روزنامه صبا شماره 1272
روزنامه صبا شماره 1272
روزنامه صبا شماره 1272
سه شنبه| 15شهریور 6 |1401سپتامبر 9 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1272صفحه| 5000ناموت|
قاتل بدشانس
به دنبال کفشدوزک ها!
فروش فیلم «قطار سریع السیر» به 200میلیون دالر در گیشه جهانی رسید
شانس «بدون قرار قبلی»
برای اسکار باال رفت
صفحه 2
«شب ،داخلی ،دیوار»
پرتره جامعه ایران نیست
صفحه 3
جزئیات سرقت ۶میلیاردی
از انتشارات میردشتی
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
حضور سه پویانمایی ایرانی در چانیارتون یونان
سه فیلم کوتاه انیمیشن «بیماری دلسوزی» اولین فیلم انیمیشن مارال علیزاده« ،زمین بازی» اولین ساخته
سمانهاسدیو«سمپاش»بهکارگردانیفرنوشعابدیبهبخشمسابقهششمیندورهجشنواره«چانیارتون»راه
یافتند.جشنوارهبین المللیفیلم هایکمیکوانیمیشن«چانیارتون»درششبخشمجزاشاملبخشبین الملل
فیلم هایکوتاهانیمیشن،فیلم هایانیمیشنکوتاهیونانی،بخشبین المللفیلم هایکوتاهدانشجویی،فیلم های
کوتاهدانشجویییونانی،فیلم هایبلندانیمیشنوبخش VRاست.اثارپویانماییکانوندردوره هایپیشیناین
جشنواره موفق ظاهر شده بودند .ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کمیک و انیمیشن «چانیارتون» از۱۴
تا ۲۷شهریور ۵( ۱۴۰۱تا ۱۸سپتامبر )۲۰۲۲در شهر چانیار کشور یونان در حال برگزاری است/ .خبرگزاری ایلنا
همکاری دوباره بهرام رادان با کاظم دانشی
بهرام رادان بازیگر سینما که فیل م «ابلق» به کارگردانی نرگس ابیار با بازی او روی پرده است و به تازگی
نیز در مستند «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور ،به عنوان تهیه کننده فعالیت داشت ،برای
ی «اردو بهشت» به کارگردانی کاظم دانشی و به تهیه کنندگی خود،
دریافت پروانه ساخت فیلم سینمای
اقدام کرده است .همچنین از کارهای تازه رادان می توان به فیلم سینمایی «گربه سیاه» به کارگردانی کریم
امینی و با بازی و تهیه کنندگی خودش در سینماهای خارج از کشور نظیر سینما «امپایر» سلیمانیه ،پردیس
سینمایی «فامیلی مول» شهر اربیل و سینما «دهوک مول» شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق به نمایش
درامد ،اشاره کرد/.صباخبر
امیر نوروزی:
کمدی «روزی روزگاری مریخ» مبتذل نیست
امیر نوروزی بازیگر تئاتر و سینما درباره همکاری با سریال «روزی روزگاری مریخ» به کارگردانی پیمان قاسم خانی
و محسن چگینی و نویسندگی پیمان قاسم خانی که در حال حاضر از پلتفرم های فیلیمو و نماوا پخش می شود ،گفت:
در این سریال سعی شده تا کمدی مبتذل و سطح پایینی ارائه نشود و طنزی متناسب با جهانی که برای مخاطب تعریف
کرده ایم ،داشته باشیم.این در حالی است که متاسفانه مخاطب کمدی در این روزها فقط به شوخی های غیرمتعارف و یا
شوخی های دست چندم سیاسی می خندد که هیچ کدام شان ثمره ای در پیشرفت اجتماعی ندارند .او که نقش اسی
را در «روزی روزگاری مریخ» دارد از ارتباط خودش با نقش و حال و هوای سریال نیز اینگونه گفت :با دنیای
این سریال ارتباط خوبی دارم و باید کم و زیادش را بپذیرم زیرا مکانی است که در ان زندگی می کنم .شاید
مریخ برای مخاطب پیچیده باشد اما برای من جایی معمولی مثل همین زمین است .این بازیگر درباره
رسیدن به نقش اسی و باورپذیری ان اظهار کرد :فیلمنامه بیش از هر چیزی به بازیگر در رسیدن به نقش
اسی مودب،
کمک می کند ،البته کشف جزئیات نقش برعهده بازیگر است .شخصیت اسکندر یا همان ِ
قانونمند ،ترسو ،خجالتی و تو سری خور است ،او با وجود اینکه باهوش تر از بقیه است نمی تواند حقش را
بگیرد و هیچکس او را جدی نمی گیرد .من سعی کردم همه ویژگی های شخصیت اسی را در رفتارم لحاظ
کنم و او را در موقعیت هایی که قرار می گیرد ،هرچند دور از زندگی واقعی و شخصی خود ،درک کنم.
در واقع نقاط ضعف اسی نقطه مهمی در کمدی است زیرا باعث کاریزماتیک شدن کاراکتر
می شود .این بازیگر درباره نقدی که به دکورهای «روزی روزگاری مریخ» وارد شده بود
و می گفتند که سریال را مانند کار کودک کرده است ،تصریح کرد :این سریال نمایی
از چهارصد سال بعد است .پرداختن به اینده تخیل است و ما هرانچه را که تصور
کنیم ،خواهیم ساخت چه ساده چه پیشرفته .ایجاد چنین فضایی ،انتخابی ست
که سازندگان این سریال کردند و به میزان سرمایه موجود ،سعی در انجام بهترین
ایده بوده است/ .صباخبر
شانس«بدونقرارقبلی»برایاسکارباالرفت
در روزهای گذشته فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی
بهروز شــعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی که یکی از محصوالت
بنیاد سینمایی فارابی اســت ،موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم و
بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم مسکو شد که این اتفاق باعث شده
اســت تا زمزمه های معرفی این فیلم از سوی ایران به اکادمی اسکار
به گوش برسد.
این در حالی است که فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی
حجازی فر باتوجه به این که مورد توجه برخی جریان های سینمایی
و بیرون از سینما است پیش تر نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی
معرفی به اسکار یاد می شد ،همچنان رقیب «بدون قرار قبلی» است.
در روزهای گذشته نیز سید جمال ساداتیان درباره معرفی نماینده
ایران به اسکار گفته بود امسال شرایط تصمیم گیری و انتخاب نماینده
ایران در اســکار به دلیل اکران نشدن بسیاری از فیلم ها بسیار بغرنج
شده و اوضاع بسیار مبهم است/.صباخبر
تولیدفیلمجدیدسوفیاکاپوالباعنوان«دومینو»
سوفیا کاپوال قرار اســت فیلمبرداری فیلم بعدی اش را از ۲۴
اکتبر ( ۲ابان) شروع کند و تا ۲دسامبر ( ۱۱اذر) ان را به پایان
برساند .این فیلم سینمایی با عنوان «دومینو» در امریکا و کانادا
(دو شهر تورنتو و کالیفرنیا) ساخته می شود .به تازگی اعالم شد
کاپوال از کمیســیون فیلم کالیفرنیا اعتبار مالیاتی دریافت کرده
اســت و گرچه در ان فهرســت نامی از فیلم برده نشده و زمانی
بــرای فیلمبرداری ان تعیین نشــده بود ،اکنــون این جزییات
روشن شده اســت .کاپوال اخرین بار با فیلم ســینمایی «روی
صخره ها» راهی سینماها شده بود و قبل از ان هم با فیلم سینمایی
«فریب خوردگان» جایزه کارگردانــی را از کن دریافت کرد« .در
یک جایی» در ســال ۲۰۱۰نیز برنده شیر طالی جشنواره فیلم
ونیز شده بود .او با «گمشده در ترجمه» که دومین فیلم بلندش
بود ،کاندیدای جایزه بفتای بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی
شد/ .خبرگزاری مهر
امیرپذیرفته و فیلمی متفاوت با «کپسول»
امیر پذیرفتــه کارگردان فیلم کوتاه که ســال گذشــته با فیلم
«کپسول» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت
و از طرف این رویداد به اکادمی اســکار معرفی شــد ،درباره تجربه
حضور در این جشــنواره و رویکردش برای فیلم بعدی خود گفت:
بعد از اینکه فیلم کوتاه «کپسول» را ساختم ،خیلی دلم می خواست
وارد حوزه های دیگری از نظر مضمونی و ساختاری بشوم و به همین
دلیل کاری که امسال به جشنواره ارائه کرده ام 180 ،درجه متفاوت
از فیلم «کپسول» است .هم از نظر موضوع و هم از نظر دکوپاژ و شیوه
اجرایی این کار کامال متفاوت از فیلم قبلی اســت و تکرار ان فیلم را
نخواید دید .او افزود :فیلمنامه ای را در دست دارم که فضا و ادم هایش
نزدیک به فیلم کوتاه «کپسول» بودند اما سراغ ان نرفتم .اگر این کار
را می کردم ،تکراری می شد که ان را دوست ندارم .دوست داشتم هم
خودم را در حوزه های دیگر مضمونی و ساختاری محک بزنم و هم یک
تجربه متفاوت و تازه تر به دست بیاورم/.خبرگزاری تسنیم صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«نهنگ» به جمع مدعیان شیر طال پیوست
«نهنگ» درام جدید ساخته «دارن ارونوفسکی» که با بازگشت حرفه ای «برندون فریزر» به بازیگری
که چند سالی بود عمال از پرده بزرگ سینما ناپدید شده بود همراه شد و نخستین نمایش جهانی خود را
در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز تجربه کرد و با واکنش های بسیار مثبتی روبرو شد و پس از اولین
نمایش مطبوعاتی جمعیت حاضر به مدت هفت دقیقه ،فیلم را تشویق کردند .بازی «فریزر» که در این
فیلم در نقش یک مرد چاق مقابل دوربین «ارونوفسکی» رفته نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
داستان فیلم با اقتباس از نمایشنامه نوشته «ساموئل دی هانتر» ساخته شده و درباره یک مرد چاق به
ی اوست/ .خبرگزاری ایسنا
نام «چارلی» و مصائب خانوادگ
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
3
«ده هفته» اماده نمایش شد
مراحل تدوین و پس از تولید فیلم کوتاه «ده هفته» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا شــادمان و
نویسندگی مهدی میرباقری به پایان رسید .مینا قیصری ،رضا شادمان ،اصغر نصرتی ،سندرا السی،سلطان
فقری ،شاهرخ کشاورز بازیگران این فیلم کوتاه هستند .این اثر داستانی در شهر لندن فیلمبرداری شده و
سایر عوامل ان عبارتند از مدیر فیلمبرداری :حسین شیرزاد ،دستیار کارگردان :محمد حیدری ،تدوین:
امیر موگهی ،صدابردار :کل مکنالی ،صداگذار :مجید نجاتی ،موسیقی :مازیار جالل الدین ،مجری طرح:
ارش رواده ،مشاور رسانه ای و مدیر روابط عمومی :رکسانا قهقرایی .فیلم کوتاه «ده هفته» داستان زوج
جوان ایرانی را روایت می کند که به صورت غیر قانونی مهاجرت کرده اند و / ...هنرانالین
«اتش عشق»پرفروش ترین مستندسال شد
«اتش عشق» ساخته سارا دوسا متعلق به نشنال جئوگرافیک در اخر هفته ای
که گذشت فروشــش را از مرز یک میلیون دالر هم فراتر برد و موفق ترین مستند
سال شد.
این فیلم که تابستان امسال اکرانش را شروع کرد با اغاز هفته جدید وارد نهمین
هفته اکران خود می شود و اواخر امسال در دیزنی پالس پخش می شود.
این مستند اولین بار در ساندنس پخش شد و جایزه تدوین را دریافت کرد و پس
از ان نشنال جئوگرافیک حقوق ان را خرید.
در این فیلم زندگی و کار کاتیا و موریس کرافت ۲اتشفشان شناس فرانسوی از
طریق تصاویر نادر ارشیوی انها تصویر شده است .این زوج در نهایت با فوران کوه
اتشفشانی «انزین » در سال ۱۹۹۱در ژاپن جان باختند.
نتفلیکس ،امازون ،سونی ،یونیورسال و پارامونت همه خواهان به دست اوردن
حقوق پخش این فیلم بودند که در نهایت نشنال جئوگرافیک این موفقیت را کسب
ی این ۲محقق
کرد .برخی از دیدنی ترین تصاویر ثبت شده از بزرگ ترین شور زندگ
بی باک یعنی اتشفشان ها در این فیلم به اشتراک گذاشته شده است.
کاترین که در رشته فیزیک و شیمی تحصیل کرده بود در زمان مرگ ۴۹ساله و
همسرش موریس که فارغ التحصیل رشته زمین شناسی بود ۴۵ساله بودند .این دو
به دلیل فیلمبرداری ،عکاسی و ضبط مشخصات اتشفشان ها که اغلب از فاصله چند
متری صورت می گرفت شناخته شده بودند .ورنر هرتسوگ نیز پیشتر با مستند «در
دل اشتفشان» به زندگی انها پرداخته است.
نئون که در توزیع این مستند با نشنال جئوگرافیک شریک است قبال هم با این
کمپانی مشهور همکاری کرده که اکران مستند «کووید؛ موج اول» اثر متیو هاینمن
در سال ۲۰۲۱از جمله انهاست.
مستند «اتش عشق» محصول ۲۰۲۲و امریکایی-کانادایی است که نویسندگی،
کارگردانی و تهیه ان را سارا دوســا برعهده داشته است .این فیلم نقدهای مثبتی
دریافت کرده و در سایت راتن تومیتوز بر مبنای نقدهای ۱۴۶منتقد میانگین امتیاز
۸.۳را کسب کرده و ۹۹درصد به ان رای مثبت داده اند .امتیاز ۸۳از ۱۰۰نیز امتیاز
این فیلم در سایت متاکریتیک از نظر ۳۷منتقد است/ .خبرگزاری مهر
وحید جلیلوند:
«شب ،داخلی ،دیوار» پرتره جامعه ایران نیست
نشــریه ورایتی در مطلب خود که به حضــور قدرتمند
سینمای ایران در جشنواره ونیز پرداخته ،با وحید جلیلوند
کارگردان فیلم «شب ،داخلی ،دیوار» که در بخش مسابقه
اصلی قرار دارد ،گفتگویی انجام داده اســت .جلیلوند که دو
فیلم قبلی اش در بخش افق های ونیز حضور داشــته است،
درباره جدیدترین ساخته اش به ورایتی گفت :رنج ها ،توان
قصه گویی بیشتری دارند.
این سینماگر اضافه کرد :اگرچه وضعیت دشوا ِر زندگی،
مالل اور است ،اما درام ها غالبا در همین فضا شکل می گیرند.
شاید در سایر کشــورهای غربی و یا در امریکا ،هنرمندان
می بایست در جســتجوی درام باشــند ،اما در خاورمیانه،
زندگی روزمره مردم است .جلیلوند در پایان
درام بخشی از
ِ
این گفتگو تاکید کرد« :شب ،داخلی ،دیوار» داستان مردی
کم بیناســت که زندگی اش در مواجه با زنی متواری تغییر
می کند .لزوما این فیلم بازتابی از جامعه ایران نیســت بلکه
به واقع پرتره ای از جهانی ست که در ان زندگی می کنیم.
این فیلم که در تاریخ ۸سپتامبر ۱۷( ۲۰۲۲شهریور) در
بخش اصلی جشنواره ونیز رونمایی می شود ،برای دریافت
شیر طالی بهترین فیلم رقابت خواهد کرد/ .صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
پرونده
قاتل بدشانس به دنبال کفشدوزک ها!
فروش فیلم «قطار سریع السیر» به 200میلیون دالر در گیشه جهانی رسید
طهورا رفیعی منفرد فیلم «قطار سریع السیر» یک فیلم اکشــن-کمدی جدید با بازی برد پیت در نقش اصلی و به
کارگردانی دیوید لیچ و تهیه کنندگی انتوان فوکاوا ،در تاریخ جمعه ۵اگوست ۲۰۲۲توسط سونی
مرتجم
پیکچرز اینترتینمنت در ایاالت متحده امریکا اکران شد .با اینکه اکران این فیلم در ابتدا برای ماه
اوریل ۲۰۲۲برنامه ریزی شده بود ،اما به تابستان سال جاری موکول شد .این فیلم توسط زاک اولکویچ بر اساس
رمانی از کوتارو ایساکا که در سال ۲۰۱۰با عنوان «ماریا بیتل» منتشر شده بود ،به رشته تحریر درامده است.
در خالصه این فیلم سینمایی امده است« :یک قاتل حرفه ای اما بدشانس به نام «لیدی باگ» (با بازی برد پیت) از
زندگی ناامید شده است .او در اخرین ماموریتش که در یک قطار سریعالسیر است ،باید کیف دستی مخصوصی را
به دست اورد .اما سرنوشت ممکن است اتفاقات دیگری را برای او رقم بزند ،چراکه اخرین ماموریت «لیدی باگ»
باعث می شود تا او در این مسیر با دشمنان خطرناکی از سراسر جهان روبه رو شود .در این قطار ،پنج قاتل که همگی
به طور مرموزی به هم مرتبط هستند ،با اهدافی مرتبط و درعین حال متضاد در کنار هم قرار گرفته اند .پایان خط،
اغازداستانیهیجان انگیزدرژاپنخواهدبود».درکارنامهسینماییدیویدلیچکهکارگرداناینفیلماست،می توان
به فیلم های موفقی چون «بلوند اتمی»« ،ددپول »۲و «سریع وخشمگین تقدیم می کند :هابز و شاو» اشاره کرد .او
همچنین در چندین فیلم به عنوان بدلکار برد پیت همکاری داشته است.
پیش تولید و فیلمبرداری فیلم «قطارسریع السیر» در پاییز سال
۲۰۲۰اغاز شد و در ژوئن ۲۰۲۱به مرحله پس تولید رسید .هزینه
ساخت این فیلم اکشن نزدیک به ۹۰میلیون دالر و فروش جهانی این
فیلم تا به امروز 196میلیون دالر بوده است.
اولین تریلر رســمی این فیلم ۱۲۶دقیقه ای در ماه مارس سال
۲۰۲۲منتشر شد .تریلر فیلم «قطار سریع السیر» با صحنه های اکشن
تاثیرگذار ،به خوبی فضای تعقیب و گریز را به نمایش گذاشته است به
طوری که در ابتدا برد پیت را که به عنوان کاراکتر «لیدی باگ» ایفای
ش کرده است ،مشاهده می کنیم که سوار قطار سریع السیری در
نق
ژاپن می شود تا کیف دستی مخصوصی را پیدا کند و در ادامه این تریلر
می بینیم که سرنوشت شــخصیت ها همگی به همین کیف دستی
مرموز گره خورده است.
در این فیلم سینمایی عالوه بر برد پیت که به عنوان کاراکتر اصلی
نقش افرینی کرده است ،بازیگرانی چون ارون تیلور جانسون ،ساندرا
بوالک ،بنیتوا مارتینز ،برایان تایری هنری ،مایکل شــانون و جوی
کینگ در این فیلم سینمایی حضور دارند.
فیلم سینمایی «قطار سریع السیر» از سوی تعدادی از منتقدین
به «سفیدپوست نمایی» یا همان «وایت واشینگ» متهم شده است.
انتخاب بازیگران غیراسیایی ،از جمله برد پیت و جوی کینگ ،دلیل
واضح این اتهامات است زیرا شخصیت ها در رمان «کوتارو ایساکا»
ملیتی ژاپنی داشــتند .دیوید اینو ،مدیر اجرایی کانون شهروندان
امریکایی-ژاپنی ،ضمن انتقاد از انتخاب بازیگران توضیح داد :اگرچه
بازیگران امریکایی در صورت تغییر مکان به ایاالت متحده مناسب
بودند اما سازندگان فیلم از فضای ژاپنی رمان برای ساخت این فیلم
استفاده کردند و این در حالی است که شخصیت های اصلی ژاپنی را
در پس زمینه فیلم نگه داشتند.
او بیان کرد :تقویت و تشدید اتهامات بیش تر درباره جایگاه بازیگران
اسیایی در هالیوود بوده است .اتحاد بازیگران با جامعه اسیایی و در
عین حال پذیرفتن اگاهانه نقش های «ســفید پوست نما» ان ها را
زیر سوال برده است و این سبب ان شده است تا انتقادات از این فیلم
بیش تر و بیش تر شــود ،حتی با وجود موفقیت های اخیر فیلم های
اسیایی ،هنوز این باور وجود دارد که بازیگران اسیایی در نقش های
ش فیلم ها شــوند .در این زمینه
اصلی نمی توانند باعث افزایش فرو
می توان به فیلم های موفق با نقش افرینی بازیگران اســیایی چون
گ چی» و «افسانه ده حلقه» اشاره
«اسیایی ثروتمند دیوانه»« ،شان
کرد.
اریک فرانسیسکو نویسنده و منتقد از در این باره نوشت :ظاهرا
هالیوود بازیگران اصلی اسیایی را انتخاب نمی کند زیرا ان ها ستاره
نیستند ،اما حقیقت این امر ان است که ان ها ستاره نیستند چون
هالیوود به ان ها بها نمی دهد و همچنان به رویه خود ادامه می دهد.
چگونه مخاطب می تواند برای خرید بلیط و دیدن بازیگران اسیایی
هیجان زده شود در حالی که وجود این بازیگران تا این حد در فیلم
کمرنگ و به سختی قابل تشخیص است؟
در این مورد هنگامی که از خود ایساکا در مورد بازیگران پرسیده
شد ،از فیلم دفاع کرد و شخصیت هایش را از لحاظ قومیتی تغییرپذیر
توصیف کرد.
اومعتقدبودکهمحیطوفضای ژاپنیاینداستانبهکلیتاینفیلم
ربطی ندارد ،زیرا افراد واقعی نیستند و حتی می توانند ملیت دیگری
داشته باشند و صرفا ژاپنی نباشند .همچنین در ادامه این اتهامات وارد
شده ،عوامل فیلم «قطار سریع السیر» در برابر این قضایا توضیحاتی
را ارائه دادند .ســنفورد پانیچ ،رئیس گروه ســونی موشن پیکچرز،
دیدگاه های ایساکا را برای دفاع از بازیگران این فیلم برجسته کرد و
اطمینان داد که این فیلم به هویت ژاپنی این رمان احترام می گذارد و
در عین حال فرصتی برای انتخاب ستاره های بزرگ و اقتباس از ان در
مقیاس ارائه جهانی می دهد.
زاک اولکویچ نویسنده فیلمنامه «قطار سریع السیر» در راستای
این دفاعیات توضیح داد که انتخاب بازیگرهــای غیر ژاپنی یا غیر صفحه 4
پرونده
اسیایی برای نقش ها ،قدرت کار ایزاکا را ثابت کرد .زیرا این داستانی
بود که می توانست از نژاد فراتر رود.
همچنین دوید لیچ اشاره کرد که در پیش تولید فیلم قصد تغییر
لوکیشن فیلم را داشته است ،اما در نهایت تصمیم مبنی بر این شد که
به دلیل جذابیت های بین المللی لوکیشن اصلی ایساکا ،فیلمبرداری
در شهر توکیوی ژاپن حفظ شود.
پس از صحبت های کارگردان فیلــم ،هجمه ای دوباره مبتنی بر
بهانه تراشی برای نابرابری سمت او وارد شد.
جانا مونجی از ای.اس.ای.ام به بازنمایی و معرفی نادرست اسیایی ها
در فیلم اشاره کرد و در پاسخ به اظهار نظرات لیچ گفت :به نظر می رسد
که امتیاز سفید پوســت بودن بهانه ای را برای توجیه محرومیت ها
فراهم می کند.
اریک فرانسیســکو یکی دیگر از منتقدان مجددا اشاره کرد که
نویسندگان ژاپنی و بیشــتر مخاطبان در اسیا ،صنعت فیلمسازی
منحصر به فرد خودشان را دارند و از این موضوع لذت می برند .ان ها
برای تماشای خارجی ها به هالیوود می روند.
گای ائوکی ،موسس شبکه اکشن رسانه ای از بیانیه ایساکا برای
امریکایی های اســیایی انتقاد کرد و گفت :چه فروش شرم اوری!
می شود حدس زد که او بیشتر عالقه مند اســت تا پولی را که برای
فروش اثر خود از هالیوود به دست می اورد حساب کند و به عاقبت
ان امیدوار باشد.
او همچنین فکر می کند که اظهارنظر لیچ بهانه ای بود برای روش
نخ نمای هالیوود در بهره برداری از منابع اسیایی ،کنار گذاشتن اکثر
اسیایی ها در ان و انتخاب بازیگران سفیدپوست ،سیاه پوست و التین
تبار و پیروزی در بازی تنوع نژادی.
انوکی ادامه داد :متاســفانه مردم کشــورهای اسیایی به دیدن
فیلم هایی با بازیگران تمام اســیایی عادت کرده اند ،بنابراین وقتی
فیلم های اسیایی به فیلم هایی با بودجه کالن تبدیل می شود ،دیدن
ستاره های سفید ،سیاه و التین تبار در فیلم برایشان یک تنوع هیجان
انگیز است؛ در مقابل ،اسیایی-امریکایی ها که هنوز تشنه دیده شدن،
شنیده شدن و درک شدن در کشور خود هستند.
اریک فرانسیسکو منتقد سینما از اینورس نوشت :این فیلم تمام
دستورعمل های سرگرم کننده بودن را دارد و تا حد زیادی هم با رقص
اکشن دلپذیر موفق می شود تا ما را سرگرم کند ،اما در واقع انقدر که
ادعا می کند هوشمندانه نیست و انقدر هم که باید هیجان انگیز باشد،
نیست .مشکل دیگر عالقه بی وقفه هالیوود به لوکیشن های اسیایی،
پارک های تفریحی یک بعدی از چراغ های نئون ،یاکوزا ،طلسم های
انیمه ،و اثار پرطرفدار کارائوکه پاپ است.
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
5
او در اخر خاطرنشان کرد :فیلم های بدتر از «قطار سریع السیر»
هم وجود دارد .اما شــما می توانید به دنبال فیلم های بهتر بروید و
اســتعدادهای جذاب اســیایی این گونه از فیلم ها را تماشا کنید.
استعدادهایی مانند یوشــی سودارســو ،که بازی کوتاه او در نقش
«هیرویوکی ســانادا» جوان از نیمی از گروه ستاره های فیلم های
هالیوددی جذاب تر اســت .دیگر اســتعدادهای ثابت شده ژاپنی-
امریکایی مانند ماســی اوکا و کارن فوکوهارا که از اســتعدادهای
درخشان سریال « »The boysهستند ،به طرز متحیرکننده ای از
شلوغ کاری و کارهای اضافه در ایفای نقش ،دوری می کنند .امیدوارم
که در اینده ،همه این بازیگران بااستعداد به جای قرار گرفتن به عنوان
نقش مکمل یا دست چندم در مقابل شخصیت های ویرانگر و وسترن
فیلم بتوانند نقش های پررنگ تر و پخته تری نسبت به فیلم «قطار
سریع السیر» بازی کنند.
مت زولر سیتس ویراستار و متنقد سینما اظهار کرد :فیلم «قطار
سریع السیر» یک فیلم اکشن است که به راحتی می توانست در قالب
یک انیمیشن باشد و اغلب جاها نیز همانند انیمیشن به نظر می رسد.
داستان این فیلم در سراسر ژاپن اتفاق می افتد ،اما بیشتر فیلم با پرده
سبز فیلمبرداری شده است و مناظر شهری و حومه ای که قطار از ان
عبور می کند عمدتاً مینیاتوری و سی.جی.ای است .شخصیت های ان
نیز اگاهانه به صورت کمیک و انتزاعی هستند .کاراکترها ،جانی ها و یا
افرادخشنهمگیمرتبطبهدنیایجنایتهستند،ویااکثریتنسبت
به یکی از شخصیت های دیگر کینه دارند یا مورد کینه قرار می گیرد
و سعی می کند تا از عواقب اعمال گذشته فرار کند .شخصیت ها اغلب
داستان های غم انگیز و احساساتی دارند و یا صرفا بدخواهانه رفتار
می کنند .اکثر ان ها پرحرف هایی هستند که با هرکسی که اسلحه را
به سمت سرشان نگیرد و دستور ندهد مجادله می کنند .لحنی که در
فیلمقالباستوکمدیسیاهفیلمشباهت هاییبهفیلم هایکوئنتین
تارانتینو در اوایل دهه نود دارد.
منوله درگیس منتقد از نیویورک تایمز نوشت :فیلم «قطار سریع
السیر» هیچ ایده ای فراتر از یک سری اشــکال هندسی و ظاهری
ندارد و مانور سطحی فیلم مثل حرکت در یک اتاق بسته است .این
بدان معناست که جز اینکه ظاهر پیت چقدر خوب به نظر می رسد و
خشونت چگونه در فیلم موج میزند ،چیز زیادی برای فکر کردن وجود
ندارد .یقینا بسیاری از انرژی خالقانه در این فیلم صرف یافتن راه های
مختلف برای مردن ادم ها شده است .این که این کاراکترها چگونه
همدیگر را به کشــتن میدهند .برخی با شمشیر می میرند ،برخی
مسموم می شوند و برخی دیگر از طریق انفجارها یا ضرباتی که ان ها
را مارپیچی می کند ،می میرند .گلوی یک مرد با چاقو بریده می شود و
دیگری به گردنش شلیک شده می شود .دیگری بیهوده تالش می کند
فواره خونینی را که مانند ابی از چشمه می جوشد ،از بین ببرد.
او ادامه داد :قرار نیست مخاطب درگیر این فیلم شود چراکه بیشتر
شخصیت ها ادمک های یکبار مصرف و قابل تعویض هستند که قبل
از اینکه به طور اجتناب ناپذیر توســط شخص دیگری با تفنگ ها و
مغزهای بزرگ تر نابود شوند ،چند مدتی را دور خودشان می چرخند.
همانطور که از داستان ان انتظار دارید ،بسیاری از این افراد زیردست
با تفنگ های دستی و بلند در اندازه های مختلف به ضرب گلوله کشته
می شوند ،شخصیت ها از بین می روند ،خرد می شوند و نابود می شوند.
یک مرد نیمی از صورت خود را از دست می دهد -بنگ-بنگ ،ها-ها...
ریچارد روپر منتقد سان تایمز نوشــت :همان قدر که من عاشق
یوحشیانه
سکانس هایاکشنخالقانهوخو نپاشیدهدراکشن-کمد
ن قدر که از
و سرگرم کننده «قطار سریع السیر» دیوید لیچ بودم ،به هما
بازی پرقدرت برد پیت لذت بردم ،کار گروهی فوق العاده وموفق شان را
نیزتحسینمی کنم.عالوهبربازیگرانبسیاربااستعداد،چیزیکهبیش
از همه من را خیره کرد این بود که زاک اولکوویچ ،فیلمنامه نویس ،با
کار روی رمانی غنی و درخشان از کوتارو ایساکا (منتشر شده با عنوان
«ماریا بیتل» به ژاپنی و «قطار ســریع السیر» به انگلیسی) فیلمی
بسیار هوشمندانه ساخته است که می تواند قوس های داستانی کاملی
را برای ان ها خلق کند که با تعــداد زیادی از کاراکترهای مختلف و
با تک خط های پرزرق و برق و سریع و همچنین با هزاران سورپرایز
خارق العاده و طنز سیاه و خنده دارش درست در تیتراژ پایانی پر شده
است .برخالف بسیاری از فیلم های اخیر ،فیلم «قطار سریع السیر» از
همان ابتدا عجیب بودن خود را تصدیق می کند و در عین حال موفق
می شود تا نقاط زیادی را به شیوه خالقانه به هم متصل کند.
«لیدی باگ» با بازی برد پیت به عنوان یک قاتل کهنه کار است
که به تازگی پس از وقفه ای به کار و زندگی سابق خود بازگشته است.
لقب جدید او «لیدی باگ» اســت ،زیرا خــودش می گوید در تمام
زندگی اش با بدشانسی روبه رو بوده است و ظاهرا کفشدوزک ها برایش
خوش شانسی را به همراه می اورند! صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
یک کتاب متفاوت از پیاده روی اربعین
چاپ دوم کتاب «اهالی اینجا» روزنوشت هایی از بخش بانوان یک موکب اربعینی در کربالی معلی توسط
انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شد .این اثر روایتی است مستند و داستانی از شروع حرکت کاروان خدام
موکبحضرتفاطمه معصومه(س)ازقمتاکربالکهنویسندهتمامیاتفاقاتاینموکبراباقلمیزیباوجذاب
به تصویر کشیده است«.اهالی اینجا» روزنوشت هایی از بخش بانوان موکب حضرت فاطمه معصومه(س) در
کربالی معلی به قلم زهرا اقازاده نژاد در قطع رقعی و 172صفحه توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار
شد .این کتاب با روایتی داستانی به نگارش در امده که می تواند خواننده را در بخش های مختلف این موکب
با خود همراه کند؛ گاهی بخنداند و گاهی اشکش را سرازیر کند/ .خبرگزاری ایبنا
نقاشان ایرانی در یک نمایشگاه مجازی خارجی
اثار چند هنرمند ایرانی در نمایشگاه مجازی «نگاه هنرمند» که در وبسایت یکی از گالری های ترکیه
برگزار می شود ،حضور دارند .نمایشگاه نقاشــی «نگاه هنرمند» شامل اثار هنرمندان ایرانی و خارجی در
وبسایت گالری ارتز استانبول به مدت یک هفته به صورت مجازی برگزار می شود .در این این نمایشگاه ۵۵
هنرمند شرکت کرده اند که ارمان استپانیان ،اکبر نیکپور ،هلیا سلمانی ،امیر کشمیری ،مسعود رنگرزان و
عباس محمدپور ایرانی هستند .کیوریتوری این نمایشگاه به همت هلیا سلمانی است .او عالوه بر تدریس
در دانشگاه هنر ،به عنوان هنرمند ،کیوریتور و داور در نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور داشته است .او
می گوید :با هدف حمایت از هنرمندان حوزه تجسمی ،اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده ام/.خبرگزاری ایلنا
کارگردان «ژولیوس سزار»:
حمایت از تئاتر شهرستان در حد شعار است
مجتبی رستمی فر ،کارگردان نمایش «مرثیه ای بر مرگ ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» که بعد از حاشیه های فراوان باالخره از چند روز قبل اجرای خود
را در تماشاخانه ایرانشهر اغاز کرده است در این باره گفت :بعد از لغو اجرای ما در سالن اصلی تئاتر شهر و بداخالقی هایی که از مجموعه دیدیم نمایش توانست با
همکاری تماشاخانه ایرانشهر در این مجموعه اجرا بگیرد .با توجه به تجربه قبلی که برای اجرای نمایش «تاکسیدرمی» در تاالر مولوی داشتم تصورم این بود
که روال کار به همان ترتیب است چون به دلیل اینکه گروه من ساکن اهواز هستند ما بعد از گرفتن مجوز متن ،فیلم نمایش را برای شورای نظارت
ارسال کردیم و بعد از بازبینی و گرفتن مجوز ،یک روز قبل از اغاز اجرای عمومی بازبینی زنده رفتیم .زمانی هم که فیلم کار را ارائه دادم تعهد داده
بودم که براساس همان فیلم اجرا خواهم رفت .برای اجرای این نمایش هم همان روند را در پیش گرفتیم که متاسفانه اتفاقات دیگری
افتاد و مدیریت تئاترشهر بدون اطالع دادن به گروه ،نمایش دیگری را جایگزین کار کرد و دلیلش را هم طوالنی
شدن روند دریافت مجوز عنوان کرده بود .رستمی فر متذکر شد :مگر چقدر این امکان برای تئاتر شهرستان ها
فراهم می شود که گروهی نمایشش را در تهران اجرای عمومی ببرد ان هم نمایشی که برگزیده جشنواره تئاتر
فجر شده است .این اتفاق نیاز به همراهی مسئوالن اداره کل هنرهای نمایشی و حتی مسئوالن استان خوزستان
دارد .با توجه به شعار حمایت از تئاتر استان ها ،ما نیاز به همراهی و رفع موانع داریم .گروه من به عنوان نماینده
تئاتر استان ها به پایتخت امده است ایا اداره کل هنرهای نمایشی در شهر به این بزرگی نمی توانند محلی
برای اسکان بچه ها فراهم کند .ما که از انها هتل ۵ستاره نخواستیم بلکه تنها انتظار یک جای خواب و یک
وعده غذایی داریم .کارگردان «تاکسیدرمی» با اشاره به شعار حمایت از تئاتر استان ها که چندسالی است
روی ان مانور داده می شود ،گفت :وقتی شعاری را مطرح می کنیم باید همه جوانبش را در نظر بگیریم
وگرنه در نهایت تبدیل می شود به شعاری که هیچ سودی برای کسی نخواهد داشت و به سرخوردگی
و خستگی گروه می انجامد .من اگر همین فشارها بخواهد ادامه پیدا کند دیگر سمت تئاتر نخواهم امد.
مگر چقدر می توانم از جیب خودم ،خانواده ام و بسیاری موارد دیگر هزینه کنم و در نهایت هم بیالن
کاری اش برای کسانی که شعار حمایت از تئاتر شهرستان ها را داده اند؛ حساب شود .حداقل انتظاری
که ما داشتیم این بود که یک خیرمقدم از مسئوالن تئاتر دریافت کنیم تا دلخوشی باشد برای این۴۰
جوانانی که از یک شهر دور برای اجرا به تهران امده اند/ .خبرگزاری مهر
امیرجعفریبازیگر«اتاقمحترم»شد
امیــر جعفری و نازنیــن کریمی بــا نمایش «اتــاق محترم» به
کارگردانــی محمد رحمانیــان و تهیه کنندگی امیرحســین نفر از
یکشنبه ۲۰شهریورماه ۱۴۰۱در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه
می روند .این نمایش براساس نمایشنام ه «اتاق ورونیکا» اثر ایرا لوین
و برگردان شهرام زرگر اســت .در خالصه داستان امده است« :زن و
مرد مسنی دختر و پســر جوانی را به عمارتی اربابی در خارج از شهر
می کشانند و این ســراغاز بازی خون بار و دهشتناکی ست که پایانی
عجیب و باورنکردنی دارد».
از ســایر عوامل این نمایش می تــوان به مدیر هنری :محســن
شــاه ابراهیمی ،طراح صحنه :مریم ناظم الرعایا ،طراح نور :مرتضی
نجفی ،طراح لبــاس :نازلی ملکــی ،طراح چهره پردازی :مهســان
خداکرمی ،جلوه های ویــژه میدانی :ارش اقابیــک ،عکس و تیزر:
محمدصادق زرجویان اشاره کرد .نمایش «اتاق محترم» در موسسه
فرهنگی هنری دی تولید شده است/ .صباخبر
جزئیات سرقت ۶میلیاردی از انتشارات میردشتی
مدیر انتشارات کتابسرای میردشتی و تولیدات فرهنگسرای
میردشتی از دزدیده شدن شش نیسان کتاب نفیس از انبار این
انتشــارات خبر داد .مهدی میردشتی درباره جزئیات این رخداد
گفت :ما حدود هشــت ماه پیش انباری را در شــهرک صنعتی
پاکدشــت به طور موقت اجاره کردیم تا زمانی کــه انبار دائمی
انتشارات اماده شود .این اتفاق روز جمعه ۱۱شهریورماه ۱۴۰۱
رخ داد و در راستای این رخداد پس از تماس نگهبان متوجه شدیم
که قفل های درب و خود درب انبار بریده شده و تمامی کتاب های
موجود در انبار به سرقت رفته اســت .او درباره تعداد کتاب های
به ســرقت رفته ،گفت :تعداد کتاب هایی که دزدیده شده است
به تعداد حدود ۵الی ۶نیســان و از لحاظ مبلغی نیز ارزش این
کتاب ها به حدود ۵الی ۶میلیارد تومن (با قیمت قبلی) می رسد
و حدود ۴۸عنوان کتاب در این سرقت بزرگ مورد دستبرد واقع
شده است / .صباخبر
روایت فریدون شهبازیان از اوضاع جسمانی اش
فریدون شهبازیان اهنگساز و رهبر ارکستر که طی یکی دو سال
گذشته مقاطع پرحادثه ای را گذرانده بوده ،وضعیت جسمانی اش را
خوب توصیف کرد.
شهبازیان که تیرماه سال گذشــته به دلیل کسالت جسمانی در
بیمارستان بســتری شــده بود ،درباره وضعیت سالمتی اش گفت:
خدا را شکر در حال حاضر به لحاظ جسمانی شرایط خوبی دارم و در
سالمت به سر می برم.
او درباره فعالیت های هنری اش ،افزود :فعال مشغول به کار نیستم
و پروژه ای را در دست تولید یا اجرا ندارم.
گفتنی است فریدون شــهبازیان نوزدهم تیرماه سال گذشته در
بیمارستان بستری شده بود و فرزندش خبر این اتفاق را بدون هیچ
توضیحی در صفحه مجازی این هنرمند منتشر کرده بود.
او پیش از این اتفــاق هم در فروردین ماه ســال ،۱۴۰۰به دلیل
زمین خورد گی زیر تیغ جراحی رفت/ .خبرگزاری ایلنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«چشم های تیله ای» در پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش «چشم های تیله ای» به نویسندگی و کارگردانی امیر شــفیعی و تهیه کنندگی وحید مینا
از ۱۶شهریور ساعت ۱۹در پردیس تئاتر شــهرزاد روی صحنه می رود« .چشم های تیله ای» با بازی
سپیده کردیان به صورت مونولوگ اجرا می شود و در خالصه داستان امده است« :کدوم ما وقتی اون
نور رو دیدیم و گریه کردیم ،می دونســتیم چه چیزی قراره برامون اتفاق بیفته؟ فکر کردین چرا باید
گریه می کردیم؟ حاال بنشینید کنار کابوس ها و رویاهای یه دختر چهار ساله تا اکنون ...شاید هم همراه
اون خواب ببینید ...خواب یک نوزاد که مادرش سر زا میره تا با ســتاره ها سوسو بزنه توی نیستی»...
«چشم های تیله ای» تا ۱۸مهر در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود /.هنرانالین
سه شنبه15شهریور 1401شماره1272
برپایی مراسم پایانی جشنواره اموزشی تئاتر پنجمک
7
نخستین دوره جشنواره اموزشی تئاتر پنجمک که سال گذشته در مرداد برگزار و به دلیل گسترش
بیماری کرونا در دی ادامه یافت ،به کار خود پایان می دهد .مراسم پایانی این جشنواره روز جمعه ۱۸
شهریور ساعت ۱۶در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.
کارگردانی این مراسم را بهرام شــادانفر انجام می دهد و هومن رهنمون هنرمند سینما و تئاتر نیز
اجرای این مراسم را بر عهده خواهد داشت .در بخش های مختلف این مراسم برنامه های گوناگونی تدارک
دیده شده است .در این مراســم ضمن اهدای مدرک پایان دوره اموزش به اعضا گروه های نمایشی ،از
حامیان جشنواره در دوره نخست برگزاری نیز قدردانی خواهد شد /.هنرانالین
روایت پرواز همای از خواندن در سریال «راز ناتمام»
شعری که به ارمان نزدیک بود
پرواز همای ،خواننده تیتراژ سریال «راز ناتمام» درباره این مجموعه و پذیرش خوانندگی
ان بیان کرد :امین امانی کارگردان سریال «راز ناتمام» است که از طرف این دوستان پیشنهاد
شد تیتراژ این سریال را بخوانم.
او ادامه داد :دوستان می خواستند از خواننده ای استفاده کنند که انچه را که می خواهند
ارائه دهد .داستان و نوع روایت برای من ارسال شد ،خالصه فیلمنامه را فرستادند ،اهداف این
دو شهید بزرگوار شهید باهنر و شهید رجایی که چه می خواستند و چه ارمان هایی داشتند را
برای من فرستادند و گفتند که دوست دارند اثری خوانده شود که مطابق با این مفاهیم باشد.
همای با اشاره به شعری که برای این تیتراژ خواند عنوان کرد :من شعر غالمرضا طریقی را
انتخاب کردم با توجه به خواسته های دوستان و گفتم این شعر به ارمان های این دو شهید
بزرگوار نزدیک اســت و محتوایش با ان می خواند .ان ها موافقت کردند و با خود شاعر هم
صحبتی کردند و در کل از قطعه خوششان امد .این خواننده درباره ملودی هم گفت :حدود
۲هفته روی ملودی ها کار کردم و زمان برد تا قطعه اماده شــود ،شعرهای خوب خودشان
محتوایی دارند که به راحتی می توان روی انها ملودی ساخت.
او در بخش دیگر درباره موسیقی تیتراژ سریال ها و تنوع ان ها بیان کرد :به نظرم این اثار
تنوع الزم را دارند ،نمی شود لزوم ًا کیفیت مورد نظر شما را داشته باشند .باید بر اساس محتوای
فیلم و سریال ،خواننده را انتخاب کرد.
همای درباره اقبال به موسیقی سنتی در تلویزیون عنوان کرد :موسیقی سنتی خیلی موفق
است اقبال خود مردم از کنسرت های همایون شجریان ،علیرضا قربانی یا خود من و دیگر
خوانندگان این حوزه نشان دهنده این است که این نوع موسیقی طرفدار دارد.
او درباره برنامه سازی های تخصصی موســیقی در تلویزیون هم عنوان کرد :موسیقی
تخصصی جایش در کنسرت و مکان تخصصی است .مردم برای موسیقی سنتی خوب باید به
کنسرت بروند .خواننده های بزرگ به سختی به تلویزیون می ایند در دنیا هم اینگونه است.
االن مدیوم ها به گونه ای است که هرکسی از داخل خانه اش هم می تواند یک ویدئو بگذارد.
همای در پایان درباره تیتراژهای تلویزیونی بیان کرد :پیشنهادهای زیادی در حوزه مستند،
سریال و برنامه پیشنهاد می شود که بستگی دارد ان ژانر یا هنرمندانش به محتوای مورد نظر
من بخورد یا نه .طنز هم زیاد پیشنهاد می شود که هم رد کرده ام و هم در مواردی مثل فیلم
سینمایی «مصادره» پذیرفته ام/.خبرگزاری مهر صفحه 7
از ان سوی دریا تا سرزمین کوتوله ها
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
کار شاق و هنرمندانه اذرنگ
بازیگرانی که دوست دارند همواره کارشان مقبول عموم و گاه
منتقدان قرار بگیرد ،اهمیت بسیار زیادی به اجرای بدون کم و
کاست کارشان در جان بخشی به شــخصیت های فیلمنامه یا
نمایشنامه می دهند .یکی از مهم ترین وجهه های این جانبخشی
نیز بی گمان مقوله گفتار کاراکترهای سینمایی و تلویزیونی است.
بهتریننمونهدراینمقال،نورمنجوزفویزدوم،کمدینبرجسته
و فقید انگلیسی است .او هنرپیشه ای جهانی بود و در سراسر دنیا
طرفداران زیادی داشت اما تماشاگران انگلیسی زبان فیلم های
ویزدوم ،بسیار بیشتر از دیگر تماشاگران این فیلم ها از نقش افرینی
مرد کوتاه قامت سینمای انگلستان می خندیدند .راز محبوبیت
ویزدوم بین انگلیسی زبان ها ،چیزی جز گفتار او نبود .او لهجه
غلیظ لندنی داشت که هنگام ادای برخی کلمات ان را تشدید
می کرد .به این ترتیب مخاطبانی که اثار نورمن ویزدوم را با زبانی
غیر از زبان اصلی تماشا می کردند از این مزیت بی بهره می ماندند.
در ایران هم برخی بازیگران با تکیه بر گویشی خاص ،گاه کار خود
را بیش از پیش مقبول تماشاگران عام و خاص می کنند .محسن
تنابنده در جان بخشیدن به شــخصیت «نقی معمولی» نیز با
استفاده از ترفندی مشابه ،کاراکتری ماندگار خلق کرد .شخصیتی
که نه تنها بین مازنی ها ،که همه جای ایران محبوبیت ویژه ای پیدا
کرده است .از همین رهگذر بود که حمیدرضا اذرنگ نیز با بازی
در نقش «خلیل» مجموعه تلویزیونی «نون.خ »2این شخصیت
را در کانون توجه بسیاری از تماشاگران سریال های نوروزی قرار
داد .اذرنگ نیز درست مانند تنابنده با گویشی شیرین سر و کار
داشت که اجرای موفق ان به محبوبیت خود او نیز کمک شایانی
کرد .با توجه به اینکه حمیدرضا اذرنگ متولد تهران است و پدر و
مادری گلپایگانی دارد ،به عنوان کسی که گویش کرمانشاهی را
اموخته ،کاری بسیار دشوار پیش روی خود می دیده است .شاید
حضور او در پادگان سومار کرمانشاه ،هنگام خدمت سربازی یکی
از عوامل موفقیت او در ایفای نقــش «خلیل» با گویش کردی
کرمانشاهی بوده است.
دوم خرداد را به عنوان زادروز خود می شناسد .در این روز فریدون رهنما ،شاعر ،روزنامه نگار و سینماگر ایرانی به
دنیا امده و دوم خرداد 1390بود که ناصر حجازی ،مرد خوش پوش و دوست داشتنی ورزش ایران برای پروازی ابدی،
بال گشود .حمیدرضا اذرنگ هم زاده دوم خرداد 1351خورشیدی در تهران است .هنوز زبان به سخن نگشوده بود
که خانواده اش عازم اندیمشک می شوند و او نیز بزرگ شده این شهر محسوب می شود .اذرنگ برای انجام خدمت
سربازی در ارتش ،عازم کرمانشاه و سومار می شود و یکی از دالیل تسلط او به لهجه شیرین کرمانشاهی همین
حضورش در سومار است .پس از خدمت ،تحصیالت عالیه را با کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسالمی
رودهنبهپایانرساند.شایدنخستینچیزیکهدرشنیدناسمشجلبتوجهمی کند،معنینامخانوادگی اشباشد.
خودشدربارهمعنایناماذرنگگفتهاست«:ایننامراپدربزرگمرویماگذاشتوبهمعناینهایتغماست،نمی دانم
می دانست معنی اش را یا نه ولی اگر می دانست ما را اسیر این غم مدام نمی کرد!» حمیدرضا اذرنگ از ان
دسته بازیگرانی است که دیر به دنیای سینما و تلویزیون معرفی شدند .سال 1378و زمانی که27
سالهبود،کارشرادرتئاتربانمایش«طلحکبازی»اغازکرد.همانسالدرفیلم«نیمهگمشده»
به کارگردانی محمدعلی باشه اهنگر ،حضور کوتاهی را تجربه کرد .شاید یکی از دالیلی که
باعث شد اذرنگ تا سال های اخیر به عنوان بازیگر پرکاری معرفی نشود ،عالقه بی اندازه او به
نویسندگی و همینطور کارگردانی تئاتر بود .ازدواج حمیدرضا اذرنگ با ساناز بیان که او هم
ازنمایشنامه نویسانتئاترایراناست،باعثشداذرنگبیشتربهمقولهنویسندگیاهمیت
دهد .سال 1386اذرنگ حضور خود در تلویزیون را با مجموعه «ان سوی دریا ،این سوی
خاک»اعالمکرد.سریالیبهکارگردانیفرزینمهدی پورکهموتیفیپلیسی-اجتماعی
داشت و در بندرعباس فیلمبرداری شد .این مجموعه روایت گر ماجرای زندگی مردی
بود که با وجود بی گناهی به اتهام حمل مواد مخدر در یکی از امیرنشین های حاشیه
خلیج فارس زندانی شده بود 10.سال پس از حضورش در «نیمه گمشده» در دومین فیلم
سینمایی کارنام ه حرفه ای خود با عنوان «بیداری رویاها» به نقش افرینی پرداخت .فیلم
دیگری از محمدعلی باشه اهنگر که البته فیلمی پرستاره هم بود .حضور بازیگرانی مانند امین
حیایی ،هنگامه قاضیانی ،امیرحسین ارمان ،حبیب دهقان نسب ،حمید فرخ نژاد ،سارا خوئینی ها و
رز رضوی فرصت مغتنمی برای بیشتر شناخته شدن حمیدرضا اذرنگ بود .هرچند او هرگز بر این
مقوله (شناساندن خود به عنوان بازیگری موفق) تاکید چندانی نداشت اما شهرت ،ناخواسته از این
پس دق الباب خانه اذرنگ را چندبار به صدا دراورد« .در مسیر زاینده رود» مجموعه ای تلویزیونی
به کارگردانی حسن فتحی بود و که با توجه به پرداختی که درباره بازیکنان فوتبال داشت ،با اقبال
عمومی هم مواجه شد .اذرنگ در این سریال به نقش وکیل «مهران سارنگ» ،همان بازیکنی که
در تصادفی مرگبار باعث فوت«مسعود مصیب» شده بود ،برعهده داشت .این سریال از انجا که
پس از چند دهه ،به مهدی باقربیگی (شخصیت مجید در مجموعه تلویزیونی قصه های مجید)
هم فرصت دوباره ای برای نقش افرینی در سریالی پرمخاطب بخشید ،مورد توجه عموم قرار
گرفت .اذرنگ دو سال بعد بازی در مجموعه تلویزیونی «یلدا» را هم به پایان رساند .سریالی به
کارگردانی حسن میرباقری که اذرنگ در ان نقش «فتاح» داماد «ممدلی» یا همان محمدعلی
زاهدی شخصیت اصلی سریال را بازی کرد .او در این سریال ،در نقش مقابل الهام پاوه نژاد ظاهر
شدومحمدرضاشریفی نیا،چنگیزجلیلوند،فریباکوثری،کاظمهژیرازادوسیدمهردادضیاییاز
دیگر بازیگران برجسته ان بودند .حمیدرضا اذرنگ بیشتر افتخارات خود را هم در تئاتر کسب کرده
است .او دو بار جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را برای بازی در نمایش های «چهار حکایت از
چندین حکایت رحمان» و «خون رقصه» به خود اختصاص داد و 3بار نیز جایزه بهترین نویسندگی
را برای نمایشــنامه های «خنکای ختم خاطره» « ،دو لیتر در دو لیتر صبح» و «خیال روی خطوط
موازی» ازان خود ساخت .سال 1390اما او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما
را برای نقش افرینی اش در فیلم «ملکه» کسب کرد .نظر به تمام نقش افرینی های حمیدرضا اذرنگ،
مخاطبان عام تلویزیون ایران ،او را همواره با شخصیت «خلیل» در مجموعه طنز «نون.خ »2به یاد
می اورند .جایی که اذرنگ با تسلط کافی بر لهجه کردی کرمانشاهی ،به بهترین شیوه ،بازی بی بدیل
سعید اقاخانی را در نقش «نورالدین خانزاده» یا همان «نون.خ »2تکمیل کرد .با وجود این موفقیت که
اذرنگ را بیش از هر زمان دیگری معروف و محبوب ساخت ،غیبت او در سری سوم سریال «نون.خ»
عالمت سوال پررنگی را در ذهن تماشاگران این سریال ترسیم کرد .سریالی متفاوت در ژانر رئالیسم
جادویی که در سینما و تلویزیون ایران ،کمتر به ان توجه شده است« .لیث» نقشی است که او در این
مجموعه به ان جان می بخشد« .مستوران» به کارگردانی مسعود اب پرور ،تلفیقی از داستان های کهن
و فولکلور ادبیات ایران و داستان های نسبت ًا مدرن ادبیات کودک و نوجوان است .برای نمونه زمانی که
«لیث»سرازدهکدهکوتوله هادرمی اورد،تماشاگرخودراباداستانیتلفیقیازهفتکوتوله،قصه های
گالیور و همچنین داستان دوالپای وطنی روبرو می بیند .اذرنگ با بازی در «مستوران» در واقع
متفاوت ترین نقش افرینی اش تاکنون را به نمایش گذاشته است .کاری که به یقین بیشتر
به ان پرداخته خواهد شد. صفحه 8