روزنامه صبا شماره 1282
روزنامه صبا شماره 1282
روزنامه صبا شماره 1282
چهار شنبه| 30شهریور 21 |1401سپتامبر 24 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1282صفحه| 5000ناموت|
یـک درمانـگر متفـاوت!
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر مینی سریال «درمانگر»
اشکان خطیبی
اسفندیار رویین تن شد
ِ
صفحه 6
مومیاییگمشده
ملکه «نفرتیتی» پیدا شد؟
صفحه 7
عکس :مجید طالبی
کاپیتان برزیلی
استالونه و شش گانه پرستویی
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
سپاه منصور :دستمزد بازیگران قدیمی ،در حد امرار معاش نیست
فریده سپاه منصور ،بازیگر سینما و تلویزیون درباره مسائل معیشتی عرصه بازیگری گفت :طبیعتا هر
بازیگری انتخاب هایی دارد که از انها راضی نیست ،اما این موضوع را فراموش نکنیم که وقتی شغل یک نفر
بازیگری باشد نمی تواند همیشه در انتظار یک شاهکار بماند .او درباره وضعیت دستمزد بازیگران قدیمی اظهار
کرد :طبعا همکاران من هم گفت هاند که دیگر این دستمزدها را نمیتوان به عنوان محلی برای امرار معاش نگاه
کرد ،به نوعی در حد هدیه هستند و گاه به حدی کم هستند که بازیگر حتی اگر نقش خوب باشد هم ان را
قبول نمی کند .نمیدانم چرا هیچ مقرراتی برای تعیین دستمزدها وجود ندارد .بسیاری از تهیه کنندگان می
گویند که بودجه نیست اما می بینید برای برخی بازیگران میلیاردی خرج می کنند/.میزان
خوشحالی پلتفرم ها بابت معرفی «جنگ جهانی سوم» به اسکار
انجمن شرکت های نمایش ویدیوی برخط ،انتخاب «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی و محصول
نماوا را به عنوان نماینده ی ایران در اسکار ،۲۰۲۳شروعی امیدوارکننده برای ورود وی او دی ها به عرصه تولید
فیلمدانست.درمتنمنتشرشدهازسویاینانجمنامدهاست:معرفیبیستوهشتمیننماینده یسینمای
ایران به اسکار واجد یک ویژگی منحصربه فرد است؛ امسال برای نخستین بار یک اثر سینمایی تولید شده در
پلتفرم در جایگاه نمایندگی ایران در عرصه رقابت جهانی اسکار قرار می گیرد و این نشانه ای است از گام به گام
رفتن بدنه و کلیت سینمای ایران با جریان فراگیر جهانی ،مبنی بر قدرتمندتر شدن بازوی تولید اثار
پیش ِ
سینمایی در پلتفرم ها و وی او دی ها/ .ایلنا
جلوه های بصری ،راهی به سوی صنعتی شدن سینما
رضا فرشچی ،کارشناس فرهنگی-سینمای
ما برای صنعتی شــدن و عقب نماندن از بازارهای
تجاری منطقه و جهان هیچ راهی جز اســتفاده از
فناوری روز و دانش های فنی این حوزه ندارد .دیگر
روزگار مدیریت سنتی و تکیه برهمان داشته های
قبلی نمی تواند این سینما را که رقیبان بسیاری
هم پیدا کرده ،نجات دهد .اســتفاده از جلوه های
بصری دیجیتال یک فرصت است تا سینمای ما در
اندازه های واقعی خودش در جهان عرض اندام کند.
این امکان به مدد بسط و توسعه این دانش انقدرها
هم دور از دسترس نیست.
برگزاری رویداد جلوه های بصری از سوی بنیاد
فارابی با حضور چهره های شناخته شده این حوزه و
هنرمندانسینماوتلویزیون،موقعیتیراایجادکرد
تاتوجههمهبیشازپیشبهاهمیتوجایگاهفندر
دنیایسینمایامروزجلبشود.باتغییراتپرشتاب
و فزاینده جهان دیجیتال ،کار بزرگ بســیاری از
مدیران فرهنگی به شناســایی روندها ،اتفاقات و
رخدادهای تاثیرگذار در اینده ،معطوف می شود.
در واقع پیش بینی انچه در اینده ممکن است اتفاق
بیفتد و اماده سازی برای حضور در عرصه تحوالت
جهانی و اســتفاده بهینه از این تغییر و تحوالت،
بخشــی از ظرفیت های کاری مدیران هوشمند
فرهنگیاست.واقعیتایناستکهمدلفیلمسازی
ماتاکنونبهگونه ایبودهکهفرصتکمیبرایدیده
شدن جلوه های بصری فراهم کرده است .گسستی
که بین فیلمنامه و حوزه اجرا در پــاره ای از اثار ما
وجود دارد ،محصول همین فاصله داشتن سینما
با صنعتی شدن است.جلوه های ویژه کامپیوتری
یک توانایی است .این که برخی از اثار نتوانسته اند از
این توانـایی به نحو احسن استفاده کنند ،به معنی
ضعف دیجیتال نیست .دیجیتـال بـا جلـوه هـای
شگفت انگیزش و بـا توانایی که در بازسازی و تغییر
رویدادها دارد ،می تواند با تقلیـل عوامـل صـحنه
و جلوگیری از فرسایـشی شدن تولید ،به هنرمند
قدرت اجرایی بیشتری در تولید اثر بدهد.حضور
متخصصان ،کارشناسان و اســاتید فن در حوزه
جلوه های بصری در این رویداد واستقبال پرشور و
غافلگیر کننده عالقمندان و دانشجویان رشته های
مختلف سینما از این رویداد نشان داد ،چقدر زمینه
و پتانسیل استفاده از این دانش در نزد عالقمندان
سینمادرکشورماباالست/.هنرانالین
شرط بندیپرخطررویجانیدپ!
حمایت از فیلمی با بازی جانی دپ در نقش لویی پانزدهم پادشــاه
فرانسه ،همان چیزی است که وینسنت ماراوال رییس بخش بین الملل
وایلدبانچ از ان به عنوان بخشی از ریسک پذیری که در این شغل و تجارت
ضروری است ،توصیف می کند .ماراوال در مصاحبه با روگ ساترلند در
اولین کنفرانس مربوط به سرمایه گذاران خالق سن سباستین ،درباره
۲۳ســال فعالیت خود در این تجارت صحبت کرد .او تاکید کرد شرط
بندی روی «قوی سیاه» شکست خورد ،اما حاال به دنبال پیروزی با اولین
فیلم جانی دپ پس از دادگاهش با امبر هرد است .او همچنین گفت :فیلم
«ژین دو باری» نشان می دهد که گاهی الزم است ریسک کنیم .ما در
حال همکاری با جانی دپ در نقش لویی پانزدهم هستیم .مردم گفتند
با او فیلم نساز ،اما ما او را دوست داشتیم .ماراوال خاطرنشان کرد که این
صحبتش به این معنی نیست که همیشه تصمیم درست گرفته است او
زمانی در کمپانی اش قید خرید فیلم «قوی ســیاه» را زد و این فیلم به
فروش موفق بیش از ۳۰۰میلیون دالری رسید/ .صباخبر
وودیالنخداحافظی اشراتکذیبکرد
همانطور که پیش بینی می شــد وودی الن ،کارگردان کهنه
کار سینما گزارش های منتشر شده مبنی بر بازنشستگی خود را
تکذیب کرد .او این تکذیبیه را پس از انتشار مقاله ای پرتیراژ در یک
روزنامه اسپانیایی اعالم کرد که به نقل از او گفته بود فیلم فعلی اش
اخرین فیلم او خواهد بود .الن ۸۶ساله قبل از فیلمبرداری پروژه
جدیدش با عنوان «واسپ »22در پاریس صحبت کرد .در بیانیه ای
که به نمایندگی از این فیلمساز مطرح تاریخ سینما منتشر شد،
امده است :وودی الن هرگز نگفت که در حال بازنشستگی است و
همچنین نگفت که در حال نوشتن رمان است .او گفت که به این
فکر می کند که فیلم نسازد ،زیرا ساختن فیلم هایی که به صورت
مستقیم و به سرعت به پلتفرم های استریم می روند برای او چندان
لذت بخش نیست ،زیرا الن عاشق جدی تجربه فیلم دیدن در سالن
سینماست .در این بیانیه تاکید شده است :وودی الن در حال حاضر
قصد بازنشستگی ندارد/.صباخبر
فیلمبرداری «مدار بسته» تمام شد
فیلمبرداری فیلم کوتاه «مداربسته» به کارگردانی سمیرا کریمی و
نویسندگی حسن نجم ابادی پس از ۳روز فیلمبرداری به پایان رسید
و تدوین ان اغاز شد.
این فیلم که دومین فیلم کوتاه سمیرا کریمی است ،داستان ۲دختر
دبیرستانی را روایت می کندکه تصمیم می گیرند فیلمی را از دوربین های
مداربسته مدرسه پاک کنند که با مشکالتی مواجه می شوند.
مهری ال اقا ،پریسا حبیبی ،پرنیا لرنی ،نگار طاهری ،اویشن صدقی،
منصوره کریمی ،نادر خواهانی ،علیرضا مهابادی و سونیا نوری در این فیلم
کوتاه به ایفای نقش پرداختند.
از عوامل فیلم کوتاه «مداربســته» می توان به کارگردان :ســمیرا
کریمی ،تهیه کننده :فاطمه سلطان زاده و علی کریمی ،مجری طرح:
غالمحسین شاه علی ،نویسنده ،مشاور کارگردان و توسعه دهنده :حسن
نجم ابادی ،مدیر فیلمبرداری :کیوان شعبانی ،مدیر صدابرداری :مجید
امینی ،مدیر تولید :حسین عابدین اشاره کرد/ .مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو جایزه جشنواره تگزاس برای «رویای کاغذی»
در مراسم اختتامیه جشــنواره بین المللی تگزاس که در ادینیورگ تگزاس برگزار شد ،جایزه بهترین
کارگردانی به علی عطشانی و جایزه بهترین بازیگر به امیرحسین رضازاده برای فیلم «رویای کاغذی» تعلق
گرفت .این فیلم که پیش از این جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بیست و نهمین دوره جشنواره جهانی
کارنیوال سنگاپور و جایزه بهترین فیلم جشنواره هالوسینیا فرانسه را نیز کسب کرده است .فیلمنامه را جابر
قاسمعلی بر اساس ایده عطشانی نوشته و کامران تفتی ،مینا وحید ،زینب (نگار) مالکی و امیرحسین رضازاده
در ان بازی کرده اند .از عوامل فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری :محمود عطشانی ،تدوین :علی عطشانی،
مدیر تولید :سعید دالوری و طراح چهره پردازی :امید گلزاده اشاره کرد / .هنرانالین
ثریاقاسمی:
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
«دختر ابی» این بار راهی دانمارک شد
3
فیلم «دختر ابی» نخستین اثر بلند کیوان مجیدی ،به تهیه کنندگی کیوان مجیدی و یوسف اسدی و
پخش بین المللی ان برعهده موسسه ایریماژ است که در بیست و ششمین حضور جشنواره ای خود ،در بخش
برنامه مدارس و داده ها برای مدرسین در جشنواره فیلم بوستر به نمایش در می اید« .دختر ابی» ،پیش از
این ،در جشنواره های مختلفی نظیر جشنواره فیلم زلین( ۲۰۲۰جمهوری چک) ،جشنواره بینالمللی فیلم
داکا( ۲۰۲۱بنگالدش /نمایشهای کودک) ،جشنواره بینالمللی فیلم کودک کلکته( ۲۰۲۱هند) ،جشنواره
بین المللی فیلم کودک و نوجوان مونترال ( ۲۰۲۱کانادا /مسابقه) و ...حضور پیدا کرده است .جشنواره فیلم
بوستر یکی از معتبرترین رویداد سینمای کودک و نوجوان در کشور دانمارک به شمار می اید /.صباخبر
برایمشایعهوحاشیهساخته اند
علیرضا ثانی فر و تجربه هایش در سینمای کوتاه؛
این روزها بازار شــایعه داغ است و هر
کسی به شکلی درگیر اخبار جعل و دروغ
فضای مجازی شده اســت .در این میان
موضوع کشف حجاب برخی از بازیگران و
چهره های سینمایی بیشتر از دیگر اخبار
شنیده و مخاطبان را مشغول خود می کند.
اخباری که بخش زیادی از ان غیرواقعی و
ساخته و پرداخته جو حاصل شده از فضای
مجازی است.
در همین موضوع یکــی از اخباری که
بیشتر از همه جنجال به پا کرد دروغی بود
که درباره کشف حجاب خانم ثریا قاسمی
بازیگر ۸۲ساله ســینما و تلویزیون کشور
منتشر شد .حاال این بازیگر شناخته شده
در پیامی اعالم کرده اســت که این خبر
دروغ بوده و به هیچ عنوان کشف حجاب
نکرده است و فقط نیت و قصدش همدردی
با خانواده مهسا امینی بوده است/.فارس
علیرضا ثانی فر بازیگر ســینما و تلویزیون درباره حضور پررنگ خود
در فیلم های کوتاه طی سال های اخیر و عالقه اش به این حوزه از سینما
گفت :در این ســال ها من فیلمنامه های کوتاه زیادی خوانده ام ،اتفاقی
که در ســینمای بلند داستانی کمتر شاهد ان هســتیم اما من همیشه
فیلمنامه های معقول و قابل تاملی را دریافت کرده ام و انگیزه ام نیز برای
حضور در یک اثر فیلمنامه خوب ان اســت و پس از ان به مسائلی مثل
زمان ،شرایط مالی و ...فکر می کنم.
او ادامه داد :همچنین زمانی که با فیلمسازان اثار کوتاه اشنا می شوم
در معاشرت با ان ها حس می کنم این افراد اینده درخشان سینمای این
کشور هستند و من نیز عالقه مندم در کنارشان حضور داشته باشم.
این بازیگر درباره شکل ارتباط خود با حوزه فیلم کوتاه بیان کرد :هر
بازیگری وظیفه دارد در طول زمان خود را پرورش دهد ،خیلی از بازیگران
با تمرین های تئاتر و افرادی هم با تمرین های فشــرده شــخصی سعی
می کنند این رشد را داشته باشند.
بازیگر فیلم کوتاه «تشریح» درباره کاهش تنوع ژانر در اثار سینمای
کوتاه عنوان کرد :معتقدم علت این اتفاق همان دلیلی است که سینمای
بلند ما نیز به ان ســمت می رود و فکر می کنم هیــچ گاه نمی توان یک
هنرمند یا فیلمســاز را مقصر این اتفاق دانســت .باید بدانیم همیشــه
سیستمی که به نوعی حامی فیلمساز است از او این شکل از سینما را طلب
می کند و بابت این جنس ســینما حمایت مالی خود را از یک کارگردان
دارد .او تصریح کرد :این اتفاق در سینمای بلند نیز در حال تکرار است،
زمانی که یک فیلمساز با توقیف ،ممیزی و معضالت این چنینی مواجه
می شود از ان تنوعی که می خواهد دور شده و رو به ژانرهایی می اورد که
می داند ازمون و خطایش پیش از این رخ داده و کمتر اسیبی در نهایت
به اثر وارد می شود/ .مهر
لذتمعاشرتبااینده سازانسینما صفحه 3
4
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
پرونده
یـکدرمانـگرمتفـاوت!
گفت وگوهایی با کارگردان و بازیگر مینی سریال «درمانگر» که قرار است سری دوم ان ساخته شود
محمدمهدی فخرنبی مینی سریال «درمانگر» از کارهایی بود که به کارگردانی امین حسین پور
و تهیه کنندگی احسان ظلی پور از پلتفرم فیلیمو به صورت اختصاصی
گفت و گو
منتشر شد .این سریال اپیزودیک در پنج قسمت ساخته شد که عموم
قسمت ها زیر ده دقیقه بودند و ماجراهای ان با تعلیق خوب و بدون اتالف زمان روایت می شد.
در این سریال که متن ان بر اساس یک رمان روانشناسانه نوشته شده بود ،بانیپال شومون (در
نقش متفاوت یک روانشناس شیاد) سارا بهرامی ،امیررضا دالوری و مهدی حسینی ایفای
نقش کرده بودند .در ادامه گفتگو با کارگردان و یکی از بازیگران این سریال را که قرار است
سری دوم ان با فیلمنامه ای متفاوت و قوی تر جلوی دوربین برود ،بخوانید؛
امین حسین پور:
سریال متفاوت با سرمای ه شخصی است
«درمانگر» یک
ِ
امین حســین پور که از نوجوانی در زمینه ساخت موزیک ویدئو
فعال بوده ،تا قبل از این در ساخت فیلم کوتاه تجربه هایی داشت و با
سریال متفاوت «درمانگر» نظر مخاطبان و گروهی از
ساخت مینی
ِ
منتقدان را به خود جلب کرد .فیلم کوتاه «جعبه» از کارهای قبلی
این کارگردان است که تاکنون در ۹فســتیوال بین المللی حضور
داشته است .او دوره فیلمنامه نویسی و کارگردانی را در خارج از ایران
گذرانده و فیلمنامه نویسی در ژانر معمایی-جنایی را هم در چین
یاد گرفته و به شدت به این ژانر عالقه دارد .با صحبت های کارگردان
سریال «درمانگر» همراه شوید.
ایده ساخت ســریال «درمانگر» که با سریال های دیگر
تفاوت های قابل توجهی دارد ،چطور شکل گرفت؟
از این دست سریال ها در دنیا ساخته می شود .بر خالف نقدهایی
که در فضای مجازی خواندم درباره این که چنین کارهایی ساخته
نشده ،از این شکل کار نمونه های زیادی در دنیا وجود دارد و باالی
صد سریال مینی اپیزودیک ساخته شده و یا در حال ساخت است
که هر قسمت زیر ده دقیقه است .البته تعداد قسمت ها مهم نیست و
شاخصه ها بیشتر به ساختار فیلم نامه برمی گردد .این دست سریال ها
عموماً پنج قسمتی ،ده قسمتی و یا حتی شانزده قسمتی هستند.
از همان زمان که این کارها را دیــدم ،تصمیم گرفتم تا قبل از این
که بخواهم اولین فیلم بلند سینمایی ام را بسازم ،این کار جدید را
تجربه کنیم .کاری که یک خط داســتانی خوب داشته باشد تا ان
حس تعلیق را مخاطب احساس کند و کار دیده شود .فیلمنامه این
سریال در زمان کوتاهی نوشته شد .بعد هم به سمت پیش تولید و
تولید کار رفتیم.
«درمانگر» را در بخش خصوصی ساختید .حرکت نوی
شما و ساخت این ســریال تا چه میزان از سوی پلتفرم ها
حمایت شد؟
همانطور که اشاره کردید ســرمایه گذار این کار کامال شخصی
بود .بعد از اینکه کار ساخته شــد ما سراغ پلتفرم ها رفتیم .در ابتدا
تمام پلتفرم ها کا را رد کردند .یعنی هیچ کــدام از پلتفرم ها تصور
نمی کردند کــه این کار بگیــرد ،برای همین هم بــرای خریدش
پیش قدم نشدند .در ادامه پلتفرم فیلیمو تنها لطفی که در حق ما
کرد این بود که ســریال «درمانگر» را بدون اینکه خریداری کند،
پخش کرد .در واقع یک حمایــت تمام عیار اتفاق نیفتاد ،اما خدا را
شکر به لطف مردم و با حمایت فیلیمو که فکر می کنم االن جزو به
روزترین پلتفرم های فعال کشور است ،کار دیده شد و مردم هم ان
را دوست داشتند.
ســریال های دیگر پلتفرم ها به صورت هفتگی منتشر
می شوند ،اما مینی سریال شما در یک روز منتشر شد .این
موضوع به دیده شدن سریال شما لطمه نزد؟
بستگی به این دارد که دیده شدن را در چه چیزی ببینیم ...برخی
تفسیرشان از دیده شدن این است که تمام ایران سریال را ببینند اما
شدن کار و
از نظر من مفهوم دیده شدن تفاوت دارد .برای من دیده
ِ
هنر مهم است .این که کار در معرض دید گروهی از مردم و کسانی
که در سینما کار می کنند ،قرار بگیرد و تهیه کنندگان ،بازیگران،
فیلم سازها و منتقدها از این کار به عنوان یک کار جدی یاد کنند.
اینجاست که به نظرم کار دیده شده است .از نظر «ویوو خوردن»
هم اگر بخواهم بررسی کنم ،کار فراتر از ان چیزی که ما و فیلیمو
فکرش را می کردیم ،دیده شد .شاید بتوانم بگویم سریال «درمانگر»
حتی از برخی کارهایی که برای تولیدشان بودجه زیادی صرف شده
بود ،بیشتر دیده شد.
داستان ســریال برداشــت ازاد از یک رمان خارجی
(سررسید) است .با توجه به اینکه شخصیت روان شناس
سریال کمی متفاوت از روان شناسانی است که در اطراف
خود یا حتی در سریال ها و فیلم ها می بینیم ،شما چطور به
این شخصیت خاص رسیدید؟ ایا در طراحی این شخصیت
(با بازی بانیپال شومون) از رمان و شخصیت خالق ان هم
کمک گرفتید؟
مهم تر از همه این اســت که نویســنده رمانی که ما از ان یک
برداشت ازاد داشــتیم ،خودش یک روانشــناس انگلیسی است.
زمانی که من رمان the billنوشته جفری دیور را خواندم به شدت
دوستش داشتم .نویسنده این رمان جوایز زیادی در جهان به دست
اورده است .رمان پر مخاطب است و چه از لحاظ روایی و چه از نظر
کاراکتر روانشناس اش چفت و بست خوبی دارد .این فیلمنامه در
ادامه توسط حسین مهکام بازنویسی شد .در مورد شخصیت پردازی
کاراکتر روان شناس ،بانیپال شومون که ایفاگر این نقش بود خیلی
کمک کرد که این کاراکتر و شخصیت پردازی خوب کار در بیاید.
با توجه به اینکه زمان خیلی کوتاه بود و باید در 40دقیقه روایت را
برای مردم باز می کردیم و خط داستانی را می رساندیم ،تالش کردیم
تا روایت درست جلو برود ،به طوری که مخاطب تعلیق را احساس
کند تا نهایتاً در پایان بندی ،ان حس شک برای مخاطب ایجاد شود.
برای همین به این نتیجه رسیدیم که شــخصیت روانشناس باید
همین قدر ُگنگ ،سرد و ناشناس باشد و خیلی به عمق زندگی اش
نرسیم .از همین جهت کاراکتری ساختیم که خیلی خشک و بی
روح باشد .مدلی که اقای شومون به خوبی از پس ان بر امد.
پیش تولید و تصویربرداری این کار کوتاه چه مدت زمان
برد؟
جالب است که به شــما بگویم که چهل دقیقه کار -که با تیتراژ
می شود پنجاه دقیقه -در ن ُه روز فیلم برداری شد .یعنی تمام کار در
ن ُه روز جمع شد .البته پیش تولید کار دو ماه زمان برد .به غیر از این،
برای دکوپاژی که زده شــد و زمانی که روی فیلم نامه گذاشته شد
و انتخاب بازیگرها ،تقریبا یک ماه و نیم درگیر بودیم ،ضمن اینکه
لوکیشن ها همه به صورت کامل ساخته شد .از روز اول تمام کسانی
که با ما همراه بودند بدون هیچ گونه چشم داشــتی امدند و با تمام
توان کار کردند.
با توجه به اینکه همه چیز برای تولیــد «درمانگر» به
سرعت پیش رفت ،از ابتدای شکل گیری ایده تا زمان پیش
تولید ،انتخاب بازیگران این سریال چطور بود؟
از همان ابتدا ،زمانی که فیلم نامه را می نوشتم برای من به شخصه
مشخص بود که سارا بهرامی می تواند کدام شخصیت را بازی کند.
زمانی هم که با او صحبت کردیم ،به شــدت همراه بود و داستان را
دوست داشت و بعد از یکی دو جلســه گفتگو کردن ،به این نتیجه
رسیدیم که با هم در سریال همکاری داشته باشیم .بانیپال شومون
هم دوست چندســاله من اســت و قبل از این ،در فیلم کوتاه من
(«جعبه» که علی قاضی مدیر فیلم برداری ان بود و در 21جشنواره
بین الملی حضور داشت و برنده جایزه شد) بازی کرده بود .در کل
توان و انگیزه بانیپال خیلی زیاد است .او با این همه تجربه هر روز
موفق تر از قبل ظاهر می شود.
در ابتدا به نقدی درباره شیوه ارائه و مدت زمان کوتاه هر
قسمت از این سریال اشاره کردید .ایا عالوه بر زمان ،نقد
دیگری هم به این سریال شد؟
نقدها بســیار کم بود .یکی از ایــن نقدها همان زمــان کوتاه
قسمت های ســریال بود که راجع به ان توضیح دادم .اما یک نقد
دیگر که برخی روان شناس ها هم راجع به ان صحبت کرده بودند،
درباره شخصیت روان شناس سریال «درمانگر» بود .از این جهت که
شخصیت او شبیه روان شناس ها نیست یا ما به ازای بیرونی ندارد و
رفتارهایی که انجام می دهد به انچه که در واقعیت وجود دارد ،شبیه
نیست .مث ً
ال این که یک روان شــناس به صورت مستقیم به بیمار
خودش نمی گوید که تو دچار اسکیزوفرنی هستی .البته تمام این
اتفاقات در سریال «درمانگر» تعمدی بوده است .چرا که شخصیت
دکتر مسعودی یک ادم شارالتان است و تالش می کند تا وارد یک
ل یک روان شناس پا می گذارد و به
بازی شــود .او از قصد روی اصو
خانه بیمار خودش می رود .او به بیمارش می گوید که اسکیزوفرنی
دارد تا به او بفهماند کــه او را باور کرده و قبــول اش دارد .درواقع
روان شناس درمانگر یک شخصیت دلسوز نیست و قرار هم نبوده
است که با مقررات روان شناســی جلو برود .فکر می کنم پزشکان
جامعه ان قدر فهیم و تحصیل کرده هستند که این موضوع را درک
کنند که در هر قشری ممکن است یک بدمن و کاراکتر منفی وجود
داشته باشد اما بنا نیست که از روی رفتار اشتباه او ،تمام ان صنف
و قشر قضاوت شوند .ضمن این که سینما ،روایت گر داستان هاست
و به همین دلیل ،هر کاراکتر می تواند یک بدمن باشد و سبب شود
مخاطب یک قصه را دنبال کند.
در خبرها امده بود که سریال «درمانگر» ادامه دارد .فصل
بعدی در راه است؟
هر چیــزی امــکان دارد .فیلم نامه با یک داســتان کام ً
ال مجزا
نوشته شده است .کاراکترها همگی تغییر کرده اند .درواقع دنبال
این هستیم تا با فیلیمو یا یک پلتفرم دیگر کار کنیم .همه چیز به
شــرایطی که برای من رقم می خورد ،بستگی دارد .شاید ابتدا یک
سریال بلند را شــروع کنم و بعد فصل بعدی «درمانگر» .شاید هم
برعکس شود .این تا هفته های اینده مشخص خواهد شد. صفحه 4
پرونده
مهدی حسینی:
کاراگاهی که سر صحنه جرم ادامس می جود!
مهدی حسینی بازیگر ســینما ،تئاتر و تلویزیون ،سال 98در
فیلم سینمایی بعد از تو (فرهاد نجفی) به عنوان نقش اول حضور
یافت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشــنواره کویین
پالم کالیفرنیا به دست اورد .او برای بازی در فیلم کوتاه Are You
!?Volleyballنیز برنده جایزه بازیگری از جشنواره فیلم کوتاه
سائوپائولوی برزیل شد .او در فیلم کوتاه «فلشر» نیز به عنوان بازیگر
حضور داشته اســت .با او به بهانه بازی در مینی سریال «درمانگر»
صحبت کرده ایم.
سریال «درمانگر» کار اول شما در پلتفرم ها بود؟
بله در پلتفرم ها اولین سریالم بود .البته فیلم سینمایی در کارنامه
داشتم اما چنین تجربه ای نداشتم.
به عنوان اولین سریال ،نگران نبودید که این کار و بازی
شما به خوبی دیده نشود؟
خیر .با توجه به یکسری از پارامترها شما می توانید سطح کار را
بسنجید و به ان کار اعتماد کنید .اوال امین حسین پور کارگردانی
است که کارش را بلد است .ثانیا شما وقتی وارد فضایی می شوید که
هزین ه زیادی برای پیشبرد ان صورت گرفته ،لوکیشن ساخته شده
و فیلم نامه و اســتوری برد هم از قبل اماده است ،قاعدتا به ان کار
اعتماد می کنید .برای بازی در «درمانگر» دستیار اقای حسین پور
با من تماس گرفت و طی جلسه ای که داشتیم ،برای بازی در یکی
از نقش های این کار انتخاب شدم.
کاراگاه سریال «درمانگر» هم مثل روانشناس ان متفاوت
بود .شما چطور توانستید این شخصیت را در بیاورید؟
با اینکه زمان کم بود اما من تالش کردم تا مثل بقیه کاراگاه ها
نباشم .از لباس پوشیدن و چهره پردازی تا رفتارهای من کنترل شده
بود .من حتی در صحنه جرم این سریال ،در حال جویدن ادامس
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
5
هستم .حتی سرهنگ نیروی انتظامی که سر صحنه حضور داشت به
من گفت که کاراگاه های پلیس سر صحنه جرم ادامس نمی خورند.
من هم در جواب گفتم که این چه قانونی است؟ کجا نوشته شده که
کاراگاه نباید ادامس بخورد؟ در کل تالش کردم تا این شخصیت با
کاراگاهی که درتلویزیون و سریال ها می بینیم متفاوت باشد.
در نهایت این تجربه را چگونــه دیدید؟ حضور در این
سریال برای شما پروسه سنگینی داشت؟
سریال «درمانگر» به دلیل فشــردگی اش سنگین تر از کارهای
مشابه بود .هر کسی به اندازه خودش کارش را انجام داد و رفت ،اما
عوامل تولید این سریال و کارگردان ان کار سنگینی را انجام دادند.
بازخورد سریال نزد مردم چطور بود؟
من بازخورد های خوبی گرفتم .یکی از دالیلش هم همین کوتاه
بودن سریال بود .کاری که بدون اتالف زمان ،سریع به سراغ اصل
ماجرا می رود و مخاطب را جذب می کند .برای مخاطب امروز کار
کوتاه جذاب اســت .برای همین این مدل سریال ها مد شده است.
امازون ،اچ.پی.او و اپل تی وی هم از این جنس کارها تولید می کنند.
من خوشحالم از اینکه سریال «درمانگر» دیده شده است و نتیجه
ان را تماشاگران دوست داشتند .کامنت های فیلیمو و فضای مجازی
نشان می دهد که کار مورد توجه قرار گرفته است.
و می دانید که سریال ادامه خواهد داشت؟
بله ،زمانی که قرارداد بســتیم ،این بحث بود که ســریال ادامه
داشته باشد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
هفتمین یادواره صلح در برج ازادی تهران
همزمان با روز جهانی صلح و اغاز هفته دفاع مقدس هفتمین یادواره صلــح ،مقاومت ،امید با حضور
هنرمندان و شخصیت های فرهنگی هنری ساعت ۱۱روز پنجشنبه ۳۱شهریور ۱۴۰۱در مجموعه فرهنگی
هنری برج ازادی تهران افتتاح می شود .این رویداد فرهنگی که توسط مرکز اموزش های هنری و سینمایی
دارالفنون ،به دبیری محمدمهدی تدین موغاری و با همکاری برج ازادی برگزار می شود شامل بخش های
مختلف تجسمی و نمایشی است .نمایشنامه خوانی «نزار این خواب تعبیر بشه» به کارگردانی سعید محبی
و تهیه کنندگی مرکز فرهنگی هنری دارالفنون و همچنین نمایشگاه عکس و هنرهای دیجیتال ،همراه با
رونمایی از کتاب «صلح» از دیگر برنامه های این یادواره است/ .صباخبر
«تو از انچه فکر می کنی باهوش تری!»؛ کتاب راهنمای نوجوانان
«تو از انچه فکر می کنی باهوش تری!» نام کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات هوش ناب راهی بازار
نشر شده است .این کتاب به معرفی هوش های چندگانه می پردازد و با زبانی ساده و شیرین ،نظریه هوش های
چندگانه «هاوارد گاردنر» را برای خوانندگان توضیح می دهد.
«توماس ارمسترانگ» نویسنده کتاب از چهره های شناخته شده در سطح بین المللی در زمینه یادگیری
و اموزش است و تاکنون 19کتاب پرفروش در باب مباحث اموزشی و توسعه انسانی نوشته و برنده جوایز
متعددی شده است .این کتاب با ترجمه نوگل روحانی در ۲۰۸صفحه مصور و رنگی و در هزار نسخه از سوی
انتشارات هوش ناب در تابستان ۱۴۰۱منتشر شده است/.ایبنا
موسیقی -نمایش «هفت خان اسفندیار» در راه تاالر وحدت
اسفندیار رویین تن شد
اشکان خطیبی
ِ
اشکان خطیبی با موسیقی -نمایش «هفت خان
اســفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی مهر
امسال به تاالر وحدت می اید.
«هفت خان اســفندیار» یکی از داستان های
مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است
که در هفت خان ،حکایت سفر پرماجرای اسفندیا ِر
رویین تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به
افرید از چنگ تورانیان را روایت می کند.
پیش از این امین حیایی ،غزل شــاکری ،الهام
کردا ،حسام منظور ،محمد ریاضت ،رضا راد ،مونا
صوفی ،نیکا افکاری ،ســروین ضابطیان و سایه
پارســایی به عنوان بازیگران این نمایش معرفی
شدند.
«هفت خان اسفندیار» محصول سازمان هنری
رسانه ای اوج ،برداشــتی ازاد از شاهنامه حکیم
ابوالقاسم فردوسی به نویســندگی محمدرضا
کوهستانی پاییز ســال جاری با مشارکت بنیاد
فرهنگی هنری رودکــی در تاالر وحدت اجرا می
شود.
نقاشیکاندینسکیبهوارثاصلیرسید
حسین پارسایی نویسنده ،بازیگر ،کارگردان
و تهیه کننده اثار نمایشــی و سینمایی است که
کارگردانی نمایش های موزیکال طوفان روح ،این
فصل را با من بخوان ،الیورتویســت و بینوایان را
در کارنامه خود دارد .شروع فعالیت های حرفه ای
و تئاتری حســین پارســایی به ابتدای دهه 60
بازمی گردد ،همزمان با پیروزی انقالب و چند اثر
نمایشی که حاصل عالقه و تجربیات شخصی او بود.
او همزمان با شــروع جنگ ،چندین نمایش از
جمله «طریق عشق» را تدارک دید ،در سال هایی
که جامعه متاثر از فضای جنــگ و حال و هوای
پیروزی انقالب بــود ،او این نمایش هــا را با این
موضوعات به روی صحنه برد که عالوه بر شــهر
خودش قم در مناطق جنگی نیز ماه ها اجرا شد .اما
او این دهه را بیشتر دهه تجربه اندوختن و اموختن
می داند.
بعد تر فعالیت حرفــه ای او در تئاتر با رفتن به
دانشگاه و تاسیس گروه «ایین» در سال 74در قم
شکل جدی تری به خود گرفت و / ...مهر
مســووالن یک موزه هلندی اعالم کردند تابلو نقاشی که «واسیلی
کاندینسکی » نقاش مشهور روس در سال ۱۹۱۰میالدی خلق کرده
و در طول جنگ جهانی دوم غارت شــده است را به وارثان یک خانواده
یهودی بازمی گرداند .این تصمیم در نتیجه یک جدال قانونی طوالنی بر
سر مالکیت نقاشی اتخاذ شده است .این نقاشی از سال ۱۹۵۱در مجموعه
موز وان ابه واقع در «ایندهوون » نگهداری می شده است .این تابلو نقاشی
که «منظره و کلیسا » نام دارد ،از موزه دولتی به بستگان «جوانا مارگارت
استرن لیپمن» مجموعه دار ساکن برلین که پیش از جنگ جهانی دوم
اثار هنری مدرن را جمع اوری می کرد .این نقاشی از طریق یک دالل اثار
هنری اهل «الهه » به دست مسووالن این موزه رسیده است .این دالل در
ی توقیف شده دوران جنگ جهانی دوم نقش
خرید و فروش تابلوهای نقاش
داشته است .ارزش این تابلو نقاشی اعالم نشده است ،اما تابلوهای نقاشی
مشابه متعلق به این دوره از فعالیت «کاندینسکی» همچون «نقاشی با
خانه ها»( )۱۹۰۹حدود ۲۲میلیون دالر ارزش گذاری شده است/.ایسنا
«بردپیت»مجسمه سازشد
«برد پیت» بازیگر مشهور در یک اقدام غافلگیرکننده نخستین
نمایشگاه هنری خود را در یک گالری هنری واقع در فنالند برگزار
کرد و از مجموعه ای از مجسمه ها رونمایی کرد .این نمایشگاه در موزه
هنری «سارا هیلدن» واقع در «تامپره» ،سومین شهر بزرگ فنالند
برگزار شده است .این نخستین باری است که این ستاره امریکایی
خوداموز از مجسمه های خود در مقابل عموم مردم رونمایی کرده
است« .پیت» ۵۸ساله شخصا در روز شنبه از مجموعه مجسمه هایی
که خلق کرده است در این موزه هنری رونمایی کرد .مجسمه های
«برد پیت» به عنوان بخشی از یک نمایشگاه بزرگ تر متعلق به اثار
«توماس هوسیگو هنرمند بریتانیایی و ســرامیک های نیک کیو
موسیقیدان استرالیایی به نمایش گذاشته می شود« .برد پیت » در
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بیان کرد« :این برای من و «نیک»
یک جهان جدید و نخستین ورودمان است« ».پیت» در مجموع ۹
مجسمه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است/.ایسنا
اسماعیل عباسی :عکاسی ما باید متحول شود
اسماعیل عباسی ،عکاس و یکی از داوران نهمین دور ه «ده روز با عکاسان
ایران» دربار ه رویکرد کیوریتوریال این رویداد در دور ه هشتم و نهم گفت:
من در سه دور ه دوساالنه های عکس ایران و چندین جشنوار ه دیگر دبیر
بودم و می دیدم که اغلب مدیران برگزار کننده عقیده دارند هم ه عکاسان
باید امکان حضور در ان رویداد را داشته باشند تا رضایت همه جلب شود.
او ادامه داد :رویداد های هنری به هر شکلی که اجرا شود ،به دلیل تفاوت
ارا و استدالل های متفاوت ،با واکنش های گوناگون و مخالفت هایی روبه رو
خواهد شد .به دلیل کم شمار بودن این رویداد ها ،و هنگامی که افراد زیادی
بر ان ناظر هســتند ،انتظار دارند که همگی بتوانند در ان حضور داشته
باشند و اگر این اتفاق رخ ندهدِ ،گلِه مند می شوند .بنابراین از ابتدا باید هدف
و رویکرد خود را روشن کنیم .عباسی گفت :من معتقد هستم که عکاسی
ما باید دچار تحول شود و به نظر من این شکل برگزاری «ده روز با عکاسان
ایران» برای این منظور درست تر اســت .بی تردید ممکن است در اجرا
اشکاالتی داشته باشد که قطعاً دارد ،اما باید به مرور رفع شود / .هنرانالین صفحه 6
چهار شنبه30شهریور 1401شماره1282
خرب فرهنگ و هرن
ارکستر سمفونیک صداوسیما روی صحنه می رود
ارکستر سمفونیک و گروه کر صداوسیما با خوانندگی امیرحسین سمیعی به مناسبت بزرگداشت ۸سال
دفاع مقدس در اخرین روز شهریور ماه بر روی صحنه می رود.
رهبری ارکستر این کنسرت به عهده ارش امینی است و رازمیک اوحانیان رهبری گروه کر را به عهده دارد.
سولیست میهمان این اجرا هم پاشاه نجبی است و ایمان موسوی زاده او را همراهی می کند .در این رویداد
اثاری از حشمت سنجری ،همایون رحیمیان ،بهزاد عبدی ،امیرحسین سمیعی و ارمان مهربان اجرا می شود.
زمان اجرای ارکستر سمفونی و گروه کر صدا و سیما ،پنجشنبه ۳۱شهریورماه راس ساعت ۲۰:۰۰و
همزمان با اغاز برنامه های گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس در جنگ هشت ساله خواهد بود /.ایلنا
7
تمدید چهار بخش جشنواره بین المللی قصه گویی کانون
مهلت شرکت در جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تمدید شد .فراخوان جشنواره بین المللی قصه گویی
پیشتر در ماه مرداد منتشر و برای شرکت در بخش های مختلف این رویداد تا ۳۱شهریور مهلت تعیین شده بود
که این فرصت تا پایان مهر ۱۴۰۱در اختیار عالقه مندان قرار می گیرد .شعار جشنواره ،قصه ،صدای زندگی است و
محورهای موضوعی ان ،امیدها و ارزوها ،شادی ها و غم ها و ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های
مختلف زندگی) تعیین شده است .بخش غیررقابتی با عنوان قصه گویی برگزیدگان شامل اجرای افتخاریِ ویژه
برگزیدگانی است که در سطوح ملی و بین المللی (مرحله نهایی) جشنواره های قصه گویی پیشین کانون ۳بار
برگزیده شده اند .در این جشنواره بخش قصه گویی ۹۰ثانیه با عنوان قصه زندگی من برگزار می شود/ .ایرنا
مومیاییگمشدهملکه«نفرتیتی»پیداشد؟
یکمصرشناسمشهورمدعیشدهاستیکیازبزرگترینمعماهایباستان شناسیجهانراحلکردهوموقعیتمکانی
بقایای مومیایی شده ملکه «نفرتیتی» را کشف کرده است« .زاهی حواس» ،وزیر سابق اثار باستانی مصر یکی از اعضای
همان گروه باستان شناسی تحت نظر مصر است که در «دره پادشاهان» کاوش باستان شناسی انجام داده اند و طلسم
مشهور و متعلق به فرعون «توت عنخ امون» را کشف کرده بودند .این گروه باستان شناسی در ماه دسامبر ۲۰۲۲اعالم
کردند چندین مومیایی ناشناس را کشف کرده اند و حاال «حواس» معتقد است یکی از این مومیایی ها در حقیقت همان
ملکه مشهور مصر است« .حواس» در گفت وگو با نشریه «نیوزویک» بیان کرد« :ما اکنون DNAمومیایی های دودمان
هجدهم مصر از «اخناتون» گرفته تا «امنهوتپ دوم» و «امنهوتپ سوم» را در اختیار داریم .همچنین دو مومیایی
ناشناس را کشف کرده ایم که با نام های « »KV21aو « »KV21bشناخته می شوند .ما در ماه اکتبر می توانیم کشف
مومیایی «عنخ اسن امون» همسر «توت عنخ امون» و مادرش ملکه «نفرتیتی» را اعالم کنیم»« .حواس» اظهار کرد:
«در مقبره KV35یک مومیایی متعلق به یک پسر ۱۰ساله وجود دارد ،اگر این کودک برادر «توت عنخ امون» و پسر
چهارم»
«اخناتون» باشد ،معمای «نفرتیتی» حل خواهد شد« ».نفرتیتی» به همراه همسرش فرعون «امن هوتپ
حدود سه هزار و سیصد سال پیش بر مصر حکومت کرد« .امن هوتپ چهارم» کشور را از چندخداپرستی به کشور
اتون»
پرستنده «اتون» ،ایزد مصر باستان تبدیل کرد و نامش را از «امن هوتپ چهارم» به «اخناتون» به معنای «نافع
تغییر داد .پس از درگذشت «اخناتون» فرهنگ سنتی مصر بار دیگر احیا شد و بیشتر بناهای یادبود «اخناتون» تغییر
داده شدند و یا ویران شدند .نام او از فهرست فرمانروایانی که در این قلمرو نگهداری می شد خط زده شد و جزئیات درباره
مکان دفن او و «نفرتیتی» نیز نامشخص ماند/ .ایسنا
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پیامی به مناسبت
روز ملی شعر و ادب فارســی نوشــت :دلم جواب بلی می دهد صالی تو را /صال
بزن که به جان می خرم بالی تو را؛ زبان فارســی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان
و میراث مشترک همه فارسی زبانان است از این رو حفظ ،تقویت و گسترش این
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی :زبان تمدن افرین ،وظیفه ای ضروری و ارزشمند برای پاسداری از استقالل و کیان
ن و ملت مان به شمار می رود .هویت فردی و اجتماعی هر یک از ما در گرو
سرزمی
زبان فارسی است که همچون منشوری اساس فرهنگی تمامی ایرانیان را شکل
می دهد و باید پاسداشت و پیشبرد این گنجینه ی دیرپا به دور از هر گونه تنگ نظری
و نگاه باستان گرایانه ،قومی و نژادی دنبال شود .در این میان نام ایران پیوسته با شعر،
ادب و فرهنگ همراه و همزاد بوده و مردم این مرز و بوم در طول تاریخ و ادوار دیرین و
کهن ،همواره با نظم و نثر پیوند داشته اند و مرد و زن ،کوچک و بزرگ ،برنا و پیر و عالم
تقویت زبان فارسی
برای پاسداری از کیان
ملت ایران ضروری است
و عامی ،جان و دل خود را صفا و جال می بخشیده اند و شعر در واقع در متن زندگی
مردم ساری و جاری بوده است .شاعر برجسته معاصر ،استاد سیدمحمدحسین
بهجت تبریزی معروف به شهریار ،در گستره تاریخ ادبیات ایران جایگاه ممتازی
دارد .انچه شهریاری بالمنازع و صفت بی همتای او را بر اریک ه شعر معاصر مسلم
می کند و راز بزرگ شهرت و محبوبیتش ،شاهکارهای ادبی او و تسلط و تبحرش بر
هر دو زبان فارسی و اذری است .شعر شهریار روشن ضمیر ،روایت دغدغه های بشری
فارغ از تعلق زمان و مکان و تجلی مکاشفات و دریافت های عمیق این شاعر عارف
و جواهرکالم است که در کنار مردم باصفا و وفادار زیسته و از زبان انان داد سخن
داده است .اینک بر ماست تا با همتی بلند ،ستارگان درخشان اسمان شعر و ادب
این سرزمین عظیم را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون
شهریار شیرین سخن که غزل گفته و ُدر سفته اند بیافشانیم/ .ایرنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فیلم «جنگ جهانی سوم» نماینده ایران در اسکار شد
کاپیتان برزیلی ،استالونه و شش گانه پرستویی
یاسر سماوات_ دوم تیر 1334در روستای چالی ،دهکده ای کوچک با 350خانوار از بخش شیرین سوی
شهرســتان کبودراهنگ همدان دیده به جهان گشــود .از انجا که مردم کبودراهنگ مانند برخی دیگر از
شهرستان های تابعه همدان به زبان ترکی تکلم می کنند ،به اشتباه اصالت پرستویی را اذری عنوان می کنند! اما
او زاده استان همدان است .پدرش مانند همه اهالی چالی کشاورز بود و البته مغازه کوچک بقالی هم داشت .زمین
یخ زده چالی نه جایی برای زراعت سیب زمینی بود نه چغندر ،نه سیر و نه گندم و جو! از بقالی هم چیزی عاید
پدر نمی شود .مردم پولی نداشتند بابت اقالم خریدشان بدهند .جای پول ،تخم مرغ و ارد و نان خشک می دادند.
چاره ای برای خانواده نمی ماند و پرویز 3ساله دست در دست پدر و مادر و همراه بهروز ،برادر کوچک ترش ،عازم
پایتخت می شود .اتاق محقری در جنوبی تری نقطه تهران ،محله دروازه غار پیدا می کنند .اتاقی در «خانه قمر
خانم» برای زندگی چهارنفر! پیش از رفتن به مدرسه ،پدرش او را به مکتب می فرستد« .میرزا مسلم» که مغازه
کوچکی در گود عرب ها داشت و ماست چکیده و نان روغنی می فروخت ،نخستین استاد پرویز می شود .به این
ترتیب وقتی پرستویی وارد مدرسه شد از همساالنش جلوتر بود .حتی مورد توجه ناظم قرار گرفت و فروشگاه
مدرسه نیز به او سپرده می شود .یک خواهر به نام ایران و یک برادر به نام سیروس نیز در تهران به جمع خانواده
پرستویی اضافه می شوند .پرستویی دل به درس می دهد و کنارش با کارگری کمک خرج خانواده می شود.
با تمام وجود می کوشد هر هفته پس از مزدی که می گیرد پولی پس انداز کند .به هرقیمتی شده! این
پس اندازها در جوانی به 11هزار تومان می رسند تا پرستویی خانه ای حوالی ترمینال جنوب بخرد.او
که از 1348تئاتر را اغاز کرده بود ،باید در ارامش زندگی می کرد و محلی هم برای تمرین نقش هایش
داشت .پس همان خانه محقر کمک بزرگی به پرستویی می کرد .جالب اینکه او از ورزش هم غافل نبود.
زندگی کارگری پرستویی ،دوستانی از این طبقه را هم برای او به ارمغان اورد« .کاپیتان برزیلی» یکی
از ان ها بود که با فوتبال زندگی می کرد .او پرویز را به زمین های خاکی کارگران می برد تا عضو یکی
از تیم های کارگری شود .پرستویی مثل «کاپیتان برزیلی» تکنیک نداشت .مثل «قاسم
گمرکی» هم سریع نبود اما به لطف کارهای سختی که از خردسالی می کرد دست
و پنجه قدرتمندی داشت .پس پرویز پرستویی دروازه بان تیم کارگران می شود.
درست مثل اتفاقی که برای سیلوستر استالونه در «فرار به سوی پیروزی» رخ
داد .با این تفاوت که «هچ» می کوشید از دست المانی ها فرار کند و پرستویی
برای فرار از افت هایی که جوانان را در ان محله ها فرا گرفته بود ،به تیم فوتبال
پیوست .بازی پرستویی به حدی خوب بود که زنده نام مهراب شاهرخی هم لب
به تحسین او می گشاید و برای بازی در تیم های باشگاهی از پرستویی دعوت
می کند اما او سودای دیگری در سر داشت .سال 60به خانه پدری می رود تا
خبر استخدامش به عنوان منشی دادگستری در یکی از دوایر قضایی را به
خانواده بدهد اما با دیدن بهروز در لباس سربازی و اسپندی که مادرش برای برادر دود می کند و سیروس که برای
برادرش از بین جمعیت صلوات فرست راه باز می کند ،سرکوچه خشکش می زند .بهروز که به پرویز می رسد،
بسته شیرینی زبان از دست برادر بزرگ تر روی زمین می افتد و برای اخرین بار بهروز را در اغوش می کشد ...روز
ازادسازی خرمشهر مردم در خیابان های تهران سر از پا نمی شناختند اما خانواده پرستویی فقط خاطره ای از پسر
دوم خود را برای همیشه از دست می دهند .این اتفاق تاثیر عمیقی در روحیات پرستویی می گذارد .کسی چه
می داند ،شاید همین اتفاق باعث شد دو سال بعد ،پرستویی بازی در نقش «علی» فیلم «دیار عاشقان» حسن
کاربخش را بپذیرد و در نقش رزمنده ای که متحول شده و عازم خط مقدم می شود ،بازی کند و دریافت لوح زرین
جشنواره می شود اولین موفقیت او .سال 1366اما با فیلم «شکار» مجید جوانمرد ،نام خود را سر زبان ها می اندازد.
پرستویی در نقش راننده کامیونی که به یک انقالبی برای گریز از چنگ ماموران ساواک کمک می کند ،همراه
زنده نام خسرو شکیبایی ،بازی درخشانی به نمایش می گذارد .بازی در سریال «رعنا» او را بیش از پیش معروف
می کند و این اغاز همکاری با داود میرباقری سبب می شود نقش «محمدبن ابوبکر» سریال امام علی (ع) راه برای
او کنار بگذارند .همزمان با این سریال ،پرستویی در سریال «اپارتمان» نیز در اوان دهه 70نقش افرینی می کند.
با وجود فرصت های متعددی که نصیبش شد ،پرستویی تمایل چندانی به حضور در سریال های
تلویزیونی نداشت و پس از «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا و «زیر تیغ» محمدرضا هنرمند،
کار شاخص دیگری از او در جعبه جادویی دیده نشد .برخالف تلویزیون اما او در سینما پیشانی
بلندی داشت .بازی بی بدیلش در نقش «جواتی» فیلم «ادم برفی» که سومین همکاری اش با
میرباقری محسوب می شد ،پرستویی را به ستاره ای پرفروغ بدل کرد .بالفاصله بازی در «لیلی با
من است» محبوبیت این ستاره را چندبرابر کرد« .صادق مشکینی» جایزه بهترین بازیگر نقش اول
مرد جشنواره چهاردهم فجر را هم برای پرستویی به ارمغان اورد .تنها دو سال بعد و در شانزدهمین
جشنواره فیلم فجر ،سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز برای بازی در نقش «حاج
کاظم» فیلم «اژانس شیشه ای» به او رسید .سیمرغ بلورین بعدی او برای نقش افرینی
در رل «یوسف» فیلم «بید مجنون» به کلکسیون افتخاراتش افزوده شد اما این پایان
افتخارات او نبود .پرستویی یک سال بعد دوباره این جایزه را برای بازی در «به نام
پدر» و ایفای نقش «مهندس شفیعی» کسب کرد تا تعداد جوایز او را به بازیگری
خاص در سینمای ایران بدل کند اما موفقیت های او انگار که پایانی نداشت و
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «بادیگارد» و بازی در نقش
«حاج ابراهیم ذبیحی» به دست اورد تا به این ترتیب او با شش گانه اش ( 5جایزه
ی ترین بازیگر تاریخ
اصلی و یک سیمرغ ویژه برای فیلم مارمولک) دست نیافتن
جشنواره فیلم فجر لقب بگیرد. صفحه 8