روزنامه هنرمند شماره 1387 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1387

روزنامه هنرمند شماره 1387

روزنامه هنرمند شماره 1387

‫دوشنبه‪ 20‬بهمنماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 8 1387‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫«شقایق شــوریان» بازیگر فیلم «مامان»‬ ‫در گفتگــو با «هنرمند»‬ ‫ســید مجتبی حســینی در افتتاح جشنواره سیزدهم‪:‬‬ ‫دوره ای تازه در جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی فجر‬ ‫اغاز شده است‬ ‫شیوه انالین اموزش تئاتر‬ ‫تبدیل به یک شیوه نامه‬ ‫مدون شود‬ ‫به ماندگاری «مامان»‬ ‫ایمان دارم‬ ‫به بهانه بی ادبی یک خبرنگار به «پژمان جمشیدی»‬ ‫در نشست رسانه ای فیلم «خط فرضی»‬ ‫وقاحت یا صراحت!‬ ‫قصه «فجر‪»39‬‬ ‫با «تی تی» به سر شد‬ ‫پژمان جمشیدی در نشست رسانه ای جشنواره فیلم فجر برای فیلم « خط فرضی»‬ ‫در اخر ین نشست پژوهشــی فجر‪ 39‬مطر ح شد‪:‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدی قاسمی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫در اخرین نشست پژوهشی فجر‪ 39‬مطرح شد‪:‬‬ ‫دوشنبـــــــه ‪ 20‬بهمن ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1387‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫علی انصاریان مهمان شهاب حسینی می شود‬ ‫خداحافظ همرفیق!‬ ‫برنامه «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی پنجشنبه اینده‬ ‫با حضــور زنده یاد علی انصاریان به عنــوان بهترین رفیق‬ ‫رضا صادقی‪ ،‬خواننده سرشناس پاپ پخش می شود‪ .‬برنامه‬ ‫اینترنتی «همرفیق» پنجشنبه هر هفته با حضور یک چهره‬ ‫سرشناس و بهترین رفیق او پخش می شود‪ .‬در این برنامه‬ ‫یک چهره سرشــناس مهمان اصلی شهاب حسینی است‬ ‫و در بخــش دوم‪ ،‬چهره ای دیگر بــه انتخاب مهمان روی‬ ‫صحنه می اید و «همرفیق» با حضور و گفت وگوی این دو‬ ‫با حســینی ادامه می یابد‪ .‬قرار است «همرفیق» پنجشنبه‪،‬‬ ‫‪ ۲۳‬بهمن ‪ ۹۹‬همزمان با هشــتمین روز درگذشت مرحوم‬ ‫انصاریان با حضور این بازیگر فقید و ستاره پیشین تیم های‬ ‫پرســپولیس و استقالل پخش شود‪ .‬انتظار می رود با توجه‬ ‫به شــوخ و خنده رو بودن انصاریان‪ ،‬این یکی از بهترین و‬ ‫پربیننده ترین برنامه های «همرفیق» باشــد‪ .‬علی انصاریان‬ ‫چهارشــنبه ‪ ۱۵‬بهمن ‪ ۹۹‬پس از چند روز مبارزه سخت و‬ ‫بی امان با ویروس کرونا در بیمارســتان فرهیختگان تهران‬ ‫جان به جان افرین تســلیم کرد‪ .‬او هنگام مرگ ‪ ۴۳‬ســال‬ ‫داشــت و در قطعه ‪ ۲۲۲‬بهشــت زهرا(س) کنار پدرش به‬ ‫خاک سپرده شد‪.‬‬ ‫شش اجرای بین الملل از چهار‬ ‫کشور در جشنواره موسیقی فجر‬ ‫بخش بین الملل سی و ششــمین جشنواره موسیقی فجر‬ ‫با شــش اجرا برگزار می شود‪ .‬شــش گروه از چهار کشور‬ ‫اتریش‪ ،‬المان‪ ،‬ایتالیا و کوبا در این دوره از جشــنواره اجرا‬ ‫می کنند‪ .‬تک نوازی ویولنســل مارتین ملندز از کوبا‪ ،‬دوئت‬ ‫ســان موس (دونوزای گیتار‪/‬ویولنســل از اتریش‪ ،‬دوئت‬ ‫ویال مادلنا (دونوازی اکاردئون‪ /‬کالرینت‪ /‬ساکســفون) از‬ ‫اتریش‪ ،‬تریوی جز فولبرشت (ســه نوازی ساکسفون‪/‬اوا و‬ ‫الکتریک‪ /‬گیتار) از المان‪ ،‬تک نوازی پیانو موریس ارنســت‬ ‫از المان و دوئت فراتــا دی پالما (دونوازی پیانو‪/‬ویولن) از‬ ‫ایتالیا اجراهای بخش بین الملل ســی و ششمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر هستند‪.‬‬ ‫شیوهانالیناموزشتئاترتبدیلبهیکشیوه نامهمدونشود‬ ‫تئاتر نیازمند گرایشات میان رشته ای است‬ ‫پنجمین و اخرین نشست از سلسله نشست های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که به همت دفتر‬ ‫پژوهش‪ ،‬اموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در عمارت نوفل لوشاتو‬ ‫برگزار شــد‪ ،‬به موضوع «چالش های اموزش عملی تئاتر در فضای مجازی» اختصاص داشــت‪ .‬سعید اسدی؛‬ ‫کارشناس و مدرس تئاتر‪ ،‬مدیریت پنل این نشست را به عهده داشت و در شروع ان با اشاره به اینکه این سلسله‬ ‫نشســت ها با توجه به شرایط حاکم در کشور ناشی از شــیوع کرونا برگزار شده است‪،‬گفت‪:‬در این نشست در‬ ‫مورد یکی از بنیادی ترین بخش های تئاتر یعنی اموزش و انچه که در مورد شرح درس پیرامون این موضوع در‬ ‫دانشکده ها و اموزشگاه های هنری در حال وقوع است و باید نسبت میان این روند اموزش با شکل نوین ان یعنی‬ ‫اموزش از طریق فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد‪ ،‬صحبت خواهیم کرد‪ .‬وی ادامه داد‪:‬در شرایط‬ ‫فعلی و از مقطعی با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی مواجه بودیم و لذا شیوه دیگری جایگزین ان شد؛به‬ ‫عنوان یک شیوه نو که البته مواجهه با ان چالش هایی به دنبال داشت اما در طول یک سال شاهد تجربه های تازه و‬ ‫نوینی در این عرصه بودیم که باید به نقاط ضعف و قوت ان اشاره کنیم‪ .‬اسدی افزود‪ :‬به این منظور از حضور دو تن‬ ‫از کارشناسان و مدرسان دانشگاه که در عرصه هنر و مدرسی تئاتر فعالیت دارند دعوت کردیم که در این نشست‬ ‫شرکت کنند؛ خانم شیوا مسعودی و اقای محمدرضا علی اکبری که در مورد چالش ها و دستاوردهای احتمالی‬ ‫چنین نظام اموزشی در عرصه تئاتر به بحث و تبادل نظر بپردازیم‪ .‬شیوا مسعودی به عنوان یکی از سخنرانان این‬ ‫نشست با اشاره به اینکه حضور دانشجویان تئاتر به شکل فیزیکی و به سبب شیوع این بیماری دقیقاً از‪ 9‬اسفندماه‬ ‫سال گذشته رخ داد‪ ،‬گفت‪:‬این امر شوک بزرگی بر بدنه کارشناسی‪ ،‬اساتید و همچنین طبقه دانشجویان وارد کرد‬ ‫و من شخصاً در مراحل اولیه از طریق واتس اپ ان هم با به اشتراک گذاشتن صوت‪ ،‬موارد نظری مباحث درسی‬ ‫را با هنرجویان و دانشجویانم در میان می گذاشتم‪.‬‬ ‫شرایط جدید اموزش انالین تئاتر در دانشگاه ها بیش از دانشجویان برای اساتید چالش برانگیز بود‬ ‫مسعودی تصریح کرد‪ :‬چنین ارتباطی ببیشتر از همه برای خود من چالش برانگیز بود و من تازه ان زمان متوجه‬ ‫شدم که بخشی از مطالبی که سر کالس با دانشجویان مطرح می کردم حاصل نوعی تعامل به دانشجو بود و در‬ ‫شرایطی که در خانه نشسته و مجبور باشم مطالبی نظری را با دانشجویان در میان بگذارم‪ ،‬انگار که چیز تازه ای‬ ‫برای گفتن ندارم‪ .‬این شرایط ادامه داشت تا اینکه اردیبهشت ماه امسال اعالم شد که باید واحدهای عملی را نیز‬ ‫به همین طریق به دانشجویان تدریس کنم‪ .‬این مدرس و کارشناس تئاتر گفت‪:‬ورود به واحدهای عملی تئاتر به‬ ‫این معنا بود که باید دانشجویان بر روی متن نمایشی کار می کردند؛ اتود می زدند و من به شخصه حیران بودم که‬ ‫چگونه باید این تعامل با دانشجو به چه طریقی صورت گیرد به ویژه اینکه نیاز بود دانشجویان در ین مسیر هدایت‬ ‫درستی شوند و هر ان؛ مورد ارزیابی قرارگیرند که در چه سطحی هستند‪ .‬وی تصریح کرد‪:‬تجربه دو ترم تدریس‬ ‫به این شکل که اکنون داریم ترم سوم را به همین روش تجربه می کنیم به من اموخت که باید با یک ساختار‬ ‫منظم و هدفمند به پیش رفت که خروجی مشخصی داشته باشد و لذا از همان ابتدای ترم اینکه از کجا شروع کنم‬ ‫و مباحث را به کجا ختم کنم مشخص کردم‪ .‬با این وجود این روند یک تجربه شخصی است و به عنوان یک متد‬ ‫و روش واحد در امر اموزش تئاتر فراگیر نشده است هرچند که ممکن است بسیاری از همکاران من نیز مواردی‬ ‫مشابه روشی که من اتخاذ کرده ام را برای اموزش برگزیده باشند‪.‬‬ ‫باید تجارب اساتید از شیوه انالین اموزش تئاتر تبدیل به یک شیوه نامه مدون شود‬ ‫مسعودی در ادامه گفت‪:‬به هر حال قرارگیری در این شیوه ویژه اموزش برای مدرسان یک نوع مکاشفه به دنبال‬ ‫دارد که با توجه به سوابق و تجربه های شخصی در مسیر ازمون و خطای ان قرار می گیرند اما به نظر می رسد‬ ‫که این جریان اموزشی باید از مجموع تجارب به دست امده تبدیل به یک شیوه نامه مدون در امر اموزش شود‪.‬‬ ‫محمدرضا علی اکبری دیگر سخنران این نشست در ادامه گفت‪ :‬ابتدا ما نیاز داریم که در جریان فرایند اموزشی‬ ‫جاری در سطح دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی به دنبال نسبت ارتباطی میان دانشجویان و اساتید و ارتباط‬ ‫میان این دو با مسئوالن و مدیران این مراکز باشیم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬سال ‪ 1990‬شخصی به نام پاتلر کتابی تحت‬ ‫عنوان «جابجایی در قدرت» را منتشر کرد که طی ان چشم اندازی از تغییرات و تحوالت در مناسبات اجتماعی‬ ‫و فرهنگی و سایر حوزه ها را مورد بررسی قرار داده بود که اتفاقاً در این کتاب مبحثی نیز به کشور ایران اختصاص‬ ‫داشــت هر چند که مسئوالن و مدیران ایرن وقعی به ان نگذاشتند‪.‬در ان کتاب عالوه بر دو ضلع زور و ثروت‬ ‫برای چیره شدن بر مصایب و مشکالت جوامع در دهه های اینده به عنصر دانایی نیز تاکید شده بود؛ عنصری که‬ ‫شرط اصلی توفیق در مورد زندگی اینده بشری است‪ .‬علی اکبری تصریح کرد‪ :‬در حقیقت براین اساس است که‬ ‫عرصه مدیریت کشورها به دو دسته کند و تند تقسیم می شود و چون از جانب ایران نسبت به مطالب این کتاب‬ ‫یک بی اعتنایی را شاهد هستیم لذا در این رقابت ما در دسته ُکند قرار می گیریم‪ .‬به هر حال موضوع فرهنگ و‬ ‫هنر موضوعی کالن است و جریانی تئاتر به عنوان یکی از مظاهر ان ارتباط تنگاتنگی با جریان اکادمیک دارد و‬ ‫شاهد هستیم که بسیاری از فعاالن تئاتر خروجی دانشگاه ها هستند اما میزان دانایی و دانش ان ها که همواره باید‬ ‫متناسب با تغییر و تحوالت در حال به روز شدن باشد چندان قابل اعتنا نیست‪.‬‬ ‫ماهیت تئاتر در مواجهه با فرایند اموزش مجازی به نسبت سایر رشته و گرایش ها متفاوت است‬ ‫وی ادامه داد‪:‬در دانشکده های هنری تئاتر دپارتمان مشخصی دارد همچون سایر رشته های هنری اما این نکته‬ ‫را باید در نظر داشت که ماهیت تئاتر به ویژه در امر اموزش نسبت به سایر هنرها که ممکن است بیشتر مباحث‬ ‫نظری در انها اصل باشــد در فضای مجازی متفاوت است؛ این امر را می توان حتی با برخی رشته های فنی و‬ ‫مهندسی که در ان ها نیز واحدهای درسی عملی وجود دارد نیز مورد مقایسه قرار داد‪ .‬این مسئله ممکن است‬ ‫ابتدا به ساکن جرقه ای را در ذهن ما بزند و ان اینکه باید در گرایشات تئاتری تدریس شده در دانشگاه باید بازنگری‬ ‫اصولی صورت گیرد به ویژه اینکه ورک شاپ های تئاتری نیز تفاوت های ماهوی با سایر رشته های هنری و حتی‬ ‫فنی و مهندسی دارند و لذا باید با تجدید نظر در نحوه ارائه ان ها‪ ،‬سازگاری بیشتری میان انها به منظور ارائه در‬ ‫فضای مجازی به انجام برسد‪ .‬سعید اسدی نیز با تایید این نکته گفت‪ :‬باید پذیرفت که حتی در دورانی غیرکرونا‬ ‫نیز تکنولوژی وارد جریان اموزش شده است و لذا محتوای ارائه شده با استفاده از این ساختار و ابزار نیازمند نوعی‬ ‫همسان سازی است و باید براین اساس بازتعریف شود که تئاتر نیز از این امر مستثنی نیست‪.‬‬ ‫لزوم مواجهه همه جانبه دانشجو و مشارکت حداکثری او در کالس انالین‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬هنرجو و دانشــجو در ساختار جدید اموزشی باید به این نکته توجه داشته باشد که تنها ابزار او‬ ‫همچون کالس های حضوری یک کاغذ و قلم نیست و باید مواجهه ای همه جانبه با طرح مباحث از سوی استاد‬ ‫خود داشته باشد و با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد و اتفاقاً فضای مجازی و لینک موضوعات علمی ان را‬ ‫در اختیارش قرار می دهد در پیشرفت روند درسی با مدرس خود همراه شده و به کمک هم مباحث را به پیش‬ ‫برند‪ .‬شیوا مسعودی افزود‪ :‬باید به موضوعی اشاره کنم و ان اینکه تشکیل اموزشگاه های ازاد بازیگری و تئاتر روند‬ ‫اموزش تئاتر در دانشگاه ها را تغییر داد و به نظر می رسد که این حوزه و مباحث اموزشی طرح شده در ان را تا‬ ‫اندازه زیادی ناکارامد کرد‪ ،‬چنانکه در برهه ای که همچنان هم شاهد ان هستیم بسیاری از فعاالن تئاتری خروجی‬ ‫اموزشگاه های ازاد بودند تا دانشگاه های تئاتری و اساساً یک طرح عملی در این چرایی وجود ندارد کمااینکه چنین‬ ‫به نظر می رسد که هنرجویان این اموزشگاه ها چون صرف پول و وقت بیشتری می کنند لذا دلسوزانه به روند‬ ‫فعالیت در این عرصه ادامه می دهند‪ .‬براین اساس باید فکری عاجل صورت گیرد مبنی بر اینکه چرا شاخه های‬ ‫جدید و کارامد در حوزه اوزش تئاتر را در دانشگاه ها شاهد نیستیم و همچنان بر روند سنتی و نخ نمای اموزش‬ ‫در این عرصه اصرار داریم‪.‬‬ ‫ً‬ ‫به نظر می رسد که عمال اموزش تئاتر با شیوه سنتی ان‪ ،‬ناکارامد باشد‬ ‫ال اموزش با شیوه فعلی ناکارامد باشد و مث ً‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬به نظر می رسد که دیگر عم ً‬ ‫ال در گرایشات مختلف‬ ‫دانشگاهی رشته تئاتر باید در ترم های مجزایی به دانشجو مدیا نیز تدریس شود که این خود حوزه نمایش و‬ ‫مجموعه فعالیت های متاثر از ان را وارد فاز و ژانر جدیدی می کند و در نتیجه عرصه دانایی و دانستگی ما در این‬ ‫حوزه را وسعت بخشید و دانشجو با گذرادن این واحدهای قدرتمند و مجهزتر از قبل به پیش خواهد رفت‪ .‬سعید‬ ‫اسدی؛ مدیر این پنل در این بخش از نشست با اشاره به اینکه دوران کرونا را باید دوران گذار نامید‪ ،‬گفت‪ :‬به هر‬ ‫حال این شرایط ما را به سمت اتخاذ برخی تصمیمات دفعی و یا حساب شده می کشاند که بسیاری از انها حتی‬ ‫در دوران پساکرونا هم نسخه هایی قابل اجرا در امر اموزش تئاتر هستند‪.‬‬ ‫تربیت یک تئاتری حاصل یک فرایند تدریجی است‬ ‫محمدرضا علی اکبری در این بخش از نشست مجدد به رابطه میان دانش رابطه بین استاد و دانشجو در محیط‬ ‫دانشکده های تئاتری اشاره کرد و گفت‪ :‬تربیت یک تئاتری حاصل یک فرایند تدریجی است که خود دانشجوی‬ ‫تئاتر در ان خیلی دخیل است و باید دنبال کشف و شهود و ارائه راهکارهای نوین در امر تئاتر باشد؛ امری که به‬ ‫واسطه اموزش سنتی در دانشگاه ها به نوعی دانشجو را بد بار اورده است و او را تبدیل به یک موجودی کرده است‬ ‫که همواره به دنبال ارائه مطالبی یک طرفه از سوی استاد خود است در حلیکه در شکل نوین اموزش که به شکل‬ ‫انالین و مجازی در حال وقوع است این امکان پدید می اید تا دانشجو بتواند همانطور که به درستی اشاره شد‬ ‫هر ان با دسترسی به منابع و رفرنسی که انلین در اختیار اوست و می توان انها را سرچ کند و مشارکتی جدی در‬ ‫فرایند اموزش داشته باشد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬متاسفانه نظام اموزشی تئاتر در دانشگاه ها تئاترمحور است تا جایی که‬ ‫دانشجو را از همان ابتدا و حتی طی ازون عملی ورودی با مجموعه ای از محفوظات مواجه می سازد حال انکه‬ ‫کسی از خودش نمی پرسد ایا مث ً‬ ‫ال دانستن این اطالعات از فرد بازیگر تئاتر می سازد و یا تربیت بازیگر در جای‬ ‫دیگری اتفاق مق افتد و اینجا باید به دنبال چیز دیگری بود‪.‬‬ ‫گرایشات میان رشته ای نیاز امروز جامعه تئاتری ماست‬ ‫سعید اسدی نیز اظهار داشت‪ :‬اتفاقاً با قوت گرفتن این اندیشه است که موضوع گرایشات میان رشته ای در اموزش‬ ‫تئاتر مطرح می شود که نیاز جامعه تئاتری امروز است مضافاً بر اینکه استاد و مدرس را در جریان یک کالس‬ ‫انالین نیز تبدیل به یک کنشگر می کند که دانشجو می تواند با نگاه با کنش استاد خود به نتایحی در گونه های‬ ‫گوناگون تئاتر برسد‪ .‬از اینجاست که شاید استاد و مدرس تئاتر را بتوانیم به عنوان یک تسهیلگر قلمداد کنیم که‬ ‫تنها حلقه واصل و هادی جریان اموزش در نسبت با هنرجوی خود است و لذا دانشجویانی خواهیم داشت که از‬ ‫ذهنی کاوشگر و جستجوگر برخوردار خواهند بود‪ .‬علی اکبری تاکید کرد‪ :‬تسهیلگری کلیدواژه مناسبات جدید‬ ‫استاد و دانشجو در جریان اموزش به شیوه جدید است که می تواند همانطور که گفته شد ذهن دانشجو را به‬ ‫جستجو و هدایتگری کالس سوق دهد و حتی به طرح مباحث از سوی مدرس نیز جهت داده و ان را هدفمندتر‬ ‫سازد اما یک چیز را نیز نباید از نظر دور داشت و ان اینکه ماهیت بسیاری از رشته ها به مواجهه حضوری استاد‬ ‫و شاگردی است همانند پزشکی که با وجود شرایط حاد پیش امده به سبب کرونا نه عرصه اموزش و نه عرصه‬ ‫تالش کادر پزشکی را به تعطیلی نکشانده است و می توان با رعایت برخی پروتکل های بهداشتی همچون به حضور‬ ‫دانشجویان در کنار استاد برای طرح مباحث عملی در یک جلسه کالسی حضوری امیدوار بود که البته نه از سوی‬ ‫مدیریت مراکز اموزشی و نه از سوی اساتید عزمی در این زمینه وجود ندارد‪ .‬اخرین مبحثی که شرکت کنندگان‬ ‫در این نشست به ان پرداختند فرایند ارزیابی دانشجویان تئاتری در یک مواجهه انالین و مجازی بود که هر دوی‬ ‫کارشناسان بر فرایند محور بودن و تحولی که یک دانشجو از ابتدا تا مجهز شدن به ابزار علمی و عملی گرایش‬ ‫خود طی می کند مالک قرار داده و از ازمون پایان ترم در چنین شرایطی خود و سایر مدرسان را برحذر داشتند‪.‬‬ ‫دبیر سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر‪:‬‬ ‫شاهد پیوند تئاتر و جریان اجتماعی جامعه هستیم‬ ‫دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در رونمایی از نمایشنامه‬ ‫«دکتر هاشــمیان» نوشــته «محمدجواد ُصرامی» گفت‪ :‬این‬ ‫روزها بیش از هر زمانی شــاهد پیوند تئاتر و جریان اجتماعی‬ ‫جامعه هستیم‪ .‬مراســم رونمایی از نمایشنامه دکتر محمدرضا‬ ‫هاشمیان شب گذشته (شنبه ‪ ۱۸‬بهمن) پیش از اجرای نمایش‬ ‫تتراکرومات به کارگردانی محمدجواد ُصرامی در ســالن استاد‬ ‫ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد‪.‬‬ ‫صرامی که نویسنده نمایشــنامه دکتر محمدرضا هاشمیان نیز‬ ‫هست‪ ،‬در این مراسم با حضور دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان‪،‬‬ ‫متخصص مراقبت های ویژه بیمارســتان مســیح دانشــوری‪،‬‬ ‫حسین مسافراستانه دبیر ســی و نهمین جشنواره تئاتر فجر‪،‬‬ ‫رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشــی‪ ،‬وحید لک و‬ ‫محســن حسن زاده مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره‬ ‫تئاتــر فجر برگزار شــد‪ ،‬درباره نگارش این نمایشــنامه گفت‪:‬‬ ‫نمایشنامه دکتر هاشــمیان یک نمایشنامه کامال مستند است‬ ‫که نگارش ان ‪ ۶‬تا ‪ ۷‬به طول انجامید‪ .‬این نمایش که به بحران‬ ‫کرونا و چالش های کادر درمان می پردازد قابلیت اجرا در سراسر‬ ‫کشور را دارد و امیدوارم گروه های نمایشی نیز بتوانند به خوبی‬ ‫از ان بهره ببرند‪ .‬افتخار می کنم یک پرستار هستم و همزمان‬ ‫در حوزه تئاتر نیز فعالیت می کنم‪.‬‬ ‫این نمایش به گوشه ای از چالش ها و مشکالت مدافعان سالمت‬ ‫در راه مبارزه با بیماری کرونا پرداخته است و خیلی خوشحالم‬ ‫که دکتر هاشــمیان یکی از پزشــکان متعهد و ایثارگر در این‬ ‫زمینه با من همکاری و مســاعدت داشــتند‪ .‬دکتر محمدرضا‬ ‫هاشــمیان نیز در این مراسم با تشــکر از همکاری اهالی ادب‬ ‫و هنر در همــکاری با کادر درمان بیان کرد‪ :‬اکثر دوســتان و‬ ‫هنرمندان حامی پزشــکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با‬ ‫این همه گیری خطرناک بوده و هستند‪ .‬امیدوارم این نمایش و‬ ‫کارهایی از این دست بتواند مظلومیت و تالش های کادر درمان‬ ‫در مبارزه با این بیماری را برای مردم مشخص کند‪.‬‬ ‫فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارســتان مســیح دانشوری‬ ‫افزود‪ :‬هرکاری که مدافعان ســامت در این راه انجام می دهند‬ ‫در واقع صفحه ای است که در تاریخ این کشور به ثبت می رسد؛‬ ‫خوشبختانه در این جشنواره نیز شاهد هستیم که با تالش های‬ ‫انجام شــده در این شــرایط همچنان هنر زنده مانده اســت و‬ ‫جریان فرهنگی هنری در کشور ادامه دارد‪.‬‬ ‫حسین مسافر استانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز‬ ‫گفت‪ :‬ما در مقطعی قرار داریم که شــاهد پیوند تئاتر و جریان‬ ‫اجتماعی جامعه هستیم‪ .‬خوشبختانه با همکاری وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشــاد و حمایت های انجام شده از تئاتر توانستیم در شرایط‬ ‫سالم و امنی برای عموم جشنواره را برگزار کنیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در ابتدای شــروع جشــنواره دوستان در وزارت‬ ‫بهداشت‪ ،‬درمان و اموزش پزشکی لطف کردند و ازمایش های‬ ‫رایگان از همه ســالن ها و هنرمندان انجام دادند که شرایط را‬ ‫برای برگزاری بهتر مهیا کرد‪.‬‬ ‫در ســی و نهمین جشــنواره تئاتر فجر به نوعــی پیوند میان‬ ‫ســامت روحی و جســمی را در جامعه فراهــم کردیم و در‬ ‫راستای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی جامعه قدم برداشتیم‪.‬‬ ‫وی همچنین با به فال نیک برشمردن حضور مدافعان سالمت‬ ‫در میان هنرمندان خاطر نشان کرد‪ :‬امیدوارم که این جریانات‬ ‫در همه بخش های هنری از جمله تئاتر ادامه داشــته باشد و ما‬ ‫شــاهد بازنمایی تالش مدافعان سالمت و کادر درمان در قالب‬ ‫اثار نمایشی باشیم‪.‬‬ ‫در این مراســم به رســم یادبود هدیه ای از طرف سی و نهمین‬ ‫جشــنواره تئاتر فجر به دکتر هاشمیان اهدا شد‪ .‬سی و نهمین‬ ‫جشــنواره تئاتر فجــر فردا (دوشــنبه ‪ ۲۰‬بهمن) بــا معرفی‬ ‫برگزیدگان به کار خود پایان می دهد‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫به بهانه بی ادبی یک خبرنگار به «پژمان جمشیدی»‬ ‫در نشست رسانه ای فیلم «خط فرضی»‬ ‫وقاحت یا صراحت!‬ ‫دوشنبـــــــه ‪ 20‬بهمن ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1387‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫فریده ذاکری‬ ‫وقتی فرق وقاحت و صراحت را نفهمیم وقتی به هر قیمتی حتی با نابودکردن شان و شخصیت رسانه و فرهنگ‬ ‫نیاز به مطرح شدنمان را در اولویت هرچیزی قرار دهیم نتیجه اش اسفبار و غم انگیز می شود دوست عزیزی‬ ‫که سال قبل هم در جشنواره با توهین به قومیتها(در نشست فیلم اتابای) سروصدا راه انداخت‪ .‬دچارتوهمات‬ ‫خودشیفتگی در مقوله نقد شده و یادش رفته « ادب مرد به ز هنراوست» و متاسفانه در نشست خبری امسال هم‬ ‫با توهین به یک شخصیت فوتبالیست ملی پوش و بازیگری که در اغلب کارهایش و نمایش تئاتری اش گامهای‬ ‫رو به جلویی برداشته و از بسیاری از بازیگران جلوزده بی حرمتی را به حد اعال رساند و موجب خشم اکثر اهالی‬ ‫رسانه شد بطوری که در محافل وی را افت خبرنگاری نامیدند که باید رفتارش و گفتارش مورد اسیب شناسی‬ ‫قرار بگیرد و ظرافتهای حرفه ای و اخالقی و هوش رسانه ای را به وی اموزش داد تا خود را بیشتر از این فرارسانه ای‬ ‫نپندارد و دچار بحران ارتباط و تعامل نگردد و موجب تنش بیشتر بین دو قشر هنر و رسانه نشود چون این رابطه‬ ‫صحیح بین هنر و رسانه منجر به رشد و اعتالی فرهنگ درکشور خواهد شد حرمتها باید حفظ شود‪ .‬همانگونه که‬ ‫ازبیادبیوبیحرمتیبعضیهنرمندانوسلبریتیهابهخبرنگارانبراشفتهمیشویمازرفتارگستاخانههمکاران‬ ‫خودمان هم ناراحت و عصبی شدیم‪ .‬امروز من به جای ان خبرنگاری که از‪#‎‬پژمان_جمشیدی پرسید‪«:‬در فوتبال‬ ‫که به جایی نرسیدید! در سینما هم! فکر نمیکنید برای دیده شدن راه هایی به جز سینما هست؟»‪ ،‬خجالت کشیدم‬ ‫و شرم کردم واقعا عقده های زندگی خود را به نشستهای خبری نیاورید این نوع تخریب‪ ،‬این لحن و ادبیات واقعا‬ ‫بی نزاکتی محض و دور از شان رسانه است‪ .‬پژمان جمشیدی چه جوری باید موفق میشد بازیکن دو‪.‬تا تیم برتر‬ ‫ایران بود بازیکن تیم ملی هم بود‪.‬در بازیگری هم که هر روز دارد پیشرفت میکند و از خیلی ها که اسمشان سوپر‬ ‫استار است جلوزده‪ .‬اقای خبرنگار خودتان چه جایگاهی دارید به جایی رسیدن را دقیقا در چه میبینید چون‬ ‫با هر متر و معیاری حساب کنید (فارغ از خوب یا بد بودن) پژمان جمشیدی به هرجایی که اسمش موفقیت‬ ‫است در هر زمینه ای که اراده کرده رسیده روزگاری رکن اصلی خبرنگاری‪ ،‬داشتن ادب و نگه داشتن حرمت‬ ‫استادان‪،‬هنرمندان و مردم بود برای همین در جامعه نیز ارج و قربی داشتیم‪ .‬اکثر خبرنگاران در دوره ما با سواد‪،‬‬ ‫باهوش‪ ،‬زیرک بودند و با ادب رسانه ای اشنا بودند‪.‬به همین دلیل در نشست ها و گفت و گوها ها‪،‬ضمن به چالش‬ ‫کشیدن مصاحبه شوندگان احترام انان را نیز نگه می داشتند‪.‬امروزه متاسفانه تعداد این گونه خبرنگاران بسیار کم‬ ‫است‪ ،‬امیدوارم در اینده‪ ،‬روابط عمومی جشنواره های مختلف‪ ،‬برای جلوگیری از تشنج در نشست ها و بی حرمتی‬ ‫ها هنگام دادن کارت به خبرنگاران‪ ،‬خبرنگاران بی ادب و هتاک را شناسایی و از ورودشان به اینگونه مجامع‬ ‫جلوگیری کنند تا جلوی رشد هتاکی و بی ادبی در رسانه های ایران را بگیرند‪.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫یادداشت‬ ‫نگاهی به فیلم «گیج گاه»‬ ‫وقتی فیلمساز عاشق سینماست‬ ‫افشین علیار‬ ‫گیج گاه اولین ســاخته عادل تبریزی فیلمی برای عاشقان‬ ‫سینماست اساسا اثر به خو ِد فیلمساز شباهت زیادی دارد‪،‬‬ ‫از گیج گاه نباید توقع فیلم های کالسیک یا تجربه گرایی را‬ ‫داشــت چرا که این فیلم به خاطر خو ِد سینما ساخته شده‬ ‫حس و حال خوبی در سراسر اثر حس می شود و این حس‬ ‫و حــال به دلیل نوع لحن اســت در معرفی گیج گاه واضح‬ ‫نوشته شده گیج گاه نوستالژیک نیست حالیست که دیگر‬ ‫نیست‪ ،‬اساسا مهم ترین حرف فیلم است چون مخاطب فکر‬ ‫می کند قرار اســت با فیلمی مثل نهنگ عنبر مواجه شود‬ ‫اما گیج گاه در مسیر خودش با همان عالقه فیلمسازش به‬ ‫«شقایقشوریان»بازیگرفیلم«مامان»درگفتگوبا«هنرمند»‬ ‫به ماندگاری «مامان» ایمان دارم‬ ‫عباسعلیاسکتی‬ ‫شقایق شــوریان‪ ،‬متولد ابان هزار و سیصد و شصت و پنج‪،‬‬ ‫مشهد‪ ،‬کارشناسی ارشد بازیگری‪ ،‬بازیگر سینما و تئاتر‪ ،‬در‬ ‫کارنامه هنری او می توان به بازی در فیلم سینمایی شیطان‬ ‫وجود ندارد به کارگردانی محمد رسول اف و فیلم های کوتاه‬ ‫رقص چاقو‪ ،‬امپرسیون‪ ،‬سیزدهم اشاره کرد‪ ،‬با شقایق شوریان‬ ‫که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم مامان حضور‬ ‫دارد‪ ،‬بعد از تماشای این فیلم گفتگویی کوتاه داشته ایم که با‬ ‫هم می خوانیم‪.‬‬ ‫این فیلم چه حرفی برای گفتن دارد؟‬ ‫حرف فیلم را که ب ه سادگی نمی شود گفت در غیر اینصورت ب ه نظر‬ ‫من لزومی به ســاخت فیلم نبود‪ ،‬فیلم مامان برای من مثل زندگی‬ ‫است‪ ،‬شما می توانید بگویید حرف زندگی چیست؟ هر زندگی ای یک‬ ‫هدفی دارد که درست و غلط‪ ،‬پیدا و پنهان ان را دنبال می کند و اگر‬ ‫دنبال هدفِ بو ِد فیلم مامان باشیم من فکر میکنم بزرگترین هدف‬ ‫یا کارکرد این فیلم ضرورت ایجاد فضای گفتمان و لزوم گفتگو بین‬ ‫اعضای خانواده و جامعه و نسل های مختلف است‪.‬‬ ‫نقش چه چالش هایی برای شما داشت؟‬ ‫این نقش از نظر اجرایی برای من چالش خاصی نداشــت ولی از نظر‬ ‫موقعیتی برای من چالش برانگیز بود‪ ،‬هم از نظر بدبینی ناخواسته ای که‬ ‫از طرف عواملی که شاید هنوز شناخت کاملی نسبت به من نداشتند به ‬ ‫خاطر نسبتم با کارگردان وجود داشت و مهمتر از این نظر که ب ه خاطر‬ ‫درگیــری فکری و روحی ای که فراتر از وظایف یک بازیگر در جریان‬ ‫تولیدی سخت «مامان» داشتم تمرکز و ارائ ه نقش کمی برام سخت و‬ ‫چالش برانگیزبود‪.‬‬ ‫برای بهتر از اب در امــدن نقش چه کارهایی انجام‬ ‫دادید؟‬ ‫خب نقش های اینچنینی به خاطــر این که جزئیات خاص و دقیقی‬ ‫ندارند و کاراکتری(شخصیتی) در فیلمنامه برای انها لحاظ نشده از‬ ‫یک طرف ارائ ه انها سخت است چون شما متریال زیاد یا مشخصی‬ ‫ت بخش تست چون دست بازیگر‬ ‫ندارید برای ساختشان و از طرفی لذ ‬ ‫برای پرداختش و ارائ ه ان بازتر است‪ ،‬این نوع نقش ها بیشتر در ارتباط‬ ‫با نقش های مقابل شکل می گیرند و جهت پیدا میکنند‪ ،‬برای همین‬ ‫پ و گفت با امیر نوروزی و‬ ‫من سعی کرده ام در چند جلسه تمرین و گ ‬ ‫در جلسات دورخوانی با خانم رویا افشار مسیر نقش را پیدا کنم و برای‬ ‫ن کنم و به ان تاحدودی شکل بدهم‪.‬‬ ‫خودم ان را روش ‬ ‫چه شد به سمت بازیگری امدید؟‬ ‫به طور کلی هنر و خصوصا بازیگری برای من یک روش زندگی است‪،‬‬ ‫من فکر می کنم هر انســانی بر اساس گرایشــات درونی و تمایالت‬ ‫شخصی ذاتی به سمت هنر کشیده می شود یا گاهی هم حضور در‬ ‫دنیای هنر این تمایالت و گرایشــات درونی خاص را شکل می دهد‬ ‫یا گسترش می دهد‪ ،‬من از نوجوانی به خاطر حساسیتی که داشتم‬ ‫گرایشم به هنر و ادبیات خیلی زیاد بود‪ ،‬می توانستم عکاس شوم‪ ،‬نقاش‬ ‫شوم‪ ،‬شاعر شوم‪ ،‬موزیسین شوم و یا بازیگر‪ ،‬فکر می کنم بازیگری من را‬ ‫به سمت خودش کشاند نه این که من به سمت بازیگری بروم‪ ،‬درواقع‬ ‫بر اساس همان گرایشات خاص و ویژه ی درونی و شخصی که عرض‬ ‫کردم در مراحل مختلف زندگی ام انتخاب هایی داشته ام که مجموع‬ ‫ان انتخاب ها من را در مسیری قرار داد که به بازیگری برسم و بازیگر‬ ‫ی هستم‪.‬‬ ‫شوم و از این روند خیلی خوشحال و راض ‬ ‫فکر می کنید فیلم مامان سهمی از جوایز داشته باشد؟‬ ‫من عالوه بر این که به دیده شدن و جوایز فیلم خیلی امیدوار هسم‪ ،‬به‬ ‫ماندگاری و تاثیرگزاری فیلم خیلی ایمان دارم و این در دید من اصل‬ ‫خیلی مهم تر و اساسی تری است‪ ،‬یک پالن در فیلم است که من از ان‬ ‫به عنوان راز یاد می کنم و احساس می کنم همان یک پالن در کنار‬ ‫قابلیت های مفهومی عمیق و ساختاری فیلم باعث می شود که این‬ ‫فیلم سال های سال یاداوری شود و در سینمای ایران در جای درستی‬ ‫بماند و خب قانون این حس یا نگاه من به فیلم این است که این فیلم‬ ‫با جان و روان و تار و پود روحی فیلمساز و صادقانه ساخته شده و اثری‬ ‫که صادقانه شکل بگیرد بر دل می نشیند و کار خودش رو می کند‪.‬‬ ‫حضور همسر شما به عنوان کارگردان چقدر در پذیرش‬ ‫نقشتاثیرداشت؟‬ ‫خیلی‪ ،‬واقعیت این اسن که اگر این فیلم برای شخص دیگری غیر از‬ ‫ارش بود من این نقش را نمی پذیرفتم‪ ،‬البته شاید سه یا چهار فیلمساز‬ ‫باشند که اینقدر جهان فکری و سینمای انها را دوست دارم که حاضر‬ ‫هســتم حتی یک سکانس برای انها بازی کنم‪ ،‬چون حضور در این‬ ‫جهان برای من باعث غرور و افتخار است ولی در کل نقشی که برای‬ ‫من چالش یا دستاوردی نداشته باشد را نمی پذیرم‪ ،‬در مورد این فیلم‬ ‫چون من لحظه به لحظه در جریان شکل گیری و رشد فیلمنامه بودم و‬ ‫چون اولین فیلم بلند ارش بود هم من و هم ارش دوست داشتیم که‬ ‫در بخش بازی من حتما حضور داشته باشم‪ ،‬هرچند حضوری کوتاه‪.‬‬ ‫در این کار نقش من کوچک است ولی عشق خیلی بزرگی پشت ان‬ ‫است‪ ،‬درواقع شاید ب ه ظاهر حضور فیزیکی من در فیلم چند دقیقه‬ ‫باشد ولی از نظر خودم این حضور پانزده سال و چند دقیقه است‪ ،‬این‬ ‫حضور برای من یک یادگاری بزرگ و قشنگ از تمام این سال های در‬ ‫کنار هم بودن و رویاپردازی کردن و سخت تالش کردن است‪.‬‬ ‫چه اینده ای بــرای خودتان در بازیگری می بینید و‬ ‫هدف شما در این حوزه چیست؟‬ ‫من ادم کمیت گرا یا حتی نتیجه گرایی نیستم‪ ،‬هیچ وقت در زندگی‬ ‫اعداد و ارقام و سن و رقابت برای من معنی نداشته یا مهم نبوده است‪،‬‬ ‫در تمام این سال هایی که برای هدف و رویای خودم که بازیگری بوده‬ ‫تالش کرده ام خیلی بیشتر از این که به اجرا و نمایش و حضور فکر کنم‬ ‫درونی شخصیتی و روحی و کیفیت حضورم فکر کرده ام و‬ ‫به کیفیت‬ ‫ِ‬ ‫رویکردم خیلی اموزش محور بوده و سعی کرده ام تا می توانم بخوانم‬ ‫و عمیق ببینم و اموزش ببینم‪ ،‬خدا را شکر االن مسیر برای من کامال‬ ‫روشن و امیدوارکنند ه است ‪ ،‬نگاهی که االن به دنیای عمیق و چالش‬ ‫بازیگــری دارم به من خیلی ارامش می دهد و فکر می کنم که جای‬ ‫درستی ایستاده ام‪ ،‬هرچند که از نظر تکنیکی و خصوصا تجربه هنوز راه‬ ‫خیلی دراز و سختی را در پیش دارم و هر روز و در هر فرصتی برای ان‬ ‫تالش می کنم که بهتر شوم‪ ،‬ولی سعی می کنم در این بعدش به خدا‬ ‫و انرژی طبیعت و جهان تکیه و اعتماد کنم ‪ ،‬امیدوارم که اتفاقات خوبی‬ ‫برای من بیفتد و پیشنهادات خوبی از سمت سینمایی که ان را دوست‬ ‫دارم و سلیقه من است به من شود‪ ،‬در نگاه کلی بازیگری می کنم که‬ ‫از مسیر کشف و شهود بازیگری و زندگی لذت بیشتری ببرم ولی اگر‬ ‫بخواهم دورنمای این شــغل را برای خودم ترسیم کنم دوست دارم‬ ‫ِ‬ ‫درست محکم و ماندگار حضور‬ ‫که شــاید مجموعا در ده فیلم خوبِ‬ ‫تاثیرگذار داشته باشم و تمام‪.‬‬ ‫«یدو» قهرمان روز اخر جشنواره‬ ‫قصه «فجر‪ »39‬با «تی تی» به سر شد‬ ‫یکشــنبه ‪ ۱۹‬بهمن ماه و همزمان با هشتمین‬ ‫روز از برگزاری ســی و نهمین جشنواره فیلم‬ ‫فجر فیلم هــای «یدو» بــه کارگردانی مهدی‬ ‫جعفــری و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و‬ ‫«تی تی» بــه کارگردانی و تهیه کنندگی ایدا‬ ‫پناهنده نمایش داده شد‪ .‬دیروز اخرین روز از‬ ‫اکران فیلم های جشنواره در سالن ویژه اصحاب‬ ‫رســانه است و قرار اســت فهرست نامزدهای‬ ‫بخش های مختلف منتشر شود‪ .‬و امروز و فردا‬ ‫نیز جشــنواره فیلم های نامزدشــده در بخش‬ ‫بهتریــن فیلم‪ ،‬در ســالن رســانه ها بازپخش‬ ‫می شــود‪« .‬یدو» همانند فیلم سینمایی «‪۲۳‬‬ ‫نفر» مهدی جعفری یــک اثر در حوزه جنگ‬ ‫و دفــاع مقدس و با محوریت کودک و نوجوان‬ ‫تولید شــده اســت‪ .‬فیلم محصــول همکاری‬ ‫بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و‬ ‫نوجوانان است و تنها نماینده سینمای کودک‬ ‫و نوجوان در جشنواره امسال محسوب می شود‪.‬‬ ‫ستاره پســیانی‪ ،‬اکبر اودود‪ ،‬سعید البوعبادی‪،‬‬ ‫میالد صویالوی‪ ،‬محمدمهدی البوعلی‪ ،‬ریحانه‬ ‫اریامنش‪ ،‬عبدالحلیم تقلبی‪ ،‬حســین پوریده‪،‬‬ ‫رضا نوری‪ ،‬طاهره نیک ازاد‪ ،‬مســعود جاللی‪،‬‬ ‫معید رامی‪ ،‬مائده رامی‪ ،‬یاسین مسعودی‪ ،‬احمد‬ ‫مسافری در این فیلم ایفای نقش می کنند‪ .‬اما‬ ‫ایدا پناهنده این بار با فیلم سینمایی «تی تی»‬ ‫در سی و نهمین جشــنواره فیلم فجر شرکت‬ ‫کرده است‪ .‬این فیلم سینمایی داستان استادی‬ ‫است که قصد دارد پایان نامه ای در مورد پایان‬ ‫جهان به اثبات برســاند و بــا مادری عجیب و‬ ‫غریب که می خواهد لیاقت انســانیت را داشته‬ ‫باشــد مالقات می کند‪ .‬در این فیلم سینمایی‬ ‫بازیگرانی چون الناز شاکردوست‪ ،‬پارسا پیروزفر‬ ‫و هوتن شکیبا حضور دارند‪.‬‬ ‫ســینما جلو می رود شخصیت های فیلم قرار نیست به طور‬ ‫مرسوم معرفی شوند و قرار نیست ما با فیلم برخورد عجیب‬ ‫و غریبی داشته باشیم ما قرار است یک ادای دین به سینما‬ ‫را در صــد دقیقه ببینیم چیدمان موقعیت ها لحظه هایی از‬ ‫سینمای دهه شصت و هفتاد است یک جور خالص بودن در‬ ‫گیج گاه وجود دارد مثل یک معصومیت از دست رفته این‬ ‫فیلم حواسش به همه چیز است یاداور کسانی که در سینما‬ ‫ستاره بوده اند شخصیت های فیلم تبریزی با فیلم و سینما‬ ‫گــره خورده اند و انها ادم های ســاده اند که انگار از همان‬ ‫فیلم های دهه شــصت بیرون امده انــد‪ ،‬گیج گاه ارجاعات‬ ‫نوســتالژیکی دارد که این ارجاعات با تمرکز و البته دوباره‬ ‫باید بگویم با عشــقی خاص به سینما کنار هم چیده شده‬ ‫اند شاید با بعضی از سکانس های فیلم مثل شلوغی سکانس‬ ‫عروســی مشکل داشته باشیم اما نکته مهم در فرایند کلی‬ ‫فیلم است که تبریزی در مسیری هموار راه خودش را رفته‪،‬‬ ‫به چپ و راســتش کاری نداشته تعادل نمک فیلم را حفظ‬ ‫کرده و می دانســته باید از راه سینما مخاطبش را بخنداند‬ ‫پس مانند شبه کمدی های دیگر اسیر هجویات نشده‪ ،‬اندازه‬ ‫جوان‬ ‫قاب هایش به شدت منظم و مشخص است‪ ،‬فیلمساز‬ ‫ِ‬ ‫ما اســیر تجمل گرایی در فرم نشده دوربینش روی دست‬ ‫نیست لرزشی احساس نمی شود که همه ی این ها می تواند‬ ‫نکته مثبت فیلم تبریزی باشد‪ ،‬او قصد داشته مخاطبش را‬ ‫به گذشته نه چندان دور ببرد همان حالی که همه دوستش‬ ‫دارنــد اما در برهه کنونی با پیدایــش اینترنت و ماهواره و‬ ‫شبکه مجازی منسوخ شده است به همین دلیل زمانی که‬ ‫گیج گاه را تماشا می کنیم باید بپذیریم که با اثری سرخوش‬ ‫و ســرگرم کننده مواجه ایم که خواستگاه فیلمسازش بوده‬ ‫باید خود را به دست او بسپاریم که با قصه اش همذات پندار‬ ‫شــویم تبریزی هم راهش را درست پیموده است مخاطب‬ ‫می توانــد با فیلم همراه شــود و از تعدد موقعیت های فیلم‬ ‫لذت ببرد‪ ،‬باران کوثری و حامد بهداد به فیلم یاری رسانده‬ ‫اند بازی اســتاندارد و منطبق ان ها با متن باعث شده گیج‬ ‫گاه به فیلم مراتب دیدنی تر شود استفاده از جمشید هاشم‬ ‫پور و ستاره های دهه شــصت و هفتاد اگر چه می توانست‬ ‫نقش بیشتری داشــته باشد اما حضور انها به ت ِم اثر کمک‬ ‫ویژه ای کرده است‪،‬به هر شــکل گیج گاه اثر تر و تازه ای‬ ‫در ژانر ملودرام است مدت ها بود که همچین اثر سینمایی‬ ‫با چنین موضوعی ســاخته نشده بود بهره گیری تبریزی از‬ ‫تاریخ سینمای ایران موضوع مهم اما فراموش شده ای بود‬ ‫که با گیج گاه به ثمر نشست‪.‬‬ صفحه 3 ‫سید مجتبی حسینی در افتتاح جشنواره سیزدهم‪:‬‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1387‬دوشنبه‪ 20‬بهمن ماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 8‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫دوره ای تازه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اغاز شده است‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر ‪12:00‬‬ ‫غروب افتاب ‪16:52‬‬ ‫اذان مغرب ‪17:13‬‬ ‫اذان صبح فردا ‪05:37‬‬ ‫طلوع افتاب فردا ‪07:07‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫نقدها را بود ایا که عیاری گیرند‬ ‫تا همه صومعه داران پی کاری گیرند‬ ‫مصلحت دید من ان است که یاران همه کار‬ ‫بگذارند و خم طره یاری گیرند‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫ارائه اثار ‪ ۶۷‬هنرمند در بخش «ستارگان هنر ایران» جشنواره تجسمی فجر‬ ‫‏‪ ۱۶۷‬اثــر از ‪ ۶۷‬هنرمنــد در رشــته های مختلف‬ ‫هنرهای تجسمی در بخش «ستارگان جهانی هنر‬ ‫ایران» سیزدهمین‏جشنواره هنرهای تجسمی فجر‬ ‫روی دیوار می رود‏‪ .‬در سیزدهمین دوره از جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی فجر بخش «ستارگان جهانی هنر‬ ‫ایران» که شــامل ارائه اثار هنرمندانی هستند که‬ ‫خارج از‏ایران در بینال ها و جشنواره ها طی سال های‬ ‫‪ ۲۰۱۹‬و ‪ ۲۰۲۰‬جایزه گرفتند‪ ،‬جایگاه ویژه ای را به‬ ‫تسنیم‬ ‫پندبزرگان‬ ‫حافظانه‬ ‫ســیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر شنبه ‪ ۱۸‬بهمن ماه با ســخنرانی معاون هنری وزیر‬ ‫ارشــاد در موسسه صبا اغاز به کار کرد‪ .‬عصر روز شــنبه ‪ ۱۸‬بهمن ماه با افتتاح بخش طوبای زرین‪،‬‬ ‫ســیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر اغاز به کار کرد‪ .‬در این مراسم سید مجتبی حسینی‬ ‫ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی‪ ،‬هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجســمی‪ ،‬شورای‬ ‫سیاست گذاری و داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هنرمندان شرکت کننده در بخش طوبای‬ ‫زرین جشنواره حضور داشتند‪.‬‬ ‫در بخش طوبای زرین سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ‪ ۸۷۰‬اثر از ‪ ۶۲۰‬هنرمند به نمایش‬ ‫درامده است که توسط ‪ ۳۰‬داور در رشته های مختلف برای حضور در جشنواره و داوری نهایی انتخاب‬ ‫شده اند‪ .‬عکاسی‪ ،‬نقاشی‪ ،‬گرافیک‪ ،‬تصویرســازی‪ ،‬خوشنویسی‪ ،‬نگارگری‪ ،‬مجسمه سازی‪ ،‬کاریکاتور‪،‬‬ ‫هنرهای جدید و سرامیک‪ ،‬رشته های ده گانه بخش طوبای زرین جشنواره هستند‪.‬‬ ‫مجتبی حســینی در مراســم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر گفت‪ :‬با توجه‬ ‫به اینکه خودم را یک هنرجوی هنرهای تجســمی می دانم و اشــنایی با هنرهای تجســمی دارم و‬ ‫سال هاســت اثار را که دنبال می کنم‪ ،‬به این نتیجه رسیدم جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امسال‬ ‫وارد مرحله جدیدی شــده‪‎‎‬اســت‪ .‬کیفیت و کمیت اثار این دوره و نگاه امایشی به شرکت کنندگان‬ ‫گواهی می دهد که دوره جدیدی در این جشــنواره اغاز شــده اســت و امیدوارم در سال های اینده‬ ‫استمرار پیدا کند ‪ .‬معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد‪ :‬در این بخش از نمایشگاه‬ ‫با اثار کم نظیر و فوق العاده خوب از نســل جوان رو به رو هســتیم‪ .‬از هنرمندانی که تنها دو دهه از‬ ‫ عمرشــان گذشته اثاری می توان دید که بســیار تاثیرگذار است و این دستاورد را باید تبریک گفت‪.‬‬ ‫البته این اقدامی اســت که از سه چهار سال پیش اغاز شده است اما امسال می توانیم ثمره این نهال‬ ‫ کاشته شده را ببینیم‪ ۱۹ .‬بهمن ساعت ‪ ۱۶‬افتتاحیه بخش چاپ دستی و ‪ ۲۰‬بهمن ساعت ‪ ۱۶‬افتتاح‬ ‫ بخش ستارگان تجسمی برگزار می شود‪ .‬سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ‪ ۳۰‬بهمن ماه‬ ‫به کار خود ادامه می دهد و بازدید از نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت پروتکل های‬ ‫بهداشتی از ساعت ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۸‬امکان پذیر است‪.‬‬ ‫خود اختصاص داده اســت‪.‬‏ تا موعد مقرر ‪ ۱۶۷‬اثر‬ ‫از ‪ ۶۷‬هنرمند که در ‪ ۲‬ســال گذشــته میالدی در‬ ‫جشــنواره ها‏و بینال های هنری دنیا حضور موفق‬ ‫داشــتند به دبیرخانه رسیده اســت که در بخش‬ ‫ستارگان‏جشنواره روی دیوار خواهند رفت‪.‬‏ این اثار‬ ‫در ‪ ۶‬رشته عکاسی‪ ،‬تصویرسازی‪ ،‬کاریکاتور‪ ،‬نقاشی‪،‬‬ ‫خوشنویســی‪ ،‬نگارگری هســتند‏و برگزیدگانی از‬ ‫رویدادهای هنری چون جشنواره بین المللی شارجه‪،‬‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫ایا مردم ایران ثروتمندتر شده اند؟‬ ‫رشد قیمت ها حاال بسیاری از‬ ‫خانواده های ایرانی را میلیاردر‬ ‫کرده است‪ .‬میلیاردرهایی که‬ ‫بعضا از پس هیزنه های تعمیر‬ ‫و گنهداری خودرو‪ ،‬لوازم خاگنی‬ ‫و خانه خود برنمی ایند‪ .‬شاید در‬ ‫ظاهر قضیه ارزش دارایی مردم‬ ‫باال رفته اما در عمل مردم کشور‬ ‫فقیر و فقیر تر شده اند‪.‬‬ ‫گزارشی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حال و هوای کرونایی‬ ‫جشنواره ‏‪CENIELNTERNATIONAL‬‬ ‫‪ ،۲۰۱۰‎CENTER ON AGING‬جشنواره‬ ‫بینالمللیقرقیزستان‏‪،DHILHARMONIA‬‬ ‫کسب جایزه ویژه نهایی جشنواره طنزنگاری سیکاکو‬ ‫کره جنوبی‏‏‪ ،۲۰۲۰‬برگزیده جشــنواره انقالب هنر‬ ‫تایپه ‪ ۲۰۲۱‬تایوان‪ ،‬جشنواره بین المللی زیتون بور نو‬ ‫ترکیه‏‏‪ ۲۰۲۰‬و ‪...‬را شامل می شوند‪ .‬روز گذشته بخش‬ ‫طوبای زرین سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی‬ ‫فجر افتتاح‏شد و امروز ساعت ‪ ۱۶‬بخش چاپ دستی‬ ‫و فردا ‪ ۲۰‬بهمن ساعت ‪ ۱۶‬بخش ستارگان‏تجسمی‬ ‫در موسســه فرهنگی هنری صبا افتتاح می شــود‪.‬‬ ‫‏ سیزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر تا‬ ‫‪ ۳۰‬بهمن مــاه به کار خود ادامه می دهد و بازدید از‬ ‫‏نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری و با رعایت‬ ‫پروتکل های بهداشتی از ساعت ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۸‬هر روز و‬ ‫‏همچنین از طریق فضای مجازی در دسترس است‏‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫دیروز تو شبکه های اجتماعی ماجرای اما و اگرهای مرگ علی انصاریان عزیز دست به دست میشد؛ از الیو دکتر هاشمیان تا توئیت حجت االسالم زائری‪.‬‬ ‫واقعا اینکه تو ایران در این مواقع کسی نمیاد و روشنگری کنه و مردم رو از اخبار صحیح دور نگه میدارن و احیانا شبکه های اونطرف ابی از این اب گل‬ ‫الودماهیمیگیرندیکیازبزرگترینباگهایرسانهکشوراست‪.‬همیشهازاخباردرستوصحیحعقبیموهرکیهرچیمیگهبایدباورکنیم؛بگذریم‪...‬‬ ‫اما ماجرای نشست رسانه ای فیلم خط فرضی و داستان های تمام نشدنی امیر فرض الهی! ازقضا از رفقای ما هم هست یعنی سالم علیکی داریم چندباری‬ ‫هم دفتر روزنامه مااومدهنمیدونمباالخرههر کسییهسبکی داره اینامیر ما هم دنبالداستانه! ولی دوستان ستاد برگزاری و انجمن منتقدان همانطوری‬ ‫که قبل از شروع جشنواره حتی حضور خبرنگاران در جشنواره و نشست هارو چک میکنند باید کیفیت حضورشان را هم بررسی کنند و از بداخالق ها‬ ‫وکسانیکهحرمت هاروحفظنمی کننددرچنینبرنامه هاییجلوگیریبشه؛جنابگبرلوهمدرصفحهاینستاشونمطلبیدرخصوصاینکهبایدسوال‬ ‫ایشون رو بدون کم و کاست میخوندن نوشته بودن که من کماکان معتقدم باید سوالشون یه ادیت کوچکی میشد این مالک که هرکی هر سوال کرد من‬ ‫باید بخونم توجیه صحیحی نیست! شاید یکی فحش یا ناسزا نوشت شما باید اون بخونید؟ با کمی مدیریت جلسه میشد نشست بهتری داشت حاال تا‬ ‫سال بعد جشنواره خدا بزرگه!‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!