روزنامه هنرمند شماره 1378
روزنامه هنرمند شماره 1378
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 7بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1378صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
سرنوشت «شیشلیک»؛ «روشن» و «قاتل و وحشی»
در جشنواره فیلم فجر چه می شود؟
www.jaaar.com
چرا هنرمندان
امالک ترامپ در دبی
را تبلیغ می کنند؟!
رضا عطاران
زیــ ِر تیغ
ممیـزی!
رضا عطاران در نمایی از فیلم « روشن»
اهالی موسیقی برای مبتالیان
به کرونا کنسرت می دهند
هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان
تئاتر شهر تهران مشخص شدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بررسی ابعاد رسانه ای رفتار نماینده مجلس با یک سرباز
فرصت ها و تهدیدهای
فضای مجازی!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تجلیل از هفت پیشکسوت در
ششمین سال نوای موسیقی ایران
نکوداشت
پرو یز پورحسینی و چنگیز جلیلوند
در اختتامیه فجر۳۹
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینماوتلویز یون3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
هر تجمع بیش از ۵۰نفر ممنوع است
مجوز برپایی کنسرت
در تهران داده نشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«البرتو گریمالدی» تهیه کننده
«خوب ،بد ،زشت» درگذشت
اغاز تصو یربرداری فصل 4
«از سرنوشت» از اسفند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
CINEMA&TV
فروش بیش از 25میلیارد تومانی نمایشــگاه مجازی کتاب در ۵روز
نمایشگاه مجازی کتاب تهران
تمدید شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
تجلیلازهفتپیشکسوتدرششمینسال نوایموسیقیایران
2
سه شنبـــــــــه 7بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1378
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
اهالی موسیقی برای مبتالیان به کرونا
کنسرت می دهند
دومین فستیوال موسیقی ققنوس برای ادای احترام به کادر درمان کشور
که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تالش می کنند ،بهمن ماه امسال
برگزار خواهد شد .در حالی که مجوز اجراهای صحنه ای در تهران پس
از مدت ها صادر شــده است ،دومین فستیوال موسیقی ققنوس برای
ادای احترام به کادر درمان کشــور که در خط مقدم مبارزه با ویروس
کرونا تالش می کنند ،بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد .محمدحسین
توتونچیان (مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس) درباره جزییات
این رویداد توضیح داد :از انجایی که شــرایط تهران درباره میزان ابتال
به ویروس کرونا تا حدی تغییر کرده و اجازه برگزاری اجرای صحنه ای
به ما داده شــده اســت ،قصد دارم از این فرصت برای برگزاری دومین
فســتیوال موسیقی ققنوس اســتفاده کنم با این تفاوت که مخاطب
فستیوال ما قشر خاصی از جامعه خواهد بود ».وی ادامه داد :مخاطب
فستیوال ما امسال پزشکان ،پرستاران و کادر درمان خواهند بود که االن
دیگر حدود یک سال است ،زندگی خود را وقف درمان بیماران مبتال به
کووید ۱۹کرده اند .در این راستا جلساتی با مدیرکل دفتر موسیقی و ۳
دانشگاه علوم پزشکی کشور داشته ام تا لیست بیمارستان هایی که درگیر
کووید ۱۹بوده اند را در اختیار شــرکت ققنوس قرار دهند .توتونچیان
همچنین توضیح داد :روند شناسایی جامعه هدف ما به این گونه خواهد
بود که بیمارستان های درگیر کرونا فهرستی از همکاران خود را به ما
ارائه خواهند داد و ما خودمان را موظف کرده ایم که به پرسنل درمانی
(نه فقط پزشکان و پرستاران ،بلکه همه عزیزانی که در این امر ،سهیم
بوده اند) به همراه یک نفر میهمان بلیت اختصاص دهیم و به امید خدا
در این فستیوال به مدت ٧شب میزبان کادر محترم درمان باشیم که در
این مدت زحمات بسیار زیادی برای کشور کشیده اند .مدیرعامل شرکت
ققنوس در بخش دیگری از صحبت هایش گفت :درباره سالن میزبان
فستیوال ،رایزنی های با سالن اسپیناس پاالس کرده ام که خوشبختانه
با استقبال مدیران این مجموعه مواجه شده است .نخستین فستیوال
موسیقی ققنوس شهریور ماه سال ۹۷به میزبانی سالن «تهران رویال
هال» اسپیناس پاالس با حضور اساتید شهرام ناظری و گروه کامکارها،
ساالر عقیلی و چند گروه موسیقی پاپ و تلفیقی برگزار شد.
نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز
جلیلوند در اختتامیه فجر۳۹
نکوداشت دو هنرمند فقید سینمای ایران ،پرویز پورحسینی بازیگر و
چنگیزجلیلوندصداپیشهوبازیگرکهامسالبهدلیلابتالبهبیماریکرونا
دار فانی را وداع گفتند ،در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم
فجر برگزار خواهد شد .در سالی که گذشت تعدادی از اهالی شاخص
فرهنگ و هنر ایران زمین به دلیل ابتال به بیماری کرونا از بین ما رفتند و
جامعه هنر و سینما و مخاطبان و دوستدارانشان را تنها گذاشتند .امسال
برای احترام به جایگاه دو هنرمند پیشکســوت سینمای ایران ،مراسم
نکوداشت دو هنرمند فقید سینمای ایران ،پرویز پورحسینی بازیگر و
چنگیز جلیلوند صداپیشه و بازیگر که امسال به دلیل ابتال به بیماری
کرونا از میان ما رفتند ،در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم
فجر برگزار خواهد شد.
به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین (س)
تعطیلی یک روزه تئاتر شهر و
تماشاخانه سنگلج
مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج روز سه شنبه هفتم بهمن به
مناسبت ســالروز وفات حضرت ام البنین (س) اجرایی ندارند .تمامی
نمایش های به صحنه رفته در تاالرهای مختلف مجموعه تئاتر شهر روز
سه شنبه هفتم بهمن ماه به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت
ام البنین (س) به صحنه نمی روند .هم اکنون نمایش های «ایوب خان»
به کارگردانی امیر دژاکام در تاالر چهارسو« ،یاماها» به کارگردانی کهبد
تاراج در تاالر قشــقایی و «برونسی» به کارگردانی مرتضی شاه کرم در
تاالر سایه تئاتر شهر روی صحنه هستند« .لبخند باشکوه اقای گیل»
روز ســه شنبه ۷بهمن به صحنه نمی رود .این تماشاخانه که میزبان
نمایش «لبخند باشکوه اقای گیل» است به دلیل فرارسیدن سالروز وفات
حضرت ام البنین (س) روز سه شنبه ۷بهمن تعطیل است« .لبخند
با شکوه اقای گیل» به نویســندگی اکبر رادی و کارگردانی میکائیل
شهرستانی تا ۲۷بهمن ماه هرشب ساعت ۱۸در تماشاخانه سنگلج
میزبانتماشاگرانخواهدبود.
ششمین سال نوای موسیقی ایران در ماه بهمن و به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس
به صورت مجازی برگزار می شود .نشست خبری ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور علی
جعفری پویان ،وارطان ســاهاکیان ،محمدمهدی گورنگی و ازاده امیری در مجموعه اســتودیو
«شــهر صدا» برگزار شد .در این نشســت ابتدا علی جعفری پویان ،طراح و ایده پرداز ،سال نوای
موسیقی ایران درباره این رویداد گفت :رویداد سال نوای موسیقی ایران چند سال پیش براساس
تقدیر از ابراهیم لطفی نوازنده مطرح ویولن به وجود امد که استاد بنده بودند .در واقع ایده اصلی
این رویداد ادای احترام یک شــاگرد به معلم خودش اســت .سپس محمدمهدی گورنگی ،مدیر
اجرایی این رویداد عنوان کرد :ما نباید اســتادان را فراموش کنیم .همواره این اصل را سرلوحه
کارمان قرار داده ایم که در برابر اســتادها و پیشکســوتان رسم ادب به جای اوریم .مدیر اجرایی
رویداد «سال نوای موسیقی ایران» ادامه داد :ما در این مسیر انگار به جایی رسیده ایم که کسی
را جــز خودمان نداریم و جز همت خودمان نمی توانیم به هیچ نهاد و ارگانی تکیه کنیم .در این
روزگار که بی توجهی های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر می شود ،خود ما باید استین باال زده و به
فکر صنف مان باشیم .گورنگی در ادامه گفت :این دوره از رویداد «سال نوای موسیقی ایران» تنها
مختص موسیقی کالسیک نیست و ما در این دوره قصد داریم از پیشکسوتانی تجلیل کنیم که
در حوزه های موسیقی کالسیک ،موسیقی ایرانی و پژوهش فعالیت دارند .محمدمهدی گورنگی
اظهار داشــت :ما امیدوار هستیم که در سال اینده بتوانیم سایت «سال نوای موسیقی ایران» را
راه اندازی کرده و وسیع تر از قبل پیش برویم .وارطان ساهاکیان عضو شورای سیاست گذاری نیز
دیگر سخنران این نشست بود که گفت :در حال حاضر ایده ای از سوی علی جعفری پویان شکل
گرفته که تا ششــمین دوره اش پیش امده است .نسلی که امروز در موسیقی فعالیت می کنند،
خود را مدیون نسل های پیشین می دانند .پیشکسوتان موسیقی ریشه های موسیقی ایران بوده اند
و ثمره های تالش انها در نســل امروز دیده می شــود.در بخش دیگری از نشســت ،ازاده امیری
دیگر عضو شــورای سیاست گذاری گفت :هدف اولیه این رویداد ،تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان
موســیقی بود ،اما هر چقدر جلوتر که می اییم این هدف رشــد کرده و گســترده تر می شود .ما
در این دوره نیز از اســتادانی تقدیر می کنیم که البته این اســتادها در ایران تشــریف ندارند.
خاچیک باباییان (نوازنده ویولن) ،اســماعیل تهرانی (اهنگساز ،نوازنده سنتور و رهبر ارکستر)،
سودابه شمس ،ماریو تقدسی (خواننده اُپرا) ،محمدرضا اخوان (مدرس اواز کالسیک) ،حبیب اله
نصیری فر (نویســنده و پژوهشگر موسیقی) و فوزیه مجد (پژوهشگر موسیقی)؛ هفت هنرمندی
هســتند که در این دوره از ان ها تقدیر به عمل می اید .ضمن اینکه در این رویداد قرار اســت از
تمبر حسین دهلوی ،هوشنگ ظریف ،حسن یوسف زمان و حسین یوسف زمانی و حسین سرشار
نیز رونمایی شود .در انتهای برنامه از پوستر این برنامه با حضور عوامل رونمایی صورت گرفت.
جشنوارهبین المللیصنایع دستیبرگزارمی شود
معاون صنایع دســتی در وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و
صنایع دستیبااشارهبهبرگزاریجشنوارهبین المللیصنایع دستی
در ســال ۱۴۰۰گفت :با برگزاری این جشنواره ،اثار فاخر ایرانی
بهتر دیده می شود .پویا محمودیان روز دوشنبه در نشست تشریح
برنامه های نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی در کاخ
موزه نیاوران به تشــریح برنامه های اولین جشنواره بین المللی
صنایع دستی ایران (اصفهان ،)۱۴۰۰نشان دست خالق پرداخت.
وی از شناسنامه دار شدن اثار فاخر صنایع دستی خبر داد و گفت:
هدف هویت بخشی ،اصالت بخشی و ایجاد یک تصویر درست و
عمیق از صنایع دســتی ایران است و این موضوع به عنوان یکی
از حلقه های مهم در حوزه تجاری سازی صنایع دستی به حساب
می اید .جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران در راستای اهداف
کالن معاونت صنایع دســتی و با تاکید وزیر میراث فرهنگی و
با هدف گفتمان سازی و ایجاد حوزه مناسب برای انتقال تجارب
هنرمندان و تعالی بخشیدن به ارزش و شان باالی صنایع دستی
ایران برگزار می شــود .وی هدف دیگر برگزاری این جشنواره را
ایجاد زمینه مناســب برای تعامل بین هنرمندان کشور و سایر
هنرمندان جهان و نمایان ســاختن ظرفیت های هنری ایرانی و
اسالمی اعالم کرد و با توجه به قدرت ایران در حوزه جهانی صنایع
دســتی در جهان و داشتن بیش از ۲۹۵رشته فعال در صنایع
دســتی و صدر نشینی در شــهر و روستاهای جهانی گفت :بی
رقیب بودن ایران در بسیاری رشته های صنایع دستی برگزاری
چنین جشنواره ای را امکان پذیر کرده است .محمودیان با اشاره
به اعطای نشان دست خالق که در این جشنواره به برگزیدگان
اعطا می شود ،گفت :جشنواره بین المللی صنایع دستی می تواند
مانند سایر جشنواره های مهم در حوزه موسیقی و فیلم برگزار
شود .وی درباره دیگر مولفه های این جشنواره گفت :این جشنواره
می تواند ،اعتبار صنایع دستی ایران که نقش منحصر به فردی
که دارد در سطح جهان نمایان کند .اطمینان داریم جایزه دست
خالق می تواند الگویی برای همه هنرمندان صنایع دستی باشد.
محمودیان با توجه به نقش بی نظیر صنایع دستی در دیپلماسی
فرهنگی افزود :توجه به نقش افرینی صنایع دستی به رفع تحریم
ها ،می تواند قدرت صنایع دستی ایران را به رخ جهانیان بکشد.
نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی در اردیبهشت سال
۱۴۰۰برگزار می شود.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد
فروش بیش از 25میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی کتاب در ۵روز
نخســتین نمایشــگاه مجازی کتاب تهران به مدت دو روز تا
ســاعت ۲۴چهارشــنبه ( ۸بهمن ماه) تمدید شد .بر اساس
اعالم روابــط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران ،در پنجمین
روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۴۸۲هزار و ۸۹۹
نســخه کتاب به مبلغ ۲۵۳میلیــارد و ۹۴۳میلیون و ۴۹۹
هزار و ۸۸ریال در سراســر کشــور به فروش رسید .تاکنون
۸۵هزار و ۹۷۳ســفارش در این نمایشــگاه ثبت شده است
که از این تعداد ۶۰هزار و ۹۷۴ســفارش در انتظار ارســال
و ۲۴هزار و ۹۹۹سفارش ارســال شده است .از مجموع کل
بسته های ارســال شده ۸ ،هزار و ۵۵۷بسته از سوی ناشر و
۱۶۳هزار و ۷۲۶بسته از سوی پست کتاب ارسال شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به دنبال راهی برای حمایت از
ناشران و بازار کتاب کشور بود تا با استفاده از تجربیات حضور
در نمایشگاه های مجازی برگزار شــده توسط دیگر کشورها
نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت که مجازی برگزار شد،
تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفته شد .محسن
جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،
موسســه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار
مســئول برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب معرفی کرد .در
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ،بیش از ۱۰۰۰ناشر
حضــور دارند و بالغ بر ۱۰۰هزار عنوان کتاب برای عرضه در
سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد .همچنین ۱۸۰
ناشــر خارجی با ۲۰هزار عنوان کتاب و ۱۴۲نهاد فرهنگی
و اژانــس ادبی در بخش رایت ســنتر نیز در این نمایشــگاه
حضور دارند .هزینه ارسال کتاب ها نیز از سوی شرکت پست
جمهوری اسالمی برای همه مخاطبان رایگان اعالم شده است.
هیاتمدیرهانجمنصنفیهنرمندانتئاترشهرتهرانمشخصشدند
دومین انتخابات هیات مدیره و بازرسان انجمن صنفی هنرمندان
تئاتر شــهر تهران در فرهنگســرای نیاوران برگزار شد .مجمع
عمومی عــادی نوبــت اول و دومین انتخابات هیــات مدیره و
بازرسان انجمن صنفی کارگری هنرمندان تئاتر شهر تهران روز
ن ماه ۱۳۹۹با حضــور ۱۳۹عضو از مجموع
شــنبه چهارم بهم
۲۱۶نفر از اعضای مجمع با همراهــی و نظارت نمایند ه وزارت
تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اداره کل استان تهران در سالن خلیج
فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد .با تعیین مهران امام بخش
ت رئیســه ،حامد شفیع خواه به عنوان نایب
به عنوان رئیس هیا
رئیس ،مهدی کیهور به عنوان منشی ،رضا دادویی به عنوان ناظر
اول و میرعلیرضا دریابیگی به عنوان ناظر دوم ،توســط مجمع،
ت رئیســ ه تشــکیل و پس از قرائت عملکــرد هیات مدیره،
هیا
خزانه دار و بازرس توســط هر یک و بــا تایید مجمع و نمایند ه
ناظر اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اســتان تهران و اعالم
ت مدیره و بازرســی جدید پس از رای گیری و
کاندیداهای هیا
شمارش ۱۳۹رای نتایج زیر حاصل شد :باتوجه به نتایج به دست
امده از شمارش ارا به ترتیب میرعلیرضا دریابیگی با ۱۰۵رای،
امیرحسین حریری با ۸۰رای ،مهران امام بخش با ۵۸رای ،رضا
دادویــی با ۵۷رای ،جواد صداقت بــا ۵۶رای به عنوان اعضای
اصلی هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر تهران ب ه مدت
س ه سال انتخاب شدند .همچنین امیرحسین رضایی با ۳۶رای
ب ه عنوان عضو علی البدل اول هیات مدیره و ارمین اسدزاد با ۳۶
رای به عنوان عضو علی البدل دوم هیات مدیره به مدت س ه سال
مشخص شــدند .مجتبی جدی نیز با ۳۹رای به عنوان بازرس
اصلی و مرتضی تقدسی با ۲۱رای به عنوان بازرس علی البدل به
مدت سه سال برگزیده شدند.
هر تجمع بیش از ۵۰نفر ممنوع است
مجوز برپایی کنسرت در تهران داده نشد
طبق اعالم معاون وزیر بهداشت ،هیچ کنسرت موسیقی مجوز
برگزاری در تهران دریافت نکرده اســت.ایرج حریرچی معاون
کل وزیر بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی در گفتگوی امروز
۶بهمن ماه با برنامه «ســام صبح بخیر» شــبکه سه درباره
برگزاری کنسرت های موسیقی گفت :ما تا االن جوازی برای
برگزاری کنسرت صادر نکرده ایم.
برگزاری کنسرت در مناطق زرد که تهران هم جزو ان است،
مجاز نیســت .وی همچنین تاکید کرد :در مناطق ابی ،همه
فعالیت های فرهنگی مجاز اســت ،منتهــی با رعایت پروتکل
چون در هر صورت هر تجمع بیش از ۵۰نفر در فضای بسته،
حتی در شهرهای ابی که در بهترین شرایط قرار دارند ،ممنوع
است ،مگر ان که استثنای ان را ستاد مشخص کند .اظهارنظر
حریرچی در حالی است که کنسرت های موسیقی مدتی است
در جزیره کیش به راه افتاده اند .حال جای سوال دارد قید ۵۰
نفر از صحبت های این مقام وزارت بهداشت رعایت می شود
یا خیر؟ ایا اصال کنسرت با ۵۰نفر قابل برگزاری است؟ البته با
نگاهی به سایت فروش بلیت های کنسرت دیده می شود که
جمعیتی بیش از ۵۰نفر برای هر اجرا بلیت خریده اند .تناقض
گویی و عملکرد متناقض در ســخنان مســئوالن بهداشتی و
فرهنگی در حالی اتفاق می افتد که ضرر ان درنهایت متوجه
جان مردم است.
طبق برنامه «ایران کنســرت» ،شــماری از خوانندگان پاپ
شامل رضا بهرام ،محسن ابراهیم زاده ،امید حاجیلی و ...در این
شب ها در جزیره کیش اجرای زنده دارند. صفحه 2
چرا هنرمندان،امالکترامپدردبیراتبلیغ می کنند؟!
چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی از ســیدجواد هاشمی منتشر شد که در ان سرمایه گذاری
روی ملک در دبی را تبلیغ می کرد و مشــخصات یک شــرکت داخلی به نام داماک را که کارگزار
این نوع ســرمایه گذاری اســت ،به مخاطبان می داد .این اتفاق چنان موجی از انتقادات را به سمت
جواد هاشمی سرازیر کرد که او بالفاصله ناچار به عذرخواهی از مخاطبانش شد .سیدجواد هاشمی
هنرپیشــه ای اســت که از اولین روزهای حضور جلوی دوربین ،در نقش شــهدای دفاع مقدس و
شــخصیت های مذهبی و مهربان ظاهر شــده بود و در ایام مذهبی ،خصوصا عزاداری های محرم یا
ماه مبارک رمضان ،به عنوان مجری برنامه های مذهبی و مناسبتی در تلویزیون ظاهر می شد .تبلیغ
خرید ملک در دبی با عباراتی مثل الیف استایل دبی چنین و چنان است ،با چیزی که جامعه ایران
از شخصیت او سراغ داشت ،تناقض شدیدی پیدا می کرد .این بازیگر نقش شهید کشوری ،با همان
لحنی که در ماه رمضان از مردم طلب دعای خیر در حق همدیگر می کرد ،سرمایه گذاری روی ملک
در دبی را تبلیغ می کرد که چنین چیزی برای مردم و مخاطبان واقعا اشــک اور بود .البته پیش از
این هم حضور هنرپیشه های ایرانی در تبلیغات بازرگانی با انتقاداتی مواجه شده بود و پاسخی که به
انتقادات مردم در این زمینه داده می شد ،معموال اقتباس ساده سازی و سطحی شده ای از گزاره های
لیبرال است که زندگی و رفتار هرکس به خودش مربوط است و ...البته تاکید بر این نکته که فالن
شخص بازیگر است و نباید نقش های او را با شخصیت واقعی اش اشتباه گرفت ،پاسخ دیگری است
که در این خصوص مطرح می شد ،این درحالی است که اساسا هنرپیشه ها بدون هواداری مردم هیچ
قیمتی برای تهیه کنندگان ،کارگزاران تبلیغات و به طور کل تمام کسانی که به هرنحو پولی به انها
می پردازند ،نخواهند داشت .بر این اساس یک بازیگر نمی تواند هم از هواداری هواداران بهره ببرد و
به شهرت برسد و هم در زمان مقتضی بگوید که نظر مردم درباره هر رفتاری که من انجام می دهم
بی مورد اســت .از طرف دیگر جواد هاشــمی فقط بازیگر نقش های مذهبی نیست و سال هاست با
حضور در رویدادهای مختلف و انجام مصاحبه های گوناگون خودش را هم به واقع چنین نشان داده
اســت و بر همین اساس بالفاصله پس از به راه افتادن یک موج منفی علیه اقدامی که کرده بود ،از
مردم عذرخواهی کرد .پیج اینستاگرام شرکت داماک با تعداد قابل توجهی از هنرپیشه ها و ورزشکاران
ایرانی چنین کلیپ هایی ساخته است .یک نگاه کلی به فهرست کسانی که در این تبلیغات حضور
داشته اند ،مروری کلی بر نام بســیاری از پیشکسوتان یا حتی میانساالن عرصه بازیگری ایران هم
خواهد بود؛ کســانی که در ســال های اخیر کارهای کمتری از انها جلوی دوربین می بینیم .وقتی
جواد هاشمی از بازی در یک اگهی بازرگانی به این سرعت عذرخواهی می کند ،به ان معناست که
در شــرایط خاص ،ناچار به انجام ان شــده و خیلی از اعضای فهرست بلندباالی بازیگرانی که برای
داماک تبلیغ کرده اند هم می توانستند چنین شرایطی داشته باشند .در ادامه گفت وگو با سه نفر از
هنرپیشــه هایی را می خوانید که در تبلیغات داماک حضور داشته اند .رضا توکلی هنرپیشه ای است
که حضور همکارانش در چنین اگهی هایی را از ســر ناچاری و تنگناهای مالی می داند و سینمای
ســتاره محور دست ساز دولت را که باعث می شود فقط تعدادی از هنرپیشه ها متنعم باشند و باعث
می شود هنرپیشه ها تقریبا در ۴۰سالگی بازنشسته شوند را عامل این وضعیت می داند .مهوش وقاری
می گوید که تنگنای مالی نداشته ،اما برای دیده شدن تن به چنین کاری داده است .او می گوید در
حرفه بازیگری اگر کسی یک مدت دیده نشود ،فراموش خواهد شد و شرایطی که برای پیشکسوتان
در ســال های اخیــر پیش امده را یکی از عوامل حضور خیلــی از انها در چنین تبلیغاتی می داند،
اما ســومین نفر پندار اکبری و جوان تر از افراد دیگر هم اســت .او مدافع کاری است که خودش و
همکارانــش انجام داده اند و حتی درباره اینکه ایا تبلیغ یک تجارت درصورتی که منجربه خروج ارز
از کشــور شــود ،کار صحیحی هست یا نه ،می گوید چه کسی گفته که خرید مسکن در دبی صرفا
موجب خروج ارز از ایران می شود؟ شاید کسی در انجا خانه خرید و کار صادرات از ایران به دبی را
سامان داد .اکبری البته از اینفلوئسنرها و شاخ های مجازی که جنس های نامطمئن را تبلیغ می کنند
انتقاد کرد و مشکالتی که بسیاری از هنرمندان دارند هم توسط او مورد اشاره قرار گرفت .داماک که
گفته می شود دونالد ترامپ هم یکی از سهامداران ان است ،در شرایطی که بر اثر شروع کرونا بازار
ملک دچار رکود جدی شده و خیلی از ایرانی هایی که روی امالک در خارج از کشور سرمایه گذاری
می کردند را از این کشــور عربی حاشیه خلیج فارس به سمت بازار امالک ترکیه برد ،با به کارگیری
بسیاری از هنرپیشه ها و ورزشکاران ایرانی در پیج اینستاگرامش ،سعی در جذب سرمایه های ایرانی
به سمت دبی دارد.
واضح اســت که شرایط اقتصادی ایران در وضعیتی نیســت که بتوان با موضوعی مثل خروج ارز از
کشور و سرمایه گذاری های غیرمولد در بازار همسایگان ،به راحتی کنار امد .اما مساله وضعیت نابسامان
بخشــی از هنرمندان ایرانی که بسیاری از انها را ناچار می کند در تبلیغات چنین شرکتی همراهی
کنند ،بحثی جداگانه است که باید به ان رسیدگی شود .گفتنی است ،برای تنظیم این گزارش تعداد
گفت وگوهای بیشتری انجام شد که باقی شان به دلیل بی سرانجامی و عدم تمایل مصاحبه شوندگان
منتشر نمی شــود .در جریان این گفت وگو ها مشخص شــد عموما چهره های پیشکسوت سینما و
تلویزیون ایران که برای هنر اصالت بیشــتری قائل هستند ،حتی اگر در تبلیغات چنین شرکتی یا
شرکت های مشابه ان بازی کرده باشند ،نسبت به کار خود احساس مسئولیت دارند و موضع تدافعی
اتخاذ نمی کنند و ان را از سر ناچاری می شمارند .اما در نسل جدیدتر استدالل های غلط و ضعیف و
مبتذلی با این محتوا که کار هرکس به خودش مربوط است یا پول دراوردن جرم نیست ،درباره اینکه
تعدادی از هنرپیشه ها ،سرمایه گذاری ایرانی ها روی امالک دبی را تبلیغ کرده بودند ارائه می شد و انها
زیر بار هیچ نقدی نرفتند.
توکلی :ما سلبریتی نیستیم
رضا توکلی ،هنرپیشه تئاتر ،سینما و تلویزیون ایران درباره حضور هنرمندان در تبلیغات بازرگانی گفت:
«اگر چنین چیزهایی از هنرمندان می بینیم ،برای این است که چاره ای ندارند .هنرمندان خوبی داریم
که وجود انها وقف مردم شده است .ولیکن هنوز از نظر معیشتی مشکل دارند .از سوی دیگر بسیاری
از هنرپیشه ها هستند که بدون پشتوانه و سابقه ای و با داشتن چند نمونه کار طنز ایتمی ،االن تبلیغات
می گیرند و ۵میلیارد تومان دریافت می کنند».
توکلی در ادامه با اشــاره به اینکه درامدهای سرشــار و امکانات ویژه تنهــا در اختیار عده کمی از
بازیگران اســت گفت« :کنتراست عجیبی بین هنرمندان اتفاق افتاده است و سطح زندگی ها تفاوت
دارد .یک هنرپیشه در ایران ،در ۴۰سالگی بازنشسته می شود ولی کسانی هم کار می کنند که انها را
نمی شناسیم .االن اقای پورعرب را برای بازی در یکی دو سکانس دعوت می کنند .نه فقط ایشان که
بسیاری از هنرمندان این چنین هستند اما هنرپیشه تازه از راه رسیده ،البالو و گیالس می چیند! چه
کسانی پشت این افراد هستند؟ علنی و عملی دیدم چه کسانی پشت پرده هستند و اندازه و ظرفیت
این افراد چیست».
این هنرپیشه در ادامه با تشریح بیشتر درخصوص وضعی که موجب حضور هنرمندان پیشکسوت در
تبلیغات بازرگانی می شود ،گفت« :هنرمندان قدیمی کارهای مناسبتی در تلویزیون و سینما داشتند.
االن رابطه و بده بســتان اســت .به نظر من یک سری زد و بند اتفاق می افتد و از احوال انها مشخص
است .وقتی هنرمندی را اسم می برید که اصالت فرهنگی دارد و به لحاظ معلومات و اطالعات فرهنگی
غنی اســت ،مطمئنا مورد عالقه مردم هم هســت .حتی اگر در شرایط بد اقتصادی باشد باید ظاهر
خود را برای مردم حفظ کند .عده محدودی به این افراد لقب سلبریتی داده اند .همه مردم می دانند
این افراد چه کسانی هستند و چه حمایتی می شوند و از سوی چه کسانی امده اند .مردم هم کاری
نمی توانند انجام دهند و مجبور هستند کارهای این افراد را تماشا کنند .عده محدودی از بازیگران که
سلبریتی هستند حمایت می شوند و توجه ای به عده دیگر نمی شود که باید زندگی انها نیز بگذرد و
مشکل مالی نداشته باشند و وقتی این بازیگر کار تبلیغی انجام می دهد همگی به او خرده می گیرند.
بانک ها و کارخانه ها را تعطیل کردند .اســتثمار از این شیوه علنی تر نمی شود .تولید ما تعطیل شده
و همانند تولید فیلم انحصاری شــده است .یک سری افراد در این ۸سال چه اقداماتی انجام دادند؟
برای هنرمندان در این دولت چه کاری انجام شد؟» وی در ادامه افزود« :قدیمی های ما کجا هستند؟
هنرمندان تحصیلکرده ما کجا هستند؟ دل مردم می سوزد وقتی از سوی فالن مسئول ،بازیگر به فالن
سریال معرفی می شود .تهیه کننده و کارگردان در این شرایط چه کار کنند؟ انها می خواهند فیلم خود
را بسازند .به دلیل اینکه هنرمندان و بازیگران سازماندهی درستی ندارند و هر کسی می اید و می رود،
در نتیجه بسیاری از هنرمندان ما به سمت تبلیغات می روند .بسیاری از بازیگران که فوق العاده هستند
یکباره بازنشسته می شــوند و کارها به سمتی می رود که از این افراد استفاده نمی شود .اخیرا رابرت
دنیرو فیلمی بازی کرده که «جنگ با پدربزرگ» نام دارد .به دوستان گفتم اگر رابرت دنیرو در ایران
بود نهایتا می توانست نقش پدرشوهر کسی را بازی کند ،به او ۴سکانس می دادند که بگویند هست.
این واقعیت است .در هند هم اولویت مردم سینماست ،چون تزریق روابط فرهنگی را از طریق هنر
هفتم می توانند داشته باشند .چرا سینمای ما بی دروپیکر شده است؟ عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد را
بررسی کنید که چه اقداماتی انجام داد؟ ۴مجوز فیلم دادن کاری دارد؟ ۷-۸سخنرانی کردن عملکرد
محســوب می شود؟ باید ببینید چه کســانی تحصیل کرده اند ،چه کسانی سینه سوخته این عرصه
هستند و چه کسانی تفکر و خالقیت دارند؟ باید این افراد را در میدان بیاورید .وظیفه وزیر این است».
توکلی در ادامه به تصور غلطی که عده محدودی از سلبریتی ها نسبت به کلیت جامعه هنرپیشه ها
ایجاد کرده اند ،ادامه داد« :در خیابان به هنرمندان می گویند ،سلبریتی ها مالیات خود را پرداخت کنید.
حتی صفر کشــکولی می گفت که چنین چیزی به او گفته اند .الزم است این تفکیک برای مردم جا
بیفتد .سلبریتی هایی هستند که ثروتمند هستند ولی تعداد این افراد به یک درصد هم نمی رسد که
در یک تشکیالت رابطه محور ،از یک جاهایی از سیستم دولتی حمایت می شوند».
سرنوشت «شیشلیک»؛ «روشن» و «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر چه می شود؟
رضا عطاران زیر تیغ ممیزی!
معاونت ارزشــیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت :تعامل
میان تهیه کنندگان و ســازندگان اثار با معاونت ارزشیابی
و نظارت ســازمان بسیار خوب است و همه تالش می کنیم
تــا نظرات اصالحی به درســتی انجام پذیــرد .درباره فیلم
شیشــلیک اشــاره هایی به ممیزی و این موضوع از قبل از
جشنواره جنجال افرین شده بود .قاتل و وحشی نیز با حمایت
وســیعی از سوی سینماگران برای نمایش در جشنواره فجر
در شبکه های اجتماعی همراه شد .روشن ،اما کمتر خبرساز
بــود .از قضا در دو فیلم از ســه فیلمی که با ممیزی مواجه
شــده اند ،رضا عطاران نقش های متفاوتی دارد ...نزدیک یک
هفته تا جشــنواره فیلــم فجر مانده ،ولی چالش ها بر ســر
سه فیلم ســینمایی همچنان باقی است و فیلم های «قاتل
و وحشی»« ،روشن» و «شیشــلیک» که ژانر های متفاوتی
دارند با ممیزی همراه شــده اند؛ ممیزی که مشخص نیست
اعمال شــان در نهایت منجر به رفع موانــع برای اکران این
اثر خواهد شــد و این اثار توسط منتقدین روی پرده بزرگ
ســینما به نمایش درخواهد امد؟! ســی و نهمین جشنواره
ملی فیلم فجر با وجود شــیوع کرونا همچون ادوار پیشین
در دهه دوم بهمن ۱۳۹۹برپا خواهد شد .با توجه به شیوع
کرونا ،سرنوشــت نمایش فیلم ها در هاله ای از ابهام بود ،اما
اکنون مشــخص شده که فیلم ها دست کم برای منتقدین و
خبرنگاران به نمایش درخواهد امد و اگر روند کنونی کاهش
امار مبتالیان به کووید ۱۹-به همین میزان باشــد ،چنین
تصور می شود که عموم تماشــاگران نیز با ظرفیتی معادل
یک سوم سال های گذشــته بتوانند فیلم ها را در سالن های
سینما تماشــا کنند .این نوع تماشای فیلم قاعدتاً با ریسک
باالیی همراه است و انتظار می رود ،رویکرد اصلی بر نمایش
هرچه محدودتر فیلم ها برای حفاظت ســامت عموم مردم
باشد که به استانداردهای جشنواره های بین المللی نزدیک
تر است؛ کمااینکه در جشنواره های کن ،برلین ،ونیز ،لوکارنو،
سن سباتین ،تورنتو ،پکن و ...نمایش های فیلم از پنج نمایش
فراتر نمی رود و معموالً به ســه نمایش محدود می شــود .با
وجود انکه دورنمایی برای نمایش گسترده فیلم ها قابل تصور
نیست ،برای این دوره از جشنواره ها نیز شماری از فیلم ها با
چالش ممیزی مواجه شده اند.
فیلم قاتل و وحشــی به کارگردانــی حمید نعمت اهلل ،فیلم
شیشلیک ساخته محمدحســین مهدویان و فیلم روشن به
کارگردانی روح اهلل حجاری ســه اثر سینمایی هستند که به
دیوار ممیزی خورده اند و سازندگان شان درصددند با اعمال
تغییراتــی ،نظر متولیان امر را بــرای رفع موانع نمایش این
ســه فیلم تامین کنند .درباره فیلم شیشلیک اشاره هایی به
ممیزی شــده بود و این موضوع از قبل از جشنواره جنجال
افرین شده بود .قاتل و وحشی نیز با حمایت وسیعی از سوی
ســینماگران برای نمایش در جشــنواره فجر در شبکه های
اجتماعی همراه شــد .روشن اما کمتر خبرساز بود و به نظر
می رسد ســازندگانش ترجیح داده اند بدون رسانه ای شدن
حواشی اش ،چالش برطرف نمایند .از قضا در دو فیلم از سه
فیلمی که با ممیزی مواجه شــده اند ،رضا عطاران نقش های
متفاوتی را دارد و اگر این اثار به جشنواره سی و نهم نرسند،
حضور این بازیگر توانمند در این دوره از جشــنواره کمرنگ
خواهد بود .هرچند ســی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
ظاهــرا ً هیات انتخاب ندارد و همه فیلم های دارای شــرایط
می توانند در ان شرکت کنند ،ظاهرا ً به لحاظ ممیزی حتی
با جدیتی بیش از جشنواره های پیشین مواجه شده است .با
این حال ،دور از انتظار نیســت اگر چالش های پیش روی هر
سه فیلم رفع شود و شاهد نمایش هر سه فیلمی که مطابق
با اطالعات با این حواشــی مواجه شده اند ،برای تماشاگران
جشــنواره باشــیم .با توجه به انکه دورنمایــی برای اکران
فیلم های ســینمایی نیست ،برخی فیلمسازان برای رساندن
اثارتان به این دوره از جشنواره فجر شتاب نکردند و مراحل
تولید و پــس تولید را با صبوری بیشــتری پیش بردند .به
همین دلیل ،ابعاد رقابت در این دوره از جشــنواره مشخص
نیست و باید منتظر تماشــا و ارزیابی فیلم هایی بود که در
این دوره به نمایش درمی ایند و از قضا اگر قرار باشــد ،همه
متقاضیان حائز شــرایط به نمایش دراینــد ،کم تعداد نیز
نیستند.
3
سه شنبـــــــــه 7بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1378
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
«البرتو گریمالدی» تهیه کننده
«خوب ،بد ،زشت» درگذشت
البرتو گریمالدی در ۹۵سالگی بر اثر کهولت درگذشت .گریمالدی که
سال ۱۹۲۵در ناپل ایتالیا متولد شده بود ابتدا در رشته حقوق تحصیل
کرد و بعد شرکت تولید فیلمش را در سال ۱۹۶۱راه اندازی کرد .اولین
فیلم بلندی که در این کمپانی تولید شد وسترن اسپانیایی «سایه زورو»
بود .اولین وسترن اسپاگتی وی سال ۱۹۶۴با عنوان «دو نفر خشن» تولید
شد .وی با تولید فیلم های اکشن کم بودجه که اغلب به صورت مشترک با
اسپانیا و المان تهیه می شد به شهرت رسید .سال ۱۹۶۵گریمالدی برای
نخستین بار با سرجیو لئونه در تولید مشترک بین المللی «برای چند دالر
بیشتر» همکاری کرد .این فیلم که با بازی کلینت ایستوود ساخته شد
همکاری بعدی این ۲را در فیلم «خوب ،بد ،زشت» رقم زد که با فروش
۲۵میلیون دالر در گیشه موجب شهرت بسیار ایستوود شد .گریمالدی
در طول چهار دهه فعالیت ،تهیه کننده بیش از ۸۹فیلم در اروپا و امریکا
بود« .بســوزان» محصول ۱۹۶۹و «اخرین تانگو در پاریس» در سال
۱۹۷۲هر ۲با بازی مارلون براندو و «مرد المانچا» در سال ۱۹۷۲با بازی
سوفیا لورن ،از دیگر فیلم های مشهور وی هستند .اخرین فیلمی که وی
تهیه کننده اش بود «دار و دسته های نیویورک» ساخته اسکورسیزی بود
که سال ۲۰۰۲با بازی دانیل دی لوییس ،لئوناردو دی کاپریو و کامرون
دیاز نامزد دریافت ۹جایزه اسکار شد.
فیلم تئاتر «خداحافظ راکون پیر»
اکران اینترنتی می شود
نمایش «خداحافظ راکون پیر» با اقتبــاس از کتابی به همین نام اثر
کلر ژوبرت از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید
شــده است .این نمایش با رویکردی فلسفی به پدیده مرگ اشاره دارد
و با زبانی ســاده و بیانی ملموس ،پدیده هستی شناسی تولد و مرگ را
با شــخصیت های حیوانات به کودکان می شناســاند .این نمایش به
نویسندگی و کارگردانی فهیمه میرزاحسینی از تولیدات سال ۱۳۹۱
مرکزتولیدتئاتروتئاترعروسکیکانونپرورشفکریکودکانونوجوانان
است .بازیگران و بازی دهندگان عروسک در این نمایش سیما ،سعیده و
سمانه میرزاحسینی هستند و طراحی صحنه و نور و ساخت دکور را
علی تابع امام بر عهده داشته است .طراحی و ساخت عروسک را سیما
و سمانه میرزاحسینی ،طراحی و دوخت لباس را فهیمه میرزاحسینی و
طراحی پوستر و بروشور را مونا گودرزی بر عهده داشته اند .از دیگر عوامل
این نمایش می توان از سعیده میرزاحسینی به عنوان اهنگساز ،وحیده
میرزاحسینی به عنوان منشی صحنه ،سمانه میرزاحسینی به عنوان
دستیار کارگردان ،حســین محی و محمود صادقی به عنوان دستیار
صحنه ،محمدرضا شاملوفرد اپراتور نور و زهرا شایانفر به عنوان روابط
عمومی گروه نام برد که در تولید این نمایش همکاری داشته اند.
«حصار» از ۱۳بهمن به شهرزاد می اید
نمایش «حصــار» به نویســندگی و
کارگردانی یاسمن نصرتی از دوشنبه
ســیزدهم بهمن ماه در پردیس تئاتر
شــهرزاد روی صحنه می رود .پوستر
نمایش «حصــار» به نویســندگی و
کارگردانی یاســمن نصرتــی و تهیه
کنندگی شهاب شــریفی با طرحی از
علی صفری منتشر شد .این نمایش از
دوشنبه سیزدهم بهمن ماه سال جاری
در پردیس تئاتر شــهرزاد روی صحنه
خواهد رفت .بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از تارا
ارژنگی ،مهدی پاشایی ،رها حاجی زینل ،علیرضا حنیفی ،تنان ساعد،
کامران ساعد ،شیرین عطاءالهی ،سارا غفاری و پیمان محسنی .در این
نمایش شهاب شریفی به عنوان طراح صحنه ،مهسا جهانی در مقام طراح
موسیقی ،علی صفری به عنوان طراح گرافیک ،مسلم رضایی به عنوان
طراح نور و پانیذ حمیدیان فر به عنوان طراح لباس با یاسمن نصرتی
همکاری می کنند .در خالصه داستان این نمایش امده است :نیمه های
شب هنوز چشم هایم گرم نشده بود صدای بی قراری سگ ها و شیهه
اســب ها را شنیدم ،گویی روح او بود در درون سگ ها و اسب هایش و
هر بار جسم یکی از انها را به تسخیر خود در می اورد و من حیران و
سرگردان در میان ایشان.سایر عوامل نمایش «حصار» عبارتند از نیوشا
رازه عکاس ،شیرین مدنی ،شیما صابر دستیاران صحنه ،علی شعائی،
حمید مهدی پور ،احسان رجب زاده سازندگان دکور. صفحه 3
درباره عروسک های محبوب؛ از«جناب خان» و «زی زی گولو» تا «کاله قرمزی»
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1378سهشنبه 7بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:17
17:26
17:45
05:42
07:09
گنج سخن
فاطمهزهراعلیهاالسالم:
هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ،خداوند عز و
جل بهترین چیزى را که به صالح اوست برایش فرو فرستد.
تنبیه الخواطر :ج ، ۲ص۱۰۸
پندبزرگان
نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط
باید سعی کنی خسته اور نباشی.
هیلزهام
حافظانه
کنون که بر کف گل جام باده صاف است
به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است
بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گیر
چه وقت مدرسه و بحث کشف کشاف است
عروسک ها جان دارند!
عروسک ها جان دارند .همان طور که در کودکی ما به انها جان می دادیم و زندگی هایی با انها داشتیم در بزرگسالی
زمانی که قوه تخیل ما کمرنگ شــد دیگرانی بودند تا عروســک هایی بسازند و ما باز با عروسک ها زندگی کنیم.
نمایش های عروسکی از جذاب ترین و عجیب ترین هنرها در عرصه فیلم و سینما است .عروسکی هایی که شاید هیچ
گاه مخاطبانش نخواهند انها را در گوشه ای افتاده و ساکت ببینند چرا که انها جان دارند و زنده اند و دوستشان دارند.
شخصیت هایی که بیشتر از بازیگران برای مردم شناخته شده اند و نمی توان انها را تنها عروسک دانست.
جناب خان:بیامبرات
ب خان از معروف ترین و محبوب ترین شخصیت های عروسکی چند سال اخیر است .شخصیتی عروسکی
عروسک جنا
است که ابتدا در مجموعه نمایش خانگی کوچه مروارید در نقش لبو فروش ابادانی و بعد از ان در سری دوم ،سوم،
پنجم و ششم مجموعه خندوانه به عنوان یک استنداپ کمدین وعضو ثابت ان ظاهر شد .مالکیت این شخصیت
عروسکی متعلق به سعید ساالرزهی و بخش عظیمی از هویت شکل دهنده ان مدیون محمد بحرانی است .بحرانی
در مورد چگونه متولد شدن جناب خان گفته بود که جناب خان یکی از عروسک های سریال زنده عروسکی «کوچه
مروارید» بود .انجا قبل از اینکه همه عروسک ها و بازیگران جلوی دوربین برویم ،ابتدا اتاق فکری را طراحی کردیم که در
ان افرادی مانند امیر سلطان احمدی ،محمد نادری ،سعید ساالرزهی ،نیوشا صدر و من و عده ای دیگر حضور داشتیم.
همانجا در مورد اینکه هر عروسکی چه ویژگی داشته باشد صحبت کرده و به یکسری خصوصیت درباره هر عروسکی
رسیدیم .نام جناب خان را محمد نادری برای این عروسک گذاشت.
کاله قرمزی :اقای مرجی
عروســک کاله قرمزی از ان شخصیت هایی است که چندین نسل با او دوست هستند .دهه شصتی هایی که یکی
ازخاطره های اصلی مشترکشان کاله قرمزی بود در سالهای اخیر توانستند باز او را در قاب تلویزیون ببینند و کاله
ن سال هایشان همراهی کند .کاله قرمزی نام شخصیت عروسکی ایرانی
قرمزی توانست با امروزی شدنش و در زندگی ای
است که توسط ایرج طهماسب و حمید جبلی خلق و توسط مرضیه محبوب طراحی و ساخته شده است .فیلم های
ساخته شده براساس این شخصیت از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است.
پسرخاله:چیگفتی!نه،نفهمیدمچیگفتی
شخصیت پسرخاله روبه رو کاله قرمزی تعریف شده است .پسری که کودک کار و فداکار است .او برخالف کاله قرمزی
که پسری بازیگوش و حاضرجواب است ،لوطی منش و کم حرف است و حاضر است خودش را برای کمک به دیگران به
اب و اتش بزند .شخصیتی که از خودگذشته که در سال های اخیر و برنامه کاله قرمزی کمرنگ بود .او کودکی است
که انگار کودکی نکرده و زود بزرگ شده است .پسرخاله برای اولین بار در سال ۱۳۷۳در برنامه صندوق پست همراه
با کاله قرمزی متولد شد و سال ۱۳۷۳به دلیل محبوبیت این دو عروسک فیلم سینمایی کاله قرمزی و پسرخاله به
کارگردانی ایرج طهماسب ساخته شد که تا سال ها پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود.
زی زی گولو اسی پاسی دراکوتا به تاست
مهمترین ویژگی زی زی گولو ،گوش های تا به تایش است .شخصیتی که با این که شبیه موش و یا خرگوش است
اما هیچ کدام این ها نیست .او به هیچ حیوانی شباهت ندارد .مهربان است و طاقت ناراحتی دیگران را ندارد و انها را به
ارزوهایشان می رساند .او از یک سیاره ناشناخته به زمین امده و مهمترین توانایی او این است که با خواندن ورد «زی زی
گولو اسی پاسی دراکوتا تابه تا» ،کارهای خارق العاده انجام می دهد .عروسک زی زی گولو را مرضیه برومند طراحی
کرده است .عادل بزدوده هم چند وقت پیش گفته بود که طرح اولیه زی زی گولو یک الک پشت بوده و بعدها به این
موجود رسیده اند.
اغاز تصویربرداری فصل « 4از سرنوشت» از اسفند
تصویربرداری فصل چهار ســریال «از سرنوشت» در سی
قســمت از نیمه اسفند اغاز خواهد شــد .این سریال به
کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه کنندگی علی اکبر
تحویلیان در سه فصل برای شبکه دو سیما ساخته و پخش
شده است .همچنین تاکنون نگارش نیمی از متن ها توسط
محمد محمود سلطانی و روح اهلل صدیقی انجام شده است
و قصه در ادامه زندگی هاشم و سهراب و چالش های انها
با زندگی اســت .علیرضا بذرافشان فصل دو این سریال را
کارگردانی کرد و محمدرضا خردمندان کارگردانی فصل یک و سه را به عهده داشت .مسعود پاکدل ،دارا حیایی،
کیسان دیباج ،فاطیمه بهارمست ،مجید واشقانی ،کامران تفتی ،لیال بلوکات ،مریم کاظمی ،فریبا نادری ،علیرضا
استادی ،مهدی صبائی ،مائده طهماسبی و علیرضا ارا ،پوریا پورسرخ از بازیگرانی هستند که در دو فصل این سریال
به ایفای نقش می پردازند .همچنین فاطیما بهارمست ،مرضیه موسوی از بازیگران این سریال بودند .این سریال
۵۰قسمتی از ابتدا توسط جمعی از نویسندگان از جمله محمد محمود سلطانی ،نویسندگی روح ا ...صدیقی ،سارا
خسرو ابادی و مسعود کرمی به نگارش درامد و در ادامه نویسندگان ان تغییر کردند.
حراج تابلویی از «ادوارد مانه» پس از 140سال
تابلوی کمتر دیده شده «ادوارد مانه» نقاش مشهور فرانسوی از یک
ســگ ،پس از ۱۴۰سال برای اولین بار به حراج گذاشته می شود.
تابلویی که ادوارد مانه از پیشگامان مکتب امپرسیونیسم در سال
۱۸۷۹از یک سگ خانگی کشیده بود ،ماه اینده برای اولین بار در
پاریس به حراج گذاشته می شود .مانه این تابلوی کوچک را به عنوان
هدیه برای مارگاریت التویی دختر صاحب یک مهمانخانه در پاریس
کشــید که پیش تر پرتره خودش را هم کشیده بود .در ۱۴۰سال
گذشته خانواده التویی پیشنهادات برای فروش این تابلو را رد کردند
و ان را در بین خود نگه داشتند .به گفته فدریک شانوا (Frédérick
)Chanoitکارشــناس هنر ،این تابلــوی ۳۲و نیم در ۲۴و نیم
ســانتی متری ظرف تنها ۲۰دقیقه کشیده شده و نمونه بارزی از
مهارت فنی مانه است .شانوا می گوید :این تابلو یکی از شاهکارهای
مانه نیست اما تعبیری شگفت انگیز از مهارت اوست؛ یک سمفونی
فوق العاده از پرداخت ها که از نبوغ خالص وی حکایت دارد .این تابلو با اثار کالسیک مانه تفاوت دارد اما مهارت فنی
وی به عنوان یک نقاش را نشان می دهد .این حقیقت که مانه در مدت زمانی کوتاه ،تنها با چند ضربه قلمو و کمترین
ابزار ممکن قادر به خلق تصویر این سگ کوچک بوده که سرشار از پویایی است و چشمانی زنده دارد ،خارق العاده
است .به گفته این کارشناس هنری ،تابلوی مذکور در فهرست اثار مانه قرار داشت و درباره ان مطالبی نیز نوشته
شده بود اما تا پیش از این کسی ان را از نزدیک ندیده بود .این تابلوی رنگ روغن که به افتخار سگ مارگارت که
سوژه ان بود ،مینه ( )Minnayنام دارد ،یکی از ۸تابلویی است که مانه از سال ۱۸۷۵تا ۱۸۸۳از سگ ها کشید.
این تابلو ۲۶فوریه ( ۸اسفند )۹۹با قیمت تخمینی دستکم ۲۸۰هزار یورو در پاریس به حراج گذاشته می شود.
ادوار مانه از نقاشان بنام سبک امپرسیونیسم سال ۱۸۳۲میالدی در فرانسه متولد شد .وی از اولین هنرمندان قرن
نوزدهم میالدی بود که به مضامین زندگی مدرن پرداخت و به عنوان یکی از محوری ترین هنرمندان موثر در گذار
از رئالیسم به امپرسیونیسم شناخته می شود .شاهکارهای ابتدایی مانه ،ناهار در چمنزار و المپیا ،بحث برانگیز بودند
و همواره به عنوان خط مشی برای نقاشان جوان امپرسیونیسم ،مورد استفاده قرار می گرفتند .امروزه این اثار را به
عنوان پایه و اساس تکامل هنر مدرن می شناسند .این نقاش برجسته در سال ۱۸۸۳میالدی ،در حالی که تنها ۵۱
سال داشت به علت بیماری از دنیا رفت.
بررسی ابعاد رسانه ای رفتار نماینده مجلس با یک سرباز
فرصت هاوتهدیدهایفضایمجازی!
یک کارشــناس فرهنگ و رسانه با بیان اینکه رفتار خشونت امیز نماینده مجلس
به عنوان الگو و منتخبی از جامعه با یک سرباز راهنمایی و رانندگی هیچ توجیهی
ندارد ،درباره ابعاد رسانه ای و اجتماعی این موضوع توضیحاتی را ارائه کرد.
محمد امامی کورنده کارشــناس حوزه ی فرهنگ و رســانه در واکنش به ماجرای
ســیلی زدن نماینده مجلس به یک ســرباز در حین انجام وظیفه عنوان کرد :این
اتفاق جدید و غیر قابل پیش بینی نیســت؛ تاکنون چندین و چند مرتبه شــاهد
اتفاقاتی از این دســت بوده ایم .ویژگی اتفاق روز گذشــته این است که در تیررس
مردم به عنوان اطالع رســان های خیابانی یا شهروندان خبرنگار قرار گرفته است.
مردم با دیدن چنین صحنه های دلخراشی حداقل کاری که می توانند انجام دهند
این اســت که از دوربینشان استفاده کنند؛ چه برای جذب فالوور و چه برای جلب
توجه .در نهایت انتقال یک حادثه از منشاء و منبع خبر به مخاطب رخ داده است
و می توان به این افراد ،خبرنگار گفت.امامی با یاداوری اینکه نماینده مجلس عالوه
بر شخصیت حقوقی که دارد ،دارای یک هویت اجتماعی نیز است ،با عنوان اینکه
مسووالن ما هنوز خودشــان را تافته جدا بافته از مردم می دانند ،گفت :خط ویژه
اتوبوســرانی برای حفظ حقوق شهروندی و رعایت نظم ایجاد شده است تا حمل و
نقل عمومی دچار ترافیک نشــود .نمی شود مسئوالن و حتی یک نماینده با رفتار
تحکم امیز بخواهند از این خطوط عبور کنند.
مســوولی که در ترافیک نمانــد و طعم اتالف وقت در ترافیک را نچشــد ،چطور
می خواهــد برای معضــل ترافیک به فکر راه حل باشــد و قانــون وضع کند؟! او
خاطرنشان کرد :البته همه این ها منوط به این است که این اتفاق افتاده باشد؛ چرا
که نماینده یاد شده بالفاصله پس از انتشار خبر ،سیلی زدن به سرباز را تکذیب و
حتی اعالم کرد که در ماشین نشسته بوده است .اما اگر در ماشین بودند ،پس چرا
این سرباز باید این ادبیات را به کار ببرد؟ تمام ابعاد ماجرا باید بررسی شود .امامی
ســه واکنش اجتماعی را نســبت به این موضوع شــرح داد و گفت :اولین واکنش
اجتماعی در برابر این حادثه ارســال و انتقال سریع این تصاویر در فضای مجازی
بوده اســت .زودتر از رســانه های داخلی بی بی سی و من و تو و دیگر رسانه های
خارجی به این موضوع پرداختند و این یک ضعف رســانه ای برای ما در مواجهه با
حوادث اســت .واکنش ابتدایی در برابر این موضوعات هیجان ،عواطف و احساست
مردم نســبت به این اتفاقات اســت .خیلی ها هم بازنشــر این فیلــم را با اهداف
متفاوتی رقم می زنند؛ از جمله ســبلریتی ها و افرادی که فالوور های زیادی دارند
و دوســت دارند با موج سواری و گره زدن مشــکالت جامعه با خودشان و هویت
اجتماعی خودشان ،بتوانند روی خطوط توجه مردم قرار بگیرند .البته این کار اگر
در جهت رسیدگی به مشکالت مردم باشد خیلی هم خوب است زیرا سلبریتی ها
هم مثل همان نماینده مجلس دارای هویت اجتماعی هستند و می توانند فرهنگ
را بسط و گسترش دهند.
او افزود :واکنش دوم واکنش مسووالن حوزه اجرایی در ارتباط با این دو فرد درگیر
شده است .افرادی باید درباره این موضوع صحبت کنند که حداقل سخنگوی این
سازمان ها هستند .ناجا به بهترین نحو ممکن نسبت به این موضوع واکنش نشان
داد و ســردار حاجیان ،سخنگوی ناجا به صورت مستقیم صحبت کردند و تا جایی
که من پیگیری کردم تقریبا هیچ کدام از مســووالن ناجا نســبت به این موضوع
واکنش مســتقیم نشان ندادند و اصولی ترین کار ممکن هم همین است که فقط
سخنگوی سازمان در ارتباط با هر موضوع واکنش اصولی و توام با احترام را نشان
دهد .در مقابل از ســمت مجلس شورای اسالمی که مسوول قانونگذاری در کشور
هســتند و ما انتظار نظم و ترتیب را از ان ها داریم متاســفانه این اتفاق نیفتاد و
رییــس مجلس ،نایب رییس مجلس و همکاران یا رقبای اســتانی این نماینده هر
کدام واکنشی نشان دادند و حرف های متفاوتی زدند .حتی قبل از بررسی درست
موضوع ،نسبت به ان واکنش نشان دادند .اگر روابط عمومی مجلس و یک مسوول
صحبــت می کرد خیلی بهتر بود .شــاید نماینده هایی که صحبت کردند به عنوان
نماینده های ناظر بر رفتار ســایر نمایندگان صحبــت کردند که باز هم باید صبر
می کردند و بعد از مشخص شدن اصل موضوع نظرشان را می گفتند.
این دانش اموخته دکتری مدیریت رســانه واکنش سوم به این موضع را واکنش
رســانه ها عنوان کرد و گفت :از نظر اصول خبری و سطح ارزش های خبری این،
اتفاق کمی نیســت؛ چرا که تیتر این خبر هم بســیار قابل توجه می شــود «یک
نماینده مجلس به صورت یک سرباز وطن سیلی زد» این تیتر خیلی تکان دهنده
است و افراد را درگیر احساسات و هیجانات می کند .از خانواده ان سرباز گرفته تا
تمام خانواده هایی که ســرباز دارند و کسانی که روزی سرباز بوده اند و نمایندگان
مجلس درگیر این موضوع می شــوند؛ لذا دربرگیری و شــهرت در این موضوع دو
ارزش بزرگ خبری است.
او تصریح کرد :نگاه رســانه ها دو نوع است؛ یکی رسانه های رسمی کشور و دومی
فضای مجازی .فضای مجازی به ویژه در پنج ســال اخیر جلوتر از هر اتفاق حضور
دارد و این به علت کنجکاوی و حضور مردم در اجتماع و رسانه هاست .این خاصیت
فضای مجازی اســت که به سرعت منشــا یک اتفاق را در برابر دیدگان عموم قرار
می دهــد .طبق معمول صدا و ســیمای ما کند و اهســته و گاهی خاموش با این
مســائل برخورد می کند و خبرگزاری ها و مطبوعات بعد از فضای مجازی سرعت
بیشــتری دارند .او در عین حال گفت :البته نباید انتظار داشــته باشیم که رسانه
ملی بالفاصله خبرنگار صداوسیما را به مکان حادثه بفرستد اما بعد از روشن شدن
صحت این اتفاق و روشــن شدن تکلیف نهایی اگر صداوسیما واکنش نشان ندهد
خال در اطالع رســانی صورت پذیرفته و به هویت رسانه خدشه وارد می شود .البته
در خبر بیست و سی کوتاه به این موضوع پرداخته شد .امامی کورنده درباره نقش
افکار عمومی در موضوعاتی از این دست ،عنوان کرد :در این حادثه افکار عمومی
نقش پذیر هســتند و از خواص تاثیر می پذیرند .اما با دیدن این تصاویر می توانند
تاثیرگذار باشند.
این کارشــناس فرهنگی در ادامه صحبت هایــش درباره فضای مجازی و فرصت و
تهدیدی کــه برای مردم و جامعه به وجود مــی اورد ،توضیح داد :اینکه بخواهیم
شبکه اجتماعی را یک تهدید محض در این راستا خطاب کنیم اشتباه است.
شبکه های اجتماعی هم تهدید هستند و هم فرصت به شرط اینکه ما اموزش و
فرهنگ الزم در راستای استفاده صحیح از ان را بتوانیم به دست بیاوریم .اما اگر
مسووالن نگرانی نســبت به انتشار اتقاقاتی از این دست در فضای مجازی دارند
باید بازنگری نســبت به اخالق وعملکرد خودشــان نسبت به دهه های گذشته
بکنند .چون فضای مجازی نســبت به دهه های گذشــته گسترده شده و باعث
شــده تا بخشــی از رفتار و فعالیت مســووالن اجرایی در تیررس دیدگان عموم
جامعه قرار بگیرد.
او داشــتن سواد رسانه ای را برای تشخیص اخبار جعلی و محتوای غرض ورزانه
ضروری دانســت و بیان کرد :ســواد رســانه ای یعنی قدرت تشخیص و نگرش
صحیح به خبری که منتشــر می شــود و در نظر گرفتن تمام ابعاد یک حادثه و
نه برشی از ان .فیلمی که از این ماجرا منتشر شده به اندازه یک دقیقه و کمی
بیشــتر است شاید اصل ماجرا در ۱۰دقیقه اتفاق افتاده باشد اما ما فقط برشی
از ان را می بینیم .ما باید به عنوان مســوول ،مردم یا رسانه کل ماجرا را در نظر
بگیریم .ســخنگو ناجا حرف خوبی زدند و گفتند ابعاد مختلف این موضوع باید
مورد بررسی قرار بگیرد .امامی در پایان درباره حوادثی نظیر اتفاقی که روزهای
گذشــته برای سرباز راهنمایی و رانندگی افتاد گفت :تجربه نشان داده ابعاد این
اتفاقات هیچگاه به طور کامل برای افکار عمومی روشــن نمی شــود .برای مثال
جریان سربازی که در یکی از شهرستان ها مورد ضرب و شتم یک بازجو و یک
قاضی قرار گرفت یا کارمند رسمی دولت که توسط یک نماینده مجلس دور قبل
مورد تهدید و خشونت قرار گرفت ،در نهایت با یک عذرخواهی یا صحنه سازی
عذرخواهی قضیه به اتمام می رســد و ســپس همان نماینده به عضویت هیات
علمی دانشــگاه در می اید .این نشان می دهد ما هنوز با حکومت امام علی(ع)،
ارمان های انقالب اســامی ،منویات مقام معظــم رهبری و ارمان های حضرت
امام(ره) خیلی فاصله داریم. صفحه 4