روزنامه هنرمند شماره 1390
روزنامه هنرمند شماره 1390
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 26بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1390صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
تغییر زمان و مکان برگزاری
دهمین جشنواره مد و
لباس فجر
www.jaaar.com
مشارکت ۲۳درصدیهنرمندانخارجی
جشنواره هنر مقاومت
پیگیر هنر کاربردی است
گفتگوی «هنرمند» با استاد «محمدعلی دیباج» به بهانه حضور موثر 6دهه در عرصه دوبالژ؛
باقیمانده «پایتخت»۶
در مازندران کلید خورد
«امیدرضا خیرخواه» نویسنده و کارگردان فیلم «منفی یک»
در گفتگو با «هنرمند»
قصه های فیلم کوتاه باید جهان
شمول و قابل لمس باشند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
عکس :مینا قانع
هنرمند باید به جامعه امید ببخشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
راهیابی «امروز جمعه است»
به بیست و یکمین جشنواره جهانی
فیلم «سانتافه» امریکا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جز ییات برگزاری مجازی «موسیقی فجر»۳۶
دلیل سیمر غ نگرفتن برخی بازیگران از زبان داور جشنواره فجر
سرقت ا ثار پیگیری قضایی می شود
می خواستند ۲فیلم را غالب کنند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تنور اکران نوروزی ۱۴۰۰
با چه فیلم هایی گرم می شود؟
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
تدو ین فیلم کوتاه
«ماهی ها جان می دهند» اغاز گردید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
قهرمان فصل دوم در و یژه برنامه
«عصرجدید» در شب سال تحو یل
معرفی می شوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
«امیدرضا خیرخواه» نویسنده و کارگردان فیلم «منفی یک» در گفتگو با «هنرمند»
یکشنبـــــــه 26بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1390
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
قصه هایفیلمکوتاهبایدجهانشمولوقابللمسباشند
همه چیز پس از پایان یافتن اختتامیۀ جشنواره ها پشت درب سالن تمام می شود
مبینا مجیدی -عکاس :مونس چوبدار
اخبار
نقد
دلیل سیمرغ نگرفتن برخی بازیگران
از زبان داور جشنواره فجر
می خواستند ۲فیلم را غالب کنند
سیدجمال ســاداتیان ،داور سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
گفت :بعضی فیلم ها را دو بارتماشا کردیم و دیدیم حرف هایی
که می شــنویم با برداشت هایمان زمین تا اسمان فرق دارد و
ی می خواهند هیات داوران را
حتی حس کردیم با فضاســاز
دربــاره ۲فیلم تحت تاثیر قرار بدهند .پس از پایان ســی و
نهمین جشــنواره فیلم فجر همچنان گفت وگوهایی پیرامون
داوری و اهــدای ســیمرغ ها وجــود دارد که حــاوی نکات
ناگفته ای از این فرایند اســت .سیدجمال ساداتیان داور این
دوره از جشنواره به برنامه سینمامعیار رادیو گفتگو گفته است:
بعضی فیلم ها را دو دفعه تماشا کردیم و دیدیم حرف هایی که
می شنویم با برداشــت هایمان زمین تا اسمان فرق دارد .وی
ادامه داه :برای دو فیلم بخش مســابقه خیلی هجمه بود که
انها را مطرح کنند که بیشتر دیده بشوند و حتی حس کردیم
ی که می کننــد ،می خواهند هیات داوران را
با فضاســازی های
تحت تاثیر قرار بدهند که انها را نادیده نگیرند .یکی از این دو
فیلم «ابلق» بود .ساداتیان در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر
هم گفت :گاه به دلیل تعــدد فیلم هایی که دیده بودیم (۵۷
فیلم) ،ذهن مان خســته می شد و ممکن بود برخی موارد را از
قلم بیاندازیم ،به همین دلیــل برخی فیلم ها را برای بار دوم
دیدیم .او در پاسخ به این پرسش که «ایا این درست است که
یکی از داوران اصرار داشت که ۱۶فیلم به عنوان نامزد حضور
داشــته باشند و بر این موضوع پافشــاری می کرد؟» ،تصریح
کرد :هیچ یک از ما روی نامزد شدن ۱۶فیلم اصرار نداشتیم.
مســاله این بود که باید به چند فیلم با اســتاندارد مشخص
می رســیم .فیلترها را تنگ تر کردیم و فیلم های متوســط به
باال ،بــه لحاظ تکنیکی و موضوعی ارزیابی و انتخاب شــدند
تا مردم با هر ســلیقه ای ،بتوانند فیلــم دلخواه خود را بیابند
و ببینند .این تهیه کننده ســینما درباره بخش بازیگری هم
گفت« :ستاره پسیانی» متفاوت بود و تمام ظرفیت و خالقیت
خــود را به کار گرفته بود .یا «رویا افشــار» که بار فیلم خود
را بــر دوش گرفته بود .در مورد «رضــا عطاران» باید بگویم
کــه او اغلب در فیلم های کمیک به چشــم امــده و این بار،
در کاری جدی حضور داشــت و از پس نقــش خود برامده
بود .اگر می خواستیم بازیگرانی مانند «هوتن شکیبا» را نامزد
کنیم ،باید دیگران را حذف می کردیم ،اما جا نداشــتیم بیش
از این تعداد معرفی کنیم .ســاداتیان ادامــه داد :ارای خانم
پســیانی و خانم افشار برای ســیمرغ برابر بود .خانم پسیانی
در «یدو» بیشــتر از ســنش یک نقش بومی جنوبی را بازی
کــرده و رای ها در این بخش خیلــی نزدیک و تصمیم گیری
بســیار ســخت بود .هر دو ۷رای داشتند و هرکدام را حذف
می کردیم خیلی اجحاف بود و بر اساس ایین نامه هم نشد به
هر دو سیمرغ بدهیم .وی افزود :ساداتیان با اشاره به شایعاتی
درخصوص نارضایتی یکی از داوران از برخی بازیگران و طرح
بجث ،اظهار داشت :من هم شایعات «تالفی در داوری ها!» را
شــنیده ام .زمانی که به هر دلیلی فیلم از حضور در جشنواره
باز می ماند ،بازار شــایعات داغ می شــود .از ان ســو ،برخی
تهیه کنندگان به فضــای تبلیغاتی بعضی از فیلم ها در فضای
مجازی اعتراض داشــتند که برخی قلم فروشــی می کنند و
برای فیلم ها فضاسازی کاذب می ســازند .داور سی و نهمین
جشنواره فیلم فجر در این باره توضیح داد :گاهی می شنیدیم
که برخی خبرنگارها را به اســتخدام گرفته اند که فضاسازی
کننــد .این اتفاقات روی ما تاثیرگذار نبود اما این ایجاد تنش
کار درســتی نیست .بخشی از تقصیر بر گردن همکاران خود
ما اســت و بخشــی هم مربوط به خبرنگارانی است که برای
فضاســازی پول می گیرند .ما می شنیدیم که برای ایجاد این
فضاها پول های کالنی رد و بدل می شود.
تغییر زمان و مکان برگزاری دهمین
جشنواره مد و لباس فجر
جشنواره از ۲۸بهمن تا ۲اسفند از ساعت ۹صبح تا ۱۸عصر
در برج ازادی برگزار می شود .زمان و مکان برگزاری دهمین
جشــنواره بین المللی مد و لباس فجر تغییر کرد .در اطالعیه
کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور امده است :با قدردانی
از همراهــی فعــاالن و طراحان حوزه مد و لبــاس به اطالع
می رســاند با توجه به تغییرات ایجادشــده در برنامه اجرایی
دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ،مکان برگزاری
جشــنواره به برج ازادی انتقال پیدا کرد .این جشنواره از ۲۸
بهمن تا ۲اسفند از ساعت ۹صبح تا ۱۸عصر در برج ازادی
برگزار می شود.
فیلم «منفی یک» به نویسندگی و کارگردانی «امیدرضا خیرخواه» با بازی درخشان «ثریا قاسمی»
و «قنبرعلی کرمانی» به عنوان یکی از نمایندگان جمهوری اسالمی ایران در جشنوارۀ بین المللی
فیلم کودک و نوجوانان بنگالدش ،2010تحســین تماشاچیان و عوامل این جشنواره را برانگیخت.
اخرین اثر «امیدرضا خیرخواه» در مقام نویسنده و کارگردان ،که دهمین حضور بین المللی خود در
جشنواره های فیلم را برای ایران به ارمغان اورده است ،در کنار ۲۱فیلم ایرانی و حدود چهارهزار فیلم
از سراسر جهان در چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوانان در داکا پایتخت بنگالدش
حضور پیدا کرده و به رقابت پرداخت .در این جشنواره که با پخش فیلم «منفی یک» از کشور ایران
کار خود را اغاز و با استقبال بسیار زیاد تماشاچیان روبرو شد ،نشست تخصصی نقد و بررسی این اثر،
با حضور منتقدان از کشورهای شرکت کننده برگزار شد« .فردوس مختار» منتقد و فیلمساز پراوازه
بنگالدشی در این نشست ،این اثر را فیلمی شاعرانه دانسته که درون ان وجوه انسانی به دفعات ،دیده
می شود و بر همین اسا گفت :فیلم با یک جغرافیایی با ما حرف می زند که به راحتی قابل لمس و قابل
دفاع است .در ادامه جلسه نقد و بررسی این فیلم ،قاب بندی ها و نوع دکوپاژ ان نیز مورد تحسین قرار
گرفت .در این جشنواره که پنج روز به طول انجامید ،کارگاه های متعددی نیز درباره اصول فیلمسازی ،
توسط هنرمندان شاخص بنگالدشی از جمله رنجان ربانی ،و غیره صورت گرفت .جشنواره بین المللی
فیلم کودک و نوجوانان بنگالدش ۲۰۲۱از روز شنبه ۳۰ژانویه با شعار «اینده در فریم ها» به همت
انجمن فیلم های کودکان بنگالدش در داکا پایتخت این کشور اغاز شده است .ان چه پیشکش حضور
می شود ،گفتگویی صمیمانه با «امیدرضا خیرخواه» نویسنده و کارگردان فیلم «منفی یک» است که
امید ان داریم مورد توجه مخاطبان شریف روزنامۀ هنرمند قرار بگیرد.
تالش می کنم تا فیلم هایم برگرفته از رخدادهای اجتماعی باشد
امیدرضا خیرخواه ،نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه تحسین شدۀ «منفی یک» در گفتگو با خبرنگار
سینمای روزنامۀ هنرمند ،ضمن ابراز خرسندی از حضور این فیلم در جشنواره های متعدد ملی و بین
المللی ،با اشــاره به این که همواره سعی دارد تا رخدادهای موجود در اطراف خویش را با دقت ببیند و
بازتابی از ان را در فیلم هایش به مخاطب ارئه دهد و بر همین اســاس ،اثار او برگرفته و برایندی از
رخدادهای پیرامونی در جامعه است ،گفت :همواره تالش می کنم تا در مسیر دغدغه های اجتماعی
خویــش گام بردارم و در این حوزه به تولید اثر بپردازم و فیلم «منفی یک» نیز از جملۀ همین اثار
است که در حدود 3سال پیش ،با توجه به اتفاقاتی که در جامعه افتاده بود ،در ذهن من شکل گرفت.
وی در ادامه ،احترام به پدر و مادر و والدین را یکی از مهم ترین مقوله های اجتماعی برشمرده و ضمن
ابراز تاسف از این امر که این موضوع در عصر حاضر مورد غفلت قرار گرفته است و اگر این غفلت ادامه
پیدا کند ،موضعات فرهنگی مهمی از این دست مورد فراموشی واقع خواهند شد ،افزود :درگیر شدن
انسان با زندگی ماشینی و دور شدن از عواطف و احساسات یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی من
بود و به علت این که مدت زمان زیادی این موضوع را در ذهن داشته ام ،درگیر ان شدم و در همان
زمان بنیان فکری تولید یک اثر با این موضوعات در ذهن من گذاشته شد .کارگردان فیلم کوتاه «تمام
مسیرها به سمت مشترک مورد نظر مسدود می باشد» در ادامه ،با اشاره به این موضوع که بسیاری از
افراد به گونه ای با دیگران رفتار می کنند که تا زمانی که زنده هستند ،شاید ارتباطات ان گونه که باید
منســجم نباشد اما پس از مرگ این افراد برای دیگران عزیز می شوند و تازه مورد توجه دیگران قرار
می گیرند ،ادامه داد :بر عکس این موضوع ،در مقابل برخی از افراد هستند که در زمان زنده بودن نیز
کسی به ان سر نمی زده است و پس از فوت هم توجه دیگران قرار نمی گیرند و حتی اسمی از ان ها
برده نمی شود و با توجه به طرح جدیدی که به ذهنم رسید و در نهایت پس از گذشت دو سال و پس
از مرور قصه های بسیاری در این خصوص ،فیلنامۀ منسجم این اثر شکل گرفت و به زمان 14دقیقه
رسید و مراحل ،برای اماده سازی اثر جهت تصویربردای اغاز شد.
غالب فیلم های کوتاه در ایران با بازگشت سرمایه مواجه نیستند
این کارگردان با سابقۀ فیلم کوتاه ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،با اشاره به این موضوع که برای هر
فیلمسازی ،به خصوص در حوزۀ فیلم کوتاه ،مبحث بودجه بسیار مهم است و تولیدکنندگان فیلم
کوتاه همواره از این وضعیت رنج می برند ،اظهار داشت :فیلم کوتاه برگشت مالی ندارد و امکان این
که هزینه ای که تولید کننده برای تولید یک اثر کوتاه در نظر می گیرد و صرف می کند ،با بازگشت
سرمایه مواجه نباشد و به همین خاطر زمان زیادی صرف شد تا تهیه کننده برای این اثر پیدا شود
و یکی از دوســتان من که سال هاست با ایشــان رابطه ای دوستانه دارم ،حاضر شدند که برای این
فیلم سرمایه گزاری کنند.
خیرخواه ،در همین راســتا ،بااذعان به این امر که شکل قصۀ فیلم به گونه ای نگاشته شده که به شدت
ایرانی بوده و به همین خاطر ،فضای فیزیکی فیلم برای باورپذیری بیشتر می بایست در فضایی خارج
از تهران تصویر برداری می شــده اســت و این موضوع گروه تولید اثر را در هزینه ها با مشکل مواجه
می کرده است ،تصریح کرد :به همین خاطر ما به استان «گلستان» سفر کردیم و پس از بررسی اماکن
مختلف ،محل اصلی لوکیشن انتحاب شد ،در نهایت بحث دکور شکل گرفت و در نهایت کار جلو رفت
و در اینجا ،جای دارد که از سرمایه گزار این فیلم ،جناب اقای قنبرعلی کرمانی که هزینۀ این فیلم را
تقبل کردند که این فیلم رنگ ساخت به خود بگیرد ،تقدیر به عمل بیاوریم.
کارگــردان فیلم کوتاه «ضد خش» با اشــاره به این که در این اثر ،تنها دو بازیگر ،یک پیرزن و یک
پیرمرد به ایفای نقش می پردازند ،تاکید کرد :در روند نگارش این اثر ،همواره به بازی سرکار خانم
«ثریا قاســمی» فکر می کردم ،چرا که به شدت شخصیتی را که در فیلمنامه حضور داشت ،برای
من تداعی می کرد و به ویژگی های فیزیکی و بصری ایشان نزدیک بود و از سوی دیگر ،می بایست
یک بازیگر تمام عیار در این جایگاه قرار می گرفت و بحمدهلل با انرژی فراوان ایشان ،این اثر شکل
گرفت و لطف بســیاری کردند که جلوی دوربین من رفتند .وی بااذعان به این امر که پس از ارائۀ
فیلمنامه به خانم «ثریا قاسمی» ایشان از این اثر استقبال کرده و پس از این امر ،تصویربرداری اثر
در روستای «شموشک» از توابع شهرستان گرگان استان گلستان در مدت 5روز صورت پذیرفته
است ،یاداور شد :در این اثر ،اقای کرمانی در جایگاه شوهر در این پیرزن ،با بازی درخشان خانم
قاســمی حاضر شــدند و قصۀ فیلم هم از این قرار بود که این زن و شــوهر در کلبه ای در وسط
جنگل ،منتظر امدن فرزندان خویش هستند.
قصه های فیلم های کوتاه باید جهان شمول ،قابل لمس و قابل درک باشند
خیرخواه ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،با فیلم های دارای جغرافیا را از مهم ترین عالقه های خویش
برشمرده و با اشاره به این که قصه هایی که به فیلم مبدل می شوند ،می بایست وابسته به جغرافیا ،جهان
شــمول ،قابل لمس و قابل درک باشــند ،گفت :به شدت به فیلم های اجتماعی عالقه مند هستم و
احساسم بر این است که در این حوزه بهتر می توانم فعالیت بکنم اثار بهتری داشته باشم و به همین
خاطر ،در فیلم منفی یک هم بر این قانون بودم و دوســت داشــتم شرایط به گونه ای باشد که برای
مخاطب قابل لمس باشد ،تا بتواند از ان لذت ببرد و با ان همذات پنداری بکند .وی با تاکید بر این
مفهوم که برای دستیابی به این مقصود به جغرافیای شرقی و خصوصاً ایرانی پایبند بوده است و در
این مسیر کوشیده است تا از نمادهای شرقی و ایرانی بهره بجوید و به ان پایبند باشد ،افزود :در این اثر
کوشیدم تا از همۀ امکانات موجود برای ارائۀ یک فضای کام ً
ال ایرانی به مخاطب بهر بگیرم و به همین
خاطر ،از یک کلبۀ جنگلی روستایی با فضا و معماری خاص در استفاده کرده و حتی شرایط و چیدمان
وسایل داخل ان نیز ،به گونه ای ایران شکل گرفت و در نهایت ،فضای قصه نیز در طول یک شب یلدا
اتفاق می افتد نیز تماماً فضایی ایرانی را در مقابل چشمان مخاطب به تصویر می کشد .کارگردان فیلم
کوتاه «منفی یک» با تاکید بر این که وجود یک سنت ایرانی مانند شب یلدا و از سوی دیگر ،وجود
نمادهایی مانند کرسی و دیگر عناصر ایرانی ،به خوبی مرزهای جغرافیای بصری ایران بزرگ و پهناور
را در مقابل چشــمان مخاطب به نمایش می گذارد ،ادامه داد :تمامی این مسائل ،موضوعاتی بود که
مورد توجه من بود تا بتوانم در این فیلم از ان ها استفاده کنم و در کنار همۀ این موضوعات ،چیزی را
روایت کنم و مطمئناً در پایان فیلم ،ذهن مخاطب تکانی می خورد و من نیز به دنبال همین موضوع
بودم و بحمدهلل ،تمامی منتقدانی که این اثر ر ا به تماشا نشسته اند ،همواره به این امر اذعان داشته اند.
تخصیص بودجه نهادهای خاص فیلم کوتاه را به سمت و سوی سفارشی شدن سوق می دهد
خیرخواه ،ضمن ابراز تاسف از این موضوع که فیلم سازان در حوزۀ فیلم کوتاه همواره از موضوعاتی
هم چون موضوعات مالی و تامین بودجه رنج می برند ،اظهار داشت :متاسفانه هیچ یک از کمپانی های
مرتبط با صنعت فیلم سازی در این کشور از تولید فیلم های کوتاه حمایت نمی کند و دقیقاً به همین
خاطر است که فیلمسازان فیلم کوتاه از موضوعات بسیار زیادی به ویژه عدم تخصیص منابع مالی در
حوزۀ تولید اثار کوتاه رنج می برند و این در حالی است که سینمای کوتاه در سراسر جهان شناخته
شده ،قابل لمس ،قابل درک و تاثیرگزار در بسیاری از امروز جامعه است ،اما متاسفانه فیلمسازان کوتاه
در ایران ،همواره از جیب هزینه می کنند و اگر هم جایی وجود داشته باشد که هزینه ای را برای تولید
یک فیلم متقبل شود ،فیلم کوتاه به یک اثر سفارشی مبدل می سازد.
کارگردان فیلم داســتانی «منفی یک» که پیش از این توانسته است جایزه بهترین فیلم داستانی از
نگاه مردمی را در دومین جشــنواره «پاک کن» به دست اورد ،با اظهار امیدواری در این زمینه که با
تبدیل حوزۀ فیلمسازی کوتاه به بستری برای اکران این اثار سینماهای مختلف ،سینمایی کوتاه ایران
نیز مانند دیگر کشورهای جهان پویایی را حس کند ،تصریح کرد :امید ان داریم روزی فرا برسد که
بتوانیم برای فیلم های کوتاه در گیشه ها بلیط بفروشیم تا بتوانیم حیات این سینما را حفظ کنیم و این
موضوع امری جدی است که نیازمند مشارکت همه جانبۀ همۀ اقشار و مسئولین مربوطه را می طلبد.
این کارگردان جوان که تحصیالت خود را در حوزۀ فیلمسازی در دانشگاه ایالتی وارونژ روسیه به پایان
رســانده است ،در بخشی دیگر از سخنان خود ،با ارزوی این که فیلمسازان فیلم کوتاه در ایران ،که
با جدیت در این حوزه فعالیت می کنند بتوانند اثار فاخری در این حوزه بسازند ،یاداور شد :ساخت
فیلم های کوتاه هوشمندانه و تکیه بر ظرفیت فیلم کوتاه و در نهایت به نمایش گذاشتن موضوعات
مهم و بزرگ در زمان های بسیار کوتاه که تخصص اصلی فیلمسازان این حوزه در سراسر جهان است ،و
درخشش کارگردان فیلم های کوتاه و اثار انان در جشنواره های مختلف ،موضوعی بسیار حائز اهمیت
است و همین امر موجب می شود تا این سینما ،در نظر اندیشمندان و مخاطبان گرانقدر این عرصه به
سینمایی قابل احترام و پویا مبدل شود.
همه چیز پس از پایان یافتن اختتامیۀ جشنواره ها پشت درب سالن تمام می شود
خیرخواه ،در بخشــی دیگر از این گفتگو ،با ابراز تاسف از این که تعدد جشنواره های فیلم کوتاه در
ایران و جشنواره زدگی از جملۀ موضوعات مهم است که همواره او و دیگر تولید کنندگان اثار کوتاه
را ازار می دهد ،خاطر نشان کرد :همواره گفته ام برای من این سوال مطرح بوده است که ساز و کار
این جشنواره ها به چه علت شکل گرفته است و ایا یک بودجۀ خاص برای این موضوع در نظر گرفته
شــده است که قرار اســت در یک روز ،این بودجه بین چند نفر تقسیم و در نهایت تمام شود؟ وی
بااذعان به این امر که این موضوعات نمی تواند زمینه ساز شکل گیری جشنواره های فیلم کوتاه در کشور
باشد و اعتقاد دارد که ذات جشنوارۀ فیلم کوتاه می تواند انتخاب و کشف انسان هایی باشد که در این
حوزه فعالیت می کنند ،اما متاسفانه این افراد رها می شوند و پس از پایان برگزاری جشنواره ها به ان ها
توجهی نمی شــود ،گفت :بارها و بارها در فستیوال های متعددی در کشور ،جوایز ارزشمند و بسیار
زیادی را از ان خود کرده ام ،اما متاسفانه همه چیز در حوزۀ فیلم کوتاه با پایان یافتن جشنواره ها در
اختتامیه به پایان می رسد و پس از این روند ،دیگر کسی به سراغ فیلمسازان کوتاه نمی اید و کاری
به ان ها پیشنهاد نمی شود و همین امر موجب می شود که این عزیزان از جیب هزینه کنند تا بتوانند
یک فیلم دیگر بسازند که در یک جشنواره شرکت کنند که در صورت برنده شدن ،تنها مبلغی ناچیز
به عنوان هدیه به انان اعطا شود.
این کارگردن با سابقه ،ضمن ابراز تاسف از این موضوع که این روند ،رفته رفته ادامه پیدا می کند و
همین موضوع موجب می شود تا بسیاری از تولیدکنندگان اثار فیلم کوتاه در کشور ،هرگز رغبتی به
ساخت فیلم کوتاه ندارند و این موضوع به دلیل عدم وجود بازخورد مثبت در این حوزه ،قوت می گیرد،
افزود :هرگز بعد از پاین جشــنواره ها سفارشی به تولید کنندگان فیلم های کوتاه داده نمی شود و در
این جایگاه می خواهم خطاب به دوستان عزیزمان در حوزۀ تصمیم گیری و تصمیم سازی پیرامون
برگزاری جشنواره های متعدد در کشور ،گله کنم که بیایید تا به جای برگزاری جشنواره های متعدد
در حوزۀ فیلم کوتاه در کشــور ،بیشتر پیرامون کیفیت این دست از جشنواره ها فکر کنیم و به این
موضوع بیاندیشیم که ایا فقط با برگزاری یک جشنواره و چمع شدن عده ای خاص در سالن که برای
یک تولید کنندۀ فیلم کوتاه دست بزنند ،مشکالت این حوزه برطرف خواهد شد؟ وی با ابراز تاسف
از وجود این تفکر در کشور و ابراز امیدواری در جهت اصالح و بهبود این دست از تفکرات ،ادامه داد:
امروز می باید از اتفاقاتی چون برگزاری یک جشــن تنها در حوزۀ فیلم کوتاه فارغ شــد و به محتوا و
کیفیت پرداخت .خیرخواه در پایاین این گفتگو ،با اشاره به این امر که در جشنوارۀ بنگالدش ،فیلم های
ایرانی و جمهوری اسالمی ایران بسیار دیده شد و فیلم «منفی یک» نیز توانست به عنوان فیلم مورد
تحسین منتقدین و مخاطبان ،خود را به مخاطبان فیلم کوتاه در دنیا معرفی کند ،ادامه داد :جشنوارۀ
فیلم کوتاه کودک و نوجوان بنگالدش با حضور بیش از یکصد و پنجاه فیلم کوتاه از سراســر جهان
برگزار شد و در این میان ،فیلم کوتاه «منفی یک» ،وارد بخش رقابتی مسابقه شد و از بنده به عنوان
کارگردان برای شرکت در ائین اختتامیۀ این جشنواره دعوت شد. صفحه 2
گفتگوی «هنرمند» با «محمدعلی دیباج» به بهانه حضور موثر 6دهه در عرصۀ دوبالژ:
هنرمند باید به جامعه امید ببخشد
امین کردبچه چنگی -عکس :مینا قانع
اســتاد محمدعلی دیباج ،متولد 19بهمن ماه 1317در شهرستان رودسر استان گیالن است .وی
فعالیت هنری خود را در اوایل دهۀ 20هجری شمسی با بازی در یک تئاتر در دوران مدرسه اغاز
کرده و در نخستین سال از دهۀ چهل ،یعنی سال 1341پا به عرصۀ دوبالژ گذاشته است .نه تنها
حضور موثر و درخشــان وی نزدیک به 6دهه در عرصۀ این هنر ،عالوه بر این که خاطرۀ صدای
دلنشین او را در ذهن و قلب مردم به ثبت رسانده است ،بلکه از سوی دیگر کسب انبوهی از تجربیات
در زمینۀ صداپیشگی ،امروز این استاد ارزشمند را به یکی از ستون های مستحکم این هنر ارزشمند
مبدل ساخته است که به یقین ،هرگز جایگزینی نخواهد داشت .گویندگی در نقش های گوناگون در
فیلم های شاخصی هم چون «بر باد رفته» «محمد رسول اهلل (ص)» « ،دوزاده مرد خشمگین» « ،تنها
در خانه» « ،انجمن شاعران مرده» « ،تاللو» « ،مردی در ترن» « ،پرواز به میامی» «امن» « ،سرزمین
موعوود» و «جوکر» و همیچنین سریال های خاطره انگیز «بچه های الپ»« ،زندگی مسیح»« ،امام
علی (ع)»« ،تنهاترین ســردار»« ،پزشک دهکده»« ،بچه های مدرسۀ والت»« ،خانوادۀ جدید» و
«مارکوپولو» تنها بخشی کوچیک از حضور درخشان استاد محمدعلی دیباج در طول حضور بیش از
6دهه در عرصۀ گویندگی و صداپیشگی در دوبالژ فیلم و سریال بوده است .بازی در فیلم های «پنج
تا پنج» و «سربازان اعدام» را نیز نباسیت به عنوان بخشی از کانامۀ بازیگری استاد دیباج دور از نظر
داشت .دست اندرکاران روزنامۀ هنرمند بر پای ادب و احترام ،اغاز فصلی نو در زندگی این هنرمند
فرهیخته را محضر مبارک ایشان و تمامی عالقه مندان به هنر دوبالژ شادباش عرض نموده و بهترین
های زندگی را از خداوند متعال برای این عزیز ارزو دارند.
طول زندگی هرگز مهم نیست ،بلکه عرض ان مهم است
محمدعلی دیباج ،پیشکسوت عرصۀ دوبالژ که به مناسبت فرارسیدن زادروزش با خبرنگار رادیو و تلویزیون روزنامۀ
هنرمند گفتگو ،می کرد ،با اشاره به این که روز تولد جز این که یک سال به سال های عمر او اضافه شده است ،هیچ
حس دیگری به او نمی دهد و اگر این روز ،حسی به دیگران منتقل می کند ،او اطالعی ندارد ،گفت :از روز تولد
نتیجه می گیرم که یک سال دیگر پیرتر شده ام و من همواره به این جمله که می گویند« :طول زندگی هرگز مهم
ال اعتقاد دارم .وی در ادامه ،با اشاره به این که برخی ها می گویند که مث ً
نیست ،بلکه عرض ان مهم است» کام ً
ال
یکصد و پانزده سال عمر کرده اند و از این موضوع خرسند هستند ،افزود :باید از این افراد پرسید که امروز و در این
سن و سال چه خدمتی به جامعۀ خویش ارائه کرده اید و من روز تولد برای من مفهومی جز ازدیاد سن ندارد ،اما
در عین حال خانواده و فرزندان من در این روز شادی می کنند و فرارسیدن روز تولدم را به من تبریک می گویند.
گویندۀ فیلم خاطره انگیز «تنها در خانه» ،در ادامه با اشاره به این که عالقۀ فراوانی به بازیگری بر روی صحنه دارد و
تنها یک بار به عنوان بازیگر بر روی صحنه در زمان فارغ التحصیلی دوران متوسطه حاضر شده است ،تصریح کرد:
من در این نمایش کمدی ،در یک نقش جدی با مرحوم معمارزاده به کارگردانی اقای «هوشنگ خبازحسینی»
هم بازی بودم و این نمایش ،تنها حضور من بر روی صحنۀ تئاتر بوده است.
مسیر 6ماهۀ اموزش دوبالژ را یک ماه و نیمه طی کردم
وی ،در ادامه با اشاره به این که در سال 1341به سفارش یکی از کارگردان های معروف ان زمان به نام «مهدی
رئیس فیروز» که فیلم فارسی می ساخت به یکی از مدیران دوبالژ به نام هوشنگ کاظمی در استودیوی «ایران
فیلم» ،که در محل فعلی خانۀ سینما معرفی شده است ،خاطر نشان کرد :من برای ایشان ،شعری از منظومۀ
«عقاب» استاد «پرویز ناتل خانلری» خواندم و در ادامه ،نثری از دیباچۀ «گلستان سعدی» خواندم و بعد ،ایشان
به من گفت که صدای بسیار خوبی دارید ،اما این کار را بلد نیستید و من باید ان را به شما یاد بدهم و من برای
این اموزش مزدم را از شما خواهم گرفت و من انقدر مشتاق بودم ،بدون ان که بپرسم این مزد چیست ،ان را
پذیرفتم بالفاصله ایشان گفتند شما می بایست به مدت 6ماه رایگان برای من کار کنید و من ان قدر مشتاق
بودم که پذیرفتم و بعد از ان ،تا 6ماه نقش های سنگین فیلم ها را برایش گویندگی می کردم .دیباج با اذعان به
این امر که یک سال قبل از تشکیل سندیکا وارد عرصۀ دوبالژ شده بوده است و در ان زمان از مدیران دوبالژ از
جمله مرحوم هوشنگ کاظمی خواستند که لیست گویندگان را برای عضویت در انجمن ارائه بدهد ،یاداور شد:
سندیکای گویندگان فیلم به منظور حفظ منافع مادی و معنوی گویندگان فیلم تاسیس و در ان زمان پیشنهاد
شد که سندیکای گویندگان ،به دلیل فعالیت هنری خویش به انجمن گویندگان تغییر نام پیدا کند.
هرگز از مدیران دوبالژ نخواسته ام که برای من کار کنار بگذارند
گویندۀ فیلم خاطره انگیز «محمد رسول اهلل (ص)» با اشاره به این که عالقۀ او به گویندگی همچنان در قلب او
به همان اندازۀ روز نخست ورود به گویندگی پا برجاست ،گفت :شوق و عالقه به این کار در قلب و در وجود من
در دبیرستان حکیم نظامی اغاز شد و در ان زمان که تئاترها و فیلم ها را به مدرسۀ ما می اوردند ،صدایی روی این
فیلم ها بود که نریشن می گفت و من جمالت او را حفظ ،تکرار و تمرین می کردم .وی با اشاره به این که در مدت
زمان حضورش در عرصۀ دوبالژ هرگز انونس فیلم و نریشن نخوانده است و این موضوع به اخالق او در کار باز
می گردد ،افزود :تعدادی از گویندگان بوده اند که همواره تالش می کردند تا خود را هر چه بیشتر معرفی کنند و در
این راستا ،به مدیر دوبالژ می گفتند که مث ً
ال من می خواهم در فالن نقش گویندگی کنم و یا نریشن فالن فیلم را
بخوانم ،اما من هرگز در این شش دهه به هیچ یک از مدیران دوبالژ نگفته ام که برای من کار کنار بگذار و هر کس
اگر نقشی در فیلمی به من داده است ،انتخاب خودش بوده است و هرگز از کسی نخواسته ام که به من کار بدهد.
وی با تاکید بر این که بر روی گویندگی خویش تصعب داشته است ،تصریح کرد :بسیار پیش امده است که من
مث ً
ال تکه ای از فیلم را گویندگی می کردم و مدیر دوبالژ می گفت بسیار عالی است و دست شما درد نکند ،اما من
از او خواهش می کردم که اگر امکان دارد ،یک بار دیگر این قسمت از فیلم را دوباره گویندگی کنم تا دلم راضی
شود ،حال در این میان ،برخی از مدیران دوبالژ می پذیرفتند و برخی دیگر نیز به همان یک بار بسنده می کردند
و این قسمت در اختیار و تشخیص مدیر دوبالژ است.
مهم نیست که کار کم است ،مهم این است که چگونه اجرا می شود
گویندۀ فیلم سینمایی «سرزمین موعود» در بخشی دیگر از این گفتگو ،با اشاره به این موضوع که مسلم است که
دوست داشته است نقش های مهم تری را صحبت کند ،با اشاره به این موضوع که مرحوم «مانی» از گویندگان
پیشکسوت و قدیمی هنر دوبالژ ،به او گفته است که در کار هنر ،نقش کوچک وجود ندارد ،بلکه هنرپیشۀ کوچک
وجود دارد ،تاکید کرد :ایشان اعتقادشان این بود که شما فرض کنید که روی صحنۀ تئاتر به عنوان یک بازیگر
ظاهر می شوید و در ان صحنه تنها دو خط دیالوگ دارید و بعد از صحنه خارج می شود ،همان دو خط را باید با
حسش بگوئید و هنرمندانه بگوئید و اص ً
ال در عین این که مهم نیست که این کار کم است ،بسیار مهم است که
این کار چگونه اجرا می شود .دیباج ،با تاکید بر این مفهوم که این سخن مرحوم مانی را همواره اویزۀ گوش خود
داشته است و اگر در مواردی پیش می امده است که او از مدیران دوبالژ درخواست می کرده که قسمت مربوط
به خود را دوباره گویندگی کند ،به این خاطر است که عاشق این حرفه بوده و هست ،یاداور شد :همواره دلم
می خواست ان چه را که می گویم به بهترین شکل ممکن در بیاید .وی با اشاره به این موضوع که استاد «منوچهر
اسماعیلی» یکی از مهم ترین اشخاصی است که در محضر ایشان کار کرده است و مسائل بسیاری را از او اموخته
است و گویندگی به جای «نجاشی» پادشاه حبشه را این استاد بزرگوار به او واگزار کرده است ،خاطر نشان کرد:
استاد منوچهر اسماعیلی ،عالوه بر این که مدیریت دوبالژ این فیلم را بر عهده داشته و مضاف بر ان خودشان در
دو نقش با هنرمندی تمام گویندگی می کردند و نباید فراموش کرد که عزیزانی مثل جناب اقای جالل مقامی و
جناب اقای خاوری ،در این فیلم به زیبایی به گویندگی پرداخته اند.
فیلم سینمای «محمد رسول اهلل (ص)» یک مدرسۀ بزرگ دوبالژ است
گویندۀ فیلم سینمایی «محمد رسول اهلل (ص)» با اشاره به این که به نظرش از الطاف خداوند بوده است که دوبلۀ
این فیلم در زمان خود بسیار عالی از اب درامد و یکی از مهم ترین عوامل این موفقیت این بوده است که انتخاب
صداها بسیار درست بوده است ،گفت :این فیلم واقعاً یک مدرسۀ بزرگ دوبالژ است و به نظر من ،این فیلم می بایت
در بدو ورود کاراموزان دوبالژ برای انان پخش شود تا بتوانند از ان دوبله یاد بگیرند .دیباج با اشاره به این که زمانی
که گویندگان تازه کار در کنار او می نشینند ،اگر ببیند که ان گوینده می تواند جمله ای را که گفته است ،بهتر از دفعۀ
قبل بگوید ،به ان ها گوشزد می کند و در نهایت ،ان ها نیز تالش می کنند تا عیب خویش را رفع کنند ،ادامه داد:
در دوبله روزنامه نباید خواند ،چرا که دوبالژ یک تئاتر نشسته است و این که می گویند صدای خوب باید در دوبالژ
به کار گرفته شود ،باید در نظر داشت که می بایست یک گوینده یک بازیگر خوب باشد .وی سینما را مهم ترین
ائینۀ جامعه دانسته و با تاکید بر این مفهوم که همان گونه که در جامعه و زندگی واقعی مردم ،همۀ صداها خوب
و فاخر نیستند ،اظهار داشت :چون سینما ،ائینه ای از جتماع است ،باید صداها در سینما نیز مطابق صداهای واقعی
اجتماع باشد و بسیار معقتدم اجرا و بازیگری در دوبالژ ،بسیار مهم تر از صدای خوب است و عزیزانی مثل اساتید
ناظریان ،دوستدار و مقبلی از جملۀ کسانی هستند که هرگز جایگزین انان در دوبالژ پیدا نخواهد شد .این گویندۀ
پیشکسوت ،مرحوم «ایرج دوستدار» را از گویندگان موفقی برشمرده که با گویندگی به جای «جان وین» موفقیت
های بی نظیری را در دوبالژ به نام خود ثبت کرده است ،تصریح کرد :زمانی که مردم می فهمیدند که «جان وین» در
فیلمی بازی کرده است و مرحوم «دوستدار» به جای او حرف زده است ،در مقابل درب های سینما ،برای دیدن ان
فیلم صف می کشیدند .وی با اشاره به این موضوع که سازمان صدا و سیما ان گونه که باید به گویندگان بها نمی دهد
و حق الزحمۀ انان را پرداخت نمی کنند ،تاکید کرد :خطاب به مدیر واحد دوبالژ گفتم که بود و نبود این پول تاثیر
چندانی در زندگی من ندارد و امروز شاید بتوان گفت که تقریباً در حال کناره گرفتن از این کار هستم .دیباج با تاکید
بر این مفهوم که این سوال همواره پیش روی او بوده است که «مگر چند سال باید کار کرد؟» یاداور شد :باید این
فرصت را به جوانان مستعد داد تا با حضور در این حرفه رشد کنند و استعداد خویش را به جامعۀ هنری نشان بدهند.
هنر به زندگی انسان جال می بخشد
گویندۀ فیلم «مردی در ترن» در پایان این گفتگو ،هنر را دارای تعریفی خاص دانسته و با اشاره به این که هنر
را پدیدۀ زندگی می داند که عشق در ان ایجاد می کند ،ادامه داد :من معتقدم کسانی که عاشقان هنر هستند،
برای زندگی هدف دارند و تالش می کنند روز به روز پیشرفت کنند ،چرا که معقتد هستند هنر به زندگی هدف
می دهد ،جال می دهد و به انسان هنرمند امیدواری می دهد .دیباج با اشاره به این که هرگز برای ریاست ساخته
نشده است و با 20سال سابقۀ کار اداری بازنشسته شده است ،اظهار داشت :تالش کردم تا بعد از بازنشستگی با
تمرکز بیشتری به هنر بپردازم و مسئول بخشی که من در ان فعالیت می کردم ،به من اجازۀ بازنشستگی نمی داد،
اما در عین حال بعد از بازنشستگی به فعالیت هنری ام ادامه داده و دوبالژ را رها نکردم.
مشارکت ۲۳درصدی هنرمندان خارجی
جشنوارههنرمقاومتپیگیرهنرکاربردیاست
دبیر اجرایی ششــمین جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت :در
مجموع ۴هزار و یک اثر دریافت کردیم که ۹۳۹اثر از کشورهای
خارجی بود.نشست خبری رسانه ای ششمین جشنواره جهانی
هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و محمد
حبیبی دبیر اجرایی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین
(محل برپایی نمایشگاه نقاشی اثار برگزیده جشنواره) برگزار شد.
نجابتی ابتدای این نشســت گفت :ما نگاهمان به هنر کاربردی
اســت و دنبال این نیســتیم که پس از پایان جشنواره ،اثار به
گنجه هــا برود .وی افزود :توجه ویژه ای به جوانان داشــته ایم و
از ســوی روایت فتح هم این توجه وجود دارد .اقای حبیبی به
همه اســتان های کشور سفر داشــتند و اثاری را از هنرمندان
شهرستانی جمع اوری کردند تا نگاهمان صرفاً به مرکز نباشد.
دبیرکل جشــنواره مقاومت ،حضور رشــته هایی مانند پرچم و
کتیبه به جشنواره را به فال نیک گرفت و افزود :نگاهمان به هنر
کاربردی است و هر اثری که بتواند مصرف بیرونی داشته باشد ،به
هنرهای تجسمی اضافه می شود ،همانطور که سال گذشته هم
طراحی صنعتی را داشــتیم .این گرافیست پیشکسوت ،حضور
جشنواره در فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت :کنار هر
اثر ،هنرمندان می توانستند اثر متحرک شده ان را هم بفرستند
تا در شبکه های ملی و مجازی منتشر شود و به دیده شدن بیشتر
اثار کمک کند .مهدی علی بخشی مدیر روابط عمومی جشنواره
هم یادداشتی از غالمعلی طاهری دبیر بخش نقاشی قرائت کرد
که در ان تصریح شده بود ۶۰۰ :اثر از ۲۹۰هنرمند به جشنواره
ارسال شد که ۱۳۱اثر برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب
شد ۸ .اثر هم ب که مرحله فینال راه یافتند که یک اثر اول و دو
اثر همزمان دوم و دو اثر هم همزمان سوم شده اند .سه هنرمند
هم تقدیر می شــوند .در ادامه این پیام امده :در حال حاضر ۸۱
اثر در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش درامده و بخش
دوم اثار که ۵۰تابلو را شامل می شود ،از ۲۰فروردین سال اینده
همزمان با روز هنر انقالب به نمایش در می اید .نجابتی درباره
هزینه های باالی جشــنواره گفت :افزایش قیمت ها موجب شد
نتوانیم برنامه تلویزیونی روی انتن ببریم .ایده و طرح ان وجود
دارد و امیدواریم با دریافت حمایت ها بتوانیم این اقدام را عملی
کنیم .وی در بخش دیگری از سخنان خود یاداور شد :پیش تر
سمت ما حمله میشد و ما در مقام دفاع برامدیم ،اما هنرمندان
جبهه انقالب چندسالی است که حمله می کنند و کاریکاتورهای
«هلوکاست» و پرچم های «ازادسازی قدس» از جمله ان هاست.
حبیبــی در ادامه پیرامون ویژگی های این دوره زرد جشــنواره
گفت :در ۴رشته از ۸رشته به سیره و شخصیت شهید سلیمانی
پرداخته شــده است .ارمان قدس هم موضوع دیگری است که
مورد توجه جشنواره قرار گرفت .وی افزود :بخش نقاشی کیفیت
باالیی داشت و ۶۰درصد اثار دریافتی از سوی اساتید این رشته
در کشور دبیر اجرایی جشنواره افزود :در مجموع ۴هزار و یک
اثر دریافت کردیم که ۹۳۹اثر از کشورهای خارجی بود .حبیبی
اظهار داشــت :از ۸رشته جشــنواره ۴ ،رشته بین المللی بود و
از میان برگزیدگان ،یک هنرمند در حوزه کاریکاتور اســت که
غیرایرانی است و جایزه او ،قالی ایرانی است که اهدا می شود .به
۴تقدیری پیشکسوت هم همین صنایع دستی را اهدا می کنیم.
نجابتی هم اظهار داشت :ما امکان انتقال پول را نداشتیم ضمن
اینکه معادل ریالی ان حدود ۹۰میلیون می شــد که به همین
دلیل تصمیم گرفتیم بجای ان صنایع دستی اهدا کنیم.
3
یکشنبـــــــه 26بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1390
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
گزارش
تنور اکران نوروزی ۱۴۰۰
با چه فیلم هایی گرم می شود؟
اکراننوروزی ۱۴۰۰کهاحتماالتعطیلیسالقبلراتجربهنمی کند،
در گرو تصمیم سازندگان فیلم هایی است که مخاطب بالقوه ای برای
رفتن به سینما دارند و در این میان سهم فیلم های جشنواره فجر
از همه بیشتر است .با تعطیلی های مداوم سال گذشته ی سینماها
فیلم های زیادی به صف اکران اضافه شدند و بجز فیلم هایی که از
ابتدا به قصد اکران در سینماها ساخته شده اند ،فقط حدود ۲۰فیلم
از جشنواره سال ۹۸مانده اند که هنوز فرصتی برای اکران نیافته اند،
در حالی که بعضی از ان ها جزو فیلم های مطرح جشنواره هم بودند.
به این تعداد باید ۶۲فیلم حائز شرکت در جشنواره فجر امسال را
هم اضافه کرد و با حساب دیگر فیلم هایی که تولیدشان تا جشنواره
تمام نشــد ،اما به نظر می رسد فیلم های پشت خط اکران مانده
همان حدود ۳۰۰فیلمی باشد که در یکی از نشست های خبری
جشــنواره فجر ۹۹مطرح شد .هر سال وقتی جشنواره فجر تمام
می شود بازار رقابت برای رسیدن به اکران نوروزی حسابی گرم است
و گاهی کار به بحث و جدل هم می رسد اما برای نوروز ۱۴۰۰این
رقابت به نظر می رسد خیلی هم پر سر و صدا نباشد چون شیوع
کرونا تجربه های تلخی را در سینما ثبت کرده که صاحبان فیلم ها را
برای اکران نوروزی دست به عصا کرده است .اکران عید نوروز که
یکی از مهم ترین نوبت های اکران سال است ،معموال با یکی دو تا از
بهترین فیلم های جشنواره بسته می شود و برای عید سال اینده هم
گمانه زنی هایی شده است که «شیشلیک» به عنوان پرفروش ترین
فیلمجشنوارهحتمااکرانمی شود،اماطبقپیگیری هاپخش کننده
این فیلم اصال قصدی برای نمایش اخرین ساخته محمدحسین
مهدویان در نوروز ندارد و تا بهتر شدن اوضاع اکران و شیوع کرونا
در انتظار می ماند.
اما از ان ســو «بی هم ه چیز» محســن قرایی کــه پخش ان در
اختیار دفتر فیلمیران اســت ،با اعالم علی سرتیپی از متقاضیان
اکران نوروزی است .در این بین هنوز بعضی پخش کننده ها با ابراز
نگرانی از تجربه فیلمی مثل «شنای پروانه» منتظرند ،ببیند میزان
استقبال از چند فیلمی که اخیرا روانه پرده سینماها شده اند ،چه
می شود .سعید خانی -مدیر دفتر پخش صبا -که به تازگی پردیس
سینمایی «صبامال» را هم افتتاح کرده است می گوید :دفتر ما از
سال گذشته و امسال حدود ۱۰فیلم را اماده اکران دارد ،ولی مسئله
اینجاست که صاحبان فیلم ها نگران هستند و نمی دانند شیوع کرونا
وضعیت سینماها را به چه شکل پیش می برد .ابتدا باید بازخورد
این چند فیلمی که تازه اکران شدند ،مشخص شود تا بعد تصمیم
بگیریم چون به هر حال هر فیلمی که ساخته می شود ترجیح این
اســت که در همان سال اکران شــود ،ولی این نگرانی وجود دارد
که دولت با شرایط فعلی چقدر می تواند اکران فیلم ها را تضمین
کند؟ او که فیلم های «دینامیت»« ،دوزیست»« ،خط استوا» و «سه
کام حبس» را از ســال گذشته در نوبت اکران دارد ،درباره انتخاب
فیلم های اکران نوروزی ادامه می دهد :اگر بتوانیم جریان سینما را
در عید با فیلم های جشنواره دوباره به راه اندازیم خیلی اتفاق بهتری
می افتــد ،چون اگرچه فیلم های خوب دیگری هم در نوبت اکران
هستند ولی به لحاظ جریان رسانه ای نمایش فیلم های جشنواره در
جذب مخاطب تاثیر بیشتری دارد .به نظرم برای شروع باید دو ،سه
فیلم خوب جشنواره در عید نوروز اکران شوند .وی اضافه می کند،
خود او هم در صورت ادامه دار بودن حمایت ها و مساعد بودن شرایط
برای اکران فیلم هایی که در اختیار دارد اقدام می کند .خانی درباره
اینکه ممکن است هر چه بعضی فیلم های خاص بیشتر نگه داشته
شوند ،مثل دو فیلم جشنواره سال قبل دچار پخش غیرقانونی و
قاچاق شــوند ،بیان می کند :بله این اتفاق ممکن است رخ دهد و
به جز این ،مسئله اینجاست که همه معموال اکران را برای همان
سالی که فیلم می سازند ،می خواهند در حالی که شیوع کرونا شرایط
را تغییر داد و دیدیم که اکران انالین هم با شکســت مواجه شد.
صاحبان فیلم ها نگران بازگشت سرمایه خود هستند و االن زمانی
است که باید ببینیم چند فیلمی که اکران شدند ،با این حمایتی که
دولت در نظرگرفته چه عملکردی در اکران خواهند داشت .ضمن
اینکــه نگرانی هایی از بابت تکرار اتفاق تلخی که برای «خوب ،بد،
جلف» و «شنای پروانه» در اولین اکران سال ۹۹رخ داد و منجر به
شکست ان ها شد ،نیز وجود دارد .او در پاسخ به اینکه ایا استقبال
مردم از جشنواره فجر می تواند سبب دلگرمی برای رونق سینما در
ماه های اینده باشد ،توضیح می دهد :استقبال مردم از جشنواره فجر
خوب بود ولی همیشه ثابت شده جشنواره معیار خوبی برای اکران
نیست ،چون سال های قبل هم فیلم هایی در جشنواره بودند که
مخاطب داشتند اما در اکران از ان ها استقبال نشد .در واقع فضای
جشنواره با فضای اکران عمومی فرق می کند با این حال تنها ُحسن
جشنواره همین بود که متوجه شدیم با وجود شرایط کرونایی اگر
فیلم خوب باشد ،مردم از سینما استقبال می کنند. صفحه 3
راه یابی «امروز جمعه است»
به بیست و یکمین جشنواره جهانی
فیلم «سانتافه» امریکا
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1390یکشنبه 26بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه
مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه
زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب
این چنین با همه درساخته ای یعنی چه
فیلم کوتاه «امروز جمعه است» به کارگردانی
محمــد اهنگر و نویســندگی مرجان ریاحی
به بیســت و یکمین جشــنواره جهانی فیلم
«ســانتافه» امریــکا راه یافــت .جشــنواره
«ســانتافه» با سابقه غنی از فیلم های شگفت
انگیز است .این جشنواره به دنبال داستان های
جسور با روایت داستانی متفـــاوت است که
بی پروا قصه را روایــت می کنند.عوامل :تهیه
کننده و کارگردان :محمد اهنگر ،نویســنده:
مرجان ریاحی ،مشــاور کارگــردان :مرضیه
ریاحــی مدیرفیلمبــرداری :بهنــام کریمی،
تدوینگر :نیما حسندوست ،صدابردار :علیرضا
کریــم نژاد ،جلوه های ویژه رایانه ای :حســن
پیلــه ور و محمد اهنگــر ،اصالح رنگ و نور:
فرید جاللی ،کامران ســحرخیز ،پشــتیبانی
فنی :استودیو روشنا ،صداگذاری و موسیقی:
یونس اســکندری ،منشــی صحنــه :مریم
روزبهانی ،طراح صحنه و لباس :نوید فرح مرزی ،مجریان صحنه و لباس :ساسان فالح پور محمد
ولیزاده ،طراح گریم :مهرنوش ســلیمی ،مجری :سارا اعالیی ،برنامه ریز :فهیمه کمالی ،دستیاران
کارگردان :محسن مقصودی ،محمدامین اعالیی فرد ،مدیرتولید :علیرضا کفایتی ،عکاس :مصطفی
رودکی ،گروه فیلمبرداری :حمیدرضا رضایی ،محمدجواد رستگار ،احمد اقاجانلو ،بنیامین اهنگر،
ســجاد براتی ،فریبرز همتی ،مهرداد عصری پور ،امیر صادقی ،عماد قواره ،حسین نصوری ،طراح
پوستر :شــکوفه بیاتی ،ساخت تیزر :نیما حسندوســت ،بازیگران :ازاده سیفی ،فرید قبادی کاوه
اهنگر ،درام جامه بزرگ.
باقیمانده «پایتخت »۶در مازندران کلید خورد
تهیه کننده ســریال «پایتخت» با تایید شروع ساخت ۲قسمت پایانی فصل ششم از تالش برای پخش
در شــب عید نوروز خبر داد .چندی پیش خبر ساخت دو قسمت پایانی فصل ششم سریال «پایتخت»
را سیروس مقدم اعالم کرد و حتی به ساخت فصل هفتم در سال 1400هم اشاره کرد .الهام غفوری با
تایید شروع ساخت این دو قسمت پایانی در مازندران ،گفت :تصویربرداری دو قسمت پایانی فصل ششم در
مازندران اغاز شد .کاری که به خاطر کرونا ناتمام ماند و حاال کار شروع شده تا پرونده فصل ششم بسته شود.
او درباره پخش دو قسمت پایانی تاکید کرد :پخش قطعی نشده اما تالش مان این است که در شب عید
نوروز پخش شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد و کام مردم شیرین شود .پیش از این هم رایزنی ها شده بود که
قرار است خالصه 90دقیقه ای از «پایتخت 28 »6اسفند پخش شود ،قسمت اول 29اسفند و قسمت دوم
و پایانی شب عید نوروز روی انتن برود و اول فروردین سریال «نون.خ »3در کنداکتور قرار می گیرد .یکی
از نکات قابل توجه تغییر نویسنده است که ارش عباسی به عنوان نویسنده شناخته می شد اما دو قسمت
پایانی «پایتخت »6را محمد تنابنده نویسندگی می کند؛ البته مثل همیشه محسن تنابنده طراح ،سرپرست
فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان سریال خواهد بود.
تدوین فیلم کوتاه «ماهی ها جان می دهند»
اغاز گردید
تدوین فیلم کوتاه ماهی ها جان می دهند توسط محسن جوادی اغاز گردید .این فیلم از تولیدات
جدید موسســه فیلمســازی یکان تصویر تهران می باشــد و داســتان ان در رابطه با تنهایی های
یــک زن و تالش او برای فراموش کردن گذشــته اش می باشــد و اولین نمایــش این فیلم در
جشــنواره های داخلی و خارجی می باشــد .عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از :تهیه کننده:محمد
رضا یکانی؛ کارگردان :مرتضی علیزاده؛ نویســنده :پدرام افشــار .بازیگران :رایحه تیموری ،اکرم
علمدار ،تیمور عباســی ،شروان یکانی ،ســمیه ریاحی ،فریبرز یوسفی ،علی اصغر ایزی و اردشیر
یکانی .مدیر فیلمبرداری :کیوان شــعبانی ،صدابردار :یوسف طرهانی ،دستیار کارگردان و برنامه
ریــز :علی روحی ،تدوین :محســن جوادی ،مدیر تولید :روژین تیزهــوش ،صحنه و لباس :زینب
یوســفی ،منشی صحنه :فاطمه یوســفی ،عکاس و فیلمبردار پشت ،صحنه :امیر حسین احسانی،
گریم :فاطمه محمدی ،دستیاران تصویر :ایالر فتاحی ،محمد رامین تیموری ،دستیار صدا :محمد
رضا تیزهوش ،دستیار لباس و صحنه :مهدیه کوشکی ،مشاوررسانه :مهین نوبخت ،تدارکات :نیما
اسالمی ،مجری طرح :موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران
پشت صحنه
واال نمیدونم قسم حضرت عباس رو باورکنیم یا دم خروس رو! مردم میگن 22بهمن که تموم شد ما وارد
موج چهارم کرونا شدیم! مثال اگه راهپیمایی 22بهمن 29بهمن بود ما هنوز وارد موج چهارم نمیشدیم
اهواز هم وضعیتش هنوز سفید مایل به ابی بود! و کرونایی انگلیسی هم غلط میکرد وارد میهن اسالمی
بشه! ولی از اونجایی که راهپیمایی تموم شده و تا انتخابات ظاهرا کار خاصی نداریم االن وارد پیک چهارم
میشیم و تا تقریبا بعد از 13بدر ما تو پسا پیک هستیم بعدش که دیگه مطمئن شدن کسی جایی نمیتونه
بره (چون اداره جات باز میشه و تعطیالت تموم میشه) همه چی اوکی میشه و کم کم برای انتخابات 1400
اماده میشیم تا حضور پرشور مردم رو پای صندوق اخذ رای داشته باشیم البته فکر میکنم تو همون
تایم واکسن هم یهویی اماده میشه و ملت واکسن دریافت میکنند برای این که با طیب خاطر و حضور
حداکثری مشتی به دهان استکبار زده باشن؛ اینایی که گفتم مردم میگن فردا نگید من گفتم همه اینا زیر
ت شده حرف من نیست! بابا مسئولین تصمیم گیر و دلسوز نظام برای
پست های خبرگزاری فارس کامن
تنوع هم که شده کمی تغییر استراتژیک بدید تا مردم را غافلگیر کنید با این فرمونی که شما دارید میرید
پسر شش ساله من هم برنامه های سال بعد شما را می تواند حدس بزند نیازی به اتاق فکر و حمله سایبری
برای دستیابی به منابع اطالعاتی شما نیست! راستی جشنواره مد و لباس فجر ظاهرا روشون نمیشه بگن
جشنواره کنسل هست فقط زمان و مکانش رو تغییر میدن شاید فرجی بشه من خیلی سیاسی حرف زدم
شمابهبزرگیخودتونببخشید.
جزییات برگزاری مجازی «موسیقی فجر»۳۶
سرقتاثارپیگیریقضاییمی شود
نشست رسانه ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز شنبه بیست و پنجم بهمن ماه
با حضور حسن ریاحی اهنگساز و دبیر جشنواره ،اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل جشنواره
و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در تاالر رودکی تهران
برگزار شد .حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست ضمن
ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سی و ششم فجر گفت :همان طور که می دانید از روز بیست
و هشتم بهمن تا چهارم اسفند شاهد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود.
جشنواره ای که مدیران برگزاری ان با ارامش و انضباط کاملی نسبت به برنامه ریزی اجراهای انالین
جشــنواره اقدام کردند .البته ما در نحوه برگزاری کنسرت ها که این بار به صورت مجازی برگزار
می شود مشکالت فنی داشتیم ولی خوشبختانه توانستیم این مشکالت را نیز مرتفع کنیم .وی با
اشاره به جایزه «باربد» توضیح داد :خوشبختانه با راه اندازی دوباره جایزه باربد شاهد استقبال بسیار
خوبی از سوی هنرمندان بودیم .کما اینکه در این حوزه و بخش های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور
هنرمندانی هستیم که در عرصه های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند.
من شخصاً تا اینجا از همه کارها راضی هستم و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره با کیفیتی باشیم.
محمد اله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و رئیس سی و ششمین جشنواره
موسیقی فجر نیز در این نشست توضیح داد :اصالح ائین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای
ارزیابی جشنواره مد نظر خود قرار داده بود .این در حالی است که تشکیل شورای سیاستگذاری
جشنواره یکی از تغییرات مهمی بود که در ائین نامه جشنواره لحاظ شد .یکی دیگر از موارد هم
اضافه شدن بخش های رقابتی بود که در این مورد نیز اصالحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به
وزیر ارشــاد و تایید وزارت خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم اغاز شد .اله یاری درباره
بخش های مختلف جشنواره نیز بیان کرد :ما از روز ۲۸بهمن پخش اجراها را اغاز می کنیم .البته بنا
داشتیم اجراها را تا روز سوم اسفند ماه ادامه دهیم اما با توجه به تراکم اجراها نحوه برنامه ریزی ها به
گونه ای شد که ما روز چهارم اسفند ماه نیز شاهد اجراهای اینترنتی باشیم .در حوزه جایزه باربد هم
باید بگویم که تاکنون ۱۴۸البوم در ۱۵رشته به دست ما رسیده که در ما در نهایت ۵۲اثر برگزیده
برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و فکر می کنم تا چند روز اینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه
باربد نیز اعالم می شود.
۱۸۰۰دقیقه ضبط موسیقی در تاالر رودکی
رئیسسیوششمینجشنوارهموسیقیفجرضمنارائهگزارشیازامارکمیگروه هایشرکت کننده
در جشنواره گفت :ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم
داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی امار شرکت کنندگان خواهید بود.
ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز
می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد .در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰دقیقه ضبط موسیقی در تاالر
رودکی صورت گرفته که در ان بیش از ۴۰۰هنرمند اثار خود را اجرا کرده اند .اله یاری ادامه داد:
عالوه بر بخش رقابتی و بخش اجراها نیز ستاد جشنواره جایزه ترانه ،جایزه موسیقی و رسانه و بخش
پژوهشی را نیز همچون سال گذشته را ادامه داد .در این چارچوب ترانه های برگزیده و اثار برگزیده
جایزه موسیقی و رسانه در مراسم اختتامیه به مخاطبان معرفی می شوند .در بخش بزرگداشت ها نیز
از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی ،استاد حسن ناهید ،ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب
به عنوان موزیسین شناخته شده انقالب قدردانی می شود که در این راستا مستندسازی داریم و در
روز اختتامیه به نمایش در می اید .البته در بخش اجراهای صحنه دو اجرا به نام استاد محمدرضا
شجریان پیش روی مخاطبان قرار می گیرد .یک اجرا هم از شهر لرستان در رثای سردار سلیمانی
داریم .در تاالر وحدت نیز ارکسترهای دولتی هم اجراهای انالینی را در چارچوب جشنواره موسیقی
فجر برگزار می شود که اطالعات ان نیز در روزهای اینده منتشر می شود.
جایزه «باربد» خون تازه در جشنواره فجر
اله یاری در پاسخ به سوال مبنی بر چرایی برگزاری جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و ششم
گفت :ما تا واپسین روزها به این موضوع فکر می کردیم که چگونه می توانیم جشنواره را برگزار کنیم.
اما با همراهی شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تعطیل نشود و ما بتوانیم در
قالب این رویداد ادامه فعالیت های موسیقایی را در بستر جشنواره ادامه بدهیم .ما هم مثل شما به این
فکر می کنیم که چه کنیم جشنواره موسیقی فجر به هویت ثابتی برسد و همه هنرمندان کشور با
رغبت در ان شرکت کنند شاید اضافه شدن بخش رقابتی محلی برای عرضه دوباره اثار هنرمندان در
رقابت با یکدیگر باشد .اگر بتوانیم در حوزه جایزه باربد ما به نقطه مطلوب برسیم قطعاً می توانیم مانند
سینما نیز جشنواره را تبدیل به رویدادی تاثیرگذارتر از اکنون بکنیم .البته من فکر می کنم با اضافه
شدن جایزه باربد خون تازه ای در جشنواره موسیقی فجر وارد کرده است ..کما اینکه اضافه کردن
جایزه باربد و حتی حضور بخش بین الملل جشنواره در راستای همین هدف بوده است .مدیر دفتر
موسیقی وزارت ارشاد تصریح کرد :من از شما می خواهم در شرایط سال ۹۹جشنواره موسیقی فجر
راارزیابیکنید.شمامطمئنباشیدکیفیتاثارشرکت کنندهجشنوارهامسالذخیرهخوبتصویری
برای موسیقی کشور خواهد بود .البته با توجه به اینکه ما در حوزه موسیقی پاپ برنامه زیادی نداریم،
بنابراین می توانیم به امار درستی در حوزه جمعیت واقعی مخاطبان موسیقی ایرانی داشته باشیم.
تعاملباصداوسیمابرایبرگزاریکنسرتمجازی
اله یاری ادامه داد :در حوزه برگزاری کنسرت ها در فضای مجازی هم باید بگویم ،بیش از دو ماه است
که در تعامل با سازمان صدا و سیما هستیم و تالش می کنیم با مجموعه مقرراتی که در حوزه پخش
اثار موسیقایی در فضای مجازی وجود دارد ،جشنواره را برگزار کنیم .البته بخشی از پلتفرم ها و
مجموعه های اینترنتی فضای مجازی تحت نظر ساترا هست و امیدوارم شرایط و تعامالت به گونه ای
شکل گیرد تا ما شاهد حضور بسترهای بیشتری برای برگزاری کنسرت های مجازی در جشنواره
موسیقی فجر باشیم .مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در پاسخ به پرسش
دیگری مبنی بر سرنوشت اجراهای موسیقی که در بستر فضای مجازی صورت می گیرد ،توضیح داد:
تمام فیلم های جشنواره در طول جشنواره برابر قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده ،به نمایش
در می اید .البته ما رایزنی هایی نیز با مجموعه های بین المللی داشته ایم تا فیلم های جشنواره در
روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به صورت فیلم توزیع شود.
قهرمان فصل دوم در ویژه برنامه «عصرجدید» در شب سال تحویل معرفی می شوند
قهرمان فینال فصــل دوم از «عصر جدیــد» در ویژه برنامه ای
در شب سال تحویل معرفی می شــود .برنامه «عصر جدید» با
اجرای احســان علیخانی قرار اســت فینال این فصل از برنامه
در شب ســال تحویل معرفی کند که روز ۲۹اسفندماه خواهد
بود« .عصر جدید» در فصــل پیش نیز در یک ویژه برنامه چند
ساعته قهرمانان اول تا پنجم را معرفی کرد و امسال نیز قهرمان
این فصل در ویژه برنامه ای که در شــب سال تحویل روی انتن
شبکه سه می رود مشخص می شود .همچنین فینال این فصل از
برنامه همزمان با عید مبعث در ۲۱اسفندماه روی انتن می رود
و براساس ان مخاطبان به شخص مورد نظر خود رای می دهند
تا قهرمان نهایی این فصل از «عصر جدید» مشــخص شود که
در شب سال تحویل اعالم خواهد شد.
صفحه اینســتاگرام برنامــه «عصر جدید» دربــاره برنامه های
مرحله نیمه نهایی خبر داده اســت« :امشب و با پخش اخرین
برنامه اعالم نتایج از مرحله نیمه نهایی «عصر جدید» تکلیف دو
فینالیســت دیگر از این برنامه مشــخص خواهد شد و این پنج
فینالیست اماده می شوند تا به رقابت با یکدیگر بپردازند .گروه
ســتاره هشــتم ،گروه جوانمردان ایران زمین و گروه فرشتگان
نینجا تا اینجا به رقابت نهایی مسابقه تلویزیونی «عصر جدید»
رســیده اند و امشــب از برنامه چهارم ،بین عرفان طهماسبی و
بهاره ســرگلزایی و از برنامه پنجم ،بین علــی فریادی و گروه
مجاز ،رای مردم تعیین خواهد کرد که کدام دو اجرا ،ترکیب ۵
فینالیست را کامل می کنند.
ایــن برنامه اعالم نتایج ،دو خواننده محبوب که در صحنه عصر
جدید درخشیدند را به عنوان مهمان ،روی صحنه اورده است؛
پارسا خائف و امیرحسین اسکندری نیا ».با اعالم روابط عمومی
«عصــر جدید» ،فینال این فصل از برنامه عید مبعث روی انتن
شبکه سه سیما خواهد رفت و بعد از ان ،این مردم هستند که
با رای به اجرای محبوب خود از میان پنج فینالیســت ،قهرمان
فصل دوم را مشخص می کنند.
پخش «عصر جدید» تا پایان سال ،با ویژه برنامه های مختلفی
از جمله مســتند فینالیســت ها و باشــگاه مهارت ،شنبه ها و
یکشــنبه ها ادامــه دارد .نتایج فینال و قهرمــان هم ،یک روز
مانده به ســال تحویل و در یک ویژه برنامه معرفی خواهد شد.
تکلیف مقام های دوم تا پنجم هم در همین ویژه برنامه نوروزی
مشخص می شود. صفحه 4