روزنامه صبا شماره 1274
روزنامه صبا شماره 1274
روزنامه صبا شماره 1274
شنبه| 19شهریور 10 |1401سپتامبر 13 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1274صفحه| 5000ناموت|
ایجاد
میدان رقابت
برای قصه گویی
اب تصویر متحرک
پرونده صبا برای رویداد ملی استاپ موشن
جوابیه «ساترا» بر تعطیلی
اپارات گیم و صحبت های
مدیرعامل صبا ایده
صفحه 2
بزدوده :به فکر هنرمندان
تئاتر عروسکی باشیم
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه19شهریور 1401شماره1274
برگزاری اولین جشنواره «کاف فیلم» در ایتالیا
جشنواره بین المللی مستقل فیلم کوتاه «کاف فیلم» از دوازدهم تا هجدهم سپتامبر ( ۲۱تا ۲۷شهریور)
در شهر میالن ایتالیا برگزار خواهد شد .اولین دوره این جشنواره بین المللی با هدف حمایت از فیلمسازان فیلم
کوتاه و نمایش جهانی اثار فیلمسازان مستعد به دو صورت انالین و حضوری ،توسط شبکه توزیع ،تولید و
تبلیغ فیلم های کوتاه «کاف فیلم» برگزار خواهد شد .اثار فیلمسازان منتخب از بین ۱۰۰۱فیلم کوتاه ارسالی
از ۵۰کشور در شش بخش اصلی در این جشنواره رقابت خواهند کرد که در میان انها بخش زنان فیلمساز
ایرانی به چشم می خورد .نمایش حضوری اثار بخش فیلمسازان زن ایرانی و همچنین اختتامیه جشنواره۱۸
سپتامبر در سالن Nuovo Armeniaمیالن برگزار خواهد شد /.هنرانالین
کیدا رمضان و پیمان معادی در «بلیط یک طرفه»
سریال ۸قسمتی «بلیط یک طرفه» به نویسندگی و کارگردانی پوریا حیدری اوره به زودی در کشور ترکیه کلید
خواهد خورد و کیدا رمضان ستاره لبنانی المانی در این اثر نقش افرینی خواهد کرد .این بازیگر مطرح سینمای
المان پیش از این در ســریال ( )Blocks ۴به کارگردانی ماروین کرن ایفای نقش و جوایز معتبری از جمله
( ،)Grimme-Preisجایزه بهترین بازیگری مرد از هیئت داوران مطبوعات فرانسه را دریافت کرده است« .بلیط
یکطرفه» از اواخر مهرماه کلید خواهد خورد .پیش از این پیمان معادی به عنوان بازیگر نقش اصلی این سریال و
ارکان پتککایا به این پروژه اضافه شدند .این سریال در ژانر پلیسی معمایی در ترکیه فیلمبرداری می شود و تمامی
صحنه های ان در این کشور با حضور بازیگران ایرانی ،ترک ،عرب و امریکایی خواهد بود /.هنرانالین
جوابیه «ساترا » بر تعطیلی اپارات گیم و صحبت های مدیرعامل صبا ایده
سازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر
(ســاترا) در پاســخ به ابهامات و ســواالت ایجاد شده توسط
مجموعه صبا ایده جوابیه ای را منتشر کرد.
در این جوابیه که در پی انتشار ویدیوی ضبط شده از سوی
محمدجواد شکوری مقدم ،مدیرعامل صبا ایده و مالک اپارات
رسانه ای شده ،امده است:
انتشار ویدیوی یاد شده سواالتی را برای برخی از عالقه مندان
حوزه اســتریم بازی های رایانه ای ایجاد کرده است و سازمان
ت و تصویر فراگیر موارد زیر را
تنظیم مقررات رســانه های صو
برای تنویر افکار عمومی اعالم می دارد:
-۱ســرویس بازی اپارات به دلیل پخــش زنده بازی های
دیجیتال(گیم اســتریم) و با توجه به تصریــح قانون مبنی بر
انحصار پخش زنده توسط سازمان صدا و سیما ،اصوالً بدون اخذ
مجوز از ساترا تشکیل شده است .اما با این حال ،ساترا به احترام
کاربران زیســت بوم بازی های دیجیتال که بدون اطالع از غیر
قانونی بودن این سرویس پخش زنده ،عضو ان شده اند ،هزینه
کرده اند و در این زمینه فعال هستند ،نه تنها برای تعطیلی این
ســرویس ،به اپارات نامه ای ابالغ نکرده است بلکه به منظور
پایداری ان بارها تذکرات سودمندی برای سالم سازی محیط
مذکور و رعایت استانداردهای محتوایی بنیاد ملی بازی های
رونماییازپوسترجشنوارهفیلمکوتاهدرروزملیسینما
ایین رونمایی از پوستر ســی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم
کوتاه تهــران با حضور مهــدی اذرپندار دبیر جشــنواره ،جمعی از
سینماگران پیشکسوت و جوان ،اهالی رســانه و فعاالن فیلم کوتاه
همزمان با روز ملی سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.
این مراسم دوشنبه ۲۱شهریور ۱۴۰۱از ساعت ۱۵در سالن یک
پردیس ســینمایی چارسو برگزار خواهد شــد .پرویز صمدی مقدم
مدرس و مولف ســینما و از مدیران و دبیران اسبق انجمن سینمای
جوانان ایران و جشــنواره فیلم کوتاه تهران پوستر دوره سی و نهم را
رونمایی خواهد کرد .همچنین فریدون جیرانی نویسنده ،تهیه کننده،
کارگردان و منتقد به عنوان مهمان ویژه و منتقد نشست شانزدهمین
پاتوق فیلم کوتاه و اخرین نوبت تابســتان این نمایش ها در مراسم
حضور خواهد داشت .سی ونهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه
تهران ۲۷مهر تا ۲ابــان ۱۴۰۱با محوریت موضــوع تنوع ژانر در
سینمای کوتاه برگزار خواهد شد/.صباخبر
رایانه ای و نظام اسرا(نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای)،
ارائه کرده است.
-2اینکه یک بخش خصوصی به هر دلیلــی بعد از جذب
تعدادی از کاربران ،بدون توجه به تمایل کاربران و حقوق ایشان،
تصمیم بگیرد زمین بازی خود را عوض کند ،نشان دهنده عدم
مســئولیت پذیری و پایبند نبودن به اخالق حرفه ای است که
این امر ،به هیچ وجه مورد قبول ســاترا به عنوان حامی حقوق
کاربران نیست.
-3انتظار این است که شرکتی با ادعای دانش بنیان بودن
بتواند سالم سازی محتوای زیســت بوم بازی های دیجیتال را
در کنار ایجاد نشاط اجتماعی ،حفظ امنیت روانی خانواده ها
و کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده و به صورت پایدار
برای ساماندهی و سالم سازی کسب و کار خود تدبیر کند.
-4ســاترا بر اجــرای تکالیف قانونی خــود در چهارچوب
مقررات و ایین نامه های محتوایی ابالغی تاکید دارد و توسعه
فضای مجازی ســالم ،مفید و ایمن (به عنوان یکی از مصوبات
شــورای عالی فضای مجازی) را یکی از ماموریت های اصلی
خود می دانــد و از این رو با همکاری وزارت فرهنگ و ارشــاد
اسالمی ،بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دیگر نهادهای مرتبط
از پلتفرم های بازی های دیجیتال حمایت خواهد کرد/.صباخبر
فیلمکوتاه«تطبیق»در«سینهکید»هلند
فیلم کوتــاه «تطبیــق» بــه کارگردانی مهرداد حســنی و
تهیه کنندگی حســن محمــدی در بخش رقابت اصلی ســی و
ششمین جشــنواره «ســینه کید» ( )Cinekidامستردام در
کشور هلند حضور دارد .جشنواره Cinekidبزرگترین جشنواره
رسانه ای کودک در جهان است و در این جشنواره کودکان ۳تا ۱۴
ساله می توانند فیلم ها و تولیدات تلویزیونی جدید را تماشا کنند
و با سازندگان انها مالقات کنند.
در این جشنواره کودکان فرصتی برای حضور در یک منطقه
بازی پر از تاسیسات هنری تعاملی ،کارگاه ها ،بازی ها و برنامه پیدا
می کنند .بیش از ۳۰سال است که بنیاد سینه کید متعهد شده
است که تولید این نوع رســانه برای کودکان باشد و به کودکان
اجازه دهد خود در ایجاد ان سهیم باشند .این جشنواره ۲۳مهر
تا ۸ابان ماه مصادف با ۱۵تا ۳۰اکتبر ۲۰۲۲در شهر امستردام
برگزار می شود/ .خبرگزاری مهر
تاریخ پخش انیمه «مرد اره برقی» اعالم شد
چندی پیش ،حســاب رســمی توییتری انیمه تلویزیونی«مرد
اره برقی» به کارگردانی ریو ناکایاما که بر اساس مانگایی از تاتسوکی
فوجیموتو ساخته شده و نیز محصول استودیوی ماپا است ،در صفحه
رسمی خود اعالم کرد که این انیمه از TokyoTVپنج کانال وابسته
دیگر به ان و نیز از امازون پرایم ویدیــو در ۱۱اکتبر ۲۰۲۲پخش
خواهد شد.
همچنین پخش این انمیه در سایر سامانه های نمایش در ژاپن از
۱۲اکتبر ۲۰۲۲اغاز خواهد شد.
حساب رسمی توییتر این انیمه همچنین اعالم کرد که استودیوی
ماپا نشست خبری و گفتگوی مراسم جهان انیمه را در ۱۹سپتامبر
۲۰۲۲به صورت انالین پخش خواهد کرد.
همچنین این انیمه بــا دوبله های اســپانیایی امریکای التین،
پرتغالی ،برزیلی ،فرانســوی و المانی نیز برای استفاده تماشاگران
عالقه مند ارائه خواهد شد/.صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ساخت «قرار مغزها»؛ رویای عباس رافعی
عباس رافعی ،کارگردان سینما گفت :ارزوی ساخت سریالی را دارم که احساس می کنم حتماً باید
تلویزیون به سرا ِغ چنین دغدغه ای برود؛ حاال چه با من و چه هرکسی دیگر .کاری که ضرورتش را این
روزها بیشتر می بینم و ان «فرار مغزها» است اما نا ِم ســریال را «قرار مغزها» گذاشته ام .او گفت :این
سریال تلویزیونی می تواند کام ً
جدی دارد و به جوانانی می پردازد که سودای رفتن
ال انگیزشی باشد .ت ِم ّ
از ایران را در ذهن می پرورانند .شاید بخشی از این سریال قدردانی هم باشد از انهایی که مانده اند و برای
حفظ و اعتالی ایران تالش می کنند .فیلمنامه این سریال 18قسمتی است و هنوز به کسی ارائه نشده و
تلویزیون پشتیبانی اش کند حتماً اثری پرطرفدار و موثر خواهد بود/ .خبرگزاری تسنیم
شنبه19شهریور 1401شماره1274
«زمانی برای ابدیت» به پایان رسید
3
مهدی نوروزیان کارگردان بریتانیایی و ایرانی تبار به تازگی فیلمبرداری فیلم جدیدش را در ایران با
بازی لیال حاتمی به پایان رسانده است .این فیلم که «زمانی برای ابدیت» نام دارد ،اولین فیلم سینمایی
ســاخته مهدی نوروزیان پس از فیلم کوتاه نامزد اسکار «کشتن جو» در سال ۱۹۹۹و فیلم سینمایی
«لئو» در سال ۲۰۰۲محسوب می شود .لیال حاتمی در فیلم سینمایی «زمانی برای ابدیت» ،نقش زنی را
بازی می کند که در تالشی بی وقفه و ظاهرا بیهوده درجستجوی همسر گمشده اش است و ...نوروزیان
این اثر را یک درام متافیزیکی در مرزهای علمی -تخیلی توصیف می کند که به پویایی های اجتماعی
موجود در ایران معاصر می پردازد/ .خبرگزاری ایسنا
۲۰کشور فیلم هایشان را به اسکار معرفی کردند
شــمار کشــورهایی که فیلم منتخب خود را برای شــرکت در رقابت بهترین فیلم
بین المللی اسکار ۲۰۲۳معرفی کردند به ۲۰رسید .الجزایر ،یونان ،مجارستان ،اسلوونی،
تونس و اوکراین کشورهایی هستند که در روزهای اخیر فیلم های منتخب خود را برای
شرکت در رقابت اسکار نود و پنجم معرفی کرده اند.
اوکراین با فیلم «کلوندایک» ساخته مارینا ار گورباخ به اسکار می رود .این درام جنگی
پیش از این جایزه بهترین کارگردانی سینمای جهان را از جشنواره ساندنس گرفته و در
برلیناله جایزه پانوراما و در سارایوو هم جایزه بهترین کارگردانی را از ان خود کرده است.
این فیلم محصول مشترک ترکیه و اوکراین است.
مجارستان با «محاصره» ســاخته ادام توسر به اســکار می رود .این درام تصویرگر
ماجرایی واقعی از اولین نخست وزیر منتحب این کشور را در یک مقطع تاریخی است.
یونان با «میدان های مغناطیسی» وارد اسکار شده است .این فیلم ساخته یورگوس
گوسیس و درباره سفر خیابانی ۲نفر برای دفن یک میدان فلزی مرموز است و موفق به
کسب چند جایزه از جوایز سینمایی ایریس شده است.
الجزایر با «برادران ما» ساخته راچید بوچارب به اسکار می رود .این کشور اولین بار
در سال ۱۹۶۹در اسکار حضور یافت و همان سال با فیلم «زد» ساخته کوستا گاوراس
برنده اسکار شد .الجزایر تاکنون ۲۱بار در این رقابت شرکت کرده است .اسلوونی فیلم
«ارکستر» ساخته ماتوژ لوزار را به اســکار معرفی کرده است .این فیلم داستانی درباره
اعضای پرشور یک ارکستر بادی را برای حضور در یک جشنواره موسیقی در اتریش را
تصویر می کند .تونس با «زیر درختان انجیر» به اسکار می رود .این فیلم ساخته اریگ
سحیری درباره زندگی گروهی از زنان تونسی است که شغلشان انجیرچینی است .پیشتر
برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارســتان فیلم «مادر» را به عنوان نماینده خود در رقابت
بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۳معرفی کرده اند .کانادا ،اکوادور ،المان ،ایرلند ،ژاپن،
لتونی ،پاناما ،لهستان ،کره جنوبی ،سوییس ،تایوان و اروگوئه هم نمایندگان خود را به
اسکار معرفی کرده اند.
فهرست نهایی متشکل از ۱۵نامزد ۲۱دسامبر اعالم می شود و پنج نامزد نهایی ۲۴
ژانویه معرفی می شوند .نود و پنجمین دوره جوایز اسکار ۱۲مارس ۲۰۲۳در دالبی تیاتر
لس انجلس برگزار می شود/.خبرگزاری مهر صفحه 3
4
شنبه19شهریور 1401شماره1274
پرونده
ایجاد میدانرقابتبرایقصه گوییبا تصویر متحرک
پرونده صبا برای رویداد ملی استاپ موشن که توسط حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می شود
استا پ موشــن یکی از قالب هــای تولید
محتواست که نوجوانان به راحتی و با هر بهانه ای،
می توانند ان را یاد بگیرند .هم جذابیت باالیی
برای مخاطب دارد و هم توانایی ســاخت ان را
دارند .ساخت استاپ موشن با امکانات خانگی و
خانوادگی قابل اجراست و الزاما نیاز به تجهیزات
حرفه ای نــدارد ،هر چند در اختیار داشــتن
تجهیزات حرفه ای خروجی کار را باکیفیت تر
می کند اما در این مســیر رقابتی ،خروجی در
درجه اول اهمیت نیست و خالقیت و رشد افراد
در اولویت قرار دارد .از انجا که استاپ موشــن
در دنیا هم اکنون نیز مطرح است و مصرف ان
در داخل و خارج از کشور اینده ای روشن دارد،
حوزه هنری کودک و نوجــوان اقدام به برپایی
رویداد ملی استاپ موشن کرده است که در این
پرونده ،جزئیات و شاخصه های این رویداد را به
شما معرفی می کنیم.
استاپموشنچیست؟
همه انیمیشن ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و
پی درپیساختهمی شوند.درانیمیشن هایدوبعدی،تصاویرنقاشی شده
با دست با کامپیوتر فریم به فریم نشان داده می شوند و در انیمیشن های
سه بعدی ،مدل های کامپیوتریبه اهستگی حرکت می کند و باگرفتن
عکس های پشت سر هم از انها ،یک تصویر متحرک تشکیل می شود.
در ساخت انیمیشن به روش استاپ موشن ،به جای استفاده از نقاشی،
از عروسک های ساخته شده با خمیر و یا لگو و به طور کلی در مواردی به
جای عروسک از اشیاء یا مدل های واقعی یا مدل های خمیری استفاده
می شود .این کار به این صورت انجام می شود که مدل را کمی حرکت
می دهند ،سپس از ان عکس گرفته می شود و انقدر این عمل را تکرار
می کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند .استاپ موشن بیشتر بر
روی تکنیک های داستان سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد .اما
اینروشبهطورکلیبهعنوانیکشکلهنریخاصازانیمیشن،نوعی
قصه گویی با تصویر است.
در استاپ موشن ،اجسام اطراف تان می توانند به روایت داستان شما
کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خالقانه برسانند .با توجه
به دسترسی راحت و استفاده نوجوانان از ابزارهای ارتباطی مانند تبلت
و تلفن همراه ،این اثار می توانند در خانه ،مدرسه و دیگر مکان ها با توجه
به خالقیت و نواوری عالقمندان تولید شوند .استاپ موشن در شرایط
اماتوری ،نیاز به صرف هزینه ندارد .فقط ذهن خالق و همچنین تمرین
در چگونگی رسیدن به ساختار مناسب فیلم ،منجر به تولید یک اثر
مطلوب خواهد شد.
یک رویداد ملی برای استاپ موشن
توجه به تنوع قالب ،استعدادیابی ،حمایت از ایده ها ،مشارکت ملی،
ایجاد چرخه رشد و اموزش در رویداد از جمله محورهای برگزاری رویداد
ملی استاپ موشن توسط حوزه هنری و با شعار شناخت مسیر رشد و
رقابت نوجوانان است .تفاوت های محوری این رویداد با تمام جشنواره ها
و رویدادهای مشابه را می توان در اموزش و تجربه اندوزی ،توجه به این
حقیقت که محصول ،توجه محور نیست ،رسیدن به بازارچه هنر و ایجاد
فرصت برای رقابت در مسیر همکاری تیمی خالصه کرد .اولین تفاوت
این جشنواره با سایر جشنواره ها را می توان در انتخاب نوع مخاطب ان
دانست چراکه مخاطب این جشنواره قشر نوجوان و دانش اموز است
و تمام طراحی های نویی که برای ان رقم خورده است براساس میل
مخاطب صورت گرفت است .این جشنواره صرفاً محصول محور نیست
درحالی که در جشنواره ها حرفه ایها رتبه های برتر را شامل می شوند
درحالی که در این رویداد اصالت برمحصول نیســت و اگر قرار باشد
سه گانه محصول ،فرایند و انسان یا تولید کننده تعریف شود ،در این
رویداد اصالت با فرد و تولید کننده و فرایند است.
از اهداف برگزاری این رویداد نیز می توان به شناسایی مستعدین
نوجوان و عالقه مند به این حوزه و شبکه سازی ،رشد و ارتقای هنرمندان
نوجوان و تولیدکنندگان استاپ موشن در موضوع روایت و خلق محتوا
و مفهوم در اثر هنری ،شبکه سازی فعاالن در اکوسیستم ،فراهم سازی
بستر مناسب برای اموزش و تبادل دانسته ها و همچنین بروز خالقیت
و نواوری در نوجوانان ،گســترش توانایی ها با ارائه انواع اموزش های
حضوری و مجازی برای رسیدن به کیفیتی باالتر در تولیدات ،تقویت
جایگاه انیمیشن و به خصوص تکنیک استاپ موشن در سینما و بازار
تبلیغاتکشور،ایجادجریانتولیدمبتنیبرسیاسیت هایحوزههنری
و رواج فرهنگ تولید و مصرف استاپ موشن ،تولید انیمیشن کم هزینه
برای عموم عالقه مندان و زمینه سازی برای راه اندازی استودیوهای تولید
محتوا و انیمیشن سازی در سال های اتی اشاره کرد.
معرفیاعضایشورایسیاست گذاری
علیجانباز(رئیسشورا)،محسنمشرقی(دبیررویداد)،سیدمجتبی
موسوی ،بهنام بهادری ،امیررضا مافی و سید شعیب حسینی اعضای
شورای سیاســت گذاری رویداد ملی استاپ موشن به شمار می روند.
محسنمشرقی،فارغ التحصیلکارشناسیارشدمدیریترسانهدانشگاه
صداوسیما ،مدیریت موسسه رویش رسانه ،پژوهشگر حوزه خالقیت و
نواوری ،تهیه کننده فیلم های کوتاه سینمایی و انیمیشن و برگزیده
جشنواره هایمتعددداخلیوخارجیومشاورکسبوکارهایفرهنگی
بوده است .ســید مجتبی موسوی ،نویســنده ،کارگردان و انیماتور،
کارگردان فیلم اقای گــوزن ،دریافت کننده بیش از ۲۰عنوان جایزه
از جشنواره های خارجی و داخلی از جمله :فجر بین الملل ،انیمافست
زاگرب،ایرانیانسنفرنسیسکو،ایرانیانلندنوعضویتاصلیاستودیو
الیکا-امریکا از جمله سوابق اوست .بهنام بهادری ،فارغ التحصیل رشته صفحه 4
پرونده
گرافیک .کارشناسی ارتباطات و فارغ التحصیل رشته فیلمنامه نویسی
درمرکزاموزشفیلمسازی(باغفردوس)است.دبیربینالمللجشنواره
فیلم ۱۰۰دوره پنجم تا دوازدهم ،دبیر بین الملل جشنواره فیلم دینی
رویش ،دبیر هنری نخستین جشنواره بین المللی استاپ موشن ،طراح
شیوه اموزشی فیلمنامه نویسی کارتی برای کودکان و نوجوانان ،عضو
هیات داوری جشــنواره فیلم های موبایلی بالروس و چند جشنواره
داخلی ملی و استانی از جمله سوابق اوست.
امیررضا مافی ،دانش اموخته دکتری فلسفه ،مدیر مرکز انیمیشن
حوزههنریانقالباسالمی،دبیرپنجمینجایزهپژوهشسالسینمای
ایران و عضو شورای راهبری فیلم و سریال شبکه پنج بوده است .وی
تالیف دوازده کتاب و پژوهش مقاالت متنوع در حوزه فلسفه و رسانه،
نگارش فیلمنامه ها و نمایشنامه های رادیویی متعدد را در کارنامه خود
داشته و همچنین در دانشگاه و موسسات مختلف به تدریس فلسفه و
سینما می پردازد.
سید شعیب حسینی مقدم ،عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما،
مدیر تولید دانشجویی دانشگاه صدا و ســیما ،مدیر هنری جشنواره
بین المللی فیلم دانشجویی دوره ششم و داور بخش جنبی ششمین
جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی بوده است.
سجادعباسی:
هدف،تنوع بخشیبهسبدمصرفینوجواناناست
سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان درباره
شکل گیری این رویداد گفت :فارغ از بحث مسیر ملی استاپ موشن،
باید بگویم حوزه هنری کودک و نوجوان در یک اتمســفر بزرگ تر به
دنبال موضوعاتی اســت که یکی از ان ها حل مساله استعدادیابی در
میان نوجوانان و یکی از مسیرهای ان استاپ موشن است .یکی از دالیل
مهمی که حوزه هنری کودک و نوجوان به این مسیر پا گذاشته ،این
است که رشد در مســیر اتفاق می افتد و باید نوجوانان را کمک کنیم
که بال داشته باشند و وبال انها نباشیم .او تاکید کرد :مساله محوری
در میان نوجوانان امروزه این است که نوجوانان مصرف کننده هستند
در حالی که باید کنش گر باشند از همین رو به این طرح رسیدیم که با
رشد و کارورزی تطبیق دارد .مستعدپروری یکی دیگر از رویکردهای
ماست که این رویداد به عنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد ان ها
را توانمند می کند .تنوع بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی
دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوع بخشی را می توانیم با کمک
نوجوانان انجام بدهیم.
عباسی ادامه داد :این رویداد به طور مشخص در استان های منتخب
به صورت منطقه ای فعال خواهد شد که در پاسخ به سیاست فراتهرانی
است متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری زیاد است که تمام
مسائلازدریچهتهراندیدهمی شود.شکستناینحصررسانه ای،توجه
و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این
روایت تک بعدی را تغییر دهند چون زبده ترین هنرمندان از سراسر
ایران هستند و صرفاًمحدود به تهران نیستند .یکی از مهمترین اقدامات
ما در مسیر برگزاری رویداد ملی استاپ موشن توجه به استان هاست تا
نوجوانان را در استان ها شناسایی کنیم.
امیررضامافی:
مسیرمشارکتکودکانونوجوانانراهموارمی کنیم
امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و عضو
شورای سیاستگذاری رویداد ملی استاپ موشن گفت :مرکز انیمیشن
حوزه هنری بر تولیدات متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می گیرد،
تمرکز دارد و در پی ان اســت که این موارد را توســعه بدهد .یکی از
گونه هایبسیارمهمکهدردوره ایکمتربهان توجهشده،استاپموشن
است .از سوی دیگر موضوع فراتهران حائز اهمیت است .ضمن اینکه
کودکان و نوجوانان سهم زیادی از مخاطبان را دارند توجه ما به این طیف
باعث می شود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود .او
افزود :ما باید تالش کنیم این تکنیک را به عنوان یک بهانه جهت حضور
نوجوانان و مخاطبان نوجوان در کار داشته باشیم و یک رویداد در شکل
ملیخودبرگزارکنیم.درجلساتشورایسیاستگذاریهمهمتفق القول
بودند مسیر این رویداد یک مسیر تربیتی است و موجب رشد و تعالی
کودکان و نوجوانان خواهد بود .ما بستری را فراهم خواهیم کرد که در ان
رقابتبهمعنایعام،مفهومنداردبلکهبهانمعناستکهکودکیتوانایی
خود را به کار ببند ،اثری را خلق کند و با جهان اطراف خود ارتباط برقرار
کنداست.بهنظرمی رسداینرویدادایننقطهونکتهبرایشحایزاهمیت
است و اگر به این نقطه برسیم به کمال مطلوب خود دست پیدا کرده ایم.
مافیتاکیدکرد:مانمی خواهیمیکجشنوارهبرگزارکنیم،مایکمسیر
را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار می کنیم از همین رو اتفاق
نظر داشتیم که نقطه مغفول ،همین مسیرسازی و مسیریابی است ما بر
موضوع تربیت بیشتر تاکید کردیم چون تربیت یک زیست میان مربی
و بچه هاست .استاپ موشن به عنوان یکی از گونه هایی است که ذیل
انیمیشن تعریف می شود .مرکز انیمیشن حوزه هنری تاکید دارد این
گونه در سراسر کشور فعال شود و اگر بتوانیم استعدادهای هنری بچه ها
را کشف و بعد به ان ها مراجعه کنیم و در مسیر تربیتی قرار بدهیم ،در
سال های بعد هنرمندان منحصر به فردی را در این حوزه خواهیم داشت.
رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت :نکته
پایانی من این است که ما بر مسیر بودن این رویداد تاکید داریم و همین
مساله ان را متجلی خواهد کرد اگر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم که
همانا وظیفه سازمانی ماست ،موفق خواهیم بود .ما باید در تربیت نیروی
جوان با تاکید بر فراتهران اقدام کنیم که یکی از مسیرهای بروز این اتفاق
همین رویداد ملی استاپ موشن است.
محسنمشرقی:
خالقیتخالزیست بومنوجواناناست
محسنمشرقیدبیررویدادملیاستاپموشنگفت:مایکجشنواره
نیستیم برای همین عبارت «رویداد ملی استاپ موشن» را برگزیدیم.
مخاطبان این رویداد دانش اموزان هستند حتی کسانی که تا حاال هیچ
انیمیشنواستاپموشنیتولیدنکرده اند،مخاطبماهستند.نگاهمارو
به اینده است .انتهای این مسیر برای ما جذاب است و اینده را در دستان
این نوجوانان می بینیم .
او خالقیت را خال زیســت بوم نوجوان دانســت و با تاکید براینکه
گمشده نظام تعلیم و تربیت امروز مسئله خالقیت است ،گفت :یکی
از دستاوردهای این جشنواره برای مخاطبان اصلی که نوجوان است
خالقیت خواهد بود و دستاورد بعدی مورد انتظار اموزش کار تیمی به
نوجوانان است که ان نیز خال نظام تعلیم و تربیت به شمار می اید که در
جشنوارهموردتاکیداستبخاطرهمینمادرجشنوارهبهکارهایتیمی
ارزش خواهیم داد و افراد را به حضور تیمی در جشنواره ترغیب می کنیم.
نوجوانی زمان شکفتن خالقیت است و تمرین استاپ موشن باعث بروز
خالقیت ان ها می شود .تمایز اول ما در انتخاب مخاطب است .نکته دوم
اولویت رشد و تربیت نیروی انسانی اســت .معموالً در جشنواره های
کشور توجه ها به محصول است و فراخوان دریافت اثار می دهند اما برای
ما در درجه اول مهم است که نوجوانان این مسیر را شروع کنند .طبیعتاً
از کسی که تازه وارد این مسیر شده توقع دریافت اثار باکیفیت نداریم .از
این رو از افرادی که تاکنون اثری تولید نکرده اند هم دعوت می کنیم در
این رویداد شرکت کنند.
مشرقی گفت :توجه ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت
شروع و جسارت اغاز را می دهیم .معموالً جشنواره ها اختتامیه دارند
اما نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه اغاز است .یک مسیر ادامه دار
طراحی کرده ایم و در تالشــیم که انتهای ان به یک بازار مستمر گره
بخورد .ما اصولی هم داریم .یک اصل هم اموزی است تا نوجوانان از هم
دیگر یاد بگیرند ،تعامل ،کار تیمی ،رشد مخاطب و بازی وارسازی هم از
دیگر هدف ماست .دوست داریم نوجوانان از سمت مصرف کنندگی به
شنبه19شهریور 1401شماره1274
5
سمت تولید بروند .دبیر این رویداد تاکید کرد :دوست داریم در اینده
ان ها صاحب استودیو انیمیشن سازی شوند .اینجا افق های جدیدی
براینوجوانانبازمی کندکهتنهابهفکرپزشکومهندسشدننباشند.
استاپ موشن بهترین فرم برای شــروع کار نوجوانان است و به بهانه
ان خیلی از هنرهای دیگر مثل تدوین ،عکاسی ،نورپردازی و ...را یاد
می گیرند .گرچه استاپ موشن کار هزینه بری است اما تمام این کارها را
بچه ها می توانند در منزل خود یاد بگیرند چون استاپ موشن جادوی
حرکت به اجسام بی جان است.
مشرقی ادامه داد :در کنار استاپ موشن بچه ها هنر بیان روایت و
قصه گویی را یاد می گیرند ،تجربه کار تیمی نوجوانان از اولویت های
ماست در ارزشگذاری کارها در کشور ما به کارهای فردی توجه می شود
اما ما کار تیمی را مد نظر داریم .دوره اول در دوران کرونا به صورت خانگی
برگزار شد که موفقیت های خوبی به دست اورد و به پشتوانه ان دوره
دوم را برگزار می کنیم .انچه بچه ها در این رویداد تجربه می کنند شبیه
یک کسب و کار خانگی است البته وقتی اموزش های فنی رسانه ای را به
نوجوانان یاد می دهیم انها در یک سردرگمی قرار می گیرند و این یک
نقطه انحطاط انها خواهد بود .بنابراین ما بخش بازارگاه در نظر گرفتیم
تا بتوانند سفارش دهنده داشته باشند و این جریان ادامه دار باشد .دبیر
رویداد ملی استاپ موشن در ادامه گفت :بخش بازارگاه ما یک حلقه
وصلبیننوجوانانومشتریاناستاپموشنخواهدبوددرهمینبخش
بچه ها با هم رقابت هم دارند ،چون ممکن است یک پروژه را چند گروه
بگیرند و بهترین ها انتخاب شوند اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش
طراحی کنیم و به ان ایده ال خودمان برسیم ،می توانیم این بخش را به
حوزه های دیگر هم وصل کنیم این کار باعث می شود یک نهضت تولید
محتوا رخ دهد .او افزود :هفته پیش سفری به استودیوهای کشور روسیه
داشتیم و برای انها مدل این رویداد را توضیح دادیم که خیلی استقبال
کردند اما استاپ موشن در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود .نگاه
ما ملی است و تنها به حضور در تهران اکتفا نکردیم .دوست داشتیم در
همه استان ها رویداد حضوری داشته باشیم و به همین دلیل در ۶استان
رویداد خواهیم داشت یکی از اصول ما توجه به مناطق محروم است به
همین دلیل یک رویداد در جازموریان برگزار می کنیم در تالشیم شاهد
یک تجربه کار تیمی بزرگ باشیم ما یک نگاه متفاوت به رویداد پایانی
داریم و صرفاً یک اختتامیه نخواهد بود بلکه در تالشیم رویداد تولید
را جمع سپاری کنیم .مشرقی درباره شرایط سنی عالقه مندان حضور
در این رویداد هم توضیح داد :مخاطب این رویداد دانش اموزان کشور
هستند طبیعتاً مخاطبان جدی دانش اموزان متوسطه خواهند بود اما
بچه های مستعد دیگر هم می توانند بیایند حتی با موبایل هم می توانند
اثر بفرستند .او درباره ورود به مدارس اظهار کرد :در تالشیم با فعاالن
زیست بوم کودکان و نوجوانان تفاهم نامه داشته باشیم تا یک هم افزایی
در این حوزه صورت بگیرد .مشــرقی در پایان درباره انتخاب ۶استان
گفت :وجود یک نهاد مردمی در استان ها برای ادامه مسیر برای ما مهم
بود از همین رو ان ۶استان را به عنوان همکار منطقه ای خود انتخاب
کردیم البته یک دلیل هم محدودیت زمانی و اجرایی این رویداد است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه19شهریور 1401شماره1274
ایزدپناه :تئاتر در سبد کاالی خانوار قرار گیرد
صبا ایزدپناه ،بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت :بی نهایت خوشحالم که تئاتر بار دیگر رونق پیدا کرده ،زیرا
نمایش و عرصه تئاتر عنصری مهم در مقوله فرهنگسازی اســت و به نظرم باید در سبد کاالیی خانوار قرار
گیرد .او افزود :اگر قرار است ما تئاتر را سبد کاالی خانوار قرار دهیم باید خوراکی درست را به مخاطب ارائه
دهیم ،مخاطبان تئاتر فقط اهالی هنر نیستند ،اگر می خواهیم اقشار مختلف به تماشای تئاتر بنشینند ما هم
باید برای محصولی که به ان ها ارائه می کنیم وقت بگذاریم ..ایزدپناه گفت :ما نباید خوراک غلط به مخاطب
بدهیم ،شخصا هنرمندان را الگو نمی دانم ،اما به طور طبیعی هنرمندان در هر جای کشور همواره مورد توجه
هستند ،حال که این توجه وجود دارد هنرمند باید در مسیر خود با دقت و درستی قدم بردارد/ .خبرگزاری میزان
«اون اقا ،اون خانم» نمایشنامه خوانی می شود
«اون اقا ،اون خانوم» به نویسندگی ژان پییر مارتینز ،ترجمه رضا عابدین زاده و کارگردانی سارا داروفروش
امروز شنبه ۱۹شهریور ،۱۴۰۱ساعت ۱۹:۴۵در عمارت نوفل لوشاتو نمایشنامه خوانی می شود .کاترین
بزرگمهر ،محمدحسین کهن زاده ،محمد لک ،هانیه یوسفی ،پریسا شریفی ،علیرضا سلیمانیبه ترتیب در
این اثر به خوانش شخصیت های نمایشنامه و همچنین هستی اکرمی راد به توضیح خوانی در این نمایش
می پردازند .در خالصه این نمایشنامه امده است :نمایش«اون اقا و اون خانوم » ،متشکل از چندین قصه کوتاه
اپیزودیک از برش های زندگی زوج های جوانی است که چالش های متفاوتی را در زندگی شخصی و عاطفی
با یکدیگر دارند ،در هر قسمت چالش جدیدی را می بینیم که هر یک پیامی برای مخاطب دارد/ .صباخبر
عادل بزدوده:
بهفکرهنرمندانتئاترعروسکیباشیم
عادل بزدوده ،مدرس و کارگردان با ســابقه تئاتر عروسکی که چندی پیش نمایش «حادثه ای در
شهر عروسک ها» را به صحنه برد ،در گفتگویی گفت :به پیشنهاد گروه این نمایش را برای حضور در
جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک ارائه دادم البته زیاد مایل به این کار نبودم زیرا کار
من اماده است ولی گروه های دیگر باید طی ۲ماهی که فرصت داشتند نمایش خود را اماده کنند که
کار سختی است.
او با بیان اینکه منتظریم مدیران و مسئوالن راهکار مناسب تری برای هنرمندان تئاتر عروسکی در
کل کشور در نظر بگیرند ،متذکر شد :شنیده ام که اگر جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در سال
جاری برگزار نمی شد مدیران در جشنواره را با گل و چوب تخته می کردند و دیگر برگزار نمی شد .به
همین خاطر در فرصت کم و به هر شکلی که شده این جشنواره را باید برگزار کرد.
بزدوده تصریح کرد :نباید گروه های تئاتر عروسکی را در شرایطی قرار دهنده که راضی شوند طی
۲ماه و با هر سختی و مشقتی که هست کار خود را اماده کنند .بچه های تئاتر عروسکی حرفه شان این
کار است و درامدشان از این طریق کسب می شود .مدیران و مسئوالن باید به فکر این هنرمندان باشند.
این هنرمند با سابقه تئاتر در ادامه ســخنان خود گفت :تمرکز اصلی ام را روی اموزش در دانشگاه
گذاشته ام تا تجربیات ۵۰ساله ام را در اختیار جوانان و دانشجویان قرار دهم .گاهی که این دانشجویان از
من درباره اینده کاری خود سوال می کنند سعی می کنم با وجود اینکه واقفم چه سختی هایی برای کار
و اینده کاری شان وجود دارد ،جوابی خوش بینانه به ان ها بدهم .او یاداور شد :بچه هایی که در کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به تازگی به صحنه برده اند مبلغ قراردادهای خود را با تاخیر بسیار
زیاد دریافت می کنند در حالی که در گذشته این چنین نبود .فراموش نکنیم که اکثر هنرمندان تئاتر
عروسکی از طریق اجرای اثار خود امرار معاش می کنند/.خبرگزاری مهر
روایتدردورنجسهنسلدر«تابلویپوستواستخوان»
علی شاهمرادی ،نویســنده و مترجم درباره ۲کتاب تالیفی خود
توضیح داد :به تازگی ۲کتاب تالیفی «تابلوی پوســت و اســتخوان»
و مجموعه داستان «از قبل یکشنبه می شــود» در نشر خزه به چاپ
رسیده است.
او تشریح کرد :کتاب «تابلوی پوست و استخوان» داستان سه نسل
متفاوت اســت که در فصل های مختلف کتاب روایت می شــود .این
سه نسل به واســطه درد و رنجی که تحمل کرده اند با یکدیگر پیوند
می خورند.
این نویســنده ادامه داد :هر فصل و داستان این کتاب با جمله ای از
متون کهن شروع می شود که از نظر معنایی با خود داستان در ارتباط
است .او در بخش دیگری از گفتگو درباره مجموعه داستان خود توضیح
داد« :از قبل یکشنبه می شود» یک مجموع ه داستان است که از ۲بخش
تشکیل شده و برخی از این داســتان ها نیز برگزیده جایزه های ادبی
شده اند/ .صباخبر
اسماعیلاذر:زبانفارسیبهیکطرحکلینیازدارد
اسماعیل اذر ،پژوهشگر و مدرس دانشگاه دربارۀ اثار و چالش های
انتخاب مدیران برای مراکز و موسســه های دانشــگاهی و دولتی
فعال در زمینۀ ادبیات و زبان فارسی اظهار کرد :ما باید برای همۀ
کارهای مان از جمله زبان فارسی ،نقشۀ راه داشته باشیم .باید بدانیم
می خواهیم چه کنیم؟ برای بهبود وضعیت زبان فارسی چه طرح ها،
پروژه ها و کارهایی را باید صورت دهیم.
اذر گفت :از نظر قانونی ،مســئول زبان فارســی اکنون وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی است .البته ،وزیر کنونی توجه خاصی به
زبان فارسی دارد ،ولی پیشــنهاد من برای کل کشور است و اینکه
مسیر مشخصی وجود ندارد.
اذر با بیان اینکه ما باید یک حوزۀ دانشوری از استادان تراز اول
زبان فارسی و باتجربه بنا کنیم ،گفت :این حوزۀ دانشی زبان فارسی
باید نقشۀ راه را طراحی کند تا بقیه براساس ان پیش بروند و تعدد
مدیریت ها می تواند خسران به بار بیاورد/.خبرگزاری ایسنا
سفر تماشاخانه های سیار کانون به مرزها
چهار تماشاخانه ســیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
همزمان با راه پیمایی اربعین حسینی در ویژه برنامه ای با عنوان «۱۰
روز با کاروان فرهنگی هنری تماشــاخانه های ســیار کانون» در مرز
مهران ،خسروی ،مســجد جمکران و میدان شهدای تهران به اجرای
ویژه برنامه های فرهنگی می پردازند.
یکی از این تماشاخانه ها روز ۱۷شهریور سفر خود را از تهران اغاز
کرد و روز ۱۹شهریور با اســتقرار در قرارگاه یگان ویژه فراجا با عنوان
«قرارگاه پنج تن ال عبا» در پایانه مرزی مهران خدمات خود را به زائران
کودک و نوجوان ارایه می کند.تماشاخانه دیگر نیز از همین روز از سوی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه « ۱۰روز با کاروان
فرهنگی هنری تماشاخانه های سیار کانون» راهی خسروی شد و از
روز ۱۹شهریور با برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در قرارگاه یگان
ویژه پایانه مرزی خسروی به ارائه خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا
می پردازد/.خبرگزاری فارس صفحه 6
شنبه19شهریور 1401شماره1274
خرب فرهنگ و هرن
نمایشگاه عکس «یک ان» افتتاح می شود
نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «یک ان» با بیش از ۸۰اثر از ۵۰تن از اساتید و هنرمندان عکاس ایران
به میزبانی مجموعه «راگادید» با کیوریتوری بهداد نجفی اسدالهی در روز یکشنبه ۲۰شهریور ماه ۱۴۰۱
افتتاح می شود .به گفته بهداد نجفی گفت :موضوع «یک ان» رویداد ازاد بوده و تا حد ممکن سعی شده
در مورد چگونگی ارائه اثار و ابعاد نیز دست شرکت کنندگان باز باشد تا حداکثر هم افزایی تلفیق انتخاب و
خالقیت در خلق اثار عکاسی حاصل شود .سعیده ارین مدیر هنری این رویداد نیز با اشاره به رویکرد این
نمایشگاه گفت :هنر عکاسی فرزند خلف سوژه خوب در زمان مناسب است و عکس فوق العاده محصول
همزمانی سوژه ناب در موقعیت خاص است/ .خبرگزاری مهر
خوانش «خرده جنایت های زناشوهری» در فردوس
هجدهمین اجرای برنامه هنری شنبه های خوانش با عنوان «نمایشنامه خوانی ماه» کاری از کانون «یک
فیلم یک تجربه»،باخوانشنمایشنامه«خردهجنایت هایزناشوهری»بهنویسندگیاریکامانوئلاشمیتو
به کارگردانی افشین فکوری ،امروز شنبه ۱۹شهریورماه ساعت ۱۸در فرهنگ سرای فردوس برگزار می شود.
«خرده جنایت های زناشوهری» داستان زوجی است در پی حقیقت؛ در این نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت
با طنزی سیاه ،تحلیلی ظریف از دلدادگی و زندگی زناشویی ارائه می دهد و خواننده را متحیر و شگفت زده و
هر لحظه غافلگیر می کند .نقش خوانان نمایشنامه «خرده جنایت های زناشوهری» عبارتند از افشین فکوری
و سپیده شعبان که مائده حسینی روایتگری این نمایشنامه خوانی را بر عهده دارند/.خبرگزاری مهر
مکانموزههنرهایمعاصرفلسطینمعلقاست
موزه هنرهای معاصر فلسطین ،از مکان های فرهنگی و هنری مرکز
شهر تهران است که در دو دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های جهان
اسالم را در دســتور کار دارد و حاال وضعیت مکان ان در هاله ای از
ابهام قرار گرفته است.
با اتمام قرارداد ،شــهرداری به جد خواهان بازپس گیری مکان
موزه است که در سال ۱۳۸۴پروژه افتتاح ان کلید خورد و به جمع
گالری ها و موزه های شــهر تهران الحاق شد .از طرفی فرهنگستان
هنر هم تالش می کند این بنا را که حدود دو دهه زیرمجموعه ای از
فرهنگستان محسوب می شد ،همچنان در اختیار خود داشته باشد.
بهمن نامور مطلق ،رییس فرهنگستان هنر خبر وضعیت معلق
بنای موزه هنرهای معاصر فلسطین را اعالم کرده و در پاسخ به علت
کم کار شدن این مکان فرهنگی هنری ،گفته است« :درحال حاضر
ما درگیر مواردی مانند بازپس گرفتن مکان موزه توسط شهرداری
هستیم .مکان موزه متعلق به ما (فرهنگستان هنر) نیست و حکم
گرفته اند که ما را بیرون کنند .همین مسائل باعث شده روند اتفاقات
7
هنری در مکان موزه هنرهای معاصر فلسطین کندتر شود».
او همچنین بیان کرده است« :طی نامه ای به ریاست جمهوری،
مکان موزه هنرهای معاصر فلسطین را
درخواست تمدید قرارداد برای ِ
کرده ایم اما حکم قطعی گرفته شده که موزه به شهرداری بازپس داده
شود .با این حال ما باز هم به تالشمان ادامه می دهیم»در بدو تاسیس
موزه هنرهای معاصر فلسطین که به سال ۸۴بازمی گردد ،گفته شد
که ۶۵اثر از اثار هنرمندان برجسته خریداری شده که اغلب متعلق
به بهترین نقاشان رانده شده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای
سوریه ،لبنان و اردن هستند .نمایشگا ه «وجود و فراموشی» که به
نمایش اثاری از مریم سادات هجری اختصاص داشت و همچنین
«نمایشگاه گروهی اثار تجســمی» از جمله فعالیت های اخیر این
مکان فرهنگی و هنری بوده که در قالب نمایشگاه برگزار شده است.
مکانی که اکنون تابلوی موزه هنرهای معاصر فلسطین بر روی
ان قرار دارد ،ساختمانی است که زمانی از هدایای شهرداری منطقه
۶به فرهنگستان هنر از ان یاد می شد .هدیه ای که این روزها زمزمه
بازپس گرفتن ان باتوجه به تمام شــدن مدت زمان قرارداد شنیده
می شود .قبل تر در سال ۹۹هم در فضای رسانه ای خبرهایی مبنی
بر واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران منتشر
شد که بعدها گروه های تخصصی هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی
و صنایع دستی فرهنگستان هنر با انتشــار بیانیه ای این موضوع را
نادرست خواندند .ضمن اینکه در همان سال ۹۹بنیاد فرهنگی روایت
فتح طی نامه ای به شهرداری تهران خواستار واگذاری مدیریت موزه
هنرهای معاصر فلسطین به انجمن هنرهای تجسمی انقالب و دفاع
مقدس شد.
امروز اما رییس فرهنگستان هنر صراحتا از حکمی خبر می دهد
که با استناد به ان موزه هنرهای معاصر فلسطین باید به منظور پس
داده شدن به شهرداری تخلیه شود و این درحالی است که برخی با
اشاره به کم کاری های اخیر این مکان فرهنگی و هنری در راستای
برگزاری رویدادها و نمایشگاه های هنری ،انتقادهایی را متوجه نحوه
مدیریت ها می دانند/.خبرگزاری ایسنا صفحه 7
نمایندگییکنسل
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یک استثنا به نام علی شادمان
بیشتر بازیگرانی که کار خود را از سن پایین شروع می کنند ،در
ادامه فعالیت سینمایی به جایی نمی رسند .حتی در سینمای دنیا
همنمونه هایکمیمی شودیافتکهیکبازیگرازکودکیتاجوانی
و میانســالی همچنان بازیگر بماند و بازیگر موفقی هم باشد .در
سینمای ایران هم نمونه های انگشت شماری از بازیگران زن و مرد
را می شود پیدا کرد که از کودکی به عنوان بازیگر سینما شناخته
شده باشند و در بزرگســالی هم این روند را ادامه دهند .بسیاری
از چهره های شاخص فیلم های برتر تاریخ سینمای ایران که در
کودکی جلوی دوربین رفته اند ،در بزرگسالی یا به کلی از فضای
سینما دور شده اند و به اجرا یا دوبله روی اورده اند ،یا به فیلمسازی
روی اورده اند و فیلمساز موفق تری هستند تا یک بازیگر تمام عیار
و نقش هایشان چنگی به دل نمی زند .در این اوضاع و احوال ،علی
شادمان را باید یک استثنا دانســت .بازیگری که همچنان بازی
می کند ،همچنان خوب بازی می کند و می درخشد .خودش در
این زمینه می گوید :شاید تنها چیزی که در ان زمان اصال به ان
فکر نمی کردم این بود که روزی بازیگر شوم چون در ان سن و سال
خیلی نمی شود برای اینده تصمیم گیری کرد و درواقع اتفاقی که
برایم رخ داد باعث شد تلنگری به من زده شود که وارد این کار شوم؛
و البته خیلی هم از این اتفاق خوشحالم .بازیگر شدن اتفاق بزرگی
در زندگی من بود که مسیر زندگی ام را تغییر داد و وقتی هم مدتی
در این کار فعالیت کردم ،حس کردم چقدر این کار را دوست دارم و
می توانمدرانفعالیتداشتهباشموهمینباعثشدکهسعیکنم
این اتفاق را برای خودم پخته تر و حرفه ای تر کنم .و البته سخنانش
درباره عشــق تدریجی که در او به دنیای بازیگری به وجود امد:
همیشه به من توصیه می کردند که حداقل رشته دانشگاهی ام را
چیزدیگریانتخابکنمتادرکناربازیگریبتوانمدرعرصهدیگری
هم فعالیت کنم ولی شخصا بعد از مدتی حس کردم که فلسفه
زندگیمندرسینماخالصهمی شودوبهجزبازیگری،نویسندگی
و کارگردانی هم جزو دغدغه های من هستند و به همین دلیل
تصمیم گرفتم که به صورت اکادمیک هم این رشته را دنبال کنم و
در حال حاضر دانشجوی ترم اول کارگردانی هستم.
در دوره ای که وفور بازیگر جوان ،سبب شده نشود بانگاه کیفی روند کارنامه بازیگری یک بازیگر را مورد
ت بازیگری نگاه ها را به خود جلب کند ،می توان
بررسی قرار داد ،بازیگری را که بتواند با هوش و قدر
یک بازیگر موفق قلمداد کرد .علی شادمان یکی از بازیگرانی است که واجد این شاخصه است .او
ضمن این که ویژگی های نسل خودش را نمایندگی می کند ،می تواند هر کارگردانی را از بابت
تبدیل یک نقش نوشته شده به یک نقش ارائه شده و جان گرفته مطمئن کند .محمدعلی
شادمان در ۴اذر ۱۳۷۵در ایالم به دنیا امد .شــاید ۱۶سال پیش و در نخستین بازی او در
ده سالگی جلوی دوربین میم مثل مادر اخرین اثر زنده یاد رسول مالقلی پور ،کسی نمی توانست
پیش بینی کند که او روزگاری می تواند این روزها شمایل جوان اول را به خوبی ایفا کند و به
یکی از بازیگران پرطرفدار شبکه نمایش خانگی بدل شود ...نکته جالب این که انچه سبب شد تا
شادمان در ده سالگی ،بازی در فیلم یک فیلمساز مهم را تجربه کند ،تبحرش در نواختن ویلن بود
و او سوار بر امواج نت ها ،به پرده نقره ای رسید .او برای این نقش برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر کودک
از جشنواره بین المللی فیلم رشد شد .کسب جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ سینه کید هلند برای فیلم زمانی
برای دوست داشتن ،پروانهٔ زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان برای فیلم زمانی برای دوست داشتن
در بیست و دومین دورهٔ جشنوارهٔ بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ،پروانهٔ زرین بهترین بازیگر
کودک و نوجوان برای فیلم رویای سینما در بیست و پنجمین دورهٔ جشنوارهٔ بین المللی فیلم های کودکان و
نوجوانان ،نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم مردن در اب مطهر در سی و
هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر از موفقیت های کارنامه سینمایی شادمان به شمار می رود .او بازی در ده
اثر نمایشی را هم در کارنامه دارد که در دهه نود تا پیش از همه گیری کرونا روی صحنه بازی
کرد ه است .رویکردی که نشان می دهد شادمان همواره خودش را در معرض ارتقا قرار
داده و هیچوقت به توان خود و تکرار تیپ های امتحان پس داده بسنده نکرده است.
شاید یکی از دالیل موفقیت شادمان را بتوان روند بازیگری او دانست .بازیگری که
برای دیده شدن هیچ وقت باری به هرجهت رفتار نکرد و عجوالنه تصمی م نگرفت.
این بازیگر جوان در خانواده ای تحصیل کرده در ایالم به دنیا امد ،پدر او مسعود
شادمان دکترای تاریخ و استاد دانشگاه بوده و مادرش بتول رشنوادی معلم
علوم است .همین شاید یکی از نقاط تعیین کننده در رویه زیستی شادمان
در فضای بازیگری باشــد ،چنانچه کارنامه بازیگری او پر از فیلم های و
سریال های متوسط و خوب است .از «یتیم خانه ایران» و «ویالیی ها» تا
سریال هایی چون «دیوار به دیوار»« ،سرزمین کهن» و «کیمیا».
همکاری با محمد کارت در فیلم مهم شنای پروانه ،و درخشش او در
نقشی متفاوت و خاص زمینه ای برای موفقیت او در مجموعه نمایش
خانگی یاغی بدل شــد .بازیگری که پیش از ان هــم نقش کاوه در
«می خواهم زنده بمانم» خوش درخشیده بود ،اما حاال در یاغی ،در
همکاری با محمد کارت ،و بازی در نقش جاوید ،نقش قهرمان اصلی
قصه را برعهده گرفت .جوان اول این روزهای سینمای ما ،همچنان
به ارتقا فکر می کند و شاید نقش بعدی او ،نقشی باشد که ربطی به
تیپ محبوب این روزهایش نداشته باشد .او می گوید" :خیلی کتاب
می خوانم و فیلم نگاه می کنم .دوستان محدودی دارم و تعدادشان
به اندازه انگشتان دست هم نمی رسد چون در انتخاب دوست خیلی
وسواسی هستم و معتقدم که ادم با سه نفر دوست صمیمی باشد
بهتر از ان است که با صدنفر دوستی سطحی داشته باشد .خیلی از
اوقاتم را با دوستانم می گذرانم و با انها راجع به کتاب ها و فیلم هایی که
می خوانیم و می بینیم ،صحبت می کنم .خیلی اهل بیرون امدن از خانه
نیستم .باشگاهی در کنار خانه ام هست که برای ورزش به انجا می روم.به عکاسی عالقه
زیادی دارم و می توانم بگویم که به شکل حرفه ای این کار را انجام می دهم .البته سو ژه هایم ازاد
است و روی سوژه خاصی در عکاسی تمرکز نکرده ام ولی به صورت کلی به شدت به عکاسی عالقه
دارم و ان را دنبال می کنم .از طرف دیگر به نوشتن متن و فیلمنامه نیز عالقه زیادی دارم و این
روزها مشغول نگارش یک فیلم نیمه بلند هستم و امیدوارم که بتوانم ان را بسازم".
خب بازیگری با این چشم انداز ،قطعا راه و روش اش را اگاهانه ترسیم کرده
و پیموده است و اسیر هیاهوی بازیگری نشده است .او قدر خودش را
می داند و می تواند نسل پرشور خودش را نمایندگی کند. صفحه 8