روزنامه هنرمند شماره 1379
روزنامه هنرمند شماره 1379
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 8بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1379صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
«مهدیمنصوری»سرپرستگویندگان«انیمیشنروح»درگفتگوبا«هنرمند»
دوبلهجایگاهی
در بازار بین الملل ندارد
انتخابات انجمن
تهیه کنندگان و
کارگردانان سینما
برگزار شد
سیدمجتبی حسینی در بازدید از ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر:
هنر و هنرمندان یک دارایی با ارزش
و فرصتی برای کشور هستند
سینماوتلویز یون3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جزئیات ۱۶فیلم بخش سودای سیمر غ
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
از «ابلق» نرگس ابیار
تا «تی تی» ایدا پناهنده
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بعد از ساخت ۸فیلم سینمایی؛
«هری پاتر» سریال می شود
کارگردان برنده اسکار «ترامپ»
را به «هیتلر» تشبیه کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مسعود نجابتی مطرح کرد:
زبان هنر مقاومت
عاری از خشونت است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر
در استانه برگزاری این رویداد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سامانه موزه هنرهای معاصر تهران
رونمایی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نمایشگاه خوشنویسان پیشکسوت افتتاح شد
اغاز جشن نور «رقص قلم»
در برج ازادی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
جزئیات ۱۶فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
از«ابلق»نرگسابیارتا«تی تی»ایداپناهنده
«قاتل و وحشی» غایب بزرگ جشنواره سی و نهم
چهارشنبـــــــــه 8بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1379
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر
در استانه برگزاری این رویداد
در استانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ،حسین مسافر
اســتانه دبیر این رویداد به اهالی هنر تئاتر پیام داد .حسین مسافر
استانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در استانه برگزاری این
رویداد در پیام خود به اهالی تئاتر نوشت« :ما تمام قد ،دست در دست
شما ایستاده ایم ،تا تئاتر زنده باشد .زنده باشد تا ما زنده بمانیم ».در
متن پیام مسافر استانه امده است:
«راهی ست راه عشق که هیچش کناره نیست
انجا جز انکه جان بسپارند چاره نیست
هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
این را به رســم ادب و برای ثبت در تاریخ خواهم نوشت .باور دارم
که هیچ گاه ،هیچ چیز ،نمی تواند جان و قدرت یک پارچه هنری
را که همه چیزمان است ،بگیرد .ما سراپا عشق هستیم .همه این از
هم گسستگی را که جهان پیرامون ما را با خود تا مرز نابودی پیش
برده ،می توان با همبستگی و همدلی به پایان رساند .ما می اندیشیم
که می توان از شــرایط موجود ،بهترین نتیجه را گرفت .ما به امید
پایانیافتنایناپیدمیمنحوسنخواهیمنشست،تانوراینروشنایی
زندگی بخش ،کم توان تر از همیشه شود .ما تمام قد ،دست در دست
شما ایستاده ایم ،تا تئاتر زنده باشد .زنده باشد تا ما زنده بمانیم ».سی و
نهمین جشنواره تئاتر فجر ۱۱تا ۲۰بهمن برگزار می شود.
کارگردان برنده اسکار «ترامپ»
را به «هیتلر» تشبیه کرد
«اسپایک لی» فیلمساز مشهور امریکایی در انتقاد از حمله اخیر حامیان
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ســابق امریکا به ســاختمان کنگره
این کشــور ،ترامپ را به «ادولف هیتلر» رهبر المان نازی تشبیه کرد.
اسپایک لی کارگردان مشهور امریکایی در اظهاراتی جدید دونالد ترامپ
رئیس جمهوری سابق امریکا را به هیتلر تشبیه کرد و گفت همه دنیا دارد
این روزها به امریکا می خندد .این کارگردان و نویسنده برنده جایزه اسکار
درسخنرانیخودبهمناسبتدریافتجایزهویژهحلقهمنتقداننیویورک
برای فیلم کوتاه نیویورک ،نیویورک در یک مراسم مجازی ،از روز حمله
افراط گرایان حامی ترامپ به ســاختمان کنگره امریکا به عنوان روزی
بسیار غم انگیز در تاریخ این کشور یاد کرد و گفت :ما در برهه ای خطیر از
تاریخ امریکا به سر می بریم که رئیس جمهوری کله نارنجی ان با افرادی
امثال هیتلر به قعر تاریخ سقوط خواهد کرد .او و رفقایش همگی به سمت
اشتباه تاریخ تعلق دارند .لی در بخش دیگری از این اظهارات که بعد از
یورش ۶ژانویه ( ۱۷دی )۹۹شورشیان به کنگره ضبط و دیروز در این
مراسم پخش شد ،گفت :همه دنیا دارند به وضع امریکای به اصطالح مهد
دموکراسی می خندند .ما هم اینک سر یک دوراهی هستیم و همه باید
مراقب باشند چون مسئله شوخی بردار نیست ،این افراد مسلح هستند
و تیر و تفنگ در اختیار دارند .فیلم کوتاه نیویورک ،نیویورک مه ۲۰۲۰
(اردیبهشت -خرداد )۹۹اکران شد و لی از ان به عنوان یک نامه عاشقانه
به مردم این ایالت امریکایی یاد کرد .اســپایک لی همواره از منتقدان
سفت و سخت سیاست های ترامپ و دولتش بود و سابقه ای بلند باال در
برخورد با سکاندار جمهوری خواه و سابق کاخ سفید دارد .واکنش ترامپ
به اعتراضات ســال ۲۰۱۷شارلوتزویل که در ان یک کنشگر ۳۲ساله
به نام هدر هیر به دست جیمز فیلدز از گروه سفیدپوستان برتری طلب
به قتل رســید ،لی را تا مرز توهین لفظی به او پیش برد .عالوه بر ان،
سخنرانی این کارگردان شناخته شده در مراسم اسکار سال ۲۰۱۹انقدر
تند بود که ترامپ او را به حمله نژادپرستانه علیه شخص رئیس جمهور
متهم کرد .واکنش نامناسب به قتل جورج فلوید ،شهروند رنگین پوست
امریکایی ،به دست افسران نژادپرست پلیس این کشور و سوءمدیریت در
کنترل بحران کرونا در یک سال گذشته نارضایتی و انتقادات چهره های
مطرح هالیوودی از جیم کری گرفتــه تا رابرت دنیرو و برد پیت را به
همراه داشــت .هالیوود تبدیل شده بود به کانونی از نارضایتی از دولت
واشنگتن که پس از حمله اخیر حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بیش
از پیش به تکاپو افتاد .ارنولد شوارتزنگر ،ترمیناتور هالیوود ،در ویدئویی
حمله خشونت بار به کنگره امریکا که به کشته شدن دستکم چهار نفر
انجامید را با ظهور المان نازی مقایســه کرد و گفت از دونالد ترامپ به
عنوان بدترین رئیس جمهوری تاریخ یاد خواهد شد.
پس از پایان کار هیات داوران ســی ونهمین جشنواره فیلم فجر و
مشخص شدن فهرست فیلم های نامزدشده در بخش های مختلف،
سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر این دوره از جشنواره ،دیروز
سه شنبه ۷بهمن ماه ،در یک نشست زنده اینترنتی ،ترکیب نهایی
فیلم هایقابلاکراندرایندورهرااعالمکرد.امسالبرخالفسال های
گذشته که اثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر
پسازداوریتوسطهیئتانتخابواردجشنوارهمی شدندودرنهایت
توسط هیئت داوری جوایز به برگزیدگان اهدا می شد ،هیئت انتخاب
حذف و داوران درنهایت فیلم های برگزیده و راه یافته به بخش سودای
سیمرغ را اعالم کردند ،فیلم هایی که هر کدام در بخش یا بخش هایی
نامزد دریافت جایزه هستند .سال ۹۹هرچند برای سینمای ایران و
جهان سال خوبی نبود و به دلیل شیوع کووید ۱۹-اغلب تولیدات
سینمایی به زمانی دیگر موکول شدند و جشنواره های معتبر جهان
نیز یا زمان برگزاری را موکول به سال بعد کردند یا به شکل انالین
برگزار کردند ،اما سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۱۱۰فیلم
متقاضی ،چراغش روشن شد که درنهایت با حذف و انصراف بخشی از
اثار به عدد ۵۷رسید .درنهایت با انتخاب هیئت داوری که ساره بیات،
محمد احسانی ،مرتضی پورصمدی ،بهرام توکلی ،نیما جاویدی ،سید
جمال ساداتیان و مصطفی کیایی بر عهده داشتند ،از این میان ۱۶اثر
بهبخشمسابقهسینمایایرانراهیافتندتاطیمدت ۱۰روزبهنمایش
درامده و سیمرغ های از پیش تعیین شده توسط هیئت داوران را از ان
خود کنند .در این گزارش نگاهی کوتاه داریم به اثاری که در این دوره
جشنوارهبهنمایشدرخواهندامد.
فیلم ابلق
نرگس ابیار که از زنان فیلمساز این سال های سینمای ایران است و اثارش نیز
همواره مورد توجه مخاطبان واقع شده است .امسال با فیلم «ابلق» در جشنواره
فیلم فجر حضور دارد ،او برخالف اثر قبلی اش «شبی که ماه کامل شد» این
بار به سراغ موضوعی اجتماعی رفته اســت .این فیلم سرگذشت زنی را در
حاشیه شهر روایت می کند که با همسر و فرزندش زندگی می کند اما ماجرایی
زندگی ان ها را دستخوش تغییر و تحول می کند .بهرام رادان ،الناز شاکردوست،
هوتن شکیبا ،مهران احمدی ،گالره عباسی ،گیتی معینی ،شادی کرم رودی،
امین میری ،سیاوش حکمت شعار ،علی نفیسی ،الهه اذکاری ،شیماء ملکیان،
علی روزبهانی ،سارا اردالن ،سحر اسدی ،الهام حسامی ،محبوبه نریمی سا ،مهتا
محدث ،هادی اقابزرگی ،روح اهلل ابیار ،سعید بیگی ،عفت رسولی ،منصور نوری،
فاطمهکریمیانبازیگراناینفیلمسینماییهستند.
فیلمبدونهمهچیز
محســن قرایی دو سال پس از نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» ،بار دیگر
همکاری با داوودی را که تجربه خوبی بود تکرار کرد و به ســراغ ساخت
فیلــم «بدون همه چیز» رفت .پرویز پرســتویی ،هدیــه تهرانی ،هادی
حجازی فر ،باران کوثری ،مهتاب نصیرپور ،پدرام شــریفی ،بابک کریمی،
فرید سجادی حسینی ،الله مرزبان ،زهیر یاری ،عیسی یوسفی پور ،خسرو
پســیانی ،مهدی صباغی ،عرفان ناصری ،محســن نوری ،مهران وثوقی،
رویا بختیاری ،اسداهلل منجزی ،اســیه سلطانی ،نسیم فروغ ،سارا افشار،
امیر شاه علی ،محمدمهدی بخشی در «بدون همه چیز» به ایفای نقش
پرداخته اند .این فیلم همانند اثار قبلی این کارگردان موضوعی اجتماعی
را دربر می گیرد ،قرایی برای ساخت این فیلم این بار به شهرستان گرمسار
رفت و فیلمبرداری «بدون همه چیز» در این شهر با رعایت پروتکل های
بهداشتی انجام شد.
فیلمتکتیرانداز
علی غفاری فیلم «تک تیرانداز» را با محوریت زندگی شــهید عبدالرســول
زرین ســاخت که او را به عنوان شکارچی جنگ و یکی از تک تیراندازانی که
توانســت چند هزار نفر از نیروهای دشمن را از پا دراورد یاد می شود .شهید
عبدالرسول زرین جزو نیروهای اصلی و بنیان گذاران لشکر امام حسین (ع) بوده
و در جبهه ها نقش مهمی را ایفا می کرد؛ نشانه گیری های دقیق شهید زرین
بیشترین اسیب ها را به دشمن زده است .این فیلم پیش از این با عنوان «شکار
شکارچی» معرفی شده بود ،کامبیز دیرباز ،امیررضا دالوری ،علیرضا کمالی،
انوش معظمی ،عبدالرضا نصاری ،حسین پوریده ،عبدالحلیم تقلبی ،حسین
شریفی،مالکمحمدابادیبازیگراناینفیلمسینماییهستند.
فیلم تی تی
چهارمین فیلم بلند ایدا پناهنده است که سال گذشته در شهرهای رشت،
ماسال و رضوانشهر فیلمبرداری شد .در خالصه داستان این فیلم امده است:
استادی که قصد دارد پایان نامه ای در مورد پایان جهان به اثبات برساند ،با مادری
عجیب و غریب که می خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد مالقات می کند و
...پارسا پیروزفر ،الناز شاکردوست ،هوتن شکیبا ،سودابه جعفرنژاد ،امیر حامد،
مهدیفریضه،هیلداکردبچه،رضاعموزاد،زینبشعبانی،هانیهکاظمی،مهرانه
به نهاد و ...فهرست بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می دهند.
فیلمخطفرضی
فرنوش صمدی «با خط فرضی» اولین فیلم بلند ســینمایی خود در سی و
نهمین جشــنواره فیلم فجر حضور دارد .در خالصه داستان فیلم سینمایی
«خط فرضی» امده است :سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان
به یک عروســی در شمال ایران دعوت شده اند ،اما حامد به دلیل مشکالت
کاری نمی تواند به این سفر برود و این سراغاز اتفاقی است که زندگی سارا را
دگرگون می کند .سحر دولتشاهی ،پژمان جمشیدی ،حسن پورشیرازی ،ازیتا
حاجیان ،امیررضا رنجبران ،صدف عسگری ،محمد حیدری ،بازیگر خردسال:
ایلین جاهد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
کاوه صبا غزاده در دومین ســاخته سینمایی خود در ژانر کمدی ،رمانتیک،
فانتزی فیلمنامه ای با اقتباس ازاد از کتابی نوشته الن دوباتن نوشت که به نام
«رمانتیسم عماد و طوبا» پروانه ساخت و نمایش گرفت و حاال در بخش سودای
سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد .در خالصه داستان دومین
فیلم بلند سینمایی این کارگردان امده است« :وقتی سرنوشت برای اولین بار
یدانستند که عشق بیشتر یک
عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد ،هر دو خوب م
مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست »...در این فیلم بازیگرانی
چونحساممحمودی،النازحبیبی،علیانصاریان،مرتضیعلیعباسمیرزایی،
ستایش تارانی ،سانیا رمضانی ،سام ولی پور به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم روزی روزگاری در ابادان
حمیدرضا اذرنگ که پیش تر او را به عنوان کارگردان ،نمایشنامه نویس و بازیگر
در عرصه نمایش دیده بودیم با کارگردانی فیلم»روزی روزگاری ابادان» این
بار در جشنواره فیلم فجر حضور دارد تا نخستین ساخته سینمایی اش را با
اثار سینماگران دیگر به رقابت بگذارد .قصه این فیلم در ابادان ،سال ۱۳۸۱
می گذرد و در خالصه داســتان ان امده اســت :خانواده پنج نفری مصیب
چرخیده در اخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند ،اما به دلیل حال
بد مصیب که ناشی از گرفتاری اش به مواد مخدر است کشمکشی میان ان ها
در می گیرد و در اوج تالش خیری مادر خانواده برای به ارامش رساندن خانواده
به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه ان ها را غافلگیر می کند و ...فاطمه معتمداریا،
محسن تنابنده ،الهام شــفیعی ،هیراد اذرنگ ،سهیل جمالی ،امیرحسین
ابراهیمیبازیگراناینفیلمسینماییهستند.
فیلم«روشن»
ســید روح اهلل حجازی پس از ســاخت فیلم «اتاق تاریک» بار دیگر به سراغ
موضوعی اجتماعی رفته است .فیلمنامه «روشن» را روح اهلل حجازی به نگارش
دراورده است و تهیه کنندگی اش را مانند دو فیلم قبلی خود بر دارد ،البته جواد
نوروزبیگی نیز به عنوان مشاور پروژه در این فیلم حضور دارد ،در خالصه داستان
میانسال عشق بازیگرى نمى تواند خانه
فیلم «روشن» امده است :روشن ،مرد
ِ
ثبت نامی اش را بگیرد و در استانه فروپاشى همه چیز ،تصمیم مى گیرد نقشش
را بازى کند ،رضا عطاران ،سیامک انصاری ،سارا بهرامی ،مهدی حسینی نیا،
یزادگان،ابراهیمعزیزی،علیرحیمی،امیرکیوان
مسعودمیرطاهری،محمدول
معصومی ،هدیه اذیدهاک ،ســید علیرضا میرساالری ،صادق حسنی ،اصغر
رضایی ،حمیدرضا حیدری ،محمد نیکبخت ،با معرفی :نازنین سهامی زاده و
بازیگر خردسال :سرگل لواسانی ترکیب بازیگران «روشن» را تشکیل می دهند.
فیلمزاالوا
ارسالن امیری که بیشتر با نامش به عنوان فیلمنامه نویس اشنا هستیم این بار
در قامت کارگردان نخستین اثر سینمایی اش را به جشنواره اورده است .طرح و
فیلمنام ه «زاالوا» ،در سال ۲۰۱۹در بازار اسیایی فیلم هنگ کنگ از میان اثار
ت و یک کشور در مرحل ه داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام
متقاضی از بیس
موفق شد جایز ه حمایت HAFرا که از سوی( Koficخان ه فیلم کره جنوبی)
اهدا می شود ،دریافت کند ،قصه فیلم را امیری با همراهی تهمینه بهرام و ایدا
پناهنده با الهام از ماجرایی که در واقعی بودن ان تردید وجود داشت ،نوشتند،
ماجرایی که احتماالً نیمی از ان ازنظر اهالی این منطقه ،واقعی و ترســناک
است ،امیری برای ساخت این فیلم به زادگاهش سنندج رفت و در روستای
شیان و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرد ،نوید پورفرج ،هدی
زین العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می پردازند و باسط رضایی،
شاهو رستمی ،فریدون حامدی ،صالح رحیمی ،زاهد زندی ،مهسا حجازی و
تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان دیگر
بازیگراناینفیلمسینماییهستند.
فیلمستاره بازی
هاتف علیمردانی که در سال های اخیر بیشتر به سینمای کمدی تمایل یافته
است ،این بار فیلمی متفاوت را کارگردانی کرده است که خالصه داستانی ان
رسانه اینشدهاست.فرهاداصالنی،ملیساذاکری،مارشالمنش،هستیجوادی
و با حضور مایکل مدسن ،علی مصفا و شبنم مقدمی بازیگران این فیلم هستند.
فیلمشیشلیک
محمدحسین مهدویان پس از ساخت فیلم های اجتماعی ،این بار به سراغ ژانر
کمدی رفته است تا تجربه جدیدی را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند.
از قصه فیلم «شیشلیک» که امیرمهدی ژوله ان را نوشته است اطالع رسانی
صورت نگرفته و تنها می توان به گروه بازیگران این فیلم اشاره کرد که شامل
رضا عطاران ،پژمان جمشیدی ،ژاله صامتی ،مه لقا باقری ،وحید رهبانی ،عباس
جمشیدی و جمشید هاشم پور می شود.
فیلمگیج گاه
عادل تبریزی پیش از این با ساخت اثار کوتاه سینمایی کارگردانی را تجربه
ت با فیلم «گیج گاه» وارد سینما شد ،فیلمی که میر ولی اهلل مدنی
کرد و درنهای
و حنیف سـروری ان را تهیه کرده اند و جمشید هاشم پور ،حامد بهداد ،باران
کوثری ،سروش صحت ،فرهاد اییش ،بهرنگ علوی ،امیرحسین رستمی ،نادر
سلیمانی ،بیژن بنفشه خواه ،سیاوش چراغی پور ،محمد الهی ،مریم همتیان،
ایمان اسماعیل پور ،علی باغفر ،حامد شیخی ،داود ونداده و با معرفی بازیگر
نوجوان علی راد و با هنرمندی حســن رضایــی و رضا صفایی پور در ان به
ایفای نقش پرداخته اند ،به گفته گروه تولید «گیج گاه نوستالژیک نیست ،حالی
است که دیگر نیست »،فیلمنامه «گیج گاه» بر اساس ایده ای از عادل تبریزی،
به طور مشترک توسط ارسالن امیری و عادل تبریزی به نگارش درامده است
و سرمایه گذاری این اثر را محمد حسینخانی و حنیف سروری بر عهده دارند.
فیلممامان
ارش انیسی امسال به عنوان یکی دیگر از فیلمسازان فیلم اولی در سی و نهمین
جشــنواره فیلم فجر حضور دارد ،در خالصه فیلم امده است« :مامان» که با
انی با
وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان دختر اباد ِ
تداشتنی است ،برای پسرهایش اما یک پیرزن بداخالق و غرغرو
کالس و دوس
اســت که با تاکسی خود مسافر جابه جا می کند و در ظاهر بزرگ ترین مانع
خوشبختی ان ها در زندگی است ،رویا افشار در این فیلم اجرای نقش مامان را
بر عهده دارد و از دیگر بازیگران اصلی فیلم «مامان» می توان به امیر نوروزی،
عرفان ابراهیمی ،امیر شمس و شقایق شوریان نام برد ،اسماعیل شفیعی ،ندا
اسدی ،پونه پارسایی ،مرتضی علی عباس میرزایی ،سمیرا خلیلی ،ثریا حقانی،
اصغر نوعی ،محمودرضا فردوسی ،روحیه محمودی ،میرحسین نونچی ،فرشته
صفایی ،فرشید االشتی داداشی ،شبنم ندیمی ،شکوفه جعفری ،نسرین کرد،
شادی عقیلی ،امید طاهری ،سودا همرنگ ،یاسمن میرزایی ،فاطمه رحمانی،
سپیده سروری ،مجید نوربخش سایر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلممصلحت
حسین دارابی «پدری» یا «مصلحت نظام» یا «مصلحت» را کارگردانی کرده
است .فیلمی که سه بار عنوانش به خاطر موضوع حساسی که دارد تغییر یافته
است .او پیش از این برای اثار کوتاهش توانسته جوایز متعدد داخلی و خارجی
ت داوران جشنواره مذاهب امروز ایتالیا ،جایزه
کسب کند که جایزه ویژه هیئ
اصلیجشنواره هایشلنگلالمان،نیشنزاتریش،اسپکتوایتالیاوجشنوارهفیلم
کوتاه ،۱۰۰جشنواره مردمی عمار و ...ازجمله این جوایز هستند .فرهاد قائمیان،
وحیدرهبانی،مهدیحسینی نیا،مجیدنوروزی،امیرنوروزی،سهی بانوذوالقدر
و نازنین فراهانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلم منصور
سیاوش سرمدی که بیشتر به خاطر مستندهایش نام شناخته شده ای است،
این بار به عنوان یک فیلمساز فیلم اولی»،منصور» را بر اساس قصه زندگی شهید
ســتاری کارگردانی کرده است .نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی با نظارت
سورنا ستاری ،فرزند شهید ستاری صورت گرفته و قرار بود به جشنواره فیلم
فجر سال گذشــته راه پیدا کند که فیلم حاضر نشد .این فیلم با نگاهی به
بخش هایی از زندگی شــهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کام ً
ال
ایرانی ســاخته شده که در ان بخش های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس
روایت شده اســت .ماجرای ساخت جنگنده ایرانی اذرخش نقطه کانونی و
خط محوری این فیلم است .در این فیلم نقش شخصیت هایی مثل ایت اهلل
خامنه ای و ایت اهلل هاشمی رفسنجانی که در ان مقطع رئیس جمهور بودند
توسط بازیگران فیلم ایفا شده است .محسن قصابیان بازیگر اصلی و ایفاکننده
نقش شهید ستاری است و بازیگران دیگری ازجمله لیندا کیانی ،حمیدرضا
نعیمی،مهدیکوشکی،علیرضازمانی نسب،قاسمزارع،جوادهاشمیو....ایفای
نقش کرده اند .در خالصه داستان این فیلم امده است« :سال های پایانی جنگ
است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه
مهم کار می کند .»...این فیلم پیش از این با نام «اوج »۱۱۰معرفی شده بود.
فیلمیدو
مهدی جعفری پس از ساخت فیلم «بیست و سه نفر» این بار به سراغ ساخت
«یدو» رفته است .فیلم سینمایی «یدو» در گونه دفاع مقدس اولین ماه های
جنگ تحمیلی را در ابادان در حال محاصره به تصویر کشــیده است .ستاره
پسیانی ،اکبر اودود ،سعید البوعبادی ،میالد صویالوی ،محمدمهدی البوعلی،
ریحانهاریامنش،عبدالحلیمتقلبی،حسینپوریده،رضانوری،طاهرهنیک ازاد،
مسعود جاللی ،معید رامی ،مائده رامی ،یاسین مسعودی ،احمد مسافری و ...در
این فیلم ایفای نقش می کنند .در این دوره از جشنواره فیلم فجر که به دلیل
شرایط ویژه کرونایی بدون هیات انتخاب در حال برگزاری است ۱۱۰،فیلم فرم
تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند که از این تعداد تنها ۶۲فیلم شرایط
الزم برای ورود به جشنواره را داشتند و توسط هیات هفت نفره داوران مورد
ارزیابی در قالب بخش اصلی جشنواره یعنی «سودای سیمرغ» قرار گرفتند.
همچنین فیلم های نامزدشده در بخش کوتاه داستانی به شرح ذیل است:
-۱جلد -کارگردان :احسان معجونی -تهیه کننده :سپیده نوروزی
-۲شــاهد -کارگردان :علی عسگری -تهیه کنندگان :فرانسوا موریسه ،لورا
ژومل،خورشیدعالمی
-۳گوشت تلخ -کارگردان :فرید حاجی ،تهیه کنندگان :فرید حاجی ،انجمن
سینمایجوانانایران
-۴ماسک -کارگردان :نوا رضوانی ،تهیه کننده :نوا رضوانی
-۵ناهید -کارگردان :صمد علیزاده ،تهیه کننده :رضا نصرتی حبیبی
-۶وضعیت اورژانســی -کارگردان :مریم اســمی خانی ،تهیه کننده :وحید
نزاده
حس
فیلم هاینامزدشدهدربخشمستندبلند
-۱ایساتیس ،کارگردان :علیرضا دهقان ،تهیه کننده :علیرضا دهقان ،راحیل
صحرایی ،تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری مزرعه فیلم
-۲خانه،کارگردان:افسانهساالری،تهیه کنندگان:جویلمرنان،افسانهساالری،
تهیهشدهدرکالکتیوداکمانیاکس،سینماایزاینکامپلیت
-۳رویاهای خالکوبی شده ،کارگردان :مهدی گنجی ،تهیه کننده :بهزاد توکلی
-۴کودتای ،۵۳کارگردان :تقی امیرانی ،تهیه کنندگان :تقی امیرانی ،تهیه شده
در امیرانی مدیا
-۵هجدههزارپا،کارگردان:مهدیشامحمدی،تهیه کننده:مهدیشامحمدی،
تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ،گروه مستند بنیاد
روایت فتح
سی ونهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲تا ۲۲بهمن ۹۹همزمان با چهل ودومین
سالگردپیروزیانقالباسالمیایرانبهدبیریسیدمحمدمهدیطباطبایی نژاد
برگزارخواهدشد. صفحه 2
«مهدی منصوری» سرپرست گویندگان «انیمیشن روح» در گفتگو با «هنرمند»
دوبلهدرحالحاضرجایگاهیدربازاربین المللندارد
سینماولتوییزون
مهدی منصوری اواخر ســال 1392وارد عرصه صداپیشگی و دوبله شد و به شکل اکادمیک به
فراگیری این حرفه پرداخت .وی به موازات اموزش در اموزشگاهی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای
کشور ،در دانشگاه حرفه بازیگری را نیز اموخت و پس از سال ها شاگردی اساتید دوبله کشور ،عالوه
بر صداپیشگی به عنوان مدیر دوبالژ (سرپرست گویندگان) فعالیت می کند .انیمیشن روحSOUL
محصول سال 2020کشور امریکا با مدیریت دوبالژ مهدی منصوری و حضور گویندگان مطرح و
برخی از بازیگران چهره کشور یکی از محبوب ترین انیمیشن های جهان شناخته شده که مخاطبان
بزرگسال را نیز با خود همراه کرده است .به بهانه پخش انیمیشن «روح» از فیلیمو دقایقی با مهدی
منصوریبهگفتوگومی نشینیم.
سختی های کار یک دوبلور چیست؟
یک دوبلور باید سال ها تمرین کند و به مدت زیادی تحت اموزش مستمر و تمرین باشد تا فنون صحیح را یاد
بگیرد و در نهایت به پختگی صدا برسد .دومین مسئله این که متاسفانه به دوبلورها در کشورمان بها داده نمی شود
و حتی صنف واحد ،بیمه و یا امنیت شغلی ندارند .فقط انجمن سرپرستان و گفتار فیلم در سازمان صداو سیما
وجود دارد .می توان گفت قیمت ها به شدت پایین است و رقابت تنگاتنگی میان دوبلورها وجود ندارد ،نتیجه این
که سطح کیفیت اثار افت می کند و باندبازی و مافیا شکل می گیرد که باعث می شود عالقه مندان به سختی وارد
این حرفه شوند .یک دوبلور باید با عشق کار کند و بی پولی و بی امکاناتی این حرفه را تحمل کند .یکی دیگر
از سختی های دوبله این که دوبلور همیشه باید اماده باشد و تمرین کند ،حتی حرفه ای ها نیز باید برای چالش
در نقش های جدید همیشه اماده باشند .ممکن است یک نقش چند روزی از یک دوبلور به خاطر فشاری که به
حنجره و صدایشان می اورد و فشار بازی های سخت کاراکتر وقت و انرژی بگیرد .تصور کنید دوبلور باید بتواند در
یک استودیو کوچک پشت میکروفن با صدایش حس را به جای بازیگری که فعالیت های زیادی دارد به مخاطب
انتقال دهد ،در عین حال حس گیری های عجیبی داشته باشد تا نقش را اجرا و بازی کند.
چه تفاوتی در نوع اجرای فیلم های درام اجتماعی و انیمیشن وجود دارد؟
تفاوت ان ها در لحن هایی است که صداپیشگان در کار می گذارند .گوینده ها باید در بیشتر انیمیشن ها به دلیل
فانتزی بودن ،سبک کار و بزرگ نمایی بیش از حد کاراکترها انرژی بیشتری بگذارند .در واقع تفاوت در گویندگی
در نوع اجرا نسبت به موضوع چالش ایجاد نمی کند ،بلکه نسبت به سبک ساخت و جنس کاراکترها برای گوینده
این چالش ایجاد می شود.
تفاوت گویندگی با صدا ،بازیگری در چیست؟
در گویندگی رادیو ،نریشن و ...محدودیتی وجود ندارد و طبق متن بازی را که دوست دارید و از نظر شما درست
است انجام می دهید و به خروجی می رسید .ولی در دوبله و بازی کردن به جای شخصیت هایی که از پیش ساخته
شدند ،این مسئله تفاوت دارد و چارچوب بندی شده است .این نوع بازیگری در مقایسه با بازیگری که قبال بازی
را انجام داده بسیار سخت تر است ،چون باید به جای کاراکتر قرار گیرد .جنس و بازی کاراکتر را درک کند ،قاب
سینما را بشناسد و در ان چارچوب بازی کند .حتی نسبت به لب های کاراکتر نیز باید همان گونه لب ها را حرکت
داد ،همان مکث ها و بازی ها .در دوبله گوینده مجبور است به خاطر محدودیتی که وجود دارد سخت تر کار کند تا
اثر جذاب تر شود .وقتی دوبلور شخصیت را به طور کامل ادا کند ،مخاطب حس نمی کند که اثر دوبله شده است و
حضور صداپیشه را احساس نمی کند و درگیر محتوای فیلم می شود به همین دلیل به دوبلورها می گویند معروف
مخفی .دوبلور خوب کسی است که مخاطب توجه ای به دوبله نکند و حس کند واقعا بازیگر با این زبان صحبت
کرده و اثری به مثابه اثر قبل خلق شده ولی با زبانی دیگر.
در کشورهای دیگر گوینده متن را می خواند و کارگردان در نهایت از روی گفتار انان به تصویر
می رسد ،یعنی فیلم بعد از گفتار ساخته می شود که همان صداگذاری و صدا،بازیگری است.
دوبله کشورهای دیگر در قیاس با ایران چگونه است؟
در صدابازیگری ،صداپیشه اول کاراکتر را با صدا بازی می کند و از روی صدا کاراکتر ساخته می شود .و دوبله در همه
جای جهان اتفاق میفتد .البته در کشورهای دیگر مثل ایتالیا ،ژاپن ،فرانسه و حتی امریکا دوبله انجام می شود ،اما
الزاما از زبان اصلی نیست .برای مثال دوبله های انگلیسی از انیمه ژاپنی داریم و حتی انیمیشن روح به زبان های
دیگر هم دوبله شده است .در ایران هم در مجموعه دیرین دیرین ،گوینده ابتدا اجرا می کند و کارگردان روی
صدای گوینده انیمیت می کند .ان قدر تولیدات انیمیشن ایرانی کم است که همه حس می کنند دوبله در ایران
متفاوت است در حالی که این گونه نیست.
درباره دوبله انیمیشن روح بگویید و چه شد مدیریت دوبالژ ان را بر عهده گرفتید؟
چهارشنبـــــــــه 8بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1379
www.honarmandonline.ir
مونا کریمی
یکصداپیشهبرایرسیدنبهمرحلهمدیریتدوبالژیکفیلموانیمیشنچهمراحلیراباید
بگذراند؟ و این امر برای شما چگونه حاصل شد؟
به نظرم در وهله اول باید یک گوینده توانمند باشد و تجربه اجرای نقش های متعدد را داشته باشد و بداند در هر
نقش چگونه باید حضور پیدا کند .در واقع قاب سینما را به خوبی بشناسد و از اساتید حرفه ای این حوزه اجازه
این کار را بگیرد .همچنین باید ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی را به خوبی فراگرفته باشد و به ان مسلط باشد .من
دارای مدرک دوبالژ از سازمان فنی و حرفه ای هستم و ان زمان جوان ترین مدیر دوبالژ سازمان بودم .برای من
این گونه محقق شد که نقش های مختلف را به عهده گرفتم و با پروژه هایی برای نمونه کار کردم تا ایرادهای من از
سوی اساتید گرفته شود و در نهایت توانستم توانمندی خود را به اساتید دوبله اثبات کنم و بتوانم مجوز مدیریت
دوبالژ را بگیرم .به نظرم دوبله مثل هنرهای نمایشی دیگر شاخه ای از تئاتر و بازیگری است و یک صداپیشه باید
بازیگری را بشناسد و حتی خودش بازیگر باشد.
به رغم اعتقاد عده ای که دوبله را فن می دانند .ایا می توان ان را به مثابه هنری مهم دانست؟
تعداد افرادی که دوبله را به عنوان هنر نمی شناسند ،کم نیست که صرفا ان را یک حرفه و فن می دانند که با
تمرین به دست می اید ولی من به این امر معتقد نیستم .ما در تعاریف هنر به صورت مشترک همه جا از واژه
خالقیت بهره می بریم .در حوزه صدا بازیگری که دوبله زیر شاخه ان است خالقیت وجود دارد و بسیار از عنصر
خیال استفاده می شود .اما در بخش صداپیشگی به شکل مجزا یا گویندگی رادیو ،اگر گوینده خوب باشد به ویژه
در نمایش های رادیویی می تواند صدا بازیگری کند و شخصیتی را خلق نماید .در دوبله بخاطر چارچوبی که اثر و
کاراکتر خلق شده ،باید در قالب بازی بازیگر یا کاراکتری که پیش از این ساخته و بازی شده صداپیشگی و صدا
بازیگری کنیم .شاید گفته شود که به جای کاراکتر حرف زده می شود ،اما عنصر خیال را برای خلق تیپ ،ایرانیزه
کردن و دیالوگ نویسی یک کار را باید در نظر گرفت .دوبله ترکیبی از فنون ،حرفه و هنر است و می توان گفت
دوبله یک هنر به حساب می اید.
3
TV&CINEMA
گزارش
انتخابات انجمن تهیه کننده -
کارگردانان سینما برگزار شد
انیمیشــن روح یک اثر فوق العاده بود و حدود 15سالی بود که این ایده با چنین طرز ساخت و ایدئولوژی در
انیمیشنی وجود نداشت و به نظرم بسیار اثر قوی است .به همین دالیل مدیریت دوبالژ ان را قبول کردم و اگر
حمل بر خودستایی نباشد احساس کردم با اوضاعی که دوبله دارد من می توانم کاری را که می خواهم با کیفیت
انجام دهم و ان چه در خور این انیمیشــن اســت ادا کنم .همه انرژی ام را گذاشتم تا اثری خلق شود که مثل
ماندگاری انیمیشن در تاریخ ،دوبله ان هم در تاریخ باقی بماند .از گویندگانی بهره بردم که گوینده ثابت مجموعه
مهبانگ نبودند و از صداپیشگان و بازیگران قدیمی استفاده کردم تا اثری متفاوت خلق شود .انیمیشن خاصی بود
و احساس کردم به عنوان مدیر دوبالژ می توانم دوبله خاصی را برای این انیمیشن خلق کنم.
دراینانیمیشنازچهره هایسلبریتیبهرهبرید.چرا؟ازمشاورهمحمدرضاعلیمردانیتاچه
حداستفادهکردید؟
از سلبریتی هایی هم چون سینا حجازی ،کامران تفتی ،بهرنگ علوی ،ابوالفضل همراه و هومن حاجی عبداللهی
استفاده کردیم و بقیه از گویندگان سابقه دار حوزه دوبالژ بودند .محمدرضا علیمردانی به عنوان ناظر کیفی دوبالژ
بهرنگ علوی و ابوالفضل همراه را انتخاب کرد و همکاری با این دو عزیز مشاوره ایشان بود .اما انتخاب هومن
حاجی عبداللهی ،کامران تفتی و سینا حجازی به عنوان خواننده درکار و صدایشان برای این کاراکترها ایده من
بود .سعی کردم تا ذهنم را محدود به گویندگان موجود نکنم و وقتی کاراکتر «دز» را دیدم به کامران تفتی فکر
کردم و ایشان هم پذیرفت.
فکر می کنید ویژگی شاخص انیمیشن روح در چه بود؟
یکی از ویژگی های شاخص این بود که مفهومی از زندگی را بیان می کرد و بسیار ریزبینانه و با زیرکی کامل دنیای
قبل از مرگ و شخصیت انسان ها را به ما نشان داد .انیمیشن مصداق صحبت ارسطو بود که می گفت ویژگی هایی
که یک بچه تا بزرگسالی با خودش همراه دارد کامال اکتسابی است ،اما فروید اعتقاد داشت که یکسری مسائل در
انحصار بچه است که در انیمیشن به خوبی مطرح شد .در واقع به این موضوع می پرداخت که انگیزه چه تفاوتی
با هدف دارد .به نظرم فلسفه ساخت انیمیشن یکی از شاخصه های مهم فیلم ،جدا از بحث گرافیک ،داستان و
پرداخت خوب انیمیشن بوده است .مخاطب انیمیشن» روح» بزرگساالن هم هستند و الیه اول ان برای کودکان
و الیه های درونیش برای بزرگساالن جذاب است.
دوبله ایران در بازار بین المللی چه جایگاهی دارد؟
دوبله ایران در هنر بین المللی اعتبار دارد ،کما این که قبال بیشتر هم داشته است ،اما در حال حاضر جایگاهی در
بازار بین المللی ندارد ،چون ایران جزء کنوانسیون «برن» نیست و نمی تواند در دوبله هایی که در بازار بین الملل
پخش می شوند مشارکت کند بنابراین هیچ تراکنش مالی یا اعتباری و همکاری با کمپانی های سازنده انیمیشن ها
نداریم .در طی این سال ها به دلیل تحریم ها و حفظ سیاست هایی که در کشورهای اروپایی و امریکایی وجود دارد
و امکان پخش دوبله ها و ورود به بازار بین الملل برایشان وجود ندارد ،مجموعه های بزرگ دنیا مثل نیکلودئون و
دیزنی از مدیرهای دوبالژ ایران به خاطر دوبله خوبشان تقدیر کردند و حتی لوح های تقدیر فرستادند که حس
خوبی به ما می دهد که دوبله های ما نیز توسط سازندگان انیمیشن ها دیده می شود .فکر می کنم حدود 4بار در
ایران پس از انقالب این اتفاق افتاده است.
ایا از شکل پخش و نمایش انیمیشن ها به ویژه در این روزهای کرونایی راضی هستید؟
پیش از این هم ،فیلم ها همینگونه از موسسه رسانه های تصویری ،وی او دی ها،ای پی تی وی ها و یا تلویزیون
اینترنتی پخش می شد .ولی مسئله اصلی بها ندادن به مقوله دوبله است که متاسفانه تبلیغات درستی صورت
نمی گیرد و با وجود زحمت فراوان دوبلورها برای خلق اثر خوب نادیده گرفته می شود .بسیاری از موسسه های
تلویزیون اینترنتی یا حتی رسانه های تصویری اجازه نمی دهند نام دوبلورها در تیتراژ بیاید وگرنه شکل نمایش
اثار مثل همیشه است.
ویژگی یک دوبلور خوب چیست و جوانان عالقه مند به ورود به این مسیر چه باید کنند؟
یک دوبلور ابتدا باید به شکل صحیح اموزش ببیند و تمرین کند تا عالوه بر تسلط بر تکنیک ها ،به پختگی صدا
برسد و در نهایت خودش را به دست مدیر دوبالژ بسپارد .جوانان عالقه مند باید در فضای درست اموزش ببینند
نه صرفا جاهایی که تبلیغاتش را در اینستاگرام توسط شاخ های مجازی می بینند .تحقیق کنند که کدام اساتید
سواد تدریس این کار را دارند ،نه الزاما خودشان دوبلور خوبی باشند .حتی در علم پزشکی صدا هم دستی بر اتش
داشته باشند که تمرین های درست به هنرجویان دهند تا به صدا اسیب وارد نشود .پس از تحقیق درباره اساتید
و یادگیری ،باید با تمرین و صبر ،خود را در معرض نمایش مدیر دوبالژهای مختلف که کار می کنند بگذارند و
توانایی خود را اثبات کنند.
ایا پیشکسوتان برای سپردن کار به جوانان در دوبله اعتماد می کنند؟ چه باید کرد تا نسل
جدید بتوانند این مسیر را به شایستگی ادامه دهند؟
متاسفانه خیر .با تمام احترامی که برای این عزیزان قائلم اما اکثر پیشکسوت های ما برخالف گفته های خودشان
که می گویند ما به جوان ها فضا و راه را یاد می دهیم تا کار کنند ،عمل نمی کنند .مخصوصا در سندیکای دوبالژ
ایران یعنی انجمن سرپرستان گفتار فیلم .گویندگان کارهای شاخص از دهه 50تاکنون ثابت بودند و حتی با
وجود این که صدا پیر شده و برای اجرای نقش کشش ندارد ،هم چنان پیشکسوت ها نقش های خوب و اصلی را
می گویند و به گویندگان جوان اعتماد نمی کنند .در حالی که برای خودشان این گونه نبوده و ورودشان به عرصه
دوبله با یکی دو سال خاک خوری به خاطر حضور بزرگانی چون استاد ناظریان و استاد کسمایی به نقش های
خوب رسیدند ،در واقع این فضا به ان ها داده شد اما خودشان این فضا را به دیگران نمی دهند .یک جوان دوبلور
باید بیش از 10سال در انجمن فعالیت کند تا پیشنهاد اجرای یک نقش خوب به او داده شود ویا اجازه مدیریت
دوبالژ را به او بسپارند( .مگر افرادی که با رانت یا ارتباط های خاص جلو رفته باشند) اما در بیرون از سازمان این
گونه نیست و مجموعه گویندگان ازاد که از جوانان با استعداد و با انگیزه تشکیل شده در کنار گوینده های قدیمی
خودشان مثل محمدرضا علیمردانی ،هومن حاجی عبداللهی ،وحید نفر و ....کار می کنند ،و سابقه مالک خوب یا
بد بودن کسی نیست بلکه توانایی انها سنجیده می شود .به نظرم برای کمک به نسل جوان باید یک ارگان دولتی
و غیر از همکاران حوزه دوبله ،به کمک حرفه دوبله بیایند تا نظم و سر و سامانی به کار دهند و پول تزریق کنند
تا اوضاع کمی بهتر شود.
مجمع عمومی انجمــن تهیه کننده -کارگردانان
سینما (مجمع فیلمســازان) 6بهمن ماه در سالن
ســیف اهلل داد خانه ســینما و با حضور نماینده
وزارت کار برگزار شــد.طبق گزارش رســیده ،با
حضور تعداد زیادی از کارگردان -تهیه کنندگان،
این انتخابات با رعایت پروتکل های بهداشــتی 6
بهمن ماه برگزار شد.
در ابتــدای جلســه مهرداد فریــد (رئیس ایــن انجمن)
توضیحاتــی را در مــورد انتخابات ارایــه داد و پس از ان
دیگر اعضای شــورای مرکزی که عبارت بودند از علیرضا
داودنــژاد ،علی ژکان ،کامران قدکچیان ،اصغر هاشــمی،
منوچهر مصیری ،محمد احمدی و بازرس بهرام کاظمی به
روی سن رفتند و سخنانی را مطرح کردند .در ادامه برای
شروع رسمی جلســه ،حاضرین محسن امیریوسفی را به
عنوان رئیس جلسه انتخاب کردند که به همراه محمدرضا
عرب ،قدرت اهلل صلح میرزائی ،علی شــاه حاتمی و رهبر
قنبری اداره جلسه را در کنار نماینده وزارت کار بر عهده
گرفتند.
در ابتدا محســن امیریوســفی رئیس کانــون کارگردانان
گفت :از مدتی پیش در کنار دوســتان مجمع فیلمسازان
تالش کردیم که انتخاباتی پرشــور برگزار شــود ،بنابراین
خوشــحالیم که با این تعداد انتخابات برگزار شــد.وی در
ادامــه از تالش های هیات مدیــره این انجمن در دفاع از
حقــوق تهیه کننده -کارگردانان که صاحب بهترین فیلم
های قدرتمند و ماندگار تاریخ سینمای ایران هستند تشکر
کرد و بر همراهی و اتحاد همیشــگی کانون کارگردانان با
انجمن تهیه کننده -کارگردانان تاکید کرد.
این کارگردان ابراز امیــدواری کرد :کانون کارگردانان در
کنار هیات مدیره جدید از دیگر کارگردان -تهیه کنندگان
سینمای ایران درخواست کنند که به عضویت این انجمن
در بیایند تا در کنار تشــکل های دیگــر ،قدرتی بزرگتر
در امر تهیه کنندگی کارگردانان ســینما باشــند .پس از
ان مهرداد فرید رئیس انجمــن ،گزارش هیات مدیره را
قرائت کرد که مورد بحث و گفتگوی طوالنی حاضرین قرار
گرفت و در نهایت با اکثریت ارا مورد موافقت قرار گرفت.
در ادامه اصغر هاشــمی خزانه دار و بهرام کاظمی بازرس
انجمــن هم گزارش های خود را قرائــت کردند که مورد
تائید حضار قرار گرفت.
در پایان نامزدهــای حضور در هیات مدیره اعالم امادگی
کردند و رای گیری انجام شــد که نتیجه ان به شرح ذیل
است:
اعضای اصلی هیات مدیره انجمن تهیه کننده
کارگردانان (مجمع فیلمسازان):
علیرضا داوودنژاد ،ابوالحســن داوودی ،مهدی فخیم زاده،
علی ژکان ،علیرضا رئیسیان ،مجید برزگر و محمد احمدی.
اعضای علی البدل :مهرداد فرید و اصغرهاشمی.
بازرس :اسماعیل میهن دوست.
این انتخابات با حضورکارگــردان -تهیه کنندگان و ارائه
۷۰رای برگزار شــد که گفته می شــود ،باالترین میزان
مشارکت در تاریخ این انتخابات بود.
برخی از حاضرین در این جلسه و وکالت دهندگان عبارت
بودنــد از :محمدعلی نجفی ،مصطفی کیایی ،جعفرپناهی،
حســن فتحی ،محمدرضــا هنرمند ،حمیــد نعمت اهلل،
محمدعلی ســجادی ،کیومرث پوراحمــد ،فرهاد مهرانفر،
ابراهیــم مختاری ،محمد رســول اف ،عزیزاهلل حمیدنژاد،
وحید موســائیان ،پرویز شهبازی ،کیانوش عیاری ،سامان
مقدم ،کمال تبریزی ،علی مصفا ،مهدی رحمانی ،عبدالرضا
کاهانی ،حســن هدایت ،نقی نعمتــی ،ابوالفضل صفاری،
بهمن کامیار ،مجید جوانمرد ،علی زمانی عصمتی ،کاظم
راســت گفتار ،علی غفاری ،محسن دامادی ،سامان سالور،
نادرمقدس ،علی کریم ،رضا سبحانی ،پدرام علیزاده و ...
انجمن تهیه کننده -کارگردانان یکی از چهار تشکل تهیه
کنندگی در اتحادیه صنف تهیه کنندگان (شورایعالی تهیه
کنندگان) است . صفحه 3
بعد از ساخت ۸فیلم سینمایی؛
سیدمجتبی حسینی در بازدید از ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1379چهارشنبه 8بهمنماه • 1399سالسیزدهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
هنر و هنرمندان یک دارایی با ارزش
و فرصتی برای کشور هستند
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:17
17:26
17:45
05:42
07:09
گنج سخن
فاطمهزهراعلیهاالسالم:
هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ،خداوند عز و
جل بهترین چیزى را که به صالح اوست برایش فرو فرستد.
تنبیه الخواطر :ج ، ۲ص۱۰۸
پندبزرگان
نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط
باید سعی کنی خسته اور نباشی.
هیلزهام
حافظانه
می خواه و گل افشان کن از دهر چه می جویی
این گفت سحرگه گل بلبل تو چه می گویی
مسند به گلستان بر تا شاهد و ساقی را
لب گیری و رخ بوسی می نوشی و گل بویی
حسین مسافراستانه در ابتدای این جلسه درباره ی برگزاری جشنواره در شرایط ویژ ه امسال گفت :خوشخبتانه
تاکنون با هیچ مساله ای در روند برگزاری مواجه نشدیم و هر مورد احتمالی هم که پیش امده باشد ،با تعامل و
گفتگو برطرف شده است .وی ادامه داد :برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و نشاطی در میان هنرمندان ایجاد
کرده است .در مجموع ه ستاد برگزاری و اجرایی جشنواره هم هر نفر ما به ازای چند نفر تالش می کند و اعضا فراتر
از عنوان خود ،فعال و همراه هستند .این حس همدلی و همراهی با انگیزه های باال کیفیت کار را ارتقا می دهد و
واقعا جای تقدیر دارد .مسافراستانه افزود :با سع ه صدری که مدیرکل هنرهای نمایشی داشته و اختیاراتی را که
با اعتماد به من داده است ،حس می کنم بار عظیمی از این پروژه را خود به دوش کشیده است .همچنین معاون
امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در حاشیه بازدید از دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت:
برگزاری جشنواره تئاتر فجر فرصت مغتنمی است و از نظر تعداد اثاری که در دوره های مختلف جشنواره ارائه
می شود ،از رویدادهای قابل توجه تئاتر در جهان است .بهانه ای است برای این که تصویر واقعی از هنر ارائه شود
و اینکه هنر همیشه و حتی در شرایط دشوار برای کشور فرصت است .سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری
نیز با تشکر از حسین مسافراستانه دبیر سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت :فرد باتجربه ای که هنرمند است
و تجربه اجرایی دارد ،در مدیریت جشنواره قرار گرفته و در شرایط فعلی علیرغم تمام مشکالتی که در حوزه
نظر اشکار بود در حوز ه عمل امور جشنواره را به خوبی مدیریت کرده و پیش برده است .حسینی با تاکید بر
ارائه تصویر واقعی هنر گفت :در شرایطی قرار گرفتیم که تصویر اضالع مختلف از هنر گاهی تصویر ناقص است و
چندان واقعی نیست؛ در حالی که هنر یک فرصت برای کشور است و ضرورت دارد که این نکته برای بخش های
مختلف جامعه تبیین شود که هنر از نظر اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی و ...دستاوردهای ارزشمندی برای کشور
دارد .اگر بپذیریم که تعداد افرادی که در طول سال در زمینه هنر کار می کنند و یا تعداد فارغ التحصیالن تئاتر که
گروه بسیار بزرگی را تشکیل می دهند و سرمایه انسانی هنر را در نظر بگیریم ،با امکان مغتنمی رو به رو هستیم.
حسینی عنوان کرد :رسانه ها ،هنرمندان و فعاالن هنر بهترین گروه هایی هستند که می توانند در این زمینه موثر
باشند و تصویر واقعی هنر را به عنوان یک فرصت برای کشور بیان کنند .در واقع ضرورت ها و مشکالت هنر به
شکل دقیق و جامع بیان شود و در کنار ان این موضوع هم تبیین شود که هنر فرصت است و ضرورت دارد که
ی هنر با سرعت افزایش
متناسب با ظرفیت ها به ان توجه شود .وی افزود :در این سال ها سرعت افزایش منابع مال
منابع انسانی دو شیب متفاوت داشته است .منابع انسانی در هنر خیلی رشد کرده و منابع مالی کم شده است.
جشنواره تئاتر فجر هم می تواند بستری باشد که فرصت بودن هنر در شرایط دشوار امروز بیان شود .ایران پایدار
خواهد ماند ،نسل های بعد خواهند امد و هنر یک ثروت است برای ایران .یک دارایی جدی مهم و قابل توجه که
باید با ان درست برخورد کرد و به ان توجه کرد .سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر استانه
11تا 20بهمن 99برگزار می شود.
«هری پاتر» سریال می شود
ســاخت یک ســریال تلویزیونی بر مبنای «هری
پاتر» در مراحل اولیه است .گرچه هنوز اعالم نشده
اما ورایتی می گوید دریافته است که صحبت هایی
برای تبدیل شــدن داســتان «هری پاتر» به یک
ســریال تلویزیونــی برای اچ بی او مکــس در حال
پیشــرفت اســت .گرچه هنوز فردی برای ساخت
این ســریال انتخاب نشده اما گفته شده با چندین
نفر صحبت شــده تا این سریال نوشته شود .هنوز
روشــن نیست تمرکز این ســریال قرار است بر چه موضوعی باشد و یا چه خط زمانی از ان مورد
نظر اســت .برادران وارنر و اچ بی او مکس نیز در بیانیه ای که برای ورایتی ارســال کردند ،گفتند
کار ساخت ســریالی برمبنای «هری پاتر» در دستور کار این استودیو یا سرویس انالین ان قرار
ندارد ،اما چندین منبــع داخلی خالف این را گفته اند و تایید کرده اند این پروژه در مراحل اولیه
است .مجموعه کتاب های «هری پاتر» یکی از محبوب ترین کتاب های همه تاریخ است و از هفت
کتاب این مجموعه بیش از ۵۰۰میلیون نسخه فروخته شده است .از انها هشت فیلم هم ساخته
شــده که بیش از ۸میلیارد دالر در سراسر جهان فروش داشته است ۲ .فیلم مرتبط نیز در قالب
فیلم های «جانوران شــگفت انگیز» به عنوان پیش درامد «هری پاتر» ساخته شده و فیلم سوم ان
هم احتماال ۲۰۲۲اکران می شود.
موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۳۲ماه تعطیلی 9بهمن ماه بازگشایی می شود
سامانه موزه هنرهای معاصر تهران
رونمایی شد
پس از ۳۲ماه از تعطیلی موزه هنرهای معاصر که به دلیل مرمت و بازسازی انجام گرفته بود ،بانک.
اطالعاتی اثار این موزه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و اقایی مدیر موزه رونمایی شد و موزه هم پنجشنبه با دو
نمایشگاه به طور رسمی بازگشایی می شود .حسینی در ابتدای این نشست گفت :یکی از دغدغه های
جدی بنده پس از حضور در معاونت هنری ،پرداختن به ابنیه ای بود که سالها مورد بهره برداری قرار
گرفته و کتر فرصت تعمیر و بازســازی ان فراهم امده اســت ،مانند تاالر وحدت ،تئاتر شهر و موزه
هنرهای معاصر تهران .وی افزود :امروز ســالن اصلی تئاتر شهر و ماشینری ان مرمت اساسی شده
اســت و طی نشست خبری اعالم شد .حسینی با اشاره به برخی مشکالت ساختمان موزه هنرهای
معاصر تهران اضافه کرد :مشــکل رطوبت در موزه هنرهای معاصر فقط از بام به پایین نبود ،بلکه از
کف به بام هم بود .شاید نیم .قرن پیش مرسوم نبود موزه ها دو سیستم تهویه داشته باشند ،یکی به
رفاه اثر توجه داشــته باشد و دیگری به رفاه مخاطب ان .وی ادامه داد :ما دو راه داشتیم ،تعمیرات
سطحی بدون تعطیلی موزه و دیگری تعمیر اساسی با تعمیرات بلندمدت .ما گزینه دوم را انتخاب
کردیم و گرچه زمانبندی اساســی انجام گرفته بود اما مرمت همیشه سخت تر از ساختن است و به
همین دلیل زمان بر شد ،کرونا هم مزید بر علت بود .سعی کردیم در بخش سخت افزار به اصل موزه
وفادار باشیم ،در بخش نرم افزار هم بانک اطالعاتی گنجینه موزه را تشکیل دادیم .معاون هنری وزیر
فرهنگ و ارشــاد اسالمی در بخش دیگری از نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران
گفت :در این مدت تالش کردیم موزه همواره ماموریت موزه ای خود و .نمایش بخشی از گنجینه اش
را داشته باشد و در عین حال از نمایشگاه های میهمان هم میزبانی کند .در این مسیر حضور اقای
اقایی که قبال هم سابقه مدیریت موزه را داشته اند ،موجب دلگرمی ما بود .از اکنون برنامه های حوزه
تا سه سال اینده قابل اجراست و به زودی برنامه های سال اینده موزه منتشر می شود.
نمایشگاه خوشنویسان پیشکسوت افتتاح شد
اغاز جشن نور «رقص قلم» در برج ازادی
نمایشــگاه « قلم مهر» با اثار خوشنویسی 30هنرمند پیشکسوت در برج ازادی افتتاح
شــد و همزمان با این رویداد ویدیو مپینگ اثار حاضر در نخستین نمایشگاه بین المللی
خوشنویســی راه ابریشــم «رقص قلم» بر جداره برج ازادی به نمایش درامد .نخستین
نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» در مراسمی با حضور حجت اله
ایوبی دبیرکل کمیســیون ملی یونســکو ایران ،مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی،
ســید عباس عظیمی رییس مجموعه فرهنگی هنری برج ازادی و نیکنام حسینی پور
مدیرعامل موسســه هنرمندان پیشکســوت و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از
طریق ویدیومپینگ روی برج ازادی به نمایش در امد .در این جشــن نور که با طراحی
و کارگردانی امیررضا ســاالری برگزار شد؛ اثاری از هنرمندان 30کشور جهان روی برج
ازادی نمایش داده شد و عالقه مندان هر شب از ساعت 18:30تا 20به مدت چهار شب
می توانند به تماشــای این اثار بنشینند .همچنین پیش از اغاز این جشن نور ،نمایشگاه
«قلم مهر» با اثار 30هنرمند پیشکســوت در گالری برج ازادی افتتاح شد .سیدعباس
عظیمی رییس برج ازادی در مراسم افتتاحیه این مراسم عنوان کرد :مجموعه ای از اثار
۳۰هنرمند پیشکســوت را به مدت ۶روز با عنوان «قلم مهــر» در برج ازادی میزبانی
می کنیم .وی با بیان اینکه از اساتید پیشکسوت حاضر در این نمایشگاه تقدیر می کنم،
توضیح داد :حدود ۸۷اثر را از اساتید جمع اوری کردیم و از همه هنرمندان تقدیر می کنم
و امیدوارم برج ازادی بتواند میزبان اثار فاخر هنرمندان باشــد .حجت اهلل ایوبی دبیرکل
کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در این مراسم عنوان کرد :چه افتخاری باالتر از خدمت
به اهالی فرهنگ و هنر تا افرینش های هنری این ســرزمین را با افتخار بر ســر دستان
بگیریم و به دنیا نشــان دهیم .وی ادامه داد :عالوه بر اینکه شما را دعوت می کنم از اثار
هنرمندان کشــورهای مختلف در گالری مجازی یونسکو بازدید کنید ،امروز جشن نور
«رقص قلم» را نیز در برج ازادی خواهیم دید .این یک ارزو برای من بود .در شــهرهایی
همچون لیون ،چیزی بنام جشــن نور وجود دارد؛ ما بناهای زیادی داریم و می توانیم از
مردم دعوت کنیم اثار فرهنگی و هنری را در قالب ویدیو مپینگ به تماشــا بنشــینند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه از اسفندسال گذشته برنامه های مختلفی
را در دســتور کار قرار دادیم تاکید کرد :مرزهای فضای مجازی و حقیقی از بین رفته و
درامیخته شــده است .در اسفندماه سال گذشــته فراخوان «تیمارگران عشق» را برای
موسیقی و گرافیک به رسم احترام به کادر درمان منتشر کردیم .همچنین از اساتید برای
حضور در برنامه های زنده اینستاگرامی دعوت کردیم و امروز بسیاری از این هنرمندان و
بزرگان در فضای مجازی حضور دارند .ایوبی ادامه داد :نمایشگاه «رقص قلم» هم یکی از
این اقدامات در این روزگار سخت بود تا اثار هنرمندان ایران و جهان را ببینیم .زیرا دیگران
منتظر ما نمی شوند و می خواهند جای و جایگاه ما را در جهان بگیرند و گاه نوکیسه گانی
تالش می کنند گوی سبقت را از ما بربایند .وی با بیان اینکه ۳۰۰هنرمند اثار خود را به
نخستین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» فرستادند؛ گفت :این
اعتماد نشان می دهد اینجا خاستگاه هنر خوشنویسی است .همچنین کنفرانس بین المللی
«رقص قلم» نیز با حضور ۳۰استاد و ارائه مقاالت برگزار شد که این مهم نشان می دهد
هنر خوشنویسی زنده ،کارامد و محبوب در دنیاست.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد :در بخش انتخاب اثار ایرانی از انجمن
خوشنویسان درخواست کردیم که اثار برتر را برای ما بفرستند؛ البته این اثار قطره ای از
دریای مواج هنر این ســرزمین است و امیدواریم در موقعیتی دیگر ،همه اثار هنرمندان
جوان و دیگر اساتید را ببینیم.
مسعود نجابتی مطرح کرد :زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است
داور مســابقه طراحی «نشان سرباز» معتقد است زبان هنر مقاومت عاری از خشونت
است اما همواره برای بسیاری تلخ و گزنده است ،چرا که به جای موافقت و مخالفت به
تقلید ،اگاهی می بخشد و بیدار می کند .مسعود نجابتی طراح گرافیک و یکی از داوران
مســابقه طراحی «نشان سرباز» درباره این مسابقه گفت :هنر مقاومت ،هنر ازادگی و
ذات رهایی اســت .رهایی از هر چه انسان را اسیر می کند و به بند می کشد .مقاومت
در برابر هر گونه شــرارت که ازادی انسان را سلب می کند و از این زاویه هنر مقاومت
از مهم ترین مصادیق هنر دینی اســت .اموزه های رهایی بخش ادیان توحیدی از قیود
شیطانی و انسانی ،فطرت پاک ،وجدان فردی و شرایط اجتماعی ،ذهن و قلم هنرمند
را متاثــر و در مقابلــه با کژی ها تحریک می کند .وی درباره ویژگی اثار این مســابقه
توضیــح داد :این گونه اثار هنری لزوماً نه بر اســاس اموزه های اکادمیک و گونه های
از پیش مشــخص شده و متاثر از مکاتب هنری ،بلکه از دل تجربیات لحظه به لحظه
هنرمندانی درد اشــنا که از زیستن در شرایطی طوفانی برمی اید شکل می گیرد و در
این جوشــش و کوشش هنرمند ســعی می کند به زبانی راحت و ساده دست یابد که
به دور از هرگونه ابتذال و دور از نواوری های افراطی و شــهوت گونه بتواند به اســانی
مفاهیم عمیق و پیچیده را انعکاس دهد تا برای گروه های مختلف قابل دریافت و درک
باشد .وی بیان کرد :زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است اما همواره برای بسیاری
تلخ و گزنده اســت ،چرا که به جای موافقت و مخالفت به تقلید ،اگاهی می بخشــد و
بیدار می کند .از این رو مقاومت منتظر بخشنامه و ابالغ و بودجه نمی ماند .جشنواره ها
شــاید فرصتی باشند برای ایجاد شــور و انگیزه در خصوص موضوعات خاص و هموار
پیش رو برای رسیدن به اثار خالق.
کردن مسیر تولید و رفع موانع و مشکالت ِ
ایــن هنرمند طراح در پایان با بیان اینکه هنر مقاومــت منحصر به گونه ای خاص از
هنر نیســت ،گفت :هر کدام از گرایش های هنری با ابزارهای خاص خودش زمینه ای
فراهم می کند که هنرمند بتواند فضای ذهنی خاص خود را بیافریند .در هنر مقاومت
صحبت بر ســر ارزش گذاری ابزارها و نشــانه ها نیســت که مث ً
ال تصویر برتر از کلمه
می توانــد حــس و درک ذهنی را منتقل کند .در واقع هنرمند اندیشــه خود را با هر
وســیله که در اختیار دارد و بدان تواناســت متبلور می کند .ان چه ارزش است عمل
به تکلیفی اســت که بر هر انسان ازاده فرض شده .هنرمند متناسب با میزان توانایی
واقعی اش و بهره گیری از تمامی ظرفیت های بصری در نهایت صدایی اســت در میان
صداهای دیگر و مسلماً مخاطبان خود را می طلبد.
فراخوان مســابقه طراحی نشــان ســرباز ۱۳ ،دی منتشر شده اســت و عالقه مندان
بــه هنــر گرافیــک می توانند تــا ۲۲بهمن اثــار خود را بــه نشــانی الکترونیکی
gmail.com@1399.neshanesarbazارســال کنند یا با شــماره تلفن های
۹۶۶۵۴۵۴۷ -۹۶۶۵۴۵۴۴تماس بگیرید. صفحه 4