روزنامه صبا شماره 1282 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1282

روزنامه صبا شماره 1282

روزنامه صبا شماره 1282

‫چهار شنبه| ‪30‬شهریور ‪ 21 |1401‬سپتامبر‪ 24 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1282‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫یـک درمانـگر متفـاوت!‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر مینی سریال «درمانگر»‬ ‫اشکان خطیبی‬ ‫اسفندیار رویین تن شد‬ ‫ِ‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫مومیاییگمشده‬ ‫ملکه «نفرتیتی» پیدا شد؟‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫عکس‪ :‬مجید طالبی‬ ‫کاپیتان برزیلی‬ ‫استالونه و شش گانه پرستویی‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫سپاه منصور‪ :‬دستمزد بازیگران قدیمی‪ ،‬در حد امرار معاش نیست‬ ‫فریده سپاه منصور‪ ،‬بازیگر سینما و تلویزیون درباره مسائل معیشتی عرصه بازیگری گفت‪ :‬طبیعتا هر‬ ‫بازیگری انتخاب هایی دارد که از انها راضی نیست‪ ،‬اما این موضوع را فراموش نکنیم که وقتی شغل یک نفر‬ ‫بازیگری باشد نمی تواند همیشه در انتظار یک شاهکار بماند‪ .‬او درباره وضعیت دستمزد بازیگران قدیمی اظهار‬ ‫کرد‪ :‬طبعا همکاران من هم گفت ه‪‎‬اند که دیگر این دستمزدها را نمیتوان به عنوان محلی برای امرار معاش نگاه‬ ‫کرد‪ ،‬به نوعی در حد هدیه هستند و گاه به حدی کم هستند که بازیگر حتی اگر نقش خوب باشد هم ان را‬ ‫قبول نمی کند‪ .‬نمیدانم چرا هیچ مقرراتی برای تعیین دستمزدها وجود ندارد‪ .‬بسیاری از تهیه کنندگان می‬ ‫گویند که بودجه نیست اما می بینید برای برخی بازیگران میلیاردی خرج می کنند‪/.‬میزان‬ ‫خوشحالی پلتفرم ها بابت معرفی «جنگ جهانی سوم» به اسکار‬ ‫انجمن شرکت های نمایش ویدیوی برخط‪ ،‬انتخاب «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی و محصول‬ ‫نماوا را به عنوان نماینده ی ایران در اسکار‪ ،۲۰۲۳‬شروعی امیدوارکننده برای ورود وی او دی ها به عرصه تولید‬ ‫فیلمدانست‪.‬درمتنمنتشرشدهازسویاینانجمنامدهاست‪:‬معرفیبیستوهشتمیننماینده یسینمای‬ ‫ایران به اسکار واجد یک ویژگی منحصربه فرد است؛ امسال برای نخستین بار یک اثر سینمایی تولید شده در‬ ‫پلتفرم در جایگاه نمایندگی ایران در عرصه رقابت جهانی اسکار قرار می گیرد و این نشانه ای است از گام به گام‬ ‫رفتن بدنه و کلیت سینمای ایران با جریان فراگیر جهانی‪ ،‬مبنی بر قدرتمندتر شدن بازوی تولید اثار‬ ‫پیش ِ‬ ‫سینمایی در پلتفرم ها و وی او دی ها‪/ .‬ایلنا‬ ‫جلوه های بصری‪ ،‬راهی به سوی صنعتی شدن سینما‬ ‫رضا فرشچی‪ ،‬کارشناس فرهنگی‪-‬سینمای‬ ‫ما برای صنعتی شــدن و عقب نماندن از بازارهای‬ ‫تجاری منطقه و جهان هیچ راهی جز اســتفاده از‬ ‫فناوری روز و دانش های فنی این حوزه ندارد‪ .‬دیگر‬ ‫روزگار مدیریت سنتی و تکیه برهمان داشته های‬ ‫قبلی نمی تواند این سینما را که رقیبان بسیاری‬ ‫هم پیدا کرده‪ ،‬نجات دهد‪ .‬اســتفاده از جلوه های‬ ‫بصری دیجیتال یک فرصت است تا سینمای ما در‬ ‫اندازه های واقعی خودش در جهان عرض اندام کند‪.‬‬ ‫این امکان به مدد بسط و توسعه این دانش انقدرها‬ ‫هم دور از دسترس نیست‪.‬‬ ‫برگزاری رویداد جلوه های بصری از سوی بنیاد‬ ‫فارابی با حضور چهره های شناخته شده این حوزه و‬ ‫هنرمندانسینماوتلویزیون‪،‬موقعیتیراایجادکرد‬ ‫تاتوجههمهبیشازپیشبهاهمیتوجایگاهفندر‬ ‫دنیایسینمایامروزجلبشود‪.‬باتغییراتپرشتاب‬ ‫و فزاینده جهان دیجیتال‪ ،‬کار بزرگ بســیاری از‬ ‫مدیران فرهنگی به شناســایی روندها‪ ،‬اتفاقات و‬ ‫رخدادهای تاثیرگذار در اینده‪ ،‬معطوف می شود‪.‬‬ ‫در واقع پیش بینی انچه در اینده ممکن است اتفاق‬ ‫بیفتد و اماده سازی برای حضور در عرصه تحوالت‬ ‫جهانی و اســتفاده بهینه از این تغییر و تحوالت‪،‬‬ ‫بخشــی از ظرفیت های کاری مدیران هوشمند‬ ‫فرهنگیاست‪.‬واقعیتایناستکهمدلفیلمسازی‬ ‫ماتاکنونبهگونه ایبودهکهفرصتکمیبرایدیده‬ ‫شدن جلوه های بصری فراهم کرده است‪ .‬گسستی‬ ‫که بین فیلمنامه و حوزه اجرا در پــاره ای از اثار ما‬ ‫وجود دارد‪ ،‬محصول همین فاصله داشتن سینما‬ ‫با صنعتی شدن است‪.‬جلوه های ویژه کامپیوتری‬ ‫یک توانایی است‪ .‬این که برخی از اثار نتوانسته اند از‬ ‫این توانـایی به نحو احسن استفاده کنند‪ ،‬به معنی‬ ‫ضعف دیجیتال نیست‪ .‬دیجیتـال بـا جلـوه هـای‬ ‫شگفت انگیزش و بـا توانایی که در بازسازی و تغییر‬ ‫رویدادها دارد‪ ،‬می تواند با تقلیـل عوامـل صـحنه‬ ‫و جلوگیری از فرسایـشی شدن تولید‪ ،‬به هنرمند‬ ‫قدرت اجرایی بیشتری در تولید اثر بدهد‪.‬حضور‬ ‫متخصصان‪ ،‬کارشناسان و اســاتید فن در حوزه‬ ‫جلوه های بصری در این رویداد واستقبال پرشور و‬ ‫غافلگیر کننده عالقمندان و دانشجویان رشته های‬ ‫مختلف سینما از این رویداد نشان داد‪ ،‬چقدر زمینه‬ ‫و پتانسیل استفاده از این دانش در نزد عالقمندان‬ ‫سینمادرکشورماباالست‪/.‬هنرانالین‬ ‫شرط بندیپرخطررویجانیدپ!‬ ‫حمایت از فیلمی با بازی جانی دپ در نقش لویی پانزدهم پادشــاه‬ ‫فرانسه‪ ،‬همان چیزی است که وینسنت ماراوال رییس بخش بین الملل‬ ‫وایلدبانچ از ان به عنوان بخشی از ریسک پذیری که در این شغل و تجارت‬ ‫ضروری است‪ ،‬توصیف می کند‪ .‬ماراوال در مصاحبه با روگ ساترلند در‬ ‫اولین کنفرانس مربوط به سرمایه گذاران خالق سن سباستین‪ ،‬درباره‬ ‫‪ ۲۳‬ســال فعالیت خود در این تجارت صحبت کرد‪ .‬او تاکید کرد شرط‬ ‫بندی روی «قوی سیاه» شکست خورد‪ ،‬اما حاال به دنبال پیروزی با اولین‬ ‫فیلم جانی دپ پس از دادگاهش با امبر هرد است‪ .‬او همچنین گفت‪ :‬فیلم‬ ‫«ژین دو باری» نشان می دهد که گاهی الزم است ریسک کنیم‪ .‬ما در‬ ‫حال همکاری با جانی دپ در نقش لویی پانزدهم هستیم‪ .‬مردم گفتند‬ ‫با او فیلم نساز‪ ،‬اما ما او را دوست داشتیم‪ .‬ماراوال خاطرنشان کرد که این‬ ‫صحبتش به این معنی نیست که همیشه تصمیم درست گرفته است او‬ ‫زمانی در کمپانی اش قید خرید فیلم «قوی ســیاه» را زد و این فیلم به‬ ‫فروش موفق بیش از ‪ ۳۰۰‬میلیون دالری رسید‪/ .‬صباخبر‬ ‫وودیالنخداحافظی اشراتکذیبکرد‬ ‫همانطور که پیش بینی می شــد وودی الن‪ ،‬کارگردان کهنه‬ ‫کار سینما گزارش های منتشر شده مبنی بر بازنشستگی خود را‬ ‫تکذیب کرد‪ .‬او این تکذیبیه را پس از انتشار مقاله ای پرتیراژ در یک‬ ‫روزنامه اسپانیایی اعالم کرد که به نقل از او گفته بود فیلم فعلی اش‬ ‫اخرین فیلم او خواهد بود‪ .‬الن ‪ ۸۶‬ساله قبل از فیلمبرداری پروژه‬ ‫جدیدش با عنوان «واسپ‪ »22‬در پاریس صحبت کرد‪ .‬در بیانیه ای‬ ‫که به نمایندگی از این فیلمساز مطرح تاریخ سینما منتشر شد‪،‬‬ ‫امده است‪ :‬وودی الن هرگز نگفت که در حال بازنشستگی است و‬ ‫همچنین نگفت که در حال نوشتن رمان است‪ .‬او گفت که به این‬ ‫فکر می کند که فیلم نسازد‪ ،‬زیرا ساختن فیلم هایی که به صورت‬ ‫مستقیم و به سرعت به پلتفرم های استریم می روند برای او چندان‬ ‫لذت بخش نیست‪ ،‬زیرا الن عاشق جدی تجربه فیلم دیدن در سالن‬ ‫سینماست‪ .‬در این بیانیه تاکید شده است‪ :‬وودی الن در حال حاضر‬ ‫قصد بازنشستگی ندارد‪/.‬صباخبر‬ ‫فیلمبرداری «مدار بسته» تمام شد‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «مداربسته» به کارگردانی سمیرا کریمی و‬ ‫نویسندگی حسن نجم ابادی پس از ‪ ۳‬روز فیلمبرداری به پایان رسید‬ ‫و تدوین ان اغاز شد‪.‬‬ ‫این فیلم که دومین فیلم کوتاه سمیرا کریمی است‪ ،‬داستان ‪ ۲‬دختر‬ ‫دبیرستانی را روایت می کندکه تصمیم می گیرند فیلمی را از دوربین های‬ ‫مداربسته مدرسه پاک کنند که با مشکالتی مواجه می شوند‪.‬‬ ‫مهری ال اقا‪ ،‬پریسا حبیبی‪ ،‬پرنیا لرنی‪ ،‬نگار طاهری‪ ،‬اویشن صدقی‪،‬‬ ‫منصوره کریمی‪ ،‬نادر خواهانی‪ ،‬علیرضا مهابادی و سونیا نوری در این فیلم‬ ‫کوتاه به ایفای نقش پرداختند‪.‬‬ ‫از عوامل فیلم کوتاه «مداربســته» می توان به کارگردان‪ :‬ســمیرا‬ ‫کریمی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬فاطمه سلطان زاده و علی کریمی‪ ،‬مجری طرح‪:‬‬ ‫غالمحسین شاه علی‪ ،‬نویسنده‪ ،‬مشاور کارگردان و توسعه دهنده‪ :‬حسن‬ ‫نجم ابادی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬کیوان شعبانی‪ ،‬مدیر صدابرداری‪ :‬مجید‬ ‫امینی‪ ،‬مدیر تولید‪ :‬حسین عابدین اشاره کرد‪/ .‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو جایزه جشنواره تگزاس برای «رویای کاغذی»‬ ‫در مراسم اختتامیه جشــنواره بین المللی تگزاس که در ادینیورگ تگزاس برگزار شد‪ ،‬جایزه بهترین‬ ‫کارگردانی به علی عطشانی و جایزه بهترین بازیگر به امیرحسین رضازاده برای فیلم «رویای کاغذی» تعلق‬ ‫گرفت‪ .‬این فیلم که پیش از این جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بیست و نهمین دوره جشنواره جهانی‬ ‫کارنیوال سنگاپور و جایزه بهترین فیلم جشنواره هالوسینیا فرانسه را نیز کسب کرده است‪ .‬فیلمنامه را جابر‬ ‫قاسمعلی بر اساس ایده عطشانی نوشته و کامران تفتی‪ ،‬مینا وحید‪ ،‬زینب (نگار) مالکی و امیرحسین رضازاده‬ ‫در ان بازی کرده اند‪ .‬از عوامل فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری‪ :‬محمود عطشانی‪ ،‬تدوین‪ :‬علی عطشانی‪،‬‬ ‫مدیر تولید‪ :‬سعید دالوری و طراح چهره پردازی‪ :‬امید گلزاده اشاره کرد‪ / .‬هنرانالین‬ ‫ثریاقاسمی‪:‬‬ ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫«دختر ابی» این بار راهی دانمارک شد‬ ‫‪3‬‬ ‫فیلم «دختر ابی» نخستین اثر بلند کیوان مجیدی‪ ،‬به تهیه کنندگی کیوان مجیدی و یوسف اسدی و‬ ‫پخش بین المللی ان برعهده موسسه ایریماژ است که در بیست و ششمین حضور جشنواره ای خود‪ ،‬در بخش‬ ‫برنامه مدارس و داده ها برای مدرسین در جشنواره فیلم بوستر به نمایش در می اید‪« .‬دختر ابی»‪ ،‬پیش از‬ ‫این‪ ،‬در جشنواره های مختلفی نظیر جشنواره فیلم زلین‪( ۲۰۲۰‬جمهوری چک)‪ ،‬جشنواره بینالمللی فیلم‬ ‫داکا‪( ۲۰۲۱‬بنگالدش‪ /‬نمایشهای کودک)‪ ،‬جشنواره بینالمللی فیلم کودک کلکته‪( ۲۰۲۱‬هند)‪ ،‬جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم کودک و نوجوان مونترال ‪( ۲۰۲۱‬کانادا‪ /‬مسابقه) و ‪ ...‬حضور پیدا کرده است‪ .‬جشنواره فیلم‬ ‫بوستر یکی از معتبرترین رویداد سینمای کودک و نوجوان در کشور دانمارک به شمار می اید‪ /.‬صباخبر‬ ‫برایمشایعهوحاشیهساخته اند‬ ‫علیرضا ثانی فر و تجربه هایش در سینمای کوتاه؛‬ ‫این روزها بازار شــایعه داغ است و هر‬ ‫کسی به شکلی درگیر اخبار جعل و دروغ‬ ‫فضای مجازی شده اســت‪ .‬در این میان‬ ‫موضوع کشف حجاب برخی از بازیگران و‬ ‫چهره های سینمایی بیشتر از دیگر اخبار‬ ‫شنیده و مخاطبان را مشغول خود می کند‪.‬‬ ‫اخباری که بخش زیادی از ان غیرواقعی و‬ ‫ساخته و پرداخته جو حاصل شده از فضای‬ ‫مجازی است‪.‬‬ ‫در همین موضوع یکــی از اخباری که‬ ‫بیشتر از همه جنجال به پا کرد دروغی بود‬ ‫که درباره کشف حجاب خانم ثریا قاسمی‬ ‫بازیگر ‪ ۸۲‬ساله ســینما و تلویزیون کشور‬ ‫منتشر شد‪ .‬حاال این بازیگر شناخته شده‬ ‫در پیامی اعالم کرده اســت که این خبر‬ ‫دروغ بوده و به هیچ عنوان کشف حجاب‬ ‫نکرده است و فقط نیت و قصدش همدردی‬ ‫با خانواده مهسا امینی بوده است‪/.‬فارس‬ ‫علیرضا ثانی فر بازیگر ســینما و تلویزیون درباره حضور پررنگ خود‬ ‫در فیلم های کوتاه طی سال های اخیر و عالقه اش به این حوزه از سینما‬ ‫گفت‪ :‬در این ســال ها من فیلمنامه های کوتاه زیادی خوانده ام‪ ،‬اتفاقی‬ ‫که در ســینمای بلند داستانی کمتر شاهد ان هســتیم اما من همیشه‬ ‫فیلمنامه های معقول و قابل تاملی را دریافت کرده ام و انگیزه ام نیز برای‬ ‫حضور در یک اثر فیلمنامه خوب ان اســت و پس از ان به مسائلی مثل‬ ‫زمان‪ ،‬شرایط مالی و‪ ...‬فکر می کنم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬همچنین زمانی که با فیلمسازان اثار کوتاه اشنا می شوم‬ ‫در معاشرت با ان ها حس می کنم این افراد اینده درخشان سینمای این‬ ‫کشور هستند و من نیز عالقه مندم در کنارشان حضور داشته باشم‪.‬‬ ‫این بازیگر درباره شکل ارتباط خود با حوزه فیلم کوتاه بیان کرد‪ :‬هر‬ ‫بازیگری وظیفه دارد در طول زمان خود را پرورش دهد‪ ،‬خیلی از بازیگران‬ ‫با تمرین های تئاتر و افرادی هم با تمرین های فشــرده شــخصی سعی‬ ‫می کنند این رشد را داشته باشند‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم کوتاه «تشریح» درباره کاهش تنوع ژانر در اثار سینمای‬ ‫کوتاه عنوان کرد‪ :‬معتقدم علت این اتفاق همان دلیلی است که سینمای‬ ‫بلند ما نیز به ان ســمت می رود و فکر می کنم هیــچ گاه نمی توان یک‬ ‫هنرمند یا فیلمســاز را مقصر این اتفاق دانســت‪ .‬باید بدانیم همیشــه‬ ‫سیستمی که به نوعی حامی فیلمساز است از او این شکل از سینما را طلب‬ ‫می کند و بابت این جنس ســینما حمایت مالی خود را از یک کارگردان‬ ‫دارد‪ .‬او تصریح کرد‪ :‬این اتفاق در سینمای بلند نیز در حال تکرار است‪،‬‬ ‫زمانی که یک فیلمساز با توقیف‪ ،‬ممیزی و معضالت این چنینی مواجه‬ ‫می شود از ان تنوعی که می خواهد دور شده و رو به ژانرهایی می اورد که‬ ‫می داند ازمون و خطایش پیش از این رخ داده و کمتر اسیبی در نهایت‬ ‫به اثر وارد می شود‪/ .‬مهر‬ ‫لذتمعاشرتبااینده سازانسینما‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫پرونده‬ ‫یـکدرمانـگرمتفـاوت!‬ ‫گفت وگوهایی با کارگردان و بازیگر مینی سریال «درمانگر» که قرار است سری دوم ان ساخته شود‬ ‫محمدمهدی فخرنبی مینی سریال «درمانگر» از کارهایی بود که به کارگردانی امین حسین پور‬ ‫و تهیه کنندگی احسان ظلی پور از پلتفرم فیلیمو به صورت اختصاصی‬ ‫گفت و گو‬ ‫منتشر شد‪ .‬این سریال اپیزودیک در پنج قسمت ساخته شد که عموم‬ ‫قسمت ها زیر ده دقیقه بودند و ماجراهای ان با تعلیق خوب و بدون اتالف زمان روایت می شد‪.‬‬ ‫در این سریال که متن ان بر اساس یک رمان روانشناسانه نوشته شده بود‪ ،‬بانیپال شومون (در‬ ‫نقش متفاوت یک روانشناس شیاد) سارا بهرامی‪ ،‬امیررضا دالوری و مهدی حسینی ایفای‬ ‫نقش کرده بودند‪ .‬در ادامه گفتگو با کارگردان و یکی از بازیگران این سریال را که قرار است‬ ‫سری دوم ان با فیلمنامه ای متفاوت و قوی تر جلوی دوربین برود‪ ،‬بخوانید؛‬ ‫امین حسین پور‪:‬‬ ‫سریال متفاوت با سرمای ه شخصی است‬ ‫«درمانگر» یک‬ ‫ِ‬ ‫امین حســین پور که از نوجوانی در زمینه ساخت موزیک ویدئو‬ ‫فعال بوده‪ ،‬تا قبل از این در ساخت فیلم کوتاه تجربه هایی داشت و با‬ ‫ سریال متفاوت «درمانگر» نظر مخاطبان و گروهی از‬ ‫ساخت مینی‬ ‫ِ‬ ‫منتقدان را به خود جلب کرد‪ .‬فیلم کوتاه «جعبه» از کارهای قبلی‬ ‫این کارگردان است که تاکنون در ‪ ۹‬فســتیوال بین المللی حضور‬ ‫داشته است‪ .‬او دوره فیلمنامه نویسی و کارگردانی را در خارج از ایران‬ ‫گذرانده و فیلمنامه نویسی در ژانر معمایی‪-‬جنایی را هم در چین‬ ‫یاد گرفته و به شدت به این ژانر عالقه دارد‪ .‬با صحبت های کارگردان‬ ‫سریال «درمانگر» همراه شوید‪.‬‬ ‫ایده ساخت ســریال «درمانگر» که با سریال های دیگر‬ ‫تفاوت های قابل توجهی دارد‪ ،‬چطور شکل گرفت؟‬ ‫از این دست سریال ها در دنیا ساخته می شود‪ .‬بر خالف نقدهایی‬ ‫که در فضای مجازی خواندم درباره این که چنین کارهایی ساخته‬ ‫نشده‪ ،‬از این شکل کار نمونه های زیادی در دنیا وجود دارد و باالی‬ ‫صد سریال مینی اپیزودیک ساخته شده و یا در حال ساخت است‬ ‫که هر قسمت زیر ده دقیقه است‪ .‬البته تعداد قسمت ها مهم نیست و‬ ‫شاخصه ها بیشتر به ساختار فیلم نامه برمی گردد‪ .‬این دست سریال ها‬ ‫عموماً پنج قسمتی‪ ،‬ده قسمتی و یا حتی شانزده قسمتی هستند‪.‬‬ ‫از همان زمان که این کارها را دیــدم‪ ،‬تصمیم گرفتم تا قبل از این‬ ‫که بخواهم اولین فیلم بلند سینمایی ام را بسازم‪ ،‬این کار جدید را‬ ‫تجربه کنیم‪ .‬کاری که یک خط داســتانی خوب داشته باشد تا ان‬ ‫حس تعلیق را مخاطب احساس کند و کار دیده شود‪ .‬فیلمنامه این‬ ‫سریال در زمان کوتاهی نوشته شد‪ .‬بعد هم به سمت پیش تولید و‬ ‫تولید کار رفتیم‪.‬‬ ‫«درمانگر» را در بخش خصوصی ساختید‪ .‬حرکت نوی‬ ‫شما و ساخت این ســریال تا چه میزان از سوی پلتفرم ها‬ ‫حمایت شد؟‬ ‫همانطور که اشاره کردید ســرمایه گذار این کار کامال شخصی‬ ‫بود‪ .‬بعد از اینکه کار ساخته شــد ما سراغ پلتفرم ها رفتیم‪ .‬در ابتدا‬ ‫تمام پلتفرم ها کا را رد کردند‪ .‬یعنی هیچ کــدام از پلتفرم ها تصور‬ ‫نمی کردند کــه این کار بگیــرد‪ ،‬برای همین هم بــرای خریدش‬ ‫پیش قدم نشدند‪ .‬در ادامه پلتفرم فیلیمو تنها لطفی که در حق ما‬ ‫کرد این بود که ســریال «درمانگر» را بدون اینکه خریداری کند‪،‬‬ ‫پخش کرد‪ .‬در واقع یک حمایــت تمام عیار اتفاق نیفتاد‪ ،‬اما خدا را‬ ‫شکر به لطف مردم و با حمایت فیلیمو که فکر می کنم االن جزو به‬ ‫روزترین پلتفرم های فعال کشور است‪ ،‬کار دیده شد و مردم هم ان‬ ‫را دوست داشتند‪.‬‬ ‫ســریال های دیگر پلتفرم ها به صورت هفتگی منتشر‬ ‫می شوند‪ ،‬اما مینی سریال شما در یک روز منتشر شد‪ .‬این‬ ‫موضوع به دیده شدن سریال شما لطمه نزد؟‬ ‫بستگی به این دارد که دیده شدن را در چه چیزی ببینیم‪ ...‬برخی‬ ‫تفسیرشان از دیده شدن این است که تمام ایران سریال را ببینند اما‬ ‫شدن کار و‬ ‫از نظر من مفهوم دیده شدن تفاوت دارد‪ .‬برای من دیده‬ ‫ِ‬ ‫هنر مهم است‪ .‬این که کار در معرض دید گروهی از مردم و کسانی‬ ‫که در سینما کار می کنند‪ ،‬قرار بگیرد و تهیه کنندگان‪ ،‬بازیگران‪،‬‬ ‫فیلم سازها و منتقدها از این کار به عنوان یک کار جدی یاد کنند‪.‬‬ ‫اینجاست که به نظرم کار دیده شده است‪ .‬از نظر «ویوو خوردن»‬ ‫هم اگر بخواهم بررسی کنم‪ ،‬کار فراتر از ان چیزی که ما و فیلیمو‬ ‫فکرش را می کردیم‪ ،‬دیده شد‪ .‬شاید بتوانم بگویم سریال «درمانگر»‬ ‫حتی از برخی کارهایی که برای تولیدشان بودجه زیادی صرف شده‬ ‫بود‪ ،‬بیشتر دیده شد‪.‬‬ ‫داستان ســریال برداشــت ازاد از یک رمان خارجی‬ ‫(سررسید) است‪ .‬با توجه به اینکه شخصیت روان شناس‬ ‫سریال کمی متفاوت از روان شناسانی است که در اطراف‬ ‫خود یا حتی در سریال ها و فیلم ها می بینیم‪ ،‬شما چطور به‬ ‫این شخصیت خاص رسیدید؟ ایا در طراحی این شخصیت‬ ‫(با بازی بانیپال شومون) از رمان و شخصیت خالق ان هم‬ ‫کمک گرفتید؟‬ ‫مهم تر از همه این اســت که نویســنده رمانی که ما از ان یک‬ ‫برداشت ازاد داشــتیم‪ ،‬خودش یک روانشــناس انگلیسی است‪.‬‬ ‫زمانی که من رمان ‪ the bill‬نوشته جفری دیور را خواندم به شدت‬ ‫دوستش داشتم‪ .‬نویسنده این رمان جوایز زیادی در جهان به دست‬ ‫اورده است‪ .‬رمان پر مخاطب است و چه از لحاظ روایی و چه از نظر‬ ‫کاراکتر روانشناس اش چفت و بست خوبی دارد‪ .‬این فیلمنامه در‬ ‫ادامه توسط حسین مهکام بازنویسی شد‪ .‬در مورد شخصیت پردازی‬ ‫کاراکتر روان شناس‪ ،‬بانیپال شومون که ایفاگر این نقش بود خیلی‬ ‫کمک کرد که این کاراکتر و شخصیت پردازی خوب کار در بیاید‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه زمان خیلی کوتاه بود و باید در ‪ 40‬دقیقه روایت را‬ ‫برای مردم باز می کردیم و خط داستانی را می رساندیم‪ ،‬تالش کردیم‬ ‫تا روایت درست جلو برود‪ ،‬به طوری که مخاطب تعلیق را احساس‬ ‫کند تا نهایتاً در پایان بندی‪ ،‬ان حس شک برای مخاطب ایجاد شود‪.‬‬ ‫برای همین به این نتیجه رسیدیم که شــخصیت روانشناس باید‬ ‫همین قدر ُگنگ‪ ،‬سرد و ناشناس باشد و خیلی به عمق زندگی اش‬ ‫نرسیم‪ .‬از همین جهت کاراکتری ساختیم که خیلی خشک و بی‬ ‫روح باشد‪ .‬مدلی که اقای شومون به خوبی از پس ان بر امد‪.‬‬ ‫پیش تولید و تصویربرداری این کار کوتاه چه مدت زمان‬ ‫برد؟‬ ‫جالب است که به شــما بگویم که چهل دقیقه کار ‪-‬که با تیتراژ‬ ‫می شود پنجاه دقیقه‪ -‬در ن ُه روز فیلم برداری شد‪ .‬یعنی تمام کار در‬ ‫ن ُه روز جمع شد‪ .‬البته پیش تولید کار دو ماه زمان برد‪ .‬به غیر از این‪،‬‬ ‫برای دکوپاژی که زده شــد و زمانی که روی فیلم نامه گذاشته شد‬ ‫و انتخاب بازیگرها‪ ،‬تقریبا یک ماه و نیم درگیر بودیم‪ ،‬ضمن اینکه‬ ‫لوکیشن ها همه به صورت کامل ساخته شد‪ .‬از روز اول تمام کسانی‬ ‫که با ما همراه بودند بدون هیچ گونه چشم داشــتی امدند و با تمام‬ ‫توان کار کردند‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه همه چیز برای تولیــد «درمانگر» به‬ ‫سرعت پیش رفت‪ ،‬از ابتدای شکل گیری ایده تا زمان پیش‬ ‫تولید‪ ،‬انتخاب بازیگران این سریال چطور بود؟‬ ‫از همان ابتدا‪ ،‬زمانی که فیلم نامه را می نوشتم برای من به شخصه‬ ‫مشخص بود که سارا بهرامی می تواند کدام شخصیت را بازی کند‪.‬‬ ‫زمانی هم که با او صحبت کردیم‪ ،‬به شــدت همراه بود و داستان را‬ ‫دوست داشت و بعد از یکی دو جلســه گفتگو کردن‪ ،‬به این نتیجه‬ ‫رسیدیم که با هم در سریال همکاری داشته باشیم‪ .‬بانیپال شومون‬ ‫هم دوست چندســاله من اســت و قبل از این‪ ،‬در فیلم کوتاه من‬ ‫(«جعبه» که علی قاضی مدیر فیلم برداری ان بود و در ‪ 21‬جشنواره‬ ‫بین الملی حضور داشت و برنده جایزه شد) بازی کرده بود‪ .‬در کل‬ ‫توان و انگیزه بانیپال خیلی زیاد است‪ .‬او با این همه تجربه هر روز‬ ‫موفق تر از قبل ظاهر می شود‪.‬‬ ‫در ابتدا به نقدی درباره شیوه ارائه و مدت زمان کوتاه هر‬ ‫قسمت از این سریال اشاره کردید‪ .‬ایا عالوه بر زمان‪ ،‬نقد‬ ‫دیگری هم به این سریال شد؟‬ ‫نقدها بســیار کم بود‪ .‬یکی از ایــن نقدها همان زمــان کوتاه‬ ‫قسمت های ســریال بود که راجع به ان توضیح دادم‪ .‬اما یک نقد‬ ‫دیگر که برخی روان شناس ها هم راجع به ان صحبت کرده بودند‪،‬‬ ‫درباره شخصیت روان شناس سریال «درمانگر» بود‪ .‬از این جهت که‬ ‫شخصیت او شبیه روان شناس ها نیست یا ما به ازای بیرونی ندارد و‬ ‫رفتارهایی که انجام می دهد به انچه که در واقعیت وجود دارد‪ ،‬شبیه‬ ‫نیست‪ .‬مث ً‬ ‫ال این که یک روان شــناس به صورت مستقیم به بیمار‬ ‫خودش نمی گوید که تو دچار اسکیزوفرنی هستی‪ .‬البته تمام این‬ ‫اتفاقات در سریال «درمانگر» تعمدی بوده است‪ .‬چرا که شخصیت‬ ‫دکتر مسعودی یک ادم شارالتان است و تالش می کند تا وارد یک‬ ‫ل یک روان شناس پا می گذارد و به‬ ‫بازی شــود‪ .‬او از قصد روی اصو ‬ ‫خانه بیمار خودش می رود‪ .‬او به بیمارش می گوید که اسکیزوفرنی‬ ‫ ‬ ‫دارد تا به او بفهماند کــه او را باور کرده و قبــول اش دارد‪ .‬درواقع‬ ‫روان شناس درمانگر یک شخصیت دلسوز نیست و قرار هم نبوده‬ ‫است که با مقررات روان شناســی جلو برود‪ .‬فکر می کنم پزشکان‬ ‫جامعه ان قدر فهیم و تحصیل کرده هستند که این موضوع را درک‬ ‫کنند که در هر قشری ممکن است یک بدمن و کاراکتر منفی وجود‬ ‫داشته باشد اما بنا نیست که از روی رفتار اشتباه او‪ ،‬تمام ان صنف‬ ‫و قشر قضاوت شوند‪ .‬ضمن این که سینما‪ ،‬روایت گر داستان هاست‬ ‫و به همین دلیل‪ ،‬هر کاراکتر می تواند یک بدمن باشد و سبب شود‬ ‫مخاطب یک قصه را دنبال کند‪.‬‬ ‫در خبرها امده بود که سریال «درمانگر» ادامه دارد‪ .‬فصل‬ ‫بعدی در راه است؟‬ ‫هر چیــزی امــکان دارد‪ .‬فیلم نامه با یک داســتان کام ً‬ ‫ال مجزا‬ ‫نوشته شده است‪ .‬کاراکترها همگی تغییر کرده اند‪ .‬درواقع دنبال‬ ‫این هستیم تا با فیلیمو یا یک پلتفرم دیگر کار کنیم‪ .‬همه چیز به‬ ‫شــرایطی که برای من رقم می خورد‪ ،‬بستگی دارد‪ .‬شاید ابتدا یک‬ ‫سریال بلند را شــروع کنم و بعد فصل بعدی «درمانگر»‪ .‬شاید هم‬ ‫برعکس شود‪ .‬این تا هفته های اینده مشخص خواهد شد‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫مهدی حسینی‪:‬‬ ‫کاراگاهی که سر صحنه جرم ادامس می جود!‬ ‫مهدی حسینی بازیگر ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‪ ،‬سال ‪ 98‬در‬ ‫فیلم سینمایی بعد از تو (فرهاد نجفی) به عنوان نقش اول حضور‬ ‫یافت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشــنواره کویین‬ ‫پالم کالیفرنیا به دست اورد‪ .‬او برای بازی در فیلم کوتاه ‪Are You‬‬ ‫‪ !?Volleyball‬نیز برنده جایزه بازیگری از جشنواره فیلم کوتاه‬ ‫سائوپائولوی برزیل شد‪ .‬او در فیلم کوتاه «فلشر» نیز به عنوان بازیگر‬ ‫حضور داشته اســت‪ .‬با او به بهانه بازی در مینی سریال «درمانگر»‬ ‫صحبت کرده ایم‪.‬‬ ‫سریال «درمانگر» کار اول شما در پلتفرم ها بود؟‬ ‫بله در پلتفرم ها اولین سریالم بود‪ .‬البته فیلم سینمایی در کارنامه‬ ‫داشتم اما چنین تجربه ای نداشتم‪.‬‬ ‫به عنوان اولین سریال‪ ،‬نگران نبودید که این کار و بازی‬ ‫شما به خوبی دیده نشود؟‬ ‫خیر‪ .‬با توجه به یکسری از پارامترها شما می توانید سطح کار را‬ ‫بسنجید و به ان کار اعتماد کنید‪ .‬اوال امین حسین پور کارگردانی‬ ‫است که کارش را بلد است‪ .‬ثانیا شما وقتی وارد فضایی می شوید که‬ ‫هزین ه زیادی برای پیشبرد ان صورت گرفته‪ ،‬لوکیشن ساخته شده‬ ‫و فیلم نامه و اســتوری برد هم از قبل اماده است‪ ،‬قاعدتا به ان کار‬ ‫اعتماد می کنید‪ .‬برای بازی در «درمانگر» دستیار اقای حسین پور‬ ‫با من تماس گرفت و طی جلسه ای که داشتیم‪ ،‬برای بازی در یکی‬ ‫از نقش های این کار انتخاب شدم‪.‬‬ ‫کاراگاه سریال «درمانگر» هم مثل روانشناس ان متفاوت‬ ‫بود‪ .‬شما چطور توانستید این شخصیت را در بیاورید؟‬ ‫با اینکه زمان کم بود اما من تالش کردم تا مثل بقیه کاراگاه ها‬ ‫نباشم‪ .‬از لباس پوشیدن و چهره پردازی تا رفتارهای من کنترل شده‬ ‫بود‪ .‬من حتی در صحنه جرم این سریال‪ ،‬در حال جویدن ادامس‬ ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫‪5‬‬ ‫هستم‪ .‬حتی سرهنگ نیروی انتظامی که سر صحنه حضور داشت به‬ ‫من گفت که کاراگاه های پلیس سر صحنه جرم ادامس نمی خورند‪.‬‬ ‫من هم در جواب گفتم که این چه قانونی است؟ کجا نوشته شده که‬ ‫کاراگاه نباید ادامس بخورد؟ در کل تالش کردم تا این شخصیت با‬ ‫کاراگاهی که درتلویزیون و سریال ها می بینیم متفاوت باشد‪.‬‬ ‫در نهایت این تجربه را چگونــه دیدید؟ حضور در این‬ ‫سریال برای شما پروسه سنگینی داشت؟‬ ‫سریال «درمانگر» به دلیل فشــردگی اش سنگین تر از کارهای‬ ‫مشابه بود‪ .‬هر کسی به اندازه خودش کارش را انجام داد و رفت‪ ،‬اما‬ ‫عوامل تولید این سریال و کارگردان ان کار سنگینی را انجام دادند‪.‬‬ ‫بازخورد سریال نزد مردم چطور بود؟‬ ‫من بازخورد های خوبی گرفتم‪ .‬یکی از دالیلش هم همین کوتاه‬ ‫بودن سریال بود‪ .‬کاری که بدون اتالف زمان‪ ،‬سریع به سراغ اصل‬ ‫ماجرا می رود و مخاطب را جذب می کند‪ .‬برای مخاطب امروز کار‬ ‫کوتاه جذاب اســت‪ .‬برای همین این مدل سریال ها مد شده است‪.‬‬ ‫امازون‪ ،‬اچ‪.‬پی‪.‬او و اپل تی وی هم از این جنس کارها تولید می کنند‪.‬‬ ‫من خوشحالم از اینکه سریال «درمانگر» دیده شده است و نتیجه ‬ ‫ان را تماشاگران دوست داشتند‪ .‬کامنت های فیلیمو و فضای مجازی‬ ‫نشان می دهد که کار مورد توجه قرار گرفته است‪.‬‬ ‫و می دانید که سریال ادامه خواهد داشت؟‬ ‫بله‪ ،‬زمانی که قرارداد بســتیم‪ ،‬این بحث بود که ســریال ادامه‬ ‫داشته باشد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫هفتمین یادواره صلح در برج ازادی تهران‬ ‫همزمان با روز جهانی صلح و اغاز هفته دفاع مقدس هفتمین یادواره صلــح‪ ،‬مقاومت‪ ،‬امید با حضور‬ ‫هنرمندان و شخصیت های فرهنگی هنری ساعت‪ ۱۱‬روز پنجشنبه‪ ۳۱‬شهریور‪ ۱۴۰۱‬در مجموعه فرهنگی‬ ‫هنری برج ازادی تهران افتتاح می شود‪ .‬این رویداد فرهنگی که توسط مرکز اموزش های هنری و سینمایی‬ ‫دارالفنون‪ ،‬به دبیری محمدمهدی تدین موغاری و با همکاری برج ازادی برگزار می شود شامل بخش های‬ ‫مختلف تجسمی و نمایشی است‪ .‬نمایشنامه خوانی «نزار این خواب تعبیر بشه» به کارگردانی سعید محبی‬ ‫و تهیه کنندگی مرکز فرهنگی هنری دارالفنون و همچنین نمایشگاه عکس و هنرهای دیجیتال‪ ،‬همراه با‬ ‫رونمایی از کتاب «صلح» از دیگر برنامه های این یادواره است‪/ .‬صباخبر‬ ‫«تو از انچه فکر می کنی باهوش تری!»؛ کتاب راهنمای نوجوانان‬ ‫«تو از انچه فکر می کنی باهوش تری!» نام کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات هوش ناب راهی بازار‬ ‫نشر شده است‪ .‬این کتاب به معرفی هوش های چندگانه می پردازد و با زبانی ساده و شیرین‪ ،‬نظریه هوش های‬ ‫چندگانه «هاوارد گاردنر» را برای خوانندگان توضیح می دهد‪.‬‬ ‫«توماس ارمسترانگ» نویسنده کتاب از چهره های شناخته شده در سطح بین المللی در زمینه یادگیری‬ ‫و اموزش است و تاکنون ‪ 19‬کتاب پرفروش در باب مباحث اموزشی و توسعه انسانی نوشته و برنده جوایز‬ ‫متعددی شده است‪ .‬این کتاب با ترجمه نوگل روحانی در‪ ۲۰۸‬صفحه مصور و رنگی و در هزار نسخه از سوی‬ ‫انتشارات هوش ناب در تابستان ‪ ۱۴۰۱‬منتشر شده است‪/.‬ایبنا‬ ‫موسیقی‪ -‬نمایش «هفت خان اسفندیار» در راه تاالر وحدت‬ ‫اسفندیار رویین تن شد‬ ‫اشکان خطیبی‬ ‫ِ‬ ‫اشکان خطیبی با موسیقی‪ -‬نمایش «هفت خان‬ ‫اســفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی مهر‬ ‫امسال به تاالر وحدت می اید‪.‬‬ ‫«هفت خان اســفندیار» یکی از داستان های‬ ‫مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است‬ ‫که در هفت خان‪ ،‬حکایت سفر پرماجرای اسفندیا ِر‬ ‫رویین تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‬ ‫افرید از چنگ تورانیان را روایت می کند‪.‬‬ ‫پیش از این امین حیایی‪ ،‬غزل شــاکری‪ ،‬الهام‬ ‫کردا‪ ،‬حسام منظور‪ ،‬محمد ریاضت‪ ،‬رضا راد‪ ،‬مونا‬ ‫صوفی‪ ،‬نیکا افکاری‪ ،‬ســروین ضابطیان و سایه‬ ‫پارســایی به عنوان بازیگران این نمایش معرفی‬ ‫شدند‪.‬‬ ‫«هفت خان اسفندیار» محصول سازمان هنری‬ ‫رسانه ای اوج‪ ،‬برداشــتی ازاد از شاهنامه حکیم‬ ‫ابوالقاسم فردوسی به نویســندگی محمدرضا‬ ‫کوهستانی پاییز ســال جاری با مشارکت بنیاد‬ ‫فرهنگی هنری رودکــی در تاالر وحدت اجرا می‬ ‫شود‪.‬‬ ‫نقاشیکاندینسکیبهوارثاصلیرسید‬ ‫حسین پارسایی نویسنده‪ ،‬بازیگر‪ ،‬کارگردان‬ ‫و تهیه کننده اثار نمایشــی و سینمایی است که‬ ‫کارگردانی نمایش های موزیکال طوفان روح‪ ،‬این‬ ‫فصل را با من بخوان‪ ،‬الیورتویســت و بینوایان را‬ ‫در کارنامه خود دارد‪ .‬شروع فعالیت های حرفه ای‬ ‫و تئاتری حســین پارســایی به ابتدای دهه ‪60‬‬ ‫بازمی گردد‪ ،‬همزمان با پیروزی انقالب و چند اثر‬ ‫نمایشی که حاصل عالقه و تجربیات شخصی او بود‪.‬‬ ‫او همزمان با شــروع جنگ‪ ،‬چندین نمایش از‬ ‫جمله «طریق عشق» را تدارک دید‪ ،‬در سال هایی‬ ‫که جامعه متاثر از فضای جنــگ و حال و هوای‬ ‫پیروزی انقالب بــود‪ ،‬او این نمایش هــا را با این‬ ‫موضوعات به روی صحنه برد که عالوه بر شــهر‬ ‫خودش قم در مناطق جنگی نیز ماه ها اجرا شد‪ .‬اما‬ ‫او این دهه را بیشتر دهه تجربه اندوختن و اموختن‬ ‫می داند‪.‬‬ ‫بعد تر فعالیت حرفــه ای او در تئاتر با رفتن به‬ ‫دانشگاه و تاسیس گروه «ایین» در سال ‪ 74‬در قم‬ ‫شکل جدی تری به خود گرفت و ‪/ ...‬مهر‬ ‫مســووالن یک موزه هلندی اعالم کردند تابلو نقاشی که «واسیلی‬ ‫کاندینسکی » نقاش مشهور روس در سال ‪ ۱۹۱۰‬میالدی خلق کرده‬ ‫و در طول جنگ جهانی دوم غارت شــده است را به وارثان یک خانواده‬ ‫یهودی بازمی گرداند‪ .‬این تصمیم در نتیجه یک جدال قانونی طوالنی بر‬ ‫سر مالکیت نقاشی اتخاذ شده است‪ .‬این نقاشی از سال‪ ۱۹۵۱‬در مجموعه‬ ‫موز وان ابه واقع در «ایندهوون » نگهداری می شده است‪ .‬این تابلو نقاشی‬ ‫که «منظره و کلیسا » نام دارد‪ ،‬از موزه دولتی به بستگان «جوانا مارگارت‬ ‫استرن لیپمن» مجموعه دار ساکن برلین که پیش از جنگ جهانی دوم‬ ‫اثار هنری مدرن را جمع اوری می کرد‪ .‬این نقاشی از طریق یک دالل اثار‬ ‫هنری اهل «الهه » به دست مسووالن این موزه رسیده است‪ .‬این دالل در‬ ‫ی توقیف شده دوران جنگ جهانی دوم نقش‬ ‫خرید و فروش تابلوهای نقاش ‬ ‫داشته است‪ .‬ارزش این تابلو نقاشی اعالم نشده است‪ ،‬اما تابلوهای نقاشی‬ ‫مشابه متعلق به این دوره از فعالیت «کاندینسکی» همچون «نقاشی با‬ ‫خانه ها»(‪ )۱۹۰۹‬حدود ‪ ۲۲‬میلیون دالر ارزش گذاری شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫«بردپیت»مجسمه سازشد‬ ‫«برد پیت» بازیگر مشهور در یک اقدام غافلگیرکننده نخستین‬ ‫نمایشگاه هنری خود را در یک گالری هنری واقع در فنالند برگزار‬ ‫کرد و از مجموعه ای از مجسمه ها رونمایی کرد‪ .‬این نمایشگاه در موزه‬ ‫هنری «سارا هیلدن» واقع در «تامپره»‪ ،‬سومین شهر بزرگ فنالند‬ ‫برگزار شده است‪ .‬این نخستین باری است که این ستاره امریکایی‬ ‫خوداموز از مجسمه های خود در مقابل عموم مردم رونمایی کرده‬ ‫است‪« .‬پیت»‪ ۵۸‬ساله شخصا در روز شنبه از مجموعه مجسمه هایی‬ ‫که خلق کرده است در این موزه هنری رونمایی کرد‪ .‬مجسمه های‬ ‫«برد پیت» به عنوان بخشی از یک نمایشگاه بزرگ تر متعلق به اثار‬ ‫«توماس هوسیگو هنرمند بریتانیایی و ســرامیک های نیک کیو‬ ‫موسیقیدان استرالیایی به نمایش گذاشته می شود‪« .‬برد پیت » در‬ ‫مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بیان کرد‪« :‬این برای من و «نیک» ‬ ‫یک جهان جدید و نخستین ورودمان است‪« ».‬پیت» در مجموع ‪۹‬‬ ‫مجسمه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫اسماعیل عباسی‪ :‬عکاسی ما باید متحول شود‬ ‫اسماعیل عباسی‪ ،‬عکاس و یکی از داوران نهمین دور ه «ده روز با عکاسان‬ ‫ایران» دربار ه رویکرد کیوریتوریال این رویداد در دور ه هشتم و نهم گفت‪:‬‬ ‫من در سه دور ه دوساالنه های عکس ایران و چندین جشنوار ه دیگر دبیر‬ ‫بودم و می دیدم که اغلب مدیران برگزار کننده عقیده دارند هم ه عکاسان‬ ‫باید امکان حضور در ان رویداد را داشته باشند تا رضایت همه جلب شود‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬رویداد های هنری به هر شکلی که اجرا شود‪ ،‬به دلیل تفاوت‬ ‫ارا و استدالل های متفاوت‪ ،‬با واکنش های گوناگون و مخالفت هایی روبه رو‬ ‫خواهد شد‪ .‬به دلیل کم شمار بودن این رویداد ها‪ ،‬و هنگامی که افراد زیادی‬ ‫بر ان ناظر هســتند‪ ،‬انتظار دارند که همگی بتوانند در ان حضور داشته‬ ‫باشند و اگر این اتفاق رخ ندهد‪ِ ،‬گلِه مند می شوند‪ .‬بنابراین از ابتدا باید هدف‬ ‫و رویکرد خود را روشن کنیم‪ .‬عباسی گفت‪ :‬من معتقد هستم که عکاسی‬ ‫ما باید دچار تحول شود و به نظر من این شکل برگزاری «ده روز با عکاسان‬ ‫ایران» برای این منظور درست تر اســت‪ .‬بی تردید ممکن است در اجرا‬ ‫اشکاالتی داشته باشد که قطعاً دارد‪ ،‬اما باید به مرور رفع شود‪ / .‬هنرانالین‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه‪30‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1282‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ارکستر سمفونیک صداوسیما روی صحنه می رود‬ ‫ارکستر سمفونیک و گروه کر صداوسیما با خوانندگی امیرحسین سمیعی به مناسبت بزرگداشت‪ ۸‬سال‬ ‫دفاع مقدس در اخرین روز شهریور ماه بر روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫رهبری ارکستر این کنسرت به عهده ارش امینی است و رازمیک اوحانیان رهبری گروه کر را به عهده دارد‪.‬‬ ‫سولیست میهمان این اجرا هم پاشاه نجبی است و ایمان موسوی زاده او را همراهی می کند‪ .‬در این رویداد‬ ‫اثاری از حشمت سنجری‪ ،‬همایون رحیمیان‪ ،‬بهزاد عبدی‪ ،‬امیرحسین سمیعی و ارمان مهربان اجرا می شود‪.‬‬ ‫زمان اجرای ارکستر سمفونی و گروه کر صدا و سیما‪ ،‬پنجشنبه ‪ ۳۱‬شهریورماه راس ساعت ‪ ۲۰:۰۰‬و‬ ‫همزمان با اغاز برنامه های گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس در جنگ هشت ساله خواهد بود‪ /.‬ایلنا‬ ‫‪7‬‬ ‫تمدید چهار بخش جشنواره بین المللی قصه گویی کانون‬ ‫مهلت شرکت در جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تمدید شد‪ .‬فراخوان جشنواره بین المللی قصه گویی‬ ‫پیشتر در ماه مرداد منتشر و برای شرکت در بخش های مختلف این رویداد تا ‪ ۳۱‬شهریور مهلت تعیین شده بود‬ ‫که این فرصت تا پایان مهر‪ ۱۴۰۱‬در اختیار عالقه مندان قرار می گیرد‪ .‬شعار جشنواره‪ ،‬قصه‪ ،‬صدای زندگی است و‬ ‫محورهای موضوعی ان‪ ،‬امیدها و ارزوها‪ ،‬شادی ها و غم ها و ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های‬ ‫مختلف زندگی) تعیین شده است‪ .‬بخش غیررقابتی با عنوان قصه گویی برگزیدگان شامل اجرای افتخاریِ ویژه‬ ‫برگزیدگانی است که در سطوح ملی و بین المللی (مرحله نهایی) جشنواره های قصه گویی پیشین کانون ‪ ۳‬بار‬ ‫برگزیده شده اند‪ .‬در این جشنواره بخش قصه گویی ‪ ۹۰‬ثانیه با عنوان قصه زندگی من برگزار می شود‪/ .‬ایرنا‬ ‫مومیاییگمشدهملکه«نفرتیتی»پیداشد؟‬ ‫یکمصرشناسمشهورمدعیشدهاستیکیازبزرگترینمعماهایباستان شناسیجهانراحلکردهوموقعیتمکانی‬ ‫بقایای مومیایی شده ملکه «نفرتیتی» را کشف کرده است‪« .‬زاهی حواس»‪ ،‬وزیر سابق اثار باستانی مصر یکی از اعضای‬ ‫همان گروه باستان شناسی تحت نظر مصر است که در «دره پادشاهان» کاوش باستان شناسی انجام داده اند و طلسم‬ ‫مشهور و متعلق به فرعون «توت عنخ امون» را کشف کرده بودند‪ .‬این گروه باستان شناسی در ماه دسامبر ‪ ۲۰۲۲‬اعالم‬ ‫کردند چندین مومیایی ناشناس را کشف کرده اند و حاال «حواس» معتقد است یکی از این مومیایی ها در حقیقت همان‬ ‫ملکه مشهور مصر است‪« .‬حواس» در گفت وگو با نشریه «نیوزویک» بیان کرد‪« :‬ما اکنون‪ DNA‬مومیایی های دودمان‬ ‫هجدهم مصر از «اخناتون» گرفته تا «امنهوتپ دوم» و «امنهوتپ سوم» را در اختیار داریم‪ .‬همچنین دو مومیایی‬ ‫ناشناس را کشف کرده ایم که با نام های «‪ »KV21a‬و «‪ »KV21b‬شناخته می شوند‪ .‬ما در ماه اکتبر می توانیم کشف‬ ‫مومیایی «عنخ اسن امون» همسر «توت عنخ امون» و مادرش ملکه «نفرتیتی» را اعالم کنیم»‪« .‬حواس» اظهار کرد‪:‬‬ ‫«در مقبره ‪ KV35‬یک مومیایی متعلق به یک پسر ‪۱۰‬ساله وجود دارد‪ ،‬اگر این کودک برادر «توت عنخ امون» و پسر‬ ‫چهارم»‬ ‫ ‬ ‫«اخناتون» باشد‪ ،‬معمای «نفرتیتی» حل خواهد شد‪« ».‬نفرتیتی» به همراه همسرش فرعون «امن هوتپ‬ ‫حدود سه هزار و سیصد سال پیش بر مصر حکومت کرد‪« .‬امن هوتپ چهارم» کشور را از چندخداپرستی به کشور‬ ‫اتون»‬ ‫ ‬ ‫پرستنده «اتون»‪ ،‬ایزد مصر باستان تبدیل کرد و نامش را از «امن هوتپ چهارم» به «اخناتون» به معنای «نافع‬ ‫تغییر داد‪ .‬پس از درگذشت «اخناتون» فرهنگ سنتی مصر بار دیگر احیا شد و بیشتر بناهای یادبود «اخناتون» تغییر‬ ‫داده شدند و یا ویران شدند‪ .‬نام او از فهرست فرمانروایانی که در این قلمرو نگهداری می شد خط زده شد و جزئیات درباره‬ ‫مکان دفن او و «نفرتیتی» نیز نامشخص ماند‪/ .‬ایسنا‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پیامی به مناسبت‬ ‫روز ملی شعر و ادب فارســی نوشــت‪ :‬دلم جواب بلی می دهد صالی تو را‪ /‬صال‬ ‫بزن که به جان می خرم بالی تو را؛ زبان فارســی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان‬ ‫و میراث مشترک همه فارسی زبانان است از این رو حفظ‪ ،‬تقویت و گسترش این‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ :‬زبان تمدن افرین‪ ،‬وظیفه ای ضروری و ارزشمند برای پاسداری از استقالل و کیان‬ ‫ن و ملت مان به شمار می رود‪ .‬هویت فردی و اجتماعی هر یک از ما در گرو‬ ‫سرزمی ‬ ‫زبان فارسی است که همچون منشوری اساس فرهنگی تمامی ایرانیان را شکل‬ ‫می دهد و باید پاسداشت و پیشبرد این گنجینه ی دیرپا به دور از هر گونه تنگ نظری‬ ‫و نگاه باستان گرایانه‪ ،‬قومی و نژادی دنبال شود‪ .‬در این میان نام ایران پیوسته با شعر‪،‬‬ ‫ادب و فرهنگ همراه و همزاد بوده و مردم این مرز و بوم در طول تاریخ و ادوار دیرین و‬ ‫کهن ‪ ،‬همواره با نظم و نثر پیوند داشته اند و مرد و زن‪ ،‬کوچک و بزرگ ‪ ،‬برنا و پیر و عالم‬ ‫تقویت زبان فارسی‬ ‫برای پاسداری از کیان‬ ‫ملت ایران ضروری است‬ ‫و عامی‪ ،‬جان و دل خود را صفا و جال می بخشیده اند و شعر در واقع در متن زندگی‬ ‫مردم ساری و جاری بوده است‪ .‬شاعر برجسته معاصر‪ ،‬استاد سیدمحمدحسین‬ ‫بهجت تبریزی معروف به شهریار‪ ،‬در گستره تاریخ ادبیات ایران جایگاه ممتازی‬ ‫دارد‪ .‬انچه شهریاری بالمنازع و صفت بی همتای او را بر اریک ه شعر معاصر مسلم‬ ‫می کند و راز بزرگ شهرت و محبوبیتش‪ ،‬شاهکارهای ادبی او و تسلط و تبحرش بر‬ ‫هر دو زبان فارسی و اذری است‪ .‬شعر شهریار روشن ضمیر‪ ،‬روایت دغدغه های بشری‬ ‫فارغ از تعلق زمان و مکان و تجلی مکاشفات و دریافت های عمیق این شاعر عارف‬ ‫و جواهرکالم است که در کنار مردم باصفا و وفادار زیسته و از زبان انان داد سخن‬ ‫داده است‪ .‬اینک بر ماست تا با همتی بلند‪ ،‬ستارگان درخشان اسمان شعر و ادب‬ ‫این سرزمین عظیم را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون‬ ‫شهریار شیرین سخن که غزل گفته و ُدر سفته اند بیافشانیم‪/ .‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫فیلم «جنگ جهانی سوم» نماینده ایران در اسکار شد‬ ‫کاپیتان برزیلی‪ ،‬استالونه و شش گانه پرستویی‬ ‫یاسر سماوات_ دوم تیر ‪ 1334‬در روستای چالی‪ ،‬دهکده ای کوچک با ‪ 350‬خانوار از بخش شیرین سوی‬ ‫شهرســتان کبودراهنگ همدان دیده به جهان گشــود‪ .‬از انجا که مردم کبودراهنگ مانند برخی دیگر از‬ ‫شهرستان های تابعه همدان به زبان ترکی تکلم می کنند‪ ،‬به اشتباه اصالت پرستویی را اذری عنوان می کنند! اما‬ ‫او زاده استان همدان است‪ .‬پدرش مانند همه اهالی چالی کشاورز بود و البته مغازه کوچک بقالی هم داشت‪ .‬زمین‬ ‫یخ زده چالی نه جایی برای زراعت سیب زمینی بود نه چغندر‪ ،‬نه سیر و نه گندم و جو! از بقالی هم چیزی عاید‬ ‫پدر نمی شود‪ .‬مردم پولی نداشتند بابت اقالم خریدشان بدهند‪ .‬جای پول‪ ،‬تخم مرغ و ارد و نان خشک می دادند‪.‬‬ ‫چاره ای برای خانواده نمی ماند و پرویز ‪ 3‬ساله دست در دست پدر و مادر و همراه بهروز‪ ،‬برادر کوچک ترش‪ ،‬عازم‬ ‫پایتخت می شود‪ .‬اتاق محقری در جنوبی تری نقطه تهران‪ ،‬محله دروازه غار پیدا می کنند‪ .‬اتاقی در «خانه قمر‬ ‫خانم» برای زندگی چهارنفر! پیش از رفتن به مدرسه‪ ،‬پدرش او را به مکتب می فرستد‪« .‬میرزا مسلم» که مغازه‬ ‫کوچکی در گود عرب ها داشت و ماست چکیده و نان روغنی می فروخت‪ ،‬نخستین استاد پرویز می شود‪ .‬به این‬ ‫ترتیب وقتی پرستویی وارد مدرسه شد از همساالنش جلوتر بود‪ .‬حتی مورد توجه ناظم قرار گرفت و فروشگاه‬ ‫مدرسه نیز به او سپرده می شود‪ .‬یک خواهر به نام ایران و یک برادر به نام سیروس نیز در تهران به جمع خانواده‬ ‫پرستویی اضافه می شوند‪ .‬پرستویی دل به درس می دهد و کنارش با کارگری کمک خرج خانواده می شود‪.‬‬ ‫با تمام وجود می کوشد هر هفته پس از مزدی که می گیرد پولی پس انداز کند‪ .‬به هرقیمتی شده! این‬ ‫پس اندازها در جوانی به ‪ 11‬هزار تومان می رسند تا پرستویی خانه ای حوالی ترمینال جنوب بخرد‪.‬او‬ ‫که از ‪ 1348‬تئاتر را اغاز کرده بود‪ ،‬باید در ارامش زندگی می کرد و محلی هم برای تمرین نقش هایش‬ ‫داشت‪ .‬پس همان خانه محقر کمک بزرگی به پرستویی می کرد‪ .‬جالب اینکه او از ورزش هم غافل نبود‪.‬‬ ‫زندگی کارگری پرستویی‪ ،‬دوستانی از این طبقه را هم برای او به ارمغان اورد‪« .‬کاپیتان برزیلی» یکی‬ ‫از ان ها بود که با فوتبال زندگی می کرد‪ .‬او پرویز را به زمین های خاکی کارگران می برد تا عضو یکی‬ ‫از تیم های کارگری شود‪ .‬پرستویی مثل «کاپیتان برزیلی» تکنیک نداشت‪ .‬مثل «قاسم‬ ‫گمرکی» هم سریع نبود اما به لطف کارهای سختی که از خردسالی می کرد دست‬ ‫و پنجه قدرتمندی داشت‪ .‬پس پرویز پرستویی دروازه بان تیم کارگران می شود‪.‬‬ ‫درست مثل اتفاقی که برای سیلوستر استالونه در «فرار به سوی پیروزی» رخ‬ ‫داد‪ .‬با این تفاوت که «هچ» می کوشید از دست المانی ها فرار کند و پرستویی‬ ‫برای فرار از افت هایی که جوانان را در ان محله ها فرا گرفته بود‪ ،‬به تیم فوتبال‬ ‫پیوست‪ .‬بازی پرستویی به حدی خوب بود که زنده نام مهراب شاهرخی هم لب‬ ‫به تحسین او می گشاید و برای بازی در تیم های باشگاهی از پرستویی دعوت‬ ‫می کند اما او سودای دیگری در سر داشت‪ .‬سال ‪ 60‬به خانه پدری می رود تا‬ ‫خبر استخدامش به عنوان منشی دادگستری در یکی از دوایر قضایی را به‬ ‫خانواده بدهد اما با دیدن بهروز در لباس سربازی و اسپندی که مادرش برای برادر دود می کند و سیروس که برای‬ ‫برادرش از بین جمعیت صلوات فرست راه باز می کند‪ ،‬سرکوچه خشکش می زند‪ .‬بهروز که به پرویز می رسد‪،‬‬ ‫بسته شیرینی زبان از دست برادر بزرگ تر روی زمین می افتد و برای اخرین بار بهروز را در اغوش می کشد‪ ...‬روز‬ ‫ازادسازی خرمشهر مردم در خیابان های تهران سر از پا نمی شناختند اما خانواده پرستویی فقط خاطره ای از پسر‬ ‫دوم خود را برای همیشه از دست می دهند‪ .‬این اتفاق تاثیر عمیقی در روحیات پرستویی می گذارد‪ .‬کسی چه‬ ‫می داند‪ ،‬شاید همین اتفاق باعث شد دو سال بعد‪ ،‬پرستویی بازی در نقش «علی» فیلم «دیار عاشقان» حسن‬ ‫کاربخش را بپذیرد و در نقش رزمنده ای که متحول شده و عازم خط مقدم می شود‪ ،‬بازی کند و دریافت لوح زرین‬ ‫جشنواره می شود اولین موفقیت او‪ .‬سال‪ 1366‬اما با فیلم «شکار» مجید جوانمرد‪ ،‬نام خود را سر زبان ها می اندازد‪.‬‬ ‫پرستویی در نقش راننده کامیونی که به یک انقالبی برای گریز از چنگ ماموران ساواک کمک می کند‪ ،‬همراه‬ ‫زنده نام خسرو شکیبایی‪ ،‬بازی درخشانی به نمایش می گذارد‪ .‬بازی در سریال «رعنا» او را بیش از پیش معروف‬ ‫می کند و این اغاز همکاری با داود میرباقری سبب می شود نقش «محمدبن ابوبکر» سریال امام علی (ع) راه برای‬ ‫او کنار بگذارند‪ .‬همزمان با این سریال‪ ،‬پرستویی در سریال «اپارتمان» نیز در اوان دهه‪ 70‬نقش افرینی می کند‪.‬‬ ‫با وجود فرصت های متعددی که نصیبش شد‪ ،‬پرستویی تمایل چندانی به حضور در سریال های‬ ‫تلویزیونی نداشت و پس از «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا و «زیر تیغ» محمدرضا هنرمند‪،‬‬ ‫کار شاخص دیگری از او در جعبه جادویی دیده نشد‪ .‬برخالف تلویزیون اما او در سینما پیشانی‬ ‫بلندی داشت‪ .‬بازی بی بدیلش در نقش «جواتی» فیلم «ادم برفی» که سومین همکاری اش با‬ ‫میرباقری محسوب می شد‪ ،‬پرستویی را به ستاره ای پرفروغ بدل کرد‪ .‬بالفاصله بازی در «لیلی با‬ ‫من است» محبوبیت این ستاره را چندبرابر کرد‪« .‬صادق مشکینی» جایزه بهترین بازیگر نقش اول‬ ‫مرد جشنواره چهاردهم فجر را هم برای پرستویی به ارمغان اورد‪ .‬تنها دو سال بعد و در شانزدهمین‬ ‫جشنواره فیلم فجر‪ ،‬سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز برای بازی در نقش «حاج‬ ‫کاظم» فیلم «اژانس شیشه ای» به او رسید‪ .‬سیمرغ بلورین بعدی او برای نقش افرینی‬ ‫در رل «یوسف» فیلم «بید مجنون» به کلکسیون افتخاراتش افزوده شد اما این پایان‬ ‫افتخارات او نبود‪ .‬پرستویی یک سال بعد دوباره این جایزه را برای بازی در «به نام‬ ‫پدر» و ایفای نقش «مهندس شفیعی» کسب کرد تا تعداد جوایز او را به بازیگری‬ ‫خاص در سینمای ایران بدل کند اما موفقیت های او انگار که پایانی نداشت و‬ ‫سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «بادیگارد» و بازی در نقش‬ ‫«حاج ابراهیم ذبیحی» به دست اورد تا به این ترتیب او با شش گانه اش (‪ 5‬جایزه‬ ‫ی ترین بازیگر تاریخ‬ ‫اصلی و یک سیمرغ ویژه برای فیلم مارمولک) دست نیافتن ‪‎‬‬ ‫جشنواره فیلم فجر لقب بگیرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!