روزنامه صبا شماره 1261
روزنامه صبا شماره 1261
روزنامه صبا شماره 1261
دو شنبه| 31مرداد 22 |1401اگوست 24 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1261صفحه| 5000ناموت|
سند «هشرک کلیله و دمنه»
به انم بزرگساالن خورد
عکس :علیرضا نیکو
گفت و گوهایی با فیلم نامه نویس و صدا پیشه سریال «شهرک کلیله و دمنه» صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
تولید فصل تازه «شب های مافیا» با تیمی جدید
فصل جدید «شب های مافیا» با اعمال تغیراتی در حال تولید است و به زودی به صورت اختصاصی
از پلتفرم «فیلیمو» به نمایش در می اید .فصل پنجم «شب های مافیا» با یک تیم جدید به مرحله تولید
رسیده است .محمدرضا رضاییان تهیه کنندگی و سینا دوراندیشان کارگردانی این اثر را به عهده دارند
و همچنین ،محمدرضا علیمردانی که پیش تر هم در این برنامه اجرا داشته است ،به عنوان گرداننده در
برنامه حضور دارد .همچنین ،برای ضبط قســمت های جدید دکور اختصاصی طراحی شده است .هر
فصل از مسابقه «شب های مافیا» شامل ۴بازی است و ۱۲شرکت کننده ،در قالب دو گروه «مافیا» و
«شهروند» با هم به رقابت می پردازند /.صباخبر
اماده سازی سریال «بی همگان» برای پخش مهرماه از شبکه سه
مجموعه تلویزیونی «بی همگان» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهران
مهام و به کارگردانی بهرنگ توفیقی و اصغر هاشمی در حال تصویربرداری است و مهرماه از همین شبکه
روی انتن می رود .مهران مهام ،تهیه کننده «بی همــگان» گفت :حدود ۹۰درصد از تصویربرداری ان
انجام شده است و گروه به زودی راهی لوکیشن های داراباد و فرودگاه می شود .مهدی سلطانی ،کاظم
هژیر ازاد ،نسرین بابایی ،سپند امیرسلیمانی ،هادی قمیشی ،مسعود شریف ،علیرضا درویش ،داریوش
سلیمی ،کاوه خداشناس ،محمد حیدری ،بهنام مومنی ،یاسین مسعودی و علی اصغر رضائی از جمله
بازیگران این مجموعه هستند /.صباخبر
ممنوعه های جشنواره فیلم کوتاه تهران!
مهدی اذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه
تهران با اشاره به فراخوان این جشنواره بیان کرد :در بحث فراخوان
سیاســت کلی خود را اعالم کردیم که در ســند تحول انجمن هم
روی ان تمرکز کردیم که توجه به تنوع در ژانرهاست و در فراخوان
جشنواره نیز به ان اشاره کردیم.
وی ادامه داد :برخالف دوره قبل که هیات مشاوران وجود داشت ،در
این دوره هیات انتخاب خواهیم داشت که از استقالل کامل برخوردار
هستند .دبیر جشنواره درباره حساســیت های موجود و نکته های
مطرح شده به هیات انتخاب گفت :به عنوان نمونه به هیات انتخاب
بیان شد تا در مورد اثار تقلیدی سخت گیری کنند ،نکته دوم رویکرد
جشنواره را که توجه به ژانرهاست نیز بیان کردیم .مضامین ممنوعه
نیز از دیگر موارد ذکر شده است ،اقلیت های جنسی ،دگرباش ها و ...را
نمی توانیم و نمی خواهیم که در جشنواره ها داشته باشیم .همچنین
درخواست کردیم تا به خشونت درباره کودکان نیز حساسیت بیشتری
داشته باشند.
اذرپندار درباره اسپانسر و محل برگزاری جشنواره توضیح داد :در
حوزه اسپانسرها باید بگویم که جشنواره امسال قطعا در ایران مال
برگزار نمی شود .دلیلش هم صرفا حواشی سال گذشته نیست .خیلی
از بچه های فیلم کوتاه دانشجو هســتند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف
است ،بنابراین اصال رفت و امد به جایی مثل ایران مال محل بحث و
پوستررسمیفیلم«شب،داخلی،دیوار»رونماییشد
در استانه حضور در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم ونیز
از پوستر رسمی فیلم «شب ،داخلی ،دیوار» رونمایی شد .این پوستر
توسط علی جمشیدی و با عکسی از ســحاب زریباف طراحی و اجرا
شده است .حقوق پخش جهانی این فیلم را که سومین ساخته وحید
جلیلوند است ،شــرکت «مچ فکتوری» بر عهده دارد .اولین نمایش
عمومی این فیلم در ونیز روز ۸سپتامبر ( ۱۷شهریور) از ساعت ۱۶:۱۵
در سالن « »Sala Grandeخواهد بود« .شب ،داخلی ،دیوار» بعد از
حضور در جشنواره ونیز ،بالفاصله راهی جشنواره تورنتو می شود و در
انجا اولین نمایش خود در امریکای شمالی را در بخش سینمای معاصر
جهان تجربه می کند .وحید جلیلوند در کنار کارگردانی ،فیلمنامه این
فیلم را نیز نوشته است و علی جلیلوند تهیه کنندگی این اثر را برعهده
دارد .نوید محمــدزاده و دایانا حبیبی به همــراه امیر اقایی ،علیرضا
کمالی ،سعید داخ و دانیال خیری خواه بازیگران این فیلم را تشکیل
می دهند /.صباخبر
ابهام بوده است.
اذرپندار درباره حضور فیلم های سیاسی در جشنواره مطرح کرد:
برخی چیزها اعالمی نیست بلکه اعمالی اســت .شما اصال با تعداد
زیادی فیلم که فضای سیاسی داشته باشند ،مواجه نیستید .مساله ما
این است که چرا درباره دگرباشی جنسی فیلم های متعدد داریم ،اما
مثال در حوزه عدالت اموزشی و کارگری فیلمی نمی بینید؟ به هر حال
این جشنواره ها تمام می شود اما قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه
تهران در حوزه دگرباشی بخشی از این موج باشیم.
دبیر جشنواره در نشست خبری بیان کرد :بلیت فروشی را مجدد
خواهیم داشت و باکس بندی و چینش فیلم ها را با دقت بیشتری انجام
خواهیم داد تا از شلوغی زیاد جلوگیری کنیم.
اذرپندار درباره سانسور و اعتراض احتمالی فیلمسازان نیز توضیح
داد :باز تکرار می کنم که در حوزه خط قرمزهای اخالقی بسته تر رفتار
خواهم کرد و از گفتن این مطلب ترسی ندارم .فیلم های داخلی در
اواخر شهریور به جمع بندی نهایی می رسند اما در کل در نظارت و
ارزشیابی به یک سازوکار معین و مشــخص رسیده ایم و امیدواریم
برای سالیق مختلف اثر وجود داشته باشد ،اما اینکه اعتراضی صورت
نگیرد ،تقریبا غیرممکن است.
دبیر جشنواره درباره اعمال سلیقه دبیر در اثار پذیرفته شده نیز
بیان کرد :سلیقه من در انتخاب اعضای هیات انتخاب است و بیشتر
ستاره ۹۵سالهسینمانمایندهمجلسمی شود
جینا لولوبریجیدا بازیگر اسطوره ای سینمای ایتالیا که بیشتر
شهرتش را مدیون بازی در فیلم «گوژپشــت نتردام» ()۱۹۵۶
است در ۹۵سالگی ثابت می کند که برای تغییر حرفه هیچ وقت
دیر نیست .این بازیگر نامدار ســینما در این سن می خواهد وارد
سیاست شود .جینا لولوبریجیدا در روز یکشنبه ۱۴اگوست اعالم
کرد در انتخابات پیش روی کشــور ایتالیا در ائتالف با دو حزب
چپگرای ایتالیا برای حضور در مجلس نامزد می شود .ستاره «نان،
عشق و فانتزی» در مصاحبه با کوریردالسرا دلیل امدن خود به
صحنه سیاست را چنین اعالم کرد :خسته شده ام از اینکه می بینم
و می شنوم که سیاستمدارها ســر هیچی فریاد می زنند .بازیگر
«سلیمان و ملکه سبا» تاکید کرد :من انقدر مبارزه خواهم کرد که
مردم از بحث هایی چون سالمت تا عدالت بتوانند تصمیم گیری
کنند ،ایتالیا االن در شکل و شمایل بدی قرار دارد و من می خواهم
کار خوب و مثبتی انجام دهم /.صباخبر
از این نخواهد بود و اعضا استقالل کامل دارند .تحمل جابه جا شدن
خطوط قرمز را نداریم که مفصل به ان پرداختیم و گفته شد اما در
حوزه های دیگر این انعطاف وجود داشته و اجازه دهید با دیدن اثار
خودتان قضاوت کنید/ .صباخبر
۲فیلم کودک به سینماها می اید
همایوناسعدیانسخنگویشورایصنفینمایش بااشارهبهمصوبات
اخیر این شــورا گفت :قرارداد نمایش عمومی «بام باال» به کارگردانی
ســیدجمال ســیدحاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید به سرگروهی
سینما ماندانا بعد از فیلم «بانک زده ها» به ثبت رسید« .بانک زده ها» به
کارگردانی جواد اردکانی و تهیه کنندگی علی رویین تن به سرگروهی
ســینما ماندانا و «پســر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و
تهیه کنندگی محمدامین همدانی به سرگروهی کورش از چهارشنبه
۲شهریور اکران می شوند .اما تهیه کننده «پسر دلفینی» اعالم کرد که
نمایش عمومی این انیمیشن حدود یک هفته به تعویق افتاد .همچنین
علی رویین تن تهیه کننده «بانک زده ها» اعــام کرد فیلمش در روز
چهارشنبه ۹شهریور اکران خواهد شد چون این فیلم یک فیلم کمدی
است ،خواهان این شــده اند که پس از ایام محرم به نمایش دراید و
تاریخ پخش ان را به هفته اینده یعنی روز چهارشنبه ۹شهریورماه
۱۴۰۱موکول کرده اند /.صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
کوروش اهاری سراغ «خاطرات یک قاتل» رفت
نسخه انگلیسی رمان «خاطرات یک قاتل» نوشته کیم یونگ ها به کارگردانی کوروش اهاری ساخته
می شود .این رمان داستان قاتلی را روایت می کند که خود را بازنشسته کرده است و تصور می کند که الزایمر
گرفته است چون حتی اخرین قتلش را هم بخاطر نمی اورد .در ۲۶مرداد شرکت ماموت پیکچرز اعالم کرد
که تمام حقوق این کتاب برای تولید فیلم را به دست اورده است و کوروش اهاری کارگردان ایرانی زیرنظر این
شرکت ،کارگردانی این فیلم را برعهده گرفته است .فیلمنامه این فیلم توسط هنری چیسون تنظیم می شود و
الکس بروتو و الکسیا برونته که هر دو در فیلم «ان شب» با کوروش اهری همکاری داشتند نیز در روند ساخت
این فیلم حضور خواهند داشت /.صباخبر
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
3
کیانوش عیاری «رکر» را می سازد
شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی به تازگی در جلسه ای که صورت گرفت با ساخت دو فیلمنامه
موافقتکرد.اینفیلمنامه هاعبارتنداز«کتچرمی»بهکارگردانیحسینمیرزامحمدی،نویسندگیمسعود
هاشمی نژاد و تهیه کنندگی کامران حجازی و فیلمنامه «رکر» به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری و
تهیه کنندگی محمدرضا رخشان راد .از جمله فیلم هایی که در کارنامه کیانوش عیاری به چشم می خورد می
توان به تازه نفس ها ،تنوره دیو ،شبح کژدم ،ان سوی اتش ،روز باشکوه ،دو نیمه سیب ،ابادانی ها ،شاخ گاو ،
بودن یا نبودن ،سفره ایرانی ،بیدار شو ارزو ،خانه پدری ،کاناپه ،خانه به خانه ،هزاران چشم ،روزگار قریب،
87متر ،پر پرواز ،خواب خاک ،ستایش ،پشت در خبری نیست و ...اشاره کرد/ .صباخبر
شاعرانه ای برای سهراب
ی قوی تن کارگردان ،تهیه کننده و بازیگر فیلم «رویای سهراب»
عل
که به تازگی نمایش ان در سینماهای کشور شروع شده است ،با بیان
اینکه در سینمای ایران به طور شایسته به زندگی مفاخر ایرانی توجه
نمی شود ،توضیح داد :وجود دو دلیل باعث شد تا من فیلمی را درباره
سهراب سپهری بســازم؛ اول اینکه مثل بســیاری از افراد دیگر که از
نوجوانی عالیق خاصی دارند و ان ها را دنبال می کنند ،بنده نیز عالقه
خاصی به سهراب سپهری و شعرهایش داشتم و رفته رفته در برهه ای
از زمان فرصت مطالعه درباره زندگی تعدادی از شعرا و مفاخر ایرانی و
اشنایی بیشتر با ان ها پیش امد و بر حسب نیازی که حرفه ما دارد ،این
شرایط ایجاب می کرد تا به عنوان یک سینماگر ،نویسنده و حتی نقاش
به زندگی مفاخر میهنمان بپردازم و اینجا بود که تمایلم برای شناخت
سهراب بیشتر از پیش شد و ان چه که از زندگی ،دیدگاه و نوع تفکراتش
نسبت به این دنیای فانی فهمیدم باعث شد تا عالقه من نیز به این شاعر
عزیز بیشتر شود .این نویسنده درباره نکته دوم گفت :اکثرا دوستانی که
تو امد بودند به من میگفتند که به لحاظ چهره شباهت
با بنده در رف
زیادی با سهراب دارم و همچنان اصرار داشتند که با وجود این شباهت،
به عنوان یک نویسنده و فیلمساز چرا هیچ اقدامی در این باره نمی کنی؟
که البته بنده بیشتر مایل بودم تا یک کارگردان دیگری برای ساخت
چنین اثری پیش قدم شود و من صرفا به عنوان یک بازیگر در این پروژه
حضور داشته باشم اما سینمای شــاعرانه ما چندان مخاطب ندارد و
تماشای اینگونه اثار بین مردم خیلی رایج نیست و اشنایی با ان ندارند
چراکه سرمایه گذاری در این زمینه صورت نمی گیرد و فیلمسازان و
تهیه کنندگان به نوعی نگران ان هســتند که استقبال خوبی صورت
نگیرد و دچار ضرر و زیان مالی شوند بنابراین تمام تالششان بر این است
که یک فیلم معمولی با تعدادی از بازیگر صرفا برای سرگرمی مردم نولید
کنند و به همین دلیل فیلم خوبی در این حوزه ساخته نمی شود تا مردم
با این نوع از اثار اشنایی پیدا کنند و عالقه ای نشان بدهند.
او عنوان کرد :تمامی این دالیل باعث شد تا به این نتیجه برسم که
اکنون توانایی ان را دارم که زمان و سرمایه ام را به همراه دوستانی که
دوست داشتند برای این کار سرمایه شان را به خطر بیندازند و نه با امید
کسب سود و درامد بیشتر بلکه با این انگیزه که اثری خوب و باکیفیتی را
درباره یک شاعر ملی به عرصه تولید برسانند ،برای ساخت فیلم «رویای
سهراب» در نظر بگیرم. صفحه 3
4
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
پرونده
سند «شهرک کلیله و دمنه» به نام بزرگساالن خورد
فاطمه حمیره مرضیه برومند نامی اشنا در دنیای فانتزی های کودکان و نوجوانان ایران است که طی چند دهه با تولید
برنامه هایی ویژه ،خاطراتی به یاد ماندنی برای ما رقم زده است .مخاطبان اثار برومند در چند دهه گذشته،
گفت و گو
از روزگار کودکی به امروز و میانسالی رسیده اند و همچنان اثار او را دنبال و لحظات شیرین و سرخوش
کودکی را با شخصیت های عروسکی جدید او بازافرینی می کنند .برومند که ساخت اثار عروسکی پرمخاطبی از جمله
«مدرسه موش ها»« ،خونه مادربزرگه»« ،قصه های تا به تا» و «شــهر موش ها 1و » 2را در کارنامه هنری دارد ،به تازگی
مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» را با همراهی گروهی از صداپیشگان و عروسک گردانان حرفه ای برای کودکان
دهه 60و مخاطبان بزرگسال امروز جلوی دوربین برده است و این بار به جای تلویزیون ،شبکه نمایش خانگی را برای پخش
اثرش برگزیده است .این مجموعه با اشاره به مسائل زندگی شهری امروز و معضالت شهرنشینی بر حفظ محیط زیست و
دیگر ضروریات زندگی امروز تاکید دارد« .شهرک کلیله و دمنه» نوشته کوروش نریمانی است و تهیه کنندگی سیدمصطفی
احمدی هر هفته جمعه ها از پلتفرم فیلم نت پخش می شود.
کوروش نریمانی:
«شهرک کلیله و دمنه» سخت ترین کارم بود
کوروش نریمانی را بیشتر به عنوان چهره ای تئاتری می شناسیم ،حال
او در همکاری با مرضیه برومند نویسندگی سریال «شهرک کلیله و دمنه»
را بر عهده داشته است .
اقای نریمانی چه شد که فیلمنامه این سریال عروسکی به
شما سپرده شد؟ پیش از این هم تجربه همکاری با خانم برومند
را داشتید؟
من قبال در حوزه نویسندگی با خانم برومند همکاری نداشتم اما طرح و
اید ه داشتم که چند ماه هم روی ان کار کرده بودم و بعد تماس گرفتند که
می خواهیم کار مجموعه « شهرک کلیله و دمنه» را به سرانجام برسانیم.
طرح اولیه را خانم برومند ارائه کرد که درباره این طرح صحبت کردیم و
کاراکترها را پیدا کردیم .کا ِر نوشتن برای مجموعه «شهرک کلیله و دمنه»
از ان چه پیش بینی کرده بودم بسیار طوالنی تر شد و بسیار زمان برد که
کاراکترها ،خانواده ها ،مراوداتشان و قصه ها شکل گرفت.
ماجراهایی که در این مجموعه عروسکی تعریف می شود ،چه
هدفی را دنبال می کند؟
بنا بر این بود که ما درباره زندگی از دســت رفته انســانی در قالب
داستان هایی برای حیوانات حرف بزنیم و نگاه ها را به سمت حفظ محیط
زیست و زندگی سالم برگردانیم .در عصر حاضر و در طول این دهه های
اخیر همه شاهد هستیم که زندگی شهری و شهرنشینی مقوله بسیار
پیچیده ای شده است و معضالت اجتماعیبیداد می کند .شهرها و سیستم
شهرنشینی ما هنوز توسعه الزم را برای زندگی شهری پیدا نکرده است و به
فرهنگ شهرنشینی چنان که باید توجه نمی شود .بنابراین ،در این قصه ها
ما درباره فرهنگ شهرنشینی و مسائلی از جمله احترام به محیط زیست
و مراودات سالم میان انسان ها در قالب ماجراهایی که میان حیوانات این
مجموعه تعریف می شود ،پرداخته ایم.
با وجود ان که تصور می شود کار عروسکی مختص کودکان
استمانندانیمیشن هاامابااینوجودمخاطبانبزرگسالهماین
اثار را دوست دارند و برخی از این اثار برای انها تولید می شود.
فکر می کنید عروسک ها چه ویژگی دارند که از انها برای ارتباط
با مخاطب بزرگسال استفاده می شود؟
این اشتباه بزرگی است که تصور می شود کار عروسکی ویژه کودکان
است ،به دلیل این که در کشور ما کارهای عروسکی چه در تلویزیون و چه
در تئاتر عروسکی بیشتر در حوزه کودکان کار می شود این اشتباه جا افتاده
استکهبرخیفکرمی کنندکارعروسکیمساویباعروسکبازیکودکانه
اســت و برخی با این پیش زمینه فکری نادرست به دیدن اثار نمایشی
عروسکی می نشینند .در تمام دنیا بسیاری از نمایشنامه های پیچیده و اثار
حرفه ای تئاتر را در قالب نمایش عروسکی روی صحنه می برند و بسیاری
از سریال های عروسکی با موضوعاتی صرفاً برای مخاطب بزرگسال ساخته
ک ابزار
و از عروسک برای جلوه های فانتزی ان استفاده می شود .عروس
خوبی است که فضای تخیل و فانتزی را در اختیار ما قرار می دهد و همین
شیرینی فضای کارهای عروسکی است که برنامه سازان و فیلمسازان را به
سمت استفاده از این ابزار می کشاند و مخاطبان بزرگسال نیز به این فضای
فانتزی و تخیلی عروسک ها عالقه مندند.
چند شخصیت در این ســریال حضور دارند و شکل گیری
شخصیت ها به چه صورت بود؟
یک سری شخصیت های اصلی بودند که قبل از نوشتن ،درباره ان ها
صحبت کرده بودیم و برخی شــخصیت ها هم به مرور و در طول پروسه
نوشتن پیدا شدند و شخصیت پردازی و قصه پردازی شدند .کاراکترهای
این مجموعه زیاد هســتند .من ترجیح می دادم که با عروسک کمتر و
کاراکترهای کمتری کار را پیش ببریم و ارام ارام کاراکترهای بیشتری
وارد قصه شوند اما چون باید همه عروسک ها ساخته و صدای صداپیشه ها
هم ضبط می شــدند بنابراین به ناچار باید به نوشــتن همه کاراکترها
می پرداختیم و در قسمت هایی از مجموعه تا حدودی دیده می شدند.
شخصیت پردازی همه کاراکترها را خودتان به تنهایی انجام
دادید؟
با خانم برومند درباره شخصیت ها مشورت می کردیم و زمان نوشتن،
ارام ارام کاراکترها نمود اصلی خودشان را نشان می دهند .هر چقدر هم
که درباره یک کاراکتر حرف بزنیم تا زمانی که نوشته نشود ،تکلیف ان
شخصیت مشخص نمی شود .شخصیت ها در کوران اتفاقات خودشان
را نشان می دهند و زمان نوشتن متوجه می شوید که این کاراکترها چه
محدودیت ها و چه ابزاری در اختیار دارند و نسبت به اتفاقات داستان چقدر
کنش و واکنش می توانند داشته باشند.
نوشــتن برای این تعداد کاراکتر کار بسیار سختی به نظر
می رسد.
راســتش برای من که تجربه اولم بود و تاکنون در فضای کار سریال
عروسکی ننوشته بودم ،به دالیل مختلفی سخت ترین کار بود .روند کار
بسیار طوالنی و سخت بود اما تجربه خوبی بود.
روند نوشتن فیلمنامه این مجموعه چقدر طول کشید؟
حسابش از دســتم در رفته اســت به این دلیل که بین کار و میان
قســمت های مختلف وقفه می افتاد .ساخت اغلب بخش های مجموعه
طول کشید و همزمان که ضبط می کردند من در حال نوشتن قسمت های
دیگر ان بودم و عجله داشتم که کار را تمام کنم اما باز وقفه می افتاد .نسبت
به زمانی که من برای نوشتن هر پروژه ای اختصاص می دهم و سرعتی که
در نوشتن نمایشنامه ها و فیلمنامه ها دارم ،نوشتن این مجموعه از ان چه
تصور کرده بودم ،بسیار طوالنی تر شد و فکر می کردم خیلی زودتر از این ها
تمام شود.
حاال که به تماشای این مجموعه می نشینید ،فکر می کنید ان
چه نوشته اید و ان چه در تصویر می بینید چقدر متفاوت است و
چه حسی نسبت به ان دارید؟
همیشه ان چیزی که نوشته می شــود به دالیل مختلفی ان چیزی
نیست که بعد فیلمبرداری می شود .چیزی که نوشته می شود گاهی اوقات
برای اجرا سخت است و به این دلیل تغییراتی در ان ایجاد می شود .ترجیح
می دهم که در این باره نظر ندهم و فکر می کنم بهتر است مخاطب بگوید
که این مجموعه چطور شده است اما در مجموع فکر می کنم که با توجه به
این که کار بسیار سختی بود و زحمت بسیاری برای ان کشیده شد ،باید
اندازه زحمتش دیده می شد یا قابلیت دیده شدن را داشت که امیدوارم
زمانی که خواستند این مجموعه را ادامه بدهند روی اتفاقات ریز و شیرینی
که می تواند برای کاراکترها رخ دهد ،بیشتر مانور بدهند.
خودتان کدام یک از شخصیت ها را بیشتر دوست دارید و با ان صفحه 4
پرونده
مجازی شاهد استقبال برخی مخاطبان بودم .بسیاری خوششان امده بود
و برخی هم این مجموعه مطابق سلیقه شان نبود.
از کارهای اینده خودتان بگویید که چه کاری را در دســت
نوشتن یا اماده اجرا و نمایش دارید؟
در حال حاضر روی طرح یک فیلمنامه و یک نمایشنامه برای خودم کار
می کنم و دنبال مجالی هستم که فرصت اجرای یک نمایش را پیدا کنم.
روی یکی دو طرح فیلمنامه هم کار می کنم.
ارتباط بهتری داشتید؟
هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند .من همه انها را دوست
دارم و به نظر من باید دید که تماشــاگر و مخاطب از کدام شــخصیت
خوشش امده است.
با توجه به این که نوشتن این مجموعه عروسکی کار سختی
برایتانبودایابازهمپیشنهادهایدیگریبراینوشتنفیلمنامه
در حوزه عروسکی می پذیرید؟
برای من سخت است .البته نه این که بد باشد اما چون تجربه اول من
در این حوزه بود ،چالش اسانی نبود ،پروسه نوشتن برای این مجموعه
کاری سخت و طوالنی بود و این برای نویسنده فرسایشی می شود .ترجیح
من این است که کارهای نوشتن را به شیوه خودم دنبال کنم .مگر نوشتن
برای تئاتر عروسکی که به طور کلی فضای ان متفاوت است .بعدها هم
اگر پیشنهاد همکاری از گروه های دیگری و افراد دیگری در همین حوزه
داشتم ،پذیرش پیشنهاد همکاری بستگی به این دارد که قص ه یا فضای
کار را دوست داشته باشم .اگر شرایط مهیا بود ،چرا که نه!
تاکنون شاهد چه بازخوردی از «شهرک کلیله و دمنه» بودید
و ایا مطابق انتظار شما بود؟
من خیلی اهل پلتفرم ها نیســتم و مجال این را پیدا نکردم که این
مجموعه را ببینم .خیلی ناگهانی هم پخش ان شروع شد اما در فضای
مهیارمجیب:
در اثار مرضیه برومند عروسک گردان و صداپیشه
هر دو مهم هستند
مهیار مجیب دانش اموخته بازیگری و کارگردانی اســت که بیشتر
مخاطبان و به ویژه بچه هــا او را با نام «عمو نیما» مجری برنامه «رنگین
کمان» در کنار شخصیت بامزه عروسک «پنگول» می شناسند .او به عنوان
بازیگر نیز در فیلم های کودک و نوجوان از جمله «در به درها» به کارگردانی
امیرحسین صدیقو فیلم «بازیگوش ها» ساخته نادره ترکمانی ایفاینقش
کرده است .مجیب حدود 10سال به عنوان دستیار کارگردان با مرضیه
برومند همکاری کرده است و به تازگی نیز به عنوان صداپیشه عروسک
«اقای فکاهی» در مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» حضور داشته است.
درباره روند تولید این مجموعه عروسکی بگویید که چقدر
طول کشید و چقدر تمرین کردید؟
برای نقش «اقای فکاهی» حدود یک هفته تمرین دورخوانی داشتیم
و لحن ها را با خانم برومند کار کردیم و چهار جلسه هم ضبط داشتیم.
شــخصیتی که صداپیشــگی ان را بر عهده دارید چطور
شخصیتیاست؟
من صداپیشه شخصیت «اقای فکاهی» از ساکنان مجتمع مسکونی
« شهرک کلیله و دمنه» هستم که یک ُفک دریایی است .شخصیتی است
که در مصرف اب زیاده روی می کند .چون تنش خشک می شود ،ناچار
است خودش را خیس کند .او موجود سرخوشی است که فقط به خودش
و زن و بچه اش اهمیت می دهد و کاری به دیگران ندارد .در جامعه ما هم
کسانی هستند که فقط خودشان و مسائل خودشان را می بینند و درد
دیگران غم انها نیســت« .اقای فکاهی» شخصیت بدی نیست اما دید
محدودی دارد و می خواهد بخندد و شوخی کند و به دلیل نقصانی که
دارد فکر می کند باید زودتر از دیگران کارش را انجام بدهد .این شخصیت
را که نمونه اش بین ادم های این جامعه هم بسیار زیاد است ،با راهنمایی
خانم برومند پیدا کردم و برایم بسیار ملموس است.
بازخوردهایی که دریافت کردید چطور بود؟
من هر وقت که کلیپ های این مجموعه را در فضای مجازی بازنشر
می کنم یا با هر کسی که صحبت می کنم از این مجموعه استقبال کرده
است و پیام های تشکرامیز دریافت کرده ام اما چند نفری هم بودند که
ان را دوست نداشتند.
اعتراضاتی نسبت به محتوای این مجموعه در فضای مجازی
شکلگرفتکهبرخیاینمحتوارامناسبکودکاننمی دانستند
و عده ای نیز مسائل مطرح شده در برخی قسمت ها را مغایر با
شئونات اسالمی یافتند .شما در این باره چه نظری دارید؟
خانم برومند قبل از انتشار این مجموعه اعالم کرد که این مجموعه
برای مخاطب بزرگســال ســاخته شــده اســت و نوجوانان در کنار
خانواده هایشان می توانند به تماشای ان بنشینند .بنابراین مخاطب این
مجموعه کودکان نیستند و این برنامه هم از تلویزیون با پخش سراسری
و در دسترس همگان پخش نمی شود که این اعتراض به ان وارد باشد.
مخاطبانی این مجموعه را تماشا می کنند که با اختیار خود وارد پلتفرم
می شوند و با پرداخت هزینه اشتراک به تماشای این مجموعه می نشینند.
بنابراین مخاطب این مجموعه کامال داوطلبانه این مجموعه را برای تماشا
انتخاب می کند .از طرف دیگر ،فضای پلتفرم ها از فضای صداوســیما
متفاوت است .در صداوسیما مطرح کردن برخی چیزها ممنوع است اما
در پلتفرم ها می توان به ان پرداخت .همان طور که فضای سینما از فضای
صداوسیما متفاوت است و مسائلی را که در سینما می توان مطرح کرد
در صداوسیما نمی توان به ان اشــاره کرد .درباره بخش دوم سوال شما
نیز باید بگویم مسئله این است که معترضان فقط گوشه ای از یک اثر را
می بینند و درباره ان قضاوت می کنند .گاهی در یک سکانس ،قهرمان
قصه مانیفستی ارائه می کند که در اخر فیلم تماشاگر متوجه می شود که
قهرمان اشتباه کرده است .معترضان این مجموعه هم فقط یک قسمت
از ان را دیده اند و ان را برجسته کردند در حالی که باید تمام قسمت ها را
دید و سرانجام کار را مشاهده کرد و بعد به قضاوت نشست .خانم برومند
انسان بسیار اخالق محوری است و طرح چنین مسائلی درباره برنامه های
او دور از انصاف است.
عروسک ها و اثار نمایشی عروسکی چه قابلیتی برای جذب
مخاطب بزرگسال دارند؟
در تمام دنیا نمایش عروسکی و ســاخت فیلم های عروسکی برای
بزرگساالن متداول است و مخاطب بزرگسال خودش را هم جذب می کند
اما در کشور ما به ان کم لطفی می شــود و دوستان برنامه ساز سراغش
نمی روند .این نمایش های عروسکی برای مخاطب بزرگسال در ایران قدیم
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
5
هم رواج داشت .نمایش های خیمه شب بازی که در فرهنگ ایرانی متداول
بود ،بزرگســاالن را مخاطب قرار می داد و مسائل فرهنگی ،اجتماعی و
همچنین مســائل اعتراضی را در قالب نمایش خیمه شب بازی مطرح
می کرد و همه ،از کودک و بزرگ ،این شخصیت های خیمه شب بازی را
دوست داشتند و به تماشای ان ها می نشستند .اگر به خاطر داشته باشید
نمونه هایی از این برنامه های عروسکی با مخاطب بزرگسال را در دهه های
گذشته هم داشتیم مثل برنامه «اقای مبادا» که گمان می کنم کار زنده یاد
اقای کامبیز صمیمی مفخم بود و مردم هم شخصیت اقای مبادا را دوست
داشتند .اصوالً نمایش های عروسکی برای بزرگساالن جذاب است .همین
مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» هم که در واقع برای بزرگساالن ساخته
شده ،توانسته است مخاطب خودش را جذب کند .حاال برخی موافق ان
هستند و دوست دارند و برخی هم دوست ندارند اما به هر حال توانسته
است توجه مخاطبانش را به خود جلب کند .شخصیت های عروسکی که
ساخته می شوند ،می توانند همراه مخاطب از کودکی تا نوجوانی و جوانی
باشند .همان طور که وقتی فیلم سینمایی «شهر موش ها »2به نمایش
درامد مخاطبش کسانی مثل ما بودند که درکودکی این شخصیت ها را
دیده بودند و دوست داشتند .من خودم هنوز که هنوز است به تماشای
انیمیشــن «تام و جری» عالقه دارم و نمایش های عروسکی را همراه
فرزندم می بینم.
شما تجربیات بسیاری در اثار عروســکی دارید و بخش
عمده ای از زندگی حرفه ای شما صرف کار برای کودکان و اثار
کودک و نوجوان شده است ،از دشــواری های کار عروسکی
بگویید.
در اثار عروسکی ،صداپیشه و عروسک گردان داریم و هماهنگ کردن
این دو نفر کار خیلی سختی است .باید همه هنرت را کف دستت بگذاری
و با دستت اجرا کنی و بتوانی حس و حال کاراکتر را نشان دهی و این کار
سختی است که کمتر به ان توجه می شــود .در نمایش های عروسکی
بیشتر به صداپیشه توجه می شود و به عروسک گردان به اندازه الزم توجه
نمی شود .در کار خانم برومند اما قضیه بسیار متفاوت است .چون خودشان
از هنرمندان نمایش عروسکی هستند .در کارهای تلویزیونی معموالً به
عروسک گردان توجه نمی شود و اگر یک روز عروسک گردان یک پروژه
نتوانست ســر کار حاضر شود عروســک گردان دیگری را جایگزین او
می کنند .در حالی که هر کاراکتر عروسکی با همکاری عروسک گردان
و صداپیشه خاص خود است که شناخته می شود .اگر عروسک «کاله
قرمزی» امروز شناخته شده است به دلیل مهارت زنده یاد دنیا فنی زاده بود
و بعد از او هر کس دیگری این عروسک را بگرداند ،همان کاله قرمزی سابق
نخواهد بود همان طور که در برنامه «شهرک رنگین کمان» صداپیشه و
عروسک گردان شخصیت پنگول عوض شــدند و من پنگول را پنگول
نمی دیدم .شخصیتی که ده سال با او برنامه اجرا کرده بودم دیگر برایم
همان شخصیت نبود .این حذف کردن ها و سراغ افراد دیگری رفتن هیچ
کمکی به کار عروسکی نمی کند و ضربه جبران ناپذیری را هم به ان وارد
می کند .اما متاسفانه تهیه کنندگان وکارگردانان به ان اهمیتی نمی دهند.
فردی تهیه کننده یک پروژه عروســکی بود و همسرم (عارفه عباسی)
عروسک گردان ان کار محسوب می شد .کلیپی از این عروسک در فضای
مجازی دیدیم که همسرم عروسک گردانش نبود ،سوال کردیم و پاسخ
ان شخص این بود «:من عروسک را دادم به کسی دیگر بگرداند ،عروسک
گردانی که کاری ندارد!» به ایشان توضیح دادم که عروسک گردانی یک
فن است و در دانشگاه تدریس می شود .چطور فرد دیگری بدون این که
تجربه ،دانش و مهارت این کار را داشته باشد ،می تواند این عروسک را
بگرداند! متاسفانه مشکالت ما این چنین است که به دو شخصیت مهم در
نمایش عروسکی صداپیشه و عروسک گردان اهمیتی نمی دهند.
برای صداپیشگی اثار عروسکی باید صدای خاصی داشت؟
بازیگری مجموعه ای از ابزارهاست و بیان یکی از این ابزارهاست که
همیشه بازیگر را همراهی می کند .کسی که بازیگر است و تجربه بازیگری
دارد ،می تواند در بخش صداپیشگی هم فعایت کند .من از زمانی که خودم
را شناختم با عروسک مانوس بودم و با برنامه های تلویزیونی متعددی
کار کرده ام .اگر یک شخصیت عروســکی را ببینم و احساس کنم که
می توانم از پس صداسازی ان برایم ،مابقی کار اسان است مث ً
ال اگر لبش
برجسته باشد ،مخرج صدایش فرق می کند اگر لبش تو رفته باشد باز نوع
صدایش متفاوت است .برای برخی هنرها باید جوهره و خمیرمایه ان را
داشت و کسانی که بازیگری می دانند می توانند صداپیشه هم باشند مثل
صداپیشه شخصیت «بچه» در کار اقای ایرج طهماسب که اقای هوتن
شکیبا صداپیشه ان هستند و توانسته است به خوبی از پس این نقش
دشوار بربیاید و مخاطب بسیاری هم جذب کرده است .یا محمد بحرانی
صداپیشه شــخصیت «جناب خان» که بازیگری خوانده است و چقدر
خوب برای این عروسک صداپیشگی کرده است.
تجربه همکاری در کنار سایر صداپیشگان « شهرک کلیله
و دمنه» چطور بود؟
من که از همکاری در کنار عزیزان دیگر این مجموعه از جمله خانم
ژاله صامتی ،مسعود کرامتی و دیگر عزیزان لذت بردم .کلی کیف کردیم و
خندیدیم .شاید این شغل من است که باید از شغلم لذت ببرم ولی مردم در
نهایت باید بعد از تماشای این مجموعه درباره ان قضاوت کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
۱۳۰نمایش خارجی متقاضی شرکت در جشنواره تهران-مبارک
طبق اعالم ستاد اجرایی نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک درپی انتشار
فراخوان جشنواره در سایت یونیمای جهانی ،بیش از ١٣٠نمایش از ١٠٠گروه نمایشگرعروسکی بین المللی
از ٣٠کشور جهان به ستاد جشنواره رسیده است .بیشترین تعداد گروه متقاضی از ایتالیا ،اسپانیا ،بلغارستان،
ارمنستان ،هند ،روسیه ،یونان و برزیل بوده اند و پس از انتشار فراخوان جشنواره بیش از 130نمایش ،فیلم
اثر و تقاضای حضور خود را به ستاد جشنواره ارائه کرده اند .ستاد جشنواره در حال بررسی اثار و رایزنی با گروه
های متقاضی جهت انتخاب بهترین نمایش ها برای دعوت به جشنواره با توجه به کیفیت اثار ،افزودن جنبه
های اموزشی و ایجاد تنوع برای مخاطبان نمایش عروسکی است / .صبا خبر
بازیگران اجراخوانی «اولئانا» کامل شدند
لیال بلوکات به عنوان دومین بازیگر اجراخوانی «اولئانا» نوشته دیوید ممت با ترجمه معین محب علیان،
دراماتورژی و کارگردانی مهتا محدث معرفی شد .اتیال پسیانی دیگر بازیگر این اثر است .در توضیح این نمایش
امده است« :چه کسی پیروز خواهد شد؟ چه کسی حق دارد؟ واکنش های چندپاره یک واقعیت و قطعیتی
که هرگز جان نمی گیرد« ».اولئانا» یکی از مشهورترین نوشته های دیوید ممت و تجربه اخیر کارگردانی مهتا
محدث است که به واکاوی حقایقی مبهم و مه الود از بزرگترین چالش این روزهای جامعه به ویژه در سینما و
تئاتر هم می پردازد ،واقعیت هایی که شاید همان حقیقت نیست .اجراخوانی «اولئانا» به زودی در پردیس تئاتر
شهرزاد تنها برای یک شب میزبان مخاطبان می شود/.صباخبر
رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان :
با هیچ سازمانی زاویه و مخالفت نداریم
عباس جهانگیریان رئیس جدید هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره
فعالیت های این نهاد ،اظهار کرد :انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ،یک تشکل مردم نهاد
صنفی -فرهنگی است و مسئولیت های مختلفی را که به ان داده شده ،یا از هیات مدیره خواسته
شده و یا سیاســت هایی را که خود هیات مدیره طراحی کرده ،دنبال می کند .قبل از کرونا در
بخش های مختلف انجمن کمیته ها و کارگروه هایی فعالیت می کردند اما با امدن کرونا انجمن
نتوانست مانند گذشته به فعالیت های خود ادامه دهد ،هرچند کم کاری هم نکرده است.
او با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت های انجمن افزود :هنوز کرونا به صورت کامل نرفته اما تالش
می کنیم در وضعیت عادی ،کار انجمن را پیش ببریم ،اگر امکان پذیر بود جلسات را به صورت
حضوری برگزار می کنیم و اگر امکان پذیر نبود ،مجازی .طرح های خیلی زیادی داریم ،پیشنهادم
ت جلسات انجمن را در سایت نویسک بگذاریم تا دوستان رسانه ای ما بتوانند
این است که صور
درجریان مصوبات انجمن باشند.
جهانگیریان با بیان این که طرح های بسیاری به هیات مدیره اعالم می شود که برخی به مصوبه
تبدیل و برخی هم رد می شوند ،گفت :انچه االن در نظر داریم و می خواهیم دنبال کنیم این است
که پلی به نهادهای مدنی و دولتی بزنیم و با ان ها در هرزمینه ای که به رشد ادبیات کودک و تامین
ی داشته باشیم .فکر می کنم اتفاق های خوبی در
حقوق نویسندگان کمک کند،تعامل و همکار
این دوره بیفتد زیرا از وضعیت خطرناک کرونا تا حدودی خارج شده ایم و ترکیب جدید هیات
مدیره نیز ترکیب خوبی است ،همه مان با ایده های خوبی امده ایم و من افق خوبی را پیش روی
انجمنمی بینم.
او درباره انتقادهایی که به انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره نگاه انحصارگرایانه و
رقابتنمایش«اشویتسزنان»دراکراین
«اشویتس زنان» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری در بخش
غیررقابتی جشنواره pro.act 2022حضور خواهد داشت.جشنواره
pro.act 2022هر ساله در شهر کی اف کشور اکراین و در این دوره،
به شکل مجازی برگزار خواهد شد« .اشویتس زنان» روایتی از زندگی
و مرگ ســه دختر در اردوگاه های کار اجباری المان نازی در جنگ
جهانی دوم است .امیر شمس ،رها حاجی زینل ،نازنین میهن و سارینا
ازاد میالنی در این نمایش به ایفای نقش خواهند پرداخت .سایر عوامل
اثر عبارتند از اسپانسر بین المللی :شهاب جوهری شیرازی ،طراح نور:
پدرام رضوانی ،عکاس :رضا جاویــدی ،طراح گرافیک :امین قنبری،
پخش انالین و جهانی :کمپانی پخش « .scenesaverاشــویتس
زنان» پیش از این در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ،سی و دومین
جشنواره شــیر طالیی اکراین ۲۰۲۱و بیست و چهارمین جشنواره
بین المللی تئاتر ملپامونی اکراین ۲۰۲۲حضور داشــته و به تازگی
نمایشنامه این اثر در نشر اماره به چاپ دوم رسیده است/.صباخبر
ثابت بودن نســبی اعضای انجمن وجود دارد ،توضیح داد :هرکسی هر انتقادی
نسبت به انجمن دارد بگوید و انجمن هم پاسخ گو است .فضای انجمن یک فضای
دموکراتیک است و بر اساس انتخابات مجمع عمومی ،هیات مدیره انتخاب می شود
و اعضای هیات مدیره ،رئیس و نایب رئیس و دبیر را انتخاب می کنند .درباره نگاه
انحصارگرایانه و ثابت بودن اعضای هیات مدیره که می فرمایید باید بگویم همیشه
این طور نیست ،خیلی ها از جمله خودم غیر از دور دوم که در هیات مدیره انجمن بودم
تا این دوره در هیات مدیره فعالیت نداشتم.
نویسنده « توران تور» با بیان این که بیشــتر اعضای هیات مدیره تازه نفس
هستند ،ادامه داد :اگر یک دوره حضور من در هیات مدیره دوم یا سوم
را در نظر نگیرید ،من نیروی جدید هستم .اقای کاشفی چند
دوره بوده اما فاصله ای افتاده اســت .محمدرضا مرزوقی
جدید هستند ،خانم دکتر امینی فقط دوره قبل بوده ،خانم
دکترفوالدوند هم جدید است ،فقط اقای دکتر حجوانی
است که چندین دوره در مقام دبیر و یا رییس هیات مدیره
حضور داشــته اند .این را در نظر بگیرید که ادم های با
تجربه ،حافظه تاریخی انجمن هستند .اگر اقای حجوانی
نباشد در واقع انجمن حافظه تاریخی اش را ندارد چون
ایشان تمام اطالعات انجمن ،از زمان تاسیس تا امروز
را در حافظه دارند /.خبرگزاری ایسنا
البومجدیدالنادلریدراستانهکاملشدن
در ماه می امسال النا دل ری خواننده مشهور امریکایی درباره
البوم دنباله البوم قبلی اش با نام «بلو بنسترز» گفتگویی انجام
داد ،او در این مصاحبه فاش کرد که ترانــه های کارهای بعدی
اش خیلی محاوره ای هســتند .یک ماه بعد از این گفته های دل
ری ،بن ماوسن مدیر برنامه های این خواننده تایید کرد که البوم
جدید النا دل ری به زودی راهی بازار خواهد شد و اما بن ماوسن
روز پنجشنبه ۱۸اگوست در توییتر نوشت که البوم جدید النا در
شرف کامل شدن است .البوم جدید این خواننده به دنبال اخرین
اثرش «بلو بنسترز» منتشر خواهد شد .به گفته مدیر برنامه های
این خواننده ،سه ترانه النا دل ری امســال در سه فیلم شاخص
سال قرار دارند که یکی از انها مربوط به مستند زندگی پل نیومن
و جوان وودوارد به کارگردانی ایتان هاک است .النا دل ری با نام
اصلی الیزابت وولریج گرنت تا به امــروز ۶بار نامزد جایزه گرمی
شده است /.صباخبر
تمدید بخش ملی جشنواره قصه گویی کانون
همزمان با پایان مهلت ارسال اثار به بیست وچهارمین جشنواره
بین المللی قصه گویی ،زمان ارســال اثار به بخش ملی این جشنواره
به مدت یک ماه تمدید شد .بخش «ملی» شامل قصه گویی نوجوانان
۱۲تا ۱۸سال ،بزرگساالن ۱۸سال به باال و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها
اســت .در بخش ملی ،بخش ایینی سنتی شامل اجرای قصه گویی با
نگاه به سنت ها و ایین های دینی و ایرانی ،در یکی از شیوه های نقالی،
پرده خوانی و شمایل گردانی برگزار می شود که نوجوانان ۱۲تا ۱۸سال
و بزرگساالن ۱۸سال به باال می توانند در ان شرکت کنند .همچنین
بخش قصه گویی زبان اشاره شامل قصه موردنظر با هر قالبی ،به زبان
اشار ه فارسی است و بزرگساالن ۱۸سال به باال می توانند در ان شرکت
کنند .بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی همچون سال
گذشته با محورهای موضوعی امیدها و ارزوها ،شادی ها و غم ها و ایثار
و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های مختلف زندگی)
برگزار خواهد شد/ .خبرگزاری ایرنا صفحه 6
دو شنبه 31مرداد 1401شماره 1261
خرب فرهنگ و هرن
هم خوانی بهنام بانی و رضا بهرام در سرود تیم ملی فوتبال تکذیب شد
چندی پیش اخباری مبنی بر هم اوایی بهنام بانی و رضا بهرام خوانندگان موسیقی پاپ در سرود
تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲پخش شده بود .طبق پیگیری و گفتگوی خبرنگار صبا با
مسئوالن شرکت فرهنگی هنری اوای فروهر این خبر از سوی مسئوالن مربوطه تایید نشد.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲بیســت ودومین دوره جام جهانی فوتبال اســت که از ۲۰نوامبر تا ۱۸
دسامبر ۲۹( ۲۰۲۲ابان تا ۲۷اذر )۱۴۰۱در قطر برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران طبق قرعه کشی
جام جهانی ۲۰۲۲قطر در گروه دوم بازی ها با انگلیس ،امریکا و برنده پلی اف اروپا (اسکاتلند و اوکراین/
ولز) رقابت خواهد کرد/.صباخبر
اغاز «تب» در مجموعه تئاتر شهر
نمایش «تب» به نویسندگی واالس شان ،کارگردانی رویا کاکاخانی و بازی نادر فالح از روز ۳شهریور
ماه سال جاری به مدت ۱۰شب در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر میزبان عالقه مندان تئاتر خواهد بود.
این اثر نمایشی روایتگر بخشی از زندگی مردی است که در یک شرایط اقتصادی و فرهنگی خوب رشد
کرده و بزرگ شده است اما اتفاقی باعث می شود تا دیدگاهش نسبت به زندگی تغییر کند .رویا کاکاخانی
کارگردان تئاتر ســابقه کارگردانی نمایش هایی همچون «پیش از ناشتایی»« ،مده ا»« ،پیراهن های
سفید» و «ابر در فنجان» را در کارنامه دارد .نمایش «تب» به کارگردانی رویا کاکاخانی از ۳شهریور ماه
ساعت ۱۸به مدت زمان ۶۰دقیقه و قیمت بلیت ۷۰هزار تومان روی صحنه خواهد رفت/.صباخبر
تضمینی برای اجرای عمومی اثار شرکت کننده در تئاتر فجرهست؟
محمدرضاعطایی فرکارگردانتئاترکهدرسالجاریتولیدواجراینمایش«سراط»رادربرنامه
خود دارد ،درباره وضعیت مبهمی که برای شرکت در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر
فجر وجود دارد و اینکه ایا تضمینی برای اجرای عمومی اثار شرکت کننده در جشنواره هست یا
نه ،گفت :سال گذشته در پیک کرونا و اوج تعطیلی ها با نمایش «کنسرت تئاتر مرگ گرم» بعد از
چندین بار تعطیل شدن در سالن قشقایی روی صحنه رفتیم .بیش از ۳۰اجرا داشتیم که تمامی
بیلیت ها پیش فروش شد و بعد از چندین بار تمدید و ۲اجرایی شدن باالخره در خرداد به پایان
اجراها رسیدیم.
وی یاداور شد :از انجایی که نمایش «کنسرت تئاتر مرگ گرم» با استقبال مخاطبان روبرو شده
بود بسیاری از سالن های خصوصی دنبال اجرای مجدد و همکاری با ما بودند اما به پیشنهاد مدیران
وقت تئاتری قرار شد در جشنواره تئاتر فجر و در بخش مسابقه اثر را اجرا کنیم .بعد از مدتی از بنده
خواستهشدتابهجاینمایش«کنسرتتئاترمرگگرم»،نمایشجدیدیبرایجشنوارهتئاترفجر
امادهکنمووقتیعلتراجویاشدمدالیلیمصلحتیمطرحشد.بههمینخاطرمجبورشدمنمایش
«پاستیل زرد» را برای جشنواره تئاتر فجر با سختی های خاص تمرین ،اماده کنم و نمایش برای
جشنواره انتخاب شد .عجیب ان جا بود که به ما گفتند شما نمی توانید در بخش مسابقه جشنواره
شرکت کنید زیرا هنوز «پاستیل زرد» اجرای عمومی نرفته و این خالف قوانین جشنواره است .در
نهایت ما به دالیل مصلحتی سالخی شدیم .عطایی فر با اشاره به اینکه تصمیم گیری برای اجرای
نمایش «سراط» در شرایط فعلی سخت و مبهم است ،متذکر شد :حاال نمی دانیم نمایش «سراط»
را که با عشق و امید اماده کرده ایم ،اگر اجرا برویم می توانیم در جشنواره تئاتر فجر باشیم یا خیر
و اگر اجرا نرویم چطور؟ ایا بعد از جشنواره فجر تضمینی برای اجرای عموم هست یا خیر؟ اگر در
جشنواره مقاومت باشیم می توانیم در بخش مسابقه فجر شرکت کنیم یا خیر؟ اگر بخواهیم در
جشنواره تئاتر فجر باشیم ایا می توانیم در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کنیم یا خیر؟ و ده ها
سوال دیگر که نمی دانم کسی جوابگو هست یا خیر .این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود،
تصریح کرد :از مدیران قبل که حتی از ترس ویروس کرونا به سالن نمایش ما نیامدند و برای یک
تشویق خشک و خالی هنرمندانی که در پیک کرونا توانستند نزدیک به ۴۰شب تمامی بلیت های
کارراپیشفروشکننددیگرگله اینداریماماازمدیرانوقتاداره کلهنرهاینمایشیوجشنواره
تئاتر فجر تقاضا داریم فقط در این شرایط سخت معیشتی که هنرمند تئاتر هیچ گونه درامدی
از هیچ منبعی ندارد لطف ًا اگر کمکی برای تولیدات ما نمی کنید الاقل با شفاف سازی و همیاری و
همکاری بیشتر ،این عرق ریزان فرهنگی را ارج نهید /.خبرگزاری مهر
7 صفحه 7
دور افتـاده!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
دبیر تحریریه :نغمه فتاحی
هیات تحریریه :یاسر سماوات ،فائزه صمدی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
طغیان حمیدیان علیه کلیشه
بابک حمیدیان بازیگری
پرکار است که طی 18سال،
بازی در 50فیلم سینمایی را
تجربه کرده است .درست از
همان بازیگرانی اســت که
به اندازه تالش و زحماتش،
هرگز به درستی دیده نشده
است .بازیگری که با مطالعه
و بینش باالی خود همــواره از فروغلتیدن در باتالق تکرار و
کلیشــه پرهیز کرد و به بازیگری خاص در سینمای ایران
بدل شد.
بابک حمیدیان در مینی ســریال «روز بلوا» ســاخته
بهروز شعیبی که در پلتفرم نماوا پخش شد در نقش «عماد
بدیعی» روحانی نیک نام و درستکاری بازی کرد که یک باره
خود را میان بلوایی عجیب برخاسته از اختالس و پولشویی
اطرافیانش می بیند .تک و تنها و بدون پشتیبان باید با هیوالی
بدنامی ستیز کند .کاراکتر «عماد بدیعی» به نظر تکرار همان
نقش هایی که طی سنوات گذشــته برای روحانیان در نظر
گرفته شده است می رسد اما بازی بابک حمیدیان در نقش
روحانی «روز بلوا» مختصاتی دارد که شخصیت عماد را به
کاراکتری بدیع بدل کرده است .شاید پیش از این روحانیان
فیلم ها و ســریال ها نظر به جایگاهی کــه در جامعه دارند،
همواره از زاویه سوم شخص به ماوقع نگاه می کردند و اغلب به
شخصیت های اصلی داستان ها در برون رفت از مشکالت شان
راهنمایی می دادند اما داستان «عماد بدیعی» چیز دیگری
است .او ناخواسته در ردیف اول متهمان اختالس و پولشویی
قرار گرفته اســت و این مقوله کار بابک حمیدیان را بیش از
پیش دشوار می سازد .به نظر «عماد بدیعی» با نقش افرینی
بابک حمیدیان از ان دست شخصیت هایی است که تا مدت ها
درباره اش نقد و نظر منتشر خواهد شد.
یاسر سماوات -اغلب اهالی هنر هفتم ایران با رزومه او اشنایی
هرچند مختصری دارند .بابــک حمیدیان ،بازیگر 42ســاله تئاتر و
سینمای ایران ،خیلی ها می دانند او فعالیت هنری اش را سال 1378
با حضور روی سن تئاتر اغاز کرد و ســال 1382با فیلم «قدمگاه» به
کارگردانی محمدمهدی عسگرپور قدم به سینما گذاشت .همان سال
در فیلم «مزرعه پدری» رسول مالقلی پور هم نقش افرینی کرده بود
اما «قدمگاه» بود که در شناساندن حمیدیان به سینمای ایران نقش
پررنگی داشت؛ فیلمی که در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر،
سیمرغ های بلورین بهترین موســیقی متن ،بهترین اثر هنر و تجربه،
همچنین سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را به ترتیب در دستان
محمدرضا علیقلی ،محمدمهدی عسگرپور و مهرداد میرکیانی قرار داد.
عالوه بر این سه جایزه ،تندیس بهترین فیلمنامه جشنواره هم ان سال
به «قدمگاه» رسید تا محمد رضایی راد هم از جوایز این فیلم بی نصیب
نماند .ضمن اینکه این فیلم در بخش های بهترین فیلم ،بهترین بازیگر
نقش دوم زن ،بهترین کارگردانی ،بهترین صداگذاری و بهترین طراحی
صحنه و لباس نیز کاندیدای دریافت ســیمرغ بلورین شــد .هرچند
کسی به بازیگر نقش «رحمان» در قدمگاه توجه انچنانی نمی کرد اما
نبُر
موفقیت های فیلم عسگرپور ،راه موفقیت را برای حمیدیان به میا
تغییر داد .سینمای ایران در اوان دهه 80بازیگری از نسل نوین به خود
می دید که عالوه بر فیزیک مطلوب ،استعدادهای بالقوه متعددی در
ضمیرش داشت .یک ســال بعد و در 1383حمیدیان با فیلم «طبل
بزرگ زیر پای چپ» و با بازی کنار حمید فرخ نژاد ،نگاه ها را به سوی
خود معطوف کرد .فیلمی ساخته کاظم معصومی که در ژانر سینمای
جنگ تعریف می شــود (نظریه چهار بخشی ســینما و ادبیات جنگ
این ژانر را به چهار زیرشــاخه سینمای جنگ ،سینمای دفاع مقدس،
سینمای مقاومت و سینمای پایداری تقسیم می کند و «طبل بزرگ
زیر پای چپ» در این گروه بندی ،زیرشاخه سینمای جنگ محسوب
می شود نه دفاع مقدس).
بازی حمیدیــان در این فیلــم ،که در واقــع دومین
نقش افرینی بلند ســینمایی او محسوب می شد حتی از
مرزهای ایران هم فراتر رفت .فیلم معصومی در بیســت
و هفتمین دوره جشــنواره فیلم مســکو که همزمان با
شصتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برگزار شد ،نظر
موافق منتقدان و مخاطبان را جلب کرد تا حمیدیان از
نقش افرینی در این فیلم هم خاطرات بسیار خوبی
داشته باشد .بازی در فیلم «یک بوس کوچولو»
ساخته بهمن فرمان ارا نشــان داد حمیدیان از
همان سال های اغازین بازیگری اش ،به فیلم ها
و نقش های خاص عالقه دارد .او بعدها در فیلم
«خاک اشــنا» هم برای فرمان ارا بازی کرد.
نقش افرینی های حمیدیان در دهه 80بیشتر
توجه منتقدان را برمی انگیخت اما حدود یک
دهه گذشــت تا بابک حمیدیان خودش برای
خودش در دل مخاطب عام ســینمای ایران
هم جایی پیدا کند« .هیــس دخترها فریاد
نمی زننــد» فیلمی که یکی از اثار شــاخص
ســینمای ایران در مقوله خشونت علیه زنان
و کودکان محسوب می شود ،هرچند با نقش
منفی حمیدیان توام شــد امــا او را بیش از هر
زمان دیگری در کانون توجه قرار داد .فیلم پوران
درخشنده با بازیگرانی مانند شهاب حسینی ،طناز طباطبایی ،جمشید
هاشم پور ،ستاره اســکندری و مریال زارعی ،گیشــه ها را یکی پس از
دیگری فتح می کرد ولی این فیلم در واقع جشــن تولــد دوباره بابک
حمیدیان در سینمای ایران محسوب می شد .بازی گرفتن از او در این
نقش هم ریسک بزرگی بود که بنی اعتماد ان را به جان خرید تا فیلمش
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و یکمین دوره
جشــنواره فیلم فجر لقب بگیرد .بابک حمیدیان اما موفق شد با نقش
افرینی در شخصیت متجاوز این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل
مرد را در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران به سال 1392از ان خود
سازد .این نقش افرینی انقدر بنی اعتماد را تحت تاثیر خود قرار داد که
کارگردان سینمای ایران ،لب به تحسین حمیدیان گشود «:وقتی جلوی
دوربین می رفت ،همه دست می زدند و به واقع بازی نکردن را بازی کرد.
حمیدیان خیلی واقعی بازی کرد و واقعاً انقدر طبیعی بود که لحظاتی
ممکن بود از او متنفر شوید .با چنان انعطاف و بدون این که ذره ای اغراق
ی بســیار رئالی را انجام داد .به نظرم
در بازی اش باشد؛ بازی زیر پوست
حمیدیان بازیگر خالقی است».
جالب اینکه حمیدیان در حالی بازی در این نقش را پذیرفت که تعدادی
ازهنرپیشگانمطرحسینمایایرانبهدلیلنگاهبدیکهممکنبودپساز
نقش افرینی در نقش متجاوز گریبانگیر ان ها شود ،از پذیرفتن این نقش
سر باز زدند! اما درست این نقطه برای حمیدیان سکوی پرتاب دیگری
بود و او با پذیرش این نقش عمال گام بلندی در تکمیل و تکوین شخصیت
حرفه ای برداشت .از حمیدیان نقش های متعدد و متنوع دیگری در کتاب
تاریخ سینمای ایران ثبت شده اما برخی نقش افرینی های او حتی خط
داستان را هم تحت تاثیر خود قرار دادند .برای اشاره به بهترین نمونه این
مدعا ،باید سراغ بازی او در نقش «اصغر وصالی» فرمانده گروه «دستمال
ســرخ ها» (که در جریان محاصره پاوه به دســت عناصر ضد انقالب،
مقاومتی جانانه داشتند) رفت .هرچند ابراهیم حاتمی کیا در پرداخت
شخصیت های این اثر خیلی به اصالت تاریخ نگاری پایبند نبوده و برای
نمونه در خلق شخصیت شهید مصطفی چمران تاکید کرده است «:من
چمران خودم را ساختم!» اما از نظر خط داستانی و شخصیت پردازی های
روایی این فیلم ،شخصیت اصغر وصالی که در واقع زیردست چمران
محسوب می شده و در روزشمار تاریخ انقالب اسالمی هم تصریح شده
چمران بالفاصله پس از حضور در پاوه فرماندهی نیروهای حاضر
در این شهر را به دســت گرفت اما در فیلم شخصیت
وصالی با بازی بی بدیل حمیدیان چربشی عجیب بر
فرمانده خود دارد .در واقع او شخصیتی فرعی نیست!
گاه پررنگ تر از شخصیت اصلی ،داستان را تحت
تاثیر خود قرار می دهد .سکانس معروف روبرویی
وصالی با هانا (حمیدیان با مریــا زارعی) که
اسلحه به دست زن کرد می دهد و می گوید پس
از ما با ان ها بجنگید و هانا اسلحه وصالی را پس
می دهد و می گوید نمی خواهم کسی را بکشم!
خود بیانگر یکی از موتیف های اصلی داستان
است .هرچند بازی حمیدیان در این فیلم هم با
عنوان «شهید وصالی چشم ابی!» در بوته نقد
قرار گرفت اما او صرف نظر از حوادث تاریخی،
شخصیتی تاثیرگذار و البته ماندگار خلق کرد تا
یک بار دیگر ثابت شود ،بابک حمیدیان بازیگری
توانمند ،چند بعدی و مســتعد است که خیلی
وقت ها از نگاه منتقدان دور می ماند. صفحه 8