روزنامه صبا شماره 1276
روزنامه صبا شماره 1276
روزنامه صبا شماره 1276
دو شنبه| 21شهریور 12 |1401سپتامبر 15 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1276صفحه| 5000ناموت|
گفت وگوی صبا با ادوین
پسر ساموئل خاچیکیان ،کارگردان فقید سینما به مناسبت روز ملی سینما
سـیمنا ،عشـق ،خاچیکیـان...
مجسمه فردوسی
پس از ۶۳سال مرمت می شود
صفحه 7
عکس :حسین سلیمانی فرد
جمشید هاشم پور
ستاره دنباله دار سینمای ایران
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
«تنها نخواهم ماند» بهترین مستند کوتاه واستروس شد
مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» به کارگردانی یاســر طالبی به عنوان بهترین مستند کوتاه هفتمین
جشنواره بین المللی واستروس سوئد برگزیده شد .این مستند کوتاه به زندگی یک زوج کهنسال می پردازد که
بعد از پنج سال صدای قلب فرزندشان را می شنوند و در ان علی رمضانی پاجی به عنوان محقق و مدیر تولید،
فرحبخش فرهیدنیا و محمودرضا مافی فیلمبردار ،فرزانه فتحی دستیار کارگردان ،حسن جعفری صدابردار،
رامین ابوالصدق صداگذار و اکبر رستگار اهنگساز فعالیت داشته اند« .تنها نخواهم ماند» پیش از این عالوه بر
موفقیت در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ،موفق به دریافت جوایزی از جشنواره هایی
چون ساراتوف روسیه ،مذهب امروز ایتالیا ،پارنو استونی و دیوژنز گرجستان شده بود/.صباخبر
«گیج گاه» و «مالقات خصوصی»؛ برنامه اینده سینما
دوازدهمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۲۰شهریور در خانه سینما تشکیل و پس از بررسی
درخواست ها و موارد مطرح شده ،قرارداد سرگروهی دو فیلم جدید ثبت شد .به این ترتیب« ،گیج گاه» به
کارگردانی عادل تبریزی با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس ازادی بعد از «دوزیست» اکران خواهد
شد و دیگر فیلم این لیست« ،مالقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با پخش «شایسته فیلم» به
سرگروهی پردیس ملت بعد از «نمور» خواهد بود .در این جلسه مقرر شد درباره شیوه پخش مسابقات جام
جهانی فوتبال در سینماها یک کارگروه با حضور اعضای شورای صنفی نمایش ،نمایندگان سه صنف تولید و
پخش و نمایندگان سازمان سینمایی در وزارت ارشاد برگزا ر شود/ .صباخبر
توضیحاتی درباره خبر بودجه «برادران لیال»
نوروزبیگی :خبر IMDBجعلی است
بعد از حــرف و حدیث های بســیار درباره بودجه ســاخت فیلم
سینمایی «برادران لیال» به کارگردانی سعید روستایی ،درج مبلغ ۵
میلیون دالری در سایت IMDBابهامات تازه ای را درباره این پروژه
به وجود اورده که با تکذیب تهیه کننده فیلم همراه شده است .جواد
نوروزبیگی درباره این بودجه و صحت و سقم ان بیان کرد :گرچه در
حال حاضر به دالیلی تمایلی به گفتگو درباره این موضوعات مرتبط
با این فیلم ندارم اما انچه در این سایت درباره هزینه ساخت «برادران
لیال» درج شده صحت ندارد .در واقع تنها یک پنجم این مبلغ یعنی
پیامتبریکخزاعیدرپیکسب جوایزمسکووونیز
رییس سازمان سینمایی کسب افتخارهای تازه برای سینمای ایران
در جشنواره های فیلم مسکو و ونیز را تبریک گفت .در بخشی از این پیام
امده است « :به امید روزهای خوش برای خانواده بزرگ سینمای ایران،
به اقایان بهروز شعیبی ،هومن سیدی و محسن تنابنده تبریک می گویم
و ارزومندم افتخارهای بین المللی سینمای شریف ایران مصون از گزند
کژاندیشان و بدخواهان مستمر باشد».
گفتنی است در پی موفقیت «بهروز شــعیبی» با فیلم «بدون قرار
قبلی» در جشنواره مسکو ،در مراسم پایانی هفتاد و نهمین دوره جشنواره
بین المللی فیلم ونیز هم که شنبه شب به وقت ایران برگزار شد ،سینمای
ایران با فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افق ها در دو بخش بهترین
فیلم و بهترین بازیگر مرد برگزیده شد .محســن تنابنده برنده جایزه
بهترین بازیگر مرد بخش افق ها و هومن سیدی جایزه بهترین فیلم بخش
افق ها را در این جشنواره دریافت کرد .لیال حاتمی بازیگر ایرانی یکی از
داوران این دوره فستیوال بود /.صباخبر
برابر با یک میلیون دالر صرف ساخت این فیلم سینمایی شده است و
رقم درج شده در این سایت درست نیست.
این تهیه کننده در پاســخ به این ابهام که معموالً اطالعات درباره
فیلم ها را عوامل فیلم در اختیار این سایت قرار می دهند و امکان دخل
و تصرف در ان از سوی مخاطبان نیست ،هم تاکید کرد :این اطالعات
را نه من و نه کارگردان به این سایت نداده ایم و منبع کسب اطالعشان
در این زمینه ایراد داشته است .درواقع ما اص ً
ال خبری از این موضوع
نداشتیم بنابراین این خبر ،یک خبر جعلی است.
مجیدی :سینمای «هنروتجربه» باید رشد کند
مجید مجیدی ،کارگردان و فیلمنامه نویس با اشاره به فعالیت
مجدد گروه سینمایی «هنر و تجربه» با بیان این که سینمای هنر
و تجربه باید رشد کند و می تواند پشــتوانه سینمای ملی قلمداد
شود ،گفت :نسل جوان باید تجربه کنند و از انها باید حمایت شود تا
بتوانند پشتوانه سینمای ما باشند .او ادامه داد :البته بسیاری از این
حمایت ها مربوط به نوع سیاستگذاری هایی است که باید در عرصه
سینما به وجود بیاید .او با اشاره به اهمیت تقویت روابط سینمایی با
کشورهای دیگر تصریح کرد :بسیاری از حمایت ها می تواند در قالب
پروتکل های فرهنگی ما باشــد و می توان ارتباطات با سینماهای
کشــورهای دیگر را تقویت کرد .این حمایت ها باید در چارچوب
مسائل کالن فرهنگی اتفاق بیفتد و تالش های فردی چندان ثمری
ندارد و مانند شهابی گذراست .مجیدی با اشاره به اکران فیلم «درخت
خاموش» در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت :کارگردان این فیلم
نشان داد ،استعدادش رو به رشد بوده است/.خبرگزاری ایسنا
نوروزبیگی گفت :ممکن است دست اندرکاران این سایت سینمایی
بر اساس پیش بینی های خود چنین مبلغی را به عنوان هزینه ساخت
عنوان کرده باشند ،اما انچه صحت دارد این است که یک پنجم این
مبلغ یعنی همان یک میلیون دالر هزینه ســاخت «برادران لیال»
شده است.
با در نظر گرفتن بودجــه یک میلیون دالری که چیــزی در حدود
۳۰میلیارد تومان می شود« ،برادران لیال» را همچنان می توان یکی از
گران ترین فیلم های سینمای ایران در سال های اخیر دانست/.خبرگزاری مهر
اهنگسازی اریا عظیمی نژاد برای «کاتب اعظم»
با گذشــت یک ماه از اغاز تولید تله تئاتر ۷قسمتی «کاتب اعظم»
به تهیه کنندگی مرکز سریال سوره ،تصویربرداری این پروژه به پایان
رســید و همزمان مراحل پس تولید ان برای پخش از صداوســیمای
جمهوری اســامی ایران پیش می رود .این روزهــا اریا عظیمی نژاد
مشغول اهنگسازی این مجموعه اســت و پویان شعله ور تدوین ان را
انجام می دهد ،حسین ابوالصدق نیز طراحی و ترکیب صدای پروژه را
برعهده دارد.
امین زندگانی ،سیامک صفری ،نازنین فراهانی ،نادر فالح ،فاطمه
گودرزی ،حدیث میرامینی ،خسرو شــهراز ،امین میری ،امیرحسین
هاشمی ،امیر شهرابی ،محمدمحسن شفیعی ،محسن علیخانی ،ارش
رحیمی ،محمدرضا تاجیک ،امیر تک فــاح و وحیدرضا قناعتیان در
«کاتب اعظم» ایفای نقش می کنند« .کاتب اعظم» اقتباسی از کتاب
«اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق از انتشارات سوره
مهر است که داستانی عاشورایی دارد / .صباخبر صفحه 2
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
خرب سیمنا و تلویزیون
مارتین مک دونا به مخالفان مارول پیوست
مارتین مک دونا نمایشنامه نویس ،فیلمنامه نویس و فیلمساز ایرلندی که در جشنواره ونیز برای فیلمنامه
فیلم سینمایی«بنشی های اینی شرین» موفق به دریافت جایزه شد ،در کنفرانس مطبوعاتی برگزیدگان
فستیوال ،به اثار مارول حمله کرد .مک دونا در این باره گفت :سینما وظیفه دارد که درباره همه مسایل بحث
کند .شاید باید در سالن های سینما ،کمتر فیلم های کمپانی مارول وجود داشته باشند! با این گفته مارتین
مک دونا ،می توان نام او را به فهرست بلندباالی مخالفان مارول از جمله اسکورسیزی ،کوپوال ،ویلنوو ،بونگ
جون هو ،لوکرسیا مارتل ،کراننبرگ ،ایناریتو ،فینچر ،ورهوفن ،تری گلیام ،ریدلی اسکات ،جین کمپیون،
منگولد ،بسون ،فریدکین ،کن لوچ و جان وو اضافه کرد/.صباخبر
3
نمایش 15انونس ایرانی با سخنرانی ارش معیریان
به مناسب روز ملی سینما ،کانون فیلم انجمن منتقدان عصر فردا سه شنبه ۲۲شهریور ۱۵ ،انونس از
فیلم های ایرانی را به نمایش می گذارد و ارش معیریان فیلمساز ایرانی درباره انونس سازی در سینمای ایران
یشود .برنامه های
صحبت می کند .این برنامه با همکاری فیلمخانه ملی ایران در محل خانه سینما برگزار م
کانون فیلم انجمن به طور ماهانه تا پایان سال برنامه ریزی شده است .همچنین برگزاری جلسات تحلیلی نیز
پس از نمایش فیلم ها برگزار می شود و حضور برای عموم عالقه مندان در این برنامه ها ازاد است .گفتنی است
سایت جدید انجمن منتقدان و نویسندگان اثار سینمایی ایران ،بعد از مدت ها ،قرار است امروز مقارن با روز
ملی سینما رونمایی و فعال شود /.صباخبر
مهوش وقاری:
حضور بازیگران جوان
دستمزدهای نجومی را از بین می برد
مهوش وقاری ،بازیگر سینما و تلویزیون ،پیرامون وضعیت فعلی سینما و کاهش مخاطبان
ان گفت :کاهش تعداد مخاطبان سینما اصال عجیب نیست ،شما کافی است تا تعدادی از اثار
سینما را دنبال کنید تا ببینید مشکل اصلی نبود کیفیت و قصه مناسب در اثار است ،فیلم ها
جذاب نیستند و به همین دلیل مخاطب ترجیح می دهد سریال دیده و یا هر انتخابی به جز
سینما داشته باشد .وقاری با اشاره به لزوم مدیریت سینما تاکید کرد :انچه امروز کمبودش
بیش از هر چیز دیگر در سینما دیده می شود ،یک برنامه ریزی بلندمدت و درست و مدیریت
تولید است ،باید در بخش تولید مدیران فرهنگی بر تولیدات نظارت داشته باشند تا هر اثری
تولید نشده و همچنین تنوع در بازیگران و اثار هم حفظ شود.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره دستمزد نجومی برخی بازیگران اضافه
کرد :تعداد محدودی در این سینما دستمزد خوب می گیرند ،همین دستمزدهای میلیاردی
باعث می شود که تهیه کننده برای عوامل و دیگر بازیگران مبلغ ناچیزی کنار بگذارد که به
هیچ وجه نمی توان با ان گذران زندگی کند.وقاری ادامه داد :در شرایطی برخی بازیگران
دستمزدهای میلیاردی می گیرند که به اکثر بازیگران پیشکسوت دستمزد ۱۰سال پیش
پیشنهاد می شود ،دستمزدی که جدی گرفتن ان مثل یک شوخی است ،به همین دلیل
بسیاری از بازیگران که شغل دیگری نداشته و بازنشسته مرکز دیگری نیستند از لحاظ مالی
دچار بحران شده اند زیرا از این حرفه هیچ درامد درستی حاصل نمی شود .او تاکید کرد :اگر
می خواهیم به وضعیت فعلی سر و سامان بدهیم باید مدیریت درستی روی دستمزد بازیگران
و همچنین قراردادها صورت گیرد ،باید بازیگران براساس توانایی ،تجربه و سابقه دستمزد
بگیرند ،نمی توان به بازیگری عمرش را پای بازیگری گذاشته یک دهم یا یک صدم یک چهره
دستمزد داد.
وقاری پرداختن به استعدادهای نسل جوان را مهم خواند و خاطرنشان کرد :از نظر من ،ما
باید به سراغ جوانان عرصه تئاتر برویم ،به سراغ بازیگرانی هر روز روی صحنه تئاتر از جان و دل
مایه می گذارند تا بلکه یک روز دیده شوند ،این بازیگران هم به تنوع در سینما کمک می کنند
و هم این که باعث می شوند تا دستمزدهای نجومی شکسته شود/.خبرگزاری میزان
اهدایگواهینامهدرجهیکهنری
بهکارگردانانیمیشن«کارواندیشه»
سیدمجید پوراحمدی ،مشاور
وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری
هنر دیروز در دیــدار با ابوالفضل
رازانــی نظام العلمایی گواهینامه
درجه یک هنری ایــن هنرمند
پیشکسوترادررشته«کارگردانی
پویانمایی» این هنرمند اعطا کرد.
پوراحمدی در این دیدار گفت :مایه افتخار است که گواهینامه درجه
یک هنری را به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی به پاس
قدردانی از چند دهه زحمات و خدمات شــما به فرهنگ و هنر این
سرزمین به شما تقدیم کنیم.
او با اشاره به ســابقه کاری و اموزشی ابوالفضل رازانی اظهار کرد:
ایشان از پیشکسوتان صاحب سبک این حوزه هستند و با تالشی که
عرصه اموزش جوانان داشتند ،توانستند هنرمندان بسیاری را در
در
رشته انیمیشن معرفی کنند که قابل تجلیل است.
رازانی در این دیدار با تعریف خاطراتی از سال های فعالیت خود
گفت :عرصه هنر مقدس است و من در درجه نخست تالش کردم با
اموزش فرزندانم انها نیز در مسیر هنر گام بردارند .تک تک جوانان این
سرزمین مانند فرزندان من هستند و تا زنده هستم برای اموزش انها
در حد توان تالش خواهم کرد .ابوالفضل رازانی نظام العلمایی متولد
سال ۱۳۲۶در شهر بروجرد ،انیماتور و مدرس دانشگاه است .وی کار
خود را از سال ۱۳۴۸با ساخت مجموعه شش قسمتی «ماه پیشونی»
در قالب پویانمایی عروسکی به سفارش تلویزیون اغاز کرد و از سال
۱۳۵۰تاکنون اثار بسیاری را کارگردانی کرده است .از دیگر فعالیت
های او می توان به ساخت یک مجموعه دوازده قسمتی پرمخاطب با
نام «ماجراهای کار و اندیشه» اشاره کرد .او از جشنواره های مختلف
داخلی و بین المللی جوایزی دریافت کرد ه است/.صباخبر صفحه 3
4
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
ســاموئل خاچیکیان اوان دهه 1330در سینمای ایران
مطرح شد ،دورانی که ســینمای ایران محدودیت عجیبی
داشت .با وجود کمبودهای باورنکردنی ،چه اتفاقی افتاد که
خاچیکیان چند دهه پیش از انقالب اسالمی ،سینمای ایران
را دگرگون کرد؟
زمانی که ساموئل خاچیکیان وارد سینمای ایران شد ،تجربه چند
ساله در تئاتر داشت .چه در تبریز ،چه زمانی که با خانواده به تهران
مهاجرت کردنــد .او در تئاتر هم از نورهای لکه ای و افکت اســتفاده
پررنگی می کرد .نمایش های او به چشــم امد و به دعوت ساناســار
خاچاطوریان که ان زمان اســتودیوی «دیانا فیلم» یا همان سینما
سپیده امروز را داشتند ،امد تا دنیای ســینما را هم تجربه کند .پدر
خیلی اهل سینما بود و برخی فیلم های ســیاه و سفید فرانسوی را
همواره در خاطر داشت و از ان ها یاد می کرد .به پیشنهاد خاچاطوریان
ســر صحنه یک فیلم رفت اما از انجا که همه چیز ساده بوده،خیلی
توی ذوقش خورد .برای نمونه یک نور ســر صحنه ریخته بودند که
بازیگر می امــد و در ان دیالوگ می گفت و می رفــت .به هر ترتیب
او با ساخت فیلم «بازگشــت» در 1332وارد عالم سینما می شود.
با کمترین امکانات ممکن! ان زمان در ســینماها فیلم های خارجی
بودند که با اقبال مواجه می شــدند .فیلم های هندی ،مصری ،عربی
و فیلم های هالیوودی رقبای سرسختی برای فیلم های ایرانی بودند.
با کمترین امکانات ،با عشق و عالقه و شــور و شوق و استعدادی که
داشت ،توانست فیلم های «بازگشت از شیراز» « ،چهارراه حوادث» و
«طوفان در شهر ما» را بسازد .برای نمونه در همین «طوفان در شهر
ما» شما احساس می کنید پشت این فیلم یک کارگردان حضور دارد
که از تکنیک و زوایای دوربین استفاده درستی کرده است .البته این
کارها را هم خودش انجام می داد .با این ذوق و شــوق ،کاری کرد تا
مردم برای تماشای فیلم های ایرانی هم راهی سینماها شوند .البته ان
روزگار فیلم های دیگری هم بودند اما پدرم تاثیر به سزایی در پایه ریزی
سینمای استاندارد ایران داشت .سینمایی که با مخاطب خاص و عام
رابطه ایجاد می کرد چون از تکنیک و فرم صحیح ،استفاده به جایی
می کرد .این چیزها باعث می شــود برخی فیلم ها با گذشت 50سال
همچنان در یاد مخاطب خود مانده باشند.
ان دوران به یقین اموزشگاه های بازیگری و کارگردانی
وجود نداشت و چنین رشته ای هم در دانشکده ها تدریس
نمی شــد .پس به نظر تمام این نواوری هــا مرهون هوش و
استعداد باالی زنده نام خاچیکیان است و گویا خیلی عوامل
نامدار و کاربلدی هم در فیلمها نداشت و اکثر کارها را خودش
انجام می داد .این صحت دارد؟
بله اکثر کارها با خودش بود .تا ان موقع بیشتر فیلم هایی را که تولید
می شد ،خود فیلمبردار تدوین می کرد! اصال ان زمان موویالیی وجود
نداشت .حتی چسب و اسپالیسری هم وجود نداشت!
پس ســاموئل خاچیکیان چطور ان فیلم هــا را تدوین
می کرد؟!
یک چوب را می گذاشتند و چند میخ به ان می کوبیدند تا فیلم در
ان جا بگیرد .با تیغ فیلم را می بریدند و با موادی به هم می چسباندند.
فیلم را هم در بشکه در هیپوســولفیت سدیم شست وشو می دادند و
ظاهر می کردند! انقدر این کار را ادامه می دادند تا ظاهر شود .در ان
زمان چیزی به اســم البراتوار وجود نداشت و نگاتیوها با بدوی ترین
امکانات ظاهر می شد .بعد از اتمام این کارها ،فیلم های ظاهرشده را به
استودیو دیانا فیلم می بردند و تماشا می کردند و گاهی به این نتیجه
می رسیدند که بخش زیادی از فیلم را با تیغ بریده اند ،پس باید دنبال
ان می گشتند تا دوباره به فیلم اضافه اش کنند .یعنی دوباره با ان تخته
چوبی و چند میخ به تدوین فیلم می پرداختند.
به روایت پدر ،کدام فیلم ها با این همه مشقت تولید شد؟
فکر می کنم فیلم «بازگشت» به این ترتیب ساخته شد و زمانی که
فیلم «دختری از شــیراز» مراحل تولیدش را پشت سر می گذاشت،
استودیو دیانا فیلم یک دســتگاه موویوال خریداری کرد و چون ان
زمان دستاورد بزرگی بود و تکنولوژی مهمی محسوب می شد اجازه
نمی دادند کسی به ان دســت بزند .اما پس از تدوین اولیه ان فیلم و
زمانی که چند سکانس را به پدرم نشان دادند .او نپسندید و گفت«:من
اصال اینطور فکر نکرده بودم و نوع دیگــری از مونتاژ در ذهنم بود» .
زمانی که استودیو تعطیل شد ،پدر به سرایدار استودیو مبلغی داد تا
بگذارد او دوباره در البراتوار حضور یابد .رفت و یواشکی ان چند دقیقه
مونتاژ را درست کرد .خودش می گفت انقدر زدم عقب و حلقه فیلم ها
پاره شد تا تدوین را اموختم .فردای ان روز به ساناسار خاچاطوریان
گفت حاال بیا و این تدوین را ببین و خاچاطوریان پس از دیدن حاصل
کار پدرم ،بسیار خوشحال شده بود از اینکه فیلم چقدر جان گرفته و
پرونده
گفت وگوی صبا با ادوین ،پسر ساموئل خاچیکیان به مناسبت روز ملی سینما
سـینما ،عشـق ،خاچیکیـان...
یاسر سماوات -سینمای ایران بدون شک مرهون خدمات مردان و زنان بزرگی است که با توسعه این صنعت
در جهان به ایرانیزه کردن ان پرداختند و در دورانی که فیلم های هندی و هالیوودی ســینماهای ایران را قبضه
کرده بودند ،با نگاهی میهن پرستانه به سینمای ایران جان بخشــیدند تا این سینما در ابتدای دهه 1330ظهور
پررنگ و موفقی در سراسر این مرز و بوم داشته باشد و هرجا که سالن سینمایی وجود داشت ،فیلم های ایرانی را
هم روی پرده نقره ای خود به نمایش دراورد .این میان نام «ساموئل خاچیکیان» تا همیشه بر تارک سینمای ایران
می درخشد .به مناسبت روز ملی سینما با ادوین خاچکیان ،فرزند ساموئل خاچیکیان فقید که خود فیلمساز است
و در اندیشه اکران فیلم اول و ساخت دومین فیلم بلند سینمایی اش،گپ و گفتی خواندنی داشتیم تا زوایایی از
شخصیت و عملکرد این بزرگمرد سینمای ایران که تاکنون به ان ها چندان پرداخته نشده ،بیشتر نمایان شود.
گفت و گوی روزنامه صبا با ادوین خاچیکیان را در ادامه بخوانید.
تحرک و ریتم در ان وجود داشــت .خاچیکیان گفت همه این کارها
را خودم کردم و به این ترتیب تدوین کل فیلم به او سپرده شد .از ان
فیلم به بعد ،همه فیلم ها را خودش مونتاژ می کرد.
برویم سروقت فیلم «عقاب ها»! ســاموئل خاچیکیان از
معدود کارگردانانی بود که چه قبل و چه بعد از انقالب حضور
پررنگی در سینمای ایران داشــت .فیلمی مثل «عقاب ها»
حدود 16سال اکران شــد و به عنوان پرمخاطب ترین فیلم
سینمای ایران ،در تمام ان سال ها با اقبال مردم مواجه شد.
چه رازی در ان فیلم نهفته بود که تا این حد مورد توجه مردم
قرار گرفت؟
ببینید شــما می گویید پدر بعد از انقالب هم خیلی فعال بود! در
حالی که اینطور نبود و شاید «عقاب ها» باعث ایجاد چنین تصوری
شده باشــد! اتفاقاً تعداد فیلم هایی که بعد از انقالب ساخت ،چندان
زیــاد نبودند ...به هرحال بلــه« ،عقاب ها» فیلــم موفقی بود ،چون
مولفه های موفقیت یک فیلم در ان رعایت شــده بود .چه از قصه ای
که در بحبوحه جنگ ایران و عراق روایت شــده بــود و عرق میهن
پرستی را بین تماشــاگران برمی انگیخت ،چه از نظر شخصیت های
فیلم ،چرا که فیلم «عقاب ها» قهرمان داشت .بارها پدرم هنگام اکران
این فیلم در سینماها شخصاً حضور یافت تا بازخورد فیلم را مستقیم
ببیند .این عادت همیشــگی ســاموئل خاچیکیان بود .او بین مردم
بود و با مردم فیلم را می دید .برای نمونه یادم است درباره فیلم های
دلهره اورش می گفت«:من می دانم زمانی که فیلم به این صحنه برسد،
سکوت محض بر سالن سینما حکم فرما خواهد شد و نفس ها حبس
می شوند ،یا جایی تماشاگران شور می گیرند ...».در «عقاب ها» زمانی
که جمشید هاشم پور ســرگرد عراقی را می زد ،انگار که در ورزشگاه
ازادی هستیم ،شور و شــوق عجیبی به پا می شد .یا زمانی که مردم
کرد سیاه پوش را می دیدند ،دست و کف و ســوت می زدند ،چون با
فیلم ارتباط برقرار کرده بودند« .عقاب ها» فیلم محبوب مردم شد و
با جرات می گویم در برخی شهرها به اکران بیستم و حتی سی ام هم
ل ها که این فیلم اکران شد ،بازهم سالن های سینما پر
رسید .پس از سا
از جمعیت شد .در تبریز که هروقت این فیلم اکران می شد مردم برای
تماشایش به سینما می رفتند و فیلم از تلویزیون بارها به نمایش درامد.
فیلم هم توفیق ارتباط با تماشاگر را داشت ،هم توفیق تجاری باالیی
را از ان خود کرد که جان دوباره ای به سینمای ایران و تهیه کنندگان
«عقاب ها» بخشید و ان ها را از این رو به ان رو کرد که نوش جانشان!
ولی برای پــدر من تنها عنــوان «رکــورددار پرمخاطب ترین فیلم
سینمای ایران» را به جا گذاشت!
یعنی از سود سرشاری که نصیب پروژه فیلم «عقاب ها»
شد ،درصدی به ساموئل خاچیکیان نرسید؟!
پدرم فقط دستمزدش را گرفت ،همین! از فروش و سود فیلم هیچ
چیزی عایدش نشــد .بعدش هم نمی دانم به چه دلیلی بعد از تولید
«عقاب ها» و «یوزپلنگ» شرایط فیلمسازی برایش مهیا نشد!
یعنی می خواهید بگویید با هر فیلمی که می خواســت
بسازد ،موافقت نمی شد؟!
بله...
خاطرتان هست ان سال ها چه فیلم هایی را در دست تولید
داشت؟
بله یادم می اید که روی فیلمی با نام «مکانی در افتاب» کار می کرد
که تمی جنگی داشت و به فوتبال هم پهلو می زد .فیلمنامه دیگری هم
به نام «گودال» در دست داشت و غیر از این ها ،چند فیلم دیگر هم در
نظر داشت که رویشان کار کند.
اگر اشتباه نکنم فیلم «کانی مانگا» هم ان سال ها با اقبال
بسیار خوبی مواجه شده بود و از این حیث رقیب «عقاب ها»
به شمار می امد .قبول دارید؟
(می خندد) بله! و می دانستید همان «کانی مانگا» را هم قرار بود پدر
من بسازد؟ حتی برای تولید ان قرارداد هم بسته بود اما بعد از تنظیم
قرارداد به پدرم گفتند اجازه دهید فرصت همکاری با اقای سیف اهلل
داد هم فراهم شود.
درباره ژانر دلهره و ژانر وحشت ،زیاد فیلم نساخته ایم .البته
برخی اثار مانند «شب بیست ونهم» در دهه 60ساخته شد و
طی سال های گذشته هم ،معدود اثاری در ژانر وحشت ساخته
شد و در ســال های اخیر هم فیلم هایی داشته ایم که کافی صفحه 4
پرونده
.
نبوده اند .نظر به اینکه ســینمای دلهره یکی از دغدغه های
زنده نام ساموئل خاچیکیان بود ،شــما جای این ژانر را در
سینمای ایران خالی نمی بینید؟
سوال جالبی پرسیدید .برخی از فیلم های پدرم تریلر و دلهره امیز
بودند .در چنین فیلم هایی موقعیت هایی ایجاد می شــد که با ترشح
ادرنالین در بیننده ،رعب و دلهره ایجاد می شد ...ژانر هارور یا وحشت
در سینمای جهان گونه ای موفق و پرمخاطب است که می تواند فانتزی
باشد یا می تواند به موضوعات ماورایی بپردازد .ما در سینمای خودمان
باید به مسائل بومی با نگاه رئالیسم جادویی بپردازیم که قابل قبول
و باور باشــد .نمونه های موفقی هم بعد از انقالب داشتیم مثل «شب
بیست و نهم» که پدرم ان را تدوین کرد« .شب بیست و نهم» حقیقتاً
روی میز تدوین سر و شکل خودش را گرفت .البته فیلم های جدیدی
هم هستند که البته هنوز ان ها را ندیده ام اما درباره شان خوانده ام و
گمان می کنم فیلم هایی مانند «پوست» یا «زاالوا» اثار خوبی باشند
و فیلم هایی بودند که سازندگانشان تالش های خوبی در ژانر به خرج
داده اند .محمدعلی سجادی هم فیلم هایی در ژانر جنایی داشته که
پرتعلیق است .در سینمای ایران باید به این مقوله توجه شود اما اینکه
چرا کمتر به ان پرداخته می شود ،به دلیل خاص بودن این ژانر است
اما موافقم که جای این گونه با پرداخت درست و نگاه صحیح به ان،
خالی است.
اقای خاچیکیان ،خانواده شما اصالت ًا ارمنی تبار است ،یعنی
از ارمنستان به ایران کوچ کردید؟
بله ،مــا از ارامنه هســتیم .پس از نسل کشــی ارامنه به دســت
امپراطوری عثمانی در 1915میالدی ،بسیاری از ارامنه در کشورهای
مختلف جان خود را برمی دارند و می گریزند یا به عبارت درســت تر
مهاجرت می کنند .در بخش شــمال غربی ایران ،در تبریز و ارومیه
هم مهاجران ارمنی متعددی ساکن می شــوند .پدربزرگ من هم با
خانواده اش به تبریز می ایند و ساموئل هم در تبریز به دنیا می اید .به
هرحال ما ایرانی هستیم و از ارامنه ایران محسوب می شویم.
بازهم به ســال های ابتدایی فعالیت ساموئل خاچیکیان
بازگردیم .درباره فیلم «شب نشینی در جهنم» فکر می کنم
تولید این فیلم ابتدا با کارگردانی شــخص دیگری اغازشد.
درست است؟
خیر اینطور نبود .تهیه کننده ان فیلم اقای مهدی میثاقیه بودند
که بعدها در فیلم های متعددی با پدرم همکار داشــت .ابتدا قرار بود
«شب نشینی در جهنم» با کارگردانی ســردار ساگر که کارگردانی
هندی بود ساخته شود .کمی هم پیش می روند اما متوجه می شوند
صحنه ها به هم نمی ایند و با هم ارتباطی ندارند .ان زمان بود که اقای
موشق سروری که طراح صحنه و دکوراتور فوق العاده ای در سینما و
تئاتر ایران بود ،می اید که کار را ادامه دهد اما او هم از پس این کار بر
نمی اید .به این ترتیب میثاقیه از پدرم دعوت به همکاری می کند و
می گوید این فیلم روی دست من مانده و این فیلم را برای من جمع
کن.
پدرم هم به دلیل احترامی که برای اقای سروری قائل بود ،می گوید
من به شرطی می ایم که اسم من در تیتراژ فیلم نباشد .صحنه هایی
که تا ان زمان فیلمبرداری شده بود هم بالاستفاده به نظر می رسید،
پس ساموئل خاچیکیان از ابتدا فیلم را می سازد .موشق سروری هم به
عنوان دکوراتور حضور داشت .ماجرای «شب نشینی در جهنم» این
ی دانند ان فیلم را خاچیکیان ساخته است.
بود .همه م
«شب نشینی در جهنم» فیلم خاصی بود ،از چه جهت این
فیلم در ان زمان انقدر مهم جلوه کرد؟
خب ،این فیلم در جشــنواره برلین هم به نمایــش درامد .در ان
تروکاژهایی اســتفاده شــده که تا ان زمان بی نظیر بود .برای نمونه
صحنه ای که شــخصیت اصلی فیلم همراه یک نفر دیگر روی بندی
که نشان پل اســت ،راه می رود و اوازی می خواند ،قرار بود در میدان
توپخانه ان زمان ،با طراحی دکوری در ابعاد طبیعی فیلبرداری شود
اما پدرم خیلی اتفاقی زمانی که به اتفاق ارمان (اراماییس هوسپیان)
هنرپیشه پای ثابت فیلم هایش برای تماشــای یک بازی فوتبال به
امجدیه (شهید شیرودی فعلی) می روند ،دوربین را از ارمان می گیرد
تا بازی را بهتر ببیند اما دســت برقضا دوربین را سر و ته می گیرد و
وقتی در ان نگاه می کند متوجه می شــود که دو نقطه خیلی ریز در
ان دیده می شود .همین باعث می شود جرقه ای در ذهن پدرم بخورد.
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
5
بالفاصله به استودیو می رود و به فیلمبردار می گوید لنز را سر و ته روی
دوربین سوار کن .بعد به سرایدار استودیو دو پرچم می دهد و او را در
نقطه ای که امتداد دوربین اســت می گذارد تا پرچم ها را تکان دهد.
از این صحنه فیلمبرداری با ان لنز وارونه فیلمبرداری می شود .همه
می گویند خاچیکیان چه کار می کند؟! فیلمبرداری که تمام می شود،
فیلم را می شورند و در اپارات می گذارند تا روی پرده به نمایش دراید.
چیزی که روی پرده نقش می بندد فقط سیاهی است! خیلی ها فکر
می کنند این ایده شکست خورده ،اما پدرم به پرده نزدیک می شود
و می بیند چیزی در پایین صحنه تکان می خورد ،پس به فیلمبردار
می گوید باالترین لنزت را بگذار و دوباره این صحنه را بگیرد .این کار
را می کنند و وقتی فیلم را نمایش می دهند ،تصویر ســرایدار کام ً
ال
مشخص می شود .حاال برای فیلمبرداری از ان صحنه معروف طناب
کوتاهی تهیه می شود و بازیگران روی نیمکت می ایستند و ان صحنه
را بازی می کنند .با تمهیدی که پدرم می اندیشــد ،ان صحنه مونتاژ
می شود؛ با دکوری که وسعتش اندازه میز تحریر شما بود! و این فیلم با
فیلمی که ان دو اژدها در ان قرار داشتند ،ادغام می شود تا به شکلی که
شما ان را دیدید ،درمی اید .این کار کلی به نفع تهیه کننده شد .چون
می خواستند توپخانه را قرق کنند و مثل بندبازها روی بند راه بروند!
گفته می شد زنده نام خاچکیان با یوسف شاهین (کارگردان
شهیر مصر) هم مکاتباتی داشــته و چیزهایی از او اموخته
است .این صحت دارد؟
خیر! تا انجا که در خاطرم هست پدرم منکر مکاتباتش با شاهین
بود .البته یک بار گفت برای او نامه ای نوشــته که بدون جواب مانده
است .ساموئل خاچیکیان با استعداد و عالقه ای که داشت با کمترین
امکانات اثار بزرگی خلق کرد.
انتقادی هم همواره به فیلم های ساموئل خاچیکیان می شد
و اینکه همواره شخصیت های شیکی دارد که به نظر ایرانی
نیستند و امریکایی یا فرانسوی اند .این نقدها را قبول دارید؟
شاید این انتقاد به حق بود و شــاید هم نبود .پدرم جمله معروفی
داشت که همچنان اویزه گوش من است؛ «شما باید تماشاچی را در
حالتی قرار دهید که بخواهد بداند چه اتفاقی قرار است بیفتد ».یعنی
همان مفهوم ساده تعلیق که در هرژانری می تواند اتفاق بیفتد .حاال
در ژانرهای جنایی و پلیسی بیشتر اتفاق می افتاد .به نظر من هر ژانری
برای سینما الزم است .کمدی و حتی فیلم هایی با پایان باز .به هرحال
باید هسته مرکزی فیلم طوری شکل بگیرد که بیننده را جذب کند.
این برای پدرم خیلی مهم بود و با تکنیک صحیح و ایجاد میزانسن،
ریتم و فرم درســت تماشــاچی را با خود همراه می کرد .شما حتی
اگر همین حاال فیلم «دلهره» را ببینید متوجه می شــوید که تاریخ
مصرفش منقضی نشده است.
از فیلم هایی که زنده نام خاچیکیان ســاختند ایا فیلمی
هست که بیشتر از همه به ان عالقه داشته باشید؟
بله .برخی از فیلم های پدرم ،اثار مورد عالقه ام هستند .مث ً
ال فیلم
«ضربت» «فریاد نیمه شــب» که این یکی کالس کارگردانی بود .از
فیلم های دهه 50ایشان هم «کوسه جنوب» را بیشتر ازهمه دوست
دارم اما محبوب ترین فیلمی که از پدرم دیدم فیلم «دلهره» است.
انقدر که خاچیکیان عاشقانه به سینما پرداخت و از خودش مایه
گذاشت و به این سینما اضافه کرد نه تنها چیزی برایش نماند ،بلکه
خودش می گوید تلخ ترین هدیه ای که سینما به من داد ،مرگ مادرم
بود! سر یکی از فیلم ها -گمانم «خداحافظ تهران» بود -که پدرم شب
و روز در استودیو کار می کرد تا فیلم را برساند ،یک شیر پاک خورده ای
(خود پدرم از او به شــیرپاک خورده یاد می کرد) شــایع میکند که
خاچیکیان تصادف کرده و در جاده کشــته شــده است .این خبر به
خانه می رســد و مادرش که مریض بوده دچار حمله قلبی می شود.
خانواده اش در بیمارستان ها و پزشکی قانونی دنبالش می گردند ولی
پیدایش نمی کنند و سرانجام او را فارغ از همه این اخبار در استودیو
صحیح و سالم می بینند .پدرم می گفت تنها کشیده ای که در عمرش
خورده از شوهرخواهرش بوده که در استودیو به او می نوازد و می گوید
چرا از خودت خبر نمی دهی .چندوقت دیگر مادر پدرم از دنیا می رود.
موارد دیگری هم بود که او را ازار داد.
و درباره لقب «هیچکاک ســینمای ایران» که به پدر شما
اعطا شد ،صحبتی دارید؟
این لطف عالقمندان پدر من بود که این لقــب را به او دادند ،من
خودم شــخصاً خیلی قدردان هســتم .چون پدرم همواره می گفت
بهترین جایزه من در زندگی این است که مردم فیلم های من را دوست
دارند .البته خود پدرم این لقب را دوست نداشت و من هم ان را قیاس
درســتی نمی دانم .به هر حال ،نمی توان کاری کرد و لقب هیچکاک
سینمای ایران با لطف تماشاگران وعالقمندان به پدرم رسید. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
«دمساز» شدند
ایمان جمشیدی و هومن شیرعلی َ
کنسرت دونوازی تار و عود ایمان جمشیدی و هومن شــیرعلی به نام «دمساز» در تاالر رودکی تهران
برگزار می شود .در این اجرا که ساعت 20جمعه ۸مهر برگزار خواهد شد ،ایمان جمشیدی اجرای تار و هومن
شیرعلی اجرای عود را برعهده دارد.
هومن شیرعلی با اعالم این خبر در صفحه مجازی خود خطاب به مخاطبان نوشت« :در شب کنسرت تک
تک نت هایی که خواهید شنید ،حکایتی ست از اشتیاق توصیف ناشدنی ایمان جان و بنده به دیدار شما».
عالقه مندان برای تهیه بلیت این کنسرت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند .قیمت بلیت این
اجرا ۱۶۰هزار تومان تا ۱۸۰هزار تومان است/.صباخبر
چرا سام قریبیان به «قفس» نرفت؟
چند روزی است که نمایش
«قفــس» نوشــته و کار محمد
حاتمی اجرای خــود را در تاالر
حافــظ اغاز کــرده اســت .در
نخســتین خبرهایی که از اجرا
این نمایش منتشــر شــد ،نام
ســام قریبیان نیز به عنوان یکی
از بازیگران عنوان شــده بود ولی
تماشاگرانی که به دیدن این نمایش رفته اند ،گفته اند که این
بازیگر در نمایش بازی نمی کند.
محمد حاتمی ،کارگردان این نمایش در این راستا گفت:
قریبیان از ابتدا در نمایش ما بازی می کرد و حتی بازبینی نمایش
با بازی ایشان انجام شد .او در میانه تمرین عنوان کردند که در
سریالی بازی می کنند ولی فیلمبرداری ان تا ۲۰شهریور به
پایان می رسد و ما از همان ابتدا نمایش را با ایشان و اقای یزدان
فتوحی تمرین کردیم تا هر دو بازیگر در نمایش بازی کنند .او
ادامه داد :نمایش از اغاز با بازی یزدان فتوحی روی صحنه رفت
تا فیلمبرداری سریالی که سام قربییان در ان بازی می کرد به
پایان برسد ولی بعد کاشف به عمل امد که نه تنها فیلمبرداری
تمام نمی شود بلکه گروه سازنده سریال در شهری خارج از تهران
به کار خود ادامه می دهند ،بنابراین نمایش ما همچنان با بازی
اقای فتوحی روی صحنه می رود/.خبرگزاری ایسنا
سیماتیراندازدرجمعبازیگران«دوستان ٌک ٌمدی»
نمایش «دوستان کمدی» به نویسندگی گابور راسووو و کارگردانی
بابک توسلی با ترجمه ساناز فالح فر به موضوع «حقارت انسان» در
جهان معاصر می پردازد و داستان حول زوج نسبتاً مرفهی می چرخد
که از زندگی تنگاتنگ زناشویی خود خسته شده اند .سیما تیرانداز به
عنوان اولین بازیگر به این نمایش پیوسته است.
سیما تیرانداز با حدود ۳دهه فعالیت از جمله چهره هایی است که
از نیمه دوم دهه هفتاد در دوران شکوفایی تئاتر ایران حضوری مستمر
و موفق در تئاتر داشت.
او در همان مقطع هم به عنوان بازیگر و هم در مقام کارگردان فعال
بود و جزو چهره هایی بود که در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر
جایزه های بازیگری و کارگردانی را از ان خود کرد.
سایر بازیگران و عوامل اجرایی نمایش «دوستان ٌک ٌمدی» به زودی
معرفی خواهند شد .این اثر نمایشی قرار است اوائل مهر ماه به صحنه
برود/.خبرگزاری مهر
الق اینیشمان» در تماشاخانه استاد انتظامی
«چ ِ
نمایشنامه خوانی ُ
الق اینیشمان به کارگردانی کیوان کثیریان به مدت سه شب در تماشاخانه استاد
نمایشنامه خوانی ُچ ِ
انتظامی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود .این نمایشنامه با ترجم ه زهره جواهری و به کارگردانی کیوان
کثیریان همراه با نقش خوانی پریسا مقتدی ،شقایق مسافر ،ناصر مردانی ،بهرام سروری نژاد ،اردوان زینی سوق،
ندا کوهی ،شاهرخ رحمانی ،فرزین پورمحبی ،معصومه نورزاد و الناز پرویز خوانده می شود ..قوی تر نوشته
اگوست استریندبرگ با نقش خوانی افسون افشار در شب اول (سه شنبه ۲۲شهریور) و مونولوگ نوشته
هارولد پینتر با نقش خوانی حمید کاظم زاده و طوفان مهردادیان در دو شب ۲۳و ۲۴به ترتیب چهارشنبه و
پنجشنبه اجرا می شود/.خبرگزاری ایرنا
واکنش موسسه لغتنامه دهخدا به یک انصراف؛
جوسازی ها مانع تدریس
میرجالل الدین کزازی شد
چندی پیش میرجالل الدین کزازی اســتاد زبان و ادبیات فارســی و
شــاهنامه پژوه طی یک فایل صوتی در صفحه مجازی انصراف خود را از
همکاری با موسسه لغتنامه دهخدا اعالم کرد .حال موسسه لغتنامه دهخدا
طی اطالعیه ای به انصراف او از این موسسه واکنش نشان داده است .متن
این اطالعیه بدین شرح است« :اقای دکتر کزازی برخالف اخبار رسانه ها
و فضای مجازی ،هرگز سابقه همکاری با بخش تالیف لغت نامه و با بخش
اموزش های ازاد و سایر بخش های موسسه نداشته اند .ایشان برای نخستین
بار ،در دوره جدید از مدیریت موسسه ،توسط خانم دکتر زمردی دعوت به
همکاری شدند؛ و تدریس کالس های ازاد و عمومی شاهنامه را به صورت
انالین و برای ۶جلسه پذیرفتند؛ اما پس از ارائۀ روز و ساعات درسی ،به دلیل
فضای دروغین حاکم بر رسانه ها و جوسازی ها ،از شروع تدریس انالین اعالم
انصراف کردند .ایشان ،با پیام صوتی ،روز و ساعت تدریس را به موسسه اعالم
کردند و چند روز بعد ،با پیام صوتی انصراف از شروع کالس را اعالم نمودند.
پیام دوم ایشان (انصراف از شروع کالس) ،در مکالماتِ شخصی با موسسه
بوده است؛ اما ایشان این پیام شخصی را در اختیار رسانه ها هم قرار دادند.
رسانه ها نیز ،بی خبر از عدم سابقۀ همکاری قبلی ایشان با موسسه ،به این
مدرس یا مولف
شایعات دامن زدند .تاکید می شود که دکتر کزازی ،هرگز ّ
موسسۀ دهخدا نبوده اند که قطع همکاری داشته باشند/ ».صباخبر
اغازثبتنامشانزدهمینجشنوارهملیموسیقیجوان
مرحله اول ثبت نام شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از
صبح روز یکشنبه ۲۰شهریورماه در سامانه بامک میسر شد.
عالقمندان برای حضور در این جشنواره بعد از مطالعه فراخوان
و ضبط اثار خود به صورت تصویری ،براساس دستورالعمل های ذکر
شده در فراخوان به سامانه بامک (بانک اطالعات موسیقی کشور) به
ادرس www. bamak. nay. irمراجعه و ثبت نام خود را انجام
دهند .مهلت ثبت نام در سایت از تاریخ ۲۰شهریور الی ۷مهر خواهد
بود .همچنین پس از بررسی و ارزیابی اثار ارسالی ،توسط هیئت های
داوران ،در صورت لزوم ،از پذیرفته شدگان برای شرکت در مرحلۀ
نهایی دعوت به عمل خواهد امد.
شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا
اردالن و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی
ایران ،با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی برگزار می شود/.خبرگزاری ایلنا
واکاوی تاریخ شرق دنیای کهن در اکادمی وراگ
کتاب «امپراتوری های بیزانس و ساسانی» برای نخستین بار در سال
۲۰۰۱در اکادمی وراگ در برلین منتشر شد.
در بخشی از کتاب به این نکته اشــاره شده است که به علت ضعف
مزمن و تاریخی دانش تاریخ نگاری در ایران و نابودی کتابخانه ها و استاد
و مدارک تاریخی مربوط به دوره ساسانیان در زمان حمله اعراب به ایران
و پس از ان و بی توجهی دراز مدت به تاریخ پیشینیان در سده های بعد،
پژوهشگران ناگزیرند به انچه موجود است -یعنی عمدتا به نوشته های
مورخان یونانی و رومی -مراجعه و استناد کنند که دیدگاه منفی و بعضا
کینه توزانه انان به ایران اشکار است .کتاب «امپراتوری های بیزانس و
ساسانی» نه تنها درباره روابط روم و ساسانیان شناخت الزم را به خواننده
می دهد ،بلکه نقش و اهمیت ساسانیان را در تاریخ شرق دنیای کهن نیز
می کاود .این کتاب در سال ۱۳۸۷با عنوان روم و ایران دو قدرت جهانی
در کشاکش و همزیستی با ترجمه کیکاووس جهانداری توسط نشر و
پژوهش فرزان روز منتشر شده بود/.خبرگزاری ایرنا صفحه 6
دو شنبه21شهریور 1401شماره1276
خرب فرهنگ و هرن
«خانه خراب» در پردیس تئاتر شهرزاد تمدید شد
نمایش «خانه خراب» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا پورحکیمی و نویسنگی رضا دادویی است
که قرار بود تا ۱۸شهریور در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه باشد ،اجرای خود را تا ۲۵شهریور تمدید کرد.
این نمایش ،پیش از این در تماشاخانه ملک به صحنه رفته بود .امیرکاوه اهنین جان ،محمدهادی عطایی،
ندا مقصودی ،سیروس همتی ،سیدرضا علوی ،حامد سوری ،وحید نفر ،الهه حسینی و رضا دادویی بازیگران
این نمایش هستند .در خالصه داستان نمایش «خانه خراب» امده است :روزی که کلنل لیاخوف مجلس
شورای ملی را به توپ بسته و کشور دچار اشوب و بلوا شده ،حاجی جبار به دنبال افزودن دارایی های خود و
ازدواج تازه است و/ ...صباخبر
راه اندازی مدرسه «تئاتر مولوی»
همزمان با اغاز سال تحصیلی جدید
امیرحسین حریری ،مدیر
مرکز تئاتر مولــوی درباره
وضعیت و سرانجام فعالیت
مدرسه تئاتر مولوی ،گفت:
تمام سعی مان این است که
همزمان با ســال تحصیلی
جدید ،مدرسه تئاتر مولوی
را راه اندازی کنیم .از ابتدای
ماه مهر فراخوان مدرســه
منتشر می شــود و فرصتی
۳۰روزه برای ثبت نام عالقه مندان در نظر گرفته شده تا از دل
ان ها و بر اساس روندی که تعیین شــده ،کارشناسان انتخاب
هنرجویان را انجام دهند.
او تاکید کرد :همه هدف ما این است که شرایط استاندارد و
اموزش را برای عالقه مندان به تئاتر در نسل جوان ،دانشجویان
غیر تئاتــری و دانش امــوزان مقطع متوســطه دوم ،با صرف
هزینه ای اندک فراهم کنیم تا اموزشی بلندمدت در زمینه تئاتر
داشته باشند و برای اینده خود تصمیم گیری کنند.
حریری درباره مدت زمان هر دوره اموزشــی مدرسه تئاتر
مولوی ،افزود :هر دوره مدرسه در ۴ترم تعریف شده که تقریباً ۲
سال طول می کشد .هر هنرجویی که بتواند با موفقیت دوره اول
را سپری کند وارد دوره دوم خواهد شد.
مدیر مرکز تئاتر مولوی در پایان درباره استادان در نظر گرفته
شده در مدرسه تئاتر مولوی ،یاداور شد :ما از نسل جوان تئاتری
باالخص دانشجویان مقطع تکمیلی و یا فارغ التحصیالن تئاتر که
در عرصه تئاتر فعالیت دارند در امر اموزش استفاده می کنیم تا
ان ها نیز وارد حیطه اموزشی تئاتر بشوند/.خبرگزاری مهر
حسام الدین سراج از «بوسه بر ماه» خواند
7
«بوسه برماه» عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شده مرکز موسیقی حوزه هنری است که طی روزهای اخیر
به اهنگسازی همایون رحیمیان ،خوانندگی حسام الدین سراج و روایت وحید جلیلوند در دسترس شنوندگان
قرار گرفت .همایون رحیمیان تنظیم برای ارکستر ،ارسالن کامکار ،میثم مروستی ،امین غفاری ،کوشا صرافی
مهر نوازندگان ویولن ،امیرحسین طایی ،سهراب برهمندی ،کوشا صرافی مهر نوازندگان ویوال ،کریم قربانی
و داود منادی نوازندگان ویولنسل ،میالد مهراوا ،کاوه رمضان زاده ،صارم صبا ،هومن شعبانی گروه هم خوان،
کوروش دانایی نوازنده تار ،مسعود ارامش نوازنده سنتور ،صابر سوری نوازنده عود ،داود ورزیده نوازنده نی ،بابک
بنی حسینی نوازنده سازهای کوبه ای گروه نوازندگان این اثر موسیقایی را تشکیل می دهند/.خبرگزاری مهر
مجسمه فردوسی پس از ۶۳سال
مرمتمی شود
رضا صیادی ،مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعالم کرد :سازمان زیباسازی شهر
تهران با به کارگیری همه ظرفیت های علمی و دانشگاهی تخصصی پس از ۶۳سال از زمان
ساخت ،مجسمه فردوسی را مرمت می کند.
او ادامه داد :مجسمه فردوسی یکی از فاخرترین اثار هنری شهر تهران است که به دلیل
اهمیت و ارزش معنوی ان در سطح ملی و بین المللی مورد توجه ،رصد و بررسی مستمر
سازمان زیباسازی به عنوان اولویت در حوزه نگهداشت برای بهسازی و مرمت قرار دارد.
صیادی اضافه کرد :این مجسمه ارزشمند که از میراث فرهنگی شهر تهران شناخته
می شود ۶۳ ،سال پیش در سال ۱۳۳۸توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی در
ایتالیا ساخته و به ایران منتقل شد و در طول ۶دهه گذشته با توجه به شرایط اب و
هوایی ،الودگی هوا و برخی صدمه های محیطی با اسیب جدی مواجه شده است
که در مقابل ،متاسفانه نسبت با نگهداشت اصولی ،بهسازی و مرمت تخصصی
ان اقدام موثری انجام نشده است.
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ،این سازمان در دوره
اخیر مدیریت شهری به حفظ و نگهداری اثار هنری شهر توجه جدی داشته
است و به همین منظور شورای هنری ســازمان با بهره گیری از استادان
فرهیخته ،صاحب نام و پیشکسوت این حوزه نظیر استاد ایرج محمدی
و استاد طاهر شیخالحکمایی موضوع مرمت مجسمه فردوسی را در
دستور کار خود قرار داده است.
صیادی با اشــاره به بازدیدهای مســتمر تخصصــی مدیران،
کارشناسان و مشاوران علمی و هنری ســازمان از وضعیت این اثر
هنری طی یکسال گذشته ،گفت :جلسات مشورتی و رایزنی با مراکز
علمی و دانشــگاهی داخلی و خارجی روند مرمت و بهسازی این اثر
ارزشمند را طراحی و با استفاده از همه ظرفیت ها و تجارب بینالمللی در این
مسیر اقدامات عملیاتی موثری را اجرایی می کند/.صباخبر صفحه 7
ستاره دنباله دار سینمای ایران
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
«زینال بندری»
اقتباسی پارودی از «دایی قاسم»
سینمای ایران در اوان دهه 60و در بحبوحه جنگ تحمیلی
عراق علیه کشورمان دوران خاصی را پشت سر می گذاشت.
از یک سو سینمای دفاع مقدس بنابر مقتضیات ایجابی دهه
1360رشد و گسترش چشمگیری داشــت و از سوی دیگر
سینمایی که به اتفاقات دوران طاغوت می پرداخت ،با فاصله
گرفتن از ان دوران سر و شــکل منظمی به خود می گرفت.
«تاراج» از ان دســته فیلم هایــی بود که اوضاع نابســامان
فرهنگی-اجتماعی ایــران در دوران حکومــت پهلوی را به
خوبی نمایان می ساخت .این فیلم اشــکارا به دخالت دربار
حکومت پهلوی در ترانزیت مواد مخدر می پرداخت و شخصیت
«اشرف پهلوی» به عنوان سردمدار این جنایت در قالب زنی
که ریاســت کل ماجرای قاچاق مواد مخدر را برعهده داشت
به تصویر درامده بود .اما شخصیت «زینال بندری» قاچاقی
تریاک که پس از درگیری با نیروهای ژاندرامری و قتل یکی
از ژاندارم ها به دام ان ها می افتد و با دسیســه همین زنجیره
ترانزیت مواد مخدر از اعدام نجات پیدا می کند تا برای ترویج
هروئین در ایران و بین نوجوانان زیر 14سال بازاریابی کند از
کجا به ذهن ایرج قادری خطور کرد؟ واضح است که شخصیت
«زینال بندری» در «تاراج» اقتباســی پــارودی از کاراکتر
«دایی قاسم» فروشنده عمده مواد مخدر دهه های 40و 50
خورشیدی بود .پس از اختالفات اشرف با سپهبد علی رزم ارا،
او دستور دستگیری فروشنده ها و قاچاقچیان جزء مواد مخدر
صادر و تعدادی از ان ها اعدام می شوند .این اتفاق نیز در فیلم
«تاراج» به تصویر کشیده شــده و «زینال بندری» نیز در لو
دادن ان ها نقش به ســزایی ایفا می کند .هرچند دایی قاسم
همدانی شباهتی به شمایل «زینال بندری» نداشت و همواره
کت و شلوار و کروات فاخرش زبانزد اهالی همدان و نهاوند بود
اما این اقتباس پارودی ،شخصیت جاودان «زینال بندری» را
به سینمای ایران هدیه کرد.
یاسر سماوات -چه کسی می تواند بازی بی بدیل او را در نقش «زینال بندری» قاچاقچی بی رحم و مروت و البته دگرگون شده «تاراج» به کارگردانی
نها که در دهه 1360یک هفته انتظار
ایرج قادری را فراموش کند؟ نقشی ماندگار که نه سیا ِه سیاه بود ،نه سپی ِد سپید« .زینال بندری» در یاد همه ا
می کشیدند تا بعدازظهر جمعه یک فیلم سینمایی ببینند ،جاودان می ماند .جمشید هاشم پور در استانه 80سالگی به یقین یکی از فراموش نشدنی ترین
هنرپیشگان سینمای ایران است .فرزند سومین روز بهار 1323در خیابان سلسبیل تهران ،با پدر و مادری که اصالتاً اردبیلی بودند .هاشم پور در اوان
نوجوانی به فراگیری فنون ورزش های رزمی پرداخت و همین زمینه ای بود برای درخشش او در نقش های غالباً اکشنی که حتی بعد از انقالب به او سپرده
می شد .جمشید هاشم پور در 24سالگی با کمک یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان ،بزرگمرد سینمای ایران معرفی می شود تا نقش کوتاهی در
فیلم «جهنم سفید» داشته باشد .بازی در «جنجال پول» کاری از پرویز خطیبی و «ایواهلل» به کارگردانی زنده نام منوچهر نوذری ،دیگر کارهای ابتدایی
هاشم پور بودند .با وجود استعداد زیادی که داشت ،از 1350مدتی سینما را کنار گذاشت .البته به گفته خودش ممنوع الفعالیت شد 10 .سال بعد در
1360و پس از انقالب اسالمی ،به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم «خط قرمز» براساس فیلنامه «شب سمور» بهرام بیضایی لبیک گفت.
هرچند پیش از بازی در این فیلم به کیمیایی گفته بود مدت هاست از سینما دور مانده ولی کارگردان «خط قرمز» اصرار داشت که نقش یکی از مامورهای
امنیتی ان فیلم را به هاشم پور بدهد .فیلم «خط قرمز» توقیف شد اما به هر ترتیب هاشم پور دوباره به سینما برگشته بود و
پس از پایان کارش در فیلم کیمیایی ،در فیلم «فرمان» ساخته کوپال مشکات ،کنار سعید راد به نقش افرینی پرداخت.
پس از این کار نقش ماندگار «زینال بندری» در «تاراج» ایرج قادری را بازی کرد .بازی تحسین شده هاشم پور کنار
بهزاد جوانبخش او را تا حد یک ستاره در سینمای ایران مطرح کرد .همان سال در فیلم درخشان و ماندگار «عقاب ها»
ساخته ســاموئل خاچیکیان نیز هنرنمایی کرد .هرچند در این فیلم ایرج ناظریان صداپیشگی نقش او را برعهده
داشت .جمشید هاشم پور با سری تراشیده تبدیل به ستاره دهههای 60و 70سینمای ایران و شخصیتی خاص در
این سینما شد .روزهای خوش هاشم پور در میانه دهه 1360دوام زیادی نداشت .شایعه ممنوع الفعالیت شدن او در
سینمای ایران پخش شده بود .با این شایعه ساموئل خاچیکیان در تولید فیلم «یوزپلنگ» تعجیل می کند و به سرعت
سکانس های بازی هاشم پور را در این فیلم ماندگار ثبت و ضبط می شوند« .یوزپلنگ» که از نفس می افتد ،جمشید
هاشم پور ممنوع الفعالیت می شود .سی و چند سال بعد هاشم پور درباره این اتفاق می گوید«:من اقدامی نکردم و
حتی ارشاد هم نرفتم که ببینم اصال چرا ممنوع شدم یا درخواست بدهم ممنو ع الکاری ام را لغو کنند.
حتی کسی به من خبر نداد ممنوع الکار شده ام .ان موقع کارگردان ها و تهیه کنند ه ها لیست
ی بردند ارشاد و به انها می گفتند هاشم پور فعال نمی تواند کار کند .دلیل
بازیگرانشان را م
خاصی نداشتند فقط گفتند ایشان خیلی دارد پرواز می کند و مطرح می شود» .سه
لو اندی بعد اما روزهای با شکوه هاشم پور با «روز باشکوه» کیانوش عیاری دوباره
سا
از راه می رسند .او درباره بازگشت دوباره اش هم می گوید« :نقشی در «روز باشکوه»
بود که در سینمای ایران عیاری نتوانست بازیگری را پیدا کند که اناتومی و فرم
بدنش به ان کاراکتر بخورد .نقش نماینده اشرف در یکی از استانها بود که باید
خیلی ابهت می داشت .بعد عیاری رفت ارشاد و با مسئوالن صحبت کرد که
چنین پرسوناژی دارم و بازیگری که مدنظرم باشد نمی توانم پیدا کنم .شما
هم بس کنید .ایشان به اندازه کافی متنبه شده است! سه سال و چهار ماه
برایش بس است .اول گفتند یک ماه دیگر ۲۰ ،روز دیگر و خالصه عیاری
ان قدر اصرار کرد تا باالخره ممنوع الکاری مرا برداشتند ».به این ترتیب
جمشید اریا سال 1367دوباره به دنیای سینمای ایران وارد می شود.
یک سال بعد در فیلم «مادر» حضوری درخشــان داشت .گویش
زیبای فارســی-عربی او در نقش «جمال» این فیلم نیز ســتودنی
بود« .پرده اخر» واروژ کریم مسیحی« ،عشق و مرگ» محمدرضا
اعالمی و «دلشدگان» علی حاتمی هم مجال هنرنمایی هاشم پور
بودند .بازی در «هیوا» به کارگردانی رسول مالقلی پور برای او دیپلم
افتخار هفدهمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان اورد اما دو دهه
بعد و سال 1396جمشید هاشم پور برای بازی در نقش «خریدار
نوزاد» فیلم «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر مکمل نقش مرد سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر را به
خود اختصاص داد .هاشم پور 4بار برای بازی در فیلم های «اخرین
بندر» « ،عشق و مرگ» « ،استشهادی برای خدا» و «واکنش پنجم»
کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شد.
سال 1395تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری را از شانزدهمین
جشن دنیای تصویر به خانه برد .هاشم پور از معدود بازیگران سینمای
ایران است که فعالیتی در تئاتر نداشته است .حضور در سریال «اقازاده» و
یهای اوست.
نقشی که به «پدرخوانده» پهلو می زند هم از اخرین هنرمند صفحه 8