روزنامه هنرمند شماره 1401
روزنامه هنرمند شماره 1401
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 11اسفندماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1401صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
وز یر میراث فرهنگی:
توسعه گردشگری
دریایی اولویت وزارت
میراث فرهنگی است
سینماها
به کمک مردم زلزله زده
سی سخت امدند
نگاهیبهفیلم«یهوداومسیحسیاه»
اثری از «شاکا کینگ»
قــــربانی
خشـــونت
امیر مهدی ژوله در عید 1400با
«چوب خط» به تلو یز یون می اید!
سرنخ هایی از قاچاق سیگار
در تلو یز یون
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فیلمبرداری سریال «دودکش»۲
اغاز شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
عمو پورنگ
به عید نوروز ۱۴۰۰می رسد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
عروسک ها راه حلی
برای نقد مسئوالن انتقاد ناپذیر!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اعالم برندگان جشنواره برلین
بدون نمایش عمومی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
تعیین کف دستمزد اعضای
یک صنف سینمایی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پانته ا مهدی نیا:
مسائل مالی کارگردان اولی ها
را دچار مشکل می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
به بهانه زادروز «بهمن محصص»
او از زندگی بدون مرگ می ترسید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جز ییات حمایت سازمان
سینمایی از فیلم های اکران
نوروز 1400
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
وزیر میراث فرهنگی:
2
توسعهگردشگریدریاییاولویتوزارتمیراث فرهنگیاست
دوشنبـــــــه 11اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1401
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
سرنخ هایی از قاچاق سیگار
در تلویزیون
تهیه کننده مستند تلویزیونی «سرنخ» تاکید کرد که وقتی
مناظره ای در تلویزیون با عنوان «مالیات بر سیگار» شکل
گرفت به فکر ســاخت این مستند افتاد .مستند «سرنخ»
را با ســریال «ســرنخ» کیومرث پوراحمد اشتباه نگیرید!
نکته ای که بعضاً در فضای مجازی دیده می شــود .چرا که
این مستند تلویزیونی با دغدغه سالمت ،اقتصاد و مافیای
مربوط به «ســیگار» ساخته شــده است .قسمت اول این
مســتند 5اســفندماه برای اولین بار از شبکه سه سیما
پخش شد و قرار است از شبکه خبر و قسمت دوم ان نیز
امروز یا فردا از تلویزیون پخش شود.
اکرم اسدی تهیه کننده این مستند تلویزیونی که خودش
مدیر تولید برنامه قدیمی «مناظره» شــبکه یک ســیما
اســت و محسن محمدزاده پژوهشگر و سردبیر این برنامه
تلویزیونی هم کارگردانی «ســرنخ» را برعهده دارد .اسدی
دربــاره اینکه چطور ایده «ســرنخ» شــکل گرفت و این
مستند ساخته شــد گفت :سال گذشــته حدودا ً دی ماه
بود که مناظره ای در برنامه شــبکه یک به عنوان مالیات
بر سیگار داشتیم ایده ســاخت این مستند شکل گرفت.
چــرا که ما قبل از هر برنامه بیــش از یک هفته پژوهش
داریم تا سواالت ،پرسش ها ،چالش ها و حتی نفرات حاضر
در «مناظره» مشخص شــوند.وی افزود :در ان برنامه به
این نتیجه رســیدم که مستند «سرنخ» باید ساخته شود.
مالیات تاثیر روی کم شــدن مصرف ســیگار ندارد؛ وقتی
مالیات ســیگار افزایش پیدا می کند ســیگار تولید داخل
گران می شــود و در نهایت قاچاق بیشتر می شود .بنابراین
ما رفتیم به ســراغ اینکه بگوییم این ســیگارهای قاچاق
از کجا می ایند ،مافیای پشــت پرده چــه گروه هایی اند و
تالش ها و ضعف های ســازمان های ذیربــط را نیز مطرح
کنیــم .وقتی قاچاق ســیگار زیاد می شــود ســیگارها یا
تقلبی اند و یا بی کیفیت! این اتفاقات باعث شکل گیری شد
و سه شنبه 5اسفندماه ساعت 16:25از شبکه سه پخش
شــد .تکرار ان قرار اســت از شبکه سه و شبکه خبر روی
انتن برود و قسمت جدید هم امروز یا فردا پخش شود.
تهیه کننده مســتند «ســرنخ» درباره هدف ســاخت این
مســتند گفت :هدف ما ســامت بود که وقتی سیگاری
قاچاقی اســت و نمی دانیــد از کجا وارد بازار می شــود،
مضر
می تواند چه عوارضی داشته باشد .کاالیی که به ذاته ّ
اســت و می تواند در ان صورت هم چه تبعات ســنگین تر
و زیان اورتــری به بار اورد .نکته جالب این اســت که با
عواملی کار کــردم که هیچ کدام ســیگاری نبودند و این
نکتــه خیلی برایم مهم بود .هرکس این مســتند را دیده
باشــد و قسمت دوم ان را نیز تماشــا کند حتماً به نتایج
ســامتی و هدف گــذاری اقتصادی اش دســت می یابد.
اسدی خاطرنشــان کرد :بخش سالمت و اقتصاد برای مان
اهمیت دارد .پشــت پرده مافیایی که زیان و ضرر عوارض
ایــن کاال را باالتر می برد؛ به طــور مثال فضوالت حیوانی
که در ســیگار تقلبی اســتفاده می شود .بخش دوم بخش
اقتصادی اســت که مافیای بزرگی پشــت این مسئله اند؛
زمانی که ســیگار قاچاق به راحتی وارد می شود هرجای
کشــور یک قیمتی دارد .بنابراین سود کالن اقتصادی در
پشت ان است و باالخره ما تولیدکننده سیگار داریم؛ البته
نمی خواهم از تولید سیگار حمایت کنم .وی درباره اینکه
مخاطبی که مســتند «ســرنخ» را می بیند چه نتیجه ای
می گیرد ،گفت :اولین نتیجه ،این اســت؛ سیگار نکشد! در
وهله بعــدی دقتش را باال ببرد در انتخاب ســیگاری که
مصرف می کند که تقلبی و اصــل وجود دارد .باالخره به
واسطه پخش این مستند شاید حساس تر بشوند و به مافیا
و اتفاقات پشــت پرده وارد کردن و مصرف این کاال بیشتر
توجه کنند .او در پایان به ســاخت ایتم گزارشی چالشی
15دقیقه ای برای شــبکه سه سیما در سال 1400اشاره
کرد و افزود :فع ً
ال قسمت دوم این مستند را اماده کردیم تا
روی انتن برود اما جاهایی از ما خواستند از این نوع کارها
بسازیم؛ کاری که یک سال ذهن ما را درگیر خودش کرد.
قرار است برای سال 1400برنامه روتین چالشی را تحت
عنوان ایتم 15دقیقه ای که گزارش روز از عرصه فرهنگی،
اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی باشد را بسازیم.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی توسعه اکوتوریسم و طبیعت گردی را محصول
تالش ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانســت و گفت :توســعه گردشــگری دریایی در اولویت
ماموریت های این وزارتخانه قرار گرفته اســت .علی اصغر مونســان روز یکشنبه در ایین امضای
تفاهم نامه مشترک میان وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه وشهرسازی
ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه به پیشــبرد ماموریت هــای دو وزارتخانه در حوزه دریایی
و ســاحلی کمک کند .مونســان با بیان این که در هر ســه حوزه میراث فرهنگی،گردشــگری و
صنایع دستی نقاط تالقی زیادی با وزارت راه وشهرسازی وجود دارد ،افزود :به طور حتم کمک های
وزارت راه و شهرســازی می تواند به انجام هر چه بهتر ماموریت ها در این ســه حوزه کمک کند.
در گذشــته همکاری های خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در اینده بیشتر
شود .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی تنوع بخشیدن به محصوالت گردشگری و
خروج از گردشگری تک محصولی را از جمله اهداف مورد پیگیری در دولت دوازدهم عنوان کرد
و گفت :در گذشــته بیشتر گردشــگری تاریخی و فرهنگی مورد توجه بود و با قاطعیت می توان
گردشگری اکوتوریسم و طبیعت گردی را محصول تالش ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.
او تصریح کرد :اســتفاده از ظرفیت های طبیعی کشور را در کنار ظرفیت های تاریخی و فرهنگی
مــورد توجه قرار دادیم که مورد توجه گردشــگران داخلی و خارجی قرار گرفت و موجب ایجاد
حجم باالی اشتغال در سراسر کشور و ایجاد نشاط در مناطق محروم شد.
افزایش تجهیزات دریایی تفریحی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد
مونســان به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری کشــاورزی و معدن اشاره کرد و گفت :این
تنوع بخشــی در گردشــگری از دغدغه های اصلی و اولویت هایی بود که تحقــق پیدا کرده و با
توجه به ظرفیت بی نظیر کشور در حوزه گردشگری دریا نیز توسعه ان در اولویت ماموریت های
وزارتخانه قرار گرفته اســت .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت
افزایــش تجهیزات دریایی تفریحــی ،بیان کرد :اقدامات خوبی در حوزه گردشــگری دریایی در
سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است .با توجه به ظرفیت های دریایی در شمال و جنوب
کشــور همچنیــن امکانات خوبی که در وزارت راه و شهرســازی وجــود دارد ،می توان موضوع
تجهیزات دریایی تفریحی را به طور جدی پیگیری و مورد توجه قرار داد.
راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر
مونسان راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر را از دیگر نکات با اهمیت در
توســعه گردشگری دریایی دانست و افزود :امادگی داریم که بسته هایی را هم برای اقامت های
شــبانه و هم ترددهای روزانه تعریف کنیم .اگر بتوانیم این خطوط را راه اندازی و شــناوری های
مورد نیاز را تامین کنیم عالوه بر موضوع گردشــگری بر کاهش ترافیکی شــهرها در ایام پیک
کمک زیادی می شود .وزیر میراث فرهنگی به برنامه های حمایتی از ساخت هتل های دریایی در
شــمال و جنوب و امدن (کشتی) کروزهای بین المللی اشاره کرد و گفت :این برنامه ها می تواند
مورد استقبال گردشگران قرار گیرد و موجب جلوگیری خروج ارز از کشور شود.
ضرورت حفظ هنر لنج سازی
مونســان مغفول نماندن هنر لنج سازی را نیز به عنوان یکی از دغدغه های وزارت میراث فرهنگی
عنوان کرد و گفت :هنر لنج ســازی در سطح ملی ثبت شــده است و این نگرانی وجود دارد که
مصوبه دولت درباره نوســازی ناوگان دریایی موجب از بین رفتن هنر لنج سازی شود .از این هنر
و میراث ملی باید پشتیبانی شود و اگر نیاز به اصالحی در ایین نامه است این کار صورت گیرد.
مونســان ابراز امیدواری کرد که با این توافقنامه و همکاری دو وزارتخانه شــاهد رونق و توسعه
گردشــگری دریایی در کشور باشیم و استفاده از سواحل به عنوان یکی از جذاب ترین بخش های
گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.
صنعت لنج سازی از مدار خارج شود
محمد اسالمی وزیر راه و شهر سازی نیز با بیان اینکه زمینه برای استفاده سازماندهی شده مردم
از ظرفیت دریا و ســواحل مهیا نشده اســت ،افزود :مردم می توانند با رعایت شئونات از موهبت
دریا و زیبایی های طبیعی اســتفاده دل چسبی داشته باشند .ما زیرساخت ها را به گونه ای فراهم
نکردیم که این شــرایط مهیا شــود .وزیر راه و شهرسازی کارامدسازی بنادر و حرکت به سمت
بنادر نســل ســوم را به عنوان اولویت های وزارت راه و شهرســازی در این دوره نام برد و افزود:
نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و بنادر گردشگری همچنین استفاده از ظرفیت دریا هم در
اشتغال زایی و هم تفریحی اماده کرده ایم .داشتن یک برنامه مدون و سازمان یافته برای پیشرفت
و توســعه سواحل و استفاده از تفریحات دریایی موضوعی است که در این مقطع مورد توجه ما
قرار دارد .او با اشــاره به اهمیت برنامه مدون برای توســعه سواحل و استفاده از دریا ،افزود :در
این راستا باید انضباط همراه با مسئولیت وجود داشته باشد و گردشگری دریایی به یک جریان
پایدار منجر شــود .با ســازوکارهایی مورد نیاز باید مسافرت دریایی به عنوان یک وسیله ایمن و
پابرجا مورد توجه قرار بگیرد و همواره ســفر دریایی برقرار باشد .اسالمی با اشاره به دستور کار
قرار گرفتن طرح نوســازی ناوگان دریایی برای ارتقای وضعیت کشــتی ها و شناورهای کوچک،
بیان کرد:مصوبه این موضوع دو ماه قبل در هیئت دولت مطرح شد ،اما نباید با تبدیل شناورهای
چوبی به فلزی صنعت لنج ســازی از مدار خارج شــود .این هنر که یک سبقه تاریخی دارد باید
در یک چاچوب و الگوی جدید تعریف شود و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که
این موضوع در دســتور کار ما قرار دارد .وزیر راه و شهرســازی ،کنترل و سامان دهی رفت وامد
شــناورهای بدون مجوز و شناسنامه ،ایجاد مارینا ،ایجاد و سامان دهی محیط ها و پالژهای ویژه
بر اســاس الگوهای ســازمان بنادر ،طرح جامع پیوند شهر و بندر ،را از جمله رویکردهای دارای
اولویت ســازمان بنــادر و دریانوردی نام برد و ابراز امیدواری کرد بــا این اقدامت اقتصاد دریا و
اشتغال دریا رونق بگیرد.
اولین اجالس وزیران گرشگری پنج کشور ساحلی خزر در استان گلستان برگزار می شود
ولی تیموری معاون گردشگری کشور در این مراسم به گستردگی همکاری وزارت میراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دســتی با وزارت راه و شهرســازی اشــاره کرد و گفت :در ایجاد و احداث
زیرساخت ها ارتباط تنگاتنگی بین این دو وزارتخانه وجود دارد .ماموریت ها و خدمات یکی است
و ان رضایت مسافران و گردشگران است .معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت تنوع بخشی
به محصوالت گردشگری افزود :خارج شدن از تک محصولی بودن گردشگری همواره مورد تاکید
دکتر مونســان بوده است بر همین اســاس در حوزه گردشگری دریایی برنامه ریزی ها ،راهکارها
و اسیب شناســی ها انجام شده و کمیته ای در این ارتباط شــکل گرفته است .در گذشته صرفا
روی گردشــگری تاریخی و فرهنگی و نقاط خاصی برای گردشــگران ورودی تمرکز شده بود و
گردشــگری دریایی که یکی از ظرفیت های مهم کشور است مغفول مانده بود .تیموری با اشاره
به برنامه هفتم و منویات رهبر معظم انقالب اســامی در خصوص ارتقای ظرفیت گردشــگری
دریایی بیان کرد :کمیته فنی مشترکی در این راستا تشکیل شده است و شیوه نامه ،نحوه صدور
مجوزهای گردشگری دریایی ،اموزش،تبادل تجربه ،مجوز ساخت و سازها از جمله اهداف تعریف
شده برای این کمیته است .تیموری همچنین به محول شدن محوریت همکاری های گردشگری
پنج کشــور ســاحلی دریای خزر به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی جمهوری
اسالمی اشاره کرد و گفت :در حال نهایی کردن توافقنامه مشترک با وزارت امور خارجه هستیم.
قرار اســت اولین اجالس وزرای گرشگری این پنج کشور ساحلی در استان گلستان برگزار شود.
معاون گردشگری در پایان یاداور شد :اگر هماهنگ و با اتکا با ظرفیت های موجود حرکت کنیم
در بعد بین المللی هم می توانیم موفق عمل کنیم.
۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی نشانه ظرفیت باالی گردشگری دریایی است
محمد راستاد هم در این مراسم با ابراز امیدواری که امضای این تفاهمنامه به تقویت گردشگری
دریایی منتهی شود ،افزود :داشتن ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور نشانگر
ظرفیت باالی کشــور در حوزه گردشگری طبیعی دریایی است .امیدواریم که با همکاری های دو
طرفه در زیرســاخت ها ،تجهیزات و امکانات گردشــگری دریایی کمبودی دراین حوزه نداشته
باشــیم .مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت مسافری دریایی در بنادر شمال و جنوب
کشور را ۲۴.۸میلیون نفر در سال عنوان کرد و گفت :بر اساس اهداف و توسعه هایی که در حال
انجام است این میزان در سال اینده به ۲۵میلیون نفر خواهد رسید .همچنین در حال حاضر ۵۷
کشتی مسافربری با ۷۵۰۰صندلی در کشور فعالیت دارد و عمدتا در مسیر بندرعباس به جزیره
قشم تردد دارند .راستاد همچنین به برخی دیگر از ظرفیت ها و اقدامات انجام شده اشاره و ابراز
امیدواری کرد به واســطه تفاهم نامه مشترک دو وزارتخانه و تعاملی که شکل می گیرد کشور در
حوزه گردشگری دریایی کاستی نداشته باشد.
سینماها به کمک مردم زلزله زده سی سخت امدند
فروش روز چهارشنبه فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است»
در سینماهای بهمن سبز به زلزله زدگان سی سخت اهدا خواهد
شــد .موسسه «بهمن ســبز» حوزه هنری به منظور همدردی
با هموطنان زلزله زده ســی ســخت ،فروش روز چهارشنبه ۱۳
اسفندماه فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است در سینماهای
حوزه هنری در سراسر کشور را برای امدادرسانی به مردم این شهر
اهدا خواهد کرد .همچنین در این طرح داوطلبانه مدیران سینمایی
«بهمن سبز» در سراسر کشور نیز حقوق یک روز خود را به این کار
خیر اختصاص می دهند .دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی
رضا زهتابچیان و تهیه کنندگی محمدرضا شــفاه در حالی که
اکرانش را بدون ســینماهای تهران و چند استان دیگر اغاز کرد،
بعد از پایان جشنواره فیلم فجر و با بازگشایی مجدد سینماهای
تهران و شهرستانها توانست با جذب ۷۵هزار تماشاگر به فروش
یک میلیارد تومانی برســد .دیدن این فیلم جرم است که پخش
ان بر عهده موسســه بهمن سبز است ،هم اکنون در سینماهای
تهران و شهرستانها در حال اکران بوده و بلیت ان از طریق سامانه
های «گیشه »۷و «سینماتیکت» به فروش می رسد .امیر اقایی،
لیندا کیانی ،حســین پاکدل و نقش افرینی مهدی زمین پرداز
سیاسی ترین فیلم دهه نود سینمای ایران است که پس از اکران
در جشنواره فجر سی و هفتم با واکنش های گسترده و متفاوتی
روبرو شد .شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد در پی
زمین لرزه ۵.۶دهم ریشتری ۲۹بهمن ماه اسیب جدی دید.
تعیین کف دستمزد اعضای یک صنف سینمایی
اعداد کف دســتمزد اعضای انجمن صنفــی برنامه ریزان و
دستیاران کارگردان ســینما برای عقد قرارداد کاری تعیین
شد .این انجمن جزئیاتی از اعداد کف دستمزد اعضای خود
را با ایــن تاکید که عوامل زیاد دیگری بر تعیین دســتمزد
دخیل هستند ،منتشر کرد.
در اطالعیه این انجمن امده است:
«به نام پروردگار یکتا
انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان ،به پشتوانه
زحمات همکاران عزیز و گرامی در دوره های پیشــین هیئت
مدیره در برگزاری جلســات متعدد ،تحقیــق و تفحص در
باب چگونگی تعیین کف دســتمزد ،ساعت ها کار گروهی و
پایه گذاری روش های نظام مند برای انجام محاسبات ،در این
دوره موفق شــد به همت هیئــت مدیره منتخب ،اعداد کف
دســتمزد را مطابق با واقعیات روز جامعه ســینمای ایران و
حداقل های مورد نیاز برنامه ریزان و دســتیاران کارگردان به
این شرح نهایی نماید:
.1برنامه ریز و دستیار اول کارگردان (مشترکاً)30.000.000 :
تومان (ماهیانه)
.2برنامه ریز /دســتیار اول کارگردان (هر کدام به تنهایی):
17.000.0000تومان (ماهیانه)
.3دســتیار برنامه ریز /دســتیار دوم کارگردان (هر کدام به
تنهایی) 8.000.0000 :تومان (ماهیانه)
.4دستیار سوم کارگردان 4.000.000:تومان (ماهیانه)
توجه به این نکته ضروری اســت که ارقام ارائه شده به هیچ
عنوان به معنای عرف دستمزد برنامه ریزان و دستیاران نبوده
و در نظر انجمن برنامه ریزان و دســتیاران کارگردان چنین
کاری از اساس ناممکن است .هر پروژه ای با دیگری متفاوت
اســت و عواملی مانند وجود صحنه های بدلکاری ،جلوه های
ویژه ،صحنه های تاریخی ،کار در شهر یا کشورهای مختلف،
تعــداد بازیگــران و بی شــمار عوامل دیگر در کار دســتیار
کارگردان و حیطه مســئولیت هایش و در نتیجه بر دستمزد
او تاثیر گذار است .از سوی دیگر بدیهی است سطح تجربه و
دانش یک برنامه ریز یا دســتیار کارگردان نیز باید در تعیین
دستمزد وی مدنظر قرار گیرد .دستمزد هر دستیار کارگردان
و برنامه ریز با توجه به پیچیدگی های هر پروژه و سابقه کاری
او تعیین می شود.
انجمن تاکید می کند هیچ برنامه ریز و یا دســتیار کارگردانی
ملزم نیست با این ارقام کار کند ،اما از اعضا خواسته می شود
تحت هیچ شــرایطی با رقمی کمتر از این مشــغول به کار
نشــده و در عقد قراردادها این رقم را نقطه شــروع و مبنای
مذاکره قرار دهند.ذکر این نکته ضروری اســت که این ارقام
بر مبنای مصوبات اداره تعــاون ،کار و رفاه اجتماعی در تیر
ماه سال 1399ارائه شــده و بدیهی است که پس از اعالم
مصوبات جدید از ســوی وزارت کار اعداد بر مبنای مصوبات
جدید بازنگری خواهد شد». صفحه 2
3
نگاهی به فیلم «یهودا و مسیح سیاه» اثری از «شاکا کینگ»
قـربانیخشونت
دوشنبـــــــه 11اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1401
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
میثم کریمی
« »Judas and the Black Messiahدر زمانی ســاخته و منتشــر شده که می تواند بیشترین طیف
مخاطب را در ایاالت متحده به خود جذب کند به قتل رسیدن یک شهروند سیاه پوست به نام « جورج فلوید
« ،بار دیگر جنبشی را در حمایت از زندگی سیاه پوستان در امریکا به راه انداخت که هزینه های اجتماعی و
سیاسی بسیاری برای این کشور به همراه اورد .اعتراضاتی که در امریکا سابقه ای بیش از نیم قرن دارند و شعله
ان هر بار با قتل یک شهروند سیاه پوست به دالیل مختلف ،افروخته می شود« .یهودا و مسیح سیاه» درباره
رهبر حزب «پلنگ سیاه» در دهه شصت امریکاست .حزب مشهوری که سیاه پوستان ایاالت متحده کماکان
از ان به عنوان یکی از جنبش های اصیل در این کشور نام می برند و به رهبران ان ادای احترام می کنند.
داستان فیلم درباره فرد همپتون (دنیل کالویا) است .جوان 21ساله و کاریزماتیکی که موفق می شود در اوج
جوانی ،رهبر حزب پلنگ سیاه شود و مبارزاتی را علیه نژاد پرستی و احقاق حقوق سیاه پوستان در امریکا
انجام دهد .در این میان اما بیل اونیل (الکیت اســتنفیلد) که به عنوان یکی از اعضای مورد اعتماد حزب
شناخته می شود ،مجبور می شود مخبر FBIدر حزب پلنگ سیاه باشد و اطالعات مهمی را از هسته گروه
در اختیار پلیس قرار دهد که...
همانطور که اشاره شد « »Judas and the Black Messiahدر شرایطی منتشر شده که جنبش های
اجتماعی همانند «جان سیاه پوستان مهم است» در امریکا به راه افتاده و همین موضوع باعث توجه بیشتر
به این فیلم خواهد شد .متاسفانه سازندگان «یهودا و مسیح سیاه» علی رغم تاکیدشان بر واقعی بودن قصه،
نتوانسته اند از نگاه جانبدارانه به ماجرای حزب پلنگ سیاه خودداری کنند و به همین دلیل ،در فیلم تصویری
ایده ال از این حزب به مخاطب ارائه شده است .حزبی که فارغ از شعارهای اجتماعی مطلوب شان در حمایت
از غذا و تحصیل رایگان و حقوق برابر با سفید پوستان ،رویکردهای خشونت امیزی را پیش می گرفتند که
در فیلم چندان به ان پرداخته نشده است .سازندگان برای روایت قصه ،توجهات را به سمت پلیس های نژاد
اخبار
عمو پورنگ
به عید نوروز ۱۴۰۰می رسد
پرست برده اند .نیروهای نظامی که در دهه شصت جنبش های اجتماعی را یکی پس از دیگری سرکوب می
کردند و حزب پلنگ سیاه نیز از این قاعده مستثنی نبود .فیلم در این بخش نگاهی یکسویه به پلیس دارد و
کل مجموعه پلیس را فاسد ،نژاد پرست و قاتل معرفی می کند که در حال تالش برای نابودی ازادی است.
تصویری کام ً
ال سیاه که البته در مقابل تصوی ِر خوشایند از حزب پلنگ سیاه قرار می گیرد .حزبی که اعضای
ان با کلماتی جذاب و قلبی اکنده از عشق به مبارزات سیاسی مبادرزت ورزیده اند و قربانی خشونت پلیس
شده اند .متاسفانه فیلم در روایت صداقت چندانی ندارد و به نفرت پراکنی های پلنگ سیاه علیه پلیس ها
نمی پردازد .نفرتی که در سال های فعالیت این گروه در عرصه سیاسی ،همواره به رقم خوردن خشونت علیه
پلیس منجر شده بود.
« »Judas and the Black Messiahدر شخصیت پردازی ها نیز پر ایراد است .علی رغم اینکه فیلم
درباره فرد همپتون ،رهبر گروه پلنگ سیاه در امریکاست ،اما او شخصیتی فرعی در فیلم است که سازندگان
تنها بر نمایش سخنرانی های پرشور او تاکید ورزیده اند و اطالعات بیشتری از او در اختیار تماشاگر قرار نداده
اند .وضعیت همپتون حتی در میانه اثر بدتر هم می شود چراکه فیلم او را برای دقایق زیادی از فیلم خارج
کرده و به زندان می اندازد تا فرصت پرداخت او بیش از پیش از بین برود .بیل اونیل هم که شخصیت اصلی
و محوری داستان است ،در طول فیلم رشد نمی کند و تماشاگر نیز نکته مهمی درباره او ،زندگی و مسائل
دیگری که بتواند منجر به درک بیشتر او شود ،بدست نمی اورد .با این حال باید گفت که «Judas and
»the Black Messiahدر بخش بازیگری اثری قابل ســتایش محسوب می شود .دنیل کالویا در نقش
رهبر حزب پلنگ سیاه ،بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است .کیت استنفیلد هم در نقش اصلی
فیلم ،تماشاگر را قانع می کند .کالویا و استنفیلد پیش از این نیز در فیلم « »Get Outبا یکدیگر همبازی
بودند .مارتین شین نیز در نقش کوتاهی که دارد ،تحسین تماشاگر را بر می انگیزد.
در مجموع باید گفت که « »Judas and the Black Messiahچندان به واقعیت پایبند نیســت اما
برای معرفی حزب پلنگ سیاه ،کافی به نظر می رسد .فیلم خیلی موشکافانه به ماجراهای حزب نمی پردازد
و وجود خرده روایت های بی ربط به هســته اصلی داستان نیز در مواقعی ضرباهنگ فیلم را دچار اختالل
می کند .با تمام این ایرادات اما «یهودا و مسیح سیاه» همانطور که از نام جاه طلبانه اش بر می اید ،خواهد
توانست جای خود را در دل معترضان سیاه پوست امریکایی باز کند .اثری که به ان ها یاداوری می کند
پس از گذشت نیم قرن ،کماکان پلیس ان ها را می کشد و در اجتماع نیز به عنوان یک معضل به ان ها
نگاه می کند!
اعالمبرندگانجشنوارهبرلینبدوننمایشعمومی
برنــدگان بخش های گوناگون جشــنواره برلین ۲۰۲۱پس از
نمایش انالین اثار برای اهالی سینما و رسانه معرفی می شوند.
مســئوالن برگزاری هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم برلین اعالم کردند برندگان بخش مسابقه اصلی ،فیلم کوتاه،
نسل و مواجه طی روزهای چهارم پنجم مارس ( ۱۴و ۱۵اسفند)
و به صورت ویدئویی از ســوی هیات داوران معرفی می شوند.
اهالی سینما و رســانه که از سوی جشنواره تائید شده اند می
توانند طی مرحله نخست جشنواره از تاریخ اول تا پنجم مارس
( ۱۱تا ۱۵اسفند) اغلب فیلم ها را به صورت انالین تماشا کنند،
اما هیات داوران بخش های مختلف جشنواره که هم اکنون در
برلین حضور دارند ،پس از تماشای اثار بر روی پرده بزرگ ،برنده
خرس طالی بهترین فیلم و دیگر جوایز را انتخاب خواهند کرد
و بنابراین امسال برندگان برلین بدون نمایش عمومی اثار معرفی
می شوند .نمایش عمومی اثار با حضور تماشاگران در سینما و
همچنین مراســم اعطای جوایز هفتاد و یکمین جشنواره فیلم
برلین نیز طی مرحله دوم برگزاری این رویداد سینمایی از ۹تا
۲۰ژوئن ( ۹تا ۱۹خرداد) برگزار می شــود .محمد رسول اُف
کارگردان ایرانی که در سال ۲۰۲۰با فیلم «شیطان وجود ندارد»
موفق به کســب جایزه اول برلین شد ،یکی از این داوران بخش
مسابقه اصلی برلیناله ۲۰۲۱خواهد بود و در کنار او«جیانفرانکو
ُرزی»« ،یاسمیال ژبانیچ»« ،ایلدیکو انیدی»« ،ادینا پینتیل »dو
«نداف الپید» ،ترکیب هیات داوران بخش مسابقه اصلی برلین
را تشکیل می دهند و امسال فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته
بهتاش صناعی ها نیز نماینده سینمای ایران در بخش اصلی و
یکی از نامزدهای کسب خرس طالیی بهترین فیلم است .فیلم
«منطقه پایانی» محصول مشترک ایران و المان در بخش رقابتی
«مواجهه» و فیلم «هر روزی اکنون» (اولین برف) ساخته حامی
رمضان با بازی شهاب حسینی ،شبنم قربانی ،اران-سینا کشوری
فیلمبرداری سریال «دودکش»۲
اغاز شد
و کیمیا اسکندی در بخش «نسل »۱۴plusبه عنوان نماینده
فنالند حضور دارند .برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین امسال
به دلیل شرایط ناشی از بحران جهانی کرونا تصمیم گرفتند این
رویداد سینمایی را طی دو مرحله به صورت مجازی و حضوری
برگزار کنند.
امیر مهدی ژوله در عید 1400با «چوب خط» به تلویزیون می اید!
امیرمهدی ژوله پس از مدت ها دوری از تلویزیون ،با بازی در
ســریال «چوب خط» شبکه سه ،به این رسانه بازمی گردد.
این سریال کمدی که تا مدتها در سکوت خبری ساخته شد،
قبل از نوروز روی انتن خواهد رفت .پس از انتشــار خبری
از تولید و پخش ســریال «چوب خط» ،امیر مهدی ژوله با
انتشار عکسی از خود در این ســریال ،از همکاری مجدد با
تلویزیون خبر داده اســت .نویسنده سریال های «شب های
بــرره»« ،مرده هزار چهره» و «در حاشــیه» در این زمینه
اظهار کرده اســت که رابطه اش با تلویزیون در دوره ای پر
از دلخوری و ناراحتی شــد و حاال قرار اســت به جای تکرار
ان روزهــا و اتفاقات تلخ ،باز هم با هــم کار کنند .ژوله در
اظهاراتی نســبت به تلویزیون در صفحه شحصی خود اورده
اســت« :تلویزیون خانه من بوده .چــه ان روزی که برره و
مردهزارچهره و درحاشــیه و ...را برایش می نوشــتیم ،چه
ان روزایی کــه در دورهمی و دیوار به دیوار بازی می کردم
و چه خندوانه و اســتنداپ ان مهر تکرار نشدنی که از شما
گرفتم ».این نویســنده یاداور شده اســت« :رابطه ی ما با
تلویزیون در دوره ای پر از دلخوری و گالیه و ناراحتی شــد.
که قطعا بخشی از ان به خاطر بعضی بی توجهی ها یا قصور
من بوده .حاال قراره بــه جای تکرار ان روزها و اتفاقات تلخ
باز هم با هم کار کنیم .برای اینکه شــاید لبخندی به گوشه
صورت خســته از این دوران بنشــونیم و حاال «چوب خط»
بــه کارگردانی حمید بهرامیان که از نیمه دوم اســفند ماه
از شــبکه سوم سیما پخش می شود ».سریال «چوب خط»
مضمونی کمــدی و اجتماعی دارد و قصــه ای خانوادگی و
مفرح را روایت می کند .الهام پاوه نژاد ،حسن زارعی ،محمود
جعفری ،امیرمهدی ژوله ،بهار کاتوزی ،محمدجواد جعفرپور،
امیرعباس نورزایی ،امیرنوری ،محمدرضا چلنگر ،رضا ناجی،
کریم قربانی ،نازنین کیوانی ،افشــین اقایی ،گلشید بحرایی،
مونــا کرمی ،بهناز بستان دوســت و (باهنرمنــدی) علیرضا
خمســه ،اکبر عبــدی و مینا جعفرزاده بازیگرانی هســتند
کــه در «چوب خط» به ایفای نقــش می پردازند .هم اکنون
تصویربرداری این پروژه در غرب تهران در حال انجام است و
مراحل فنی نیز همزمان با تولید پیگیری می شود.
جزییات حمایت سازمان سینمایی از فیلم های اکران نوروز 1400
در جلســه کارگروه بررســی اســیب های کرونا در سینما
حمایــت از اکــران فیلم های نوروز مصوب شــد .در اخرین
جلسه کارگروه بررسی اســیب های کرونا در سینما حمایت
از اکران فیلم های نوروز مصوب شــد .در این جلســه که به
ریاست حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد
مصوبه جلسه گذشته کارگروه در ۷بهمن ماه مبنی بر کمک
هزینه اکران (ســینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت
هر ســینما برای سینمای یک و دو ســالن معادل ۲درصد
سالن های فعال ،سینماهای سه و چهار سالن معادل ۳درصد
ســالن های فعال و سینماهای پنج ســالن معادل ۵درصد
سالن های فعال (حداکثر ۵ســالن) تا پایان اردیبهشت ماه
۱۴۰۰تمدید شد .این مصوبه در صورت تعطیلی سینماها نیز
مشمول سه فیلم ویژه اکران نوروزی خواهد بود .همچنین ۶
میلیارد ریال به عنوان کمک هزینه تبلیغات یکپارچه اکران
نــوروز ۱۴۰۰اختصاص پیدا کرد .ســه فیلــم ویژه نوروزی
زمانی از تســهیالت اکران برخوردار می شوند که حداقل ۴
هفته از نمایش انها ســپری شود .در این جلسه اجرای طرح
اسپانسری تبلیغات اکران نوروزی مورد تصویب و تایید قرار
چندی پیش برنامه «بچه محل» مسلم اقاجانزاده و داریوش فرضیایی
(عمو پورنگ) در شــبکه دو به پایان رســید و حاال خبر از ساخت کار
نمایشی جدیدی به نویسندگی و کارگردانی برادران درویشعلی پور به
گوش می رسد که همچون سال گذشته تنو ِر کنداکتور تلویزیون را گرم
نگه می دارند .به تعبیر اقاجانزاده این کار نمایشــی خاص و متفاوت از
کارهای گذشته این گروه است و از 25اسفندماه با اماده شدن دکور و
لباس و گریم فیلمبرداری اش را در تهران اغاز خواهد کرد .او همچنین به
خبرنگار تسنیم گفت :این روزها شهرام خلج از گریمورها و چهره پردازان
خوب سینما و تلویزیون ،مشغول چهره پردازی شخصیت های این کار
نمایشی است که 12شخصیت اصلی دارد .شخصیت هایی که بازیگران
حرفه ای و کاربلد ایفای شان خواهند کرد و عمو پورنگ مثل گذشته در
نقش خودش اما با چهره پردازی و اتفاقات جدید در این پروژه ،حضور موثر
ِ
ً
و ویژه خودش را خواهد داشت .اقاجانزاده تاکید کرد :فعال به دلیل اماده
شدن شرایط تولید مثل گریم ،لباس و دکور که خیلی نقش ویژه ای در
این کار خواهند داشت به جزئیات بیشتری از این پروژه اشاره نمی کنم اما
این کار نمایشی 40،قسمتی است که ان شاءاهلل در عید نوروز و ماه مبارک
رمضان روی انتن شبکه دو سیما خواهد رفت .نگارش فیلمنامه این کار
مثل همیشه روی خانواده است و به
نمایشی ادامه دارد و هدف گذاری مان ِ
طورخاص ضمن کار روی اقوام ،روی شخصیت های اصلی داستان هم کار
ویژه ای می شود .وی در پایان خاطرنشان کرد :از 26 ،25اسفندماه که
فیلمبرداری اغاز شود باید شبانه روزی کار تولید را پیش ببریم تا بتوانیم از
همان شب عید نوروز ،این کار نمایشی را به انتن برسانیم.
گرفت .در ابتدای جلســه گزارشــی از روند فعالیت سامانه
مدیریت فروش و اکران (ســمفا) ارائه شد و تهیه کنندگان و
سینماداران حاضر از واریز مبالغ جشنواره فیلم فجر در کمتر
از یــک هفته از پایان جشــنواره و همچنین پرداخت بدهی
ســینماها از اکران ۹۸قدردانی کردند .سعید رجبی فروتن،
رمضانعلی حیدری خلیلی ،محمد رحمتی ،محمدرضا فرجی،
سیدحسین سیدزاده ،منوچهر شاهسواری ،مرتضی شایسته،
ســید غالمرضا موسوی ،محمدقاصد اشرفی ،علی سرتیپی و
مسعود نجفی از دیگر حاضران در این جلسه بودند.
فصل دوم سریال «دودکش» دو هفته ای است با بازیگران قدیمی اش
فیلمبرداری را اغاز کرده اســت ،اما مشــخص نیست به ماه رمضان
شــبکه یک سیما برسد یا خیر .مجموعه تلویزیونی «دودکش »2به
کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی دو هفته ای است
در ســکوتِ خبری فیلمبرداری را اغاز کرده اند .سریالی که نخستین
بار به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی زینب تقوایی
در ماه رمضان ســال 1392روی انتن شبکه یک رفت و با توجه به
مضمون کمدی و طنازانه توانست در رده اثار پرمخاطب جای بگیرد.
در «دودکش »1برزو نیک نژاد نویســندگی متن و بازیگردانی پروژه
را نیز برعهده داشــت .حاال او فصل دوم این مجموعه تلویزیونی را به
عنوان نویسنده و کارگردان توامان پیش می برد .او در گفت وگویی با
خبرنگارخبرگزاری تســنیم به این نکته اشاره کرد که کار را شروع
کردیم و امیدوارم خوب پیش بروید .هم درگیر نوشتنم و هم ساخت؛
هنوز درباره رسیدن یا نرسیدن به زمان خاصی نمی توان صحبتی کرد.
کارگردان این مجموعه تلویزیونی درباره قرار گرفتن در کنداکتور ماه
رمضان شــبکه یک ،گفت :برای ما کیفیت اهمیت دارد و باید پیش
برویم تا بهتر بتوان تصمیم گیری کرد .به هر حال این روزها شــرایط
کرونا هم مزید بر علت شده که کارها یک مقدار زمان برتر پیش بروند.
او در خصوص حضور بازیگران قدیمی و اضافه شدن بازیگران جدید
هم تاکید کرد که ان گروه قدیمی حضور دارند اما بازیگران جدید هم
به تناوب قصه و اتفاقات ،اضافه خواهند شد .گروه سریال «دودکش»2
در شمال شرقی تهران همان منطقه بلوار ارتش کار خودشان را پیش
می برنــد .البته در عین حال مجموعه تلویزیونــی «زیرخاکی »2به
کارگردانی جلیل سامان که ماه رمضان 1399فصل اول ان روی انتن
رفت هم گزینه پخش رمضانی شبکه یک است که زودتر از این سریال
هم کار فیلمبرداری را اغاز کرده و همچنین «دعوت نحس» علیرضا
افخمی که پیش از ان به عنوان سریال رمضانی شبکه سه سیما هم از
رمضان تلویزیون
ان یاد می کردند .هنوز نمی توان درباره کنداکتور ماه
ِ
به صورت قطعی صحبت کرد؛ همان طور که سریال های نوروزی هم
با تمام گمانه زنی ها و اعال ِم گروه های ســازنده ،باز توســط مدیران و
دست اندرکاران با تغییراتی همراه شد. صفحه 3
پانته ا مهدی نیا:
مسائل مالی کارگردان اولی ها را دچار مشکل می کند
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1401دوشنبه 11اسفندماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
به بهانه زادروز «بهمن محصص»
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
من ترک عشق شاهد و ساغر نمی کنم
صد بار توبه کردم و دیگر نمی کنم
باغ بهشت و سایه طوبی و قصر و حور
با خاک کوی دوست برابر نمی کنم
پانته ا مهدی نیا ،کارگردان فیلم «فالشر» با اشاره به این که همواره دغدغۀ
فیلمسازی داشته است ،گفت :در ابتدای مسیر که به عرصۀ اجرا و بازیگری
تئاتر،تلویزیونسینماورودکردم،هموارهدغدغهداشتمکهکارگردانیبکنمو
این بدان معناست که می توانم با تمام وجودم این ادعا را بکنم که کارگردانی
را بســیار بیشتر از بازیگری دوست داشته و دارم .وی در ادامه ،با اشاره به
این که سال ها بوده است که تصمیم داشته است که نخستین فیلم کوتاه
خود را کلید زده و در این میان ،بارهار فیلمنامه های متعددی به دستش
رسیده و یا خودش نگارش کرده و تهیه کنندگان متعددی نیز برای این کار
حاضر به سرمایه گذاری بوده اند ،افزود :انگار خودم دلم نمی خواست که در
ان لحظه این اتفاق بیفتد ،اما در نهایت در شرایط فعلی که دوستان بسیار
خوبی در کنارم هستند ،تصمیم گرفتم که تولید فیلم را به سرانجام برسانم.
مهدی نیا ،در بخشــی دیگر از این گفتگو ،با اشاره به این که عوامل بسیار
حرفه ای در این اثر او را یاری می کنند ،ادامه داد :به خاطر وضعیت کرونا،
ترجیح دادم که فیلمنامه ای را انتخاب کنم که در فضای باز تصویربرداری
انجام بگیرد و در نهایت در صحنه هایی که در خودرو ضبط شــد نیز به
همواره یک یا دو شیشۀ ماشین پایین بوده است .این بازیگر با سابقۀ سینما،
تئاتر و تلویزیون ،با ابراز تاســف از این امر که شرایط کرونایی کار را دچار
مشکل کرده است و همواره استرس این موضوع که بازیگران یا عوامل دچار
مشکل نشوند ،همراه گروه کارگردانی بوده است ،اظهار داشت :این استرس
موجب می شود تا تمرکز کارگردان در حوزۀکارگردانی کمتر باشد و عالوه
بر این ،مسائل مالی نیز موجب می شود تا کسانی که تجربۀ نخست خود را
در حوزۀ کارگردانی به ثبت می رسانند ،دچار مشکل باشند و خود من در
جایگاه کارگردان هرگز تصور نمی کردم که هزینه های جاری برای تولید
یک فیلم از اجارۀ تجهیزات گرفته تا دستمزد عوامل و هزینه های جاری تا
این اندازه باال باشد .وی در ادامه ،با اشاره به این امر که امروز همه چیز به
طرز عجیب و حیرت اوری گران شده است و این رشد در ثانیه ادامه پیدا
می کند و شاهد تورم لحظه به لحظۀ کشور هستیم ،تصریح کرد :دراین اثر،
از دوستانم استفاده کرده ام ،اما در این شرایط باید گفت که ساخت یک فیلم
کوتاه حداقل به 30میلیون تومان نیاز دارد و این قضیه در تئاتر هم صادق
است و تنها به سینما محدود نمی شود .در نخستین فیلم پانته ا مهدی نیا در
مقام کارگردان که به تهیه کنندگی حمید احمدی راد ،مراحل فنی را پشت
سر می گذارد ،پدرام انصاری و مهدی حسینی به ایفای نقش می پردازند و
فرشادگلسفیدیمدیرفیلمبرداری،میثمحسنلوصدابردار،وحدتسرچونی
،موسیقی :بابک کیوان ،طراح گریم منوچهر صانعی تدوین ،محمدحسین
خوشنویس صداگذاری ،جلوه های ویژۀ بصری استودیو فیلم چی ،میالد فرج
الهی اصالح رنگ و نور ،نگار ولی نژاد طراح پوستر و صحنه و لباس ،مهدی
برگ نیل مدیر تولید و برنامه ریز ، ،شهریار اکبریه عکاس ،مبین مهدی نیا
دستیار اول کارگردان ،علی نانکلی ،مهدی منادی ،یاسین بیگدلی دستیاران
فیلمبردار و امین کردبچه چنگی مشاور رسانه و روابط عمومی و پخش فیلم
چی او را در مقام کارگردان یاری می کنند.
او از زندگی بدون مرگ می ترسید!
گفته می شود محصص از هنرمندان پیشرو و جریان ساز در هنرهای تجسمی
ایران بود .او در این راه به حدی اوانگارد بود که کمتر کســی توانست ادامه
دهند ه راهش باشــد .بسیاری او را تحت تاثیر پیکاسو می دانند ،اما در عین
حال به وجود روح ایرانی در کارهایش نیز باور دارند و اثارش را از معروف ترین
اثار هنری مدرن ایران قرار می دهند .بهمن محصص ،نقاش و مجسمه ساز
۱۰اســفندماه سال ۱۳۰۹در شهر باران (رشت) به دنیا امد و مرداد ۸۹از
دنیا رفت .نقاشی را در همان سن و سال نوجوانی از حبیب محمدی ،نقاش
گیالنی که هنر اموخته اکادمی هنر مسکو بود ،یاد گرفت .سرنوشت ،او را
راهی تهران کرد تا از کارگاه نقاشی جلیل ضیاپور سر دربیاورد و به انجمن
هنری ادبی «خروس جنگی» بپیوندد .خودش در توصیف ان روزها گفته
است که «به تهران امدم و در اکادمی هنرهای زیبای ان شهر اسم نوشتم.
ملی شدن معادن نفت ایران توسط دکتر محمد مصدق در جریان بود .خیابان
ما را می مکید .در این زمان بود که با شاعر انقالبی ،یوشیج اشنا شدم .دوستی
ما تا اخرین روز زندگی اش ادامه داشــت و هنوز هم به عنوان بهترین یار
زندگی من ادامه دارد .با کودتای امریکا و ســقوط دولت دکتر مصدق همه
چیز تمام شده بود .سال بعد به اروپا امدم؛ ۱۴اوت ( »۱۹۵۴مستندی درباره
محصص سال .)۹۲محصص سال ۱۳۳۳به ایتالیا رفت و تحصیالتش را در
اکادمی هنر رم ادامه داد .در همان ســال ها بود که در کنار افرادی همچون
حسین سرشــار ،مرتضی حنانه و فهمیه راستکار در کنار تحصیل ،تجربه
دوبله فیلم های اروپایی به فارسی را هم کسب کرد .مجسمه چهارمتری مرد
نی لبک زن یکی از مشهورترین اثار بهمن محصص است که در سال ۱۳۵۳در
محوطه تئاتر شهر تهران نصب شد .برگزاری نمایشگاه بخش مهمی از زندگی
محصص در سال های اقامت در اروپا بود .او به طور مداوم اثارش را در بینال
ونیز و نمایشگاه های مختلفی در پاریس به نمایش می گذاشت؛ البته محصص
فقط به دنیای نقاشی و مجسمه سازی بسنده نکرد و ترجمه اثار نویسندگانی
چون لوئیجی پیراندلو ،اوژن یونسکو و ژان ژنه و همچنین کارگردانی تئاتر از
دیگر فعالیت های هنری او بود .محصص ،هنرمندی که می گفت «مهم نیست
چهمی کشیم،بلکهمهماستچطورمی کشیم»،جزونخستیننقاشانایرانی
بود که نقاشی را به شیوه غربی اموخت و ان را با نگاهی شرقی امیخت .بر
همین اساس هم بود که در ســال های اولیه دهه ۴۰مانند بسیاری دیگر
از هنرمنــدان جوان ایرانی که با تحصیل در غرب با هدف راه اندازی موجی
نو در هنر ایران به وطن بازمی گشــتند ،راهی ایران شــد .اما گویا وضعیت
اجتماعــی ان دوران (اواخر دهه )۴۰چندان با هنرمندان نوگرا همراه نبود
و سودای مهاجرت را در سر برخی از انها پروراند و برخی هم گوشه نشینی
و انزوا را انتخاب کردند .بهمن محصص جزو ان دسته از هنرمندانی بود که
هنرمندان مهاج ِر پرکار بود .هرچند که مراودات بسیار
مهاجرت کرد ،اما از
ِ
کمی داشت و گوشه نشینی را به حضور در هرگونه محافل فرهنگی و هنری
ی مشترک بسیاری از اثار و
ترجیح می داد .همان حســی که به نوعی ویژگ
به ویژه مجسمه هایش محسوب می شود .مجموعه اثار فی فی از مهمترین اثار
محصص محسوب می شود .او این نمایشگاه را در در دهه ۴۰و زمانی که بعد
از تحصیل به ایران بازگشت ،در سال ۱۳۴۳در تاالر ایران به نمایش گذاشت.
از مجموعه فی فی به عنوان اثاری تلخ یاد می شود .چهره های تهی و بدون
احساس و دست هایی بدون انگشت که سردرگمی و تنهایی انسان معاصر را
به تصویر می کشیدند .شاید بتوان گفت که نگاه تیره و تلخ ،در بسیاری از اثار
نقاشی و مجسمه های بهمن محصص رخنه کرده است .هنرمندی که پیش از
عزیمت ،تمام اثاری که نزد خود داشت را تخریب کرد تا هیچ میراثی از خود
به جا نگذارد .او البته فعالیت خود را در دوران هجرت نیز ادامه داد و اثارش
را به فروش می رساند .خودش می گوید «من از این کار نان خوردم و رضایت
روحی و زندگی داشتم و االن هم که محتاج نیستم نتیجه کارم است ».بهمن
محصص مردادماه سال ۱۳۸۹در رم از دنیا رفت .برای هنرمندی که می گفت
«نمی گویم زنده باد مرگ اما بدون پایان ،زیستن ترسناک است» ،مرگ شاید
پایان چندان ناخوشایندی هم نبود.
عروسک ها راه حلی برای نقد مسئوالن انتقاد ناپذیر!
شاید باورش چندان اسان نباشد که همین انسان ها و مسئوالن انتقاد ناپذیر که ممکن است از شنیدن
معمولی ترین نقدها بر اشفته شوند ،در برابر عروسک برخورد دیگری دارند و سعه صدر بیشتری نشان
می دهند .برای انان شنیدن نقد از زبان عروسک قابل تحمل تر و گاهی حتی شیرین است حتی اگر
ترتیب اثری ندهند! جشنواره نمایش عروسکی فرصتی است برای واکاوی وجوه گوناگون عروسک با
تمام تعاریف و کارکردهایی که در زندگی ما ادمیان دارد .حاال هم در استانه اغاز به کار هجدهمین دوره
اینجشنوارهباامیرسلطاناحمدی،نمایشنامه نویس،بازیگر،کارگردان،بازی دهنده،صداپیشهعروسک
و ترانه سرا هم کالم شده ایم .او از کارکردهای گوناگون عروسک سخن می گوید؛ عروسک به معنای
محرم راز ادمیان ،عروسک در جایگاه یک منتقد اجتماعی و عروسک به عنوان ابزاری کمک اموزشی.
رازهای مگو را به تو می گویم
گفتگوی ما با تعریف عروسک به عنوان همدم و مونس ادمیان در لحظات سخت و نفس گیر زندگی
اغاز می شود و این هنرمند در این زمینه چنین می گوید« :اگر عروسک را به معنای کالسیکش در نظر
نگیریم ،انسان ها همیشه به مونس و همدمی نیاز داشته اند تا حرف های مگوی خود را با او در میان
بگذارند .بویژه قدیم ترها که کمی شرم حضور بیشتر بود و ادم ها درونیات خود را به یکدیگر نمی گفتند.
ترانه هایی داریم که ترانه سرا با گلی ،ستاره ای ،سنگ صبوری سخن می گوید تا درونیات خود را بیرون
بریزد و ســبک شــود .در روایات هم داریم حضرت علی(ع) سر در چاهی می برده و دردهای خود را
می گفته .گاهی افرادی را دیده ایم که شب ها بالشی را بغل می کنند و بدون ان ،خواب شان نمی برد
.بنابراین اگر عروسک را جسمی در نظر بگیریم که بدون اینکه ما از او انتظار صحبت داشته باشیم،
شنونده درد دل ها و رازهای مگوی ما باشد ،اطراف مان پر از اشیایی است که به مثابه عروسک هستند.
او ادامه می دهد :با این نگاه ،حتی کسانی که در زندگی شان عروسک به معنای کالسیک ان وجود
ندارد هم به نوعی به اشیاء جان بخشیده اند .وقتی از این در وارد شویم ،نقش مهم عروسک در زندگی
انسان ها معلوم می شود .حتی نسل امروز که مشکالت و حرف های خود را اسان تر با دوستان شان در
میان می گذارند ،باز هم وقتی پشت عروسک می روند ،رویه دیگری از انها بیرون می زند .سلطان احمدی
که در کارنامه هنری خود بازی در نمایش هایی مانند «بهمن کوچیک» و «رومئو ژولیت» را دارد ،اضافه
می کند :انچه را توضیح دادم ،بیشتر در بچه های عروسکی می توان حس کرد ولی اگر چالشی راه اندازی
شود و از پدر و مادرهایی که ارتباط چندانی با دنیای عروسک ها ندارند ،دعوت کنند پشت یک عروسک
صحبت کنند ،خواهیم دید که وجوه دیگری از انها بیرون می زند و عروسک ،شعفی به انها می دهد
که هم باعث خوشحالی خودشان می شود و هم شگفتی اطرافیان شان .گویی همه ادم ها کلی حرف
من دیگری از وجود ان ادم باشد
نزده دارند که پشت یکسری ماسک پنهان شده و عروسک می تواند ِ
و چیزهایی از زبان او می شنویم که عادت به شنیدنش نداشته ایم و به نوعی می توان ان را تئاتر درمانی
هم تلقی کرد ».او با اشاره به تاثیر عروسک در سالمت افراد ادامه می دهد :کسانی که با کارهای بداهه
عروسکی سر و کار دارند ،در مواقع مختلف می توانند خود را خالی کنند .همه ما مشکالت و مسایلی
داریم که الزم است هر روز به شکلی تخلیه شود زیرا انباشت انرژی منفی باعث بیماری می شود .از این
زاویه عروسک حتی در سالمتی افراد می تواند نقش مهمی داشته باشد.
پدران و مادران را به این چالش دعوت کنیم
این نمایشگر عروسکی در ادامه از نقش مهم عروسک در دوران کرونا می گوید :الزم به توضیح نیست
در یک سال اخیر که انسان ها از طبیعت دوره شده اند و در خانه ماندن به ارزش تبدیل شده ،مشکالتی
هم رخ داده است .بسیاری با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند .بسیاری از حرفه خود دور مانده اند.
سفرهای درون شهری و برون شهری به شدت محدود شده و این بشری که به خودی خود و به دلیل
مدرنیته ای که در شهرها اتفاق می افتد ،هر روز در حال فاصله گرفتن از طبیعت است ،حاال در خانه
هم حبس شده .طبیعتا انرژی های منفی به تدریج تلنبار می شود و باید به شکلی تخلیه شود .چه بهتر
که به جای داد زدن سر یکدیگر و یا خالی کردن این انرژی بر سر اعضای خانواده یا دوستان ،پشت یک
عروسک برویم و اگر حرف نزده ای داریم ،بیان کنیم .او که در کنار فعالیت های نمایشی اش در برنامه
سازی تلویزیونی و تدریس تئاتر هم فعال است ،ادامه می دهد :بدین ترتیب هم سر خود را با یک اتفاق
مثبت گرم می کنیم و هم اسان تر می توانیم با این مشکل جهانی کنار بیاییم و دیگر برای تمام شدن ان
بی قراری نمی کنیم .کرونا طبیعتا مشکالتی را با خود اورده و عروسک می تواند یکی از ترفندهایی باشد
که این مشکالت را به نوعی جبران کنیم .بخشی از این راه حل را ادم های عادی به کار می گیرند که از
راه بازی با یکدیگر یا اجرای نمایش که خود گونه های مختلف دارد ،این ایام سخت را ارام ارام سپری
کنند .کسانی هم که حرفه ای نمایش عروسکی هستند ،دست روی دست نگذاشته اند و گویی دریچه
جدیدی به روی خود گشوده اند و طبیعتا جشنواره عروسکی که قرار است به شکل مجازی برگزار شود،
یکی از همین راه هاست .گروه های دیگری هم داریم که خیلی زودتر به فکر افتادند و جشنواره های
کوچکی برگزار کردند که همین خود در ایجاد نشاط جمعی بسیار موثر است .سلطان احمدی در ادامه
درباره حضور عروسک به عنوان یک منتقد اجتماعی در جامعه توضیح می دهد :انسان ها به شکل ذاتی
کمتر انتقادپذیر هستند ،البته قانون نسبیت در جهان حکمفرماست و افراد انتقاد پذیری هم داریم اما
معموال هنگام طرح بسیاری از مشکالت جامعه بویژه در برابر مسئوالن ،دچار مشکل می شویم ولی
وقتی همان انتقادها از زبان عروسک عنوان می شود ،گویی مسئوالن کمی انتقاد پذیرتر می شوند .انگار
یدارد و شوق شنیدن را در انان تقویت
من دیگری در وجودشان متبلور می شود و انان را به شعف وا م
ِ
می کند .شاید ترتیب اثری داده نشود ولی مهم این است که ان حرف ها زده شده و طرف مقابل هم
بدون گارد انها را شنیده است .در حالیکه اگر یک فرد عادی همان حرف ها را به یک مدیر یا مسئول
یا حتی فرد دیگری بگوید ،شیوه گفتمان ،به سمت و سویی می رود که شاید مثبت نباشد .کارگردان
نمایش «ژازن بکام ،ژازن ناکام» درباره دیگر کارکردهای اجتماعی عروسک می گوید :این روزها همه در
خانه ایم و بسیاری از مشاغل هم تعطیل شده .خبرها را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می کنیم و
خیلی فرصت نداریم در دل طبیعت برویم .یکی از بدی های شبکه های اجتماعی ،تکثیر مداوم خبرهای
منفی است .به نظرم عده ای باید احساس رسالت کنند و برای نشاط جمعی دستی باال بزنند .البته که
زندگی مادی انان باید تامین شود تا بتوانند به حرفه خود بپردازند ولی اگر برای گسترش نشاط جمعی
احساس رسالت کنند ،عروسک قابلیت بسیار باالیی در این زمینه دارد .او تاکید می کند :در چنین
شرایطی جریان نمایش عروسکی نباید به جشنواره های پاره وقت محدود شود بلکه باید ما هم به گروهی
تبدیل شویم و خبر و محتوای مثبت تولید کنیم زیرا همه ما از تن واحدی هستیم .اگر حال جامعه
بد باشد ،حال من نیز بد خواهد شد .پس حتی اگر خودخواهانه می خواهیم حال خودمان خوب باشد،
باید به بهتر شدن حال اطرافیان مان کمک کنیم و استفاده از عروسک ،یکی از بهترین راه ها در ایجاد
نشاط جمعی است.
جنابخان؛سردمدارحرکت هایاجتماعی
او که سرپرســت نویسندگان متون عروسک جناب خان است ،درباره موفقیت های این عروسک در
زمینه حرکت های اجتماعی می گوید :کارها و کارکترهای عروسکی موفقی داشته ایم که در اغاز با هدف
تداشتنی بوده اند و به تدریج
سرگرم کردن مخاطب عام ساخته شده و نزد این مخاطب جذاب و دوس
مردم حرف های انها را جدی گرفته اند و باعث حرکت های اجتماعی هم شده اند .در مورد جناب خان هم
این اتفاق افتاد .یعنی اول با اواز خواندن و شوخی های عام پسند جای خود را در دل مردم باز کرد و بعد
توانست حتی در موارد بسیار جدی مانند مشکالت ماهی گیران بومی جنوب وارد عمل شود و گویی
موفق شد صدای انها را چند برابر قوی تر منعکس کند .انگار دردهای انها از زبان این عروسک شنیدنی تر
شد و ظاهرا کارساز هم بود زیرا طبق گزارش های خودشان ،بخشی از مشکالت شان حل شد .سلطان
احمدی که عروسک گردان «پسر عم هزا» در مجموعه کاله قرمزی است ،در بخش دیگری از این گفتگو
در پاسخ به این پرسش که عروسک در دوران سخت کرونا چقدر می تواند ضمن فرهنگ سازی ویژه
این دوره ،به ایجاد نشاط در جامعه کمک و این روزهای سخت را قابل تحمل تر کند ،می گوید :چند
مساله وجود دارد؛ اینکه ما به عنوان نمایشگر عروسکی به دنبال این هستیم که هنر خودمان دیده شود
یا واقعا از صمیم قلب دوست داریم کنار کسب درامد شادی را گسترش دهیم .شک ندارم که اگر این
هدف پس ذهن ما و در قلب مان باشد ،هدف های متعالی تر ،دور از دسترس نخواهد بود .هدف هایی
که حتی می توان برایش برنامه ریزی کرد .ما در مورد «کاله قرمزی» هم این را داشتیم .عروسک های
دیگری هم بوده اند که شاید عمری کوتاه تر از کاله قرمزی داشته اند و به دلیل جذابیتی که داشته اند،
حرف هایشان به دل مخاطب نشسته و او را واداشته به معضالتی فکر کند که پیش تر شاید خیلی به
ان توجه نمی شده.
خلقکارکترعروسکی،سادهانگارانهنیست
او سپس درباره نقش عروسک به عنوان یک ابزار اموزشی توضیح می دهد :در روایات امده امام حسن
و امام حســین در دوره کودکی ،به فردی که غلط وضو می گرفته ،درست وضو گرفتن را با نمایش
اموزش داده اند بدون اینکه طرف را مخاطب قرار دهند .کار عروسکی هم همینطور است البته اگر به
قابلیت های ان پی ببریم .بازیگر نمایش «لیرشاه» درباره نااگاهی ها و ضعف هایی که در زمینه اموزش به
کمک عروسک داریم ،توضیح می دهد :متاسفانه گاهی می خواهیم عین حرف های خود را زبان عروسک
بگوییم و دوست داریم که دلنشین هم باشد در حالیکه خلق کارکتر عروسکی ،مقوله ای است بسیار
جدی .اینکه اول ادم بتواند کارکتری را خلق کند و بعد از دل موقعیت هایی که برای او ایجاد می کند،
اموزش ها را شکل بدهد ،عنصر بسیار مهمی است .لزوما این گونه نیست که یک عروسک اسفنجی
را قیچی بزنیم و برایش چشم و ابرو بگذاریم و با مغز انسانی به دل ماجرا برویم و بخواهیم حرف مان
را از زبان او و فقط با دفرمه کردن صدای مان به دل مخاطب بنشانیم ،به زور نمی شود چنین کرد زیرا
تداشتنی هم مسایل و مشکالتی دارد و هم نیازمند تمرین هایی است و نباید
خلق یک عروسک دوس
ساده انگارانه از کنار اینها رد شد .امیر سلطان احمدی در پایان یاداوری می کند :گاهی معلوم می شود
اشکال کار از خودمان است که سبب شده حرفه مان گسترش پیدا نکند در صورتی که عملکرد یک
گروه خوب و حرفه ای سبب می شود افراد باال دستی خیلی به مقوله عروسکی جدی تر نگاه کنند و این
باعث تداوم خواهد شد .همچنانکه زحمات قدیمی های این هنر که به این حرفه خیلی جدی نگاه کردند،
ارام ارام باعث شد این حرفه ،شکل جدی تری به خود بگیرد و حتی رشته های دانشگاهی بیشتری
برایش تعریف شود ،دانشگاه های بیشتری گرایش عروسکی بگذارند و این یعنی موفقیت ولی الزمه
موفقیت بیشتر این است که خیلی بیش از این گرد هم جمع شویم و درباره راه های افزایش اثرگذاری
عروسک هابایکدیگرصحبتکنیم. صفحه 4