روزنامه صبا شماره 1274 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1274

روزنامه صبا شماره 1274

روزنامه صبا شماره 1274

‫شنبه| ‪19‬شهریور ‪ 10 |1401‬سپتامبر‪ 13 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1274‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ایجاد‬ ‫میدان رقابت‬ ‫برای قصه گویی‬ ‫اب تصویر متحرک‬ ‫پرونده صبا برای رویداد ملی استاپ موشن‬ ‫جوابیه «ساترا» بر تعطیلی‬ ‫اپارات گیم و صحبت های‬ ‫مدیرعامل صبا ایده‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫بزدوده‪ :‬به فکر هنرمندان‬ ‫تئاتر عروسکی باشیم‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫برگزاری اولین جشنواره «کاف فیلم» در ایتالیا‬ ‫جشنواره بین المللی مستقل فیلم کوتاه «کاف فیلم» از دوازدهم تا هجدهم سپتامبر (‪ ۲۱‬تا‪ ۲۷‬شهریور)‬ ‫در شهر میالن ایتالیا برگزار خواهد شد‪ .‬اولین دوره این جشنواره بین المللی با هدف حمایت از فیلمسازان فیلم‬ ‫کوتاه و نمایش جهانی اثار فیلمسازان مستعد به دو صورت انالین و حضوری‪ ،‬توسط شبکه توزیع‪ ،‬تولید و‬ ‫تبلیغ فیلم های کوتاه «کاف فیلم» برگزار خواهد شد‪ .‬اثار فیلمسازان منتخب از بین‪ ۱۰۰۱‬فیلم کوتاه ارسالی‬ ‫از ‪ ۵۰‬کشور در شش بخش اصلی در این جشنواره رقابت خواهند کرد که در میان انها بخش زنان فیلمساز‬ ‫ایرانی به چشم می خورد‪ .‬نمایش حضوری اثار بخش فیلمسازان زن ایرانی و همچنین اختتامیه جشنواره‪۱۸‬‬ ‫سپتامبر در سالن ‪ Nuovo Armenia‬میالن برگزار خواهد شد‪ /.‬هنرانالین‬ ‫کیدا رمضان و پیمان معادی در «بلیط یک طرفه»‬ ‫سریال‪ ۸‬قسمتی «بلیط یک طرفه» به نویسندگی و کارگردانی پوریا حیدری اوره به زودی در کشور ترکیه کلید‬ ‫خواهد خورد و کیدا رمضان ستاره لبنانی المانی در این اثر نقش افرینی خواهد کرد‪ .‬این بازیگر مطرح سینمای‬ ‫المان پیش از این در ســریال (‪ )Blocks ۴‬به کارگردانی ماروین کرن ایفای نقش و جوایز معتبری از جمله‬ ‫(‪ ،)Grimme-Preis‬جایزه بهترین بازیگری مرد از هیئت داوران مطبوعات فرانسه را دریافت کرده است‪« .‬بلیط‬ ‫یکطرفه» از اواخر مهرماه کلید خواهد خورد‪ .‬پیش از این پیمان معادی به عنوان بازیگر نقش اصلی این سریال و‬ ‫ارکان پتککایا به این پروژه اضافه شدند‪ .‬این سریال در ژانر پلیسی معمایی در ترکیه فیلمبرداری می شود و تمامی‬ ‫صحنه های ان در این کشور با حضور بازیگران ایرانی‪ ،‬ترک‪ ،‬عرب و امریکایی خواهد بود‪ /.‬هنرانالین‬ ‫جوابیه «ساترا » بر تعطیلی اپارات گیم و صحبت های مدیرعامل صبا ایده‬ ‫سازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر‬ ‫(ســاترا) در پاســخ به ابهامات و ســواالت ایجاد شده توسط‬ ‫مجموعه صبا ایده جوابیه ای را منتشر کرد‪.‬‬ ‫در این جوابیه که در پی انتشار ویدیوی ضبط شده از سوی‬ ‫محمدجواد شکوری مقدم‪ ،‬مدیرعامل صبا ایده و مالک اپارات‬ ‫رسانه ای شده‪ ،‬امده است‪:‬‬ ‫انتشار ویدیوی یاد شده سواالتی را برای برخی از عالقه مندان‬ ‫حوزه اســتریم بازی های رایانه ای ایجاد کرده است و سازمان‬ ‫ت و تصویر فراگیر موارد زیر را‬ ‫تنظیم مقررات رســانه های صو ‬ ‫برای تنویر افکار عمومی اعالم می دارد‪:‬‬ ‫‪ -۱‬ســرویس بازی اپارات به دلیل پخــش زنده بازی های‬ ‫دیجیتال(گیم اســتریم) و با توجه به تصریــح قانون مبنی بر‬ ‫انحصار پخش زنده توسط سازمان صدا و سیما‪ ،‬اصوالً بدون اخذ‬ ‫مجوز از ساترا تشکیل شده است‪ .‬اما با این حال‪ ،‬ساترا به احترام‬ ‫کاربران زیســت بوم بازی های دیجیتال که بدون اطالع از غیر‬ ‫قانونی بودن این سرویس پخش زنده‪ ،‬عضو ان شده اند‪ ،‬هزینه‬ ‫کرده اند و در این زمینه فعال هستند‪ ،‬نه تنها برای تعطیلی این‬ ‫ســرویس‪ ،‬به اپارات نامه ای ابالغ نکرده است بلکه به منظور‬ ‫پایداری ان بارها تذکرات سودمندی برای سالم سازی محیط‬ ‫مذکور و رعایت استانداردهای محتوایی بنیاد ملی بازی های‬ ‫رونماییازپوسترجشنوارهفیلمکوتاهدرروزملیسینما‬ ‫ایین رونمایی از پوستر ســی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کوتاه تهــران با حضور مهــدی اذرپندار دبیر جشــنواره‪ ،‬جمعی از‬ ‫سینماگران پیشکسوت و جوان‪ ،‬اهالی رســانه و فعاالن فیلم کوتاه‬ ‫همزمان با روز ملی سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود‪.‬‬ ‫این مراسم دوشنبه ‪ ۲۱‬شهریور ‪ ۱۴۰۱‬از ساعت ‪ ۱۵‬در سالن یک‬ ‫پردیس ســینمایی چارسو برگزار خواهد شــد‪ .‬پرویز صمدی مقدم‬ ‫مدرس و مولف ســینما و از مدیران و دبیران اسبق انجمن سینمای‬ ‫جوانان ایران و جشــنواره فیلم کوتاه تهران پوستر دوره سی و نهم را‬ ‫رونمایی خواهد کرد‪ .‬همچنین فریدون جیرانی نویسنده‪ ،‬تهیه کننده‪،‬‬ ‫کارگردان و منتقد به عنوان مهمان ویژه و منتقد نشست شانزدهمین‬ ‫پاتوق فیلم کوتاه و اخرین نوبت تابســتان این نمایش ها در مراسم‬ ‫حضور خواهد داشت‪ .‬سی ونهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه‬ ‫تهران ‪ ۲۷‬مهر تا ‪ ۲‬ابــان ‪ ۱۴۰۱‬با محوریت موضــوع تنوع ژانر در‬ ‫سینمای کوتاه برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫رایانه ای و نظام اسرا(نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای)‪،‬‬ ‫ارائه کرده است‪.‬‬ ‫‪ -2‬اینکه یک بخش خصوصی به هر دلیلــی بعد از جذب‬ ‫تعدادی از کاربران‪ ،‬بدون توجه به تمایل کاربران و حقوق ایشان‪،‬‬ ‫تصمیم بگیرد زمین بازی خود را عوض کند‪ ،‬نشان دهنده عدم‬ ‫مســئولیت پذیری و پایبند نبودن به اخالق حرفه ای است که‬ ‫این امر‪ ،‬به هیچ وجه مورد قبول ســاترا به عنوان حامی حقوق‬ ‫کاربران نیست‪.‬‬ ‫‪ -3‬انتظار این است که شرکتی با ادعای دانش بنیان بودن‬ ‫بتواند سالم سازی محتوای زیســت بوم بازی های دیجیتال را‬ ‫در کنار ایجاد نشاط اجتماعی‪ ،‬حفظ امنیت روانی خانواده ها‬ ‫و کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده و به صورت پایدار‬ ‫برای ساماندهی و سالم سازی کسب و کار خود تدبیر کند‪.‬‬ ‫‪ -4‬ســاترا بر اجــرای تکالیف قانونی خــود در چهارچوب‬ ‫مقررات و ایین نامه های محتوایی ابالغی تاکید دارد و توسعه‬ ‫فضای مجازی ســالم‪ ،‬مفید و ایمن (به عنوان یکی از مصوبات‬ ‫شــورای عالی فضای مجازی) را یکی از ماموریت های اصلی‬ ‫خود می دانــد و از این رو با همکاری وزارت فرهنگ و ارشــاد‬ ‫اسالمی‪ ،‬بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دیگر نهادهای مرتبط‬ ‫از پلتفرم های بازی های دیجیتال حمایت خواهد کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫فیلمکوتاه«تطبیق»در«سینهکید»هلند‬ ‫فیلم کوتــاه «تطبیــق» بــه کارگردانی مهرداد حســنی و‬ ‫تهیه کنندگی حســن محمــدی در بخش رقابت اصلی ســی و‬ ‫ششمین جشــنواره «ســینه کید» (‪ )Cinekid‬امستردام در‬ ‫کشور هلند حضور دارد‪ .‬جشنواره ‪ Cinekid‬بزرگترین جشنواره‬ ‫رسانه ای کودک در جهان است و در این جشنواره کودکان ‪ ۳‬تا ‪۱۴‬‬ ‫ساله می توانند فیلم ها و تولیدات تلویزیونی جدید را تماشا کنند‬ ‫و با سازندگان انها مالقات کنند‪.‬‬ ‫در این جشنواره کودکان فرصتی برای حضور در یک منطقه‬ ‫بازی پر از تاسیسات هنری تعاملی‪ ،‬کارگاه ها‪ ،‬بازی ها و برنامه پیدا‬ ‫می کنند‪ .‬بیش از ‪ ۳۰‬سال است که بنیاد سینه کید متعهد شده‬ ‫است که تولید این نوع رســانه برای کودکان باشد و به کودکان‬ ‫اجازه دهد خود در ایجاد ان سهیم باشند‪ .‬این جشنواره ‪ ۲۳‬مهر‬ ‫تا ‪ ۸‬ابان ماه مصادف با ‪ ۱۵‬تا ‪ ۳۰‬اکتبر ‪ ۲۰۲۲‬در شهر امستردام‬ ‫برگزار می شود‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫تاریخ پخش انیمه «مرد اره برقی» اعالم شد‬ ‫چندی پیش‪ ،‬حســاب رســمی توییتری انیمه تلویزیونی«مرد‬ ‫اره برقی» به کارگردانی ریو ناکایاما که بر اساس مانگایی از تاتسوکی‬ ‫فوجیموتو ساخته شده و نیز محصول استودیوی ماپا است‪ ،‬در صفحه‬ ‫رسمی خود اعالم کرد که این انیمه از ‪ TokyoTV‬پنج کانال وابسته‬ ‫دیگر به ان و نیز از امازون پرایم ویدیــو در ‪ ۱۱‬اکتبر ‪ ۲۰۲۲‬پخش‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫همچنین پخش این انمیه در سایر سامانه های نمایش در ژاپن از‬ ‫‪ ۱۲‬اکتبر ‪ ۲۰۲۲‬اغاز خواهد شد‪.‬‬ ‫حساب رسمی توییتر این انیمه همچنین اعالم کرد که استودیوی‬ ‫ماپا نشست خبری و گفتگوی مراسم جهان انیمه را در ‪ ۱۹‬سپتامبر‬ ‫‪ ۲۰۲۲‬به صورت انالین پخش خواهد کرد‪.‬‬ ‫همچنین این انیمه بــا دوبله های اســپانیایی امریکای التین‪،‬‬ ‫پرتغالی‪ ،‬برزیلی‪ ،‬فرانســوی و المانی نیز برای استفاده تماشاگران‬ ‫عالقه مند ارائه خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ساخت «قرار مغزها»؛ رویای عباس رافعی‬ ‫عباس رافعی ‪ ،‬کارگردان سینما گفت‪ :‬ارزوی ساخت سریالی را دارم که احساس می کنم حتماً باید‬ ‫تلویزیون به سرا ِغ چنین دغدغه ای برود؛ حاال چه با من و چه هرکسی دیگر‪ .‬کاری که ضرورتش را این‬ ‫روزها بیشتر می بینم و ان «فرار مغزها» است اما نا ِم ســریال را «قرار مغزها» گذاشته ام‪ .‬او گفت‪ :‬این‬ ‫سریال تلویزیونی می تواند کام ً‬ ‫جدی دارد و به جوانانی می پردازد که سودای رفتن‬ ‫ال انگیزشی باشد‪ .‬ت ِم ّ‬ ‫از ایران را در ذهن می پرورانند‪ .‬شاید بخشی از این سریال قدردانی هم باشد از انهایی که مانده اند و برای‬ ‫حفظ و اعتالی ایران تالش می کنند‪ .‬فیلمنامه این سریال ‪ 18‬قسمتی است و هنوز به کسی ارائه نشده و‬ ‫تلویزیون پشتیبانی اش کند حتماً اثری پرطرفدار و موثر خواهد بود‪/ .‬خبرگزاری تسنیم‬ ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫«زمانی برای ابدیت» به پایان رسید‬ ‫‪3‬‬ ‫مهدی نوروزیان کارگردان بریتانیایی و ایرانی تبار به تازگی فیلمبرداری فیلم جدیدش را در ایران با‬ ‫بازی لیال حاتمی به پایان رسانده است‪ .‬این فیلم که «زمانی برای ابدیت» نام دارد‪ ،‬اولین فیلم سینمایی‬ ‫ســاخته مهدی نوروزیان پس از فیلم کوتاه نامزد اسکار «کشتن جو» در سال ‪ ۱۹۹۹‬و فیلم سینمایی‬ ‫«لئو» در سال ‪ ۲۰۰۲‬محسوب می شود‪ .‬لیال حاتمی در فیلم سینمایی «زمانی برای ابدیت»‪ ،‬نقش زنی را‬ ‫بازی می کند که در تالشی بی وقفه و ظاهرا بیهوده درجستجوی همسر گمشده اش است و‪ ...‬نوروزیان‬ ‫این اثر را یک درام متافیزیکی در مرزهای علمی ‪-‬تخیلی توصیف می کند که به پویایی های اجتماعی‬ ‫موجود در ایران معاصر می پردازد‪/ .‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫‪ ۲۰‬کشور فیلم هایشان را به اسکار معرفی کردند‬ ‫شــمار کشــورهایی که فیلم منتخب خود را برای شــرکت در رقابت بهترین فیلم‬ ‫بین المللی اسکار ‪ ۲۰۲۳‬معرفی کردند به ‪ ۲۰‬رسید‪ .‬الجزایر‪ ،‬یونان‪ ،‬مجارستان‪ ،‬اسلوونی‪،‬‬ ‫تونس و اوکراین کشورهایی هستند که در روزهای اخیر فیلم های منتخب خود را برای‬ ‫شرکت در رقابت اسکار نود و پنجم معرفی کرده اند‪.‬‬ ‫اوکراین با فیلم «کلوندایک» ساخته مارینا ار گورباخ به اسکار می رود‪ .‬این درام جنگی‬ ‫پیش از این جایزه بهترین کارگردانی سینمای جهان را از جشنواره ساندنس گرفته و در‬ ‫برلیناله جایزه پانوراما و در سارایوو هم جایزه بهترین کارگردانی را از ان خود کرده است‪.‬‬ ‫این فیلم محصول مشترک ترکیه و اوکراین است‪.‬‬ ‫مجارستان با «محاصره» ســاخته ادام توسر به اســکار می رود‪ .‬این درام تصویرگر‬ ‫ماجرایی واقعی از اولین نخست وزیر منتحب این کشور را در یک مقطع تاریخی است‪.‬‬ ‫یونان با «میدان های مغناطیسی» وارد اسکار شده است‪ .‬این فیلم ساخته یورگوس‬ ‫گوسیس و درباره سفر خیابانی ‪ ۲‬نفر برای دفن یک میدان فلزی مرموز است و موفق به‬ ‫کسب چند جایزه از جوایز سینمایی ایریس شده است‪.‬‬ ‫الجزایر با «برادران ما» ساخته راچید بوچارب به اسکار می رود‪ .‬این کشور اولین بار‬ ‫در سال ‪ ۱۹۶۹‬در اسکار حضور یافت و همان سال با فیلم «زد» ساخته کوستا گاوراس‬ ‫برنده اسکار شد‪ .‬الجزایر تاکنون ‪ ۲۱‬بار در این رقابت شرکت کرده است‪ .‬اسلوونی فیلم‬ ‫«ارکستر» ساخته ماتوژ لوزار را به اســکار معرفی کرده است‪ .‬این فیلم داستانی درباره‬ ‫اعضای پرشور یک ارکستر بادی را برای حضور در یک جشنواره موسیقی در اتریش را‬ ‫تصویر می کند‪ .‬تونس با «زیر درختان انجیر» به اسکار می رود‪ .‬این فیلم ساخته اریگ‬ ‫سحیری درباره زندگی گروهی از زنان تونسی است که شغلشان انجیرچینی است‪ .‬پیشتر‬ ‫برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارســتان فیلم «مادر» را به عنوان نماینده خود در رقابت‬ ‫بهترین فیلم بین المللی اسکار ‪ ۲۰۲۳‬معرفی کرده اند‪ .‬کانادا‪ ،‬اکوادور‪ ،‬المان‪ ،‬ایرلند‪ ،‬ژاپن‪،‬‬ ‫لتونی‪ ،‬پاناما‪ ،‬لهستان‪ ،‬کره جنوبی‪ ،‬سوییس‪ ،‬تایوان و اروگوئه هم نمایندگان خود را به‬ ‫اسکار معرفی کرده اند‪.‬‬ ‫فهرست نهایی متشکل از ‪ ۱۵‬نامزد ‪ ۲۱‬دسامبر اعالم می شود و پنج نامزد نهایی ‪۲۴‬‬ ‫ژانویه معرفی می شوند‪ .‬نود و پنجمین دوره جوایز اسکار ‪ ۱۲‬مارس ‪ ۲۰۲۳‬در دالبی تیاتر‬ ‫لس انجلس برگزار می شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫پرونده‬ ‫ایجاد میدانرقابتبرایقصه گوییبا تصویر متحرک‬ ‫پرونده صبا برای رویداد ملی استاپ موشن که توسط حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می شود‬ ‫استا پ موشــن یکی از قالب هــای تولید‬ ‫محتواست که نوجوانان به راحتی و با هر بهانه ای‪،‬‬ ‫می توانند ان را یاد بگیرند‪ .‬هم جذابیت باالیی‬ ‫برای مخاطب دارد و هم توانایی ســاخت ان را‬ ‫دارند‪ .‬ساخت استاپ موشن با امکانات خانگی و‬ ‫خانوادگی قابل اجراست و الزاما نیاز به تجهیزات‬ ‫حرفه ای نــدارد‪ ،‬هر چند در اختیار داشــتن‬ ‫تجهیزات حرفه ای خروجی کار را باکیفیت تر‬ ‫می کند اما در این مســیر رقابتی‪ ،‬خروجی در‬ ‫درجه اول اهمیت نیست و خالقیت و رشد افراد‬ ‫در اولویت قرار دارد‪ .‬از انجا که استاپ موشــن‬ ‫در دنیا هم اکنون نیز مطرح است و مصرف ان‬ ‫در داخل و خارج از کشور اینده ای روشن دارد‪،‬‬ ‫حوزه هنری کودک و نوجــوان اقدام به برپایی‬ ‫رویداد ملی استاپ موشن کرده است که در این‬ ‫پرونده‪ ،‬جزئیات و شاخصه های این رویداد را به‬ ‫شما معرفی می کنیم‪.‬‬ ‫استاپموشنچیست؟‬ ‫همه انیمیشن ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و‬ ‫پی درپیساختهمی شوند‪.‬درانیمیشن هایدوبعدی‪،‬تصاویرنقاشی شده‬ ‫با دست با کامپیوتر فریم به فریم نشان داده می شوند و در انیمیشن های‬ ‫سه بعدی‪ ،‬مدل های کامپیوتریبه اهستگی حرکت می کند و باگرفتن‬ ‫عکس های پشت سر هم از انها‪ ،‬یک تصویر متحرک تشکیل می شود‪.‬‬ ‫در ساخت انیمیشن به روش استاپ موشن‪ ،‬به جای استفاده از نقاشی‪،‬‬ ‫از عروسک های ساخته شده با خمیر و یا لگو و به طور کلی در مواردی به‬ ‫جای عروسک از اشیاء یا مدل های واقعی یا مدل های خمیری استفاده‬ ‫می شود‪ .‬این کار به این صورت انجام می شود که مدل را کمی حرکت‬ ‫می دهند‪ ،‬سپس از ان عکس گرفته می شود و انقدر این عمل را تکرار‬ ‫می کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند‪ .‬استاپ موشن بیشتر بر‬ ‫روی تکنیک های داستان سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد‪ .‬اما‬ ‫اینروشبهطورکلیبهعنوانیکشکلهنریخاصازانیمیشن‪،‬نوعی‬ ‫قصه گویی با تصویر است‪.‬‬ ‫در استاپ موشن‪ ،‬اجسام اطراف تان می توانند به روایت داستان شما‬ ‫کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خالقانه برسانند‪ .‬با توجه‬ ‫به دسترسی راحت و استفاده نوجوانان از ابزارهای ارتباطی مانند تبلت‬ ‫و تلفن همراه‪ ،‬این اثار می توانند در خانه‪ ،‬مدرسه و دیگر مکان ها با توجه‬ ‫به خالقیت و نواوری عالقمندان تولید شوند‪ .‬استاپ موشن در شرایط‬ ‫اماتوری‪ ،‬نیاز به صرف هزینه ندارد‪ .‬فقط ذهن خالق و همچنین تمرین‬ ‫در چگونگی رسیدن به ساختار مناسب فیلم‪ ،‬منجر به تولید یک اثر‬ ‫مطلوب خواهد شد‪.‬‬ ‫یک رویداد ملی برای استاپ موشن‬ ‫توجه به تنوع قالب‪ ،‬استعدادیابی‪ ،‬حمایت از ایده ها‪ ،‬مشارکت ملی‪،‬‬ ‫ایجاد چرخه رشد و اموزش در رویداد از جمله محورهای برگزاری رویداد‬ ‫ملی استاپ موشن توسط حوزه هنری و با شعار شناخت مسیر رشد و‬ ‫رقابت نوجوانان است‪ .‬تفاوت های محوری این رویداد با تمام جشنواره ها‬ ‫و رویدادهای مشابه را می توان در اموزش و تجربه اندوزی‪ ،‬توجه به این‬ ‫حقیقت که محصول‪ ،‬توجه محور نیست‪ ،‬رسیدن به بازارچه هنر و ایجاد‬ ‫فرصت برای رقابت در مسیر همکاری تیمی خالصه کرد‪ .‬اولین تفاوت‬ ‫این جشنواره با سایر جشنواره ها را می توان در انتخاب نوع مخاطب ان‬ ‫دانست چراکه مخاطب این جشنواره قشر نوجوان و دانش اموز است‬ ‫و تمام طراحی های نویی که برای ان رقم خورده است براساس میل‬ ‫مخاطب صورت گرفت است‪ .‬این جشنواره صرفاً محصول محور نیست‬ ‫درحالی که در جشنواره ها حرفه ای‪‎‬ها رتبه های برتر را شامل می شوند‬ ‫درحالی که در این رویداد اصالت برمحصول نیســت و اگر قرار باشد‬ ‫سه گانه محصول‪ ،‬فرایند و انسان یا تولید کننده تعریف شود‪ ،‬در این‬ ‫رویداد اصالت با فرد و تولید کننده و فرایند است‪.‬‬ ‫از اهداف برگزاری این رویداد نیز می توان به شناسایی مستعدین‬ ‫نوجوان و عالقه مند به این حوزه و شبکه سازی‪ ،‬رشد و ارتقای هنرمندان‬ ‫نوجوان و تولیدکنندگان استاپ موشن در موضوع روایت و خلق محتوا‬ ‫و مفهوم در اثر هنری‪ ،‬شبکه ‍سازی فعاالن در اکوسیستم‪ ،‬فراهم سازی‬ ‫بستر مناسب برای اموزش و تبادل دانسته ها و همچنین بروز خالقیت‬ ‫و نواوری در نوجوانان‪ ،‬گســترش توانایی ها با ارائه انواع اموزش های‬ ‫حضوری و مجازی برای رسیدن به کیفیتی باالتر در تولیدات‪ ،‬تقویت‬ ‫جایگاه انیمیشن و به خصوص تکنیک استاپ موشن در سینما و بازار‬ ‫تبلیغاتکشور‪،‬ایجادجریانتولیدمبتنیبرسیاسیت هایحوزههنری‬ ‫و رواج فرهنگ تولید و مصرف استاپ موشن‪ ،‬تولید انیمیشن کم هزینه‬ ‫برای عموم عالقه مندان و زمینه سازی برای راه اندازی استودیوهای تولید‬ ‫محتوا و انیمیشن سازی در سال های اتی اشاره کرد‪.‬‬ ‫معرفیاعضایشورایسیاست گذاری‬ ‫علیجانباز(رئیسشورا)‪،‬محسنمشرقی(دبیررویداد)‪،‬سیدمجتبی‬ ‫موسوی‪ ،‬بهنام بهادری‪ ،‬امیررضا مافی و سید شعیب حسینی اعضای‬ ‫شورای سیاســت گذاری رویداد ملی استاپ موشن به شمار می روند‪.‬‬ ‫محسنمشرقی‪،‬فارغ التحصیلکارشناسیارشدمدیریترسانهدانشگاه‬ ‫صداوسیما‪ ،‬مدیریت موسسه رویش رسانه‪ ،‬پژوهشگر حوزه خالقیت و‬ ‫نواوری‪ ،‬تهیه کننده فیلم های کوتاه سینمایی و انیمیشن و برگزیده‬ ‫جشنواره هایمتعددداخلیوخارجیومشاورکسبوکارهایفرهنگی‬ ‫بوده است‪ .‬ســید مجتبی موسوی‪ ،‬نویســنده‪ ،‬کارگردان و انیماتور‪،‬‬ ‫کارگردان فیلم اقای گــوزن‪ ،‬دریافت کننده بیش از ‪ ۲۰‬عنوان جایزه‬ ‫از جشنواره های خارجی و داخلی از جمله‪ :‬فجر بین الملل ‪ ،‬انیمافست‬ ‫زاگرب‪،‬ایرانیانسنفرنسیسکو‪،‬ایرانیانلندنوعضویتاصلیاستودیو‬ ‫الیکا‪-‬امریکا از جمله سوابق اوست‪ .‬بهنام بهادری‪ ،‬فارغ التحصیل رشته‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫گرافیک‪ .‬کارشناسی ارتباطات و فارغ التحصیل رشته فیلمنامه نویسی‬ ‫درمرکزاموزشفیلمسازی(باغفردوس)است‪.‬دبیربینالمللجشنواره‬ ‫فیلم ‪ ۱۰۰‬دوره پنجم تا دوازدهم‪ ،‬دبیر بین الملل جشنواره فیلم دینی‬ ‫رویش‪ ،‬دبیر هنری نخستین جشنواره بین المللی استاپ موشن‪ ،‬طراح‬ ‫شیوه اموزشی فیلمنامه نویسی کارتی برای کودکان و نوجوانان‪ ،‬عضو‬ ‫هیات داوری جشــنواره فیلم های موبایلی بالروس و چند جشنواره‬ ‫داخلی ملی و استانی از جمله سوابق اوست‪.‬‬ ‫امیررضا مافی‪ ،‬دانش اموخته دکتری فلسفه‪ ،‬مدیر مرکز انیمیشن‬ ‫حوزههنریانقالباسالمی‪،‬دبیرپنجمینجایزهپژوهشسالسینمای‬ ‫ایران و عضو شورای راهبری فیلم و سریال شبکه پنج بوده است‪ .‬وی‬ ‫تالیف دوازده کتاب و پژوهش مقاالت متنوع در حوزه فلسفه و رسانه‪،‬‬ ‫نگارش فیلمنامه ها و نمایشنامه های رادیویی متعدد را در کارنامه خود‬ ‫داشته و همچنین در دانشگاه و موسسات مختلف به تدریس فلسفه و‬ ‫سینما می پردازد‪.‬‬ ‫سید شعیب حسینی مقدم‪ ،‬عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما‪،‬‬ ‫مدیر تولید دانشجویی دانشگاه صدا و ســیما‪ ،‬مدیر هنری جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم دانشجویی دوره ششم و داور بخش جنبی ششمین‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی بوده است‪.‬‬ ‫سجادعباسی‪:‬‬ ‫هدف‪،‬تنوع بخشیبهسبدمصرفینوجواناناست‬ ‫سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان درباره‬ ‫شکل گیری این رویداد گفت‪ :‬فارغ از بحث مسیر ملی استاپ موشن‪،‬‬ ‫باید بگویم حوزه هنری کودک و نوجوان در یک اتمســفر بزرگ تر به‬ ‫دنبال موضوعاتی اســت که یکی از ان ها حل مساله استعدادیابی در‬ ‫میان نوجوانان و یکی از مسیرهای ان استاپ موشن است‪ .‬یکی از دالیل‬ ‫مهمی که حوزه هنری کودک و نوجوان به این مسیر پا گذاشته‪ ،‬این‬ ‫است که رشد در مســیر اتفاق می افتد و باید نوجوانان را کمک کنیم‬ ‫که بال داشته باشند و وبال انها نباشیم‪ .‬او تاکید کرد‪ :‬مساله محوری‬ ‫در میان نوجوانان امروزه این است که نوجوانان مصرف کننده هستند‬ ‫در حالی که باید کنش گر باشند از همین رو به این طرح رسیدیم که با‬ ‫رشد و کارورزی تطبیق دارد‪ .‬مستعدپروری یکی دیگر از رویکردهای‬ ‫ماست که این رویداد به عنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد ان ها‬ ‫را توانمند می کند‪ .‬تنوع بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی‬ ‫دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوع بخشی را می توانیم با کمک‬ ‫نوجوانان انجام بدهیم‪.‬‬ ‫عباسی ادامه داد‪ :‬این رویداد به طور مشخص در استان های منتخب‬ ‫به صورت منطقه ای فعال خواهد شد که در پاسخ به سیاست فراتهرانی‬ ‫است متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری زیاد است که تمام‬ ‫مسائلازدریچهتهراندیدهمی شود‪.‬شکستناینحصررسانه ای‪،‬توجه‬ ‫و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این‬ ‫روایت تک بعدی را تغییر دهند چون زبده ترین هنرمندان از سراسر‬ ‫ایران هستند و صرفاًمحدود به تهران نیستند‪ .‬یکی از مهمترین اقدامات‬ ‫ما در مسیر برگزاری رویداد ملی استاپ موشن توجه به استان هاست تا‬ ‫نوجوانان را در استان ها شناسایی کنیم‪.‬‬ ‫امیررضامافی‪:‬‬ ‫مسیرمشارکتکودکانونوجوانانراهموارمی کنیم‬ ‫امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و عضو‬ ‫شورای سیاستگذاری رویداد ملی استاپ موشن گفت‪ :‬مرکز انیمیشن‬ ‫حوزه هنری بر تولیدات متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می گیرد‪،‬‬ ‫تمرکز دارد و در پی ان اســت که این موارد را توســعه بدهد‪ .‬یکی از‬ ‫گونه هایبسیارمهمکهدردوره ایکمتربهان توجهشده‪،‬استاپموشن‬ ‫است‪ .‬از سوی دیگر موضوع فراتهران حائز اهمیت است‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫کودکان و نوجوانان سهم زیادی از مخاطبان را دارند توجه ما به این طیف‬ ‫باعث می شود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود‪ .‬او‬ ‫افزود‪ :‬ما باید تالش کنیم این تکنیک را به عنوان یک بهانه جهت حضور‬ ‫نوجوانان و مخاطبان نوجوان در کار داشته باشیم و یک رویداد در شکل‬ ‫ملیخودبرگزارکنیم‪.‬درجلساتشورایسیاستگذاریهمهمتفق القول‬ ‫بودند مسیر این رویداد یک مسیر تربیتی است و موجب رشد و تعالی‬ ‫کودکان و نوجوانان خواهد بود‪ .‬ما بستری را فراهم خواهیم کرد که در ان‬ ‫رقابتبهمعنایعام‪،‬مفهومنداردبلکهبهانمعناستکهکودکیتوانایی‬ ‫خود را به کار ببند‪ ،‬اثری را خلق کند و با جهان اطراف خود ارتباط برقرار‬ ‫کنداست‪.‬بهنظرمی رسداینرویدادایننقطهونکتهبرایشحایزاهمیت‬ ‫است و اگر به این نقطه برسیم به کمال مطلوب خود دست پیدا کرده ایم‪.‬‬ ‫مافیتاکیدکرد‪:‬مانمی خواهیمیکجشنوارهبرگزارکنیم‪،‬مایکمسیر‬ ‫را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار می کنیم از همین رو اتفاق‬ ‫نظر داشتیم که نقطه مغفول‪ ،‬همین مسیرسازی و مسیریابی است ما بر‬ ‫موضوع تربیت بیشتر تاکید کردیم چون تربیت یک زیست میان مربی‬ ‫و بچه هاست‪ .‬استاپ موشن به عنوان یکی از گونه هایی است که ذیل‬ ‫انیمیشن تعریف می شود‪ .‬مرکز انیمیشن حوزه هنری تاکید دارد این‬ ‫گونه در سراسر کشور فعال شود و اگر بتوانیم استعدادهای هنری بچه ها‬ ‫را کشف و بعد به ان ها مراجعه کنیم و در مسیر تربیتی قرار بدهیم‪ ،‬در‬ ‫سال های بعد هنرمندان منحصر به فردی را در این حوزه خواهیم داشت‪.‬‬ ‫رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت‪ :‬نکته‬ ‫پایانی من این است که ما بر مسیر بودن این رویداد تاکید داریم و همین‬ ‫مساله ان را متجلی خواهد کرد اگر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم که‬ ‫همانا وظیفه سازمانی ماست‪ ،‬موفق خواهیم بود‪ .‬ما باید در تربیت نیروی‬ ‫جوان با تاکید بر فراتهران اقدام کنیم که یکی از مسیرهای بروز این اتفاق‬ ‫همین رویداد ملی استاپ موشن است‪.‬‬ ‫محسنمشرقی‪:‬‬ ‫خالقیتخالزیست بومنوجواناناست‬ ‫محسنمشرقیدبیررویدادملیاستاپموشنگفت‪:‬مایکجشنواره‬ ‫نیستیم برای همین عبارت «رویداد ملی استاپ موشن» را برگزیدیم‪.‬‬ ‫مخاطبان این رویداد دانش اموزان هستند حتی کسانی که تا حاال هیچ‬ ‫انیمیشنواستاپموشنیتولیدنکرده اند‪،‬مخاطبماهستند‪.‬نگاهمارو‬ ‫به اینده است‪ .‬انتهای این مسیر برای ما جذاب است و اینده را در دستان‬ ‫این نوجوانان می بینیم ‪.‬‬ ‫او خالقیت را خال زیســت بوم نوجوان دانســت و با تاکید براینکه‬ ‫گمشده نظام تعلیم و تربیت امروز مسئله خالقیت است‪ ،‬گفت‪ :‬یکی‬ ‫از دستاوردهای این جشنواره برای مخاطبان اصلی که نوجوان است‬ ‫خالقیت خواهد بود و دستاورد بعدی مورد انتظار اموزش کار تیمی به‬ ‫نوجوانان است که ان نیز خال نظام تعلیم و تربیت به شمار می اید که در‬ ‫جشنوارهموردتاکیداستبخاطرهمینمادرجشنوارهبهکارهایتیمی‬ ‫ارزش خواهیم داد و افراد را به حضور تیمی در جشنواره ترغیب می کنیم‪.‬‬ ‫نوجوانی زمان شکفتن خالقیت است و تمرین استاپ موشن باعث بروز‬ ‫خالقیت ان ها می شود‪ .‬تمایز اول ما در انتخاب مخاطب است‪ .‬نکته دوم‬ ‫اولویت رشد و تربیت نیروی انسانی اســت‪ .‬معموالً در جشنواره های‬ ‫کشور توجه ها به محصول است و فراخوان دریافت اثار می دهند اما برای‬ ‫ما در درجه اول مهم است که نوجوانان این مسیر را شروع کنند‪ .‬طبیعتاً‬ ‫از کسی که تازه وارد این مسیر شده توقع دریافت اثار باکیفیت نداریم‪ .‬از‬ ‫این رو از افرادی که تاکنون اثری تولید نکرده اند هم دعوت می کنیم در‬ ‫این رویداد شرکت کنند‪.‬‬ ‫مشرقی گفت‪ :‬توجه ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت‬ ‫شروع و جسارت اغاز را می دهیم‪ .‬معموالً جشنواره ها اختتامیه دارند‬ ‫اما نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه اغاز است‪ .‬یک مسیر ادامه دار‬ ‫طراحی کرده ایم و در تالشــیم که انتهای ان به یک بازار مستمر گره‬ ‫بخورد‪ .‬ما اصولی هم داریم‪ .‬یک اصل هم اموزی است تا نوجوانان از هم‬ ‫دیگر یاد بگیرند‪ ،‬تعامل‪ ،‬کار تیمی‪ ،‬رشد مخاطب و بازی وارسازی هم از‬ ‫دیگر هدف ماست‪ .‬دوست داریم نوجوانان از سمت مصرف کنندگی به‬ ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫‪5‬‬ ‫سمت تولید بروند‪ .‬دبیر این رویداد تاکید کرد‪ :‬دوست داریم در اینده‬ ‫ان ها صاحب استودیو انیمیشن سازی شوند‪ .‬اینجا افق های جدیدی‬ ‫براینوجوانانبازمی کندکهتنهابهفکرپزشکومهندسشدننباشند‪.‬‬ ‫استاپ موشن بهترین فرم برای شــروع کار نوجوانان است و به بهانه‬ ‫ان خیلی از هنرهای دیگر مثل تدوین‪ ،‬عکاسی‪ ،‬نورپردازی و‪ ...‬را یاد‬ ‫می گیرند‪ .‬گرچه استاپ موشن کار هزینه بری است اما تمام این کارها را‬ ‫بچه ها می توانند در منزل خود یاد بگیرند چون استاپ موشن جادوی‬ ‫حرکت به اجسام بی جان است‪.‬‬ ‫مشرقی ادامه داد‪ :‬در کنار استاپ موشن بچه ها هنر بیان روایت و‬ ‫قصه گویی را یاد می گیرند‪ ،‬تجربه کار تیمی نوجوانان از اولویت های‬ ‫ماست در ارزشگذاری کارها در کشور ما به کارهای فردی توجه می شود‬ ‫اما ما کار تیمی را مد نظر داریم‪ .‬دوره اول در دوران کرونا به صورت خانگی‬ ‫برگزار شد که موفقیت های خوبی به دست اورد و به پشتوانه ان دوره‬ ‫دوم را برگزار می کنیم‪ .‬انچه بچه ها در این رویداد تجربه می کنند شبیه‬ ‫یک کسب و کار خانگی است البته وقتی اموزش های فنی رسانه ای را به‬ ‫نوجوانان یاد می دهیم انها در یک سردرگمی قرار می گیرند و این یک‬ ‫نقطه انحطاط انها خواهد بود‪ .‬بنابراین ما بخش بازارگاه در نظر گرفتیم‬ ‫تا بتوانند سفارش دهنده داشته باشند و این جریان ادامه دار باشد‪ .‬دبیر‬ ‫رویداد ملی استاپ موشن در ادامه گفت‪ :‬بخش بازارگاه ما یک حلقه‬ ‫وصلبیننوجوانانومشتریاناستاپموشنخواهدبوددرهمینبخش‬ ‫بچه ها با هم رقابت هم دارند‪ ،‬چون ممکن است یک پروژه را چند گروه‬ ‫بگیرند و بهترین ها انتخاب شوند اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش‬ ‫طراحی کنیم و به ان ایده ال خودمان برسیم‪ ،‬می توانیم این بخش را به‬ ‫حوزه های دیگر هم وصل کنیم این کار باعث می شود یک نهضت تولید‬ ‫محتوا رخ دهد‪ .‬او افزود‪ :‬هفته پیش سفری به استودیوهای کشور روسیه‬ ‫داشتیم و برای انها مدل این رویداد را توضیح دادیم که خیلی استقبال‬ ‫کردند اما استاپ موشن در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود‪ .‬نگاه‬ ‫ما ملی است و تنها به حضور در تهران اکتفا نکردیم‪ .‬دوست داشتیم در‬ ‫همه استان ها رویداد حضوری داشته باشیم و به همین دلیل در‪ ۶‬استان‬ ‫رویداد خواهیم داشت یکی از اصول ما توجه به مناطق محروم است به‬ ‫همین دلیل یک رویداد در جازموریان برگزار می کنیم در تالشیم شاهد‬ ‫یک تجربه کار تیمی بزرگ باشیم ما یک نگاه متفاوت به رویداد پایانی‬ ‫داریم و صرفاً یک اختتامیه نخواهد بود بلکه در تالشیم رویداد تولید‬ ‫را جمع سپاری کنیم‪ .‬مشرقی درباره شرایط سنی عالقه مندان حضور‬ ‫در این رویداد هم توضیح داد‪ :‬مخاطب این رویداد دانش اموزان کشور‬ ‫هستند طبیعتاً مخاطبان جدی دانش اموزان متوسطه خواهند بود اما‬ ‫بچه های مستعد دیگر هم می توانند بیایند حتی با موبایل هم می توانند‬ ‫اثر بفرستند‪ .‬او درباره ورود به مدارس اظهار کرد‪ :‬در تالشیم با فعاالن‬ ‫زیست بوم کودکان و نوجوانان تفاهم نامه داشته باشیم تا یک هم افزایی‬ ‫در این حوزه صورت بگیرد‪ .‬مشــرقی در پایان درباره انتخاب ‪ ۶‬استان‬ ‫گفت‪ :‬وجود یک نهاد مردمی در استان ها برای ادامه مسیر برای ما مهم‬ ‫بود از همین رو ان ‪ ۶‬استان را به عنوان همکار منطقه ای خود انتخاب‬ ‫کردیم البته یک دلیل هم محدودیت زمانی و اجرایی این رویداد است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫ایزدپناه‪ :‬تئاتر در سبد کاالی خانوار قرار گیرد‬ ‫صبا ایزدپناه‪ ،‬بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت‪ :‬بی نهایت خوشحالم که تئاتر بار دیگر رونق پیدا کرده‪ ،‬زیرا‬ ‫نمایش و عرصه تئاتر عنصری مهم در مقوله فرهنگسازی اســت و به نظرم باید در سبد کاالیی خانوار قرار‬ ‫گیرد‪ .‬او افزود‪ :‬اگر قرار است ما تئاتر را سبد کاالی خانوار قرار دهیم باید خوراکی درست را به مخاطب ارائه‬ ‫دهیم‪ ،‬مخاطبان تئاتر فقط اهالی هنر نیستند‪ ،‬اگر می خواهیم اقشار مختلف به تماشای تئاتر بنشینند ما هم‬ ‫باید برای محصولی که به ان ها ارائه می کنیم وقت بگذاریم‪ ..‬ایزدپناه گفت‪ :‬ما نباید خوراک غلط به مخاطب‬ ‫بدهیم‪ ،‬شخصا هنرمندان را الگو نمی دانم‪ ،‬اما به طور طبیعی هنرمندان در هر جای کشور همواره مورد توجه‬ ‫هستند‪ ،‬حال که این توجه وجود دارد هنرمند باید در مسیر خود با دقت و درستی قدم بردارد‪/ .‬خبرگزاری میزان‬ ‫«اون اقا‪ ،‬اون خانم» نمایشنامه خوانی می شود‬ ‫«اون اقا‪ ،‬اون خانوم» به نویسندگی ژان پییر مارتینز‪ ،‬ترجمه رضا عابدین زاده و کارگردانی سارا داروفروش‬ ‫امروز شنبه ‪ ۱۹‬شهریور ‪ ،۱۴۰۱‬ساعت ‪ ۱۹:۴۵‬در عمارت نوفل لوشاتو نمایشنامه خوانی می شود‪ .‬کاترین‬ ‫بزرگمهر‪ ،‬محمدحسین کهن زاده‪ ،‬محمد لک‪ ،‬هانیه یوسفی‪ ،‬پریسا شریفی‪ ،‬علیرضا سلیمانیبه ترتیب در‬ ‫این اثر به خوانش شخصیت های نمایشنامه و همچنین هستی اکرمی راد به توضیح خوانی در این نمایش‬ ‫می پردازند‪ .‬در خالصه این نمایشنامه امده است‪ :‬نمایش«اون اقا و اون خانوم »‪ ،‬متشکل از چندین قصه کوتاه‬ ‫اپیزودیک از برش های زندگی زوج های جوانی است که چالش های متفاوتی را در زندگی شخصی و عاطفی‬ ‫با یکدیگر دارند‪ ،‬در هر قسمت چالش جدیدی را می بینیم که هر یک پیامی برای مخاطب دارد‪/ .‬صباخبر‬ ‫عادل بزدوده‪:‬‬ ‫بهفکرهنرمندانتئاترعروسکیباشیم‬ ‫عادل بزدوده‪ ،‬مدرس و کارگردان با ســابقه تئاتر عروسکی که چندی پیش نمایش «حادثه ای در‬ ‫شهر عروسک ها» را به صحنه برد‪ ،‬در گفتگویی گفت‪ :‬به پیشنهاد گروه این نمایش را برای حضور در‬ ‫جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران‪-‬مبارک ارائه دادم البته زیاد مایل به این کار نبودم زیرا کار‬ ‫من اماده است ولی گروه های دیگر باید طی ‪ ۲‬ماهی که فرصت داشتند نمایش خود را اماده کنند که‬ ‫کار سختی است‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه منتظریم مدیران و مسئوالن راهکار مناسب تری برای هنرمندان تئاتر عروسکی در‬ ‫کل کشور در نظر بگیرند‪ ،‬متذکر شد‪ :‬شنیده ام که اگر جشنواره تئاتر عروسکی تهران‪-‬مبارک در سال‬ ‫جاری برگزار نمی شد مدیران در جشنواره را با گل و چوب تخته می کردند و دیگر برگزار نمی شد‪ .‬به‬ ‫همین خاطر در فرصت کم و به هر شکلی که شده این جشنواره را باید برگزار کرد‪.‬‬ ‫بزدوده تصریح کرد‪ :‬نباید گروه های تئاتر عروسکی را در شرایطی قرار دهنده که راضی شوند طی‬ ‫‪ ۲‬ماه و با هر سختی و مشقتی که هست کار خود را اماده کنند‪ .‬بچه های تئاتر عروسکی حرفه شان این‬ ‫کار است و درامدشان از این طریق کسب می شود‪ .‬مدیران و مسئوالن باید به فکر این هنرمندان باشند‪.‬‬ ‫این هنرمند با سابقه تئاتر در ادامه ســخنان خود گفت‪ :‬تمرکز اصلی ام را روی اموزش در دانشگاه‬ ‫گذاشته ام تا تجربیات ‪ ۵۰‬ساله ام را در اختیار جوانان و دانشجویان قرار دهم‪ .‬گاهی که این دانشجویان از‬ ‫من درباره اینده کاری خود سوال می کنند سعی می کنم با وجود اینکه واقفم چه سختی هایی برای کار‬ ‫و اینده کاری شان وجود دارد‪ ،‬جوابی خوش بینانه به ان ها بدهم‪ .‬او یاداور شد‪ :‬بچه هایی که در کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به تازگی به صحنه برده اند مبلغ قراردادهای خود را با تاخیر بسیار‬ ‫زیاد دریافت می کنند در حالی که در گذشته این چنین نبود‪ .‬فراموش نکنیم که اکثر هنرمندان تئاتر‬ ‫عروسکی از طریق اجرای اثار خود امرار معاش می کنند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫روایتدردورنجسهنسلدر«تابلویپوستواستخوان»‬ ‫علی شاهمرادی‪ ،‬نویســنده و مترجم درباره ‪ ۲‬کتاب تالیفی خود‬ ‫توضیح داد‪ :‬به تازگی ‪ ۲‬کتاب تالیفی «تابلوی پوســت و اســتخوان»‬ ‫و مجموعه داستان «از قبل یکشنبه می شــود» در نشر خزه به چاپ‬ ‫رسیده است‪.‬‬ ‫او تشریح کرد‪ :‬کتاب «تابلوی پوست و استخوان» داستان سه نسل‬ ‫متفاوت اســت که در فصل های مختلف کتاب روایت می شــود‪ .‬این‬ ‫سه نسل به واســطه درد و رنجی که تحمل کرده اند با یکدیگر پیوند‬ ‫می خورند‪.‬‬ ‫این نویســنده ادامه داد‪ :‬هر فصل و داستان این کتاب با جمله ای از‬ ‫متون کهن شروع می شود که از نظر معنایی با خود داستان در ارتباط‬ ‫است‪ .‬او در بخش دیگری از گفتگو درباره مجموعه داستان خود توضیح‬ ‫داد‪« :‬از قبل یکشنبه می شود» یک مجموع ه داستان است که از ‪ ۲‬بخش‬ ‫تشکیل شده و برخی از این داســتان ها نیز برگزیده جایزه های ادبی‬ ‫شده اند‪/ .‬صباخبر‬ ‫اسماعیلاذر‪:‬زبانفارسیبهیکطرحکلینیازدارد‬ ‫اسماعیل اذر‪ ،‬پژوهشگر و مدرس دانشگاه دربارۀ اثار و چالش های‬ ‫انتخاب مدیران برای مراکز و موسســه های دانشــگاهی و دولتی‬ ‫فعال در زمینۀ ادبیات و زبان فارسی اظهار کرد‪ :‬ما باید برای همۀ‬ ‫کارهای مان از جمله زبان فارسی‪ ،‬نقشۀ راه داشته باشیم‪ .‬باید بدانیم‬ ‫می خواهیم چه کنیم؟ برای بهبود وضعیت زبان فارسی چه طرح ها‪،‬‬ ‫پروژه ها و کارهایی را باید صورت دهیم‪.‬‬ ‫اذر گفت‪ :‬از نظر قانونی‪ ،‬مســئول زبان فارســی اکنون وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی است‪ .‬البته‪ ،‬وزیر کنونی توجه خاصی به‬ ‫زبان فارسی دارد‪ ،‬ولی پیشــنهاد من برای کل کشور است و اینکه‬ ‫مسیر مشخصی وجود ندارد‪.‬‬ ‫اذر با بیان اینکه ما باید یک حوزۀ دانشوری از استادان تراز اول‬ ‫زبان فارسی و باتجربه بنا کنیم‪ ،‬گفت‪ :‬این حوزۀ دانشی زبان فارسی‬ ‫باید نقشۀ راه را طراحی کند تا بقیه براساس ان پیش بروند و تعدد‬ ‫مدیریت ها می تواند خسران به بار بیاورد‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫سفر تماشاخانه های سیار کانون به مرزها‬ ‫چهار تماشاخانه ســیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‬ ‫همزمان با راه پیمایی اربعین حسینی در ویژه برنامه ای با عنوان «‪۱۰‬‬ ‫روز با کاروان فرهنگی هنری تماشــاخانه های ســیار کانون» در مرز‬ ‫مهران‪ ،‬خسروی‪ ،‬مســجد جمکران و میدان شهدای تهران به اجرای‬ ‫ویژه برنامه های فرهنگی می پردازند‪.‬‬ ‫یکی از این تماشاخانه ها روز ‪ ۱۷‬شهریور سفر خود را از تهران اغاز‬ ‫کرد و روز ‪ ۱۹‬شهریور با اســتقرار در قرارگاه یگان ویژه فراجا با عنوان‬ ‫«قرارگاه پنج تن ال عبا» در پایانه مرزی مهران خدمات خود را به زائران‬ ‫کودک و نوجوان ارایه می کند‪.‬تماشاخانه دیگر نیز از همین روز از سوی‬ ‫کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه «‪ ۱۰‬روز با کاروان‬ ‫فرهنگی هنری تماشاخانه های سیار کانون» راهی خسروی شد و از‬ ‫روز ‪ ۱۹‬شهریور با برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در قرارگاه یگان‬ ‫ویژه پایانه مرزی خسروی به ارائه خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا‬ ‫می پردازد‪/.‬خبرگزاری فارس‬ صفحه 6 ‫ شنبه‪19‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1274‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایشگاه عکس «یک ان» افتتاح می شود‬ ‫نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «یک ان» با بیش از ‪ ۸۰‬اثر از ‪ ۵۰‬تن از اساتید و هنرمندان عکاس ایران‬ ‫به میزبانی مجموعه «راگادید» با کیوریتوری بهداد نجفی اسدالهی در روز یکشنبه ‪ ۲۰‬شهریور ماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫افتتاح می شود‪ .‬به گفته بهداد نجفی گفت‪ :‬موضوع «یک ان» رویداد ازاد بوده و تا حد ممکن سعی شده‬ ‫در مورد چگونگی ارائه اثار و ابعاد نیز دست شرکت کنندگان باز باشد تا حداکثر هم افزایی تلفیق انتخاب و‬ ‫خالقیت در خلق اثار عکاسی حاصل شود‪ .‬سعیده ارین مدیر هنری این رویداد نیز با اشاره به رویکرد این‬ ‫نمایشگاه گفت‪ :‬هنر عکاسی فرزند خلف سوژه خوب در زمان مناسب است و عکس فوق العاده محصول‬ ‫همزمانی سوژه ناب در موقعیت خاص است‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫خوانش «خرده جنایت های زناشوهری» در فردوس‬ ‫هجدهمین اجرای برنامه هنری شنبه های خوانش با عنوان «نمایشنامه خوانی ماه» کاری از کانون «یک‬ ‫فیلم یک تجربه»‪،‬باخوانشنمایشنامه«خردهجنایت هایزناشوهری»بهنویسندگیاریکامانوئلاشمیتو‬ ‫به کارگردانی افشین فکوری‪ ،‬امروز شنبه‪ ۱۹‬شهریورماه ساعت‪ ۱۸‬در فرهنگ سرای فردوس برگزار می شود‪.‬‬ ‫«خرده جنایت های زناشوهری» داستان زوجی است در پی حقیقت؛ در این نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت‬ ‫با طنزی سیاه‪ ،‬تحلیلی ظریف از دلدادگی و زندگی زناشویی ارائه می دهد و خواننده را متحیر و شگفت زده و‬ ‫هر لحظه غافلگیر می کند‪ .‬نقش خوانان نمایشنامه «خرده جنایت های زناشوهری» عبارتند از افشین فکوری‬ ‫و سپیده شعبان که مائده حسینی روایتگری این نمایشنامه خوانی را بر عهده دارند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫مکانموزههنرهایمعاصرفلسطینمعلقاست‬ ‫موزه هنرهای معاصر فلسطین‪ ،‬از مکان های فرهنگی و هنری مرکز‬ ‫شهر تهران است که در دو دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های جهان‬ ‫اسالم را در دســتور کار دارد و حاال وضعیت مکان ان در هاله ای از‬ ‫ابهام قرار گرفته است‪.‬‬ ‫با اتمام قرارداد‪ ،‬شــهرداری به جد خواهان بازپس گیری مکان‬ ‫موزه است که در سال ‪ ۱۳۸۴‬پروژه افتتاح ان کلید خورد و به جمع‬ ‫گالری ها و موزه های شــهر تهران الحاق شد‪ .‬از طرفی فرهنگستان‬ ‫هنر هم تالش می کند این بنا را که حدود دو دهه زیرمجموعه ای از‬ ‫فرهنگستان محسوب می شد‪ ،‬همچنان در اختیار خود داشته باشد‪.‬‬ ‫بهمن نامور مطلق‪ ،‬رییس فرهنگستان هنر خبر وضعیت معلق‬ ‫بنای موزه هنرهای معاصر فلسطین را اعالم کرده و در پاسخ به علت‬ ‫کم کار شدن این مکان فرهنگی هنری‪ ،‬گفته است‪« :‬درحال حاضر‬ ‫ما درگیر مواردی مانند بازپس گرفتن مکان موزه توسط شهرداری‬ ‫هستیم‪ .‬مکان موزه متعلق به ما (فرهنگستان هنر) نیست و حکم‬ ‫گرفته اند که ما را بیرون کنند‪ .‬همین مسائل باعث شده روند اتفاقات‬ ‫‪7‬‬ ‫هنری در مکان موزه هنرهای معاصر فلسطین کندتر شود»‪.‬‬ ‫او همچنین بیان کرده است‪« :‬طی نامه ای به ریاست جمهوری‪،‬‬ ‫مکان موزه هنرهای معاصر فلسطین را‬ ‫درخواست تمدید قرارداد برای ِ‬ ‫کرده ایم اما حکم قطعی گرفته شده که موزه به شهرداری بازپس داده‬ ‫شود‪ .‬با این حال ما باز هم به تالشمان ادامه می دهیم»در بدو تاسیس‬ ‫موزه هنرهای معاصر فلسطین که به سال ‪ ۸۴‬بازمی گردد‪ ،‬گفته شد‬ ‫که ‪ ۶۵‬اثر از اثار هنرمندان برجسته خریداری شده که اغلب متعلق‬ ‫به بهترین نقاشان رانده شده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای‬ ‫سوریه‪ ،‬لبنان و اردن هستند‪ .‬نمایشگا ه «وجود و فراموشی» که به‬ ‫نمایش اثاری از مریم سادات هجری اختصاص داشت و همچنین‬ ‫«نمایشگاه گروهی اثار تجســمی» از جمله فعالیت های اخیر این‬ ‫مکان فرهنگی و هنری بوده که در قالب نمایشگاه برگزار شده است‪.‬‬ ‫مکانی که اکنون تابلوی موزه هنرهای معاصر فلسطین بر روی‬ ‫ان قرار دارد‪ ،‬ساختمانی است که زمانی از هدایای شهرداری منطقه‬ ‫‪ ۶‬به فرهنگستان هنر از ان یاد می شد‪ .‬هدیه ای که این روزها زمزمه‬ ‫بازپس گرفتن ان باتوجه به تمام شــدن مدت زمان قرارداد شنیده‬ ‫می شود‪ .‬قبل تر در سال ‪ ۹۹‬هم در فضای رسانه ای خبرهایی مبنی‬ ‫بر واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران منتشر‬ ‫شد که بعدها گروه های تخصصی هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی‬ ‫و صنایع دستی فرهنگستان هنر با انتشــار بیانیه ای این موضوع را‬ ‫نادرست خواندند‪ .‬ضمن اینکه در همان سال‪ ۹۹‬بنیاد فرهنگی روایت‬ ‫فتح طی نامه ای به شهرداری تهران خواستار واگذاری مدیریت موزه‬ ‫هنرهای معاصر فلسطین به انجمن هنرهای تجسمی انقالب و دفاع‬ ‫مقدس شد‪.‬‬ ‫امروز اما رییس فرهنگستان هنر صراحتا از حکمی خبر می دهد‬ ‫که با استناد به ان موزه هنرهای معاصر فلسطین باید به منظور پس‬ ‫داده شدن به شهرداری تخلیه شود و این درحالی است که برخی با‬ ‫اشاره به کم کاری های اخیر این مکان فرهنگی و هنری در راستای‬ ‫برگزاری رویدادها و نمایشگاه های هنری‪ ،‬انتقادهایی را متوجه نحوه‬ ‫مدیریت ها می دانند‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ صفحه 7 ‫نمایندگییکنسل‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یک استثنا به نام علی شادمان‬ ‫بیشتر بازیگرانی که کار خود را از سن پایین شروع می کنند‪ ،‬در‬ ‫ادامه فعالیت سینمایی به جایی نمی رسند‪ .‬حتی در سینمای دنیا‬ ‫همنمونه هایکمیمی شودیافتکهیکبازیگرازکودکیتاجوانی‬ ‫و میانســالی همچنان بازیگر بماند و بازیگر موفقی هم باشد‪ .‬در‬ ‫سینمای ایران هم نمونه های انگشت شماری از بازیگران زن و مرد‬ ‫را می شود پیدا کرد که از کودکی به عنوان بازیگر سینما شناخته‬ ‫شده باشند و در بزرگســالی هم این روند را ادامه دهند‪ .‬بسیاری‬ ‫از چهره های شاخص فیلم های برتر تاریخ سینمای ایران که در‬ ‫کودکی جلوی دوربین رفته اند‪ ،‬در بزرگسالی یا به کلی از فضای‬ ‫سینما دور شده اند و به اجرا یا دوبله روی اورده اند‪ ،‬یا به فیلمسازی‬ ‫روی اورده اند و فیلمساز موفق تری هستند تا یک بازیگر تمام عیار‬ ‫و نقش هایشان چنگی به دل نمی زند‪ .‬در این اوضاع و احوال‪ ،‬علی‬ ‫شادمان را باید یک استثنا دانســت‪ .‬بازیگری که همچنان بازی‬ ‫می کند‪ ،‬همچنان خوب بازی می کند و می درخشد‪ .‬خودش در‬ ‫این زمینه می گوید‪ :‬شاید تنها چیزی که در ان زمان اصال به ان‬ ‫فکر نمی کردم این بود که روزی بازیگر شوم چون در ان سن و سال‬ ‫خیلی نمی شود برای اینده تصمیم گیری کرد و درواقع اتفاقی که‬ ‫برایم رخ داد باعث شد تلنگری به من زده شود که وارد این کار شوم؛‬ ‫و البته خیلی هم از این اتفاق خوشحالم‪ .‬بازیگر شدن اتفاق بزرگی‬ ‫در زندگی من بود که مسیر زندگی ام را تغییر داد و وقتی هم مدتی‬ ‫در این کار فعالیت کردم‪ ،‬حس کردم چقدر این کار را دوست دارم و‬ ‫می توانمدرانفعالیتداشتهباشموهمینباعثشدکهسعیکنم‬ ‫این اتفاق را برای خودم پخته تر و حرفه ای تر کنم‪ .‬و البته سخنانش‬ ‫درباره عشــق تدریجی که در او به دنیای بازیگری به وجود امد‪:‬‬ ‫همیشه به من توصیه می کردند که حداقل رشته دانشگاهی ام را‬ ‫چیزدیگریانتخابکنمتادرکناربازیگریبتوانمدرعرصهدیگری‬ ‫هم فعالیت کنم ولی شخصا بعد از مدتی حس کردم که فلسفه‬ ‫زندگیمندرسینماخالصهمی شودوبهجزبازیگری‪،‬نویسندگی‬ ‫و کارگردانی هم جزو دغدغه های من هستند و به همین دلیل‬ ‫تصمیم گرفتم که به صورت اکادمیک هم این رشته را دنبال کنم و‬ ‫در حال حاضر دانشجوی ترم اول کارگردانی هستم‪.‬‬ ‫در دوره ای که وفور بازیگر جوان‪ ،‬سبب شده نشود بانگاه کیفی روند کارنامه بازیگری یک بازیگر را مورد‬ ‫ت بازیگری نگاه ها را به خود جلب کند‪ ،‬می توان‬ ‫بررسی قرار داد‪ ،‬بازیگری را که بتواند با هوش و قدر ‬ ‫یک بازیگر موفق قلمداد کرد‪ .‬علی شادمان یکی از بازیگرانی است که واجد این شاخصه است‪ .‬او‬ ‫ضمن این که ویژگی های نسل خودش را نمایندگی می کند‪ ،‬می تواند هر کارگردانی را از بابت‬ ‫تبدیل یک نقش نوشته شده به یک نقش ارائه شده و جان گرفته مطمئن کند‪ .‬محمدعلی‬ ‫شادمان در ‪ ۴‬اذر ‪ ۱۳۷۵‬در ایالم به دنیا امد‪ .‬شــاید ‪ ۱۶‬سال پیش و در نخستین بازی او در‬ ‫ده سالگی جلوی دوربین میم مثل مادر اخرین اثر زنده یاد رسول مالقلی پور‪ ،‬کسی نمی توانست‬ ‫پیش بینی کند که او روزگاری می تواند این روزها شمایل جوان اول را به خوبی ایفا کند و به‬ ‫یکی از بازیگران پرطرفدار شبکه نمایش خانگی بدل شود‪ ...‬نکته جالب این که انچه سبب شد تا‬ ‫شادمان در ده سالگی‪ ،‬بازی در فیلم یک فیلمساز مهم را تجربه کند‪ ،‬تبحرش در نواختن ویلن بود‬ ‫و او سوار بر امواج نت ها‪ ،‬به پرده نقره ای رسید‪ .‬او برای این نقش برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر کودک‬ ‫از جشنواره بین المللی فیلم رشد شد‪ .‬کسب جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ سینه کید هلند برای فیلم زمانی‬ ‫برای دوست داشتن‪ ،‬پروانهٔ زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان برای فیلم زمانی برای دوست داشتن‬ ‫در بیست و دومین دورهٔ جشنوارهٔ بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان‪ ،‬پروانهٔ زرین بهترین بازیگر‬ ‫کودک و نوجوان برای فیلم رویای سینما در بیست و پنجمین دورهٔ جشنوارهٔ بین المللی فیلم های کودکان و‬ ‫نوجوانان‪ ،‬نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم مردن در اب مطهر در سی و‬ ‫هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر از موفقیت های کارنامه سینمایی شادمان به شمار می رود‪ .‬او بازی در ده‬ ‫اثر نمایشی را هم در کارنامه دارد که در دهه نود تا پیش از همه گیری کرونا روی صحنه بازی‬ ‫کرد ه است‪ .‬رویکردی که نشان می دهد شادمان همواره خودش را در معرض ارتقا قرار‬ ‫داده و هیچوقت به توان خود و تکرار تیپ های امتحان پس داده بسنده نکرده است‪.‬‬ ‫شاید یکی از دالیل موفقیت شادمان را بتوان روند بازیگری او دانست‪ .‬بازیگری که‬ ‫برای دیده شدن هیچ وقت باری به هرجهت رفتار نکرد و عجوالنه تصمی م نگرفت‪.‬‬ ‫این بازیگر جوان در خانواده ای تحصیل کرده در ایالم به دنیا امد‪ ،‬پدر او مسعود‬ ‫شادمان دکترای تاریخ و استاد دانشگاه بوده و مادرش بتول رشنوادی معلم‬ ‫علوم است‪ .‬همین شاید یکی از نقاط تعیین کننده در رویه زیستی شادمان‬ ‫در فضای بازیگری باشــد‪ ،‬چنانچه کارنامه بازیگری او پر از فیلم های و‬ ‫سریال های متوسط و خوب است‪ .‬از «یتیم خانه ایران» و «ویالیی ها» تا‬ ‫سریال هایی چون «دیوار به دیوار»‪« ،‬سرزمین کهن» و «کیمیا»‪.‬‬ ‫همکاری با محمد کارت در فیلم مهم شنای پروانه‪ ،‬و درخشش او در‬ ‫نقشی متفاوت و خاص زمینه ای برای موفقیت او در مجموعه نمایش‬ ‫خانگی یاغی بدل شــد‪ .‬بازیگری که پیش از ان هــم نقش کاوه در‬ ‫«می خواهم زنده بمانم» خوش درخشیده بود‪ ،‬اما حاال در یاغی‪ ،‬در‬ ‫همکاری با محمد کارت‪ ،‬و بازی در نقش جاوید‪ ،‬نقش قهرمان اصلی‬ ‫قصه را برعهده گرفت‪ .‬جوان اول این روزهای سینمای ما‪ ،‬همچنان‬ ‫به ارتقا فکر می کند و شاید نقش بعدی او‪ ،‬نقشی باشد که ربطی به‬ ‫تیپ محبوب این روزهایش نداشته باشد‪ .‬او می گوید‪" :‬خیلی کتاب‬ ‫می خوانم و فیلم نگاه می کنم‪ .‬دوستان محدودی دارم و تعدادشان‬ ‫به اندازه انگشتان دست هم نمی رسد چون در انتخاب دوست خیلی‬ ‫وسواسی هستم و معتقدم که ادم با سه نفر دوست صمیمی باشد‬ ‫بهتر از ان است که با صدنفر دوستی سطحی داشته باشد‪ .‬خیلی از‬ ‫اوقاتم را با دوستانم می گذرانم و با انها راجع به کتاب ها و فیلم هایی که‬ ‫می خوانیم و می بینیم‪ ،‬صحبت می کنم‪ .‬خیلی اهل بیرون امدن از خانه‬ ‫نیستم‪ .‬باشگاهی در کنار خانه ام هست که برای ورزش به انجا می روم‪.‬به عکاسی عالقه‬ ‫زیادی دارم و می توانم بگویم که به شکل حرفه ای این کار را انجام می دهم‪ .‬البته سو ژه هایم ازاد‬ ‫است و روی سوژه خاصی در عکاسی تمرکز نکرده ام ولی به صورت کلی به شدت به عکاسی عالقه‬ ‫دارم و ان را دنبال می کنم‪ .‬از طرف دیگر به نوشتن متن و فیلمنامه نیز عالقه زیادی دارم و این‬ ‫روزها مشغول نگارش یک فیلم نیمه بلند هستم و امیدوارم که بتوانم ان را بسازم‪".‬‬ ‫خب بازیگری با این چشم انداز‪ ،‬قطعا راه و روش اش را اگاهانه ترسیم کرده‬ ‫و پیموده است و اسیر هیاهوی بازیگری نشده است‪ .‬او قدر خودش را‬ ‫می داند و می تواند نسل پرشور خودش را نمایندگی کند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!