روزنامه صبا شماره 1269
روزنامه صبا شماره 1269
روزنامه صبا شماره 1269
شنبه| 12شهریور 3 |1401سپتامبر 6 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1269صفحه| 5000ناموت|
خانـه سـیمنا
در جـاده ارامـش
و اسـتقالل
گفت وگوهایی درباره چشم انداز
پیش روی جامعه اصناف سینمای ایران پس از انتخابات
چه خوشبخت است جناب کنت موسکیتو دراکو!
صفحه 2
افزایش ارزش ریالی مصرف کاغذ ناشران در بهار ۱۴۰۱
صفحه 6
امین حیایی و سیمرغی که با «برف اخر» امد
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
ضبط فصل دوم «می شه که بشه» اغاز شد
تولید فصل دوم برنامه «می شه که بشــه» به تهیه کنندگی و طراحی کامران سیف اللهی ،کارگردانی
سیدعماد کریمی فرد و با همراهی گروهی از جوانان اغاز شد .سوژه این فصل «می شه که بشه» مهاجرت
معکوس است که به موضوع تجربه گرایی مشاغل توسط جوانان می پردازد .عوامل تولید برنامه با سفر به
استان های مازندران ،گلستان ،خراسان شمالی ،خراسان رضوی ،سمنان ،اصفهان یزد ،کرمان ،فارس ،بوشهر،
کهگیلویه و بویراحمد ،خوزستان ،لرستان ،کرمانشاه ،کردستان ،اذربایجان و گیالن به دنبال نمایش فعالیت
افرادی هستند که توانسته اند در روستاها شغل ایجاد کنند«.می شه که بشه» در ۲۶قسمت با مشارکت بنیاد
برکت در شبکه نسیم تولید و پخش می شود/.خبرگزاری مهر
برپایی رویداد «جلوه های بصری سیمای ایران» در فارابی
در ادامه فعالیت های تازه بنیاد سینمایی فارابی ،یک رویداد تخصصی و جالب توجه در این بنیاد برگزار
می شود که جای ان در مراکز اموزشی سینمای ایران به شدت خالی بوده است .به منظور دانش افزایی فعاالن
سینماوبررسیاخریندستاوردهای فنیجلوه هایبصریایران،بنیاد سینمایی فارابیباهمکاریومشارکت
ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خالق (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) ،صندوق پژوهش و
فناوری (صنایع خالق) و مرکز نواوری و شتابدهی رویداد تخصصی جلوه های بصری سینمای ایران را برگزار
می کند .این رویداد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶و ۱۷شهریور ماه ۱۴۰۱از ساعت ۹صبح تا ۱۹عصر
در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد/.خبرگزاری مهر
پیام احمدی نیا:
بازی در فیلم کوتاه؛ فرصتی متفاوت برای یک بازیگر
پیام احمدی نیا بازیگر سینمای ایران که حضور فعال در فیلم های کوتاه دارد ،درباره تفاوت نقش افرینی در فیلم های
کوتاه نسبت به فیلم های بلند ،توضیح داد :در این زمینه هم می توان گفت بازی در فیلم کوتاه خیلی متفاوت از بازیگری
در سینمای بلند است و هم می توان گفت که تفاوتی با هم ندارند .مهم این است که از چه زاویه ای می خواهیم به این
مقوله نگاه کنیم .اگر مسائل فنی و تکنیکی را مدنظر قرار دهیم ،به عقیده من هیچ تفاوتی میان این دو حوزه وجود
ندارد ،به جز اینکه اکثر فیلمسازان در این حوزه تجربه اول یا دوم خود را پشت ســر می گذارند .او ادامه داد :اما اگر
بخواهیم فرم و محتوای اثار را مدنظر قرار دهیم به نظرم بازیگری در سینمای کوتاه خیلی متفاوت از سینمای بلند
است .شما در یک فیلم کوتاه پنج دقیقه ای ،باید مفهومی را به مخاطب منتقل کنید که قاعدتاً روال کار متفاوت از یک
فیلم ۹۰دقیقه ای است .در اینجا زمان کمتری برای قصه گویی و شخصیت پردازی داریم و از این منظر معتقدم فیلم
کوتاه اساساً مقوله ای متفاوت از سینمای بلند می شود .در اجرای فنی اما این دو حوزه تفاوت چندانی با هم ندارند .این
بازیگر درباره دشواری ایفای نقش در فیلم کوتاه به واسطه زمان اندک ان هم گفت :قطعاً کار برای بازیگر در فیلم کوتاه
دشوارتر است .بازیگر در یک فیلم بلند ۹۰،دقیقه برای شخصیت پردازی زمان دارد و در موقعیت های مختلف داستانی
می تواند ابعاد مختلف شخصیت را نشان دهد ،اما در فیلم کوتاه زمان بسیار اندک است .در زمانی کوتاه هم شخصیت ها
باید شکل بگیرد و هم قصه باید روایت شود .قطعاً این شرایط کار را سخت می کند .به همین دلیل هم فیلمسازان در
سینمای کوتاه ،سکانس ها را به گونه ای طراحی می کنند که هم به لحاظ پیش رفت قصه و هم از نظر محتوا ،حرفی برای
گفتن داشته باشد .در فیلم کوتاه عم ً
ال سکانس و یا حتی دیالوگ زائد کم می بینیم ،چراکه مجبوریم از حداقل زمان،
بهترین استفاده را ببریم .احمدی نیا درباره دالیل پرکاری خود در سینمای کوتاه مطرح کرد :عالقه من به فیلم کوتاه
اول به این دلیل است که می توانم کاراکترهای متفاوت تری را نسبت به سینمای بلند ،در ان تجربه کنم و وسعت دامنه
انتخاب نقش برایم گسترده تر است .از طرف دیگر فیلمسازان سینمای کوتاه غالباً فیلمسازانی جوان و خالق هستند
که همکاری با ان ها را می پسندم .طبیعتاً همین دوستان بعدها وارد عرصه سریال سازی و یا سینمای بلند می شوند و
شما این فرصت را دارید از پایه و اساس با سیستم کاری و فکری ان ها اشنا شوید/.خبرگزاری مهر
ضبطفصلاولمسابقه«پدرخوانده»تمامشد
تصویربرداری فصل اول «پدرخوانده» ساخته سعید ابوطالب که از
مدتی قبل در شبکه نمایش خانگی اغاز شده بود ،به پایان رسید .اجرای
این رئالیتی شو بر عهد ه کامبیز دیرباز است و برخی از شرکت کنندگان
مجموعه «شب های مافیا» نیز در این برنامه حضور دارند .مجید واشقانی،
امیرعلی نبویان ،بهاره افشاری ،حسین سلیمانی ،بهنام تشکر ،ترالن
پروانه ،پژمان بازغی ،امیر حسین رســتمی ،امیر مهدی ژوله ،کامران
تفتی ،علی صبوری ،سمیرا حسن پور ،بیژن بنفشه خواه ،شکیب شجره،
عباس غزالی ،سیما تیرانداز ،صحرا اسدالهی ،امیرحسین مدرس ،معین
ضد(زندی)،سیدجوادهاشمی،سپندامیرسلیمانی،کمندامیرسلیمانی،
حدیث میر امینی ،فرزاد حســنی ،باربد بابایی ،علی صالحی ،ارسالن
قاسمی ،السا فیروز اذر ،محمد نادری ،میثم درویشان پور ،شیدا یوسفی،
امیر کربالیی زاده ،هومن خیاط ،نیکی میربها ،ابوالفضل همراه ،کیمیا
بابایان ،مجتبی پوربخش ،حسا م محمودی از جمله شرکت کنندگان در
فصل نخست «پدرخوانده» هستند/.خبرگزاری ایسنا
نادر ساعی ور با «بی پایان» در جشنواره بوسان
روز جمعه ۲سپتامبر ،جشــنواره بین المللی فیلم بوسان کره
جنوبی از فهرست ۱۰فیلم حاضر در بخش «جریان های جدید»
فســتیوال که یک بخش اصلی رقابتی است و به کشف فیلم های
جدید اســیایی و کارگردانان نوظهور می پــردازد ،رونمایی کرد.
این بخش در ۲۶سال گذشته به دروازه ای برای کارگردانان توانا
تبدیل شده است و بسیاری از کارگردانانی که در این بخش حضور
پیدا کرده اند نه تنها بعدها در صحنه جهانی توانســته اند خود را
نشان بدهند بلکه راه را برای سینمای جدید و نوی اسیا نیز هموار
کرده اند .در فهرست اعالم جشنواره بوسان نام یک فیلم از سینماگر
ایرانی نادر ساعی ور دیده می شــود .ساعی ور با فیلم «بی پایان»
محصول المان ،ایران و ترکیه با نماینده هایی از کشورهای هند،
مالزی ،ژاپن و کره جنوبی رقابت می کند .فیلم «بی پایان» داستان
مردی است که در نتیجه یک دروغ بی اهمیت در معرض خشونتی
بی حد قرار می گیرد/.صباخبر
چه خوشبخت است جناب کنت موسکیتو دراکو!
«کاظم سیاحی» ،صداپیشه عروسک پشه در برنامه مهمونی ایرج
طهماسب در واکنش به پخش قسمت جدید برنامه و حضور پشه در
اینستاگرام خود نوشت:
«دوستی که در عکس باال مشاهده می کنید ،دوباره در مهمونی
حضور دارد و این حضور دوباره را بهانه کردم ،تا از همه کســانی که
در طول هفته گذشته نگران بودند و به من پیغام دادند ،تشکر کنم.
ممنون از همه پیام های محبت امیز و حمایتگرانه شما و همچنین
پیغام های شماتت امیز شما ،که درپی مصاحبه ای ارسال می شد که
در ان گفته شده بود غیبت پشه به خاطر عدم حضور من بوده است
(درست و غلط بودن این اظهار نظر باشد گردن مصاحبه شونده و.)...
ببخشید که امکان پاسخ دادن به پیغام های شما را نداشتم .امیدوارم
از حضور دوباره جناب پشه لذت ببرید .و در اخر؛ چه خوشبخت است
جناب کنت موسکیتو دراکو که این همه طرفدار دارد.و دیگر حرفی
ندارم ،دم شما گرم ،و به قول جناب موسکیتو ختم جلسه!»/.صباخبر صفحه 2
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
خرب سیمنا و تلویزیون
مستند «بازی اعداد» اماده نمایش شد
مستند «بازی اعداد» به کارگردانی عباس وهاج و تهیه کنندگی ساسان فالح فر که درباره ۲۰سال حضور
امریکا و ناتو در افغانستان است ،به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد .این فیلم به قلم مهدی نعمت اللهی در
مرکز مستند حقیقت به تولید رسیده است .مستند «بازی اعداد» روایتگر اقرار سربازان و فرماندهان عالی رتبه
امریکایی در رابطه با کشتار بی رحمانه مردم افغانستان به همراه مستندات تصویری از جنایات حضور نیروهای
امریکایی و ناتو در زندگی مردم افغانستان است که منجر به جنایات بزرگی شد .در بخشی دیگری از این
مستند به ماجرای بازداشت سردبیر سایت ویکی لیکس ،جولیان اسانژ می پردازد که در پی افشا و انتشار اسناد
محرمانه دستگیر شد« .بازی اعداد» همزمان با واقعه یازده سپتامبر از تلویزیون پخش خواهد شد/ .خبرگزاری مهر
بازیگر «هری پاتر» هم به «جوکر »۲پیوست
برندن گلیسون بازیگری جدید است که به خواکین فینیکس و لیدی گاگا در فیلم «جوکر »۲پیوسته است.
این بازیگر که اکنون برای بازی در فیلم «بانشی های اینیشیرین» به کارگردانی مارتین مک دونا از امیدداران اسکار
است ،قصد دارد از حال و هوای سواحل ایرلند به خیابان های غم انگیز شهر گاتهام برود .در ادامه جوکر خواکین
فینیکس همچنان در نقش دلقک اشوبگر و لیدی گاگا در نقش هارلی کوین بازی می کنند .تاد فیلیپس در ادامه
«جوکر» همچنان به عنوان کارگردان حضور دارد و قرار است فیلم بیشتر در قالب موزیکالی شبیه «ستاره ای
متولد شده است» ساخته شود تا «داستان وست ساید» .برندن گلیسون ۶۷ساله که بازیگر و کارگردانی ایرلندی
است به تازگی در نقش دونالد ترامپ در فیلم «قانون کومی» دیده شد/ .خبرگزاری مهر
انگیزه ای برای رساندن «مستند» به تلویزیون
حیدری :مخاطب با دیدن «من زنده برگشتم» غافلگیر می شود
مجتبی حیدری کارگردان مستند کوتاه «من زنده برگشتم» گفت:
این مستند که محصول مرکز مستند سوره است ،سال ۱۴۰۰در بخش
مستند کوتاه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درامد
اما هنوز به پخش عمومی نرسیده است .او با اشاره به اینکه عالقه مند
است اکران سینمایی این مستند با برپایی نمایشگاهی از مجموعه
عکس هایی که در سفر به مرز ایران برای «من زنده برگشتم» داشته
است ،اتفاق بیفتد ،گفت :مجموعه عکس خوبی از این سفر دارم که
دوست دارم همزمان ان را با اکران «من زنده برگشتم» رونمایی کنم.
همچنین خوشحالم که اولین پخش این مستند از تلویزیون اتفاق
می افتد چراکه عالقه مندم درباره موضوع ان بحث و گفتگو صورت
3
بگیرد .در حقیقت ما با ساخت اثر ،صرفاً به دنبال تولید محتوا نبودیم
بلکه دنبال جریان ســازی بودیم و امیدوارم برای این کار نیز چنین
اتفاقی رخ بدهد .حیدری با اشــاره به اینکه ســال ۱۴۰۰در بخش
«کرونا» پنجمین جشنواره مســتندهای تلویزیونی جایزه بهترین
مجموعه عکس را دریافت کرده و امســال با «من زنده برگشتم» در
بخش مستندهای «کوتاه» جشنواره مستندهای تلویزیونی حضور
دارد ،مطرح کرد :برای من شرکت در بخش فیلم جذاب تر است چراکه
اثار از تلویزیون در سه نوبت پخش می شوند و این مساله کمک می کند
افراد بیشتری مستندها را تماشا کنند و برای ما هم موضوعیت دارد که
مردم کارها را ببینند.
کارگردان «من زنده برگشتم» در بخش دیگری از صحبت های
خود با اشاره به اینکه این مستند به موضوع قاچاق سوخت در استان
سیستان و بلوچستان می پردازد ،اظهار کرد :مخاطب در «من زنده
برگشتم» با تصاویر جدیدی از یک معضل اجتماعی و اقتصادی یعنی
سوخت بری و معیشــت جوانان که در مرزهای کشورمان درگیر ان
هستیم ،روبه رو می شود .اگرچه در گذشته کارهایی با این موضوع انجام
شده اما باز هم الزم است به این موضوعات بپردازیم و درباره ان حرف
بزنیم .حیدری ادامه داد :از انجاکه مردم ایران خط قرمز من هستند،
در این مستند نیز بدون ترس درباره مرزنشینانی گفتم که مسئوالن
برای معیشت و عمر و جان ان ها احترام قائل نیستند»/.خبرگزاری مهر صفحه 3
4
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
پرونده
گفت وگوهایی درباره چشم انداز پیش روی ج
یارسساموات سرانجام شــانزدهمین انتخابات خانه ســینمای ایران ،عصرچهارشنبه نهم
شهریورماه برگزار شد .انتخاباتی که پیش تر به تعویق افتاده بود و با وجود این
گفت و گو
دیرکرد در برگزاری ان ،خالی از حاشــیه هم تلقی نشد .کناره گیری منوچهر
شاهسواری ،مدیرعامل خانه سینمای ایران از سمت خود ،ان هم در فاصله کمتر از یک هفته به
برگزاری مجمع انتخاباتی و در پس ان استعفای محمدعلی نجفی از ریاست هیات مدیره این نهاد،
سراغاز حواشــی پیش روی مجمع بود .این اتفاقات با غیبت صنف تهیه کنندگان در انتخابات
تکمیل شد.
به هرحال نظر به جمیع حواشی ،ساختمان خانه سینمای ایران ،عصر چهارشنبه میزبان برگزاری
انتخابات سینمای ایران بود .مجمعی که تا شامگاه ادامه یافت و در نهایت علی لقمانی بیشتری
ارای شرکت کنندگان در مجمع را به خود اختصاص داد .با وجود تمام اتفاقاتی که رخ داد و حوادثی
که ممکن است در ادامه گریبان گیر خانه سینما و هیات مدیره منتخبش شود ،مشخص شدن
تکلیف این نهاد خبر مسرت بخشی بود و حال دست کم می توان به پشبرد اهداف تشکل های
صنفی سینمای ایران و دسترسی به مطالبات این صنوف ،خوشبین بود.
بر اساس اراء در این انتخابات ،علی لقمانی ،رسول صدرعاملی ،محمدمهدی عسگرپور ،مسعود
امیری تیرانی ،علی دهکردی ،حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی اعضای اصلی هیات مدیره
جدید شدند و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.
روزنامه صبا در این شــماره با علی لقمانی که از انجمن صنفی فیلمبرداران ســینما در مجمع
حضور یافت و با دریافت 20رای پیشاهنگ این انتخابات شد ،همچنین با نادر مقدس ،کارگردان،
فیلمنامه نویس و صاحب نظر عرصه سینما گفت وگو کرده است که در ادامه شما را به خواندن این
گفت وگوها و بازنشر گفت وگوی رضا درستکار منتقد سینما از صباخبر دعوت می کنیم.
علی لقمانی:
خانه سینما نیاز مبرمی به استقالل دارد
در پایان شمارش ارای شانزدهمین مجمع انتخاباتی خانه
سینمای ایران ،مشخص شد 20رای از تمام ارا این مجمع به نام
علی لقمانی نوشته شده است .لقمانی ،متولد 1341مشهد ،که
حاال از مدیران فیلمبرداری صاحب نام سینمای ایران محسوب
می شود ،از انجمن صنفی فیلمبرداران در شانزدهمین مجمع
انتخاباتی خانه سینمای ایران ،حضور موفقی را تجربه کرد .او
در گفت وگویی که با روزنامه صبا داشــت ،مستقل شدن خانه
سینمای ایران را طرحی کلی و قابل تامل دانست و تاکید کرد
این نهاد نیاز مبرمی به استقالل دارد .ضمن اینکه لقمانی معتقد
است مدیرعامل خانه ســینمای ایران لزوما نباید چهره ای از
صنوف سینمایی باشد ،بلکه این نهاد فرهنگی هنری کشور به
یک مدیرعامل تمام عیار نیازمند است.
او درباره برگزاری انتخابات خانه ســینما پس از به تعویق
افتادنش گفت :سرانجام پس از مدت ها مجمع انتخاباتی خانه
سینمای ایران برگزار شد .این برگزاری پس از به تعویق افتادن
انتخابات که بنا بر دالیل و مشکالت متعددی گریبانگیر ما شد،
اتفاق بسیار خوبی بود و نیاز مبرم خانه سینما برگزاری مجمع
انتخاباتی اش به شمار می رفت .از طرفی با توجه به شرایطی که
بر خانه سینما حکمفرما بود ،هیات مدیره پیشین تمایل چندانی
به ادامه فعالیت نداشت و از ســوی دیگر هیات مدیره جدید با
طرح ها و رئوس برنامه های نوین خود منتظر برگزاری انتخابات
بودند تا تکلیف مشخص شود.
لقمانی درباره چشم انداز مطلوب خانه سینمای ایران ،ادامه
داد :شــرایط قدیم بســیار پیچیده بود ولی حاال خوشبختانه
شاهد این هستیم که شرایط سهل تری پیش روی خانه سینما
و بی گمان هیات مدیره این خانه قرار گرفته اســت .به هرحال
امیدوارم با تشکیل هیات مدیره ،شرایط پیش رو بیش از گذشته
نمایان شود .معتقدم اگر همدلی بین اعضا وجود داشته باشد
و هیات مدیره و خانه سینما روی طرح های سنجیده و معقول
حرکت کنند ،اینده بسیار خوبی پیش روی خانه سینما و اصوال
تشکل های صنفی زیرمجموعه این نهاد قرار خواهد گرفت.
نماینده انجمن صنفی فیلمبرداران ســینمای ایران درباره
اولویت بندی طرح ها و برنامه های خانه سینمای ایران توضیح
داد :بی گمان انچه در وهله اول باید مورد توجه هیات مدیره قرار
بگیرد مسائل صنفی همه صنوف سینمای کشور است .البته باید
کمی درنگ کنیم تا نخستین جلسات هیات مدیره جدید برگزار
شود و پس از ارائه طرح ها و شنیدن نظرات ،باید برخی اصالحات
درونی در خانه سینما مثل اصالح اساسنامه و ائین نامه داوری ها،
همچنین تصویب اساســنامه های جدید صورت بگیرد .مقوله
دیگری که باید در صدر توجه هیات مدیره قرار بگیرد ،در واقع
بحث حقوق بازنشستگی افراد و تســهیالت پرداختی دوران
بازنشستگی افراد است که به نظر در چنین شرایطی باید جزو
اهداف اولیه خانه سینما و هیات مدیره جدیدش لحاظ شود که
البته این مورد نیز مســتلزم تعامالت دوجانبه با سیستم های
تصمیم گیرنده است.
مدیر فیلمبرداری فیلم ســینمایی «جزیره رنگین» درباره
راه های حل و فصل مشــکالت صنفی ســینماگران ایران به
بهترین شکل ممکن ،اظهار کرد :باید گفت وگوهایی متعددی
انجام شــود و ضمن مراوده با دیگــران و بهره مندی از نظرات
انان ،باید دید اوضاع و شرایط چطور پیش می رود .با استفاده
از تجربیات و نظرات مدیران دولتی ،فرایند اصالحات سینمای
ایران و به بیان بهتر عاقبت بخیری این ســینما قاعدتاً نباید با
مشکالت عدیده و حل نشدنی روبرو شود.
لقمانی با انتقاد از تخصیص ردیف بودجه با واسطه به خانه
سینما ،اضافه کرد :متاسفانه بخشــی از بودجه خانه سینما با
واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی دراختیار ما قرار می گیرد.
سال ها پیش قرار شد بخشی از فروش فیلم ها در سراسر کشور
به خانه ســینما ،در واقع به رفع مشکالت صنوف زیرمجموعه
سینمای ایران تخصیص یابد .پس از تصویب این طرح اما وجه
اختصاص یافته ابتدا به وزارت ارشــاد مــی رود و بعد از ان در
اختیار خانه ســینما قرار می گیرد .این درحالی است که خانه
سینما باید با اورده های خود تصمیم بگیرد اما حاال بخشی از این
بودجه با واسطه است .به نظر می رسد باید فرایندی را طراحی
و ان را اجرایی کرد تا خانه سینمای ایران استقالل صنفی پیدا
کند .حال این که با چه وزارتخانه هایی قرار است تعامل داشته
باشد ،ان بحث دیگری است.
عضو منتخب هیات مدیره خانه ســینمای ایران همچنین
درباره موضوع انتخاب مدیرعامل این موسســه و ویژگی هایی
که مدیرعامل چنین نهادی باید داشــته باشد نیز توضیح داد:
بی گمان مدیرعاملی که برای فعالیت در راس خانه ســینمای
ایران انتخاب می شود باید در وهله نخســت چهره ای مقبول
صنوف سینمای ایران باشــد .به یقین خانه سینمای ایران با
کارکردهایش و انتظاراتی که از ان می رود ،نیاز بسیار مبرمی
به مدیری توانمند و خستگی ناپذیر دارد .از طرف دیگر خود او
هم باید با انگیزه بسیار باالیی در سمت مدیرعاملی حضور یابد.
چنین مدیری باید با ظرفیت باالیی که دارد ،برای وقوع اتفاقات
بزرگ انگیزه فراوانی داشته باشد.
لقمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایا مدیرعامل
خانه سینمای ایران لزوماً باید از چهره های سرشناس سینمای
ایران در صنوف مختلف باشد یا می توان از این مولفه صرف نظر
کرد و مدیری را برگزید که ترجیحا توان مدیریتی باالیی داشته
باشــد؟ اظهار کرد :فکر می کنم اگر مدیرعامل خانه سینمای
ایران لزوماً از اهالی سینما هم نباشــد اما مدیرعاملی به تمام
معنا باشد ،مشــکل چندانی برای فعالیتش در خانه سینمای
خانـهس
در جـاده ارامـ صفحه 4
پرونده
جامعه اصناف سینمای ایران پس از انتخابات
سـینما
ـش و اسـتقالل
ایران وجود نخواهد داشــت .ما همواره در پــی این بودیم که
مدیرعامل خانه سینما یکی از عوامل ســینمایی باشد اما این
یک اصل غیرقابل تغییر نیست .مهم برنامه ها ،کارکرد و اهداف
خانه سینماست که باید نتیجه دهند .البته باید تاکید کنم اگر
مدیرعاملی موفق و توانمند در خود چهره ها و عوامل سینمای
ایران پیدا شد که چه بهتر اما در غیر این صورت هم می توانیم
مدیرعامل موفقی داشته باشیم که از نظرات دیگران به خوبی
بهره ببرد.
او همچنین درباره این موضوع که پس از گذشت سال ها و با
تغییرات گسترده اجتماعی -فرهنگی که روی نیازهای اقشار
ســینمایی ایران هم تاثیر گذاشــته ،ایا می توان در تخصیص
بخشی از بودجه فروش فیلم ها به رفع مشکالت اصناف سینمایی
تجدید نظر کرد؟ گفت :فکر می کنم منظور از این پرسش باالتر
بردن درصد بودجه حاصل از فروش فیلم ها به رفع موانع است.
در این باب نیز ما باید گام به گام حرکــت کنیم .به نظرم باید
ابتداهمین دو درصدی را که به خانه ســینما تعلق می گیرد،
مستقل و بدون واسطه دریافت کنیم .این موضوع خودش گام
بسیار بزرگی است .گام های بعدی ما این است که ایا می توانم
این رقم را بیشــتر کنیم و چنین چیزی اصال مقدور هست یا
نیســت که این موضوع نیز خود حرکت بزرگی است و باید در
جای خودش بررسی شود.
لقمانی درباره هماهنگی دولت با خانه سینمای ایران و اینکه
اصوال ایا خانه ســینمای ایران نیازی بــه حمایت های دولتی
دارد یا نه؟ نیز تصریح کرد :بدون شــک این موضوع هم در پس
گفت وگوها و مراوداتی که انجام خواهد شــد ،بیشتر مشخص
می شود .در حال حاضر نمی توانیم بگوییم خانه سینمای ایران
نهادی غیر دولتی و NGOاست .پس از گفتمانی که به تدریج با
برخی وزارتخانه ها برقرار خواهد شد ،می توانیم بیشتر درباره این
مقوله نیز صحبت کنیم .به هرحال انچه برای خانه سینمای ایران
و هیات مدیره ان ارجحیت دارد ،بحث استقالل این نهاد است.
نادر مقدس:
هیات مدیره خانه سینما باید پارتیزانی کار کند
نادر مقدس را در سینمای ایران با عناوینی مانند کارگردان،
فیلمنامه نویس ،طراح و تهیه کننده می شناسند .مقدس متولد
1337امل است .مقدس از ســنین نوجوانی عالقه وافری به
مقوله های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی و سینما داشت.
خاستگاه او کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود .او ابتدا
در زمینه موسیقی و سپس در حوزه فیلمسازی ،فعالیت خود
را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اغاز کرد .مقدس
در اغازین ســال های فعالیتش به عنوان کارگردان فیلم های
متعدد 16و 35میلیمتری ســاخت .او سال 1398فیلم بلند
«شاه ماهی» را در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت
داد .مقدس معتقد است هیات مدیره خانه سینما تنها دوسال
فرصت دارد و در این فرصت اندک باید پارتیزانی کار کند.
کارگردان فیلم «پرونده ای برای ســارا» دربــاره برگزاری
شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینمای ایران اظهار کرد :این
دوره برای مجموعه خانه سینمای ایران بسیار پرشور برگزار شد
و همه شور و حال بســیار زیادی داشتند .هرچند که برگزاری
مجمع انتخاباتی زمان زیادی برد و یک بار هم قرار بود برگزار
شود که لغو شد اما سرانجام هفته گذشته انتخابات به خوبی و
خوشی برگزار شــد .پس از طرح مباحث و گفت وگوهایی که
انجام شد ،روال کار بر این منوال قرار گرفت که انتخابات برگزار
شود و حاضران رای گیری کنند .این اتفاق هم افتاد و نتایجی
که دیدید رقم خورد.
مقدس دربــاره اولویت های پیش روی هیــات مدیره خانه
ســینما توضیح داد :گمان می کنم با اتفاقاتــی که پیش امد،
صنوف خانه ســینمای ایران نیاز به تحلیلی جامع و کاربردی
دارند تا مشکالتی که پیش از این گریبانگیر خانه سینمای ایران
بود ،از این پس در عملکرد خانه سینمای ایران مجال خودنمایی
پیدا نکنند .درباره افرادی هم که رای اوردند اگر شما به فهرست
ان ها دقت کنید ،به ندرت کسی پیدا می شود که پیش از این هم
عضو هیات مدیره باشد .البته هیات مدیره پیشین خانه سینمای
ایران هم دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت و مشکالت
متعددی داشت تا کار را به اینجا برساند .هیات مدیره جدید هم
قرار است دو سال باشند و باید پارتیزانی کار کنند!
او مهم ترین دغدغه هیات مدیره خانه سینمای ایران را بحث
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
5
رفاهی اعضای خانه ســینما دانســت و ادامه داد :بحث بعدی
مقوله های تولید ،عرضه و تقاضاســت .به هرحال شاید بتوانند
با سازمان های سینمایی همدلی داشــته باشند .ضمن اینکه
دولت هم باید با این نهاد همراهی کند و در واقع کمک کننده
خانه سینما باشــد .البته اگر قرار باشد در کارهای خانه سینما
و مدیریت این نهاد دخالت شــود ،خانه سینمای ایران کارایی
خود را از دســت خواهد داد .امیدواریم دولت واقعا یاری رسان
این مجموعه شود.
مقدس درباره ویژگی های فردی که به مدیرعاملی این نهاد
برگزیده می شــود ،اذعان کرد :مدیرعامل باید همسو با هیات
مدیره حرکت کند و تمام مشــکالت را به خوبی مدیریت کند.
فرد مجربی باشد و ســینمای ایران بشناسد .کارهای برمبنای
شفاف سازی انجام شود و با هم رابطه خوبی داشته باشد .به نظر
من اقای شاهسواری مدیرعامل خوبی بود .البته ترجیح من این
است که مدیرعامل خانه سینمای ایران از عوامل سینما باشد
و سینما را خوب بشناســد و با درد دل های اهالی سینما اشنا
باشــد .اگر یک نفر از بیرون بیاید تا بخواهد با معضالت اهالی
سینما اشنا شود این دو سال می گذرد .به هرحال از صمیم قلب
خوشــحالم که این هیات مدیره کار خود را در خانه سینمای
ایران اغاز خواهند کرد و امیدوارم مدیرعامل بسیار خوبی هم
انتخاب کنند.
رضا درستکار:
سینما را نجات دهیم
رضا درســتکار عضو انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان
اثار سینمایی و نامزد هیات مدیره دوره شانزدهم خانه سینما
در گفتگو با خبرنگار ســینمایی خبرگزاری صبا درباره تاثیر
حاشــیه های به وجود امده قبل از انتخابات بر روند انتخابات
گفت :قطعا اختالالتی که پیش امد در روند انتخابات اثربخش
بود.
درستکار درباره بهتر کردن وضعیت سینما با کمک هیات
مدیره منتخب خانه سینما گفت :واقعا امیدوارم این هیات مدیره
منتخب انتظام بیشتری به هنرمندان بدهد و مسایل و مشکالت
موجود را تا حد امکان رفع کند .مثال یکی از این مسایل بی ثباتی
است که در این یک سال و خرده ای به وجود امده و به سینما
تحمیل شده است .مورد بعدی بحث مالیات است .همه جای دنیا
مالیات را از صنایع و حرفه های مختلف دریافت می کنند و ان را
به فرهنگ و هنر اختصاص می دهند و باعث تقویت ان می شوند
اما در کشــور ما بحثی که هرازگاهی مطرح می کنند ،مالیات
گرفتن از سلبریتی ها است .بله از همان سلبریتی های محدودی
که هم می شناســم و هم شــما ،مالیات بگیرند اما یک کارگر
سینما ،سینماداری که سالن هایش خالی است ،فیلمبرداری که
شاید در سال یک بار پشت دوربین قرار بگیرد و افراد این چنینی
چطور می توانند این مالیات ها را پرداخت کنند؟ امیدوارم هیات
مدیره منتخب با سالمت و موفقیت به تمام مسایل بپردازند و در
حل کردن ان ها موفق باشند.
عضو انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان اثار سینما درباره
انتخاب مدیرعامل خانه سینما هم توضیح داد :بعید می دانم که
مدیرعامل خانه سینما از خود اعضای هیات مدیره باشد اما به
هرحال مطلب مهم و حساسی است که هیات مدیره باید درباره
ان به اجماع برسند تا کسی را که بهره وری بیشتری دارد برای
این جایگاه حســاس و مهم انتخاب کنند .واقعا کسی که برای
مدیرعاملی خانه ســینما انتخاب می شــود باید کار جهادی و
بزرگ کند و مسایل و مشکالت شخصی را کنار بگذارد.
رضا درستکار در پایان گفت :هر بار که این مسایل مربوط به
مدیرعاملی خانه سینما را مرور می کنم یاد شادروان سیف اهلل
داد می افتم که واقعا هم مدیر برجسته ای بود و هم از نظر تئوری
خیلی جاها کارهای بزرگی انجام داد و بسیار انسان بلندطبعی
بود .یادم می اید چند نفر از تهیه کنندگان بزرگ ازجمله خود
سیف اهلل داد دورهم جمع شدند و دفتری باز کردند اما زمانی
که سیف اهلل داد برای مدیرعاملی خانه سینما انتخاب شد اول
از همه همان دفتر را بست چون به دنبال انتفاع شخصی نبود.
کسی نمی تواند سیف اهلل داد شود اما می توان مانند او رفتار کرد.
امیدوارم کسی که برای جایگاه مدیرعاملی خانه سینما انتخاب
می شود برای سینما و بهبود وضعیت ان حرکت کند و به دور از
مسایل جناحی و سیاسی به خود سینما فکر کند و سینما را از
این وضع اشفته نجات دهد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
گالیه های سیروس همتی از وضعیت تئاتر
سیروس همتی ،بازیگر و کارگردان تئاتر گفت :وقتی گروهی از هفت خوان اجرا گذر کرده و نمایش خود
را به صحنه رسانده است ،یعنی نمایش او شایسته حمایت دولت است .او ادامه داد :در چند وقت اخیر در
سه نمایش بازی کردم که هیچ یک شامل کمک هزینه دولتی نشدند .یک نمایشنامه خوانی برای خیریه هم
داشتیم که طبیعتا کمک دولتی به ان هم تعلق نمی گرفت .همتی تاکید کرد :تشخیص اینکه چه کسی
شایسته دریافت کمک هزینه و امکانات دولتی تئاتر است ،با کیست .اگر شورای نظارت تایید کرده که به
کاری مجوز اجرا بدهد ،یعنی ان اثر در راستای اهداف عالی شوراست .پس چرا در تخصیص کمک هزینه
این گونه برخورد می کنند/.خبرگزاری ایسنا
افزایش ارزش ریالی
کتاب ها و مصرف کاغذ ناشران در بهار ۱۴۰۱
«زبان شناسیسوسور»درراهکتابفروشی ها
کتاب «زبان شناسی سوسور» نوشته بئاتا استاوارسکا با ترجمه سهند
الهامی به همت نشر مرکز به چاپ رسیده است و به زودی در دسترس
مخاطبان قرار می گیرد .در توضیح این کتاب امده است« :این راهنما که
مخاطبی بینارشته ای را در نظر دارد بازتابی است از تحوالت اخیر مرتبط
با وجاهت و میراث دور ه زبان شناسی عمومی .کتاب رابط ه میان مطالب
دوره با منابع دست اول خود سوسور را که بعضاً تا همین اواخر در دسترس
نبوده اند به صورت انتقادی بررسی می کند .توجه ویژه ای به جفت های
تقابلی می شود :دال و مدلول ،النگ (نظام زبان) و پارول (گفتار) ،همزمانی
و درزمانی ؛ مواردی که نشان مهر ساختارگرایی در سرتاسر علوم انسانی
شده اند .این کتاب بر میراث سوسور در ساختارگرایی (و پساساختارگرایی)
از یک سو و پدیدارشناسی از سوی دیگر ــ دو سنت فلسفی اصلی قرن
بیستم ــ پرتو می افکند و شاهدی است بر انکه زبان شناسی سوسوری
امروز در ده ه سوم قرن ۲۱همچنان مطرح است .خواننده مختار است
کتاب را به تنهایی یا به همراه دوره مطالعه کند/ .صباخبر
«هفت خان اسفندیار»؛ نخستین فعالیت اوج در تئاتر
موسیقی-نمایش«هفتخاناسفندیار»بهتهیهکنندگیوکارگردانیحسینپارساییوحضوربازیگران
شناخته شده ای اماده اجرا می شود که اسامی بازیگران ،اهنگسازان ،طراحان و عوامل اجرایی «هفت خان
اسفندیار» به زودی اعالم می شود« .هفت خان اسفندیار» نخستین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج
در عرصه تئاتر حرفه ای است که با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا می شود .استاد یوسفعلی
میرشکاک در قامت مشاور با این پروژه همکاری می کند« .هفت خان اسفندیار» یکی از داستان های مشهور
شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در هفت منزل ،حکایت سفر پرماجرای اسفندیار به قصد
رهاندن خواهرانش همای و به افرید از دست بیگانگان را روایت می کند/.خبرگزاری برنا
براساس اطالعات و امار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ،تعداد عناوین کتاب های
منتشر شده در بهار ۱۴۰۱نســبت به بهار ۵۲ ،۱۴۰۰درصد افزایش داشته است که به نظر
می رسد این افزایش ناشی از عواملی همچون فروکش کردن همه گیری بیماری کرونا در
نیمه دوم سال گذشته و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ۱۴۰۱پس
از وقفه ای دو ساله است.
این افزایش ۵۲درصدی در تعداد عناوین ،در تمامی شاخص های اماری تاثیر داشته
است .ارزش ریالی کل کتاب های چاپ شده در بهار ۱۶ ،۱۴۰۱هزار میلیارد ریال (معادل ۱۶۰۰
میلیارد تومان) بوده که این رقم نسبت به بهار ۱۴۰۰با رقم ۷,۶هزار میلیار ریال ،افزایش۱۰۹
درصدی داشته است .میانگین قیمت هر جلد کتاب نیز با افزایش ۵۳درصدی به ۷۷۶هزار
ریال رسیده است که این رقم در سال گذشته ۵۰۶هزار ریال بوده است .میانگین قیمت هر
برگ کتاب نیز با افزایش ۴۲درصدی به ۵۱۰۹ریال رسیده که این عدد در بهار گذشته۳۵۹۰،
ریال بوده است .البته می توان گفت بخشی از این افزایش قیمت به افزایش قیمت کاغذ نیز
بر می گردد .همچنین بر اساس اطالعات کتاب های ثبت شده در بانک اطالعات خانه کتاب و
ادبیات ایران ،میزان مصرف کاغذ تحریر بر اساس قطع ،تعداد صفحات و شمارگان مندرج در
شناسنامه کتاب های منتشر شده ،به این شرح محاسبه شده است:
وزن کاغذ مصرف شده در بهار ،۱۴۰۱با افزایش ۳۷درصدی به ۶هزار و ۵۹۸تن رسیده
است که این عدد در بهار سال گذشته ۴هزار و ۸۲۹تن بوده است .همچنین تعداد بند مصرف
شده در بهار امسال ۲۳۱هزار ۴۹۲بند بوده که نسبت به سال گذشته با میزان ۳۰۸هزار و
۱۵۲بند ،افزایش ۳۳درصدی داشته است .کاغذ مصرف شده در ابعاد ۷۰در ۱۰۰در بهار ۱۴۰۱
با افزایش ۷۲درصدری به ۱۲۴هزار بند و حدود ۳هزار تن رسیده است ،این در حالی است که
ناشران در بهار۷۲ ۱۴۰۰هزار بند معادل ۱ ,۷هزار تن کاغذ در ابعاد۷۰در ۱۰۰مصرف کرده بودند.
همچنین ناشران ۱۵درصد بیشتر از کاغذ با ابعاد۶۰در ۹۰در بهار امسال استفاده کرده اند.
این رقم ۱۸۴هزار بند معادل ۳,۵هزار بند اعالم شده است درحالی که ناشران سال گذشته
۱۶۰هزار بند معادل ۳هزار تن ،کاغذ در این ابعاد استفاده کرده بودند/.خبرگزاری ایسنا
سنجابی ،پاراجانف را در ایروان روی صحنه می برد
«ارش سنجابی» کارگردان تئاتر و سینما ،به زودی «پاراجانف»
را در ایروان پایتخت ارمنستان با حضور بازیگران سرشناس تئاتر
به روی صحنه می بــرد .کارگردان این اثر نمایشــی -ترکیبی از
مونولوگ و طراحی حرکات گروهی اظهار داشت :گروه تئاتر دیگر
که از ۱۴سال پیش فعالیت خود را اغاز کرده و اجراهای متفاوتی
را در ایران و دیگر کشورها داشت ،در ادامه مسیر خود کاری به نام
جیر جیرک نســخه پاراجانف را در ایروان به روی صحنه می برد.
سنجابی می گوید این کار به ســرگِئی پاراجان ُف فیلمساز مشهور
روسی ارمنی ارتباط دارد که یکی از بهترین فیلمسازان جهان از
دیدگاه اوست .این کارگردان تئاتر افزود :در نمایش به طور مشخص
وامدار پاراجانف هستم .بعد از تجربه اجرا در تهران که بسیار مورد
توجه تماشاگران و منتقدان بود ،پاراجانف در ایروان نمایش داده
می شود وامید می رود تماشاگران ارمنی بتوانند با این کار ارتباط
برقرار کنند/.خبرگزاری ایرنا
«چهلمینمردیابیستوهشتمینزن»درلهستانوامریکا
مونودرام «چهلمین مرد یا بیست و هشتمین زن» به کارگردانی
«سیدصائب میر» که پیشــتر جایزه بهترین اثر از نگاه تماشاگران و
منتقدان در دهمین دوره جشنواره ارت اوکراینا در سن پطرزبورگ
روسیه را از ان خود کرده ،اکتبر امسال(مهر )۱۴۰۱با بازی «سهیل
بابایی» در لهستان و امریکا به روی صحنه می رود.سهیل بابایی درباره
این نمایش که در سال ۲۰۱۹در فستیوال ارت اوکراینا روسیه برای
نخســتین بار اولین اجر ای بین المللی خود را داشت اظهار داشت:
اجراهای بین المللی این نمایش به دلیل کرونا متوقف شده بود که به
تازگی برای اجرا در منهتن نیویورک پذیرفته شده است.این نمایش
سال گذشــته برای اجرا در جشنواره یونایتد ســولو در اف برادوی
نیویورک پذیرفته شد .چهلمین مرد یا بیست و هشتمین زن از ۱۸
اکتبر امسال ( ۲۶مهر) به مدت هشت شب در منهتن به روی صحنه
می رود .بابایی افزود :این نمایش مستقل پیش از حضور در جشنواره
برادوی به مدت ۵شب در لهستان اجرا خواهد شد/.خبرگزاری ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
میالد علی ابادی خواننده «مالقات مرد دوزخی» شد
پس از گذشت نخســتین اجراهای نمایش «مالقات مرد دوزخی» به کارگردانی امیر امیری ،این اثر
موسیقی زنده خود را این بار با اواز میالد علی ابادی ادامه خواهد داد .نمایش «مالقات مرد دوزخی» با حضور
محمد حسن حاجی امیری و با حضور رهبر ،اهنگساز ،تنظیم کننده و نوازنده عود محمدرضا حسن خانی،
با سرپرستی و نوازندگی دف توسط کیوان نیازمند ،نوازندگی کمانچه توسط مانی خانی هاالنی ،ویولنسل
سحر عبدالهی و با همراهی محمد معین محرری ،امیر حسین مشکی ،ایدا شریفی ،مهرنوش بابا حاجی به
عنوان نوازندگان گروه ویولن در گروه ارکستر خود روی صحنه رفته است .نمایش «مالقات مرد دوزخی» تا
٢٠شهریور ماه در سالن بزرگ خلیج فارس در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد بود/.صباخبر
شنبه12شهریور 1401شماره 1269
تعویق «به رنگ صدا»ی همایون شجریان در کانادا
7
همایون شجریان ،خواننده موسیقی سنتی با انتشار پستی در صفحه رسمی اینستاگرام خود اعالم کرد
که تاریخ برگزاری تور کنسرت های کانادا با عنوان «به رنگ صدا» به علت اماده نشدن ویزای تعدای از اعضای
ارکستر سیاوش به ماه ژانویه موکول شد .پیش تر از این کنسرت «به رنگ صدا» همایون شجریان که با یادی
از محمدرضا شجریان در تاریخ های ۱تا ۶تیرماه ۱۴۰۱همراه با ارکستر سیاوش و به رهبری ارش گوران در
سالن همایش های کشور در وزارت کشور روی صحنه اجرا رفته بود و مجددا اجرای این کنسرت از ۲تا ۱۱
سپتامبر ۲۰۲۲برابر با ۱۱تا ۲۰شهریورماه ۱۴۰۱در سانس های مختلف و در شهرهای تورنتو ،مونترال،
وکنوور و کالگری کاناداتمدید شده بود اکنون به اوایل سال میالدی یعنی ماه ژانویه موکول شده است/ .صباخبر
حسن دادشکر:
تئاتـرکـودکونوجـوان
یـکضـرورتاجتماعـیاسـت
حسن دادشکر هنرمندی است که عمر خود را برای اعتالی تئاتر کودکان و نوجوانان
صرف کرده است .این کارگردان و بازیگر به روزهای کرونا و تاثیر ان بر تئاتر کودک اشاره
دارد« :کرونا باعث شد که تئاتر در کشــور ما از بین برود .البته قبل از بیماری کرونا تئاتر
چندانی نداشتیم اما این بیماری باعث شد که تئاتر و تماشاخانه ها تعطیل شوند».
دادشــکر فراگیری تئاتر را منوط به برنامه ریزی دانست و گفت« :برای فراگیری تئاتر
کودک باید از مدرسه شروع کرد .فعالیت های که در کشور ما که از قدیم تا به امروز بوده
بریده بریده و مقطعی بوده است .در یک مقطع فردی به تئاتر کودک عالقه مند بوده و ان
را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک عالقه نداشته و از ان حمایت
نکرده است .می توان گفت فعالیت تئاتر کودک سیســتمی قابل دفاع نبوده که روند ان
ادامه دار باشد .در نتیجه تماشاگر ،کودک و نوجوانی که باید به تئاتر عالقه مند می شده
کارها به صورت پیوسته و ریشه ای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشده اند».
او مجموع تصمیم گیری های که برای فرهنگ صورت گرفته اســت متناقض و بدون
اندیشــه خواند« :در حال حاضر تئاتر کودک شــرایط و روند خوبی ندارد .تئاتر باید در
فرهنگ و سبدخانوار خانواده ها قرار بگیرد ،تئاتر باید از مدرسه شروع شود .یعنی از کودکی
با تئاتر اشنا شوند و در مدرسه فعالیت های تئاتری صورت بگیرد تا ارام ارام این پدیده به
شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد» .این کارگردان تئاتر نقش تئاتر را مهم
دانست« :تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی ،تربیتی و بیان مسائل مشکالت اقشار جامعه
است .حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ اماده کردن ،تئاتر
برای اداره جامعه یک ضرورت است که متاســفانه روند ثابت و برنامه ریزی شده و رو به
رشدی نداشتیم ».او همچنین داشتن تئاترمنسجم و ریشه دار را ضرورت جامعه دانست
که راه حل ان را باید در مدرسه جست و اظهار داشت« :در این صورت است جامعه حرفه ای
تئاترکودک شــروع به کار می کنند ،هنرمندان برای تولید تئاتــر حرفه ای انگیزه پیدا
می کنند و تئاتر رونق می گیرد/ ».خبرانالین صفحه 7
امین حیایی و سیمرغی که با «برف اخر» امد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
ان روی سکه
هر بازیگری عالوه بر نقش های ماندگاری که در فیلم های
فراموش نشدنی از خود به یادگار می گذارد ،نقش های بدی
ی شوند .حال
هم دارد که البته در ایران خیلی زود فراموش م
اگر جشنواره فیلم فجر هم مانند اسکار به بدترین بازی یک
بازیگر جایزه ای مانند تمشــک طالیی اهدا می کرد ،گمان
م های امین حیایی شایســته دریافت این
می کنید کدام فیل
جایزه بودند؟ «شارالتان» را به راحتی می توان در این فهرست
گنجاند .فیلمی که به یقین یکــی از بدترین کارهای امین
حیایی محسوب می شود .بازی اگزجره حیایی با اغراق های
بیش از انــدازه ای که می خواهند به هرقیمتی تماشــاگر را
بخنداند به این موضوع کمک بســیار زیادی می کند .شاید
بتوان به جرات «شــارالتان» را بدتریــن نقش افرینی همه
دوران بازیگری حیایی دانست.
«رز زرد» فیلمی که قرار بوده در ژانر وحشت تولید شود اما
با وجود حضور بازیگرانی مانند حیایی ،بهرام رادان ،حدیث
فوالدوند ،مرجان محتشم و حتی خود داریوش فرهنگ ،اثر
جالبی از اب درنیامد .فیلمی بدون نقطــه اوج با المان های
نخ نمایی که نه تنها باعث ترس نمی شوند بکه ضعف شدید
داستان فیلمنامه را هم عیان می سازد .در واقع اواخر دهه 70
و اوان دهه 80سینمای ایران تقلیدی غیرمنطقی و عجیب از
ساخت فیلم های تین ایجری روز داشت که اکثر این فیلم های
وطنی ،با شکست مواجه می شدند.
«رز زرد» بدون شک یکی از بدترین کارهای امین حیایی
محسوب می شــود .در فهرســت بدترین نقش افرینی های
حیایی البته می توان به دو یا ســه فیلــم دیگرمثل «نقاب»
و «شــام عروســی» هم اشــاره کرد .با وجــود همه این
نقش افرینی هــای غیرموفق ،حیایی یکــی از موفق ترین و
محبوب ترین بازیگران ســینما و تلویزیون ایران محسوب
می شود و شاید محبوبیت او مجالی برای پرداختن به فیلم ها
و نقش های ضعیفش باقی نمی گذارد.
یاسر ســماوات -نوزدهم خرداد ،روزی که زادروز او محسوب
می شــود ،ماالمال از رویدادهای مهم تاریخی است .در چنین روزی
مصادف با نهم ژوئــن 1807میالدیُ ،کنــت گاردان به نمایندگی از
ناپلئون بناپارت برای تحکیم معاهده فین کن اشتاین وارد ایران شد.
نیم قرن بعد ،در 1860میالدی ،با دستور ابراهام لینکلن ،برده داری در
ایاالت متحده منسوخ شد ،اتفاقی که جنگ های انفصال بین شمالی ها
و جنوبی ها را در پی داشــت .ردپای نوزده خرداد بــر صفحات تاریخ
معاصر ایران نیز به خوبی نمایان است .به هر ترتیب این روز ،مصادف
است با زادروز امین حیایی ،بازیگر برجسته ،موفق و تمام نشدنی سینما
و تلویزیون ایران ،به سال 1349خورشــیدی .حیایی در بیمارستان
شهدای تجریش دیده به جهان گشود .سال های نوجوانی با رویاهایی
دیگر بر اوگذشت .برادر کوچکترش امید حیایی نام داشت و درگذشت
ن دو پســر ،بر روزگار کودکی ان ها سایه ای تیره افکند .سال
خواهر ای
1370دنیای بازیگری برای حیایی اغاز شد .حضور هرچند کوتاهش
در فیلم ســینمایی «دوهمســفر» به کارگردانی اصغر هاشمی باعث
شــد با بازی کنار ســتاره های کهنه کاری مانند هما روستا ،جمشید
اسماعیل خانی ،ثریا حکمت و محمد ورشــوچی تجربیاتی بی بدیل
کسب کند .این فیلم دو ســال بعد اکران عمومی
شــد اما فیلمی که حیایی را به ســینما ایران
معرفی کرد« ،دو روی سکه» کاری از محمد
متوسالنی بود که سال 1371ساخته شد.
فیلمی که البته نقش های اصلی ان را
ابوالفضل پورعــرب و لیال مصدقی
بــازی می کردنــد
اما موفقیــت «دو روی
سکه» ان روی سکه را خیلی
زود به حیایی نشان داد 5 .سال
طول کشید تا حیایی سرانجام
در نهمین فیلم ســینمایی که
بازی کــرد ،در نقش اصلی ظاهر
شود .سال 1377او در فیلم «سیب
ســرخ حوا» به کارگردانی سعید
اسدی ،نقش «فرهاد» را که در واقع
رل مقابل نیکــی کریمی «ندا» بود،
بازی کرد .این فیلم دو سال بعد اکران
شد و حدود یک میلیون نفر تماشاچی
داشــت .به فاصله ســال های 1378و
1380بازیگر خوش اتیه سینمای ایران
در دو فیلم موفق ســیروس الوند نقش
افرینی کرد« .دســت های الوده» فیلم
پرستاره الوند ،حیایی را یک بار دیگر کنار
ابوالفضل پورعرب قرار داد .هدیه تهرانی،
حدیث فوالدوند و زنده نام عسل بدیعی،
دیگر ستاره های این اثر بودند« .مزاحم» دیگر فیلم سیروس الوند این بار
حیایی را مقابل زنده نام خسرو شکیبایی قرار داد .حضور حیایی در این
دو فیلم بر محبوبیت و موفقیت او تاثیر شایانی داشت .حاال فیلم های
بیشتری به او پیشــنهاد می شــد و امین حیایی به بازیگری پرکار در
ابتدای دهه 80بدل شده بود .سال 1383او در 6فیلم نقش افرینی کرد
که «نقاب» به کارگردانی کاظم راست گفتار و با حضور پارسا پیروزفر و
سارا خوئینی ها ،فیلمی خوش ساخت با داستانی بدیع بود که حواشی
متعددی هم داشت و پس از مدت ها کش و قوس و کپی شدن ان در
بازار قاچاق سرانجام مجوز اکران گرفت .فیلمی که حتی قرار بود ابتدا
با نام «پوکر» روی پرده نقره ای جان بگیرد اما در پی حواشــی ایجاد
شده به «نقاب» تغییر نام داد .داســتان این فیلم هرچند پرکشش و
تعلیق و بدیع بود اما نظر به فضای حدود دو دهه پیش ،به دردسرافتاد
فیلم راست گفتار اتفاق چندان عجیب و غریبی هم نبود .به هر ترتیب
حضور امین حیایی در این فیلم و بازی او کنار پارسا پیروزفر که دست
برقضا هردو در قالب شــخصیت های منفی به ایفای نقش پرداختند،
کاری ممتازدر کارنامه حیایی محسوب می شود .بازی چشم نواز گوهر
خیراندیش و محمدرضا شریفی نیا هم از دیگر جذابیت های «نقاب»
بود .حیایی ان سال فیلم پرفروش «عروس فراری» را هم همراه الناز
شاکردوست بازی کرد.
فیلمی که شباهت فراوان ان به «همسفر» گاه مخاطب را عصبی هم
می کرد! به هرحال حیایی رفته رفته به هنرپیشه فیلم های عامه پسند
سینمای ایران بدل می شد و خودش هم از این اتفاق رضایت داشت
که اوج ان به فیلم پرفروش «کما» در کنــار محمدرضا گلزار بدل
شد .او رفته رفته چند شخصیت خاص و تیپیک را خلق کرد که این
شخصیت ها چندبار در کارهای بعدی او تکرار شدند.
«اخراجی ها» در سال 1385و به کارگردانی مسعود ده نمکی در واقع
ادامه حضور حیایی در سینمای عامه پسند بود .بازی بی بدیل او در نقش
«بیژن» جیب بر و دله دزدی که همراه اکیپ مجید سوزوکی راهی
جبهه می شود ،یکی از جاذبه های فیلم ده نمکی محسوب
می شد و کاراکتر بیژن هم با وجود حیای گره خود تا
هرازگاهی در برخی نقش هایش از او مدد بگیرد.
سال 1396اما دوره ای بود که حیایی کمی از
کاراکترهایی که با ان ها شناخته می شد فاصله
گرفت .حضور او در فیلم «درخونگاه» و ایفای
نقش متفاوت «رضا میثاق» حیایی را نامزد
دریافت بهترین بازیگر نقــش اول مرد از
سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر
کرد .هرچند او ســال 1386و برای بازی
در فیلم «شب» سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر نقش اول مرد را بــه خانه برد اما
دومین ســیمرغ بلورین او 14سال بعد
نصیبش شد .حیایی ســال 1400و در
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ،برای
بازی در فیلم «برف اخر» موفق به کسب
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول
مرد شد .شاید این تکرار به نظر کمی دیر
برای حیایی افتاد امــا از انجا که حیایی از
ان دست بازیگرانی بود که وسواس زیادی
در انتخاب نقش هایش نداشت ،نمی توان به
این دیرکرد ،برچسب غیرمنطقی بودن زد. صفحه 8