روزنامه صبا شماره 1277 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1277

روزنامه صبا شماره 1277

روزنامه صبا شماره 1277

‫سه شنبه| ‪22‬شهریور ‪ 13 |1401‬سپتامبر‪ 16 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1277‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫سیاست های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابالغ شد‬ ‫اثـربخشـی رسـانه ملـی‬ ‫گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی‪ ،‬ایرانی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫انتشار فراخوان شرکت در جشنواره سینمای جوان ایستاتیس‬ ‫دبیرخانه شصت وپنجمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان ایستاتیس که به همت انجمن سینمای‬ ‫ی‪‎‬شود‪ ،‬در مورد ثبت نام اثار‬ ‫جوانان یزد و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی این استان برگزار م ‬ ‫تجربی در این رویداد اطالعیه ای صادر کرد‪ .‬در متن این اطالعیه امده است‪« :‬این فیلمسازان می توانند در‬ ‫بخش مسابقه اصلی جشنواره ثبت نام نمایند و با سایر اثار برای حضور در جشنواره به رقابت بپردازند‪ .‬در‬ ‫صورت وجود فیلم تجربی شاخص در این بخش جایزه مستقل نیز اهدا خواهد شد» نام نویسی از‪ ۱‬شهریورماه‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬اغاز شده است و تا ‪ ۲۰‬مهرماه ‪ ۱۴۰۱‬ادامه خواهد داشت‪ .‬مهلت نام نویسی و بارگذاری اثار به هیچ‬ ‫عنوان تمدید نخواهد شد و راس تاریخ اعالم شده‪ ،‬سایت ثبت نام بسته خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫کاوه خداشناس بازیگر «مستوران» شد‬ ‫کاوه خداشناس به فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی و تهیه کنندگی عطا‬ ‫پناهی پیوست‪ .‬با اضافه شدن بازیگران جدید‪ ،‬بیش از ‪ ۲۰‬درصد از تصویربرداری فصل دوم این سریال انجام‬ ‫شده است‪ .‬فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه ای برگرفته از قصه ها و افسانه های کهن ایرانی است‪ ،‬به‬ ‫قلم محمد حنیف به نگارش درامده است و تصویربرداری ان در شهرک مستوران ادامه دارد‪ .‬فصل اول سریال‬ ‫«مستوران» به کارگردانی مسعود اب پرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی‬ ‫انتن رفت‪ .‬این مجموعه محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه‬ ‫است‪« .‬اقازاده»‪« ،‬پدر» و «رستگاران» ازجمله اثار خداشناس هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫تنظیم دستورالعمل نمایش فوتبال جام جهانی در سینماها‬ ‫با نزدیک شدن به ایام برگزاری جام جهانی فوتبال ‪ ۲۰۲۲‬قطر‬ ‫و به دلیل حضور تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از جام جهانی‪،‬‬ ‫از چندی پیش صحبت هایی مطرح شد که شاید بتوان بازی های‬ ‫فوتبال را در سینما تماشا کرد و برای ان بلیت فروشی انجام شود؛‬ ‫تجربه ای که قبال تکرار شده و مردم از ان راضی بودند گرچه خالی‬ ‫از حاشیه نبود‪.‬‬ ‫با پیگیری های خبرنگار صبا مشخص شد دستورالعملی برای‬ ‫نمایش مسابقات جام جهانی فوتبال ‪ ۲۰۲۲‬در سینماهای کشور‬ ‫تنظیم شده است و ســینماهایی که خواستار نمایش مسابقات‬ ‫هستند باید تعهدنامه ای مبنی بر رعایت دستورالعمل هایی که‬ ‫اعالم شده است‪ ،‬ارایه کنند‪.‬‬ ‫رقابت«زاالوا»درفرانسهوتقدیردربلژیک‬ ‫مراسماختتامیهچهلمیندورهجشنوارهبین المللیفانتاستیکفست‬ ‫بروکسل‪«،‬زاالوا» به کارگردانی ارسالن امیری در بخش فیلم های نوظهور‬ ‫این جشنواره‪ ،‬مورد تقدیر ویژ ه هیئت داوران قرار گرفت‪ .‬همچنین این‬ ‫فیلم سینمایی که اخرین روزهای اکران را در کشور سپری می کند‪ ،‬در‬ ‫بخش رسمی پانزدهمین جشنواره اروپایی فیلم های فانتاستیک فست‬ ‫استراسبورگ به نمایش در می اید‪.‬‬ ‫«زاالوا» که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضوری موفق را‬ ‫پشت سر گذاشت‪ ،‬به تهیه کنندگی سمیرا و روح اهلل برادری؛ در بخش‬ ‫رقابتی این جشنواره که ویژه ی نمایش اثار کمدی سیاه‪ -‬فیلم نوار و‬ ‫جنایی است با فیلم هایی از دیگر کشــورهای جهان در روزهای ‪، ۲۵‬‬ ‫‪ ۲۶‬و ‪ ۳۰‬سپتامبر (‪ ۴ ،۳‬و ‪ ۸‬مهرماه) به نمایش درمی اید‪.‬این فیلم که‬ ‫برند ه دو جایزه فیپرشی و هفت ه منتقدان جشنواره ونیز (‪ )۲۰۲۱‬است‪،‬‬ ‫در سیزدهمین جشنواره فیلم های کردی لندن (‪ ۲۵‬سپتامبر) نیز به‬ ‫نمایش درمی اید‪/ .‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫یکی از مهم ترین نکات این دستورالعمل‪ ،‬پخش مسابقات با‬ ‫استفاده از انتن صداوسیما اســت و نباید برای پخش مسابقات‬ ‫فوتبال از شبکه های ماهواره ای استفاده شود‪ .‬همچنین باتوجه به‬ ‫اینکه سالن های سینما طبق برنامه به صورت سانس بندی فعالیت‬ ‫دارند‪ ،‬مدیران سینما باید ورود و خروج تماشاگران برای دیدن هر‬ ‫مسابقه را خیلی سریع انجام دهند و از تجمع و توقف قبل و بعد از‬ ‫نمایش در فضاهای درون و جلوی سینما جلوگیری کنند و امنیت‬ ‫تماشاگران در فضای سینما هم برعهده مدیر سینما خواهد بود‪.‬‬ ‫برخورد محترمانه با فرد یا افرادی که اقدام به دادن شعارهای‬ ‫جنجال افریــن می کنند نیــز یکی دیگر از نــکات مهم این‬ ‫دستورالعمل است و همچنین مدیر سینما موظف به تامین تمام‬ ‫برادرانروسوگران ترینسریالتاریخرامی سازند‬ ‫برادران روسو کارگردانان مشهور هالیوودی به سفارش امازون‬ ‫سریالی با عنوان «سیتادل» می ســازند که با بودجه ‪ ۲۰۰‬میلیون‬ ‫دالری رکورد گران ترین ســریال تاریخ فیلم و تلویزیون را به خود‬ ‫اختصاص خواهد داد‪.‬‬ ‫بودجه مجموعه استودیوی امازون برای «سیتادل» به بیش از‬ ‫‪ ۲۰۰‬میلیون دالر رسیده است و ان را به یکی از گران ترین برنامه های‬ ‫تلویزیونی تمام دوران تبدیل کرده است‪.‬‬ ‫این مجموعه حول محور گروهی از عوامل نخبه از کشــورهای‬ ‫مختلف اســت که برای ماموریت جاسوســی نهایی در تعدادی از‬ ‫مکان های بین المللی متحد می شوند‪ .‬ریچارد مدن و پریانکا چوپرا‬ ‫جوناس بازیگران این فیلم هستند‪.‬‬ ‫بودجه اولیه این فیلم ‪ ۱۶۰‬میلیون دالر بود که به دالیل مختلف‬ ‫ازجمله برداشت های بیشتر توسط کارگردان و تیم فیلمبرداری‪۷۵ ،‬‬ ‫میلیون دالر دیگر به هزینه ها اضافه شده است‪/.‬خبرگزاری فارس‬ ‫امکانات و تجهیزات موردنیاز برای نمایش مسابقات فوتبال است‪.‬‬ ‫یکی دیگر از نکات بسیار مهم این نامه این است که مدیر سینما‬ ‫موظفبهپرداختحق السهمتعیینشدهصاحبانفیلمهاییاست‬ ‫که به دلیل نمایش فیلم‪ ،‬حق نمایش فیلم انها مبتنی بر قرارداد‬ ‫مربوط سلب شده است و تعیین و اعالم میزان محاسبه و پرداخت‬ ‫توسطشورایصنفینمایشخواهدبود‪.‬نکتهدیگریکهموردبحث‬ ‫بودهاست‪،‬بحثقیمتگذاریبلیتهایسینمابرایتماشایفوتبال‬ ‫بوده که طبق شنیده ها‪ ،‬سینماها باید صرفا براساس مبلغ تعیین‬ ‫شــده فروش بلیت برای نمایش فیلم اقدام به فروش بلیت برای‬ ‫نمایش فوتبال کنند وهرگونه افزایش قیمت بلیت در این خصوص‬ ‫تخلف محسوب می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫هریسون فورد با «ایندیانا جونز‪ »۵‬امد‬ ‫نخستین تریلر فیلم پنجم «ایندیانا جونز» در نمایشگاه ساالنه دیزنی‬ ‫دیده شد‪ .‬در این برنامه هریسون فورد در برابر عالقه مندان حاضر شد تا‬ ‫درباره این فیلم صحبت کند‪.‬‬ ‫او با حالتی کام ً‬ ‫ال احساسی گفت‪ :‬از اینکه این فیلم ها را که تجربه ای‬ ‫باورنکردنی برای همه ما هستند ساختید‪ ،‬متشکرم‪ .‬فورد در این برنامه‬ ‫تاکید کرد که بازی در این مجموعه برای او با فیلم پنجم به پایان می رسد‬ ‫و گفت‪ :‬دیگر یک بار دیگر برای شما زمین نمی خورم‪.‬‬ ‫در حالی که جیمز منگولدکارگردان این فیلم است‪ ،‬داستان انبشدت‬ ‫مخفی نگه داشته شده است‪ .‬تنها اطالعات درباره این فیلم همان است که‬ ‫در تریلر دیده شد‪ .‬مدس میکلسن‪ ،‬توبی جونز‪ ،‬بودی هالبروک‪ ،‬توماس‬ ‫کرچمن و انتونیو باندراس دیگر بازیگران این فیلم هستند‪« .‬ایندیانا جونز‬ ‫‪ »۵‬به عنوان ادامه سری فیلم های ماجراجویانه و تخیلی موفق سینمای‬ ‫هالیوود که همواره پرمخاطب بوده اســت‪ ،‬قرار است ‪ ۳۰‬ژوئن ‪۲۰۲۳‬‬ ‫راهی سینماها شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 2 ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر شد‬ ‫مجتبی امینی‪ ،‬دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با روز ملی سینما‪ ،‬در اولین‬ ‫حکمش مدیر روابط عمومی این دوره جشنواره را منصوب کرد‪ .‬نجفی دانش اموخته رشته مطالعات فرهنگی‬ ‫و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد است که در دو دهه گذشته عالوه بر فعالیت مستمر رسانه ای به عنوان‬ ‫خبرنگار‪ ،‬سردبیر و مدیر مسئول‪ ،‬طی دوره های‪ ۳۵‬تا‪ ۳۹‬به مدت پنج سال مدیریت روابط عمومی جشنواره‬ ‫فیلم فجر را عهده دار بوده و به مدت چهار سال هم به عنوان مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی فعالیت‬ ‫داشته است‪ .‬چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر‪ ۱۲‬تا‪ ۲۲‬بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی‬ ‫امینی برگزار می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫‪3‬‬ ‫«زمانی برای از دست دادن» در ایتالیا‬ ‫فیلم کوتاه «زمانی برای از دست دادن» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا بهشتی به جمع نامزدهای‬ ‫بخش اصلی مسابقه یازدهمین دوره جشنواره بین المللی تورفیلم ایتالیا (‪ )ITFF‬راه پیدا کرد‪.‬‬ ‫این فیلم کوتاه پیش از این در جشنواره های امریکا‪ ،‬کانادا‪ ،‬روسیه‪ ،‬گرجستان حضور داشته و در استانه‬ ‫حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی تورفیلم ایتالیا از پوستر و تیزر ان رونمایی شد‪ .‬جشنواره‬ ‫بین المللی تورفیلم ایتالیا (‪ )ITFF‬از چهارم تا هشتم اکتبر‪ ۲۰۲۲‬در شهر ُرم ایتالیا برگزار می شود‪.‬‬ ‫فیلمنامه فیلم کوتاه «زمانی برای از دســت دادن» به طور مشترک توسط محمدرضا بهشتی و مریم‬ ‫موسویان به نگارش در امده است‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫محمدرضا مصباح‪ :‬عشق سینماگران این هنر را‬ ‫زنده نگه داشته است‬ ‫لزوم ترسیم چشم انداز‬ ‫برای نجات سینما‬ ‫محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما درباره وضعیت سینما گفت‪:‬‬ ‫سینمای ما در حال حاضر به دلیل شرایط اکران‪ ،‬ورشکسته یا به مرز‬ ‫ان نزدیک است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬بزرگترین مشکلی که وجود دارد‪ ،‬نبود تنوع ژانر و زمینه‬ ‫سخت افزاری مناسب است‪ .‬متاسفانه نسبت صندلی های سینما به‬ ‫جمعیتکشوروسرانهکشورهایدیگربسیارپاییناست‪.‬هرچندوجود‬ ‫و قوت نمایش خانگی جذابیت خاص خود را دارد و در برخی موارد از نظر‬ ‫اقتصادی نیز خوب است اما به مشکالت سینما اضافه کرده و از رونق‬ ‫سینما کاسته است‪ .‬مصباح با اشــاره به لزوم ترسیم چشم انداز برای‬ ‫نجات سینما بیان کرد‪ :‬باید نگاه جامع و کامل و توام با پژوهش دقیق‬ ‫برای ترسیم چشم انداز کوتاه مدت و بلندمدت به منظور نجات سینما‬ ‫داشتهباشیم‪.‬اینتهیه کنندهسینمادربارهمسیریکهسینماطیکرده‬ ‫و به دست ما رسیده است‪ ،‬توضیح داد‪ :‬چیزی که سینما را از پس این‬ ‫سال های پر فراز و نشیب به دست ما رسانده است‪ ،‬عرق و تعصب عمیق‬ ‫هنری و شاید عاطفی عوامل و دست اندرکاران سینما بوده است‪ .‬اگر‬ ‫نگاه های موجود صرفا تجاری و اقتصادی بود و فقط به عنوان یک شغل‬ ‫و تجارت به سینما نگاه می شد‪ ،‬قطعا ماندگار نمی شد و به نظر من بدون‬ ‫شک چیزی که باعث شده سینما زنده بماند و به دست ما برسد‪ ،‬تعصب‬ ‫و عرق اهالی ان بوده است‪.‬‬ ‫تهیه کننده «پوست» درباره وظیفه اهالی سینما برای زنده ماندن‬ ‫سینما و رساندن ان به نســل بعد از خود گفت‪ :‬از این به بعد هم ما به‬ ‫عنوان کسانی که بضاعتی در سینمای ایران داریم‪ ،‬باید تالش خود را‬ ‫به کار ببندیم تا سینما را به نسل بعد برسانیم‪ .‬نگاه تجاری باید وجود‬ ‫داشته باشد تا بازگشت سرمایه هم پیش بیاید اما نگاه صرفا تجاری‬ ‫اشتباه است و باید از این نگاه فاصله گرفت تا سینما بماند‪ .‬باید این نگاه‬ ‫اصالح شود تا این تریبون تاثیرگذار بتواند تاثیرگذار باقی بماند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬هرچند شاید از نظر کمیت سینما نسبت به تلویزیون‬ ‫مخاطب کمتری داشته باشــد اما نوع مخاطب سینما خاص است و‬ ‫عموما در بطن جامعه تاثیرگذار هستند‪ .‬اگر بتوانیم کاری کنیم تا این‬ ‫قشر خاص و تاثیرگذار در کنار سینما بمانند‪ ،‬رسالت خود را به انجام‬ ‫رسانده ایم‪ .‬این تهیه کننده فیلمهای هنری در پایان گفت‪ :‬در تمام این‬ ‫سال ها فیلم ها و سریال هایی در ذهن مخاطب ماندگار مانده است که‬ ‫با عرق و ارمان گرایی تولید شده اند و هرچند موفقیت های تجاری هم‬ ‫داشته اند اما صرفا تجاری نبودند‪ .‬با این نگاه بوده است که میراث سینما‬ ‫به دست ما رسیده و ما نیز باید با اصالح نگاه موجود و برطرف کردن‬ ‫نقاط ضعف ان را به نسل های بعد از خود برسانیم‪ /.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫پرونده‬ ‫سیاست های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابالغ شد‬ ‫اثربخشی رسانه ملی‬ ‫گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی‪ ،‬ایرانی‬ ‫حضرت ایت اهلل خامنه ای در اجرای بند یک اصل ‪ ۱۱۰‬قانون اساسی‪،‬‬ ‫سیاست های کلی برنامه هفتم را ابالغ کردند‪.‬‬ ‫به گزارش پایگاه اطالع رسانی دفتر مقام معظم رهبری‪ ،‬حضرت ایت اهلل‬ ‫خامنه ای در اجرای بند یک اصل ‪ ۱۱۰‬قانون اساسی‪ ،‬سیاست های کلی‬ ‫برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با‬ ‫اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت تعیین شده است‪ ،‬به سران سه‬ ‫قوه‪ ،‬رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح‬ ‫ابالغ کردند‪ .‬رهبر انقالب اســامی با تشــکر از فعالیت فشرده اعضاء و‬ ‫دبیرخانه مجمع در ارائه نظرات و مشارکت فعال قوای سه گانه و سایر ارکان‬ ‫نظام‪ ،‬تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاستها را گامی دیگر‬ ‫در تحقق اهداف نظام خواندند و بر نظارت فعال بر حسن اجرای سیاست ها‬ ‫تاکید کردند‪ .‬سیاستهای کلی برنامه هفتم در ‪ ۷‬سرفصل «اقتصادی»‪،‬‬ ‫«امور زیربنایی»‪« ،‬فرهنگی و اجتماعی»‪« ،‬علمی‪ ،‬فناوری و اموزشی»‪،‬‬ ‫«سیاسی و سیاســت خارجی»‪« ،‬دفاعی و امنیتی»‪« ،‬اداری‪ ،‬حقوقی و‬ ‫قضایی» و در ‪ ۲۶‬بند تصویب شده است‪.‬‬ ‫متن نامه رهبر انقالب اسالمی و سیاست های ابالغی برنامه پنج ساله‬ ‫هفتم به این شرح است‪:‬‬ ‫بسم اهلل الرحمن الرحیم‬ ‫سیاست های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی‬ ‫توام با عدالت» تعیین شده است‪ ،‬ابالغ می گردد‪:‬‬ ‫مکرم مجمع تشخیص مصلحت نظام و‬ ‫از اعضای محترم بویژه رئیس ّ‬ ‫نیز دبیرخانه ی ان که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن‬ ‫مجمع و کمیسیون ذی ربط‪ ،‬پیش نویس سیاست های کلی برنامه هفتم‬ ‫را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه‬ ‫کردند‪ ،‬تقدیر و تشکر می کنم‪.‬‬ ‫مشارکت فعال و موثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام‬ ‫نیز شایسته ی تقدیر است‪.‬‬ ‫تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاست ها و اجرای دقیق‬ ‫و مســووالنه ی ان‪ ،‬گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری‬ ‫اســامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیات عالی نظارت‬ ‫مجمع تشخیص مصلحت‪ ،‬به ُحسن اجرای سیاست های کلی برنامه‪ ،‬کمک‬ ‫خواهد کرد‪ .‬شایست ه اســت برخی از راه های تحقق سیاست ها و الزامات‬ ‫کمی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعه ی‬ ‫مالی و شاخص های ّ‬ ‫سیاست های ابالغی مذکور نیست‪ ،‬در حد وسع و امکانات دولت در تهیه ی‬ ‫الیحه مورد توجه و عمل قرار گیرد‪.‬‬ ‫س ّیدعلی خامنه ای‬ ‫‪ ۲۰‬شهریور ‪۱۴۰۱‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم در بخش فرهنگی و اجتماعی‬ ‫سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم در بخش فرهنگی و اجتماعی به شرح زیر است‪:‬‬ ‫ـ اعتالء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسالمی ـ ایرانی‪ ،‬تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی‪ ،‬ارتقاء هویت‬ ‫ملی و روحیه مقاومت‪ ،‬کار و تالش در جامعه با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های کشور‪ ،‬دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی‬ ‫و افراد و شخصیت های اثرگذار علمی و اجتماعی و حمایت و پشتیبانی موثر دولت از ان‪.‬‬ ‫ـ تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسالمی ـ ایرانی و مواجهه موثر با جنگ روانی و تهاجم‬ ‫فرهنگی و سیاسی دشمنان‪.‬‬ ‫ـ تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان‪.‬‬ ‫ـ افزایش نرخ باروری و موالید به حداقل ‪ ۲.۵‬طی پنج سال با حمایت همه جانبه از فرزنداوری و رفع موانع و ایجاد مشوق های‬ ‫موثر و اصالح فرهنگی‪.‬‬ ‫ـ توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی‪.‬‬ ‫ـ ارتقاء سالمت اجتماعی و پیشگیری و کاهش اسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد‪ ،‬حاشیه نشینی‪ ،‬طالق و فساد بر اساس‬ ‫شاخص های معتبر و بهره گیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمان بندی متناسب‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه های پنج ساله در بخش فرهنگی (از برنامه اول تا ششم)‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه اول در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه اول توسعه در بخش فرهنگی‬ ‫به شرح زیر بود‪:‬‬ ‫ گسترش کمی و ارتقاء کیفی فرهنگ عمومی‪ ،‬تعلیم و تربیت و‬‫علوم و فنون در جامعه با توجه خاص نسبت به نسل جوان از طریق‪:‬‬ ‫ ســازماندهی و سیاســتگذاری هماهنگ و همگــون در امر‬‫فعالیت های فرهنگی بر مبنای ازادی عمل واحدهای اجرایی جهت‬ ‫تحقیق‪ ،‬تتبع‪ ،‬نواوری و ارائه خدمات فرهنگی‪.‬‬ ‫ همگانی کردن فعالیت های فرهنگی و اجتناب از تفکر دولتی‬‫نمودن امور فرهنگی با تاکید بر سیاســت های نظارتی و هدایتی‬ ‫دولت‪.‬‬ ‫ افزایش کمی و کیفی تولید و پخش برنامه ها و افزایش پوشش‬‫جمعیتی و جغرافیایی صدا و سیما در راستای تامین نیازهای برنامه‬ ‫توسعه به ویژه در زمینه اموزش های مســتقیم و توجه بیشتر به‬ ‫جمعیت در سن تحصیل و نیازهای محلی و منطقه ای‪.‬‬ ‫ پرورش روحیه احترام به قانون‪ ،‬نظم پذیــری‪ ،‬تعاون‪ ،‬و کار‬‫گروهی‪ ،‬احترام به قداست و ارزش کار و فعالیت مولد‪ ،‬صرفه جویی‪،‬‬ ‫حفظ محیط زیست و منابع طبیعی‪ ،‬حفظ قداست خانواده و تقویت‬ ‫روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی‪.‬‬ ‫ تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به منظور اعتالء ادب‬‫و فرهنگ فارسی‪.‬‬ ‫ تقویت و توسعه ایرانگردی و جهانگردی در جهت تبادل تجربه‬‫و دانش و شناساندن میراث تمدن و فرهنگ اسالمی و ایران و کمک‬ ‫به ارتقاء سطح تفاهم و وحدت ملی و اسالمی با حمایت‪ ،‬تشویق و‬ ‫سازماندهی مشارکت های عمومی و جذب و هدایت سرمایه های‬ ‫غیردولتی در این زمینه‪.‬‬ ‫ بهبود و گسترش پژوهش‪ ،‬حفاظت‪ ،‬احیاء و استفاده مجدد و‬‫معرفی میراث فرهنگی کشور و اثار و ارزش های فرهنگی انقالب‬ ‫اسالمی و دفاع مقدس‪.‬‬ ‫ ترویج و نشر اثار و یاد رهبر کبیر انقالب اسالمی‪.‬‬‫ مشارکت بیشتر زنان در امور اجتماعی‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬اموزشی و‬‫اقتصادی با حفظ شوونات خانواده و ارزش های متعالی شخصیت‬ ‫اسالمی زن‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه دوم در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه دوم توسعه در بخش فرهنگی‬ ‫و اجتماعی به شرح زیر بود‪:‬‬ ‫ اهتمام الزم به بخش های اجتماعی و توســع ه ســهم ان در‬‫برنامه از قبیل‪ :‬امنیت عمومی و قضایی‪ ،‬فرهنگ‪ ،‬اموزش همگانی‪،‬‬ ‫بهداشت و درمان‪ ،‬اموزش عالی و تحقیقات‪ ،‬حفظ محیط زیست‬ ‫و تربیت بدنی‪.‬‬ ‫ جهت دادن کلیــه فعالیت های اجرایی و تبلیغی به ســمت‬‫رشــد معنویت و فضیلت اخالقی در جامعه‪ ،‬تعمیق و گســترش‬ ‫حساســیت ها و باور دینی‪ ،‬گســترش ارزش های انقالبی‪ ،‬حفظ‬ ‫کرامت انســانی‪ ،‬ایجاد نظم و قانون پذیری و روحیه ی کار و تالش‬ ‫و خوداتکایی و قناعــت و جلوگیری از اســراف و مصرف گرایی و‬ ‫پرداختن به زوائد‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه سوم در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنام ه پنج سال ه سوم توسعه در بخش فرهنگی‬ ‫به شرح زیر بود‪:‬‬ ‫ اعتالء و عمق بخشــیدن به معرفت و بصیرت دینی و قرانی و‬‫تحکیم فکری و عملی ارزشهای انقالب اسالمی و مقابله ی با تهاجم‬ ‫فرهنگی بیگانه ‬ ‫ زنــده و نمایان نگاهداشــتن اندیشــه ی دینی و سیاســی‬‫حضرت امام خمینی رحمه اهلل علیه در همه ی سیاستگذاری ها و‬ ‫برنامه ریزی ها‪ ،‬و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسی‬ ‫ رعایت اراستگی سیمای جامعه و کشور و محیط سازندگی به‬‫ارزش های اسالمی و انقالبی‬ ‫ جهت دهی رسانه ها بخصوص صدا و سیما به سمت سالم سازی‬‫فضای عمومی و رشــد اگاهیها و فضائل اخالقی و اطالع رســانی‬ ‫صحیح و تحقق سیاست های کلی برنامه توسعه ‬ ‫ توجه به پرورش و شــکوفایی اســتعدادها‪ ،‬تشویق خالقیت‬‫و نواوری علمی و تقویــت امر پژوهش و باال بــردن توان علمی و‬ ‫فن اوری کشور‬ ‫ معرفی و ترویــج فرهنگ و ارزش های واالی اســام و ایران‬‫اسالمی به جهانیان و تبیین شخصیت و مبانی سیاسی و فکری امام‬ ‫خمینی رحمه اهلل علیه به انان و توجه به تجربه ی دیگر کشورها ‪-‬‬ ‫بویژه کشورهایی که مشترکات بیشــتری با ما دارند ‪ -‬در برنامه ی‬ ‫توسعه و شناســایی نکاتی که به موفقیت یا ناکامی انان انجامیده‬ ‫است‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه چهارم در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنامه چهارم توسعه در بخش امورفرهنگى‪،‬‬ ‫علمى و فناورى به این شرح بود‪:‬‬ ‫ـ اعتال و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینى بر پایه‬ ‫قران و مکتب اهل بیت (علیهم السالم)‬ ‫ـ استوارکردن ارزش هاى انقالب اسالمى دراندیشه و عمل‪.‬‬ ‫ـ تقویت فضایل اخالقى و ایمان‪ ،‬روحیه ایثار و امید به اینده‪.‬‬ ‫ـ برنامه ریزى براى بهبود رفتارهاى فردى و اجتماعی‪.‬‬ ‫ـ زنده و نمایان نگاه داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امام‬ ‫خمینى (ره) و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسى‬ ‫در تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها‪.‬‬ ‫ـ تقویت وجدان کارى و انضباط اجتماعى و روحیه کار و ابتکار‪،‬‬ ‫کار افرینی‪ ،‬درستکارى و قناعت‪ ،‬و اهتمام به ارتقاء کیفیت تولید‪.‬‬ ‫ـ فرهنگ سازى براى استفاده از تولیدات داخلى‪ ،‬افزایش تولید‬ ‫و صادرات کاال و خدمات‪.‬‬ ‫ـ ایجاد انگیزه و عزم ملى براى دستیابى به اهداف مورد نظر در‬ ‫افق چشم انداز‪.‬‬ ‫ـ تقویت وحدت وهویت ملى مبتنى بر اسالم و انقالب اسالمى و‬ ‫نظام جمهورى اسالمى و اگاهى کافى درباره تاریخ ایران‪ ،‬فرهنگ‪،‬‬ ‫تمدن و هنر ایرانى ـ اسالمى و اهتمام جدى به زبان فارسى‪.‬‬ ‫ـ تعمیق روحیه دشمن شناسى و شناخت ترفندها و توطئه هاى‬ ‫دشمنان علیه انقالب اســامى و منافع ملى‪ ،‬ترویج روحیه ظلم‬ ‫ستیزى و مخالفت با سلطه گرى استکبار جهانی‪.‬‬ ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ـ سالم سازى فضاى فرهنگى‪ ،‬رشد اگاهی ها و فضایل اخالقى و‬ ‫اهتمام به امر به معروف و نهى از منکر‪.‬‬ ‫ـ اطالع رسانى مناسب براى تحقق ویژگی هاى مورد نظر درافق‬ ‫چشم انداز‪.‬‬ ‫ـ مقابله با تهاجم فرهنگى‪.‬‬ ‫ـ گسترش فعالیت رســانه هاى ملى در جهت تبیین اهداف و‬ ‫دستاوردهاى ایران اسالمى براى جهانیان‪.‬‬ ‫ـ سازماندهى و بســیج امکانات و ظرفیت هاى کشور در جهت‬ ‫افزایش سهم کشور در تولیدات علمى جهان‪.‬‬ ‫ـ تقویت نهضت نرم افزارى و ترویج پژوهش‪.‬‬ ‫ـ کســب فناورى‪ ،‬به ویژه فناوری هاى نو شــامل‪ :‬ریزفناورى و‬ ‫فناوری هاى زیســتی‪ ،‬اطالعات و ارتباطات‪ ،‬زیست محیطی‪ ،‬هوا‬ ‫فضا و هسته اى‪.‬‬ ‫ـ اصالح نظام اموزشى کشور شامل‪ :‬اموزش و پرورش ‪ ،‬اموزش‬ ‫فنى و حرفه اى‪ ،‬اموزش عالى‪ ،‬و کارامد کردن ان براى تامین منابع‬ ‫انسانى مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم انداز‪.‬‬ ‫تالش درجهت تبیین و استحکام مبانى مردم ساالرى دینى و‬‫نهادینه کردن ازادی هاى مشروع از طریق اموزش‪ ،‬اگاهی بخشى‬ ‫و قانونمند کردن ان‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه پنجم در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در چارچوب سند چشم‬ ‫انداز بیست ساله و با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت‪ ،‬ابالغ شده‬ ‫اســت‪ .‬متن ابالغیه مقام معظم رهبری در بخش فرهنگی برنامه‬ ‫پنجم به این شرح بود‪:‬‬ ‫امور فرهنگی‬‫ـ تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست‬ ‫فرهنگی برای طرح های مهم‪.‬‬ ‫ ـ زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینی و سیاسی حضرت امام‬ ‫خمینی(ره) و برجسته کردن نقش ان به عنوان یک معیار اساسی‬ ‫در تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها‪.‬‬ ‫ـ تقویــت قانون گرایی‪ ،‬انضبــاط اجتماعی‪ ،‬وجــدان کاری‪،‬‬ ‫خودباوری‪ ،‬روحیه کار جمعی‪ ،‬ابتکار‪ ،‬درست کاری‪ ،‬قناعت‪ ،‬پرهیز‬ ‫از اسراف و اهتمام به ارتقاء کیفیت در تولید‪.‬‬ ‫ـ مقابله با جریانات انحرافی در حــوزه دین و زدودن خرافات و‬ ‫موهومات‪.‬‬ ‫ـ استفاده بهینه از فناوریهای اطالعاتی و ارتباطی برای تحقق‬ ‫اهداف فرهنگی نظام‪.‬‬ ‫ـ ایجاد درک مشترک از چشم انداز بیست ساله و تقویت باور و‬ ‫عزم ملی برای تحقق ان‪.‬‬ ‫بازخوانی سیاست های کلی برنامه ششم در بخش فرهنگی‬ ‫سیاست های کلی برنام ه ششم توســعه دارای ‪ ۸۰‬بند و شامل‬ ‫سرفصل های مختلف بود که متن ابالغی ه رهبر معظم انقالب اسالمی‬ ‫به رئیس جمهور در بخش «فرهنگی» به این شرح بود‪:‬‬ ‫ امور فرهنگی‬‫ تالش شایسته برای تبیین ارزش های انقالب اسالمی و دفاع‬‫مقدس و دستاوردهای جمهوری اسالمی‪.‬‬ ‫ ارائه و ترویج سبک زندگی اســامی‪ ،‬ایرانی و فرهنگ سازی‬‫درباره ی اصالح الگوی مصرف و سیاست های اقتصاد مقاومتی‪.‬‬ ‫ اجرای نقشه ی مهندسی فرهنگی کشــور و تهیه ی پیوست‬‫فرهنگی برای طرح های مهم‪.‬‬ ‫ حمایت مــادی و معنوی از هنرمندان‪ ،‬نــواوران‪ ،‬محققان و‬‫تولیدکنندگان اثار و محصوالت فرهنگــی و هنریِ مق ّوم اخالق‪،‬‬ ‫فرهنگ و هویت اسالمی‪ ،‬ایرانی‪.‬‬ ‫ حضور موثر نهادهــای فرهنگی دولتــی و مردمی در فضای‬‫مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ‪ ،‬مفاهیم و هویت اسالمی‬ ‫ ایرانی و مقابله با تهدیدات‪.‬‬‫ توجه ویژه به توســعه و تجلی مفاهیم‪ ،‬نمادها و شاخص های‬‫هویت اسالمی‪ ،‬ایرانی در ساختارهای سیاسی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬اجتماعی‬ ‫و فرهنگی کشور‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫رونمایی از البوم «نواحی اشک ‪ »۲‬در استانه اربعین حسینی‬ ‫ایین رونمایی از البوم «نواحی اشک‪ »۲‬تازه ترین مجموعه منتشر شده مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی‬ ‫هنری شهرداری تهران روز سه شنبه‪ ۲۲‬شهریور با حضور عوامل این اثر برگزار می شود‪ .‬هدف از تولید این البوم‬ ‫باز سازی نواهای مذهبی‪ -‬ائینی مرتبط با واقعه عاشورا و ارج گذاری به هنر اصیل اواز خوانی مبتنی بر ردیف‬ ‫اوازی موسیقی دستگاهی ایران است‪ .‬البوم «نواحی اشــک ‪ »۲‬شامل ‪ ۱۰‬قطعه «شده فصل عزا»‪« ،‬این دل‬ ‫تنگم عقده ها دارد»‪ « ،‬ای سپرده در خرابه جان»‪« ،‬ساقی لب تشنگان»‪« ،‬طفالن مسلم»‪« ،‬حضرت قاسم (ع)»‪،‬‬ ‫«حضرت علی اصغر (ع)»‪« ،‬شه زاده اکبر (ع)»‪« ،‬حضرت ابالفضل (ع)» و «عزیمت به شام» است‪ .‬این البوم به‬ ‫صورت صوتی و کلیپ در روزهای اول تا دهم محرم به صورت مجازی و عمومی منتشر شد‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫«نقش شیدایی» به نیاوران رسید‬ ‫نمایشگاه نقاشی «نقش شیدایی» به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی در نگارخانه شماره یک‬ ‫فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود‪.‬‬ ‫دراین نمایشگاه که از ‪ ۲۳‬شهریور برگزار خواهد شــد‪ ۷۲ ،‬اثر از سولماز کشاورزی‪ ،‬غزل زارع‪ ،‬دریا‬ ‫دادور‪ ،‬فرشاد رضایی و ارش علی محمدی با مضمون واقعه عاشورا‪ ،‬در سبک ابستره به نمایش در خواهد‬ ‫امد‪ .‬در این اثار‪ ،‬هنرمندان مذکور با سبکی متفاوت‪ ،‬این رویداد مهم بشری را در قالب هنر انتزاعی به‬ ‫تصویر کشیده اند‪ .‬این نمایشگاه به مدت یک هفته همه روزه از ساعت ‪ ۱۰‬الی ‪( ۱۹‬و در روز جمعه ‪۲۵‬‬ ‫شهریور از ساعت ‪ ۱۴‬الی ‪ )۱۹‬برای بازدید عموم برپا خواهد بود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫وقتی بمباران‪ ،‬ساکنان یک اپارتمان را به «موتورخونه» کشاند!‬ ‫امیرحسین بصیر نویســنده‪ ،‬طراح و کارگردان نمایش‬ ‫«موتورخونه» که در عمــارت نوفل لوشــاتو روی صحنه‬ ‫است‪ ،‬درباره مضمون این اثر نمایشــی گفت‪ :‬وقایع نمایش‬ ‫«موتورخونه» در دهه ‪ ۶۰‬و زمــان بمباران هوایی در تهران را‬ ‫روایت می شود‪ .‬در این نمایش جامعه ایرانی در اشلی کوچک تر‬ ‫و درباره ساکنان یک اپارتمان به تصویر کشیده می شوند که‬ ‫به دلیل بمباران به موتورخانه ساختمان پناه می برند‪ .‬اهالی‬ ‫ساختمان در این موتورخانه گیر افتاده و محبوس هستند و‬ ‫نمی توانند از این موتورخانه بیرون بیایند اما همه به دنبال فرار‬ ‫هستند ولی در نهایت در همین موتورخانه دفن می شوند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬اهالی ساختمان می توانند هرکدام نماینده قشر‬ ‫خاصی باشند اما همگی از نظر طبقه اقتصادی در یک سطح‬ ‫قرار دارند و رنگ ها و تفاوت هایشان براساس نوع رفتارشان‬ ‫است‪ .‬اگر در جامعه هم دقت کنیم‪ ،‬متوجه می شویم که افراد‬ ‫زیاد از نظر نوع نگاه و تفکر از هم متفاوت نیســتند و بیشتر‬ ‫شیوه هایشان با یکدیگر تفاوت دارد‪.‬‬ ‫بصیر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد‪ :‬نمایش در‬ ‫پیرنگ اصلی اثری رئالیستی محسوب می شود اما در اجرا یک‬ ‫سری قواعد اکسپرسیونیستی هم وارد شده است و عواطف و‬ ‫احساسات درونی را به شکل بیرونی می بینیم‪ .‬در همین راستا‬ ‫در این نمایش با کاراکتری به نام «مغز» مواجه هستیم که مغز‬ ‫همه ادم ها است و اوست که همه را هدایت و راهنمایی می کند و‬ ‫افتتاحنمایشگاه«وقفه»درگالریشلمان‬ ‫نمایشگاه انفرادی نقاشــی های مهتاب علی ابادی به نام «وقفه»‬ ‫جمعه ‪ ۲۵‬شهریورماه در گالری شلمان افتتاح می شود‪.‬‬ ‫در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است‪« :‬هیچ چیز قابل پیش بینی‬ ‫و دست کم قابل برنامه ریزی نیست و رخدادهای بسیاری ممکن است‬ ‫مانع از افتادن انه مهم و موردنظر شوند‪.‬‬ ‫مجموعه «وقفه» را در روزهایی که به سختیشــان واقف بودم و‬ ‫خواسته بودم بجنگم‪ ،‬نقاشی کرده ام‪ .‬این مجموعه برگرفته از تقریبا‬ ‫صد اثر کاغذی و مقوایی است که با متریال اکرلیک و راپید کار شده و‬ ‫به خاطر لت بودن اثار‪ ،‬هدف مشخصی را در خود جا داده است‪ .‬هدف‬ ‫از اجرای لت در این اثار نشان از توقفی کوتاه میان مرگ و زندگی است‬ ‫که به واسطه سختی «انتظار» بر یک انسان تحمیل می شود‪.‬‬ ‫از ‪ ۱۰۰‬اثر موجود‪ ۲۶ ،‬اثر منتخب درنمایشگاه انفرادی نقاشی های‬ ‫مهتاب علی ابادی به نمایش گذاشته شده اســت که اغلب رویه ای‬ ‫سوررئالیستی دارند‪/».‬صباخبر‬ ‫فراخوانچهارمیننمایشگاه«سازخانه»منتشرشد‬ ‫چهارمین دوره نمایشگاه سازخانه به همت خانه موسیقی ایران و‬ ‫کانون سازندگان ساز با همراهی خانه هنرمندان ایران در شاخه های‬ ‫سازهای ایرانی‪ ،‬کالسیک و ابداعی از ‪ ۲۷‬ابان ماه تا چهارم اذرماه‬ ‫در محل خانه هنرمندان ایران برپا می شود‪.‬‬ ‫عالقه مندان متقاضی حضور در این نمایشــگاه تا ‪ ۱۵‬مهرماه‬ ‫امسال فرصت دارند تا در این رویداد ثبت نام و نسبت به تکمیل فرم‬ ‫حضور در این نمایشگاه اقدام کنند‪.‬‬ ‫در چهارمین دوره نمایشگاه سازخانه برای اعضای خانه موسیقی‬ ‫و اعضای کانون سازسازان خانه موسیقی تسهیالت ویژه ای در نظر‬ ‫گرفته شده اســت‪ .‬با توجه به محدودیت مکان نمایشگاه اولویت‬ ‫حضور در این رویداد با افرادی است که زودتر فرم ثبت نام را تکمیل‬ ‫و ارسال کرده باشــند‪ .‬همچنین نمایشگاه سازخانه در چهارمین‬ ‫دوره میزبان جلسات و نشست های تخصصی است که جزییات ان‬ ‫به زودی اطالع رسانی می شود‪/ .‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫فضاینمایشرابهسمتوسوییاکسپرسیونیستیمی کشاند‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره گروه نمایش و شکل گیری اثر بیان کرد‪:‬‬ ‫این نمایش کاری از هنرجویان موسسه «هشت میلیمتری» به‬ ‫مدیریت هومن سیدی است‪ .‬و اکثر بازیگران نمایش که متولد‬ ‫دهه‪ ۷۰‬و‪ ۸۰‬هستند تا به حال تجربه روی صحنه رفتن نداشتند‬ ‫و حتی برخی از انها تا به حال تئاتر هم ندیده بودند‪ .‬اما در حال‬ ‫حاضر این ‪ ۲۰‬نفر انقدر اماده و دغدغه مند هستند که می توانم‬ ‫به جرات بگویم که همه هنرمندان اینده داری خواهند شد‪ .‬هم‬ ‫هومن سیدی و هم معین شاهچراغی تهیه کننده نمایش افراد‬ ‫شریف و دغدغه مندی هستند و هدفشان پرورش و اموزش‬ ‫نسل جوان به حوزه تئاتر و سینما است‪ .‬داود نامور مدیر عمارت‬ ‫نوفل لوشاتو هم با گروه بسیار همراه بوده است و می توانم از او‬ ‫در میان مدیران تماشاخانه مختلف به عنوان انسانی شریف و‬ ‫درست نام ببرم‪ .‬این نمایش با رویکردی اجتماعی قصه ای در دل‬ ‫روزهای بمباران دهه شصت را در فضایی کمدی روایت می کند‪.‬‬ ‫در خالصه داســتان این نمایش امده اســت‪ :‬اهالی یک‬ ‫ساختمان بعد از شنیدن اژیر قرمز وارد موتورخانه می شوند و‬ ‫در پس ان ماجراهایی برایشان اتفاق می افتد‪.‬‬ ‫از بازیگران ایــن نمایش می توان به پــدرام اراد‪ ،‬مجید‬ ‫اجتهادی‪ ،‬قاسم اصغری‪ ،‬شــبنم اصفهانی زاده‪ ،‬بهار باختر‪،‬‬ ‫عرفان بافقی زاده‪ ،‬رضوان حاج‪ ،‬هامون خان محمدی‪ ،‬بهرنگ‬ ‫رهنمون‪ ،‬محمد سعادتمند اشاره کرد‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫فهرست عوامل نمایش «خوشدالن» تکمیل شد‬ ‫نمایش «خوشدالن» که اثری کمدی است جدیدترین نمایشنامه‬ ‫نگاشته شده توسط سعید پورصمیمی است که از نیمه اول ماه مهر با‬ ‫کارگردانی پریزاد سیف و تهیه کنندگی سعید خانی روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫در این نمایش سعید پورصمیمی‪ ،‬مسعود کرامتی‪ ،‬بهرام ابراهیمی‪ ،‬الهام‬ ‫پاوه نژاد‪ ،‬رضا موالیی‪ ،‬پریزاد سیف‪ ،‬شاهین عالیی نژاد‪ ،‬بهروز پوربرجی‪،‬‬ ‫علی پویا قاسمی‪ ،‬فرزانه زینتی‪ ،‬شهاب عباسیان‪ ،‬حامد مهدی نژاد‪ ،‬رضا‬ ‫فیض بخش‪ ،‬محمدکیان اسماعیلی‪ ،‬مریم محبی‪ ،‬سعید محبی به ایفای‬ ‫نقش می پردازند‪ .‬افسانه قلی زاده طراحی گریم‪ ،‬ارام موسوی طراحی‬ ‫لباس‪ ،‬مبین فراهانی طراحی صحنه‪ ،‬ســهیل سریع االطالق و محمد‬ ‫اصغری موسیقی «خوشدالن» را عهده دار هستند‪ .‬از دیگر عوامل این‬ ‫نمایش می توان به طراح گرافیک و پوستر‪ :‬محمد موحدنیا‪ ،‬طراحی و‬ ‫ساخت تیزر‪ :‬امید میرزایی‪ ،‬طراح موشن گرافیک‪ :‬بابک بیگی‪ ،‬عکاس‪:‬‬ ‫کیارش مسیبی‪ ،‬گرافیست‪ :‬شکوفه بیاتی‪ ،‬مدیر محتوا و تبلیغات‪ :‬محمد‬ ‫موحدنیا و مشاور رسانه‪ :‬فریبرز دارایی اشاره کرد‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪22‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1277‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ارمین زارعی به زودی کنسرت می گذارد‬ ‫سامانه بلیت فروشی هنرتیکت اعالم کرده است به زودی ارمین زارعی که به ارمین معروف است‪،‬‬ ‫برای برگزاری اولین کنسرت رسمی خود در ایران اماده می شود‪ .‬این خواننده پاپ که مدتی به دنبال‬ ‫دریافت مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بود‪ ،‬به نظر می رسد حال با دریافت مجوز درصدد‬ ‫برگزاری کنسرت خود است‪ .‬بلیت فروشی اختصاصی این کنسرت توسط هنرتیکت انجام می شود‪ .‬در‬ ‫حال حاضر اطالعات دقیقی از تاریخ برگزاری و همچنین مکان کنسرت اعالم نشده است‪.‬‬ ‫ارمین زارعی زاده‪ ۵ ،‬اردیبهشت ‪ ۱۳۶۵‬است که با نام های هنری ارمین نیز شناخته می شود‪ ،‬خواننده‬ ‫رپ و موسیقی تلفیقی است‪/.‬صباخبر‬ ‫‪7‬‬ ‫کنسرت همایون شجریان این بار در سه شهر استرالیا‬ ‫همایون شجریان‪ ،‬خواننده موسیقی ایرانی در صفحه رسمی اینستاگرام خود طی انتشار عکسی از برگزاری‬ ‫کنسرت خود با عنوان «به رنگ صدا» که پیش از این نیز در ایران به اجرا درامده و قرار است که در کانادا نیز برگزار‬ ‫شود‪ ،‬این بار از اجرا در استرالیا و در شهرهای بریسبان‪ ،‬ملبورن و سیدنی خبر داد‪ .‬کنسرت «به رنگ صدا»ی‬ ‫همایون شجریان که با یادی از محمدرضا شجریان در تاریخ های ‪ ۱‬تا ‪ ۶‬تیرماه ‪ ۱۴۰۱‬همراه با ارکستر سیاوش‬ ‫و به رهبری ارش گوران در سالن همایش های کشور در وزارت کشور روی صحنه اجرا رفته بود و پس از ان نیز‬ ‫برای اجرای دوباره در کانادا در نظر گرفته شد‪ ٬‬این بار در سانس ها و روزهای مختلف به ترتیب ‪ ۲۱‬سپتامبر‪٬‬‬ ‫‪ ۲۳‬سپتامبر و ‪ ۲۴‬سپتامبر ‪ ۲۰۲۲‬و نیز در شهرهای بریسبان‪ ٬‬ملبورن و سیدنی به اجرا درخواهد امد‪/ .‬صباخبر‬ ‫بیانی ه انجمنصنفیطراحانگرافیکدربارهتغییرعالمتاستانداردایران‬ ‫طراحی نشان موسس ه استاندارد ایران سال ‪ ۱۳۶۴‬توسط استاد‬ ‫مرتضی ممیز‪ ،‬پیشــگام گرافیک مدرن ایــران‪ ،‬بنیانگذار انجمن‬ ‫صنفی طراحان گرافیک و از پایه گــذاران اموزش گرافیک نوین در‬ ‫سیستم دانشگاهی کشور طراحی و جایگزین نشانه قبل از انقالب‬ ‫این موسسه شد‪.‬‬ ‫این اثر با توجه به طراحی پیشــرو و هوشمندانه ای که داشت در‬ ‫کنار شعار «عالمت استاندارد‪ ،‬نشان ه مرغوبیت کاالست» به سرعت‬ ‫به نشانه ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد‪ .‬عالمت استاندارد در نگاه‬ ‫اول یک مونوگرام زیبا از حرف ‪ S‬را به نمایش می گذارد که با نگاهی‬ ‫خالقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است‪ ،‬ویژگی منحصر به‬ ‫فرد این نشانه حروف مخفف شــد ه عنوان موسس ه استاندارد است‬ ‫که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانــی این مونوگرام جای‬ ‫گرفته اســت‪ .‬در حالت اصلی کلمه «ایران (بــدون نقطه)» دیده‬ ‫می شود و با چرخش ‪ ۱۸۰‬درجه ای ان‪ ،‬عبارت «‪ »ISIRI‬خوانده‬ ‫می شود‪ .‬عالوه بر طراحی زیبا و منسجم‪ ،‬این نشانه به عنوان یکی از‬ ‫مجموعه های‬ ‫نیمایی موفق‬ ‫باعث طراوت‬ ‫جریان شعر انقالب‬ ‫هستند‬ ‫بهترین لوگو های ملّی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک‬ ‫داخل و خارج از کشور بوده و در حیط ه اموزش گرافیک نیز همواره‬ ‫مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرســان است‪ .‬حال انکه با‬ ‫توجه به تغییر سیستم اداری موسسه استاندارد و تبدیل شدن ان‬ ‫به سازمان‪ ،‬طراحی حروف میانی این نشانه نیز (در حالت انگلیسی)‬ ‫از ‪ISIRI - Institute Standard Industrial Research‬‬ ‫‪ of IRAN‬بــه ‪INSO - Iranian National Standard‬‬ ‫‪ Organization‬تغییر حالت پیداکرده و بــه دنبال این اتفاق‪،‬‬ ‫دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک در اشکال‬ ‫انجام شده که توجه و تاثر بســیاری از طراحان گرافیک را به خود‬ ‫جلب کرده است‪ .‬نگاه و عمل تصمیم گیرندگان و مسئولین این امر‬ ‫به هر هدفی که بود ه است با دستکاری و حذف و اضاف ه غیرحرفه ای‬ ‫جزئیات‪ ،‬نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعاً بعد ها با مشکالت‬ ‫جدی ساختاری روبه رو خواهد شد‪ ،‬بلکه نتیج ه ان به هیچ عنوان قابل‬ ‫دفاع نبوده و به وضوح اســیبی جدی را به این نشان ه ارزشمند ملی‬ ‫در دوازدهمین نشســت از سلســله نشست های «تکیه‬ ‫کتاب»‪ ،‬مجموعه شــعر «شــبیه» ســروده علی داودی‪ ،‬با‬ ‫حضور مرتضی امیری اســفندقه‪ ،‬علی محمد مودب‪ ،‬سید‬ ‫احمد نادمی و هادی خورشــاهیان‪ ،‬رونمایی و بررسی شد‪.‬‬ ‫هادی خورشاهیان در بیان ویژگی های این اثر گفت‪ :‬پیش از‬ ‫این‪ ،‬شعرهای عاشورایی زیادی از بزرگانی همچون سیدحسن‬ ‫حسینی را خوانده و شنیده ایم‪ ،‬اما شعرهای علی داودی در‬ ‫شبیه‪،‬مضاعفبهدلمنشست‪،‬بهایندلیلکهنهشعرکالسیک‬ ‫بود که مخاطب عام تری دارد‪ ،‬نه شعر ازاد با مخاطب خاص تر‬ ‫بود؛ این مجموعه‪ ،‬اشــعاری میانه با مخاطب میانه اســت‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه شعر نیمایی‪ ،‬تناسب عجیبی با شعر عاشورایی‬ ‫وارد کرده است‪ .‬انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این‬ ‫رفتار غیر حرفه ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعالم می کند و با توجه‬ ‫به متن این بیانیه در تاریخ ‪ ۲۰‬شهریور سال ‪ ۱۴۰۱‬انجمن صنفی‬ ‫طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران‬ ‫تقاضا دارد تا در تغییر نشانه «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید‬ ‫نظر کند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫دارد‪ ،‬افزود‪ :‬احســاس خیلی خوبی نســبت به شعر نیمایی‬ ‫عاشــورایی دارم‪ .‬این فرم‪ ،‬بهترین قالب برای تصویرسازی از‬ ‫مفاهیم خاص عاشورایی است‪.‬‬ ‫علی داودی در شبیه به خوبی این کار را انجام داده است‪.‬‬ ‫شــعرهایی با لحظات ناب و به دور از شعارهای معمول‪ .‬هیچ‬ ‫شعری نبود که کشفی نداشته باشد‪ .‬در ادامه سیداحمد نادمی‬ ‫اظهار کرد‪ :‬علی داودی از شاعران ادبیات انقالب است‪ .‬تمام‬ ‫ویژگی هایی که برای یک شاعر انقالب اسالمی مدنظر است‪،‬‬ ‫در ایشان وجود دارد‪.‬‬ ‫مرتضی امیری اســفندقه نیز در بخش دیگری از این‬ ‫نشست‪ ،‬بیان کرد‪ :‬اگر ارادت قوی به اباعبداهلل (ع) در قالب‬ ‫شعر ضعیف اجرا شود‪ ،‬پسند خاطر نیست‪ .‬با وجود اینکه‬ ‫مهدی اخوان ثالث به خوبی فرم نیمایی را شرح داده‪ ،‬ولی باید‬ ‫اعتراف کنیم که هنوز هم نسبت به ان نااشنا هستیم‪ .‬اما علی‬ ‫داودی در «شبیه» به کوچه پس کوچه های نااشنای این فرم‬ ‫راه پیدا کرده است‪.‬‬ ‫علی محمد مودب نیز در بخــش دیگری از این ایین در‬ ‫سخنانی اظهار کرد‪ :‬این گونه اشعار‪ ،‬به معنای درمان شعر‬ ‫انقالبی ما است و با زمانه همراه است‪.‬‬ ‫علی داودی نویسنده مجموعه شعر «شبیه» در بخش‬ ‫پایانی این برنامه‪ ،‬گفت‪ :‬این کتاب را متعلق به خودم نمی دانم‪،‬‬ ‫بلکه ادای وظیفه ای در این حوزه می دانم‪ /.‬خبرگزاری ایرنا‬ صفحه 7 ‫دورویسـکهسـینما بـرایمهـدیفقیـه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫پیرمرد و دنیا!‬ ‫مهدی فقیــه طی ســالیان حضــورش در فیلم های‬ ‫ســینمایی و مجموعه های تلویزیونی‪ ،‬بیــش از هر چیز‬ ‫دیگری در شخصیت و شــمایل پدربزرگی شیرین زبان‬ ‫و دوست داشــتنی خود را در مخیله تماشاگران سینما و‬ ‫تلویزیون ایران به تصویر کشــانده اســت‪ .‬این شخصیت‬ ‫با فیلم «هور در اتش» در ســینمای ایران متولد شد و تا‬ ‫امروز هم خواه روی پرده نقره ای‪ ،‬خواه در جعبه جادویی‬ ‫ماندگار شده اســت‪ .‬مهدی فقیه در ان فیلم نقش «بابا‬ ‫عقیل» را بازی کرد‪ .‬پیرمردی که در جست وجوی فرزندش‬ ‫«رحمت» عازم خط مقدم جبهه می شود‪ .‬شمایل فقیه در‬ ‫ان فیلم همواره با او ماند تبدیل به شناسنامه ثابت او بین‬ ‫مخاطبان سینما و سیمای ایران شد‪.‬‬ ‫شــخصیتی که کمتر عصبانی می شــد و اگر می شد‬ ‫در راه هدفی بزرگ و مقدس بود‪.‬شــخصیتی که همواره‬ ‫لبخند می زد خواه در خوشــی‪ ،‬خواه ناخوشی‪ ،‬پیرمردی‬ ‫که فقیه ان را خلق کرده‪ ،‬دنیا را زیاد جدی نمی گیرد‪ .‬اما‬ ‫چرا این کاراکتر در سینمای ایران ماندگار شد؟ به وضوح‬ ‫می توان دید که شــخصیت «پیرمرد دوســت داشتنی و‬ ‫مهربان» برگرفته از کاراکترهایی حقیقی بین مردم است‪.‬‬ ‫ریش سپیدانی دنیا دیده‪ ،‬که با گذر ایام و بازی بی پایان روز‬ ‫و شب‪ ،‬به بسیاری از ارزوهای خود رسیده اند‪ ،‬یا نرسیده اند‬ ‫و در راه نیل به ان ها چیزهای مهم تری نصیبشــان شده‬ ‫است‪ .‬فلســفه مرگ و زندگی برای ان ها بسیار متفاوت تر‬ ‫از دیگران است‪ .‬به ویژه موســپیدانی که طی چند دهه‪،‬‬ ‫همه انچه را که روزگار به مردمان سرزمین شان تحمیل‬ ‫کرده خوب لمس کرده اند‪ .‬پس ان ها می خندند و بی خلل‬ ‫مهر می ورزند‪ ،‬چون به فنای این جهانی بیش از هر کسی‬ ‫باور دارند‪ ...‬فقیه با وجود موفقیت در ان کاراکتر‪ ،‬طبیعتی‬ ‫مهربان دارد‪ .‬طبیعتی که هرگز اجازه نمی دهد شخصیتی‬ ‫را که خلق کرده‪ ،‬از خودش جدا کند‪.‬‬ ‫پنجم اذر‪ ،‬همان روزی که سال ‪ 381‬پیش از میالد مسیح شاهد اخرین جنگ اردشیر بابکان ساسانی با رومیان‪ ،‬جنگ باربالیوس در انتالیا که با پیروزی‬ ‫ایرانیان توام بود‪ ،‬همان روزی که سال روز تولد جمشید مشایخی‪ ،‬بازیگر برجسته فقید سینما و تلویزیون ایران است‪ ،‬زادروز او نیز محسوب می شود‪ .‬مهدی‬ ‫فقیه ‪ 5‬اذر ‪ 1324‬در دیار سعدی و حافظ دیده به جهان گشود‪ .‬کودکی‪ ،‬دوران دبستان و دبیرستان را هم در زادگاهش‪ ،‬شیراز گذراند و سال ‪ 1344‬فعالیت‬ ‫در گروه های تئاتر مرکز استان فارس را اغاز کرد‪ .‬سه سال بعد در ازمون بورسیه تحصیل در فرانسه رتبه دوم کشور را کسب کرد اما فقیه بیم ان را داشت که‬ ‫پدرش‪ ،‬رئیس القرای تفسیر قران در شیراز با عزیمت او به بالد فرنگ مخالفت کند‪ .‬این اتفاق اما نه تنها نیفتاد‪ ،‬بلکه پدر با استقبال از قبولی فرزندش در این‬ ‫ازمون‪ ،‬وقتی اضطراب مهدی فقیه جوان را با ان خط ریش های چکمه ای‪ ،‬سبیل تنک و موهای پارافین زده می بیند‪ ،‬با لبخند گفت‪ «:‬باباجان! پسرجان برو‬ ‫درس بخوان ! و حواست باشد کاری کن که عاقبت به خیری در ان باشد‪ ».‬و دعای خیر بدرقه راه فرزند می کند‪ .‬به این ترتیب فقیه راهی سرزمین هگزاگون‬ ‫(کشور شش ضلعی) می شود‪ .‬پاریس باشکوه‪ ،‬پاریس فریبنده‪ ،‬پاریسی که پایتخت فرهنگ و ادب اروپا و جهان محسوب می شد و فقیه در حومه این شهر به‬ ‫ی‪‎‬شد‪ .‬دو سال بعد مهدی فقیه به میهن و زادگاهش بازگشت تا با فرمی جدید نمایش‬ ‫دانشکده «ونسن» رفت که بخشی از دانشگاه «برادران لومیر» محسوب م ‬ ‫رستم و سهراب را اجرا کند‪ .‬نمایشی که نقال و بازیگر توامان در ان حضور داشتند‪ .‬این نمایش نه فقط در شیراز که در شهرستان دیگر استان فارس‪ ،‬در الر و‬ ‫اباده و فسا هم اجرا شد تا مردم با استعداد این جوان تازه از فرنگ برگشته اشنا شوند‪ .‬نمایش «افعی طالیی» به کارگردانی مهدی فقیه در تاریخ هنر استان‬ ‫فارس‪ ،‬اثری جاودانه محسوب می شود‪ ،‬چرا که نخستین پوستر تئاتر استان فارس برای این نمایش منتشر شد‪ .‬فقیه همزمان به اجرای نمایش های عروسکی‬ ‫و روحوضی که برای عوام جذابیت زیادی داشت پرداخت‪ .‬فقیه نخستین کسی بود که نمایش عروسکی موسوم به «جی جی بی جی» را به گونه ای منظم در‬ ‫ایران اجرا کرد‪ .‬این نوع نمایش عروسکی کاری متفاوت با خیمه شب بازی بود‪ ،‬از ان جهت که در این نمایش‪ ،‬عروسک ها برخالف خیمه شب بازی که نخی اند‪،‬‬ ‫با دستکش نقش افرینی می کنند‪ .‬فقیه جوان شخصیت «پهلوان کچل» این نمایش را به یکی از محبوب ترین کاراکترهای کودکان و نوجوانان ایران بدل کرد‪.‬‬ ‫فقیه درباره این موضوع سال‪ 1396‬در مصاحبه ای گفته بود‪ «:‬در کشور ما به خاطر سابقه فرهنگ طوالنی متن های با‬ ‫اصالت و کهن بسیار زیبا و خوبی منطبق بر فرهنگمان برای اجرا وجود دارد‪ .‬یکی از این متن ها جی بی جی یا پهلوان‬ ‫کچل است‪ .‬این کار باید به شیوه عروسکی اجرا شــود‪ .‬در این نمایش ‪ ۱۴‬عروسک روی پرده بازی دارند‪ .‬این‬ ‫نمایش در گذشته های دور در کوی و برزن های استان فارس در ایام نوروز توسط هنرمندان سیار و دوره گرد‬ ‫برای مردم اجرا می شد‪ .‬در برخی از مواقع این گروه های سیار این نمایش را در خانه های اعیان و اشراف هم‬ ‫اجرا می کردند‪ .‬سال‪ 1350‬اما زمانی بود که فقیه در نخستین فیلم سینمایی خود نقش افرینی کرد‪« .‬داش‬ ‫اکل» به کارگردانی مسعود کیمیایی نام این فیلم بود که باعث شد فقیه در نخستین حضور سینمای اش‬ ‫بازی کنار ستاره های سینمای ایران از جمله بهروز وثوقی‪ ،‬ژاله علو و بهمن مفید را تجربه کند‪ .‬فقیه پس از‬ ‫این فیلم‪ ،‬به حضور در سینمای ایران عالقه چندانی نشان نداد‪ .‬حدود یک دهه پس از انقالب اسالمی بود‬ ‫که او دوباره در سینمای ایران با فیلم «تابستان ‪ »58‬کاری از مجتبی راعی افتابی شد‪ .‬فقیه در این فیلم‬ ‫نقش «جمعه» را بازی کرد‪ .‬سال ‪ 1370‬بود که مهدی فقیه نخستین نقش اصلی خود را در فیلم «هور در‬ ‫اتش» ساخته عزیزاهلل حمیدنژاد تجربه کرد‪ .‬بازی در نقش «بابا عقیل» برای فقیه‪ 46‬ساله حسابی‬ ‫شهرت و اعتبار در پی داشت‪ .‬فیزیک و میمیک چهره مهدی فقیه باعث می شد کارگردانان‬ ‫سینمای دفاع مقدس اغلب به او نقش هایی که اغلب شبیه هم بودند اعطا کنند‪.‬‬ ‫مجتبی راعی در فیلم بعدی خود «تونل» هم نقشی اصلی به فقیه می دهد‪ .‬فقیه‬ ‫کارش در تلویزیون را هم سال ‪ 1374‬و با مجموعه تلویزیونی «نبردی دیگر»‬ ‫اغاز کرد‪ .‬سریالی در ژانر دفاع مقدس که داستانش در اردوگاه اسرای ایرانی‬ ‫در عراق روایت می شد‪ .‬بازی قابل تحسین فقیه و محمد پورستار در کشاکش‬ ‫خط روایی سریال (تالش سرگرد مشعل از حزب بعث برای یافتن حاج‬ ‫رسول رستگاری) این دو چهره را بیش از پیش دوست داشتنی کرد‪.‬‬ ‫فقیه در طول دوران بازیگری خود در بیش از ‪ 40‬فیلم و ‪ 27‬مجموعه‬ ‫تلویزیونی نقش افرینی کرد که اخرین فیلمش «زندان انفرادی»‬ ‫به کارگردانی مسعود اطیابی به سال ‪ 1398‬و اخرین مجموعه‬ ‫تلویزیونی فقیه نیز سریال «بی نشان» کاری از راما قویدل است‬ ‫که این روزها از انتن شبکه ســوم سیما هم روی انتن می رود‪.‬‬ ‫پیش تر و سال ‪ 1390‬بازی در مجموعه «شوق پرواز» یک بار‬ ‫دیگر نام او را سر زبان ها انداخته بود‪ .‬فقیه با تکیه کالم های‬ ‫خاص خودش مانند «بابای جی جــی» یا «گپ گلم»‬ ‫همچنان وامدار لهجه شیرازای است‪ .‬این بازیگر کهنه کار‬ ‫ایران سرانجام سال ‪ 1389‬و با بازی در نقش «جادوگر»‬ ‫فیلم «ملک سلیمان» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر‬ ‫نقش مکمل مرد بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر‬ ‫را به خود اختصاص داد‪ .‬فقیه حاال در ‪ 77‬سالگی‪ ،‬قصد‬ ‫دارد با سینمای مستند به عنوان کارگردان مطرح شود‬ ‫تا روی دیگر سکه سینما را هم ببیند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!