روزنامه هنرمند شماره 1405
روزنامه هنرمند شماره 1405
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 17اسفندماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1405صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
بازگشت زره مسروقه
به لوور پس از ۳۵سال
تحلیلیروانشناختیبرانیمیشن«االغشاه»
فیلمیکهبرایکودکانتوصیهنمی شود
از باربری تا فرمانروایی
کارگردان و نمایشــنامه نویس:
تعصب بر اساطیر و شخصیت های
کهن ایرانی راه اقتباس نمایشی
را بسته است
در برنامه تلو یز یونی «هفت» مطرح شد:
محتوای خوب
مخاطب را جذب می کند
گلزار»
«محمدرضا
به شبکه نمایش خانگی رفت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
با برگزاری اختتامیه سومین دوره جشنواره؛
جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش
پایان یافت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فروش ا ثار هنری برای حمایت
از بیماران مبتال به سرطان
مهدویان
تنابنده،
کارت و جاویدی در شبکه نمایش
خانگی سریال می سازند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
هشدار درباره بزهکار ی های سازمان دهی شده
در حریم «تئاتر شهر»
«تئاتر شهر» پارک نیست!
علی اصغر
ازادان
تهیه کننده
«چاق و الغر»
درگذشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
با برگزاری اختتامیه سومین دوره جشنواره؛
یکشنبـــــه 17اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1405
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
جشنوارهملیتئاترکوتاهکیشپایانیافت
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
ی شده
هشدار درباره بزهکاری های سازمان ده
در حریم «تئاتر شهر»
«تئاتر شهر» پارک نیست!
امیر دژاکام از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه تعیین حریم در اطراف
تئاتر شهر مانعی برای حضور مردم در این مجموعه است ،انتقاد و تاکید
کرد هدف از تعیین حریم ،ایجاد فضایی امن برای مردم است .امیر دژاکام
نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «ایوب خان» را در سالن
چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده است ،از جمله چهره های
با سابقه تئاتری است که طی حدود ۴دهه فعالیت ،بیشترین اثار خود
را در سالن های مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده است .دژاکام معتقد است
موضوع فرهنگی و غیرفرهنگی بودن فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر
را بایــد کنار بگذاریم زیرا در حال حاضر موضوع فراتر از اینها اســت و
اطراف تئاتر شــهر در سایه این بنای هنری تبدیل به مامن امن خرده
خالف های جامعه شهری شده است .به اعتقاد این کارگردان تئاتر این
امر به دلیل فاصله و ارتفاع محیط پیرامون تئاتر شــهر از خیابان های
مجاور است ،ضمن اینکه به همین دلیل پلیس سواره نیز در ان تردد
نمی کند و چون مجموعه ای تئاتری است همه افراد اطراف ان به عنوان
هنرمند یا مخاطبان تئاتر قلمداد می شوند ،همچنین گوشه ها و زوایایی
نیز در اطراف و زیر بنا وجود دارد که از دید خارج است .این کارگردان
با ســابقه تئاتر درباره وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر گفت :االن
اطرافمجموعهتئاترشهرتبدیلبهمحیطیشدهکهتجمع هایناهنجار
شهری در ان اتفاق می افتد .اول باید فکری برای این ناهنجاری ها کرد تا
از سطح جامعه به صورت عمومی و کلی حل شود .وی درباره وضعیت
و ناهنجاری های اطراف تئاتر شهر توضیح داد :گروه خاصی از اقایان و
گروه خاصی از خانم ها با رفتارهای مشخص در اطراف تئاتر شهر جمع
شده و ناهنجاری هایی را به وجود اورده اند .بچه های تئاتری به هنگام
خروج از تئاتر شهر تا خیابان واقع در ضلع جنوبی مجموعه را به سرعت
طی می کنند و حتی می دوند زیرا تردد در ان فضا با ترس و لرز همراه
است .چند وقت پیش بود که تلفن همراه یکی از بچه ها در ضلع جنوبی
مجموعه تئاتر شهر به سرقت رفت و سارق به راحتی فرار کرد .دژاکام
متذکر شد :یک سری بزهکاری در محیط اطراف تئاتر شهر در حال رخ
دادن است که باید جلوی این وضعیت گرفته شود .خانواده ای که یک
مرتبه با این وضعیت در پیرامون مجموعه تئاتر شهر مواجه شود بار دوم
به این مجموعه نمی اید .مردمی نیز که از کنار مجموعه عبور می کند و
با تئاتر اشنا نیست ،با دیدن محیط پیرامون تئاتر شهر و ناهنجاری هایی
که در ان رخ می دهد درباره داخل این بنا نیز تصورات نادرســتی پیدا
می کند .کارگردان نمایش هایی چون «ضیافت شیطان» و «مرد نیک» با
بیان اینکه ناهنجاری های پیرامون مجموعه تئاتر شهر خیلی زیاد و این
فضا تبدیل به پاتوقی برای ناهنجاری ها شده است ،اظهار کرد :از طریق
شهرداری ،بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و نهادها و مراکز دیگر باید
فکری برای رفع کردن ناهنجاری های شکل گرفته در اطراف مجموعه
تئاتر شهر بشود که این اقدامی بلندمدت است .وی در ادامه سخنان خود
با تاکید بر اینکه تئاتر شهر پارک نیست بلکه ساختمانی ملی است که
متاسفانه به اشتباه پارک قلمداد شده است ،یاداور شد :زمین های اطراف
نیز متعلق به تئاتر شهر است و در این زمینه اسناد رسمی وجود دارد.
این مجموعه در ابتدا دارای یک حریم امن بود و نگهبانی داشت و بعد
از معرفی وارد محوطه تئاتر شهر می شدید .برداشته شدن حریم تئاتر
شهر اشتباه بوده است .مطلع هستم که وزارت میراث فرهنگی با حریم
تئاتر شهر موافق است و نیاز است که شهرداری تهران با دستور شهردار
تهران در این خصوص اقدامات الزم را انجام دهد .دژاکام تاکید کرد :باید
به داد مجموعه تئاتر شهر رسید و فضای پیرامون مجموعه تغییر پیدا
کند و تبدیل به فضایی امن برای خانواده ها و مردم بشود .وی در پاسخ
به اظهار نظرها و انتقادات برخی از معماران و سخنگوی شورای شهر در
خصوص اینکه ایجاد حریم برای مجموعه تئاتر شهر مانعی برای حضور
مردم در فضا و مجموعه تئاتر شهر است ،یاداور شد :ما راجع به بزهکاری
ساماندهی شده در اطراف تئاتر شهر و همچنین یک بنای ملی صحبت
می کنیم .چرا شورای شهر نگهبانی دارد و بین خود و مردم فاصله انداخته
است؟ چرا سازمان ها و مراکز مختلف حریم دارند؟ بله در اطراف تئاتر
شــهر یک حصار یا حائل زیبا نصب می شود تا مردم وارد ان شوند نه
قاچاقچی های مواد مخدر و بزهکاران .این هنرمند با سابقه تئاتر افزود:
هنرمندان عمر خود را برای مردم سپری کرده و عاشق مردم هستند و
فاصله ای بین خود و هنرمندان قائل نیستند .اینکه محیط اطراف تئاتر
شهر روی بزهکاران ،افراد دگرباش و قاچاقچیان بسته شود به معنای
بستن فضای تئاتر شهر روی مردم است؟ این چه استداللی است؟ مردم
می خواهند در محوطه تئاتر شهر به همراه خانواده و دوستان خود در
محیطی امن با ارامش اوقات خود را سپری کنند .دژاکام در پایان سخنان
خود تصریح کرد :بسامان شدن فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر چه
ایرادی دارد که برخی بیرون گود ایســتاده اند و با این موضوع مخالفت
می کنند؟ سخنگوی محترم شورای شهر به هنگام غروب به مدت ۱۰
دقیقه زمان خود را در اطراف مجموعه تئاتر شهر سپری کند تا متوجه
شود ایا وجود حریم در اطراف تئاتر شهر به معنی جدا کردن فضا از مردم
است یا جلوگیری از بزهکاری ساماندهی شده.
مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشته در تاالر همایش های جزیره
زیبــای کیش با داوری و اهدای جوایز برگزار شــد .به گزارش روابط عمومی ،مراســم اختتامیه
ســومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشــته در تاالر همایش های جزیره زیبای کیش
با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی ســازمان مناطقه ازاد کیش با بزگداشت سامان خلیلیان
کارگــردان تئاتر و مدیر بخش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشــی ومهتــاب تبریزی»هنرمند
کیش وند» برگزار شــد .در این مراسم جایزه بخش طرح و ایده مکتوب که توسط بازخوان های
این بخش انتخاب شــد به مهدی ملکی اهدا شــد.عباس نجاری دبیر جشنواره در ابتدای مراسم
اختتامیه جشــنواره تئاتر کوتاه کیش ،گفت :در مدت زمان کمی که در اختیار داشتیم ،با تالش
شــبانه روزی هیات انتخاب 14اثر برگزیده شدند و برای اجرا در کیش از این نمایش ها دعوت
کردیم و متاســفانه بخش کافه ای به دلیل کووید 19به صورت نمایش فیلم برگزار شد.مفتخرم
به حضور اســتادان عزیزی که دعوت ما رابرای داوری پذیرفتند ،ســعید اسدی ،ارش دادگر و
نادر فالح .نجاری در این مراسم با قدردانی از مدیر عامل سازمان منطقه ازاد کیش،مدیر هنری
و مســئوالن معاونت فرهنگی ســازمان به ســبب رویکرد هنری و فرهنگی موجود و حمایت از
برگزاری این گونه جشنواره ها گفت امیدواریم که تالش هایمان برای گسترش،حمایت و تقویت
جایگاه تئاتر کوتاه در جزیره کیش به مسیری روشن برسد.
در ادامه مراسم برگزیدگان این جشنواره به شرح ذیل اعالم شدند:
گروه داوران سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش پس از تماشای نمایش های دو بخش تئاتر
ساحلی و کافه ای ارای خود را به ترتیب زیر اعالم کرد:
بخش ساحلی
ایده اجرا :الف) گروه داوران برای توجه به اســاطیر ایرانی در ایده پردازی با اهداء لوح تقدیر و
جایزه نقدی از نمایش تیشتر و اپوش تقدیر به عمل می اورد
ب) گروه داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از ایده ی اجرایی چیدمان /اجرای نیزار تقدیر
به عمل می اورد.
موســیقی :با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران از اقای امیرحســین بلغند برای موسیقی
نمایش دلیران ساحل تقدیر به عمل می اورد.
طراحــی فضا :الف) با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران برای بهره گیری از عناصر اجرایی
چون لباس و محیط از طراحی فضای نمایش تیشتر و اپوش تقدیر به عمل می اورد.
ب) گــروه داوران با اهداء دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای اســتفاده خالقانه از محیط و عناصر
اجرا نمایش پرومتئوس را شایسته دریافت تندیس جشنواره می داند.
اجراگران :الف) با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران از گروه اجراگران نمایش اهانت به من
نامعلوم تقدیر به عمل می اورد خانم ها و اقایان ســاناز روشنی،سنا میرجعفری،افشین حسنلو و
شایان فیروزی
ب) گــروه داوران با اهداء دیپلــم افتخار و جایزه نقدی گروه اجرا گــران نمایش پرومتئوس را
شایسته دریافت تندیس جشنواره می داند.خانم انا زارع و اقای علی حسینی
بازیگــران :الف) گروه داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی خــود را برای بازی در نمایش دلیران
ساحل به خانم فروزان حسینی تقدیم می کند.
ب) لوح تقدیر و جایزه نقدی برای بازی در نمایش در نمایش وقتی کالغ ها اواز می خوانند تعلق
می گیرد به اقای شایان سلطانی
ج) گروه داوران دیپلم افتخار و جایزه نقدی و تندیس جشــنواره را برای بازی در نمایش وقتی
کالغ ها اواز میخوانند اهدا می کند به اقای سعید سلطانی کارگردانی:
الــف) لوح تقدیر و جایزه نقدی برای کارگردانی نمایش دلیران ســاحل تعلق می گیرد به اقای
مهدی روزبهانی
ب) برگزیده :دیپلم افتخار و جایزه نقدی و تندیس جشــنواره اهداء می شــود به اقای شاهین
سلطانی کارگردان نمایش وقتی کالغ ها اواز می خوانند.
جوایزبخش نمایش های کافه ای :گروه داوران پس از تماشای فیلم نمایش های ارسالی در این
بخش اگرچه ارزومنده این بود که گروه های اجرایی فرصت اجرای زنده و شــرکت حضوری در
جشنواره را می یافتند این امید را هم داشت که اثار با کیفیت بهتری از حیث ارزش های هنری
و خالقیت را مشاهده کند ،بنابراین با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از خانم فائزه یوسفی برای
نمایش فائزه و رادمهر کشــانی و خانم منیره الســادات حسینی برای نمایش بن بستی که نیمه
فرعی بود تقدیر به عمل می اورد.
بازگشت زره مسروقه به لوور پس از ۳۵سال
یــک زره متعلق به دوره رنســانس که ۳۵ســال پیش از
موزه لوور به ســرقت رفتــه بود ،به تازگی کشــف و به این
پربازدیدتریــن موزه جهان بازگردانده شــد .یک ســت زره
و کالهخــود طالکاری شــده و نقره کوب متعلــق به دوران
رنســانس پس از ۳۵سال به موزه لوور پاریس بازگشت .این
ست تشــریفاتی در قرن شــانزدهم میالدی در شهر میالن
ایتالیا ساخته شده و ارزش ان بیش از ۶۰۰هزار دالر براورد
می شود.
به گفته فیلیــپ ملگوییــر ()Philippe Malgouyres
سرپرســت بخش اثار هنری موروثی در مــوزه لوور ،زره و
کالهخود کشف شده سالح های نفیسی هستند که با مهارت
فراوان ساخته شــده اند و می توان انها را معادل یک ماشین
تجمالتی در دنیای امروز در نظر گرفت .در قرن شــانزدهم
میالدی ادوات جنگی به موضوعی برای هنر تشریفاتی تبدیل
شدند .در ان دوران ،زره بدون در نظر گرفتن کارکردش ،به
یک شی تزئینی تبدیل شده بود .ماجرای کشف این میراث
مســروقه از انجا شروع شــد که یک کارشناس عتیقه جات
نظامــی در ماه ژانویه (دی بهمن )۹۹برای مشــاوره درباره
یک مورد انحصار ورثه در شــهر بندری بردو فرانسه تماسی
دریافت کرد .وی سپس نسبت به کالهخود و زره تشریفاتی
موجود در این کلکسیون خانوادگی مشکوک شد و ان را به
پلیس گزارش داد .ماموران پلیس نیز با جست وجو در بانک
اطالعاتی عتیقه جات مســروقه ،این دو ایتــم را به عنوان
اشــیایی که ۳۱مه ۱۹۸۳به طرز اسرارامیزی از موزه لوور
دزدیده شدند ،شناسایی کردند .تحقیقات درباره ان که این
زره و کالهخــود نفیس چطور به این کلکســیون خانوادگی
ســردراوردند ،در جریان اســت .در حال حاضر حدود ۱۰۰
هزار ایتم در بانک اطالعاتی میراث مســروقه جهانی وجود
دارد .فقط در سال گذشته ۹۰۰مورد جدید به این فهرست
اضافه شــد .اخریــن مورد دزدی از موزه لــوور پاریس یک
نقاشــی پرتره از ژان-بتیســت-کامی کــورو نقاش معروف
فرانســوی بود که در سال ۱۹۹۸از این موزه دزدیده شد و
هنوز از ان ردی پیدا نشده است.
در برنامه تلویزیونی «هفت» مطرح شد:
محتوای خوب مخاطب را جذب می کند
صد و هشتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «هفت» با موضوع
علل کوچ هنرمندان به شبکه نمایش خانگی با حضور مهدی
فرجــی و حامد عنقا روی انتن رفت .مهــدی فرجی در این
برنامه گفت :شبکه نمایش خانگی یک صنعت مدرن در کشور
ما تعریف می شود .سابقه ان به قلب یخی بر می گردد اما در
ســال هایی یک وقفه جدی افتاد و در چهار سال گذشته این
صنعت دوباره پا گرفت و در کرونا تقویت شــد .وی ادامه داد:
این موضوع کامال قابل بررســی بود زیرا در کشورهای زیادی
ایــن اتفاق ها افتاده بود و گردش مالی برخی از وی او دی ها
بسیار باال بوده است و این موضوع قابل پیش بینی بود که در
کشــور ما هم چنین اتفاقاتی خواهد افتــاد .از این امارها می
توان فهمید اینده صنعت نمایش در ایران با وی او دی ها گره
خورده است و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم .در
ادامه نیز حامد عنقا عنوان داشت :من فکر می کنم خودمان را
خیلــی درگیر این دوره بندی ها کرده ایم .دوره های مختلف
تاریخی الجرم رخ می دهد .ایران از دهه ها قبل صاحب سینما
بوده و هنوز هم هست .این موضوع در دوره های مختلف دچار
تتورات خود بوده است .اما هیچ وقت از خود نپرسیدیم از چه
چیز صحبت می کنیم .در دنیا دیگر هیچ خط کشی در سینما
و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وجود ندارد .وی ادامه داد:
یک روزی برای کارگردان سینما در دنیا به دور از شان بود که
سریال بسازد .اما در حال حاضر کارگردان های زیادی به سراغ
ساخت سریال می روند .ما ده سالی دیر در مورد شبکه نمایش
خانگی صحبت می کنیم .مخاطــب به دنبال محتوای خوب
اســت و برایش فرقی نمی کند در چه مدیومی باشد .در دوره
ای که شــبکه نمایش خانگی با قلب یخی و قهوه تلخ شروع
کرد مالک فروش دی وی دی ها بود .یک موج جدید شــروع
شد که باعث شد کارهای ضعیفی عرضه شد .تا جایی که این
بازار شکســت خورد و بعد از مدت ها اقای فتحی و میرباقری
ان را احیا کردند .در شــبکه نمایش خانگی هم مثل سینما و
تلویزیون هــم کار خوب دارد و هم کار بد .این بازار می تواند
خود را اصالح کند و اگر بازار تاثیر بگذارد این اصالح اتفاق می
افتد .پس از ان مهدی فرجی عنوان داشت :واقعیت این است
که این شرایط سخت کرونا تمام می شود و سینما به جایگاه
اصلی خود باز می گردد .مدیوم سینما قطعا فرق دارد اما نمی
توان منکر شــد که شــبکه نمایش خانگی تاثیراتی بر سینما
خواهد گذاشت .مثال ممکن است با کمبود بازیگر و عوامل رو
به رو شــویم .این موضوع ممکن است بر روی دستمزد ها هم
تاثیر بگذارد و شــاید تا جایی برود که بر روی کیفیت سینما
تاثیر خواهد گذاشت .اما شبکه نمایش خانگی باید از تجربیات
سینما استفاده کند تا بتواند بهتر رشد کند .حامد عنقا نیز در
بخــش دیگری از برنامه تصریح کرد :من معتقدم که محتوای
خــوب مخاطب را جذب می کند .تفاوتــی بین مدیوم وجود
ندارد .خیلی ها معترضند که چرا دیگر ســریال های خیابان
خلوت کن ســاخته نمی شود .علت ان این است که شما هر
وقت بخواهی می توانی ســریال های تلویزیون را در تلوبیون
ببینند .مخاطب فقط به دنبال محتوای خوب اســت .حسن
فتحی در شبکه نمایش خانگی سریال ساخته است نمی توان
اعتراف کرد میوه ممنوعه و مدار صفر درجه فوق العاده است.
بــه همین دلیل می توان گفت مردم به پلتفرم کاری ندارند و
برایشان محتوای خوب مهم است .پخش کننده های دی وی
دی بعد از قهوه تلخ زیاد شدند و حتی به سراغ سرمایه گذاری
هم رفتند .امروز اما ان ها دیگر وجود ندارد .برخی از اتفاقات
واقعا الجرم اتفاق می افتد. صفحه 2
3
یکشنبـــــه 17اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1405
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
«محمدرضا گلزار»
به شبکه نمایش خانگی رفت
تحلیلی روانشناختی بر انیمیشن «االغ شاه» فیلمی که برای کودکان توصیه نمی شود
هانیه وزیرپناه کارشناس ارشد روانشناسی
از باربری تا فرمانروایی
بیشــترین فروش را به خود اختصاص داد و دوبله ان در پلتفرم فیلیمو موجود است .شخصیت
اصلی این داستان که یک االغ است ابتدا باربر و لباس شور ساده ای است که پی در پی خرابکاری
به بار میاورد ،ولی اتفاقات داستان او را تبدیل به فرمانروای یک کشور می کند.
این انیمیش ما را به این فکر می برد که ایا هنوز هم انیمیشن ها با اهداف مثبت تولید می شوند
یا بحث های سیاسی را خیلی مستقیم تر از قبل ،اهداف خود قرار داده اند .دیدن این فیلم برای
بزرگســاالن چیزی جز نگاهی تکراری به سیاست های جاری در انتخابات کشور و سیاست های
پنهان ندارد و برای کودکان وقت گذرانی ای نه تنها بیهوده بلکه ضرر افرین نیز اســت .ایا اصال
الزم است که کودکانمان درباره سیاست و انتخابات بدین شکل اگاه و درگیر شوند؟ در ظاهر این
گونه به نظر می رسد که پیام این انیمیشن ان است که هر کسی توانایی ان را دارد تا مهارت های
خود را بهبود بخشــد و به ارزوهای خود برســد ،انیمیشن االغ شــاه در اصل به صورت نمادین
حکایت قشر ضعیف جامعه را روایت می کند که با اعتماد به نفس تالش می کنند تا جای حکام
و مسئولین را بگیرند .ولی در پس این مفهوم ،ان چیز که بر ناخوداگاه تاثیر می گذارد ،ان است
که شــما به عنوان یک فرد عادی ،حتی اگر شاه هم باشید ،باز هم نیاز دارید تا شیر (که فردی
اســت که نه از روی لیاقت ،که به خاطر وراثت ،شــاه بوده) شما را تایید و حمایت کند ،در غیر
این صورت شــما قطعا با مشکالت بسیار زیادی رو به رو خواهید شد که همه چیز را برای شما
و اطرافیانتان مشکل ساز خواهد بود.
ایا شــروع داستان و ادامه داشتن ان با این مفهوم که نزدیک ترین فرد به ادمی که خوب است
و هیچ گناهی ندارد ،به او خیانت می کند ،او را فراری میدهد و زندانی می کند و بدترین کار را،
یعنی تحویل دادن او به ســیرک را انجام می دهد ،مفهومــی زیبا برای انتقال ان به کودکانمان
است؟ اگر این ادم خیانتکار نبود ،االغ قصه ما تا ابد در کار خود با خرابکاری هایش باقی می ماند.
این بدین معناســت که باید چیزی خارج از تالش و عرف و حتی غیرقانونی و یا اشــتباه به تو
کمک کند تا به ارزوهایت برسی ،حتی اگر تخصصی نداشته باشی و خوب بودن تو برای رسیدن
تــو به جایگاهی باالتر و طبق لیاقت تو بدون چنین کمک جادویی ای کافی نیســت .دیدن این
انیمیشــن ها از زمانهای اولیه حضورشــان ،مالک های خاصی را همراه داشتند ،از جمله ،تقویت
ویژگی های مثبت مانند مهربانی ،گذشــت ،عشق ،درســتکاری ،صداقت و ...و نفی ویژگی های
منفی مانند دروغگویی ،ریا ،بدجنســی ،نفرت و ...انیمیشــن ها در ظاهــر برای گروه مخاطب
خردســاالن تا نوجوانان ساخته می شوند اما در اصل مخاطبان انیمیشن را بزرگساالن نیز شامل
می شــوند .انیمیشن ها به دلیل ان که مفاهیم زیبایی را در جلدی زیباتر بیان می کنند و در انها
اتفاق هایی مانند مرگ ،پایان بد و یا رهاشــدگی وجود ندارنــد ،نه تنها طرفدارانی پرپروپاقرص
دارند ،بلکه فعالیتی ارامش بخش و شادی اور نیز محسوب می شوند.
در ده های گذشــته ،از انیمیشــن ها در راســتای انتقال مفاهیمی با اهداف خاص استفاده شده
اســت .معموال این مفاهیم در ریزجزئیات و به صورت غیر مســتقیم در بطن داستان گنجانده
می شــوند .این شــکل از انتقال مفاهیم ،در ناخوداگاه فرد بیننده بدون ان که فرد متوجه شود،
تاثیر می گذارد .برای همین بســیار مهم است که درباره انیمیشن هایی که خود و یا فرزندانمان
می بینیم بسیار دقت کنیم.
انیمیشــن االغ شــاه یا همان the Donkey kingمحصول کشــور پاکستان در سال 2020
می باشــد که توانســت رکورد فروش فیلم در این کشــور را از ان خود کند ،االغ شــاه از تمام
فیلم های هالی وودی و بالیوودی که در ســینمای پاکستان اکران شــده اند نیز سبقت گرفته و
تنابنده ،مهدویان ،کارت و جاویدی
در شبکه نمایش خانگی سریال
می سازند
گونه انیمیشــن ها ،نه تنها خوب نیســت ،بلکه از منظر روانشناسی تاثیرات مخربی بر ناخوداگاه
فرد ومخصوصا کودکان ،در محورهایی مانند اعتماد به نفس ،خود باوری ،درســتکاری ،تخصص
گرایی ،اســتقالل طلبی فردی و ...دارد که نه تنها جبران ناپذیرند ،بلکه حتی تغییر و بهبودی
انها نیز بسیار سخت و دشوار است.
علی اصغر ازادان تهیه کننده «چاق و الغر» درگذشت
تا همین ســال های پایانی عمرش در فکر «چاق و الغر» بود.
علی اصغر ازادان پس از حدود ۳۰سال ،همچنان ابراز امیدواری
می کرد که ســری جدید این مجموعه را برای تلویزیون تهیه
کند .شنبه ـ ۱۶اسفند ماه سرنوشت پایان مردی را رقم زد که
از سرمایه های گرانبهای تلویزیون محسوب می شد .او سال ها
با بیماری جنگید اما متاســفانه تنش بیش از این تاب بیماری
را نیاورد تا برخی پروژه هایی که همیشــه ارزوی ساختنشان
را داشت ،انجام نشــده باقی بماند .دهه ۶۰یاداور برنامه های
کودک ماندگاری اســت؛ برنامه هایی که با ورود به دهه ی ۷۰
کم کم از تلویزیون رخت بســتند .یکی از این برنامه ها «چاق
و الغــر» بود که داســتان دو کاراگاه عروســکی را به تصویر
می کشید که به خیال خودشان مدام دنبال خراب کردن حال
و هوای انقالب بودند ولی همیشــه خودشان ضایع می شدند و
هیچ کاری نمی توانســتند از پیش ببرند؛ مجموعه ای که چند
سالی بود که مرحوم ازادان در پی ساخت سری جدید ان بود
و گویــا وعده هایی هم به او داده شــد بود اما در نهایت محقق
نشــد .ازادان درباره «چاق و الغر» توضیح داده بود« ،در سری
اول مجموعه« ،چاق و الغر» وقتی به شــکل عروسکی بودند
ماموریت داشتند که جشن های دهه فجر کودکان را برهم بزنند
اما با توجه به ویژگی های خاص خود موفق نمی شدند و همواره
مورد غضب رییس بزرگ قرار می گرفتند .اما زمانی که در سری
دوم شخصیت ها از حالت عروسکی درامدند و تن پوش شدند،
مــا یک مامور ادم اهنی به نام «ایکس »۶۲۵را معرفی کردیم
که هنوز هم دوست دارم این کاراکتر زنده شود .سری دوم این
مجموعه هم سال ۶۸برای ایام عید ساخته شد .اما به طور کلی
براساس تصمیمات شورای موافقت نامه کلی و تطبیق محتوای
ســاترا؛ پنج محتوای نمایش حرفه ای در رسانه های صوت و
تصویر منتشر می شود که اجرای یکی از این برنامه ها بر عهده
«محمدرضا گلزار» اســت .روابط عمومی ســاترا اعالم کرده
که در جلســه اسفندماه شــورای موافقت نامه کلی و تطبیق
محتوای ســاترا ،با مجوز انتشار 5برنامه در رسانه های صوت
و تصویر فراگیر دارای مجوز از ســاترا موافقت شد .بر اساس
تصمیمات این شورا ،مســابقه «هفت خوان» به تهیه کنندگی
مهدی منیری ،کارگردانی مسعود شامحمدی درصورت تایید
معاونت تنظیم بازار و توســعه کسب و کار ساترا در خصوص
رعایــت الزامات اقتصادی و مدل درامدی مشــروع از پلتفرم
«نماوا» منتشر خواهد شد .نکته قابل توجه درباره این برنامه،
این اســت که اجرای ان را «محمدرضا گلزار» برعهده دارد.
گلزار پیش از این اجرای مســابقه «برنــده باش» را برعهده
داشت .مســتند «لذت ســفر» به تهیه کنندگی و کارگردانی
کیکاوس یاکیده نیز از پلتفرم «گپ فیلم» منتشــر می شود.
همچنین پلتفرم های «پیشتاز مووی» و «ام پی فور» میزبان
دو برنامه ترکیبــی خواهند بود؛ «بازی نما» به تهیه کنندگی
علــی مجیــدی و کارگردانی کیــارش فرمانــی و «ارتیک»
به تهیه کنندگــی علی مجیدی و کارگردانی محمدحســین
رحیم از این پلتفرم منتشــر خواهند شد .همچنین با موافقت
شــورای موافقت نامه کلی ســاترا ،پلتفرم های «فیلمگردی»،
«فیلیمو» و «نماوا» میزبان مســتند «جنگ دوست داشتنی»
به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین همایونفر خواهند بود.
پیدایش این مجموعه و شخصیت چاق و الغر از دهه فجر بود».
ی با مسعود رسام و بیژن
این تهیه کننده باسابقه درباره همکار
بیرنگ در مجموعه «چاق و الغر» هم گفته بود :با بیژن بیرنگ
و مسعود رسام در سری اول مجموعه «چاق و الغر» همکاری
داشــتیم و جنگ های دهه فجر را می ساختیم که ایتم هایی
از جمله «زباله دان تاریخ» هم بخشــی از ان محسوب می شد.
ایتم های «چاق و الغر» نیز از جمله قسمت های نمایشی این
جنگ ها بودنــد .علی اصغر ازادان همچنین ســال ۹۵درباره
ســاخت ســری جدید چاق و الغر چنین اظهار کرده بود :ما
دلمان می خواهد این مجموعه ساخته شود و پیش از این نیز
قرار بود ســاخته شود اما به مشکالت مالی برخوردیم .با توجه
به اینکه شــبکه امید و شبکه کودک و نوجوان راه اندازی شده
است ،باید فعال تر باشد و خوب است که مجموعه های نمایشی
و دیگر اثار مناسب در این شبکه ها دیده شود .از دیگر دغدغه
های این برنامه ساز باسابقه ،ســاخت تله تئاتر بود؛ به نحوی
که در زمان حیاتش ،تهیه نمایش های تلویزیونی بســیاری ـ
حدود ۴۰تله تئاتر ـ به او ســپرده شده بود .هرچند از جایی
به بعد این ســاختار هم همانند ســری جدید «چاق و الغر»
برای او در حد رویا باقی ماند ،چون عمال ســال هاســت تهیه
تله تئاتر در تلویزیون به فراموشــی سپرده شده است و هر از
گاهــی وعده هایی درباره راه اندازی دوباره داده می شــود که
البته تا امروز عملی نشده است« .ملودی شهربارانی»« ،خرده
جنایت های زن و شوهری»« ،امپراطور کشتار»« ،استاد معمار»
(« ،)۱۳۸۴جان گابریل بورکمن»« ،ببر گراز دندان» (،)۱۳۸۴
«مهمانی درندگان» (« ،)۱۳۸۶ارامش از نوع دیگر» (،)۱۳۸۶
«شــام اخر» ( )۱۳۸۶و ...نمایش های تلویزیونی است که با
تهیه کنندگی علی اصغــر ازادان برای تلویزیون و بیننده اش
به یادگار ماند.
در سال گذشته ســریال های هم گناه ،اقازاده ،مردم معمولی،
میخواهــم زنده بمانم ،خــوب بد جلــف؛ رادیواکتیو ،ملکه
گدایان ،دیرین دیرین ،ال کالســیکو و مافیا از طریق پلتفرم
فیلیمو منتشــر شده اســت .این پلتفرم تصمیم دارد در سال
اینده ۷سریال جدید دیگر تولید کند که یکی از انها جیران
به کارگردانی حسن فتحی است .او پیش از این شهرزاد را در
شــبکه نمایش خانگی تولید کرد که عالوه بر مخاطبان باال با
حاشــیه های بسیاری هم همراه بود .سریال بعدی« ،جزیره»
نام دارد که کارگردانی ان را ســیروس مقدم برعهده دارد ،او
پیش از این خوابزده را در شــبکه نمایش خانگی تولید کرد
که علی رغم ژانر وحشــت خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.
همچنین محمد کارت که سال گذشته فیلم «شنای پروانه»
را ســاخت امســال می خواهد «یاغی» را تولید کند« .شنای
پروانــه» علی رغم اینکه هنوز نتوانســته اکران ســینماها را
داشــته باشــد ،اما در اکران انالین جزو اثار پرمخاطب بود.
سریال «قبله عالم» نیز با موضوع دربار ناصرالدین شاه بناست
به کارگردانی حامد محمدی تولید شود .سریال «زخم کاری»
را هم محمدحسین مهدویان به تازگی کلید زده است .در این
اثر جواد عزتی ایفای نقــش می کند و از مضمونی اجتماعی
برخوردار اســت .اخرین ســاخته مهدویان فیلم ســینمایی
شیشلیک اســت که با توجه به فضای فیلم از سوی منتقدان
با واکنش های جدی مواجه شــد و بسیاری ان را فیلم سیاه
قلمداد کردند که جامعه ایران را مورد هدف قرار داده اســت.
ســریال «ماساژور» نیز به کارگردانی محســن تنابنده تولید
خواهد شــد .تنابنده که شهرت خود را به واسطه ایفای نقش
نقی در ســریال پایتخت به دست اورده ،پس از نمایش فصل
ششم این اثر با انتقادت بســیاری مواجه شد .همچنین رقم
دســتمزد او در این سریال نیز از جمله حاشیه های دیگر این
بازیگر و کارگردان بود .او پیش از این فیلم ســینمایی قســم
را هم کارگردانی کرده که نتوانست نظر منتقدان و مخاطبان
را جلب کند .سریال «اکتور» نیز به کارگردانی نیما جاویدی
تولید خواهد شــد .او پیش از این فیلم سینمایی سرخپوست
را کارگردانی کرده که پس از اکران با استقبال خوبی از سوی
منتقدان و مخاطبان همراه بود. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1405یکشنبه 17اسفندماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
فروش اثار هنری برای حمایت از بیماران مبتال به سرطان
چهارمین نمایشــگاه اثار هنرهای معاصر در فرهنگسرای نیاوران
بــرای حمایت از بیماران مبتال به ســرطان با اســتقبال مردم و
هنرمندان نیکوکار در این فرهنگسرا برگزار شد و در روز افتتاحیه
۱۹اثر فروخته شد.این نمایشــگاه که با هدف تامین هزینه های
درمان بیماران مبتال به ســرطان و با مشارکت ۵۰هنرمند معاصر
و بنام کشور برپا شده است ،با فروش ۱۹اثر اغاز به کار کرد تا در
هفت روز برپایی این رویداد انســان دوستانه برای مشارکت مردم
نیکوکار ،امید را به بیماران هدیه کند.
در ایین افتتاحیه ،نفیسه امدادی مدیر اجرایی چهارمین نمایشگاه
هنرهــای معاصر ،در ســخنانی درباره اهداف ایــن رویداد گفت:
برگزاری این نمایشــگاه به خاطر شــیوع بیماری کرونا و شرایط
خاص ان حدود ۶ماه به تاخیر افتاد و پس از تالش های مسئوالن
و دوستان مان در این موسسه و مدیریت فرهنگسرای نیاوران این
نمایشگاه اغاز به کار کرد و برای برپایی ان از همه افرادی که ما را
حمایت کردند ،قدردانی می کنم .امیدوارم که دعای خیر بیماران
مبتال به سرطان بدرقه راه همه این عزیزان باشد.
در ادامه ایین افتتاحیه ،لیلی رضایی مدیرعامل موسســه خیریه
بهنام دهش پور ،همراهی هنرمندان تجسمی با این حرکت بزرگ
را ستود و گفت :در فرهنگ لغت دهش پور ،واژه هنرمند مترادف
است با انسان هایی که متواضع هستند و سخاوتمندانه محبت می
کنند .انسان هایی که نسبت به اطرافیان خود دغدغه دارند و بودن
و سالمتی شان برای انها با ارزش است .پیش از این نیز هنرمندان
کشــور با شرکت در نمایشــگاه و اختصاص عواید فروش اثارشان
از فعالیت های خدمت رســانی موسسه خیریه بهنام دهش پور و
بیماران تحت پوشش این موسسه حمایت کرده اند.
تــا کنون نزدیک به ۶۰۰اثــر از هنرمندان معاصر و از مجموعه
های شخصی افراد نیکوکار در حمایت از بیماران مبتال به سرطان،
به موسسه اهدا شده است که ۳۰۷اثر از کلکسیون شخصی زنده
یاد مریم کیهانی و سایر مجموعه داران نیکوکار در اختیار ما قرار
گرفت.
وی در ادامــه بیان کرد :اولین هنرمنــدی که داوطلبانه برای این
موسســه خیریه فعالیت کرد ،علی سلطانی بود که در حال حاضر
یکی از هنرمندان معاصر و بنام کشور است که در ان زمان لوگوی
موسســه را طراحی کرد .پس از ان و در حدود ۲۰ســال پیش،
نفیســه امدادی هنرمنــد مهربان ،ما را بــه منزلش دعوت کرد و
گفت که در نظر دارد کــه این اثار را در حمایت از بیماران مبتال
به ســرطان به موسسه خیریه اهدا کند که این اغاز پیوند موسسه
با هنر و هنرمند بود و در ســال ١٣٨٤با برپایی اولین نمایشــگاه
فروش بیش از ۵۰اثر اهدایی از اساتید و هنرمندان معاصر همچون
ایــران درودی ،محمد احصایی ،زنده یاد پرویز کالنتری ،علی اکبر
صادقی ،حسین زنده رودی ،قباد شیوا ،علیرضا جوادی ،نصرت اهلل
مســلمیان و ده ها هنرمند صاحب نــام دیگر و همراهی بی نظیر
خیرین و نیکوکاران ،برگ زرینی در تاریخ پیوند عمیق هنر و نیک
اندیشی در ایران به ثبت رسید.
مدیر موسســه خیریه بهنام دهش پور در پایان گفت :من از طرف
خودم و تمامی بیماران مبتال به سرطان تحت پوشش این موسسه
از هنرمندانی که ما را در همه این سال ها حمایت کرده اند تشکر
پشت صحنه
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
اگر نه باده غم دل ز یاد ما ببرد
نهیب حادثه بنیاد ما ز جا ببرد
اگر نه عقل به مستی فروکشد لنگر
چگونه کشتی از این ورطه بال ببرد
می کنم که باعث شده اند تحمل دوران بیماری و هزینه های ان
برای بیماران کمی اســان تر شود .رشد بیماری سرطان در ایران
همانند دیگر کشورهاست ولی متاسفانه سن ابتال به این بیماری به
دالیل متعدد در کشور ما کاهش یافته است و باید با یاری یکدیگر
این بیماری را شکست دهیم و از ان نترسیم.
رضایی در پایان از ناصر یوســفی به عنوان یکی از الگوهای موفق
در مواجهه با بیماری ســرطان ،که کتابــی هم با عنوان راهنمای
مراقبت از بیماران مبتال به ســرطان پستان با مشارکت ایشان در
موسسه خیریه بهنام دهش پور به چاپ رسیده است ،دعوت کرد
تــا دقایقی برای مدعوین از تجربیــات خانواده خود در این زمینه
صحبت کند.
یوسفی نیز گفت :مجموعه ما همچون موسسه خیریه بهنام دهش
پور یک موسســه غیر دولتی است که نزدیک به سه دهه است در
حوزه کودکان فعالیت می کند .حدود یک ســال پیش خانواده ما
درگیر بیماری سرطان شد و خانواده ما در اولین گام سعی کرد که
این بیماری را پنهان نکند و با دریافت مشاوره هایی در سطح ملی
و بین المللی طلب کمک کند .زمانی که همسرم برای اولین بار در
جمع همکاران موسسه خبر ابتال به بیماری را مطرح و درخواست
کمک کرد ،افرادی زیادی چه در پیرامون مان چه در سطح دورتر
کمــک های متنوعی به ما کردند و این باعث شــد که تحمل رنج
بیماری برای خانواده ما اسان تر شود.
وی ادامه داد :متاســفانه در فرهنگ ما برخی نگرش ها وجود دارد
که باعث می شــود بیماران ،بیماری و رنج خــود را پنهان کنند
و طلب کمک نکنند .یوســفی در پایان اظهار داشــت :هر جا هر
کسی بتواند برای تسهیل درد یک بیمار قدمی بردارد در حقیقت
توانســته است علیه ســختی و رنج بیماری مبارزه کند و من فکر
می کنم که موسسه خیریه بهنام دهش پور اینگونه رفتار می کند.
کودکان ما باید ببینند و یاد بگیرند که ما برای حمایت از یکدیگر
ایستاده ایم همانگونه که هنرمندان در این رویداد مشارکت کردند
و الگوی مناسبی برای جامعه هستند.
دیدار پاپ فرانسیس با ایت اهلل سیستانی مرجع عالی ملت عراق مهمترین خبر روز شنبه بود که ظاهرا رسانه ها خیلی نباید این موضوع رو بلد می کردند؛ ولی در نوع خودش روز تاریخی بود؛ اینکه در این اوضاع کرونا یه پیرمرد
از ایتالیا پاشه بیاد عراق و با پای دردکن و لنگون لنگون بیاد پیش ایت ااهلل سیستانی خیلی میتونه جای سوال باشه؛ البته این دیدار تقریبا خصوصی بوده و پشت درهای بسته با چند نفر همراه؛ هرچی هست خدا کنه به صلح
در منطقه کمک کنه؛ حاج قاسم هم دنبال صلح در منطقه بود براش مسلمون و مسیحی هم فرقی نمی کرد؛ بگذریم؛
هر روز در خبرها میخوانیم فالن سالن سینما بسته شد؛ فالن سالن تئاتر تغییر کاربری داد یا کتاب فروشی به رستوران تبدیل شد؛ شاید بگویید دلش خوشه ها؛ مردم نون ندارن بخورن شما دنبال تئاتر و سینما و کتاب فروشی
هستی! برو بابا؛ جمع شد که شد! ولی اهمیت ندادن به فرهنگ در کشور خیلی میتونه عواقب داشته باشه ،فعال مسئولین معلوم نیست دقیقا کجا هستند و چکار میکنند ولی نه به فکر اقتصاد مردم هستند نه فرهنگشان؛ مردم
بیچاره هم همگی دغدغه نان دارند و به فکر سیر کردن و گذران روزمرگی های اولیه زندگی! مسئولین هم که میزهای مدیریتیشان را گرفته اند و در حال خدمت به مردم! حاال کدوم مردم معلوم نیست مردم ایران یا ...چیزی که
در نگاه اول به چشم میاد اینه که کسی به فکر نیست؛ در این ایام نزدیک به انتخابات 1400مسئولینی که خود چند سال در رده های باالی مسئولیت کشور بودن جوری وعده و وعید می دهند که انگار از ایاالت متحده امده
انده برای نجات ایران! برادر شما چند سال کشور دستت بود چکار کردی برای مردم که االن انقدر بگم بگم میکنی! حاال اصال شما راست میگی؛ چرا تو این چند ساله خفه خون گرفته بودید دم انتخابات بلبل شدید؟!
کارگردان و نمایشنامه نویس:
تعصب بر اساطیر و شخصیت های کهن ایرانی راه اقتباس نمایشی را بسته است
«سنت الئوکوئون» در مراسم رونمایی از نمایشنامه این اثر و اجراخوانی ان
کارگردان و نویسنده نمایش َ
گفت :تعصب بر اساطیر و شخصیت های کهن ایرانی راه اقتباس نمایشی را بسته است .در ابتدای مراسم
رونمایی و اجراخوانی نمایشنامه َسنت الئوکوئون نوشته بهرام شادانفر دکتر محمودرضا رحیمی ،پریسا
محمدی ،علی نجفی زاده ،علی ضیایی ،امیر نیک سرشت ،حسام کالنتری و فرزانه کاظمی حاضران در
سالن را با اجرای نمایشنامه خوانی این اثر میزبانی کردند و در ادامه بهرام شادانفر به سواالت حاضران
درباره نمایشنامه َسنت الئوکوئون پاسخ داد .جلسه نقد این نمایشنامه با مدیریت محمودرضا رحیمی
مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر که خوانش نقش الئوکوئون را برعهده داشت برگزارشد که در ابتدا مساله
روند اقتباس این اثر و تخیل نویسنده در نگاه به رویدادهای ثبت شده تاریخی و اسطوره ای را به عنوان
اغاز بحث مطرح کرد .بهرام شادانفر در این باره توضیح داد :وقایع تاریخی و ارجاعات اسطوره ای ان طور
که در کتاب ها ثبت شده اند ،در این نمایشنامه ثابت هستند از رویدادهای تروا گرفته تا قرن پانزدهم که
زمان زیست میکل انژ است .تنها زاویه نگاه به این رویدادها تغییر کرده است.
بخشی از تغییرات عمدی و بخش از مسیر اقتباس مستند به اسناد تاریخی است
امین خرمی مدرس دانشگاه و منتقد تئاتر به عنوان یکی از اعضای نقد این اثر نمایشی درباره شکست
زبان و حرکت بین دو بیان محاوره و رســمی ،همچنین نیاز متن به معرفی شخصیت های تاریخی و
اسطوره ای برای شناخت بیشتر مخاطبی که کمتر به مطالعه در این باره می پردازد اشاره کرد .شادانفر
درباره بیان محاوره و رسمی در نمایشنامه توضیح داد :در نمایشنامه به عمد این تغییر و حرکت بین دو
بیان وجود دارد که روند کارگردانی و بازی به ان شــکل می دهد .جایی که بازیگر با خودش صحبت
می کند ،طرح دروغی را می چیند و جایی که ان را بیان می کند دو بیان متفاوت دارند .زیاد اهل توضیح
صحنه نوشتن نیستم و دیالوگ باید خودش نشان بدهد صحنه به چه صورت است .وی در این نشست
که شامگاه جمعه ( ۱۵اسفند) در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد ،با اشاره به ویراستاری
دقیق و حرفه ای شیرین رضاییان روی این نمایشنامه گفت :در ویراستاری دقت بسیاری شده تا این
فضاهای چندگانه بازی شخصیت ها و تغییرات بیان و زبان حفظ شود.
چرا هنرمندان تئاتر در غرب از اساطیر خود فراری هستند؟
خرمی با بیان این نکته که اقتباس یک حلقه مفقوده در ادبیات دراماتیک ماست و موانعی بر اقتباس
موشکافانه در ادبیات دراماتیک وجود دارد از رحیمی در مقام استاد و مدرس تئاتر و نه نقش خوان این
نمایشنامه پرسید تا چه حد سنت الئوکوئون می تواند اقتباسی هنرمندانه باشد؟ محمودرضا رحیمی
پاسخ به این سوال را سخت دانست و افزود :یکی از مسائلی که اواخرقرن نوزدهم مالل در تئاتر اروپا به
وجود می اورد و از دل ان هنرمندی مانند میرهولد پدید می اید که از خدایان یونان فراری بوده ،همین
است که دیگر خدایان کنش های خودشان را از دست داده اند .او از بیست شش یا بیست و نه داستان
فولکلور استفاده می کند و اتودهایی برای جایگزینی این رفتار اسطوره ای ایجاد می کند .تا مدت ها این
اسناد گم می شود ولی بعدها در ۱۹۶۰تعدادی از ان ها به المان می رسد و برتولت برشت به خوبی از
ان ها استفاده می کند .تا مدتی هم ان اسناد به نام برشت شناخته می شد .وی ادامه داد :سختی کار
روی اسطوره ها انجا مشخص می شود که خود انها هم به این نتیجه رسیده اند که این اسطوره ها دیگر
کنش مند نیستند .نظر شخصی من این است که اسطوره ها در یک صورت جواب می دهد؛ این که به
گونه ای استفاده بشوند که به اندازه کنشی که در نقش دارند بتوانند خودشان را معرفی کنند که این
مهم در این نمایشنامه رخ داده است .اگر قرار باشد ارجاعات به دامنه میتولوژی باشد ،نه این تماشاگر و
نه تماشاگر ان سو که این خدایان جزء فرهنگشان هم بوده اند ،نمی تواند با اثر هنری ارتباط برقرار کند.
تمرکز غرب بر اساطیر شرقی و ما هنور دنبال اساطیر غربی هستیم
رحیمی در ادامه با بیان این جمله که مسئله من این است که غرب دوباره به سراغ اسطوره های شرقی
امده ولی ما همچنان برای زدن حرف هایمان از رب النوع های غربی استفاده می کنیم به اقتباس در اثار
نویسندگان معاصر انتقاد کرده و به بیش از ۱۳۰رب النوع دوره ایالمی و عصر چغازنبیل اشاره کرد که هیچ
گاه مورد توجه نویسندگان اثار دراماتیک قرار نگرفته اند .نمی توانیم از اساطیر و شخصیت های تاریخی
سرزمین خودمان استفاده کنیم .این ها انقدر مالک و نگران دارند که نمی توان هیچ نگاه دراماتیک تازه ای
به شخصیت ها داشت یا اقتباس تازه ای از انها ارائه داد .داستان رستم و سهراب به طور نمونه ،ایا کسی
جرات کرده از ان یک پارودی بسازد؟ هزار نفر مدعی می شوند که رستم افتخار ماست و اعتراضاتی از
این دست .وی تاکید کرد :در اثار دهه گذشته شاهد اثار پارودی از روی اثار ادبی و شخصیت های معروف
بودیم که توسط گروه های خارجی در جشنواره های داخلی ما هم شرکت کردند و هیچ کس هم از ان
ناراحت نشد .متاسفانه ما روی انچه اسمش را فرهنگ ایرانی و شاخصه های فرهنگ ایرانی می گذاریم
برای درج گاهی های خود
در تماس باشید.
با روزنامه
سازمانگاهیها88311353 :
سایت روزنامه هنرمند
www.honarmandonline.ir
لتفکس88311361:
کانال تلگرام
telegram.me/honarmandnews
اینستاگرام
instagram.com/honarmandonline
تعصب باالیی داریم .به عنوان مثال ،سازهای سنتی ایرانی در طول این سال ها چقدر به روز شده اند؟ هنوز
در شیوه نواختن و نحوه مضراب گیری بین اساتید موسیقی سنتی ،وحدت رویه ای وجود ندارد و هرکدام
روی روشی متفاوت از بقیه تعصب دارند .شادانفر با طرح این پرسش که عروسک مبارک طی این سال
ها چه تغییری کرده؟ چه حرکت رو به جلویی داشته؟ گفت :حتی اگر تونالیته رنگ لباسش اندکی در
محدوده قرمز تغییر کند عده ای جامه می درند که بدعت شده است .این نمونه ها مشتی از خروار دالیلی
هستند که باعث می شوند تغییر نگاه به اثار ایرانی و اقتباس از ان ها بسیار سخت شود .این مراسم با
امضا نمایشنامه َسنت الئوکوئون توسط نویسنده و عکس یادگاری گروه اجرایی با مهمانان به پایان رسید.
عالقه مندان می توانند این نمایشنامه را از طریق انتشارات نمایش و کتابفروشی های معتبر تهیه کنند.
نسخه الکترونیکی نمایشنامه نیز در سایت انتشارات نمایش عرضه شده و در دسترس عالقه مندان قرار
گرفته است .این کتاب در هزار نسخه توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. صفحه 4