روزنامه صبا شماره 1269 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1269

روزنامه صبا شماره 1269

روزنامه صبا شماره 1269

‫شنبه| ‪12‬شهریور ‪ 3 |1401‬سپتامبر‪ 6 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1269‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫خانـه سـیمنا‬ ‫در جـاده ارامـش‬ ‫و اسـتقالل‬ ‫گفت وگوهایی درباره چشم انداز‬ ‫پیش روی جامعه اصناف سینمای ایران پس از انتخابات‬ ‫چه خوشبخت است جناب کنت موسکیتو دراکو!‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫افزایش ارزش ریالی مصرف کاغذ ناشران در بهار ‪۱۴۰۱‬‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫امین حیایی و سیمرغی که با «برف اخر» امد‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫ضبط فصل دوم «می شه که بشه» اغاز شد‬ ‫تولید فصل دوم برنامه «می شه که بشــه» به تهیه کنندگی و طراحی کامران سیف اللهی‪ ،‬کارگردانی‬ ‫سیدعماد کریمی فرد و با همراهی گروهی از جوانان اغاز شد‪ .‬سوژه این فصل «می شه که بشه» مهاجرت‬ ‫معکوس است که به موضوع تجربه گرایی مشاغل توسط جوانان می پردازد‪ .‬عوامل تولید برنامه با سفر به‬ ‫استان های مازندران‪ ،‬گلستان‪ ،‬خراسان شمالی‪ ،‬خراسان رضوی‪ ،‬سمنان‪ ،‬اصفهان یزد‪ ،‬کرمان‪ ،‬فارس‪ ،‬بوشهر‪،‬‬ ‫کهگیلویه و بویراحمد‪ ،‬خوزستان‪ ،‬لرستان‪ ،‬کرمانشاه‪ ،‬کردستان‪ ،‬اذربایجان و گیالن به دنبال نمایش فعالیت‬ ‫افرادی هستند که توانسته اند در روستاها شغل ایجاد کنند‪«.‬می شه که بشه» در‪ ۲۶‬قسمت با مشارکت بنیاد‬ ‫برکت در شبکه نسیم تولید و پخش می شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫برپایی رویداد «جلوه های بصری سیمای ایران» در فارابی‬ ‫در ادامه فعالیت های تازه بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬یک رویداد تخصصی و جالب توجه در این بنیاد برگزار‬ ‫می شود که جای ان در مراکز اموزشی سینمای ایران به شدت خالی بوده است‪ .‬به منظور دانش افزایی فعاالن‬ ‫سینماوبررسیاخریندستاوردهای فنیجلوه هایبصریایران‪،‬بنیاد سینمایی فارابیباهمکاریومشارکت‬ ‫ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خالق (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)‪ ،‬صندوق پژوهش و‬ ‫فناوری (صنایع خالق) و مرکز نواوری و شتابدهی رویداد تخصصی جلوه های بصری سینمای ایران را برگزار‬ ‫می کند‪ .‬این رویداد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه‪ ۱۶‬و‪ ۱۷‬شهریور ماه‪ ۱۴۰۱‬از ساعت‪ ۹‬صبح تا‪ ۱۹‬عصر‬ ‫در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫پیام احمدی نیا‪:‬‬ ‫بازی در فیلم کوتاه؛ فرصتی متفاوت برای یک بازیگر‬ ‫پیام احمدی نیا بازیگر سینمای ایران که حضور فعال در فیلم های کوتاه دارد‪ ،‬درباره تفاوت نقش افرینی در فیلم های‬ ‫کوتاه نسبت به فیلم های بلند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬در این زمینه هم می توان گفت بازی در فیلم کوتاه خیلی متفاوت از بازیگری‬ ‫در سینمای بلند است و هم می توان گفت که تفاوتی با هم ندارند‪ .‬مهم این است که از چه زاویه ای می خواهیم به این‬ ‫مقوله نگاه کنیم‪ .‬اگر مسائل فنی و تکنیکی را مدنظر قرار دهیم‪ ،‬به عقیده من هیچ تفاوتی میان این دو حوزه وجود‬ ‫ندارد‪ ،‬به جز اینکه اکثر فیلمسازان در این حوزه تجربه اول یا دوم خود را پشت ســر می گذارند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬اما اگر‬ ‫بخواهیم فرم و محتوای اثار را مدنظر قرار دهیم به نظرم بازیگری در سینمای کوتاه خیلی متفاوت از سینمای بلند‬ ‫است‪ .‬شما در یک فیلم کوتاه پنج دقیقه ای‪ ،‬باید مفهومی را به مخاطب منتقل کنید که قاعدتاً روال کار متفاوت از یک‬ ‫فیلم ‪ ۹۰‬دقیقه ای است‪ .‬در اینجا زمان کمتری برای قصه گویی و شخصیت پردازی داریم و از این منظر معتقدم فیلم‬ ‫کوتاه اساساً مقوله ای متفاوت از سینمای بلند می شود‪ .‬در اجرای فنی اما این دو حوزه تفاوت چندانی با هم ندارند‪ .‬این‬ ‫بازیگر درباره دشواری ایفای نقش در فیلم کوتاه به واسطه زمان اندک ان هم گفت‪ :‬قطعاً کار برای بازیگر در فیلم کوتاه‬ ‫دشوارتر است‪ .‬بازیگر در یک فیلم بلند‪ ۹۰،‬دقیقه برای شخصیت پردازی زمان دارد و در موقعیت های مختلف داستانی‬ ‫می تواند ابعاد مختلف شخصیت را نشان دهد‪ ،‬اما در فیلم کوتاه زمان بسیار اندک است‪ .‬در زمانی کوتاه هم شخصیت ها‬ ‫باید شکل بگیرد و هم قصه باید روایت شود‪ .‬قطعاً این شرایط کار را سخت می کند‪ .‬به همین دلیل هم فیلمسازان در‬ ‫سینمای کوتاه‪ ،‬سکانس ها را به گونه ای طراحی می کنند که هم به لحاظ پیش رفت قصه و هم از نظر محتوا‪ ،‬حرفی برای‬ ‫گفتن داشته باشد‪ .‬در فیلم کوتاه عم ً‬ ‫ال سکانس و یا حتی دیالوگ زائد کم می بینیم‪ ،‬چراکه مجبوریم از حداقل زمان‪،‬‬ ‫بهترین استفاده را ببریم‪ .‬احمدی نیا درباره دالیل پرکاری خود در سینمای کوتاه مطرح کرد‪ :‬عالقه من به فیلم کوتاه‬ ‫اول به این دلیل است که می توانم کاراکترهای متفاوت تری را نسبت به سینمای بلند‪ ،‬در ان تجربه کنم و وسعت دامنه‬ ‫انتخاب نقش برایم گسترده تر است‪ .‬از طرف دیگر فیلمسازان سینمای کوتاه غالباً فیلمسازانی جوان و خالق هستند‬ ‫که همکاری با ان ها را می پسندم‪ .‬طبیعتاً همین دوستان بعدها وارد عرصه سریال سازی و یا سینمای بلند می شوند و‬ ‫شما این فرصت را دارید از پایه و اساس با سیستم کاری و فکری ان ها اشنا شوید‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫ضبطفصلاولمسابقه«پدرخوانده»تمامشد‬ ‫تصویربرداری فصل اول «پدرخوانده» ساخته سعید ابوطالب که از‬ ‫مدتی قبل در شبکه نمایش خانگی اغاز شده بود‪ ،‬به پایان رسید‪ .‬اجرای‬ ‫این رئالیتی شو بر عهد ه کامبیز دیرباز است و برخی از شرکت کنندگان‬ ‫مجموعه «شب های مافیا» نیز در این برنامه حضور دارند‪ .‬مجید واشقانی‪،‬‬ ‫امیرعلی نبویان‪ ،‬بهاره افشاری‪ ،‬حسین سلیمانی‪ ،‬بهنام تشکر‪ ،‬ترالن‬ ‫پروانه‪ ،‬پژمان بازغی‪ ،‬امیر حسین رســتمی‪ ،‬امیر مهدی ژوله‪ ،‬کامران‬ ‫تفتی‪ ،‬علی صبوری‪ ،‬سمیرا حسن پور‪ ،‬بیژن بنفشه خواه‪ ،‬شکیب شجره‪،‬‬ ‫عباس غزالی‪ ،‬سیما تیرانداز‪ ،‬صحرا اسدالهی‪ ،‬امیرحسین مدرس‪ ،‬معین‬ ‫ضد(زندی)‪،‬سیدجوادهاشمی‪،‬سپندامیرسلیمانی‪،‬کمندامیرسلیمانی‪،‬‬ ‫حدیث میر امینی‪ ،‬فرزاد حســنی‪ ،‬باربد بابایی‪ ،‬علی صالحی‪ ،‬ارسالن‬ ‫قاسمی‪ ،‬السا فیروز اذر‪ ،‬محمد نادری‪ ،‬میثم درویشان پور‪ ،‬شیدا یوسفی‪،‬‬ ‫امیر کربالیی زاده‪ ،‬هومن خیاط‪ ،‬نیکی میربها‪ ،‬ابوالفضل همراه‪ ،‬کیمیا‬ ‫بابایان‪ ،‬مجتبی پوربخش‪ ،‬حسا م محمودی از جمله شرکت کنندگان در‬ ‫فصل نخست «پدرخوانده» هستند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫نادر ساعی ور با «بی پایان» در جشنواره بوسان‬ ‫روز جمعه ‪ ۲‬سپتامبر‪ ،‬جشــنواره بین المللی فیلم بوسان کره‬ ‫جنوبی از فهرست ‪ ۱۰‬فیلم حاضر در بخش «جریان های جدید»‬ ‫فســتیوال که یک بخش اصلی رقابتی است و به کشف فیلم های‬ ‫جدید اســیایی و کارگردانان نوظهور می پــردازد‪ ،‬رونمایی کرد‪.‬‬ ‫این بخش در ‪ ۲۶‬سال گذشته به دروازه ای برای کارگردانان توانا‬ ‫تبدیل شده است و بسیاری از کارگردانانی که در این بخش حضور‬ ‫پیدا کرده اند نه تنها بعدها در صحنه جهانی توانســته اند خود را‬ ‫نشان بدهند بلکه راه را برای سینمای جدید و نوی اسیا نیز هموار‬ ‫کرده اند‪ .‬در فهرست اعالم جشنواره بوسان نام یک فیلم از سینماگر‬ ‫ایرانی نادر ساعی ور دیده می شــود‪ .‬ساعی ور با فیلم «بی پایان»‬ ‫محصول المان‪ ،‬ایران و ترکیه با نماینده هایی از کشورهای هند‪،‬‬ ‫مالزی‪ ،‬ژاپن و کره جنوبی رقابت می کند‪ .‬فیلم «بی پایان» داستان‬ ‫مردی است که در نتیجه یک دروغ بی اهمیت در معرض خشونتی‬ ‫بی حد قرار می گیرد‪/.‬صباخبر‬ ‫چه خوشبخت است جناب کنت موسکیتو دراکو!‬ ‫«کاظم سیاحی»‪ ،‬صداپیشه عروسک پشه در برنامه مهمونی ایرج‬ ‫طهماسب در واکنش به پخش قسمت جدید برنامه و حضور پشه در‬ ‫اینستاگرام خود نوشت‪:‬‬ ‫«دوستی که در عکس باال مشاهده می کنید‪ ،‬دوباره در مهمونی‬ ‫حضور دارد و این حضور دوباره را بهانه کردم ‪ ،‬تا از همه کســانی که‬ ‫در طول هفته گذشته نگران بودند و به من پیغام دادند‪ ،‬تشکر کنم‪.‬‬ ‫ممنون از همه پیام های محبت امیز و حمایتگرانه شما و همچنین‬ ‫پیغام های شماتت امیز شما‪ ،‬که درپی مصاحبه ای ارسال می شد که‬ ‫در ان گفته شده بود غیبت پشه به خاطر عدم حضور من بوده است‬ ‫(درست و غلط بودن این اظهار نظر باشد گردن مصاحبه شونده و‪.)...‬‬ ‫ببخشید که امکان پاسخ دادن به پیغام های شما را نداشتم‪ .‬امیدوارم‬ ‫از حضور دوباره جناب پشه لذت ببرید‪ .‬و در اخر؛ چه خوشبخت است‬ ‫جناب کنت موسکیتو دراکو که این همه طرفدار دارد‪.‬و دیگر حرفی‬ ‫ندارم‪ ،‬دم شما گرم‪ ،‬و به قول جناب موسکیتو ختم جلسه!»‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مستند «بازی اعداد» اماده نمایش شد‬ ‫مستند «بازی اعداد» به کارگردانی عباس وهاج و تهیه کنندگی ساسان فالح فر که درباره ‪ ۲۰‬سال حضور‬ ‫امریکا و ناتو در افغانستان است‪ ،‬به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد‪ .‬این فیلم به قلم مهدی نعمت اللهی در‬ ‫مرکز مستند حقیقت به تولید رسیده است‪ .‬مستند «بازی اعداد» روایتگر اقرار سربازان و فرماندهان عالی رتبه‬ ‫امریکایی در رابطه با کشتار بی رحمانه مردم افغانستان به همراه مستندات تصویری از جنایات حضور نیروهای‬ ‫امریکایی و ناتو در زندگی مردم افغانستان است که منجر به جنایات بزرگی شد‪ .‬در بخشی دیگری از این‬ ‫مستند به ماجرای بازداشت سردبیر سایت ویکی لیکس‪ ،‬جولیان اسانژ می پردازد که در پی افشا و انتشار اسناد‬ ‫محرمانه دستگیر شد‪« .‬بازی اعداد» همزمان با واقعه یازده سپتامبر از تلویزیون پخش خواهد شد‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫بازیگر «هری پاتر» هم به «جوکر ‪ »۲‬پیوست‬ ‫برندن گلیسون بازیگری جدید است که به خواکین فینیکس و لیدی گاگا در فیلم «جوکر ‪ »۲‬پیوسته است‪.‬‬ ‫این بازیگر که اکنون برای بازی در فیلم «بانشی های اینیشیرین» به کارگردانی مارتین مک دونا از امیدداران اسکار‬ ‫است‪ ،‬قصد دارد از حال و هوای سواحل ایرلند به خیابان های غم انگیز شهر گاتهام برود‪ .‬در ادامه جوکر خواکین‬ ‫فینیکس همچنان در نقش دلقک اشوبگر و لیدی گاگا در نقش هارلی کوین بازی می کنند‪ .‬تاد فیلیپس در ادامه‬ ‫«جوکر» همچنان به عنوان کارگردان حضور دارد و قرار است فیلم بیشتر در قالب موزیکالی شبیه «ستاره ای‬ ‫متولد شده است» ساخته شود تا «داستان وست ساید»‪ .‬برندن گلیسون‪ ۶۷‬ساله که بازیگر و کارگردانی ایرلندی‬ ‫است به تازگی در نقش دونالد ترامپ در فیلم «قانون کومی» دیده شد‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫انگیزه ای برای رساندن «مستند» به تلویزیون‬ ‫حیدری‪ :‬مخاطب با دیدن «من زنده برگشتم» غافلگیر می شود‬ ‫مجتبی حیدری کارگردان مستند کوتاه «من زنده برگشتم» گفت‪:‬‬ ‫این مستند که محصول مرکز مستند سوره است‪ ،‬سال‪ ۱۴۰۰‬در بخش‬ ‫مستند کوتاه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درامد‬ ‫اما هنوز به پخش عمومی نرسیده است‪ .‬او با اشاره به اینکه عالقه مند‬ ‫است اکران سینمایی این مستند با برپایی نمایشگاهی از مجموعه‬ ‫عکس هایی که در سفر به مرز ایران برای «من زنده برگشتم» داشته‬ ‫است‪ ،‬اتفاق بیفتد‪ ،‬گفت‪ :‬مجموعه عکس خوبی از این سفر دارم که‬ ‫دوست دارم همزمان ان را با اکران «من زنده برگشتم» رونمایی کنم‪.‬‬ ‫همچنین خوشحالم که اولین پخش این مستند از تلویزیون اتفاق‬ ‫می افتد چراکه عالقه مندم درباره موضوع ان بحث و گفتگو صورت‬ ‫‪3‬‬ ‫بگیرد‪ .‬در حقیقت ما با ساخت اثر‪ ،‬صرفاً به دنبال تولید محتوا نبودیم‬ ‫بلکه دنبال جریان ســازی بودیم و امیدوارم برای این کار نیز چنین‬ ‫اتفاقی رخ بدهد‪ .‬حیدری با اشــاره به اینکه ســال ‪ ۱۴۰۰‬در بخش‬ ‫«کرونا» پنجمین جشنواره مســتندهای تلویزیونی جایزه بهترین‬ ‫مجموعه عکس را دریافت کرده و امســال با «من زنده برگشتم» در‬ ‫بخش مستندهای «کوتاه» جشنواره مستندهای تلویزیونی حضور‬ ‫دارد‪ ،‬مطرح کرد‪ :‬برای من شرکت در بخش فیلم جذاب تر است چراکه‬ ‫اثار از تلویزیون در سه نوبت پخش می شوند و این مساله کمک می کند‬ ‫افراد بیشتری مستندها را تماشا کنند و برای ما هم موضوعیت دارد که‬ ‫مردم کارها را ببینند‪.‬‬ ‫کارگردان «من زنده برگشتم» در بخش دیگری از صحبت های‬ ‫خود با اشاره به اینکه این مستند به موضوع قاچاق سوخت در استان‬ ‫سیستان و بلوچستان می پردازد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬مخاطب در «من زنده‬ ‫برگشتم» با تصاویر جدیدی از یک معضل اجتماعی و اقتصادی یعنی‬ ‫سوخت بری و معیشــت جوانان که در مرزهای کشورمان درگیر ان‬ ‫هستیم‪ ،‬روبه رو می شود‪ .‬اگرچه در گذشته کارهایی با این موضوع انجام‬ ‫شده اما باز هم الزم است به این موضوعات بپردازیم و درباره ان حرف‬ ‫بزنیم‪ .‬حیدری ادامه داد‪ :‬از انجاکه مردم ایران خط قرمز من هستند‪،‬‬ ‫در این مستند نیز بدون ترس درباره مرزنشینانی گفتم که مسئوالن‬ ‫برای معیشت و عمر و جان ان ها احترام قائل نیستند»‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوهایی درباره چشم انداز پیش روی ج‬ ‫یارسساموات سرانجام شــانزدهمین انتخابات خانه ســینمای ایران‪ ،‬عصرچهارشنبه نهم‬ ‫شهریورماه برگزار شد‪ .‬انتخاباتی که پیش تر به تعویق افتاده بود و با وجود این‬ ‫گفت و گو‬ ‫دیرکرد در برگزاری ان‪ ،‬خالی از حاشــیه هم تلقی نشد‪ .‬کناره گیری منوچهر‬ ‫شاهسواری‪ ،‬مدیرعامل خانه سینمای ایران از سمت خود‪ ،‬ان هم در فاصله کمتر از یک هفته به‬ ‫برگزاری مجمع انتخاباتی و در پس ان استعفای محمدعلی نجفی از ریاست هیات مدیره این نهاد‪،‬‬ ‫سراغاز حواشــی پیش روی مجمع بود‪ .‬این اتفاقات با غیبت صنف تهیه کنندگان در انتخابات‬ ‫تکمیل شد‪.‬‬ ‫به هرحال نظر به جمیع حواشی‪ ،‬ساختمان خانه سینمای ایران‪ ،‬عصر چهارشنبه میزبان برگزاری‬ ‫انتخابات سینمای ایران بود‪ .‬مجمعی که تا شامگاه ادامه یافت و در نهایت علی لقمانی بیشتری‬ ‫ارای شرکت کنندگان در مجمع را به خود اختصاص داد‪ .‬با وجود تمام اتفاقاتی که رخ داد و حوادثی‬ ‫که ممکن است در ادامه گریبان گیر خانه سینما و هیات مدیره منتخبش شود‪ ،‬مشخص شدن‬ ‫تکلیف این نهاد خبر مسرت بخشی بود و حال دست کم می توان به پشبرد اهداف تشکل های‬ ‫صنفی سینمای ایران و دسترسی به مطالبات این صنوف‪ ،‬خوشبین بود‪.‬‬ ‫بر اساس اراء در این انتخابات‪ ،‬علی لقمانی‪ ،‬رسول صدرعاملی‪ ،‬محمدمهدی عسگرپور‪ ،‬مسعود‬ ‫امیری تیرانی‪ ،‬علی دهکردی‪ ،‬حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی اعضای اصلی هیات مدیره‬ ‫جدید شدند و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند‪.‬‬ ‫روزنامه صبا در این شــماره با علی لقمانی که از انجمن صنفی فیلمبرداران ســینما در مجمع‬ ‫حضور یافت و با دریافت ‪ 20‬رای پیشاهنگ این انتخابات شد‪ ،‬همچنین با نادر مقدس‪ ،‬کارگردان‪،‬‬ ‫فیلمنامه نویس و صاحب نظر عرصه سینما گفت وگو کرده است که در ادامه شما را به خواندن این‬ ‫گفت وگوها و بازنشر گفت وگوی رضا درستکار منتقد سینما از صباخبر دعوت می کنیم‪.‬‬ ‫علی لقمانی‪:‬‬ ‫خانه سینما نیاز مبرمی به استقالل دارد‬ ‫در پایان شمارش ارای شانزدهمین مجمع انتخاباتی خانه‬ ‫سینمای ایران‪ ،‬مشخص شد ‪ 20‬رای از تمام ارا این مجمع به نام‬ ‫علی لقمانی نوشته شده است‪ .‬لقمانی‪ ،‬متولد ‪ 1341‬مشهد‪ ،‬که‬ ‫حاال از مدیران فیلمبرداری صاحب نام سینمای ایران محسوب‬ ‫می شود‪ ،‬از انجمن صنفی فیلمبرداران در شانزدهمین مجمع‬ ‫انتخاباتی خانه سینمای ایران‪ ،‬حضور موفقی را تجربه کرد‪ .‬او‬ ‫در گفت وگویی که با روزنامه صبا داشــت‪ ،‬مستقل شدن خانه‬ ‫سینمای ایران را طرحی کلی و قابل تامل دانست و تاکید کرد‬ ‫این نهاد نیاز مبرمی به استقالل دارد‪ .‬ضمن اینکه لقمانی معتقد‬ ‫است مدیرعامل خانه ســینمای ایران لزوما نباید چهره ای از‬ ‫صنوف سینمایی باشد‪ ،‬بلکه این نهاد فرهنگی هنری کشور به‬ ‫یک مدیرعامل تمام عیار نیازمند است‪.‬‬ ‫او درباره برگزاری انتخابات خانه ســینما پس از به تعویق‬ ‫افتادنش گفت‪ :‬سرانجام پس از مدت ها مجمع انتخاباتی خانه‬ ‫سینمای ایران برگزار شد‪ .‬این برگزاری پس از به تعویق افتادن‬ ‫انتخابات که بنا بر دالیل و مشکالت متعددی گریبانگیر ما شد‪،‬‬ ‫اتفاق بسیار خوبی بود و نیاز مبرم خانه سینما برگزاری مجمع‬ ‫انتخاباتی اش به شمار می رفت‪ .‬از طرفی با توجه به شرایطی که‬ ‫بر خانه سینما حکمفرما بود‪ ،‬هیات مدیره پیشین تمایل چندانی‬ ‫به ادامه فعالیت نداشت و از ســوی دیگر هیات مدیره جدید با‬ ‫طرح ها و رئوس برنامه های نوین خود منتظر برگزاری انتخابات‬ ‫بودند تا تکلیف مشخص شود‪.‬‬ ‫لقمانی درباره چشم انداز مطلوب خانه سینمای ایران‪ ،‬ادامه‬ ‫داد‪ :‬شــرایط قدیم بســیار پیچیده بود ولی حاال خوشبختانه‬ ‫شاهد این هستیم که شرایط سهل تری پیش روی خانه سینما‬ ‫و بی گمان هیات مدیره این خانه قرار گرفته اســت‪ .‬به هرحال‬ ‫امیدوارم با تشکیل هیات مدیره‪ ،‬شرایط پیش رو بیش از گذشته‬ ‫نمایان شود‪ .‬معتقدم اگر همدلی بین اعضا وجود داشته باشد‬ ‫و هیات مدیره و خانه سینما روی طرح های سنجیده و معقول‬ ‫حرکت کنند‪ ،‬اینده بسیار خوبی پیش روی خانه سینما و اصوال‬ ‫تشکل های صنفی زیرمجموعه این نهاد قرار خواهد گرفت‪.‬‬ ‫نماینده انجمن صنفی فیلمبرداران ســینمای ایران درباره‬ ‫اولویت بندی طرح ها و برنامه های خانه سینمای ایران توضیح‬ ‫داد‪ :‬بی گمان انچه در وهله اول باید مورد توجه هیات مدیره قرار‬ ‫بگیرد مسائل صنفی همه صنوف سینمای کشور است‪ .‬البته باید‬ ‫کمی درنگ کنیم تا نخستین جلسات هیات مدیره جدید برگزار‬ ‫شود و پس از ارائه طرح ها و شنیدن نظرات‪ ،‬باید برخی اصالحات‬ ‫درونی در خانه سینما مثل اصالح اساسنامه و ائین نامه داوری ها‪،‬‬ ‫همچنین تصویب اساســنامه های جدید صورت بگیرد‪ .‬مقوله‬ ‫دیگری که باید در صدر توجه هیات مدیره قرار بگیرد‪ ،‬در واقع‬ ‫بحث حقوق بازنشستگی افراد و تســهیالت پرداختی دوران‬ ‫بازنشستگی افراد است که به نظر در چنین شرایطی باید جزو‬ ‫اهداف اولیه خانه سینما و هیات مدیره جدیدش لحاظ شود که‬ ‫البته این مورد نیز مســتلزم تعامالت دوجانبه با سیستم های‬ ‫تصمیم گیرنده است‪.‬‬ ‫مدیر فیلمبرداری فیلم ســینمایی «جزیره رنگین» درباره‬ ‫راه های حل و فصل مشــکالت صنفی ســینماگران ایران به‬ ‫بهترین شکل ممکن‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬باید گفت وگوهایی متعددی‬ ‫انجام شــود و ضمن مراوده با دیگــران و بهره مندی از نظرات‬ ‫انان‪ ،‬باید دید اوضاع و شرایط چطور پیش می رود‪ .‬با استفاده‬ ‫از تجربیات و نظرات مدیران دولتی‪ ،‬فرایند اصالحات سینمای‬ ‫ایران و به بیان بهتر عاقبت بخیری این ســینما قاعدتاً نباید با‬ ‫مشکالت عدیده و حل نشدنی روبرو شود‪.‬‬ ‫لقمانی با انتقاد از تخصیص ردیف بودجه با واسطه به خانه‬ ‫سینما‪ ،‬اضافه کرد‪ :‬متاسفانه بخشــی از بودجه خانه سینما با‬ ‫واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی دراختیار ما قرار می گیرد‪.‬‬ ‫سال ها پیش قرار شد بخشی از فروش فیلم ها در سراسر کشور‬ ‫به خانه ســینما‪ ،‬در واقع به رفع مشکالت صنوف زیرمجموعه‬ ‫سینمای ایران تخصیص یابد‪ .‬پس از تصویب این طرح اما وجه‬ ‫اختصاص یافته ابتدا به وزارت ارشــاد مــی رود و بعد از ان در‬ ‫اختیار خانه ســینما قرار می گیرد‪ .‬این درحالی است که خانه‬ ‫سینما باید با اورده های خود تصمیم بگیرد اما حاال بخشی از این‬ ‫بودجه با واسطه است‪ .‬به نظر می رسد باید فرایندی را طراحی‬ ‫و ان را اجرایی کرد تا خانه سینمای ایران استقالل صنفی پیدا‬ ‫کند‪ .‬حال این که با چه وزارتخانه هایی قرار است تعامل داشته‬ ‫باشد‪ ،‬ان بحث دیگری است‪.‬‬ ‫عضو منتخب هیات مدیره خانه ســینمای ایران همچنین‬ ‫درباره موضوع انتخاب مدیرعامل این موسســه و ویژگی هایی‬ ‫که مدیرعامل چنین نهادی باید داشــته باشد نیز توضیح داد‪:‬‬ ‫بی گمان مدیرعاملی که برای فعالیت در راس خانه ســینمای‬ ‫ایران انتخاب می شود باید در وهله نخســت چهره ای مقبول‬ ‫صنوف سینمای ایران باشــد‪ .‬به یقین خانه سینمای ایران با‬ ‫کارکردهایش و انتظاراتی که از ان می رود‪ ،‬نیاز بسیار مبرمی‬ ‫به مدیری توانمند و خستگی ناپذیر دارد‪ .‬از طرف دیگر خود او‬ ‫هم باید با انگیزه بسیار باالیی در سمت مدیرعاملی حضور یابد‪.‬‬ ‫چنین مدیری باید با ظرفیت باالیی که دارد‪ ،‬برای وقوع اتفاقات‬ ‫بزرگ انگیزه فراوانی داشته باشد‪.‬‬ ‫لقمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایا مدیرعامل‬ ‫خانه سینمای ایران لزوماً باید از چهره های سرشناس سینمای‬ ‫ایران در صنوف مختلف باشد یا می توان از این مولفه صرف نظر‬ ‫کرد و مدیری را برگزید که ترجیحا توان مدیریتی باالیی داشته‬ ‫باشــد؟ اظهار کرد‪ :‬فکر می کنم اگر مدیرعامل خانه سینمای‬ ‫ایران لزوماً از اهالی سینما هم نباشــد اما مدیرعاملی به تمام‬ ‫معنا باشد‪ ،‬مشــکل چندانی برای فعالیتش در خانه سینمای‬ ‫خانـهس‬ ‫در جـاده ارامـ‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫جامعه اصناف سینمای ایران پس از انتخابات‬ ‫سـینما‬ ‫ـش و اسـتقالل‬ ‫ایران وجود نخواهد داشــت‪ .‬ما همواره در پــی این بودیم که‬ ‫مدیرعامل خانه سینما یکی از عوامل ســینمایی باشد اما این‬ ‫یک اصل غیرقابل تغییر نیست‪ .‬مهم برنامه ها‪ ،‬کارکرد و اهداف‬ ‫خانه سینماست که باید نتیجه دهند‪ .‬البته باید تاکید کنم اگر‬ ‫مدیرعاملی موفق و توانمند در خود چهره ها و عوامل سینمای‬ ‫ایران پیدا شد که چه بهتر اما در غیر این صورت هم می توانیم‬ ‫مدیرعامل موفقی داشته باشیم که از نظرات دیگران به خوبی‬ ‫بهره ببرد‪.‬‬ ‫او همچنین درباره این موضوع که پس از گذشت سال ها و با‬ ‫تغییرات گسترده اجتماعی‪ -‬فرهنگی که روی نیازهای اقشار‬ ‫ســینمایی ایران هم تاثیر گذاشــته‪ ،‬ایا می توان در تخصیص‬ ‫بخشی از بودجه فروش فیلم ها به رفع مشکالت اصناف سینمایی‬ ‫تجدید نظر کرد؟ گفت‪ :‬فکر می کنم منظور از این پرسش باالتر‬ ‫بردن درصد بودجه حاصل از فروش فیلم ها به رفع موانع است‪.‬‬ ‫در این باب نیز ما باید گام به گام حرکــت کنیم‪ .‬به نظرم باید‬ ‫ابتداهمین دو درصدی را که به خانه ســینما تعلق می گیرد‪،‬‬ ‫مستقل و بدون واسطه دریافت کنیم‪ .‬این موضوع خودش گام‬ ‫بسیار بزرگی است‪ .‬گام های بعدی ما این است که ایا می توانم‬ ‫این رقم را بیشــتر کنیم و چنین چیزی اصال مقدور هست یا‬ ‫نیســت که این موضوع نیز خود حرکت بزرگی است و باید در‬ ‫جای خودش بررسی شود‪.‬‬ ‫لقمانی درباره هماهنگی دولت با خانه سینمای ایران و اینکه‬ ‫اصوال ایا خانه ســینمای ایران نیازی بــه حمایت های دولتی‬ ‫دارد یا نه؟ نیز تصریح کرد‪ :‬بدون شــک این موضوع هم در پس‬ ‫گفت وگوها و مراوداتی که انجام خواهد شــد‪ ،‬بیشتر مشخص‬ ‫می شود‪ .‬در حال حاضر نمی توانیم بگوییم خانه سینمای ایران‬ ‫نهادی غیر دولتی و ‪ NGO‬است‪ .‬پس از گفتمانی که به تدریج با‬ ‫برخی وزارتخانه ها برقرار خواهد شد‪ ،‬می توانیم بیشتر درباره این‬ ‫مقوله نیز صحبت کنیم‪ .‬به هرحال انچه برای خانه سینمای ایران‬ ‫و هیات مدیره ان ارجحیت دارد‪ ،‬بحث استقالل این نهاد است‪.‬‬ ‫نادر مقدس‪:‬‬ ‫هیات مدیره خانه سینما باید پارتیزانی کار کند‬ ‫نادر مقدس را در سینمای ایران با عناوینی مانند کارگردان‪،‬‬ ‫فیلمنامه نویس‪ ،‬طراح و تهیه کننده می شناسند‪ .‬مقدس متولد‬ ‫‪ 1337‬امل است‪ .‬مقدس از ســنین نوجوانی عالقه وافری به‬ ‫مقوله های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی و سینما داشت‪.‬‬ ‫خاستگاه او کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود‪ .‬او ابتدا‬ ‫در زمینه موسیقی و سپس در حوزه فیلمسازی‪ ،‬فعالیت خود‬ ‫را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اغاز کرد‪ .‬مقدس‬ ‫در اغازین ســال های فعالیتش به عنوان کارگردان فیلم های‬ ‫متعدد ‪ 16‬و ‪ 35‬میلیمتری ســاخت‪ .‬او سال ‪ 1398‬فیلم بلند‬ ‫«شاه ماهی» را در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت‬ ‫داد‪ .‬مقدس معتقد است هیات مدیره خانه سینما تنها دوسال‬ ‫فرصت دارد و در این فرصت اندک باید پارتیزانی کار کند‪.‬‬ ‫کارگردان فیلم «پرونده ای برای ســارا» دربــاره برگزاری‬ ‫شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینمای ایران اظهار کرد‪ :‬این‬ ‫دوره برای مجموعه خانه سینمای ایران بسیار پرشور برگزار شد‬ ‫و همه شور و حال بســیار زیادی داشتند‪ .‬هرچند که برگزاری‬ ‫مجمع انتخاباتی زمان زیادی برد و یک بار هم قرار بود برگزار‬ ‫شود که لغو شد اما سرانجام هفته گذشته انتخابات به خوبی و‬ ‫خوشی برگزار شــد‪ .‬پس از طرح مباحث و گفت وگوهایی که‬ ‫انجام شد‪ ،‬روال کار بر این منوال قرار گرفت که انتخابات برگزار‬ ‫شود و حاضران رای گیری کنند‪ .‬این اتفاق هم افتاد و نتایجی‬ ‫که دیدید رقم خورد‪.‬‬ ‫مقدس دربــاره اولویت های پیش روی هیــات مدیره خانه‬ ‫ســینما توضیح داد‪ :‬گمان می کنم با اتفاقاتــی که پیش امد‪،‬‬ ‫صنوف خانه ســینمای ایران نیاز به تحلیلی جامع و کاربردی‬ ‫دارند تا مشکالتی که پیش از این گریبانگیر خانه سینمای ایران‬ ‫بود‪ ،‬از این پس در عملکرد خانه سینمای ایران مجال خودنمایی‬ ‫پیدا نکنند‪ .‬درباره افرادی هم که رای اوردند اگر شما به فهرست‬ ‫ان ها دقت کنید‪ ،‬به ندرت کسی پیدا می شود که پیش از این هم‬ ‫عضو هیات مدیره باشد‪ .‬البته هیات مدیره پیشین خانه سینمای‬ ‫ایران هم دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت و مشکالت‬ ‫متعددی داشت تا کار را به اینجا برساند‪ .‬هیات مدیره جدید هم‬ ‫قرار است دو سال باشند و باید پارتیزانی کار کنند!‬ ‫او مهم ترین دغدغه هیات مدیره خانه سینمای ایران را بحث‬ ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫‪5‬‬ ‫رفاهی اعضای خانه ســینما دانســت و ادامه داد‪ :‬بحث بعدی‬ ‫مقوله های تولید‪ ،‬عرضه و تقاضاســت‪ .‬به هرحال شاید بتوانند‬ ‫با سازمان های سینمایی همدلی داشــته باشند‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫دولت هم باید با این نهاد همراهی کند و در واقع کمک کننده‬ ‫خانه سینما باشــد‪ .‬البته اگر قرار باشد در کارهای خانه سینما‬ ‫و مدیریت این نهاد دخالت شــود‪ ،‬خانه سینمای ایران کارایی‬ ‫خود را از دســت خواهد داد‪ .‬امیدواریم دولت واقعا یاری رسان‬ ‫این مجموعه شود‪.‬‬ ‫مقدس درباره ویژگی های فردی که به مدیرعاملی این نهاد‬ ‫برگزیده می شــود‪ ،‬اذعان کرد‪ :‬مدیرعامل باید همسو با هیات‬ ‫مدیره حرکت کند و تمام مشــکالت را به خوبی مدیریت کند‪.‬‬ ‫فرد مجربی باشد و ســینمای ایران بشناسد‪ .‬کارهای برمبنای‬ ‫شفاف سازی انجام شود و با هم رابطه خوبی داشته باشد‪ .‬به نظر‬ ‫من اقای شاهسواری مدیرعامل خوبی بود‪ .‬البته ترجیح من این‬ ‫است که مدیرعامل خانه سینمای ایران از عوامل سینما باشد‬ ‫و سینما را خوب بشناســد و با درد دل های اهالی سینما اشنا‬ ‫باشــد‪ .‬اگر یک نفر از بیرون بیاید تا بخواهد با معضالت اهالی‬ ‫سینما اشنا شود این دو سال می گذرد‪ .‬به هرحال از صمیم قلب‬ ‫خوشــحالم که این هیات مدیره کار خود را در خانه سینمای‬ ‫ایران اغاز خواهند کرد و امیدوارم مدیرعامل بسیار خوبی هم‬ ‫انتخاب کنند‪.‬‬ ‫رضا درستکار‪:‬‬ ‫سینما را نجات دهیم‬ ‫رضا درســتکار عضو انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان‬ ‫اثار سینمایی و نامزد هیات مدیره دوره شانزدهم خانه سینما‬ ‫در گفتگو با خبرنگار ســینمایی خبرگزاری صبا درباره تاثیر‬ ‫حاشــیه های به وجود امده قبل از انتخابات بر روند انتخابات‬ ‫گفت‪ :‬قطعا اختالالتی که پیش امد در روند انتخابات اثربخش‬ ‫بود‪.‬‬ ‫درستکار درباره بهتر کردن وضعیت سینما با کمک هیات‬ ‫مدیره منتخب خانه سینما گفت‪ :‬واقعا امیدوارم این هیات مدیره‬ ‫منتخب انتظام بیشتری به هنرمندان بدهد و مسایل و مشکالت‬ ‫موجود را تا حد امکان رفع کند‪ .‬مثال یکی از این مسایل بی ثباتی‬ ‫است که در این یک سال و خرده ای به وجود امده و به سینما‬ ‫تحمیل شده است‪ .‬مورد بعدی بحث مالیات است‪ .‬همه جای دنیا‬ ‫مالیات را از صنایع و حرفه های مختلف دریافت می کنند و ان را‬ ‫به فرهنگ و هنر اختصاص می دهند و باعث تقویت ان می شوند‬ ‫اما در کشــور ما بحثی که هرازگاهی مطرح می کنند‪ ،‬مالیات‬ ‫گرفتن از سلبریتی ها است‪ .‬بله از همان سلبریتی های محدودی‬ ‫که هم می شناســم و هم شــما‪ ،‬مالیات بگیرند اما یک کارگر‬ ‫سینما‪ ،‬سینماداری که سالن هایش خالی است‪ ،‬فیلمبرداری که‬ ‫شاید در سال یک بار پشت دوربین قرار بگیرد و افراد این چنینی‬ ‫چطور می توانند این مالیات ها را پرداخت کنند؟ امیدوارم هیات‬ ‫مدیره منتخب با سالمت و موفقیت به تمام مسایل بپردازند و در‬ ‫حل کردن ان ها موفق باشند‪.‬‬ ‫عضو انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان اثار سینما درباره‬ ‫انتخاب مدیرعامل خانه سینما هم توضیح داد‪ :‬بعید می دانم که‬ ‫مدیرعامل خانه سینما از خود اعضای هیات مدیره باشد اما به‬ ‫هرحال مطلب مهم و حساسی است که هیات مدیره باید درباره‬ ‫ان به اجماع برسند تا کسی را که بهره وری بیشتری دارد برای‬ ‫این جایگاه حســاس و مهم انتخاب کنند‪ .‬واقعا کسی که برای‬ ‫مدیرعاملی خانه ســینما انتخاب می شــود باید کار جهادی و‬ ‫بزرگ کند و مسایل و مشکالت شخصی را کنار بگذارد‪.‬‬ ‫رضا درستکار در پایان گفت‪ :‬هر بار که این مسایل مربوط به‬ ‫مدیرعاملی خانه سینما را مرور می کنم یاد شادروان سیف اهلل‬ ‫داد می افتم که واقعا هم مدیر برجسته ای بود و هم از نظر تئوری‬ ‫خیلی جاها کارهای بزرگی انجام داد و بسیار انسان بلندطبعی‬ ‫بود‪ .‬یادم می اید چند نفر از تهیه کنندگان بزرگ ازجمله خود‬ ‫سیف اهلل داد دورهم جمع شدند و دفتری باز کردند اما زمانی‬ ‫که سیف اهلل داد برای مدیرعاملی خانه سینما انتخاب شد اول‬ ‫از همه همان دفتر را بست چون به دنبال انتفاع شخصی نبود‪.‬‬ ‫کسی نمی تواند سیف اهلل داد شود اما می توان مانند او رفتار کرد‪.‬‬ ‫امیدوارم کسی که برای جایگاه مدیرعاملی خانه سینما انتخاب‬ ‫می شود برای سینما و بهبود وضعیت ان حرکت کند و به دور از‬ ‫مسایل جناحی و سیاسی به خود سینما فکر کند و سینما را از‬ ‫این وضع اشفته نجات دهد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫گالیه های سیروس همتی از وضعیت تئاتر‬ ‫سیروس همتی‪ ،‬بازیگر و کارگردان تئاتر گفت‪ :‬وقتی گروهی از هفت خوان اجرا گذر کرده و نمایش خود‬ ‫را به صحنه رسانده است‪ ،‬یعنی نمایش او شایسته حمایت دولت است‪ .‬او ادامه داد‪ :‬در چند وقت اخیر در‬ ‫سه نمایش بازی کردم که هیچ یک شامل کمک هزینه دولتی نشدند‪ .‬یک نمایشنامه خوانی برای خیریه هم‬ ‫داشتیم که طبیعتا کمک دولتی به ان هم تعلق نمی گرفت‪ .‬همتی تاکید کرد‪ :‬تشخیص اینکه چه کسی‬ ‫شایسته دریافت کمک هزینه و امکانات دولتی تئاتر است‪ ،‬با کیست‪ .‬اگر شورای نظارت تایید کرده که به‬ ‫کاری مجوز اجرا بدهد‪ ،‬یعنی ان اثر در راستای اهداف عالی شوراست‪ .‬پس چرا در تخصیص کمک هزینه‬ ‫این گونه برخورد می کنند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫افزایش ارزش ریالی‬ ‫کتاب ها و مصرف کاغذ ناشران در بهار ‪۱۴۰۱‬‬ ‫«زبان شناسیسوسور»درراهکتابفروشی ها‬ ‫کتاب «زبان شناسی سوسور» نوشته بئاتا استاوارسکا با ترجمه سهند‬ ‫الهامی به همت نشر مرکز به چاپ رسیده است و به زودی در دسترس‬ ‫مخاطبان قرار می گیرد‪ .‬در توضیح این کتاب امده است‪« :‬این راهنما که‬ ‫مخاطبی بینارشته ای را در نظر دارد بازتابی است از تحوالت اخیر مرتبط‬ ‫با وجاهت و میراث دور ه زبان شناسی عمومی‪ .‬کتاب رابط ه میان مطالب‬ ‫دوره با منابع دست اول خود سوسور را که بعضاً تا همین اواخر در دسترس‬ ‫نبوده اند به صورت انتقادی بررسی می کند‪ .‬توجه ویژه ای به جفت های‬ ‫تقابلی می شود‪ :‬دال و مدلول‪ ،‬النگ (نظام زبان) و پارول (گفتار)‪ ،‬همزمانی‬ ‫و درزمانی ؛ مواردی که نشان مهر ساختارگرایی در سرتاسر علوم انسانی‬ ‫شده اند‪ .‬این کتاب بر میراث سوسور در ساختارگرایی (و پساساختارگرایی)‬ ‫از یک سو و پدیدارشناسی از سوی دیگر ــ دو سنت فلسفی اصلی قرن‬ ‫بیستم ــ پرتو می افکند و شاهدی است بر انکه زبان شناسی سوسوری‬ ‫امروز در ده ه سوم قرن ‪ ۲۱‬همچنان مطرح است‪ .‬خواننده مختار است‬ ‫کتاب را به تنهایی یا به همراه دوره مطالعه کند‪/ .‬صباخبر‬ ‫«هفت خان اسفندیار»؛ نخستین فعالیت اوج در تئاتر‬ ‫موسیقی‪-‬نمایش«هفتخاناسفندیار»بهتهیهکنندگیوکارگردانیحسینپارساییوحضوربازیگران‬ ‫شناخته شده ای اماده اجرا می شود که اسامی بازیگران‪ ،‬اهنگسازان‪ ،‬طراحان و عوامل اجرایی «هفت خان‬ ‫اسفندیار» به زودی اعالم می شود‪« .‬هفت خان اسفندیار» نخستین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج‬ ‫در عرصه تئاتر حرفه ای است که با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا می شود‪ .‬استاد یوسفعلی‬ ‫میرشکاک در قامت مشاور با این پروژه همکاری می کند‪« .‬هفت خان اسفندیار» یکی از داستان های مشهور‬ ‫شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در هفت منزل‪ ،‬حکایت سفر پرماجرای اسفندیار به قصد‬ ‫رهاندن خواهرانش همای و به افرید از دست بیگانگان را روایت می کند‪/.‬خبرگزاری برنا‬ ‫براساس اطالعات و امار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران‪ ،‬تعداد عناوین کتاب های‬ ‫منتشر شده در بهار ‪ ۱۴۰۱‬نســبت به بهار ‪ ۵۲ ،۱۴۰۰‬درصد افزایش داشته است که به نظر‬ ‫می رسد این افزایش ناشی از عواملی همچون فروکش کردن همه گیری بیماری کرونا در‬ ‫نیمه دوم سال گذشته و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت‪ ۱۴۰۱‬پس‬ ‫از وقفه ای دو ساله است‪.‬‬ ‫این افزایش ‪ ۵۲‬درصدی در تعداد عناوین‪ ،‬در تمامی شاخص های اماری تاثیر داشته‬ ‫است‪ .‬ارزش ریالی کل کتاب های چاپ شده در بهار ‪ ۱۶ ،۱۴۰۱‬هزار میلیارد ریال (معادل ‪۱۶۰۰‬‬ ‫میلیارد تومان) بوده که این رقم نسبت به بهار‪ ۱۴۰۰‬با رقم ‪ ۷,۶‬هزار میلیار ریال‪ ،‬افزایش‪۱۰۹‬‬ ‫درصدی داشته است‪ .‬میانگین قیمت هر جلد کتاب نیز با افزایش ‪ ۵۳‬درصدی به ‪ ۷۷۶‬هزار‬ ‫ریال رسیده است که این رقم در سال گذشته ‪ ۵۰۶‬هزار ریال بوده است‪ .‬میانگین قیمت هر‬ ‫برگ کتاب نیز با افزایش‪ ۴۲‬درصدی به‪ ۵۱۰۹‬ریال رسیده که این عدد در بهار گذشته‪۳۵۹۰،‬‬ ‫ریال بوده است‪ .‬البته می توان گفت بخشی از این افزایش قیمت به افزایش قیمت کاغذ نیز‬ ‫بر می گردد‪ .‬همچنین بر اساس اطالعات کتاب های ثبت شده در بانک اطالعات خانه کتاب و‬ ‫ادبیات ایران‪ ،‬میزان مصرف کاغذ تحریر بر اساس قطع‪ ،‬تعداد صفحات و شمارگان مندرج در‬ ‫شناسنامه کتاب های منتشر شده‪ ،‬به این شرح محاسبه شده است‪:‬‬ ‫وزن کاغذ مصرف شده در بهار ‪ ،۱۴۰۱‬با افزایش ‪ ۳۷‬درصدی به ‪ ۶‬هزار و ‪ ۵۹۸‬تن رسیده‬ ‫است که این عدد در بهار سال گذشته‪ ۴‬هزار و‪ ۸۲۹‬تن بوده است‪ .‬همچنین تعداد بند مصرف‬ ‫شده در بهار امسال ‪ ۲۳۱‬هزار ‪ ۴۹۲‬بند بوده که نسبت به سال گذشته با میزان ‪ ۳۰۸‬هزار و‬ ‫‪ ۱۵۲‬بند‪ ،‬افزایش ‪ ۳۳‬درصدی داشته است‪ .‬کاغذ مصرف شده در ابعاد ‪ ۷۰‬در‪ ۱۰۰‬در بهار ‪۱۴۰۱‬‬ ‫با افزایش‪ ۷۲‬درصدری به‪ ۱۲۴‬هزار بند و حدود‪ ۳‬هزار تن رسیده است‪ ،‬این در حالی است که‬ ‫ناشران در بهار‪۷۲ ۱۴۰۰‬هزار بند معادل ‪ ۱ ,۷‬هزار تن کاغذ در ابعاد‪۷۰‬در‪ ۱۰۰‬مصرف کرده بودند‪.‬‬ ‫همچنین ناشران‪ ۱۵‬درصد بیشتر از کاغذ با ابعاد‪۶۰‬در‪ ۹۰‬در بهار امسال استفاده کرده اند‪.‬‬ ‫این رقم ‪ ۱۸۴‬هزار بند معادل‪ ۳,۵‬هزار بند اعالم شده است درحالی که ناشران سال گذشته‬ ‫‪ ۱۶۰‬هزار بند معادل‪ ۳‬هزار تن‪ ،‬کاغذ در این ابعاد استفاده کرده بودند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫سنجابی‪ ،‬پاراجانف را در ایروان روی صحنه می برد‬ ‫«ارش سنجابی» کارگردان تئاتر و سینما‪ ،‬به زودی «پاراجانف»‬ ‫را در ایروان پایتخت ارمنستان با حضور بازیگران سرشناس تئاتر‬ ‫به روی صحنه می بــرد‪ .‬کارگردان این اثر نمایشــی ‪ -‬ترکیبی از‬ ‫مونولوگ و طراحی حرکات گروهی اظهار داشت‪ :‬گروه تئاتر دیگر‬ ‫که از ‪ ۱۴‬سال پیش فعالیت خود را اغاز کرده و اجراهای متفاوتی‬ ‫را در ایران و دیگر کشورها داشت‪ ،‬در ادامه مسیر خود کاری به نام‬ ‫جیر جیرک نســخه پاراجانف را در ایروان به روی صحنه می برد‪.‬‬ ‫سنجابی می گوید این کار به ســرگِئی پاراجان ُف فیلمساز مشهور‬ ‫روسی ارمنی ارتباط دارد که یکی از بهترین فیلمسازان جهان از‬ ‫دیدگاه اوست‪ .‬این کارگردان تئاتر افزود‪ :‬در نمایش به طور مشخص‬ ‫وامدار پاراجانف هستم‪ .‬بعد از تجربه اجرا در تهران که بسیار مورد‬ ‫توجه تماشاگران و منتقدان بود‪ ،‬پاراجانف در ایروان نمایش داده‬ ‫می شود وامید می رود تماشاگران ارمنی بتوانند با این کار ارتباط‬ ‫برقرار کنند‪/.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫«چهلمینمردیابیستوهشتمینزن»درلهستانوامریکا‬ ‫مونودرام «چهلمین مرد یا بیست و هشتمین زن» به کارگردانی‬ ‫«سیدصائب میر» که پیشــتر جایزه بهترین اثر از نگاه تماشاگران و‬ ‫منتقدان در دهمین دوره جشنواره ارت اوکراینا در سن پطرزبورگ‬ ‫روسیه را از ان خود کرده‪ ،‬اکتبر امسال(مهر ‪ )۱۴۰۱‬با بازی «سهیل‬ ‫بابایی» در لهستان و امریکا به روی صحنه می رود‪.‬سهیل بابایی درباره‬ ‫این نمایش که در سال ‪ ۲۰۱۹‬در فستیوال ارت اوکراینا روسیه برای‬ ‫نخســتین بار اولین اجر ای بین المللی خود را داشت اظهار داشت‪:‬‬ ‫اجراهای بین المللی این نمایش به دلیل کرونا متوقف شده بود که به‬ ‫تازگی برای اجرا در منهتن نیویورک پذیرفته شده است‪.‬این نمایش‬ ‫سال گذشــته برای اجرا در جشنواره یونایتد ســولو در اف برادوی‬ ‫نیویورک پذیرفته شد‪ .‬چهلمین مرد یا بیست و هشتمین زن از ‪۱۸‬‬ ‫اکتبر امسال (‪ ۲۶‬مهر) به مدت هشت شب در منهتن به روی صحنه‬ ‫می رود‪ .‬بابایی افزود‪ :‬این نمایش مستقل پیش از حضور در جشنواره‬ ‫برادوی به مدت ‪ ۵‬شب در لهستان اجرا خواهد شد‪/.‬خبرگزاری ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫میالد علی ابادی خواننده «مالقات مرد دوزخی» شد‬ ‫پس از گذشت نخســتین اجراهای نمایش «مالقات مرد دوزخی» به کارگردانی امیر امیری‪ ،‬این اثر‬ ‫موسیقی زنده خود را این بار با اواز میالد علی ابادی ادامه خواهد داد‪ .‬نمایش «مالقات مرد دوزخی» با حضور‬ ‫محمد حسن حاجی امیری و با حضور رهبر‪ ،‬اهنگساز‪ ،‬تنظیم کننده و نوازنده عود محمدرضا حسن خانی‪،‬‬ ‫با سرپرستی و نوازندگی دف توسط کیوان نیازمند‪ ،‬نوازندگی کمانچه توسط مانی خانی هاالنی‪ ،‬ویولنسل‬ ‫سحر عبدالهی و با همراهی محمد معین محرری‪ ،‬امیر حسین مشکی‪ ،‬ایدا شریفی‪ ،‬مهرنوش بابا حاجی به‬ ‫عنوان نوازندگان گروه ویولن در گروه ارکستر خود روی صحنه رفته است‪ .‬نمایش «مالقات مرد دوزخی» تا‬ ‫‪ ٢٠‬شهریور ماه در سالن بزرگ خلیج فارس در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد بود‪/.‬صباخبر‬ ‫ شنبه‪12‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1269‬‬ ‫تعویق «به رنگ صدا»ی همایون شجریان در کانادا‬ ‫‪7‬‬ ‫همایون شجریان‪ ،‬خواننده موسیقی سنتی با انتشار پستی در صفحه رسمی اینستاگرام خود اعالم کرد‬ ‫که تاریخ برگزاری تور کنسرت های کانادا با عنوان «به رنگ صدا» به علت اماده نشدن ویزای تعدای از اعضای‬ ‫ارکستر سیاوش به ماه ژانویه موکول شد‪ .‬پیش تر از این کنسرت «به رنگ صدا» همایون شجریان که با یادی‬ ‫از محمدرضا شجریان در تاریخ های ‪ ۱‬تا ‪ ۶‬تیرماه ‪ ۱۴۰۱‬همراه با ارکستر سیاوش و به رهبری ارش گوران در‬ ‫سالن همایش های کشور در وزارت کشور روی صحنه اجرا رفته بود و مجددا اجرای این کنسرت از ‪ ۲‬تا ‪۱۱‬‬ ‫سپتامبر ‪ ۲۰۲۲‬برابر با ‪ ۱۱‬تا ‪ ۲۰‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬در سانس های مختلف و در شهرهای تورنتو‪ ،‬مونترال‪،‬‬ ‫وکنوور و کالگری کاناداتمدید شده بود اکنون به اوایل سال میالدی یعنی ماه ژانویه موکول شده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫حسن دادشکر‪:‬‬ ‫تئاتـرکـودکونوجـوان‬ ‫یـکضـرورتاجتماعـیاسـت‬ ‫حسن دادشکر هنرمندی است که عمر خود را برای اعتالی تئاتر کودکان و نوجوانان‬ ‫صرف کرده است‪ .‬این کارگردان و بازیگر به روزهای کرونا و تاثیر ان بر تئاتر کودک اشاره‬ ‫دارد‪« :‬کرونا باعث شد که تئاتر در کشــور ما از بین برود‪ .‬البته قبل از بیماری کرونا تئاتر‬ ‫چندانی نداشتیم اما این بیماری باعث شد که تئاتر و تماشاخانه ها تعطیل شوند»‪.‬‬ ‫دادشــکر فراگیری تئاتر را منوط به برنامه ریزی دانست و گفت‪« :‬برای فراگیری تئاتر‬ ‫کودک باید از مدرسه شروع کرد‪ .‬فعالیت های که در کشور ما که از قدیم تا به امروز بوده‬ ‫بریده بریده و مقطعی بوده است‪ .‬در یک مقطع فردی به تئاتر کودک عالقه مند بوده و ان‬ ‫را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک عالقه نداشته و از ان حمایت‬ ‫نکرده است‪ .‬می توان گفت فعالیت تئاتر کودک سیســتمی قابل دفاع نبوده که روند ان‬ ‫ادامه دار باشد‪ .‬در نتیجه تماشاگر‪ ،‬کودک و نوجوانی که باید به تئاتر عالقه مند می شده‬ ‫کارها به صورت پیوسته و ریشه ای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشده اند»‪.‬‬ ‫او مجموع تصمیم گیری های که برای فرهنگ صورت گرفته اســت متناقض و بدون‬ ‫اندیشــه خواند‪« :‬در حال حاضر تئاتر کودک شــرایط و روند خوبی ندارد‪ .‬تئاتر باید در‬ ‫فرهنگ و سبدخانوار خانواده ها قرار بگیرد‪ ،‬تئاتر باید از مدرسه شروع شود‪ .‬یعنی از کودکی‬ ‫با تئاتر اشنا شوند و در مدرسه فعالیت های تئاتری صورت بگیرد تا ارام ارام این پدیده به‬ ‫شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد»‪ .‬این کارگردان تئاتر نقش تئاتر را مهم‬ ‫دانست‪« :‬تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی‪ ،‬تربیتی و بیان مسائل مشکالت اقشار جامعه‬ ‫است‪ .‬حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ اماده کردن‪ ،‬تئاتر‬ ‫برای اداره جامعه یک ضرورت است که متاســفانه روند ثابت و برنامه ریزی شده و رو به‬ ‫رشدی نداشتیم‪ ».‬او همچنین داشتن تئاترمنسجم و ریشه دار را ضرورت جامعه دانست‬ ‫که راه حل ان را باید در مدرسه جست و اظهار داشت‪« :‬در این صورت است جامعه حرفه ای‬ ‫تئاترکودک شــروع به کار می کنند‪ ،‬هنرمندان برای تولید تئاتــر حرفه ای انگیزه پیدا‬ ‫می کنند و تئاتر رونق می گیرد‪/ ».‬خبرانالین‬ صفحه 7 ‫امین حیایی و سیمرغی که با «برف اخر» امد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫ان روی سکه‬ ‫هر بازیگری عالوه بر نقش های ماندگاری که در فیلم های‬ ‫فراموش نشدنی از خود به یادگار می گذارد‪ ،‬نقش های بدی‬ ‫ی شوند‪ .‬حال‬ ‫هم دارد که البته در ایران خیلی زود فراموش م ‪‎‬‬ ‫اگر جشنواره فیلم فجر هم مانند اسکار به بدترین بازی یک‬ ‫بازیگر جایزه ای مانند تمشــک طالیی اهدا می کرد‪ ،‬گمان‬ ‫م های امین حیایی شایســته دریافت این‬ ‫می کنید کدام فیل ‪‎‬‬ ‫جایزه بودند؟ «شارالتان» را به راحتی می توان در این فهرست‬ ‫گنجاند‪ .‬فیلمی که به یقین یکــی از بدترین کارهای امین‬ ‫حیایی محسوب می شود‪ .‬بازی اگزجره حیایی با اغراق های‬ ‫بیش از انــدازه ای که می خواهند به هرقیمتی تماشــاگر را‬ ‫بخنداند به این موضوع کمک بســیار زیادی می کند‪ .‬شاید‬ ‫بتوان به جرات «شــارالتان» را بدتریــن نقش افرینی همه‬ ‫دوران بازیگری حیایی دانست‪.‬‬ ‫«رز زرد» فیلمی که قرار بوده در ژانر وحشت تولید شود اما‬ ‫با وجود حضور بازیگرانی مانند حیایی‪ ،‬بهرام رادان‪ ،‬حدیث‬ ‫فوالدوند‪ ،‬مرجان محتشم و حتی خود داریوش فرهنگ‪ ،‬اثر‬ ‫جالبی از اب درنیامد‪ .‬فیلمی بدون نقطــه اوج با المان های‬ ‫نخ نمایی که نه تنها باعث ترس نمی شوند بکه ضعف شدید‬ ‫داستان فیلمنامه را هم عیان می سازد‪ .‬در واقع اواخر دهه ‪70‬‬ ‫و اوان دهه ‪ 80‬سینمای ایران تقلیدی غیرمنطقی و عجیب از‬ ‫ساخت فیلم های تین ایجری روز داشت که اکثر این فیلم های‬ ‫وطنی‪ ،‬با شکست مواجه می شدند‪.‬‬ ‫«رز زرد» بدون شک یکی از بدترین کارهای امین حیایی‬ ‫محسوب می شــود‪ .‬در فهرســت بدترین نقش افرینی های‬ ‫حیایی البته می توان به دو یا ســه فیلــم دیگرمثل «نقاب»‬ ‫و «شــام عروســی» هم اشــاره کرد‪ .‬با وجــود همه این‬ ‫نقش افرینی هــای غیرموفق‪ ،‬حیایی یکــی از موفق ترین و‬ ‫محبوب ترین بازیگران ســینما و تلویزیون ایران محسوب‬ ‫می شود و شاید محبوبیت او مجالی برای پرداختن به فیلم ها‬ ‫و نقش های ضعیفش باقی نمی گذارد‪.‬‬ ‫یاسر ســماوات ‪ -‬نوزدهم خرداد‪ ،‬روزی که زادروز او محسوب‬ ‫می شــود‪ ،‬ماالمال از رویدادهای مهم تاریخی است‪ .‬در چنین روزی‬ ‫مصادف با نهم ژوئــن ‪ 1807‬میالدی‪ُ ،‬کنــت گاردان به نمایندگی از‬ ‫ناپلئون بناپارت برای تحکیم معاهده فین کن اشتاین وارد ایران شد‪.‬‬ ‫نیم قرن بعد‪ ،‬در ‪ 1860‬میالدی‪ ،‬با دستور ابراهام لینکلن‪ ،‬برده داری در‬ ‫ایاالت متحده منسوخ شد‪ ،‬اتفاقی که جنگ های انفصال بین شمالی ها‬ ‫و جنوبی ها را در پی داشــت‪ .‬ردپای نوزده خرداد بــر صفحات تاریخ‬ ‫معاصر ایران نیز به خوبی نمایان است‪ .‬به هر ترتیب این روز‪ ،‬مصادف‬ ‫است با زادروز امین حیایی‪ ،‬بازیگر برجسته‪ ،‬موفق و تمام نشدنی سینما‬ ‫و تلویزیون ایران‪ ،‬به سال ‪ 1349‬خورشــیدی‪ .‬حیایی در بیمارستان‬ ‫شهدای تجریش دیده به جهان گشود‪ .‬سال های نوجوانی با رویاهایی‬ ‫دیگر بر اوگذشت‪ .‬برادر کوچکترش امید حیایی نام داشت و درگذشت‬ ‫ن دو پســر‪ ،‬بر روزگار کودکی ان ها سایه ای تیره افکند‪ .‬سال‬ ‫خواهر ای ‬ ‫‪ 1370‬دنیای بازیگری برای حیایی اغاز شد‪ .‬حضور هرچند کوتاهش‬ ‫در فیلم ســینمایی «دوهمســفر» به کارگردانی اصغر هاشمی باعث‬ ‫شــد با بازی کنار ســتاره های کهنه کاری مانند هما روستا‪ ،‬جمشید‬ ‫اسماعیل خانی‪ ،‬ثریا حکمت و محمد ورشــوچی تجربیاتی بی بدیل‬ ‫کسب کند‪ .‬این فیلم دو ســال بعد اکران عمومی‬ ‫شــد اما فیلمی که حیایی را به ســینما ایران‬ ‫معرفی کرد‪« ،‬دو روی سکه» کاری از محمد‬ ‫متوسالنی بود که سال ‪ 1371‬ساخته شد‪.‬‬ ‫فیلمی که البته نقش های اصلی ان را‬ ‫ابوالفضل پورعــرب و لیال مصدقی‬ ‫بــازی می کردنــد‬ ‫اما موفقیــت «دو روی‬ ‫سکه» ان روی سکه را خیلی‬ ‫زود به حیایی نشان داد‪ 5 .‬سال‬ ‫طول کشید تا حیایی سرانجام‬ ‫در نهمین فیلم ســینمایی که‬ ‫بازی کــرد‪ ،‬در نقش اصلی ظاهر‬ ‫شود‪ .‬سال ‪ 1377‬او در فیلم «سیب‬ ‫ســرخ حوا» به کارگردانی سعید‬ ‫اسدی‪ ،‬نقش «فرهاد» را که در واقع‬ ‫رل مقابل نیکــی کریمی «ندا» بود‪،‬‬ ‫بازی کرد‪ .‬این فیلم دو سال بعد اکران‬ ‫شد و حدود یک میلیون نفر تماشاچی‬ ‫داشــت‪ .‬به فاصله ســال های ‪ 1378‬و‬ ‫‪ 1380‬بازیگر خوش اتیه سینمای ایران‬ ‫در دو فیلم موفق ســیروس الوند نقش‬ ‫افرینی کرد‪« .‬دســت های الوده» فیلم‬ ‫پرستاره الوند‪ ،‬حیایی را یک بار دیگر کنار‬ ‫ابوالفضل پورعرب قرار داد‪ .‬هدیه تهرانی‪،‬‬ ‫حدیث فوالدوند و زنده نام عسل بدیعی‪،‬‬ ‫دیگر ستاره های این اثر بودند‪« .‬مزاحم» دیگر فیلم سیروس الوند این بار‬ ‫حیایی را مقابل زنده نام خسرو شکیبایی قرار داد‪ .‬حضور حیایی در این‬ ‫دو فیلم بر محبوبیت و موفقیت او تاثیر شایانی داشت‪ .‬حاال فیلم های‬ ‫بیشتری به او پیشــنهاد می شــد و امین حیایی به بازیگری پرکار در‬ ‫ابتدای دهه ‪ 80‬بدل شده بود‪ .‬سال ‪ 1383‬او در ‪ 6‬فیلم نقش افرینی کرد‬ ‫که «نقاب» به کارگردانی کاظم راست گفتار و با حضور پارسا پیروزفر و‬ ‫سارا خوئینی ها‪ ،‬فیلمی خوش ساخت با داستانی بدیع بود که حواشی‬ ‫متعددی هم داشت و پس از مدت ها کش و قوس و کپی شدن ان در‬ ‫بازار قاچاق سرانجام مجوز اکران گرفت‪ .‬فیلمی که حتی قرار بود ابتدا‬ ‫با نام «پوکر» روی پرده نقره ای جان بگیرد اما در پی حواشــی ایجاد‬ ‫شده به «نقاب» تغییر نام داد‪ .‬داســتان این فیلم هرچند پرکشش و‬ ‫تعلیق و بدیع بود اما نظر به فضای حدود دو دهه پیش‪ ،‬به دردسرافتاد‬ ‫فیلم راست گفتار اتفاق چندان عجیب و غریبی هم نبود‪ .‬به هر ترتیب‬ ‫حضور امین حیایی در این فیلم و بازی او کنار پارسا پیروزفر که دست‬ ‫برقضا هردو در قالب شــخصیت های منفی به ایفای نقش پرداختند‪،‬‬ ‫کاری ممتازدر کارنامه حیایی محسوب می شود‪ .‬بازی چشم نواز گوهر‬ ‫خیراندیش و محمدرضا شریفی نیا هم از دیگر جذابیت های «نقاب»‬ ‫بود‪ .‬حیایی ان سال فیلم پرفروش «عروس فراری» را هم همراه الناز‬ ‫شاکردوست بازی کرد‪.‬‬ ‫فیلمی که شباهت فراوان ان به «همسفر» گاه مخاطب را عصبی هم‬ ‫می کرد! به هرحال حیایی رفته رفته به هنرپیشه فیلم های عامه پسند‬ ‫سینمای ایران بدل می شد و خودش هم از این اتفاق رضایت داشت‬ ‫که اوج ان به فیلم پرفروش «کما» در کنــار محمدرضا گلزار بدل‬ ‫شد‪ .‬او رفته رفته چند شخصیت خاص و تیپیک را خلق کرد که این‬ ‫شخصیت ها چندبار در کارهای بعدی او تکرار شدند‪.‬‬ ‫«اخراجی ها» در سال ‪ 1385‬و به کارگردانی مسعود ده نمکی در واقع‬ ‫ادامه حضور حیایی در سینمای عامه پسند بود‪ .‬بازی بی بدیل او در نقش‬ ‫«بیژن» جیب بر و دله دزدی که همراه اکیپ مجید سوزوکی راهی‬ ‫جبهه می شود‪ ،‬یکی از جاذبه های فیلم ده نمکی محسوب‬ ‫می شد و کاراکتر بیژن هم با وجود حیای گره خود تا‬ ‫هرازگاهی در برخی نقش هایش از او مدد بگیرد‪.‬‬ ‫سال ‪ 1396‬اما دوره ای بود که حیایی کمی از‬ ‫کاراکترهایی که با ان ها شناخته می شد فاصله‬ ‫گرفت‪ .‬حضور او در فیلم «درخونگاه» و ایفای‬ ‫نقش متفاوت «رضا میثاق» حیایی را نامزد‬ ‫دریافت بهترین بازیگر نقــش اول مرد از‬ ‫سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر‬ ‫کرد‪ .‬هرچند او ســال ‪ 1386‬و برای بازی‬ ‫در فیلم «شب» سیمرغ بلورین بهترین‬ ‫بازیگر نقش اول مرد را بــه خانه برد اما‬ ‫دومین ســیمرغ بلورین او ‪ 14‬سال بعد‬ ‫نصیبش شد‪ .‬حیایی ســال ‪ 1400‬و در‬ ‫چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر‪ ،‬برای‬ ‫بازی در فیلم «برف اخر» موفق به کسب‬ ‫سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول‬ ‫مرد شد‪ .‬شاید این تکرار به نظر کمی دیر‬ ‫برای حیایی افتاد امــا از انجا که حیایی از‬ ‫ان دست بازیگرانی بود که وسواس زیادی‬ ‫در انتخاب نقش هایش نداشت‪ ،‬نمی توان به‬ ‫این دیرکرد‪ ،‬برچسب غیرمنطقی بودن زد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!