روزنامه صبا شماره 1265 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1265

روزنامه صبا شماره 1265

روزنامه صبا شماره 1265

‫یک شنبه| ‪6‬شهریور ‪ 28 |1401‬اگوست‪ 30 |2022‬محرم ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1265‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«کـوزوو» معمایـی‬ ‫بـه سـبک خـود‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی«کوزوو»‬ ‫نصراهلل مدقالچی صدراعظم ایران شد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫«خاندان اژدها» به فصل دوم رسید‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬کوروش جوان‬ ‫انتشار مجموعه شعر ابتهاج با گزینش فیض شریفی‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫خاکستر بازیگر «پیشتازان فضا» در اعماق فضا پخش می شود‬ ‫یک شرکت مربوط به پروازهای فضایی روز پنجشنبه ‪ ۲۵‬اگوست اعالم کرد که خاکستر نیکل نیکولز‬ ‫بازیگر فقید مجموعه «پیشتازان فضا» در پرواز اینده این کمپانی‪ ،‬به اعماق فضا فرستاده خواهد شد‪.‬این‬ ‫شرکت در اینستاگرام خود نوشت‪ :‬ما مفتخریم که اعالم کنیم نیکل نیکول ِز فقید به خدمه پرواز شرکتی‬ ‫‪ Celestis‬که اواخر امسال قرار است به اعماق فضا برود‪ ،‬می پیوندد‪ .‬نیکولز به جین رادنبری‪ ،‬ماجل بارت‬ ‫رادنبری و جیمز اسکاتی دوهان در سفری پیشگامانه که به نوعی اولین در نوع خود است‪ ،‬ملحق خواهد‬ ‫شد‪.‬طبق وب سایت این شرکت‪ ،‬این کمپانی سفینه هایی را با قیمت مناسب به فضا پرتاب می کند و این‬ ‫سفینه ها در مدار سیاره زمین به دور ماه می چرخند و به زودی نیز به اعماق فضا می روند‪/ .‬صباخبر‬ ‫نصراهلل مدقالچی صدراعظم ایران شد‬ ‫«ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی‪-‬رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی تئاتر غربی در ایران‬ ‫می پردازد‪.‬نصراهللمدقالچیدوبلورپیشکسوتدرانیمیشنسینمایی«ژولیتوشاه»بهنویسندگیوکارگردانی‬ ‫ن شاه را صداپیشگی می کند‪ .‬بهنام‬ ‫اشکان رهگذر نقش میرزا حسین خان سپهساالر صدراعظم دربار ناصرالدی ‬ ‫جلیلیان‪ ،‬اهنگسازی و میثم یوسفی‪ ،‬ترانه سرایی این انیمیشن سینمایی رابرعهده دارند‪.‬بهزاد عمرانی‪ ،‬خواننده‬ ‫گروهبمرانیوامیدنعمتی‪،‬خوانندهگروهپالتنیزازدیگرصداپیشگاناینانیمیشنسینماییهستند‪.‬درخالصه‬ ‫داستان این انیمیشن امده است‪« :‬جولی بازیگر جویای نام ولی تازه کار تئاتر‪ ،‬توسط ناصرالدین شاه به ایران دعوت‬ ‫می شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند‪ .‬غافل از انکه شاه نقشه دیگری برای او دارد‪/».‬صباخبر‬ ‫اسکارمجبوربهپذیرشخنثی سازیجنسیتیمی شود‬ ‫جوردن ریمی منتقد امریکایی در مطلبی که ‪ ۲۵‬اگوســت در وبالگ خود نوشت از‬ ‫سرنوشت محتوم اسکار برای تبعیت از دیگر رویدادها در بحث خنثی سازی جنسیتی‬ ‫خبر داد‪.‬‬ ‫ریمی نوشت‪ :‬یک مقاله در هالیوود ریپورتر به قلم ایتان ولسینگ نوشته شده است که‬ ‫در ان او تاکید می کند که جوایز امی و اسکار هنوز در پذیرش مقول ه خنثی سازی جنسیتی‬ ‫در بحث بازیگری از دیگر رویدادهای سینمایی پیروی نکرده اند‪.‬‬ ‫او در ادامه مطلب خود‪ ،‬پیامی از یک کاربر به نام مایــکل را در جواب مقاله هالیوود‬ ‫ریپورتر می اورد که نوشته است‪ :‬این اتفاق چقدر اخرالزمانی و پادارمانشهری است؟ فکر‬ ‫می کنم که اکثر روزنامه نگاران سینما‪ ،‬افرادی بدخواه هستند که می خواهند موسسات‬ ‫بزرگ را وادار کنند تا برنامه های عجیب و غریب انها را اتخاذ کنند‪ .‬البته‪ ،‬ایدئولوژی بر همه‬ ‫چیز غلبه می کند‪ ،‬بنابراین حتی اگر رفتن جوایز اسکار به سمت خنثی سازی جنسیتی‬ ‫منجر به منفورتر شدن این رویداد شود‪ ،‬با این حال تقریبا باید با اطمینان بگویم در نهایت‬ ‫اسکار نیز این کار را انجام خواهد داد و تفکیک جنسیتی را در بازیگری حذف خواهد کرد‪.‬‬ ‫منتقد امریکایی در ادامه نظر خودش را درباره بحث حذف تفکیک جنسیتی این چنین‬ ‫بیان کرد‪ :‬من فکر می کنم دیر یا زود‪ ،‬این نوع ایدئولوژی جنسیتی به اسکار نیز سرایت‬ ‫خواهد کرد‪ .‬موضوع رسیدن این موج به اسکار نیست بلکه موضوع این است که چه وقت‬ ‫این اتفاق می افتد‪ .‬رسانه ها تا زمانی که رویدادهایی مثل اسکار و امی این موضوع را به‬ ‫تصویب نرسانند‪ ،‬پیگیر بی امان ان خواهند بود و این یک حقیقت تلخ است‪.‬‬ ‫ریمی در انتهای مطلب خود نوشت‪ :‬احتماال در ان زمان میزان تماشای اسکار بسیار‬ ‫پایین می اید به طوری که ‪ ۹۵‬درصد از مردم به برنده ها و فیلم های سیاسی شده ای که‬ ‫نامزد می شوند اهمیتی نمی دهند‪ .‬این جایی است که ما به انجا می رویم‪ /.‬صباخبر‬ ‫سهمدیرجدیدشبک هیکسیمامعرفیشدند‬ ‫طی حکمی از سوی میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما‪ ،‬مجید‬ ‫هاشمی فرا به سمت مدیریت گروه معارف اسالمی‪ ،‬حجت احمدی زر به‬ ‫سمت مدیریت گروه فرهنگ‪ ،‬تاریخ و هنر و محمد علیزاده قمصری به‬ ‫سمت مدیریت ارشیو منصوب شدند‪ .‬مجید هاشمی فرا‪ ،‬دارای مدرک‬ ‫کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون از دانشکده صداوسیما است‪.‬‬ ‫حجت احمدی زر‪ ،‬فارغ التحصیل کارشناســی ارشد تهیه کنندگی از‬ ‫دانشگاه صداوسیما است و تا کنون‪ ،‬مدیریت شــبکه جهانی امام رضا‬ ‫علیه الســام‪ ،‬عضویت در شــورای عالی فیلمنامه معاونت استان ها و‬ ‫مسئولیت در گروه فیلم و ســریال شبکه خراســان رضوی را برعهده‬ ‫داشــته اســت‪ .‬محمد علیزاده قمصری‪ ،‬دانش اموخته دانشگاه صدا و‬ ‫سیما و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات است‪ .‬او پیش از این‪ ،‬سردبیر‬ ‫و دبیر سرویس های اجتماعی و فرهنگی در خبرگزاری دانشجو و باشگاه‬ ‫خبرنگاران جوان‪ ،‬کارشناس رســانه‪ ،‬کارشناس برنامه های فرهنگی و‬ ‫اجتماعی رادیو و ارزیاب برنامه در ساترا بوده است‪/.‬صباخبر‬ ‫صدورمجوز‪ ۳۱‬رسانهصوت وتصویردرمرداد‬ ‫‪ ۳۱‬رسان ه صوت و تصویر فراگیر‪ ،‬در مرداد ماه سال جاری مجـوز‬ ‫فعالیت خود را از ساترا دریافت کرده اند‪ .‬این رسانه ها بـا سپری کردن‬ ‫مراحل اداری و احراز شرایط صدور مجوز‪ ،‬موفق بـه اخذ مجوز قطعی‬ ‫و غیرقطعی از ســازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر‬ ‫فراگیر(ساترا) شدند‪ .‬بیشــترین حجم مجوزهای صادره مربوط به‬ ‫رسانه های نمایشی و رسانه های اموزشی است‪.‬مجوزهای غیرقطعی‬ ‫ت زمان ‪ ۶‬ماهه هستند‪ .‬بعد از گذشــت این دوره ‪ ۶‬ماهه‬ ‫دارای مد ‬ ‫و ارزیابی ساترا از نحوه عملکرد رســانه ها در صورت رعایت شرایط‬ ‫قانونی و ایین نامه های مرتبط‪ ،‬مجوزها به قطعی تبدیل خواهند شد و‬ ‫رسانه های صوت و تصویر فراگیر‪ ،‬مجوز قطعی خود را دریافت خواهند‬ ‫کرد‪ .‬رسانه های صوت وتصویر فراگیر می توانند با مراجعه به وبگاه ساترا‬ ‫به نشانی ‪ www.satra.ir‬در بخش سامانه صدور مجوز این سازمان‬ ‫و یا مراجعه به نشانی ‪ https://g4b.ir‬و انتخاب سازمان صداوسیما‬ ‫در بخش جستجوی پیشرفته‪ ،‬به منظور اخذ مجوز اقدام کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫«خاندان اژدها» به فصل دوم رسید‬ ‫شبکه ‪ HBO‬روز گذشته اعالم کرد فصل دوم سریال «خاندان اژدها»‬ ‫ساخته می شــود‪ .‬این خبر را ‪ HBO‬بعد از ان که اپیزود اول فصل اول‬ ‫این مجموعه نزدیک به ‪ ۱۰‬میلیون بیننده امریکایی داشت‪ ،‬اعالم کرد‪.‬‬ ‫فرانچسکا اورسی یکی از مدیران ‪ HBO‬درباره این مجموعه گفت‪ :‬ما به‬ ‫انچه که کل تیم «خاندان اژدها» در فصل اول انجام داده اســت‪ ،‬افتخار‬ ‫می کنیم‪.‬اینمدیرهمچنینتاکیدکرد‪:‬بازیگرانوگروهعواملفوق العادهما‬ ‫یک چالش بزرگ را انجام دادند و از همه انتظارات فراتر رفتند‪ .‬ضمنا از خالق‬ ‫ومدیراجراییپروژهجورجارارمارتینورایانکوندالومیگلساپوچنیکاز‬ ‫سازندگانمجموعهکهمارادراینسفرراهنماییکردند‪،‬قدردانیمیکنیم‪.‬‬ ‫ما از این که حماسه خاندان تارگرین را با فصل دوم دوباره ادامه می دهیم‪،‬‬ ‫هیجان زده ایم‪ .‬مجموعه «خاندان اژدها» که پیش درامد سریال «بازی تاج‬ ‫و تخت» است‪ ،‬بر اساس کتاب «اتش و خون» جرج ار ار مارتین ساخته‬ ‫شده است‪ ،‬داستان این سریال در‪ ۲۰۰‬سال قبل از وقایع «بازی تاج و تخت»‬ ‫می گذرد و قصه خاندان تارگرین را روایت می کند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«االگارسون» اماده نمایش در جشنواره ها شد‬ ‫فیلم کوتاه «االگارسون» به کارگردانی مصطفی کشاورز و تهیه کنندگی مهدی کشاورز‪ ،‬پس از اتمام‬ ‫فیلمبرداری در الهیجان و با اتمام مراحل فنی‪ ،‬اماده نمایش و پخش جهانی شــد‪ .‬مصطفی کشــاورز از‬ ‫دانش اموختگان انجمن سینمای جوانان ایران دفتر الهیجان است و سابقه ساخت فیلم های کوتاه «لبخند»‪،‬‬ ‫«اتمام» و «گاهی» را در کارنامه دارد‪ .‬در خالصه داستان اثر امده است‪ :‬دختر‪ ۱۹‬ساله ای به دلیل بیماری پدر‬ ‫و عالقه دختر به شغل او‪ ،‬تصمیم به ادامه ان شغل‪ ،‬برخالف مخالفت های خانواده و عرف جامعه می گیرد‪ .‬مریم‬ ‫عسگری‪ ،‬مهدی مخبری‪ ،‬مصطفی خوش نشین‪ ،‬احمد شریفی‪ ،‬محمد رضا جعفری لفوت‪ ،‬بازیگران این فیلم‬ ‫کوتاه هستند و پخش بین المللی اثر را «درگاه فیلم ایران» به مدیریت علیمحمد اقبالدار برعهده دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫سعید پورصمیمی نمایشنامه ُکمدی «خوشدالن» را نوشت‬ ‫سعید پورصمیمی نویسنده‪ ،‬بازیگر و کارگردان تئاتر ایران که سابقه ‪ ۶‬دهه فعالیت در عرصه تئاتر را دارد‪،‬‬ ‫نگارش نمایشنامه ایرانی «خوشدالن» را به پایان رسانده است‪ .‬قرار است نمایش «خوشدالن» در فضایی کمدی با‬ ‫کارگردانیپریزادسیفرویصحنهبرود‪.‬سعیدپورصمیمیوپریزادسیفدرهمکاریمشترکقبلینمایش«اواز‬ ‫قو»رادرسالنناظرزادهکرمانیتماشاخانهایرانشهررویصحنهبردند‪.‬سعیدپورصمیمیکارشراباتئاتراغازکرد‪.‬‬ ‫شروعبازیگریاواز‪ ۱۳۴۰‬باگروهبازارگاهبههمراهعباسیوسفیانی‪،‬پرویزپورحسینی‪،‬اسماعیلپورحسینی‪،‬پرویز‬ ‫فنی زاده بود‪ .‬او با گذراندن دوره های بازیگری کارمند اداره تئاتر شد‪ .‬بعد از ان کارمند واحد نمایش صداوسیما شد و‬ ‫با کارگردانی نمایش های تلویزیونی و نوشتن نمایشنامه به فعالیت خود ادامه داد‪/.‬صباخبر‬ ‫«خانه سینما» چه زمانی به ثبت رسید؟‬ ‫ابراهیــم مختاری رییس ســیزدهمین هیــات مدیره خانه‬ ‫سینما‪ ،‬بعد از انتشــار مصاحبه محمدعلی نجفی رییس هیات‬ ‫مدیره پانزدهمین دوره خانه سینما‪ ،‬در یادداشتی بخشی از این‬ ‫اظهارنظرها را اصالح کرد‪.‬‬ ‫در متن این یادداشت با عنوان «در اصالح گزارش ثبت خانه‬ ‫سینما» امده است‪:‬‬ ‫رییس هیات مدیره خانه ســینما اقای محمدعلی نجفی در‬ ‫مصاحبه ‪ ۴‬شــهریور با خبرگزاری مهر در پایــان گفتگو اظهار‬ ‫کرده است‪« :‬کارهای بسیاری کردیم که از ان جمله ثبت خانه‬ ‫سینماست‪».‬‬ ‫این توضیح درستی از کاری که انجام شده نیست‪ .‬خانه سینما‬ ‫به عنوان «موسسه فرهنگی» سال هاست که به ثبت رسیده است‪.‬‬ ‫«سازمان ثبت شــرکت ها» که مرجع تشخیص قانونی بودن‬ ‫مجامع عمومی شــرکت ها و موسسات اســت‪ ،‬از دوره ای‪ ،‬برای‬ ‫پذیرش انتخابات مجمع عمومی خانه خواستار «شناسه اعضای‬ ‫مجمع عمومی» خانه شــد‪ .‬مجمع عمومی خانه از تشکل های‬ ‫عضو خانه سینما تشکیل شده اند که اعضای حقوقی هستند‪ .‬این‬ ‫تشــکل ها به علت غفلت خود و مدیریت خانه و مدیریت وزارت‬ ‫ارشاد‪ ،‬تا این تاریخ‪ ،‬نسبت به رسمیت و قانونی شدن شان که انان‬ ‫را دارای شناسه رسمی می کرد اقدام نکرده بودند‪.‬‬ ‫در تاریخ درخواســت شناســه از سوی ســازمان ثبت هم‪،‬‬ ‫وزارت ارشاد همچنان از قانونی شدن انان به عنوان تشکل های‬ ‫عضومحور ‪ -‬ناتوان بود‪ .‬در نتیجه سازمان ثبت از پذیرش رسمیت‬ ‫مجمع عمومی خانه ســینما و رسمیت بخشــیدن به مدیریت‬ ‫منتخب این مجمــع خودداری می کرد‪ .‬پیامــد این خودداری‪،‬‬ ‫‪3‬‬ ‫قانونی نبودن مدیریت خانه برای نمایندگــی خانه در نهادهای‬ ‫رسمی و امضا اسناد تعهداور خانه بود‪.‬‬ ‫مدیریت خانه برای رفع این مشــکل‪ ،‬از تشکل های عضو خود‬ ‫خواست با تاسیس تشکل های خود در وزارت کار شناسه رسمی‬ ‫به دست اورند‪.‬‬ ‫اجرای این سیاست از مجمع عمومی دوره چهاردهم در تاریخ‬ ‫‪ ۱۵/۱۲/۱۳۹۵‬اغاز شــد‪ .‬مدیریت خانه‪ ،‬نخستین گروه اعضای‬ ‫ثبت شده در وزارت کار را‪ ،‬به جای تشکل های عضو خانه سینما‪،‬‬ ‫در این مجمع عمومی نشــاند‪ .‬اکنون‪ ،‬با توضیح اقای نجفی‪ ،‬به‬ ‫نظر می رسد اقدامی که از سال ‪ ۱۳۹۵‬اغاز شده‪ ،‬در این دوره به‬ ‫نتیجه رسیده است و رسمیت مجمع عمومی خانه ‪ -‬و مدیریت‬ ‫برگزیده این مجمع ‪ -‬در سازمان ثبت پذیرفته شده است که تبعاً‬ ‫در روزنامه رسمی هم به عنوان مجمع قانونی ‪ -‬اعالم می شود‪ .‬این‬ ‫اقدام را نباید به عنوان «ثبت خانه سینما» تلقی کرد‪.‬‬ ‫نقد نیک و بد این سیاست و پیامدهای ان‪ ،‬موضوعی است که‬ ‫در فرصتی مناسب باید به ان پرداخت‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫پرونده‬ ‫«کـوزوو» معمایـی بـه سـبک خـ‬ ‫فاطمه حمیره «کوزوو» عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی میثم هاشمی طبا است که از ‪ 20‬مردادماه روی پرده سینماها‬ ‫رفته است‪.‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫هاشمی طبا در نخستین تجربه فیلمسازی خود به ســراغ ژانر کمدی رفته است و بازیگران حرفه ای و‬ ‫چهره های سینمایی را جلوی دوربین برده است و به این ترتیب شانس خود را در فروش نخستین فیلمش باال برده است و‬ ‫حضور متفاوت کوروش تهامی بازیگر نقش اول این فیلم که برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده‪ ،‬بر جذابیت‬ ‫بیشتر این فیلم برای مخاطب افزوده است‪.‬‬ ‫اما کارگردان کوزوو معتقد است که اکران این فیلم کمدی در ایام محرم و افزایش سفرهای تابستانی مردم در شهریورماه‬ ‫و همچنین افزایش مبتالیان به ویروس کرونا شرایط سختی را برای اکران نخستین فیلم او پدید اورده است‪.‬‬ ‫روزنامه صبا با میثم هاشمی طبا و کوروش تهامی کارگردان و بازیگر فیلم «کوزوو» گفتگویی کرد ه است که می خوانید‪:‬‬ ‫میثمهاشمیطبا‪:‬‬ ‫نخواستمبههرقیمتیازبینندهخندهبگیرم‬ ‫میثم هاشمی طبا کارگردان جوانی است که با تجربه ساخت یک‬ ‫فیلم بلند ویدیویی با عنوان «نفس های ارام» که یک درام عاشقانه‬ ‫بود‪ ،‬حاال نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان «کوزوو» در ژانر‬ ‫کمدی و با همراهی گروهی از بازیگران حرفه ای و چهره ســینما‬ ‫جلوی دوربین برده است‪ .‬او معتقد است که ژانر کمدی از سخت ترین‬ ‫ژانرهای سینما است و خنداندن مخاطب امروز که سلیقه متفاوتی‬ ‫با مخاطبان سال های قبل دارند‪ ،‬کار دشواری است اما با این حال در‬ ‫فیلم «کوزوو» هیچ تالشی برای خنداندن مخاطب نکرده است‪.‬‬ ‫فیلم «کوزوو» در شرایطی وارد چرخه اکران شده است‬ ‫که همچنان بحران در اکران فیلم های سینمایی را شاهد‬ ‫هستیم‪.‬دراینشرایطاستقبالمخاطبانراچطورپیش بینی‬ ‫می کنید؟‬ ‫ما در شرایط سختی برای اکران قرار داریم‪ .‬از طرفی هنوز بیماری‬ ‫کرونا تمام نشده است و مجدد وارد موج جدیدی از ان شده ایم که‬ ‫امار مبتالیان و فوت شدگان ناشی از ان باال رفته است و از طرف دیگر‬ ‫در ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبداهلل الحسین (ع) قرار داریم و‬ ‫همواره در این ایام تعداد مخاطبان سینماها ریزش قابل توجهی دارد‪.‬‬ ‫از سوی دیگر در ماه پایانی تابستان هم هستیم که معموال بسیاری‬ ‫از خانواده ها سعی می کنند از تعطیالت اخر تابستان حداکثر بهره‬ ‫را ببرند‪ .‬بنابراین تعداد مخاطبان ســینما در شهریورماه هم کمتر‬ ‫از همیشه می شود‪ .‬اگر نگاهی به جدول فروش بیندازید‪ ،‬خواهید‬ ‫دید که وضعیت بسیاری از فیلم ها در این شرایط مساعد نیست و‬ ‫تنها تعداد معدودی از فیلم ها‪ ،‬فروش قابل توجهی دارند‪ .‬با این حال‬ ‫خدا را شاکرم که فیلم «کوزوو» در همین مدت زمان کوتاه ‪ 10‬روزه‬ ‫با استقبال خوبی روبرو شده و در این مدت جزو پنج فیلم پرفروش‬ ‫بوده است‪.‬‬ ‫زمان اکران این فیلم برای خودتان رضایت بخش بود؟‬ ‫فیلم «کوزوو» یک فیلم کمدی و مفرح است و خود ما هم چندان‬ ‫موافق اکران ان در ایام بعد از سوگواری امام حسین (ع) نبودیم و به‬ ‫همین دلیل تا قبل از شروع اکران که ‪ 20‬مردادماه بود‪ ،‬به احترام این‬ ‫ماه سیاه پوش هیچ گونه تبلیغاتی نداشتیم و این موضوع بر میزان‬ ‫مخاطب این فیلم تاثیرگذار است‪ .‬کار اطالع رسانی را فقط یکی دو‬ ‫روز قبل از اکران در فضای مجازی شروع کردیم‪.‬‬ ‫خودتان خواســتید که تبلیغات فیلم محدود به فضای‬ ‫مجازی باشد؟‬ ‫ما یک گروه فیلمسازی مستقل هستیم و فیلم «کوزوو» با صرف‬ ‫هزینه ای بسیار و بدون هیچ پشتوانه و حمایتی از سوی سازمان ها و‬ ‫ارگان های دولتی ساخته شد و به همین دلیل مزایایی که فیلم های‬ ‫دیگر دارند ما نداشتیم‪ .‬ما در سطح شهر حتی یک بیلبورد هم نداریم‬ ‫و بنا بر احترام به قوانین کشورمان حتی در شبکه های خارجی هم‬ ‫هیچ گونه تبلیغاتی انجام ندادیم‪ ،‬در حالی که بستر ان فراهم بود و‬ ‫می توانســت فروش این فیلم را چندین برابر کند‪ .‬بنابراین تنها به‬ ‫تبلیغات در فضای مجازی بســنده کردیم و به لطف خدا استقبال‬ ‫خوبی از ان صورت گرفته است‪.‬‬ ‫بازیگراناینفیلممجموعه ایازبازیگرانحرفه ایسینما‬ ‫وکمدین هایمحبوبمردمهستندوکوروشتهامینیزبرای‬ ‫نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده است‪ ،‬انتخاب‬ ‫بازیگران را بر چه اساسی انجام دادید و چطور به این ترکیب‬ ‫رسیدید؟‬ ‫ما تالش کردیم ساختارشکن رفتار کنیم و به همین دلیل برخی‬ ‫بازیگران این فیلم برای اولین بار نقش هایی را ایفا می کنند که قبال‬ ‫مشابه ان را در کارهایشان شــاهد نبوده ایم‪ .‬به طور مثال از فرهاد‬ ‫اییش به عنوان بازیگر پیشکسوت‪ ،‬کارهای طنز متفاوتی دیده بودیم‬ ‫اما در این فیلم حضوری متفاوت تر از گذشته دارد و فکر می کنم یکی‬ ‫از بهترین نقش افرینی های دوره حرفه ای خود را تجربه کرد ه است‪.‬‬ ‫همچنین کوروش تهامی بازیگر دیگر این فیلم نیز برای اولین‬ ‫بار نقش طنز را تجربه می کند که با توجه به بازخوردهای خوبی که‬ ‫داشتیم‪ ،‬برای مخاطب هم راضی کننده بوده و بازی موفقی در این‬ ‫نقش داشته است‪.‬‬ ‫وقتی بازیگری با تجربه کارهــای طنز مقابل دوربین یک فیلم‬ ‫کمدی می رود‪ ،‬مخاطب عادت دارد که به بازی این بازیگر بخندد‬ ‫اما من به عنوان فیلمسازی که نخستین تجربه سینمایی ام است‪،‬‬ ‫با انتخاب یک بازیگر که تجربه کار طنز و کمدی را نداشته‪ ،‬ریسک‬ ‫بزرگی را انجام دادم‪ .‬من به توانمندی کوروش تهامی در ایفای طنز‬ ‫شک نداشتم و از او خواستم تا این نقش را بازی کند و معتقدم که‬ ‫کوروش تهامی در نقش اصلی این قصه به خوبی از پس اجرای ان‬ ‫برامده است‪.‬‬ ‫شما برای نخستین فیلم بلند سینمایی خودتان به سراغ‬ ‫ژانر کمدی رفتید دلیل این انتخاب چه بود؟ عالقه مندی به‬ ‫اثار کمدی یا فروش فیلم در گیشه؟‬ ‫کار قبلی من «نفس های ارام» یک درام عاشقانه و اجتماعی بود‪.‬‬ ‫یک فیلم بلند ویدیویی که به لحاظ انتخاب بازیگران‪ ،‬عوامل پشت‬ ‫صحنه ودیگر امکانات‪ ،‬در سطح یک فیلم سینمایی ساخته شد‪ .‬اما در‬ ‫فیلم «کوزوو »که نخستین تجربه سینمایی من است‪ ،‬تالش کردم‬ ‫ساختارشکن رفتار کنم‪ .‬من یک معمار هستم و یک معمار در حیطه‬ ‫فعالیت خود همه چیز طراحی می کند و می سازد‪ .‬از خانه مسکونی‬ ‫گرفتهتامجتمع هایاداریوفرهنگیوغیره‪.‬بنابراینمعتقدمکهیک‬ ‫فیملساز هم نباید خودش را در یک چارچوب محدود کند که فقط‬ ‫تاریخی بسازد یا فقط کمدی یا درام‪.‬‬ ‫فیلم «کوزوو» در چه شرایطی ساخته شد و با چه چالش‬ ‫هایی مواجه بود؟‬ ‫ما فیلم «کوزوو» را در شرایط سختی ساختیم انرژی که صرف این‬ ‫کار کردیم شامل وقت و هزینه بود و شاید اگر این انرژی را در شرایط‬ ‫غیر از شیوع کرونا صرف می کردیم‪ ،‬کار با یک سوم وقت و هزینه انجام‬ ‫می شد‪ .‬ما این فیلم را در دورانی ساختیم که واکسن نبود و روزانه چند‬ ‫صد نفر از هموطنانمان جانشان را از دست می دادند و این شرایط کار‬ ‫را برای ما سخت می کرد‪.‬‬ ‫اگر فیلم «کوزوو» در گیشه موفق نباشد و انتظار مخاطب‬ ‫را براورده نکند‪ ،‬در فیلم بعدی باز هم ســراغ ژانر کمدی‬ ‫خواهید رفت یا ژانرهای دیگری را امتحان می کنید؟‬ ‫در زندگی همه ادم ها هر لحظه عمرشان تجربه است و فیلمسازی‬ ‫هم همین طور است‪ .‬با ساخت فیلم در ژانر کمدی یک تجربه خیلی‬ ‫ارزشمند و گران بهایی را کسب کردم ولی نمی توانم بگویم فعالیت‬ ‫بعدی من در چه ژانری است‪ .‬من یازده فیلمنامه در ژانرهای مختلف‬ ‫نوشته ام که خیلی از انها بر اساس رمان هایی است که خودم نوشته ام‬ ‫که رمان «شاهزاده» درباره دوره تاریخی حمله مغول به ایران تازه به‬ ‫پایان رسانده ام اما بستگی به حال خودم در زمان ساخت فیلم بعدی‬ ‫و شرایط موجود دارد که ایا شرایط ان فراهم هست یا خیر‪ .‬اما به طور‬ ‫کلی من ژانر تاریخی را خیلی دوست دارم و فیلمنامه «خواب شیرین‬ ‫فرهاد» را بر اساس رمانی به همین نام نوشته ام و قرار بود که با اقای‬ ‫محمدعلی نجفی این فیلمنامه را مشترک کار کنیم و هنوزهم در‬ ‫حال بازنویسی هستیم‪ .‬فکر می کنم وامیدوارم این اثر تاریخی را در‬ ‫قالب سریال نمایش خانگی بتوانیم بسازیم‪.‬‬ ‫کوروش تهامی‪:‬‬ ‫این کمدی به سبک خودم است‬ ‫کوروش تهامی بازیگر توانمندی اســت که اغلب در نقش های‬ ‫مثبت یک جوان ارام‪ ،‬با احســاس و محجوب دیده شده است اما‬ ‫برای نخستین بار او در فیلم «کوزوو» در یک نقش کمدی و کام ً‬ ‫ال‬ ‫متفاوت با نقش هایی که تاکنون بازی کرده اســت‪ ،‬ظاهر شــده و‬ ‫توانایی هایش را در این ژانر به نمایش گذاشــته اســت‪ .‬با او درباره‬ ‫نخستین نقش افرینی اش در یک نقش کمدی گفتگویی کرده ایم‬ ‫که می خوانید‪:‬‬ ‫شما برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شدید‪.‬‬ ‫چطور شد که این نقش را برای اولین بار پذیرفتید؟‬ ‫من به عنوان بازیگر دوست دارم خودم را در نقش های مختلف‬ ‫محک بزنم و توانایی هایم را بســنجم که ببینم از پس نقش های‬ ‫مختلف چطور می توانم برایم‪ .‬انتخاب این نقش متفاوت‪ ،‬چالشی‬ ‫برای خودم است‪ .‬ضمن این که من در شرایطی این نقش را پذیرفتم‬ ‫که احساس کردم شاید بعد از این که فیلم اماده نمایش شد بتواند تا‬ ‫حدودی روحیه مردم کشورمان را که در شرایط سختی قرار دارند‪،‬‬ ‫تغییر بدهد و برایشان جالب باشد که ببینند بازیگری که طی سالها‬ ‫بیشتر نقش های جدی و به اصطالح عامه دراماتیک از او دیده اند در‬ ‫این نقش کمدی چطور خودش را نشان می دهد‪.‬‬ ‫دلم می خواست مردم ما در این روزها که فشار و سختی‬ ‫زندگی زیاد شده است شاد شوند‪.‬‬ ‫برای ایفای ایــن نقش کمدی چه ایده هایــی را به کار‬ ‫گرفتید؟‬ ‫این کمدی به سبک خودم اســت یعنی از کمدی های ساخته‬ ‫شده دیگر و بازیگر خاصی وام نگرفتم‪ .‬دقیقا چیزی بود که ساخته‬ ‫و پرداخته ذهن خودم بود و در تعامل با کارگردان و انالیز صحنه ها‬ ‫در ذهنم به ان رسیدم‪ .‬مواظب بودم که کارهای مشابه انجام ندهم و‬ ‫کار تکراری نباشد با این حال اصال تالش نکردم که با برخی الفاظ و‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ـود‬ ‫حرکات عجیب و غریب تماشاگر را وادار به خنده کنم‪.‬‬ ‫بلکه بیشتر سعی کردم موقعیت ها را طوری کنار هم بچینم و‬ ‫تصویر کنم که از کنار هم قرار گرفتن این موقعیت ها و حضور این‬ ‫شخصیتی که بازی می کنم در کنار شخصیت های دیگر این اتفاق‬ ‫کمدی رقم بخورد‪.‬‬ ‫اغلب شــما را در نقش های مثبت یک جوان محجوب‬ ‫دیده ایم چرا تاکنون نقش هــای کمدی و طنز بازی نکرده‬ ‫بودید؟ این انتخاب خودتان بوده است؟‬ ‫در سال های اخیر این طور نبود که فقط نقش جوان محجوب و‬ ‫مثبت را بپذیرم‪ .‬در شش‪ ،‬هفت سال اخیر تالش کردم گاهی وقت ها‬ ‫نقش های خاکستری را انتخاب کنم که حتی از یک منظری شاید‬ ‫طعنه ای هم به نقش منفی می زند‪ .‬به دلیل این که احساس می کنم‬ ‫در نقش های مثبت نه این که بد باشند که خوب هم هستند ولی‬ ‫دست بازیگر برای ارائه نقش ها چندان باز نیست و همه چیز از پیش‬ ‫تعریف شده اســت در حالی که برای نقش های خاکستری بازیگر‬ ‫می تواند از همه امکاناتش برای ان اســتفاده کند‪ .‬تماشاگر اگاه به‬ ‫راحتی می تواند همه ابعاد نقش های مثبت را از قبل پیش بینی کند‬ ‫و می داند که عاقبتش چه می شود‪.‬اما نقش های خاکستری یا گاهی‬ ‫منفی به راحتی قابل پیش بینی نیستند‪ .‬البته هر نقش منفی را هم‬ ‫دوست ندارم و برایم مهم است که طراحی ان شخصیت خوب باشد و‬ ‫اگر قرار باشد شخصیت منفی هم برای مخاطب قابل پیش بینی باشد‬ ‫دیگر این نقش ها هم جذابیتی نخواهد داشت‪.‬‬ ‫گاهی در کشور ما شخصیت منفی را طوری تصویر می کنند که‬ ‫انگار از زمان تولد یک شخصیت منفی بوده است و اتفاقاتی را که منجر‬ ‫به شکل گیری این شخصیت منفی شده است‪ ،‬نمی بینیم و من هم‬ ‫چنین نقش هایی را دوست ندارم‪.‬‬ ‫دوستانی که به من نزدیک هســتند‪ ،‬زوایایی را در وجود من به‬ ‫لحاظ طنز در کالم و در برخوردها و رفتارهایم دیده اند که شــاید‬ ‫خیلی ها از جمله نویسندگان و کارگردانان با این بخش از شخصیت‬ ‫وجودی من اشنایی نداشته باشند و برای همین احساس می کردند‬ ‫که من همیشه یک ادم خیلی متین‪ ،‬موقر‪ ،‬منضبط و مبادی اداب در‬ ‫زندگی هستم و اگر بخواهند نقش کمدی یا نقش هایی که خارج از‬ ‫ابعاد تعریف شده است نقش مثبت باشد به من پیشنهاد کنند‪ ،‬شاید‬ ‫به من نخورد و مناسب من نباشد ولی این اشتباه است که از روی‬ ‫ظاهر بازیگران‪ ،‬نقش ها را به ان ها پیشنهاد کنند‪.‬‬ ‫یک بازیگر که سالیان بسیاری کار کرده اســت باید بتواند در‬ ‫هر نقشــی خودش را محک بزند که البته معنی اش این نیست که‬ ‫همیشه در همه نقش ها هم موفق باشد اما باید نقشی که به عنوان‬ ‫بازیگر می پذیرد‪ ،‬برایش فکر کند‪ ،‬پر از ایده های جدید باشد و بتواند‬ ‫پیشنهادهایی را به نویسنده وکارگردان ارائه کند‪.‬‬ ‫بازیگر دلش می خواهد نقش های مختلفــی را تجربه کند و در‬ ‫کارنامه هنری اش ثبت کند و من هم تالشم همیشه این بوده است‪.‬‬ ‫اگر چه خیلی راحت است که یک بازیگر در یک نقش خاص جا بیفتد‬ ‫و به طور مداوم همان مدل نقش را تکرار کند و در طول سالیان در ارائه‬ ‫این نقش های مشابه کارکشته شود اما از این بازیگر فقط همین یک‬ ‫مدل نقش دیده می شود که این با تعریف بازیگری برای من کمی‬ ‫مغایرت دارد‪.‬‬ ‫نقشــی که در فیلم «کوزوو» ایفا کردید برای شما چه‬ ‫جذابیتی داشت؟‬ ‫نقشــی بود که فکر می کردم احتیاج دارد به این که یک سری‬ ‫الگوهای جدید را برای ارائه ان در ذهنم پرورش بدهم تا از پس ان‬ ‫برایم‪.‬‬ ‫وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم با تعامل و اشنایی قبلی‬ ‫که با کارگردان و نویسنده این فیلم داشتم‪ ،‬می توانم کار متفاوتی‬ ‫انجام بدهم و امیدوارم که تماشاگر هم دوست داشته باشد‪.‬‬ ‫بازی در فیلم کمدی سخت بود؟‬ ‫اسان هم نبود‪ .‬در واقع برخی صحنه ها انرژی که از من می گرفت‬ ‫کمتر از یک فیلم جدی نبود‪ .‬ضمن این که ما در این فیلم صحنه هایی‬ ‫داشتیم که باعث اسیب دیدن من شد‪ .‬در یکی از این صحنه ها که‬ ‫من با صندلی در حال فرار هســتم‪ ،‬به خاطر تکرارهایی که در این‬ ‫صحنه اتفاق می افتاد‪ ،‬ماهیچه های پاهایم گرفته بود و تا چند روز‬ ‫درد ازاردهنده ای داشت یا صحنه ای که من روی تلی از خاک در حال‬ ‫دویدن هستم‪ ،‬همان جا پایم لیز خورد و زمین خوردم که از ناحیه پا‬ ‫از چند جا دچار اسیب و خونریزی شد‪.‬‬ ‫با این حال من همه انرژی ام را گذاشتم که این نقش را که برای‬ ‫اولین بار بازی می کردم به بهترین شکل ایفا کنم‪.‬‬ ‫بازی خودتان را دوست دارید؟‬ ‫برخی از صحنه ها بازی خودم را دوســت دارم و تقابلی که بین‬ ‫شخصیتمنوشخصیتیکهفرهاداییشبازیمی کنندیاتقابلیکه‬ ‫من با بقیه بازیگران دارم‪ ،‬به نظرم خوب از اب درامده است‪.‬‬ ‫با این تجارب‪ ،‬اگر بخواهم باز ایــن نقش را بازی کنم‪ ،‬همچنان‬ ‫ایده های زیادی دارم و باز هم چیزهایی زیادی به ذهنم می رســد‬ ‫که به این کارکتر اضافه کنم و بازیگر هیچ وقت از کارش صددرصد‬ ‫راضی نیست‪ ،‬هر بار فکر می کند اگر در این صحنه این کار را می کرد‬ ‫بهتر بود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫مذاکرات حافظ اسد و هنری کیسینجر در «لبه پرتگاه»‬ ‫بثینه شعبان به عنوان مترجم ویژه حافظ اسد در کتاب لبه پرتگاه به طور عمیق به روابط میان وی با هنری‬ ‫کسینجر‪ ،‬وزیر امور خارجه وقت امریکا و نقشی می پردازد که این روابط در تحقق صلح میان اعراب و رژیم‬ ‫صهیونیستی داشت ه است‪ .‬شعبان بعد از انتشار کتاب‪ ۱۰‬سال با حافظ اسد در سال‪ ،۲۰۱۵‬کار نگارش کتاب‬ ‫لبه پرتگاه را اغاز کرد‪ .‬او مانند کتاب پیشین خود‪ ،‬باز هم به سراغ منابع و اسناد ارشیوی وزارت امور خارجه و‬ ‫ت جمهوری سوریه رفته و این بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ‪ ۷۰‬میالدی در ارتباط با موضوع‬ ‫کاخ ریاس ‬ ‫نبرد عربی اسرائیلی پرداخته است‪ .‬این کتاب با تکیه بر اسناد موجود در ارشیو ریاست جمهوری سوریه که‬ ‫تا کنون منتشر نشد ه است‪ ،‬رابطه میان اسد و کسینجر را به طور ریشه ای بررسی می کند‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫«نمایش دونفره» ای که وعده گاه یاداوری است‬ ‫«نمایش دونفره» عنوان نمایشگاه گروهی سوگل احدی و نسی م شجاع است که تا ‪ ۱۳‬شهریور ماه در‬ ‫ی است از هم­نشینی‬ ‫ن نمایشگاه امده است‪« :‬همچون شعر که نظم ­‬ ‫گالری محسن ادامه دارد‪ .‬در بیانیه ای ‬ ‫کلماتی گاه ناهمگون­‪ ،‬سوگل احدی و نسیم شجاع که پیش تر اثارشان در سلسله نمایش های «اپیزود»‬ ‫معرفی شده بود‪ ،‬در این نمایش دونفره در تالش­ اند با کنارهم قرار دادن پاره تصویرهای گوناگون روایتی‬ ‫منســجم از حاالت درونی­ شــان بیان کنند‪ .‬عالقه مندان می توانند همه روزه برای بازدید از «نمایش‬ ‫دونفره» از ساعت ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۰‬به نشانی تهران‪ ،‬ظفر‪ ،‬خیابان ناجی‪ ،‬خیابان فرزان‪ ،‬کوچه نوربخش‪ ،‬بلوار‬ ‫مینای شرقی‪ ،‬پالک ‪ ۴۲‬مراجعه کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫کارگردان «دریایی مرغ»‪:‬‬ ‫ترجیحم این است که فرم در درجه باالتری دیده شود‬ ‫علیرضا حمیدین ‪،‬کارگردان نمایش‬ ‫«دریایی مرغ» در خصوص شکل گیری‬ ‫متن این نمایش برای اجرا گفت‪ :‬من‬ ‫باید پرده اخر «مرغ دریایی»‪ ،‬یعنی از‬ ‫جاییکهمینابهدیدنترپلفمی اید‬ ‫تا خودکشی ترپلف را اجرا می کردم‪.‬‬ ‫ان زمان یعنی حدود هشــت سال‬ ‫پیش روند تئاتــر این گونه بود که‬ ‫خالقیت حرف ویژه تــری می زد تا‬ ‫چیزهایی که امروز باب شده‪ .‬ان روزها‬ ‫این قدر درگیر تئاتر خصوصی و فروش‬ ‫و جریانات این شکلی نبودیم‪ .‬ایده این‬ ‫نمایش از ان جا امد که با فرمی متفاوت‬ ‫نســبت به ان چیزی که در نمایش نامه‬ ‫است‪ ،‬یعنی با ایده اجرایی در کارگردانی به‬ ‫صورتی متفاوت سعی کردم صحنه را اجرا‬ ‫کنم و در طی سال ها بسط پیدا کرد!‬ ‫او در پاســخ به این سئوال که‬ ‫چگونه پیچیدگی موجود در‬ ‫این نمایش و اجرای انرا‬ ‫بررسیزبانفارسیدرمنظومهفکریرهبرمعظمانقالب‬ ‫یازدهمین نشست از سلسله نشست های «زبان شناخت» با موضوع‬ ‫«زبان فارسی در منظومه فکری رهبر معظم انقالب اسالمی» به همت‬ ‫دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری‪ ،‬ساعت ‪ ۱۴‬تا ‪ ۱۶‬دوشنبه‬ ‫‪ ۷‬شهریور ‪ ۱۴۰۱‬با سخنرانی محمدحسن مقیسه پژوهشگر و استاد‬ ‫دانشــگاه و مولف کتاب «امین زبان فارسی»‪ ،‬در حوزه هنری برگزار‬ ‫خواهد شد‪ .‬نشســت «زبان فارســی در منظومه فکری رهبر معظم‬ ‫انقالب اســامی» گزارشــی از نقطه نظرها‪ ،‬دیدگاه ها‪ ،‬کوشش ها و‬ ‫دغدغه های رهبر فرزانه انقالب درباره حفظ و گسترش زبان فارسی‬ ‫در داخل و خارج از کشور است‪ .‬این نشست پیش از این قرار بود ‪۱۳‬‬ ‫تیر ‪ ۱۴۰۱‬برگزار شــود اما برگزاری ان به دلیل تعطیل شدن تهران‬ ‫در روز یادشده‪ ،‬به دلیل الودگی هوای ناشی از میزان زیاد االینده ها‬ ‫و ریزگردها‪ ،‬به تعویق افتاد‪.‬این نشست در خیابان سمیه‪ ،‬نرسیده به‬ ‫حافظ‪ ،‬حوزۀ هنری‪ ،‬طبقه چهارم‪ ،‬اتاق ‪ ۲۰۷‬برگزار می شود و حضور‬ ‫در ان برای عموم ازاد است‪/.‬صباخبر‬ ‫انجام داده است‪ ،‬گفت‪ :‬به نظرم ان قدرها هم پیچیده نیست‪.‬‬ ‫اگر داســتان را تعریف کنم‪ ،‬باز هم به همان ســادگی که‬ ‫نوشته می شود‪ ،‬تعریف خواهد شد‪ .‬حتی اگر خالصه ترین‬ ‫داســتان های جهان را بخواهیم تعریف کنیم‪ ،‬همین طور‬ ‫است‪ .‬از ابتدا می خواستم نگاه متفاوتی به اثر داشته باشم تا‬ ‫ان چه را مرسوم است و در نمایش نامه وجود دارد نشان دهم‪.‬‬ ‫حمیدین در مورد فرم اجرای نمایش یاداوری کرد‪ :‬فرم‬ ‫در طول این ســال ها یکی از دغدغه های اصلی من است و‬ ‫دوست دارم از یک زاویه دیگر به هر نمایشنامه و فیلم نامه ای‬ ‫نگاه کنم‪.‬‬ ‫او با بیان این که دغدغه هایــی که در نمایش نامه وجود‬ ‫دارد‪ ،‬دغدغه های ویژه ای هستند و دغدغه ها و ناراحتی های‬ ‫این روزهای بچه هایی است که سینما و تئاتر کار می کنند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬ترجیحم این است فرم در درجه باالتری دیده شود‪.‬‬ ‫دغدغه ها کار خودشــان را می کنند‪ ،‬البتــه اگر مخاطب‬ ‫همراه شود‪ .‬اگر من موفق نشده باشــم مخاطب را با خود‬ ‫همراه کنم‪ ،‬شاید دغدغه ها خیلی دیده نشوند اما به نظرم‬ ‫مخاطب جذب یا حداقل درگیر فرم خواهد شد؛ اگر خودش‬ ‫برای خودش مانع نگذارد‪ .‬این کارگردان همچنین با توجه‬ ‫به تجربیات فیلم ســازی خود و اســتفاده از دیالوگ ها و‬ ‫انتشارمجموعهشعرابتهاجباگزینشفیضشریفی‬ ‫مجموعه اشعار امیرهوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی به‬ ‫همت انتشارات نگاه به چاپ رسید‪ .‬شریفی عالوه بر گزینش اشعار‬ ‫نقد و بررسی بر اشعار سایه نوشــته است‪ .‬در قسمتی از مقدمه این‬ ‫ت که شعر سایه‪،‬‬ ‫ی کدکنی بر این باور اس ‏‬ ‫کتاب می خوانیم‪ :‬شفیع ‏‬ ‫استمرار بخشی از جمال ‏شناسی شعر حافظ است و از روزگار خواج ‏ه‬ ‫تا به امروز‪ ،‬هیچ شاعری نتوانسته است به انداز ‏ه سایه در راه و شیو ‏ه‬ ‫حافظ به موفقیت برسد‪ .‬سایه در کتاب «پیر پرنیان‏اندیش» با تواضع‬ ‫در مقابل ان ها که گاهی شعر او را از حافظ بهتر می ‏دانند‪ ،‬می ‏گوید‪:‬‬ ‫«چند وقت پیش جایی مهمون بودیم‪ ،‬چند نفری می‏گفتن فالنی ما‬ ‫پرتو‏پالها‪ .‬گفتم‪:‬‬ ‫از شعر تو بیش‏تر از شعر حافظ لذت می‏ بریم و از این ‏ ‬ ‫حق دارین‪ ،‬چون سطح شعر من از سطح شعر حافظ خیلی پایین‏تره‬ ‫و در حد فهم شماهاســت‪ ،‬در نتیجه از شعر من لذت می‏برین‪ .‬اگه‬ ‫عقلتون بیش‏تر بشه دیگه از این حرفا نمی‏زنید‪ .‬به جان شما تعارف‬ ‫نکردم‪ ،‬این اعتقاد منه‪/ .‬صباخبر‬ ‫سکانس های فیلم های شاخص سینمای ایران و جهان در‬ ‫نمایش ابراز داشت‪ :‬عالقه قلبی من به سینما واضح است‪.‬‬ ‫تجربه فیلم سازی در سطح فیلم کوتاه داشته ام اما به نظرم‬ ‫باید کمی هوشمندانه تر به ان فیلم ها نگاه شود‪ ،‬یعنی زمانی‬ ‫که دو ترپلف در حال جدال با هم هستند‪ ،‬من فیلم هایی‬ ‫را نشان می دهم که ان فیلم ها یا در مورد ناخوداگاه است‬ ‫یا در جریان جدال فرد با خودش است‪ ،‬یا زمانی که عشق‬ ‫را نمایش می دهم‪ ،‬به نظــرم فیلم ها به اثر کمک می کند‪.‬‬ ‫حمیدین افزود‪ :‬من می گویم چه در مورد فیلم های ایرانی‪،‬‬ ‫چه فیلم های خارجی‪ ،‬ما فیلم های خوبی داشتیم که دیگر‬ ‫نداریم‪ .‬بخصوص در مورد فیلم های «گاو» و «هامون» در‬ ‫سینمای ایران این خیلی مســئله بارزی است‪ .‬متاسفانه‬ ‫بچه هایی که تئاتر کار می کنند‪ ،‬مخصوصاً بازیگران‪ ،‬بیش تر‬ ‫عالقه به ســینما دارند تا تئاتر‪ .‬بنابراین بــازی در چنین‬ ‫فیلم هایی همان جایگاهی است که بازیگران خودشان را‬ ‫ان جا می بینند‪ .‬کارگردان «دریایی مرغ» در مورد استفاده‬ ‫از عنصر تکرار در این تئاتر اظهار کــرد‪ :‬این تکرارها برای‬ ‫نشان دادن کامل فرم برگشت به عقب است و اگر این اتفاقات‬ ‫نمی افتاد‪ ،‬برداشت فرمیک ما که به عقب برمی گردیم اتفاق‬ ‫نمی افتاد‪/ .‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫«پرسپکتیو» به پردیس شهرزاد رسید‬ ‫«پرسپکتیو»بهنویسندگیمشترکمحمدکرمیومحسنمیرزاخانی‬ ‫و تهیه کنندگی داوود زارع از اول شهریور ساعت ‪ ۲۱:۴۵‬در پردیس تئاتر‬ ‫شهرزاد روی صحنه رفت‪ .‬نمایش «پرسپکتیو» اجرایی فانتزی و خوانشی‬ ‫امروزی از داستان «سپید برفی و هفت کوتوله» است و داستان دختری‬ ‫را روایت می کند که در برابر توهم پدرش تحت تاثیر مواد خاصی اتفاقات‬ ‫عجیبی برایش می افتد‪ .‬شبنم قلی خانی‪ ،‬حسین کشفی اصل‪ ،‬سارا والیانی‬ ‫و روزبه اختری بازیگران اصلی نمایش «پرسپکتیو» هستند که با حضور‬ ‫«دختران نینجا» و گروه «فرشتگان نینجا» روی صحنه می رود‪ .‬سایر‬ ‫بازیگران این نمایش عبارتند از کامیار محبی‪ ،‬انیتا عظیمی‪ ،‬تیما تقی زاده‪،‬‬ ‫محمد کرمی‪ ،‬مریم قجر‪ ،‬مینا عنصری‪ ،‬شیوا جمشیدی‪ ،‬ایمان مهدی‬ ‫ زاده‪ ،‬معصومه بابایی‪ ،‬امیر فرمانی‪ ،‬ســعید اهلل بداشتی‪ ،‬سارا داداش پور‪.‬‬ ‫نمایش «پرسپکتیو» به نویسندگی محمد کرمی و محسن میرزاخانی به‬ ‫کارگردانی محسن میرزاخانی و تهیه کنندگی داوود زارع تا ‪ ۲‬مهر ساعت‬ ‫‪ ۲۱:۴۵‬در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یداهلل اقاعباسی مدیر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر شد‬ ‫کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حکمی یداهلل اقا عباسی را به‬ ‫عنوان مدیر بخش پژوهش جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر منصوب کرد‪.‬‬ ‫یداهلل اقاعباسی نویسنده‪ ،‬پژوهشگر و مترجم عرصه تئاتر است و سابقه بازی و کارگردانی نمایش‬ ‫های متعددی را در استان کرمان در کارنامه دارد که از مسئولیت های اجرایی او می توان به کارشناسی‬ ‫فرهنگی کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان‪ ،‬مدیر دفتر اطالعات علمی و فنی سازمان پژوهش‬ ‫های علمی و صنعتی و رییس مرکز چاپ و نشر و رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان‬ ‫اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫کتاب هایی که مترجم ان وجود خارجی ندارد‬ ‫سیدعباس حسینی نیک‪ ،‬مدیر مسئول مجمع علمی و فرهنگی مجد درباره قانون قیمت ثابت کتاب‬ ‫در برخی از کشورهای اروپایی و امکان اجرای ان در ایران گفت‪ :‬قانون قیمت ثابت کتاب در کشوری‬ ‫مثل المان اجرا می شود‪ ،‬این مساله مربوط به تخفیف کتاب فروشان و توزیع کنندگان کتاب نیست‪.‬‬ ‫منظور این است که قیمت کتاب فقط باید توسط ناشر تعیین شود و کتاب در سطح کشور با قیمتی‬ ‫که توسط ناشر تعیین می شود‪ ،‬به فروش برسد‪.‬‬ ‫مدیرمسئول مجمع علمی و فرهنگی مجد با تاکید بر اینکه حراج کتاب با تخفیف متفاوت است‪،‬‬ ‫ادامه داد‪ :‬تخفیف کتاب از نظر حقوقی و قانونی به مساله ای گفته می شود که در عرف انجام می گیرد‪.‬‬ ‫مثال برای فروش بسیاری از کاالها‪ ،‬تخفیف ‪ ۱۰‬درصدی درنظر گرفته می شود‪ .‬این مساله گاهی برای‬ ‫ِ‬ ‫تخفیف عرفی نیاز به مجوز گرفتن از اتحادیه یا صنف ندارد اما اگر‬ ‫کتاب هم انجام می شود‪ .‬این نوع‬ ‫تخفیف کتاب و هر کاالیی بیش از ‪ ۱۰‬درصد باشــد‪ ،‬به نوعی موضوع حراج کتاب مطرح می شود و‬ ‫ِ‬ ‫تخفیف عرفی نیاز به مجوز گرفتن از‬ ‫فروشــنده برای حراج باید از اتحادیه های صنفی مجوز بگیرد‪.‬‬ ‫اتحادیه یا صنف ندارد‪ .‬اما اگر تخفیف کتاب و هر کاالیی بیش از ‪ ۱۰‬درصد باشــد‪ ،‬به نوعی موضوع‬ ‫حراج کتاب مطرح می شود و فروشنده برای حراج باید از اتحادیه های صنفی مجوز بگیرد‪ .‬او با اشاره به‬ ‫سایت هایی که کتاب را با تخفیف باال در فضای مجازی می فروشند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬مشکل امروز فعالیت‬ ‫و ادامه حراج کتاب توسط این سایت ها است‪ ،‬زیرا فعالیت ان ها خالف قانون است‪ .‬باید توجه داشت‬ ‫اتحادیه هایی فعال هستند که حوزه فعالیت انها به فضای مجازی اختصاص دارد‪ .‬بسیاری از درگاه های‬ ‫فروش کتاب‪ ،‬از انجا پروانه کسب گرفتند و زیر نظر ان ها فعالیت می کنند‪ .‬این در حالی است که قانون‬ ‫نظام صنفی برای همه یکسان است‪ .‬سایتی زیر نظر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان یا زیر نظر اتحادیه‬ ‫کسب و کارهای مجازی بدون مجوز و بدون محدودیت زمانی نمی تواند تخفیف باالتر از حد عرفی‬ ‫اعمال کند‪.‬‬ ‫اشفتگی بازار نشر با حضور ناشرنماها‬ ‫حسینی نیک فعالیت ناشرنماها (ناشرانی که اثار پرفروش دیگر ناشران را کپی برداری کرده‪ ،‬با ثبت‬ ‫قیمت دوبرابری نسبت به ناشر اصلی‪ ،‬کتاب را با تخفیف باال می فروشند) را دلیل اصلی فروش کتاب با‬ ‫تخفیف باال اعالم کرد و ادامه داد‪ :‬معموال شرکت های پخش کتاب یا کتاب فروشان جای اینکه کتاب‬ ‫را از ناشر اصلی و قانونی با تخفیف ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد خریداری کنند و سود محدودی داشته باشند‪ ،‬با‬ ‫سوءاستفاده از خالءهای قانونی‪ ،‬کتاب را با نام مترجمی که وجود خارجی ندارد یا به نام همسر یا فرزند‬ ‫خود‪ ،‬با قیمت باال منتشر می کنند و با تخفیف باال می فروشند و اشفتگی بازار نشر به همین دلیل است‪.‬‬ ‫یک شنبه‪ 6‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1265‬‬ ‫«اقای اشمیت کیه؟» در تماشاخانه ایرانشهر‬ ‫‪7‬‬ ‫سهراب سلیمی به زودی نمایش «اقای اشمیت کیه؟» اثر سباستین ت ِیری و ترجمه شهال حائری را در‬ ‫سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد اورد‪ .‬ایرج راد‪ ،‬شهره رعایتی‪ ،‬میثم رازفر و‬ ‫محمد کرمی بازیگران اثر هستند‪« .‬اقای اشمیت کیه؟» پیش از این سال ‪ ۱۳۹۸‬در سالن استاد جوانمرد‬ ‫خانه تئاتر اجرا رفته بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا‪ ،‬ادامه اجراها ناتمام ماند‪ .‬در خالصه داستان اثر امده‬ ‫است‪« :‬اقا و خانم قوچی‪ ،‬مبهوت و وحشتزده به دنبال اثبات هویت گمشده خود هستند‪ .‬حقیقت کجاست؟!‬ ‫به راستی اقای اشمیت کیست؟!»‪ .‬سهراب سلیمی پیش از این مهمانسرای دو دنیا‪ ،‬اریک امانوئل اشمیت در‬ ‫سال ‪ 1387‬و عشق لرزه‪ ،‬اریک امانوئل اشمیت؛ در سال ‪1388‬‏ را کارگردانی کرده است‪ /.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫«طلوعـی» باورپذیـر‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫نقش افرینی ها‬ ‫«شــهرام حقیقت دوست»‬ ‫زاده ‪ 27‬حوت‪/‬اسفندماه ‪۱۳۵۱‬‬ ‫هجری خورشــیدی در رشت‪،‬‬ ‫دانش اموخته لیســانس رشته‬ ‫تیاتر می باشد‪.‬‬ ‫شــهرام حقیقت دوســت‬ ‫بازیگری را از ســال ‪ ۱۳۷۳‬و با‬ ‫نمایش «پسر کارون» شروع کرد و با حضور در سریال «مهر‬ ‫خوبان» در سال ‪ 1374‬به تلویزیون امد‪.‬‬ ‫اولین تجربه سینمایی شهرام حقیقت دوست با فلم «درخت‬ ‫گالبی» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال‪۱۳۷۶‬‬ ‫رقم خورد‪ .‬سریال بعدی حقیقت دوست‪ ،‬سریال «خط قرمز»‬ ‫در سال ‪ ۱۳۷۹‬بود که نقش افرینی درخشان وی باعث شد که‬ ‫«اصغر فرهادی» برای حضور در یکی از قسمتهای سریالش‬ ‫یعنی «داستان یک شهر»از او دعوت کند‪.‬‬ ‫نقــش افرینــی حقیقت دوســت در فلــم «جنایت» به‬ ‫کارگردانی «محمدعلی سجادی» بازی ماندگاری در کارنامه‬ ‫او به جا گذاشــت‪ ،‬وی برای این فلم کاندیدای بهترین بازیگر‬ ‫نقش اول از جشن خانه سینمای ایران شد‪.‬‬ ‫همچنین این بازیگر برای نمایش «ابرهای پشت حنجره»‬ ‫به کارگردانی «رضا گوران»کاندیدای بهترین بازیگر جشنواره‬ ‫تیاتر فجر شد‪.‬‬ ‫از فلم هایی که حقیقت دوست در ان ها ایفای نقش کرده‬ ‫می توان به‪ :‬چند می گیری گریه کنی (‪ ،)1384‬سنگ‪ ،‬کاغذ‪،‬‬ ‫قیچی (‪ ،)1385‬کالشینکف (‪ ،)1392‬هیالنه (‪ ،)1392‬زرد‬ ‫(‪ ،)1395‬البی (‪ ،)1395‬زیر سقف دودی (‪ ،)1395‬عطر داغ‬ ‫(‪ ،)1396‬معکوس (‪ ،)1397‬انجا همان ساعت (‪ )1397‬و قاتل‬ ‫و وحشی (‪ )1398‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫گفتنی اســت او برای بازی در زیر سقف دودی کاندیدای‬ ‫جایزه از جشنواره نیس فرانسه شد‪.‬‬ ‫شاید هنوز و بعد از گذشت سالها از پخش سریال «خط قرمز» شهرام‬ ‫حقیقت دوست با بازی خوبش در ان مجموعه شناخته می شود‪ .‬او حاال‬ ‫در سریال «خون سرد» بازی فوق العاده ای داشته و نقش یک افسر پلیس‬ ‫به نام سرگرد امیرعلی طلوعی را واقعی و باورپذیر به تصویر کشیده است‪.‬‬ ‫اولین بازی حقیقت دوست در تلویزیون به سریال «مهر خوبان» در‬ ‫سال ‪ ۷۴‬مربوط می شود و او در سینما نیز اولین بار با داریوش مهرجویی‬ ‫در فیلم« درخت گالبی »همکاری کرد و نقش کوتاهی را برعهده گرفت‪.‬‬ ‫حقیقت دوست بعد از مجموعه «مهر خوبان» در سریالی به کارگردانی‬ ‫قاسم جعفری بازی کرد این سریال که «همسفر» نام داشت باعث شد‬ ‫جعفری در کار بعــدی خود یعنی «خط قرمز» نیز از حقیقت دوســت‬ ‫دعوت به همکاری کند و شهرام از همین ســریال بسیار مشهور شد و‬ ‫یک سال بعد یعنی در سال ‪ ۸۰‬برای سومین بار با جعفری کار کرد و در‬ ‫سریال« شب افتابی» جلوی دوربین رفت‪ .‬او همچنین در همین سال با‬ ‫اصغر فرهادی در سریال «داستان یک شهر» همکار کرد‪.‬‬ ‫حقیقت دوست پس از ان در ‪ ۷‬سریال دیگر نیز بازی کرد که شامل‬ ‫مجموعه های «ثاراهلل»‪« ،‬مختارنامه»‪« ،‬شوق پرواز»‪« ،‬طلسم شدگان»‪،‬‬ ‫«خداحافظ بچه» و« جاده قدیم» می شود‪.‬‬ ‫این بازیگر در سینما نیز حضوری موفق داشته است و تاکنون در ‪۲۴‬‬ ‫فیلم سینمایی بازی کرده که خیلی از انها مورد توجه قرار گرفته است‪.‬‬ ‫فیلم هایی مانند «جنایت»‪« ،‬معکوس»‪ «،‬قاتل وحشــی»‪ «،‬زیر سقف‬ ‫دودی»‪« ،‬عطر داغ»‪ «،‬ســرو زیر اب» و ‪ ...‬از جمله کارهای سینمایی‬ ‫حقیقت دوست است‪.‬‬ ‫شهرام حقیقت دوست با پشتوانه بسیار قوی وارد شبکه نمایش خانگی‬ ‫شد و نقشی پیچیده را در ســریال «خون سرد» برعهده گرفت‪ .‬سرگرد‬ ‫امیرعلی طلوعی یک افسر اگاهی است‪ ،‬شغل و موضوعی که تاکنون بارها‬ ‫و بارها مورد توجه سریال ســازان قرار گرفته است به همین دلیل بازی‬ ‫در چنین نقشی پیچیدگی های زیادی دارد و در گام اول باید شخصیت‬ ‫سازی به گونه ای انجام شود که تکراری نباشد‪.‬‬ ‫حقیقت دوست تا االن نشــان داده از عهده این امر به خوبی برامده‬ ‫است‪ .‬او نه مانند خیلی از ماموران پلیس در فیلم ها و سریال ها زیادی‬ ‫اتوکشیده و روتوش شده است و نه از ان طرف بام افتاده‪ .‬سخت گیر است‪،‬‬ ‫جدی است‪ ،‬نترس اســت و البته گاه حقه می زند‪ .‬برخی مواقع خشن‬ ‫می شود و ‪ ...‬در مجموع ما تصویری از یک پلیس واقعی را می بینیم که‬ ‫وظیفه ای بسیار دشــوار برعهده دارد و باید با یک باند قاچاق دختران‬ ‫سرشاخ شود‪.‬‬ ‫ســریال «خون ســرد» تازه ترین مجموعه نمایش خانگی است که‬ ‫کارگردانی ان را امیرحســین ترابی برعهده دارد‪ .‬ســریالی که در ژانر‬ ‫جنایی ‪ -‬پلیسی ساخته شده است و قرار است جمعه هر هفته در ساعت‬ ‫‪ ۱۲‬ظهر پخش شود‪ .‬سازندگان «خون سرد» در مورد تعداد قسمت های‬ ‫این فیلم گفته اند که این سریال در ‪ ۲۶‬قســمت از پلتفرم «فیلم نت»‬ ‫منتشر خواهد شد‪.‬‬ ‫قصه سریال جنایی ‪ -‬پلیسی «خون سرد» نیز طبق گفته عوامل ان‬ ‫در مورد فردی است که عاملین پرونده های زن ازاری را در دام انداخته‬ ‫است و به مجازات می رساند‪.‬‬ ‫تیزرهایی که برای این سریال منتشر شده بود این ابهام را ایجاد می‬ ‫کرد که حقیقت دوست یکی از عوامل باند خالفکاران باشد اما با شروع‬ ‫پخش این سریال مشخص شد که شــهرام حقیقت دوست‪ ،‬نقش اول‬ ‫«خون سرد» احتماال همان فردی است که عاملین پرونده های زن ازاری‬ ‫را شناسایی می کند و قرار است به مجازات برساند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!