روزنامه صبا شماره 1259
روزنامه صبا شماره 1259
روزنامه صبا شماره 1259
شنبه| 29مرداد 20 |1401اگوست 22 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1259صفحه| 5000ناموت|
در راثی امساین
شدن اببک برزویه
گفت و گوهایی با بازیگران سینما و تلویزیون
و تئاتر در فقدان بابک برزویه
حذف ارشیو «جیران» از فیلیمو
صفحه 2
پیش نویس ارشاد
برای شبکه خانگی نهایی شد
صفحه 3
رقابت «گیسوم» و «مامان» در ولز
صفحه 3 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
«نشان ارادت» از امشب روی انتن می رود
پخش ســری چهارم برنامه «نشــان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی ،اجرای حسین متولیان و
کارگردانی محمدعلی بای از امروز شنبه ۲۹مرداد در شبکه دو اغاز می شود«.نشان ارادت» هر روز ساعت
۱۷:۳۰روی انتن می رود و ساعت ۲۴همان روز ،تکرار ان پخش خواهد شد .در قسمت نخست ،میرطاهر
مظلومی مهمان برنامه است و یکشنبه و دوشنبه پویا امینی و سیروس همتی در ان حضور دارند .در برنامه
«نشان ارادت» مهمان ها از ارادت خود به سیدالشهدا (ع) می گویند و روایت خود از توسل به امام حسین (ع)،
خاطرات مختلف ایام عزاداری و راهپیمایی اربعین بیان می کنند .فصل چهارم «نشان ارادت» به تهیه کنندگی
پویان هدایتی در گروه معارف شبکه دو سیما و با مشارکت ستاد عتبات عالیات ساخته می شود /.خبرگزاری مهر
راه یابی «ایساتیس» به جشنواره فیلم روورتو
فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه کنندگی راحیل صحرایی و علیرضا
دهقان که به تازگی به دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو داکر راه پیدا کرده بود اکنون
یو چهارمین جشنواره بین المللی فیلم روورتو ایتالیا شد که این جشنواره از ۶تا۱۰
منتخب بخش رقابتی س
مهرماه ۱۴۰۱مصادف با ۲۸سپتامبر تا ۲اکتبر ۲۰۲۲برگزار خواهد شد .این فیلم مستند در بخش سینمای
باستان شناسی قرار دارد که جایزه این بخش هر دو سال یک بار اهدا می شود .جشنواره بین المللی فیلم روورتو
ایتالیا هر سال اوایل پاییز برگزار می شود و جدیدترین اثار ایتالیایی و بین المللی را با موضوع میراث جهانی به
نمایش می گذارد تا بناها ،مکان ها ،مردمان و سنت های دور را از طریق چشم انداز تجربی سینما بشناساند.
مهدی علینقی پور:
فیلمبرداری سریال «شهباز» همچنان ادامه دارد
سریال «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی ،نویسندگی مینا خدیوی و تهیه کنندگی مشترک امیرحسین اشتیانی پور
و مهدی علی نقی پور است که در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری برای شبکه پنج سیما در مرحله
فیلمبرداری قرار دارد .ارش مجیدی ،رضا داوودنژاد ،علیرضا ارا ،میالد میرزایی ،مهدخت موالیی ،نیما نادری ،سیروس همتی،
فاطیما بهارمست ،غزال نظر و پاوان افسر در این مجموعه نقش افرینی می کنند .مهدی علینقی پور درباره فرایند تولید این اثر تا
این مرحله از کار به صبا عنوان کرد :طرح و ایده سریال «شهباز» از سال ۱۳۹۷در گروه فیلم و سریال شبکه پنج مطرح شد ،پس
از یک سال و نیم پژوهش و نگارش ،متن به اتمام رسید و از بهمن ۱۴۰۰فیلمبرداری را اغاز کردیم که همچنان مرحله تولید ادامه
دارد .او درباره زمان پخش این سریال اظهار کرد :این را سازمان صداوسیما و شبکه پنج مشخص می کنند و ما نمی توانیم زمان
دقیقی را تعیین کنیم ،سازمان نیز همچنان مشخص نکرده است که چه زمانی می خواهد این سریال را پخش کند .علینقی پور
درباره حال و هوای «شهباز» گفت :این مجموعه درباره یک گروه سایبری است که دنبال هکری بین المللی هستند .پلیس سایبری
با اشراف به این فضا با مجرمان برخورد می کند و به داستان مردمی هم که از انها سواستفاده شده و مورد نشان افراد خالفکار قرار
گرفته اند ،می پردازد .تهیه کننده سینمایی «بهمنشیر» درباره ژانر سریالش گفت :در این ژانر سال ها پیش سریالی داشتیم به نام
«هوش سیاه» که در ان زمان فضای مجازی رشد اکنون را نداشت و من بعد از ان دیگر به چنین سریالی با این موضوع برنخوردم،
هرچه جلوتر می رویم منافع فضای مجازی بیشتر می شود اما مضرات و تخلفاتش هم افزایش می یابد .درکل مشابهتی در سریال
هایی که ساخته شده است با این مجموعه ندیدم« ،شهباز» در قصه گویی و طراحی شخصیت ها منحصر به فرد است و مخاطب
ان را کمتر دیده است .این تهیه کننده درباره چالش های ساخت عنوان کرد« :شهباز» بسیار پر سکانس است و در لوکیشن های
خاص مثل ادارات و نهادهای دولتی فیلمبرداری می شود ،برخی از این ارگان ها به مجموعه اعتماد می کنند و برخی دیگر نه که
این یکی از چالش های ماست .دیگر مشکل ما این است که سکانس های سریال زیر ۲دقیقه هستند که این پروسه فیلمبرداری را
سخت می کند .او درباره راهکار ارتقای کیفی صداوسیما توضیح داد :امیرحسین اشتیانی پور تهیه کننده دیگر این سریال ،سال ها
مدیر فیلم و سریال شبکه یک و سیمافیلم بوده است و من در این سال ها با او همراه بودم .تجربه نشان داده است که باید مهمترین
سرمایه گذاری روی فیلمنامه انجام شود ،هرچه بر متن وقت گذاشته شود نتیجه ای محسوس در جذب مخاطب می دهد /.صباخبر
رونمایینخستینتصویرسریالنرگسابیار
از اولین تصویر سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس ابیار که
چندی پیش مجوز ان توسط ساترا صادر شــد ،رونمایی شد .رمان
«سووشون» اثر هنرمند فقید سیمین دانشور است که اولین بار سال
۱۳۴۸منتشر شد و در طول این سال ها ده ها بار تجدید چاپ شده و به
زبان های مختلف دنیا از جمله انگلیسی ،فرانسوی ،ایتالیایی ،ژاپنی و
چینی نیز ترجمه شده است.
سووشون داســتانی عاشقانه حماســی است که در شــیراز و در
سال های پایانی جنگ جهانی دوم رخ می دهد .روابط عمومی سریال
«سووشون» همچنین اعالم کرد « :که این سریال پس از دریافت مجوز
از وزارت ارشاد در سال ،۱۳۹۹حدود یک سال در انتظار صدور مجوز
ساخت از سمت ساترا بوده و این درحالی است که بسیاری از اثار نمایش
خانگی بواسطه سخت گیری ها و عدم مشــخص بودن روند نظارتی
ساترا ،یا مدت هاست در انتظار صدور مجوز هستند یا بدون مجوز ساترا
روند تولید خود را شروع کرده و به پایان رسانده اند /».صبا خبر
حذفارشیو«جیران»ازفیلیمو
طبق اعالم رســانه قوه قضائیه ؛ «در پی انتشــار خبری مبنی
بر حذف ارشــیو ســریال جیران از پلتفرم فیلیمو ،پیگیری های
خبرگزاری میزان نشان می دهد شاکی خصوصی پرونده با مراجعه
به دادسرای فرهنگ و رســانه اعالم کرده است دستور قضایی در
این پرونده طبق ماده ۲۹قانون حمایت از حقوق مولفان ،مصنفان
و هنرمندان به طور کامل اجرا نشده و صرفا از پخش قسمت ۲۴به
بعد سریال جلوگیری به عمل امده و هنوز ارشیو سریال جیران بر
روی پلتفرم فیلیمو قابل مشاهده و دسترسی است.با درخواست و
پیگیری شاکی پرونده ،ارشیو سریال جیران از روی پلتفرم فیلیمو
حذف شد.در همین رابطه و اخرین پیگیری های دستگاه قضایی در
رابطه با ایجاد جلسات صلح و سازش بین دو طرف پرونده ،حکایت
از ان دارد که تاکنون طرفین برای ایجاد صلح و سازش توسط مقام
قضایی به دادسرا دعوت شده اند که متاسفانه با یکدیگر به توافق
نرسیده اند /.صبا خبر
«مخمصه »۲در صدرنشین پرفروش ها
مایکل مان یک هفته بی نقص را تجربه کرد .این هفته عالوه بر اغاز
تولید فیلم پر ستاره اش «فراری» در ایتالیا ،نخستین رمان او نیز با عنوان
«مخمصه »۲نیز که دنباله ای بر فیلم حماســی جنایی این کارگردان
محصول ۱۹۹۵است ،در صدر فهرست پرفروش ترین کتاب های امریکا
قرار گرفت .این کتاب که مایکل مان ان را در کنار مِگ گاردینر نویسنده
کهنه کار اثار هیجان انگیز نوشته است ،شخصیت های پیچیده ای را که در
فیلم اصلی مطرح شده اند یعنی نیل مک کالی (رابرت دنیرو) و وینسنت
هانا (ال پاچینو) را دوباره به متن داستان می اورد .یکی از نکات این کتاب،
افشای این موضوع است که وینسنت هانا و مک کالی قبل از اینکه یکدیگر
را در ان سکانس تاریخی مالقات کنند ،ناخوداگاه در یک دزدی بزرگ
دیگر که پیش تر رخ داده است ،با هم برخورد داشته اند .قصه این کتاب
۴۶۶صفحه ای ،هم به حوادث قبل از داستان فیلم اصلی (پیش درامد) و
هم بعد از ان (دنباله) می پردازد و کاراکترهای دیگری را نیز مانند کریس
شیرهلیس با بازی وال کیلمر شامل می شود/.صباخبر صفحه 2
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
خرب سیمنا و تلویزیون
رقابت «گیسوم» و «مامان» در ولز
فیلم های «گیسوم» نخستین ساخته نوید به تویی و به تهیه کنندگی سعید سعدی ،و «مامان» نخستین
ساختهارشانیسیوبهتهیه کنندگیمجیدبرزگر،هردوباپخشبین المللیشرکتایریماژ،درششمینجشنواره
بین المللی فیلم ولز به رقابت می پردازند .فیلم «گیسوم» ،پس از نمایش افتتاحیه جهانی در جشنواره جهانی
فیلم فجر در جشنواره های بین المللی داکا ،شرقی ژنو (بخش مسابقه) و اندرون خانوادگی (برنده جایزه بزرگ
جشنواره و جایزه بهترین فیلمبرداری) روی پرده رفته است و فیلم «مامان» پس از تصاحب جایزه بهترین بازیگر
زن در جشنواره ملی فیلم فجر ،در جشنواره های بین المللی فیلم هند -گوا و چنای حضور داشته است .اسامی
برندگان جشنواره بین المللی فیلم ولز در روزهای ۲۴و ۲۵شهریورماه سال جاری معرفی خواهد شد /.صباخبر
3
معاون فارابی :کمیته انتخاب فیلم ایرانی را به اسکار معرفی کرده ایم
معاون بین الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی از اعالم اسامی کمیته انتخاب نماینده
ایران به اکادمی اسکار در موعد مقرر خبر داد و با اعالم اینکه لیست افراد برای حضور در کمیته انتخاب
نماینده ایران در موعد مقرر به اکادمی اسکار معرفی شده است ،عنوان کرد که با تعامل خوبی که با خانه
سینما شکل گرفت ،فارابی اعضای پیشنهادی را در موعد قانونی تعیین شده به اکادمی اسکار اعالم کرده
است .مطابق جدول زمانبندی کارهای اسکار پیش خواهد رفت و اسامی منتشر شده در برخی رسانه ها
صرفا گمانه زنی های رسانه ای است و تا تایید نهایی اسامی از سوی اکادمی اسکار همچنان نمی توان از
لیست اعالمی به عنوان اعضای قطعی کمیته نام برد / .صبا خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
پیش نویسارشادبرایشبکهخانگینهاییشد
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،درباره
پیش نویسی که پیش از این عنوان کرده بود در حوزه نظارت بر
شبکه نمایش خانگی از طرف وزارت ارشاد ابالغ و نهایی شده گفت:
این بحث تقریباً انجام شــده است و به نظرم روزهای
اینده می تــوان درباره جزئیــات ان صحبت کرد.
وی درباره اینکه چه مذاکره هایی با پیمان جبلی
رییس صداوسیما داشته اســت بیان کرد :با
اقای جبلی مذاکرات طوالنی داشتیم و این
کار با همدلی انجام می شود ،بنای ما بر این
اســت که با همه دستگاه های فرهنگی
کشــور از جمله ســازمان تبلیغات،
حوزه هنری ،صداوسیما ،مجموعه
وزارت فرهنگ کــه متولی اصلی
حوزه حکمرانــی فرهنگی در
کشور اســت این کار را انجام
علیرضا مهران« :سلمان فارسی»
با نگاهی ریزبینانه به تاریخ اسالم
در حال ساخت است
علیرضا مهران بازیگر سریال «سلمان فارسی»،
درباره فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت:
سریال «ســلمان فارســی» به کارگردانی داوود
میرباقری را در دست دارم ،نقشم در این مجموعه
عظیم بسیار شیرین است ،نه می توان ان را نقشی
منفی و نه نقشــی مثبت قلمداد کرد ،خوشحالم
که در این پروژه حضــور دارم ،زیــرا در کارنامه
کاری خود چنین نقشی را کم داشتم .وی درباره
کیفیت سریال «سلمان فارسی» ادامه داد :به نظر
من هرکس جز داوود میرباقری پای این کار بود اثر
به این شگفت انگیزی نمی شد ،مطمئن باشید که
«سلمان فارسی» از جمله اثار ماندگار تاریخ سریال
سازی ایران خواهد شــد ،این سریال از ان دست
اثاری است که سال ها در مورد ان حرف می زنند
و جای این را دارد که سال ها پخش شود .بازیگر
سریال «سلمان فارسی» درباره تجربه همکاری با
دهیم .اسماعیلی در ادامه گفت :این جمع بندی امروز یک جمع بندی قطعی در
دولت است .حرکت موفق حرکتی است که دستگاه های فرهنگی هم افزا باشند،
بنابراین ما دور از فضاهای هیاهو و جنجال و حاشیه تالش کردیم این کار را به سامان
برسانیم و ان شاهلل به نتیجه نهایی می رسد و طی یکی دو روز اینده می توانیم اطالع
رســانی کنیم .وزیر فرهنگ که به تازگی به تماشای اپرای عاشورا نشسته است،
درباره این اپرا هم بیان کرد :خدا را شــکر در کل کشور هم زیرساخت ها را فراهم
می کنیم؛ مجموعه ای شبیه به تاالر وحدت در ارومیه داریم ،هفته پیش کرمان
بودم مجموعه ای هم در انجا در حال اماده سازی است .همچنین در مازندران هم
مجموعه ای در حال شکل گیری و اماده ســازی است .وی اضافه کرد :با دوستان
صحبت کردیم تا بنیاد رودکی این اثار را به شهرســتان ها ببرد .این می تواند کار
مهمی باشد .ایده های خوبی را با دوستان تهیه کننده و کارگردان عاشورا مطرح
شد .این اپرا کاری بی نظیر است و امیدواریم بتوانیم چنین اثاری را گسترش دهیم
و ظرفیت ها فعال شود .همچنین امیدواریم این اثار منحصر به تهران نشود و به
شهرستان ها برود .این مراکزی که افتتاح شده است به عنوان ابنیه فرهنگی فاخر
هستند و ظرفیت اجرای چنین کارهای کم نظیری دارند /.خبرگزاری مهر
داوود میرباقری اضافه کرد :شخصا از نزدیک شاهد
تولید «سلمان فارسی» هستم و می بینیم که همه
چیز منظم و با دقت و ظرافت کامل از سوی داوود
میرباقری کنترل می شود.
مهران در همین راســتا تاکید کرد :میرباقری
یکی از کارگردان بزرگ کشــور است و امیدوارم
الگویی باشد تا ما بتوانیم در نسل اینده هم امیدوار
ظهور و بروز چنین کارگردانانی باشیم ،کارگردانی
که اثری همچون «ســلمان فارسی» را با نگاهی
ریزبینانه و متفاوت به تاریخ اسالم می سازد باید
همواره حمایت شــده و الگویی بــرای اموزش
برای نسل بعد باشد .مهران درباره حضورش در
سینما اظهار کرد :دو فیلم سینمایی را طی سال
جاری بازی کردم که هر کدام قابل دفاع اســت،
در فیلم سینمایی «کتاب ســرخ» به کارگردانی
امین زندگانی به ایفای نقش پرداختم که نشــان
داد همچون بازیگری در کارگردانی هم حرف های
زیادی برای گفتــن دارد ،عالوه بــر ان در فیلم
سینمایی «پاکول» به کارگردانی مجید اسماعیلی
به ایفای نقش پرداختم/.خبرگزاری میزان صفحه 3
4
پرونده
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
در رثای اسمانی شدن بابک برزویه
«زندگی انسان 50سال است ...و این عمر در برابر عمر زمین ،فقط
یارس ساموات
یک ان محسوب می شود ...و زمین ،زمینی که چه دنیاهایی ،چه
گفت و گو
رویاهایی را فرو بلعیده و هنوز سیر نشده» فکرش را بکن غروب
جمعه باشد ،در فقدان دوست و همکار فقیدت ماتم زده باشی و از همه عمری که
شعر خواندی و شعر گفتی و شعر نوشتی ،فقط همین هایکوی ژاپنی خاطرت مانده
باشد .حس می کنی لحظاتی غم انیگز تر از این نمی شود .لحظاتی که با یک هایکو
گره خورده و ثانیه هایی که ترانه می خوانند .شعری با شاعری گمنام که هیچگاه
نامش را به خاطر نسپردی .چه خیالی؟ اصال مگر قرار است نام همه ادم ها ،حتی
ان ها که خالق اثار به یادماندنی بودند ،در صفحه روزگار بماند؟ اما خوب می دانی
اگر حتی نشانی از خود انسان هم در گیتی نمان َد ،کارهای او همواره با جهان پس از
او پیوند خواهند داشت ...غروب ادینه ،تحریریه نیمه خالی روزنامه ،چشم هایت
پشت رایانه دودو می زنند .دهانت تلخ و بدمزه شــده و سردردی نصفه و نیمه
سراغت را می گیرد .دوست داری ،سوار خورشید پررمق عصرگاه تابستان شوی
و بروی انقدر باال تا ساختمان ها مثل قوطی کبریت شوند و جهان را شبیه یک
زیرسیگاری پر از ته سیگارهای پاسار شده ببینی .به نظرت می رسد شاید «او»
هم حاال چنین منظره ای وهم انگیز را می بیند ،شاید کمی از تو باالتر ،نگاه می کند و
مثل همیشه عکس می گیرد و عکس و عکس می گیرد تا شاید لحظه ای ،خنده ای،
بغضی ،اندوهی را جاودانه کند .او هم به یقین این را دریافته که تنها اعمال انسان
از او روی این کره خاکی به یادگار می ماند .اندوه فقدان بابک برزویه انقدر بزرگ و
باورنکردنی بود که سخت ترین روز حرفه ای ات را رقم بزند و تو را از توسن خیال و
ازاریکهانتزاعی اتبیرونبکشد.روزهاییهستکهروزنامهنگارفرمانروایکلمات
نیست ،واژه ها علیهش طغیان می کنند و ناچار باید با دیگران هم کالم شود ،شاید
کلمات تنها با او سر ناسازگاری داشته باشند .بابک برزویه انقدر خوب و دوست
داشتنی بود که در ذهن هرکسی یاد و خاطره ای گنجانده باشد .هادی مرزبان،
فخرالدین صدیق شریف ،شیرین بینا و فریبا نادری در گفت وگو با روزنامه صبا از
برزویه ،شخصیتش و خاطراتی که از او برایشان مانده گفتند.
هادی مرزبان:
عشق
هرگز نمی میرد
بابک برزویــه به یقین هنرمندی چند وجهی بود .شــخصیت
حرفه ای او به سینما و تلویزیون و عکاسی و هنرمندی در این دو
مقوله محدود نمی شد .برزویه همواره به تئاتر هم به عنوان هنری
اصیل و البته مهجور ،نگاه ویژه ای داشت و شاید همین شخصیت
چند بعدی به او کمک کرده بود تا عالوه بر گسترش زمینه حرفه ای،
دوستان متعددی روی سن تئاتر هم داشته باشد .به نظر من بابک
از ان دسته ادم هایی بود که نظیرش را بسیار کم داریم .انسانی که
حرفه اش را با عشق انجام می داد و عاشــقانه هم زیست می کرد.
سال ها پیش این افتخار نصیبم شــد که با بابک برزویه اشنا شوم
و راستش ان زمان هرگز گمان نمی کردم این اشنایی به رفاقتی
عمیق و طوالنی بدل شود .بابک همینطور بود ،یعنی ناخواسته شما
را جذب می کرد .از انطرف هم هرگز فکر این را نمی کردم روزگاری
بیماری و سپس مرگ ،او را اینطور از من بگیرد .خاطرم نیست در
کدام کار بود که پشــت صحنه روزی بابک مدل لباس های طراح
لباس شده بود و این باب شوخی را حسابی برای ما باز کرد .بنده خدا
فقط لبخند و زد و گفت «:خب زندگیست دیگر و باید برای گذران
ان هرکاری می توانی انجام دهید ».بابک همینطور بود .او عاشقانه
زندگی کرد و من مطمئنم اگر روزی هر افریده روی زمین عمرش
تمام شود ،عشق است که هرگز نمی میرد.
فخرالدین صدیق شریف:
کسی نمی تواند خاطرات
بابک را تکرار کند
فکر می کنم کسی نباشــد که در جریان انچه برای بابک مقدر
شده بود ،قرار نگرفته باشد .جریان و توالی اتفاقات از سیر بیماری
او تا زمانی که ما را برای همیشــه تنها گذاشــت ،به طرفه العینی
می مانســت ،مثل همه اتفاقاتی که می افتد اما به یقین تاثیر این
ضایعه همواره با طیف عظیمی از خانواده سینما و تلویزیون همراه
خواهد بود .اگر بخواهم در یک جمله بابک برزویه را توصیف کنم،
هرچند روح او به حدی بزرگ است که نمی توان یک یا چند جمله
در توصیف او بسنده کرد اما می توانم این را بگویم که «بابک برزویه
یک انسان واقعی بود» این جمله در عین سادگی زوایای متعددی
از شــخصیت این مرد بزرگ را نمایان می سازد .برزویه نه تنها در
محیط کار یکی از بهترین ها و حرفه ای ترین ها بود بلکه در زندگی
شخصی و خانوادگی اش هم چنین رویه ای را دنبال می کرد .هرچند
که دست روزگار او را خیلی زود ،زودتر از انچه که حتی فکرش را
می توانستیم بکنیم از ما گرفت ولی درست مثل همه انسان های
بزرگمنش تاثیر زیاد و انکارناپذیــری روی کار و محیط اطرافش
گذاشت .راستش تمام لحظاتی که سر صحنه حضور داشت ،چه
لحظاتی که با شات های هنرمندانه اش عکس می گرفت ،چه وقتی
که به فعالیت های دیگری می پرداخت ،همه ان لحظات برای من
خاطره است ،چون بابک بخشی از هنر خود را در کارش می دمید و
هیچکس نمی تواند خاطرات بابک را تکرار کند.
فریبا نادری:
مردی ارام
در عرصه ای مظلوم
وقتی از بابک برزویه صحبت می شــود ،یعنی از مردی سخن
به میــان امده که یکــی از قدیمی ترین ها و بدون شــک یکی از
حرفه ای ترین افرادی است که تاریخ سینما ،تلویزیون و تئاتر ایران
به خود دیده است .برزویه عالوه بر همه صفاتی خوبی که به یقین
این روزها در بســیاری از جاها از او نقل می شود ،یک ویژگی بارز
داشت که او را تا حدود زیادی در این حرفه به شخصیتی ممتاز و
برجسته تبدیل کرده بود .او فردی بسیار با مطالعه و اصطالحاً ادمی
با سواد حرفه ای فوق العاده بود .در واقع دامنه مطالعه بابک برزویه
به حدی گسترده بود که نه تنها خودش از مطالعاتش بهره فراوانی
می برد ،بلکه به بســیاری از همکارانش هــم در این زمینه کمک
می کرد .اتفاقاً خاطره من از بابک برزویه هم درست همین است.
زمانی که وارد عرصه بازیگری سینما و تلویزیون شدم ،بسیار جوان
بودم و باید چیزهای زیادی را مطالعه می کردم .خاطرم هســت
در یکی از کارهای مشــترکی که با برزویه داشتم ،او چند کتاب
بسیار خوب و کاربردی به من داد و مطالعه ان ها کمک زیادی به
تکوین شخصیت من کرد .برزویه هیچوقت از کمکی که از دستش
برمی امد به کسی دریغ نمی کرد .ضمن اینکه با وجود این موضوع
همواره خوش برخورد بود .کاش می توانستم جمله ای بگویم که
حق مطلب را درباره این مرد بزرگ ادا کند .درگذشت او را به همه
اهالی عرصه همیشه مظلوم هنر تسلیت می گویم.
شیرین بینا:
ادم های بزرگ ،بزرگ
می اندیشند
بدون شک درگذشت بابک برزویه ،ضایعه ای بزرگ نه فقط برای
سینما و تلویزیون که برای کل جامعه فرهنگ و هنر ایران محسوب
می شود .او در کاری که شــیفته اش بود ،عکاســی به تمام معنا
حرفه ای و دارای سجایای اخالقی پسندیده که از او مردی شریف،
مهربان و معنوی ساخته بود .من هم مثل بسیاری از سینماگران
و هنرمندان چند بار با او در پروژه های متعدد همکاری کرده بودم
و واقعا صد حیف که دیگر هرگز توفیق این همکاری برای ما تکرار
نمی شود .ادم هایی مثل بابک برزویه ،در واقع ادم هایی که در چند
وجهه برجسته و موفقند کمتر پیدا می شوند و واقعاً فکر کردن به
این چیزها داغ فقدان برزویه را عذب اورتر می سازد .او از ان دسته صفحه 4
پرونده
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
5
مراسمی در موزه سینما برگزار شد و من لوح یادبود بابک برزویه
را دریافت کردم اما همچنان نتوانسته ام ان را به خانواده او تقدی
م
کنم.
عابدی ادامه داد :انچه در این هشــت ماه بر بابک گذشت یک
مجال بود .مجالی که ارام ارام از این دنیا سفر کند زیرا نمی توانست
چشمش را روی خیلی چیزها ببندد .فکر می کنم بابک همین االن
ک گوشه ایستاده و دوربین به دست به همه ما لبخند می زند.
ه م ی
این عکاس عنــوان کرد :ترجیــح می دهم اکنون بیشــتر از
خواسته های او بگویم .مدتی مسئول انجمن عکاسان سینما بود و
این نشان دهنده احساس مسئولیت اوست .اکنون بیشتر ما به یک
جزیره ارامش و امنیت شغلی نیاز داریم و اگر چنین اتفاقی برای
هرکدام از ما بیافتد تکلیف خانواده های ما چه می شود؟ امیدوارم
تجربه بابک باعث شــود دوســتان تصمیم گیر ما کمی بیشتر به
هنرمندان فکر کنند زیرا هنرمندان بســیار انسان های شریفی
هستند .بیش از ۴۰سال می گذرد و عکاسان ما هنوز بیمه بیکاری
ندارند .راه حل رسیدن به این نکات بسیار ساده است برای اینکه
انگیزه بگیریم کافی ست به بابک نگاه کنیم .مجری برنامه اظهار
کرد :جای فرشته طائرپور در این مراسم خالی است و قطعا در قطعه
هنرمندان به بابک خوشامد خواهد گفت.
مردی که هرگز بیکار نماند
ســیف اهلل صمدیان هنرمند عکاس دیگر سخنران این مراس
م
بود و طی سخنانی عنوان کرد :ســخنرانی در چنین مراسم هایی
هولناک است .بابکی که برخالف بسیاری از هم نسالن خود
بسیار
تمام محدودیت ها را کنار زد و به انچه که می خواست رسید .فکر
نمی کنم کسی از حاضران و غایبان تاکنون او را بیکار دیده باشند.
کاری که در هم نسالن بابک بیشتر تبدیل به غرزدن و تنبلی شده
بود .او در پایان خطاب به جوان تاکید کرد :فقط عرصه های مختلف
کاری بابک را درنظر بگیرد تا از فردا نوع دیگری به خود و جامعه تان
نگاه کنید.
افرادی بود که همیشه حضورش سر صحنه ملموس بود و نظر به
شخصیتی که داشت همگان را جذب خود می کرد .از طرفی این
موضوع زمانی که در کمند خاطرات گیر می کنید ،بسیار خوب است
و خاطره انگیز است اما همانطور که گفتم نقطه مقابلش هم مصداق
دارد ،یعنی زمانی که شــما می بینید چه شخصیت ،چه دوست و
همکاری را از دســت داده اید و فقدان او خسران جبران ناپذیری
به نظرتان می اید .می توانم این را بگویم که جای خالی او همواره
در زندگی ما احساس خواهد شد ،چه از منظر حرفه ای که کمتر
عکاسی به خوبی او پیدا می شود ،چه از منظر معنوی که دوست و
انسانی مثل بابک برزویه در این روزگار کمتر دیده می شود.
بابک برزویه را بدرقه می کنیم ،درست مقارن با روز جهانی عکاسی
زیرا او تمام عشق و عالقه اش دوربین بود .او تنها ۵۳سال فرصت
زیستن در این دنیای فانی را داشت.
استاد امیرهوشنگ ابتهاج که این روزها سوگوار فقدان ایشان
نیز هستیم ،چه زیبا سروده اند که زندگی زیباست ای زیبا پسند/
زنده اندیشان به زیبایی رسند /انقدر زیباست این بی بازگشت /کز
برایش می توان از جان گذشــت /مردن عاشق نمی میراندش /در
چراغ تازه می گیراندش /باغ ها را گرچه دیوار و در است /از هواشان
راه با یکدیگر است /شاخه ها را از جدایی گر غم است /ریشه هاشان
دست در دست هم است...او ادامه داد :عمل به جنبه های اخالقی
را در کنار حرفه خود وظیفه نمی دانست بلکه مسئول بودن جزو
خصوصیات او بود .به خانواده اش بها می داد و از اینکه فرزندانش
از کودکی کتابخوان هستند ،افتخار می کرد .به رغ م تراکم کاری و
خبری و اموزشی در بحران های جامعه همواره کنار مردمش بود و
به وظیفه انسانی خود عمل می کرد .تقویم و زمان برایش اهمیت
داشت و سالروز چهره های فرهنگی و هنری و نقاط عطف کشور را
همواره یاداوری می کرد .از سر تواضع و با شوخ طبعی لبخند بر لب
همه می نشاند و از روحیه جمعی خوبی برخوردار بود .به میهن خود
ایران عشق می ورزید و برای نمایش شکوه ایران در قالب هنر عشق
می ورزید به همین دلیل در ایران ماند و فعالیت کرد.
مدیرعامل سابق بنیاد فارابی گفت :بابک همواره یادگیرنده و
اموزش دهنده بود .لحظه ای از یادگیــری و اموزش دادن غفلت
ک خستگی ناپذیر بود و بیماری او را از پا نیانداخت.
نمی کرد .باب
تابش در پایان خاطرنشان کرد :بابک به خبر اهمیت می داد و
روحیه خبری او سبب می شد که در رخدادهای مهم حاضر باشد.
چه حیف که این روزها خبر رفتن او در رسانه ها پیچیده است
مردن عاشق نمی میراندش
علیرضا تابش مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد:
در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز /چه توان کرد که سعی من و
دل باطل بود .امروز ناباورانه پیکر هنرمند نجیب و دوست داشتنی
بابک ارام ارام سفر کرد
امیر عابدی عکاس و دوســت بابک برزویه در ادامه این مراسم
تصریح کرد :از بابک گفتن خیلی سخت است و هرگز فکر نمی کردم
روزی من درباره بابــک صحبت کنم .به مناســبت روز خبرنگار
نگاه هایی از اخرین وداع با برزویه
مراسم تشییع پیکر بابک برزویه عکاس فقید سینما و مطبوعات
صبح امروز ۲۸مرداد ماه در مقابل خانــه هنرمندان ایران برگزار
شد .بابک برزویه که از دی ماه سال گذشته در کما به سر می برد،
ظهر سه شنبه ۲۶مرداد ماه درگذشــت .در این مراس م جمعی از
هنرمندان کشور و مسئوالن و مدیران فرهنگی حضور داشتند و به
پاس نام بابک برزویه در رثــای او صحبت کردند که چند نقل قول
از ان ها را در ادامه می بینید .کامران ملکی که اجرای این برنامه را
برعهده داشت ،عنوان کرد :هر هجرتی یک نشانه ای دارد و مناسبت
ن زمینه نقش دارند .ایام محرم و سوگواری است و ما
ها بسیار در ای
دوستی را از دست دادیم .دیروز روز جهانی عکاسی بود و ما امروز با
بابک که عاشق عکاسی بود وداع می کنیم .بابکی که عالوه بر اینکه
دوست و یار ما بود ،ســهم بزرگی بر گردن بسیاری از هنرمندان و
چهره های فرهنگی هنری کشورمان داشــته و دارد .از قاب بابک
بسیاری از هنرمندان این مملکت ثبت و جاودانه شدند.
سفر بخیر مرد چشم ابی عکاسی ایران
ن صنفی عکاسان تئاتر ایران اظهار کرد:
مهدی اشنا رییس انجم
بابک جان سالم .اینکه چقدر کارت را دوست داشتی و چقدر کارت
را دوست داشتند بماند برای بعد .من اهل تملق نیستم فقط جایت
کنار ما خالی ست .دلتنگ خنده هایت می شویم .تنقدر غمگینم از
نبودنت و نداشتند که نمی توانم سخنی بگویم .سفرت به خیر رفیق.
حرفی برای گفتن ندارم جز اینکه بخوانمت و بدانمت و فراموش
نکنم پسر چشم ابی عکس و عکاسی ایران را که از امروز نبودنش
مصیبتی دردناک برای همه ماست .سفرت به خیر رفیق.
بهترین شکل جاودانگی
افشین شاهرودی عکاس پیشکسوت نیز در این مراسم بیان کرد:
ندیدم کسی را که با ناراحتی و ناخوشی از بابک صحبت کند .انگار
چیزی را در خواب می بینم .او در ادامه گفت :برای روبه رو شدن با مرگ
سه وسیله علم ،دین و هنر وجود دارد؛ علم به ما امنیت می دهد و باعث
می شود مرگ را به تعویق بیاندازیم .دین باعث می شود که ما از روبه رو
شدن با مرگ ارامش پیدا کنیم .هنر موجب جاودانگی ما می شود و
گ جسمانی
بابک به بهترین شکل ممکن از هنر استفاده کرد تا ما مر
او را تاب بیاوریم و همواره او را در اثارش درک کنیم .
زندگی یک انسان واقعی
غالمرضا کاظمی دینان رییس سابق انجمن روابط عمومی ایران
تصریح کرد :به نا م خدای هنرمند که انسان هایی را افرید که دارای
هنر هستند .او ادامه داد :روزی پدری به پسر خود گفت که در بدن
انسان ها ۲گرگ وجود دارد که با هم درگیرند .یکی از این گرگ ها
سمبل حسد ،کینه و تکبر است و یکی دیگر سمبل مهربانی ،عشق،
امید و مهربانی است .بچه پرسید کدام گرگ موفق می شود؟ پدر
ن گرگی که تو به ان غذا می دهی .بابک به گرگ دوستی در
گفت :ا
وجودش غذا داد .این استاد روابط عمومی در پایان تاکید کرد :من
برای بابک گریه نمی کنم زیرا او در این 53سال هزاران سال زندگی
کرد ،لذت برد و زیبا زندگی کرد .او از ادمیت عبور کرده و به انسانیت
رسیده بود .ندیدم یک بار اخم داشته باشــد و همیشه چهره اش
بشاش بود .می گفت خدا من را افریده است تا به کسی بدی نکنم و
ادم ها از من ناراحت نشوند .بابک یک انسان واقعی و دوست داشتنی
بود .پاک زندگی کرد و بخشــنده و مهربان بود .پوران درخشنده
کارگردان ســینمای ایران نیز که خارج از کشــور به سر می برد،
ن مراسم ارسال کرد.
یادداشت کوتاهی برای ای صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
انتشار جلد سیزدهم «قصه های من و بچه هام»
سیزدهمین جلد این مجموعه کتاب که داستان های طنزامیز خانواده ای چهارنفره است و پدر خانواده
روایتگری قصه ها را برعهده دارد ،با عنوان «فروختن» در۲۴صفحه و قطع خشــتی روانه بازار نشــر شد.
«قصه های من و بچه هام» در هر جلد دارای ۵داستان کوتاهاست .داستان های سیزدهمین جلد این کتاب
شامل «بازیگر»« ،دکتر»« ،مترو»« ،عسل» و «فروختن» می شود .خواندن ماجراهای این مجموعه می تواند
برای هر مخاطبی در هر سنی اشنا باشد ،به طوری که شهرام شفیعی نویسنده این مجموعه ،داستان های ان را
خاطرات پدربزرگ ها و مادربزرگ های هفتاد سال بعد می داند .امکان تصویرخوانی و بلندخوانی برای کودکان
خواندن متن توسط کودکان هشت سال به باال وجود دارد/.خبرگزاری ایلنا
۳تا ۷سال و همچنین مطالعه و
ِ
رمان «ناخن ها در سال سوم می شکنند» منتشر شد
رمان «ناخن ها در سال سوم می شکنند» نوشته مســلم ازادیان توسط انتشارات سها در شمارگان
۵۰۰نسخه منتشر شده است« .ناخن ها در سال سوم می شکنند» ،در داستانی جذاب و گیرا ،ریزبینانه
به مسائل و مشکالت کارگری ،چالش های محیط کار ،تعارضات بین پرسنلی و تضادهای بین کارفرما و
نیروی کار پرداخته است .عالوه بر ان در این رمان و فراخور موقعیت و ماجراهای پیش امده به تجارب
مدیران جوان اشاره شده است .به یقین هر کس که تجربه
و نکات اموزنده و سودمندی برای پرسنل و
ِ
اشتغال در محیطی کاری را داشته و یا دارد می تواند خود و برخی از همکارانش را به جای یک یا حتی
چند نفر از شخصیت های این رمان تصور کند/.خبرگزاری مهر
کتاب ،ارزشمند مانند نفت ،حیاتی چون دارو
نفسیه ثابت ،نویسنده کتاب درباره روند نشر پس از شیوع بیماری کووید 19
گفت :کرونا با تمام مشکالتی که داشت و تحوالتی بسیاری که برای جامعه به وجود
اورد زمانی را به خود اختصاص داد این مهم چه از نظر مخاطب چه از نظر نویسنده
کتاب قابل بررسی اســت ،ولی با این همه باید تاکید کنم که گرایش به سوی
مطالعه های دیجیتال افزایش یافته است ،بدین ترتیب می توان گفت کتاب های
فیزیکی یا کاغذ در کنار کتاب هایی که در فضای مجازی ارائه می شود برای جامعه
پذیرفته تر شدند .وی در همین راستا ادامه داد :کتاب های مجازی می توانند شرایط
را برای ادامه فعالیت ها فراهم کنند .این امر برای عالقمندان به مطالعه روندی
جذاب و خوب بشمار می رود .من معتقدم کرونا باعث شده مردم زمان بیشتری
برای مطالعه بیابند و تمام دور کاری ها و یا اوقات فراغت ایجاد شده راه را برای این
مهم صرف کنند .وی پیرامون نگاه جامعه امروز به پسا کرونا بیان کرد :چالش های
بیماری کرونا باعث شد که افراد با خود فکر کنند چه رویکردی را در دستور کار
قرار دهیم تا بتوانیم در عین حفظ قرنطینه کتاب بخوانیم .من در طول تعطیالت
و زمان ایجاد شده ،گرایش بسیاری به کتاب های غیر چاپی که عموما در فضای
مجازی ارائه می شدند پیدا کردم لذا در فضای فیدیبو و یا طاقچه رفتم و توانستم از
این طریق به مطالعه خود ادامه دهم.
ثابت پیرامون افزایش قیمت کتاب تصریح کرد :تجربه من نشان داد افزایش
قیمت کتاب عامل مهم در کاهش سرانه مطالعه بوده است و این چالشی بزرگ
بر سرراه گسترش فرهنگ مطالعه در سراسر کشور خواهد بود .افزایش قیمت
کاغذ و مواد اولیه در کنار نوسانات ارزی همه و همه زمینه را برای افزایش قیمت
کتاب فراهم کرده است .وی برخی اســیب ها را زمینه ساز بی اعتمادی جامعه
«ازدیارحبیب»بهچاپبیستویکمرسید
انتشارات کتاب نیستان بیســت و یکمین چاپ «از دیار حبیب»
نوشته سید مهدی شجاعی را در ۷۲صفحه رقعی وارد بازار نشر و در
دسترس عالقه مندان داستان های ائینی قرار داده است.
از دیار حبیب ،داستانی است بلند که گوشه هایی از زندگی حبیب
بن مظاهر یار سالخورده حضرت سیدالشهدا (ع) را به تصویر می کشد؛
البته قسمت اعظم ان ،به شــهادت حبیب در کربال اختصاص دارد و
وصف عشق و شیدایی او به امام زمانش .داستان از زاویه دید دانای کل
روایت می شود و به 10بخش تقسیم شده است .ماجرا از جایی اغاز
تمار در مالقاتی ،مقابل چشم
می شــود که حبیب بن مظاهر و میثم ّ
عده ای از مردم ،هر یک از عاقبت کار ان دیگری و چگونگی شهادتش
خبر می دهند و از هم جدا می شوند و...
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
گاهی به افق چشــم می دوزد ،گاهی خود را در نگاه معشوق گم
می کند ،گاهی می گرید و گاهی می خندد.
دانست و ابراز کرد :قیمت های سرسام اور برخی فروشگاه های مجازی کتاب و
مشخص شدن فساد های مالی و فعالیت های انان زمینه دل سردشدن را فراهم
کرده و باعث شده برای خرید کتاب تنها به ناشران و مترجمانی اعتماد کنیم که
از فعالیت صادقانه ان ها اطالع الزم را داریم ،افرادی همانند من در جامعه بسیار
هستند همین بی اعتمادی خود ضربه ای سخت بر پیکره مطالعه کتاب می زند و
بسیاری را از این مهم دلسرد می کند .تضعیف اقتصاد توسط کرونا تاثیر فراوانی
بر نویسندگانی گذشت که حرفه و تخصص انان در این حوزه خالصه می شد این
افراد با چالش های فراوانی روبرو شدند و همین امر سبب شد بسیاری از نویسندگان
خوب از این حرفه فاصله گرفته و یا برای همیشه نویسندگی را کنار بگذارند در
نتیجه ضربه سختی به حوزه تولید محتوا وارد شد ،البته صندوق اعتباری هنر با
برخی تسهیالت تالش داشت تا بتواند کمک هایی را به این قشر انجام دهد ،اما تاثیر
چندانی بر حوزه نشر نداشت .وی ضرورت معرفی اثار ارزنده ادبی را در سطح بین
الملل مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد :چنانچه ساختار کابردی برای نویسندگی
تعریف شود یعنی هر فرد عالقمند برای پیگیری حرفه نویسندگی به دانشگاه و
رشته مختص نویسندگی رفته و پس از کسب اطالعات الزم و تجربه بتواند اثار
خود را در سطح جهانی عرضه کند ،قطعا توانسته در یک سیکل سالم راهبردی و در
عین حال ساختارمند قرار بگیرد در چنین شرایطی مزایای فراوانی را برای جامعه به
همراهخواهدداشت.نویسندگیمی تواندعالوهبرتولیدمحتوایباکیفیتاستقبال
جامعه و در عین حال فروش هنگفت کتاب را در سطح دنیا از ان خود کند و بدین
ترتیب به درامد زایی بین المللی و ارزاوری بپردازد لذا می توان گفت نویسندگی
می تواند همپای صنعت نفت و یا دارو ارزنده باشد/.خبرگزاری میزان
برگزاری ۶نمایشگاه ایرانی به موازات جام جهانی
امید قالیباف ،سخنگوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت :به
مناسبت برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲فوتبال در قطر ،پنج نمایشگاه
معرفی کاالهای ایران و یک نمایشگاه فرش و صنایع دستی در دوحه،
پایتخت این کشور برگزار می شود .وی افزود :پنج نمایشگاه یاد شده
در زمینه های مواد غذایی ،فرش و صنایع دســتی ،مبلمان و لوستر،
دکوراسیون ،مصالح ساختمانی ،پوشــش و مد اسالمی ،هتلداری و
کترینگ و خدمات فنی و مهندسی در مهرماه سال جاری در دوحه
با مجوز و نظارت ســازمان توســعه تجارت ایران و توســط شرکت
نمایشــگاه های بین المللی ایران ،با همکاری مرکز تجاری ،سفارت و
رایزنی بازرگانی ایران برگزار می شود .وی ادام ه داد :همچنین مقرر است
یک نمایشگاه فرش و صنایع دستی نیز توسط وزارت میراث فرهنگی و
گردشگری هم زمان با جا م جهانی در قطر برگزار شود .وی تصریح کرد:
در همین راستا خط مستقیم کشتیرانی میان دو کشور برقرار و امکان
مبادله پول از طریق غیربانکی فراهم شده است / .خبرگزاری ایسنا
انتشار «اخالق فضیلت» در 415صفحه
کتاب «اخالق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» که اثر
علی اکبر علیزاده است ،به همت پژوهشکده فلسفه و کالم اسالمی
پژوهشــگاه علوم و فرهنگ اسالمی و نشــر این پژوهشگاه در ۴۱۵
صفحه به چاپ رسید .بی تردید تاریخ فلسفه اخالق با تامل بر فضایل
اخالقی و نقش ان در سپهر حیات فردی و اجتماعی پیش رفته است.
می توان نظریه هنجاری اخالق فضیلت را بازتاب مهمترین رسالت
اخالق در پرورش ملکات و فضایل اخالقی بــه دور از اصول و قواعد
وظیفه گرا یا غایت نگر اخالقی برشمرد .رسالت اصلی کتاب حاضر،
مقایسه ارسطو و ابوعلی مســکویه در دو کتاب مهم اخالقی ایشان
یعنی اخالق نیکوماخوس و تهذیب االخالق است که این دو فیلسوف
به نوعی بنیانگذار اخالق فضیلت در غرب و اسالم هستند .در تعیین
مقایسه و سنجش دانسته می شــود که اخالق اسالمی چه مقدار از
اخالق یونانی و ارسطو تاثیر پذیرفته و چه اندازه ابتکار و نواوری خود
فیلسوفان اسالمی است/ .خبرگزاری میزان صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«بغل» در تماشاخانه ایرانشهر
نمایش «بغل» نوشــته کهبد تاراج و به کارگردانی عرفان پورمحمدی ،از روز یکشنبه ۳۰ ،مرداد
ماه ۱۴۰۱در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود .محمدرضا هالل زاده،
محمدرضا ایمانیان ،لبخند بدیعی ،رضا بهرامی و علیرضا درویــش در این نمایش به ایفای نقش می
پردازند .همچنین ،طراحی پوستر و بروشور برعهده حمید شیرزاده بوده است .در خالصه داستان اثر
امده است« :ادم هایی که روزی خودشــان را گم کرده بودند ،در دل تاریخ گم می شوند ».عالقمندان
می توانند برای تهیه بلیت اثر به سایت فروش بلیت تیوال و همچنین ،گیشه تماشاخانه ایرانشهر واقع
هنر در باغ هنر خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند /.صبا خبر
شنبه 29مرداد 1401شماره 1259
«شاه مردنی ،هیچ کجا» مهمان جدید تماشاخانه نوفل لوشاتو می شود
لوگوتایپ نمایش «شاه مردنی ،هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که شهریورماه سال
جاری روی صحنه می رود با طرحی از هومر استودیو منتشر شد .در خالصه داستان «شاه مردنی ،هیچ
کجا» امده است« :پسری در تیمارستان بستری و روند درمانش را طی می کند ولی او مطمئن است که
دیوانه نیست ،شک دارد که دیوانه نیست ،ممکن است دیوانه باشد ،او دیوانه است» محمد مروج پیش از
این نمایش «اقای اسمیت ،اقای ایوانف و یک خانواده کم اهمیت افریقایی» را در تاالر حافظ روی صحنه
برده است« .شاه مردنی ،هیچ کجا» دومین تجربه این هنرمند در مقام نویسنده و کارگردان است که از
شهریور سال جاری میزبان عالقه مندان در عمارت نوفل لوشاتو می شود/ .خبرگزاری مهر
کارگردان نمایش «اناتول»:
انچه ساختم روزی مرا
خواهدبلعید
نمایش «اناتول» به کارگردانی رضا دشــتکی از شــامگاه
پنجشنبه ۲۰مرداد ماه ،اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو اغاز
کرده است .در همین راستا دشتکی در یادداشتی درباره این اجرا
به بیان نکاتی پرداخته است.
در این یادداشت امده است:
«همیشهدوستداشتمبهمسیرهایصعب العبورقدمبگذارم.
دوست داشتم همینطور که حرکت می کنم ،ندانم جلو می روم یا
به عقب برمی گردم .گمشده ام یا گمشده ام را می کاوم .چیزی در
درونم هر لحظه از من طلب هیجان و واکاوی دارد .در این مسیر
که پیمودنش کاری ست بس دشوار ،اصرار داشتم تنها باشم .با
سرعت خودم ،بی توجه به همه چیز ،اطرافیان ،دنیا ،انچه از من
توقع می رفت .هیچ چیز معنی و مفهومی جز پیمودن نداشت،
انگار مسخ شده بودم ،حالت عادی نداشتم .نتیجه این کنکاش
درونی و پیمودن مسیر بیرونی ،تئاتری شد که هر بار برای اجرای
7
ان پا به صحنه می گذارم ،نمی دانم چه چیزی انتظارم را می کشد،
قرار است کدام نقصانم نمایان شود .انگار هرانچه بر من گذشته،
هر انچه هستم یا قرار است بدان تبدیل شوم ،همزمان حاضر
می شوند .باهم گفت وگو می کنند ،به نتیجه ای نمی رسند و مرا،
کالبدم را ،جسم را ،روح برهنه شده ام را مقابل همه ،همه کسانی
که کل زندگی سعی داشتم هیچ از من ندانند ،ترک می کنند.
سعی داشتم با فرم و ظرف بی قراری های درونی ام ،تئاترم را
مهارکنم،اماتئاترمنرشدکرد،زندهبود،انرژیطلبمی کردبرای
نمو .از تمام کسانی که در این خلق سهیم هستند انرژی گرفت،
الغرشانکرد،باخودشانروبه رویشانکرد،خشمگینوترسانش
کرد ،شکی بزرگ ،پوچی و حفره ای را به انها نشان داد که ظرف و
فرمرادرهمشکست.بایدرویصحنهبیایمکههرانکهاطرافاین
مخلوق بی قید است را محافظت کنم .اما خودم به تالطم درونش
می افزایم ،وحشی ترش می کنم ،بزرگ ترش می کنم .از دست من
کاریبرنمی اید،اماتوانقبولاینمطلبراندارم.انچهساخته ام،
روزی مرا هم خواهد بلعید!»
نمایشنامه «اناتول» ،اثر ماندگار نویسنده بریتانیایی ارتور
شنیتسلر سال ۱۸۹۷نگاشته شده است .دشتکی ۲سال پیش
متن این اثر را ترجمه و از یک سال پیش تمرین برای اماده سازی
اجرا را اغاز کرده است.
در خالصه داستان این اثر امده است :اناتول گویی چند مرد
است که در یک کالبد فشرده شده .با تمام کمبودها ،احساسات
و خاطره هایشان...
یکیازویژگی هایایننمایش،استفادهازیکبازیگرمهماندر
هر اجرا است که با پیوستن به گروه بازیگران ،اتفاقی تازه را برای
مخاطبان رقم می زند .محمد صادقی ،صالح علوی زاد ،رضا مرشد،
امیرحسینبریمانی،محمدگل محمدیازجملهبازیگرانیهستند
که به صورت مهمان در شب هایی از این اجرا به صحنه رفته اند. صفحه 7
ضدقهرمانرمانتیک
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
تحول با یک عاشقانه ناارام!
پســر نوزدهم فروردین 1358زمانی که بازی در مجموعه
تلویزیونی «هم بازی» را پذیرفت شاید کمتر به این فکر می کرد
که بازی در نقش تکمیلی «بهروز» ذهنیت کلیشــه ای نسبت
به او را تغییر خواهد داد .شاید هم تفتی دانسته و سنجیده این
کار را کرد و گریزی عامدانه از نقش های تحمیلی اش داشــت.
«هم بازی» مجموعه ای که نوروز 1400روی انتن سیما رفت و
اتفاقا با اقبال خوب دست کم مخاطبان روبرو شد .هرچند منتقدان
سینما و تلویزیون ایران ،با استناد به این که مجموعه «هم بازی» با
ضرباهنگ سریال قدیمی «در پناه تو» مجموعه ای موفق نبوده،
ان را فاقد المان های پخش در نوروز عنوان کردند اما این مجموعه
صرف نظر از بازخوردی که گرفت ،در موارد فرعی و شخصی هم
برایبازیگریمثلکامرانتفتی،نوعیدگرگونیمحسوبمی شد.
داستان مجموعه هم بازی هم درست است که رمانسی تکراری
به نظر می رسید اما ناخواسته با ذائقه مخاطب جور از اب درامد.
مهران (حســین مهری) در دوره دانشــجویی به اوا(نیلوفر
کوخانی) عالقه مند شده و این دو توانایی ابزار عالق ه به یکدیگر
را ندارند .پس از پایان تحصیالت به صورت اتفاقی اوا با مهران
مالقات می کند و مهران در جســتجوی کار ،با پیشنهاد اوا در
فروشگاه پدر او مشغول به کار می شود .درست شبی که فرزند یکی
از دوستان امجد(پدراوا) از او خواستگاری می کند ،مهران سر زده
به مالقات اوا در مقابل درب منزلشان می رود و از او خواستگاری
می کند .اما مهران با مشکالت بزرگتری دست و پنجه نرم می کند.
حکم خاندانی اسفندیار(همایون ارشــادی) پدربزرگ مهران
این است که او با نوه دختری اش لیال(دیبا زاهدی) ازدواج کند
و خانواده مهران علی الخصوص پدر او (علیرضا اوسیوند) حاضر
به حضور در مراسم خواستگاری دختری به غیر از لیال نیستند .از
طرفی اما بهروز (کامران تفتی) به لیال (زاهدی) عالقه مند است
و ..با خوانشی از متن داستان سریال نقش متفاوت تفتی اینجا هم
به خوبی نمایان می شود .ایا او بازهم به نقش هایی از این دست
عالقه نشان می دهد؟!
نقش افرینی در شــخصیت های منفی ،زمانی که ذاتی هنرمند در ضمیر خود
نهفته دارید ،یکی از سخت ترین کارها مقابل دوربین است .شاید به فراخور تجربه
بازیگر و هنر فطری او ،بعض ًا کاراکترهای منفی و ضدقهرمان ،جای این که احساساتی
مانند خشم ،ترس و نفرت را در وجود مخاطب بیدار کنند ،تماشاچی را با خود همراه
و هم داســتان می کنند! اتفاقی که نقطه ای تاریک در یک فیلم ،سریال یا نمایش
محسوب می شود .نقش منفی باید مثل اسمش تاثیر منفی بگذارد و مخاطب را از
خود گریزان کند .برای نمونه ،بازی پوریا شکیبایی در نقش «حبیب کیانی» مجموعه
تلویزیونی برف بی صدا می بارد را جلوی چشم خود ترسیم کنید .شخصیتی که از
همان اوان بخش نخست سریال ،خشم مخاطب را برمی انگیزد و او را به سمت وجهه
مثبت و شخصیت های خیر داستان هل می دهد .البته در خلق شخصیتی منفی که
منفور مخاطب باشد ،عوامل متعددی دخیلند .از فیلنامه و گریم گرفته تا هنر ناب
خود بازیگر .عواملی که در شخصیت حبیب کیانی یکجا جمع شده اند.
حاال کمی از برف بی صدا می بارد فاصله بگیریم و به ســال های نخستین دهه
90خورشــیدی برویم .کامران تفتی ،نظر به فیزیک بی بدیلش نقش افرینی در
شخصیت هایشرمجموعه های«دیوار»و«پنجره»رامی پذیرد.بینحبیبکیانیدر
برفبی صدامی باردوبازیتیپیکتفتیدردیوار(نقشنصرت،تبهکاریکهجمیلاو
را از زندان ازاد و با خود همراه می سازد) و سریال پنجره (مهندس فریبرز شایق که در
شرکتساختمانیبرایرئیسشرکتوخانواده اشدسیسهمی چیند)چقدراختالف
می بینید؟ البته که تفتی حاال بــا ان بازیگر تیپیک و تک بعدی ابتدای دهه پیش
تفاوت بسیاری دارد .بازی در نقش های متفاوت و ژانرهای گوناگون حاال از کامران
تفتی بازیگری قهار و کاربلد ساخته است .از بازی در اثاری با درونمایه های اجتماعی
بگیر تا نقش افرینی در کمدی های رمانس و حتی بازی در فیلم های گروه های سنی
کودک و نوجوان همه و همه پرسپکتیوی زیبا در مسیر بازیگری تفتی ترسیم کرد.
حاال او به میانه دهه پنجم زندگی اش نزدیک می شود و هرچند طراوت جوانی رفته
رفته از هر بازیگری در این سن و سال فاصله می گیرد اما در عوض ،پختگی شخصی
و حرفه ای ُدرهای گران بهایی است که ولو به قیمت پشت سر گذاردن روزگار جوانی
نصیبانسانمی شود.کامرانتفتی،درستاستکههنوزهمباشخصیت هایمنفی
و ضدقهرمان داستان فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی در ذهن مخاطبان شناخته
می شود اما هنر او زمانی مشخص می شود که بدانیم عالوه بر بازیگری و مجری گری،
کامران تفتی شیفته موسیقی ،نوازندگی و خوانندگی هم هست.
او که از کودکی به نواختن گیتار و پیانو عالقه نشــان می داد ،چند سال پیش
البوم «عکس زمستونی تهران» را هم منتشر کرد تا نشان دهد ،در هنر خوانندگی
هم دستی بر اتش دارد .البته که فعالیت های فرهنگی و هنری تفتی به بازیگری،
نوازندگی و خوانندگی هم محدود نمی شــود .جالب است بدانید او عضو شورای
سیاست گذاریماهنامه«تبار»همهست.ماهنامه ایفرهنگیهنریبهسردبیرایدا
مصباحیکهمیثمیوسفیهمبهعنوانمشاورسردبیردرانایفاینقشمی کند.حاال
پسازیکدههتاختوتازکامرانتفتیدرسیماومجموعه هایتلویزیونیپرشماری
که از در جعبه جادویی به نمایش درامــد ،او دوران جدیدی را در زندگی حرفه ای
پیش روی خود می بیند .تفتی که دو سال پیش با مجموعه تلویزیونی «زمین گرم»
به کارگردانی سیامک نعمت اهلل و تهیه کندگی محمدرضا شفیعی با نقشی متفاوت
و محوری به سیما بازگشت ،سال 1400ســریال متفاوت دیگری و این بار در ژانر
کمدی -رمانتیک را به کارنامه بازیگری خود اضافه کرد .بازی در نقش بهروز اخوان
کنار حسین مهری ( در نقش مهران رسولی) یک بار دیگر این دو بازیگر نسل سومی
سینمای ایران در یک مجموعه کنار هم قرار داد تا یاداور روزگار خوش جوانی ان ها
در مجموعه تلویزیونی پنجره باشد .بازی در مجموعه زمین گرم نیز برای تفتی خالی
از لطف و تجربه نبود .سریالی با درونمایه مذهبی اجتماعی که از تیم بازیگری مجربی
در برگیرنده بازیگرانی کهنه کار و قابل مانند اصغر همت ،علیرضا خمسه ،پریوش
نظریه،مرجانشیرمحمدیومارالفرجادبهرهمی برد،نقطهعطفدیگریدرکارنامه
حرفه ای این بازیگر حاال میانسال سینما و تلویزیون ایران محسوب می شد .به نظر
جمیعایننقش افرینیهامی توانددراینده اینهچنداندورازکامرانتفتیفیلمساز
و کارگردانی چیره دست بسازد .حاال او تجربه نقش افرینی در اکثر ژانرها سینمای را
دارد و باید منتظر ماند و دید کامران تفتی در صورت ورود به عالم کارگردانی سراغ
چه گونه ای از سینما خواهد رفت. صفحه 8