روزنامه صبا شماره 1260
روزنامه صبا شماره 1260
روزنامه صبا شماره 1260
یک شنبه| 30مرداد 21 |1401اگوست 23 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1260صفحه| 5000ناموت|
زنگ اخری که
به صدا در نیامد
گفت و گوهایی با کارگردان ،تهیه کننده و بازیگر فیلم «زنگ اخر»
اغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»
صفحه 2
اغاز اجرای «تا اون» در تاالر سایه
صفحه 6
شکسپیر سومالی از دنیا رفت
صفحه 7
مرد بازنده؛ بازیگر برنده
صفحه 8 صفحه 1
2
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
خرب سیمنا و تلویزیون
جایزه جشنواره فیلم انرژی کره جنوبی به پویانمایی «سمپاش» رسید
پویانمایی «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی برنده جایزه شهروند انرژی از دومین جشنواره فیلم انرژی
کره جنوبی شد .موضوع اصلی این جشنواره انتخاب فیلم هایی با موضوع انرژی و اینده پایدار برای کره زمین
بود .گونه های مورد نظر جشنواره فیلم انرژی کره جنوبی ،شامل داستانی ،مستند ،انیمیشن ،موزیک ویدیو
و تجربی است .بر همین اساس ،انیمیشن ۹دقیقه ای سمپاش از تازه ترین تولیدات امور سینمایی کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که با تکنیک سه بعدی( )3Dبرای گروه سنی هفت سال به باال تولید
شده است.جوایز نقدی این دوره از جشنواره فیلم انرژی شامل :اینده انرژی (جایزه بزرگ) به یک فیلم ،ستاره
انرژی (جایزه تعالی) به دو فیلم و جایزه شهروند انرژی به ۵فیلم اختصاص یافت /.خبرگزاری ایرنا
اغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»
تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی
اغاز شد .لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این
سریال اضافه شده اند .فصل دوم سریال مستوران که عاشقانه ای برگرفته از قصه ها و افسانه های کهن ایرانی
است به قلم محمد حنیف به نگارش درامده است .فصل اول سریال مستوران به کارگردانی مسعود اب پرور و
سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی انتن رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد.
این مجموعه محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه است .بازیگران
این مجموعه تلویزیونی به زودی معرفی می شوند /.خبرگزاری ایرنا
حمید محمدی :فیلمنامه «گذشته» بر اساس تجربه خودم بود
حمید محمدی کارگردان پویانمایی «گذشته» که به تازگی به بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره
فیلم های مستند و کوتاه کراال در کشور هندوستان راه یافته است با بیان اینکه این پویانمای اولین تجربه
کارگردانی او در ساخت انیمیشن است ،توضیح داد :من از سال ۱۳۷۶به صورت حرفه ای وارد دنیای انیمیشن
شدم و ۲سال به عنوان تصویربردار استاپ موشن مشغول به کار بودم و سپس از سال ۱۳۷۹تاکنون به صورت
تخصصی به انیمیت عروسکی پرداختم و بیش از ۲۶۰۰دقیقه در مجموعه های بلند و کوتاه به عنوان انیماتور
به همراه کارگردان های مختلف در این زمینه فعالیت کردم .انیمیشن «گذشته» اولین تجربه من در حرفه
کارگردانی است که فکر می کنم به عنوان کار اول کم و کاستی هایی نیز دارد که امیدوارم در کار بعدی این کم
و کاستی ها کم تر شود .وی دشواری هایی را که سبک استاپ موشن به همراه خود دارد ،تشریح کرد :اولین
دشواری که در طی مسیر ساخت این پویانمایی با ان مواجه شدیم ،ساخت دکور بود که بنده نیز در این زمینه
تجربهکمیداشتموگاهبهدلیلکمبودبودجهبرایساختاینپروژهمجبورمی شدمتابخشیازکارهایدکور
راشخصاانجامدهموازنیرویمتخصصکم تروصرفادرمواردخاصاستفادهکنمکهخوداینامرباعثطوالنی
شدنزمانتولیدانیمیشن«گذشته»شدوازطرفدیگرهمچونمسئولیتانیماتوریاینپروژهدستخودم
بود ،کار کمی سخت تر می شد چراکه این کار نیاز به تمرکز بیشتری داشت ،با این حال از چالش های کار بیشتر
می توانم به تعداد زیاد دکورها و ساخت دکور ،انیمیت و حرکت های دوربین و میزانسن ها اشاره کنم .البته با
وجود تمامی دشواری هایی که بر سر راه ما قرار داشت ،یکی از ُحسن های این انیمیشن ،فیلمنامه ان بود زیرا
داستان این پویانمایی بر اساس توانایی ،تجربه و احساسات خودم نوشته شده بود و از این رو هر کاری را که
دوست داشتم در ان پیاده کردم و هیچ محدودیتی نداشتم .این انیماتور و کارگردان در باب زمان صرف شده
برایتولیدانیمیشن«گذشته»اظهارکرد:اگربودجهکافیبرایساختاینپروژهدراختیارمبود،نهایتاتولید
این پویانمایی ۲سال زمان می برد چراکه در این صورت می شد از افراد متخصص و ماهری در این راه استفاده
کردوهمچنینبسیاریازکارهاراموازیهمپیشبردکهدرزمانپیش تولید،تولیدوحتیدرمرحلهپس تولید
می توانست تاثیر زیادی بگذارد /.صبا خبر
گوزنایرانیدرایتالیا
فیلم کوتاه «گوزن» به نویسندگی و کارگردانی هادی بابایی فر به
بیست و هشتمین جشــنواره فیلم کوتاه DELLA LESSINA
ایتالیا راه یافت .امسال این فستیوال میزبان ۶۸فیلم از ۴۴کشور بوده
و فیلم کوتاه «گوزن» به نمایندگی از ســینمای ایران در این رویداد
حضور دارد .نمایش فیلم های انتخابی در تئاتر ویتوریا طی یک دوره
۹روزه در دو هفته اخر ماه اوت برگزار می شود« .گوزن» پیش از این
به جشنواره برلین راه یافته بود و جایزه ویژه بهترین فیلم بخش نسل
این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داده بود .پخش بین المللی
فیلم «گوزن» بر عهده شرکت AtoZinemaبه مدیریت ازاده مسیح
زاده اســت .کارگردانی این فیلم برعهده مهناز جارچی است .یکی از
مهم ترین کارهای جارچی فعالیت در فیلم شماره 17سهیال بوده است.
او کار حرفه ای خود را از سینما اغاز کرده و سال 1395فیلم شماره 17
سهیال به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشت و توانست با مهارتش،
جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند / .خبرگزاری ایلنا
«مست عشق» در پنج قسمت ارائه می شود
بتازگی متنی با موضوع نحوه پخش فیلم «مســت عشــق»
به کارگردانی حســن فتحی و تهیه کنندگی مهــران برومند به
همراه توضیحات تکمیلی تهیه کننده مربوطه در صفحه رسمی
اینستاگرام این فیلم منتشر شد .در متن منتشر شده امده است:
«توضیحات تکمیلی تهیه کننده «مست عشق» درباره شیوه
ارائه این فیلم :مهران برومند« :مست عشق» اول اکران می شود
بعد در قالب مینی ســریال می اید .تهیه کننده فیلم ســینمایی
«مست عشــق» اعالم کرد که این فیلم ابتدا در سینماها اکران
می شود و سپس نسخه مینی سریالی ان منتشر خواهد شد .ضمن
اینکه هنوز با هیچ پلتفرمی توافقی صورت نگرفته است .چند روز
پیش در خبری اعالم شد که پروژه «مست عشق» به کارگردانی
حسن فتحی قرار است به زودی در قالب یک مینی سریال شش
قسمتی عرضه شود و قرارداد پخش ان هم با یکی از پلتفرم های
پرمخاطب بسته شده است /.صبا خبر
۳۲فیلم«کوتاه»درششمینجشنوارهتلویزیونیمستند
مستندهای «کوتاه» راه یافته به بخش مسابقه ششمین جشنواره
تلویزیونی مستند با نظر هیات انتخاب این رویداد مشخص شدند .از
میان ۱۷۵مستند کوتاه ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۳۲ ،اثر به
بخش مسابقه راه یافتند.
برخی از این مستندها به شرح زیر معرفی می شوند:
اوچی (محمد هادی اســفندیاری) ،باغســتان (ســیده خدیجه
موسوی) ،بر فراز الندان (محمد جانی کبریا) ،باوه (محسن کولیوندی)،
به توان پنج (عبداله حیدری) ،به من اشاره کن (فرح زارع مهرجردی)،
پرتاس (علی احمدی زرین کالیی) ،تازه اباد (عبداله نظری) ،تنهایی
بهرام (عباس رفیعی مرغملکی) ،جدا مانده (اعظم خدا رحمی) ،چند
قدم ان طرف تر (م .فرج صالحی) ،چوپان های عاشق (امیر شکرگزار
ناوی) حاصل فصل من (امیــر نصیری) ،خاک (طالــب رماوندی)،
زرافشون (مهدی رجبیان) ،سفر به سرزمین اربعین (مسعود زارعیان)،
عقیق (حسین روئین تن) و / ...خبرگزاری مهر صفحه 2
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
خرب سیمنا و تلویزیون
درخواست نرگس ابیار برای دریافت پروانه سینمایی «سووشون»
در حالی که خبرهای منتشر شده از پروژ ه جدید نرگس ابیار با نام «سووشون» از ساخت نخستین سریال
او برای پخش از شبکه نمایش خانگی حکایت داشت ،به نظر می رسد این فیلمساز قصد دارد ابتدا “فیلم
سینمایی” «سووشون» را روی پرده ســینماها نمایش دهد .نرگس ابیار که این روزها فیلم «ابلق» را در
سینماهای کشور در حال اکران دارد ،از یک سال قبل درگیر پروژه ای شد که لوکیشن انتخابی اش در شیراز
یعنی «باغ عفیف اباد» حاشیه های بسیاری را برایش به وجود اورد و برخی اعتراض ها از سوی دوستداران
میراث فرهنگی مبنی بر اسیب رســیدن به بخشــی از ابنیه این باغ زیبای تاریخی او را مجبور به ارایه ی
توضیحاتی کرد تا تاکید کند خودش هم دغدغه ی میراث فرهنگی دارد/.خبرگزاری ایسنا
3
رایان گاسلینگ همبازی مارگو رابی می شود
رایان گاسلینگ در حال مذاکره برای حضور در کنار مارگو رابی در فیلم جدید «یازده یار اوشن» برای کمپانی
برادران وارنر است .این پروژه هم اکنون در مراحل اولیه توسعه قرار دارد .جی روچ کارگردان فیلم «بامبشل»
محصول ۲۰۱۹با بازی رابی این فیلم را کارگردانی می کند .رابی در فیلم قبلی نامزد اســکار بهترین بازیگر
نقش مکمل زن شد .رابی جزو تهیه کننده های فیلم نیز است .جی روچ نیز از طریق کمپانی Everyman
Picturesدر میان تهیه کننده های فیلم حضور دارد« .یازده یار اوشــن» یک اثر کمدی ســرقتی درباره
هنرمندان کالهبرداری است که صدها میلیون دالر را از یک کازینو در الس وگاس سرقت می کنند .رایان
گاسلینگ و مارگو رابی به نازگی در فیلم «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ نیز همبازی بوده اند /.صبا خبر
حسن نجاریان:
«جشن سربرون»
گویش خاص خود را
ابداع کرد
«جشن ســربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی
حسن نجاریان سریالی تاریخی ایرانی است که به زودی از تلویزیون
پخش خواهد شد و روایتی از چالش های بین ۲طایفه عشایر در دوران
قبل از مشروطه است .حســن نجاریان تهیه کننده سریال «جشن
سربرون» درباره پیش بینی خود از زمان پخش این اثر گفت :ما پس
از پایان فیلمبرداری در دی ماه به دنبال پس تولید هستیم ،قرار بود
سریال را برای پخش هفتگی در پایان شهریور اماده کنیم اما به پخش
روزانه تغییر کرد و ما مجبور شدیم دوباره زمان بندی را عوض کنیم و
باعث شد انتهای قسمت هایمان نیز تغییر کند و زمان مان خیلی گرفته
شود .ازطرفی مبتال شدن عوامل سریال به کرونا از سرعت ما کاست .کار
ویژوال افکت نیز سنگین و نیازمند حجم و زمان زیادی است که در حال
انجام دادنش هستیم ،تا ببینیم کی اماده می شود .تالشمان بر این است
که سریال تا پاییز پخش شود.
تهیه کننده «خورشی د گرفتگی» درباره فرایند تولید این سریال
اظهار کرد :با مشکالت فنی ،زمانی و مالی پنج سال پژوهش و نوشتن
فیلمنامه طول کشید ،باالخره بعد از ۲۷ماه توانستیم فیلمبرداری
را پشت ســر بگذاریم .نجاریان تصریح کرد« :جشن سربرون» یکی
از ســریال های پرمخاطب و ماندگار تلویزیون خواهد شد .از ابتدا که
فیلمنامه را خواندم تاثیرگذار بود و پس از سال ها بخشی از داستان
های قومی مملکت را می گوید .امیدوارم کار در شان مخاطبان پخش
شود و این بخش از تاریخ هم برایشان روشن شود تا بتوانند ان را تحلیل
کنند.این تهیه کننده درباره چالش های پیش امده در پروســه این
سریال گفت :کرونا کریم اکبری مبارکه ،بهترین دوست و بازیگر را از
ما گرفت و ما متاسفیم برای از دست دادنش ،با اینکه ما اولین گروهی
بودیم که پزشک و نماینده ای که پروتکل ها را رعایت کند در صحنه
حاضر کردیم اما باز هم این موضوع گریبان گیرمان شد .ناگفته نماند
فیلم و سریال های تاریخی زمان بر هستند و چالش های خودشان را
دارند .او ادامه داد :این مجموعه هزینه های سنگینی برای ادامه کار
الزم داشت .اتفاقات زیادی در پروژه ما رقم خورد و بیشتر از همه دچار
چالش مالی بزرگ شــدیم که ازجمله ان ها تطابق نداشتن بودجه و
هزینه هایی بود که باید برای خرید لوازم و تجهیز امکانات پرداخت می
کردیم .حتی چندین بار مجبور به گفتگو و تعامل با تلویزیون شدیم و از
انها کمک گرفتیم .با وجود اتفاقات این چنینی همه مسایل را به کمک
عوامل پشت سر گذاشتیم و پروژه را به نتیجه رساندیم .حسن نجاریان
از ویژگی های این مجموعه تلویزیونی گفــت :متن خوب و نوع نگاه
سازندگان ،این اثر را از دیگر سریال های تاریخی متمایز می کند و نمی
توانیم بگوییم افراد داخل سریال برای کدام منطقه از ایران هستند ،بلکه
گویشی بعضا ازاردهنده اما بسیار فاخر را خلق کردیم .همچنین نوع
صحنه ارایی و لباس این سریال را زیباتر کرده است /.صبا خبر صفحه 3
4
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
پرونده
زنـگ اخـری کـه بـه صـدا در نیام
یارس ساموات می گویند در لحظات تصمیم گیری است که
سرنوشت انسان مشــخص می شود .حضور
گفت و گو
در سینما به عنوان کارگردان و فیلمساز هم
از ان دسته تصمیماتی اســت که وهله اول شهامت بسیار
زیادی می طلبد .درست است که بســیاری از کارگردانان
سابقه هنرپیشگی را دارند اما گام نهادن به جهان فیلمسازی
با مصائب و موانعش ،کاری بسیار پرمخاطره است .این میان
ساختنخستینفیلمیکفیلمسازخودداستانیمفصلدارد.
این مقدمه نسبت ًا مفصل پیش از صحبت درباره «زنگ اخر»
نخستین کار بلند شهرام عبدلی ،اهمیت نخستین اثر یک
فیلمساز را تشریح می کند .حاال اینکه عبدلی سال ها بعد
از زنگ اخر به عنوان یکی از بهتریــن اتفاق های زندگی
حرفه ای اش یاد کند یا کمتر به بحث و گفت وگو درباره اش
اقبال نشان دهد ،سرنوشتی نامعلوم است .البته از انجا که
عبدلی در 45سالگی دســت به ساخت نخستین فیلمش
زده ،به نظر نمی رسد با گذشت زمان به دلیل ساخت این فیلم
پشیمان شود .ضمن اینکه «زنگ اخر» فیلمی برای گروه های
سنی کودک و نوجوان است .این پسوند البته انتظارات را از
فیلم عبدلی باالتر می برد ولی با توجه به مخاطب خاص این
دست فیلم ها ،فیلم عبدلی می تواند از بسیاری نقدها مبرا
شود .در این شماره به بهانه تولید نخستین فیلم بلند شهرام
عبدلی ،پای صحبت او ،اشکان حاج حسنی و مینا جعفرزاده
نقش مادربزرگ این فیلم نشستیم .هرچند فیلم «زنگ اخر»
مراحل تولید را پشت سر گذشته و اماده اکران است اما این
اتفاق تاکنون برای نخستین ســاخته بلند شهرام عبدلی
نیفتاده است .مشــروح مصاحبه روزنامه صبا با کارگردان،
تهیه کننده و بازیگر فیلم «زنگ اخر» را در ادامه می خوانید.
شهرام عبدلی:
سینمای کودک و نوجوان مغفول مانده است
تولید نخستین اثر بلند شما مدتی است به پایان رسیده
و انتظار داشتیم چند هفته قبل اکران ان را ببینیم اما انگار
هنوز درگیر مسائل و مشکالت همیشگی پساتولید فیلم
هستید .نخستین تجربه ساخت فیلم ،گذشته از این موارد
چطور بود؟
اگر منظورتان «زنگ اخر» است که باید خدمتتان بگویم این فیلم
نخستین تجربه من در ساخت فیلم بلند نیست! البته من متوجه
منظورتان هستم« .زنگ اخر» اولین تجربه مستقل من در ساخت
فیلم بلند سینمایی و داستانی اســت .من پیش تر هم در ساخت
فیلم های بلند به دوستانم کرده بودم .گذشته از سینما در عالم تئاتر
هم کارهای بلند و پروژه های بلندمدتی وجود دارند که کار در ان ها به
تولید فیلم بلند بی شباهت نیست .درباره مشکالت ساخت فیلم هم
خودتان بهتر می دانید حاال اوضاع و شرایط اقتصادی جامعه به شکلی
است که این مشکالت بی گمان روی تهیه و تولید فیلم هم تاثیر خود
را می گذارد .صرف نظر از مشکالت اقتصادی تولید فیلم ،معضالت
بعدی هم مزید برعلت می شوند .دریافت مجوز ساخت فیلم یکی
از ان هاست .یا بودجه ای که باید تقسیم بندی کنیم اما برای تهیه
ادوات ساخت فیلم ،بخش عمده ای از ان را هزینه می کنیم .همه این
مشکالت در تهیه و تولید فیلم «زنگ اخر» هم نمود عینی داشت و
کاری پرمشقت را پشت سر گذاشتیم.
و حاال از ساخت این فیلم راضی هستید؟
البته که راضی ام .مشکالت بخشــی از کار و زندگی را تشکیل
می دهند اما ساخت این فیلم تجربه و اتفاق خوبی بود .باید به این
دقت کنیم که شرایط مطلوبی در سینما ،به ویژه در زیرشاخه کودک
و نوجوان وجود ندارد و کمتر کسی است که حاضر می شود برای تهیه
و تولیدی اثری در گروه سنی کودک و نوجوان سرمایه گذاری کند.
همه این ها موانع و مشکالت موجود ساخت فیلم کودک و نوجوان در
کشورمان را تشکیل می دهند اما جالب است بدانید سینمای کودک
و نوجوان همواره اهمیت ویژه ای دارد .ما با طیفی به اسم کودک و
نوجوان سر و کار داریم که اینده سازان کشورمان محسوب می شوند
و ناگزیر چنین کارهایی ،می تواند در اینده جامعه تاثیرگذار باشد.
متاسفانه کمتر کسی پیدا می شود که به این موضوعات توجه کند
و نتیجه اش این می شــود که ســرمایه گذاری کافی در این زمینه
نمی شود و بودجه مناسبی هم برای تهیه و تولید اثاری از این دست
در اختیار فیلم سازان قرار نمی گیرد.
پس کسانی که در این اوضاع وشــرایط به تهیه فیلم
می پردازند ،واقعا شیفته این کارند .چون در غیر اینصورت
انگیزه و روحیه ای برای کار فرسایشــی در این حوزه باقی
نمی ماند .نظرتان درباره این مقوله چیست؟
متاســفانه فروش فیلم ها روند نزولی چشمگیری داشته است و
این موضوع از انگیز ه فیلمسازان برای تهیه و تولید اثار باکیفیت و
تاثیرگذار کاسته است .در چنین شرایطی شما می بینید که فیلم ها
و مجموعه های ساخت خارج از کشــور با استقبال بیشتری روبرو
می شوند .چنین اتفاقی در این شرایط واقعاً اجتناب ناپذیر است و تا
وقتی که نگاه ویژه ای به این بخش و زیرساخت های موجود در ان
نشود ،اوضاع تغییر نمی کند و شرایط از این بهتر نخواهد شد.
اصال چه شد که شهرام عبدلی حرفه کارگردانی را برگزید؟
هر کسی به حرفه ای عالقه دارد .کارگردانی در همه دوران فعالیت
حرفه ای من درواقع نوعی دغدغه برایم محسوب می شد و از زمانی
که وارد عرصه هنر شدم ،همیشه ذهنم به این مشغول بود که روزی
کارگردان شوم و خوشحالم از اینکه سرانجام به انچه می اندیشیدم
دست یافتم.
پس از این به بعد شهرام عبدلی را به عنوان کارگردان در
عرصه سینما و تلویزیون خواهیم دید .همینطور است؟
نه من نگفتم بازیگری را کنار می گذارم! درست است که همواره
به کارگردانی فکر می کردم و نوعی هدف برای من شده بود اما قرار
نیســت بازیگری را کنار بگذارم .بازیگری و هنرپیشــگی ،عشقی
همیشگی است و این شیفتگی هرگز تمام نمی شود و من همیشه
خودم را یک بازیگر می دانم.
کار در حوزه کودک و نوجوان نباید خیلی راحت باشد.
همینطور است .اصال کار ساده ای نیست .البته کار در این حوزه صفحه 4
پرونده
مـد
ویژگی های خود را دارد .در واقع در تولید فیلم یا مجموعه ای در گروه
سنی کودک و نوجوان ،عناصری عینی و واقعی وجود دارند ولی این
موضوع به بحث ارتباط با کودکان و دنیای ان ها تسری نمی یابد.
و «زنگ اخر» چقدر باورپذیر بود؟
ببینید من معتقدم ارتباط با دنیای کودکان ،کار دشواری نیست.
بچه ها دنیای پاک و بی االیشی دارند .شما با عناصری واقعی که در
اختیار دارید ،با بچه ها ارتباط برقرار می کنید و این ارتباط واقعا زیبا
و ستودنی است .همانطور که گفتم ارتباط با دنیای کودک و نوجوان
به مراتب ساده تر از دیگران است.
گویا قرار است این فیلم در جشنواره های معتبر (داخلی و
خارجی) هم نمایش داده شود .اشتباه که نمی کنم؟
بله این موضوع را مد نظر داریم و حضور در جشنواره های معتبر،
هم اتفاق خوبی اســت ،هم فرصت خوبی برای تجربه اندوزی کنار
بزرگوارانی که سال هاست در این حوزه حضور دارند و زحمات زیادی
برای تولید اثــار خوب و فاخر در حوزه کــودک و نوجوان متحمل
شده اند .این اتفاق سوای اینکه افتخار بزرگی است ،تجربه خوبی هم
برای اینده محسوب می شود.
از اکران این فیلم خبر تازه ای نشده است؟
راســتش را بخواهید هنوز خبر جدیدی درباره اکران این فیلم
نشده است .این درحالی است که «زنگ اخر» مراحل تولید و تدوین
را پشت سرگذاشته و اماده اکران است.
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
5
مهین شهابی ،زنده نام حسین پناهی ،ســیروس ابراهیم زاده ،رضا
بنفشه خواه ،فاطمه گودرزی و فریبا متخصص اثری پرمخاطب بود.
هرچند تلویزیون ایران ان زمان و در اواخر دهه 60تنها با دو شبکه به
حیات خود ادمه می داد اما ان روزگار هم هر سریالی با ذائقه مردم جور
درنمی امد .مینا جعفرزاده از نسل بازیگرانی است که تحوالت تاریخی
اجتماعی معاصر ایران را از نزدیک دیده است .حاال او در کمرکش دهه
هشتم زندگی اش نقشی متفاوت را پذیرفته است .نقش «مادربزرگ»
در فیلم داســتانی «زنگ اخر» که عالوه بر ظرافت های همیشگی
این قبیل نقش ها ،شــخصیت مادربزرگ از بیماری «الزایمر» هم
رنج می برد.
خانم جعفرزاده بازی در نقش «مادربزرگ» در ساخته
بلند شهرام عبدلی ،به نظر کار ساده ای نبود .چطور شد که
پذیرفتید؟
راستش را بخواهید ،در واقع همین حضور اقای عبدلی باعث شد
بازی در این نقش را قبول کنم .وقتی با من صحبت کرد ،قبول کردم
که در این نقش بازی کنم .درباره نقش هم که خب وقتی شخصیتی
که شما قرار است نقش او را بازی کنید ،دچار مشکل الزایمر شده،
بدون تردید کار سختی به شما محول می شود.
نقش مادربزرگ زنگ اخر را دوست داشتید؟
خب نقش هایی را که بازی می کنم دوست دارم ولی این شخصیت،
نقشــی متفاوت پیش روی من گذاشــت تا تجربه اش کنم .اصوال
بازیگران کار در نقش های متفاوت را دوست دارند و از تجربه جدید
استقبال می کنند .من هم درباره نقش خودم فقط می توانم بگویم که
تجربه جدیدی با بازی در این نقش کسب کردم.
قرار بود زنگ اخر پس از طی مراحل تولید و تدوین ،اکران
شود اما چه اتفاقی برای «زنگ اخر» افتاد .منتظر اکران ان
بودیم اما متاسفانه تا امروز که خبری نشده!
اگر شما خبری دارید به من هم بدهید! واقعا از چند و چون اکران
ان اطالعی ندارم .من فقط رفتم سر کار و فیلمبرداری که تمام شد
ما هم برگشتیم .امیدوارم هرچه زودتر فیلم زنگ اخر اکران شود و
شما هم ان را ببینید.
کمی هم درباره داستان فیلم «زنگ اخر» و بازیگران ان
می گویید؟
«زنگ اخر» درواقع داستان کودکی اســت که عالقه زیادی به
مادر بزرگ خود دارد اما مادر بزرگ او الزایمر گرفته است .زمانی که
مادربزرگ گم می شود ،ان کودک به کمک دوستش تالش خود را
برای یافتن مادربزرگش اغاز می کند .درباره بازیگران این فیلم هم ،
سرکار خانم مینا جعفرزاده نقش مادربزرگ را بازی می کند و غیر از
ایشان ،نیلوفر شهیدی ،سامان گوران ،علی عطایی ،مانیاد عظیمی فر و
ارتین عبدلی هم برخی دیگر از بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.
مینا جعفرزاده:
شهرام عبدلی باعث شد نقش مادربزرگ را بپذیرم
بیشتر او را با مجموعه طنز «هتل پیاده رو» به یاد می اورند .سریالی
با حضور ستاره ای به نام اکبر عبدی و هنرمندی او با بازی تکمیلی
محمود پاک نیت به یکی از موفق ترین مجموعه های نوروزی تبدیل
شد .این مجموعه نوروز 1378روی انتن شبکه یک سیما رفت و
موفقیتی چشــمگیر برای مینا جعفرزاده به دنبال داشت .با وجود
این کمتر کسی اصال یادش می اید که او بیش از یک دهه پیش و به
سال 1367در مجموعه طنز «گالش های مادربزرگ» به کارگردانی
بهمن زرین پور نقش افرینی کرد .سریالی که نظر به حضور ستاره های
وقت تلویزیون ایران مانند ژاله علو ،زنده نام نیکو خردمند ،زنده نام
حاجی حسنی:
کار کودک و نوجوان هزینه بر است
هرچند به نظر ساخت فیلم با بازیگرانی که در سنین کودکی و
نوجوانی هستند ،از دور کاری ساده و کم هزینه به نظر می رسد اما در
عمل انگار این کار انقدرها هم اسان نیست و دست برقضا هزینه بر و
نسبتا دشوار هم به نظر می رسد .اشکان حاج حسنی ،تهیه کننده فیلم
«زنگ اخر» هم دغدعه هایی مشابه دارد .او در گفت وگویی کوتاه با ما
به تشریح دل مشغولی های تیم تولید «زنگ اخر» پرداخت.
ماجرای اکران نشدن «زنگ اخر» واقع ًا چیست؟
خب در واقع چون اولویت اکران این فیلم با جشنواره فیلم کودک و
نوجوان است و این جشنواره را درپیش داریم ،پس تصمیم نهایی این
شد که اکران عمومی «زنگ اخر» بماند برای بعد از جشنواره فیلم
کودک و نوجوان .منظورم این است که همین حاال هم می توانیم این
فیلم را اکران کنیم اما با توالی زمانی تصمیم گرفتیم پس از صبری
که داشتیم ،مدتی دیگر هم صبر کنیم.
و زمان این جشنواره چه تاریخی است؟
گمان می کنم اواخر برج ( 8ابان) یا اوایل برج ( 9اذر) باشد و فیلم
«زنگ اخر» دی ماه اکران عمومی می شود.
جناب حاج حسنی «زنگ اخر» فیلم پرهزینه ای به نظر
نمی رسد...
نه! اصال اینطور نیســت! توجه بفرمایید این فیلم در رده سنی
کودک و نوجوان اســت و به یقین هزینه بر است .کار با بچه ها واقعا
سخت است .چون در سنی هستند که تجربه الزم را ندارند و ظرافت
فکر و نبوغ کارگردان باید به کمک شان بیاید.
به موفقیت «زنگ اخر» در جشــنواره فیلم کودک و
نوجوان امیدوارید؟
بله چون سال پیش فیلم «تیام» را هم در این جشنواره داشتیم،
به نظر حاال با تجربه بیشتر شانس بیشتری هم داریم.
فیلمبرداری «زنگ اخر» چقدر زمان برد؟
حدود 20روز و این هم به دلیل همان مقوله تجربه بود .قصه این
فیلم درباره کودکی اســت که مادربزرگش را ناگهان گم می کند و
از انجا که در کودکی خیلی به او محبت کرده ،از طریق دفتر تلفن
مادرش و به کمک دوستش سرنخ هایی از مادربزرگ پیدا می کنند و
راهی خانه سالمندان می شوند .این فیلم درواقع کنایه ای به اتفاقاتی
بود که برای اقای رضا رویگری افتاد. صفحه 5
6
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
«دایره های اوج» در کتابفروشی ها
خرب فرهنگ و هرن
رمان «دایره های اوج» نوشتۀ اصغر عسکری خانقاه منتشر شــد .این کتاب در ۴۵۸صفحه ،با قیمت
۵۰هزار تومان توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده اســت .در پاره ای صحنه های داستان ،به
خاطر ویژگی های حاکم بر داستان ،فصول رمان کم و زیاد شده اند و گاهی به اجبار تشریح واقعه ها ما را به
عناصر فلسفی و به زبان داستانی و حتی به خاطره نویسی نزدیک می کند و برای خوانندگانی که اگاه به
قصه پردازی ها و رمان نویسی اند ،این تصور پیش می اید که زبان رمان یکدست نیست .پس صالح این بود
که از نصایح طوالنی و کثرت تعارف ها و شرح و بسط سفرها ،تا انجا که ممکن است و به ساختار اثر اسیب
نمی رساند ،جلوگیری به عمل اید ،تا مخاطب رمان در قلمروهای گوناگون داستان گم نشود /.خبرگزاری ایسنا
«انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران» عضو جدید می پذیرد
انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران در راستای اهداف خود و همچنین ایجاد بستر مناسب و حرفه ای برای
ورود عالقه مندان و فعاالن حوزه عکاسی تئاتر اقدام به عضوگیری جدید می کند3 .عالقه مندان می توانند
از تاریخ یکم شهریور ماه ١٤٠١با مراجعه به وب سایت رسمی انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران به ادرس :
www.iatp.irکه در همان روز رونمایی خواهد شد ،پس از مطالعه شرایط عضویت در انجمن و اطمینان
حاصل کردن از حائز شرایط بودن به صفحه درخواست عضویت در وب سایت مراجعه و فرم درخواستی را
همراه با مدارک خواسته شده تکمیل کنند .مهلت ارسال درخواست های عضویت از طریق وب سایت انجمن
تا پایان وقت اداری روز ٣١شهریور ١٤٠١است و تمدید نخواهد شد / .خبرگزاری ایسنا
برگزیدگان ده روز با عکاسان به صورت نامینیتوری انتخاب شدند
نهمین دوره رویداد ده روز با عکاسان پس از ۲سال وقفه با دبیری رامیار
منوچهرزاده از ۲۹مهرماه در همه گالری های خانه هنرمندان ایران اغاز شد.
ن رویداد درباره ان اینگونه تشــریح کرد :رویداد ده روز با عکاسان
دبیر ای
ایران برنامه ای مستقل زیر نظر انجمن عکاسان ایران است که تا به امروز ،و در
طول ۱۰سال گذشته ،هشت دور ه ان برگزار شده است .این رویداد در یک بازه
زمانی ۱۰روزه کل بستر و فضای خانه هنرمندان را به خود اختصاص می دهد.
اخرین دوره برگزارشد ه این رویداد به ســال ۱۳۹۸بر می گردد و با توجه به
شرایط اپیدمی بیماری کرونا امکان برگزاری ان تا به امروز وجود نداشت .هفت
دور ه اول برگزاری این رویداد بیشتر یک حالت جشن عکاسانه بود که تمامی
شاخه های مختلف عکاسی از مطبوعات و خبری گرفته تا تبلیغات را در بر
می گرفت .او ادامه داد :از دوره گذشته (یعنی دوره هشتم در سال )۹۸و با توجه
به فعالیت های دیگر شاخه های عکاسی در قالب انجمن های تخصصی ،اعضای
هیات مدیره انجمن عکاسان ایران تصمیم گرفتند که این برنامه به عکاسی
هنری شامل مستند و فاین ارت که قالب نمایشگاهی دارد ،بپردازد ،به این
ترتیب ،رویکرد ده روز با عکاسان از دوره گذشته تغییر کرد و شاخه های دیگر
عکاسی در این رویداد حضور نداشتند .پس شکل برگزاری این دوره قاعدتا
خیلی توفیر و تفاوتی با دوره گذشته ندارد و همان روش و قاعده تعریف شده
دوره هشتم است با تغییرات نسبتا جزئی در شکل برگزاری ،در حقیقت در دوره
هشتم بود که رویکرد ده روز با عکاسان تغییر پیدا کرد.
این عکاس اظهار کرد :در حقیقت رویکرد این دوره ده روز با عکاسان با دوره
گذشته اصال تفاوتی نخواهد داشت و همچون دوره هشتم که ارتباط بیشتری
یافتن«نقشهدانش»دریککتاب
کتاب «نقشه دانش :تاریخ هزار ساله ایده های کالسیک» نوشته ویولت
مولر با ترجمه داود سپاهی به همت نشر نگاه منتشر شد .در توضیح این
کتاب امده است« :تاریخ ایده ها همواره جذاب ترین وجه گذشته ما بوده
است؛ کشف اینکه مردم چگونه با ســواالت اساسی خود درباره جهان
مواجه می شدند و چگونه بخشی از این ایده ها نادیده گرفته شده است.
دغدغه نویسنده نیز همین مساله اخیر است ،یعنی در ان هزار سال مابین
دوران کالسیک و رنسانس علم کجا بود؟ نقشه دانش نقشه جغرافیا و
شهرهای دانش است که همواره انها را در پرده کشیده اند ».در قسمتی
از مقدمه این کتاب می خوانیم« :در سال ،۱۵۰۹هنرمند جوان رافائل
سانزیو ( )۱۵۱۴-۱۴۸۳نقاشی مجموعه ای از دیوارنگاره ها را در کتابخانۀ
خصوصی پاپ ژولیوس دوم ،در قلب واتیکان شــروع کرد .کنار ان ،در
نمازخانۀ سیستین ،رقیب بزرگ رافائل ،میکل انژ ،روی داربستی عظیم،
صدها متر در هوا ،به پشت دراز کشیده بود و روی سقف تصویری ماندگار
از جان بخشی خداوند به ادم را می کشید / .صبا خبر
با نهاد اکادمیک برقرار شد و تمرکز بیشتری روی عکاسی مستند و فاین ارت
اعمال شد ،همان روش در دوره نهم (یعنی امسال) دنبال خواهد شد.
او با اشــاره به انتقادات درباره نحوه انتخاب برگزیدگان گفت :واقعیتش
انتقادات همیشــه و در اجرای هر برنامه ای وجود دارد و این لزوما مرتبط با
این دوره ده روز نیســت .انتقاد به دلیل داینامیک بودن این اتفاق و حضور
نسل جدیدی است که در حال ورود به بدنه عکاسی و عالقه مند به مشارکت
و فعایت در این بستر هستند .بخش دیگری از انتقادات به رویکرد هفت دوره
گذشته بوده که این جا کاری به درست یا غلط بودن ان نداریم و این مصوبه
هیات مدیره انجمن عکاسان قبلی و جدید است که بنا به هر دلیلی تصمیم به
برگزاری این رویداد در قالب و محدوده عکاسی مستند و فاین ارت گرفته شده
است .به هرحال نباید فراموش کرد که در طول سال های گذشته به نوعی بین
انجمن عکاسان ایران و نسل جدید اکادمیک عکاسی خوانده و فعال در این
عرصه ،فاصله به وجود امده بود و امید داریم این برنامه امکانی برای پرکردن این
شکاف از طرف انجمن باشد و فرصتی برای نسل جدید تازه نفس که در فقدان
بینال ها و برنامه های مشابه امکان ظهور و بروز پیدا کنند.
دبیر رویداد در ادامه درباره رونــد انتخاب برگزیدگان توضیح داد :در این
قاعده و ساختار تعریف شده برای دوره هشتم و این دوره ،از شکل فراخوانی که
در سال های گذشته استفاده شده بود ،استفاده نکردیم .در حال حاضر بسیاری
از رویدادها و فستیوال های مهم هنروعکاسی فاین ارت در دنیا برای باالبردن
کیفیت برنام ه از یک یا چند کیوریتور و یا نامینیتور و نامزد کردن هنرمندان و
عکاسان استفاده می کنند / .صبا خبر
تالشبرایانتشارفرهنگ نامهموسیقیجنگ
محسن صفایی از پژوهشگران شناخته شده موسیقی انقالب و
دفاع مقدس که طی سال های گذشته اثار ماندگاری را در این حوزه
پیش روی مخاطبان قرار داده ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های
خود در عرصه موســیقی بیان کرد :طی ماه های گذشته مشغول
تدوین یک اثر پژوهشی جامع در حوزه موسیقی دفاع مقدس هستم
که قرار است با نام فرهنگ نامه موسیقی جنگ منتشر شود .این
نویسنده درباره جزئیات این پروژه گفت :در این فرهنگ نامه همه
اثار موســیقی دوران دفاع مقدس از شهریور سال ۱۳۵۹تا پایان
سال ۱۳۶۷با رجوع به ارشیوهای شخصی هنرمندان و همچنین
ارشیو سازمان صداوسیما به ویژه ارشیو رادیو ،گرداوری شده است
و تمام تالش هم بر این بوده که بخش عمده ای از این اثار به صورت
کامل جمع اوری شوند .البته من مایل بودم همراه با اثار منتشر شده
در این فرهنگ نامه نت نویسی های مرتبط با این اثار نیز منتشر
شوند /.خبرگزاری مهر
اغاز اجرای «تا اون» در تاالر سایه
ایین افتتاحیه نمایش «تا اون» به نویسندگی و کارگردانی هادی
حوری شامگاه روز جمعه بیست و هشتم مرداد ماه با حضور تعدادی
از هنرمندان تئاتر ،ســینما و تلویزیون از جمله اردالن شجاع کاوه،
الیزا اورامی ،بهرام ابراهیمی ،رضا درویش نژاد ،شیرین یزدان بخش،
تبسم هاشمی ،جمشید صفری در تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر اغاز
شد .هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «تا اون» قبل از اغاز
اجرای این اثر نمایشــی ضمن قدردانی از تماشاگران و هنرمندانی
که در اولین اجرای نمایش حضور پیدا کرده بودند ،گفت :من حرف
چندانی ندارم چون تمام حرف هایم را روی صحنه گفته ام و امیدوارم
به واسطه همراهی ارزشــمند بازیگران به موثرترین شکل ممکن به
تماشاگران منتقل شود .وی افزود :امشب در اولین اجرای نمایش «تا
اون» هنرمندان عزیزی حضور پیدا کرده اند که جا دارد به نمایندگی از
گروه اجرایی برای این حضور موثرشان تشکر و قدردانی کنم که باعث
دلگرمی ما شدند/.خبرگزاری مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
شکسپیر سومالی از دنیا رفت
محمد ابراهیم ورسام ملقب به «هرداوی» یکی از مشهورترین شــعرای سومالی که به «شکسپیر
سومالی» معروف بود ،روز پنجشنبه ۱۸اگوســت خارج از خاک این کشور در ۷۹سالگی از دنیا رفت.
هرداوی یک شخصیت با اعتبار در جامعه سومالی بود ،جامعه ای که در ان شعر سنتی به طول چندین
قرن دارد .محمد ابراهیم ورســام که ترانه های زیادی نیز سروده است بین سال های ۱۹۷۳تا ۱۹۷۸
که کشور سومالی تحت سلطه دیکتاتوری زیادباره بود ،به دلیل نوشتن علیه حکومت دیکتاتوری برای
مدت ۵سال به زندان افتاد .او بعد از زندان به اتیوپی تبعید شد و بعدها نیز به منطقه خودمختار سومالی
لند همان جایی که در ان درگذشت ،رفت /.صبا خبر
یک شنبه 30مرداد 1401شماره 1260
7
یک هنرمند ایرانی برگزیده مسابقه جهانی « » I.A.G.P.C. 2022شد
مانی مهرزاد ،با مجموعه ای با عنوان « ،»۲۰۲۰در رویداد بین المللی ارت روولوشن در شهر تایپه حضور
ت داوران این رویداد هنری شود .ارت روولوشن تایپه ،۲۰۲۲
داشت که در نهایت موفق شــد برگزید ه هیا
رویدادی است که توسط موسسه بین المللی هنر معاصر تایوان ( )TICAAو با همکاری ارت روولوشن تایپه
( )A.R.Tسازماندهی شده است ۴۲۸۵.اثر هنری از ۷۶کشور دنیا در این مسابقه جهانی که بهI.A.G.P.C.
2022مشهور است ،داوطلب حضور بودند که از بین ان ها ۳۲۸اثر برگزیده و جهت نمایش و شرکت در این
رقابت انتخاب شدند .برخی از هنرمندان منتخب در سال ،۲۰۲۲شهرت جهانی دارند و اثارشان در مجموعه ی
موزه های مشهور جهان نگهداری می شود و جوایز ارزنده ای کسب کرده اند/.خبرگزاری ایسنا
ملینا پورعلی:خالقیتکارگردان امضایکار است
ملینا پورعلی بازیگر و کارگــردان تئاتر در حال حاضر
نمایش «تروکاژ» به کارگردانی ملینا پورعلی و به نویسندگی
محمدرضا قلی پور تا ۳۱مرداد ماه ۱۴۰۱در سالن دکتر رحمدل
مجتمع فرهنگی و هنری خاتم االنبیاء (ص) شــهر رشت
روی صحنه است .ملینا پورعلی درباره دلیل انتخاب نمایش
«تروکاژ» که پیش از این فقط یک بار روی صحنه رفته است،
توضیح داد :زمانی که تصمیم به انتخاب یک نمایشنامه جدید
برای کارگردانی گرفتم ،اثار زیادی را در ژانرها ،موضوع ها و
سبک های مختلف مطالعه کردم .همواره به دنبال یک متن نو
بودم که در حیطه اجرا کمتر دیده شده باشد و ترجیح من ،یک
نمایشنامه ایرانی و پرچالش بود .تنها متنی که با معیارهای من
مطابقت داشت و توانست نظرم را جلب کند« ،تروکاژ» بود
چون که هر لحظه برای من یک سورپرایز داشت .او راجع به
وفاداری اجرا به نمایشنامه عنوان کرد :من معتقدم که ذهنیت
کارگردان باید به ذهنیت مولف نزدیک باشد .تنها نکته ای که
بین ذهنیت کارگردان و مولف قرار می گیرد ،خالقیت است و
این موضوع باعث ایجاد تغییراتی در روند اجرایی می شود.
خالقیت کارگــردان در اجرا امضای کارگردان محســوب
می شود .من به عنوان کارگردان به خط داستانی اثر وفادار
هستم و فقط با خالقیت خودم پیوندش داده ام .بازیگر نمایش
«تروکاژ» مشکالت پیش روی این گروه نمایشی برای اجرا
بردن اثر را اینگونه بیان کرد :به عنوان یک کارگردان جوان
مشکالت زیادی را پشت سر گذاشتم تا بتوانم اثر را به مرحله
اجرا برسانم و تا اخرین شب اجرا ،همه چیز را تحت کنترل
خودم داشته باشم.
وی تصریح کرد :این مشکالت گرفتن مجوز نمایشنامه
از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان گیالن ،اصالحیه
ها و برخورد با ترافیک اجرایی در سالن رحمدل شهر رشت
را در مرحله پیش تولیــد دربر می گرفت و در مرحله تولید
به مشکالت تجهیزات نوری و صدای سالن تئاتر محل اجرا
می رسد که هم اکنون هرروز داریم با ان دست و پنجه نرم
می کنیم .هرچند ما سعی می کنیم با وجود همه مشقت ها به
بهترین نحو ممکن پذیرای تماشاگران باشیم.
کارگردان نمایش «تاخون» وضعیت تئاتر در استان گیالن
را بدین شــکل توصیف کرد :وضعیت تئاتر در مرکز استان
یعنی شهر رشت نسبت به بقیه شهرستان های استان گیالن
بهتر و پویاتر است .این استان جوان های جویای نام ،پرتالش
و بااســتعداد فراوانی دارد که حمایت اندکی از انها صورت
می گیرد .جوانانی که باید به انها فرصت تجربه کردن و ارائه
خودشان داده شود .ملینا پورعلی درباره تاثیرگذاری کمبود
امکانات تئاتری در مناطق دور از پایتخت بر کیفیت اجراها در
شهرستان ها در قیاس با استان تهران ،اظهار کرد :مشکالت
فنی که گروه های نمایشی با انها دست و پنجه نرم می کنند به
طور قطع در کیفیت اثر تاثیر مستقیم می گذارد .همین کمبود
امکانات به عنوان مانعی در برابر بروز خالقیت ها عمل می کند.
هنرمندان در شهرستان ها دستشان بسته است و نمی توانند
با فراغ بال تصمیم بگیرند چون امکانات مناسب برای اجرای
برخی ایده ها وجود ندارد .در نتیجه ،توانایی ها و استعدادهای
جوان ها سرگذشتی به جز ســرکوب شدن پیدا نمی کند.
کارگردان «تروکاژ» باور پیدا کردن به جایگاه واالی هنر در
فرهنگ ایران زمین را اولین قدم در رفع کاستی های موجود
ی ها دوستدار هنر بودیم و هستیم و
قلمداد کرد و گفت :ما ایران
تاریخچه طوالنی در این زمینه داریم پس چرا این عالقه مندی
به هنر کم کم در حال کمرنگ شدن است؟ هنر سینما و تئاتر
تاثیر مستقیمی بر فرهنگسازی نسل های بعد دارد پس باید
بهای بیشتری به انها داده شود /.صبا خبر
عکس نمایش «تروکاژ» صفحه 7
مرد بازنده؛ بازیگر برنده
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
بازنده سربلند!
فیلــم «مــرد بازنــده»
ساخته جدید محمدحسین
مهدویان ،درباره سرهنگی
به نام احمد خسروی است
که در زندگی شخصی دچار
مشکالتی است و از سویی در
استانه ی بازنشستگی قرارد
دارد .او مسئول رسیدگی به پرونده ای مشکوک به قتل است
و به سرنخ هایی نیز دســت پیدا می کند ،اما متوجه می شود
که با پرونده ای پیچیده رو به رو اســت.این فیلم یکی از اثار
راه یافته به جشنواره فجر ۱۴۰۰است که درباره اش نقدهای
متعددی مطرح شد.
به نظــر مهدویان پســله خاطرات خــوش از «ماجرای
نیمروز» یک بار دیگر ســراغ محمدجواد عزتــی رفته تا او
برگ اس دیگری برای سینمای ایران رو کند .عزتی در نقش
سرهنگ احمد خسروی ،مردی است پنجاه و چند ساله .قدی
کوتاه ،شانه هایی خمیده ،شکمی بر امده ،پایی که اندکی لنگ
می زند ،گونه ها و غبغبی که در حال اویزان شــدن هستند،
چشمانی که ســعی دارند نیاز به عینک را با فشار اوردن بر
پلک ها برطرف کنند ،ریشی نامرتب ،پیشانی ای که در حال
پیش روی ست ،موهایی که شروع به ریختن کرده و صدایی بم
و خش دارش باعث می شود جمالتش جویده شده و نامفهوم
به نظر برسند .به اینها ترس از فضای بسته و دندان دردی را
که امان سرهنگ را بریده هم اضافه کنید.
ریسک بازی در چنین نقشی باالست .به این دلیل روشن
که سرهنگ خسروی به خاطر رفتار همواره متناقضش روی
خط باریکی میان کمدی و جدی گام بَر می دارد و شــمایل
ســینمایی عزتی به راحتی می تواند این مرز را از بین بُرده
ِ
یا حداقل کم رنگ کند .به هرحال این هم نقشــی متفاوت و
ماندگار از محمدجواد عزتی است.
پسر بیستم دی ماه 1360خورشیدی است 20 .دی در تاریخ این
مرز و بوم ،برای ان ها که هرازگاهی کتاب های تاریخ را تورق می کنند،
روزی بس تلخ و حزن انگیز اســت .چه خاطر هر ایرانی میهن پرستی
را به سحرگاه سرد بیستم دی 1230کاشــان و قتل امیرکبیر سوق
می دهد تا این روز در تاریخ ایران با اندوهــی ژرف پیوند بخورد اما به
هرحال زادروز جواد عزتی ،بازیگر توانا و موفق سینما و تلویزیون ایران
هم هست .عزتی بازیگری که حاال دیگر نمی توان او را کمدین صرف
نامید ،ســال 1381پس از اتمام تحصیالتش در دانشگاه سوره مهر،
روی سن تئاتر رفت .او با قصه های شبانه به کارگردانی سعید اقاخانی
راهش را در ســیما پیدا کرد و پس از ان از عزتی همــواره به عنوان
بازیگری کمیک یاد می شد اما هرچه او بیشتر در سینما ،تلویزیون و
تئاتر ایران جا می افتاد ،از این نگاه صرف دورتر می شــد .اوج کار او در
این کلیشه شکنی بی گمان جان دادن به نقش «صادق» در «ماجرای
نیمروز» بود .ماموری اطالعاتی که مغز متفکر گروه ماموران زبده وزارت
اطالعات در انهدام گروهک منافقین است .عزتی رفته رفته خود را به
عنوان بازیگری بسیار توانا و چند وجهی به سینمای ایران شناساند.
جدیدترین فیلم او اما «مرد بازنده» نام دارد .فیلمی که پس از
«ماجرای نیمروز» همکاری دیگری از عزتی و محمد حسین
مهدویان محسوب می شود.
عزتی این بار در نقش ســرهنگ احمد خســروی ،به
شخصیتی جان می بخشد که سال ها از او بزرگتر است .یعنی
اتفاقی مشابه انچه پیشتر در فیلم «سرخپوست» دیدیدم
این بار برای عزتی و «مرد بازنده» رخ می دهد.
باید بپذیریــم بازیگری مثل جواد عزتی بــا تمام فراز و
فرودهایش ،یکی از معدود بازیگران جراتمند ســینمای
ایران است .گواه این مدعا بررسی کارنامه چندسال
اخیر اوست .روندی که با ماجرای نیمروز
یک و دو ،زخم کاری ،اتابای ،شنای
پروانه ،التــاری ،هزارپــا ،تنگه
ابوقریب ،دوزیســت ،خورشید،
جهان با من برقــص و ...قابل
بررسی است .جواد عزتی که
اصوال با کمدی های به اصالح
«بفروش» و سریال های طنز
به مخاطب و سینما معرفی
شــد ،همچنان از بازی در
فیلم هــای کمدی دســت
نکشیده است.
دلیلش هم این است که عزتی
به ســیاق برخی دیگــر از بازیگران مطرح
سینمای طنز و گیشــه ایران یکباره داعیه
متفاوت بودن و طور دیگری ظاهر شدن و
کتمان گذشته هایش را ندارد .او هیچ وقت
حرف از پشیمانی نزده اســت .و این اصل
ماجراست .او وقتی کمدی بازی می کند و به
گیشه ها خون تازه تزریق می کند و تبدیل
به یکــی از محبــوب و پرفروش ترین
بازیگران این فضا می شود در واقع در
حــال ایفای نقش خــودش به عنوان
یک بازیگر حرفه ای در دل سینماست
با همان شدتی که در مرحله حضور در فیلم های جدی و دور از فضای
کمدی این وظیفه را نسبت به ســینمایی که احتماال دوستش دارد،
ایفا می کند.
حاال بر اساس کارنامه کاری و نه حدس و گمان و تحلیل های بی پایه
می توان گفت عزتی بازیگری است که سینما و فعالیت در ان به عنوان
یک بازیگر را لمس کرده و در این اتمســفر و در هر ژانری بازیگری و
ماجراجویی اش را دنبال می کند .او بازیگــر محیرالعقول و بی نظیر و
نابغه ای نیســت ،اما بازیگر تکنیک بلد ،پرجرات و محبوبی است .این
اصلی است که به هیچ قابل کتمان نیست .جالب اینجاست که در طول
فعالیت های عزتی بیش از انکه از سوی اهالی سینما و جشنواره قدر
ببیند ،از سمت مخاطبان مورد توجه واقع شده است .ایا به این معناست
که تمام نقش افرینی های او درجه یک بوده است؟ طبیعتا خیر .اما مگر
می شــود بازی او را در فیلم اتابای ساخته نیکی کریمی در نقش یک
مرد ترک زبان در حالی که اصال زبان ترکی بلد نیست ،نادیده گرفت؟
مگر می شود ایفای نقش او در قامت یک مامور امنیتی مرموز ،باورپذیر
و خوفناک در ماجرای نیمروز یک و دو ساخته محمدحسین
مهدویان را نادیده گرفت؟
مگر می شود ایفای نقش یک معلم دوست داشتنی
در فیلم خورشید مجید مجیدی را دید و تحسینش
نکرد؟ مگر می شــود تالش های او در سریال زخم
کاری برای ظاهر شــدن در قامت یــک مرد طماع،
حریص ،دروغگو و اهل تزویر و هم زمان اســیب خورده
را نادیده گرفت عزتی در فیلم مــرد بازنده و تالش های
ملموس او برای متفاوت بودن را بی تحلیل رها کرد؟ اما مهم تر
از همه این ارزشگذاری ها -که در جای خودش منطقی و
فنی و درست است -نباید فراموش کنیم که عزتی
جز معدود بازیگرانی است که با جرات مسیر
کاری اش را دنبال می کند .شــاید این
نکته مطرح شود که خب این قاعده
کلی برای تبدیل شدن به یک بازیگر
بزرگ و مشــخص شدن عیار هر
بازیگری در جهان سینماست؛
درست است.
چه دوست داشته باشیم
و چه نداشــته باشیم ما در
ایران و با ســینمای ایران
روبه رو هســتیم و اصولی
کــه در ســینمای جهان
بدیهــی تلقی می شــود در
سینما ما به اســتثنا تبدیل شده است.
پس با این اســتدالل رگه هایی از نواوری
و شجاعت از سوی کارگردان ها و بازیگران
و دست اندرکاران برخی از فیلم ها را باید
برجسته کنیم ،باید به انها بپردازیم تا در
ادامه تبدیل به جریان قالب در ســینما
شود و احتماال جانی تازه به سینمای
ایران دمیده شود ورنه با نگاه های تند و
تیز و نفی موفقیت های نسبی و اخمو
بودن همین داشته های اندک مان را
هم از دست خواهیم داد. صفحه 8