روزنامه صبا شماره 1262 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1262

روزنامه صبا شماره 1262

روزنامه صبا شماره 1262

‫سه شنبه| ‪1‬شهریور ‪ 23 |1401‬اگوست‪ 25 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1262‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫شـوالیه ای‬ ‫سـوار سـیرمغ‬ ‫«قمارباز» و «راه های فرعی»‬ ‫از ساترا مجوز گرفتند‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫نقاشی که مدل هایش را‬ ‫می ُ‬ ‫ کشت!‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫مهین افشان پور پیشکسوت‬ ‫نگارگری درگذشت‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫وصیت نامه شهدا صوتی می شود‬ ‫فصل دوم چالش گویندگی «صباگو» با همت رادیو صبا به تولید صوتی و تصویری وصیت نامه شهدا با اجرای‬ ‫عالقه مندان به گویندگی می پردازد‪ .‬این شبکه رادیویی در فراخوانی دیگر از چالش گویندگی «صباگو» برای‬ ‫عالقه مندان به این حوزه فرصتی را فراهم کرده که با ارسال فایل های صوتی به سامانه هدهد رادیو صبا توانایی‬ ‫خود را در این زمینه محک بزند‪ .‬ارسال کنندگان بهترین اثار قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه هشتم‬ ‫و نهم شهریور به صورت حضوری در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو با یکدیگر به رقابت بپردازند‪.‬‬ ‫رضا عزتی تهیه کننده «صباگو» در این باره گفت‪ :‬حدود ‪ ۸۰۰‬فایل به سامانه هدهد رادیو صبا رسیده که بعد‬ ‫ارزیابی های صورت گرفته از این تعداد حدود ‪ ۱۰۰‬اثر برای رقابت نهایی برگزیده شدند‪/ .‬صباخبر‬ ‫مستندهای نیمه بلند ششمین جشنواره تلویزیونی مستند‬ ‫مستندهای «نیمه بلند» راه یافته به بخش مسابقه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند‬ ‫تا اثار بخش مسابقه این جشنواره تکمیل شوند‪ ۱۲۶ .‬مستند برای حضور در بخش نیمه بلند به دبیرخانه‬ ‫جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد با نظر هیئت انتخاب‪ ۲۳ ،‬اثر به بخش مسابقه راه یافتند‪ .‬اوس‬ ‫اکبر (روح اله توکلی)‪ ،‬بازگشت فالمینگوها (محمد جواد ارمان مهر و سید حسین ازادی)‪ ،‬بردی (سید‬ ‫عدنان طاهری)‪ ،‬بندی ها (جلیل شریعتی فر)‪ ،‬پوشنه (امیر یوسفی)‪ ،‬حاج مهین (مریم طالبی انارکی)‪،‬‬ ‫خرچنگ های مانگرو (عبدالعزیز قاسمی)‪ ،‬خوره (شــهرام میراب اقدم)‪ ،‬دنیای چاپلین (امیر تاجیک)‪،‬‬ ‫دیوارهای خاموش (سعید خدا رضایی)‪ ،‬رش او (رضا عباسی)‪ .‬برخی از این اثار هستند‪/.‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫محمدابراهیم معیری‪:‬‬ ‫سبد سینمای ملی باید متنوع باشد‬ ‫محمدابراهیــم معیری فیلمنامه نویس ســینما دربــاره فرایند تایید‬ ‫صالحیت حرفه ای کارگردانان فیلم اولی که از ‪ ۱۱‬تیرماه از طریق سامانه‬ ‫باشــگاه فیلم اولی های فارابی انجام می شــود‪ ،‬گفت‪ :‬فیلمساز اول نسبت‬ ‫به تجربیاتی که در ســاخت اثار خود کسب کرده اســت‪ ،‬سبکی را برای‬ ‫خود متصور خواهد بود اما اگر در این راســتا جایی باشد که بتواند از نظر‬ ‫کارشناسی‪ ،‬مشــاوره ای در حوزه فیلمنامه به فیلمســاز دهد که با توجه‬ ‫به فیلم های پیشینش برای ســاخت اولین فیلم بلند خود اقدام کند؛ این‬ ‫مشاوره می تواند برای کارگردان اول کمک کننده باشد تا از بی قراری های‬ ‫وی کم شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬از نظر فیلمنامه نیز هر جایی که بدنه کارشناسی دقیق تری‬ ‫نسبت به شــناخت فیلمنامه دارد و می تواند پیشنهادهای مناسب تری به‬ ‫فیلمساز ارائه دهد‪ ،‬جای مناسبی برای کمک به فیلمساز اول خواهد بود‪ .‬در‬ ‫میان مراکز دولتی و خصوصی که وجود دارند‪ ،‬بنیاد سینمایی فارابی بهتر‬ ‫از دیگر مراکز امکان مشاوره درباره فیلمنامه را فراهم کرده است‪ .‬سراغاز‪،‬‬ ‫سرانجام و ســبک فیلمنامه برای ســاخت اثری خوب‪ ،‬بسیار مهم است و‬ ‫سازمانی که بتواند تجزیه و تحلیل مناسبی ارائه دهد‪ ،‬بهترین مکان برای‬ ‫حمایت از فیلمساز اول خواهد بود‪.‬‬ ‫کارگردان «کتونی سفید» تاکید کرد‪ :‬فیلمنامه خوب می تواند بیشترین‬ ‫کمک را به فیلم داشته باشــد و برای بازیگران و سایر عوامل نیز راهنمای‬ ‫«جنایتبی دقت»درتایوان‬ ‫فیلم سینمایی «جنایت بی دقت» به کارگردانی شهرام مکری در‬ ‫ادامه حضور جهانی‪ ،‬در نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم تایوان‬ ‫شرکت می کند‪.‬این فستیوال بین المللی از نوزدهم تا بیست و هشتم‬ ‫اگوست در شــهر «تایووان» برگزار می شود و «جنایت بی دقت» در‬ ‫بخش «لحظات جادویی» این فستیوال در روزهای ‪ ۲۲‬و ‪ ۲۶‬اگوست‬ ‫به نمایش گذاشته خواهد شد‪ .‬نسرین میرشب پخش بین المللی فیلم‬ ‫را برعهده دارد‪« .‬جنایت بی دقت» در فستیوال های متعددی از جمله‬ ‫ونیز‪ ،‬شیکاگو‪ ،‬ویناله‪ ،‬توکیوفیلمکس‪ ،‬شــارجه‪ ،‬لوکزامبورگ‪ ،‬داکا‪،‬‬ ‫هنگ کنگ‪ ،‬بلژیک‪ ،‬کره جنوبی‪ ،‬مینیاپولیس‪ ،‬مکزیک‪ ،‬برزیل‪ ،‬پرتغال‬ ‫و‪ ...‬به نمایش گذاشته شــده و جوایزی را از این فستیوال ها از جمله‬ ‫ونیز‪ ،‬برزیل‪ ،‬مکزیک و‪ ...‬دریافت کرد‪ .‬فیلم در سینماهای فرانسه هم‬ ‫روی پرده رفت‪ .‬نسخه نمایش خانگی «جنایت بی دقت» ه م اکنون در‬ ‫ایران در دسترس است‪ .‬چندی پیش نسخه بلوری این فیلم به همراه‬ ‫دیگر اثار مکری هم در امریکا منتشر شد‪/.‬صباخبر‬ ‫مهمی است‪ ،‬همچنین می تواند تا حدودی ایرادات احتمالی یک فیلم اول‬ ‫را به حداقل برساند‪ .‬نکاتی مثل تازه بودن موضوع‪ ،‬نوع روایت و ساخت اثر‬ ‫ویژگی بسیار مهمی است‪ ،‬پژوهش زیاد درباره موضوع اثر و اگاهی بخشی‬ ‫به مخاطب‪ ،‬عشق به سرزمینی که در ان رشد کرده ایم‪ ،‬مردمانش و کمک‬ ‫به بهتر شدن اینده ان ها نیز می تواند مهم ترین انگیزه و عامل برای ساخت‬ ‫یک اثر به شمار رود‪.‬‬ ‫این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که فکر می کند سینمای ایران به‬ ‫چه نوع فیلم هایی نیاز دارد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬در جامعه ایرانی یک تقسیم بندی‬ ‫سنی وجود دارد؛ افراد از ‪ ۱۰‬سال به باال می توانند مخاطب سینما باشند و‬ ‫سینمای نوجوانان را تشکیل می دهند‪ ،‬از طرف دیگر می توانیم انواع مختلف‬ ‫سینما مثل سینمای تربیتی‪ ،‬اموزشی‪ ،‬مخصوص خانواده ها را برای ان ها‬ ‫به وجود اوریم‪ .‬وی اظهار کرد‪ :‬سینمای خاص جوانان می تواند در چند ژانر‬ ‫ایجاد شود؛ از فیلم های پرکشــش جذاب گرفته تا فیلم هایی که بتواند به‬ ‫جوانان از نظر تصمیم گیری های اجتماعی‪ ،‬خانوادگی و شخصی کمک کند‪.‬‬ ‫سینمای متداول و عامه پسند باید در ســبد سینمایی کشور وجود داشته‬ ‫باشد‪ ،‬سینمای خاص که محتوامحور اســت و براساس پژوهش ها ساخته‬ ‫شده اند نیز نیاز جامعه اســت‪ ،‬چراکه باعث رشد کیفی و محتوایی سینما‬ ‫خواهد شد‪ .‬همه این مجموعه اثار باید در سبد سینمای ملی حضور داشته‬ ‫باشند‪/ .‬خبرگزاری میزان‬ ‫«قمارباز»و«راه هایفرعی»ازساترامجوزگرفتند‬ ‫در اخرین جلسه شورای صدور مجوز تولید ساترا‪ ،‬چهار طرح ارسال‬ ‫شده به دبیرخانه شورا مورد بررسی قرار گرفتند و طرح های «قمارباز»‬ ‫به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و «راه های فرعی» به کارگردانی‬ ‫حجت قاسم زاده اصل تایید شدند‪ .‬در ادامه جلسه‪ ،‬طرح «قهوه ترک»‬ ‫به نویسندگی محمدرضا رضایی راد و نغمه ثمینی و کارگردانی منیر‬ ‫قیدی که توسط رسانه «فیلم نت» ثبت شده بود‪ ،‬مورد بررسی اعضا‬ ‫قرار گرفت و مقرر شــد دو نفر از اعضای شورا در نشست مشورتی با‬ ‫نویسنده و کارگردان‪ ،‬طرح سریال را ارزیابی کنند‪ .‬اخرین طرح بررسی‬ ‫شده در جلسه شورا‪« ،‬بامداد خمار» به نویسندگی محمد داوودی و‬ ‫تهیه کنندگی حسن مصطفوی بود که مقرر شد جلسه کارشناسی با‬ ‫نویسنده و تهیه کننده برگزار و نتیجه جلسه مشورتی برای شورا ارسال‬ ‫شود‪ .‬شورای صدور مجوز تولید به عنوان یکی از شوراهای تخصصی‬ ‫ساترا‪ ،‬مسئول صدور مجوز تولید سریال ها و برنامه ها برای انتشار در‬ ‫رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است‪/.‬صباخبر‬ ‫علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند‬ ‫محمد امین همدانی تهیه کننده انیمیشــن ســینمایی «پسر‬ ‫دلفینی» بــه کارگردانی محمد خیراندیش با بیــان اینکه‪ ،‬تاریخ ‪۹‬‬ ‫شهریور به عنوان تاریخ اغاز اکران عمومی این اثر در سینماهای کشور‬ ‫اعالم شده است‪ ،‬توضیح داد‪ :‬از انجایی که ما قصد داشتیم سرگروهی‬ ‫ایران مال را برای اکران عمومی داشته باشیم و اکران فیلم قبلی به‬ ‫نمایش درامده در این سرگروه‪ ،‬به دلیل همزمانی با ایام محرم یک‬ ‫هفته تمدید شد‪ ،‬به همین دلیل بعد از اعالم شورای صنفی نمایش‬ ‫برای اکران «پسر دلفینی» از دوم شهریور‪ ،‬ما یک هفته برنامه خود را‬ ‫به تاخیر انداختیم و فیلم را از ‪ ۹‬شهریور روانه پرده سینماها می کنیم‪.‬‬ ‫وی درباره انتخاب ماه شهریور برای اکران عمومی این اثر گفت‪:‬‬ ‫ما مناسبت هایی را داشتیم که هر یک می توانست ارزش ویژه خود را‬ ‫برای اکران عمومی این انیمیشن داشته باشد اما احساس می کنیم‬ ‫بازه زمانی فعلی‪ ،‬بهترین زمانی بود که می توانستیم «پسر دلفینی» را‬ ‫اکران عمومی کنیم‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دستیار شخصی استنلی کوبریک درگذشت‬ ‫لئون ویتالی بازیگر فیلم «بری لیندون» اثر استنلی کوبریک که بعدها مسیر زندگی خود را تغییر داد و‬ ‫به عنوان دستیار شخصی استنلی کوبریک شناخته می شد‪ ،‬در سن ‪ ۷۴‬سالگی از دنیا رفت‪ .‬جزییات مرگ‬ ‫ِ‬ ‫کوبریک فقید در رسانه های اجتماعی تایید شد‪.‬‬ ‫ویتالی در دسترس نیست‪ ،‬اما این خبر از سوی اکانت رسمی‬ ‫اکانت کوبریک در اینستاگرام نوشت‪ :‬امروز صبح به شدت ناراحت شدیم‪ ،‬با نهایت تاسف باید به شما بگوییم که‬ ‫ویتالی با استعداد‪ ،‬وفادار و حامی تعداد زیادی از فیلم های کوبریک شب گذشته در ارامش درگذشت‪.‬‬ ‫لئون‬ ‫ِ‬ ‫در ادامه این پست چنین امده است‪ :‬فکر و ذهن ما با خانواده ویتالی و همه کسانی است که او را می شناختند‬ ‫و دوستش داشتند‪ .‬تمام روز را به لئون ادای احترام خواهیم کرد‪/ .‬صباخبر‬ ‫گیشهامریکابهتسخیرانیمهژاپنیدرامد‬ ‫انیمه ژاپنی «دراگون بال سوپر‪ :‬ابرقهرمان» در اولین اخرهفته‬ ‫اکران خود با فــروش ‪ ۲۱‬میلیون دالری در امریکای شــمالی‬ ‫انتظارها را براورده کرد و در صد گیشه امریکا جای گرفت‪.‬‬ ‫این انیمه که در ‪ ۳۰۰۷‬سالن سینما به نمایش درامده‪ ،‬توسط‬ ‫شرکت کرانچی رول که تخصصش نمایش فیلم های انیمه است‪،‬‬ ‫در داخل امریکا توزیع شده است‪ .‬انیمه «ابر قهرمان» به نوعی یک‬ ‫نقطه روشن در گیشه سرد ماه اگوست امریکا به حساب می اید‪.‬‬ ‫جدیدترین قسمت «دراگون بال ســوپر‪ :‬ابرقهرمان» دو برابر‬ ‫بیشتر از دیگر فیلم اکران سراسری شده اخر هفته امریکا یعنی‬ ‫فیلم مهیج «جانور» محصول یونیورسال با بازی ادریس البا درامد‬ ‫داشت‪« .‬جانور» که با نقدهای متفاوت مواجه شده است‪ ،‬با فروش‬ ‫متوسط ‪ 11.5‬میلیون دالر از ‪ ۳۷۴۳‬سینمای امریکای شمالی‪،‬‬ ‫این هفته اکران خود را اغاز کرد‪.‬‬ ‫میچل برگر معاون ارشد بخش تجارت جهانی «کرانچی رول»‬ ‫در بیانیه ای درباره موفقیت انیمه «ابرقهرمان» گفت‪ :‬ما خیلی‬ ‫ن زده هستیم که طرفداران «دراگون بال سوپر‪ :‬ابرقهرمان»‬ ‫هیجا ‬ ‫می توانند دور هم جمع شــوند تا این فیلم شــگفت انگیز را در‬ ‫سینماها ببینند و از ان لذت ببرند‪.‬‬ ‫کرانچی رول از همه طرفدارانش تشکر می کند‪ ،‬خواه طرفدار‬ ‫فوق العاده این انیمه باشــید و خواه یک هوادار تازه وارد‪،‬‬ ‫امیدواریم تماشاگران دوباره و دوباره برای دیدن فیلم به‬ ‫سینماها برگردند‪.‬‬ ‫در این هفته رتبه های سوم تا پنجم پرفروش ترین‬ ‫ها به فیلم های «قطار تندرو»‪« ،‬تاپ گان‪ :‬ماوریک» و‬ ‫«ابر حیوانات لیگ دی سی» به ترتیب با ‪ 5.8 ،۸‬و ‪ 5.7‬میلیون‬ ‫دالر رسید‪/.‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫‪3‬‬ ‫اغاز صداگذاری سریال «ازادی مشروط»‬ ‫صداگذاری سریال «ازادی مشــروط» به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی توسط مهرداد‬ ‫ت گروه های جهادی‪ ،‬کادر درمان‬ ‫جلوخانی اغاز شد‪ .‬این سریال ‪ ۳۰‬قسمتی با محوریت طنز درباره فعالی ‬ ‫و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی های این دوران در مرکز سیمافیلم ساخته می شود‪ .‬نگارش‬ ‫فیلمنامه سریال توسطکریم خودسیانی و شهابعباسیبر اساس طرحی از مسعود ده نمکی انجام شده است‪.‬‬ ‫برخی بازیگران سریال «ازادی مشروط» عبارتند از پوراندخت مهیمن‪ ،‬لیال بوشهری‪ ،‬هلیا امامی‪ ،‬بهنوش‬ ‫بختیاری‪ ،‬حدیثه تهرانی‪ ،‬مریم کاویانی‪ ،‬شهین تسلیمی‪ ،‬فاطمه شکری‪ ،‬ساقی زینتی‪ ،‬فریبا ترکاشوند‪ ،‬صهبا‬ ‫شرافتی‪ ،‬ژاله درستکار‪ ،‬پرنیا کربالئی‪ ،‬نیوشا مدبر‪ ،‬غزاله اکرمی‪ ،‬حوریه مقدم‪/.‬صباخبر‬ ‫تاریخ انتشار «اره ‪»۱۰‬‬ ‫اعالم شد‬ ‫تاریخ اکران رسمی قسمت دهم مجموعه‬ ‫سینمایی وحشت «اره» اعالم شد‪.‬‬ ‫طبق اعالم تهیه کننــدگان‪ ،‬دنباله جدید‬ ‫این مجموعه سینمایی که قرار است به دنبال‬ ‫موفقیت قسمت قبلی این مجموعه با عنوان‬ ‫«مارپیچ» به کارگردانی دارن بوســمن راهی‬ ‫سینما شود‪ ،‬در تاریخ ‪ ۲۷‬اکتبر ‪ ۲۰۲۳‬اکران‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫در حال حاضر «الینزگیت» و «توایســتد‬ ‫پیکچرز» طرح داستان و شخصیت های فیلم‬ ‫را به عنوان یک راز نگه داشته اند‪ .‬با این حال‬ ‫مشخص شده است کوین گرویترت به عنوان‬ ‫کارگردان دوبــاره به این فیلــم برمی گردد‪.‬‬ ‫گرویترت پیش از این یک قســمت «اره» را‬ ‫کارگردانــی و چندین قســمت ان را تدوین‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫طبق اعالم تهیه کنندگان فیلم‪ ،‬جزییات‬ ‫«اره ‪ »۱۰‬به زودی اعالم خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫فاطمه حمیره فیلم سینمایی «کوبیســم» که اکران ان از‬ ‫پلتفرم «هاشور» اغاز شده است‪ ،‬سوژه جذابی‬ ‫گفت و گو‬ ‫دارد و در ژانر جنایی بر اســاس زندگی دو‬ ‫نقاش ایرانی و غیرایرانی که سوژه های نقاشی خود را به قتل‬ ‫می رساندند‪ ،‬ساخته شده است‪ .‬حامد شایسته کارگردان این‬ ‫فیلم که ساخت هفت فیلم کوتاه و یک فیلم بلند سینمایی را‬ ‫در کارنامه هنری خود دارد‪ ،‬برای دومین فیلم بلند خود یک‬ ‫سوژه جنایی را برگزیده است؛ ژانری که مخاطبان بسیاری در‬ ‫سینمای ایران و جهان دارد و در سال های اخیر در کانون توجه‬ ‫بسیاری از فیلمسازان جوان ایرانی قرار گرفته است‪ .‬به بهانه‬ ‫اغاز اکران «کوبیسم» روزنامه صبا با حامد شایسته کارگردان‬ ‫و جمشــید بهادری بازیگر نقش جمشید فریدا در این فیلم‬ ‫گفتگو کرد ه است‪.‬‬ ‫حامد شایسته‪:‬‬ ‫سینما گفتمانی جهانی است‬ ‫کارگردان فیلم «کوبیســم» بر این باور اســت که نســل جوان‬ ‫فیلمسازان ایرانی مایل نیســتند همراه با موجی از فیلمسازی که از‬ ‫زمان عباس کیارستمی تا اصغر فرهادی به ان پرداخته می شد‪ ،‬حرکت‬ ‫کنند و اتفاقا می خواهند نگاه تازه ای در فیلمســازی را تجربه کنند؛‬ ‫فیلم هایی که لزوما موضوع ان مسائل و مشکالت مردم ایران نباشد و‬ ‫فیلم «کوبیسم» نیز در همین راستا در ژانر جنایی ساخته شده است‪.‬‬ ‫سوژه فیلم کوبیسم و فیلمنامه اولیه اش بر اساس چه طرحی‬ ‫شکل گرفت؟‬ ‫سوژه این فیلم بر اساس واقعیت تاریخی شکل گرفته و درباره زنی‬ ‫نقاش به نام فریدا است که ما این شخصیت را در فیلمنامه به مرد تبدیل‬ ‫کردیم‪ .‬این زن نقاش هر زمان که از روی مدلی نقاشی می کرد‪ ،‬او را می‬ ‫کشت‪ .‬بن مایه اولیه این فیلمنامه بر اساس واقعیت است اما با نگاهی‬ ‫سوررئال گسترش پیدا می کند و هیچ یک از سکانس های فیلم رئال‬ ‫نیست‪.‬‬ ‫چرا شخصیت زن را به مرد تبدیل کردید؟‬ ‫به دلیل محدودیت هایی که در سینمای ایران وجود دارد ناگزیر از‬ ‫این کار بودیم‪ .‬برای برخی نقش ها نمی توان از شخصیت زن استفاده‬ ‫کرد و ما هم ناچار شدیم که این شخصیت را در قالب یک مرد ببینیم‪.‬‬ ‫ایا پیش تر هم در سینما به این سوژه پرداخته شده بود؟‬ ‫بله‪ .‬فیلم هایی با این سوژه به ویژه در هالیوود ساخته شده است‪.‬‬ ‫«کوبیسم» با فیلم های قبلی برگرفته از همین سوژه‪ ،‬چه‬ ‫تفاوت هایی دارد؟‬ ‫شــخصیت اصلی فیلم ما البته با کاراکتر فریدا متفاوت است‪ .‬ما از‬ ‫یک مرد نقاش ایرانی هم الهام گرفتیم که او هم ســوژه ها و مدل های‬ ‫نقاشی هایش را می کشــته و در حیاط پشتی خانه اش دفن می کرده‬ ‫است‪ .‬جنایت های این نقاش ایرانی حدود ‪ 10‬سال پیش صورت گرفته‬ ‫و از جمله پرونده های بسته شده در دادگستری است‪.‬‬ ‫روی این سوژه اصلی برای رسیدن به فیلمنامه چقدر مطالعه‬ ‫شد ؟‬ ‫ابتدا بر اساس اتفاقاتی که رخ داده بود‪ ،‬تحقیقاتی صورت گرفت و‬ ‫پس از ان با توجه به دنیای نوگرا و سوررئالی که می خواستیم دنبال‬ ‫کنیم‪ ،‬فیلمنامه را نوشتم‪.‬‬ ‫درباره انتخاب بازیگران چطور به نتیجه رسیدید؟‬ ‫جمشید بهادری بازیگری بود که پیش از این بازی او را دیده بودم و‬ ‫به نظرم بسیار به این شخصیت نزدیک بود‪ .‬زمانی که بهادری فیلمنامه‬ ‫را که خواند‪ ،‬دوست داشت این شخصیت را بازی کند و به این ترتیب‬ ‫همکاری ما شکل گرفت‪ .‬درباره بازیگران دیگر نیز همین طور بود‪ .‬بازی‬ ‫همه انها را دیده بودم و مختصات شخصیت های فیلم را بر اساس بازیگر‬ ‫خاص ان نقش نوشتم‪.‬‬ ‫اکران فیلم چطور بود؟‬ ‫اکران قرار بود روی پرده سینمایی هنروتجربه باشد‪ .‬با این اوضاع و‬ ‫شرایطی که سینما دارد برای ما کارگردان های جوان‪ ،‬بردن فیلم روی‬ ‫پرده اسان نیست چون تهیه کنندگان یا پول های کالن می گیرند یا‬ ‫معیارهای عجیب غریب برای فیلم های روی پرده در نظر می گیرند و به‬ ‫این ترتیب سینما رفته رفته می میرد‪ .‬به نظر من سینمای هنروتجربه‬ ‫از میان بیش از ‪ 80‬میلیون جمعیت ایران حتی یک میلیون تماشاگر‬ ‫هم ندارد و در این شرایط نمی توان فیلم را اکران کرد پس ناچار شدیم‬ ‫از پلتفرم های انالین که البته پیشرفت های خوبی هم داشتند‪ ،‬استفاده‬ ‫کنیم‪ .‬باید بگویم موضوع حمایت از کارگردان های جوان در سینمای‬ ‫هنروتجربه یک شعار است و روی دیگر ان یک شورای ‪ 10‬نفره حضور‬ ‫دارند که فیلم ها را قضاوت می کنند و ‪ 90‬درصد فیلم ها در این شورا‬ ‫پذیرفته نمی شود‪ .‬فیلمی داشتم که در بهترین فستیوال ها شرکت کرده‬ ‫پرونده‬ ‫نقاشـیکـهمدل هایـش‬ ‫و جوایزی هم دریافت کرده بود اما در هنروتجربه رد شد و این واقعیتی‬ ‫در هنروتجربه است‪ .‬فیلمی که از جشنواره کن جایزه برده است چرا‬ ‫من کارگردان جوان نمی توانم فیلمم را در‬ ‫در هنروتجربه رد می شود و ِ‬ ‫خانه خودم اکران کنم ولی در فستیوال های خارجی این امکان وجود‬ ‫دارد؟ در حال حاضر هنروتجربه مخاطب زیادی هم ندارد به این دلیل‬ ‫ن نیستند‪.‬‬ ‫که کیفیت فیلم ها پایین است و عامه مردم هم مخاطب ا ‬ ‫فکر می کنید بهترین فضا برای اکران و نمایش این فیلم‬ ‫کجاست؟‬ ‫سینمای هنروتجربه سینمایی است که مختص فیلم ما محسوب‬ ‫می شــود اما با مدیریت ضعیف و پایین امدن کیفیت اثار حاال دیگر‬ ‫پلتفرم های انالین جای انها را گرفته است و فراگیری این پلتفرم ها به‬ ‫اندازه ای است که سینمای بدنه را هم فرامی گیرد‪ .‬پلتفرم های برخط‬ ‫امکانات خوبی دارند چون انالین هستند‪ ،‬همه می توانند هر زمان که‬ ‫خواستند تماشا کنند‪.‬‬ ‫فکر می کنید مخاطب این فیلم چه کسانی هستند و چه‬ ‫گروهی از مخاطبان را می تواند به خود جذب کند؟‬ ‫به نظرم فیلم «کوبیســم» از مخاطب عام تا خاص و از کودک تا‬ ‫بزرگسال را دربرمی گیرد‪ .‬مردم سریال های صداوسیمای کشورمان‬ ‫را تماشا نمی کنند و سراغ سریال های خارجی می روند‪ ،‬همین طیف‬ ‫از مخاطبان نیز فیلم ما را دیده و مخاطب ان بودند‪.‬‬ ‫بازخوردها چطور بود؟‬ ‫کامنت هایی که مخاطبان گذاشته بودند و برخی از انها را برای ما‬ ‫فرستاده بودند‪ ،‬خیلی خوب بود و خوشبختانه مردمی که فیلم ما را‬ ‫تماشا کرده بودند‪ ،‬با وجود ان که این فیلم هیچ بازیگر شناخته شده‬ ‫و چهره ای ندارد اما از سطح کیفی فیلم راضی بودند‪.‬‬ ‫چرا نخواستید از بازیگر چهره اســتفاده کنید؟ به دلیل‬ ‫کاهش هزینه ها؟‬ ‫این دیدگاه که حتما فیلم باید چهره شناخته شده ای داشته باشد‬ ‫تا دیده شود‪ ،‬منسوخ شده است‪ .‬مردم می خواهند فیلم خوب ببینند‬ ‫و دنبال داستان خوب هستند نه صرفاً دیدن چهره های شناخته شده‬ ‫و البته بدون بازیگران چهــره هزینه های تولید فیلم هم کاهش پیدا‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫در مسیر تولید این فیلم چه مسائل و مشکالتی را پشت‬ ‫سر گذاشتید؟‬ ‫ما گروهی مستقل هستیم و مستقل بودن در فیلمسازی به شدت‬ ‫سخت است‪ .‬ما هم سختی های بسیاری را به لحاظ مالی و تبلیغاتی‬ ‫داشتیم‪ .‬فکر می کنم هر کسی در سینما به صورت مستقل فعالیت‬ ‫داشته باشد‪ ،‬این زحمات و ســختی ها را هم خواهد داشت چون از‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ی ُکشـت!‬ ‫شرام ‬ ‫حمایت های دولتی برخوردار نیست و ارگان های دولتی مانند فارابی‬ ‫و حوزه هنری نیز فقط از فیلمنامه های مشخصی حمایت می کنند‪.‬‬ ‫بنابراین فیلمساز مستقل باید بتواند روی پای خودش بایستند‪.‬‬ ‫برای پخش بین المللی هم برنامه ای دارید؟‬ ‫در حال پخش بین الملل هم هستیم چون راضی کننده تر از پخش‬ ‫داخلی است‪ .‬این فیلم برای فستیوال های مختلف بین المللی از جمله‬ ‫جشنواره بوسان کره جنوبی و جشنواره های انگلیس و امریکا ارسال‬ ‫و پذیرفته شده است‪.‬‬ ‫برای فیلم بعدی هم طرح و سوژه ای دارید؟‬ ‫بله‪ .‬فیلم بعدی من با نام «ســوفیا» داستانی با تم اکشن و جنایی‬ ‫است و درباره دختری است که یک نرم افزار بازی را طراحی می کند‪ .‬با‬ ‫شرکت در این بازی باید تا مرحله اخر پیش بروید تا دستبندی که به‬ ‫دست تان است باز شود‪.‬‬ ‫ژانر معمایی‪-‬جنایی مورد عالقه بســیاری از فیلمسازان‬ ‫جوان است به نظر می رسد که شما هم به فیلمسازی در این‬ ‫ژانر عالقه دارید‪.‬‬ ‫بله‪ .‬ســینما گفتمانی جهانی اســت و نمی توانیم فقط در کشور‬ ‫خودمان حرف بزنیم‪ .‬سینمای قبل از نسل ما شامل فیلم هایی بود که‬ ‫کشورمان را تیره بخت و بینوا نشان می داد تا بتوانند از جشنواره های‬ ‫جهانی جایزه بگیرند‪ .‬این موج فیلمســازی از زمان سینمای عباس‬ ‫کیارستمی اغاز شد و تا همین امروز و سینمای اصغر فرهادی ادامه‬ ‫یافته است‪ .‬اگر چه ان چه این فیلم ها نشان می دهند‪ ،‬واقعیت است‬ ‫اما چرا باید فقط درباره نگون بختی ها فیلم بسازیم؟ این پرسش نسل‬ ‫جوان است‪.‬‬ ‫ما فیلم هایی را در دنیا می بینیم که نســبت به انها بسیار‬ ‫عقب تریم‪ .‬دلیل این دورافتادگی چیست؟‬ ‫نســل جوان می خواهد نواوری داشته باشــد و روی موجی که از‬ ‫سال ها پیش در سینما وجود داشته است‪ ،‬حرکت نکند و به این دلیل‬ ‫سراغ فیلم های درام نمی رود‪ .‬نسل امروز سعی دارند نگاه جدیدی را‬ ‫در فیلسمازی داشته باشــند و در تئاتر هم این اتفاق افتاده و جواب‬ ‫داده است‪.‬‬ ‫جمشید بهادری‪:‬‬ ‫‪ 6‬ماه با یک قاتل زندگی کردم‬ ‫جمشید بهادری که به گفته خودش رسمی ترین بازی خود را در‬ ‫فیلم «کوبیسم» تجربه کرده اســت‪ ،‬برای بازی در نقش «جمشید‬ ‫فریدا» شــش ماه با تصور یک قاتل زندگی کرده تــا بتواند بهترین‬ ‫نقش افرینی را داشته باشد؛ نقشــی که اگر چه دوست داشته ان را‬ ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بازی کند اما به لحاظ روحی حلول در قالب شــخصیت پرپیچ و خم‬ ‫داستان‪ ،‬او را ازار داده و برایش عذاب اور بوده است‪ .‬حتی بعد از پایان‬ ‫فیلم نیز تا مدت ها درگیری او با ازارهای این شــخصیت نقاش قاتل‬ ‫پایان نداشته است‪.‬‬ ‫درباره شخصیت «جمشید فریدا» بگویید که چگونه است؟‬ ‫فریدا داستان نقاشی اســت که به دلیل مســائلی که در کودکی‬ ‫برایش پیش امده است‪ ،‬افکارش با دیگر ادم های عادی فرق می کند‪.‬‬ ‫حس انتقام جویی دارد و به دلیل گذشته ناخوشایندی که داشته در‬ ‫پی جبران این گذشته بد است‪ .‬او نقاشی است که دوست دارد جای‬ ‫رنگ قرمز در نقاشی هایش از خون استفاده کند‪ .‬زمانی که فیلمنامه‬ ‫را خواندم بسیار دوست داشتم این شخصیت عجیب را بازی کنم‪ .‬من‬ ‫نزدیک ‪ 6‬تا ‪ 7‬ماه با این شــخصیت زندگی کردم و «جمشید فریدا»‬ ‫بسیار اذیتم کرد‪ .‬خیلی ها شاهد بودند که من ‪ 6‬ماه تمام در یک اتاق‬ ‫با او زندگی کردم‪ ،‬نقاشی کردم‪ ،‬خندیدم‪ ،‬گریه کردم و در افکارم ادم‬ ‫کشتم‪ .‬هرچند این شخصیت بسیار به لحاظ روحی مرا عذاب داد اما‬ ‫خودم از نتیجه کارم راضی ام و خوشبختانه مخاطبان هم این فیلم را‬ ‫دوست داشتند و از ان استقبال کرده اند‪.‬‬ ‫درباره این شخصیت چقدر تحقیق و بررسی داشتید و با‬ ‫هنرمندان نقاش هم درباره چنین شخصیتی مشاوره داشتید؟‬ ‫فیلمنامه را که خواندم درباره هر دو نقــاش زن و مردی که به این‬ ‫شکل جنایت می کردند‪ ،‬بیشتر مطالعه کردم و جزییات زندگی انها را‬ ‫بیرون کشیدم‪ .‬با یک استاد نقاشی به نام استاد محمود هم در ارتباط‬ ‫بودم و اثارش را دیدم و بسیار به من کمک کرد و از سال ها تجربه اش‬ ‫استفاده کردم تا شخصیت مورد نظر کارگردان را خلق کنم‪ .‬همچنین‬ ‫از تابلوهای نقاشی او نیز در کار استفاده کردیم‪.‬‬ ‫بازی در نقش یک نقاش جانی که به گفته خودتان شش ماه با‬ ‫او زندگی کردید‪ ،‬بعدها چقدر روی روحیه شما تاثیر گذاشت؟‬ ‫بازیگری به نوعی دیوانگی اســت‪ .‬من همه لحظــات این ادم را از‬ ‫نزدیک زندگی کردم‪ .‬نفرت و ادمکشی و لذت بردن از شکنجه ادم ها‬ ‫را دیدم و خیلی ازارم داد‪ .‬اواخر فیلمبرداری خیلی اذیت می شدم‪ .‬من‬ ‫صادقانه این ادم را دیدم و لمس کردم‪ .‬حتی در پالتو و در زندگی ام یکی‬ ‫دو بار او را دیدم و جدا شدن از این ادم هم برایم سخت بود‪ .‬چهار ماه‬ ‫زمان برد برای این که این ادم و این شخصیت از من دور شود‪ .‬برای ان‬ ‫که این شخصیت را از خودم دورتر کنم حتی تمام موهای سرم و ریش‬ ‫و سبیلم را زدم چون در اینه هم او را می دیدم‪.‬‬ ‫چطور این نقش به شما پیشنهاد شد؟‬ ‫اقای شایســته کارگردان این فیلم را قبال می شناختم و بازی من‬ ‫را دیده بودند‪ .‬من جایی تمرین می کردم و ایشــان بازی من را دید و‬ ‫رزومه ام را دراورد و بعد هم به من پیشــنهاد بازی در این نقش را داد‬ ‫و گفت دوست دارم این نقش را شــما بازی کنید‪ ،‬چون فکر می کنم‬ ‫نقشی مناسب شماست و زمانی که فیلمنامه را خواندم من هم بسیار‬ ‫دوست داشتم‪.‬‬ ‫چه مشکالتی را پشت سر گذاشتید؟‬ ‫ما یک گروه مستقل هستیم و این فیلم با هزار مشکل ساخته شد‪.‬‬ ‫فیلمنامه در ابتدا یک فیلمنامه کوتاه بود امــا بعد دیدیم که قابلیت‬ ‫تبدیل به فیلم بلند را دارد و برای این که این فیلم ســاخته شــود‪،‬‬ ‫سختی های بسیاری را به جان خریدیم‪ .‬من حتی موتورم را فروختم‬ ‫و دیگران هم خیلی کمک کردند تا فیلم ســاخته شــود! اما اگر می‬ ‫توانستیم سرمایه بیشتری داشته باشیم‪ ،‬این قابلیت را داشت که ‪12‬‬ ‫دقیقه دیگر به ان اضافه شود‪ .‬دوست داشتیم حمایت شویم اما نشدیم با‬ ‫این حال در زمان پخش این فیلم همچنان به حمایت مردم و مخاطبان‬ ‫نیاز داریم و خوشبختانه که در حال حاضر بازخوردهای مخاطبان هم‬ ‫خوب بوده است‪.‬‬ ‫پیش از این چنین نقشی را تجربه کرده بودید؟‬ ‫«کوبیسم» رسمی ترین کار حرفه ای من بود‪ .‬البته حدود شش هفت‬ ‫کار دیگر بازی کرده بودم اما در این فیلم همه بار بازی روی دوش من‬ ‫بود‪ .‬گریم هم روی صورتم خوب نشست و به شکل گیری این شخصیت‬ ‫بیشتر کمک کرد‪.‬‬ ‫بازخوردهایی که از نقش افرینی خودتــان در این فیلم‬ ‫گرفتید چطور بود؟‬ ‫خیلی عالی بــود و خدا را شــکر می کنم‪ .‬زمانی هم کــه فیلم را‬ ‫می ســاختیم من می گفتم که این فیلم به اندازه هزینه ای که برایش‬ ‫می کنیم و یک گروه مستقل هستیم‪ ،‬فیلم خوبی است‪ .‬هزینه تولید این‬ ‫فیلم شاید به اندازه هزینه پذیرایی و شام و ناهار پروژه های دیگر باشد‬ ‫اما با همکاری یک گروه از عوامل بسیار خوب ساخته شد و من هم همه‬ ‫توانم را گذاشتم تا بهترین نقش افرینی را داشته باشم و از همان ابتدا به‬ ‫موفقیت فیلم ایمان داشتم و خدا را شکر که هم اکنون هم بازخوردهای‬ ‫خوبی را شاهد هستیم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫کیوان ساکت در راه شیراز‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کیوان ساکت اهنگساز و نوازنده تار و سه تار گفت‪ :‬قرار است یک کارگاه اموزشی در شهر اصفهان‬ ‫برگزار کنیم که از روز چهارشنبه ‪ ۲‬شــهریورماه سال جاری از سوی مجموعه فرهنگی «شهر اشوب»‬ ‫برگزار می شود‪ .‬این اهنگساز در ادامه بیان کرد‪ :‬این کالس تفاوت کلی با کارگاه های اموزشی قبلی که‬ ‫برگزار کردم‪ ،‬دارد و این تفاوت در نوع نگاه نوازندگی و تکنیک های پیشرفته تار و سه تار‪ ،‬شیوه تمرین‬ ‫کردن و بهداشت نوازندگی است‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬این کارگاه اموزشی به مشکل های نوازندگان و افزایش‬ ‫ارتقای نوازندگی می پردازد و در نظر داریم هنرجویان متوســط و پیشرفته بتوانند از مشکل های خود‬ ‫حرف بزنند و بتوانیم راه حل های مناسبی را برای حل مشکل ان ها مطرح کنیم‪/.‬صبا خبر‬ ‫بررسی «جنبش دانشجویی دهه ‪ »۱۹۶۰‬در یک کتاب‬ ‫کتاب «جنبش دانشجویی دهه ‪ »۱۹۶۰‬با ویرایش الکساندر کرودن به تازگی با ترجمه فاطمه شاداب‬ ‫توسط انتشارات ققنوس منتشــر و راهی بازار نشر شده اســت‪ .‬این کتاب چهارمین عنوان از مجموعه‬ ‫«چشم اندازهایی از تاریخ معاصر» است که این ناشر ترجمه اش را منتشر می کند و نسخه اصلی اش سال‬ ‫‪ ۲۰۱۲‬توسط انتشارات بهشت سبز (‪ )Greenhaven press‬منتشر شده است‪ .‬مجموعه کتاب های‬ ‫«چشــم اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل‬ ‫و از دیدگاه های مختلف بررسی می کنند‪ .‬کتاب های این مجموعه به گفته دست اندرکاران تولیدشان‪ ،‬به‬ ‫دانش اموزان‪ ،‬دانشجویان و عالقه مندان‪ ،‬گزیده ای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه می کنند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫مانی غالمی‪:‬‬ ‫پرسه زدن در «حوالی تجریش» منبع الهامم بود‬ ‫نمایشگاه انفرادی نقاشی های مانی غالمی به نام «حوالی تجریش» تا ‪ ۷‬شهریورماه در گالری ساربان در‬ ‫معرض تماشا قرار دارد‪ .‬او درباره این موضوع عنوان کرد‪ :‬من از دوران دانشجویی تاکنون در سبک سوشیال‬ ‫رئالیسم کار کرده ام‪ .‬من ابتدا از ادم های اطراف خودم در مهمانی ها و جاهای دیگر نقاشی می کردم و حتی‬ ‫گاهی نقاشی ها خالف چیزی نشان داده می شدند که در جامعه ما دیده می شوند اما به هرحال واقعی بودند و‬ ‫بخشی از کشور ما‪ .‬این هنرمند نقاش درباره دلیل انتخاب تجریش برای سوژه این نمایشگاه توضیح داد‪ :‬من‬ ‫‪ ۱۴‬سال است که در منطقه تجریش زندگی می کنم‪ .‬تعامل با مردم را دوست دارم و حتی معموال برای خرید‪،‬‬ ‫ن نمی برم زیرا دوست دارم در بازار تجریش قدم بزنم و ادم ها را ببینم‪ .‬او درباره دعوت از کاسبان تجریش‬ ‫ماشی ‬ ‫برای بازدید از نمایشگاه اظهار کرد‪ :‬روز قبل از افتتاح این نمایشگاه همراه دخترم به بازار تجریش که منبع الهام‬ ‫من بود‪ ،‬رفتیم و کارت افتتاحیه و کاتالوگ نمایشگاه را به تمام کاسبان منطقه دادیم‪ .‬دیدن تصویر خودشان‬ ‫در نقاشی ها بسیار برایشان جالب بود و کاتالوگ را ورق می زدند و بسیار با نقاشی ها ارتباط می گرفتند‪ .‬این‬ ‫نقاش ادامه داد‪ :‬حتی این ایده را در ذهن داشتم که این نقاشی ها را در میدان تجریش نیز نمایش دهم اما‬ ‫به دلیل مسائل امنیتی این امکان وجود نداشت‪ .‬او درباره تاثیر عکاسی بر نقاشی در طول تاریخ توضیح داد‪:‬‬ ‫عکاسی کامال با رئالیسم اجتماعی در ارتباط است‪ .‬کتابی وجود دارد به نام «هنر عکاسی» نوشته ارون شارف‬ ‫که انتشارات سروش دهه‪ ۶۰‬ان را چاپ کرد و درباره ارتباط عکاسی و نقاشی است‪ .‬درواقع از زمانی که عکاسی‬ ‫وارد می شود‪ ،‬خیلی از نقاشان کارشان راحت تر می شود یعنی وقتی عکاسی امد افراد برای ثبت پرتره های‬ ‫خود کمتر به نقاشان سفارش می دادند‪ .‬غالمی با بیان اینکه عکس اطالعات تصویری است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬عکاسی‬ ‫به من اطالعات تصویری خیلی خوبی از فضای تجریش داد زیرا بدون عکس نمی توانستم این تصاویر را ثبت‬ ‫کنم‪ .‬او افزود‪ :‬این قضیه متفاوت است که نقاشی عین عکس باشد یا از روی عکس‪ .‬من روش دوم را انجام دادم‬ ‫و اگر عکس ها نبودند‪ ،‬نمی توانستم این مجموعه را ارائه کنم زیرا عکس برای من بهانه بود هرچند که رنگ ها‬ ‫و فضای داخل عکس ها را تغییر می دادم‪/ .‬صباخبر‬ ‫مهین افشان پور پیشکسوت نگارگری درگذشت‬ ‫مهین افشــان پور از هنرمندان طراز اول و پیشکسوت نگارگری‬ ‫که یونســکو به او لقب گنجینه زنده بشــری داده بــود‪ ،‬صبح امروز‬ ‫‪ ۳۱‬مردادماه در سن ‪ ۸۱‬سالگی پس از چندســال مبارزه با بیماری‬ ‫و زندگی نباتی در منزل خود درگذشــت‪ .‬مهین افشــان پور متولد‬ ‫شهریور ‪ ۱۳۲۰‬در تهران است‪ .‬او از دوران نوجوانی و جوانی به نقاشی‬ ‫و صورت گری عالقه داشت و در سال ‪ ۱۳۴۸‬به هنرستان کمال الملک‬ ‫وارد شد و نزد استادانی مانند حسین شــیخ طبیعت‪ ،‬مشیری سیاه‬ ‫قلم‪ ،‬یوسفی(تذهیب) و الطافی(گل و مرغ) به تحصیل هنر پرداخت‪،‬‬ ‫اما عالقه زیادش به نگارگری (مینیاتور) او را به مکتب زنده یاد استاد‬ ‫جاللی سوسن ابادی کشاند و نزدیک به ‪ ۳۰‬ســال در این زمینه به‬ ‫خلق بیش از ‪ ۱۰۰‬اثر منحصربه فرد پرداخت‪ .‬افشــانپور نشان درجه‬ ‫یک هنری داشت و از طرف یونسکو گنجینه زنده بشری لقب گرفته‬ ‫بود‪.‬او سبک های مختلفی را ازجمله بغداد‪ ،‬مغول‪ ،‬تیموری یا هرات‬ ‫و سرانجام مکتب اصفهان را در نگارگری تجربه کرده است‪/.‬صباخبر‬ ‫اجرای شجریان و خواجه امیری در کانادا‬ ‫همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی که به تازگی قطعه ای را‬ ‫با نام «بیدار شو» منتشر کرده بود در صفحه رسمی اینستاگرام خود‬ ‫از برگزاری کنسرتی با عنوان «به رنگ صدا» در ماه اینده در کشور‬ ‫کانادا خبر داد‪ .‬کنسرت «به رنگ صدا»ی همایون شجریان که با‬ ‫یادی از محمدرضا شجریان در تاریخ های ‪ ۱‬تا ‪ ۶‬تیرماه ‪ ۱۴۰۱‬همراه‬ ‫با ارکستر سیاوش و به رهبری ارش گوران در سالن همایش های‬ ‫کشور در وزارت کشــور روی صحنه اجرا رفته بود‪ ،‬این بار مجددا‬ ‫در خارج از ایــران در تاریخ های ‪ ۲‬تا ‪ ۱۱‬ســپتامبر ‪ ۲۰۲۲‬برابر با‬ ‫‪ ۱۱‬تا ‪ ۲۰‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬در سانس های مختلف و در شهرهای‬ ‫تورنتو‪ ،‬مونترال‪ ،‬وکنوور و کالگری کانادا اجرا خواهد شد‪ .‬همچنین‬ ‫احسان خواجه امیری خواننده موســیقی پاپ با انتشار ویدیویی‬ ‫در اینستاگرام خود از برگزاری اجرایی دیگر در شهرهای تورنتو و‬ ‫ونکوور کشور کانادا در ‪ ۳‬و ‪ ۱۷‬دسامبر ‪ ۲۰۲۲‬برابر با ‪ ۱۲‬و ‪ ۱۷‬اذرماه‬ ‫سال جاری خبر داد‪/.‬صباخبر‬ ‫فرزین محدث «دیگران» را به صحنه می برد‬ ‫نمایش «دیگران» که پروژه پایان دوره هنرجویان کارگاه «بازیگری‬ ‫محض» به سرپرستی فرزین محدث است‪ ،‬روی صحنه می رود‪ .‬در این اثر‬ ‫نمایشی که به سرپرستی و هدایت فرزین محدث اجرا می شود‪ ،‬علیرضا‬ ‫میمی‪ ،‬فرزان اسدیان‪ ،‬ماهان علی پناه‪ ،‬پویا حسین زاده‪ ،‬محمدصادق‬ ‫کریم دوست‪ ،‬سارا ضرابی‪ ،‬فرزاد خالقی‪ ،‬مهشید صدری‪ ،‬مائده شاکریان‪،‬‬ ‫ایدا مطلق‪ ،‬ساناز قلی زاده‪ ،‬غزاله کاراموز و بهنام امیرالوار به عنوان بازیگر‬ ‫حضور دارند‪ .‬طراح پوستر این اثر رامین رستمی است‪ .‬در توضیح این اثر‬ ‫نمایشی امده است‪ :‬در هر کدام از ما چند دیگری وجود دارد‪ ،‬انگاه که‬ ‫در مقابل عواطف خود عریان شویم دیگری هایمان خود را نشان می دهد‬ ‫و در این لحظه اســت که می ترســیم از این همه تضاد در درون خود‪.‬‬ ‫محدث درباره این اجرا نیز گفت‪ :‬متن نمایش «دیگران» به صورت ازاد و‬ ‫کارگاهی شکل گرفته و شامل نمایشنامه هایی چون «هملت»‪« ،‬کلفت‬ ‫ها»‪« ،‬دست های الوده»‪« ،‬باغ وحش شیشه ای» و تلفیق مونولوگ هایی‬ ‫که من به عنوان مدرس نوشته بودم‪ ،‬است‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪ 1‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1262‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«النده نازنین» دو اجرایی شد‬ ‫نمایش «النده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی از روز دوم تا هشتم شهریورماه طی دو نوبت‬ ‫و در ســاعت های ‪ ۱۶:۳۰‬و ‪ ۱۹:۳۰‬پذیرای مخاطبان در تاالر چهارســو مجموعه تئاتر شهر خواهد‬ ‫بود‪«.‬النده نازنین» به نویســندگی محمدصادق گلچین عارفــی و کارگردانی محمد برهمنی از روز‬ ‫جمعه هفدهم تیرماه در تاالر چهارسو به صحنه رفته است‪ .‬در این اثر نمایشی که از تاریخ یادشده با‬ ‫مدت زمان ‪ ۱۱۰‬دقیقه و قیمت بلیت ‪ ۸۰‬هزار تومان روی صحنه رفته است‪ ،‬اسماعیل گرجی‪ ،‬ازاده‬ ‫صمدی‪ ،‬علیرضا ثانی فر‪ ،‬علی محمودی‪ ،‬سهیل سهیلی سرشت‪ ،‬دنیا نصر و سیامک اخوان به عنوان‬ ‫بازیگر حضور دارند‪/ .‬صباخبر‬ ‫نماهنگ «نمره عالی» با صدای رضا هاللی ساخته شد‬ ‫نماهنگ «نمره عالی» به کارگردانی علی یوسفی مفید و تهیه کنندگی عبدالحسین میرداماد به همت‬ ‫ن نماهنگ با محوریت‬ ‫مرکز موسیقی ماوا سازمان هنری رسانه ای اوج ویژه محرم سال‪ ۱۴۰۱‬ساخته شد‪ .‬ای ‬ ‫عشق و عالقه نوجوانان به امام حسین (ع) با صدای رضا هاللی و همخوانی گروه های سرود اوای احسان و‬ ‫میعاد تولید شده است‪ .‬بازیگران اصلی کار را نیز نوجوانان تشکیل می دهند و درواقع هدف این نماهنگ نشان‬ ‫دادن مشارکت این گروه سنی در هیات های امروزی است‪ .‬خط داستانی این نماهنگ درباره بیعت نوجوانان‬ ‫با امام حسین (ع) و مشارکت ان ها در راه اندازی هیات و درنهایت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) است‪ .‬شاعر‬ ‫و اهنگساز این نماهنگ سید جواد پرئی است و امید روشن بین موسیقی ان را تنظیم کرده است‪/.‬صباخبر‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪:‬‬ ‫صندوقاعتباریهنرتقویتشود‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در نشست مجمع عمومی صندوق‬ ‫اعتباری هنر‪ ،‬خدمات و فعالیت های این صندوق را گسترده دانست و‬ ‫گفت‪ :‬بدون تردید انجام امور متنوع و در عین حال زیاد‪ ،‬سختی هایی‬ ‫را نیز به همراه خواهد داشت از این رو همانگونه که در بازدید اخیر از‬ ‫محل این صندوق عرض کردم‪ ،‬باید صندوق اعتباری هنر تقویت شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به صندوق هنر‬ ‫توسعه ای است لذا همواره تاکید شده که این صندوق با ارائه خدمات‬ ‫بهینه و مطلوب به اهالی فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه باید بتواند باری از روی‬ ‫دوش این اقشار فرهیخته برداشته و نسبت به رفع مشکالت انها کوشا‬ ‫باشد‪.‬‬ ‫اسماعیلی با بیان اینکه‪ ،‬کسانی که به صندوق امده و عضو شده اند‬ ‫‪7‬‬ ‫با امیدی امده و انتظار دریافت خدمات دارند؛ گفت‪ :‬انها جایی را برای‬ ‫مراجعه نداشته اند که به صندوق امده اند از این رو وظیفه ما است به‬ ‫عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر کشور در خدمت این قشر فرهیخته‬ ‫باشیم و تا جای ممکن از هیچ تالشی برای کمک و حمایت از انها دریغ‬ ‫نکنیم‪.‬‬ ‫وی تاکید کرد‪ :‬هنرمندان دارای عواطف لطیفی هستند که باید‬ ‫انها را درک کرد و در جهت رفع مشکالت و درخواست های انها برامد‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد‪ :‬صندوق اعتباری هنر هرچه‬ ‫تولید و بعضاً ســرمایه گذاری می کند باید درامد ان به سفره اهالی‬ ‫فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه برود‪.‬‬ ‫رییس شورای هنر کشور تاکید کرد‪ :‬صندوق امده باری را از دوش‬ ‫هنرمندان بردارد بنابراین توقع داریم تالش ها و زحمات انجام گرفته‬ ‫باعث حل و رفع مشکالت‪ ،‬بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و بسیاری‬ ‫موارد دیگر اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه شود‪.‬‬ ‫وی با اشاره به ارایه خدمات صندوق هنر به اهالی رسانه به عنوان‬ ‫بخشی از اعضای این صندوق‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬با تصویب الیحه جامع‬ ‫روزنامه نگاری و خبرنگاری در کمیسیون فرهنگی دولت‪ ،‬و تصویب‬ ‫نهایی ان در مجلس شورای اسالمی ‪ ،‬بدون تردید بسیاری از مسایل و‬ ‫مشکالت صنفی و کاری اصحاب رسانه حل و فصل خواهد شد‪.‬‬ ‫اسماعیلی تاکید کرد‪ :‬باید دست در دست با ورود به میدان فعالیت‬ ‫با برنامه ریزی مناسبت در جهت رفع مشکالت و کمک و حمایت همه‬ ‫جانبه از اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه تالش کنیم‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 7 ‫شـوالیه ایسـوارسـیمرغ‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬نغمه فتاحی‬ ‫هیات تحریریه‪ :‬یاسر سماوات‪ ،‬فائزه صمدی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫ضرورت نگارش نظریات علیزاده‬ ‫یکم شهریور روزی پر از وقایع تاریخی ریز و درشت در تاریخ‬ ‫ایرانوجهاناست‪.‬روزیکهزادروزحکیمابوعلیسینا‪،‬بزرگمردی‬ ‫که به «همه چیزدان» در تاریخ ملقب شده است‪ .‬یکم شهریور اما‬ ‫گذشته از سالگرد تولد شیخ الرئیس‪ ،‬زادروز مرد بزرگ دیگری‬ ‫نیز هست‪ .‬حسین علیزاده موســیقی دان‪ ،‬نوازنده‪ ،‬اهنگساز و‬ ‫پژوهنده حوزه موسیقی ایران نیز فرزند همین روز است‪ .‬جالبت‬ ‫اینکه ابن سینا قرن چهار و پنجم هجری قمری از بزرگان و علمای‬ ‫موسیقیدان زمان خود بوده است‪ .‬او مباحث اصلی موسیقی را با‬ ‫نهایت دقت تشریح کرده و در این مباحث از فارابی پیروی می کرده‬ ‫است عقاید او را تشریح می کند و در بسیاری موارد دارای ابداعات و‬ ‫ابتکار است‪ .‬حدود یک هزار سال گذشت تا یک بار دیگر تاریخ ایران‬ ‫زمین شاهد تولد مردی باشد که یکی از نوابغ عالم موسیقی لقب‬ ‫بگیرد‪« .‬حسین علیزاده» بدون شک یکی از چهره های ماندگار‬ ‫فرهنگی ایران است‪ .‬او در این حوزه نظریه پردازی صاحب نام نیز‬ ‫محسوب می شود‪ .‬علیزاده نه تنها بر گردن موسیقی ایران حقی‬ ‫بزرگ دارد که یکی از موسیقی دانان برجسته شرقی نیز هست‪.‬‬ ‫نظریات او درباره تاثیر موسیقی غرب بر سایر ملل هم در جای خود‬ ‫بسیارارزشمندوخواندنیاست‪.‬علیزادهمی گوید‪«:‬موسیقیایرانی‬ ‫تا قبلازصد سالپیشازنظر تئوری‪،‬دارای فواصلخاصخودبوده‬ ‫است‪ .‬اما گوش موسیقیدان ما نیز براثر معاشرت با موسیقی غربی‬ ‫تحت تاثیر ان قرار گرفته است‪ .‬بعنوان مثال بیات اصفهان خود‬ ‫را به مینورغربی نزدیک کرده است در حالی که اصل ان ربطی‬ ‫به مینور ندارد‪ .‬ما می توانیم هم ازشــعر و هم از نثر فارسی ریتم‬ ‫موسیقی استخراج کنیم‪ .‬موسیقی ایرانی عمدتا از اواز نشات می‬ ‫گیرد‪ ،‬اواز دارای کالم است و کالم دارای وزن‪ .‬متاسفانه با وارد شدن‬ ‫ابزار جدید در موسیقی ایرانی‪ ،‬ریتم های غنی‪ ،‬متنوع و پیچیده ای‬ ‫که ریشه در ردیف موسیقی‪ ،‬فرهنگ و ماهیت زبان فارسی داشته‬ ‫اند بسیار محدود شده و چه بسا از بین رفتند‪ ».‬به نظر می رسد‪،‬‬ ‫تئوری ها و دیگر نظریات علیزاده نیاز به کتاب های متعددی دارند‬ ‫و می طلبد اثار دیگری نیز درباره علیزاده و نظریاتش منتشر شود‪.‬‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬هنر همواره در ایران مقوله ای مظلوم ولیکن درخشان‬ ‫بوده است‪ .‬سرزمینی که خاکش از دیرباز با تاخت و تاز اقوام بیگانه عجین‬ ‫شده است و در هر دوره ای با کج اندیشی یا تالش اشغالگران برای استیالی‬ ‫حکومت خویش مواجه بوده‪ ،‬فرهنگ و هنر خود را هم همواره در معرض‬ ‫ویرانی می دیده است‪ .‬تفاوتی نداشــت که مغول ها؛ چنگیزخان و سپاه‬ ‫خونخوار و یغماگرش به ایران یورش بیاورند و کتابخانه های نیشابور و بلخ‬ ‫و مرو و هرات را ویران کردنــد و کتب ارزنده علمی و فرهنگی را به عنوان‬ ‫سوخت در اتش بریزند یا ارتش انگلیس در جریان اشغال ایران به دست‬ ‫متفقین خاک پاک میهن مان را اشغال و منشور کورش را به موزه بریتانیا‬ ‫منتقل کنند‪ .‬تفاوتی نداشت که همسایه ای باشد که جریان روشنفکری‬ ‫ایران را در قرن بیستم تحریف کند یا در قرن چهارم پیش از میالد مسیح‬ ‫اسکندر مقدونی باشد که مقاومت قهرمانانه اریوبرزن را درهم بشکند و‬ ‫کتابخانه پرسپولیس را در اتش جهل و انحراف فکری خود بسوزاند! باری‬ ‫سرزمین ما گهواره تمدن بشر بوده و در پس این همه تاراج و ویرانی و کشتار‪،‬‬ ‫فرهنگ غنی خود را حفظ کرده است‪ .‬موسیقی هم بخشی از فرهنگ ایرانی‬ ‫است که هرچند قرن ها در سایه شعر و با نبوغ بزرگان ادب ایران به حیات‬ ‫خود ادامه داد ولی در عصر جدید پس از قرن ها دوباره متولد شد‪ .‬موسیقی‬ ‫ایرانی حاال شکوفایی خود را مرهون انسان های بزرگی است‪.‬‬ ‫امروز‪ ،‬سه شنبه یکم شهریورماه ‪ 1401‬خورشیدی‪ ،‬هفتاد و یکمین‬ ‫زادروز حســین علیزاده‪ ،‬موسیقی دان‪ ،‬اهنگســاز‪ ،‬نوازنده‪ ،‬ردیف دان و‬ ‫پژوهنده حوزه موسیقی ایران است‪ .‬مردی که طنین دل انگیز سه تارش‪،‬‬ ‫روح قبیله ای مشرقی را نوازش می کند‪ .‬علیزاده نه تنها چهره ای شناخته‬ ‫شده در موسیقی ایرانی است‪ ،‬بلکه در سینمای ایران نیز حضور موفق او به‬ ‫عنوان اهنگساز فیلم هایی نام اشنا به خوبی نمایان است‪ .‬علیزاده چهار بار‬ ‫سوار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد‪« .‬گبه» ‪« ،‬زشت و زیبا» ‪« ،‬اواز‬ ‫گنجشک ها»و«ملکه»چهارفیلمیبودکهباعثشدعلیزادهبهاتفاقمجید‬ ‫انتظامی و محمدرضا علیقلی‪ ،‬برنده بیشترین تعداد سیمرغ های بلورین از‬ ‫جشنواره فیلم فجر لقب بگیرند‪ .‬اهنگساز برجسته ایران از سال های ابتدایی‬ ‫دهه ‪ 50‬به تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و‬ ‫همزمان شکل دهی گروه مرکز حفظ واشاعه و شیدا و عارف و گروه سازهای‬ ‫ملی و حضور در برنامه های موسیقی جشن و هنر شیراز را دنبال کرد که‬ ‫حاصل ان تدوین و اجرای دستگاه ماهور توسط گروه مرکز حفظ و اشاعه‬ ‫(جشن هنر شیراز‪ )1354‬و کنسرت نوا با خوانندگی پریسا (فاطمه واعظی)‬ ‫در سال‪ 1355‬همین جشن بود‪ .‬دهه‪ 60‬هم برای علیزاده روزگاری متفاوت‬ ‫بود‪ .‬ساخت کنسرتوی نی و ارکستر با عنوان نینوا در سال های ابتدایی این‬ ‫دهه‪ ،‬نام علیزاده را بیش از گذشته بر زبان ها جاری ساخت‪ .‬این قطعه که با‬ ‫نی جمشید عندلیبی به عنوان تکنواز نی اجرا شد‪ ،‬از جمله شاخص ترین‬ ‫قطعات تاریخ موسیقی ایران به شــمار می رود که علیزاده ان را با الهام از‬ ‫تحوالت سال های ابتدایی دهه شصتتصنیف کرد‪ .‬پس از تعطیلی موسسه‬ ‫چاووش‪ ،‬علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه ازاد برلین رفت‬ ‫و در سال های میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را‬ ‫بازسازی کرد که حاصل ان کنسرت شور انگیز با صدای شهرام ناظری‪،‬‬ ‫صدیف تعریف و بیژن کامکار در تاالر وحدت بود‪ .‬این کنســرت بعدها با‬ ‫صدای شهرام ناظری در البومی به همین نام انتشار عمومی یافت‪.‬‬ ‫او ‪ 14‬سال‪ ،‬از سال ‪ 1370‬تا ‪ 1384‬به اتفاق کیهان کلهر‪ ،‬محمدرضا و‬ ‫همایون شجریان‪ ،‬گروهی رویایی تشکیل دادند و در کشورهای مختلف‪،‬‬ ‫مردم را به تماشا و شنیدن هنرنمایی خود فرامی خواندند‪ .‬علیزاده سال‬ ‫‪ 70‬ریاست هنرستان موسیقی را هم پذیرفت‪ .‬افتخار بزرگتری که علیزاده‬ ‫نصیب مردم ایران کرد‪ ،‬البته رد یک نشــان معتبر بود! او سال ‪ 1393‬از‬ ‫پذیرش «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» سر باز زد و هفتم اذر ان سال‬ ‫با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مردم فرهنگ دوست فرانسه نوشت‬ ‫که خود را بی نیاز از دریافت هر نشــانی می داند والبته تاکید کرد هدیه‬ ‫ملت بافرهنگ فرانسه را ارج می نهد‪ .‬مرد فراموش نشدنی موسیقی ایران‬ ‫در بخشی کنایی از این نامه نوشت‪« :‬شاید اگر در دیار ما توجه و درک از‬ ‫هنر واالی موسیقی نزد مسئوالن می بود‪ ،‬یک هدیه و عنوان غیرخودی‬ ‫این همه انعکاس نداشت‪ .‬وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد‪ ،‬چراغی‬ ‫کوچک خورشید می شــود‪ .».‬این جمله خود بیانگر رنجی بزرگ بود که‬ ‫علیزاده از کم توجهی به هنر در سرزمینش ان را در دل می پروراند‪ .‬دهه‬ ‫‪ 90‬برای علیزاده مانند دهه های پیشین پرکار و پرافتخار نبود اما هیچگاه‬ ‫در از ممارست در سنگر شریف هنر برنداست‪ .‬او در همان روزگار سختی‬ ‫که داشت جایی با کنایه به اوضاع موسیقی در عنفوان دهه گذشته گفته‬ ‫بود‪« :‬االن معجزه است که در کل شهرستان ها و تهران از سنین خیلی کم‪،‬‬ ‫نوازنده ها و موسیقی دان های خیلی خوبی هستند که قطعا اینده از ان‬ ‫انهاست‪ .».‬حسین علیزاده مانند هر هنرمند دیگری روحی ناارام دارد و‬ ‫گذشته از فعالیت های حرفه ای از نواوری در موسیقی ایران نیز غافل نماند‬ ‫و در کمک به ساخت سازهای تازه تجریه های موفقی داشت که از ان میان‬ ‫می توان به ابداع ساز سالنه اشاره کرد که هم اینک نیز در کنسرت هایش‬ ‫از ان بهره می گیرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!