روزنامه هنرمند شماره 1402 - مگ لند

روزنامه هنرمند شماره 1402

روزنامه هنرمند شماره 1402

روزنامه هنرمند شماره 1402

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سه شنبه‪ 12‬اسفندماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1402‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫تئاتر تک ‬ ‫ نفره‬ ‫به مثابه نبرد بازیگر‬ ‫با خودش‬ ‫دام بزرگ شبکه ماهواره ای «دی دی تی وی» برای اهالی موسیقی و سینمای ایران‬ ‫افشای پشت پرده‬ ‫مهاجرت هنرمندان به ترکیه‬ ‫وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داد‪:‬‬ ‫«سرزمین اوارگان» بهتر ین فیلم ‬ ‫و «تاج» بهتر ین سریال گلدن‬ ‫گلوب ‪2021‬‬ ‫تحصیل ‪ ۴۰۰‬هزار دانشجو‬ ‫در رشته های هنری‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫نگاهی به فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی»‬ ‫امریکایی تر ین فیلم انتقادی‬ ‫هالیوود!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور‪:‬‬ ‫شهرها و روستاهای ملی و جهانی‬ ‫صنایع دستی مقصد «گردشگری‬ ‫هنری» می شوند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫گردهم هایی خانواده هنر ‬ ‫در جشنواره «هنر زنده است»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫ر ییس بنیاد مستضعفان‪:‬‬ ‫موزه هنر کاخ مرمر از ‪ ۲۰‬اسفند‬ ‫اماده بازدید مردم می شود‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫خوانندگان برای حضور در برنامه های پربیننده ‪ 100‬میلیون می دهند!‬ ‫در پشت پرده تیتراژهای تلو یز یون‬ ‫چه خبر است؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫افشای پشت پرده مهاجرت اهالی موسیقی و سینما به ترکیه‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 12‬اسفند ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1402‬‬ ‫دامبزرگشبکهماهواره ای«دیدیتیوی»برایهنرمندانایرانی‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داد‪:‬‬ ‫تحصیل ‪ ۴۰۰‬هزار دانشجو‬ ‫در رشته های هنری‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از تحصیل ‪ ۴۰۰‬هزار دانشجو‬ ‫در رشته های مختلف هنری در کشور خبر داد‪ .‬وزارت علوم‪،‬‬ ‫تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های علوم‪ ،‬تحقیقات و فناوری‬ ‫و فرهنگ و ارشــاد اســامی با هدف توسعه همکاری های‬ ‫علمی و پژوهشی همچنین بهره مندی از امکانات و توانمندی‬ ‫های یکدیگر‪ ،‬توسط منصور غالمی وزیر علوم و سید عباس‬ ‫صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی به امضا رسید‪ .‬در این‬ ‫ایین در محل وزارت ارشاد برگزار شد‪ ،‬صالحی وزیر فرهنگ‬ ‫و ارشــاد اســامی با بیان این که بخش های متعددی از ‪۲‬‬ ‫وزارتخانه علوم و ارشاد اسالمی با یکدیگر همکاری می کنند‪،‬‬ ‫اظهار داشــت‪ :‬مناسبات حوزه علم و فرهنگ بسیار وسیع و‬ ‫گســترده بوده و همکاری اساتید و پژوهشگران ‪ ۲‬وزارتخانه‬ ‫موجب گسترده تر شدن این مناسبات می شود‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫این تفاهم نامه کمک می کنــد که همکاری های پراکنده‬ ‫و غیر رســمی در حوزه های نشــر کتــاب‪ ،‬عرضه و فضای‬ ‫نمایشگاهی‪ ،‬نشست ها‪ ،‬کنگره ها و همایش های علمی ودر‬ ‫حوزه رســانه منسجم و به صورت منظم و گسترده تر انجام‬ ‫شود‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی حوزه نشر دانشگاهی را‬ ‫وســیع دانست و اظهار داشت‪ :‬هم اکنون بخش عظیمی از‬ ‫عناوین کتب منتشر شده در طول سال مرتبط با حوزه علم‬ ‫و فرهنگ است و همکاری در حوزه بین الملل با استفاده از‬ ‫فرهنگ مکتوب‪ ،‬تاثیر گذاری مناســبی در منطقه و جهان‬ ‫دارد‪ ،‬همچنین گســترش دیپلماســی علم و فرهنگ را در‬ ‫پی خواهد داشــت‪ .‬صالحی با بیان این که هم اکنون حدود‬ ‫‪ ۴۰۰‬هزار دانشجو در رشته های هنری تحصیل می کنند‪،‬‬ ‫خاطرنشــان کرد‪ :‬در این راستا‪ ،‬همکاری در بخش اموزش‬ ‫های دانشگاهی هم مهم است‪ ،‬زیرا خروجی های این بخش‬ ‫به حوزه فرهنگ و هنر می ایند و محصوالت شان در حوزه‬ ‫فرهنگ و ارشــاد اســامی قرار می گیرد‪ .‬وزیر علوم هم در‬ ‫ســخنانی با یاداوری هم افزایی در ظرفیت های موجود در‬ ‫بخش های مختلف وزارتخانه های علوم و ارشــاد اسالمی‪،‬‬ ‫اظهار داشت‪ :‬با توجه به زمینه های گسترده و عمیق موجود‬ ‫در حــوزه علم و فرهنگ‪ ،‬این هم افزایی قابل تقدیر اســت‪.‬‬ ‫غالمی به نام قبلی وزارت علوم که حوزه فرهنگ هم در ان‬ ‫دخیل بود‪ ،‬اشــاره کرد و افزود‪ :‬در ســال های اخیر حرکت‬ ‫این وزارتخانه به سمت توجه بیشتر در زمینه های مورد نیاز‬ ‫جامعه بود و امیدوارم امضــای این تفاهم نامه‪ ،‬زمینه های‬ ‫همــکاری هایی را که قبــل از ان بین بخش های مختلف‬ ‫دو وزارتخانه انجام می شد‪ ،‬به عنوان زمینه ساز گسترش و‬ ‫توسعه همکاری های بخش علم و فرهنگ منجر شود‪ .‬وی‬ ‫یاداور شــد‪ :‬مجموعه دانشگاهی و به خصوص وزارت علوم‪،‬‬ ‫تحقیقات و فناوری تشــکیل مجمــع مراکز فرهنگ پژوهی‬ ‫را بــه فال نیک می گیرد و این نویــد را می دهم که جامعه‬ ‫دانشگاهی امادگی الزم را برای کارهای پژوهشی دارد‪ .‬این‬ ‫تفاهم نامه در ‪ ۱۰‬ماده با اهدافی همچون بستر سازی برای‬ ‫نشر مشترک اثار دانشگاهی با ناشران بین المللی‪ ،‬همکاری‬ ‫برای سرعت بخشیدن به روند توسعه نشر دیجیتال در حوزه‬ ‫دانشگاهی‪ ،‬جهت دهی مطالعات قرانی دانشجویان و اساتید‬ ‫دانشــگاه ها و مراکز پژوهشــی و همکاری برای عرضه اثار‬ ‫تالیفی ارزشمند در حوزه نشر دانشگاهی در بازارهای داخلی‬ ‫و بین المللی نشر به امضای وزرای علوم‪ ،‬تحقیقات و فناوری‬ ‫و فرهنگ و ارشاد اسالمی رسید‪.‬‬ ‫رییس بنیاد مستضعفان‪:‬‬ ‫موزه هنر کاخ مرمر از ‪ ۲۰‬اسفند‬ ‫اماده بازدید مردم می شود‬ ‫رییس بنیاد مستضعغان گفت‪ :‬از ‪۲۰‬اسفند ماه‪ ،‬موزه سردار‬ ‫اسمانی و موزه هنر ایران در کاخ مرمر اماده بازدید مردم‬ ‫می شود که البته این بازدید با رعایت پروتکل های خاص‪،‬‬ ‫شیوه نامه های بهداشتی و نوبت بندی انجام می شود‪ .‬سید‬ ‫پرویز فتاح در مراســم افتتاح همزمــان مجتمع فرهنگی‬ ‫موزه ای سردار اسمانی و موزه هنر ایران با اشاره به تالش‬ ‫زیــادی که برای راه اندازی ایــن مجتمع موزه ای صورت‬ ‫گرفته‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬مرمت ساختمان دفینه از نظر سازه ای‪،‬‬ ‫کار بی بدیلی بود که به همت متخصصان انجام شــد؛ اما‬ ‫عالوه بر این کار بزرگ‪ ،‬به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی‬ ‫در این موزه که هرکدام ارزش بسیاری در تراز بین المللی‬ ‫دارند‪ ،‬کار بزرگتری بود که به خوبی به پایان رسید‪.‬‬ ‫بهمن بابازاده‬ ‫تحرکات مشکوک یک شبکه ماهواره ای به نام «دی دی تی وی» در ترکیه برای اغفال و جذب‬ ‫هنرمندان ایرانی مورد پیگیری جدی سیستم قضایی ترکیه قرار گرفته و مدیران و گردانندگان‬ ‫این شبکه از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار گرفته اند‪.‬‬ ‫در هفته های گذشــته انتشــار گزارش هایی مبنی بر مهاجرت عده ای از هنرمندان و بازیگران‬ ‫ایرانی به ترکیه و اغاز فعالیت های رســمی و هنری انها در شــبکه ای ماهواره ای به نام «دی‬ ‫دی تی وی» خبرساز شد و روزنامه ها و سایت های داخلی درباره این موضوع مطالبی را منتشر‬ ‫کردند‪.‬‬ ‫این شــبکه ماهواره ای که به پوششــی بزرگ برای سیستم پولشویی و فیشینگ گردانندگانش‬ ‫تبدیل شده‪ ،‬عامل اصلی مهاجرت ایتک جاوید نژاد (بازیگر سریال همگناه)‪ ،‬رضا شیری و مهراد‬ ‫جم (خواننده های پاپ)‪ ،‬بوده اند و افشــای جزییات این مهاجرت ها باعث شــد پیگیری جدی‬ ‫سیستم قضایی ایران درباره گردانندگان این شبکه به اینترپل وصدور اعالن قرمز برای دو مدیر‬ ‫این شبکه منجر شود‪.‬‬ ‫این گروه برای جنجال سازی و داغ نگه داشتن تنور سایت های قمار و شرط بندی نیاز به چنین‬ ‫اقداماتی دارند و مقر اصلی انها هم در اســتانبول است‪ .‬امیرساالر مجدزاده طباطبایی و علیرضا‬ ‫فاتحی گردانندگان این شبکه هستند که سابقه ای زیادی در حوزه قمار در ایران و ُدبی و ترکیه‬ ‫دارند وهر دو تحت تعقیب قرار گرفته اند‪.‬‬ ‫ایتک جاویدنژاد بازیگر ســریال همگناه با پیشــنهاد اغواکننده این شــبکه به استانبول رفت و‬ ‫کشــف حجاب کرد و به عنوان مجری شــبکه دی دی تی وی در ترویج قمار فعالیت هایش را‬ ‫ماه هاســت که اغاز کرده است‪ .‬شبکه ای که ابایی ندارد که منابع اصلی مالی خود را برامده از‬ ‫ســایت های قمار و شرط بندی اعالم کند و بارها با پخش اگهی های رنگارنگ‪ ،‬مخاطبانش را به‬ ‫حضور در این سایت ها و قمار ترغیب کند‪ .‬این رسانه که عمده هدف گذاریهایش انتشار برجسته‬ ‫اخبار منفی علیه ایران و نظام جمهوری اســامی اســت‪ ،‬به تازگی در جدیدترین بخش خبری‬ ‫خود سناریوهایی را علیه برخی مسئولین نظام اغاز کرده است‪.‬‬ ‫خبرگزاری اناتولی ترکیه در گزارشی از روند فعالیت های کانال های ایرانی که منابع مالی و دفتر‬ ‫رسمی انها در ترکیه قرار داد‪« ،‬دی دی تی وی» و «شبکه جم» را جزو اصلی ترین موارد ترویج‬ ‫قمار و تشویق به مهاجرت به این کشور و کشورهای اطراف ترکیه معرفی کرده است‪.‬‬ ‫این رسانه که بخش اعظم درامدش از تبلیغ سایتهای قمار‪ ،‬پولشویی و فیشنگ است‪،‬به تازگی‬ ‫پبشــنهاد همکاری جدی به دو خواننده پــاپ داخلی را نیز مطرح کرده کــه مورد قبول این‬ ‫هنرمندان قرار نگرفته است‪.‬‬ ‫نکته ای که هنوز مبهم مانده این اســت که ایا دی دی تی وی ارتباطی با باند امیرشقاقی دارد‬ ‫یا به منبع های دیگری متصل است؛‬ ‫همان گروهی که به واســطه چهره هایی چون پویان مختاری و دنیا جهانبخت توانستند ریحانه‬ ‫پارسا و مهراد جم را از بین هنرمندان داخلی جذب و وارد سیستم قمار کنند‪.‬‬ ‫گردهم هایی خانواده هنر در جشنواره «هنر زنده است»‬ ‫جشنواره «هنر زنده اســت» که با رویکرد حمایت از‬ ‫هنرمندان در دوران کرونا پایه گذاری شده‪ ،‬اولین روز‬ ‫خود را پشت سر نهاد‪ .‬این رویداد با هدف سرپانگه داشتن‬ ‫هنر در روزگاری که پاندمی کرونا اولویت ها را تغییر داده‬ ‫است‪ ،‬شروع به کار کرد‪ .‬از مهم ترین ویژگی های «هنر‬ ‫زنده است» گستردگی و پوشش همه بخش های خانواده‬ ‫بزرگ هنر است‪ .‬جمع کثیری از اهالی موسیقی‪ ،‬تئاتر‪،‬‬ ‫سینما و دیجیتال ارت در این رویداد گردهم امده اند‪.‬‬ ‫ساز و کار برگزاری اولین دوره «هنر زنده است» بر این‬ ‫اساس است که اثار مربوط به بخش موسیقی‪ ،‬تئاتر و‬ ‫دیجیتال ارت در پلت فرم تیوال بدون پرداخت هزینه‬ ‫و برخط در دسترس عموم قرار گرفته و بخش سینمای‬ ‫بلند‪ ،‬کوتاه و مســتند در محل باغ کتاب به صورت‬ ‫محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برای اهالی‬ ‫رسانه و هنرمندان به نمایش گذاشته می شوند‪ .‬در این‬ ‫گزارش مروری بر روز اول جشنواره داریم که در ادامه‬ ‫می خوانید‪.‬‬ ‫از فقر و طالق تا پیانوی فراموش شده دانشکده هنرهای زیبا‬ ‫سالن اصلی جشــنواره درسانس اول فیلم «پل هوایی» را به‬ ‫نمایش گذاشــت‪« .‬پل هوایی» که اثــر بلندی به کارگردانی‬ ‫حســین شــهبازی اســت و که ابوالفضل جمشیدی‪ ،‬حسام‬ ‫شــریف و ایمان نیکنــام در ان ایفای نقش می کنند‪ .‬این اثر‬ ‫که اولین تجربه شــهبازی به عنوان کترگردان است و نگاهی‬ ‫بــه فقر‪ ،‬طالق و ناهنجاری های اجتماعی دارد‪ .‬ســانس دوم‬ ‫مستندی به کارگردانی سهند سرحدی و سیدفرهاد قدسی با‬ ‫روایتی از ماجرای یک پیانوی رها شــده در دانشگاه هنرهای‬ ‫زیبــای تهران با نگاهی به تاریخ و گذشــته ان از دهه چهل‬ ‫تا به امــروز بود‪ .‬برگزارکننده های جشــنواره به منظور رفاه‬ ‫حال مراجعان کاهش تجمع سانســی را را برای تکرار فیلم ها‬ ‫درنظر گرفته بودند و اثر حسین شهبازی در سانس سوم برای‬ ‫کسانی که موفق به تماشا نشده بودند‪ ،‬تکرار شد‪ .‬پس از ان‬ ‫نشست نقد و بررســی با اجرای مازیار فکری ارشاد با حضور‬ ‫حداقلی اصحاب رسانه برگزار شــد‪ .‬نکته قابل توجه در این‬ ‫نشست صحبت ‍ های حسین شهبازی؛ کارگردان «پل هوایی»‬ ‫بود که با اشــاره به راه سختی که تا به رسیدن به این نقطه‬ ‫طی کرده‪ ،‬گفت‪« :‬ممنونم از کســانی که جلوی تئاترشــهر‬ ‫بــه من گفتند به خانه برو تو بازیگر نمی شــوی! فیلم درباره‬ ‫کسانی است که با چشم خود دیده ام و درشان را می شناسم»‬ ‫ســاغر خواجه امیری نویسنده فیلم هم برای جشنواره ارزوی‬ ‫پایداری کرد‪.‬‬ ‫توجه و حمایت از فیلم کوتاه‬ ‫از دیگــر ویژگی هــای منحصر به فرد جشــنواره «هنر زنده‬ ‫است» می توان به حضور پررنگ اهالی فیلم های کوتاه اشاره‬ ‫کرد‪ .‬توجه و اهمیتی که این رویداد به فیلمسازان حوزه فیلم‬ ‫کوتاه نشان داده به نوبه خود بی سابقه است‪ .‬حضور ‪ ۶۲‬فیلم‬ ‫کوتاه داستانی و ‪ ۲۴‬مســتند کوتاه اتفاقی است که پیش از‬ ‫این شــاهد ان نبوده ایم‪ .‬روز اول جشنواره هم یک سانس در‬ ‫سالن اصلی و چهار سانس در سالن شماره هشت باغ کتاب به‬ ‫نمایش فیلم های کوتاه اختصاص یافت‪ .‬اثار متعددی در این‬ ‫حوزه وجود داشتند و تنوع ژانر خوبی هم به چشم می خورد‪.‬‬ ‫مســاله دیگر حضور اثار شناخته شــده ای چون «وضعیت‬ ‫اورژانســی» ســاخته مریم اسمی خانی که ســیمرغ بلورین‬ ‫بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی ونهم فجر را در کارنامه کاری‬ ‫خود دارد در کنار کارگردانانی که اولین تجربه فیلمســازی‬ ‫خود را پشت ســر می گذارند‪ .‬این تنوع و رقابت حرفه ها و کم‬ ‫تجربه ها اتفاق مثبتی بود که «هنر زنده است» رقم زد‪.‬‬ ‫فعالیت دوباره تئاتری ها و وزنه سنگین بخش موسیقی‬ ‫اهالی تئاتر و موسیقی که در دوران کرونا بیشترین اسیب را‬ ‫دیدند و کمتر کســی به این حوزه ها توجه کرد‪ ،‬پرتعداد در‬ ‫جشنواره «هنر زنده است» حاضر شدند‪ .‬روز اول تئاتری ها از‬ ‫تنوع ژانری خوبی برخوردار بود و مخاطبان به صورت برخط‬ ‫به تماشای اثار عروســکی‪ ،‬پرفورمنس‪ ،‬مونولوگ‪ ،‬صحنه ای‪،‬‬ ‫خیابانی و کمدی نشستند‪ .‬بخش موسیقی هم که گروه های‬ ‫نام اشــنایی در ان هنرنمایی می کننــد روز اول را همچون‬ ‫تئاتــر متنوع اغاز کرد و گروه های اوازی اقایان و بانوان برای‬ ‫مخاطبان اجرا کردند‪ .‬توجه به حضور موســیقی الکترونیک‬ ‫در این بخش اتفاقی اســت که نمی توان ان را نادیده گرفت‪.‬‬ ‫رقابت گروه های اوازی‪ ،‬اجراهای گروهی‪ ،‬موسیقی الکترونیک‬ ‫با حضور دبیرها و داوران نام اشــنایی چون فردین خلعتبری‬ ‫وجه خوبی به بخش موسیقی این جشنواره بخشیده است‪.‬‬ ‫هنرهای امیخته با تکنولوژی‬ ‫حرکت جهان به ســمت تکنولوژی های روز و تغییری که با‬ ‫ســرعتی باورنکردنی رخ می دهد از اتفاقاتی اســت که هنر‬ ‫را هم تحت تاثیر قرار داده اســت‪ .‬برخورد هوشــمندانه ان‬ ‫اســت که ضمن حفظ هنرهای ســنتی که میراث کشور ما‬ ‫هســتند به ســمت تکنولوژی هم حرکت کنیــم و پذیرای‬ ‫هنرهای امیخته با تکنولوژی هم باشــیم‪ .‬توجه جشــنواره‬ ‫«هنر زنده است» به بخش دیجیتال ارت و اختصاص بخش‬ ‫مخصوص و فراهــم اوردن زمینه رقابت برای هنرمندان این‬ ‫عرصه نکته ای اســت که برگزارکننــدگان این رویداد به ان‬ ‫توجه کرده اند‪ .‬اثار بخش دیجیتال ارت در روز نخســت در‬ ‫ســایت تیوال بارگزری شدند و در دســترس مخاطبان قرار‬ ‫گرفتند‪ .‬روز نخست جشــنواره «هنر زنده است» بی حاشیه‬ ‫برگزار شــد و حضور اعضای خانــواده هنر در کنار یک دیگر‬ ‫اتفاق خوبی است که پیشــتر سابقه نداشته است‪ .‬نفس این‬ ‫گردهم ایی ســینما‪ ،‬تئاتر‪ ،‬موسیقی و دیجیتال ارت در یک‬ ‫رویداد می تواند بــه ایجاد تعامل میان هنرمندان کمک کند‬ ‫و این پیام را داشته باشــد که همه جنبه های هنر زنجیروار‬ ‫به هم وابسته اند و از هم تاثیر می گیرند و اسیب به هر کدام‬ ‫می تواند دیگری را را هم تحت تاثیر قرار دهد‪ .‬جشنواره «هنر‬ ‫زنده اســت» با مدیریت مازیار رضاخانــی و بهروز غریب پور‬ ‫رئیس شــورای سیاســت گذاری و حضور دبیران نام اشنایی‬ ‫چون کمال تبریزی‪ ،‬رضا کیانیان‪ ،‬فردین خلعتبری‪ ،‬محمود‬ ‫کالری و ســیف اهلل صمدیان دهم تا ‪ ۲۱‬اســفند به صورت‬ ‫برخط و حضور محدود برگزار می شود‪.‬‬ صفحه 2 ‫«سرزمیناوارگان»بهترینفیلم‬ ‫و «تاج» بهترین سریال گلدن گلوب ‪2021‬‬ ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 12‬اسفند ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1402‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یادداشت‬ ‫تئاتر تک نفره‬ ‫به مثابه نبرد بازیگر با خودش‬ ‫هفتادوهشتمین دوره جایزه گلدن گلوب باحضور دورادور شرکت کنندگان‪ ،‬برگزیدگان و داوران این دوره از جایزه‬ ‫«سرزمین اوارگان»‪ ،‬ساخته کلویی ژائو کارگردان جوان چینی االصل را به عنوان بهترین فیلم و فصل چهارم از‬ ‫سریال «تاج» را در مورد خانواده سلطنتی انگلیس به عنوان بهترین سریال شناخت‪ .‬هفتادوهشتمین جایزه گلدن‬ ‫گلوب برای شناخت بهترین فیلم و سریال های تولیدشده امریکایی در سال ‪ ۲۰۲۰‬و اوایل سال ‪ ۲۰۲۱‬به انتخاب‬ ‫انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یکشنبه (‪ ۲۸‬فوریه‪ ۱۰ ،‬اسفند) برگزار شد‪ .‬این مراسم که امسال دو ماه بعد‬ ‫از موعد مقرر به دلیل تحمیل شرایط همه گیری کرونا به صنعت فیلم و سریال سازی امریکا برندگان خود را‬ ‫شناخت‪ ،‬برای اولین بار فقط به صورت مجازی و پخش از شبکه تلویزیونی ان بی سی ارائه شد؛ در حالیکه حتی‬ ‫دو مجری این برنامه تینا فی (‪ ) Tina Fey‬از نیویورک و امی پوهلر ( ‪ )Amy Poehler‬از کالیفرنیا اجرای‬ ‫برنامه را در دو سوی سواحل امریکا برعهده داشتند و همه شرکت کنندگان و برندگان این جایزه نیز از خانه های‬ ‫خود مراســم را دنبال می کردند‪ .‬بر اساس این گزارش فصل چهارم از ســریال تاج (‪ )The Crown‬در مورد‬ ‫زندگی پرنسس دایانا‪ ،‬عروس پیشین خانواده سلطنتی انگلیس که توسط شرکت فیلم و سریال سازی نت فلیکس‬ ‫ساخته شده جایزه بهترین سریال درام را کسب کرد‪ .‬اما کورین (‪ )Emma Corrin‬و جاش او کانور (‪Josh‬‬ ‫‪ )O’Connor‬به ترتیب در نقش های دایانا و چارلز‪ ،‬ولیعهد انگلیس برنده جوایز نقش اول زن و مرد سریال درام‬ ‫را به عنوان اولین جایزه های گلدن گلوب خود به خانه بردند و جیلیان اندرسون (‪ )Gillian Anderson‬نیز‬ ‫برنده جایزه نقش مکمل شد‪.‬‬ ‫افزون بر این فیلم سرزمین اوارگان (‪ ،)Nomadland‬ساخته کارگردان جوان (سی ویک ساله) چینی االصل‬ ‫کلویی ژائو (‪ ).Chloé Zhao‬نیز برنده جایزه بهترین فیلم درام شد‪ .‬وی دومین زن و اولین زن رنگین پوستی است‬ ‫که توانسته برنده جایزه بهترین کارگردانی در تاریخ گلدن گلوب شود‪ .‬فیلم سرزمین اوارگان داستان زن امریکایی‬ ‫شصت ساله ای است که بعد از ماجرای رکود اقتصادی بزرگ سال ‪ ۲۰۱۲‬در امریکا همه چیز را از دست می دهد‬ ‫و سفری را در کرانه غربی این کشور اغاز می کند‪.‬‬ ‫بقیه برندگان گلدن گلوب‪ ۲۰۲۱‬شامل این اثار است‬ ‫بهترین فیلم موزیکال یا کمدی‪ :‬بورات ‪،)Borat Subsequent Moviefilm( ۲‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد درام‪ ،‬چادویک بوزمن برای فیلم بلک باتم ما رینی (‪،)Ma Rainey’s Black Bottom‬‬ ‫بهترین بازیگر زن درام اندرا دی برای امریکا علیه بیلی هالیدی (‪،)The United States vs. Billie Holiday‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی ساشا بارون کوهن برای بورات ‪،۲‬‬ ‫بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی رزا موند پایک برای خیلی اهمیت می دهم (‪،)I Care a Lot‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد نقش مکمل دنیل کالویا برای یهودا و مسیح سیاه (‪،)Judas and the Black Messiah‬‬ ‫بهترین بازیگر زن نقش مکمل جودی فاستر برای موریتانیایی (‪ ،)The Mauritanian‬‬ ‫بهترین فیلمنامه ارون سورکین برای دادگاه شیکاگو ‪،۷T The Trial of the Chicago( ۷‬‬ ‫بهترین انیمیشن بلند روح‪ ،‬بهترین فیلم خارجی زبان میناری (‪ )Minari‬فیلمی از کره جنوبی‪،‬‬ ‫بهترین سریال کمدی شیتس کریک (‪ ،)schitt›s creek‬بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی گامبی وزیر‬ ‫(‪،)The Queen›s Gambit‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد سریال های کمدی جیسون سودیکیس برای تد السو (‪،)ed Lasso‬‬ ‫بهترین بازیگر زن سریال های کمدی کاترین اوهارا برای شیتس کریک‪،‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد مینی سریال یا فیلم تلویزیونی مارک رافلو برای می دانم چقدر حقیقت دارد (‪I Know This‬‬ ‫‪،)Much Is True‬‬ ‫بهترین بازیگر زن مینی سریال یا فیلم تلویزیونی ان یا تیلور جوی برای گامبی وزیر‪،‬‬ ‫بهترین بازیگر مرد نقش مکمل مینی سریال یا فیلم تلویزیونی جان بویه گا برای تبر کوچک (‪)SmallAxe‬‬ ‫نگاهی به فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی»‬ ‫حمید صنیعی منش‬ ‫امریکایی ترینفیلمانتقادیهالیوود!‬ ‫تماشای فیلم سینمایی دادگاه‪ 7‬شیکاگویی این تلقی را به ذهن متبادر‬ ‫می کند که با فیلمی علیه نظام سیاسی امریکا روبرو هستیم؛ اما ایا این‬ ‫سخن واقعیت دارد؟ داستان فیلم از این قرار است که در سال ‪1968‬‬ ‫ریچارد شــولتز دستیار دادستان کل با بازی جوزف گوردون لویت‪ ،‬با‬ ‫خط دهی دادستان جمهوری خواه که بعد از دولت دموکرات بر سر کار‬ ‫امده اســت باید علیه هفت نفر به اتهام شورش و دعوت به اشوب در‬ ‫دادگاه شیکاگو کیفر خواست صادر کند‪ .‬در طرف دیگر ویلیام کانستلر‬ ‫با بازی مارک رایلنس و لئونارد واینگالس بازی بن شــنکمن‪ ،‬وکالت‬ ‫متهمین را بر عهده می گیرند‪ .‬دادگاه به ریاست قاضی جمهوری خواه‬ ‫یعنی جولیس هافمن با بازی فرانک النگال) تشکیل می شود‪.‬‬ ‫اتهام این هفت نفر چیزی نیست جز اقدام علیه نظم عمومی و اخالل‬ ‫در ان و شورش‪ .‬در حالی که پلیس اغازگر این شورش خیابانی است‬ ‫و حاال دولت جمهوری خواه برای اینکه سروکله هیپی های ضدجنگ‬ ‫دوباره پیدا نشود می خواهد انان را روانه زندان کند تا درس عبرتی برای‬ ‫دیگران شود‪.‬‬ ‫اما ایا دادگاه ‪ 7‬شیکاگویی رویه ای ضد سیستم امریکا دارد و می خواهد‬ ‫شعار مرگ بر امریکا دهد؟‬ ‫ناگفته نماند این اولین بار نیست که در سینمای امریکا با فیلمی روبرو‬ ‫می شویم که سویه های انتقادی نسبت به ساختار سیاسی امریکا دارد‬ ‫و قبل از این بارها فیلم هایی در ژانر درام‪ ،‬جاسوســی‪ ،‬اکشن‪ ،‬کمدی‬ ‫و‪ ...‬داشتیم که به نقد سیستم دست زده اند و از این نظر دادگاه هفت‬ ‫شیکاگوییپدیدهجدیدینیست‪.‬ایندستفیلم هایاصطالحاًانتقادی‬ ‫هیچ وقت شــعار مرگ بر امریکا را نمی دهند و در واقع علیه کلیت و‬ ‫موجودیت سیاسی خود نیستند بلکه تنها با نقدهایی جزئی و سانسور‬ ‫شده تالش می کنند تا سوپ اپ اطمینانی باشند برای جامعه‪.‬‬ ‫کاربرد دیگر فیلم های مذکور این است که بتواند به نوعی یک جریان‬ ‫سیاسی یا بخشی از تاریخ را تطهیر کند‪ .‬به عنوان مثال فیلم دادگاه‬ ‫‪ 7‬شــیکاگویی برای تطهیر و جان بخشیدن به حزب دموکرات برای‬ ‫پیروزی در انتخابات امسال امریکا و سرکار امدن بایدن دموکرات بعد‬ ‫از ترامپ جمهوری خواه نقش افرین بود و به قول برخی از رسانه های‬ ‫امریکایی اکران فیلم واقعاً به موقع بود‪.‬‬ ‫اما فیلم های شبه انتقادی در سینمای امریکا چگونه فیلم هایی هستند‬ ‫و از چه خصوصیاتی برخوردارند؟‬ ‫قبل از هر چیز باید اذعان کرد که این فیلم ها از سبک و فرمی کام ً‬ ‫ال‬ ‫امریکاییبرخوردارندوازفضاینئورئالیسمانتقادیسیاهمانندسینمای‬ ‫ایتالیا و یا مانند فیلم های ایرانی خودمان که با نگاه و قابی بسته و به‬ ‫شدت تلخ روایت می شوند نیستند بلکه تمام عناصر فیلم سازی برای‬ ‫داشتن فیلمی حتی قهرمانی و ملی گرایانه مانند تناژ رنگ و نور جذاب‪،‬‬ ‫موسیقی پرنشاط‪ ،‬دیالوگ های شوخ طبعانه و فیلمنامه ای در راستای‬ ‫منافع ملی امریکا را دارا است‪.‬‬ ‫نکته دیگر اینکه عموم این فیلم های موســوم بــه انتقادی در ظرف‬ ‫تاریخ روایت می شوند و کمتر از زمان حال و اکنون جامعه امریکایی‬ ‫برخوردارند‪ .‬فیلم های تاریخی که بخشــی از تاریخ که در ان اتفاق و‬ ‫واقعه ای که رفتارهای غلط سیاسیون امریکایی کامال عیان است و باعث‬ ‫شده که تاریخ علیه انان نمره منفی ثبت کند‪.‬‬ ‫به عنوان مثال اسپیلبرگ در دو فیلم به رنگ ارغوان و امیستاد تاریخ‬ ‫برده داری امریکا را به نگاهی کام ً‬ ‫ال تلخ و تیره می سازد‪ .‬ایا می توان تاریخ‬ ‫برده داری را از امریکا حذف کرد؟ جواب روشــن است منفی است اما‬ ‫برای ان چه فکری باید کرد که بتوان ضمن اینکه ان جریان بخشی از‬ ‫تاریخ امریکا است کاری کرد که ابرو و جایگاه سیاسی و تاریخی امریکا‬ ‫در جهان و دفتر بزرگ تاریخ مثبت تلقی شود؟‬ ‫اینجا فیلمسازان امریکایی و هالیوود که باید انان را شوالیه های فرهنگی‬ ‫خواند وارد عمل می شــوند و با نگاهی نیمه تاریک و نیمه روشن به‬ ‫بازسازی تاریخ و به بهتر است بگوییم دراماتیزه کردن تاریخ می پردازند‪.‬‬ ‫درام سازی تاریخی که در ان در نزدیک ترین حالت به واقعیت تاریخی‬ ‫انچه که می ماند تثبیت و برجسته سازی منافع ملی و میهنی ساختار‬ ‫کلی سیاسی ایاالت متحده امریکا است‪ .‬گویی حتی اگر پرچم امریکا‬ ‫در فیلم علنا به اهتزاز درنیاید‪ ،‬سایه بلند ان روی فیلم سنگینی می کند‬ ‫و به صورت غیرمســتقیم در ذهن و فکر مخاطب اقتدار و وزانت این‬ ‫سیستم را جا می اندازد‪.‬‬ ‫در این دســت فیلم های سینمایی نظام حقوقی و سیاسی قهرمان و‬ ‫برنده نهایی خود فیلم است‪ .‬عموماً وکال و یا مسئولین سیاسی در این‬ ‫فیلم ها چهره هایی نزدیک به جریان رسمی امریکا هستند که شاید‬ ‫نقاط منفی در کارنامه خود داشته باشند اما هرچه باشد برای مصلحت‬ ‫امریکا و سیستم سیاسی ان به گونه ای عمل می کنند که فیلم علیه‬ ‫تمامیت سیاسی امریکا تمام نشود‪ .‬به عنوان مثال در همان دو فیلم‬ ‫ضدبرده داری که صورتی راستین و حقیقت گو دارد در نهایت در خدمت‬ ‫اقدامات ابراهام لینکولن در جریان لغو نظام برده داری امریکا اســت‪.‬‬ ‫فیلم هایی که عامدانه زاویه دوبین خود را به درون دادگاه و یا کاخ سفید‬ ‫می برند تا اقتدار قضایی و سیاسی کشور عمو سام برجست ه شود‪.‬‬ ‫در درام های حقوقی‪ ،‬تاریخی و یا سیاسی ریشه فساد حتی اگر از درون‬ ‫سیستم نمایان شود‪ ،‬از درون سیستم هم حل می شود‪ .‬هیچ وقت وکال‬ ‫ویاقضاتومامورینامنیتیکاراکترهایضدسیستموضدملینیستند‬ ‫بلکه هویت به شدت امریکایی دارند‪ .‬انها از جهان بیرون و با نگاه متبختر‬ ‫نسبت به مردم و بدنه کشور و نظام سیاسی نیستند و فیلم هم مانند‬ ‫انان مردمی و ملی است و نگاه توریستی و نخبه ساالر و از باال به مردم و‬ ‫منافع ملی ندارد‪ .‬اینگونه فیلم های انتقادی هالیوود‪ ،‬ملی ترین فیلم های‬ ‫امریکا به حساب می ایند‪.‬‬ ‫حتی اگر دادگاه فیلمی مانند دادگاه هفت شــیاکاگویی با سویه های‬ ‫انتقادیعلیهقاضیجمهوریخواهباشدبازدرپایانبندیفیلممی گوید‬ ‫که متهمین فیلم که به خاطر بازی های سیاسی دستگیر شده اند با رای‬ ‫دادگاه ازاد می شوند‪ .‬عالوه بر این فیلم با بدنام کردن جمهوری خواهان‬ ‫تالش دارد که پرچم دموکرات ها را باال بیارود و برای همین چهره منفور‬ ‫از قاضی ترسیم کردن چندان هم وجهه ضدامریکایی ندارد‪.‬‬ ‫در فیلم هیچ وقت نمادهای ملی و سیاســی مانند پرچم زیر سوال‬ ‫نمی رود بلکه در صحنه ای که تظاهرات سیاسی مردم در خیابان ها‬ ‫دیده می شود‪ ،‬دختری با پرچم امریکا در حالی که همراه جمعیت به‬ ‫سمت مقر پلیس حرکت می کند به عنوان ادم هایی که می خواهند‬ ‫فقط بســاط جنگ ویتنام برچیده شود حضور دارد و این سکانس‬ ‫یعنی امریکای ضدجنگ!‬ ‫دادگاه هفت شیکاگویی با لحاظ کردن این عناصر و دیگر مولفه های‬ ‫سینمای درام بدنه امریکایی تالش قابل قبولی برای هشداری سیاسی‬ ‫و اجتماعی در زمانه انتهای ترامپیسم از اب درامده است‪ .‬این فیلم که‬ ‫چندین بار قرار بود ساخته شود اما هربار به دلیلی متوقف شد امسال‬ ‫در نهایت توسط فیلمنامه نویس فیلم «شبکه» ساخته دیوید فینچر‬ ‫یعنی ارون ســورکین ساخته شد‪ .‬دادگاه ‪ 7‬شیکاگویی می خواهد با‬ ‫قاب بندی از امریکا دهــه ‪ 1960‬و اتفاقات تلخ و ملتهب ان روزهای‬ ‫کشور از خطرات حضور دوباره یک جمهوری خواه دیوانه به نام ترامپ‬ ‫بگوید‪ .‬فیلم در سالی ساخته شد که اتش اشوب های خیابانی در امریکا‬ ‫به علل مختلفی هربار زبانه می کشید و مردم را به جان هم می انداخت‪.‬‬ ‫ساخت فیلمی که به اسم نقد سیاسی تبعات تلخ اشوب ها را به زبان هنر‬ ‫برای مردم بازنمایی کند باید اهمیت داشته باشد‬ ‫برای همین فیلم او در قالب فیلم های کارگردانانی مانند اسپیلبرگ و یا‬ ‫اسپایک لی و حتی تاحدودی الیور استون فیلمی ضدجمهوری خواه و‬ ‫دموکراتی است تا بتواند در لفافه‪ ،‬نقدهای سیاسی خود را بدون اینکه‬ ‫هجمه ای فرهنگی علیه ساختار و بدنه سیاسی کشور کرده باشد بسازد‪.‬‬ ‫یکی از رویه های معمولی که نســبت به این فیلم ها وجود دارد جوایز‬ ‫سینمایی اصلی هالیوود است‪ .‬فیلم هایی که خالی از نگاهی تند و تیز‬ ‫علیه امریکا و جریانات سیاسی اصلی ان باشند همواره مورد تقدیر در‬ ‫جشن های سینمایی هالیوود خصوصاً اسکار قرار می گیرند‪ .‬چیزی که‬ ‫باعث می شود برخی از قلم به دستان وطنی ما نیز ان را نشان از چتر باز‬ ‫حمایتی حکومت از هنرمندان علیه خودش و یا فضای باز و ازادی بیان‬ ‫قلمداد کنند درحالی که نمی دانند فیلمی اگر به صورت واضح به عنوان‬ ‫مثال همراهی و در خدمت بودن امریکا را نسبت به اسرائیل نشان دهد‬ ‫رسما با سناریوی سانسور حداکثری روبرو خواهد شد‪ .‬مانند فیلم مصائب‬ ‫مسیحملگیبسونکهحتیبرایساختنتوانستحمایتاستودیوهای‬ ‫هالیوود را داشته باشد و به سراغ دفاتر فیلمسازی اروپایی رفت و عنوان‬ ‫مستقل ترین فیلم پرفروش تاریخ هالیوود را از ان خود کرد‪.‬‬ ‫اما به نظر می رسد و باید احتمال داد که فیلم دادگاه ‪ 7‬شیکاگویی از‬ ‫ان فیلم ها است که ضمن نامزدی در بخش های اصلی اسکار صاحب‬ ‫حداقل یکی از بخش های مهم ان خواهد شد‪.‬‬ ‫یکی دیگر از نکات مهم فیلم خود هیپی ها و فلسفه انان است که در‬ ‫فیلم ناقص بیان می شود‪ .‬هیپی ها انسان هایی ضدجنگ بودند اما انچه‬ ‫انان را وادار به تجمعات کرد صرفاً توقف جنگ نبود بلکه اهمیت جان‬ ‫انسان های در جنگ نیز به صورت روشن برجسته بود اما فیلم صرفا به‬ ‫اهمیت جان سربازان امریکایی بسنده می کند‪ .‬مدافعان واقعی حقوق‬ ‫بشر تنها به فکر توقف اتش بس به نفع کشور خود نستند بلکه جان‬ ‫انسان ها ورای هر نژادی برای انان اهمیت دارد اما فیلم امریکایی دادگاه‬ ‫‪ 7‬شیکاگویی تنها جان سربازان خود را اولی می داند زیرا اگر بخواهد‬ ‫اهمیت جان مردمان ویتنام را بر زبان اورد ســیلی محکمی بر گوش‬ ‫امریکا زده است که ســالیان درازی است جان هزاران انسان بی گناه‬ ‫را در جهان بر ســر جنگ طلبی گرفته اســت و ابروی خود در پیش‬ ‫چشمان مردم جهان می برد که فیلم را تماشا می کنند‪ .‬اما فیلم متزورانه‬ ‫بارها شعاری که معترضین سر می دهند را بیان می کند که دنیا تماشا‬ ‫می کند و شــاهد است! اما فیلم روی فضاحت بار جنگ ویتنام یعنی‬ ‫کشتار مردم بی گناه ویتنام را نمایش نمی دهد و مردم جهان را شاهد‬ ‫وقایع تلخ جنگ ظالمانه امریکا با ویتنام نمی کند و دروغ می گوید‪ .‬این‬ ‫همان روایت گری فیلم های هالیوودی و دراماتیزه سازی تاریخی ناقص و‬ ‫سانسوری است که برای منافع ملی و تطهیر کاخ سفید ساخته می شود‪.‬‬ ‫داریوشنصیری‪-‬نویسنده‪،‬بازیگروکارگردان‬ ‫به گواه تاریخ نمایش‪ ،‬اولیــن نمایش و تئاترها با یک‬ ‫بازیگر بــه روی صحنه اجرا می شــدند و به تدریج بر‬ ‫تعداد بازیگران افزوده شــد اما نمایش تک نفره را می‬ ‫توان هنوز به عنوان شاخص بازیگری در نظر گرفت‪.‬‬ ‫تئاترتک نفره یــا منودرام یعنی نبرد بازیگر با خودش‬ ‫روی صحنه‪ .‬تئاتر تک نفره یعنی حرکت روی لبه تیغ‪ .‬با‬ ‫کوچکترین لغزش‪ ،‬بازیگر به قعر»دره نا بازیگری»سقوط‬ ‫می کند‪ .‬ایســتایی او برای نشــان دادن قدرت بدنی و‬ ‫تمرکزش همچون کشمکش کشتی گیری با یک حریف‬ ‫خیالی است‪ .‬حریفی که از ذهن خود می زاید و با نفس‬ ‫خود به ان جان می بخشد‪ .‬حریفی که خودش را یکبار‬ ‫دیگر در ان متولد می کند و باز همچون ماری دو ســر‬ ‫در دل خود می پیچد‪.‬‬ ‫شــاید برای هر یک از هنرمندان جوانی که قصد دارند‬ ‫دنیــای بازیگری را ادامه دهند‪ ،‬بازی در نمایشــی تک‬ ‫نفره جذاب باشــد‪ ،‬ولی پیــش از ان باید گفت بازیگر‬ ‫نمایش هــای تک نفره تنها یک بازیگر نیســت بلکه او‬ ‫بایــد از تمام ظرفیت های محیطی و حتی بدنی و بیانی‬ ‫خود در راســتای به تصویر کشیدن لشکری در صحنه‬ ‫اســتفاده کند‪ .‬این مقوله نیازمند پیگیری مهارت های‬ ‫مختلف بازیگری است‪ .‬در این نوع از نمایش باید بیش‬ ‫ازحد متعارف از مهارت های بازیگری سود جست‪.‬‬ ‫نخســتین امر برای تداوم ریتم اثــر دراماتیک‪ ،‬تمرکز‬ ‫بازیگر اســت‪ .‬چنانچه بازیگر نمایش های چند پرسوناژ‪،‬‬ ‫تمرکز خود را از دست بدهد‪ ،‬دیگر بازیگران‪ ،‬این خالء‬ ‫را جبــران می کنند امــا در نمایش تک نفره خالء‪ ،‬هر‬ ‫ان‪ ،‬بزرگتر و بزرگتر می شود و دامنه ان تا مهارت های‬ ‫بیانــی‪ ،‬بدنی و حتی دیالوگ های از برشــده بازیگر نیز‬ ‫ادامــه پیدا می کند‪ .‬بنابراین نخســتین رکن بازی در‬ ‫نمایش های تک نفره حفظ تمرکز است‪.‬‬ ‫در مرحلــه دوم قدرت بدنی بازیگر قابل توجه اســت‪.‬‬ ‫اینکه سیالیت زمانی و مکانی اثر در جریان مهارت های‬ ‫بدنی بازیگر استفاده شود‪.‬‬ ‫حــرکات پانتومیم‪ ،‬پرفورمنس‪ ،‬بازی با ســایه یا حتی‬ ‫نوعی از حرکات ژیمناســتیک که در دیدگاه های تئاتر‬ ‫مدرن همچون بیومکانیک میرهولد مطرح میشود‪ ،‬قابل‬ ‫تامل است ‪.‬‬ ‫بازیگری که دارای مهارت های کامل بدنی اســت‪ ،‬بی‬ ‫انکه حتی دیالوگی را بر زبان براند‪ ،‬میتواند ســاعت ها‬ ‫مخاطــب را با خود همراه کند‪ .‬هرچند نمایش اساســا‬ ‫نمایش تک نفره نیســت اما قابلیت های بدنی بازیگران‬ ‫برای درک موضوع‪ ،‬مثال قابل تاملی است‪.‬‬ ‫در مرحله ســوم دیالوگ یا بهتر است بگوییم منولوگ‪،‬‬ ‫اهمیت دارد‪ .‬منولــوگ توانایی بیانی بازیگران را تاکید‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫خــارج از این نوع تواناییها باید به شــیوه درک نقش و‬ ‫درک متن از ســوی بازیگر نیز اشاره کرد‪ ،‬زیرا بازیگری‬ ‫که نتواند متن نمایش های تک نفره را به درستی درک‬ ‫کند؛ در یک باتالق کوچک اما عمیق گرفتار امده‪ ،‬زیرا‬ ‫بازیگر دیگری در صحنه وجود ندارد تا او را به ســمت‬ ‫درست هدایت کند‪.‬‬ ‫بنابراین درک نقش و درک دیالوگ ها و منولوگ ها برای‬ ‫این نوع تئاتــر اهمیت خاصی دارد‪ .‬در غیر این صورت‬ ‫نمایش دچار شــعارزدگی‪ ،‬خاطره گویی و‪ ...‬میشود اما‬ ‫اگر با قــدرت‪ ،‬انرژی و خالقیت کافی روی صحنه برود‬ ‫حتی از نمایش های پرزرق و برق نیز پیشی می گیرد‪.‬‬ صفحه 3 ‫خوانندگان برای حضور در برنامه های پربیننده ‪ 100‬میلیون می دهند!‬ ‫در پشت پرده تیتراژهای تلویزیون چه خبر است؟‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1402‬سه شنبه‪ 12‬اسفندماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪12:00‬‬ ‫‪16:52‬‬ ‫‪17:13‬‬ ‫‪05:37‬‬ ‫‪07:07‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫اهنگســازی در برنامــه «شــب های هنر» با اشــاره بــه مافیای‬ ‫موســیقی‪ ،‬گفت‪ :‬کار به جایی رســیده که تهیه کننده ای با افتخار‬ ‫می گوید تیتراژ تلویزیونی را انقدر می فروشــم‪ .‬یکی از موضوعات‬ ‫مهــم در تلویزیون‪ ،‬موضوع تیتراژ ســریال ها و حضور خوانندگان‬ ‫در برنامه های تلویزیونی خصوصاً مناســبت ها اســت‪ .‬نکته ای که‬ ‫پیش از این از مدیرکل موســقی و ســرود سازمان صداوسیما هم‬ ‫پیگیرش شــدیم؛ چرا که تیتراژها هم مانند سایر قطعات موسیقی‬ ‫باید از دفتر و موسیقی و ســرود مجوز پخش بگیرند‪ .‬اتفاقاً در ان‬ ‫گفت وگــو محمدمهدی نراقیان به این نکته اشــاره کرد که‪« :‬یک‬ ‫خواننــده با اجرای یک تیتــراژ به مقدار قابل توجهی در مســیر‬ ‫حرفه ای پیشــرفت می کند‪ .‬از نظر ما صرفاً مجوز پخش داشــتن‬ ‫برای انتخاب تیتراژ برنامه مالک نیســت؛ بلکــه باید بین کیفیت‬ ‫موسیقی تیتراژ و صالحیت عوامل ان با برنامه و اهمیت ان تناظر‬ ‫وجود داشته باشد‪ ».‬مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما‬ ‫همچنین در پاســخ به این سوال که برای جلوگیری از رفتا ِر تیمی‬ ‫و به گونه ای مافیا در موســیقی تیتراژ و یا حضــور خوانندگان در‬ ‫برنامه های تلویزیونی چه تمهیداتی را در دســتور کار دارید‪ ،‬تاکید‬ ‫کرد‪« :‬جریان غالبی در فضای تجاری موســیقی ما وجود دارد که‬ ‫لزوماً یک نفر یا دو نفر هم نیست‪ .‬سازوکارهای اقتصادی و سیاسی‬ ‫و ســلیقه و مخاطب جامعه این جریان غالب را شــکل می دهد‪ .‬به‬ ‫هــر حال این جریــان غلب طبیعتاً اثــرش را روی انتن تلویزیون‬ ‫هم می گذارد‪ ».‬در برنامه شــب های هنر‪ ،‬بهنام صبوحی اهنگساز‬ ‫شــناخته شــده به نکاتی قابل تامل درباره پرداخت پول برخی از‬ ‫خواننده ها بــه برنامه های پربیننده برای رونق کنسرت هایشــان‪،‬‬ ‫پشــت پرده تیتراژهای تلویزیونی و مافیای موسیقی اشاره کرد که‬ ‫مشــروح ان در ادامه از نظرتان می گذرد‪ :‬بهنام صبوحی با اشاره به‬ ‫اینکه خیلی از موسیقی های امروزی فست فودی اند‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬در‬ ‫دهه های قبل کارهایی ســاخته می شدند که تاریخ مصرف داشتند‬ ‫و هنوز هم ماندگار و دلچســبند اما ارام ارام ان عمق بخشی ها در‬ ‫ساخت موســیقی کمرنگ شد و موسیقی ها ماهیت فست فودی به‬ ‫خودش گرفت‪ .‬شاید یکی از دالیل دیگر این توجه عمیق در ساخت‬ ‫موســیقی به این نکته هم برگردد که هنوز ان دوره بحث بیزینس‬ ‫و پول مطرح نبود‪ .‬وی افزود‪ :‬متاســفانه بحث بیزینس و پول وارد‬ ‫موسیقی شــد و این درامدهای اشفته ای که از کنسرت ها بدست‬ ‫می ایند روند موسیقی را به سمت دیگری برد‪ .‬در این یکی دو دهه‪،‬‬ ‫به جــرات می توانم بگویم با احترام به تمام دوســتان خواننده‪ ،‬ما‬ ‫خواننده مولف نداریم‪ .‬خواننده های ما االن بدون نقشه جلو می روند‬ ‫و فقط دنبال این موضوع اند که هوادارشــان چه می خواهد و ان را‬ ‫می خوانند‪ .‬صبوحی خاطرنشــان کرد‪ :‬خواننده باید خودش باشد و‬ ‫شنونده را جذب کند‪ .‬دالیلی که کارها ضعیف شده و خواننده های‬ ‫امروزی فکر می کنند مردم چه می پسندند ان اثر را اجرا می کنند؛‬ ‫در گذشــته این طور نبود و مردم خواننده های خوب را خودشــان‬ ‫انتخــاب می کردند و خواننده تنها به اجرای کار خوب فکر می کرد‬ ‫حتی اگر طرفدارانش ریزش داشــته باشند‪ .‬خواننده های االن یک‬ ‫مقداری بالتکلیفند و هرکدام شان هرکاری می کنند‪ .‬این اهنگساز‬ ‫شــناخته شده به پایین امدن ســلیقه مخاطب اشاره کرد و گفت‪:‬‬ ‫امروز سلیقه ها هم تغییر کرده و در این پایین امدن سلیقه و ذائقه‪،‬‬ ‫ما خودمان مقصریم‪ .‬البته فکــر می کنم مردم هم وظیفه دارند از‬ ‫کارهای خوب حمایت کنند‪ ،‬چون موســیقی جزو هویت فرهنگی‬ ‫یک جامعه است‪ .‬همان طور که در کشورهای دیگر برای موسیقی‪،‬‬ ‫سوبســید و امتیازات ویژه قائل می شــوند‪ .‬او در بخش دیگری از‬ ‫این گفت وگو به معضل کارهای سفارشــی اشاره کرد و افزود‪ :‬یکی‬ ‫از معضالت این ســال ها‪ ،‬کارهای سفارشــی و بدون هیچ استفاده‬ ‫اســت‪ .‬گاهی وقتی کار فاخر تولید می شــود که ان دلچســبی را‬ ‫برای مخاطب ندارد؛ در سینما هم این اتفاق می افتد که با بهترین‬ ‫لوکیشــن ها و طراحی صحنه و بازیگر هم در معرض دی ِد مخاطب‬ ‫قرار می گیرد هیچ لذتی را منتقل نمی کند‪ .‬صبوحی به انتقاد از رها‬ ‫شــدن اموزش موسیقی‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬این هزینه کردن چه فایده ای‬ ‫دارد! اگر بخواهیم برای هنر خرج کنیم چه بهتر که در راه اموزش‬ ‫باشد‪ .‬نســلی را پرورش بدهیم که االن اموزش موسیقی رها شده‬ ‫اســت حتی در هنرســتان ها؛ ما اموزشــگاه های زیادی داریم و با‬ ‫وجود تالش هایی که در دانشگاه موسیقی می بینیم اما ان خروجی‬ ‫و جریان ســازی که باید را ندارنــد‪ .‬او در بخش اخر این گفت وگو‬ ‫درباره مافیا در موسیقی صحبت کرد و گفت‪ :‬دلیل به وجود امدن‬ ‫مافیا یا بازار ســیاه این است که سرمایه گذاری درستی نشده روی‬ ‫یک جریان درســت! شاید این مافیای موســیقی به این دلیل راه‬ ‫افتاده که هیچ وقت جریان سازی درستی نکردیم که یکسری نسل‬ ‫درست موســیقیایی را پرورش بدهیم‪ .‬قویاً اعتقاد دارم موسیقی‪،‬‬ ‫مافیا دارد؛ چرا که به جایی رســیده ایم خیلی تهیه کننده با افتخار‬ ‫ش انقدر پول‬ ‫می گوید تیتراژ تلویزیونی را انقدر می فروشــم و بابت ‬ ‫می گیرم‪ .‬این اهنگساز در پاسخ به این سوال که صحت دارد برخی‬ ‫از خوانندگان رقم های ‪ 100‬میلیونی در چند برنامه پربیننده رد و‬ ‫بدل می شود تا کنسرت شان رونق بگیرد‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬کام ً‬ ‫ال صحت‬ ‫دارد؛ من کســانی را می شناسم خیلی راحت به عنوان رابط معرفی‬ ‫کردند‪ .‬وقتی یک خواننده ضعیف به واســطه اینکه پول داده‪ ،‬برای‬ ‫تیتراژ تلویزیونی می خواند یا تیتراژ ســینمایی می خواهند و حتی‬ ‫بازیگری می کند‪ .‬این دیگر می شــود مافیا و اینجا دیگر بحث هنر‬ ‫و کیفیت نیست‪ .‬تا وقتی که فقط جریان پول‪ ،‬تعیین کننده باشد‬ ‫این اشفته بازاری است که شاهدش هستیم‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫ز دست کوته خود زیر بارم‬ ‫که از باالبلندان شرمسارم‬ ‫مگر زنجیر مویی گیردم دست‬ ‫وگر نه سر به شیدایی برارم‬ ‫از چند هفته به عید همه دوست دارند روزهای اخر سال زودتر تموم بشه و سال نو بیاد یه شور و اشتیاقی که فکر کنم هممون از بچیگی داشتیم؛ از خرید لباس نو برای نوروز بگیر یا گرفتن عیدی از بزرگای‬ ‫فامیل؛ از ســفره هفت ســین تا گردوندن برنج و ســکه و خوندن دعای سال تحویل؛ اما از پارسال با اومدن کرونا یه جورایی مردم عید نداشتن؛ سال سختی برای همه بود اما انگار تا اینجای کار هنوز بوی عید‬ ‫نمیاد! ظاهرا امســال هم خبری از دید و بازدید و مســافرت های نوروزی نیست؛ دلمون خوش بود که واکســن میاد و عید همه راحتیم‪ ،‬حاال واکسن ایرانی و خارجیش هم فرقی نمیکنه ولی فعال که عمومیت‬ ‫پیدا نکرده حداقل از نزدیکان ما کســی واکســن نزده شاید تو اطرافیان ما کادر درمان و رئیس و مســئول نداریم! یکی از دوستام می گفت برید خدارو شکر کنید انتخابات سال بعد نیست ‪ 2-3‬ماه بعد از عید‬ ‫بخاطر انتخابات هم که شــده واکســن میاد اگه ســال بعد بود ‪ 1‬سال باید صبر میکردید! حرفه دیگه مردم میزنن حاال دروغ و راستش با خودشون‪ ،‬ولی انقدر که همه چی تو ایران بوی سیاست و مصلحت و از‬ ‫این داستانا میده مردم همه مسائل رو سریع سیاسی میکنن اما دروغ چرا حق دارن! ما حتی ندادن کنجاله و غذای مرغ و خروسامونم سیاسی هست این که دیگه واکسن کروناست! در هر صورت امیدوارم در‬ ‫این سال پیش رو مسئولین زحمتکش زودتر این واکسن رو در اختیار مردم قرار بدن و در دسترس عموم باشه‪ ،‬مردم هم قول میدن که بیشتر از حد معمولی که باید تزریق نمیکنن این واکسنه روغن نیست‬ ‫بیشتر بگیرید تو خونه انبار کنید!‬ ‫معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور‪:‬‬ ‫شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی‬ ‫مقصد«گردشگریهنری»می شوند‬ ‫چهاردهمین نمایشــگاه گردشگری و صنایع دســتی تهران با شعار سفرهای‬ ‫ایمن و مســئوالنه از روز سه شــنبه (پنجم اســفند ‪ )۹۹‬به مدت چهار روز‬ ‫تا هشــتم اســفند در محل دائمی نمایشــگاه ها و با حضــور فعاالن صنعت‬ ‫گردشــگری و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در تهران برگزار شد؛‬ ‫در این نمایشگاه حدود ‪ ۱۶۰‬شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند‬ ‫سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به اثار و محصوالت هنرهای سنتی‬ ‫استان ها و معرفی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع اختصاص داشت‪.‬‬ ‫پویا محمودیان درباره برگزاری نمایشــگاه گردشــگری و صنایع دستی به‬ ‫صورت مشــترک و در کنار یکدیگر‪ ،‬گفت‪ :‬گردشــگری و صنایع دســتی دو‬ ‫بــال پرواز اقتصاد مردم پایه هســتند و با رویکــرد هم افزایی و هم گرایی به‬ ‫این دو بخش‪ ،‬از ســال گذشــته تصمیم گرفته شــد نمایشگاه این دو حوزه‬ ‫همزمان و در کنار هم برگزار شود تا فعاالن حوزه گردشگری و صنایع دستی‬ ‫و هنرهای ســنتی با توانمندی ها‪ ،‬فرصت ها و ظرفیت های همکاری با یکدیگر‬ ‫بیشتر اشنا شوند‪.‬‬ ‫معاون صنایع دســتی و هنرهای ســنتی وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و‬ ‫صنایع دســتی گفت‪ :‬امسال به دلیل شــیوع ویروس کرونا وضعیت در همه‬ ‫جهان بســیار متفاوت بود و نمایشــگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در‬ ‫شرایط بسیار سخت و دشوار با تمهیدات الزم و رعایت و کنترل شیوه نامه های‬ ‫بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد‪.‬‬ ‫محمودیان بیان کرد‪ :‬از ابتدای ســال ‪ ۹۹‬بــا توجه محدودیت هایی که برای‬ ‫اجتماعات و نمایشــگاه ها ابالغ شــده بود‪ ،‬عمال بازارچه ها و نمایشــگاه های‬ ‫صنایع دســتی و به تبع ان بازار و اقتصاد صنایع دســتی‪ ،‬صادرات رســمی‬ ‫و چمدانی (غیررســمی) با یک وقفه و رکود بی ســابقه روبه رو شــد؛ البته با‬ ‫روش های متمایز و برای گذر از این چالش و گشایش فضا‪ ،‬برگزاری نخستین‬ ‫نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی را با شرایط کامال رایگان برای هنرمندان‬ ‫و تولیدکنندگان صنایع دستی و در نظر گرفتن ‪۳۰‬درصد تخفیف های ارسال‬ ‫پستی برای خریداران برنامه ریزی و اجرا کردیم‪.‬‬ ‫وی رعایت شــیوه نامه های بهداشــتی و تامین امنیت بهداشــتی و سالمت‬ ‫هنرمندان را اولویت برگزاری نمایشــگاه صنایع دستی و گردشگری دانست‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬در این دوره نمایشگاه‪ ،‬فضای نمایشگاه صنایع دستی را محدود به یک‬ ‫سالن و با تعداد محدودی از هنرمندان از استان ها که تمایل به حضور در این‬ ‫رویداد داشــتند برنامه ریزی کردیم و البته بر اساس شیوه نامه های بهداشتی‬ ‫بازدید عمومی هم ایجاد نشــد‪.‬محمودیان تصریح کرد‪ :‬بعد از یک سال رکود‬ ‫نمایشــگاهی امیدوارم با همه محدودیت هایی که در نمایشگاه های حضوری‬ ‫و فیزیکی امسال رعایت شــد هنرمندان فروش خوبی داشتند‪ .‬بیشر انها بر‬ ‫اســاس ثبت ســفارش های انالین انجام گرفت و هنرمندان و صنعتگران با‬ ‫رضایتمندی نســبی به استان های خود بازگشــتند؛ امیدواریم سال اینده با‬ ‫عبور از بحران کرونا بتوانیم نمایشگاه را وسیع تر و پر شورتر و البته با حضور‬ ‫مردم برگزار کنیم‪.‬‬ ‫معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور با اشــاره به روحیه و انگیزه و‬ ‫استقامت هنرمندان صنایع دستی در شــرایط سخت این چند سال تحریم‬ ‫و یک ســال کرونا‪ ،‬گفت‪ :‬هنرمندان صنایع دستی نشان دادند تسلیم سیاهی‬ ‫کرونا نشــدند و با همه فشــارهای روحی و اقتصادی که این بیماری به این‬ ‫حوزه تحمیل کرد‪ ،‬ناامید نشــدند‪ ،‬انها در سخت ترین شرایط با وجود همه‬ ‫مشــکالت‪ ،‬تولید صنایع دســتی را ادامه دادند‪ .‬ما هم در حد توان و بضاعت‬ ‫با جلب همکاری و هم افزایی ســایر نهادها تالش کردیم اندکی از مشکالت‬ ‫هنرمندان این حوزه را برطرف کنیم‪ ،‬البته با توجه به مســائل و مشــکالت‬ ‫هنرمندان کارهای بیشــتری هم باید انجام شــود‪ .‬محمودیان با اشــاره به‬ ‫ثبت ‪ ۵۲‬شــهر و روســتای ملی صنایع دستی و ثبت ‪۱۱‬شــهر و ‪۳‬روستای‬ ‫صنایع دســتی کشــور در شــورای جهانی صنایع دســتی‪ ،‬گفت‪ :‬نمایشگاه‬ ‫گردشــگری و صنایع دستی فرصت مناســبی برای معرفی شهر و روستاهای‬ ‫صنایع دســتی ملی و جهانی اســت‪ ،‬این مناطق اکنون بــه عنوان برندهای‬ ‫صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور هســتند و باید به گردشگران بیشتر‬ ‫معرفی شناخته شوند‪ .‬تالش می کنیم این مناطق را به عنوان مقصد و هدف‬ ‫گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم‪.‬‬ ‫وی با اشاره به ضرورت طراحی تورهای هدفمند به سوی شهرها و روستاهای‬ ‫صنایع دســتی بیان کرد‪ :‬برنامه ریزان گردشگری و تورگردانان در این زمینه‬ ‫می تواننــد بر طراحی و اجرای تورهایی با مفهوم گردشــگری هنری تمرکز‬ ‫کنند‪ ،‬سفرها را به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگران داخلی و خارجی‪،‬‬ ‫از کارگاه های تَوبافی (حوله بافی) در روســتای جهانی خراشــاد در اســتان‬ ‫خراســان جنوبی بازدید کنند و یا با ســفر سیستان وبلوچستان از کلپورگان‬ ‫روستای جهانی سفال و اولین روستای جهانی صنایع دستی‪ -‬بازدید کنند و‬‫از نزدیک ببینند زنان و مردان و هنرمندان در کارگاه های تولیدی چگونه این‬ ‫محصوالت بی نظیر و منحصربه فرد را تولید می کنند و به صورت مستقیم این‬ ‫محصوالت را از تولیدکننده به عنوان سوغات و رهاورد سفر خریداری کنند‪.‬‬ ‫معاون صنایع دســتی و هنرهای ســنتی کشور با اشــاره به تشکیل شورای‬ ‫راهبردی انتخاب شــهرها و روســتاهای ملی صنایع دســتی در تاکید کرد‪:‬‬ ‫برای هر کدام از این شــهرها و روستاها برنامه و نقشه راه در معاونت صنایع‬ ‫دســتی وزارتخانه تدوین و به استان ها ابالغ شده است؛ امسال شهرداری ها‪،‬‬ ‫اســتانداری ها و فرمانداری ها به عنوان حامی در کنار هنرمندان این مناطق‬ ‫قرار گرفتند‪.‬‬ ‫در نمایشگاه در سردر غرفه ها عنوان روستاها و شهرهای صنایع دستی ملی‬ ‫و جهانی ثبت و معرفی شد‪ ،‬این گام های اول برندسازی و معرفی این مناطق‬ ‫اســت‪ ،‬این ظرفیت ها و دارایی ها باید به مردم کشــور و جهان معرفی شوند‪.‬‬ ‫محمودیان گفت‪ :‬اینکه فعاالن صنایع دســتی و گردشــگری در کنار هم در‬ ‫قالب یک نمایشگاه قرار گرفتند باعث شد اجزا و ارکان صنعت گردشگری از‬ ‫دفاتر خدمات گردشگری و تورگردانان تا هتل داران و هتل سازان و راهنمایان‬ ‫تور با ظرفیت های صنایع دســتی و هنرهای ســنتی اشــنا شوند‪ ،‬کیفیت و‬ ‫مرغوبیت محصوالت را از نزدیک ببینند تا بتوانند هم از بعد ترویجی و هم از‬ ‫بعد کارکردی در تاسیسات و بخش های مرتبط با فعالیت خود استفاده کنند‪.‬‬ ‫وی خاطرنشــان کرد‪ :‬صنایع دســتی این قابلیت را دارد کــه در بخش های‬ ‫مختلف بوتیک هتل ها از طراحی اتاق ها و تجهیز رســتوران ها تامین ظروف‪،‬‬ ‫از محصوالت منحصر و منســوب به همان منطقه یا بخش های مختلف کشور‬ ‫استفاده کنند‪ ،‬که هم به طراحی و نماسازی و روح بخشی در فضاهای اقامتی‬ ‫و پذیرایی در تاسیسات گردشگری کمک می کند و هم باعث رونق در اقتصاد‬ ‫و بازار صنایع دســتی می شود‪ .‬معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور‬ ‫با اشــاره به نزدیک بودن نوروز و بهار و اغاز ســال جدید گفت‪ :‬طبق ســنت‬ ‫ایرانیان خانه تکانی ها نوسازی ها و طراحی داخلی خانه های ایرانی در راه است‪،‬‬ ‫امیدواریم مردم با خرید صنایع دســتی داخلی و تولیــدات هنرمندان ایرانی‬ ‫عالوه بر حمایت از صنایع دســتی کشور با بردن هنر ناب ایرانی به خانه های‬ ‫خود‪ ،‬روحیه و حالشان بهتر شود که رسالت ذاتی و اصلی هنر است‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2213

روزنامه هنرمند 2213

شماره : 2213
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه هنرمند 2212

روزنامه هنرمند 2212

شماره : 2212
تاریخ : 1402/12/26
روزنامه هنرمند 2210

روزنامه هنرمند 2210

شماره : 2210
تاریخ : 1402/12/23
روزنامه هنرمند 2209

روزنامه هنرمند 2209

شماره : 2209
تاریخ : 1402/12/22
روزنامه هنرمند 2208

روزنامه هنرمند 2208

شماره : 2208
تاریخ : 1402/12/21
روزنامه هنرمند 2207

روزنامه هنرمند 2207

شماره : 2207
تاریخ : 1402/12/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!