های اینده ،گزارش یک سال فعالیت سینمایی خود را که
از ۱۵مهرماه اغاز شده است ،منتشر خواهم کرد و درباره مشکالت سینما به گفتگو
خواهیم نشست .خزاعی با اشاره به تعطیلی برنامه سینمایی «شهرفرنگ» اظهار کرد:
دلمان برای «شهر فرنگ» و «هفت» که از برنامه های راهبردی حوزه سینما بودند،
تنگ شده است ،امیدوارم دوباره چنین برنامه هایی را روی انتن تلویزیون ببینیم.
رییس سازمان سینمایی در ادامه گفت:دنیای امروز دنیای رسانه ها و روایت هاست.
بی دلیل نیست که استکبار پس از شکست های اقتصادی ،سیاسی و نظامی به ابزار
رسانه پناه اورده است .بیش از ۲۰۰رسانه وابسته به نظام سلطه به صورت رسمی
علیه افکار عمومی ایران سم پاشی و جوسازی می کنند .کوچک ترین اظهار نظر و
تحلیل هنرمند ما ،چهره فرهنگی ما یا بازیگر سینما ،به هجمه و ناسزای رسانه های
غربی و کاربرانشان قرار می گیرد.پس جنگ شروع شده است .مهم ترین هدف انان
پروژه ناامیدسازی است که رهبری انقالب اشاره فرموده اند .پس گرفتار اتمسفر ان
ها نشویم.
خزاعی خاطرنشان کرد :رسانه ها به دلیل قدرت تاثیرگذاری بر جامعه ،همیشه در
خطر نفوذ فرهنگی اتاق فکرهای دشمنان قرار دارند .پس ضروری است با اگاهی و
هوشیاری نسبت به رسالت اجتماعی و ملی ،به ناقل تفکرات دشمن تبدیل نشویم.
اغازفیلمبرداری«تابستانیکهبرفامد»
پروژه ساخت فیلم سینمایی «تابستانی که برف امد» به کارگردانی
نسیم فروغ و تهیه کنندگی مریم بحرالعلومی چندی پیش با صدور پروانه
ساخت کلید خورد و رضا اخالقی راد به عنوان بازیگر اصلی این فیلم مقابل
دوربین رفت« .تابستانی که برف امد» اولین تجربه فیلم بلند نسیم فروغ
بعد از کارگردانی فیلم های کوتاه «دژاوو»ُ « ،کوته» و «حروفچین» است
و مریم بحرالعلومی که ساخت سه فیلم سینمایی «پاسیو»« ،شهربانو»
و «قطع فــوری» را در کارنامه هنــری خود دارد و چندیــن جایزه از
جشنواره های متعدد داخلی و خارجی را از ان خود کرده است ،در مقام
تهیه کننده او را در ساخت این فیلم همراهی می کند .برخی عوامل سازنده
این فیلم عبارتند از کارگردان :نسیم فروغ ،تهیه کننده :مریم بحرالعلومی،
مدیر فیلمبرداری :مسعود امینی تیرانی ،مدیر صدابرداری :علی کیان
ارثی ،طراح چهره پردازی :امید گل زاده ،طراحان صحن ه و لباس :فرحناز
اول کارگردان :امید همتی فراز،
نادری ،مژگان عیوضی ،برنامه ریز و دستیار
فیلمنامه نویس :فاطیما اباحمزه /.صبا خبر
فروشمعمولی«نُچ»دربازارجهانی
بیش از هر گروه اجتماعی ،این جامعه رسانه ای است که باید از قلم و قدمش مراقبت
کند .در عصری زندگی می کنیم که رسانه ها تا اندرونی خلوت شهروندان نفوذ کرده اند.
پس نسبت به انتشار هر پیامی مسئولیم .در جایی مطالعه کردم که «بیش از گلوله ها،
کلمات ادم کشتند» .پس باید از این سالح مهم درست استفاده کنیم.خزاعی در
بخش دیگری از سخنانش گفت :در زمینه ساختارهای فرسوده ،اقتصاد شکننده
سینما ،شیوه ها و مدل های سنتی ،نگاه محتوایی و ...نیاز به تحول داریم .سینمای
ایران با این ظرفیت بزرگ ،نیروی انسانی متمایز و تولیدات ساالنه در بازار داخلی با
مشکالت مواجه است و برای بازار منطقه ای و بین المللی ان هم به نقشه راه و تعامالت
راهبردی نیاز داریم .همه اینها نیازمند جراحی ساختارهاســت .او ادامه داد :بدون
تردید ،در جراحی ساختارها رسانه ها نقش مهمی دارند .وقتی از رسانه حرف می زنیم
از قدرت عظیمی حرف می زنیم که وظیفه اگاهی بخشی و تحول خواهی را بر دوش
دارد ،تاکنون هم این چراغ به همت و کمک شما روشن مانده است.طبیعی است هر
گونه تغییری با واکنش برخی گروه های واپسگرا مواجه می شود.با قطعیت می گویم
که سینمای ایران در محتوا و اندیشه ورزی ،در احیای مخاطب و مخاطب سازی ،در
بازاریابی منطقه ای و بین المللی و برای کمک به رشد فرهنگ عمومی به بازسازی،
جراحی و تحول نیاز دارد.خزاعی تاکید کرد :در این دوره چشم انداز تازه ای ترسیم شده
است .احیای شورای عالی سینما ،بازنگری در ایین نامه های ساخت و نمایش ،تدوین
طرح ها و ماموریت های پنج ساله موسسات سینمایی ،توجه به ظرفیت های تازه در
حوزه استان ها و شهرستان های در مسیر تحقق عدالت فرهنگی ،تعامل با صنوف و...
از جمله از دستاوردهای این دوره است /.صبا خبر
فیلم تریلر علمی تخیلی «ن ُچ» بــه کارگردانی جوردن پیل در
گیشــه بین الملل از ۱۹کشــوری که در ان اکران شده بود 6.4
میلیون دالر فروش به دست اورد .این فیلم بهترین عملکردش را
در بریتانیا و ایرلند با فروش 2.1میلیون دالری داشت با این حال،
این افتتاحیه نسبت به افتتاحیه فیلم «برو بیرون» دیگر ساخته این
کارگردان که 2.6میلیون دالر در همین بازار بود ،افت داشت«.ن ُچ»
در اســترالیا نیز 1.2میلیون دالر فروش کرد که نسبت به فروش
1.4میلیون دالری «برو بیرون» ،این فیلم نیز افت فروش داشت.
شدیدترین افت البته مربوط به فرانسه است که «ن ُچ» در فرانسه
1.2میلیون دالر فروخت در حالی که این میزان برای فیلم «برو
بیرون» 2.7میلیون دالر بود .فیلم های قبلی جوردن پیل از جمله
«برو بیرون» و «ما» عمده فروش خود را از گیشه امریکای شمالی
به دست اورده است .فیلم «ن ُچ» در حال حاضر در امریکای شمالی
۱۰۷میلیون دالر فروش داشته است /.صباخبر
پایان «ازادی مشروط» ده نمکی
«ازادی مشروط» سریالی است که در تقدیر از پرستاران در زمان کرونا
ساخته شده است و پرستاران را در کنار رزمنده های جنگ قرار داده و
مانند بقیه کارهای ده نمکی این اثر کمدی تراژدی است .بخش زیادی
از فیلمبرداری سریال که تهیه کنندگی ان نیز برعهده مسعود ده نمکی
است در بیمارستان امام خمینی(ره) کرج انجام شده است و یک تیم
فنی پزشکی در کنار گروه بازیگری حضور داشتند تا بتوانند تصویر را
بدون خطای پزشکی به تصویر بکشند .در این سریال بیش از ۵۰بازیگر
چهره و شناخته شده همچون علیرضا استادی ،سروش جمشیدی ،علی
مشهدی ،حسین رفیعی ،شهین تسلیمی ،حوریه مقدم ،مریم کاویانی،
هلیا امامی ،پوراندخت مهیمن ،بهنــوش بختیاری ،پرویز فالحی پور،
مهران رجبی هنرنمایی می کنند .فیلمبرداری سریال «ازادی مشروط»
با مدیریت فرشاد گل ســفیدی به پایان رســید .نگارش این اثر که با
محوریت مصایب تلخ و شیرین پرستاران و نیروهای جهادی دوران کرونا
است برعهده کریم خودسیانی و شهاب عباسی بود /.خبرگزاری ایرنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پایان تصویربرداری «همسایه های خوب»
تصویربرداری مجموعه مستند «همسایه های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه کنندگی
مهدی شامحمدی به عنوان جدیدترین محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره ،به پایان رسید و این روزها
مراحل پس تولید خود را برای رسیدن به انتن رسانه ملی طی می کند« .همسایه های خوب» قصه خیرانی
است که امید می کارند و ارزو درو می کنند؛ انان که در نزدیکی ما زندگی می کنند اما مانند شمع به اطرافشان
روشنی می بخشند و در یک کالم خوب کردن حال هم نوع شان را به هرچیز ترجیح می دهند .این مجموعه
مستند زندگی و فعالیت افرادی را به تصویر کشیده است که با استقامت بسیار ،امید و انسانیت را در افراد زنده
نگه داشته اند و برای رقم زدن اتفاقات خوب تالش می کنند /.خبرگزاری ایلنا
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
«دختری با لباس ارغوانی» در مرحله صداگذاری
3
خداداد جاللی کارگردان گفت :فیلم «دختری با لباس ارغوانی» وارد مرحله صدا گذاری شده است که قرار
است علیرضا علویان صداگذاری این پروژه را انجام دهد .این کارگردان در ادامه بیان کرد :حدود یک سال روی
فیلمنامه این فیلم کار کردم و برایم مهم این بود که بتوانم مانند دو فیلم قبلی عشق را به زیبایی به تصویر بکشم.
در نهایت فیلمبرداری ان اوایل بهمن ماه سال گذشته اغاز شد و در فروردین ماه ۱۴۰۱کار ان به اتمام رسید.
وی افزود :در این فیلم قهرمان ،ضد قهرمان ،زمان ،مکان ،هدف و ...وجود ندارد اما درام در حال رخ دادن است.
این کارگردان در پایان درباره برخی از بازیگران این فیلم گفت :علیرضا استادی ،سامان صفاری ،سمانه نصری،
رضا یزدانی ،بازیگران این فیلم هستند /.خبرگزاری ایلنا
جالل مقامی
دیگر ان مقامی چند سال قبل نیست!
جالل مقامی ،دوبلور و مجری پیشکسوت که سال هاست به خاطر شرایطش کار نمی کند ،درباره پیگیری
درمانش از سوی صندوق اعتباری هنر که چندی پیش مطرح شده بود ،هم چنین اظهار کرد :هنوز پیگیری
انجام نشده است و خبری نیست.
این هنرمند در گفت و گویی درباره حال این روزهایش گفت :نفسی می اید و می رود .وضعیت پاهایم هم
همان طور است ،فقط می توانم بگویم خداراشکر .همچنان با واکر راه می روم ،دیگر به این وضع عادت کردم
و فقط خدا را شکر می کنم.
این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به اینکه ایا از سوی صندوق هنر که قرار بود برای درمانش پیگیری شود
اتفاقی افتاده است؟ خاطرنشان می کند :برای درمانم خیر .من تا چند ماه گذشته به شکل ماهانه از سازمان
صداوسیما حقوقی دریافت می کردم که مدتی است قطع شده است و دوستان صندوق هنر قرار بود ابتدا این
مسئله را پیگیری کنند که متاسفانه خبری نشد؛ البته توقعی هم نیست اما چون شما می پرسید می گویم
که فع ً
ال هیچ اتفاقی نیفتاده است.
مقامی در واکنش به این جمله خبرنگار ایسنا« ،با توجه به شرایطی که دارید ،دلتان برای دوبله تنگ نشده
است و دوست ندارید صدایتان شنیده شود؟» چنین می گوید :من سال هاست حتی یک جمله هم نگفته ام.
به خاطر شرایطم دیگر قادر به رفتن سر کار نیستم و اگر هم بخواهند در خانه خودم از صدایم استفاده کنند در
دوبله که غیرممکن است چون باید تصویر مقابلم باشد اما در رادیو شاید بشود متنی بخوانم و همکاری کنم.
او که هنوز صدایش باصالبت اســت به طنز می گوید :اگر بخواهند از صدایم استفاده کنند دیگر مجانی
نیست .گذشت ان زمان که مجانی کار می کردیم؛ البته خیلی هم در بند کار نیستم .دوست دارم صدایم شنیده
شود به خصوص برای مردم کشورم که خیلی دوستشان دارم اما تعارف که نداریم خودم می دانم بعد از سکته
ای که داشتم صدایم هم تغییر کرد و دیگر ان صدای نرم قبلی را ندارم .کام ً
ال احساس می کنم دیگر حنجره
قبلی ام را ندارم و صدایم را از دست داده ام.
جالل مقامی که اسفند ۱۴۰۰همسرش رعفت هاشــم پور ،از مدیردوبالژان پیشکسوت کشورمان را از
دست داد ،می گوید :برای همه مردم کشورم ارزوی سالمتی دارم .امیدوارم همه شاد باشند و خداوند به من
هم صبر و تحمل بیشتری بدهد که بتوانم غم از دست دادن همسرم را تحمل کنم .فقط این روزها از خداوند
صبر و سالمتی می خواهم /.خبرگزاری ایسنا صفحه 3
4
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
پرونده
روشـنی اتشـی سـرد در تلویزیـ
سید مهدی فخر نبی مدتی است که رسانه ملی دست خوش تغییرات مدیریتی شده است .در
این میان مدیر شبکه ها هم از این تغییرات بی نصیب نبوده اند که شبکه دو
گفت و گو
هم یکی از این شبکه ها است که بر حسب نظر مدیران دچار تغییر و تحول
شده است .تغییراتی که می توان ثمره ان را در سریال ها و برنامه های جدید این شبکه دید.
سیاق جدید و خاصش گرفته تا مجموعه طنز «دی بی سی».
از «اقای قاضی» با ان سبک و
ِ
حاال اما قرار است که سریال «اتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی روی انتن شبکه دو
برود .این سریال که به تهیه کنندگی علی مهام ساخته شده است ،بازیگران پیشکسوت و
خاک صحنه خورده ی زیادی دارد .از پرویز فالحی پور و جعفر دهقان گرفته تا مهدی سلوکی
که همه گی از قدیمی های این عرصه هستند و انتظار می رود که به زودی شاهد یک سریال
خوب باشیم .روزنامه صبا به این بهانه با تهیه کننده و بازیگران سریال «اتش سرد» گفتگو
کرده است که در ادامه می خوانید :
علیمهام:
«اتش سرد» به دور از شعارزدگی است
علی مهام یکی از تهیه کنندگان ســینما و تلویزیون است و کار
خودش را در ابتدا از سینما با تهیه کنندگی فیلم «نیما یوشیج» در
سال 1385اغاز کرد .او همچنین تهیه کنندگی سریال «حانیه»،
«بازی نقاب ها» و «اخرین غزل» را در کارنامه خــود دارد و حاال با
جدیدترین سریالش به زودی پا به تلویزیون می گذارد
راجع به روند شکل گیری سریال «اتش سرد» توضیح
می دهید؟
این سریال بر اساس طرحی از محسن سرتیپی و فرخ لو بود که به
سازمان ارائه شد و حدود یک سال و نیم روی این طرح وقت گذاشته
شد .بازنویسی فیلمنامه توسط نادر برهانی مرند و مهدی میرباقری
صورت گرفت که به روند درام قصه کمک شــایانی کرد و در ادامه با
توجه به شناختی که از رضا ابوفاضلی داشتم کارگردانی این سریال را
به او واگذار کردم .رضا ابوفاضلی قبال تله فیلم «برکت» و چند اپیزود از
مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را کار کرده بود.
موضوع سریال راجع به چیست؟
موضوع سریال یک موضوع بســیار مهم اجتماعی است .پایمال
کردن مال و حق یتیم که یکی از اموزه های دینی ما هم به حساب
یاِید در واقع طبق اموزه های دینی ما ،پایمال کردن حق یتیم یک
م
سری عواقب دارد که ما اثر ان را حتما در دنیا می بینیم و همین موارد
را دراین سریال داریم .درواقع خودتان میدانید ،حق وباطل ان قدر
به هم نزدیک هستند که بعضا ممکن است به سختی از هم تشخیص
داده شوند.
بازیگران را چطور انتخاب کردید؟
به اتفاق رضا ابوفاضلی کارگردان کار برای هر یک از این شخصیت
ها یک لیست7الی 8نفره تهیه کردیم و در ادامه براساس قصه ودرامی
که داشتیم بازیگرها انتخاب شــدند .بعضی از این بازیگرها سرکار
دیگری بودند .بعضی هم نتوانســتند برای ایفای نقش در سریال ما
حضور داشــته باشــند .البته هیچ کدام از این بازیگران بحث مالی
نداشــتند .برخی هم به خاطر کرونا نمی امدند .در نهایت به جمع
این 13نفر بازیگر اصلی رسیدیم که همه گی از چهره های شاخص
تلویزیون هستند .پرویز فالحی ،عبدالرضا اکبری ،شیوا خسرو مهر،
مهسا کرامتی مهدی سلوکی....
در حین ساخت با چه مشکالتی مواجه شدید؟
یکی از خوش شانســی های ما این بود که یک مدیرگروه خوب
داشتیم که خیلی با ما همراه بود نه این که فقط با ما این طور باشد بلکه
ذات مدیریتش این طور بود که خیلی کمک می کرد .تنها چیزی که ما
را خیلی اذیت کرد و واقعا گرفتارش بودیم ابتالی بازیگران به کرونا بود
و بدون استثنا همه بازیگرهای ما کرونا گرفتند.
با توجه به اینکه رضا ابوفاضلی سریال اولش را کارگردانی
می کرد توانست خواسته های شما را براورده کند؟
بله100 .درصد .حتی بیش از انتظار ما را براورده کرد .خود شبکه
هم وقتی راش فیلم ها را دیدند خیلی راضی بودنــد .این کار دیده
می شود .شما می توانید بعد از پخش ســریال درباره حرف های من
قضاوت کنید که این کار خوبی شده است
چه قدر تالش کردید تا سریال دچار شعارزدگی نشود؟
بعضی چیزهای ما شــعار نیســت .بعضی ازاموزه های دینی ما
شعارنیست .شما نمی توانید چنین چیزی را بگویید شعار است .زمانی
که داشتیم فیلمنامه را می نوشتیم ازاین قضیه فرارکردیم که شعارزده
نباشد و این اتفاق هم افتاد.
عبدالرضا اکبری« :اتش سرد»با جاذبه های پنهان و اشکار
است
عبدالرضا اکبری بازیگر پیشکسوت ســینما و تلویزیون یکی از
بازیگران اصلی سریال «اتش سرد» است .این بازیگر که در دهه 60و
70عالوه بر بازیگری در کسوت کارگردانی و نویسندگی هم مشغول
به فعالیت بوده است ،این روزها با دقت و ظرافت بیشتری پیشنهادهای
خود را بررسی می کند .اخرین کار او سریال «اتش سرد »است که به
زودی از شبکه دو پخش می شود.
چطور شد که سناریو ســریال «اتش سرد» را انتخاب
کردید؟
سال گذشته کارهای متعددی به من پیشــنهاد شد از تله فیلم
گرفته تا کارهای دیگر .شاید نزدیک 7الی 10کار مختلف را مطالعه
کردم .چندتا از انها به لحاظ موضوعی تکراری بودند و از طرف دیگر
پرداخت خوبی نداشــتند که همین موضوع ادم را دل زده می کند.
مبنای هر کار نمایشی ،نمایشنامه یا فیلمنامه است که اساسا باید
درست و قوی نوشته شده باشد به طوری که درام ،خواننده و بیننده
را جذب و همراه کند.سال گذشته سریال «اتش سرد» مورد خاصی
بود که برایم پیش امد که یک تفاوت هایی داشــت و تفاوت اول ان
داستانش بود .این سریال یک جاذبه های پنهان و اشکار دارد که فکر
می کنم مخاطب بتواند با ان ارتباط برقرار کند.
با توجه به اینکه گفتید خیلی از فیلمنامه ها و شخصیت ها
تکراری هستند ،این شخصیت تا چه حد برای شما متفاوت
بود؟
همانطور که گفتم فیلمنامه ها تکراری هستند .یعنی از متن هایی
که سال های قبل نوشته شده است به شــکلی ضعیف تر پرداخت
صورت می گیرد به خصوص روی شخصیت پردازی ها که برای یک
بازیگر اولویت دارد .یعنی زمانی که به یک بازیگر نقشی را پیشنهاد
سبک سنگین می کند که این نقش را قبال
می دهند ،برای خودش ُ
بازی یا تجربه کــرده ام یا نه؟ چه فرقی می کنــد حاال روی صحنه
نمایش یا جلوی دوربین اما شخصیتی که برای من در این سریال
در نظر گرفته بودند شخصیت بینابینی بود که نمی توانم بگویم صد
در صد منفی و نه می توانم بگویم صد درصد مثبت .یک شخصیت
خاکستری است.
درواقع شما با شخصیت خودتان در این سریال ارتباط
برقرار کردید ؟
نقش هم نقش جذابی است به خصوص که در این سه چهار سال
درگیر همین اتفاق در زندگی شخصی خودم شده بودم و خیلی دنبال
این می گشتم که نقش این ادم ها را بازی کنم و بگویم که این خوب
نیست این خصلت و این کار خوب نیست این کار را با هم نوع خودتان
نکنید و گرفتارشــان نکنید و اجازه بدهید مبنای زندگی بر اساس
انسانیت باشد .ناگهان دیدم که این نقش به من پیشنهاد شد.
شما قبال هم با رضا ابوفاضلی کار کرده بودید؟
خب اشــنایی دیرینه ای با کارگردان این ســریال داشتم .رضا
ابوفاضلی از دوران بســیار دور با ما کار کرده بود .زمانی که در گروه
اجتماعی شبکه یک ،مینی سریال «طالب»را می نوشتم و کارگردانی
می کردم ،رضا ابوفاضلی را که سن کمی هم داشت از بین یک سری
نوجوان به عنوان نقش اول این مجوعه انتخاب کردیم .درواقع از انجا
پایه و اساس اشنایی ما شکل گرفت و دوستی ما برقرار شد .به همین
واسطه رضا ابوفاضلی رشته بازیگری را انتخاب کرد و وارد عرصه هنر
شد و در زمینه های مختلف کار کرد و بیشــتر برنامه ریز و دستیار
کارگردان بود و به واسطه همین دوســتی و اشنایی من هم دعوت
می شدم و می رفتم کار می کردم و این دوستی همچنان برقرار بود
تا همین االن. صفحه 4
ـون
مهساکرامتی:
یک گروه همدل و قدیمی داشتیم
مهسا کرامتی که با بازی در سریال «خط قرمز» به شهرت رسید
حاال بعد از مدتی وقفه در حرفه بازیگری که به دلیل تولد فرزندش
بوده اســت ،دوباره به این عرصه بازگشته است .کرامتی همسر راما
قویدل است .او عالوه بر سریال هایی همچون «شهریار»« ،قرارگاه
مسکونی» و «مرگ تدریجی یک رویا »در اثار سینمایی هم ایفای
نقش کرده است.
ویژگی بارز نقش شما در سریال «اتش سرد» چیست؟
مهم ترین شــاخصه ای که این نقش برای من داشت این بود که
این زن در عین حفظ زنانگی و ظرافتی که دارد ،قدرتمندانه در مقابل
پایمال شدن حق خودش و خانواده اش می ایستد .
شما تا قبل از سریال «اتش ســرد» با رضا ابوفاضلی کار
کرده بودید؟
خیر من با رضا ابوفاضلی کار نکرده بودم اما او از قدیمی های سینما
است و چون از همکاران قدیمی هم هستیم کامل نسبت به یکدیگر
شناخت داشتیم
کارگردانی این کارشان چطور بود شما راضی بودید؟
ساختن سریال خیلی متفاوت با ساخت تله فیلم است و یک سری
شرایط خاص دارد .طوالنی بودن زمان ساخت و فشار باال که البته به
نظرم رضا ابوفاضلی توانسته بود از پس این کار به عنوان اولین سریال
خودش بر بیاید .نتیجه کار را قرار است با شما روی انتن ببینم .امیدوارم
نتیجه کار به انداره زحمتی که رضای ابوفاضلی و همه گروه کشیدند
قابل قبول و جذاب شده باشد.
کمی از سختی های کار در شرایط کرونایی بگویید؟
تا جایی که یادم می اید هرگز به خاطر کرونا کار ما تعطیل نشد.
اما بعضا پیش می امد که به خاطر کرونا گرفتن همکاران یک سری
جابه جایی هایی صورت بگیرد .برای نمونه زمانی که خانم متخصص
پرونده
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
5
کار با گروه سریال چطور بود؟
مهم ترین چیزی که در این ســریال بود و دلم می خواهد به ان
اشاره کنم این است که ما یک گروه بسیار همدل داشتیم چون بچه ها
اکثرا بچه های قدیمی هستند .بچه هایی که با مصیبت در سینما کار
و رشد کردند .برخالف حاال که به هر حال شرایط تغییر کرده است و
یک سری رفتارهای عجیب یا اصطالحا لوس بازی هایی که سینما را
از ان شکل قدیمی خودش خارج کرده است بر این فضا حاکم است.
برای نمونه وقتی برای صحبت کردن به دفتر می روی ،همان جا متوجه
داستان می شــوی که یک عده دور هم جمع شده اند صرفا تجارت
می کنند .اما این سریال این طور نبود .واقعا عده ای دور هم جمع شدند
تا کاری را که دوست دارند ،با وجود تمام سختی هایش انجام دهند.
حمایت صدا و سیما چطور بود؟
مدیران شبکه دو در طول مدت ساخت این سریال بسیار همراه ما
بودند .یه وقت هایی سازمان نمی تواند پول عوامل را سر وقت تامین کند.
من حتی شنیدم که برخی از مدیران می گویند خب همینیه که هست.
اما بر خالف این رویه ،مدیران فیلم و سریال شبکه دو بسیار با ادب و
بسیار با فرهنگ بودند و اگر کمی سختی تو این زمینه می افتاد حتما از
همه گروه معذرت خواهی می کردند و می گفتند که خب ما باید تامین
کنیم و حتما به زودی تامین می کنیم و این اتفاق خواهد افتاد .همین
برخورد محترمانه جذاب بود و گروه را کنار هم نگه می داشت .فکر می
کنم مجموعه سازمان اگر نگاهش به همین شکل باشد ،همکارانی که
االنرفتندوحاضرنیستندکهبهتلویزیونبرگردنددل هایشاننرمشود.
کرونا گرفتند مدتی منتظرشان شدیم اما اینطوری نبود که ما لنگ
کسی بشویم.
شما خودتان فکر می کنید «اتش سرد »چه حرفی برای
گفتن برای مخاطب داشته باشد؟
«اتش سرد »یک ســریال اخالق مدار اســت که برای خیلی از
مخاطبان می تواند جذاب باشد .این ســریال نشان می دهد کسی
که برای احقاق حق تالش می کند ،تالشش بی فایده نیست .همین
قصه های خوب می تواند برای مخاطبان یک حال خوش ایجاد کند.
با توجه به اینکه ظهور سریال های نمایش خانگی و پلتفرم
ها به نظرتان این سریال چقدر دیده می شود؟
به نظرم این دو موضوع متفاوت است .من فکر می کنم انهایی که به
تلویزیون عالقهدارندهنوز هم تلویزیونمی بینندیعنی باوجودپلتفرم
ها همچنان دوست دارند که تلویزیون را تماشا کنند .من خودم خیلی
ها را می شناسم که شبکه« ای فیلم» جزء شبکه های محبوب شان
است .چون از صبح تا شب سریال پخش می کند حتی سریال های
قدیمی .با اینکه در پلتفرم ها دست همکاران بازتر است ،اما همه مردم
نمی توانند با این هزینه های جدید پلتفرم ها و شرایط پیچیده و سخت
اقتصادی ،اشتراک تهیه کنند .بنابراین تلویزیون هنوز هم بینندگان
خودش را دارد .البته قبول دارم که بیننده های تلویزیون نسبت به قبل
ریزش داشته است اما امیدوارم این گروه جدیدی که تشریف اورده اند
اجازه بدهند تا تهیه کننده ها و کارگردان ها با داستان های جدیدتری
که به مسائل روز نزدیک تر است کار کنند تا مردم هم بتوانند با این
موضوعات همذات پنداری کننــد .من فکر می کنم ترجیح همه ی
مردم این است تلویزیونی را تماشا کنند که دارند مالیاتش را می دهند
نه اینکه دوباره یک هزینه ای کنند که ســریال هایی که کمی باب
میل ترشان است را در پلتفرم ها تماشا کنند .ما واقعا با کمی همراهی
مدیران همان ســریال ها را می توانیم در تلویزیون بسازیم ..اتفاق
عجیبغریبینیست.
شاهد احمدلو:
یک نقش منفی متفاوت داشتم
شاهد احمد لو بازیگری است که به واســطه بازی در فیلم های
مسعود کیمیایی در عرصه ســینما ظهور کرد .او در ادامه با ساخت
فیلم های کوتاه توانست به عنوان یک کارگردان جوان و اتیه دار در
ایران مطرح شود.
دربارهنقشوهمکاریتاندرسریال«اتشسرد»توضیحبدید
« .اتش سرد » یک ملو درام اجتماعی خانوادگی با پس زمینه های
اخالقی -انسانی به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه کنندگی اقای
علی مهام اســت که من هم ایفا گر یکی از نقش های اصلی این کار
هستم .کاراکتری به نام پویا که در واقع یکی از قطب های داستانی و
شخصیتی این مجموعه است که در پیشبرد و روند داستان تنش های
بسیاری رو ایجاد میکنه
پویا کاراکترش به چه شکلی هست چه خصوصیتی دارد؟
در ابتدا که فیلم نامه را خواندم با یک کاراکتر بسیار پخته و تاثیر
گذار در روند داستان و شخصیت روبه رو شــدم .کاراکتری که این
پتانسیل در او وجود داشت که تبدیل به یک نقش متفاوت و دور از
کلیشه شود .از طرفی عالقه و انگیزه من برای ارائه ی بهتری از این
نقش که البته به کمک رضا ابوفاضلی که رابطه ی بسیار خوبی داشتیم
و همچنین بازیگران خوب و پیشکسوت این سریال از جمله عبدالرضا
اکبری که در واقع نقش تودرتویی با یکدیگر داریم بسیار در روند شکل
گیری این شخصیت موثر بودند.
چه قدر توانستید در این سریال نسبت به نقش های قبلی
خود متفاوت ظاهر شوید؟
شاهد احمدلو در قامت یک بازیگر گزیده کار و کم کار است اما سعی
می کند کارهایی را انجام بدهد که فقط صرف ایفای یک نقش نباشد،
بلکه حداقل میدان تجربیات تازه تری را برای خود انتخاب کند .خدارا
شکر اینجا توانستم با تجربیاتی که داشتم و با همه معیارهایی که در
این کار در اختیارم بود یک چهره متفاوت تری از انچه تاکنون بوده ام
را در زمینه کاری خودم ایفا کنم.
به نظرتان این سریال در مقابل سریال های نمایش خانگی
دیده خواهد شد؟
درهرصورتتلویزیونرسانهایاستکهدرکشورمادیدهمیشود.نه
تنهادرکشورماکهدرهمه یکشورهااینطوراست.حاالممکناستکه
بهخاطرهجومپلتفرم هایجدیدریزشمخاطبوجودداشتهباشداماباز
هم مخاطب خودش را دارد و چه بهتر که مجموعه ای باشد که مخاطب
های خاموش تلویزیون را هم به خودش معطوف کند .در هر صورت
مدیوم تلویزیون را نمی توان با با پلتفرم ها مقایسه کرد همان طور که
پلتفرمهارانمیتوانبااثارتلویزیونیمقایسهکرد.براینمونهسریال های
بزرگی همچون «مختارنامه» یا «سلمان فارسی» که بیگ پروداکشن
هستند فقط تلویزیون ما توانسته است چنین اثار عظیمی بسازد و این
کاریاستکهپلتفرم هانمیتوانندهزینهکنندوانجامبدهند.تلویزیون
مخاطب خودش را دارد و سینما و تئاتر مخاطب خودش را .درواقع هر
عرصه ای مخاطبان مخصوص به خودش رو دارد و اگر قرار باشه دیده
شود دیده می شود. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
پیش فروش بلیت سه روز نخست نمایش «شام خداحافظی» اغاز شد
هم زمان با اغاز پیش فروش بلیت سه روز نخســت نمایش «شام خداحافظی» ،از پوستر اثر با طراحی
محمدصادق زرجویان رونمایی شد« .شام خداحافظی» نوشــته ماتیو دالپورت و الکساندر دوالپتولیر،
ترجمه شهال حایری و به کارگردانی شیماه خاسب از روز چهارشنبه ۲۶مرداد ماه ،هر شب ساعت ۲۱:۳۰در
تماشاخانه ملک روی صحنه می رود .امیر غفارمنش ،جوانه دلشاد و امیر کربالیی زاده بازیگران اثر را تشکیل
می دهند .در خالصه داستان اثر امده است :کلوتید و پی یر تصمیم می گیرند بهترین دوستانشان را به صرف
شام خداحافظی دعوت کنند و از شرشان خالص شوند تا بتوانند با دوستان جدید اشنا شوند .با ورود انتوان به
این مهمانی ،اتفاقاتی رخ می دهد که این مهمانی به طور کامل تحت تاثیر ان قرار می گیرد /.صباخبر
حال عمومی امین اهلل رشیدی رو به بهبودی است
امین اهلل رشیدی خواننده و اهنگساز پیشکســوت به علت ابتال به ویروس کرونا شامگاه شنبه ۲۲
مردادماه ۱۴۰۱در بیمارستان بستری شــد .پس از پیگیری هایی که صورت گرفت فرزند وی افسانه
رشیدی از وضعیت امین اهلل رشــیدی خبر داد و گفت :چند روزی می شود که پدر مبتال به بیماری و
ویروس کرونا شد ه اســت و به همین دلیل مدت کوتاهی در خانه بستری شده بود و ما هم تحت نظز
پزشک متخصص از ایشان در منزل مراقبت می کردیم اما پس از گذشت چند روز به تشخیص پزشک
متخصص بیمارستان ،دکتر علی انصاری پدر را در بیمارستان بستری کردیم اما خوشبختانه اکنون
حال ایشان بهتر شده است / .صباخبر
عبدالرضا سهرابی:
اولویت تخصیص بودجه دوساالنه ها و جشنواره های ملی هستند
اردیبشهت ماه ۱۴۰۱عبدالرضا سهرابی به عنوان مدیرکل
هنرهای تجســمی منصوب شــد .در ماه های ابتدایی حضور
سهرابی در این اداره کل فرصتی شد تا گفتگویی درباره رویکردها
و برنامه های کلی او برای مدیریت در این فضا بپردازیم.
با توجه به اهمیت برگــزاری رویدادهای هنری ،در
تخصیص بودجه چه اولویتی دارید؟
اکنون اولویت ما بــرای تخصیص بودجه ،دوســاالنه ها و
جشنواره های ملی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان
ایران و جشنوار ه هنرهای تجسمی فجر هستند .اینک دوساالنه
نگارگری ،جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و جشنواره
هنرهای تجسمی فجر را درپیش داریم و به امید خدا چند رویداد
و دوساالنه دیگر نیز تا پایان ســال جاری اجرایی خواهند شد.
اساسا برگزاری دوساالنه ها یکی از کارهای کلیدی ،اثرگذار و
جریان ساز در حوزه هنرهای تجسمی است .برای مثال ،همانطور
که پیش تر هم اشاره کردم ،شــورای سیاستگذاری دوساالنه
نگارگری پس از هفت سال ،تشکیل شد و بدون شک برگزاری
چنین رویدادهایی به رشد و ارتقای حوزه های تخصصی هنر
کمک می کند .همچنین از انجاکه این قسم رویدادها در سطح
ملی برگزار می شــوند ،می توانند امکان ظرفیت ســازی برای
البوم«هزارپروانه»منتشرشد
جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و جشنواره هنرهای
تجســمی فجر را نیز فراهم کنند .از نظر ما دوساالنه ها پایه و
اساسی جدی برای رشد ،توسعه و اثربخشی مضاعف هنرهای
تجسمیهستند.
برنامه های شما برای حمایت از ارتفرها و حراج ها
چه در بخش خصوصی و چــه در بخش دولتی چگونه
خواهد بود؟
اساسا سیاست مهم دولت سیزدهم به ویژه سیاست جدی
وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی ،مبتنی بر حمایت از جریان
عمومی هنر ،اقتصاد هنر و نیز تسهیل گری در این حوزه است.
ی ما در دست طراحی و تدارک است
ی از سیاست های ات
بخش
اما به طور کلی باید بگویم که بــه دنبال حمایت از جریان هنر
هستیم تا هم امکان رشد و توسعه فعالیت های هنری تسهیل
شود و هم به اقتصاد هنر و هنرمندان کمک کنیم .این سیاست
کالن ما است و در مســائل جزئی تر نیز همانطور که شما نیز
اشاره کردید ،از برگزاری اکسپوها ،بازارها و حراجی های هنری
حمایت می کنیم و به دنبال بسترسازی و توسعه متوازن این
قبیل رویدادها خواهیم بود.
در راستای ایجاد جریان هنر و حمایت از هنرمندان،
«هزار پروانه» عنوان یکی از تازه ترین البوم های منتشــر شده در
بازار موسیقی اســت که طی روزهای گذشته پیش روی شنوندگان
قرار گرفت.
«سحر» با نوازندگی ویولنسل مهیار طهماسبی« ،رویای پنهان» با
همراهی کوارتت ساکسیفون استکهلم« ،هزار پروانه و پلوتون» توسط
انسامبل دئن« ،نســیان» با نوازندگی ویولن دانیال جورابچی و امیر
باورساد نوازنده ویولن ،بابک کوهستانی نوازنده ویوال و گلناز شعاری
نوازنده کالرینت قطعات اجرایی این البوم را تشکیل می دهند .احمد
پژمان اهنگساز شناخته شده کشورمان درباره این البوم توضیح داده
است :انچه از دل براید بر دل نشیند .موسیقی افتاب بر دل می نشیند .او
یک اهنگساز ایرانی است که با ذوق طبیعی خود از موسیقی ایرانی الهام
می گیرد و از ان به خوبی در کارهایش استفاده می کند .این موسیقی
بسیار بااحســاس و به دور از اکروبات ها و خودنمایی های مرسوم در
موسیقی معاصر اروپایی است /.خبرگزاری مهر
«محمدرئیسزاده»درگذشت
سال ها قبل در شورای خرید اثار هنری
مصوبه ای مبنی بر اختصاص ۲دهم درصد
بودجه دســتگاه های دولتی به خرید اثار
هنری وجود داشت؛ برنامه ای برای احیای این
شورا و مصوبه مذکور دارید؟
این مصوب ه هم اکنون در دســتور اصالح قرار دارد و در
اختیار مراجع باالدستی قرار گرفته است .ما
برای پیگیری این مساله بسیار جدی و
مصمم هستیم و مطمئنا پس از اصالح
جزئیات مصوبه مذکــور ،موضوع را
رســانه ای خواهیم کــرد .قانون
تخصیص ۲دهــم درصد بودجه
نهادهای دولتی برای خرید
اثار هنری ،از سال ها پیش
وجود داشــت اما اکنون
چند ســالی ا ســت که
مســکوت مانده و دولت
سیزدهم به دنبال احیای
ان است / .صبا خبر
«محمد رئیس زاده» هنرمند و پیشکســوت عرصه تئاتر استان
گیالن صبح (دوشــنبه) در سن ۹۶ســالگی به دلیل کهولت سن
درگذشت .مرحوم رئیس زاده در اولین دوره اغاز به کار انجمن نمایش
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان گیالن به عنوان عضو هیئت
مدیره به مدت یکسال فعالیت کرده است .رئیس زاده از پیشگامان
هنر نمایش در استان گیالن است و در طول بیش از ۶۰سال خدمت
هنری ،در تاسیس گروه های هنری مشارکت موثر داشته است .این
استاد پیشکسوت تئاتر و نمایش استان گیالن بیش از ۱۰۰اثر را در
تماشاخانه گیالن ،سالن های مدرسه ارامنه ،شهرداری ،دبیرستان های
مختلف گیالن و مجتمع هنری سردار جنگل رشت اجرا کرده است.
وی در طول عمر هنری خود در عرصه های کارگردانی ،گریم ،طراحی
لباس صحنه ،دکور و جلوه های ویژه فعالیت داشته و در اولین حضور
جدی خود در نمایش «قضاوت دنیا» به کارگردانی استاد میر کیا در
سال ۱۳۲۳نقش افرینی کرد /.خبرگزاری مهر
«کتابخورها» در تاالر هنر
نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمی
سروش از هفته اول شهریور ماه در تاالر هنر روی صحنه می رود .علی
باروتی ،سارا بابائی ،جعفر غالمپور ،مرتضی یعقوب پور ،مهشاد حجتی،
نادیا فداکار بازیگران اثر را تشکیل می دهند .در خالصه اثر امده است:
سه موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره در قفسه کتابخانه ای زندگی
می کنند و کتاب ها را می خورند تا اینکه با ورود عنکبوت ،دردسرها و
خطرهای جدی برای انها ایجاد می شود و...
برخی عوامل این اثر عبارتند از خواننده :هادی قضات ،طراح صحنه:
ســینا ییالق بیگی ،طراح لباس :فرزانه عاقلی ،طراح گریم :حســین
تبریزی و لیال پریشــان ،طراح حرکت :احمد سیاه رستمی ،طراح نور:
کیوان ضیاءپور ،دستیار کارگردان و برنامه ریز :سارا بابائی ،دستیار دوم
کارگردان :جعفر غالمپور دستیار دوم کارگردان ،ساخت دکور :مصطفی
طباطبایی ،دستیار لباس :هنگامه سازش ،دوخت لباس :حسین پناهی،
زهرا بهرامی ،روابط عمومی :ریحانه مطهری ،روژین ستاری / .صبا خبر صفحه 6
سه شنبه 25مرداد 1401شماره 1257
خرب فرهنگ و هرن
معرفی هیات انتخاب و اثار منتخب بخش عکس جشنواره «امید»
همزمان با اعالم اثار منتخب بخش عکس یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی امید،
هیات انتخاب این بخش نیز از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی شد .مهدی اصالنی ،محمد معصومی و
امید کیوان ارا عکس های این دوره از جشنواره را در ۳بخش تک عکس ،عکس فیلم ملی و عکس فیلم
بین الملل انتخاب کرده اند .همچنین ،اسامی عکاسان راه یافته بخش عکس به شرح زیر است:
یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و عکس دانشجویی «امید» به همت معاونت فرهنگی
وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و با مشارکت ســتاد مبارزه با مواد مخدر و به دبیری مسعود مکاری
برگزار خواهد شد /.خبرگزاری مهر
ازاده صمدی برخالف بعضی از بازیگران که فعالیت شان در اثار
تصویری اجازه نمی دهد در تئاتر حضور پررنگی داشته باشد ،نشان
داده است که تئاتر برایش بسیار جدی است و درباره جایگاه مهم این
ت هنری اش می گوید :برای تئاتر بسیار دلتنگ
مدیوم هنری در فعالی
می شوم و با کار کردن در ان احساس بسیار خوبی دارم .خیلی به
ندای دلم گوش می دهم و دلم نمی اید از فضای تئاتر خیلی دور بمانم.
بودن در این حوزه دغدغه من است و از حضور در ان لذت می برم.
اگر کار و نقش جذابی پیشنهاد بشود ،گاهی ممکن است تئاتر را به
تصویر ترجیح بدهم .البته در هر حال نقش خوب در هر مدیومی
برایم وسوسه انگیز است و معموال نقش ها را در قیاس می گذارم نه
مدیوم ها را .او درباره حاشیه هایی مانند هزینه های باالی تولید یا
سخت گیری های زیاد در پذیرش اثار که گاه کار را برای هنرمندان
تئاتر دشوار می کند و سبب می شــود انان برغم اشتیاقی که برای
حضور در تئاتر دارند ،چندان لذتی از ان نبرند ،می گوید :کار کردن
در هر مدیومی سخت است .ما داریم سخت زندگی ،سخت هم کار
می کنیم .البته در تئاتر سخت تر اســت چون زحمتی که برای ان
کشیده می شود ،از نظر اقتصادی هم اورده چندانی ندارد و همین ،از
نظر معیشتی و روانی ،مساله را سخت تر می کند.
صمدی از دشــواری های حرفه های هنری می گویــد و ادامه
می دهد :خیلی زندگی های اسانی نداریم .برخالف انچه خیلی از
مردم می اندیشند که بازیگران در رفاه و ارامش زندگی می کنند ،واقعا
چنین نیست و با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می کنیم .در نتیجه
سختی ،جزو الینفک زندگی ما شده و شاید پوست مان کلفت تر شده
باشد .چون چاره ای هم نداریم .غر زدن که کاری از پیش نمی برد .باید
خود را با این شرایط وفق بدهیم.
او در پاسخ به این ســخن که گویا اهل غر زدن نیست ،توضیح
می دهد :اگر غر زدن مشکلی را حل کند ،خیلی هم دوست دارم از
صبح تا شب بنشینم و غر بزنم و هیچ کاری هم نکنم .ولی مگر چیزی
7
«تمساح» وارد تماشاخانه ایرانشهر می شود
سیروس همتی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر درباره سرانجام اجرای نمایش «تمساح» که حدود ۴
سال است وضعیت و نوبت اجرایی ان مشخص نشد ،گفت ۴ :سال است به دنبال اجرای نمایش «تمساح»
هســتم ولی به دلیل تغییر مدیران و همچنین قول هایی که از سوی مدیران عملی نشد ،نتوانستم این
اثر نمایشی را که در راستای نمایش های « ُمزا ُمزا» و «فیش اباد» است ،روی صحنه ببرم.وی ادامه داد:
خوشبختانه طی گفتگویی که با مدیریت جدید تماشــاخانه ایرانشهر داشتم ،به من اعالم شد نمایش
«تمساح» برای اجراهای سال ۱۴۰۲تماشاخانه ایرانشهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.همتی درباره
موضوع «تمساح» توضیح داد« :تمساح» اثری طنز با موضوع اجتماعی سیاسی است / .خبرگزاری مهر
ازاده صمدی :تئاتر و سینما
صرفاسرگرمینیست!
حل می شود؟! بنابراین غر زدن ،راه حل نیســت .نمایش «النده
نازنین» مانند نمایش قبلی محمد برهمنی «زندگی در تئاتر» درباره
فعاالن این هنر است .صمدی درباره جذابیت های بازی در نمایشی
که درباره یک گروه تئاتری اســت ،می گوید :اینکه در این نمایش
درباره مقوله تولید تئاتر صحبت می کنیم ،جذابیت خود را دارد .چون
یک اشراف و اگاهی به ان داریم که شاید عموم تماشاگران از ان اگاه
نباشند .بنابراین چنین نمایش هایی هم برای مخاطب و هم برای
امثال من که ساخت و تولید و اجرا ،بخش مهمی از زندگی و رومزه
ماست ،می تواند جالب باشد .این بازیگر در پاسخ به این پرسش که
شاید با دیدن این نمایش ،بخشی از تصورات نادرستی که مخاطبان
از زندگی هنرمندان دارند ،برطرف شود و انان در جریان سختی ها و
بی رحمی های کار هنری قرار بگیرند ،می گوید :هر کسی از ظن خود
شد یار ما .شاید فضای پشت صحنه تئاتر یا سینما برای مخاطب
جذاب باشد ولی مهم این است که هر کسی از زاویه دید خود به ماجرا
نگاه می کند .صرفا نمی توانم بگویم این کار را پذیرفتم چون درباره
یک گروه نمایشی بود .هرچند اینها جزو جذابیت های کار هست
ولی اینکه مخاطب چه چیزی را بخواهد ببیند ،به انتخاب خودش
برمی گردد .در دروان کرونا ،بخشی از جامعه تئاتری برای اینده این
هنر که همیشه وابسته به اجتماع انسان هاست ،نگران بودند .انان
تصور می کردند که شاید تئاتر به ته خط برسد .با این همه حاال که
کرونا تاحدودی فروکش کرده« ،النده نازنین» جزو نمایش هایی
است که با استقبال تماشاگران رو به رو شده است .صمدی گفت:
هر اتفاقی که در جامعه ما می افتد ،اولین جایی که تحت فشار قرار
می گیرد ،مقوله فرهنگ است که از بقیه بخش ها اسیب پذیرتر است
و ظاهرا کمتر به ان عالقه دارند .اولین چیزی که تعطیل می کنیم،
سرگرمی هاست در حالیکه تئاتر و سینما ،پارک ارم نیست که فقط
جنبهتفریحیداشتهباشد کهبهعنوانیکسرگرمیتعطیلشکنند
بلکه اینها مدیوم هایی برای فرهنگ سازی هستند /.خبرگزاری ایسنا صفحه 7
داماد اتش
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
درخشش مرد عشیره در جشنواره ها
فرخ نژاد تحصیل کرده رشته
کارگردانــی تئاتر در دانشــکده
هنرهای زیبای دانشــگاه تهران
است .او فعالیت خود را در سینما
به عنوان دستیار کارگردان اغاز
کرد .در ســال ۱۳۶۹با بازی در
فیلــم «در کوچه های عشــق»
ساخته خسرو سینایی بازیگری را در سینما اغاز کرد .در سال
۱۳۷۸بازی در فیلم «عروس اتش» که دومین فیلم کارنامه
سینمایی اش بود درخشــید و اغاز درخشش او در سینما به
حســاب می اید .این دومین همکاری وی با خسرو سینایی
محسوب می شــد .بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر
برایش به همراه اورد .فیلم نامه این فیلم که توسط فرخ نژاد و
سینایی نوشته شده بود نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه
را نیز دریافت کرد .بازی وی در این فیلم مورد توجه منتقدان
قرار گرفت و گوی بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم
کارلووی واری ۲۰۰۰را به دســت اورد «.ارتفاع پســت» و
«به رنگ ارغوان» دو همکاری قابــل توجه و موفق فرخ نژاد
با ابراهیم حاتمی کیا بود .طبــل بزرگ زیر پای چپ فیلمی
بعدی وی محسوب می شــد که بازی قابل توجه او بار دیگر
مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر نقش
اول مرد را از جشنواره بین المللی فیلم مسکو ۲۰۰۶دریافت
نمود .وی همچنین برای بازی در فیلم های« گشــت ارشاد
»2و «خوب بد جلف» نامزد ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر
نقش اول مرد سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
فرخ نژاد در سال ۱۳۹۰استرداد را بازی کرد .اثر که برای وی
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم
فجر را به همراه اورد.
نیما بهدادی مهر -حمید فرخ نژاد اگرچه کار خود در ســینما را با
دستیاری کارگردان اغاز کرد و در ادامه عالوه بر بازیگری در حیطه هایی
چون مدیریت تولید ،تهیه کنندگی ،کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیز
فعالیت کرد اما او را بیشــتر باید از منظر نقش افرینی هایش به ویژه در
سینما مورد توجه قرار داد.
اگرچه ریسک پذیری او به عنوان بازیگر برای ایفای نقش های متنوع
ستودنی اســت ،اما تصویر کنونی بازیگری اش نشــان می دهد که او تا
حدودی مغلوب نگرش های جاری در صنعت فیلم سازی حوزه سرگرمی
شده است و حضورهای یکنواخت او در اغلب کمدی های ساخته شده
یک دهه اخیر این نکته را به وضوح نشان می دهد که حتی اگر یک بازیگر
قدرتمند در ایفای نقش های جدی ،بخواهد همان معیارها و فرم بازی
را در نقش های کمدی هم اعمال کند شــاید تقدیری جز کلیشه شدن
نداشته باشد .در این مطلب از تصویر نسبتا یکنواخت و تا حدودی کلیشه
شــده فرخ نژاد عبور می کنم و نگاهی می اندازم بــه برخی از مهم ترین
نقش افرینی های سینمایی او؛ و اینکه فقط به نقش های سینمایی او توجه
می کنم به این دلیل است که نقش های ایفا شده از سوی او در تلویزیون
و شبکه نمایش خانگی نسبت به کیفیت باالیی که فرخ نژاد در سینما از
خود نشان داده است مرتبت پایین تری می یابند.
«مرد عشیره»
فرخ نژاد در دومین همکاری خود با خسرو سینایی در فیلم «عروس
اتش» یکی از مهم ترین نقش های سینمایی کارنامه خود را ایفا می کند.
فرحان مردی متعلق به عشیره و پایبند به سنت های قومی و قبیله ای
است .نگاهش به هر فرد و موضوعی از فیلتر عشیره وسنت های قومی و
قبیله ای می گذرد و در مورد قانون و عرف برامده از پیوندهای عشیره ای
به هیچ وجه اهل مسامحه نیست.
همین تعصب نسبت به عشیره سبب می شــود که حتی عشق به
احالم را نیز از این فیلتر عبور دهد و هر
سخنی که احالم می گوید با یک
کالم پاسخ می دهد؛ عشیره.
همین رویکرد سبب می شود
که تصویر برجای مانده از فرحان بیش
از انکه با کهن الگوی عاشق تطبیق یابد
بیشــتر تداعی گر فردی گیرافتاده در
سنت ها باشد؛ فردی که انچنان بر قانون
عشیره پافشاری می کند که سرانجام
احالم را به دســت مــی اورد ،اما
فرجــام این وصال ،عروســی
ســوخته در اتش تعصبات
و خنجری بــر قلب فرحان
است.
حمید فرخ نژاد به زیبایی درون پرتالطم فرحان را درک می کند و در ان
نگاه های تیز و پک های عمیق به سیگار التهاب یک عاشق را که پای افزار
سنت ها ،بینش او را تحت تاثیر گرفته به زیبایی نشان می دهد.
«قاسم فرزند ابراهیم»
شخصیتی که حمید فرخ نژاد در فیلم «ارتفاع پست» ایفای ان را بر
عهده گرفت ،مابه ازای بیرونی داشت .ماجرای واقعی گروگانگیری در خط
پروازی اهواز که یکی از مهم ترین پرونده های اجتماعی و امنیتی به شمار
می امد دستمایه ای برای ساخت فیلم «ارتفاع پست» شد.
ابراهیم حاتمی کیا با نگاهی مهربانانه و متاثر از همکاری با اصغر فرهادی
در نگارش سناریوی این فیلم ،تالش کرد تا رفتار قاسم مقدس را نه تقبیح
کند و نه توجیه؛ او این رفتار را صرفا برایندی از سختی های زندگی قاسم و
شرایط زیستی نامناسب پس از دوران جنگ در سرزمین های جنوبی ایران
دانست .حمید فرخ نژاد نیز درک درستی از قاسم داشت .او میان چهره
مظلوم یک فرد جنوبی که دل زده از سختی های زندگی پساجنگ است و
چهره یک گروگانگیر به ته خط رسیده که تنها ارزویش رسیدن به زندگی
بی دغدغه کنار خانواده اش است و از این رو هواپیما را به قصد نشاندن در
سرزمین مطلوب خود می رباید توازنی هنرمندانه را در ادراک و احساس
بروز می دهد .بازی فرخ نژاد در همه پالن ها و سکانس ها از قاعده و منطقی
درست بهره می برد .او انجا که باید خود را یک انسان مظلوم و بی حاشیه
و بدون خطر برای گارد امنیت پرواز جا بزند کامال از لحن و صورت خود
به خوبی استفاده می کند مانند لحظه ای که گارد پرواز به او می گوید که
تفنگ را تحویل دهد و او در مکثی لحظــه ای هم بازتابنده تعجب و هم
منعکس کننده تشویشی درونی از طریق تغییراتی است که در صورتش
و بیانش نشان می دهد و وقتی متوجه می شود که منظور تفنگ اسباب
بازی فرزندش است در حالی که بر هیجانش غلبه کرده است ،خونسردانه
تفنگ را تحویل می دهد.
«سرگردان میان انتخاب عشق یا تعهد»
هوشنگ ستاری یا همان شهاب ،۸مامور ورزیده و کاردان امنیتی است
که با ابالغیه نیروهای مافوق خود بــرای زیرنظرگرفتن ارغوان کامرانی
دانشجوی محیط زیست به شمال می رود و در پوشش دانشجویی ممتاز
در روبروی منزل ارغوان مستقر می شود.
لباس هایی که پوشیده ،کمی گیجی و گنگی که در رفتارش وجود دارد
و لنگ زدنش هنگام راه رفتن سبب می شود تا مخاطب در دقایق ابتدایی او
رستوران محلی جاگیر
را دست کم بگیرد ،اما وقتی که او در اتاق باالیی یک
ِ
می شود و با ان دقت ،مهارت و ســرعت عمل تجهیزات شنود و دوربین
کنترل را جانمایی می کند مخاطب با هویت واقعی او به عنوان یک مامور
امنیتی اشنا می شود .شهاب ۸در جریان یکی از همین رصدها و هنگام
مشاهده ورود نیروهایی برای اسیب زدن به ارغوان و برخالف نظر مافوق،
با فرستادن ارغوان به قرار مالقاتی نمایشی ،خود وارد کارزار می شود و
یکی از نیروها را به هالکت می رساند ،دیگری را زخمی می کند و خودش
به شدت مجروح می شود .از اینجا به بعد از شــدت و جدیت کارورزی
امنیتی و اطالعاتی هوشنگ کاسته می شود و او در دریای متالطم عشق
به ارغوان شناور می شود و تا انجایی پیش می رود که گزارش های روزانه
اش به نیروهای مافوق را تعطیل می کند .تغییر رویکرد هوشنگ سبب
می شود تا مافوق او (رضا بابک) بی خبر به پیش او بیاید و با خواندن
ایه استرجاع (انا هلل و انا علیه راجعون) به طور تلویحی پایان ماموریت
و شاید هم انتهای مسیر او به عنوان یک مامور قابل اطمینان را به او
اطالع دهد و درخواست کند که خودش به زندگی اش پایان دهد ،اما
وقتی هوشنگ با جدیت ماشه را می چکاند متوجه می شود که مافوقش
پوکه ها را از تفنگ خارج کرده و از انجا بیرون رفته است. صفحه 8
