روزنامه صبا شماره 1277
روزنامه صبا شماره 1277
روزنامه صبا شماره 1277
سه شنبه| 22شهریور 13 |1401سپتامبر 16 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1277صفحه| 5000ناموت|
سیاست های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابالغ شد
اثـربخشـی رسـانه ملـی
گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی ،ایرانی صفحه 1
2
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
خرب سیمنا و تلویزیون
انتشار فراخوان شرکت در جشنواره سینمای جوان ایستاتیس
دبیرخانه شصت وپنجمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان ایستاتیس که به همت انجمن سینمای
یشود ،در مورد ثبت نام اثار
جوانان یزد و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی این استان برگزار م
تجربی در این رویداد اطالعیه ای صادر کرد .در متن این اطالعیه امده است« :این فیلمسازان می توانند در
بخش مسابقه اصلی جشنواره ثبت نام نمایند و با سایر اثار برای حضور در جشنواره به رقابت بپردازند .در
صورت وجود فیلم تجربی شاخص در این بخش جایزه مستقل نیز اهدا خواهد شد» نام نویسی از ۱شهریورماه
۱۴۰۱اغاز شده است و تا ۲۰مهرماه ۱۴۰۱ادامه خواهد داشت .مهلت نام نویسی و بارگذاری اثار به هیچ
عنوان تمدید نخواهد شد و راس تاریخ اعالم شده ،سایت ثبت نام بسته خواهد شد/.صباخبر
کاوه خداشناس بازیگر «مستوران» شد
کاوه خداشناس به فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی و تهیه کنندگی عطا
پناهی پیوست .با اضافه شدن بازیگران جدید ،بیش از ۲۰درصد از تصویربرداری فصل دوم این سریال انجام
شده است .فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه ای برگرفته از قصه ها و افسانه های کهن ایرانی است ،به
قلم محمد حنیف به نگارش درامده است و تصویربرداری ان در شهرک مستوران ادامه دارد .فصل اول سریال
«مستوران» به کارگردانی مسعود اب پرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی
انتن رفت .این مجموعه محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه
است« .اقازاده»« ،پدر» و «رستگاران» ازجمله اثار خداشناس هستند/.صباخبر
تنظیم دستورالعمل نمایش فوتبال جام جهانی در سینماها
با نزدیک شدن به ایام برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲قطر
و به دلیل حضور تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از جام جهانی،
از چندی پیش صحبت هایی مطرح شد که شاید بتوان بازی های
فوتبال را در سینما تماشا کرد و برای ان بلیت فروشی انجام شود؛
تجربه ای که قبال تکرار شده و مردم از ان راضی بودند گرچه خالی
از حاشیه نبود.
با پیگیری های خبرنگار صبا مشخص شد دستورالعملی برای
نمایش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲در سینماهای کشور
تنظیم شده است و ســینماهایی که خواستار نمایش مسابقات
هستند باید تعهدنامه ای مبنی بر رعایت دستورالعمل هایی که
اعالم شده است ،ارایه کنند.
رقابت«زاالوا»درفرانسهوتقدیردربلژیک
مراسماختتامیهچهلمیندورهجشنوارهبین المللیفانتاستیکفست
بروکسل«،زاالوا» به کارگردانی ارسالن امیری در بخش فیلم های نوظهور
این جشنواره ،مورد تقدیر ویژ ه هیئت داوران قرار گرفت .همچنین این
فیلم سینمایی که اخرین روزهای اکران را در کشور سپری می کند ،در
بخش رسمی پانزدهمین جشنواره اروپایی فیلم های فانتاستیک فست
استراسبورگ به نمایش در می اید.
«زاالوا» که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضوری موفق را
پشت سر گذاشت ،به تهیه کنندگی سمیرا و روح اهلل برادری؛ در بخش
رقابتی این جشنواره که ویژه ی نمایش اثار کمدی سیاه -فیلم نوار و
جنایی است با فیلم هایی از دیگر کشــورهای جهان در روزهای ، ۲۵
۲۶و ۳۰سپتامبر ( ۴ ،۳و ۸مهرماه) به نمایش درمی اید.این فیلم که
برند ه دو جایزه فیپرشی و هفت ه منتقدان جشنواره ونیز ( )۲۰۲۱است،
در سیزدهمین جشنواره فیلم های کردی لندن ( ۲۵سپتامبر) نیز به
نمایش درمی اید/ .خبرگزاری ایرنا
یکی از مهم ترین نکات این دستورالعمل ،پخش مسابقات با
استفاده از انتن صداوسیما اســت و نباید برای پخش مسابقات
فوتبال از شبکه های ماهواره ای استفاده شود .همچنین باتوجه به
اینکه سالن های سینما طبق برنامه به صورت سانس بندی فعالیت
دارند ،مدیران سینما باید ورود و خروج تماشاگران برای دیدن هر
مسابقه را خیلی سریع انجام دهند و از تجمع و توقف قبل و بعد از
نمایش در فضاهای درون و جلوی سینما جلوگیری کنند و امنیت
تماشاگران در فضای سینما هم برعهده مدیر سینما خواهد بود.
برخورد محترمانه با فرد یا افرادی که اقدام به دادن شعارهای
جنجال افریــن می کنند نیــز یکی دیگر از نــکات مهم این
دستورالعمل است و همچنین مدیر سینما موظف به تامین تمام
برادرانروسوگران ترینسریالتاریخرامی سازند
برادران روسو کارگردانان مشهور هالیوودی به سفارش امازون
سریالی با عنوان «سیتادل» می ســازند که با بودجه ۲۰۰میلیون
دالری رکورد گران ترین ســریال تاریخ فیلم و تلویزیون را به خود
اختصاص خواهد داد.
بودجه مجموعه استودیوی امازون برای «سیتادل» به بیش از
۲۰۰میلیون دالر رسیده است و ان را به یکی از گران ترین برنامه های
تلویزیونی تمام دوران تبدیل کرده است.
این مجموعه حول محور گروهی از عوامل نخبه از کشــورهای
مختلف اســت که برای ماموریت جاسوســی نهایی در تعدادی از
مکان های بین المللی متحد می شوند .ریچارد مدن و پریانکا چوپرا
جوناس بازیگران این فیلم هستند.
بودجه اولیه این فیلم ۱۶۰میلیون دالر بود که به دالیل مختلف
ازجمله برداشت های بیشتر توسط کارگردان و تیم فیلمبرداری۷۵ ،
میلیون دالر دیگر به هزینه ها اضافه شده است/.خبرگزاری فارس
امکانات و تجهیزات موردنیاز برای نمایش مسابقات فوتبال است.
یکی دیگر از نکات بسیار مهم این نامه این است که مدیر سینما
موظفبهپرداختحق السهمتعیینشدهصاحبانفیلمهاییاست
که به دلیل نمایش فیلم ،حق نمایش فیلم انها مبتنی بر قرارداد
مربوط سلب شده است و تعیین و اعالم میزان محاسبه و پرداخت
توسطشورایصنفینمایشخواهدبود.نکتهدیگریکهموردبحث
بودهاست،بحثقیمتگذاریبلیتهایسینمابرایتماشایفوتبال
بوده که طبق شنیده ها ،سینماها باید صرفا براساس مبلغ تعیین
شــده فروش بلیت برای نمایش فیلم اقدام به فروش بلیت برای
نمایش فوتبال کنند وهرگونه افزایش قیمت بلیت در این خصوص
تخلف محسوب می شود/.صباخبر
هریسون فورد با «ایندیانا جونز »۵امد
نخستین تریلر فیلم پنجم «ایندیانا جونز» در نمایشگاه ساالنه دیزنی
دیده شد .در این برنامه هریسون فورد در برابر عالقه مندان حاضر شد تا
درباره این فیلم صحبت کند.
او با حالتی کام ً
ال احساسی گفت :از اینکه این فیلم ها را که تجربه ای
باورنکردنی برای همه ما هستند ساختید ،متشکرم .فورد در این برنامه
تاکید کرد که بازی در این مجموعه برای او با فیلم پنجم به پایان می رسد
و گفت :دیگر یک بار دیگر برای شما زمین نمی خورم.
در حالی که جیمز منگولدکارگردان این فیلم است ،داستان انبشدت
مخفی نگه داشته شده است .تنها اطالعات درباره این فیلم همان است که
در تریلر دیده شد .مدس میکلسن ،توبی جونز ،بودی هالبروک ،توماس
کرچمن و انتونیو باندراس دیگر بازیگران این فیلم هستند« .ایندیانا جونز
»۵به عنوان ادامه سری فیلم های ماجراجویانه و تخیلی موفق سینمای
هالیوود که همواره پرمخاطب بوده اســت ،قرار است ۳۰ژوئن ۲۰۲۳
راهی سینماها شود/.خبرگزاری مهر صفحه 2
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
خرب سیمنا و تلویزیون
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر شد
مجتبی امینی ،دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با روز ملی سینما ،در اولین
حکمش مدیر روابط عمومی این دوره جشنواره را منصوب کرد .نجفی دانش اموخته رشته مطالعات فرهنگی
و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد است که در دو دهه گذشته عالوه بر فعالیت مستمر رسانه ای به عنوان
خبرنگار ،سردبیر و مدیر مسئول ،طی دوره های ۳۵تا ۳۹به مدت پنج سال مدیریت روابط عمومی جشنواره
فیلم فجر را عهده دار بوده و به مدت چهار سال هم به عنوان مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی فعالیت
داشته است .چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲تا ۲۲بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی
امینی برگزار می شود/.صباخبر
3
«زمانی برای از دست دادن» در ایتالیا
فیلم کوتاه «زمانی برای از دست دادن» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا بهشتی به جمع نامزدهای
بخش اصلی مسابقه یازدهمین دوره جشنواره بین المللی تورفیلم ایتالیا ( )ITFFراه پیدا کرد.
این فیلم کوتاه پیش از این در جشنواره های امریکا ،کانادا ،روسیه ،گرجستان حضور داشته و در استانه
حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی تورفیلم ایتالیا از پوستر و تیزر ان رونمایی شد .جشنواره
بین المللی تورفیلم ایتالیا ( )ITFFاز چهارم تا هشتم اکتبر ۲۰۲۲در شهر ُرم ایتالیا برگزار می شود.
فیلمنامه فیلم کوتاه «زمانی برای از دســت دادن» به طور مشترک توسط محمدرضا بهشتی و مریم
موسویان به نگارش در امده است /.خبرگزاری ایرنا
محمدرضا مصباح :عشق سینماگران این هنر را
زنده نگه داشته است
لزوم ترسیم چشم انداز
برای نجات سینما
محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما درباره وضعیت سینما گفت:
سینمای ما در حال حاضر به دلیل شرایط اکران ،ورشکسته یا به مرز
ان نزدیک است.
او ادامه داد :بزرگترین مشکلی که وجود دارد ،نبود تنوع ژانر و زمینه
سخت افزاری مناسب است .متاسفانه نسبت صندلی های سینما به
جمعیتکشوروسرانهکشورهایدیگربسیارپاییناست.هرچندوجود
و قوت نمایش خانگی جذابیت خاص خود را دارد و در برخی موارد از نظر
اقتصادی نیز خوب است اما به مشکالت سینما اضافه کرده و از رونق
سینما کاسته است .مصباح با اشــاره به لزوم ترسیم چشم انداز برای
نجات سینما بیان کرد :باید نگاه جامع و کامل و توام با پژوهش دقیق
برای ترسیم چشم انداز کوتاه مدت و بلندمدت به منظور نجات سینما
داشتهباشیم.اینتهیه کنندهسینمادربارهمسیریکهسینماطیکرده
و به دست ما رسیده است ،توضیح داد :چیزی که سینما را از پس این
سال های پر فراز و نشیب به دست ما رسانده است ،عرق و تعصب عمیق
هنری و شاید عاطفی عوامل و دست اندرکاران سینما بوده است .اگر
نگاه های موجود صرفا تجاری و اقتصادی بود و فقط به عنوان یک شغل
و تجارت به سینما نگاه می شد ،قطعا ماندگار نمی شد و به نظر من بدون
شک چیزی که باعث شده سینما زنده بماند و به دست ما برسد ،تعصب
و عرق اهالی ان بوده است.
تهیه کننده «پوست» درباره وظیفه اهالی سینما برای زنده ماندن
سینما و رساندن ان به نســل بعد از خود گفت :از این به بعد هم ما به
عنوان کسانی که بضاعتی در سینمای ایران داریم ،باید تالش خود را
به کار ببندیم تا سینما را به نسل بعد برسانیم .نگاه تجاری باید وجود
داشته باشد تا بازگشت سرمایه هم پیش بیاید اما نگاه صرفا تجاری
اشتباه است و باید از این نگاه فاصله گرفت تا سینما بماند .باید این نگاه
اصالح شود تا این تریبون تاثیرگذار بتواند تاثیرگذار باقی بماند.
او ادامه داد :هرچند شاید از نظر کمیت سینما نسبت به تلویزیون
مخاطب کمتری داشته باشــد اما نوع مخاطب سینما خاص است و
عموما در بطن جامعه تاثیرگذار هستند .اگر بتوانیم کاری کنیم تا این
قشر خاص و تاثیرگذار در کنار سینما بمانند ،رسالت خود را به انجام
رسانده ایم .این تهیه کننده فیلمهای هنری در پایان گفت :در تمام این
سال ها فیلم ها و سریال هایی در ذهن مخاطب ماندگار مانده است که
با عرق و ارمان گرایی تولید شده اند و هرچند موفقیت های تجاری هم
داشته اند اما صرفا تجاری نبودند .با این نگاه بوده است که میراث سینما
به دست ما رسیده و ما نیز باید با اصالح نگاه موجود و برطرف کردن
نقاط ضعف ان را به نسل های بعد از خود برسانیم /.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
پرونده
سیاست های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابالغ شد
اثربخشی رسانه ملی
گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی ،ایرانی
حضرت ایت اهلل خامنه ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰قانون اساسی،
سیاست های کلی برنامه هفتم را ابالغ کردند.
به گزارش پایگاه اطالع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ،حضرت ایت اهلل
خامنه ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰قانون اساسی ،سیاست های کلی
برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با
اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت تعیین شده است ،به سران سه
قوه ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
ابالغ کردند .رهبر انقالب اســامی با تشــکر از فعالیت فشرده اعضاء و
دبیرخانه مجمع در ارائه نظرات و مشارکت فعال قوای سه گانه و سایر ارکان
نظام ،تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاستها را گامی دیگر
در تحقق اهداف نظام خواندند و بر نظارت فعال بر حسن اجرای سیاست ها
تاکید کردند .سیاستهای کلی برنامه هفتم در ۷سرفصل «اقتصادی»،
«امور زیربنایی»« ،فرهنگی و اجتماعی»« ،علمی ،فناوری و اموزشی»،
«سیاسی و سیاســت خارجی»« ،دفاعی و امنیتی»« ،اداری ،حقوقی و
قضایی» و در ۲۶بند تصویب شده است.
متن نامه رهبر انقالب اسالمی و سیاست های ابالغی برنامه پنج ساله
هفتم به این شرح است:
بسم اهلل الرحمن الرحیم
سیاست های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی
توام با عدالت» تعیین شده است ،ابالغ می گردد:
مکرم مجمع تشخیص مصلحت نظام و
از اعضای محترم بویژه رئیس ّ
نیز دبیرخانه ی ان که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن
مجمع و کمیسیون ذی ربط ،پیش نویس سیاست های کلی برنامه هفتم
را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه
کردند ،تقدیر و تشکر می کنم.
مشارکت فعال و موثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام
نیز شایسته ی تقدیر است.
تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاست ها و اجرای دقیق
و مســووالنه ی ان ،گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری
اســامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیات عالی نظارت
مجمع تشخیص مصلحت ،به ُحسن اجرای سیاست های کلی برنامه ،کمک
خواهد کرد .شایست ه اســت برخی از راه های تحقق سیاست ها و الزامات
کمی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعه ی
مالی و شاخص های ّ
سیاست های ابالغی مذکور نیست ،در حد وسع و امکانات دولت در تهیه ی
الیحه مورد توجه و عمل قرار گیرد.
س ّیدعلی خامنه ای
۲۰شهریور ۱۴۰۱ صفحه 4
پرونده
سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم در بخش فرهنگی و اجتماعی
سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم در بخش فرهنگی و اجتماعی به شرح زیر است:
ـ اعتالء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسالمی ـ ایرانی ،تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی ،ارتقاء هویت
ملی و روحیه مقاومت ،کار و تالش در جامعه با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های کشور ،دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی
و افراد و شخصیت های اثرگذار علمی و اجتماعی و حمایت و پشتیبانی موثر دولت از ان.
ـ تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی ـ ایرانی و مواجهه موثر با جنگ روانی و تهاجم
فرهنگی و سیاسی دشمنان.
ـ تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان.
ـ افزایش نرخ باروری و موالید به حداقل ۲.۵طی پنج سال با حمایت همه جانبه از فرزنداوری و رفع موانع و ایجاد مشوق های
موثر و اصالح فرهنگی.
ـ توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی.
ـ ارتقاء سالمت اجتماعی و پیشگیری و کاهش اسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد ،حاشیه نشینی ،طالق و فساد بر اساس
شاخص های معتبر و بهره گیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمان بندی متناسب.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه های پنج ساله در بخش فرهنگی (از برنامه اول تا ششم)
بازخوانی سیاست های کلی برنامه اول در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه اول توسعه در بخش فرهنگی
به شرح زیر بود:
گسترش کمی و ارتقاء کیفی فرهنگ عمومی ،تعلیم و تربیت وعلوم و فنون در جامعه با توجه خاص نسبت به نسل جوان از طریق:
ســازماندهی و سیاســتگذاری هماهنگ و همگــون در امرفعالیت های فرهنگی بر مبنای ازادی عمل واحدهای اجرایی جهت
تحقیق ،تتبع ،نواوری و ارائه خدمات فرهنگی.
همگانی کردن فعالیت های فرهنگی و اجتناب از تفکر دولتینمودن امور فرهنگی با تاکید بر سیاســت های نظارتی و هدایتی
دولت.
افزایش کمی و کیفی تولید و پخش برنامه ها و افزایش پوششجمعیتی و جغرافیایی صدا و سیما در راستای تامین نیازهای برنامه
توسعه به ویژه در زمینه اموزش های مســتقیم و توجه بیشتر به
جمعیت در سن تحصیل و نیازهای محلی و منطقه ای.
پرورش روحیه احترام به قانون ،نظم پذیــری ،تعاون ،و کارگروهی ،احترام به قداست و ارزش کار و فعالیت مولد ،صرفه جویی،
حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ،حفظ قداست خانواده و تقویت
روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی.
تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به منظور اعتالء ادبو فرهنگ فارسی.
تقویت و توسعه ایرانگردی و جهانگردی در جهت تبادل تجربهو دانش و شناساندن میراث تمدن و فرهنگ اسالمی و ایران و کمک
به ارتقاء سطح تفاهم و وحدت ملی و اسالمی با حمایت ،تشویق و
سازماندهی مشارکت های عمومی و جذب و هدایت سرمایه های
غیردولتی در این زمینه.
بهبود و گسترش پژوهش ،حفاظت ،احیاء و استفاده مجدد ومعرفی میراث فرهنگی کشور و اثار و ارزش های فرهنگی انقالب
اسالمی و دفاع مقدس.
ترویج و نشر اثار و یاد رهبر کبیر انقالب اسالمی. مشارکت بیشتر زنان در امور اجتماعی ،فرهنگی ،اموزشی واقتصادی با حفظ شوونات خانواده و ارزش های متعالی شخصیت
اسالمی زن.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه دوم در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه دوم توسعه در بخش فرهنگی
و اجتماعی به شرح زیر بود:
اهتمام الزم به بخش های اجتماعی و توســع ه ســهم ان دربرنامه از قبیل :امنیت عمومی و قضایی ،فرهنگ ،اموزش همگانی،
بهداشت و درمان ،اموزش عالی و تحقیقات ،حفظ محیط زیست
و تربیت بدنی.
جهت دادن کلیــه فعالیت های اجرایی و تبلیغی به ســمترشــد معنویت و فضیلت اخالقی در جامعه ،تعمیق و گســترش
حساســیت ها و باور دینی ،گســترش ارزش های انقالبی ،حفظ
کرامت انســانی ،ایجاد نظم و قانون پذیری و روحیه ی کار و تالش
و خوداتکایی و قناعــت و جلوگیری از اســراف و مصرف گرایی و
پرداختن به زوائد.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه سوم در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه سوم توسعه در بخش فرهنگی
به شرح زیر بود:
اعتالء و عمق بخشــیدن به معرفت و بصیرت دینی و قرانی وتحکیم فکری و عملی ارزشهای انقالب اسالمی و مقابله ی با تهاجم
فرهنگی بیگانه
زنــده و نمایان نگاهداشــتن اندیشــه ی دینی و سیاســیحضرت امام خمینی رحمه اهلل علیه در همه ی سیاستگذاری ها و
برنامه ریزی ها ،و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسی
رعایت اراستگی سیمای جامعه و کشور و محیط سازندگی بهارزش های اسالمی و انقالبی
جهت دهی رسانه ها بخصوص صدا و سیما به سمت سالم سازیفضای عمومی و رشــد اگاهیها و فضائل اخالقی و اطالع رســانی
صحیح و تحقق سیاست های کلی برنامه توسعه
توجه به پرورش و شــکوفایی اســتعدادها ،تشویق خالقیتو نواوری علمی و تقویــت امر پژوهش و باال بــردن توان علمی و
فن اوری کشور
معرفی و ترویــج فرهنگ و ارزش های واالی اســام و ایراناسالمی به جهانیان و تبیین شخصیت و مبانی سیاسی و فکری امام
خمینی رحمه اهلل علیه به انان و توجه به تجربه ی دیگر کشورها -
بویژه کشورهایی که مشترکات بیشــتری با ما دارند -در برنامه ی
توسعه و شناســایی نکاتی که به موفقیت یا ناکامی انان انجامیده
است.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه چهارم در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنامه چهارم توسعه در بخش امورفرهنگى،
علمى و فناورى به این شرح بود:
ـ اعتال و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینى بر پایه
قران و مکتب اهل بیت (علیهم السالم)
ـ استوارکردن ارزش هاى انقالب اسالمى دراندیشه و عمل.
ـ تقویت فضایل اخالقى و ایمان ،روحیه ایثار و امید به اینده.
ـ برنامه ریزى براى بهبود رفتارهاى فردى و اجتماعی.
ـ زنده و نمایان نگاه داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امام
خمینى (ره) و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسى
در تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها.
ـ تقویت وجدان کارى و انضباط اجتماعى و روحیه کار و ابتکار،
کار افرینی ،درستکارى و قناعت ،و اهتمام به ارتقاء کیفیت تولید.
ـ فرهنگ سازى براى استفاده از تولیدات داخلى ،افزایش تولید
و صادرات کاال و خدمات.
ـ ایجاد انگیزه و عزم ملى براى دستیابى به اهداف مورد نظر در
افق چشم انداز.
ـ تقویت وحدت وهویت ملى مبتنى بر اسالم و انقالب اسالمى و
نظام جمهورى اسالمى و اگاهى کافى درباره تاریخ ایران ،فرهنگ،
تمدن و هنر ایرانى ـ اسالمى و اهتمام جدى به زبان فارسى.
ـ تعمیق روحیه دشمن شناسى و شناخت ترفندها و توطئه هاى
دشمنان علیه انقالب اســامى و منافع ملى ،ترویج روحیه ظلم
ستیزى و مخالفت با سلطه گرى استکبار جهانی.
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
5
ـ سالم سازى فضاى فرهنگى ،رشد اگاهی ها و فضایل اخالقى و
اهتمام به امر به معروف و نهى از منکر.
ـ اطالع رسانى مناسب براى تحقق ویژگی هاى مورد نظر درافق
چشم انداز.
ـ مقابله با تهاجم فرهنگى.
ـ گسترش فعالیت رســانه هاى ملى در جهت تبیین اهداف و
دستاوردهاى ایران اسالمى براى جهانیان.
ـ سازماندهى و بســیج امکانات و ظرفیت هاى کشور در جهت
افزایش سهم کشور در تولیدات علمى جهان.
ـ تقویت نهضت نرم افزارى و ترویج پژوهش.
ـ کســب فناورى ،به ویژه فناوری هاى نو شــامل :ریزفناورى و
فناوری هاى زیســتی ،اطالعات و ارتباطات ،زیست محیطی ،هوا
فضا و هسته اى.
ـ اصالح نظام اموزشى کشور شامل :اموزش و پرورش ،اموزش
فنى و حرفه اى ،اموزش عالى ،و کارامد کردن ان براى تامین منابع
انسانى مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم انداز.
تالش درجهت تبیین و استحکام مبانى مردم ساالرى دینى ونهادینه کردن ازادی هاى مشروع از طریق اموزش ،اگاهی بخشى
و قانونمند کردن ان.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه پنجم در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در چارچوب سند چشم
انداز بیست ساله و با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت ،ابالغ شده
اســت .متن ابالغیه مقام معظم رهبری در بخش فرهنگی برنامه
پنجم به این شرح بود:
امور فرهنگیـ تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست
فرهنگی برای طرح های مهم.
ـ زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینی و سیاسی حضرت امام
خمینی(ره) و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسی
در تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها.
ـ تقویــت قانون گرایی ،انضبــاط اجتماعی ،وجــدان کاری،
خودباوری ،روحیه کار جمعی ،ابتکار ،درست کاری ،قناعت ،پرهیز
از اسراف و اهتمام به ارتقاء کیفیت در تولید.
ـ مقابله با جریانات انحرافی در حــوزه دین و زدودن خرافات و
موهومات.
ـ استفاده بهینه از فناوریهای اطالعاتی و ارتباطی برای تحقق
اهداف فرهنگی نظام.
ـ ایجاد درک مشترک از چشم انداز بیست ساله و تقویت باور و
عزم ملی برای تحقق ان.
بازخوانی سیاست های کلی برنامه ششم در بخش فرهنگی
سیاست های کلی برنام ه ششم توســعه دارای ۸۰بند و شامل
سرفصل های مختلف بود که متن ابالغی ه رهبر معظم انقالب اسالمی
به رئیس جمهور در بخش «فرهنگی» به این شرح بود:
امور فرهنگی تالش شایسته برای تبیین ارزش های انقالب اسالمی و دفاعمقدس و دستاوردهای جمهوری اسالمی.
ارائه و ترویج سبک زندگی اســامی ،ایرانی و فرهنگ سازیدرباره ی اصالح الگوی مصرف و سیاست های اقتصاد مقاومتی.
اجرای نقشه ی مهندسی فرهنگی کشــور و تهیه ی پیوستفرهنگی برای طرح های مهم.
حمایت مــادی و معنوی از هنرمندان ،نــواوران ،محققان وتولیدکنندگان اثار و محصوالت فرهنگــی و هنریِ مق ّوم اخالق،
فرهنگ و هویت اسالمی ،ایرانی.
حضور موثر نهادهــای فرهنگی دولتــی و مردمی در فضایمجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ،مفاهیم و هویت اسالمی
ایرانی و مقابله با تهدیدات. توجه ویژه به توســعه و تجلی مفاهیم ،نمادها و شاخص هایهویت اسالمی ،ایرانی در ساختارهای سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی
و فرهنگی کشور. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
رونمایی از البوم «نواحی اشک »۲در استانه اربعین حسینی
ایین رونمایی از البوم «نواحی اشک »۲تازه ترین مجموعه منتشر شده مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی
هنری شهرداری تهران روز سه شنبه ۲۲شهریور با حضور عوامل این اثر برگزار می شود .هدف از تولید این البوم
باز سازی نواهای مذهبی -ائینی مرتبط با واقعه عاشورا و ارج گذاری به هنر اصیل اواز خوانی مبتنی بر ردیف
اوازی موسیقی دستگاهی ایران است .البوم «نواحی اشــک »۲شامل ۱۰قطعه «شده فصل عزا»« ،این دل
تنگم عقده ها دارد» « ،ای سپرده در خرابه جان»« ،ساقی لب تشنگان»« ،طفالن مسلم»« ،حضرت قاسم (ع)»،
«حضرت علی اصغر (ع)»« ،شه زاده اکبر (ع)»« ،حضرت ابالفضل (ع)» و «عزیمت به شام» است .این البوم به
صورت صوتی و کلیپ در روزهای اول تا دهم محرم به صورت مجازی و عمومی منتشر شد/.خبرگزاری مهر
«نقش شیدایی» به نیاوران رسید
نمایشگاه نقاشی «نقش شیدایی» به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی در نگارخانه شماره یک
فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
دراین نمایشگاه که از ۲۳شهریور برگزار خواهد شــد ۷۲ ،اثر از سولماز کشاورزی ،غزل زارع ،دریا
دادور ،فرشاد رضایی و ارش علی محمدی با مضمون واقعه عاشورا ،در سبک ابستره به نمایش در خواهد
امد .در این اثار ،هنرمندان مذکور با سبکی متفاوت ،این رویداد مهم بشری را در قالب هنر انتزاعی به
تصویر کشیده اند .این نمایشگاه به مدت یک هفته همه روزه از ساعت ۱۰الی ( ۱۹و در روز جمعه ۲۵
شهریور از ساعت ۱۴الی )۱۹برای بازدید عموم برپا خواهد بود/.خبرگزاری مهر
وقتی بمباران ،ساکنان یک اپارتمان را به «موتورخونه» کشاند!
امیرحسین بصیر نویســنده ،طراح و کارگردان نمایش
«موتورخونه» که در عمــارت نوفل لوشــاتو روی صحنه
است ،درباره مضمون این اثر نمایشــی گفت :وقایع نمایش
«موتورخونه» در دهه ۶۰و زمــان بمباران هوایی در تهران را
روایت می شود .در این نمایش جامعه ایرانی در اشلی کوچک تر
و درباره ساکنان یک اپارتمان به تصویر کشیده می شوند که
به دلیل بمباران به موتورخانه ساختمان پناه می برند .اهالی
ساختمان در این موتورخانه گیر افتاده و محبوس هستند و
نمی توانند از این موتورخانه بیرون بیایند اما همه به دنبال فرار
هستند ولی در نهایت در همین موتورخانه دفن می شوند.
او ادامه داد :اهالی ساختمان می توانند هرکدام نماینده قشر
خاصی باشند اما همگی از نظر طبقه اقتصادی در یک سطح
قرار دارند و رنگ ها و تفاوت هایشان براساس نوع رفتارشان
است .اگر در جامعه هم دقت کنیم ،متوجه می شویم که افراد
زیاد از نظر نوع نگاه و تفکر از هم متفاوت نیســتند و بیشتر
شیوه هایشان با یکدیگر تفاوت دارد.
بصیر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد :نمایش در
پیرنگ اصلی اثری رئالیستی محسوب می شود اما در اجرا یک
سری قواعد اکسپرسیونیستی هم وارد شده است و عواطف و
احساسات درونی را به شکل بیرونی می بینیم .در همین راستا
در این نمایش با کاراکتری به نام «مغز» مواجه هستیم که مغز
همه ادم ها است و اوست که همه را هدایت و راهنمایی می کند و
افتتاحنمایشگاه«وقفه»درگالریشلمان
نمایشگاه انفرادی نقاشــی های مهتاب علی ابادی به نام «وقفه»
جمعه ۲۵شهریورماه در گالری شلمان افتتاح می شود.
در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است« :هیچ چیز قابل پیش بینی
و دست کم قابل برنامه ریزی نیست و رخدادهای بسیاری ممکن است
مانع از افتادن انه مهم و موردنظر شوند.
مجموعه «وقفه» را در روزهایی که به سختیشــان واقف بودم و
خواسته بودم بجنگم ،نقاشی کرده ام .این مجموعه برگرفته از تقریبا
صد اثر کاغذی و مقوایی است که با متریال اکرلیک و راپید کار شده و
به خاطر لت بودن اثار ،هدف مشخصی را در خود جا داده است .هدف
از اجرای لت در این اثار نشان از توقفی کوتاه میان مرگ و زندگی است
که به واسطه سختی «انتظار» بر یک انسان تحمیل می شود.
از ۱۰۰اثر موجود ۲۶ ،اثر منتخب درنمایشگاه انفرادی نقاشی های
مهتاب علی ابادی به نمایش گذاشته شده اســت که اغلب رویه ای
سوررئالیستی دارند/».صباخبر
فراخوانچهارمیننمایشگاه«سازخانه»منتشرشد
چهارمین دوره نمایشگاه سازخانه به همت خانه موسیقی ایران و
کانون سازندگان ساز با همراهی خانه هنرمندان ایران در شاخه های
سازهای ایرانی ،کالسیک و ابداعی از ۲۷ابان ماه تا چهارم اذرماه
در محل خانه هنرمندان ایران برپا می شود.
عالقه مندان متقاضی حضور در این نمایشــگاه تا ۱۵مهرماه
امسال فرصت دارند تا در این رویداد ثبت نام و نسبت به تکمیل فرم
حضور در این نمایشگاه اقدام کنند.
در چهارمین دوره نمایشگاه سازخانه برای اعضای خانه موسیقی
و اعضای کانون سازسازان خانه موسیقی تسهیالت ویژه ای در نظر
گرفته شده اســت .با توجه به محدودیت مکان نمایشگاه اولویت
حضور در این رویداد با افرادی است که زودتر فرم ثبت نام را تکمیل
و ارسال کرده باشــند .همچنین نمایشگاه سازخانه در چهارمین
دوره میزبان جلسات و نشست های تخصصی است که جزییات ان
به زودی اطالع رسانی می شود/ .خبرگزاری ایرنا
فضاینمایشرابهسمتوسوییاکسپرسیونیستیمی کشاند.
این کارگردان درباره گروه نمایش و شکل گیری اثر بیان کرد:
این نمایش کاری از هنرجویان موسسه «هشت میلیمتری» به
مدیریت هومن سیدی است .و اکثر بازیگران نمایش که متولد
دهه ۷۰و ۸۰هستند تا به حال تجربه روی صحنه رفتن نداشتند
و حتی برخی از انها تا به حال تئاتر هم ندیده بودند .اما در حال
حاضر این ۲۰نفر انقدر اماده و دغدغه مند هستند که می توانم
به جرات بگویم که همه هنرمندان اینده داری خواهند شد .هم
هومن سیدی و هم معین شاهچراغی تهیه کننده نمایش افراد
شریف و دغدغه مندی هستند و هدفشان پرورش و اموزش
نسل جوان به حوزه تئاتر و سینما است .داود نامور مدیر عمارت
نوفل لوشاتو هم با گروه بسیار همراه بوده است و می توانم از او
در میان مدیران تماشاخانه مختلف به عنوان انسانی شریف و
درست نام ببرم .این نمایش با رویکردی اجتماعی قصه ای در دل
روزهای بمباران دهه شصت را در فضایی کمدی روایت می کند.
در خالصه داســتان این نمایش امده اســت :اهالی یک
ساختمان بعد از شنیدن اژیر قرمز وارد موتورخانه می شوند و
در پس ان ماجراهایی برایشان اتفاق می افتد.
از بازیگران ایــن نمایش می توان به پــدرام اراد ،مجید
اجتهادی ،قاسم اصغری ،شــبنم اصفهانی زاده ،بهار باختر،
عرفان بافقی زاده ،رضوان حاج ،هامون خان محمدی ،بهرنگ
رهنمون ،محمد سعادتمند اشاره کرد/.خبرگزاری مهر
فهرست عوامل نمایش «خوشدالن» تکمیل شد
نمایش «خوشدالن» که اثری کمدی است جدیدترین نمایشنامه
نگاشته شده توسط سعید پورصمیمی است که از نیمه اول ماه مهر با
کارگردانی پریزاد سیف و تهیه کنندگی سعید خانی روی صحنه می رود.
در این نمایش سعید پورصمیمی ،مسعود کرامتی ،بهرام ابراهیمی ،الهام
پاوه نژاد ،رضا موالیی ،پریزاد سیف ،شاهین عالیی نژاد ،بهروز پوربرجی،
علی پویا قاسمی ،فرزانه زینتی ،شهاب عباسیان ،حامد مهدی نژاد ،رضا
فیض بخش ،محمدکیان اسماعیلی ،مریم محبی ،سعید محبی به ایفای
نقش می پردازند .افسانه قلی زاده طراحی گریم ،ارام موسوی طراحی
لباس ،مبین فراهانی طراحی صحنه ،ســهیل سریع االطالق و محمد
اصغری موسیقی «خوشدالن» را عهده دار هستند .از دیگر عوامل این
نمایش می توان به طراح گرافیک و پوستر :محمد موحدنیا ،طراحی و
ساخت تیزر :امید میرزایی ،طراح موشن گرافیک :بابک بیگی ،عکاس:
کیارش مسیبی ،گرافیست :شکوفه بیاتی ،مدیر محتوا و تبلیغات :محمد
موحدنیا و مشاور رسانه :فریبرز دارایی اشاره کرد/.خبرگزاری مهر صفحه 6
سه شنبه22شهریور 1401شماره1277
خرب فرهنگ و هرن
ارمین زارعی به زودی کنسرت می گذارد
سامانه بلیت فروشی هنرتیکت اعالم کرده است به زودی ارمین زارعی که به ارمین معروف است،
برای برگزاری اولین کنسرت رسمی خود در ایران اماده می شود .این خواننده پاپ که مدتی به دنبال
دریافت مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بود ،به نظر می رسد حال با دریافت مجوز درصدد
برگزاری کنسرت خود است .بلیت فروشی اختصاصی این کنسرت توسط هنرتیکت انجام می شود .در
حال حاضر اطالعات دقیقی از تاریخ برگزاری و همچنین مکان کنسرت اعالم نشده است.
ارمین زارعی زاده ۵ ،اردیبهشت ۱۳۶۵است که با نام های هنری ارمین نیز شناخته می شود ،خواننده
رپ و موسیقی تلفیقی است/.صباخبر
7
کنسرت همایون شجریان این بار در سه شهر استرالیا
همایون شجریان ،خواننده موسیقی ایرانی در صفحه رسمی اینستاگرام خود طی انتشار عکسی از برگزاری
کنسرت خود با عنوان «به رنگ صدا» که پیش از این نیز در ایران به اجرا درامده و قرار است که در کانادا نیز برگزار
شود ،این بار از اجرا در استرالیا و در شهرهای بریسبان ،ملبورن و سیدنی خبر داد .کنسرت «به رنگ صدا»ی
همایون شجریان که با یادی از محمدرضا شجریان در تاریخ های ۱تا ۶تیرماه ۱۴۰۱همراه با ارکستر سیاوش
و به رهبری ارش گوران در سالن همایش های کشور در وزارت کشور روی صحنه اجرا رفته بود و پس از ان نیز
برای اجرای دوباره در کانادا در نظر گرفته شد ٬این بار در سانس ها و روزهای مختلف به ترتیب ۲۱سپتامبر٬
۲۳سپتامبر و ۲۴سپتامبر ۲۰۲۲و نیز در شهرهای بریسبان ٬ملبورن و سیدنی به اجرا درخواهد امد/ .صباخبر
بیانی ه انجمنصنفیطراحانگرافیکدربارهتغییرعالمتاستانداردایران
طراحی نشان موسس ه استاندارد ایران سال ۱۳۶۴توسط استاد
مرتضی ممیز ،پیشــگام گرافیک مدرن ایــران ،بنیانگذار انجمن
صنفی طراحان گرافیک و از پایه گــذاران اموزش گرافیک نوین در
سیستم دانشگاهی کشور طراحی و جایگزین نشانه قبل از انقالب
این موسسه شد.
این اثر با توجه به طراحی پیشــرو و هوشمندانه ای که داشت در
کنار شعار «عالمت استاندارد ،نشان ه مرغوبیت کاالست» به سرعت
به نشانه ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد .عالمت استاندارد در نگاه
اول یک مونوگرام زیبا از حرف Sرا به نمایش می گذارد که با نگاهی
خالقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است ،ویژگی منحصر به
فرد این نشانه حروف مخفف شــد ه عنوان موسس ه استاندارد است
که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانــی این مونوگرام جای
گرفته اســت .در حالت اصلی کلمه «ایران (بــدون نقطه)» دیده
می شود و با چرخش ۱۸۰درجه ای ان ،عبارت « »ISIRIخوانده
می شود .عالوه بر طراحی زیبا و منسجم ،این نشانه به عنوان یکی از
مجموعه های
نیمایی موفق
باعث طراوت
جریان شعر انقالب
هستند
بهترین لوگو های ملّی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک
داخل و خارج از کشور بوده و در حیط ه اموزش گرافیک نیز همواره
مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرســان است .حال انکه با
توجه به تغییر سیستم اداری موسسه استاندارد و تبدیل شدن ان
به سازمان ،طراحی حروف میانی این نشانه نیز (در حالت انگلیسی)
از ISIRI - Institute Standard Industrial Research
of IRANبــه INSO - Iranian National Standard
Organizationتغییر حالت پیداکرده و بــه دنبال این اتفاق،
دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک در اشکال
انجام شده که توجه و تاثر بســیاری از طراحان گرافیک را به خود
جلب کرده است .نگاه و عمل تصمیم گیرندگان و مسئولین این امر
به هر هدفی که بود ه است با دستکاری و حذف و اضاف ه غیرحرفه ای
جزئیات ،نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعاً بعد ها با مشکالت
جدی ساختاری روبه رو خواهد شد ،بلکه نتیج ه ان به هیچ عنوان قابل
دفاع نبوده و به وضوح اســیبی جدی را به این نشان ه ارزشمند ملی
در دوازدهمین نشســت از سلســله نشست های «تکیه
کتاب» ،مجموعه شــعر «شــبیه» ســروده علی داودی ،با
حضور مرتضی امیری اســفندقه ،علی محمد مودب ،سید
احمد نادمی و هادی خورشــاهیان ،رونمایی و بررسی شد.
هادی خورشاهیان در بیان ویژگی های این اثر گفت :پیش از
این ،شعرهای عاشورایی زیادی از بزرگانی همچون سیدحسن
حسینی را خوانده و شنیده ایم ،اما شعرهای علی داودی در
شبیه،مضاعفبهدلمنشست،بهایندلیلکهنهشعرکالسیک
بود که مخاطب عام تری دارد ،نه شعر ازاد با مخاطب خاص تر
بود؛ این مجموعه ،اشــعاری میانه با مخاطب میانه اســت.
او با بیان اینکه شعر نیمایی ،تناسب عجیبی با شعر عاشورایی
وارد کرده است .انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این
رفتار غیر حرفه ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعالم می کند و با توجه
به متن این بیانیه در تاریخ ۲۰شهریور سال ۱۴۰۱انجمن صنفی
طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران
تقاضا دارد تا در تغییر نشانه «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید
نظر کند /.هنرانالین
دارد ،افزود :احســاس خیلی خوبی نســبت به شعر نیمایی
عاشــورایی دارم .این فرم ،بهترین قالب برای تصویرسازی از
مفاهیم خاص عاشورایی است.
علی داودی در شبیه به خوبی این کار را انجام داده است.
شــعرهایی با لحظات ناب و به دور از شعارهای معمول .هیچ
شعری نبود که کشفی نداشته باشد .در ادامه سیداحمد نادمی
اظهار کرد :علی داودی از شاعران ادبیات انقالب است .تمام
ویژگی هایی که برای یک شاعر انقالب اسالمی مدنظر است،
در ایشان وجود دارد.
مرتضی امیری اســفندقه نیز در بخش دیگری از این
نشست ،بیان کرد :اگر ارادت قوی به اباعبداهلل (ع) در قالب
شعر ضعیف اجرا شود ،پسند خاطر نیست .با وجود اینکه
مهدی اخوان ثالث به خوبی فرم نیمایی را شرح داده ،ولی باید
اعتراف کنیم که هنوز هم نسبت به ان نااشنا هستیم .اما علی
داودی در «شبیه» به کوچه پس کوچه های نااشنای این فرم
راه پیدا کرده است.
علی محمد مودب نیز در بخــش دیگری از این ایین در
سخنانی اظهار کرد :این گونه اشعار ،به معنای درمان شعر
انقالبی ما است و با زمانه همراه است.
علی داودی نویسنده مجموعه شعر «شبیه» در بخش
پایانی این برنامه ،گفت :این کتاب را متعلق به خودم نمی دانم،
بلکه ادای وظیفه ای در این حوزه می دانم /.خبرگزاری ایرنا صفحه 7
دورویسـکهسـینما بـرایمهـدیفقیـه
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
پیرمرد و دنیا!
مهدی فقیــه طی ســالیان حضــورش در فیلم های
ســینمایی و مجموعه های تلویزیونی ،بیــش از هر چیز
دیگری در شخصیت و شــمایل پدربزرگی شیرین زبان
و دوست داشــتنی خود را در مخیله تماشاگران سینما و
تلویزیون ایران به تصویر کشــانده اســت .این شخصیت
با فیلم «هور در اتش» در ســینمای ایران متولد شد و تا
امروز هم خواه روی پرده نقره ای ،خواه در جعبه جادویی
ماندگار شده اســت .مهدی فقیه در ان فیلم نقش «بابا
عقیل» را بازی کرد .پیرمردی که در جست وجوی فرزندش
«رحمت» عازم خط مقدم جبهه می شود .شمایل فقیه در
ان فیلم همواره با او ماند تبدیل به شناسنامه ثابت او بین
مخاطبان سینما و سیمای ایران شد.
شــخصیتی که کمتر عصبانی می شــد و اگر می شد
در راه هدفی بزرگ و مقدس بود.شــخصیتی که همواره
لبخند می زد خواه در خوشــی ،خواه ناخوشی ،پیرمردی
که فقیه ان را خلق کرده ،دنیا را زیاد جدی نمی گیرد .اما
چرا این کاراکتر در سینمای ایران ماندگار شد؟ به وضوح
می توان دید که شــخصیت «پیرمرد دوســت داشتنی و
مهربان» برگرفته از کاراکترهایی حقیقی بین مردم است.
ریش سپیدانی دنیا دیده ،که با گذر ایام و بازی بی پایان روز
و شب ،به بسیاری از ارزوهای خود رسیده اند ،یا نرسیده اند
و در راه نیل به ان ها چیزهای مهم تری نصیبشــان شده
است .فلســفه مرگ و زندگی برای ان ها بسیار متفاوت تر
از دیگران است .به ویژه موســپیدانی که طی چند دهه،
همه انچه را که روزگار به مردمان سرزمین شان تحمیل
کرده خوب لمس کرده اند .پس ان ها می خندند و بی خلل
مهر می ورزند ،چون به فنای این جهانی بیش از هر کسی
باور دارند ...فقیه با وجود موفقیت در ان کاراکتر ،طبیعتی
مهربان دارد .طبیعتی که هرگز اجازه نمی دهد شخصیتی
را که خلق کرده ،از خودش جدا کند.
پنجم اذر ،همان روزی که سال 381پیش از میالد مسیح شاهد اخرین جنگ اردشیر بابکان ساسانی با رومیان ،جنگ باربالیوس در انتالیا که با پیروزی
ایرانیان توام بود ،همان روزی که سال روز تولد جمشید مشایخی ،بازیگر برجسته فقید سینما و تلویزیون ایران است ،زادروز او نیز محسوب می شود .مهدی
فقیه 5اذر 1324در دیار سعدی و حافظ دیده به جهان گشود .کودکی ،دوران دبستان و دبیرستان را هم در زادگاهش ،شیراز گذراند و سال 1344فعالیت
در گروه های تئاتر مرکز استان فارس را اغاز کرد .سه سال بعد در ازمون بورسیه تحصیل در فرانسه رتبه دوم کشور را کسب کرد اما فقیه بیم ان را داشت که
پدرش ،رئیس القرای تفسیر قران در شیراز با عزیمت او به بالد فرنگ مخالفت کند .این اتفاق اما نه تنها نیفتاد ،بلکه پدر با استقبال از قبولی فرزندش در این
ازمون ،وقتی اضطراب مهدی فقیه جوان را با ان خط ریش های چکمه ای ،سبیل تنک و موهای پارافین زده می بیند ،با لبخند گفت «:باباجان! پسرجان برو
درس بخوان ! و حواست باشد کاری کن که عاقبت به خیری در ان باشد ».و دعای خیر بدرقه راه فرزند می کند .به این ترتیب فقیه راهی سرزمین هگزاگون
(کشور شش ضلعی) می شود .پاریس باشکوه ،پاریس فریبنده ،پاریسی که پایتخت فرهنگ و ادب اروپا و جهان محسوب می شد و فقیه در حومه این شهر به
یشد .دو سال بعد مهدی فقیه به میهن و زادگاهش بازگشت تا با فرمی جدید نمایش
دانشکده «ونسن» رفت که بخشی از دانشگاه «برادران لومیر» محسوب م
رستم و سهراب را اجرا کند .نمایشی که نقال و بازیگر توامان در ان حضور داشتند .این نمایش نه فقط در شیراز که در شهرستان دیگر استان فارس ،در الر و
اباده و فسا هم اجرا شد تا مردم با استعداد این جوان تازه از فرنگ برگشته اشنا شوند .نمایش «افعی طالیی» به کارگردانی مهدی فقیه در تاریخ هنر استان
فارس ،اثری جاودانه محسوب می شود ،چرا که نخستین پوستر تئاتر استان فارس برای این نمایش منتشر شد .فقیه همزمان به اجرای نمایش های عروسکی
و روحوضی که برای عوام جذابیت زیادی داشت پرداخت .فقیه نخستین کسی بود که نمایش عروسکی موسوم به «جی جی بی جی» را به گونه ای منظم در
ایران اجرا کرد .این نوع نمایش عروسکی کاری متفاوت با خیمه شب بازی بود ،از ان جهت که در این نمایش ،عروسک ها برخالف خیمه شب بازی که نخی اند،
با دستکش نقش افرینی می کنند .فقیه جوان شخصیت «پهلوان کچل» این نمایش را به یکی از محبوب ترین کاراکترهای کودکان و نوجوانان ایران بدل کرد.
فقیه درباره این موضوع سال 1396در مصاحبه ای گفته بود «:در کشور ما به خاطر سابقه فرهنگ طوالنی متن های با
اصالت و کهن بسیار زیبا و خوبی منطبق بر فرهنگمان برای اجرا وجود دارد .یکی از این متن ها جی بی جی یا پهلوان
کچل است .این کار باید به شیوه عروسکی اجرا شــود .در این نمایش ۱۴عروسک روی پرده بازی دارند .این
نمایش در گذشته های دور در کوی و برزن های استان فارس در ایام نوروز توسط هنرمندان سیار و دوره گرد
برای مردم اجرا می شد .در برخی از مواقع این گروه های سیار این نمایش را در خانه های اعیان و اشراف هم
اجرا می کردند .سال 1350اما زمانی بود که فقیه در نخستین فیلم سینمایی خود نقش افرینی کرد« .داش
اکل» به کارگردانی مسعود کیمیایی نام این فیلم بود که باعث شد فقیه در نخستین حضور سینمای اش
بازی کنار ستاره های سینمای ایران از جمله بهروز وثوقی ،ژاله علو و بهمن مفید را تجربه کند .فقیه پس از
این فیلم ،به حضور در سینمای ایران عالقه چندانی نشان نداد .حدود یک دهه پس از انقالب اسالمی بود
که او دوباره در سینمای ایران با فیلم «تابستان »58کاری از مجتبی راعی افتابی شد .فقیه در این فیلم
نقش «جمعه» را بازی کرد .سال 1370بود که مهدی فقیه نخستین نقش اصلی خود را در فیلم «هور در
اتش» ساخته عزیزاهلل حمیدنژاد تجربه کرد .بازی در نقش «بابا عقیل» برای فقیه 46ساله حسابی
شهرت و اعتبار در پی داشت .فیزیک و میمیک چهره مهدی فقیه باعث می شد کارگردانان
سینمای دفاع مقدس اغلب به او نقش هایی که اغلب شبیه هم بودند اعطا کنند.
مجتبی راعی در فیلم بعدی خود «تونل» هم نقشی اصلی به فقیه می دهد .فقیه
کارش در تلویزیون را هم سال 1374و با مجموعه تلویزیونی «نبردی دیگر»
اغاز کرد .سریالی در ژانر دفاع مقدس که داستانش در اردوگاه اسرای ایرانی
در عراق روایت می شد .بازی قابل تحسین فقیه و محمد پورستار در کشاکش
خط روایی سریال (تالش سرگرد مشعل از حزب بعث برای یافتن حاج
رسول رستگاری) این دو چهره را بیش از پیش دوست داشتنی کرد.
فقیه در طول دوران بازیگری خود در بیش از 40فیلم و 27مجموعه
تلویزیونی نقش افرینی کرد که اخرین فیلمش «زندان انفرادی»
به کارگردانی مسعود اطیابی به سال 1398و اخرین مجموعه
تلویزیونی فقیه نیز سریال «بی نشان» کاری از راما قویدل است
که این روزها از انتن شبکه ســوم سیما هم روی انتن می رود.
پیش تر و سال 1390بازی در مجموعه «شوق پرواز» یک بار
دیگر نام او را سر زبان ها انداخته بود .فقیه با تکیه کالم های
خاص خودش مانند «بابای جی جــی» یا «گپ گلم»
همچنان وامدار لهجه شیرازای است .این بازیگر کهنه کار
ایران سرانجام سال 1389و با بازی در نقش «جادوگر»
فیلم «ملک سلیمان» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر
نقش مکمل مرد بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر
را به خود اختصاص داد .فقیه حاال در 77سالگی ،قصد
دارد با سینمای مستند به عنوان کارگردان مطرح شود
تا روی دیگر سکه سینما را هم ببیند. صفحه 8