روزنامه صبا شماره 1279
روزنامه صبا شماره 1279
روزنامه صبا شماره 1279
یکشنبه| 27شهریور 18 |1401سپتامبر 21 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1279صفحه| 5000ناموت|
پیچیدیگ های ارائه
سه رسیال در یک رسیال
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگران مجموعه تلویزیونی «راز ناتمام»
زندگانی :اگر می خواستم
بیانیه بدهم ،نماینده مجلس
می شدم
صفحه 3
عکس :محسن بیده
خاطراتی که پیاده روی
اربعین برای نوجوانان رقم زد
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
رابرت دنیرو با «رفتار نامناسب» دیده می شود
بابی کاناواله بازیگر برنده امی ،رابرت دنیرو بازیگر برنده ۲اسکار ،رز بیِرن نامزد ۲جایزه امی ،ورا فارمیگا
نامزد اسکار ،رین ویلسون نامزد ۳جایزه امی ،ووپی گلدبرگ برنده ایگوت بازیگران فیلم جدید تونی گلدوین
با عنوان «رفتار نامناسب» خواهند بود .این فیلم که خود گلدوین در ان عالوه بر کارگردانی در برابر دوربین
هم ظاهر می شود ،درباره مردی به نام مکس برنال با بازی کاناواله است که قب ً
ال نویسنده موفق کمدی بود و
حاال استنداپ کمدین نه چندان موفقی است که یک پسر ۱۱ساله نابغه دارد .نقش این پسر مبتال به اوتیسم
را ویلیام فیتزجرالد بازی می کند .نقش این پدر که اخیرا ً همه چیزش را از دست داده و از همسرش هم جدا
شده را رابرت دنیرو ایفا می کند/ .مهر
فهیمی :تنگ نظری ها از جمله چالش های برنامه «مکتب» بود
محمدرضا فهیمی ،تهیه کننده ویژه برنامه «مکتب» درباره حال و هوای این برنامه گفت :موضوع ثابت و
گفتگومحور بودن ،عرف فضای برنامه های معارفی است اما در «مکتب» تمام تالشمان را بر منحصر به فرد
سازی ایده ها متمرکز کردیم .او گفت :تفاوت «مکتب» با دیگر برنامه های این ایام در فرم است و همچنین
عواملی فوق حرفه ای که در حوزه تلویزیون ،سینما و برنامه های ترکیبی سابقه داشته اند .فهیمی اظهار کرد:
چالش جدید این برنامه که درباره مسائل روز صحبت می کند ،تنگ نظری ها و ممیزی هایی بود که تغییر
مفاهیم را به دنبال داشت .همچنین استفاده کردن از المان های سنتی و جمع اوری و چیدن کتاب های
تخصصی ،کاری بس دشوار بود/ .صباخبر
فرهاد توحیدی:
توسعه پایدار ،محور اصلی جشنواره فیلم «زمین» است
فرهاد توحیدی ،دبیر دومین دوره جشنواره
بین المللی فیلم «زمیــن» درباره رویکرد
این دوره از جشنواره گفت :در این دوره
از جشنواره موضوع محوری و تم همه
موضوعات مرتبط با «توســعه پایدار»
اســت .او ادامه داد« :توســعه پایدار»
رویکردی از توسعه است که هدف ان
براوردن نیازهای معقول و حقیقی
نسل امروز بشر است به نحوی که مانع
توسعه نسل های اینده و امکان دسترسی
ان ها به منابع حیاتی نشود .این رویکرد به
این معناســت که بدون انکه به منابع اینده
لطمه برســانیم ،بتوانیم حتی ان ها را توسعه
دهیم یعنی به محیط زیست لطمه نرسانیم ،از
امازون دنباله «بلید رانر »۲۰۴۹را می سازد
امازون رســما اعالم کرد که دنباله فیلم «بلید رانــر »۲۰۴۹به
کارگردانی دنــی ویلنوو و تهیه کنندگی اندرو کوســوو ،در قالب یک
ســریال الیو-اکشــن با نام «بلید رانر »۲۰۹۹در دست ساخت قرار
گرفته است.
پیش از این در ماه فوریه اعالم شده بود که سریال «بلید رانر »۲۰۹۹
در حال تولید است و این در حالیست که ریدلی اسکات ،تهیه کننده
اجرایی این فیلم ،قبل تر از ان اعالم کرده بود که این سریال الیو-اکشن
در نوامبر ۲۰۲۱به مرحله تولید می رسد.
مایکل گرین ،نویســنده فیلم «بلید رانــر »۲۰۴۹به همراه اندرو
کوسوو ،برودریک جانســون ،بن رابرتز ،دیوید دبلیو .زاکر ،کالیتون
کروگر ،سینتیا یورکین ،فرانک گیوسترا و ایزا دیک هکت مدیران تولید
این سریال خواهند بود.
عالوه بر این تام اسپزیالی به جمع نویسندگان این پروژه پیوسته
است و به عنوان مدیر تولید نیز فعالیت خواهد کرد/.صباخبر
منابع درست استفاده کنیم ،نیروی انسانی متناسب
را تقویت و حفظ کنیــم ،تعامــات اجتماعی برای
رسیدن به جامعه توســعه یافته را پیش ببریم و برای
رسیدن به ان اموزش های الزم را ارایه بدهیم .تحقق
این رویکرد و هدف انسان توســعه یافته می خواهد و
باید با برنامه ریزی های درســت و دقیق به سمت ان
حرکت کنیم .درباره اقتصاد نیز چنین دیدگاهی وجود
دارد .باید بدانیم برای تحقق توســعه در این حوزه چه
نقشه هایی بکشیم و چطور باید از منابع استفاده کنیم.
این فیلمنامه نویس با بیان این مطلب که مساله اقتصاد
کانون توجه همه مردم اســت ،توضیح داد :همه این
موضوع هایی که عرض کردم مطالب و عناوینی است
که مورد اعتنای این دوره از جشنواره است و ما تالش
می کنیم تا برای تحقق این اهداف و مسایل قدم های
مثمرثمری برداریم .مســاله اقتصاد نیز کانون توجه
همه مردم است که همین مطلب نیز وضعیت پایدار و
پیش بینی اینده را نیز در خود دارد .باید بررسی کنیم
و ببینیم که ایا تعریف اقتصاد پایدار با تعریف۲۰
سال پیش خود هم خوانی دارد یا دگرگون
کیانوریوزبا«کنستانتین»برمی گردد
کمپانی برادران وارنر کیانو ریوز و فرانسیس الرنس را برای ساخت
ادامه فیلم «کنستانتین» بازمی گرداند .این کمپانی قصد دارد تا یک
قسمت دیگر از فیلم ماوراء الطبیعی و ترسناک «کنستانتین» محصول
۲۰۰۵را بسازد و بار دیگر در این فیلم کیانو ریوز بازیگر نقش اصلی و
فرانسیس الرنس کارگردان همکاری می کنند .فیلمنامه این فیلم را
ایکوا گلدزمن می نویسد و جی جی ابرامز و هانا مینگال تهیه کنندگان
ان خواهند بود .وقتی فیلم «کنســتانتین» ۱۷سال پیش برمبنای
شخصیتی پیچیده از کتاب های کمیک دی سی خلق شد بیش از۲۰۰
میلیون دالر در گیشه جهانی فروش کرد .ریوز در این فیلم که هوادرانش
مدت ها در انتظار ادامه ای بر ان بودند ،بار دیگر در نقش جان کنستانتین
جن گیر و شیطان شناس فراطبیعی بازی خواهد کرد .دیگر بازیگران
فیلم اصلی ریچل وایس ،شایا لباف ،تیلدا سوینتن ،پروییت تیلور وینس
و جایمن هانسو بودند که با اقتباس از مجموعه کمیک «هل بلیزر» از
انتشارات دی سی کامیکس ساخته شده بود /.مهر
شده است؟ و همچنین بررسی کنیم و بدانیم که تا چه
میزان باید با منابع داخلــی و جامعه جهانی در ارتباط
باشیم .فرهاد توحیدی در پایان بیان کرد :همه این موارد
پرسش های بنیادی است که برای مردم هم مهم است
و سینماگرانی که به چنین مسایلی عالقه مند هستند
در فیلم های خود به طرح این موارد می پردازند و حتی
ش و پاسخ ها
برخی پاسخ هم می دهند .مجموع این پرس
می تواند روشنگری کند و به شفاف تر شدن بینجامد .در
دومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم «زمین» تالش
خواهیم کرد تا در چارچوب نظری مسایلی طرح کنیم
تا شاید بتوانیم برای مخاطب خود که ممکن است از هر
قشر و طبقه ای باشد ،مفید واقع شود .همچنین محلی
برای ارایه تجارب و ارای اندیشمندان فراهم خواهیم کرد
و در پنل ها و کارگاه ها از اقتصاددان ها ،جامعه شناسان و
اندیشمندان نیز استفاده خواهیم کرد .دومین جشنواره
بین المللی فیلم «زمین» بــا موضوع محوری «اقتصاد
پایدار» از ۱۶تا ۲۲مهرماه سال جاری به دبیری فرهاد
توحیدی و به صورت برخط و با امکان تماشای رایگان
فیلم ها برای همه برگزار خواهد شد/.صباخبر
ابراهیم زادگان:انتخابدرجشنواره،سرمشقمی دهد
اســماء ابراهیم زادگان عضو هیــات انتخاب فیلم های داســتانی
سی ونهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای
انتخاب اثار راه یافته به این رویداد گفت :طبیعتاً هر یک از اعضای هیات
انتخاب شاخص و معیاری برای خود مدنظر داشته است اما انچه به صورت
کلی مدنظر این هیات قرار داشت ،این بود که فیلم های خوبی به جشنواره
راه پیدا کنند که برای مخاطبان جشنواره که عالقه مند به ساخت فیلم
کوتاه هستند ،تبدیل به خط مشق شوند .این کارگردان سینمای کوتاه
با اشــاره به این که وقتی بتوانیم خوراک خوبی به جشنواره فیلم کوتاه
برسانیم ،این رویکرد در بلندمدت تبدیل به یک خط مشی برای سینمای
بلند هم می شود ،گفت :خیلی از فیلمسازانی که کار خود را از سینمای
کوتاه اغاز کردند ،کارهای بلندشان هم متاثر از فیلم های کوتاه شان بوده
است؛ وقتی برادران ارک «حیوان» را می سازند ،بعدها می توانند «پوست»
را بسازند .مخاطبان دیگر جشنواره هم وقتی فیلمی مانند «حیوان» را
ببینند ،بعدها می توانند فیلم های خوبی بسازند /.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بلژیک فیلم تحسین شده فستیوال کن را به اسکار فرستاد
کشور بلژیک فیلم «نزدیک» به کارگردانی لوکاس دونت را برای شرکت در رقابت اسکار ۲۰۲۳معرفی
کرد .این فیلم داستان رفاقت نزدیک دو پسربچه ۱۳ساله به نام های لئو و رمی است که ناگهان این رفاقت
از بین می رود .رمی نیز برای ِ
درک دلیل رخ دادن این اتفاق به خانواده دوستش لئو نزدیک می شود .این
فیلم به نوعی در جستجوی رفاقت و مسئولیت پذیری است.
لئا دراکر ،کوین جانسن ،مارک ویس ایگور ون دیزل و لئون باتایل بازیگران این فیلم هستند .دونت این
فیلم را بعد از اثر موفق قبلی اش «دختر» که برنده دوربین طالیی شد ،ساخته است .فیلم «نزدیک» روز
۱۱اکتبر اغازگر جشنواره خنت بلژیک می شود/.صباخبر
امین زندگانی:
اگرمی خواستمبیانیهبدهم،نمایندهمجلسمی شدم
امین زندگانی بازیگر سریال «کاتب اعظم» که در قالب تله تئاتر از امروز ،یکشنبه ۲۷شهریور ماه روی
انتن می رود درباره حضورش در این اثر بیان کرد« :کاتب اعظم» تله تئاتری است که با سه دوربین ساخته
شده است و قصه ان از سپیده صبح عاشورا شروع می شود و به نبرد نهایی می رسد و ما از منظر دیگری این
واقعه را می بینیم که قصه پرکشش و دیالوگ های روانی دارد .قصه به قلم خود مهدی غفوری کارگردان
سریال است .او اضافه کرد :زمانی که دوستان از دفتر تولید تماس گرفتند و من متن را خواندم اولین نکته ای
که گفتم این بود که یاد «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی افتادم چون متن این کار نگاه متفاوت و جذابی
داشت .زندگانی که پیش از این تله تئاتر هم بازی کرده است درباره تمایزهای این سریال توضیح داد :من
پیش از این چند تله تئاتر کار کرده بودم که در استودیو بود اما این مجموعه در یک لوکیشن واقعی ساخته
شده که اتفاقاً نزدیک لوکیشن و قلعه فیلم سینمایی «ملک سلیمان» بود و خاطرات ان فیلم هم برای
من تداعی شد .فکر می کنم ساخت این مجموعه اغاز خوبی برای سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری
است و رجعت خوبی هم برای تولید دوباره تله تئاتر است .این مقوله چندین سال است که از سبد تولیدات
تلویزیون خارج شده بود و امیدوارم با این پروژه ،ساخت تله تئاتر دوباره کلید بخورد .این بازیگر درباره فضای
این تله تئاتر مناسبتی عنوان کرد :قصه درباره ادم هایی است که در جناح دیگر واقعه عاشورا حضور دارند
و ما ماجرا را از زاویه اشقیا می بینیم .نمی توانم قصه را بیشتر از این لو دهم اما می شود گفت حرف هایی
که در این داستان بیان می شود خیلی به روز است ،ما گاهی به دنبال قهرمان می گردیم گاهی هم وظیفه
خود را به دوش دیگران می اندازیم .مث ً
ال االن سیب زمینی و مایحتاج اولیه گران می شود همه مردم توقع
دارند بازیگران در اعتراض به معضالت اقتصادی دیگر بازی نکنند یا بیانیه دهند! من اگر می خواستم در
حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی بیانیه بدهم نماینده مجلس می شدم و شغل دیگری انتخاب می کردم .یا
برعکس اتفاقی می افتد و هرکسی فکر می کند چرا من باید پیش قراول شوم؟ این متن هم چنین فضایی
دارد که نزدیک به خواست ها و توقعات و نگاه اجتماعی است .بازیگر سریال «معصومیت از دست رفته»
درباره تفاوت کارهای مناسبتی و همکاری با این کارگردان عنوان کرد :داوود میرباقری یک تفاوت مهم با
اکثر کارگردان ها دارد که وقتی در کارهای او حضور دارید خیال شما از بابت همه چیز راحت است و فقط به
بازی خود فکر می کنید .فشار کار در سریال های او کم است و من به دوستان می گویم اگر کسی در اثار او بد
بازی کند مسئولیت مستقیم با خود بازیگر است چون از لحاظ متن ،دکوپاژ ،کارگردانی و ...همه چیز حساب
شده است و شما به عنوان بازیگر می توانید صد در صد خود را جلوی دوربین هزینه کنید .فشار عجیب و
غریب کار تاریخی را در پروژه های او حس نمی کنید و تمام و کمال می توانید در خدمت پروژه باشید/ .مهر
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
دیزنی تاریخ اکران «درون و بیرون »۲را رسما اعالم کرد
3
شرکت های دیزنی و پیکسار روز ۱۶سپتامبر تاریخ اکران «درون و بیرون »2را اعالم کردند .براین اساس،
قسمت دوم انیمیشن برنده جایزه اسکار در تاریخ ۱۴ژوئن ۲۰۲۴به سینماها می اید.
در اوایــل ماه جــاری میالدی بــه طور رســمی در نمایشــگاه D23اعالم شــد که کلســی مان
(کارگردان«دایناسور خوب») بر اساس فیلمنامه ای از مگ لفاوه این انیمیشن را کارگردانی خواهد کرد.
پیش از این اعالم شده بود که تاریخ اکران این انیمیشن تابستان ۲۰۲۴است و اعالم این تاریخ باعث شد
فیلم بدون عنوان پیکسار در ژوئن ۲۰۲۴راهی سینماها می شود و حاال
طرفداران انیمیشن تصور کنند این ِ
این گمانه زنی ها به حقیقت پیوست/.صباخبر صفحه 3
4
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
پرونده
پیچیدگی های ارائه سه سریال در یک سریال
پگاه زارعی مجموعه تلویزیونی «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیه کنندگی امین امانی و نویسندگی مشترک امین امانی،
هدایت کریم زاده و سمانه میرعابدینی است که با مضمونی تاریخی سیاسی در 25قسمت از شبکه یک سیما
گفت و گو
پخش شد و بازپخش خالصه ان روی انتن است .در این مجموعه تلویزیونی بازیگرانی همچون فرهاد جم،
سیدجواد هاشمی ،مسعود رحیم پور ،علیرضا مهران ،بهرام ابراهیمی ،شهرام عبدلی ،نگین معتضدی ،مریم کاویانی ،مریم
خدارحمی ،مهدی امینی خواه ،مهدی کوشکی ،محمدرضا علیرضایی ،ابوالفضل همراه ،لیال بوشهری ،مرتضی کاظمی ،مجید
شهریاری ،فرهاد طوفان ،هدایت اهلل سجادی ،کیاوش زارع طلب و بهنام شعبانی به ایفای نقش پرداختند« .راز ناتمام» روایت
متفاوتی از زندگی شهید محمدجواد باهنر است و به اتفاقات سال های پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت در زمان حال
می پردازد .این مجموعه تلویزیونی با شبیه سازی بازیگران به شخصیت های انقالبی به وسیله چهره پردازی و طراحی صحنه و
لباس،موردتوجهقرارگرفتومخاطبانبسیاریراجذبکرد.بههمینبهانهباامینامانیتهیهکنندهوکارگرداناینمجموعه
و برخی از بازیگران ان گفت وگو کرده ایم .با ما همراه شوید.
امینامانی:
می دانستمکهبایدپوتین هایمرابپوشم!
امین امانی کارگردان ،تهیه کننده و یکی از نویسندگان «راز ناتمام»
است که در کارنامه تلویزیونی خود کارهایی چون «پنج دری»« ،خانه
مادری» و «بی بی گندم» را به ثبت رسانده و به عنوان طراح صحنه و
لباس نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است .با او درباره انگیزه ها و
تجربه هایش در «راز ناتمام» صحبت کرده ایم.
ســاختن مجموعه تلویزیونــی دربــاره تاریخ معاصر
دشواری های خاص خودش را دارد .فرایند تولید «راز ناتمام»
برایشماچگونهبود؟
از همان ابتدا که «راز ناتمام» به من پیشنهاد شد ،می دانستم که با
قبول کردنش باید پوتین هایم را بپوشم! از پژوهش و نوشتن متن که
گذر کنیم ،برای من موضوع واقعی بودن کاراکترها چه از لحاظ ظاهری
و چه باطنی مبحث بسیار مهمی بود .از همان ابتدا هم گفته بودم که اگر
چهره پردازی ها و شخصیت سازی ها درست درنیایند ،من این سریال را
نمی سازم و خوشبختانه از این مرحله انتخاب بازیگران سربلند بیرون
امدیم و به سراغ مراحل تولید رفتیم .ساخت این سریال صرفا انتن پر
کردن نبود بلکه وظیفه ای بر دوشم احساس می کردم و تمام تالشم را
کردم تا اثری در خور شان بسازم.
چالش های اصلی پیش روی ساخت «راز ناتمام» چه بودند؟
ایناولینباریبودکهدرتلویزیون،بایدچندشخصیتبزرگانقالبی
را در کنار هم به تصویر می کشــیدیم و حضور شخصیت مقام معظم
رهبری در قالب نمایشی سریال کاری سخت بود .همچنین ما چندین
سال در سریال ها این خوراک را به مخاطب داده بودیم که پلیس قوی
است،اماواقعیتاناستکهدرمقاطعبهتصویردرامدهدرسریالپلیس
در خیلی از عملیات ها فریب خورده و اگر چنین نبود ،چرا این همه ترور
انجام شد؟ چه در دوران انقالب ،چه درباره دانشمندان هسته ای و ....
دشمن ما ضعیف نیست ،قوی است اما دشمن دشمن ما قوی تر است و
اینموضوعرابهتصویرکشیدنومجابکردنمخاطببهحوصلهکردن
برای دیدن نتیجه ،کمی سخت بود.
برای شناخت کافی از شخصیت های انقالبی ترسیم شده در
این مجموعه ،پژوهش را چگونه انجام دادید؟
داستان این مجموعه در سه دوره حال ایران ،حال در ترکیه و دوران
انقالب اتفاق می افتد که فقط بخشــی از اطالعات ان ها در اینترنت و
ارشــیوها موجود اســت و بخش عمده ای از ان در دسترس نیست و
نیازمند جمع اوری اطالعات و تحلیل فراوان متناسب با فضای اجتماع
و جامعه امروز است .به همین دلیل خیلی از دیالوگ ها را تغییر دادیم تا
شبهه ای در تاریخ ایجاد نشود و برای جمع اوری اطالعات درست ،دست
بهپژوهشمیدانیزدیم.حتیباخانوادهشهیدباهنرمکاتبهداشتیمتابه
واقعی تر بودن شهید باهنر در این مجموعه کمک کند.
یکی از انتقاداتی که از سوی گروهی از مخاطبان بر کار شما
وارد شد ،این بود که سریال گنگ و نامفهوم ساخته شده است،
ایا توضیحی برای ان دارید؟
این روزها مخاطب حوصله و وقت کافی برای دیدن سریال ندارد،
شما خیلی از ســریال های خارجی را که ببینید تا چند قسمت اول
متوجه نمی شوید دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است و فقط متوجه
می شــوید فردی در حال فاش کردن پرونده ای است .البته شاید این
پیچیدگی که برای مخاطبان «راز ناتمام» ایجاد شده چند دلیل داشته
باشد ،یکی ان که باید سه زمان را نشان می دادم و گویی سه سریال را
در یک سریال ساختم .دوم ان که ما باید مانند زنجیره این زمان ها را به
هم وصل می کردیم تا بی جهت از جایی به جای دیگر نپریم و برای رفع
این معضل ،قصه ها را زیادتر کردیم .دلیل سوم هم این است که با اضافه
کردن داستان ،شخصیت ها هم بیشتر شدند و این دالیل دست به دست
هم داده اند تا تماشاگر گیج شود .به هر حال باید قصه ای درست طراحی
می کردیم .در غیر این صورت از من می پرسیدید چرا دوران انقالب در
این کار ،وصله ای ناچسبیده به زمان حال است...
در نهایت ارزیابی شــما از بازخورد این کار نزد مخاطبان
چیست؟
خیلی خوشحال هستم که مردم با «راز ناتمام» همراه شدند و ان را
دیدند .این اثر بیننده خودش را دارد .چه انهایی که انقالبی هستند ،چه
افرادی که مخاطب تلویزیون هستند و چه افرادی که طرفدار تلویزیون
نیستند و قبل از این سریال تلویزیون را نگاه نمی کردند .کاراکترها و
شخصیت هایی را به تصویر کشیدم که بعید می دانم طی این ۴۰سال،
کسی انها را دور هم جمع کرده باشد و همین ،شوک و هیجانی بود که
مخاطب را به پای دیدن این سریال نشاند.
نگینمعتضدی:
مردممراباناملیالمیشناسند
نگینمعتضدیبازیگرسینماوتلویزیونکهبابازیدرسریال«ویالی
من» به کارگردانی مهران مدیری شــناخته شــد ،و فیلم هایی چون
«شیرینقناریبود»«،ساعت ۵عصر»ومجموعه هایتلویزیونیوشبکه صفحه 4
پرونده
نمایش خانگی مانند «تکیه بر باد»« ،گذر از رنج ها»« ،شوخی کردم» و
«ابله» را در کارنامه دارد ،در «رازناتمام» نقش همسر مامور امنیتی را در
زمان حال این سریال ایفا کرده است .با او درباره شاخصه های شخصیتی
که در این مجموعه به تصویر کشیده شده ،صحبت کرده ایم.
چه توصیفی از دنیای لیالی «راز ناتمام» دارید؟
نقش لیال و دنیایش برایم جذاب است زیرا دچار چالشی می شدم و
ان هم رازداری بود .با خودم فکر می کردم که این شخص چگونه و چقدر
می تواند برای حفظ امنیت کشور ،همسر و خانواده اش موضوعی را که
برای او مطرح می کنند ،با کسی در میان نگذارد .لیال شخصیت مستقلی
در زمان حال این سریال است .او درگیر اتفاقاتی است که به واسطه شغل
همسرش برایش پیش می اید و همچنین درگیر مسائل زندگی خود
همچون ارائه پایان نامه ،ارتباط فرزند و همســرش و ...می خواهد این
روابط خانوادگی را اصالح کند.
نقشی که در این مجموعه بازی کردید ،با پیچیدگی هایی
همراه بود .چه روشی برای ارائه درست ان داشتید؟
او ادمی متفکر است و سکوت هایش به خاطر فکرهایی است که در
سرش می گذرد .لیال در لحظه به چندین مورد فکر می کند ،مثال هم به
همسرش و موقعیتی که در ان قرار گرفته است ،می اندیشد و همزمان
هم پیام هایی را که از شخصی ناشناس به دستش رسیده است ،تحلیل
می کند .به نظرم رسیدن به سکوت های لیال می توانست شخصیت او را
کامل تر کند .در مجموع هر بازیگری فرمولی برای درک شخصیتی که
می خواهد ان را ایفا کند ،دارد و با مدل خودش ،سعی می کند به نقش
نزدیک شود .به شخصه هنگامی که بازی در نقشی را می پذیرم ،یک دور
کاملفیلمنامهرامی خوانم،نقشرامطالعهمی کنمواتفاقاتپیشرویش
را تحلیل می کنم ،اما دیگر تا روز فیلمبرداری متن را باز نمی کنم و بیشتر
سعی می کنم در روزمره به شخصیت لیال فکر کنم و با او اخت شوم.
با چه دشواری هایی برای فعالیت در این مجموعه رو به رو
بودید؟
جدی ترین و مهمترین مســاله ای که تا به حال تجربــه ان را در
روند فعالیت بازیگری نداشــتم ،رویارویی با معضل کرونا بود .ما برای
تصویربرداری نمی توانستیم از ماسک استفاده کنیم .حتی با حضور۳۰
نفر در یک انبار خیلی کوچک هم نمی شد در روند کار توقف بیاندازیم .به
خاطر می اورم در سکانسی بازیگر مقابلم کرونا داشت و متاسفانه ما هم
فقط همان روز لوکیشن را داشتیم ،پس ناگزیر به کارمان ادامه دادیم ،او
باوجودبیماری اشومنباترسازکرونا.ناگفتهنماندکهباالخرهبهشدت
درگیربیماریکروناشدماماخوشبختانهزمانیاینویروسبهسراغمامد
که تصویربرداری از قسمت هایی که من باید در ان حضور پیدا می کردم
به پایان رسیده بود و ۳۰روز با من کاری نداشتند!
تجربه همکاری در پروژه «رازناتمام» برایتان چگونه بود؟
بعد از مدت ها ،کاری در تلویزیون از من پخش می شــود که بعد از
«ویالی من» مخاطبان ان را به طور جــدی دنبال می کردند و مانند
همان وقت هایی که من را با نام هنگامه می شناختند ،االن هم به من
می گویند لیال ،و این برای من خوشایند است .فکر می کنم ما بیننده
تلویزیون را از دســت داده ایم .این درست نیست که می گویند مردم
تلویزیون نگاه نمی کنند .چرا! مردم کار خوب را نگاه می کنند .فقط مهم
این است که فیلمنامه خوب باشد و اثر به اندازه بتواند مخاطب را جذب
کند .دلم می خواهد اتفاق هایی همچون «راز ناتمام» در صداوسیما ادامه
پیدا کنند و بتوانیم جذب مخاطب را همچنان ادامه دهیم .صداوسیما
ابزاری در فرهنگسازی و اموزش جامعه است ،اگر این رسانه و مخاطبش
را از دســت ندهیم ،نباید از تهاجم فرهنگی ناراحت باشیم .امیدوارم
سریال های جذاب زیادی ساخته شــود و مردم به شکل پرو پا قرص
سریال هایتلویزیونیببینند.
رامین راستاد:
همیشهدوستداشتمایننقشرابازیکنم
رامین راستاد بازیگر با تجربه تئاتر ،سینما و تلویزیون است که اخیرا
با «نجال « ،»2زیرخاکی »٣و «بچه مهندس» مهمان خانه مخاطبان
بوده است .این بازیگر در مجموعه تلویزیونی «راز ناتمام» نقش مرحوم
هاشمی رفسنجانی را ایفا کرد و بازی اش مورد توجه مردم قرار گرفت.
راستاد درباره این تجربه صحبت کرده است.
چه شد که برای بازی در نقش هاشمی رفسنجانی انتخاب
شدید؟
یک روز صبح که ســر کار بودم ،داخل اتــاق چهره پردازی یکی از
کارهای تلویزیونی رفتم و لباس شــخصیت روحانی کار را دیدم .دلم
خواست که لباس را بر تن کنم و خودم را در ان ببینم ،عبا و عمامه را به
تن کردم و در اینه عکس گرفتم ،چند روز بعد متوجه شدم چقدر شبیه
هاشمی رفسنجانی شده ام به ویژه که ریش هم نداشتم .ان عکس را به
امین امانی هم نشان داده بودم ...تا اینکه چند سال بعد ،امانی تماس
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
5
گرفت و گفت ان عکس را داری؟ من هم برایش فرستادم و او پیشنهاد
بازی در نقش هاشمی رفسنجانی را به من داد.
چگونه توانستید به شکلی باورپذیر این نقش را ازان خود
کنید؟
سال ها پیش در گفتگو با خبرنگاری گفته بودم که اگر بخواهم نقش
یک شخصیت سیاسی را ایفا کنم ،دوست دارم نقش هاشمی رفسنجانی
را بازی کنم ،زیرا ارادت خاصی بــه او دارم« .راز ناتمام» روایت گر تاریخ
معاصر است و ایفای نقش در قالب کاراکتری که در تاریخ معاصر بوده
است ،خیلی سخت تر از بازی کردن نقشی در تاریخ باستان است ،زیرا
کسانی که شاهد ان دوران بوده اند ،همچنان وجود دارند و باید به گونه ای
به شخصیت پرداخته شود که این افراد نیز ان را باور کنند .چالش های
مهمی-ازجملهتقلیدصداوبیانمرحومهاشمیرفسنجانی-...رادراین
اثرداشتم؛منازهمانابتدابهامینامانیگفتهبودمکهاگرقرارباشدصرفا
در چهره پردازی شبیه سازی شوم و دوبلوری بخواهد جای من حرف بزند،
من اصال کار خاصی نکرده ام اما اگر بتوانم خودم به بیان مناسبی برسم ،با
کمال میل این نقش را قبول می کنم .سخنرانی های نماز جمعه ۱۳۵۸
را که نگاه می کردم ،تالش کردم تا به بیان و گویش صحیح تری از این
شخصیت برسم .من باید ۳۰سالگی او را بازی می کردم و با کمک دیدن
فیلم های متنوع از او و پیدا کردن گویش افعال و لهجه خاص کرمانی
هاشمی رفسنجانی توانستم صدا و بیان خودم را به او نزدیک کنم.
در کاری ایفای نقش کردید کــه مورد توجه مخاطب قرار
گرفت .چه گام هایی برای کیفی سازی کارهای پرمخاطب باید
برداشتهشود؟
من هنوز مخاطب تلویزیون هســتم و ارزویی مهمی دارم .ان هم
این است که تلویزیون مثل دهه های گذشته پر از سریال های خوب و
خاطره ساز شود ،به گونه ای که مردم کار و زندگی را مثل قبل رها کنند
تا سریال ها را ببینند .تلویزیون این پتانسیل را دارد و ادم های حرفه ای
هم در ان وجود دارند که می توانند تلویزیون را تبدیل به یکی از بهترین
رسانه های دنیا کنند.
مسعودرحیم پور:
صرفابهشبیه سازیفکرنکردیم
مسعودرحیم پوربازیگرتئاتروتلویزیونودانش اموختهدانشکدههنر
و معماری دانشگاه ازاد ،پس از نقش افرینی در مجموعه های تلویزیونی
چون «معمای شــاه»« ،ایراندخت»« ،مینو» و «مختار نامه» ،نقش
شخصیت شهید بهشتی را در «رازناتمام» ایفا کرد .با توضیحات او درباره
این تجربه منحصربه فرد همراه شوید.
چگونهبرایایفاینقششهیدبهشتیانتخابشدید؟
«راز ناتمام» به نمایش دراوردن چند قصه مهم تاریخی بود که در
زمانی نزدیک رقم می خورد ،برای همین گــروه کارگردانی به دنبال
هنرمندانیمی رفتندکهازلحاظظاهریوفیزیکیشباهتهایخاصی
به شخصیت های انقالبی داشته باشند .من به شخصه متوجه شباهت
خودم با شهید بهشتی نشده بودم تا 2سال قبل تر از «راز ناتمام» که
برای بزرگداشت شهدای هفتم تیر برنامه زنده ای را اجرا کردم و در قالب
نمایشی به بازسازی سخنرانی شهید بهشتی پرداختم .بعد از به پایان
رسیدن ان برنامه و گذشت زمان ،گویی از طریق عکس های همان اجرا،
توسطخانهتئاتربهکارگردانپیشنهادشدمودرنهایتبرایایفاینقش
در این مجموعه با من تماس گرفته شد.
با توجه به مطالعاتی که درباره این شخصیت بزرگ تاریخ
معاصر داشتید تا بتوانید نقش او را در «راز ناتمام» به خوبی اجرا
کنید،شهیدبهشتیراچگونهتوصیفمیکنید؟
انچه که در مورد شــهید بهشــتی می توان گفت این است که او
دانشمندی بزرگ در علوم انسانی بود .او صادق بود و هدف های بزرگی
داشت که متاسفانه به شهادت رسید و خیلی از امور مهم و اثرگذار به
دست کسانی دیگر سپرده شد.
ایا در «رازناتمام» به او و سایر شخصیت های مهم انقالبی
درست پرداخته شده است؟
بله .به هرحال مطالعات و پژوهش های زیادی توسط نویسندگان
و کارگــردان «راز ناتمام» روی این شــخصیت ها انجام شــد ...البته
موضوع اصلی زندگی شهید باهنر بود و لزومی به پرداختن به جزییات
شخصیت های دیگر نبود .در ضمن ما نمی خواستیم مستند کار کنیم و
صرفا شبیه سازی داشته باشیم ،اگر این کار را انجام می دادیم ،درام و
جنبه های نمایشی کار از بین می رفت.
باتوجهبهاینکهبیشتردرکارهایتاریخیحضورداشته اید،
فعالیتجدیدیدرحیطهبازیگریدارید؟
خیر ،اما در «موسی کلیم اهلل» که ان هم یک پروژه سنگین تاریخی
مذهبی اســت ،جز اعضای گروه انتخاب بازیگــر در خدمت ابراهیم
حاتمی کیاهستم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
کیک تولد بابک برزویه در غیابش بریده شد
مراسم یادبود زنده یاد بابک برزویه عکاس سینما و تئاتر با عنوان مستند «لحظه های بودن» روز ۲۳شهریور
ماه همزمان با شب تولد این هنرمند با اجرای فرزاد حسنی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
نضال شاه طالیی همسر بابک برزویه در این مراسم بیان کرد :از همه کسانی که به بابک عشق داشتند،
تشکر می کنم .فرزین برزویه پدر بابک برزویه نیز در سخنانی کوتاه عنوان کرد :انرژی زیاد بابک باعث می شد
او همه کاری کند .محمدمهدی عسگرپور ،مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز تندیس سرو هنر این خانه
و امیر عابدی هدیه موزه سینما را تقدیم خانواده بابک برزویه کردند و در پایان این مراسم کیک ۵۳سالگی
زنده یاد بابک برزویه بریده شد /.خانه هنرمندان ایران
روایت ایران قنواتی
از نمایشگاه «نهست نخل»
ایران قنواتی هنرمند مجسمه ساز که
اثارش در نمایشــگاهی با عنوان «نهست
نخل» در گالری تابستان خانه هنرمندان
ایران به نمایش درامده است ،درباره این
اثار توضیح داد :ایــن اثار موضوعی بومی
درباره خوزستان دارند و نام نخل در عنوان
این نمایشگاه نیز اشاره به تمام زیبایی های
خوزستان دارد .قنواتی ادامه داد :فرهنگ
خوزســتان بسیار زیباســت و من تالش
کرده ام بگویم که این زیبایی ها وجود دارد،
چرا ما مدام داریم زشتی ها را می بینیم؟ او
درباره وجه تسمیه این نمایشگاه هم گفت:
«نهست نخل» اشاره به زیبایی هایی دارد
که هم هستند و هم نیستند .یعنی هستند
اما فراموش شده اند.
او درباره اغاز فعالیت های هنری خود
هم بیان کرد :از سال ۱۴۰۰تصمیم گرفتم
به صورت جدی ســراغ هنر بــروم .از این
مقطع به بعد هیچ کار دیگری نکردم غیر از
تولید اثر هنری .تولید اثار این مجموعه هم
حدود یکسال زمان برد /.هنرانالین
نشستگفت وگویادبیایرانوچکبرگزارمی شود
نشست هفتگی شهر کتاب در روزسه شنبه ۲۹شهریور ساعت ۱۵به
«گفت وگوی ادبی ایران و چک» اختصاص دارد که با حضور زوزانا کریهوا،
مونا خادمی ،مجید بهره ور و علی اصغر محمدخانی برگزار می شود .در
این نشست تاریخ و سیر ترجمه اثار ادبی چک در ایران و گرایش های
ادبی امروز چک با تاکید بر ادبیات زنان و موضوعاتی که به ان می پردازند،
بررسی می شود .همچنین اثار چند نویسنده معاصر چک مانند کاترینا
توچکووا و مارتین ریشاوی معرفی خواهد شــد .براساس این گزارش؛
مثلث وین ،بوداپست و پراگ برای شناخت فرهنگ روشنفکری اروپای
مرکزی اهمیت فراوانی دارد و بیشترشاعران و نویسندگان چک ازپراگ
برخاسته اند .مخاطبان ادبیات در ایران با اثار کافکا ،کوندرا و کلیما اشنایی
دارند ولی ازتحوالت ادبی سال های اخیر کمتراطالع دارند .در جمهوری
چک نیز ایران شناسی و زبان و ادبیات فارسی سابقه ای طوالنی دارد و
این کشور ایران شناسان مشهوری مانند ریپکا و بچکا دارد ولی متاسفانه
ادبیات معاصرفارسی چندان شناخته شده نیست /.مهر
جستاری فلسفی درباره عکاسی
«دربارهعکاسی»عنوانکتابدیرمودکاستلواستکهباترجمهمحمدرضاابوالقاسمیدرانتشاراتگیلگمش
به چاپ رسیده است .این کتاب که جستاری فلسفی درباره عکاسی است ،در ۳فصل تدوین شده است که ابتدا با
درامدی با عنوان «درباره عکاسی ،دیروز و امروز» اغاز می شود که در ان درباره ارزش های عکاسی ازنظر معرفتی
و زیبایی شناختی و فلسفه قدیم و جدید عکاسی مطالبی نگارش شده است .در توضیح این کتاب توسط ناشر
می خوانیم« :فلسف ه عکاسی تالشی است برای حفظ جایگاه یگان ه عکاسی در میان سایر هنرها و درعین حال
اثبات توانایی های ان در افرینش تصویری فراسوی چارچوب های مکانیکی و خودکار و بهره مند از خالقیت
هنری ».کتاب «درباره عکاسی» در ۲۴۰صفحه با قیمت ۱۱۰هزار تومان منتشر شده است/.صباخبر
گروهی از کارشناسان مرمت تابلوی «گربه و قفس قناری» را بررسی می کنند
تعیین تکلیف تابلوی اسیب دیده کمال الملک
چندی پیش ارش مودی یکی از فعاالن میراث فرهنگی در
صفحه اینستاگرام خود از پارگی تابلوی نقاشی کمال الملک
در کاخ گلســتان خبر داد .او در این باره در صفحه مجازی
خود نوشــت« :چند روز پیش به کاخ گلستان رفتیم و من
به شدت مشــتاق دیدن اثار اســتاد کمال الملک بودم .اما
متاسفانه زمانی که به تابلوی گربه و قناری رسیدم با دیدن
پارگی روی اثر شوکه شدم .از مســئوالن انجا پرسیدم ایا
اثر اصلی است یا فیک که جواب دادند تمان وسایل داخل
کاخ اصلی است .من بیشتر متعجب شــدم و پرسیدم چرا
این تابلو پاره اســت .که ظاهرا بزرگواران در جریان نبودند
و با من به سمت تابلو اســتاد کمال الملک امدند و متوجه
پارگی شدند .این مدت خیلی پیگیر بودم که بدانم ایا این اثر
در گذشته در همان نقطه پارگی داشته؟ یا این اتفاق اخیرا
برای این اثر که یکی از اثار ملی این ســرزمین است افتاده
است .چطور مسئوالن انجا متوجه این پارگی در این تابلو
نشدند و خانمی که یکی از مسئوالن انجا بود با تعجب گفت
شاید هنگام میخ زدن به دیوار توسط میخ پاره شده»!!! افرین
امامی ،مدیر مجموعه کاخ گلستان درباره این موضوع گفت:
این موضوع درحال پیگیری است و وزارت میراث فرهنگی
به طور رســمی این باره پاســخ خواهد داد .از سوی دیگر،
شفیعی:بودجهتئاتردینیبهدرستیهزینهنمی شود
امیرحسین شفیعی ،طراح و مدیر اجرایی «ایینه داران افتاب» با
اشاره به حضور پرشور مردم در راه پیمایی اربعین حسینی از میدان
امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسینی (ع) ،گفت :به عنوان یک
فعال حوزه تئاتر میدانی و محیطی ،با چنین خیل عظیمی از مردم
مواجه نبودم که هم در پیاده روی حضــور دارند و هم از اجرای اثار
هنرمندان در موکب های سیار استقبال می کنند.
او متذکر شد :امروز متوجه شدم که چقدر از ظرفیت رویدادهایی
نظیرپیاده رویاربعینحسینیبرایهنرهاینمایشی،غافلهستیم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد :در حوزه تئاتر دینی هزینه بسیار
می شود ولی درست هزینه نمی شود .تجربه «ایینه داران افتاب»
به من نشــان داد که باید با نگاه خالقانه تری به سمت تئاتر دینی و
اجرای ان برویم چرا که تاثیرگذاری و گستردگی رویدادی همچون
پیاده روی اربعین بسیار زیاد است و برقراری ارتباط بسیار بیشتری با
مردم و اقشار مختلف جامعه را به همراه دارد / .مهر
اداره کل روابط عمومی و اطالع رسانی وزارت میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دســتی در پی انتشار خبری مبنی بر
اســیب به تابلوی کمال الملک در مجموعــه جهانی کاخ
گلستان اطالعیه ای صادر کرد که متن ان به شرح زیر است:
«با دعوت از گروهی متشکل از کارشناسان متخصص
حوزه مرمت تابلوهای نقاشی ،قرار است تابلو مورد بررسی
فنی و اسیب شناسی دقیق قرار گیرد .این درحالی است که
تابلوی مذکور در گذشته نیز چندین بار مرمت شده است.
ضمنسپاسهمیشگیبابتحساسیتاصحابرسانهبرای
حراست از گنجینه های ملی ،پایش سالمت اثار موزه ای در
دستو ر کار اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی قرار
دارد و هیئتی کارشناســی به این منظور ماموریت بازدید
از مخازن و تاالرهای کاخ موزه ها را به عهده دارند .امسال
نیز اعتبار الزم برای مرمت اضطراری تعدادی از تابلوهای
نقاشــی موجود در تاالرها و مخــازن کاخ موزه ها در نظر
گرفته شده که این مهم به انجام می رسد ».تابلوی «گربه
و قفس قناری» اثر محمد غفاری ،معروف به کمال الملک
در سال ۱۳۰۸هجری قمری در ابعاد ۶۱در ۴۷سانتی متر،
با رنگ روغن روی بوم اجرا شــده است و هم اکنون در کاخ
گلستان تهران نگهداری می شود/.صباخبر
سازۀ سبزه میدان قزوین؛ همچنان در انتظار!
اردیبهشــت ماه ١۴٠١ویدیوئی از تخریب بخشی از یک سازه در
سبزه میدان قزوین منتشر شد که پس از واکنش مردم و فعاالن میراث
فرهنگی عملیات تخریب ان متوقف شد.
با این حال ،سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین که دستور این
تخریب را داده بود ،این سازه را فاقد ارزشــی تاریخی دانست و اداره
میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین نیز اعالم کرد که این سازه
بتنی اثر ملی نیست.
سعید زارع پور فعال میراث فرهنگی که نخستین بار ویدئوی تخریب
این سازه را منتشر کرده بود ،درباره اخرین وضعیت ان ،گفت :چند
روزی است که ان حصار خُ رد شده اما برداشته نشده است و با همان
وضعیت در دید همگان قرار گرفته است.
نمی دانم برنامه جدیدی برای تخریب کامل این سازه دارند یا خیر؟
اما ان چه مشخص است این اســت که هیچ اقدامی مبنی بر مطالبه
مردم برای بازسازی این سازه انجام ندادند /.ایسنا صفحه 6
یکشنبه27شهریور 1401شماره1279
خرب فرهنگ و هرن
کتاب شعر «سنگفرش افتاب» منتشر شد
کتاب «سنگفرش افتاب» که شامل غزل و رباعی ۶۳شاعر کشورمان است ،با همت «رضا حدادیان» شاعر
و منتقد کرمانشاهی گرداوری و منتشر شد .این کتاب توسط انتشارات ماهاران با ۱۴۰صفحه و قیمت پشت
جلد ۶۰هزار تومان به بازار عرضه شده است .حدادیان در این کتاب سعی کرده است ،زبان شعری شاعران
متناسب با زمان امروز و به دور از مضامین نخ نما را منتشر کند .انچه امروز در این کتاب می خوانیم حاصل فکر
باز و ذهن اگاه رضا حدادیان است که طی سال ها در کرمانشاه چه در تدریس تکنیک و مضامین شاعرانه و
چه زبان امروزی همیشه حرفی نو برای گفتن داشته اند .انتخاب اشعار و شاعران این مجموعه که با وسواس و
م زدن حدادیان در راه شعر است /.ایرنا
چینش به جا انجام شده حاصل سال ها تفکر شعری؛ نقد و قل
7
محسن یگانه در تهران روی صحنه می رود
محسن یگانه خواننده موسیقی پاپ برای روز پنجشنبه ۲۸مهرماه ۱۴۰۱در ۲سانس مختلف و در هتل
اسپیناس پاالس تهران اجرای جدیدی را تدارک دیده است.
خواننده اهنگ «بهت قول می دم» که کنسرت تیرماه خود در بوشهر را به دلیل گرفتگی صدا در مقابل
مخاطبان و هوادارانش لغو کرده بود ،اکنون پس از گذشت چند ماه ،اجرای جدیدی را در ۲سانس مختلف
و در ساعات ۱۹و ۲۲برای طرفداران خود در شهر تهران در نظر گرفته است.
فروش بلیت های این اجرا از ۳۰شهریورماه ۱۴۰۱در ساعت ۱۶و در سایت /https://melotik.com
اغاز خواهد شد .تاکنون قیمتی برای خرید بلیت های این کنسرت اعالم نشده است/.صباخبر
گروه سرود بین المللی زهرائیون به روایت علی اکبر فالحی؛
خاطراتی که پیاده روی اربعین برای نوجوانان رقم زد
گروه سرود بین المللی زهرائیون به
سرپرستی علی اکبر فالحی ،متشکل
از ۵۰سرودخوان در سه گروه نونهاالن،
نوجوانان و اصلی است که گروه سرود
بین المللی زهرائیــون با گروه اصلی
شامل دوازده ســرودخوان برتر دو
گروه نونهــاالن و نوجوانان به نام های
علیرضا شعاعی مفرد ،داوود راشدی
خواه ،سجاد فالحی ،اسماعیل سواری،
سجاد حویزه نژاد ،علی مراونه ،مهدی
باوی ،ابوالفضل سواری ،محمد جواد شعاعی
مفرد،رسولنیسی،محمدرضاطاهرنیا،ازکوی
شکاره دو شهرستان کارون استان خوزستان
در ششمین همایش بین المللی تئاتر
مردمی پیاده روی اربعین «روایت
راهیان» شرکت داشت و
سرودهای «انصار
والیت»« ،شــمیم اربعین» و «شوق زیارت» را برای
زائرانمسیربهشترویصحنهتماشاخانهسیار«من
الغریب الی الحبیب» کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان استان خراسان رضوی اجرا کرد .از این رو
گفتگویی با علی اکبر فالحی سرپرست گروه سرود
بین المللی زهرائیون درباره جایگاه سرود در ایران
و تاثیرش بر اشاعه فرهنگ مقاومت ترتیب دادیم.
علی اکبر فالحی راجع به ارزیابی اش از اضافه شدن
بخش سرود به «روایت راهیان» ،ارجاعی به سخنی
از مقام معظم رهبری داد و گفت :مقام معظم رهبری
در انتهای دهه ۸۰هجری شمســی فرمودند «ما به
سرود نیاز داریم .باید سرودی تهیه و تولید شود که
نوجوانان ان را در خیابان ها زمزمه کنند ».سخنی
که ما تازه شاهد عملیاتی شدن ان هستیم .مخاطبان
اصلی سرودها نونهاالن و نوجوانان هستند .از انجا
که نونهاالن و نوجوانان به کارگروهی عالقه دارند،
این جمع شدن کنار هم و سرود خواندن ان ها ،تاثیر
بیشتری بر مخاطبانشان در همان رده سنی خواهد
گذاشت .در سه شبی که در این رویداد اجرا داشتیم،
زمانی که نوبت بخش سرود می رسید ،ما شاهد این
تاثیر بودیم به طوری که در مردم رغبت ایجاد می شد
و کودکان و نوجوانان شروع به فیلم گرفتن می کردند
یا به هم خوانی می پرداختنــد .خالصه که ان ها
دست به خاطره بازی و خاطره سازی با سرودها
می زدند .اواز ساخت سرودها با بودجه های
هنگفت در نهادهــای گوناگون بدون
اینکه مورد قبول مردم واقع شوند،
انتقاد و عنوان کرد :در ایران ،موسســه های زیادی
زیر نظر نهادهای گوناگون بــا بودجه های بی کران
فعالیت می کنند بدون اینکه اثــار ان ها خروجی
مطلوبی داشته باشد چون به معیار عامه پسند بودن
بی توجهیمی کنندوجذبحداکثریراازیادمی برند.
برایعامهپسندکردنسرودهامی توانازاهنگ های
خاطره انگیز استفاده کرد .این اهنگساز در توصیف
چالش هایی که در این مسیر برای حضور در ششمین
دوره «روایت راهیان» متحمل شــدند ،گفت :گروه
سرود بین المللی زهرائیون بارها به عراق سفر داشته
وباشرایطاشنااست.بااینوجود،بهاوضاعنابسامانی
کههمیشهدرعراقوجودداشتهاست،جمعیتاربعین
رااضافهکنیدوسیلجمعیتیکهازکشورهایهمجوار
وارد این کشور می شود ،حتی زمین هم نمی تواند در
برابر این همه اتفاق پشت سر هم کم نیاورد .خادمی
که به زوار خدمت می کند ،با چالش هایی روبرو است
بنابراین ما هم به عنوان هنرمند باید سختی هایی را
از سر بگذرانیم .قریب به اتفاق هنرمندانی که کاروان
هنریحوزههنریراهمراهیمی کنند،قشربزرگسال
هستند در صورتی که من سرپرستی یک گروه سرود
نوجوانرابرعهدهدارم.طاقتاوردندربرابرشرایطی
که وجود دارد ،برای بزرگساالن راحت تر است ولی
نوجوانان چنین ظرفیتی ندارند .خالصه که امسال
شرایط برای حضور شایســته نوجوانان در «روایت
راهیان» فراهم نشده بود .البته زیبایی زیارت امام
حسین (ع) به سختی راه اســت وگرنه این همه راه
امدن و وقت گذراندن ارزشی ندارد / .صباخبر صفحه 7
هم بازی بینوش ،هم درد یک نسل
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
شعبده کیان افشار با کاله پهلوی!
بسیاری از بازیگران عالم سینما و تلویزیون ،یا حتی تئاتر،
اغلب با نقش هایی فرعی در فیلم ها و سریال های نسبتاً ساده
گام به عرصه بازیگری می گذارند .به عبارت بهتر ،ورودشان کم
سر و صداست و اگر قرا به برخاستن سر و صدایی هم باشد ،ان را
برای کارهای اتی خود حفظ می کنند .بهاره کیان افشار از این
نظر ،هم بدشانس بود ،هم خوش اقبال! حاال شما گمان کنید،
بازیگری که نخســتین نقش افرینی جدی اش را در سریالی
تاریخی که خواسته ناخواسته باید بر مختصات تاریخی زمان
خود منطبق باشند ،اسیر نظرگاه های مختلف شده باشد .پس
او باید در چند جبهه بجنگند! کاری که کیان افشار به خوبی در
«کاله پهلوی» انجام داد .از این گذشته ،بازی در سریال تاریخی
با مجموعه ای اجتماعی که ازاثار روتین تلویزیون محســوب
می شوند ،تفاوت های فرمیک فراوانی دارد .حتی ممکن است
بازیگر تازه کار بازی در فیلمی را که تولیدش 7سال فرسایشی
ادامهداشتهباشدازهمانابتداتحلیلرود!خوشبختانهشخصیت
«شادی مستشارنیا» تا حدودی از این قاعده مستثنی بود ،چه
هرگز زنی با این نام وجودی خا رجی در دستگاه پهلوی نداشته
اســت .با وجود این هم ،چیزی از دشواری های کار کیان افشار
کاسته نشد .شخصیت یک داستان ،مهم ترین عنصر ان است و
در پی این دشواری اما بهاره کیان افشار ،جایزه خود را هم از مردم
گرفت! نقش «شادی مستشارنیا» یکی از شخصیت های مقبول
و دوست داشتنی «کاله پهلوی» برای مردم ایران بود .زنی که
کوشید با تمرکز بر وجهه فرهنگی خود به مدرنیته سازی دیاری
بپردازد که در ان زندگی می کند .شــاید این شخصیت بدون
اشاره مستقیمُ ،جنگی از تجددخواهی مردم ایران در دوران پسا
مشروطه در پس زمینه هر ایرانی دگراندیشی ایجاد می شده
است .شخصیت «شادی» به یقین کاراکتری است که روی ان
فکر شده ،او هرگز مقابل باورهای مردمش جبهه نمی گیرد ،بلکه
می کوشد انسانی تجددخواه باشد که متریال نوین اندیشی را از
خاکش میهنش گرفته است.
دهم اردیبهشت را به عنوان زادروزو خود می شناسد .موســمی تاریخی که روز ملی خلیج همیشگی فارس نیز
ی خان ،سردار دالور
هست .روزی به سنه 885خورشیدی که جزیره هرمز پس از یکصد و 17سال با یورش امام قل
صفوی از چنگال پلید استعمار پرتغال بیرون امد .دهم اردیبهشتی که «روز ملی خلیج فارس» است .همان دهم
اردیبهشتی که زادروز محمدحسین بیوک «رهی معیری» خالق ترانه جاوادان «شد خزان» هم محسوب می شود.
بهاره کیان افشار ،بازیگر سرشناس سال های اخیر سینما و مجموعه های تلویزیونی در چنین روزی به سال 1362
دیده به جهان گشود .از همان کودکی و در حالی که تنها 8سال داشت ،پی می برد که استعدادهایش کجاست .عالقه
به بازیگری در وجودش جوانه می زند اما بهاره کوچک ،مشکل بسیاری دیگر از بازیگران را داشت .نه پدر ،نه مادرش
به این عالقه او روی خوش نشان نمی دادند .او نمی توانست مثل بقیه بچه ها پس از زنگ اخر بماند دبستان و در حیاط
کوچک تئاتر تمرین کند .خانواده او رویاهای بزرگی برایش داشتند اما او انگاری به دنیا امده بود تا بازیگر شود« .از انجا
که خانواده ام در دوران نوجوانی همیشــه مخالف حضورم در دنیای تئاتر بود ،عطش بازیگری در من بیشتر می شد.
طبیعی است وقتی انسان را از چیزی منع کنند اتفاقا بیشــتر به سمت ان جذب می شود؛ به خصوص اگر این مساله در
نوجوانی اتفاق بیفتد چون در این سن همه مان کمی خودسریم »...او سال ها بعد از این که بازیگر برجسته ای شد
این جمالت را گفت .شاید سخت گیری پدر و مادر از یک بُعد هم به نفع او شد .کیان افشار در عین این که از
ب نگارش شعر و داستان و ترانه مرتفع می کرد .این میان
بازیگری منع می شد ،عطش هنری خود را در قال
تبحر او بیشتر در سرایش ترانه بود ،تا انجا که ترانه «تو هستی» بهرام رادان را که سال 1392تنظیم
شد ،از هنرمندی های کیان افشار بود .سال 1382اما زمانی که 19ساله بود ،با ازیتا حاجیان و گروه
تئاترش اشنا شد .حاجیان ان روزها در تدارک اماده سازی تئاتر «زن نیک ایاالت سچوان» مشارکت
داشت اما این شروع ،نقطه اغاز خوبی برای کیان افشار محسوب می شد .دوستی او با تینا پاک روان
سبب می شود تا کیان افشار برای بازی در مجموعه تلویزیونی « کاله پهلوی» به سیدضیاءالدین
ن افشار تجربه سینمایی ،تلویزیونی و حتی تئاتری نداشت،
دری معرفی شود .با وجود انکه کیا
دری خیلی زود بازیگر نقش «شادی مستشارنیا» همسر فرخ باستانی ،از شخصیت های اصلی
مجموعه اش را پیدا می کند .البته نخستین نقش افرینی کیان افشار با دوبله هنرمندانه فریبا
رمضانپور تکمیل شد .تولید و تکمیل سریال «کاله پهلوی» چند سال طول می کشد و طی این
مدت ،کیان افشار در نخستین فیلم سینمایی اش« ،شیرین» مقابل دوربین عباس کیارستمی
قرار می گیرد .فیلمی ویژه از زنده نام کیارســتمی که باعث شــد نام کیان افشار در همان
سال های اغازین حرفه اش کنار 112بازیگر زن سینمای ایران مانند هدیه تهران ،اتنه فقیه
نصیری ،افسانه بایگان ،بهاره رهنما ،ترانه علیدوستی ،ثریا قاسمی ،رویا تیموریان ،کتایون
ریاحی ،سارا خوئینی ها ،ماهایا پطروسیان قرار دهد .حضور ژولیت بینوش ،بازیگر برجسته
سینمای فرانسه و جهان در این فیلم ،نام ان را در دنیا سر زبان ها انداخت .سال 1391زمان
بازی در فیلم «هیچ کجا ،هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی برای کیان افشار فرار
سید .او در این فیلم از پس نقش «یلدا» به خوبی برامد .محمدرضا فروتن ،مهناز افشار،
صابر ابر ،اتیال پسیانی و افسانه چهره ازاد بازیگران نام اشنایی بودند که کیان افشار در
این فیلم فرصت بازی کنار ان ها را هم به دست اورد .همان سال در فیلم «گناهکاران»
به کارگردانی فرامرز قریبیان هم نقش افرینی کرد .شــخصیت «مرجان فرازمند»
کاراکتری بود که کیان افشار به ان جان بخشید .به این ترتیب او رفته رفته به ستاره ای
محبوب در سینمای ایران بدل می شد .کیان افشار همچنان به بازی در مجموعه های
تلویزیونی هم عالقه نشان می داد .بازی در سریال «گاهی به پشت سرت نگاه کن»
پروژه ای بود که او سال 1393پذیرفت تا در سریال مازیار میری ،در نقش «شبنم»
مقابل دوربین قرار بگیرد 3 .سال بعد بازی در ســریال «نوار زرد» به کارگردانی
پوریا اذربایجانی را پذیرفت .کیان افشار همواره دوست دارد سرزمین های تازه ای
از بازیگری را به تسخیر خود دراورد .پس عالوه بر هنرپیشگی در تئاتر ،سینما و
تلویزیون ،در نیمه دوم دهه 1390حضور پررنگی در ســریال های شبکه خانگی
داشت تا به مدد همین اتفاق یکی از بازیگران پرکار سینما و تلویزیون ایران لقب
بگیرد .بازی در مجموعه های «می خواهم زنده بمانم» « ،گلشیفته» « ،حرفه ای» و
«سودا» تجربه های موفقی برای این بازیگر محبوب سینمای ایران محسوب می شد.
البته این میان بازی او در «گلشیفته» و در نقشی متفاوت ،توجه زیادی را به خود جلب کرد
اما میان همه سریال های بهاره کیان افشار ،به یقین «عاشقانه» از نگاه تماشاگران اثر دیگری
است .شاید یکی از حسرت های بزرگ بهاره کیان افشار بازی در فیلم «الله» باشد .اثری که
با محوریت زندگی الله صدیق قهرمان اتومبیلرانی زنان ایران تولید شد و گفته می شد کیان
افشار به دلیل نداشتن تسلط الزم به زبان انگلیسی از ان کنار گذاشته شده است. صفحه 8