روزنامه صبا شماره 1273 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1273

روزنامه صبا شماره 1273

روزنامه صبا شماره 1273

‫چهارشنبه| ‪16‬شهریور ‪ 7 |1401‬سپتامبر‪ 10 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1273‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«ابلـق» و رازهـای مگـو !‬ ‫گفت و گوهایی با سه منتقد سینما درباره جدیدترین اثر نرگس ابیار‬ ‫وزیر ارشاد‪ :‬مشکل «جیران»‬ ‫حل می شود‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬طاها ابیار‬ ‫اولین جلسه شورای سینما‬ ‫با حضور معاون اول‬ ‫رییس جمهور برگزار می شود‬ ‫صفحه ‪2‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫وزیر ارشاد‪ :‬مشکل «جیران» حل می شود‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در خصوص نظارت وزارت ارشاد روی انتخاب‬ ‫نماینده اسکار گفت‪ :‬معرفی نماینده ایران در اسکار از طریق سازمان سینمایی صورت می گیرد چرا که‬ ‫انها در این فرایند روی قســمت های مختلف از جمله بخش های صنفی نظارت دارند و سعی می کنند‬ ‫بهترین اثر را به اسکار بفرستند‪ .‬وزیر ارشاد گفت‪ :‬برای ارائه نماینده ایران در اسکار من پیشنهادی ندارم‬ ‫و در این مباحث دخالت نمی کنم‪ .‬سال گذشته هر چه سازمان به توافق رسید ما هم به نظر فرایند این‬ ‫مجموعه احترام گذاشتیم‪ .‬اسماعیلی با اشاره به سرنوشت سریال «جیران» که پخش ان متوقف شده‬ ‫است‪ ،‬گفت‪ :‬سریال جیران یک مشکل حقوقی دارد وحل می شود‪/ .‬خبرگزاری برنا‬ ‫روستاپور‪ :‬امروز مخاطب عروسک ها بیشتر بزرگسال ها هستند‬ ‫سارا روستاپور‪ ،‬مجری و برنامه ساز حوزه کودک درباره علت افت برنامه های کودک در سال های اخیر‬ ‫نسبت به دهه های قبل تلویزیون‪ ،‬گفت‪ :‬در سال های‪ ۶۰‬تا‪ ،۸۰‬مدیا اصال انقدر گسترش پیدا نکرده بود؛ یعنی‬ ‫مخاطب ما انقدر حجم کارتون و عروسک برایش وجود نداشت که انتخاب برایش راحت باشد‪ .‬او با اعتراف به‬ ‫اینکه‪« :‬عروسک هایی که االن داریم عروسک های خیلی شاخصی نیستند‪ ».‬افزود‪ :‬االن فقط «مل مل» هست‬ ‫که از دهه نود بوده و «پنگول» که باز برای چند سال قبل است‪ .‬هنوز عروسک خاصی نداریم‪ .‬روستاپور گفت‪:‬‬ ‫در حال حاضر اقبالی که برای عروسک ها وجود دارد‪ ،‬بیشتر برای عروسک های بزرگسال است‪ .‬مثال «جناب‬ ‫خان» یا «کاله قرمزی»و این توجه به عروسک ها برای کودک وجود ندارد‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫اولینجلسهشورایسینماباحضورمعاوناولرییسجمهوربرگزارمی شود‬ ‫محمد خزاعی‪ ،‬رییس سازمان سینمایی از برگزاری اولین جلسه شورای سینما با حضور معاون اول‬ ‫رییس جمهور و اعضای حقیقی و حقوقی شورا در هفته اینده روز دوشنبه‪ ۲۱‬شهریورماه‪ ۱۴۰۱‬همزمان‬ ‫با روز ملی سینما خبر داد‪ .‬او با اعالم این خبر درباره جایگاه شورای سینما و نقش ان در بهبود وضعیت‬ ‫سینما‪ ،‬گفت‪ :‬این شورا در راستای هم افزایی و تقویت میان بخش های سیاست گذاری‪ ،‬اجرایی‪ ،‬نظارتی‪،‬‬ ‫اموزشی‪ ،‬مطالعاتی‪ ،‬علمی و تولیدی در حوزه هنر و صنعت صوت و تصویر و سینما با همت و تالش‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی احیا شده است‪ .‬رییس سازمان سینمایی اظهار‬ ‫کرد‪:‬افزایشهماهنگیوهمکاری هایفرهنگی‪،‬اقتصادی‪،‬حقوقیوفنیدستگاه هایاجراییونهادهای‬ ‫ذی ربطبابخشغیردولتیدرعرصهفعالیت هایسینماییوسمعیوبصریوارتقایسطحکمیوکیفی‬ ‫محصوالت‪ ،‬تولید و عرضه اثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش ها و معضالت سینما‬ ‫از جمله مواردی است که در این نشست درباره ان ها گفتگو خواهد شد‪ .‬محمد خزاعی ادامه داد‪ :‬از جمله‬ ‫وعده های سازمان سینمایی در دوره جدید‪ ،‬احیای شورای سینما بوده است که خوشبختانه هفته اتی‬ ‫شاهد برگزاری اولین جلسه رسمی ان نیز خواهیم بود‪ .‬این در حالی است که هفته های اخیر جلسات‬ ‫متعدد مقدماتی برای ترسیم اولویت ها تشکیل شده است و امیدواریم با برپایی اولین جلسه شورای‬ ‫سینما‪،‬شاهداتفاقاتونتایجخوبیبرایسینماوسینماگرانباشیم‪.‬اودرپایانخاطرنشانکرد‪:‬حمایت‬ ‫از تولید اثار سینمایی شاخص و ارزشمند‪ ،‬توسعه زیرساخت های سینمایی‪ ،‬پیشنهاد مقررات و لوایح‬ ‫مورد نیاز سینما به مراجع ذی ربط‪ ،‬تعیین راهکارهای مناسب برای توسعه دانش سینمایی‪ ،‬کمک به‬ ‫دستیابیبهفناورینویندرحوزهصنعتسینما‪،‬زمینه سازیبرایبرخورداریطرح هایمهمسینمایی‬ ‫از منابع و تسهیالت ارزان قیمت بانکی‪ ،‬حمایت از اجرای طرح نهضت تولید محتوای سینمایی و سمعی‬ ‫و بصری‪ ،‬توسعه بازار داخلی و بین المللی سینمای ایران‪ ،‬حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران‬ ‫و بهره گیری از امکانات ملی برای حفاظت غنی سازی و معرفی میراث سینمایی کشور برخی از وظایفی‬ ‫است که برای شورای سینما تعریف شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫فیلم «‪ »۱۹‬منیژه حکمت در ایتالیا و گرجستان‬ ‫فیلم «‪ »۱۹‬به تهیه کنندگی منیژه حکمت و مهشید اهنگرانی فراهانی‬ ‫در ماه پیش رو در بخش مسابقه دو جشنواره ایتالیا و گرجستان شرکت‬ ‫می کند‪ .‬این فیلم در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم مذهب امروز (‪۲۳‬‬ ‫تا‪ ۳۰‬شهریور ماه‪ ۱۴۰۱‬در ایتالیا) به عنوان تنها فیلم بلند روایی ایرانی و در‬ ‫شانزدهمین جشنواره فیلم های هنری باتومی (‪ ۲۸‬شهریور تا‪ ۳‬مهر‪۱۴۰۱‬‬ ‫در گرجستان) حضور خواهد داشت‪ .‬این فیلم سینمایی که از سوی شرکت‬ ‫پخش بین المللی موسسه ایریماژ عرضه جهانی می شود‪ ،‬پیش از این در‬ ‫بخش مسابقه اصلی جشنواره کلکته‪ ،‬بخش رسمی جشنواره کراال و برنامه‬ ‫بزرگداشت سینمای ایران در دانشگاه یو سی ال ای روی پرده رفته بود‪ .‬فیلم‬ ‫«‪ »۱۹‬محملی است برای منیژه حکمت‪ ،‬که در دوران همه گیری کرونا‪،‬‬ ‫سفری شخصی را در هزارتوهای زندگی و مرگ‪ ،‬عشق و جنگ و خالقیت‬ ‫و دنباله روی اغاز کرد و با تقطیع تصاویر موبایل بازیگران‪ ،‬سکانس های‬ ‫فیلمبرداری شده با گروهی کوچک در یک اپارتمان و فیلم های ارشیوی و‬ ‫شخصی‪ ،‬این فیلم را ارائه کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫«پل شریدر» وارد دنیای قهرمانان زن می شود‬ ‫«شــریدر» که نویسندگی مشــترک چهار فیلم از اثار «مارتین‬ ‫اسکورسیزی» از جمله «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» را برعهده‬ ‫داشت در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد تقدیر‬ ‫شد‪ .‬وی پس از دریافت شیر طالی افتخاری ونیز با بیان اینکه به هر‬ ‫انچه که در سینما در نظر گرفته بود دست یافته‪ ،‬اما هنوز فکر می کند‬ ‫که کارهای بیشتری برای انجام دارد‪ ،‬گفت‪« :‬به این فکر می کنم که‬ ‫چه می شد اگر قهرمان داســتان فیلم «راننده تاکسی» یک زن بود‪.‬‬ ‫«شریدر» فاش کرد که در واقع به تازگی فیلمنامه ای را تمام کرده است‬ ‫که بر روی یک پرستار زن متمرکز شده بود‪ ،‬اما اذعان کرد که این روند‬ ‫دشواری است و گفت که ممکن است خودش پروژه را کارگردانی نکند‬ ‫و در فکر یافتن یک کارگردان مشترک است‪ ،‬چرا که این فیلم بسیار‬ ‫زنانه است و نمی دانم ایا بهتر است با یک کارگردان زن همکاری کنم‬ ‫یا خیر‪ .‬جدیدترین فیلم او با عنوان «استاد باغبان» در جشنواره ونیز‬ ‫رونمایی شد ‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫نمایندگان برزیل و بلغارستان در رقابت اسکار‬ ‫برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارســتان فیلم «مــادر» را به عنوان‬ ‫نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بین المللی اسکار ‪ ۲۰۲۳‬معرفی‬ ‫کردند‪« .‬مریخ یک» به کارگردانی گابریل مارتینس به رویاهای اتوپیایی‬ ‫یک پسر نوجوان در میان تناقضات خانوادگی و مشکالت اقتصادی و‬ ‫سیاسی برزیل می پردازد‪ .‬این درام خانوادگی درباره یک خانواده چهار‬ ‫نفره برزیلی از طبقه کارگر اســت که رویاهای متفاوتی را برای فرار از‬ ‫انچه توسط جامعه و یکدیگر به انها تحمیل می شود‪ ،‬دارند‪ .‬پسر این‬ ‫خانواده که دانش اموزی ارام و عینکی است و استعداد فوتبال وی امید‬ ‫بزرگ پدرش برای اینده است‪ ،‬مخفیانه می خواهد اختر فیزیک بخواند‬ ‫تا بخشی از اولین جامعه بشری مریخ باشد‪ .‬این فیلم در ژانویه ‪۲۰۲۲‬‬ ‫در جشنواره های ســاندنس و تولوز به نمایش درامد و تاکنون در ‪۳۵‬‬ ‫جشنواره شرکت کرده و سه جایزه برده است‪ .‬این اولین ساخته انفرادی‬ ‫مارتینس است و وی اولین فیلم بلندش را سال‪ ۲۰۱۹‬با عنوان «در قلب‬ ‫دنیا» با همکاری مائوریلیو مارتینس ساخته بود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مهدی ایل بیگی‪ :‬دنبال کارگردانی رفتم ‪ ،‬فیلمبردار شدم!‬ ‫مهدی ایل بیگی‪ ،‬فیلمبردار سینما با اشاره به لزوم شناخت توانایی ها در فیلمسازی گفت‪ :‬شما فرض کنید‬ ‫من می خواهم فیلم کوتاه بسازم‪ .‬با خود می گویم من فیلمبرداری بلد هستم‪ .‬کارگردانی هم بلدم‪ ،‬طراحی‬ ‫صحنه هم بلدم اما برای طراح لباس یک دستیار می اوردم که به من کمک کند‪ .‬بعد احساس می کنم خودم‬ ‫می توانم مجری طرح فیلم هم باشم چراکه روابط ان را هم دارم‪ .‬وقتی طرف می بیند همه این کارها را خودش‬ ‫بلد است‪ ،‬با خودش می گوید چرا دورم را شــلوغ کنم‪ .‬وی گفت‪ :‬من خودم دوست داشتم فیلمساز شوم و‬ ‫نمی دانم چرا فیلمبردار شدم! شاید دلیل عمده اش این بود که حین کارگردانی فیلمم‪ ،‬خودم فیلمبرداری ان‬ ‫را برعهده گرفتم و دیدم در این کار بهترم و ان را بیشتر از کارگردانی دوست دارم‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫فیلمبرداری «من کجا بودم» به پایان رسید‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «من کجا بودم» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسام شیردل طی سه روز در تهران‬ ‫به پایان رسید‪ .‬نازنین کیوانی‪،‬فرناز افشار‪ ،‬یاسمن وفا‪ ،‬اصغر حسینی‪ ،‬اشکان تفنگ سازان‪ ،‬سعید بیات‪ ،‬بهشت‬ ‫الیان‪ ،‬ایناز فکور‪ ،‬کیمیا اقاخانی‪ ،‬علی اصفهانی‪ ،‬زهرا حمیدی پور‪ ،‬الینا موفقی‪ ،‬ندا باقرزادگان‪ ،‬سحر باقرابادی‪،‬‬ ‫مسعود قربانی‪ ،‬روحیه محمدی‪ ،‬نیلوفر فاتحی‪ ،‬ستایش رخشانی‪ ،‬النا پنجی‪ ،‬حجت مرتاض هجری‪ ،‬فرشته‬ ‫موعضی و حسام شیردل در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬در خالصه داستان این فیلم امده است‪:‬‬ ‫ث می شود ‪ ،‬دنیای شیرین سارا در لحظه ای تلخ شود‪ .‬او مبهوت و ناامید در قص ه تنش و‬ ‫« تماسی تلفنی باع ‬ ‫ضعف هایش به دنبال این است که تاکنون کجای زندگی بوده است»‪.‬‬ ‫«رویداد ملی استاپ موشن» به دنبال چیست؟‬ ‫نشست رسانه ای و ایین رونمایی از پوســتر «رویداد ملی استاپ‬ ‫موشن» در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد‪ .‬در این نشست سجاد‬ ‫عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان‪ ،‬امیررضا مافی‬ ‫رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و محسن مشرقی دبیر‬ ‫رویداد ملی استاپ موشن حضور داشتند‪.‬‬ ‫سجاد عباسی‪ ،‬معاون فرهنگی حوزههنریکودک و نوجوانبیانکرد‪:‬‬ ‫فارغ از بحث مسیر ملی استاپ موشن‪ ،‬باید بگویم حوزه هنری کودک و‬ ‫نوجوان در یک اتمسفر بزرگ تر به دنبال موضوعاتی است که یکی از ان ها‬ ‫حل مساله استعدادیابی در میان نوجوانان است که یکی از مسیرهای ان‬ ‫استاپ موشن است‪.‬عباســی ادامه داد‪ :‬این رویداد به طور مشخص در‬ ‫استان های منتخب به صورت منطقه ای فعال خواهد شد که در پاسخ به‬ ‫سیاست فراتهرانی است متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری‬ ‫زیاد است که تمام مسائل از دریچه تهران دیده می شود‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫امیررضا مافی نیز توضیح داد‪ :‬مرکز انیمیشن حوزه هنری بر تولیدات‬ ‫متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می گیرد‪ ،‬تمرکز دارد و در پی ان‬ ‫است که این موارد را توسعه بدهد‪ .‬یکی از گونه های بسیار مهم که در‬ ‫دوره ای کمتر به ان توجه شده‪ ،‬استاپ موشن است‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬ما باید تالش کنیم این تکنیک را به عنوان یک بهانه جهت‬ ‫حضور نوجوانان و مخاطبان نوجوان در کار داشته باشیم و یک رویداد‬ ‫در شکل ملی خود برگزار کنیم‪ .‬در جلسات شورای سیاستگذاری همه‬ ‫متفق القول بودند مسیر این رویداد یک مسیر تربیتی است و موجب‬ ‫رشــد و تعالی کودکان و نوجوانان خواهد بود‪ .‬مــا نمی خواهیم یک‬ ‫جشنواره برگزار کنیم‪ ،‬ما یک مسیر را برای مشارکت کودکان و نوجوانان‬ ‫هموار می کنیم از همین رو اتفاق نظر داشتیم که نقطه مغفول‪ ،‬همین‬ ‫مسیرسازی و مسیریابی است ما بر موضوع تربیت بیشتر تاکید کردیم‬ ‫چون تربیت یک زیست میان مربی و بچه هاست‪ .‬استاپ موشن به عنوان‬ ‫یکی از گونه هایی است که ذیل انیمیشن تعریف می شود‪.‬‬ ‫محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن گفت‪ :‬ما یک جشنواره‬ ‫نیستیم برای همین عبارت «رویداد ملی استاپ موشن» را برگزیدیم‪.‬‬ ‫مخاطبان این رویداد دانش اموزان هستند حتی کسانی که تا حاال هیچ‬ ‫انیمیشن و استاپ موشنی تولید نکرده اند‪ ،‬مخاطب ما هستند‪ .‬نگاه ما رو‬ ‫به اینده است‪ .‬انتهای این مسیر برای ما جذاب است و اینده را در دستان‬ ‫این نوجوانان می بینیم ‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬از سوی دیگر نوجوانی زمان شکفتن خالقیت است و تمرین‬ ‫استاپ موشن باعث بروز خالقیت ان ها می شود‪ .‬تمایز اول ما در انتخاب‬ ‫مخاطب است‪ .‬نکته دوم اولویت رشد و تربیت نیروی انسانی است‪ .‬توجه‬ ‫ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت شــروع و جسارت اغاز را‬ ‫می دهیم و دوست داریم در اینده ان ها صاحب استودیو انیمیشن سازی‬ ‫شوند‪/.‬روابط عمومی حوزه هنری‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫پرونده‬ ‫«ابلـق» و رازهـای مگـو !‬ ‫گفت وگوهایی با سه منتقد سینما درباره جدیدترین اثر نرگس ابیار که روی پرده سینماهاست‬ ‫«ابلق» اخرین فیلم نرگس ابیار است که به تازگی روی پرده سینماهای کشور رفته است‪ .‬داستان فیلم در‬ ‫سیدمهدی فخرنبی‬ ‫حلبی ابادها و زور ابادهای جنوب شهر تهران روایت می شود‪ .‬جایی که مردم به سختی زندگی خود را می گذرانند‬ ‫گفت و گو‬ ‫و با انواع اتفاقات تلخ و شیرین مواجه هستند‪ .‬نرگس ابیار این بار جسارت بیشتری به خرج داده و فیلمی کامال‬ ‫اجتماعی را ساخته است‪ .‬او در این فیلم ماجرای زنی را روایت می کند که عالوه بر تحمل خشونت شوهرش باید تا مرز تحمل‬ ‫تجاوز هم برود و دم بر نیاورد‪ .‬انتخاب این موضوع در کنار جنبش می تو این فرضیه را برای برخی از منتقدان پر رنگ کرده است که‬ ‫نرگس ابیار با الگو قرار دادن همین جریان ترند شده در دنیا‪ ،‬سوژه خود را انتخاب کرده است‪ .‬اما برخی منتقدان بر این باورند که‬ ‫داستان فیلم و هم زمانی ان با خبرهای اجتماعی روز کامال اتفاقی بوده است و برخی هم در زمینه اگزوتیک بودن فضای داستان‪،‬‬ ‫تحلیل های خاص خود را ارائه می کنند‪ .‬با تمام این تفاسیر‪« ،‬ابلق» توانست در سال‪ 1399‬سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران‪،‬‬ ‫نقش مکمل زن‪ ،‬جلوه های ویژه ی بصری و بهترین چهره پردازی را از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند‪ .‬یکی دیگر از‬ ‫نکات جالب توجه فیلم‪ ،‬حضور الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا است که در فیلم قبلی همین کارگردان یعنی «شبی که ماه کامل‬ ‫شد» حضور داشتند‪ .‬بهرام رادان‪ ،‬گالره عباسی‪ ،‬مهران احمدی‪ ،‬گیتی معینی‪ ،‬شادی کرم رودی و امین میری از دیگر بازیگران‬ ‫این فیلم هستند‪ .‬سه منتقد سینما درباره این فیلم با «صبا» گفت وگو کرده اند‪.‬‬ ‫ارش خوشخو‪:‬‬ ‫«نرگس ابیار» فیلمساز باهوشی است‬ ‫«ارش خوشخو» روزنامه نگار و منتقد سینما در ابتدای تحلیل خود‬ ‫گفت‪« :‬نرگس ابیار در فیل ‪‎‬م های قبل از «ابلق»‪ ،‬لحن روایی خاص‬ ‫خود را داشت که با بخش بزرگی از سینمای ما متفاوت بود‪ .‬هم در‬ ‫«نفس» هم در «شیار ‪ »143‬می شد شاهد این لحن روایی منحصر‬ ‫به فرد بود و تمرکز اصلی در ان فیلم ها روی داستان گویی بود‪ ،‬کما‬ ‫اینکه سابقه نویسندگی خانم ابیار موجب شده بود تا ان فیلم ها در‬ ‫شخصیت پردازی و روایت گری هم شاخص باشند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬نکته بعدی راجع به فیل ‪‎‬م های خانم ابیار برداشت درست‬ ‫از مسئله ریتم و ضرباهنگ است‪ .‬این فیلمساز در کارهای مختلفش‬ ‫برای اینکه به فیلم ضرباهنگ های مختلفی ببخشــد‪ ،‬تکنیک های‬ ‫متنوعی را ‪-‬مثل موســیقی‪ ،‬اســتفاده از کارتون و یا حتی تدوین‬ ‫هالیودی‪ -‬به کار می بندد‪ .‬در واقع شکل های مختلف کارگردانی را در‬ ‫کارهای او دید ه بودیم‪.‬‬ ‫خوشخو ادامه داد‪ :‬البته کیفیت فیلم «ابلق» را نمی توان تخطئه‬ ‫کرد‪ .‬شروع فیلم درخشان اســت‪ .‬یک محیط و کلونی خاص شبیه‬ ‫محیطی که در فیلم «نفس» وجود داشــت‪ ،‬اینجا در فیلم «ابلق»‬ ‫هم دوباره تداعی می شود‪ ،‬اما به نظر من‪ ،‬فیلم به سمت ترندهای روز‬ ‫می رود‪ .‬ترند حقوق زنان و جریان می تو‪ .‬موضوعی که شاید خیلی از‬ ‫کارگردان های دیگر ما هم می توانند بدون نیاز به ان مهارت خاص‬ ‫خانم ابیار در شخصیت پردازی و روایت گری‪ ،‬به ان بپردازند‪.‬‬ ‫این منتقد ادامه داد‪ :‬با اینکه «ابلق» فیلم خوبی است اما در کارنامه‬ ‫خانم ابیار یک فیلم شاخص محسوب نمی شود‪ .‬نوع همدلی ای که‬ ‫خانم ابیار از ما می گیرد و کاری که در این فیلم انجام می دهد شبیه‬ ‫بقیه سینمای ماست که با ان حالت خاص فیلم های نرگس ابیار‪.،‬‬ ‫فیلم هایی که او خودش را در ان ها تسلیم جریان خاصی نمی کرد‪،‬‬ ‫فاصله دارد‪ .‬در کارهای قبلی این فیلمســاز یک شــخصیت واحد‬ ‫می دیدیم اما در این فیلم شخصیت واحد وجود ندارد و اتفاقاتی که در‬ ‫فیلم رخ می دهد‪ ،‬قابل حدس و پیش بینی است‪.‬‬ ‫او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره «ابلق» در پاسخ به این‬ ‫پرسش که ایا پرداختن فیلم به ترندهای روز به معنای نگاه فیلمساز‬ ‫به جشــنواره های خارجی اســت‪ ،‬گفت‪ :‬بعید می دانم فیلم با نگاه‬ ‫جشنواره ای ساخته شده باشد‪ .‬خانم ابیار خواستند یک نوع واکنش‬ ‫متعهدانه به جریان روز زنان نشان دهند‪ .‬البته به نظرم یک واکنش‬ ‫غیر الزم بوده است‪ .‬درواقع خانم ابیار در این فیلم به مد روز نزدیک‬ ‫شده است‪ .‬شاید بتوان گفت که به کلیشه ها روز دنیا تن داده است‪ .‬به‬ ‫نظرم فیلم نامه نویسی که به این فیلم اضافه شده است در این قضیه‬ ‫تاتیرگذار بوده‪ .‬وگرنه چرا باید خانم ابیار با این حجم وارد ترند های‬ ‫روز سینما بشود؟ البته در این زمینه باید گفت که ورود این فیلم به‬ ‫ماجرای می تو‪ ،‬شاید نکته خاص فیلم باشد‪ .‬درواقع همین نکته ای بوده‬ ‫است که نظر کارگردان را به خود جلب کرده است‪ .‬این در حالی است‬ ‫که خانم ابیار در طول تمام جوانی در حاشیه شهر معلمی کرده است‬ ‫و به حاشیه شهر تهران مسلط است‪ .‬سابقه طوالنی در این محیط ها‬ ‫داشته و با ادم های مختلف گفتگو کرده و همین تعامل و حضور در این‬ ‫مناطق کمک کرده تا پیش تر نیز فیلم هایی چون «نفس» و «شبی که‬ ‫ماه کامل شد» خوب از کار در بیایند‪...‬‬ ‫او درباره بازی بازیگران فیلم «ابلق» گفت‪ :‬شخصیت هوتن شکیبا‪،‬‬ ‫شخصیت دوپهلوی فیلم است‪ .‬کسی که طرف زنش می ایستد و تنها‬ ‫نقطه غافگیرکننده فیلم‪ .‬از طرف دیگر بازی خوب الناز شاکردوست‬ ‫را باید برشمرد که مدام در حال تکامل است‪ .‬در این فیلم او نقش یک‬ ‫دختر ترک زبان دارد و در فیلم «تی تی» یک دختر گیلک که هر دو‬ ‫نقش را به خوبی ایفا کرده است‬ ‫البته یکی از نکته هایی که در ســینمای ایران مد شده این است‬ ‫که وقتی فیلم ساز می خواهد یک خانواده فردوست را نشان دهد‪ ،‬به‬ ‫یکسری پیرزن متوسل می شود که مدام داد می زنند‪ .‬این برای من‬ ‫عجیب است که خانم ابیار در این مورد ساده چطور تن به فرمول های‬ ‫روز داده است‪ .‬فرمول هایی که فیلمنامه نویسان با استفاده از ان ها‬ ‫خودشان را راحت کرده اند‪ .‬همه یا خرافاتی هستند یا جیغ می زنند‪.‬‬ ‫این مختص «ابلق» نیست‪ .‬به عنوان مثال در فیلم «شنای پروانه»‬ ‫ساخته محمد کارت هم چنین رویکردی را می شد دید‪ .‬این که چون‬ ‫طبقه فرودست است‪ ،‬کاراکتر باید جیغ بزند‪ .‬باید حتما شخصیت‬ ‫منزجرکننده باشــد‪ .‬در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته‬ ‫هومن ســیدی هم همین رویکرد را می دیدیم‪ .‬ان قدر از این شکل‬ ‫شخصیت پردازی استفاده شده که به کلیشه بدل شده است و خب‬ ‫بهره گیری از این شیوه از فیلمســازی چون نرگس ابیار بعید بود‪،‬‬ ‫چرا که این مدل شخصیت پردازی‪ ،‬همه ریتم فیلم را به هم می زند‪.‬‬ ‫صرفا تماشاگر را منزجر می کند و هیچ فایده ای هم ندارد‪ .‬یک نوع‬ ‫خودپسندی برای بازیگر است که بگوید بازیگر خوبی هستم و سنگ‬ ‫تمام هم می گذارد‪.‬‬ ‫او در پایان اظهار داشت‪ :‬نرگس ابیار‪ ،‬خیلی باهوش است‪ .‬به همین‬ ‫دلیل فکر می کنم بتواند خودش را از این فضاها بیرون بکشد و به سمت‬ ‫داستان هایی برود که خودش دوست دارد‪ ،‬نه داستان هایی که موج‬ ‫روز طلب می کند‪.‬‬ ‫احسانطهماسبی‪:‬‬ ‫فضای اگزوتیک نیازمند الگویی متفاوت است‬ ‫«احسان طهماسبی» منتقد ســینما در تحلیل خود از اخرین‬ ‫ساخته نرگس ابیار گفت‪ :‬با توجه به رویکردی که نرگس ابیار در فیلم‬ ‫«ابلق» داشته است‪ ،‬می توان گفت که کارگردان عکس مسیری را طی‬ ‫کرده که مدنظر داشته است‪ .‬در واقع او در فیلم «ابلق» تالش کرده تا‬ ‫با ترسیم جغرافیا و ادم های مختلف از طبقات جامعه‪ ،‬کاری کند که‬ ‫هر کدام از انها به واســطه شغل و طبقه فرهنگی ضعیفی که دارند‪،‬‬ ‫نشان دهنده فضا باشند‪ .‬تمام این موارد قرار بوده است جهت نمایش‬ ‫ظلمی باشد که به راحله وارد شده است‪ ،‬اما کارگردان در ترسیم فضا و‬ ‫جغرافیا ناموفق عمل کرده است و این در شیوه کارگردانی‪ ،‬میزانسن‪،‬‬ ‫دکوپاژ و به ویژه فیلمنامه که در ان با جامعــه ای بدون قهرمان و با‬ ‫رویکرد منفعالنه مواجهیم‪ ،‬به چشم می خورد‪.‬‬ ‫این منتقد ادامــه داد‪ :‬نمی توان این فضا را به این شــکل و بدون‬ ‫شــناخت ایجاد کرد‪ .‬در بعضی از فیلم های هومن سیدی که تالش‬ ‫می کند ان فضا را بازسازی کند یا فیلم های مشابه که متاثر از تاریخ‬ ‫سینمای جهان است‪ ،‬می توان ما به ازایی در شهرهای ایران یافت و‬ ‫رجوع به ان هم کار خیلی سختی نیســت‪ .‬اما این فضا از ان جنس‬ ‫نیست‪ .‬مثال نمایش ان چرخ و فلک در بک گراند شهر قرار است به‬ ‫شیوه نمادپردازی‪ ،‬اختالف طبقاتی یا رویکرد این ادم ها نسبت به‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یکدیگر را نشــان دهد‪ .‬اما نمادها اصطالحا از فیلم بیرون زده است‪.‬‬ ‫از طرف دیگر نمی توان با شیوه های دوربین روی دست و استفاده از‬ ‫جلوه های ویژه میدانی ان فضا و التهابی را که در ان جریان دارد‪ ،‬ترسیم‬ ‫کرد‪ .‬او در پاسخ به این پرسش که ایا داستان فیلم «ابلق» متناسب‬ ‫با فضای ترسیم شده نبوده‪ ،‬گفت‪ :‬خانم ابیار با اشرافی که در حوزه‬ ‫ادبیات داستانی دارد‪ ،‬می داند که پرداخت و ساخت چنین فضاهایی‬ ‫نیاز به شناخت دقیق تر از بابت جزئیات شخصیت ها و کاراکترها دارد‪.‬‬ ‫نمی شود در ترسیم و نمایش یک فضای شهری خاص با یک الگوی‬ ‫دم دستی که منجر به فضاهای اگزوتیک و اخرالزمانی است‪ ،‬داستان‬ ‫را به فضا تحمیل کرد‪.‬‬ ‫طهماسبی درباره بهره گیری از نمادپردازی در فیلم «ابلق» گفت‪:‬‬ ‫نمادهایی از قبیل موش ها و چرخ و فلک و شیوه پرداخت به داستان در‬ ‫این فیلم کارکرد ندارد همین امر هم باعث این شده که فیلم به سمت‬ ‫کلیشه و شعارزد گی حرکت کند‪.‬‬ ‫رضا صائمی‪:‬‬ ‫«ابلق» انفعال را نقد می کند‬ ‫ســیدرضا صائمی نیز درباره نوع روایت «ابلــق» اخرین فیلم‬ ‫سینمایی نرگس ابیار گفت‪ :‬برخی سینماگران‪ ،‬جهان خاص خود را‬ ‫دارند‪ ،‬مانند مسعود کیمیایی که در جهان ویژه خود‪ ،‬مفاهیمی مانند‬ ‫عدالت‪ ،‬اعتراض و فقر را بیان می کند‪ .‬البته باید توجه داشت که چنین‬ ‫مفاهیمی با مولفه‪‎‬های دیگری هم گره خورده اند‪ .‬درباره نرگس ابیار و‬ ‫کارهایی که از او دیده ایم اگر بخواهیم وجه اشتراکی بین فیلم هایش‬ ‫بیابیم‪ ،‬به قصه های زنانه برمی خوریم که در اثار او همواره به چشم‬ ‫می اید اما ان جهان خاصی که گفتیم اینجا دیده نمی شــود‪ .‬گاهی‬ ‫فیلمساز در ژانرهای مختلف با مضامین گوناگون دست به تولید اثر‬ ‫می زند که این هم برگرفته از جهان خاص سینماگران است‪.‬‬ ‫ی‪‎‬ها یکسانی که در فیلم های‬ ‫این منتقد سینمای ایران درباره ویژگ ‬ ‫ابیار به چشم می خورند هم تصریح کرد‪ :‬بی گمان مهم ترین ویژگی‬ ‫همه اثار ابیار داشتن داستان فیلم است‪ .‬به عبارت دیگر‪ ،‬ابیار سینمای‬ ‫قصه گویی دارد و دلیلش هم خاستگاه نرگس ابیار است‪ .‬او از ادبیات‬ ‫داستانی وارد سینما شده است‪ ،‬پس به قصه فیلمش اهمیت بسیار‬ ‫زیادی می دهد‪ .‬فــارغ از هر ارزیابی ســینمایی‪ ،‬قصه گو بودن ابیار‬ ‫سینماینکتهبسیارمهمیاست‪.‬مخاطبانباایندستفیلم هاارتباط‬ ‫برقرار می کنند و این از ویژگی های بسیار خوب یک فیلم است‪ .‬در واقع‬ ‫اگر بخواهیم دو مولفه همیشگی کارهای ابیار را در کارهایش مدنظر‬ ‫قرار دهیم باید به مقوله های قصه گویی و مسائل و چالش های زنان در‬ ‫جامعه اشاره کنیم‪ .‬یا به عبارت بهتر باید بگوییم قصه گویی و غصه های‬ ‫زنانه مولفه های برجسته اثار این فیلمساز را تشکیل می دهند‪.‬‬ ‫عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران درباره این که‬ ‫گفتهمی شود«ابلق»قصدنداشتهازشخصیت«راحله» قهرمانبسازد‬ ‫و انفعال او هم دلیل برای ضدقهرمان شدنش نیست‪ .‬بنا بر این تعریف‬ ‫«ابلق» داستان موقعیت است نه شخصیت‪ ،‬توضیح داد‪ :‬این درست‬ ‫است که فیلم روایت گر موقعیتی خاص است اما شما می بینید که در‬ ‫جریان این روایت به شخصیت ها هم پرداخته می شود‪ ،‬پس می توان‬ ‫گفت هر دو نوع داســتان (داســتان موقعیت و داستان شخصیت)‬ ‫اینجا مدنظر کارگردان بوده اســت‪ .‬اتفاقاً نقدهایی درباره پرداخت‬ ‫شخصیت ها‪ ،‬به ویژه شخصیت «راحله» و انفعال او مطرح شده است‪.‬‬ ‫این در حالی است که معتقدم بازنمایی و بازگویی چرایی این انفعال‬ ‫دلمشغولی اصلی کارگردان «ابلق» است‪ .‬ضمن اینکه تالش زیادی‬ ‫هم برای تشریح موقعیت انفعالی شخصیت اصلی داستان فیلم دارد‪.‬‬ ‫صائمی در توضیح نگاه اسیب شناسی به فیلم «ابلق» اظهار کرد‪:‬‬ ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫‪5‬‬ ‫شما در این فیلم با شــخصیت زنی روبرو می شوید که برایش اتفاق‬ ‫ناگواری افتاده است و نظیر این اتفاق برای بسیاری از زنان هم روی‬ ‫داده اما ان ها از بازگویی ماجرایی که بر ان ها گذشــته‪ ،‬ابا دارند‪ .‬این‬ ‫اتفاق برای «راحله» زنی در طبقه فرودست جامعه که موقعیت های‬ ‫مردساالرانه متعددی دارد رخ می دهد‪ .‬این انفعال جبری است که‬ ‫ساختارهای اجتماعی به او تحمیل می کند تا مجبور به پنهان کاری‬ ‫می شود و در غیر این صورت زندگی او در اینده دچار تزلزل خواهد شد‪.‬‬ ‫فیلمساز البته هرگز در جایگاه قضاوت قرار نگرفته و نمی خواهد این‬ ‫میان قضاوت کند‪ ،‬بلکه می خواهد به شرایطی اجتماعی که دست به‬ ‫ی دهند تا زنی مانند «راحله» را در چنین موقعیتی قرار‬ ‫دست هم م ‪‎‬‬ ‫دهند تا مجبور به انفعال شود‪ ،‬اشاره کند‪.‬‬ ‫او در پاسخ به این پرسش که فیلمســاز نباید سکوت در چنین‬ ‫موقعیتی را به چالش بکشد؟ گفت‪ :‬درست است که شخصیت اصلی‬ ‫فیلممنفعالنهرفتارمی کندامابهاینمعنینیستکهفیلمسازسکوت‬ ‫دربرابر چنین معضالتی را تشویق کند! ما خیلی از است ها و هست ها‪،‬‬ ‫باید و نباید بیرون می کشیم اما باید توجه داشت که در فیلم «ابلق»‬ ‫یک موقعیت گزارش شده است و خود این گزارش به نوعی نگاهی‬ ‫اسیب شناسانه به ماوقع است‪.‬‬ ‫صائمی درباره مطرح کردن رفتار انفعالی شخصیت «راحله» در‬ ‫اخرین ساخته نرگس ابیار هم گفت‪ :‬برخی این انفعال را در قالب نقد‬ ‫مطرح کردند اما باید به این موضوع دقت کرد که فیلمساز با نگاهی‬ ‫جامعه شناختی دالیل انفعال شخصیت اصلی فیلمش را به نحوی‬ ‫دراماتیک مطرح می سازد‪ .‬او موقعیتی اسیب زننده را به تصویر کشیده‬ ‫و ما باید مفاهیم را در متن و منطق فیلم ارزیابی و سپس قضاوت کنیم‪.‬‬ ‫جامعه شناس‪ ،‬سیاست مدار نیست‪ ،‬مصلح اجتماعی هم نیست‪ .‬زمانی‬ ‫همکهفیلمسازازنگاهجامعه شناسیبهاتفاقاتوجریان ‍ هامی نگرد‪،‬در‬ ‫چنین مقام هایی قرار نمی‪‎‬گیرد‪ .‬البته روشنفکر کسی است که چراغ‬ ‫می اندازد و روشنگری می کند‪.‬‬ ‫منتقد ســینمای ایران درباره درونمایه اصلی فیلم «ابلق» هم‬ ‫توضیح داد‪ :‬همانطــور که گفتم نقدهایی به «ابلق» و شــخصیت‬ ‫«راحله» شد که چرا او تا این حد منفعل است؟ به نظر من فیلمساز‬ ‫اتفاقا اینجا می خواهد همین چرایی را مطرح و نقد کند‪ .‬در پی این‬ ‫است که چه شرایط اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و ‪ ...‬در جامعه وجود دارد که‬ ‫به چنین انعفالی منتهی می شــود؟ این دغدغه و دلمشغولی اصلی‬ ‫کارگردان فیلم «ابلق» است که اتفاقا موضوع بسیار مهمی را هم در‬ ‫بوته نقد می گذارد‪.‬‬ ‫او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این صحبت ها ایا می توانیم‬ ‫بگوییم «ابلق» فیلمی محافظه کارانه است؟ تصریح کرد‪ :‬خیر! این‬ ‫فیلم به هیچ عنوان محافاظه کارانه نیست‪ ،‬چرا که در تالش برای به‬ ‫چالش کشیدن ساختارهای فرهنگی یک جامعه است‪ .‬شما می بینید‬ ‫که کارگردان جای این که تمرکزش را روی واکنش راحله صرف کند‪،‬‬ ‫مانند جامعه شناسی که ابزارش کتاب و قلم است‪ ،‬با دوربین موقعیتی‬ ‫انفعالی را ترسیم کند‪ .‬البته موضوعی که دست مایه ساخت «ابلق» قرار‬ ‫گرفته جنبه تاریخی دارد و اتفاقاً بحث جامعه ما هم نیست و مقوله ای‬ ‫جهانی محسوب می شود‪ .‬در قرون پانزدهم و شانزدهم میالدی در‬ ‫برخی جوامع غربــی نیز مردان جنس برتر به حســاب می امدند و‬ ‫استقالل عمل بیشتری داشتند‪ .‬رضا براهنی در کتاب جاودان خود‬ ‫«تاریخ مذکر» به این پرداخته که گاهی گفته می شود زن ها نقشی در‬ ‫شکل گیری تاریخ ما نداشته اند‪ ،‬چون همان ساختارهای مردساالرانه‬ ‫به زن ها مجال نداده تا از موقعیت زنانه خود استفاده کنند‪ .‬این موضوع‬ ‫فقط خاص اذیت و ازار زنان هم نیست‪ .‬برای نمونه در یک اداره‪ ،‬با توجه‬ ‫به اشکال اداری که موجود است‪ ،‬سازمان و ساختار طوری تنظیم شده‬ ‫که امکان و موقعیت پیشرفت برای مردها بیشتر لحاظ شود‪.‬‬ ‫صائمی درباره همزمانی ســاخت فیلــم «ابلق» بــا راه اندازی‬ ‫ی تو» اظهار کرد‪ :‬یادم نمی اید که فیلم «ابلق» قبل یا بعد‬ ‫جنبش«م ‬ ‫از راه افتادن جنبش می تو تولید شد اما اکران این فیلم با جهانی شدن‬ ‫می تو مماس شد‪ .‬البته بازهم باید به این موضوع اشاره کرد که در نقد‬ ‫«ابلق» ان را فیلمی محافظه کارانه توصیف می کنند که شخصیت‬ ‫اصلی اش علیه جریان نامطلوب محیط طغیان نمی کند اما همین‬ ‫کنش هم نشان می دهد فیلمساز دقیقاً دنبال چه چیزی است‪.‬‬ ‫او درباره امکان تولید اثاری با مضامین مشابه «ابلق» هم گفت‪:‬‬ ‫در دهه های ‪ 60‬و ‪ 70‬خورشــیدی برای طرح چنین مسائلی باید‬ ‫تابوشــکنی می کردیم اما این تابو حاال شکسته شده است‪ .‬هرچند‬ ‫اثار مشابه فیلم «ابلق» زیاد نیستند اما حاال در جایی قرار گرفته ایم‬ ‫که می توانیم رازهای مگو را بیان کنیم‪ .‬برای نمونه یک دهه پیش هم‬ ‫فیلم«هیس!دخترهافریادنمی زنند»باتمی مشابهتولیدشدوهمین‬ ‫که سینمای ما امکان طرح این موضوعات را پیدا کرده‪ ،‬اتفاق بسیار‬ ‫مسرت بخشی است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫لوگوی موسیقی نمایش «هفت خان اسفندیار» منتشر شد‬ ‫لوگوی موسیقی نمایش «هفت خان اسفندیار» توسط حامد حکیمی طراحی شده و رامین گرجی‬ ‫هم موشن گرافی ان را به سرانجام رسانده است‪« .‬هفت خان اسفندیار» به کارگردانی و تهیه کنندگی‬ ‫حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی است که این روزها اخرین مراحل اماده سازی خود‬ ‫را پشت سر می گذارد‪ .‬این نمایش برداشتی ازاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که یوسفعلی‬ ‫میرشکاک نیز به عنوان مشاور محتوایی در این اثر حضور دارد‪« .‬هفت خان اسفندیار» نخستین حضور‬ ‫سازمان اوج بر صحنه تئاتر حرفه ای است که ان را با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی روی صحنه می برد‪.‬‬ ‫این نمایش قرار است در تاالر وحدت تهران روی صحنه برود‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫نمایشنامه خوانی «یک تا ‪ ۱۰‬دقیقه» در فرهنگسرای امید‬ ‫نمایشنامه خوانی «یک تا ‪ ۱۰‬دقیقه» به نویسندگی کریستوفر دورنگ‪ ،‬تر الگزاندر والنزا و ترجمه هائده‬ ‫حائری و به کارگردانی مهدی خطیبی‪ ،‬پنجشنبه‪ ۲۴‬شهریور در نگارخانه ابی فرهنگسرای امید واقع در میدان‬ ‫امام حسین‪ ،‬خیابان ‪ ۱۷‬شهریور‪ ،‬خیابان خشکبارچی‪ ،‬فرهنگسرای امید اجرا می شود‪.‬ارزو مبارک ابادی‪،‬‬ ‫ساناز باقری‪ ،‬فاطمه حنیفه نیک ابادی‪ ،‬ماشا چاوشــیان‪ ،‬ساالر غفاری‪ ،‬محمدرضا حسنی‪ ،‬هانیه باجلوند‪،‬‬ ‫عسل بهزادی‪ ،‬فاطمه اسدی‪ ،‬شکوفه ابولملوکی‪ ،‬انارام معظمی و سیدنیما دانشیار از جمله خوانشگران این‬ ‫نمایشنامه خوانی هستند‪ .‬دیگر عوامل این نمایشنامه خوانی عبارتند از دستیاران کارگردان‪ :‬انارام معظمی‪،‬‬ ‫سیدنیما دانشیار‪ ،‬موسیقی‪ :‬محمد جابری‪ ،‬عکاس‪ :‬ملیکا نورافکن‪ ،‬طراح پوستر و بروشور‪ :‬اذر گازر‪/.‬صباخبر‬ ‫کشفتصویریاز«میکل انژ»دریککتابتاریخی‬ ‫«جیمز هال» پژوهشگر و نویســنده کتاب «کارگاه هنرمند‪ :‬یک تاریخچه‬ ‫فرهنگی» معتقد اســت طراحی کوچکی که در حاشیه یکی از نسخه های قرن‬ ‫پانزدهمی کتاب «کمدی الهــی دانته» وجــود دارد‪ ،‬درحقیقت «میکل انژ»‬ ‫مجسمه ساز نامدار ایتالیایی را حین فعالیت به تصویر می کشد‪.‬‬ ‫«هال» برای نگارش کتاب جدیدش درباره این طراحی تحقیق کرده است و در‬ ‫نهایت به این نتیجه رسیده است که این طراحی فقط می تواند «میکل انژ» را به‬ ‫تصویر بکشد‪.‬‬ ‫توجه «هال» پس از شرکت در سخنرانی درباره کتاب «کمدی الهی» اثر «دانته»‬ ‫به این طراحی جلب شد‪ .‬او می گوید پس از ماه ها تحقیق به این نتیجه رسید که‬ ‫بسیاری از ویژگی های این طراحی با «میکل انژ» شباهت دارد‪.‬‬ ‫این طراحی یک هنرمند حین تراشیدن یک ســردیس بزرگ با استفاده از‬ ‫چکش به تصویر می کشد‪ .‬در این طراحی یک مجسمه بدون دست نیز در پشت‬ ‫سر هنرمند به چشم می خورد‪ .‬این طراحی در نخستین بخش کتاب یعنی در بخش‬ ‫«دوزخ» و در نزدیکی قسمتی از داســتان وجود دارد که در ان «دانته» تصمیم‬ ‫می گیرد به سمت دوزخ حرکت کند‪.‬‬ ‫«هال» همچنین معتقد است‪ ،‬این سردیس عظیم الجثه به مجسمه های «سن‬ ‫پیتر» و «ســن پل» که «میکل انژ» در فاصله ‪ ۱۵۰۱‬تا ‪ ۱۵۰۴‬برای کلیســایی در‬ ‫«سیه نا» خلق کرد نیز شباهت دارد‪.‬‬ ‫البته هنوز هویت هنرمندی که این طراحی را خلق کرده است مشخص نیست‪.‬‬ ‫ممکن است یک هنرمند «توسکانی» یا یک هنرمند اماتور با استعداد این نقاشی‬ ‫را خلق کرده باشد‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫جایز هترویج گربرجست هبرایزهرهقایینی‬ ‫جایز ه ترویج گر برجســت ه خواندن ایبی‪ -‬ای رید در سی وهشتمین‬ ‫همایش بین المللی‪ IBBY‬مالزی به زهره قایینی رسید‪.‬‬ ‫این جایزه توسط «بنیاد ای رید شنژن» با همکاری «دفتر بین المللی‬ ‫کتاب برای نسل جوان» برای قدردانی از ترویجگران تاثیرگذار کتاب خوانی‬ ‫در گستر ه جهانی اهدا می شود‪ .‬این همایش بین المللی با شعار «قدرت‬ ‫قصه ها»‪ ۵ ،‬تا ‪ ۸‬سپتامبر (‪ ۱۴‬تا ‪ ۱۷‬شــهریور ‪ )۱۴۰۱‬به میزبانی کشور‬ ‫مالزی برگزار می شود‪ .‬این همایش که ناشران‪ ،‬نویسندگان‪ ،‬تصویرگران‪،‬‬ ‫کارشناسان و دوســتداران کتاب بیش از ‪ ۸۰‬کشور جهان در ان گرد هم‬ ‫می ایند‪ ،‬شامل مراسم اهدای جوایز مهمی چون هانس کریستن اندرسن‪،‬‬ ‫ایبی‪ -‬اساهی و ایبی‪ -‬ای رید است‪ .‬شاخه های ملی ایبی در کشورهای‬ ‫مختلف جهان مسئولیت معرفی نامزدهای این جایزه به هیات مدیر ه دفتر‬ ‫بین المللی را بر عهده دارند و هیات داورانی متشکل از کارشناسان عضو‬ ‫هیات مدیر ه این دفتر پس از بررسی نامزدهای معرفی شده‪ ،‬برندگان این‬ ‫جایزه را برمی گزینند‪/ .‬صباخبر‬ ‫«نقشراستان»برگزارمیشود‬ ‫نمایشگاه «نقش راســتان» مجموعه اثار حسن روح االمین و‬ ‫قدیمی ترین پرده های عاشورایی ‪ ۲۰‬شهریورماه تا پنجم مهرماه‬ ‫در کوشک باغ هنر برگزار می شــود‪« .‬نقش راستان» بزرگترین‬ ‫مجموعه اثار حســن روح االمین است که در یک نمایشگاه روی‬ ‫دیوار می رود‪ .‬در این نمایشــگاه ‪ ۲۳‬نقاشی از این هنرمند و پرده‬ ‫های عاشــورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی‬ ‫به نمایش گذاشته می شود‪ .‬نمایشگاه «نقش راستان» به همت‬ ‫موسسه هاتف سحر و منطقه فرهنگی گردشگری عباس اباد در‬ ‫کوشک باغ هنر به مناسبت اربعین حســینی به نشانی بزرگراه‬ ‫حقانی‪ ،‬جنب باغ کتاب برگزار می شــود‪ .‬این نمایشــگاه از ‪۲۱‬‬ ‫شهریور تا ‪ ۵‬مهرماه از ساعت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۹‬در معرض دید عالقه مندان‬ ‫و شهروندان قرار خواهد گرفت‪ .‬حســن روح االمین متولد سال‬ ‫‪ ۱۳۶۴‬در تهران یک نقاش هنرمند اســت که عمدتاً صحنه های‬ ‫عاشورا را به تصویر کشیده است‪/.‬خبرگزاری انا‬ ‫خاطرات ‪ 8‬هم رزم شهید متوسلیان کتاب شد‬ ‫کتاب «ایستاده تا همیشه» به شــرح اتفاقات چهار سال از زندگی‬ ‫حاج احمد متوسلیان از زاویه هم رزمانش می پردازد‪ .‬کتاب «ایستاده‬ ‫تا همیشه» به تدوین و تنظیم فاطمه وفایی زاده حاصل گفت وگوهای‬ ‫مفصلی با هم رزمان جاویدنشان احمد متوسلیان است که هرکدام پس از‬ ‫معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهه های غربی‪ ،‬نسبت‬ ‫خود را با این سردار پراوازه بازگو کرده اند‪.‬‬ ‫این کتاب خاطرات شــفاهی هشــت نفر از افرادی است که احمد‬ ‫متوسلیان را بین سال های ‪ 1358‬تا ‪ 1361‬دیده اند‪ .‬مریم کاتبی‪ ،‬حمید‬ ‫فرحزادی‪ ،‬مجتبی عسگری‪ ،‬حسن رســتگار پناه‪ ،‬نعمت اهلل حکیم‪،‬‬ ‫محمدجواد اکبری اهنگر‪ ،‬ناصر شیخ عباسی و سیدحسن اعتمادزاده‬ ‫افرادی هستند که روایت ان روزها را بازگو کرده اند‪« .‬ایستاده تا همیشه»‬ ‫به دنبال ترسیم چهره ای فرشته گونه از فرمانده ای نیست‪ ،‬بلکه تالش‬ ‫دارد غبارهای روی چهره او را کنار بزند و برادراحمد واقعی را پیش روی‬ ‫مخاطب قرار دهد‪/ .‬خبرگزاری انا‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه‪16‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1273‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«اناتول»؛ چالشی برای بازیگر مهمان‬ ‫رضا دشتکی‪ ،‬مترجم و کارگردان نمایش «اناتول» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است‪،‬‬ ‫درباره دالیل ایفای هرشب نقش اصلی نمایش توسط یک بازیگر مهمان گفت‪ :‬ابتدا قصد داشتم در هر صحنه‬ ‫یک بازیگر نقش اناتول را ایفا کند اما همینطور که در تمرین ها جلو رفتیم حس کردم می توان مسیری را برای‬ ‫این نقش طراحی کرد که در ان بازیگر و مخاطب به این فضای ناشناخته ای که برای شخصیت طراحی شده‬ ‫اگاهی نداشته باشد و در ادامه به این فکر افتادم که هر شب یک بازیگر جدید به عنوان مهمان نقش اناتول را‬ ‫ایفا کند؛ بازیگری که اگاهی کاملی نسبت به انچه که قرار است روی صحنه رخ دهد و بازی کند‪ ،‬نداشته باشد‬ ‫و در لحظه‪ ،‬شاهد واکنش های او به صورت بداهه باشیم‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫تجربیات شهری سوژه نقاشان شد‬ ‫نمایشگاه گروهی «تجربه شهری» از تاریخ ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۷‬شــهریور ماه به صورت انالین در سایت گالری‬ ‫ارتیبیشنبهنمایشگذاشتهمی شود‪.‬ایننمایشگاهگروهیبااثاریازمصطفیقربانی‪،‬محمدحسینسعلبی‬ ‫فرد‪ ،‬مهدی مشایخی‪ ،‬حمید پیرایش مقدم‪ ،‬روژانو محمدزاده‪ ،‬رضا طالبی‪ ،‬سما رحمانی گرمارودی‪ ،‬مرضیه‬ ‫میرجعفری‪ ،‬احسان ارجمند‪ ،‬اعظم قزل سفلو و نوید ندایی برگزار می شود‪ .‬شهر در این رویداد به عنوان سوژه‬ ‫اصلی و عامل تجربه های منحصر به ماهیت شهری در نظر گرفته شده است‪ .‬در استیتمنت «تجربه شهری»‬ ‫نوشته شده است‪« :‬شهر با ظهور مدرنیته به موضوعی محبوب برای نقاشانی تبدیل شد که عالوه بر ابداعات‬ ‫شکلی در پی کشف ماهیت زندگی مدرن هم بودند‪/ .‬صباخبر‬ ‫حسین حسن شاهی‪:‬‬ ‫«تاالب» مرثیه ای برای گاومیش های هورالعظیم است‬ ‫نمایشــگاه مجســمه های حســین‬ ‫حسن شــاهی با عنوان «تــاالب» تا ‪۲۲‬‬ ‫شــهریور ماه در گالری ا ُ برپاســت‪ .‬این‬ ‫نمایشگاه شــامل مجسمه هایی ست که‬ ‫همه المان هایی از جنوب کشور مانند نی‬ ‫همبون‪ ،‬ماهی‪ ،‬کشتی‪ ،‬گاومیش و زنانی‬ ‫با پوشــش محلی را بازنمایــی می کنند‪.‬‬ ‫احســان عبدی پور کارگردان و نویسنده‬ ‫در استیمیت این نمایشــگاه نوشته‬ ‫است‪« :‬سالی که گذشت ما همه‬ ‫اه ها‪ ،‬اخ هــا و وای های توی‬ ‫دلمان را پشــت ماغ های‬ ‫ِ‬ ‫دوردست‬ ‫گاومیشــی در‬ ‫هورالعظیم پنهان کردیم‪.‬‬ ‫در یک تناظــر غم انگیز‪،‬‬ ‫گاومیش ها شــبیه تام و‬ ‫تمامی از ما بودند‪ .‬خسته و پر از حرمان‪.‬‬ ‫توییتهای ما برای انها اب نمی شد‪ ،‬کما‬ ‫که اخبار کسی برای ما نان‪.‬‬ ‫‪7‬‬ ‫این نمایشگاه و تلقی من از جنوبِ جهان‪ ،‬سیاه و تار‬ ‫می بود اگر که ماهی ها نبودند‪ .‬ماهی و موسیقی‪ .‬ماهی‬ ‫مرگ از گرســنگی نه‪ ،‬مرگ از بی امیــدی را به تاخیر‬ ‫می اندازد‪ .‬اثار این نمایشگاه می توانست پالن های یک‬ ‫انیمیشن باشند؛ اما ذهن تک فریم حسین حسن شاهی‬ ‫جا برای تکان خوردن و ُجنبیدن سوژه ندارد‪ .‬اینجا هر‬ ‫بدیل ســربلندی ست از‬ ‫تکانی (بخوانیم هر فیگوری) ِ‬ ‫قصه ای جداگانه‪.‬‬ ‫انگار که عکسی باشد از میانه راه یک گاومیش‪ ،‬یک‬ ‫ماهی‪ ،‬یک دمام و نی همبونه؛ طوری که بشــود پس و‬ ‫پیشش را به میل خودت و برای خودت تعریف کنی‪».‬‬ ‫حسین حسن شــاهی هنرمند مجسمه سازعنوان‬ ‫کرد‪ :‬ایده این نمایشــگاه به چندین سال پیش که من‬ ‫دانشجوی رشته انیمیشن بودم بازمی گردد‪ ،‬از انجا که‬ ‫اصالتا جنوبی هستم و دغدغه فرهنگ‪ ،‬اداب و رسوم‪،‬‬ ‫موسیقی‪ ،‬پوشــش و فضای جنوب را دارم این ایده در‬ ‫ذهنم شــکل گرفت که یک انیمیشــن درباره جنوب‬ ‫کشور بسازم‪ ،‬اما از انجا که ذهنیت من تک فریم است و‬ ‫قصه پرداز نیستم‪ ،‬این شد که تصمیم گرفتم با مدیای‬ ‫مجسمه سازی کار کنم و حدود ‪ ۵ -۴‬سال روی‬ ‫این مجموعه کار کردم‪.‬‬ ‫او درباره انتخاب متریال فلز توضیح داد‪:‬‬ ‫شــروع کار من با متریال فلز بــود و کار را با‬ ‫مجسمه های دمام زنان فلزی شروع کردم و رفته رفته‬ ‫مجموعه را گسترش دادم‪ .‬در مناطق نفت خیز جنوب‬ ‫و پاالیشگاه ها و کشــتی ها متریال فلز زنگ زده خیلی‬ ‫دیده می شود و از طرفی ساختمان هایی که در جنوب‬ ‫و بوشهر ســاخته شده اند چون با ماســه های دریا کار‬ ‫شده اند‪ ،‬احســاس زبری خاصی دارند که حتی گاهی‬ ‫خرده های گوش ماهی و صدف هم بین سیمان دیوارها‬ ‫مشاهده می شود‪ .‬همه اینها برای من الهام بخش بود و‬ ‫این تصاویر در ذهن من ایجاد شــد که می توانم با فلز‬ ‫بازی های فرمــی زیادی انجام دهم و فلــز را با متریال‬ ‫دیگری نیز ترکیب کنم‪.‬‬ ‫این هنرمند درباره پرداختن به گاومیش در اثار خود‬ ‫اظهار کرد‪ :‬من نویسنده نیستم و توسط تصویر و مجسمه‬ ‫ذهنیت خود را ارائه می کنم‪ .‬در این چند سال وضعیت‬ ‫بد تاالب های جنوب و خشکی ان ها به زیست جانوران‬ ‫ان منطقه و به خصوص زندگی واتر بوفالو یا گاومیش ها‬ ‫بسیار اسیب رسانده است‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬چندسال پیش‬ ‫تصاویری منتشر شد که این گاومیش ها به دلیل گرمای‬ ‫شدید هوا و خشکی تاالب هورالعظیم سوختند‪.‬‬ ‫هرکدام از ایــن تصاویر ایده ای بــود در ذهن من و‬ ‫حضور گاومیش در اثارم از اینجا شــروع شد‪ .‬عالوه بر‬ ‫اینکه گاومیش نماد منطقه جنوب هم هست چون این‬ ‫حیوانات از خوزستان تا بوشهر و‪ ...‬زندگی می کنند‪ .‬این‬ ‫مجسمه ساز درباره نام گذاری این مجموعه تصریح کرد‪:‬‬ ‫دلیل اینکه من نام این نمایشگاه را «تاالب» گذاشتم‪،‬‬ ‫این بود که جغرافیای بیشتری را دربر بگیرد و منحصربه‬ ‫شــهرهای مخصوصی از جنوب نباشــد بلکه در این‬ ‫نمایشگاه پهنه جنوب و وجه اشتراک و قرابت فرهنگی‬ ‫این شهرها را به تصویر کشیدم‪.‬‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫در استانه ‪ 21‬شهریور ‪ ،‬روز ملی سینما‬ ‫الهام حمیدی و روزهای خیلی نزدیک‬ ‫هشتم اذر را بسیاری از مردم ایران با خاطره دیدار حماسی تیم ملی‬ ‫فوتبال ایران در ملبورن برابر استرالیا به سال ‪ 1377‬به یاد سپرده اند اما‬ ‫این روز با سالگرد تولد الهام حمیدی‪ ،‬بازیگر سینما و تلویزیون ایران‬ ‫نیز مصادف است‪ .‬حمیدی سال ‪ 1356‬در تهران به دنیا امد‪ .‬نام اصلی‬ ‫او نوشین بود و پدرش با وجود این که کارمند دولت محسوب می‪‎‬شد‪،‬‬ ‫ســابقه بازیگری تئاتر را هم داشــت و عمویش نیز گوینده رادیو بود‪.‬‬ ‫شــاید همین ها جرقه ای برای ورود حمیدی به دنیای بازیگری بود‪.‬‬ ‫سال ‪ 1363‬و زمانی که فقط ‪ 7‬سال داشت‪ ،‬کارش را با تئاتر اغاز کرد‪.‬‬ ‫حضورش در کالس های بازیگری باعث شد مورد توجه رامین لباسچی‬ ‫برای حضور در مجموعه تلویزیونی «اوایی در گلســتان» قرار بگیرد‪.‬‬ ‫حمیدی در اپیزود «شکارچی مرال» این مجموعه نقش افرینی کرد و‬ ‫البته هنرمندان نام اشنایی مانند فرهاد اصالنی‪ ،‬رامین پرچمی‪ ،‬مهدی‬ ‫ت بخشی و پرند زاهدی از بازیگران‬ ‫صبایی‪ ،‬رزا ارایش‪ ،‬رضا بابک‪ ،‬عنای ‬ ‫ثابت «اوایی در گلستان» بودند‪ .‬این مجموعه سال ‪ 1379‬تولید و دو‬ ‫ســال بعد روی انتن رفت‪ .‬البته حمیدی پیش از بازی در این سریال‪،‬‬ ‫بازیگــری را در مجموعه تلویزیونی «کوی دامــون» هم تجربه کرده‬ ‫بود‪ .‬حضور در مجموعه تلویزیونی موفق «مســافری از هند» با نقش‬ ‫«پروانه» نردبان موفقیت حمیدی بود‪ .‬او در این مجموعه نقش دختر‬ ‫دایی «رامین» را بازی می کرد که قرار بود از هند بازگردد و همسرش‬ ‫شود اما پسرعمه اش دختری هندی به نام «ســیتا» را همراه خود به‬ ‫ایران اورد و با او قرار و مدار ازدواج گذاشت‪ .‬بازی قابل قبول حمیدی‬ ‫در این سریال که از بازیگرانی همچون سروش گودرزی‪ ،‬شیال خداداد‪،‬‬ ‫حمید گودرزی‪ ،‬مجید مشیری‪ ،‬ایرج نوذری‪ ،‬زنده نام زهره فکورصبور‪،‬‬ ‫نسرین مقانلو‪ ،‬فلور نظری و فرحناز منافی ظاهر بهره می برد‪ ،‬نقش بسیار‬ ‫پررنگی در معرفی حمیدی به اهالی سینما و تلویزیون ایران داشت اما‬ ‫سریالی که برای او شهرت به ارمغان اورد‪ ،‬مجموعه پرمخاطب «یوسف‬ ‫پیامبر» به کارگردانی فرج اهلل سلحشــور بود‪ .‬بازی حمیدی در نقش‬ ‫«استات» همسر حضرت یوسف (ع) به حدی طبیعی و باورپذیر بود‬ ‫که وقتی برخی وقتی او را می دیدند از صبوری اش در سریال انتفاد و به‬ ‫این کارش اعتراض می کردند و حمیدی تنها می توانست بگوید‪«:‬ان‬ ‫زن من نبودم! استات بود»‪ .‬کمرکش دهه ‪ 80‬دورانی بود که حمیدی‬ ‫به اوج شهرت رسید‪ .‬بازی در ســریال «زیر تیغ» و در نقش «مریم»‬ ‫نقش افرینی برجســته دیگری از او بود‪ .‬فیلمبرداری «شوق پرواز»‬ ‫ســریالی به کارگردانی یداهلل صمدی و با مضمون زندگینامه خلبان‬ ‫شهید عباس بابایی سال ‪ 1388‬اغاز شد و حمیدی در این مجموعه‬ ‫برای سومین بار نقش مقابل شهاب حسینی را بازی می کرد‪ .‬این‬ ‫دو بازیگر پیش تر و ســال ‪ 1385‬در فیلم «بچه های ابدی» به‬ ‫کارگردانی پوران درخشنده و در نقش های «نگار» و «ایمان»‬ ‫بازی مقابل یکدیگر را تجربه کرده بودند و یک سال بعد هم‬ ‫در فیلم سینمایی «محیا» ساخته اکبر خواجویی هم بازی‬ ‫شدند‪ .‬حضور در «شــوق پرواز» نیز تجربیات ارزشمندی‬ ‫برای الهام حمیدی درپی داشت‪ ،‬چرا که غیر از حسینی‪،‬‬ ‫بازیگران مطرحی مانند اکبری عبدی‪ ،‬افسانه بایگان‪،‬‬ ‫اکرم محمدی‪ ،‬زنده نام حسن جوهرچی‪ ،‬پوراندخت‬ ‫مهیمن‪ ،‬زهره حمیدی‪ ،‬فرهاد قائمیان‪ ،‬فخرالدین‬ ‫صدیق شریف‪ ،‬مهران رجبی و مینا جعفرزاده هم در‬ ‫این مجموعه تلویزیونی نقش افرینی کردند‪ .‬الهام‬ ‫حمیدی بازیگری در سینما را هم سال ‪ 1380‬با‬ ‫فیلم «دنیا» به کارگردانی منوچهر مصیری اغاز‬ ‫کرد و همان سال در فیلم ســینمایی «تیک»‬ ‫ساخته اســماعیل فالح پور نیز به نقش افرینی‬ ‫پرداخت‪ .‬فیلم «خیلــی دور‪ ،‬خیلی نزدیک»‬ ‫به کارگردانی و نویســندگی رضا میرکریمی اما‬ ‫نخستین اثری بود که حمیدی در ان نقشی اصلی‬ ‫داشــت‪ .‬او در این فیلم نقش «نسرین» را مقابل‬ ‫مسعود رایگان در نقش «دکتر محمود عالم» بازی‬ ‫کرد و برای این نقش افرینی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر‬ ‫نقش مکمل زن از بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد و برای‬ ‫همین نقش بود که تندیس زریــن بهترین بازیگر نقش مکمل زن‪ ،‬از‬ ‫ن سال ها با وجود جوانی‬ ‫جشن خانه سینما را دریافت کرد‪ .‬حمیدی ا ‬ ‫به بازیگری برجسته با ظاهری خاص و ارام بدل شده بود که ظرفیت‬ ‫و استعداد فوق العاده ای برای بازی در نقش های گوناگون در وجودش‬ ‫موج می زد‪ .‬سال ‪ 1387‬زمانی بود که او بازی در فیلم های پرمخاطب‬ ‫تاریخی را هم تجربه کرد‪« .‬میریام» همسر حضرت سلیمان‪ ،‬شخصیتی‬ ‫ی ان را در فیلم «ملک سلیمان» الهام حمیدی‬ ‫بود که نقش افرین ‬ ‫برعهده داشت‪.‬‬ ‫گمان می رفــت حمیدی با چهره خاصی کــه دارد تنها در‬ ‫نقش های مثبت بازی های خوبی از خود ارائه می دهد اما بازی در‬ ‫نقش «سایه» فیلم کمدی «اخالقتو خوب کن» به کارگردانی‬ ‫سیدمسعود اطیابی بر این فرضیه خط بطالن کشید‪.‬‬ ‫«ســایه» نقش متفاوتی بود که حمیدی پس از‬ ‫ایفای نقش هــای مثبت به ان رســید و از پس‬ ‫اجرای ان هم به خوبی برامد‪ .‬با وجود نقش های‬ ‫متعددی که به حمیدی پیشنهاد می شد او‬ ‫در نیمه دوم دهه ‪ 90‬در سینمای ایران کم‬ ‫پیدا شد‪ 13 .‬بهمن ‪ 1397‬الهام حمیدی‬ ‫خبر ازدواجش با علیرضــا صادقی را در‬ ‫صفحه اینســتاگرامی خود منتشر و به‬ ‫این ترتیب ان را رســانه ای کرد‪ .‬صادقی‬ ‫البته فعالیتی درســینما و تلویزیون ایران‬ ‫ندارد‪ .‬الهام حمیدی پس از ازدواجش حضور‬ ‫کمرنگ تری در ســینما و تلویزیــون دارد و حاال‬ ‫بیشتر وقت خود را برای الوین پسر دوساله و دخترش‬ ‫که حدود یک سال دارد صرف می کند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!