روزنامه صبا شماره 1260 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1260

روزنامه صبا شماره 1260

روزنامه صبا شماره 1260

‫ یک شنبه| ‪30‬مرداد ‪ 21 |1401‬اگوست‪ 23 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1260‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫زنگ اخری که‬ ‫به صدا در نیامد‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان‪ ،‬تهیه کننده و بازیگر فیلم «زنگ اخر»‬ ‫اغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫اغاز اجرای «تا اون» در تاالر سایه‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫شکسپیر سومالی از دنیا رفت‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫مرد بازنده؛ بازیگر برنده‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫جایزه جشنواره فیلم انرژی کره جنوبی به پویانمایی «سمپاش» رسید‬ ‫پویانمایی «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی برنده جایزه شهروند انرژی از دومین جشنواره فیلم انرژی‬ ‫کره جنوبی شد‪ .‬موضوع اصلی این جشنواره انتخاب فیلم هایی با موضوع انرژی و اینده پایدار برای کره زمین‬ ‫بود‪ .‬گونه های مورد نظر جشنواره فیلم انرژی کره جنوبی‪ ،‬شامل داستانی‪ ،‬مستند‪ ،‬انیمیشن‪ ،‬موزیک ویدیو‬ ‫و تجربی است‪ .‬بر همین اساس‪ ،‬انیمیشن ‪ ۹‬دقیقه ای سمپاش از تازه ترین تولیدات امور سینمایی کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که با تکنیک سه بعدی(‪ )3D‬برای گروه سنی هفت سال به باال تولید‬ ‫شده است‪.‬جوایز نقدی این دوره از جشنواره فیلم انرژی شامل‪ :‬اینده انرژی (جایزه بزرگ) به یک فیلم‪ ،‬ستاره‬ ‫انرژی (جایزه تعالی) به دو فیلم و جایزه شهروند انرژی به ‪ ۵‬فیلم اختصاص یافت‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫اغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»‬ ‫تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی‬ ‫اغاز شد‪ .‬لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این‬ ‫سریال اضافه شده اند‪ .‬فصل دوم سریال مستوران که عاشقانه ای برگرفته از قصه ها و افسانه های کهن ایرانی‬ ‫است به قلم محمد حنیف به نگارش درامده است‪ .‬فصل اول سریال مستوران به کارگردانی مسعود اب پرور و‬ ‫سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی انتن رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد‪.‬‬ ‫این مجموعه محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه است‪ .‬بازیگران‬ ‫این مجموعه تلویزیونی به زودی معرفی می شوند‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫حمید محمدی‪ :‬فیلمنامه «گذشته» بر اساس تجربه خودم بود‬ ‫حمید محمدی کارگردان پویانمایی «گذشته» که به تازگی به بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره‬ ‫فیلم های مستند و کوتاه کراال در کشور هندوستان راه یافته است با بیان اینکه این پویانمای اولین تجربه‬ ‫کارگردانی او در ساخت انیمیشن است‪ ،‬توضیح داد‪ :‬من از سال‪ ۱۳۷۶‬به صورت حرفه ای وارد دنیای انیمیشن‬ ‫شدم و‪ ۲‬سال به عنوان تصویربردار استاپ موشن مشغول به کار بودم و سپس از سال‪ ۱۳۷۹‬تاکنون به صورت‬ ‫تخصصی به انیمیت عروسکی پرداختم و بیش از‪ ۲۶۰۰‬دقیقه در مجموعه های بلند و کوتاه به عنوان انیماتور‬ ‫به همراه کارگردان های مختلف در این زمینه فعالیت کردم‪ .‬انیمیشن «گذشته» اولین تجربه من در حرفه‬ ‫کارگردانی است که فکر می کنم به عنوان کار اول کم و کاستی هایی نیز دارد که امیدوارم در کار بعدی این کم‬ ‫و کاستی ها کم تر شود‪ .‬وی دشواری هایی را که سبک استاپ موشن به همراه خود دارد‪ ،‬تشریح کرد‪ :‬اولین‬ ‫دشواری که در طی مسیر ساخت این پویانمایی با ان مواجه شدیم‪ ،‬ساخت دکور بود که بنده نیز در این زمینه‬ ‫تجربهکمیداشتموگاهبهدلیلکمبودبودجهبرایساختاینپروژهمجبورمی شدمتابخشیازکارهایدکور‬ ‫راشخصاانجامدهموازنیرویمتخصصکم تروصرفادرمواردخاصاستفادهکنمکهخوداینامرباعثطوالنی‬ ‫شدنزمانتولیدانیمیشن«گذشته»شدوازطرفدیگرهمچونمسئولیتانیماتوریاینپروژهدستخودم‬ ‫بود‪ ،‬کار کمی سخت تر می شد چراکه این کار نیاز به تمرکز بیشتری داشت‪ ،‬با این حال از چالش های کار بیشتر‬ ‫می توانم به تعداد زیاد دکورها و ساخت دکور‪ ،‬انیمیت و حرکت های دوربین و میزانسن ها اشاره کنم‪ .‬البته با‬ ‫وجود تمامی دشواری هایی که بر سر راه ما قرار داشت‪ ،‬یکی از ُحسن های این انیمیشن‪ ،‬فیلمنامه ان بود زیرا‬ ‫داستان این پویانمایی بر اساس توانایی‪ ،‬تجربه و احساسات خودم نوشته شده بود و از این رو هر کاری را که‬ ‫دوست داشتم در ان پیاده کردم و هیچ محدودیتی نداشتم‪ .‬این انیماتور و کارگردان در باب زمان صرف شده‬ ‫برایتولیدانیمیشن«گذشته»اظهارکرد‪:‬اگربودجهکافیبرایساختاینپروژهدراختیارمبود‪،‬نهایتاتولید‬ ‫این پویانمایی‪ ۲‬سال زمان می برد چراکه در این صورت می شد از افراد متخصص و ماهری در این راه استفاده‬ ‫کردوهمچنینبسیاریازکارهاراموازیهمپیشبردکهدرزمانپیش تولید‪،‬تولیدوحتیدرمرحلهپس تولید‬ ‫می توانست تاثیر زیادی بگذارد‪ /.‬صبا خبر‬ ‫گوزنایرانیدرایتالیا‬ ‫فیلم کوتاه «گوزن» به نویسندگی و کارگردانی هادی بابایی فر به‬ ‫بیست و هشتمین جشــنواره فیلم کوتاه ‪DELLA LESSINA‬‬ ‫ایتالیا راه یافت‪ .‬امسال این فستیوال میزبان ‪ ۶۸‬فیلم از ‪ ۴۴‬کشور بوده‬ ‫و فیلم کوتاه «گوزن» به نمایندگی از ســینمای ایران در این رویداد‬ ‫حضور دارد‪ .‬نمایش فیلم های انتخابی در تئاتر ویتوریا طی یک دوره‬ ‫‪ ۹‬روزه در دو هفته اخر ماه اوت برگزار می شود‪« .‬گوزن» پیش از این‬ ‫به جشنواره برلین راه یافته بود و جایزه ویژه بهترین فیلم بخش نسل‬ ‫این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داده بود‪ .‬پخش بین المللی‬ ‫فیلم «گوزن» بر عهده شرکت ‪ AtoZinema‬به مدیریت ازاده مسیح‬ ‫زاده اســت‪ .‬کارگردانی این فیلم برعهده مهناز جارچی است‪ .‬یکی از‬ ‫مهم ترین کارهای جارچی فعالیت در فیلم شماره ‪ 17‬سهیال بوده است‪.‬‬ ‫او کار حرفه ای خود را از سینما اغاز کرده و سال ‪ 1395‬فیلم شماره ‪17‬‬ ‫سهیال به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشت و توانست با مهارتش‪،‬‬ ‫جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند‪ / .‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫«مست عشق» در پنج قسمت ارائه می شود‬ ‫بتازگی متنی با موضوع نحوه پخش فیلم «مســت عشــق»‬ ‫به کارگردانی حســن فتحی و تهیه کنندگی مهــران برومند به‬ ‫همراه توضیحات تکمیلی تهیه کننده مربوطه در صفحه رسمی‬ ‫اینستاگرام این فیلم منتشر شد‪ .‬در متن منتشر شده امده است‪:‬‬ ‫«توضیحات تکمیلی تهیه کننده «مست عشق» درباره شیوه‬ ‫ارائه این فیلم‪ :‬مهران برومند‪« :‬مست عشق» اول اکران می شود‬ ‫بعد در قالب مینی ســریال می اید‪ .‬تهیه کننده فیلم ســینمایی‬ ‫«مست عشــق» اعالم کرد که این فیلم ابتدا در سینماها اکران‬ ‫می شود و سپس نسخه مینی سریالی ان منتشر خواهد شد‪ .‬ضمن‬ ‫اینکه هنوز با هیچ پلتفرمی توافقی صورت نگرفته است‪ .‬چند روز‬ ‫پیش در خبری اعالم شد که پروژه «مست عشق» به کارگردانی‬ ‫حسن فتحی قرار است به زودی در قالب یک مینی سریال شش‬ ‫قسمتی عرضه شود و قرارداد پخش ان هم با یکی از پلتفرم های‬ ‫پرمخاطب بسته شده است‪ /.‬صبا خبر‬ ‫‪ ۳۲‬فیلم«کوتاه»درششمینجشنوارهتلویزیونیمستند‬ ‫مستندهای «کوتاه» راه یافته به بخش مسابقه ششمین جشنواره‬ ‫تلویزیونی مستند با نظر هیات انتخاب این رویداد مشخص شدند‪ .‬از‬ ‫میان ‪ ۱۷۵‬مستند کوتاه ارسال شده به دبیرخانه جشنواره‪ ۳۲ ،‬اثر به‬ ‫بخش مسابقه راه یافتند‪.‬‬ ‫برخی از این مستندها به شرح زیر معرفی می شوند‪:‬‬ ‫اوچی (محمد هادی اســفندیاری)‪ ،‬باغســتان (ســیده خدیجه‬ ‫موسوی)‪ ،‬بر فراز الندان (محمد جانی کبریا)‪ ،‬باوه (محسن کولیوندی)‪،‬‬ ‫به توان پنج (عبداله حیدری)‪ ،‬به من اشاره کن (فرح زارع مهرجردی)‪،‬‬ ‫پرتاس (علی احمدی زرین کالیی)‪ ،‬تازه اباد (عبداله نظری)‪ ،‬تنهایی‬ ‫بهرام (عباس رفیعی مرغملکی)‪ ،‬جدا مانده (اعظم خدا رحمی)‪ ،‬چند‬ ‫قدم ان طرف تر (م‪ .‬فرج صالحی)‪ ،‬چوپان های عاشق (امیر شکرگزار‬ ‫ناوی) حاصل فصل من (امیــر نصیری)‪ ،‬خاک (طالــب رماوندی)‪،‬‬ ‫زرافشون (مهدی رجبیان)‪ ،‬سفر به سرزمین اربعین (مسعود زارعیان)‪،‬‬ ‫عقیق (حسین روئین تن) و‪ / ...‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫درخواست نرگس ابیار برای دریافت پروانه سینمایی «سووشون»‬ ‫در حالی که خبرهای منتشر شده از پروژ ه جدید نرگس ابیار با نام «سووشون» از ساخت نخستین سریال‬ ‫او برای پخش از شبکه نمایش خانگی حکایت داشت‪ ،‬به نظر می رسد این فیلمساز قصد دارد ابتدا “فیلم‬ ‫سینمایی” «سووشون» را روی پرده ســینماها نمایش دهد‪ .‬نرگس ابیار که این روزها فیلم «ابلق» را در‬ ‫سینماهای کشور در حال اکران دارد‪ ،‬از یک سال قبل درگیر پروژه ای شد که لوکیشن انتخابی اش در شیراز‬ ‫یعنی «باغ عفیف اباد» حاشیه های بسیاری را برایش به وجود اورد و برخی اعتراض ها از سوی دوستداران‬ ‫میراث فرهنگی مبنی بر اسیب رســیدن به بخشــی از ابنیه این باغ زیبای تاریخی او را مجبور به ارایه ی‬ ‫توضیحاتی کرد تا تاکید کند خودش هم دغدغه ی میراث فرهنگی دارد‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫رایان گاسلینگ همبازی مارگو رابی می شود‬ ‫رایان گاسلینگ در حال مذاکره برای حضور در کنار مارگو رابی در فیلم جدید «یازده یار اوشن» برای کمپانی‬ ‫برادران وارنر است‪ .‬این پروژه هم اکنون در مراحل اولیه توسعه قرار دارد‪ .‬جی روچ کارگردان فیلم «بامبشل»‬ ‫محصول ‪ ۲۰۱۹‬با بازی رابی این فیلم را کارگردانی می کند‪ .‬رابی در فیلم قبلی نامزد اســکار بهترین بازیگر‬ ‫نقش مکمل زن شد‪ .‬رابی جزو تهیه کننده های فیلم نیز است‪ .‬جی روچ نیز از طریق کمپانی ‪Everyman‬‬ ‫‪ Pictures‬در میان تهیه کننده های فیلم حضور دارد‪« .‬یازده یار اوشــن» یک اثر کمدی ســرقتی درباره‬ ‫هنرمندان کالهبرداری است که صدها میلیون دالر را از یک کازینو در الس وگاس سرقت می کنند‪ .‬رایان‬ ‫گاسلینگ و مارگو رابی به نازگی در فیلم «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ نیز همبازی بوده اند‪ /.‬صبا خبر‬ ‫حسن نجاریان‪:‬‬ ‫«جشن سربرون»‬ ‫گویش خاص خود را‬ ‫ابداع کرد‬ ‫«جشن ســربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی‬ ‫حسن نجاریان سریالی تاریخی ایرانی است که به زودی از تلویزیون‬ ‫پخش خواهد شد و روایتی از چالش های بین ‪ ۲‬طایفه عشایر در دوران‬ ‫قبل از مشروطه است‪ .‬حســن نجاریان تهیه کننده سریال «جشن‬ ‫سربرون» درباره پیش بینی خود از زمان پخش این اثر گفت‪ :‬ما پس‬ ‫از پایان فیلمبرداری در دی ماه به دنبال پس تولید هستیم‪ ،‬قرار بود‬ ‫سریال را برای پخش هفتگی در پایان شهریور اماده کنیم اما به پخش‬ ‫روزانه تغییر کرد و ما مجبور شدیم دوباره زمان بندی را عوض کنیم و‬ ‫باعث شد انتهای قسمت هایمان نیز تغییر کند و زمان مان خیلی گرفته‬ ‫شود‪ .‬ازطرفی مبتال شدن عوامل سریال به کرونا از سرعت ما کاست‪ .‬کار‬ ‫ویژوال افکت نیز سنگین و نیازمند حجم و زمان زیادی است که در حال‬ ‫انجام دادنش هستیم‪ ،‬تا ببینیم کی اماده می شود‪ .‬تالشمان بر این است‬ ‫که سریال تا پاییز پخش شود‪.‬‬ ‫تهیه کننده «خورشی د گرفتگی» درباره فرایند تولید این سریال‬ ‫اظهار کرد‪ :‬با مشکالت فنی‪ ،‬زمانی و مالی پنج سال پژوهش و نوشتن‬ ‫فیلمنامه طول کشید‪ ،‬باالخره بعد از ‪ ۲۷‬ماه توانستیم فیلمبرداری‬ ‫را پشت ســر بگذاریم‪ .‬نجاریان تصریح کرد‪« :‬جشن سربرون» یکی‬ ‫از ســریال های پرمخاطب و ماندگار تلویزیون خواهد شد‪ .‬از ابتدا که‬ ‫فیلمنامه را خواندم تاثیرگذار بود و پس از سال ها بخشی از داستان‬ ‫های قومی مملکت را می گوید‪ .‬امیدوارم کار در شان مخاطبان پخش‬ ‫شود و این بخش از تاریخ هم برایشان روشن شود تا بتوانند ان را تحلیل‬ ‫کنند‪.‬این تهیه کننده درباره چالش های پیش امده در پروســه این‬ ‫سریال گفت‪ :‬کرونا کریم اکبری مبارکه‪ ،‬بهترین دوست و بازیگر را از‬ ‫ما گرفت و ما متاسفیم برای از دست دادنش‪ ،‬با اینکه ما اولین گروهی‬ ‫بودیم که پزشک و نماینده ای که پروتکل ها را رعایت کند در صحنه‬ ‫حاضر کردیم اما باز هم این موضوع گریبان گیرمان شد‪ .‬ناگفته نماند‬ ‫فیلم و سریال های تاریخی زمان بر هستند و چالش های خودشان را‬ ‫دارند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬این مجموعه هزینه های سنگینی برای ادامه کار‬ ‫الزم داشت‪ .‬اتفاقات زیادی در پروژه ما رقم خورد و بیشتر از همه دچار‬ ‫چالش مالی بزرگ شــدیم که ازجمله ان ها تطابق نداشتن بودجه و‬ ‫هزینه هایی بود که باید برای خرید لوازم و تجهیز امکانات پرداخت می‬ ‫کردیم‪ .‬حتی چندین بار مجبور به گفتگو و تعامل با تلویزیون شدیم و از‬ ‫انها کمک گرفتیم‪ .‬با وجود اتفاقات این چنینی همه مسایل را به کمک‬ ‫عوامل پشت سر گذاشتیم و پروژه را به نتیجه رساندیم‪ .‬حسن نجاریان‬ ‫از ویژگی های این مجموعه تلویزیونی گفــت‪ :‬متن خوب و نوع نگاه‬ ‫سازندگان‪ ،‬این اثر را از دیگر سریال های تاریخی متمایز می کند و نمی‬ ‫توانیم بگوییم افراد داخل سریال برای کدام منطقه از ایران هستند‪ ،‬بلکه‬ ‫گویشی بعضا ازاردهنده اما بسیار فاخر را خلق کردیم‪ .‬همچنین نوع‬ ‫صحنه ارایی و لباس این سریال را زیباتر کرده است‪ /.‬صبا خبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫پرونده‬ ‫زنـگ اخـری کـه بـه صـدا در نیام‬ ‫یارس ساموات می گویند در لحظات تصمیم گیری است که‬ ‫سرنوشت انسان مشــخص می شود‪ .‬حضور‬ ‫گفت و گو‬ ‫در سینما به عنوان کارگردان و فیلمساز هم‬ ‫از ان دسته تصمیماتی اســت که وهله اول شهامت بسیار‬ ‫زیادی می طلبد‪ .‬درست است که بســیاری از کارگردانان‬ ‫سابقه هنرپیشگی را دارند اما گام نهادن به جهان فیلمسازی‬ ‫با مصائب و موانعش‪ ،‬کاری بسیار پرمخاطره است‪ .‬این میان‬ ‫ساختنخستینفیلمیکفیلمسازخودداستانیمفصلدارد‪.‬‬ ‫این مقدمه نسبت ًا مفصل پیش از صحبت درباره «زنگ اخر»‬ ‫نخستین کار بلند شهرام عبدلی‪ ،‬اهمیت نخستین اثر یک‬ ‫فیلمساز را تشریح می کند‪ .‬حاال اینکه عبدلی سال ها بعد‬ ‫از زنگ اخر به عنوان یکی از بهتریــن اتفاق های زندگی‬ ‫حرفه ای اش یاد کند یا کمتر به بحث و گفت وگو درباره اش‬ ‫اقبال نشان دهد‪ ،‬سرنوشتی نامعلوم است‪ .‬البته از انجا که‬ ‫عبدلی در ‪ 45‬سالگی دســت به ساخت نخستین فیلمش‬ ‫زده‪ ،‬به نظر نمی رسد با گذشت زمان به دلیل ساخت این فیلم‬ ‫پشیمان شود‪ .‬ضمن اینکه «زنگ اخر» فیلمی برای گروه های‬ ‫سنی کودک و نوجوان است‪ .‬این پسوند البته انتظارات را از‬ ‫فیلم عبدلی باالتر می برد ولی با توجه به مخاطب خاص این‬ ‫دست فیلم ها‪ ،‬فیلم عبدلی می تواند از بسیاری نقدها مبرا‬ ‫شود‪ .‬در این شماره به بهانه تولید نخستین فیلم بلند شهرام‬ ‫عبدلی‪ ،‬پای صحبت او‪ ،‬اشکان حاج حسنی و مینا جعفرزاده‬ ‫نقش مادربزرگ این فیلم نشستیم‪ .‬هرچند فیلم «زنگ اخر»‬ ‫مراحل تولید را پشت سر گذشته و اماده اکران است اما این‬ ‫اتفاق تاکنون برای نخستین ســاخته بلند شهرام عبدلی‬ ‫نیفتاده است‪ .‬مشــروح مصاحبه روزنامه صبا با کارگردان‪،‬‬ ‫تهیه کننده و بازیگر فیلم «زنگ اخر» را در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫شهرام عبدلی‪:‬‬ ‫سینمای کودک و نوجوان مغفول مانده است‬ ‫تولید نخستین اثر بلند شما مدتی است به پایان رسیده‬ ‫و انتظار داشتیم چند هفته قبل اکران ان را ببینیم اما انگار‬ ‫هنوز درگیر مسائل و مشکالت همیشگی پساتولید فیلم‬ ‫هستید‪ .‬نخستین تجربه ساخت فیلم‪ ،‬گذشته از این موارد‬ ‫چطور بود؟‬ ‫اگر منظورتان «زنگ اخر» است که باید خدمتتان بگویم این فیلم‬ ‫نخستین تجربه من در ساخت فیلم بلند نیست! البته من متوجه‬ ‫منظورتان هستم‪« .‬زنگ اخر» اولین تجربه مستقل من در ساخت‬ ‫فیلم بلند سینمایی و داستانی اســت‪ .‬من پیش تر هم در ساخت‬ ‫فیلم های بلند به دوستانم کرده بودم‪ .‬گذشته از سینما در عالم تئاتر‬ ‫هم کارهای بلند و پروژه های بلندمدتی وجود دارند که کار در ان ها به‬ ‫تولید فیلم بلند بی شباهت نیست‪ .‬درباره مشکالت ساخت فیلم هم‬ ‫خودتان بهتر می دانید حاال اوضاع و شرایط اقتصادی جامعه به شکلی‬ ‫است که این مشکالت بی گمان روی تهیه و تولید فیلم هم تاثیر خود‬ ‫را می گذارد‪ .‬صرف نظر از مشکالت اقتصادی تولید فیلم‪ ،‬معضالت‬ ‫بعدی هم مزید برعلت می شوند‪ .‬دریافت مجوز ساخت فیلم یکی‬ ‫از ان هاست‪ .‬یا بودجه ای که باید تقسیم بندی کنیم اما برای تهیه‬ ‫ادوات ساخت فیلم‪ ،‬بخش عمده ای از ان را هزینه می کنیم‪ .‬همه این‬ ‫مشکالت در تهیه و تولید فیلم «زنگ اخر» هم نمود عینی داشت و‬ ‫کاری پرمشقت را پشت سر گذاشتیم‪.‬‬ ‫و حاال از ساخت این فیلم راضی هستید؟‬ ‫البته که راضی ام‪ .‬مشکالت بخشــی از کار و زندگی را تشکیل‬ ‫می دهند اما ساخت این فیلم تجربه و اتفاق خوبی بود‪ .‬باید به این‬ ‫دقت کنیم که شرایط مطلوبی در سینما‪ ،‬به ویژه در زیرشاخه کودک‬ ‫و نوجوان وجود ندارد و کمتر کسی است که حاضر می شود برای تهیه‬ ‫و تولیدی اثری در گروه سنی کودک و نوجوان سرمایه گذاری کند‪.‬‬ ‫همه این ها موانع و مشکالت موجود ساخت فیلم کودک و نوجوان در‬ ‫کشورمان را تشکیل می دهند اما جالب است بدانید سینمای کودک‬ ‫و نوجوان همواره اهمیت ویژه ای دارد‪ .‬ما با طیفی به اسم کودک و‬ ‫نوجوان سر و کار داریم که اینده سازان کشورمان محسوب می شوند‬ ‫و ناگزیر چنین کارهایی‪ ،‬می تواند در اینده جامعه تاثیرگذار باشد‪.‬‬ ‫متاسفانه کمتر کسی پیدا می شود که به این موضوعات توجه کند‬ ‫و نتیجه اش این می شــود که ســرمایه گذاری کافی در این زمینه‬ ‫نمی شود و بودجه مناسبی هم برای تهیه و تولید اثاری از این دست‬ ‫در اختیار فیلم سازان قرار نمی گیرد‪.‬‬ ‫پس کسانی که در این اوضاع وشــرایط به تهیه فیلم‬ ‫می پردازند‪ ،‬واقعا شیفته این کارند‪ .‬چون در غیر اینصورت‬ ‫انگیزه و روحیه ای برای کار فرسایشــی در این حوزه باقی‬ ‫نمی ماند‪ .‬نظرتان درباره این مقوله چیست؟‬ ‫متاســفانه فروش فیلم ها روند نزولی چشمگیری داشته است و‬ ‫این موضوع از انگیز ه فیلمسازان برای تهیه و تولید اثار باکیفیت و‬ ‫تاثیرگذار کاسته است‪ .‬در چنین شرایطی شما می بینید که فیلم ها‬ ‫و مجموعه های ساخت خارج از کشــور با استقبال بیشتری روبرو‬ ‫می شوند‪ .‬چنین اتفاقی در این شرایط واقعاً اجتناب ناپذیر است و تا‬ ‫وقتی که نگاه ویژه ای به این بخش و زیرساخت های موجود در ان‬ ‫نشود‪ ،‬اوضاع تغییر نمی کند و شرایط از این بهتر نخواهد شد‪.‬‬ ‫اصال چه شد که شهرام عبدلی حرفه کارگردانی را برگزید؟‬ ‫هر کسی به حرفه ای عالقه دارد‪ .‬کارگردانی در همه دوران فعالیت ‬ ‫حرفه ای من درواقع نوعی دغدغه برایم محسوب می شد و از زمانی‬ ‫که وارد عرصه هنر شدم‪ ،‬همیشه ذهنم به این مشغول بود که روزی‬ ‫کارگردان شوم و خوشحالم از اینکه سرانجام به انچه می اندیشیدم‬ ‫دست یافتم‪.‬‬ ‫پس از این به بعد شهرام عبدلی را به عنوان کارگردان در‬ ‫عرصه سینما و تلویزیون خواهیم دید‪ .‬همینطور است؟‬ ‫نه من نگفتم بازیگری را کنار می گذارم! درست است که همواره‬ ‫به کارگردانی فکر می کردم و نوعی هدف برای من شده بود اما قرار‬ ‫نیســت بازیگری را کنار بگذارم‪ .‬بازیگری و هنرپیشــگی‪ ،‬عشقی‬ ‫همیشگی است و این شیفتگی هرگز تمام نمی شود و من همیشه‬ ‫خودم را یک بازیگر می دانم‪.‬‬ ‫کار در حوزه کودک و نوجوان نباید خیلی راحت باشد‪.‬‬ ‫همینطور است‪ .‬اصال کار ساده ای نیست‪ .‬البته کار در این حوزه‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫مـد‬ ‫ویژگی های خود را دارد‪ .‬در واقع در تولید فیلم یا مجموعه ای در گروه‬ ‫سنی کودک و نوجوان‪ ،‬عناصری عینی و واقعی وجود دارند ولی این‬ ‫موضوع به بحث ارتباط با کودکان و دنیای ان ها تسری نمی یابد‪.‬‬ ‫و «زنگ اخر» چقدر باورپذیر بود؟‬ ‫ببینید من معتقدم ارتباط با دنیای کودکان‪ ،‬کار دشواری نیست‪.‬‬ ‫بچه ها دنیای پاک و بی االیشی دارند‪ .‬شما با عناصری واقعی که در‬ ‫اختیار دارید‪ ،‬با بچه ها ارتباط برقرار می کنید و این ارتباط واقعا زیبا‬ ‫و ستودنی است‪ .‬همانطور که گفتم ارتباط با دنیای کودک و نوجوان‬ ‫به مراتب ساده تر از دیگران است‪.‬‬ ‫گویا قرار است این فیلم در جشنواره های معتبر (داخلی و‬ ‫خارجی) هم نمایش داده شود‪ .‬اشتباه که نمی کنم؟‬ ‫بله این موضوع را مد نظر داریم و حضور در جشنواره های معتبر‪،‬‬ ‫هم اتفاق خوبی اســت‪ ،‬هم فرصت خوبی برای تجربه اندوزی کنار‬ ‫بزرگوارانی که سال هاست در این حوزه حضور دارند و زحمات زیادی‬ ‫برای تولید اثــار خوب و فاخر در حوزه کــودک و نوجوان متحمل‬ ‫شده اند‪ .‬این اتفاق سوای اینکه افتخار بزرگی است‪ ،‬تجربه خوبی هم‬ ‫برای اینده محسوب می شود‪.‬‬ ‫از اکران این فیلم خبر تازه ای نشده است؟‬ ‫راســتش را بخواهید هنوز خبر جدیدی درباره اکران این فیلم‬ ‫نشده است‪ .‬این درحالی است که «زنگ اخر» مراحل تولید و تدوین‬ ‫را پشت سرگذاشته و اماده اکران است‪.‬‬ ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫‪5‬‬ ‫مهین شهابی‪ ،‬زنده نام حسین پناهی‪ ،‬ســیروس ابراهیم زاده‪ ،‬رضا‬ ‫بنفشه خواه‪ ،‬فاطمه گودرزی و فریبا متخصص اثری پرمخاطب بود‪.‬‬ ‫هرچند تلویزیون ایران ان زمان و در اواخر دهه ‪ 60‬تنها با دو شبکه به‬ ‫حیات خود ادمه می داد اما ان روزگار هم هر سریالی با ذائقه مردم جور‬ ‫درنمی امد‪ .‬مینا جعفرزاده از نسل بازیگرانی است که تحوالت تاریخی‬ ‫اجتماعی معاصر ایران را از نزدیک دیده است‪ .‬حاال او در کمرکش دهه‬ ‫هشتم زندگی اش نقشی متفاوت را پذیرفته است‪ .‬نقش «مادربزرگ»‬ ‫در فیلم داســتانی «زنگ اخر» که عالوه بر ظرافت های همیشگی‬ ‫این قبیل نقش ها‪ ،‬شــخصیت مادربزرگ از بیماری «الزایمر» هم‬ ‫رنج می برد‪.‬‬ ‫خانم جعفرزاده بازی در نقش «مادربزرگ» در ساخته‬ ‫بلند شهرام عبدلی‪ ،‬به نظر کار ساده ای نبود‪ .‬چطور شد که‬ ‫پذیرفتید؟‬ ‫راستش را بخواهید‪ ،‬در واقع همین حضور اقای عبدلی باعث شد‬ ‫بازی در این نقش را قبول کنم‪ .‬وقتی با من صحبت کرد‪ ،‬قبول کردم‬ ‫که در این نقش بازی کنم‪ .‬درباره نقش هم که خب وقتی شخصیتی‬ ‫که شما قرار است نقش او را بازی کنید‪ ،‬دچار مشکل الزایمر شده‪،‬‬ ‫بدون تردید کار سختی به شما محول می شود‪.‬‬ ‫نقش مادربزرگ زنگ اخر را دوست داشتید؟‬ ‫خب نقش هایی را که بازی می کنم دوست دارم ولی این شخصیت‪،‬‬ ‫نقشــی متفاوت پیش روی من گذاشــت تا تجربه اش کنم‪ .‬اصوال‬ ‫بازیگران کار در نقش های متفاوت را دوست دارند و از تجربه جدید‬ ‫استقبال می کنند‪ .‬من هم درباره نقش خودم فقط می توانم بگویم که‬ ‫تجربه جدیدی با بازی در این نقش کسب کردم‪.‬‬ ‫قرار بود زنگ اخر پس از طی مراحل تولید و تدوین‪ ،‬اکران‬ ‫شود اما چه اتفاقی برای «زنگ اخر» افتاد‪ .‬منتظر اکران ان‬ ‫بودیم اما متاسفانه تا امروز که خبری نشده!‬ ‫اگر شما خبری دارید به من هم بدهید! واقعا از چند و چون اکران‬ ‫ان اطالعی ندارم‪ .‬من فقط رفتم سر کار و فیلمبرداری که تمام شد‬ ‫ما هم برگشتیم‪ .‬امیدوارم هرچه زودتر فیلم زنگ اخر اکران شود و‬ ‫شما هم ان را ببینید‪.‬‬ ‫کمی هم درباره داستان فیلم «زنگ اخر» و بازیگران ان‬ ‫می گویید؟‬ ‫«زنگ اخر» درواقع داستان کودکی اســت که عالقه زیادی به‬ ‫مادر بزرگ خود دارد اما مادر بزرگ او الزایمر گرفته است‪ .‬زمانی که‬ ‫مادربزرگ گم می شود‪ ،‬ان کودک به کمک دوستش تالش خود را‬ ‫برای یافتن مادربزرگش اغاز می کند‪ .‬درباره بازیگران این فیلم هم ‪،‬‬ ‫سرکار خانم مینا جعفرزاده نقش مادربزرگ را بازی می کند و غیر از‬ ‫ایشان‪ ،‬نیلوفر شهیدی‪ ،‬سامان گوران‪ ،‬علی عطایی‪ ،‬مانیاد عظیمی فر و‬ ‫ارتین عبدلی هم برخی دیگر از بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند‪.‬‬ ‫مینا جعفرزاده‪:‬‬ ‫شهرام عبدلی باعث شد نقش مادربزرگ را بپذیرم‬ ‫بیشتر او را با مجموعه طنز «هتل پیاده رو» به یاد می اورند‪ .‬سریالی‬ ‫با حضور ستاره ای به نام اکبر عبدی و هنرمندی او با بازی تکمیلی‬ ‫محمود پاک نیت به یکی از موفق ترین مجموعه های نوروزی تبدیل‬ ‫شد‪ .‬این مجموعه نوروز ‪ 1378‬روی انتن شبکه یک سیما رفت و‬ ‫موفقیتی چشــمگیر برای مینا جعفرزاده به دنبال داشت‪ .‬با وجود‬ ‫این کمتر کسی اصال یادش می اید که او بیش از یک دهه پیش و به‬ ‫سال ‪ 1367‬در مجموعه طنز «گالش های مادربزرگ» به کارگردانی‬ ‫بهمن زرین پور نقش افرینی کرد‪ .‬سریالی که نظر به حضور ستاره های‬ ‫وقت تلویزیون ایران مانند ژاله علو‪ ،‬زنده نام نیکو خردمند‪ ،‬زنده نام‬ ‫حاجی حسنی‪:‬‬ ‫کار کودک و نوجوان هزینه بر است‬ ‫هرچند به نظر ساخت فیلم با بازیگرانی که در سنین کودکی و‬ ‫نوجوانی هستند‪ ،‬از دور کاری ساده و کم هزینه به نظر می رسد اما در‬ ‫عمل انگار این کار انقدرها هم اسان نیست و دست برقضا هزینه بر و‬ ‫نسبتا دشوار هم به نظر می رسد‪ .‬اشکان حاج حسنی‪ ،‬تهیه کننده فیلم‬ ‫«زنگ اخر» هم دغدعه هایی مشابه دارد‪ .‬او در گفت وگویی کوتاه با ما‬ ‫به تشریح دل مشغولی های تیم تولید «زنگ اخر» پرداخت‪.‬‬ ‫ماجرای اکران نشدن «زنگ اخر» واقع ًا چیست؟‬ ‫خب در واقع چون اولویت اکران این فیلم با جشنواره فیلم کودک و‬ ‫نوجوان است و این جشنواره را درپیش داریم‪ ،‬پس تصمیم نهایی این‬ ‫شد که اکران عمومی «زنگ اخر» بماند برای بعد از جشنواره فیلم‬ ‫کودک و نوجوان‪ .‬منظورم این است که همین حاال هم می توانیم این‬ ‫فیلم را اکران کنیم اما با توالی زمانی تصمیم گرفتیم پس از صبری‬ ‫که داشتیم‪ ،‬مدتی دیگر هم صبر کنیم‪.‬‬ ‫و زمان این جشنواره چه تاریخی است؟‬ ‫گمان می کنم اواخر برج ‪( 8‬ابان) یا اوایل برج ‪( 9‬اذر) باشد و فیلم‬ ‫«زنگ اخر» دی ماه اکران عمومی می شود‪.‬‬ ‫جناب حاج حسنی «زنگ اخر» فیلم پرهزینه ای به نظر‬ ‫نمی رسد‪...‬‬ ‫نه! اصال اینطور نیســت! توجه بفرمایید این فیلم در رده سنی‬ ‫کودک و نوجوان اســت و به یقین هزینه بر است‪ .‬کار با بچه ها واقعا‬ ‫سخت است‪ .‬چون در سنی هستند که تجربه الزم را ندارند و ظرافت‬ ‫فکر و نبوغ کارگردان باید به کمک شان بیاید‪.‬‬ ‫به موفقیت «زنگ اخر» در جشــنواره فیلم کودک و‬ ‫نوجوان امیدوارید؟‬ ‫بله چون سال پیش فیلم «تیام» را هم در این جشنواره داشتیم‪،‬‬ ‫به نظر حاال با تجربه بیشتر شانس بیشتری هم داریم‪.‬‬ ‫فیلمبرداری «زنگ اخر» چقدر زمان برد؟‬ ‫حدود ‪ 20‬روز و این هم به دلیل همان مقوله تجربه بود‪ .‬قصه این‬ ‫فیلم درباره کودکی اســت که مادربزرگش را ناگهان گم می کند و‬ ‫از انجا که در کودکی خیلی به او محبت کرده‪ ،‬از طریق دفتر تلفن‬ ‫مادرش و به کمک دوستش سرنخ هایی از مادربزرگ پیدا می کنند و‬ ‫راهی خانه سالمندان می شوند‪ .‬این فیلم درواقع کنایه ای به اتفاقاتی‬ ‫بود که برای اقای رضا رویگری افتاد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫«دایره های اوج» در کتابفروشی ها‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رمان «دایره های اوج» نوشتۀ اصغر عسکری خانقاه منتشر شــد‪ .‬این کتاب در ‪ ۴۵۸‬صفحه‪ ،‬با قیمت‬ ‫‪۵۰‬هزار تومان توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده اســت‪ .‬در پاره ای صحنه های داستان‪ ،‬به‬ ‫خاطر ویژگی های حاکم بر داستان‪ ،‬فصول رمان کم و زیاد شده اند و گاهی به اجبار تشریح واقعه ها ما را به‬ ‫عناصر فلسفی و به زبان داستانی و حتی به خاطره نویسی نزدیک می کند و برای خوانندگانی که اگاه به‬ ‫قصه پردازی ها و رمان نویسی اند‪ ،‬این تصور پیش می اید که زبان رمان یکدست نیست‪ .‬پس صالح این بود‬ ‫که از نصایح طوالنی و کثرت تعارف ها و شرح و بسط سفرها‪ ،‬تا انجا که ممکن است و به ساختار اثر اسیب‬ ‫نمی رساند‪ ،‬جلوگیری به عمل اید‪ ،‬تا مخاطب رمان در قلمروهای گوناگون داستان گم نشود‪ /.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫«انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران» عضو جدید می پذیرد‬ ‫انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران در راستای اهداف خود و همچنین ایجاد بستر مناسب و حرفه ای برای‬ ‫ورود عالقه مندان و فعاالن حوزه عکاسی تئاتر اقدام به عضوگیری جدید می کند‪3 .‬عالقه مندان می توانند‬ ‫از تاریخ یکم شهریور ماه‪ ١٤٠١‬با مراجعه به وب سایت رسمی انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران به ادرس ‪:‬‬ ‫‪ www.iatp.ir‬که در همان روز رونمایی خواهد شد‪ ،‬پس از مطالعه شرایط عضویت در انجمن و اطمینان‬ ‫حاصل کردن از حائز شرایط بودن به صفحه درخواست عضویت در وب سایت مراجعه و فرم درخواستی را‬ ‫همراه با مدارک خواسته شده تکمیل کنند‪ .‬مهلت ارسال درخواست های عضویت از طریق وب سایت انجمن‬ ‫تا پایان وقت اداری روز ‪ ٣١‬شهریور ‪ ١٤٠١‬است و تمدید نخواهد شد‪ / .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫برگزیدگان ده روز با عکاسان به صورت نامینیتوری انتخاب شدند‬ ‫نهمین دوره رویداد ده روز با عکاسان پس از ‪ ۲‬سال وقفه با دبیری رامیار‬ ‫منوچهرزاده از ‪ ۲۹‬مهرماه در همه گالری های خانه هنرمندان ایران اغاز شد‪.‬‬ ‫ن رویداد درباره ان اینگونه تشــریح کرد‪ :‬رویداد ده روز با عکاسان‬ ‫دبیر ای ‬ ‫ایران برنامه ای مستقل زیر نظر انجمن عکاسان ایران است که تا به امروز‪ ،‬و در‬ ‫طول‪ ۱۰‬سال گذشته‪ ،‬هشت دور ه ان برگزار شده است‪ .‬این رویداد در یک بازه‬ ‫زمانی‪ ۱۰‬روزه کل بستر و فضای خانه هنرمندان را به خود اختصاص می دهد‪.‬‬ ‫اخرین دوره برگزارشد ه این رویداد به ســال ‪ ۱۳۹۸‬بر می گردد و با توجه به‬ ‫شرایط اپیدمی بیماری کرونا امکان برگزاری ان تا به امروز وجود نداشت‪ .‬هفت‬ ‫دور ه اول برگزاری این رویداد بیشتر یک حالت جشن عکاسانه بود که تمامی‬ ‫شاخه های مختلف عکاسی از مطبوعات و خبری گرفته تا تبلیغات را در بر‬ ‫می گرفت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬از دوره گذشته (یعنی دوره هشتم در سال‪ )۹۸‬و با توجه‬ ‫به فعالیت های دیگر شاخه های عکاسی در قالب انجمن های تخصصی‪ ،‬اعضای‬ ‫هیات مدیره انجمن عکاسان ایران تصمیم گرفتند که این برنامه به عکاسی‬ ‫هنری شامل مستند و فاین ارت که قالب نمایشگاهی دارد‪ ،‬بپردازد‪ ،‬به این‬ ‫ترتیب‪ ،‬رویکرد ده روز با عکاسان از دوره گذشته تغییر کرد و شاخه های دیگر‬ ‫عکاسی در این رویداد حضور نداشتند‪ .‬پس شکل برگزاری این دوره قاعدتا‬ ‫خیلی توفیر و تفاوتی با دوره گذشته ندارد و همان روش و قاعده تعریف شده‬ ‫دوره هشتم است با تغییرات نسبتا جزئی در شکل برگزاری‪ ،‬در حقیقت در دوره‬ ‫هشتم بود که رویکرد ده روز با عکاسان تغییر پیدا کرد‪.‬‬ ‫این عکاس اظهار کرد‪ :‬در حقیقت رویکرد این دوره ده روز با عکاسان با دوره‬ ‫گذشته اصال تفاوتی نخواهد داشت و همچون دوره هشتم که ارتباط بیشتری‬ ‫یافتن«نقشهدانش»دریککتاب‬ ‫کتاب «نقشه دانش‪ :‬تاریخ هزار ساله ایده های کالسیک» نوشته ویولت‬ ‫مولر با ترجمه داود سپاهی به همت نشر نگاه منتشر شد‪ .‬در توضیح این‬ ‫کتاب امده است‪« :‬تاریخ ایده ها همواره جذاب ترین وجه گذشته ما بوده‬ ‫است؛ کشف اینکه مردم چگونه با ســواالت اساسی خود درباره جهان‬ ‫مواجه می شدند و چگونه بخشی از این ایده ها نادیده گرفته شده است‪.‬‬ ‫دغدغه نویسنده نیز همین مساله اخیر است‪ ،‬یعنی در ان هزار سال مابین‬ ‫دوران کالسیک و رنسانس علم کجا بود؟ نقشه دانش نقشه جغرافیا و‬ ‫شهرهای دانش است که همواره انها را در پرده کشیده اند‪ ».‬در قسمتی‬ ‫از مقدمه این کتاب می خوانیم‪« :‬در سال ‪ ،۱۵۰۹‬هنرمند جوان رافائل‬ ‫سانزیو (‪ )۱۵۱۴-۱۴۸۳‬نقاشی مجموعه ای از دیوارنگاره ها را در کتابخانۀ‬ ‫خصوصی پاپ ژولیوس دوم‪ ،‬در قلب واتیکان شــروع کرد‪ .‬کنار ان‪ ،‬در‬ ‫نمازخانۀ سیستین‪ ،‬رقیب بزرگ رافائل‪ ،‬میکل انژ‪ ،‬روی داربستی عظیم‪،‬‬ ‫صدها متر در هوا‪ ،‬به پشت دراز کشیده بود و روی سقف تصویری ماندگار‬ ‫از جان بخشی خداوند به ادم را می کشید‪ / .‬صبا خبر‬ ‫با نهاد اکادمیک برقرار شد و تمرکز بیشتری روی عکاسی مستند و فاین ارت‬ ‫اعمال شد‪ ،‬همان روش در دوره نهم (یعنی امسال) دنبال خواهد شد‪.‬‬ ‫او با اشــاره به انتقادات درباره نحوه انتخاب برگزیدگان گفت‪ :‬واقعیتش‬ ‫انتقادات همیشــه و در اجرای هر برنامه ای وجود دارد و این لزوما مرتبط با‬ ‫این دوره ده روز نیســت‪ .‬انتقاد به دلیل داینامیک بودن این اتفاق و حضور‬ ‫نسل جدیدی است که در حال ورود به بدنه عکاسی و عالقه مند به مشارکت‬ ‫و فعایت در این بستر هستند‪ .‬بخش دیگری از انتقادات به رویکرد هفت دوره‬ ‫گذشته بوده که این جا کاری به درست یا غلط بودن ان نداریم و این مصوبه‬ ‫هیات مدیره انجمن عکاسان قبلی و جدید است که بنا به هر دلیلی تصمیم به‬ ‫برگزاری این رویداد در قالب و محدوده عکاسی مستند و فاین ارت گرفته شده‬ ‫است‪ .‬به هرحال نباید فراموش کرد که در طول سال های گذشته به نوعی بین‬ ‫انجمن عکاسان ایران و نسل جدید اکادمیک عکاسی خوانده و فعال در این‬ ‫عرصه‪ ،‬فاصله به وجود امده بود و امید داریم این برنامه امکانی برای پرکردن این‬ ‫شکاف از طرف انجمن باشد و فرصتی برای نسل جدید تازه نفس که در فقدان‬ ‫بینال ها و برنامه های مشابه امکان ظهور و بروز پیدا کنند‪.‬‬ ‫دبیر رویداد در ادامه درباره رونــد انتخاب برگزیدگان توضیح داد‪ :‬در این‬ ‫قاعده و ساختار تعریف شده برای دوره هشتم و این دوره‪ ،‬از شکل فراخوانی که‬ ‫در سال های گذشته استفاده شده بود‪ ،‬استفاده نکردیم‪ .‬در حال حاضر بسیاری‬ ‫از رویدادها و فستیوال های مهم هنروعکاسی فاین ارت در دنیا برای باالبردن‬ ‫کیفیت برنام ه از یک یا چند کیوریتور و یا نامینیتور و نامزد کردن هنرمندان و‬ ‫عکاسان استفاده می کنند‪ / .‬صبا خبر‬ ‫تالشبرایانتشارفرهنگ نامهموسیقیجنگ‬ ‫محسن صفایی از پژوهشگران شناخته شده موسیقی انقالب و‬ ‫دفاع مقدس که طی سال های گذشته اثار ماندگاری را در این حوزه‬ ‫پیش روی مخاطبان قرار داده ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های‬ ‫خود در عرصه موســیقی بیان کرد‪ :‬طی ماه های گذشته مشغول‬ ‫تدوین یک اثر پژوهشی جامع در حوزه موسیقی دفاع مقدس هستم‬ ‫که قرار است با نام فرهنگ نامه موسیقی جنگ منتشر شود‪ .‬این‬ ‫نویسنده درباره جزئیات این پروژه گفت‪ :‬در این فرهنگ نامه همه‬ ‫اثار موســیقی دوران دفاع مقدس از شهریور سال ‪ ۱۳۵۹‬تا پایان‬ ‫سال ‪ ۱۳۶۷‬با رجوع به ارشیوهای شخصی هنرمندان و همچنین‬ ‫ارشیو سازمان صداوسیما به ویژه ارشیو رادیو‪ ،‬گرداوری شده است‬ ‫و تمام تالش هم بر این بوده که بخش عمده ای از این اثار به صورت‬ ‫کامل جمع اوری شوند‪ .‬البته من مایل بودم همراه با اثار منتشر شده‬ ‫در این فرهنگ نامه نت نویسی های مرتبط با این اثار نیز منتشر‬ ‫شوند‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫اغاز اجرای «تا اون» در تاالر سایه‬ ‫ایین افتتاحیه نمایش «تا اون» به نویسندگی و کارگردانی هادی‬ ‫حوری شامگاه روز جمعه بیست و هشتم مرداد ماه با حضور تعدادی‬ ‫از هنرمندان تئاتر‪ ،‬ســینما و تلویزیون از جمله اردالن شجاع کاوه‪،‬‬ ‫الیزا اورامی‪ ،‬بهرام ابراهیمی‪ ،‬رضا درویش نژاد‪ ،‬شیرین یزدان بخش‪،‬‬ ‫تبسم هاشمی‪ ،‬جمشید صفری در تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر اغاز‬ ‫شد‪ .‬هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «تا اون» قبل از اغاز‬ ‫اجرای این اثر نمایشــی ضمن قدردانی از تماشاگران و هنرمندانی‬ ‫که در اولین اجرای نمایش حضور پیدا کرده بودند‪ ،‬گفت‪ :‬من حرف‬ ‫چندانی ندارم چون تمام حرف هایم را روی صحنه گفته ام و امیدوارم‬ ‫به واسطه همراهی ارزشــمند بازیگران به موثرترین شکل ممکن به‬ ‫تماشاگران منتقل شود‪ .‬وی افزود‪ :‬امشب در اولین اجرای نمایش «تا‬ ‫اون» هنرمندان عزیزی حضور پیدا کرده اند که جا دارد به نمایندگی از‬ ‫گروه اجرایی برای این حضور موثرشان تشکر و قدردانی کنم که باعث‬ ‫دلگرمی ما شدند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شکسپیر سومالی از دنیا رفت‬ ‫محمد ابراهیم ورسام ملقب به «هرداوی» یکی از مشهورترین شــعرای سومالی که به «شکسپیر‬ ‫سومالی» معروف بود‪ ،‬روز پنجشنبه ‪ ۱۸‬اگوســت خارج از خاک این کشور در ‪ ۷۹‬سالگی از دنیا رفت‪.‬‬ ‫هرداوی یک شخصیت با اعتبار در جامعه سومالی بود‪ ،‬جامعه ای که در ان شعر سنتی به طول چندین‬ ‫قرن دارد‪ .‬محمد ابراهیم ورســام که ترانه های زیادی نیز سروده است بین سال های ‪ ۱۹۷۳‬تا ‪۱۹۷۸‬‬ ‫که کشور سومالی تحت سلطه دیکتاتوری زیادباره بود‪ ،‬به دلیل نوشتن علیه حکومت دیکتاتوری برای‬ ‫مدت ‪ ۵‬سال به زندان افتاد‪ .‬او بعد از زندان به اتیوپی تبعید شد و بعدها نیز به منطقه خودمختار سومالی‬ ‫لند همان جایی که در ان درگذشت‪ ،‬رفت‪ /.‬صبا خبر‬ ‫یک شنبه ‪30‬مرداد‪ 1401‬شماره ‪1260‬‬ ‫‪7‬‬ ‫یک هنرمند ایرانی برگزیده مسابقه جهانی « ‪ » I.A.G.P.C. 2022‬شد‬ ‫مانی مهرزاد‪ ،‬با مجموعه ای با عنوان «‪ ،»۲۰۲۰‬در رویداد بین المللی ارت روولوشن در شهر تایپه حضور‬ ‫ت داوران این رویداد هنری شود‪ .‬ارت روولوشن تایپه ‪،۲۰۲۲‬‬ ‫داشت که در نهایت موفق شــد برگزید ه هیا ‬ ‫رویدادی است که توسط موسسه بین المللی هنر معاصر تایوان (‪ )TICAA‬و با همکاری ارت روولوشن تایپه‬ ‫(‪ )A.R.T‬سازماندهی شده است‪ ۴۲۸۵.‬اثر هنری از‪ ۷۶‬کشور دنیا در این مسابقه جهانی که به‪I.A.G.P.C.‬‬ ‫‪ 2022‬مشهور است‪ ،‬داوطلب حضور بودند که از بین ان ها ‪ ۳۲۸‬اثر برگزیده و جهت نمایش و شرکت در این‬ ‫رقابت انتخاب شدند‪ .‬برخی از هنرمندان منتخب در سال‪ ،۲۰۲۲‬شهرت جهانی دارند و اثارشان در مجموعه ی‬ ‫موزه های مشهور جهان نگهداری می شود و جوایز ارزنده ای کسب کرده اند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫ملینا پورعلی‪:‬خالقیتکارگردان امضایکار است‬ ‫ملینا پورعلی بازیگر و کارگــردان تئاتر در حال حاضر‬ ‫نمایش «تروکاژ» به کارگردانی ملینا پورعلی و به نویسندگی‬ ‫محمدرضا قلی پور تا‪ ۳۱‬مرداد ماه‪ ۱۴۰۱‬در سالن دکتر رحمدل‬ ‫مجتمع فرهنگی و هنری خاتم االنبیاء (ص) شــهر رشت‬ ‫روی صحنه است‪ .‬ملینا پورعلی درباره دلیل انتخاب نمایش‬ ‫«تروکاژ» که پیش از این فقط یک بار روی صحنه رفته است‪،‬‬ ‫توضیح داد‪ :‬زمانی که تصمیم به انتخاب یک نمایشنامه جدید‬ ‫برای کارگردانی گرفتم‪ ،‬اثار زیادی را در ژانرها‪ ،‬موضوع ها و‬ ‫سبک های مختلف مطالعه کردم‪ .‬همواره به دنبال یک متن نو‬ ‫بودم که در حیطه اجرا کمتر دیده شده باشد و ترجیح من‪ ،‬یک‬ ‫نمایشنامه ایرانی و پرچالش بود‪ .‬تنها متنی که با معیارهای من‬ ‫مطابقت داشت و توانست نظرم را جلب کند‪« ،‬تروکاژ» بود‬ ‫چون که هر لحظه برای من یک سورپرایز داشت‪ .‬او راجع به‬ ‫وفاداری اجرا به نمایشنامه عنوان کرد‪ :‬من معتقدم که ذهنیت‬ ‫کارگردان باید به ذهنیت مولف نزدیک باشد‪ .‬تنها نکته ای که‬ ‫بین ذهنیت کارگردان و مولف قرار می گیرد‪ ،‬خالقیت است و‬ ‫این موضوع باعث ایجاد تغییراتی در روند اجرایی می شود‪.‬‬ ‫خالقیت کارگــردان در اجرا امضای کارگردان محســوب‬ ‫می شود‪ .‬من به عنوان کارگردان به خط داستانی اثر وفادار‬ ‫هستم و فقط با خالقیت خودم پیوندش داده ام‪ .‬بازیگر نمایش‬ ‫«تروکاژ» مشکالت پیش روی این گروه نمایشی برای اجرا‬ ‫بردن اثر را اینگونه بیان کرد‪ :‬به عنوان یک کارگردان جوان‬ ‫مشکالت زیادی را پشت سر گذاشتم تا بتوانم اثر را به مرحله‬ ‫اجرا برسانم و تا اخرین شب اجرا‪ ،‬همه چیز را تحت کنترل‬ ‫خودم داشته باشم‪.‬‬ ‫وی تصریح کرد‪ :‬این مشکالت گرفتن مجوز نمایشنامه‬ ‫از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان گیالن‪ ،‬اصالحیه‬ ‫ها و برخورد با ترافیک اجرایی در سالن رحمدل شهر رشت‬ ‫را در مرحله پیش تولیــد دربر می گرفت و در مرحله تولید‬ ‫به مشکالت تجهیزات نوری و صدای سالن تئاتر محل اجرا‬ ‫می رسد که هم اکنون هرروز داریم با ان دست و پنجه نرم‬ ‫می کنیم‪ .‬هرچند ما سعی می کنیم با وجود همه مشقت ها به‬ ‫بهترین نحو ممکن پذیرای تماشاگران باشیم‪.‬‬ ‫کارگردان نمایش «تاخون» وضعیت تئاتر در استان گیالن‬ ‫را بدین شــکل توصیف کرد‪ :‬وضعیت تئاتر در مرکز استان‬ ‫یعنی شهر رشت نسبت به بقیه شهرستان های استان گیالن‬ ‫بهتر و پویاتر است‪ .‬این استان جوان های جویای نام‪ ،‬پرتالش‬ ‫و بااســتعداد فراوانی دارد که حمایت اندکی از انها صورت‬ ‫می گیرد‪ .‬جوانانی که باید به انها فرصت تجربه کردن و ارائه‬ ‫خودشان داده شود‪ .‬ملینا پورعلی درباره تاثیرگذاری کمبود‬ ‫امکانات تئاتری در مناطق دور از پایتخت بر کیفیت اجراها در‬ ‫شهرستان ها در قیاس با استان تهران‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬مشکالت‬ ‫فنی که گروه های نمایشی با انها دست و پنجه نرم می کنند به‬ ‫طور قطع در کیفیت اثر تاثیر مستقیم می گذارد‪ .‬همین کمبود‬ ‫امکانات به عنوان مانعی در برابر بروز خالقیت ها عمل می کند‪.‬‬ ‫هنرمندان در شهرستان ها دستشان بسته است و نمی توانند‬ ‫با فراغ بال تصمیم بگیرند چون امکانات مناسب برای اجرای‬ ‫برخی ایده ها وجود ندارد‪ .‬در نتیجه‪ ،‬توانایی ها و استعدادهای‬ ‫جوان ها سرگذشتی به جز ســرکوب شدن پیدا نمی کند‪.‬‬ ‫کارگردان «تروکاژ» باور پیدا کردن به جایگاه واالی هنر در‬ ‫فرهنگ ایران زمین را اولین قدم در رفع کاستی های موجود‬ ‫ی ها دوستدار هنر بودیم و هستیم و‬ ‫قلمداد کرد و گفت‪ :‬ما ایران ‬ ‫تاریخچه طوالنی در این زمینه داریم پس چرا این عالقه مندی‬ ‫به هنر کم کم در حال کمرنگ شدن است؟ هنر سینما و تئاتر‬ ‫تاثیر مستقیمی بر فرهنگسازی نسل های بعد دارد پس باید‬ ‫بهای بیشتری به انها داده شود‪ /.‬صبا خبر‬ ‫عکس نمایش «تروکاژ»‬ صفحه 7 ‫مرد بازنده؛ بازیگر برنده‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬نغمه فتاحی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫بازنده سربلند!‬ ‫فیلــم «مــرد بازنــده»‬ ‫ساخته جدید محمدحسین‬ ‫مهدویان‪ ،‬درباره سرهنگی‬ ‫به نام احمد خسروی است‬ ‫که در زندگی شخصی دچار‬ ‫مشکالتی است و از سویی در‬ ‫استانه ی بازنشستگی قرارد‬ ‫دارد‪ .‬او مسئول رسیدگی به پرونده ای مشکوک به قتل است‬ ‫و به سرنخ هایی نیز دســت پیدا می کند‪ ،‬اما متوجه می شود‬ ‫که با پرونده ای پیچیده رو به رو اســت‪.‬این فیلم یکی از اثار‬ ‫راه یافته به جشنواره فجر ‪ ۱۴۰۰‬است که درباره اش نقدهای‬ ‫متعددی مطرح شد‪.‬‬ ‫به نظــر مهدویان پســله خاطرات خــوش از «ماجرای‬ ‫نیمروز» یک بار دیگر ســراغ محمدجواد عزتــی رفته تا او‬ ‫برگ اس دیگری برای سینمای ایران رو کند‪ .‬عزتی در نقش‬ ‫سرهنگ احمد خسروی‪ ،‬مردی است پنجاه و چند ساله‪ .‬قدی‬ ‫کوتاه‪ ،‬شانه هایی خمیده‪ ،‬شکمی بر امده‪ ،‬پایی که اندکی لنگ‬ ‫می زند‪ ،‬گونه ها و غبغبی که در حال اویزان شــدن هستند‪،‬‬ ‫چشمانی که ســعی دارند نیاز به عینک را با فشار اوردن بر‬ ‫پلک ها برطرف کنند‪ ،‬ریشی نامرتب‪ ،‬پیشانی ای که در حال‬ ‫پیش روی ست‪ ،‬موهایی که شروع به ریختن کرده و صدایی بم‬ ‫و خش دارش باعث می شود جمالتش جویده شده و نامفهوم‬ ‫به نظر برسند‪ .‬به اینها ترس از فضای بسته و دندان دردی را‬ ‫که امان سرهنگ را بریده هم اضافه کنید‪.‬‬ ‫ریسک بازی در چنین نقشی باالست‪ .‬به این دلیل روشن‬ ‫که سرهنگ خسروی به خاطر رفتار همواره متناقضش روی‬ ‫خط باریکی میان کمدی و جدی گام بَر می دارد و شــمایل‬ ‫ســینمایی عزتی به راحتی می تواند این مرز را از بین بُرده‬ ‫ِ‬ ‫یا حداقل کم رنگ کند‪ .‬به هرحال این هم نقشــی متفاوت و‬ ‫ماندگار از محمدجواد عزتی است‪.‬‬ ‫پسر بیستم دی ماه ‪ 1360‬خورشیدی است‪ 20 .‬دی در تاریخ این‬ ‫مرز و بوم‪ ،‬برای ان ها که هرازگاهی کتاب های تاریخ را تورق می کنند‪،‬‬ ‫روزی بس تلخ و حزن انگیز اســت‪ .‬چه خاطر هر ایرانی میهن پرستی‬ ‫را به سحرگاه سرد بیستم دی ‪ 1230‬کاشــان و قتل امیرکبیر سوق‬ ‫می دهد تا این روز در تاریخ ایران با اندوهــی ژرف پیوند بخورد اما به‬ ‫هرحال زادروز جواد عزتی‪ ،‬بازیگر توانا و موفق سینما و تلویزیون ایران‬ ‫هم هست‪ .‬عزتی بازیگری که حاال دیگر نمی توان او را کمدین صرف‬ ‫نامید‪ ،‬ســال ‪ 1381‬پس از اتمام تحصیالتش در دانشگاه سوره مهر‪،‬‬ ‫روی سن تئاتر رفت‪ .‬او با قصه های شبانه به کارگردانی سعید اقاخانی‬ ‫راهش را در ســیما پیدا کرد و پس از ان از عزتی همــواره به عنوان‬ ‫بازیگری کمیک یاد می شد اما هرچه او بیشتر در سینما‪ ،‬تلویزیون و‬ ‫تئاتر ایران جا می افتاد‪ ،‬از این نگاه صرف دورتر می شــد‪ .‬اوج کار او در‬ ‫این کلیشه شکنی بی گمان جان دادن به نقش «صادق» در «ماجرای‬ ‫نیمروز» بود‪ .‬ماموری اطالعاتی که مغز متفکر گروه ماموران زبده وزارت‬ ‫اطالعات در انهدام گروهک منافقین است‪ .‬عزتی رفته رفته خود را به‬ ‫عنوان بازیگری بسیار توانا و چند وجهی به سینمای ایران شناساند‪.‬‬ ‫جدیدترین فیلم او اما «مرد بازنده» نام دارد‪ .‬فیلمی که پس از‬ ‫«ماجرای نیمروز» همکاری دیگری از عزتی و محمد حسین‬ ‫مهدویان محسوب می شود‪.‬‬ ‫عزتی این بار در نقش ســرهنگ احمد خســروی‪ ،‬به‬ ‫شخصیتی جان می بخشد که سال ها از او بزرگتر است‪ .‬یعنی‬ ‫اتفاقی مشابه انچه پیشتر در فیلم «سرخپوست» دیدیدم‬ ‫این بار برای عزتی و «مرد بازنده» رخ می دهد‪.‬‬ ‫باید بپذیریــم بازیگری مثل جواد عزتی بــا تمام فراز و‬ ‫فرودهایش‪ ،‬یکی از معدود بازیگران جراتمند ســینمای‬ ‫ایران است‪ .‬گواه این مدعا بررسی کارنامه چندسال‬ ‫اخیر اوست‪ .‬روندی که با ماجرای نیمروز‬ ‫یک و دو‪ ،‬زخم کاری‪ ،‬اتابای‪ ،‬شنای‬ ‫پروانه‪ ،‬التــاری‪ ،‬هزارپــا‪ ،‬تنگه‬ ‫ابوقریب‪ ،‬دوزیســت‪ ،‬خورشید‪،‬‬ ‫جهان با من برقــص و‪ ...‬قابل‬ ‫بررسی است‪ .‬جواد عزتی که‬ ‫اصوال با کمدی های به اصالح‬ ‫«بفروش» و سریال های طنز‬ ‫به مخاطب و سینما معرفی‬ ‫شــد‪ ،‬همچنان از بازی در‬ ‫فیلم هــای کمدی دســت‬ ‫نکشیده است‪.‬‬ ‫دلیلش هم این است که عزتی‬ ‫به ســیاق برخی دیگــر از بازیگران مطرح‬ ‫سینمای طنز و گیشــه ایران یکباره داعیه‬ ‫متفاوت بودن و طور دیگری ظاهر شدن و‬ ‫کتمان گذشته هایش را ندارد‪ .‬او هیچ وقت‬ ‫حرف از پشیمانی نزده اســت‪ .‬و این اصل‬ ‫ماجراست‪ .‬او وقتی کمدی بازی می کند و به‬ ‫گیشه ها خون تازه تزریق می کند و تبدیل‬ ‫به یکــی از محبــوب و پرفروش ترین‬ ‫بازیگران این فضا می شود در واقع در‬ ‫حــال ایفای نقش خــودش به عنوان‬ ‫یک بازیگر حرفه ای در دل سینماست‬ ‫با همان شدتی که در مرحله حضور در فیلم های جدی و دور از فضای‬ ‫کمدی این وظیفه را نسبت به ســینمایی که احتماال دوستش دارد‪،‬‬ ‫ایفا می کند‪.‬‬ ‫حاال بر اساس کارنامه کاری و نه حدس و گمان و تحلیل های بی پایه‬ ‫می توان گفت عزتی بازیگری است که سینما و فعالیت در ان به عنوان‬ ‫یک بازیگر را لمس کرده و در این اتمســفر و در هر ژانری بازیگری و‬ ‫ماجراجویی اش را دنبال می کند‪ .‬او بازیگــر محیرالعقول و بی نظیر و‬ ‫نابغه ای نیســت‪ ،‬اما بازیگر تکنیک بلد‪ ،‬پرجرات و محبوبی است‪ .‬این‬ ‫اصلی است که به هیچ قابل کتمان نیست‪ .‬جالب اینجاست که در طول‬ ‫فعالیت های عزتی بیش از انکه از سوی اهالی سینما و جشنواره قدر‬ ‫ببیند‪ ،‬از سمت مخاطبان مورد توجه واقع شده است‪ .‬ایا به این معناست‬ ‫که تمام نقش افرینی های او درجه یک بوده است؟ طبیعتا خیر‪ .‬اما مگر‬ ‫می شــود بازی او را در فیلم اتابای ساخته نیکی کریمی در نقش یک‬ ‫مرد ترک زبان در حالی که اصال زبان ترکی بلد نیست‪ ،‬نادیده گرفت؟‬ ‫مگر می شود ایفای نقش او در قامت یک مامور امنیتی مرموز‪ ،‬باورپذیر‬ ‫و خوفناک در ماجرای نیمروز یک و دو ساخته محمدحسین‬ ‫مهدویان را نادیده گرفت؟‬ ‫مگر می شود ایفای نقش یک معلم دوست داشتنی‬ ‫در فیلم خورشید مجید مجیدی را دید و تحسینش‬ ‫نکرد؟ مگر می شــود تالش های او در سریال زخم‬ ‫کاری برای ظاهر شــدن در قامت یــک مرد طماع‪،‬‬ ‫حریص‪ ،‬دروغگو و اهل تزویر و هم زمان اســیب خورده‬ ‫را نادیده گرفت عزتی در فیلم مــرد بازنده و تالش های‬ ‫ملموس او برای متفاوت بودن را بی تحلیل رها کرد؟ اما مهم تر‬ ‫از همه این ارزشگذاری ها ‪-‬که در جای خودش منطقی و‬ ‫فنی و درست است‪ -‬نباید فراموش کنیم که عزتی‬ ‫جز معدود بازیگرانی است که با جرات مسیر‬ ‫کاری اش را دنبال می کند‪ .‬شــاید این‬ ‫نکته مطرح شود که خب این قاعده‬ ‫کلی برای تبدیل شدن به یک بازیگر‬ ‫بزرگ و مشــخص شدن عیار هر‬ ‫بازیگری در جهان سینماست؛‬ ‫درست است‪.‬‬ ‫چه دوست داشته باشیم‬ ‫و چه نداشــته باشیم ما در‬ ‫ایران و با ســینمای ایران‬ ‫روبه رو هســتیم و اصولی‬ ‫کــه در ســینمای جهان‬ ‫بدیهــی تلقی می شــود در‬ ‫سینما ما به اســتثنا تبدیل شده است‪.‬‬ ‫پس با این اســتدالل رگه هایی از نواوری‬ ‫و شجاعت از سوی کارگردان ها و بازیگران‬ ‫و دست اندرکاران برخی از فیلم ها را باید‬ ‫برجسته کنیم‪ ،‬باید به انها بپردازیم تا در‬ ‫ادامه تبدیل به جریان قالب در ســینما‬ ‫شود و احتماال جانی تازه به سینمای‬ ‫ایران دمیده شود ورنه با نگاه های تند و‬ ‫تیز و نفی موفقیت های نسبی و اخمو‬ ‫بودن همین داشته های اندک مان را‬ ‫هم از دست خواهیم داد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!