روزنامه هنرمند شماره 1394 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1394

روزنامه هنرمند شماره 1394

روزنامه هنرمند شماره 1394

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫شنبه‪ 2‬اسفندماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1394‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫پیام وز یر ارشاد به جشنواره مد و لباس فجر‬ ‫پوشش و لباس از دیرپاتر ین‬ ‫و گسترده تر ین جلوه های‬ ‫فرهنگ و هنر است‬ ‫معاون فنی مرکز سالمت محیط و کار وزارت بهداشت‪:‬‬ ‫نیاز فرهنگی مردم‪ ،‬برگزاری‬ ‫جشنواره موسیقی فجر بود‬ ‫اما و اگرهای سهمیه ویژه سلبریتی ها از واکسن کرونا‬ ‫هنرمندان‬ ‫دراولویتهستند؟!‬ ‫واعظی ر ییس دفتر ر ییس جمهوری‪:‬‬ ‫مارتین اسکورسیزی‪:‬‬ ‫سینما بی ارزش شده است‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫امکان صادرات صنایع دستی‬ ‫به زودی با رفع تحریم ها‬ ‫فراهم می شود‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫درباره سریال های نوروزی تلو یز یون در بهار ‪۱۴۰۰‬؛‬ ‫بازیگرانی که با ماسک‬ ‫مقابل دوربین رفتند!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی‪:‬‬ ‫بودجه جشن «سیمر غ و‬ ‫پروانه ها» را برای سینمای‬ ‫کودک و نوجوان اختصاص دهید‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫تکلیف سفرهای نوروزی چه شد؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫نادر مشایخی‪:‬‬ ‫درست شنیدن گام اول اموزش‬ ‫موسیقی است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫ازادی سفرهای توریستی‬ ‫به ترکیه و ممنوعیت سفرهای‬ ‫زیارتی عتبات!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫فریدون اسرایی‪:‬‬ ‫حاضرم بی پولی بکشم ولی کنسرت‬ ‫انالین برگزار نکنم‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫ماجرای اما و اگرهای سهمیه ویژه سلبریتی ها از واکسن کرونا‬ ‫شنبـــــــه ‪ 2‬اسفند ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1394‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫ازادی سفرهای توریستی به‬ ‫ترکیه و ممنوعیت سفرهای‬ ‫زیارتی عتبات!‬ ‫عضو سابق کمیسیون فرهنگی شورای اسالمی شهر تهران‬ ‫گفت‪ :‬نباید اینطور باشد که شرایط برای سفرهای توزیستی‬ ‫به کشوری مانند ترکیه که با شیوع کرونا مواجه است‪ ،‬برقرار‬ ‫باشــد اما درباره عراق و سفرهای زیارتی عتبات که شرایط‬ ‫متفاوتی دارد‪ ،‬ممنوعیت اعمال شود! مجتبی شاکری درباره‬ ‫ممنوعیت ســفر به عتبات در حالی که تورهای گردشگری‬ ‫برقرار است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬شیوع کرونا مسئله مهمی است به‬ ‫ویژه اینکه نوع انگلیســی این ویروس نیز در حال افزایش‬ ‫است اما در عین حال که پروتکلها تدوین و رعایت می شود‬ ‫باید در ایجاد محدودیتها نیز دقت الزم وجود داشته باشد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در حال حاضر شــرکتهای گردشگری فعال‬ ‫هســتند و با رعایت پروتکلها‪ ،‬سفرها انجام می شود؛ به نظر‬ ‫می رسد برای ســفرهای زیارتی نیز چنین امکانی می تواند‬ ‫فراهم باشد و با دقت نظرهایی که سازمان حج و زیارت دارد‪،‬‬ ‫می توان پروتکل ها را به گونه ای تنظیم کرد که مردم از این‬ ‫امکان معنوی بزرگ‪ ،‬بهره مند شــوند‪ .‬وی با اشاره به سفر‬ ‫اخیر رئیس قوه قضائیه به عراق ادامه داد‪ :‬برداشــته شدن‬ ‫روادید ایران و عراق که در ســفر ایت اهلل رئیسی به عراق‬ ‫مطرح شــد اقدام مثبتی خواهد بود که در شــرایط کنونی‬ ‫بخشــی از تحقق ان به رعایت پروتکلها بســتگی دارد اما‬ ‫میتوان ضمن اســتفاده مردم ایران از اماکن متبرکه عراق‪،‬‬ ‫نســبت به صدور واکسن به این کشــور اقدام کرد تا مردم‬ ‫انها نیز دچار مشکل نشوند بنابراین توجه به مواردی از این‬ ‫دست می تواند منجر به تقویت روابط و ازسرگیری سفرها‬ ‫شــود‪ .‬عضو سابق کمیسیون فرهنگی شورای اسالمی شهر‬ ‫تهران تصریح کرد‪ :‬در عین حال به نظر می رسد باید عدالتی‬ ‫در صدور مجوز برای انجام سفرها وجود داشته باشد؛ اینطور‬ ‫نباشد که شرایط برای سفرهای توزیستی به کشوری مانند‬ ‫ترکیه که با شیوع کرونا مواجه است‪ ،‬برقرار باشد اما درباره‬ ‫عراق و ســفرهای زیارتی عتبات که شرایط متفاوتی دارد‪،‬‬ ‫ممنوعیت اعمال شود!‬ ‫تکلیف سفرهای نوروزی‬ ‫چه شد؟‬ ‫مجوز قطعی برای ســفرهای نوروزی صادر نشــده و همه‬ ‫صحبت ها و ســناریوها برپایه احتماالت و اما و اگر اســت‪.‬‬ ‫علی اصغر مونســان ـ وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و‬ ‫صنایع دستی ـ هم در اخرین اظهارنظری که درباره سفرهای‬ ‫نوروزی داشته از احتماالت حرف زده است‪ .‬او گفته جلسه ای‬ ‫در کمیته امنیتی ـ اجتماعی ســتاد مقابله با کرونا برگزار و‬ ‫مفصل در این باره صحبت شــده است‪ .‬یک سال است که از‬ ‫شــیوع این ویروس می گذرد و تاثیراتی را روی گردشگری‬ ‫گذاشته است‪ .‬به همین خاطر در ان جلسه مفصل بحث شد‬ ‫که درباره نوروز و سفرهای «احتمالی» نوروزی چگونه باید‬ ‫برنامه ریزی کنیم‪ .‬مونســان گفت‪ :‬خوشبختانه پروتکل های‬ ‫دقیق بهداشتی در حوزه گردشگری رعایت می شود‪ .‬وزارت‬ ‫بهداشــت درباره سفرهای مدیریت شده که تحت نظارت ما‬ ‫انجام می شــود نگرانی ندارد‪ .‬ان چه مورد نگرانی ان هاست‬ ‫ســفرهای انبوهی است که خارج از ضابطه و بدون مدیریت‬ ‫درحال انجام است‪ .‬یعنی این که هرکسی با ماشین خود به‬ ‫ســفر می رود و معلوم هم نیست در کجا اقامت می کند‪ .‬این‬ ‫موجب نگرانی اســت‪ .‬البته اگر افراد با ماشین شخصی سفر‬ ‫برونــد اما در مراکز اقامتی تحت نظارت ما اقامت کنند این‬ ‫نیز قابل قبول اســت و نگرانی در این خصوص کمتر است‪.‬‬ ‫ولی تیمــوری‪ ،‬معاون گردشــگری وزارت میراث فرهنگی‪،‬‬ ‫گردشگری و صنایع دستی نیز چندی پیش از متقاعد شدن‬ ‫ستاد ملی کرونا درباره برقراری سفرهای نوروزی و مدل هایی‬ ‫برای سفر که در این ستاد مورد توافق قرار گرفته سخن گفته‬ ‫که از ان برداشت شده بود این ستاد مجوز سفرهای نوروزی را‬ ‫هرچند مشروط صادر کرده است‪ .‬تیموری گفته بود‪ :‬به دلیل‬ ‫ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا‪ ،‬سفرهای‬ ‫نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت هایی مواجه است‪،‬‬ ‫اما وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه ها و تمهیدات‬ ‫به عمل امده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن‪،‬‬ ‫اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی‬ ‫و نیز بــا رزرو مراکز اقامتی شــامل هتل ها‪ ،‬مهمانپذیرها و‬ ‫بوم گردی های دارای مجوز از ســوی وزارت میراث فرهنگی‪،‬‬ ‫گردشگری و صنایع دســتی متقاعد کرد‪ .‬این درحالی است‬ ‫که که علیرضا رئیســی‪ ،‬سخنگوی ســتاد ملی کرونا تاکید‬ ‫کرده رفع محدودیت ها و برقراری سفر در تعطیالت نوروزی‬ ‫مشــروط به این است که تا پایان سال‪ ،‬شرایط مناسب نگه‬ ‫داشته شود‪ .‬تیموری‪ ،‬معاون گردشگری قبال تایید کرده بود‬ ‫که برقراری سفرهای نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در‬ ‫کشور مشروط شده است‪ ،‬هرچند که این ستاد مصوبه هایی‬ ‫در ارتباط با ممنوعیت ســفر به شهرهای قرمز و نارنجی در‬ ‫تعطیالت نوروز دارد و ســفر به نقاط دیگر کشور را به ارائه‬ ‫«رزرو اقامتگاه» منوط کرده است‪.‬‬ ‫هنرمنداندراولویتهستند؟!‬ ‫یک روز پس از انتشــار تصاویر واکســن زدن شهاب حســینی در [احتماال] امریکا‪ ،‬حاال خبر‬ ‫می رسد تالش برخی سلبریتی ها برای زدن واکسن کرونا خارج از نوبت و اولویت وارد فاز اجرایی‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫هنوز ‪ ۲۴‬ســاعت از واکنش گسترده مردم به ســفر خارجی یک سلبریتی سرشناس برای زدن‬ ‫واکســن کرونا نگذشته که انتشار نامه سازمان نظام پزشــکی خطاب به مسئوالن ارشد وزارت‬ ‫بهداشــت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان (ســلبریتی ها) در صف دریافت واکسن خبرساز‬ ‫شــده و بازتاب های فراوان در شــبکه های اجتماعی داشته است‪ .‬البته بعضی از هنرمندان هم با‬ ‫طرح ایم موضوع که هنرمندان جلوی دوربین و روی صحنه تئاتر نمی توانند اجرا کنند خواستار‬ ‫ســهمیه ویژه برای هنرمندان شده اند از طرفی هم کادر درمان و سالمندان از هنرمندان اولیوت‬ ‫بیشتر دارند؛ حاال باید دید که مسئولین ذی ربط چه تصمیمی برای این موضوع خواهند گرفت‬ ‫در بخشــی از نامه دکتر حسین کرمانپور‪ ،‬مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی‪ ،‬خطاب‬ ‫به دکتر کیانوش جهانپور‪ ،‬رئیس مرکز روابط عمومی و اطالع رســانی وزارت بهداشــت‪ ،‬چنین‬ ‫امده اســت‪« :‬یکــی از گروه های موثر در تامین عملی شــعار در خانه بمانیــم در دوران کرونا‬ ‫تولیدکنندگان برنامه های ســینمایی و تلویزیونی هســتند‪ .‬جهاد امروز هنرمندان کشور در نگه‬ ‫داشــتن مردم در خانه و سســت کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست‪ .‬مگر‬ ‫می توان در فیلم یا سریالی با ماسک بر صورت ایفای نقش کرد؟»‬ ‫دکتر کرمانپور در بخش پایانی نامه خود به همتایش در وزارت بهداشت پیشنهاد خود را چنین‬ ‫مطرح کرده اســت‪« :‬در واکسیناسیون اختیاری این دســت از برنامه سازان هنری همپای کادر‬ ‫درمان نگریســته و برای در نظر گرفتن ســهمیه الزم برای انها تدبیر شود‪ .‬اگر این پیش بینی از‬ ‫طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشود‪ ،‬تولید اثار هنری به شدت کاهش یابد و‬ ‫با افزایش خطر ابتال‪ ،‬شاهد فقدان بیشتر این عزیزان باشیم‪».‬‬ ‫با بازتاب های منفی این نامه در شــبکه های اجتماعی و فضای مجازی‪ ،‬مدیر کل روابط عمومی‬ ‫سازمان نظام پزشکی ناچار شد در صفحه شخصی خود در اینستاگرام پیشینه موضوع و مسائل‬ ‫مرتبــط و نامرتبط را توضیح دهد که موثر نبود و بر ابهام های این ماجرا افزود‪ .‬از ســوی دیگر‪،‬‬ ‫مشــاور وزیر بهداشــت هم به میدان امد و در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی نوشت که‬ ‫شــاید در نگاه اول چندان بی ارتباط با درخواســت دکتر کرمانپور نبود‪ .‬اما با ابن وجود از راننده‬ ‫تاکسی تا نانوا و پرستار بیمارستان همه در اولویت هستند مسئولین باید تدابیری بایندیشند تا‬ ‫تولید انبوه واکســن ایرانی و در اختیار قرار دادن واکســن سرعت تزریق را در کشور باال برده تا‬ ‫همه از این ان بهرمند شوند‪ .‬علیرضا وهاب زاده که خود را خبرنگار سالمت و پزشکی می داند تا‬ ‫مشاور وزیر بهداشت‪ ،‬چنین توئیت کرد‪« :‬سلبریتی محترم‪ ،‬اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل‬ ‫بیمارســتان ها‪ ،‬بیماران و سالمندان اســت‪ .‬لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید؛ حتی شما حامی‬ ‫انتخاباتی ‪ ».۱۴۰۰‬این توئیت با استقبال خوب کاربران توئیتر همراه شد و بسیاری از مردم شیوه‬ ‫نگاه وزارت بهداشت را به ماجرای واکســن کرونا به ویژه در اولویت دار نبودن سلبریتی ها تایید‬ ‫کردند‪ .‬این در حالی است که پیش تر خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه برخی هنرمندان‬ ‫شرکت کننده در یک اگهی تبلیغاتی مساله دار مربوط به کشور حاشیه خلیج فارس در سفر خود‬ ‫به این امیرنشــین واکسن کرونا زده و ســپس به ایران بازگشته اند؛ هرچند این ادعا هرگز تایید‬ ‫یا تکذیب نشــد‪ .‬ضمن اینکه واکنش های چهره هایی چون کتایون ریاحی و سحر زکریا به نقش‬ ‫نزدن واکسن در مرگ برخی افراد بسیار حاشیه ساز شده بود‪.‬‬ ‫پیام وزیر ارشاد به جشنواره مد و لباس فجر‬ ‫پوشش و لباس از دیرپاترین و گسترده ترین جلوه های فرهنگ و هنر است‬ ‫فرهنگ و هنر عرصه گفت و گو‪ ،‬تعامل با حوزه های گوناگون‬ ‫زیست فردی و اجتماعی است‪ .‬فرهنگ گذشته دور و نزدیک‬ ‫و جریان های روز را واکاوی می کند و به اینده می اندیشد‪ .‬پیام‬ ‫ســیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی به دهمین‬ ‫جشــنواره مد و لباس فجر در ادامه می ایــد‪ :‬فرهنگ و هنر‬ ‫عرصه گفت و گو تعامل با حوزه های گوناگون زیســت فردی‬ ‫و اجتماعی است‪ .‬فرهنگ گذشته دور و نزدیک و جریان های‬ ‫روز را واکاوی می کند‪ .‬به اینده می اندیشــد و بر داشــته های‬ ‫بومی مناطــق مختلف و باورها و نگرش هــای انان پنجره ی‬ ‫نو می گشاید‪.‬پوشــش و لباس از دیرپاترین و گســترده ترین‬ ‫جلوه های فرهنگ و هنر اســت کــه اداب‪ ،‬باورها‪ ،‬نگرش ها‪،‬‬ ‫ویژگی های اجتماعی و زیستی را بیان می کند‪ ،‬سرزمین ایران‬ ‫اســامی گنجینه ای از فرهنگ ها و قومیت هاســت و پوشش‬ ‫ایرانیان نیز در مسیر تاریخ و در مناطق کشور سرشار از تنوع‬ ‫هویت فرهنگی و اجتماعی اســت‪ .‬جشنواره بین المللی مد و‬ ‫لبــاس فجر فرصتی برای تعامل و گفت و گو درباره پوشــش‬ ‫و لباس به عنوان جلوه ای از فرهنگ و بازخوانی داشــته های‬ ‫بومی و ملی اســت که با تاریخ و جامعه ما همزاد و هم نشینی‬ ‫داردو با نگاه امروز به تقویت جریان پویایی فرهنگ و هنر این‬ ‫سرزمین کمک می کند‪ .‬انتخاب «بهشت کاشان» در دهمین‬ ‫جشــنواره بین المللی مد و لباس فجر در ادامه دو دوره پیش‬ ‫جشــنواره که جنبه های هویت فرهنگی و اجتماعی را محور‬ ‫قرار داد‪ ،‬نگاه به خویشــتن و پیشــینه هویتی و فرهنگی از‬ ‫دریچه اکنون است که می تواند مبنای بازاندیشی و بازخوانی‬ ‫هنر و خالقیــت طراحان قرار گیرد‪ .‬از هنرمندان طراح لباس‬ ‫و همکاران گرامی معاونت امور هنری که در برگزاری دهمین‬ ‫جشــنواره بین المللــی مد و لباس فجــر همدلی و همراهی‬ ‫کردند‪ ،‬سپاســگزارم و ســامت و پیروزی هنرمندان ارجمند‬ ‫را ارزو دارم‪.‬‬ ‫واعظی رییس دفتر رییس جمهوری‪:‬‬ ‫امکان صادرات صنایع دستی به زودی با رفع تحریم ها فراهم می شود‬ ‫رییس دفتر رییس جمهوری گفت‪ :‬به زودی با گشایش روابط‬ ‫ایران با سایر کشورها و رفع تحریم ها امکان صادرات بیشتر‬ ‫صنایع دستی فراهم می شــود‪ .‬محمود واعظی در بازدید از‬ ‫پنجمین جشــنواره صنایع دستی که در موزه ملی در حال‬ ‫برگزاری است‪ ،‬با اشاره به اینکه برگزاری چنین رویدادهایی‬ ‫می تواند ســبب احیای هنرهای فراموش شده شود‪ ،‬افزود‪:‬‬ ‫بسیاری از شهرها و روستاهای کشور ما از گذشته های دور‬ ‫دارای هنرهایی سنتی بوده اند که به دالیل مختلف در حال‬ ‫فراموش شدن هســتند‪ .‬وی در ادامه با اشاره به برنامه های‬ ‫وزارت میراث فرهنگی در این خصوص گفت‪ :‬این وزارتخانه‬ ‫برنامه های متعددی برای احیا هنرهای سنتی کشور داشته‬ ‫اســت‪ .‬واعظی با بیان این که یکی از وظایف دولت نیز احیا‬ ‫و حمایت از این هنرهای ســنتی کشور است‪ ،‬اظهار داشت‪:‬‬ ‫هنرهای ســنتی و صنایع دستی هر کشور به جغرافیای ان‬ ‫کشور محدود نمی شود و می تواند سمبل و نشانه ای از هنر‬ ‫و تاریخ ان کشور برای جوامع دیگر باشد‪ .‬رییس دفتر رییس‬ ‫جمهوری درباره کاربردی بودن صنایع دســتی گفت‪ :‬امروزه‬ ‫تالش شــده هنرهای سنتی و صنایع دستی به نحوی تولید‬ ‫و ساخته شود که به نیازهای روزمره افراد نیز پاسخگو باشد‬ ‫که امروز نیز در این نمایشگاه شاهد این موضوع بودیم‪ .‬وی‬ ‫همچنین با اشاره به صنایع دستی نفیس حاضر در پنجمین‬ ‫جشنواره فجر صنایع دستی گفت‪ :‬کیفیت‪ ،‬ظرافت و زیبایی‬ ‫این محصوالت به قدری اســت که قطعاً دیگر کشــورها نیز‬ ‫خواهان این محصوالت هستند‪ .‬پبه گفته واعظی خریداری‬ ‫و استفاده مردم دیگر کشــورها از محصوالت صنایع دستی‬ ‫ایران در خانه ها و موزه ها می تواند به معرفی نشــان دادن‬ ‫فرهنگ ایرانی کمک کند‪ .‬وی در ادامه در بخشــی دیگر از‬ ‫ســخنانش گفت‪ :‬یکی از دغدغه های اصلی دولت یازدهم و‬ ‫دوازدهم ایجاد اشتغال بوده است و صنایع دستی می تواند با‬ ‫سرمایه های بسیار کمتر از صنایع بزرگ ایجاد اشتغال کند‬ ‫و قطعــاً فضای مجازی نیز می تواند به فروش ان کمک کند‬ ‫دولت نیز در این راســتا از صنعت صنایع دستی حمایت می‬ ‫کند‪ .‬رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص اشتغال زایی‬ ‫صنایع دســتی گفت‪ :‬صنایع دستی می تواند به گستردگی‬ ‫اشــتغال در تمام نقاط کشــور کمک کند‪ .‬وی با بیان اینکه‬ ‫اشــتغال در صنایــع بزرگی همچون فوالد نیاز به ســرمایه‬ ‫های زیادی دارد گفت‪ :‬در حالی که برای ایجاد اشــتغال در‬ ‫صنایعی همچون صنایع دســتی با سرمایه های کوچک می‬ ‫توان ایجاد اشــتغال کرد و فضای مجازی بســتری مناسب‬ ‫برای فروش محصوالت است‪ .‬واعظی با اشاره به یکی دیگر از‬ ‫فعالیت های وزارت میراث فرهنگی در خصوص ثبت جهانی‬ ‫شهرها و روستاهای گفت‪ :‬با ثبت جهانی شهرها و روستاهای‬ ‫ایران این مناطق به تمام نقاط جهان شــناخته می شوند و‬ ‫مردم جهان با این مناطق اشــنا می شــوند که اتفاق بسیار‬ ‫خوبی برای کشور ما محسوب می شود‪ .‬وی در ادامه با اشاره‬ ‫به گشــایش روابط ایران با دیگر کشورها و رفع تحریم هایی‬ ‫که به زودی برای کشــور اتفاق می افتد‪ ،‬گفت‪ :‬امیدواریم به‬ ‫زودی شــاهد صادرات صنایع دستی کشور از طریق فضای‬ ‫مجازی باشیم‪.‬‬ ‫معاون فنی مرکز سالمت محیط و کار وزارت بهداشت‪:‬‬ ‫نیازفرهنگیمردم‪،‬برگزاریجشنوارهموسیقیفجربود‬ ‫محسن فرهادی گفت برگزاری سی و ششمین‬ ‫جشنواره موسیقی فجر به صورت مجازی‪ ،‬شیوع‬ ‫بیماری کرونا از این طریق را تقریباً به صفر رسانده‬ ‫است‪ .‬محسن فرهادی معاون فنی مرکز سالمت‬ ‫محیط و کار وزارت بهداشــت در گفتگو با روابط‬ ‫عمومی جشــنواره گفــت‪ :‬برگزاری جشــنواره‬ ‫موسیقی فجر به صورت مجازی در شرایط کرونا‬ ‫قابل تحسین و ابتکار خوبی است‪ .‬محسن فرهادی‪،‬‬ ‫معاون فنی مرکز ســامت محیــط و کار وزارت‬ ‫بهداشت‪ ،‬درمان و اموزش پژشکی درباره برگزاری‬ ‫جشنواره موسیقی فجر به صورت مجازی گفت‪:‬‬ ‫با هماهنگی های خوبــی که بین وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اســامی‪ ،‬وزارت کشور و وزارت بهداشت‬ ‫صــورت گرفت‪ ،‬فکر می کنــم برنامه ریزی ما در‬ ‫شرایط فعلی دو هدف اصلی را پاسخ داد که یکی از‬ ‫ن هدف ها ماموریت سازمانی وزارت بهداشت بود‪.‬‬ ‫ا ‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬نیاز فرهنگی مردم‪ ،‬برگزاری جشنواره‬ ‫موسیقی فجر بود‪ .‬به دلیل طوالنی شدن پاندمی‬ ‫کرونا‪ ،‬محدودیت هایی به وجود امده و نیاز روحی‪،‬‬ ‫اجتماعی و فرهنگی مردم ایجاب می کرد که این‬ ‫جشــنواره برگزار شود‪ .‬معاون فنی مرکز سالمت‬ ‫محیط و کار وزارت بهداشــت با اشاره به این که‬ ‫برگزاری جشنواره به صورت مجازی‪ ،‬شیوع بیماری‬ ‫از این طریق را تقریباً به صفر رسانده است‪ ،‬عنوان‬ ‫کرد‪ :‬در حال حاضر مردم می توانند این برنامه ها را‬ ‫در خانه خودشان بدون اینکه سالمت شان به خاطر‬ ‫بیفتد تماشا کنند‪ .‬فکر می کنم این ابتکار خوبی‬ ‫بود که مسئوالن جشنواره انجام دادند‪ ،‬چرا که االن‬ ‫جشنواره را تبدیل به جشنواره بین المللی کرده اند‬ ‫و این امکان وجود دارد که مردم در هر نقطه ای از‬ ‫ایران و خارج از کشور اجراهای جشنواره را تماشا‬ ‫کنند‪ .‬فرهادی اظهار داشت‪ :‬خودم به جشنواره های‬ ‫فجر عالقه زیادی داشــتم و در سال های گذشته‬ ‫معموالً نمی توانســتم فرصت پیدا کنم تا در این‬ ‫جشنواره ها شرکت کنم‪ ،‬در حالی که االن می توانم‬ ‫از خانه این برنامه ها را تماشا کنم‪ .‬وی در پایان گفت‪:‬‬ ‫فکر می کنم جشنواره موسیقی فجر به تبلیغات‬ ‫بیشتری نیاز دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫می توانست با کمک صداوسیما و رسانه های دیگر‬ ‫درباره این جشنواره تبلیغات بیشتری انجام دهد‪.‬‬ صفحه 2 ‫دربارهسریال هاینوروزیتلویزیوندربهار‪۱۴۰۰‬؛‬ ‫بازیگرانیکهباماسکمقابلدوربینرفتند!‬ ‫دو سریال کمدی و یک ملودرام عاشــقانه برای به روی انتن رفتن در نوروز ‪ ۱۴۰۰‬در‬ ‫حال ساخت هستند‪ .‬ســریال های «نون‪.‬خ» «همبازی» و «بوتیمار» که برای پخش از‬ ‫شــبکه های یک‪ ،‬دو و سه سیما اماده می شوند از گزینه های اصلی پخش نوروزی به‬ ‫حساب می ایند‪ .‬همچنین ساخت دو قسمت پایانی «پایتخت» طبق وعده اعالم شده‪،‬‬ ‫از سوی سازندگانش در حال انجام است‪ ،‬اما پخش نوروزی ان تاکنون به طور قطع از‬ ‫سوی تلویزیون تایید نشده است‪.‬‬ ‫«نون خ ‪ :»۳‬کرونا و بازیگرانی که با ماسک مقابل دوربین می روند‬ ‫فصل سوم از سریال کمدی «نون خ» به کارگردانی سعید اقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی‬ ‫برای پخش از شــبکه یک ســیما در نوروز ‪ ۱۴۰۰‬در حال ساخت است‪ .‬این سریال ادامه دار در‬ ‫حالی تولید می شــود که معموال سریال هایی با تعداد فصل های باال اغلب با نگرانی هایی چون‬ ‫جلب رضایت مخاطب و تکرار موفقیت فصل های قبلی‪ ،‬همراه می شــوند‪ .‬اما کارگردان در این‬ ‫زمینه اطمینان داده اســت‪« ،‬تمام تالش ما این اســت که سریال «نون خ» در فصول جدیدش‬ ‫جذاب تر و مخاطب پســندتر باشــد و بتواند مردم را در ایام عید نوروز بیشتر شاد و خوشحال‬ ‫کند‪ ».‬به گفته اقاخانی داستان فصل سوم سریال «نون‪ .‬خ»‪ ،‬ادامه فصل دوم است و در این فصل‬ ‫عالوه بر نمایش زیبایی های استان کرمانشاه و استان کردستان‪ ،‬جلوه هایی از مهاباد و بخش های‬ ‫کردنشین استان اذربایجان هم به تصویر کشیده خواهد شد‪ .‬بازیگران این فصل همان بازیگران‬ ‫دو فصل گذشته هستند با این تفاوت که چند بازیگر به این مجموعه اضافه شده اند و در فصل‬ ‫سوم تمرکز بر روی تولید محصوالت دارویی است و این شغل را معرفی و بارز کرده اند‪ .‬در فصل‬ ‫جدید ســریال «نون‪.‬خ» بازیگران با ماســک مقابل دوربین می روند؛ سعید اقاخانی در توضیح‬ ‫این شــرایط هم عنوان کرده اســت‪ :‬از انجا که یکی از شخصیت های این سریال بر اساس قصه‬ ‫به کرونا مبتال شــده اســت بنابراین ما عالوه بر اینکه به موضوع کرونا پرداختیم‪ ،‬تمام صحنه ها‬ ‫را با ماسک مقابل دوربین رفته ایم‪« .‬نون خ» این روزها در اطراف تهران در حال تصویربرداری‬ ‫اســت و تاکنون حدود ‪ ۹۷‬درصد از تصویربرداری فصل ســوم انجام شده است‪ .‬سعید اقاخانی‪،‬‬ ‫علی صادقی‪ ،‬سیروس میمنت‪ ،‬شقایق دهقان‪ ،‬سیدعلی صالحی‪ ،‬پاشا جمالی‪ ،‬یداهلل شادمانی‪ ،‬ندا‬ ‫قاسمی‪ ،‬نسرین مرادی‪ ،‬هدیه بازوند‪ ،‬شیدا یوسفی‪ ،‬صهبا شرافتی‪ ،‬هدی استواری‪ ،‬اتنا مهیاری‪،‬‬ ‫کاظم نوربخش‪ ،‬ماشــااهلل وروایی‪ ،‬سیروس سپهری‪ ،‬یوســف کرمی‪ ،‬رضا رشیدی‪ ،‬سیدحسین‬ ‫موسوی‪ ،‬ســیروس حسینی فر‪ ،‬علی اخوان‪ ،‬افشین ملکی‪ ،‬نارین ایوبی و شقایق فتاحی بازیگران‬ ‫سریال «نون‪.‬خ» هستند‪.‬‬ ‫«پایتخت»‪ :‬از منتقی شدن فصل جدید تا پایان سری ناتمام‬ ‫تصویربرداری دو قســمت پایانی فصل ششــم از مجموعه تلویزیونــی «پایتخت» به کارگردانی‬ ‫ســیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در مازندران اغاز شــده است‪ .‬به گفته تهیه کننده‬ ‫قرار است این قسمت ها عید نوروز روی انتن تلویزیون برود؛ البته پخش قطعی ان هنوز از سوی‬ ‫شــبکه اعالم نشده اســت‪ .‬الهام غفوری‪ ،‬تهیه کننده این سریال درباره ساخت دو قسمت پایانی‬ ‫این ســریال عنوان کرده است‪ :‬سال گذشته به دلیل شیوع و گســترش ویروس کرونا‪ ،‬تولید و‬ ‫پخش فصل شش «پایتخت» ناتمام ماند و ما بر خود وظیفه دانستیم که حتما دو قسمت پایانی‬ ‫«پایتخت‪ »۶‬را تولید و پخش کنیم تا پرونده ی این فصل بسته شود‪ .‬این خبر در حالی اعالم می‬ ‫شــود که زمزمه هایی مبنی بر ساخت «پایتخت ‪ »۷‬هم مطرح شده بود اما طرح مطالبی درباره‬ ‫دستمزد میلیاردی برخی عوامل از سوی رسانه ها و همچنین ممنوع التصویری برخی بازیگران‬ ‫این ســریال‪ ،‬باعث شد که در نهایت محسن تنابنده با انتشــار مطلبی ساخت سری جدید این‬ ‫مجموعه را فعال منتفی اعالم کند‪.‬‬ ‫«هم بازی»‪ :‬ملودرامی عاشقانه با مافیابازها‬ ‫تصویربرداری سریال نوروزی «هم بازی» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی نوید‬ ‫محمودی در تهران در حال انجام اســت‪ .‬اتیال پســیانی از بازیگرانی است که در این سریال به‬ ‫ایفــای نقش می پردازد‪ .‬با توجه به اینکه ســریال «هم بازی» برای پخش در ایام نوروز در نظر‬ ‫گرفته شــده اســت‪ ،‬دو گروه تصویربرداری در تهران و اطراف گرمســار مشغول ضبط تصاویر‬ ‫هســتند‪ .‬دیبا زاهدی‪ ،‬کامران تفتی‪ ،‬حسین مهری‪ ،‬مریم مومن‪ ،‬علیرضا استادی و امیر کاظمی‬ ‫از دیگر بازیگران این سریال هستند‪ .‬حسین مهری‪ ،‬مریم مومن و کامران تفتی از جمله شرکت‬ ‫کنندگان «شــب های مافیا»ی ســعید ابوطالب بودند که اتفاقا در این بازی خوش درخشیدند‪.‬‬ ‫«هم بازی» ســعی دارد با فیلمنامه ای از وحید حســن زاده و مریم اسمی خانی با طراحی نوید‬ ‫محمودی‪ ،‬به روابط‪ ،‬اشتغال جوانان و هویت نگاه ویژه ای داشته باشد‪.‬‬ ‫بوتیمار‪ :‬سریالی کمدی با حمید لوالیی‪ ،‬مرجانه گلچین و هدایت هاشمی‬ ‫«بوتیمــار» با نام قبلــی «ویال» به کارگردانی علیرضا نجف زاده‪ ،‬تهیــه کنندگی مهران مهام و‬ ‫نویســندگی ســعید جاللی‪ ،‬دیگر سریال جدیدی اســت که از گزینه های پخش در ایام نوروز‬ ‫محســوب می شود‪ .‬علیرضا نجف زاده کارگردان سریال بوتیمار نوروز ‪ ،۹۸‬سریال «زوج یا فرد»‬ ‫را در شــبکه ســه ســیما روی انتن برد‪« .‬بوتیمار» هم برای پخش از شبکه سه سیما در حال‬ ‫ســاخت اســت و کارگردان و تهیه کننده از گروهی از بازیگرانی بهره برده اند که پیش از این‬ ‫بارها در کارهای کمدی جوابشــان را پس داده اند‪ .‬حال باید دید این سریال با تغییر لوکیشن و‬ ‫نوع روایت قصه در نوروز‪ ،‬مخاطب را پای تلویزیون نگه می دارد یا نه‪ .‬ســاخت این ســریال بعد‬ ‫از ســه ماه تصویربرداری در ساحل دریای خزر و لوکیشن های مختلف استان مازندران‪ ،‬مجددا‬ ‫در تهران پیگیری می شود و گروه دوباره برای ضبط چند سکانس باقیمانده راهی شمال و شهر‬ ‫نوشهر خواهند شد‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫شنبـــــــه ‪ 2‬اسفند ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1394‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینما‪,,‬ولتوییزون‬ ‫‪CINEMA &TV‬‬ ‫گزارش‬ ‫مارتین اسکورسیزی‪:‬‬ ‫سینما بی ارزش شده است‬ ‫کارگردان سرشناس امریکایی در مقاله ای از بی ارزش شدن سینما به‬ ‫ســبب محتوای صنعت مدرن فیلم انتقاد کرد‪ .‬در بخش هایی از یک‬ ‫مقاله بلند که مارتین اسکورسیزی در تمجید از فدریکو فلینی فیلمساز‬ ‫پراوازه ایتالیایی در مجله هارپر منتشر کرده‪ ،‬او با انتقاد از بی ارزش شدن‬ ‫سینما نوشته است‪ ۱۵« :‬سال پیش عبارت «محتوا» تنها زمانی استفاده‬ ‫می شد که افراد در حال بحث درباره سینما در سطحی جدی بودند و‬ ‫«محتوا» در مقابل « ُفرم» قرار می گرفت و سنجش می شد اما به تدریج‬ ‫عبارت «محتوا» بیشتر و بیشتر توسط افرادی که مدیریت کمپانی های‬ ‫رسانه ایرابرعهدهداشتندمورداستفادهقرارگرفت‪،‬افرادیکههیچ چیز‬ ‫در مورد تاریخ سینما نمی دانند و حتی فکر نمی کنند که باید دراین باره‬ ‫چیزهایی بدانند» در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا»‬ ‫استاد» نوشته شده‪ ،‬اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی‬ ‫می پردازد و می نویســد‪« :‬اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته‬ ‫بود اضطراب دوره هسته ای را بیان کند‪ .‬این حس که دیگر هیچ چیز‬ ‫مهم نیست‪ ،‬زیرا همه چیز و هر لحظه می تواند نابود شود‪ .‬ما این ترس‬ ‫را حس کردیم و همراه با ان هیجان عشــق فلینی به هنر سینما را‬ ‫هم درک کردیم و به دنبال ان عشــق وی به خود زندگی را‪ .‬مطلب‬ ‫جدید اسکورسیزی یاداور صحبت های جنجالی اوست که در نوامبر‬ ‫ســال ‪ ۲۰۱۹‬در نیویورک تایمز منتشر شد و در ان توضیح داده بود‬ ‫چرا فیلم های مارول سینما نیستند و بیشتر شبیه پارک های موضوعی‬ ‫هستند‪ ،‬صحبت هایی که با انتقادهای تندی از سوی برخی کارگردانان و‬ ‫طرفداران فیلم های ابرقهرمانی مارول همراه شد‪ .‬او در این مقاله سوالی‬ ‫مطرح می کند تا مشــکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد‪ :‬اگر‬ ‫پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتم ها ارائه می شود بر‬ ‫اساس انچه شما تاکنون دیده اید مطرح می شود‪ ،‬ان وقت باید دید این‬ ‫الگوریتم ها با هنر سینما چه می کنند؟ این کارگردان‪ ۷۸‬ساله اکنون نیز‬ ‫معتقد است که صنعت کنونی سینما‪ ،‬میزبان خوبی برای هنر نیست و‬ ‫با توجه به این که صنعت فیلم‪ ،‬امروزه تجارت گسترده سرگرمی بصری‬ ‫است‪ ،‬خواستار احیای مجدد سینما شد و نوشت‪« :‬همه چیز تغییر کرده‬ ‫و سینما و اهمیت ان در فرهنگ نیز دستخوش این تغییرات بوده است‬ ‫و جای تعجب نیست چهره هایی چون ژان لوک گدار‪ ،‬اینگمار برگمن‪،‬‬ ‫استنلیکوبریکوفدریکوفلینیکهزمانیبر ُفرمهنریفوق العادهسینما‬ ‫سلطنت می کردند درنهایت و با گذر زمان در سایه ها گم شدند‪ .‬اکنون‬ ‫نمی توانیم روی تجارت فیلم برای نگهداری از سینما حسابی باز کنیم‬ ‫و تنها افرادی از بین ما که درباره سینما و تاریخ ان می دانند باید این‬ ‫عشق و دانش را افراد بیشتری به اشتراک بگذارند‪ .‬اسکورسیزی در حال‬ ‫حاضر مشغول ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان «قاتالن ماه کامل»‬ ‫با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو اســت‪ .‬اریک راث نویسنده‬ ‫برنده اسکار فیلم های «فارست گامپ» و «مورد عجیب بنجامین باتن»‪،‬‬ ‫نگارش فیلمنامه اقتباســی این فیلم را بر عهده دارد‪ .‬داستان فیلم‬ ‫«قاتالن ماه کامل» درباره مجموعه قتل هایی است که در دهه ‪۱۹۲۰‬‬ ‫میالدی در اوکالهاما روی داد؛ زمانی که سرخپوستان منطقه اوسیج در‬ ‫زیرزمین های خود نفت کشف کردند و سپس تک به تک کشته شدند‪.‬‬ ‫وقتی امار قتل ها زیاد شد‪ ،‬اف بی ای که تازه تاسیس شده بود‪ ،‬پرونده را‬ ‫در دست گرفت و یکی از هولناک ترین جنایت های سازمان یافته تاریخ‬ ‫امریکا افشا شد‪ .‬اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم رم‬ ‫به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این‬ ‫فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش‬ ‫و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم می شود‪.‬‬ ‫گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی‪:‬‬ ‫بودجه جشن «سیمرغ و پروانه ها» را برای سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهید‬ ‫رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران با انتقاد از ان چه دغدغه نداشتن و تعلل بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی درخصوص پیشنهادی مربوط به نمایش فیلم های کودک و نوجوان عنوان کرد‪ ،‬از‬ ‫این بنیاد خواست تا بودجه در نظر گرفته شده برای برگزاری جشن امسال «سیمرغ و پروانه ها» را به‬ ‫صورت حقیقی و نه صوری‪ ،‬برای بهبود اوضاع نه چندان بسامان سینمای کودک و نوجوان اختصاص‬ ‫دهد‪« .‬نتایج حاصله از برگزاری سه دوره جشن «سیمرغ و پروانه ها» که به همت بنیاد سینمایی فارابی‪،‬‬ ‫همزمان با ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر و با همراهی هنرمندان سینما و تلویزیون در تهران و سایر‬ ‫مناطق کشور توسط مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به اجرا درامده‪ ،‬حاکی از ان است که‬ ‫برنامه ریزی مناسب در کنار بهره گیری از نواوری و ظرافت در اجرا می تواند بستر الزم برای گسترش‬ ‫و توســعه کمی ســینمای کودک و نوجوان را فراهم اورده و عالوه بر پر کردن بهینه اوقات فراغت‬ ‫دانش اموزان سراسر کشور موجب عالقه مندی بیش از پیش انان به این سینما شود‪ .‬تجربه شیرین‬ ‫برگزاری این جشن در مناطق اسیب دیده از سیل ویرانگر سال گذشته سیستان و بلوچستان و مشاهده‬ ‫شــادی و سرور کودکان و نوجوانان از حضور هنرمندان محبوبشان در ان دیار‪ ،‬ما را بر ان داشت تا‬ ‫با انگیزه ای دوچندان در اندیشه برگزاری هرچه باشکوه تر این جشن‪ ،‬در سال های اتی باشیم‪ .‬یاداور‬ ‫می شود در سه دوره پیشین این جشن‪ ،‬از رهگذر خرید حق پخش و نمایش فیلم های منتخب کودک‬ ‫و نوجوان از سوی بنیاد فارابی‪ ،‬مبالغ نسبتا مناسبی به تهیه کنندگان این فیلم ها تعلق یافت که این امر‬ ‫در گردش مالی سینمای کودک بی تاثیر نبوده است‪ .‬امسال اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‬ ‫مدارس و سینماها در بسیاری از مناطق کشور‪ ،‬برگزاری این جشن در شکل و قالب گذشته مقدور‬ ‫نبود‪ .‬لذا‪ ،‬با هدف پرکردن اوقات فراغت دوچندان شده کودکان و نوجوانان در دوران قرنطینه خانگی و‬ ‫حمایت از سینماگران کودک و نوجوان که طی یک سال گذشته بیشترین اسیب مادی و معنوی را به‬ ‫واسطه تعطیلی سینماها و کندی روند تولید فیلم متحمل شده اند‪ ،‬به بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد‬ ‫کردیم با خرید حقوق پخش تعدادی از فیلم های جذاب و خاطره انگیز کودک و نوجوان (حداقل ‪۲۲‬‬ ‫فیلم) و نمایش ان ها به صورت اکران انالین‪ ،‬از طریق پلتفرم های» نماوا» و» فیلیمو» و توزیع کارت های‬ ‫رایگان اشتراک یک ماهه میان مخاطبین کودک و نوجوان‪ ،‬ضمن ایجاد فضای نشاط و امید و شریک‬ ‫کردن انان در جشن بزرگ سینمای ایران‪ ،‬قدمی هرچند کوچک در جهت بهبود اوضاع مالی و رفع‬ ‫نگرانی های حرفه ای‪ /‬معیشتی سینماگران کودک برداشته شود‪ .‬اما افسوس که مدیران ذیربط در بنیاد‬ ‫فارابی به عنوان اصلی ترین متولی سینمای کودک و نوجوان کشور‪ ،‬به دلیل نداشتن دغدغه و انگیزه‬ ‫کافی‪ ،‬با تعلل و دفع وقت‪ ،‬این پیشنهاد را اجرایی ندانسته‪ ،‬با محروم کردن میلیون ها کودک و نوجوان‬ ‫از لذت تماشای اثار دلنشین و ماندگار سینمای شریف کودک‪ ،‬دست اندرکاران ان را بی پناه تر از گذشته‬ ‫به حال خود رها کردند‪ .‬همان گونه که پیش از این نیز در نتیجه برخورد نامناسب و غیرحرفه ای ان‬ ‫بنیاد‪ ،‬برگزاری نشست های تخصصی حوزه سینمای کودک و نوجوان به رغم زمان زیادی که صرف‬ ‫پژوهش و برنامه ریزی ان شــده بود بی نتیجه رها شد‪ .‬اینک ضمن ابراز تاسف از عدم برگزار جشن‬ ‫«سیمرغ و پروانه ها» در سال جاری و عدم انجام هزینه در این رابطه‪ ،‬مصرا درخواست داریم تا بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی بودجه در نظر گرفته شده برای برگزاری جشن امسال را به صورت حقیقی و نه صوری‪،‬‬ ‫برای بهبود اوضاع نه چندان به سامان سینمای کودک و نوجوان اختصاص داده و به صورتی ابرومندانه‬ ‫از سینماگران و دست اندرکاران ان حمایت مادی و معنوی به عمل اورده و موجبات پویایی هر چه‬ ‫بیشتر این گون ه سینمایی را فراهم اورد‪ .‬با امید به پاسخگویی‪ ،‬شفاف سازی و توضیحات اقناع کننده‬ ‫مدیرانمحترمبنیادسینماییفارابی‪.‬‬ صفحه 3 ‫نادر مشایخی‪:‬‬ ‫درست شنیدن گام اول اموزش موسیقی است‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1394‬شنبه ‪ 2‬اسفندماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪12:00‬‬ ‫‪16:52‬‬ ‫‪17:13‬‬ ‫‪05:37‬‬ ‫‪07:07‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫دل ما به دور رویت ز چمن فراغ دارد‬ ‫که چو سرو پایبند است و چو الله داغ دارد‬ ‫سر ما فرونیاید به کمان ابروی کس‬ ‫که درون گوشه گیران ز جهان فراغ دارد‬ ‫اهنگساز کشورمان در نشست ســوم پژوهشی سی و ششمین‬ ‫جشــنواره موســیقی فجر گفت‪ :‬ابتدا کودک باید یاد بگیرد که‬ ‫موســیقی را بشنود و دقت در درست شنیدن از ‪ ۶‬ماهگی قابل‬ ‫اموزش است‪ .‬در سومین نشست بخش پژوهش سی و ششمین‬ ‫جشــنواره موســیقی فجر که با موضوع «سیستم های اموزش‬ ‫نوین موســیقی در جهان» برگزار شــد‪ ،‬نادر مشایخی مطالبی‬ ‫را درباره نحوه صحیح اموزش موسیقی بیان کرد‪ .‬این اهنگساز‬ ‫و رهبر ارکســتر درباره سن مناســب برای اموزش موسیقی به‬ ‫کودکان گفت‪ :‬کودک از شــش‪ ،‬هفت ماهگی امکان این را دارد‬ ‫که یاد بگیرد بشــنود‪ .‬ابتدا کودک باید یاد بگیرد که موسیقی‬ ‫را بشــنود‪ .‬دقت در شنیدن از شش ماهگی قابل اموزش است‪.‬‬ ‫مســلماً شکی نیســت که کودک پیش از تولد هم می شنود‪ .‬به‬ ‫نظر من کودکان ایرانی فردیت شــان را کشــف کرده اند و زمان‬ ‫خودشان را دارند‪.‬‬ ‫مشایخی با اشــاره به اهمیت بحث اموزش‪ ،‬مطرح کرد‪ :‬حدود‬ ‫‪ ۶۰‬ـ ‪ ۷۰‬سال پیش اموزش موسیقی در ایران بسیار خوب بود‪.‬‬ ‫دقیقاً همان چیزی بود که باید می بود‪ .‬یعنی شــاگرد به دنبال‬ ‫استاد می رفت‪ .‬همه چیز حساب شده بود‪.‬‬ ‫شــاگرد از همان اول حق نداشــت که ســاز را بردارد و بنوازد‪.‬‬ ‫از طرفی هم استاد به شــاگرد یاد می داد که در برابر موسیقی‬ ‫افتادگی داشته باشد‪ .‬استادان زیادی از همین نوع اموزش دیدن‬ ‫بیرون امدند‪ .‬اشــتباه بزرگی که االن در همه جای دنیا وجود‬ ‫دارد این است که موسیقی دانشگاهی شده است‪ .‬موسیقی یک‬ ‫پدیده دانشــگاهی و تولید انبوه نیســت‪ .‬از هارمونی فست فود‬ ‫درســت کرده اند‪ .‬یعنی دارند ســعی می کنند تولید انبوه ایجاد‬ ‫کننــد‪ .‬حاال ما تمام کتاب های هارمونی امریکایی را به کودکان‬ ‫یاد می دهیم ولی این چیزها تاثیری در دید کودکان نســبت به‬ ‫موسیقی ندارد‪ .‬بنابراین فقط دنبال مدرک گرفتن هستند‪ .‬این‬ ‫هنرمند با اشــاره به تحصیل خود در دانشــگاه موسیقی وین‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬اتفاقاً دانشگاه موسیقی وین یکی از جاهایی است که این‬ ‫منطق را فهمیده است‪ .‬ان ها حتی معتقدند که دانشگاه نیستند‪،‬‬ ‫بلکه اکادمی هســتند و فقط اسم ان را دانشــگاه گذاشته اند‪،‬‬ ‫نوع تدریس ان ها دانشــگاهی نیست‪ .‬سیستم دانشگاهی باعث‬ ‫می شود که کسی چیزی یاد نگیرد‪.‬‬ ‫مشایخی که سال ها رهبر ارکستر بوده است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬ارکستر‬ ‫سمفونیک یک نهاد قرن ‪ ۱۹‬میالدی است‪ .‬یعنی ما داریم سعی‬ ‫می کنیم در دنیایی که بسیاری از مطالب ان دموکراتیک است‪،‬‬ ‫کار کنیم‪ .‬مردم ایران گوش شــان بیشتر با موسیقی کالسیک‬ ‫ضبط شده عادت دارد‪ ،‬در صورتی که صدای موسیقی زنده فرق‬ ‫می کند‪ .‬یک عده از موســیقی روحوضی انتقاد می کنند ولی به‬ ‫نظرم ان ها حواس شان خیلی جمع بوده است‪ .‬حوض یک حفره‬ ‫خالی است و ان ها روی چوب می نشستند و صدای شان تقویت‬ ‫می شده است‪ .‬او با اشاره به اینکه نقیصه سیستم اموزشی ما به‬ ‫فرهنگ شنیداری برمی گردد‪ ،‬ادامه داد‪ :‬الزم است که کودکان‬ ‫توانایی این را داشــته باشــند که کیفیت صدا را درک کنند و‬ ‫خودشــان یک جنبه عاطفی در ان کشــف کنند‪ .‬یک کودک‬ ‫باید این توانایی را داشــته باشــد‪ .‬ما در موســیقی باید از یکی‬ ‫از روش هایی که از اواخر قرن قبل شــروع شــده و ما در ایران‬ ‫ان را به نام شــناخت شناسی می شناســیم و به درستی ان را‬ ‫تدریس می کنند‪ ،‬اســفاده کنیم‪ .‬این روش ســعی می کند یک‬ ‫فضای دو جانبه به وجود اورد‪ .‬یعنی این طور نیســت که شاگرد‬ ‫فقط باید کاری را انجام بدهد که استاد انجام می دهد‪ .‬این روش‬ ‫در واقع چگونه شنیدن را به کودک یاد می دهد‪ .‬مشایخی درباره‬ ‫ارکســتر ســمفونیک تهران گفت‪ :‬می خواهم امید این را بدهم‬ ‫که ارکستر سمفونیک در یک ســال اینده بسیار خوب خواهد‬ ‫شد‪ .‬شــورا تمام هم و غمش این اســت که سعی کند ارکستر‬ ‫ســمفونیک این امکان را پیدا کند که در برابر موسیقی ای قرار‬ ‫بگیرد که ارزشش را دارد‪ .‬موسیقی ای که نه تنها زیباست‪ ،‬بلکه‬ ‫در زندگی الهام بخش است‪ .‬یعنی ان مخاطبی که بلند می شود‬ ‫و بعد از کنســرت به بیرون می رود یک تغییری کرده باشد‪ .‬در‬ ‫ان صورت است که می توانیم بگوییم موسیقی ان کاری که باید‬ ‫را انجام داده اســت‪ .‬نوازندگان ارکستر سمفونیک توانایی های‬ ‫باالیی دارند‪ ،‬منتها باید تجربه نوازندگی شــان را باال ببرند‪ .‬این‬ ‫رهبر ارکستر در پایان خاطرنشان کرد‪ :‬شونبرگ می گوید معلم‬ ‫خوب معلمی نیســت کــه هر چیزی را که می داند به شــاگرد‬ ‫یــاد بدهد‪ ،‬بلکه معلم خوب معلمی اســت که هر چیزی را که‬ ‫شاگرد نمی داند به او یاد بدهد‪ .‬یعنی معلم خوب باید شاگرد را‬ ‫بشناسد‪ .‬از لحاظ روانی هر فردی ویژگی هایی دارد‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫فیلم واکسن زدن شهاب حسینی؛ سلبریتی ها و بازیگران را سیبل فضای مجازی کرد؛ اینکه حرف و عمل بازیگرا باهم نمی خونه و بعضی وقت ها میهن پرست می شوند و در جایی پشت مردم و درجایی علیه مردم‬ ‫و بعضی وقت ها هم از امام حسین و شهادت! اینارو کنار هم بگذاریم باهم نمیخونه؛ مشکل مردم ایران اینه که وقتی کسی یه حرفی میزنه یا کاری انجام میده همون حرف رو مالک قرار میدن و باور میکنند‪ ،‬درحالی‬ ‫که اصال اینطوری نیست؛ مگه مسئولین که هر روز در جلساتشون وعده و وعید می دهند در مورد کسی یا مطلبی موضع می گیرند به حرفشان عمل می کنند و اعتقادی به حرفشون دارن؟ نه اصال اینطوری نیست؛‬ ‫فقط بنا به موضوع جلسه و جایگاهی که دارن یه حرفی میزند و تمام! همین! خبرگزاری ها هم بنا به سیاستشون از اون مطلب بهروری میکنن! مثال شهاب حسینی وقتی نقش شهید بازی میکنه خبرگزاری فارس‬ ‫تیتر میزنه و وقتی نشان شواله میگیره خبرگزاری ایرنا یا حاال هرچی؛ منظورم اینه که زیاد به حرفای ادم ها توجه نکنید مردم کامال بر اساس منفعت شخصیشون حرف می زنند مورد داشتیم در مجلس بنا به احتیاج‬ ‫خانواده نماینده یه قانون تصویب شده! به قول سیاوش هی بازیگر! گریه نکن ما هممون مثل همیمم صبح ها که از خواب پا میشیم نقاب به صورت میزنیم ‪ ...‬حاال یکی نقش وزیر بازی میکنه؛ یکی عدالت طلب؛ یکی‬ ‫منبری میشه و فالور جمع میکنه بعد تو استوریاش از فواید عسل میگه و سایت اقای عسل راه میندازه؛ یا اون مجری معروف که همیشه میگه مردم ایران خیلی خوبن ما کشورمون خیلی دوست داریم و دخترش تو‬ ‫کانادا به دنیا میاره؛ یا یکی نقش دکتر و ناجی مردم که کرونا کسی رو نمیکشه این فریب قرنه؛ تازه اخرش قیافه حق به جانب هم می گیرن که زندگی خصوصی اده ها به خودشون ربط داره؛ هرکی‪‎‬ام برای خودش یه‬ ‫دلیل قانع کننده ای برای کاراش داره؛ خالصه همه وقتی پای منافع شخصیشون درمیون باشه مثل‪ 18‬چرخ از روی مردم رد میشن یه بوق هم نمیزنن!‬ ‫فریدون اسرایی‪:‬‬ ‫حاضرمبی پولیبکشمولیکنسرتانالینبرگزارنکنم‬ ‫وحید لشکری‬ ‫در این یک ســالی که از شــیوع ویروس کرونا در ایــران می گذرد فعالیت‬ ‫هنرمندان موسیقی نسبت به گذشــته کمتر شده است‪ .‬این کاهش فعالیت‬ ‫در بخش موسیقی پاپ که طبیعت ًا طرفداران بیشتری دارد هم جلوه بیشتری‬ ‫داشــته است‪ .‬یکی از خوانندگانی که یک ســال بی سر و صدا را پشت سر‬ ‫گذاشته «فریدون اسرایی» است‪ .‬خواننده باسابقه ای که در این مدت کنسرت‬ ‫در جزیره کیش یا اجرای انالین نداشته است و فقط چندی پیش اهنگی به‬ ‫نام «حسرت» را منتشر کرد‪ .‬در روزهای کم خبر این خواننده سراغ او رفتیم‬ ‫و دقایقی را درباره فعالیت های این روزهایش گپ زدیم که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫«فریدون اسرایی» دوران کرونا را چگونه می گذراند؟‬ ‫از شهریور سال گذشــته کار خاصی انجام ندادم و منتظر بودیم اذرماه سال گذشته‬ ‫البوم ما منتشر شود که پروژه ان به اتمام نرسید‪ .‬اقای «بهروز صفاریان» امور تولید‬ ‫البوم جدید من را مدیریت می کنند و پس از اذرماه هم بحران شــیوع ویروس کرونا‬ ‫پیش امد و از ان زمان تا امروز فعالیت زیادی نداشتیم‪ .‬اما در این مدت بیش از هر‬ ‫زمان دیگری تولید داشــتم و چند اهنگ با همکاری دوستان مختلف تولید کردیم‪.‬‬ ‫از میان این ها اهنگ حســرت چند روز قبل منتشــر شــد‪ .‬اقای «مهدی عابدینی»‬ ‫ترانه این اثر را ســروده اند و از دوستان نزدیک من هستند و اگر اشتباه نکنم تمامی‬ ‫غزل های یکی از البوم های اقای «علیرضا افتخاری» را ســروده بودند‪ .‬ترانه حسرت‬ ‫براساس قصه واقعی است چون اقای عابدینی پسرشان را بر اثر ابتال به کرونا از دست‬ ‫دادند و این ترانه را نوشــتند‪ .‬به دنبال تولید موزیک ویدیو این اهنگ هم هستیم‪ .‬در‬ ‫اهنگ دیگری هم با اقای «مهران خالصی» همکاری داشــتم و قصد دارم تا برای ان‬ ‫اثر هم ویدیو بسازم‪.‬‬ ‫فاصله بین البوم قبلی شما تا امروز خیلی زیاد شد و فکر نمی کنید این‬ ‫زمان زیاد‪ ،‬تاثیر منفی برایتان داشته باشد؟‬ ‫بین البوم های من همیشه فاصله های زیاد سه چهار ساله وجود داشته اما این بار زمان‬ ‫غیبت ما طوالنی شده است که دلیل ان اتفاقات دیگری بود که رخ داد‪ .‬البوم من شامل‬ ‫هشــت اهنگ است و معموالً هم اقای صفاریان در تولید البوم ها وسواس و دقت نظر‬ ‫زیــادی به خرج می دهند‪ .‬به همین دلیل در همکاری هایی که با اقای صفاریان داریم‬ ‫زمان دقیقی را برای اتمام پروژه در نظر بگیریم‪ .‬یکی دیگر از دوستانی که در این البوم‬ ‫حضور دارند هم اقای «مجتبی مصری» هستند و نیمی از اهنگ ها ساخته ایشان است‬ ‫که یک اهنگســاز جدید و بسیار با استعداد هستند‪ .‬البته بسیار خوب شد که البوم ما‬ ‫پیش از کرونا پخش نشد چرا که مدت ها است که البوم ها فروش زیادی در بازار ندارد و‬ ‫کسی منتشر نمی کند‪ .‬به همین دلیل خواننده ها و تهیه کننده ها برنامه ریزی می کنند‬ ‫تا پس از انتشــار البوم‪ ،‬بتوانند کنسرت برگزار کنند‪ .‬این البوم تقریباً اماده است و هر‬ ‫زمان که فرصت مناسبی باشد می توانیم پخش کنیم‪.‬‬ ‫از زمان شــیوع کرونا خواننده های زیادی نسبت به برگزاری کنسرت‬ ‫انالین اقدام کرده اند ولی شما فعالیتی در این زمینه نداشتید‪ .‬دلیلش‬ ‫چیست؟‬ ‫کنســرت انالین را دوست ندارم چون فقط جنبه مالی دارد‪ .‬من یک خواننده هستم و‬ ‫ســالن خالی ان حسی که می خواهم را به من نمی دهد‪ .‬من خواننده هستم و در کنار‬ ‫جنبه مالی‪ ،‬حس و انرژی که از مردم می گیرم برایم اهمیت دارد‪ .‬اگر بخواهم کنسرت‬ ‫انالین برگزار کنم می توانم مانند اجراهای تلویزیون فقط پلی بک کنم‪ .‬حضور تماشاگر‬ ‫انرژی دیگری به خواننده می دهد‪ .‬در ماه های اخیر چند پیشنهاد برای برگزاری کنسرت‬ ‫انالین داشتم ولی دوست ندارم و انجام نمی دهم‪.‬‬ ‫ک ً‬ ‫ال با دنیای انالین مخالف هستید؟‬ ‫االن همه چیز انالین شده است و نمی دانم چند سال دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد‪.‬‬ ‫این روزها خرید غذا‪ ،‬خرید از ســوپرمارکت و لباس و وسایل خانه و‪ ...‬انالین خریداری‬ ‫می شــود‪ .‬کرونا این خوبی را داشــت که تجارت های انالین رونق گرفت ولی تکلیف‬ ‫مغازه دارها و مراکز خرید چیســت؟ ایا قدم زدن در یک مرکز خرید و انتخاب لباس و‬ ‫خریدن ان همان حس خرید انالین را دارد؟ در هر صورت من همین االن می توانم به‬ ‫صورت انالین یا تلفنی از سوپرمارکت خرید کنم ولی همیشه برای خرید‪ ،‬قدم می زنم‪.‬‬ ‫درست است که این روزها مجبور هستیم ولی نباید همیشه این روند را داشته باشیم‪.‬‬ ‫درباره بحث کنسرت انالین هم می توانید ویدیو منتشر کنید‪ .‬اما ایا می توان در کنسرت‬ ‫انالین با خواننده ارتباط داشت؟ می توان چیزی گفت و جوابی از خواننده دریافت کرد؟‬ ‫برخی از روی عالقه دوســت دارند این کار را انجام دهند ولی این اتفاق فقط برای من‬ ‫جنبه مالی دارد و حاضر هستم بی پولی بکشم ولی کنسرت انالین برگزار نکنم‪.‬‬ ‫یکی دیگر از نکات درباره شما این است که در مقطعی حضور پررنگی‬ ‫در برنامه های تلویزیونی و تیتراژها داشتید اما اکنون مدت ها است که‬ ‫در هیچ برنام ه تلویزیونی حتی به عنوان مهمان حضور نداشــتید‪ .‬چه‬ ‫اتفاقی رخ داده است؟‬ ‫غیبت من در تلویزیون به خاطر اتفاقاتی است که در این رسانه طی سال های اخیر رخ‬ ‫داده است‪ .‬اتفاقاتی رخ داده است که نه تنها من بلکه خیلی ها از تلویزیون‪ ،‬ازرده خاطر‬ ‫هستند‪ .‬به عنوان مثال مردم از پخش برنامه «نود» لذت می بردند ولی چرا به خاطر یک‬ ‫اختالف باید برنامه «عادل فردوســی پور» حذف شود؟ مسائل مشابه دیگری هم وجود‬ ‫دارد و به دلیل تصمیم گیری های غلط‪ ،‬خیلی ها از تلویزیون ازرده خاطر هســتند‪ .‬این‬ ‫اختالفات و تصمیم گیری ها ربطی به تصمیم های کلی تلویزیون ندارد ولی در مواردی‬ ‫بایــد ابتدا مردم را در نظر گرفت‪ .‬بهترین برنامــه تلویزیون همین نود بود که از مردم‬ ‫گرفته شد و حذف برنامه عادل فردوسی پور مردم را در بالتکلیفی گذاشت‪ .‬برنامه اقای‬ ‫فردوســی پور یک دلیل است و عدم حضور من در تلویزیون دالیل دیگری هم دارد که‬ ‫بهتر است درباره انها صحبت نکنیم‪ .‬من دوستانی در شبکه های مختلف تلویزیون دارم‬ ‫ولی مث ً‬ ‫ال برای همین برنامه شب یلدا از چند شبکه دعوت شدم اما نپذیرفتم‪.‬‬ ‫طی حدود یک ســال اخیر که از شیوع کرونا می گذرد مدیران وزارت‬ ‫ارشاد اعالم کردند که از هنرمندان موسیقی که در این مدت متضرر و‬ ‫بیکار شده اند حمایت می کنند‪ .‬این حمایت ها از شما هم صورت گرفت؟‬ ‫مگر تا کنون وزارت ارشاد از موسیقی حمایت کرده است؟ حتی در جشنواره های هنری‬ ‫هم بخش موسیقی پاپ داریم؟ موسیقی سنتی و نواحی داریم ولی اهمیتی به موسیقی‬ ‫پاپ داده نمی شود‪ .‬موسیقی بیست سال در ایران ممنوع بود و پس از ان هم که فعالیت‬ ‫ان دوباره شروع شد‪ ،‬هر اتفاقی در موسیقی پاپ رخ داد از جانب خود خواننده ها بوده‬ ‫است‪ .‬صدا و سیما کدام اهنگی را تولید کرده است که بتوانیم از ان یاد کنیم؟ به یکی‬ ‫از مدیران ارشاد گفتم که من نسبت به شما نقد دارم‪ .‬تولیدات وزارت ارشاد در بخش‬ ‫موسیقی پاپ چند کار بوده است که بتوانیم به انها افتخار کنیم؟ هنرمندان موسیقی‪،‬‬ ‫بیمه درمانی نیســتند و شــما از حمایت می گویید؟ درباره بیمه یا موارد دیگر حتی‬ ‫یک ســوال هم از ما نمی پرسند که چه وضعیتی دارید‪ .‬شاید االن که موسیقی فعالیت‬ ‫کمتری دارد‪ ،‬خیلی هم راضی هستند!‬ ‫و برای دوران پساکرونا چه ارزویی دارید؟‬ ‫اول از همه ارزو می کنم که هرچه زودتر از این مرحله و شرایط بگذریم و برای تمامی‬ ‫هموطنان عزیزم ارزوی سالمتی دارم‪ .‬فکر می کنم عبور از کرونا سه سال طول می کشد‬ ‫و امیدوارم که زودتر به دورانی برگردیم که حداقل می توانســتیم همدیگر را در اغوش‬ ‫بگیریــم‪ .‬امیدوارم زودتر به دورانی برگردیم که بــه زندگی عادی خودمان برگردیم و‬ ‫بتوانیم ازادانه کنســرت برگزار کنیم و به ســینما برویم و تفریح داشــته باشیم‪ .‬ارزو‬ ‫می کنم که روزهای ســخت بگذرد و همه ما با امید زندگی می کنیم‪ .‬امیدوارم بتوانیم‬ ‫جلساتی با اقای «اهلل یاری» داشته باشیم تا بتوانیم تولیدات خوبی برای موسیقی کشور‬ ‫انجام بدهیم‪ .‬امیدوارم موسیقی با کمک هنرمندان و شما و همه دوستان پیشرفت کند‬ ‫و به جایگاه واقعی خودش برسد و بتوانیم به فضای جدی تر موسیقی برگردیم‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!