روزنامه هنرمند شماره 1388
روزنامه هنرمند شماره 1388
سه شنبه 21بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1388صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
گفتگو «هنرمند» بــا «منصور صلواتی»
کارگردان نمایش «راحله»
www.jaaar.com
فهرســت نهایی نامزدهای «فیلم فجر »۳۹
پیش تازی
«بی همه چیز» و «یدو»
هنر نوعی زیست
و تجربه است
قادراشناوحسینمسافراستانهمطرحکردند:
با صدای بلند می گویم
تئاتر تعطیل نیست
88301986 صفحه 1
2
قادر اشنا و حسین مسافراستانه مطرح کردند:
سه شنبـــــــه 21بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1388
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
مصممبهحمایتازهنرمندانهستیم
با صدای بلند می گویم تئاتر تعطیل نیست
انکه در سایه تعامل ،استقبال چشمگیر و همکاری مثال زدنی هنرمندان تئاتر کشور با برپایی این رویداد از جشنواره
تئاتر فجر که به نوعی ابرو و اعتبار رویدادهای نمایشی به شمار می رود پاسداری کرد ،به هر شکل ممکن از چنین
فضاهایی که به ما اجازه می دهد ان را اجرایی و عملیاتی کنیم حمایت می کنیم .در حقیقت با برگزاری فجر سی ونهم
نه تنها توانستیم از هنرمندانمان حمایت کنیم که امید نشاط را با حضور خانواده تئاتر ایران به جامعه هدیه دادیم.
تئاتر فجر جرقه ازاد شدن ظرفیت انباشته یک ساله تئاتر ایران بود
یادداشت
نقد
من سیمرغ را دوست دارم!
عباسعلیاسکتی
روز اول :اولین فیلم جشنواره یک فیلم عاشقانه است اما عاشقانه
نیست! مگر می شود فیلمی بوس و بغل نداشته باشد و عاشقانه
باشد؟ نمی شود! سانس بعد جذابیت خانم تهرانی تمام جشنواره
را تحت تاثیر قرار می دهد ،در نشست خبری از الله مرزبان می
پرسم فیلم چه ویژگی هایی داشت که ان را بازی کردید؟ مجری
از کارگردان می پرسد خانم مرزبان چه ویژگی هایی داشت بازی
اش دادید!؟ پرستویی از مرزبان دفاع می کند ،جای خالی فرزاد
حسنی احساس می شود!
روز دوم :یک عکس از جشنواره منتشر می شود که هیچکس
کرونا را جدی نگرفته است ،عکاس ها شانه به شانه عکس می
گیرند و من ان گوشه ایستاده ام و تماشا می کنم ،تا شب یک
اینستاگرام مسیج دارم که اگر باز حرف از قرنطینه بزنی باید دوباره
شیشلیک را تماشا کنی! دیگر حرف نمی زنم!
روز سوم :الناز شاکردوست هر روز بازیگرتر می شود ،او دل بهرام
رادان را در فیلم و دل ما را روی پرده می برد ،شــاید اگر داورها
بدسلیقه نباشند خودش هم سیمرغ ببرد! فیلم بعدی فیلمی
جنگی به سبک دهه هفتاد است ،ایا واقعا امروز فیلم هایی که
عشق و تریاک نداشته باشند جواب می دهند؟
روز چهارم :به هدی زین العابدین می اید تنها دختر زیبای
روستا باشــد اما به مصلحت نمی اید فیلم خوبی باشد ،اقای
نیکبخت کاغذ می دهد ،ســوالی دارید؟ ندارم! دلم برای نوید
محمدزاده تنگ شده پس با سیاوش چراغی پور مصاحبه می
کنم! علی انصاریان غمگینمان می کند!
روز پنجم :راستی ،باران کوثری گفته بود از مادرش یاد گرفته
جایزه را دوســت نداشته باشد اما او سیمرغ را دوست دارد ،رضا
عطاران یک فیلم بی نمک بازی می کند اما می دانیم که نامزد
می شود ،به ستاره بازی و ملیسا ذاکری فکر می کنم که فکر می
کنم سیمرغ را می برد!
روز ششم :برخــاف سالهای گذشــته از لباسهای هالووینی
بازیگران خبری نیســت ،حتی در ماسک ها هم تنوع چندانی
دیده نمی شود! جواد عزتی هم نیست که حداقل عکس هایمان
قشنگبشود!
روز هفتم :حامد بهداد می گوید افتخار می کند بدل جمشید
هاشم پور باشد ،بعد جواب سوال من را می پیچاند! یک خبرنگار
پرسپولیسی حال پژمان جمشــیدی را می گیرد و من بعد از
نشست به پژمان می گویم :استقاللی هستم اما تو عالی هستی!
لبخند کمرنگی می زند ،سحر دولتشاهی رد می شود!
روز هشتم :بهترین فیلم جشنواره اخرین فیلم ان است ،تی تی!
باز هم با زوج شکیبا و شاکردوست که ادم را یاد گلزار و افشار می
اندازد ،شاید هم بهروز و گوگوش!
روز نهم :به رســم عادت روزهای گذشته به جشنواره می روم
اما چون با فرزین محدث مصاحبه دارم زودتر از همیشه با رضا
که تولدش نزدیک اســت خداحافظی می کنم و بر می گردم،
همچنان از نامزد نشدن حجازی فر و شکیبا و نامزد شدن نازنین
فراهانی در کما هستم!
روز دهم :نمی روم؛ دو نمره از انضباطم کم می شود!
بزرگداشت ۴هنرمند
در جشنواره موسیقی فجر
بزرگداشت چهار هنرمند موسیقی در سی وششمین جشنواره
موسیقی فجر برگزار می شود .بزرگداشت محمدرضا اسحاقی
گرجی خواننده و نوازنده دوتــار گرجی ،زنده یاد احمدعلی
راغب اهنگساز و موسیقیدان ،ملیحه سعیدی نوازنده قانون و
حسن ناهید نوازنده نی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر
برگزار می شود.
ن در شرایطی متفاوت ترین دوره خود را
سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۱تا ۲۰بیســتم بهم
پشت سر می گذارد که این بار سایه شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری تمام مناسبات اجتماعی،
اقتصادی ،فرهنگی و حتی سیاسی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است .همواره عادت داشته ایم
در بهمن ماه هم زمان با پیروزی انقالب شکوه مند اسالمی شاهد برپایی جشنواره های فرهنگی و هنری
در حوزه جشن هنر انقالب باشیم .جشنواره تئاتر فجر نیز باوجود تمامی مشکالت موجود در مسیر
برگزاری خود ازین قاعده مستثنی نبوده و نیست .طی روزهای برگزاری جشنواره قادر اشنا مدیرکل
اداره هنرهای نمایشی و حسین مسافر استانه دبیر سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر درباره شرایط این
دوره جشنواره سخن گفتند.
نخستین چالش؛ نحوه تعامل با موافقان و مخالفان حیات تئاتر در ایام کرونا بود
گفت وگو را پیش از ورود به نگاه های تخصصی و مباحث حول محور سی ونهمین جشنواره تئاتر
فجر ساده و بی تکلف شروع کنیم .طی یک سال اخیر با وجود همه گیری کرونا تالش برای حیات
تئاتر حتی در پیشرفته ترین کشورها به یکی از مهمترین چالش های مدیریت فرهنگ وهنر و
دولتمران ان جوامع بدل شده است .در حالی که در کشور ما با وجود سایه سنگین شیوع کرونا و
سرعت رشد این ویروس در پس موج های دوم و سوم و در شرایطی که بخش مهمی از ایام سال
به سبب مقابله با این ویروس بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی کلیه فعالیت های
فرهنگی و هنری همراه بود ،پیش از تابستان برگزاری جشنواره سی ونهم تئاتر فجر به شکل
قطعی ،رسمی و رسانه ای مطرح شد .این نگاه قطعی از کجا ناشی می شد؟ در حالی که بی شک
برنامه ریزی اصولی در ان زمان وجود نداشت؟
اشنا :کرونا تجربه جدیدی است که بر جهان عارض شد .علی القاعده هر کشوری متناسب با داشته های خود باید به
مقابله با این ویروس بپردازد .برای ما در اداره کل هنرهای نمایشی ،در مسیر امور اجرایی به ویژه برگزاری جشنواره تئاتر
فجر ساده ترین راه این بود که تمام فعالیت ها را تعطیل کنیم .ولی حقیقت انست که این کار عاقالنه نبود .باالخره کرونا
با ماست و باید بیاموزیم با این ویروس زندگی کنیم .پس با انتخاب مسیر پُرمخاطره و دشوار قدم گذاشتن در عملیاتی
کردن امور اجرایی ،در نخستین گام خود را ملزم و مکلف کردیم که از یک سو در تک تک گام ها دستورالعمل های
ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم و ازسوی دیگر واقف بودیم باید با این ویروس زندگی کنیم .ناگفته پیداست
تلفیق این دو کار بسیار سختی است .وقتی شما تصمیم به انجام کاری شخصی می گیرید ،مسیر و شیوه انجام ان
فعل در دو حوزه برنامه ریزی و اجرا ساده و مشخص خواهد بود .اما وقتی می خواهید کاری را انجام دهید که متولیان
متعدد و مدعیان فراوانی در مسیر فعلیت ان مهم وجود دارد و هر یک نیز خود را درست یا غلط صاحب نظر بدانند،
مسلم است انچه پیشاروی شما است بسیار سخت و همراه با فراز و فرودهای متعددی خواهد بود .با این دانسته ها و
سختی های راه تالش کردیم در کنار این ویروس ،تئاتر را تا جایی که امکان دارد و به ما اجازه داده می شود چراغش
را روشن نگه داریم .برای همین دوستان ما در اداره کل هنرهای نمایشی چند برنامه را در چند الیه برنامه ریزی کردند.
با این هدف و رویکرد که اگر از طریق الیه نخست نتوانستیم به اهداف مان دست پیدا کنیم از طریق الیه های بعدی
برای تحقق اهدافمان گام برداریم .به قول معروف تالش کردیم تا «امروز برنامه فردا را مدنظر داشته باشیم!» .در مسیر
اجرا و روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در تهران و استان هایی که امکان اجرا وجود داشت ،براساس همان دستورالعمل ها،
اجراهایمان را با ظرفیت ۵۰درصدی به صحنه بردیم .همچنین از ابتدا اعالم کردیم ما اساس کار خود را بر استفاده
از فضای مجازی و اینترنت بنا می کنیم تا بتوانیم از این فضا به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم .چند برنامه را نیز
در این عرصه در دستور کار قرار دادیم.
افتتاح «تلویزیون تئاتر ایران» یکی از برکات برگزاری جشنواره تئاتر فجر بود
پس از اینجا پای ســازمان سینمایی برای صدور مجوز پخش اثار تئاتری در فضای مجازی به
میدان باز شد؟ حضوری که با حاشیه های ریز و درشتی نیز همراه بود؟
اشنا :دقیقا! در نخستین گام به سازمان سینمایی اطالع دادیم بنا داریم در کنار اجرای عمومی با ظرفیت محدود (۵۰
درصد سالن ها) از ظرفیت گسترده و نامحدود فضای مجازی برای ارائه اثار هنرمندان تناتر بهره ببریم .اینکه نمایش ها
ضبط شوند و پس از روند صدور مجوز پخش انها از طریق تلویزیون های تعاملی و پلتفرم های ارائه دهنده چنین
خدماتی در فضای مجازی اغاز شود .بعد از رسیدن به راه حل ،خوشبختانه بالفاصله فضای مجازی و پلتفرم های معتبر،
شناخته شد و دارای مجوز شروع به کار و پخش اثار کردند .انصافاً در این مسیر سازمان سینمایی باالترین همکاری
را با ما داشت .نکته بعد در برداشتن گام های بعدی با طرح این پرسش اغاز شد که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی در این شرایط باید چه اقداماتی را در دستورکار قرار دهد؟ وقتی قرار است فضای مجازی را
بستر اصلی کار خود قرار دهیم اتفاقاً باید برنامه مشخصی داشته باشیم .دوستان و همکاران ما به مدت سه الی چهار
ماه به شکل مداوم و خستگی ناپذیر برای طراحی و راه اندازی «تلویزیون تئاتر ایران» کار کردند و بنا شد ابتدا مدلی
را طراحی کنیم که بتواند پاسخگوی کیفی و نه کمی سطح انتظارات جامعه شریف و نجیب هنرمندان تئاترکشور
باشد .خدا را شاکریم این تلویزیون در استانه برگزاری سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد .تمام اثار حاضر در
جشنواره سی ونهم تئاتر فجر که در این رویداد به صحنه رفتند از طریق این تلویزیون تعاملی نیز به مخاطبان سراسر
کشور ارائه شد .شروع فعالیت تلویزیون تئاترایران با جشنواره فجر بود اما ثمره ان در ادامه مسیر حیات تئاتر در خدمت
هنرمندان ایران خواهد بود.
حمایت ۳۰میلیون تومانی از هنرمندان جهت پخش اثارشان در پلتفرم های مجاز
حمایت دیگری که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی طی یک سال اخیر از هنرمندان تئاتر این
بود که به شکل رسمی و رسانه ای اعالم کردیم هنرمندانی که به هر دلیلی در ایام شیوع کرونا نتوانستند اثار خود را به
صحنه ببرند یا نخواستند اجرای عمومی خود را که به سبب تعطیلی فعالیت های نمایشی مدتی تعطیل شد ،در ادامه
و با بازگشایی مجدد سالن ها ادامه دهند ،می توانیم اثار ان ها را در تلویزیون تئاتر ایران یا هر پلتفرمی که تمایل داشتند
تا سقف ۳۰میلیون تومان حمایت کنیم .خوشبختانه با اعالم این خبر حمایتی ،کارهای زیادی به دستمان رسید و
دوستان هم اکنون در حال گفت وگو با کارگردان یا تهیه کننده ۵۰اثری هستند .در این شاخه حمایتی به دست ما
رسیده است تا بعد از جشنواره فجر این اثار را به مخاطبان ارائه دهیم .به بیانی دیگر تالش کردیم از هر فرصتی که در
فضای مجازی به ما اجازه می دهد برای همراهی و حمایت از هنرمندان تئاتر استفاده کنیم.
جشنواره تئاتر فجر هدیه شادی ،نشاط و فرح از سوی خانواده تئاتر به مردم ایران بود
ادارهکلهنرهاینمایشیوزارتفرهنگوارشاداسالمینخستینادارهکلنهادوزارتیفرهنگ
بود که از همان روزهای نخســت سال ۱۳۹۹که بحث برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره های
فجر در سایه شیوع کرونا مطرح بود ،با قدرت اعالم کرد که این رویداد را برگزار خواهد کرد .ایا
از برگزاری این رویداد به دلیل استقبال کم هنرمندان و حتی مخاطبان به سبب کرونا یا دیگر
اسیب های پذیرفتن چنین خطری در حوز برگزاری جشنواره ای معتبر در حد نام فجر در شرایط
کروناییترسینداشتید؟
اشنا :در حوزه برگزاری جشنواره تئاتر فجر ان گونه که اشاره کردید ،اداره کل هنرهای نمایشی نخستین اداره کلی
بود که اعالم کرد جشنواره تئاتر فجر را تحت هر شرایطی برگزار می کند .بیان این مساله نیز در همان گام نخستین
اعالم مخالفان و موافقانی داشت .البته ما با احترام به نظر مخالفان بر این باور بودیم تاکید بر این نکته مهم که زندگی
در شرایط شیوع بحرانی چون ویروس کرونا تعطیل بردار نیست ،باید چراغ تئاتر را روشن نگه داریم .مساله مهم بعدی
این است که اگر ما به عنوان مسئوالن تئاتر کشور می خواهیم به هنرمندان کمک کنیم ،باید بهانه هایی را برای کمک
به هنرمندان پیدا کنیم .این که می گوییم اجرای عمومی و برگزاری رویدادهای هنری به ما اجازه می دهد به هنرمندان
کمک کنیم در حقیقت ثمره ان را در برپایی جشنواره تئاتر فجر شاهد هستیم .اداره کل هنرهای نمایشی عالوه بر
مسافراستانه از پیامی که به جشنواره تئاتر فجر دادید وام می گیرم .شما از زمان پذیرش سکان
هدایت این رویداد بر این مسئله تاکید کردید که تئاتر و جریان زندگی در بستر تئاتر مانند اصل
زندگیعمومیانسان هاتعطیل بردارنیست.درپیامخودنیزبهایننکتهتاکیدداشتیدتئاترباید
زنده بماند تا هنرمندان بتوانند زندگی را به تصویر بکشند .در ان روی دیگر سکه پذیرش سکان
هدایت این رویداد در سالی که متفاوت ترین شکل برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به دلیل شیوع
ویروس کرونا سپری می کنیم با مخاطرات فراوانی همراه بود .البته هیچ کس تصور نمی کرد شاهد
استقبال گسترده و حضور ۱۰۷اثر نمایشی در این جشنواره باشیم .با تمام این اوصاف پذیرش
دبیری این جشنواره خواسته خودتان بود یا چون هنرمندی این خطرپذیری را در پذیریش این
مهم نداشت شاهد حضور شما در مقام دبیر جشنواره سی ونهم تئاتر فجر هستیم؟
مسافراستانه :همان طور که اشاره کردید در اغاز چیزی شفاف نبود .ولی تالش و نیت ما بر تحقق اجرای این
رویداد بود و براساس همان نیت نیز تالش هایمان را برنامه ریزی کردیم تا تئاتر را در چنین شرایطی زنده نگه داریم.
اعتقاد ما بر این امر ناشی از انست که تئاتر جزء الینفک فعالیت های اجتماعی است .اگر تمام فعالیت هایی را که شاهد
هستیم عموماً برای بقای انسان ،کیفیت در زندگی مادی انسان و سالمت جسمی او ضروری بدانیم ،هنر در کیفیت
زندگی روحی و روانی انسان ها بسیار الزم است .در میان تمام هنرها ،تئاتر از همه خاص تر و ویژه تر است .تئاتر جزء
الینفک فعالیت های زندگی بشری است .انچه از کیفیت زندگی حاصل می شود در تئاتر انعکاس دارد .تئاتر محل تولد
اندیشه های نو و محل ارتقاء کیفیت زندگی است .بنابراین هنرمندان تئاتر با این رویکرد و تعریف به رغم سختی های
بسیار نمی توانستند دست از کار بکشد .هرچند با انتشار نخستین خبرها از شیوع ویروس کرونا ،شوکی به همه مردم
جامعه وارد شد .تمام مردم جهان دچار شوکی بزرگ شدند و مدت کوتاهی هم خود را در خانه ها قرنطینه کردند .اما
ادامه این نوع زندگی واقعاً برای هی چ نهاد اجتماعی میسر نبود .هر کدام از مشاغل یا فعالیت ها دنبال راهکاری بودند
برای انکه در کنار کرونا بتوانند به حیات خود ادامه دهند .حتی وقتی اجازه بازگشایی تاالرها و سالن های تئاتری وجود
نداشت ،هنرمندان این عرصه تمرینات خود ،جلسات و هم فکری های خود را کنار نگذاشتند .چون یکی از راه هایی
که تئاتر بر اساس ان شکل می گیرد گفت وگوست .تئاتر بر مبنای دیالوگ افریده و بر مبنای دیالوگ اجرا می شود.
پس اگر در اغاز بین هنرمندان دیالوگی وضع نشود شاید هنری شکل نگیرد .این بحث همچنان بین محافل تئاتری
وجود داشت و به جز تعداد کمی که شاید بنا به دالیل متعدد این امکان را نتوانستند برای خود ایجاد کنند ،ولی بقیه
هنرمندان ما در تهران و در همه استان های کشور دنبال ان بودند که کارهایی را تولید کنند .ایده ها و فکرهایی را
به اجرا تبدیل کنند .برای هنرشان و توانمندی هاشان برنامه ریزی کنند و منتظر ارائه این اثار به مردم باشند چرا که
همه ایمان داشتند که در نهایت این فرصت فراهم خواهد شد .وقتی فعالیت تئاتر و سالن های نمایشی در تیر ۱۳۹۹
با اجازه نسبی روبرو شد ،اولین کسی بودم که نمایشم را (برگشتن) به صحنه بردم .تئاتری که سال پیش ان را در
تئاترشهر اجرا کرده بودم و برای اجرای مجدد ان پیشگام شدم .گروه نمایش برگشتن این تقاضا را از من داشت.
یعنی گروه یکپارچه به دنبال این بود که از هر فرصتی برای اجرا استفاده شود و به نوعی اغازگر اجرا در جریان کرونا
بود .همه ما این ترس را در اغاز داشتیم که شاید تماشاگر در سالن حضور پیدا نکند .یا اگر بیاید خدای نکرده ازنظر
سالمت جسم به مخاطره نیفتد؟ اما تمام امور برنامه ریزی شد و حاصل ان تجربه شگفتی بود .همچنین بعد از ما ۳
سالن تئاترشهر و برخی نماشاخاه های خصوصی نیز فعالیت خود را اغاز کردند .این روند ادامه داشت تا با موج دوم و
گسترش کرونا مواجه شدیم.
تئاتر در بحران ها ناجی بشر بوده است
وقوعچنیناستقبالیازسویهنرمندانبرایحضوردرجشنوارهتئاترفجربازتابدهندههمان
نکته بنیادین هنر نیست که هنرمندان در شرایط بحرانی جوامع نمی توانند بی تفاوت ،ساکت و
در انزوا باشند؟
مسافراستانه :دقیقا .با اشاره به سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر می توان با قدرت گفت که این اقبال به معنای ان
نیست که تمام ظرفیت فعال تئاتر کشورمان همین ۱۰۷اثری است که در جشنواره سی ونهم تئاتر فجر شاهدش
بودیم .تئاتر در سراسر ایران با باالترین ظرفیت خود زنده و درحال فعالیت است .اگر اثار بیشتری در جشنواره حضور
پیدا نکرده به معنای ان نیست که کارهای متقاضی اثار کم ارزشی بودند .خیر .به هیچ عنوان اینگونه نبوده و نیست.
عمده ان اثار کارهایی هستند که هنوز هم در شرایطی که امکان اجرا پیدا کنند می توانند تاثیرگذار باشند .خلق این
تعداد اثر توسط خیل هنرمندان فعالیتی است که واقعاً اگر برای ان برنامه ریزی وجود نداشت و جشنواره ای شکل
نمی گرفت شاید حضور و ظهور این ها بازهم به تعویق می افتاد .منتظر ماندن برای انکه شرایط خوب شود برای هیچ
شغلی تصمیم درستی نیست .به ویژه برای هنرمند .هنرمندان همیشه روی صحنه فعال ،روبروی مردم و برای مردم
کار کردند .با شیوع کرونا نمی توانستند در گوشه ای بنشینند و ببینند چه زمانی شرایط درست می شود تا بتوانند در
ان شرایط بار دیگر بازگردند .تاریخ نشان داده است همیشه هنر در سخت ترین شرایط به کمک مردم امده است.
شما اگر نگاهی گذرا به تاریخ کنید بزنگاه های متعددی را می بینید که هنرمند در ان بزنگاه های خطرناک تن به خطر
سپرده برای انکه حال جامعه را خوب کند .مث ً
ال در دوره ای که شیوع طاعون را در دنیا و کشور خود شاهد بودیم.
چنان وحشتی بر زندگی حکم فرما شده بود که یاس و ناامیدی بسیاری با خود به همراه داشت .در اِن شرایط هنر بود
که با امدن به میدان سعی کرد تالش کرد روحیه مردم را ارتقا ببخشد.
با صدای بلند می گویم تئاتر تعطیل نیست
طی همین یک ســالی که از شیوع و جریان های منفی کرونا در جهان می گذرد ،بارها گفته و
شنیدهشدهکهاغلبشاخه هایهنرهاینمایشیازجملهتئاترتعطیلهستند؟
بله در همه دنیا شاهد وقوع اتفاق های متعددی هستیم .با شما موافقم گفته و شنیده می شود که برخی می گویند که
همه جای دنیا تئاتر تعطیل است .درحالی که من به ضرس قاطع این نکته را با صدای بلند می گویم که به هیچ وجه
این گونه نیست .خیلی از کشورها ،این اجازه را ندادند .یا شرایط وضعیت معیشتی نیاز به این امر را برای ان ها ایجاد
می کرد که چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و خیلی مسائل دیگر ...اما در بسیاری کشورها شاهد هستیم به رغم رفاه
ی هنوز دنبال این هستند که کاری کنیم .نمی توانیم در منزل بنشینیم حقوق بگیریم
نسبی و نهایت حقوق اجتماع
و شاهد استمرار وضعیت تعطیلی تئاتر در کشورمان باشیم .ما نسبه به جامعه و نسبت به مردم متعهدیم و می بایست
در صحنه حضور داشته باشیم.
اصرارهنرمندانبرایاجرایتئاترفقطبحثمعیشتنیست!
با این صحبت ها ،با دوگانه نیاز مالی و تعهد اجتماعی مواجه نمی شویم .باالخره اصرار تئاتری ها
بر ادامه فعالیت شان به سبب تعهد اجتماعی و مردمی انها برای جریان سازی و اثربخشی تئاتر
در ارتقای سطح روحیه جامعه است یا گره خوردن معیشت انها با استمرار فعالیت شان در حوزه
تولید و اجرای اثار نمایشی؟
مسافراستانه :باید به همان دیدی که پیشتر توضیح دادم ،اصرار هنرمندان برای حضور در صحنه ،تولید و اجرای
عمومی اثار را مورد مداقه قراردهیم .این قدر بحث معیشت ،سختی های معیشت و سختی ها و تنگناهای مالی مسائل
زندگی شده که همه فکر می کنند هنرمندان تئاتر فقط به خاطر بحث معیشتی است که می خواهند در صحنه حضور
داشته باشند و کار کنند .قطعاً این گونه نیست .بله قبول دارم و همه با ان موافقند بحث معیشتی ،بحث بسیار مهمی
است؛ اما واقعیت انست که هنرمند بدون جامعه احساس بودنش زیر سوال می رود .بنابر همین مجموعه فکرها بوده
که حضور و برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به امری ضروری بدل می کند .خدا را شکر بعداز انکه این اتفاق افتاد و
کارها پیش رفت ،هرچه به جلو گام برداشتیم ،هر چه ارتباط بیشتری با هنرمندان برقرار کردیم ،احساس امیدواری
بیشتری برای برگزاری رویداد تئاتر فجر نصیب مان شد .همراهی هنرمندان در سراسر کشور باعث شد مطمئن تر برای
برگزاری این رویداد گام برداریم و سعی کنیم بدون توجه به شرایط سخت بیرونی و گویی در دوران ایده ال از نظر
سالمت اجتماعی ،نبود چنین بحران و ویروسی در حال حاضر زندگی می کنیم .با این روحیه تمامی همکاران من هر
روز سرکار خود حاضر شدند .ساعت کاری نیز نمی شناختند .ارتباطاتشان را با هنرمندان سراسر کشور به شکل مستمر
برگزار کردند و حاصل ان شد که ما در این جشنواره همان طور که اشاره کردید ۱۰۷کار پذیرفته داشته باشیم .بیش
از ۷۰۰نمایش ،متقاضی حضور در این دوره جشنواره بودند که امکانات ،ظرفیت و شرایط میزبانی به سبب رعایت
شیوه نامه های بهداشتی اجازه میزبانی بیشتر به ما نمی داد .امیدوارم با مساعد شدن شرایط همه این اثار بتوانند در
معرض دید عالقه مندان تئاتر سراسر کشور قرار گیرند. صفحه 2
فهرست نهایی نامزدهای «فیلم فجر »۳۹
پیش تازی «بی همه چیز» و «یدو»
نشســت اعالم نامزدهای ســی و نهمین جشــنواره
فیلم فجر با حضور ســید محمدمهدی طباطبایی نژاد
دبیر و مســعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد
شــامگاه ۱۹بهمن ماه در برج میالد برگزار شــد .در
ابتدای این نشست مســعود نجفی گفت :امسال سال
متفاوت و ویژه ای داشــتیم به همه خســته نباشید
می گویم .از همه کاستی ها که به سبب شرایط تحمیل
شــد پوزش می خواهم .به روال چند سال گذشته در
اخرین نشست جشنواره اعالم نامزدهای جشنواره را
داریم .نامزدهای بهترین فیلم فردا و پس فردا بازپخش
می شوند .از مجریان نشست های رسانه ای امسال هم
تشکر می کنم به گفته نجفی ایین اختتامیه این دوره
از جشــنواره روز ۲۲بهمن ساعت ۱۸برگزار می شود.
این برنامه به صورت زنده و به طریقی که نشســت ها
در این چند روز پخش شــدند ،پخش می شــود .این
مراســم محدود خواهد بود و برگزیدگان و نامزدها در
ســالن حضور خواهند داشت .نامزدهای سی و نهمین
جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
نامزدهای بهترین جلوه های بصری
-۱محمد برادران برای فیلم منصور
-۲جواد مطوری برای فیلم بی همه چیز
-۳فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین جلوه های ویژه میدانی
-۱ارش اقابیگ برای فیلم روشن
-۲ایمان کرمیان برای فیلم تک تیرانداز
-۳ایمان کرمیان برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین چهره پردازی
-۱ایمان امیدواری برای فیلم ابلق
-۲شهرام خلج برای فیلم شیشلیک
-۳رکسانا صفوی برای فیلم ستاره بازی
-۴عباس عباسی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین طراحی لباس
-۱بهزاد جعفری طادی و محمدحســین کرمــی برای فیلم
شیشلیک
-۲بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
-۳مارال جیرانی برای فیلم بی همه چیز
-۴محمدحسین کرمی برای فیلم زاالوا
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
-۱بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
-۲سهیل دانش اشراقی برای فیلم های روزی روزگاری ابادان
و روشن
-۳محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق
-۴ایدین ظریف برای فیلم یدو
-۵امیرحسین قدسی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین صدابردار
-۱طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق
-۲رشید دانشمند برای فیلم های زاالوا و یدو
-۳هادی ساعد محکم برای فیلم شیشلیک
-۴شهرام متولی باشی برای فیلم تک تیرانداز
-۵امین میرشکاری برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین صداگذار
-۱حسین ابوالصدق برای فیلم تک تیرانداز
-۲بهمن بنی اردالن برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۳علیرضا علویان برای فیلم بی همه چیز
-۴امیرحسین قاسمی برای فیلم زاالوا
-۵امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی
-۶امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین موسیقی متن
-۱پیام ازادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
-۲بامداد افشار برای فیلم یدو
-۳علیرضا افکاری برای فیلم تی تی
-۴حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز
-۵فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین تدوین
-۱عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز
-۲عماد خدابخش برای فیلم گیج گاه
-۳سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت
-۴میثم موالیی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
-۱محمد رسولی برای فیلم زاالوا
-۲مسعود سالمی برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۳فرشاد محمدی برای فیلم تی تی
-۴مرتضی نجفی برای فیلم های روشن و یدو
-۵مرتضی هدایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
-۱عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان
-۲پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک
-۳پوریا رحیمی سام برای فیلم زاالوا
-۴وحید رهبانی برای فیلم مصلحت
-۵پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
-۱ازیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی
-۲الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۳گالره عباسی برای فیلم ابلق
-۴گیتی معینی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین نقش اول مرد
-۱پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز
-۲نوید پورفرج برای فیلم زاالوا
-۳محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۴میالد صویلوی برای فیلم یدو
-۵رضا عطاران برای فیلم روشن
-۶امیر نوروزی برای فیلم مامان
نامزدهای بهترین نقش اول زن
-۱رویا افشار برای فیلم مامان
-۲ستاره پسیانی برای فیلم یدو
-۳الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
-۴ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی
-۵الناز شاکردوست برای فیلم ابلق
-۶نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین فیلمنامه
-۱ارسالن امیری ،ایدا پناهنده ،تهمینه بهرام برای فیلم زاالوا
-۲ارش انیسی برای فیلم مامان
-۳ایدا پناهنده ،ارسالن امیری برای فیلم تی تی
نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی
-۱حمیدرضا اذرنگ برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۲مهدی جعفری ،مهین عباس زاده برای فیلم یدو
-۳محسن قرایی ،محمد داودی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین کارگردانی
-۱نرگس ابیار برای فیلم ابلق
-۲ارسالن امیری برای فیلم زاالوا
-۳مهدی جعفری برای فیلم یدو
-۴محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین فیلم
-۱ابلق به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی
-۲بی همه چیز به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی
-۳زاالوا به تهیه کنندگی روح اله برادری و سمیرا برادری
-۴یدو به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح
نامزدهای کارگردان اول
-۱حمیدرضا اذرنگ برای فیلم روزی روزگاری ابادان
-۲ارسالن امیری برای فیلم زاالوا
-۳ارش انیسی برای فیلم مامان
-۴عادل تبریزی برای فیلم گیج گاه
-۵حسین دارابی برای فیلم مصلحت
-۶سیاوش سرمدی برای فیلم منصور
الهام شفیعی بازیگر فیلم «روزی روزگاری ابادان» و نامزد سیمرغ بلورین نقش مکمل زن در گفتگو با «هنرمند»
در «بازیگری» خودم را پیدا می کنم
عباسعلیاسکتی
الهام شفیعی ،متولد شش تیر هزار و سیصد و هفتاد و یک،
اصفهان ،لیســانس مدیریت گردشگری و فوق لیسانس
کارگردانی ،از سال نود و چهار به صورت جدی وارد دنیای
بازیگری شده و تا امروز اهسته اهسته به سمت موفقیت
های بیشتر گام برداشــته است ،با الهام شفیعی از پشت
صحنه دنیای تصویر تا نامزدی دریافت سیمرغ جشنواره
فجر گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
روزی روزگاری ابادان چه حرفی برای گفتن دارد؟
«روزی روزگاری ابــادان» از زندگی حرف مــی زند ،از زندگی و
ادمهایی که جز عشــق و ارزو در سر ندارند اما در نهایت ناباوری
اتفاق تلخی چون جنگ تمام امیدها و بودن ها را نابود می کند.
این فیلم چگونه به شما پیشنهاد شد؟
مثل همه کارهایی که وجود دارد در این فیلم کســی که در ابتدا
دستیاری اقای اذرنگ را به عهده داشتند من را به ایشان پیشنهاد
کردند ،ایشــان با من تماس گرفتند و من برای مصاحبه به دفتر
ایشــان رفتم ،اقای اذرنگ را دیدم و گپ و گفتی زدیم و فکر می
کنم به ذهنیت ایشان نزدیک بودم ،در مورد فیلمنامه گپ زدیم و
خدا را شکر برای این کار انتخاب شدم.
همکاری با اقای اذرنگ چگونه تجربه ای بود؟
خیلی تجربه لذت بخشی بود چون ایشان خودشان تئاتری هستند
و از مسیری امده اند که برای من اشنا بود ،می دانستم چه روزهایی
را گذرانده اند و این برای من قوت قلب بود ،نوع دیالوگ ها و فضایی
که با هم داشــتیم به شکلی بود که انگار از یک خانواده هستیم،
ایشان استاد من هستند ولی جنس حرفهای ما و چیزی که به ان
فکر می کردیم مشــترک بود و این خیلی کار را برای من راحتتر
می کرد.
و همبازی شدن با خانم سیمین معتمد اریا؟
تا امروز همبازی شدن با خانم معتمد اریا بزرگترین شانس من بوده
است ،اینقدر که از ایشان یاد گرفته ام و اینقدر که صبورانه اجازه
داده اند اتفاقاتی رقم بخورد ،با حضور ایشان در انجا ارامش برای
مــن مهیا بود و همه چیز خیلی روان و خوب پیش می رفت ،هر
جا الزم بود به من کمک می کردند و خیلی هوای من را داشتند و
بیش از هر چیزی از ایشان اخالق حرفه ای را یاد گرفتم ،عالوه بر
ان بازیگری درخشانی که دارند و می شود از ایشان اموخت.
فکر می کنید با این فیلم تا چه میزان دیده شوید؟
ســعی کرده ام تا جایی که می توانم این کاراکتر را زندگی کنم و
خودم را به اقای اذرنگ و فضای فیلمنامه بسپارم ،امیدوارم نتیجه
مثبتی داشته باشد ،من به دوردست نگاه می کنم و رویاهای زیادی
دارم ولی نمی دانم که چه پیش خواهد امد ،سعی می کنم تمام
توان خودم را برای هر روز بهتر شدن بگذارم.
نامزد دریافت جایزه سیمرغ شده اید ،ان را به دست
خواهید اورد؟
فکر می کنم سیمرغ جشنواره رویای هر بازیگری در کشور ما باشد،
چون دلخوشی و یک شور مضاعف برای ما و حرفه ما دارد ،امیدوارم
روزی لیاقت و شانس این شور شیرین را داشته باشم.
برگزاری جشــنواره در این شریاط کرونا را چگونه
دیدید؟
نمی توانم بگویم خطرناک نیست ولی می توانم بگویم ما همه ادمها
در همه مشــاغل زنده هستیم و داریم زندگی می کنیم ،االن این
پدیده ای که با ان مواجه شده ایم ناخوداگاه برای ما عادی تر شده
است چون مدتی از زیست ما با ان می گذرد ،داریم با ان زندگی می
کنیم و این بی انصافی است اگر تنها بخواهیم یک حرفه را تعطیل
کنیم ،باید با رعایت تمام پروتکل ها و اطالعاتی که هر روز به دست
مــی اوریم در کنار ان زندگی کنیم و فکر می کنم با رعایت همه
نکات برگزاری جشنواره و هر کار و شغل و اتفاقی امکان پذیر باشد.
سوال اول را اخر می پرسم ،چرا از اینهمه فعالیت
هنری بازیگری را انتخاب کرده اید؟
هر ادمی در یک حرفه و یک شکل از زندگی و شغل خودش را پیدا
می کند ،برای من بازیگری عالوه بر همه ان چالش هایی که دارد
هنری بود که در مسیر ان قرار گرفتم و دیدم که چقدر این حرفه
و هنر من را با خودم اشناتر می کند ،نقطه ای بود که من در ان
حالم بهتر بود و می توانستم حال بهتری را به اطرافیانم انتقال بدهم
چــون انگار من در بازیگری خودم را بهتر پیدا می کنم ،امیدوارم
که بتوانم این مســیر را موفق و تاثیرگذار طی کنم و روزی شبیه
الگوهای زندگی ام باشم.
3
سه شنبـــــــه 21بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1388
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
یادداشت
نگاهی به فیلم «تی تی»
فیلمی از هر نظر متوسط
افشین علیار
بعد از ناهید و اسرافیل تی تی سومین فیلم ایدا پناهنده به ظاهر فیلم
خوب و بی نقص و انسانی می رسد اما وقتی در جزییات ریز می شویم
درک می کنیم که تی تی هم مانند فیلم اسرافیل مشکل چند پارگی
دارد ،اساسا مشکل اصلی تی تی در پرداخت و شخصیت پردازی ست
پناهنده در اجرا کوشیده که حفره های فیلمش را پر کند به همین
جهت در سراســر فیلم قاب های کارت پستالی می بینیم یا بیشتر
نماها اکستریم النگ شات است همین موضوع باعث شده مخاطب
نتواند با شــخصیت ها ارتباط الزم را برقرار کند که البته شخصیت
ها هم به درستی معرفی نمی شود و معتقدم به شدت جریان قصه
و ایجاد موقعیت های لحظــه ای برای کارگردان مورد اهمیت بوده
بنابراین چیزی که به نظر می رسد عدم انسجام در تمهیداتی ست که
فیلمساز برای کاراکترهایش تدارک دیده و این همان تعلیقی ست که
مخاطب را ازار می دهد به همین جهت وجود گیلدا زن سابق ابراهیم
در فیلم کارکردی ندارد که اگر او نبود چه بسا که ریتم اثر دچار افت
های شدید نمی شد ،ابراهیم درست معرفی نمی شود فیزیکدان است
و استاد دانشگاه اما او نمی تواند فراتر از یک تیپ باشد چرا که معرفی
الزم برای او شکل نمی گیرد که اساسا چرخه درام با حرفه او شکل
می گیرد اما اگر ابراهیم در سکانس اول در محیط دانشگاه دیده می
شد و بعد بیمارستان این در شکل گیری او نقش بسزایی می توانست
داشــته باشد ابراهیم به واسطه شغلش انســان جدی است و زن و
زندگی برایش مهم نیست معرفی می شود ،اساسا او در بعضی از نماها
مثل زمانی که پسر خاله اش با او درباره تصمیمش برای ازدواج با گیلدا
حرف می زند یا اینکه چند نما او را با عصا در خیابان ها می بینیم
شکل فلک زده ای از یک انسان است نه نخبه ،به عقب تر برگردیم
بستری شدن ابراهیم در بیمارستان جز معرفی تی تی تا پایان چه
کارکردی دارد؟ اساسا این معرفی می توانست هر جایی شکل بگیرد،
ابراهیم تومور دارد در بیمارستان هم که کار ویژه ای برای او نمی کنند
چطور این بیماری فراموش می شود وقتی می توانست در سکانس
های اخر شکل دیگری برای ابراهیم داشته باشد؟ از زمانی که امیر
ساسان وارد می شود فیلم دچار افت های بسیار می شود او هم درست
پرداخت نمی شود یعنی نمی دانیم او بی غیرت یا عاشق است تی تی
را دوست دارد یا نه! پارادوکس شدید از همین مقطع به بعد اغاز می
شود و اینکه نمی توانیم امیرساسان را درک کنیم به همین جهت
حرف های او درباره تی تی هم نمی تواند چندان باور کردنی باشد ،در
ادامه هم رابطه ابراهیم با تی تی در هاله ای از ابهام می ماند و فیلمساز
جسارت پرداخت صریح و بی پرده را ندارد به همین دلیل در بعضی
از سکانس ها بی منطق ت ِم اثر از ملودرام به رمانتیک تغییر می کند
مثل رفتن تی تی به خانه ابراهیم که بعدش ان حادثه شکل می گیرد
،درگیری عاطفی در جریان است فارغ از پرداخت اصولی که مخاطب
را تحت تاثیر قرار بدهد خو ِد فیلمساز نمی خواهد مخاطبش را داخل
فیلم بیاورد بنابراین لکنت و انحراف مسیر در قصه احساس می شود،
تی تی فیلم انسانی و عاطفی نیست بشدت تحت تاثیر نگرش های
فمینیستی ست اما مسئله فیلمسازش نیست ،بلکه تی تی در بیشتر
جاهای فیلم به یک اثر ضد زن تبدیل می شود و زن برای پناهنده
تبدیل به موجودی بارور و عقب افتاده شبیه می شود پایانبدی هم در
یک نمای اکستریم النگ شات کارت پستالی شکل می گیرد ابراهیم
در قاب اســت و تی تی از همان قاب خارج می شود و یک تنهایی
شکل می گیرد که اساسا ربطی به قهرمان سازی ندارد چون ابراهیم
مشــخصه های قهرمان بودن را ندارد چون کاری برای کسی نکرده
اســت او حتی دخترش را هم به مادرش می ســپارد .تی تی از هر
لحاظ فیلم متوسطی ست که نمی تواند حرف خودش را بزند پناهنده
همچنان نتوانسته از فیلم کوتاه فاصله بگیرد او در پرداخت و روایت
همچنان تحت تاثیر فضای فیلم کوتاه می باشد او به دنبال سینمای
شاعرانه و عاشقانه است که در این فیلم جواب نداده ،لهجه به بازی الناز
شاکردوست اضافه شده فقط به همین جهت بازی اش به چشم می
اید هوتن شکیبا همان نقش های گذشته اش است و ضعیف ترین
بازی او که دیگر کنار هم قرار گرفتن شکیبا و شاکردوست جواب نمی
دهد بازی پیروزفر مثل همیشه اش می باشد در حد وسط گیر افتاده
و این برای ضعف های متن می باشد او یک غریبه است در ان منطقه
جغرافیایی با اینکه گاهی با لهجه حرف می زند اما منطقی به نظر نمی
رسد .قصه تی تی در شمال ایران روایت می شود اما در شهرستان هم
بی بندباری و ابتذال اخالقی از هر نوعش دیده می شود. صفحه 3
گفتگو «هنرمند» با «منصور صلواتی» کارگردان نمایش «راحله»
هنر نوعی زیست و تجربه است
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1388سه شنبه 21بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
رضا پورزارعی
منصور صلواتی متولد ۱۳۶۴و اهل تهران اســت وی داری مدرک
کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و تا کنون چندین داستان
کوتاه و بلند نیز نوشته است صلواتی تجربه ی سال ها سرویراستاری
در مطبوعــات را دارد و تا کنون نمایش هــای البراتوار ،تقدیم به
ایتالوکالوینو ،حجم غلیظ و ازمایشگاه متروک را اجرا کرده است.
به بهانه اجرای نمایش راحله در سالن مهرگان ساعت ۱۸:۴۵با او به
گفتگونشستیم.
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
از روند تمرینات و اجرا در دوران کرونا بگویید؟
جواب :به دلیل شــرایط پیش امده ی کرونا امســال هیچ قصدی برای اجرا
نداشتم ،اما وقتی در تیرماه سالن های تاتر باز شد و بعضی از دوستان سالن دار
تماس گرفتند و برای اجرا دعوتم کردند ،تصمیم گرفتم یک اجرا در سال ۹۹
داشته باشم و روندی که در این سال ها طی کردم متوقف نشود .البته شرایط
سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتیم .بیش از ۴ماه تمرین با ماسک
و در بعضی تمرین ها به خاطر تداوم حسی بدون ماسک تمرین کردیم و هر
خطری را به جان خریدیم تا اثری قابل را به مخاطب ارائه دهیم.
از ایده ی شــکل گیری نمایش نامه و این که متن چطور به
مرحله یاجرارسیدبگویید؟
طرح یک نمایشــنامه چند سالی بود که در ذهنم شکل گرفته بود .متن از
ایده ی لوکیشن نمایش که یک مطب روان پزشک است شکل گرفت .بعد از
شخصیت روان پزشک باقی شخصیت ها شکل گرفتند .از ان جا که همیشه در
نمایشنامه نویسی سعی داشتم جهان مختصبههماننمایش را ایجادکنم ،در
روایت از سبک غیرخطی که مورد پسندم است استفاده کردم .اصولن سعی ام
بر این بوده که بتوانم روایت خاص همان نمایش را به مخاطب ارائه دهم.
چرا مطب روان پزشک را به عنوان محل اتفاقات دراماتیک
نمایش تانانتخابکردید؟
این نمایش برایم دیدگاهی روان شناختی و جامعه شناختی دارد .قصدم این
تسنیم
پندبزرگان
بود که تاثیری را که اتفاقات ذهن منفی بر بنیان خانواده و رابطه در جامعه
می گذارد ،نشــان دهم .در این نمایش بــا دو خانواده از دو فرهنگ متفاوت
روبه رو هستیم که برای درمان و مشاوره پیش روان پزشک امده اند .در قسمت
اول که با خانواده ای خرده بورژوا طرف هستیم ،خشونت موجود در بی حسی،
به صورت النگ شات و از نمای دور نشان داده می شود و با فاصله خانواده ی
اول را می بینیم و وارد الیه های درونی شان نمی شویم ،اما در قسمت دوم که
با خانواده ای متوسط طرف هستیم ،نمایش این خشونت را از زاویه ی کلوزاپ
می بینیم و به ذهن و درون کاراکترها نزدیک تر می شویم ،اما در هر دو قسمت
با خشونت پنهان و اشکاری مواجه هستیم که جایگزین عاطفه ی ادم ها و
روابط عاطفی شان شده است.
از نظر سبک اجرایی این دوگانگی را چطور نشان دادید؟
از نظر من نمایش ابزورد با عینک انتقادی و گروتسک به اتفاقات می نگرد .بر
همین مبنا برای نشان دادن این تمسخر سعی کردم از دو سبک اجرایی ابزورد
بهره ببرم .در قسمت اول با تاترمعناباخته ای مواجه هستیم که خودم ان را
ابزورد ساکن یا ابزورد ناتورالیستی می دانم که با الیه های حسی که به بیرون
منتقل شده درگیر می شویم ،اما در قسمت دوم به این دلیل که باید وارد درون
کاراکترها می شــدیم ،از سبک ابزوردی استفاده کردم که خودم ان را ابزورد
واقع گرا می دانم .البته یکی از شخصیت ها که منشی این مطب است ،در حالتی
بین این دو فضا قرار می گیرد و به نوعی وظیفه ی شکستن فضا و ارتباط این
دو سبک از لحاظ اجرایی دارد.
چه دلیلی برای اجرای این سبک که در ایران کمتر کسی با ان
مواجه شده است ،رفته اید؟
عالقه به نمایش ابزورد از دوران دانشجویی در من شکل گرفت ،زمانی که با
نمایشنامه های ساموئل بکت و اوژن یونسکو اشنا شدم .موضوع پایان نامه های
کارشناسی و کارشناسی ارشدم هم نمایش ابزورد و به ویژه ساموئل بکت بود.
سال هاست در این مسیر تحقیق می کنم و به گمانم سبکی که با این روزهای
جامعه ی ما قرابت دارد ،همین سبک و همین گم گشتگی و مسخ شدگی افراد
جامعه است .به نوعی جامعه ی ما گرفتار جهان کافکایی و پوچ شدن در بعضی
زمینه ها و فعالیت های اجتماعی و روابط شده است .قصد داشتم مخاطب در
طرح روز
صحنه
پشت
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
می سوزم از فراقت روی از جفا بگردان
هجران بالی ما شد یا رب بال بگردان
مه جلوه می نماید بر سبز خنگ گردون
تا او به سر دراید بر رخش پا بگردان
اخبار دیدنی
خیار در مسیر موز شدن!
«موز» هم از سبد خیرد مردم
حذف شد
گزارشی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حال و هوای کرونایی
استانه ی روابطش قرار بگیرد.
ن موضوع که این سبک در ایران کمتر شناخته شده است،
ای
شما را دچار مشکل نمی کند؟
همیشه به این نکته باور داشتم که وقتی سبک متفاوتی را برای اجرا و ارائه ی
دیدگاه و نمایشنامه نویسی انتخاب می کنی ،جامعه و حتا خود فضای تاتر هم
به ان واکنش نشان می دهد و خیلی سخت ان را می پذیرد اما هنر برایم به
نوعی زیست و تجربه ای است که شما به عنوان هنرمند ان را طی می کنید.
در این شش سالی که تاتر حرفه ای کار می کنم و هر سال حداقل یک اجرای
عموم به صحنه برده ام ،در هر اجرا با رویکردهای متفاوتی مواجه شده ام .البته
در این نمایش سعی کردم ابزورد خوش فهم تری را به مخاطب انتقال دهم که
با طیف گسترده تری از ادم ها ارتباط داشته باشم .تا این جا هم نظرات بسیار
ارزشمندی از دوستان گرفته ام .برایم مستقل بودن اجرا بسیار مهم است و حتا
طراحی و تهیه کنندگی اجرا را هم خودم به عهده دارم.
پشت صحنه
جشنواره 39نیز تمام شد نامزدهای بخش سیمرغ هم اعالم شدند اما اهالی رسانه و منتقدین به اسامی اعالم شده خیلی
اعتراض داشتند البته این اعتراض هرساله با اعالم کاندیدها تا یه بخشیش طبیعی است ولی امسال ظاهرا خیلی هم طبیعی
نبوده! این که سلیقه هیات داوران در اسامی تاثیر داره که شکی نیست ولی نبود بعضی اسامی و نادیده گرفتنشان کمی
جای سوال داره؛ بگذریم ...امسال همانطور که می دانید در راستای مسئولیت اجتماعی روزنامه هنرمند و اهمیت سالمتی
اهالی رسانه و هنرمندان با اقدامی مشترک با تولیدی ماسک یحیی از روز اول جشنواره اقدام به توزیع ماسک رایگان در
کاخ جشنواره کردیم امیدوارم هرچند کوچک گامی در حفظ سالمت اهالی رسانه و هنرمندان برداشته باشیم و یه تشکر
از برند یحیی که واقعا دعوت مارو برای حمایت از اهالی رسانه لبیک گفت و بدون چشمداشت مالی ما را در این مهم یاری
داد .خسته نباشید به اهالی رسانه و بچه های ستاد خبری جشنواره که در این مدت شب و روز برای این جشنواره زحمت
کشیدند هرچند که نقدهای بسیاری در اصل برگزاری داریم ولی زحمات و تالش این عزیزان قابل ستایش است. صفحه 4