روزنامه صبا شماره 1267 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1267

روزنامه صبا شماره 1267

روزنامه صبا شماره 1267

‫سه شنبه| ‪8‬شهریور ‪ 30 |1401‬اگوست‪ 2 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1267‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫روایـت خـالق یـک قصـه‬ ‫دوسـت داشـتین‬ ‫عکس‪ :‬حبیب مجیدی‬ ‫گفت و گوهایی با‬ ‫مدیرفیلمبرداری و تهیه کننده سریال «شبکه مخفی زنان»‬ ‫مقدم دوست‪ :‬نوشتن برایم‬ ‫جذاب تر است‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫تالش دولت برای بازگشت‬ ‫مرجعیت به وزارت ارشاد‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫پایان اکران فیلم «درخت خاموش» در ترکیه‬ ‫اکران فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی فایسال سویســال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی تولید‬ ‫مشترک ایران و ترکیه بعد از ‪ ۱۳‬هفته در کشور ترکیه به پایان رسید‪ .‬این فیلم که به تازگی برنده جایزه بهترین‬ ‫فیلم از جوایز فیلم مونیخ (‪ ۲۰۲۲ )MFA‬شده است‪ ،‬با حضور ‪ ۳‬هزار و ‪ ۶۰۰‬تماشاچی به اکران خود در ترکیه‬ ‫پایان داد‪ .‬جوایز فیلم مونیخ چهره ای تازه در جشــنواره های سینمایی برجسته المان است که در قلب مونیخ‬ ‫برگزار می شود‪ .‬این رویداد به عنوان یکی از‪ ۱۰۰‬جشنواره برتر ‪ FilmFreeway‬رتبه بندی شده است‪«.‬درخت‬ ‫خاموش»کهبامشارکتبنیادسینماییفارابی‪،‬بخشسینماییشبکه‪ TRT‬ترکیهوهمکاریمعاونتسینمایی‬ ‫وزارت فرهنگ ترکیه در کشور ترکیه ساخت ه شده است به زودی در ایران هم اکران خواهد شد‪/.‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫سازمان اوج سریال «شاهچراغ(ع)» را می سازد‬ ‫شهرداری شیراز و سازمان هنری رســانه ای اوج قرارداد مشارکت ساخت سریال حضرت احمد بن‬ ‫موسی (ع) را منعقد کردند‪ .‬این سریال تاریخی قرار است با محوریت زندگی و زمانه حضرت شاهچراغ(ع)‬ ‫برادر بزرگ امام رضا (ع) تهیه و تولید شود‪ .‬حضرت شاهچراغ (ع) که پسر ارشد امام موسی کاظم(ع)‬ ‫و برادر امام رضا (ع) اســت در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراســان سفر کرد ولی در راه توسط‬ ‫افراد مامون‪ ،‬خلیفه عباسی‪ ،‬در شهر شیراز به شهادت رسید‪ .‬سریال حضرت شاهچراغ پس از تحقیق‬ ‫و پژوهش‪ ،‬به همت سازمان اوج وارد مرحله نگارش فیلمنامه می شود و در ادامه مراحل تولید ان اغاز‬ ‫خواهد شد‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫جزئیاتی تازه از «جنگ جهانی سوم» در استانه نمایش در ونیز‬ ‫فیلم «جنگ جهانی ســوم»‪ ،‬ششمین فیلم بلند هومن سیدی‬ ‫پس از «افریقا»‪« ،‬سیزده»‪« ،‬اعترافات ذهن خطرناک من»‪« ،‬خشم‬ ‫و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ زده» است که نخستین نمایش‬ ‫جهانی خود را در بخش افق های هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز‬ ‫تجربه خواهد کرد‪ .‬این فیلم در نخستین نمایش خود روز ‪ ۶‬سپتامبر‬ ‫(‪ ۱۵‬شهریور) از ساعت ‪ ۱۹:۳۰‬در سالن «‪ »Sala Volpi‬نمایش‬ ‫رسانه خواهد داشت و نخستین نمایش عمومی خود را هم ساعت‬ ‫‪ ۱۴‬روز ‪ ۷‬سپتامبر (‪ ۱۶‬شــهریور) در «‪ »Sala Darsena‬تجربه‬ ‫می کند‪ .‬ساخته هومن سیدی در مجموع شش نوبت در ونیز به روی‬ ‫پرده خواهد رفت‪.‬‬ ‫در خالصه داستان جدید منتشر شــده از این فیلم امده است‪:‬‬ ‫«شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از‬ ‫دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال ها پیش کنار بیاید‪ .‬طی چند‬ ‫سال گذشته‪ ،‬او با یک زن کر و الل‪ ،‬به نام الدن رابطه برقرار کرده است‪.‬‬ ‫محل ساخت و سازی که او امروز در ان کار می کند به لوکیشن فیلمی‬ ‫درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می شود و در‬ ‫کمال تعجب به او یک نقش سینمایی‪ ،‬خانه و فرصتی داده می شود‬ ‫تا برای خود کسی باشد‪ .‬وقتی الدن از این موضوع مطلع می شود‪،‬‬ ‫به محل کارش می اید و درخواست کمک می کند‪ .‬نقشه شکیب‬ ‫برای مخفی کردن او‪ ،‬به طرز غم انگیزی اشــتباه از کار درمی اید و‬ ‫«دعوت»صدرنشینگیشهکم رونقشد‬ ‫با وجود نمایش سه فیلم جدید در سینماهای امریکا‪ ،‬کسی برای‬ ‫دیدن این فیلم ها به سینما نرفته است و به همین دلیل است که فیلم‬ ‫تریلر سونی با نام «دعوت» با فروش ناچیز ‪ ۷‬میلیون دالری در ‪۳۱۱۴‬‬ ‫سالن سینمای امریکای شمالی ‪ ،‬در صدر جدول باکس افیس امریکا‬ ‫قرار گرفت‪« .‬دعوت» پایین ترین میزان فروش فیلم رتبه اول گیشه‬ ‫از ماه می ‪ ۲۰۲۱‬و همه گیری کرونا تاکنون است‪ .‬می توان گفت حاال‬ ‫دیگر این فقدان گزینه های جذاب است که فیلمی را با فروش اندک‬ ‫به صدر رسانده است‪ .‬بر اساس گزارش کام اسکور‪ ،‬به طور کلی گیشه‬ ‫داخلی امریکا تنها ‪ 52/7‬میلیون دالر در این اخر هفته کسب کرده‬ ‫است که بدترین نتیجه کلی گیشــه امریکا در چند ماه اخیر است‪.‬‬ ‫انتظار می رود که روزهای ب ِد گیشه حداقل تا اواخر سپتامبر یا اوایل‬ ‫اکتبر تا زمانی که فیلمهای «نگران نباش عزیزم» (‪ ۲۳‬ســپتامبر)‪،‬‬ ‫«پایان هالووین» (‪ ۱۴‬اکتبر) و اقتباس از کتاب کمیک «بلک ادام»‬ ‫(‪ ۲۱‬اکتبر) در سینماها اکران شوند‪ ،‬ادامه یابد‪/.‬صباخبر‬ ‫موقعیت جدید و فرصت بی تکرار پیش امده برای او را‪ ،‬با تهدید رو‬ ‫به رو می کند‪».‬‬ ‫نشریه اسکرین نیز در معرفی فیلم های بخش افق های ونیز درباره‬ ‫«جنگ جهانی سوم» نوشته است‪ :‬یکی از چهار فیلم ایرانی حاضر در‬ ‫بخش رسمی ونیز ‪« ،۲۰۲۲‬جنگ جهانی سوم» داستان یک کارگر‬ ‫معمولی ‪ -‬با بازی محسن تنابنده (بازیگر فیلم قهرمان) ‪ -‬را دنبال‬ ‫می کند که خود را در حال کار روی صحنه فیلمی می بیند که مدعی‬ ‫اســت درباره محکومیت دیکتاتوری است‪ ،‬اما خود فیلمسازان نیز‬ ‫تبدیل به افرادی مستبد و زورگو می شوند‪ .‬این نشریه نوشت‪ :‬هومن‬ ‫سیدی فیلمساز و بازیگر سرشــناس ایران است و «جنگ جهانی‬ ‫سوم» ششمین فیلم بلند اوست‪ .‬سیدی با همکاری ارین وزیردفتری‬ ‫(که فیلم «بی رویا» از او در بخش افق های اکسترا ونیز حضور دارد) و‬ ‫ازاده جعفریان تهیه کننده‪ ،‬تدوین و نویسندگی این فیلم را بر عهده‬ ‫داشته اند‪ .‬در فیلم «جنگ جهانی ســوم» بازیگرانی چون محسن‬ ‫تنابنده‪ ،‬ندا جبرئیلی‪ ،‬مهسا حجازی‪ ،‬نوید نصرتی‪ ،‬لطف اهلل سیفی و‬ ‫حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته اند و پخش بین المللی این فیلم‬ ‫بر عهده کمپانی مستقل های ایرانی است‪.‬‬ ‫هفتاد و نهمین جشــنواره فیلم ونیز‪ ،‬قدیمی ترین جشــنواره‬ ‫ســینمایی جهان‪ ،‬از تاریخ ‪ ۳۱‬اگوست تا ‪ ۱۰‬ســپتامبر (‪ ۹‬تا ‪۱۹‬‬ ‫شهریور) در ایتالیا برگزار می شود‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫«کاپیتانمن»پروانهنمایشگرفت‬ ‫مستند علمی «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور و‬ ‫تهیه کنندگی بهرام رادان و با حضور بهرام رادان در مقام راوی موفق‬ ‫به دریافت پروانه نمایش شد‪ .‬محوریت داستان این مستند با پردازش‬ ‫به سیستم پیچیده مغز انسان شکل گرفته است که رادان این فیلم را‬ ‫روایت می کند‪ .‬سوژه این مستند به کارگردانی سیاوش صفاریان پور‬ ‫در قالب مستند سینمایی به تصویر کشیده شده و در ان متخصصان‬ ‫و پزشــکان معتبر مغز و اعصاب علوم شناختی‪ ،‬اخرین یافته های‬ ‫علمی از فرمانده بدن انسان را در اختیار عالقه مندان قرار می دهند‪.‬‬ ‫کالبدشکافی از مغز طبیعی یک انسان و جستجو در الیه ها مختلف‬ ‫این ساختار پیچیده برای درک رمز و راز عملکرد ان‪ ،‬از مهم ترین‬ ‫بخش های این مستند علمی به حساب می اید‪ .‬برخی عوامل سازنده‬ ‫این مستند عبارتند از کارگردان‪ :‬سیاوش صفاریان پور‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫بهرام رادان‪ ،‬مشاور علمی و سرپرست گروه نویسندگان‪ :‬رضا پناهی‪،‬‬ ‫مدیر فیلمبرداری‪ :‬کوهیار کالری با همراهی محمد عاشقی‪/.‬صباخبر‬ ‫«ترور» در اخرین روزهای پیش تولید‬ ‫این روزها پروژه های مختلفی در حوزه سینما و سریال های تلویزیونی‬ ‫در حوزه اثار امنیتی و شهدا در حال ساخت است‪ .‬از مهمترین این پروژه ها‪،‬‬ ‫مینی سریالی مرتبط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که قرار است‬ ‫به مقطعی از زندگی این سردار بزرگ بپردازد و سیروس مقدم کارگردانی‬ ‫ان را به عهده دارد‪ .‬این سریال که با تهیه کنندگی حامد عنقا پیش می روند‬ ‫در حال حاضر اخرین روزهای پیش تولیــد را می گذراند و فیلمنامه با‬ ‫همکاری سیروس مقدم در حال بازنویسی است‪.‬مهدی نقویان مدیرعامل‬ ‫موسسه اندیشه شهید اوینی پیش از این در توضیحی درباره این مجموعه‬ ‫گفته بود‪ :‬از شتاب فاصله گرفتیم و پروژه در حال کیفی سازی است‪.‬به گفته‬ ‫او؛ «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته می شود و‬ ‫با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد‪ .‬مینی سریال «ترور» با موضوع ترور‬ ‫نافرجام شهید حاج قاسم سلیمانی به تهیه کنندگی حامد عنقا با تمرکز به‬ ‫ترور نافرجام حاج قاسم در کرمان‪ ،‬درصدد است تا بخشی از جایگاه رفیع و‬ ‫حساس این سرباز گرانقدر اسالم را به تصویر دراورد‪ / .‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«رویای ساحل» و «خاطرات بندباز» به صف اکران پیوستند‬ ‫شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش دو فیل م «رویای ساحل»‬ ‫ی حسینی و تهیه کنندگی رقیه احمدی و فیلم «خاطرات بندباز» به کارگردانی‬ ‫به کارگردانی ارش سجاد ‬ ‫حامد رجبی و تهیه کنندگی سمیرا برادری و روح اهلل برادری موافقت کرد‪ .‬فیلم سینمایی «رویای ساحل»‬ ‫پیش از این در بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم رودخانه بزرگ کانادا روی پرده رفته‬ ‫بود‪ .‬در این فیلم بازیگرانی نظیر الدن مستوفی‪ ،‬ابراهیم کوخایی‪ ،‬ماهان نصیری‪ ،‬امید فضلعلی و مبین‬ ‫رستگار نقش افرینی کرده اند‪ .‬فیلم «خاطرات بندباز» دومین تجربه حامد رجبی پس از فیلم «پریدن از‬ ‫ارتفاع کم» است که در سال ‪ 93‬به تهیه کنندگی مجید برزگر ساخته شد‪/.‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫اخرین وضعیت محمد کاسبی پس از ‪ ۱۸‬روز ‪ICU‬‬ ‫‪3‬‬ ‫یلدا کاسبی‪ ،‬فرزند محمد کاسبی خاطرنشــان کرد‪ :‬پدرم روز شنبه ـ پنجم شهریور ماه ـ پس از ‪ ۱۸‬روز‬ ‫بستریشدندربخشایسییوبیمارستانعرفانبهمنزلمنتقلشدندودرحالحاضرهمچنانتحتدرمان‬ ‫هستند‪ .‬او درباره ادامه درمان محمد کاسبی و بهبود وضعیت قلب این هنرمند هم گفت‪ :‬پزشک معالج پدر‪ ،‬دکتر‬ ‫بابک شریف کاشانی ابراز امیدواری کردند که اگر وضعیت قلب تا یک ماه اینده به شکل پایدار ادامه پیدا کند‪،‬‬ ‫می توانند برای باطری قلب اقدام کنند‪ .‬یلدا کاسبی اظهار کرد‪ :‬در حال حاضر خداراشکر فعال وضعیت قلب و‬ ‫ریه پایدار است که امیدوارم این شرایط ادامه پیدا کند‪ .‬از طرفی پدر نیاز به فیزیوتراپ دارند که هر روز به منزل‬ ‫می اید و کار فیزیوتراپی ایشان را انجام می دهند‪ .‬ان شاءاهلل به زودی شاهد بهبودی کامل باشیم‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫روایت نویسنده «وضعیت سفید» از نحوه اشنایی اش با سینما‬ ‫مقدم دوست‪ :‬نوشتن برایم جذاب تر است‬ ‫اصلی من قصه نوشتن است‪ .‬یعنی تعریف کردن و روایت کردن قصه‪،‬‬ ‫هادی مقدم دوست‪ ،‬نویسنده و کارگردان گفت‪« :‬کار ِ‬ ‫یا قصه ها را از خودمان می سازیم یا یک چیزهایی یادمان می اید‪ .‬در هر صورت ما یک چیزهایی را تعریف و تنظیم می کنیم‪.‬‬ ‫اولین چیزی که ادم برای تعریف کردن دارد‪ ،‬اولین چیزی است که یادش می اید‪ .‬من خیلی دوست دارم همیشه این سوال را‬ ‫از همه بپرسم که اولین چیزی که یادتان می اید چیست؟» نویسند ه سریال «وضعیت سفید» درباره ی روایت کردن خاطره ها‬ ‫توضیح داد‪« :‬روایت کردن‪ ،‬انتقال حس است‪ .‬مطلبی که در ان یک حسی وجود دارد‪ ،‬ارزش روایت کردن پیدا می کند‪ .‬برای‬ ‫اینکه بتوانید اتفاقی را روایت کنید‪ ،‬باید اول ببینید که می خواهید چه حسی را منتقل کنید و در ان خاطره ای که می خواهید‬ ‫تعریف کنید اصال حسی وجود دارد؟ اگر شما بتوانید روایتی پیدا کنید که یک حس داشته باشد‪ ،‬این شروع فکر کردن است»‪.‬‬ ‫یدانستمفیلمچیست‬ ‫کارگردانسریال«سرباز»همچنیندرادام هبرنامهدرباره یاشناییخودبافیلم سازیگفت‪«:‬مناصالنم ‬ ‫و فقط یک مجله ی سینمایی می خواندم‪ .‬اصال نمی دانستم فیلم را چطور می سازند و فقط تعجب می کردم‪ .‬عکس هم می دیدم‬ ‫تعجب می کردم و برایم سوال مطرح می شد که چطور ما داخل این کاغذ می رویم؟» نویسند ه فیلم «بی پولی» و «ارایش غلیظ»‬ ‫درمورد تجرب ه فیلم سازی بدون حلقه های فیلم گفت‪« :‬زمانی که کالس فیلم سازی می رفتم دوربین هایی بود که به ان ها سوپر‬ ‫هشت می گفتند‪ .‬کانون بودج ه تهیه ی فیلم خام نداشت‪ ،‬اما دوربین داشت‪ .‬به همین دلیل ما با دوربین خالی فیلم برداری را‬ ‫تمرین می کردیم و چیزی ضبط نمی شد اما همه کارها را جدی انجام می دادیم و این خیلی برایم عجیب بود که کار ما هیچ جا‬ ‫ضبط نمی شود‪ ».‬کارگردان فیلم «سر به مهر» افزود‪« :‬به یاد دارم در پروسه ی فیلم سازی یک نفر خیلی اذیتم می کرد و من‬ ‫می نوشتم چون نوشتن ارام ام می کرد که بتوانم کارم را انجام دهم‪ .‬نوشتن باعث می شود که متوجه شوید چه کسی هستید و‬ ‫وقتی یک سری مطلب فقط در ذهن تان است‪ ،‬عبور می کند و می رود اما وقتی می نویسید و در مقابل چشم هایتان قرار می گیرد‪،‬‬ ‫این امکان را دارید که به ان فکر کنید و بررسی اش کنید‪ .‬هر هدفی دارید اما نویسنده هم باشید‪ .‬به نظرم همه باید غیر از هر هدف‬ ‫دیگری که دارند‪ ،‬نویسنده باشند چون کمک می کند که فکر کنید‪ ».‬مقدم دوست در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگی‬ ‫سریال «وضعیت سفید» را برعهده گرفت‪ ،‬توضیح داد‪« :‬وقتی با اقای نعمت اله حرف می زدیم‪ ،‬قصد داشتیم با سریال «وضعیت‬ ‫سفید» احساس مان نسبت به یک دوره تاریخی و شخصیت امیر و حال و هوای سنی اش را به مخاطبان منتقل کنیم‪ .‬اولین نکته‬ ‫این بود که نسبت به ان دوره تاریخی و ان دوره سنی احساس داشتیم‪ .‬اصل قضیه احساس است که در شروع نوشتن چه چیزی‬ ‫نوجوانی شخصیت امیر ما را تحت تاثیر قرار داده بود‪ .‬ادم هر کاری‬ ‫شما را تحت تاثیر قرار داده که ارزش نوشتن دارد‪ .‬درواقع دوره‬ ‫ِ‬ ‫انجام می دهد ان موضوع باید یک مغناطیس داشته باشد و باید یک احساسی به ان داشته باشیم‪ .‬احساس محبت و عالقه به ان‬ ‫دوره تاریخی و شخصیت امیر ما را جذب کرده بود‪ ».‬نویسنده ی فیلم «شعله ور» در پاسخ به این سوال که به فیلم سازی بیشتر‬ ‫عالقه مند است یا نویسندگی گفت‪« :‬ضمن احترام به فیلم سازی‪ ،‬نوشتن برایم جذاب تر است»‪/ .‬خبرگزاری ایلنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫پرونده‬ ‫روایـتخـالقیـکقصـهدوسـت داش‬ ‫گفت وگو با مدیرفیلمبرداری و تهیه کننده سریال شبکه خانگی «شبکه مخفی زنان»‬ ‫سیدمهدی فخرنبی اینروزهاپلتفرم هایایرانیدررقابتیشگفت انگیزبرسرسریال سازی ‪،‬بایکسریالجدید‪،‬مشترکان‬ ‫و مخاطبان خود را هیجان زده می کنند‪ .‬نماوا که طی یک سال گذشته با تبلیغ سریال «شبکه مخفی‬ ‫گفت و گو‬ ‫زنان» مخاطبانش را برای دیدن این سریال تهییج کرده بود‪ ،‬حاال نزدیک به یک ماه است که پخش ان‬ ‫را اغاز کرده است‪ .‬این سریال یکی از پر بازیگرترین سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی است و اولین تجربه‬ ‫افشین هاشمی به عنوان کارگردان در عرصه ساخت سریال برای مخاطبان این شبکه به شمار می رود‪ .‬ان طور که از‬ ‫شواهد برمی ایدهاشمیبهخوبیتوانستهازپسکاردراینعرصهبرایدواینموضوعرامی تواندرهمینچهارقسمت‬ ‫ابتداییبهوضوحدید‪.‬دراینسریالدرامتاریخیکهمحمدرحمانیانومحسنقرائینویسندگانانهستند‪،‬بازیگرانی‬ ‫مچونلیالحاتمی‪،‬مهدیهاشمی‪،‬شبنممقدمی‪،‬بارانکوثری‪،‬سیامکانصاری‪،‬شقایقدهقان‪،‬امیرحسینرستمی‪،‬‬ ‫ه ‬ ‫حمید فرخ نژاد‪ ،‬رضا بهبودی‪ ،‬مونا فرجاد‪ ،‬اصغر سمسارزاده و ‪ ...‬بازی کرده اند‪.‬‬ ‫علیرضا زرین دست‪:‬‬ ‫ساخت سریال نمایش خانگی گاو نر می خواهد و مرد کهن‬ ‫علیرضا زرین دست مدیرفیلمبرداری نام اشنای سینمای ایران‬ ‫است که شاید کمتر کسی را بتوان به قدمت و توانمندی او در این‬ ‫عرصه پیدا کرد‪ .‬او از دهه ‪ 40‬کار خود را در سینمای ایران شروع کرد‬ ‫و تاکنون در اثار سینمایی زیادی به عنوان مدیرفیلمبرداری حضور‬ ‫داشته و بارها در مجامع مختلف برگزیده شده است‪ .‬شاید بتوان او را‬ ‫به جهت همکاری اش با بزرگان سینمای ایران به عنوان منشور مصور‬ ‫تاریخ سینمای ایران برشمرد که با امضای خاص خود بین مخاطبان‬ ‫جدی سینما و کارشناسان شهرت و جایگاه دارد‪ .‬نکت ه جالب دیگری‬ ‫که می توان به ان اشاره کرد این است که علیرضا زرین دست تا قبل‬ ‫از سریال شبکه خانگی «شبکه مخفی زنان» تنها یک بار (ان هم در‬ ‫سال ‪ 1354‬و سریال «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی) به‬ ‫عنوان فیلمبردار با یک پروژه سریالی همکاری داشته است‪ .‬با او در‬ ‫شرایطی گفت وگو کردیم که تولید این سریال همچنان ادامه دارد‬ ‫و کم تر از یک ماه دیگر به اتمام می رسد‪.‬‬ ‫بعد از سریال «دایی جان ناپلئون» که در سال ‪ 54‬تولید‬ ‫و در سال ‪ 55‬روی انتن رفت‪ ،‬این اولین سریالی است که‬ ‫با ان همکاری کرده اید‪ .‬از چگونگی پیوستن به این پروژه‬ ‫بگویید؟‬ ‫جواد نوروزبیگی تهیه کننده اولیه سریال «شبکه مخفی زنان»‬ ‫با من تماس گرفت و این پیشــنهاد را به من داد‪ .‬من شرایطی را‬ ‫مشــخص کردم که اقای نوروزبیگی پذیرفت‪ .‬در ادامه با افشین‬ ‫هاشمی اشنا شــدم و چون فرصتی برای خواندن فیلمنامه کامل‬ ‫نبود‪ ،‬داستان را به صورت مفصل برای من تعریف کرد‪ .‬قبل از این‬ ‫سریال با اقای هاشمی کار نکرده بودم و او را دورادور می شناختم‪.‬‬ ‫همکاری با این پروژه را پذیرفتم اما با خودم این شرط را گذاشتم‬ ‫که اگر کار افشین هاشمی به عنوان کارگردان‪ ،‬ضعیف بود‪ ،‬پروژه را‬ ‫ترک کنم! اما وقتی مشغول به کار شدم‪ ،‬دیدم برعکس انتظار من‪،‬‬ ‫کار او خیلی هم خوب است و تقریبا می توانم بگویم تا به اینجای‬ ‫کار‪ ،‬من خیلی با ارامش و اطمینان خاطر در این سریال کار کرده ام‪.‬‬ ‫هاشمی عالوه بر این که کارش را خوب انجام می دهد‪ ،‬ادم خالق و‬ ‫بااستعدادی است که دیر یا زود می تواند جای واقعی خودش را در‬ ‫سینمای ایران پیدا کند‪ .‬ضمن ان که نباید از داستان این سریال‬ ‫بگذریم که از نگاه من‪ ،‬یک قصه دوست داشتنی است‪.‬‬ ‫از تجربیات همکاری در این سریال بگویید و این که از‬ ‫نگاه شما‪ ،‬کار فیلمبرداری در یک سریال‪ ،‬چه تفاوت هایی‬ ‫م سینمایی دارد؟‬ ‫با فیل ‬ ‫کار کردن در سریال‪ ،‬شبیه یک مسافرت بی مقصد است چون‬ ‫شــما نمی دانید به کجا خواهید رفت‪ .‬یا حتی می توانم بگویم که‬ ‫شبیه یک پازل است‪ ،‬چون شما هر چه که خانه ها را حل می کنید‬ ‫و جلو می روید‪ ،‬خانه های جدیدتری در طول مســیر شــما سبز‬ ‫می شوند که ان ها را هم باید حل کنید‪ .‬و شاید شبیه یک ماراتن‪.‬‬ ‫در بخش کارگردانی و مخصوصا در بخش فیلم برداری و مدیریت‬ ‫فیلم برداری و نورپردازی هم چنین اســت‪ .‬تمام این موارد شما را‬ ‫وارد چالشی می کند که اصال فکرش را هم نمی کنید‪ .‬در مدت یک‬ ‫ســالی که با این پروژه همکاری می کنم‪ ،‬بارها شده که خیلی از‬ ‫سکانس ها را چندین بار نورپردازی کرده ام‪ .‬یا سکانسی را در نظر‬ ‫بگیرید که برای ضبط ان سه ماه برنامه ریزی شده اما فیلم برداری‬ ‫ان ‪ 6‬ماه طول می کشد‪ .‬از طرف دیگر بازیگرانی را داشتیم که سر‬ ‫یک پروژه دیگر هم مشغول بودند و نمی توانستند به صورت مداوم‬ ‫سر صحنه ما بیایند یا بازیگرانی داشــتیم که بیمار می شدند و یا‬ ‫بازیگر دیگری که باید جراحی می کرد و‪...‬‬ ‫با این اوصاف پروسه پیچیده ای را در تولید این سریال‬ ‫پشت سرگذاشته اید؟‬ ‫بله‪ .‬صحبت یکی دو ماه نیســت که ادم ها خودشان را تطبیق‬ ‫بدهند‪ .‬صحبت یک فعالیت متداوم و یکساله است‪ .‬مثال گاه باید‬ ‫نمای مقابل پالن هایی را که یک سال پیش گرفته ام‪ ،‬االن ضبط‬ ‫کنم‪ .‬گاه یادم نمی اید و مجبور می شوم به تصاویر پشت صحنه یا‬ ‫به خود اقای هاشمی که ان پالن ها را بازبینی کنم تا حاال بتوانم‬ ‫نمای مقابل ان ها را بگیرم‪ .‬یا می توانم به خود اقای نوروزبیگی اشاره‬ ‫کنم که با مجموعه بازیگر ها چالش داشت‪ .‬وقتی شما یک سریال‬ ‫شــبکه نمایش خانگی را کار می کنید‪ ،‬پاسخ دادن و راضی کردن‬ ‫ان ها خودش یک داستان عجیب و غریب است‪ .‬با تمام این اتفاقات‪،‬‬ ‫تمرکز جالب توجهی که برای ساخت و ادامه دادن کار وجود داشت‬ ‫و شرایط طوری کنترل شــد که حاال بعد از پخش چند قسمت از‬ ‫سریال‪ ،‬شما می توانید ببینید که چه قدر بازی ها عالی شده است‪.‬‬ ‫از نگاه شما به عنوان یک فیلمبردار با تجربه سینما‪ ،‬کار‬ ‫به سمت تئاتری شدن نرفته است؟‬ ‫من این حس را ندیدم و اگر هم باشد خیلی کم است‪ .‬البته اگر‬ ‫هم باشد‪ ،‬این یک مساله طبیعی است‪ .‬به هرحال اقای هاشمی از‬ ‫تئاتر امده و برای همین ممکن است این خاستگاه بر میزانسن او‬ ‫تاثیر گذاشته باشد‪ ،‬ولی به نظرم این تاثیر زیاد تاثیر بدی نیست‪.‬‬ ‫به هرحال سینما یکی از مشتقات تئاتر به حساب می اید و خیلی‬ ‫از منابع ترکیبی میزانسن از تئاتر به سینما امده است‪ .‬به همین‬ ‫دلیل است که این تاثیر در خیلی از فیلم های دنیا که کارگردان های‬ ‫مطرحی هم دارند‪ ،‬رایج است‪.‬‬ ‫به هماهنگی خود با افشــین هاشــمی و خالقیت این‬ ‫کارگردان اشــاره کردید‪ .‬در طول کار پیــش امد که با‬ ‫کارگردان بر سر قاب ها یا نورپردازی به اختالف نظر بخورید؟‬ ‫هیچ وقت اختالف نظری نداشتیم‪ .‬بعضی اوقات اقای هاشمی‬ ‫با ایده های خوبی می امد‪ .‬بعضی وقت هــا هم من ایده ها را ارایش‬ ‫می کردم و یا خــودم ایده ای داشــتم که با کارگــردان در میان‬ ‫می گذاشــتم‪ .‬به هر حال ما در کمال حیرت‪ ،‬یک ســال همکاری‬ ‫صمیمانه ای داشــته ایم‪ .‬می توانم بگویم همکاری خالقانه و حتی‬ ‫هنرمندانه ای بود‪.‬‬ ‫با توجه به نتیجه این کار‪ ،‬اگر دوباره به شما فیلمبرداری‬ ‫یک سریال شبکه نمایش خانگی پیشــنهاد شود‪ ،‬ان را‬ ‫می پذیرید؟‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شـتنی‬ ‫فعال امیدوارم که نپذیرم و انجام ندهم! علتش هم زمان بر بودن‬ ‫کار است‪ .‬ساخت سریال نمایش خانگی کاری بسیار فرسایشی و‬ ‫طاقت فرسا است‪ .‬البته از نظر کمیت و کیفیت خیلی خوب است‬ ‫ولی ساخت و تحمل ان کار بسیار دشواری است‪ .‬از نظر فنی هم این‬ ‫که شما بتوانید تداوم فضا در یک پروژه با لوکیشن های مختلف را‬ ‫حفظ کنید و برای ان برنامه ریزی حساب شده ای داشته باشید‪ ،‬کار‬ ‫ساده ای نیست‪ .‬ما برای «شبکه مخفی زنان» خیلی از محل هایی‬ ‫را که نورپردازی شــده بود‪ ،‬مجددا چندین بار نورپردازی کردیم‪،‬‬ ‫چون به همان دالیلی که عرض کردم گاه بازیگرانی که باید ســر‬ ‫یک سکانس حضور می داشــتند‪ ،‬به خاطر مشکالتی که داشتند‬ ‫نمی توانستند سر صحنه بیایند و برای همین‪ ،‬ما دوباره و سه باره‬ ‫می رفتیم و نورپردازی را انجام می دادیم‪ .‬از طرفی شروع این پروژه‪،‬‬ ‫با همه گیری کرونا مصادف شد‪ .‬البته ان موقع من سر کار نبودم اما‬ ‫همین قضیه سبب شد تا کار را یکی دو ماه تعطیل کنند‪ .‬زمانی هم‬ ‫که من وارد کار شدم‪ ،‬تا مدت ها با ماسک کار می کردیم‪ .‬فکرش را‬ ‫بکنید درون اتاق های سربسته‪ ،‬تعدادی چراغ روشن است و از طرفی‬ ‫حدود سی‪ ،‬چهل نفر در همان اتاق مشغول کار هستند‪ .‬شما باید‬ ‫خیلی از لحاظ جسمی و بدنی مقاوم باشید که از این شرایط قسر‬ ‫در بروید تا کرونا نگیرید‪ .‬خیلی هــا در پروژه ما بارها کرونا گرفتند‬ ‫و‪ ...‬به جرات می گویم ساخت ســریال نمایش خانگی واقعا گاو نر‬ ‫می خواهد و مرد کهن!‬ ‫جواد نوروزبیگی‪:‬‬ ‫این سریال بازیگران زیادی را معرفی می کند‬ ‫جواد نوروزبیگی تهیه کننده با ســابقه و پر کار ســینما است‬ ‫که چند صباحی می شــود در شــبکه نمایش خانگی دســت به‬ ‫سریال سازی زده و به عنوان تهیه کننده اولیه این مجموعه فعالیت‬ ‫کرده است‪« .‬میدان سرخ» شــاید جزو اولین پروژه های این تهیه‬ ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫‪5‬‬ ‫کننده در این عرصه بود که با حرف و حدیث های زیادی پیرامون‬ ‫نقاط ضعف و قوت خودش مواجه شــد‪ .‬یکی از خصوصیات جواد‬ ‫نوروزبیگی کار با کارگردان های متفاوت و خالق اســت؛ از هومن‬ ‫سیدی گرفته تا سعید روستایی و حاال در سریال «شبکه مخفی‬ ‫زنان» با افشــین هاشــمی کار کرده که طبق معمول‪ ،‬نتیجه ای‬ ‫مطلوب به همراه داشــته‪ ،‬به طوری که کیفیت و جذابیت سریال‬ ‫به گونه ای است که می تواند مخاطبان را به دیدن ادامه ان ترغیب‬ ‫کند‪ .‬او درباره این تجربه با صبا صحبت کرده است‪.‬‬ ‫تولید پروژه «شــبکه مخفی زنان» در شبکه خانگی و‬ ‫اولین همکاری شما با افشین هاشمی چطور شکل گرفت؟‬ ‫«شبکه مخفی زنان» بر اساس طرحی از محسن قرایی شکل‬ ‫گرفت و در ادامه محمد رحمانیان هم به او اضافه شد و متن کار را‬ ‫مشترکا نوشتند‪ .‬این اولین کاری بود که در خدمت افشین هاشمی‬ ‫به عنوان کارگردان بــودم‪ .‬البته ارتباط کاری مــا به پیش از این‬ ‫سریال برمی گشت‪ .‬او قبال در یکی از کارهای ابراهیم حاتمی کیا‬ ‫به عنوان بازیگر حضور داشت و من هم در ان کار مدیر تولید بودم‪.‬‬ ‫خدا را شکر در سریال «شبکه مخفی زنان» هم این ارتباط شکل‬ ‫گسترده تری گرفت و به یک تجربه خوبی برای ما بدل شد‪ .‬به هر‬ ‫حال اقای هاشمی ادم با تجربه ای است که چند کار سینمایی انجام‬ ‫داده و واقعا هیچ نگرانی خاصی نداشتم چرا که مطمئن بودم که‬ ‫مسیر ساخت این سریال درست است و شما حاصل کار را در بخش‬ ‫کارگردانی این ســریال می توانید ببینید‪ .‬برخی حتی از تئاتری‬ ‫شدن فضا به دلیل پیشینه تئاتری سازندگان کار حرف می زدند‪،‬‬ ‫که به نظرم این هــم صرفا یک نگرانی بود ضمن ان که افشــین‬ ‫هاشمی به عنوان کارگردان سینما چند فیلم سینمایی ساخته که‬ ‫در نمایش های بین المللی خیلی موفق بوده است و در سینما هم‬ ‫صاحب نگاه و سبک خودش است‪.‬‬ ‫پیش تولید سریال با حضور شــما در شرایطی دشوار‬ ‫شروع شد و بعد تولید شکل دیگری گرفت‪ .‬از این پروسه‬ ‫بگویید‪...‬‬ ‫بله‪ ،‬ما از ابتدا برنامه ریزی کــرده بودیم که این کار را خودمان‬ ‫انجام دهیم و تا حدودی هم پیش رفتیم اما در ادامه‪ ،‬کار به نماوا‬ ‫واگذار شد‪ .‬ما در دوران کرونا شروع به کار کردیم و شرایط سختی‬ ‫را گذراندیم‪ .‬همین شرایط باعث شــد که ما از برنامه ریزی اولیه‬ ‫عقب بمانیم و به ســختی بتوانیم پیش برویم‪ .‬هر پروژه ای که در‬ ‫دوران کرونا شروع شد‪ ،‬با این قبیل مشکالت پیش رفت و با اسیب‬ ‫مالی سنگینی مواجه شد‪ .‬جای شــکرش باقی است که نماوا با ما‬ ‫همکاری خوبی داشــت و خوب پیش رفتیم‪ .‬از یک جا به بعد هم‬ ‫نماوا با هماهنگی بنده تهیه کنندگی کار را برعهده گرفت و اقای‬ ‫شانه ساز تهیه کننده سریال شد‪.‬‬ ‫علیرضا زرین دست چطور بعد از این همه سال پذیرفت‬ ‫تا در این پروژه سریالی حضور داشته باشد؟‬ ‫در ابتدا ســعید براتی فیلمبردار این پروژه بــود که درگیر کار‬ ‫دیگری شد و از ما خواست تا در این پروژه همراه مان نباشد‪ .‬اقای‬ ‫زرین دست واقعا سخت انتخاب می کند‪ ،‬اما از انجا که بین ما یک‬ ‫رفاقت وجود دارد‪ ،‬من از ایشان خواهش کردم پشت دوربین این‬ ‫سریال خانگی بیاید‪ .‬اقای زرین دست پذیرفت و حضورش در این‬ ‫سریال فوق العاده بود‪.‬‬ ‫انتخاب بازیگران که اکثرا از چهره های شاخص سینما‬ ‫هستند‪ ،‬چه روندی داشت؟‬ ‫رویکرد ما در «شــبکه مخفــی زنان» اســتفاده از چهره های‬ ‫شناخته شده در کنار بهره گیری از ظرفیت چهره های جوان بود‪.‬‬ ‫طبیعتا برای جذابیت یک کار نمایــش خانگی باید از بازیگرهای‬ ‫چهره استفاده کرد چرا که مردم دوســت دارند انها را ببینند و از‬ ‫بازی خوب انها لذت ببرند‪ .‬ما در این سریال البته از بازیگران زیادی‬ ‫هم استفاده کردیم که تازه کار بودند که انها هم خیلی خوب بازی‬ ‫کردند و هر چه پخش ســریال جلوتر بروید‪ ،‬بیشتر با انها مواجه‬ ‫خواهید شد‪ .‬به گمان من‪ ،‬سریال «شبکه مخفی زنان» بازیگران‬ ‫زیادی را به بدنه سینما و سریال سازی معرفی خواهد کرد‪.‬‬ ‫تولید و ارائه سریال در «شبکه نمایش خانگی» به یکی‬ ‫از بخش های مهم سینمای ایران در بحث تولید و گردش‬ ‫مالی بدل شده است‪ .‬نظر شما راجع به اینده همکاری بدنه‬ ‫سینمای ایران با پلتفرم ها چیست؟‬ ‫شرایط مطلوب است و اگر واقعا پلتفرم ها در خصوص محتوا دقت‬ ‫کنند و به اصطالح فیلم نامه ها را خوب بخوانند و محتواها را درست‬ ‫انتخاب کنند‪ ،‬از نظر من شرایط خیلی بهتر از این خواهد شد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫خانه پدری جالل ال احمد تبدیل به میوه فروشی شد‬ ‫محمدحسیندانایی(خواهرزادهجالل ال احمد)دریادداشتینسبتبهبی تفاوتیمسئوالندرقبالسرنوشت‬ ‫خانه پدری جالل انتقاد کرد و نوشت‪« :‬این ماجرای رقت انگیز که با انتقادات و اعتراضات و پیگیری رسانه های‬ ‫فرهنگیهمراهبود‪،‬متاسفانهسال هاادامهداشتتااینکهسرانجام“صندوقتوسعهصنایعدستیوفرشدستباف‬ ‫و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی” اعالم کرد که سرمایه گذار و بهره برداری را برای این پروژه انتخاب‬ ‫کرده و به زودی کار مرمت این بنای تاریخی اغاز خواهد شد؛ ولی متاسفانه باز هم اقدام قابل قبولی در این راستا‬ ‫صورت نگرفت تا اینکه اخیرا ًسرنوشت شوم این پروژه بار دیگر ورق خورد و این بار به جای اینکه این بنای تاریخی‬ ‫به یک مرکز فرهنگی عام المنفعه تبدیل شود‪ ،‬عم ً‬ ‫ال به یک دکه فروش میوه و تره بار تبدیل شد!»‪/‬خبرگزاری تسنیم‬ ‫«رئالیسم مصنوعی» روی صحنه می رود‬ ‫ایمان اسکندری کارگردان نمایش های «بیرون پشت در» و «ماراساد» پس از پنج سال دوری از تئاتر‪،‬‬ ‫سومین نمایش خود «رئالیسم مصنوعی» را از ‪ ۱۴‬شهریور در سالن استاد سمندریان تماشاخان ه ایرانشهر‬ ‫روی صحنه می برد‪ .‬ازاده صمدی‪ ،‬محمد برهمنی‪ ،‬امیراحمد قزوینی‪ ،‬اسماعیل گرجی‪ ،‬سمانه زارعی و شبنم‬ ‫دادخواه بازیگران «رئالیسم مصنوعی» هستند‪.‬برخی از عوامل این نمایش عبارتند از‪ :‬نویسنده‪ :‬سمانه زارعی‪،‬‬ ‫کارگردان‪ :‬ایمان اسکندری‪ ،‬مجری طرح‪ :‬میثم احمدی‪ ،‬اهنگساز و طراح صدا‪ :‬سعید دهقان‪ ،‬طراح صحنه‪:‬‬ ‫امیرحسین دوانی‪ ،‬طراح نور‪ :‬مرتضی نجفی‪ ،‬طراح لباس‪ :‬ماهرخ سلیمانی پور‪ ،‬طراح گریم‪ :‬فائزه سلطانی‪،‬‬ ‫طراح پوستر و بروشور‪ :‬سعید رضوانی‪ ،‬طراح اکسسوار‪ :‬سامان دلشاد و‪ /...‬هنرانالین‬ ‫مدیرکل هنرهای تجسمی خبر داد‪:‬‬ ‫تدوین گزارش جامع‬ ‫خسارت های موزه هنرهای‬ ‫معاصر اهواز‬ ‫موزه هنرهای معاصر اهواز شهریور ماه سال‪ ۹۴‬طی قراردادی هفت‬ ‫ساله به بخش خصوصی واگذار شــد ولی این واگذاری کمکی به این‬ ‫مرکز هنری نکرد بلکه در سال های اخیر اسیب زیادی به ساختمان‪،‬‬ ‫فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده اثار ارزشــمندی‬ ‫است‪ ،‬وارد شده است‪ .‬همچنین در این مدت بخش هایی از ساختمان‬ ‫موزه نیز دچار اتش سوزی شــده و چندین بار نیز مورد سرقت قرار‬ ‫گرفت‪ ۳۱ .‬مرداد ماه امســال قرارداد با بخش خصوصی که صدمات‬ ‫زیادی برای این مکان فرهنگی‪ -‬هنری به همراه داشت‪ ،‬به پایان رسید‬ ‫و در این راستا سرپرست معاونت توســعه مدیریت و منابع اداره کل‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزستان اعالم کرد که اقدام حقوقی برای‬ ‫تالشدولتبرای بازگشتمرجعیتبهوزارتارشاد‬ ‫یاســر احمدوند‪ ،‬معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی به‬ ‫تشریح فعالیت های دولت در یک ســال اخیر پرداخت و گفت‪ :‬زمانی که‬ ‫دولت سیزدهم سکان و هدایت بخش اجرایی کشــور را برعهده گرفت‪،‬‬ ‫بخش های مختلف اجتماعی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬فرهنگی و سیاسی دارای ثبات‬ ‫مشخصی نبودند‪.‬او در ادامه با بیان اینکه دولت در طول یک سال گذشته‬ ‫تالش کرده است در تمامی بخش های کشور ثبات به وجود اورد‪ ،‬تصریح‬ ‫کرد‪ :‬هر چند غلبه بر مشکالت زمانی طوالنی می خواهد اما مسیری که‬ ‫دولت در پیش گرفته‪ ،‬امیدواری ها را برای رفع این مشکالت بیشتر کرده‬ ‫است‪.‬معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره مهم ترین چالش دولت توضیح‬ ‫داد‪ :‬در سال های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مرجعیت کامل را‬ ‫در حوزه های فرهنگی از دست داده و صرفا ارائه کننده خدمات و مجوزهای‬ ‫فعالیتهای فرهنگی بود‪.‬احمدوند در پایان خاطرنشان کرد‪ :‬دولت در تالش‬ ‫است این مرجعیت فرهنگی را در بخش ها و حوزه های مختلف هنری نظیر‬ ‫سینما‪ ،‬کتاب و نشر‪ ،‬اثار نمایشی به وزارت فرهنگ و ارشاد بازگرداند‪/.‬صباخبر‬ ‫بازپس گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی‪ ،‬از ابتدای‬ ‫امسال اغاز و به مدیریت فعلی موزه ابالغ شده است تا تشریفات و مراحل‬ ‫اداری بازگرداندن ان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزستان‬ ‫صورت بگیرد‪ .‬عبدالرضا سهرابی‪ ،‬مدیرکل هنرهای تجسمی درباره‬ ‫خسارت های احتمالی و اخرین وضعیت این موزه‪ ،‬گفت‪ :‬طی گفتگوی‬ ‫حضوری که به تازگی با رضا کاله کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان‬ ‫خوزستان داشتیم‪ ،‬قرار شد یک گزارش جامع از اتفاقات حادث شده‬ ‫در موزه اهواز و خســارت های مادی و معنوی تهیه و ارسال کنند‪ .‬او‬ ‫افزود‪ :‬اکنون تا اماده شدن ان گزارش باید کمی تحمل کنیم تا میزان‬ ‫خسارت های وارده مشخص شود‪ .‬مدیرکل هنرهای تجسمی درباره‬ ‫علیرضاطلیسچیدیگرالبوممنتشرنمی کند‬ ‫علیرضا طلیسچی با انتشــار ویدیو و متنی در صفحه رسمی‬ ‫اینســتاگرام خود اعالم کرد که دومین و اخرین البوم خود با نام‬ ‫«قاف» به تهیه کنندگی میثم خلفی در تاریخ هفتم مهرماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫مصادف با روز تولد وی‪ ،‬منتشر خواهد شد و پیش فروش این البوم‬ ‫نیز هم اکنون اغاز شده است‪ .‬در متن منتشر شده او امده است‪:‬‬ ‫«در راه‪ ...‬برای دومین بار و البته «اخرین بار» البومی با نام «قاف»‬ ‫منتشر خواهم کرد‪ .‬یک مســتند زیبا که چاشنی اون اجراهای‬ ‫کوتاه قطعاتی از البوم هم هست به همت دوستان خوب من تهیه‬ ‫شده که در سایت ن ُت ن ِت قابل رویت هست و هدیه میکنمش به‬ ‫شما‪ .‬پیش فروش این البوم اغاز شده و هفتم مهرماه همزمان با‬ ‫روز تولدم» به صورت سراسری به بازار خواهد امد‪ .‬مدیریت هنری‬ ‫و تهیه کنندگی این البوم برعهده برادر نازنینم میثم خلفی بوده‬ ‫که واقعا خیلی زحمت کشید‪ .‬فکر کنم خیلی از قطعات این البوم‬ ‫وارد ‪ playlist‬کنسرت ما بشود»‪/.‬صباخبر‬ ‫خسارت های وارده به موزه اظهار کرد‪ :‬چیزی که اکنون محرز است‬ ‫این است که واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی‬ ‫و استفاده غیر از حوزه موزه ای از این مکان لطمات و صدمات جدی‬ ‫به این ساختمان وارد کرده است و خسارت های ساختاری و فیزیکی‬ ‫وارده نیز مزید بر علت شده است‪ .‬سهرابی از یک ادعای حقوقی در این‬ ‫ماجرا خبر داد و گفت‪ :‬بهره برداری موزه به اداره کل خوزستان بازگشته‬ ‫است اما یک ادعای حقوقی در این ماجرا مطرح شده است که منتظریم‬ ‫ن نگرانی‬ ‫اطالعات ما برای رسانه ای شدن کامل و دقیق باشد‪ .‬ما هم ای ‬ ‫میان هنرمندان و رســانه ها را درک می کنیم و به طور جدی پیگیر‬ ‫موضوع هستیم‪/.‬صباخبر‬ ‫اثار احمدرضا احمدی و ایران درودی در نمایشگاه‬ ‫موسســه ایران درودی با همکاری موزه بانک ملی ایران مراسم‬ ‫گرامیداشــت ایران درودی را همراه با رونمایــی اخرین اثر ناتمام‪،‬‬ ‫سه پایه نقاشی و صندلی کار این هنرمند برگزار می کند‪ .‬این اثر ناتمام‬ ‫در روزهای پایانی عمر ایرانی درودی و زمانی که او به بیماری کرونا‬ ‫مبتال بوده‪ ،‬نقاشی شده است‪ .‬ایران دوردی که بانوی نور لقب داشت‪،‬‬ ‫پس از تحمل سه ماه بیماری و مبارزه ســرانجام ‪ ۷‬ابان ماه ‪۱۴۰۰‬‬ ‫درگذشت‪ .‬مراسم تولد ‪ ۸۶‬سالگی ایران درودی جمعه ‪ ۱۱‬شهریورماه‬ ‫‪ ،۱۴۰۱‬ســاعت ‪ ۱۸‬الی ‪ ۲۰‬در فراغ او و با حضور جمعی از دوستان‬ ‫و عالقه مندان به این هنرمند فقید در نشــانی میدان امام خمینی‪،‬‬ ‫خیابان فردوســی‪ ،‬موزه بانک ملی ایران برگزار می شود‪ .‬همچنین‬ ‫جمعه ‪ ۱۱‬شهریور ما نمایشگاه نقاشی های احمدرضا احمدی شاعر‪،‬‬ ‫نمایشنامه نویس و نقاش ایرانی به نام «لکه ای از عمر بر دیوار بود»‬ ‫در گالری ا ُ افتتاح می شود‪ .‬گالری ا ُ در صفحه مجازی خود تصویری‬ ‫از این شاعر در اتلیه خود مشغول نقاشی است‪ ،‬منتشر کرد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪8‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1267‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«شفیره» در تاالر چهارسو شکل می گیرد‬ ‫«شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری عنوان یکی از تازه ترین نمایش های تئاتر شهر‬ ‫است که از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه در تاالر چهارسوی این مجموعه به صحنه خواهد رفت‪ .‬نمایش‬ ‫«شفیره»ازجملهاثاربرگزیدهسیهفتمینجشنوارهبینالمللیتئاترفجروهفدهمینجشنوارهبینالمللی‬ ‫عروسکی تهران ‪ -‬مبارک است که در بخش های کارگردانی‪ ،‬طراحی صحنه‪ ،‬طراحی حرکت‪ ،‬طراحی نور‪،‬‬ ‫طراحی لباس و موسیقی موفق به دریافت جایزه شده است‪ .‬در این اثر نمایشی که با برداشتی متفاوت از‬ ‫نمایشنامه «مده ا» اوریپید به صحنه می رود‪ .‬داریوش فائزی‪ ،‬مهرنوش بلمه‪ ،‬حامی علیزاده‪ ،‬سهند جعفری‬ ‫زاد‪ ،‬رویا صدوقی‪ ،‬نگین تقوی راد و وصال امینی به عنوان بازیگر حضور دارند‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫‪7‬‬ ‫زیبایی شناسی حماسه با نگاهی به اثار هنرمندان انقالب‬ ‫ششمیننشستازسلسلهنشست هایتخصصی«زیبایی شناسیحماسهواقعهکربالبهروایتگنجینهموزه‬ ‫هنرهای معاصر تهران» با حضور هادی مومنی پژوهشگر و منتقد هنری با عنوان «زیبایی شناسی حماسه‪ :‬با‬ ‫نگاهی به اثار هنرمندان انقالب»‪ ،‬ساعت‪ ۱۵‬امروز سه شنبه هشتم شهریورماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران برگزار می شود‪ .‬هادی مومنی سابقه تدریس در دانشگاه های هنر اصفهان‪ ،‬هنر یزد‪ ،‬ازاد اسالمی‪ ،‬پیام نور‬ ‫تهران و‪ ...‬را دارد‪ .‬وی همچنین مقاالت و پژوهش های متعددی در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی نوشته‬ ‫و انجام داده است‪ .‬در این سلسله نشست ها تا اربعین حسینی با حضور هنرمندان و صاحبنظران هنری‪ ،‬برخی‬ ‫اثار عاشورایی و مذهبی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بررسی می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫«بازی بزرگ» زنان زندانی برای رهایی از بند‬ ‫زهره بهروزی نیا نویسنده و کارگردان نمایش «بازی بزرگ»‬ ‫که به تازگی اجرای خود را در تاالر قشقایی اغاز کرده است‪،‬‬ ‫درباره شکل گیری ایده این نمایش که اثری درباره زنان است‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬نمایش «بازی بزرگ» روایتی از زندگی چند زن زندانی‬ ‫است که برای رهایی از بند‪ ،‬تالش می کنند‪ .‬ایده شکل گیری‬ ‫نمایشــنامه از جایی به ذهن من امد‬ ‫که همیشه فکر می کردم راجع به‬ ‫خانم ها کمتر صحبت می شود و‬ ‫مسائل ان ها در درجه دوم اهمیت‬ ‫قرار دارد‪ .‬البته من فمنیست‬ ‫نیستم اما دوســت داشتم‬ ‫مشکالت و مسائل زنان را‬ ‫که کمتر به ان پرداخته‬ ‫می شود‪ ،‬مورد توجه‬ ‫قرار دهم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬به‬ ‫عنوان مثال یکی‬ ‫از اپیزودهای نمایش «بازی بزرگ» درباره همسر یک فرد جانباز‬ ‫است‪ .‬در اثار زیادی راجع به جانبازان و شهدا صحبت شده است‬ ‫اما درباره همســران این عزیزان که چقدر در زندگی سختی‬ ‫کشیده اند‪ ،‬کمتر صحبت شده است‪ .‬از این رو یکی از دالیلی‬ ‫که موضوع نمایش را زنانه انتخاب کردم پرداختن به مسائلی بود‬ ‫که هرکدام از زنان ما در جامعه به دوش می کشند‪ .‬معتقدم باید‬ ‫دید زنانی که به راه خالف کشیده می شوند در چه شرایطی قرار‬ ‫داشتند و چه مشکالت و مصائبی به این افراد تحمیل شده که‬ ‫انها را تبدیل به دزد و قاتل و خالفکار کرده است‪.‬‬ ‫بهروزی نیا با اشاره به اینکه برای نگارش متن مطالعه زیادی‬ ‫درباره زنــان زندانی و جرم های مختلفی کــه ان ها مرتکب‬ ‫می شوند‪ ،‬داشــته اســت‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬می توانم بگویم تمام‬ ‫داســتان هایی که در نمایش روایت می شــود مصداق های‬ ‫اجتماعی دارند و تخیلی نیستند‪.‬‬ ‫این کارگــردان و مدرس تئاتر‬ ‫درباره شــیوه اجرایی نمایش‬ ‫توضیح داد‪« :‬بازی بزرگ» یک‬ ‫روایت واحد دارد که این روایت شــاخه شاخه می شود و وارد‬ ‫زندگی هرکدام از شــخصیت های نمایــش در قالب اپیزود‬ ‫می شــویم‪ .‬در اجرا وحدت مکان و زمان وجود ندارد به همین‬ ‫دلیل نمایش از فضای رئالیســتی فاصلــه دارد و بین فضای‬ ‫رئالیستی و سورئالیستی متغیر است‪.‬‬ ‫بهروزی نیا در پایان صحبت هایــش درباره طراحی صحنه‬ ‫نمایش بیان کــرد‪ :‬طراحــی صحنه نمایــش برعهده امیر‬ ‫مشهدی عباس اســت که در دکور نیز فضای سورئالیستی به‬ ‫مخاطب القا می شود و براساس همفکری که داشتیم ابزارهای‬ ‫صحنه را تحلیلی انتخاب کردیم نه براساس شکل نمایش یا ان‬ ‫چیزی که در نمایشنامه وجود دارد به این مفهوم که تالش کردیم‬ ‫معنا و مفهوم موقعیت داستانی که روایت می شود در طراحی‬ ‫دکور نمود پیدا کند‪ .‬در طراحی نور و موســیقی هم که توسط‬ ‫رضا خضرایی و بهزاد عبدی انجام شده به همین شیوه عمل‬ ‫کردیم‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 7 ‫موقعیتیکسوپراستار‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫راز موفقیت در فیلمی رمز الود‬ ‫فیلم سینمایی «ان شب» یکی از مهم ترین اثار مشترک‬ ‫سینمایی اســت‪ .‬این فیلم (به عنوان یک محصول مشترک)‬ ‫به کارگردانی کورش اهاری‪ ،‬فیلمساز ایرانی‪-‬امریکایی سال‬ ‫‪ 1397‬تولید شد‪ .‬فیلمی که در ان شــهاب حسینی و نیوشا‬ ‫جعفریان در ان بــه ایفای نقش پرداخته اند و داســتان زوج‬ ‫جوانی است که به همراه دختر یک ساله شان‪ ،‬خود را محبوس‬ ‫در هتلی قدیمی می یابند و‪ ...‬بازی شهاب حسینی در این فیلم‬ ‫تا حدی درخشان بود که تحسین «ریچارد کویپرس» منتقد‬ ‫ســایت ورایتی را هم در پی داشت‪ .‬کویپرس هوشمندانه این‬ ‫فیلم را با «درخشــش» اســتنلی کوبریک مقایسه می کند‪.‬‬ ‫همچنین حضور شهاب حسینی در فیلمی ترسناک را می توان‬ ‫به نوعی حمایت او از ســینمای «ژانر وحشت» توصیف کرد‪.‬‬ ‫ژانری پرطرفدار و پرمخاطب که در همه دنیا با اقبال مخاطبان‬ ‫مواجه می شود اما این ژانر درسینما و تلویزیون ایران‪ ،‬تا کنون‬ ‫بنا به دالیل عدیده هرگز نتوانتسه موفقیت فیلم های «هارر»‬ ‫را در ایران نیز تضمین کند‪ .‬به هر ترتیب کورش اهاری برای‬ ‫نقش «بابک» انتخاب بســیار خوبی داشت‪ .‬شهاب حسینی‬ ‫یکی از تواناترین و موفق ترین بازیگران فعلی سینمای ایران‪،‬‬ ‫گذشــته از قابلیت های فنی بازیگری اش‪ ،‬میمیکی مناسب‬ ‫برای نقش افرینی در فیلم های پردلهره و رمزالود دارد‪ .‬درباره‬ ‫بازی حسینی در این نقش هم چند بار گفته شده که بازی او‬ ‫پیچیدگی خاصی ندارد در نقشش خیلی معمولی ظاهر شده‬ ‫است‪ .‬این درست همان چیزی است که موفقیت بازیگر را در‬ ‫فیلم هایی از این دســت تامین می کند‪ .‬ترسی که فیلم «ان‬ ‫شــب» به جان مخاطبش می اندازد هم هرچنــد برگرفته از‬ ‫مقوله های ماورایی است اما جنس این نوع هراس هنگام بازی‪،‬‬ ‫برای بازیگر مشخصاً دور از بازی های غلیظ و تصنعی تعریف‬ ‫می شود‪ .‬سادگی حسینی در ایفای نقش بابک‪ ،‬به یقین یکی از‬ ‫نقاط اتکای فیلم «ان شب» بود‪ .‬فیلمی که در کارنامه شهاب‬ ‫حسینی بی گمان به عنوان اثری متفاوت‪ ،‬جایگاه ویژه ای دارد‪.‬‬ ‫یاسر سماوات ‪ -‬او پسر چهاردهم بهمن ‪ 1352‬در تهران است‪ .‬روزی که به روایت تاریخ‪ ،‬سال روز‬ ‫استقالل یونان از امپراطوری عثمانی پس از حدود ‪ 400‬سال‪ ،‬در چنین روزی و معادل سوم فوریه‬ ‫‪ 1830‬میالدی بود‪ .‬در تاریخ معاصر کشور نیز‪ ،‬چهاردهم ابان به عنوان روزی که ماهواره «امید‬ ‫ایران» به مدار زمین فرستاده شد‪ ،‬ممتاز اســت‪ .‬شهاب حسینی با نام کامل سیدشهاب الدین‬ ‫حسینی تنکابنی‪ ،‬بازیگر برجسته و توانای سینمای ایران حاال در استانه گذر از نیم قرن زندگی‬ ‫است‪ .‬داستان زندگی او هم مانند بسیاری از هنرمندان صاحب نام‪ ،‬جالب و پر فراز و نشیب است‪.‬‬ ‫حسینی زاده تهران بود و در پایتخت وارد دبستان شد اما یک سال بعد و در ‪ 8‬سالگی‪ ،‬از انجا‬ ‫که مادرش امدادگر بود‪ ،‬ناگزیر همراه خانواده به خرم اباد رفت تا چند صباح از دوران کودکی‬ ‫خود را در این شهر پشت سر بگذارد‪ .‬او یک برادر و دو خواهر داشت و در کودکی به شیطنت در‬ ‫فامیل معروف بود‪ .‬چند سال پس از بازگشت به تهران‪ ،‬برای ادامه تحصیل‪ ،‬رشته رواشناسی را‬ ‫برگزید اما حضور او در دانشــگاه تهران‪ ،‬نیمه تمام ماند‪ .‬حسینی پس از دو سال تحصیل در این‬ ‫رشته‪ ،‬از انجا که عمویش مقیم کانادا بود‪ ،‬با انصراف از دانشگاه‪ ،‬برای مهاجرت از ایران و رفتن به‬ ‫کانادا اقدام کرد و به این ترتیب برای تکمیل مدارک خود به خدمت سربازی رفت‪ .‬پس از ‪ 18‬ماه در‬ ‫حالی که بدون احتساب اضافه خدمت‪ ،‬مدت کوتاهی تا پایان دوران سربازی اش داشت‪ ،‬با خونریزی‬ ‫معده راهی بیمارستان شد و انجا متوجه شد می توانسته معافیت پزشکی بگیرد‪ .‬به هرحال با توجه به‬ ‫اضافه خدمتی که داشت‪ ،‬معافیت را پذیرفت‪ .‬بازیگری و موفقیت در عرصه سینما و تلویزیون اما سودایی‬ ‫بود که شهاب حسینی همواره در سر می پروراند‪ .‬اغاز تالش او برای تحقق این رویا‪ ،‬به ‪ 1371‬باز می گردد‪.‬‬ ‫سالی که حسینی در دوره های بازیگری زنده نام حمید سمندریان ثبت نام کرد و از انجا که هنرجوی‬ ‫مستعدی بود‪ ،‬بسیار زود فنون بازیگری را فراگرفت‪ .‬با وجود این‪ ،‬اغاز بازیگری حرفه ای او به سال‬ ‫‪ 1374‬بازمی گردد‪ .‬حسینی پس از چندســال حضور مستمر و موفق در تئاتر‪ ،‬سال ‪ 1377‬به‬ ‫عنوان گوینده و البته بازیگر نمایشنامه های طنز رادیویی‪ ،‬کار خود را با صدای ایران اغاز کرد‪.‬‬ ‫حضور کنار کمدین های موفق دهه ‪ 70‬مانند نصراهلل رادش‪ ،‬نادر سلیمانی و یوسف تیموری‬ ‫که با مجموعه معروف «ساعت خوش» اسم و رسمی پیدا کرده بودند به حسینی برای بیشتر‬ ‫شناخته شدن در جمع بازیگران محبوب ان سال ها کمک شایانی کرد‪ .‬از همین رهگذر‬ ‫و به لطف اشنایی با ســلیمانی‪ ،‬همچنین کامران ملک مطیعی‪ ،‬به تلویزیون معرفی شد‪.‬‬ ‫حضور به عنوان مجری در برنامه «اکسیژن» که کاری متعلق به برنامه کودک و نوجوان‬ ‫محسوب می شد‪ ،‬نخستین نقش افرینی شهاب حسینی در سیما بود‪ .‬کار خوبش به عنوان‬ ‫مجری در این برنامه که کاری متعلق به برنامه کودک و نوجوان محسوب می شد‪ ،‬باعث شد‬ ‫با همین عنوان در برنامه های برپا برپا‪ ،‬زنگ صبح و سایه روشن هم از او به عنوان مجری‬ ‫استفاده شود‪ .‬سریال پربیننده «پس از باران» در اواخر دهه ‪ 1370‬نخستین حضور او در‬ ‫مجموعه های تلویزیونی محسوب می شد اما شروع موفقیت او در مجموعه های تلویزیونی‬ ‫با سریال «پلیس جوان» به کارگردانی سیروس مقدم بود‪ .‬حسینی در نقش ستوان اگاهی‬ ‫سعی در پرده برداشتن از رمز و راز قتل پدرش داشت‪ .‬حضور مریال زارعی در نقش خبرنگار‪،‬‬ ‫که دست برقضا او هم ان ســال ها در اغاز راه موفقیت قرار داشت‪ ،‬نقش مقابل حسینی را‬ ‫هم جذاب ساخته بود‪ .‬پس از این ســریال‪ ،‬بازی در مجموعه «تب سرد» که سال ‪ 1383‬به‬ ‫کارگردانی علیرضا افخمی تولید شد‪ ،‬قدم بزرگ دیگری در جاده موفقیت و شهرت برای این‬ ‫بازیگر حاال مطرح تلویزیون محسوب می شد‪ .‬بازی او به ویژه در قسمت نخست این سریال‪،‬‬ ‫در نقش «شهاب کیانفر» کارخانه داری که برای فرار از ورشکستگی دسیسه ربودن فرزند‬ ‫خودش و اخاذی از پدرزنش را پی می ریزد‪ ،‬همرا با تقطیع حســی بی نظیر از حسینی‪،‬‬ ‫نشان داد این بازیگر اینده ای بسیار درخشان تر از حد تصور در سینما و تلویزیون ایران‬ ‫دارد‪ .‬او در سینما هم به همین سرعت و کیفیت رشد می کرد‪ .‬سال ‪ 1387‬با حضور در‬ ‫فیلم «سوپراستار» ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص‬ ‫داد‪ .‬حضور او در «جدایی نادر از ســیمین» فیلم جاودان تاریخ سینمای ایران‪ ،‬خرس‬ ‫نقره ای جشنواره فیلم برلین را برایش به ارمغان اورد‪ .‬همکاری شهاب حسینی با اصغر‬ ‫فرهادی‪ ،‬این بازیگر را در عرصه جهانی مطرح کرد‪ .‬تا انجا که حسینی برای بازی در فیلم‬ ‫«فروشنده» فرهادی نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم کن هم شد‪.‬‬ ‫این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون در زندگی شخصی هم همواره از حواشی‪ ،‬خود‬ ‫را دور نگه داشته است‪ .‬شهاب حسینی سال ‪ 1374‬و در ‪ 22‬سالگی با پریچهر قنبری‪،‬‬ ‫همکارش در تئاتر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو پســر به نام های محمدامین و‬ ‫امیرعلی است‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!