روزنامه صبا شماره 1281
روزنامه صبا شماره 1281
روزنامه صبا شماره 1281
سه شنبه| 29شهریور 20 |1401سپتامبر 23 |2022صفر |1443
سال دهم| شماره 8 |1281صفحه| 5000ناموت|
سـیمناعلیـهاختـالس
گفت و گو با کارگردان و یادداشت تهیه کننده «بانک زده ها»
«جنگ جهانی سوم»
نماینده ایران در اسکار 2023شد
صفحه 2
حراج میلیونی برگی از شاهنامه
شاهطهماسب
صفحه 7
بازیگری که با موتور 1000دور گرفت
عکس :لیال خوش کنار
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
«کورسو» اماده نمایش شد
فیلم کوتاه «کورسو» به کارگردانی علی تصدیقی و تهیه کنندگی مهدی زندیه و ارتور طهماسیان که
در هفته های گذشته تصویربرداری ان انجام شده بود ،با پایان مراحل فنی اماده نمایش شد .پویان مکری،
پریسا شاهولیان ،نغمه فرنود و زهرا معصومی بازیگران این فیلم هستند« .کورسو» درباره خانواده ای است که
با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کنند و در خالصه داستان ان امده« :زندگی هیوالی بی رحمیه که
صاف زل می زنه تو چشمات و میگه :هر بالیی دلم بخواد سرت میارم و تو هم هیچ کاری نمی تونی بکنی ». ...
برخی عوامل این فیلم عبارتند از مجری طرح :سید یاسر جعفری ،مدیر تصویربرداری :فرشاد گل سفیدی،
دستیاران تصویربردار :جعفر مظلومی حاجی یار ،امیرحسین عبدی /.مهر
«فابلمن ها» جایزه اصلی جشنواره تورنتو ۲۰۲۲را برد
در اخرین شب جشنواره تورنتو ۲۰۲۲برندگان بخش انتخاب های مردمی این جشنواره معرفی شدند
و «فابلمن ها» درامی خودزندگینامه ای درباره بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن که بر مبنای زندگی استیون
اسپیلبرگ و به کارگردانی خود وی ساخته شده فیلم منتخب مردم شد.به این ترتیب این فیلم شانس مهمی
در فصل جوایز کسب می کند؛ زیرا هر سال برندگان این جایزه نامزدی اسکار را هم به دست می اورند .این فیلم
که در دوران پس از جنگ جهانی دوم اریزونا می گذرد ،داستانی از یافتن حقیقت از طریق سینما است .سامی
فابلمن ،شخصیت جایگزین اسپیلبرگ در این فیلم است و از لحظه ای که مادرش به او می گوید« :فیلم ها تنها
رویاهایی هستند که برای همیشه باقی می مانند» شیفته سینما می شود/. .مهر
امادگی شورای صنفی برای تسریع در اکران فیلم در ایران
«جنگ جهانی سوم» نماینده ایران در اسکار 2023شد
کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار
متشکل از مریال زارعی ،محمد داوودی ،رسول صدرعاملی،
مهدی سجاده چی ،سیدمحمد حسینی ،حامد شکیبانیا،
محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی از بین پنج نامزد
نهایی ،فیلم «جنگ جهانی ســوم» را به عنوان نماینده
سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳انتخاب کرد.
پرویز شیخ طادی سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی
به اسکار ۲۰۲۳با اعالم این مطلب گفت :کمیته انتخاب در
پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷فیلم حائز شرایط در مرحله
اول ۱۷ ،فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسی های
مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد.
به گفته شیخ طادی« ،موقعیت مهدی» ساخته هادی
حجازی« ،پســر دلفینی» ســاخته محمد خیراندیش،
«بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی« ،تفریق» ساخته
مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن
سیدی ،پنج فیلم نهایی هستند که در فهرست نامزدهای
معرفی به اکادمی اسکار ۲۰۲۳قرار گرفتند .سخنگو و عضو
کمیتهمعرفیفیلمایرانیبهاسکار ۲۰۲۳تاکیدکرد:اعضای
کمیته انتخاب ،ضمن احترام و ارج نهادن به اثار راه یافته،
پس از بررسی شرایط و استانداردهای الزم برای معرفی
رضوی:افسانهواساطیربرایمجذاباست
فیلم به اسکار ،به اتفاق اراء فیلم «جنگ جهانی سوم» را
به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای اکادمی اسکار
۲۰۲۳انتخاب کردند .بر اساس قوانین شاخه بهترین فیلم
بین المللی اسکار ،۲۰۲۳فیلم های منتخب کشورها باید
بین تاریخ ۱۱دی ماه ۱۴۰۰تــا حداکثر ۹اذر ۱۴۰۱در
کشور مبدا ،حداقل هفت روز اکران تجاری و عمومی داشته
باشند .در ایران هم فیلم کمیته معرفی نماینده سینمای
ایران به مراسم اسکار از بین پنج نامزد نهایی ،فیلم «جنگ
جهانی سوم» را به عنوان نماینده ســینمای ایران برای
معرفی به اسکار ۲۰۲۳انتخاب کرده است و این فیلم حدود
دو ماه برای نمایش عمومی در کشور فرصت دارد .اگرچه
پخش کننده این فیلم هنوز به طور رسمی اعالم نشده اما
همایون اسعدیان -دبیر شورای صنفی نمایش -می گوید:
شورای صنفی نمایش به پخش کننده فیلم «جنگ جهانی
سوم» اطالع داده که امادگی برای اکران هرچ ه سریع تر
فیلم را دارد .این در حالی است که اخیرا قرارداد چند فیلم
سینمایی جدید از جمله «مالقات خصوصی»« ،گیج گاه»،
«اهنگ دو نفره» و «لوپتو» در شورای صنفی نمایش ثبت
شــده و برخی فیلم های دیگر هم درصدد اکران پیش از
شروع جام جهانی فوتبال هستند /.ایسنا
غزاله رضوی ،مستندســاز گفت :در حال نگارش پژوهشــی تاریخی
براساس اسناد مستند در قالب رمان هستم .این پروژه که از مدتی قبل در
حال انجام است به دلیل شیوع کرونا و تداخل با فیلمبرداری مستند اخیر،
هنوز به پایان نرسیده است و اگرچه این موضوع پژوهشی قابلیت تبدیل به
فیلمنام ه داستانی را دارد ،ترجیح من بر این بود که به صورت رمان منتشر
شود .کارگردان مستند «من باید پرواز کنم» با اشاره به عالق ه خود به افسانه
و اساطیر مطرح کرد :افسانه و اساطیر همیشــه برایم جذاب بوده و مانند
سال های گذشته داستان های اساطیری را با کودکان به اشتراک می گذارم و
تصویرگری ،قصه گویی خالق و مهارت های زیستن را به انها اموزش می دهم
و البته قطعا این عالقه مندی ام به افسانه و داستان های اساطیری بر اثارم
اثرگذار خواهد بود و احتماال در مستند جدیدم نیز نشانه هایی از افسانه و
قصه های کهن به چشم خواهد خورد .رضوی درباره رفتن به سمت سینمای
داستانی و تولید در این حوزه توضیح داد :درواقع خیلی به این موضوع فکر
نکرده ام و اصال دغدغه ام ساخت فیلم داستانی نیست/ .صباخبر
«نونخ»درامادهباش
کاظم نوربخش ،بازیگر نقش سلمان در سریال «نون خ» درباره
کلید خوردن فصل چهارم این مجموعه طنز به کارگردانی سعید
اقاخانی که پیش تر اعالم شده بود تا اخر تابستان ۱۴۰۱این اتفاق
می افتد ،توضیح داد :قرارمان اخر تابستان بود اما هنوز شروع نشده،
فکر می کنم نون خ ۴همین روزها کلید بخورد چون به ما گفته اند اخر
شهریور و نهایتاً اوایل مهرماه کار شروع می شود ،بنابراین هیچ کاری
قبول نکردیم و اماده باش هستیم تا ان شااهلل همین روزها کار را شروع
کنیم .بازیگر نون خ در ادامه به نقش سلمان در فصل چهارم اشاره
کرد و گفت :همانطور که پیش تر صحبت کردیم برای سلمان اتفاقات
جدیدی در نون خ ۴خواهد افتاد که قطعاً جذاب تر خواهد بود که باید
ببینیم .قطعاً مردم فصل جدید با کاراکترهای جدید را دوست خواهد
داشــت .وی اظهار کرد :تا جایی که من می دانم کسی کار جدیدی
قبول نکرده تا فصل چهارم نون خ را شروع کنیم .نون خ ۴برای پخش
در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲تدارک دیده می شود/.ایسنا
«برادران لیال» به استرالیا می روند
جشنواره بین المللی فیلم «ادالید» از تاریخ ۱۹تا ۳۰اکتبر ( ۲۷مهر
تا ۸ابان) در استرالیا برگزار می شود و فیلم سینمایی «برادران لیال» به
نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی در بخش سینمای جهان این
جشنواره به نمایش گذاشته می شــود« .برادران لیال» به نویسندگی و
کارگردانی سعید روستایی نخستین نمایش جهانی خود را در بخش
مسابقه جشنواره کن امسال تجربه کرد و در نهایت جایزه بهترین فیلم
بخش اصلی این رویداد را از نگاه هیات داوران فدراســیون بین المللی
منتقدان فیلم (فیپرشی) کسب کرد .در خالصه داستان این فیلم امده
است :لیال در ۴۰سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر
و چهار برادرش کرده است .در کشوری که درگیر تحریم های اقتصادی
ی خُ رد
بین المللی است ،خانواده دائماً با هم بحث می کنند و زیر بار بده
می شوند .لیال در حالی که برادرانش در تالش برای گذراندن زندگی خود
هستند ،نقشه ای می کشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی انها را از
فقر نجات دهد /.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ماجرای جنجالی دختر کالهبردار چگونه سوژه سریال شد؟
داستان الیزابت هولمز ،موسس شرکت ترانوس ،ماه ها مطبوعات را به خود مشغول کرده بود و اکنون این
داستان تبدیل به یک مینی سریال به نام « »The Dropoutدر شبکه اینترنتی هولو شده است .الیزابت
هولمز به تقلید از استیو جابز دانشگاه راه ترک کرد تا بیزینس خودش را راه اندازی کند .او شرکت ارائه دهنده
خدمات سالمت و ازمایش خون تاسیس کرد و مدعی شد که دنیای ازمایشگاه ها را متحول می کند .الیزابت
هولمز در ابتدا ادعا می کرد که اختراعش انقالبی در تشخیص بیماری هاست و به مردم دنیا کمک خواهد کرد.
با ادعاهای او سرمایه گذاری ها در شرکتش اغاز شده و ارزش ان به ۹میلیارد دالر رسید .اما تحقیقات روزنامه
وال استریت جورنال نشان داد که فناوری ازمایش خون شرکت هولمز ناکارامد است/ .ایسنا
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
حضور «معشوق اینه» در بخش رقابت اصلی جشنواره استرالیا
فیلم کوتاه «معشوق اینه» به تهیه کنندگی و کارگردانی نگار وندالوند در بخش رقابت اصلی ششمین
دوره جشنواره کالرتیپ استرالیا که ۲۲اذر سال ۱۴۰۱در کویینزلند استرالیا برگزار می شود ،به نمایش در
می اید.این فیلم روایتگر زندگی زنی تنهاست که در روزمرگی های خود غرق شده است تا اینکه با پیداکردن
اینه ای قدیمی دوباره عاشق زندگی می شود .فیلم «معشوق اینه» پیش از این و در فروردین ۱۴۰۱جایزه
تندیس طالی هنرمند شناخته شده را از جشنواره اکوالد کامپتیشن امریکا که مورد تایید اکادمی اسکار
است ،دریافت کرده بود و این پنجمین حضور جهانی این فیلم به حساب می اید .برخی عوامل این فیلم کوتاه
عبارتند از تهیه کننده و کارگردان :نگار وندالوند ،مدیر تصویربرداری :مهدی انصاری/.صباخبر
کیانوش عابدی:
اکران «تیزپا» در ایران منوط به نظر تهیه کننده است
کیانوش عابدی نویسنده و کارگردان انیمیشن درباره اخرین وضعیت
انیمیشنسینمایی«تیزپا»بهسفارشترکیهگفت:درحالحاضرنسخه
سینمایی «تیزپا» در مرحله صداگذاری و موسیقی قرار دارد و قرار است
۱۰مهر فرش قرمز این فیلم در استانبول برگزار شود .وی درباره اکران
نسخه سینمایی این انیمیشن در ایران نیز بیان کرد :این اتفاق منوط
به نظر و تصمیم تهیه کننده فیلم است و اگر اکران عمومی هم نداشته
باشیم ،احتمال دارد یک اکران خصوصی برای هنرمندان داشته باشیم.
عابدی درباره ساخت فیلم سینمایی «تیزپا» و تفاوت ان با نسخه سریال
توضیح داد :ســریال «تیزپا» در ۵۲قسمت ۱۰دقیقه ای ساخته شد و
هنگامی که سریال به اتمام رسید ،متوجه شدیم که در شبکه های ترکیه
3
پخش خوبی داشته و بازخوردهای خوبی از ان گرفتند به همین دلیل
سفارش دهندگانفیلمنامهبلند ۸۵دقیقه ایانسریالرابهماارایهدادند.
اوافزود:دربارهتفاوتبانسخهسریالهمبایدبگویمکهدرنسخهسینمایی
شخصیت علی کمی بزرگ تر شده است و چالش هایی را برای اینکه وارد
المپیک شود پشت سر می گذارد .او به دلیل یک مصدومیت قدیمی در
ابتداکمیناامیداستامابرایرفعمشکلخوددرخدمتاستادیمی رود
که در کوهستان زندگی می کند و در نهایت وارد مسابقات المپیک شده
و موفق به کسب عنوان قهرمانی می شود .کارگردان انیمیشن «الفابت»
درباره پروژه انیمیشن کوتاه «تمشک» نیز گفت :کلیت این پروژه از این
قراراستکهکوهنوردیبهامیداینکهباالیکوهتمشکپیداکندازکوهی
باال می رود و در این میان اتفاقاتی برایش رخ می دهد که در اخرین لحظه
تماشاگر را شوکه می کند .به امیدخدا اگر در ماه های اخیر شرایط مهیا
شود با تهیه کنندگی «الیت باکس» استودیوی خودمان تولید این کار را
اغاز و اگر بتوانیم ان را برای حضور در جشنواره های داخلی مهیا می کنیم.
او درباره پروژه دیگر خود توضیح داد :یک سریال دیگر با نام «اکینجی»
که مربوط به یک هیرو (قهرمان) است از طرف ترکیه پیشنهاد شده و
مدت زمان ان ۵۳۰دقیقه خواهد بود .عابدی که قبل تر از همکاری در
یک پروژه مربوط به کشور روسیه خبر داده بود ،مطرح کرد :سریالی که به
سفارش روسیه پیشنهاد شده بود ،تنها بخش های لی اوت ،رندر و انیمیت
را ما انجام می دادیم که به پایان رسیده است/.صباخبر صفحه 3
4
پرونده
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
سـینما علیـه اختـالس
مریم ضیغمی محمدی «چند دزد برای تقســیم امــوال دزدی دنبال یک
ادم درســت می گردند و یک قاضــی را می دزدند
گفت و گو
تا پول های دزدی را به مســاوات بین شان تقسیم
کند!» این خالصه قصه فیلم ســینمایی «بانک زده ها» به کارگردانی
جواد اردکانی و تهیه کنندگی علی روئین تن است که از اوائل شهریور
روی پرده سینماها رفته اســت .فیلمنامه این فیلم را جواد اردکانی و
زهرا اردکانی نوشــته اند و برخالف دیگر ساخته های اردکانی ،در ان
موضوعات روز اقتصادی جامعه در این فیلم در قالب یک قصه و ساختار
کمدی ارائه شده است و نسرین مقانلو ،قاسم زارع ،میرطاهر مظلومی،
علی انصاریان ،بیژن بنفشــه خواه ،منوچهر زرگر ،پارمیدا امید ،مینا
عبدی ،مســعود محمودی ،پروین ملکی ،الناز عبدی و سحر قریشی
گروه بازیگران فیلم را تشکیل می دهند .در پرونده امروز روزنامه ،با
جواد اردکانی گفت وگو کرده ایم و علی روئین تن کارگردان فیلم هم
یادداشتی در اختیار صبا قرار داده است.
جواد اردکانی کارگردان «بانک زده ها»:
کمدی «بانک زده ها» با کارهای رایج متفاوت است
«جواد اردکانی» در کارنامه هنری خود ساخت فیلم های ارزشی و
دفاع مقدسی همچون «شور شیرین» و «به کبودی یاس» را دارد و به
گفته خودش قبل از ساخت این گونه فیلم ها ،سه اثر در ژانر کودک با
نام های «چوری»« ،قناری» و «سبیل مردونه» ساخته و در ادامه دو
فیلم دفاع مقدسی اش ،زمینه ساخت سومین اثر ارزشی برایش فراهم
نشده است .این نویسنده و کارگردان تغییر ژانر سینمایی داده و اکنون
با فیلم «بانک زده ها» مهمان سینماهای کشور است؛ فیلمی که به
خاطر حضور سحر قریشی ،قاچاق فیلم و نبود تبلیغ و همچنین اکران
پساکرونا دچار مشکالتی شد .به بهانه اکران اخرین ساخته «جواد
اردکانی» ،صبا با او درباره شکل گیری فیلم نامه ،ساخت و مشکالت
اکران گفت وگویی داشت و «اردکانی» از ساخت سه گانه «بانک زده
ها» در این گپ و گفت خبر داد که در ادامه می خوانید.
با توجه به کارنامه کاری شما و ساخت فیلم های باارزشی
همچون «شور شیرین» و «به کبودی یاس» ،این تغییر ژانر
در سینما به چه دلیل است و چه شد که تصمیم به ساخت
«بانک زده ها» گرفتید؟
قبل از ورود به فیلم ســازی در حوزه دفاع مقدس ،ســه فیلم
ســینمایی در ســینمای کودک و نوجوان با نام های «چوری»،
«قناری» و «سبیل مردونه» و سپس دو فیلم در حوزه دفاع مقدس
ساختم که البته قصد ساخت فیلم سوم را هم داشتم ولی به دالیلی
امکانش فراهم نشــد« .بانک زده ها» نخستین فیلمی است که در
حوزه کمدی اجتماعی کار کردم و امیدوارم بتوانم این مســیر را
ادامه دهم .شما می توانید در ژانر دفاع مقدس فیلم بسازید ولی ضد
ارزشی باشد و همچنین می توانید در ژانر کمدی فیلم بسازید ولی
ارزشی باشد و این بستگی به این دارد که چه فیلمی می سازید و چه
حرفی را به زبان سینما مطرح می کنید.
جرقه اصلی فیلم «بانک زده ها» از کجا زده شد و چگونه
این ایده تبدیل به فیلمنامه شد؟
مسائلی که در حوزه اقتصاد ما در این سال ها رخ داده و بالهایی
که از ناحیه بانک ها سر مردم امده است ،ایده هایی برای فیلمسازی
در حوزه سینمای اجتماعی است .بخشی از بالهایی که سر معنویت
و رفتار انسانی در کشورمان امده به این دلیل است که متاسفانه ربا
ی سازی و پول ربا وارد زندگی مردم شده است .من از خیلی وقت
عاد
ی خواست یک فیلم با موضوع بانکها و این معضل بسازم
پیش دلم م
و امیدوارم «بانک زده ها» اولین فیلم من در این زمینه باشد و بتوانم
با موضوع بانک ها ،یک سه گانه بسازم و اگر این اتفاق رخ دهد ،شاید
هر سه فیلم در ژانر کمدی باشد.
نمی دانم درباره نمایــش عمومی بعضی از فیلم ها نظیر
«بانک زده ها» باید به خوش شانسی نمایش عمومی در اکران
تابستان را به کار ببریم یا بدشانسی اکران در ماه صفر را! از
زمان نمایش عمومی فیلم راضی هستید؟
درباره اکران بهتر می دانید که اکنون وضعیت خوب نیســت،
نه در تابستان و نه غیر از تابســتان ،البته ماه صفر به مراتب زمان
بدتری برای اکران عمومی هر فیلمی است .از ان سو ،این واقعیت
را هم باید در نظر داشــت که به دلیل پشــت سرگذاشتن دوران
کرونایی در دو سال گذشــته و تولید تعداد زیادی فیلم ،فیلم های
زیادی در نوبت اکران عمومی هستند و به این جهت ،منطقی نبود
و نمی توانستیم نوبت اکرانی را که به فیلم اختصاص داده شده را،
تغییر دهیم .امیدوارم بعد از ماه صفر اتفاقات بهتری برای اکران فیلم
«بانک زده ها» رخ دهد.
در خبرها امده بود که نســخه قاچاق فیلم هم درامد
که خوشــبختانه جلوی ان به موقع گرفته شد و فیلم در
دسترس همگان قرار نگرفت .واکنش تان در خصوص قاچاق
محصوالت فرهنگی چیســت و این که چرا بعد از سال ها،
همچنان این خطر حس می شود؟
خوشبختانه علی روئین تن تهیه کننده فیلم ،به موقع اقدام کرد و
با همراهی دوستان در وزارت ارشاد و پیگیری پلیس فتا ،مشکل در
حال حل شدن است .البته تا همین اندازه هم متاسفانه فیلم اسیب
دید و امیدواریم شرایطی در کشور فراهم شود که هیچ فیلمی مورد
اسیب قرار نگیرد .برای حصول نتیجه مطلوب ،هم باید نهادهای صفحه 4
پرونده
مربوط در مبارزه با تکثیر غیرقانونی نســخه فیلم های روی پرده
حمایت کنند و هم شرایط محیطی سینماها به عنوان محل نمایش
عمومی فیلم ها باید طوری طراحی شود که امکان فیلم گرفتن در
سالن سینما ،از روی پرده و سپس انتشار ان فراهم نشود و یک بار
برای همیشه جلوی این اتفاقات گرفته شود.
ترکیب بازیگران فیلم هم در بین کارهای شما متفاوت
است .چگونه به این ترکیب رســیدید و این بازیگران را
انتخاب کردید؟ به خصوص زنده یــاد «علی انصاریان» را
در یک نقش خاص و با چهره ای متفاوت .به نظر می رســد
بازیگران «بانک زده ها» که از عوامل جذابیت فیلم هستند،
برای ارائه یک بازی خوب نهایت تالش خود را کرده اند...
بر اســاس حال و هوای فیلم نامه و نقش ها همه تالش خود را
به خرج دادیم که به ترکیب درســتی از بازیگران برسیم و من هم
از این ترکیب راضی هســتم ،ضمن ان که نقش ها ،در این فیلم به
دیده شدن بازی بازیگران کمک کرده است .به عنوان مثال خیلی
از دوستانی که فیلم های قبلی زنده یاد «علی انصاریان» را دیده اند،
معتقد هستند که او در «بانک زده ها» بهترین بازی اش را ارائه کرده
است و خودش هم به دوســتی گفته بود که تازه راهم را در سینما
پیدا کرده ام و این راهی است که باید ادامه دهم ولی متاسفانه اجل
مهلت نداد و این بازیگر مردمی و مستعد را خیلی زود از دست دادیم.
برخالف سینمای دنیا که در ان ژانر کمدی دارای جایگاه
ویژه ای است ،در سینمای ایران غالبا کمدی به فیلم های
دســت پایین و دم دستی محدود شــده و کم تر به فیلم
خوش ساختی که بر اساس قواعد ژانر ساخته شود و دارای
ارزش سینمای یباشــد برمی خوریم ،به بیان دیگر نوعی
بی اعتباری در سینمای کمدی ما رخنه کرده ...به نظر شما
چرا این اتفاق افتاده و این برداشت وجود دارد؟
یکنم اکنون نوع کمدی های ما را ذائقه مسلط بر سینما
تصور م
معلوم می کند .به عنوان نمونه «بانک زده ها» نوعی کمدی است که
با خیلی از فیلم های کمدی ساخته شده در این سال ها متفاوت است
و ما چون در ذائقه مخاطب تنوع نداریم و خیلی از طبقات فکری،
فرهنگی و اجتماعی دیگر تماشاگر فیلم های سینمایی روی پرده
نیستند ،به ان توفیقی که باید در ارتباط با مخاطب برسد ،نمی رسد.
حسم این است که همچنان ان نوع کمدی ساده و سبکی که فقط
تماشاگر بیاید و بخندد و با ارامش از سینما خارج شود ،مورد عالقه
است و تا فضای غالب بر عرضه و تقاضا چنین باشد ،کارهای کمدی
دارای نگاه و سبک و حرف اجتماعی درست ساخته خواهد شد.
به نظر می رســد بنا به دالیل مختلف ،موج تبلیغاتی
پررنگی بــرای «بانک زده ها» ایجاد نشــده و روی اکران
عمومی فیلم به خوبی مانور داده نشده .فیلم حتی تبلیغات
تلویزیونی ندارد .علت چیست؟
مشکلی که خیلی از فیلم ها با ان دست به گریبان هستند این
اســت که در دوران بعد از کرونا ریزش زیادی در مخاطبان سینما
داشتیم .برای برگرداندن مخاطب به سالن سینما باید هم فیلم خوب
ساخته شود و هم خوب تبلیغ شود .امروز تبلیغات در شکل محیطی،
تلویزیونی و فضــای مجازی خیلی گران اســت و فیلم های کمی
می توانند از پس تامین هزینه های چند میلیاردی تبلیغات بربیایند.
وزارت ارشاد ،تلویزیون و نهادهایی که می توانند در حوزه تبلیغات
به فیلم ها کمک کنند ،باید وظیفه شان را انجام دهند ،نه صرفا برای
این که فیلم ها بیشتر بفروشند ،بلکه برای این که وضعیت سینما به
صورت کلی اندکی بهتر شود و ما الاقل بتوانیم به شرایط قبل از کرونا
برگردیم .این در حالی است که متاسفانه تلویزیون تبلیغات خیلی از
فیلم ها را پوشش نمی دهد؛ اینجا به بحث هزینه اش اشاره نمی کنم.
مساله رویکرد تلویزیون است چرا که تبلیغات تلویزیونی فیلم های
بسیار کمی را از سینمای روز ایران پوشش می دهد که گاهی یا باید
ارزشی باشند و یا ربطی به تلویزیون داشــته باشند! وزارت ارشاد
و سازمان ســینمایی هم ظاهرا کام ً
ال خودش را کنار کشیده ،در
حالی که یکی از وظایفش باید این باشــد که برای کمک به کلیت
سینما ،از فیلم های در حال اکران حمایت کند تا تماشاگر بیشتری
به سالن های سینما برگردند اما متاسفانه این وظیفه خیلی روشن
و واضح ،از سوی انها هم نادیده گرفته شده و تالشی برای برقراری
این ارتباط دیده نمی شود .فیلم ما جزو ان دسته از فیلم هایی بود
که از انجا که بودجه انچنانی برای تبلیغات نداشــتیم ،با این که
می دانستیم خودزنی است و اثر خیلی بدی در ادامه اکران خواهد
داشت ،عم ً
ال بدون تبلیغ ان را اکران کردیم و متاسفانه هیچ راهی
هم تا این لحظه نتوانستیم برای تبلیغات درست فیلم پیدا کنیم! باز
هم تکرار می کنم تا دیر نشده باید وزارت ارشاد ،سازمان تبلیغات و
تلویزیون برای نجات سینما از یک شکست حتمی وارد عمل شوند
و هم در مرحله تولید فیلم ها و هــم در مرحله نمایش ،با کمک به
تبلیغات فیلم ها ،از انها حمایت کنند.
به عنوان یک فیلمساز با توجه به وضعیت اقتصادی حال
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
5
حاضر جامعه ،اینده اقتصاد سینما را چگونه می بینید؟
واقعا سینما در بدترین شرایط خودش قرار دارد .باید به یک برنامه
جامع برای احیای سینما اندیشید و حاکمیت باید برای بقای سینما
برنامه ریزی کند .از سویی نوع برخوردی که االن در شوراهای پروانه
ســاخت و پروانه نمایش با اثار متقاضی می شود ،به گونه ای است
که می توان پیش بینی کرد که فردای ما خیلی خیلی سخت تر از
دیروزمان خواهد بود و این واقعاً خطرناک است.
در ابتدای گفت وگو به فراهم نشدن امکان ساخت فیلم
در ژانر دفاع مقدس اشاره کردید .واقعیتش وقتی ساختن
فیلم های زندگینامه ای رایج نبود ،شــما درباره شهدای
دفاع مقدس فیلم ساختید و اکنون که فیلمسازان مختلف
چنین رویکردی دارند و درباره شهدای شاخص انقالب و
دفاع مقدس فیلم و سریال ساخته می شود ،از ان فاصله
گرفته اید...
البته که با ان که چندین فیلم و ســریال درباره شهدا ساخته
شده و به چشم امده ،اینگونه هم نیست که همه درباره شهدا فیلم
زندگینامه ای بسازند که ای کاش همه درباره شهدا فیلم می ساختند
و من از نتیجه کار همکارانم لذت می بردم ...متاسفم که درباره شهدا
به نسبت ان چه که باید باشــد ،فیلم کمتر ساخته می شود .جزو
ارزوهایم است که بتوانم درباره شــهدا فیلم بسازم اما باید شرایط
مناسبش فراهم شود .البته معتقدم خود شهدا باید بخواهند و ادم را
صدا بزنند و اگر چنین شود ،این گونه فیلم تحت هر شرایطی ساخته
می شود .ارزو می کنم دوستانم پای کار بیایند و فیلم های بیشتری
درباره شهدا بسازند و من هم برای شان ارزوی توفیق می کنم .اگر
کمکی هم از دستم بربیاید ،حتماً در خدمت شان هستم.
یادداشت علی روئین تن تهیه کننده «بانک زده ها»؛
خندیدن به اختالس گران
وقتی قرار بر این شد تا جواد اردکانی عزیز ژانر تازه ای را تجربه
کند و سینمایی خالف ســینمایی که کار کرده بود ،متصور شود،
یاعلی گفتم تا خنده بر لب این مردم غمگین بنشیند ،تا یک دل سیر
بخندند ،تا تلخی این روزگار تلخ از وجودشان کاسته شود ...قرارمان
بود مردم بخندند .با هم بخندیم نه بر هم ،که شروع کار همراه شد با
فاجع ه ضد خوشحالی و حال به هم زن کرونا .ما از اولین پروژه هایی
بودیم که کرونا بــه جان مان زد ،حال مان را گرفــت ،مردم مان را
غمگین کرد و ما را بغض زده .اما چاره ای نبود ،هرروز با تست ،با دکتر،
با تب سنج و با نگرانی ،نه می توانستیم تعطیل کنیم ،نه دل و دماغی
برای مردم مانده بود ...اما با توکل بر خدا جلو رفتیم .سخت بود .شاید
ناممکن! نمی شود وقتی جامعه عزادار است به خنده فکر کرد .با هر
مشقتی ،فیلم تمام شد .با همان هایی که جواد اردکانی می خواست
که انها هم با لطف و جان و دل ،با ما همراه شده بودند .بعد از ماراتن
طاقت فرسای فیلمبرداری در ماتم کرونا ،با تعطیلی مملکت ،دست
نگه داشتیم تا وضع بهتر شود که دست طبیعت نمک گروه مان را از
ما سِ تاند و مرد پر خنده گروه مان ،علی انصاریان ،از دست مان رفت.
تا به خود بیاییم و رخت عزا از تن بَر کنیم ،بسیار طول کشید تا فیلم
را مهیا سازیم .چون این فیلم کمدی ،شبیه کمدی های دیگر نبود،
و مســائلی که ناخوداگاه پیش امد ،مثل کوچ سحر قریشی و ...و
بدتر شدن وضع معیشت مردم .به امروز رسیدیم که فیلم به اکران
رسید .دو سال می توانستیم و می بایست در جشنواره فجر شرکت
کنیم که انقدر داغ دار و خراب علی انصاریــان بودیم که نکردیم.
شاید اشتباه ما بود یا تصمیمی که نباید می گرفتیم را گرفتیم .خود
خواسته و به ناراحتی مردم در جشن فجر حضور نداشتیم که االن
ِ
وقت مردم نیست و االن مردم خســته تر از ان اند که فیلم کمدی
ببینند و بخندند .اما ما قالب خنده زیبــای مردم ایم که از ته دل
باشد« .بانک زده ها» چه از وقتی که نامش «قوه غذاییه» بود ،چه
وقتی که «ای بی کاله» شد و چه حال که «بانک زده ها» نام گرفته
است ،هجو و زیر سوال بردن اختالس گران و مال مردم خورانی ست
که روزگار این مردم را بدتر از بد کرده انــد .ما با مردم به ریش این
اختالس گران خندیده ایم و زیر سوال شان برده ایم ،خب قطعا انها
خوش شان نیامده است و اکران عمومی فیلم «بانک زده ها» به ما
ثابت کرد ،شوخی با اختالس گران عواقبی هم دارد! اختالس گران
از انچه ما می بینیم به ما نزدیک ترند ،اما مــا در «بانک زده ها» به
ریش شــان خندیدیم .امیدوارم مردم کمک کنند تا همیشه ما به
ریش اختالس گران بخندیم نــه اختالس گران به ریش ما و مردم.
خوشحال می شویم هر چیزی که مردم را خوشحال کند.
علی روئین تن
گرمای ۱۴۰۱ صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
محمد اسماعیل بیگی:اثار شکسپیر بدون دراماتورژی موفق نیستند
محمد اسماعیل بیگی کارگردان نمایش «هیچ نگو هملت ،فقط سه روز» که این روزها در پردیس تئاتر
سپند روی صحنه است درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت :سال ها بود که به دنبال اجرای «هملت»
بودم ،البته شاید هر کارگردانی این ارزو را در سر داشته باشد اما من نمی خواستم همان «هملت» شکسپیر را
به صحنه بیاورم چرا که از طرفی معتقدم اثار شکسپیر با تمام ظرافت های اجرایی خود سلیقه امروز جامعه ما
نیست و اگر به صورت کالسیک و در غیاب مفهوم عمیق دراماتورژی روی صحنه بیایند چندان موفق نخواهند
بود و از طرفی نیز شکسپیر کار کردن ،کار من نیست و چه بسا که بزرگترهای من در ایران نیز در بیشتر مواقع
اثری درخور نام شکسپیر و شاهکارهایش را به صحنه نبرده باشند / .مهر
رئیسجمهوربهموسیقی
چه نگاهی دارد؟
سیدابراهیم رئیسی ،رییس جمهور کشورمان که
به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع
عمومی سازمان ملل متحد ،به تازگی تهران را به مقصد
نیویورک ترک کرد ،در خالل مصاحبه ای با شبک ه ِ«سی
بی اس» امریکا ،به سوالی درباره اینکه ایا به موسیقی
غربی گوش می دهد؟ پاسخ داد.
براین اساس ،در بخشــی از این مصاحبه که تالش
شده بود ،فضای نرم خبر را ســپری کند،خبرنگار از
رییس جمهور می پرسد« :ایا به موسیقی غربی گوش
می دهید؟» رئیسی در پاسخ به این پرسش هم موضع
خود را چنین مشــخص می کند« :موســیقی زمانی
موسیقیهنجارمنداستوزمانیموسیقیهنجارشکن.
اگر موسیقی هنجارمند باشــد و بتواند برای انسان،
زندگی اش و روحیه روانش کارامد باشد و به نحوی او
را نسبت به مسائل معنوی ،اخالقی ،روحی و روانی در
ارتقای انسان نقش داشته باشد ،طبیعتا می تواند مورد
تایید باشد ».این جمالت ،نخستین اظهارات رسمی
سید ابراهیم رئیسی به طور خاص درباره هنر موسیقی
محسوب می شود .پیش از این رییس جمهور با حضور
در نمایشگاه نقاشی «اینه در اینه» بر نگاه ویژه خود به
هنرهای تجسمی تاکید کرده بود/.ایسنا
«لحظه ها و همیشه» روی صحنه می رود
«لحظه ها و همیشه» این روزها با کارگردانی کمال هاشمی در حال تمرین و اماده سازی است تا بعد از
بازبینی و دریافت مجوزهای الزم روی صحنه برود .اثر جدید هاشمی نمایشی با رویکردی متفاوت و در ادامه
تجربه های قبلی این کارگردان است .هاشمی فعالیت تئاتری خود را از گروه تئاتر مهر شیراز در سال ۷۴اغاز و
از نمایش های او می توان به «درهای نیمه باز»« ،تو با کدام باد می روی؟» و «امروز روز خوبیست برای مردن»
اشاره کرد« .تو با کدام باد می روی؟» که سال ۹۶در سالن مستقل تهران اجرا شد ،تولید کشور سوئیس و
برنده گرنت فستیوال بولوار سوئیس بوده است« .امروز روز خوبیست برای مردن» هم تولید مشترک فرانسه
و بلژیک بود که سال ۹۷در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به اجرا درامد /.هنرانالین
فرزانه سکوتی:
چالش من همراه شدن با شاهدخت بود
فرزانه سکوتی مترجم کتاب «شاهدخت و گابلین» نوشته جورج مک دونالد که به همت انتشارات
پیدایش به چاپ رسیده است عنوان کرد :ترجمه برای من مانند نوعی سفر است .هر کتابی که در
دست می گیر م نکته تازه ای به من یاد می دهد .من در زمینه های مختلفی کتاب ترجمه کرده ام و
کشف و شهود در روند ترجمه بسیار برایم اهمیت دارد .او ادامه داد :من با ترجمه نمایشنامه کار خود
را شروع کردم و رمان و کتاب های روانشناسی ترجمه کردم اما ادبیات را از همه بیشتر دوست دارم.
این مترجم تصریح کرد :رمان «شاهدخت و گابلین» جزو ادبیات کالسیک کودک و نوجوان است
و من نیز تاکنون کار نوجوان ترجمه نکرده بودم اما ویژگی های این کتاب برای م جذابیت داشت زیرا
مخاطبش فقط کودک و نوجوان نیست .او ادامه داد :در شاخه ای از روانشناسی ساختار یک سری از
اسطوره ها و داستان پریان را بررسی می کنند و بین روند داستان و اتفاقاتی که در روان بشر رخ می
دهد مطابقتی پیدا می کنند و این داستان نیز به شدت چنین چارچوبی داشت .به نوعی گویا این رمان
یک کودک را برای شناخت جهان و انتخاب واکنش های خود نسبت به جهان اماده می کند .شناختی
به کودک می دهد تا ازمون هایی را از سر بگذراند که بتواند از موانع مختلف عبور کند .این کتاب صرفا
یک رمان نبود و بسیار از نماد و استعاره هایی در ان استفاده شده که مطابق با الگوی روانی رشد ادم
است .این مترجم درباره ارتباط برقرار کردن با شخصیت اصلی داستان توضیح داد :زمان ترجمه
این رمان هنگامی که تحقیق می کردم ،متوجه شدم نسخه دیگری از این کتاب در اینترنت وجود
دارد که بخش کوتاهی از ان در نسخه ای که در دست من وجود داشت ،نبود و ان را به متن ترجمه
خود اضافه کردم و در مقدمه ی کتاب هم در موردش نوشته ام ،اما چالش اصلی من همراه شدن با
شخصیت اصلی داستان بود .شاید اغراق امیز باشد اما هنگام ترجمه وقتی با ایلین پیش می رفتم گویا
هرچه او مرزها را می شکست و از ترس هایش فراتر می رفت ،با او همذات پنداری می کردم و بسیاری از
ترس های خودم هم نمود پیدا کرد تا بتوانم ریشه ان ها را جستجو کنم/ .صباخبر
«لئوناردوداوودنژاد»بهخانههنرمندانمی اید
نمایش کمــدی «لئوناردو داوودنژاد» به نویســندگی محســن
میرزاخانی و کارگردانی حسین کشفی اصل اجرای عمومی خود را از
روز ۲۷شهریور ماه در سالن انتظامی خان ه هنرمندان اغاز کرد .از پوستر
این نمایش که پیش از این در رسانه ها منتشر نشده بود نیز همزمان با
نخستین اجرا رونمایی شد.
محســن میرزاخانی نمایشــنامه این تئاتر کمدی را بــا الهام از
نمایشنام ه «هنر» اثر یاســمینا رضا با ترجم ه علیرضا کوشک جاللی
نوشته است.
در خالص ه داستان این نمایش امده اســت :تقابل و رویارویی سه
رفیق بر سر یک تابل ِو نقاشی اثر استاد «لئوناردو داوودنژاد».
فرید رحمتی ،محســن رضوی نیــا و میالد کرباســی در نمایش
«لئوناردو داوودنژاد» به عنوان بازیگر حضور دارند.
نمایش «لئوناردو داوودنژاد» هر شب غیر از شنبه ها ،ساعت ۱۹در
سالن عزت اهلل انتظامی خان ه هنرمندان ایران اجرا می شود/.مهر
معززی:هنرایرانجهانیاست
شهال معززی هنرمند نقاش درباره نمایشگاه نقاشی هایش گفت:
۱۸اثر در نمایشگاه اخیرم روی دیوار رفت که تکنیک انها ،پاستل
بود که فیکس شده و پشت شیشه قرار گرفته بودند .همچنین ۱۵
اثر روی پارچه پرینت شده است و خودم مجددا ً ۶ساعت تا یک روز،
روی هر کدام از پرینت ها کار کرده ام و از هر کدام از انها که امضا و
اثر انگشت نقاش را هم دارد.
او درباره اینکه هنر ایران چطور می تواند جهانی شــود ،گفت:
هنرمند همیشه به دردها نگاهی دارند ،رنج ها و دردها را می بیند و
انها را روی یک صفحه انتقال می دهند .به نظر من هنر ایران جهانی
است؛ فرزندان این اب و خاک با پشتکار زیادی که دارند از نظر من
از بزرگان در زمینه هنری به حساب می ایند ،چرا که انها هزار و یک
مورد را تجربه کرده اند و سخنان بسیار زیادی برای گفتگو دارند
و این سخنان همه جا شنیده می شــود پس هنرمندان ما جهانی
هستند/.مهر
فخر موسوی:جریان تئاتر اربعین شکل گرفته است
سید وحید فخر موسوی ،دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر
مقاومت درباره تجربه اجراهای بخش «زخم عتیق» این جشنواره در
ایام راه پیمانی اربعین حسینی در کشور عراق ،گفت :حضور هنرمندان
تئاتر ایران از نقاط مختلف کشورمان در مسیر پیاده روی اربعین اتفاقی
شــگرف و متفاوت اســت که تجربه ای تازه برای ما و مخاطبان غیر
ایرانی بود به طوری که بنده تصمیم دارم اگر سال اینده مسولیتی هم
در این زمینه نداشته باشم شخصاً نمایشی را جهت اجرا در این ایام
اماده سازی کنم.
فخر موسوی با بیان اینکه تئاتر اربعین بخش اول بین الملل ما بود،
تاکید کرد :تالش ما این است که با همراهی بنیاد فرهنگی روایت فتح
بتوانیم بخش دوم بین الملل و ادامه جریان سازی محتوایی و اجرایی
خودمان را ادامه دهیم.
خب در این راه ســختی ها و موانعی وجود دارد که اصلی ترین اش
شرایط میزبانی کشور مقصد است/.مهر صفحه 6
سه شنبه29شهریور 1401شماره1281
خرب فرهنگ و هرن
«شراره» از پنجم مهر به تاالر سایه می رود
نمایش «شراره» عنوان یکی از تازه ترین اثار نمایشی تئاتر شهر به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی
خاتمی اســت که همزمان با هفته دفاع مقدس در تاالر ســایه این مجموعــه روی صحنه خواهد رفت.
محمدمهدی خاتمی درباره این نمایش نوشته است« :این اثر نمایشی روایت گر داستان زنی است که در
روزهای اغازین جنگ نامزد خود را از دست می دهد و در طول سالیان سال با خاطرات او زندگی می کند .جنگ
ی او سایه انداخته
و تبعات ان به مانند بسیاری از افراد دیگر همچنان برای این شخصیت وجود دارد و بر زندگ
است .نسرین نکیسا ،تکتم اخجوانی ،امینا خاتمی ،مرجان علوی ،مجتبی زادفر ،سعید توکلی ،امیر احسان
امیری پور و غالمرضا عارف نژاد به عنوان بازیگر و اتابک نادری به عنوان مشاور کارگردان حضور دارند/.مهر
7
پاپ ارت با کاشی کاری های مسجد نصیرالملک شیراز
«شیراز پاپ »۲عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های شیدا خالقی است که به انتخاب شمس الدین غازی
۲۵شهریورماه در گالری سروناز شیراز افتتاح شد و تا پایان این ماه ادامه دارد .هنر عام یا پاپ ارت سوژه هایش
را از فرهنگ همگانی می گیرد .بازسازی یا دوباره سازی دقیق و موشکافانه ،المان های فرهنگی -هنری و
تاثیرات منطقه ای که هنرمند در ان به دنیا امده و زندگی کرده است .استفاده از ایکون های معروف با شهرت
جهانی در ترکیب بندی های خاص و زیبای گل های کاشی کاری های مسجد نصیرالملک شیراز و بازتولید
تصاویری از دست رفته که می توانند دوباره مورد استفاده قرار بگیرند .هنرمند چندین ایده عام را موضوع
کارش قرار می دهد و تاثیر می گیرد/.صباخبر
حراجمیلیونیبرگیازشاهنامهشاهطهماسب
در حراج «هنر دنیای اسالم و هند» که ۲۶اکتبر در ساثبیز لندن برگزار می شود ،یک برگ
از شاهنامه موسوم به شاه طهماسب از گران ترین اثار خواهد بود .مدیران ساثبیز برای این
صفحه ارزشمند رقم پایه چهار تا شش میلیون پوند ( ۴.۶تا ۶.۹میلیون دالر) در نظر گرفته اند
و انتظار می رود دوستداران هنر ایرانی و اسالمی دست به جیب شوند و رقمی باالتر برای به
دست اوردن ان بپردازند .حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را بین سال های ۹۷۷تا ۱۰۱۰
میالدی سروده و گفته می شود کتاب منظوم زندگی پادشــاهان ایران بین ۵۰تا ۶۰هزار
بیت دارد .برگه ای که قرار است کمی بیش از یک ماه دیگر در ساثبیز لندن روی میز برود و
چکش حراج بخورد ،مربوط به قرن شانزدهم است و کارشناسان معتقدند کار تصویرگری
تمام برگ های کتاب با هنرنمایی برخی از بهترین هنرمندان ان زمان ایران حدود دو دهه کار
برده است .رکورد پیشین یک اثر هنری مربوط به دنیای اسالم سال ۲۰۱۱با رقم ۷.۴میلیون
پوند در ساثبیز لند به ثبت رسیده که ان هم یک برگ بسیار نفیس و ارزشمند از شاهنامه
شاه طهماسب است و امروز در موزه اقاخان تورنتو در کانادا نگهداری می شود .کار نگارش و
تصویرگری این شاهنامه به سفارش شاه اسماعیل صفوی اغاز شد و پس از مرگ ،پسرش شاه
طهماسب این ماموریت را به سرانجام رساند.
از دیگر اثار هنری که حراج «هنر دنیای اسالم و هند» چکش می خورد می توان به یک
جلد قران بسیار نفیس مربوط به سال های ۱۵۷۵و ۱۵۷۶اشاره کرد که کارشناسان ساثبیز
برای ان رقم پایه ۴۰۰تا ۶۰۰هزار پوند را در نظر گرفته اند /.هنرانالین
تجویز موزه درمانی در یک کشور اروپایی
تور بازدید از فاضالب های باســتانی و بازدید از یک شــاهکار قرن
شانزدهمی ،دو گزینه ای هستند که روانپزشکان می توانند به مردمی
توصیه کنند که در بروکســل ،از افســردگی ،اســترس و اضطراب
رنج می برند .از ماه جاری میالدی ،روانپزشــکان یکــی از بزرگترین
بیمارستان های بروکسل واقع در بلژیک می توانند برای بیماران ،بازدید
از موزه را تجویز کنند ،نسخه ای که با توجه به ان بیمار می تواند با چند نفر
از دوستان یا اعضای خانواده اش به بازدید از یک یا چند مورد از موسسات
فرهنگی بروکسل برود.
«دِلفین هوبا» ،یکی از مقامات بخش فرهنگی بروکسل بیان کرد:
«نخستین هدف افزایش دسترسی مردم به فرهنگ ،پس از روزهای
سخت قرنطینه است .می خواهم همه به موسسات فرهنگی ما بازگردند،
اما می دانم حتی پیش از همه گیری کرونا نیز باز کردن د ِر یک موزه برای
برخی از مردم کار اســانی نبود ،ان ها احساس راحتی نمی کنند ،فکر
نمی کنند که موزه جای ان ها باشــد و من واقعا می خواهم نشان دهم
مکان های فرهنگی جای همه مردم است».
به گفته «هوبا» دومین هدف ،ارائه ابزار جدیدی به پزشــکان برای
درمان بیماران است .او این پروژه را با الهام از پروژه مشابهی در کانادا اجرا
می کند ،در ان پروژه پزشکان بازدید از موزه هنرهای زیبای مونترال را از
سال ۲۰۱۸به بیماران تجویز می کنند.
در بروکسل این پروژه به مدت شش ماه و با همکاری پنج موزه اجرا
می شود .از جمله این موزه ها به موزه تاریخ ،موزه هنر معاصر و موزه ُمد
می توان اشاره کرد .دکتر «جان نیوول» که یک روانپزشک است و در این
پروژه همکاری دارد ،بیان کرد« :هر چیزی می تواند ارزش روان درمانی
داشــته باشــد ،اگر به مردم کمک کند تا حس خوبی پیدا کنند و به
خودشان نزدیک تر شوند».
این پزشــک معتقد اســت :این روش می تواند برای افرادی که به
افســردگی ،اضطراب ،اختالالت طیف اوتیسم ،روانپریشی و اختالل
دوقطبی مبتال هستند ،مناسب باشد /.ایسنا صفحه 7
بازیگری که با موتور 1000دور گرفت
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
جدی نگیرید!
یاسر سماوات -انسان هزاره ســوم ،تفاوتی ندارد کجای
گیتی باشد ،تا انجا اسیر روزمرگی ها شده که کمتر بین خود
و کائنات ارتباطی فلسفی و عرفانی می یابد .اما چه اتفاقی برای
انسان مدرن افتاده؟ چرا در روزگارانی که دانش بشری با سرعتی
به قاعده سرعت نور ،توسعه می یابد و تکمیل می شود ،او تنهاتر
و منزوی تر از هر زمانی است؟ شاید یک لحظه درنگ ،یک ان
در پی یک چرایی زندگی رفتن ،اصال یک لحظه تفکر او را نجات
دهد! ...چرا امدم؟ چطور امدم و کجا می روم؟ انسان دیگر با این
سه پرسش خود را روبرو نمی بیند و این شــاید اوج تراژدی او
باشد .حزن انگیزتر از انزوایش و خوفناک تر از تنهایی اش .سروش
صحت ،کارگردان ،نویسنده ،بازیگر و مجری سیمای ایران ،با
داستانی کوتاه این گمراهی را هویدا می سازد...
خیابان کیپ کیپ بود و ماشــین ها از جای شــان تکان
نمی خوردند .مردی که عقب تاکسی نشسته بود ،گفت«:این
ترافیک دیگــه داره دیوانه مون می کنه» زنــی که کنار مرد
نشسته بود ،گفت«:قبال فقط صبح ها و غروب ها ترافیک بود،
حاال دیگه همه اش ترافیک داریم ،صبح ،ظهر ،عصر ،شــب،
نصفه شــب »..راننده گفت«:حاال کاش هوا خوب بود ،فکر
کنید همه اش تو ترافیک باشید ،هوا هم الوده باشه ».مردی
که عقب تاکسی نشسته بود ،گفت«:تازه هنوز اول الودگیه،
بذارید زمستان بشه دیگه نفس نمی تونیم بکشیم ».زنی که
عقب تاکسی نشسته بود ،گفت«:خدا بهمون رحم کنه» مرد
میانسالی که جلوی تاکسی نشسته بود ،به بیرون خیره شده
بود و انگار صدای بقیه مســافرین تاکسی را نمی شنید .زنی
که عقب تاکسی نشســته بود از مردی که جلو نشسته بود و
بیرون را نگاه می کرد ،پرسید« :شما رو ترافیک و الودگی هوا
اذیت نمی کنه؟» مرد لحظه ای مکث کرد و بعد گفت« :من
دو تا توده توی ریــه و طحالم پیدا شــده ،دارم میرم جواب
ازمایش هاش رو بگیرم ،ببینم چیه».
هشــتم اذر هم از ان روزهاســت که با تاریخ معاصر ایــران گره ای
ناگسستنی خورده اســت .روزی که نه اتفاقی سیاسی در ان افتاده ،نه
دارویی برای درمان بیماری های مهلک کشف شده ،نه اختراع بزرگی در
ان به ثبت رسیده ...هشتم اذر روز صعود تیم ملی فوتبال ایران پس از 20
سال به بزرگترین رویداد ورزشی جهان پس از المپیک است .تیم ایران،
چنین روزی به سال 1376خورشیدی با تساوی برابر استرالیا در ملبورن،
جواز صعود به شــانزدهمین دوره جام جهانی را کســب کرد و این روز
مصادف با زادروز بازیگر ،فیلنامه نویس و کارگردان ایرانی است .سروش
صحت 8اذر 1344خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود .با پدر و
مادری که اصالتاً نائینی بودند و نام شناسنامه ای او نیز «سروش نائینی»
است .این اما یکی از اسرار سروش ســینمای ایران است .او سال 1356
صاحب برادر هم می شود .برادری به نام خشــایار موحدیان! تدوین گر
سینمای ایران .برادری البته با نام
نام اشنا و برجسته
خانوادگی متفــاوت .در اصل
سروش و خشایار از یک مادر
بودند و این خویشاوندی
البتــه بــه هیچ عنوان
رازالود و حاشیه ســاز
نیست ،چرا هیچکس ان
را انکار نمی کند و دو برادر
روابط بسیار خوبی با یکدیگر
دارند .صحت تا 19سالگی در
زادگاه خود زندگی کرد
و پس از قبول
شدن در دانشــگاه تهران برای ادامه تحصیل راهی تهران شد .او پس از
دریافت مدرک کارشناسی شیمی کاربردی ،در مقطع کارشناسی ارشد،
رشته الودگی و حفاظت محیط زیســت دریا را برگزید تا فوق لیسانس
خود را با این نــام دریافت کند .ســال 1376و زمــان تولید مجموعه
تلویزیونی «جنگ »77به کارگردانی مهران مدیری ،سروش صحت به
تیم نویسندگی این سریال پیوست .سه سال پس از رنسانسی که مجموعه
طنز «ساعت خوش» در سینمای ایران راه انداخت ،مخاطبان سیمای
ایران انتظار کاری مشابه و حتی موفق تر از «ساعت خوش» را داشتند .در
واقع «ساعت خوش» پرچم دار موج نوی سریال های طنز ایرانی بود .پس
از اتش بس ایران و عراق در پی 8سال جنگ تحمیلی و امضای قطعنامه
598شورای امنیت ،همچنین با پایان دهه 1360خورشیدی و فعل و
انفعاالت سیاســی اجتماعی ان دوران ،افق تازه ای مقابل کشور ترسیم
شده بود .درست در همین دوران بود که فرهنگ و هنر باید نقش خود را به
خوبی ایفا می کرد .تولید مجموعه های طنز با توجه به اقبال عمومی ان ها
از اعم رئوس برنامه های فرهنگی و در راس ان ها وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی بود .با این پیش زمینه پروزه بزرگ و صد البته دشوار «جنگ »77
اغاز شد .صحت در جمع نویسندگان ایران مجموعه همراه ارش عرفانی،
عباس فیض ،حمید برزگر و رضا کاظمی نژاد ،کاری فشرده و فرسایشی
را اغاز کرد که باید در 90قسمت تولید و روی انتن شبکه 3می رفت .این
پروژه هرچند نتوانست موفقیت «ساعت خوش» را تکرار کند اما با اقبال
عمومی روبرو شد و چهره هایی مانند مهران مدیری ،رضا شفیعی جم،
رضا عطاران ،نصراهلل رادش و حمید لوالیی ،همراه زوج نادر سلیمانی و
سعید اقاخانی را بیش از پیش به مخاطبان پرشمار سیمای ایران معرفی
کرد .صحت البته فقط به نویسندگی در این سریال نمی پرداخت بلکه
اصوالً سروش صحت با بازی در «جنگ »77در سیمای ایران به شهرت
رسید .یک سال بعد صحت با فاصله از دنیای طنز نقشی متفاوت در فیلم
درام «شراره» ساخته سیامک شایقی را می پذیرد اما صحت برای مطرح
شدن در سینمای ایران نیاز به سرعت بیشتری داشت! پس دو سال بعد
و در 1380بی درنگ ترک موتور هزار ابوالحسن داودی می نشیند تا با
«نان و عشق و موتور »1000و با نقش افرینی شخصیت «برزو» جوان
تعمیرکار و یک بزنی که شیفته «باران» با بازی بهاره رهنماست ،درخشش
چشم نوازی داشت .هرچند فیلم با پیرنگی ســاده و داستانی خطی
روایت شد اما ریسک باالی داودی و قلم خاص پیمان قاسم خانی در
گنجاندن خرده روایت های جذاب به موازات محور اصلی داستان،
«نان و عشق و موتور »1000را به فیلمی عامه پسند تبدیل کرد.
صحت در دنیای بازیگری نیز مانند جهان نویسندگی اش همواره به
دنبال افقی ناشناخته و جدید است .هرچند بیشتر با نقش های طنز
در ذهن مخاطبان سینما مانده ولی همواره کوشیده بازی های متفاوتی
از خود به نمایش بگذارد 50« .کیلو البالــو» یکی از این فیلم ها بود که
سال 1394به کارگردانی مانی حقیقی تولید شد .هرچند صحت نقشی
کوتاه در این فیلم دارد و در شخصیت «داماد خالفکار» ظاهر می شود اما
درست با همین سکانس کوتاه نشان می دهد از ان دست بازیگرانی است
که کمیت هیچگاه روی کیفیت کارش تاثیرگذار نبوده است .صحت در
مقام کارگردان نیز اواسط دهه 80با مجموع ه «چارخونه» کار خود را در
سیما اغاز کرد اما اواخر این دهه بود که با مجموعه «ساختمان پزشکان»
اثری موفق خلق کرد .سروش صحت طی دهه 90نیز مجموعه های نسبتا
موفقی ســاخت« .پژمان» با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی
اغازگر درخشش او در دهه پیش بود و «لیسانسه ها» و «فوق لیسانسه ها»
اوج کار در نیمه دوم دهه 90محسوب می شــدند .او در مقام نویسنده
بیشترین همکاری را با مهران مدیری داشته است. صفحه 8