روزنامه صبا شماره 1267
روزنامه صبا شماره 1267
روزنامه صبا شماره 1267
سه شنبه| 8شهریور 30 |1401اگوست 2 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1267صفحه| 5000ناموت|
روایـت خـالق یـک قصـه
دوسـت داشـتین
عکس :حبیب مجیدی
گفت و گوهایی با
مدیرفیلمبرداری و تهیه کننده سریال «شبکه مخفی زنان»
مقدم دوست :نوشتن برایم
جذاب تر است
صفحه 3
تالش دولت برای بازگشت
مرجعیت به وزارت ارشاد
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
پایان اکران فیلم «درخت خاموش» در ترکیه
اکران فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی فایسال سویســال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی تولید
مشترک ایران و ترکیه بعد از ۱۳هفته در کشور ترکیه به پایان رسید .این فیلم که به تازگی برنده جایزه بهترین
فیلم از جوایز فیلم مونیخ ( ۲۰۲۲ )MFAشده است ،با حضور ۳هزار و ۶۰۰تماشاچی به اکران خود در ترکیه
پایان داد .جوایز فیلم مونیخ چهره ای تازه در جشــنواره های سینمایی برجسته المان است که در قلب مونیخ
برگزار می شود .این رویداد به عنوان یکی از ۱۰۰جشنواره برتر FilmFreewayرتبه بندی شده است«.درخت
خاموش»کهبامشارکتبنیادسینماییفارابی،بخشسینماییشبکه TRTترکیهوهمکاریمعاونتسینمایی
وزارت فرهنگ ترکیه در کشور ترکیه ساخت ه شده است به زودی در ایران هم اکران خواهد شد/.خبرگزاری ایلنا
سازمان اوج سریال «شاهچراغ(ع)» را می سازد
شهرداری شیراز و سازمان هنری رســانه ای اوج قرارداد مشارکت ساخت سریال حضرت احمد بن
موسی (ع) را منعقد کردند .این سریال تاریخی قرار است با محوریت زندگی و زمانه حضرت شاهچراغ(ع)
برادر بزرگ امام رضا (ع) تهیه و تولید شود .حضرت شاهچراغ (ع) که پسر ارشد امام موسی کاظم(ع)
و برادر امام رضا (ع) اســت در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراســان سفر کرد ولی در راه توسط
افراد مامون ،خلیفه عباسی ،در شهر شیراز به شهادت رسید .سریال حضرت شاهچراغ پس از تحقیق
و پژوهش ،به همت سازمان اوج وارد مرحله نگارش فیلمنامه می شود و در ادامه مراحل تولید ان اغاز
خواهد شد/.خبرگزاری مهر
جزئیاتی تازه از «جنگ جهانی سوم» در استانه نمایش در ونیز
فیلم «جنگ جهانی ســوم» ،ششمین فیلم بلند هومن سیدی
پس از «افریقا»« ،سیزده»« ،اعترافات ذهن خطرناک من»« ،خشم
و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ زده» است که نخستین نمایش
جهانی خود را در بخش افق های هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز
تجربه خواهد کرد .این فیلم در نخستین نمایش خود روز ۶سپتامبر
( ۱۵شهریور) از ساعت ۱۹:۳۰در سالن « »Sala Volpiنمایش
رسانه خواهد داشت و نخستین نمایش عمومی خود را هم ساعت
۱۴روز ۷سپتامبر ( ۱۶شــهریور) در « »Sala Darsenaتجربه
می کند .ساخته هومن سیدی در مجموع شش نوبت در ونیز به روی
پرده خواهد رفت.
در خالصه داستان جدید منتشر شــده از این فیلم امده است:
«شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از
دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال ها پیش کنار بیاید .طی چند
سال گذشته ،او با یک زن کر و الل ،به نام الدن رابطه برقرار کرده است.
محل ساخت و سازی که او امروز در ان کار می کند به لوکیشن فیلمی
درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می شود و در
کمال تعجب به او یک نقش سینمایی ،خانه و فرصتی داده می شود
تا برای خود کسی باشد .وقتی الدن از این موضوع مطلع می شود،
به محل کارش می اید و درخواست کمک می کند .نقشه شکیب
برای مخفی کردن او ،به طرز غم انگیزی اشــتباه از کار درمی اید و
«دعوت»صدرنشینگیشهکم رونقشد
با وجود نمایش سه فیلم جدید در سینماهای امریکا ،کسی برای
دیدن این فیلم ها به سینما نرفته است و به همین دلیل است که فیلم
تریلر سونی با نام «دعوت» با فروش ناچیز ۷میلیون دالری در ۳۱۱۴
سالن سینمای امریکای شمالی ،در صدر جدول باکس افیس امریکا
قرار گرفت« .دعوت» پایین ترین میزان فروش فیلم رتبه اول گیشه
از ماه می ۲۰۲۱و همه گیری کرونا تاکنون است .می توان گفت حاال
دیگر این فقدان گزینه های جذاب است که فیلمی را با فروش اندک
به صدر رسانده است .بر اساس گزارش کام اسکور ،به طور کلی گیشه
داخلی امریکا تنها 52/7میلیون دالر در این اخر هفته کسب کرده
است که بدترین نتیجه کلی گیشــه امریکا در چند ماه اخیر است.
انتظار می رود که روزهای ب ِد گیشه حداقل تا اواخر سپتامبر یا اوایل
اکتبر تا زمانی که فیلمهای «نگران نباش عزیزم» ( ۲۳ســپتامبر)،
«پایان هالووین» ( ۱۴اکتبر) و اقتباس از کتاب کمیک «بلک ادام»
( ۲۱اکتبر) در سینماها اکران شوند ،ادامه یابد/.صباخبر
موقعیت جدید و فرصت بی تکرار پیش امده برای او را ،با تهدید رو
به رو می کند».
نشریه اسکرین نیز در معرفی فیلم های بخش افق های ونیز درباره
«جنگ جهانی سوم» نوشته است :یکی از چهار فیلم ایرانی حاضر در
بخش رسمی ونیز « ،۲۰۲۲جنگ جهانی سوم» داستان یک کارگر
معمولی -با بازی محسن تنابنده (بازیگر فیلم قهرمان) -را دنبال
می کند که خود را در حال کار روی صحنه فیلمی می بیند که مدعی
اســت درباره محکومیت دیکتاتوری است ،اما خود فیلمسازان نیز
تبدیل به افرادی مستبد و زورگو می شوند .این نشریه نوشت :هومن
سیدی فیلمساز و بازیگر سرشــناس ایران است و «جنگ جهانی
سوم» ششمین فیلم بلند اوست .سیدی با همکاری ارین وزیردفتری
(که فیلم «بی رویا» از او در بخش افق های اکسترا ونیز حضور دارد) و
ازاده جعفریان تهیه کننده ،تدوین و نویسندگی این فیلم را بر عهده
داشته اند .در فیلم «جنگ جهانی ســوم» بازیگرانی چون محسن
تنابنده ،ندا جبرئیلی ،مهسا حجازی ،نوید نصرتی ،لطف اهلل سیفی و
حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته اند و پخش بین المللی این فیلم
بر عهده کمپانی مستقل های ایرانی است.
هفتاد و نهمین جشــنواره فیلم ونیز ،قدیمی ترین جشــنواره
ســینمایی جهان ،از تاریخ ۳۱اگوست تا ۱۰ســپتامبر ( ۹تا ۱۹
شهریور) در ایتالیا برگزار می شود/.خبرگزاری ایسنا
«کاپیتانمن»پروانهنمایشگرفت
مستند علمی «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور و
تهیه کنندگی بهرام رادان و با حضور بهرام رادان در مقام راوی موفق
به دریافت پروانه نمایش شد .محوریت داستان این مستند با پردازش
به سیستم پیچیده مغز انسان شکل گرفته است که رادان این فیلم را
روایت می کند .سوژه این مستند به کارگردانی سیاوش صفاریان پور
در قالب مستند سینمایی به تصویر کشیده شده و در ان متخصصان
و پزشــکان معتبر مغز و اعصاب علوم شناختی ،اخرین یافته های
علمی از فرمانده بدن انسان را در اختیار عالقه مندان قرار می دهند.
کالبدشکافی از مغز طبیعی یک انسان و جستجو در الیه ها مختلف
این ساختار پیچیده برای درک رمز و راز عملکرد ان ،از مهم ترین
بخش های این مستند علمی به حساب می اید .برخی عوامل سازنده
این مستند عبارتند از کارگردان :سیاوش صفاریان پور ،تهیه کننده:
بهرام رادان ،مشاور علمی و سرپرست گروه نویسندگان :رضا پناهی،
مدیر فیلمبرداری :کوهیار کالری با همراهی محمد عاشقی/.صباخبر
«ترور» در اخرین روزهای پیش تولید
این روزها پروژه های مختلفی در حوزه سینما و سریال های تلویزیونی
در حوزه اثار امنیتی و شهدا در حال ساخت است .از مهمترین این پروژه ها،
مینی سریالی مرتبط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که قرار است
به مقطعی از زندگی این سردار بزرگ بپردازد و سیروس مقدم کارگردانی
ان را به عهده دارد .این سریال که با تهیه کنندگی حامد عنقا پیش می روند
در حال حاضر اخرین روزهای پیش تولیــد را می گذراند و فیلمنامه با
همکاری سیروس مقدم در حال بازنویسی است.مهدی نقویان مدیرعامل
موسسه اندیشه شهید اوینی پیش از این در توضیحی درباره این مجموعه
گفته بود :از شتاب فاصله گرفتیم و پروژه در حال کیفی سازی است.به گفته
او؛ «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته می شود و
با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد .مینی سریال «ترور» با موضوع ترور
نافرجام شهید حاج قاسم سلیمانی به تهیه کنندگی حامد عنقا با تمرکز به
ترور نافرجام حاج قاسم در کرمان ،درصدد است تا بخشی از جایگاه رفیع و
حساس این سرباز گرانقدر اسالم را به تصویر دراورد / .خبرگزاری مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«رویای ساحل» و «خاطرات بندباز» به صف اکران پیوستند
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش دو فیل م «رویای ساحل»
ی حسینی و تهیه کنندگی رقیه احمدی و فیلم «خاطرات بندباز» به کارگردانی
به کارگردانی ارش سجاد
حامد رجبی و تهیه کنندگی سمیرا برادری و روح اهلل برادری موافقت کرد .فیلم سینمایی «رویای ساحل»
پیش از این در بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم رودخانه بزرگ کانادا روی پرده رفته
بود .در این فیلم بازیگرانی نظیر الدن مستوفی ،ابراهیم کوخایی ،ماهان نصیری ،امید فضلعلی و مبین
رستگار نقش افرینی کرده اند .فیلم «خاطرات بندباز» دومین تجربه حامد رجبی پس از فیلم «پریدن از
ارتفاع کم» است که در سال 93به تهیه کنندگی مجید برزگر ساخته شد/.صباخبر
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
اخرین وضعیت محمد کاسبی پس از ۱۸روز ICU
3
یلدا کاسبی ،فرزند محمد کاسبی خاطرنشــان کرد :پدرم روز شنبه ـ پنجم شهریور ماه ـ پس از ۱۸روز
بستریشدندربخشایسییوبیمارستانعرفانبهمنزلمنتقلشدندودرحالحاضرهمچنانتحتدرمان
هستند .او درباره ادامه درمان محمد کاسبی و بهبود وضعیت قلب این هنرمند هم گفت :پزشک معالج پدر ،دکتر
بابک شریف کاشانی ابراز امیدواری کردند که اگر وضعیت قلب تا یک ماه اینده به شکل پایدار ادامه پیدا کند،
می توانند برای باطری قلب اقدام کنند .یلدا کاسبی اظهار کرد :در حال حاضر خداراشکر فعال وضعیت قلب و
ریه پایدار است که امیدوارم این شرایط ادامه پیدا کند .از طرفی پدر نیاز به فیزیوتراپ دارند که هر روز به منزل
می اید و کار فیزیوتراپی ایشان را انجام می دهند .ان شاءاهلل به زودی شاهد بهبودی کامل باشیم/ .خبرگزاری ایسنا
روایت نویسنده «وضعیت سفید» از نحوه اشنایی اش با سینما
مقدم دوست :نوشتن برایم جذاب تر است
اصلی من قصه نوشتن است .یعنی تعریف کردن و روایت کردن قصه،
هادی مقدم دوست ،نویسنده و کارگردان گفت« :کار ِ
یا قصه ها را از خودمان می سازیم یا یک چیزهایی یادمان می اید .در هر صورت ما یک چیزهایی را تعریف و تنظیم می کنیم.
اولین چیزی که ادم برای تعریف کردن دارد ،اولین چیزی است که یادش می اید .من خیلی دوست دارم همیشه این سوال را
از همه بپرسم که اولین چیزی که یادتان می اید چیست؟» نویسند ه سریال «وضعیت سفید» درباره ی روایت کردن خاطره ها
توضیح داد« :روایت کردن ،انتقال حس است .مطلبی که در ان یک حسی وجود دارد ،ارزش روایت کردن پیدا می کند .برای
اینکه بتوانید اتفاقی را روایت کنید ،باید اول ببینید که می خواهید چه حسی را منتقل کنید و در ان خاطره ای که می خواهید
تعریف کنید اصال حسی وجود دارد؟ اگر شما بتوانید روایتی پیدا کنید که یک حس داشته باشد ،این شروع فکر کردن است».
یدانستمفیلمچیست
کارگردانسریال«سرباز»همچنیندرادام هبرنامهدرباره یاشناییخودبافیلم سازیگفت«:مناصالنم
و فقط یک مجله ی سینمایی می خواندم .اصال نمی دانستم فیلم را چطور می سازند و فقط تعجب می کردم .عکس هم می دیدم
تعجب می کردم و برایم سوال مطرح می شد که چطور ما داخل این کاغذ می رویم؟» نویسند ه فیلم «بی پولی» و «ارایش غلیظ»
درمورد تجرب ه فیلم سازی بدون حلقه های فیلم گفت« :زمانی که کالس فیلم سازی می رفتم دوربین هایی بود که به ان ها سوپر
هشت می گفتند .کانون بودج ه تهیه ی فیلم خام نداشت ،اما دوربین داشت .به همین دلیل ما با دوربین خالی فیلم برداری را
تمرین می کردیم و چیزی ضبط نمی شد اما همه کارها را جدی انجام می دادیم و این خیلی برایم عجیب بود که کار ما هیچ جا
ضبط نمی شود ».کارگردان فیلم «سر به مهر» افزود« :به یاد دارم در پروسه ی فیلم سازی یک نفر خیلی اذیتم می کرد و من
می نوشتم چون نوشتن ارام ام می کرد که بتوانم کارم را انجام دهم .نوشتن باعث می شود که متوجه شوید چه کسی هستید و
وقتی یک سری مطلب فقط در ذهن تان است ،عبور می کند و می رود اما وقتی می نویسید و در مقابل چشم هایتان قرار می گیرد،
این امکان را دارید که به ان فکر کنید و بررسی اش کنید .هر هدفی دارید اما نویسنده هم باشید .به نظرم همه باید غیر از هر هدف
دیگری که دارند ،نویسنده باشند چون کمک می کند که فکر کنید ».مقدم دوست در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگی
سریال «وضعیت سفید» را برعهده گرفت ،توضیح داد« :وقتی با اقای نعمت اله حرف می زدیم ،قصد داشتیم با سریال «وضعیت
سفید» احساس مان نسبت به یک دوره تاریخی و شخصیت امیر و حال و هوای سنی اش را به مخاطبان منتقل کنیم .اولین نکته
این بود که نسبت به ان دوره تاریخی و ان دوره سنی احساس داشتیم .اصل قضیه احساس است که در شروع نوشتن چه چیزی
نوجوانی شخصیت امیر ما را تحت تاثیر قرار داده بود .ادم هر کاری
شما را تحت تاثیر قرار داده که ارزش نوشتن دارد .درواقع دوره
ِ
انجام می دهد ان موضوع باید یک مغناطیس داشته باشد و باید یک احساسی به ان داشته باشیم .احساس محبت و عالقه به ان
دوره تاریخی و شخصیت امیر ما را جذب کرده بود ».نویسنده ی فیلم «شعله ور» در پاسخ به این سوال که به فیلم سازی بیشتر
عالقه مند است یا نویسندگی گفت« :ضمن احترام به فیلم سازی ،نوشتن برایم جذاب تر است»/ .خبرگزاری ایلنا صفحه 3
4
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
پرونده
روایـتخـالقیـکقصـهدوسـت داش
گفت وگو با مدیرفیلمبرداری و تهیه کننده سریال شبکه خانگی «شبکه مخفی زنان»
سیدمهدی فخرنبی اینروزهاپلتفرم هایایرانیدررقابتیشگفت انگیزبرسرسریال سازی ،بایکسریالجدید،مشترکان
و مخاطبان خود را هیجان زده می کنند .نماوا که طی یک سال گذشته با تبلیغ سریال «شبکه مخفی
گفت و گو
زنان» مخاطبانش را برای دیدن این سریال تهییج کرده بود ،حاال نزدیک به یک ماه است که پخش ان
را اغاز کرده است .این سریال یکی از پر بازیگرترین سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی است و اولین تجربه
افشین هاشمی به عنوان کارگردان در عرصه ساخت سریال برای مخاطبان این شبکه به شمار می رود .ان طور که از
شواهد برمی ایدهاشمیبهخوبیتوانستهازپسکاردراینعرصهبرایدواینموضوعرامی تواندرهمینچهارقسمت
ابتداییبهوضوحدید.دراینسریالدرامتاریخیکهمحمدرحمانیانومحسنقرائینویسندگانانهستند،بازیگرانی
مچونلیالحاتمی،مهدیهاشمی،شبنممقدمی،بارانکوثری،سیامکانصاری،شقایقدهقان،امیرحسینرستمی،
ه
حمید فرخ نژاد ،رضا بهبودی ،مونا فرجاد ،اصغر سمسارزاده و ...بازی کرده اند.
علیرضا زرین دست:
ساخت سریال نمایش خانگی گاو نر می خواهد و مرد کهن
علیرضا زرین دست مدیرفیلمبرداری نام اشنای سینمای ایران
است که شاید کمتر کسی را بتوان به قدمت و توانمندی او در این
عرصه پیدا کرد .او از دهه 40کار خود را در سینمای ایران شروع کرد
و تاکنون در اثار سینمایی زیادی به عنوان مدیرفیلمبرداری حضور
داشته و بارها در مجامع مختلف برگزیده شده است .شاید بتوان او را
به جهت همکاری اش با بزرگان سینمای ایران به عنوان منشور مصور
تاریخ سینمای ایران برشمرد که با امضای خاص خود بین مخاطبان
جدی سینما و کارشناسان شهرت و جایگاه دارد .نکت ه جالب دیگری
که می توان به ان اشاره کرد این است که علیرضا زرین دست تا قبل
از سریال شبکه خانگی «شبکه مخفی زنان» تنها یک بار (ان هم در
سال 1354و سریال «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی) به
عنوان فیلمبردار با یک پروژه سریالی همکاری داشته است .با او در
شرایطی گفت وگو کردیم که تولید این سریال همچنان ادامه دارد
و کم تر از یک ماه دیگر به اتمام می رسد.
بعد از سریال «دایی جان ناپلئون» که در سال 54تولید
و در سال 55روی انتن رفت ،این اولین سریالی است که
با ان همکاری کرده اید .از چگونگی پیوستن به این پروژه
بگویید؟
جواد نوروزبیگی تهیه کننده اولیه سریال «شبکه مخفی زنان»
با من تماس گرفت و این پیشــنهاد را به من داد .من شرایطی را
مشــخص کردم که اقای نوروزبیگی پذیرفت .در ادامه با افشین
هاشمی اشنا شــدم و چون فرصتی برای خواندن فیلمنامه کامل
نبود ،داستان را به صورت مفصل برای من تعریف کرد .قبل از این
سریال با اقای هاشمی کار نکرده بودم و او را دورادور می شناختم.
همکاری با این پروژه را پذیرفتم اما با خودم این شرط را گذاشتم
که اگر کار افشین هاشمی به عنوان کارگردان ،ضعیف بود ،پروژه را
ترک کنم! اما وقتی مشغول به کار شدم ،دیدم برعکس انتظار من،
کار او خیلی هم خوب است و تقریبا می توانم بگویم تا به اینجای
کار ،من خیلی با ارامش و اطمینان خاطر در این سریال کار کرده ام.
هاشمی عالوه بر این که کارش را خوب انجام می دهد ،ادم خالق و
بااستعدادی است که دیر یا زود می تواند جای واقعی خودش را در
سینمای ایران پیدا کند .ضمن ان که نباید از داستان این سریال
بگذریم که از نگاه من ،یک قصه دوست داشتنی است.
از تجربیات همکاری در این سریال بگویید و این که از
نگاه شما ،کار فیلمبرداری در یک سریال ،چه تفاوت هایی
م سینمایی دارد؟
با فیل
کار کردن در سریال ،شبیه یک مسافرت بی مقصد است چون
شــما نمی دانید به کجا خواهید رفت .یا حتی می توانم بگویم که
شبیه یک پازل است ،چون شما هر چه که خانه ها را حل می کنید
و جلو می روید ،خانه های جدیدتری در طول مســیر شــما سبز
می شوند که ان ها را هم باید حل کنید .و شاید شبیه یک ماراتن.
در بخش کارگردانی و مخصوصا در بخش فیلم برداری و مدیریت
فیلم برداری و نورپردازی هم چنین اســت .تمام این موارد شما را
وارد چالشی می کند که اصال فکرش را هم نمی کنید .در مدت یک
ســالی که با این پروژه همکاری می کنم ،بارها شده که خیلی از
سکانس ها را چندین بار نورپردازی کرده ام .یا سکانسی را در نظر
بگیرید که برای ضبط ان سه ماه برنامه ریزی شده اما فیلم برداری
ان 6ماه طول می کشد .از طرف دیگر بازیگرانی را داشتیم که سر
یک پروژه دیگر هم مشغول بودند و نمی توانستند به صورت مداوم
سر صحنه ما بیایند یا بازیگرانی داشــتیم که بیمار می شدند و یا
بازیگر دیگری که باید جراحی می کرد و...
با این اوصاف پروسه پیچیده ای را در تولید این سریال
پشت سرگذاشته اید؟
بله .صحبت یکی دو ماه نیســت که ادم ها خودشان را تطبیق
بدهند .صحبت یک فعالیت متداوم و یکساله است .مثال گاه باید
نمای مقابل پالن هایی را که یک سال پیش گرفته ام ،االن ضبط
کنم .گاه یادم نمی اید و مجبور می شوم به تصاویر پشت صحنه یا
به خود اقای هاشمی که ان پالن ها را بازبینی کنم تا حاال بتوانم
نمای مقابل ان ها را بگیرم .یا می توانم به خود اقای نوروزبیگی اشاره
کنم که با مجموعه بازیگر ها چالش داشت .وقتی شما یک سریال
شــبکه نمایش خانگی را کار می کنید ،پاسخ دادن و راضی کردن
ان ها خودش یک داستان عجیب و غریب است .با تمام این اتفاقات،
تمرکز جالب توجهی که برای ساخت و ادامه دادن کار وجود داشت
و شرایط طوری کنترل شــد که حاال بعد از پخش چند قسمت از
سریال ،شما می توانید ببینید که چه قدر بازی ها عالی شده است.
از نگاه شما به عنوان یک فیلمبردار با تجربه سینما ،کار
به سمت تئاتری شدن نرفته است؟
من این حس را ندیدم و اگر هم باشد خیلی کم است .البته اگر
هم باشد ،این یک مساله طبیعی است .به هرحال اقای هاشمی از
تئاتر امده و برای همین ممکن است این خاستگاه بر میزانسن او
تاثیر گذاشته باشد ،ولی به نظرم این تاثیر زیاد تاثیر بدی نیست.
به هرحال سینما یکی از مشتقات تئاتر به حساب می اید و خیلی
از منابع ترکیبی میزانسن از تئاتر به سینما امده است .به همین
دلیل است که این تاثیر در خیلی از فیلم های دنیا که کارگردان های
مطرحی هم دارند ،رایج است.
به هماهنگی خود با افشــین هاشــمی و خالقیت این
کارگردان اشــاره کردید .در طول کار پیــش امد که با
کارگردان بر سر قاب ها یا نورپردازی به اختالف نظر بخورید؟
هیچ وقت اختالف نظری نداشتیم .بعضی اوقات اقای هاشمی
با ایده های خوبی می امد .بعضی وقت هــا هم من ایده ها را ارایش
می کردم و یا خــودم ایده ای داشــتم که با کارگــردان در میان
می گذاشــتم .به هر حال ما در کمال حیرت ،یک ســال همکاری
صمیمانه ای داشــته ایم .می توانم بگویم همکاری خالقانه و حتی
هنرمندانه ای بود.
با توجه به نتیجه این کار ،اگر دوباره به شما فیلمبرداری
یک سریال شبکه نمایش خانگی پیشــنهاد شود ،ان را
می پذیرید؟ صفحه 4
پرونده
شـتنی
فعال امیدوارم که نپذیرم و انجام ندهم! علتش هم زمان بر بودن
کار است .ساخت سریال نمایش خانگی کاری بسیار فرسایشی و
طاقت فرسا است .البته از نظر کمیت و کیفیت خیلی خوب است
ولی ساخت و تحمل ان کار بسیار دشواری است .از نظر فنی هم این
که شما بتوانید تداوم فضا در یک پروژه با لوکیشن های مختلف را
حفظ کنید و برای ان برنامه ریزی حساب شده ای داشته باشید ،کار
ساده ای نیست .ما برای «شبکه مخفی زنان» خیلی از محل هایی
را که نورپردازی شــده بود ،مجددا چندین بار نورپردازی کردیم،
چون به همان دالیلی که عرض کردم گاه بازیگرانی که باید ســر
یک سکانس حضور می داشــتند ،به خاطر مشکالتی که داشتند
نمی توانستند سر صحنه بیایند و برای همین ،ما دوباره و سه باره
می رفتیم و نورپردازی را انجام می دادیم .از طرفی شروع این پروژه،
با همه گیری کرونا مصادف شد .البته ان موقع من سر کار نبودم اما
همین قضیه سبب شد تا کار را یکی دو ماه تعطیل کنند .زمانی هم
که من وارد کار شدم ،تا مدت ها با ماسک کار می کردیم .فکرش را
بکنید درون اتاق های سربسته ،تعدادی چراغ روشن است و از طرفی
حدود سی ،چهل نفر در همان اتاق مشغول کار هستند .شما باید
خیلی از لحاظ جسمی و بدنی مقاوم باشید که از این شرایط قسر
در بروید تا کرونا نگیرید .خیلی هــا در پروژه ما بارها کرونا گرفتند
و ...به جرات می گویم ساخت ســریال نمایش خانگی واقعا گاو نر
می خواهد و مرد کهن!
جواد نوروزبیگی:
این سریال بازیگران زیادی را معرفی می کند
جواد نوروزبیگی تهیه کننده با ســابقه و پر کار ســینما است
که چند صباحی می شــود در شــبکه نمایش خانگی دســت به
سریال سازی زده و به عنوان تهیه کننده اولیه این مجموعه فعالیت
کرده است« .میدان سرخ» شــاید جزو اولین پروژه های این تهیه
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
5
کننده در این عرصه بود که با حرف و حدیث های زیادی پیرامون
نقاط ضعف و قوت خودش مواجه شــد .یکی از خصوصیات جواد
نوروزبیگی کار با کارگردان های متفاوت و خالق اســت؛ از هومن
سیدی گرفته تا سعید روستایی و حاال در سریال «شبکه مخفی
زنان» با افشــین هاشــمی کار کرده که طبق معمول ،نتیجه ای
مطلوب به همراه داشــته ،به طوری که کیفیت و جذابیت سریال
به گونه ای است که می تواند مخاطبان را به دیدن ادامه ان ترغیب
کند .او درباره این تجربه با صبا صحبت کرده است.
تولید پروژه «شــبکه مخفی زنان» در شبکه خانگی و
اولین همکاری شما با افشین هاشمی چطور شکل گرفت؟
«شبکه مخفی زنان» بر اساس طرحی از محسن قرایی شکل
گرفت و در ادامه محمد رحمانیان هم به او اضافه شد و متن کار را
مشترکا نوشتند .این اولین کاری بود که در خدمت افشین هاشمی
به عنوان کارگردان بــودم .البته ارتباط کاری مــا به پیش از این
سریال برمی گشت .او قبال در یکی از کارهای ابراهیم حاتمی کیا
به عنوان بازیگر حضور داشت و من هم در ان کار مدیر تولید بودم.
خدا را شکر در سریال «شبکه مخفی زنان» هم این ارتباط شکل
گسترده تری گرفت و به یک تجربه خوبی برای ما بدل شد .به هر
حال اقای هاشمی ادم با تجربه ای است که چند کار سینمایی انجام
داده و واقعا هیچ نگرانی خاصی نداشتم چرا که مطمئن بودم که
مسیر ساخت این سریال درست است و شما حاصل کار را در بخش
کارگردانی این ســریال می توانید ببینید .برخی حتی از تئاتری
شدن فضا به دلیل پیشینه تئاتری سازندگان کار حرف می زدند،
که به نظرم این هــم صرفا یک نگرانی بود ضمن ان که افشــین
هاشمی به عنوان کارگردان سینما چند فیلم سینمایی ساخته که
در نمایش های بین المللی خیلی موفق بوده است و در سینما هم
صاحب نگاه و سبک خودش است.
پیش تولید سریال با حضور شــما در شرایطی دشوار
شروع شد و بعد تولید شکل دیگری گرفت .از این پروسه
بگویید...
بله ،ما از ابتدا برنامه ریزی کــرده بودیم که این کار را خودمان
انجام دهیم و تا حدودی هم پیش رفتیم اما در ادامه ،کار به نماوا
واگذار شد .ما در دوران کرونا شروع به کار کردیم و شرایط سختی
را گذراندیم .همین شرایط باعث شــد که ما از برنامه ریزی اولیه
عقب بمانیم و به ســختی بتوانیم پیش برویم .هر پروژه ای که در
دوران کرونا شروع شد ،با این قبیل مشکالت پیش رفت و با اسیب
مالی سنگینی مواجه شد .جای شــکرش باقی است که نماوا با ما
همکاری خوبی داشــت و خوب پیش رفتیم .از یک جا به بعد هم
نماوا با هماهنگی بنده تهیه کنندگی کار را برعهده گرفت و اقای
شانه ساز تهیه کننده سریال شد.
علیرضا زرین دست چطور بعد از این همه سال پذیرفت
تا در این پروژه سریالی حضور داشته باشد؟
در ابتدا ســعید براتی فیلمبردار این پروژه بــود که درگیر کار
دیگری شد و از ما خواست تا در این پروژه همراه مان نباشد .اقای
زرین دست واقعا سخت انتخاب می کند ،اما از انجا که بین ما یک
رفاقت وجود دارد ،من از ایشان خواهش کردم پشت دوربین این
سریال خانگی بیاید .اقای زرین دست پذیرفت و حضورش در این
سریال فوق العاده بود.
انتخاب بازیگران که اکثرا از چهره های شاخص سینما
هستند ،چه روندی داشت؟
رویکرد ما در «شــبکه مخفــی زنان» اســتفاده از چهره های
شناخته شده در کنار بهره گیری از ظرفیت چهره های جوان بود.
طبیعتا برای جذابیت یک کار نمایــش خانگی باید از بازیگرهای
چهره استفاده کرد چرا که مردم دوســت دارند انها را ببینند و از
بازی خوب انها لذت ببرند .ما در این سریال البته از بازیگران زیادی
هم استفاده کردیم که تازه کار بودند که انها هم خیلی خوب بازی
کردند و هر چه پخش ســریال جلوتر بروید ،بیشتر با انها مواجه
خواهید شد .به گمان من ،سریال «شبکه مخفی زنان» بازیگران
زیادی را به بدنه سینما و سریال سازی معرفی خواهد کرد.
تولید و ارائه سریال در «شبکه نمایش خانگی» به یکی
از بخش های مهم سینمای ایران در بحث تولید و گردش
مالی بدل شده است .نظر شما راجع به اینده همکاری بدنه
سینمای ایران با پلتفرم ها چیست؟
شرایط مطلوب است و اگر واقعا پلتفرم ها در خصوص محتوا دقت
کنند و به اصطالح فیلم نامه ها را خوب بخوانند و محتواها را درست
انتخاب کنند ،از نظر من شرایط خیلی بهتر از این خواهد شد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
خانه پدری جالل ال احمد تبدیل به میوه فروشی شد
محمدحسیندانایی(خواهرزادهجالل ال احمد)دریادداشتینسبتبهبی تفاوتیمسئوالندرقبالسرنوشت
خانه پدری جالل انتقاد کرد و نوشت« :این ماجرای رقت انگیز که با انتقادات و اعتراضات و پیگیری رسانه های
فرهنگیهمراهبود،متاسفانهسال هاادامهداشتتااینکهسرانجام“صندوقتوسعهصنایعدستیوفرشدستباف
و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی” اعالم کرد که سرمایه گذار و بهره برداری را برای این پروژه انتخاب
کرده و به زودی کار مرمت این بنای تاریخی اغاز خواهد شد؛ ولی متاسفانه باز هم اقدام قابل قبولی در این راستا
صورت نگرفت تا اینکه اخیرا ًسرنوشت شوم این پروژه بار دیگر ورق خورد و این بار به جای اینکه این بنای تاریخی
به یک مرکز فرهنگی عام المنفعه تبدیل شود ،عم ً
ال به یک دکه فروش میوه و تره بار تبدیل شد!»/خبرگزاری تسنیم
«رئالیسم مصنوعی» روی صحنه می رود
ایمان اسکندری کارگردان نمایش های «بیرون پشت در» و «ماراساد» پس از پنج سال دوری از تئاتر،
سومین نمایش خود «رئالیسم مصنوعی» را از ۱۴شهریور در سالن استاد سمندریان تماشاخان ه ایرانشهر
روی صحنه می برد .ازاده صمدی ،محمد برهمنی ،امیراحمد قزوینی ،اسماعیل گرجی ،سمانه زارعی و شبنم
دادخواه بازیگران «رئالیسم مصنوعی» هستند.برخی از عوامل این نمایش عبارتند از :نویسنده :سمانه زارعی،
کارگردان :ایمان اسکندری ،مجری طرح :میثم احمدی ،اهنگساز و طراح صدا :سعید دهقان ،طراح صحنه:
امیرحسین دوانی ،طراح نور :مرتضی نجفی ،طراح لباس :ماهرخ سلیمانی پور ،طراح گریم :فائزه سلطانی،
طراح پوستر و بروشور :سعید رضوانی ،طراح اکسسوار :سامان دلشاد و /...هنرانالین
مدیرکل هنرهای تجسمی خبر داد:
تدوین گزارش جامع
خسارت های موزه هنرهای
معاصر اهواز
موزه هنرهای معاصر اهواز شهریور ماه سال ۹۴طی قراردادی هفت
ساله به بخش خصوصی واگذار شــد ولی این واگذاری کمکی به این
مرکز هنری نکرد بلکه در سال های اخیر اسیب زیادی به ساختمان،
فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده اثار ارزشــمندی
است ،وارد شده است .همچنین در این مدت بخش هایی از ساختمان
موزه نیز دچار اتش سوزی شــده و چندین بار نیز مورد سرقت قرار
گرفت ۳۱ .مرداد ماه امســال قرارداد با بخش خصوصی که صدمات
زیادی برای این مکان فرهنگی -هنری به همراه داشت ،به پایان رسید
و در این راستا سرپرست معاونت توســعه مدیریت و منابع اداره کل
فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزستان اعالم کرد که اقدام حقوقی برای
تالشدولتبرای بازگشتمرجعیتبهوزارتارشاد
یاســر احمدوند ،معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی به
تشریح فعالیت های دولت در یک ســال اخیر پرداخت و گفت :زمانی که
دولت سیزدهم سکان و هدایت بخش اجرایی کشــور را برعهده گرفت،
بخش های مختلف اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی دارای ثبات
مشخصی نبودند.او در ادامه با بیان اینکه دولت در طول یک سال گذشته
تالش کرده است در تمامی بخش های کشور ثبات به وجود اورد ،تصریح
کرد :هر چند غلبه بر مشکالت زمانی طوالنی می خواهد اما مسیری که
دولت در پیش گرفته ،امیدواری ها را برای رفع این مشکالت بیشتر کرده
است.معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره مهم ترین چالش دولت توضیح
داد :در سال های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مرجعیت کامل را
در حوزه های فرهنگی از دست داده و صرفا ارائه کننده خدمات و مجوزهای
فعالیتهای فرهنگی بود.احمدوند در پایان خاطرنشان کرد :دولت در تالش
است این مرجعیت فرهنگی را در بخش ها و حوزه های مختلف هنری نظیر
سینما ،کتاب و نشر ،اثار نمایشی به وزارت فرهنگ و ارشاد بازگرداند/.صباخبر
بازپس گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی ،از ابتدای
امسال اغاز و به مدیریت فعلی موزه ابالغ شده است تا تشریفات و مراحل
اداری بازگرداندن ان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزستان
صورت بگیرد .عبدالرضا سهرابی ،مدیرکل هنرهای تجسمی درباره
خسارت های احتمالی و اخرین وضعیت این موزه ،گفت :طی گفتگوی
حضوری که به تازگی با رضا کاله کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان
خوزستان داشتیم ،قرار شد یک گزارش جامع از اتفاقات حادث شده
در موزه اهواز و خســارت های مادی و معنوی تهیه و ارسال کنند .او
افزود :اکنون تا اماده شدن ان گزارش باید کمی تحمل کنیم تا میزان
خسارت های وارده مشخص شود .مدیرکل هنرهای تجسمی درباره
علیرضاطلیسچیدیگرالبوممنتشرنمی کند
علیرضا طلیسچی با انتشــار ویدیو و متنی در صفحه رسمی
اینســتاگرام خود اعالم کرد که دومین و اخرین البوم خود با نام
«قاف» به تهیه کنندگی میثم خلفی در تاریخ هفتم مهرماه ۱۴۰۱
مصادف با روز تولد وی ،منتشر خواهد شد و پیش فروش این البوم
نیز هم اکنون اغاز شده است .در متن منتشر شده او امده است:
«در راه ...برای دومین بار و البته «اخرین بار» البومی با نام «قاف»
منتشر خواهم کرد .یک مســتند زیبا که چاشنی اون اجراهای
کوتاه قطعاتی از البوم هم هست به همت دوستان خوب من تهیه
شده که در سایت ن ُت ن ِت قابل رویت هست و هدیه میکنمش به
شما .پیش فروش این البوم اغاز شده و هفتم مهرماه همزمان با
روز تولدم» به صورت سراسری به بازار خواهد امد .مدیریت هنری
و تهیه کنندگی این البوم برعهده برادر نازنینم میثم خلفی بوده
که واقعا خیلی زحمت کشید .فکر کنم خیلی از قطعات این البوم
وارد playlistکنسرت ما بشود»/.صباخبر
خسارت های وارده به موزه اظهار کرد :چیزی که اکنون محرز است
این است که واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی
و استفاده غیر از حوزه موزه ای از این مکان لطمات و صدمات جدی
به این ساختمان وارد کرده است و خسارت های ساختاری و فیزیکی
وارده نیز مزید بر علت شده است .سهرابی از یک ادعای حقوقی در این
ماجرا خبر داد و گفت :بهره برداری موزه به اداره کل خوزستان بازگشته
است اما یک ادعای حقوقی در این ماجرا مطرح شده است که منتظریم
ن نگرانی
اطالعات ما برای رسانه ای شدن کامل و دقیق باشد .ما هم ای
میان هنرمندان و رســانه ها را درک می کنیم و به طور جدی پیگیر
موضوع هستیم/.صباخبر
اثار احمدرضا احمدی و ایران درودی در نمایشگاه
موسســه ایران درودی با همکاری موزه بانک ملی ایران مراسم
گرامیداشــت ایران درودی را همراه با رونمایــی اخرین اثر ناتمام،
سه پایه نقاشی و صندلی کار این هنرمند برگزار می کند .این اثر ناتمام
در روزهای پایانی عمر ایرانی درودی و زمانی که او به بیماری کرونا
مبتال بوده ،نقاشی شده است .ایران دوردی که بانوی نور لقب داشت،
پس از تحمل سه ماه بیماری و مبارزه ســرانجام ۷ابان ماه ۱۴۰۰
درگذشت .مراسم تولد ۸۶سالگی ایران درودی جمعه ۱۱شهریورماه
،۱۴۰۱ســاعت ۱۸الی ۲۰در فراغ او و با حضور جمعی از دوستان
و عالقه مندان به این هنرمند فقید در نشــانی میدان امام خمینی،
خیابان فردوســی ،موزه بانک ملی ایران برگزار می شود .همچنین
جمعه ۱۱شهریور ما نمایشگاه نقاشی های احمدرضا احمدی شاعر،
نمایشنامه نویس و نقاش ایرانی به نام «لکه ای از عمر بر دیوار بود»
در گالری ا ُ افتتاح می شود .گالری ا ُ در صفحه مجازی خود تصویری
از این شاعر در اتلیه خود مشغول نقاشی است ،منتشر کرد/.صباخبر صفحه 6
سه شنبه8شهریور 1401شماره 1267
خرب فرهنگ و هرن
«شفیره» در تاالر چهارسو شکل می گیرد
«شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری عنوان یکی از تازه ترین نمایش های تئاتر شهر
است که از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه در تاالر چهارسوی این مجموعه به صحنه خواهد رفت .نمایش
«شفیره»ازجملهاثاربرگزیدهسیهفتمینجشنوارهبینالمللیتئاترفجروهفدهمینجشنوارهبینالمللی
عروسکی تهران -مبارک است که در بخش های کارگردانی ،طراحی صحنه ،طراحی حرکت ،طراحی نور،
طراحی لباس و موسیقی موفق به دریافت جایزه شده است .در این اثر نمایشی که با برداشتی متفاوت از
نمایشنامه «مده ا» اوریپید به صحنه می رود .داریوش فائزی ،مهرنوش بلمه ،حامی علیزاده ،سهند جعفری
زاد ،رویا صدوقی ،نگین تقوی راد و وصال امینی به عنوان بازیگر حضور دارند/ .خبرگزاری مهر
7
زیبایی شناسی حماسه با نگاهی به اثار هنرمندان انقالب
ششمیننشستازسلسلهنشست هایتخصصی«زیبایی شناسیحماسهواقعهکربالبهروایتگنجینهموزه
هنرهای معاصر تهران» با حضور هادی مومنی پژوهشگر و منتقد هنری با عنوان «زیبایی شناسی حماسه :با
نگاهی به اثار هنرمندان انقالب» ،ساعت ۱۵امروز سه شنبه هشتم شهریورماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر
تهران برگزار می شود .هادی مومنی سابقه تدریس در دانشگاه های هنر اصفهان ،هنر یزد ،ازاد اسالمی ،پیام نور
تهران و ...را دارد .وی همچنین مقاالت و پژوهش های متعددی در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی نوشته
و انجام داده است .در این سلسله نشست ها تا اربعین حسینی با حضور هنرمندان و صاحبنظران هنری ،برخی
اثار عاشورایی و مذهبی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بررسی می شود/.صباخبر
«بازی بزرگ» زنان زندانی برای رهایی از بند
زهره بهروزی نیا نویسنده و کارگردان نمایش «بازی بزرگ»
که به تازگی اجرای خود را در تاالر قشقایی اغاز کرده است،
درباره شکل گیری ایده این نمایش که اثری درباره زنان است،
گفت :نمایش «بازی بزرگ» روایتی از زندگی چند زن زندانی
است که برای رهایی از بند ،تالش می کنند .ایده شکل گیری
نمایشــنامه از جایی به ذهن من امد
که همیشه فکر می کردم راجع به
خانم ها کمتر صحبت می شود و
مسائل ان ها در درجه دوم اهمیت
قرار دارد .البته من فمنیست
نیستم اما دوســت داشتم
مشکالت و مسائل زنان را
که کمتر به ان پرداخته
می شود ،مورد توجه
قرار دهم.
او ادامه داد :به
عنوان مثال یکی
از اپیزودهای نمایش «بازی بزرگ» درباره همسر یک فرد جانباز
است .در اثار زیادی راجع به جانبازان و شهدا صحبت شده است
اما درباره همســران این عزیزان که چقدر در زندگی سختی
کشیده اند ،کمتر صحبت شده است .از این رو یکی از دالیلی
که موضوع نمایش را زنانه انتخاب کردم پرداختن به مسائلی بود
که هرکدام از زنان ما در جامعه به دوش می کشند .معتقدم باید
دید زنانی که به راه خالف کشیده می شوند در چه شرایطی قرار
داشتند و چه مشکالت و مصائبی به این افراد تحمیل شده که
انها را تبدیل به دزد و قاتل و خالفکار کرده است.
بهروزی نیا با اشاره به اینکه برای نگارش متن مطالعه زیادی
درباره زنــان زندانی و جرم های مختلفی کــه ان ها مرتکب
می شوند ،داشــته اســت ،عنوان کرد :می توانم بگویم تمام
داســتان هایی که در نمایش روایت می شــود مصداق های
اجتماعی دارند و تخیلی نیستند.
این کارگــردان و مدرس تئاتر
درباره شــیوه اجرایی نمایش
توضیح داد« :بازی بزرگ» یک
روایت واحد دارد که این روایت شــاخه شاخه می شود و وارد
زندگی هرکدام از شــخصیت های نمایــش در قالب اپیزود
می شــویم .در اجرا وحدت مکان و زمان وجود ندارد به همین
دلیل نمایش از فضای رئالیســتی فاصلــه دارد و بین فضای
رئالیستی و سورئالیستی متغیر است.
بهروزی نیا در پایان صحبت هایــش درباره طراحی صحنه
نمایش بیان کــرد :طراحــی صحنه نمایــش برعهده امیر
مشهدی عباس اســت که در دکور نیز فضای سورئالیستی به
مخاطب القا می شود و براساس همفکری که داشتیم ابزارهای
صحنه را تحلیلی انتخاب کردیم نه براساس شکل نمایش یا ان
چیزی که در نمایشنامه وجود دارد به این مفهوم که تالش کردیم
معنا و مفهوم موقعیت داستانی که روایت می شود در طراحی
دکور نمود پیدا کند .در طراحی نور و موســیقی هم که توسط
رضا خضرایی و بهزاد عبدی انجام شده به همین شیوه عمل
کردیم/.خبرگزاری مهر صفحه 7
موقعیتیکسوپراستار
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
راز موفقیت در فیلمی رمز الود
فیلم سینمایی «ان شب» یکی از مهم ترین اثار مشترک
سینمایی اســت .این فیلم (به عنوان یک محصول مشترک)
به کارگردانی کورش اهاری ،فیلمساز ایرانی-امریکایی سال
1397تولید شد .فیلمی که در ان شــهاب حسینی و نیوشا
جعفریان در ان بــه ایفای نقش پرداخته اند و داســتان زوج
جوانی است که به همراه دختر یک ساله شان ،خود را محبوس
در هتلی قدیمی می یابند و ...بازی شهاب حسینی در این فیلم
تا حدی درخشان بود که تحسین «ریچارد کویپرس» منتقد
ســایت ورایتی را هم در پی داشت .کویپرس هوشمندانه این
فیلم را با «درخشــش» اســتنلی کوبریک مقایسه می کند.
همچنین حضور شهاب حسینی در فیلمی ترسناک را می توان
به نوعی حمایت او از ســینمای «ژانر وحشت» توصیف کرد.
ژانری پرطرفدار و پرمخاطب که در همه دنیا با اقبال مخاطبان
مواجه می شود اما این ژانر درسینما و تلویزیون ایران ،تا کنون
بنا به دالیل عدیده هرگز نتوانتسه موفقیت فیلم های «هارر»
را در ایران نیز تضمین کند .به هر ترتیب کورش اهاری برای
نقش «بابک» انتخاب بســیار خوبی داشت .شهاب حسینی
یکی از تواناترین و موفق ترین بازیگران فعلی سینمای ایران،
گذشــته از قابلیت های فنی بازیگری اش ،میمیکی مناسب
برای نقش افرینی در فیلم های پردلهره و رمزالود دارد .درباره
بازی حسینی در این نقش هم چند بار گفته شده که بازی او
پیچیدگی خاصی ندارد در نقشش خیلی معمولی ظاهر شده
است .این درست همان چیزی است که موفقیت بازیگر را در
فیلم هایی از این دســت تامین می کند .ترسی که فیلم «ان
شــب» به جان مخاطبش می اندازد هم هرچنــد برگرفته از
مقوله های ماورایی است اما جنس این نوع هراس هنگام بازی،
برای بازیگر مشخصاً دور از بازی های غلیظ و تصنعی تعریف
می شود .سادگی حسینی در ایفای نقش بابک ،به یقین یکی از
نقاط اتکای فیلم «ان شب» بود .فیلمی که در کارنامه شهاب
حسینی بی گمان به عنوان اثری متفاوت ،جایگاه ویژه ای دارد.
یاسر سماوات -او پسر چهاردهم بهمن 1352در تهران است .روزی که به روایت تاریخ ،سال روز
استقالل یونان از امپراطوری عثمانی پس از حدود 400سال ،در چنین روزی و معادل سوم فوریه
1830میالدی بود .در تاریخ معاصر کشور نیز ،چهاردهم ابان به عنوان روزی که ماهواره «امید
ایران» به مدار زمین فرستاده شد ،ممتاز اســت .شهاب حسینی با نام کامل سیدشهاب الدین
حسینی تنکابنی ،بازیگر برجسته و توانای سینمای ایران حاال در استانه گذر از نیم قرن زندگی
است .داستان زندگی او هم مانند بسیاری از هنرمندان صاحب نام ،جالب و پر فراز و نشیب است.
حسینی زاده تهران بود و در پایتخت وارد دبستان شد اما یک سال بعد و در 8سالگی ،از انجا
که مادرش امدادگر بود ،ناگزیر همراه خانواده به خرم اباد رفت تا چند صباح از دوران کودکی
خود را در این شهر پشت سر بگذارد .او یک برادر و دو خواهر داشت و در کودکی به شیطنت در
فامیل معروف بود .چند سال پس از بازگشت به تهران ،برای ادامه تحصیل ،رشته رواشناسی را
برگزید اما حضور او در دانشــگاه تهران ،نیمه تمام ماند .حسینی پس از دو سال تحصیل در این
رشته ،از انجا که عمویش مقیم کانادا بود ،با انصراف از دانشگاه ،برای مهاجرت از ایران و رفتن به
کانادا اقدام کرد و به این ترتیب برای تکمیل مدارک خود به خدمت سربازی رفت .پس از 18ماه در
حالی که بدون احتساب اضافه خدمت ،مدت کوتاهی تا پایان دوران سربازی اش داشت ،با خونریزی
معده راهی بیمارستان شد و انجا متوجه شد می توانسته معافیت پزشکی بگیرد .به هرحال با توجه به
اضافه خدمتی که داشت ،معافیت را پذیرفت .بازیگری و موفقیت در عرصه سینما و تلویزیون اما سودایی
بود که شهاب حسینی همواره در سر می پروراند .اغاز تالش او برای تحقق این رویا ،به 1371باز می گردد.
سالی که حسینی در دوره های بازیگری زنده نام حمید سمندریان ثبت نام کرد و از انجا که هنرجوی
مستعدی بود ،بسیار زود فنون بازیگری را فراگرفت .با وجود این ،اغاز بازیگری حرفه ای او به سال
1374بازمی گردد .حسینی پس از چندســال حضور مستمر و موفق در تئاتر ،سال 1377به
عنوان گوینده و البته بازیگر نمایشنامه های طنز رادیویی ،کار خود را با صدای ایران اغاز کرد.
حضور کنار کمدین های موفق دهه 70مانند نصراهلل رادش ،نادر سلیمانی و یوسف تیموری
که با مجموعه معروف «ساعت خوش» اسم و رسمی پیدا کرده بودند به حسینی برای بیشتر
شناخته شدن در جمع بازیگران محبوب ان سال ها کمک شایانی کرد .از همین رهگذر
و به لطف اشنایی با ســلیمانی ،همچنین کامران ملک مطیعی ،به تلویزیون معرفی شد.
حضور به عنوان مجری در برنامه «اکسیژن» که کاری متعلق به برنامه کودک و نوجوان
محسوب می شد ،نخستین نقش افرینی شهاب حسینی در سیما بود .کار خوبش به عنوان
مجری در این برنامه که کاری متعلق به برنامه کودک و نوجوان محسوب می شد ،باعث شد
با همین عنوان در برنامه های برپا برپا ،زنگ صبح و سایه روشن هم از او به عنوان مجری
استفاده شود .سریال پربیننده «پس از باران» در اواخر دهه 1370نخستین حضور او در
مجموعه های تلویزیونی محسوب می شد اما شروع موفقیت او در مجموعه های تلویزیونی
با سریال «پلیس جوان» به کارگردانی سیروس مقدم بود .حسینی در نقش ستوان اگاهی
سعی در پرده برداشتن از رمز و راز قتل پدرش داشت .حضور مریال زارعی در نقش خبرنگار،
که دست برقضا او هم ان ســال ها در اغاز راه موفقیت قرار داشت ،نقش مقابل حسینی را
هم جذاب ساخته بود .پس از این ســریال ،بازی در مجموعه «تب سرد» که سال 1383به
کارگردانی علیرضا افخمی تولید شد ،قدم بزرگ دیگری در جاده موفقیت و شهرت برای این
بازیگر حاال مطرح تلویزیون محسوب می شد .بازی او به ویژه در قسمت نخست این سریال،
در نقش «شهاب کیانفر» کارخانه داری که برای فرار از ورشکستگی دسیسه ربودن فرزند
خودش و اخاذی از پدرزنش را پی می ریزد ،همرا با تقطیع حســی بی نظیر از حسینی،
نشان داد این بازیگر اینده ای بسیار درخشان تر از حد تصور در سینما و تلویزیون ایران
دارد .او در سینما هم به همین سرعت و کیفیت رشد می کرد .سال 1387با حضور در
فیلم «سوپراستار» ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص
داد .حضور او در «جدایی نادر از ســیمین» فیلم جاودان تاریخ سینمای ایران ،خرس
نقره ای جشنواره فیلم برلین را برایش به ارمغان اورد .همکاری شهاب حسینی با اصغر
فرهادی ،این بازیگر را در عرصه جهانی مطرح کرد .تا انجا که حسینی برای بازی در فیلم
«فروشنده» فرهادی نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم کن هم شد.
این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون در زندگی شخصی هم همواره از حواشی ،خود
را دور نگه داشته است .شهاب حسینی سال 1374و در 22سالگی با پریچهر قنبری،
همکارش در تئاتر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو پســر به نام های محمدامین و
امیرعلی است. صفحه 8