روزنامه هنرمند شماره 1388 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1388

روزنامه هنرمند شماره 1388

روزنامه هنرمند شماره 1388

‫سه شنبه‪ 21‬بهمنماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1388‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫گفتگو «هنرمند» بــا «منصور صلواتی»‬ ‫کارگردان نمایش «راحله»‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫فهرســت نهایی نامزدهای «فیلم فجر ‪»۳۹‬‬ ‫پیش تازی‬ ‫«بی همه چیز» و «یدو»‬ ‫هنر نوعی زیست‬ ‫و تجربه است‬ ‫قادراشناوحسینمسافراستانهمطرحکردند‪:‬‬ ‫با صدای بلند می گویم‬ ‫تئاتر تعطیل نیست‬ ‫‪88301986‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫قادر اشنا و حسین مسافراستانه مطرح کردند‪:‬‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 21‬بهمن ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1388‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫مصممبهحمایتازهنرمندانهستیم‬ ‫با صدای بلند می گویم تئاتر تعطیل نیست‬ ‫انکه در سایه تعامل‪ ،‬استقبال چشمگیر و همکاری مثال زدنی هنرمندان تئاتر کشور با برپایی این رویداد از جشنواره‬ ‫تئاتر فجر که به نوعی ابرو و اعتبار رویدادهای نمایشی به شمار می رود پاسداری کرد‪ ،‬به هر شکل ممکن از چنین‬ ‫فضاهایی که به ما اجازه می دهد ان را اجرایی و عملیاتی کنیم حمایت می کنیم‪ .‬در حقیقت با برگزاری فجر سی ونهم‬ ‫نه تنها توانستیم از هنرمندانمان حمایت کنیم که امید نشاط را با حضور خانواده تئاتر ایران به جامعه هدیه دادیم‪.‬‬ ‫تئاتر فجر جرقه ازاد شدن ظرفیت انباشته یک ساله تئاتر ایران بود‬ ‫یادداشت‬ ‫نقد‬ ‫من سیمرغ را دوست دارم!‬ ‫عباسعلیاسکتی‬ ‫روز اول‪ :‬اولین فیلم جشنواره یک فیلم عاشقانه است اما عاشقانه‬ ‫نیست! مگر می شود فیلمی بوس و بغل نداشته باشد و عاشقانه‬ ‫باشد؟ نمی شود! سانس بعد جذابیت خانم تهرانی تمام جشنواره‬ ‫را تحت تاثیر قرار می دهد‪ ،‬در نشست خبری از الله مرزبان می‬ ‫پرسم فیلم چه ویژگی هایی داشت که ان را بازی کردید؟ مجری‬ ‫از کارگردان می پرسد خانم مرزبان چه ویژگی هایی داشت بازی‬ ‫اش دادید!؟ پرستویی از مرزبان دفاع می کند‪ ،‬جای خالی فرزاد‬ ‫حسنی احساس می شود!‬ ‫روز دوم‪ :‬یک عکس از جشنواره منتشر می شود که هیچکس‬ ‫کرونا را جدی نگرفته است‪ ،‬عکاس ها شانه به شانه عکس می‬ ‫گیرند و من ان گوشه ایستاده ام و تماشا می کنم‪ ،‬تا شب یک‬ ‫اینستاگرام مسیج دارم که اگر باز حرف از قرنطینه بزنی باید دوباره‬ ‫شیشلیک را تماشا کنی! دیگر حرف نمی زنم!‬ ‫روز سوم‪ :‬الناز شاکردوست هر روز بازیگرتر می شود‪ ،‬او دل بهرام‬ ‫رادان را در فیلم و دل ما را روی پرده می برد‪ ،‬شــاید اگر داورها‬ ‫بدسلیقه نباشند خودش هم سیمرغ ببرد! فیلم بعدی فیلمی‬ ‫جنگی به سبک دهه هفتاد است‪ ،‬ایا واقعا امروز فیلم هایی که‬ ‫عشق و تریاک نداشته باشند جواب می دهند؟‬ ‫روز چهارم‪ :‬به هدی زین العابدین می اید تنها دختر زیبای‬ ‫روستا باشــد اما به مصلحت نمی اید فیلم خوبی باشد‪ ،‬اقای‬ ‫نیکبخت کاغذ می دهد‪ ،‬ســوالی دارید؟ ندارم! دلم برای نوید‬ ‫محمدزاده تنگ شده پس با سیاوش چراغی پور مصاحبه می‬ ‫کنم! علی انصاریان غمگینمان می کند!‬ ‫روز پنجم‪ :‬راستی‪ ،‬باران کوثری گفته بود از مادرش یاد گرفته‬ ‫جایزه را دوســت نداشته باشد اما او سیمرغ را دوست دارد‪ ،‬رضا‬ ‫عطاران یک فیلم بی نمک بازی می کند اما می دانیم که نامزد‬ ‫می شود‪ ،‬به ستاره بازی و ملیسا ذاکری فکر می کنم که فکر می‬ ‫کنم سیمرغ را می برد!‬ ‫روز ششم‪ :‬برخــاف سالهای گذشــته از لباسهای هالووینی‬ ‫بازیگران خبری نیســت‪ ،‬حتی در ماسک ها هم تنوع چندانی‬ ‫دیده نمی شود! جواد عزتی هم نیست که حداقل عکس هایمان‬ ‫قشنگبشود!‬ ‫روز هفتم‪ :‬حامد بهداد می گوید افتخار می کند بدل جمشید‬ ‫هاشم پور باشد‪ ،‬بعد جواب سوال من را می پیچاند! یک خبرنگار‬ ‫پرسپولیسی حال پژمان جمشــیدی را می گیرد و من بعد از‬ ‫نشست به پژمان می گویم‪ :‬استقاللی هستم اما تو عالی هستی!‬ ‫لبخند کمرنگی می زند‪ ،‬سحر دولتشاهی رد می شود!‬ ‫روز هشتم‪ :‬بهترین فیلم جشنواره اخرین فیلم ان است‪ ،‬تی تی!‬ ‫باز هم با زوج شکیبا و شاکردوست که ادم را یاد گلزار و افشار می‬ ‫اندازد‪ ،‬شاید هم بهروز و گوگوش!‬ ‫روز نهم‪ :‬به رســم عادت روزهای گذشته به جشنواره می روم‬ ‫اما چون با فرزین محدث مصاحبه دارم زودتر از همیشه با رضا‬ ‫که تولدش نزدیک اســت خداحافظی می کنم و بر می گردم‪،‬‬ ‫همچنان از نامزد نشدن حجازی فر و شکیبا و نامزد شدن نازنین‬ ‫فراهانی در کما هستم!‬ ‫روز دهم‪ :‬نمی روم؛ دو نمره از انضباطم کم می شود!‬ ‫بزرگداشت ‪ ۴‬هنرمند‬ ‫در جشنواره موسیقی فجر‬ ‫بزرگداشت چهار هنرمند موسیقی در سی وششمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر برگزار می شود‪ .‬بزرگداشت محمدرضا اسحاقی‬ ‫گرجی خواننده و نوازنده دوتــار گرجی‪ ،‬زنده یاد احمدعلی‬ ‫راغب اهنگساز و موسیقیدان‪ ،‬ملیحه سعیدی نوازنده قانون و‬ ‫حسن ناهید نوازنده نی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر‬ ‫برگزار می شود‪.‬‬ ‫ن در شرایطی متفاوت ترین دوره خود را‬ ‫سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر از ‪ ۱۱‬تا ‪ ۲۰‬بیســتم بهم ‬ ‫پشت سر می گذارد که این بار سایه شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری تمام مناسبات اجتماعی‪،‬‬ ‫اقتصادی‪ ،‬فرهنگی و حتی سیاسی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است‪ .‬همواره عادت داشته ایم‬ ‫در بهمن ماه هم زمان با پیروزی انقالب شکوه مند اسالمی شاهد برپایی جشنواره های فرهنگی و هنری‬ ‫در حوزه جشن هنر انقالب باشیم‪ .‬جشنواره تئاتر فجر نیز باوجود تمامی مشکالت موجود در مسیر‬ ‫برگزاری خود ازین قاعده مستثنی نبوده و نیست‪ .‬طی روزهای برگزاری جشنواره قادر اشنا مدیرکل‬ ‫اداره هنرهای نمایشی و حسین مسافر استانه دبیر سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر درباره شرایط این‬ ‫دوره جشنواره سخن گفتند‪.‬‬ ‫نخستین چالش؛ نحوه تعامل با موافقان و مخالفان حیات تئاتر در ایام کرونا بود‬ ‫گفت وگو را پیش از ورود به نگاه های تخصصی و مباحث حول محور سی ونهمین جشنواره تئاتر‬ ‫فجر ساده و بی تکلف شروع کنیم‪ .‬طی یک سال اخیر با وجود همه گیری کرونا تالش برای حیات‬ ‫تئاتر حتی در پیشرفته ترین کشورها به یکی از مهمترین چالش های مدیریت فرهنگ وهنر و‬ ‫دولتمران ان جوامع بدل شده است‪ .‬در حالی که در کشور ما با وجود سایه سنگین شیوع کرونا و‬ ‫سرعت رشد این ویروس در پس موج های دوم و سوم و در شرایطی که بخش مهمی از ایام سال‬ ‫به سبب مقابله با این ویروس بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی کلیه فعالیت های‬ ‫فرهنگی و هنری همراه بود‪ ،‬پیش از تابستان برگزاری جشنواره سی ونهم تئاتر فجر به شکل‬ ‫قطعی‪ ،‬رسمی و رسانه ای مطرح شد‪ .‬این نگاه قطعی از کجا ناشی می شد؟ در حالی که بی شک‬ ‫برنامه ریزی اصولی در ان زمان وجود نداشت؟‬ ‫اشنا‪ :‬کرونا تجربه جدیدی است که بر جهان عارض شد‪ .‬علی القاعده هر کشوری متناسب با داشته های خود باید به‬ ‫مقابله با این ویروس بپردازد‪ .‬برای ما در اداره کل هنرهای نمایشی‪ ،‬در مسیر امور اجرایی به ویژه برگزاری جشنواره تئاتر‬ ‫فجر ساده ترین راه این بود که تمام فعالیت ها را تعطیل کنیم‪ .‬ولی حقیقت انست که این کار عاقالنه نبود‪ .‬باالخره کرونا‬ ‫با ماست و باید بیاموزیم با این ویروس زندگی کنیم‪ .‬پس با انتخاب مسیر پُرمخاطره و دشوار قدم گذاشتن در عملیاتی‬ ‫کردن امور اجرایی‪ ،‬در نخستین گام خود را ملزم و مکلف کردیم که از یک سو در تک تک گام ها دستورالعمل های‬ ‫ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم و ازسوی دیگر واقف بودیم باید با این ویروس زندگی کنیم‪ .‬ناگفته پیداست‬ ‫تلفیق این دو کار بسیار سختی است‪ .‬وقتی شما تصمیم به انجام کاری شخصی می گیرید‪ ،‬مسیر و شیوه انجام ان‬ ‫فعل در دو حوزه برنامه ریزی و اجرا ساده و مشخص خواهد بود‪ .‬اما وقتی می خواهید کاری را انجام دهید که متولیان‬ ‫متعدد و مدعیان فراوانی در مسیر فعلیت ان مهم وجود دارد و هر یک نیز خود را درست یا غلط صاحب نظر بدانند‪،‬‬ ‫مسلم است انچه پیشاروی شما است بسیار سخت و همراه با فراز و فرودهای متعددی خواهد بود‪ .‬با این دانسته ها و‬ ‫سختی های راه تالش کردیم در کنار این ویروس‪ ،‬تئاتر را تا جایی که امکان دارد و به ما اجازه داده می شود چراغش‬ ‫را روشن نگه داریم‪ .‬برای همین دوستان ما در اداره کل هنرهای نمایشی چند برنامه را در چند الیه برنامه ریزی کردند‪.‬‬ ‫با این هدف و رویکرد که اگر از طریق الیه نخست نتوانستیم به اهداف مان دست پیدا کنیم از طریق الیه های بعدی‬ ‫برای تحقق اهدافمان گام برداریم‪ .‬به قول معروف تالش کردیم تا «امروز برنامه فردا را مدنظر داشته باشیم!»‪ .‬در مسیر‬ ‫اجرا و روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در تهران و استان هایی که امکان اجرا وجود داشت‪ ،‬براساس همان دستورالعمل ها‪،‬‬ ‫اجراهایمان را با ظرفیت ‪ ۵۰‬درصدی به صحنه بردیم‪ .‬همچنین از ابتدا اعالم کردیم ما اساس کار خود را بر استفاده‬ ‫از فضای مجازی و اینترنت بنا می کنیم تا بتوانیم از این فضا به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم‪ .‬چند برنامه را نیز‬ ‫در این عرصه در دستور کار قرار دادیم‪.‬‬ ‫افتتاح «تلویزیون تئاتر ایران» یکی از برکات برگزاری جشنواره تئاتر فجر بود‬ ‫پس از اینجا پای ســازمان سینمایی برای صدور مجوز پخش اثار تئاتری در فضای مجازی به‬ ‫میدان باز شد؟ حضوری که با حاشیه های ریز و درشتی نیز همراه بود؟‬ ‫اشنا‪ :‬دقیقا! در نخستین گام به سازمان سینمایی اطالع دادیم بنا داریم در کنار اجرای عمومی با ظرفیت محدود (‪۵۰‬‬ ‫درصد سالن ها) از ظرفیت گسترده و نامحدود فضای مجازی برای ارائه اثار هنرمندان تناتر بهره ببریم‪ .‬اینکه نمایش ها‬ ‫ضبط شوند و پس از روند صدور مجوز پخش انها از طریق تلویزیون های تعاملی و پلتفرم های ارائه دهنده چنین‬ ‫خدماتی در فضای مجازی اغاز شود‪ .‬بعد از رسیدن به راه حل‪ ،‬خوشبختانه بالفاصله فضای مجازی و پلتفرم های معتبر‪،‬‬ ‫شناخته شد و دارای مجوز شروع به کار و پخش اثار کردند‪ .‬انصافاً در این مسیر سازمان سینمایی باالترین همکاری‬ ‫را با ما داشت‪ .‬نکته بعد در برداشتن گام های بعدی با طرح این پرسش اغاز شد که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی در این شرایط باید چه اقداماتی را در دستورکار قرار دهد؟ وقتی قرار است فضای مجازی را‬ ‫بستر اصلی کار خود قرار دهیم اتفاقاً باید برنامه مشخصی داشته باشیم‪ .‬دوستان و همکاران ما به مدت سه الی چهار‬ ‫ماه به شکل مداوم و خستگی ناپذیر برای طراحی و راه اندازی «تلویزیون تئاتر ایران» کار کردند و بنا شد ابتدا مدلی‬ ‫را طراحی کنیم که بتواند پاسخگوی کیفی و نه کمی سطح انتظارات جامعه شریف و نجیب هنرمندان تئاترکشور‬ ‫باشد‪ .‬خدا را شاکریم این تلویزیون در استانه برگزاری سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد‪ .‬تمام اثار حاضر در‬ ‫جشنواره سی ونهم تئاتر فجر که در این رویداد به صحنه رفتند از طریق این تلویزیون تعاملی نیز به مخاطبان سراسر‬ ‫کشور ارائه شد‪ .‬شروع فعالیت تلویزیون تئاترایران با جشنواره فجر بود اما ثمره ان در ادامه مسیر حیات تئاتر در خدمت‬ ‫هنرمندان ایران خواهد بود‪.‬‬ ‫حمایت‪ ۳۰‬میلیون تومانی از هنرمندان جهت پخش اثارشان در پلتفرم های مجاز‬ ‫حمایت دیگری که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی طی یک سال اخیر از هنرمندان تئاتر این‬ ‫بود که به شکل رسمی و رسانه ای اعالم کردیم هنرمندانی که به هر دلیلی در ایام شیوع کرونا نتوانستند اثار خود را به‬ ‫صحنه ببرند یا نخواستند اجرای عمومی خود را که به سبب تعطیلی فعالیت های نمایشی مدتی تعطیل شد‪ ،‬در ادامه‬ ‫و با بازگشایی مجدد سالن ها ادامه دهند‪ ،‬می توانیم اثار ان ها را در تلویزیون تئاتر ایران یا هر پلتفرمی که تمایل داشتند‬ ‫تا سقف ‪ ۳۰‬میلیون تومان حمایت کنیم‪ .‬خوشبختانه با اعالم این خبر حمایتی‪ ،‬کارهای زیادی به دستمان رسید و‬ ‫دوستان هم اکنون در حال گفت وگو با کارگردان یا تهیه کننده ‪ ۵۰‬اثری هستند‪ .‬در این شاخه حمایتی به دست ما‬ ‫رسیده است تا بعد از جشنواره فجر این اثار را به مخاطبان ارائه دهیم‪ .‬به بیانی دیگر تالش کردیم از هر فرصتی که در‬ ‫فضای مجازی به ما اجازه می دهد برای همراهی و حمایت از هنرمندان تئاتر استفاده کنیم‪.‬‬ ‫جشنواره تئاتر فجر هدیه شادی‪ ،‬نشاط و فرح از سوی خانواده تئاتر به مردم ایران بود‬ ‫ادارهکلهنرهاینمایشیوزارتفرهنگوارشاداسالمینخستینادارهکلنهادوزارتیفرهنگ‬ ‫بود که از همان روزهای نخســت سال ‪ ۱۳۹۹‬که بحث برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره های‬ ‫فجر در سایه شیوع کرونا مطرح بود‪ ،‬با قدرت اعالم کرد که این رویداد را برگزار خواهد کرد‪ .‬ایا‬ ‫از برگزاری این رویداد به دلیل استقبال کم هنرمندان و حتی مخاطبان به سبب کرونا یا دیگر‬ ‫اسیب های پذیرفتن چنین خطری در حوز برگزاری جشنواره ای معتبر در حد نام فجر در شرایط‬ ‫کروناییترسینداشتید؟‬ ‫اشنا‪ :‬در حوزه برگزاری جشنواره تئاتر فجر ان گونه که اشاره کردید‪ ،‬اداره کل هنرهای نمایشی نخستین اداره کلی‬ ‫بود که اعالم کرد جشنواره تئاتر فجر را تحت هر شرایطی برگزار می کند‪ .‬بیان این مساله نیز در همان گام نخستین‬ ‫اعالم مخالفان و موافقانی داشت‪ .‬البته ما با احترام به نظر مخالفان بر این باور بودیم تاکید بر این نکته مهم که زندگی‬ ‫در شرایط شیوع بحرانی چون ویروس کرونا تعطیل بردار نیست‪ ،‬باید چراغ تئاتر را روشن نگه داریم‪ .‬مساله مهم بعدی‬ ‫این است که اگر ما به عنوان مسئوالن تئاتر کشور می خواهیم به هنرمندان کمک کنیم‪ ،‬باید بهانه هایی را برای کمک‬ ‫به هنرمندان پیدا کنیم‪ .‬این که می گوییم اجرای عمومی و برگزاری رویدادهای هنری به ما اجازه می دهد به هنرمندان‬ ‫کمک کنیم در حقیقت ثمره ان را در برپایی جشنواره تئاتر فجر شاهد هستیم‪ .‬اداره کل هنرهای نمایشی عالوه بر‬ ‫مسافراستانه از پیامی که به جشنواره تئاتر فجر دادید وام می گیرم‪ .‬شما از زمان پذیرش سکان‬ ‫هدایت این رویداد بر این مسئله تاکید کردید که تئاتر و جریان زندگی در بستر تئاتر مانند اصل‬ ‫زندگیعمومیانسان هاتعطیل بردارنیست‪.‬درپیامخودنیزبهایننکتهتاکیدداشتیدتئاترباید‬ ‫زنده بماند تا هنرمندان بتوانند زندگی را به تصویر بکشند‪ .‬در ان روی دیگر سکه پذیرش سکان‬ ‫هدایت این رویداد در سالی که متفاوت ترین شکل برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به دلیل شیوع‬ ‫ویروس کرونا سپری می کنیم با مخاطرات فراوانی همراه بود‪ .‬البته هیچ کس تصور نمی کرد شاهد‬ ‫استقبال گسترده و حضور ‪ ۱۰۷‬اثر نمایشی در این جشنواره باشیم‪ .‬با تمام این اوصاف پذیرش‬ ‫دبیری این جشنواره خواسته خودتان بود یا چون هنرمندی این خطرپذیری را در پذیریش این‬ ‫مهم نداشت شاهد حضور شما در مقام دبیر جشنواره سی ونهم تئاتر فجر هستیم؟‬ ‫مسافراستانه‪ :‬همان طور که اشاره کردید در اغاز چیزی شفاف نبود‪ .‬ولی تالش و نیت ما بر تحقق اجرای این‬ ‫رویداد بود و براساس همان نیت نیز تالش هایمان را برنامه ریزی کردیم تا تئاتر را در چنین شرایطی زنده نگه داریم‪.‬‬ ‫اعتقاد ما بر این امر ناشی از انست که تئاتر جزء الینفک فعالیت های اجتماعی است‪ .‬اگر تمام فعالیت هایی را که شاهد‬ ‫هستیم عموماً برای بقای انسان‪ ،‬کیفیت در زندگی مادی انسان و سالمت جسمی او ضروری بدانیم‪ ،‬هنر در کیفیت‬ ‫زندگی روحی و روانی انسان ها بسیار الزم است‪ .‬در میان تمام هنرها‪ ،‬تئاتر از همه خاص تر و ویژه تر است‪ .‬تئاتر جزء‬ ‫الینفک فعالیت های زندگی بشری است‪ .‬انچه از کیفیت زندگی حاصل می شود در تئاتر انعکاس دارد‪ .‬تئاتر محل تولد‬ ‫اندیشه های نو و محل ارتقاء کیفیت زندگی است‪ .‬بنابراین هنرمندان تئاتر با این رویکرد و تعریف به رغم سختی های‬ ‫بسیار نمی توانستند دست از کار بکشد‪ .‬هرچند با انتشار نخستین خبرها از شیوع ویروس کرونا‪ ،‬شوکی به همه مردم‬ ‫جامعه وارد شد‪ .‬تمام مردم جهان دچار شوکی بزرگ شدند و مدت کوتاهی هم خود را در خانه ها قرنطینه کردند‪ .‬اما‬ ‫ادامه این نوع زندگی واقعاً برای هی چ نهاد اجتماعی میسر نبود‪ .‬هر کدام از مشاغل یا فعالیت ها دنبال راهکاری بودند‬ ‫برای انکه در کنار کرونا بتوانند به حیات خود ادامه دهند‪ .‬حتی وقتی اجازه بازگشایی تاالرها و سالن های تئاتری وجود‬ ‫نداشت‪ ،‬هنرمندان این عرصه تمرینات خود‪ ،‬جلسات و هم فکری های خود را کنار نگذاشتند‪ .‬چون یکی از راه هایی‬ ‫که تئاتر بر اساس ان شکل می گیرد گفت وگوست‪ .‬تئاتر بر مبنای دیالوگ افریده و بر مبنای دیالوگ اجرا می شود‪.‬‬ ‫پس اگر در اغاز بین هنرمندان دیالوگی وضع نشود شاید هنری شکل نگیرد‪ .‬این بحث همچنان بین محافل تئاتری‬ ‫وجود داشت و به جز تعداد کمی که شاید بنا به دالیل متعدد این امکان را نتوانستند برای خود ایجاد کنند‪ ،‬ولی بقیه‬ ‫هنرمندان ما در تهران و در همه استان های کشور دنبال ان بودند که کارهایی را تولید کنند‪ .‬ایده ها و فکرهایی را‬ ‫به اجرا تبدیل کنند‪ .‬برای هنرشان و توانمندی هاشان برنامه ریزی کنند و منتظر ارائه این اثار به مردم باشند چرا که‬ ‫همه ایمان داشتند که در نهایت این فرصت فراهم خواهد شد‪ .‬وقتی فعالیت تئاتر و سالن های نمایشی در تیر ‪۱۳۹۹‬‬ ‫با اجازه نسبی روبرو شد‪ ،‬اولین کسی بودم که نمایشم را (برگشتن) به صحنه بردم‪ .‬تئاتری که سال پیش ان را در‬ ‫تئاترشهر اجرا کرده بودم و برای اجرای مجدد ان پیشگام شدم‪ .‬گروه نمایش برگشتن این تقاضا را از من داشت‪.‬‬ ‫یعنی گروه یکپارچه به دنبال این بود که از هر فرصتی برای اجرا استفاده شود و به نوعی اغازگر اجرا در جریان کرونا‬ ‫بود‪ .‬همه ما این ترس را در اغاز داشتیم که شاید تماشاگر در سالن حضور پیدا نکند‪ .‬یا اگر بیاید خدای نکرده ازنظر‬ ‫سالمت جسم به مخاطره نیفتد؟ اما تمام امور برنامه ریزی شد و حاصل ان تجربه شگفتی بود‪ .‬همچنین بعد از ما ‪۳‬‬ ‫سالن تئاترشهر و برخی نماشاخاه های خصوصی نیز فعالیت خود را اغاز کردند‪ .‬این روند ادامه داشت تا با موج دوم و‬ ‫گسترش کرونا مواجه شدیم‪.‬‬ ‫تئاتر در بحران ها ناجی بشر بوده است‬ ‫وقوعچنیناستقبالیازسویهنرمندانبرایحضوردرجشنوارهتئاترفجربازتابدهندههمان‬ ‫نکته بنیادین هنر نیست که هنرمندان در شرایط بحرانی جوامع نمی توانند بی تفاوت‪ ،‬ساکت و‬ ‫در انزوا باشند؟‬ ‫مسافراستانه‪ :‬دقیقا‪ .‬با اشاره به سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر می توان با قدرت گفت که این اقبال به معنای ان‬ ‫نیست که تمام ظرفیت فعال تئاتر کشورمان همین ‪ ۱۰۷‬اثری است که در جشنواره سی ونهم تئاتر فجر شاهدش‬ ‫بودیم‪ .‬تئاتر در سراسر ایران با باالترین ظرفیت خود زنده و درحال فعالیت است‪ .‬اگر اثار بیشتری در جشنواره حضور‬ ‫پیدا نکرده به معنای ان نیست که کارهای متقاضی اثار کم ارزشی بودند‪ .‬خیر‪ .‬به هیچ عنوان اینگونه نبوده و نیست‪.‬‬ ‫عمده ان اثار کارهایی هستند که هنوز هم در شرایطی که امکان اجرا پیدا کنند می توانند تاثیرگذار باشند‪ .‬خلق این‬ ‫تعداد اثر توسط خیل هنرمندان فعالیتی است که واقعاً اگر برای ان برنامه ریزی وجود نداشت و جشنواره ای شکل‬ ‫نمی گرفت شاید حضور و ظهور این ها بازهم به تعویق می افتاد‪ .‬منتظر ماندن برای انکه شرایط خوب شود برای هیچ‬ ‫شغلی تصمیم درستی نیست‪ .‬به ویژه برای هنرمند‪ .‬هنرمندان همیشه روی صحنه فعال‪ ،‬روبروی مردم و برای مردم‬ ‫کار کردند‪ .‬با شیوع کرونا نمی توانستند در گوشه ای بنشینند و ببینند چه زمانی شرایط درست می شود تا بتوانند در‬ ‫ان شرایط بار دیگر بازگردند‪ .‬تاریخ نشان داده است همیشه هنر در سخت ترین شرایط به کمک مردم امده است‪.‬‬ ‫شما اگر نگاهی گذرا به تاریخ کنید بزنگاه های متعددی را می بینید که هنرمند در ان بزنگاه های خطرناک تن به خطر‬ ‫سپرده برای انکه حال جامعه را خوب کند‪ .‬مث ً‬ ‫ال در دوره ای که شیوع طاعون را در دنیا و کشور خود شاهد بودیم‪.‬‬ ‫چنان وحشتی بر زندگی حکم فرما شده بود که یاس و ناامیدی بسیاری با خود به همراه داشت‪ .‬در اِن شرایط هنر بود‬ ‫که با امدن به میدان سعی کرد تالش کرد روحیه مردم را ارتقا ببخشد‪.‬‬ ‫با صدای بلند می گویم تئاتر تعطیل نیست‬ ‫طی همین یک ســالی که از شیوع و جریان های منفی کرونا در جهان می گذرد‪ ،‬بارها گفته و‬ ‫شنیدهشدهکهاغلبشاخه هایهنرهاینمایشیازجملهتئاترتعطیلهستند؟‬ ‫بله در همه دنیا شاهد وقوع اتفاق های متعددی هستیم‪ .‬با شما موافقم گفته و شنیده می شود که برخی می گویند که‬ ‫همه جای دنیا تئاتر تعطیل است‪ .‬درحالی که من به ضرس قاطع این نکته را با صدای بلند می گویم که به هیچ وجه‬ ‫این گونه نیست‪ .‬خیلی از کشورها‪ ،‬این اجازه را ندادند‪ .‬یا شرایط وضعیت معیشتی نیاز به این امر را برای ان ها ایجاد‬ ‫می کرد که چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و خیلی مسائل دیگر‪ ...‬اما در بسیاری کشورها شاهد هستیم به رغم رفاه‬ ‫ی هنوز دنبال این هستند که کاری کنیم‪ .‬نمی توانیم در منزل بنشینیم حقوق بگیریم‬ ‫نسبی و نهایت حقوق اجتماع ‬ ‫و شاهد استمرار وضعیت تعطیلی تئاتر در کشورمان باشیم‪ .‬ما نسبه به جامعه و نسبت به مردم متعهدیم و می بایست‬ ‫در صحنه حضور داشته باشیم‪.‬‬ ‫اصرارهنرمندانبرایاجرایتئاترفقطبحثمعیشتنیست!‬ ‫با این صحبت ها‪ ،‬با دوگانه نیاز مالی و تعهد اجتماعی مواجه نمی شویم‪ .‬باالخره اصرار تئاتری ها‬ ‫بر ادامه فعالیت شان به سبب تعهد اجتماعی و مردمی انها برای جریان سازی و اثربخشی تئاتر‬ ‫در ارتقای سطح روحیه جامعه است یا گره خوردن معیشت انها با استمرار فعالیت شان در حوزه‬ ‫تولید و اجرای اثار نمایشی؟‬ ‫مسافراستانه‪ :‬باید به همان دیدی که پیشتر توضیح دادم‪ ،‬اصرار هنرمندان برای حضور در صحنه‪ ،‬تولید و اجرای‬ ‫عمومی اثار را مورد مداقه قراردهیم‪ .‬این قدر بحث معیشت‪ ،‬سختی های معیشت و سختی ها و تنگناهای مالی مسائل‬ ‫زندگی شده که همه فکر می کنند هنرمندان تئاتر فقط به خاطر بحث معیشتی است که می خواهند در صحنه حضور‬ ‫داشته باشند و کار کنند‪ .‬قطعاً این گونه نیست‪ .‬بله قبول دارم و همه با ان موافقند بحث معیشتی‪ ،‬بحث بسیار مهمی‬ ‫است؛ اما واقعیت انست که هنرمند بدون جامعه احساس بودنش زیر سوال می رود‪ .‬بنابر همین مجموعه فکرها بوده‬ ‫که حضور و برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به امری ضروری بدل می کند‪ .‬خدا را شکر بعداز انکه این اتفاق افتاد و‬ ‫کارها پیش رفت‪ ،‬هرچه به جلو گام برداشتیم‪ ،‬هر چه ارتباط بیشتری با هنرمندان برقرار کردیم‪ ،‬احساس امیدواری‬ ‫بیشتری برای برگزاری رویداد تئاتر فجر نصیب مان شد‪ .‬همراهی هنرمندان در سراسر کشور باعث شد مطمئن تر برای‬ ‫برگزاری این رویداد گام برداریم و سعی کنیم بدون توجه به شرایط سخت بیرونی و گویی در دوران ایده ال از نظر‬ ‫سالمت اجتماعی‪ ،‬نبود چنین بحران و ویروسی در حال حاضر زندگی می کنیم‪ .‬با این روحیه تمامی همکاران من هر‬ ‫روز سرکار خود حاضر شدند‪ .‬ساعت کاری نیز نمی شناختند‪ .‬ارتباطاتشان را با هنرمندان سراسر کشور به شکل مستمر‬ ‫برگزار کردند و حاصل ان شد که ما در این جشنواره همان طور که اشاره کردید ‪ ۱۰۷‬کار پذیرفته داشته باشیم‪ .‬بیش‬ ‫از ‪ ۷۰۰‬نمایش‪ ،‬متقاضی حضور در این دوره جشنواره بودند که امکانات‪ ،‬ظرفیت و شرایط میزبانی به سبب رعایت‬ ‫شیوه نامه های بهداشتی اجازه میزبانی بیشتر به ما نمی داد‪ .‬امیدوارم با مساعد شدن شرایط همه این اثار بتوانند در‬ ‫معرض دید عالقه مندان تئاتر سراسر کشور قرار گیرند‪.‬‬ صفحه 2 ‫فهرست نهایی نامزدهای «فیلم فجر ‪»۳۹‬‬ ‫پیش تازی «بی همه چیز» و «یدو»‬ ‫نشســت اعالم نامزدهای ســی و نهمین جشــنواره‬ ‫فیلم فجر با حضور ســید محمدمهدی طباطبایی نژاد‬ ‫دبیر و مســعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد‬ ‫شــامگاه ‪ ۱۹‬بهمن ماه در برج میالد برگزار شــد‪ .‬در‬ ‫ابتدای این نشست مســعود نجفی گفت‪ :‬امسال سال‬ ‫متفاوت و ویژه ای داشــتیم به همه خســته نباشید‬ ‫می گویم‪ .‬از همه کاستی ها که به سبب شرایط تحمیل‬ ‫شــد پوزش می خواهم‪ .‬به روال چند سال گذشته در‬ ‫اخرین نشست جشنواره اعالم نامزدهای جشنواره را‬ ‫داریم‪ .‬نامزدهای بهترین فیلم فردا و پس فردا بازپخش‬ ‫می شوند‪ .‬از مجریان نشست های رسانه ای امسال هم‬ ‫تشکر می کنم به گفته نجفی ایین اختتامیه این دوره‬ ‫از جشــنواره روز ‪ ۲۲‬بهمن ساعت ‪ ۱۸‬برگزار می شود‪.‬‬ ‫این برنامه به صورت زنده و به طریقی که نشســت ها‬ ‫در این چند روز پخش شــدند‪ ،‬پخش می شــود‪ .‬این‬ ‫مراســم محدود خواهد بود و برگزیدگان و نامزدها در‬ ‫ســالن حضور خواهند داشت‪ .‬نامزدهای سی و نهمین‬ ‫جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است‪:‬‬ ‫نامزدهای بهترین جلوه های بصری‬ ‫‪ -۱‬محمد برادران برای فیلم منصور‬ ‫‪ -۲‬جواد مطوری برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۳‬فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق‬ ‫نامزدهای بهترین جلوه های ویژه میدانی‬ ‫‪ -۱‬ارش اقابیگ برای فیلم روشن‬ ‫‪ -۲‬ایمان کرمیان برای فیلم تک تیرانداز‬ ‫‪ -۳‬ایمان کرمیان برای فیلم یدو‬ ‫نامزدهای بهترین چهره پردازی‬ ‫‪ -۱‬ایمان امیدواری برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۲‬شهرام خلج برای فیلم شیشلیک‬ ‫‪ -۳‬رکسانا صفوی برای فیلم ستاره بازی‬ ‫‪ -۴‬عباس عباسی برای فیلم یدو‬ ‫نامزدهای بهترین طراحی لباس‬ ‫‪ -۱‬بهزاد جعفری طادی و محمدحســین کرمــی برای فیلم‬ ‫شیشلیک‬ ‫‪ -۲‬بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت‬ ‫‪ -۳‬مارال جیرانی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۴‬محمدحسین کرمی برای فیلم زاالوا‬ ‫نامزدهای بهترین طراحی صحنه‬ ‫‪ -۱‬بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت‬ ‫‪ -۲‬سهیل دانش اشراقی برای فیلم های روزی روزگاری ابادان‬ ‫و روشن‬ ‫‪ -۳‬محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۴‬ایدین ظریف برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۵‬امیرحسین قدسی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین صدابردار‬ ‫‪ -۱‬طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۲‬رشید دانشمند برای فیلم های زاالوا و یدو‬ ‫‪ -۳‬هادی ساعد محکم برای فیلم شیشلیک‬ ‫‪ -۴‬شهرام متولی باشی برای فیلم تک تیرانداز‬ ‫‪ -۵‬امین میرشکاری برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین صداگذار‬ ‫‪ -۱‬حسین ابوالصدق برای فیلم تک تیرانداز‬ ‫‪ -۲‬بهمن بنی اردالن برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۳‬علیرضا علویان برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۴‬امیرحسین قاسمی برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۵‬امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی‬ ‫‪ -۶‬امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو‬ ‫نامزدهای بهترین موسیقی متن‬ ‫‪ -۱‬پیام ازادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا‬ ‫‪ -۲‬بامداد افشار برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۳‬علیرضا افکاری برای فیلم تی تی‬ ‫‪ -۴‬حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۵‬فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت‬ ‫نامزدهای بهترین تدوین‬ ‫‪ -۱‬عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۲‬عماد خدابخش برای فیلم گیج گاه‬ ‫‪ -۳‬سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت‬ ‫‪ -۴‬میثم موالیی برای فیلم یدو‬ ‫نامزدهای بهترین فیلمبرداری‬ ‫‪ -۱‬محمد رسولی برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۲‬مسعود سالمی برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۳‬فرشاد محمدی برای فیلم تی تی‬ ‫‪ -۴‬مرتضی نجفی برای فیلم های روشن و یدو‬ ‫‪ -۵‬مرتضی هدایی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد‬ ‫‪ -۱‬عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان‬ ‫‪ -۲‬پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک‬ ‫‪ -۳‬پوریا رحیمی سام برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۴‬وحید رهبانی برای فیلم مصلحت‬ ‫‪ -۵‬پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین نقش مکمل زن‬ ‫‪ -۱‬ازیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی‬ ‫‪ -۲‬الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۳‬گالره عباسی برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۴‬گیتی معینی برای فیلم ابلق‬ ‫نامزدهای بهترین نقش اول مرد‬ ‫‪ -۱‬پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫‪ -۲‬نوید پورفرج برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۳‬محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۴‬میالد صویلوی برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۵‬رضا عطاران برای فیلم روشن‬ ‫‪ -۶‬امیر نوروزی برای فیلم مامان‬ ‫نامزدهای بهترین نقش اول زن‬ ‫‪ -۱‬رویا افشار برای فیلم مامان‬ ‫‪ -۲‬ستاره پسیانی برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۳‬الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا‬ ‫‪ -۴‬ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی‬ ‫‪ -۵‬الناز شاکردوست برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۶‬نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت‬ ‫نامزدهای بهترین فیلمنامه‬ ‫‪ -۱‬ارسالن امیری‪ ،‬ایدا پناهنده‪ ،‬تهمینه بهرام برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۲‬ارش انیسی برای فیلم مامان‬ ‫‪ -۳‬ایدا پناهنده‪ ،‬ارسالن امیری برای فیلم تی تی‬ ‫نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی‬ ‫‪ -۱‬حمیدرضا اذرنگ برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۲‬مهدی جعفری‪ ،‬مهین عباس زاده برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۳‬محسن قرایی‪ ،‬محمد داودی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین کارگردانی‬ ‫‪ -۱‬نرگس ابیار برای فیلم ابلق‬ ‫‪ -۲‬ارسالن امیری برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۳‬مهدی جعفری برای فیلم یدو‬ ‫‪ -۴‬محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز‬ ‫نامزدهای بهترین فیلم‬ ‫‪ -۱‬ابلق به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی‬ ‫‪ -۲‬بی همه چیز به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی‬ ‫‪ -۳‬زاالوا به تهیه کنندگی روح اله برادری و سمیرا برادری‬ ‫‪ -۴‬یدو به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح‬ ‫نامزدهای کارگردان اول‬ ‫‪ -۱‬حمیدرضا اذرنگ برای فیلم روزی روزگاری ابادان‬ ‫‪ -۲‬ارسالن امیری برای فیلم زاالوا‬ ‫‪ -۳‬ارش انیسی برای فیلم مامان‬ ‫‪ -۴‬عادل تبریزی برای فیلم گیج گاه‬ ‫‪ -۵‬حسین دارابی برای فیلم مصلحت‬ ‫‪ -۶‬سیاوش سرمدی برای فیلم منصور‬ ‫الهام شفیعی بازیگر فیلم «روزی روزگاری ابادان» و نامزد سیمرغ بلورین نقش مکمل زن در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫در «بازیگری» خودم را پیدا می کنم‬ ‫عباسعلیاسکتی‬ ‫الهام شفیعی‪ ،‬متولد شش تیر هزار و سیصد و هفتاد و یک‪،‬‬ ‫اصفهان‪ ،‬لیســانس مدیریت گردشگری و فوق لیسانس‬ ‫کارگردانی‪ ،‬از سال نود و چهار به صورت جدی وارد دنیای‬ ‫بازیگری شده و تا امروز اهسته اهسته به سمت موفقیت‬ ‫های بیشتر گام برداشــته است‪ ،‬با الهام شفیعی از پشت‬ ‫صحنه دنیای تصویر تا نامزدی دریافت سیمرغ جشنواره‬ ‫فجر گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم‪.‬‬ ‫روزی روزگاری ابادان چه حرفی برای گفتن دارد؟‬ ‫«روزی روزگاری ابــادان» از زندگی حرف مــی زند‪ ،‬از زندگی و‬ ‫ادمهایی که جز عشــق و ارزو در سر ندارند اما در نهایت ناباوری‬ ‫اتفاق تلخی چون جنگ تمام امیدها و بودن ها را نابود می کند‪.‬‬ ‫این فیلم چگونه به شما پیشنهاد شد؟‬ ‫مثل همه کارهایی که وجود دارد در این فیلم کســی که در ابتدا‬ ‫دستیاری اقای اذرنگ را به عهده داشتند من را به ایشان پیشنهاد‬ ‫کردند‪ ،‬ایشــان با من تماس گرفتند و من برای مصاحبه به دفتر‬ ‫ایشــان رفتم‪ ،‬اقای اذرنگ را دیدم و گپ و گفتی زدیم و فکر می‬ ‫کنم به ذهنیت ایشان نزدیک بودم‪ ،‬در مورد فیلمنامه گپ زدیم و‬ ‫خدا را شکر برای این کار انتخاب شدم‪.‬‬ ‫همکاری با اقای اذرنگ چگونه تجربه ای بود؟‬ ‫خیلی تجربه لذت بخشی بود چون ایشان خودشان تئاتری هستند‬ ‫و از مسیری امده اند که برای من اشنا بود‪ ،‬می دانستم چه روزهایی‬ ‫را گذرانده اند و این برای من قوت قلب بود‪ ،‬نوع دیالوگ ها و فضایی‬ ‫که با هم داشــتیم به شکلی بود که انگار از یک خانواده هستیم‪،‬‬ ‫ایشان استاد من هستند ولی جنس حرفهای ما و چیزی که به ان‬ ‫فکر می کردیم مشــترک بود و این خیلی کار را برای من راحتتر‬ ‫می کرد‪.‬‬ ‫و همبازی شدن با خانم سیمین معتمد اریا؟‬ ‫تا امروز همبازی شدن با خانم معتمد اریا بزرگترین شانس من بوده‬ ‫است‪ ،‬اینقدر که از ایشان یاد گرفته ام و اینقدر که صبورانه اجازه‬ ‫داده اند اتفاقاتی رقم بخورد‪ ،‬با حضور ایشان در انجا ارامش برای‬ ‫مــن مهیا بود و همه چیز خیلی روان و خوب پیش می رفت‪ ،‬هر‬ ‫جا الزم بود به من کمک می کردند و خیلی هوای من را داشتند و‬ ‫بیش از هر چیزی از ایشان اخالق حرفه ای را یاد گرفتم‪ ،‬عالوه بر‬ ‫ان بازیگری درخشانی که دارند و می شود از ایشان اموخت‪.‬‬ ‫فکر می کنید با این فیلم تا چه میزان دیده شوید؟‬ ‫ســعی کرده ام تا جایی که می توانم این کاراکتر را زندگی کنم و‬ ‫خودم را به اقای اذرنگ و فضای فیلمنامه بسپارم‪ ،‬امیدوارم نتیجه‬ ‫مثبتی داشته باشد‪ ،‬من به دوردست نگاه می کنم و رویاهای زیادی‬ ‫دارم ولی نمی دانم که چه پیش خواهد امد‪ ،‬سعی می کنم تمام‬ ‫توان خودم را برای هر روز بهتر شدن بگذارم‪.‬‬ ‫نامزد دریافت جایزه سیمرغ شده اید‪ ،‬ان را به دست‬ ‫خواهید اورد؟‬ ‫فکر می کنم سیمرغ جشنواره رویای هر بازیگری در کشور ما باشد‪،‬‬ ‫چون دلخوشی و یک شور مضاعف برای ما و حرفه ما دارد‪ ،‬امیدوارم‬ ‫روزی لیاقت و شانس این شور شیرین را داشته باشم‪.‬‬ ‫برگزاری جشــنواره در این شریاط کرونا را چگونه‬ ‫دیدید؟‬ ‫نمی توانم بگویم خطرناک نیست ولی می توانم بگویم ما همه ادمها‬ ‫در همه مشــاغل زنده هستیم و داریم زندگی می کنیم‪ ،‬االن این‬ ‫پدیده ای که با ان مواجه شده ایم ناخوداگاه برای ما عادی تر شده‬ ‫است چون مدتی از زیست ما با ان می گذرد‪ ،‬داریم با ان زندگی می‬ ‫کنیم و این بی انصافی است اگر تنها بخواهیم یک حرفه را تعطیل‬ ‫کنیم‪ ،‬باید با رعایت تمام پروتکل ها و اطالعاتی که هر روز به دست‬ ‫مــی اوریم در کنار ان زندگی کنیم و فکر می کنم با رعایت همه‬ ‫نکات برگزاری جشنواره و هر کار و شغل و اتفاقی امکان پذیر باشد‪.‬‬ ‫سوال اول را اخر می پرسم‪ ،‬چرا از اینهمه فعالیت‬ ‫هنری بازیگری را انتخاب کرده اید؟‬ ‫هر ادمی در یک حرفه و یک شکل از زندگی و شغل خودش را پیدا‬ ‫می کند‪ ،‬برای من بازیگری عالوه بر همه ان چالش هایی که دارد‬ ‫هنری بود که در مسیر ان قرار گرفتم و دیدم که چقدر این حرفه‬ ‫و هنر من را با خودم اشناتر می کند‪ ،‬نقطه ای بود که من در ان‬ ‫حالم بهتر بود و می توانستم حال بهتری را به اطرافیانم انتقال بدهم‬ ‫چــون انگار من در بازیگری خودم را بهتر پیدا می کنم‪ ،‬امیدوارم‬ ‫که بتوانم این مســیر را موفق و تاثیرگذار طی کنم و روزی شبیه‬ ‫الگوهای زندگی ام باشم‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 21‬بهمن ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1388‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫یادداشت‬ ‫نگاهی به فیلم «تی تی»‬ ‫فیلمی از هر نظر متوسط‬ ‫افشین علیار‬ ‫بعد از ناهید و اسرافیل تی تی سومین فیلم ایدا پناهنده به ظاهر فیلم‬ ‫خوب و بی نقص و انسانی می رسد اما وقتی در جزییات ریز می شویم‬ ‫درک می کنیم که تی تی هم مانند فیلم اسرافیل مشکل چند پارگی‬ ‫دارد‪ ،‬اساسا مشکل اصلی تی تی در پرداخت و شخصیت پردازی ست‬ ‫پناهنده در اجرا کوشیده که حفره های فیلمش را پر کند به همین‬ ‫جهت در سراســر فیلم قاب های کارت پستالی می بینیم یا بیشتر‬ ‫نماها اکستریم النگ شات است همین موضوع باعث شده مخاطب‬ ‫نتواند با شــخصیت ها ارتباط الزم را برقرار کند که البته شخصیت‬ ‫ها هم به درستی معرفی نمی شود و معتقدم به شدت جریان قصه‬ ‫و ایجاد موقعیت های لحظــه ای برای کارگردان مورد اهمیت بوده‬ ‫بنابراین چیزی که به نظر می رسد عدم انسجام در تمهیداتی ست که‬ ‫فیلمساز برای کاراکترهایش تدارک دیده و این همان تعلیقی ست که‬ ‫مخاطب را ازار می دهد به همین جهت وجود گیلدا زن سابق ابراهیم‬ ‫در فیلم کارکردی ندارد که اگر او نبود چه بسا که ریتم اثر دچار افت‬ ‫های شدید نمی شد‪ ،‬ابراهیم درست معرفی نمی شود فیزیکدان است‬ ‫و استاد دانشگاه اما او نمی تواند فراتر از یک تیپ باشد چرا که معرفی‬ ‫الزم برای او شکل نمی گیرد که اساسا چرخه درام با حرفه او شکل‬ ‫می گیرد اما اگر ابراهیم در سکانس اول در محیط دانشگاه دیده می‬ ‫شد و بعد بیمارستان این در شکل گیری او نقش بسزایی می توانست‬ ‫داشــته باشد ابراهیم به واسطه شغلش انســان جدی است و زن و‬ ‫زندگی برایش مهم نیست معرفی می شود‪ ،‬اساسا او در بعضی از نماها‬ ‫مثل زمانی که پسر خاله اش با او درباره تصمیمش برای ازدواج با گیلدا‬ ‫حرف می زند یا اینکه چند نما او را با عصا در خیابان ها می بینیم‬ ‫شکل فلک زده ای از یک انسان است نه نخبه‪ ،‬به عقب تر برگردیم‬ ‫بستری شدن ابراهیم در بیمارستان جز معرفی تی تی تا پایان چه‬ ‫کارکردی دارد؟ اساسا این معرفی می توانست هر جایی شکل بگیرد‪،‬‬ ‫ابراهیم تومور دارد در بیمارستان هم که کار ویژه ای برای او نمی کنند‬ ‫چطور این بیماری فراموش می شود وقتی می توانست در سکانس‬ ‫های اخر شکل دیگری برای ابراهیم داشته باشد؟ از زمانی که امیر‬ ‫ساسان وارد می شود فیلم دچار افت های بسیار می شود او هم درست‬ ‫پرداخت نمی شود یعنی نمی دانیم او بی غیرت یا عاشق است تی تی‬ ‫را دوست دارد یا نه! پارادوکس شدید از همین مقطع به بعد اغاز می‬ ‫شود و اینکه نمی توانیم امیرساسان را درک کنیم به همین جهت‬ ‫حرف های او درباره تی تی هم نمی تواند چندان باور کردنی باشد‪ ،‬در‬ ‫ادامه هم رابطه ابراهیم با تی تی در هاله ای از ابهام می ماند و فیلمساز‬ ‫جسارت پرداخت صریح و بی پرده را ندارد به همین دلیل در بعضی‬ ‫از سکانس ها بی منطق ت ِم اثر از ملودرام به رمانتیک تغییر می کند‬ ‫مثل رفتن تی تی به خانه ابراهیم که بعدش ان حادثه شکل می گیرد‬ ‫‪ ،‬درگیری عاطفی در جریان است فارغ از پرداخت اصولی که مخاطب‬ ‫را تحت تاثیر قرار بدهد خو ِد فیلمساز نمی خواهد مخاطبش را داخل‬ ‫فیلم بیاورد بنابراین لکنت و انحراف مسیر در قصه احساس می شود‪،‬‬ ‫تی تی فیلم انسانی و عاطفی نیست بشدت تحت تاثیر نگرش های‬ ‫فمینیستی ست اما مسئله فیلمسازش نیست‪ ،‬بلکه تی تی در بیشتر‬ ‫جاهای فیلم به یک اثر ضد زن تبدیل می شود و زن برای پناهنده‬ ‫تبدیل به موجودی بارور و عقب افتاده شبیه می شود پایانبدی هم در‬ ‫یک نمای اکستریم النگ شات کارت پستالی شکل می گیرد ابراهیم‬ ‫در قاب اســت و تی تی از همان قاب خارج می شود و یک تنهایی‬ ‫شکل می گیرد که اساسا ربطی به قهرمان سازی ندارد چون ابراهیم‬ ‫مشــخصه های قهرمان بودن را ندارد چون کاری برای کسی نکرده‬ ‫اســت او حتی دخترش را هم به مادرش می ســپارد‪ .‬تی تی از هر‬ ‫لحاظ فیلم متوسطی ست که نمی تواند حرف خودش را بزند پناهنده‬ ‫همچنان نتوانسته از فیلم کوتاه فاصله بگیرد او در پرداخت و روایت‬ ‫همچنان تحت تاثیر فضای فیلم کوتاه می باشد او به دنبال سینمای‬ ‫شاعرانه و عاشقانه است که در این فیلم جواب نداده‪ ،‬لهجه به بازی الناز‬ ‫شاکردوست اضافه شده فقط به همین جهت بازی اش به چشم می‬ ‫اید هوتن شکیبا همان نقش های گذشته اش است و ضعیف ترین‬ ‫بازی او که دیگر کنار هم قرار گرفتن شکیبا و شاکردوست جواب نمی‬ ‫دهد بازی پیروزفر مثل همیشه اش می باشد در حد وسط گیر افتاده‬ ‫و این برای ضعف های متن می باشد او یک غریبه است در ان منطقه‬ ‫جغرافیایی با اینکه گاهی با لهجه حرف می زند اما منطقی به نظر نمی‬ ‫رسد‪ .‬قصه تی تی در شمال ایران روایت می شود اما در شهرستان هم‬ ‫بی بندباری و ابتذال اخالقی از هر نوعش دیده می شود‪.‬‬ صفحه 3 ‫گفتگو «هنرمند» با «منصور صلواتی» کارگردان نمایش «راحله»‬ ‫هنر نوعی زیست و تجربه است‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1388‬سه شنبه‪ 21‬بهمن ماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫رضا پورزارعی‬ ‫منصور صلواتی متولد ‪ ۱۳۶۴‬و اهل تهران اســت وی داری مدرک‬ ‫کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و تا کنون چندین داستان‬ ‫کوتاه و بلند نیز نوشته است صلواتی تجربه ی سال ها سرویراستاری‬ ‫در مطبوعــات را دارد و تا کنون نمایش هــای البراتوار‪ ،‬تقدیم به‬ ‫ایتالوکالوینو‪ ،‬حجم غلیظ و ازمایشگاه متروک را اجرا کرده است‪.‬‬ ‫به بهانه اجرای نمایش راحله در سالن مهرگان ساعت ‪ ۱۸:۴۵‬با او به‬ ‫گفتگونشستیم‪.‬‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪12:00‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:13‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:37‬‬ ‫‪07:07‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫از روند تمرینات و اجرا در دوران کرونا بگویید؟‬ ‫جواب‪ :‬به دلیل شــرایط پیش امده ی کرونا امســال هیچ قصدی برای اجرا‬ ‫نداشتم‪ ،‬اما وقتی در تیرماه سالن های تاتر باز شد و بعضی از دوستان سالن دار‬ ‫تماس گرفتند و برای اجرا دعوتم کردند‪ ،‬تصمیم گرفتم یک اجرا در سال ‪۹۹‬‬ ‫داشته باشم و روندی که در این سال ها طی کردم متوقف نشود‪ .‬البته شرایط‬ ‫سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتیم‪ .‬بیش از ‪ ۴‬ماه تمرین با ماسک‬ ‫و در بعضی تمرین ها به خاطر تداوم حسی بدون ماسک تمرین کردیم و هر‬ ‫خطری را به جان خریدیم تا اثری قابل را به مخاطب ارائه دهیم‪.‬‬ ‫از ایده ی شــکل گیری نمایش نامه و این که متن چطور به‬ ‫مرحله یاجرارسیدبگویید؟‬ ‫طرح یک نمایشــنامه چند سالی بود که در ذهنم شکل گرفته بود‪ .‬متن از‬ ‫ایده ی لوکیشن نمایش که یک مطب روان پزشک است شکل گرفت‪ .‬بعد از‬ ‫شخصیت روان پزشک باقی شخصیت ها شکل گرفتند‪ .‬از ان جا که همیشه در‬ ‫نمایشنامه نویسی سعی داشتم جهان مختصبههماننمایش را ایجادکنم‪ ،‬در‬ ‫روایت از سبک غیرخطی که مورد پسندم است استفاده کردم‪ .‬اصولن سعی ام‬ ‫بر این بوده که بتوانم روایت خاص همان نمایش را به مخاطب ارائه دهم‪.‬‬ ‫چرا مطب روان پزشک را به عنوان محل اتفاقات دراماتیک‬ ‫نمایش تانانتخابکردید؟‬ ‫این نمایش برایم دیدگاهی روان شناختی و جامعه شناختی دارد‪ .‬قصدم این‬ ‫تسنیم‬ ‫پندبزرگان‬ ‫بود که تاثیری را که اتفاقات ذهن منفی بر بنیان خانواده و رابطه در جامعه‬ ‫می گذارد‪ ،‬نشــان دهم‪ .‬در این نمایش بــا دو خانواده از دو فرهنگ متفاوت‬ ‫روبه رو هستیم که برای درمان و مشاوره پیش روان پزشک امده اند‪ .‬در قسمت‬ ‫اول که با خانواده ای خرده بورژوا طرف هستیم‪ ،‬خشونت موجود در بی حسی‪،‬‬ ‫به صورت النگ شات و از نمای دور نشان داده می شود و با فاصله خانواده ی‬ ‫اول را می بینیم و وارد الیه های درونی شان نمی شویم‪ ،‬اما در قسمت دوم که‬ ‫با خانواده ای متوسط طرف هستیم‪ ،‬نمایش این خشونت را از زاویه ی کلوزاپ‬ ‫می بینیم و به ذهن و درون کاراکترها نزدیک تر می شویم‪ ،‬اما در هر دو قسمت‬ ‫با خشونت پنهان و اشکاری مواجه هستیم که جایگزین عاطفه ی ادم ها و‬ ‫روابط عاطفی شان شده است‪.‬‬ ‫از نظر سبک اجرایی این دوگانگی را چطور نشان دادید؟‬ ‫از نظر من نمایش ابزورد با عینک انتقادی و گروتسک به اتفاقات می نگرد‪ .‬بر‬ ‫همین مبنا برای نشان دادن این تمسخر سعی کردم از دو سبک اجرایی ابزورد‬ ‫بهره ببرم‪ .‬در قسمت اول با تاترمعناباخته ای مواجه هستیم که خودم ان را‬ ‫ابزورد ساکن یا ابزورد ناتورالیستی می دانم که با الیه های حسی که به بیرون‬ ‫منتقل شده درگیر می شویم‪ ،‬اما در قسمت دوم به این دلیل که باید وارد درون‬ ‫کاراکترها می شــدیم‪ ،‬از سبک ابزوردی استفاده کردم که خودم ان را ابزورد‬ ‫واقع گرا می دانم‪ .‬البته یکی از شخصیت ها که منشی این مطب است‪ ،‬در حالتی‬ ‫بین این دو فضا قرار می گیرد و به نوعی وظیفه ی شکستن فضا و ارتباط این‬ ‫دو سبک از لحاظ اجرایی دارد‪.‬‬ ‫چه دلیلی برای اجرای این سبک که در ایران کمتر کسی با ان‬ ‫مواجه شده است‪ ،‬رفته اید؟‬ ‫عالقه به نمایش ابزورد از دوران دانشجویی در من شکل گرفت‪ ،‬زمانی که با‬ ‫نمایشنامه های ساموئل بکت و اوژن یونسکو اشنا شدم‪ .‬موضوع پایان نامه های‬ ‫کارشناسی و کارشناسی ارشدم هم نمایش ابزورد و به ویژه ساموئل بکت بود‪.‬‬ ‫سال هاست در این مسیر تحقیق می کنم و به گمانم سبکی که با این روزهای‬ ‫جامعه ی ما قرابت دارد‪ ،‬همین سبک و همین گم گشتگی و مسخ شدگی افراد‬ ‫جامعه است‪ .‬به نوعی جامعه ی ما گرفتار جهان کافکایی و پوچ شدن در بعضی‬ ‫زمینه ها و فعالیت های اجتماعی و روابط شده است‪ .‬قصد داشتم مخاطب در‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫می سوزم از فراقت روی از جفا بگردان‬ ‫هجران بالی ما شد یا رب بال بگردان‬ ‫مه جلوه می نماید بر سبز خنگ گردون‬ ‫تا او به سر دراید بر رخش پا بگردان‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫خیار در مسیر موز شدن!‬ ‫«موز» هم از سبد خیرد مردم‬ ‫حذف شد‬ ‫گزارشی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حال و هوای کرونایی‬ ‫استانه ی روابطش قرار بگیرد‪.‬‬ ‫ن موضوع که این سبک در ایران کمتر شناخته شده است‪،‬‬ ‫ای ‬ ‫شما را دچار مشکل نمی کند؟‬ ‫همیشه به این نکته باور داشتم که وقتی سبک متفاوتی را برای اجرا و ارائه ی‬ ‫دیدگاه و نمایشنامه نویسی انتخاب می کنی‪ ،‬جامعه و حتا خود فضای تاتر هم‬ ‫به ان واکنش نشان می دهد و خیلی سخت ان را می پذیرد اما هنر برایم به‬ ‫نوعی زیست و تجربه ای است که شما به عنوان هنرمند ان را طی می کنید‪.‬‬ ‫در این شش سالی که تاتر حرفه ای کار می کنم و هر سال حداقل یک اجرای‬ ‫عموم به صحنه برده ام‪ ،‬در هر اجرا با رویکردهای متفاوتی مواجه شده ام‪ .‬البته‬ ‫در این نمایش سعی کردم ابزورد خوش فهم تری را به مخاطب انتقال دهم که‬ ‫با طیف گسترده تری از ادم ها ارتباط داشته باشم‪ .‬تا این جا هم نظرات بسیار‬ ‫ارزشمندی از دوستان گرفته ام‪ .‬برایم مستقل بودن اجرا بسیار مهم است و حتا‬ ‫طراحی و تهیه کنندگی اجرا را هم خودم به عهده دارم‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫جشنواره ‪ 39‬نیز تمام شد نامزدهای بخش سیمرغ هم اعالم شدند اما اهالی رسانه و منتقدین به اسامی اعالم شده خیلی‬ ‫اعتراض داشتند البته این اعتراض هرساله با اعالم کاندیدها تا یه بخشیش طبیعی است ولی امسال ظاهرا خیلی هم طبیعی‬ ‫نبوده! این که سلیقه هیات داوران در اسامی تاثیر داره که شکی نیست ولی نبود بعضی اسامی و نادیده گرفتنشان کمی‬ ‫جای سوال داره؛ بگذریم ‪ ...‬امسال همانطور که می دانید در راستای مسئولیت اجتماعی روزنامه هنرمند و اهمیت سالمتی‬ ‫اهالی رسانه و هنرمندان با اقدامی مشترک با تولیدی ماسک یحیی از روز اول جشنواره اقدام به توزیع ماسک رایگان در‬ ‫کاخ جشنواره کردیم امیدوارم هرچند کوچک گامی در حفظ سالمت اهالی رسانه و هنرمندان برداشته باشیم و یه تشکر‬ ‫از برند یحیی که واقعا دعوت مارو برای حمایت از اهالی رسانه لبیک گفت و بدون چشمداشت مالی ما را در این مهم یاری‬ ‫داد‪ .‬خسته نباشید به اهالی رسانه و بچه های ستاد خبری جشنواره که در این مدت شب و روز برای این جشنواره زحمت‬ ‫کشیدند هرچند که نقدهای بسیاری در اصل برگزاری داریم ولی زحمات و تالش این عزیزان قابل ستایش است‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!