روزنامه صبا شماره 1263 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1263

روزنامه صبا شماره 1263

روزنامه صبا شماره 1263

‫چهار شنبه| ‪2‬شهریور ‪ 24 |1401‬اگوست‪ 26 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1263‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫بدرورد مرد هزار صدای دوبله ایران‬ ‫عکس‪ :‬شهراد بانکی‬ ‫گفت و گوهایی با ناصر ممدوح‪ ،‬ژرژ پطروسی‪ ،‬جعفر دهقان و معصومه اقاجانی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«درخت خاموش» بهترین فیلم جشنواره همیلتون نیویورک شد‬ ‫فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی برنده جایزه‬ ‫بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم همیلتون نیویورک ‪ ۲۰۲۲‬شد‪ .‬جایزه بهترین فیلم چهاردهمین‬ ‫دوره جشنواره فیلم همیلتون نیویورک‪ ،‬هجدهمین جایزه اصلی فیلم «درخت خاموش» است‪ .‬این فیلم‬ ‫پیش از این برنده جوایزی همچون جایزه توپ طالیی جشنواره بین المللی فیلم ادانا‪ ،‬سه جایزه اصلی‬ ‫جشنواره فیلم پانوراما بالکان‪ ،‬جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم داستانی از جشنواره فیلم هنرهای‬ ‫زیبا ‪ ،FAFF‬بهترین فیلم از جشنواره فیلم برمن‪ ،‬بهترین فیلم جایزه فیلم لندن سیتی‪ ،‬بهترین فیلم‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم نپال و‪ ...‬شده بود‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫«بادها کجا می میرند» برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره گاالکتیکات‬ ‫انیمیشن «بادها کجا می میرند» به کارگردانی پژمان علی پور از جشنواره گاالکتیکات اسپانیا جایزه‬ ‫بهترین انیمیشن را دریافت کرد‪ .‬این اثر از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند‪ ،‬تجربی و پویانمایی‪،‬‬ ‫درباره شهرستان سردشت است که سال ‪ ۱۳۶۶‬مورد حمالت شیمیایی قرار گرفت و اولین شهر شیمیایی‬ ‫شده جهان با بمب خردل است‪ .‬این انیمیشن قبل از این اتفاق‪ ،‬لحظه اتفاق و بعد از اتفاق را به نمایش‬ ‫می گذارد‪ .‬یک رابطه عاشقانه‪ ،‬سه مرحله گذر زمان را به یکدیگر پیوند می دهند‪ .‬نهمین دوره جشنواره‬ ‫گاالکتیکات‪ ،‬سی ام شــهریورماه برگزیدگان خود را معرفی کرد‪ .‬در این دوره از جشنواره‪ ،‬انیمیشن‬ ‫«سمپاشی» ساخته فرنوش عابدی دیگر فیلمساز ایرانی هم حضور داشت‪/.‬صباخبر‬ ‫چه تغییراتی در انتظار «مستوران ‪ »۲‬است؟‬ ‫عطا پناهی تهیه کننده سریال «مســتوران» درباره تغییر چندبار ه کارگردان «مستوران» گفت‪ :‬من هم از‬ ‫همکاری با اقای سید جمال ســید حاتمی (کارگردان اول) خیلی راضی بودم و هم از همکاری با اقای مسعود‬ ‫اب پرور بســیار زیاد راضی بودم ضمن اینکه خروجی کار و قسمت هایی که ایشان کار کردند هم برای ما و هم‬ ‫برای استودیو بادبان بسیار مطلوب بود و در عین حال بازخوردها از سریال راضی کننده بود‪ ،‬اما با توجه به برنامه‬ ‫زمانی تولید ما و برنامه های اقای اب پرور فکر کردیم شاید بشود با کارگردان دیگری کار را پیش ببریم تا تداخل‬ ‫برنامه ای نداشته باشیم‪.‬‬ ‫تهیه کننده «مستوران» در پاسخ به اینکه طی گفت وگوی صورت گرفته با مسعود اب پرور این کارگردان اعالم‬ ‫کرده است که فعال پروژه ای را در دست ساخت ندارد‪ ،‬توضیح داد‪ :‬درست است اقای اب پرور اکنون سر پروژه ای‬ ‫نیستند و دلیل تغییر این نبوده اما برنامه ایشان در درازمدت با تولید «مستوران» همخوانی نداشت به دلیل اینکه‬ ‫این پروژه حداقل تا اماده شدنش یک سال زمان می برد‪ ،‬به همین خاطر یک کارگردان باید جای دیگری قولی‬ ‫نداده باشد تا پروژه را تمام کند‪ .‬ایشان اکنون س ِر کاری نیستند اما قرار است با یکدیگر سر چندین طرح و ایده‬ ‫صحبت کنیم تا ان شاءاهلل بتوانیم به نتیجه برسیم و کارهای جدیدی را استارت بزنیم‪.‬‬ ‫او گفت‪ :‬همانطور که اقایان سید حاتمی و اب پرور خوب و درجه یک بودند‪ ،‬سیدعلی هاشمی هم این روند را‬ ‫ادامه خواهند داد و مردم حتماً قسمت هایی را که ایشان کارگردانی می کند هم دوست خواهند داشت‪.‬‬ ‫این تهیه کننده همچنین اعالم کرد‪ :‬چند روزی است که تصویربرداری «مستوران ‪ »۲‬اغاز شده و در همان‬ ‫شهرک مستوران مشغول کار هستیم و بعدها خارج از شهرک هم خواهیم رفت‪ .‬فصل دوم این مجموعه را اقای‬ ‫محمد حنیف نوشته اند‪« .‬مستوران ‪ »۲‬دارای فضایی است که نسبت به فصل قبل از قصه ها و افسانه های ایرانی‬ ‫بیشتر در ان استفاده شــده و فکر می کنم برای پخش در هر زمانی به خصوص عید نوروز و ماه مبارک رمضان‬ ‫مناسب باشد‪ .‬پناهی در پایان گفت‪ :‬تا اوایل اسفند ‪ ۱۴۰۱‬کار تصویربرداری «مستوران ‪ »۲‬به پایان می رسد‪ .‬در‬ ‫حال حاضر هم کارهای پس تولید را همزمان با تدوین به شکل موازی پیش می بریم و ان شاءاهلل تمام قسمت های‬ ‫مستوران تا اخر سال اماده خواهد شد‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫مستندداستانی«شورزندگی»کلیدخورد‬ ‫فیلمبرداری مستند داســتانی «شــور زندگی» به کارگردانی و‬ ‫تهیه کنندگی حسین سلیمانی فرد از ‪ ۳۱‬مردادماه ‪ ۱۴۰۱‬شروع شد‪.‬‬ ‫در خالصه داســتان این فیلم امده است‪« :‬ما ادم ها فکر می کنیم‬ ‫باید دیگران را بشناسیم اما اغلب باید خودمان را بشناسیم‪ .‬از انجا که‬ ‫زبان ایینه فرهنگ است‪ ،‬این خود گواه روشنی است‪ ،‬برای اینکه ما‬ ‫در جهانی زندگی می کنیم که بیش تر به تخریب روابط گرایش دارد‬ ‫تا به حفظ و نگهداری ان‪...‬‬ ‫عادت کرده ایم انتقاد کنیم از کسی که شور زندگی دارد‪.‬‬ ‫یادمان نرود در انتخاب انچه که انجام می دهیم نقش مهمی داریم‪...‬‬ ‫من چهار ساعت باهاش تو یه اتاق بودم‪ ،‬فقط لحظه ای که خندید‬ ‫ازش عکس گرفتم‪ ،‬او سر عزیزترینم را بریده بود‪»...‬‬ ‫فیلمبرداری این مستند در ‪ ۶‬مکان مختلف در ایران یعنی تهران‪،‬‬ ‫شیراز‪ ،‬قشم‪ ،‬مشهد‪ ،‬کاشــان و اصفهان و نیز در خارج از ایران نظیر‬ ‫کشورهای ایتالیا و اسپانیا صورت خواهد گرفت‪/ .‬صباخبر‬ ‫«خانداناژدها»با‪ 9/99‬میلیونبینندهاغازکرد‬ ‫وستروس یکشنبه شب ‪ ۲۱‬اگوست با «خاندان اژدها» به ‪HBO‬‬ ‫برگشت و مردم را دوباره با خود همراه کرد‪.‬به گزارش برادران وارنر‪،‬‬ ‫قسمت اول «خاندان اژدها» که یکشنبه در سرویس های ‪ HBO‬و‬ ‫‪ HBO Max‬عرضه شد ‪ 9/99‬بیننده داشت‪ .‬از زمان پایان یافتن‬ ‫سریال «بازی تاج و تخت» در سال‪ ۲۰۱۹‬این مجموعه هنوز بهترین‬ ‫عملکرد در شــروع را دارد‪ ،‬حاال پیش درامد این مجموعه با عنوان‬ ‫«خاندان اژدها» نیز احتماال پروژه ای است که بیشترین بازاریابی و‬ ‫هواداران را از زمان مجموعه قبلی به خود اختصاص داده است‪ .‬اولین‬ ‫اپیزود «بازی تاج و تخت» ‪ 4/2‬میلیون بیننده داشت و البته مقایسه‬ ‫بیننده های اولین قسمت «خاندان اژدها» با اولین اپیزود «بازی تاج‬ ‫و تخت» عادالنه نیست‪ .‬رکورد «بازی تاج و تخت» مربوط به نمایش‬ ‫اولین اپیزود فصل هشتم و نهایی این مجموعه بود که ‪ 17/9‬میلیون‬ ‫بیننده داشت‪ .‬این مجموعه بر اساس کتاب «اتش و خون» جرج ار ار‬ ‫مارتین ساخته شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫«بی مادر» اماده اکران می شود‬ ‫ســیدمرتضی فاطمی کارگردان فیلم «بی مادر» چندی پیش‪ ،‬در‬ ‫صفحه مجازی خود از اماده شدن این فیلم برای اکران خبر داد‪.‬‬ ‫فیلم ســینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی و‬ ‫تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی در چهلمین دوره جشنواره‬ ‫ملی فیلم فجر حضور داشت‪ .‬امیر اقایی‪ ،‬میترا حجار‪ ،‬پژمان جمشیدی‪،‬‬ ‫پردیس پورعابدینی‪ ،‬علی اوجی‪ ،‬بیتا عزیزاقلی‪ ،‬سارا محمدی‪ ،‬فاطمه‬ ‫میرزایی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند‪ .‬فیلمبرداری‬ ‫این اثر در لوکیشن هایی در شهر تهران انجام شده است‪ .‬برخی عوامل‬ ‫«بی مادر» عبارتند از نویســنده و کارگردان‪ :‬ســیدمرتضی فاطمی‪،‬‬ ‫تهیه کنندگان‪ :‬محمدرضا مصباح‪ ،‬علی اوجی‪ ،‬ســرمایه گذار‪ :‬صالح‬ ‫موذن زاده‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬مســعود سالمی‪ ،‬تدوین‪ :‬بهرام دهقان‪،‬‬ ‫محمد نجاریان‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬سهیل دانش اشراقی‪ ،‬طراح گریم‪ :‬محمود‬ ‫دهقانی‪ ،‬صدابردار‪ :‬بابک اردالن‪ ،‬طراح لباس‪ :‬گلناز گلشن‪ ،‬مدیرتولید‪:‬‬ ‫محمد حیدرقلی‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫محورهای طرح «حمایت ویژه» مرکز گسترش از تولیدات انیمیشن‬ ‫مرکز گسترش سینمای مستند‪ ،‬تجربی و پویانمایی در نظر دارد تا در برنامه ای با عنوان «حمایت‬ ‫ویژه» از تولید انیمیشن های خالقانه و به دور از شعارزدگی که با موضوعاتی که در این طرح و فراخوان‬ ‫مطرح و پیشنهاد شده است‪ ،‬حمایت ویژه داشته باشد‪ .‬در طرح «حمایت ویژه» از میان طرح ها و ایده های‬ ‫دریافتی‪ ،‬موضوعات بدیع و تازه‪ ،‬سوژه های جذاب و پرکشش‪ ،‬مطابق فهرست ذیل اولویت دارند‪ :‬ترویج‬ ‫سبک زندگی اسالمی‪-‬ایرانی‪ ،‬تاریخچه انقالب اسالمی و تبیین ارمان های ان‪ ،‬فرهنگ مقاومت‪ ،‬شهادت‬ ‫و ایثار و دفاع مقدس و معرفی قهرمانان ملی در این حیطه ها‪ ،‬قصــص قرانی و روایات معتبر مربوط‬ ‫به اولیای الهی و اینده نگری بر محور امید و اگاهی منطبق بر اصول گام دوم انقالب اسالمی‪ /.‬صباخبر‬ ‫شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم های «رو‬ ‫در رو» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدحسین شــهابی و «‪ »۲۸۸۸‬به تهیه کنندگی و کارگردانی‬ ‫کیوان علی محمدی موافقت کرد‪ .‬فیلم سینمایی «رو در رو» با موضوع عالقه مندان بازیگری سینما و‬ ‫چالش های ان ها در تست های مختلف بازیگری و اموزشگاه های سینمایی در ایران تولید شده است و‬ ‫در این فیلم بیش از ‪ ۱۴۰‬بازیگر ایفای نقش کرده اند که بسیاری از ان ها برای اولین بار به سینما معرفی‬ ‫خواهند شد و همچنین فیلم سینمایی «‪ »۲۸۸۸‬به کارگردانی مشترک کیوان علی محمدی و علی اکبر‬ ‫حیدری روایتگر روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق تا سال های پایانی ان است‪/.‬صباخبر‬ ‫سعید ابوطالب ‪« :‬شب های مافیا» قابلیت ادامه نداشت‬ ‫سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان «شب های مافیا» که در حال ساخت‬ ‫رئالیتی شوی جدیدی با عنوان «پدرخوانده» است‪ ،‬در این باره توضیح داد‪:‬‬ ‫«پدرخوانده» ســناریوی پیچیده ای دارد و فقط یک ماه بازیگران مشغول‬ ‫یادگیری و تمرین ان بودند‪ .‬وی درباره حساسیت مخاطبان که با دقت هر‬ ‫قسمت از «شب های مافیا» را تماشــا کرده اند‪ ،‬افزود‪ :‬از اولین فصل برنامه‬ ‫در دو سال پیش تا به حال ما رفته رفته اشکاالتمان را برطرف کرده ایم‪ .‬خود‬ ‫من شخصا همه پیام ها و نظرات مخاطبان را می خوانم‪ .‬ابوطالب تاکید کرد‪:‬‬ ‫این رئالیتی شو رکورد همه برنامه های مشابه را شکسته است و تا جایی که‬ ‫من می دانم در این چهار فصل بیش از ‪ ۱‬میلیارد و ‪ ۷۰۰‬میلیون دقیقه فقط از‬ ‫طریق پلتفرم فیلیمو بازدید داشته ایم‪ .‬طبیعتا تعدادی از مردم هم از طریق‬ ‫دانلود غیرقانونی مجموعه را دیده اند‪ ،‬البته من قصد اعتراض ندارم و هزینه‬ ‫اشتراک باید به صرفه و برای مخاطبان معقول باشد‪ .‬این برنامه ساز درباره‬ ‫اینکه چرا ان سبک و سناریو را کنار گذاشته اســت‪ ،‬توضیح داد‪ :‬مافیا با‬ ‫سبک و شیوه های مختلفی بازی می شود و ما ان را در حد امکان در سناریوی‬ ‫رئالیتی شویمان ساده کردیم‪ ،‬چون خیلی از مردم پلیر (بازیکن) حرفه ای یا‬ ‫گرداننده نیستند‪ .‬طی دو سال گذشته مخاطبان نقاط ضعف ان سناریو را به‬ ‫ما تذکر دادند و این ضعف ها به مرور حل شد‪ .‬در فصل چهارم متوجه شدیم‬ ‫این سناریو دیگر کارکرد ندارد‪ .‬چون مخاطب ما این بازی را چندین بار دیده‬ ‫است و از دقایق صد بازی به بعد‪ ،‬بازی برایش جذابیت پیگیری را ندارد‪ .‬او‬ ‫درباره حواشی قسمت های اخر این رئالیتی شو تصریح کرد‪ :‬درباره حرف‬ ‫و حدیث ها نمی خواهم جوابی بدهم‪ .‬طبیعتا نکات دوستان ربطی به گروه‬ ‫کارگردانی و عوامل پشت دوربین ندارد‪ .‬درواقع بازی قدری بیش از اندازه‬ ‫برای بازیگرانی که مقابل دوربین بودند‪ ،‬اهمیت پیدا کرده و برایشان مهم‬ ‫شده است‪ .‬برخالف برنامه های مشابهی که با ادعای رئالیتی شو بودن ساخته‬ ‫می شوند‪ ،‬این برنامه واقعا رئال است‪ ،‬ما کات نمی دهیم و اگر کات هم داده شود‬ ‫فنی است‪ ،‬مثال مشکل نور‪ ،‬صدا یا دوربین داشته ایم‪ .‬از اینکه بازیگران قرار‬ ‫قبلی با یکدیگر داشته اند اطالعی ندارم‪ .‬برای بعضی از دوستان حساسیت‬ ‫بازی خیلی باال رفت و احتماال الیو و توضیحات ان ها را شنیده اید‪ .‬من با ان ها‬ ‫صحبت کرده ام و خودشان هم گفتند اعتراضشان به بچه های کارگردانی و‬ ‫«رو در رو» و «‪ »۲۸۸۸‬مجوز اکران گرفتند‬ ‫‪3‬‬ ‫پشت دوربین نبوده است‪ ،‬بلکه به همکاران خودشان معترض‬ ‫بوده اند‪ .‬ما سعی کردیم این مشکل را در سناریوی جدید حل‬ ‫کنیم و یک ماه اخیر مشغول تمرین همین سناریو بوده ایم‪ .‬این‬ ‫مستندساز در توضیحات بیشتر افزود‪ :‬می دانم که مخاطبان‬ ‫بازی جذاب را دوست دارند و پلیرها (بازیکن ها) باید بازی را بلد‬ ‫باشند‪ .‬ممکن است شما طرفدار یک چهره محبوب و دوست داشتنی‬ ‫باشید‪ ،‬همه چهره ها هم قابل احترام و دوستان من هستند اما‬ ‫خیلی وقت ها تالشی برای یادگیری بازی نمی کردند‪ .‬ما اسم این‬ ‫سناریوی جدید را «پدرخوانده» گذاشتیم و توانایی هایی به این‬ ‫کاراکتراضافهشدهاستکهفعالنمی خواهمانهارااشکارکنم‪.‬بازی‬ ‫را می بینید و لذت می برید‪ .‬ابوطالب درباره بازیگرانی که حاال در‬ ‫بازی مافیا حرفه ای شده اند و مخاطبان دوست دارند بازی ان ها‬ ‫را ببینند‪ ،‬گفت‪ :‬من تقریبا از تمام بازیگران برتر مجموعه‬ ‫«شب های مافیا» دعوت کرده ام و همه به جز یکی دو‬ ‫نفری که معذوریت های حقوقی دارند‪ ،‬مثال مجبورند‬ ‫با یک پلتفرم کار کنند به «پدرخوانده» امده اند‪.‬‬ ‫یکی دو تن از بازیگران ســر پروژه های دیگری‬ ‫بودند‪ ،‬گریم داشتند‪ ،‬شهرستان یا خارج از کشور‬ ‫بودند که برای فصل های بعدی حتما دعوتشان‬ ‫می کنیم‪ .‬بازیگران و خواننده های جذاب و معروف‬ ‫سینماوتلویزیوندرکارحضوردارند‪.‬بعضیازان ها‬ ‫بازیکنان حرفه ای هستند که شگفت زده تان می کنند‪.‬‬ ‫این برنامه سازتاکید کرد‪ :‬اینسناریو‪ ۱۱‬نفره است‪ ،‬ماسه‬ ‫مافیا و یک پدرخوانده قدرتمند‪ ۷ ،‬شهروند و یک نقش‬ ‫مستقل داریم‪ .‬وقتی این ها دو دست با هم بازی می کنند‪،‬‬ ‫در دست های سوم و چهارم بازی با بازیکنان خوب و چند‬ ‫بازیکن جدید ادامه پیدا می کند و بازیکن های ضعیف حذف‬ ‫می شوند‪ .‬گروهی متشکل از داوران به ما کمک می کنند تا در‬ ‫انتخاب و اموزش بازیگران حرفه ای جلو برویم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫پرونده‬ ‫بدرورد مرد هزار صدای دوبله ایران‬ ‫منوچهر اسماعیلی هنرمندی که با صدای خود به شخصیت های زیادی در سینمای جهان و ایران جان داده است‪ ،‬شامگاه دوشنبه ‪ 31‬مردادماه‬ ‫دار فانی را وداع گفت‪ .‬او هشتم فروردین ماه سال ‪ ۱۳۱۸‬در کرمانشاه متولد شد و کار دوبله را از سال ‪ ۱۳۳۶‬با ُرل گویی در نقش های کوتاه اغاز کرد تا‬ ‫اینکه از سال ‪ ۱۳۴۲‬مدیریت دوبله بسیاری از فیلم های بزرگ جهان را برعهده داشت و در طول این سال ها‪ ،‬مدیریت ارشد دوبالژ بیش از ‪ ۲۰۰‬فیلم‬ ‫سینمایی‪ ،‬تلویزیونی‪ ،‬سریالی و برنامه های رادیویی را انجام داد‪.‬‬ ‫این صدای ماندگار کشورمان به صحبت کردن به جای چند شــخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و به اصطالح تیپ گویی شهرت داشت تا‬ ‫جایی که «مرد هزار صدای دوبله ایران» لقب گرفته بود‪ .‬اسماعیلی در فیلم «هزار دستان» زنده یاد علی حاتمی به جای شخصیت شعبان (محمدعلی‬ ‫کشاورز)‪ ،‬رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و همچنین به جای صدای عزت اهلل انتظامی و جمشید الیق صحبت کرد‪ .‬از جمله اثار ماندگار این استاد‬ ‫دوبله در مقام گوینده فیلم و سریال های خارجی می توان به «محمد رسول اهلل» در نقش انتونی کویین‪« ،‬پاپیون» در نقش استیو مک کوئین‪« ،‬دروازه‬ ‫های پاریس» به جای پیر براسور‪« ،‬انتقام جویان»‪« ،‬بابا لنگ دراز»‪« ،‬مرد هزار چهره»‪« ،‬یوزپلنگ»‪« ،‬قانون»‪« ،‬سمندر»‪« ،‬شیوع» و ‪ ...‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫همچنین او در فیلم های ایرانی بسیاری نیز به جای بازیگران نقش گفته یا مدیر دوبالژی شان را برعهده داشته است که می توان در این میان از‬ ‫فیلم های «خاک»‪« ،‬قیصر»‪« ،‬هزاردستان»‪« ،‬پهلوانان نمی میرند»‪« ،‬دزد عروسک ها»‪« ،‬دایی جان ناپلئون»‪« ،‬حسن کچل»‪« ،‬ناخدا خورشید»‪،‬‬ ‫«امام علی(ع)»‪« ،‬مادر»‪« ،‬دکل»‪« ،‬کاراگاه» و «بایکوت» نام برد‪.‬‬ ‫در فراق مرد هزار صدای دوبله ایران جمعی از دوستان و همکاران‬ ‫او‪ ،‬از اهالی دوبله و سینما واکنش هایی داشتند‪.‬‬ ‫هومن حاج عبداللهی بازیگر و صداپیشه نوشت‪« :‬دوبله ایران مرد‬ ‫از بس که صدا ندارد‪ .‬عالیجناب منوچهر اســماعیلی روحتان شاد‪.‬‬ ‫چقدر خوشحالم برای خودم که در زمان زندگیش ما در این دنیا‪ ،‬من‬ ‫یکبار کنارتان نقش گفتم‪».‬‬ ‫مینو غزنوی دوبلور پیشکسوت نوشت‪« :‬خورشیدمان خاموش‬ ‫شد‪».‬‬ ‫افشین زی نوری دوبلور نوشــت‪« :‬یادمه اون روز به شما گفتم تو‬ ‫این عکس بخندین‪ ،‬همه عکساتون جدیه و چه خوش اقبال بودم من‬ ‫که حضور بی نظیر شما رو درک کردم‪ .‬بدرود مرد استثنایی‪ ،‬بدرور‬ ‫عالیجناب‪ ،‬بدرود‪»...‬‬ ‫منوچهر والی زاده دوبلور نوشت‪« :‬متاسفانه صدای اسمانی دیگری‬ ‫را از دست دادیم‪ .‬منوچهر اسماعیلی بزرگتر از کلمه استاد بود‪».‬‬ ‫علی عمرانی بازیگر و گوینده نوشت‪« :‬همین افتخار مرا بس که شما‬ ‫شاه لیر من در رادیو بودید‪ .‬روحتان شاد استاد‪».‬‬ ‫سعید شیخ زاده مجری و دوبلور نوشت‪« :‬صدای تاریخ هنر ایران‪،‬‬ ‫بزرگ مرد دوبله ایران‪ ،‬این خانه راتو روح بخشیدی‪ .‬بی شک صدایت‬ ‫تاریخ ایران را جال داد‪ .‬صدایت تا همیشه ماندگار و روحت در ارامش‪».‬‬ ‫میرطاهر مظلومی بازیگر و گوینده نوشت‪« :‬سینما با شما شنیدنی‬ ‫بود و سحرانگیز‪ .‬فضیلت شــما‪ ،‬کاربلدی شما و شرافت شما ردایی‬ ‫نیست که به هر قامتی بپوشانند‪ .‬رنج دارد و دانش می خواهد ابتدایش‬ ‫شوریدگیست و انتهایش جاودانگی‪ .‬استاد منوچهر اسماعیلی جاودانه‬ ‫شد‪».‬‬ ‫ناهید امیریان دوبلور نوشت‪« :‬تکرار نشدنی ما رفت و تنهایمان‬ ‫گذاشت‪».‬‬ ‫روزنامه صبا در ادای احترام به این هنرمند ارزشمند با ناصر ممدوح‪،‬‬ ‫ژرژ پطروسی و معصومه اقاجانی ســه بزرگ دوبله و جعفر دهقان‬ ‫بازیگر گفتگو داشته است‪.‬‬ ‫ناصر ممدوح‪:‬‬ ‫منوچهر اسماعیلی در راس هرم دوبله قرار داشت‬ ‫ناصر ممدوح دوبلور‪ ،‬مدیر دوبــاژ و بازیگر ایرانی درباره زنده یاد‬ ‫منوچهر اسماعیلی گفت‪ :‬اقای اسماعیلی شخصیتی بسیار ممتاز و‬ ‫ازنظر کاری یک اسطوره تکرارنشدنی بودند‪ .‬استاد اسماعیلی در راس‬ ‫هرم دوبله قرار داشتند زیرا کارهای بسیاری در سینمای ایران عرضه‬ ‫کردند و جای شخصیت های بزرگ بسیاری صحبت کردند‪ .‬به راستی‬ ‫که ایشان در حوزه دوبله ما یک اسطوره فراموش نشدنی بودند‪.‬‬ ‫او در ادامه خاطره ای بیان کرد‪ :‬در سال ‪ 42‬فیلمی به نام «فنی» در‬ ‫استودیو شهاب تهران دوبله می شد که در ان خانم ژاله کاظمی به جای‬ ‫لزلی کارون و اقای خسرو خسروشاهی به جای هورست بوخهولتس‬ ‫صحبت می کردند‪ .‬در این فیلم زنده یاد اسماعیلی به جای‪ 2‬شخصیت‬ ‫موریس شوالیه و شــارل بوایه که تقریبا شخصیت های سن باالیی‬ ‫بودند‪ ،‬دوبله کرد‪ .‬در ان زمان کسی در سینما فکر نمی کرد که این ‪2‬‬ ‫شخصیت را یک جوان ‪ 25‬ساله دوبله کرده باشد و به قدری شیرین‬ ‫دوبله کردند که همچنان در خاطر همه مانده است‪ .‬این دوبلور اظهار‬ ‫کرد‪ :‬رفتن ایشان قلب همه ما را جریحه دار کرده و دل همه را به درد‬ ‫اورده است‪ .‬ایشان شخص بسیار مهربانی بودند و به همکاران خود‬ ‫احترام عجیبی می گذاشتند‪ .‬دهه ‪ 40‬دهه شکوفایی هنر دوبله ایران‬ ‫بود و فیلم های بزرگ و کارگردانان بزرگی حضور داشتند که بزرگانی‬ ‫مانند اقای اسماعیلی نیز متعلق به همان دوران هستند‪.‬‬ ‫ژرژ پطروسی‪:‬‬ ‫مردم ایران با صدای منوچهر اسماعیلی با سینما‬ ‫اشتی کردند‬ ‫ژرژ پطروسی هنرمند دوبلور نیز درباره همکار خود خاطرنشان‬ ‫ی بود‬ ‫کرد‪ :‬درباره اقای اسماعیلی باید ساعت ها صحبت کرد‪ .‬او کس ‬ ‫که سینمای قبل و بعد از انقالب ایران مدیون اوست‪ .‬استاد اسماعیلی‬ ‫در کار دوبالژ یک نابغه بودند که دوبالژ را از یک کار ساده ابتدایی خام‬ ‫تبدیل به یک هنر واال و ارزنده کردند‪ .‬البته که کنار ایشــان کسان‬ ‫دیگری نیز بودند و ما در دهه چهل یک گروه استثنایی از گویندگان و‬ ‫مدیران دوبالژ داشتیم که ادم های بسیار ارزنده ای بودند‪.‬‬ ‫او با اشاره به اینکه مردم با دوبله اسماعیلی با سینما اشتی کردند‪،‬‬ ‫تصریح کرد‪ :‬اقای اسماعیلی عالقه مند‪ ،‬عاشق و مومن به این کار بودند‬ ‫و الگویی تمام و کمال برای کسانی که می خواهند در این حوزه فعالیت‬ ‫کنند‪ .‬مهم ترین کار او و هنرمندان ان دوره این بود که مردم را با سینما‬ ‫اشتی دادند و زبان فارسی را به بهترین شکل در کار دوبله به کار بردند‪.‬‬ ‫استاد اسماعیلی کاری کردند تا بازیگران خارجی که هیچ ربطی به‬ ‫زندگی ما ندارند‪ ،‬افرادی مانند خانوداه ما شدند و با این شخصیت ها‬ ‫ارتباط برقرار کردیم‪ .‬این هنرمند درباره خاطرات حضور در کنار استاد‬ ‫گفت‪ :‬شخصا از اوایل کارم در حدود ‪ 50‬سال پیش‪ ،‬از بودن در کنار‬ ‫ایشان و دیدن کارهایشان لذت می بردم و واقعا همه لحظات خاطره‬ ‫بودند‪ .‬ما در کنار منوچهر اسماعیلی همیشه غافلگیر می شدیم و به‬ ‫محض اینکه شروع می کردند به تمرین و بخشی را ضبط می کردند از‬ ‫قدرت بیان ایشان شگفت زده می شدیم‪.‬‬ ‫او اضافه کرد‪ :‬استاد اسماعیلی هنر دوبالژ را به باالترین سطح ممکن‬ ‫رساندند و مهم ترین کارشان رونق دادن به سینمای ایران بود و باعث‬ ‫شدند سینمای ما زبان درست و قابل قبولی پیدا کند‪.‬‬ ‫پطروسی در پایان با اشاره به لقب «مرد هزار صدای دوبله ایران»‬ ‫تشریح کرد‪ :‬منوچهر اســماعیلی به عنوان یک بازیگر ‪-‬گوینده کار‬ ‫می کرد و قابلیت حیرت اوری در دوبله چند شخصیت متعدد داشت به‬ ‫طوری که گاهی مخاطبان باور نمی کردند که این نقش های گوناگون‬ ‫را یک نفر دوبله کرده باشد‪.‬‬ ‫جعفردهقان‪:‬‬ ‫دوبله های استاد اسماعیلی میراث ایشان است‬ ‫جعفر دهقان بازیگر سینما‪ ،‬تلویزیون و تئاتر که در چند کار‪ ،‬استاد‬ ‫اسماعیلی جای او صحبت کرده است نیز درباره تاثیر زنده یاد منوچهر‬ ‫اسماعیلی در سینما گفت‪ :‬باید این را در نظر داشت که تا مدت ها صدا‬ ‫سر صحنه نبود و این امکان وجود نداشت که از صدای خود بازیگران‬ ‫استفاده شود و این دوبلورهای ما بودند که به این شخصیت ها جان‬ ‫می بخشیدند و ان ها را برای تماشــاگر قابل باور می کردند‪ .‬افرادی‬ ‫مانند استاد اسماعیلی هیچ وقت فراموش نمی شوند‪ .‬زحمت هایی که‬ ‫برای سینما و حرفه خود کشیدند قطعا ماندگار خواهد بود و فراموش‬ ‫نخواهد شد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬زمانی که سینمای ما سینمای صدا سر صحنه‬ ‫نبود‪ ،‬اکثر زحمات بازیگران ما بر دوش دوبلورهای دقیق و کارکشته ای‬ ‫چون جناب اسماعیلی بود‪ .‬شــما فکرش را بکنید اگر یک بازیگر با‬ ‫تمام وجود بازی می کرد و حس و حال و همه چیزش درســت بود‬ ‫اما یک گوینده لحن‪ ،‬حس و حال و دیالوگ ها را درست ادا نمی کرد‪،‬‬ ‫تمام زحمات بازیگر هم از بین می رفت‪ .‬درست است که االن اقای‬ ‫اسماعیلیدربین مانیستندامامطمئنباشیدکهایشانچیزیازخود‬ ‫در سینمای ما به یادگار گذاشته اند که هیچ وقت فراموش نمی شوند‬ ‫و نسل های اینده نیز این را خواهند فهمید و از ان بهره خواهند برد‪.‬‬ ‫بازیگر سریال «مردان انجلس» درباره میراث به جا مانده منوچهر‬ ‫اسماعیلی بیان کرد‪ :‬این صداهای ماندگار که استاد اسماعیلی از خود‬ ‫به جای گذاشته اند‪ ،‬میراث ایشان اســت‪ .‬چه چیزی بهتر از این که‬ ‫شما هرموقع بخواهید به دوران قبل برگردید و اثار را مرور کنید قطعا‬ ‫خاطرات و میراث این بزرگان زنده خواهد شد‪.‬‬ ‫او درباره کارهای خاطره انگیز و شاخص زنده یاد اسماعیلی برای‬ ‫خود اظهار کرد‪ :‬جناب منوچهر اسماعیلی تقریبا ‪ 5‬یا ‪ 6‬نقش من را‬ ‫دوبله کردند و زحماتی را که برای من کشیدند هیچ وقت فراموش‬ ‫نخواهم کرد‪ .‬ایشان هر نقشی را نمی پذیرفتند و اگر از نقش خوششان‬ ‫نمی امد‪ ،‬امکان نداشت به جای ان صحبت کنند‪ .‬برای خود من به‬ ‫عنوان یک بازیگر و کسی که تازه وارد این عرصه شده بودم‪ ،‬زحمات‬ ‫بسیاری کشیدند‪ .‬این بازیگر افزود‪ :‬سریال «مردان انجلس»‪ ،‬فیلم‬ ‫«حمله به اچ ‪ ،»3‬سریال «مریم مقدس» و در واقع اکثر کارهایی که‬ ‫به عنوان بازیگر تازه در حال رشد بودم‪ ،‬زحمت دوبله اش برعهده زنده‬ ‫یاد اسماعیلی بود‪« .‬مردان انجلس» اولین سریالی بود که با ان وارد‬ ‫تلویزیون شدم و یا فیلم «هراس» اولین فیلمی بود که به عنوان نقش‬ ‫اول حضور داشــتم و این ها با هنرمندی منوچهر اسماعیلی دیده و‬ ‫شنیده شدند‪ .‬جعفر دهقان در پایان گفت‪ :‬استاد منوچهر اسماعیلی با‬ ‫صدا‪ ،‬لحن و گویندگی مخصوص خود بازیگران زیادی تحویل جامعه‬ ‫دادند که یکی از انها خود من هستم‪.‬‬ ‫معصومهاقاجانی‪:‬‬ ‫منوچهر اسماعیلی یاداور ارش کمانگیر است‬ ‫معصومه اقاجانــی بازیگر و دوبلور نیز دربــاره زنده یاد منوچهر‬ ‫اسماعیلی گفت‪ :‬در طی سی و چند سال گذشته هر زمانی که اسم‬ ‫عالیجناب منوچهر اسماعیلی را شنیده ام‪ ،‬یاد ارش کمان گیر افتادم‪.‬‬ ‫استاد اســماعیلی همانند ارش تیری پرتاب کردند که از مرزهای‬ ‫بسیاری عبور کرده است‪ .‬ایشان کاری را که در بطن ان هنر نیست و‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫بیشتر تکنیک است تا حدی پیش برده و کار کرده اند که از مرزهایی‬ ‫عبور کرده است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬اگر هنر را به معنای خالقیت بدانیم‪ ،‬ایشــان کامال‬ ‫خالقانه هنری را خلق کردند‪ .‬من با شنیدن نام ایشان یاد یک اسطوره‬ ‫ساز می افتم‪ .‬یاد کسی می افتم که می تواند کاری را از مرزها عبور دهد‪.‬‬ ‫این حرف های امروز نیست که به دلیل درگذشت ایشان بیان کنیم‬ ‫بلکه این حال و رفتار و کردار همیشگی استاد اسماعیلی بوده است‪.‬‬ ‫اقاجانی درباره برخورد و نوع حضور منوچهر اسماعیلی در کارهای‬ ‫مختلف گفت‪ :‬ایشان انقدر در کار خود حرفه ای بودند که نگاه‪ ،‬شکل‬ ‫حرکت‪ ،‬شخصیت اجتماعی و فردی و‪ ...‬را به خوبی در یک هنرپیشه‬ ‫می دیدند و بعد از تحلیل‪ ،‬چیزی را برای ان نقش به وجود می اوردند‬ ‫که مختص همان شخصیت باشد‪ .‬شکل کار کردن ایشان هیچ وقت‬ ‫به این صورت نبوده است که چون این کار را بلد هستند‪ ،‬انجام بدهند‬ ‫و بروند‪ .‬ایشان وقتی یک نقشــی را می پذیرفتند بسیار با ان اشنا‬ ‫می شدند و چندین و چندبار تمرین می کردند و زمانی که اطمینان‬ ‫پیدا می کردند چیزی که پیدا و خلق کرده اند درست است‪ ،‬به سراغ‬ ‫ضبط ان می رفتند‪.‬‬ ‫این دوبلور اضافــه کرد‪ :‬دوبله بازیگری نیســت درعین حال که‬ ‫بازیگری هســت و گوینده با وجود اینکه روی یک صندلی نشسته‬ ‫است‪ ،‬یک نقشی را هم بازی می کند و اکتش محدود به حنجره است‪.‬‬ ‫اقای اسماعیلی و اسماعیلی ها هدفشان این بود تا از چیزی که به انها‬ ‫سپرده اند‪ ،‬سرسری عبور نکنند و با ان به قدری اشنا باشند و برای ان‬ ‫انقدر چیزهای مختلفی بسازند که خود این تکنیک تبدیل به هنر‬ ‫شود‪ ،‬اما متاسفانه تمام جان مایه هایی که بزرگان این عرصه از جمله‬ ‫استاد اسماعیلی‪ ،‬خسروشاهی‪ ،‬ژاله کاظمی و‪ ...‬در کار گذاشتند امروز‬ ‫در کمتر افراد و کارهایی می توان دید و شنید‪.‬‬ ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫‪5‬‬ ‫وی در پایان درباره کارهای شــاخص‪ ،‬تاثیرگذار و به یاد ماندنی‬ ‫استاد منوچهر اسماعیلی گفت‪ :‬اقای اسماعیلی با هنرمندی خود‬ ‫جای خیلی از نقش ها صحبت کرده اند که مردم به هیچ عنوان متوجه‬ ‫نشدند که صدا از خود هنرپیشــه اصلی جداست و در حقیقت یک‬ ‫دوبلور به جای بازیگر صحبت می کند‪ .‬قطعا شاخص ترینشان چهار‬ ‫فیلمی است که روی بازی بهروز وثوقی صحبت کردند اما سلیق ه من‬ ‫بیشتر کارهای کالسیک ایشان است‪ ،‬به این دلیل که ادبیات کالسیک‬ ‫را به خوبی درک و نقش ها را به یادماندنی تر می کردند‪ .‬مثال در سریال‬ ‫«هزاردستان» زنده یاد علی حاتمی چهار شخصیت اقایان انتظامی‪،‬‬ ‫مشایخی‪ ،‬کشاورز و الیق را جدا جدا بیان کردند و یا در فیلم «مادر»‬ ‫نیز باز همین اتفاق می افتد‪ .‬حتی در کارهای کالسیک خارجی مثل‬ ‫«شاه لیر» نیز این اتفاق می افتد که سواد و تخصص استاد اسماعیلی‬ ‫کامال در ان ها مشخص می شود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫البوم «در مقام مثنوی» شنیدنی شد‬ ‫«در مقام مثنوی» عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شده در بازار موسیقی است که طی روزهای اخیر‬ ‫توسط نشر ماهور با نوازندگی نی سیامک جهانگیری و خوانندگی مظفر شفیعی در دسترس شنوندگان قرار‬ ‫گرفته است‪« .‬مثنوی در اواز ابوعطا»‪« ،‬مثنوی در اواز بیات ترک»‪« ،‬مثنوی در اواز افشاری»‪« ،‬مثنوی در‬ ‫اواز دشتی»‪« ،‬مثنوی در اواز بیات کرد بیات»‪« ،‬مثنوی در دستگاه شور»‪« ،‬مثنوی در دستگاه نوا» اثاری‬ ‫هستند که در مجموعه اول منتشر شده اند‪ .‬ضمن اینکه «مثنوی در اواز بیات اصفهان»‪« ،‬مثنوی در دستگاه‬ ‫همایون»‪« ،‬مثنوی در دستگاه سه گاه»‪« ،‬مثنوی در دستگاه چهارگاه»‪« ،‬مثنوی در دستگاه ماهور»‪« ،‬مثنوی‬ ‫در دستگاه راست پنجگاه» هم اثار مجموعه دوم را تشکیل می دهند‪/.‬صباخبر‬ ‫اعالم زمان نهایی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب پکن‬ ‫نمایشگاه بین المللی کتاب پکن که قرار بود ‪ 24‬اگوست گشایش یابد‪ ،‬از ‪ 24‬تا ‪ 27‬نوامبر ‪ 2022‬برگزار‬ ‫می شود‪ .‬این تاخیر در برگزاری نمایشگاه برای غرفه داران بین المللی غافلگیرکننده نیست‪ ،‬زیرا احتمال‬ ‫تعویق نمایشگاه از ماه ژوئن به ناشران اعالم شده بود‪ .‬بنا بر گزارش ها‪ ،‬تاخیر در اعالم عمومی این تعویق‪ ،‬به‬ ‫دلیل نیاز به تعیین زمان جدید برگزاری در ماه نوامبر بوده است‪ .‬اگرچه برگزارکنندگان در اطالعیه خود‬ ‫مبنی بر تعویق در برگزاری نمایشگاه کتاب پکن‪ ،‬هیچ دلیلی برای این مساله عنوان نکرده اند‪ ،‬اما چین در‬ ‫حال حاضر با بزرگ ترین شیوع کووید ‪ 19‬از زمان قرنطینه شانگهای در اوایل سال جاری میالدی مواجه‬ ‫بوده و در روز یکشنبه ‪ 1824‬مورد ابتالی جدید را گزارش کرده است‪ / .‬ایبنا‬ ‫مدیر تئاتر مولوی‪:‬‬ ‫تعطیلی مرکز تئاتر مولوی کذب محض است‬ ‫پیرو نظری که در بخش دیوار تئاتر ســایت فروش بلیت تیوال به نقــل از برنامه رادیویی‬ ‫«پرانتز خبر» رادیو نمایش درج شد و از تعطیلی قریب الوقوع مرکز تئاتر مولوی خبر می داد‪،‬‬ ‫با امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی گفتگویی ترتیب دادیم تا پیگیر صحت و سقم‬ ‫این خبر شود‪.‬‬ ‫امیرحسین حریری در این راستا گفت‪ :‬تعطیلی مرکز تئاتر مولوی کذب محض است و این‬ ‫اخبار از جانب کسانی منتشر می شــود که بنا به دالیل مختلف که از جمله انها تعداد باالی‬ ‫تقاضای اجرا برای مرکز تئاتر مولوی است و به ‪ ۵۰۰‬درخواست اجرا در سال می رسد‪ ،‬امکان‬ ‫اجرا نمی یابند‪.‬‬ ‫کارگردان نمایش «سین گاف» خاطرنشان کرد‪ :‬تاالر مولوی طبق برنامه ریزی و اولویت‬ ‫هایی که در نظر دارد‪ ،‬اجراهای نمایشی خود را عرضه داشته و همه روزه میزبان عالقمندان‬ ‫هنرهای نمایشی است‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬همه مسئولیت بخش تئاتر دانشــگاهی به تنهایی روی دوش مرکز تئاتر مولوی‬ ‫است در صورتی که دانشگاه های دیگری همچون دانشگاه هنر تهران و دیگر دانشگاه ها باید‬ ‫به این جرگه اضافه شوند و این بار میان همه مراکز دانشگاهی تقسیم شود‪ .‬مرکز تئاتر مولوی‬ ‫در بهترین حالت توانایی روی صحنه بردن حدود ‪ ۳۰‬نمایش در سال را دارد‪ .‬همچنین‪ ،‬باید‬ ‫به تعهداتش در قبال جشنواره هایی همانند جشــنواره تئاتر دانشگاهی و‪ ...‬که اجراهای انها‬ ‫در این مرکز اجرا می شود پایبند بماند‪ .‬این کارگردان تئاتر در سخنان پایانی اذعان کرد‪ :‬تئاتر‬ ‫دانشگاهی از نداشتن امکانات سخت افزاری مناسب رنج می برد و نداشتن مرکزی دیگر برای‬ ‫اجراهای دانشگاهی اسیب زا است‪/.‬صباخبر‬ ‫بررسیروشنگرانهاندیشه هایمارتینهایدگر‬ ‫چاپ پنجم کتاب «بررسی روشنگرانه اندیشه های مارتین هایدگر»‬ ‫نوشــته والتر بیمل با ترجمه بیژن عبدالکریمی به همت انتشارات‬ ‫سروش منتشر و روانه بازار نشر شــد‪ .‬مارتین هایدگر را بزرگ ترین‬ ‫فیلسوف المانی معاصر دانسته اند که در تفکر فلسفی قرن ‪ ۲۰‬م‪ .‬نفوذ‬ ‫فراوان کرده است‪ .‬هایدگر فلسفه را در شــهر فرایبورگ فراگرفت و‬ ‫تحت تاثیر ادموند هوسرل و فلسفه پدیدارشناسی او واقع شد‪ .‬هایدگر‬ ‫در ‪ ۱۹۲۳‬م‪ .‬در ماربورگ به مقام استادی در فلسفه رسید و در ‪۱۹۲۷‬‬ ‫م‪ .‬قسمت اول کتاب «هستی و زمان» را منتشر کرد که معروف ترین‬ ‫اثر فلسفی اوست‪ .‬اثار مهم او عبارتند از «مابعدالطبیعه چیست؟»‪،‬‬ ‫«درباره ذات حقیقت»‪« ،‬مبــدا اثر هنری»‪« ،‬درباب اومانیســم»‪،‬‬ ‫«پرسش از فناوری»‪« ،‬ماهیت زبان» و «پایان فلسفه»‪ .‬اساس فلسفه‬ ‫هایدگر بر وجود و علم الوجود است اما او وجود را همچون فیلسوفان‬ ‫گذشــته (از افالطون تا زمان معاصر) در نظر نمی گیرد و ان را ذات و‬ ‫جوهر و حتی موجود نمی داند‪/ .‬صباخبر‬ ‫نواختن«سوناتجهنمی»درپردیستئاترسپند‬ ‫اولین اثر نمایشی گروه تئاتر انتاکال با نام «سونات جهنمی» از ‪۳‬‬ ‫شهریور ماه روی صحنه می رود‪« .‬سونات جهنمی» به کارگردانی و‬ ‫تهیه کنندگی ارسالن شهبازبیگی و نویسندگی فرشاد زارعی در سالن‬ ‫شماره یک پردیس تئاتر سپند اجرا خواهد شد‪ .‬در خالصه داستان این‬ ‫اثر در ژانر موزیکال امده است‪« :‬غریبه ای راه گم کرده وارد گورستانی‬ ‫متروکه می شود‪ .‬او در مواجهه با مردگان ان جا متوجه می شود که باید‬ ‫خود را از دست گورکن قبرستان نجات دهد‪ .‬مردگان با روایت کردن‬ ‫سرگذشت خود در قالبی موزیکال به غریبه کمک می کنند تا بتواند‬ ‫گورکن را از میان بردارد اما گورکن درخواست دیگری از غریبه دارد‪».‬‬ ‫ملیکا گنجی‪ ،‬یزدان نیری‪ ،‬شیوا احسان پذیر‪ ،‬مبینا زارعی‪ ،‬ارسالن‬ ‫شهبازبیگی‪ ،‬علی هیربدیان‪ ،‬صدف کاشانی‪ ،‬کامیاب حاجی نوروزی‬ ‫بازیگران این نمایش هســتند و امیرعباس ابراهیمی اهنگسازی و‬ ‫طراحی صدا را برعهده دارد‪« .‬سونات جهنمی» تا ‪ ۲۱‬شهریور‪ ،‬هر‬ ‫روز ساعت ‪ ۱۸:۳۰‬در پردیس تئاتر سپند روی صحنه است‪/.‬صباخبر‬ ‫تامین کاغذ کتاب های درسی از داخل‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در مراسم‬ ‫افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشــگاه «ایران نوشت»‪ ،‬با اشاره به‬ ‫حمایت دولت از مجموعه کارخانه های تولید کاغذ‪ ،‬گفت‪ :‬در این زمینه‬ ‫وزارت اموزش و پرورش قدم اول را برداشت و از سال اینده ‪ ۴۵‬هزار تن‬ ‫کاغذ مورد نیاز کتاب های درسی از تولید داخلی تامین خواهد شد‪ .‬در‬ ‫حوزه کاغذ صنعت نشر و نشریات هم پیگیر قراردادهای جدید هستیم‬ ‫که به انجام برسد‪ .‬وی افزود‪ :‬قدم های مهمی در زمینه کاغذ برداشته‬ ‫شده و سال اینده شاهد خواهیم بود که نیازمان در حوزه کتاب مدارس‪،‬‬ ‫مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی تامین خواهد شد‪ .‬این موضوع باید با‬ ‫کارهای فرهنگی و هنری نیز پیوند بخورد که نمایشگاه «ایران نوشت »‬ ‫یک نمونه خوب ان است‪ .‬اسماعیلی گفت‪ :‬امروز پس از یک بازه زمانی‬ ‫‪ ۱۰‬ساله‪ ،‬از اغاز به کار مجمع نوشــت افزار ایرانی ‪-‬اسالمی شاهدیم‬ ‫که «ایران نوشت» به یک نماد مهم در حوزه استقالل فرهنگی کشور‬ ‫تبدیل شده است‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ن رمان «گورشاه» منتشر شد‬ ‫پنجمی ‬ ‫چهارمین جلد از رمان «گورشاه» نوشته سیامک گلشیری با عنوان «مردگان قلعه سیاه» به تازگی توسط‬ ‫نشر افق منتشر شده است‪« .‬گورشاه» مانند مجموع ه «خون اشام» این نویسنده‪ ،‬در ژانر فانتزی و وحشت‬ ‫برای نوجوانان نوشته شده است‪ .‬اولین جلد این مجموعه «دختران گمشده» نام داشت که داستانش درباره‬ ‫نوجوانی به نام نیما و دوستانش بود‪ .‬در جلد اول ‪ ،‬خواهر نیما ناپدید می شود و او سراغ نویسنده ای می رود که‬ ‫ادعا دارد کتاب هایش را براساس واقعیت نوشته است‪ .‬نیما از نویسنده برای پیدا کردن خواهرش درخواست‬ ‫کمک می کند اما نویسنده حرف او را باور نکرده و از کمک خودداری می کند‪ .‬در ادامه داستان‪ ،‬نویسنده متوجه‬ ‫می شود دختران دیگری هم هستند که مانند خواهر نیما گرفتار شده اند‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫یک توضیح درباره بعضی مالیات های غیرقانونی‬ ‫ایرج راد‪ ،‬رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره موضوع واکنش خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی‬ ‫نسبت به مساله معافیت مالیانی هنرمندان‪ ،‬گفت‪ :‬بر اساس اخرین قانون‪ ،‬هنرمندانی که در طول سال مبلغ‬ ‫درامدشان باالی‪ ۲۰۰‬میلیون تومان باشد‪ ،‬موظف به پرداخت مالیات هستند که البته همین هم غیرقانونی‬ ‫است چون بر اساس بند ل اصل ‪ ۱۳۹‬قانونی اساسی‪ ،‬فعالیت های هنری معاف از پرداخت مالیات هستند‪.‬‬ ‫با این حال در تازه ترین تصمیم گیری ها‪ ،‬مقرر شد اگر هنرمندی در طول سال بیش از ‪ ۲۰۰‬میلیون تومان‬ ‫درامد داشت‪ ،‬قانون معافیت مالیاتی شامل حال او نشود‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬هنرمندان برای بهره مندی از قانون‬ ‫معافیت مالیاتی الزم است هر سال اظهارنامه بدهند‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫مهدی اذرسینا‪:‬‬ ‫«شیوهکمانچه نوازی»متدنویسیسازکمانچهاست‬ ‫چاپ هشتم دوره دوجلدی کتاب «شیوه کمانچه نوازی»‬ ‫تالیف مهدی اذرسینا از ســوی انتشارات سروش منتشر و‬ ‫روانه بازار نشر شد‪.‬‬ ‫مهدی اذرسینا به بهانه تجدید چاپ کتابش عنوان کرد‪:‬‬ ‫از زمان دانشــجویی در دانشــگاه هنرهای زیبا ابتدا ویولن‬ ‫می نواختم که بعد در کالس های اســتاد علی اصغر بهاری‬ ‫به کمانچه روی اوردم و می توان گفت از همان زمان رسما‬ ‫تحقیق و پژوهش درباره ساز کمانچه‪ ،‬پیشینه ان و شیوه های‬ ‫نوازندگی ان را اغاز کردم‪.‬‬ ‫او ادامــه داد‪ :‬حــدودا ســال ‪ ۵۵‬تنها در‬ ‫اذربایجان کتابی به نــام «مکتب کمانچه»‬ ‫بود که پس از دیدن ان به فکر تالیف کتابی با‬ ‫همین موضوع افتادم‪ .‬من سال ها ساز کمانچه‬ ‫تدریس می کردم و پس از حدود ‪ ۱۵‬ســال‬ ‫با بهره گیری از دروســی که برای شاگردانم‬ ‫تدریس می کردم و نکاتی دیگر سعی کردم‬ ‫کتابی به صورت متدنویسی اماده کنم‪ .‬فکر‬ ‫می کنم حدود ‪ ۲۰‬ســال از زمان شــروع ایده کتاب و روند‬ ‫پژوهش و نگارش ان و درنهایت چاپ طول کشید‪ .‬این مدرس‬ ‫کمانچه خاطرنشان کرد‪ :‬این کتاب مانند چهار کتاب است‬ ‫که ان زمان در یک مجلد با عنوان «گنجینه موسیقی» در‬ ‫پ رسید‪.‬‬ ‫انتشارات سروش به چا ‬ ‫او تصریح کــرد‪ :‬در ان زمان برای اینکــه یک کتابی در‬ ‫انتشارات سروش به چاپ برسد باید به تایید یک شورای ‪۱۵‬‬ ‫نفره می رسید‪ .‬در این راستا پس از تایید در شورا استاد علی‬ ‫چهارشنبه‪2‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1263‬‬ ‫‪7‬‬ ‫تجویدی مقدمه کتاب را نگارش کردند و استاد عباس اخوین‬ ‫خط روی کتاب را نوشت‪.‬‬ ‫این مولف درباره مخاطبان کتاب «شیوه کمانچه نوازی»‬ ‫گفت‪ :‬طبیعتا در درجه اول نوازندگان و معلمان و هنرجویان‬ ‫کمانچه مخاطب این کتاب هستند زیرا در کار تدریس‪ ،‬متد‬ ‫داشتن بســیار مهم اســت و اگر مدرس متد نداشته باشد‪،‬‬ ‫بی برنامه پیش می رود و هرروز باید مطالب پراکنده ای برای‬ ‫شاگردانش ارائه کند‪ .‬وقتی اموزش با متد همراه باشد معلم‬ ‫و هنرجو می دانند چه می خواهند یاد بگیرند‪.‬‬ ‫ن کتاب می تواند برای افرادی‬ ‫در درجه دوم ای ‬ ‫که می خواهند اهنگســازی کنند‪ ،‬فرم های‬ ‫موسیقی ایرانی مانند چهارمضراب‪ ،‬تصنیف‬ ‫و‪ ...‬را بشناسند‪ ،‬برای کسانی که می خواهند‬ ‫برای سازهای دیگر نیز متد بنویسند‪ ،‬مفید‬ ‫باشد‪ .‬درکل فکر می کنم این کتاب می تواند به‬ ‫درد همه اهالی موسیقی بخورد‪.‬‬ ‫اذرسینا در پایان تشریح کرد‪ :‬نوشتن متد‪،‬‬ ‫مقدماتی نیاز دارد و مهم است که فرد مولف تعلیم دیده این‬ ‫حوزه باشد‪ .‬رشته تخصصی من در دانشگاه اموزش موسیقی‬ ‫بود و خیلی درس ها درباره نوشتن متد‪ ،‬نثر‪ ،‬نشانه ها و‪ ...‬را‬ ‫گذراندیم‪.‬‬ ‫من زیرنظر دکتر سعید خدیری این رشــته را گذراندم‬ ‫ن را باید مدنظر‬ ‫درنتیجه به این حوزه شناخت کافی داشتم‪ .‬ای ‬ ‫داشت که متد نوشتن اهنگسازی نیست و باید پله پله و به‬ ‫صورت سیستماتیک شاگردان را پیش برد‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬نغمه فتاحی‬ ‫هیات تحریریه‪ :‬یاسر سماوات‪ ،‬فائزه صمدی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬پیروزی انقالب اسالمی و جنگ تحمیلی عراق علیه‬ ‫ایران‪ ،‬به عنــوان دو رویداد بزرگ تاریخ معاصر ایــران‪ ،‬تاثیراتی بنیادین‬ ‫بر زندگی فرهنگی‪-‬اجتماعی مردم ایران گذاشــتند‪ .‬وقایعی که در واقع‬ ‫رویدادهای اصلی در تاریخ کشور به شمار می ایند و تاثیرات ان ها همواره بر‬ ‫زندگی مردم ایران نمایان است‪ .‬سینما و ادبیات جنگ همه جای دنیا ژانری‬ ‫ویژه‪ ،‬شناخته شده و بسیار پرمخاطب است‪ .‬مردم روسیه اغلب در تعریف‬ ‫خود و سرزمین خود به لئو تالســتوی و «جنگ و صلح» اشاره می کنند‪.‬‬ ‫امریکایی ها در تعریف تاریخ هالیوود هرگز نمی توانند فیلم«برباد رفته»‬ ‫برگرفته از رمان جاودان مارگارت میچل‪ ،‬که داستانی رمانس را به موازات‬ ‫روایت جنگ های انفصال بازگو می کند و تاثیرات جنگ را بر زندگی مردم‬ ‫عیان می سازد‪ ،‬نادیده بگیرند‪ .‬الیور استون‪ ،‬با یک سکان‪ ،‬در یک ان‪ ،‬انجا که‬ ‫ویلم دفو (در نقش سربازی امریکایی) در فیلم «جوخه» در ویتنام به زانو‬ ‫درمی اید و دست ها را به اسمان می گیرد‪ ،‬تمام انچه را در سرزمین ویت‬ ‫کونگی ها بر ارتش ایاالت متحده گذشت‪ ،‬فقط با همین صحنه به نمایش‬ ‫می کشد! استنلی کوبریک در فیلم پر المان «غالف تمام فلزی» با موضوعی‬ ‫مشابه‪ ،‬این بار سراغ تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم جنگ بر روان سربازها‬ ‫می پردازد‪ .‬کلینت ایستوود در «نامه های ایو جیما» نگاه الوده هالیوود به‬ ‫نبرد ژاپن و ایاالت متحده را که با تحریک سرمایه گذاران صهیونیست‪ ،‬از‬ ‫ژاپنی ها که برای دفاع از خاک وطنشان از هیچ فداکاری دریغ نمی ورزیدند‪،‬‬ ‫هیوال و از اشغالگران امریکایی سربازان جان برکف و دالور ساخته بود‪ ،‬تغییر‬ ‫داد‪ .‬ژاپنی ها همواره قومی سلحشور بودند و با خلبان های معروف کامی کازه‬ ‫خود‪ ،‬نیروی دریایی امریکا را ایزولــه کردند (کامی کازه خلبانانی از جان‬ ‫گذشته بودند که جنگنده های خود را انباشته از مواد منفجره می کردند و در‬ ‫حمالتی انتحاری هواپیمای خود را به ناوهای هواپیمابر امریکا می کوبیدند‪.‬‬ ‫با غرق شدن بیش از‪ 60‬ناو هواپیمابر امریکا‪ ،‬ششم اگوست ‪ 1945‬هری‬ ‫ترومن‪ ،‬رئیس جمهوری وقت ایاالت متحده‪ ،‬فرمان بمباران اتمی هیروشیما‬ ‫و ناگاساکی را صادر کرد تا امپراطوری ژاپن‪ ،‬پانزدهم اگوست تسلیم بی‬ ‫قید و شرط را قبول کند)‪ .‬اینکه سینمای جنگ هم شوربختانه دست مایه‬ ‫سیاست بازی ها شده‪ ،‬حقیقتی کتمان ناپذیر است و حتی هندوستان هم با‬ ‫فیلم هایجنگیبالیوودی‪،‬ازحمالتارتشاینکشوربهسرحداتپاکستان‬ ‫دفاع و از ان ها افسانه می سازد‪ .‬تفاوت سینمای جنگ در ایران(با اسم کلی) با‬ ‫نظریهچهاربخشیسینمایجنگ‬ ‫دیگرنقاطگیتیازهمینجامشخصمی شود‪.‬حالاگربهنظریهچهاربخشی‬ ‫سینما و ادبیات جنگ در ایران رجوع کنیم تا حدودی این تقسیم بندی‬ ‫چشم انداز سینمای جنگ در ایران را تشریح می کند‪ .‬این ژانر سینمایی در‬ ‫ایران به چهار زیرشاخه تقسیم می شوند‪ .‬سینمای جنگ‪ ،‬سینمای دفاع‬ ‫مقدس‪ ،‬سینمای مقاومت و سینمای پایداری‪.‬‬ ‫سینمایجنگ‬ ‫سینمای جنگ ایران‪ ،‬مانند هم تاهای فرامرزی خودش نگاهی رئال به‬ ‫مقوله جنگ دارد‪ .‬هرچند در این فیلم ها هم فیلمسازان مقوله های مقدس‬ ‫در فرهنگ دفاع مقدس را که جایگاهی ویژه در باورهای جامعه یافته اند‪ ،‬با‬ ‫احترام در جایگاه قدسی ان ها قرار می دهند اما از نظر پرداخت‪ ،‬این سینما‬ ‫با ســینمای دفاع مقدس تفاوت دارد و به بیان دیگر موضوع داستان این‬ ‫دست فیلم ها از نگاه فلسفی و گاه عرفانی سینمای دفاع مقدس فاصله دارد‪.‬‬ ‫در سینمای جنگ سینماگر خود را کمتر به تاریخ نگاری پایبند می داند‪.‬‬ ‫ضمن اینکه استفاده از جلوه های بصری و گاه حتی المان های تجاری هم‬ ‫در این سینما رایج اســت‪« .‬عقاب ها» ساخته ساموئل خاچیکیان فقید‬ ‫به سال ‪ 1363‬و «کانی مانگا» به کارگردانی سیف اهلل داد به سال ‪1366‬‬ ‫بهترین نمونه های فیلم های سینمای جنگی اند‪« .‬کانی مانگا» ‪ 15‬سال‬ ‫بر پرده سینماهای ایران درخشید و از این حیث رکوردی جاودان به نام‬ ‫خود ثبت کرد‪« .‬حمله به اچ ‪ »3‬ساخته شهریار بحرانی در دهه ‪ 70‬هم این‬ ‫روند را ادامه داد‪.‬‬ ‫سینمای دفاع مقدس‬ ‫با گذشت حدود‪ 34‬سال از اتش بس ایران و عراق‪ ،‬هنوز از همه فیلم های‬ ‫مربوط به این واقعه با نام سینمای دفاع مقدس یاد می شود اما سینمای دفاع‬ ‫مقدسهمانطورکهازنامشپیداست‪،‬نگاهیالوهیومقدسبهمقولهجنگ‬ ‫دارد و از جنگ تنها بر قسمت دفاع ان تاکید می کند‪ .‬البته ایران اغازگر جنگ‬ ‫با رژیم بعث نبود و این واقعیتی انکار ناپذیر است‪ .‬در سینمای دفاع مقدس‬ ‫جنبه های انسانی‪ ،‬فلســفی‪ ،‬عرفانی و ‪ ...‬جنگ جایگاه ویژه ای دارند‪ .‬مقام‬ ‫واالی شهدا همواره به عنوان افتخاری بزرگ برای ان دلیران منظور می شود‪،‬‬ ‫اما شباهت سینمای دفاع مقدس و سینمای جنگ در عنصر صحنه و محل‬ ‫رویدادماوقعایندوگونهفیل م‪‎‬هاست‪.‬محلوقوعهردوگونهجبهه هایجنگ‬ ‫است و هم در سینمای جنگ‪ ،‬هم در سینمای دفاع مقدس روی جبهه تاکید‬ ‫ویژه ای می شود‪ .‬فیلم های «دیده بان» و «مهاجر» ابراهیم حاتمی کیا به اتفاق‬ ‫«پرواز در شب» رسول مالقلی پور بارزترین اثار سینمای دفاع مقدس در‬ ‫دهه‪ 60‬بودند‪.‬سیرتکمیلیوتکوینیسینمایدفاعمقدسدردهه هایبعد‬ ‫نموداری رو به رشد را ترسیم کرد تا مشخص شود هرچه از رویدادی فاصله‬ ‫گرفته شود‪ ،‬بهتر و منطقی تر می توان به ان پرداخت‪« .‬تنگه ابوقریب» به‬ ‫کارگردانی بهرام توکلی در سال‪ 1397‬نمونه مدرن این سینما بود‪.‬‬ ‫سینمایمقاومت‬ ‫سینمای مقاومت شباهت بسیار زیادی با سینمای دفاع مقدس دارد‬ ‫اما تفاوت ان ها در محل وقوع اتفاقات است‪ .‬در سینمای مقاومت بیشتر‬ ‫به جنگ شهرها پرداخته شده است‪ .‬برای نمونه «روز سوم» به کارگردانی‬ ‫محمدحسین لطفی به سال‪ 1386‬برگرفته از داستان «زیرخاکی» نوشته‬ ‫مجیدقیصری‪،‬نمونهبسیارخوبیبرایسینمایمقاومتاست‪.‬پیشترازان‬ ‫البته در سال‪ 1365‬فیلم «حریم مهرورزی» به کارگردانی ناصر غالمرضایی‬ ‫در واقع از اغازین فیلم های گونه سینمای مقاومت در ژانر فیلم های جنگی‬ ‫بود‪ .‬هرچند فضای این فیلم به پایتخت محدود می شد اما خط داستان‬ ‫براساس ازادسازی خرمشهر استوار شده بود‪ .‬سینمای مقاومت از انجا که به‬ ‫سال های جنگ محدود می شود‪ ،‬با تک فیلم هایی مانند «روز سوم» همواره‬ ‫خود را مطرح نگه داشته است‪.‬‬ ‫سینمای پایداری‬ ‫سینمای پایداری شاید از نظر وجه تسمیه شباهت زیادی با سینمای‬ ‫مقاومت داشته باشد اما زمان روایت ماجراهای سینمای پایداری نامحدود‬ ‫است‪ .‬این گونه فیلم ها مختص تاثیرات جنگ بر مردم و زندگی اجتماعی‬ ‫ان هاست که حتی چند دهه پس از جنگ هم تداوم دارد‪« .‬از کرخه تا راین»‬ ‫کار برجسته ابراهیم حاتمی کیا به سال‪ 1371‬یکی از موفق ترین فیلم های‬ ‫ســینمای پایداری ایران به شــمار می رود‪ .‬فیلم «دوئل» به کارگردانی‬ ‫احمدرضا درویش نیز که ‪ 10‬سال بعد ساخته شد‪ ،‬یکی از شاخص تری اثار‬ ‫سینمای پایداری محسوب می شود‪ .‬این سینما به دلیل زمان نامحدود خود‬ ‫و ارتباطش با نسل های پس از جنگ می تواند بستر ایجاد اثار بسیار موفقی‬ ‫حتی در دهه های اینده شود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!