روزنامه صبا شماره 1270 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1270

روزنامه صبا شماره 1270

روزنامه صبا شماره 1270

‫یک شنبه| ‪13‬شهریور ‪ 4 |1401‬سپتامبر‪ 7 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1270‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫انیمیشن جهاین‬ ‫اب مولفه های ایراین‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان و تهیه کننده انیمیشن سینمایی «پسردلفینی»‬ ‫رونمایی از «بابک حمیدیان»‬ ‫در نقش شهید بروجردی‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫پریناز ایزدیار و راه های افتخار‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫مهرداد خوشبخت «پاالیشگاه» را می سازد‬ ‫فیلم «پاالیشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی و با سرمایه گذاری بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی قرار است تا با محوریت موضوع مهم مهندسی جنگ و با محوریت پاالیشگاه نفت ابادان و در‬ ‫سال های دفاع مقدس ساخته شود‪ .‬قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پاالیشگاه ابادان در‬ ‫زمان حصر ابادان به رهبری یک مهندس است‪.‬تولید این فیلم به دلیل موضوع بسیار سنگین و سخت خواهد‬ ‫بود‪« .‬پاالیشگاه» به چهر ه خاصی از شهدا نمی پردازد بلکه روح جمعی رزمندگان نخبه و تیزهوش جنگ را‬ ‫به نمایش می گذارد که در روزگاری که کشور زیر موشک باران بود‪ ،‬با مهندسی دقیق نفت کشور را به عنوان‬ ‫مهم ترین سرمایه اقتصادی حفظ می کردند و حتی به ان سوی دنیا می فرستادند‪/.‬خبرگزاری تسنیم‬ ‫«بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد‬ ‫چهل و چهارمین جشنواره فیلم مسکو در کشور روسیه در حالی به کار خود پایان داد که فیلم «بدون‬ ‫قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی جایزه بزرگ بهترین فیلم (سنت جورج طالیی) را به خود اختصاص داد‬ ‫که این جایزه با حضور شعیبی به این کارگردان ایرانی اهدا شد‪ .‬همچنین پگاه اهنگرانی برای بازی در این‬ ‫فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد‪ .‬امسال رسول صدرعاملی سینماگر ایرانی یکی‬ ‫از داوران جشنواره فیلم مسکو بود و فیلم های «بدون قرار قبلی» اخرین ساخته بلند سینمایی بهروز‬ ‫شعیبی در بخش مســابقه اصلی و فیلم «هجده هزار پا» ساخته مهدی شاه محمدی در بخش مسابقه‬ ‫مستند جشنواره مسکو با دیگر اثار به رقابت پرداختند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫اولین تصویر از«غریب»؛ پروژه جدید اوج‬ ‫رونمایی از‬ ‫کحمیدیان»‬ ‫«باب ‬ ‫در نقش شهید بروجردی‬ ‫اولین تصویر از فیلم سینمایی شهید محمد بروجردی با نمایی‬ ‫از حضور بابک حمیدیان در نقش این شــهید منتشر شد‪ .‬فیلم‬ ‫سینمایی شــهید بروجردی به نام «غریب» که فیلمبردای ان‬ ‫به تازگی اغاز شده است‪ ،‬دومین تجربه محمدحسین لطیفی در‬ ‫سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است‪ .‬او سال‬ ‫‪ ۸۵‬برای این فیلم‪ ،‬سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره‬ ‫فجر را به دست اورد‪ .‬فیلم شــهید محمد بروجردی جدیدترین‬ ‫محصول امسال سازمان هنری رسانه ای اوج است که فیلمنامه ان‬ ‫بر اساس منابع مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان»‬ ‫اثر نصرت اهلل محمودزاده و دیگر اســناد تازه یافته‪ ،‬نوشته شده‬ ‫کارگردان«خطباریکقرمز»واردسینمایداستانیشد‬ ‫فرزاد خوشدست‪ ،‬کارگردان مستندهایی نظیر «زنی که نام ندارد»‬ ‫محصول ســال ‪ ۱۳۹۵‬و «خط باریک قرمز» که در ســال ‪ ۱۳۹۸‬به‬ ‫نمایش درامد‪ ،‬پس از گذشت چند سال اقدام به دریافت پروانه ساخت‬ ‫فیلم سینمایی جدیدی با نام «سپیده و سایر مردان» به کارگردانی‬ ‫ی کرده است‪.‬‬ ‫خود و تهیه کنندگی سیدغالمرضا موسو ‬ ‫این کارگردان تاکنون توانسته است تا با تولید مستند «خط باریک‬ ‫قرمز» موفق به دریافت جایزه در جشنواره های داخلی‪ ،‬نامزد بهترین‬ ‫مستند اسیاپاسیفیک اسکار اسیا اقیانوســیه و اولین مستند برنده‬ ‫جایزه نت پک استعداد اسیا اقیانوسیه شــود و نیز تندیس بهترین‬ ‫مستند جشن حافظ را کسب کند‪.‬‬ ‫همچنین چندی پیش این مستند توانســت پس از بررسی های‬ ‫هیات انتخاب‪ ،‬به بخش مسابقه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند‬ ‫وارد شود که در بخش مستند بلند‪ ،‬از ‪ ۱۸‬اثر منتخب میان ‪ ۶۵‬فیلم‬ ‫ارسال شده بود‪/.‬صباخبر‬ ‫است‪ .‬محمودزاده همچنین به عنوان مشاور محتوایی با این پروژه‬ ‫همکاریمیکند‪.‬بابکحمیدیانپیشازاینبازیدرفیلم هایدفاع‬ ‫مقدسی از جمله «مزرعه پدری»‪« ،‬چ»‪ ۵۰« ،‬قدم اخر»‪« ،‬سرو زیر‬ ‫اب» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» را تجربه کرده است‪ .‬او همچنین‬ ‫طی دو دهه فعالیت در سینما موفق به دریافت جوایز مختلف شده‬ ‫است‪.‬سیمرغبلورینبهترینبازیگرنقشمکملجشنوارهفجربرای‬ ‫«چ» و «روز رستاخیز»‪ ،‬تندیس نقش مکمل برای «ریسمان باز»‬ ‫از جشن خانه سینما‪ ،‬دو تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل برای‬ ‫«هیس دخترها فریاد نمی زنند» و «چ» از جشن انجمن منتقدان و‬ ‫نویسندگان سینمای ایران به همراه جایزه بهترین بازیگر مرد برای‬ ‫جایز هحقوقبشر«هامبورگ»‪ ۲۰۲۲‬برای«مجبوریم»‬ ‫جایزه حقوق بشر هامبورگ ‪ ۲۰۲۲‬در نشست انجمن فرهنگی‬ ‫هنری ادبی «هم نشســت»‪ ،‬به فیلم «مجبوریم» رضا ُدرمیشیان‬ ‫اهدا شد‪ .‬این مراسم در سینما متروپولیس شهر هامبورگ با حضور‬ ‫رضا ُدرمیشیان برگزار شــد و این جایزه توسط استادجالل خالقی‬ ‫مطلق ادیب‪ ،‬زبان شناس‪ ،‬ایران شناس و شاهنامه پژوه ایرانی ساکن‬ ‫هامبورگ به این فیلم ساز اهدا شد‪ .‬این جایزه ششمین جایزه فیلم‬ ‫«مجبوریم» پس از جوایز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره‬ ‫وزول فرانسه‪ ،‬جایز ه بین المللی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چینه‬ ‫چیتا هلند‪ ،‬جایز ه اصلی بهترین فیلم‪ ،‬جایز ه بهترین فیلم تماشاگران‬ ‫و جایز ه بهترین فیلم هیات داوری نتپک (شبکه ارتقای سینمای‬ ‫اسیاوپاسیفیک) جشنواره اسیاتیکای رم است‪« .‬مجبوریم» در بیش‬ ‫از بیست جشنواره جهانی همچون توکیو‪ ،‬هنگ هنگ‪ ،‬شانگهای‪،‬‬ ‫ترانسیلوانیا رومانی‪ ،‬سائوپائولوی برزیل‪ ،‬مونز بلژیک‪ ،‬چنای‪ ،‬پونا‪،‬‬ ‫بنگلور‪ ،‬بلگراد حضور داشته است‪ /.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫«هیس دخترها فریاد نمی زنند» و «چ» از جشن حافظ‪ ،‬برخی از‬ ‫جوایزحمیدیانهستند‪.‬فیلمسینماییشهیدبروجردیکهیکماه‬ ‫پیشباعنوان«غریب»پروانهساختدریافتکرد‪،‬پرترهاینشهید‬ ‫نیستبلکهبهمقطعیازدورانفرماندهیاودرمنطقهغرب‪،‬پیشاز‬ ‫اغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می پردازد‪ .‬این فیلم‪ ،‬شمایلی از‬ ‫احواالت باطنی‪ ،‬سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی‬ ‫با نگاهی به دوره ای کوتاه از زندگی و تالش او برای ایجاد اتحاد در‬ ‫غربکشوراست‪.‬فیلمشهیدمحمدبروجردیبرایحضوردرچهل‬ ‫ویکمینجشنوارهفیلمفجرامادهمی شودوفهرستعواملودیگر‬ ‫بازیگران به زودی رسانه ای خواهد شد‪/.‬صبا خبر‬ ‫اهنگساز سریال «ازادی مشروط» معرفی شد‬ ‫اهنگسازی سریال «ازادی مشروط» به کارگردانی و تهیه کنندگی‬ ‫مســعود ده نمکی بر عهده بهنــام ابطحی قرار گرفــت‪ .‬نگارش این‬ ‫فیلمنامه نیز توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی‬ ‫از مسعود ده نمکی انجام شده است‪« .‬ازادی مشروط» که سریالی ‪۳۰‬‬ ‫ت گروه های جهادی‪ ،‬کادر درمان‬ ‫قسمتی و با مضمون طنز درباره فعالی ‬ ‫و پرستاران در ایام کرونا است‪ ،‬تالتش دارد تا مصائب و شیرینی های‬ ‫این دوران را به تصویر بکشد‪ .‬این مجموعه در مرکز سیمافیلم ساخته‬ ‫می شود و از بازیگران سریال «ازادی مشروط» می توان به پوراندخت‬ ‫مهیمن‪ ،‬لیال بوشهری‪ ،‬هلیا امامی‪ ،‬بهنوش بختیاری‪ ،‬حدیثه تهرانی‪،‬‬ ‫مریم کاویانی‪ ،‬شهین تســلیمی‪ ،‬فاطمه شکری‪ ،‬ساقی زینتی‪ ،‬فریبا‬ ‫ترکاشوند‪ ،‬صهبا شرافتی‪ ،‬ژاله درستکار‪ ،‬پرنیا کربالئی‪ ،‬نیوشا مدبر‪،‬‬ ‫غزاله اکرمی‪ ،‬حوریه مقدم‪ ،‬عاطفه رحمان پور‪ ،‬مهشــید زاده رعیت‪،‬‬ ‫پریا انوری‪ ،‬پرویز فالحی پور‪ ،‬مهران رجبی‪ ،‬علیرضا اســتادی‪ ،‬نیما‬ ‫شاهرخ شاهی و‪ ...‬اشاره کرد‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سری جدید «حسینیه معلی» اربعین روی انتن می رود‬ ‫سعید ســتودگان پیرامون اخرین خبرها از ســری جدید برنامه «حســینیه معلی» گفت‪ :‬برنامه‬ ‫«حسینیه معلی» به مناسبت روزهای منتهی به اربعین حسینی فصل جدید خود را اماده کرده است‪.‬‬ ‫او درباره این برنامه گفت‪ :‬فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» از چهارشنبه ‪ 16‬شهریور هر شب بعد‬ ‫از خبر ساعت ‪ 22‬روی انتن شبکه سه سیما می رود اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چند قسمت از‬ ‫این برنامه را خواهیم داشت‪ .‬این تهیه کننده تلویزیون پیرامون اینکه ایا همچنان ضبط این برنامه ادامه‬ ‫دارد یا خیر بیان کرد‪ :‬ضبط این برنامه تمام شده است و ما این روزها ضبط نداریم و مراحل فنی و تدوین‬ ‫برای پخش از تلویزیون را پشت سر می گذاریم‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫‪3‬‬ ‫«خانه دوست کجاست» در جشنواره تلوراید ‪ ۲۰۲۲‬دیده می شود‬ ‫جشنوارهفیلمتلوراید‪ ۲۰۲۲‬ازنمایشفیلم«خانهدوستکجاست»عباسکیارستمیدربخشویژهخبر‬ ‫داد‪« .‬خانه دوست کجاست» در بخش انتخاب کارگردان های مهمان جشنواره تلوراید نمایش داده می شود‪.‬‬ ‫دیگر فیلم های این بخش شامل «واحه» ساخته لی چانگ‪-‬دونگ محصول‪ ۲۰۰۲‬از کره جنوبی که نماینده‬ ‫این کشور در اسکار سال‪ ۲۰۰۳‬بود‪« ،‬اشنایی با دنیای بزرگ و گسترده» ساخته کایرا موراتووا محصول‪۱۹۷۸‬‬ ‫از شوروی‪« ،‬شگفتی ها» ساخته الیچه رورواکر محصول‪ ۲۰۱۴‬ایتالیا با بازی مونیکا بلوچی برنده جایزه بزرگ‬ ‫شصت و هفتمین دوره جشنواره کن‪« ،‬مرثیه یک سفر» ساخته الکساندر سوکورف محصول‪ ۲۰۰۱‬روسیه‬ ‫و هلند‪« ،‬اتاالنت» ساخته ژان ویگو محصول ‪ ۱۹۳۴‬فرانسه است‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫«نون‪.‬خ‪ »۴‬هفته اینده کلید می خورد‬ ‫کاظم نوربخش‪ ،‬بازیگر تلویزیون گفت‪ :‬از انجایی که به زودی مشغول بازی در فصل‬ ‫چهارم «نون‪ .‬خ» می شوم کار دیگری را قبول نکردم‪ .‬او درباره زمان شروع فیلمبرداری‬ ‫«نون‪.‬خ ‪ »۴‬اضافه کرد‪ :‬به امید خدا اگر مشکلی پیش نیاید از هفته اینده این سریال کلید‬ ‫خواهد خورد‪ .‬نوربخش درباره ساخت فصل چهارم «نون‪ .‬خ» اضافه کرد‪ :‬سعید اقاخانی‬ ‫تمام قدرت خود برای ســاخت فصل چهارم «نون‪ .‬خ» را گذاشته است‪ ،‬به امید خدا این‬ ‫سریال برای پخش در عید نوروز و ماه رمضان اماده خواهد شد‪ .‬این بازیگر در ادامه درباره‬ ‫تفاوت حضور در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اضافه کرد‪ :‬طبیعتا تلویزیون مخاطب‬ ‫بسیار بیشتری دارد و همه نمی توانند اثار سریالی شبکه نمایش خانگی را ببیند‪ .‬به همین‬ ‫دلیل کار کردن در تلویزیون همیشه برای من جذاب تر است‪ ،‬به نظر من تلویزیون جایگاه‬ ‫بسیار باالتری از شبکه نمایش خانگی دارد‪ .‬نوربخش درباره حضورش در سینما اضافه کرد‪:‬‬ ‫من چندین فیلم سینمایی بازی کردم که هنوز اکران نشده اند‪ ،‬به طور کلی درباره حضورم‬ ‫در سینما بنا بر زمان پیش می روم‪ ،‬ادمی هستم که همه کارهایم را دوست داشته ام‪ ،‬یعنی‬ ‫اگر نقشی را دوست نداشته باشم خیلی راحت ان را قبول نمی کنم و به همین دلیل عجله‬ ‫ای هم برای حضور در جایی ندارم‪ .‬بازیگر سریال ««نون‪ .‬خ»» درباره موفقیت این اثر در‬ ‫میان مردم اظهار کرد‪ :‬من هر روز از مردم و اطرافیان درباره فصل جدید این سریال پیام‬ ‫دارم‪ ،‬همه منتظر «نون‪ .‬خ» هستند‪ ،‬خوشبختانه این سریال سه فصل موفق را پشت سر‬ ‫گذاشته و در میان مردم به خوبی محبوب شده اســت‪ ،‬من از حضور در راز بقا بی نهایت‬ ‫خوشحالم اما معتقدم که تلویزیون و مخصوصا «نون‪ .‬خ» ارزش بسیار بیشتری در میان‬ ‫مردم دارد‪ .‬نوربخش درباره احتمال ساخت فصل دوم «راز بقا» افزود‪ :‬هنوز هیچ صحبت‬ ‫جدی برای ساخت فصل دوم این ســریال با ما نشده است‪ ،‬اقاخانی تمام تمرکزش روی‬ ‫ساخت «نون‪.‬خ ‪ »۴‬اســت و به همین دلیل احتماال فعال سراغ «راز بقا ‪ »۲‬نخواهد رفت‪.‬‬ ‫این بازیگر سینما و تلویزیون درباره همکاری در ســریال «فضایی ها» خاطرنشان کرد‪:‬‬ ‫در این میان در سریال نمایش خانگی «فضایی ها» به کارگردانی پیمان قاسمخانی هم‬ ‫حضور داشتم که برایم جذاب بود‪ ،‬این سریال هم فضای خاص خودش را دارد که احتمال‬ ‫موفقیتش بین مخاطبان زیاد اســت‪ .‬بی نهایت بازیگر خوش شانسی هستم که در این‬ ‫سال ها توانستم با دو قطب کمدی یعنی سعید اقاخانی و پیمان قاسمخانی همکاری داشته‬ ‫باشم و از این جهت خدا را شاکرم‪/.‬خبرگزاری میزان‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫پرونده‬ ‫انیمیشنجهانیبامولفه هایایرانی‬ ‫گفت وگوهایی با کارگردان و تهیه کننده «پسردلفینی» که در ایران روی پرده رفته است‬ ‫فاطمه حمیره فاصله دور و دراز انیمیشن ایران از اثار غول های بزرگ انیمیشن سازی دنیا از جمله پیکسار انکارناپذیر است‬ ‫اما در طول سال های گذشته با وجود همه محدودیت ها و نامالیماتی که مسیر تولید این اثار را در ایران ناهموار‬ ‫گفت و گو‬ ‫کرده است‪ ،‬انیمیشن ایران به یمن وجود هنرمندانی باانگیزه و خالق‪ ،‬توانسته پا را فراتر از مرزهای خود بگذارد‬ ‫و عالوه بر دیده شدن روی پرده سینمای دیگر کشورهای جهان‪ ،‬اورده ای هم برای کشورمان به همراه داشته باشد که از ان‬ ‫ن «اخرین داستان» کار درخشان اشکان رهگذر را مثال‬ ‫جمله می توان به «شاهزاده روم» و «فیلشاه» اشاره کرد یا انیمیش ‬ ‫زد عالوه بر دریافت جوایز متعدد بین المللی توانست به بخش رقابتی بهترین فیلم نودودومین دوره جوایز سینمایی اسکار و‬ ‫همچنین بخش بهترین انیمیشن مراسم جایزه اسکار ‪ 2020‬راه پیدا کند‪ .‬به دنبال دیده شدن انیمیشن ایران در رویدادهای‬ ‫جهانی‪ ،‬حاال چشم امیدها به «پسر دلفینی» دوخته شده که در طول سال های اخیر متولد شده و حاال اماده روبرو شدن با‬ ‫مخاطبان جهانی است‪ .‬پسر دلفینی ساخته محمد خیراندیش (نویسنده و کارگردان) و محمدامین همدانی (تهیه کننده)‬ ‫است که نخستین بار در روسیه اکران شد و به گفته سازندگانش به فروش قابل توجه ‪ 2‬میلیون دالری دست یافت‪ .‬حاال این‬ ‫فیلم انیمیشن به تازگی در ایران روی پرده سینماها رفته و انتظار می رود با توجه به فروش قابل توجه ان در اکران روسیه و‬ ‫استقبال خوبی که در روز اکران افتتاحیه این فیلم در ایران مال صورت گرفت‪ ،‬بتواند مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند‪.‬‬ ‫به بهانه اکران این انیمیشن در سینماهای ایران با سازندگان ان گفتگویی کرده ایم که می خوانید‪:‬‬ ‫محمد خیراندیش کارگردان‪:‬‬ ‫هویت ایرانی «پسر دلفینی» را فریاد نزدیم‬ ‫محمد خیراندیش که ساخت چندین اثر انیمیشن از جمله سریال‬ ‫«اتل متل یک جنگل» را در کارنامه هنری خود دارد‪ ،‬در اولین فیلم‬ ‫سینمایی انیمیشن خود به عنوان نویسنده‪ ،‬کارگردان‪ ،‬طراح کارکتر و‬ ‫مدل ساز حضور دارد و محمدامین همدانی به عنوان تهیه کننده در کنار‬ ‫یک تیم ‪ 150‬نفره از هنرمندان او را همراهی می کنند‪.‬‬ ‫ایده انیمیشن پسر دلفینی چطور شــکل گرفت؟ ایده‬ ‫خودتان بود یا به شما پیشنهاد شد و دنیای زیراب و دوستی‬ ‫حیوانات دریایی با این کارکتر چطور انتخاب شد؟‬ ‫ایده فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» از خودم بود‪ .‬دنیاهای عجیب‬ ‫وغریب همیشه برای بچه ها جذاب است‪ .‬مثال خود من در خواب های‬ ‫کودکی و حتی بزرگســالی بــا حیوانات حرف مــی زدم و حیوانات‬ ‫حرف هایم را می فهمیدند و این اتفاق برایم جالب اســت‪ .‬من به این‬ ‫فکر کردم که اگر بچه ای در دریا شــرایطی این چنین برایش اتفاق‬ ‫بیفتد‪ ،‬اولین موجوداتی که می توانند به او نزدیک باشــند‪ ،‬دلفین ها‪،‬‬ ‫الک پشت ها و نهنگ ها هستند‪ .‬چیزهایی هم می شنیدیم از دوستی‬ ‫حیوانات دریایی با انسان ها‪ .‬مثال این که غواصی را دلفین ها از دست‬ ‫کوسه ها نجات دادند و به این ترتیب بود که ایده اصلی این انیمیشن‬ ‫شکل گرفت و طرحش را نوشتم که محمدامین همدانی هم این ایده‬ ‫را دوست داشت و شروع به کار کردیم‪.‬‬ ‫ســاخت این اثر از ایده تا زمان پایان ساخت چقدر طول‬ ‫کشید؟‬ ‫زمان ساخت یک انیمیشن خیلی بیشــتر از یک فیلم سینمایی‬ ‫طول می کشد‪ .‬فیلم سینمایی در طول یکی دو ماه جمع می شود و در‬ ‫نهایت زمان ساختش با پیش تولید و پس تولید به نیمی از یک سال هم‬ ‫نمی رسد اما انیمیشن چند سال طول می کشد تا ساخته شود و زحمت‬ ‫زیادی دارد اما اگر خوب ساخته شود‪ ،‬سود خوبی هم دارد‪ .‬همان طور‬ ‫که پرفروش ترین اثار سینمایی در دنیا به انیمیشن اختصاص دارد‪ .‬ایده‬ ‫«پسر دلفینی» را از اوایل دهه ‪ 90‬در سر داشتم که حدود سال های ‪96‬‬ ‫و ‪ 97‬جدی تر به ان پرداختیم‪ .‬یکی دو سال روی فیلمنامه کار کردیم‬ ‫و یکی دو سال هم تولید ان به طول انجامید‪.‬‬ ‫در انیمیشن «پسر دلفینی» به لحاظ هویت فرهنگی از چه‬ ‫مولفه هایی استفاده کردید؟‬ ‫در دنیا یک فرهنگ عامه جهانی داریم که همان کهن الگوهاست‪.‬‬ ‫ما مبادی و موازین داســتان های جهانی را رعایت کردیم که کارمان‬ ‫جهانی باشد‪ .‬همه انیمیشن های غربی و شــرقی را که می بینیم هر‬ ‫کدام از این اثار یک هویت ژنتیک و جغرافیایی دارند‪ .‬اولین کار ما این‬ ‫بود که دیزاین کار را حوزه جنوب ایران قرار دادیم و از ابادان و اهواز تا‬ ‫بوشهر‪ ،‬بندرعباس و چابهار از همه مولفه های غنی رنگ‪ ،‬نژاد‪ ،‬گویش‪،‬‬ ‫موسیقی‪ ،‬معماری و کشتی سازی استفاده کردیم که کارمان جذابیت‬ ‫بیشتری داشته باشد‪.‬‬ ‫در طراحی شخصیت های این انیمیشن به سلیقه شخصی‬ ‫خودتان بیشتر توجه داشتید یا ســلیقه کودکان امروز هم‬ ‫دخالت داشت؟‬ ‫با مقوله هنر برای یا هنر یا هنر دارک و ‪ ...‬نمی توان بچه های امروز را‬ ‫جذب کرد‪ .‬باید انیمیشن برای بچه ها جذابیت بصری داشته باشد‪ .‬سعی‬ ‫کردیم طراحی ها ایکونیک باشد یعنی طوری نباشد که بگویند این‬ ‫ی ماهی ها و موجودات‬ ‫شخصیت شبیه فالن کاراکتر است‪ .‬حتی طراح ‬ ‫دریایی هم مربوط به منطقه خودمان می شــود اما سعی نکردیم که‬ ‫ایرانی بودن ان را فریاد بزنیم و یک گرافیک ایرانی نخ نما داشته باشد و‬ ‫با این حال می خواستیم که با وجود یک هویت ایرانی‪ ،‬مخاطب جهانی‬ ‫هم از دیدن ان لذت ببرد‪.‬‬ ‫فروش اثار انیمیشن در ایران چگونه است و ایا مخاطبان ان‬ ‫به اندازه ای هست که بازگشت سرمایه داشته باشد؟‬ ‫در تمام دنیا ســاز و کارهای عجیب و غریبی برای جذب مخاطب‬ ‫دارند و شبکه های فروش اقالمی دارند که بر اساس انیمیشن ها ساخته‬ ‫می شود از جمله کیف‪ ،‬کتاب‪ ،‬کفش‪ ،‬اسباب بازی و ‪ ...‬که البته ما هم در‬ ‫این زمینه کارهایی کرده ایم ولی در مجموع هزینه تولید انیمیشن های‬ ‫ما در مقایسه با کمپانی های بزرگ تولید انیمیشن از جمله والت دیزنی‬ ‫ناچیز است‪ .‬به طور مثال کمپانی دیزنی حدود ‪ 100‬تا ‪ 150‬میلیون‬ ‫دالر برای تولید انیمیشن هایش هزینه می کند که هزار برابر بودجه های‬ ‫تولید ما در انیمیشن اســت و از نظر بودجه تولید اصال قابل مقایسه‬ ‫نیستیم‪ .‬اما با این حال کاری که تولید کرده ایم به نسبت هزینه ای که‬ ‫کرده ایم و عملکرد خوب بچه های تیم تولید که به نظرم خیلی خوب کار‬ ‫کرده اند‪ ،‬فروش خوبی می کند‪ .‬در اکران روسیه و اسیای میانه‪ ،‬فروش‬ ‫ما نزدیک به دو میلیون دالر بود در حالی که پرفروش ترین فیلم ایرانی‬ ‫پارسال ‪ 50‬میلیارد تومان فروش کرد‪.‬‬ ‫ایا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش‬ ‫دارند؟‬ ‫باید این اتفاق بیفتد‪« .‬پسر دلفینی» با این فروش خوب خارجی که‬ ‫داشته و قرار اســت این فروش خوب با اکران در دیگر کشورهای دنیا‬ ‫نیز همچنان ادامه داشته باشد‪ ،‬این رغبت را به وجود می اورد‪ .‬اما یکی‬ ‫از مسائلی که در داخل کشــور با ان روبرو هستیم بحث وی اودی ها‬ ‫است‪ .‬وی اودی ها فروش خوبی از پخش انیمیشن های روز دنیا دارند‬ ‫و کارهای دیزنی‪ ،‬سونی پیکچرز و نتفلیکیس را به طور رایگان پخش‬ ‫می کنند و مخاطب با قیمت ارزان این اثار را می بیند به دلیل ان که‬ ‫قانون کپی رایت در کشور ما رعایت نمی شود و در چنین شرایطی تولید‬ ‫انیمیشن خیلی به صرفه نیست ولی با این حال تالش می کنیم که با‬ ‫این بازار رقابت کنیم‪.‬‬ ‫بسیاری از انیمیشن سازان حرفه ای ایران در طول سال های‬ ‫اخیر مهاجرت کرده اند و گویا به خود شما هم پیشنهادهایی از‬ ‫سوی کمپانی های خارجی شده است که نپذیرفتید‪ .‬در حال‬ ‫حاضر جایگزینی برای این افراد حرفه ای در کشور داریم یا‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫جای خالی انها احساس می شود؟‬ ‫به همه بچه هایی که در انیمیشن فعالیت دارند‪ ،‬پیشنهاد همکاری‬ ‫از ســوی کمپانی های انیمیشن ســازی خارجی می شود‪ .‬در همین‬ ‫چند روز گذشته من چند پیشنهاد از کشورهای خارجی داشتم و در‬ ‫سال های گذشته هم پیشنهادهایی از سوی کشورهای صاحب سبک‬ ‫در دنیا داشته ام اما این که چرا نرفتم را نمی دانم‪ .‬شاید چون دوست‬ ‫داشتم داستان گویی کنم و از کشور خودم بگویم‪ .‬انیمیشن مدیوم و‬ ‫مدیای من برای داستان گویی است و فکر می کنم اینجا بهتر داستان‬ ‫می گویم‪ .‬خیلی از بچه های انیمیشن مهاجرت می کنند و بسیار هم‬ ‫موفق هستند‪ .‬برخی از انها به کشورهای اطراف مثل ترکیه‪ ،‬مالزی و ‪...‬‬ ‫که از نظر صنعت انیمیشن از ما باالتر نیستند‪ ،‬مهاجرت می کنند و کار‬ ‫می کنند و بعد با پیشنهادهای خوب به کشورهای جهان اول می روند و‬ ‫در بهترین کمپانی های دنیا مثل دیزنی‪ ،‬انیمال الجیک‪ ،‬دریم ورکس‬ ‫و سونی پیکچرز و ام پی سی کار می کنند‪.‬‬ ‫و جایگزینی هم برای انها هست؟‬ ‫دانشــگاه های ما باید به روزتر و قوی تر باشند‪ .‬برای حرف زدن در‬ ‫دنیا و داشتن تیم باید بازیکن بسازید‪ .‬به نظر من مقوله ای واجب تر از‬ ‫مدیا و فرهنگ وجود ندارد‪ .‬ما از این جا باید تولیداتی داشته باشیم تا‬ ‫وسط بادکنک های فرهنگی که هر روز باد می کنند‪ ،‬خفه نشویم‪ .‬ما باید‬ ‫بادکنک فرهنگی خودمان را داشته باشیم که باد کنیم تا میان این همه‬ ‫بادکنک زنده بمانیم‪ .‬هجمه فرهنگی در دنیایی که یک دهکده جهانی‬ ‫است‪ ،‬در حال گسترش است و به همین دلیل ساالنه بسیاری از زبان ها‬ ‫و فرهنگ های دنیا از بین می رود چون بچه ها و نسل جدید محتوای‬ ‫جای دیگری را می بینند و به ان گرایش پیدا می کنند‪ .‬مخاطبان به‬ ‫جریان قالب تر وصل می شوند و باید ما هم حرفی برای گفتن داشته‬ ‫باشیم تا هم از نظر سیاســی و هم از نظر اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و هنری‬ ‫بتوانیم در صحنه بمانیم‪.‬‬ ‫محمدامین همدانی تهیه کننده‪:‬‬ ‫انیمیشن‪ ،‬هنری بدون مرز با مخاطب جهانی است‬ ‫محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفینی» معتقد‬ ‫است که تولید انیمیشن برای اکران در داخل ایران هیچ گونه صرفه‬ ‫اقتصادی به همراه ندارد و ایــن اثار با توجه به برخــورداری از زبان‬ ‫جهانی و ویژگی بــدون مرز بودن می توانند در اکــران خارجی برای‬ ‫سازندگان سوداوری به همراه داشــته باشند‪ .‬این انیمیشن که برای‬ ‫ایجاد همذات پنداری مخاطبان خارجی به چند زبان دوبله شده و از‬ ‫خوانندگان شاخص چند کشور برای بخش موزیک ویدیوی ان استفاده‬ ‫شده است‪ ،‬بعد از اکران و فروش ‪ 2‬میلیون دالری در روسیه‪ ،‬به تازگی‬ ‫روی پرده سینماهای ایران رفته است و خود را برای اکران در ترکیه و‬ ‫چند کشور دیگر نیز اماده می کند‪.‬‬ ‫«پسر دلفینی» اکران خود را با یک نمایش موفق در روسیه‬ ‫شروع کرد‪ .‬تحلیل شما از این موفقیت چیست؟‬ ‫انیمیشن به طور ذاتی بدون مرز است‪ .‬وقتی تولید می شود‪ ،‬معلوم‬ ‫نیست در کجای دنیا تولید شده است اما برای این که با استقبال خوبی‬ ‫مواجه شود‪ ،‬باید قرابت های فرهنگی با کشور مقصد را داشته باشد و‬ ‫این همان بومی سازی است که هر انیمیشن باید از ان برخوردار باشد‪.‬‬ ‫باید تبلیغات بومی و همچنین بومی سازی در تصویر و صوت داشته‬ ‫باشد تا به موفقیت بیشتر ان کمک کند‪ .‬به نظر من انیمیشن ایران رشد‬ ‫خوبی داشته است و اگر توزیع و اکران خوب را هم به ان ضمیمه کنیم‪،‬‬ ‫می تواند قابلیت این را داشته باشد که در سطح جهانی عرضه شود‪.‬‬ ‫ایا تولید انیمیشــن در ایران با تکیه بر فروش داخلی ان‬ ‫توجیه اقتصادی دارد؟‬ ‫خیر‪ .‬اگر انیمیشن به صورت سینمایی برای بازار داخل تولید شود‪،‬‬ ‫هیچ صرفه اقتصادی ندارد اما چون انیمیشن یک هنر بدون مرز است‬ ‫وقتی تولید می شود می تواند در اختیار همه دنیا قرار بگیرد و در نتیجه‬ ‫سوداوری داشته باشد‪.‬‬ ‫یکی از بخش های مهم سینما‪ ،‬فیلمنامه است که در یک‬ ‫اثر انیمیشــن عالوه بر مخاطب کودک و نوجوان باید بتواند‬ ‫مخاطب بزرگســال را هم راضی نگه دارد‪ .‬یکی از نقاط قوت‬ ‫«پسر دلفینی» فیلمنامه است‪ .‬چقدر در زمینه قوی بودن این‬ ‫بخش دغدغه داشتید؟‬ ‫یکــی از دالیلی کــه کار ما طول کشــید این بود کــه در بخش‬ ‫سناریونویسی بیش از دو سال فقط روی داستان کار کردیم‪ ،‬برای ان‬ ‫که یک داستان چندالیه باشد تا هم بتواند مخاطب بزرگسال را جذب‬ ‫کند و هم کودکان از تماشای ان لذت ببرند‪ .‬نقطه قوت این انیمیشن‬ ‫روایت داستان منسجم و چند الیه ان است‪.‬‬ ‫شما به انیمیشن به عنوان یک هنر بدون مرز اشاره کردید و‬ ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫‪5‬‬ ‫در «پسر دلفینی» اشاراتی جذاب به هویت ایرانی کاراکترها و‬ ‫فضا شده است‪ .‬تا چه حد در این زمینه دغدغه داشتید؟‬ ‫ما مستقیما به اسم خلیج فارس اشاره نکردیم‪ ،‬اما مشخص است‬ ‫که با توجه به اداب و رسوم‪ ،‬پوشــش و ظاهر شخصیت ها متعلق به‬ ‫خلیج فارس است و از موسیقی ها‪ ،‬سمبل ها‪ ،‬فرهنگ و پوشش مردم تا‬ ‫نژاد شخصیت ها‪ ،‬نژاد ماهی های خلیج فارس با تحقیقات مفصل انجام‬ ‫شده که بیننده کاری را ببیند که هم به لحاظ کیفیت در جهان قابل‬ ‫عرضه باشد هم به لحاظ فرهنگ و اداب رسوم منطبق با محل زندگی‬ ‫خودش باشد و همذات پنداری کند‪.‬‬ ‫فکر می کنید این انیمیشن در ادامه اکران‪ ،‬تا چه حد برای‬ ‫بچه ها در ایران و سایر کشورها جذاب باشد؟‬ ‫در طراحی و ساخت این اثر دقت الزم را داشــته ایم و بازخوردها‬ ‫نشــان می دهد که برای بچه ها نیز جذاب است‪ .‬جایزه بزرگی به اسم‬ ‫ارتک هست که داورانش ‪ 3500‬نفر از کودکان اسیای میانه و روسیه‬ ‫هستند‪ .‬از بین اثاری که در روسیه اکران شد‪ ،‬پسر دلفینی با رای بچه ها‬ ‫به عنوان بهترین کار امسال روسیه انتخاب شد‪.‬‬ ‫انیمیشن ایران در مقایسه با انیمیشن های روز دنیا در کجا‬ ‫ایستاده اســت و ایا با توان فعلی‪ ،‬از پتانسیل رقابت با انها‬ ‫برخورداریم؟‬ ‫ما ممکن است از لحاظ حجم کار و زیرساخت های عجیب و غریبی‬ ‫که در انیمیشن های بزرگ و مطرح دنیا استفاده می شود‪ ،‬قابل مقایسه‬ ‫نباشیم‪ .‬مبالغی که انها هزینه می کنند حدود هزار برابر بودجه های‬ ‫مرسوم تولید انیمیشن درکشور ماســت‪ .‬اما با این وجود ما کیفیت‬ ‫قابل قبولی در تصویر داریم و مزیت ما این است که اگر به داشته های‬ ‫فرهنگی خودمان بپردازیم‪ ،‬می توانیم مخاطبان منطقه خاورمیانه را‬ ‫جذب کنیم چون این اثار می توانند به لحاظ فرهنگی‪ ،‬احساس نزدیکی‬ ‫بیشتری با مخاطبان ایجاد کند‪.‬‬ ‫در دوبله اثار انیمیشن شرایط چگونه است؟‬ ‫«پســر دلفینی» با فرهنگ منطقه ای که در ان اکران می شــود‪،‬‬ ‫متناسب شده است‪ .‬به عنوان مثال در این انیمیشن‪ ،‬دو موزیک ویدیو‬ ‫استفاده شده است که به زبان فارســی است اما در اکران این فیلم در‬ ‫روسیه‪ ،‬پخش کننده‪ ،‬خواننده بسیار مطرح روسی را دعوت کرد که‬ ‫موزیک ویدیوهای این انیمیشن را برای مخاطب روسی بخواند که این‬ ‫کار بســیار به برندینگ و جذب مخاطبان روسی کمک کرد‪ .‬در این‬ ‫کشور پیشنهاد شد که برای دوبله لزوما به سراغ بازیگران نرویم بلکه‬ ‫بهتر است صداپیشه خوب انتخاب کنیم که شاید مردم او را نشناسند‬ ‫اما صدایش تاثیرگذار باشــد‪ .‬در ایران هم تجربه نشان داده است که‬ ‫انتخاب صداپیشه خوب موثرتر اســت چون مخاطب اثار انیمیشن‬ ‫برای دیدن سلبریتی و یا شنیدن صدای او به سینما نیامده است‪ .‬ما‬ ‫هم بر اساس همین تجربه به این نتیجه رسیدیم که از صداپیشه خوب‬ ‫استفاده کنیم‪.‬‬ ‫علیرضا طلیسچی برای دو موزیک ویدیوی فارسی این اثر‬ ‫چطور انتخاب شد و چه ویژگی خاصی در صدای او بود؟‬ ‫یکی از پارامترهای مهم در این موزیک ویدیو که درباره مادر است‪،‬‬ ‫انتقال احساس به مخاطب است و نیاز بود خواننده ای حرفه ای داشته‬ ‫باشیم که بتواند موسیقی توام با احساس را به مخاطب منتقل کند‪.‬‬ ‫در مذاکرات متعددی که انجام شد‪ ،‬به این نتیجه رسیدیم که علیرضا‬ ‫طلیسچی با توجه به صدای سرشار از احساسش و همچنین طرفداران‬ ‫نوجوان بسیار زیادی که دارد‪ ،‬گزینه خوبی است‪.‬‬ ‫بعد از روسیه این انیمیشن در چه کشوری اکران خواهد‬ ‫داشت؟‬ ‫در اکران روسیه و در ‪ 2700‬سالن سینما نزدیک به ‪ 2‬میلیون دالر از‬ ‫گیشه فروش داشتیم و اکنون در حال اماده سازی یک دوبله و موسیقی‬ ‫خوب ترکی از سوی شــرکت پخش ترکیه ای هستیم و قرار است که‬ ‫نزدیک سال جدید میالدی این انیمیشن اکران گسترده ای در ترکیه‬ ‫داشته باشد‪.‬‬ ‫سخن اخر؟‬ ‫اگر بخواهم به دشواری ها در تولید اشــاره کنم‪ ،‬یک سری موانع‬ ‫زیرساختی است و زیرساخت های ما قابل مقایسه با دنیا نیست‪ .‬برخی‬ ‫هم موانع ســرمایه ای و مجوزی اســت از جمله بحث بیمه‪ ،‬مالیات‪،‬‬ ‫شــهرداری‪ ،‬عوارض و ‪ ...‬که این مســائل برای تولید فرهنگی خیلی‬ ‫کمرشکن و سنگین است‪ .‬ساخت یک اثر انیمیشن یک کار تیمی است‬ ‫و حدود ‪ 150‬نفر همکاری دارند و وقتی می خواهید شــخصی جدید‬ ‫را جایگزین کنید باید به او هم کار تخصصی و هم اخالق حرفه ای را‬ ‫اموزش دهید‪ .‬چرا که ساخت انیمیشن چند سال طول می کشد تا به‬ ‫نتیجه برسد و باید برای انها کار تیمی را نهادینه کرد‪ .‬در نهایت امیدوارم‬ ‫مخاطبان ایرانی که فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» را می بینند‪ ،‬هم از‬ ‫دیدن ان لذت ببرند و هم به ایرانی بودن ان افتخار کنند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫حکم زارعی برای اقاخانی در جشنواره تئاتر فجر‬ ‫کوروش زارعی دبیــر چهل ویکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر در حکمــی‪ ،‬مدیریت بخش‬ ‫نمایشنامه نویسی این دوره جشنواره را به ایوب اقاخانی سپرد‪ .‬در متن این حکم به سوابق اقاخانی در‬ ‫حوزه خلق‪ ،‬تالیف‪ ،‬چاپ و اموزش امر مهم نمایشنامه نویسی اشاره شده و امده است‪« :‬با توجه به اهمیت‬ ‫این حوز ه خاص به عنوان رکن اساسی شکل گیری یک اثر خالق نمایشی و همچنین با عنایت به سابقه‬ ‫اجرایی شما در جشنواره های متعدد و داوری های پرشــمار در حوزه نویسندگی‪ ،‬به موجب این حکم‪،‬‬ ‫به مدیریت بخش نمایشنامه نویسی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منصوب می شوید‪.‬‬ ‫امید است در این مقام و در راستای هدف عالیه ی ارتقای سطح تئاتر کشور موثر باشید‪/ ».‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫رونمایی از مقتل منظوم امام حسین(ع) متعلق به قرن‪13‬‬ ‫در برنامه ای با عنوان «سوگ باران» و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و عالقه مندان هنرهای سنتی و‬ ‫ایینی نسخه ای از کتابت مقتل حسین بن علی (ع) متعلق به قرن ‪ ۱۳‬هجری قمری رونمایی و معرفی‬ ‫شد‪ .‬این مقتل به خط نستعلیق عبدالنبی شیرازی به سفارش محمدرحیم میرزا کتابت شده است‪.‬‬ ‫امیر عبدالحسینی مدیر هنری‪ ،‬پژوهشگر و مدرس هنر اولین سخنران این رویداد بود که با اشاره به‬ ‫این نسخه از مقتل اظهار کرد‪ :‬کتابت و تذهیب قران‪ ،‬ادعیه‪ ،‬دیوان شاعران کهن و نسخه های تاریخی‬ ‫روزگار گذشته در هنر کتاب ارایی بسیار مورد توجه است و یکی از عوامل مهم در پاسداشت فرهنگ و‬ ‫هنر و تاریخ قلمداد می شود‪/ .‬صباخبر‬ ‫برنامه های مدون موزه هنرهای معاصر تهران چه شد؟‬ ‫موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بازگشایی مجدد (پس از مرمت) در‬ ‫بهمن ماه ‪ ،۱۳۹۹‬برنامه ها و فعالیت هایش را در چند حوزه از سر گرفت که‬ ‫در گفتگویی با رئیس وقت موزه هنرهای معاصر توضیحات کاملی در این‬ ‫مورد ارائه شد‪.‬‬ ‫بر این اســاس‪ ،‬موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازگشایی مجدد‬ ‫در بخش نمایشــگاهی (دو رویکرد مبتنی بر نمایشگاه از اثار گنجینه و‬ ‫نمایشگاه های مبتنی بر ارشیوهای پژوهشــی)‪ ،‬برنامه های سینمایی‪،‬‬ ‫برنامه های معماری و برنامه های «نیو مدیا» فعالیت های خود را در سال‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬اغاز کرد اما پس از اینکه برای موزه حواشی پیش امد و رئیس موزه‬ ‫ویزایهمهاعضایارکسترسیاوشصادرشد‬ ‫همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی که شامگاه پنجشنبه‬ ‫‪ ۱۰‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬در صفحه رسمی اینستاگرام خود اعالم کرد که‬ ‫به دلیل اماده نشدن ویزای تعدای از اعضای ارکستر سیاوش‪ ،‬اجرای‬ ‫تور «به رنگ صدا» در کانادا به تعویق افتاده اســت‪ ،‬مجددا با انتشار‬ ‫متنی در حساب رسمی در اینستاگرامش با بیان اینکه اجرای ونکوور‬ ‫و کلگری برگزار خواهد شــد‪ ،‬از صدور ویزای همه اعضای ارکســتر‬ ‫سیاوش خبر داد‪.‬‬ ‫در این متن امده اســت‪« :‬کنســرت ونکوور (‪ ۹‬و ‪ ۱۰‬سپتامبر)‬ ‫و کلگری (‪ ۱۱‬ســپتامبر) طبق برنامه انجام خواهد شــد‪ ،‬متاسفانه‬ ‫امکان اجرای برنامه در تورنتو و مونترال از دست رفت و الجرم طبق‬ ‫اطالع رســانی قبلی کنســرت تورنتو و مونترال به ماه ژانویه موکول‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫تاریخ دقیق اجراهای تورنتو و مونترال به اطالع عموم خواهد رسید‬ ‫و برای کسانی که بلیت تهیه کرده اند ایمیل خواهد شد»‪/.‬صباخبر‬ ‫تغییر کرد‪ ،‬برنامه های این بزرگترین و مهمترین مرکز هنرهای تجسمی‬ ‫کشور نیز دستخوش تغییر شد و حتی برنامه هایی مثل نمایش فیلم در‬ ‫سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران اص ً‬ ‫ال محقق نشد!‬ ‫عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی درباره برنامه ها و برنامه نمایشگاه های موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران بعد از انتصاب عباد رضا اسالمی به عنوان ریاست این موزه‪ ،‬گفت‪ :‬با‬ ‫توجه به تعامل مرکز با موزه‪ ،‬اطالع دارم برنامه های بسیار خوب و مدونی‬ ‫در موزه هنرهای معاصر تهران در حال طراحی است که به زودی رسانه ای‬ ‫خواهد شد‪ .‬در حال حاضر نیز نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال ارت»‬ ‫اجرای«خانهخراب»بهنفعبیمارانام اس‬ ‫نمایــش تراژی کمدی «خانــه خراب» به نویســندگی رضا‬ ‫دادویی و کارگردانی محمدرضــا پورحکیمی که از ‪ ۲۷‬مرداد ماه‬ ‫ساعت ‪ ۲۰‬در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است‪ ،‬کلیه عواید‬ ‫فروش اجرای دوشنبه ‪ ۱۴‬شهریور را به بیماران ام اس اختصاص‬ ‫خواهد داد‪ .‬بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه امیرکاوه‬ ‫اهنین جان‪ ،‬وحید نفــر‪ ،‬محمدهادی عطایی‪ ،‬نــدا مقصودی‪،‬‬ ‫سیروس همتی‪ ،‬سیدرضا علوی‪ ،‬حامد سوری‪ ،‬الهه حسینی و رضا‬ ‫دادویی هستند و شادی اقایی‪ ،‬امیر حسین بلوچی‪ ،‬پریناز رضایی‪،‬‬ ‫مرتضی رضایی‪ ،‬علی اصغر ملکی و جواد عرب محمدی به عنوان‬ ‫بازی یار در این اثر حضور دارند‪.‬‬ ‫در خالصه داســتان نمایش امده اســت‪ :‬در روزی که کلنل‬ ‫لیاخوف به دستور محمدعلی شاه‪ ،‬مجلس را به توپ بسته است‬ ‫و کشور دچار اشوب و بلوا شــده‪ ،‬حاجی جبار به دنبال افزودن‬ ‫دارایی های خود و ازدواج تازه است و‪/ ...‬خبرگزاری مهر‬ ‫که تقریباً دو ماه از افتتاحش می گذرد و تــا اول مهرماه نیز ادامه خواهد‬ ‫داشت‪ ،‬بسیار فاخر است و برای اولین بار چنین نمایشگاهی را شاهدیم‪ .‬او‬ ‫در پاسخ به این پرسش که ایا برنامه های نمایشگاهی موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران همچون گذشته که ساالنه برنامه ریزی شده است‪ ،‬خواهد بود یا خیر‪،‬‬ ‫بیان کرد‪ :‬به جهت تعدد فعالیت ها و پیشنهاداتی که وجود دارد‪ ،‬برنامه ها را‬ ‫در حد و اندازه موزه هنرهای معاصر و مقطعی در نظر می گیریم‪ .‬او با بیان‬ ‫اینکه از بابت حشرات دیده شده در برخی اثار گنجینه موزه جای نگرانی‬ ‫وجود ندارد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬این موضوع مساله ای پیچیده نیست و رفع خواهد‬ ‫شد و جامعه هنری نباید نگران چنین اتفاقی باشند‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫پیکر عباس معروفی در برلین به خاک سپرده می شود‬ ‫طبق اطالع خانوادۀ مرحوم عباس معروفی و در پی طوالنی بودن‬ ‫مراحل اداری خاکسپاری در المان مراسم خاکسپاری وی که قرار‬ ‫بود روز جمعه (‪ ۱۱‬شهریورماه) برگزار شود‪ ،‬به تاریخ ‪ ۵‬مهرماه ساعت‬ ‫‪ ۱۱‬به وقت المان در برلین موکول شد‪.‬‬ ‫همچنین انتشارات ققنوس اعالم کرده است که مراسم یادبود این‬ ‫نویسندۀ فقید را پس از مراسم خاکسپاری برگزار خواهد کرد که زمان‬ ‫و مکان ان متعقباً اعالم خواهد شد‪.‬‬ ‫عباس معروفــی‪ ،‬رمان نویس‪ ،‬نمایش نامه نویس و شــاعر در ‪۲۷‬‬ ‫اردیبهشت ‪ ۱۳۳۶‬متولد شد‪ .‬او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ‬ ‫گلشیری و محمدعلی ســپانلو اغاز کرد و در دهۀ ‪ ۶۰‬با چاپ رمان‬ ‫«سمفونی مردگان» به شهرت رسید‪.‬‬ ‫معروفــی در دهه های پایانــی عمر خود به المــان رفت و اواخر‬ ‫هفته گذشته در پی چند جراحی سخت به دلیل ابتال تومور مغزی‪،‬‬ ‫درگذشت‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 6 ‫یک شنبه‪13‬شهریور‪ 1401‬شماره ‪1270‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«روایت هایی از زارا» در تماشاخانه ماه‬ ‫نمایش «روایت هایی از زارا» نوشته و کارگردانی کیانوش احمدی از سه شنبه ‪ ۱۵‬شهریور ماه تا ‪ ۱‬مهر‬ ‫در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می رود‪ .‬این نمایش روایتی از حضور از پزشکان و پرستاران‬ ‫به ویژه پرســتاران زن از جنگ تحمیلی تا دوران همه گیری ویروس کرونا را به تصویر می کشد‪ .‬ارزو‬ ‫کریمی زند‪ ،‬محمد قدیمی‪ ،‬حسن همتی و محبوبه اسدی در «روایت های زارا» بازیگران اثر هستند‪ .‬از‬ ‫دیگر عوامل این اثر نمایشی می توان به موســیقی‪ :‬علی خاتمی‪ ،‬طراح نور‪ :‬حسین نادری‪ ،‬گریم‪ :‬ازاده‬ ‫مالمیر‪ ،‬مدیر روابط عمومی‪ :‬نگار امیری‪ ،‬پوستر و بروشور و فوتوموشن‪ :‬مهدی اسدی تبار‪ ،‬عکاسان‪ :‬امیر‬ ‫مبارکی و فائزه محمد رفیعی و طراح صحنه و لباس‪ :‬کیانوش احمدی اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫معرفی هنرمندان نمایشنامه خوانی «خواب زمستانی»‬ ‫سیما تیرانداز‪ ،‬سوگل خلیق‪ ،‬یلدا عباسی‪ ،‬فرزانه سهیلی و ساناز نجفی چهره هایی هستند که نمایشنامه‬ ‫«خواب زمستانی» به نویســندگی لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی را شنبه ‪ ۱۹‬شهریور ساعت ‪ ۲۰‬در‬ ‫پردیس تئاتر شهرزاد خوانش می کنند‪ .‬همچنین امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند در این نمایشنامه خوانی‬ ‫اجرای زنده خواهند داشت‪« .‬خواب زمستانی» اولین اجرا از رپرتوار نمایشنامه خوانی «زندگی کارگری زنان»‬ ‫است که به صورت خیریه و با هدف ازادی زنان زندانی جرایم مالی و غیرعمد که به دلیل عدم توانایی پرداخت‬ ‫در زندان به سر می برند‪ ،‬خوانش می شود‪ .‬تمام عواید حاصل از این نمایشنامه خوانی با هماهنگی های صورت‬ ‫گرفته با سازمان زندان های کشور بی کم وکاست به ازادی این زنان اختصاص داده می شود‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫ترجمهروسیتقریظمقاممعظمرهبریبرکتاب«مهاجرسرزمینافتاب»رونماییشد‬ ‫اییــن رونمایــی از ترجمه روســی تقریــظ مقام معظــم رهبری‬ ‫(مدظله العالــی) بــر کتاب«مهاجر ســرزمین افتــاب» در اولین روز‬ ‫سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور یاسر احمدوند‪،‬‬ ‫معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و کاظم جاللی‪ ،‬سفیر‬ ‫جمهوری اسالمی ایران در روسیه برگزار شد‪ .‬یاسر احمدوند درخصوص‬ ‫سی وپنجمیننمایشگاهبین المللیکتابمسکوگفت‪:‬ایننمایشگاهنشان‬ ‫می دهد کتاب در همه جوامع طرفداران خود را دارد‪ .‬کلمات ســربازانی‬ ‫هستند که نمی میرند و بزرگترین سفیر هر کشور کتاب است‪ .‬افتخار دارم‬ ‫به نمایندگی از جمهوری اسالمی ایران در این نمایشگاه حاضر باشم‪ .‬در این‬ ‫دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو دو نویسنده مطرح ایرانی (بهناز‬ ‫ضرابی زاده و حمید حسام) حضور دارند و بیش از صد و پنجاه عنوان کتاب‬ ‫به زبان های مختلف در غرفه جمهوری اسالمی ایران عرضه شده است‪.‬‬ ‫معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی خواندن ترجمه روسی‬ ‫‪7‬‬ ‫کتاب «مهاجر سرزمین افتاب» نوشته حمید حسام را به همه عالقه مندان‬ ‫توصیه کرد و گفت‪ :‬امیدوارم تعامالت فرهنگی میان دو کشور بیشتر شود و‬ ‫به زودی گروهی از نویسندگان روسی را در ایران ببینیم‪.‬‬ ‫کاظم جاللی نیز گفت‪ :‬روابط دو کشور ایران و روسیه در حال گسترش‬ ‫است و دو کشور نیازمند گسترش روابط فرهنگی نیز هستند چرا که روابط‬ ‫فرهنگی خط مقدم سایر روابط است‪ .‬روسیه در حوزه فرهنگ برای ایران‬ ‫ت زیادی برخوردار است‪ .‬از جمله اشتراکات دو کشور می توان به‬ ‫از اهمی ‬ ‫جنگ و مقاومت جدی مردمی اشاره کرد‪ .‬یکی از حوزه های همکاری دو‬ ‫کشور ایران و روسیه می تواند حوزه نوشتاری و مقاومت باشد‪ .‬دوران جنگ‬ ‫تحمیلی علیه جمهوری اسالمی ایران یکی از روشن ترین ادوار تاریخی‬ ‫ایران است و خوشحالیم که مردم و رزمندگان ما این دوران را لمس کردند‬ ‫و درباره این حوزه کتاب نوشتند‪ .‬جاللی با بیان اینکه دوتن از برجسته ترین‬ ‫نویسندگان حوزه دفاع مقدس در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب‬ ‫مسکو حضور دارند‪ ،‬گفت‪ :‬مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص‬ ‫کتاب ها تقریظ می نویسند و این امر جزو سنت های ایشان است و باعث‬ ‫اشنا کردن مردم با این اثار برجسته می شــود‪ .‬تقریظ ایشان بر کتاب‬ ‫«مهاجر سرزمین افتاب» یکی از نمونه های مهم است؛ کونیکو یامامورا‬ ‫با یک مرد ایرانی ازدواج و صاحب فرزندی می شود که در جنگ تحمیلی‬ ‫علیه ایران به شهادت می رسد‪ .‬کونیکو یامامورا صرفا یک مادر نبود بلکه‬ ‫در بسیاری از زمینه ها در ایران فعالیت می کرد و به یک الگو تبدیل شد‪.‬‬ ‫امثال افرادی مانند کونیکو یامامورا و بهناز ضرابی زاده نشان می دهند که‬ ‫زنان در انقالب اسالمی ایران نقش مهمی ایفا می کنند‪ .‬کاظم جاللی در‬ ‫پایان ابراز امیدواری کرد که حضور در سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی‬ ‫کتاب مسکو بتواند در راستای گسترش تعامالت فرهنگی ایران و روسیه‬ ‫موثر باشد‪ .‬در پایان از تقریظ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر کتاب‬ ‫«مهاجر سرزمین افتاب» رونمایی شد‪.‬‬ صفحه 7 ‫پریناز ایزدیار و راه های افتخار‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سکوت حرفه ای یک بازیگر‬ ‫حضور زنان در سینمای ایران با توجه به نوع نگرش فیلمسازان‬ ‫به ویژه در دهه هــای ‪ 40‬و ‪ 50‬به تولید فیلم های وطنی و مقوله‬ ‫«فیلمفارسی» با تاریخ چندان درخشانی توام نبود‪ .‬پس از پیروزی‬ ‫انقالب و به ویژه با تاسیس جشــنواره فیلم فجر‪ ،‬نگاه به جایگاه‬ ‫زنان در فیلم ها تغییری اساسی کرد و حال با گذشت بیش از ‪40‬‬ ‫دوره از این جشنواره‪ ،‬جوایزی نظیر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر‬ ‫نقش اول زن و نقش مکمل زن‪ ،‬بر اهمیت جایگاه زنان درست به‬ ‫اندازه مردان در سینمای توسعه یافته ایران پس از انقالب صحه‬ ‫می گذارد‪ .‬از چند دهه پیش ســتاره های مختلفی درخشیدند‪.‬‬ ‫موفقیت در حوزه بازیگری زنان و تداوم ان حاال به کاری بسیار‬ ‫دشوار در سینمای ایران بدل شــده است‪ .‬این میان اما بازیگری‬ ‫مانند پریناز ایزدیار‪ ،‬رمز و راز موفقیت بلند مدت در سینمای ایران‬ ‫را مدت هاست کشف کرده است‪ .‬ایزدیار از معدود بازیگران مطرح‬ ‫و توانمندی است که کســی او را با حواشی سینمای ایران به یاد‬ ‫نمی اورد‪ .‬بازیگری که همواره از حواشی بری بوده و همین موضوع‬ ‫به موفقیت او کمک شایانی هم کرده است‪ .‬او هیچ وقت هنرمندی‬ ‫جنجالی نبود و همواره کوشید به مسائل اجتماعی سیاسی وارد‬ ‫نشــود‪ .‬هیچ خبرنگار پاپارتزی ای از ســفرهای خارجی او‪ ،‬یا از‬ ‫زندگی شخصی اش مطلبی منتشر نکرده است‪ .‬جمیع این ها بدان‬ ‫معناست که پریناز ایزدیار با نگاهی درست و حرفه ای به موفقیت‬ ‫نائل شده است‪ .‬گذشته از این‪ ،‬یکی دیگر از عوامل موفقیت ایزدیار‪،‬‬ ‫انتخاب های حساب شده اوست‪ .‬برای نمونه او دو بار کنار پیمان‬ ‫معادی و نوید محمدزاده مقابل دوربین نقش افرینی کرده است‪.‬‬ ‫اولی در «ابد و یک روز» که ســیمرغ را برای او به ارمغان می اورد‬ ‫و دومی در «متری شــش و نیم» که بدل بــه یکی از موفق ترین‬ ‫فیلم هایش می شود‪ .‬ایزدیار برای سومین بار در «سرخپوست»‬ ‫مقابلمحمدزادهقرارمی گیردودرانفیلمهمنقشیمحوریبازی‬ ‫می کند‪ .‬به نظر می رسد‪ ،‬این بازیگر موفق نه تنها ضریب هوشی‬ ‫باالیی برای موفقیت دارد‪ ،‬بلکه مشاوران خوب و کاربلدی را هم کنار‬ ‫خود می بیند که به رشد و شکوفائی اش کمک می کنند‪.‬‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬زاده هشتم شــهریور ‪ 1364‬در بابل است‪ .‬دختر‬ ‫پایتخت بهارنارنج ایران‪ ،‬همشــهری زنده نام شــاهرخ مســکوب که‬ ‫ســیاهچال های مخوف ســاواک را با زاللی کلماتش روشن کرد‪ .‬بابل‬ ‫همان اقلیم مه گرفته ای است که حوالی اش روستای درزی کال‪ ،‬زادگاه‬ ‫امامعلی حبیبی‪ ،‬مردی که خاک کره خاکی را به توبره کشید و مدال هال‬ ‫زرین میان وزن کشتی ازاد جهان را یکی پس از دیگری از اوردگاه های‬ ‫جهانی و المپیک برای ایران به ارمغان می اورد‪ .‬بابل زادگاه پریناز ایزدیار‬ ‫هم محســوب می شــود‪ .‬فرزند اخر یک خانواده معروف و خوشنام در‬ ‫بابل‪ ،‬با پدری که به حرفه وکالت مشغول بود و مادری که به خانه داری‬ ‫می پرداخت‪ .‬با وجود انکه شغل پدرش دولتی نبود اما خانواده ایزدیار دو‬ ‫بار به دلیل مشغله باالی پدر‪ ،‬راهی تهران شدند‪ .‬به این ترتیب او دوران‬ ‫دبستان را در بابل گذراند اما ادامه تحصیالتش در مقطع راهنمایی را در‬ ‫تهران به انجام رساند‪ .‬همچنین دوران دبیرستان را در بابل گذارند اما‬ ‫برای حضور در مقطع پیش دانشگاهی دوباره به تهران رفت‪ .‬تحصیالت‬ ‫عالیه در رشته گرافیک‪ ،‬شــاید خود عاملی برای نزدیک تر شدن او به‬ ‫جهان هنرپیشگی بود‪ ،‬چه در همین دوران دانشــجویی بود که برای‬ ‫بازی در فیلم «بازی خطرناک» به دفتر سینمایی حسن هدایت رفت و‬ ‫با پذیرفته شدن در ازمون‪ ،‬برای فیلمبرداری راهی ابادان شد‪ .‬فیلمی‬ ‫که هرگز اکران نشــد اما در پروژه بعدی هدایت بــا نام «یک مرد‪ ،‬یک‬ ‫شهر» کنار بازیگرانی مانند احمد نجفی‪ ،‬زیبا بروفه‪ ،‬بهرام ابراهیمی‬ ‫و مصطفی راد به نقش افرینی پرداخت‪ .‬یک سال بعد برای حضور‬ ‫در تله فیلم «همان روز» به کارگردانی علیرضا امینی دعوت به کار‬ ‫شد تا بازی کنار پوالد کیمیایی‪ ،‬لیال اوتادی و امیرحسین رستمی‬ ‫را هم تجربه کند‪ .‬با وجود این نقش افرینی ها‪ ،‬ورود رسمی ایزدیار‬ ‫به سینمای ایران را باید ســال ‪ 89‬عنوان کرد‪ .‬زمانی که او به گروه‬ ‫بازیگران فیلم «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی پیوست‪.‬‬ ‫فاطمه معتمد اریا‪ ،‬پارسا پیروزفر‪ ،‬صابر ابر و نگار جواهریان از بازیگران‬ ‫مطرح حاضر در این فیلم بودند‪ .‬نخستین کار جدی تلویزیونی پریناز‬ ‫ایزدیار هم مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشــت» بود‪ .‬این سریال‬ ‫که موتیفی ماورایی داشــت‪ ،‬دومین کار علیرضا افخمی در این‬ ‫زمینه بود‪ .‬افخمی پیش تر با سریال «او یک فرشته بود» خود‬ ‫را در این زمینه مطرح کرد‪ .‬انچه بیش از هرچیز به شناخته‬ ‫شدن ایزدیار در تلویزیون کمک کرد‪ ،‬نقش افرینی ویژه اش‬ ‫در این مجموعه به نقش یک روح بود‪ .‬ماجرای پیوستنش‬ ‫به جمع بازیگران «پنج کیلومتر تا بهشت» هم در جای‬ ‫خود جالب است‪ .‬خود ایزدیار درباره اتفاقی که باعث‬ ‫پیوستش به این مجموعه شد گفته است‪« :‬در تله فیلم‬ ‫«فال قهوه» به کارگردانی فرزاد موتمن با شــبنم‬ ‫قلی خانی هم بازی بودم‪ .‬در ان زمان شبنم قرارداد‬ ‫بازی در «سریال پنج کیلومتر تا بهشت» را بسته‬ ‫بود و به من اطالع داد که برای یکی از نقش های‬ ‫اصلی‪ ،‬به شــدت دنبال بازیگر هســتند و با‬ ‫خیلی از چهره ها صحبت کرده اند‪ .‬شبنم به‬ ‫من توصیه کرد کــه در خصوص این نقش‬ ‫با اقای افخمی حتمــا صحبت کنم‪ .‬ابتدا‬ ‫جدی نگرفتم‪ .‬چون بــر این باور بودم که‬ ‫حضور در کار مناسبتی نیاز به معرف و‬ ‫یا یک سابقه کاری چشمگیری دارد‪.‬‬ ‫اما به هر حال با این کش و قوس های‬ ‫ذهنی سر لوکیشن رفتم و‪ »...‬حضور‬ ‫در این مجموعه نه تنها عنصر شــهرت را به شخصیت حرفه ای ایزدیار‬ ‫افزود‪ ،‬بلکه پلکان ترقی را برای او بدل به پله برقی کرد‪ 4 .‬سال بعد از این‬ ‫سریال بود که با فیلم فراموش نشدنی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید‬ ‫روستایی در نقش «سمیه» بازی بی بدیلی از خود به نمایش گذاشت‪.‬‬ ‫نقش افرینی ایزدیار در ابد و یک روز‪ ،‬بازیگر ستاره شده ان روزها را در‬ ‫کانون توجه منتقدان قرار داد تا در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر‬ ‫زن سی و چهارمین جشــنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان‬ ‫نقش ِ‬ ‫اول ِ‬ ‫اورد‪ .‬در واقع ســال ‪ 1394‬ســالی طالیی و پر از موفقیت برای ایزدیار‬ ‫محسوب می شــد‪ .‬او با نقش افرینی در این فیلم‪ ،‬بهترین بازیگر نقش‬ ‫اول زن شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر هم شد‪ .‬گذشته از «ابد و‬ ‫یک روز» پریناز ایزدیار سال ‪ 1394‬با سریال «شهرزاد» از پخش شبکه‬ ‫خانگی معروف و معروف تر شد‪ .‬بازی در نقش خاکستری «شیرین» دختر‬ ‫بزرگ اقای دیوان ساالر(با بازی علی نصیریان) که ابتدا با حسادت های‬ ‫بی اندازه اش نسبت به «شهرزاد» که در نهایت موجبات جدایی او از قباد‬ ‫(با نقش افرینی شهاب حسینی) را تامین می کند و وجهه تیره ای از این‬ ‫شخصیت در ذهن مخاطب می سازد اما در فصل بعدی و زمانی که خود‬ ‫«شیرین» قربانی دسیسه ای پلید شده و سر از دارالمجانین درمی اورد‪،‬‬ ‫مخاطب نه تنها دیگر از او نفرتی ندارد‪ ،‬بلکه برای موفقیت او در خرده‬ ‫روایت عشقی اش با «صابر» دچار هیجان و هم ذات پنداری هم می شود‪.‬‬ ‫پس از این موفقیت ها پریناز ایزدیار‬ ‫به عنوان هنرمندی قابل و بازیگری‬ ‫کاربلد در سینمای ایران شناخته‬ ‫شــد و بازی های متفاوت حسی و‬ ‫تکنیکی او در دو فیلم «متری شش‬ ‫و نیم» و «سرخپوســت» بر رشد و‬ ‫تکوین شخصیت بازیگری موفق در‬ ‫سینمای ایران مهر تایید زد‪ .‬حاال‬ ‫پریناز ایزدیار یکی از بازیگران زن‬ ‫تاثیرگذار در سینمای معاصر‬ ‫ایران محسوب می شود و‬ ‫به نظــر‪ ،‬موفقیت های‬ ‫او در اینده نیز تداوم‬ ‫خواهد داشت‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!