روزنامه صبا شماره 1272 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1272

روزنامه صبا شماره 1272

روزنامه صبا شماره 1272

‫سه شنبه| ‪15‬شهریور ‪ 6 |1401‬سپتامبر‪ 9 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1272‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫قاتل بدشانس‬ ‫به دنبال کفشدوزک ها!‬ ‫فروش فیلم «قطار سریع السیر» به‪ 200‬میلیون دالر در گیشه جهانی رسید‬ ‫شانس «بدون قرار قبلی»‬ ‫برای اسکار باال رفت‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫«شب‪ ،‬داخلی‪ ،‬دیوار»‬ ‫پرتره جامعه ایران نیست‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫جزئیات سرقت‪ ۶‬میلیاردی‬ ‫از انتشارات میردشتی‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫حضور سه پویانمایی ایرانی در چانیارتون یونان‬ ‫سه فیلم کوتاه انیمیشن «بیماری دلسوزی» اولین فیلم انیمیشن مارال علیزاده‪« ،‬زمین بازی» اولین ساخته‬ ‫سمانهاسدیو«سمپاش»بهکارگردانیفرنوشعابدیبهبخشمسابقهششمیندورهجشنواره«چانیارتون»راه‬ ‫یافتند‪.‬جشنوارهبین المللیفیلم هایکمیکوانیمیشن«چانیارتون»درششبخشمجزاشاملبخشبین الملل‬ ‫فیلم هایکوتاهانیمیشن‪،‬فیلم هایانیمیشنکوتاهیونانی‪،‬بخشبین المللفیلم هایکوتاهدانشجویی‪،‬فیلم های‬ ‫کوتاهدانشجویییونانی‪،‬فیلم هایبلندانیمیشنوبخش‪ VR‬است‪.‬اثارپویانماییکانوندردوره هایپیشیناین‬ ‫جشنواره موفق ظاهر شده بودند‪ .‬ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کمیک و انیمیشن «چانیارتون» از‪۱۴‬‬ ‫تا‪ ۲۷‬شهریور‪ ۵( ۱۴۰۱‬تا‪ ۱۸‬سپتامبر‪ )۲۰۲۲‬در شهر چانیار کشور یونان در حال برگزاری است‪/ .‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫همکاری دوباره بهرام رادان با کاظم دانشی‬ ‫بهرام رادان بازیگر سینما که فیل م «ابلق» به کارگردانی نرگس ابیار با بازی او روی پرده است و به تازگی‬ ‫نیز در مستند «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور‪ ،‬به عنوان تهیه کننده فعالیت داشت‪ ،‬برای‬ ‫ی «اردو بهشت» به کارگردانی کاظم دانشی و به تهیه کنندگی خود‪،‬‬ ‫دریافت پروانه ساخت فیلم سینمای ‬ ‫اقدام کرده است‪ .‬همچنین از کارهای تازه رادان می توان به فیلم سینمایی «گربه سیاه» به کارگردانی کریم‬ ‫امینی و با بازی و تهیه کنندگی خودش در سینماهای خارج از کشور نظیر سینما «امپایر» سلیمانیه‪ ،‬پردیس‬ ‫سینمایی «فامیلی مول» شهر اربیل و سینما «دهوک مول» شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق به نمایش‬ ‫درامد‪ ،‬اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫امیر نوروزی‪:‬‬ ‫کمدی «روزی روزگاری مریخ» مبتذل نیست‬ ‫امیر نوروزی بازیگر تئاتر و سینما درباره همکاری با سریال «روزی روزگاری مریخ» به کارگردانی پیمان قاسم خانی‬ ‫و محسن چگینی و نویسندگی پیمان قاسم خانی که در حال حاضر از پلتفرم های فیلیمو و نماوا پخش می شود‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫در این سریال سعی شده تا کمدی مبتذل و سطح پایینی ارائه نشود و طنزی متناسب با جهانی که برای مخاطب تعریف‬ ‫کرده ایم‪ ،‬داشته باشیم‪.‬این در حالی است که متاسفانه مخاطب کمدی در این روزها فقط به شوخی های غیرمتعارف و یا‬ ‫شوخی های دست چندم سیاسی می خندد که هیچ کدام شان ثمره ای در پیشرفت اجتماعی ندارند‪ .‬او که نقش اسی‬ ‫را در «روزی روزگاری مریخ» دارد از ارتباط خودش با نقش و حال و هوای سریال نیز اینگونه گفت‪ :‬با دنیای‬ ‫این سریال ارتباط خوبی دارم و باید کم و زیادش را بپذیرم زیرا مکانی است که در ان زندگی می کنم‪ .‬شاید‬ ‫مریخ برای مخاطب پیچیده باشد اما برای من جایی معمولی مثل همین زمین است‪ .‬این بازیگر درباره‬ ‫رسیدن به نقش اسی و باورپذیری ان اظهار کرد‪ :‬فیلمنامه بیش از هر چیزی به بازیگر در رسیدن به نقش‬ ‫اسی مودب‪،‬‬ ‫کمک می کند‪ ،‬البته کشف جزئیات نقش برعهده بازیگر است‪ .‬شخصیت اسکندر یا همان ِ‬ ‫قانونمند‪ ،‬ترسو‪ ،‬خجالتی و تو سری خور است‪ ،‬او با وجود اینکه باهوش تر از بقیه است نمی تواند حقش را‬ ‫بگیرد و هیچکس او را جدی نمی گیرد‪ .‬من سعی کردم همه ویژگی های شخصیت اسی را در رفتارم لحاظ‬ ‫کنم و او را در موقعیت هایی که قرار می گیرد‪ ،‬هرچند دور از زندگی واقعی و شخصی خود‪ ،‬درک کنم‪.‬‬ ‫در واقع نقاط ضعف اسی نقطه مهمی در کمدی است زیرا باعث کاریزماتیک شدن کاراکتر‬ ‫می شود‪ .‬این بازیگر درباره نقدی که به دکورهای «روزی روزگاری مریخ» وارد شده بود‬ ‫و می گفتند که سریال را مانند کار کودک کرده است‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬این سریال نمایی‬ ‫از چهارصد سال بعد است‪ .‬پرداختن به اینده تخیل است و ما هرانچه را که تصور‬ ‫کنیم‪ ،‬خواهیم ساخت چه ساده چه پیشرفته‪ .‬ایجاد چنین فضایی‪ ،‬انتخابی ست‬ ‫که سازندگان این سریال کردند و به میزان سرمایه موجود‪ ،‬سعی در انجام بهترین‬ ‫ایده بوده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫شانس«بدونقرارقبلی»برایاسکارباالرفت‬ ‫در روزهای گذشته فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی‬ ‫بهروز شــعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی که یکی از محصوالت‬ ‫بنیاد سینمایی فارابی اســت‪ ،‬موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم و‬ ‫بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم مسکو شد که این اتفاق باعث شده‬ ‫اســت تا زمزمه های معرفی این فیلم از سوی ایران به اکادمی اسکار‬ ‫به گوش برسد‪.‬‬ ‫این در حالی است که فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی‬ ‫حجازی فر باتوجه به این که مورد توجه برخی جریان های سینمایی‬ ‫و بیرون از سینما است پیش تر نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی‬ ‫معرفی به اسکار یاد می شد‪ ،‬همچنان رقیب «بدون قرار قبلی» است‪.‬‬ ‫در روزهای گذشته نیز سید جمال ساداتیان درباره معرفی نماینده‬ ‫ایران به اسکار گفته بود امسال شرایط تصمیم گیری و انتخاب نماینده‬ ‫ایران در اســکار به دلیل اکران نشدن بسیاری از فیلم ها بسیار بغرنج‬ ‫شده و اوضاع بسیار مبهم است‪/.‬صباخبر‬ ‫تولیدفیلمجدیدسوفیاکاپوالباعنوان«دومینو»‬ ‫سوفیا کاپوال قرار اســت فیلمبرداری فیلم بعدی اش را از ‪۲۴‬‬ ‫اکتبر (‪ ۲‬ابان) شروع کند و تا ‪ ۲‬دسامبر (‪ ۱۱‬اذر) ان را به پایان‬ ‫برساند‪ .‬این فیلم سینمایی با عنوان «دومینو» در امریکا و کانادا‬ ‫(دو شهر تورنتو و کالیفرنیا) ساخته می شود‪ .‬به تازگی اعالم شد‬ ‫کاپوال از کمیســیون فیلم کالیفرنیا اعتبار مالیاتی دریافت کرده‬ ‫اســت و گرچه در ان فهرســت نامی از فیلم برده نشده و زمانی‬ ‫بــرای فیلمبرداری ان تعیین نشــده بود‪ ،‬اکنــون این جزییات‬ ‫روشن شده اســت‪ .‬کاپوال اخرین بار با فیلم ســینمایی «روی‬ ‫صخره ها» راهی سینماها شده بود و قبل از ان هم با فیلم سینمایی‬ ‫«فریب خوردگان» جایزه کارگردانــی را از کن دریافت کرد‪« .‬در‬ ‫یک جایی» در ســال ‪ ۲۰۱۰‬نیز برنده شیر طالی جشنواره فیلم‬ ‫ونیز شده بود‪ .‬او با «گمشده در ترجمه» که دومین فیلم بلندش‬ ‫بود‪ ،‬کاندیدای جایزه بفتای بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی‬ ‫شد‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫امیرپذیرفته و فیلمی متفاوت با «کپسول»‬ ‫امیر پذیرفتــه کارگردان فیلم کوتاه که ســال گذشــته با فیلم‬ ‫«کپسول» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت‬ ‫و از طرف این رویداد به اکادمی اســکار معرفی شــد‪ ،‬درباره تجربه‬ ‫حضور در این جشــنواره و رویکردش برای فیلم بعدی خود گفت‪:‬‬ ‫بعد از اینکه فیلم کوتاه «کپسول» را ساختم‪ ،‬خیلی دلم می خواست‬ ‫وارد حوزه های دیگری از نظر مضمونی و ساختاری بشوم و به همین‬ ‫دلیل کاری که امسال به جشنواره ارائه کرده ام‪ 180 ،‬درجه متفاوت‬ ‫از فیلم «کپسول» است‪ .‬هم از نظر موضوع و هم از نظر دکوپاژ و شیوه‬ ‫اجرایی این کار کامال متفاوت از فیلم قبلی اســت و تکرار ان فیلم را‬ ‫نخواید دید‪ .‬او افزود‪ :‬فیلمنامه ای را در دست دارم که فضا و ادم هایش‬ ‫نزدیک به فیلم کوتاه «کپسول» بودند اما سراغ ان نرفتم‪ .‬اگر این کار‬ ‫را می کردم‪ ،‬تکراری می شد که ان را دوست ندارم‪ .‬دوست داشتم هم‬ ‫خودم را در حوزه های دیگر مضمونی و ساختاری محک بزنم و هم یک‬ ‫تجربه متفاوت و تازه تر به دست بیاورم‪/.‬خبرگزاری تسنیم‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«نهنگ» به جمع مدعیان شیر طال پیوست‬ ‫«نهنگ» درام جدید ساخته «دارن ارونوفسکی» که با بازگشت حرفه ای «برندون فریزر» به بازیگری‬ ‫که چند سالی بود عمال از پرده بزرگ سینما ناپدید شده بود همراه شد و نخستین نمایش جهانی خود را‬ ‫در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز تجربه کرد و با واکنش های بسیار مثبتی روبرو شد و پس از اولین‬ ‫نمایش مطبوعاتی جمعیت حاضر به مدت هفت دقیقه‪ ،‬فیلم را تشویق کردند‪ .‬بازی «فریزر» که در این‬ ‫فیلم در نقش یک مرد چاق مقابل دوربین «ارونوفسکی» رفته نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است‪.‬‬ ‫داستان فیلم با اقتباس از نمایشنامه نوشته «ساموئل دی هانتر» ساخته شده و درباره یک مرد چاق به‬ ‫ی اوست‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫نام «چارلی» و مصائب خانوادگ ‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫‪3‬‬ ‫«ده هفته» اماده نمایش شد‬ ‫مراحل تدوین و پس از تولید فیلم کوتاه «ده هفته» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا شــادمان و‬ ‫نویسندگی مهدی میرباقری به پایان رسید‪ .‬مینا قیصری‪ ،‬رضا شادمان‪ ،‬اصغر نصرتی‪ ،‬سندرا السی‪،‬سلطان‬ ‫فقری‪ ،‬شاهرخ کشاورز بازیگران این فیلم کوتاه هستند‪ .‬این اثر داستانی در شهر لندن فیلمبرداری شده و‬ ‫سایر عوامل ان عبارتند از مدیر فیلمبرداری‪ :‬حسین شیرزاد‪ ،‬دستیار کارگردان ‪ :‬محمد حیدری‪ ،‬تدوین‪:‬‬ ‫امیر موگهی‪ ،‬صدابردار‪ :‬کل مکنالی‪ ،‬صداگذار‪ :‬مجید نجاتی‪ ،‬موسیقی‪ :‬مازیار جالل الدین‪ ،‬مجری طرح‪:‬‬ ‫ارش رواده‪ ،‬مشاور رسانه ای و مدیر روابط عمومی‪ :‬رکسانا قهقرایی‪ .‬فیلم کوتاه «ده هفته» داستان زوج‬ ‫جوان ایرانی را روایت می کند که به صورت غیر قانونی مهاجرت کرده اند و‪ / ...‬هنرانالین‬ ‫«اتش عشق»پرفروش ترین مستندسال شد‬ ‫«اتش عشق» ساخته سارا دوسا متعلق به نشنال جئوگرافیک در اخر هفته ای‬ ‫که گذشت فروشــش را از مرز یک میلیون دالر هم فراتر برد و موفق ترین مستند‬ ‫سال شد‪.‬‬ ‫این فیلم که تابستان امسال اکرانش را شروع کرد با اغاز هفته جدید وارد نهمین‬ ‫هفته اکران خود می شود و اواخر امسال در دیزنی پالس پخش می شود‪.‬‬ ‫این مستند اولین بار در ساندنس پخش شد و جایزه تدوین را دریافت کرد و پس‬ ‫از ان نشنال جئوگرافیک حقوق ان را خرید‪.‬‬ ‫در این فیلم زندگی و کار کاتیا و موریس کرافت ‪ ۲‬اتشفشان شناس فرانسوی از‬ ‫طریق تصاویر نادر ارشیوی انها تصویر شده است‪ .‬این زوج در نهایت با فوران کوه‬ ‫اتشفشانی «انزین » در سال ‪ ۱۹۹۱‬در ژاپن جان باختند‪.‬‬ ‫نتفلیکس‪ ،‬امازون‪ ،‬سونی‪ ،‬یونیورسال و پارامونت همه خواهان به دست اوردن‬ ‫حقوق پخش این فیلم بودند که در نهایت نشنال جئوگرافیک این موفقیت را کسب‬ ‫ی این ‪ ۲‬محقق‬ ‫کرد‪ .‬برخی از دیدنی ترین تصاویر ثبت شده از بزرگ ترین شور زندگ ‬ ‫بی باک یعنی اتشفشان ها در این فیلم به اشتراک گذاشته شده است‪.‬‬ ‫کاترین که در رشته فیزیک و شیمی تحصیل کرده بود در زمان مرگ ‪ ۴۹‬ساله و‬ ‫همسرش موریس که فارغ التحصیل رشته زمین شناسی بود ‪ ۴۵‬ساله بودند‪ .‬این دو‬ ‫به دلیل فیلمبرداری ‪ ،‬عکاسی و ضبط مشخصات اتشفشان ها که اغلب از فاصله چند‬ ‫متری صورت می گرفت شناخته شده بودند‪ .‬ورنر هرتسوگ نیز پیشتر با مستند «در‬ ‫دل اشتفشان» به زندگی انها پرداخته است‪.‬‬ ‫نئون که در توزیع این مستند با نشنال جئوگرافیک شریک است قبال هم با این‬ ‫کمپانی مشهور همکاری کرده که اکران مستند «کووید؛ موج اول» اثر متیو هاینمن‬ ‫در سال ‪ ۲۰۲۱‬از جمله انهاست‪.‬‬ ‫مستند «اتش عشق» محصول ‪ ۲۰۲۲‬و امریکایی‪-‬کانادایی است که نویسندگی‪،‬‬ ‫کارگردانی و تهیه ان را سارا دوســا برعهده داشته است‪ .‬این فیلم نقدهای مثبتی‬ ‫دریافت کرده و در سایت راتن تومیتوز بر مبنای نقدهای ‪ ۱۴۶‬منتقد میانگین امتیاز‬ ‫‪ ۸.۳‬را کسب کرده و ‪ ۹۹‬درصد به ان رای مثبت داده اند‪ .‬امتیاز ‪ ۸۳‬از ‪ ۱۰۰‬نیز امتیاز‬ ‫این فیلم در سایت متاکریتیک از نظر ‪ ۳۷‬منتقد است‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫وحید جلیلوند‪:‬‬ ‫«شب‪ ،‬داخلی‪ ،‬دیوار» پرتره جامعه ایران نیست‬ ‫نشــریه ورایتی در مطلب خود که به حضــور قدرتمند‬ ‫سینمای ایران در جشنواره ونیز پرداخته‪ ،‬با وحید جلیلوند‬ ‫کارگردان فیلم «شب‪ ،‬داخلی‪ ،‬دیوار» که در بخش مسابقه‬ ‫اصلی قرار دارد‪ ،‬گفتگویی انجام داده اســت‪ .‬جلیلوند که دو‬ ‫فیلم قبلی اش در بخش افق های ونیز حضور داشــته است‪،‬‬ ‫درباره جدیدترین ساخته اش به ورایتی گفت‪ :‬رنج ها‪ ،‬توان‬ ‫قصه گویی بیشتری دارند‪.‬‬ ‫این سینماگر اضافه کرد‪ :‬اگرچه وضعیت دشوا ِر زندگی‪،‬‬ ‫مالل اور است‪ ،‬اما درام ها غالبا در همین فضا شکل می گیرند‪.‬‬ ‫شاید در سایر کشــورهای غربی و یا در امریکا‪ ،‬هنرمندان‬ ‫می بایست در جســتجوی درام باشــند‪ ،‬اما در خاورمیانه‪،‬‬ ‫زندگی روزمره مردم است‪ .‬جلیلوند در پایان‬ ‫درام بخشی از‬ ‫ِ‬ ‫این گفتگو تاکید کرد‪« :‬شب‪ ،‬داخلی‪ ،‬دیوار» داستان مردی‬ ‫کم بیناســت که زندگی اش در مواجه با زنی متواری تغییر‬ ‫می کند‪ .‬لزوما این فیلم بازتابی از جامعه ایران نیســت بلکه‬ ‫به واقع پرتره ای از جهانی ست که در ان زندگی می کنیم‪.‬‬ ‫این فیلم که در تاریخ ‪ ۸‬سپتامبر ‪ ۱۷( ۲۰۲۲‬شهریور) در‬ ‫بخش اصلی جشنواره ونیز رونمایی می شود‪ ،‬برای دریافت‬ ‫شیر طالی بهترین فیلم رقابت خواهد کرد‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫پرونده‬ ‫قاتل بدشانس به دنبال کفشدوزک ها!‬ ‫فروش فیلم «قطار سریع السیر» به ‪ 200‬میلیون دالر در گیشه جهانی رسید‬ ‫طهورا رفیعی منفرد فیلم «قطار سریع السیر» یک فیلم اکشــن‪-‬کمدی جدید با بازی برد پیت در نقش اصلی و به‬ ‫کارگردانی دیوید لیچ و تهیه کنندگی انتوان فوکاوا‪ ،‬در تاریخ جمعه‪ ۵‬اگوست‪ ۲۰۲۲‬توسط سونی‬ ‫مرتجم‬ ‫پیکچرز اینترتینمنت در ایاالت متحده امریکا اکران شد‪ .‬با اینکه اکران این فیلم در ابتدا برای ماه‬ ‫اوریل ‪ ۲۰۲۲‬برنامه ریزی شده بود‪ ،‬اما به تابستان سال جاری موکول شد‪ .‬این فیلم توسط زاک اولکویچ بر اساس‬ ‫رمانی از کوتارو ایساکا که در سال‪ ۲۰۱۰‬با عنوان «ماریا بیتل» منتشر شده بود‪ ،‬به رشته تحریر درامده است‪.‬‬ ‫در خالصه این فیلم سینمایی امده است‪« :‬یک قاتل حرفه ای اما بدشانس به نام «لیدی باگ» (با بازی برد پیت) از‬ ‫زندگی ناامید شده است‪ .‬او در اخرین ماموریتش که در یک قطار سریعالسیر است‪ ،‬باید کیف دستی مخصوصی را‬ ‫به دست اورد‪ .‬اما سرنوشت ممکن است اتفاقات دیگری را برای او رقم بزند‪ ،‬چراکه اخرین ماموریت «لیدی باگ»‬ ‫باعث می شود تا او در این مسیر با دشمنان خطرناکی از سراسر جهان روبه رو شود‪ .‬در این قطار‪ ،‬پنج قاتل که همگی‬ ‫به طور مرموزی به هم مرتبط هستند‪ ،‬با اهدافی مرتبط و درعین حال متضاد در کنار هم قرار گرفته اند‪ .‬پایان خط‪،‬‬ ‫اغازداستانیهیجان انگیزدرژاپنخواهدبود‪».‬درکارنامهسینماییدیویدلیچکهکارگرداناینفیلماست‪،‬می توان‬ ‫به فیلم های موفقی چون «بلوند اتمی»‪« ،‬ددپول‪ »۲‬و «سریع وخشمگین تقدیم می کند‪ :‬هابز و شاو» اشاره کرد‪ .‬او‬ ‫همچنین در چندین فیلم به عنوان بدلکار برد پیت همکاری داشته است‪.‬‬ ‫پیش تولید و فیلمبرداری فیلم «قطارسریع السیر» در پاییز سال‬ ‫‪ ۲۰۲۰‬اغاز شد و در ژوئن ‪ ۲۰۲۱‬به مرحله پس تولید رسید‪ .‬هزینه‬ ‫ساخت این فیلم اکشن نزدیک به‪ ۹۰‬میلیون دالر و فروش جهانی این‬ ‫فیلم تا به امروز ‪ 196‬میلیون دالر بوده است‪.‬‬ ‫اولین تریلر رســمی این فیلم ‪ ۱۲۶‬دقیقه ای در ماه مارس سال‬ ‫‪ ۲۰۲۲‬منتشر شد‪ .‬تریلر فیلم «قطار سریع السیر» با صحنه های اکشن‬ ‫تاثیرگذار‪ ،‬به خوبی فضای تعقیب و گریز را به نمایش گذاشته است به‬ ‫طوری که در ابتدا برد پیت را که به عنوان کاراکتر «لیدی باگ» ایفای‬ ‫ش کرده است‪ ،‬مشاهده می کنیم که سوار قطار سریع السیری در‬ ‫نق ‬ ‫ژاپن می شود تا کیف دستی مخصوصی را پیدا کند و در ادامه این تریلر‬ ‫می بینیم که سرنوشت شــخصیت ها همگی به همین کیف دستی‬ ‫مرموز گره خورده است‪.‬‬ ‫در این فیلم سینمایی عالوه بر برد پیت که به عنوان کاراکتر اصلی‬ ‫نقش افرینی کرده است‪ ،‬بازیگرانی چون ارون تیلور جانسون‪ ،‬ساندرا‬ ‫بوالک‪ ،‬بنیتوا مارتینز‪ ،‬برایان تایری هنری‪ ،‬مایکل شــانون و جوی‬ ‫کینگ در این فیلم سینمایی حضور دارند‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی «قطار سریع السیر» از سوی تعدادی از منتقدین‬ ‫به «سفیدپوست نمایی» یا همان «وایت واشینگ» متهم شده است‪.‬‬ ‫انتخاب بازیگران غیراسیایی‪ ،‬از جمله برد پیت و جوی کینگ‪ ،‬دلیل‬ ‫واضح این اتهامات است زیرا شخصیت ها در رمان «کوتارو ایساکا»‬ ‫ملیتی ژاپنی داشــتند‪ .‬دیوید اینو‪ ،‬مدیر اجرایی کانون شهروندان‬ ‫امریکایی‪-‬ژاپنی‪ ،‬ضمن انتقاد از انتخاب بازیگران توضیح داد‪ :‬اگرچه‬ ‫بازیگران امریکایی در صورت تغییر مکان به ایاالت متحده مناسب‬ ‫بودند اما سازندگان فیلم از فضای ژاپنی رمان برای ساخت این فیلم‬ ‫استفاده کردند و این در حالی است که شخصیت های اصلی ژاپنی را‬ ‫در پس زمینه فیلم نگه داشتند‪.‬‬ ‫او بیان کرد‪ :‬تقویت و تشدید اتهامات بیش تر درباره جایگاه بازیگران‬ ‫اسیایی در هالیوود بوده است‪ .‬اتحاد بازیگران با جامعه اسیایی و در‬ ‫عین حال پذیرفتن اگاهانه نقش های «ســفید پوست نما» ان ها را‬ ‫زیر سوال برده است و این سبب ان شده است تا انتقادات از این فیلم‬ ‫بیش تر و بیش تر شــود‪ ،‬حتی با وجود موفقیت های اخیر فیلم های‬ ‫اسیایی‪ ،‬هنوز این باور وجود دارد که بازیگران اسیایی در نقش های‬ ‫ش فیلم ها شــوند‪ .‬در این زمینه‬ ‫اصلی نمی توانند باعث افزایش فرو ‬ ‫می توان به فیلم های موفق با نقش افرینی بازیگران اســیایی چون‬ ‫گ چی» و «افسانه ده حلقه» اشاره‬ ‫«اسیایی ثروتمند دیوانه»‪« ،‬شان ‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫اریک فرانسیسکو نویسنده و منتقد از در این باره نوشت‪ :‬ظاهرا‬ ‫هالیوود بازیگران اصلی اسیایی را انتخاب نمی کند زیرا ان ها ستاره‬ ‫نیستند‪ ،‬اما حقیقت این امر ان است که ان ها ستاره نیستند چون‬ ‫هالیوود به ان ها بها نمی دهد و همچنان به رویه خود ادامه می دهد‪.‬‬ ‫چگونه مخاطب می تواند برای خرید بلیط و دیدن بازیگران اسیایی‬ ‫هیجان زده شود در حالی که وجود این بازیگران تا این حد در فیلم‬ ‫کمرنگ و به سختی قابل تشخیص است؟‬ ‫در این مورد هنگامی که از خود ایساکا در مورد بازیگران پرسیده‬ ‫شد‪ ،‬از فیلم دفاع کرد و شخصیت هایش را از لحاظ قومیتی تغییرپذیر‬ ‫توصیف کرد‪.‬‬ ‫اومعتقدبودکهمحیطوفضای ژاپنیاینداستانبهکلیتاینفیلم‬ ‫ربطی ندارد‪ ،‬زیرا افراد واقعی نیستند و حتی می توانند ملیت دیگری‬ ‫داشته باشند و صرفا ژاپنی نباشند‪ .‬همچنین در ادامه این اتهامات وارد‬ ‫شده‪ ،‬عوامل فیلم «قطار سریع السیر» در برابر این قضایا توضیحاتی‬ ‫را ارائه دادند‪ .‬ســنفورد پانیچ‪ ،‬رئیس گروه ســونی موشن پیکچرز‪،‬‬ ‫دیدگاه های ایساکا را برای دفاع از بازیگران این فیلم برجسته کرد و‬ ‫اطمینان داد که این فیلم به هویت ژاپنی این رمان احترام می گذارد و‬ ‫در عین حال فرصتی برای انتخاب ستاره های بزرگ و اقتباس از ان در‬ ‫مقیاس ارائه جهانی می دهد‪.‬‬ ‫زاک اولکویچ نویسنده فیلمنامه «قطار سریع السیر» در راستای‬ ‫این دفاعیات توضیح داد که انتخاب بازیگرهــای غیر ژاپنی یا غیر‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫اسیایی برای نقش ها‪ ،‬قدرت کار ایزاکا را ثابت کرد‪ .‬زیرا این داستانی‬ ‫بود که می توانست از نژاد فراتر رود‪.‬‬ ‫همچنین دوید لیچ اشاره کرد که در پیش تولید فیلم قصد تغییر‬ ‫لوکیشن فیلم را داشته است‪ ،‬اما در نهایت تصمیم مبنی بر این شد که‬ ‫به دلیل جذابیت های بین المللی لوکیشن اصلی ایساکا‪ ،‬فیلمبرداری‬ ‫در شهر توکیوی ژاپن حفظ شود‪.‬‬ ‫پس از صحبت های کارگردان فیلــم‪ ،‬هجمه ای دوباره مبتنی بر‬ ‫بهانه تراشی برای نابرابری سمت او وارد شد‪.‬‬ ‫جانا مونجی از ای‪.‬اس‪.‬ای‪.‬ام به بازنمایی و معرفی نادرست اسیایی ها‬ ‫در فیلم اشاره کرد و در پاسخ به اظهار نظرات لیچ گفت‪ :‬به نظر می رسد‬ ‫که امتیاز سفید پوســت بودن بهانه ای را برای توجیه محرومیت ها‬ ‫فراهم می کند‪.‬‬ ‫اریک فرانسیســکو یکی دیگر از منتقدان مجددا اشاره کرد که‬ ‫نویسندگان ژاپنی و بیشــتر مخاطبان در اسیا‪ ،‬صنعت فیلمسازی‬ ‫منحصر به فرد خودشان را دارند و از این موضوع لذت می برند‪ .‬ان ها‬ ‫برای تماشای خارجی ها به هالیوود می روند‪.‬‬ ‫گای ائوکی‪ ،‬موسس شبکه اکشن رسانه ای از بیانیه ایساکا برای‬ ‫امریکایی های اســیایی انتقاد کرد و گفت‪ :‬چه فروش شرم اوری!‬ ‫می شود حدس زد که او بیشتر عالقه مند اســت تا پولی را که برای‬ ‫فروش اثر خود از هالیوود به دست می اورد حساب کند و به عاقبت‬ ‫ان امیدوار باشد‪.‬‬ ‫او همچنین فکر می کند که اظهارنظر لیچ بهانه ای بود برای روش‬ ‫نخ نمای هالیوود در بهره برداری از منابع اسیایی‪ ،‬کنار گذاشتن اکثر‬ ‫اسیایی ها در ان و انتخاب بازیگران سفیدپوست‪ ،‬سیاه پوست و التین‬ ‫تبار و پیروزی در بازی تنوع نژادی‪.‬‬ ‫انوکی ادامه داد‪ :‬متاســفانه مردم کشــورهای اسیایی به دیدن‬ ‫فیلم هایی با بازیگران تمام اســیایی عادت کرده اند‪ ،‬بنابراین وقتی‬ ‫فیلم های اسیایی به فیلم هایی با بودجه کالن تبدیل می شود‪ ،‬دیدن‬ ‫ستاره های سفید‪ ،‬سیاه و التین تبار در فیلم برایشان یک تنوع هیجان‬ ‫انگیز است؛ در مقابل‪ ،‬اسیایی‪-‬امریکایی ها که هنوز تشنه دیده شدن‪،‬‬ ‫شنیده شدن و درک شدن در کشور خود هستند‪.‬‬ ‫اریک فرانسیسکو منتقد سینما از اینورس نوشت‪ :‬این فیلم تمام‬ ‫دستورعمل های سرگرم کننده بودن را دارد و تا حد زیادی هم با رقص‬ ‫اکشن دلپذیر موفق می شود تا ما را سرگرم کند‪ ،‬اما در واقع انقدر که‬ ‫ادعا می کند هوشمندانه نیست و انقدر هم که باید هیجان انگیز باشد‪،‬‬ ‫نیست‪ .‬مشکل دیگر عالقه بی وقفه هالیوود به لوکیشن های اسیایی‪،‬‬ ‫پارک های تفریحی یک بعدی از چراغ های نئون‪ ،‬یاکوزا‪ ،‬طلسم های‬ ‫انیمه‪ ،‬و اثار پرطرفدار کارائوکه پاپ است‪.‬‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫‪5‬‬ ‫او در اخر خاطرنشان کرد‪ :‬فیلم های بدتر از «قطار سریع السیر»‬ ‫هم وجود دارد‪ .‬اما شــما می توانید به دنبال فیلم های بهتر بروید و‬ ‫اســتعدادهای جذاب اســیایی این گونه از فیلم ها را تماشا کنید‪.‬‬ ‫استعدادهایی مانند یوشــی سودارســو‪ ،‬که بازی کوتاه او در نقش‬ ‫«هیرویوکی ســانادا» جوان از نیمی از گروه ستاره های فیلم های‬ ‫هالیوددی جذاب تر اســت‪ .‬دیگر اســتعدادهای ثابت شده ژاپنی‪-‬‬ ‫امریکایی مانند ماســی اوکا و کارن فوکوهارا که از اســتعدادهای‬ ‫درخشان سریال «‪ »The boys‬هستند‪ ،‬به طرز متحیرکننده ای از‬ ‫شلوغ کاری و کارهای اضافه در ایفای نقش‪ ،‬دوری می کنند‪ .‬امیدوارم‬ ‫که در اینده‪ ،‬همه این بازیگران بااستعداد به جای قرار گرفتن به عنوان‬ ‫نقش مکمل یا دست چندم در مقابل شخصیت های ویرانگر و وسترن‬ ‫فیلم بتوانند نقش های پررنگ تر و پخته تری نسبت به فیلم «قطار‬ ‫سریع السیر» بازی کنند‪.‬‬ ‫مت زولر سیتس ویراستار و متنقد سینما اظهار کرد‪ :‬فیلم «قطار‬ ‫سریع السیر» یک فیلم اکشن است که به راحتی می توانست در قالب‬ ‫یک انیمیشن باشد و اغلب جاها نیز همانند انیمیشن به نظر می رسد‪.‬‬ ‫داستان این فیلم در سراسر ژاپن اتفاق می افتد‪ ،‬اما بیشتر فیلم با پرده‬ ‫سبز فیلمبرداری شده است و مناظر شهری و حومه ای که قطار از ان‬ ‫عبور می کند عمدتاً مینیاتوری و سی‪.‬جی‪.‬ای است‪ .‬شخصیت های ان‬ ‫نیز اگاهانه به صورت کمیک و انتزاعی هستند‪ .‬کاراکترها‪ ،‬جانی ها و یا‬ ‫افرادخشنهمگیمرتبطبهدنیایجنایتهستند‪،‬ویااکثریتنسبت‬ ‫به یکی از شخصیت های دیگر کینه دارند یا مورد کینه قرار می گیرد‬ ‫و سعی می کند تا از عواقب اعمال گذشته فرار کند‪ .‬شخصیت ها اغلب‬ ‫داستان های غم انگیز و احساساتی دارند و یا صرفا بدخواهانه رفتار‬ ‫می کنند‪ .‬اکثر ان ها پرحرف هایی هستند که با هرکسی که اسلحه را‬ ‫به سمت سرشان نگیرد و دستور ندهد مجادله می کنند‪ .‬لحنی که در‬ ‫فیلمقالباستوکمدیسیاهفیلمشباهت هاییبهفیلم هایکوئنتین‬ ‫تارانتینو در اوایل دهه نود دارد‪.‬‬ ‫منوله درگیس منتقد از نیویورک تایمز نوشت‪ :‬فیلم «قطار سریع‬ ‫السیر» هیچ ایده ای فراتر از یک سری اشــکال هندسی و ظاهری‬ ‫ندارد و مانور سطحی فیلم مثل حرکت در یک اتاق بسته است‪ .‬این‬ ‫بدان معناست که جز اینکه ظاهر پیت چقدر خوب به نظر می رسد و‬ ‫خشونت چگونه در فیلم موج میزند‪ ،‬چیز زیادی برای فکر کردن وجود‬ ‫ندارد‪ .‬یقینا بسیاری از انرژی خالقانه در این فیلم صرف یافتن راه های‬ ‫مختلف برای مردن ادم ها شده است‪ .‬این که این کاراکترها چگونه‬ ‫همدیگر را به کشــتن میدهند‪ .‬برخی با شمشیر می میرند‪ ،‬برخی‬ ‫مسموم می شوند و برخی دیگر از طریق انفجارها یا ضرباتی که ان ها‬ ‫را مارپیچی می کند‪ ،‬می میرند‪ .‬گلوی یک مرد با چاقو بریده می شود و‬ ‫دیگری به گردنش شلیک شده می شود‪ .‬دیگری بیهوده تالش می کند‬ ‫فواره خونینی را که مانند ابی از چشمه می جوشد‪ ،‬از بین ببرد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬قرار نیست مخاطب درگیر این فیلم شود چراکه بیشتر‬ ‫شخصیت ها ادمک های یکبار مصرف و قابل تعویض هستند که قبل‬ ‫از اینکه به طور اجتناب ناپذیر توســط شخص دیگری با تفنگ ها و‬ ‫مغزهای بزرگ تر نابود شوند‪ ،‬چند مدتی را دور خودشان می چرخند‪.‬‬ ‫همانطور که از داستان ان انتظار دارید‪ ،‬بسیاری از این افراد زیردست‬ ‫با تفنگ های دستی و بلند در اندازه های مختلف به ضرب گلوله کشته‬ ‫می شوند‪ ،‬شخصیت ها از بین می روند‪ ،‬خرد می شوند و نابود می شوند‪.‬‬ ‫یک مرد نیمی از صورت خود را از دست می دهد ‪ -‬بنگ‪-‬بنگ‪ ،‬ها‪-‬ها‪...‬‬ ‫ریچارد روپر منتقد سان تایمز نوشــت‪ :‬همان قدر که من عاشق‬ ‫یوحشیانه‬ ‫سکانس هایاکشنخالقانهوخو نپاشیدهدراکشن‪-‬کمد ‬ ‫ن قدر که از‬ ‫و سرگرم کننده «قطار سریع السیر» دیوید لیچ بودم‪ ،‬به هما ‬ ‫بازی پرقدرت برد پیت لذت بردم‪ ،‬کار گروهی فوق العاده وموفق شان را‬ ‫نیزتحسینمی کنم‪.‬عالوهبربازیگرانبسیاربااستعداد‪،‬چیزیکهبیش‬ ‫از همه من را خیره کرد این بود که زاک اولکوویچ‪ ،‬فیلمنامه نویس‪ ،‬با‬ ‫کار روی رمانی غنی و درخشان از کوتارو ایساکا (منتشر شده با عنوان‬ ‫«ماریا بیتل» به ژاپنی و «قطار ســریع السیر» به انگلیسی) فیلمی‬ ‫بسیار هوشمندانه ساخته است که می تواند قوس های داستانی کاملی‬ ‫را برای ان ها خلق کند که با تعــداد زیادی از کاراکترهای مختلف و‬ ‫با تک خط های پرزرق و برق و سریع و همچنین با هزاران سورپرایز‬ ‫خارق العاده و طنز سیاه و خنده دارش درست در تیتراژ پایانی پر شده‬ ‫است‪ .‬برخالف بسیاری از فیلم های اخیر‪ ،‬فیلم «قطار سریع السیر» از‬ ‫همان ابتدا عجیب بودن خود را تصدیق می کند و در عین حال موفق‬ ‫می شود تا نقاط زیادی را به شیوه خالقانه به هم متصل کند‪.‬‬ ‫«لیدی باگ» با بازی برد پیت به عنوان یک قاتل کهنه کار است‬ ‫که به تازگی پس از وقفه ای به کار و زندگی سابق خود بازگشته است‪.‬‬ ‫لقب جدید او «لیدی باگ» اســت‪ ،‬زیرا خــودش می گوید در تمام‬ ‫زندگی اش با بدشانسی روبه رو بوده است و ظاهرا کفشدوزک ها برایش‬ ‫خوش شانسی را به همراه می اورند!‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫یک کتاب متفاوت از پیاده روی اربعین‬ ‫چاپ دوم کتاب «اهالی اینجا» روزنوشت هایی از بخش بانوان یک موکب اربعینی در کربالی معلی توسط‬ ‫انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شد‪ .‬این اثر روایتی است مستند و داستانی از شروع حرکت کاروان خدام‬ ‫موکبحضرتفاطمه معصومه(س)ازقمتاکربالکهنویسندهتمامیاتفاقاتاینموکبراباقلمیزیباوجذاب‬ ‫به تصویر کشیده است‪«.‬اهالی اینجا» روزنوشت هایی از بخش بانوان موکب حضرت فاطمه معصومه(س) در‬ ‫کربالی معلی به قلم زهرا اقازاده نژاد در قطع رقعی و ‪ 172‬صفحه توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار‬ ‫شد‪ .‬این کتاب با روایتی داستانی به نگارش در امده که می تواند خواننده را در بخش های مختلف این موکب‬ ‫با خود همراه کند؛ گاهی بخنداند و گاهی اشکش را سرازیر کند‪/ .‬خبرگزاری ایبنا‬ ‫نقاشان ایرانی در یک نمایشگاه مجازی خارجی‬ ‫اثار چند هنرمند ایرانی در نمایشگاه مجازی «نگاه هنرمند» که در وبسایت یکی از گالری های ترکیه‬ ‫برگزار می شود‪ ،‬حضور دارند‪ .‬نمایشگاه نقاشــی «نگاه هنرمند» شامل اثار هنرمندان ایرانی و خارجی در‬ ‫وبسایت گالری ارتز استانبول به مدت یک هفته به صورت مجازی برگزار می شود‪ .‬در این این نمایشگاه ‪۵۵‬‬ ‫هنرمند شرکت کرده اند که ارمان استپانیان‪ ،‬اکبر نیکپور‪ ،‬هلیا سلمانی‪ ،‬امیر کشمیری‪ ،‬مسعود رنگرزان و‬ ‫عباس محمدپور ایرانی هستند‪ .‬کیوریتوری این نمایشگاه به همت هلیا سلمانی است‪ .‬او عالوه بر تدریس‬ ‫در دانشگاه هنر‪ ،‬به عنوان هنرمند‪ ،‬کیوریتور و داور در نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور داشته است‪ .‬او‬ ‫می گوید‪ :‬با هدف حمایت از هنرمندان حوزه تجسمی‪ ،‬اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده ام‪/.‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫کارگردان «ژولیوس سزار»‪:‬‬ ‫حمایت از تئاتر شهرستان در حد شعار است‬ ‫مجتبی رستمی فر‪ ،‬کارگردان نمایش «مرثیه ای بر مرگ ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» که بعد از حاشیه های فراوان باالخره از چند روز قبل اجرای خود‬ ‫را در تماشاخانه ایرانشهر اغاز کرده است در این باره گفت‪ :‬بعد از لغو اجرای ما در سالن اصلی تئاتر شهر و بداخالقی هایی که از مجموعه دیدیم نمایش توانست با‬ ‫همکاری تماشاخانه ایرانشهر در این مجموعه اجرا بگیرد‪ .‬با توجه به تجربه قبلی که برای اجرای نمایش «تاکسیدرمی» در تاالر مولوی داشتم تصورم این بود‬ ‫که روال کار به همان ترتیب است چون به دلیل اینکه گروه من ساکن اهواز هستند ما بعد از گرفتن مجوز متن‪ ،‬فیلم نمایش را برای شورای نظارت‬ ‫ارسال کردیم و بعد از بازبینی و گرفتن مجوز‪ ،‬یک روز قبل از اغاز اجرای عمومی بازبینی زنده رفتیم‪ .‬زمانی هم که فیلم کار را ارائه دادم تعهد داده‬ ‫بودم که براساس همان فیلم اجرا خواهم رفت‪ .‬برای اجرای این نمایش هم همان روند را در پیش گرفتیم که متاسفانه اتفاقات دیگری‬ ‫افتاد و مدیریت تئاترشهر بدون اطالع دادن به گروه‪ ،‬نمایش دیگری را جایگزین کار کرد و دلیلش را هم طوالنی‬ ‫شدن روند دریافت مجوز عنوان کرده بود‪ .‬رستمی فر متذکر شد‪ :‬مگر چقدر این امکان برای تئاتر شهرستان ها‬ ‫فراهم می شود که گروهی نمایشش را در تهران اجرای عمومی ببرد ان هم نمایشی که برگزیده جشنواره تئاتر‬ ‫فجر شده است‪ .‬این اتفاق نیاز به همراهی مسئوالن اداره کل هنرهای نمایشی و حتی مسئوالن استان خوزستان‬ ‫دارد‪ .‬با توجه به شعار حمایت از تئاتر استان ها‪ ،‬ما نیاز به همراهی و رفع موانع داریم‪ .‬گروه من به عنوان نماینده‬ ‫تئاتر استان ها به پایتخت امده است ایا اداره کل هنرهای نمایشی در شهر به این بزرگی نمی توانند محلی‬ ‫برای اسکان بچه ها فراهم کند‪ .‬ما که از انها هتل‪ ۵‬ستاره نخواستیم بلکه تنها انتظار یک جای خواب و یک‬ ‫وعده غذایی داریم‪ .‬کارگردان «تاکسیدرمی» با اشاره به شعار حمایت از تئاتر استان ها که چندسالی است‬ ‫روی ان مانور داده می شود‪ ،‬گفت‪ :‬وقتی شعاری را مطرح می کنیم باید همه جوانبش را در نظر بگیریم‬ ‫وگرنه در نهایت تبدیل می شود به شعاری که هیچ سودی برای کسی نخواهد داشت و به سرخوردگی‬ ‫و خستگی گروه می انجامد‪ .‬من اگر همین فشارها بخواهد ادامه پیدا کند دیگر سمت تئاتر نخواهم امد‪.‬‬ ‫مگر چقدر می توانم از جیب خودم‪ ،‬خانواده ام و بسیاری موارد دیگر هزینه کنم و در نهایت هم بیالن‬ ‫کاری اش برای کسانی که شعار حمایت از تئاتر شهرستان ها را داده اند؛ حساب شود‪ .‬حداقل انتظاری‬ ‫که ما داشتیم این بود که یک خیرمقدم از مسئوالن تئاتر دریافت کنیم تا دلخوشی باشد برای این‪۴۰‬‬ ‫جوانانی که از یک شهر دور برای اجرا به تهران امده اند‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫امیرجعفریبازیگر«اتاقمحترم»شد‬ ‫امیــر جعفری و نازنیــن کریمی بــا نمایش «اتــاق محترم» به‬ ‫کارگردانــی محمد رحمانیــان و تهیه کنندگی امیرحســین نفر از‬ ‫یکشنبه ‪ ۲۰‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه‬ ‫می روند‪ .‬این نمایش براساس نمایشنام ه «اتاق ورونیکا» اثر ایرا لوین‬ ‫و برگردان شهرام زرگر اســت‪ .‬در خالصه داستان امده است‪« :‬زن و‬ ‫مرد مسنی دختر و پســر جوانی را به عمارتی اربابی در خارج از شهر‬ ‫می کشانند و این ســراغاز بازی خون بار و دهشتناکی ست که پایانی‬ ‫عجیب و باورنکردنی دارد»‪.‬‬ ‫از ســایر عوامل این نمایش می تــوان به مدیر هنری‪ :‬محســن‬ ‫شــاه ابراهیمی‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬مریم ناظم الرعایا‪ ،‬طراح نور‪ :‬مرتضی‬ ‫نجفی‪ ،‬طراح لبــاس‪ :‬نازلی ملکــی‪ ،‬طراح چهره پردازی‪ :‬مهســان‬ ‫خداکرمی‪ ،‬جلوه های ویــژه میدانی‪ :‬ارش اقابیــک‪ ،‬عکس و تیزر‪:‬‬ ‫محمدصادق زرجویان اشاره کرد‪ .‬نمایش «اتاق محترم» در موسسه‬ ‫فرهنگی هنری دی تولید شده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫جزئیات سرقت‪ ۶‬میلیاردی از انتشارات میردشتی‬ ‫مدیر انتشارات کتابسرای میردشتی و تولیدات فرهنگسرای‬ ‫میردشتی از دزدیده شدن شش نیسان کتاب نفیس از انبار این‬ ‫انتشــارات خبر داد‪ .‬مهدی میردشتی درباره جزئیات این رخداد‬ ‫گفت‪ :‬ما حدود هشــت ماه پیش انباری را در شــهرک صنعتی‬ ‫پاکدشــت به طور موقت اجاره کردیم تا زمانی کــه انبار دائمی‬ ‫انتشارات اماده شود‪ .‬این اتفاق روز جمعه ‪ ۱۱‬شهریورماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫رخ داد و در راستای این رخداد پس از تماس نگهبان متوجه شدیم‬ ‫که قفل های درب و خود درب انبار بریده شده و تمامی کتاب های‬ ‫موجود در انبار به سرقت رفته اســت‪ .‬او درباره تعداد کتاب های‬ ‫به ســرقت رفته‪ ،‬گفت‪ :‬تعداد کتاب هایی که دزدیده شده است‬ ‫به تعداد حدود ‪ ۵‬الی ‪ ۶‬نیســان و از لحاظ مبلغی نیز ارزش این‬ ‫کتاب ها به حدود ‪ ۵‬الی ‪ ۶‬میلیارد تومن (با قیمت قبلی) می رسد‬ ‫و حدود ‪ ۴۸‬عنوان کتاب در این سرقت بزرگ مورد دستبرد واقع‬ ‫شده است‪ / .‬صباخبر‬ ‫روایت فریدون شهبازیان از اوضاع جسمانی اش‬ ‫فریدون شهبازیان اهنگساز و رهبر ارکستر که طی یکی دو سال‬ ‫گذشته مقاطع پرحادثه ای را گذرانده بوده‪ ،‬وضعیت جسمانی اش را‬ ‫خوب توصیف کرد‪.‬‬ ‫شهبازیان که تیرماه سال گذشــته به دلیل کسالت جسمانی در‬ ‫بیمارستان بســتری شــده بود‪ ،‬درباره وضعیت سالمتی اش گفت‪:‬‬ ‫خدا را شکر در حال حاضر به لحاظ جسمانی شرایط خوبی دارم و در‬ ‫سالمت به سر می برم‪.‬‬ ‫او درباره فعالیت های هنری اش‪ ،‬افزود‪ :‬فعال مشغول به کار نیستم‬ ‫و پروژه ای را در دست تولید یا اجرا ندارم‪.‬‬ ‫گفتنی است فریدون شــهبازیان نوزدهم تیرماه سال گذشته در‬ ‫بیمارستان بستری شده بود و فرزندش خبر این اتفاق را بدون هیچ‬ ‫توضیحی در صفحه مجازی این هنرمند منتشر کرده بود‪.‬‬ ‫او پیش از این اتفــاق هم در فروردین ماه ســال ‪ ،۱۴۰۰‬به دلیل‬ ‫زمین خورد گی زیر تیغ جراحی رفت‪/ .‬خبرگزاری ایلنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«چشم های تیله ای» در پردیس تئاتر شهرزاد‬ ‫نمایش «چشم های تیله ای» به نویسندگی و کارگردانی امیر شــفیعی و تهیه کنندگی وحید مینا‬ ‫از ‪ ۱۶‬شهریور ساعت ‪ ۱۹‬در پردیس تئاتر شــهرزاد روی صحنه می رود‪« .‬چشم های تیله ای» با بازی‬ ‫سپیده کردیان به صورت مونولوگ اجرا می شود و در خالصه داستان امده است‪« :‬کدوم ما وقتی اون‬ ‫نور رو دیدیم و گریه کردیم‪ ،‬می دونســتیم چه چیزی قراره برامون اتفاق بیفته؟ فکر کردین چرا باید‬ ‫گریه می کردیم؟ حاال بنشینید کنار کابوس ها و رویاهای یه دختر چهار ساله تا اکنون‪ ...‬شاید هم همراه‬ ‫اون خواب ببینید‪ ...‬خواب یک نوزاد که مادرش سر زا میره تا با ســتاره ها سوسو بزنه توی نیستی‪»...‬‬ ‫«چشم های تیله ای» تا ‪ ۱۸‬مهر در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود‪ /.‬هنرانالین‬ ‫سه شنبه‪15‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1272‬‬ ‫برپایی مراسم پایانی جشنواره اموزشی تئاتر پنجمک‬ ‫‪7‬‬ ‫نخستین دوره جشنواره اموزشی تئاتر پنجمک که سال گذشته در مرداد برگزار و به دلیل گسترش‬ ‫بیماری کرونا در دی ادامه یافت‪ ،‬به کار خود پایان می دهد‪ .‬مراسم پایانی این جشنواره روز جمعه ‪۱۸‬‬ ‫شهریور ساعت ‪ ۱۶‬در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫کارگردانی این مراسم را بهرام شــادانفر انجام می دهد و هومن رهنمون هنرمند سینما و تئاتر نیز‬ ‫اجرای این مراسم را بر عهده خواهد داشت‪ .‬در بخش های مختلف این مراسم برنامه های گوناگونی تدارک‬ ‫دیده شده است‪ .‬در این مراســم ضمن اهدای مدرک پایان دوره اموزش به اعضا گروه های نمایشی‪ ،‬از‬ ‫حامیان جشنواره در دوره نخست برگزاری نیز قدردانی خواهد شد‪ /.‬هنرانالین‬ ‫روایت پرواز همای از خواندن در سریال «راز ناتمام»‬ ‫شعری که به ارمان نزدیک بود‬ ‫پرواز همای‪ ،‬خواننده تیتراژ سریال «راز ناتمام» درباره این مجموعه و پذیرش خوانندگی‬ ‫ان بیان کرد‪ :‬امین امانی کارگردان سریال «راز ناتمام» است که از طرف این دوستان پیشنهاد‬ ‫شد تیتراژ این سریال را بخوانم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬دوستان می خواستند از خواننده ای استفاده کنند که انچه را که می خواهند‬ ‫ارائه دهد‪ .‬داستان و نوع روایت برای من ارسال شد‪ ،‬خالصه فیلمنامه را فرستادند‪ ،‬اهداف این‬ ‫دو شهید بزرگوار شهید باهنر و شهید رجایی که چه می خواستند و چه ارمان هایی داشتند را‬ ‫برای من فرستادند و گفتند که دوست دارند اثری خوانده شود که مطابق با این مفاهیم باشد‪.‬‬ ‫همای با اشاره به شعری که برای این تیتراژ خواند عنوان کرد‪ :‬من شعر غالمرضا طریقی را‬ ‫انتخاب کردم با توجه به خواسته های دوستان و گفتم این شعر به ارمان های این دو شهید‬ ‫بزرگوار نزدیک اســت و محتوایش با ان می خواند‪ .‬ان ها موافقت کردند و با خود شاعر هم‬ ‫صحبتی کردند و در کل از قطعه خوششان امد‪ .‬این خواننده درباره ملودی هم گفت‪ :‬حدود‬ ‫‪ ۲‬هفته روی ملودی ها کار کردم و زمان برد تا قطعه اماده شــود‪ ،‬شعرهای خوب خودشان‬ ‫محتوایی دارند که به راحتی می توان روی انها ملودی ساخت‪.‬‬ ‫او در بخش دیگر درباره موسیقی تیتراژ سریال ها و تنوع ان ها بیان کرد‪ :‬به نظرم این اثار‬ ‫تنوع الزم را دارند‪ ،‬نمی شود لزوم ًا کیفیت مورد نظر شما را داشته باشند‪ .‬باید بر اساس محتوای‬ ‫فیلم و سریال‪ ،‬خواننده را انتخاب کرد‪.‬‬ ‫همای درباره اقبال به موسیقی سنتی در تلویزیون عنوان کرد‪ :‬موسیقی سنتی خیلی موفق‬ ‫است اقبال خود مردم از کنسرت های همایون شجریان‪ ،‬علیرضا قربانی یا خود من و دیگر‬ ‫خوانندگان این حوزه نشان دهنده این است که این نوع موسیقی طرفدار دارد‪.‬‬ ‫او درباره برنامه سازی های تخصصی موســیقی در تلویزیون هم عنوان کرد‪ :‬موسیقی‬ ‫تخصصی جایش در کنسرت و مکان تخصصی است‪ .‬مردم برای موسیقی سنتی خوب باید به‬ ‫کنسرت بروند‪ .‬خواننده های بزرگ به سختی به تلویزیون می ایند در دنیا هم اینگونه است‪.‬‬ ‫االن مدیوم ها به گونه ای است که هرکسی از داخل خانه اش هم می تواند یک ویدئو بگذارد‪.‬‬ ‫همای در پایان درباره تیتراژهای تلویزیونی بیان کرد‪ :‬پیشنهادهای زیادی در حوزه مستند‪،‬‬ ‫سریال و برنامه پیشنهاد می شود که بستگی دارد ان ژانر یا هنرمندانش به محتوای مورد نظر‬ ‫من بخورد یا نه‪ .‬طنز هم زیاد پیشنهاد می شود که هم رد کرده ام و هم در مواردی مثل فیلم‬ ‫سینمایی «مصادره» پذیرفته ام‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 7 ‫از ان سوی دریا تا سرزمین کوتوله ها‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫کار شاق و هنرمندانه اذرنگ‬ ‫بازیگرانی که دوست دارند همواره کارشان مقبول عموم و گاه‬ ‫منتقدان قرار بگیرد‪ ،‬اهمیت بسیار زیادی به اجرای بدون کم و‬ ‫کاست کارشان در جان بخشی به شــخصیت های فیلمنامه یا‬ ‫نمایشنامه می دهند‪ .‬یکی از مهم ترین وجهه های این جانبخشی‬ ‫نیز بی گمان مقوله گفتار کاراکترهای سینمایی و تلویزیونی است‪.‬‬ ‫بهتریننمونهدراینمقال‪،‬نورمنجوزفویزدوم‪،‬کمدینبرجسته‬ ‫و فقید انگلیسی است‪ .‬او هنرپیشه ای جهانی بود و در سراسر دنیا‬ ‫طرفداران زیادی داشت اما تماشاگران انگلیسی زبان فیلم های‬ ‫ویزدوم‪ ،‬بسیار بیشتر از دیگر تماشاگران این فیلم ها از نقش افرینی‬ ‫مرد کوتاه قامت سینمای انگلستان می خندیدند‪ .‬راز محبوبیت‬ ‫ویزدوم بین انگلیسی زبان ها‪ ،‬چیزی جز گفتار او نبود‪ .‬او لهجه‬ ‫غلیظ لندنی داشت که هنگام ادای برخی کلمات ان را تشدید‬ ‫می کرد‪ .‬به این ترتیب مخاطبانی که اثار نورمن ویزدوم را با زبانی‬ ‫غیر از زبان اصلی تماشا می کردند از این مزیت بی بهره می ماندند‪.‬‬ ‫در ایران هم برخی بازیگران با تکیه بر گویشی خاص‪ ،‬گاه کار خود‬ ‫را بیش از پیش مقبول تماشاگران عام و خاص می کنند‪ .‬محسن‬ ‫تنابنده در جان بخشیدن به شــخصیت «نقی معمولی» نیز با‬ ‫استفاده از ترفندی مشابه‪ ،‬کاراکتری ماندگار خلق کرد‪ .‬شخصیتی‬ ‫که نه تنها بین مازنی ها‪ ،‬که همه جای ایران محبوبیت ویژه ای پیدا‬ ‫کرده است‪ .‬از همین رهگذر بود که حمیدرضا اذرنگ نیز با بازی‬ ‫در نقش «خلیل» مجموعه تلویزیونی «نون‪.‬خ ‪ »2‬این شخصیت‬ ‫را در کانون توجه بسیاری از تماشاگران سریال های نوروزی قرار‬ ‫داد‪ .‬اذرنگ نیز درست مانند تنابنده با گویشی شیرین سر و کار‬ ‫داشت که اجرای موفق ان به محبوبیت خود او نیز کمک شایانی‬ ‫کرد‪ .‬با توجه به اینکه حمیدرضا اذرنگ متولد تهران است و پدر و‬ ‫مادری گلپایگانی دارد‪ ،‬به عنوان کسی که گویش کرمانشاهی را‬ ‫اموخته‪ ،‬کاری بسیار دشوار پیش روی خود می دیده است‪ .‬شاید‬ ‫حضور او در پادگان سومار کرمانشاه‪ ،‬هنگام خدمت سربازی یکی‬ ‫از عوامل موفقیت او در ایفای نقــش «خلیل» با گویش کردی‬ ‫کرمانشاهی بوده است‪.‬‬ ‫دوم خرداد را به عنوان زادروز خود می شناسد‪ .‬در این روز فریدون رهنما‪ ،‬شاعر‪ ،‬روزنامه نگار و سینماگر ایرانی به‬ ‫دنیا امده و دوم خرداد‪ 1390‬بود که ناصر حجازی‪ ،‬مرد خوش پوش و دوست داشتنی ورزش ایران برای پروازی ابدی‪،‬‬ ‫بال گشود‪ .‬حمیدرضا اذرنگ هم زاده دوم خرداد‪ 1351‬خورشیدی در تهران است‪ .‬هنوز زبان به سخن نگشوده بود‬ ‫که خانواده اش عازم اندیمشک می شوند و او نیز بزرگ شده این شهر محسوب می شود‪ .‬اذرنگ برای انجام خدمت‬ ‫سربازی در ارتش‪ ،‬عازم کرمانشاه و سومار می شود و یکی از دالیل تسلط او به لهجه شیرین کرمانشاهی همین‬ ‫حضورش در سومار است‪ .‬پس از خدمت‪ ،‬تحصیالت عالیه را با کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسالمی‬ ‫رودهنبهپایانرساند‪.‬شایدنخستینچیزیکهدرشنیدناسمشجلبتوجهمی کند‪،‬معنینامخانوادگی اشباشد‪.‬‬ ‫خودشدربارهمعنایناماذرنگگفتهاست‪«:‬ایننامراپدربزرگمرویماگذاشتوبهمعناینهایتغماست‪،‬نمی دانم‬ ‫می دانست معنی اش را یا نه ولی اگر می دانست ما را اسیر این غم مدام نمی کرد!» حمیدرضا اذرنگ از ان‬ ‫دسته بازیگرانی است که دیر به دنیای سینما و تلویزیون معرفی شدند‪ .‬سال‪ 1378‬و زمانی که‪27‬‬ ‫سالهبود‪،‬کارشرادرتئاتربانمایش«طلحکبازی»اغازکرد‪.‬همانسالدرفیلم«نیمهگمشده»‬ ‫به کارگردانی محمدعلی باشه اهنگر‪ ،‬حضور کوتاهی را تجربه کرد‪ .‬شاید یکی از دالیلی که‬ ‫باعث شد اذرنگ تا سال های اخیر به عنوان بازیگر پرکاری معرفی نشود‪ ،‬عالقه بی اندازه او به‬ ‫نویسندگی و همینطور کارگردانی تئاتر بود‪ .‬ازدواج حمیدرضا اذرنگ با ساناز بیان که او هم‬ ‫ازنمایشنامه نویسانتئاترایراناست‪،‬باعثشداذرنگبیشتربهمقولهنویسندگیاهمیت‬ ‫دهد‪ .‬سال‪ 1386‬اذرنگ حضور خود در تلویزیون را با مجموعه «ان سوی دریا‪ ،‬این سوی‬ ‫خاک»اعالمکرد‪.‬سریالیبهکارگردانیفرزینمهدی پورکهموتیفیپلیسی‪-‬اجتماعی‬ ‫داشت و در بندرعباس فیلمبرداری شد‪ .‬این مجموعه روایت گر ماجرای زندگی مردی‬ ‫بود که با وجود بی گناهی به اتهام حمل مواد مخدر در یکی از امیرنشین های حاشیه‬ ‫خلیج فارس زندانی شده بود‪ 10.‬سال پس از حضورش در «نیمه گمشده» در دومین فیلم‬ ‫سینمایی کارنام ه حرفه ای خود با عنوان «بیداری رویاها» به نقش افرینی پرداخت‪ .‬فیلم‬ ‫دیگری از محمدعلی باشه اهنگر که البته فیلمی پرستاره هم بود‪ .‬حضور بازیگرانی مانند امین‬ ‫حیایی‪ ،‬هنگامه قاضیانی‪ ،‬امیرحسین ارمان‪ ،‬حبیب دهقان نسب‪ ،‬حمید فرخ نژاد‪ ،‬سارا خوئینی ها و‬ ‫رز رضوی فرصت مغتنمی برای بیشتر شناخته شدن حمیدرضا اذرنگ بود‪ .‬هرچند او هرگز بر این‬ ‫مقوله (شناساندن خود به عنوان بازیگری موفق) تاکید چندانی نداشت اما شهرت‪ ،‬ناخواسته از این‬ ‫پس دق الباب خانه اذرنگ را چندبار به صدا دراورد‪« .‬در مسیر زاینده رود» مجموعه ای تلویزیونی‬ ‫به کارگردانی حسن فتحی بود و که با توجه به پرداختی که درباره بازیکنان فوتبال داشت‪ ،‬با اقبال‬ ‫عمومی هم مواجه شد‪ .‬اذرنگ در این سریال به نقش وکیل «مهران سارنگ» ‪ ،‬همان بازیکنی که‬ ‫در تصادفی مرگبار باعث فوت«مسعود مصیب» شده بود‪ ،‬برعهده داشت‪ .‬این سریال از انجا که‬ ‫پس از چند دهه‪ ،‬به مهدی باقربیگی (شخصیت مجید در مجموعه تلویزیونی قصه های مجید)‬ ‫هم فرصت دوباره ای برای نقش افرینی در سریالی پرمخاطب بخشید‪ ،‬مورد توجه عموم قرار‬ ‫گرفت‪ .‬اذرنگ دو سال بعد بازی در مجموعه تلویزیونی «یلدا» را هم به پایان رساند‪ .‬سریالی به‬ ‫کارگردانی حسن میرباقری که اذرنگ در ان نقش «فتاح» داماد «ممدلی» یا همان محمدعلی‬ ‫زاهدی شخصیت اصلی سریال را بازی کرد‪ .‬او در این سریال‪ ،‬در نقش مقابل الهام پاوه نژاد ظاهر‬ ‫شدومحمدرضاشریفی نیا‪،‬چنگیزجلیلوند‪،‬فریباکوثری‪،‬کاظمهژیرازادوسیدمهردادضیاییاز‬ ‫دیگر بازیگران برجسته ان بودند‪ .‬حمیدرضا اذرنگ بیشتر افتخارات خود را هم در تئاتر کسب کرده‬ ‫است‪ .‬او دو بار جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را برای بازی در نمایش های «چهار حکایت از‬ ‫چندین حکایت رحمان» و «خون رقصه» به خود اختصاص داد و ‪ 3‬بار نیز جایزه بهترین نویسندگی‬ ‫را برای نمایشــنامه های «خنکای ختم خاطره» ‪« ،‬دو لیتر در دو لیتر صبح» و «خیال روی خطوط‬ ‫موازی» ازان خود ساخت‪ .‬سال ‪ 1390‬اما او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما‬ ‫را برای نقش افرینی اش در فیلم «ملکه» کسب کرد‪ .‬نظر به تمام نقش افرینی های حمیدرضا اذرنگ‪،‬‬ ‫مخاطبان عام تلویزیون ایران‪ ،‬او را همواره با شخصیت «خلیل» در مجموعه طنز «نون‪.‬خ ‪ »2‬به یاد‬ ‫می اورند‪ .‬جایی که اذرنگ با تسلط کافی بر لهجه کردی کرمانشاهی‪ ،‬به بهترین شیوه‪ ،‬بازی بی بدیل‬ ‫سعید اقاخانی را در نقش «نورالدین خانزاده» یا همان «نون‪.‬خ‪ »2‬تکمیل کرد‪ .‬با وجود این موفقیت که‬ ‫اذرنگ را بیش از هر زمان دیگری معروف و محبوب ساخت‪ ،‬غیبت او در سری سوم سریال «نون‪.‬خ»‬ ‫عالمت سوال پررنگی را در ذهن تماشاگران این سریال ترسیم کرد‪ .‬سریالی متفاوت در ژانر رئالیسم‬ ‫جادویی که در سینما و تلویزیون ایران‪ ،‬کمتر به ان توجه شده است‪« .‬لیث» نقشی است که او در این‬ ‫مجموعه به ان جان می بخشد‪« .‬مستوران» به کارگردانی مسعود اب پرور‪ ،‬تلفیقی از داستان های کهن‬ ‫و فولکلور ادبیات ایران و داستان های نسبت ًا مدرن ادبیات کودک و نوجوان است‪ .‬برای نمونه زمانی که‬ ‫«لیث»سرازدهکدهکوتوله هادرمی اورد‪،‬تماشاگرخودراباداستانیتلفیقیازهفتکوتوله‪،‬قصه های‬ ‫گالیور و همچنین داستان دوالپای وطنی روبرو می بیند‪ .‬اذرنگ با بازی در «مستوران» در واقع‬ ‫متفاوت ترین نقش افرینی اش تاکنون را به نمایش گذاشته است‪ .‬کاری که به یقین بیشتر‬ ‫به ان پرداخته خواهد شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!