روزنامه هنرمند شماره 1402
روزنامه هنرمند شماره 1402
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 12اسفندماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1402صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
تئاتر تک
نفره
به مثابه نبرد بازیگر
با خودش
دام بزرگ شبکه ماهواره ای «دی دی تی وی» برای اهالی موسیقی و سینمای ایران
افشای پشت پرده
مهاجرت هنرمندان به ترکیه
وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داد:
«سرزمین اوارگان» بهتر ین فیلم
و «تاج» بهتر ین سریال گلدن
گلوب 2021
تحصیل ۴۰۰هزار دانشجو
در رشته های هنری
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نگاهی به فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی»
امریکایی تر ین فیلم انتقادی
هالیوود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور:
شهرها و روستاهای ملی و جهانی
صنایع دستی مقصد «گردشگری
هنری» می شوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
گردهم هایی خانواده هنر
در جشنواره «هنر زنده است»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ر ییس بنیاد مستضعفان:
موزه هنر کاخ مرمر از ۲۰اسفند
اماده بازدید مردم می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
خوانندگان برای حضور در برنامه های پربیننده 100میلیون می دهند!
در پشت پرده تیتراژهای تلو یز یون
چه خبر است؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
افشای پشت پرده مهاجرت اهالی موسیقی و سینما به ترکیه
سه شنبـــــــه 12اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1402
دامبزرگشبکهماهواره ای«دیدیتیوی»برایهنرمندانایرانی
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داد:
تحصیل ۴۰۰هزار دانشجو
در رشته های هنری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از تحصیل ۴۰۰هزار دانشجو
در رشته های مختلف هنری در کشور خبر داد .وزارت علوم،
تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های علوم ،تحقیقات و فناوری
و فرهنگ و ارشــاد اســامی با هدف توسعه همکاری های
علمی و پژوهشی همچنین بهره مندی از امکانات و توانمندی
های یکدیگر ،توسط منصور غالمی وزیر علوم و سید عباس
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی به امضا رسید .در این
ایین در محل وزارت ارشاد برگزار شد ،صالحی وزیر فرهنگ
و ارشــاد اســامی با بیان این که بخش های متعددی از ۲
وزارتخانه علوم و ارشاد اسالمی با یکدیگر همکاری می کنند،
اظهار داشــت :مناسبات حوزه علم و فرهنگ بسیار وسیع و
گســترده بوده و همکاری اساتید و پژوهشگران ۲وزارتخانه
موجب گسترده تر شدن این مناسبات می شود .وی افزود:
این تفاهم نامه کمک می کنــد که همکاری های پراکنده
و غیر رســمی در حوزه های نشــر کتــاب ،عرضه و فضای
نمایشگاهی ،نشست ها ،کنگره ها و همایش های علمی ودر
حوزه رســانه منسجم و به صورت منظم و گسترده تر انجام
شود .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی حوزه نشر دانشگاهی را
وســیع دانست و اظهار داشت :هم اکنون بخش عظیمی از
عناوین کتب منتشر شده در طول سال مرتبط با حوزه علم
و فرهنگ است و همکاری در حوزه بین الملل با استفاده از
فرهنگ مکتوب ،تاثیر گذاری مناســبی در منطقه و جهان
دارد ،همچنین گســترش دیپلماســی علم و فرهنگ را در
پی خواهد داشــت .صالحی با بیان این که هم اکنون حدود
۴۰۰هزار دانشجو در رشته های هنری تحصیل می کنند،
خاطرنشــان کرد :در این راستا ،همکاری در بخش اموزش
های دانشگاهی هم مهم است ،زیرا خروجی های این بخش
به حوزه فرهنگ و هنر می ایند و محصوالت شان در حوزه
فرهنگ و ارشــاد اســامی قرار می گیرد .وزیر علوم هم در
ســخنانی با یاداوری هم افزایی در ظرفیت های موجود در
بخش های مختلف وزارتخانه های علوم و ارشــاد اسالمی،
اظهار داشت :با توجه به زمینه های گسترده و عمیق موجود
در حــوزه علم و فرهنگ ،این هم افزایی قابل تقدیر اســت.
غالمی به نام قبلی وزارت علوم که حوزه فرهنگ هم در ان
دخیل بود ،اشــاره کرد و افزود :در ســال های اخیر حرکت
این وزارتخانه به سمت توجه بیشتر در زمینه های مورد نیاز
جامعه بود و امیدوارم امضــای این تفاهم نامه ،زمینه های
همــکاری هایی را که قبــل از ان بین بخش های مختلف
دو وزارتخانه انجام می شد ،به عنوان زمینه ساز گسترش و
توسعه همکاری های بخش علم و فرهنگ منجر شود .وی
یاداور شــد :مجموعه دانشگاهی و به خصوص وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری تشــکیل مجمــع مراکز فرهنگ پژوهی
را بــه فال نیک می گیرد و این نویــد را می دهم که جامعه
دانشگاهی امادگی الزم را برای کارهای پژوهشی دارد .این
تفاهم نامه در ۱۰ماده با اهدافی همچون بستر سازی برای
نشر مشترک اثار دانشگاهی با ناشران بین المللی ،همکاری
برای سرعت بخشیدن به روند توسعه نشر دیجیتال در حوزه
دانشگاهی ،جهت دهی مطالعات قرانی دانشجویان و اساتید
دانشــگاه ها و مراکز پژوهشــی و همکاری برای عرضه اثار
تالیفی ارزشمند در حوزه نشر دانشگاهی در بازارهای داخلی
و بین المللی نشر به امضای وزرای علوم ،تحقیقات و فناوری
و فرهنگ و ارشاد اسالمی رسید.
رییس بنیاد مستضعفان:
موزه هنر کاخ مرمر از ۲۰اسفند
اماده بازدید مردم می شود
رییس بنیاد مستضعغان گفت :از ۲۰اسفند ماه ،موزه سردار
اسمانی و موزه هنر ایران در کاخ مرمر اماده بازدید مردم
می شود که البته این بازدید با رعایت پروتکل های خاص،
شیوه نامه های بهداشتی و نوبت بندی انجام می شود .سید
پرویز فتاح در مراســم افتتاح همزمــان مجتمع فرهنگی
موزه ای سردار اسمانی و موزه هنر ایران با اشاره به تالش
زیــادی که برای راه اندازی ایــن مجتمع موزه ای صورت
گرفته ،اظهار کرد :مرمت ساختمان دفینه از نظر سازه ای،
کار بی بدیلی بود که به همت متخصصان انجام شــد؛ اما
عالوه بر این کار بزرگ ،به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی
در این موزه که هرکدام ارزش بسیاری در تراز بین المللی
دارند ،کار بزرگتری بود که به خوبی به پایان رسید.
بهمن بابازاده
تحرکات مشکوک یک شبکه ماهواره ای به نام «دی دی تی وی» در ترکیه برای اغفال و جذب
هنرمندان ایرانی مورد پیگیری جدی سیستم قضایی ترکیه قرار گرفته و مدیران و گردانندگان
این شبکه از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار گرفته اند.
در هفته های گذشــته انتشــار گزارش هایی مبنی بر مهاجرت عده ای از هنرمندان و بازیگران
ایرانی به ترکیه و اغاز فعالیت های رســمی و هنری انها در شــبکه ای ماهواره ای به نام «دی
دی تی وی» خبرساز شد و روزنامه ها و سایت های داخلی درباره این موضوع مطالبی را منتشر
کردند.
این شــبکه ماهواره ای که به پوششــی بزرگ برای سیستم پولشویی و فیشینگ گردانندگانش
تبدیل شده ،عامل اصلی مهاجرت ایتک جاوید نژاد (بازیگر سریال همگناه) ،رضا شیری و مهراد
جم (خواننده های پاپ) ،بوده اند و افشــای جزییات این مهاجرت ها باعث شــد پیگیری جدی
سیستم قضایی ایران درباره گردانندگان این شبکه به اینترپل وصدور اعالن قرمز برای دو مدیر
این شبکه منجر شود.
این گروه برای جنجال سازی و داغ نگه داشتن تنور سایت های قمار و شرط بندی نیاز به چنین
اقداماتی دارند و مقر اصلی انها هم در اســتانبول است .امیرساالر مجدزاده طباطبایی و علیرضا
فاتحی گردانندگان این شبکه هستند که سابقه ای زیادی در حوزه قمار در ایران و ُدبی و ترکیه
دارند وهر دو تحت تعقیب قرار گرفته اند.
ایتک جاویدنژاد بازیگر ســریال همگناه با پیشــنهاد اغواکننده این شــبکه به استانبول رفت و
کشــف حجاب کرد و به عنوان مجری شــبکه دی دی تی وی در ترویج قمار فعالیت هایش را
ماه هاســت که اغاز کرده است .شبکه ای که ابایی ندارد که منابع اصلی مالی خود را برامده از
ســایت های قمار و شرط بندی اعالم کند و بارها با پخش اگهی های رنگارنگ ،مخاطبانش را به
حضور در این سایت ها و قمار ترغیب کند .این رسانه که عمده هدف گذاریهایش انتشار برجسته
اخبار منفی علیه ایران و نظام جمهوری اســامی اســت ،به تازگی در جدیدترین بخش خبری
خود سناریوهایی را علیه برخی مسئولین نظام اغاز کرده است.
خبرگزاری اناتولی ترکیه در گزارشی از روند فعالیت های کانال های ایرانی که منابع مالی و دفتر
رسمی انها در ترکیه قرار داد« ،دی دی تی وی» و «شبکه جم» را جزو اصلی ترین موارد ترویج
قمار و تشویق به مهاجرت به این کشور و کشورهای اطراف ترکیه معرفی کرده است.
این رسانه که بخش اعظم درامدش از تبلیغ سایتهای قمار ،پولشویی و فیشنگ است،به تازگی
پبشــنهاد همکاری جدی به دو خواننده پــاپ داخلی را نیز مطرح کرده کــه مورد قبول این
هنرمندان قرار نگرفته است.
نکته ای که هنوز مبهم مانده این اســت که ایا دی دی تی وی ارتباطی با باند امیرشقاقی دارد
یا به منبع های دیگری متصل است؛
همان گروهی که به واســطه چهره هایی چون پویان مختاری و دنیا جهانبخت توانستند ریحانه
پارسا و مهراد جم را از بین هنرمندان داخلی جذب و وارد سیستم قمار کنند.
گردهم هایی خانواده هنر در جشنواره «هنر زنده است»
جشنواره «هنر زنده اســت» که با رویکرد حمایت از
هنرمندان در دوران کرونا پایه گذاری شده ،اولین روز
خود را پشت سر نهاد .این رویداد با هدف سرپانگه داشتن
هنر در روزگاری که پاندمی کرونا اولویت ها را تغییر داده
است ،شروع به کار کرد .از مهم ترین ویژگی های «هنر
زنده است» گستردگی و پوشش همه بخش های خانواده
بزرگ هنر است .جمع کثیری از اهالی موسیقی ،تئاتر،
سینما و دیجیتال ارت در این رویداد گردهم امده اند.
ساز و کار برگزاری اولین دوره «هنر زنده است» بر این
اساس است که اثار مربوط به بخش موسیقی ،تئاتر و
دیجیتال ارت در پلت فرم تیوال بدون پرداخت هزینه
و برخط در دسترس عموم قرار گرفته و بخش سینمای
بلند ،کوتاه و مســتند در محل باغ کتاب به صورت
محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برای اهالی
رسانه و هنرمندان به نمایش گذاشته می شوند .در این
گزارش مروری بر روز اول جشنواره داریم که در ادامه
می خوانید.
از فقر و طالق تا پیانوی فراموش شده دانشکده هنرهای زیبا
سالن اصلی جشــنواره درسانس اول فیلم «پل هوایی» را به
نمایش گذاشــت« .پل هوایی» که اثــر بلندی به کارگردانی
حســین شــهبازی اســت و که ابوالفضل جمشیدی ،حسام
شــریف و ایمان نیکنــام در ان ایفای نقش می کنند .این اثر
که اولین تجربه شــهبازی به عنوان کترگردان است و نگاهی
بــه فقر ،طالق و ناهنجاری های اجتماعی دارد .ســانس دوم
مستندی به کارگردانی سهند سرحدی و سیدفرهاد قدسی با
روایتی از ماجرای یک پیانوی رها شــده در دانشگاه هنرهای
زیبــای تهران با نگاهی به تاریخ و گذشــته ان از دهه چهل
تا به امــروز بود .برگزارکننده های جشــنواره به منظور رفاه
حال مراجعان کاهش تجمع سانســی را را برای تکرار فیلم ها
درنظر گرفته بودند و اثر حسین شهبازی در سانس سوم برای
کسانی که موفق به تماشا نشده بودند ،تکرار شد .پس از ان
نشست نقد و بررســی با اجرای مازیار فکری ارشاد با حضور
حداقلی اصحاب رسانه برگزار شــد .نکته قابل توجه در این
نشست صحبت های حسین شهبازی؛ کارگردان «پل هوایی»
بود که با اشــاره به راه سختی که تا به رسیدن به این نقطه
طی کرده ،گفت« :ممنونم از کســانی که جلوی تئاترشــهر
بــه من گفتند به خانه برو تو بازیگر نمی شــوی! فیلم درباره
کسانی است که با چشم خود دیده ام و درشان را می شناسم»
ســاغر خواجه امیری نویسنده فیلم هم برای جشنواره ارزوی
پایداری کرد.
توجه و حمایت از فیلم کوتاه
از دیگــر ویژگی هــای منحصر به فرد جشــنواره «هنر زنده
است» می توان به حضور پررنگ اهالی فیلم های کوتاه اشاره
کرد .توجه و اهمیتی که این رویداد به فیلمسازان حوزه فیلم
کوتاه نشان داده به نوبه خود بی سابقه است .حضور ۶۲فیلم
کوتاه داستانی و ۲۴مســتند کوتاه اتفاقی است که پیش از
این شــاهد ان نبوده ایم .روز اول جشنواره هم یک سانس در
سالن اصلی و چهار سانس در سالن شماره هشت باغ کتاب به
نمایش فیلم های کوتاه اختصاص یافت .اثار متعددی در این
حوزه وجود داشتند و تنوع ژانر خوبی هم به چشم می خورد.
مســاله دیگر حضور اثار شناخته شــده ای چون «وضعیت
اورژانســی» ســاخته مریم اسمی خانی که ســیمرغ بلورین
بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی ونهم فجر را در کارنامه کاری
خود دارد در کنار کارگردانانی که اولین تجربه فیلمســازی
خود را پشت ســر می گذارند .این تنوع و رقابت حرفه ها و کم
تجربه ها اتفاق مثبتی بود که «هنر زنده است» رقم زد.
فعالیت دوباره تئاتری ها و وزنه سنگین بخش موسیقی
اهالی تئاتر و موسیقی که در دوران کرونا بیشترین اسیب را
دیدند و کمتر کســی به این حوزه ها توجه کرد ،پرتعداد در
جشنواره «هنر زنده است» حاضر شدند .روز اول تئاتری ها از
تنوع ژانری خوبی برخوردار بود و مخاطبان به صورت برخط
به تماشای اثار عروســکی ،پرفورمنس ،مونولوگ ،صحنه ای،
خیابانی و کمدی نشستند .بخش موسیقی هم که گروه های
نام اشــنایی در ان هنرنمایی می کننــد روز اول را همچون
تئاتــر متنوع اغاز کرد و گروه های اوازی اقایان و بانوان برای
مخاطبان اجرا کردند .توجه به حضور موســیقی الکترونیک
در این بخش اتفاقی اســت که نمی توان ان را نادیده گرفت.
رقابت گروه های اوازی ،اجراهای گروهی ،موسیقی الکترونیک
با حضور دبیرها و داوران نام اشــنایی چون فردین خلعتبری
وجه خوبی به بخش موسیقی این جشنواره بخشیده است.
هنرهای امیخته با تکنولوژی
حرکت جهان به ســمت تکنولوژی های روز و تغییری که با
ســرعتی باورنکردنی رخ می دهد از اتفاقاتی اســت که هنر
را هم تحت تاثیر قرار داده اســت .برخورد هوشــمندانه ان
اســت که ضمن حفظ هنرهای ســنتی که میراث کشور ما
هســتند به ســمت تکنولوژی هم حرکت کنیــم و پذیرای
هنرهای امیخته با تکنولوژی هم باشــیم .توجه جشــنواره
«هنر زنده است» به بخش دیجیتال ارت و اختصاص بخش
مخصوص و فراهــم اوردن زمینه رقابت برای هنرمندان این
عرصه نکته ای اســت که برگزارکننــدگان این رویداد به ان
توجه کرده اند .اثار بخش دیجیتال ارت در روز نخســت در
ســایت تیوال بارگزری شدند و در دســترس مخاطبان قرار
گرفتند .روز نخست جشــنواره «هنر زنده است» بی حاشیه
برگزار شــد و حضور اعضای خانــواده هنر در کنار یک دیگر
اتفاق خوبی است که پیشــتر سابقه نداشته است .نفس این
گردهم ایی ســینما ،تئاتر ،موسیقی و دیجیتال ارت در یک
رویداد می تواند بــه ایجاد تعامل میان هنرمندان کمک کند
و این پیام را داشته باشــد که همه جنبه های هنر زنجیروار
به هم وابسته اند و از هم تاثیر می گیرند و اسیب به هر کدام
می تواند دیگری را را هم تحت تاثیر قرار دهد .جشنواره «هنر
زنده اســت» با مدیریت مازیار رضاخانــی و بهروز غریب پور
رئیس شــورای سیاســت گذاری و حضور دبیران نام اشنایی
چون کمال تبریزی ،رضا کیانیان ،فردین خلعتبری ،محمود
کالری و ســیف اهلل صمدیان دهم تا ۲۱اســفند به صورت
برخط و حضور محدود برگزار می شود. صفحه 2
«سرزمیناوارگان»بهترینفیلم
و «تاج» بهترین سریال گلدن گلوب 2021
3
سه شنبـــــــه 12اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1402
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
تئاتر تک نفره
به مثابه نبرد بازیگر با خودش
هفتادوهشتمین دوره جایزه گلدن گلوب باحضور دورادور شرکت کنندگان ،برگزیدگان و داوران این دوره از جایزه
«سرزمین اوارگان» ،ساخته کلویی ژائو کارگردان جوان چینی االصل را به عنوان بهترین فیلم و فصل چهارم از
سریال «تاج» را در مورد خانواده سلطنتی انگلیس به عنوان بهترین سریال شناخت .هفتادوهشتمین جایزه گلدن
گلوب برای شناخت بهترین فیلم و سریال های تولیدشده امریکایی در سال ۲۰۲۰و اوایل سال ۲۰۲۱به انتخاب
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یکشنبه ( ۲۸فوریه ۱۰ ،اسفند) برگزار شد .این مراسم که امسال دو ماه بعد
از موعد مقرر به دلیل تحمیل شرایط همه گیری کرونا به صنعت فیلم و سریال سازی امریکا برندگان خود را
شناخت ،برای اولین بار فقط به صورت مجازی و پخش از شبکه تلویزیونی ان بی سی ارائه شد؛ در حالیکه حتی
دو مجری این برنامه تینا فی ( ) Tina Feyاز نیویورک و امی پوهلر ( )Amy Poehlerاز کالیفرنیا اجرای
برنامه را در دو سوی سواحل امریکا برعهده داشتند و همه شرکت کنندگان و برندگان این جایزه نیز از خانه های
خود مراســم را دنبال می کردند .بر اساس این گزارش فصل چهارم از ســریال تاج ( )The Crownدر مورد
زندگی پرنسس دایانا ،عروس پیشین خانواده سلطنتی انگلیس که توسط شرکت فیلم و سریال سازی نت فلیکس
ساخته شده جایزه بهترین سریال درام را کسب کرد .اما کورین ( )Emma Corrinو جاش او کانور (Josh
)O’Connorبه ترتیب در نقش های دایانا و چارلز ،ولیعهد انگلیس برنده جوایز نقش اول زن و مرد سریال درام
را به عنوان اولین جایزه های گلدن گلوب خود به خانه بردند و جیلیان اندرسون ( )Gillian Andersonنیز
برنده جایزه نقش مکمل شد.
افزون بر این فیلم سرزمین اوارگان ( ،)Nomadlandساخته کارگردان جوان (سی ویک ساله) چینی االصل
کلویی ژائو ( ).Chloé Zhaoنیز برنده جایزه بهترین فیلم درام شد .وی دومین زن و اولین زن رنگین پوستی است
که توانسته برنده جایزه بهترین کارگردانی در تاریخ گلدن گلوب شود .فیلم سرزمین اوارگان داستان زن امریکایی
شصت ساله ای است که بعد از ماجرای رکود اقتصادی بزرگ سال ۲۰۱۲در امریکا همه چیز را از دست می دهد
و سفری را در کرانه غربی این کشور اغاز می کند.
بقیه برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱شامل این اثار است
بهترین فیلم موزیکال یا کمدی :بورات ،)Borat Subsequent Moviefilm( ۲
بهترین بازیگر مرد درام ،چادویک بوزمن برای فیلم بلک باتم ما رینی (،)Ma Rainey’s Black Bottom
بهترین بازیگر زن درام اندرا دی برای امریکا علیه بیلی هالیدی (،)The United States vs. Billie Holiday
بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی ساشا بارون کوهن برای بورات ،۲
بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی رزا موند پایک برای خیلی اهمیت می دهم (،)I Care a Lot
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل دنیل کالویا برای یهودا و مسیح سیاه (،)Judas and the Black Messiah
بهترین بازیگر زن نقش مکمل جودی فاستر برای موریتانیایی ( ،)The Mauritanian
بهترین فیلمنامه ارون سورکین برای دادگاه شیکاگو ،۷T The Trial of the Chicago( ۷
بهترین انیمیشن بلند روح ،بهترین فیلم خارجی زبان میناری ( )Minariفیلمی از کره جنوبی،
بهترین سریال کمدی شیتس کریک ( ،)schitt›s creekبهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی گامبی وزیر
(،)The Queen›s Gambit
بهترین بازیگر مرد سریال های کمدی جیسون سودیکیس برای تد السو (،)ed Lasso
بهترین بازیگر زن سریال های کمدی کاترین اوهارا برای شیتس کریک،
بهترین بازیگر مرد مینی سریال یا فیلم تلویزیونی مارک رافلو برای می دانم چقدر حقیقت دارد (I Know This
،)Much Is True
بهترین بازیگر زن مینی سریال یا فیلم تلویزیونی ان یا تیلور جوی برای گامبی وزیر،
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل مینی سریال یا فیلم تلویزیونی جان بویه گا برای تبر کوچک ()SmallAxe
نگاهی به فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی»
حمید صنیعی منش
امریکایی ترینفیلمانتقادیهالیوود!
تماشای فیلم سینمایی دادگاه 7شیکاگویی این تلقی را به ذهن متبادر
می کند که با فیلمی علیه نظام سیاسی امریکا روبرو هستیم؛ اما ایا این
سخن واقعیت دارد؟ داستان فیلم از این قرار است که در سال 1968
ریچارد شــولتز دستیار دادستان کل با بازی جوزف گوردون لویت ،با
خط دهی دادستان جمهوری خواه که بعد از دولت دموکرات بر سر کار
امده اســت باید علیه هفت نفر به اتهام شورش و دعوت به اشوب در
دادگاه شیکاگو کیفر خواست صادر کند .در طرف دیگر ویلیام کانستلر
با بازی مارک رایلنس و لئونارد واینگالس بازی بن شــنکمن ،وکالت
متهمین را بر عهده می گیرند .دادگاه به ریاست قاضی جمهوری خواه
یعنی جولیس هافمن با بازی فرانک النگال) تشکیل می شود.
اتهام این هفت نفر چیزی نیست جز اقدام علیه نظم عمومی و اخالل
در ان و شورش .در حالی که پلیس اغازگر این شورش خیابانی است
و حاال دولت جمهوری خواه برای اینکه سروکله هیپی های ضدجنگ
دوباره پیدا نشود می خواهد انان را روانه زندان کند تا درس عبرتی برای
دیگران شود.
اما ایا دادگاه 7شیکاگویی رویه ای ضد سیستم امریکا دارد و می خواهد
شعار مرگ بر امریکا دهد؟
ناگفته نماند این اولین بار نیست که در سینمای امریکا با فیلمی روبرو
می شویم که سویه های انتقادی نسبت به ساختار سیاسی امریکا دارد
و قبل از این بارها فیلم هایی در ژانر درام ،جاسوســی ،اکشن ،کمدی
و ...داشتیم که به نقد سیستم دست زده اند و از این نظر دادگاه هفت
شیکاگوییپدیدهجدیدینیست.ایندستفیلم هایاصطالحاًانتقادی
هیچ وقت شــعار مرگ بر امریکا را نمی دهند و در واقع علیه کلیت و
موجودیت سیاسی خود نیستند بلکه تنها با نقدهایی جزئی و سانسور
شده تالش می کنند تا سوپ اپ اطمینانی باشند برای جامعه.
کاربرد دیگر فیلم های مذکور این است که بتواند به نوعی یک جریان
سیاسی یا بخشی از تاریخ را تطهیر کند .به عنوان مثال فیلم دادگاه
7شــیکاگویی برای تطهیر و جان بخشیدن به حزب دموکرات برای
پیروزی در انتخابات امسال امریکا و سرکار امدن بایدن دموکرات بعد
از ترامپ جمهوری خواه نقش افرین بود و به قول برخی از رسانه های
امریکایی اکران فیلم واقعاً به موقع بود.
اما فیلم های شبه انتقادی در سینمای امریکا چگونه فیلم هایی هستند
و از چه خصوصیاتی برخوردارند؟
قبل از هر چیز باید اذعان کرد که این فیلم ها از سبک و فرمی کام ً
ال
امریکاییبرخوردارندوازفضاینئورئالیسمانتقادیسیاهمانندسینمای
ایتالیا و یا مانند فیلم های ایرانی خودمان که با نگاه و قابی بسته و به
شدت تلخ روایت می شوند نیستند بلکه تمام عناصر فیلم سازی برای
داشتن فیلمی حتی قهرمانی و ملی گرایانه مانند تناژ رنگ و نور جذاب،
موسیقی پرنشاط ،دیالوگ های شوخ طبعانه و فیلمنامه ای در راستای
منافع ملی امریکا را دارا است.
نکته دیگر اینکه عموم این فیلم های موســوم بــه انتقادی در ظرف
تاریخ روایت می شوند و کمتر از زمان حال و اکنون جامعه امریکایی
برخوردارند .فیلم های تاریخی که بخشــی از تاریخ که در ان اتفاق و
واقعه ای که رفتارهای غلط سیاسیون امریکایی کامال عیان است و باعث
شده که تاریخ علیه انان نمره منفی ثبت کند.
به عنوان مثال اسپیلبرگ در دو فیلم به رنگ ارغوان و امیستاد تاریخ
برده داری امریکا را به نگاهی کام ً
ال تلخ و تیره می سازد .ایا می توان تاریخ
برده داری را از امریکا حذف کرد؟ جواب روشــن است منفی است اما
برای ان چه فکری باید کرد که بتوان ضمن اینکه ان جریان بخشی از
تاریخ امریکا است کاری کرد که ابرو و جایگاه سیاسی و تاریخی امریکا
در جهان و دفتر بزرگ تاریخ مثبت تلقی شود؟
اینجا فیلمسازان امریکایی و هالیوود که باید انان را شوالیه های فرهنگی
خواند وارد عمل می شــوند و با نگاهی نیمه تاریک و نیمه روشن به
بازسازی تاریخ و به بهتر است بگوییم دراماتیزه کردن تاریخ می پردازند.
درام سازی تاریخی که در ان در نزدیک ترین حالت به واقعیت تاریخی
انچه که می ماند تثبیت و برجسته سازی منافع ملی و میهنی ساختار
کلی سیاسی ایاالت متحده امریکا است .گویی حتی اگر پرچم امریکا
در فیلم علنا به اهتزاز درنیاید ،سایه بلند ان روی فیلم سنگینی می کند
و به صورت غیرمســتقیم در ذهن و فکر مخاطب اقتدار و وزانت این
سیستم را جا می اندازد.
در این دســت فیلم های سینمایی نظام حقوقی و سیاسی قهرمان و
برنده نهایی خود فیلم است .عموماً وکال و یا مسئولین سیاسی در این
فیلم ها چهره هایی نزدیک به جریان رسمی امریکا هستند که شاید
نقاط منفی در کارنامه خود داشته باشند اما هرچه باشد برای مصلحت
امریکا و سیستم سیاسی ان به گونه ای عمل می کنند که فیلم علیه
تمامیت سیاسی امریکا تمام نشود .به عنوان مثال در همان دو فیلم
ضدبرده داری که صورتی راستین و حقیقت گو دارد در نهایت در خدمت
اقدامات ابراهام لینکولن در جریان لغو نظام برده داری امریکا اســت.
فیلم هایی که عامدانه زاویه دوبین خود را به درون دادگاه و یا کاخ سفید
می برند تا اقتدار قضایی و سیاسی کشور عمو سام برجست ه شود.
در درام های حقوقی ،تاریخی و یا سیاسی ریشه فساد حتی اگر از درون
سیستم نمایان شود ،از درون سیستم هم حل می شود .هیچ وقت وکال
ویاقضاتومامورینامنیتیکاراکترهایضدسیستموضدملینیستند
بلکه هویت به شدت امریکایی دارند .انها از جهان بیرون و با نگاه متبختر
نسبت به مردم و بدنه کشور و نظام سیاسی نیستند و فیلم هم مانند
انان مردمی و ملی است و نگاه توریستی و نخبه ساالر و از باال به مردم و
منافع ملی ندارد .اینگونه فیلم های انتقادی هالیوود ،ملی ترین فیلم های
امریکا به حساب می ایند.
حتی اگر دادگاه فیلمی مانند دادگاه هفت شــیاکاگویی با سویه های
انتقادیعلیهقاضیجمهوریخواهباشدبازدرپایانبندیفیلممی گوید
که متهمین فیلم که به خاطر بازی های سیاسی دستگیر شده اند با رای
دادگاه ازاد می شوند .عالوه بر این فیلم با بدنام کردن جمهوری خواهان
تالش دارد که پرچم دموکرات ها را باال بیارود و برای همین چهره منفور
از قاضی ترسیم کردن چندان هم وجهه ضدامریکایی ندارد.
در فیلم هیچ وقت نمادهای ملی و سیاســی مانند پرچم زیر سوال
نمی رود بلکه در صحنه ای که تظاهرات سیاسی مردم در خیابان ها
دیده می شود ،دختری با پرچم امریکا در حالی که همراه جمعیت به
سمت مقر پلیس حرکت می کند به عنوان ادم هایی که می خواهند
فقط بســاط جنگ ویتنام برچیده شود حضور دارد و این سکانس
یعنی امریکای ضدجنگ!
دادگاه هفت شیکاگویی با لحاظ کردن این عناصر و دیگر مولفه های
سینمای درام بدنه امریکایی تالش قابل قبولی برای هشداری سیاسی
و اجتماعی در زمانه انتهای ترامپیسم از اب درامده است .این فیلم که
چندین بار قرار بود ساخته شود اما هربار به دلیلی متوقف شد امسال
در نهایت توسط فیلمنامه نویس فیلم «شبکه» ساخته دیوید فینچر
یعنی ارون ســورکین ساخته شد .دادگاه 7شیکاگویی می خواهد با
قاب بندی از امریکا دهــه 1960و اتفاقات تلخ و ملتهب ان روزهای
کشور از خطرات حضور دوباره یک جمهوری خواه دیوانه به نام ترامپ
بگوید .فیلم در سالی ساخته شد که اتش اشوب های خیابانی در امریکا
به علل مختلفی هربار زبانه می کشید و مردم را به جان هم می انداخت.
ساخت فیلمی که به اسم نقد سیاسی تبعات تلخ اشوب ها را به زبان هنر
برای مردم بازنمایی کند باید اهمیت داشته باشد
برای همین فیلم او در قالب فیلم های کارگردانانی مانند اسپیلبرگ و یا
اسپایک لی و حتی تاحدودی الیور استون فیلمی ضدجمهوری خواه و
دموکراتی است تا بتواند در لفافه ،نقدهای سیاسی خود را بدون اینکه
هجمه ای فرهنگی علیه ساختار و بدنه سیاسی کشور کرده باشد بسازد.
یکی از رویه های معمولی که نســبت به این فیلم ها وجود دارد جوایز
سینمایی اصلی هالیوود است .فیلم هایی که خالی از نگاهی تند و تیز
علیه امریکا و جریانات سیاسی اصلی ان باشند همواره مورد تقدیر در
جشن های سینمایی هالیوود خصوصاً اسکار قرار می گیرند .چیزی که
باعث می شود برخی از قلم به دستان وطنی ما نیز ان را نشان از چتر باز
حمایتی حکومت از هنرمندان علیه خودش و یا فضای باز و ازادی بیان
قلمداد کنند درحالی که نمی دانند فیلمی اگر به صورت واضح به عنوان
مثال همراهی و در خدمت بودن امریکا را نسبت به اسرائیل نشان دهد
رسما با سناریوی سانسور حداکثری روبرو خواهد شد .مانند فیلم مصائب
مسیحملگیبسونکهحتیبرایساختنتوانستحمایتاستودیوهای
هالیوود را داشته باشد و به سراغ دفاتر فیلمسازی اروپایی رفت و عنوان
مستقل ترین فیلم پرفروش تاریخ هالیوود را از ان خود کرد.
اما به نظر می رسد و باید احتمال داد که فیلم دادگاه 7شیکاگویی از
ان فیلم ها است که ضمن نامزدی در بخش های اصلی اسکار صاحب
حداقل یکی از بخش های مهم ان خواهد شد.
یکی دیگر از نکات مهم فیلم خود هیپی ها و فلسفه انان است که در
فیلم ناقص بیان می شود .هیپی ها انسان هایی ضدجنگ بودند اما انچه
انان را وادار به تجمعات کرد صرفاً توقف جنگ نبود بلکه اهمیت جان
انسان های در جنگ نیز به صورت روشن برجسته بود اما فیلم صرفا به
اهمیت جان سربازان امریکایی بسنده می کند .مدافعان واقعی حقوق
بشر تنها به فکر توقف اتش بس به نفع کشور خود نستند بلکه جان
انسان ها ورای هر نژادی برای انان اهمیت دارد اما فیلم امریکایی دادگاه
7شیکاگویی تنها جان سربازان خود را اولی می داند زیرا اگر بخواهد
اهمیت جان مردمان ویتنام را بر زبان اورد ســیلی محکمی بر گوش
امریکا زده است که ســالیان درازی است جان هزاران انسان بی گناه
را در جهان بر ســر جنگ طلبی گرفته اســت و ابروی خود در پیش
چشمان مردم جهان می برد که فیلم را تماشا می کنند .اما فیلم متزورانه
بارها شعاری که معترضین سر می دهند را بیان می کند که دنیا تماشا
می کند و شــاهد است! اما فیلم روی فضاحت بار جنگ ویتنام یعنی
کشتار مردم بی گناه ویتنام را نمایش نمی دهد و مردم جهان را شاهد
وقایع تلخ جنگ ظالمانه امریکا با ویتنام نمی کند و دروغ می گوید .این
همان روایت گری فیلم های هالیوودی و دراماتیزه سازی تاریخی ناقص و
سانسوری است که برای منافع ملی و تطهیر کاخ سفید ساخته می شود.
داریوشنصیری-نویسنده،بازیگروکارگردان
به گواه تاریخ نمایش ،اولیــن نمایش و تئاترها با یک
بازیگر بــه روی صحنه اجرا می شــدند و به تدریج بر
تعداد بازیگران افزوده شــد اما نمایش تک نفره را می
توان هنوز به عنوان شاخص بازیگری در نظر گرفت.
تئاترتک نفره یــا منودرام یعنی نبرد بازیگر با خودش
روی صحنه .تئاتر تک نفره یعنی حرکت روی لبه تیغ .با
کوچکترین لغزش ،بازیگر به قعر»دره نا بازیگری»سقوط
می کند .ایســتایی او برای نشــان دادن قدرت بدنی و
تمرکزش همچون کشمکش کشتی گیری با یک حریف
خیالی است .حریفی که از ذهن خود می زاید و با نفس
خود به ان جان می بخشد .حریفی که خودش را یکبار
دیگر در ان متولد می کند و باز همچون ماری دو ســر
در دل خود می پیچد.
شــاید برای هر یک از هنرمندان جوانی که قصد دارند
دنیــای بازیگری را ادامه دهند ،بازی در نمایشــی تک
نفره جذاب باشــد ،ولی پیــش از ان باید گفت بازیگر
نمایش هــای تک نفره تنها یک بازیگر نیســت بلکه او
بایــد از تمام ظرفیت های محیطی و حتی بدنی و بیانی
خود در راســتای به تصویر کشیدن لشکری در صحنه
اســتفاده کند .این مقوله نیازمند پیگیری مهارت های
مختلف بازیگری است .در این نوع از نمایش باید بیش
ازحد متعارف از مهارت های بازیگری سود جست.
نخســتین امر برای تداوم ریتم اثــر دراماتیک ،تمرکز
بازیگر اســت .چنانچه بازیگر نمایش های چند پرسوناژ،
تمرکز خود را از دست بدهد ،دیگر بازیگران ،این خالء
را جبــران می کنند امــا در نمایش تک نفره خالء ،هر
ان ،بزرگتر و بزرگتر می شود و دامنه ان تا مهارت های
بیانــی ،بدنی و حتی دیالوگ های از برشــده بازیگر نیز
ادامــه پیدا می کند .بنابراین نخســتین رکن بازی در
نمایش های تک نفره حفظ تمرکز است.
در مرحلــه دوم قدرت بدنی بازیگر قابل توجه اســت.
اینکه سیالیت زمانی و مکانی اثر در جریان مهارت های
بدنی بازیگر استفاده شود.
حــرکات پانتومیم ،پرفورمنس ،بازی با ســایه یا حتی
نوعی از حرکات ژیمناســتیک که در دیدگاه های تئاتر
مدرن همچون بیومکانیک میرهولد مطرح میشود ،قابل
تامل است .
بازیگری که دارای مهارت های کامل بدنی اســت ،بی
انکه حتی دیالوگی را بر زبان براند ،میتواند ســاعت ها
مخاطــب را با خود همراه کند .هرچند نمایش اساســا
نمایش تک نفره نیســت اما قابلیت های بدنی بازیگران
برای درک موضوع ،مثال قابل تاملی است.
در مرحله ســوم دیالوگ یا بهتر است بگوییم منولوگ،
اهمیت دارد .منولــوگ توانایی بیانی بازیگران را تاکید
می کند.
خــارج از این نوع تواناییها باید به شــیوه درک نقش و
درک متن از ســوی بازیگر نیز اشاره کرد ،زیرا بازیگری
که نتواند متن نمایش های تک نفره را به درستی درک
کند؛ در یک باتالق کوچک اما عمیق گرفتار امده ،زیرا
بازیگر دیگری در صحنه وجود ندارد تا او را به ســمت
درست هدایت کند.
بنابراین درک نقش و درک دیالوگ ها و منولوگ ها برای
این نوع تئاتــر اهمیت خاصی دارد .در غیر این صورت
نمایش دچار شــعارزدگی ،خاطره گویی و ...میشود اما
اگر با قــدرت ،انرژی و خالقیت کافی روی صحنه برود
حتی از نمایش های پرزرق و برق نیز پیشی می گیرد. صفحه 3
خوانندگان برای حضور در برنامه های پربیننده 100میلیون می دهند!
در پشت پرده تیتراژهای تلویزیون چه خبر است؟
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1402سه شنبه 12اسفندماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
اهنگســازی در برنامــه «شــب های هنر» با اشــاره بــه مافیای
موســیقی ،گفت :کار به جایی رســیده که تهیه کننده ای با افتخار
می گوید تیتراژ تلویزیونی را انقدر می فروشــم .یکی از موضوعات
مهــم در تلویزیون ،موضوع تیتراژ ســریال ها و حضور خوانندگان
در برنامه های تلویزیونی خصوصاً مناســبت ها اســت .نکته ای که
پیش از این از مدیرکل موســقی و ســرود سازمان صداوسیما هم
پیگیرش شــدیم؛ چرا که تیتراژها هم مانند سایر قطعات موسیقی
باید از دفتر و موسیقی و ســرود مجوز پخش بگیرند .اتفاقاً در ان
گفت وگــو محمدمهدی نراقیان به این نکته اشــاره کرد که« :یک
خواننــده با اجرای یک تیتــراژ به مقدار قابل توجهی در مســیر
حرفه ای پیشــرفت می کند .از نظر ما صرفاً مجوز پخش داشــتن
برای انتخاب تیتراژ برنامه مالک نیســت؛ بلکــه باید بین کیفیت
موسیقی تیتراژ و صالحیت عوامل ان با برنامه و اهمیت ان تناظر
وجود داشته باشد ».مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما
همچنین در پاســخ به این سوال که برای جلوگیری از رفتا ِر تیمی
و به گونه ای مافیا در موســیقی تیتراژ و یا حضــور خوانندگان در
برنامه های تلویزیونی چه تمهیداتی را در دســتور کار دارید ،تاکید
کرد« :جریان غالبی در فضای تجاری موســیقی ما وجود دارد که
لزوماً یک نفر یا دو نفر هم نیست .سازوکارهای اقتصادی و سیاسی
و ســلیقه و مخاطب جامعه این جریان غالب را شــکل می دهد .به
هــر حال این جریــان غلب طبیعتاً اثــرش را روی انتن تلویزیون
هم می گذارد ».در برنامه شــب های هنر ،بهنام صبوحی اهنگساز
شــناخته شــده به نکاتی قابل تامل درباره پرداخت پول برخی از
خواننده ها بــه برنامه های پربیننده برای رونق کنسرت هایشــان،
پشــت پرده تیتراژهای تلویزیونی و مافیای موسیقی اشاره کرد که
مشــروح ان در ادامه از نظرتان می گذرد :بهنام صبوحی با اشاره به
اینکه خیلی از موسیقی های امروزی فست فودی اند ،تاکید کرد :در
دهه های قبل کارهایی ســاخته می شدند که تاریخ مصرف داشتند
و هنوز هم ماندگار و دلچســبند اما ارام ارام ان عمق بخشی ها در
ساخت موســیقی کمرنگ شد و موسیقی ها ماهیت فست فودی به
خودش گرفت .شاید یکی از دالیل دیگر این توجه عمیق در ساخت
موســیقی به این نکته هم برگردد که هنوز ان دوره بحث بیزینس
و پول مطرح نبود .وی افزود :متاســفانه بحث بیزینس و پول وارد
موسیقی شــد و این درامدهای اشفته ای که از کنسرت ها بدست
می ایند روند موسیقی را به سمت دیگری برد .در این یکی دو دهه،
به جــرات می توانم بگویم با احترام به تمام دوســتان خواننده ،ما
خواننده مولف نداریم .خواننده های ما االن بدون نقشه جلو می روند
و فقط دنبال این موضوع اند که هوادارشــان چه می خواهد و ان را
می خوانند .صبوحی خاطرنشــان کرد :خواننده باید خودش باشد و
شنونده را جذب کند .دالیلی که کارها ضعیف شده و خواننده های
امروزی فکر می کنند مردم چه می پسندند ان اثر را اجرا می کنند؛
در گذشــته این طور نبود و مردم خواننده های خوب را خودشــان
انتخــاب می کردند و خواننده تنها به اجرای کار خوب فکر می کرد
حتی اگر طرفدارانش ریزش داشــته باشند .خواننده های االن یک
مقداری بالتکلیفند و هرکدام شان هرکاری می کنند .این اهنگساز
شــناخته شده به پایین امدن ســلیقه مخاطب اشاره کرد و گفت:
امروز سلیقه ها هم تغییر کرده و در این پایین امدن سلیقه و ذائقه،
ما خودمان مقصریم .البته فکــر می کنم مردم هم وظیفه دارند از
کارهای خوب حمایت کنند ،چون موســیقی جزو هویت فرهنگی
یک جامعه است .همان طور که در کشورهای دیگر برای موسیقی،
سوبســید و امتیازات ویژه قائل می شــوند .او در بخش دیگری از
این گفت وگو به معضل کارهای سفارشــی اشاره کرد و افزود :یکی
از معضالت این ســال ها ،کارهای سفارشــی و بدون هیچ استفاده
اســت .گاهی وقتی کار فاخر تولید می شــود که ان دلچســبی را
برای مخاطب ندارد؛ در سینما هم این اتفاق می افتد که با بهترین
لوکیشــن ها و طراحی صحنه و بازیگر هم در معرض دی ِد مخاطب
قرار می گیرد هیچ لذتی را منتقل نمی کند .صبوحی به انتقاد از رها
شــدن اموزش موسیقی ،تاکید کرد :این هزینه کردن چه فایده ای
دارد! اگر بخواهیم برای هنر خرج کنیم چه بهتر که در راه اموزش
باشد .نســلی را پرورش بدهیم که االن اموزش موسیقی رها شده
اســت حتی در هنرســتان ها؛ ما اموزشــگاه های زیادی داریم و با
وجود تالش هایی که در دانشگاه موسیقی می بینیم اما ان خروجی
و جریان ســازی که باید را ندارنــد .او در بخش اخر این گفت وگو
درباره مافیا در موسیقی صحبت کرد و گفت :دلیل به وجود امدن
مافیا یا بازار ســیاه این است که سرمایه گذاری درستی نشده روی
یک جریان درســت! شاید این مافیای موســیقی به این دلیل راه
افتاده که هیچ وقت جریان سازی درستی نکردیم که یکسری نسل
درست موســیقیایی را پرورش بدهیم .قویاً اعتقاد دارم موسیقی،
مافیا دارد؛ چرا که به جایی رســیده ایم خیلی تهیه کننده با افتخار
ش انقدر پول
می گوید تیتراژ تلویزیونی را انقدر می فروشــم و بابت
می گیرم .این اهنگساز در پاسخ به این سوال که صحت دارد برخی
از خوانندگان رقم های 100میلیونی در چند برنامه پربیننده رد و
بدل می شود تا کنسرت شان رونق بگیرد ،تصریح کرد :کام ً
ال صحت
دارد؛ من کســانی را می شناسم خیلی راحت به عنوان رابط معرفی
کردند .وقتی یک خواننده ضعیف به واســطه اینکه پول داده ،برای
تیتراژ تلویزیونی می خواند یا تیتراژ ســینمایی می خواهند و حتی
بازیگری می کند .این دیگر می شــود مافیا و اینجا دیگر بحث هنر
و کیفیت نیست .تا وقتی که فقط جریان پول ،تعیین کننده باشد
این اشفته بازاری است که شاهدش هستیم.
پشت صحنه
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ز دست کوته خود زیر بارم
که از باالبلندان شرمسارم
مگر زنجیر مویی گیردم دست
وگر نه سر به شیدایی برارم
از چند هفته به عید همه دوست دارند روزهای اخر سال زودتر تموم بشه و سال نو بیاد یه شور و اشتیاقی که فکر کنم هممون از بچیگی داشتیم؛ از خرید لباس نو برای نوروز بگیر یا گرفتن عیدی از بزرگای
فامیل؛ از ســفره هفت ســین تا گردوندن برنج و ســکه و خوندن دعای سال تحویل؛ اما از پارسال با اومدن کرونا یه جورایی مردم عید نداشتن؛ سال سختی برای همه بود اما انگار تا اینجای کار هنوز بوی عید
نمیاد! ظاهرا امســال هم خبری از دید و بازدید و مســافرت های نوروزی نیست؛ دلمون خوش بود که واکســن میاد و عید همه راحتیم ،حاال واکسن ایرانی و خارجیش هم فرقی نمیکنه ولی فعال که عمومیت
پیدا نکرده حداقل از نزدیکان ما کســی واکســن نزده شاید تو اطرافیان ما کادر درمان و رئیس و مســئول نداریم! یکی از دوستام می گفت برید خدارو شکر کنید انتخابات سال بعد نیست 2-3ماه بعد از عید
بخاطر انتخابات هم که شــده واکســن میاد اگه ســال بعد بود 1سال باید صبر میکردید! حرفه دیگه مردم میزنن حاال دروغ و راستش با خودشون ،ولی انقدر که همه چی تو ایران بوی سیاست و مصلحت و از
این داستانا میده مردم همه مسائل رو سریع سیاسی میکنن اما دروغ چرا حق دارن! ما حتی ندادن کنجاله و غذای مرغ و خروسامونم سیاسی هست این که دیگه واکسن کروناست! در هر صورت امیدوارم در
این سال پیش رو مسئولین زحمتکش زودتر این واکسن رو در اختیار مردم قرار بدن و در دسترس عموم باشه ،مردم هم قول میدن که بیشتر از حد معمولی که باید تزریق نمیکنن این واکسنه روغن نیست
بیشتر بگیرید تو خونه انبار کنید!
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور:
شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی
مقصد«گردشگریهنری»می شوند
چهاردهمین نمایشــگاه گردشگری و صنایع دســتی تهران با شعار سفرهای
ایمن و مســئوالنه از روز سه شــنبه (پنجم اســفند )۹۹به مدت چهار روز
تا هشــتم اســفند در محل دائمی نمایشــگاه ها و با حضــور فعاالن صنعت
گردشــگری و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در تهران برگزار شد؛
در این نمایشگاه حدود ۱۶۰شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند
سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به اثار و محصوالت هنرهای سنتی
استان ها و معرفی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع اختصاص داشت.
پویا محمودیان درباره برگزاری نمایشــگاه گردشــگری و صنایع دستی به
صورت مشــترک و در کنار یکدیگر ،گفت :گردشــگری و صنایع دســتی دو
بــال پرواز اقتصاد مردم پایه هســتند و با رویکــرد هم افزایی و هم گرایی به
این دو بخش ،از ســال گذشــته تصمیم گرفته شــد نمایشگاه این دو حوزه
همزمان و در کنار هم برگزار شود تا فعاالن حوزه گردشگری و صنایع دستی
و هنرهای ســنتی با توانمندی ها ،فرصت ها و ظرفیت های همکاری با یکدیگر
بیشتر اشنا شوند.
معاون صنایع دســتی و هنرهای ســنتی وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دســتی گفت :امسال به دلیل شــیوع ویروس کرونا وضعیت در همه
جهان بســیار متفاوت بود و نمایشــگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در
شرایط بسیار سخت و دشوار با تمهیدات الزم و رعایت و کنترل شیوه نامه های
بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.
محمودیان بیان کرد :از ابتدای ســال ۹۹بــا توجه محدودیت هایی که برای
اجتماعات و نمایشــگاه ها ابالغ شــده بود ،عمال بازارچه ها و نمایشــگاه های
صنایع دســتی و به تبع ان بازار و اقتصاد صنایع دســتی ،صادرات رســمی
و چمدانی (غیررســمی) با یک وقفه و رکود بی ســابقه روبه رو شــد؛ البته با
روش های متمایز و برای گذر از این چالش و گشایش فضا ،برگزاری نخستین
نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی را با شرایط کامال رایگان برای هنرمندان
و تولیدکنندگان صنایع دستی و در نظر گرفتن ۳۰درصد تخفیف های ارسال
پستی برای خریداران برنامه ریزی و اجرا کردیم.
وی رعایت شــیوه نامه های بهداشــتی و تامین امنیت بهداشــتی و سالمت
هنرمندان را اولویت برگزاری نمایشــگاه صنایع دستی و گردشگری دانست،
گفت :در این دوره نمایشگاه ،فضای نمایشگاه صنایع دستی را محدود به یک
سالن و با تعداد محدودی از هنرمندان از استان ها که تمایل به حضور در این
رویداد داشــتند برنامه ریزی کردیم و البته بر اساس شیوه نامه های بهداشتی
بازدید عمومی هم ایجاد نشــد.محمودیان تصریح کرد :بعد از یک سال رکود
نمایشــگاهی امیدوارم با همه محدودیت هایی که در نمایشگاه های حضوری
و فیزیکی امسال رعایت شــد هنرمندان فروش خوبی داشتند .بیشر انها بر
اســاس ثبت ســفارش های انالین انجام گرفت و هنرمندان و صنعتگران با
رضایتمندی نســبی به استان های خود بازگشــتند؛ امیدواریم سال اینده با
عبور از بحران کرونا بتوانیم نمایشگاه را وسیع تر و پر شورتر و البته با حضور
مردم برگزار کنیم.
معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور با اشــاره به روحیه و انگیزه و
استقامت هنرمندان صنایع دستی در شــرایط سخت این چند سال تحریم
و یک ســال کرونا ،گفت :هنرمندان صنایع دستی نشان دادند تسلیم سیاهی
کرونا نشــدند و با همه فشــارهای روحی و اقتصادی که این بیماری به این
حوزه تحمیل کرد ،ناامید نشــدند ،انها در سخت ترین شرایط با وجود همه
مشــکالت ،تولید صنایع دســتی را ادامه دادند .ما هم در حد توان و بضاعت
با جلب همکاری و هم افزایی ســایر نهادها تالش کردیم اندکی از مشکالت
هنرمندان این حوزه را برطرف کنیم ،البته با توجه به مســائل و مشــکالت
هنرمندان کارهای بیشــتری هم باید انجام شــود .محمودیان با اشــاره به
ثبت ۵۲شــهر و روســتای ملی صنایع دستی و ثبت ۱۱شــهر و ۳روستای
صنایع دســتی کشــور در شــورای جهانی صنایع دســتی ،گفت :نمایشگاه
گردشــگری و صنایع دستی فرصت مناســبی برای معرفی شهر و روستاهای
صنایع دســتی ملی و جهانی اســت ،این مناطق اکنون بــه عنوان برندهای
صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور هســتند و باید به گردشگران بیشتر
معرفی شناخته شوند .تالش می کنیم این مناطق را به عنوان مقصد و هدف
گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.
وی با اشاره به ضرورت طراحی تورهای هدفمند به سوی شهرها و روستاهای
صنایع دســتی بیان کرد :برنامه ریزان گردشگری و تورگردانان در این زمینه
می تواننــد بر طراحی و اجرای تورهایی با مفهوم گردشــگری هنری تمرکز
کنند ،سفرها را به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگران داخلی و خارجی،
از کارگاه های تَوبافی (حوله بافی) در روســتای جهانی خراشــاد در اســتان
خراســان جنوبی بازدید کنند و یا با ســفر سیستان وبلوچستان از کلپورگان
روستای جهانی سفال و اولین روستای جهانی صنایع دستی -بازدید کنند واز نزدیک ببینند زنان و مردان و هنرمندان در کارگاه های تولیدی چگونه این
محصوالت بی نظیر و منحصربه فرد را تولید می کنند و به صورت مستقیم این
محصوالت را از تولیدکننده به عنوان سوغات و رهاورد سفر خریداری کنند.
معاون صنایع دســتی و هنرهای ســنتی کشور با اشــاره به تشکیل شورای
راهبردی انتخاب شــهرها و روســتاهای ملی صنایع دســتی در تاکید کرد:
برای هر کدام از این شــهرها و روستاها برنامه و نقشه راه در معاونت صنایع
دســتی وزارتخانه تدوین و به استان ها ابالغ شده است؛ امسال شهرداری ها،
اســتانداری ها و فرمانداری ها به عنوان حامی در کنار هنرمندان این مناطق
قرار گرفتند.
در نمایشگاه در سردر غرفه ها عنوان روستاها و شهرهای صنایع دستی ملی
و جهانی ثبت و معرفی شد ،این گام های اول برندسازی و معرفی این مناطق
اســت ،این ظرفیت ها و دارایی ها باید به مردم کشــور و جهان معرفی شوند.
محمودیان گفت :اینکه فعاالن صنایع دســتی و گردشــگری در کنار هم در
قالب یک نمایشگاه قرار گرفتند باعث شد اجزا و ارکان صنعت گردشگری از
دفاتر خدمات گردشگری و تورگردانان تا هتل داران و هتل سازان و راهنمایان
تور با ظرفیت های صنایع دســتی و هنرهای ســنتی اشــنا شوند ،کیفیت و
مرغوبیت محصوالت را از نزدیک ببینند تا بتوانند هم از بعد ترویجی و هم از
بعد کارکردی در تاسیسات و بخش های مرتبط با فعالیت خود استفاده کنند.
وی خاطرنشــان کرد :صنایع دســتی این قابلیت را دارد کــه در بخش های
مختلف بوتیک هتل ها از طراحی اتاق ها و تجهیز رســتوران ها تامین ظروف،
از محصوالت منحصر و منســوب به همان منطقه یا بخش های مختلف کشور
استفاده کنند ،که هم به طراحی و نماسازی و روح بخشی در فضاهای اقامتی
و پذیرایی در تاسیسات گردشگری کمک می کند و هم باعث رونق در اقتصاد
و بازار صنایع دســتی می شود .معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور
با اشــاره به نزدیک بودن نوروز و بهار و اغاز ســال جدید گفت :طبق ســنت
ایرانیان خانه تکانی ها نوسازی ها و طراحی داخلی خانه های ایرانی در راه است،
امیدواریم مردم با خرید صنایع دســتی داخلی و تولیــدات هنرمندان ایرانی
عالوه بر حمایت از صنایع دســتی کشور با بردن هنر ناب ایرانی به خانه های
خود ،روحیه و حالشان بهتر شود که رسالت ذاتی و اصلی هنر است. صفحه 4