روزنامه صبا شماره 1278 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1278

روزنامه صبا شماره 1278

روزنامه صبا شماره 1278

‫چهار شنبه| ‪23‬شهریور ‪ 14 |1401‬سپتامبر‪ 17 |2022‬صفر ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1278‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫اصغر یوسفی نژاد‬ ‫راهی خانه ابدی شد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫لیال حاتمی از بازی در فیلم‬ ‫جدیدش گفت‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدی عبدی فرد‬ ‫تهنا تر از مسیح‬ ‫کیس بر صلیب بود‪...‬‬ ‫گفت و گوهایی با تهیه کننده و کارگردان ‪ ،‬طراح صحنه و دکور «تنهاتر از مسیح»‬ ‫سمفونیموفقیتجهانی‬ ‫پیمان معادی‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫می دوند» ؛ یک کمدی معمایی جذاب در هالیوود‬ ‫«ببین چگونه ‍‬ ‫فیلم سینمایی «ببین چگونه می دوند» به کارگردانی تام جرج اکران خود در سینماهای هالیوود را‬ ‫اغاز کرد‪ ،‬این فیلم در ژانر کمدی معمایی ساخته شده و انتظار می رود گیشه خوبی را برای خود به ثبت‬ ‫برساند‪ .‬سم راکول‪ ،‬سرشه رونان‪ ،‬ادرین برودی‪ ،‬روث ویلسون‪ ،‬ریس شیراسمیت‪ ،‬هریس دیکینسون‬ ‫و دیوید اویلوو در فیلم سینمایی «ببین چگونه می دوند» به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬این فیلم در نوامبر‬ ‫‪ ۲۰۲۰‬به عنوان یک فیلم معمایی بدون عنوان از سرچ الیت پیکچرز معرفی شد و تام جورج ان را بر اساس‬ ‫فیلمنامه ای از مارک چاپل کارگردانی کرد‪ .‬فیلم برداری تا اوریل ‪ ۲۰۲۱‬به پایان رسید‪ .‬عنوان رسمی فیلم‬ ‫«‪ »See How They Run‬در ژوئیه ‪ ۲۰۲۱‬اعالم شد‪/.‬خبرگزاری میزان‬ ‫اصغر یوسفی نژاد راهی خانه ابدی شد‬ ‫اصغر یوسفی نژاد نویسنده و کارگردان و منتقد سینما صبح روز ‪ ۲۲‬شهریور درگذشت‪.‬‬ ‫او در روزهای اخیر به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بســتری بود‪ .‬پیکر اصغر یوسفی نژاد امروز‬ ‫چهارشنبه ‪ ۲۳‬شهریور از مقابل ساختمان صداوسیمای تبریز به سمت ارامستان وادی رحمت تشییع‬ ‫شد‪ .‬او در کارنامه خود سال ها نقد و تحلیل سینما در مجله فیلم را داشت و سپس وارد فیلمنامه نویسی‬ ‫و کارگردانی شد که حاصل ان ساخت فیلم های «ائو» و «عروسک» بود‪ .‬اولی در حضورهای جشنواره‬ ‫ای و اکران تحســین منتقدان را برانگیخت و دیگری مجوز حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را‬ ‫نیافت‪/.‬صباخبر‬ ‫میثم کزازی‪ :‬فیلم من اگر خوب هم نباشد‪ ،‬یک فیلم متفاوت است‬ ‫ترس‪ ،‬دلهره و خانواده در «شین»‬ ‫فیلم ســینمایی «شــین » به کارگردانی میثــم کزازی و‬ ‫تهیه کنندگی شهاب حسینی این روزها در سینماهای کشور‬ ‫اکران شده و شهاب حسینی‪ ،‬علی شــادمان‪ ،‬جمشید هاشم‬ ‫پور‪ ،‬محمود پاک نیت و غزاله نظــر در ان ایفای نقش کرده اند‪.‬‬ ‫میثم کزازی کارگردان فیلم تاکید دارد که «شــین» علی رغم‬ ‫اظهارنظرهای قبل از نمایش عمومــی ان‪ ،‬به هیچ وجه فیلمی‬ ‫ترسناک نیســت و او تنها قصه ای خانوادگی را روایت کرده که‬ ‫چاشــنی ترس و دلهره را هم در برخی صحنه ها به ان افزوده‬ ‫است‪ .‬او در این باره گفت‪« :‬شین» یک درام خانوادگی است که‬ ‫چاشنی اش با دیگر فیلم ها متفاوت است‪ .‬اگر ژانر ترسناک را‬ ‫به فیلم الصاق کنیم‪ ،‬بیننده با ذهنیتی از پیش تعیین شده به‬ ‫سراغ فیلم می اید و اگر قرار است در بخش هایی از این اثر به او‬ ‫حس دلهره و ترس تزریق شود‪ ،‬امادگی دارد و اثر ان ادویه ای که‬ ‫چاشنی فیلم است از بین می رود‪.‬‬ ‫این کارگردان ادامه داد‪ :‬امروز اکثر فیلم های ســینمایی به‬ ‫خیانت‪،‬اعتیاد‪،‬کاله برداریومسائلیازایندستپرداخته اندودر‬ ‫واقع اثار سینمایی به دنبال نبرد و جدال های شهری هستند و ما‬ ‫برایاینکهکمیمتفاوت ترکارکنیمریسککردیموفیلم«شین» ‬ ‫راساختم‪.‬متاسفانهامروزحتیفیلم هایکمدیهمبهتکراردچار‬ ‫شده اند‪ ،‬بازیگران فیلم های کمدی مان همه شبیه هم شده اند اما‬ ‫ژانلوکگداردرگذشت‬ ‫ژان لوک گدار فیلمســاز بلنداوازه فرانســوی سوییسی سینما و‬ ‫یکی از چهره های کلیدی موج نوی سینما که در دهه های ‪ ۵۰‬و ‪۶۰‬‬ ‫انقالبی در سینما به وجود اورد‪ ،‬در ‪ ۹۱‬سالگی درگذشت‪ .‬این خبر را‬ ‫روزنامه لیبراسیون فرانسه روز ‪ ۱۳‬ســپتامبر اعالم کرد‪ .‬گدار بیشتر‬ ‫برای سنت شکنی‪ ،‬سبک فیلمســازی به ظاهر بداهه اش و همینطور‬ ‫رادیکالیسم بی پروایش در سینما شناخته می شد‪ .‬از فیلم های شاخص‬ ‫وی در ســینما می توان به «از نفس افتاده»‪« ،‬زن زن است»‪« ،‬دسته‬ ‫جداافتاده ها»‪« ،‬پیروخله»‪« ،‬اخر هفته»‪« ،‬چینی»‪« ،‬الفاویل» اشاره‬ ‫کرد‪ .‬سهم عمده ژان لوک گدار در سینما شاید این ایده بود که فیلم هم‬ ‫می تواند داستان بگوید و هم درباره خو ِد فیلم حرف بزند؛ اینکه فیلم‬ ‫چگونه ساخته شده و اینکه بیننده با ان چگونه برخورد می کند‪ .‬تمام‬ ‫فیلم های گدار به نوعی درباره فیلم و ســینما بودند‪ .‬او هیچ گاه نخل‬ ‫طالی کن را به دست نیاورد اما در سال ‪ ۲۰۱۰‬اکادمی اسکار جایزه‬ ‫افتخاری یک عمر دستاورد خود را به گدار اعطا کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫ویژگیمهم«شین»ایناستکهاگرمخاطبفیلمخوبیهمنبیند‪،‬‬ ‫حداقل اثر متفاوتی شاهد خواهد بود‪.‬‬ ‫کزازیدرادامهگفت‪:‬کاشفیلم هایترسناکماکیفیتبهتری‬ ‫پیدا کنند‪ ،‬در این شرایط من هم می توانم با خیال راحت به سراغ‬ ‫فیلم ترســناک بروم‪ .‬مدل فیلمبرداری فیلم «شین» با وجود‬ ‫المان ها و لحظاتی ترسناک کام ً‬ ‫ال روی ریل و تراولینگ است و‬ ‫این در حالیست که در فیلم ترسناک در محله اول صدا قرار است‬ ‫مخاطب را بترساند و عنصر بعدی حرکات عجیب و غریب دوربین‬ ‫است‪ .‬در این فیلم شما هیچ حرکت عجیبی نمی بینید و دوربین‬ ‫همیشه از نگاه دختر بچه ای به ارامی به این سمت و ان سمت‬ ‫می رود‪.‬‬ ‫کزازی گفت‪ :‬فیلم «شین» بر اساس یک قصه واقعی ساخته‬ ‫شده و خانه ای که قصه واقعی در ان رخ می دهد هنوز خالی است‬ ‫و کسی حاضر به خرید یا اجاره این خانه نمی شود‪ .‬گفته می شود‬ ‫که این اتفاق به دلیل ظلمی که به شخصیت مادر وارد شده‪ ،‬رخ‬ ‫داده است‪ .‬انچه که باعث شــد به سراغ ساخت این فیلم بروم‪،‬‬ ‫این موضوع بود که ما تصور می کنیم همیشــه زمان و فرصتی‬ ‫برای جبران اشتباهات خود داریم‪ .‬فیلم «شین» زمانی که شروع‬ ‫می شود در واقع به پایان رسیده و بیننده‪ 100‬دقیقه با فیلم همراه‬ ‫می شود تا باز هم به نقطه اول برسد‪/.‬خبرگزاری ایلنا‬ ‫تعویق اکران فیلم جدید جرج کلونی‬ ‫کمپانی یونیورسال تاریخ اکران فیلم «بلیت بهشت» با بازی‬ ‫جرج کلونی و جولیا رابرتز در بریتانیا را به علت مرگ ملکه الیزابت‬ ‫دوم به تعویق انداخت‪ .‬این فیلم که قرار بود در تاریخ ‪ ۱۶‬سپتامبر‬ ‫اکران شود‪ ،‬اکنون در تاریخ ‪ ۲۰‬ســپتامبر یک روز پس از مراسم‬ ‫تشییع جنازه ملکه منتشر می شود‪.‬‬ ‫سخنگوی یونیورسال گفت‪ :‬یونیورسال‪ ،‬جولیا رابرتز‪ ،‬جورج‬ ‫کلونی و اُل پارکر کارگردان فیلم همگی تصمیم گرفته اند اکران‬ ‫فیلم «بلیت بهشت» را به تاخیر بیندازند‪ .‬این فیلم داستان زن و‬ ‫شوهری است که از یکدیگر جدا شــده و حاال قرار است به شهر‬ ‫بالی سفر کنند تا جلوی ازدواج دخترشان را بگیرند‪ .‬اُل پارکر در‬ ‫کنار کارگردانی‪ ،‬فیلمنامه این فیلم را به صورت مشترک با دنیل‬ ‫پیپسکی نوشته است‪ .‬همزمان با این اقدام یونیورسال‪ ،‬کمپانی‬ ‫اسکای نیز اغاز پخش درام زندگی بوریس جانسون با بازی کنت‬ ‫برانا را از ‪ ۲۱‬سپتامبر به ‪ ۲۸‬سپتامبر موکول کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫دو بازیگر خارجی به سریال «شهباز» پیوستند‬ ‫دو بازیگر خارجی به سریال «شــهباز» به کارگردانی حمیدرضا‬ ‫لوافی پیوســتند‪ .‬به تازگی دو بازیگر جدید به نام های فیلیپ ساپر‬ ‫کین در نقش رودی و یوفی تیان در نقش وانگ به جمع بازیگران این‬ ‫سریال اضافه شده اند‪ .‬فیلیپ ســاپر کین پیش از این در سریالهایی‬ ‫نظیر «نفوذ»‪« ،‬زیرخاکی» و «گاندو» حضور داشــت اما یوفی تیان‬ ‫که ملیت چینی دارد برای نخستین بار در سریالی ایرانی ایفای نقش‬ ‫می کند‪ .‬ارش مجیدی‪ ،‬رضا داودنژاد‪ ،‬علیرضــا ارا‪ ،‬میالد میرزایی‪،‬‬ ‫مهدخت موالیی‪ ،‬نیما نادری‪ ،‬فاطیما بهارمســت‪ ،‬غزال نظر‪ ،‬مریم‬ ‫ســرمدی‪ ،‬رحمان باقریان‪ ،‬ســیروس همتی‪ ،‬پاوان افسر‪ ،‬سیامک‬ ‫اشعریون و مهسا باقری برخی از هنرمندانی هستند که در این سریال‬ ‫نقش افرینی می کنند‪« .‬شــهباز» به تهیه کنندگی امیرحســین‬ ‫اشتیانی پور و مهدی علینقی پور و نویسندگی مینا خدیوی‪ ،‬درباره‬ ‫یک گروه سایبری اســت که به دنبال هکری بینالمللی هستند‪۸۰ .‬‬ ‫درصد از فیلمبرداری این سریال به پایان رسیده است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«پسران دریا» فیلم افتتاحیه سینمای ایران در تاشکند‬ ‫فیلم «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم‬ ‫تاشکند ازبکستان در بخش روزهای سینمای ایران به نمایش درمی اید‪ .‬جشنواره تاشکند ازبکستان‪ ،‬امروز‬ ‫‪ ۱۳‬سپتامبر (‪ ۲۲‬شهریور) اغاز می شود و اختتامیه ان ‪ ۱۸‬سپتامبر (‪ ۱۸‬شهریور) است‪« .‬پسران دریا» به‬ ‫تهیه کنندگیبهروزنشانبامشارکتبنیادسینماییفارابی‪،‬برندهپروانهزرینبهترینفیلم‪،‬بهترینفیلمنامه‬ ‫و بهترین بازیگر نوجوان در سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده است‪ .‬از جمله بازیگران حاضر‬ ‫در این فیلم می توان به مونا فرجاد‪ ،‬یاسین حبیب پور‪ ،‬منیب بزرگ زاده‪ ،‬پیام امیرعبدالهیان‪ ،‬حسن خلدون‪،‬‬ ‫علی بحری‪ ،‬ایسان حداد‪ ،‬افشین هاشمی‪ ،‬مهنوش شیخی اشاره کرد‪ /.‬صباخبر‬ ‫‪3‬‬ ‫پایان فیلمبرداری فیلم نیمه بلند «ایس پک»‬ ‫فیلمبرداری فیلم نیمه بلند «ایس پک» به نویسندگی افشین غیاثی و محسن عظیمی‪ ،‬کارگردانی‬ ‫مسعود ترابی و تهیه کنندگی یاسر هشترخانی پس از گذشت چند روز کار در شهر تهران و اسالم شهر‬ ‫به پایان رسید‪ .‬پس از این مسعود ترابی و یاسر هشترخانی در فیلم کوتاه «دونات» همکاری داشته اند‪.‬‬ ‫در خالص ه داســتان امده اســت‪« :‬هر روز به جای این که روزای حبس خودم رو بشــمارم روزا رو‬ ‫می شماردم ببینم دخترم چند سالش شده»‪ .‬در این فیلم بازیگرانی چون هامون سیدی‪ ،‬پیمان محسنی‪،‬‬ ‫اشکان دالوری‪ ،‬نیکا شهبازاده‪ ،‬داود محمد ابادی‪ ،‬فاطمه جنیدی‪ ،‬پویا مهر ابادی‪ ،‬سحر قلباروند‪ ،‬نیما‬ ‫نمازی‪ ،‬محمد تقی زاده‪ ،‬یلدا دهقانی‪ ،‬ساالر قدیمی و دانیال احمدی نقش افرینی کرده اند‪/.‬صباخبر‬ ‫لیال حاتمی از بازی در فیلم جدیدش گفت؛‬ ‫جذابیتدوجهان موازیدر«زمانیبرایابدیت»‬ ‫لیال حاتمی بازیگر ایرانی که خارج از کشــور بیشــتر به دلیل نقش افرینی در فیلم برنده‬ ‫اسکار «جدایی» ساخته اصغر فرهادی شناخته می شود‪ ،‬به زودی با درام متافیزیکی «زمانی‬ ‫در ابدیت» ســاخته مهدی نوروزیان که به تازگی در ایران تولیدش به پایان رسیده است‪ ،‬به‬ ‫سینماهای بین المللی باز خواهد گشت‪.‬‬ ‫حاتمی درباره این فیلم گفت‪ :‬در فیلم «زمانی در ابدیت» یک ســکانس بدون حضور من‬ ‫وجود ندارد‪ .‬نوروزیان فیلمساز مستقر در لندن است که برای فیلم کوتاه «کشتن جو» در سال‬ ‫‪ ۱۹۹۹‬نامزد اسکار شد و متعاقب ان در سال ‪ ۲۰۰۲‬فیلم «لئو» را با بازی جوزف فاینز‪ ،‬الیزابت‬ ‫شو‪ ،‬دنیس هاپر و سم شپرد کارگردانی کرد و از ان زمان به یک کارگردان برجسته در ساخت‬ ‫فیلم های تبلیغاتی تبدیل شد‪ .‬او به تازگی برای ساخت فیلم «زمانی در ابدیت» به ایران برگشته‬ ‫است تا اولین فیلم بلند سینمایی اش را پس از دو دهه کارگردانی کند‪.‬‬ ‫لیال حاتمی در این فیلم در نقش زنی به نام مریم ایفای نقش می کند که شوهرش سعید‬ ‫به طرز مرموزی گم شده و مریم و دختر ‪ ۱۲‬ساله شان را در حالتی همراه با تعلیق ترک کرده‬ ‫است‪ .‬مریم و دخترش امید دارند که سعید زنده باشد و یک روز برگردد‪.‬‬ ‫زندگی مریم به دلیل امدن برادر شــوهرش (وحید) که به طور پنهانی عاشق مریم است و‬ ‫اصرار دارد که باید نقش رییس خانواده را ایفا کند‪ ،‬پیچیده تر می شود‪.‬‬ ‫حاتمی در این باره گفت‪ :‬ما نمی دانیم که ایا او (سعید) درگذشته یا به دالیل دیگری ما را‬ ‫ترک کرده است‪ .‬غیب شوهر باعث می شود که مریم به نوعی ارتباطش را با این جهان از دست‬ ‫بدهد ان هم درست زمانی که باید از دختر نوجوانش مراقبت کند‪.‬‬ ‫بازیگر نقش سیمین در فیلم «جدایی نادر از سیمین» خاطرنشان کرد‪ :‬انچه درباره این فیلم‬ ‫بسیار خوب است این است که ما دو جهان موازی داریم که یکی نبودن شوهر است که موجب‬ ‫ازار مریم می شود و دیگری زندگی اجتماعی است که این شخصیت مجبور به رهبری ان است‬ ‫که ان هم به اداب و رسوم و سنت های ایران گره خورده است‪.‬‬ ‫بازیگر ایرانی عضو هیات داوران ونیز هفتادونهم در پایان تاکید کرد‪ :‬فیلمنامه این فیلم دو‬ ‫سطح از تجربه شخصی را بررسی می کند؛ دنیای بیرونی و درون شخصیت مریم و این برای‬ ‫من بسیار جالب است‪/.‬صباخبر‬ ‫«بربر» با ‪ ۱۱‬میلیون دالر‬ ‫در جایگاه اول باکس افیس‬ ‫فیلم ترســناک «بربــر» بــه کارگردانی ایان‬ ‫موکرجی و بــازی کاران جوهر و اپــوروا مهتا‪11 ،‬‬ ‫میلیون دالر در ســینماهای داخلی امریکا فروش‬ ‫داشت‪.‬‬ ‫این دومین هفته کم فروش در سینماهای امریکا‬ ‫بود‪ .‬اما با این وجود فیلم ها توانستند روند فروش را در‬ ‫سینماهای داخلی امریکا حفظ کنند‪.‬‬ ‫فیلم هندی «برهماسترا قسمت اول‪ :‬شیوا» در‬ ‫ژانر فانتزی‪ ،‬ســاخته ایان موکرجی نیز با فروش‬ ‫‪ 4.4‬میلیون دالر در ‪ 810‬ســالن سینما دوم شد و‬ ‫چهارمین افتتاحیه پرفروش یک عنوان بالیوودی را‬ ‫ثبت کرد‪ .‬هردوی این فیلم ها توسط دیزنی ساخته‬ ‫شده است‪« .‬قطار سریع السیر» ساخته دیوید لیچ‬ ‫در ژانر اکشن و کمدی‪ ،‬با ‪ 3‬میلیون و ‪ 200‬هزار دالر‬ ‫فروش در ‪ 3‬هزار و ‪ 56‬سالن در جایگاه سوم فروش‬ ‫قرار گرفت و جمع فروش ان را به ‪ 92‬میلیون دالر‬ ‫رســاند‪ .‬در پایان این جدول با فیلم تاپ گان روبرو‬ ‫هستیم که بعد از ‪ 16‬هفته در جایگاه چهارم فروش‬ ‫قرار گرفت و ‪ 3‬میلیون و ‪ 170‬هزار دالر فروش کرد‪.‬‬ ‫«دعوت» در ژانر ترسناک فراطبیعی‪ ،‬نیز با‪ 2‬میلیون‬ ‫و ‪ 600‬هزار دالر در ‪ 3‬هزار و ‪ 117‬سالن نمایش‪ ،‬در‬ ‫جایگاه پنجم قرار گرفت‪ .‬بعد از سه هفته اکران این‬ ‫فیلم ‪ 18‬میلیون دالر فروش کرد‪.‬‬ ‫بنابراین تمامی فیلم های اکران شده در طول اخر‬ ‫هفته گذشته در امریکا و کانادا ‪ 42.3‬میلیون دالر‬ ‫فروختند و دومین اخر هفته بی رونق سال ‪ 2022‬را‬ ‫رقم زدند‪/ .‬خبرگزاری تسنیم‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫پرونده‬ ‫تنهاتـرازمسـیح‪،‬کسـیبـرصلیـب‬ ‫فرزادجمشیددانایی نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مســیح» بــه تهیه کنندگی و‬ ‫کارگردانی علی اســماعیلی تا ‪ 4‬مهر ماه در بوستان والیت اجرا‬ ‫گفت و گو‬ ‫می شود و به روایت واقعه عاشورا می پردازد‪ .‬نمایشی که سومین‬ ‫فصل از اجرایش را پشت سر می گذارد و با استقبال قشرهای مختلف مردم مواجه‬ ‫شده اســت‪ .‬از این رو به این بهانه گفتگوهایی با علی اســماعیلی تهیه کننده و‬ ‫کارگردان اثر و مرتضی پورحیدری طراح صحنه و دکور «تنهاتر از مسیح» ترتیب‬ ‫دادیم تا درباره جزئیات اجرای این نمایش و مقوله نذر فرهنگی بیشتر بدانیم‪.‬‬ ‫علی اسماعیلی‪:‬‬ ‫نمایش میدانی منشور و ترکیبی از هنرهاست‬ ‫علی اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان نمایش «تنهاتر از‬ ‫مسیح» راجع به تاریخچه نمایش های بزرگ میدانی عنوان کرد‪:‬‬ ‫بهزاد بهزادپور کارگردان و احسان محمدحسنی با خلق نمایش‬ ‫«شب افتابی» در سال ‪ ،1384‬یک ژانر جدید در حوزه نمایش‬ ‫ایجاد کردند‪ .‬قبال به نمایش های خیابانی و نمایش هایی که در‬ ‫فضای باز اجرا می شدند هم نمایش میدانی می گفتند ولی «شب‬ ‫افتابی» تعریف جدیدی از نمایش میدانی داد‪ .‬نمایش میدانی‬ ‫نه تئاتر و نه سینماست‪ ،‬بلکه منشــور و ترکیبی از هنرهای‬ ‫گوناگونی از جمله تئاتر‪ ،‬سینما‪ ،‬موسیقی‪ ،‬هنرهای تجسمی‬ ‫و چند هنر دیگر است‪« .‬شب افتابی» در طول چند فصل اجرا‪،‬‬ ‫سیر تکاملی طی کرد که به روایتی از ادم تا خاتم تبدیل شد‪.‬‬ ‫این نمایش در شهرهای مختلف اجرا و حتی از ان الهام گرفته‬ ‫شد‪ .‬نمایش های میدانی یک سیر تاریخی را نمایش می دادند و‬ ‫با استقبال مخاطبان همراه می شدند‪.‬‬ ‫او درباره شاخصه ای که «تنهاتر از مسیح» را از نمایش های‬ ‫مشابه مجزا می کند‪ ،‬گفت‪ :‬از سال ‪ 1397‬سعی کردیم با نگاه‬ ‫تخصصی تری به این مقوله نگاه کنیم و به برشی از یک مقطع‬ ‫تاریخی یا یک شخصیت یا اتفاق مهم تاریخی بپردازیم‪ .‬به طور‬ ‫مثال‪ ،‬نمایش بزرگ میدانی «روشنای شب تار» که اولین بار در‬ ‫سال ‪ 1401‬در ایام عید غدیر اجرا شد‪ ،‬به ذکر فضایل امام علی‬ ‫(ع) می پرداخت‪ .‬ویژگی «تنهاتر از مســیح» این است که به‬ ‫برشی از یک واقعه تاریخی می پردازد که سراسر حماسه‪ ،‬شور‬ ‫و احساس است‪.‬‬ ‫این کارگردان هدف از اجرای این نمایــش میدانی را در‬ ‫یک جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربال» دانست و گفت‪:‬‬ ‫می کوشیم به مخاطبان بگوییم هرروز تاریخ در حال تکرار است‬ ‫و هرروز عاشورا و هر زمینی زمین کربال است‪« .‬تنهاتر از مسیح»‬ ‫در یک سیر داستانی حرکت اسرای کربال را به به حرکت اوارگان‬ ‫سوری پیوند می دهد و نقطه اشتراکی بین این دو ایجاد شده‬ ‫است‪ .‬کاروان اوارگان سوری در شهرهای اطراف شهر زینبیه با‬ ‫داعش روبرو می شوند و با کشتن مردان و به اسارت بردن زنان‬ ‫از سوی انها‪ ،‬تاریخ دوباره تکرار می شود‪ .‬این حلقه وصل تاریخ‬ ‫عاشورا با تاریخ امروز‪ ،‬نشانگر ان است که تاریخ در حال تکرار‬ ‫است‪ ،‬همانطور که برای اوارگان سوری‪ ،‬کشور فلسطین و مردم‬ ‫یمن اتفاق می افتد و انها مــورد ظلم قرار می گیرند‪ .‬ما تالش‬ ‫کردیم این را به تصویر بکشیم و بگوییم تا منجی نیاید‪ ،‬ظالم‬ ‫همیشه هست‪ .‬علی اسماعیلی راجع به بهره گیری از جلوه های‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ببـود‪...‬‬ ‫ویژه میدانی در ساخت نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح»‬ ‫خاطرنشــان کرد‪ :‬جلوه های ویژه میدانی یکی از بخش های‬ ‫چندگانهگروهنمایشیسیمایققنوساستکهشاملجلوه های‬ ‫ویژه ای مثل انفجارها‪ ،‬اتش ها و‪ ...‬می شــود‪ .‬همانطور که در‬ ‫مقوله دکور‪ ،‬با وجود حجم دکورها‪ ،‬تغییر و جابجایی دکورها‬ ‫در صحنه ها به راحتی صورت می گیرد و مخاطبان با هر بار باز‬ ‫و بسته شدن پرده ها با صحنه ها و دکورهای جدیدی مواجه‬ ‫می شوند و از ویژگی های شاخص این اثر است‪ .‬مقوله صدا از‬ ‫بحث های ویژه است که می تواند بینندگان را با خودش درگیر‬ ‫کند و درک بهتری از اتفاقات روی صحنه به او بدهد‪ .‬همچنین‪،‬‬ ‫نباید از بحث نورپردازی غافل شد که از نقاط قوت این نمایش‬ ‫به شمار می رود که هر لحظه با رنگ و لعابی حرفه ای و سینمایی‬ ‫چشم بینندگان را نوازش می دهد‪ .‬همه اینها در کنار هم و با‬ ‫هماهنگی با هم‪ ،‬جلوه های ویژه میدانی اثر را شکل می دهند و‬ ‫قابل تفکیک از هم نیستند‪.‬‬ ‫این تهیه کننده درباره لزوم به اجرا رفتن این نمایش بیان‬ ‫کرد‪« :‬قتیل العبرات» نام اولیه نمایش «تنهاتر از مســیح»‬ ‫بود و قرار بود در سال ‪ 1397‬به دو زبان عربی و فارسی در راه‬ ‫نجف به کربال روزانه در ده نوبت اجرا شود‪ .‬با توجه به تغییرات‬ ‫ناگهانی نرخ ارز که در ان ســال رخ داد‪ ،‬پیش بینی ها این بود‬ ‫که جاماندگان اربعینی در ان ســال بیشتر از سال های قبل‬ ‫باشند بنابراین سازمان اوج تصمیم گرفت «قتیل العبرات» را‬ ‫در جنوبی ترین نقطه تهران اجرا کند و این اسم مناسب اجرا‬ ‫در شهر تهران نبود‪ .‬حدود ‪ 150‬اسم انتخاب شد و در نهایت‪،‬‬ ‫نتوانستیم اسم مناسبی انتخاب کنیم تا اینکه یکی از دوستان‪،‬‬ ‫شعری از علیرضا قزوه را خواند که به شرح زیر است‪« :‬گودال‬ ‫قتلگاه پر از بوی سیب بود‪ /‬تنهاتر از مسیح‪ ،‬کسی بر صلیب‬ ‫بود‪ .».‬از انجا که یکی از بخش هــای اصلی این نمایش قصه‬ ‫شهادت سیدالشهدا و تنهایی او در قتلگاه است بنابراین این‬ ‫اسم بامسما که متناسب با اثر است‪ ،‬برگزیده شد‪.‬‬ ‫این فعال هنری در تشریح اجرای این نمایش به عنوان نذر‬ ‫فرهنگی گفت‪ :‬هدف ما از نذر فرهنگی این بود که اثر ماندگار و‬ ‫مردمی شود‪ .‬مثل موکب ها‪ ،‬چای خانه ها‪ ،‬ایستگاه های صلواتی‬ ‫و هیات ها از حاکمیت جدا باشد و متعلق به خود مردم باشد‪.‬‬ ‫موضوعی که نیاز به فرهنگسازی و پیشینه سازی دارد و ما داریم‬ ‫این پشتوانه سازی را انجام می دهیم‪ .‬در حال حاضر‪ ،‬مخاطبان با‬ ‫نمایش ارتباط برقرار کرده اند و مشارکت جالب توجهی از سوی‬ ‫مردم دیده می شود‪ .‬از نظر من‪ ،‬می شود گفت که در سال های‬ ‫اتی اثار فاخر اینچنینی که هزینه ساختش زیاد است‪ ،‬به همت‬ ‫همین کمک های مردمی می تواند ساخته شود و رواج یابد‪.‬‬ ‫علی اسماعیلی در سخنان پایانی خود‪ ،‬درباره برنامه های‬ ‫اتی اش گفت‪ :‬به امید خدا‪ ،‬گروه نمایشــی سیمای ققنوس‬ ‫همچنان باقدرت به فعالیت های خــودش ادامه خواهد داد و‬ ‫تالش بر این اســت که اثار ماندگاری بسازیم‪ .‬به جزئی ترین‬ ‫اتفاقات فکر و برای انها برنامه ریزی می کنیم که شامل طراحی‬ ‫درب های ورودی‪ ،‬سالن انتظار‪ ،‬نوع پذیرایی در خیمه‪ ،‬چای خانه‬ ‫حضرت امام رضا (ع) و دارا بودن حال و هوای نوستالژیک‪ ،‬نوع‬ ‫طراحی های گرافیک محیطی می شود‪ ،‬به امید اینکه بتوانیم‬ ‫لحظات ماندگاری را برای تماشــاگران خلق کنیم و به یادگار‬ ‫بگذاریم‪ .‬نمایش های دیگری در دست تولید داریم که در اینده‬ ‫اجرا خواهد شد‪ .‬یکی از انها نمایش «زنان اسمانی» است که‬ ‫برای اجرا در ایام ماه ربیع در حال اماده شدن است‪ .‬این نمایش‬ ‫با هدف نمایش نور و درخشش تاللوی زنان اسمانی روی زمین‬ ‫اجرا خواهد شد‪.‬‬ ‫مرتضی پورحیدری‪:‬‬ ‫تمام اتفاقات صحنه در گروی طراحی نور است‬ ‫مرتضی پورحیدری طراح صحنه و دکــور نمایش بزرگ‬ ‫میدانی «تنهاتر از مسیح» در سخنان ابتدایی در توضیح روند‬ ‫ساخت یک صحنه سه سویه برای اجرای اثر در بوستان والیت‬ ‫و چالش های پیش روی او با توجه به ساختار زمینی ان منطقه‬ ‫گفت‪ :‬شاکله اصلی این صحنه در بوستان والیت بود و شکل‬ ‫زمین ها تا حد زیادی شبیه انچه بود که نیاز داشتیم‪ .‬از انجا که‬ ‫زمین ها ناهمواری داشت‪ ،‬صحنه اصلی روبرو تغییرات اساسی‬ ‫را پشت سر گذاشت و البته در دو صحنه کناری بیشتر اصالح‬ ‫ساختاری ناهمواری زمین ها انجام گرفت‪ .‬صحنه اصلی یک‬ ‫کوه بود که پستی داشت بنابراین ما تصمیم گرفتیم ان را به‬ ‫سه بخش تقسیم کنیم و سه تا صحنه روی ان ایجاد شود‪ .‬با‬ ‫توجه به اینکه قرار بود در این صحنه‪ ،‬سه نمایش مختلف اجرا‬ ‫شود‪ .‬در نهایت‪ ،‬ما صحنه اصلی را برای اجرا بردن سه نمایش‬ ‫مناسب سازی کردیم که بیشترین کاربرد را از لحاظ دکوری در‬ ‫«تنهاتر از مسیح» دارد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬بیشترین چالش در این بخش‪ ،‬شرایط جوی بود‪.‬‬ ‫ساخت تپه ای با ارتفاع زیاد زمان بر بود و مناسب نبودن شرایط‬ ‫جوی و وقوع باد و طوفان می توانســت ابزاراالت و تجیهزات‬ ‫ماشینی همانند لودر را با مشکالتی مواجه کند‪ .‬ضمن ان که‬ ‫گاه در حین ساخت با مشــکالتی همچون عبور کابل برق از‬ ‫ناحیه مورد نظر برای ساخت صحنه برخورد می کردیم و رفع‬ ‫ان زمان می برد‪ .‬از دیگر چالش های ما در حین ساخت صحنه‬ ‫سه سویه بود‪.‬‬ ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫‪5‬‬ ‫طراح صحنه ســریال «مســتوران» درباره همکاری با‬ ‫عباس رحمانی پور طراح نور اثر و تاثیر این همکاری بر ایجاد‬ ‫جلوه های بصری مناسب در «تنهاتر از مسیح» بیان کرد‪ :‬عباس‬ ‫رحمانی پور طراح نور اثر در این زمینه تجربه های فراوانی دارد‬ ‫و ادم کاربلدی است برعکس من که نخستین تجربه من در این‬ ‫زمینه است‪ .‬او درک خوبی از نور دارد و این درک مناسب در‬ ‫کنار تجربه به فضاسازی ها کمک شایانی کرد تا بتوانیم ارتباط‬ ‫خوبی با هم داشته باشیم و تاثیری که این فضاسازی ها باید‬ ‫روی مخاطبان داشته باشد‪ ،‬اتفاق بیفتد‪ .‬دکور مورد استفاده‬ ‫در این اثر نســبت به دو نمایش دیگر چندان نیست برخالف‬ ‫اینکه در این نوع اثار نورپردازی و تکنیک استفاده از نور بسیار‬ ‫مهم اســت چون تمام اتفاقات رخ داده روی صحنه در گروی‬ ‫طراحی نور است و زمانی که فضاسازی خوبی با نورپردازی به‬ ‫وجود نیاید‪ ،‬صحنه و دکور به درستی دیده نخواهد شد‪ .‬گروه‬ ‫کارگردانی در کنار گروه صحنه و دکور قبل از طراحی هر بخشی‬ ‫با او مشورت می کردیم و طرح ها را در اختیار او قرار می دادیم‬ ‫تا در نهایت‪ ،‬به یک جمع بندی برای هر بخش برسیم‪ .‬همه اینها‬ ‫منجر به انچه شد که در نظر تماشاگران جلوه می کند و مورد‬ ‫پسند انها قرار می گیرد‪.‬‬ ‫اینطراحلباستجربههمکاریباعلیاسماعیلیتهیه کننده‬ ‫و کارگردان اثر را اینگونه توصیف کرد‪ :‬علی اســماعیلی در‬ ‫زمینه ســاخت نمایش های میدانی ید طوالیی و تجربه های‬ ‫فراوانی دارد‪ .‬این ارتباط بین من و او به سرعت شکل گرفت‬ ‫با اینکه نقطه نظرهای او با من تفاوت اشکاری داشت‪ .‬زمانی‬ ‫برای هم فکر شدن و هم مسیر شدن در این راه گذشت چون‬ ‫من برداشت متفاوتی از این نوع اجرا در سر داشتم‪ .‬در ادامه‪ ،‬در‬ ‫نمایش«تنهاترازمسیح»منمتوجهنوعنگرشعلیاسماعیلی‬ ‫به این نوع نمایش ها شدم که منجر به هم سویی با نگرش های‬ ‫کارگردان اثر شد و انچه که در چنته داشتم‪ ،‬سعی کردم به اثر‬ ‫اضافه کنم که با نوعی ساختارشکنی در اجرای طراحی صحنه و‬ ‫دکور نسبت به اثار قبلی علی اسماعیلی همراه بود‪ .‬این موضوع‬ ‫بیشتر در نوع طراحی دکورها و حجم انها صورت گرفت که‬ ‫طراحی خانه ای که حضرت مسلم ابن عقیل به ان پناه می برد‪،‬‬ ‫حاصل همین اتفاق است و در نوع و بافت دکور تغییراتی ایجاد‬ ‫کردم که با اثار پیشین او تفاوت هایی دارد‪.‬‬ ‫او راجع به تفاوت طراحی صحنــه و دکور در نمایش های‬ ‫میدانی با تئاتر صحنه ای عنوان کرد‪ :‬در نمایش های میدانی‬ ‫یک فضای واقعگرایانه وجود دارد‪ ،‬طراحان باید مراقب باشند‬ ‫که طراحی ها و دکورها به این فضای واقعگرایانه نزدیک باشد‬ ‫به طوری که تماشاگران خاک و درخت را به معنای واقعی در‬ ‫این فضای باز می ببینند و حس می کنند‪ .‬اینها تاثیر فراوانی در‬ ‫ساخت یک دکور برای نمایش میدانی دارد‪ .‬باید حس واقعی‬ ‫بودن بدهید بدون اینکه دکور بودن دکورها به چشم بیاید‪ .‬در‬ ‫تئاتر صحنه ای همه اجزای صحنه را طراح صحنه و دکور خلق‬ ‫می کند و بر مبنای قالب اثر و محتوایش می تواند حتی در فضایی‬ ‫خارج از واقع گرایی دست به طراحی بزند بدون اینکه ایرادی‬ ‫به این طراحی وارد شود‪ .‬در حالی که در نمایشی میدانی این‬ ‫دکوری بودن صحنه در ذوق خواهد زد‪.‬‬ ‫طراح صحنه فیلم سینمایی «الک قرمز» درباره دالیل قبول‬ ‫طراحی صحنه یک نمایش میدانی گفت‪ :‬طراحی صحنه و لباس‬ ‫شغل من است و برای من فرقی نمی کند به اثر عنوان مذهبی‪،‬‬ ‫غیرمذهبی‪ ،‬درام‪ ،‬جنگی یا تاریخی اطالق شود‪ .‬باید قبول کنم‬ ‫حرفه من این است و در صورتی که قالب و فضای یک نمایشنامه‬ ‫یا فیلمنامه مورد عالقه من باشد‪ ،‬در ان مشارکت خواهم داشت‪.‬‬ ‫در حال حاضر‪ ،‬تنها چالشی که این نوع همکاری ها دارد این‬ ‫است که با چه نهادی دارید همکاری می کنید و این قضیه ممکن‬ ‫است نگران کننده باشد وگرنه تا زمانی که قرار است در اثری‬ ‫مذهبی بدون جنبه های سیاسی همکاری داشته باشید‪ ،‬جای‬ ‫نگرانی نیست‪ .‬من از تجربه حضور در «تنهاتر از مسیح» بسیار‬ ‫لذت بردم و فکر می کنم که دفعه بعد هم شاید به یک همکاری‬ ‫اینچنینی پاسخ مثبت بدهم‪.‬‬ ‫مرتضی پورحیــدری در انتها اظهار کــرد‪ :‬دغدغه من‬ ‫سینماســت و به ان می اندیشــم‪ .‬در حال حاضر‪ ،‬مشغول‬ ‫استراحت هستم و منتظر هستم تا پیشنهاد درخوری داشته‬ ‫باشــم که بتوانم دوباره به فعالیت بپــردازم‪ .‬همچنین فیلم‬ ‫سینمایی «بام باال» را به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی در‬ ‫نوبت اکران فصل پاییز داریم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫اجرای پنجشنبه نمایش «پدر» دو اجرایی شد‬ ‫نمایش «پدر» به کارگردانی اروند دشت ارای روز پنجشنبه بیست و چهارم شهریور ماه در تاالر اصلی‬ ‫تئاترشهر در دو نوبت میزبان عالقه مندان تئاتر است‪ .‬این اثر نمایشی روز پنجشنبه بیست و چهارم شهریور ماه‬ ‫در نوبت اول ساعت‪ ۱۷‬و در نوبت دوم ساعت‪ ۲۰‬به صحنه خواهد رفت‪ .‬نمایش «پدر» به نویسندگی فلوریان‬ ‫زلر‪ ،‬کارگردانی اروند دشت ارای و بازی رضا کیانیان‪ ،‬لیلی رشیدی‪ ،‬سعید چنگیزیان‪ ،‬مارین ون هولک‪ ،‬سوگل‬ ‫خلیق‪ ،‬بهزاد کریمی‪ ،‬نجوا صاحب الزمانی هر روز ساعت ‪ ۲۰‬به مدت زمان ‪ ۹۰‬دقیقه در تاالر اصلی مجموعه‬ ‫تئاتر شهر به صحنه می رود‪ .‬این در حالی است که دانشجویان تمامی رشته های تحصیلی می توانند به صورت‬ ‫محدود از تخفیف‪ ۳۰‬درصدی قیمت بلیت نمایش برخوردار شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫گالب ادینه «پرده خانه» را روی صحنه می برد‬ ‫گالب ادینه اواخر مهرماه سال جاری نمایش «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی را روی صحنه تئاتر خواهد‬ ‫برد‪ .‬ادینه پس از تئاتر «بانوی محبوب من» که سال گذشته در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت‪ ،‬چند‬ ‫ماهی می شود که در حال تمرین نمایش «پرده خانه» یکی از متون بهرام بیضایی است‪ .‬در توضیح داستان‬ ‫این اثر نمایشی امده است‪« :‬ماجراهاى این نمایشنام ه قصه گو در بازیخان ه حرمسرای سلطانی پریشان حال‬ ‫می گذرد‪ .‬با ورود عروسی نوسال روزگار زنان بازیخانه دیگرگون مى شود‪ »...‬گالب ادینه‪ ،‬تمرین نمایش «پرده‬ ‫خانه» را با گروه تئاتر «مروارید» که خودش موسس ان است‪ ،‬از خردادماه‪ ١۴٠١‬اغاز کرده است‪ .‬این نمایش‬ ‫با حضور بیش از ‪ ۵۰‬هنرمند تئاتر و موسیقی به زودی روی صحنه خواهد رفت‪/.‬صباخبر‬ ‫انتشار کتاب «گنجینه اسناد در بوشهر قدیم»‬ ‫اسناد تاریخی بوشهر ورق خورد‬ ‫کتاب «گنجینه اسناد در بوشهر قدیم» با عنوان فرعی شناختنامه هنر‪،‬‬ ‫فرهنگ و تمدن استان بوشهر اسناد اواخر سلطنت صفویان از سال‪1135‬‬ ‫تا ‪ 1350‬هجری قمری را دربردارد‪ .‬این کتاب گرداوری عبدالحســین‬ ‫احمدی ریشهری است که از سوی انتشارات دریانورد بوشهر منتشر شد‪.‬‬ ‫استان بوشهر با داشــتن پیشــینه تمدنی واال در کرانه های شمالی‬ ‫خلیج فارس‪ ،‬همواره در تاریخ میهن اســامی مان نقشــی فعال داشته‬ ‫است‪ .‬مرکز این اســتان‪ ،‬شهر بندری بوشــهر در عصر زندیه و قاجاریه‪،‬‬ ‫رونق اقتصادی‪ ،‬تجاری و فرهنگی چشــمگیری داشته است‪ .‬تاسیس‬ ‫دبیرستان منحصربه فرد سعادت‪ ،‬هفت سال پیش از مشروطیت‪ ،‬انتشار‬ ‫روزنامه های متعدد و ورود صنعت چاپ به این شــهر‪ ،‬در کنار اشنایی با‬ ‫فرهنگوپیشرفت هایسایرمللازطریقبازرگانان‪،‬دفاترسیاسیو تجاری‬ ‫کشورهای مهم مستقر در بوشهر‪ ،‬همچنین ریشه های قوی دینی و ارادت‬ ‫واال به اهل بیت(ع) و نقش علما و روحانیت این دیار‪ ،‬باعث شد که بستری‬ ‫فرهنگی و سبک زندگی متمایز و شــاخصی در این شهر و استان شکل‬ ‫بگیرد که تا به امروز مورد مطالعه و تحقیق پژوهشگران بومی و ملی قرار‬ ‫می گیرد‪ .‬از این رو نیاز به منابع جدید برای پژوهش به منظور حفظ‪ ،‬احیا و‬ ‫بازخوانی این زیست بوم ارمیده بر کرانه خلیج فارس اهمیتی مضاعف یافته‬ ‫است؛ به ویژه اسناد دست اولی که می تواند با رویکردهای مختلف‪ ،‬مورد‬ ‫بازخوانی و استخراج موضوعات نوین واقع شوند‪.‬‬ ‫اثر حاضر‪ ،‬مجموعه ای از گنجینه اســناد تاریخی بوشــهر است که‬ ‫مسیحوارشدرایرانرویصحنه می روند‬ ‫مسیح و ارش عدل پرور روز چهارشنبه ‪ ۶‬مهرماه ‪ ۱۴۰۱‬در سالن‬ ‫میالد نمایشــگاه بین المللی تهران کنســرتی را در ‪ ۲‬سانس برگزار‬ ‫خواهند کرد‪.‬‬ ‫در متن منتشره شده توسط ارش عدل پرور امده است‪« :‬به لطف‬ ‫خدا چهارشنبه ‪ ۶‬مهرماه در سالن میالد نمایشگاه بین المللی با اجرایی‬ ‫متفاوت و ست لیست جدید می بینمتون‪».‬‬ ‫کنسرت مسیح و ارش روز چهارشنبه ‪ ۶‬مهرماه ‪ ۱۴۰۱‬در ‪ ۲‬سانس و‬ ‫در ساعات ‪ ۱۹‬و ‪ ۲۲‬برگزار خواهد شد و عالقه مندان برای تهیه بلیت این‬ ‫کنسرت می توانند در روز چهارشنبه ‪ ۲۳‬شهریورماه ‪ ۱۴۰۱‬از ساعت‬ ‫‪ ۲۰‬به سایت ملوتیک مراجعه کرده و بلیت مورد نظر خود را خریداری‬ ‫کنند‪ .‬قیمت بلیت این ‪ ۲‬اجرا هنوز مشخص نشده است‪ .‬از اجراهای‬ ‫اخیر این ‪ ۲‬برادر می توان به برگزاری تور استرالیا از ‪ ۱۷‬اگوست تا ‪۲۱‬‬ ‫اگوست ‪ ۲۰۲۲‬برابر با ‪ ۲۶‬مردادماه تا ‪۲۹‬مردادماه ‪ ۱۴۰۱‬در شهرهای‬ ‫پرث‪ ،‬ادالید‪ ،‬سیدنی‪ ،‬ملبورن و بریسبان اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫نمایشطراحی هایمنوچهرموغاریازبافتروستایی‬ ‫نمایشگاه انفرادی اثار طراحی منوچهر موغاری ‪ ۲۵‬مهرماه در‬ ‫موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می شود‪.‬‬ ‫ن نمایشــگاه توضیــح داد‪:‬‬ ‫این نقــاش پیشکســوت درباره ای ‬ ‫طراحی هایی که من در طول ‪ ۱۴‬سال از بافت های روستایی ایران‬ ‫انجام دادم در قطع های ‪ ۶۰‬در ‪ ۸۰‬اماده شده و قرار است مهرماه به‬ ‫نمایش دربیایند‪.‬‬ ‫او درباره هدف خود از نشان دادن این بافت های روستایی گفت‪ :‬این‬ ‫طراحی ها از نظر بافت زیست محیطی‪ ،‬نگرش زیبایی شناسانه‪ ،‬زاویه‬ ‫ت هستند‪ .‬منوچهر‬ ‫دید‪ ،‬کمپوزیسیون و شیوه اجرایی حائز اهمی ‬ ‫ت که از سال ‪ ۱۳۵۹‬در مرکز‬ ‫موغاری طراح و نقاش متولد ‪ ۱۳۲۷‬اس ‬ ‫هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسالمی مشغول به کار شده‬ ‫است‪ .‬این هنرمند در سال ‪ ۱۳۸۱‬موفق به دریافت درجه یک هنری‬ ‫از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور شد و خلق‪ ۴۰‬اثر طراحی با الهام‬ ‫از ایات قران کریم را در رزمه هنری خود دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫‪ 223‬برگ سند را شامل می شود و حاصل ذوق و همت پژوهشگر و مورخ‬ ‫عبدالحسین احمدی ریشهری اســت که در مدت بیش از بیست سال‬ ‫گرداوری انها به طول انجامیده اســت‪ .‬در این مجموعه‪ ،‬شاهد انتشار‬ ‫و بازخوانی اسنادی دست اول از استان بوشــهر از «عهد صفویه تا زمان‬ ‫پهلوی اول» هستیم؛ اسنادی با موضوعات معامالت ملکی‪ ،‬ازدواج نامه ها‪،‬‬ ‫صلح نامه ها‪ ،‬استشهادها‪ ،‬مصالح ه شــرعیه‪ ،‬وکالت نامه ها‪ ،‬وقف نامه ها‬ ‫و مکاتبه بالیوز دولت بریتانیا در خلیج فــارس که بی تردید حاوی نکات‬ ‫ارزشمند و دقیقی از این دویست سال حیات دینی‪ ،‬اجتماعی و فرهنگی‬ ‫استان بوشهر هستند‪ .‬اسنادی که توسط پژوهشگر این اثر گرداوری شده‪،‬‬ ‫این توان را به مخاطب و پژوهشگر می دهد که بسیاری از مسایل پیچیده‬ ‫گذشته را از میان سطورشان بَرکِشد و بازسازی دقیقی از اوضاع اجتماعی‪،‬‬ ‫اقتصادی و فرهنگی زمانه فراهم اورد‪.‬‬ ‫نکته بارز و قابل توجه در این اثر‪ ،‬همت واالی نویسنده برای به سرانجام‬ ‫رساندن بازخوانی اسناد است که پاره ای از انها با توجه به سیاق و شیوه‬ ‫نگارش و خط امروزی مان‪ ،‬برای بازخوانی دشواری فراوانی دارد که با دقت‬ ‫باال و حوصله واسع حتی برخی از اسناد که به صورت «بی نقطه» بوده نیز‬ ‫مورد بازخوانی قرار گرفته است‪.‬‬ ‫کتاب «گنجینه اسناد در بوشهر قدیم» گرداوری عبدالحسین احمدی‬ ‫ریشهری در‪ 785‬صفحه‪ ،‬شمارگان‪ 200‬نسخه و قیمت‪ 400‬هزار تومان از‬ ‫سوی انتشارات دریانورد بوشهر منتشر شد‪/.‬ایبنا‬ ‫گروه های «روایت راهیان» راهی کربال شدند‬ ‫ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت‬ ‫راهیان» که از تاریخ ‪ ۱۷‬شــهریور در شــهرهای نجف‪ ،‬کوفه و مسیر‬ ‫پیاده روی نجف تا کربال در عمودهای ‪ ۴۵۵ ،۱۶۱‬و ‪ ۱۶۱‬به اجرا برنامه‬ ‫می پرداختند با اتمام اجراها راهی شهر کربال و کاظمین شدند‪.‬‬ ‫ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت‬ ‫راهیان» در بخش های مختلف شــامل قصه خوانی‪ ،‬شــبیه خوانی‪،‬‬ ‫تعزیه خوانی‪ ،‬نقالی‪ ،‬شعرخوانی‪ ،‬اجرای سرودهای ایینی و بخش هنرهای‬ ‫تجسمی روز دوشنبه ‪ ۲۱‬شهریور ماه در تماشاخانه سیار کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی و محوطه ان به کار‬ ‫خود پایان داد و کاروان «روایت راهیان» برای ادامه اجراها به سمت شهر‬ ‫کربال و کاظمین حرکت کردند تا اجراهای خود را از ‪ ۲۲‬شهریور در این‬ ‫شهر ها به انجام برسانند‪ .‬ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده‬ ‫روی اربعین «روایت راهیان» از‪ ۱۷‬شهریور تا‪ ۳۰‬شهریور در کشور عراق‬ ‫برگزار می شود‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ناصر زینلی پس از ماه صفر روی صحنه می رود‬ ‫کنسرت موسیقی ناصر زینلی‪ ،‬خواننده پاپ کشور روز چهارشنبه‪ ۶‬مهرماه‪ ۱۴۰۱‬در سالن همایش های‬ ‫برج میالد تهران در دو سانس ساعت ‪ ۱۹‬و ‪ ۲۲‬برگزار می شــود‪ .‬ناصر زینلی با انتشار ویدیویی در صفحه‬ ‫اینستاگرام خود با اعالم این خبر عنوان کرد‪« :‬به زودی تاریخ و زمان فروش بلیت را اعالم خواهم کرد‪».‬‬ ‫اخرین کنسرت این خواننده پیش از ماه محرم و صفر اجرا شده و او تاکنون‪ ۸۰‬سانس کنسرت در تهران و‬ ‫شهرستان های دیگر برگزار کرده است‪ .‬ناصر زینعلی یکی از خوانندگان جوان و خوش صدای کشورمان است‬ ‫که فعالیت خود را از سال‪ 93‬اغاز نموده‪ .‬او با اهنگسازان و خوانندگان بزرگ و کوچک کار کرده و اهنگ های‬ ‫زیادی را به بازار موسیقی ارائه کرده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫تماشاخانهشانوبایدتخلیهشود‬ ‫قطب الدین صادقی هنرمند تئاتر و مدیر تماشاخانه شانو‬ ‫درباره وضعیت این تماشاخانه خصوصی‪ ،‬گفت‪ :‬صاحب ملک‬ ‫به من اخطار داده کــه از اول ما مهر ما را بیرون می اندازد و‬ ‫برای این کار اظهارنامه داده و به دادگاه نیز شــکایت کرده‬ ‫است‪.‬‬ ‫او یاداور شد‪ ۶ :‬سال است که تماشــاخانه شانو در این‬ ‫مکان است که البته یک سال اول تعمیرات و بازسازی در‬ ‫مکان انجام و پس از ان تماشاخانه راه اندازی شد‪ ۲۲ .‬ماه‬ ‫هم تماشاخانه به دلیل شــیوع ویروس کرونا تعطیل بود‪.‬‬ ‫تقریباً سه سال است که این تماشاخانه توانسته در مکان‬ ‫استیجاری خود فعالیت کند ولی من تمام ‪ ۶‬سال گذشته‬ ‫اجاره بها را پرداخت کرده ام‪ .‬مالک اعالم کرده که در صورتی‬ ‫که مبلغ ودیعه ‪ ۷‬برابر و مبلغ اجاره بها سه برابر شود امکان‬ ‫تمدید قرارداد وجود دارد‪ .‬این در حالی اســت که اگر من‬ ‫سه شیفت مدام و مستمر کار کنم هم جوابگوی این مبالغ‬ ‫نیستم‪.‬‬ ‫این کارگردان مطرح تئاتر ایران تصریح کرد‪ :‬به زمین و‬ ‫زمان برای کمک متوسل شده ام ولی هیچکس کمکی نکرده‬ ‫است‪ .‬انقدر زیر فشار مالی هستم که خواب و خوراک ندارم‪.‬‬ ‫به همه افراد و نهادهای توانا و دارا رو انداختم و نامه نگاری‬ ‫کردم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد‪ .‬کام ً‬ ‫ال به لحاظ روحی به هم‬ ‫ریخته ام‪ .‬او در پایان ســخنان خود متذکر شــد‪ :‬نمایش‬ ‫«عروســی خون» را با گروه خود اماده اجرا در تماشاخانه‬ ‫شــانو کرده ام ولی این وضعیت کام ً‬ ‫ال ما را به هم ریخته و‬ ‫بالتکلیف کرده است‪ .‬همچنین در حال اماده سازی نمایش‬ ‫«ترس و نکبت رایش سوم» نیز برای اجرا در این تماشاخانه‬ ‫هستم که ان هم بالتکلیف شده است‪/.‬خبرگزاری مهر‬ ‫چهار شنبه‪23‬شهریور‪ 1401‬شماره‪1278‬‬ ‫‪7‬‬ ‫اغاز اجرای «سوم ماه می» در ایرانشهر‬ ‫سعید حسنلو پس از سه سال دوری از عرصه تئاتر‪ ،‬دومین نمایش خود «سوم ماه می» را از ‪ 20‬شهریور در‬ ‫سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخان ه ایرانشهر به صحنه برد‪ .‬حسنلو‪ ،‬کارگردان و طراح برگزیده فجر پیش تر‬ ‫نمایش «پروانه الجزایری» را سال‪ 98‬در تئاتر هامون کارگردانی کرده بود‪ .‬فاطیما بهارمست‪ ،‬پاشا رستمی‪ ،‬وحید‬ ‫ منتظری‪ ،‬روژین صدرزاده‪ ،‬توحید نوروزی‪ ،‬مجتبی پیرزاده‪ ،‬فرانک کالنتر‪ ،‬سهیل ساعی‪ ،‬مهناز کرباسچیان‪ ،‬امیر‬ ‫ نوروزی‪ ،‬الهه افشاری‪ ،‬اشکان دالوری‪ ،‬مینا زرنانی بازیگران «سوم ماه می» هستند‪ .‬این دومین همکاری پیرزاده‬ ‫و کالنتر با حسنلو است‪ .‬در خالصه داستان این نمایش امده است‪ :‬دو دوست‪ ،‬دو رفیق و همکار‪ .‬یکی امریکایی و‬ ‫دیگری المانی‪ ...‬سال ‪ ...١٩٣٩‬هیتلر به قدرت می رسد و رابطه این دو تغییر می کند‪/.‬هنرانالین‬ ‫«صمت» منتشر شد‬ ‫البوم َ‬ ‫«صمــت» بــه‬ ‫البــوم َ‬ ‫اهنگسازی و هنرمندی علیرضا‬ ‫عقیقی طی روزهــای اخیر در‬ ‫ژانر موسیقی ایرانی در دسترس‬ ‫عالقه مندان قرار گرفت‪.‬‬ ‫علیرضا عقیقی اهنگســاز‬ ‫و نوازنــده تار و عــود‪ ،‬مصباح‬ ‫قمصــری میکس و مســتر و‬ ‫طراحــی ســازهای کوبه ای‪،‬‬ ‫اشکان مرادی نوازنده کمانچه از جمله هنرمندانی هستند که در این‬ ‫البوم او را همراهی می کنند‪.‬‬ ‫«زمزمــه»‪« ،‬راز»‪« ،‬احتضار»‪« ،‬تپــش کور»‪« ،‬ســاز و نوا»‪،‬‬ ‫«همنوایی»‪« ،‬پرده دیگر»‪« ،‬طرب انگیز» قطعاتی هستند که در این‬ ‫البوم موسیقی گنجانده شده اند‪.‬‬ ‫علیرضا عقیقی از جمله هنرمندان فعال موسیقی ایرانی است‬ ‫که سال ‪ ۱۳۹۲‬نوازنده برتر ششــمین جشنواره موسیقی جوان‬ ‫شد‪ .‬وی با هنرمندانی چون حسین خواجه امیری به عنوان نوازنده‬ ‫عود همکاری داشته است‪ .‬همکاری و اجرای کنسرت های متعدد‬ ‫با گروه قدح به خوانندگی علیرضــا افتخاری در تهران‪ ،‬همکاری‬ ‫به عنوان نوازنده تــار با گروه همنوازان حصار در کنســرت های‬ ‫«مهمانی کوچک»‪« ،‬انگاه نگاه گاه»‪ ،‬کنسرت انالین بی تابی ها به‬ ‫سرپرستی علی قمصری‪ ،‬اهنگسازی و انتشار قطعه های «خوابی‬ ‫در هیاهو»‪« ،‬امواج بی امان»‪« ،‬غروب دلتنگی»‪« ،‬عشق بی پایان»‪،‬‬ ‫«رویا» «زبان اشک»‪« ،‬دشــت خواب» و همچنین اهنگسازی و‬ ‫انتشار چندین قطعه برای ارکستر سازهای ایرانی و ارکستر زهی و‬ ‫نوازندگی در البوم های مختلف محلی و سنتی از جمله «در وادی‬ ‫عشق» به خوانندگی ساالر عقیلی از جمله فعالیت های این هنرمند‬ ‫در عرصه موسیقی محسوب می شوند‪/.‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫زاده نهمین روز تیرماه ‪ 1349‬خورشیدی اســت اما نه در ایران‪ ،‬او‬ ‫متولد نیویورک است‪ .‬پیمان معادی‪ ،‬بازیگر برجسته سینمای ایران‪ ،‬در‬ ‫چنین روزی‪ ،‬مصادف با ‪ 30‬ژوئن ‪ 1970‬در این شهر ایاالت متحده به‬ ‫دنیا امد تا دوران خردسالی اش را در ینگه دنیا بگذراند اما‪ 5‬سالگی‪ ،‬همراه‬ ‫خانواده دوباره به ایران بازمی گردد تا در سرزمین مادری اش و در تهران‬ ‫به دبستان و دبیرستان و بعدتر دانشگاه برود‪ .‬او فارغ التحصیل مهندسی‬ ‫متالوژی‪ ،‬دانشگاه ازاد واحد کرج است اما به رسم نانوشته این روزگار‪،‬‬ ‫حرفه اش تناسبی با تحصیالت عالیه اش ندارد‪ .‬معادی سال ‪ 1368‬کار‬ ‫خود را با نویسندگی نمایشنامه اغاز کرد ولی بیش از یک دهه طول‬ ‫کشید تا نخستین فیلمنامه اش را با عنوان «اواز قو» به سینمای ایران‬ ‫تحویل دهد‪« .‬عطش» ‪« ،‬کافه ستاره» ‪« ،‬کما» و ‪ ....‬دیگر فیلم هایی‬ ‫بود که معادی را حسابی مشغول کرد‪ .‬یک دهه بعد بود که به صرافت‬ ‫بازی در فیلم های سینمایی افتاد‪« .‬درباره الی» لحظه موعود زندگی‬ ‫پیمان معادی بود‪ .‬چه کسی فکرش را می کرد‪ ،‬اشنایی او با‬ ‫اصغر فرهادی‪ ،‬از پیمان معادی هنرپیشه ای جهانی‬ ‫بسازد‪ .‬معادی نقش «پیمان» را در فیلم «درباره الی»‬ ‫به زیبایی اجرا کرد‪ ،‬طوری که به سرعت محبوب‬ ‫فیلمسازان ایرانی شد‪ .‬معادی پس از این فیلم‪،‬‬ ‫دوباره راهی امریکا شــد تا این بار در سریالی‬ ‫امریکایی با نام «ان شب» نقش افرینی کند و‬ ‫در نقش مردی پاکستانی توانایی خود را به رخ‬ ‫هالیوودی ها کشید‪ .‬کاری از استیون زایلیان که‬ ‫عالقمندان سینمای جهان به خوبی با نامش اشنا‬ ‫بودند‪ .‬او فیلم نامه «فهرســت شیندلر» نوشته بود‬ ‫و همکاری اش با معادی‪ ،‬افتخار بزرگی برای سینمای‬ ‫ایران محسوب می شــود‪ .‬به این ترتیب پروژ ‪‎‬ه بازی در‬ ‫فیلم های خارجی هم برای معادی کلید خورد‪ .‬او در این‬ ‫فیلم کنار بازیگران مطرحی مانندجان تورتورو و مایکل‬ ‫در حاشیه موفقیت سینمای ایران در ونیز ‪2022‬‬ ‫سمفونیموفقیتجهانیپیمانمعادی‬ ‫کی ویلیامز به ایفای نقش پرداخت‪ .‬البته بعدها در سریال «اچ بی او»‬ ‫نیز با زایلیان همکاری داشت‪ .‬دو ســال بعد دوباره به ایران بازگشت تا‬ ‫همکاری دیگری با اصغر فرهادی داشته باشد‪« .‬جدایی نادر از سیمین»‬ ‫یا همان «جدایی» هالیوودی ها‪ ،‬به حدی درخشید که نخستین اسکار‬ ‫تاریخ سینما را برای ایران به ارمغان اورد‪ .‬معادی در این فیلم برجسته‪،‬‬ ‫به خوبی از پس جان دادن به شخصیت «نادر» برامد و نقش به سزایی‬ ‫در اسکار فرهادی داشت‪« .‬جدایی نادر از سیمین» انقدر سر و صدا کرد‬ ‫که در سینماهای المان‪ ،‬مجارستان‪ ،‬تایلند‪ ،‬سوئد‪ ،‬بلژیک‪ ،‬هلند‪،‬‬ ‫برزیل‪ ،‬انگلستان‪ ،‬ترکیه و کانادا نیز اکران شد‪ .‬سال ‪ 2019‬در‬ ‫فیلم «شش زیرزمینی» کنار رایان رینولدز‪ ،‬ستاره پرفروغ‬ ‫سینمای جهان و هالیوود نقش افرینی کرد‪ .‬سال ‪1389‬‬ ‫خورشیدی ســرانجام پیمان معادی به ارزوی دیرینش‬ ‫می رسد و نخستین فیلم خود را با عنوان «برف روی کاج ها»‬ ‫کارگردانــی می کند‪ .‬فیلمی با داســتانی متفاوت که‬ ‫بی گمان عاری از حواشی نیز نبود‪« .‬برف روی‬ ‫کاج ها» در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر‪،‬‬ ‫جایزه خود را از تماشاگران گرفت‪ .‬سیمرغ‬ ‫بلورین بهترین فیلم ازنگاه تماشاگران‪ ،‬مقابل‬ ‫چشمان معادی‪ ،‬مهناز افشار‪ ،‬ویشکا اسایش‪،‬‬ ‫حسین پاکدل‪ ،‬صابر ابر‪ ،‬الهام کردا و صابر ابر‬ ‫در بهمن ‪ 1390‬روی درخت کاج نشست و‬ ‫برف ها تکان خورد‪ ...‬تکان تکان خورد و سیمرغ‬ ‫مردمی به پیمان معادی چشمک زد‪ .‬سه سال‬ ‫گذشت تا معادی بازهم دست به کار شود و این بار به‬ ‫صرافت ترکاندن بمب بیفتد! «بمب؛ یک عاشقانه»‬ ‫دومین فیلم بلند ســینمایی او بود که ‪ ،‬جایزه ویژه‬ ‫هیئت داوران سی و ششمین جشــنواره فجر را به‬ ‫خود اختصاص داد‪ .‬این فیلم همچنین جایزه بهترین‬ ‫کارگردانی ششمین جشنواره فیلم بُســفر را برای او به ارمغان اورد و‬ ‫بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در چهارمین دوره جشنواره فیلم سینه‬ ‫ایران تورنتو‪ ،‬به اتفاق جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره اسیا پاسیفیک‬ ‫‪ 1393‬را به او هدیه کرد‪ .‬النی کارایندرو‪ ،‬اهنگساز برجسته و مشهور‬ ‫سینمای یونان و جهان‪ ،‬که اهنگساز بسیاری از فیلم های تئو انجلوپلوس‬ ‫بود نیز ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت تا بازهم ثابت شود‪،‬‬ ‫معادی همواره نگاهی جهانی به مقوله سینما دارد‪ .‬پیمان معادی اما کنار‬ ‫کارگردانی از عشق دیگرش نیز غافل نبود و همین عشق باعث شد سال‬ ‫‪ 2014‬پیتر ساتلر‪ ،‬کارگردان فیلم «کمپ ایکس ری» از معادی دعوت‬ ‫کند تا به نقش «علی» این فیلم جان ببخشد‪ .‬نقش یک مرد عراقی که به‬ ‫اشتباه دستیگر و به زندان کمپ ایکس ری منتقل می شود‪ .‬نکته جالب‬ ‫این فیلم هم بازی شدن معادی با کریستین استیوارت‪ ،‬بازیگر برجسته‬ ‫و نامدار امریکایی بود که دو ســال قبل از حضورش در «کمپ ایکس‬ ‫ری» پردرامدترین بازیگر زن جهان شده بود! معادی همچنین در این‬ ‫فیلم با جان کارول لینچ‪ ،‬دیگر بازیگر مطرح سینمای هالیوود که او را با‬ ‫نقش هایش در «تغییر چهره» و «زودیاک» بیشتر به خاطر می‪‎‬اوریم‪،‬‬ ‫هم بازی شد‪ .‬بازی درخشــان معادی در این فیلم نه تنها در جشنواره‬ ‫ساندرس در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت‪ ،‬که مرکزعمومی امور‬ ‫مســلمانان هالیوود (‪ )MPAK‬جایزه «صدا و وجدان حقیقت» را به‬ ‫معادی اهدا کرد‪ .‬یک ســال بعد افتخار بزرگ دیگری نصیب معادی‬ ‫شد‪ .‬بازی او در نقش «امپراطور» فیلم «اخرین شوالیه ها» و بازی کنار‬ ‫هنرپیشگان بزرگی مانند مورگان فریمن و کالیوو اوون‪ ،‬معادی را بیش از‬ ‫پیش در جهان سینما مطرح ساخت‪ .‬البته که پیمان معادی به درخشش‬ ‫خود در سینمای ایران هم ادامه داد‪ .‬بازی در فیلم «ابد و یک روز» در‬ ‫‪ 1395‬خورشیدی و همچنین «متری شیش و نیم» از پیمان معادی در‬ ‫سینمای ایران شخصیتی فراموش نشدنی ساخت‪ .‬معادی قرار است به‬ ‫زودی در سریال «بلیت یک طرفه» با عرفان پتککایا‪ ،‬بازیگر برجسته‬ ‫ترکیه نیز همبازی شود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!