روزنامه هنرمند شماره 1387
روزنامه هنرمند شماره 1387
دوشنبه 20بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 8 1387صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
«شقایق شــوریان» بازیگر فیلم «مامان»
در گفتگــو با «هنرمند»
ســید مجتبی حســینی در افتتاح جشنواره سیزدهم:
دوره ای تازه در جشنواره
هنرهای تجسمی فجر
اغاز شده است
شیوه انالین اموزش تئاتر
تبدیل به یک شیوه نامه
مدون شود
به ماندگاری «مامان»
ایمان دارم
به بهانه بی ادبی یک خبرنگار به «پژمان جمشیدی»
در نشست رسانه ای فیلم «خط فرضی»
وقاحت یا صراحت!
قصه «فجر»39
با «تی تی» به سر شد
پژمان جمشیدی در نشست رسانه ای جشنواره فیلم فجر برای فیلم « خط فرضی»
در اخر ین نشست پژوهشــی فجر 39مطر ح شد:
www.jaaar.com
عکس :مهدی قاسمی صفحه 1
2
در اخرین نشست پژوهشی فجر 39مطرح شد:
دوشنبـــــــه 20بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1387
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
علی انصاریان مهمان شهاب حسینی می شود
خداحافظ همرفیق!
برنامه «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی پنجشنبه اینده
با حضــور زنده یاد علی انصاریان به عنــوان بهترین رفیق
رضا صادقی ،خواننده سرشناس پاپ پخش می شود .برنامه
اینترنتی «همرفیق» پنجشنبه هر هفته با حضور یک چهره
سرشناس و بهترین رفیق او پخش می شود .در این برنامه
یک چهره سرشــناس مهمان اصلی شهاب حسینی است
و در بخــش دوم ،چهره ای دیگر بــه انتخاب مهمان روی
صحنه می اید و «همرفیق» با حضور و گفت وگوی این دو
با حســینی ادامه می یابد .قرار است «همرفیق» پنجشنبه،
۲۳بهمن ۹۹همزمان با هشــتمین روز درگذشت مرحوم
انصاریان با حضور این بازیگر فقید و ستاره پیشین تیم های
پرســپولیس و استقالل پخش شود .انتظار می رود با توجه
به شــوخ و خنده رو بودن انصاریان ،این یکی از بهترین و
پربیننده ترین برنامه های «همرفیق» باشــد .علی انصاریان
چهارشــنبه ۱۵بهمن ۹۹پس از چند روز مبارزه سخت و
بی امان با ویروس کرونا در بیمارســتان فرهیختگان تهران
جان به جان افرین تســلیم کرد .او هنگام مرگ ۴۳ســال
داشــت و در قطعه ۲۲۲بهشــت زهرا(س) کنار پدرش به
خاک سپرده شد.
شش اجرای بین الملل از چهار
کشور در جشنواره موسیقی فجر
بخش بین الملل سی و ششــمین جشنواره موسیقی فجر
با شــش اجرا برگزار می شود .شــش گروه از چهار کشور
اتریش ،المان ،ایتالیا و کوبا در این دوره از جشــنواره اجرا
می کنند .تک نوازی ویولنســل مارتین ملندز از کوبا ،دوئت
ســان موس (دونوزای گیتار/ویولنســل از اتریش ،دوئت
ویال مادلنا (دونوازی اکاردئون /کالرینت /ساکســفون) از
اتریش ،تریوی جز فولبرشت (ســه نوازی ساکسفون/اوا و
الکتریک /گیتار) از المان ،تک نوازی پیانو موریس ارنســت
از المان و دوئت فراتــا دی پالما (دونوازی پیانو/ویولن) از
ایتالیا اجراهای بخش بین الملل ســی و ششمین جشنواره
موسیقی فجر هستند.
شیوهانالیناموزشتئاترتبدیلبهیکشیوه نامهمدونشود
تئاتر نیازمند گرایشات میان رشته ای است
پنجمین و اخرین نشست از سلسله نشست های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که به همت دفتر
پژوهش ،اموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در عمارت نوفل لوشاتو
برگزار شــد ،به موضوع «چالش های اموزش عملی تئاتر در فضای مجازی» اختصاص داشــت .سعید اسدی؛
کارشناس و مدرس تئاتر ،مدیریت پنل این نشست را به عهده داشت و در شروع ان با اشاره به اینکه این سلسله
نشســت ها با توجه به شرایط حاکم در کشور ناشی از شــیوع کرونا برگزار شده است،گفت:در این نشست در
مورد یکی از بنیادی ترین بخش های تئاتر یعنی اموزش و انچه که در مورد شرح درس پیرامون این موضوع در
دانشکده ها و اموزشگاه های هنری در حال وقوع است و باید نسبت میان این روند اموزش با شکل نوین ان یعنی
اموزش از طریق فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد ،صحبت خواهیم کرد .وی ادامه داد:در شرایط
فعلی و از مقطعی با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی مواجه بودیم و لذا شیوه دیگری جایگزین ان شد؛به
عنوان یک شیوه نو که البته مواجهه با ان چالش هایی به دنبال داشت اما در طول یک سال شاهد تجربه های تازه و
نوینی در این عرصه بودیم که باید به نقاط ضعف و قوت ان اشاره کنیم .اسدی افزود :به این منظور از حضور دو تن
از کارشناسان و مدرسان دانشگاه که در عرصه هنر و مدرسی تئاتر فعالیت دارند دعوت کردیم که در این نشست
شرکت کنند؛ خانم شیوا مسعودی و اقای محمدرضا علی اکبری که در مورد چالش ها و دستاوردهای احتمالی
چنین نظام اموزشی در عرصه تئاتر به بحث و تبادل نظر بپردازیم .شیوا مسعودی به عنوان یکی از سخنرانان این
نشست با اشاره به اینکه حضور دانشجویان تئاتر به شکل فیزیکی و به سبب شیوع این بیماری دقیقاً از 9اسفندماه
سال گذشته رخ داد ،گفت:این امر شوک بزرگی بر بدنه کارشناسی ،اساتید و همچنین طبقه دانشجویان وارد کرد
و من شخصاً در مراحل اولیه از طریق واتس اپ ان هم با به اشتراک گذاشتن صوت ،موارد نظری مباحث درسی
را با هنرجویان و دانشجویانم در میان می گذاشتم.
شرایط جدید اموزش انالین تئاتر در دانشگاه ها بیش از دانشجویان برای اساتید چالش برانگیز بود
مسعودی تصریح کرد :چنین ارتباطی ببیشتر از همه برای خود من چالش برانگیز بود و من تازه ان زمان متوجه
شدم که بخشی از مطالبی که سر کالس با دانشجویان مطرح می کردم حاصل نوعی تعامل به دانشجو بود و در
شرایطی که در خانه نشسته و مجبور باشم مطالبی نظری را با دانشجویان در میان بگذارم ،انگار که چیز تازه ای
برای گفتن ندارم .این شرایط ادامه داشت تا اینکه اردیبهشت ماه امسال اعالم شد که باید واحدهای عملی را نیز
به همین طریق به دانشجویان تدریس کنم .این مدرس و کارشناس تئاتر گفت:ورود به واحدهای عملی تئاتر به
این معنا بود که باید دانشجویان بر روی متن نمایشی کار می کردند؛ اتود می زدند و من به شخصه حیران بودم که
چگونه باید این تعامل با دانشجو به چه طریقی صورت گیرد به ویژه اینکه نیاز بود دانشجویان در ین مسیر هدایت
درستی شوند و هر ان؛ مورد ارزیابی قرارگیرند که در چه سطحی هستند .وی تصریح کرد:تجربه دو ترم تدریس
به این شکل که اکنون داریم ترم سوم را به همین روش تجربه می کنیم به من اموخت که باید با یک ساختار
منظم و هدفمند به پیش رفت که خروجی مشخصی داشته باشد و لذا از همان ابتدای ترم اینکه از کجا شروع کنم
و مباحث را به کجا ختم کنم مشخص کردم .با این وجود این روند یک تجربه شخصی است و به عنوان یک متد
و روش واحد در امر اموزش تئاتر فراگیر نشده است هرچند که ممکن است بسیاری از همکاران من نیز مواردی
مشابه روشی که من اتخاذ کرده ام را برای اموزش برگزیده باشند.
باید تجارب اساتید از شیوه انالین اموزش تئاتر تبدیل به یک شیوه نامه مدون شود
مسعودی در ادامه گفت:به هر حال قرارگیری در این شیوه ویژه اموزش برای مدرسان یک نوع مکاشفه به دنبال
دارد که با توجه به سوابق و تجربه های شخصی در مسیر ازمون و خطای ان قرار می گیرند اما به نظر می رسد
که این جریان اموزشی باید از مجموع تجارب به دست امده تبدیل به یک شیوه نامه مدون در امر اموزش شود.
محمدرضا علی اکبری دیگر سخنران این نشست در ادامه گفت :ابتدا ما نیاز داریم که در جریان فرایند اموزشی
جاری در سطح دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی به دنبال نسبت ارتباطی میان دانشجویان و اساتید و ارتباط
میان این دو با مسئوالن و مدیران این مراکز باشیم .وی ادامه داد :سال 1990شخصی به نام پاتلر کتابی تحت
عنوان «جابجایی در قدرت» را منتشر کرد که طی ان چشم اندازی از تغییرات و تحوالت در مناسبات اجتماعی
و فرهنگی و سایر حوزه ها را مورد بررسی قرار داده بود که اتفاقاً در این کتاب مبحثی نیز به کشور ایران اختصاص
داشــت هر چند که مسئوالن و مدیران ایرن وقعی به ان نگذاشتند.در ان کتاب عالوه بر دو ضلع زور و ثروت
برای چیره شدن بر مصایب و مشکالت جوامع در دهه های اینده به عنصر دانایی نیز تاکید شده بود؛ عنصری که
شرط اصلی توفیق در مورد زندگی اینده بشری است .علی اکبری تصریح کرد :در حقیقت براین اساس است که
عرصه مدیریت کشورها به دو دسته کند و تند تقسیم می شود و چون از جانب ایران نسبت به مطالب این کتاب
یک بی اعتنایی را شاهد هستیم لذا در این رقابت ما در دسته ُکند قرار می گیریم .به هر حال موضوع فرهنگ و
هنر موضوعی کالن است و جریانی تئاتر به عنوان یکی از مظاهر ان ارتباط تنگاتنگی با جریان اکادمیک دارد و
شاهد هستیم که بسیاری از فعاالن تئاتر خروجی دانشگاه ها هستند اما میزان دانایی و دانش ان ها که همواره باید
متناسب با تغییر و تحوالت در حال به روز شدن باشد چندان قابل اعتنا نیست.
ماهیت تئاتر در مواجهه با فرایند اموزش مجازی به نسبت سایر رشته و گرایش ها متفاوت است
وی ادامه داد:در دانشکده های هنری تئاتر دپارتمان مشخصی دارد همچون سایر رشته های هنری اما این نکته
را باید در نظر داشت که ماهیت تئاتر به ویژه در امر اموزش نسبت به سایر هنرها که ممکن است بیشتر مباحث
نظری در انها اصل باشــد در فضای مجازی متفاوت است؛ این امر را می توان حتی با برخی رشته های فنی و
مهندسی که در ان ها نیز واحدهای درسی عملی وجود دارد نیز مورد مقایسه قرار داد .این مسئله ممکن است
ابتدا به ساکن جرقه ای را در ذهن ما بزند و ان اینکه باید در گرایشات تئاتری تدریس شده در دانشگاه باید بازنگری
اصولی صورت گیرد به ویژه اینکه ورک شاپ های تئاتری نیز تفاوت های ماهوی با سایر رشته های هنری و حتی
فنی و مهندسی دارند و لذا باید با تجدید نظر در نحوه ارائه ان ها ،سازگاری بیشتری میان انها به منظور ارائه در
فضای مجازی به انجام برسد .سعید اسدی نیز با تایید این نکته گفت :باید پذیرفت که حتی در دورانی غیرکرونا
نیز تکنولوژی وارد جریان اموزش شده است و لذا محتوای ارائه شده با استفاده از این ساختار و ابزار نیازمند نوعی
همسان سازی است و باید براین اساس بازتعریف شود که تئاتر نیز از این امر مستثنی نیست.
لزوم مواجهه همه جانبه دانشجو و مشارکت حداکثری او در کالس انالین
وی ادامه داد :هنرجو و دانشــجو در ساختار جدید اموزشی باید به این نکته توجه داشته باشد که تنها ابزار او
همچون کالس های حضوری یک کاغذ و قلم نیست و باید مواجهه ای همه جانبه با طرح مباحث از سوی استاد
خود داشته باشد و با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد و اتفاقاً فضای مجازی و لینک موضوعات علمی ان را
در اختیارش قرار می دهد در پیشرفت روند درسی با مدرس خود همراه شده و به کمک هم مباحث را به پیش
برند .شیوا مسعودی افزود :باید به موضوعی اشاره کنم و ان اینکه تشکیل اموزشگاه های ازاد بازیگری و تئاتر روند
اموزش تئاتر در دانشگاه ها را تغییر داد و به نظر می رسد که این حوزه و مباحث اموزشی طرح شده در ان را تا
اندازه زیادی ناکارامد کرد ،چنانکه در برهه ای که همچنان هم شاهد ان هستیم بسیاری از فعاالن تئاتری خروجی
اموزشگاه های ازاد بودند تا دانشگاه های تئاتری و اساساً یک طرح عملی در این چرایی وجود ندارد کمااینکه چنین
به نظر می رسد که هنرجویان این اموزشگاه ها چون صرف پول و وقت بیشتری می کنند لذا دلسوزانه به روند
فعالیت در این عرصه ادامه می دهند .براین اساس باید فکری عاجل صورت گیرد مبنی بر اینکه چرا شاخه های
جدید و کارامد در حوزه اوزش تئاتر را در دانشگاه ها شاهد نیستیم و همچنان بر روند سنتی و نخ نمای اموزش
در این عرصه اصرار داریم.
ً
به نظر می رسد که عمال اموزش تئاتر با شیوه سنتی ان ،ناکارامد باشد
ال اموزش با شیوه فعلی ناکارامد باشد و مث ً
وی ادامه داد :به نظر می رسد که دیگر عم ً
ال در گرایشات مختلف
دانشگاهی رشته تئاتر باید در ترم های مجزایی به دانشجو مدیا نیز تدریس شود که این خود حوزه نمایش و
مجموعه فعالیت های متاثر از ان را وارد فاز و ژانر جدیدی می کند و در نتیجه عرصه دانایی و دانستگی ما در این
حوزه را وسعت بخشید و دانشجو با گذرادن این واحدهای قدرتمند و مجهزتر از قبل به پیش خواهد رفت .سعید
اسدی؛ مدیر این پنل در این بخش از نشست با اشاره به اینکه دوران کرونا را باید دوران گذار نامید ،گفت :به هر
حال این شرایط ما را به سمت اتخاذ برخی تصمیمات دفعی و یا حساب شده می کشاند که بسیاری از انها حتی
در دوران پساکرونا هم نسخه هایی قابل اجرا در امر اموزش تئاتر هستند.
تربیت یک تئاتری حاصل یک فرایند تدریجی است
محمدرضا علی اکبری در این بخش از نشست مجدد به رابطه میان دانش رابطه بین استاد و دانشجو در محیط
دانشکده های تئاتری اشاره کرد و گفت :تربیت یک تئاتری حاصل یک فرایند تدریجی است که خود دانشجوی
تئاتر در ان خیلی دخیل است و باید دنبال کشف و شهود و ارائه راهکارهای نوین در امر تئاتر باشد؛ امری که به
واسطه اموزش سنتی در دانشگاه ها به نوعی دانشجو را بد بار اورده است و او را تبدیل به یک موجودی کرده است
که همواره به دنبال ارائه مطالبی یک طرفه از سوی استاد خود است در حلیکه در شکل نوین اموزش که به شکل
انالین و مجازی در حال وقوع است این امکان پدید می اید تا دانشجو بتواند همانطور که به درستی اشاره شد
هر ان با دسترسی به منابع و رفرنسی که انلین در اختیار اوست و می توان انها را سرچ کند و مشارکتی جدی در
فرایند اموزش داشته باشد .وی ادامه داد :متاسفانه نظام اموزشی تئاتر در دانشگاه ها تئاترمحور است تا جایی که
دانشجو را از همان ابتدا و حتی طی ازون عملی ورودی با مجموعه ای از محفوظات مواجه می سازد حال انکه
کسی از خودش نمی پرسد ایا مث ً
ال دانستن این اطالعات از فرد بازیگر تئاتر می سازد و یا تربیت بازیگر در جای
دیگری اتفاق مق افتد و اینجا باید به دنبال چیز دیگری بود.
گرایشات میان رشته ای نیاز امروز جامعه تئاتری ماست
سعید اسدی نیز اظهار داشت :اتفاقاً با قوت گرفتن این اندیشه است که موضوع گرایشات میان رشته ای در اموزش
تئاتر مطرح می شود که نیاز جامعه تئاتری امروز است مضافاً بر اینکه استاد و مدرس را در جریان یک کالس
انالین نیز تبدیل به یک کنشگر می کند که دانشجو می تواند با نگاه با کنش استاد خود به نتایحی در گونه های
گوناگون تئاتر برسد .از اینجاست که شاید استاد و مدرس تئاتر را بتوانیم به عنوان یک تسهیلگر قلمداد کنیم که
تنها حلقه واصل و هادی جریان اموزش در نسبت با هنرجوی خود است و لذا دانشجویانی خواهیم داشت که از
ذهنی کاوشگر و جستجوگر برخوردار خواهند بود .علی اکبری تاکید کرد :تسهیلگری کلیدواژه مناسبات جدید
استاد و دانشجو در جریان اموزش به شیوه جدید است که می تواند همانطور که گفته شد ذهن دانشجو را به
جستجو و هدایتگری کالس سوق دهد و حتی به طرح مباحث از سوی مدرس نیز جهت داده و ان را هدفمندتر
سازد اما یک چیز را نیز نباید از نظر دور داشت و ان اینکه ماهیت بسیاری از رشته ها به مواجهه حضوری استاد
و شاگردی است همانند پزشکی که با وجود شرایط حاد پیش امده به سبب کرونا نه عرصه اموزش و نه عرصه
تالش کادر پزشکی را به تعطیلی نکشانده است و می توان با رعایت برخی پروتکل های بهداشتی همچون به حضور
دانشجویان در کنار استاد برای طرح مباحث عملی در یک جلسه کالسی حضوری امیدوار بود که البته نه از سوی
مدیریت مراکز اموزشی و نه از سوی اساتید عزمی در این زمینه وجود ندارد .اخرین مبحثی که شرکت کنندگان
در این نشست به ان پرداختند فرایند ارزیابی دانشجویان تئاتری در یک مواجهه انالین و مجازی بود که هر دوی
کارشناسان بر فرایند محور بودن و تحولی که یک دانشجو از ابتدا تا مجهز شدن به ابزار علمی و عملی گرایش
خود طی می کند مالک قرار داده و از ازمون پایان ترم در چنین شرایطی خود و سایر مدرسان را برحذر داشتند.
دبیر سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر:
شاهد پیوند تئاتر و جریان اجتماعی جامعه هستیم
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در رونمایی از نمایشنامه
«دکتر هاشــمیان» نوشــته «محمدجواد ُصرامی» گفت :این
روزها بیش از هر زمانی شــاهد پیوند تئاتر و جریان اجتماعی
جامعه هستیم .مراســم رونمایی از نمایشنامه دکتر محمدرضا
هاشمیان شب گذشته (شنبه ۱۸بهمن) پیش از اجرای نمایش
تتراکرومات به کارگردانی محمدجواد ُصرامی در ســالن استاد
ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
صرامی که نویسنده نمایشــنامه دکتر محمدرضا هاشمیان نیز
هست ،در این مراسم با حضور دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان،
متخصص مراقبت های ویژه بیمارســتان مســیح دانشــوری،
حسین مسافراستانه دبیر ســی و نهمین جشنواره تئاتر فجر،
رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشــی ،وحید لک و
محســن حسن زاده مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره
تئاتــر فجر برگزار شــد ،درباره نگارش این نمایشــنامه گفت:
نمایشنامه دکتر هاشــمیان یک نمایشنامه کامال مستند است
که نگارش ان ۶تا ۷به طول انجامید .این نمایش که به بحران
کرونا و چالش های کادر درمان می پردازد قابلیت اجرا در سراسر
کشور را دارد و امیدوارم گروه های نمایشی نیز بتوانند به خوبی
از ان بهره ببرند .افتخار می کنم یک پرستار هستم و همزمان
در حوزه تئاتر نیز فعالیت می کنم.
این نمایش به گوشه ای از چالش ها و مشکالت مدافعان سالمت
در راه مبارزه با بیماری کرونا پرداخته است و خیلی خوشحالم
که دکتر هاشــمیان یکی از پزشــکان متعهد و ایثارگر در این
زمینه با من همکاری و مســاعدت داشــتند .دکتر محمدرضا
هاشــمیان نیز در این مراسم با تشــکر از همکاری اهالی ادب
و هنر در همــکاری با کادر درمان بیان کرد :اکثر دوســتان و
هنرمندان حامی پزشــکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با
این همه گیری خطرناک بوده و هستند .امیدوارم این نمایش و
کارهایی از این دست بتواند مظلومیت و تالش های کادر درمان
در مبارزه با این بیماری را برای مردم مشخص کند.
فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارســتان مســیح دانشوری
افزود :هرکاری که مدافعان ســامت در این راه انجام می دهند
در واقع صفحه ای است که در تاریخ این کشور به ثبت می رسد؛
خوشبختانه در این جشنواره نیز شاهد هستیم که با تالش های
انجام شــده در این شــرایط همچنان هنر زنده مانده اســت و
جریان فرهنگی هنری در کشور ادامه دارد.
حسین مسافر استانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز
گفت :ما در مقطعی قرار داریم که شــاهد پیوند تئاتر و جریان
اجتماعی جامعه هستیم .خوشبختانه با همکاری وزارت فرهنگ
و ارشــاد و حمایت های انجام شده از تئاتر توانستیم در شرایط
سالم و امنی برای عموم جشنواره را برگزار کنیم.
وی ادامه داد :در ابتدای شــروع جشــنواره دوستان در وزارت
بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی لطف کردند و ازمایش های
رایگان از همه ســالن ها و هنرمندان انجام دادند که شرایط را
برای برگزاری بهتر مهیا کرد.
در ســی و نهمین جشــنواره تئاتر فجر به نوعــی پیوند میان
ســامت روحی و جســمی را در جامعه فراهــم کردیم و در
راستای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی جامعه قدم برداشتیم.
وی همچنین با به فال نیک برشمردن حضور مدافعان سالمت
در میان هنرمندان خاطر نشان کرد :امیدوارم که این جریانات
در همه بخش های هنری از جمله تئاتر ادامه داشــته باشد و ما
شــاهد بازنمایی تالش مدافعان سالمت و کادر درمان در قالب
اثار نمایشی باشیم.
در این مراســم به رســم یادبود هدیه ای از طرف سی و نهمین
جشــنواره تئاتر فجر به دکتر هاشمیان اهدا شد .سی و نهمین
جشــنواره تئاتر فجــر فردا (دوشــنبه ۲۰بهمن) بــا معرفی
برگزیدگان به کار خود پایان می دهد. صفحه 2
3
به بهانه بی ادبی یک خبرنگار به «پژمان جمشیدی»
در نشست رسانه ای فیلم «خط فرضی»
وقاحت یا صراحت!
دوشنبـــــــه 20بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1387
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
فریده ذاکری
وقتی فرق وقاحت و صراحت را نفهمیم وقتی به هر قیمتی حتی با نابودکردن شان و شخصیت رسانه و فرهنگ
نیاز به مطرح شدنمان را در اولویت هرچیزی قرار دهیم نتیجه اش اسفبار و غم انگیز می شود دوست عزیزی
که سال قبل هم در جشنواره با توهین به قومیتها(در نشست فیلم اتابای) سروصدا راه انداخت .دچارتوهمات
خودشیفتگی در مقوله نقد شده و یادش رفته « ادب مرد به ز هنراوست» و متاسفانه در نشست خبری امسال هم
با توهین به یک شخصیت فوتبالیست ملی پوش و بازیگری که در اغلب کارهایش و نمایش تئاتری اش گامهای
رو به جلویی برداشته و از بسیاری از بازیگران جلوزده بی حرمتی را به حد اعال رساند و موجب خشم اکثر اهالی
رسانه شد بطوری که در محافل وی را افت خبرنگاری نامیدند که باید رفتارش و گفتارش مورد اسیب شناسی
قرار بگیرد و ظرافتهای حرفه ای و اخالقی و هوش رسانه ای را به وی اموزش داد تا خود را بیشتر از این فرارسانه ای
نپندارد و دچار بحران ارتباط و تعامل نگردد و موجب تنش بیشتر بین دو قشر هنر و رسانه نشود چون این رابطه
صحیح بین هنر و رسانه منجر به رشد و اعتالی فرهنگ درکشور خواهد شد حرمتها باید حفظ شود .همانگونه که
ازبیادبیوبیحرمتیبعضیهنرمندانوسلبریتیهابهخبرنگارانبراشفتهمیشویمازرفتارگستاخانههمکاران
خودمان هم ناراحت و عصبی شدیم .امروز من به جای ان خبرنگاری که از#پژمان_جمشیدی پرسید«:در فوتبال
که به جایی نرسیدید! در سینما هم! فکر نمیکنید برای دیده شدن راه هایی به جز سینما هست؟» ،خجالت کشیدم
و شرم کردم واقعا عقده های زندگی خود را به نشستهای خبری نیاورید این نوع تخریب ،این لحن و ادبیات واقعا
بی نزاکتی محض و دور از شان رسانه است .پژمان جمشیدی چه جوری باید موفق میشد بازیکن دو.تا تیم برتر
ایران بود بازیکن تیم ملی هم بود.در بازیگری هم که هر روز دارد پیشرفت میکند و از خیلی ها که اسمشان سوپر
استار است جلوزده .اقای خبرنگار خودتان چه جایگاهی دارید به جایی رسیدن را دقیقا در چه میبینید چون
با هر متر و معیاری حساب کنید (فارغ از خوب یا بد بودن) پژمان جمشیدی به هرجایی که اسمش موفقیت
است در هر زمینه ای که اراده کرده رسیده روزگاری رکن اصلی خبرنگاری ،داشتن ادب و نگه داشتن حرمت
استادان،هنرمندان و مردم بود برای همین در جامعه نیز ارج و قربی داشتیم .اکثر خبرنگاران در دوره ما با سواد،
باهوش ،زیرک بودند و با ادب رسانه ای اشنا بودند.به همین دلیل در نشست ها و گفت و گوها ها،ضمن به چالش
کشیدن مصاحبه شوندگان احترام انان را نیز نگه می داشتند.امروزه متاسفانه تعداد این گونه خبرنگاران بسیار کم
است ،امیدوارم در اینده ،روابط عمومی جشنواره های مختلف ،برای جلوگیری از تشنج در نشست ها و بی حرمتی
ها هنگام دادن کارت به خبرنگاران ،خبرنگاران بی ادب و هتاک را شناسایی و از ورودشان به اینگونه مجامع
جلوگیری کنند تا جلوی رشد هتاکی و بی ادبی در رسانه های ایران را بگیرند.
CINEMA
یادداشت
نگاهی به فیلم «گیج گاه»
وقتی فیلمساز عاشق سینماست
افشین علیار
گیج گاه اولین ســاخته عادل تبریزی فیلمی برای عاشقان
سینماست اساسا اثر به خو ِد فیلمساز شباهت زیادی دارد،
از گیج گاه نباید توقع فیلم های کالسیک یا تجربه گرایی را
داشــت چرا که این فیلم به خاطر خو ِد سینما ساخته شده
حس و حال خوبی در سراسر اثر حس می شود و این حس
و حــال به دلیل نوع لحن اســت در معرفی گیج گاه واضح
نوشته شده گیج گاه نوستالژیک نیست حالیست که دیگر
نیست ،اساسا مهم ترین حرف فیلم است چون مخاطب فکر
می کند قرار اســت با فیلمی مثل نهنگ عنبر مواجه شود
اما گیج گاه در مسیر خودش با همان عالقه فیلمسازش به
«شقایقشوریان»بازیگرفیلم«مامان»درگفتگوبا«هنرمند»
به ماندگاری «مامان» ایمان دارم
عباسعلیاسکتی
شقایق شــوریان ،متولد ابان هزار و سیصد و شصت و پنج،
مشهد ،کارشناسی ارشد بازیگری ،بازیگر سینما و تئاتر ،در
کارنامه هنری او می توان به بازی در فیلم سینمایی شیطان
وجود ندارد به کارگردانی محمد رسول اف و فیلم های کوتاه
رقص چاقو ،امپرسیون ،سیزدهم اشاره کرد ،با شقایق شوریان
که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم مامان حضور
دارد ،بعد از تماشای این فیلم گفتگویی کوتاه داشته ایم که با
هم می خوانیم.
این فیلم چه حرفی برای گفتن دارد؟
حرف فیلم را که ب ه سادگی نمی شود گفت در غیر اینصورت ب ه نظر
من لزومی به ســاخت فیلم نبود ،فیلم مامان برای من مثل زندگی
است ،شما می توانید بگویید حرف زندگی چیست؟ هر زندگی ای یک
هدفی دارد که درست و غلط ،پیدا و پنهان ان را دنبال می کند و اگر
دنبال هدفِ بو ِد فیلم مامان باشیم من فکر میکنم بزرگترین هدف
یا کارکرد این فیلم ضرورت ایجاد فضای گفتمان و لزوم گفتگو بین
اعضای خانواده و جامعه و نسل های مختلف است.
نقش چه چالش هایی برای شما داشت؟
این نقش از نظر اجرایی برای من چالش خاصی نداشــت ولی از نظر
موقعیتی برای من چالش برانگیز بود ،هم از نظر بدبینی ناخواسته ای که
از طرف عواملی که شاید هنوز شناخت کاملی نسبت به من نداشتند به
خاطر نسبتم با کارگردان وجود داشت و مهمتر از این نظر که ب ه خاطر
درگیــری فکری و روحی ای که فراتر از وظایف یک بازیگر در جریان
تولیدی سخت «مامان» داشتم تمرکز و ارائ ه نقش کمی برام سخت و
چالش برانگیزبود.
برای بهتر از اب در امــدن نقش چه کارهایی انجام
دادید؟
خب نقش های اینچنینی به خاطــر این که جزئیات خاص و دقیقی
ندارند و کاراکتری(شخصیتی) در فیلمنامه برای انها لحاظ نشده از
یک طرف ارائ ه انها سخت است چون شما متریال زیاد یا مشخصی
ت بخش تست چون دست بازیگر
ندارید برای ساختشان و از طرفی لذ
برای پرداختش و ارائ ه ان بازتر است ،این نوع نقش ها بیشتر در ارتباط
با نقش های مقابل شکل می گیرند و جهت پیدا میکنند ،برای همین
پ و گفت با امیر نوروزی و
من سعی کرده ام در چند جلسه تمرین و گ
در جلسات دورخوانی با خانم رویا افشار مسیر نقش را پیدا کنم و برای
ن کنم و به ان تاحدودی شکل بدهم.
خودم ان را روش
چه شد به سمت بازیگری امدید؟
به طور کلی هنر و خصوصا بازیگری برای من یک روش زندگی است،
من فکر می کنم هر انســانی بر اساس گرایشــات درونی و تمایالت
شخصی ذاتی به سمت هنر کشیده می شود یا گاهی هم حضور در
دنیای هنر این تمایالت و گرایشــات درونی خاص را شکل می دهد
یا گسترش می دهد ،من از نوجوانی به خاطر حساسیتی که داشتم
گرایشم به هنر و ادبیات خیلی زیاد بود ،می توانستم عکاس شوم ،نقاش
شوم ،شاعر شوم ،موزیسین شوم و یا بازیگر ،فکر می کنم بازیگری من را
به سمت خودش کشاند نه این که من به سمت بازیگری بروم ،درواقع
بر اساس همان گرایشات خاص و ویژه ی درونی و شخصی که عرض
کردم در مراحل مختلف زندگی ام انتخاب هایی داشته ام که مجموع
ان انتخاب ها من را در مسیری قرار داد که به بازیگری برسم و بازیگر
ی هستم.
شوم و از این روند خیلی خوشحال و راض
فکر می کنید فیلم مامان سهمی از جوایز داشته باشد؟
من عالوه بر این که به دیده شدن و جوایز فیلم خیلی امیدوار هسم ،به
ماندگاری و تاثیرگزاری فیلم خیلی ایمان دارم و این در دید من اصل
خیلی مهم تر و اساسی تری است ،یک پالن در فیلم است که من از ان
به عنوان راز یاد می کنم و احساس می کنم همان یک پالن در کنار
قابلیت های مفهومی عمیق و ساختاری فیلم باعث می شود که این
فیلم سال های سال یاداوری شود و در سینمای ایران در جای درستی
بماند و خب قانون این حس یا نگاه من به فیلم این است که این فیلم
با جان و روان و تار و پود روحی فیلمساز و صادقانه ساخته شده و اثری
که صادقانه شکل بگیرد بر دل می نشیند و کار خودش رو می کند.
حضور همسر شما به عنوان کارگردان چقدر در پذیرش
نقشتاثیرداشت؟
خیلی ،واقعیت این اسن که اگر این فیلم برای شخص دیگری غیر از
ارش بود من این نقش را نمی پذیرفتم ،البته شاید سه یا چهار فیلمساز
باشند که اینقدر جهان فکری و سینمای انها را دوست دارم که حاضر
هســتم حتی یک سکانس برای انها بازی کنم ،چون حضور در این
جهان برای من باعث غرور و افتخار است ولی در کل نقشی که برای
من چالش یا دستاوردی نداشته باشد را نمی پذیرم ،در مورد این فیلم
چون من لحظه به لحظه در جریان شکل گیری و رشد فیلمنامه بودم و
چون اولین فیلم بلند ارش بود هم من و هم ارش دوست داشتیم که
در بخش بازی من حتما حضور داشته باشم ،هرچند حضوری کوتاه.
در این کار نقش من کوچک است ولی عشق خیلی بزرگی پشت ان
است ،درواقع شاید ب ه ظاهر حضور فیزیکی من در فیلم چند دقیقه
باشد ولی از نظر خودم این حضور پانزده سال و چند دقیقه است ،این
حضور برای من یک یادگاری بزرگ و قشنگ از تمام این سال های در
کنار هم بودن و رویاپردازی کردن و سخت تالش کردن است.
چه اینده ای بــرای خودتان در بازیگری می بینید و
هدف شما در این حوزه چیست؟
من ادم کمیت گرا یا حتی نتیجه گرایی نیستم ،هیچ وقت در زندگی
اعداد و ارقام و سن و رقابت برای من معنی نداشته یا مهم نبوده است،
در تمام این سال هایی که برای هدف و رویای خودم که بازیگری بوده
تالش کرده ام خیلی بیشتر از این که به اجرا و نمایش و حضور فکر کنم
درونی شخصیتی و روحی و کیفیت حضورم فکر کرده ام و
به کیفیت
ِ
رویکردم خیلی اموزش محور بوده و سعی کرده ام تا می توانم بخوانم
و عمیق ببینم و اموزش ببینم ،خدا را شکر االن مسیر برای من کامال
روشن و امیدوارکنند ه است ،نگاهی که االن به دنیای عمیق و چالش
بازیگــری دارم به من خیلی ارامش می دهد و فکر می کنم که جای
درستی ایستاده ام ،هرچند که از نظر تکنیکی و خصوصا تجربه هنوز راه
خیلی دراز و سختی را در پیش دارم و هر روز و در هر فرصتی برای ان
تالش می کنم که بهتر شوم ،ولی سعی می کنم در این بعدش به خدا
و انرژی طبیعت و جهان تکیه و اعتماد کنم ،امیدوارم که اتفاقات خوبی
برای من بیفتد و پیشنهادات خوبی از سمت سینمایی که ان را دوست
دارم و سلیقه من است به من شود ،در نگاه کلی بازیگری می کنم که
از مسیر کشف و شهود بازیگری و زندگی لذت بیشتری ببرم ولی اگر
بخواهم دورنمای این شــغل را برای خودم ترسیم کنم دوست دارم
ِ
درست محکم و ماندگار حضور
که شــاید مجموعا در ده فیلم خوبِ
تاثیرگذار داشته باشم و تمام.
«یدو» قهرمان روز اخر جشنواره
قصه «فجر »39با «تی تی» به سر شد
یکشــنبه ۱۹بهمن ماه و همزمان با هشتمین
روز از برگزاری ســی و نهمین جشنواره فیلم
فجر فیلم هــای «یدو» بــه کارگردانی مهدی
جعفــری و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و
«تی تی» بــه کارگردانی و تهیه کنندگی ایدا
پناهنده نمایش داده شد .دیروز اخرین روز از
اکران فیلم های جشنواره در سالن ویژه اصحاب
رســانه است و قرار اســت فهرست نامزدهای
بخش های مختلف منتشر شود .و امروز و فردا
نیز جشــنواره فیلم های نامزدشــده در بخش
بهتریــن فیلم ،در ســالن رســانه ها بازپخش
می شــود« .یدو» همانند فیلم سینمایی «۲۳
نفر» مهدی جعفری یــک اثر در حوزه جنگ
و دفــاع مقدس و با محوریت کودک و نوجوان
تولید شــده اســت .فیلم محصــول همکاری
بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان است و تنها نماینده سینمای کودک
و نوجوان در جشنواره امسال محسوب می شود.
ستاره پســیانی ،اکبر اودود ،سعید البوعبادی،
میالد صویالوی ،محمدمهدی البوعلی ،ریحانه
اریامنش ،عبدالحلیم تقلبی ،حســین پوریده،
رضا نوری ،طاهره نیک ازاد ،مســعود جاللی،
معید رامی ،مائده رامی ،یاسین مسعودی ،احمد
مسافری در این فیلم ایفای نقش می کنند .اما
ایدا پناهنده این بار با فیلم سینمایی «تی تی»
در سی و نهمین جشــنواره فیلم فجر شرکت
کرده است .این فیلم سینمایی داستان استادی
است که قصد دارد پایان نامه ای در مورد پایان
جهان به اثبات برســاند و بــا مادری عجیب و
غریب که می خواهد لیاقت انســانیت را داشته
باشــد مالقات می کند .در این فیلم سینمایی
بازیگرانی چون الناز شاکردوست ،پارسا پیروزفر
و هوتن شکیبا حضور دارند.
ســینما جلو می رود شخصیت های فیلم قرار نیست به طور
مرسوم معرفی شوند و قرار نیست ما با فیلم برخورد عجیب
و غریبی داشته باشیم ما قرار است یک ادای دین به سینما
را در صــد دقیقه ببینیم چیدمان موقعیت ها لحظه هایی از
سینمای دهه شصت و هفتاد است یک جور خالص بودن در
گیج گاه وجود دارد مثل یک معصومیت از دست رفته این
فیلم حواسش به همه چیز است یاداور کسانی که در سینما
ستاره بوده اند شخصیت های فیلم تبریزی با فیلم و سینما
گــره خورده اند و انها ادم های ســاده اند که انگار از همان
فیلم های دهه شــصت بیرون امده انــد ،گیج گاه ارجاعات
نوســتالژیکی دارد که این ارجاعات با تمرکز و البته دوباره
باید بگویم با عشــقی خاص به سینما کنار هم چیده شده
اند شاید با بعضی از سکانس های فیلم مثل شلوغی سکانس
عروســی مشکل داشته باشیم اما نکته مهم در فرایند کلی
فیلم است که تبریزی در مسیری هموار راه خودش را رفته،
به چپ و راســتش کاری نداشته تعادل نمک فیلم را حفظ
کرده و می دانســته باید از راه سینما مخاطبش را بخنداند
پس مانند شبه کمدی های دیگر اسیر هجویات نشده ،اندازه
جوان
قاب هایش به شدت منظم و مشخص است ،فیلمساز
ِ
ما اســیر تجمل گرایی در فرم نشده دوربینش روی دست
نیست لرزشی احساس نمی شود که همه ی این ها می تواند
نکته مثبت فیلم تبریزی باشد ،او قصد داشته مخاطبش را
به گذشته نه چندان دور ببرد همان حالی که همه دوستش
دارنــد اما در برهه کنونی با پیدایــش اینترنت و ماهواره و
شبکه مجازی منسوخ شده است به همین دلیل زمانی که
گیج گاه را تماشا می کنیم باید بپذیریم که با اثری سرخوش
و ســرگرم کننده مواجه ایم که خواستگاه فیلمسازش بوده
باید خود را به دست او بسپاریم که با قصه اش همذات پندار
شــویم تبریزی هم راهش را درست پیموده است مخاطب
می توانــد با فیلم همراه شــود و از تعدد موقعیت های فیلم
لذت ببرد ،باران کوثری و حامد بهداد به فیلم یاری رسانده
اند بازی اســتاندارد و منطبق ان ها با متن باعث شده گیج
گاه به فیلم مراتب دیدنی تر شود استفاده از جمشید هاشم
پور و ستاره های دهه شــصت و هفتاد اگر چه می توانست
نقش بیشتری داشــته باشد اما حضور انها به ت ِم اثر کمک
ویژه ای کرده است،به هر شــکل گیج گاه اثر تر و تازه ای
در ژانر ملودرام است مدت ها بود که همچین اثر سینمایی
با چنین موضوعی ســاخته نشده بود بهره گیری تبریزی از
تاریخ سینمای ایران موضوع مهم اما فراموش شده ای بود
که با گیج گاه به ثمر نشست. صفحه 3
سید مجتبی حسینی در افتتاح جشنواره سیزدهم:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1387دوشنبه 20بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 8صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
دوره ای تازه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اغاز شده است
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 12:00
غروب افتاب 16:52
اذان مغرب 17:13
اذان صبح فردا 05:37
طلوع افتاب فردا 07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
نقدها را بود ایا که عیاری گیرند
تا همه صومعه داران پی کاری گیرند
مصلحت دید من ان است که یاران همه کار
بگذارند و خم طره یاری گیرند
اخبار دیدنی
ارائه اثار ۶۷هنرمند در بخش «ستارگان هنر ایران» جشنواره تجسمی فجر
۱۶۷اثــر از ۶۷هنرمنــد در رشــته های مختلف
هنرهای تجسمی در بخش «ستارگان جهانی هنر
ایران» سیزدهمینجشنواره هنرهای تجسمی فجر
روی دیوار می رود .در سیزدهمین دوره از جشنواره
هنرهای تجسمی فجر بخش «ستارگان جهانی هنر
ایران» که شــامل ارائه اثار هنرمندانی هستند که
خارج ازایران در بینال ها و جشنواره ها طی سال های
۲۰۱۹و ۲۰۲۰جایزه گرفتند ،جایگاه ویژه ای را به
تسنیم
پندبزرگان
حافظانه
ســیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر شنبه ۱۸بهمن ماه با ســخنرانی معاون هنری وزیر
ارشــاد در موسسه صبا اغاز به کار کرد .عصر روز شــنبه ۱۸بهمن ماه با افتتاح بخش طوبای زرین،
ســیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر اغاز به کار کرد .در این مراسم سید مجتبی حسینی
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی ،هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجســمی ،شورای
سیاست گذاری و داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هنرمندان شرکت کننده در بخش طوبای
زرین جشنواره حضور داشتند.
در بخش طوبای زرین سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۸۷۰اثر از ۶۲۰هنرمند به نمایش
درامده است که توسط ۳۰داور در رشته های مختلف برای حضور در جشنواره و داوری نهایی انتخاب
شده اند .عکاسی ،نقاشی ،گرافیک ،تصویرســازی ،خوشنویسی ،نگارگری ،مجسمه سازی ،کاریکاتور،
هنرهای جدید و سرامیک ،رشته های ده گانه بخش طوبای زرین جشنواره هستند.
مجتبی حســینی در مراســم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر گفت :با توجه
به اینکه خودم را یک هنرجوی هنرهای تجســمی می دانم و اشــنایی با هنرهای تجســمی دارم و
سال هاســت اثار را که دنبال می کنم ،به این نتیجه رسیدم جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امسال
وارد مرحله جدیدی شــدهاســت .کیفیت و کمیت اثار این دوره و نگاه امایشی به شرکت کنندگان
گواهی می دهد که دوره جدیدی در این جشــنواره اغاز شــده اســت و امیدوارم در سال های اینده
استمرار پیدا کند .معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :در این بخش از نمایشگاه
با اثار کم نظیر و فوق العاده خوب از نســل جوان رو به رو هســتیم .از هنرمندانی که تنها دو دهه از
عمرشــان گذشته اثاری می توان دید که بســیار تاثیرگذار است و این دستاورد را باید تبریک گفت.
البته این اقدامی اســت که از سه چهار سال پیش اغاز شده است اما امسال می توانیم ثمره این نهال
کاشته شده را ببینیم ۱۹ .بهمن ساعت ۱۶افتتاحیه بخش چاپ دستی و ۲۰بهمن ساعت ۱۶افتتاح
بخش ستارگان تجسمی برگزار می شود .سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰بهمن ماه
به کار خود ادامه می دهد و بازدید از نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت پروتکل های
بهداشتی از ساعت ۱۰تا ۱۸امکان پذیر است.
خود اختصاص داده اســت. تا موعد مقرر ۱۶۷اثر
از ۶۷هنرمند که در ۲ســال گذشــته میالدی در
جشــنواره هاو بینال های هنری دنیا حضور موفق
داشــتند به دبیرخانه رسیده اســت که در بخش
ستارگانجشنواره روی دیوار خواهند رفت. این اثار
در ۶رشته عکاسی ،تصویرسازی ،کاریکاتور ،نقاشی،
خوشنویســی ،نگارگری هســتندو برگزیدگانی از
رویدادهای هنری چون جشنواره بین المللی شارجه،
طرح روز
صحنه
پشت
ایا مردم ایران ثروتمندتر شده اند؟
رشد قیمت ها حاال بسیاری از
خانواده های ایرانی را میلیاردر
کرده است .میلیاردرهایی که
بعضا از پس هیزنه های تعمیر
و گنهداری خودرو ،لوازم خاگنی
و خانه خود برنمی ایند .شاید در
ظاهر قضیه ارزش دارایی مردم
باال رفته اما در عمل مردم کشور
فقیر و فقیر تر شده اند.
گزارشی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حال و هوای کرونایی
جشنواره CENIELNTERNATIONAL
،۲۰۱۰CENTER ON AGINGجشنواره
بینالمللیقرقیزستان،DHILHARMONIA
کسب جایزه ویژه نهایی جشنواره طنزنگاری سیکاکو
کره جنوبی ،۲۰۲۰برگزیده جشــنواره انقالب هنر
تایپه ۲۰۲۱تایوان ،جشنواره بین المللی زیتون بور نو
ترکیه ۲۰۲۰و ...را شامل می شوند .روز گذشته بخش
طوبای زرین سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی
فجر افتتاحشد و امروز ساعت ۱۶بخش چاپ دستی
و فردا ۲۰بهمن ساعت ۱۶بخش ستارگانتجسمی
در موسســه فرهنگی هنری صبا افتتاح می شــود.
سیزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر تا
۳۰بهمن مــاه به کار خود ادامه می دهد و بازدید از
نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری و با رعایت
پروتکل های بهداشتی از ساعت ۱۰تا ۱۸هر روز و
همچنین از طریق فضای مجازی در دسترس است.
پشت صحنه
دیروز تو شبکه های اجتماعی ماجرای اما و اگرهای مرگ علی انصاریان عزیز دست به دست میشد؛ از الیو دکتر هاشمیان تا توئیت حجت االسالم زائری.
واقعا اینکه تو ایران در این مواقع کسی نمیاد و روشنگری کنه و مردم رو از اخبار صحیح دور نگه میدارن و احیانا شبکه های اونطرف ابی از این اب گل
الودماهیمیگیرندیکیازبزرگترینباگهایرسانهکشوراست.همیشهازاخباردرستوصحیحعقبیموهرکیهرچیمیگهبایدباورکنیم؛بگذریم...
اما ماجرای نشست رسانه ای فیلم خط فرضی و داستان های تمام نشدنی امیر فرض الهی! ازقضا از رفقای ما هم هست یعنی سالم علیکی داریم چندباری
هم دفتر روزنامه مااومدهنمیدونمباالخرههر کسییهسبکی داره اینامیر ما هم دنبالداستانه! ولی دوستان ستاد برگزاری و انجمن منتقدان همانطوری
که قبل از شروع جشنواره حتی حضور خبرنگاران در جشنواره و نشست هارو چک میکنند باید کیفیت حضورشان را هم بررسی کنند و از بداخالق ها
وکسانیکهحرمت هاروحفظنمی کننددرچنینبرنامه هاییجلوگیریبشه؛جنابگبرلوهمدرصفحهاینستاشونمطلبیدرخصوصاینکهبایدسوال
ایشون رو بدون کم و کاست میخوندن نوشته بودن که من کماکان معتقدم باید سوالشون یه ادیت کوچکی میشد این مالک که هرکی هر سوال کرد من
باید بخونم توجیه صحیحی نیست! شاید یکی فحش یا ناسزا نوشت شما باید اون بخونید؟ با کمی مدیریت جلسه میشد نشست بهتری داشت حاال تا
سال بعد جشنواره خدا بزرگه! صفحه 4