روزنامه صبا شماره 1268
روزنامه صبا شماره 1268
چهار شنبه| 9شهریور 31 |1401اگوست 3 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1268صفحه| 5000ناموت|
«غـرش ،خیـزش ،شـورش» برای رونق سالن ها
گفت وگو با دو کارشناس پخش فیلم درباره اغاز اکران یک فیلم هندی در سینماها از امروز صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
رقابت فیلم «اخرین رقص با یوزپلنگ ایرانی» در امریکا
فیلمکوتاه«اخرینرقصبایوزپلنگایرانی»بهنویسندگی،کارگردانیوتهیه کنندگیمحمدرضارحمانی
حضور سوم خود را در جشنواره های خارجی تجربه میکند.این فیلم نماینده ایران در بیستمین دوره جشنواره
فیل م صلح جهانی ( )Global Peace Film Festivalکشور امریکا است .این فستیوال در روزهای ۱۹تا
٢۵سپتامبر ٢٠٢٢برابر با ٢٨شهریورماه تا ٣مهرماه ١۴٠١به صورت حضوری در شهر وینترپارک فلوریدای
امریکا و از ۲۶سپتامبر تا ۲اکتبر برابر با ۴تا ۱۰مهرماه ۱۴۰۱به صورت مجازی برگزار خواهد شد«.اخرین
رقص با یوزپلنگ ایرانی» داستان مردی را روایت می کند که در اخرین روز کاری اش در بخش تاکسیدرمی
موزه حیات وحش ،پوست یوزپلنگ در حال انقراض ایرانی را تاکسیدرمی می کند/.صبا خبر
راه یابی «باغ وحش» به جشنواره بین المللی فیرفیلم کوزوو
فیلم کوتاه «باغ وحش» به کارگردانی و نویسندگی نفیســه زارع و تهیه کنندگی کاوه مظاهری و
ل نهمین جشنواره بین المللی
سورنا اکباتانی در ادامه حضور بین المللی خود به بخش مسابقه بین المل
FERFILMکوزوو صربستان راه یافت .در این جشنواره 93 ،فیلم کوتاه داستانی ،انیمیشن ،مستند
و تجربه گرا به رقابت می پردازند که عالوه بر «باغ وحش» 8 ،فیلم کوتاه دیگر از فیلمسازان ایرانی نیز
حضور دارند .سونیا سنجری ،ترنم اهنگر و داریوش رشــادت در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند .در
خالصه داستان «باغ وحش» امده است« :میان حیوان های باغ وحش ،رعنا به دنبال گوزنی ست که در
خواب دیده ،و مادرش به دنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید/ ».خبرگزاری ایلنا
اعتراض کره ای ها به جشنواره ونیز
کیم کی دوک کارگردان سرشناس سینما که در سال ۲۰۲۰
بر اثر عوارض مربوط به بیماری کرونا در لتونی درگذشــت در
سال های گذشته عمدتا به دلیل موج ادعاهای تجاوز جنسی که
علیه او در جنبش#من _هم شکل گرفته بود ،در خارج از کشور
کره زندگی می کرد .این کارگردان پیش از مرگ ،در حال کار روی
پروژه ای به نام «ندای خدا» بود که پس
از مرگش توســط همکار این فیلمساز
ارتور وبر در اســتونی به پایان رســید.
فیلم «ندای خدا» قرار اســت در تاریخ
۶سپتامبر اولین نمایش جهانی خود را
در جشنواره ونیز تجربه کند .با این حال
در روزهای گذشته اتحادیه فیلمسازان
کره نسبت به این موضوع اعتراض داشته
اند .در بیانیه اتحادیه فیلمسازان کره ای
اشکارا به تصمیم جشــنواره ونیز برای توجه به کیم کی دوک
کارگردان فقید این کشور انتقاد شده است.
لی ســانگ گیل مدیر این اتحادیه در این باره گفت :فقط
چون که او (کیم کی دوک) مرده است نباید به این معنی باشد
که هرانچه اتفاق افتاده است ،ناگهان از بین برود .کیم هرگز از
قربانیان خود عذرخواهی نکــرد و در عوض او ادعاهای تجاوز
را از طریق یک سری دادخواســت رد کرد .برای قربانیان این
تفاهم اتحادیهتهیه کنندگانباانجمننمایش هایبرخط
کارگردان ،زمانی را که انها با کیم داشته اند همیشه به عنوان
یک زخم فراموش نشــدنی به یاد دارند .هیچ یک از قربانیان
پس از این این اتفاقات نتوانست بهبود یابد و به کار در سینما
بازگردد.
در بیانیه فیلمســازان کره ای امده اســت :کیم کی دوک
کارگردان درگذشته سینما ،برای حمله
فیزیکی اش به یــک بازیگر زن هنگام
فیلمبرداری جریمه ای را متحمل شد،
گرچه کیم بــه وضــوح مرتکب جرم
وحشتناکی شده بود ،اما سعی کرد به
جای عذرخواهی از قربانی به دلیل افترا
از او شکایت کند .حاال اما جشنواره بین
المللی فیلم ونیز تصمیم گرفته است تا با
وجود این واقعیت ،فیلم این کارگردان را
به نشانه احترام نمایش دهد و او را از خشونت جنسی که مرتکب
شده است ،تبرئه کند.
البرتو باربرا رییس جشنواره ونیز به این بیانیه واکنش نشان
داد و گفت که فستیوال به دلیل دوره طوالنی که کیم کی دوک
به این جشنواره نزدیک بوده ،این برنامه را برای این فیلمساز
در نظر گرفته است .جشــنواره فیلم ونیز قرار است از فردا ۳۱
اگوست کار خود را با نمایش فیلم «برفک» اغاز کند/.صباخبر
نشســت ویژه اتحادیه تهیه کنندگان ســینمای ایران با روســای
پلتفرم های سینمایی عصر روز ۷شهریورماه در خانه سینما و در ادامه
نشست هایصنفیاتحادیهتهیه کنندگانبا محمدمهدیعسگرپوردبیر
انجمن صنفی نمایش برخط و روسای سه پلتفرم فیلیمو جواد شکوری،
فیلم نت علی سرتیپی ،نماوا مهدی یزدانی و مجید محسنی برگزار شد .در
این نشست تهیه کنندگان و روسای پلتفرم ها به بحث و تبادل نظر و ارائه
دیدگاه های خود درباره هماهنگی اتحادیه و انجمن نمایش های برخط
و ایجاد فضایی برای مشارکت اکثریت تهیه کنندگان و خانه سینما در
پلتفرم ها پرداختند .در این جلسه مقرر شد برای حل مسایل و توافقات
طرفین،تفاهمنامه ایبراساساولویتهاومشترکاتدوصنفنوشتهشده
و به امضای دو طرف برسد .ابوالحسن داودی ،جمال ساداتیان ،منوچهر
شاهسواری ،علیرضا رئیسیان ،محمد احمدی ،علی اشتیانی پور ،رضا
درمیشیان و سید غالمرضا موسوی از اعضای هیات مدیره و کمیته برخط
اتحادیه در این نشست بودند/.صباخبر
پوسترجدیدپرستاره ترینفیلمسال
انتشار
ِ
کریس راک پیشنهاد اسکار ۲۰۲۳را رد کرد!
کریس راک دوباره به ماجرای سیلی اسکار پرداخت و مدعی شد که اکادمی
از وی خواسته است تا بار دیگر مجری اسکار شود ،اما او نپذیرفته است.
این کمدین وقتی روی صحنه استنداپ کمدی بود این ادعا را مطرح کرد.
پنج ماه پیش وقتی وی با ســر تراشیده همسر ویل
اسمیت شوخی کرد ،با ســیلی ویل اسمیت روی
صحنه اهدای جوایز اسکار روبرو شد.
او بازگشت به اســکار را با بازگشت به صحنه
جنایت مقایسه کرد و گفت مثل این است که از
نیکول براون سیمپسون (که توسط همسرش
کشته شد) بخواهیم به رستوران (صحنه
قتل) بازگــردد .راک ان را با بازگشــت
مقتول به جای قاتل بــه صحنه جنایت
تشبیه کرد .او پیشــتر هم با این حادثه
شــوخی کرده و از صحبــت درباره ان
خــودداری نکــرده اســت و در یکی از
نمایش های قبلی اش گفته بود این ضربه
بدجوری هم درد داشت.
او ویل اسمیت را به کسی که داشت در
نقش محمدعلی کلی در صحنه بوکس بازی
می کرد ،تشبیه کرد .راک ۵۷ساله گفت :او از
من بزرگ تر اســت و ایالت نوادا با مبارزه ما با هم
موافقت نمی کند/.خبرگزاری مهر
اســتودیوهای قرن بیستم روز گذشــته ۲۹اگوست ،پوستر
جدیدی از فیلم پرستاره «امستردام» به کارگردانی دیوید ا ُ راسل
را که بسیاری انتظارش را می کشند ،منتشر کرد .در این پوستر
نوشته شده اســت که فیلم در تاریخ ۷اکتبر ۲۰۲۲به سینماها
می اید .این در حالی اســت که پیش از این اعالم شده بود فیلم
«امستردام» در تاریخ ۴نوامبر راهی سینماها می شود .در خالصه
فیلم کمدی سیاه «امستردام» چنین امده است :کریستین بیل و
جان دیوید واشنگتن نقش دو سرباز زخمی را بازی می کنند که در
جریان یک مرخصی در امستردام با یک پرستار با بازی مارگو رابی
دوست می شوند .سال ها بعد در دهه ۳۰میالدی ،این سه متهم
به کشتن یک نفر می شوند و خود را درگیر توطئه ای می بینند که
ریشه در تکان دهنده ترین توطئه های مرموز تاریخ امریکا دارد.
این فیلم قرار اســت از سوی اســتودیوهای قرن بیستم و نیو
ریجنسی اکران شود/.صباخبر
انیمیشن «ده سالگی» اماده نمایش شد
انیمیشن «ده ســالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری از تولیدات
اداره کل ســینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
اماده نمایش شد .این انیمیشن ۱۸دقیقه ای با تکنیک استاپ موشن
ساخته شده و درباره پسری اســت که با پدرش در جنگلی دورافتاده
زندگی می کند تا روزی که پدر برای پسرک ،مرغابی وحشی را به دام
می اندازد تا بلکه او را از تنهایی دربیاورد .حضور مرغابی دربند در کنار پسر
و زندگی روزمره شان کنار یکدیگر رفته رفته موجب اشنایی بیشترشان
می شود .تا جایی که اتفاق های ناخواسته در روند زندگی مرغابی و پسر
دگرگونی نگاه پسر به جهان پیرامونش را به دنبال دارد.فاطمه جعفری
با اشاره به استفاده از تکنینک استاپ موشــن در این انیمیشن گفت:
استاپ موشن تکنیکی اســت که همواره ،به دالیل متعدد برای تمام
گروه های سنی جذابیت خود را حفظ کرده است .مهمترین عامل ان
وجود عروسک است که نقش بسیار پررنگی در کودکی ما ایفا می کند و
انگار استاپ موشن تحقق این رویای کودکی ماست/.خبرگزاری ایلنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«نوشابه مشکی» اماده نمایش شد
فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» به تهیه کنندگی محمدجواد موحد و نویسندگی و کارگردانی محمد پایدار،
که فیلمبرداری ان سال گذشته طی ۶روز در شهرک سینمایی دفاع مقدس و یک روز در باغ ملی گیاهشناسی
و شهرک سینمایی غزالی انجام شد ،اکنون اماده حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران شد«.نوشابه مشکی»
اثری با مضمون دفاع مقدس محصول مرکز تولیدات کوتاه سازمان سینمایی سوره و تولید شده در باشگاه
فیلم سوره است که داستانی از روزهای پایانی زندگی یکی از همرزمان شهید مهدی باکری را روایت می کند.
علیرضا دیلمی ،احسان شیخی ،مهدی صمدی ،محمود نظرعلیان ،فریبرز شاه کرمی ،محمدرضا بنی نصراهلل،
بشیر نیکزاد ،علی راسخ ،قدرت اهلل بیات و محمدرضا زاهدی در این فیلم نقش افرینی می کنند/ .خبرگزاری ایلنا
معرفی مدیران کمیته های تخصصی جشنوار ه فیلم کوتاه تهران
مهدی اذرپندار ،مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم
کوتاه تهران طی احکامی جداگانه مدیران کمیته های تخصصی این رویداد مورد تایید اکادمی اسکار را معرفی
کرد .براساس این احکام محمدحسین امیری به عنوان قائم مقام دبیر ،سعید پوراسماعیلی به عنوان مدیر
کمیته نشست های تخصصی ،ارش رصافی به عنوان مدیر کمیته پشتیبانی فنی ،میکاییل دیانی به عنوان
مدیر کمیته ارتباطات و بازرگانی ،طیبه فلکیان به عنوان دبیر اجرایی ،عطا مجابی به عنوان مدیر کمیته
بین الملل ،سیدجواد میرهاشمی به عنوان مدیر کمیته انتشارات و بخش های جنبی ،علی جعفری به عنوان
مدیر کمیته پشتیبانی و مالی و غالمرضا نجاتی مدیر کمیته حراست معرفی شدند/.صباخبر
مجوزشناورشدنقیمتبلیتسینماها برایسه ماهصادرشد
سیزدهمین جلسه شــورای راهبردی اکران با
ریاست محمد خزاعی رئیس ســازمان سینمایی
کشور و با حضور؛ حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی
و نظارت سازمان ،غالمرضا موسوی رئیس اتحادیه
تهیه کنندگان سینما ،محمد قاصد اشرفی رئیس
انجمن سینماداران ،علی ســرتیپی رئیس کانون
پخش کنندگان فیلــم و مدیر ســامانه فیلم نت،
همایون اسعدیان دبیر شورای صنفی نمایش ،هاشم
میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر ،روح اله
سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم
و محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توســعه فناوری
سینمایی در روز ۷شهریور ماه ،در سالن شهید اوینی
سازمان سینمایی برگزار و محورهای بازنگری قیمت
بلیت سینماها ،صیانت از فیلم ها و برخورد جدی تر
با قاچاق فیلم و موضوع پخش فوتبال جام جهانی در
سالن های سینما مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
در این جلسه ،معاون ارزشیابی و نظارت گزارشی
از عملکرد تولید و اکران ارائه داد .همچنین ،همایون
اسعدیان دبیر شــورای صنفی نمایش فیلم ضمن
بیان گزارشی از وضعیت اکران فیلم ها ،پیشنهادات
شورای صنفی نمایش را به اعضا اعالم کرد .در ادامه
این جلسه مصوبات شورای صنفی نمایش مطرح شد.
بنابر پیشنهاد شــورای صنفی نمایش و تایید
شورای راهبردی اکران ،مجوز شناور کردن قیمت
بلیت سینماها با هدف کمک به رونق بیشتر و تقویت
اقتصاد سینماها به مدت ۳ماه صادر شد .بدیهی است
ســینماها و دفاتر پخش فیلم بر حسب هماهنگی
می توانند نسبت به شناور کردن قیمت بلیت سینما
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
3
با توجه به موقعیت جغرافیایی و رعایت سقف قیمت
بلیت اعالم شده ،اقدام نمایند.
همچنین در خصوص پیشنهاد شورای صنفی
نمایش در راستای نشان دادن فوتبال جام جهانی
در سینماها ،مقرر شــد پس از هماهنگی معاونت
ارزشیابی و نظارت سازمان با مراجع ذی ربط با نظر
مساعد شورای راهبردی اکران ،این موضوع پیگیری
شود.
در خصوص طرح پیشنهادی تبلیغات و جذب
اگهی در ســینماهای کشــور مقرر شــد کمیته
کارشناسی متشکل از نماینده انجمن سینماداران،
حوزه هنــری ،اتحادیه تهیه کنندگان ،ســازمان
سینمایی و نماینده شورای صنفی به منظور ایجاد
فرصت های تبلیغاتی و جذب اگهی نسبت به تهیه
نظام نامه ای برای تاســیس واحدی در موسســه
سینماشهر اقدام و نتیجه را در جلسه بعدی به شورای
راهبردی اکران ارائه دهند.
همچنین اکران فیلم های هنر و تجربه و انالین از
دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بوده است
که پس از طرح در شورای راهبردی ،جهت بررسی و
ارائه نظرات کارشناسی بیشتر به کارگروه مربوطه
واگذار شد.
در این جلسه با اهتمام اعضای شورای راهبردی
اکران ،در خصوص موضوع قاچاق بعضی از فیلم ها
بر پیگیری جدی انجمن سینماداران تاکید و مقرر
شد هرگونه محرومیت و جریمه سالن های خاطی
از جانب انجمن ســینماداران اطالع رسانی شده و
برخورد جدی صورت گیرد/ .خبرگزاری ایسنا صفحه 3
4
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
پرونده
«غـرش ،خیـزش ،شـورش» برای رونق سالن ه
گفت وگو با دو کارشناس پخش فیلم درباره اغاز اکران یک فیلم هندی در سینماها از امروز
یارس ساموات «غرش ،خیزش ،شورش» نام فیلمی هندی اســت که قرار است از امروز مهمان
سینماها باشد تا پس از مدت ها محصولی از بالیوود روی پرد ه نقر های جان بگیرد.
گفت و گو
اتفاقیکهازبسیاریجهاتمی توانانرامثبتارزیابیکرد.درروزهاییکههیاهوی
کرونا تمام شده اما به طور کامل هم نمی توان ان را دوران پساکرونا نامگذاری کرد ،اکران یک فیلم
خارجی در ایران ،ان هم اثری که از رکوردداران افتتاحیه در سینمای هند و از فیلم های پرفروش
دنیا در سال های اخیر بوده ،به یقین در وهله نخســت اتفاقی مسرت بخش برای رونق گیشه ها
محسوب می شود .سینمای سرزمین 72ملت حاال چند دهه است با صنعت فیلمسازی بالیوود،
به یکی از قطب های ساخت فیلم در کره خاکی بدل شــده و بی گمان اثری که در نقدها ،از ان به
شاهکار تعبیر شده ،عالوه بر جذب مخاطب ،از نظرگاه منتقدان هم این ظرفیت را دارد که به عنوان
فیلمی نخبه پسند ،در بوته نقد قرار گیرد .به هرحال در روزگاری که ریزش مخاطب ،از اصلی ترین
دغدغه های سینمای ایران محسوب می شود ،به نظر می توان به ارتباط فیلمی از سینمای پررونق
هند با مخاطب ایرانی -که در جهان هم با اقبال مواجه شده -خوشبین بود .روزنامه صبا در شماره
امروز خود با التفات شکری اذر ،کارشناس پیشکسوت توزیع فیلم و حبیب اسماعیلی ،تهیه کننده
و پخش کننده هم صحبت شده است .مشروح این دو گفت وگو را در ادامه می خوانید.
التفات شکری اذر:
اکران این فیلم را به فال نیک بگیریم
شــاید یکی از عمده ترین دالیلی که تماشــاگران را به ویژه در
عصر انقالب الکترونی به سینما می کشاند ،حس هم ذات پنداری با
شخصیت های جان گرفته در فیلم ها بود .بی گمان در دورانی که هنر
هفتم در محاصره رســانه های جمعی متعدد ( به ویژه پس از ظهور
پلتفرم ها و رونق شبکه های نمایش خانگی) قرار گرفته است ،تنها
فیلم های خاص می توانند دوباره سالن های خالی را دست کم نیمه پر
کنند .حاال اگر این میان فیلمی از اقلیمی دیگر مجوز اکران بگیرد ،ولو
اینکه فیلم پرفروشی هم در سراسر جهان محسوب شود ،به نظر باید
مولفه هایی نزدیک به فرهنگ و باورهای مردم کشورمان را در متن
و حاشیه خود داشته باشد .التفات شکری اذر ،توزیع کننده نام اشنا
و پیشکسوت فیلم های خارجی که از قضا ید طوالئی هم در توزیع
فیلم های هندی در ایران داشته ،در گفت وگو با روزنامه صبا بر ضرورت
وجود این مولفه ها تاکید کرد.
از امروز فیلم «غرش ،خیزش ،شورش» مهمان سینمای
ایران است .فکر می کنید این فیلم مورد توجه مخاطبان
ایرانی قرار بگیرد؟
بله .سینمای هند همیشه در ایران با اقبال روبرو شده است و اگر
بخواهیم از این اتفاق رمزگشایی کنیم به گذشته ها و پیوندهای عمیق
فرهنگی ،باســتانی و اعتقادی بین مردم دو کشور ایران و شبه قاره
می رسیم .پیوندهایی که حتی قبل از ظهور اسالم در دو کشور قابل
تشــخیص بود هاند .از این رو ،مخاطب ایرانی ،چه قبل و چه بعد از
پیروزی انقالب ،با دیدن فیلم های هندی به این ذهنیت می رسید که
پیام این فیلم ها حرف دل او هم هست .این خاص روشنفکرها نبود،
حتی مردم عادی هم با فیلم های هندی رابطه برقرار می کردند .برای
نمونه در دهه های 40و 50خورشیدی که بخشی از دوران طالیی
سینمای هند را در برمی گیرند ،اغلب مخاطبان این فیلم ها در ایران،
خانواده ها و مخاطبان باورمند بودند .دلیلش هم این است که هند،
فیلم های با حیایی داشت.
برخی معتقدند ورود فیلم های خارجی به چرخه اکران
سینماهای کشور ،ممکن است به پیکره اقتصادی سینمای
ی کنید؟
ایران لطمه بزند .این نظر را چطور ارزیابی م
به خاطرم دارم اوایل انقالب که فیلم «مشعل» (پاش راج چوپرا) را
از سینمای هند وارد کرده بودیم ،چنین نظراتی وجود داشت و حتی
یکی از دوستان تیتر زده بود «مشعل فارابی سینمای ایران را سوزاند!»
ن سال ها چنین چیزی صحت داشت ،نه حاال .معتقدم اگر فیلم
اما نه ا
خارجی در ایران بفروشد ،این اتفاق برای فیلم های ایرانی هم تکرار
می شود .اگر فیلم خوبی تولید و اکران شــود ،مردم از ان استقبال
می کنند .تماشاگران با سینما قهر نکرده اند.
به نظر شما استقبال از فیلم های خارجی به صورت کلی و
توجه به فیلم های هندی به صورت جزئی ایا نسبت به همان
دهه 50که اشاره کردید ،دوران طالیی سینمای هند بود،
تفاوت کرده است؟
فکر می کنم شما باید فیلم «قانون» را دیده باشید .این فیلم بارها
از سیمای ایران پخش شد اما مردم عالقه زیادی به ان داشتند .بعد
از انقالب ،فیلم های ایرانی پرفروش تر از فیلم های هندی شــد اما
این فیلم ها مخاطب خود را هرگز از دســت ندادند .هرچند ناگزیر
بخش هایی از این فیلم ها ممیزی می شــد و رقص و اواز که بخش
مهمی از مقوله «فیلم هندی» را تشکیل می داد از ان ها حذف می شد
اما بازهم می دیدیم که سینمای هند طرفداران زیادی در ایران دارد.
دلیل این اقبال هم همانطور که پیشتر به ان اشاره کردم ،پیوندهایی
بود که در باورها و فرهنگ دیرینه مردم این دو اقلیم دیده می شــد.
می دانید که بسیاری از علوم اسالمی در زمان گورکانیان از ایران به
شبه قاره هند رفت.
اگر بخواهیم از قرابت فرهنگی مردم ایران و هند صحبت
کنیم ،فکر نمی کنید دلیل بخشــی از ایــن نزدیکی هم
اســتعمار بریتانیا بود و اوضاع اسف باری که انگلیسی ها
بر ایران و هند روا داشتند ،باعث شد مردم این دو کشور
بیشتر با هم احساس یگانگی کنند؟
خب من حرف شــما را اینطور قبول ندارم .ببینید ما هیچ وقت
مستعمره انگلیسی ها نبودیم .منابع کشور ایران اغلب منابعی بالقوه
بودند اما در هند ،منابع ان ها بالفعــل بودند و همین موضوع باعث
شد هند مستعمره بریتانیا شود .این البته فقط خاص منابع ما و بحث
استعمار این منابع بود اما درباره کارهایی که استعمار انگلیس با این دو
کشور باستانی کرد ،اوضاع کمی یکسان بود .برای نمونه ،اسپانیایی ها
هر جا می رفتند با میســیونرها ســعی در تغییر دین و ایین مردم
سرزمین هایاشغالی شانداشتند.انگلیسیاماباسیاستیپلید،رندانه
و مزورانه این کار را نمی کردند! بلکه جای تغییر دین مردم ،جنبه های
خرافی ان را اشاعه می دادند.
خارج از بحث اقبال فیلم های هندی در ایران ،واقعا رمز
و راز موفقیت سینمای بالیوود چیست؟
سوال خوبی اســت .ببینید برای نمونه فیلمی از امریکا به هند
می رود و فروش نمی کند اما زمانی که فیلمی هندی از روی همان
فیلم ساخته می شود ،استقبال عمومی را در پی دارد .دلیلش هم این
بود که هندی ها فکر کردند و به جایی رسیدند که می دانند چطور
سینمای خود را واکسینه کنند! اما اگر بخواهیم به علت اصلی موفقیت
سینمای هند اشاره کنیم ،باید بگوییم هند سینمایی قصه گو دارد .در
هند افرادی که برای تماشای فیلم به سینما می روند ،برای تفریح این
کار را نمی کنند .به عبارت بهتر ،مردم در هند به سینما می روند که
خودشان و باورهایشان را ببینید .ما هم با این سینما و با این فرهنگ
قرابتی داریم که بسیار جالب است.
البته به نظر می رسد سینما و در واقع سینماگران هندی
دغدغه های همتایان ایرانی خود را ندارند...
خب واقعا در هند شــما نمی توانید جایی ببینید که مثال دولت
بر تولید فیلم نظارت کند .با وجود این در اثار ســینمای هند خط
ت این کشــور هم دیده می شــود ،که این بازهم مختص
مشی دول
هندی هاست .در ایاالت متحده ،برخی فیلمسازان ذهنیت مردم را
برای 10سال بعد اماده می کنند! شما حتما دیده اید که در بسیاری از
فیلم های جنگی امریکایی ،ارتش ایاالت متحده وارد عمل می شود و
جنگ را با موفقیت به پایان می رساند و ...اما در سینمای هند این چیزا
دیده نمی شود.
ولی به نظرم به تازگی در برخی فیلم های هندی ،حمالت
ارتش هند به سرحدات پاکستان توجیه شده و برای نمونه
در فیلم «سرگرد» اصال این حمالت تقدیس هم می شوند!
ببینید مقوله پاکستان و مناقشــات بین هند و این کشور ،بحث
جداگانه ای دارد ولی من از کشوری با تاریخ پنج هزار ساله صحبت
می کنم .طی این پنج هزار سال ،هیچوقت هندی ها به کشور دیگری
حمله نکردند .دربــاره انچه گفتید باید توضیح دهــم در هند هم
گروه های افراطی وجود دارند که علیه مسلمانان دست به اقدامات
سازمان یافته می زنند اما 25درصد مردم هند را مسلمانان تشکیل
می دهند و دولت ناگزیر اســت که به قول معروف هوای این بخش
عظیم از جمعیت شبه قاره را داشته باشد .چه برای انتخابات چه برای
مقوله های دیگر .به هرترتیب ماجرای هند و پاکستان و کشمیر و ...
داستان دیگری دارد.
یعنی برای وارد کردن یک فیلم ،باید مالحظات سیاسی
حاکم بر روابط کشورها را هم مدنظر داشت؟
بله ،به یقین همینطور است .یادم می اید ما درصدد بودیم اوائل
انقالب فیلم «گاندی» (ریچارد اتنبرو) را خریداری کنیم اما متوجه
شدیم در ان فیلم از محمدعلی جناح تصویر نادرستی ارائه شده است.
از انجا که ما روابط حسنه ای هم با هند ،هم با پاکستان داشتیم از خرید
این فیلم صرف نظر کردیم .البته بعدها این فیلم دوبله شد ولی ما ان
را نخریدیم.
یکی دیگر از ویژگی های سینمای هند ،پرهیز از تکرار و صفحه 4
پرونده
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
5
ها
یکنواختی است .چرا سینمای بالیوود همواره حرف تازه ای
برای گفتن دارد؟
خب این بن مایه سینمای هند اســت که برای توده مردم فیلم
می سازد نه برای روشنفکرها .یکی از فیلم های سینمای هند ،روایتگر
مردی است که با گاری مســافر جابجا می کرده (گاری مسافربری
هندی هاچنددههپیشجایاسببانیرویخودانسانجابجامی شد)
این مرد از خرج خورد وخوراکش می زند که به سینما برود و فیلمی
ببیند.وقتیفیلمراباادم هایخوش قیافه،خوش پوشومرفهمی بیند،
با خودش عهد میبندد که ادم خوبی باشد تا در زندگی بعدی اش مثل
شخصیت های فیلم زندگی مرفهی داشته باشد .البته این باوربه تناسخ
هم در هند رواج دارد اما منظور اینجا تاثیری است که سینمای هند
بر مخاطب عام می گذارد .او خویشتن خویش را در سینما می بیند.
گمان نمی کنم به لحاظ سخت افزاری هم سینمای ما با
سینمای هند قابل مقایسه باشد .با من موافقید؟
یادم می اید زمانی که دانشجو بودم ،وقتی نسخه هایی از فیلم های
هندی به دستم می رسید ،روی ان ها ارقامی باالی 10هزار درج شده
بود .بعدها متوجه شدم ان عدد تعداد کپی فیلم اولیه است .هندی ها
یک فیلم را ده ها بار تکثیر می کردند .ان روزها فکر می کنم شــمار
سینماهای سراسر هند 20هزارتا بود و حاال به یقین این رقم افزایش
چشمگیری داشته است .به هرحال دوست دارم این جمله را هم به
صحبت های اضافه کنم که سینمارفتن برای هندی ها مانند برپایی
یک مراسم است.
و اینکه به نظرتان ایا بــا نمایش فیلم «غرش ،خیزش،
شورش» فیلم های خارجی خوب دیگری هم مجال اکران
می یابند؟
من هنوز این فیلم را ندیده ام اما به نظــرم اکران ان را باید به فال
نیک بگیریم .اگر این فیلم به خوبی دوبله شده باشد ،فروش خوبی
هم خواهد داشت .ضمن اینکه فروش این فیلم هم محل نگرانی برای
فیلم های ایرانی نیست .اگر برخی فیلم های داخلی نمی فروشند باید
دلیل ان را در خود فیلم جستجو کنند ،نه در فیلم های خارجی.
حبیباسماعیلی:
م ایرانی لطمه نمی زند
«غرش ،خیزش ،شورش» به نمایش فیل
رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران معتقد است با امکانات
عصر جدید و دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی و پلتفرم های
پخش فیلم ،نمی توان مدعی شــد اکران فیلم های خارجی به ضرر
سینمای داخلی است .حبیب اسماعیلی درباره اکران فیلم «غرش،
خیزش ،شورش» از سینمای هند بر پرده سینماهای کشور به روزنامه
صبا گفت :این فیلم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی را گرفته
است وهدف ما هم در کانون پخش کنندگان سینمای ایران این است
که فیلم های خارجی و داخلی با استقبال عمومی مواجه شوند .البته
درباره فیلم «غرش ،خیزش ،شــورش» باید توضیح دهیم که این
فیلم در سینماهایی به نمایش درمی اید که بیش از 7سالن دارند.
سینماهایی که از این کمیت سالن های نمایش برخوردار نیستند،
می توانند در سانس های فوق العاده به نمایش این فیلم بپردازند .طی
ل ها پردیس های ســینمایی هم ساخته شده که بیش از 10
این سا
پردیس اغلب خالی اند .او درباره امکان استقبال از این فیلم توضیح
داد :از انجا که چنین فیلم هایی ،صحنه های زد و خورد متعددی دارند،
ممکن است با استقبال روبرو شوند .باید منتظر ماند و دید ایا این اتفاق
می افتد یا نه .به هرحال فیلم های خارجی ممکن است ممیزی شوند
و این ممیزی امکان دارد به فیلم ضربه هم بزند .اسماعیلی در پاسخ به
این پرسش که ایا ممکن است اکران فیلم های خارجی تاثیر نامطلوبی
بر فروش فیلم های خارجی بگذارد؟ تصریح کرد :اص ً
ال کسانی برای
تماشای فیلم به سینما می روند که به سینما عالقه دارند .وگرنه برای
تاثیرگذاری منفی روی فروش فیلم ها نیازی به اکران فیلم خارجی
نیست! این همه شبکه اجتماعی و پلتفرم ها و ...امکان دسترسی به
فیلم ها را بسیار ساده کرده اند .حتی کسانی که سینما را به صورت
تخصصی دنبال می کنند می توانند از این طرق به فیلم های روزی که
در جشنواره های معتبری مانند کن و اسکار نمایش داده می شوند،
دسترسی پیدا کنند .االن دورانی است که یک نفر با خرید دستگاهی
دو-ســه میلیون تومانی ،می تواند به هرفیلمی که دلخواهش بود
دسترسی داشته باشد .اسماعیلی افزود :فروش برخی فیلم ها حدود
50میلیون تومان است و فروش برخی فیلم های دیگر هم از مرز 10
میلیارد تومان عبور می کند .به هرحال هدف ما این است که فیلم ها
پرفروش باشند .روزگاری مثل سال های پیش از انقالب همه سینماها
فیلم های خارجی اکران می کردند اما پس از انقالب این روند تغییر
کرد .امیدوارم وزارت ارشاد بر این مقوله همچنان نظارت داشته باشد.
او همچنین تاکید کرد :االن ســینمای ایران بــا معضل ریزش
مخاطب دســت به گریبان اســت .برای نمونه مخاطب فیلم های
«مطرب» و «سالوادور» بین 2میلیون تا 2میلیون و 500هزار نفر
بودند و حاال هم تعداد مخاطبان به رقمی زیر 2میلیون نفر رسیده
است .این درحالی است که سینمای ایران باید به سمتی حرکت کند
که مردم جذب سالن های سینما شوند.
رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران درباره دیگر فیلم های
خارجی که قرار است مجوز اکران بگیرند هم گفت :فیلم های خارجی
را یکی یکی اکران می کنیم .اینطور نیست که بگوییم از هفته اینده
10فیلم خارجی اکران می شوند .به هرحال این موضوع به فروش هر
یک از فیلم های خارجی نیز کمک می کند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
گروه ُکرشباهنگ «نغمه های عاشورایی» را اجرا می کند
نغمه های عاشورایی عنوان ویژه برنامه عاشــورایی گروه ُکرشباهنگ (فرهنگیان) است که به همت
حوزه هنری استان تهران در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع) روزهای ۱۱و ۱۲شهریورماه از ساعت
ن به تو از دور
۱۹در سالن سوره حوزه هنری اجرا می شود .گروه ُکرشباهنگ در این اجرا قطعاتی با عنوا
سالم ،نبودی بابا ،بوسه بر ماه ،شب مهتاب ،صد پاره ،علقمه ،نی نوا و دولت عشق را اجرا می کند .محمود
درویشی سرپرست گروه ُکرشباهنگ درباره ویژه برنام ه نغمه های عاشورایی گفت :سبک جدیدی در این
اجرا به مخاطب ارائه خواهد شد .تاکنون کسی به مداحی و متن ان ب ه عنوان اواز دسته جمعی و تنظیم
نوحه در قالب اواز ُکرال نپرداخته بود که در این اتفاق جدید به ان پرداخته شده است/ .خبرگزاری ایرنا
اتاقوضعیتتئاترایرانتشکیلشد
همزمان با هفته دولت ،دفتــر پژوهش ،اموزش و
انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با هدف ترسیم
زیست بوم فرهنگی ،حرفه ای ،صنفی و ارائه گزارش های
کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور ،اتاق وضعیت
تئاتر ایران را تشکیل داد .مهدی کاموس مدیر دفتر
پژوهش ،اموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی
درباره ماهیت این دفتر گفت :اتاق وضعیت تئاتر ایران
چشم و قطب نمای تئاتر ایران و امور جاری مربوط به
ان اســت .امیدوارم این اتاق مقدمه راه اندازی پایگاه
داده های فرهنگی -هنری تئاتر ایران باشد.
او دربــاره اهداف و ضــرورت ایجاد این تشــکل
افزود :هدف اصلی تشــکیل اتاق وضعیت تئاتر ایران
ترسیم زیست بوم فرهنگی ،حرفه ای و صنفی و ارائه
گزارش های کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور
است .امور جاری تئاتر مربوط به همه حوزه های تولید،
اموزش ،گروه های نمایشی ،جشنواره ها و ...می شود.
اهمیت و ضرورت راه اندازی اتاق وضعیت تئاتر ایران
به نقش این گزارش ها در سیاست گذاری و همچنین
تولید تئاتر برمی گردد .بی تردید گزارش های این اتاق
هم برای سیاست گذاران در توزیع امکانات و خدمات
و هم برای جامعه حرفه ای تئاتر در شناخت نیازها و
اسیب های تئاتر کشور قابل استفاده خواهد بود/.صباخبر
سخنرانی تاریخی «گرتا تونبرگ» نقاشی شد
ط زیست ســخنرانی «خانه ما در اتش است» را در «نشست
وقتی «گرتا تونبرگ» فعال جوان محی
مجمع جهانی اقتصاد» سال ۲۰۱۹واقع در «داووس» (سوئیس) قرائت کرد ،الهام بخش هزاران دانش اموز
مدرسه ای برای فعالیت در حوزه محیط زیست شد .این سخنرانی بی نظیر و نیرومند بود ،اما اگر قرار بود این
سخنرانی نقاشی شود به شکلی درمی امد؟ از چه رنگ ،بافت و شکلی باید برای توصیف کلمات او استفاده
کرد؟ یک هنرمند سعی کرده است به این سوال پاسخ دهد .او صدای «گرتا تونبرگ» را به نقاشی تبدیل کرده
است .نقاشی «نسل های اینده» در ماه سپتامبر در جریان حراجی اثار هنر معاصر ساتبیز به مزایده گذاشته
می شود و ارزش تقریبی ان حدود ۲۰,۰۰۰پوند براورد شده است/ .خبرگزاری ایسنا
معرفی نمایش های خیابانی جشنواره بین المللی «صاحبدالن»
نمایش های خیابانی دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین المللی
«صاحبدالن» با اعالم اعضای هیات انتخاب این رویداد هنری شــامل یداهلل
وفاداری ،محمد حمزه زاده و محمد الرتی اعالم شدند.
اسامی اثار پذیرفته شده این بخش بدین شرح است:
«زندگی با طعم باروت» به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان« ،تندیس»
به کارگردانی مالک ابساالن از ایالم« ،راه و بیراه» به کارگردانی سعید ذبیحی
از کرمانشاه« ،تنهای تنها» به کارگردانی ادینه رحیمنژاد از اصفهان« ،غواص
مادر» به کارگردانی پژمان شــاهوردی از بروجرد« ،نقالــی غریب نامه» به
کارگردانی سما سیمرغی از جلفا« ،نقل رشادت جناب مسلم» به کارگردانی
یاسر پوردشتی از تهران« ،نبرد مارد ابن صدیف» به کارگردانی کیوان حبیبی
از قزوین« ،جنگ خندق» به کارگردانی مارتیا منوچهری از قزوین« ،سه راهی
عشق» به کارگردانی مصطفی عنایت پور از سبزوار« ،ژیک(سلمان فارسی)» به
کارگردانی ناصر عالقه بندان از قزوین.
اسامی طرح های مشروط به بازبینی این رویداد به شرح زیر است:
«سواران پرشتاب» به کارگردانی علی اصغر خطیب زاده از تهران« ،من جابر
هســتم» به کارگردانی زهرا فتحی از البرز« ،داوطلب» به کارگردانی مهدی
روزبهانی از تهران« ،مهمانی» به کارگردانی مصطفی کولیوند از ایالم« ،سیصد»
به کارگردانی ارش رضایی از لرستان« ،اســتادیوم »۱۹به کارگردانی ارش
رضایی از لرستان« ،تروز افتاب» به کارگردانی هومن روح تافی از کرمانشاه،
«بازگشت» به کارگردانی مرتضی وکیلیان از تهران« ،دخترک و مجسمه» به
کارگردانی ابوالفضل کریمی از گرگان« ،مزایده در خیابان» به کارگردانی حسن
انتشارفراخوان«سوگوارهزائرینوجاماندگاناربعین»
ویژه برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سوگ چهلمین روز
ن (ع) با عنوان «ســوگواره زائرین و جاماندگان اربعین
شهادت امام حسی
حسینی» و با همکاری کتابخانه های عمومی و برپایی برنامه های متنوع
فرهنگی در سه محور «محافل ادبی»« ،پویش ها ،مسابقات و طرح تربیتی
سالم بر امام حســین(ع)» و «برپایی موکب در استان های مرزی» برگزار
می شــود .در بخش «محافل ادبی» این ویژه برنام ه کــه با هدف تقویت
توانایی سرودن شعر ایینی و پیوند مادحین و شعرای ایینی برپا می شود،
سلسله نشست هایبانوانعاشوراییازروزپنجمالیهفتمشهریورماه۱۴۰۱
با محوریت استان تهران ،نشســت های تخصصی شهر هیات با محوریت
استان قم ،نشست موکب هنر با محوریت استان های مرزی ،چاووش خوانی
و پادکست شعر اربعین در تمامی استان های کشور برگزار می شود .بخش
«پویش ها ،مسابقات و طرح تربیتی سالم بر امام حسین(ع)» با مشارکت
همه جانبه کتابخانه های عمومی کشور (کتابداران و سایر مخاطبان) از روز
ششم الی بیست وششم شهریورماه ۱۴۰۱برپا می شود/ .صباخبر
«کلکسیونر»دوازدهمبههنرمندانمعاصررسید
ملکی از گرگان« ،اسلم» به کارگردانی سهیل حسنی از گیالن« ،علمدار حاج
قاسم» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا از بوشهر« ،سه» به کارگردانی سید پدرام
مصطفا از خوزستان« ،این خانه نزدیک است» به کارگردانی جمشید عسگری
از تهران« ،پنج گنج» به کارگردانی علیرضا دهقان از کرج« ،روایت موازی چند
کبوتر» به کارگردانی سعید خیرالهی از ایالم« ،خواب شیرین صحن گوهرشاد»
به کارگردانی مریم عبدی از ایــام« ،کفش ها حرف می زنند» به کارگردانی
حسین نادری از تهران« ،میدان معرکه» به کارگردانی علی ازادنیا از مشهد،
«سحر عاشقی» به کارگردانی میثم سرابادی از تفرش.
دوازدهمیــن دوره سراســری و اولیــن رویــداد بین المللــی تئاتر
«صاحبدالن» از تیرماه سال جاری با محوریت اثار دینی در سراسر کشور
در حال برگزاری است/.صباخبر
گالری ارتیبیشــن از روز جمعه ۱۱شــهریور مــاه ،۱۴۰۱
دوازدهمین دوره نمایشگاه «کلکســیونر» را با نمایش اثاری از
هنرمندان معاصر ایران برگزار خواهد کرد .در دوازدهمین دوره
این نمایشگاه با عنوان «کلکسیونر معاصر» ،اثاری از مقداد لرپور،
عسل پیروی ،محمد خلیلی ،ناصر بخشی ،سِ روژ بارسقیان ،رضا
لواســانی ،شــیده تامی ،فریدون او ،محمد پیریایی ،امیرناصر
اخالقی فرد ،شهال حسینی ،بیتا فیاضی ،حمید هادی نژاد ،طاهر
پورحیدری ،ساواالن جماعتی ،سمیرا علیخانزاده ،سمیرا شاکری
و علی جهانگرد به نمایش گذاشته می شــود .گالری ارتیبیشن
نخستین بار نمایش اثار «کلکسیونر» را در سال ۱۳۹۷با نگاه به
اهمیت و اثرگذاری فرهنگ مجموعه داری و توجه به اقتصاد هنر
راه اندازی کرد .این بار اثاری از هنرمندان شــاخص معاصر ایران
عرضه می شود .در دومین دور ه از «کلکسیونر معاصر» اثاری دیگر
از هنرمندان معاصر به نمایش در می اید/.صباخبر
مهدی پور :قوانین نشریات باید اصالح شود
فرشاد مهدی پور ،معاون امور مطبوعاتی با اشاره به این نکته که
قوانین مطبوعات و نشریات نیازمند بازنگری است ،درباره مسیر این
بازنگری به دو مساله اشــاره کرد و گفت« :اگر بخواهم خیلی کلی
بگویم شاید دو دسته بتوانم ذکر کنم یکی مساله سیاسی و یکی دیگر
مساله دیوان ساالری اســت ».او ادامه داد« :مسائل سیاسی عالیق
مختلف دولت های مختلف و اشــکال مختلفی از عمل رســانه ای و
فعالیت رسانه ای است که خودش را در قوانین نشان می دهد .دومین
مورد دیوان ساالری است .باالخره ما سلسله قواعدی در کشور داریم.
بخش زیادی از کارشناســان باید لوایح را ببینند و بازنگری کنند و
کمیسون های مختلف و بعد صحن خود هیات وزیر و تازه وارد مجلس
می شود و » ...معاون امور مطبوعاتی خاطرنشان کرد« :ما برای حوزه
قانون گذاری یک نظام دیوان ساالری داریم که قانون به راحتی و سریع
وضع نمی شود ولی امیداوریم با مجموعه تدابیری که ما اندیشیده ایم
این موضوع سرعت بگیرد»/.خبرگزاری ایسنا صفحه 6
چهار شنبه9شهریور 1401شماره 1268
خرب فرهنگ و هرن
ایرج راد دوباره با «اقای اشمیت کیه؟» روی صحنه می اید
نمایش «اقای اشمیت کیه؟» نوشت ه سباستین ت ِیری با ترجم ه شهال حائری و به کارگردانی سهراب
سلیمی از چهاردهم شهریور ماه هر روز ساعت ۱۹در سالن استاد سمندریان تماشاخان ه ایرانشهر روی
صحنه می رود .ایرج راد ،شهره رعایتی ،میثم رازفر و محمد کرمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.
در این نمایش که پیش از این در سالن استاد جوانمرد خان ه تئاتر اجرا شده بود ،امیرحسین قدسی
طراح صحنه و صبا علیزاد موسیقی ،سهراب سلیمی را همراهی می کنند .در خالصه داستان اثر امده
است« :اقا و خانم قوچی ،مبهوت و وحشــت زده به دنبال اثبات هویت گمشده خود هستند .حقیقت
کجاست؟! به راستی اقای اشمیت کیست؟!»/.صباخبر
ی در سایت دیجی کانون
عرضه نوشت افزارهای ایران
با همکاری وزارت اموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجمع نوشــت افزار
ی در سه
ی ایران
ی اجرا می شود .نوشت افزارها
ی اسالمی طرح ملی عرضه مستقیم نوشت افزارهای ایران
ایران
گروه بسته «دخترانه ابتدایی»« ،پسرانه ابتدایی» و «متوسطه» در تارنمای دیجی کانون به فروش می رسد.
دیجی کانون؛ تارنمایی چند منظوره برای دسترس پذیر کردن فراورده های فرهنگی مناسب کودکان و
نوجوانان است .این سایت ،فروشگاه اینترنتی است که عالقه مندان می توانند ضمن خریداری محصوالت
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانند کتاب ،وسایل سرگرمی ،بازی و اسباب بازی ،تولیدات دیگر
ناشران و تولیدکنندگان را نیز در این سایت جست وجو کنند/ .صباخبر
افسانه غفوری :گویا یک شهاب سنگ ،دنیا را دگرگون کرده است!
نمایشگاه انفرادی نقاشی های افســانه غفوری با عنوان «ستاره
افتاده» که شامل ۲۴تابلو است ،در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران
در معرض تماشا قرار دارد .این هنرمند نقاش گفت :از اواخر سال ۹۸که
شیوع ویروس کرونا اغاز و گسترده شده بود این مجموعه را اغاز کردم.
این اثار ابتدا با طراحی شروع شدند و بعد هم کارهای رنگی به ان اضافه
شد و همچنان این مجموعه برای من ادامه دارد.
او ادامه داد :زمانی کرونا شــیوع پیدا کرد عکس العمل های افراد
متفاوت بود اما من به شخصه در بهت و حیرت به سر می بردم زیرا در
این مدت اتفاقی را ندیده بودم که چنین تمام دنیا و بشر را عاجز کند.
دنیا برای من مانند زمانی شده بود که انگار یک شهاب سنگ به زمین
اصابت کرده باشــد و همه چیز را نابود کند .این هنرمند خاطرنشان
کرد :از نظر تاریخی و علمی ثابت شده است که میلیون ها سال پیش
شهاب سنگی به زمین برخورد می کند و قوی ترین موجودات و حتی
7
دایناسورها را از بین می برد .او افزود :دنیا برای من اینگونه بود که گویا
یک شهاب سنگ دیگر به زمین برخورد کرده و این بار انسان ها را هدف
قرار داده اســت .غفوری درباره نام گذاری این مجموعه توضیح داد:
نام این مجموعه از منطقه ای در قشم انتخاب شده است که «ستاره
افتاده» نام دارد .افراد این منطقه اعتقاد دارند که خیلی سال ها پیش
یک ستاره ای به این منطقه برخورد کرده و باعث ایجاد یک گودال شده
که زیبا و وهم الود است .من ۲بار به این منطقه رفته ام و احساس کردم
فضای ان با اثارم متناسب است .او در پایان تصریح کرد :به مرور که روی
اینمجموعهکارکردم ،درکناربحثکرونا،مسائلدیگریمانندمسائل
اجتماعی و شخصی اضافه شدند .به طور مثال گوی ابی که در برخی از
اثار مشاهده می شود ،نمادی از هرنوع نهاجم است .این عنصر مهاجم
یا خودش تغییر می کند یا محیط را تغییر می دهد .من این تغییرات را
در عالم تخیالت خودم به تصویر کشیدم/.صباخبر
کتاب «داود رشیدی» منتشر شد
داود رشــیدی بازیگر سینما ،تئاتر
و تلویزیون ،صبح جمعه ۵شــهریور
ماه سال ۱۳۹۵دار فانی را وداع گفت.
همزمان با ششمین سال درگذشت این
هنرمند کتاب «داود رشــیدی» جلد
چهارم از مجموعــه ماندگاران صحنه
از سوی انتشارات نمایش منتشر شد.
کتاب «داود رشیدی» با پیش گفتار
منصور خلج با عنوان «هرگز نقش تو از
لوح دل و جان نرود» اغاز می شود و دو بخش دارد« .از روزگار رفته
حکایت»« ،دوران کودکی»« ،تحصیل در فراسه و ژنو»« ،از حقوق
سیاسی تا حضور سیاسی»« ،بازگشت به وطن»« ،استخدام در اداره
هنرهای دراماتیک»« ،در انتظار گودو»« ،حضور در تماشــاخانه
ســنگلج ( ۲۵شــهریور)»« ،تدریس»« ،نخســین فعالیت های
ســینمایی»« ،رفتن به تلویزیون واحد نمایش تا سال ،»۱۳۵۷
«پوست یک میوه روی درخت پوسیده»« ،پیروزی در شیکاگو»،
«ریچارد ســوم»« ،هنر»« ،منهای دو»« ،اقای اشمیت کیه؟»،
«درباره بازیگری»« ،درباره کارگردانی» و «حسن ختام» فصل های
موضوعی کتاب در بخش نخست هستند.
بخش دوم یادداشــت ها ،از مطالب «ثبت کرد که با دست پر
برگشته» نوشته علی نصیریان« ،دوست استثنایی من» اثر داریوش
شایگان« ،نامه به یک دوست قدیمی؛ داود رشیدی عزیز» نوشته
احمدرضا احمدی« ،با داود رشــیدی در بــازار کهنه فروش های
بوشهر» نوشته کیومرث پوراحمد« ،همواره امیدوار با دلی عاشق»
نوشته احترام برومند« ،دیروزی که او خلق کرد ،امتداد دارد امروز»
نوشته مرضیه برومند« ،هنرمندی با ارزوهای بزرگ» اثر رضا بابک
و «رشیدی ،برگی زرین در تاریخ تئاتر ایران» نوشته قطب الدین
صادقی تشکیل شده است/.هنرانالین صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
به یاد منوچهر اسماعیلی و کاراکترهایی که خلق کرد
لبخند تلخ برای اخرین فیلم علی انصاریان
یاسر سماوات -دست خودشان نیست .به برخی
نمی اید .به بعضی قیافه گرفتن نمی اید .به برخی اخم و
لب ورچیدن نمی اید .به برخی دیگر هم غصه نمی اید.
اما به او همه چیز می امد ،شادی ،غصه ،خنده ،گریه،
خشــم! نومیدی ...همه چیز غیر از مرگ! 15بهمن
1399به یقیــن یکــی از باورنکردنی ترین روزهای
تاریخ فرهنگ ،هنر و ورزش ایران است .روزی که علی
انصاریان را برای همیشه از این دنیا گرفت .مردی که
برعکس همه هنرمندان سه بار متولد شد! اما هزار بار
هم که متولد شوی ،همواره پسوند فانی بودن را یدک
می کشــی .فانی که در زبان ما به معنی غیرجاودان و
میراست و در زبان انگلیسی معنی غیرجدی می دهد
و شــاید هم خیلی بی ارتباط به هم نباشند .به یقین
بین شخصیت علی انصاریان بازیکن و انصاریان بازیگر،
تفاوت های زیادی وجود داشــت .مــردی که پس از
زندگی ناارام و دراماتیکش در مســتطیل سبز ،شاید
برای یافتن ارامشی که هرگز طعمش را نچشیده بود
پرده نقر های را کنار زد تا شاید مامنی بیابد اما پس از
سال ها خندادن تماشاگران فوتبال و بعد تماشاگران
سیما و سینما ،مرگ بود که خیلی زود به او لبخند زد.
شاید کمتر کسی از اهالی فوتبال و حتی سینما را بتوان
پیدا کرد که داستان زندگی ورزشی او را نشنیده باشد.
انصاریان اما در پس دوربین مجموعه های تلویزیونی
هم چند بار نقش خــودش را یا نقش بازیکن فوتبالی
شبیه به شــخصیت خودش را بازی کرد .حضورش
در مجموعه کیمیا و نقش متفاوتــی که بازی کرد اما
استعداد باالی او را برای ایفای نقش های متنوع نمایان
ســاخت« .خانه اجاره ای» « ،محکومین» « ،زندگی
از نو» 87« ،متر» و «ســرزده» سریال هایی بودند که
طی ســال های 1386تا 1399با بازی علی انصاریان
ساخته شــدند .البته او در حوزه فیلم های سینمایی
بازیگر پرکارتری به نظر می رسید .انصاریان در نخستین
فیلم های سینمایی اش نیز نقش خودش را بازی کرد.
فیلم های «پاداش سکوت» و «انتقال» که به ترتیب
با کارگردانی مازیار میری وعلیرضا بذرافشــان تولید
شدند ،انصاریان را با همان نام خودش مقابل دوربین
می دیدند .غیر از این دو فیلم او حدود 30فیلم دیگر
هم بازی کرد که «بانک زده ها» کاری از جواد اردکانی
و علی بکاییان و تهیه کنندگی علی روئین تن از اخرین
ان ها بود .فیلمی که قرار است از امروز و در غیاب علی
انصاریان فقید ،اکرانش اغاز شود .نسرین مقانلو ،قاسم
زارع ،میرطاهر مظلومی ،بیژن بنفشه خواه ،منوچهر
زرگر ،پارمیدا قریشی ،مینا عبدی ،مسعود محمودی،
پروین ملکی و الناز عبــدی بازیگرانی بودند که کنار
انصاریان در این فیلم به ایفای نقش پرداختند .داستان
فیلم «بانک زده ها» همان طور که از اسمش مشخص
است درباره چند سارق بانک است .انها یک سرقت کالن
انجام داده اند و اکنون باید پولی را که به چنگ اورده اند
تقسیم کنند اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و ان هم
این است که هیچ کدام به دیگری اعتماد ندارد .انها را
چاره را در این می بینند که از یک شخص قابل اعتماد
کمک بگیرند .از فیلم «بانک زده ها» به ویژه از ماجرای
این فیلم ،پیش از اکران چیز زیادی در دسترس نیست
اما انچه از عکس ها و داستان نصفه و نیمه فیلم نمایان
است ،بر کمدی بودن این فیلم تاکید می کند .ژانری
که بی گمان یکی از گونه های محبوب علی انصاریان
محسوب می شد .او چه زمانی که بازیکن فوتبال بود
و به عنوان مهمان راهی برنامه های تلویزیونی می شد،
چه زمانی که خود نقش مجری را در برخی برنامه ها
و مناسبت ها برعهده داشت و چه زمانی که به عنوان
بازیگر در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی
به ایفای نقش می پرداخت ،همواره روحیه ای طنزطلب
داشت .لبخند معروف انصاریان را دوستان ،نزدیکان
وحتی خبرنگارانی که با او اشنایی داشتند بارها توصیف
کرده اند .شاید هم این بخشی از تقدیر است که حتی
زمانی که در جمع دوستان و اشنایان و حتی مردم عادی
که همواره انصاریان خود را بخشی از ان ها می دانست،
حضور هم ندارد ،باعث لبخند ان ها می شود .هرچند
این لبخند ،با دیگر لبخندهایی که تماشاگران فیلم ها و
نقش های انصاریان از او هدیه می گرفتند ،تفاوت بسیار
زیادی داشته باشد .بدون شــک در ورای این لبخند
بغضی فروخورده در پس از دست دادن بازیگری دوست
داشتنی و هنرمندی محبوب قرار دارد .لبخند همواره
بخشی از چهره و شخصیت علی انصاریان بود و شاید
خود او هم دوست دارد هر زمان که هرجا از او حرفی به
میان می اید ،پس ان لبخند باشد ،حتی لبخندی تلخ! صفحه 8
