روزنامه صبا شماره 1270
روزنامه صبا شماره 1270
روزنامه صبا شماره 1270
یک شنبه| 13شهریور 4 |1401سپتامبر 7 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1270صفحه| 5000ناموت|
انیمیشن جهاین
اب مولفه های ایراین
گفت و گوهایی با کارگردان و تهیه کننده انیمیشن سینمایی «پسردلفینی»
رونمایی از «بابک حمیدیان»
در نقش شهید بروجردی
صفحه 2
پریناز ایزدیار و راه های افتخار
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
مهرداد خوشبخت «پاالیشگاه» را می سازد
فیلم «پاالیشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی و با سرمایه گذاری بنیاد
سینمایی فارابی قرار است تا با محوریت موضوع مهم مهندسی جنگ و با محوریت پاالیشگاه نفت ابادان و در
سال های دفاع مقدس ساخته شود .قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پاالیشگاه ابادان در
زمان حصر ابادان به رهبری یک مهندس است.تولید این فیلم به دلیل موضوع بسیار سنگین و سخت خواهد
بود« .پاالیشگاه» به چهر ه خاصی از شهدا نمی پردازد بلکه روح جمعی رزمندگان نخبه و تیزهوش جنگ را
به نمایش می گذارد که در روزگاری که کشور زیر موشک باران بود ،با مهندسی دقیق نفت کشور را به عنوان
مهم ترین سرمایه اقتصادی حفظ می کردند و حتی به ان سوی دنیا می فرستادند/.خبرگزاری تسنیم
«بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد
چهل و چهارمین جشنواره فیلم مسکو در کشور روسیه در حالی به کار خود پایان داد که فیلم «بدون
قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی جایزه بزرگ بهترین فیلم (سنت جورج طالیی) را به خود اختصاص داد
که این جایزه با حضور شعیبی به این کارگردان ایرانی اهدا شد .همچنین پگاه اهنگرانی برای بازی در این
فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد .امسال رسول صدرعاملی سینماگر ایرانی یکی
از داوران جشنواره فیلم مسکو بود و فیلم های «بدون قرار قبلی» اخرین ساخته بلند سینمایی بهروز
شعیبی در بخش مســابقه اصلی و فیلم «هجده هزار پا» ساخته مهدی شاه محمدی در بخش مسابقه
مستند جشنواره مسکو با دیگر اثار به رقابت پرداختند/.خبرگزاری مهر
اولین تصویر از«غریب»؛ پروژه جدید اوج
رونمایی از
کحمیدیان»
«باب
در نقش شهید بروجردی
اولین تصویر از فیلم سینمایی شهید محمد بروجردی با نمایی
از حضور بابک حمیدیان در نقش این شــهید منتشر شد .فیلم
سینمایی شــهید بروجردی به نام «غریب» که فیلمبردای ان
به تازگی اغاز شده است ،دومین تجربه محمدحسین لطیفی در
سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است .او سال
۸۵برای این فیلم ،سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره
فجر را به دست اورد .فیلم شــهید محمد بروجردی جدیدترین
محصول امسال سازمان هنری رسانه ای اوج است که فیلمنامه ان
بر اساس منابع مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان»
اثر نصرت اهلل محمودزاده و دیگر اســناد تازه یافته ،نوشته شده
کارگردان«خطباریکقرمز»واردسینمایداستانیشد
فرزاد خوشدست ،کارگردان مستندهایی نظیر «زنی که نام ندارد»
محصول ســال ۱۳۹۵و «خط باریک قرمز» که در ســال ۱۳۹۸به
نمایش درامد ،پس از گذشت چند سال اقدام به دریافت پروانه ساخت
فیلم سینمایی جدیدی با نام «سپیده و سایر مردان» به کارگردانی
ی کرده است.
خود و تهیه کنندگی سیدغالمرضا موسو
این کارگردان تاکنون توانسته است تا با تولید مستند «خط باریک
قرمز» موفق به دریافت جایزه در جشنواره های داخلی ،نامزد بهترین
مستند اسیاپاسیفیک اسکار اسیا اقیانوســیه و اولین مستند برنده
جایزه نت پک استعداد اسیا اقیانوسیه شــود و نیز تندیس بهترین
مستند جشن حافظ را کسب کند.
همچنین چندی پیش این مستند توانســت پس از بررسی های
هیات انتخاب ،به بخش مسابقه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند
وارد شود که در بخش مستند بلند ،از ۱۸اثر منتخب میان ۶۵فیلم
ارسال شده بود/.صباخبر
است .محمودزاده همچنین به عنوان مشاور محتوایی با این پروژه
همکاریمیکند.بابکحمیدیانپیشازاینبازیدرفیلم هایدفاع
مقدسی از جمله «مزرعه پدری»« ،چ» ۵۰« ،قدم اخر»« ،سرو زیر
اب» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» را تجربه کرده است .او همچنین
طی دو دهه فعالیت در سینما موفق به دریافت جوایز مختلف شده
است.سیمرغبلورینبهترینبازیگرنقشمکملجشنوارهفجربرای
«چ» و «روز رستاخیز» ،تندیس نقش مکمل برای «ریسمان باز»
از جشن خانه سینما ،دو تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل برای
«هیس دخترها فریاد نمی زنند» و «چ» از جشن انجمن منتقدان و
نویسندگان سینمای ایران به همراه جایزه بهترین بازیگر مرد برای
جایز هحقوقبشر«هامبورگ» ۲۰۲۲برای«مجبوریم»
جایزه حقوق بشر هامبورگ ۲۰۲۲در نشست انجمن فرهنگی
هنری ادبی «هم نشســت» ،به فیلم «مجبوریم» رضا ُدرمیشیان
اهدا شد .این مراسم در سینما متروپولیس شهر هامبورگ با حضور
رضا ُدرمیشیان برگزار شــد و این جایزه توسط استادجالل خالقی
مطلق ادیب ،زبان شناس ،ایران شناس و شاهنامه پژوه ایرانی ساکن
هامبورگ به این فیلم ساز اهدا شد .این جایزه ششمین جایزه فیلم
«مجبوریم» پس از جوایز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره
وزول فرانسه ،جایز ه بین المللی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چینه
چیتا هلند ،جایز ه اصلی بهترین فیلم ،جایز ه بهترین فیلم تماشاگران
و جایز ه بهترین فیلم هیات داوری نتپک (شبکه ارتقای سینمای
اسیاوپاسیفیک) جشنواره اسیاتیکای رم است« .مجبوریم» در بیش
از بیست جشنواره جهانی همچون توکیو ،هنگ هنگ ،شانگهای،
ترانسیلوانیا رومانی ،سائوپائولوی برزیل ،مونز بلژیک ،چنای ،پونا،
بنگلور ،بلگراد حضور داشته است /.خبرگزاری ایسنا
«هیس دخترها فریاد نمی زنند» و «چ» از جشن حافظ ،برخی از
جوایزحمیدیانهستند.فیلمسینماییشهیدبروجردیکهیکماه
پیشباعنوان«غریب»پروانهساختدریافتکرد،پرترهاینشهید
نیستبلکهبهمقطعیازدورانفرماندهیاودرمنطقهغرب،پیشاز
اغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می پردازد .این فیلم ،شمایلی از
احواالت باطنی ،سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی
با نگاهی به دوره ای کوتاه از زندگی و تالش او برای ایجاد اتحاد در
غربکشوراست.فیلمشهیدمحمدبروجردیبرایحضوردرچهل
ویکمینجشنوارهفیلمفجرامادهمی شودوفهرستعواملودیگر
بازیگران به زودی رسانه ای خواهد شد/.صبا خبر
اهنگساز سریال «ازادی مشروط» معرفی شد
اهنگسازی سریال «ازادی مشروط» به کارگردانی و تهیه کنندگی
مســعود ده نمکی بر عهده بهنــام ابطحی قرار گرفــت .نگارش این
فیلمنامه نیز توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی
از مسعود ده نمکی انجام شده است« .ازادی مشروط» که سریالی ۳۰
ت گروه های جهادی ،کادر درمان
قسمتی و با مضمون طنز درباره فعالی
و پرستاران در ایام کرونا است ،تالتش دارد تا مصائب و شیرینی های
این دوران را به تصویر بکشد .این مجموعه در مرکز سیمافیلم ساخته
می شود و از بازیگران سریال «ازادی مشروط» می توان به پوراندخت
مهیمن ،لیال بوشهری ،هلیا امامی ،بهنوش بختیاری ،حدیثه تهرانی،
مریم کاویانی ،شهین تســلیمی ،فاطمه شکری ،ساقی زینتی ،فریبا
ترکاشوند ،صهبا شرافتی ،ژاله درستکار ،پرنیا کربالئی ،نیوشا مدبر،
غزاله اکرمی ،حوریه مقدم ،عاطفه رحمان پور ،مهشــید زاده رعیت،
پریا انوری ،پرویز فالحی پور ،مهران رجبی ،علیرضا اســتادی ،نیما
شاهرخ شاهی و ...اشاره کرد/ .صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
سری جدید «حسینیه معلی» اربعین روی انتن می رود
سعید ســتودگان پیرامون اخرین خبرها از ســری جدید برنامه «حســینیه معلی» گفت :برنامه
«حسینیه معلی» به مناسبت روزهای منتهی به اربعین حسینی فصل جدید خود را اماده کرده است.
او درباره این برنامه گفت :فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» از چهارشنبه 16شهریور هر شب بعد
از خبر ساعت 22روی انتن شبکه سه سیما می رود اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چند قسمت از
این برنامه را خواهیم داشت .این تهیه کننده تلویزیون پیرامون اینکه ایا همچنان ضبط این برنامه ادامه
دارد یا خیر بیان کرد :ضبط این برنامه تمام شده است و ما این روزها ضبط نداریم و مراحل فنی و تدوین
برای پخش از تلویزیون را پشت سر می گذاریم/ .خبرگزاری مهر
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
3
«خانه دوست کجاست» در جشنواره تلوراید ۲۰۲۲دیده می شود
جشنوارهفیلمتلوراید ۲۰۲۲ازنمایشفیلم«خانهدوستکجاست»عباسکیارستمیدربخشویژهخبر
داد« .خانه دوست کجاست» در بخش انتخاب کارگردان های مهمان جشنواره تلوراید نمایش داده می شود.
دیگر فیلم های این بخش شامل «واحه» ساخته لی چانگ-دونگ محصول ۲۰۰۲از کره جنوبی که نماینده
این کشور در اسکار سال ۲۰۰۳بود« ،اشنایی با دنیای بزرگ و گسترده» ساخته کایرا موراتووا محصول۱۹۷۸
از شوروی« ،شگفتی ها» ساخته الیچه رورواکر محصول ۲۰۱۴ایتالیا با بازی مونیکا بلوچی برنده جایزه بزرگ
شصت و هفتمین دوره جشنواره کن« ،مرثیه یک سفر» ساخته الکساندر سوکورف محصول ۲۰۰۱روسیه
و هلند« ،اتاالنت» ساخته ژان ویگو محصول ۱۹۳۴فرانسه است/ .خبرگزاری مهر
«نون.خ »۴هفته اینده کلید می خورد
کاظم نوربخش ،بازیگر تلویزیون گفت :از انجایی که به زودی مشغول بازی در فصل
چهارم «نون .خ» می شوم کار دیگری را قبول نکردم .او درباره زمان شروع فیلمبرداری
«نون.خ »۴اضافه کرد :به امید خدا اگر مشکلی پیش نیاید از هفته اینده این سریال کلید
خواهد خورد .نوربخش درباره ساخت فصل چهارم «نون .خ» اضافه کرد :سعید اقاخانی
تمام قدرت خود برای ســاخت فصل چهارم «نون .خ» را گذاشته است ،به امید خدا این
سریال برای پخش در عید نوروز و ماه رمضان اماده خواهد شد .این بازیگر در ادامه درباره
تفاوت حضور در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اضافه کرد :طبیعتا تلویزیون مخاطب
بسیار بیشتری دارد و همه نمی توانند اثار سریالی شبکه نمایش خانگی را ببیند .به همین
دلیل کار کردن در تلویزیون همیشه برای من جذاب تر است ،به نظر من تلویزیون جایگاه
بسیار باالتری از شبکه نمایش خانگی دارد .نوربخش درباره حضورش در سینما اضافه کرد:
من چندین فیلم سینمایی بازی کردم که هنوز اکران نشده اند ،به طور کلی درباره حضورم
در سینما بنا بر زمان پیش می روم ،ادمی هستم که همه کارهایم را دوست داشته ام ،یعنی
اگر نقشی را دوست نداشته باشم خیلی راحت ان را قبول نمی کنم و به همین دلیل عجله
ای هم برای حضور در جایی ندارم .بازیگر سریال ««نون .خ»» درباره موفقیت این اثر در
میان مردم اظهار کرد :من هر روز از مردم و اطرافیان درباره فصل جدید این سریال پیام
دارم ،همه منتظر «نون .خ» هستند ،خوشبختانه این سریال سه فصل موفق را پشت سر
گذاشته و در میان مردم به خوبی محبوب شده اســت ،من از حضور در راز بقا بی نهایت
خوشحالم اما معتقدم که تلویزیون و مخصوصا «نون .خ» ارزش بسیار بیشتری در میان
مردم دارد .نوربخش درباره احتمال ساخت فصل دوم «راز بقا» افزود :هنوز هیچ صحبت
جدی برای ساخت فصل دوم این ســریال با ما نشده است ،اقاخانی تمام تمرکزش روی
ساخت «نون.خ »۴اســت و به همین دلیل احتماال فعال سراغ «راز بقا »۲نخواهد رفت.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره همکاری در ســریال «فضایی ها» خاطرنشان کرد:
در این میان در سریال نمایش خانگی «فضایی ها» به کارگردانی پیمان قاسمخانی هم
حضور داشتم که برایم جذاب بود ،این سریال هم فضای خاص خودش را دارد که احتمال
موفقیتش بین مخاطبان زیاد اســت .بی نهایت بازیگر خوش شانسی هستم که در این
سال ها توانستم با دو قطب کمدی یعنی سعید اقاخانی و پیمان قاسمخانی همکاری داشته
باشم و از این جهت خدا را شاکرم/.خبرگزاری میزان صفحه 3
4
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
پرونده
انیمیشنجهانیبامولفه هایایرانی
گفت وگوهایی با کارگردان و تهیه کننده «پسردلفینی» که در ایران روی پرده رفته است
فاطمه حمیره فاصله دور و دراز انیمیشن ایران از اثار غول های بزرگ انیمیشن سازی دنیا از جمله پیکسار انکارناپذیر است
اما در طول سال های گذشته با وجود همه محدودیت ها و نامالیماتی که مسیر تولید این اثار را در ایران ناهموار
گفت و گو
کرده است ،انیمیشن ایران به یمن وجود هنرمندانی باانگیزه و خالق ،توانسته پا را فراتر از مرزهای خود بگذارد
و عالوه بر دیده شدن روی پرده سینمای دیگر کشورهای جهان ،اورده ای هم برای کشورمان به همراه داشته باشد که از ان
ن «اخرین داستان» کار درخشان اشکان رهگذر را مثال
جمله می توان به «شاهزاده روم» و «فیلشاه» اشاره کرد یا انیمیش
زد عالوه بر دریافت جوایز متعدد بین المللی توانست به بخش رقابتی بهترین فیلم نودودومین دوره جوایز سینمایی اسکار و
همچنین بخش بهترین انیمیشن مراسم جایزه اسکار 2020راه پیدا کند .به دنبال دیده شدن انیمیشن ایران در رویدادهای
جهانی ،حاال چشم امیدها به «پسر دلفینی» دوخته شده که در طول سال های اخیر متولد شده و حاال اماده روبرو شدن با
مخاطبان جهانی است .پسر دلفینی ساخته محمد خیراندیش (نویسنده و کارگردان) و محمدامین همدانی (تهیه کننده)
است که نخستین بار در روسیه اکران شد و به گفته سازندگانش به فروش قابل توجه 2میلیون دالری دست یافت .حاال این
فیلم انیمیشن به تازگی در ایران روی پرده سینماها رفته و انتظار می رود با توجه به فروش قابل توجه ان در اکران روسیه و
استقبال خوبی که در روز اکران افتتاحیه این فیلم در ایران مال صورت گرفت ،بتواند مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند.
به بهانه اکران این انیمیشن در سینماهای ایران با سازندگان ان گفتگویی کرده ایم که می خوانید:
محمد خیراندیش کارگردان:
هویت ایرانی «پسر دلفینی» را فریاد نزدیم
محمد خیراندیش که ساخت چندین اثر انیمیشن از جمله سریال
«اتل متل یک جنگل» را در کارنامه هنری خود دارد ،در اولین فیلم
سینمایی انیمیشن خود به عنوان نویسنده ،کارگردان ،طراح کارکتر و
مدل ساز حضور دارد و محمدامین همدانی به عنوان تهیه کننده در کنار
یک تیم 150نفره از هنرمندان او را همراهی می کنند.
ایده انیمیشن پسر دلفینی چطور شــکل گرفت؟ ایده
خودتان بود یا به شما پیشنهاد شد و دنیای زیراب و دوستی
حیوانات دریایی با این کارکتر چطور انتخاب شد؟
ایده فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» از خودم بود .دنیاهای عجیب
وغریب همیشه برای بچه ها جذاب است .مثال خود من در خواب های
کودکی و حتی بزرگســالی بــا حیوانات حرف مــی زدم و حیوانات
حرف هایم را می فهمیدند و این اتفاق برایم جالب اســت .من به این
فکر کردم که اگر بچه ای در دریا شــرایطی این چنین برایش اتفاق
بیفتد ،اولین موجوداتی که می توانند به او نزدیک باشــند ،دلفین ها،
الک پشت ها و نهنگ ها هستند .چیزهایی هم می شنیدیم از دوستی
حیوانات دریایی با انسان ها .مثال این که غواصی را دلفین ها از دست
کوسه ها نجات دادند و به این ترتیب بود که ایده اصلی این انیمیشن
شکل گرفت و طرحش را نوشتم که محمدامین همدانی هم این ایده
را دوست داشت و شروع به کار کردیم.
ســاخت این اثر از ایده تا زمان پایان ساخت چقدر طول
کشید؟
زمان ساخت یک انیمیشن خیلی بیشــتر از یک فیلم سینمایی
طول می کشد .فیلم سینمایی در طول یکی دو ماه جمع می شود و در
نهایت زمان ساختش با پیش تولید و پس تولید به نیمی از یک سال هم
نمی رسد اما انیمیشن چند سال طول می کشد تا ساخته شود و زحمت
زیادی دارد اما اگر خوب ساخته شود ،سود خوبی هم دارد .همان طور
که پرفروش ترین اثار سینمایی در دنیا به انیمیشن اختصاص دارد .ایده
«پسر دلفینی» را از اوایل دهه 90در سر داشتم که حدود سال های 96
و 97جدی تر به ان پرداختیم .یکی دو سال روی فیلمنامه کار کردیم
و یکی دو سال هم تولید ان به طول انجامید.
در انیمیشن «پسر دلفینی» به لحاظ هویت فرهنگی از چه
مولفه هایی استفاده کردید؟
در دنیا یک فرهنگ عامه جهانی داریم که همان کهن الگوهاست.
ما مبادی و موازین داســتان های جهانی را رعایت کردیم که کارمان
جهانی باشد .همه انیمیشن های غربی و شــرقی را که می بینیم هر
کدام از این اثار یک هویت ژنتیک و جغرافیایی دارند .اولین کار ما این
بود که دیزاین کار را حوزه جنوب ایران قرار دادیم و از ابادان و اهواز تا
بوشهر ،بندرعباس و چابهار از همه مولفه های غنی رنگ ،نژاد ،گویش،
موسیقی ،معماری و کشتی سازی استفاده کردیم که کارمان جذابیت
بیشتری داشته باشد.
در طراحی شخصیت های این انیمیشن به سلیقه شخصی
خودتان بیشتر توجه داشتید یا ســلیقه کودکان امروز هم
دخالت داشت؟
با مقوله هنر برای یا هنر یا هنر دارک و ...نمی توان بچه های امروز را
جذب کرد .باید انیمیشن برای بچه ها جذابیت بصری داشته باشد .سعی
کردیم طراحی ها ایکونیک باشد یعنی طوری نباشد که بگویند این
ی ماهی ها و موجودات
شخصیت شبیه فالن کاراکتر است .حتی طراح
دریایی هم مربوط به منطقه خودمان می شــود اما سعی نکردیم که
ایرانی بودن ان را فریاد بزنیم و یک گرافیک ایرانی نخ نما داشته باشد و
با این حال می خواستیم که با وجود یک هویت ایرانی ،مخاطب جهانی
هم از دیدن ان لذت ببرد.
فروش اثار انیمیشن در ایران چگونه است و ایا مخاطبان ان
به اندازه ای هست که بازگشت سرمایه داشته باشد؟
در تمام دنیا ســاز و کارهای عجیب و غریبی برای جذب مخاطب
دارند و شبکه های فروش اقالمی دارند که بر اساس انیمیشن ها ساخته
می شود از جمله کیف ،کتاب ،کفش ،اسباب بازی و ...که البته ما هم در
این زمینه کارهایی کرده ایم ولی در مجموع هزینه تولید انیمیشن های
ما در مقایسه با کمپانی های بزرگ تولید انیمیشن از جمله والت دیزنی
ناچیز است .به طور مثال کمپانی دیزنی حدود 100تا 150میلیون
دالر برای تولید انیمیشن هایش هزینه می کند که هزار برابر بودجه های
تولید ما در انیمیشن اســت و از نظر بودجه تولید اصال قابل مقایسه
نیستیم .اما با این حال کاری که تولید کرده ایم به نسبت هزینه ای که
کرده ایم و عملکرد خوب بچه های تیم تولید که به نظرم خیلی خوب کار
کرده اند ،فروش خوبی می کند .در اکران روسیه و اسیای میانه ،فروش
ما نزدیک به دو میلیون دالر بود در حالی که پرفروش ترین فیلم ایرانی
پارسال 50میلیارد تومان فروش کرد.
ایا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش
دارند؟
باید این اتفاق بیفتد« .پسر دلفینی» با این فروش خوب خارجی که
داشته و قرار اســت این فروش خوب با اکران در دیگر کشورهای دنیا
نیز همچنان ادامه داشته باشد ،این رغبت را به وجود می اورد .اما یکی
از مسائلی که در داخل کشــور با ان روبرو هستیم بحث وی اودی ها
است .وی اودی ها فروش خوبی از پخش انیمیشن های روز دنیا دارند
و کارهای دیزنی ،سونی پیکچرز و نتفلیکیس را به طور رایگان پخش
می کنند و مخاطب با قیمت ارزان این اثار را می بیند به دلیل ان که
قانون کپی رایت در کشور ما رعایت نمی شود و در چنین شرایطی تولید
انیمیشن خیلی به صرفه نیست ولی با این حال تالش می کنیم که با
این بازار رقابت کنیم.
بسیاری از انیمیشن سازان حرفه ای ایران در طول سال های
اخیر مهاجرت کرده اند و گویا به خود شما هم پیشنهادهایی از
سوی کمپانی های خارجی شده است که نپذیرفتید .در حال
حاضر جایگزینی برای این افراد حرفه ای در کشور داریم یا صفحه 4
پرونده
جای خالی انها احساس می شود؟
به همه بچه هایی که در انیمیشن فعالیت دارند ،پیشنهاد همکاری
از ســوی کمپانی های انیمیشن ســازی خارجی می شود .در همین
چند روز گذشته من چند پیشنهاد از کشورهای خارجی داشتم و در
سال های گذشته هم پیشنهادهایی از سوی کشورهای صاحب سبک
در دنیا داشته ام اما این که چرا نرفتم را نمی دانم .شاید چون دوست
داشتم داستان گویی کنم و از کشور خودم بگویم .انیمیشن مدیوم و
مدیای من برای داستان گویی است و فکر می کنم اینجا بهتر داستان
می گویم .خیلی از بچه های انیمیشن مهاجرت می کنند و بسیار هم
موفق هستند .برخی از انها به کشورهای اطراف مثل ترکیه ،مالزی و ...
که از نظر صنعت انیمیشن از ما باالتر نیستند ،مهاجرت می کنند و کار
می کنند و بعد با پیشنهادهای خوب به کشورهای جهان اول می روند و
در بهترین کمپانی های دنیا مثل دیزنی ،انیمال الجیک ،دریم ورکس
و سونی پیکچرز و ام پی سی کار می کنند.
و جایگزینی هم برای انها هست؟
دانشــگاه های ما باید به روزتر و قوی تر باشند .برای حرف زدن در
دنیا و داشتن تیم باید بازیکن بسازید .به نظر من مقوله ای واجب تر از
مدیا و فرهنگ وجود ندارد .ما از این جا باید تولیداتی داشته باشیم تا
وسط بادکنک های فرهنگی که هر روز باد می کنند ،خفه نشویم .ما باید
بادکنک فرهنگی خودمان را داشته باشیم که باد کنیم تا میان این همه
بادکنک زنده بمانیم .هجمه فرهنگی در دنیایی که یک دهکده جهانی
است ،در حال گسترش است و به همین دلیل ساالنه بسیاری از زبان ها
و فرهنگ های دنیا از بین می رود چون بچه ها و نسل جدید محتوای
جای دیگری را می بینند و به ان گرایش پیدا می کنند .مخاطبان به
جریان قالب تر وصل می شوند و باید ما هم حرفی برای گفتن داشته
باشیم تا هم از نظر سیاســی و هم از نظر اجتماعی ،فرهنگی و هنری
بتوانیم در صحنه بمانیم.
محمدامین همدانی تهیه کننده:
انیمیشن ،هنری بدون مرز با مخاطب جهانی است
محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفینی» معتقد
است که تولید انیمیشن برای اکران در داخل ایران هیچ گونه صرفه
اقتصادی به همراه ندارد و ایــن اثار با توجه به برخــورداری از زبان
جهانی و ویژگی بــدون مرز بودن می توانند در اکــران خارجی برای
سازندگان سوداوری به همراه داشــته باشند .این انیمیشن که برای
ایجاد همذات پنداری مخاطبان خارجی به چند زبان دوبله شده و از
خوانندگان شاخص چند کشور برای بخش موزیک ویدیوی ان استفاده
شده است ،بعد از اکران و فروش 2میلیون دالری در روسیه ،به تازگی
روی پرده سینماهای ایران رفته است و خود را برای اکران در ترکیه و
چند کشور دیگر نیز اماده می کند.
«پسر دلفینی» اکران خود را با یک نمایش موفق در روسیه
شروع کرد .تحلیل شما از این موفقیت چیست؟
انیمیشن به طور ذاتی بدون مرز است .وقتی تولید می شود ،معلوم
نیست در کجای دنیا تولید شده است اما برای این که با استقبال خوبی
مواجه شود ،باید قرابت های فرهنگی با کشور مقصد را داشته باشد و
این همان بومی سازی است که هر انیمیشن باید از ان برخوردار باشد.
باید تبلیغات بومی و همچنین بومی سازی در تصویر و صوت داشته
باشد تا به موفقیت بیشتر ان کمک کند .به نظر من انیمیشن ایران رشد
خوبی داشته است و اگر توزیع و اکران خوب را هم به ان ضمیمه کنیم،
می تواند قابلیت این را داشته باشد که در سطح جهانی عرضه شود.
ایا تولید انیمیشــن در ایران با تکیه بر فروش داخلی ان
توجیه اقتصادی دارد؟
خیر .اگر انیمیشن به صورت سینمایی برای بازار داخل تولید شود،
هیچ صرفه اقتصادی ندارد اما چون انیمیشن یک هنر بدون مرز است
وقتی تولید می شود می تواند در اختیار همه دنیا قرار بگیرد و در نتیجه
سوداوری داشته باشد.
یکی از بخش های مهم سینما ،فیلمنامه است که در یک
اثر انیمیشــن عالوه بر مخاطب کودک و نوجوان باید بتواند
مخاطب بزرگســال را هم راضی نگه دارد .یکی از نقاط قوت
«پسر دلفینی» فیلمنامه است .چقدر در زمینه قوی بودن این
بخش دغدغه داشتید؟
یکــی از دالیلی کــه کار ما طول کشــید این بود کــه در بخش
سناریونویسی بیش از دو سال فقط روی داستان کار کردیم ،برای ان
که یک داستان چندالیه باشد تا هم بتواند مخاطب بزرگسال را جذب
کند و هم کودکان از تماشای ان لذت ببرند .نقطه قوت این انیمیشن
روایت داستان منسجم و چند الیه ان است.
شما به انیمیشن به عنوان یک هنر بدون مرز اشاره کردید و
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
5
در «پسر دلفینی» اشاراتی جذاب به هویت ایرانی کاراکترها و
فضا شده است .تا چه حد در این زمینه دغدغه داشتید؟
ما مستقیما به اسم خلیج فارس اشاره نکردیم ،اما مشخص است
که با توجه به اداب و رسوم ،پوشــش و ظاهر شخصیت ها متعلق به
خلیج فارس است و از موسیقی ها ،سمبل ها ،فرهنگ و پوشش مردم تا
نژاد شخصیت ها ،نژاد ماهی های خلیج فارس با تحقیقات مفصل انجام
شده که بیننده کاری را ببیند که هم به لحاظ کیفیت در جهان قابل
عرضه باشد هم به لحاظ فرهنگ و اداب رسوم منطبق با محل زندگی
خودش باشد و همذات پنداری کند.
فکر می کنید این انیمیشن در ادامه اکران ،تا چه حد برای
بچه ها در ایران و سایر کشورها جذاب باشد؟
در طراحی و ساخت این اثر دقت الزم را داشــته ایم و بازخوردها
نشــان می دهد که برای بچه ها نیز جذاب است .جایزه بزرگی به اسم
ارتک هست که داورانش 3500نفر از کودکان اسیای میانه و روسیه
هستند .از بین اثاری که در روسیه اکران شد ،پسر دلفینی با رای بچه ها
به عنوان بهترین کار امسال روسیه انتخاب شد.
انیمیشن ایران در مقایسه با انیمیشن های روز دنیا در کجا
ایستاده اســت و ایا با توان فعلی ،از پتانسیل رقابت با انها
برخورداریم؟
ما ممکن است از لحاظ حجم کار و زیرساخت های عجیب و غریبی
که در انیمیشن های بزرگ و مطرح دنیا استفاده می شود ،قابل مقایسه
نباشیم .مبالغی که انها هزینه می کنند حدود هزار برابر بودجه های
مرسوم تولید انیمیشن درکشور ماســت .اما با این وجود ما کیفیت
قابل قبولی در تصویر داریم و مزیت ما این است که اگر به داشته های
فرهنگی خودمان بپردازیم ،می توانیم مخاطبان منطقه خاورمیانه را
جذب کنیم چون این اثار می توانند به لحاظ فرهنگی ،احساس نزدیکی
بیشتری با مخاطبان ایجاد کند.
در دوبله اثار انیمیشن شرایط چگونه است؟
«پســر دلفینی» با فرهنگ منطقه ای که در ان اکران می شــود،
متناسب شده است .به عنوان مثال در این انیمیشن ،دو موزیک ویدیو
استفاده شده است که به زبان فارســی است اما در اکران این فیلم در
روسیه ،پخش کننده ،خواننده بسیار مطرح روسی را دعوت کرد که
موزیک ویدیوهای این انیمیشن را برای مخاطب روسی بخواند که این
کار بســیار به برندینگ و جذب مخاطبان روسی کمک کرد .در این
کشور پیشنهاد شد که برای دوبله لزوما به سراغ بازیگران نرویم بلکه
بهتر است صداپیشه خوب انتخاب کنیم که شاید مردم او را نشناسند
اما صدایش تاثیرگذار باشــد .در ایران هم تجربه نشان داده است که
انتخاب صداپیشه خوب موثرتر اســت چون مخاطب اثار انیمیشن
برای دیدن سلبریتی و یا شنیدن صدای او به سینما نیامده است .ما
هم بر اساس همین تجربه به این نتیجه رسیدیم که از صداپیشه خوب
استفاده کنیم.
علیرضا طلیسچی برای دو موزیک ویدیوی فارسی این اثر
چطور انتخاب شد و چه ویژگی خاصی در صدای او بود؟
یکی از پارامترهای مهم در این موزیک ویدیو که درباره مادر است،
انتقال احساس به مخاطب است و نیاز بود خواننده ای حرفه ای داشته
باشیم که بتواند موسیقی توام با احساس را به مخاطب منتقل کند.
در مذاکرات متعددی که انجام شد ،به این نتیجه رسیدیم که علیرضا
طلیسچی با توجه به صدای سرشار از احساسش و همچنین طرفداران
نوجوان بسیار زیادی که دارد ،گزینه خوبی است.
بعد از روسیه این انیمیشن در چه کشوری اکران خواهد
داشت؟
در اکران روسیه و در 2700سالن سینما نزدیک به 2میلیون دالر از
گیشه فروش داشتیم و اکنون در حال اماده سازی یک دوبله و موسیقی
خوب ترکی از سوی شــرکت پخش ترکیه ای هستیم و قرار است که
نزدیک سال جدید میالدی این انیمیشن اکران گسترده ای در ترکیه
داشته باشد.
سخن اخر؟
اگر بخواهم به دشواری ها در تولید اشــاره کنم ،یک سری موانع
زیرساختی است و زیرساخت های ما قابل مقایسه با دنیا نیست .برخی
هم موانع ســرمایه ای و مجوزی اســت از جمله بحث بیمه ،مالیات،
شــهرداری ،عوارض و ...که این مســائل برای تولید فرهنگی خیلی
کمرشکن و سنگین است .ساخت یک اثر انیمیشن یک کار تیمی است
و حدود 150نفر همکاری دارند و وقتی می خواهید شــخصی جدید
را جایگزین کنید باید به او هم کار تخصصی و هم اخالق حرفه ای را
اموزش دهید .چرا که ساخت انیمیشن چند سال طول می کشد تا به
نتیجه برسد و باید برای انها کار تیمی را نهادینه کرد .در نهایت امیدوارم
مخاطبان ایرانی که فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» را می بینند ،هم از
دیدن ان لذت ببرند و هم به ایرانی بودن ان افتخار کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
حکم زارعی برای اقاخانی در جشنواره تئاتر فجر
کوروش زارعی دبیــر چهل ویکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر در حکمــی ،مدیریت بخش
نمایشنامه نویسی این دوره جشنواره را به ایوب اقاخانی سپرد .در متن این حکم به سوابق اقاخانی در
حوزه خلق ،تالیف ،چاپ و اموزش امر مهم نمایشنامه نویسی اشاره شده و امده است« :با توجه به اهمیت
این حوز ه خاص به عنوان رکن اساسی شکل گیری یک اثر خالق نمایشی و همچنین با عنایت به سابقه
اجرایی شما در جشنواره های متعدد و داوری های پرشــمار در حوزه نویسندگی ،به موجب این حکم،
به مدیریت بخش نمایشنامه نویسی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منصوب می شوید.
امید است در این مقام و در راستای هدف عالیه ی ارتقای سطح تئاتر کشور موثر باشید/ ».خبرگزاری ایرنا
رونمایی از مقتل منظوم امام حسین(ع) متعلق به قرن13
در برنامه ای با عنوان «سوگ باران» و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و عالقه مندان هنرهای سنتی و
ایینی نسخه ای از کتابت مقتل حسین بن علی (ع) متعلق به قرن ۱۳هجری قمری رونمایی و معرفی
شد .این مقتل به خط نستعلیق عبدالنبی شیرازی به سفارش محمدرحیم میرزا کتابت شده است.
امیر عبدالحسینی مدیر هنری ،پژوهشگر و مدرس هنر اولین سخنران این رویداد بود که با اشاره به
این نسخه از مقتل اظهار کرد :کتابت و تذهیب قران ،ادعیه ،دیوان شاعران کهن و نسخه های تاریخی
روزگار گذشته در هنر کتاب ارایی بسیار مورد توجه است و یکی از عوامل مهم در پاسداشت فرهنگ و
هنر و تاریخ قلمداد می شود/ .صباخبر
برنامه های مدون موزه هنرهای معاصر تهران چه شد؟
موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بازگشایی مجدد (پس از مرمت) در
بهمن ماه ،۱۳۹۹برنامه ها و فعالیت هایش را در چند حوزه از سر گرفت که
در گفتگویی با رئیس وقت موزه هنرهای معاصر توضیحات کاملی در این
مورد ارائه شد.
بر این اســاس ،موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازگشایی مجدد
در بخش نمایشــگاهی (دو رویکرد مبتنی بر نمایشگاه از اثار گنجینه و
نمایشگاه های مبتنی بر ارشیوهای پژوهشــی) ،برنامه های سینمایی،
برنامه های معماری و برنامه های «نیو مدیا» فعالیت های خود را در سال
۱۴۰۰اغاز کرد اما پس از اینکه برای موزه حواشی پیش امد و رئیس موزه
ویزایهمهاعضایارکسترسیاوشصادرشد
همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی که شامگاه پنجشنبه
۱۰شهریورماه ۱۴۰۱در صفحه رسمی اینستاگرام خود اعالم کرد که
به دلیل اماده نشدن ویزای تعدای از اعضای ارکستر سیاوش ،اجرای
تور «به رنگ صدا» در کانادا به تعویق افتاده اســت ،مجددا با انتشار
متنی در حساب رسمی در اینستاگرامش با بیان اینکه اجرای ونکوور
و کلگری برگزار خواهد شــد ،از صدور ویزای همه اعضای ارکســتر
سیاوش خبر داد.
در این متن امده اســت« :کنســرت ونکوور ( ۹و ۱۰سپتامبر)
و کلگری ( ۱۱ســپتامبر) طبق برنامه انجام خواهد شــد ،متاسفانه
امکان اجرای برنامه در تورنتو و مونترال از دست رفت و الجرم طبق
اطالع رســانی قبلی کنســرت تورنتو و مونترال به ماه ژانویه موکول
می شود.
تاریخ دقیق اجراهای تورنتو و مونترال به اطالع عموم خواهد رسید
و برای کسانی که بلیت تهیه کرده اند ایمیل خواهد شد»/.صباخبر
تغییر کرد ،برنامه های این بزرگترین و مهمترین مرکز هنرهای تجسمی
کشور نیز دستخوش تغییر شد و حتی برنامه هایی مثل نمایش فیلم در
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران اص ً
ال محقق نشد!
عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی درباره برنامه ها و برنامه نمایشگاه های موزه هنرهای معاصر
تهران بعد از انتصاب عباد رضا اسالمی به عنوان ریاست این موزه ،گفت :با
توجه به تعامل مرکز با موزه ،اطالع دارم برنامه های بسیار خوب و مدونی
در موزه هنرهای معاصر تهران در حال طراحی است که به زودی رسانه ای
خواهد شد .در حال حاضر نیز نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال ارت»
اجرای«خانهخراب»بهنفعبیمارانام اس
نمایــش تراژی کمدی «خانــه خراب» به نویســندگی رضا
دادویی و کارگردانی محمدرضــا پورحکیمی که از ۲۷مرداد ماه
ساعت ۲۰در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است ،کلیه عواید
فروش اجرای دوشنبه ۱۴شهریور را به بیماران ام اس اختصاص
خواهد داد .بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه امیرکاوه
اهنین جان ،وحید نفــر ،محمدهادی عطایی ،نــدا مقصودی،
سیروس همتی ،سیدرضا علوی ،حامد سوری ،الهه حسینی و رضا
دادویی هستند و شادی اقایی ،امیر حسین بلوچی ،پریناز رضایی،
مرتضی رضایی ،علی اصغر ملکی و جواد عرب محمدی به عنوان
بازی یار در این اثر حضور دارند.
در خالصه داســتان نمایش امده اســت :در روزی که کلنل
لیاخوف به دستور محمدعلی شاه ،مجلس را به توپ بسته است
و کشور دچار اشوب و بلوا شــده ،حاجی جبار به دنبال افزودن
دارایی های خود و ازدواج تازه است و/ ...خبرگزاری مهر
که تقریباً دو ماه از افتتاحش می گذرد و تــا اول مهرماه نیز ادامه خواهد
داشت ،بسیار فاخر است و برای اولین بار چنین نمایشگاهی را شاهدیم .او
در پاسخ به این پرسش که ایا برنامه های نمایشگاهی موزه هنرهای معاصر
تهران همچون گذشته که ساالنه برنامه ریزی شده است ،خواهد بود یا خیر،
بیان کرد :به جهت تعدد فعالیت ها و پیشنهاداتی که وجود دارد ،برنامه ها را
در حد و اندازه موزه هنرهای معاصر و مقطعی در نظر می گیریم .او با بیان
اینکه از بابت حشرات دیده شده در برخی اثار گنجینه موزه جای نگرانی
وجود ندارد ،اظهار کرد :این موضوع مساله ای پیچیده نیست و رفع خواهد
شد و جامعه هنری نباید نگران چنین اتفاقی باشند/ .خبرگزاری مهر
پیکر عباس معروفی در برلین به خاک سپرده می شود
طبق اطالع خانوادۀ مرحوم عباس معروفی و در پی طوالنی بودن
مراحل اداری خاکسپاری در المان مراسم خاکسپاری وی که قرار
بود روز جمعه ( ۱۱شهریورماه) برگزار شود ،به تاریخ ۵مهرماه ساعت
۱۱به وقت المان در برلین موکول شد.
همچنین انتشارات ققنوس اعالم کرده است که مراسم یادبود این
نویسندۀ فقید را پس از مراسم خاکسپاری برگزار خواهد کرد که زمان
و مکان ان متعقباً اعالم خواهد شد.
عباس معروفــی ،رمان نویس ،نمایش نامه نویس و شــاعر در ۲۷
اردیبهشت ۱۳۳۶متولد شد .او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ
گلشیری و محمدعلی ســپانلو اغاز کرد و در دهۀ ۶۰با چاپ رمان
«سمفونی مردگان» به شهرت رسید.
معروفــی در دهه های پایانــی عمر خود به المــان رفت و اواخر
هفته گذشته در پی چند جراحی سخت به دلیل ابتال تومور مغزی،
درگذشت/.خبرگزاری ایسنا صفحه 6
یک شنبه13شهریور 1401شماره 1270
خرب فرهنگ و هرن
«روایت هایی از زارا» در تماشاخانه ماه
نمایش «روایت هایی از زارا» نوشته و کارگردانی کیانوش احمدی از سه شنبه ۱۵شهریور ماه تا ۱مهر
در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می رود .این نمایش روایتی از حضور از پزشکان و پرستاران
به ویژه پرســتاران زن از جنگ تحمیلی تا دوران همه گیری ویروس کرونا را به تصویر می کشد .ارزو
کریمی زند ،محمد قدیمی ،حسن همتی و محبوبه اسدی در «روایت های زارا» بازیگران اثر هستند .از
دیگر عوامل این اثر نمایشی می توان به موســیقی :علی خاتمی ،طراح نور :حسین نادری ،گریم :ازاده
مالمیر ،مدیر روابط عمومی :نگار امیری ،پوستر و بروشور و فوتوموشن :مهدی اسدی تبار ،عکاسان :امیر
مبارکی و فائزه محمد رفیعی و طراح صحنه و لباس :کیانوش احمدی اشاره کرد/.صباخبر
معرفی هنرمندان نمایشنامه خوانی «خواب زمستانی»
سیما تیرانداز ،سوگل خلیق ،یلدا عباسی ،فرزانه سهیلی و ساناز نجفی چهره هایی هستند که نمایشنامه
«خواب زمستانی» به نویســندگی لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی را شنبه ۱۹شهریور ساعت ۲۰در
پردیس تئاتر شهرزاد خوانش می کنند .همچنین امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند در این نمایشنامه خوانی
اجرای زنده خواهند داشت« .خواب زمستانی» اولین اجرا از رپرتوار نمایشنامه خوانی «زندگی کارگری زنان»
است که به صورت خیریه و با هدف ازادی زنان زندانی جرایم مالی و غیرعمد که به دلیل عدم توانایی پرداخت
در زندان به سر می برند ،خوانش می شود .تمام عواید حاصل از این نمایشنامه خوانی با هماهنگی های صورت
گرفته با سازمان زندان های کشور بی کم وکاست به ازادی این زنان اختصاص داده می شود/ .خبرگزاری مهر
ترجمهروسیتقریظمقاممعظمرهبریبرکتاب«مهاجرسرزمینافتاب»رونماییشد
اییــن رونمایــی از ترجمه روســی تقریــظ مقام معظــم رهبری
(مدظله العالــی) بــر کتاب«مهاجر ســرزمین افتــاب» در اولین روز
سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور یاسر احمدوند،
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و کاظم جاللی ،سفیر
جمهوری اسالمی ایران در روسیه برگزار شد .یاسر احمدوند درخصوص
سی وپنجمیننمایشگاهبین المللیکتابمسکوگفت:ایننمایشگاهنشان
می دهد کتاب در همه جوامع طرفداران خود را دارد .کلمات ســربازانی
هستند که نمی میرند و بزرگترین سفیر هر کشور کتاب است .افتخار دارم
به نمایندگی از جمهوری اسالمی ایران در این نمایشگاه حاضر باشم .در این
دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو دو نویسنده مطرح ایرانی (بهناز
ضرابی زاده و حمید حسام) حضور دارند و بیش از صد و پنجاه عنوان کتاب
به زبان های مختلف در غرفه جمهوری اسالمی ایران عرضه شده است.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی خواندن ترجمه روسی
7
کتاب «مهاجر سرزمین افتاب» نوشته حمید حسام را به همه عالقه مندان
توصیه کرد و گفت :امیدوارم تعامالت فرهنگی میان دو کشور بیشتر شود و
به زودی گروهی از نویسندگان روسی را در ایران ببینیم.
کاظم جاللی نیز گفت :روابط دو کشور ایران و روسیه در حال گسترش
است و دو کشور نیازمند گسترش روابط فرهنگی نیز هستند چرا که روابط
فرهنگی خط مقدم سایر روابط است .روسیه در حوزه فرهنگ برای ایران
ت زیادی برخوردار است .از جمله اشتراکات دو کشور می توان به
از اهمی
جنگ و مقاومت جدی مردمی اشاره کرد .یکی از حوزه های همکاری دو
کشور ایران و روسیه می تواند حوزه نوشتاری و مقاومت باشد .دوران جنگ
تحمیلی علیه جمهوری اسالمی ایران یکی از روشن ترین ادوار تاریخی
ایران است و خوشحالیم که مردم و رزمندگان ما این دوران را لمس کردند
و درباره این حوزه کتاب نوشتند .جاللی با بیان اینکه دوتن از برجسته ترین
نویسندگان حوزه دفاع مقدس در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب
مسکو حضور دارند ،گفت :مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص
کتاب ها تقریظ می نویسند و این امر جزو سنت های ایشان است و باعث
اشنا کردن مردم با این اثار برجسته می شــود .تقریظ ایشان بر کتاب
«مهاجر سرزمین افتاب» یکی از نمونه های مهم است؛ کونیکو یامامورا
با یک مرد ایرانی ازدواج و صاحب فرزندی می شود که در جنگ تحمیلی
علیه ایران به شهادت می رسد .کونیکو یامامورا صرفا یک مادر نبود بلکه
در بسیاری از زمینه ها در ایران فعالیت می کرد و به یک الگو تبدیل شد.
امثال افرادی مانند کونیکو یامامورا و بهناز ضرابی زاده نشان می دهند که
زنان در انقالب اسالمی ایران نقش مهمی ایفا می کنند .کاظم جاللی در
پایان ابراز امیدواری کرد که حضور در سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی
کتاب مسکو بتواند در راستای گسترش تعامالت فرهنگی ایران و روسیه
موثر باشد .در پایان از تقریظ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر کتاب
«مهاجر سرزمین افتاب» رونمایی شد. صفحه 7
پریناز ایزدیار و راه های افتخار
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سکوت حرفه ای یک بازیگر
حضور زنان در سینمای ایران با توجه به نوع نگرش فیلمسازان
به ویژه در دهه هــای 40و 50به تولید فیلم های وطنی و مقوله
«فیلمفارسی» با تاریخ چندان درخشانی توام نبود .پس از پیروزی
انقالب و به ویژه با تاسیس جشــنواره فیلم فجر ،نگاه به جایگاه
زنان در فیلم ها تغییری اساسی کرد و حال با گذشت بیش از 40
دوره از این جشنواره ،جوایزی نظیر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر
نقش اول زن و نقش مکمل زن ،بر اهمیت جایگاه زنان درست به
اندازه مردان در سینمای توسعه یافته ایران پس از انقالب صحه
می گذارد .از چند دهه پیش ســتاره های مختلفی درخشیدند.
موفقیت در حوزه بازیگری زنان و تداوم ان حاال به کاری بسیار
دشوار در سینمای ایران بدل شــده است .این میان اما بازیگری
مانند پریناز ایزدیار ،رمز و راز موفقیت بلند مدت در سینمای ایران
را مدت هاست کشف کرده است .ایزدیار از معدود بازیگران مطرح
و توانمندی است که کســی او را با حواشی سینمای ایران به یاد
نمی اورد .بازیگری که همواره از حواشی بری بوده و همین موضوع
به موفقیت او کمک شایانی هم کرده است .او هیچ وقت هنرمندی
جنجالی نبود و همواره کوشید به مسائل اجتماعی سیاسی وارد
نشــود .هیچ خبرنگار پاپارتزی ای از ســفرهای خارجی او ،یا از
زندگی شخصی اش مطلبی منتشر نکرده است .جمیع این ها بدان
معناست که پریناز ایزدیار با نگاهی درست و حرفه ای به موفقیت
نائل شده است .گذشته از این ،یکی دیگر از عوامل موفقیت ایزدیار،
انتخاب های حساب شده اوست .برای نمونه او دو بار کنار پیمان
معادی و نوید محمدزاده مقابل دوربین نقش افرینی کرده است.
اولی در «ابد و یک روز» که ســیمرغ را برای او به ارمغان می اورد
و دومی در «متری شــش و نیم» که بدل بــه یکی از موفق ترین
فیلم هایش می شود .ایزدیار برای سومین بار در «سرخپوست»
مقابلمحمدزادهقرارمی گیردودرانفیلمهمنقشیمحوریبازی
می کند .به نظر می رسد ،این بازیگر موفق نه تنها ضریب هوشی
باالیی برای موفقیت دارد ،بلکه مشاوران خوب و کاربلدی را هم کنار
خود می بیند که به رشد و شکوفائی اش کمک می کنند.
یاسر سماوات -زاده هشتم شــهریور 1364در بابل است .دختر
پایتخت بهارنارنج ایران ،همشــهری زنده نام شــاهرخ مســکوب که
ســیاهچال های مخوف ســاواک را با زاللی کلماتش روشن کرد .بابل
همان اقلیم مه گرفته ای است که حوالی اش روستای درزی کال ،زادگاه
امامعلی حبیبی ،مردی که خاک کره خاکی را به توبره کشید و مدال هال
زرین میان وزن کشتی ازاد جهان را یکی پس از دیگری از اوردگاه های
جهانی و المپیک برای ایران به ارمغان می اورد .بابل زادگاه پریناز ایزدیار
هم محســوب می شــود .فرزند اخر یک خانواده معروف و خوشنام در
بابل ،با پدری که به حرفه وکالت مشغول بود و مادری که به خانه داری
می پرداخت .با وجود انکه شغل پدرش دولتی نبود اما خانواده ایزدیار دو
بار به دلیل مشغله باالی پدر ،راهی تهران شدند .به این ترتیب او دوران
دبستان را در بابل گذراند اما ادامه تحصیالتش در مقطع راهنمایی را در
تهران به انجام رساند .همچنین دوران دبیرستان را در بابل گذارند اما
برای حضور در مقطع پیش دانشگاهی دوباره به تهران رفت .تحصیالت
عالیه در رشته گرافیک ،شــاید خود عاملی برای نزدیک تر شدن او به
جهان هنرپیشگی بود ،چه در همین دوران دانشــجویی بود که برای
بازی در فیلم «بازی خطرناک» به دفتر سینمایی حسن هدایت رفت و
با پذیرفته شدن در ازمون ،برای فیلمبرداری راهی ابادان شد .فیلمی
که هرگز اکران نشــد اما در پروژه بعدی هدایت بــا نام «یک مرد ،یک
شهر» کنار بازیگرانی مانند احمد نجفی ،زیبا بروفه ،بهرام ابراهیمی
و مصطفی راد به نقش افرینی پرداخت .یک سال بعد برای حضور
در تله فیلم «همان روز» به کارگردانی علیرضا امینی دعوت به کار
شد تا بازی کنار پوالد کیمیایی ،لیال اوتادی و امیرحسین رستمی
را هم تجربه کند .با وجود این نقش افرینی ها ،ورود رسمی ایزدیار
به سینمای ایران را باید ســال 89عنوان کرد .زمانی که او به گروه
بازیگران فیلم «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی پیوست.
فاطمه معتمد اریا ،پارسا پیروزفر ،صابر ابر و نگار جواهریان از بازیگران
مطرح حاضر در این فیلم بودند .نخستین کار جدی تلویزیونی پریناز
ایزدیار هم مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشــت» بود .این سریال
که موتیفی ماورایی داشــت ،دومین کار علیرضا افخمی در این
زمینه بود .افخمی پیش تر با سریال «او یک فرشته بود» خود
را در این زمینه مطرح کرد .انچه بیش از هرچیز به شناخته
شدن ایزدیار در تلویزیون کمک کرد ،نقش افرینی ویژه اش
در این مجموعه به نقش یک روح بود .ماجرای پیوستنش
به جمع بازیگران «پنج کیلومتر تا بهشت» هم در جای
خود جالب است .خود ایزدیار درباره اتفاقی که باعث
پیوستش به این مجموعه شد گفته است« :در تله فیلم
«فال قهوه» به کارگردانی فرزاد موتمن با شــبنم
قلی خانی هم بازی بودم .در ان زمان شبنم قرارداد
بازی در «سریال پنج کیلومتر تا بهشت» را بسته
بود و به من اطالع داد که برای یکی از نقش های
اصلی ،به شــدت دنبال بازیگر هســتند و با
خیلی از چهره ها صحبت کرده اند .شبنم به
من توصیه کرد کــه در خصوص این نقش
با اقای افخمی حتمــا صحبت کنم .ابتدا
جدی نگرفتم .چون بــر این باور بودم که
حضور در کار مناسبتی نیاز به معرف و
یا یک سابقه کاری چشمگیری دارد.
اما به هر حال با این کش و قوس های
ذهنی سر لوکیشن رفتم و »...حضور
در این مجموعه نه تنها عنصر شــهرت را به شخصیت حرفه ای ایزدیار
افزود ،بلکه پلکان ترقی را برای او بدل به پله برقی کرد 4 .سال بعد از این
سریال بود که با فیلم فراموش نشدنی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید
روستایی در نقش «سمیه» بازی بی بدیلی از خود به نمایش گذاشت.
نقش افرینی ایزدیار در ابد و یک روز ،بازیگر ستاره شده ان روزها را در
کانون توجه منتقدان قرار داد تا در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر
زن سی و چهارمین جشــنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان
نقش ِ
اول ِ
اورد .در واقع ســال 1394ســالی طالیی و پر از موفقیت برای ایزدیار
محسوب می شــد .او با نقش افرینی در این فیلم ،بهترین بازیگر نقش
اول زن شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر هم شد .گذشته از «ابد و
یک روز» پریناز ایزدیار سال 1394با سریال «شهرزاد» از پخش شبکه
خانگی معروف و معروف تر شد .بازی در نقش خاکستری «شیرین» دختر
بزرگ اقای دیوان ساالر(با بازی علی نصیریان) که ابتدا با حسادت های
بی اندازه اش نسبت به «شهرزاد» که در نهایت موجبات جدایی او از قباد
(با نقش افرینی شهاب حسینی) را تامین می کند و وجهه تیره ای از این
شخصیت در ذهن مخاطب می سازد اما در فصل بعدی و زمانی که خود
«شیرین» قربانی دسیسه ای پلید شده و سر از دارالمجانین درمی اورد،
مخاطب نه تنها دیگر از او نفرتی ندارد ،بلکه برای موفقیت او در خرده
روایت عشقی اش با «صابر» دچار هیجان و هم ذات پنداری هم می شود.
پس از این موفقیت ها پریناز ایزدیار
به عنوان هنرمندی قابل و بازیگری
کاربلد در سینمای ایران شناخته
شــد و بازی های متفاوت حسی و
تکنیکی او در دو فیلم «متری شش
و نیم» و «سرخپوســت» بر رشد و
تکوین شخصیت بازیگری موفق در
سینمای ایران مهر تایید زد .حاال
پریناز ایزدیار یکی از بازیگران زن
تاثیرگذار در سینمای معاصر
ایران محسوب می شود و
به نظــر ،موفقیت های
او در اینده نیز تداوم
خواهد داشت. صفحه 8