روزنامه صبا شماره 1271 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1271

روزنامه صبا شماره 1271

روزنامه صبا شماره 1271

‫دو شنبه| ‪14‬شهریور ‪ 5 |1401‬سپتامبر‪ 8 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1271‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫روایـت عشـق‪ ،‬جنـگ و زندگـی‬ ‫گفت وگوهایی با کارگردان و بازیگر نمایش «تن سایه»‬ ‫ایرانمنش‪«:‬بی نشان» به روند‬ ‫بهبود جسمانی من کمک کرد‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫«مسیح عاشورا» روی دیوار حرم‬ ‫امام علی (ع) نقش بست‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫هنرمندان تجسمی مشکل بیمه‬ ‫دارند‪ ،‬کاری کنید!‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫تولد دوباره فرهاد جم‬ ‫پس از یک دهه‬ ‫صفحه ‪8‬‬ ‫عکس‪ :‬حسام الدین فروتن‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫رقابت سه فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره تایوان‬ ‫فیلم کوتاه «چپ دســت» به نویسندگی و کارگردانی نســرین محمدپور و تهیه کنندگی فریبا عرب‬ ‫(کمپانی چوزن ایمیج) به بخش رقابتی دوازدهمین جشنواره جهانی فیلم «کائوسیونگ» تایوان راه پیدا کرد‪.‬‬ ‫این جشنواره با هدف کشف فیلمسازان جدید و ارتقای مبادالت فرهنگی از طریق فیلم های کوتاه برگزار‬ ‫می شود و «چپ دست» در این دوره به همراه ‪ ۲‬فیلم کوتاه ایرانی دیگر یعنی انیمیشن ‪ ۶‬دقیقه ای «بادها‬ ‫کجا می میرند» ساخته پژمان علی پور و فیلم کوتاه ‪ ۱۴‬دقیقه ای «تک شاخ» ساخته محمد کمال علوی به‬ ‫نمایندگی از ایران در این رقابت حضور خواهند داشت‪ .‬دوازدهمین جشنواره جهانی فیلم «کائوسیونگ»‬ ‫تایوان ‪ ۲۲‬مهر تا ‪ ۸‬ابان ‪ ۱۴۰۱‬مصادف با ‪ ۱۴‬تا ‪ ۳۰‬اکتبر ‪ ۲۰۲۲‬برگزار می شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫«شین» شهاب حسینی از چهارشنبه روی پرده می رود‬ ‫فیلم سینمایی «شین» به کارگردانی و نویسندگی میثم کزازی که به تهیه کنندگی شهاب حسینی‬ ‫تولید و در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد‪ ،‬از چهارشنبه شانزدهم شهریور در سینماهای‬ ‫سراسر کشور اکران می شود‪« .‬شین» یک درام خانوادگی دلهره اور و رازالود است و در خالصه داستان ان‬ ‫ی می ماند و همیشه فرصت کافی برای جبران در اختیار نداریم‪ ...‬این را نوشین‬ ‫امده ‪« :‬اثر ظلم در جهان باق ‬ ‫در پی کشف راز خانوادگی شان با تمام وجود در می یابد»‪ .‬در این فیلم سینمایی شهاب حسینی در کنار‬ ‫تهیه کنندگی به عنوان مشاور کارگردان و بازیگر هم حضور دارد و جمشید هاشم پور‪ ،‬علی شادمان‪ ،‬محمود‬ ‫پاک نیت‪ ،‬هوشنگ توکلی‪ ،‬زنده یاد سیامک اطلسی‪ ،‬از بازیگران این فیلم هستند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫شبکه پنج قصد حذف «دستخط» را ندارد‬ ‫روابط عمومی شبکه پنج سیما درباره حاشیه های پیش امده برای برنامه «دستخط» با‬ ‫اجرای محمدحسین رنجبران و با هدف اگاهی مخاطبان توضیحی ارائه کرد‪.‬‬ ‫در متن این یادداشت امده است‪« :‬این روزها شاهد قضاوت هایی برای به پایان رسیدن‬ ‫برنامه «دستخط» و محتوای متن منتشر شده عوامل این برنامه هستیم‪ .‬ضروری است‬ ‫یاداوری کنیم که «دستخط» مانند دیگر برنامه های تلویزیونی که هر از مدتی نیاز به اصالح‬ ‫و بهبود دارند‪ ،‬با توقفی کوتاه و تغییراتی ازجمله در تهیه و اجرا‪ ،‬تولید و پخش خواهد شد‪.‬‬ ‫حدود یک ماه پیش شبکه پنج سیما تغییر مجری و تیم محتوایی برنامه و نه حذف کلی‬ ‫برنامه را به اطالع تهی ه کننده و سردبیر «دستخط» رسانده بود‪ .‬این برنامه با هدف گفتگوی‬ ‫صریح با نخبگان سیاسی‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬اجتماعی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬پزشکی‪ ،‬ورزشی و‪ ...‬تولید می شد‬ ‫و اولین قسمت ان در سال‪ ۱۳۹۶‬تقریبا‪ ۶‬سال پیش روی انتن رفت و تاکنون بیش از‪۲۲۰‬‬ ‫دستخط یادگاری در ارشیو شبکه پنج سیما موجود است‪ .‬رسانه ملی اهتمام ویژه ای به‬ ‫حفظ و ارتقای مستمر برنامه های نمانام (برند) دارد و به گفته عوامل برنامه دستخط‪ ،‬هدفی‬ ‫برای خالی کردن انتن تلویزیون از هرانچه پسندیده نمی شمارند!!! ندارد‪ .‬در پایان یاداور‬ ‫می شود حسین رنجبران از نیروهای خدوم رسانه ملی بوده و هست و از ظرفیت های ان‬ ‫استفاده خواهد شد»‪.‬‬ ‫چندی پیش محمدحسین رنجبران مجری برنامه «دستخط» با خداحافظی از این‬ ‫برنامه ‪ ۶‬ساله در صفحه مجازی خود مطلبی منتشــر کرد که در بخشی از ان امده بود‪:‬‬ ‫«اکنون انچه پیداست اراده تصمیم سازان کنونی رسانه ملی بر خالی کردن انتن تلویزیون‬ ‫از هرانچه پسندیده نمی شمارند‪ ،‬قرار گرفته و «دستخط » هم بی نصیب از این اقدام نمانده‬ ‫است‪ ،‬انچه ما مطلعیم اگر هم نامی از دستخط باقی بماند قاعدتا بدون حضور مجری و تیم‬ ‫تهیه فعلی خواهد بود‪ ،‬الخیر و فی ماوقع» ‪/‬صباخبر‬ ‫«رودررو»اوایلپاییزاکرانمی شود‬ ‫حسین شــهابی کارگردان‪ ،‬تهیه کننده و نویسنده سینمای ایران‬ ‫که عالوه بر فعالیت فیلمســازی در عرصه اموزش سینما و بازیگری‬ ‫نیز فعال است‪ ،‬از روند اکران فیلم سینمایی «رو در رو» که در ان به‬ ‫موضوع عالقه مندان بازیگری سینما و چالش های ان ها در تست های‬ ‫مختلف بازیگری پرداخته شده است و به تازگی نیز موفق به دریافت‬ ‫پروانه نمایش شده است‪ ،‬گفت‪ :‬فیلم سینمایی «رو در رو» در موسسه‬ ‫فرهنگی هنری فردا تولید شده است و اکنون نیز در حال اماده سازی‬ ‫متریال و شــرایط الزم برای تبلیغات اکران هستیم که از این رو من‬ ‫فکر می کنم که این فیلم احتماال از اوایل پاییز سال جاری روی پرده‬ ‫خواهد رفت‪.‬‬ ‫شهابی در پاسخ به این پرســش که ایا پس از اکران این فیلم در‬ ‫سینماهای کشــور‪ ،‬تصمیم به نمایش فیلم سینمایی «رو در رو» در‬ ‫پتلفرم های اینترنتی را دارد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬بله حتما برای اکران انالین‬ ‫این فیلم اقدام خواهم کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫خشم رسانه های خارجی از سیاست جشنواره ونیز‬ ‫در ســال های گذشــته‪ ،‬خبرگزاری ها می توانســتند تصاویر‬ ‫ویدئویی نامحدودی از جشــنواره ونیز (به استثنای پخش زنده)‬ ‫در اختیار کاربران خود قرار دهند‪ ،‬امــا در دوره جدید این رویداد‬ ‫مهم سینمایی‪ ،‬این رسانه های خبری اعالم کردند پس از ورود به‬ ‫این جشنواره و دریافت کارت‪ ،‬بدون هیچ اطالع قبلی‪ ،‬به تیم های‬ ‫ویدئویی این رســانه ها فرمی برای امضا داده شد که بر اساس ان‪،‬‬ ‫محدودیت ‪ ۹۰‬ثانیه ای برای فیلمبرداری از فرش قرمز لحاظ شده‬ ‫است‪ .‬یکی دیگر از موارد جدید امسال این است که جشنواره به‬ ‫هیچ دوربینی از خبرگزاری ها اجازه ورود به نشست های خبری و‬ ‫مطبوعاتی را نمی دهد‪ ،‬رویه ای که در اوج همه گیری کووید شروع‬ ‫شــده بود‪ ،‬اما دلیلی برای این ادامه این روند وجود ندارد؛ چرا که‬ ‫جشنواره ونیز ‪ ۲۰۲۲‬با حداقل پروتکل های ضدکرونایی و حتی‬ ‫ملزم نبودن به استفاده از ماســک در فضاهای سربسته در حال‬ ‫برگزاری است‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫راه یابی «هیچکس منتظرت نیست»‬ ‫به جشنواره «سینمای مسلمان کازان»‬ ‫مستندسینمایی«هیچکس‬ ‫منتظرتنیست»‪،‬محصولمرکز‬ ‫مستند ســوره‪ ،‬به کارگردانی و‬ ‫تهیه کنندگیمحسناسال مزاده‬ ‫در اولین حضور بین المللی خود‬ ‫به هیجدهمین دوره جشنواره‬ ‫«سینمای مســلمان کازان»‬ ‫راه یافــت و در بخش مســابقه‬ ‫مستندهای بلند این جشنواره‬ ‫بهنمایشدرمی اید‪.‬‬ ‫«هیچکس منتظرت نیست» تنها مستند ایرانی راه یافته‬ ‫به بخش مستندهای بلند این جشنواره است که با ‪ 9‬اثر دیگر‬ ‫رقابت خواهد کرد‪.‬‬ ‫هجدهمین دوره جشنواره «سینمای مسلمان کازان» از‬ ‫‪ 7‬تا ‪ 11‬سپتامبر (‪ 16‬تا ‪ 20‬شهریورماه) در شهر کازان مرکز‬ ‫جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می شود‪.‬‬ ‫تازه ترین ساخته محســن اســام زاده‪ ،‬روایتی از مرکز‬ ‫نگهداری زنان کارتن خواب در میدان شــوش تهران است؛‬ ‫زنانی که دچار اسیب های اجتماعی شده اند و خانواده ان ها را‬ ‫طرد کرده است‪/.‬خبرگزاری تسنیم‬ ‫شبکهمستندوظرفیتبدلشدنبهشبکهبین المللی‬ ‫محسن برمهانی معاون ســیما که خود از فعاالن مجرب و موفق‬ ‫عرصه مستند در این سال ها بوده اســت‪ ،‬با تاکید بر جدیت معاونت‬ ‫سیما در تقویت مستندســازی در دوره جدید گفت‪ :‬نگاه سازمانی‬ ‫حکایت از ان دارد که ســاختار مستند برای رســانه ملی و شخص‬ ‫ریاست سازمان هم مهم است و باید تولیدات مستند را در دوره تحولی‬ ‫رسانه‪ ،‬تقویت کرد‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه طبق کنداکتور جامع ســیما‪ ،‬باید در شبکه های‬ ‫اصلی بخش ثابت (باکس) پخش مستندهای داخلی و خارجی لحاظ‬ ‫و تقدیم مخاطبان شود‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬این شبکه بنا بر ماهیت خود و نیز‬ ‫ظرفیت ساختار مستند می تواند کارکرد بین المللی داشته باشد و نگاه‬ ‫و جهت گیری شبکه مستند‪ ،‬باید با این دید هم سو شود و گام بردارد‪.‬‬ ‫معاون سیما همچنین با تاکید بر تولید در مقیاس جهانی تصریح کرد‪:‬‬ ‫با استفاده از روش های نوین بازاریابی و در تعامل با اداره کل تامین‬ ‫و رسانه بین الملل برای فروش اثار برنامه ریزی شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اصغر یوسفی نژاد دچار خون ریزی مغزی شد‬ ‫اصغر یوسفی نژاد کارگردان سینما دچار خون ریزی مغزی شد‪ .‬جلیل اکبری صحت تهیه کننده فیلم‬ ‫«عروسک» این کارگردان درباره وضعیت او که در بیمارستان بین المللی تبریز بستری شده است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫یوسفی نژاد در سمت راست مغز خود دچار خون ریزی مغزی شد‪ .‬پزشکان گفته اند که باید وضعیت این‬ ‫کارگردان به یک شرایط ثابت برسد تا بتوانند درباره روند درمانی او به نتیجه برسند‪ .‬اصغر یوسفی نژاد از‬ ‫نویسندگان و منتقدان مطبوعات سینمایی است که دو فیلم «ائو» و «عروسک» را در کارنامه دارد‪ .‬فیلم‬ ‫«ائو» (خانه) تحسین منتقدان را برانگیخت و فیلم دوم او «عروسک» با وجود کیفیت باال به روایت یکی‬ ‫از هیات انتخاب‪ ،‬به دالیل اعالم نشده وارد جشنواره نشد‪/.‬صباخبر‬ ‫‪3‬‬ ‫ی شود‬ ‫علی مصفا تهیه کننده «رنگ ابی پشت پلکت» م ‪‎‬‬ ‫علی مصفا‪ ،‬بازیگر فیلم های سینمایی نظیر «جهان با من برقص» و «تابستان داغ» که عالوه بر حرفه‬ ‫بازیگری به ساخت فیلم هایی چون «سیمای زنی در دوردست» به عنوان کارگردان‪ ،‬پرداخته است این‬ ‫بار برای دریافت پروانه ساخت فیلم جدیدی با نام «رنگ ابی پشــت پلکت» به کارگردانی علی بهراد‬ ‫و به تهیه کنندگی خودش‪ ،‬اقدام کرده اســت‪ .‬علی بهراد که اولین فیلم خود را با نام «تصور» و با بازی‬ ‫لیال حاتمی ساخته است‪ ،‬این بار مجددا در کنار علی مصفا به عنوان کارگردان به تولید فیلم دوم خود‬ ‫می پردازد‪ .‬مصفا عالوه بر کارگردانی‪ ،‬تهیه کنندگی فیلم های «مسخره باز»‪« ،‬خط فرضی»‪« ،‬یلدا»‪« ،‬در‬ ‫دنیای تو ساعت چند است؟» و «غایب» را نیز برعهده داشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫رضا ایرانمنش‪:‬‬ ‫«بی نشان» بهروندبهبودجسمانیمنکمککرد‬ ‫رضا ایرانمنش‪ ،‬بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضور‬ ‫خود در ســریال «بی نشــان» به کارگردانی راما قویدل و‬ ‫تهیه کنندگی مرتضی رزاق کریمی که این شب ها از شبکه‬ ‫سه سیما پخش می شود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬یک سال ونیم پیش‬ ‫شرایط جســمانی من به گونه ای بود که امکان راه رفتن‬ ‫نداشــتم‪ .‬در همان ایام راما قویدل از من برای حضور در‬ ‫سریال «بی نشان» دعوت کرد‪ ،‬ابتدا در پذیرش کار تردید‬ ‫داشتم زیرا فکر نمی کردم با این وضعیت جسمانی قادر به‬ ‫انجام کار باشم اما با لطفی که راما قویدل کارگردان مجموعه‬ ‫به من داشت‪ ،‬همیاری های الزم به عمل امد تا بتوانم در این‬ ‫ســریال بازی کنم‪ .‬وی افزود‪ :‬جا دارد از راما قویدل تشکر‬ ‫کنم چون در شرایطی که داشتم‪ ،‬کمتر فیلمسازی حاضر‬ ‫می شد‪ ،‬نقشی را به من بدهد ولی کمک های این فیلمساز‬ ‫باعث شد که روند بهبودی من هم تسریع شود زیرا با انرژی‬ ‫که از عوامل ســریال گرفتم‪ ،‬حتی عصایی را که زیر بغل‬ ‫داشتم کنار گذاشــته و جلوی دوربین رفتم‪ .‬جالب است‬ ‫بدانید که به واســطه حضورم در سریال «بی نشان» چند‬ ‫کار دیگر هم به من پیشنهاد شد و در انها حاضر شده و بازی‬ ‫کردم‪ .‬البته این روزها نقش هایی که می پذیرم کوتاه است‬ ‫زیرا قوای جسمانی ام این اجازه را نمی دهد که کار طوالنی‬ ‫مدت را قبول کنم‪.‬‬ ‫این بازیگر درباره نقش خود در سریال «بی نشان» گفت‪:‬‬ ‫شخصیتی که بازی کردم به شخصه پســندیدم ولی در‬ ‫اولویت اول چون قصه زیبا بود و همچنین خواستم که به‬ ‫نوعی خودم را محک زده باشم در «بی نشان» حاضر شدم‪.‬‬ ‫در این کار نقش رزمنده ای را بازی می کنم که بعد از جنگ‬ ‫تغییرمی کند‪.‬‬ ‫وی درباره کیفیت این سریال بیان کرد‪ :‬فرصت نداشتم‬ ‫که همه قسمت های سریال را تماشا کنم اما از همان چند‬ ‫قسمت که دیدم می توان متوجه شد که کار کیفیت باالیی‬ ‫دارد‪ ،‬چون هم کارگردانی بســیار خوب است و هم اینکه‬ ‫بازی ها از جمله هنرنمایی پرویز فالحی پور و مهدی فقیه‬ ‫بسیار زیبا هستند‪.‬‬ ‫ایرانمنش با بیان اینکه «بی نشان» به معضالت اجتماعی‬ ‫نظر داشته است‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬با توجه به اینکه برخی خط‬ ‫قرمزها نمی گذارند به معضالت اجتماعی نگاه صحیحی‬ ‫داشته باشیم اما با این وجود سریال توانسته است به درستی‬ ‫مسائل موجود در جامعه را بیان کند‪ .‬این مجموعه روایتگر‬ ‫قصه رزمنده ای است که در زمان جنگ با اسلحه به مبارزه با‬ ‫دشمن برخاست و در زمان حال نیز اسلحه ‪ ،‬قلمش است تا‬ ‫بتواند به واسطه ان معضالت جامعه را بیان کند‪.‬‬ ‫این بازیگر در پایان در پاسخ به اینکه برنامه های نمایشی‬ ‫تا چه حد می توانند نمایانگر مشکالت جامعه باشند‪ ،‬بیان‬ ‫کرد‪:‬درهمهدنیااگربخواهندبهمسائلومشکالتاجتماعی‬ ‫به صورت ریشه ای نظر کنند از رسانه ها و برنامه های نمایشی‬ ‫به عنوان یکی از اهرم های تاثیرگذار استفاده می کنند‪ .‬به‬ ‫همین دلیل اگر بتوانیم در سریال ها و فیلم ها به موضوعات‬ ‫روز جامعه نظر کنیم‪ ،‬جواب خوبی خواهیم گرفت‪ ،‬به عنوان‬ ‫مثال در «بی نشان» نشان داده می شود که در جامعه هر‬ ‫یک از ما مسئول هستیم و به تبع ان یک کارمند می تواند با‬ ‫کار خوب خود ابزاری برای پیشرفت باشد و کارمند دیگر با‬ ‫کم کاری در خالف این جهت عمل کند‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫پرونده‬ ‫روایـتعشـق‪،‬جنـگوزندگـی‬ ‫گفت وگوهایی با کارگردان و بازیگر نمایش «تن سایه» که در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است‬ ‫فرزادجمشیددانایی نمایش «تن سایه» به نویسندگی و کارگردانی مریم یاســین زاده و تهیه کنندگی احسان‬ ‫حاجی پور از ‪ ۱۰‬تا ‪ ۳۱‬شهریور ماه‪ ،‬هر شب ساعت ‪ ۲۱‬در سالن شماره دو پردیس تئاتر سپند روی‬ ‫گفت و گو‬ ‫صحنه رفته است و نخستین تجربه کارگردانی اجرای عموم مریم یاسین زاده به شمار می رود‪.‬‬ ‫نمایشی که عالوه بر حضور مریم مومن‪ ،‬سمن قناد‪ ،‬اناهیتا خسروی‪ ،‬حسین جاهد و محمد زندوکیلی‪ ،‬بازیگری‬ ‫همچون علیرضا جاللی تبار بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون را روی صحنه دارد که بیشتر به دلیل نقش افرینی‬ ‫در فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی شناخته می شود‪ .‬بازیگری که هم اکنون‪،‬‬ ‫فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده را روی پرده نقره ای سینماها دارد و پس‬ ‫از ‪ ۱۹‬سال دوری به صحنه تئاتر بازگشته است‪ .‬از این رو گفتگویی با مریم یاسین زاده کارگردان اثر راجع به‬ ‫نخستین تجربه کارگردانی و علیرضا جاللی تبار بازیگر نمایش «تن سایه» درباره دالیل دور شدن او از تئاتر‬ ‫در این سال ها ترتیب دادیم که می خوانید‪.‬‬ ‫مریم یاسین زاده‪:‬‬ ‫کرونا‪ ،‬همه تئاتر را در سکوت فرو بُرد‬ ‫مریم یاسین زاده نویسنده و کارگردان «تن سایه» در ابتدا‪،‬‬ ‫تحلیل خود را درباره روند روی صحنه رفتن یک نمایش ارائه داد‬ ‫ومشکالت در زمینه اجرای یک اثر برای یک کارگردان کار اولی و‬ ‫کارگردانی که چندین اجرا را تجربه کرده را یکسان قلمداد کرد‪ .‬او‬ ‫گفت‪ :‬مشکل هایی که برای اجرا بردن یک اثر نمایشی وجود دارد‪،‬‬ ‫مشکلیعامبرایهمهگروه هاینمایشیمحسوبوشاملپروسه‬ ‫تمرین‪ ،‬هزینه ساخت اثر‪ ،‬نبود حمایت ها و دیگر موارد می شود‪.‬‬ ‫در حال حاضر‪ ،‬قشر خاصی فقط درگیر چنین مشکلی نیست و‬ ‫همه را بر می گیرد به ویژه بعد اینکه کرونا امد‪ .‬از ‪ 1398‬تا ‪ 1401‬و‬ ‫در طول سه سال گذشته‪ ،‬هزینه ساخت اثر چندین برابر شد‪ .‬در‬ ‫ادامه‪ ،‬کرونا‪ ،‬همه تئاتر را در سکوت فرو بُرد و فرصت اجرا رفتن را‬ ‫از برخی گروه ها گرفت و اجراهای انها را عقب انداخت‪.‬‬ ‫نویســنده نمایش «واگیر ندارد» دربــاره ویژگی های یک‬ ‫تهیه کننده تئاتر عنوان کرد‪ :‬تهیه کننده شخصی است که باید‬ ‫در همه روند تولید اثر حضور داشته باشد و الفبای تولید یک اثر‬ ‫نمایشیوهمچنین‪،‬طریقههمکاریبادیگرعواملمثلکارگردان‪،‬‬ ‫بازیگروغیرهرابداند‪.‬همیشهتهیه کنندهسرمایهبهیکاثرتزریق‬ ‫نمی کند بلکه می تواند تسهیل کننده فرایند تولید از ابتدا تا انتها‬ ‫باشد‪ .‬احسان حاجی پور تهیه کننده ای که با «تن سایه» همکاری‬ ‫می کند به شدت مسلط به اصول است و گرو ه نمایشی را در همه‬ ‫اتفاق ها همراهی می کند به طوری که باعث پیشبرد فعالیت ها‬ ‫می شود‪ .‬در نتیجه‪ ،‬از نظر من وجود چنین تهیه کننده ای در هر‬ ‫اثر الزم است‪ .‬با تاکید بر اینکه نباید اهمیت جذب سرمایه گذار‬ ‫و حامی مالی و حتی کمک هزینه های دولتی از سوی نهادهای‬ ‫تئاتری همچون اداره کل هنرهای نمایشی را از یاد برد‪.‬‬ ‫این عضو انجمن دراماتراپی ایران راجع به ضررهایی که یک‬ ‫تهیه کننده نااشنا به تئاتر می تواند به یک گروه نمایشی وارد‬ ‫کند‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬چنین تهیه کننده ای برای سود بردن از‬ ‫شکل سرمایه گذاری خود بر یک اثر نمایشی از ابتدا تا پایان اجرا‪،‬‬ ‫به این حوزه ورود کرده است و ممکن است به هیچ وجه تعریفی از‬ ‫«فرایند تولید و تهیه یک اثر‪ :‬در ذهن نداشته باشد‪ .‬واژه و سمت‬ ‫تهیه کنندگیبرایادم هاتعریف هایمختلفیداردهرچندمبحث‬ ‫تهیه کنندگیازوظایفیاستکهبایدبهاصولیترینشکلدرروند‬ ‫تولید صورت بگیرد تا پروژه ای دچار مشکل نشود‪.‬‬ ‫دستیارکارگردانوبرنامهریزنمایش«نینوچکا»وظیفهتئاتررا‬ ‫ایجادیکتفکروتلنگرزدنبهمخاطبدانستوگفت‪:‬تفکریکه‬ ‫بعد از تماشای یک اثر نمایشی ایجاد و تلنگری که به مخاطب زده‬ ‫می شودودرذهناوباقیمی ماند‪،‬بدینمعنیاستکهیکنمایش‬ ‫توانستهبهوظیفه اشعملکند‪.‬تفکرایجادشدههمراهباتماشاگر‬ ‫از سالن تئاتر خارج می شود و می تواند در وجود و ناخوداگاهش‬ ‫باقیبماندبهصورتیکهدرشرایطمشابهباشخصیت هاوروایت ها‬ ‫برای او تداعی شود‪ .‬به این صورت هنر نمایش وظیفه اش را انجام‬ ‫داده است و فرقی نمی کند که این تداعی با چه فاصله زمانی از‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫هنگام تماشای یک نمایش به وقوع بپیوندد‪.‬‬ ‫این کارگردان تئاتر درباره تاثیر کرونا بر عرصه تئاتر و فعالیت‬ ‫فعاالنهنرهاینمایشیبیانکرد‪:‬کرونادرمدتیکهبودوهنوزهم‬ ‫هست‪ ،‬باعث شد هنرمندان ارزشمند از دست بروند که هر یک از‬ ‫انها ادم های تاثیرگذاری در دنیای هنر به شمار می رفتند بنابراین‬ ‫این مهمترین تاثیری است که کرونا بر جای گذاشته است‪ .‬از سوی‬ ‫دیگر‪ ،‬اگر بخواهیم خوش بینانه نگاه کنیم‪ ،‬این اتفاق و فراگیری‬ ‫پاندمی کرونا در کنار ضربه هایش موجب شد ادم ها یک بازنگری‬ ‫درخودشانانجامدهندوهمچنین‪،‬تغییرطرزتفکریدرانسان ها‬ ‫به وجود اورد‪ .‬در نهایت‪ ،‬امیدوارم کرونا به سرعت از میان ما برود تا‬ ‫ادم ها راحت تر بتوانند به فعالیت ها و ارائه طرز فکرشان بپردازند و‬ ‫شمع وجودشان را روشن ‍تر کنند‪.‬‬ ‫این نویسنده‪ ،‬تئاتر را یک هنر «همیشه مهجور» نامید و افزود‪:‬‬ ‫هنر ارزشمند و واالی تئاتر همیشه مهجور بوده است و چنین‬ ‫موضوعی باعث شده است هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی‬ ‫برای اینکه به درستی دیده بشوند فریاد سر بدهند و همچنین‬ ‫نهایت تالش خود را به خرج دهند تــا اتفاق درخوری به وقوع‬ ‫بپیوندد‪.‬‬ ‫به عقیده یاســین زاده‪ ،‬هنر فرهنگ ساز نمایش باید بتواند‬ ‫مخاطب خاص خود را به مدد معرفی درست به دست بیاورد‪ .‬او‬ ‫در این زمینه گفت‪ :‬مهمترین مبحث در تئاتر این است که باید‬ ‫فضاهایتبلیغاتیایجادشودتاخبراجراهابهگوشبخشعظیمی‬ ‫از جامعه برسد‪ .‬فضاهایی که از سوی نهادهای دولتی و خصوصی‬ ‫یا هر شکل دیگر بتواند در اختیار گروه های نمایشی قرار بگیرد‬ ‫تا اخبار اثار در سطح گسترده انتشار پیدا کند‪ .‬در حال حاضر‪،‬‬ ‫تماشاگران تئاتر را قشر خاصی تشکیل می دهند که یا مخاطب‬ ‫همیشگی اجراها هستند یا در عرصه تئاتر به فعالیت مشغولند و‬ ‫برایحمایتازاثارهمکارانشانبهتماشاینمایش هامی نشینند‪.‬‬ ‫برای رفع این مشکل باید سهولت در روند تولید یک نمایش ایجاد‬ ‫شود که دستیابی به این هدف نیازمند حمایت است تا حال تئاتر‬ ‫بهترشود‪.‬‬ ‫او در بخش پایانی این گفت وگو اظهار داشت‪ :‬تئاتر زیباترین‬ ‫شکل از بیان هنری اســت چون همه حواس را درگیر می کند و‬ ‫ادمها را به تفکر وامی دارد‪ .‬امیــدوارم اتفاقات خوبی برای هنر‬ ‫تئاتربیافتد‪.‬‬ ‫یاسین زاده همچنین در سخنان پایانی خود درباره برنامه های‬ ‫اینده خود پس از پایان اجرای «تن سایه» گفت‪ :‬نمایشی با ‪15‬‬ ‫بازیگر دارم که در حدود یک سال و شش ماه است مشغول تمرین‬ ‫هستیم و برنامه ریزی ها برای اجرا در فصل پاییز انجام شده است‪.‬‬ ‫در نهایت‪ ،‬امیدوارم بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و اتفاقات‬ ‫خوبی را رقم بزنیم‪.‬‬ ‫علیرضاجاللی تبار‪:‬‬ ‫نمی توانهمهاعتبارتئاترراازسالن هایخصوصیطلبکرد‬ ‫علیرضاجاللیتباربازیگرتئاتر‪،‬سینماوتلویزیوندربارهدلیل‬ ‫قبول پیشنهاد نقش افرینی در نمایش «تن سایه» پس از سال ها‬ ‫دوری از بازیگری در تئاتر عنوان کرد‪ :‬به طور اتفاقی‪ ،‬نمایشنامه‬ ‫را برای من فرستاند و مرا برای ایفای سه تا از شخصیت ها در نظر‬ ‫داشتند‪ .‬در جلسه ای که به صورت حضوری با احسان حاجی پور‬ ‫و مریم یاسین زاده داشتم‪ ،‬درباره نحوه اجرا و ایده های کارگردانی‬ ‫پرسیدمودرنهایت‪،‬بهایننتیجهرسیدیمکهایفاینقشیراکهبه‬ ‫اختصار «مرد تهرانی» نامیده می شود‪ ،‬بر عهده بگیرم‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم ســینمایی «اولین امضا بــرای رعنا» راجع به‬ ‫ویژگی های نمایشنامه اثر که باعث شــد او بازی در نقش «مرد‬ ‫تهرانی» را بپذیرد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬نمایشــنامه پنج قسمت به هم‬ ‫پیوسته با موضوع عشق‪ ،‬جنگ و زندگی دارد که توان زیادی از‬ ‫بازیگران هر بخش طلب می کند‪ .‬همچنین‪ ،‬با وجود زمان کمی‬ ‫که برای تمرین وجود داشت‪ ،‬از جنبه های مختلف نوعی چالش‬ ‫به حساب می امد‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» در توصیف پویایی‬ ‫شخصیت «مرد تهرانی» گفت‪ :‬هر نقش‪ ،‬حرکت و پویایی خاص‬ ‫خودش را داراست و این بخش از نمایشنامه هم یک مکاشفه دارد‬ ‫که از درونیات شخصیت نشات می گیرد تا در پایان‪ ،‬تماشاگران‬ ‫بتوانند علت این شکل از حضور او را روی صحنه کشف کنند‪.‬‬ ‫علیرضا جاللی تبار در ادامه این گفت وگو به دالیلی اشاره کرد‬ ‫که باعث شد ‪ ۱۹‬سال از صحنه تئاتر دور بماند‪ .‬او گفت‪ :‬در سال‬ ‫‪ ۱۳۸۲‬و قبل از اعزام به خدمت سربازی در نمایش «یادگاری ها»‬ ‫نوشتهمحمدچرم شیربهایفاینقشپرداختمکهاخرینبازیمن‬ ‫در عرصه تئاتر محسوب می شود علی رغم اینکه حضور من در‬ ‫تئاتر در کسوت های گوناگون تا نمایش «افرا یا روز می گذرد» به‬ ‫کارگردانیبهرامبیضاییادامهداشت‪.‬منمدیرصحنهنمایش های‬ ‫بهرام بیضایی ‪ -‬به جز یکی از انها به نام «مجلس شبیه؛ در ذکر‬ ‫مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس ُرخشید فرزین»‬ ‫در مجموعه تئاتر شهر‪ -‬بودم و همچنین‪ ،‬در گرو ه‪‎‬های نمایشی‬ ‫تجربی که وجود داشت‪ ،‬نمایش هایی را بازی کردم که اجراهای‬ ‫محدودی داشت‪.‬‬ ‫او در ادامه خاطرنشان کرد‪ :‬از سویی باید بگویم که نمایش هایی‬ ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫‪5‬‬ ‫که بعد از ورود به عرصه تصویر اعم از سریال و فیلم سینمایی بازی‬ ‫کردم‪ ،‬به دالیل مختلفی به اجرا نرسیدند که باعث شد یک مدت‬ ‫طوالنی در حدود‪ ۱۹‬سال از صحنه تئاتر دور باشم‪.‬‬ ‫بازیگر نمایش «رستم از شــاهنامه رفت» تفاوت نوع بازی‬ ‫بازیگران روی صحنه را به نسبت اخرین باری که به عنوان بازیگر‬ ‫اجرا داشت‪ ،‬بدین شکل بیان کرد‪ :‬ان زمان‪ ،‬سالن های تئاتر شهر‪،‬‬ ‫تماشاخانه سنگلج و تاالر وحدت در سال چند نمایش روی صحنه‬ ‫داشتند که این اجراها مخصوص گروه های نمایشی خاصی بود‪ .‬در‬ ‫حال حاضر‪ ،‬با زیاد شدن سالن های تئاتر بازیگران جوان نمایش ها‬ ‫پیشرفت محسوسی کرده اند‪ .‬این دیده شدن و به محک ازمایش‬ ‫گذاشته شدن که برای نسل ما بهای سنگینی داشت و برای نسل‬ ‫جوان امروزی‪ ،‬راحت تر شده است‪ .‬سهولتی که برای نسل جوان‬ ‫باید همراه با سرمایه گذاری شهرداری ها و وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی باشد که خاصیت ترویجی برای تئاتر داشته باشد‪.‬‬ ‫بازیگر نمایش «زاویه» در توصیف وضعیتی که تئاتر داشت‬ ‫وقتی او با نویسنده صاحب نام و صاحب سبکی همچون بهرام‬ ‫بیضایی همکاری می کرد‪ ،‬نسبت به وضعیت تئاتر امروز اذعان‬ ‫کرد‪ :‬االن در دوران متفاوتی زندگی می کنیم و برای ســنجش‬ ‫غیرسلیقه ای‪ ،‬نیاز به امار و عدد و رقم داریم‪ .‬تئاتر در دهه گذشته‬ ‫با استقبال خوب مردم در شهر تهران مواجه بود و بیست سال‬ ‫پیش‪ ،‬به لحاظ تجربی و حضور در جشنواره ها نمایش ها درخشان‬ ‫بودند به طوری که هر بار‪ ،‬فقط بخشی از ظرفیت تئاتر فعال بود که‬ ‫البته تاحدودی‪ ،‬هنوز هم این ظرفیت فعال است‪.‬‬ ‫او در ادامه اظهار داشت‪ :‬ما در این سال ها عزیزان زیادی را از‬ ‫دست دادیم که نتوانستیم توانایی هایشان را روی صحنه تئاتر‬ ‫ببینیم‪.‬دورانفترتیابی تفاوتیرسانههمبهرقم خوردنوضعیت‬ ‫متفاوت تئاتر در ایران کمک کرد‪ ،‬به طوری که تلویزیون ‪-‬که از‬ ‫زمان پیدایش اش اجراهای زنده از تئاتر داشت و حتی در زمان‬ ‫جنگ‪ ،‬همچنان تله تئاترهای خوبی را روانه انتن می کرد‪ -‬رشته‬ ‫کار را در این زمینه گم کرد‪ .‬البته باید این واقعیت را پذیرفت که‬ ‫نبود و فقر متون تئوریک و نمایشی هم که در دهه هفتاد هجری‬ ‫شمسیبیدادمی کرد‪،‬حاالروزگاربهتریدارد‪.‬هرچندامروز‪،‬نسل‬ ‫جوان نمایش ما به لحاظ مادی مجبور هستند و باید تمام بار اجرای‬ ‫یک نمایش را خودشان به تنهایی به دوش بکشند‪.‬‬ ‫بازیگر نمایش «شاعر» در تشــریح تاثیر به تنهایی به دوش‬ ‫کشیدن اجراها از سوی گروه های نمایشی جوان بر انها گفت‪:‬‬ ‫تئاتر محک زدن افق های یک جامعه در عرصه داستان‪ ،‬ادبیات و‬ ‫نمایش است‪ .‬تئاتر موضوعات مهمی را در بر می گیرد که باید در‬ ‫مورد انها صحبت کرد‪ .‬در همه جای دنیا پرچمداران فرهنگ برای‬ ‫تئاتر هزینه می کنند و این کمک هزین ه‪‎‬ها با اینکه چندان کالن‬ ‫نیست‪ ،‬برای انها تشخص فرهنگی ایجاد می کند‪ .‬به طور مثال‪،‬‬ ‫گروه نمایشی خاصی در اتریش نمایش «هملت» ویلیام شکسپیر‬ ‫را شش ماه از سال به شکل مداوم اجرا می برد‪ .‬بنابراین نمی توان‬ ‫تماماعتبارتئاترراصرفاازطریقفعالیتمستمرجوان هایافعالیت‬ ‫سالن های تئاتر خصوصی و رویکرد انها در فروش گیشه ها طلب‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫بازیگرسریال«رخنه»درسخنانپایانیخوددربارهراهکارهای‬ ‫حل مشــکالت موجود در تئاتر عنوان کرد‪ :‬کم رنگ شدن دید‬ ‫غیرفرهنگی در بخش های مدیریتی تئاتر می تواند راهگشا باشد‬ ‫چون تئاتر با تماشاگران محدود‪ ،‬در بازه های زمانی طوالنی به‬ ‫بار می نشیند‪ .‬همچنین‪ ،‬تغییر دائم سیاست ها و چرخه ها فقط‬ ‫عرصه را مشوش می سازد و هر روز بر مشکالت تولید فرهنگی‬ ‫اضافه می کند‪.‬‬ ‫از عوامل نمایش «تن ســایه» می توان به ایدین کشاورز و‬ ‫حسام الدین فروتن (طراح صحنه)‪ ،‬حسام حاجی پور(طراح لوگو‬ ‫وپوستر)‪،‬متینکی منش(طراحلباس)‪،‬حسام الدینفروتن(طراح‬ ‫نور)‪ ،‬نوید فرح مرزی (طراح گریم)‪ ،‬بهرام عباســی فرد (مشاور‬ ‫کارگردان)‪ ،‬ساالر خاتون ابادی (اهنگساز)‪ ،‬محمد زند وکیلی‬ ‫(اهنگساز قطعات)‪ ،‬احمد امیرخلیلی (ترانه سرای قطعات)‪ ،‬کارن‬ ‫سعادت(تنظیمقطعات)‪،‬خشایاراشکاوری(کمانچه)‪،‬سینافرجام‬ ‫و مجتبی نظر زاده (دستیاران کارگردان)‪ ،‬فرزانه فروندی و یاسمن‬ ‫کریمی(منشی صحنه)‪ ،‬ایدین کشاورز(مدیر اجرایی)‪ ،‬احمدرضا‬ ‫میررجبی (مدیر صحنه)‪ ،‬حسام الدین فروتن (عکاس)‪ ،‬وی مپ‬ ‫استودیو(ساخت تیزر)‪ ،‬گروه مپ تک (طراحی و اجرای مپینگ)‪،‬‬ ‫مریم دهقانی(تولید تصاویر مپینگ)‪ ،‬ماهان ابراهیم زاده و ترمه‬ ‫فرح مرزی (مجریان گریم)‪ ،‬مبینا بی ازار (دستیار لباس)‪ ،‬امیر‬ ‫پارسائیان مهر(مدیر روابط عمومی)‪ ،‬نگین کاسه چی(جانشین‬ ‫تهیه کننده)‪ ،‬شایان سیدمحمود (دستیار تهیه کننده) کارگردان‬ ‫را در این اثر یاری می رسانند‪.‬‬ ‫نمایش «تن سایه»‪ ،‬قص ه ادم ها از اقلیم های مختلف هست که‬ ‫گوشه ای از جنگ را روایت می کند‪».‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫انتشار «چشمه حکمت » در دائره المعارف بزرگ اسالمی‬ ‫کتاب «چشمه حکمت‪ :‬سیری در زندگی و اندیشه های مقام معظم رهبری» به قلم علی اکبر والیتی از سوی‬ ‫انتشارات مرکز دائره المعارف بزرگ اسالمی در سه فصل منتشر شد‪ .‬فصل نخست با عنوان زندگی نامه شامل‬ ‫خاندان‪ ،‬شخصیت علمی و فرهنگی و حیات سیاســی و اجتماعی‪ ،‬فصل دوم با نام دهه اول انقالب اسالمی‬ ‫شامل شورای انقالب‪ ،‬حزب جمهوری اسالمی‪ ،‬امامت جمعه تهران‪ ،‬در مجلس شورای اسالمی‪ ،‬دفاع مقدس‪،‬‬ ‫فعالیت های ارشادی و تبیینی‪ ،‬مقابله با لیبرال ها و بنی صدر و دوران ریاست جمهوری و فصل سوم ذیل اسم‬ ‫دوران رهبری شامل انتخاب به مقام رهبری جمهوری اسالمی‪ ،‬سیاست داخلی‪ ،‬سیاست خارجی‪ ،‬اقتصاد‪،‬‬ ‫فرهنگ‪ ،‬علم و فناوری‪ ،‬امور نظامی‪ ،‬دفاعی و انتظامی و امور حقوقی و قضایی است‪/.‬خبرگزاری فارس‬ ‫تمدید مهلت ارسال اثار به دوساالنه کتاب و البوم موسیقی‬ ‫هفتمین دوره جایزه دوساالنه کتاب و البوم موسیقی پس از سه سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس‬ ‫کرونا امسال برگزار می شود و مهلت شرکت و ارائه اثار در این رویداد تا ‪ ۳۰‬شهریور ماه تمدید شده است‪.‬‬ ‫هفتمین دوره این جایزه در ‪ ۲‬بخش جایزه بهترین البوم (موسیقی ایران) و جایزه بهترین کتاب در دی ماه‬ ‫برگزار می شود‪ .‬امسال برای نخستین بار معرفی البوم برتر موسیقی پاپ و موسیقی نواحی به بخش رقابتی‬ ‫دوساالنه های البوم برتر جشن خانه موسیقی اضافه شده است‪ .‬خانه موسیقی در حوزه اثار مکتوب در چهار‬ ‫رشته اموزشی‪ ،‬تالیف‪ ،‬ترجمه و اهنگسازی که چاپ نخست انها در مقطع زمانی نیمه دوم سال ‪ ۱۳۹۸‬تا‬ ‫مرداد ‪ ۱۴۰۱‬منتشر شده باشد بهترین کتاب را در چهار عنوان را برمی گزیند‪/.‬صباخبر‬ ‫«مسیحعاشورا»رویدیوارحرمامامعلی(ع)نقشبست‬ ‫نقاشی «مسیح عاشورا» اثر محمدعلی نادری هنرمند جوان بوشهری است که در ماه محرم‬ ‫سال‪ ۱۴۰۱‬توسط او رونمایی شد‪ .‬این اثر هنری با الهام از شعر «ای شش ماهه گل من اصغر من چرا‬ ‫نمیخوابی‪ /‬بنما رحمی به دلم هستی من چرا تو بی تابی‪/‬ای همه هستی من کودک دل خسته من‪/‬‬ ‫علی علی الی الی» نقاشی شده است و صحنه تیرخوردن حضرت علی اصغر (ع) روی دست امام‬ ‫حسین (ع) در روز عاشورا را به تصویر کشیده است‪ .‬به گفته این هنرمند‪ ،‬پس از نقاشی این اثر‬ ‫جواد محمدزمانی شعر «حنجر شد از س ه شعبه مشبک‪ ،‬ضریح شد‪ /‬بخشید جان به حادثه از بس‬ ‫مسیح شد» را سروده است و براساس این شعر نام «مسیح عاشورا» برای این تابلو انتخاب شده‬ ‫است‪ .‬نادری از نقش بستن این اثر روی دیوار حرم امام علی (ع) خبر داد و گفت‪ :‬این اثر اکنون در‬ ‫گ چاپ شده است و در پیاده روی اربعین که از‬ ‫باب القبله حرم امام علی در نجف اشرف در ابعاد بزر ‬ ‫حرمامامعلیشروعمی شود‪،‬افرادمی تواننداینکارراببینندوبسیارموجبخوشحالیمناست‪.‬‬ ‫نادری ازجمله هنرمندان جوانی است که عمده اثار او مضامینی ایینی و روایت هایی دینی دارند و‬ ‫چندسالی ست در حوزه هنر عاشوا دست به خلق اثر زده است‪ .‬او شاگرد حسن روح ‍االمین است و‬ ‫اثارشدرسبکباروکهستندکهازجملهویژگی هایبارزاینسبکنوعسایه روشنونورپردازی‬ ‫در نقاشی است‪ .‬او همچنین در ماه محرم امسال از یک تابلوی نقاشی دیگر به نام «واال علی اکبر»‬ ‫با تکنیک رنگ روغن در ابعاد‪ ۱۵۰×۱۰۰‬رونمایی کرد‪ .‬در توضیح این اثر امده است‪« :‬طبق روایات‬ ‫در کربال خیمه ای بزرگ به نام خیمه دارالحرب بوده است که قبل از روز عاشورا محل نگهداری‬ ‫ابزاراالت و وسایل جنگ همچون سپر‪ ،‬نیزه و شمشیر و‪ ...‬بوده است و در روز عاشورا حضرت‬ ‫اباعبداهللبدنهاىمطهرتمامىشهدارابهانمنتقلمی کرده اندوبهخیمهنگهداریشهداتبدیل‬ ‫شده بود‪ .‬اثر «واال علی اکبر» برداشتی احساسی است از برهه زمانی بعد از روضه «جوانان بنی‬ ‫هاشمبیایید‪،‬علیرابردرخیمهرسانید»کهحضرتاباعبداهللالحسین(علیهالسالم)دربحبوحه‬ ‫جنگ در روز عاشورا‪ ،‬چند دقیقه ای را در خلوت خویش بر سر پیکر مطهر حضرت شهزاده علی‬ ‫اکبر(علیه السالم) در خیمه دارالحرب سپری کرده اند»‪/.‬صباخبر‬ ‫فهرستبازیگران«کاتباعظم»تکمیلشد‬ ‫همزمان با ادامه تصویربرداری مجموعه تله تئاتر ‪ ۷‬قسمتی «کاتب‬ ‫اعظم» به کارگردانی هنری مهدی غفوری‪ ،‬کارگردانی تلویزیونی علی‬ ‫عبادی و تهیه کنندگی مرکز سریال سوره‪ ،‬بازیگران جدید این پروژه‬ ‫معرفی شدند و نخستین تصاویر این اثر منتشر شد‪.‬‬ ‫نازنین فراهانی‪ ،‬فاطمه گودرزی‪ ،‬امین میری‪ ،‬امیرحسین هاشمی‪،‬‬ ‫خسرو شهراز‪ ،‬امیر شهرابی‪ ،‬محسن علیخانی‪ ،‬محمدمحسن شفیعی‪،‬‬ ‫ارش رحیمی‪ ،‬امیر تک فالح‪ ،‬محمدرضا تاجیک و وحیدرضا قناعتیان‬ ‫بازیگران جدید «کاتب اعظم» را تشــکیل می دهنــد‪ .‬پیش از این‬ ‫ســیامک صفری‪ ،‬امین زندگانی‪ ،‬حدیث میرامینی و نادر فالح برای‬ ‫بازی در این مجموعه معرفی شده بودند‪.‬‬ ‫«کاتب اعظم» اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» به‬ ‫قلم ساسان ناطق از انتشارات ســوره مهر است‪ ،‬که نویسندگی ان را‬ ‫مهدی غفوری برعهده دارد‪« .‬کاتب اعظم» داستانی عاشورایی دارد و‬ ‫اتفاقات شب تا عصر عاشورا را روایت می کند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫«پروستعلیهزوال»منتشرشد‬ ‫کتاب «پروســت علیه زوال»‪ ،‬پنجمین عنــوان از مجموع ه‬ ‫زندگی نگاره ها ی نشــر گمان نوشــته یوزف چاپسکی با ترجمه ‬ ‫شبنم نیک رفعت منتشر شد‪ .‬در قسمتی از مقدم ه مترجم برای این‬ ‫خواندن»‬ ‫کتاب می خوانیم‪« :‬چند سال پیشتر خواستم «روزهای‬ ‫ِ‬ ‫مارسل پروست را به فارســی ترجمه کنم‪ .‬متوجه دشواری های‬ ‫افسون نثر پروست و‬ ‫ترجمه اثری از مارسل پروســت بودم‪ ،‬ولی‬ ‫ِ‬ ‫روحی راوی ان قدری بود که مصائب‬ ‫شیفتگی ام نسبت به عوالم‬ ‫ِ‬ ‫کار را به جان بخرم‪ ».‬پروســت در «روزهای خواندن» از روزها و‬ ‫خاطراتِ کتاب خواندنش حرف می زد و حاال در این کتاب یوزف‬ ‫چاپسکی‪ ،‬هنرمند نقاش و افسر لهستانی‪ ،‬ـــ در اسارت و سرمای‬ ‫مهلک ارودگاه های جنگ در شوروی ـــ برای هم بندانش از تجربه ‬ ‫خواندن «در جست وجوی زمان ازدست رفته» حکایت می کند‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫«پروست علیه زوال» در ‪ ۱۴۴‬صفح ه با قیمت ‪ ۶۸‬هزار تومان به‬ ‫چاپ رسیده است‪/.‬صباخبر‬ ‫«سفر پیدایش» در گالری ژاله‬ ‫مجموعه ای از اثار نقاشــی صفا امیرمقدم در نمایشــگاه «سفر‬ ‫پیدایش» از روز ‪ ۱۸‬شــهریور در گالری ژاله به نمایش درمی اید‪ .‬در‬ ‫استیتمنت این نمایشگاه امده است‪« :‬حرکت ریشه تمام فرایند های‬ ‫بیولوژیکی است که طیف وســیعی از الفا تا امگای سرنوشت حیات‬ ‫را در برمی گیرد‪.‬‬ ‫بسیاری از پدیده ها در جهان هستی در بنیاد خود متشکل از ذرات‬ ‫ریز و به ظاهر یکسانی هســتند که یکنواخت و پیوسته در حرکتی‬ ‫بی پایان سیالند‪ .‬سازی که از عالم کوانتوم تا جهان کهکشان ها و از‬ ‫دنیای اتم ها تا جهان اسپرم ها را در برمی گیرد‪ .‬این سفر پیدایش‪ ،‬بر‬ ‫تکرار در مقیاس بی نهایت‪ ،‬حرکت هماهنگ و پراکنده و انرژی پویایی‬ ‫ذاتی استوار است‪.‬‬ ‫بیان این حقایق بنیادین هستی درون مایه نقاشی های من است‪».‬‬ ‫نمایشگاه اثار صفا امیر مقدم با عنوان «ســفر پیدایش» ‪ ۱۸‬تا ‪۲۸‬‬ ‫شهریور ‪ ۱۴۰۱‬در گالری ژاله برپاست‪ /».‬هنرانالین‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«شوهر اینترنتی» اواخر ابان روی صحنه می رود‬ ‫مرتضی عقیلی نویسنده‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده نمایش کمدی اجتماعی «شوهر اینترنتی»‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫در این نمایش چهار بازیگر اعم از یک نفر زن و ســه بازیگر مرد ایفای نقش می کنند‪ .‬عقیلی به حضور‬ ‫یک بازیگر زن چهره در میان بازیگران این نمایش کمدی بدون بردن نام او اشاره کرد و گفت‪ :‬عالوه بر‬ ‫خودم دو بازیگر مرد دیگر نیز در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد که به زودی اسامی ان ها نیز اعالم‬ ‫خواهد شد‪ .‬به گفته او‪ ،‬تمرین های گروه در زمان حاضر شروع شده و تا ابان ادامه خواهد داشت‪« .‬شوهر‬ ‫اینترنتی» اواخر ابان در تاالر حافظ روی صحنه می رود‪« .‬شوهر اینترنتی» پس از پایان اجراها در تاالر‬ ‫حافظ قرار است در پردیس شهرزاد هم روی صحنه برود‪/.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫هنرمندانتجسمیمشکلبیمهدارند‪،‬کاریکنید!‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی با همکاری صندوق اعتباری هنر بیمــه ای برای هنرمندان‪،‬‬ ‫نویسندگان و روزنامه نگاران در نظر گرفته که امسال شرایط جدیدی برای استفاده از ان در نظر گرفته‬ ‫شده است‪ .‬به نظر می رسد افرادی که قصد استفاده از این بیمه را داشته باشند باید مستندات جدیدی‬ ‫دال بر ادامه فعالیتشان در این حوزه ها ارائه دهند تا بتوانند از این بیمه بهره مند شوند ولی گویا مراحلی‬ ‫که برای دریافت بیمه در نظر گرفته شده‪ ،‬تا حدی برای هنرمندان تجسمی مشکل ساز شده است‪.‬‬ ‫یکی از تصویرگران به نام مقداد ساداتی گفت‪ :‬هنرمندان حوزه تجسمی در دریافت این بیمه به‬ ‫ان برخورده اند و توضیح داد‪ :‬چند سالی اســت که هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و روزنامه نگاران از بیمه‬ ‫«هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و روزنامه نگاران» استفاده می کنند‪ .‬ولی امسال صندوق اعتباری هنر که‬ ‫متصدی این موضوع است اعالم کرده در سال جدید افرادی که تحت پوشش این بیمه هستند باید با‬ ‫ارائه مستندات جدید‪ ،‬ثابت کنند که هنوز کار فرهنگی و هنری انجام می دهند؛ به این صورت که در‬ ‫ابتدا اگر عضو انجمنی هستند‪ ،‬معرفی نامه خود را برای صندوق اعتباری هنر اپلود کنند و در ادامه اگر‬ ‫نویسنده یا تصویرگر هستند‪ ،‬کتاب یا مستندات برگزاری نمایشگاه را ارائه دهند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬هنرمندان تئاتر و نویسندگان‪ ،‬پس از اپلود کردن معرفی نام ه و مدارکشان در سایت‬ ‫صندوق اعتباری هنر‪ ،‬کارشان انجام شد‪ .‬ولی هنرمندان تجسمی باید به صورت حضوری به معاونت‬ ‫هنری ارشاد مراجعه می کردند و کپی مدارک شناسایی و حرفه ای خود را که ثابت می کند در پنج سال‬ ‫اخیر در حوزه ای که قبال به واسطه ان مشمول بیمه شده اند‪ ،‬تحویل دهند‪ .‬این هنرمند در پاسخ به اینکه‬ ‫علت درخواست این امر چیست‪ ،‬گفت‪ :‬گفته می شود که برخی با مدارک و معرفی نامه های تقلبی از‬ ‫این بیمه استفاده می کنند و اکنون صندوق اعتباری هنر به این وسیله می خواهد افراد حقیقی را که‬ ‫از این راه کسب درامد می کنند‪ ،‬شناسایی کند‪ .‬ساداتی درباره مشکلی که برای هنرمندان تجسمی‬ ‫در دریافت بیمه ایجاد شده است‪ ،‬توضیح داد‪ :‬در اواخر تیر ماه مدارکمان را برای دریافت بیمه تکمیلی‬ ‫ارائه دادیم و به ما گفته شد که صدور معرفی نامه ها یک یا دو هفته طول می کشد ولی اکنون شهریور‬ ‫است و هنوز خبری نیست‪ .‬احتماال انجمن های تجسمی هزاران عضو داشته باشند و بررسی انها به‬ ‫صورت دستی ان هم توسط تعداد محدودی نیروی کار‪ ،‬به زمان زیادی نیاز خواهد داشت‪ .‬به همین‬ ‫جهت بررسی این پرونده ها و صدور معرفی نامه بیش از چندین ماه است که طول کشیده است و روند‬ ‫بسیار کندی را پیش می برد؛ درحالی که بیمه تکمیلی این افراد تا شهریور به پایان می رسد و تا زمانی‬ ‫که از طرف ارشاد معرفی نامه صادر نشود‪ ،‬امکان تمدید وجود ندارد و ممکن است در سال جدید هزاران‬ ‫هنرمند تجسمی بیمه تکمیلی خود را از دست دهند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫دو شنبه‪14‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1271‬‬ ‫«دوستان ُک ُمدی» به صحنه می اید‬ ‫‪7‬‬ ‫نمایش «دوستان کمدی» به نویسندگی گابور راسووو و کارگردانی بابک توسلی برای اجرا در اواخر تابستان‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬اماده می شود‪ .‬بابک توسلی که نمایش های بسیاری را به صحنه اورده است‪ ،‬حدود هفده سال در‬ ‫خارج از کشور ساکن بود و سال‪ 97‬نمایش«سینگل شات» را در تماشاخانه پالیز روی صحنه برد‪ .‬وی پیش از این‬ ‫نیز اثاری همچون «ارتفاع»‪« ،‬خاله ادیسه»‪« ،‬یک اسالیس از زندگی»‪« ،‬طلعت» و‪ ...‬را روی صحنه برده است‪.‬‬ ‫«دوستان کمدی» با ترجمه ساناز فالح فرد به موضوع «حقارت انسان» در جهان معاصر می پردازد و داستان‬ ‫حول زوج نسبتا مرفهی می چرخد که از زندگی تنگاتنگ زناشویی خود خسته شده اند‪ .‬به گفته عوامل اجرایی‬ ‫این نمایش کمدی‪ ،‬اطالعات تکمیلی درباره عوامل دست اندرکار این نمایش به زودی اعالم خواهد شد‪ /.‬هنرانالین‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫نقشی که به دام تکرار نیفتاد‬ ‫بــازی در نقش «حاج اقا بهبودی» ســری ســوم مجموعه‬ ‫«ستایش» به فرهاد جم این جسارت را بخشید که یک بار دیگر‬ ‫شانس نقش افرینی خود را در چهارچوب شخصیت یک روحانی‬ ‫بیازماید‪ .‬به تازگی ســریال «راز ناتمام» در حالی از شبکه یک‬ ‫روی انتن ســیما می رود که بازافرینی شخصیت های سیاسی‬ ‫سال های اغازین پیروزی انقالب اسالمی‪ ،‬از بارزترین کارکردهای‬ ‫این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی امین امانی و نویسندگی‬ ‫سید جالل الدین دری است‪ .‬گذشته از ماجراهای تلخ‪ ،‬پرتعلیق‬ ‫و پراضطراب اوان دهه ‪ 1360‬خورشــیدی که جنایات منافقان‬ ‫یکی از مبرهن ترین ان ها بود‪ ،‬در مجموعه «راز ناتمام» بازتعریف‬ ‫ت‪‎‬های برجســته و تاثیرگذار ان روزهای ایران خود به‬ ‫شخصی ‬ ‫یکی از امتیازات ویژه سریال تبدیل شده اســت‪ .‬از انجا که این‬ ‫مجموعه بیشتر حول محور فاجعه تلخ هشتم شهریور ‪ 1360‬و‬ ‫شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر را روایت می کند‪،‬‬ ‫بی گمان بازی در نقش این دو شهید بزرگوار‪ ،‬کار ساده ای نیست و‬ ‫بی گمان نیاز به تجربیات ارزنده ای دارد‪ .‬بازی در نقش های تاریخی‬ ‫همواره یکی از دغدغه های بزرگ بازیگران در هر سطحی محسوب‬ ‫می شود‪ .‬حاال اگر این شخصیت تاریخی چهره ای سیاسی و مبارز‬ ‫دوران معاصر هم باشد‪ ،‬سختی کار دوچندان خواهد شد‪ .‬از طرفی‬ ‫بخشی از مردم هنوز این شخصیت ها را در ذهن خود حفظ کرده اند‬ ‫و صرف شباهت ظاهری یا گریم خوب نمی تواند مخاطبانی از این‬ ‫دست را قانعکند‪ .‬از سوی دیگر چنیننقش افرینی هاییبانقدهای‬ ‫خاصی هم توام خواهند شد‪ .‬برای نمونه پس از ساخت فیلم «چ»‬ ‫نقدهایی به بازی فریبرز عرب نیا در نقش چمران و بابک حمیدیان‬ ‫در نقش اصغر وصالی شد تا حاتمی کیا سرانجام جمله معروفش را‬ ‫بگوید‪ «:‬من چمران خودم را ساختم»‪ .‬با توجه به جمیع این نکات‬ ‫به نظر می رسد فرهاد جم نقشی بسیار سخت را به تصویر کشیده‬ ‫است‪ .‬باید منتظر نمایش قسمت های بعدی «راز ناتمام» بمانیم تا‬ ‫مشخص شود نقش افرینی فرهاد جم در رل «شهید باهنر» چه‬ ‫تاثیری بر نگاه مخاطبان و نقد منتقدان داشته است‪.‬‬ ‫تولـددوبـارهفرهـادجـم‬ ‫پـسازیـکدهـه‬ ‫زاده هشتم شهریورماه ‪ 1345‬خورشیدی در تهران است‪ .‬روزی که در‬ ‫تاریخ معاصر ایران مملو از حوادث گوناگون است‪ .‬همان هشتم شهریوری‬ ‫که به سال ‪ 1286‬خورشیدی‪ ،‬شاهد امضای پیمان ننگین تقسیم اراضی‬ ‫ایران بین روســیه و انگلیس بود‪ .‬روزی که ســال ‪ 1360‬و پس از واقعه‬ ‫بمب گذاری دفتر نخست وزیری جمهوری اسالمی‪ ،‬شهادت محمدعلی‬ ‫رجایی رئیس جمهوری و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت جمهوری‬ ‫اسالمی را در پی داشت‪ .‬شاید یکسانی زادروز فرهاد جم و تاریخ شهادت‬ ‫حجت االسالم دکتر محمد جواد باهنر خود یکی از دالیل و انگیزه های‬ ‫پذیرفتن نقشی بسیار بزرگ و حساس برای بازیگری مانند جم داشت‪ .‬او‬ ‫سال ‪ 1345‬در محله جوادیه تهران دیده به جهان گشود‪ .‬فرهاد جم از ان‬ ‫دسته بازیگرانی است که در اوان دهه ‪ 70‬خورشیدی با تحصیالت عالیه‬ ‫بازیگری گام به جهان پرمخاطره و دلفریب بازیگری نهاد‪ .‬او پس از دریافت‬ ‫مدرک کارشناسی رشته تئاتر از دانشــکده هنر وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی‪ ،‬از سال ‪ 1370‬فعالیت حرفه ای خود را به صورت رسمی به عنوان‬ ‫بازیگر تئاتر اغاز کرد‪ .‬البته جم معروفیتش در اوایل دهه‪ 70‬را وام دار حضور‬ ‫در مجموعه تلویزیونی «همســران» در نقش «علی» است‪ .‬ایفای نقش‬ ‫کنار بازیگرانی مانند فردوس کاویانی‪ ،‬مهرانه مهین ترابی و الهام پاوه نژاد‪،‬‬ ‫در این سریال که سال ‪ 1373‬به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام از‬ ‫شبکه دو سیمای روی انتن می رفت‪ ،‬فرصت مغتنمی برای او بود تا بازی‬ ‫در مجموعه ای پرمخاطب را تجربه کند‪ .‬یک ســال بعد جم که ان روزها‬ ‫بازیگری پرمشغله محسوب می شد‪ ،‬بازی در مجموعه تلویزیونی «دزدان‬ ‫مادربزرگ» را پذیرفت‪ .‬سریالی به کارگردانی مهدی صباغ زاده و نویسندگی‬ ‫علی اصغرفهیمیفرکهازتولیداتشبکهیکسیمابود‪.‬نکتهمهمیکهحاال‬ ‫با گذشت حدود ‪ 27‬سال از تولید سریال «دزدان مادربزرگ» خودنمایی‬ ‫می کند‪ ،‬درگذشت جمعی از بازیگران حاضر در این مجموعه است‪ .‬در این‬ ‫سریال بازیگرانی مانند نیکو خردمند (در نقش مادربزرگ)‪ ،‬حسین پناهی‬ ‫(در نقش سهراب)‪ ،‬مهری ودادیان‪ ،‬اسماعیل داورفر‪ ،‬جهانگیر فروهر‪ ،‬نادیا‬ ‫دلدار گلچین‪ ،‬علی اصغر گرمسیری و محمدعلی ورشوچی به ایفای نقش‬ ‫پرداخته اند که حاال در قید حیات نیستند‪ .‬داستان مجموعه تلویزیونی‬ ‫«دزدان مادربزرگ» به این شرح اســت که پیرزنی مریض احوال (نیکو‬ ‫خردمند) که در منزل بزرگش به تنهایی زندگی می کند‪ ،‬روز عید غدیر‬ ‫خم منتظر فرزندان و نوه هایش اســت تا ان روز ‪ ،‬به دیدارش بروند‪ .‬این‬ ‫میان ‪ ،‬سه دزد جوان ‪ ،‬به طمع سرقت صندوقچه ای که به گمان مسعود (با‬ ‫بازی فرهاد جم) دربرگیرنده جواهراالت و عتیقه های گرانبهاست سودای‬ ‫دستبرد به خانه پیرزن را در سرمی پرورانند اما زمانی که صندوقچه را به‬ ‫دست می اورند‪ ،‬اشیاء قیمتی در ان نمی یابند‪ .‬در عوض پیرزن را به عنوان‬ ‫گروگان با خود می برند (می ربایند) ماجرا تازه از اینجا اغاز می شود و پیرزن‬ ‫جای دلواپسی‪ ،‬می کوشد با خونسردی و ارامش ‪ ،‬جای خالی مادر را برای‬ ‫ان ســه جوان پر کند‪ .‬بازی فرهاد جم در نقش مسعود‪ ،‬که طراح اصلی‬ ‫سرقت از خانه پیرزن اســت‪ ،‬در نقش شخصیتی که ارام ارام وجهه های‬ ‫انسانی اش نمایان می شود‪ ،‬یکی از بازی های ماندگار فرهاد جم است‪ .‬در‬ ‫قسمتی که مادربزرگ همراه مسعود برای خواستگاری دختر همسایه ( با‬ ‫بازی الدن طباطبایی) به خانه ان ها می رود‪ ،‬تازه تماشاچی پس از چند‬ ‫قسمت که مسعود را به چشم ضدقهرمان نگاه می کرد‪ ،‬درمی یابد که او‬ ‫شاگرد اول کالســش بوده و با معدل باالیی هم دیپلم گرفته اما در ادامه‬ ‫قربانی نابرابری های اجتماعی شده است‪ .‬موفقیت های جم تا اواسط دهه‬ ‫‪ 70‬ادامه داشت و غیر از بازیگری‪ ،‬او همراه مهسا مهجور مجری مسابقه «راز‬ ‫سیب» شد که سال ‪ 75‬از شبکه سوم سیما پخش می شد‪ .‬با وجود اینکه‬ ‫جم می توانست به حضور موفقش دست کم در تلویزیون ایران ادامه دهد‬ ‫اما یک باره در نیمه دوم دهه ‪ 70‬کم کار شد‪ .‬بازی در مجموعه تلویزیونی‬ ‫«تولدی دیگر» در نقش « مهدی بدیعی» برادر فروغ‪ ،‬اخرین بازی موفق‬ ‫جم در مجموعه ای تلویزیونی تا حدود یک دهه دیگر بود! البته او طی این‬ ‫دوران و تقریباً هر سال دست کم در یک مجموعه یا مینی سریال حضور‬ ‫می یافت اما نقش های او در این اثار‪ ،‬هرگز نشــانی از «علی» پر جنب و‬ ‫جوش و خوش مشرب «همسران» یا «مسعود» مصمم و با اراده و محکم‬ ‫«دزدان مادربزرگ» نداشت‪ .‬سرانجام سال ‪ 1398‬فرهاد جم با حضوری‬ ‫درخشان در سری سوم مجموعه تلویزیونی «ستایش» شمع تولد دوباره اش‬ ‫را در سیمای ایران فوت کرد‪ .‬بازی در نقش متفاوت «حاج اقا بهبودی» که‬ ‫روحانی است‪ ،‬ریسک بزرگی بود که جم ان را پذیرفت تا بازگشت باشکوهی‬ ‫به کانون توجه تماشاگران مجموعه های تلویزیونی داشته باشد‪ .‬البته که‬ ‫شخصیت پردازی «حاج اقا بهبودی» سریال ستایش هم با ظرافت خاصی‬ ‫انجام شده بود و این نقش از نگاه تیپیک به قشر روحانی پرهیز داشته است‪.‬‬ ‫حاج اقا بهبودی هم مثل همه انسان های عادی دیگر در معرض لغزش و‬ ‫اشتباه قرار دارد‪ .‬او در یک لحظه اسیر حرف های بی منطق می شود و بدون‬ ‫تحقیق و راستی ازمایی‪ ،‬برای خودش حکم صادر می کند‪ .‬حکمی که بعدها‬ ‫باعث پشیمانی او می شود‪ .‬فرهاد جم هرچند به عنوان هنرپیشه تلویزیون‬ ‫ایران مطرح شده است اما در چند فیلم نیز به نقش افرینی پرداخته که اغلب‬ ‫ان ها متعلق به دهه ‪ 70‬است و باید دید ایا او می تواند نقشی ماندگار هم در‬ ‫سینما از خود به جا بگذارد یا همچنان به دنبال نقش افرینی در سریال های‬ ‫تلویزیونی است‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!