روزنامه صبا شماره 1258 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1258

روزنامه صبا شماره 1258

روزنامه صبا شماره 1258

‫چهار شنبه| ‪26‬مرداد ‪ 17 |1401‬اگوست‪ 19 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1258‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫زیست‬ ‫دوابره سیمنا‬ ‫اب «دوزیست»‬ ‫گفت و گوهایی با‬ ‫تهیه کننده و بازیگر فیلم سینمایی «دوزیست»‬ ‫بابک برزویه درگذشت‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫پخش جهانی «زاالوا» در دوازده کشور‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫ممنوع الکارهای سینما اعالم می شوند‬ ‫صفحه ‪3‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫بابک برزویه درگذشت‬ ‫بابک برزویه عکاس باسابقه ســینمای ایران پس از مدت ها تحمل عوارض ناشــی از بیماری‪ ،‬امروز‬ ‫سه شنبه ‪ ۲۵‬مردادماه دارفانی را وداع گفت‪ .‬برزویه مدرس‪ ،‬عکاس‪ ،‬بازیگر و از فعاالن عرصه عکاسی تئاتر‬ ‫و سینما از دی ماه ‪ ۱۴۰۰‬به دلیل عارضه مغزی در کما به سر می برد و در بخش مراقبت های ویژه بستری‬ ‫بود‪ .‬وی از شروع فعالیت های عکاسی خود با کارگردان هایی همچون رسول مالقلی پور‪ ،‬مسعود کیمیایی‪،‬‬ ‫پوران درخشنده و مهران مدیری همکاری داشته است‪ .‬برزویه سال ‪ ۱۳۷۵‬برنده دیپلم و سیمرغ بلورین‬ ‫بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم «سفر به چزابه» (ساخته رســول مالقلی پور) شد‪ .‬همکاری با‬ ‫خبرگزاری های همچون فارس‪ ،‬ایسنا‪ ،‬انا و مهر جز کارنامه خبری این هنرمند است‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫سعید ملکان «مدار بسته» را تهیه می کند‬ ‫فیلمنامه های«بولینگ»بهتهیه کنندگی‪،‬کارگردانیونویسندگیاصغرنعیمی‪«،‬نوروز»بهتهیه کنندگی‬ ‫محمدرضا نادری‪ ،‬کارگردانی سهیل موفق و نویسندگی حمزه صالحی‪« ،‬پاالیشگاه» به تهیه کنندگی سعید‬ ‫سعدی‪ ،‬کارگردانی و نویسندگی مهرداد خوشبخت‪« ،‬هوک» به تهیه کنندگی علی اشتیانی پور‪ ،‬کارگردانی‬ ‫حسین ریگی الدز و نویسندگی مهدی تراب بیگی‪« ،‬مدار بسته» به تهیه کنندگی سعید ملکان‪ ،‬کارگردانی‬ ‫مهدی جعفری و نویســندگی مهدی جعفری و مهین عباس زاده موافقت شورای پروانه ساخت سازمان‬ ‫سینمایی را اخذ کردند‪ .‬پروانه ساخت فیلمنامه «بولینگ» و سه فیلم «پاالیشگاه»‪« ،‬هوک» و «مدار بسته»‬ ‫محصول بنیاد سینمایی فارابی به دلیل پایان یافتن تاریخ پروانه ساخت‪ ،‬در این شورا تمدید شد‪ /.‬صبا خبر‬ ‫محمدرضا مصباح‪:‬‬ ‫«در اغوش درخت» ادای دِ ین به ساحت خانواده است‬ ‫محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم «در اغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا که فیلمبرداری‬ ‫ان به تازگی به پایان رسیده است‪ ،‬درباره تجربه همکاری خود با این کارگردان گفت‪ :‬اقای خواجه پاشا‬ ‫یک کارگردان جوان و بااســتعداد است که در سایه ســال ها تالش‪ ،‬همکاری و تجربه اندوزی در کنار‬ ‫بزرگان ســینما و با انگیزه باال پا به عرصه کارگردانی و تولید اثری ســینمایی گذاشته است‪ .‬او افزود‪:‬‬ ‫هنگامی که فیلمنامه را خواندم‪ ،‬موضوع ان را جذاب و نزدیک به سلیقه خود دانستم و به همین دلیل‬ ‫تصمیم گرفتم تا من هم در ساخت این اثر به همراه دوستان عزیزم به ویژه در کنار برادر تالشگرم اقای‬ ‫سجاد نصراللهی نسب نقشی داشته باشم تا شاید به لطف خدا بتوانیم یک اتفاق خوبی را رقم بزنیم‪ .‬این‬ ‫تهیه کننده که در حمایت از فیلمسازان اول سابقه دارد در پاسخ به این پرسش که کدام ویژگی از داستان‬ ‫این فیلم او را به سمت خود جذب کرده است‪ ،‬گفت‪ :‬بیان کامال روان و سلیس‪ ،‬پرداخت دقیق و بدون‬ ‫لکنت و توجه به جنبه های اخالقی‪ ،‬انسانی و عاطفی از ویژگی های اصلی این فیلمنامه بود و بنده نیز‬ ‫عالقه مند بودم تا در این پروژه سهمی داشته باشم و درواقع تهیه این فیلم را ادای دینی به ساحت خانواده‬ ‫تلقی می کنم‪ .‬وی درباره مسیری که برای ساخت فیلم «در اغوش درخت» پیموده شده است‪ ،‬اظهار‬ ‫کرد‪ :‬این فیلم تا درصد باالیی به همت بچه های ارومیه ساخته شده است و از این رو همکاری و تعامل‬ ‫بسیار خوبی بین اعضا شکل گرفت و همدلی همکاران بزرگوارم در این پروژه‪ ،‬نوید یک اثر خوب را به ما‬ ‫می دهد‪ .‬گرچه فیلم هایی که در شهرستان ها تولید می شود موانع و سختی های خود را دارد اما جذابیت ها‬ ‫و شیرینی هایی که در کار وجود دارد‪ ،‬ما را در مسیر تولید یک اثر استوار نگ ه می دارد‪ .‬مصباح با بیان اینکه‬ ‫امیدوار اســت مخاطبان بتوانند با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬همانطور که قبل تر‬ ‫گفتم چون در این فیلم تالش شده است تا به مضامینی نظیر مســائل انسانی و اخالقی با نگاه ویژه ای‬ ‫پرداخته شود‪ ،‬امیدوارم که مخاطب بتواند با ان ارتباط برقرار کرده و احساس خوبی را تجربه کند‪ /.‬صبا خبر‬ ‫جانیدپممکناستبهاسپین اف«هریپاتر»برگردد‬ ‫مدس میکلسن بازیگر مشهور دانمارکی‪ ،‬جانی دپ را به عنوان یک‬ ‫بازیگر شگفت انگیز ستایش کرد و احتمال بازگشت دپ به مجموعه‬ ‫فیلم های «جانوران شگفت انگیز» را پس از پیروزی بر همسر سابق در‬ ‫دادگاه مطرح کرد‪ .‬این بازیگر ‪ ۵۶‬ساله دانمارکی که برای بازی در فیلم‬ ‫جیمز باندی «کازینو رویال» و همینطور سریال «هانیبال» محصول‬ ‫شبکه ‪ NBC‬شــناخته می شــود در جدیدترین قسمت «جانوران‬ ‫شگفت انگیز» با عنوان «اسرار دامبلدور» جایگزین دپ ‪ ۵۹‬ساله در‬ ‫نقش گلرت گریندل والد شد‪ .‬میکلســن روز گذشته ‪ ۱۵‬اگوست در‬ ‫سخنرانی خود در جشنواره فیلم ســارایوو‪ ،‬قبول نقش جانی دپ را‬ ‫بسیار ترسناک توصیف کرد و در مورد دلیل خروج دپ از این فرنشایز‬ ‫صحبت کرد‪ .‬او درباره نتیجه دادگاه دپ‪-‬هرد گفت‪ :‬بدیهی است‪ ،‬اکنون‬ ‫وضعیت تغییر کرده است‪ ،‬دپ برنده دادگاه شده پس باید ببینیم ایا‬ ‫او برمی گردد یا خیر‪.‬فکر می کنم او یک بازیگر شگفت انگیز است‪ ،‬او‬ ‫کارنامه فوق العاده ای دارد‪ /.‬صبا خبر‬ ‫پخش جهانی «زاالوا» در دوازده کشور‬ ‫پخش جهانی فیلم ســینمایی «زاالوا» از ماه اینده در دوازده‬ ‫کشور جهان اغاز می شود‪ .‬کمپانی ‪ LevelK‬دانمارک حق پخش‬ ‫جهانی فیلم سینمایی «زاالوا» به کارگردانی ارسالن امیری را در‬ ‫فستیوال فیلم ونیز ‪ ۲۰۲۱‬خریداری کرده است‪ .‬این فیلم سینمایی‬ ‫تاکنون در سی و شش جشــنواره بین المللی شرکت کرده و برای‬ ‫اکران بین المللی با دوازده کشــور مذاکره کرده است‪ .‬کمپانی اج‬ ‫اینترتینمنــت (‪ )Eg Entertainment‬حق پخش انحصاری‬ ‫فیلم «زاالوا»‪ ،‬برنــد ه جایزه بزرگ هفت ه منتقدیــن ونیز را برای‬ ‫اکران در کشورهای سوئد‪ ،‬استونی‪ ،‬فنالند و نروژ بر عهده گرفت‪.‬‬ ‫همچنین کمپانی رماین این الیت (‪ )Remain in Light‬حق‬ ‫پخش انحصاری در هلند‪ ،‬بلژیک و لوکزامبورگ‪ ،‬کمپانی کورینث‬ ‫فیلمز (‪ )Corinth Films‬نیز حق پخش انحصاری در امریکا و‬ ‫کانادا‪ ،‬کمپانی پی تی فالکن (‪ )PT.Falkon‬حق پخش انحصاری‬ ‫اندونزی را بر عهده دارند‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫نگاه حمایتی رییس ساترا به پلتفرم ها‬ ‫سعید مقیسه‪ ،‬رییس ساترا با اشاره به الگوی انتشار صداوسیما تصریح‬ ‫کرد‪ :‬چند مدل انتشار در صداوسیما داریم مدل اول ای پی تی وی ها است‬ ‫مثل تلوبیون یا شبکه سپهر که داخل خود سازمان هستند‪ .‬شرکت های‬ ‫دیگری هم هستند مثل تی وی نت‪ ،‬لنز‪ ،‬ایو و تی وا که نیمی از برندشان‬ ‫از سازمان است‪ .‬اینها حق پخش زنده و شــبکه داری هم دارند‪ .‬باقی این‬ ‫شرکت ها مثل وی او دی ها بیرون از سازمان هستند‪ .‬وی با اشاره به صدور‬ ‫سه مجوز در پروسه انتشــار اعالم کرد‪ :‬تاکنون حدود سیصد رسانه برای‬ ‫ســرویس ها و پلتفرم ها مجوز گرفته اند‪ .‬مجوزی هم برای تولید یک اثر و‬ ‫مجوزی هم برای انتشار داریم که این مجوز سوم هم برای اثار تامینی مثل‬ ‫فیلم و سریال های خارجی و هم اثار تولیدی است‪ .‬وی درباره برخی بیانیه ها‬ ‫از طرف ساترا عنوان کرد‪ :‬به ما قانونی داده شده و موظفیم انجامش دهیم و‬ ‫صراحتاً از نقاط مختلف سازمان از ما مطالبه می شود‪ .‬االن این ادعا نیست‬ ‫که هرچه روی پلتفرم ها هست ممیزی ساترا را رد کرده است اما مهلتی داده‬ ‫شده است تا با نوعی اولویت برخی از اینها تغییراتی داشته باشد‪/.‬خبرگزاریمهر‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫لعیا زنگنه به «عشق کوفی» پیوست‬ ‫لعیا زنگنه به عنوان بازیگر جدید و در نقشی متفاوت به سریال «عشق کوفی» اضافه شد‪ .‬فیلمبرداری‬ ‫این سریال به کارگردانی حسن اخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی که همزمان با شروع ماه محرم‬ ‫اغاز شده بود‪ ،‬در شهرک غزالی ادامه دارد‪« .‬عشق کوفی» روایتگر عشقی در کوفه است که سال ‪ ۶۱‬هجری‬ ‫قمری اتفاق می افتد و ماجرای ان تا واقعه کربال و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند‪ .‬شبنم قربانی‬ ‫و سعید شریف دو بازیگر اصلی این سریال هستند‪ .‬این سریال یکی از محصوالت جدید سازمان هنری‬ ‫رسانه ای اوج است‪ .‬لعیا زنگنه‪ ،‬بازی در نمایش های حرفه ای را از سال ‪ ۱۳۷۱‬و بازی در سینما را از سال‬ ‫‪ ۱۳۷۵‬با راز مینا کاری از عباس رافعی اغاز کرد‪ / .‬خبر انالین‬ ‫‪3‬‬ ‫صداگذاری «الله کبود» به پایان رسید‬ ‫صداگذاری فیلم سینمایی «الله کبود» به کارگردانی و تهیه کنندگی مهرشاد کارخانی به تازگی توسط‬ ‫علی غرابی طهرانی و رضا غرابی طهرانی به پایان رسید و نیما اورکی در حال ساخت موسیقی این فیلم است‪.‬‬ ‫«الله کبود» مانند کارهای قبلی این کارگردان در حاشیه تهران فیلمبرداری شده است و موضوعی اجتماعی‬ ‫دارد‪ .‬محسن غفاری‪ ،‬شکیال سماواتی و مهتاب نویدی ایفاگر نقش های اصلی هستند‪ .‬سوگل خالقی‪ ،‬حسین‬ ‫زینلی‪ ،‬صبا فدایی‪ ،‬حمید رحیمی‪ ،‬امیر نویدی‪ ،‬بشیر ادریسی‪ ،‬رویا محمدی‪ ،‬مهدی بیگدلی ا‪ ،‬فروزان رحمانی‬ ‫از دیگر بازیگران این فیلم هستند‪ .‬فیلم «الله کبود» هفتمین ساخته مهرشاد کارخانی است که به زودی اماده‬ ‫نمایش می شود و برای دریافت پروانه نمایش به شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارائه خواهد شد‪ /.‬صباخبر‬ ‫رییس سازمان سینمایی‪:‬‬ ‫ممنوع الکارهای سینما اعالم می شوند‬ ‫محمد خزاعی‪ ،‬رییس سازمان ســینمایی درباره وضعیت برخی‬ ‫فیلم های توقیفی و نیز فعالیت ســینماگرانی که گفته می شــود‬ ‫ممنوع الکار شده اند و در صحبت اخیر محمدمهدی اسماعیلی ‪ -‬وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی ‪ -‬هم به ان اشــاره شده بود بیان کرد ‪ :‬وزیر‬ ‫در صحبت های خود شخص خاصی را نام نبردند و گفتند اگر کسی‬ ‫ممنوع الکار شده باشد عطف به ماسبق نمی شود‪ ،‬یعنی فیلم هایی که‬ ‫در گذشته بازی کرده اند دچار مشکل نمی شوند‪ .‬اینکه رسانه ها این‬ ‫حرف ها را به سمت و سوی یک بازیگر یا کارگردانی ببرند و تحلیلی‬ ‫داشته باشند‪ ،‬مسئله دیگری است‪.‬‬ ‫با این حال برای یکسری از دوستان در ارتباط با بیانیه ‪ ۱۷۰‬نفر (در‬ ‫حوادث خوزستان) و برای یکسری دیگر هم در ارتباط با جشنواره کن‬ ‫مشکالتی به وجود امده که ما درباره بیانیه ‪ ۱۷۰‬نفر گفتیم این جریان‬ ‫به سازمان سینمایی مربوط نیست‪ .‬از ما درخواست کردند‪ ،‬ما هم از‬ ‫دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده‬ ‫بودند یا اطالعی نداشتند به طور رسمی اعالم کنند که دچار مشکالت‬ ‫عدیده نشوند ولی اینکه از میان سایر دوستان چه کسانی ممنوع الکارند‬ ‫یا دچار مشکالتی هستند تا اخر هفته اینده به صورت شفاف اعالم‬ ‫می شود‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬در این مورد یک لیستی وجود داشت که خیلی‬ ‫از ان ها در جلسات متعدد کم و زیاد شدند و قرار شده اخرین لیست‬ ‫را هفته ی اینــده به ما بدهند‪ .‬ما تالش کردیم بعضی دوســتان که‬ ‫اسامی ان ها مطرح بود از این لیست کنار گذاشته شوند‪ .‬مجموع این‬ ‫افراد به پنج‪ ،‬شش نفر می رسد که البته چند نفر کم شد ه ولی به طور‬ ‫کامل هفته اینده مشخص می شود که مثال تدوینگر فیلم «عنکبوت‬ ‫مقدس» (هایده صفی یاری) چه وضعیتی خواهد داشت ‪ ،‬چون یکی‬ ‫از افراد مورد بحث اســت‪ .‬جمع بندی تمام این ها به زودی مشخص‬ ‫می شود و طبق گفته دکتر اسماعیلی اگر هنرمندانی ممنوع الکار شوند‬ ‫قطعا این را مدنظر خواهیم داشت که عطف به ماسبق نشود و سرمایه‬ ‫و تهیه کننده و کارگردان و نتیجه زحمت گروه تولیدی که مربوط به‬ ‫قبل از این جریان هاست‪ ،‬دچار مشکل نشوند‪ .‬ما قصد جلوگیری از‬ ‫اثار را نداریم بلکه برای اکران ان ها حمایت نیز خواهیم کرد تا شرایط‬ ‫طبیعی خود را طی کنند و این‪ ،‬خیلی با اثار جدید فرق دارد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬هفته اینده وضعیت همه افرادی که مطرح هســتند‬ ‫مشخص می شود‪ ،‬اما برای «برادران لیال» سازمان سینمایی همه گونه‬ ‫همکاری و مشارکت را با دوستان ‪ -‬حتی قبل از اعزام (به جشنواره‬ ‫کن) ‪ -‬داشته است‪ .‬مواردی را گفتیم اصالح کنند که دوستان ابتدا‬ ‫قبول کردند‪ ،‬بعد نپذیرفتند و در رسانه ها نیز اعالم کردند که «هیچ‬ ‫پالن را حذف و سانسور و ممیزی نمی کنیم»‪ .‬در حقیقت ان ها بدون‬ ‫پروانه نمایش بین المللی در جشــنواره کن حضور پیدا کردند‪ .‬این‬ ‫قوانین را هم که ما االن اعمال می کنیم مربوط به دوره ی ما نیست و از‬ ‫قبل در سازمان سینمایی وجود داشت و هر کسی که می خواست در‬ ‫جشنواره های خارجی حضور داشته باشد ‪،‬پروانه نمایش بین المللی‬ ‫گرفته است‪ .‬او در پاسخ به اینکه ایا قبول دارد که در مورد «برادران‬ ‫لیال» سختگیرانه برخورد شده اســت؟ گفت‪ :‬سختگیرانه نبود ولی‬ ‫دالیل ان را عرض می کنم‪ .‬من از روز اولی که به ســازمان سینمایی‬ ‫امدم سه مسئله را مدنظر داشتم و برخی بحران های ما نیز در ارتباط‬ ‫با همین سه مسئله است یعنی قانون گرایی‪ ،‬استانداردسازی و عدالت‬ ‫محوری‪ .‬وقتی قرار باشد این ســه مورد اجرا شوند شما باید در حق‬ ‫نزدیکان خود نیز اجرا کنید‪ .‬ما در مواردی با بعضی دوستان خود از‬ ‫صنف‪ ،‬که همراه من نیز بودند به مشکل برخوردیم که هرچند برطرف‬ ‫شد ولی در این موضوع برای هیچکس تا حاال کوتاه نیامده ام‪ .‬معتقدم‬ ‫اگر قانون به سینما برگردد تمام مشکالت این سینما حل می شود مثل‬ ‫قانون در اکران‪ ،‬جشنواره ها و حمایت‪ .‬نکته اینجاست که این قوانین‬ ‫از گذشته در سازمان سینمایی بوده و ما وضع نکردیم‪ ،‬بعضی ها اجرا‬ ‫می شد و بعضی ها کمرنگ تر بودند‪ .‬مثال سوال است که چرا فیلمی‬ ‫پروانه ساخت گرفته و بعد در پروانه نمایش باید دچار مشکل شود؟ این‬ ‫یعنی یک جایی قانون شکنی اتفاق افتاده است‪ .‬به طور مثال فیلمنامه‬ ‫را می خوانیم و می بینیم مطابق فیلم نیست یا در پروانه تذکراتی داده‬ ‫شده که نامه های مکتوب ان موجود است اما توجهی صورت نگرفته‬ ‫است و دو مورد از فیلم های فعلی همین مشکل را دارند‪ .‬وی ادامه داد‪:‬‬ ‫ما در دوره جدید اعالم کردیم‪ ،‬از اذر ‪ ۱۴۰۰‬هر فیلمی که از ما پروانه‬ ‫ساخت بگیرد قطعا برای پروانه نمایش حمایت کنیم و نمی گذاریم که‬ ‫توقیف یا دچار مشکل شود‪ ،‬چون معتقدم امضای یک مدیر‪ ،‬اعتبار‬ ‫اوست‪ .‬وقتی با همه ســختگیری ها امضا می کنیم تهیه کنندگان و‬ ‫سرمایه گذاران و عوامل فیلم خیالشان راحت است که فیلمشان دچار‬ ‫مشکل نخواهد شــد‪ .‬من این قول را داده ام تا زمانی که در سازمان‬ ‫سینمایی هستم هر فیلمی که در دوره ما پروانه ساخت گرفت و تولید‬ ‫شد حمایت می شود تا به راحتی نمایش داده شود‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫پرونده‬ ‫زیست دوباره سینما با «دوزیست»‬ ‫یارس ساموات «دوزیست» در روزهای نخســتین اکران کوالک کرد و فروش چندمیلیاردی داشت‪ .‬بی گمان این اثر‬ ‫برزو نیک نژاد به تهیه کنندگی سعید خانی‪ ،‬شوکی بزرگ برای زندگی به پیکر کرونا زده سینمای ایران‬ ‫گفت و گو‬ ‫پس از دو سال رکود ناخواسته وارد کرد‪ .‬مطابق صحبت هایی که بازیگران و عوامل این فیلم داشتیم‪،‬‬ ‫فروش خوب و شایان توجه «دوزیست» چندان هم دور از ذهن ان ها نبود و با وجود این که ساخته جدید برزو نیک نژاد‬ ‫موتیفی اجتماعی دارد و ملودرامی تلخ محسوب می شود اما به نظر در تولید این فیلم گوشه نگاهی هم به جذب مخاطب‬ ‫شده است و امار فروش فیلم در نخستین هفته اکرانش گواه این مدعاست‪ .‬حاال سینمای ایران با اثری جان گر فته که‬ ‫می توان ان را در سینمای عامه پسند گنجاند و فارغ از نقدهایی که پس از تولید و اکران هر فیلمی خواه موفق و پرفروش‪،‬‬ ‫خواه شکست خورده و پرایراد‪ ،‬به ان اثر وارد می شود‪ ،‬از نگاه اقبال عمومی می توان ان را تحسین کرد‪ .‬بازی گرفتن از‬ ‫ستاره هایی مانند جواد عزتی که پیوسته از تیپ کمدی خود فاصله گرفت‪ ،‬همینطور پژمان جمشیدی که او هم سرنوشتی‬ ‫مشابه عزتی داشت‪ ،‬به انضمام مانی حقیقی و ستاره پسیانی که هردو بازیگرانی نام اشنا محسوب می شوند‪ ،‬همینطور‬ ‫سعید پورصمیمی که تجربه چند دهه بازیگری اش را در دوزیست جاری کرد‪ ،‬دست نیک نژاد را حسابی بازگذاشته بود‬ ‫اما قطعه ای که این پازل را تکمیل می کرد‪ ،‬بازیگری به نام «الهام اخوان» بود که در کنار این تیم حرفه ای نخستین کار‬ ‫سینمایی اش را (در حوزه بازیگری) تجربه می کرد‪ .‬اخوان یک باره و پس افکند سال ها از پشت صحنه بیرون امد و به تیم‬ ‫بازیگری «دوزیست» پیوست‪ .‬بازی گرفتن از او کنار این همه ستاره و نقشی محوری که داشت خود ریسک بزرگی بود‬ ‫که نیک نژاد ان را به جان خرید‪« .‬دوزیست» اتفاق بزرگی برای نیک نژاد محسوب می شود‪ .‬سعید خانی‪ ،‬تهیه کنندگی‬ ‫این فیلم را بر عهده داشت و او تا امروز پاسخ بسیار خوبی از گیشه ها گرفته است‪« .‬دوزیست» در اغازین روز اکرانش با‬ ‫جذب ‪ 11‬هزار تماشاگر در سینماهای سراسر کشور‪ ،‬پیشاهنگ فروش فیلم در این روز شد‪ .‬نظر به بازخوردهای خوبی که‬ ‫از «دوزیست» گرفته می شود‪ ،‬تولید جدید موسسه تهیه و تولید فیلم «خانه فیلم» می تواند به بازگشت سرمایه و همچنین‬ ‫موفقیت چشمگیرش خوشبین باشد‪ .‬هرچند سینمای ایران با نگاه به ذائقه مخاطب‪ ،‬سالیانی است که تهیه کنندگان را‬ ‫به سمت تولید اثار کمدی سوق می دهد اما کارهایی از جنس «دوزیست» با بهره گیری از تیم بازیگری پرستاره و استفاده‬ ‫از عنصر شهرت‪ ،‬استثناهای خوبی به نظر می رسند‪ .‬زمانی که تماشاگر زندگی و شخصیت های پیرامون خود را روی پرده‬ ‫نقره ای می بیند‪ ،‬ناخواسته ارتباط عمیقی با فیلم برقرار می کند و حس هم ذات پنداری به طرزی عجیب در ناخوداگاه او‬ ‫فعال می شود‪ .‬گذشته از این‪ ،‬نگارش فیلمنامه «دوزیست» که دست بر قضا‪ ،‬نیک نژاد خود در مقام نویسنده هم ان را به‬ ‫رشته تحریر دراورده‪ ،‬به نظر شبیه به داستانی بلند (شخصیت های متعدد در بازه زمانی و مکانی محدود) است‪ .‬داستانی‬ ‫که شروع و گسترش ان تفاوت چشمگیری با پایان بندی اش دارد و شاید این هم دلیل دیگری بر موفقیت فیلم نیک نژاد تا‬ ‫امروز بوده است‪ .‬به مناسبت فروش چشمگیر «دوزیست» با الهام اخوان بازیگر نقش «مریم» و سعید خانی تهیه کننده‬ ‫این فیلم هم صحبت شدیم که در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫الهام اخوان‪:‬‬ ‫مطمئن بودم «دوزیست» پر فروش می شود‬ ‫پس از سال ها حضور در عرصه تئاتر‪ ،‬همچنین حضور‬ ‫در سینما با عناوینی مثل منشــی صحنه و نویسنده‪ ،‬با‬ ‫«دوزیست» وارد عالم بازیگری سینما شدید‪ .‬این تجربه‬ ‫برای الهام اخوان چطور بود؟‬ ‫بدون شک «دوزیست» فقط اولین تجربه کاری من نبود‪ ،‬بلکه‬ ‫بهترین تجربه حرفه ای ام تا این لحظه محسوب می شود‪ .‬پیش از‬ ‫دوزیســت بی گمان خمیرمایه غیرحرفه ای داشتم و به یقین این‬ ‫فیلم روی پیشینه حرفه ای یک بازیگر تاثیرگذار است‪ .‬پیش از این‬ ‫مث ً‬ ‫ال اگر یک دیالوگ را نمی گفتم خیلی ذهنم درگیر نمی شد اما‬ ‫حاال همه چیز فرق می کند‪ .‬دوزیست واقعا تجربه ای بزرگ با کمک‬ ‫برزو نیک نژاد برای من بود‪ .‬خب پیش از این کارهایی مانند حضور‬ ‫در ســریال «با خانمان» را تجربه کرده بودم که تا دلتان بخواهد‬ ‫درباره ان ها صحب کرده ام‪.‬‬ ‫از انجا که پیش از این سال ها حضور در پشت صحنه اثار‬ ‫متعددی را تجربه کردید‪ ،‬به نظر شما میزانسن ها و موقعیت‬ ‫فیلم «دوزیست» کمی بسته و محدود به چندفضای خاص‬ ‫نیست؟‬ ‫اقای نیک نژاد دانسته و ســنجیده از این گستره برای تشریح‬ ‫کارش بهره گرفت‪ .‬این فضاسازی‪ ،‬غیرمستقیم به ساختار جامعه‬ ‫ایرانی امروز پهلو می زند‪ .‬به پالن های النگشات فیلم «دوزیست»‬ ‫توجه فرماییــد‪ ،‬همینطور به روابط درهمی شــخصیت های این‬ ‫فیلم با هم و پس از ان و به موازاتش‪ ،‬مرور داستان نشان می دهد‬ ‫که شــخصیت ها در ان فضا‪ ،‬با روابط غیرقابل توصیف به اتفاقی‬ ‫فاجعه بار می رسند‪.‬‬ ‫بازی مقابــل جواد عزتــی که هنرپیشــه ای قابل و‬ ‫چندوجهی است چطور بود و چقر به شما کمک کرد؟‬ ‫در واقع بازی مقابل جواد عزتی یکی از بهترین و شیرین ترین‬ ‫خاطرات من از کار در فیلم «دوزیســت» است‪ .‬او بازیگری بزرگ‬ ‫است که اتفاقاً پاســکاری نقش را فوق العاده خود بلد است‪ .‬شما‬ ‫هرگز نمی بینید اقای عزتی جلوتر از بازیگر مقابل خود حرکت کند‪.‬‬ ‫خودش هم همواره تاکید داشت باید بدانیم کجا به یکدیگر پاس‬ ‫گل بدهیم‪ .‬بازیگری مقابل او یکی از جذابیت های نقش مریم برای‬ ‫من بود و حضور جواد عزتی به کل مجموعه کمک شایانی کرد‪.‬‬ ‫دوست ندارم از مقایسه کلیشــه ای بازیگران تئاتر و‬ ‫سینما بپرسم ولی به نظر می رسد بازیگری تئاتر اینجا و‬ ‫در این فیلم خاص کمک های زیادی به شــما کرده‪ ،‬با من‬ ‫موافقید؟‬ ‫باران کوثری جمله معروفی دارد که می گوید فرق بازیگر خوب و‬ ‫بازیگر معمولی تنها چند میلیمتر است! برای بازیگر شدن‪ ،‬نه بازیگر‬ ‫مطرح و موفق‪ ،‬بلکه فقط برای اینکه به بازیگر تبدیل شویم نیاز به‬ ‫کمی خودباوری یا به بیان عامی تر نیاز به کمی رو داریم تا بازیگری‬ ‫معمولی شویم اما بازیگر خوب دقیقاً می داند از چنین امکانی کی‬ ‫و کجا بهره ببرد‪ .‬می خواهم بگویم در تئاتر یاد می گیریم چطور از‬ ‫هوش لحظه ای خود استفاده کنیم‪ .‬بازیگر تئاتر با مولفه های متعدد‬ ‫و خاصی روبرست چون انجا بداهه گویی هم بیشتر دیده می شود‪،‬‬ ‫از این حیث کاری متفاوت دارد‪ .‬من اصالً نمی گویم بازیگری در‬ ‫تئاتر از نقش افرینی در سینما راحت تر است بلکه بسته به موقعیت‬ ‫ممکن است حتی گاه کار یک هنرپیشه سینما سخت تر هم باشد‪.‬‬ ‫می خواهم تاکید کنم بازیگر موفق‪ ،‬در واقع همان بازیگری است‬ ‫که از هوش و نگاهش‪ ،‬از ظرفیت هایش درلحظه بهره می برد‪ .‬این‬ ‫توانایی همه جا مصداق دارد‪ .‬حتی ژانر کمدی که بســیار خاص‬ ‫است و ویژگی های خودش را دارد و در سینما و تلویزیون و نمایش‬ ‫خانگی ایران هم جایگاه خاص خود را دارد‪.‬‬ ‫«دوزیست» در روزهای ابتدایی اکرانش‪ ،‬فروش شایان‬ ‫توجهی داشت‪ .‬فکرش را می کردید چنین اتفاقی بیفتد؟‬ ‫اص ً‬ ‫ال شک نداشــتم! مطمئن بودم این اتفاق برای «دوزیست»‬ ‫خواهد افتاد‪ .‬با گذشت دوسال از شــیوع پاندمی کرونا‪ ،‬من فکر‬ ‫نمی کنم هیچوقت دیگر بشــود چنین ســت خوشگلی کنار هم‬ ‫چید! جواد عزتی‪ ،‬پژمان جمشــیدی‪ ،‬هادی حجازی فر‪ ،‬ســعید‬ ‫پورصمیمی‪ ،‬ســتاره پســیانی‪ ،‬مانی حقیقی و مجیــد نوروزی‪،‬‬ ‫ست بی نظیر و به قول خودمان خوشگلی را تشکیل می دادند که‬ ‫گرداوردن مشابه ان واقعا دشوار است‪ .‬این مجموعه استثنایی بود‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫‪5‬‬ ‫شما نویسنده هم هســتید ایا همچنان به فیلمنامه‬ ‫نویسی ادامه می دهید؟‬ ‫این بخشی از شخصیت سینمایی من است‪ .‬گفتم سال ها پشت‬ ‫صحنه کار می کردم و همین به تکوین شخصیت من کمک کرد تا‬ ‫کارهای زیادی یاد بگیرم‪ .‬نویسندگی هم یکی از کارهایی بود که‬ ‫انجام می دادم و البته که هنوز هم به ان می پردازم‪.‬‬ ‫کمی هم درباره «افتاب پرست» و نقشی که در ان بازی‬ ‫می کنید می فرمایید؟‬ ‫بله به نظر من مجموعه «افتاب پرســت» کمدی ســرحال و‬ ‫روپایی است که با اقبال هم مواجه شده است‪ .‬برزو نیک نژاد کارش‬ ‫را خیلی خوب بلد است و اســتقبال عموم از این مجموعه‪ ،‬ضمن‬ ‫اینکه جای خوشحالی دارد‪ ،‬مرهون نیک نژاد است‪ .‬در افتاب پرست‬ ‫من نقش «مرجان» را بازی می کنم‪ .‬در واقع ســت من و جمال و‬ ‫منوچ (شخصیت های مجموعه افتاب پرســت) خیلی نزدیک به‬ ‫شخصیت های جامعه امروز و نوع نگرش ادم های ان است‪.‬‬ ‫کدام سکانس از «دوزیست» را بیشتر دوست دارید؟‬ ‫بخشی که من بیشتر دوست دارم در واقع پالنی از فیلم است‪.‬‬ ‫انجا که عطا (جواد عزتی) با کمک ازاده (ستاره پسیانی در نقش‬ ‫دخترخاله مریم) متوجه موضوعی درباره مریم می شود و به مجید‬ ‫نوروزی (در نقش دوســت مریم) زنگ می زنــد و او وارد صحنه‬ ‫می شود‪ ،‬مریم به اتاقش می رود و ‪ ...‬پالنی بود که واقعا من را خیلی‬ ‫تحت تاثیر قرار داد‪.‬‬ ‫شما در ‪ 34‬ســالگی وارد عرصه بازیگری شدید‪ .‬فکر‬ ‫نمی کنید حضور در سینما را کمی دیر شروع کردید ؟‬ ‫بله از یک منظر خیلی هم دیر شروع کردم‪ .‬حق با شماست ولی‬ ‫من دوازده ‪ -‬سیزده سال کار پشت صحنه انجام می دادم‪ .‬به عبارت‬ ‫بهتر بازیگری همای سعادتی است که مشخص نیست کی و کجا‬ ‫روی دوش انسان می نشیند‪ .‬برخی در ‪ 40‬سالگی و برخی هم ‪25‬‬ ‫سالگی وارد عرصه سینما می شــوند‪ .‬درست است در ‪ 34‬سالگی‬ ‫کمی دیر وارد عرصه بازیگری شدم اما امیدوارم که از موقعیت هایی‬ ‫که پیش می اید درست استفاده کنم و انتخاب های درستی هم در‬ ‫این حرفه داشته باشــم‪ .‬بازیگری در هر سنی ویژگی های خود را‬ ‫دارد و برخی هم در کودکی وارد این عرصه می شوند و من وقتی به‬ ‫ان فکر می کنم‪ ،‬می بینم چقدر خطرناک است‪.‬‬ ‫خطرناک؟! ممکن است کمی بیشتر درباره اش توضیح‬ ‫دهید؟‬ ‫دقیقا‪ .‬به نظر من بازیگری در کودکی خطرناک اســت‪ .‬شما با‬ ‫مقوله ای روبرو هستید که یک باره شهرت را به شما هدیه می کند‪.‬‬ ‫من هم حاال در برهه عجیب و ســختی از زندگی ام قرار گرفته ام و‬ ‫خب روی خیلی چیزها باید اساسی و حساب شده فکر کنم‪ .‬کنار‬ ‫امدن با شهرت واقعا کار اسانی نیست و می تواند خطرناک باشد‪.‬‬ ‫جایی خواندم شما از طرفداران کریستوفر نوالن هستید‪.‬‬ ‫کدامیک از کارهای نوالن را بیشتر دوست دارید‪ .‬همینطور‬ ‫از اثار ایرانی‪ ،‬کدام یک را بیش از همه می پسندید؟‬ ‫درباره نوالن که من همــه کارهایش را دوســت دارم و واقعا‬ ‫نمی ‍توانم بــه اثری خاص از او اشــاره کنم اما درباره ســینمای‬ ‫ایران راستش من تا چهار پنج ســال پیش می توانستم بلند بلند‬ ‫بگویم کدام فیلم و سریال را بیشــتر از هم دوست دارم‪ .‬اما هرچه‬ ‫ســن باالتر می رود‪ ،‬هیجانات درونی بیشــتر کنترل می شوند‪.‬‬ ‫ولی چون پرســیدید‪ ،‬می توانم بــه اثار اقای مهرجویی اشــاره‬ ‫کنم و به ویــژه «مهمان مامان» را خیلی می پســندم‪ ،‬همینطور‬ ‫فیلم «اجاره نشین ها» هم از ان دســته کارهایی است که خیلی‬ ‫قابل توجه اند‪.‬‬ ‫سعید خانی‪:‬‬ ‫‪ 90‬درصد بازخوردهایی که گرفتیم مثبت بود‬ ‫موفقیت فیلم «دوزیست» در گیشه‪ ،‬گذشته از تیم پرستاره ای‬ ‫که با عنصر شهرت مخاطب را به تماشای این فیلم فرامی خواند‪،‬‬ ‫به یقین مرهون عوامل تهیه و تولید «دوزیســت» هم بود‪ .‬حتی‬ ‫گرداوری ستاره های مطرح سینمای ایران برای بازی در کار برزو‬ ‫نیک نژاد‪ ،‬سوای کارگردان به تالش تهیه کننده این فیلم بستگی‬ ‫داشت‪ .‬فضای فیلم با میزانس های ملودرام‪ ،‬هرچند محدود است اما‬ ‫این هم عاملی بود که به موفقیت «دوزیست» در گیشه کمک کرد‪.‬‬ ‫بی گمان تهیه و تولید اثاری مانند فیلم «دوزیست» گذشته از هر‬ ‫نقد فرمیک یا محتوایی که به ان وارد است‪ ،‬می تواند کمک شایانی‬ ‫برای نجات گیشه سینماهای ایران نام بگیرد‪« .‬دوزیست» تا امروز‬ ‫واقعا دوزیست بوده! از طرفی دغدغه های فرهنگی‪-‬اجتماعی برزو‬ ‫نیک نژاد را به خوبی بازگو کرده و از طرف دیگر موفقیت این فیلم‬ ‫در گیشــه نوید روزهای بهتر و پر رونق تری را به سینمای ایران‬ ‫می دهد‪.‬سعید خانی تهیه کننده «دوزیست» پیش از اکران این‬ ‫فیلم با ما صحبت کرد‪ ،‬زمانی که هنوز این فیلم روی پرده نرفته بود‬ ‫و گیشه ها را تسخیر نکرده بود‪.‬‬ ‫«دوزیست» در واقع همکاری جدید شما و برزو نیک نژاد‬ ‫است‪ .‬از این همکاری رضایت دارید؟‬ ‫بله چرا نداشته باشم‪ .‬پیش از این با اقای نیک نژاد در فیلم «لونه‬ ‫زنبور» همکاری داشتیم و «دوزیست» کار جدید ما نبود‪ .‬همانطور‬ ‫که می دانید برزو نیک نژاد‪ ،‬عالوه بر کارگردانی‪ ،‬نویسندگی فیلمنامه‬ ‫«دوزیست» را هم برعهده داشت‪ .‬نیک نژاد از ان دسته کارگردانانی‬ ‫است که کار خود را بسیار خوب بلد اســت‪ .‬پیش تر هم گفته بود‬ ‫او دغدغه اجتماعی دارد اما بــه مخاطبان فیلم هم اهمیت زیادی‬ ‫می دهد و این موضوع در بازگشت سرمایه تولیدکننده فیلم نقش‬ ‫بسیار مهمی دارد‪ .‬پیش از تولید «لونه زنبور» موسسه تولید و توزیع‬ ‫فیل م «خانه فیلم» را بنا نهادیم و این اتفاق بسیار خوبی بود‪ .‬حاال هم‬ ‫خانه فیلم «دوزیست» را به اکران رسانده و از این که موسسه ای به‬ ‫نام خانه فیلم در ایران تاسیس شده بسیار خوشحالیم‪.‬‬ ‫نظرتان درباره فیلم «دوزیست» و درونمایه اجتماعی اش‬ ‫چیست؟‬ ‫این فیلم نقدی بــر رفتار برخی ادم های امروز جامعه اســت‪.‬‬ ‫افرادی که رفتار ان ها بستگی به موقعیت ها دارد و در موقعیت های‬ ‫مختلف رفتار ان ها هم تفاوت می کنــد‪ .‬هرچند می توان از ان به‬ ‫عنوان فیلمی با درونمایه تلخ یاد کرد اما می تواند مقبول مخاطبان‬ ‫قرار بگیرد‪.‬‬ ‫به فروش فیلم با توجه به ژانری که دارد‪ ،‬امیدوارید؟‬ ‫خب باید منتظر ماند و دید چه خواهد شــد‪ .‬همه عوامل فیلم‬ ‫کارخود را انجام داده اند و اجازه دهید فیلم اکران شود و خودتان‬ ‫ببینید که چه اتفاقــی خواهد افتاد‪ .‬امیدواریم ایــن فیلم بتواند‬ ‫مخاطب خوبی جذب کند‪.‬‬ ‫با توجه به این صحبت ها و البته حضور ستاره های متعدد‬ ‫در فیلم «دوزیست» همنچنین نظر به داستان پرکشش‬ ‫که در قلم نویسنده اش دیده می شود که از عنصر تعلیق‬ ‫به خوبی بهره گرفته‪ ،‬تا این لحظه ایا بازخوردهای خوبی از‬ ‫فیلم «دوزیست» گرفته اید؟‬ ‫بله دقیقا‪ ،‬چیزی حدود ‪ 90‬درصــد بازخوردهایی که گرفتیم‬ ‫مثبت بود و این هم یک دلیل دیگر که می توان با توجه به ان نسبت‬ ‫به استقبال تماشاگران از فیلم «دوزیست» خوشبین بود‪ .‬امیدوارم‬ ‫که این اتفاق بیفتد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫حسن ارژنگ نژاد درگذشت‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫استاد میرحسن ارژنگ نژاد که از چندی پیش در پی ابتال به کرونا در بیمارستان بستری بود ظهر روز‬ ‫‪ ۲۵‬مرداد ‪۱۴۰۱‬در سن صد و یک سالگی درگذشت‪ .‬سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان‬ ‫پیشکسوت در پیامی فقدان این عضو گران سنگ موسســه و میراث دار فرهنگ و هنر ایرانی اسالمی را‬ ‫که با رفتنش مجدد کام دوســتداران هنر را تلخ کرد به خانواده ایشان ‪ ،‬هنرمندان پیشکسوت و اهالی‬ ‫هنر تسلیت گفت‪ .‬ارژنگ نژاد چهارم دی ماه سال ‪ ۱۳۰۰‬در مشهد زاده شد‪ .‬او از دوازده سالگی در کارگاه‬ ‫غالمرضا رحیم زاده ارژنگ که پسر خاله اش بود‪ ،‬مشغول به کار شد و اولین کار او نمای بانک ملی بود‪ .‬او‬ ‫به همراه اسماعیل ارژنگ در پروژه های مختلف زیباسازی شهر تهران همکاری داشتند‪ / .‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫تئاتر مشهدی راهی شانگهای می شود‬ ‫جشنواره بین المللی تئاتر تجربی شانگهای از سال‪ 1998‬توسط اکادمی تئاتر شانگهای ‪ STA‬برگزار‬ ‫می شود که پس از‪7‬سال از برگزاری نخستین رویداد‪ ،‬به یک دوساالنه جهانی تبدیل شد‪ .‬تئاتر «ادیداس» از‬ ‫ایران پس از طی مراحل بازبینی به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرد‪ .‬همچنین مسئوالن برگزاری این‬ ‫جشنواره طی ایمیلی از «پویا غازی» کارگردان نمایش خواسته اند به صورت انالین‪ ،‬سخنرانی‪10‬دقیقه ای‬ ‫در باب کمدی در تئاتر برای شرکت کنندگان داشته باشد‪.‬این رویداد از تاریخ ‪ 17‬تا ‪23‬اکتبر [‪26‬مهر تا‬ ‫یکم ابان ماه] به صورت انالین برگزار خواهد شد و «ادیداس» تنها نماینده جمهوری اسالمی ایران‬ ‫دراین فستیوال است‪ / .‬خبرگزاری خبرانالین‬ ‫کتابفروشی «اسم» در استانه تعطیلی قرار گرفت‬ ‫سعید مکرمی موسس و مدیر کتابفروشی «کتاب اسم» با انتشار‬ ‫متنی در صفحه رسمی اینستاگرام خود از تخلیه این کتابفروشی خبر‬ ‫داد‪ .‬در متن منتشر شده توسط مکرمی امده است‪:‬‬ ‫«به نام خدا‬ ‫تا االن صبر و مقاومت کردیم‪ ،‬مذاکره کردیــم اما انگار راهی جز‬ ‫تسلیم شدن باقی نمانده است‪ .‬چراغی که به بهای عمر و جان روشن‬ ‫کردیم‪ ،‬رو به خاموشی است‪.‬‬ ‫‪ ۱۰‬سال پیش که ترنجستان سروش را از مجمع ناشران اجاره کردم‪،‬‬ ‫این قسمت از خیابان انقالب جزو راستۀ کتاب نبود‪ .‬پاخور چندانی‬ ‫نداشت‪ .‬راسته کتاب از کتابفروشی مولی به بعد بود‪.‬‬ ‫هرچه داشتم از پس انداز و ماشین و قرض و‪ ...‬به میان اوردم‪ .‬هر که‬ ‫را می شناختم دعوت کردم تا دست به دست هم بدهیم و ویترین کتاب‬ ‫تهران را به این سو بکشانیم‪ .‬به لطف خداوند بعدتر نشر اسم را تاسیس‬ ‫کردیم تا در این زیست بوم نقش افرینی جدی تری داشته باشیم‪ .‬در‬ ‫گام سوم شعبه اول کتابفروشی خودمان را در خیابان ولیعصر افتتاح‬ ‫کردیم‪ .‬دفتر کارمان را توسعه دادیم‪ .‬تولیدات نشر افزایش یافت و نهایتا‬ ‫از ترنجستان سروش به کتابفروشی کتاب اسم کوچ کردیم‪.‬‬ ‫حاال سه ســال است که نه فقط یک کتابفروشــی‪ ،‬که یک مرکز‬ ‫فرهنگی واقعی ســاخته ایم تا با حفظ اصول و استانداردهای خود‬ ‫متنوع ترین مجموعــۀ مخاطب و محتوا را گردهــم اورد‪ .‬همان که‬ ‫تالیفلغت نامهدهخدامتوقفشد‬ ‫صفحه مجازی منصوب به شفیعی کدکنی شاعر و نویسنده ایرانی‬ ‫در پی کناره گیری چندتن از مولفان موسسه لغت نامه دهخدا اطالعیه‬ ‫هیات مولفان لغت نامه دهخدا را منتشر کرد‪ .‬اطالعیه این هیات بدین‬ ‫شرح است‪« :‬پیرو اقدام شــتاب زده و غیرکارشناسانه حمیرا زمردی‪،‬‬ ‫رییس جدید موسسه لغت نامه دهخدا‪ ،‬مبنی بر صدور حکم غیرضروری‬ ‫بودن حضور اکرم سلطانی‪ ،‬سرپرست بخش تالیف در موسسه لغت نامه‬ ‫دهخدا‪ ،‬و بی توجهی به درخواست مکتوب مولفان و بی حرمتی به حسن‬ ‫انوری‪ ،‬ما‪ ،‬هیات مولفان لغت نامه بزرگ فارسی ضمن نگرانی از سرنوشت‬ ‫این موسسه که نام بزرگانی چون عالمه علی اکبر دهخدا‪ ،‬محمدمعین‪،‬‬ ‫سیدجعفر شهیدی‪ ،‬سیدمحمد دبیرسیاقی بر پیشانی ان می درخشد‪،‬‬ ‫موقتاهمکاریخودرابااینموسسهقطعمی کنیم‪.‬لغت نامهبزرگفارسی‬ ‫است که پس از پایان لغت نامۀ دهخدا توسط سیدمحمد دبیرسیاقی با‬ ‫همراهیوهمکاریدکترسیدجعفرشهیدیوچندتنازمولفانلغت نامۀ‬ ‫دهخدا بنیان گذاشته شد‪ /.‬صبا خبر‬ ‫خیلی ها ارزوی ان را دارند‪ .‬اما از همان ماه های اول‪ ،‬کرونا پی نامردی‬ ‫امد و راسته را به تعطیلی کشاند‪ .‬ولی باز هم با قرض و وام و مهندسی‬ ‫بدهی ها و کاهش هزینه ها‪ ،‬گروه را حفــظ کردیم و امیدوارانه ادامه‬ ‫دادیم‪ .‬حاال بانک ‪ ...‬که مالک جدید کتابفروشی است می خواهد اینجا‬ ‫را شعبۀ بانک کند‪ .‬سه چهار ماه پیگیری و همراهی اش هم به اتمام‬ ‫رسیده است و تا چند روز دیگر رسما کتابفروشی را تخلیه خواهند‬ ‫کرد‪ ۲.‬دفتر کار ما هم به همین سرنوشت دچار شد؛ مالکانی که حاضر‬ ‫به تمدید اجاره نیستند‪ .‬و این دردی است که هر مستاجری با ان رو به‬ ‫رو می شود‪ .‬الغرض دیگر نا و توانی برای مقاومت نمانده است‪ .‬محاصرۀ‬ ‫مشکالت و همچنین منافع بانک تجارت و مالکان دیگر زمینگیرمان‬ ‫کرده است‪ .‬ما یاد گرفته ایم که توکل بر خدا باید کرد و تدبیر در امور‪ .‬دل‬ ‫به یار و سر به کار! ایا مفر و راه برون رفتی هست؟ ایا در نهایت ناامیدی‪،‬‬ ‫نوری خواهد درخشید؟ یا ارزوهایی که داشتیم دفن می شود‪ ».‬مجتبی‬ ‫توانگر نماینده مجلس شورای اسالمی نیز در واکنش به این موضوع در‬ ‫ُ‬ ‫صفحه مجازی خود با انتشار عکس‪ ۲‬نامه اعالم کرد‪« :‬چندماه قبل در‬ ‫مورد نشر اسم هم با وزیر محترم اقتصاد و هم با بانک تجارت نامه نگاری‬ ‫کردم لیکن چون بنای فشار نداشتم موضوع را از طرق غیرمعمول اما‬ ‫مرسوم پیگیر نبودم‪.‬‬ ‫متاسفانه وزارت اقتصاد و بانک تجارت هم منفعت های غیرمعمول‬ ‫خود را در عدم پاسخ به این نامه ها دانستند‪ /».‬صبا خبر‬ ‫«علمدار»بهتاالروحدتبازگشت‬ ‫«علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در ایام منتهی‬ ‫به اربعین حسینی از ‪ ۱۴‬تا ‪ ۱۸‬شهریور ماه به همت بنیاد رودکی و‬ ‫با همکاری موسسه خیریه «خادمین امام علی بن ابی طالب (ع)»‬ ‫اجرا می شود‪ .‬موسیقی‪ -‬نمایش «علمدار» به کارگردانی حسین‬ ‫پارسایی و نوشته محمدرضا کوهستانی است‪ .‬موسیقی این رویداد‬ ‫در قالب پوئم سمفونی «علمدار» توسط پوریا خادم نوشته شده که‬ ‫توسط ارکستر سمفونیک تهران به همراه گروه اوازی به رهبری بردیا‬ ‫کیارس اجرا می شود‪ ،‬پوریا اخواص تکخوان این موسیقی ‪ -‬نمایش‬ ‫خواهد بود‪ .‬موسیقی‪ -‬نمایش علمدار‪ ،‬در رثای سردار اب و ادب‪،‬‬ ‫روایتگر دالوری و وفاداری حضــرت ابوالفضل عباس (ع)‪ ،‬علمدار‬ ‫کربال است‪ .‬بلیت های موسیقی ‪ -‬نمایش «علمدار» به صورت همت‬ ‫عالی فروخته می شود و همه عواید فروش اجراهای این اثر از طریق‬ ‫موسسه فوق‪ ،‬صرف کمک به خانواده های بی سرپرست و مناطق‬ ‫محروم می شود‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫«پدر» از ششم شهریور ماه به تاالر اصلی می اید‬ ‫«پدر» نوشته فلوریان زلر و کارگردانی اروند دشت ارای‪ ،‬عنوان یکی‬ ‫از تازه ترین اثار نمایشی تئاتر شهر است که از یکشنبه ششم شهریور‬ ‫ماه اجرای خود را در تاالر اصلی این مجموعه اغاز خواهد کرد‪ .‬این در‬ ‫حالی است که پیش فروش بلیت سه روز اول اجرای نمایش از ساعت‬ ‫‪ ۱۲‬ظهر سه شنبه بیست و پنجم مرداد ماه اغاز می شود‪ .‬رضا کیانیان‪،‬‬ ‫لیلی رشیدی‪ ،‬سعید چنگیزیان‪ ،‬مارین ون هولک‪ ،‬سوگل خلیق‪ ،‬بهزاد‬ ‫کریمی‪ ،‬نجوا صاحب الزمانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که توسط‬ ‫کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» پیش روی مخاطبان قرار‬ ‫می گیرد‪ .‬حمیدرضا امان پورقرایی و مریم حیدری مترجمان‪ ،‬اروند‬ ‫دشــت ارای طراح صحنه و کارگردان‪ ،‬سید محمدتقی زاهدی طراح‬ ‫فنی صحنه‪ ،‬پویا رضی ویدئو ارتیست و ســاخت تیزر‪ ،‬گلناز گلشن‬ ‫طراح لباس‪ ،‬ماریا حاجیها طراح گریم‪ ،‬واسیلیس اپوستوالتوس و رضا‬ ‫خضرایی طراحان نور‪ ،‬علی کیانیان اهنگساز و بهراد جوانبخت طراح‬ ‫گرافیک‪ ،‬گروه طراحی این نمایش را تشکیل می دهند‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه ‪26‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1258‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫پویش «هم خوان» با محوریت کتاب «پیامبر بی معجزه»‬ ‫نخستین دوره پویش «همخوان» از پنجشنبه ‪ ۲۷‬مردادماه تا شنبه ‪ ۲۶‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬با محوریت‬ ‫کتاب «پیامبر بی معجزه» توسط انتشارات صاد برگزار می شود‪ .‬کتاب «پیامبر بی معجزه»‪ ،‬نوشته محمدعلی‬ ‫رکنی‪ ،‬سال گذشته به مرحله نهایی بخش داستان بلند و رمان چهاردهمین جایزه ادبی «جالل ال احمد»‬ ‫راه یافت و نامزد دریافت جایزه شد‪ .‬این اثر‪ ،‬داستان روحانی مبلغی است که به همراه همسرش در ایام محرم‬ ‫عازم تبلیغ است و در بین راه گرفتار اشرار می شوند‪.‬عالقه مندان برای تهیه این کتاب و شرکت در مسابقه‬ ‫می توانند عدد ‪ ۱‬را به سامانه ‪ ۱۰۰۰۳۰۳۱۳۲‬ارسال و یا به نشــانی ‪ www.hamkhaan.ir‬مراجعه‬ ‫کنند‪ /.‬صبا خبر‬ ‫درگذشت ناگهانی نویسنده کتاب پرفروش «نجواگر اسب»‬ ‫نیکالس اوانز نویسنده کتاب «نجواگر اسب» براثر سکته قلبی در ‪ ۷۲‬سالگی درگذشت‪ .‬این خبر را وکالی‬ ‫این نویسنده اعالم کرد‪ .‬در بیانیه وکالی این نویسنده امده است‪ :‬بسیار ناراحت کننده است که خبر درگذشت‬ ‫ناگهانی نیکالس اوانز نویسنده مشهور را اعالم می کنیم‪ .‬کتاب «نجواگر اسب» اوانز سال ‪ ۱۹۹۵‬منتشر شد و‬ ‫‪ ۱۵‬میلیون نسخه از ان در سراسر جهان به فروش رفت و به ‪ ۴۰‬زبان زنده دنیا ترجمه شد‪ .‬از این کتاب در سال‬ ‫‪ ۱۹۹۸‬رابرت ردفورد سینماگر مشهور جهان یک فیلم با بازی خودش ساخت‪ .‬از دیگر کارهای اوانز می توان به‬ ‫«شجاع»‪« ،‬حلقه» و «تقسیم» اشاره کرد‪ .‬چارلی کینگ مدیر انتشاراتی «لیتل براون» در ستایش اوانز چنین‬ ‫گفت‪ :‬نیکالس اوانز استاد قصه گویی و یکی از موفق ترین و محبوب ترین نویسنده های نسل خودش بود‪ /.‬صبا خبر‬ ‫معاون اموزش و پرورش فارس‪:‬‬ ‫حذف رشته موسیقی در هنرستان های فارس صحت ندارد‬ ‫روز ‪ ۲۳‬مرداد برای ‪ ۶۱‬دختر دانش اموز شیرازی که از عالقمندان‬ ‫واقعی موسیقی محسوب می شوند‪ ،‬روز تلخی بود‪ .‬انها در حالی که‬ ‫برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شهر شیراز ثبت نام‬ ‫کرده و مشتاق شروع سال تحصیلی بودند‪ ،‬با پیامی یک خطی مواجه‬ ‫شدند‪ :‬پذیرش این رشته منتفی شده و برای دریافت پرونده تحصیلی‬ ‫به مدرسه مراجعه کنید‪ .‬پدر یکی از این دختران که به اتفاق سایر‬ ‫اولیاء به اداره کل اموزش و پروش شیراز مراجعه و اعتراض کرده اند‪،‬‬ ‫در گفت وگویی می گوید‪« :‬ما همه مراحل ثبت نام را طی کرده بودیم‬ ‫و فرزند من و ‪ ۶۰‬نفر از اولیا دیگر با هزاران ارزو و با عالقه زیاد‪ ،‬چندین‬ ‫سال اســت که مشــغول فعالیت و اموزش در این زمینه هستند و‬ ‫برنامه ریزی کرده اند که در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهند اما‬ ‫بدون هیچ دلیل درســت و منطقی اطالع دادند که بیایید و پرونده‬ ‫فرزندان تان را بگیرید و در رشته ای دیگر ثبت نام کنید‪».‬‬ ‫‪7‬‬ ‫به گفته او موضوع وقتی حساس برانگیز می شود که گویا ثبت نام‬ ‫از پسران در همین رشته در هنرستان پسرانه انجام شده و این حذف‬ ‫فقط برای دختران شیرازی اتفاق افتاده است‪.‬‬ ‫یکی از مسئوالن این موسسه نیز می گوید‪« :‬چیزی که از سوی‬ ‫اموزش و پرورش به عنوان دلیل حذف ثبت نام دختران در رشــته‬ ‫موسیقی عنوان شده عدم تامین منابع مالی است‪ ،‬البته قرار است‬ ‫به زودی جلسه ای تشــکیل شود و موضوع بیشــتر بررسی شود و‬ ‫خیلی امیدواریم که مساله کامال حل شــود‪ ».‬تا سال گذشته‪ ،‬در‬ ‫سراسر کشور ‪ ۴۹‬هنرســتان فعال بوده است که در مجموع ‪ ۵‬هزار‬ ‫‪ ۸۵۱‬هنرجو در رشته های نقاشی‪ ،‬موسیقی‪ ،‬صنایع دستی‪ ،‬نمایش‪،‬‬ ‫سینما‪ ،‬پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل بوده اند و از این تعداد‬ ‫‪3‬هزار و ‪ 73‬نفر پسران و ‪2‬هزار و ‪ 778‬نفر را دختران تشکیل داده اند‪.‬‬ ‫اما فرشید قاسمی‪ ،‬معاون اموزش متوسطه اداره کل اموزش و پرورش‬ ‫فارس در گفت وگوی با خبرگزاری ایسنا ضمن تکذیب خبر تحصن‬ ‫تعدادی از دانش اموزان هنرستان های شیراز در اعتراض نسبت به‬ ‫حذف رشته موسیقی‪ ،‬گفت‪ :‬حذف رشته موسیقی در هنرستان های‬ ‫شیراز خالف واقع است و صحت ندارد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬سه هنرستان در شــیراز دارای رشته موسیقی هستند‬ ‫و فعالیت انها ادامه دارد‪ .‬معاون اموزش متوسطه اداره کل اموزش‬ ‫و پرورش فارس مجددا عنوان کــرد‪ :‬این خبر صحت ندارد و تاخیر‬ ‫در ابالغ مجوز از ســوی وزارتخانه موجب به تعویق افتادن ثبت نام‬ ‫دانش اموزان در این رشته شده اســت که به زودی ثبت نام انجام‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫قاسمی خاطرنشان کرد‪ :‬متاسفانه افرادی که از این موضوع اطالع‬ ‫کافی نداشتند‪ ،‬اطالعات نادرستی را در اختیار اولیای دانش اموزان‬ ‫قرار دادند که موجب ایجاد بروز این خبر نادرست شده است‪ / .‬خبر انالین‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬نغمه فتاحی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫اندر احوال پیدایش بی رویه ورکشاپ های بازیگری‬ ‫بازیکـنحـواسجمـع‬ ‫مازیار وکیلی‪ -‬اولین چیزی که از بهرام افشاری در ذهن ها نقش می بندد‪ ،‬فیزیک‬ ‫متفاوت اوست‪ .‬قد بلند‪ ،‬دست و پای کشیده‪ ،‬صورتی که خشم و رندی را توامان دارد و‬ ‫چشمانی که هوش و خشونت از انها می بارد از مشخصه های اصلی بهرام افشاری است‪.‬‬ ‫مشخصه هایی که باعث شده است بهرام افشاری به یک بازیگر خاص در سینمای ایران‬ ‫بدل شود‪ .‬بازیگری که با توجه به فیزیک خاص و متفاوتش می تواند رنگین کمانی از‬ ‫نقش های مختلف را بازی کند‪ .‬کارنامه نه چندان سنگین اما با کیفیت بهرام افشاری‬ ‫هم بیانگر همین تنوع و تفاوت است‪ .‬او در کارنامه ی هنری اش انواع نقش ها را دارد‪ ،‬از‬ ‫نقش کمدی «پایتخت» بگیر تا نقش جدی در فیلم های تلخی مانند «النتوری»‪ .‬در‬ ‫همین مدت اندک و با همین نقش های محدود‪ ،‬افشاری ثابت کرده است که بازیگری‬ ‫متفاوت در سینمای ایران است و قابلیت این را دارد که از فیزیک خاصش برای بازی در‬ ‫نقش های متنوع استفاده کند‪ .‬نقش هایی که می تواند جایگاه او را به عنوان یک ستاره‬ ‫تثبیت کند‪.‬‬ ‫کار افشــاری در «النتوری» مانند کار یک بازیکن تعویضی در فوتبال است که در‬ ‫ثانیه های پایانی و صرفاً برای اتالف وقت به میدان می اید‪ .‬اما از همان فرصت کم استفاده‬ ‫می کند و با یک بازی درخشان و متفاوت یا شاید زدن یک گل در خاطره تماشاگران‬ ‫می ماند و خودش را به مربی تحمیل می کند‪« .‬النتوری» برای بهرام افشــاری دقیقاً‬ ‫چنین وضعیتی داشت‪ ،‬او از همین فرصت اندک استفاده کرد و با درخشش در نقشی‬ ‫کوتاه در این فیلم متفاوت خودش را به سینمای ایران تحمیل کرد‪.‬‬ ‫«کارگر ساده نیازمندیم» منوچهر هادی فیلم کاملی نیست‪ ،‬اما نقش قدم برای بهرام‬ ‫افشاری تبدیل به سکوی پرتابی شد تا در سینمای ایران دیده شود‪ .‬قدم به عنوان یک‬ ‫کارگر ساده فالفلی که عشق نیمه ی ممنوعه دختر اوستای خودش را در دل می پروراند‪،‬‬ ‫در عین سادگی و تلخی رگه هایی از حالوت و شیرینی را هم درون خود دارد‪ .‬افشاری‬ ‫توانسته با استفاده درست و به اندازه از لهجه ترکی‪ ،‬نگاه های طناز و امیخته به حسرت و‬ ‫خنده هایی که در یاد تماشاگر می ماند قدم را به شخصیتی چند وجهی تبدیل کند که‬ ‫در مرتبه ی بسیار باالتری از کل فیلم منوچهر هادی قرار می گیرد‪.‬‬ ‫«صحنه زنی» نشانگر ابعاد دیگری از توانایی های بهرام افشاری است‪ .‬اسد به عنوان‬ ‫یک خالفکار که اهداف مشخصی در زندگی اش دارد همان نقشی بود که افشاری در‬ ‫تمام سال های فعالیتش انتظار ان را می کشید‪ .‬اسد که پشت خالف هایش انگیزه های‬ ‫شخصی هم وجود دارد‪ ،‬مغز متفکر این گروه سه نفره است‪ .‬او گروه را هدایت‬ ‫و نقشه ها را طراحی می کند‪ .‬همین ویژگی ریاست و سیادت هم هست که به‬ ‫اسد ابعادی ترسناک بخشیده است‪.‬‬ ‫به چشــم امدن در نقش های کوتاه و ظاهرا ً کم اهمیت به تدریج تبدیل‬ ‫به اصلی ترین مولفه ی بازی بهرام افشــاری شد‪ .‬بهرام افشــاری در سریال‬ ‫«علی البدل» هم نقشــی فرعی دارد؛ هرمز یکی از ماموران انتظامات چشمه‬ ‫قل قل است‪ .‬زوج او‪ ،‬هومن حاجی عبداللهی است و قرار است تضاد فیزیکی این‬ ‫دو نفر سبب ایجاد موقعیت های طنز شود‪ .‬سریال‪ ،‬پیچیدگی «پایتخت»‬ ‫یاُفتد‪ .‬اما‬ ‫را ندارد و نقش هرمز هم بعد از چند قسمت به تکرار م ‬ ‫ان استعداد ذاتی افشاری در این سریال نه چندان جذاب هم‬ ‫به کمک او می اید تا نقش هرمز از دست نرود‪ .‬بهرام افشاری‬ ‫همیشه انقدر حواس جمع بوده که در کنار نقش های کمدی‬ ‫با انتخاب نقش های جدی توازنی به کارنامه اش ببخشد تا‬ ‫به عنوان بازیگری تک ساحتی شناخته نشود‪ .‬همین حواس‬ ‫جمع هم باعث شده است که افشاری نقش های جدی اش‬ ‫را هم با ظرافت و وسواسی جالب توجه انتخاب کند‪.‬‬ ‫ظرافت و وسواسی که او را از کلیشه ای شدن و تک‬ ‫بعدی شدن در سینمای ایران نجات داده و باعث شده‬ ‫با انتخاب نقش های غیرکمدی جذاب کارنامه هنری‬ ‫بهرام افشــاری دچار توازن شگفت انگیزی شود‪ .‬پیام‬ ‫مکین «میدان سرخ» خالفکاری است که صالبت‪،‬‬ ‫معرفت و احساســات رمانتیک را توامــان دارد‪ .‬او‬ ‫معنای عشــق را می فهمد و حواسش به زیردستانش‬ ‫هست تا مبادا حقوق دریافتی خود را خرج عیش و نوش‬ ‫کنند تا دست زن و بچه شان خالی بماند‪ .‬افشاری توانسته‬ ‫این ظرافت ها و تفاوت های شخصیتی در پیام مکین را دقیق‬ ‫از کار دربیاورد و در عین حال حواسش به بن مایه اصلی نقش‬ ‫یعنی صالبت باشد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!