روزنامه صبا شماره 1258
روزنامه صبا شماره 1258
روزنامه صبا شماره 1258
چهار شنبه| 26مرداد 17 |1401اگوست 19 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1258صفحه| 5000ناموت|
زیست
دوابره سیمنا
اب «دوزیست»
گفت و گوهایی با
تهیه کننده و بازیگر فیلم سینمایی «دوزیست»
بابک برزویه درگذشت
صفحه 2
پخش جهانی «زاالوا» در دوازده کشور
صفحه 2
ممنوع الکارهای سینما اعالم می شوند
صفحه 3 صفحه 1
2
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
خرب سیمنا و تلویزیون
بابک برزویه درگذشت
بابک برزویه عکاس باسابقه ســینمای ایران پس از مدت ها تحمل عوارض ناشــی از بیماری ،امروز
سه شنبه ۲۵مردادماه دارفانی را وداع گفت .برزویه مدرس ،عکاس ،بازیگر و از فعاالن عرصه عکاسی تئاتر
و سینما از دی ماه ۱۴۰۰به دلیل عارضه مغزی در کما به سر می برد و در بخش مراقبت های ویژه بستری
بود .وی از شروع فعالیت های عکاسی خود با کارگردان هایی همچون رسول مالقلی پور ،مسعود کیمیایی،
پوران درخشنده و مهران مدیری همکاری داشته است .برزویه سال ۱۳۷۵برنده دیپلم و سیمرغ بلورین
بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم «سفر به چزابه» (ساخته رســول مالقلی پور) شد .همکاری با
خبرگزاری های همچون فارس ،ایسنا ،انا و مهر جز کارنامه خبری این هنرمند است /.خبرگزاری مهر
سعید ملکان «مدار بسته» را تهیه می کند
فیلمنامه های«بولینگ»بهتهیه کنندگی،کارگردانیونویسندگیاصغرنعیمی«،نوروز»بهتهیه کنندگی
محمدرضا نادری ،کارگردانی سهیل موفق و نویسندگی حمزه صالحی« ،پاالیشگاه» به تهیه کنندگی سعید
سعدی ،کارگردانی و نویسندگی مهرداد خوشبخت« ،هوک» به تهیه کنندگی علی اشتیانی پور ،کارگردانی
حسین ریگی الدز و نویسندگی مهدی تراب بیگی« ،مدار بسته» به تهیه کنندگی سعید ملکان ،کارگردانی
مهدی جعفری و نویســندگی مهدی جعفری و مهین عباس زاده موافقت شورای پروانه ساخت سازمان
سینمایی را اخذ کردند .پروانه ساخت فیلمنامه «بولینگ» و سه فیلم «پاالیشگاه»« ،هوک» و «مدار بسته»
محصول بنیاد سینمایی فارابی به دلیل پایان یافتن تاریخ پروانه ساخت ،در این شورا تمدید شد /.صبا خبر
محمدرضا مصباح:
«در اغوش درخت» ادای دِ ین به ساحت خانواده است
محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم «در اغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا که فیلمبرداری
ان به تازگی به پایان رسیده است ،درباره تجربه همکاری خود با این کارگردان گفت :اقای خواجه پاشا
یک کارگردان جوان و بااســتعداد است که در سایه ســال ها تالش ،همکاری و تجربه اندوزی در کنار
بزرگان ســینما و با انگیزه باال پا به عرصه کارگردانی و تولید اثری ســینمایی گذاشته است .او افزود:
هنگامی که فیلمنامه را خواندم ،موضوع ان را جذاب و نزدیک به سلیقه خود دانستم و به همین دلیل
تصمیم گرفتم تا من هم در ساخت این اثر به همراه دوستان عزیزم به ویژه در کنار برادر تالشگرم اقای
سجاد نصراللهی نسب نقشی داشته باشم تا شاید به لطف خدا بتوانیم یک اتفاق خوبی را رقم بزنیم .این
تهیه کننده که در حمایت از فیلمسازان اول سابقه دارد در پاسخ به این پرسش که کدام ویژگی از داستان
این فیلم او را به سمت خود جذب کرده است ،گفت :بیان کامال روان و سلیس ،پرداخت دقیق و بدون
لکنت و توجه به جنبه های اخالقی ،انسانی و عاطفی از ویژگی های اصلی این فیلمنامه بود و بنده نیز
عالقه مند بودم تا در این پروژه سهمی داشته باشم و درواقع تهیه این فیلم را ادای دینی به ساحت خانواده
تلقی می کنم .وی درباره مسیری که برای ساخت فیلم «در اغوش درخت» پیموده شده است ،اظهار
کرد :این فیلم تا درصد باالیی به همت بچه های ارومیه ساخته شده است و از این رو همکاری و تعامل
بسیار خوبی بین اعضا شکل گرفت و همدلی همکاران بزرگوارم در این پروژه ،نوید یک اثر خوب را به ما
می دهد .گرچه فیلم هایی که در شهرستان ها تولید می شود موانع و سختی های خود را دارد اما جذابیت ها
و شیرینی هایی که در کار وجود دارد ،ما را در مسیر تولید یک اثر استوار نگ ه می دارد .مصباح با بیان اینکه
امیدوار اســت مخاطبان بتوانند با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند ،توضیح داد :همانطور که قبل تر
گفتم چون در این فیلم تالش شده است تا به مضامینی نظیر مســائل انسانی و اخالقی با نگاه ویژه ای
پرداخته شود ،امیدوارم که مخاطب بتواند با ان ارتباط برقرار کرده و احساس خوبی را تجربه کند /.صبا خبر
جانیدپممکناستبهاسپین اف«هریپاتر»برگردد
مدس میکلسن بازیگر مشهور دانمارکی ،جانی دپ را به عنوان یک
بازیگر شگفت انگیز ستایش کرد و احتمال بازگشت دپ به مجموعه
فیلم های «جانوران شگفت انگیز» را پس از پیروزی بر همسر سابق در
دادگاه مطرح کرد .این بازیگر ۵۶ساله دانمارکی که برای بازی در فیلم
جیمز باندی «کازینو رویال» و همینطور سریال «هانیبال» محصول
شبکه NBCشــناخته می شــود در جدیدترین قسمت «جانوران
شگفت انگیز» با عنوان «اسرار دامبلدور» جایگزین دپ ۵۹ساله در
نقش گلرت گریندل والد شد .میکلســن روز گذشته ۱۵اگوست در
سخنرانی خود در جشنواره فیلم ســارایوو ،قبول نقش جانی دپ را
بسیار ترسناک توصیف کرد و در مورد دلیل خروج دپ از این فرنشایز
صحبت کرد .او درباره نتیجه دادگاه دپ-هرد گفت :بدیهی است ،اکنون
وضعیت تغییر کرده است ،دپ برنده دادگاه شده پس باید ببینیم ایا
او برمی گردد یا خیر.فکر می کنم او یک بازیگر شگفت انگیز است ،او
کارنامه فوق العاده ای دارد /.صبا خبر
پخش جهانی «زاالوا» در دوازده کشور
پخش جهانی فیلم ســینمایی «زاالوا» از ماه اینده در دوازده
کشور جهان اغاز می شود .کمپانی LevelKدانمارک حق پخش
جهانی فیلم سینمایی «زاالوا» به کارگردانی ارسالن امیری را در
فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۱خریداری کرده است .این فیلم سینمایی
تاکنون در سی و شش جشــنواره بین المللی شرکت کرده و برای
اکران بین المللی با دوازده کشــور مذاکره کرده است .کمپانی اج
اینترتینمنــت ( )Eg Entertainmentحق پخش انحصاری
فیلم «زاالوا» ،برنــد ه جایزه بزرگ هفت ه منتقدیــن ونیز را برای
اکران در کشورهای سوئد ،استونی ،فنالند و نروژ بر عهده گرفت.
همچنین کمپانی رماین این الیت ( )Remain in Lightحق
پخش انحصاری در هلند ،بلژیک و لوکزامبورگ ،کمپانی کورینث
فیلمز ( )Corinth Filmsنیز حق پخش انحصاری در امریکا و
کانادا ،کمپانی پی تی فالکن ( )PT.Falkonحق پخش انحصاری
اندونزی را بر عهده دارند /.خبرگزاری مهر
نگاه حمایتی رییس ساترا به پلتفرم ها
سعید مقیسه ،رییس ساترا با اشاره به الگوی انتشار صداوسیما تصریح
کرد :چند مدل انتشار در صداوسیما داریم مدل اول ای پی تی وی ها است
مثل تلوبیون یا شبکه سپهر که داخل خود سازمان هستند .شرکت های
دیگری هم هستند مثل تی وی نت ،لنز ،ایو و تی وا که نیمی از برندشان
از سازمان است .اینها حق پخش زنده و شــبکه داری هم دارند .باقی این
شرکت ها مثل وی او دی ها بیرون از سازمان هستند .وی با اشاره به صدور
سه مجوز در پروسه انتشــار اعالم کرد :تاکنون حدود سیصد رسانه برای
ســرویس ها و پلتفرم ها مجوز گرفته اند .مجوزی هم برای تولید یک اثر و
مجوزی هم برای انتشار داریم که این مجوز سوم هم برای اثار تامینی مثل
فیلم و سریال های خارجی و هم اثار تولیدی است .وی درباره برخی بیانیه ها
از طرف ساترا عنوان کرد :به ما قانونی داده شده و موظفیم انجامش دهیم و
صراحتاً از نقاط مختلف سازمان از ما مطالبه می شود .االن این ادعا نیست
که هرچه روی پلتفرم ها هست ممیزی ساترا را رد کرده است اما مهلتی داده
شده است تا با نوعی اولویت برخی از اینها تغییراتی داشته باشد/.خبرگزاریمهر صفحه 2
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
خرب سیمنا و تلویزیون
لعیا زنگنه به «عشق کوفی» پیوست
لعیا زنگنه به عنوان بازیگر جدید و در نقشی متفاوت به سریال «عشق کوفی» اضافه شد .فیلمبرداری
این سریال به کارگردانی حسن اخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی که همزمان با شروع ماه محرم
اغاز شده بود ،در شهرک غزالی ادامه دارد« .عشق کوفی» روایتگر عشقی در کوفه است که سال ۶۱هجری
قمری اتفاق می افتد و ماجرای ان تا واقعه کربال و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند .شبنم قربانی
و سعید شریف دو بازیگر اصلی این سریال هستند .این سریال یکی از محصوالت جدید سازمان هنری
رسانه ای اوج است .لعیا زنگنه ،بازی در نمایش های حرفه ای را از سال ۱۳۷۱و بازی در سینما را از سال
۱۳۷۵با راز مینا کاری از عباس رافعی اغاز کرد / .خبر انالین
3
صداگذاری «الله کبود» به پایان رسید
صداگذاری فیلم سینمایی «الله کبود» به کارگردانی و تهیه کنندگی مهرشاد کارخانی به تازگی توسط
علی غرابی طهرانی و رضا غرابی طهرانی به پایان رسید و نیما اورکی در حال ساخت موسیقی این فیلم است.
«الله کبود» مانند کارهای قبلی این کارگردان در حاشیه تهران فیلمبرداری شده است و موضوعی اجتماعی
دارد .محسن غفاری ،شکیال سماواتی و مهتاب نویدی ایفاگر نقش های اصلی هستند .سوگل خالقی ،حسین
زینلی ،صبا فدایی ،حمید رحیمی ،امیر نویدی ،بشیر ادریسی ،رویا محمدی ،مهدی بیگدلی ا ،فروزان رحمانی
از دیگر بازیگران این فیلم هستند .فیلم «الله کبود» هفتمین ساخته مهرشاد کارخانی است که به زودی اماده
نمایش می شود و برای دریافت پروانه نمایش به شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارائه خواهد شد /.صباخبر
رییس سازمان سینمایی:
ممنوع الکارهای سینما اعالم می شوند
محمد خزاعی ،رییس سازمان ســینمایی درباره وضعیت برخی
فیلم های توقیفی و نیز فعالیت ســینماگرانی که گفته می شــود
ممنوع الکار شده اند و در صحبت اخیر محمدمهدی اسماعیلی -وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی -هم به ان اشــاره شده بود بیان کرد :وزیر
در صحبت های خود شخص خاصی را نام نبردند و گفتند اگر کسی
ممنوع الکار شده باشد عطف به ماسبق نمی شود ،یعنی فیلم هایی که
در گذشته بازی کرده اند دچار مشکل نمی شوند .اینکه رسانه ها این
حرف ها را به سمت و سوی یک بازیگر یا کارگردانی ببرند و تحلیلی
داشته باشند ،مسئله دیگری است.
با این حال برای یکسری از دوستان در ارتباط با بیانیه ۱۷۰نفر (در
حوادث خوزستان) و برای یکسری دیگر هم در ارتباط با جشنواره کن
مشکالتی به وجود امده که ما درباره بیانیه ۱۷۰نفر گفتیم این جریان
به سازمان سینمایی مربوط نیست .از ما درخواست کردند ،ما هم از
دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده
بودند یا اطالعی نداشتند به طور رسمی اعالم کنند که دچار مشکالت
عدیده نشوند ولی اینکه از میان سایر دوستان چه کسانی ممنوع الکارند
یا دچار مشکالتی هستند تا اخر هفته اینده به صورت شفاف اعالم
می شود .او اضافه کرد :در این مورد یک لیستی وجود داشت که خیلی
از ان ها در جلسات متعدد کم و زیاد شدند و قرار شده اخرین لیست
را هفته ی اینــده به ما بدهند .ما تالش کردیم بعضی دوســتان که
اسامی ان ها مطرح بود از این لیست کنار گذاشته شوند .مجموع این
افراد به پنج ،شش نفر می رسد که البته چند نفر کم شد ه ولی به طور
کامل هفته اینده مشخص می شود که مثال تدوینگر فیلم «عنکبوت
مقدس» (هایده صفی یاری) چه وضعیتی خواهد داشت ،چون یکی
از افراد مورد بحث اســت .جمع بندی تمام این ها به زودی مشخص
می شود و طبق گفته دکتر اسماعیلی اگر هنرمندانی ممنوع الکار شوند
قطعا این را مدنظر خواهیم داشت که عطف به ماسبق نشود و سرمایه
و تهیه کننده و کارگردان و نتیجه زحمت گروه تولیدی که مربوط به
قبل از این جریان هاست ،دچار مشکل نشوند .ما قصد جلوگیری از
اثار را نداریم بلکه برای اکران ان ها حمایت نیز خواهیم کرد تا شرایط
طبیعی خود را طی کنند و این ،خیلی با اثار جدید فرق دارد.
او ادامه داد :هفته اینده وضعیت همه افرادی که مطرح هســتند
مشخص می شود ،اما برای «برادران لیال» سازمان سینمایی همه گونه
همکاری و مشارکت را با دوستان -حتی قبل از اعزام (به جشنواره
کن) -داشته است .مواردی را گفتیم اصالح کنند که دوستان ابتدا
قبول کردند ،بعد نپذیرفتند و در رسانه ها نیز اعالم کردند که «هیچ
پالن را حذف و سانسور و ممیزی نمی کنیم» .در حقیقت ان ها بدون
پروانه نمایش بین المللی در جشــنواره کن حضور پیدا کردند .این
قوانین را هم که ما االن اعمال می کنیم مربوط به دوره ی ما نیست و از
قبل در سازمان سینمایی وجود داشت و هر کسی که می خواست در
جشنواره های خارجی حضور داشته باشد ،پروانه نمایش بین المللی
گرفته است .او در پاسخ به اینکه ایا قبول دارد که در مورد «برادران
لیال» سختگیرانه برخورد شده اســت؟ گفت :سختگیرانه نبود ولی
دالیل ان را عرض می کنم .من از روز اولی که به ســازمان سینمایی
امدم سه مسئله را مدنظر داشتم و برخی بحران های ما نیز در ارتباط
با همین سه مسئله است یعنی قانون گرایی ،استانداردسازی و عدالت
محوری .وقتی قرار باشد این ســه مورد اجرا شوند شما باید در حق
نزدیکان خود نیز اجرا کنید .ما در مواردی با بعضی دوستان خود از
صنف ،که همراه من نیز بودند به مشکل برخوردیم که هرچند برطرف
شد ولی در این موضوع برای هیچکس تا حاال کوتاه نیامده ام .معتقدم
اگر قانون به سینما برگردد تمام مشکالت این سینما حل می شود مثل
قانون در اکران ،جشنواره ها و حمایت .نکته اینجاست که این قوانین
از گذشته در سازمان سینمایی بوده و ما وضع نکردیم ،بعضی ها اجرا
می شد و بعضی ها کمرنگ تر بودند .مثال سوال است که چرا فیلمی
پروانه ساخت گرفته و بعد در پروانه نمایش باید دچار مشکل شود؟ این
یعنی یک جایی قانون شکنی اتفاق افتاده است .به طور مثال فیلمنامه
را می خوانیم و می بینیم مطابق فیلم نیست یا در پروانه تذکراتی داده
شده که نامه های مکتوب ان موجود است اما توجهی صورت نگرفته
است و دو مورد از فیلم های فعلی همین مشکل را دارند .وی ادامه داد:
ما در دوره جدید اعالم کردیم ،از اذر ۱۴۰۰هر فیلمی که از ما پروانه
ساخت بگیرد قطعا برای پروانه نمایش حمایت کنیم و نمی گذاریم که
توقیف یا دچار مشکل شود ،چون معتقدم امضای یک مدیر ،اعتبار
اوست .وقتی با همه ســختگیری ها امضا می کنیم تهیه کنندگان و
سرمایه گذاران و عوامل فیلم خیالشان راحت است که فیلمشان دچار
مشکل نخواهد شــد .من این قول را داده ام تا زمانی که در سازمان
سینمایی هستم هر فیلمی که در دوره ما پروانه ساخت گرفت و تولید
شد حمایت می شود تا به راحتی نمایش داده شود/ .خبرگزاری ایسنا صفحه 3
4
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
پرونده
زیست دوباره سینما با «دوزیست»
یارس ساموات «دوزیست» در روزهای نخســتین اکران کوالک کرد و فروش چندمیلیاردی داشت .بی گمان این اثر
برزو نیک نژاد به تهیه کنندگی سعید خانی ،شوکی بزرگ برای زندگی به پیکر کرونا زده سینمای ایران
گفت و گو
پس از دو سال رکود ناخواسته وارد کرد .مطابق صحبت هایی که بازیگران و عوامل این فیلم داشتیم،
فروش خوب و شایان توجه «دوزیست» چندان هم دور از ذهن ان ها نبود و با وجود این که ساخته جدید برزو نیک نژاد
موتیفی اجتماعی دارد و ملودرامی تلخ محسوب می شود اما به نظر در تولید این فیلم گوشه نگاهی هم به جذب مخاطب
شده است و امار فروش فیلم در نخستین هفته اکرانش گواه این مدعاست .حاال سینمای ایران با اثری جان گر فته که
می توان ان را در سینمای عامه پسند گنجاند و فارغ از نقدهایی که پس از تولید و اکران هر فیلمی خواه موفق و پرفروش،
خواه شکست خورده و پرایراد ،به ان اثر وارد می شود ،از نگاه اقبال عمومی می توان ان را تحسین کرد .بازی گرفتن از
ستاره هایی مانند جواد عزتی که پیوسته از تیپ کمدی خود فاصله گرفت ،همینطور پژمان جمشیدی که او هم سرنوشتی
مشابه عزتی داشت ،به انضمام مانی حقیقی و ستاره پسیانی که هردو بازیگرانی نام اشنا محسوب می شوند ،همینطور
سعید پورصمیمی که تجربه چند دهه بازیگری اش را در دوزیست جاری کرد ،دست نیک نژاد را حسابی بازگذاشته بود
اما قطعه ای که این پازل را تکمیل می کرد ،بازیگری به نام «الهام اخوان» بود که در کنار این تیم حرفه ای نخستین کار
سینمایی اش را (در حوزه بازیگری) تجربه می کرد .اخوان یک باره و پس افکند سال ها از پشت صحنه بیرون امد و به تیم
بازیگری «دوزیست» پیوست .بازی گرفتن از او کنار این همه ستاره و نقشی محوری که داشت خود ریسک بزرگی بود
که نیک نژاد ان را به جان خرید« .دوزیست» اتفاق بزرگی برای نیک نژاد محسوب می شود .سعید خانی ،تهیه کنندگی
این فیلم را بر عهده داشت و او تا امروز پاسخ بسیار خوبی از گیشه ها گرفته است« .دوزیست» در اغازین روز اکرانش با
جذب 11هزار تماشاگر در سینماهای سراسر کشور ،پیشاهنگ فروش فیلم در این روز شد .نظر به بازخوردهای خوبی که
از «دوزیست» گرفته می شود ،تولید جدید موسسه تهیه و تولید فیلم «خانه فیلم» می تواند به بازگشت سرمایه و همچنین
موفقیت چشمگیرش خوشبین باشد .هرچند سینمای ایران با نگاه به ذائقه مخاطب ،سالیانی است که تهیه کنندگان را
به سمت تولید اثار کمدی سوق می دهد اما کارهایی از جنس «دوزیست» با بهره گیری از تیم بازیگری پرستاره و استفاده
از عنصر شهرت ،استثناهای خوبی به نظر می رسند .زمانی که تماشاگر زندگی و شخصیت های پیرامون خود را روی پرده
نقره ای می بیند ،ناخواسته ارتباط عمیقی با فیلم برقرار می کند و حس هم ذات پنداری به طرزی عجیب در ناخوداگاه او
فعال می شود .گذشته از این ،نگارش فیلمنامه «دوزیست» که دست بر قضا ،نیک نژاد خود در مقام نویسنده هم ان را به
رشته تحریر دراورده ،به نظر شبیه به داستانی بلند (شخصیت های متعدد در بازه زمانی و مکانی محدود) است .داستانی
که شروع و گسترش ان تفاوت چشمگیری با پایان بندی اش دارد و شاید این هم دلیل دیگری بر موفقیت فیلم نیک نژاد تا
امروز بوده است .به مناسبت فروش چشمگیر «دوزیست» با الهام اخوان بازیگر نقش «مریم» و سعید خانی تهیه کننده
این فیلم هم صحبت شدیم که در ادامه می خوانید:
الهام اخوان:
مطمئن بودم «دوزیست» پر فروش می شود
پس از سال ها حضور در عرصه تئاتر ،همچنین حضور
در سینما با عناوینی مثل منشــی صحنه و نویسنده ،با
«دوزیست» وارد عالم بازیگری سینما شدید .این تجربه
برای الهام اخوان چطور بود؟
بدون شک «دوزیست» فقط اولین تجربه کاری من نبود ،بلکه
بهترین تجربه حرفه ای ام تا این لحظه محسوب می شود .پیش از
دوزیســت بی گمان خمیرمایه غیرحرفه ای داشتم و به یقین این
فیلم روی پیشینه حرفه ای یک بازیگر تاثیرگذار است .پیش از این
مث ً
ال اگر یک دیالوگ را نمی گفتم خیلی ذهنم درگیر نمی شد اما
حاال همه چیز فرق می کند .دوزیست واقعا تجربه ای بزرگ با کمک
برزو نیک نژاد برای من بود .خب پیش از این کارهایی مانند حضور
در ســریال «با خانمان» را تجربه کرده بودم که تا دلتان بخواهد
درباره ان ها صحب کرده ام.
از انجا که پیش از این سال ها حضور در پشت صحنه اثار
متعددی را تجربه کردید ،به نظر شما میزانسن ها و موقعیت
فیلم «دوزیست» کمی بسته و محدود به چندفضای خاص
نیست؟
اقای نیک نژاد دانسته و ســنجیده از این گستره برای تشریح
کارش بهره گرفت .این فضاسازی ،غیرمستقیم به ساختار جامعه
ایرانی امروز پهلو می زند .به پالن های النگشات فیلم «دوزیست»
توجه فرماییــد ،همینطور به روابط درهمی شــخصیت های این
فیلم با هم و پس از ان و به موازاتش ،مرور داستان نشان می دهد
که شــخصیت ها در ان فضا ،با روابط غیرقابل توصیف به اتفاقی
فاجعه بار می رسند.
بازی مقابــل جواد عزتــی که هنرپیشــه ای قابل و
چندوجهی است چطور بود و چقر به شما کمک کرد؟
در واقع بازی مقابل جواد عزتی یکی از بهترین و شیرین ترین
خاطرات من از کار در فیلم «دوزیســت» است .او بازیگری بزرگ
است که اتفاقاً پاســکاری نقش را فوق العاده خود بلد است .شما
هرگز نمی بینید اقای عزتی جلوتر از بازیگر مقابل خود حرکت کند.
خودش هم همواره تاکید داشت باید بدانیم کجا به یکدیگر پاس
گل بدهیم .بازیگری مقابل او یکی از جذابیت های نقش مریم برای
من بود و حضور جواد عزتی به کل مجموعه کمک شایانی کرد.
دوست ندارم از مقایسه کلیشــه ای بازیگران تئاتر و
سینما بپرسم ولی به نظر می رسد بازیگری تئاتر اینجا و
در این فیلم خاص کمک های زیادی به شــما کرده ،با من
موافقید؟
باران کوثری جمله معروفی دارد که می گوید فرق بازیگر خوب و
بازیگر معمولی تنها چند میلیمتر است! برای بازیگر شدن ،نه بازیگر
مطرح و موفق ،بلکه فقط برای اینکه به بازیگر تبدیل شویم نیاز به
کمی خودباوری یا به بیان عامی تر نیاز به کمی رو داریم تا بازیگری
معمولی شویم اما بازیگر خوب دقیقاً می داند از چنین امکانی کی
و کجا بهره ببرد .می خواهم بگویم در تئاتر یاد می گیریم چطور از
هوش لحظه ای خود استفاده کنیم .بازیگر تئاتر با مولفه های متعدد
و خاصی روبرست چون انجا بداهه گویی هم بیشتر دیده می شود،
از این حیث کاری متفاوت دارد .من اصالً نمی گویم بازیگری در
تئاتر از نقش افرینی در سینما راحت تر است بلکه بسته به موقعیت
ممکن است حتی گاه کار یک هنرپیشه سینما سخت تر هم باشد.
می خواهم تاکید کنم بازیگر موفق ،در واقع همان بازیگری است
که از هوش و نگاهش ،از ظرفیت هایش درلحظه بهره می برد .این
توانایی همه جا مصداق دارد .حتی ژانر کمدی که بســیار خاص
است و ویژگی های خودش را دارد و در سینما و تلویزیون و نمایش
خانگی ایران هم جایگاه خاص خود را دارد.
«دوزیست» در روزهای ابتدایی اکرانش ،فروش شایان
توجهی داشت .فکرش را می کردید چنین اتفاقی بیفتد؟
اص ً
ال شک نداشــتم! مطمئن بودم این اتفاق برای «دوزیست»
خواهد افتاد .با گذشت دوسال از شــیوع پاندمی کرونا ،من فکر
نمی کنم هیچوقت دیگر بشــود چنین ســت خوشگلی کنار هم
چید! جواد عزتی ،پژمان جمشــیدی ،هادی حجازی فر ،ســعید
پورصمیمی ،ســتاره پســیانی ،مانی حقیقی و مجیــد نوروزی،
ست بی نظیر و به قول خودمان خوشگلی را تشکیل می دادند که
گرداوردن مشابه ان واقعا دشوار است .این مجموعه استثنایی بود. صفحه 4
پرونده
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
5
شما نویسنده هم هســتید ایا همچنان به فیلمنامه
نویسی ادامه می دهید؟
این بخشی از شخصیت سینمایی من است .گفتم سال ها پشت
صحنه کار می کردم و همین به تکوین شخصیت من کمک کرد تا
کارهای زیادی یاد بگیرم .نویسندگی هم یکی از کارهایی بود که
انجام می دادم و البته که هنوز هم به ان می پردازم.
کمی هم درباره «افتاب پرست» و نقشی که در ان بازی
می کنید می فرمایید؟
بله به نظر من مجموعه «افتاب پرســت» کمدی ســرحال و
روپایی است که با اقبال هم مواجه شده است .برزو نیک نژاد کارش
را خیلی خوب بلد است و اســتقبال عموم از این مجموعه ،ضمن
اینکه جای خوشحالی دارد ،مرهون نیک نژاد است .در افتاب پرست
من نقش «مرجان» را بازی می کنم .در واقع ســت من و جمال و
منوچ (شخصیت های مجموعه افتاب پرســت) خیلی نزدیک به
شخصیت های جامعه امروز و نوع نگرش ادم های ان است.
کدام سکانس از «دوزیست» را بیشتر دوست دارید؟
بخشی که من بیشتر دوست دارم در واقع پالنی از فیلم است.
انجا که عطا (جواد عزتی) با کمک ازاده (ستاره پسیانی در نقش
دخترخاله مریم) متوجه موضوعی درباره مریم می شود و به مجید
نوروزی (در نقش دوســت مریم) زنگ می زنــد و او وارد صحنه
می شود ،مریم به اتاقش می رود و ...پالنی بود که واقعا من را خیلی
تحت تاثیر قرار داد.
شما در 34ســالگی وارد عرصه بازیگری شدید .فکر
نمی کنید حضور در سینما را کمی دیر شروع کردید ؟
بله از یک منظر خیلی هم دیر شروع کردم .حق با شماست ولی
من دوازده -سیزده سال کار پشت صحنه انجام می دادم .به عبارت
بهتر بازیگری همای سعادتی است که مشخص نیست کی و کجا
روی دوش انسان می نشیند .برخی در 40سالگی و برخی هم 25
سالگی وارد عرصه سینما می شــوند .درست است در 34سالگی
کمی دیر وارد عرصه بازیگری شدم اما امیدوارم که از موقعیت هایی
که پیش می اید درست استفاده کنم و انتخاب های درستی هم در
این حرفه داشته باشــم .بازیگری در هر سنی ویژگی های خود را
دارد و برخی هم در کودکی وارد این عرصه می شوند و من وقتی به
ان فکر می کنم ،می بینم چقدر خطرناک است.
خطرناک؟! ممکن است کمی بیشتر درباره اش توضیح
دهید؟
دقیقا .به نظر من بازیگری در کودکی خطرناک اســت .شما با
مقوله ای روبرو هستید که یک باره شهرت را به شما هدیه می کند.
من هم حاال در برهه عجیب و ســختی از زندگی ام قرار گرفته ام و
خب روی خیلی چیزها باید اساسی و حساب شده فکر کنم .کنار
امدن با شهرت واقعا کار اسانی نیست و می تواند خطرناک باشد.
جایی خواندم شما از طرفداران کریستوفر نوالن هستید.
کدامیک از کارهای نوالن را بیشتر دوست دارید .همینطور
از اثار ایرانی ،کدام یک را بیش از همه می پسندید؟
درباره نوالن که من همــه کارهایش را دوســت دارم و واقعا
نمی توانم بــه اثری خاص از او اشــاره کنم اما درباره ســینمای
ایران راستش من تا چهار پنج ســال پیش می توانستم بلند بلند
بگویم کدام فیلم و سریال را بیشــتر از هم دوست دارم .اما هرچه
ســن باالتر می رود ،هیجانات درونی بیشــتر کنترل می شوند.
ولی چون پرســیدید ،می توانم بــه اثار اقای مهرجویی اشــاره
کنم و به ویــژه «مهمان مامان» را خیلی می پســندم ،همینطور
فیلم «اجاره نشین ها» هم از ان دســته کارهایی است که خیلی
قابل توجه اند.
سعید خانی:
90درصد بازخوردهایی که گرفتیم مثبت بود
موفقیت فیلم «دوزیست» در گیشه ،گذشته از تیم پرستاره ای
که با عنصر شهرت مخاطب را به تماشای این فیلم فرامی خواند،
به یقین مرهون عوامل تهیه و تولید «دوزیســت» هم بود .حتی
گرداوری ستاره های مطرح سینمای ایران برای بازی در کار برزو
نیک نژاد ،سوای کارگردان به تالش تهیه کننده این فیلم بستگی
داشت .فضای فیلم با میزانس های ملودرام ،هرچند محدود است اما
این هم عاملی بود که به موفقیت «دوزیست» در گیشه کمک کرد.
بی گمان تهیه و تولید اثاری مانند فیلم «دوزیست» گذشته از هر
نقد فرمیک یا محتوایی که به ان وارد است ،می تواند کمک شایانی
برای نجات گیشه سینماهای ایران نام بگیرد« .دوزیست» تا امروز
واقعا دوزیست بوده! از طرفی دغدغه های فرهنگی-اجتماعی برزو
نیک نژاد را به خوبی بازگو کرده و از طرف دیگر موفقیت این فیلم
در گیشــه نوید روزهای بهتر و پر رونق تری را به سینمای ایران
می دهد.سعید خانی تهیه کننده «دوزیست» پیش از اکران این
فیلم با ما صحبت کرد ،زمانی که هنوز این فیلم روی پرده نرفته بود
و گیشه ها را تسخیر نکرده بود.
«دوزیست» در واقع همکاری جدید شما و برزو نیک نژاد
است .از این همکاری رضایت دارید؟
بله چرا نداشته باشم .پیش از این با اقای نیک نژاد در فیلم «لونه
زنبور» همکاری داشتیم و «دوزیست» کار جدید ما نبود .همانطور
که می دانید برزو نیک نژاد ،عالوه بر کارگردانی ،نویسندگی فیلمنامه
«دوزیست» را هم برعهده داشت .نیک نژاد از ان دسته کارگردانانی
است که کار خود را بسیار خوب بلد اســت .پیش تر هم گفته بود
او دغدغه اجتماعی دارد اما بــه مخاطبان فیلم هم اهمیت زیادی
می دهد و این موضوع در بازگشت سرمایه تولیدکننده فیلم نقش
بسیار مهمی دارد .پیش از تولید «لونه زنبور» موسسه تولید و توزیع
فیل م «خانه فیلم» را بنا نهادیم و این اتفاق بسیار خوبی بود .حاال هم
خانه فیلم «دوزیست» را به اکران رسانده و از این که موسسه ای به
نام خانه فیلم در ایران تاسیس شده بسیار خوشحالیم.
نظرتان درباره فیلم «دوزیست» و درونمایه اجتماعی اش
چیست؟
این فیلم نقدی بــر رفتار برخی ادم های امروز جامعه اســت.
افرادی که رفتار ان ها بستگی به موقعیت ها دارد و در موقعیت های
مختلف رفتار ان ها هم تفاوت می کنــد .هرچند می توان از ان به
عنوان فیلمی با درونمایه تلخ یاد کرد اما می تواند مقبول مخاطبان
قرار بگیرد.
به فروش فیلم با توجه به ژانری که دارد ،امیدوارید؟
خب باید منتظر ماند و دید چه خواهد شــد .همه عوامل فیلم
کارخود را انجام داده اند و اجازه دهید فیلم اکران شود و خودتان
ببینید که چه اتفاقــی خواهد افتاد .امیدواریم ایــن فیلم بتواند
مخاطب خوبی جذب کند.
با توجه به این صحبت ها و البته حضور ستاره های متعدد
در فیلم «دوزیست» همنچنین نظر به داستان پرکشش
که در قلم نویسنده اش دیده می شود که از عنصر تعلیق
به خوبی بهره گرفته ،تا این لحظه ایا بازخوردهای خوبی از
فیلم «دوزیست» گرفته اید؟
بله دقیقا ،چیزی حدود 90درصــد بازخوردهایی که گرفتیم
مثبت بود و این هم یک دلیل دیگر که می توان با توجه به ان نسبت
به استقبال تماشاگران از فیلم «دوزیست» خوشبین بود .امیدوارم
که این اتفاق بیفتد. صفحه 5
6
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
حسن ارژنگ نژاد درگذشت
خرب فرهنگ و هرن
استاد میرحسن ارژنگ نژاد که از چندی پیش در پی ابتال به کرونا در بیمارستان بستری بود ظهر روز
۲۵مرداد ۱۴۰۱در سن صد و یک سالگی درگذشت .سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان
پیشکسوت در پیامی فقدان این عضو گران سنگ موسســه و میراث دار فرهنگ و هنر ایرانی اسالمی را
که با رفتنش مجدد کام دوســتداران هنر را تلخ کرد به خانواده ایشان ،هنرمندان پیشکسوت و اهالی
هنر تسلیت گفت .ارژنگ نژاد چهارم دی ماه سال ۱۳۰۰در مشهد زاده شد .او از دوازده سالگی در کارگاه
غالمرضا رحیم زاده ارژنگ که پسر خاله اش بود ،مشغول به کار شد و اولین کار او نمای بانک ملی بود .او
به همراه اسماعیل ارژنگ در پروژه های مختلف زیباسازی شهر تهران همکاری داشتند / .خبرگزاری ایرنا
تئاتر مشهدی راهی شانگهای می شود
جشنواره بین المللی تئاتر تجربی شانگهای از سال 1998توسط اکادمی تئاتر شانگهای STAبرگزار
می شود که پس از7سال از برگزاری نخستین رویداد ،به یک دوساالنه جهانی تبدیل شد .تئاتر «ادیداس» از
ایران پس از طی مراحل بازبینی به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرد .همچنین مسئوالن برگزاری این
جشنواره طی ایمیلی از «پویا غازی» کارگردان نمایش خواسته اند به صورت انالین ،سخنرانی10دقیقه ای
در باب کمدی در تئاتر برای شرکت کنندگان داشته باشد.این رویداد از تاریخ 17تا 23اکتبر [26مهر تا
یکم ابان ماه] به صورت انالین برگزار خواهد شد و «ادیداس» تنها نماینده جمهوری اسالمی ایران
دراین فستیوال است / .خبرگزاری خبرانالین
کتابفروشی «اسم» در استانه تعطیلی قرار گرفت
سعید مکرمی موسس و مدیر کتابفروشی «کتاب اسم» با انتشار
متنی در صفحه رسمی اینستاگرام خود از تخلیه این کتابفروشی خبر
داد .در متن منتشر شده توسط مکرمی امده است:
«به نام خدا
تا االن صبر و مقاومت کردیم ،مذاکره کردیــم اما انگار راهی جز
تسلیم شدن باقی نمانده است .چراغی که به بهای عمر و جان روشن
کردیم ،رو به خاموشی است.
۱۰سال پیش که ترنجستان سروش را از مجمع ناشران اجاره کردم،
این قسمت از خیابان انقالب جزو راستۀ کتاب نبود .پاخور چندانی
نداشت .راسته کتاب از کتابفروشی مولی به بعد بود.
هرچه داشتم از پس انداز و ماشین و قرض و ...به میان اوردم .هر که
را می شناختم دعوت کردم تا دست به دست هم بدهیم و ویترین کتاب
تهران را به این سو بکشانیم .به لطف خداوند بعدتر نشر اسم را تاسیس
کردیم تا در این زیست بوم نقش افرینی جدی تری داشته باشیم .در
گام سوم شعبه اول کتابفروشی خودمان را در خیابان ولیعصر افتتاح
کردیم .دفتر کارمان را توسعه دادیم .تولیدات نشر افزایش یافت و نهایتا
از ترنجستان سروش به کتابفروشی کتاب اسم کوچ کردیم.
حاال سه ســال است که نه فقط یک کتابفروشــی ،که یک مرکز
فرهنگی واقعی ســاخته ایم تا با حفظ اصول و استانداردهای خود
متنوع ترین مجموعــۀ مخاطب و محتوا را گردهــم اورد .همان که
تالیفلغت نامهدهخدامتوقفشد
صفحه مجازی منصوب به شفیعی کدکنی شاعر و نویسنده ایرانی
در پی کناره گیری چندتن از مولفان موسسه لغت نامه دهخدا اطالعیه
هیات مولفان لغت نامه دهخدا را منتشر کرد .اطالعیه این هیات بدین
شرح است« :پیرو اقدام شــتاب زده و غیرکارشناسانه حمیرا زمردی،
رییس جدید موسسه لغت نامه دهخدا ،مبنی بر صدور حکم غیرضروری
بودن حضور اکرم سلطانی ،سرپرست بخش تالیف در موسسه لغت نامه
دهخدا ،و بی توجهی به درخواست مکتوب مولفان و بی حرمتی به حسن
انوری ،ما ،هیات مولفان لغت نامه بزرگ فارسی ضمن نگرانی از سرنوشت
این موسسه که نام بزرگانی چون عالمه علی اکبر دهخدا ،محمدمعین،
سیدجعفر شهیدی ،سیدمحمد دبیرسیاقی بر پیشانی ان می درخشد،
موقتاهمکاریخودرابااینموسسهقطعمی کنیم.لغت نامهبزرگفارسی
است که پس از پایان لغت نامۀ دهخدا توسط سیدمحمد دبیرسیاقی با
همراهیوهمکاریدکترسیدجعفرشهیدیوچندتنازمولفانلغت نامۀ
دهخدا بنیان گذاشته شد /.صبا خبر
خیلی ها ارزوی ان را دارند .اما از همان ماه های اول ،کرونا پی نامردی
امد و راسته را به تعطیلی کشاند .ولی باز هم با قرض و وام و مهندسی
بدهی ها و کاهش هزینه ها ،گروه را حفــظ کردیم و امیدوارانه ادامه
دادیم .حاال بانک ...که مالک جدید کتابفروشی است می خواهد اینجا
را شعبۀ بانک کند .سه چهار ماه پیگیری و همراهی اش هم به اتمام
رسیده است و تا چند روز دیگر رسما کتابفروشی را تخلیه خواهند
کرد ۲.دفتر کار ما هم به همین سرنوشت دچار شد؛ مالکانی که حاضر
به تمدید اجاره نیستند .و این دردی است که هر مستاجری با ان رو به
رو می شود .الغرض دیگر نا و توانی برای مقاومت نمانده است .محاصرۀ
مشکالت و همچنین منافع بانک تجارت و مالکان دیگر زمینگیرمان
کرده است .ما یاد گرفته ایم که توکل بر خدا باید کرد و تدبیر در امور .دل
به یار و سر به کار! ایا مفر و راه برون رفتی هست؟ ایا در نهایت ناامیدی،
نوری خواهد درخشید؟ یا ارزوهایی که داشتیم دفن می شود ».مجتبی
توانگر نماینده مجلس شورای اسالمی نیز در واکنش به این موضوع در
ُ
صفحه مجازی خود با انتشار عکس ۲نامه اعالم کرد« :چندماه قبل در
مورد نشر اسم هم با وزیر محترم اقتصاد و هم با بانک تجارت نامه نگاری
کردم لیکن چون بنای فشار نداشتم موضوع را از طرق غیرمعمول اما
مرسوم پیگیر نبودم.
متاسفانه وزارت اقتصاد و بانک تجارت هم منفعت های غیرمعمول
خود را در عدم پاسخ به این نامه ها دانستند /».صبا خبر
«علمدار»بهتاالروحدتبازگشت
«علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در ایام منتهی
به اربعین حسینی از ۱۴تا ۱۸شهریور ماه به همت بنیاد رودکی و
با همکاری موسسه خیریه «خادمین امام علی بن ابی طالب (ع)»
اجرا می شود .موسیقی -نمایش «علمدار» به کارگردانی حسین
پارسایی و نوشته محمدرضا کوهستانی است .موسیقی این رویداد
در قالب پوئم سمفونی «علمدار» توسط پوریا خادم نوشته شده که
توسط ارکستر سمفونیک تهران به همراه گروه اوازی به رهبری بردیا
کیارس اجرا می شود ،پوریا اخواص تکخوان این موسیقی -نمایش
خواهد بود .موسیقی -نمایش علمدار ،در رثای سردار اب و ادب،
روایتگر دالوری و وفاداری حضــرت ابوالفضل عباس (ع) ،علمدار
کربال است .بلیت های موسیقی -نمایش «علمدار» به صورت همت
عالی فروخته می شود و همه عواید فروش اجراهای این اثر از طریق
موسسه فوق ،صرف کمک به خانواده های بی سرپرست و مناطق
محروم می شود /.خبرگزاری مهر
«پدر» از ششم شهریور ماه به تاالر اصلی می اید
«پدر» نوشته فلوریان زلر و کارگردانی اروند دشت ارای ،عنوان یکی
از تازه ترین اثار نمایشی تئاتر شهر است که از یکشنبه ششم شهریور
ماه اجرای خود را در تاالر اصلی این مجموعه اغاز خواهد کرد .این در
حالی است که پیش فروش بلیت سه روز اول اجرای نمایش از ساعت
۱۲ظهر سه شنبه بیست و پنجم مرداد ماه اغاز می شود .رضا کیانیان،
لیلی رشیدی ،سعید چنگیزیان ،مارین ون هولک ،سوگل خلیق ،بهزاد
کریمی ،نجوا صاحب الزمانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که توسط
کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» پیش روی مخاطبان قرار
می گیرد .حمیدرضا امان پورقرایی و مریم حیدری مترجمان ،اروند
دشــت ارای طراح صحنه و کارگردان ،سید محمدتقی زاهدی طراح
فنی صحنه ،پویا رضی ویدئو ارتیست و ســاخت تیزر ،گلناز گلشن
طراح لباس ،ماریا حاجیها طراح گریم ،واسیلیس اپوستوالتوس و رضا
خضرایی طراحان نور ،علی کیانیان اهنگساز و بهراد جوانبخت طراح
گرافیک ،گروه طراحی این نمایش را تشکیل می دهند /.خبرگزاری مهر صفحه 6
چهار شنبه 26مرداد 1401شماره 1258
خرب فرهنگ و هرن
پویش «هم خوان» با محوریت کتاب «پیامبر بی معجزه»
نخستین دوره پویش «همخوان» از پنجشنبه ۲۷مردادماه تا شنبه ۲۶شهریورماه ۱۴۰۱با محوریت
کتاب «پیامبر بی معجزه» توسط انتشارات صاد برگزار می شود .کتاب «پیامبر بی معجزه» ،نوشته محمدعلی
رکنی ،سال گذشته به مرحله نهایی بخش داستان بلند و رمان چهاردهمین جایزه ادبی «جالل ال احمد»
راه یافت و نامزد دریافت جایزه شد .این اثر ،داستان روحانی مبلغی است که به همراه همسرش در ایام محرم
عازم تبلیغ است و در بین راه گرفتار اشرار می شوند.عالقه مندان برای تهیه این کتاب و شرکت در مسابقه
می توانند عدد ۱را به سامانه ۱۰۰۰۳۰۳۱۳۲ارسال و یا به نشــانی www.hamkhaan.irمراجعه
کنند /.صبا خبر
درگذشت ناگهانی نویسنده کتاب پرفروش «نجواگر اسب»
نیکالس اوانز نویسنده کتاب «نجواگر اسب» براثر سکته قلبی در ۷۲سالگی درگذشت .این خبر را وکالی
این نویسنده اعالم کرد .در بیانیه وکالی این نویسنده امده است :بسیار ناراحت کننده است که خبر درگذشت
ناگهانی نیکالس اوانز نویسنده مشهور را اعالم می کنیم .کتاب «نجواگر اسب» اوانز سال ۱۹۹۵منتشر شد و
۱۵میلیون نسخه از ان در سراسر جهان به فروش رفت و به ۴۰زبان زنده دنیا ترجمه شد .از این کتاب در سال
۱۹۹۸رابرت ردفورد سینماگر مشهور جهان یک فیلم با بازی خودش ساخت .از دیگر کارهای اوانز می توان به
«شجاع»« ،حلقه» و «تقسیم» اشاره کرد .چارلی کینگ مدیر انتشاراتی «لیتل براون» در ستایش اوانز چنین
گفت :نیکالس اوانز استاد قصه گویی و یکی از موفق ترین و محبوب ترین نویسنده های نسل خودش بود /.صبا خبر
معاون اموزش و پرورش فارس:
حذف رشته موسیقی در هنرستان های فارس صحت ندارد
روز ۲۳مرداد برای ۶۱دختر دانش اموز شیرازی که از عالقمندان
واقعی موسیقی محسوب می شوند ،روز تلخی بود .انها در حالی که
برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شهر شیراز ثبت نام
کرده و مشتاق شروع سال تحصیلی بودند ،با پیامی یک خطی مواجه
شدند :پذیرش این رشته منتفی شده و برای دریافت پرونده تحصیلی
به مدرسه مراجعه کنید .پدر یکی از این دختران که به اتفاق سایر
اولیاء به اداره کل اموزش و پروش شیراز مراجعه و اعتراض کرده اند،
در گفت وگویی می گوید« :ما همه مراحل ثبت نام را طی کرده بودیم
و فرزند من و ۶۰نفر از اولیا دیگر با هزاران ارزو و با عالقه زیاد ،چندین
سال اســت که مشــغول فعالیت و اموزش در این زمینه هستند و
برنامه ریزی کرده اند که در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهند اما
بدون هیچ دلیل درســت و منطقی اطالع دادند که بیایید و پرونده
فرزندان تان را بگیرید و در رشته ای دیگر ثبت نام کنید».
7
به گفته او موضوع وقتی حساس برانگیز می شود که گویا ثبت نام
از پسران در همین رشته در هنرستان پسرانه انجام شده و این حذف
فقط برای دختران شیرازی اتفاق افتاده است.
یکی از مسئوالن این موسسه نیز می گوید« :چیزی که از سوی
اموزش و پرورش به عنوان دلیل حذف ثبت نام دختران در رشــته
موسیقی عنوان شده عدم تامین منابع مالی است ،البته قرار است
به زودی جلسه ای تشــکیل شود و موضوع بیشــتر بررسی شود و
خیلی امیدواریم که مساله کامال حل شــود ».تا سال گذشته ،در
سراسر کشور ۴۹هنرســتان فعال بوده است که در مجموع ۵هزار
۸۵۱هنرجو در رشته های نقاشی ،موسیقی ،صنایع دستی ،نمایش،
سینما ،پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل بوده اند و از این تعداد
3هزار و 73نفر پسران و 2هزار و 778نفر را دختران تشکیل داده اند.
اما فرشید قاسمی ،معاون اموزش متوسطه اداره کل اموزش و پرورش
فارس در گفت وگوی با خبرگزاری ایسنا ضمن تکذیب خبر تحصن
تعدادی از دانش اموزان هنرستان های شیراز در اعتراض نسبت به
حذف رشته موسیقی ،گفت :حذف رشته موسیقی در هنرستان های
شیراز خالف واقع است و صحت ندارد.
او افزود :سه هنرستان در شــیراز دارای رشته موسیقی هستند
و فعالیت انها ادامه دارد .معاون اموزش متوسطه اداره کل اموزش
و پرورش فارس مجددا عنوان کــرد :این خبر صحت ندارد و تاخیر
در ابالغ مجوز از ســوی وزارتخانه موجب به تعویق افتادن ثبت نام
دانش اموزان در این رشته شده اســت که به زودی ثبت نام انجام
می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد :متاسفانه افرادی که از این موضوع اطالع
کافی نداشتند ،اطالعات نادرستی را در اختیار اولیای دانش اموزان
قرار دادند که موجب ایجاد بروز این خبر نادرست شده است / .خبر انالین صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
اندر احوال پیدایش بی رویه ورکشاپ های بازیگری
بازیکـنحـواسجمـع
مازیار وکیلی -اولین چیزی که از بهرام افشاری در ذهن ها نقش می بندد ،فیزیک
متفاوت اوست .قد بلند ،دست و پای کشیده ،صورتی که خشم و رندی را توامان دارد و
چشمانی که هوش و خشونت از انها می بارد از مشخصه های اصلی بهرام افشاری است.
مشخصه هایی که باعث شده است بهرام افشاری به یک بازیگر خاص در سینمای ایران
بدل شود .بازیگری که با توجه به فیزیک خاص و متفاوتش می تواند رنگین کمانی از
نقش های مختلف را بازی کند .کارنامه نه چندان سنگین اما با کیفیت بهرام افشاری
هم بیانگر همین تنوع و تفاوت است .او در کارنامه ی هنری اش انواع نقش ها را دارد ،از
نقش کمدی «پایتخت» بگیر تا نقش جدی در فیلم های تلخی مانند «النتوری» .در
همین مدت اندک و با همین نقش های محدود ،افشاری ثابت کرده است که بازیگری
متفاوت در سینمای ایران است و قابلیت این را دارد که از فیزیک خاصش برای بازی در
نقش های متنوع استفاده کند .نقش هایی که می تواند جایگاه او را به عنوان یک ستاره
تثبیت کند.
کار افشــاری در «النتوری» مانند کار یک بازیکن تعویضی در فوتبال است که در
ثانیه های پایانی و صرفاً برای اتالف وقت به میدان می اید .اما از همان فرصت کم استفاده
می کند و با یک بازی درخشان و متفاوت یا شاید زدن یک گل در خاطره تماشاگران
می ماند و خودش را به مربی تحمیل می کند« .النتوری» برای بهرام افشــاری دقیقاً
چنین وضعیتی داشت ،او از همین فرصت اندک استفاده کرد و با درخشش در نقشی
کوتاه در این فیلم متفاوت خودش را به سینمای ایران تحمیل کرد.
«کارگر ساده نیازمندیم» منوچهر هادی فیلم کاملی نیست ،اما نقش قدم برای بهرام
افشاری تبدیل به سکوی پرتابی شد تا در سینمای ایران دیده شود .قدم به عنوان یک
کارگر ساده فالفلی که عشق نیمه ی ممنوعه دختر اوستای خودش را در دل می پروراند،
در عین سادگی و تلخی رگه هایی از حالوت و شیرینی را هم درون خود دارد .افشاری
توانسته با استفاده درست و به اندازه از لهجه ترکی ،نگاه های طناز و امیخته به حسرت و
خنده هایی که در یاد تماشاگر می ماند قدم را به شخصیتی چند وجهی تبدیل کند که
در مرتبه ی بسیار باالتری از کل فیلم منوچهر هادی قرار می گیرد.
«صحنه زنی» نشانگر ابعاد دیگری از توانایی های بهرام افشاری است .اسد به عنوان
یک خالفکار که اهداف مشخصی در زندگی اش دارد همان نقشی بود که افشاری در
تمام سال های فعالیتش انتظار ان را می کشید .اسد که پشت خالف هایش انگیزه های
شخصی هم وجود دارد ،مغز متفکر این گروه سه نفره است .او گروه را هدایت
و نقشه ها را طراحی می کند .همین ویژگی ریاست و سیادت هم هست که به
اسد ابعادی ترسناک بخشیده است.
به چشــم امدن در نقش های کوتاه و ظاهرا ً کم اهمیت به تدریج تبدیل
به اصلی ترین مولفه ی بازی بهرام افشــاری شد .بهرام افشــاری در سریال
«علی البدل» هم نقشــی فرعی دارد؛ هرمز یکی از ماموران انتظامات چشمه
قل قل است .زوج او ،هومن حاجی عبداللهی است و قرار است تضاد فیزیکی این
دو نفر سبب ایجاد موقعیت های طنز شود .سریال ،پیچیدگی «پایتخت»
یاُفتد .اما
را ندارد و نقش هرمز هم بعد از چند قسمت به تکرار م
ان استعداد ذاتی افشاری در این سریال نه چندان جذاب هم
به کمک او می اید تا نقش هرمز از دست نرود .بهرام افشاری
همیشه انقدر حواس جمع بوده که در کنار نقش های کمدی
با انتخاب نقش های جدی توازنی به کارنامه اش ببخشد تا
به عنوان بازیگری تک ساحتی شناخته نشود .همین حواس
جمع هم باعث شده است که افشاری نقش های جدی اش
را هم با ظرافت و وسواسی جالب توجه انتخاب کند.
ظرافت و وسواسی که او را از کلیشه ای شدن و تک
بعدی شدن در سینمای ایران نجات داده و باعث شده
با انتخاب نقش های غیرکمدی جذاب کارنامه هنری
بهرام افشــاری دچار توازن شگفت انگیزی شود .پیام
مکین «میدان سرخ» خالفکاری است که صالبت،
معرفت و احساســات رمانتیک را توامــان دارد .او
معنای عشــق را می فهمد و حواسش به زیردستانش
هست تا مبادا حقوق دریافتی خود را خرج عیش و نوش
کنند تا دست زن و بچه شان خالی بماند .افشاری توانسته
این ظرافت ها و تفاوت های شخصیتی در پیام مکین را دقیق
از کار دربیاورد و در عین حال حواسش به بن مایه اصلی نقش
یعنی صالبت باشد. صفحه 8