روزنامه هنرمند شماره 1398
روزنامه هنرمند شماره 1398
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 6اسفندماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1398صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
ســخنگوی شورای شهر تهران:
حصر تئاتر شهر
تیر خالص
به قلب فرهنگی
پایتخت است
تبلیغــات دروغ پلتفرم های داخلی؛
تماشای فیلم
با اینترنت رایگان!
www.jaaar.com
وز یر ارشــاد در اختتامیه سی و ششمین
جشــنواره موسیقی فجر :
وز یر میراث فرهنگی:
کرونا 22هزار
میلیاردتومان به
صنعت گردشگری
کشور اسیب زده است
فضای مجازی
یک بستر جدید در
فرادید فرهنگ و هنر
ایران گذاشت
روایت تجربیاتی که کرونا به سینمای ایران داد؛
چالشسینما و پلتفرم های انالین
در جذب مخاطب
واکنش ساترا به خبر
اجازه پخش ندادن
به برنامه علی کریمی
ﺗﻮ ﻫﯿﺎﻫﻮى ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل ،دﺳﺖ ﺑﭽﻪﻫﺎى ﻣﺤﮏ رو ﻣﺤﮑﻢﺗﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ
88301986
روزﻫﺎى ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل ﻣﺜﻞ ﯾﻪ ﺑﺎزار ﺷﻠﻮﻏﻪ ،ﻫﻤﻪ ﮐﻠﻰ ﮐﺎر دارﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺳﺎل ﻧﻮ اﻧﺠﺎم ﺑﺸﻪ و ﺣﻮاﺳﻤﻮن ﻫﺴﺖ
ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﻮن ﭼﯿﺰى رو ﮔﻢ ﯾﺎ ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﮑﻨﯿﻢ .درﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﭘﺪر و ﻣﺎدرى ﮐﻪ ﺗﻮ ﯾﻪ ﺑﺎزار ﺷﻠﻮغ ﻣﺤﮑﻢ دﺳﺖ ﺑﭽﻪﺷﻮن
رو ﻣﻰﮔﯿﺮن ﻣﺒﺎدا ﮐﻪ ﮔﻢ ﺑﺸﻦ ،ﻣﺤﮏ ﻫﻢ ﺑﯿﺶ از 20ﻫﺰار ﮐﻮدک داره ﮐﻪ دﻏﺪﻏﻪ ﻧﺠﺎت زﻧﺪﮔﯿﺸﻮن ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﻮ روزﻫﺎى
ﭘﺮﻫﯿﺎﻫﻮى ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل ﮔﻢ ﺑﺸﻪ .درﺳﺘﻪ ﮐﻪ اﯾﻦ روزﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ از ﻫﻢ دور ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺗﺎ ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻤﻮﻧﯿﻢ وﻟﻰ ﺑﯿﺎﯾﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ
در ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ درﻣﺎﻧﻰ و ﺣﻤﺎﯾﺘﻰ ،دﺳﺖ ﻓﺮزﻧﺪان ﻣﺤﮏ رو ﻣﺤﮑﻢﺗﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. صفحه 1
2
وزیر میراث فرهنگی:
چهارشنبـــــــه 6اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1398
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
کرونا 22هزارمیلیاردتومانبهصنعتگردشگریکشوراسیبزدهاست
بودجه ۱۴۰۰میتواندبهرونقگردشگریکمککند
ارش
گزنقد
روایت موسیقایی از شکار عبدالمالک ریگی
«پرواز صفر» با صدای
مهدی یغمایی منتشر شد
موزیــک ویدئوی «پــرواز صفر» به کارگردانی محســن
طهرانی ،اهنگســازی علی منتظــری و خوانندگی مهدی
یغمایی در سالروز دستگیری عبدالمالک ریگی پیش روی
مخاطبان قرار گرفت .مرکز اطالع رسانی و روابط عمومی
وزارت اطالعات در سالروز دســتگیری عبدالمالک ریگی
توســط ســربازان گمنام امام زمان (عج) موزیک ویدئوی
«پرواز صفر» را به تهیه کنندگی موسســه فرهنگی هنری
کساء منتشــر کرد .در این نماهنگ که به سفارش روابط
عمومــی و مرکز اطالع رســانی وزارت اطالعات توســط
موسسه فرهنگی هنری کســاء پیش روی مخاطبان قرار
گرفته اســت ،محســن طهرانی کارگردان ،محمد حسین
ملکیان ترانه ســرا ،علی منتظری اهنگساز ،امیر جمالفرد
تنظیــم کننده و مهدی یغمایی به عنــوان خواننده گروه
اجرایی را تشکیل می دهند .محســن طهرانی مدیرعامل
موسسه فرهنگی هنری کســاء و کارگردان این نماهنگ
درباره جزییات پروژه توضیح داد :ســه شنبه پنجم اسفند
مــاه مصادف بــا ســالروز دســتگیری عبدالمالک ریگی
توسط ســربازان گمنام (عج) اســت؛ عملیاتی که تمامی
دســتگاه های اطالعاتی و امنیتی دنیا را متحیر ســاخت
و اقتدار جمهوری اســامی ایــران را بار دیگر به جهانیان
نشــان داد .بنابراین تصمیم گرفتیم تا با پشتیبانی روابط
عمومی وزارت اطالعات جمهوری اسالمی ایران به منظور
پاسداشــت زحمات سربازان امنیت کشور نماهنگ «پرواز
صفر» را با صــدای مهدی یغمایی تولید کنیم .وی افزود:
فرایند تولید این نماهنگ از نیمه دوم ســال ۱۳۹۸اغاز
و پــس از انجــام مراحل پیش تولیــد ،کار تصویربرداری
ان در اوایل زمســتان سال گذشــته اغاز شد .طبیعتاً به
دلیل حساســیت ها و پروداکشــن پرحجمــی که در این
پروژه به لحاظ نظامی وجود داشــت ما تمام تالشــمان را
بــه کار گماردیم که کار به بهترین شــکل ممکن تولید و
تصویربرداری شود .دراین زمینه هم جا دارد از عزیزانمان
در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسالمی قدردانی کنم که
همراه با دیگر مجموعه ها از جمله نیروی انتظامی همکاری
بســیار شایسته ای با ما داشتند .این کارگردان گفت :ژانر
موزیک ویدئو از نگاه ما دربرگیرنده شــرایط ویژه ای است
که ســعی می کنیم با یک نگاه کام ً
ال ســینمایی به ماجرا
بپردازیم .یعنی انچه پیــش روی مخاطبان قرارمی گیرد
قطعاً ترکیب صرف موسیقی با تصویر نیست که بخواهیم
با جلوه های نوری و بصری ســر و ته ماجرا را هم بیاوریم.
قطعــاً انچه برای تولیــد و ارائه اثر مدنظر ماســت اماده
ســازی و تولید بخش های مختلف فنی در قالبی معتبر و
سیستماتیک است که امیدوارم نقطه اغازی برای پیشبرد
دســتاوردهای سینمایی در عرصه ســاخت موزیک ویدئو
باشد .از ســوی دیگر نگاه موسسه ما به هیچ عنوان برای
اثار سفارشــی انتفاعی نبــوده و همواره کیفیت و رضایت
مخاطب قبل از هرچیزی به عنــوان مهم ترین اولویت ما
معرفی شــده اســت .در این زمینه هم بســیار مفتخریم
که مخاطبان نیز از خروجــی پروژه های ما در اکثر مواقع
رضایت داشته و توانســته اند با کارها ارتباط خوبی برقرار
کنند .مدیر موسســه فرهنگی هنری کســاء تصریح کرد:
بنده و همکارانم در موسســه کســاء نهایت تالش خود را
انجــام داده ایم تا برای تولید اثار متعهد وقت بگذاریم .در
این راستا همکاری با متخصص ترین افراد و هنرمندان در
ساخت نماهنگی چون «پرواز صفر» که موضوع اصلی ان
حفظ امنیت کشــور به عنوان یکی از اهداف مقدس ایران
اســامی اســت مهم ترین ماموریتمان برای تحویل یک
بسته هنری و پرورش سواد موسیقایی مردم عزیزمان بود.
اثری که فارغ از هرگونه شعارهای کلیشه ای ،دربرگیرنده
مولفه های هنری و هنرمندانه برای بیان یک دغدغه مهم
است .به هر حال امیدوارم در نهایت این اثر که به سربازان
گمنام امام زمان (عج) تقدیم شــده ،مورد قبول حضرت
مهدی (عج) ،ملت شــریف ایران و برقرار کنندگان امنیت
نظام جمهوری اســامی واقع شــود و در راســتای حفظ
تمامیت ارضی و امنیت کشــور عزیزمان خستگی را از تن
انها بابت عمری مجاهدت خارج کند.
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اسیب های گسترده این صنعت ناشی از کرونا
گفت :گردشگری کشور ۲۲هزار میلیاردتومان اسیب دیده است .علی اصغر مونسان روز سه شنبه در ایین
افتتاحیه نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اسیب گسترده این صنعت گفت:
امیدواریم با تولید واکسن های داخلی ،گردشگری در سال ۱۴۰۰رونق بگیرد .وی افزود :امیدواریم با رونق
گردشگری تمامی مدل های گردشگری کشور همچون گردشگری کشاورزی ،اکوتوریسم و طبیعت گردی
نیز رونق بگیرد .وزیر میراث فرهنگی با اشاره به شرایط سخت دولت دوازدهم گفت :تحریم های گسترده و
ظالمانه سبب شرایط سخت و بودجه انقباضی برای دولت شد و به طور طبیعی بودجه معیشتی و بهداشتی
در اولویت قرار گرفت .مونسان با اشاره به اتفاقات اخیر کشور گفت :سیل ابتدای سال ۹۸و اتفاقات ناشی
از افزایش نرخ بنزین و پس از ان شیوع کرونا از اسیب هایی بود که به گردشگری ضربه زد اما نتوانست
ن گیر کند .وی دلیل این اتفاق را اتخاذ سیاست های هوشمندانه در وزارتخانه دانست و
گردشگری را زمی
ت مکرر به گردشگری ،ورود گردشگر خارجی رکورد زد و گردشگری داخلی نیز دچار
گفت :با وجود ضربا
تحول شد.
اعتبارات ۲۳هزار میلیاردتومانی دولت دوازدهم در حوزه گردشگری
مونسان با اشاره اعتبارات ۲۳هزار میلیارد تومانی هزینه شده در حوزه گردشگری در دولت دوازدهم گفت:
هم اکنون پروژه های مختلف گردشگری با اعتبارات ۱۵۹هزار میلیارد تومانی در دست افتتاح است .وی
از ساخت و ایجاد ۴۰۸هتل و هتل اپارتمان با حدود ۴۱۷هزار تخت در دولت دوازدهم خبر داد و گفت:
این اقدامات در دوره ای بود که کشور تحت تاثیر تحریم های گسترده بود .مونسان در ادامه با اشاره به ۳۴
هزار اثر ثبت ملی در ایران گفت :اعتبارات دولتی در این بخش تنها ۲۰۰میلیارد تومان بود که قطعا با این
میزان اعتبارات حفاظت از اثار باستانی ممکن نیست از این رو از سرمایه مردمی بهره بردیم .وی گفت :در
این راستا از سرمایه های بخش خصوصی برای حفاظت و مرمت ،ایجاد اقامتگاه و هتل بوتیک ها استفاده
کردیم که خود سبب جذب گردشگر در مناطق تاریخی شد .مونسان گفت :محمودیت های مالی و فشارها
سبب شد از بودجه دولتی دست برداریم و به سمت اقتصاد مردمی پیش برویم .وی ایجاد تنوع در محصوالت
گردشگری کشور را یکی دیگر از سیاست های وزارت خانه اعالم کرد و گفت :دیگر گردشگری ایران محدود
به گردشگری تاریخی نیست و گردشگری روستایی ،کشاورزی ،معدن و طبیعت گردی نیز افزوده شده است
که سبب رونق گردشگری می شود .مونسان همچنین از تاسیس ۲هزار و ۲۰۰واحد گردشگری در تمام
روستاها و شهرهای کشور خبر داد و گفت :این امر به توزیع گردشگری کشور کمک می کند .وی ایجاد
طرح تجاری سازی برای صنایع دستی را از اقدامات وزارت اعالم کرد و گفت :صادرات یک میلیارد و نیم دالر
صنایع دستی از طریق گمرک نتایج همین طرح تجاری سازی است ،به همین میزان نیز محصوالت صنایع
دستی به صورت چمدانی صادر شده اما شیوع کرونا و افزایش مواد اولیه نیز به این حوزه اسیب زده است.
خدمات گردشگری ایران در باالترین استانداردهاست
ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز با بیان این که نمایشگاه امسال نمایشگاه بیم و امید است ،گفت:
شرایط کنونی بخاطر شیوع کرونا در سراسر جهان جوی از نگران و بیمناکی است و امید داریم با تمام شدن
این دوران گردشگری دوباره رونق بگیرد .وی با اشاره به سیاست توزیع سفر در همه شهرهای کشور گفت:
یکی از سیاســت های اصلی ما توزیع سفر در تمام شهرها و روستاهای کشور برای گردشگران داخلی و
خارجی بود که خوشبختانه این سیاست محقق شده است .تیموری گفت :تعداد حضور گردشگر خارجی در
ایران طی سال ها کمتر از ۵میلیون نفر بود ولی سیاست جدید سبب شد این رقم تنها در ۹ماه اول سال ۹۸
به ۹میلیون گردشگر افزایش یابد .اما شیوع ویروس کرونا سبب شد گردشگری اسیب جدی ببیند و زمین
گیر شد .معاون گردشگری با بیان این که در این دوره بیکار ننشسته ایم و اقدام به تدوین اسناد در این حوزه
کردیم ،افزود :بسیاری از خدمات گردشگری بروز و استاندارد شد .وی با اشاره به دو بسته حمایتی دولت
برای فعاالن حوزه گردشگری از سوی دولت گفت :این حمایت ها در مقدورات دولت بوده است .تیموری
اضافه کرد :امیدواریم برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری گشایشی تدریجی برای شریان گردشگری و
رزمایشی برای گردشگری داخلی شود .وی با بیان این که امسال با توجه به شرایطی کرونایی برای برگزاری
نمایشگاه اعالم عمومی نشد ،گفت :نگاه به نمایشگاه حمایتی بود و حتی هزینه اجاره سالن نمایشگاه از محل
وجوه دولتی پرداخت شده است.
بودجه ۱۴۰۰می تواند به رونق گردشگری کمک کند
علی دشتی نماینده مجلس و رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیز اظهار
امیدواری کرد که نوروز ۱۴۰۰متفاوت با نوروز سال ۹۹برای گردشگری کشور شود .وی افزود :در این مدت
فعاالن خصوصی در حوزه گردشگری اسیب جدی دیدند و امیدواریم در نوروز پیش رو با رعایت پروتکل
بخشی از اسیب ها کاسته شود .به گفته وی بودجه ۱۴۰۰وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دستی خبر خوبی برای این سه حوزه می تواند باشد .چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع
دستی صبح امروز (سه شنبه ،پنجم اسفند) با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و
صنایع دستی و میهمانان ویژه این مراسم در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد .این
نمایشگاه که برای نخستین بار به دلیل شرایط ویژه کرونا با شرایط خاص برگزار می شود در چهار سالن
اماده اطالع رسانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی است .در این نمایشگاه که حدود ۱۶۰
شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی
و هنرهای سنتی اختصاص دارد.
نمایشگاهگردشگریوصنایع دستیتهرانبازدیدعمومیندارد
مدیرعامل شــرکت مادرتخصصــی توســعه ایران گردی و
جهانگردی گفت :نمایشــگاه گردشــگری و صنایع دســتی
تهران در محل دائمی نمایشــگاه بین المللی به صورت کامال
تخصصی برگزار می شود و بازدید حضوری عمومی و مردمی
ندارد .نمایشگاه (تخصصی) گردشگری و صنایع دستی تهران
با شــعار «سفرهای ایمن و مســئوالنه» از سه شنبه (پنجم
اســفند )۹۹افتتاح شد و به مدت چهار روز تا هشتم اسفند
در محل دائمی نمایشــگاه ها در تهــران ادامه دارد .علیرضا
رییسی سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا اعالم کرده است :
برگزاری هرگونه نمایشگاه در صورتی که تخصصی باشد فقط
برای حضور متخصصان مربوطه امکان پذیر است و حضور در
نمایشگاه های تخصصی برای عموم مردم ازاد نیست و فقط
متخصصان مربوط به ان حوزه می توانند در نمایشگاه حاضر
باشند .خشایار نیکزادفر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار
فرهنگی ایرنا گفت :نمایشــگاه گردشــگری و صنایع دستی
که در محل دائمی نمایشــگاه بین المللی اغــاز به کار می
کند به صــورت کامال تخصصی برگزار می شــود و صرفا از
بخش های خدمت دهنده گردشگری کشور دعوت شده است
و بــه هیچ عنوان بازدید عمومی بــرای حضور مردم در نظر
گرفته نشده اســت .مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه
ایران گردی و جهانگردی افزود :در این نمایشــگاه شیوه های
نوین خدمات گردشگری در دوران کرونا به نمایش گذاشته
می شــود همچنین خدمات دهندگان گردشــگری در این
ســه روز تجربیات خــود در دوران کرونا را با یکدیگر تبادل
می کنند و عالوه بر ان دوره های اموزشــی گردشــگری در
دوران همه گیری طراحی شــده ،که برگزار می شود .نیکزاد
فر با تاکید بر اینکه نمایشــگاه گردشــگری و صنایع دستی
امسال کامال تخصصی اســت ،افزود :مخاطب این نمایشگاه
فعاالن تخصصی حوزه گردشــگری و صنایع دستی هستند و
فضای نمایشــگاه با رعایت ضوابط و شیوه نامه های بهداشتی
ابالغی ستاد ملی کرونا طراحی شده است .وی تصریح کرد:
در این نمایشگاه که صاحبان مشاغل و تاسیسات گردشگری
حضور دارند شیوه نامه های نوین مقابله با ویروس کرونا در
اماکن و تاسیســات گردشــگری اموزش داده می شود تا در
دوران کرونا و پساکرونا این اصول و ضوابط را اجرا و رعایت
کنند .مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و
جهانگردی خاطرنشــان کرد :به دلیل شیوع کرونا این دوره
از نمایشــگاه بازدیدکننده عمومی و مردمی ندارد و تبلیغات
و دعوت عمومی هم انجام نشــده است ،عالقه مندان و مردم
و خبرنگاران و گزارشگران هم می توانند این نمایشگاه را در
سایت به صورت غیرحضوری و برخط بازدید کنند .مدیرعامل
شــرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهانگردی بیان
کــرد :مــردم و گردشــگران از ارکان اصلی گردشــگری و
باعث دلگرمی فعاالن حوزه گردشــگری هســتند اما امسال
برای رعایت ســامت عمومی مردم و رعایت دســتورالعمل
های بهداشتی این نمایشــگاه به صورت محدود و مخاطب
تخصصــی برگزار شــد و امیدواریــم در دوره های بعدی و
رویدادهای دیگر با عبور از همه گیری ومهیا شــدن شرایط
بتوانیم حضور مردم و عالقه مندان به صنعت گردشــگری
و گردشــگران را شاهد باشــیم .چهاردهمین نمایشگاه بین
المللی گردشگری و صنایع دســتی صبح امروز (سه شنبه،
پنجم اســفند) با حضــور علی اصغر مونســان وزیر میراث
فرهنگی گردشــگری و صنایع دســتی و میهمانان ویژه این
مراســم از جمله برخی سفرا و فعاالن صنعت گردشگری در
محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد .این
نمایشگاه که برای نخســتین بار به دلیل شرایط ویژه کرونا
با شــرایط خاص برگزار می شود در چهار سالن اماده اطالع
رســانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی
است .در این نمایشگاه که حدود ۱۶۰شرکت فعال در حوزه
گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک
سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.
تبلیغات دروغ پلتفرم های داخلی به مخاطبان؛
تماشای فیلم با اینترنت رایگان!
عضو هیئت رئیسه مجلس ،محاسبه هزینه ترافیک بین الملل در
رســانه های داخلی را تخلف اشکار و اقدام غیرقانونی می داند که
جدی ان را دنبال می کند .همه چیز با تماشــای
مجلس به طور ّ
فیلمی در وی اوی دی ،شــروع شــد که می گفتند این فیلم را با
اینترنت رایگان ببینید که بعدها پایِ محاســبه هزینه ترافیک
بین الملل در رســانه های داخلی به میان امد .شــکایت کاربران
جدی تر
رســانه های صوت و تصویر فراگیــر کار را وارد مراحل ّ
کرد؛ دعوایی که میان ســاترا و وزیر ارتباطات در فضای رسانه ای
شکل گرفت .ساترا اعالم کرد« :طبق گزارش های به دست امده
از شکایات کاربران رسانه های صوت و تصویر فراگیر در هفته های
اخیر ،برخی اپراتورها با همکاری با پلتفرم اینترنتی اقدام به تبلیغات
وسیع در سطح شهر مبنی بر اســتفاده «رایگان» از برنامه های
نمایشــی ایرانی کرده اند ،در حالی که پیگیری های ساترا نشان
می دهد رایگان بودن فقط در مورد حق اشــتراک صدق می کند
و اپراتور با محاسبه هزینه ترافیک اینترنت کاربران پلتفرم مذکور
بر مبنای تعرفه اینترنت بین الملل ،حقوق کاربران را نقض کرده
است ».بعد از این موضع گیری ها وزیر ارتباطات واکنش نشان داد:
«نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
این موضوع را بررســی می کند و اص ً
ال ساترا یک سازمان قانونی
برای این کار نیســت ».در ادامه ساترا نامه ای به وزارت ارتباطات
و فناوری اطالعات ارســال کرد که تخلف های اپراتورهای تلفن
همراه را در این زمینه تضییع حقوق کاربران دانست و خواستار
برخورد و جلوگیری از ادامه این تخلفات شد .این در حالی است
که بر اســاس مصوبه 251 ،248 ،237سازمان تنظیم مقررات
و ارتباطات رادیویی ،اپراتورها موظف اند هزینه ترافیک محتوای
داخلــی روی پلتفرم های داخلی را با تعرفه حداکثر نصف تعرفه
بین الملل محاسبه کنند .سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر
فراگی ِر سازمان صداوسیما (ساترا) چندی بعد اقدام به راه اندازی
سامانه ای کرد که تخلفات ترافیک اینترنت اپراتورهای همراه در ان
ثبت شود( .کاربران می توانند با مراجعه به قسمت «ثبت تخلفات»
در سایت ســاترا به ادرس ، www.satra.irهرگونه تخلف در
زمینه محاســبه ترافیک اینترنت را از طریق این سامانه گزارش
کنند و از نتیجه ان مطلع شــوند ).حاال با این همه اظهارنظر و
واکنش ،کار به رسیدگی در مجلس شورای اسالمی رسیده است.
این خبر را سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس داد.
او در خصوص تخلف اپراتورهای تلفن همراه در محاســبه تعرفه
اینترنت برخی ســرویس های صوت و تصویر داخلی اظهار کرد:
موضوع محاسبه هزینه ترافیک بین الملل در رسانه های داخلی
یک تخلف اشکار و یک اقدام غیرقانونی است که مجلس به طور
جدی ان را دنبال می کند .وی افزود :با توجه به ســابقه 2ساله
ّ
وقوع این تخلف در اپراتورهای همراه و تضییع حقوق مردم ،عدم
پیگیری وزیر ارتباطات به معنای ترک فعل وظایف نظارتی این
وزارتخانه در حفاظت از حقوق مردم محسوب می شود .دهنوی
همچنین از ثبت شکایت از اپراتورهای تلفن همراه در کمیسیون
اصل 90مجلس خبر داد و اظهار داشت :کمیسیون اصل 90به
عنوان مرجع بررسی و نظارت بر عملکرد قوای سه گانه کشور ،این
موضوع را مورد بررســی قرار می دهد و نتیجه این پیگیری ها به
اطالع مردم خواهد رسید. صفحه 2
روایتتجربیاتیکهکرونابهسینمایایرانداد؛
چالشسینماوپلتفرم هایانالیندرجذبمخاطب
مدیرعامل بنیاد ســینمایی فارابی معتقد اســت :تا پیش از شــروع دهــه ۹۰هنوز هم تحقیق
درباره «ســینماروها» جذاب به نظر می رســید ،اما در روزهای حاضر ان هم با توجه به شــیوع
کرونا و تغییر ســبک کلی زندگی ،دیگر حتی ان نوع تحقیق هم کافی نیســت .علیرضا تابش
درباره اهمیت پژوهش در سینما گفت :مساله پژوهش در حوزه فیلم و به طور کلی ،محصوالت
تصویری ،اولین و اشــناترین واژه هایی را کــه به ذهن می اورد ،عبارت هایی نظیر مطالعات فیلم
و مطالعات سینما است .نشــریه های تخصصی فارسی زبان در این باره در دانشکده های هنر و از
ن رشته های سینما و مرتبط با ان نگاشته می شود .فضای تحقیقاتی این بخش
ســوی دانشجویا
همچنان فاصله زیادی با ماهیت جاری ان دارد؛ با انچه در عمل در دنیا می گذرد و با انچه نیاز
روز این بخش حتی در ایران اســت .بنیاد ســینمایی فارابی هم در عرصه انتشار کتاب ،ماهنامه
فیلم نگار و همچنین در فصلنامه سینمایی فارابی طی سه دهه تالیفات و ترجمه های سینمایی،
مقاالت تخصصی ،میزگردها و پژوهش های ســینمایی را منتشــر و عرضه کرده است که اغلب
به عنوان متون مرجع ،مورد توجه دانشــجویان و دوســتداران ادبیات سینمایی بوده است .وی
در پاسخ به ســوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای روزامدی در عرصه پژوهش در سینما در
اولویت اســت؟ پاســخ داد :اولین گام می تواند تصحیح عبارت «فیلم و سینما» به عبارت «فیلم
و محصوالت تصویری» باشــد تا به ایــن ترتیب ،بتوان انواع فیلــم و برنامه های تصویری را در
قالب های مختلف انها دید .شاید تا پیش از شروع دهه ۹۰هنوز هم تحقیق درباره «سینماروها»
جذاب به نظر می رســید ،اما در روزهای حاضر ان هم با توجه به شــیوع کرونا و تغییر ســبک
کلی زندگی ،دیگر حتی ان نوع تحقیق هم کافی هم نیست .پس به چند عبارت کلیدی جدید
نیاز داریم؛ فیلم و محصوالت تصویری ،عادات مصرف رســانه ای و .....به روز نبودن دانشجویان
و دنبال کردن موضوعات کلیشــه ای یکی از معضالت تحقیق در این حوزه است .وی ادامه داد:
باید بپذیریم که مطالعه در حوزه «فیلم و محصوالت تصویری» یک مطالعه بین رشــته ای است.
حتی انجام تحقیق از دید رشته های مختلف به صورت منفرد نیز کافی نیست .اگر اجماعی میان
دیدگاه رشــته های مختلف در انجام تحقیق و نتایج حاصل از ان وجود نداشــته باشد ،همچون
مثال مشــهور «فیل در اتاق تاریک» در دنیای مدیریت استراتژیک چنان خواهد بود که هر فرد
براســاس گمان خود به تشــریح ان می پردازد .دنیای بین رشته ای امروز ،تیم بین رشته ای برای
انجام یک تحقیق خوب می خواهد .هنوز نیز برای برخی غریب اســت که در این گروه افرادی از
رشته های روان شناسی و جامعه شناسی حضور داشته باشند.
تابش خاطرنشان کرد :فیلم ،سینما ،کارگردانی ،فناوری اطالعات ،مدیریت پروژه ،مدیریت مالی،
مدیریت بازرگانی ،اقتصاد ،بازاریابی ،روان شناسی ،جامعه شناسی و ...از جمله رشته های مختلفی
هســتند که در دنیا ،در پروســه یک فیلم از خلق یک ایده تا حتی پس از تماشای فیلم توسط
مخاطب حضور دارند .فیلم و محصــوالت تصویری هم مانند هر محصول دیگری در هر صنعت
دیگــری نیاز به تحقیق دارد وگرنه محصولی را روانه بــازار می کند که خواهانی ندارد .تابش با
بیان اینکه پژوهش ســینما را روزامد می کند ،گفت :شناســایی نیازهــای روز تحقیقاتی حوزه
«فیلم و محصوالت تصویری» برای ارتقای این حوزه ،یک ضرورت است .ظهور رسانه های جدید،
همه گیری بیماری کرونا و شرایط قرنطینه ،ظهور پلتفرم ها و غول هایی مانند نتفلیکس که دائماً
در حال ارائه محصوالت متفاوت و ســردمدار تغییــر در روندهای قدیمی و متداول دنیای فیلم
مانند نمایش اولین بار یک فیلم در یک جشــنواره تراز اول دنیا یا سنت شکنی و نمایش ان در
نتفلیکس ،حداکثرســازی تطابق با نیازهای مخاطب و مجازی شدن جشنواره ها و بازارهای فیلم،
روندهایی اســت که باید مدام پایش شوند و همواره توسط متخصصان مورد پژوهش قرارگیرند،
صنعت تصویر در این زمانه بدون انجام پژوهش های کاربردی و شــناخت نیازهای پژوهشی روز،
بی معناســت .وی بیان داشــت :هر فیلم یک محصول منحصر به فرد است که از ایده تا بررسی
نظــرات و بازخورهای مخاطب در فضای واقعی و مجازی پس از مصرف محصول ،یک دید ،یک
«گتسبی بزرگ» انیمیشن می شود
برای نخســتین بار با اقتباس از رمان «گتســبی بزرگ» نوشته اســکات فیتزجرالد یک
انیمیشــن بلند سینمایی ســاخته می شــود .ویلیام جویس برای کارگردانی یک نسخه
انیمیشنی از رمان مشهور اســکات فیتزجرالد انتخاب شده است .برای نوشتن فیلمنامه
نســخه انیمیشــنی «گتسبی بزرگ» برایان ســلزنیک که نویســنده فیلمنامه اقتباسی
«شــگفت زده» در ســال ۲۰۱۷با اقتباس از رمانی به همین نام از خودش بود ،انتخاب
شده است .این اولین نسخه انیمیشنی است که از رمان «گتسبی بزرگ» ساخته می شود.
اخرین نسخه سینمایی این رمان ،فیلم باز لورمان در سال ۲۰۱۳بود که با بازی لئوناردو
دی کاپریو و کری مولیگان ســاخته شد .جویس با تاکید بر اینکه گتسبی بزرگ در میان
کتاب خوانــان جایگاه مهمی دارد ،گفت :بخش مهمی از قدرت گتســبی از نثر تاثیرگذار
فیتزجرالد می اید .وی افزود با وجود ســاخته شدن فیلم های متعدد از این رمان وی فکر
می کند انیمیشــن می تواند به کیفیت دست نیافتنی رمان برسد .یک ماه پیش اعالم شد
«گتسبی بزرگ» در قالب ســریال به تلویزیون می اید و « A+Eاستودیوز» و ای تی وی
استودیوز امریکا با همکاری هم و مایکل هرست نویسنده قصد دارند یک سریال تلویزیونی
با بودجه بزرگ با اقتباس از «گتسبی بزرگ» بسازند.
تیم ،یــک تحقیق و ...یکپارچه می خواهد .فیلم هم مانند هر محصول دیگری باید قابل مصرف
باشد تا اقتصاد و بازاریابی درباره ان معنا پیدا کند .تحول در دیدگاه در تمام بخش ها از مدیران،
تصمیم گیران ،کارشناسان و کلیه عوامل درگیر در ساخت یک فیلم ،به روزرسانی دانش متناسب
با نیازهای روز این عرصه ،یک رویکرد الزم است.
پژوهش در سینما باید تبدیل به دغدغه و رویکرد شود
تابش درباره وضعیت موجود پژوهش در سینمای ایران نیز گفت :در یک سیستم متکی بر کمپانی
ســینمایی ،پژوهش یک اصل است و در سینمای ما ،قدم های قابل تقدیری در ارزش گذاری به
ابعاد مختلف پژوهش صورت گرفته اســت ،اما قطعاً وقتی دربرگیری خواهد داشت که تبدیل به
دغدغه و رویکرد شــود .تاریخ سینمای ایران ،فهرست بلندباالیی از سینماگران را به خود دیده
اســت که با پژوهش بیگانه نبوده اند و مدیران ادوار مختلف هر گاه نســبت به این مهم ،دغدغه
نشــان داده اند ،توانسته اند گام های مهمی برای ترسیم چشــم انداز زیست فرهنگی بردارند .وی
ادامه داد :با این حال ،جدای از تاثیر سیاســت های مدیران ســینمایی در ادوار مختلف ،اهمیت
پژوهش در بخش غیردولتی سینما باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد .فعاالن سینمایی بخصوص
نســل جوان ســینماگران درک بیشتری از اهمیت تحقیق و توســعه دارند ،به گمانم باید برای
نهادینه شدن پژوهش در همه ارکان صنعت تصویر ،فرهنگ سازی شود.
مدیرعامل بنیاد ســینمایی فارابی گفت :در عرصه مدیریت فرهنگی ،حرکت رو به جلو و داشتن
چشم انداز توسعه بدون پژوهش ممکن نیست .به عنوان مثال ،بنیاد سینمایی فارابی در سال های
اخیــر ،طرح های نوینی را با ایــن رویکرد ارائه داده و فرصت های تــازه ای را مبتنی بر پژوهش
ازموده اســت .توجه مبتنی بر پژوهش به عرصه اقتباس سینمایی ،طرح دغدغه تازه «شیوه های
نوین تامین منابع مالی» پدید امد ،ترســیم و هدف گذاری «طراحی تولید در اثار سینمایی» و
ازمودن ان ،توجه به حرکت در مســیر «توسعه دیجیتال» ،طراحی مرکز «نواوری و شتاب دهی
سینمای ایران» را برای گسترش نگاه کسب وکاری از جمله این گام ها بوده است .وی ادامه داد:
باید به این نکته توجه داشــت که در قرنی که یک ویــروس ،در یک لحظه می تواند کل دنیا را
از کار بیاندازد ،شــتاب و تسریع در هر طراحی ،تبیین و اجرای هر گام پژوهشی می تواند بسیار
تعیین کننده باشــد و پژوهش ،وقتی ثمربخش اســت که با درک شــرایط روز ،به سرچشمه ای
برای روزامدی ،توســعه و ترسیم چشم انداز زیســت فرهنگی در دنیای اینده بدل شود .وقوع و
شــیوع کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر در قرن حاضر ،همه اجزای زنجیره صنعت سینما را
تحت تاثیر قرارداد و در کشور ما نیز این تاثیرپذیری به شکل وسیعی دیده شد.
تابش درباره تجربه هایی که کرونا به سینمای ایران داد ،گفت :ما برای اولین بار تجربه اکران انالین
را داشتیم که در نوع خودش ،تجربه متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر در ایران بود .همان اندازه
که تعطیلی فعالیت های میدانی ،تلخ بود اما جامعه هنری خودش را با شرایط خاص این روزگار
تطبیق داد؛ بهره گیری مخاطبان ســینمای ایــران از پلتفرم ها به عنوان یک راهکار جایگزین به
تدریج اتفاق افتاد و انچه شاید فراگیر شدنش در شرایط عادی به طول می انجامید ،در این سال
ســخت و پرالتهاب ،تا حد رابطه مخاطب و ســینما را به دنبال داشت .وی ادامه داد :شرایط به
وجودامده از یک ســو میزان مطلوبیت پلتفرم های نمایش انالین را در میان مخاطبان ایرانی و
از طرف دیگر ،ضعف غیرقابل انکار زیرســاخت های اینترنت را برای پاســخ گویی به این حجم از
مخاطب نشــان داد .چرا که زیرســاخت اینترنت به طور همزمان هم می بایست به چند میلیون
دانش اموز و معلم ،افراد دورکار در خانه ها و هم مخاطبان محصوالت تصویری و ...خدمات ارائه
می داد .واقعیت این بود که با شیوع کرونا ،سبک زندگی در تمام کشورهای دنیا دچار دگرگونی
ناگهانی شد.
تابش همچنین گفت :اگرچه پلتفرم های عرضه و نمایش انالین پیش از این هم فعالیت داشتند
اما تغییر ناگهانی موجب جابه جایی حجم زیادی از مخاطبان بین بازارهای ســینمایی و نمایش
خانگی شــد .در این جا ،نقش فناوری بیشتر از گذشته خود را در حوزه فیلم و سینما نشان داد
و لزوم تمرکز دقیق و انجام مطالعه ای مفصل درباره عادات مصرف رسانه ای ایرانیان را پررنگ تر
از گذشــته یاداور شد .از یک سو ،مخاطبانی که فیلم دیدن را به خاطر سینما رفتن و تجربه در
ســینما فیلم تماشا کردن ،دوست داشــتند با چالش مواجه شدند .از سوی دیگر ،افرادی که به
علت مشغله کمتر برایشان پیش امده بود که برای دیدن فیلم های روز به سینما بروند اما فیلم
دیدن یکی از ســرگرمی های مهم ان ها است ،بیشتر از گذشته جذب پلتفرم های انالین شدند.
گروه دیگری هم که به هر دلیلی ســینمارو و یا بیننده برنامه های تلویزیونی نبودند ،با بررســی
محتــوای به نمایش درامــده در پلتفرم های انالین احتمال اشتی شــان با محصوالت تصویری
افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل بنیاد ســینمایی فارابی بیان داشــت :در این نقطه ،اهمیت بازاریابی محتوا را برای
حفظ این گروه جدید تازه وارد به این بازار نباید نادیده گرفت .جســتجوی مخاطبان برای یافتن
ســرگرمی های جدید در روزهای قرنطینه موجب مطرح شدن عمومی تر پلتفرم های مختلف اعم
از فیلیمو ،نماوا ،اپارات ،تیوا ،هاشــور و ....شد که شاید تا پیش از ان ،این عمومیت از شناخت
حتی نام برند ان ها در بین مخاطبان ایرانی وجود نداشت و خود منجر به گسترش بازار و افزایش
تعداد مخاطبان در این بخش از بازار فیلم به ضرر بازار سالن های سینما شد.
اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ۱۴۰۰برگزار می شود.
فیلمبرداری «شب گذشته ،مافیا»
به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم کوتاه «شــب گذشــته ،مافیا» به کارگردانی فریبــرز موالزاده به پایان
رسید .فیلمبرداری فیلم کوتاه «شب گذشته ،مافیا» در شیراز به پایان رسید .این فیلم به
کارگردانی فریبرز موالزاده تولید می شود و داستانی معمایی را روایت می کند که در بستر
روابط میان زوج های جوان اســت .این فیلم به تهیه کنندگی اردوان زینی سوق و کیوان
کثیریان ،به طور کامل در شــیراز فیلمبرداری شده و بازیگران ان همگی از بازیگران اهل
شیراز انتخاب شده اند .ســایر عوامل این فیلم عبارتند از بازیگران :ایمان فرودیان ،مبین
احمدی ،سارا رحیمی ،پریسا ترابی فر ،متین محمدی و ،....برنامه ریز و دستیار کارگردان:
اکبر ائین ،مدیر فیلمبرداری :وکیل زعفرانــی ،مدیر صدابرداری :حمیدرضا فرزاد ،طراح
صحنه :محمد حسن شریعتی ،طراح لباس :مینا پناهپوری ،مدیر پشتیبانی :گستهم بهور،
گریم :فرشاد تندنویس ،منشی صحنه :فائزه رستگاری ،عکاس :سونا جمشیدی
3
چهارشنبـــــــه 6اسفند ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1398
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
«نوروز رنگی»
سریال نوروز ۱۴۰۰شد
مجموع ه تلویزیونی «نوروز رنگی» به نگارش و کارگردانی علی مسعودی
و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان در نوروز ۱۴۰۰روی انتن شــبکه
پنج سیما می رود .این مجموعه تلویزیونی در ژانر کمدی و اجتماعی به
سفارش گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما تولید می شود و با لهجه
و گویش مشهدی پخش خواهد شد« .نوروز رنگی» در بیست قسمت،
داستان روزهای پایانی اسفند ماه یکی از سال های دهه ۶۰را روایت می
ت ها و اداب ایرانی در
عین طنز و سرگرمی ،قرار است به سن
کند که در ِ
شهرمشهدمقدسبپردازد.رابعهاسکوبی،جوادخواجوی،یوسفتیموری،
علی مسعودی و ...در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می کنند.
واکنش ساترا به خبر اجازه
پخش ندادن به برنامه علی کریمی
معاون ساترا به خبر «اجازه پخش ندادن به برنامه ویژه علی کریمی درباره
انتخابات فدراسیون» واکنش نشان داد و اعالم کرد« ،درخواست برنامه
تی وی تاک در مسیر رسیدگی است ».در مطلب ارسالی از سوی روابط
عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر به نقل
از علی سعد ـ معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا ـ امده است:
«ضمن تکذیب خبر منتشره مبنی بر عدم صدور مجوز در برخی از
رســانه ها ،اعالم می شود یکشنبه ۳اسفند ماه درخواستی از سوی
فیلیمو برای پخش برنامه یکی از کاندیداهای فدراســیون فوتبال به
دبیرخانه ســاترا وصول شد که در مسیر معمول برای این برنامه ها
قرار دارد .این برنامه به دلیل ســاختار حرفه ای و نمایشی در دستور
کار دبیرخانه قرار گرفته است .فرایند در نظر گرفته شده برای همه
محتواهای نمایشــی حرفه ای یکسان اســت که درخصوص برنامه
همرفیق و سریال های قورباغه ،خوب بد جلف و ...طی شده و رسانه
های صوت و تصویر برنامه های خود را طی این فرایند منتشر کرده اند.
در صورتی که برنامه در دسته بندی نمایشی حرفه ای قرار نمی گرفت
امکان پخش از صفحات شــخصی افراد در رسانه های کاربر محور را
داشت و به فرایند فوق الذکر نیاز نداشت».
در روزهای اخیر برخی رسانه ها از اجازه پخش ندادن به برنامه ویژه
علیکریمیدربارهانتخاباتفدراسیونفوتبالدرشبکهنمایشخانگی
خبر داده و عنوان کرده بودند محتوای این برنامه برای پخش عمومی
مناسب شناخته نشده اســت .این رسانه ها این رویکرد جدید را در
امتداد عملکرد ساترا درباره ممانعت از پخش برنامه عادل فردوسی پور
در شبکه نمایش خانگی و اینترنتی عنوان کرده اند.
سخنگویشورایشهرتهران:
حصر تئاتر شهر تیر خالص
به قلب فرهنگی پایتخت است
سخنگویشورایشهرتهرانبابیاناینکهدرخواستهاییبهشهرداری
داده شده است که محوطه تئاتر شهر محصور شود و جلساتی هم به
این منظور تشکیل شده است ،گفت :نهاد عمومی باید مدافع توسعه
عرصه عمومی باشد و حصر تئاتر شهر تیر خالص به قلب فرهنگی
پایتخت است .علی اعطا در این باره گفت :همانطور که شورا از توسعه
عرصه عمومی و فضاهای شــهری دفاع می کند ،شهرداری هم باید
متناســب با رویکرد شورا ،در عمل چنین کند .وی تاکید کرد :نمی
شود از یک سو ،شعار ساماندهی ولیعصر و ثبت جهانی ان را مطرح
کرد اما از سوی دیگر به تنگ تر کردن عرصه عمومی بالفصل ان چراغ
سبز نشان داد؛ اینها با هم نمی خواند .سخنگوی شورای شهر تهران
با بیان اینکه عرصه عمومی محدوده چهارراه ولیعصر قلب فرهنگی
تهران است ،اظهار داشت :از این پیکر نیمه جان چه باقی مانده است؟
از سال ها پیش مردم به تونل های تنگ و تاریک زیرزمینی سوق داده
می شوند و فضای شهراز عابر پیاده گرفته شده است .وی ادامه داد:
اخیرا زمزمه حصر تئاتر شــهر شنیده می شود و گاهی برای توجیه
موضوع هم از تعابیر زیباتری مثل تعیین حریم استفاده می شود .به
گفته وی ،محوطه تئاتر شهر باید به عنوان بخشی از عرصه عمومی و
فضای شهری به حیات خود ادامه دهد .اعطا تاکید کرد :هیچ اقدامی
در جهت محصور کردن و محدود کردن دسترسی ازادانه شهروندان
قابل قبول نیست و شخصا با هر نوع تحدید عرصه عمومی به هر بهانه
مخالفم .بعد از تحدید جدی فضای شهری در چهارراه ولیعصر با احداث
زیرگذر برای عبور شهروندان پیاده ،حصر تئاتر شهر تیر خالص به قلب
فرهنگی پایتخت است .اعطا افزود :اگر بحث ایمنی و امنیت مجموعه
است ،مگر در شهرهای توسعه یافته چه کار می کنند؟ چرخ را الزم
نیست از ابتدا اختراع کنید؛ اگر دستگیره در یک ساختمان ارزشمند
در وسط یک پارک به سرقت رفت ،باید پارک را حصارکشی کرد؟ وی
با بیان اینکه اینها امالک خصوصی نیستند ،اظهار داشت :فضاهای
عمومی می تواند به بخشی از عرصه عمومی و فضای شهری تبدیل
شود و کیفیت فضای شهری را برای عموم افزایش دهد . صفحه 3
گناه نو
سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به پایان راه رسید
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1398چهارشنبه 6اسفندماه • 1399سالسیزدهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
دیدی ای دل که غم عشق دگربار چه کرد
چون بشد دلبر و با یار وفادار چه کرد
اه از ان نرگس جادو که چه بازی انگیخت
اه از ان مست که با مردم هشیار چه کرد
فریاد بی صدا
وزیر ارشاد :فضای مجازی یک بستر جدید
در فرادید فرهنگ و هنر ایران گذاشت
مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دوشنبه
چهارم اســفند در تاالر وحدت برگزار شــد .مراســم با رعایت
پروتکل های بهداشتی بدون حضور مردم و فقط با حضور داوران
و نامزدهای دریافت جایزه بخش های مختلف جشــنواره در تاالر
وحدت برگزار شــد .ســید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت
ارشاد ،محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ،حسن
ریاحی دبیر جشــنواره ،مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و
نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ،از
مدیران حاضر در مراسم بودند .سپس پیام ویدیویی سید محمد
مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد ،محمد اله یاری
مدیرکل دفتر موسیقی و حسن ریاحی دبیر جشنواره پخش شد.
وزیر ارشاد در این مراسم گفت« :موسیقی بخشی از هویت ایرانی
است و ایران همزاد نوا و صداست .اگر ما ردپایی در محیط پیرامونی
و جهــان داریم ،هم در ایران فرهنگی و هم در فراایران فرهنگی،
بخشی از این دفاع از موسیقی است که ما را به جهان و منطقه وصل
کرده و می کند .همچنین اگر شعر و ادبیات ،فخر و افتخار ایران
است ،موسیقی حافظه شعر است و شعر هم پای موسیقی جاری در
زمان و زمانه ایران ».صالحی ادامه داد« :اگر ما به ایران می بالیم که
ایرانیکرنگین کماناست.اقلیم هایگوناگونوزیبایی هایفراوان
بخشــی از تنوع اقالیم ایران به رسم و رسوم و فرهنگ و هنر این
اقالیم است و موسیقی اقالیم ایران ،بخش نمایان این رنگ شاداب
ایران اســت .موسیقی های مختلفی که در جای جای ایران وجود
دارد ،به نحوی نما و نمایه ایران عزیز و زیباست .بدین گونه نوا ،صدا
و موسیقی با پیکره ایران تنیده شده است؛ هم با گذشته تاریخی و
هم در اکنون .بنابراین نمی توان از ایران این نوا و صدا را جدا کند و
ایران را بدون ان تصویر کرد ،حتی در دوره کرونا .اینکه در شرایط
سخت کرونایی امروز کنار هم قرار گرفته ایم و جشن و جشنواره
موسیقی را برگزار می کنیم ،بدان معناست که حتی در سخت ترین
احوال هم موســیقی از ایران جدا نیست ».او عنوان کرد« :از همه
عزیزانی که این فرصت را فراهم کردند تشکر می کنم .هنرمندان
عزیزی که در فراخوان این جشنواره حضور پیدا کردند و بیش از
۵۰۰هنرمندی که در اجراها حاضر شدند و فضای مجازی که یک
بستر جدیدی از حضور را در فرادید فرهنگ و هنر ایران گذاشت.
اینکه می توان ســختی ها را فرصت ساخت و مجال های جدید را
برای نواختن و شنیدن پیدا کرد .در همین جشنواره تاکنون حدود
دو هزار دقیقه بیش از ۵۰هزار مخاطب داشته است نمایانگر این
اســت که می توان این بستر را جدی تر از گذشته داشت و به ان
فکــر کرد ».صالحی در پایان گفت« :از دبیر محترم جشــنواره،
شورای سیاست گذاری ،هیئت داوران و همکاران خودم در معاونت
امور هنری و دفتر موسیقی نیز سپاسگزارم ».اجراهای این دوره
جشنواره موسیقی فجر طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با
توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در
سالن های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی
کرونا ،به صورت مجازی پخش شد و هفت سایت شامل جشنواره
موسیقی فجر ،انجمن موسیقی ایران ،تیوال ،بیپ تونز ،تماشاخونه،
گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش کردند .سی و ششمین
جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰
ی با حضور ۴۶۴هنرمند داخلی و ۱۱
دقیقه ضبط در تاالر رودک
هنرمندبین المللیبود.
پشت صحنه
یکی از معضالت جامعه و فرهنگ و هنر نبود عطر با برند مهران خان مدیری بود که خداروشکر حل شد و با قیمت اکونومی 655هزار
تومان (خیلی خیلی ناقابل) وارد بازار شد .یعنی پول المصب یه اعتماد به نفسی به ادما میده که هیچ نیروی انگیزشی دیگه ای نمیتونه
این کار بکنه!
یه مطلب دیگه اینکه تا از دبیران جشنواره های دولتی مثل جشنواره فیلم؛ موسیقی ،تئاتر یا مد و لباس سوال میکنن که چرا تو این
اوضاع کرونا این جشنواره هارو برگزار کردین میگن برگزار نکردن جشنواره راحت ترین کاری بود که میشد انجام بدیم اما از اونجایی
که مدیران ما همه برای روزهای سخت تربیت شدن و اکثرا جهادی هستند! و احیانا بار سنگین احساس تکلیف نسبت به مردم روی
شونه هاشون مثل یه کوه سنگینی میکنه و باید گامی موثر در راستای شادی و نشاط جامعه بردارن همه سخت ترین راه رو انتخاب
میکنند و جشنواره ها رو پرشکوه برگزار میکنن که خداروشکر تقریبا همه جشنواره های فجر به خوبی و خوشی تمام شد؛ دیگه اخر
سال هم هست انشااهلل پول جشنواره ها رو هم واریز کنن تا عید خوبی داشته باشند؛ نکته بعدی که چند روز پیش یکی از بچه های
ستاد یکی از جشنواره ها گفت این بود که از کسایی که به عنوان ستاد در جشنواره ها کار میکنند درصد میگیرن؛ یعنی به اسم طرف
پول میگیرن ولی باید یه مقداری از اون مبلغ به نفر باالدستی که طرف اورده برگردونده بشه؛ یعنی همه جوره میخورن ما رسانه ای
ها شنیده بودیم روابط عمومی ها حدود 50درصد پول اگهی که به مطبوعات میدن پس میگیرن دیگه از ستاد جشنواره ها نشنیده
بودیم که شنیدیم؛ خدا عاقبت همون رو بخیر کنه.
شیرین زمانی
زمان بدی برای ابراز همدردی بود.
درد به جایی رسیده بود که فریاد جایگزین ناله شده بود.
همهنگراننگاهشمیکردند.
اصال برایش این نگاها معنی نداشت،فریاد می زد اما انگار
کسی صدایش را نمی شنید.
برایش اب اوردند.
اما مگر می شوداین همه اتش را با یک لیوان اب خاموش کرد.
امید معجزه ای هم نداشت تا ارامش کند.
حرفهای دیگران برایش مسخره بود.
چطور با ارامش و خونسردی از او می خواستند تحمل کند.
دلش می خواست فریاد بزند (خفه شید).
خنده دار تر اینکه هرکس برای خودش نسخه ای ارائه میداد.
وتوقع داشت نسخه اش چاره درد او شود.
اما دریغ از درمان.
میدانست باید صبوری کند.اما حتی صبر هم تعبیرش را از دست داده بود.
حس عجیبی داشت.
حس نفرت از خودش از اطرافیانش..حضور ادمهایی که بر او ترحم میکردند،ازارش میداد.
با خودش می گفت :چرا من؟
و جوابش را دریافت نمی کرد.
این چرا دیواری بلند بود که راه عبوری نداشت.
گاه خدا را صدا میزد،گاه مادر را صدا میزد.
گاه گریه میکرد ،گاه دعا میکرد.
اما ارامش نمیکرد این همه فریاد کمک خواهی به جایی نمی رسید.
تا کی باید هم خود و هم دیگران را ازرده خاطر می دید.
تا اینکه در ساعتی از این لحظات درد ،ارامش شد.
دیگر کسی را صدا نمی زد ،دیگر نگاه دیگران برایش زجر اور نبود.
نفس عمیقی کشید ،حس خوبی داشت همچون زنی که نوزادش را بعد از دردی بی امان
فارغ شده ،اونیز فارغ از درد شده بود.
ارام برخواست .اینار بی کمک کســی راه رفت همچون کودکی سر خوش از قدم زدن
خود شد.
از خود پرسید :اینبار دعایم اجابت شد؟ اینبار دیگران میگریستند ،با خود گفت از سر ذوق
سالمتی من است.
با صدای بلند گفت :ممنون به خاطر صبرتون حالم خوب شد
دست همتون درد نکنه .به سمت جمعیت رفت .ناگهان گویی بشکه ای اب یخ را روی
سرش ریختند از انچه میدید وحشت کرد.
خود را دید ارام خوابیده روی تخت.با دهانی باز گویی «فریادی بی صدا بود» .فریادی که
حتی خودش هم صدای خودش را نشنیده.
از طرفی ترسید و از طرف دیگر درد را احساس نمی کرد ،او مرده بود.
اری مرگ را بی انکه بداند پذیرفته بود.
در نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک مطرح شد؛
ساده ترین راه برای ما برگزار نکردن جشنواره بود
تقدیرازدوپیشکسوتتئاترعروسکیدراختتامیه
نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک صبح 5اسفند ماه با
حضور مهدی حاجیان و جمعی از مدیران ستاد برگزاری این رویداد در تاالر وحدت برگزار
و این مراسم به صورت انالین از سایت تیوال پخش شد .مهدی حاجیان دبیر اجرایی این
رویداد درابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره گلزار محمدی دبیر این دوره
از جشنوره و تبریک اعیاد و ارزوی جهانی ارام و شادتر برای تمام دنیا به ویژه مردم ایران،
گفت :امسال راحت ترین و ساده ترین راه ،برگزار نکردن این رویداد با توجه به شرایط حاکم
بر جهان بود .اما به جهت همراهی با هنرمندان که مدت ها فعالیت هایشان تعطیل شده بود
به خصوص هنرمندان حوزه نمایش عروسکی که فعالیت شان به این رویداد که دوساالنه
برگزار می شود ،گره خورده ،تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتیم .او در ادامه عنوان کرد:
پس از وقفه ای به دلیل درگذشــت گلزار محمدی و شیوع ویروس کرونا ،زمان برگزاری
این جشنواره به تعویق افتاد و بران شدیم تا با بهره مندی از فضای مجازی این جشنواره
را برگزار کنیم و اثار نمایشی را به معرض تماشا قرار دهیم .اولویت نخست ما در برگزاری
این رویداد صیانت از ســامتی هنرمندان و مخاطبان بود و برنامه ریزی ها در این جهت
سوق داده شد .فراخوان جشنواره ،متشکل از یازده بخش ،نهم اذر ماه منتشر شد .مراحل
مختلف جشنواره با دشواری اما با انرژی پیش رفت .حاجیان همچنین اضافه کرد :امسال
در بخش صحنه ای ،تدارک دیدیم تا تعداد زیادی اثر وارد مرحله تولید نشــوند .سال های
گذشته یک مرحله ارزیابی اولیه وجود داشت که امسال با توجه به شیوع کرونا از مرحله
اول صرف نظر کردیم و در ابتدا توجه را معطوف طرح ها و ایده های ارسالی کردیم و سپس
وارد مرحله اماده سازی نهایی شدیم .خوشبختانه با تاکیدات ما در ستاد و رعایت دوستان
هنری ،موارد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شد و ما هم امکانات و شرایط بهتری
از لحاظ بهداشتی و سالمتی برایشان تدارک دیدیم .در مباحث ارزیابی و انتخاب اثار تالش
بر این بود تا از زبده ترین نیروی های تخصصی استفاده کنیم و بنای من بر گرفتن مشاوره
از صاحبنظران در تمام مراحل بود .اوبا اشاره به اینکه حضور هنرمندان روی صحنه در این
شرایط یک ایثار بزرگ است ،بیان کرد :صمیمانه و صادقانه از حضور این هنرمندان و انرژی
غیرقابل وصفشان سپاسگزارم .امسال اولویت اصلی مال پرداخت کمک هزینه به گروه ها بود
که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی اتفاق افتاده که تا امروز
قسط های اول را تقدیم دوستان کردیم و با توجه به تورم موجود و باال رفتن قیمت متریال
اثار قرار شد قسط مجددی را برای پیش تولید عروسک ها و تولید اثار قبل از انتخاب نهایی
در نظر بگیریم که برای اولین بار اتفاق افتاده است .در این دوره تالش کردیم صرفه جویی و
مدیریت کنیم و هزینه ها را تنها به مواردی که به هنرمندان و اثار نمایشی ربط پیدا می کند
اختصاص دادیم و در بقیه موارد که مربوط به فعالیت ستاد اجرایی می شود ،صرفه جویی
کرده ایم .دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک در بخشی از
صحبت هایش اظهار کرد :در دوره حاضر با تاکیدی که زنده یاد گزار محمدی و دوستان
ســتاد توجه ویژه ای به امر پژوهش و اموزش با حضور خانم میرزاحسینی شده است و از
این رو این مقوله پیگیری و کارگاه های مجازی خوبی برگزار شد و خوشبختانه استقبال
قابل توجهی از ان ها صورت گرفت .متعاقباً چهار نشست تخصصی به شکل مجازی برگزار
شد که به زودی در بستر مجازی به عالقمندان در تارنمای جشنواره و تلویزیون تئاتر ایران
ارائه خواهد شد .حاجیان ضمن اشاره به اینکه در برگزاری جشنواره در سال جاری نهادها
و سازمان هایی ما را بی چشمداشت همراهی کردند ،تصریح کرد :مرکز تولید تئاتر کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوان ،مجموعه تئاترشهر ،بنیاد رودکی ،حراست معاونت هنری،
شهرداری تهران ،سازمان مترو و اتوبوسرانی نهادها و سازمان هایی هستند که در برگزاری
این رویداد ما را همراهی کردند .امسال اثار نمایشی بر بستر پلتفرم های تلویزیون تئاتر ایران،
تیوال ،نمایش نت و سایت هاشور پخش خواهد شد .او همچنی اضافه کرد :در ادامه بحث
حوزه پژوهش نیز ،سه کتاب در این جشنواره منتشر شده و در در ایام جشنواره رونمایی
خواهد شد .در اختتامیه جشنواره امسال به روال رویدادهای مختلف ،از ایرج محمدی تقدیر
خواهد داشت و در کنار این بزرگداشت ،تقدیر ویژه ای خواهیم داشت از محمدحسین ابویی
از شهرســتان مهریز استان یزد .این هنرمند در بخشی از صحبت هایش گفت :امسال به
جهت اینکه امکان حضور کودکان و نوجوانان در پاتوق کودک و نوجوان را نداشتیم و این
بخش در سال های گذشته از بخش های جذاب این جشنواره بود ،با رایزنی دوستان ستاد،
مسابقه ای را تدارک دیدم تا کودکان و نوجوانان با مشارکت و همراهی والدین و با استفاده
از وسایل در دسترس ،عروسک مبارک را ساخته و در فضای مجازی برای ما ارسال کنند.
هدف ما از این بخش شناســاندن نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان و ایجاد روحیه
کار جمعی در خانواده ها بود .او با بیان اینکه امسال جشنواره به سمت فضای مجازی سوق
داده شــد ،عنوان کرد :این محدودیت یک امکان و فرصت برای ما تلقی می شود و از این
رو عالوه بر کارگاه ها و نشست های تخصصی در فضای مجازی ،نکته قابل توجه این است
که اثار نمایشی جشنواره با شکل و شمایل قابل قبولی در دسترس مخاطبان قرار خواهد
گرفت .مهدی حاجیان افزود :از دیگر برنامه ها در این دوره از جشــنواره ،مســابقه عکس
نمایش عروسکی با مدیریت امیر عابدی است که با استقبال روبرو شد و اثار هنرمندان در
نمایشــگاه عکسی که در خانه هنرمندان همزمان با جشنواره برگزار می شود ،در معرض
دید مخاطبان قرار خواهد گرفت .کتاب عکس جشنواره نیزمنتشر خواهد شد .او در پایان
صحبت های گفت :نباید فراموش کنیم نمایش عروسکی از کمبود اجرای عمومی در طول
سال رنج مبرد و به نظرم اگر نمایش عروسکی بخواهد به جایگاه شایسته خود برسد تنها راه
استمرار اجرای عمومی در طول سال و در تمام کشور است و با قول قادر اشنا با بهتر شدن
شرایط در سراسر کشور ،اجرای عمومی اثار را پیش رو خواهیم داشت .محسن حسن زاده
مدیر روابط عمومی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک در ادامه بیان
کرد :کدهایی به جهت دوســتی با جشــنواره در اختیار اموزش و پرورش ،کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی قرار خواهیم داد تا دوستان یاریگر ما در این
رویداد باشند .بخشی از مخاطبان جشنواره کودکان؛ مخصوصا کودکان کار ،کودکان خاص
و کودکانی که بیمارانی دارند ،خواهند بود تا این جشنواره را دنبال کنند و از نمایش های ان
بهره مند شوند .چیزی که همه ما نیاز داریم ،روحیه خودباوری و نگاه داشتن انگیزه ها برای
بازگشت به زندگی طبیعی است و این جشنواره بسیار می تواند کمک حال خانواده ها از این
منظر باشد .در کنار ارگان های یاد شده ،نیاز داریم تا هنرمندان شناخته شده از جشنواره
حمایت کنند و ویدئوهایی تهیه کنند و در بستر فضای مجازی به منظور دعوت خانواده ها
برای تماشای اثار جشنواره ارائه کنند .بخشی از نمایش های جشنواره برای همه مردم ایران
به صورت رایگان قابلیت دیدن دارند و بخشی دیگر با حداقل قیمت بلیت ممکن یعنی ۸
هزار تومان قابلیت خرید و دیدن دارند.
در بخش دیگر این نشست رسانه ای حاجیان با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی و مجازی
نقش پررنگی در دیده شــدن هر رویداد خواهند داشــت ،عنوان کرد :تمام تالشمان را با
حمایت های مدیر کل هنرهای نمایشــی می کنیم که تا پایان جشنواره با همه گروه های
نمایشــی حاضر در این رویداد تسویه شود و تا امروز هم قسط اول را به گروه ها پرداخت
کرده ایم .امسال ۵۷اثر در جشنواره حضور دارند که ۲۹اثر از تهران و ۲۸اثر از شهرستان ها
در جشــنواره هســتند که حضور کارهایی خارج از مرکز که تقریباً نیمی از اثار را در بر
می گیرد ،جالب توجه اســت به طوری که شاهد اجرای نمایش هایی از ۱۶استان کشور
خواهیم بود .حاجیان درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره توضیح داد :بودجه جشنواره
براســاس براوردی که داده شده نزدیک به ۲میلیارد تومان است که تالشمان این است
بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید اثار ،اختصاص کمک هزینه و هنرمندان حاضر
در جشنواره سوق داده شود .همچنین تصمیم به برگزاری کامل جشنواره در بستر فضای
مجازی از طرف ستاد جشنواره گرفته شد و از ابتدا این اتفاق را برنامه ریزی کرده و گروه ها
را در جریان گذاشته بودیم اما با رایزنی که با قادر اشنا مدیر کل هنرهای نمایشی داشته ایم
تالشمان این است که به تمام اثار امکان اجرای عمومی داده شود .دبیر اجرایی جشنواره
یاداور شد که همه نمایش های جشنواره در تمام طول برگزاری این رویداد قابلیت دیدن
دارند نه اینکه تنها در محدوده زمانی خاصی پخش شوند .وی از قابلیت پخش نمایش های
جشنواره از شبکه های مختلف سیما خبر داد و اعالم امادگی کرد که این اثار می توانند در
طول برگزاری جشنواره از شبکه های مختلف پخش شوند.
حاجیان در پایان با اشاره به اینکه تمامی مبلغ فروش بلیت اثار در فضای مجازی به خود
گروه های شرکت کننده تعلق می گیرد ،عنوان کرد :تمامی فیلم اثار ،با کیفیت خوب و قابل
قبول ضبط شده اند و انجمن هنرهای نمایشی ایران هم این امکان را دارد که اثار را در طول
سال در بستر فضای مجازی برای ارائه به مخاطبان در اختیار پلتفرم ها قرار دهد. صفحه 4