روزنامه صبا شماره 1273
روزنامه صبا شماره 1273
روزنامه صبا شماره 1273
چهارشنبه| 16شهریور 7 |1401سپتامبر 10 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1273صفحه| 5000ناموت|
«ابلـق» و رازهـای مگـو !
گفت و گوهایی با سه منتقد سینما درباره جدیدترین اثر نرگس ابیار
وزیر ارشاد :مشکل «جیران»
حل می شود
صفحه 2
عکس :طاها ابیار
اولین جلسه شورای سینما
با حضور معاون اول
رییس جمهور برگزار می شود
صفحه 2 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
وزیر ارشاد :مشکل «جیران» حل می شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در خصوص نظارت وزارت ارشاد روی انتخاب
نماینده اسکار گفت :معرفی نماینده ایران در اسکار از طریق سازمان سینمایی صورت می گیرد چرا که
انها در این فرایند روی قســمت های مختلف از جمله بخش های صنفی نظارت دارند و سعی می کنند
بهترین اثر را به اسکار بفرستند .وزیر ارشاد گفت :برای ارائه نماینده ایران در اسکار من پیشنهادی ندارم
و در این مباحث دخالت نمی کنم .سال گذشته هر چه سازمان به توافق رسید ما هم به نظر فرایند این
مجموعه احترام گذاشتیم .اسماعیلی با اشاره به سرنوشت سریال «جیران» که پخش ان متوقف شده
است ،گفت :سریال جیران یک مشکل حقوقی دارد وحل می شود/ .خبرگزاری برنا
روستاپور :امروز مخاطب عروسک ها بیشتر بزرگسال ها هستند
سارا روستاپور ،مجری و برنامه ساز حوزه کودک درباره علت افت برنامه های کودک در سال های اخیر
نسبت به دهه های قبل تلویزیون ،گفت :در سال های ۶۰تا ،۸۰مدیا اصال انقدر گسترش پیدا نکرده بود؛ یعنی
مخاطب ما انقدر حجم کارتون و عروسک برایش وجود نداشت که انتخاب برایش راحت باشد .او با اعتراف به
اینکه« :عروسک هایی که االن داریم عروسک های خیلی شاخصی نیستند ».افزود :االن فقط «مل مل» هست
که از دهه نود بوده و «پنگول» که باز برای چند سال قبل است .هنوز عروسک خاصی نداریم .روستاپور گفت:
در حال حاضر اقبالی که برای عروسک ها وجود دارد ،بیشتر برای عروسک های بزرگسال است .مثال «جناب
خان» یا «کاله قرمزی»و این توجه به عروسک ها برای کودک وجود ندارد/ .خبرگزاری ایسنا
اولینجلسهشورایسینماباحضورمعاوناولرییسجمهوربرگزارمی شود
محمد خزاعی ،رییس سازمان سینمایی از برگزاری اولین جلسه شورای سینما با حضور معاون اول
رییس جمهور و اعضای حقیقی و حقوقی شورا در هفته اینده روز دوشنبه ۲۱شهریورماه ۱۴۰۱همزمان
با روز ملی سینما خبر داد .او با اعالم این خبر درباره جایگاه شورای سینما و نقش ان در بهبود وضعیت
سینما ،گفت :این شورا در راستای هم افزایی و تقویت میان بخش های سیاست گذاری ،اجرایی ،نظارتی،
اموزشی ،مطالعاتی ،علمی و تولیدی در حوزه هنر و صنعت صوت و تصویر و سینما با همت و تالش
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی احیا شده است .رییس سازمان سینمایی اظهار
کرد:افزایشهماهنگیوهمکاری هایفرهنگی،اقتصادی،حقوقیوفنیدستگاه هایاجراییونهادهای
ذی ربطبابخشغیردولتیدرعرصهفعالیت هایسینماییوسمعیوبصریوارتقایسطحکمیوکیفی
محصوالت ،تولید و عرضه اثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش ها و معضالت سینما
از جمله مواردی است که در این نشست درباره ان ها گفتگو خواهد شد .محمد خزاعی ادامه داد :از جمله
وعده های سازمان سینمایی در دوره جدید ،احیای شورای سینما بوده است که خوشبختانه هفته اتی
شاهد برگزاری اولین جلسه رسمی ان نیز خواهیم بود .این در حالی است که هفته های اخیر جلسات
متعدد مقدماتی برای ترسیم اولویت ها تشکیل شده است و امیدواریم با برپایی اولین جلسه شورای
سینما،شاهداتفاقاتونتایجخوبیبرایسینماوسینماگرانباشیم.اودرپایانخاطرنشانکرد:حمایت
از تولید اثار سینمایی شاخص و ارزشمند ،توسعه زیرساخت های سینمایی ،پیشنهاد مقررات و لوایح
مورد نیاز سینما به مراجع ذی ربط ،تعیین راهکارهای مناسب برای توسعه دانش سینمایی ،کمک به
دستیابیبهفناورینویندرحوزهصنعتسینما،زمینه سازیبرایبرخورداریطرح هایمهمسینمایی
از منابع و تسهیالت ارزان قیمت بانکی ،حمایت از اجرای طرح نهضت تولید محتوای سینمایی و سمعی
و بصری ،توسعه بازار داخلی و بین المللی سینمای ایران ،حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران
و بهره گیری از امکانات ملی برای حفاظت غنی سازی و معرفی میراث سینمایی کشور برخی از وظایفی
است که برای شورای سینما تعریف شده است/.صباخبر
فیلم « »۱۹منیژه حکمت در ایتالیا و گرجستان
فیلم « »۱۹به تهیه کنندگی منیژه حکمت و مهشید اهنگرانی فراهانی
در ماه پیش رو در بخش مسابقه دو جشنواره ایتالیا و گرجستان شرکت
می کند .این فیلم در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم مذهب امروز (۲۳
تا ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱در ایتالیا) به عنوان تنها فیلم بلند روایی ایرانی و در
شانزدهمین جشنواره فیلم های هنری باتومی ( ۲۸شهریور تا ۳مهر۱۴۰۱
در گرجستان) حضور خواهد داشت .این فیلم سینمایی که از سوی شرکت
پخش بین المللی موسسه ایریماژ عرضه جهانی می شود ،پیش از این در
بخش مسابقه اصلی جشنواره کلکته ،بخش رسمی جشنواره کراال و برنامه
بزرگداشت سینمای ایران در دانشگاه یو سی ال ای روی پرده رفته بود .فیلم
« »۱۹محملی است برای منیژه حکمت ،که در دوران همه گیری کرونا،
سفری شخصی را در هزارتوهای زندگی و مرگ ،عشق و جنگ و خالقیت
و دنباله روی اغاز کرد و با تقطیع تصاویر موبایل بازیگران ،سکانس های
فیلمبرداری شده با گروهی کوچک در یک اپارتمان و فیلم های ارشیوی و
شخصی ،این فیلم را ارائه کرد/.صباخبر
«پل شریدر» وارد دنیای قهرمانان زن می شود
«شــریدر» که نویسندگی مشــترک چهار فیلم از اثار «مارتین
اسکورسیزی» از جمله «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» را برعهده
داشت در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد تقدیر
شد .وی پس از دریافت شیر طالی افتخاری ونیز با بیان اینکه به هر
انچه که در سینما در نظر گرفته بود دست یافته ،اما هنوز فکر می کند
که کارهای بیشتری برای انجام دارد ،گفت« :به این فکر می کنم که
چه می شد اگر قهرمان داســتان فیلم «راننده تاکسی» یک زن بود.
«شریدر» فاش کرد که در واقع به تازگی فیلمنامه ای را تمام کرده است
که بر روی یک پرستار زن متمرکز شده بود ،اما اذعان کرد که این روند
دشواری است و گفت که ممکن است خودش پروژه را کارگردانی نکند
و در فکر یافتن یک کارگردان مشترک است ،چرا که این فیلم بسیار
زنانه است و نمی دانم ایا بهتر است با یک کارگردان زن همکاری کنم
یا خیر .جدیدترین فیلم او با عنوان «استاد باغبان» در جشنواره ونیز
رونمایی شد /.خبرگزاری ایسنا
نمایندگان برزیل و بلغارستان در رقابت اسکار
برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارســتان فیلم «مــادر» را به عنوان
نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۳معرفی
کردند« .مریخ یک» به کارگردانی گابریل مارتینس به رویاهای اتوپیایی
یک پسر نوجوان در میان تناقضات خانوادگی و مشکالت اقتصادی و
سیاسی برزیل می پردازد .این درام خانوادگی درباره یک خانواده چهار
نفره برزیلی از طبقه کارگر اســت که رویاهای متفاوتی را برای فرار از
انچه توسط جامعه و یکدیگر به انها تحمیل می شود ،دارند .پسر این
خانواده که دانش اموزی ارام و عینکی است و استعداد فوتبال وی امید
بزرگ پدرش برای اینده است ،مخفیانه می خواهد اختر فیزیک بخواند
تا بخشی از اولین جامعه بشری مریخ باشد .این فیلم در ژانویه ۲۰۲۲
در جشنواره های ســاندنس و تولوز به نمایش درامد و تاکنون در ۳۵
جشنواره شرکت کرده و سه جایزه برده است .این اولین ساخته انفرادی
مارتینس است و وی اولین فیلم بلندش را سال ۲۰۱۹با عنوان «در قلب
دنیا» با همکاری مائوریلیو مارتینس ساخته بود/.خبرگزاری مهر صفحه 2
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
خرب سیمنا و تلویزیون
مهدی ایل بیگی :دنبال کارگردانی رفتم ،فیلمبردار شدم!
مهدی ایل بیگی ،فیلمبردار سینما با اشاره به لزوم شناخت توانایی ها در فیلمسازی گفت :شما فرض کنید
من می خواهم فیلم کوتاه بسازم .با خود می گویم من فیلمبرداری بلد هستم .کارگردانی هم بلدم ،طراحی
صحنه هم بلدم اما برای طراح لباس یک دستیار می اوردم که به من کمک کند .بعد احساس می کنم خودم
می توانم مجری طرح فیلم هم باشم چراکه روابط ان را هم دارم .وقتی طرف می بیند همه این کارها را خودش
بلد است ،با خودش می گوید چرا دورم را شــلوغ کنم .وی گفت :من خودم دوست داشتم فیلمساز شوم و
نمی دانم چرا فیلمبردار شدم! شاید دلیل عمده اش این بود که حین کارگردانی فیلمم ،خودم فیلمبرداری ان
را برعهده گرفتم و دیدم در این کار بهترم و ان را بیشتر از کارگردانی دوست دارم/.خبرگزاری مهر
فیلمبرداری «من کجا بودم» به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم کوتاه «من کجا بودم» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسام شیردل طی سه روز در تهران
به پایان رسید .نازنین کیوانی،فرناز افشار ،یاسمن وفا ،اصغر حسینی ،اشکان تفنگ سازان ،سعید بیات ،بهشت
الیان ،ایناز فکور ،کیمیا اقاخانی ،علی اصفهانی ،زهرا حمیدی پور ،الینا موفقی ،ندا باقرزادگان ،سحر باقرابادی،
مسعود قربانی ،روحیه محمدی ،نیلوفر فاتحی ،ستایش رخشانی ،النا پنجی ،حجت مرتاض هجری ،فرشته
موعضی و حسام شیردل در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته اند .در خالصه داستان این فیلم امده است:
ث می شود ،دنیای شیرین سارا در لحظه ای تلخ شود .او مبهوت و ناامید در قص ه تنش و
« تماسی تلفنی باع
ضعف هایش به دنبال این است که تاکنون کجای زندگی بوده است».
«رویداد ملی استاپ موشن» به دنبال چیست؟
نشست رسانه ای و ایین رونمایی از پوســتر «رویداد ملی استاپ
موشن» در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد .در این نشست سجاد
عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان ،امیررضا مافی
رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و محسن مشرقی دبیر
رویداد ملی استاپ موشن حضور داشتند.
سجاد عباسی ،معاون فرهنگی حوزههنریکودک و نوجوانبیانکرد:
فارغ از بحث مسیر ملی استاپ موشن ،باید بگویم حوزه هنری کودک و
نوجوان در یک اتمسفر بزرگ تر به دنبال موضوعاتی است که یکی از ان ها
حل مساله استعدادیابی در میان نوجوانان است که یکی از مسیرهای ان
استاپ موشن است.عباســی ادامه داد :این رویداد به طور مشخص در
استان های منتخب به صورت منطقه ای فعال خواهد شد که در پاسخ به
سیاست فراتهرانی است متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری
زیاد است که تمام مسائل از دریچه تهران دیده می شود.
3
امیررضا مافی نیز توضیح داد :مرکز انیمیشن حوزه هنری بر تولیدات
متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می گیرد ،تمرکز دارد و در پی ان
است که این موارد را توسعه بدهد .یکی از گونه های بسیار مهم که در
دوره ای کمتر به ان توجه شده ،استاپ موشن است.
او افزود :ما باید تالش کنیم این تکنیک را به عنوان یک بهانه جهت
حضور نوجوانان و مخاطبان نوجوان در کار داشته باشیم و یک رویداد
در شکل ملی خود برگزار کنیم .در جلسات شورای سیاستگذاری همه
متفق القول بودند مسیر این رویداد یک مسیر تربیتی است و موجب
رشــد و تعالی کودکان و نوجوانان خواهد بود .مــا نمی خواهیم یک
جشنواره برگزار کنیم ،ما یک مسیر را برای مشارکت کودکان و نوجوانان
هموار می کنیم از همین رو اتفاق نظر داشتیم که نقطه مغفول ،همین
مسیرسازی و مسیریابی است ما بر موضوع تربیت بیشتر تاکید کردیم
چون تربیت یک زیست میان مربی و بچه هاست .استاپ موشن به عنوان
یکی از گونه هایی است که ذیل انیمیشن تعریف می شود.
محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن گفت :ما یک جشنواره
نیستیم برای همین عبارت «رویداد ملی استاپ موشن» را برگزیدیم.
مخاطبان این رویداد دانش اموزان هستند حتی کسانی که تا حاال هیچ
انیمیشن و استاپ موشنی تولید نکرده اند ،مخاطب ما هستند .نگاه ما رو
به اینده است .انتهای این مسیر برای ما جذاب است و اینده را در دستان
این نوجوانان می بینیم .
او افزود :از سوی دیگر نوجوانی زمان شکفتن خالقیت است و تمرین
استاپ موشن باعث بروز خالقیت ان ها می شود .تمایز اول ما در انتخاب
مخاطب است .نکته دوم اولویت رشد و تربیت نیروی انسانی است .توجه
ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت شــروع و جسارت اغاز را
می دهیم و دوست داریم در اینده ان ها صاحب استودیو انیمیشن سازی
شوند/.روابط عمومی حوزه هنری صفحه 3
4
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
پرونده
«ابلـق» و رازهـای مگـو !
گفت وگوهایی با سه منتقد سینما درباره جدیدترین اثر نرگس ابیار که روی پرده سینماهاست
«ابلق» اخرین فیلم نرگس ابیار است که به تازگی روی پرده سینماهای کشور رفته است .داستان فیلم در
سیدمهدی فخرنبی
حلبی ابادها و زور ابادهای جنوب شهر تهران روایت می شود .جایی که مردم به سختی زندگی خود را می گذرانند
گفت و گو
و با انواع اتفاقات تلخ و شیرین مواجه هستند .نرگس ابیار این بار جسارت بیشتری به خرج داده و فیلمی کامال
اجتماعی را ساخته است .او در این فیلم ماجرای زنی را روایت می کند که عالوه بر تحمل خشونت شوهرش باید تا مرز تحمل
تجاوز هم برود و دم بر نیاورد .انتخاب این موضوع در کنار جنبش می تو این فرضیه را برای برخی از منتقدان پر رنگ کرده است که
نرگس ابیار با الگو قرار دادن همین جریان ترند شده در دنیا ،سوژه خود را انتخاب کرده است .اما برخی منتقدان بر این باورند که
داستان فیلم و هم زمانی ان با خبرهای اجتماعی روز کامال اتفاقی بوده است و برخی هم در زمینه اگزوتیک بودن فضای داستان،
تحلیل های خاص خود را ارائه می کنند .با تمام این تفاسیر« ،ابلق» توانست در سال 1399سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران،
نقش مکمل زن ،جلوه های ویژه ی بصری و بهترین چهره پردازی را از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند .یکی دیگر از
نکات جالب توجه فیلم ،حضور الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا است که در فیلم قبلی همین کارگردان یعنی «شبی که ماه کامل
شد» حضور داشتند .بهرام رادان ،گالره عباسی ،مهران احمدی ،گیتی معینی ،شادی کرم رودی و امین میری از دیگر بازیگران
این فیلم هستند .سه منتقد سینما درباره این فیلم با «صبا» گفت وگو کرده اند.
ارش خوشخو:
«نرگس ابیار» فیلمساز باهوشی است
«ارش خوشخو» روزنامه نگار و منتقد سینما در ابتدای تحلیل خود
گفت« :نرگس ابیار در فیل م های قبل از «ابلق» ،لحن روایی خاص
خود را داشت که با بخش بزرگی از سینمای ما متفاوت بود .هم در
«نفس» هم در «شیار »143می شد شاهد این لحن روایی منحصر
به فرد بود و تمرکز اصلی در ان فیلم ها روی داستان گویی بود ،کما
اینکه سابقه نویسندگی خانم ابیار موجب شده بود تا ان فیلم ها در
شخصیت پردازی و روایت گری هم شاخص باشند.
او ادامه داد :نکته بعدی راجع به فیل م های خانم ابیار برداشت درست
از مسئله ریتم و ضرباهنگ است .این فیلمساز در کارهای مختلفش
برای اینکه به فیلم ضرباهنگ های مختلفی ببخشــد ،تکنیک های
متنوعی را -مثل موســیقی ،اســتفاده از کارتون و یا حتی تدوین
هالیودی -به کار می بندد .در واقع شکل های مختلف کارگردانی را در
کارهای او دید ه بودیم.
خوشخو ادامه داد :البته کیفیت فیلم «ابلق» را نمی توان تخطئه
کرد .شروع فیلم درخشان اســت .یک محیط و کلونی خاص شبیه
محیطی که در فیلم «نفس» وجود داشــت ،اینجا در فیلم «ابلق»
هم دوباره تداعی می شود ،اما به نظر من ،فیلم به سمت ترندهای روز
می رود .ترند حقوق زنان و جریان می تو .موضوعی که شاید خیلی از
کارگردان های دیگر ما هم می توانند بدون نیاز به ان مهارت خاص
خانم ابیار در شخصیت پردازی و روایت گری ،به ان بپردازند.
این منتقد ادامه داد :با اینکه «ابلق» فیلم خوبی است اما در کارنامه
خانم ابیار یک فیلم شاخص محسوب نمی شود .نوع همدلی ای که
خانم ابیار از ما می گیرد و کاری که در این فیلم انجام می دهد شبیه
بقیه سینمای ماست که با ان حالت خاص فیلم های نرگس ابیار.،
فیلم هایی که او خودش را در ان ها تسلیم جریان خاصی نمی کرد،
فاصله دارد .در کارهای قبلی این فیلمســاز یک شــخصیت واحد
می دیدیم اما در این فیلم شخصیت واحد وجود ندارد و اتفاقاتی که در
فیلم رخ می دهد ،قابل حدس و پیش بینی است.
او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره «ابلق» در پاسخ به این
پرسش که ایا پرداختن فیلم به ترندهای روز به معنای نگاه فیلمساز
به جشــنواره های خارجی اســت ،گفت :بعید می دانم فیلم با نگاه
جشنواره ای ساخته شده باشد .خانم ابیار خواستند یک نوع واکنش
متعهدانه به جریان روز زنان نشان دهند .البته به نظرم یک واکنش
غیر الزم بوده است .درواقع خانم ابیار در این فیلم به مد روز نزدیک
شده است .شاید بتوان گفت که به کلیشه ها روز دنیا تن داده است .به
نظرم فیلم نامه نویسی که به این فیلم اضافه شده است در این قضیه
تاتیرگذار بوده .وگرنه چرا باید خانم ابیار با این حجم وارد ترند های
روز سینما بشود؟ البته در این زمینه باید گفت که ورود این فیلم به
ماجرای می تو ،شاید نکته خاص فیلم باشد .درواقع همین نکته ای بوده
است که نظر کارگردان را به خود جلب کرده است .این در حالی است
که خانم ابیار در طول تمام جوانی در حاشیه شهر معلمی کرده است
و به حاشیه شهر تهران مسلط است .سابقه طوالنی در این محیط ها
داشته و با ادم های مختلف گفتگو کرده و همین تعامل و حضور در این
مناطق کمک کرده تا پیش تر نیز فیلم هایی چون «نفس» و «شبی که
ماه کامل شد» خوب از کار در بیایند...
او درباره بازی بازیگران فیلم «ابلق» گفت :شخصیت هوتن شکیبا،
شخصیت دوپهلوی فیلم است .کسی که طرف زنش می ایستد و تنها
نقطه غافگیرکننده فیلم .از طرف دیگر بازی خوب الناز شاکردوست
را باید برشمرد که مدام در حال تکامل است .در این فیلم او نقش یک
دختر ترک زبان دارد و در فیلم «تی تی» یک دختر گیلک که هر دو
نقش را به خوبی ایفا کرده است
البته یکی از نکته هایی که در ســینمای ایران مد شده این است
که وقتی فیلم ساز می خواهد یک خانواده فردوست را نشان دهد ،به
یکسری پیرزن متوسل می شود که مدام داد می زنند .این برای من
عجیب است که خانم ابیار در این مورد ساده چطور تن به فرمول های
روز داده است .فرمول هایی که فیلمنامه نویسان با استفاده از ان ها
خودشان را راحت کرده اند .همه یا خرافاتی هستند یا جیغ می زنند.
این مختص «ابلق» نیست .به عنوان مثال در فیلم «شنای پروانه»
ساخته محمد کارت هم چنین رویکردی را می شد دید .این که چون
طبقه فرودست است ،کاراکتر باید جیغ بزند .باید حتما شخصیت
منزجرکننده باشــد .در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته
هومن ســیدی هم همین رویکرد را می دیدیم .ان قدر از این شکل
شخصیت پردازی استفاده شده که به کلیشه بدل شده است و خب
بهره گیری از این شیوه از فیلمســازی چون نرگس ابیار بعید بود،
چرا که این مدل شخصیت پردازی ،همه ریتم فیلم را به هم می زند.
صرفا تماشاگر را منزجر می کند و هیچ فایده ای هم ندارد .یک نوع
خودپسندی برای بازیگر است که بگوید بازیگر خوبی هستم و سنگ
تمام هم می گذارد.
او در پایان اظهار داشت :نرگس ابیار ،خیلی باهوش است .به همین
دلیل فکر می کنم بتواند خودش را از این فضاها بیرون بکشد و به سمت
داستان هایی برود که خودش دوست دارد ،نه داستان هایی که موج
روز طلب می کند.
احسانطهماسبی:
فضای اگزوتیک نیازمند الگویی متفاوت است
«احسان طهماسبی» منتقد ســینما در تحلیل خود از اخرین
ساخته نرگس ابیار گفت :با توجه به رویکردی که نرگس ابیار در فیلم
«ابلق» داشته است ،می توان گفت که کارگردان عکس مسیری را طی
کرده که مدنظر داشته است .در واقع او در فیلم «ابلق» تالش کرده تا
با ترسیم جغرافیا و ادم های مختلف از طبقات جامعه ،کاری کند که
هر کدام از انها به واســطه شغل و طبقه فرهنگی ضعیفی که دارند،
نشان دهنده فضا باشند .تمام این موارد قرار بوده است جهت نمایش
ظلمی باشد که به راحله وارد شده است ،اما کارگردان در ترسیم فضا و
جغرافیا ناموفق عمل کرده است و این در شیوه کارگردانی ،میزانسن،
دکوپاژ و به ویژه فیلمنامه که در ان با جامعــه ای بدون قهرمان و با
رویکرد منفعالنه مواجهیم ،به چشم می خورد.
این منتقد ادامــه داد :نمی توان این فضا را به این شــکل و بدون
شــناخت ایجاد کرد .در بعضی از فیلم های هومن سیدی که تالش
می کند ان فضا را بازسازی کند یا فیلم های مشابه که متاثر از تاریخ
سینمای جهان است ،می توان ما به ازایی در شهرهای ایران یافت و
رجوع به ان هم کار خیلی سختی نیســت .اما این فضا از ان جنس
نیست .مثال نمایش ان چرخ و فلک در بک گراند شهر قرار است به
شیوه نمادپردازی ،اختالف طبقاتی یا رویکرد این ادم ها نسبت به صفحه 4
پرونده
یکدیگر را نشــان دهد .اما نمادها اصطالحا از فیلم بیرون زده است.
از طرف دیگر نمی توان با شیوه های دوربین روی دست و استفاده از
جلوه های ویژه میدانی ان فضا و التهابی را که در ان جریان دارد ،ترسیم
کرد .او در پاسخ به این پرسش که ایا داستان فیلم «ابلق» متناسب
با فضای ترسیم شده نبوده ،گفت :خانم ابیار با اشرافی که در حوزه
ادبیات داستانی دارد ،می داند که پرداخت و ساخت چنین فضاهایی
نیاز به شناخت دقیق تر از بابت جزئیات شخصیت ها و کاراکترها دارد.
نمی شود در ترسیم و نمایش یک فضای شهری خاص با یک الگوی
دم دستی که منجر به فضاهای اگزوتیک و اخرالزمانی است ،داستان
را به فضا تحمیل کرد.
طهماسبی درباره بهره گیری از نمادپردازی در فیلم «ابلق» گفت:
نمادهایی از قبیل موش ها و چرخ و فلک و شیوه پرداخت به داستان در
این فیلم کارکرد ندارد همین امر هم باعث این شده که فیلم به سمت
کلیشه و شعارزد گی حرکت کند.
رضا صائمی:
«ابلق» انفعال را نقد می کند
ســیدرضا صائمی نیز درباره نوع روایت «ابلــق» اخرین فیلم
سینمایی نرگس ابیار گفت :برخی سینماگران ،جهان خاص خود را
دارند ،مانند مسعود کیمیایی که در جهان ویژه خود ،مفاهیمی مانند
عدالت ،اعتراض و فقر را بیان می کند .البته باید توجه داشت که چنین
مفاهیمی با مولفههای دیگری هم گره خورده اند .درباره نرگس ابیار و
کارهایی که از او دیده ایم اگر بخواهیم وجه اشتراکی بین فیلم هایش
بیابیم ،به قصه های زنانه برمی خوریم که در اثار او همواره به چشم
می اید اما ان جهان خاصی که گفتیم اینجا دیده نمی شــود .گاهی
فیلمساز در ژانرهای مختلف با مضامین گوناگون دست به تولید اثر
می زند که این هم برگرفته از جهان خاص سینماگران است.
یها یکسانی که در فیلم های
این منتقد سینمای ایران درباره ویژگ
ابیار به چشم می خورند هم تصریح کرد :بی گمان مهم ترین ویژگی
همه اثار ابیار داشتن داستان فیلم است .به عبارت دیگر ،ابیار سینمای
قصه گویی دارد و دلیلش هم خاستگاه نرگس ابیار است .او از ادبیات
داستانی وارد سینما شده است ،پس به قصه فیلمش اهمیت بسیار
زیادی می دهد .فــارغ از هر ارزیابی ســینمایی ،قصه گو بودن ابیار
سینماینکتهبسیارمهمیاست.مخاطبانباایندستفیلم هاارتباط
برقرار می کنند و این از ویژگی های بسیار خوب یک فیلم است .در واقع
اگر بخواهیم دو مولفه همیشگی کارهای ابیار را در کارهایش مدنظر
قرار دهیم باید به مقوله های قصه گویی و مسائل و چالش های زنان در
جامعه اشاره کنیم .یا به عبارت بهتر باید بگوییم قصه گویی و غصه های
زنانه مولفه های برجسته اثار این فیلمساز را تشکیل می دهند.
عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران درباره این که
گفتهمی شود«ابلق»قصدنداشتهازشخصیت«راحله» قهرمانبسازد
و انفعال او هم دلیل برای ضدقهرمان شدنش نیست .بنا بر این تعریف
«ابلق» داستان موقعیت است نه شخصیت ،توضیح داد :این درست
است که فیلم روایت گر موقعیتی خاص است اما شما می بینید که در
جریان این روایت به شخصیت ها هم پرداخته می شود ،پس می توان
گفت هر دو نوع داســتان (داســتان موقعیت و داستان شخصیت)
اینجا مدنظر کارگردان بوده اســت .اتفاقاً نقدهایی درباره پرداخت
شخصیت ها ،به ویژه شخصیت «راحله» و انفعال او مطرح شده است.
این در حالی است که معتقدم بازنمایی و بازگویی چرایی این انفعال
دلمشغولی اصلی کارگردان «ابلق» است .ضمن اینکه تالش زیادی
هم برای تشریح موقعیت انفعالی شخصیت اصلی داستان فیلم دارد.
صائمی در توضیح نگاه اسیب شناسی به فیلم «ابلق» اظهار کرد:
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
5
شما در این فیلم با شــخصیت زنی روبرو می شوید که برایش اتفاق
ناگواری افتاده است و نظیر این اتفاق برای بسیاری از زنان هم روی
داده اما ان ها از بازگویی ماجرایی که بر ان ها گذشــته ،ابا دارند .این
اتفاق برای «راحله» زنی در طبقه فرودست جامعه که موقعیت های
مردساالرانه متعددی دارد رخ می دهد .این انفعال جبری است که
ساختارهای اجتماعی به او تحمیل می کند تا مجبور به پنهان کاری
می شود و در غیر این صورت زندگی او در اینده دچار تزلزل خواهد شد.
فیلمساز البته هرگز در جایگاه قضاوت قرار نگرفته و نمی خواهد این
میان قضاوت کند ،بلکه می خواهد به شرایطی اجتماعی که دست به
ی دهند تا زنی مانند «راحله» را در چنین موقعیتی قرار
دست هم م
دهند تا مجبور به انفعال شود ،اشاره کند.
او در پاسخ به این پرسش که فیلمســاز نباید سکوت در چنین
موقعیتی را به چالش بکشد؟ گفت :درست است که شخصیت اصلی
فیلممنفعالنهرفتارمی کندامابهاینمعنینیستکهفیلمسازسکوت
دربرابر چنین معضالتی را تشویق کند! ما خیلی از است ها و هست ها،
باید و نباید بیرون می کشیم اما باید توجه داشت که در فیلم «ابلق»
یک موقعیت گزارش شده است و خود این گزارش به نوعی نگاهی
اسیب شناسانه به ماوقع است.
صائمی درباره مطرح کردن رفتار انفعالی شخصیت «راحله» در
اخرین ساخته نرگس ابیار هم گفت :برخی این انفعال را در قالب نقد
مطرح کردند اما باید به این موضوع دقت کرد که فیلمساز با نگاهی
جامعه شناختی دالیل انفعال شخصیت اصلی فیلمش را به نحوی
دراماتیک مطرح می سازد .او موقعیتی اسیب زننده را به تصویر کشیده
و ما باید مفاهیم را در متن و منطق فیلم ارزیابی و سپس قضاوت کنیم.
جامعه شناس ،سیاست مدار نیست ،مصلح اجتماعی هم نیست .زمانی
همکهفیلمسازازنگاهجامعه شناسیبهاتفاقاتوجریان هامی نگرد،در
چنین مقام هایی قرار نمیگیرد .البته روشنفکر کسی است که چراغ
می اندازد و روشنگری می کند.
منتقد ســینمای ایران درباره درونمایه اصلی فیلم «ابلق» هم
توضیح داد :همانطــور که گفتم نقدهایی به «ابلق» و شــخصیت
«راحله» شد که چرا او تا این حد منفعل است؟ به نظر من فیلمساز
اتفاقا اینجا می خواهد همین چرایی را مطرح و نقد کند .در پی این
است که چه شرایط اجتماعی ،فرهنگی و ...در جامعه وجود دارد که
به چنین انعفالی منتهی می شــود؟ این دغدغه و دلمشغولی اصلی
کارگردان فیلم «ابلق» است که اتفاقا موضوع بسیار مهمی را هم در
بوته نقد می گذارد.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این صحبت ها ایا می توانیم
بگوییم «ابلق» فیلمی محافظه کارانه است؟ تصریح کرد :خیر! این
فیلم به هیچ عنوان محافاظه کارانه نیست ،چرا که در تالش برای به
چالش کشیدن ساختارهای فرهنگی یک جامعه است .شما می بینید
که کارگردان جای این که تمرکزش را روی واکنش راحله صرف کند،
مانند جامعه شناسی که ابزارش کتاب و قلم است ،با دوربین موقعیتی
انفعالی را ترسیم کند .البته موضوعی که دست مایه ساخت «ابلق» قرار
گرفته جنبه تاریخی دارد و اتفاقاً بحث جامعه ما هم نیست و مقوله ای
جهانی محسوب می شود .در قرون پانزدهم و شانزدهم میالدی در
برخی جوامع غربــی نیز مردان جنس برتر به حســاب می امدند و
استقالل عمل بیشتری داشتند .رضا براهنی در کتاب جاودان خود
«تاریخ مذکر» به این پرداخته که گاهی گفته می شود زن ها نقشی در
شکل گیری تاریخ ما نداشته اند ،چون همان ساختارهای مردساالرانه
به زن ها مجال نداده تا از موقعیت زنانه خود استفاده کنند .این موضوع
فقط خاص اذیت و ازار زنان هم نیست .برای نمونه در یک اداره ،با توجه
به اشکال اداری که موجود است ،سازمان و ساختار طوری تنظیم شده
که امکان و موقعیت پیشرفت برای مردها بیشتر لحاظ شود.
صائمی درباره همزمانی ســاخت فیلــم «ابلق» بــا راه اندازی
ی تو» اظهار کرد :یادم نمی اید که فیلم «ابلق» قبل یا بعد
جنبش«م
از راه افتادن جنبش می تو تولید شد اما اکران این فیلم با جهانی شدن
می تو مماس شد .البته بازهم باید به این موضوع اشاره کرد که در نقد
«ابلق» ان را فیلمی محافظه کارانه توصیف می کنند که شخصیت
اصلی اش علیه جریان نامطلوب محیط طغیان نمی کند اما همین
کنش هم نشان می دهد فیلمساز دقیقاً دنبال چه چیزی است.
او درباره امکان تولید اثاری با مضامین مشابه «ابلق» هم گفت:
در دهه های 60و 70خورشــیدی برای طرح چنین مسائلی باید
تابوشــکنی می کردیم اما این تابو حاال شکسته شده است .هرچند
اثار مشابه فیلم «ابلق» زیاد نیستند اما حاال در جایی قرار گرفته ایم
که می توانیم رازهای مگو را بیان کنیم .برای نمونه یک دهه پیش هم
فیلم«هیس!دخترهافریادنمی زنند»باتمی مشابهتولیدشدوهمین
که سینمای ما امکان طرح این موضوعات را پیدا کرده ،اتفاق بسیار
مسرت بخشی است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
لوگوی موسیقی نمایش «هفت خان اسفندیار» منتشر شد
لوگوی موسیقی نمایش «هفت خان اسفندیار» توسط حامد حکیمی طراحی شده و رامین گرجی
هم موشن گرافی ان را به سرانجام رسانده است« .هفت خان اسفندیار» به کارگردانی و تهیه کنندگی
حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی است که این روزها اخرین مراحل اماده سازی خود
را پشت سر می گذارد .این نمایش برداشتی ازاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که یوسفعلی
میرشکاک نیز به عنوان مشاور محتوایی در این اثر حضور دارد« .هفت خان اسفندیار» نخستین حضور
سازمان اوج بر صحنه تئاتر حرفه ای است که ان را با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی روی صحنه می برد.
این نمایش قرار است در تاالر وحدت تهران روی صحنه برود/ .خبرگزاری مهر
نمایشنامه خوانی «یک تا ۱۰دقیقه» در فرهنگسرای امید
نمایشنامه خوانی «یک تا ۱۰دقیقه» به نویسندگی کریستوفر دورنگ ،تر الگزاندر والنزا و ترجمه هائده
حائری و به کارگردانی مهدی خطیبی ،پنجشنبه ۲۴شهریور در نگارخانه ابی فرهنگسرای امید واقع در میدان
امام حسین ،خیابان ۱۷شهریور ،خیابان خشکبارچی ،فرهنگسرای امید اجرا می شود.ارزو مبارک ابادی،
ساناز باقری ،فاطمه حنیفه نیک ابادی ،ماشا چاوشــیان ،ساالر غفاری ،محمدرضا حسنی ،هانیه باجلوند،
عسل بهزادی ،فاطمه اسدی ،شکوفه ابولملوکی ،انارام معظمی و سیدنیما دانشیار از جمله خوانشگران این
نمایشنامه خوانی هستند .دیگر عوامل این نمایشنامه خوانی عبارتند از دستیاران کارگردان :انارام معظمی،
سیدنیما دانشیار ،موسیقی :محمد جابری ،عکاس :ملیکا نورافکن ،طراح پوستر و بروشور :اذر گازر/.صباخبر
کشفتصویریاز«میکل انژ»دریککتابتاریخی
«جیمز هال» پژوهشگر و نویســنده کتاب «کارگاه هنرمند :یک تاریخچه
فرهنگی» معتقد اســت طراحی کوچکی که در حاشیه یکی از نسخه های قرن
پانزدهمی کتاب «کمدی الهــی دانته» وجــود دارد ،درحقیقت «میکل انژ»
مجسمه ساز نامدار ایتالیایی را حین فعالیت به تصویر می کشد.
«هال» برای نگارش کتاب جدیدش درباره این طراحی تحقیق کرده است و در
نهایت به این نتیجه رسیده است که این طراحی فقط می تواند «میکل انژ» را به
تصویر بکشد.
توجه «هال» پس از شرکت در سخنرانی درباره کتاب «کمدی الهی» اثر «دانته»
به این طراحی جلب شد .او می گوید پس از ماه ها تحقیق به این نتیجه رسید که
بسیاری از ویژگی های این طراحی با «میکل انژ» شباهت دارد.
این طراحی یک هنرمند حین تراشیدن یک ســردیس بزرگ با استفاده از
چکش به تصویر می کشد .در این طراحی یک مجسمه بدون دست نیز در پشت
سر هنرمند به چشم می خورد .این طراحی در نخستین بخش کتاب یعنی در بخش
«دوزخ» و در نزدیکی قسمتی از داســتان وجود دارد که در ان «دانته» تصمیم
می گیرد به سمت دوزخ حرکت کند.
«هال» همچنین معتقد است ،این سردیس عظیم الجثه به مجسمه های «سن
پیتر» و «ســن پل» که «میکل انژ» در فاصله ۱۵۰۱تا ۱۵۰۴برای کلیســایی در
«سیه نا» خلق کرد نیز شباهت دارد.
البته هنوز هویت هنرمندی که این طراحی را خلق کرده است مشخص نیست.
ممکن است یک هنرمند «توسکانی» یا یک هنرمند اماتور با استعداد این نقاشی
را خلق کرده باشد/.خبرگزاری ایسنا
جایز هترویج گربرجست هبرایزهرهقایینی
جایز ه ترویج گر برجســت ه خواندن ایبی -ای رید در سی وهشتمین
همایش بین المللی IBBYمالزی به زهره قایینی رسید.
این جایزه توسط «بنیاد ای رید شنژن» با همکاری «دفتر بین المللی
کتاب برای نسل جوان» برای قدردانی از ترویجگران تاثیرگذار کتاب خوانی
در گستر ه جهانی اهدا می شود .این همایش بین المللی با شعار «قدرت
قصه ها» ۵ ،تا ۸سپتامبر ( ۱۴تا ۱۷شــهریور )۱۴۰۱به میزبانی کشور
مالزی برگزار می شود .این همایش که ناشران ،نویسندگان ،تصویرگران،
کارشناسان و دوســتداران کتاب بیش از ۸۰کشور جهان در ان گرد هم
می ایند ،شامل مراسم اهدای جوایز مهمی چون هانس کریستن اندرسن،
ایبی -اساهی و ایبی -ای رید است .شاخه های ملی ایبی در کشورهای
مختلف جهان مسئولیت معرفی نامزدهای این جایزه به هیات مدیر ه دفتر
بین المللی را بر عهده دارند و هیات داورانی متشکل از کارشناسان عضو
هیات مدیر ه این دفتر پس از بررسی نامزدهای معرفی شده ،برندگان این
جایزه را برمی گزینند/ .صباخبر
«نقشراستان»برگزارمیشود
نمایشگاه «نقش راســتان» مجموعه اثار حسن روح االمین و
قدیمی ترین پرده های عاشورایی ۲۰شهریورماه تا پنجم مهرماه
در کوشک باغ هنر برگزار می شــود« .نقش راستان» بزرگترین
مجموعه اثار حســن روح االمین است که در یک نمایشگاه روی
دیوار می رود .در این نمایشــگاه ۲۳نقاشی از این هنرمند و پرده
های عاشــورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی
به نمایش گذاشته می شود .نمایشگاه «نقش راستان» به همت
موسسه هاتف سحر و منطقه فرهنگی گردشگری عباس اباد در
کوشک باغ هنر به مناسبت اربعین حســینی به نشانی بزرگراه
حقانی ،جنب باغ کتاب برگزار می شــود .این نمایشــگاه از ۲۱
شهریور تا ۵مهرماه از ساعت ۱۵تا ۱۹در معرض دید عالقه مندان
و شهروندان قرار خواهد گرفت .حســن روح االمین متولد سال
۱۳۶۴در تهران یک نقاش هنرمند اســت که عمدتاً صحنه های
عاشورا را به تصویر کشیده است/.خبرگزاری انا
خاطرات 8هم رزم شهید متوسلیان کتاب شد
کتاب «ایستاده تا همیشه» به شــرح اتفاقات چهار سال از زندگی
حاج احمد متوسلیان از زاویه هم رزمانش می پردازد .کتاب «ایستاده
تا همیشه» به تدوین و تنظیم فاطمه وفایی زاده حاصل گفت وگوهای
مفصلی با هم رزمان جاویدنشان احمد متوسلیان است که هرکدام پس از
معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهه های غربی ،نسبت
خود را با این سردار پراوازه بازگو کرده اند.
این کتاب خاطرات شــفاهی هشــت نفر از افرادی است که احمد
متوسلیان را بین سال های 1358تا 1361دیده اند .مریم کاتبی ،حمید
فرحزادی ،مجتبی عسگری ،حسن رســتگار پناه ،نعمت اهلل حکیم،
محمدجواد اکبری اهنگر ،ناصر شیخ عباسی و سیدحسن اعتمادزاده
افرادی هستند که روایت ان روزها را بازگو کرده اند« .ایستاده تا همیشه»
به دنبال ترسیم چهره ای فرشته گونه از فرمانده ای نیست ،بلکه تالش
دارد غبارهای روی چهره او را کنار بزند و برادراحمد واقعی را پیش روی
مخاطب قرار دهد/ .خبرگزاری انا صفحه 6
چهار شنبه16شهریور 1401شماره1273
خرب فرهنگ و هرن
«اناتول»؛ چالشی برای بازیگر مهمان
رضا دشتکی ،مترجم و کارگردان نمایش «اناتول» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است،
درباره دالیل ایفای هرشب نقش اصلی نمایش توسط یک بازیگر مهمان گفت :ابتدا قصد داشتم در هر صحنه
یک بازیگر نقش اناتول را ایفا کند اما همینطور که در تمرین ها جلو رفتیم حس کردم می توان مسیری را برای
این نقش طراحی کرد که در ان بازیگر و مخاطب به این فضای ناشناخته ای که برای شخصیت طراحی شده
اگاهی نداشته باشد و در ادامه به این فکر افتادم که هر شب یک بازیگر جدید به عنوان مهمان نقش اناتول را
ایفا کند؛ بازیگری که اگاهی کاملی نسبت به انچه که قرار است روی صحنه رخ دهد و بازی کند ،نداشته باشد
و در لحظه ،شاهد واکنش های او به صورت بداهه باشیم/ .خبرگزاری مهر
تجربیات شهری سوژه نقاشان شد
نمایشگاه گروهی «تجربه شهری» از تاریخ ۱۸تا ۲۷شــهریور ماه به صورت انالین در سایت گالری
ارتیبیشنبهنمایشگذاشتهمی شود.ایننمایشگاهگروهیبااثاریازمصطفیقربانی،محمدحسینسعلبی
فرد ،مهدی مشایخی ،حمید پیرایش مقدم ،روژانو محمدزاده ،رضا طالبی ،سما رحمانی گرمارودی ،مرضیه
میرجعفری ،احسان ارجمند ،اعظم قزل سفلو و نوید ندایی برگزار می شود .شهر در این رویداد به عنوان سوژه
اصلی و عامل تجربه های منحصر به ماهیت شهری در نظر گرفته شده است .در استیتمنت «تجربه شهری»
نوشته شده است« :شهر با ظهور مدرنیته به موضوعی محبوب برای نقاشانی تبدیل شد که عالوه بر ابداعات
شکلی در پی کشف ماهیت زندگی مدرن هم بودند/ .صباخبر
حسین حسن شاهی:
«تاالب» مرثیه ای برای گاومیش های هورالعظیم است
نمایشــگاه مجســمه های حســین
حسن شــاهی با عنوان «تــاالب» تا ۲۲
شــهریور ماه در گالری ا ُ برپاســت .این
نمایشگاه شــامل مجسمه هایی ست که
همه المان هایی از جنوب کشور مانند نی
همبون ،ماهی ،کشتی ،گاومیش و زنانی
با پوشــش محلی را بازنمایــی می کنند.
احســان عبدی پور کارگردان و نویسنده
در استیمیت این نمایشــگاه نوشته
است« :سالی که گذشت ما همه
اه ها ،اخ هــا و وای های توی
دلمان را پشــت ماغ های
ِ
دوردست
گاومیشــی در
هورالعظیم پنهان کردیم.
در یک تناظــر غم انگیز،
گاومیش ها شــبیه تام و
تمامی از ما بودند .خسته و پر از حرمان.
توییتهای ما برای انها اب نمی شد ،کما
که اخبار کسی برای ما نان.
7
این نمایشگاه و تلقی من از جنوبِ جهان ،سیاه و تار
می بود اگر که ماهی ها نبودند .ماهی و موسیقی .ماهی
مرگ از گرســنگی نه ،مرگ از بی امیــدی را به تاخیر
می اندازد .اثار این نمایشگاه می توانست پالن های یک
انیمیشن باشند؛ اما ذهن تک فریم حسین حسن شاهی
جا برای تکان خوردن و ُجنبیدن سوژه ندارد .اینجا هر
بدیل ســربلندی ست از
تکانی (بخوانیم هر فیگوری) ِ
قصه ای جداگانه.
انگار که عکسی باشد از میانه راه یک گاومیش ،یک
ماهی ،یک دمام و نی همبونه؛ طوری که بشــود پس و
پیشش را به میل خودت و برای خودت تعریف کنی».
حسین حسن شــاهی هنرمند مجسمه سازعنوان
کرد :ایده این نمایشــگاه به چندین سال پیش که من
دانشجوی رشته انیمیشن بودم بازمی گردد ،از انجا که
اصالتا جنوبی هستم و دغدغه فرهنگ ،اداب و رسوم،
موسیقی ،پوشــش و فضای جنوب را دارم این ایده در
ذهنم شــکل گرفت که یک انیمیشــن درباره جنوب
کشور بسازم ،اما از انجا که ذهنیت من تک فریم است و
قصه پرداز نیستم ،این شد که تصمیم گرفتم با مدیای
مجسمه سازی کار کنم و حدود ۵ -۴سال روی
این مجموعه کار کردم.
او درباره انتخاب متریال فلز توضیح داد:
شــروع کار من با متریال فلز بــود و کار را با
مجسمه های دمام زنان فلزی شروع کردم و رفته رفته
مجموعه را گسترش دادم .در مناطق نفت خیز جنوب
و پاالیشگاه ها و کشــتی ها متریال فلز زنگ زده خیلی
دیده می شود و از طرفی ساختمان هایی که در جنوب
و بوشهر ســاخته شده اند چون با ماســه های دریا کار
شده اند ،احســاس زبری خاصی دارند که حتی گاهی
خرده های گوش ماهی و صدف هم بین سیمان دیوارها
مشاهده می شود .همه اینها برای من الهام بخش بود و
این تصاویر در ذهن من ایجاد شــد که می توانم با فلز
بازی های فرمــی زیادی انجام دهم و فلــز را با متریال
دیگری نیز ترکیب کنم.
این هنرمند درباره پرداختن به گاومیش در اثار خود
اظهار کرد :من نویسنده نیستم و توسط تصویر و مجسمه
ذهنیت خود را ارائه می کنم .در این چند سال وضعیت
بد تاالب های جنوب و خشکی ان ها به زیست جانوران
ان منطقه و به خصوص زندگی واتر بوفالو یا گاومیش ها
بسیار اسیب رسانده است .او اضافه کرد :چندسال پیش
تصاویری منتشر شد که این گاومیش ها به دلیل گرمای
شدید هوا و خشکی تاالب هورالعظیم سوختند.
هرکدام از ایــن تصاویر ایده ای بــود در ذهن من و
حضور گاومیش در اثارم از اینجا شــروع شد .عالوه بر
اینکه گاومیش نماد منطقه جنوب هم هست چون این
حیوانات از خوزستان تا بوشهر و ...زندگی می کنند .این
مجسمه ساز درباره نام گذاری این مجموعه تصریح کرد:
دلیل اینکه من نام این نمایشگاه را «تاالب» گذاشتم،
این بود که جغرافیای بیشتری را دربر بگیرد و منحصربه
شــهرهای مخصوصی از جنوب نباشــد بلکه در این
نمایشگاه پهنه جنوب و وجه اشتراک و قرابت فرهنگی
این شهرها را به تصویر کشیدم. صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
در استانه 21شهریور ،روز ملی سینما
الهام حمیدی و روزهای خیلی نزدیک
هشتم اذر را بسیاری از مردم ایران با خاطره دیدار حماسی تیم ملی
فوتبال ایران در ملبورن برابر استرالیا به سال 1377به یاد سپرده اند اما
این روز با سالگرد تولد الهام حمیدی ،بازیگر سینما و تلویزیون ایران
نیز مصادف است .حمیدی سال 1356در تهران به دنیا امد .نام اصلی
او نوشین بود و پدرش با وجود این که کارمند دولت محسوب میشد،
ســابقه بازیگری تئاتر را هم داشــت و عمویش نیز گوینده رادیو بود.
شــاید همین ها جرقه ای برای ورود حمیدی به دنیای بازیگری بود.
سال 1363و زمانی که فقط 7سال داشت ،کارش را با تئاتر اغاز کرد.
حضورش در کالس های بازیگری باعث شد مورد توجه رامین لباسچی
برای حضور در مجموعه تلویزیونی «اوایی در گلســتان» قرار بگیرد.
حمیدی در اپیزود «شکارچی مرال» این مجموعه نقش افرینی کرد و
البته هنرمندان نام اشنایی مانند فرهاد اصالنی ،رامین پرچمی ،مهدی
ت بخشی و پرند زاهدی از بازیگران
صبایی ،رزا ارایش ،رضا بابک ،عنای
ثابت «اوایی در گلستان» بودند .این مجموعه سال 1379تولید و دو
ســال بعد روی انتن رفت .البته حمیدی پیش از بازی در این سریال،
بازیگــری را در مجموعه تلویزیونی «کوی دامــون» هم تجربه کرده
بود .حضور در مجموعه تلویزیونی موفق «مســافری از هند» با نقش
«پروانه» نردبان موفقیت حمیدی بود .او در این مجموعه نقش دختر
دایی «رامین» را بازی می کرد که قرار بود از هند بازگردد و همسرش
شود اما پسرعمه اش دختری هندی به نام «ســیتا» را همراه خود به
ایران اورد و با او قرار و مدار ازدواج گذاشت .بازی قابل قبول حمیدی
در این سریال که از بازیگرانی همچون سروش گودرزی ،شیال خداداد،
حمید گودرزی ،مجید مشیری ،ایرج نوذری ،زنده نام زهره فکورصبور،
نسرین مقانلو ،فلور نظری و فرحناز منافی ظاهر بهره می برد ،نقش بسیار
پررنگی در معرفی حمیدی به اهالی سینما و تلویزیون ایران داشت اما
سریالی که برای او شهرت به ارمغان اورد ،مجموعه پرمخاطب «یوسف
پیامبر» به کارگردانی فرج اهلل سلحشــور بود .بازی حمیدی در نقش
«استات» همسر حضرت یوسف (ع) به حدی طبیعی و باورپذیر بود
که وقتی برخی وقتی او را می دیدند از صبوری اش در سریال انتفاد و به
این کارش اعتراض می کردند و حمیدی تنها می توانست بگوید«:ان
زن من نبودم! استات بود» .کمرکش دهه 80دورانی بود که حمیدی
به اوج شهرت رسید .بازی در ســریال «زیر تیغ» و در نقش «مریم»
نقش افرینی برجســته دیگری از او بود .فیلمبرداری «شوق پرواز»
ســریالی به کارگردانی یداهلل صمدی و با مضمون زندگینامه خلبان
شهید عباس بابایی سال 1388اغاز شد و حمیدی در این مجموعه
برای سومین بار نقش مقابل شهاب حسینی را بازی می کرد .این
دو بازیگر پیش تر و ســال 1385در فیلم «بچه های ابدی» به
کارگردانی پوران درخشنده و در نقش های «نگار» و «ایمان»
بازی مقابل یکدیگر را تجربه کرده بودند و یک سال بعد هم
در فیلم سینمایی «محیا» ساخته اکبر خواجویی هم بازی
شدند .حضور در «شــوق پرواز» نیز تجربیات ارزشمندی
برای الهام حمیدی درپی داشت ،چرا که غیر از حسینی،
بازیگران مطرحی مانند اکبری عبدی ،افسانه بایگان،
اکرم محمدی ،زنده نام حسن جوهرچی ،پوراندخت
مهیمن ،زهره حمیدی ،فرهاد قائمیان ،فخرالدین
صدیق شریف ،مهران رجبی و مینا جعفرزاده هم در
این مجموعه تلویزیونی نقش افرینی کردند .الهام
حمیدی بازیگری در سینما را هم سال 1380با
فیلم «دنیا» به کارگردانی منوچهر مصیری اغاز
کرد و همان سال در فیلم ســینمایی «تیک»
ساخته اســماعیل فالح پور نیز به نقش افرینی
پرداخت .فیلم «خیلــی دور ،خیلی نزدیک»
به کارگردانی و نویســندگی رضا میرکریمی اما
نخستین اثری بود که حمیدی در ان نقشی اصلی
داشــت .او در این فیلم نقش «نسرین» را مقابل
مسعود رایگان در نقش «دکتر محمود عالم» بازی
کرد و برای این نقش افرینی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر
نقش مکمل زن از بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد و برای
همین نقش بود که تندیس زریــن بهترین بازیگر نقش مکمل زن ،از
ن سال ها با وجود جوانی
جشن خانه سینما را دریافت کرد .حمیدی ا
به بازیگری برجسته با ظاهری خاص و ارام بدل شده بود که ظرفیت
و استعداد فوق العاده ای برای بازی در نقش های گوناگون در وجودش
موج می زد .سال 1387زمانی بود که او بازی در فیلم های پرمخاطب
تاریخی را هم تجربه کرد« .میریام» همسر حضرت سلیمان ،شخصیتی
ی ان را در فیلم «ملک سلیمان» الهام حمیدی
بود که نقش افرین
برعهده داشت.
گمان می رفــت حمیدی با چهره خاصی کــه دارد تنها در
نقش های مثبت بازی های خوبی از خود ارائه می دهد اما بازی در
نقش «سایه» فیلم کمدی «اخالقتو خوب کن» به کارگردانی
سیدمسعود اطیابی بر این فرضیه خط بطالن کشید.
«ســایه» نقش متفاوتی بود که حمیدی پس از
ایفای نقش هــای مثبت به ان رســید و از پس
اجرای ان هم به خوبی برامد .با وجود نقش های
متعددی که به حمیدی پیشنهاد می شد او
در نیمه دوم دهه 90در سینمای ایران کم
پیدا شد 13 .بهمن 1397الهام حمیدی
خبر ازدواجش با علیرضــا صادقی را در
صفحه اینســتاگرامی خود منتشر و به
این ترتیب ان را رســانه ای کرد .صادقی
البته فعالیتی درســینما و تلویزیون ایران
ندارد .الهام حمیدی پس از ازدواجش حضور
کمرنگ تری در ســینما و تلویزیــون دارد و حاال
بیشتر وقت خود را برای الوین پسر دوساله و دخترش
که حدود یک سال دارد صرف می کند. صفحه 8