روزنامه صبا شماره 1265
روزنامه صبا شماره 1265
روزنامه صبا شماره 1265
یک شنبه| 6شهریور 28 |1401اگوست 30 |2022محرم |1443
سال دهم| شماره 8 |1265صفحه| 5000ناموت|
«کـوزوو» معمایـی
بـه سـبک خـود
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی«کوزوو»
نصراهلل مدقالچی صدراعظم ایران شد
صفحه 2
«خاندان اژدها» به فصل دوم رسید
صفحه 2
عکس :کوروش جوان
انتشار مجموعه شعر ابتهاج با گزینش فیض شریفی
صفحه 6 صفحه 1
2
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
خرب سیمنا و تلویزیون
خاکستر بازیگر «پیشتازان فضا» در اعماق فضا پخش می شود
یک شرکت مربوط به پروازهای فضایی روز پنجشنبه ۲۵اگوست اعالم کرد که خاکستر نیکل نیکولز
بازیگر فقید مجموعه «پیشتازان فضا» در پرواز اینده این کمپانی ،به اعماق فضا فرستاده خواهد شد.این
شرکت در اینستاگرام خود نوشت :ما مفتخریم که اعالم کنیم نیکل نیکول ِز فقید به خدمه پرواز شرکتی
Celestisکه اواخر امسال قرار است به اعماق فضا برود ،می پیوندد .نیکولز به جین رادنبری ،ماجل بارت
رادنبری و جیمز اسکاتی دوهان در سفری پیشگامانه که به نوعی اولین در نوع خود است ،ملحق خواهد
شد.طبق وب سایت این شرکت ،این کمپانی سفینه هایی را با قیمت مناسب به فضا پرتاب می کند و این
سفینه ها در مدار سیاره زمین به دور ماه می چرخند و به زودی نیز به اعماق فضا می روند/ .صباخبر
نصراهلل مدقالچی صدراعظم ایران شد
«ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی تئاتر غربی در ایران
می پردازد.نصراهللمدقالچیدوبلورپیشکسوتدرانیمیشنسینمایی«ژولیتوشاه»بهنویسندگیوکارگردانی
ن شاه را صداپیشگی می کند .بهنام
اشکان رهگذر نقش میرزا حسین خان سپهساالر صدراعظم دربار ناصرالدی
جلیلیان ،اهنگسازی و میثم یوسفی ،ترانه سرایی این انیمیشن سینمایی رابرعهده دارند.بهزاد عمرانی ،خواننده
گروهبمرانیوامیدنعمتی،خوانندهگروهپالتنیزازدیگرصداپیشگاناینانیمیشنسینماییهستند.درخالصه
داستان این انیمیشن امده است« :جولی بازیگر جویای نام ولی تازه کار تئاتر ،توسط ناصرالدین شاه به ایران دعوت
می شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند .غافل از انکه شاه نقشه دیگری برای او دارد/».صباخبر
اسکارمجبوربهپذیرشخنثی سازیجنسیتیمی شود
جوردن ریمی منتقد امریکایی در مطلبی که ۲۵اگوســت در وبالگ خود نوشت از
سرنوشت محتوم اسکار برای تبعیت از دیگر رویدادها در بحث خنثی سازی جنسیتی
خبر داد.
ریمی نوشت :یک مقاله در هالیوود ریپورتر به قلم ایتان ولسینگ نوشته شده است که
در ان او تاکید می کند که جوایز امی و اسکار هنوز در پذیرش مقول ه خنثی سازی جنسیتی
در بحث بازیگری از دیگر رویدادهای سینمایی پیروی نکرده اند.
او در ادامه مطلب خود ،پیامی از یک کاربر به نام مایــکل را در جواب مقاله هالیوود
ریپورتر می اورد که نوشته است :این اتفاق چقدر اخرالزمانی و پادارمانشهری است؟ فکر
می کنم که اکثر روزنامه نگاران سینما ،افرادی بدخواه هستند که می خواهند موسسات
بزرگ را وادار کنند تا برنامه های عجیب و غریب انها را اتخاذ کنند .البته ،ایدئولوژی بر همه
چیز غلبه می کند ،بنابراین حتی اگر رفتن جوایز اسکار به سمت خنثی سازی جنسیتی
منجر به منفورتر شدن این رویداد شود ،با این حال تقریبا باید با اطمینان بگویم در نهایت
اسکار نیز این کار را انجام خواهد داد و تفکیک جنسیتی را در بازیگری حذف خواهد کرد.
منتقد امریکایی در ادامه نظر خودش را درباره بحث حذف تفکیک جنسیتی این چنین
بیان کرد :من فکر می کنم دیر یا زود ،این نوع ایدئولوژی جنسیتی به اسکار نیز سرایت
خواهد کرد .موضوع رسیدن این موج به اسکار نیست بلکه موضوع این است که چه وقت
این اتفاق می افتد .رسانه ها تا زمانی که رویدادهایی مثل اسکار و امی این موضوع را به
تصویب نرسانند ،پیگیر بی امان ان خواهند بود و این یک حقیقت تلخ است.
ریمی در انتهای مطلب خود نوشت :احتماال در ان زمان میزان تماشای اسکار بسیار
پایین می اید به طوری که ۹۵درصد از مردم به برنده ها و فیلم های سیاسی شده ای که
نامزد می شوند اهمیتی نمی دهند .این جایی است که ما به انجا می رویم /.صباخبر
سهمدیرجدیدشبک هیکسیمامعرفیشدند
طی حکمی از سوی میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما ،مجید
هاشمی فرا به سمت مدیریت گروه معارف اسالمی ،حجت احمدی زر به
سمت مدیریت گروه فرهنگ ،تاریخ و هنر و محمد علیزاده قمصری به
سمت مدیریت ارشیو منصوب شدند .مجید هاشمی فرا ،دارای مدرک
کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون از دانشکده صداوسیما است.
حجت احمدی زر ،فارغ التحصیل کارشناســی ارشد تهیه کنندگی از
دانشگاه صداوسیما است و تا کنون ،مدیریت شــبکه جهانی امام رضا
علیه الســام ،عضویت در شــورای عالی فیلمنامه معاونت استان ها و
مسئولیت در گروه فیلم و ســریال شبکه خراســان رضوی را برعهده
داشــته اســت .محمد علیزاده قمصری ،دانش اموخته دانشگاه صدا و
سیما و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات است .او پیش از این ،سردبیر
و دبیر سرویس های اجتماعی و فرهنگی در خبرگزاری دانشجو و باشگاه
خبرنگاران جوان ،کارشناس رســانه ،کارشناس برنامه های فرهنگی و
اجتماعی رادیو و ارزیاب برنامه در ساترا بوده است/.صباخبر
صدورمجوز ۳۱رسانهصوت وتصویردرمرداد
۳۱رسان ه صوت و تصویر فراگیر ،در مرداد ماه سال جاری مجـوز
فعالیت خود را از ساترا دریافت کرده اند .این رسانه ها بـا سپری کردن
مراحل اداری و احراز شرایط صدور مجوز ،موفق بـه اخذ مجوز قطعی
و غیرقطعی از ســازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر
فراگیر(ساترا) شدند .بیشــترین حجم مجوزهای صادره مربوط به
رسانه های نمایشی و رسانه های اموزشی است.مجوزهای غیرقطعی
ت زمان ۶ماهه هستند .بعد از گذشــت این دوره ۶ماهه
دارای مد
و ارزیابی ساترا از نحوه عملکرد رســانه ها در صورت رعایت شرایط
قانونی و ایین نامه های مرتبط ،مجوزها به قطعی تبدیل خواهند شد و
رسانه های صوت و تصویر فراگیر ،مجوز قطعی خود را دریافت خواهند
کرد .رسانه های صوت وتصویر فراگیر می توانند با مراجعه به وبگاه ساترا
به نشانی www.satra.irدر بخش سامانه صدور مجوز این سازمان
و یا مراجعه به نشانی https://g4b.irو انتخاب سازمان صداوسیما
در بخش جستجوی پیشرفته ،به منظور اخذ مجوز اقدام کنند/.صباخبر
«خاندان اژدها» به فصل دوم رسید
شبکه HBOروز گذشته اعالم کرد فصل دوم سریال «خاندان اژدها»
ساخته می شــود .این خبر را HBOبعد از ان که اپیزود اول فصل اول
این مجموعه نزدیک به ۱۰میلیون بیننده امریکایی داشت ،اعالم کرد.
فرانچسکا اورسی یکی از مدیران HBOدرباره این مجموعه گفت :ما به
انچه که کل تیم «خاندان اژدها» در فصل اول انجام داده اســت ،افتخار
می کنیم.اینمدیرهمچنینتاکیدکرد:بازیگرانوگروهعواملفوق العادهما
یک چالش بزرگ را انجام دادند و از همه انتظارات فراتر رفتند .ضمنا از خالق
ومدیراجراییپروژهجورجارارمارتینورایانکوندالومیگلساپوچنیکاز
سازندگانمجموعهکهمارادراینسفرراهنماییکردند،قدردانیمیکنیم.
ما از این که حماسه خاندان تارگرین را با فصل دوم دوباره ادامه می دهیم،
هیجان زده ایم .مجموعه «خاندان اژدها» که پیش درامد سریال «بازی تاج
و تخت» است ،بر اساس کتاب «اتش و خون» جرج ار ار مارتین ساخته
شده است ،داستان این سریال در ۲۰۰سال قبل از وقایع «بازی تاج و تخت»
می گذرد و قصه خاندان تارگرین را روایت می کند/.صباخبر صفحه 2
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
خرب سیمنا و تلویزیون
«االگارسون» اماده نمایش در جشنواره ها شد
فیلم کوتاه «االگارسون» به کارگردانی مصطفی کشاورز و تهیه کنندگی مهدی کشاورز ،پس از اتمام
فیلمبرداری در الهیجان و با اتمام مراحل فنی ،اماده نمایش و پخش جهانی شــد .مصطفی کشــاورز از
دانش اموختگان انجمن سینمای جوانان ایران دفتر الهیجان است و سابقه ساخت فیلم های کوتاه «لبخند»،
«اتمام» و «گاهی» را در کارنامه دارد .در خالصه داستان اثر امده است :دختر ۱۹ساله ای به دلیل بیماری پدر
و عالقه دختر به شغل او ،تصمیم به ادامه ان شغل ،برخالف مخالفت های خانواده و عرف جامعه می گیرد .مریم
عسگری ،مهدی مخبری ،مصطفی خوش نشین ،احمد شریفی ،محمد رضا جعفری لفوت ،بازیگران این فیلم
کوتاه هستند و پخش بین المللی اثر را «درگاه فیلم ایران» به مدیریت علیمحمد اقبالدار برعهده دارد/.صباخبر
سعید پورصمیمی نمایشنامه ُکمدی «خوشدالن» را نوشت
سعید پورصمیمی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر ایران که سابقه ۶دهه فعالیت در عرصه تئاتر را دارد،
نگارش نمایشنامه ایرانی «خوشدالن» را به پایان رسانده است .قرار است نمایش «خوشدالن» در فضایی کمدی با
کارگردانیپریزادسیفرویصحنهبرود.سعیدپورصمیمیوپریزادسیفدرهمکاریمشترکقبلینمایش«اواز
قو»رادرسالنناظرزادهکرمانیتماشاخانهایرانشهررویصحنهبردند.سعیدپورصمیمیکارشراباتئاتراغازکرد.
شروعبازیگریاواز ۱۳۴۰باگروهبازارگاهبههمراهعباسیوسفیانی،پرویزپورحسینی،اسماعیلپورحسینی،پرویز
فنی زاده بود .او با گذراندن دوره های بازیگری کارمند اداره تئاتر شد .بعد از ان کارمند واحد نمایش صداوسیما شد و
با کارگردانی نمایش های تلویزیونی و نوشتن نمایشنامه به فعالیت خود ادامه داد/.صباخبر
«خانه سینما» چه زمانی به ثبت رسید؟
ابراهیــم مختاری رییس ســیزدهمین هیــات مدیره خانه
سینما ،بعد از انتشــار مصاحبه محمدعلی نجفی رییس هیات
مدیره پانزدهمین دوره خانه سینما ،در یادداشتی بخشی از این
اظهارنظرها را اصالح کرد.
در متن این یادداشت با عنوان «در اصالح گزارش ثبت خانه
سینما» امده است:
رییس هیات مدیره خانه ســینما اقای محمدعلی نجفی در
مصاحبه ۴شــهریور با خبرگزاری مهر در پایــان گفتگو اظهار
کرده است« :کارهای بسیاری کردیم که از ان جمله ثبت خانه
سینماست».
این توضیح درستی از کاری که انجام شده نیست .خانه سینما
به عنوان «موسسه فرهنگی» سال هاست که به ثبت رسیده است.
«سازمان ثبت شــرکت ها» که مرجع تشخیص قانونی بودن
مجامع عمومی شــرکت ها و موسسات اســت ،از دوره ای ،برای
پذیرش انتخابات مجمع عمومی خانه خواستار «شناسه اعضای
مجمع عمومی» خانه شــد .مجمع عمومی خانه از تشکل های
عضو خانه سینما تشکیل شده اند که اعضای حقوقی هستند .این
تشــکل ها به علت غفلت خود و مدیریت خانه و مدیریت وزارت
ارشاد ،تا این تاریخ ،نسبت به رسمیت و قانونی شدن شان که انان
را دارای شناسه رسمی می کرد اقدام نکرده بودند.
در تاریخ درخواســت شناســه از سوی ســازمان ثبت هم،
وزارت ارشاد همچنان از قانونی شدن انان به عنوان تشکل های
عضومحور -ناتوان بود .در نتیجه سازمان ثبت از پذیرش رسمیت
مجمع عمومی خانه ســینما و رسمیت بخشــیدن به مدیریت
منتخب این مجمــع خودداری می کرد .پیامــد این خودداری،
3
قانونی نبودن مدیریت خانه برای نمایندگــی خانه در نهادهای
رسمی و امضا اسناد تعهداور خانه بود.
مدیریت خانه برای رفع این مشــکل ،از تشکل های عضو خود
خواست با تاسیس تشکل های خود در وزارت کار شناسه رسمی
به دست اورند.
اجرای این سیاست از مجمع عمومی دوره چهاردهم در تاریخ
۱۵/۱۲/۱۳۹۵اغاز شــد .مدیریت خانه ،نخستین گروه اعضای
ثبت شده در وزارت کار را ،به جای تشکل های عضو خانه سینما،
در این مجمع عمومی نشــاند .اکنون ،با توضیح اقای نجفی ،به
نظر می رسد اقدامی که از سال ۱۳۹۵اغاز شده ،در این دوره به
نتیجه رسیده است و رسمیت مجمع عمومی خانه -و مدیریت
برگزیده این مجمع -در سازمان ثبت پذیرفته شده است که تبعاً
در روزنامه رسمی هم به عنوان مجمع قانونی -اعالم می شود .این
اقدام را نباید به عنوان «ثبت خانه سینما» تلقی کرد.
نقد نیک و بد این سیاست و پیامدهای ان ،موضوعی است که
در فرصتی مناسب باید به ان پرداخت/.خبرگزاری مهر صفحه 3
4
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
پرونده
«کـوزوو» معمایـی بـه سـبک خـ
فاطمه حمیره «کوزوو» عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی میثم هاشمی طبا است که از 20مردادماه روی پرده سینماها
رفته است.
گفت و گو
هاشمی طبا در نخستین تجربه فیلمسازی خود به ســراغ ژانر کمدی رفته است و بازیگران حرفه ای و
چهره های سینمایی را جلوی دوربین برده است و به این ترتیب شانس خود را در فروش نخستین فیلمش باال برده است و
حضور متفاوت کوروش تهامی بازیگر نقش اول این فیلم که برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده ،بر جذابیت
بیشتر این فیلم برای مخاطب افزوده است.
اما کارگردان کوزوو معتقد است که اکران این فیلم کمدی در ایام محرم و افزایش سفرهای تابستانی مردم در شهریورماه
و همچنین افزایش مبتالیان به ویروس کرونا شرایط سختی را برای اکران نخستین فیلم او پدید اورده است.
روزنامه صبا با میثم هاشمی طبا و کوروش تهامی کارگردان و بازیگر فیلم «کوزوو» گفتگویی کرد ه است که می خوانید:
میثمهاشمیطبا:
نخواستمبههرقیمتیازبینندهخندهبگیرم
میثم هاشمی طبا کارگردان جوانی است که با تجربه ساخت یک
فیلم بلند ویدیویی با عنوان «نفس های ارام» که یک درام عاشقانه
بود ،حاال نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان «کوزوو» در ژانر
کمدی و با همراهی گروهی از بازیگران حرفه ای و چهره ســینما
جلوی دوربین برده است .او معتقد است که ژانر کمدی از سخت ترین
ژانرهای سینما است و خنداندن مخاطب امروز که سلیقه متفاوتی
با مخاطبان سال های قبل دارند ،کار دشواری است اما با این حال در
فیلم «کوزوو» هیچ تالشی برای خنداندن مخاطب نکرده است.
فیلم «کوزوو» در شرایطی وارد چرخه اکران شده است
که همچنان بحران در اکران فیلم های سینمایی را شاهد
هستیم.دراینشرایطاستقبالمخاطبانراچطورپیش بینی
می کنید؟
ما در شرایط سختی برای اکران قرار داریم .از طرفی هنوز بیماری
کرونا تمام نشده است و مجدد وارد موج جدیدی از ان شده ایم که
امار مبتالیان و فوت شدگان ناشی از ان باال رفته است و از طرف دیگر
در ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبداهلل الحسین (ع) قرار داریم و
همواره در این ایام تعداد مخاطبان سینماها ریزش قابل توجهی دارد.
از سوی دیگر در ماه پایانی تابستان هم هستیم که معموال بسیاری
از خانواده ها سعی می کنند از تعطیالت اخر تابستان حداکثر بهره
را ببرند .بنابراین تعداد مخاطبان ســینما در شهریورماه هم کمتر
از همیشه می شود .اگر نگاهی به جدول فروش بیندازید ،خواهید
دید که وضعیت بسیاری از فیلم ها در این شرایط مساعد نیست و
تنها تعداد معدودی از فیلم ها ،فروش قابل توجهی دارند .با این حال
خدا را شاکرم که فیلم «کوزوو» در همین مدت زمان کوتاه 10روزه
با استقبال خوبی روبرو شده و در این مدت جزو پنج فیلم پرفروش
بوده است.
زمان اکران این فیلم برای خودتان رضایت بخش بود؟
فیلم «کوزوو» یک فیلم کمدی و مفرح است و خود ما هم چندان
موافق اکران ان در ایام بعد از سوگواری امام حسین (ع) نبودیم و به
همین دلیل تا قبل از شروع اکران که 20مردادماه بود ،به احترام این
ماه سیاه پوش هیچ گونه تبلیغاتی نداشتیم و این موضوع بر میزان
مخاطب این فیلم تاثیرگذار است .کار اطالع رسانی را فقط یکی دو
روز قبل از اکران در فضای مجازی شروع کردیم.
خودتان خواســتید که تبلیغات فیلم محدود به فضای
مجازی باشد؟
ما یک گروه فیلمسازی مستقل هستیم و فیلم «کوزوو» با صرف
هزینه ای بسیار و بدون هیچ پشتوانه و حمایتی از سوی سازمان ها و
ارگان های دولتی ساخته شد و به همین دلیل مزایایی که فیلم های
دیگر دارند ما نداشتیم .ما در سطح شهر حتی یک بیلبورد هم نداریم
و بنا بر احترام به قوانین کشورمان حتی در شبکه های خارجی هم
هیچ گونه تبلیغاتی انجام ندادیم ،در حالی که بستر ان فراهم بود و
می توانســت فروش این فیلم را چندین برابر کند .بنابراین تنها به
تبلیغات در فضای مجازی بســنده کردیم و به لطف خدا استقبال
خوبی از ان صورت گرفته است.
بازیگراناینفیلممجموعه ایازبازیگرانحرفه ایسینما
وکمدین هایمحبوبمردمهستندوکوروشتهامینیزبرای
نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده است ،انتخاب
بازیگران را بر چه اساسی انجام دادید و چطور به این ترکیب
رسیدید؟
ما تالش کردیم ساختارشکن رفتار کنیم و به همین دلیل برخی
بازیگران این فیلم برای اولین بار نقش هایی را ایفا می کنند که قبال
مشابه ان را در کارهایشان شــاهد نبوده ایم .به طور مثال از فرهاد
اییش به عنوان بازیگر پیشکسوت ،کارهای طنز متفاوتی دیده بودیم
اما در این فیلم حضوری متفاوت تر از گذشته دارد و فکر می کنم یکی
از بهترین نقش افرینی های دوره حرفه ای خود را تجربه کرد ه است.
همچنین کوروش تهامی بازیگر دیگر این فیلم نیز برای اولین
بار نقش طنز را تجربه می کند که با توجه به بازخوردهای خوبی که
داشتیم ،برای مخاطب هم راضی کننده بوده و بازی موفقی در این
نقش داشته است.
وقتی بازیگری با تجربه کارهــای طنز مقابل دوربین یک فیلم
کمدی می رود ،مخاطب عادت دارد که به بازی این بازیگر بخندد
اما من به عنوان فیلمسازی که نخستین تجربه سینمایی ام است،
با انتخاب یک بازیگر که تجربه کار طنز و کمدی را نداشته ،ریسک
بزرگی را انجام دادم .من به توانمندی کوروش تهامی در ایفای طنز
شک نداشتم و از او خواستم تا این نقش را بازی کند و معتقدم که
کوروش تهامی در نقش اصلی این قصه به خوبی از پس اجرای ان
برامده است.
شما برای نخستین فیلم بلند سینمایی خودتان به سراغ
ژانر کمدی رفتید دلیل این انتخاب چه بود؟ عالقه مندی به
اثار کمدی یا فروش فیلم در گیشه؟
کار قبلی من «نفس های ارام» یک درام عاشقانه و اجتماعی بود.
یک فیلم بلند ویدیویی که به لحاظ انتخاب بازیگران ،عوامل پشت
صحنه ودیگر امکانات ،در سطح یک فیلم سینمایی ساخته شد .اما در
فیلم «کوزوو »که نخستین تجربه سینمایی من است ،تالش کردم
ساختارشکن رفتار کنم .من یک معمار هستم و یک معمار در حیطه
فعالیت خود همه چیز طراحی می کند و می سازد .از خانه مسکونی
گرفتهتامجتمع هایاداریوفرهنگیوغیره.بنابراینمعتقدمکهیک
فیملساز هم نباید خودش را در یک چارچوب محدود کند که فقط
تاریخی بسازد یا فقط کمدی یا درام.
فیلم «کوزوو» در چه شرایطی ساخته شد و با چه چالش
هایی مواجه بود؟
ما فیلم «کوزوو» را در شرایط سختی ساختیم انرژی که صرف این
کار کردیم شامل وقت و هزینه بود و شاید اگر این انرژی را در شرایط
غیر از شیوع کرونا صرف می کردیم ،کار با یک سوم وقت و هزینه انجام
می شد .ما این فیلم را در دورانی ساختیم که واکسن نبود و روزانه چند
صد نفر از هموطنانمان جانشان را از دست می دادند و این شرایط کار
را برای ما سخت می کرد.
اگر فیلم «کوزوو» در گیشه موفق نباشد و انتظار مخاطب
را براورده نکند ،در فیلم بعدی باز هم ســراغ ژانر کمدی
خواهید رفت یا ژانرهای دیگری را امتحان می کنید؟
در زندگی همه ادم ها هر لحظه عمرشان تجربه است و فیلمسازی
هم همین طور است .با ساخت فیلم در ژانر کمدی یک تجربه خیلی
ارزشمند و گران بهایی را کسب کردم ولی نمی توانم بگویم فعالیت
بعدی من در چه ژانری است .من یازده فیلمنامه در ژانرهای مختلف
نوشته ام که خیلی از انها بر اساس رمان هایی است که خودم نوشته ام
که رمان «شاهزاده» درباره دوره تاریخی حمله مغول به ایران تازه به
پایان رسانده ام اما بستگی به حال خودم در زمان ساخت فیلم بعدی
و شرایط موجود دارد که ایا شرایط ان فراهم هست یا خیر .اما به طور
کلی من ژانر تاریخی را خیلی دوست دارم و فیلمنامه «خواب شیرین
فرهاد» را بر اساس رمانی به همین نام نوشته ام و قرار بود که با اقای
محمدعلی نجفی این فیلمنامه را مشترک کار کنیم و هنوزهم در
حال بازنویسی هستیم .فکر می کنم وامیدوارم این اثر تاریخی را در
قالب سریال نمایش خانگی بتوانیم بسازیم.
کوروش تهامی:
این کمدی به سبک خودم است
کوروش تهامی بازیگر توانمندی اســت که اغلب در نقش های
مثبت یک جوان ارام ،با احســاس و محجوب دیده شده است اما
برای نخستین بار او در فیلم «کوزوو» در یک نقش کمدی و کام ً
ال
متفاوت با نقش هایی که تاکنون بازی کرده اســت ،ظاهر شــده و
توانایی هایش را در این ژانر به نمایش گذاشــته اســت .با او درباره
نخستین نقش افرینی اش در یک نقش کمدی گفتگویی کرده ایم
که می خوانید:
شما برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شدید.
چطور شد که این نقش را برای اولین بار پذیرفتید؟
من به عنوان بازیگر دوست دارم خودم را در نقش های مختلف
محک بزنم و توانایی هایم را بســنجم که ببینم از پس نقش های
مختلف چطور می توانم برایم .انتخاب این نقش متفاوت ،چالشی
برای خودم است .ضمن این که من در شرایطی این نقش را پذیرفتم
که احساس کردم شاید بعد از این که فیلم اماده نمایش شد بتواند تا
حدودی روحیه مردم کشورمان را که در شرایط سختی قرار دارند،
تغییر بدهد و برایشان جالب باشد که ببینند بازیگری که طی سالها
بیشتر نقش های جدی و به اصطالح عامه دراماتیک از او دیده اند در
این نقش کمدی چطور خودش را نشان می دهد.
دلم می خواست مردم ما در این روزها که فشار و سختی
زندگی زیاد شده است شاد شوند.
برای ایفای ایــن نقش کمدی چه ایده هایــی را به کار
گرفتید؟
این کمدی به سبک خودم اســت یعنی از کمدی های ساخته
شده دیگر و بازیگر خاصی وام نگرفتم .دقیقا چیزی بود که ساخته
و پرداخته ذهن خودم بود و در تعامل با کارگردان و انالیز صحنه ها
در ذهنم به ان رسیدم .مواظب بودم که کارهای مشابه انجام ندهم و
کار تکراری نباشد با این حال اصال تالش نکردم که با برخی الفاظ و صفحه 4
پرونده
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
5
ـود
حرکات عجیب و غریب تماشاگر را وادار به خنده کنم.
بلکه بیشتر سعی کردم موقعیت ها را طوری کنار هم بچینم و
تصویر کنم که از کنار هم قرار گرفتن این موقعیت ها و حضور این
شخصیتی که بازی می کنم در کنار شخصیت های دیگر این اتفاق
کمدی رقم بخورد.
اغلب شــما را در نقش های مثبت یک جوان محجوب
دیده ایم چرا تاکنون نقش هــای کمدی و طنز بازی نکرده
بودید؟ این انتخاب خودتان بوده است؟
در سال های اخیر این طور نبود که فقط نقش جوان محجوب و
مثبت را بپذیرم .در شش ،هفت سال اخیر تالش کردم گاهی وقت ها
نقش های خاکستری را انتخاب کنم که حتی از یک منظری شاید
طعنه ای هم به نقش منفی می زند .به دلیل این که احساس می کنم
در نقش های مثبت نه این که بد باشند که خوب هم هستند ولی
دست بازیگر برای ارائه نقش ها چندان باز نیست و همه چیز از پیش
تعریف شده اســت در حالی که برای نقش های خاکستری بازیگر
می تواند از همه امکاناتش برای ان اســتفاده کند .تماشاگر اگاه به
راحتی می تواند همه ابعاد نقش های مثبت را از قبل پیش بینی کند
و می داند که عاقبتش چه می شود.اما نقش های خاکستری یا گاهی
منفی به راحتی قابل پیش بینی نیستند .البته هر نقش منفی را هم
دوست ندارم و برایم مهم است که طراحی ان شخصیت خوب باشد و
اگر قرار باشد شخصیت منفی هم برای مخاطب قابل پیش بینی باشد
دیگر این نقش ها هم جذابیتی نخواهد داشت.
گاهی در کشور ما شخصیت منفی را طوری تصویر می کنند که
انگار از زمان تولد یک شخصیت منفی بوده است و اتفاقاتی را که منجر
به شکل گیری این شخصیت منفی شده است ،نمی بینیم و من هم
چنین نقش هایی را دوست ندارم.
دوستانی که به من نزدیک هســتند ،زوایایی را در وجود من به
لحاظ طنز در کالم و در برخوردها و رفتارهایم دیده اند که شــاید
خیلی ها از جمله نویسندگان و کارگردانان با این بخش از شخصیت
وجودی من اشنایی نداشته باشند و برای همین احساس می کردند
که من همیشه یک ادم خیلی متین ،موقر ،منضبط و مبادی اداب در
زندگی هستم و اگر بخواهند نقش کمدی یا نقش هایی که خارج از
ابعاد تعریف شده است نقش مثبت باشد به من پیشنهاد کنند ،شاید
به من نخورد و مناسب من نباشد ولی این اشتباه است که از روی
ظاهر بازیگران ،نقش ها را به ان ها پیشنهاد کنند.
یک بازیگر که سالیان بسیاری کار کرده اســت باید بتواند در
هر نقشــی خودش را محک بزند که البته معنی اش این نیست که
همیشه در همه نقش ها هم موفق باشد اما باید نقشی که به عنوان
بازیگر می پذیرد ،برایش فکر کند ،پر از ایده های جدید باشد و بتواند
پیشنهادهایی را به نویسنده وکارگردان ارائه کند.
بازیگر دلش می خواهد نقش های مختلفــی را تجربه کند و در
کارنامه هنری اش ثبت کند و من هم تالشم همیشه این بوده است.
اگر چه خیلی راحت است که یک بازیگر در یک نقش خاص جا بیفتد
و به طور مداوم همان مدل نقش را تکرار کند و در طول سالیان در ارائه
این نقش های مشابه کارکشته شود اما از این بازیگر فقط همین یک
مدل نقش دیده می شود که این با تعریف بازیگری برای من کمی
مغایرت دارد.
نقشــی که در فیلم «کوزوو» ایفا کردید برای شما چه
جذابیتی داشت؟
نقشــی بود که فکر می کردم احتیاج دارد به این که یک سری
الگوهای جدید را برای ارائه ان در ذهنم پرورش بدهم تا از پس ان
برایم.
وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم با تعامل و اشنایی قبلی
که با کارگردان و نویسنده این فیلم داشتم ،می توانم کار متفاوتی
انجام بدهم و امیدوارم که تماشاگر هم دوست داشته باشد.
بازی در فیلم کمدی سخت بود؟
اسان هم نبود .در واقع برخی صحنه ها انرژی که از من می گرفت
کمتر از یک فیلم جدی نبود .ضمن این که ما در این فیلم صحنه هایی
داشتیم که باعث اسیب دیدن من شد .در یکی از این صحنه ها که
من با صندلی در حال فرار هســتم ،به خاطر تکرارهایی که در این
صحنه اتفاق می افتاد ،ماهیچه های پاهایم گرفته بود و تا چند روز
درد ازاردهنده ای داشت یا صحنه ای که من روی تلی از خاک در حال
دویدن هستم ،همان جا پایم لیز خورد و زمین خوردم که از ناحیه پا
از چند جا دچار اسیب و خونریزی شد.
با این حال من همه انرژی ام را گذاشتم که این نقش را که برای
اولین بار بازی می کردم به بهترین شکل ایفا کنم.
بازی خودتان را دوست دارید؟
برخی از صحنه ها بازی خودم را دوســت دارم و تقابلی که بین
شخصیتمنوشخصیتیکهفرهاداییشبازیمی کنندیاتقابلیکه
من با بقیه بازیگران دارم ،به نظرم خوب از اب درامده است.
با این تجارب ،اگر بخواهم باز ایــن نقش را بازی کنم ،همچنان
ایده های زیادی دارم و باز هم چیزهایی زیادی به ذهنم می رســد
که به این کارکتر اضافه کنم و بازیگر هیچ وقت از کارش صددرصد
راضی نیست ،هر بار فکر می کند اگر در این صحنه این کار را می کرد
بهتر بود. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
مذاکرات حافظ اسد و هنری کیسینجر در «لبه پرتگاه»
بثینه شعبان به عنوان مترجم ویژه حافظ اسد در کتاب لبه پرتگاه به طور عمیق به روابط میان وی با هنری
کسینجر ،وزیر امور خارجه وقت امریکا و نقشی می پردازد که این روابط در تحقق صلح میان اعراب و رژیم
صهیونیستی داشت ه است .شعبان بعد از انتشار کتاب ۱۰سال با حافظ اسد در سال ،۲۰۱۵کار نگارش کتاب
لبه پرتگاه را اغاز کرد .او مانند کتاب پیشین خود ،باز هم به سراغ منابع و اسناد ارشیوی وزارت امور خارجه و
ت جمهوری سوریه رفته و این بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ۷۰میالدی در ارتباط با موضوع
کاخ ریاس
نبرد عربی اسرائیلی پرداخته است .این کتاب با تکیه بر اسناد موجود در ارشیو ریاست جمهوری سوریه که
تا کنون منتشر نشد ه است ،رابطه میان اسد و کسینجر را به طور ریشه ای بررسی می کند/ .خبرگزاری ایسنا
«نمایش دونفره» ای که وعده گاه یاداوری است
«نمایش دونفره» عنوان نمایشگاه گروهی سوگل احدی و نسی م شجاع است که تا ۱۳شهریور ماه در
ی است از همنشینی
ن نمایشگاه امده است« :همچون شعر که نظم
گالری محسن ادامه دارد .در بیانیه ای
کلماتی گاه ناهمگون ،سوگل احدی و نسیم شجاع که پیش تر اثارشان در سلسله نمایش های «اپیزود»
معرفی شده بود ،در این نمایش دونفره در تالش اند با کنارهم قرار دادن پاره تصویرهای گوناگون روایتی
منســجم از حاالت درونی شــان بیان کنند .عالقه مندان می توانند همه روزه برای بازدید از «نمایش
دونفره» از ساعت ۱۶تا ۲۰به نشانی تهران ،ظفر ،خیابان ناجی ،خیابان فرزان ،کوچه نوربخش ،بلوار
مینای شرقی ،پالک ۴۲مراجعه کنند/.صباخبر
کارگردان «دریایی مرغ»:
ترجیحم این است که فرم در درجه باالتری دیده شود
علیرضا حمیدین ،کارگردان نمایش
«دریایی مرغ» در خصوص شکل گیری
متن این نمایش برای اجرا گفت :من
باید پرده اخر «مرغ دریایی» ،یعنی از
جاییکهمینابهدیدنترپلفمی اید
تا خودکشی ترپلف را اجرا می کردم.
ان زمان یعنی حدود هشــت سال
پیش روند تئاتــر این گونه بود که
خالقیت حرف ویژه تــری می زد تا
چیزهایی که امروز باب شده .ان روزها
این قدر درگیر تئاتر خصوصی و فروش
و جریانات این شکلی نبودیم .ایده این
نمایش از ان جا امد که با فرمی متفاوت
نســبت به ان چیزی که در نمایش نامه
است ،یعنی با ایده اجرایی در کارگردانی به
صورتی متفاوت سعی کردم صحنه را اجرا
کنم و در طی سال ها بسط پیدا کرد!
او در پاســخ به این سئوال که
چگونه پیچیدگی موجود در
این نمایش و اجرای انرا
بررسیزبانفارسیدرمنظومهفکریرهبرمعظمانقالب
یازدهمین نشست از سلسله نشست های «زبان شناخت» با موضوع
«زبان فارسی در منظومه فکری رهبر معظم انقالب اسالمی» به همت
دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری ،ساعت ۱۴تا ۱۶دوشنبه
۷شهریور ۱۴۰۱با سخنرانی محمدحسن مقیسه پژوهشگر و استاد
دانشــگاه و مولف کتاب «امین زبان فارسی» ،در حوزه هنری برگزار
خواهد شد .نشســت «زبان فارســی در منظومه فکری رهبر معظم
انقالب اســامی» گزارشــی از نقطه نظرها ،دیدگاه ها ،کوشش ها و
دغدغه های رهبر فرزانه انقالب درباره حفظ و گسترش زبان فارسی
در داخل و خارج از کشور است .این نشست پیش از این قرار بود ۱۳
تیر ۱۴۰۱برگزار شــود اما برگزاری ان به دلیل تعطیل شدن تهران
در روز یادشده ،به دلیل الودگی هوای ناشی از میزان زیاد االینده ها
و ریزگردها ،به تعویق افتاد.این نشست در خیابان سمیه ،نرسیده به
حافظ ،حوزۀ هنری ،طبقه چهارم ،اتاق ۲۰۷برگزار می شود و حضور
در ان برای عموم ازاد است/.صباخبر
انجام داده است ،گفت :به نظرم ان قدرها هم پیچیده نیست.
اگر داســتان را تعریف کنم ،باز هم به همان ســادگی که
نوشته می شود ،تعریف خواهد شد .حتی اگر خالصه ترین
داســتان های جهان را بخواهیم تعریف کنیم ،همین طور
است .از ابتدا می خواستم نگاه متفاوتی به اثر داشته باشم تا
ان چه را مرسوم است و در نمایش نامه وجود دارد نشان دهم.
حمیدین در مورد فرم اجرای نمایش یاداوری کرد :فرم
در طول این ســال ها یکی از دغدغه های اصلی من است و
دوست دارم از یک زاویه دیگر به هر نمایشنامه و فیلم نامه ای
نگاه کنم.
او با بیان این که دغدغه هایــی که در نمایش نامه وجود
دارد ،دغدغه های ویژه ای هستند و دغدغه ها و ناراحتی های
این روزهای بچه هایی است که سینما و تئاتر کار می کنند،
گفت :ترجیحم این است فرم در درجه باالتری دیده شود.
دغدغه ها کار خودشــان را می کنند ،البتــه اگر مخاطب
همراه شود .اگر من موفق نشده باشــم مخاطب را با خود
همراه کنم ،شاید دغدغه ها خیلی دیده نشوند اما به نظرم
مخاطب جذب یا حداقل درگیر فرم خواهد شد؛ اگر خودش
برای خودش مانع نگذارد .این کارگردان همچنین با توجه
به تجربیات فیلم ســازی خود و اســتفاده از دیالوگ ها و
انتشارمجموعهشعرابتهاجباگزینشفیضشریفی
مجموعه اشعار امیرهوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی به
همت انتشارات نگاه به چاپ رسید .شریفی عالوه بر گزینش اشعار
نقد و بررسی بر اشعار سایه نوشــته است .در قسمتی از مقدمه این
ت که شعر سایه،
ی کدکنی بر این باور اس
کتاب می خوانیم :شفیع
استمرار بخشی از جمال شناسی شعر حافظ است و از روزگار خواج ه
تا به امروز ،هیچ شاعری نتوانسته است به انداز ه سایه در راه و شیو ه
حافظ به موفقیت برسد .سایه در کتاب «پیر پرنیاناندیش» با تواضع
در مقابل ان ها که گاهی شعر او را از حافظ بهتر می دانند ،می گوید:
«چند وقت پیش جایی مهمون بودیم ،چند نفری میگفتن فالنی ما
پرتوپالها .گفتم:
از شعر تو بیشتر از شعر حافظ لذت می بریم و از این
حق دارین ،چون سطح شعر من از سطح شعر حافظ خیلی پایینتره
و در حد فهم شماهاســت ،در نتیجه از شعر من لذت میبرین .اگه
عقلتون بیشتر بشه دیگه از این حرفا نمیزنید .به جان شما تعارف
نکردم ،این اعتقاد منه/ .صباخبر
سکانس های فیلم های شاخص سینمای ایران و جهان در
نمایش ابراز داشت :عالقه قلبی من به سینما واضح است.
تجربه فیلم سازی در سطح فیلم کوتاه داشته ام اما به نظرم
باید کمی هوشمندانه تر به ان فیلم ها نگاه شود ،یعنی زمانی
که دو ترپلف در حال جدال با هم هستند ،من فیلم هایی
را نشان می دهم که ان فیلم ها یا در مورد ناخوداگاه است
یا در جریان جدال فرد با خودش است ،یا زمانی که عشق
را نمایش می دهم ،به نظــرم فیلم ها به اثر کمک می کند.
حمیدین افزود :من می گویم چه در مورد فیلم های ایرانی،
چه فیلم های خارجی ،ما فیلم های خوبی داشتیم که دیگر
نداریم .بخصوص در مورد فیلم های «گاو» و «هامون» در
سینمای ایران این خیلی مســئله بارزی است .متاسفانه
بچه هایی که تئاتر کار می کنند ،مخصوصاً بازیگران ،بیش تر
عالقه به ســینما دارند تا تئاتر .بنابراین بــازی در چنین
فیلم هایی همان جایگاهی است که بازیگران خودشان را
ان جا می بینند .کارگردان «دریایی مرغ» در مورد استفاده
از عنصر تکرار در این تئاتر اظهار کــرد :این تکرارها برای
نشان دادن کامل فرم برگشت به عقب است و اگر این اتفاقات
نمی افتاد ،برداشت فرمیک ما که به عقب برمی گردیم اتفاق
نمی افتاد/ .خبرگزاری ایلنا
«پرسپکتیو» به پردیس شهرزاد رسید
«پرسپکتیو»بهنویسندگیمشترکمحمدکرمیومحسنمیرزاخانی
و تهیه کنندگی داوود زارع از اول شهریور ساعت ۲۱:۴۵در پردیس تئاتر
شهرزاد روی صحنه رفت .نمایش «پرسپکتیو» اجرایی فانتزی و خوانشی
امروزی از داستان «سپید برفی و هفت کوتوله» است و داستان دختری
را روایت می کند که در برابر توهم پدرش تحت تاثیر مواد خاصی اتفاقات
عجیبی برایش می افتد .شبنم قلی خانی ،حسین کشفی اصل ،سارا والیانی
و روزبه اختری بازیگران اصلی نمایش «پرسپکتیو» هستند که با حضور
«دختران نینجا» و گروه «فرشتگان نینجا» روی صحنه می رود .سایر
بازیگران این نمایش عبارتند از کامیار محبی ،انیتا عظیمی ،تیما تقی زاده،
محمد کرمی ،مریم قجر ،مینا عنصری ،شیوا جمشیدی ،ایمان مهدی
زاده ،معصومه بابایی ،امیر فرمانی ،ســعید اهلل بداشتی ،سارا داداش پور.
نمایش «پرسپکتیو» به نویسندگی محمد کرمی و محسن میرزاخانی به
کارگردانی محسن میرزاخانی و تهیه کنندگی داوود زارع تا ۲مهر ساعت
۲۱:۴۵در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود/.خبرگزاری مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
یداهلل اقاعباسی مدیر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر شد
کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حکمی یداهلل اقا عباسی را به
عنوان مدیر بخش پژوهش جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر منصوب کرد.
یداهلل اقاعباسی نویسنده ،پژوهشگر و مترجم عرصه تئاتر است و سابقه بازی و کارگردانی نمایش
های متعددی را در استان کرمان در کارنامه دارد که از مسئولیت های اجرایی او می توان به کارشناسی
فرهنگی کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان ،مدیر دفتر اطالعات علمی و فنی سازمان پژوهش
های علمی و صنعتی و رییس مرکز چاپ و نشر و رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان
اشاره کرد/.صباخبر
کتاب هایی که مترجم ان وجود خارجی ندارد
سیدعباس حسینی نیک ،مدیر مسئول مجمع علمی و فرهنگی مجد درباره قانون قیمت ثابت کتاب
در برخی از کشورهای اروپایی و امکان اجرای ان در ایران گفت :قانون قیمت ثابت کتاب در کشوری
مثل المان اجرا می شود ،این مساله مربوط به تخفیف کتاب فروشان و توزیع کنندگان کتاب نیست.
منظور این است که قیمت کتاب فقط باید توسط ناشر تعیین شود و کتاب در سطح کشور با قیمتی
که توسط ناشر تعیین می شود ،به فروش برسد.
مدیرمسئول مجمع علمی و فرهنگی مجد با تاکید بر اینکه حراج کتاب با تخفیف متفاوت است،
ادامه داد :تخفیف کتاب از نظر حقوقی و قانونی به مساله ای گفته می شود که در عرف انجام می گیرد.
مثال برای فروش بسیاری از کاالها ،تخفیف ۱۰درصدی درنظر گرفته می شود .این مساله گاهی برای
ِ
تخفیف عرفی نیاز به مجوز گرفتن از اتحادیه یا صنف ندارد اما اگر
کتاب هم انجام می شود .این نوع
تخفیف کتاب و هر کاالیی بیش از ۱۰درصد باشــد ،به نوعی موضوع حراج کتاب مطرح می شود و
ِ
تخفیف عرفی نیاز به مجوز گرفتن از
فروشــنده برای حراج باید از اتحادیه های صنفی مجوز بگیرد.
اتحادیه یا صنف ندارد .اما اگر تخفیف کتاب و هر کاالیی بیش از ۱۰درصد باشــد ،به نوعی موضوع
حراج کتاب مطرح می شود و فروشنده برای حراج باید از اتحادیه های صنفی مجوز بگیرد .او با اشاره به
سایت هایی که کتاب را با تخفیف باال در فضای مجازی می فروشند ،توضیح داد :مشکل امروز فعالیت
و ادامه حراج کتاب توسط این سایت ها است ،زیرا فعالیت ان ها خالف قانون است .باید توجه داشت
اتحادیه هایی فعال هستند که حوزه فعالیت انها به فضای مجازی اختصاص دارد .بسیاری از درگاه های
فروش کتاب ،از انجا پروانه کسب گرفتند و زیر نظر ان ها فعالیت می کنند .این در حالی است که قانون
نظام صنفی برای همه یکسان است .سایتی زیر نظر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان یا زیر نظر اتحادیه
کسب و کارهای مجازی بدون مجوز و بدون محدودیت زمانی نمی تواند تخفیف باالتر از حد عرفی
اعمال کند.
اشفتگی بازار نشر با حضور ناشرنماها
حسینی نیک فعالیت ناشرنماها (ناشرانی که اثار پرفروش دیگر ناشران را کپی برداری کرده ،با ثبت
قیمت دوبرابری نسبت به ناشر اصلی ،کتاب را با تخفیف باال می فروشند) را دلیل اصلی فروش کتاب با
تخفیف باال اعالم کرد و ادامه داد :معموال شرکت های پخش کتاب یا کتاب فروشان جای اینکه کتاب
را از ناشر اصلی و قانونی با تخفیف ۲۰تا ۳۰درصد خریداری کنند و سود محدودی داشته باشند ،با
سوءاستفاده از خالءهای قانونی ،کتاب را با نام مترجمی که وجود خارجی ندارد یا به نام همسر یا فرزند
خود ،با قیمت باال منتشر می کنند و با تخفیف باال می فروشند و اشفتگی بازار نشر به همین دلیل است.
یک شنبه 6شهریور 1401شماره 1265
«اقای اشمیت کیه؟» در تماشاخانه ایرانشهر
7
سهراب سلیمی به زودی نمایش «اقای اشمیت کیه؟» اثر سباستین ت ِیری و ترجمه شهال حائری را در
سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد اورد .ایرج راد ،شهره رعایتی ،میثم رازفر و
محمد کرمی بازیگران اثر هستند« .اقای اشمیت کیه؟» پیش از این سال ۱۳۹۸در سالن استاد جوانمرد
خانه تئاتر اجرا رفته بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا ،ادامه اجراها ناتمام ماند .در خالصه داستان اثر امده
است« :اقا و خانم قوچی ،مبهوت و وحشتزده به دنبال اثبات هویت گمشده خود هستند .حقیقت کجاست؟!
به راستی اقای اشمیت کیست؟!» .سهراب سلیمی پیش از این مهمانسرای دو دنیا ،اریک امانوئل اشمیت در
سال 1387و عشق لرزه ،اریک امانوئل اشمیت؛ در سال 1388 را کارگردانی کرده است /.صباخبر صفحه 7
«طلوعـی» باورپذیـر
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
نقش افرینی ها
«شــهرام حقیقت دوست»
زاده 27حوت/اسفندماه ۱۳۵۱
هجری خورشــیدی در رشت،
دانش اموخته لیســانس رشته
تیاتر می باشد.
شــهرام حقیقت دوســت
بازیگری را از ســال ۱۳۷۳و با
نمایش «پسر کارون» شروع کرد و با حضور در سریال «مهر
خوبان» در سال 1374به تلویزیون امد.
اولین تجربه سینمایی شهرام حقیقت دوست با فلم «درخت
گالبی» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال۱۳۷۶
رقم خورد .سریال بعدی حقیقت دوست ،سریال «خط قرمز»
در سال ۱۳۷۹بود که نقش افرینی درخشان وی باعث شد که
«اصغر فرهادی» برای حضور در یکی از قسمتهای سریالش
یعنی «داستان یک شهر»از او دعوت کند.
نقــش افرینــی حقیقت دوســت در فلــم «جنایت» به
کارگردانی «محمدعلی سجادی» بازی ماندگاری در کارنامه
او به جا گذاشــت ،وی برای این فلم کاندیدای بهترین بازیگر
نقش اول از جشن خانه سینمای ایران شد.
همچنین این بازیگر برای نمایش «ابرهای پشت حنجره»
به کارگردانی «رضا گوران»کاندیدای بهترین بازیگر جشنواره
تیاتر فجر شد.
از فلم هایی که حقیقت دوست در ان ها ایفای نقش کرده
می توان به :چند می گیری گریه کنی ( ،)1384سنگ ،کاغذ،
قیچی ( ،)1385کالشینکف ( ،)1392هیالنه ( ،)1392زرد
( ،)1395البی ( ،)1395زیر سقف دودی ( ،)1395عطر داغ
( ،)1396معکوس ( ،)1397انجا همان ساعت ( )1397و قاتل
و وحشی ( )1398اشاره کرد.
گفتنی اســت او برای بازی در زیر سقف دودی کاندیدای
جایزه از جشنواره نیس فرانسه شد.
شاید هنوز و بعد از گذشت سالها از پخش سریال «خط قرمز» شهرام
حقیقت دوست با بازی خوبش در ان مجموعه شناخته می شود .او حاال
در سریال «خون سرد» بازی فوق العاده ای داشته و نقش یک افسر پلیس
به نام سرگرد امیرعلی طلوعی را واقعی و باورپذیر به تصویر کشیده است.
اولین بازی حقیقت دوست در تلویزیون به سریال «مهر خوبان» در
سال ۷۴مربوط می شود و او در سینما نیز اولین بار با داریوش مهرجویی
در فیلم« درخت گالبی »همکاری کرد و نقش کوتاهی را برعهده گرفت.
حقیقت دوست بعد از مجموعه «مهر خوبان» در سریالی به کارگردانی
قاسم جعفری بازی کرد این سریال که «همسفر» نام داشت باعث شد
جعفری در کار بعــدی خود یعنی «خط قرمز» نیز از حقیقت دوســت
دعوت به همکاری کند و شهرام از همین ســریال بسیار مشهور شد و
یک سال بعد یعنی در سال ۸۰برای سومین بار با جعفری کار کرد و در
سریال« شب افتابی» جلوی دوربین رفت .او همچنین در همین سال با
اصغر فرهادی در سریال «داستان یک شهر» همکار کرد.
حقیقت دوست پس از ان در ۷سریال دیگر نیز بازی کرد که شامل
مجموعه های «ثاراهلل»« ،مختارنامه»« ،شوق پرواز»« ،طلسم شدگان»،
«خداحافظ بچه» و« جاده قدیم» می شود.
این بازیگر در سینما نیز حضوری موفق داشته است و تاکنون در ۲۴
فیلم سینمایی بازی کرده که خیلی از انها مورد توجه قرار گرفته است.
فیلم هایی مانند «جنایت»« ،معکوس» «،قاتل وحشــی» «،زیر سقف
دودی»« ،عطر داغ» «،ســرو زیر اب» و ...از جمله کارهای سینمایی
حقیقت دوست است.
شهرام حقیقت دوست با پشتوانه بسیار قوی وارد شبکه نمایش خانگی
شد و نقشی پیچیده را در ســریال «خون سرد» برعهده گرفت .سرگرد
امیرعلی طلوعی یک افسر اگاهی است ،شغل و موضوعی که تاکنون بارها
و بارها مورد توجه سریال ســازان قرار گرفته است به همین دلیل بازی
در چنین نقشی پیچیدگی های زیادی دارد و در گام اول باید شخصیت
سازی به گونه ای انجام شود که تکراری نباشد.
حقیقت دوست تا االن نشــان داده از عهده این امر به خوبی برامده
است .او نه مانند خیلی از ماموران پلیس در فیلم ها و سریال ها زیادی
اتوکشیده و روتوش شده است و نه از ان طرف بام افتاده .سخت گیر است،
جدی است ،نترس اســت و البته گاه حقه می زند .برخی مواقع خشن
می شود و ...در مجموع ما تصویری از یک پلیس واقعی را می بینیم که
وظیفه ای بسیار دشــوار برعهده دارد و باید با یک باند قاچاق دختران
سرشاخ شود.
ســریال «خون ســرد» تازه ترین مجموعه نمایش خانگی است که
کارگردانی ان را امیرحســین ترابی برعهده دارد .ســریالی که در ژانر
جنایی -پلیسی ساخته شده است و قرار است جمعه هر هفته در ساعت
۱۲ظهر پخش شود .سازندگان «خون سرد» در مورد تعداد قسمت های
این فیلم گفته اند که این سریال در ۲۶قســمت از پلتفرم «فیلم نت»
منتشر خواهد شد.
قصه سریال جنایی -پلیسی «خون سرد» نیز طبق گفته عوامل ان
در مورد فردی است که عاملین پرونده های زن ازاری را در دام انداخته
است و به مجازات می رساند.
تیزرهایی که برای این سریال منتشر شده بود این ابهام را ایجاد می
کرد که حقیقت دوست یکی از عوامل باند خالفکاران باشد اما با شروع
پخش این سریال مشخص شد که شــهرام حقیقت دوست ،نقش اول
«خون سرد» احتماال همان فردی است که عاملین پرونده های زن ازاری
را شناسایی می کند و قرار است به مجازات برساند. صفحه 8