روزنامه هنرمند شماره 1399
روزنامه هنرمند شماره 1399
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 9اسفندماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1399صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
چرا سلبریتی ها و
شاخ های مجازی
میلیونر باید مالیات
بدهند؟
جهانگیری معــاون اول رئیس جمهور:
هنر و هنرمندان
اسیب فراوانی
از کرونا دیدند
گفتگوی «هنرمند» با عوامل نمایش «امینه»:
وظیفه هنرمند اگاه سازی جامعه در بحران هاست
گفتگوی «هنرمند»
با هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «رویای کودکی من»:
هنر محصول بی قراری فرد دغدغه مند
در حوزۀ اجتماعی است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تسلیت معاون هنری وز یر ارشاد
برای درگذشت
محمدرضا الوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
امروز اخر ین مهلت
دانشجویان و طالب
برای ثبت نام اینترنت رایگان
به خوانندگی «بهزاد معافی»
و اهنگسازی و تنظیم «علی اکبر رجب زاده»
کنسرواتوار تهران «مولود کعبه»
را منتشر کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اجرای درام «کائوس»
در تابستان ۱۴۰۰
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
درددل فعاالن گردشگری و صنایع دستی در سال کرونا
نمایشگاهی که به نفع غرفه دارانش
نخواهد بود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اسفندیاری:
اکران مجازی در شرایط کرونا
گشایشی در احوال سینما بود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نحوه محاسبه درامد و مالیات سلبریتی ها؛
چرا سلبریتی ها و شاخ های مجازی
میلیونر باید مالیات بدهند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
گفتگوی «هنرمند» با هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «رویای کودکی من»:
شنبـــــــه 9اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1399
هنرمحصولبی قراریفرددغدغه منددرحوزۀاجتماعیاست
حمایتازهنربایدبهیکفرهنگتبدیلشود
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
جهانگیری معاون اول رئیس جمهور:
هنر و هنرمندان اسیب فراوانی از
کرونا دیدند
معاون اول رئیس جمهور گفت :یکی از بخش هایی که پس از شــیوع
بیماری کرونا اســیب فراوانی دید بخش هنر و زندگی هنرمندان بود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه فرارسیدن
میالد باسعادت موالی متقیان حضرت امیرالمومنین(ع) را تبریک گفت
و با اشــاره به گزارش های ارائه شده از سوی روسای فرهنگستان های
کشور از عملکرد انان قدردانی کرد .معاون اول رییس جمهور با اشاره به
گزارش فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص بیماری کرونا بر حمایت
همه بخش ها از تصمیمات وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی
برای مقابله با شیوع این بیماری تاکید کرد و گفت :کرونا عالوه بر مسائل
سالمت مردم پیامدهای زیادی در ابعاد اقتصادی ،فرهنگی ،سیاسی و به
ویژه اجتماعی و زندگی انسان ها داشته است .جهانگیری با بیان اینکه
فرهنگستان های کشور به تناسب ارتباط موضوع کرونا با زندگی مردم
بایدبهمطالعهابعادوراهکارهایمقابلهباتبعاتکرونابپردازند.ویتصریح
کرد :یکی از بخش هایی که پس از شیوع بیماری کرونا اسیب فراوانی
دید بخش هنر و زندگی هنرمندان بود؛ زیرا تمام رشته های هنری وقتی
می توانند عرضه شوند که مردم حضور داشته باشند و وقتی به دلیل
رعایت ضوابط بهداشتی ،برگزاری تجمعات منتفی می شود ،هنرمندان
اسیب می بینند و حتی ممکن است برخی از رشته های هنری به دست
فراموشی سپرده شوند .معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش ارائه
شده در خصوص عملکرد فرهنگستان ادب و زبان فارسی گفت :یکی از
مطالبات اقوام ایرانی احیای زبان قومی انها است ،باید در عین توجه به
زبان فارسی به عنوان محور همبستگی کشور به مطالبات انها نیز پاسخ
داده شود .در این جلسه که وزرای بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی،
علوم تحقیقات و فناروی و فرهنگ و ارشــاد اسالمی حضور داشتند؛
دستور کار هیئت امنای فرهنگستان ها در خصوص موضوع اداری ،مالی،
پشتیبانی و نیز گزارش حسابرسی صورت های مالی ارائه و به تصویب
اعضا رسید .همچنین مرندی ،حداد عادل ،داوری اردکانی و اسماعیلی به
ترتیب گزارش اهم عملکرد و برنامه های پنج ساله فرهنگستان های علوم
پزشکی ،زبان و ادب فارسی ،علوم و هنر را ارائه کردند.
تسلیت معاون هنری وزیر ارشاد
برای درگذشت محمدرضا الوند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در پیامی درگذشت
محمدرضا الوند ،نویسنده و پژوهشگر تئاتر را تسلیت گفت .سیدمجتبی
حسینی در پیام تســلیت درگذشــت محمدرضا الوند نوشته است:
«محمدرضا الوند نویسنده و پژوهشــگر تئاتر و همکار عزیز اداره کل
هنرهای نمایشی سال ها با دغدغه و جدیت به تئاتر خدمت کرد و فراتر از
تکلیف سازمانی با عشق و عالقه برای اینکه زمینه هایی برای فعالیت های
تئاتر و هنرمندان به ویژه در شهرستان ها فراهم شود ،تالش کرد .افسوس
که هنرمند و همکار گرانقدر اداره کل هنرهای نمایشی محمدرضا الوند را
در روز پدر از دست دادیم .این مصیبت اندوهبار را به خانواده گرامی اش،
همکاران و هنرمندان تئاتر تسلیت می گویم و برای زنده یاد الوند رحمت
الهی از درگاه خداوند متعال خواستارم».
امروز اخرین مهلت دانشجویان و
طالب برای ثبت نام اینترنت رایگان
وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات در صفحه شخصی خود نوشت :مهلت
ثبت نام دریافت بسته های اینترنت ۶۰گیگابایتی اینترنت «رایگان» برای
دانشجویان و طلبه ها تا ساعت ( ۱۲شنبه ۹اسفند) است و این مهلت
قابل تمدید نخواهد بود« .محمدجواد اذری جهرمی» در اینستاگرام خود
نوشت :در سال تحصیلی قبل وزارت ارتباطات برای این که اموزش در
کشــور تعطیل نشود ،تمامی سایت های متعلق به دانشگاه ها را رایگان
کرد اما این مســاله با توجه با ناهماهنگی هایی که وجود داشت ،انتقاد
دانشجویان را در پی داشت .به همین دلیل وزارت ارتباطات تصمیم گرفت
برای دانشجویان و طالب بسته اینترنت رایگان در نظر بگیرد .الزم به ذکر
است تا کنون ۵۰درصد دانشجویان و طلبه های معرفی شده برای دریافت
بسته های خود ثبت نام و بسته های اینترنتی ان ها فعال شده است .از ان
جا که از روز یکشــنب ه پیش رو ،ترافیک استفاده از سامانه های اموزشی
دانشگاه ها و حوزه ها دیگر رایگان نبوده و یارانه اموزشی صرفاً از طریق
همین بسته های ۶۰گیگابایتی در اختیار قرار خواهد گرفت؛ افرادی که
تاکنون برای دریافت این بسته ثبت نام نکرده اند در مهلت باقی مانده با
مراجعه به سایت ictgifts.irثبت نام خود را تکمیل کنند.
امین کردبچه چنگی
نمایشگاه هنرهای تجسمی «رویای کودکی من» با تکیه بر بازافرینی رویاهای کودکی در قالب اثار هنری،
نخستین هفتۀ اسفند ماه با مشارکت گروه هنری «اینجاست» با نمایشگاه گردانی «لیال زمانی» در فرهنگسرای
نیاوران برگزار شد .خبرنگار حوزۀ هنرهای تجسمی روزنامۀ هنرمند با افتخار ،به گفتگویی صمیمانه با این
هنرمندان نشسته است که به حضور پیشکش می شود.
حمایت از هنر باید به یک فرهنگ تبدیل شود
لیال زمانی ،هنرمند فعال در عرصه های مختلف کارگردانی و طراحی لباس ،با اشاره به این امر که ایدۀ نمایشگاه
«رویای کودکی من» ،از جایی شکل گرفته است که هنرمندان به این فکر کرده اند که چه چیزی از دوران
کودکی برایشان به یادگار مانده است ،گفت :در این زمینه باید به این می اندیشیدیم که ما در کودکی های
خویش دچار رویا بوده ایم و یا کابوس و یا اگر این رخدادها در کودکی ما وجود داشته است و برای ما به یادگار
مانده است ،می توانیم در حوزۀ یک اثر هنری به مخاطبان ارائه کنیم یا خیر؟
وی که تحصیالت خود را در رشتۀ کارگردانی سینما در دانشگاه سوره به پایان رسانده است ،با تاکید بر این
مفهوم که در سال های اینده با توکل به خداوند ،بناست تا زمینه های ایجاد و برگزاری نمایشگاه های رویای
کودکی من را به صورت سلسله وار ادامه دهند ،افزود :امید ان داریم که دوستان بزرگسال بتوانند به کودکی
خویش بازگردند و در نهایت ببیند که چه چیز از ان دوران برایشان باقی مانده است.این هنرمند که کارگردانی
4کار کودک و طراحی لباس 15اثر کودک و بزرگســال را در کارنامۀ هنری خویش داشــته است ،با اظهار
امیدواری در این زمینه که با برگزاری این نمایشگاه ها ،بزرگساالن می توانند ،در مسیر سالمت حرکت کنند،
ادامه داد :زمانی که ما بزرگساالنی سالم داشته باشیم ،در اینده می توانیم کودکانی سالم داشته باشیم چرا که
پدر و مادرهای کاملی خواهند داشت و نمایشگاه با این هدف شکل گرفت .زمانی ،در بخشی دیگر از این گفتگو،
با اشاره به این امر که هنرمندان نیاز به حمایت و خرید اثار دارند ،اظهار داشت :در سالن های تئاتر ،صندلی
تماشاگر ها خالی است و یا اگر به دیدن یک تئاتر می روند و به تماشای ان می نشینند ،ترجیح می دهند که
از بلیط میهمان استفاده کنند و یا کمتر به دیدن نمایشگاه های تجسمی می روند و امید ان داریم که فرهنگ
گالری گردی در میان مخاطبان هنر جا بیفتد و به خاطر حمایت از هنرمندان ،خرید اثار گالری ها و خرید بلیط
تئاتر به یک فرهنگ تبدیل شود.
اشتباهات عمدی و سهوی مسئوالن موجب اختالل در فعالیت هنرمندان می شود
علی روان بد ،یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشــگاه ،با اشــاره به این که «رویای کودکی من» گزاره ای
کامل بر احوال لحظه عکاسى از منظر شخصى است ،گفت :از کودکى عزیمت به نقاط دوردست و نیز کشف
سرزمین هاى دور افتاده از ارزوهاى بزرگ من بود که اکنون با «رفتن» تبدیل به خاطره شده ست.وی در ادامه
با اشاره به این موضوع که در وضعیت عادى (غیر کرونایى) مسئوالن امر نه تنها توجه خاصى به امور هنرى و
فرهنگى نداشتند بلکه با اشتباهات عمدى و سهوى موجب اختالل در فعالیت ناچیز هنرمندان مستقل مى
شدند ،افزود :حال که در شرایط غیر عادى نیز به سر مى بریم به حمایت و درایت ایشان امیدى نیست ،اما
حداقلمالحظاتمسئولینمىتوانددرباببسترسازىبراىبرپایىجشنواره هاىخصوصیوحمایتتبلیغاتى
از اثار و محتواهاى تولید شده توسط صاحبان اثار باشد .این هنرمند جوان با اشاره به این امر که هنرمندان می
توانند با بهره گیرى از شرایط موجود و انعطاف پذیرى نسبت به نحوه تعامل با مخاطب ،اقدام به تولید اثارى
نمایند ،ادامه داد :می بایست در وحله اول حفظ سالمت فردى و اجتماعى مد نظر باشد و بعد از ان رویکرد
هنرى انها راه حلى براى برون رفت از معضالت موجود جامعه باشد.این هنرمند جوان در پایان این گفنگو ،با
اشاره به این امر که هنر ،به هرگونه فعالیت انسانی تلقى می شود که شخصی به وسیله نشانه های بیرونی از خود
بروز داده و احساساتی را که قب ً
ی گذارد ،ادامه داد :تشخیص هنرمند بودن را باید در
ال تجربه کرده به نمایش م
تقابل و واکنش جامعه نسبت به پدیده و اوبژه ى هنرى بررسى نمود و در نتیجه نمى توان برچسب هنرمند را
بر هیچ کس افزود زیرا یک اثر از یک شخص مى تواند هنر تلقى گردد و اثر دیگر او قابلیت تبدیل به یک اثر
هنرى را نداشته باشد.
نام کشورمان را در اوج قلۀ هنر به نمایش خواهیم گذاشت
معراج گل زاده ،شرکت کننده در نمایشگاه «رویای کودکی من» در گفتگو با خبرنگار حوزۀ هنرهای تجسمی
روزنامۀ هنرمند ،با اشاره به این امر که کار هنری خویش را در دوران کودکی و با نگاه کردن به دست های پدرش
در حوزۀ نقاشی اغاز کرده است ،گفت :به دلیل عالقه زیاد به کار حجم ،به ساخت مجسمه رو اوردم و خوشحالم
که امروز افکارم را به صورت نقاشی و مجسمه نزدیک می کنم.وی در ادامه با اشاره به این موضوع که با چهار اثر
در این نمایشگاه شرکت کرده است ،افزود :اثر اول شمس تبریزی است که با خواندن کتاب عارف جان سوخته
که من را مشتاق به این مرد تکرار نشدنی کرد و تصورم را از چهره شمس به صورت مجسمه در اوردم .گل زاده،
در ادامه با اشاره به این امر که اثر دوم با نام «محزون» نشانه ای از زجر دوران و فشار ان به انسان هاست ،ادامه
داد :اثر سوم با نام «هالکت» که نشانه جان سپردن از رنج و جور زمانه است و در اخر مجسمه چهره های دوران
که نتیجه حاالت روحی و درونی من بوده اند ،اثاری است که من در این نمایشگاه برای عالقه مندان به هنر
به نمایش گذاشته ام.این هنرمند با سابقه ،با تاکید بر این امر که مسئولین ،همواره باید حمایت از هنرمند را
باید سرلوحه کار خود قرار دهند و انگیزه بیان هنر را در قالب خلق اثار هنری برای هنرمند فراهم کنند ،اظهار
داشت :در این راه دست در دست هم فرهنگ این اب و خاک را به جهان نمایش دهیم ،چرا که معتقدم هنر
تجلی قدرت خداوند به دست هنرمند است و هنرمند کسی است که توان اجرای خلق اثار خالقانه و زیبای
خداوند را داشته باشد.وی در پایان این گفتگو با اذعان به این امر که تامین هنرمندان و حمایت مسئولین از
هنرمند از طریق فرهنگسراها و گالری ها و کارگاه های هنری و فراهم کردن فضایی برای فروش اثار هنرمند
است که موجب شکوفایی هنر و رونق و ترویج بیشتر فرهنگ خواهد شد ،تصریح کرد :از ان جایی که در تمام
دنیا ایرانی ها بسیار موفق هستند ،نام کشورمان ایران را در اوج به نمایش خواهیم گذاشت.
هنر محصول بی قراری فرد دغدغه مند در حوزۀ اجتماعی است
بابک بهداد ،فعال حوزۀ فیلسمازی مستند شرکت کننده در این نمایشگاه در گفتگو با هنرمند ،با اشاره به این
امر که در این نمایشگاه با سه اثر حضور داشته است ،گفت :بخشی از رویای کودکی ام را که پیرامون محیط و
فضاهای داخلی منزل که در ان زندگی می کردم ،در این نمایشگاه به نمایش گذاشته ام.وی در ادامه ،ضمن ابراز
تاسف از فضای موجود و انتشار بیماری کرونا ،با تاکید بر این مفهوم که در فضای کنونی ،بهترین راه ارائۀ هنر به
مخاطبان ،استفاده از ظرفیت های فضای مجازی است ،افزود :در این شرایط ضروری است که دولت و مسئولین
هنرمندان را اندکی ازادتر بگذارند تا بتوانند در شرایط موجود فضای ارائه و انتشار هنر خویش را به شخصه پیدا
کنند .این هنرمند با سابقۀ عرصۀ فیلمسازی ،هنر را محصول بی قراری یک هنرمند دانسته و به تبع این موضوع،
هنرمند را شخصی دارای دغدغه های اجتماعی برشمرده و برهمین اساس ،ادامه داد :هنرمند کسی است که هم
انسان را به وجد می اورد ،هم موجب تفکر می شود و هم موجب می شود که انسان بیاندیشید و در حوزه های
پیرامونی خویش ،مسئولیت قبول کند.بهداد ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،با اشاره به این که وضعیت اقتصادی
هنرمند با رشد فرهنگ یک کشور ارتباط مستقیم دارد ،اظهار داشت :اگر مردم یک کشور هنردوست باشند،
از اثار هنری استقبال می کنند و بابت غذای روح و فکر خود هزینه می کنند و بها می پردازند و این موضوع،
موضوعی است که باید در هر جامعه اتفاق بیفتد.وی در پایان این گفتگو ،با تاکید بر این امر که هنرمند می تواند
با تغییر در نگاه خود و با هنر خود بر روی جامعه تاثیر بگذارد ،تصریح کرد :رمز ماندگاری یک هنرمند ،دستیابی
به جایگاه مسئولیتی خویش در اجتماع و تاثیری است که بر روی ان می گذارد.
اعتقاد و اعتماد در نهایت منجر به شکوفایی می شود
ازاده حسین جانی ،با اشاره به این امر که در این نمایشگاه ،یک اثر نگارگری بر روی چرم ارائه داده است ،ضمن
ابراز تاسف از این امر که مشکالت موجود در عصر حاضر و به ویژه شرایط کرونا ،تاثیرات بسیار زیادی را بر روی
اهالی فرهنگ و هنر گذاشته است ،گفت :امروز می توان با تکیه بر ظرفیت های فضای مجازی و استفادۀ دقیق و
درست از ان ،گامی در جهت رفع یا کاهش محدودیت های کرونایی برداریم.وی که 14سال است که نگارگری
روی چرم را به صورت حرفه ای دنبال می کند ،در ادامه ،هنر را ریشه ای از افرینش و خالقیت دانسته با اشاره
به این که هنر ،می تواند پنجره ای نوه روبروی مردم جهان بگشاید ،ادامه داد :هنرمند کسی است که می تواند
زیبایی اندیشه و احساس را باز افرینی کند و این پنجره را در برابر دیدگان مردم باز کند .حسین جانی ،ضمن
ابراز تاسف از این امر که امروز هنر در جامعۀ ما توجیه اقتصادی ندارد و این امر می بایست به عنوان یک چالش
پایه ای به حساب اید تا بتوان قدم های محکمی در این راستا برداشته شود و مشکالت هنرمند در این عرصه
حل شود ،اظهار داشت :پیشتازی و ریشه دار بودن اثار یک هنرمند ،می تواند به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی
ترین پایه های ماندگاری در هنر او به حساب بیاید .حسین جانی ،در پایان این گفتگو ،خالقیت و تازگی در اثر
هنری را یکی از مهم ترین رموز ماندگاری هنرمند برشمرده و بر همین اساس ،تصریح کرد :اگر این موضوع در
زمان کوتاه بازدهی نداشته باشد ،حتماً در دراز مدت نتایح درخشانی را برای هنرمند به ارمغان خواهد اورد چرا
که معتقدم اعتقاد و اعتماد در نهایت منجر به شکوفایی می شود.
باال بودن هزینه ها از مهم ترین مشکالت موجود در مسیر هنر است
سمیه کاراور ،یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه ،با اشاره به این که در زمان شیوع بیماری کرونا
و الزام به رعایت فاصله گذاری می توان شیوه های مختلف مجازی را برای فعالیت های هنری برگزید ،گفت:
برگزاری کالس ها و نمایشگاه های انالین و همچنین برگزاری همایش ها ،کارگاه ها و یا در نهایت نمایشگاه های
فرهنگی و هنری با هزینه های بسیار پایین ،می توان به استقبال هنرمندان و مخاطبان در این عرصه افزود.
وی که سابقۀ 12سال کار هنری طراحی نقاشی و تدریس در این زمینه را در کارنامۀ هنری خویش به ثبت
رسانده است ،هنر را جوششی درونی دانسته که هنرمند با تکیه بر قابلیت ها و ظرفیت های درونی خویش ان
را به نمایش می گذارد و افزود :نباید فراموش کرد که مهم ترین رمز ماندگار هر هنرمند در عصر خویش ،اثری
است که خلق کرده است و به تبع ان ،دیگر اصل این موضوع ،حرف مهمی است که اثر هنری ارائه شده توسط
هنرمند برای احتماع خواهد داشت.کاراور که در نمایشگاه های متعددی اثار خود را برای ارائه به عالقه مندان
به هنر به نمایش گذاشته است ،با ابراز تاسف از این موضوع که کار در زیمنل هنر همواره موضوعات خاص و
مشکالت متعدد را به همراه داشته است که باال بودن هزینه های جاری کالس و همچنین مواد و متریال الزم
از اصلی ترین مشکالت موجود در این زمینه است ،ادامه داد :می توان با رایزنی در حوزۀ برگزاری کارگاه های
اموزشــی در جهت برگزاری کارگاه ها به صورت درصدی-مشارکتی و یا اجارۀ نیم بها ،گام های مهمی را در
جهت تقویت و گسترش کالس های فرهنگی و هنری و ارتقای سطح هنر در جامعه و همچنین ،گرایش عموم
مخاطبان عالقه مند به هنر برداشت.
کار هنرمند معقول کردن محسوس و محسوس کردن معقول است
الناز عباسی ،کارشناس ارشد نقاشی شرکت کننده در این نمایشگاه در گفتگو با هنرمند ،با اشاره به این که
در این نمایشگاه یک اثر سیاه قلم و یک اثر ابرنگ ارائه کرده است ،با تاکید بر این امر که در شرایط کرونایی
می بایست به صورت مجازی برگزار شود ،گفت :تکیه بر رعایت پروتکل های بهداشتی از مهم ترین رویکردها
در برگزاری نمایشگاه های هنری در شرایط کنونی است.وی که سال است در حوزه های مختلف هنر فعالیت
می کند ،با اشاره به این که فلوتین گفته است که هنرمند صورتی از زیبایی است که زیبایی از هنرمند به هنر
داده می شود ،افزود :وینکشتاین می گوید از معنا نپرس و از کاربرد بپرس و از همین رو می توان کاربرد هنر را
نتیجه گرفت.عباسی که تدریس موسیقی کودکان را در کارنامۀ هنری خویش دارد ،با تاکید بر این مفهوم که
کار هنرمند معقول کردن محسوس و محسوس کردن معقول است ،با تاکید بر این امر که برگزاری نمایشگاه ها
با کیفیت بیشتر ،می بایست مورد توجه برگزار کنندگان قرار بگیرد ،ادامه داد :هنر روح ذهن گرایی است و
شناخت هنرمند توسط مردم دارای اهمیت بسیار زیادی است ،چرا که این مخاطبان هستند که می توانند
جایگاه هنر را در میان هنرمندان ارتقاء دهند و از سوی دیگر ،حمایت مسئولین نیز امری اجتناب ناپذیر است
و همه باید دست در دست هم ،فرهنگ هنر را در میان مردم جای بیاندازیم و اعتقاد داشته باشیم که در ان
زمان ،هنر جوانه می زند ،سبز می شود و رشد می کند.
مردم با خرید اثار هنری هنرمندان را یاری کنند
کامیار جعفری مرام ،که سابقۀ حضور در دو گالری را در کارنامۀ هنری خویش به ثبت رسانده است ،در گفتگو
با هنرمند با اشاره به این که به عنوان جوان ترین عضور در این نمایشگاه شرکت کرده است ،گفت :امید ان
داریم که همۀ عالقه مندان به هنر ،با حضور در گالری ها و خرید اثار هنرمندان ،انان را در تولید اثار جدید تر
یاریکنند. صفحه 2
گفتگوی«هنرمند»باعواملنمایش«امینه»:
وظیفههنرمنداگاه سازیجامعهدربحران هااست
سوده اسماعیلی -عکس :مینا قانع
استفاده از تئاتر به عنوان یک ابزار فرهنگ ساز در جامعه ،رویکردی همیشگی بوده و حتی شرایط ویژه خاصی
مانند بیماری کرونا نیز نتوانسته است از اهمیت این موضوع بکاهد .تکیه بر ظرفیت نمایش های ایرانی ،یکی از
موضوعات و دغدغه های مهمی است که کارگردانان تئاتر همواره بر ان تاکید داشته اند و می توان گفت که گونۀ
نمایش های ایرانی توانسته است با جذابیت های خاصی که دارد ،مخاطب خود را حفظ کرده و به حیات خود
در گونه های مختلف نمایش های صحنه ای در ایران ادامه دهد« .امینه» روایتی از عشق و دلدادگی به قلم «علی
شمس» است که این روزها ،با هدایت و کارگردانی سعید مصطفائی در سالن اصلی تاالر محراب به روی صحنه
رفته است .ان چه پیشکش حضور می شود ،گفتگویی مختصر با برخی از عوامل این نمایش است که امید ان
داریم مورد توجه مخاطبان روزنامۀ هنرمند قرار بگیرد.
حمایت تماشاگران مهم ترین قوت قلب اهالی تئاتر در شرایط بحرانی کرونا است
سعید مصطفائی ،طراح و کارگردان نمایش «امینه» که بر اساس متنی از «علی شمس» در سالن اصلی تاالر
محراب به روی صحنه رفته اســت ،در گفتگو با خبرنگار تئاتر روزنامۀ هنرمند ،با تاکید بر این مفهوم که در
کارگردانی این اثر کوشیده است تا تنها به تنکیک های کارگردانی نمایش های ایرانی متکی نباشد ،گفت :با توجه
به ایرانی بودن متن ،تالش کردیم تا از شیوه های مدرن اجرا استفاده کنیم و حتی در بخشی از فضا ها به سمت
سبک فانتزی هم رفته ایم.
کارگردان نمایش «امینه» در ادامه با اشاره به تعدد صحنه های مختلف در این اثر نمایشی و همچنین عدم توانایی
گروه کارگردانی در جهت تکیه به ساخت یک دکور ثابت در صحنه ،افزود :وجود ۲۱صحنه در این نمایش ،امکان
جابه جایی دکور های سنگین را از ما سلب می کرد بنابراین کوشیدیم تا با استفاده از ظرفیت های دکورهای قابل
جابجایی و نور صحنه ها ،در کارگردانی بهره ببریم.
این دانش اموختۀ تئاتر ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،استفاده از فضای مینی مال در تئاتر را یکی از ویژگی های
بارز این اثر نمایشی برشمرده و با اذعان به این امر که در کارگردانی این اثر کوشیده است تا با استفاده از نور،
فضاهایی هم چون زندان و قصر را از یکدیگر تفکیک کرده تا بازیگران و در مقابل تماشاگر ،از ان لذت ببرند ،ادامه
داد :خداوند متعال را شاکرم که گروهی تحصیل کرده در این اثر نمایشی در کنار من بوده و به همین دلیل کار
کردن با این عزیزان برایم لذت بخش بود ،اما در عین حال نباید فراموش کرد که زبان نمایش نیز یکی دیگر از
معیارهایی بود که می بایست گروه اجرا تالش می کرد تا عالوه بر ادای دقیق کلمات توسط بازیگر ،متن نمایش
برای تماشاچی نیز قابل فهم باشد .کارگردان نمایش «اگر شبی از شب های تهران مسافری» ،بیان خوب و رسای
بازیگران در یک اثر نمایشی را یکی از مهم ترین ویژگی های یک بازیگر خوب برشمرده و ضمن ابراز خرسندی
از ایفای نقش بازیگران در این ثر ،اظهار داشت :همواره معتقدم که حمایت تماشاگران مهم ترین نقطۀ قوت قلب
برای گروه های تئاتر است و در تمام این روزها که کرونا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده ،به حمایت های مردم
دلگرمیمونفسمی کشیم.
ابزار هنر هنرمند و مخاطب را به نقطۀ دگرگونی می رساند
الهام بیدارمغز ،بازیگر نقش «امینه» ،این اثر را نمایشــی عاشقانه-تراژدی برشــمرده که در ان روایتی از دورۀ
اغامحمدخان قاجار جاری است و بر همین اساس ،ضمن ابراز تاسف از این که این اثر به جشنوارۀ فجر نرسیده
است ،گفت :حضور نمایش ها در جشنوار های بین المللی موجب می شود تا اثر بهتر دیده شود ،یک پله رو به جلو
حرکت کند و در نهایت ،با همۀ این اوصاف انرژی گروه را برای انجام فعالیت های بعدی بییشتر می کند .وی در
ادامه ،با اشاره به این که انواع مختلفی از هنر وجود دارد و از میان همۀ این ها هنرهای نمایشی ،نقشی بسیار مهم
را در جامعه ایفا می کند ،افزود :ابزار تئاتر و به ویژه هنر می تواند با زبان خاص خویش حرف دل تمام اقشار جامعه
را بیان کند و به نوعی خاص ،به درونیات فرد رجوع کند و ان را بیرون بریزد و باید گفت که تئاتر ابزاری است که
با تکیه بر ان می توان هنرمند و مخاطب را به نقطۀ دگرگونی رساند .این بازیگر تئاتر ،با تاکید بر این مفهوم که هنر
در زندگی بشر جایگاه ویژه ای دارد و نباید به هیچ عنوان از ارزش ان کاست و قدر ان را به خوبی دانست ،ادامه داد:
باید در شرایط موجود به گونه ای رفتار کرد تا اقشار درگیر هنر ،با ادامه فعالیت امیدوار به زندگی باشند و از روند
فعالیت خود ناامید نشوند تا خدایی ناکرده بخواهند از این فعالیت ها دست بکشند ،چرا که هنر بایید در زندگی
جریان داشته باشد .بیدارمغز در پایان این گفتگو ،با اشاره به این که هنر معانی متعدد دارد و هر کس در جایگاه
خویش می تواند به این تعریف برسد ،اظهار داشت :به نظر من هنر می تواند معنای زایش و خلق داشته باشد و این
خلق می تواند خلق هر مقوله ای باشد که با زیبائی همراه است.
هنرمند با ایجاد احساس کمال یافتگی مخاطب را به وجد می اورد
امیرعلی زیارتی ،بازیگر نمایش «امینه» در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرمند ،این متن را یکی از متونی برشمرده
که در دروان دانشجویی مطالعه کرده و با ان ارتباط خوبی برقرار کرده و بر همین اساس ،گفت :این متن به دلم
نشست و همواره دوست داشتم به عنوان یکی از بازیگران این متن به روی صحنه بیایم و در این نمایش حضور
داشته باشم .وی که تجربۀ کارگردانی فیلم کوتاه را نیز در کارنامۀ هنری خویش به ثبت رسانده است ،در ادامه
ضمن ابراز تاسف از این موضوع که اهالی هنر همواره در بحران بوده اند ،افزود :اهالی هنر وظیفه دارند تا شخص و
جامعۀ خویش را زنده نگاه داشته و با تزریق امید و نشاط به جامعه ،ان را سر پا نگاه دارند .بازیگر نمایش «امینه»
در بخشی دیگر از این گفتگو ،حضور در جشنواره ها را برای اهالی هنر همچون تولد دانسته و با تاکید بر این
که جشنواره ها می تواند مالکی برای شناخت بازیگر از توانایی هایش باشد ،ادامه داد :به شخصه معتقدم شاید به
صورت صد دردصدی جشنواره برای همه سکوی پرتاب نباشد اما بودند بازیگران بنامی که از همین جشنواره ها
شروع کردن د و امروز در قله های موفقیت هستند .زیارتی در ادامه ،با تاکید بر این مفهوم که انسان ها باید با بهره
گیری از یک زبان و حرف مشترک به سمت اهداف مشترک عالیۀ انسانی حرکت کنند ،اظهار داشت :وجود حرف
مشترک در میان انسان ها موجب می شود که او در پلۀ نخست بکوشد تا خود را در ارتباطات تقویت کند و در
مرحلۀ دوم نیز تالش کند تا مراتب ارتباط را با دیگران گسترش دهد و همین امر موجب می شود تا دنبال نقاط
مشکرت جهت تحکیم این ارتباط بگردد .وی در پایان ،هنر را به کمال رسیدن و هنرمند را تبلوری از کمال
یافتگی دانسته و بر همین اساس تصریح کرد :هر چه که انسان را به سمت کمال و اگاهی سوق دهد و دانش
را درون افراد افزایش دهد هنر است و هنرمند باید این کمال یافتگی را به خودش و دیگران نشان داده تا باعث
شود که مخاطب به وجد بیاید.
هنر کلید صندوق گنج روابط اجتماعی است
ارام نیک بین ،بازیگر نمایش «امینه» در گفتگو با هنرمند با اذعان به این امر که وحدت تنها سند برای نجات تئاتر
بوده و چون فرهنگ شخصیتی ما با وحدت غریب بوده و همین امر پیکره تئاتر را زخمی میکند ،گفت :تئاتر در
کنار دانش اکادمیک ،نیازمند حمایت های مالی است و با حمایت از سمت و سوی خودمان است که می تواند
زنده بماند اگر مافیا بازی ها و باند بازی ها را ترک کنیم .با اشاره به نقشی که در نمایش «امینه» ایفا می کند ،با
اذعان به این امر که فائزه به عنوان دختری اشراف زاده در این نمایش که در روند داستان رقیب عشقی امینه نیز
محسوب می شود و بیشتر درگیر تجمالت و زنانگی ها و در قید و بند روابط مرسوم در عهد قجر است ،گفت :فائزه
3
شنبـــــــه 9اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1399
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
به خوانندگی «بهزاد معافی»
و اهنگسازی و تنظیم «علی اکبر رجب زاده»
کنسرواتوار تهران «مولود کعبه»
را منتشر کرد
دختری است که تمام زنانگی را در همبستری می داند و هرگز خویش را با عشق سازگار نمی کند و بیشتر به
حسادت پرداخته و در نهایت باید گفت که فائزه در زبان عام نقش منفی داستان محسوب می شود .نیک بین در
ادامه ،با اشاره به این که ایفای نقش «فائزه» را به دلیل وجود لطافت هایی خاص در نقش مقابلش یعنی «امینه»
چالش برانگیز و سخت می داند ،ادامه داد :در بیشتر صحنه های این نقش« ،فائزه» در اوج و عصبانیت است و
نیازمند جنس صدای خاص و بازیگری خاص است که با توجه تمرینات و راهنمایی های سعید مصطفایی عزیز،
سعی کردم به بهترین حالت ممکن از پسش بر بیایم .وی در پایان این گفتگو با اذعان به این امر که هنر را کلید
صندوق گنج روابط اجتماعی ،به وجود اورندۀ چرایی انسان و دیرینه ترین اتفاق تمدن می داند ،گفت :از نواختن
موسیقی تا رقص و ائین تا هنر هفتم ،که به شکل خاصی حرفی را از نسلی به نسل بعدی انتقال می دهد ،همه و
همه ارکان هنر هستند و امروز ،سوال و پرسش نقش مهمی در روابط اجتماعی انسان دارد؛ حال ان که چقدر این
پرسش ها می تواند باعث اگاهی مخاطب شود ،این مفهوم را بیش از پیش روشن می کند که در گفتاری خالصه،
هنر در هر زمینه ای می تواند واجب تر از نان شب باشد.
وظیفۀ هنرمند اگاه سازی جامعه در بحران ها است
علیرضا عباسی ،بازیگر نمایش «امینه» در گفتگو با هنرمند با اشاره به این امر این اثر نمایشی را اثری قابل توجه
می داند که نباید دیدن ان را از دست داد ،گفت :در این اثر نمایشی نقش «خاصه خلوت» را به عهده دارم که
شخصی است در دربار اغامحمدخان قاجار که عاشق یکی از ندیمه های امینه ،برادر زادۀ شاه می شود و به واسطۀ
همین خاطرخواهی ،بسیاری از اخبار دربار را به این خانم می دهد و در نهایت سر در این راه می گذارد .وی در
ادامه ،با اشاره به این موضوع که این نمایش را نمایشی «عشقی-تراژدی» می داند که داستانی تاریخی دارد که
به اوایل حکومت «اغا محمد خان قاجار» باز می گردد ،افزود :اگر بخواهم در رابطه با کرونا و وظایف هنرمندان
صحبت کنم ،باید بگویم که یکی از وظایف هنرمندان این است که در قالب هنر ،پیام هایی به مخاطبان بدهند
که عوامل بازدارندگی بحران ها را برجسته تر در چشم مخاطب به نمایش بگذارند و در همین مسیر ،عواقب و
پیامدهای این بحران ها را بکاهند .عباسی که در نمایش «خودم تمرین می کنم» به کارگردانی مجید امینی به
ایفای نقش پرداخته است ،با اشاره به این که در هنر نمایش می توان هنر بهتر زندگی کردن را به مخاطب اموخت،
ادامه داد :هنرمند در راستای اگاهی سازی مخاطب نسبت به بحران ها می تواند تاثیرات بسیار زیادی را بگذارد و
اجرای همین نمایش نیز به ما نشان داد که ابزار هنر در انتقال مفاهیم ،بسیار چشمگیر است و از همین روست
که نمی توان از ان غافل شد.
بی عدالتی نسبت به حقوق زنان در طول تاریخ وجود داشته است
سوگند صادقی ،بازیگر نمایش «امینه» با اشاره به این که این اثر مضاف بر متنی فاخر و سنگین که داستان را در
بستر زمان به درستی روایت می کند ،دارای کارگردانی و طراحی بسیار ویژه ای است که می تواند تا پایان مخاطب
را باخویش همراه سازد ،گفت :ظرافت های خاص این اثر موجب شد تا من عاشق ان شوم و همچنین زیبایی در
توصیف ها و پرداخت دقیق در برشی از اوضاع دربار در کنار کشت و کشتار ها و عاشقی های موجود در متن و در
نهایت ،اجرای دقیق این اثر از جمله ویژگی های است که «امینه» را در شرایط کنونی تئاتر ،به اثری فاخر مبدل
می سازد .وی ضمن ابراز خرسندی از ایفای نقش ندیمۀ «امینه» در این اثر در بزرگ شدن ان نقش بسزایی داشته
است ،افزود :محرم اسرار امینه بودن و قرار گرفتن به عنوان شخصی که نور چشمی و برادرزاده شاه محسوب
می شود ،بسیار شیرین است و به همین خاطر است که باید بگویم که از نقشم و کارم بسیار لذت می برم ،چرا
که در هر صحنه حرف برای گفتن زیاد است .این بازیگر تئاتر با ابراز تاسف از این امر که در هر برهه از تاریخ،
شرایطی وجود داشته است که موجب بی عدالتی درحق زنان می شده و تا حدی که می توانسته است اینده انها
را به خطر بیاندازد ،ادامه داد :این روایت ها ،توسط کارگردانی دقیق سعید مصطفائی در این اثر به خوبی به تصویر
کشیده شده است و در نهایت باید گفت که سرانجام این بی عدالتی ها ،شق نا فرجام و ظلمی است که در حق
امینه می شود .صادقی با تاکید بر این مفهوم که هر هنر در هر زمینه ای ،باید دارای مفهومی مشخص باشد و یا
سعی در بیان دغدغه ای داشته و یا پیش زمینه ای با هدفی مشخص را بیان کند ،اظهار داشت :در هر بستر از هنر،
تاثیرات بسیار زیادی بر روی مخاطب مشاهده می شود و در نهایت می توان گفت که این تاثیرات مثبت و منفی
در تئاتر به حد اعالی خود می رسد که می تواند کلیدی راهگشا در بهبود روابط انسانی و یا روابط اجتماعی باشد.
اجزایهنردرتئاترمکملیکدیگرهستند
حسین اسدی ،اهنگساز و نوزاندۀ نمایش «امینه» در گفتگو با هنرمند ،با اشاره به این امر که پیش از نمایش
«امینه» در اثار دیگری نیز با این کارگردان همکاری داشته است و در این میان ،نمایش های ائینی و سنتی
از دستۀ نمایشی هایی هستند که فضای ذهنی او همواره برای ساخت موسیقی در این حوزه ها اماده است،
گفت :در نمایش «امینه» صحنه هایی شاد و فرحبخش و در مقابل صحنه هایی بسیار احساسی وجود دارد
که در هر دو بخش ،مخاطب را به خوبی تحت تاثیر خویش قرار داده و از همین روست که موسیقی در این
دست از نمایش ها بیشتر به چشم می اید .وی که سابقۀ کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامۀ هنری خویش به
ثبت رسانده است ،با اشاره به این امر که در این نمایش عالوه بر اهنگسازی و نوازندگی ،بازیگری در نقش
«مراغ اقا» را نیز بر عهده دارد ،افزود :تالش کردم تا در عین این که «مراغ اقا» هســتم و این نقش را ایفا
می کنم ،از سوی دیگر نوازنده و اهنگساز اثر نیز باشم تا مخاطب دچار دوگانگی نشود .نویسنده ،کارگردان
و اهنگساز نمایش «من» ،با اشاره به این که کمتر از دیگر بازیگران اثر در این نمایش حضور داشته است،
ادامه داد :تمام تالش خود را به کار بســته ام تا جنس موســیقی کار را به خوبی بشناسم و ان را دقیق به
مخاطب منتقل کنم.
کنســرواتوار تهران به مناسبت سالروز میالد مبارک امام اول شیعیان
علی علیه الســام اثری با عنوان «مولود کعبه» را تولید و منتشر کرد.
قطعه مولود کعبه کاری از کنسرواتوار موسیقی تهران است .این اثر به
اهنگسازی ،تنظیم و ارکستراســیون اقای «علی اکبر رجب زاده» به
خوانندگی«بهزادمعافی»وشعریاز«محمدعلیدلجویی»ساختهشده
است .الزم به ذکر است که پروسه ساخت و ضبط این اثر به خاطر شرایط
بحرانی کرونا و رعایت دستورالعمل ها با دعوت انفرادی از نوازنده ها و
عوامل به استودیو در ساعات مختلف برای ضبط پارت ها صورت گرفته
است .بهزاد معافی رئیس کنسرواتوار تهران و خواننده این اثر در مورد
تولید«مولودکعبه»ضمنتبریکمیالدموالیمتقیانبهتماممسلمانان
جهان گفت :من این اثر را بخاطر ارادت و عشقی بی مانند که به موالیم
دارم خواندم و خوشحالم که در روز والدت موال این اثر ناقابل را به محضر
ایشان و مقام معظم رهبری تقدیم می کنم .وی در مورد پروسه تولید
این اثر افزود :تمام هزینه های تولید این اثر را شخصا بخاطر ارادتی که
به خاندان نبوت و امامت دارم تقبل کرده ام و درامدی از این کار ندارم و
همچنین درامدی را بر خود حرام می دانم چون با تمام وجودم این کارها
را انجام میدهم .شخصیت هایی چون حضرت زینب (س) امام علی (ع)
و امام حسین (ع) و دیگر امامان و معصومین منحصر به فرد هستند و
تا دنیا دنیاست هستی اینچنین بزرگانی به خود نخواهد دید .و ما با این
نیت کار میکنیم و انشااهلل خداوند ما را کمک کند .همچنین علی اکبر
رجب زاده اهنگساز و تنظیم کننده «مولود کعبه» در خصوص انگیزه و
نیت خود برای ساخت این اثر گفت :عشق به والیت امام علی (ع) انگیزه
نمی خواهد! خودش می اید .اینها توجهاتی است که ذات باریتعالی و
خود موال مبــذول می فرمایند .من فکر میکنم تا حاال کمتر کاری با
اینچنین مضمونی تولید شده باشد .کسی که برای امامی که تنها کسی
است که در خانه خدا به دنیا می اید و اولین کسی است که در مسجد
به شهادت می رسد همانا انگیزه ای در کار نخواهد بود بلکه خود امام
خودشان راهگشای خلق اینچنین اثری هستند .وی در مورد شعر این اثر
که سروده «محمدعلی دلجویی» است ،ضمن تشکر از این شاعر ارزشی،
افزود :شاعر اینجا به همان نکته که علی (ع) از اول بوده و حتی پیش از
خانه خدا ،وجود مبارکشان بوده در بیتی از این شعر می گوید« :کعبه
شاهد نیست میالد تو را /خود تو بر میالد کعبه شاهدی» خالق «مولود
کعبه» در مورد چگونگی ســاخت این اثر که در ژانر موسیقی اصیل
«سل»
ساخته شده اظهار داشت :این اثر در دستگاه «چهارگاه» در گام ُ
ساخته شده که متناسب با صدای خواننده باشد .توفیق انجام این کار از
اهنگسازی تا تنظیم برعهده اینجانب بوده است .در قطعه «مولود کعبه»
از سازهای ایرانی «تار» «نی» «بربط» «تنبک» و «ویلن» به همراه گروه
ُکرال کنسرواتوار تهران استفاده شده است .وی در مورد پروسه انتخاب
شعر این قطعه گفت :حدود ۳۰سال پیش با اقای دلجویی که انسانی
بســیار والیت مدار هستند اشنا شدم .تا االن روی چندین شعر از این
شاعر ارجمند اهنگسازی کرده ام که تماما اثاری با بن مایه مذهبی بوده
اند و همین اقای «بهزاد معافی» مدیر کنسرواتوار تهران که ایشان نیز
به سبب عشقی که به ائمه دارند خوانده اند .ضمن اینکه انتخاب دستگاه
چهارگاه به این دلیل بود که احساس کردم مفهوم این شعر در مقام واالی
علی (ع) را می توان در این دستگاه با ان حس و فواصل حماسی خلق
کرد .من پس از ساخت این اثر سالها منتظر بودم تا شخصی برای خواندن
ان پیدا کنم که دل و روحش را به امام سپرده باشد و اینجا من برای ان
درونیات انسان مهم تر بود تا صرف تکنیک و خوانندگی.
اجرای درام «کائوس» در تابستان ۱۴۰۰
پس از استقبال خوب مخاطب در دوران بازگشایی تاتر در دوران پساکرونایی
بهمن ماه(هم زمان با برگزاری جشنواره های فیلم فجر ،تاتر فجر ،فیلم کوتاه
تهران و )...از نمایش «کوچ کننده»ی منصور صلواتی (ششــمین اجرای
کارگردان) ،این درام نویس و کارگردان حوزه ی نمایش ابزورد ،هفتمین و
جدیدترین درام ابزورد تالیفی خود را با عنوان «کائوس» وارد مرحله ی تولید
کرد .مراحل پیش تولید کائوس بالفاصله پس از پایان اجرای «کوچ کننده»
از بیســت بهمن ماه اغاز شده بود تا نمایش بیگ پروداکشن صلواتی از ۵
اسفند ۹۹رسما وارد مرحله ی تولید شده باشد .قرار است این کارگردان
عبث گرا برای اولین بار در گونه ی ابزورد (که از نخستین اجرای خود نوشته
و دنبال کرده بود) ،پس از شــش نمایش با حجم تولید پایین؛ تابستان
۱۴۰۰تازه ترین درام نوشته ی خود را به نام «کائوس» روی صحنه ببرد.
در مرحله ی بعدی پوشــش خبری نمایش «کائوس» در اواخر فروردین
۱۴۰۰خورشیدی محل و عوامل اجرا ،خالصه ی درام و دیگر جزئیات این
نمایش ،با اعالم قبلی و در قالب یک نشست خبری ،اطالع رسانی خواهد
شد .منصور صلواتی ،پیش از این ،نمایش هایی هم چون «البراتوار»« ،تقدیم
به ایتالو کالوینو»« ،حجم غلیظ»« ،ازمایش گاه متروک» و «کوچ کننده» را
در سالن های موج نو ،تئاتر مستقل ،شهرزاد ،نوفل لوشاتو و خانه نمایش
مهرگان ،روی صحنه برده است. صفحه 3
درددل فعاالن گردشگری و صنایع دستی در سال کرونا
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1399شنبه 9اسفندماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ان که پامال جفا کرد چو خاک راهم
خاک می بوسم و عذر قدمش می خواهم
من نه انم که ز جور تو بنالم حاشا
بنده معتقد و چاکر دولتخواهم
نمایشگاهی که به نفع غرفه دارانش نخواهد بود
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی در حالی برگزار
شد که پیش از برگزاری انتقادات زیادی نسبت به شرایط برگزاری در بحران
کرونا نسبت به ان وجود داشت و با وجود تمام این انتقادات مسئوالن وزارت
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفتند ریسک برگزاری را
بپذیرند و تحت هر شرایطی این نمایشگاه را برگزار کنند .سه شنبه 5اسفندماه
اولین روز برگزاری نمایشــگاه گردشگر و صنایع دستی بود .به دنبال حضور
مسئوالن مربوطه ،ازدحام غیرقابل کنترلی در نمایشگاه به وجود اورد که در
همان ابتدای امر رسانه ها را به انتقاد از نحوه برگزاری و عدم رعایت پروتکل های
بهداشتی وا داشت .اما دور از انصاف بود تا به واسطه روز اول ،کلیت نمایشگاه زیر
سوال برود .مشاهدات خبرنگاران در روز دوم برگزاری نمایشگاه گردشگری و
صنایع دستی نشان می داد به نسبت روز اول تعداد مخاطبان و شرکت کنندگان
در نمایشگاه به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است و برای درب ورودی هر نوروز به گونه ای پیش رود که بخشی از ضررهایشان جبران شود .در گفت گو
یک از چهار سالن برگزاری نمایشگاه گیت های ضدعفونی کننده تعبیه شده و با بخشی از این غرفه داران مشخص شد با وجود حمایت ها و مصوبه هایی که
مسئوالن بهداشتی ضمن تب سنجی نسبت به استفاده از ماسک به مخاطبان در راســتای امهال پرداخت اقساط وام فعاالن حوزه گردشگری وجود داشته
ِ
پرداخت وام ،زیر بار مصوبه های ستاد کرونا نرفته اند و
نمایشگاه تذکرات الزم را می دادند .هر چند که این افراد نسبت به کم بودن اســت ،بانکهای عامل
نفرات حاضر برای چک کردن مخاطبان گالیه هایی داشتند ،چرا که اگر تعداد هنوز این قانون امهال را به درستی اجرا نمی کنند .همین موضوع مدت زیادی
افراد حاضر در نمایشــگاه افزایش پیدا کند دیگــر با این تعداد برای کنترل تبدیل به یک کشمکش بین معاونت گردشگری کشور و بانک های عامل شده
ورودی سالن ها نمی توان عملکرد مناسبی را شاهد بود .شاید یکی از دالیل اصلی بود .از بد روزگار برخی از این واحد های بوم گردی بعد از یکســال تالش برای
کاهش مخاطبان در روز دوم برگزاری جشنواره عدم تبلیغات کافی برای حضور اخذ مجوز راه اندازی و اماده سازی واحد اقامتی خود کارشان را درست در زمان
مخاطبان و اقدام به اخذ بلیت 20هزار تومانی برای ورود به نمایشگاه بین المللی شیوع پاندمی کرونا اغاز کرده بودند و حاال بدون اینکه رسما مهمانی پذیرفته
گردشــگری و صنایع دستی بود .این اقدامات هم بیشتر در راستای کاهش باشند و درامدی کسب کرده باشند مجبور به بازپرداخت وامهایی شده اند که
جمعیت حاضر در نمایشگاه و برگزاری ان به صورت تخصصی تر بود .اما سوال برای برپایی واحد بوم گردی خود دریافت کرده اند .اما حضورشان در نمایشگاه
اینجاست که وقتی یک نمایشگاه به دنبال برگزاری با حداقل ظرفیت است ،چرا نشان می دهد هنوز ناامید نشده اند .برخی دیگر از این فعاالن در راستای معرفی
باید مبلغ اخذ شده از غرفه داران حاضر در نمایشگاه برای برپایی غرفه افزایش جاذبه های توریستی مناطقی امده بودند که تاکنون تالش زیادی برای معرفی
پیدا کند .در واقع اسیب دیدگان اصلی ناشی از این سبک برگزاری نمایشگاه ،انهانشد هاست،حداقلانتظارانهاازنمایشگاهایناستکهبتوانندپتانسیل های
غرفه داران حاضر در ان هســتند .این فعاالن حوزه گردشگری یک سال را با اقامتی و گردشــگری منطقه خود را به اول به مخاطب عام و بعد به فعاالن
زیان های ناشی از کرونا پشت ســر گذاشته اند و حاال به امید برطرف شدن حرفه ای تر حوزه گردشگری معرفی کنند ،اما بخش اول یعنی مخاطب عام
بخشی از زیان های خود در این نمایشگاه حاضر شده اند و امیدوارند شرایط در در ان نمایشــگاه حضور ندارد و اصال امکان حضورش هم فراهم نیست .اما
کارکرد دیگر نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی ،معرفی جاذبه های نوظهور
و بیان دغدغه ها و مشــکالت گونه های تازه گردشگری است که تاکنون در
کشــور وجود نداشته و برای ورود و استفاده از پتانسیل هایش الزم است نگاه
تازه ،قوانین تازه و شرایط تازه ای در حوزه گردشگری ایجاد کرد تا این فعاالن
بتوانند شکل تازه ای از گردشگری را در کشور رونق ببخشند .به عنوان مثال
یکی از شــرکت های حاضر در این دوره نمایشگاه یک شرکت فعال در حوزه
بالن های گردشگری بود که کار خود را با دو بالن اغاز کرده است .جالبتر اینکه
این شــرکت حدود 10سال است که در کشور فعالیت داشته و کمتر کسی
از این پتانســیل اگاه است .پیش از این قوانینی در حوزه بالن گردشگری در
کشور وجود نداشته است و این شرکت اقدام به پیگیری قوانین موجود کرده
است تا در نهایت سازمان هواپیمایی کشور متصدی این مجوزها شد و فعالیت
در این زمینه امکان پذیر شد .بالن کم خطرترین وسیله پروازی در دنیاست ،به
شــرطی که از تجهیزات استاندارد در ان استفاده شود .اما مشکل دیگر برای
توسعه این سبک از گردشگری لزوم رعایت پیوست های امنیتی در ان است که
می تواند فعالیت در نقاط مختلف را با مشکل مواجه کند .توسعه این پتانسیل
گردشگریهمکاریونگاهتوسعه گرایانهنهادهایامنیتیالزمرامی طلبد.البته
این پتانسیل نیاز به معرفی و تبلیغات گسترده تری دارد تا در سراسر کشور
امکان استفاده از ان به وجود اید .در واقع برای گسترش استفاده از بالن ها در
کشور الزم است قوانین مجزایی برای ان تصویب شود و نیروهای امنیتی به
این پتانسیل گردشگری به دید تهدید نگاه نکنند .در حال حاضر به دلیل خال
قوانین در این زمینه ،سازمان هواپیمایی کشوری با این شرکت به مثابه یک
ایرالین برخورد می کند که متناسب با عملکرد انها نیست .در نهایت می توان
گفت بهره ای که این نمایشگاه برای وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دســتی داشته است برای فعاالن عرصه گردشگری و صنایع دستی نخواهد
داشت ،چرا که هنوز مشخص نیست اصال سفری در نوروز برقرار باشد یا نه و
البته مخاطب عامی که وجود ندارد! از طرف دیگر همچنان خطر ابتال به کرونا،
غرفه داران این نمایشگاه را بیش از مخاطبان تهدید می کند و در صورت ابتال و
گشترش ویروس در این نمایشگاه امکان انتقال ان به سراسر کشور وجود دارد.
اسفندیاری :اکران مجازی در شرایط کرونا گشایشی در احوال سینما بود
عبداهلل اسفندیاری تهیه کننده پیشکسوت ســینما گفت :اکران نوروز
امسال بدیهی است به رونق گذشته نخواهد بود و رغبت تهیه کنندگان و
پخش کنندگان برای گرفتن اکران نوروز افت کرده است .عبداهلل اسفندیاری
تهیه کننده با سابقه سینمای ایران درباره تاثیرات بیماری کرونا بر کم رونقی
سالن های سینما گفت :بیماری کووید بر همه ارکان زندگی ما تاثیرگذاشته
و البته در سینما بیشتر تاثیرگذار بوده است و یکی از مسایل که در اثر
بیماری به ان در سینما دچار شدیم افت مراجعه مخاطب به سالن هاست
مدتی به دلیل شیوع و گسترش بیماری سالن ها تعطیل و هم اینک هم
محدود فعالیت می کنند و این عادت نرفتن به سالن سینما گویی همچنان
روی مردم تاثیرگذاشته است .نگرانی از بیماری و مساله سالمت مردم در
اولویت است.
وی ادامه داد :اما در سینما اکران فیلم ها به صورت مجازی (ان الین و اف
الین) گشایشی بود و فیلم ها دیده شد و اکران انالین جای بیشتری را در
خانواده ها باز کرد البته اشکاالتی در این حوزه وجود دارد اما با برطرف شدن
ان بسیار موثر خواهد بود .زیرا مخاطب با کمترین هزینه می تواند در فضای
خانوادگی با استفاده از فضای مجازی فیلم ها را تماشا کنند و زحمت سفر
درون شهری را با این هزینه ها و هوای کثیف به خودشان تحمیل نکند.
تهیه کننده «نرگس مست» و «خواب لیال» عالوه بر شیوع بیماری عوامل
دیگری را در نرفتن مخاطب به ســالن سینما اشاره کرد و گفت :عوامل
متعددی در عدم اقبال مخاطب از سالن سینما تاثیرگذار است مهمترین
ان کوچک شدن سبد هزینه های ماهنامه مردم است .باالخره کوچک
شدن خرج سفره مردم تاثیرزیادی به رفتن به سینما خواهد داشت زیرا
سینما رفتن جزء تفریح و سرگرمی است وی اشاره کرد :این مهم را باید
یاداور شوم رفتن به سینما و در کنار یکدیگر فیلم را در محیط مناسب
دیدن تفریح میدانی است و هیچ چیزی جای ان را نمی گیرد .هیچ وقت
لذت و تجربه رفتن به ســالن سینما با در خانه فیلم دیدن قابل مقایسه
نیست زیرا رفتن به سالن سینما یک حرکت اجتماعی است و با خودش
فرهنگ ایجاد می کند در واقع یک عمل اجتماعی فرهنگ ساز است که
جایگزینی ندارد .دولت هم با کمک به ساخت پردیس ها و مجموعه های
سینمایی در تداوم این حرکت و فرهنگ اجتماعی سهیم است تا امکان
این تفریح میدانی فراهم شود و زیرت تاثیر جامعه شناختی در کنار خود
دارد .دعا می کنیم ویروس در کل جهان از بین برود و مردم با خیال اسوده
به سالن های سینمای مراجعه کنند و رونق دوباره بازگردد.
نحوه محاسبه درامد و مالیات سلبریتی ها؛
چراسلبریتی هاوشاخ هایمجازیمیلیونربایدمالیاتبدهند؟
نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بودجه ،1400مصوب کردند تا بازیگران با درامد باالی 200
میلیون تومان مالیات پرداخت کنند .بحث در ابتدای الیحه بودجه درباره معافیت مالی هنرمندان و
ناشران باال گرفت و البته برخی سلبریتی ها به طور خاص فشار علیه مجلس را از همان روزهای ابتدایی
اغاز کردند تا این مصوبه به سرانجام نرسد .نکته ای که حجت االسالم جواد نیک بین عضو کمیسیون
تلفیق مجلس به ان اشــاره کرد که ممکن اســت عده ای از همین افراد که منافع شان با این مصوبه
پرداخت مالیات به خطر می افتد حمله و هجمه علیه این مصوبه را در فضای مجازی اغاز کنند و همین
شــاخ های ِ
بزرگ مجاری علیه مجلس بشورند اما حق این اســت از درامد حاصله هر فرد در کشور
مالیات گرفته شود .چهره های مشهور یا به تعبیری سلبریتی های دنیا بخش عمده ای از درامدهایشان
را به پرداخت مالیات اختصاص می دهند .بنابر گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس سال گذشته به
پایه مالیات بر
دنبال بحث معافیت مالیاتی هنرمندان منتشر شد،در بسیاری از کشورها به دلیل وجود
مجموع درامد ،اکثر فعالیت های درامدزا از جمله فعالیت های هنری مشمول مالیات بر درامد است و
افراد متعهد به پرداخت مالیاتند .در این گزارش امد :در امریکا قوانین سرسختانه ای برای جلوگیری از
تخلفات مالیاتی درنظر گرفته شده است به طوری که هنرمندان مطرح هالیوود نیز از جرائم سنگین
مالیاتی در امان نبوده اند؛ زندان ،مصادره امالک ،جرایم نقدی سنگین از جمله جرائمی است که برخی
از هنرمندان به دلیل فرار مالیاتی با ان روبرو بوده اند .در امریکا عالوه بر اینکه درامدهای عادی کسب
شده توسط هنرمندان مشمول مالیات قرار می گیرد ،به طورکلی جایزه های دریافتی توسط ان ها نیز باید
جزو درامدهای مشمول مالیات قرار بگیرد و در اظهارنامه مالیاتی ان ها گزارش شود .همچنین حق
امتیازهایی که بابت حق کپی رایت یک اثر هنری دریافت می شود ،در درامد اظهاری افراد باید لحاظ
شود .در انگلستان نکته قابل توجه این است که هنرمندان کودک نیز باید درامد خود را اظهار کنند
و مالیات ان را مانند بزرگساالن پرداخت کنند؛ همچنین در انگلیس نیز همانند امریکا جوایز هنری
به طورکلی مشمول مالیات قرار می گیرند .در کشور هندوستان ،هنرمندان یکی از مشمولین مالیات بر
درامد مانند سایر اقشار جامعه اند .طبق بررسی صورت گرفته ،یکی از مشهورترین هنرمندان سینمای
هند 445 ،میلیون روپیه در ســال 2018مالیات پرداخت کرده است .مالیات پرداختی 6تن از دیگر
هنرمندان مشهور این کشور نیز در سال ،2018از 39میلیون تا 295میلیون روپیه گزارش شده است.
در این کشور هنرمندان جزو اقشاری اند که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می کنند و فرارهای
مالیاتی احتمالی ان ها سریعاً بررسی و رسانه ای می شود .به نظر می رسد همین مساله باعث تشویق سایر
مردم به پرداخت مالیات شود .او گفت :همه ادم ها در ایران از درامدهایی که دارند باید مالیات پرداخت
شاخ مجازی باید مالیات پرداخت
کنند؛ از نماینده مجلس ،معلم و کارگر گرفته تا کارمند و سلبریتی و ِ
کنند .چون با این فضا ،دنبال کار اقتصادی اند ،تفاوت نمی کند .حجت االسالم جواد نیک بین تاکید کرد:
مذاق خیلی ها خوش نیامده و در فضای مجازی شاه ِد هجمه هایشان هستیم اما حق این
این مصوبه به ِ
است از درامد حاصله هر فرد در کشور مالیات گرفته شود .این جناب هنرمند ،بازیگر و جناب شبکه های
پول مردم برای
مجازی که روزانه چندین میلیون درامد دارند ،باید مالیات بدهند .در داخل این کشور ،با ِ
ان ها هزینه می شود به هنگام درامدزایی نباید مثل بقیه مردم با ان ها برخورد شود و لذا باید مالیات
پرداخت کنند .این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سوال که چطور این مالیات ها قرار
است از شاخ های مجازی یا سلبریتی ها اخذ شوند و این شناسایی چطور صورت می گیرد ،تصریح کرد:
قرار است در سال 1400اعمال شود؛ وزارتخانه های مرتبط دستورالعمل اجرایی بنویسند و ان شااهلل ارائه
بدهند .اصل ،مجوزی بود که مجلس تصویب کرد و می توان براساس ان نرمی که از مشاغل مختلف
مالیات اخذ می کنیم از این مشاغل با شیوه هایی که وجود دارد ،گرفته شود .وی در پایان با اشاره به
شایعه گرانی هایی که به راه انداخته اند به واسطه مصوبه های بودجه ای مجلس اتفاق خواهد افتاد ،افزود:
مجلس دنبال گران کردن چیزی نیست ،اتفاقاً مجلس دنبال باالنس کردن بودجه تورمی دولت است.
اگر دولتمردان به مردم القاء می کنند ،مجلس چیزی را گران می کند همگان بدانند در بخش درامدی
کمترین پیشنهاد را اعالم کردیم ،تا همان درامدهایی که دولت داشته و پیشنهاد کرده ،به تصویب
برسند.مجلس دنبال جهش تولید است نه جهش تورم! دولت سال جهش تولید را به جهش تورم تبدیل
کرد .امیدوارم با عقالنیت بتوانیم جلوی این دولت متوهم و متورم بگیریم.
نحوهمحاسبهدرامدومالیاتسلبریتی هاچگونهاست؟
طبق بند ل ماده ۱۳۹اصالحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۲۷بهمن ۱۳۸۰فعالیت های هنری
و به طور ویژه سینمایی و درامدهای حاصل از فعالیت های فردی و جمعی در این بخش ـ بطور نمونه
بازیگران و ســایر عوامل با هر میزان درامد سالیانه ـ از پرداخت مالیات معاف بوده اند که این موضوع
با توجه به نارضایتی عمومی از شرایط فرهنگی و به ویژه رفتارهای برخی سلبریتی ها ،همواره مورد
اعتراض بســیاری از مردم بوده است .به همین دلیل ،روز گذشته ،نمایندگان مجلس در مصوبه ای،
فعالیت های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت های هنری از جمله بازیگران با درامد بیش از
٢٠٠میلیون تومان در سال را مشمول مالیات کردند .اما این مصوبه تا چه اندازه دقیق بوده و ضمانت
اجرایــی دارد؟ به عنوان مثال ،احتمال می رود بازیگر مبلغ مالیــات را هم به قراردادش اضافه کند و
این موضوع دستمزد هنرپیشگان را افزایش می دهد .احتمال دیگر هم عقد قرادادهای صوری و تبانی
پشت پرده است .همچنین احتمال دارد به جای پول نقد ،طال و ارز میان بازیگر و تهیه کننده رد و بدل
شود که قابل محاسبه و دریافت مالیات نیست .از سوی دیگر ،طبق مصوبه مجلس ،درامدهای کاربران
دارای بیش از ۵۰۰هزار دنبال کننده (فالوور) رسانه های کاربرمحور (اینفلوئنسرها) از محل تبلیغات،
مشمول مالیات بر درامد خواهد بود .موضوعی که برخی معتقدند دقیق نیست و حتی راه فرار دارد،
مث ً
ال صفحه ای که حدود همین تعداد دنبال کننده دارد ،برخی از فالوورهایش را حذف کند تا به زیر
۵۰۰هزار برسد و صفحه اش را به حالت پرایوت (خصوصی) ببرد .بنابراین بهتر است به جای تعیین عدد
ثابتی برای دنبال کنندگان ( ۵۰۰هزار نفر) ،این مالیات از عددهای کمتر اغاز شود اما به صورت پلکانی
افزایش یابد .یعنی مالیاتی که فردی با ۲۰۰هزار دنبال کننده پرداخت می کند ،با مالیاتی که فردی با
۲میلیون دنبال کننده پرداخت می کند ،تفاوت داشته باشد .ضمن اینکه ممکن است میزان درامد یک
بالگر با ۵۰۰هزار دنبال کننده از میزان درامد بالگر دیگری با یک میلیون دنبال کننده بیشتر باشد .شاید
بهتر باشد شیو ه دقیق تری برای تشخیص درامد ها در پیش گرفت .بنابراین تصمیم گیری درباره حذف
معافیتمالیاتیفعالیت هایهنریبهمطالعهبیشترینیازداشت.
تفاوت فعال عرصه هنر با سلبریتی
سعید الهی ،کارشناس سینما و رسانه در این باره گفت :حذف برخی معافیت های مالیاتی در راستای
توسعه عدالت محوری و رعایت انصاف در قبال همه اقشار ،از جمله مطالبات عمومی احاد جامعه است.
لذا گام بسیار مهم نمایندگان مجلس در این زمینه قابل تحسین است اما باید همه جوانب را در نظر
گرفت .مصوبه دیروز مجلس شورای اسالمی درباره تعدیل معافیت مالیاتی فعالیت های هنری و بازیگران،
دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که باید پیش از تصویب قانون مورد مطالعه و تامل بیشتر قرار می گرفت.
وی ادامه داد :اما پرســش اینجاســت ایا با مصوبه مذکور ،اتفاقی در جهت رفع دغدغه های مردم رخ
می دهد یا خیر؟ جامعیت و دایره شمول این قانون تا چه میزان است؟ ایا نمایندگان محترم اطالع دارند
که فعالیت های هنری کشور فقط شامل حدود ۱۰بازیگر میلیاردی سینما نمی شود که فورا ًبه تصویب
چنین قانون کلی رای داده اند؟ او معتقد است :شاید با این اقدام بشود تعدادی بسیار محدود از بازیگران
پردرامد را را مهار یا ملزم به پرداخت مالیات کرد که البته ان هم با توجه به توافقات پنهانی و پرداخت های
زیرمیزی مرسوم بین برخی تهیه کنندگان و بازیگران ،خیلی دور از ذهن است .نهایتاً تنها دستمزدهای
افراد به جهت افزودن سهم مالیات ها بر روی رقم قراردادهایشان افزایش می یابد ،اما تکلیف بقیه صنوف
و مراکز هنری که خالصانه در حال فعالیت هستند ،چه می شود؟
چراتبعیض؟
موضوع دیگری که در این مصوبه محل مناقشه است ،رقم اعالمی است .سیدعلی پورطباطبایی مدیر
پایگاه خبری قم نیوز در واکنش به این موضوع می گوید :کارمندان و کارگران با درامد باالی ۴۸میلیون
تومان باید مالیات بدهند ولی سلبریتی ها باالی ۲۰۰میلیون تومان .چرا؟! کابر دیگری پاسخ داده است:
«چون کارگران و کارمندان کارشان پیوسته است ولی بازیگران شغلشان طوری است که ممکن است
چندسال کار نکنند .البته این قانون متاسفانه راه فرار زیاد دارد ».پژمان بازغی بازیگر کشورمان پیش تر در
این باره گفته بود :من موافقم که همه از جمله هنرمندان ،مالیات بدهند اما این موافقت مشروط به این
من بازیگر نه بیمه ای دارم و نه
است که اگر مالیاتی می دهم ،الاقل در قبالش خدماتی هم به من بدهندِ .
مشمول بازنشستگی می شوم و نه اتحادیه ای دارم که مرا تحت پوشش قرار دهد.
تفاوتهنرمندباسلبریتی
البته همین که قرار است از هنرمندان با درامدهای چندصدمیلیونی مالیات اخذ شود ،یک گام رو به
جلو است موضوعی که پیش تر خود هنرمندان هم بر ان صحه گذاشته بودند .به عنوان نمونه ،جهانگیر
الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفته بود :اگر کلمه «هنرمند» را تعریف کنیم ،می توانیم
بفهمیم چه کسی باید مالیات بدهد و چه کسی باید از پرداخت مالیات معاف باشد؟ باید توجه کرد که
هنرمند با سلبریتی تفاوت دارد ،تفاوت است بین زندگی پاک ایرانی با یک زندگی الکچری .حامد عنقا
فیلمنامه نویس و تهیه کننده هم بر دریافت مالیات از سلبریتی ها مهر تایید می زند و می گوید :به نظر من
مالیات از ان کسی در تئاتر کار می کند و درامدش به ۵میلیون تومان نمی رسد شاید عدالت اجتماعی
نباشد اما معاف کردن ان یکی ـ دو درصدی ها که درامدشان در طول سال به چند میلیارد تومان هم
می رسد ،عین بی عدالتی است .اما نکته ای که در قانون جدید امده ،اعم از بازیگری است و فعالیت های
هنری را هم شــامل می شود .سعید الهی کارشناس رسانه در این باره می گوید :تقویت اقتصاد هنر و
درامدزایی صحیح به گردش مالی محصوالت هنری و حفظ وجهه صنعتی ان منجر خواهد شد ،لذا
هدف اولیه قانون گذار از معافیت مالیاتی برای فعالیت های هنری و توسعه امر زیباشناختی در جامعه،
کام ً
ال دقیق بوده است و حذف و تعدیل این معافیت باید به صورت موردی ،با مطالعه و متناسب با شرایط
روز باشد .او مدعی شد :مراکز ،موسسات و صنوفی هستند که در شرایط سخت فرهنگی و تورم های
موجود ،در حال تولید محتوا و محصوالت و صنایع مفید و انقالبی و دینی در کشور هستند که حذف
این معافیت برای انها ضربه سختی به حساب می اید .به نظر می رسد به چنین دیدگاه هایی که قائل
به مستثنی شدن برخی فعالیت های هنری است ،نباید دامن زد ،چرا که استثناء معموالً با رانت یا فساد
همراه می شود و چرخه را معیوب می کند. صفحه 4