روزنامه صبا شماره 1264 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1264

روزنامه صبا شماره 1264

روزنامه صبا شماره 1264

‫ شنبه| ‪5‬شهریور ‪ 27 |1401‬اگوست‪ 29 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1264‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«یب نشـان» در پـی‬ ‫نشـاینمفسـدان‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان وبازیگران سریال« بی نشان»‬ ‫«سقوط» در شبکه نمایش خانگی‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫تخفیف ویژه «پدر» به دانشجویان‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫نمایش عمومی تابلوی فریدا پس از ‪ ۲۵‬سال‬ ‫صفحه ‪7‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫علیرضا خمسه ‪« :‬پایتخت» می بینم انگار ناهار نخورده ام!‬ ‫علیرضا خمسه بازیگر سینما و تلویزیون گفت‪ :‬من متولد خیابان پامنار و ناصرخسرو هستم و در منزلی‬ ‫زندگی می کردیم که شبیه به همین عمارت بود و اتاق هایش ایینه کاری داشت‪.‬‬ ‫خمسه همچنین گفت‪ :‬هر وقت سریال «پایتخت» را می بینم احساس می کنم ناهار نخورده ام!‬ ‫خمسه درباره جدیدترین اثری که ایفای نقش کرده است‪ ،‬گفت‪ :‬سریال «پدر گواردیوال» در شبکه‬ ‫نمایش خانگی اخرین کار من است‪.‬‬ ‫این سریال بســیار پربازیگر‪ ،‬اکنون در حال مونتاژ اســت و فکر می کنم مردم ان را دوست داشته‬ ‫باشند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫سیدمحمدرضا نعمتی‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره‬ ‫برنامه تلویزیونی «همه فن حریف» با محوریت ترویج ورزش باســتانی و‬ ‫تشویقمردمبهورزشکشتی‪،‬بهتهیه کنندگیوکارگردانیخودشواجرای‬ ‫هادی عامل و سینا هوشمندی که به زودی اماده پخش از شبکه ورزش‬ ‫سیما خواهد شد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬سال گذشته برنامه «پهلوون» را ساختم که‬ ‫تقدیم مردم ایران شد و اکنون با برنامه «همه فن حریف» به طور اختصاصی‬ ‫بهسمتکشتیرفتهایموسعیداشتهایمبرنامه ایسرگرمکنندهواموزنده‬ ‫برای مردم بسازیم که از چند بخش تشکیل شده باشد‪ .‬هدف ما نزدیک‬ ‫کردن مردم به کشتی و تشــویق ان ها به ورزش ملی و در کنار این موارد‬ ‫استعدادیابی است‪.‬‬ ‫وی از پیش تولید و پخش برنامه «همه فن حریف» صحبت کرد و گفت‪:‬‬ ‫این برنامه تیرماه ‪ ۱۴۰۰‬کلید خورد و االن به مرحله ضبط رسیده است‪.‬‬ ‫برنامه«همهفنحریف»در‪ 51‬قسمتتولیدو‪ ۳۶‬قسمتازاندریکفصل‬ ‫پخشمی شودکهشبکهباتوجهبهخواستهمخاطبامکانساختفصلدوم‬ ‫را فراهم می کند و در فصل دوم به زوایای دیگری از کشتی خواهیم پرداخت‪.‬‬ ‫تهیه کننده برنامه «پهلوون» درباره هدفش از ساخت این برنامه تصریح‬ ‫کرد‪ :‬نیاز این برنامه از طرف شبکه اعالم شد و با پرورش این ایده طی چندین‬ ‫جلسهباعواملومدیرانشبکهبهیکفرمخاصرسیدیمویکقالبراایجاد‬ ‫کردیم و در نهایت تصمیم به ساخت برنامه «همه فن حریف» گرفته شد‪.‬‬ ‫نعمتی از چالش های این برنامه صحبت کرد و گفت‪ :‬اکثر افراد تجربه تولید‬ ‫برنامه و ضبط را نداشتند و این برنامه در ‪ ۱۲‬سال کاری ام پرچالش ترین‬ ‫برنامه ورزشی بود‪ ۵۶.‬نوجوان از‪ ۱۴‬استان گزینش شدند و از ان ها مستند‬ ‫شخصی ساخته شد و سپس به برنامه دعوت شدند و جریان این ‪ ۱۴‬تیم و‬ ‫تاخیردراکراندنباله«هنرشمشیرزنیانالین»‬ ‫به نظر می رســد اثر بیماری کرونا بر صنعت انیمه سازی هنوز به‬ ‫پایان نرسیده است‪ ۲۵ .‬اگوســت سازندگان انیمه «هنر شمشیرزنی‬ ‫انالین‪-‬پشت سرهم‪-‬شرزو شــب عمیق» (‪Sword Art Online‬‬ ‫‪ )-Progressive- Scherzo of Deep Night‬در وبســایت‬ ‫رسمی فیلم اعالم کردند که به دلیل تاخیر در تولید این انیمه که ناشی‬ ‫از شیوع کرونا در کشور ژاپن بوده است‪ ،‬مجبور شده اند تاریخ انتشار‬ ‫این اثر را به تعویق بیندازند‪ .‬طبق برنامــه قرار بود این انیمه در تاریخ‬ ‫‪ ۱۰‬سپتامبر ‪ ۲۰۲۲‬به نمایش دربیاید‪ .‬حاال اما تهیه کننده های فیلم از‬ ‫هواداران این انیمه بابت تاخیر در اکران عذرخواهی کرده اند‪ .‬در بیانیه‬ ‫تهیه کنندگان «‪ »Scherzo of Deep Night‬امده است‪ :‬عوامل‬ ‫فیلم ما سخت تالش کرده اند تا برای اکران فیلم اماده شوند و از بوجود‬ ‫امدن هر گونه ناراحتی برای کســانی که منتظر اکران انیمه بوده اند‬ ‫صمیمانه عذرخواهی می کنیم‪ .‬ضمنا باید اعالم کنیم انتشار موسیقی‬ ‫متن انیمه نیز به تعویق افتاده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫«نامرئی» ؛ نماینده اکوادور هم به جمع اسکار ‪ ۲۰۲۳‬پیوست‬ ‫«نامرئی» فیلمی اسپانیایی زبان ساخته خاویر اندراده از سوی اکوادور برای شرکت در رقابت اسکار‬ ‫بین المللی ‪ ۲۰۲۳‬معرفی شد‪ .‬این کشور سال پیش اولین کشــوری بود که نماینده اش را معرفی کرد‬ ‫و امسال نیز ‪ ۴‬شهریور و در روزی مانند سال پیش فیلم منتخبش را معرفی کرد‪ .‬در فیلم «نامرئی» او‬ ‫نامرئی بودن زنی از طبقه مرفه را به تصویر کشیده است که قادر نیست دردش را کنترل کند‪ .‬لوئیزا زنی‬ ‫است که پس از زایمان به دلیل افسردگی شدید کارش به مرکز روانپزشکی می رسد و تنها راه فرارش‬ ‫این است که در لبه هر اتفاقی که در اطرافش می افتد‪ ،‬بماند و به این ترتیب از زندگی روزمره در خانواده‬ ‫و اجتماع نامرئی می شود‪« .‬نامرئی» محصول مشترک ‪ ۲‬کمپانی از اکوادور و فرانسه است‪.‬‬ ‫سیدمحمدرضا نعمتی‪:‬‬ ‫«همه فن حریف»‬ ‫اتیه ُکشتی ایران را می سازد‬ ‫‪ ۱۰۶‬سالنبهظرفیتسینماهایکشورافزودهشد‬ ‫هاشم میرزاخانی‪ ،‬مدیر عامل موسسه سینماشهر‪ ،‬گفت‪ :‬با اجرای‬ ‫سیاســت های حمایتی دولت سیزدهم‪ ،‬ساخت ســینما در تهران و‬ ‫شهرستان ها رونق گرفته اســت‪ ،‬به طوری که از تیرماه سال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫تاکنون حدود ‪ ۱۰۶‬سالن جدید به بهره برداری رسیده است و در حال‬ ‫حاضر نیز ‪ ۳۰۰‬سالن دیگر هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که‬ ‫از این تعداد ‪ ۸۰‬سالن اماده افتتاح یا در مراحل نهایی اماده سازی قرار‬ ‫دارند‪ .‬وی همچنین به ساخت‪ ۸‬سینمای جدید با‪ ۳۸‬سالن که درمراحل‬ ‫پایانی کار هستند اشاره کرد و توضیح داد‪ :‬از انجا که استفاده از فضاهای‬ ‫موجود و بهینه کردن ان ها از وظایف موسسه سینما شهر است‪ ،‬بازسازی‬ ‫و چند سالنه شدن ان ها (تبدیل به پردیس سینمایی) در دستور کار‬ ‫قرار دارد‪ .‬در حال حاضر در کشور ‪ ۳۵۰‬سینما با ‪ ۶۸۲‬سالن وجود دارد‬ ‫و اکنون ‪ ۱۵‬پروژه با ‪ ۴۴‬سالن نمایش در حال بازسازی است که با توجه‬ ‫به سرعت مناسب بازسازی پیش بینی می شود که این سینماها تا پایان‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬به سالن های فعال کشور اضافه شوند‪/ .‬صباخبر‬ ‫شهرستان هایهرکدامخودشیکچالشبود‪.‬ایننوجوانانکهازشهرستان‬ ‫امده اند‪ ،‬نیازهای خودشان را دارند‪ ،‬از بحث پوشاک گرفته تا تغذیه و تفریح‬ ‫ان ها با چالش همراه بوده اســت و فدراسیون کشتی در این مسیر تالش‬ ‫بسیار کرده و همراه تیم ضبط و ‪ ۵۶‬نوجوانان بوده است‪ .‬همچنین مجوز‬ ‫فیلمبرداری تک تک ان ها برای ساخت مستند در هر شهرستان صادر شد و‬ ‫هماهنگی ها و ناهماهنگی ها از جملهسیل در سیستان باعث شدکه عوامل‬ ‫فیلمبرداریباچالش هایزیادیروبرو شوندوهمین موضوعکار را سخت تر‬ ‫می کرد‪ .‬از سمتی دیگر ضبط برنامه و هماهنگی داوران بسیار دشوار بود‪،‬‬ ‫زیرا هرکدام از ان ها مشغول حرفه و کار خود و جدا از این برنامه درگیر اماده‬ ‫سازیتیمخودشانبرایمسابقاتجهانیکشتیبودند‪.‬ویدرپایانشرایط‬ ‫و برنامه ریزی این برنامه را تشریح کرد و گفت‪ :‬در این دوره ‪ ۱۴‬نوجوان در‬ ‫رده سنی‪ ۱۴‬تا‪ ۱۷‬سال در‪ ۴‬وزن و‪ ۱۴‬تیم که‪ ۷‬تیم ان فرنگی و‪ ۷‬تیم ازاد‬ ‫است‪ ،‬در برنامه حضور دارند و امیدواریم در بخش های بعدی و فصل های اتی‬ ‫این مسابقه استعدادیابی در بازه سنی بیشتر و چندین رده سنی برگزار شود‪.‬‬ ‫برنامه «همه فن حریف» برای نفر اول جایزه و اورده خوبی را در نظر دارد و‬ ‫جدا از این موضوع در این برنامه برای این رده سنی فرصتی فراهم است تا‬ ‫خودشان را به سرمربی تیم ملی بزرگساالن کشتی ایران ثابت کنند و نشان‬ ‫دهندصالحیتحضوردرکشتیوتیمملیراداراهستند‪.‬همچنینمحمد‬ ‫بنانوپژماندرستکاربینندهثمرهایننوجوانانهستند‪،‬کهایناتفاقخوبی‬ ‫برای این رده سنی که هدفشان حضور در عرصه های جهانی است‪ ،‬خواهد‬ ‫بود‪ .‬شرایط اکنون ان ها شبیه به حضور در اردوی تیم ملی است و زیر نظر‬ ‫مربیتیمملیتمرینمی کنندوهرکدامازایننوجوان هایکمربیجدادارد‬ ‫که این موضوع زمینه خوبی را برای رشد ان ها فراهم کرده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫اولین حضور جهانی «باال افتادن» در جشنواره البانی‬ ‫اولین تجربه کارگردانی مریم بختیاری‪ ،‬فیلم کوتاه «باال افتادن»‬ ‫نام دارد که به تهیه کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران‬ ‫و مریم بختیاری به بیستمین دوره جشنواره بین الملل «تیرانا» راه‬ ‫یافته که در استانه این حضور پوســتر فیلم نیز منتشر شده است‪.‬‬ ‫جشنواره «تیرانا» از جشنواره های مورد تایید اکادمی اسکار است که‬ ‫انیمیشن این جشنواره به اکادمی اسکار‬ ‫برنده بهترین فیلم کوتاه ‪-‬‬ ‫ِ‬ ‫معرفی می شود‪.‬‬ ‫فیلم های دانشــجویی که در ‪ ۴‬ســال اخیر در ســه جشنواره از‬ ‫جشــنواره های ‪ SAA‬حضور داشته باشــند‪ ،‬واجد شرایط اسکار‬ ‫دانشجویی خواهند بود‪.‬‬ ‫جشنواره بین المللی «تیرانا» امسال در تاریخ ‪ ۲۴‬تا ‪ ۳۰‬سپتامبر‬ ‫برابر با ‪ ۲‬تا ‪ ۸‬مهر در شهر تیرانا کشور البانی برگزار خواهد شد‪.‬پخش‬ ‫بین المللی این فیلم کوتاه بر عهده مریم بختیاری‪ ،‬مهرشاد رنجبر و‬ ‫همچنین انجمن سینمای جوانان است‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مجموعه تله تئاتر «کاتب اعظم» کلید خورد‬ ‫همزمان با اغاز تصویربرداری مجموعه تله تئاتر تلویزیونی «کاتب اعظم» که برداشتی ازاد از رمان «اعترافات‬ ‫کاتب کشته شده» به قلم ساسان ناطق از انتشارات سوره مهر است‪ ،‬سیامک صفری‪ ،‬امین زندگانی‪ ،‬حدیث‬ ‫میرامینیونادرفالحبهعنواننخستینگروهازبازیگراناینپروژهمعرفیشدند‪.‬مجموعههفتقسمتی«کاتب‬ ‫اعظم» به تهیه کنندگی مرکز سریال سوره‪ ،‬نخستین محصول این مرکز تازه تاسیس در سازمان سینمایی‬ ‫سوره است که پس از گذشت‪۲‬ماه از پیش تولید‪ ،‬به تازگی مقابل دوربین رفته است‪ .‬کارگردان هنری مجموعه‬ ‫«کاتب اعظم» مهدی غفوری و کارگردان تلویزیونی ان علی عبادی است‪ .‬همزمان با اغاز تصویربرداری تله‬ ‫تئاتر «کاتب اعظم» از لوگوی رسمی ان با طرحی از حسین والفی رونمایی شد‪/ .‬صبا خبر‬ ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫«سقوط» در شبکه نمایش خانگی‬ ‫‪3‬‬ ‫سجاد پهلوان زاده‪ ،‬تدوینگر باسابقه سینما و تلویزیون در اولین تجربه کارگردانی خود مینی سریال «سقوط»‬ ‫را برای شبکه نمایش خانگی می سازد‪ .‬تهیه کنندگی این سریال را محمدرضا منصوری برعهده دارد و این درام‬ ‫عاشقانه کردی را اعظم بهروز به نگارش دراورده است‪ .‬مهدی دلخواسته به عنوان عکاس در این پروژه همکاری‬ ‫می کند و به زودی دیگر عوامل و بازیگران این سریال هم معرفی خواهند شد‪ .‬سجاد پهلوان زاده تدوینگر سینما‬ ‫و تلویزیون ایران است که کار حرفه ای خود را از سینما اغاز کرد و سال ‪ 1392‬در فیلم «ساکن طبقه وسط» به‬ ‫کارگردانی سید شهاب حسینی به عنوان تدوینگر فعالیت داشت‪ .‬از مهم ترین اثار سجاد پهلوان زاده می توان به‬ ‫فعالیت در فیلم «التاری»‪ ،‬فیلم «ایستاده د ر غبار» و فیلم «ماجرای نیمروز» اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫ناگفته هایاستعفاییکهنبایدرسانه ایمی شد‬ ‫محمدعلی نجفی‪ ،‬رئیس هیات مدیره خانه سینما با تایید استعفای منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت‪:‬‬ ‫اقای شاهسواری روز چهارشنبه دوم شهریورماه نامه اســتعفای خود را به هیات مدیره ارائه کرد‪ .‬البته در جلسه هیات‬ ‫مدیره قرار شد که این استعفا اص ً‬ ‫ال مطرح نشود تا انتخابات هیات مدیره در هفته اینده برگزار شود‪ .‬اما متاسفانه گروهی که‬ ‫نمی خواهند خانه سینما‪ ،‬خانه سینما باشد این استعفا را رسانه ای کردند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬قرار ما بر این بود که کسی درباره‬ ‫این استعفا صحبت نکند‪ ،‬در واقع روز چهارشنبه دوم شهریورماه ساعت‪ ۱۵‬در خانه سینما جلسه هیات مدیره در ارتباط با‬ ‫جشن خانه سینما برگزار شد که اقای توحیدی در این جلسه درباره جشن صحبت کرد‪ .‬بعد از اینکه اقای توحیدی خانه‬ ‫سینما را ترک کرد‪ ،‬نامه اقای شاهسواری توسط خانم منشی به من داده شد و من نامه را که در ان بسته بود‪ ،‬باز کرده و به‬ ‫هیات مدیره دادم و مشخص شد که اقای شاهسواری با دالیلی استعفا داده بود‪ .‬من در ان جلسه گفتم که ارائه این نامه را در‬ ‫صورت جلسه بنویسید اما حق ندارید تا زمان انتخابات روز چهارشنبه ‪ ۹‬شهریورماه خبر این استعفا را مطرح کنید‪ .‬رئیس‬ ‫هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد‪ :‬متاسفانه عده ای که از داخل هیات مدیره هستند‪ ،‬احتماالً این خبر را رسانه ای کرده اند‬ ‫چرا که فرد دیگری غیر از هیات مدیره از استعفای منوچهر شاهسواری خبر نداشت‪ .‬در چنین شرایطی من به عنوان رئیس‬ ‫هیات مدیره خانه سینما دچار تردید شده ام‪ ،‬یعنی احتمال اینکه من خودم نیز دیگر حاضر نباشم با چنین افرادی همکاری‬ ‫کنم بسیار زیاد است‪ .‬از نظر من حضور این افراد برای خانه سینما فقط و فقط جز ضرر برای صنوف چیزی ندارد‪ .‬نجفی‬ ‫گفت‪ :‬االن که با شما صحبت می کنم‪ ،‬نمی گویم تصمیم قطعی گرفته ام اما نسبت به ادامه فعالیت خود دچار تردید شده ام‪.‬‬ ‫نزدیک به‪ ۲‬سال است که چنین رفتارهایی را از سوی برخی از اعضای هیات مدیره تحمل می کنم‪ .‬به عنوان مثال زمانی که‬ ‫می خواستیم اقای شاهسواری را به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب کنیم‪ ،‬مجبور شدم در هیات مدیره یکی از اعضای‬ ‫هیات مدیره را از جلسه بیرون کنم‪ ،‬این فرد شرایطی را ایجاد کرد که من واقعاً خجالت می کشم مطرح کنم‪ .‬می خواهم‬ ‫بگویم کسانی در هیات مدیره خانه سینما حضور دارند که در حد خانه سینما نیستند‪ .‬وی در پاسخ به اینکه دالیل استعفای‬ ‫منوچهر شاهسواری چه چیزهایی بوده است هم توضیح داد‪ :‬تحمل نکردن همین شرایط مهمترین دلیل وی برای استعفا‬ ‫بود‪ .‬متاسفانه فشار زیادی برای حل مشکالت صنوف تحمل می کرد و هیات مدیره مانند یک سد جلوی وی ایستاده بود‪ .‬مث ً‬ ‫ال‬ ‫مدیرعامل تحت فشار بود که هیات انتخاب اسکار را معرفی کند و هیات مدیره می گفت چرا به ما در این باره اطالع ندادید‪.‬‬ ‫نجفی در پاسخ به اینکه شنیده شده است لیست ‪ ۷‬نفره فرمایشی برای انتخاب هیات مدیر‪ ،‬تدوین شده است هم تاکید‬ ‫کرد‪ :‬من از چنین لیستی اطالع ندارم‪ .‬رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین در جواب این سوال که استعفای منوچهر‬ ‫شاهسواری مورد قبول قرار می گیرد یا خیر‪ ،‬توضیح داد‪ :‬بی شک این استعفا فع ً‬ ‫ال قبول نمی شود‪ .‬مگر اینکه من خودم نیز به‬ ‫این نتیجه برسم که مصلحت بر این است که من هم در هیات مدیره نباشم‪ ،‬در ان صورت نه تنها من حضور نخواهم داشت‪،‬‬ ‫بلکه از اقای شاهسواری نیز خواهش می کنم حضور نداشته باشد چرا که ما به هم قول دادیم که کنار هم بمانیم و برای سینما‬ ‫تالش کنیم‪ ،‬در این راستا نیز کارهای بسیاری کردیم که از ان جمله ثبت خانه سینما است‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫پرونده‬ ‫«بـی نشـان» در پـی نشـانی‬ ‫مجموعه تلویزیونی« بی نشان» به کارگردانی راما قویدل و نویسندگی مشترک ازیتا ایرایی و مهدی حمزه محصول شبکه‬ ‫سید مهدی فخرنبی‬ ‫سه است که تهیه کنندگی ان را مرتضی رزاق کریمی بر عهده دارد‪ .‬این سریال که تصویربرداری ان تابستان ‪ 1400‬اغاز‬ ‫گفت و گو‬ ‫شده‪ ۳۰‬قسمت دارد‪ .‬موضوع «بی نشان» درباره خبرنگار پیشکسوتی است که نقش ان را پرویز فالحی پور بازی می کند‪.‬‬ ‫این خبرنگار که سال ها تالش خود را کرده تا از رسالت خویش ذره ای تخطی نداشته باشد حاال با مشکالت عدیده ای در مواجه با مفسدان‬ ‫رو به رو شده است‪ .‬این مجموعه که تا کنون چند قست از ان روی انتن شبکه سه رفته است با اقبال خوبی مواجه شده‪ .‬راما قویدل اعتقاد‬ ‫دارد این سریال نسبت به دیگر اثارش بیشتر دیده شده است‪ .‬همین امر می تواند مخاطبانی را که تا کنون «بی نشان» را دنبال نکرده اند‬ ‫ُمجاب کند این سریال را دنبال کنند‪ .‬در این مجموعه پر بازیگر چهره های سرشناسی نظیر پرویز فالحی پور‪ ،‬نیوشا ضیغمی‪ ،‬قاسم زارع و‬ ‫مریم کاویانی به نقش افرینی پرداخته اند‪.‬‬ ‫راما قویدل‪:‬‬ ‫«بی نشان» از دیگر اثارم بیشتر دیده شد‬ ‫راما قویدل یکی از کارگردان های ســینما و تلویزیون است که‬ ‫در طول این ســال ها کنار فعالیت های سینمایی اش به تولید فیلم‬ ‫و سریال تلویزیونی هم پرداخته اســت‪ .‬او فرزند امیر قویدل یکی از‬ ‫کارگردانان مطرح سینما ایران است‪ .‬اولین اثر سینمایی اش فیلم‬ ‫چاقی بود که سال ‪ 1393‬ساخته شــد و «ایلدا» اخرین مجموعه‬ ‫تلویزیونی راما قویدل محسوب می شود‪ .‬او حاال با سریال بی نشان به‬ ‫شبکه سه امده است‪.‬‬ ‫سریال بی نشان چطور شکل گرفت؟‬ ‫تقریبا اواخر زمستان سال ‪ 99‬بود که مرتضی رزاق کریمی از من‬ ‫برای این سریال دعوت به همکاری کرد‪ .‬فیلم نامه را خواندم و احساس‬ ‫ن را دوســت دارم‪ .‬اواخر بهار کار پیش تولید را اغاز کردیم و‬ ‫کردم ا ‬ ‫تابستان فیلمبرداری شروع شد‪.‬‬ ‫فکر کنم خبرنگاران سهم زیادی در این مجموعه دارند‪،‬‬ ‫درست است؟‬ ‫بله همینطور است‪ .‬شخصیت اصلی سریال یک خبرنگار متعهد و‬ ‫حقیقت جو است‪.‬‬ ‫شما پیش از این‪ ،‬کار خبری هم کرده بودید؟‬ ‫ســال های ابتدای جوانی به عنوان منتقد در تحریری ه روزنامه ای‬ ‫مشغول به کار بودم‪ .‬بنابراین با فضای مطبوعات اشنایی خوبی دارم‪.‬‬ ‫چند ســالی در روزنامه ها و مجالت مختلف قلم زدم؛ همواره فضای‬ ‫مطبوعاتی برایم فضای دلنشین و جذابی بوده و هست‪.‬‬ ‫ان سال ها نقدهای سینمایی می نوشتید؟‬ ‫تقریبا اواخر دهه‪ 60‬و اوایل دهه‪ 70‬نقد موسیقی می نوشتم‪ .‬عالوه‬ ‫بر ان جســته و گریخته در مطالب علمی راجع به ریاضیات‪ ،‬نجوم و‬ ‫موضاعات علمی متفرقه هم قلم می زدم‪ .‬همیــن اواخر هم در یک‬ ‫روزنام ه سینمایی ستونی هفتگی داشتم و به شکل مرتب و طوالنی‬ ‫مدت در ان می نوشتم‪.‬‬ ‫ّ‬ ‫چقدر برای سریال بی نشان تحقیق صورت گرفت؟‬ ‫بخش بزرگ این تحقیقات برعهده ازیتــا ایرائی و مهدی حمزه‬ ‫نویسندگان فیلمنامه سریال بود‪ .‬من تحقیقات جدی چندانی روی‬ ‫این ماجرا انجام ندادم؛ چون فضای مطبوعاتی را از قبل می شناختم‪ .‬از‬ ‫طرفی همانطور که عرض کردم نویسنده ها تحقیقات کافی را در این‬ ‫زمینه انجام داده بودند‪.‬‬ ‫با توجه به موضوع سریال شــما نگران حواشی بعدش‬ ‫نبودید؟‬ ‫معموال وقتی فیلم و سریالی می سازم‪ ،‬یعنی به ان اعتقاد دارم‪ .‬تا‬ ‫االن هم یادم نمی اید چیزی را ساخته باشم که به ان معتقد نبود ه باشم‪.‬‬ ‫مسائل‬ ‫فیلم سینمائی ام به فضای سینمای حرفه ای و‬ ‫ِ‬ ‫برای نمونه من در ِ‬ ‫درونی ان پرداختم؛ چون ان را خوب می شناسم و به هر ان چه در ان‬ ‫فیلم هم ساختم معتقدم؛ از سویی همکاران من در سینما ادم هایی غیر‬ ‫ی نیستند و همیشه سعه صدر بسیار زیادی از خود نشان داده اند‪.‬‬ ‫منطق ‬ ‫در طول مدت ساخت این سریال با چه مشکالتی مواجه‬ ‫بودید؟‬ ‫ما مشکل خاصی بیشتر از بقیه کارهایی که در ایران تولید می شود‬ ‫نقایص مطلقی‬ ‫نداشتیم‪ .‬به هر حال در حرف ه فیلم سازی در کشور ما‬ ‫ِ‬ ‫وجود دارد که غیر قابل رفع است و ما هم به عنوان فیلم ساز با این نقایص‬ ‫روبه رو هستیم و سعی می کنیم ان ها را به حداقل برسانیم اما در نهایت‬ ‫نمی توانیم ان ها را رفع کنیم‪ .‬در نتیجه باز س ِر کار بعدی با ان مواجه‬ ‫می شویم‪.‬‬ ‫با توجه به کپشن ابتدایی سریال‪ ،‬ایا شخصیت های این‬ ‫مجموعه ما به ازای بیرونی هم داشتند؟‬ ‫به هر حال زمانی که داستانی نوشته می شود از واقعیت ها هم الهام‬ ‫گرفته شده است اما این تمام واقعیت نیست‪ .‬ممکن است جرق ه ابتدایی‬ ‫فیلنامه در ذهن فیلم نامه نویس یا کســی که طراح اولیه ی داستان‬ ‫بوده از یک اتفاق واقعی امده باشد اما در ادامه تبدیل به داستان شده‬ ‫و از واقعیت کامال فاصله گرفته باشد‪ .‬بالطبع موارد واقعی‪ ،‬دیگر هیچ‬ ‫ی حتما‬ ‫تجربیاتِ قبل ‬ ‫قرابتی با این ماجرا ندارند و از سویی با توجه به‬ ‫ّ‬ ‫باید این کپشن را در ابتدای سریال می اوردیم که معترضان و کسانی‬ ‫که همیشه اماده حمله اند از همان اول بدانند که ما قصد اشاره به هیچ‬ ‫شخص‪ ،‬نهاد یا موسس ه خاصی را نداریم و این داستان قرار نیست به‬ ‫کسی اتهام وارد کند‪.‬‬ ‫باتوجهبهسریالهاینمایشخانگیفکرمی کنیدمجموعه‬ ‫تلویزیونی «بی نشان» چقدر دیده شود؟‬ ‫تا به اینجای کار که چند قســمت از ســریال پخش شده است‪،‬‬ ‫بازخوردهای خوبی داشته و بیشتر از بقیه کارهای من دیده شده که‬ ‫این موضوع برای من خیلی خوشحال کننده است‪ .‬به هرحال پلتفرم ها‬ ‫و مدیاهای متفاوت‪ ،‬هرکدام مخاطبین خودشان را دارند‪ .‬بنظر من‬ ‫کیفیت اثر از همه چیز مهم تر است‪ .‬زیرا مخاطب هوشمند امروز به قدر‬ ‫کافی می داند که چه کاری به او احترام می گذارد و چه کاری عمال به‬ ‫شعورش توهین می کند‪ .‬همین امر باعث می شود که احترام مخاطب‬ ‫به کار هم متقابل باشــد و این بده بستان تا انتهای پخش کار رعایت‬ ‫می شود‪ .‬قاعدتا وقتی که مخاطب این احساس احترام را داشته باشد‪،‬‬ ‫کار به جان و دلش می نشــیند‪ .‬حال فرقی نمی کند که پخش کار از‬ ‫تلویزیون باشد یا شبکه نمایش خانگی‪.‬‬ ‫ن به‬ ‫سریال بی نشان به لحاظ تصویری و حرکت های دوربی ‬ ‫شدت نزدیک به کارهای سینمایی بود‪ .‬با من موافقید؟‬ ‫من همواره گفته ام که مدیوم چه تلویزیون باشد چه سینما فرقی‬ ‫نمی کند‪ ،‬فیلم سازی مقوله واحدی است‪ .‬تفاوت این ها در چند پارامتر‬ ‫جزئیاست‪.‬سریالیکفیلمبلنداستکهبهصورتتقطیعشدهپخش‬ ‫می شود‪ .‬زبانش هم زبان سینماست‪ .‬در گذشته که صفح ه تلویزیون‬ ‫کوچک تر بود‪ ،‬فیلم سازان باید پارامترهای بیش تری را لحاظ می کردند‪.‬‬ ‫ا ّما حاال به مدد تکنولوژی های روز‪ ،‬صفحه های تلویزیون بسیار بزرگ تر‬ ‫و به پرد ه سینما نزدیک تر شده اســت‪ .‬درواقع دستور زبان سینما و‬ ‫تلویزیون به هم نزدیک تر هم شــده است‪ .‬از طرفی من فرزند سینما‬ ‫هستم و پدرم کارگردان ِ‬ ‫بزرگ سینما است‪ .‬برای همین زبان سینما‬ ‫را یاد گرفته ام‪ .‬بنابراین یک جور فیلم سازی بلدم که همان را در عمل‬ ‫پیاده می کنم‪ .‬اگر فیلم سینمایی من را هم ببینید به لحاظ ساختاری با‬ ‫سریال هایی که می سازم تفاوت ماهیتی ندارند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ی مفسـدان‬ ‫پرویز فالحی پور‪:‬‬ ‫دوست داشتم دینم را به خبرنگاران ادا کنم‬ ‫پرویز فالحی پور بازیگری است که شــاید همه او را با نقش به یاد‬ ‫ماندنی یاور در سریال شــب دهم می شناســند‪ .‬او یکی از بازیگران‬ ‫پیشکسوت در عرصه تئاتر و تلویزیون است‪ .‬از سریال هایی که پرویز‬ ‫فالحی در انها ایفای نقش کرده می توان به شب دهم‪ ،‬یوسف پیامبر‪،‬‬ ‫مرد هزار چهره‪ ،‬دلنوازان و‪ ...‬اشاره کرد‪ .‬جدیدترین سریال این بازیگر‬ ‫مجموعه تلویزیونی «بی نشان» است که هر شب از شبکه سه روی انتن‬ ‫می رود‪ .‬پرویز فالحی پور ســریال «اتش سرد» را هم در نوبت پخش‬ ‫شبکه دو دارد‪.‬‬ ‫راجع به نقش خود در این سریال توضیح می دهید؟‬ ‫در این سریال نقش «شهاب» را بازی می کنم که سردبیر یک سایت‬ ‫خبری است‪ .‬او خبرنگار کهنه کاری است که سال ها تجربه دارد و جزء‬ ‫خبرنگاران سرشناس اســت و به دلیل اینک ه کارهای درستی انجام‬ ‫داده همه به او احترام می گذارند‪ .‬این شخصیت یک خواهرزاده به اسم‬ ‫«متین» هم دارد که خبرنگاری را به صورت ازاد و مستقل دنبال می کند‬ ‫و با مطرح کردن ماجرای یک فساد باعث می شود که «شهاب» دنبال‬ ‫ان را بگیرد‪ .‬شخصیت اول سریال ان قدر پی ماجرا را می گیرد تا به یک‬ ‫فساد گروهی می رسد‪ .‬مفسدانی که به هر حال دستی هم در کار دارند‪.‬‬ ‫این پیگیری ها باعث به دردسر افتادن خود شهاب و گرفتاری او می شود‪.‬‬ ‫چطور شد این نقش را پذیرفتید؟‬ ‫اول این که تا به حال نقش خبرنگار را بازی نکرده بودم‪ .‬همچنین‬ ‫می خواستم که برای خواهران و برادران خبرنگارم یک کاری کرده باشم‪.‬‬ ‫درواقع دوست داشتم دینم را نسبت به این عزیزان و زحمات انها ادا کنم‪.‬‬ ‫فکر می کنم خود صدا و سیما هم می خواسته کاری برای خبرنگاران‬ ‫انجام دهد تا زحمات این عزیزان به چشم بیاید‪ .‬یکی دیگر از دالیلی‬ ‫که این کار را قبول کردم کارگردان و تهیه کننده خوب ان بود‪ .‬متن‬ ‫فیلمنامه و دیالوگ نویسی ان هم سرو شکل خوبی داشت‪ .‬در مجموع‬ ‫یک بازیگر چیزی بیشتر ازی این ها نمی خواهد‪ .‬من هم ترغیب شدم‬ ‫که این نقش را بپذیرم‪.‬‬ ‫شما کار خبرنگاری هم انجام داده اید؟‬ ‫خیر! اما یک بار بعد از فکر می کنم سریال شب دهم یا یکی دیگر از‬ ‫کارهایم که ان موقع خیلی هم گرفته بود و مورد اقبال مردم هم واقع‬ ‫شده بود‪ ،‬باشــگاه خبرنگاران جوان که تازه هم استارتش خورده بود‪،‬‬ ‫ما را دعوت کردند و انجا به ما خبرنگاری افتخاری دادند‪ .‬من به حرفه‬ ‫خودم مشغول بودم اما به هر حال افتخار این را داشتم که حکم خبرنگار‬ ‫افتخاری رسانه جوان صدا و سیما را هم داشته باشم‪.‬‬ ‫با توجه به نقشی که در این سریال داشتید خبرنگاری را‬ ‫چطور شغلی دیدید؟‬ ‫یک کار سخت و طاقت فرسا که تالش مضاعفی می خواهد‪ .‬اصوال‬ ‫کسانی که کار خبر می کنند و خبرنگارند مدام باید تالش کنند تا از‬ ‫رقابت با خبرنگاران و خبرگزاری های دیگر عقب نمانند‪ .‬چون به هر حال‬ ‫خبری ارزش دارد که تازه و درست باشد‪ .‬همین موارد هم باعث شده که‬ ‫خبرنگارها همیشه به روز و به ثانیه باشند‪ .‬شغل این عزیزان که هر لحظه‬ ‫دنبال کسب خبر هستند ساعت مشخصی ندارد و به نظرم درامد و پولی‬ ‫هم که بابت تالش خود دریافت می کنند ناچیز است‪ .‬برای همین این‬ ‫عزیزان برای من قابل احترامند‪.‬‬ ‫نظرتان راجع به خبرنگارانی که این جنس اخبار را که بعضا‬ ‫بهانهااخبارپرحاشیههممی گویند‪،‬منتشرمی کنندچیست؟‬ ‫یک نفر مثل «شهاب» که زمانی برای دفاع از مملکتش به جبهه رفته‬ ‫و جانش را در این راه گذاشته و در نهایت جانباز هم شده است‪ ،‬می اید‬ ‫و شغل خبرنگاری را انتخاب می کند‪ .‬در حقیقت او دارد از حیثیت و‬ ‫ابرویش مایه می گذارد و از توانایی های جسمی و روحی اش هم استفاده‬ ‫می کند‪ .‬دقیقا همان کاری که در جبهه برای دفاع و پاسداری از حق‬ ‫انجام داده است‪ .‬خبر هم چه حاشیه ای باشد چه نباشد باالخره خبر‬ ‫است و می تواند مردم را اگاه کند تا دچار چنین اتفاقاتی نشوند‪.‬‬ ‫در این سریال به مسائل سلبریتی ها و پول های کثیفی که‬ ‫وارد سینما و فوتبال می شود اشاره شد‪ .‬شما نگران حواشی‬ ‫این نقش نبودید؟‬ ‫نه هرگز‪ .‬به این دلیل که به هر حال چنین چیزهایی وجود دارد‪ .‬االن‬ ‫در برنامه های ورزشی تلویزیون مدام این بحث ها می شود‪ .‬از فسادی که‬ ‫پشت فوتبال وجود دارد و خود فوتبالیست ها و قهرمان های ما را ازار‬ ‫می دهد‪ ،‬سخن به میان می اید‪ .‬فکر می کنم که مطرح کردنش نه تنها‬ ‫بد نیست‪ ،‬بلکه خیلی هم خوب است‪.‬‬ ‫شما به مدیوم تلویزیون عالقه مند هستید؟؟ چون بیشتر‬ ‫نقش هایتان در تلویزیون است‪.‬‬ ‫از نظر من در حال حاضر تلویزیون بیشتر از سینما و بیشتر از هر چیز‬ ‫دیگری برد دارد و به اصطالح ادم های بیشتری تماشایش می کنند‪ .‬هر‬ ‫شب در خانه های مردم است و چیزغریبی نیست‪ ،‬شما باید برای سینما‬ ‫رفتن بلیت تهیه کنید و برای دیدن یک فیلم انتظار بکشید‪ .‬اما تلویزیون‬ ‫این طور نیست‪ .‬همان طور که گفتم در حال حاضر این تلویزیون است‬ ‫که برد بیشتری دارد‪ .‬البته سینما ممکن است از نظر بین المللی جایگاه‬ ‫خاصی داشته باشد‪.‬‬ ‫در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید؟‬ ‫قبال هم در مصاحبه ای گفتم توقعم این است که مردم و خبرنگارها‬ ‫سریال را ببینند‪ .‬عیب های کار ما را بگویند و ما را تا انتها یاری کنند تا‬ ‫بتوانیم اثار بهتری بسازیم و نقش های بهتری ایفا کنیم‪ .‬به هر حال از‬ ‫تمام کسانی که این سریال را دنبال می کنند و به ما توجه دارند تشکر‬ ‫می کنم‪.‬‬ ‫هلننقیلو‪:‬‬ ‫مردم شخصیت «بهار» را دوست دارند‬ ‫هلن نقی لو بازیگر جوانی اســت که برای اولین بار در یک سریال‬ ‫تلویزیونی ایفای نقش کرده است‪ .‬او تا قبل از این در فیلم های کوتاه‬ ‫زیادی از قبیل یازده ضربه‪ ،‬سکوت‪ ،‬یک ناهار ساده و چند اثر دیگر بازی‬ ‫کرده است‪ .‬هلن نقی لو با بازی در سریال پر بازیگر «بی نشان» تمام‬ ‫تالشش را کرده تا در قامت یک بازیگر حرفه ای ظاهر شود‪.‬‬ ‫سریال«بینشان» بهنظراولینکارتلویزیونیشمابود‪.‬پیش‬ ‫از بازی در این سریال چه کارهایی کرده بودید؟‬ ‫بله این نخستین نقش افرینی من در تلویزیون بود‪ .‬حدود هفت‪-‬‬ ‫هشــت فیلم کوتاه و دو تئاتر بازی کرده بــودم‪ .‬همچنین یک فیلم‬ ‫سینمایی بازی کرده بودم که هنوز به مرحله اکران نرسیده است‪.‬‬ ‫کمی درباره نقشی که در این سریال دارید توضیح دهید؟‬ ‫«بهار» دختری است که خانواده ای ندارد تا حمایتش کنند‪ .‬پدرش‬ ‫به جرم قتل عمد در زندان است و خودش هم در شرکتی که قبال پدرش‬ ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫‪5‬‬ ‫در ان کار می کرده مشغول به کار است‪ .‬بهار شخصیتی است که روی‬ ‫پاهای خودش ایستاده و تمام تالشش را می کند تا پول دیه پدرش را‬ ‫جور کند‪ .‬از طرفی برادر بهار معتاد است‪ .‬این شخصیت که مادر خود را‬ ‫در سن کودکی از دست داده است‪ ،‬مثل مادر خانواده مسئولیت های‬ ‫زندگی را به دوش می کشد‪ .‬در ادامه متین عاشق بهار می شود و عالقه ی‬ ‫این دو در روند داستان موثر است‪.‬‬ ‫از چالش های این کار به عنوان اولین ســریال تلویزیونی‬ ‫خودتان بگویید؟‬ ‫راســتش کاربا اقای قویدل واقعا لذت بخش بود‪ .‬من خوشحالم و‬ ‫احساس می کنم که خدا من را خیلی دوست داشت که به عنوان اولین‬ ‫کار با اقای قویدل همکاری کردم‪ .‬از طرفی سعید زارعی‪ ،‬بازیگر مقابل‬ ‫من‪ ،‬به شدت به من کمک می کرد‪ .‬در کل من در این پروژه احساس‬ ‫امنیت و ارامش می کردم‪.‬‬ ‫راجع به همکاری خود با عوامل و بازیگرهای پر سابق ه این‬ ‫سریال می گویید؟‬ ‫پروژه ما از کارهای کم حاشــیه محسوب می شــد و این به دلیل‬ ‫حضور اقایان رزاق کریمی و قویدل در کنار بازیگرهای پیشکسوت و پر‬ ‫سابقه سینما و تلویزیون بود‪ .‬مرتضی رزاق کریمی و راما قویدل هر دو‬ ‫انسان های شریف و با وجدانی هستند که فضای کلی کار با وجود ایشان‬ ‫ارام و مورد اعتماد شده بود‪ .‬نیوشا ضیغمی بسیار خون گرم و مهربان بود‪.‬‬ ‫پرویز فالحی پور انسانی بسیار متین و سرسنگین است و به همه کمک‬ ‫می کند‪ .‬قاسم زارع و اقای واشقانی هم همینطور‪ ،‬به شدت ادم های‬ ‫خون گرمی بودند‪ .‬در کل من از حضور در این پروژه لذت بردم‪.‬‬ ‫کار با تلویزیون چطور بود؟‬ ‫من همکاری با تلویزیون را دوست داشتم‪ .‬امیدوارم که این همکاری‬ ‫با نقش هایی که جای مانور بیشتری در ایفای نقش داشته باشند ادامه‬ ‫پیدا کند‪.‬‬ ‫بازخورد مردم نسبت به بازی شما چطور بود؟‬ ‫برای من بازخوردها خوب بود‪ .‬با اینکه از قسمت پنجم وارد داستان‬ ‫شــدم اما مردم این نقش را خیلی دوست داشتند‪ .‬به هر حال «بهار»‬ ‫و «متین» دو شخصیت جوان این ســریال هستند که در ادامه به هم‬ ‫عالقمند می شوند که همین داستان عشق و عاشقی این دو نفر می تواند‬ ‫برای مردم هیجان انگیز باشد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫بررسی اندیشه پیشرفت و تحوالت جدید جامعه ایران از منظر هادی خانیکی‬ ‫کتاب «اندیشه پیشرفت و تحوالت جدید جامعه ایران» با تالیف هادی خانیکی به همت نشر نی به چاپ‬ ‫رســید‪ .‬این کتاب بازخوانی مطالعات مجید تهرانیان در حوزه های توســعه‪ ،‬فرهنگ و ارتباطات است‪ .‬این‬ ‫کتاب در ‪ ۹‬فصل با عنوان های «ایران و بازخوانی مساله گذار»‪« ،‬اندیشه پیشرفت‪ :‬پیشگفتاری بر نظریه های‬ ‫رشد اقتصادی»‪« ،‬پنج جهان توسعه»‪« ،‬ابعاد انسانی توسعه»‪« ،‬سنت و تجدد در تاریخ معاصر ایران و ژاپن»‪،‬‬ ‫«تنگناهای اجتماعی توسعه ملی ایران»‪« ،‬نقش رسانه ها در توسعه ملی»‪« ،‬ارتباطات و توسعه ملی‪ :‬تاملی بر‬ ‫نظریه ها و سیاست ها» و «تحوالت جدید جامعه ایرانی و مساله توسعه و ارتباطات در ایران»‪ .‬کتاب «اندیشه‬ ‫پیشرفت و تحوالت جدید جامعه ایران» در‪ ۳۸۷‬صفحه با قیمت‪ ۱۶۰‬هزار تومان به چاپ رسیده است‪/.‬صباخبر‬ ‫«ناهنجاری»‪ ،‬رمانی با تنوع ژانری‬ ‫کتاب «ناهنجاری» نوشــته اروه لو تلیه با ترجمه نرگس کریمی توسط نشر افق در ‪ ۴۴۷‬صفحه و با‬ ‫قیمت ‪ ۱۹۵‬هزار تومان روانه بازار شد‪« .‬ناهنجاری» رمانی تکنیکی با شخصیت های بسیار و تنوع ژانری‬ ‫است‪ .‬در این رمان‪ ،‬که خصیصه اینده نگری دارد‪ ،‬شخصیت ها در بعد چهارم قرار می گیرند و همه چیز از‬ ‫تاریخ ‪ ۱۰‬مارس ‪ ۲۰۲۱‬در پرواز ایرفرانس‪ ،‬که از پاریس به نیویورک می رود‪ ،‬اغاز می شود‪ .‬در اثر برخورد‬ ‫اتفاقی هواپیما با یک ابر عظیم کمولونیمبوس‪ ،‬تکان های شــدیدی در پرواز ایجاد می شــود‪ .‬در میان‬ ‫مسافران هواپیما چنین افرادی هستند‪ :‬شخصی به نام بلیک (قاتل)‪ ،‬اسلیم بوی (موسیقی دان نیجریه ای)‪،‬‬ ‫جوانا (وکیلی جاه طلب و متعهد)‪ ،‬اندره (معمار)‪ ،‬دیوید (بیمار مبتال به سرطان) و‪/ ...‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫نگهدار این یادگاری باشید‬ ‫مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج صبح روز جمعه‪۴ ،‬‬ ‫شهریورماه با حضور جمعی از عالقه مندان‪ ،‬هنرمندان و‬ ‫مسئوالن کشور در مقابل تاالر وحدت برگزار شد‪.‬‬ ‫یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج در این مراسم گفت‪:‬‬ ‫سایه باالخره به ســرزمین خود بازگشت و با هفت هزار‬ ‫سالیان سر به سر شد‪ .‬برگشتن سایه کار دشواری بود ولی‬ ‫به هرحال با همکاری عده زیادی از دوستان و همکاران‬ ‫وزارت ارشاد و ســفارت ایران امکان پذیر شد‪ .‬من با دو‬ ‫برادر خود کیوان و کاوه ابتهاج توانســتیم این اتفاق را‬ ‫فراهم کنیم تا سایه در وطن خود با همراهی شما به خاک‬ ‫سپرده شود‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬من هرگز این روز را تصور نداشتم‪ .‬اما امروز‬ ‫اینجا ایستاده ایم و همه در یک غم هستیم‪ .‬از جانب خودم ‬ ‫به همه شما تسلیت می گویم‪ .‬امیدوارم این امانت را از ما‬ ‫بپذیرید و در خاک ایران نگهدارش باشید‪.‬‬ ‫یلدا ابتهاج اظهار کرد‪ :‬جســم سایه دیگر در این دنیا‬ ‫نیست اما او با اشعار خود میان ماست‪.‬‬ ‫ویهمچنینگفت‪:‬ابتداقراربودمراسمخاکسپاریجمعه‬ ‫برگزار شود اما به دلیل اینکه احتمال داشت ما با تاخیر به‬ ‫رشتبرسیم‪،‬پدرساعت‪ ۸‬صبحروزشنبه‪ 5،‬شهریوردرباغ‬ ‫محتشم رشت به خاک سپرده می شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫برپایینمایشگاهوکارگاه«دولتووالیت» درهفتهدولت‬ ‫نمایشــگاه و کارگاه تصویرسازی‪ ،‬نقاشــی و نقاشی خط «دولت‬ ‫و والیت» به مناسبت هفته دولت از امروز شــنبه ‪ ۵‬شهریور لغایت‬ ‫چهارشــنبه ‪ ۹‬شــهریور ماه ‪ ۱۴۰۱‬در محل وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی برپا می شود‪ .‬نمایشگاه تصویرسازی «دولت و والیت» شامل‬ ‫‪ ۱۶‬اثر از هنرمندان تصویرساز است که ازجمله انها می توان به سحر‬ ‫خراسانی‪ ،‬حمیدرضا رشیدیان‪ ،‬علی شفیع ابادی‪ ،‬مهدیه صفایی نیا‪،‬‬ ‫محمد حسین صلواتیان‪ ،‬میترا عبداللهی‪ ،‬عاطفه ملکی جو‪ ،‬مرتضی‬ ‫یزدانی‪ ،‬هدی حدادی‪ ،‬ســید میثم موسوی‪ ،‬جمال رحمتی و عباس‬ ‫ناصری اشاره کرد‪.‬‬ ‫همچنین کارگاه تصویرســازی‪ ،‬نقاشی و نقاشــی خط «دولت و‬ ‫والیت» نیز با حضور هنرمندانی چون عاطفه فرقدان‪ ،‬رقیه سرداری‪،‬‬ ‫فاطمه امانی راد‪ ،‬یاور بالسینی‪ ،‬امیرحسین قلیچ خانی‪ ،‬هما منصوری‪،‬‬ ‫محمد حسین سوقندی‪ ،‬عباس سیف ابادی‪ ،‬انیتا اشرفی‪ ،‬محمد سعید‬ ‫اهری زاده و مجید هدایتی برپا خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫«سندرومهملت» درتاالرمولوی‬ ‫«سندرم هملت» تازه ترین اقتباس مســعود طیبی و پنجمین‬ ‫برداشت مدرن این کارگردان از اثار شکسپیر است که از ‪ ۶‬شهریور‬ ‫ماه در مرکز تئاتر مولوی به صحنه می رود‪ .‬سمیه طیبی تهیه کننده‬ ‫نمایش و مجری طرح اکادمی هنرهای نمایشی میزانسن است‪ .‬این‬ ‫کارگردان سال گذشته نمایش «افلیا» چهارمین برداشت مدرن خود‬ ‫از «هملت» را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه‬ ‫برد‪ .‬این نمایش مهر ماه امسال در شانزدهمین جشنواره بین المللی‬ ‫تئاترشکسپیرارمنستانرویصحنهمیرود‪.‬همچنینطیبیبهتازگی‬ ‫همکاری خود با مجموعه جهانی شکسپیر را اغاز کرده و قرار است کلیه‬ ‫اثار خود درباره شکسپیر را ثبت جهانی کند‪ .‬این نویسنده معتقد است‬ ‫که در ادبیات ایران نیز اثار ماندگاری وجود دارد که می توان مفاهیم‬ ‫انسانی ان را در برداشت های مدرن به مخاطب جامعه معاصر ایرانی و‬ ‫جهانی ارائه کرد‪ .‬این نمایش از ‪ ۶‬شهریور هر شب ساعت ‪ ۲۰‬در سالن‬ ‫کوچک مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫قراردادهای تئاتری مشکالت حقوقی و قضایی دارند‬ ‫اریکقاراسمیان‪،‬بازیگرتئاترپیرامونبازگشتسلبریتی هابهتئاترگفت‪:‬‬ ‫وقتیسلبریتیهاواردتئاترشدندوهمهدرتئاتربهجایمفهومومعناتبدیل‬ ‫بهگیشهوفروششدند‪،‬بایدپیشبینیمیکردیمکهوضعیتتئاتربهشکل‬ ‫کنونی در اید‪ ،‬چطور سال گذشته همه سالن ها پر از بازیگر سلبریتی بود و‬ ‫وقتی تئاتر مخاطب نداشت همه سنگینی این هنر روی دوش جوانان افتاد‪.‬‬ ‫بازیگر نمایش «غسالخانه» ادامه داد‪ :‬مشکل قرارداد بازیگران از انجا شروع‬ ‫میشودکهاگرتهیهکنندهنخواهددستمزدبازیگرراپرداختکندبازیگربه‬ ‫هیچ وجه نمی تواند ان را وصول کند‪.‬قاراسمیان افزود‪ :‬اگر قرارداد بازیگران‬ ‫تئاتر ارزش حقوقی و قضایی داشت تا این حد با بدقولی روبرو نبودیم‪ ،‬اگر‬ ‫می خواهیم وضعیت قراردادهای تئاتر بهبود پیدا کند باید انها را با مشاوره‬ ‫یک وکیل و یا مشاور حقوقی تنظیم کنیم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬در کل در تئاتر عده‬ ‫محدودیازبازیگرانچهرهکهبهنوعیزورشانبرتهیهکنندهمیچربدپول‬ ‫خوبیمیگیرندواگرنهبازیگرانجوانبهاندازهحقوقکارگریهمدستمزد‬ ‫دریافت نمی کنند‪/ .‬خبرگزاری میزان‬ صفحه 6 ‫شنبه‪ 5‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1264‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«شکم» به هفته پایانی اجرا رسید‬ ‫نمایش «شکم» به نویسندگی علیرضا معروفی و کارگردانی رضا پورکریمان تا ‪ ۱۱‬شهریور هر شب‬ ‫در سالن جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب ساعت ‪ ۱۹‬روی صحنه می رود و هفته پایانی اجرای خود‬ ‫را سپری می کند‪ .‬ارمان ازادی‪ ،‬ریحانه فالح‪ ،‬دنیا خشنو‪ ،‬رضا بابایی و فرزاد هداوندخانی در این نمایش‬ ‫به ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫نرگس نجفیان دستیار کارگردان‪ ،‬کیارش قفقازی اصل مدیر صحنه‪ ،‬جواد مشهدی دستیار صحنه‪،‬‬ ‫رضا طاهرخانی موسیقی‪ ،‬گلنار امیری عکاس و طراح پوستر و بروشور و علی کیهانی مشاور رسانه ای دیگر‬ ‫عوامل این اثر نمایشی هستند‪ /.‬خبرگزاری مهر‬ ‫تخفیف ویژه «پدر» به دانشجویان‬ ‫پیش فروش بلیت روزهای اغازین اجرای نمایش «پدر» به کارگردانی اروند دشت ارای در تاالر اصلی‬ ‫مجموعه تئاتر شهر در حالی اغاز شده است که با تصمیم گروه اجرایی و موافقت رییس مجموعه تئاتر‬ ‫شهر‪ ،‬دانشجویان تمامی رشته های تحصیلی می توانند هر روز با مراجعه حضوری به گیشه مجموعه و‬ ‫ارائه کارت دانشجویی به صورت محدود از تخفیف ‪ ۳۰‬درصدی این اثر نمایشی بهره مند شوند‪ .‬نمایش‬ ‫«پدر» به نویسندگی فلوریان زلرو کارگردانی اروند دشــت ارای از روز یکشنبه ششم شهریور در تاالر‬ ‫اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را اغاز می کند‪ .‬این اثر نمایشی با مدت زمان ‪ ۱۰۰‬دقیقه و قیمت‬ ‫بلیت ‪ ۱۰۵‬تا ‪ ۱۵۰‬هزار تومان پیش روی مخاطبان قرار می گیرد‪/ .‬صباخبر‬ ‫نمایش عمومی تابلوی فریدا پس از‪ ۲۵‬سال‬ ‫تابلوی خودنگاره (سلف پرتره) فریدا کالو که سال گذشته به مبلغی بی سابقه فروخته شد‪ ،‬برای‬ ‫اولین بار پس از ‪ ۲۵‬سال به نمایش عموم درمی اید‪.‬‬ ‫اثر «دیگو و من» (‪ )Diego y yo‬تقریبا یک سال پس از حراج‪ ،‬حاال قرار است در موزه بوینوس‬ ‫ایرس به نمایش دربیاید‪.‬‬ ‫تابلوی «دیگو و من» در سال ‪ ۲۰۲۱‬در حراج ساتبیز در نیویورک به قیمت ‪ 30/8‬میلیون یورو به‬ ‫فروش رفت‪ .‬این تابلو توسط ادواردو اف‪ .‬کوستانتینی یک مجموعه دار مشهور ارژانتینی متعهد به‬ ‫حمایت از هنر امریکای التین و بنیانگذار موزه هنر امریکای التین (‪ )MALBA‬در بوینس ایرس‬ ‫خریداری شد‪.‬‬ ‫این پرتره با بیش از ‪ ۳۰‬میلیون یورو‪ ،‬ارزشمندترین پرتره امریکای التین در تمام دوران ها لقب‬ ‫دارد‪ .‬این میزان فروش‪ ،‬سه برابر باالتر از دومین اثر کالو است‪.‬‬ ‫رکورد قبلی برای یک هنرمند امریکای التین توسط همسر کالو‪ ،‬دیگو ریورا به ثبت رسیده بود که‬ ‫در سال ‪ ۲۰۱۸‬تابلویی از این هنرمند به قیمت ‪ 9/76‬میلیون یورو در حراجی فروخته شد‪/.‬صباخبر‬ ‫تکذیب استعفاء در موسسه لغتنامه دهخدا‬ ‫حمیرا زمردی در واکنش به مطالب برخی رسانه ها در خصوص استعفای‬ ‫دسته جمعی استادان از موسسه لغتنامه دهخدا و تالش برای مختل نشان‬ ‫دادن اوضاع در این مجموعه علمی اعالم کرد‪ :‬برخالف انچه برخی رسانه ها‬ ‫اعالم کرده اند‪ ،‬بنده از ابتدای فعالیتم در موسسه هیچ استعفای دسته جمعی‬ ‫و فردی را دریافت نکرده ام و موسسه طبق معمول به فعالیت های علمی و‬ ‫پژوهشی خود ادامه می دهد‪.‬‬ ‫به گفته او به تازگی یکی دیگر از نشست های اموزشی و توجیهی هیات‬ ‫تالیف که از دیرباز زیر نظر استادان پیشکسوت در موسسه دهخدا فعال بوده‪،‬‬ ‫برگزار شده و طی این نشست علمی‪« ،‬اســتاد صفرزاده» که از چهره های‬ ‫صاحبنظر و از همکاران باســابقه و شناخته شده موسسه است‪ ،‬ضمن ارائه‬ ‫‪7‬‬ ‫توضیحاتی درباره پروژه جدید هیات تالیف موسسه‪ ،‬اموزش های کاربردیِ‬ ‫تالیف فرهنــگ را به محققان و عالقه منــدان حاضر در جلســه ارائه و به‬ ‫پرسش های انان پاسخ داد‪.‬‬ ‫رئیس موسسه لغتنامه دهخدا در پایان تصریح کرد‪ :‬این موسسه از گذشته‬ ‫تا امروز یک مجموعه علمی و ادبی و پژوهشــی بوده و امیدوارم کسانی که‬ ‫درصدد بهره برداری های خاص سیاسی از این مجموعه هستند‪ ،‬اجازه دهند‬ ‫این موسســه به همان مســیر علمی خود ادامه دهد و ان دسته از عزیزان‬ ‫و همکارانی که گالیه های صنفی دارند‪ ،‬بدانند که ما اماده شــنیدن و رفع‬ ‫دغدغه های انها هستیم و بخش تالیف موسســه لغتنامه دهخدا خانه انها‬ ‫بوده‪ ،‬هست و خواهد بود‪/.‬خبرگزاری فارس‬ صفحه 7 ‫بازگشتبهدنیایشهرت‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫او هنوز ستاره است!‬ ‫«شیما» در سریال یاغی‬ ‫با تمــام نقش افرینی های‬ ‫قبلی نیکی کریمی متفاوت‬ ‫اســت‪ .‬حــاال مخاطبان‬ ‫موخاکســتری ســینما و‬ ‫تلویزیون ایــران با دیدن‬ ‫این ستاره موخاکستری یاد‬ ‫«عروس» «واکنش پنجم»‬ ‫و «دوزن» نمی افتند‪ .‬بلکه‬ ‫ا ن ها کاراکتری خشــن‪،‬‬ ‫ناشناخته و راز الود را با بازی بی بدیل نیکی کریمی در نقش‬ ‫«شیما» مقابل خود می بینند‪ .‬شخصیتی مرموز که رمزگشایی‬ ‫از این شخصیت خود به یکی از جذابیت های سریال «یاغی»‬ ‫بدل شده است‪« .‬شیما» سال ها در خارج از کشور در زندان‬ ‫بوده و حاال برگشته تا تاوان زندگی تباه شده اش را از بهمن‬ ‫خان پس بگیرد‪ .‬او همسر اول بهمن است و دوست سابق طال‬ ‫مطال‪ .‬کریمی در این مجموعه در شخصیتی است که دست‬ ‫به ادم ربایی زده‪ ،‬برای اسیدپاشــی تالش کره و جاوید را به‬ ‫بازی گرفته است ظاهر می شود‪ .‬او دیگر ان زن شیک پوش‬ ‫همیشــگی فیلم های دهه های ‪ 70‬و ‪ 80‬خورشیدی نیست‪.‬‬ ‫چهره ای خشن دارد و با ادبیاتی متفاوت در این سریال ظاهر‬ ‫شده است‪.‬چهره ای نااشنا که حس خشم و انتقام را به خوبی‬ ‫به بیننده القا می کند‪ .‬کریمی در این نقش متفاوت نمایشی‬ ‫بسیار موفق داشته است‪ .‬گویی می خواهد به مخاطبان سینما‬ ‫و تلویزیون ایران بگوید هنوز همان بازیگر قهاری اســت که‬ ‫دوران کودکی و جوانی‪ ،‬ان ها را به سینماها می کشانده است‪.‬‬ ‫کریمی با «یاغی» تولدی دوباره در بازیگری داشــت‪ .‬حاال‬ ‫سوال اینجاســت؛ بازیگری با این همه توانایی چرا سال ها از‬ ‫پرده نقره ای دور مانده بود؟ این نیکی کریمی تا امروز کجا بود‬ ‫و چرا کمتر از او دیده و شنیده می شد؟‬ ‫دختر نوزدهم ابان‪ 1350‬است‪ .‬نوزدهم ابانی که زادروز «مارتین لوتر» کشیش برجسته و صاحب نام المانی و از پیشوایان‬ ‫نهضت اصالحات پروتستانی هم هست‪ 19.‬ابانی که سحرگاه‪ 1333‬خورشیدی اش در پس شلیک گلوله های ژ‪ 3-‬جوخه‬ ‫اعدام پهلوی به پیکر حسین فاطمی‪ ،‬وزیر امور خارجه دولت مصدق‪ ،‬سرخ فام شد‪ .‬اصال شاید برای همین مقدر شده‬ ‫بود میخائیل کالشنیکف هم چنین روزی به سال ‪ 1877‬میالدی در سرمای سیبری متولد شود‪ ،‬تا با اختراع اسلحه‬ ‫«کالشینکف» او‪ ،‬زخم جنایت های تفنگ ژ‪ 3-‬در پیشانی تاریخ التیام یابد‪ ....‬نیکی کریمی هم‪ 19‬ابان‪ 1350‬را به‬ ‫عنوان زادروزش می شناسد‪ 18 .‬سال از این تاریخ گذشت تا او با بازی در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید‬ ‫حیدری گام به دنیای بازیگری بگذارد‪ .‬یک سال بعد و زمانی که هنوز به ‪ 20‬سالگی هم نرسیده بود‪ ،‬همای اقبال‬ ‫روی شانه کریمی نشست‪ .‬بازی در فیلم «عروس» کاری از بهروز افخمی و کنار بازیگری مانند ابوالفضل پورعرب‬ ‫که اوهم در استان درگاه موفقیت ایستاده بود‪ ،‬او را به سینمای ایران شناساند‪ .‬ان روزهاهمه دوست داشتند بدانند‬ ‫«مهین» فیلم «عروس» کیست و از کجا سر از وادی سینمای ایران دراورده است‪ .‬کریمی و پورعرب با این فیلم‬ ‫هردو به ستاره های وقت سینمای ایران تبدیل شدند‪ .‬دو سال بعد نیکی کریمی کار با سلطان اقتباس سینمای‬ ‫ایران‪ ،‬داریوش مهرجویی را تجربه کرد‪ .‬بازی در فیلم «سارا» که اقتباسی از نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک‬ ‫ایبسن نروژی محسوب می شد بر شهرت این ستاره جوان بیش از پیش افزود‪ .‬هرچند میان سارای فیلم مهرجویی‬ ‫و نورای خانه عروسک تفاوت های اجتناب ناپذیری دیده می شد اما این فیلم نخستین موفقیت های فرامرزی را برای‬ ‫کریمی به ارمغان اورد‪ .‬او با بازی در نقش «سارا» موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره سن سباستین‬ ‫و جایزه مشابهی در جشنواره نانت فرانسه را به خود اختصاص دهد‪ .‬همان سال این ستاره برای تحصیل در رشته‬ ‫طراحی لباس راهی ینگه دنیا شد و تا سال ‪ 1373‬یعنی زمانی که قرار بود مهرجویی فیلم «پری» را مقابل‬ ‫دوربین ببرد‪ ،‬به ایران بازنگشت‪« .‬پری» فیلمی برگرفته از داستان «یک روز خوش برای موزماهی» از کتاب‬ ‫«فرانی و زویی» به قلم جی‪.‬دی سالینجر نویسنده فقید امریکایی بود‪ .‬این بار کریمی بازی کنار بازیگران‬ ‫برجسته و نام اشنایی مانند زنده نام خسرو شکیبایی و محمدرضا شریفی نیا را به اتفاق بازیگرانی مانند‬ ‫پارسا پیروزفر‪ ،‬علی مصفا و فرهاد جم که رفته رفته اسم و رسمی برای خود مهیا می کردند‪ ،‬تجربه‬ ‫کرد‪ .‬ابراهیم حاتمی کیا‪ ،‬بهروز افخمی و داریوش فرهنگ دیگر کارگردانانی بودند که کریمی دهه‬ ‫‪ 70‬با ان ها همکاری داشت‪ .‬فیلم «دوزن» به سال‪ 1377‬اما اغاز همکاری او با تهمینه میالنی‬ ‫بود‪ .‬فیلمی با بازی محوری نیکی کریمی‪ ،‬مریال زارعی و محمدرضا فروتن که باعث شد‬ ‫کریمی برای پنجمین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین نقش بازیگر نقش‬ ‫زن جشنواره فیلم فجر شود اما این توفیق برای او تا سال ‪ 1381‬و بازی در‬ ‫اول ِ‬ ‫فیلم «واکنش پنجم» که بازهم همکاری او و میالنی بود‪ ،‬میسر نشد‪ .‬البته‬ ‫نقش افرینی او در فیلم دوزن دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن‬ ‫هفدهمین جشنواره فیلم فجر را به نیکی کریمی اختصاص داد‪.‬‬ ‫«سوت پایان»فیلمی که کریمی در جایگاه کارگردان ان قرار‬ ‫داشت جایزه اصلی جشنواره مان هایم المان و سه جایزه از‬ ‫جشنواره وزول فرانسه را برای او به ارمغان اورد‪ .‬سال های‬ ‫‪ 1392‬و همچنین ‪ 1393‬از نیکی کریمی به ترتیب در‬ ‫جشنواره های فیلم های فارســی زبان سیدنی استرالیا‬ ‫و جشنواره بین اللملی فیلم کلکته هندوستان تجلیل‬ ‫شد‪ .‬سال‪ 1398‬سرانجام نیکی کریمی با عنوان فیلمساز‬ ‫و کارگردان و با فیلم «اتابای» که پنجمین ســاخته او‬ ‫محسوبمی شدگامبهجشنوارهفیلمفجرنهاد‪.‬هرچند‬ ‫فیلم او با استقبال گســترده ای مواجه شد اما دست‬ ‫کریمیازجوایزسیوهشتمینجشنوارهبین المللی‬ ‫فیلم فجر کوتاه ماند‪ .‬با وجود ایــن اتفاق به نظر‬ ‫می رسد نیکی کریمی می تواند به زودی با اثاری‬ ‫دیگر در جشنواره های داخلی و خارجی‪ ،‬به عنوان‬ ‫کارگردانی مطرح و صاحب ســبک و نگاهی‬ ‫ویژه‪ ،‬حضوری موفق و پررنگ داشته باشد‪ .‬این‬ ‫بازیگر و کارگردان نام اشنای سینمای ایران‪،‬‬ ‫گذشته از فیلمسازی و بازیگری در عکاسی هم‬ ‫دستی بر اتش دارد‪ .‬او تا کنون چند نمایشگاه از‬ ‫عکس های خود برگزار کرده و به نظر در این زمینه‬ ‫هم فعالیت های کریمی ادامه دار خواهد بود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!