روزنامه هنرمند شماره 1377
روزنامه هنرمند شماره 1377
روزنامه هنرمند شماره 1377
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 6بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1377صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
شورای صنفی نمایش
تعطیل شده است؟
طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران»
با 17رای موافق تصویب شد؛
رونقکسبوکارهای
فرهنگی و هنری
www.jaaar.com
تنها مالک انتخاب
ا ثار صحنه ای جشنواره
تئاتر فجر کیفیت اجراها
بوده است
عذرخواهیسیدجوادهاشمیاز حواشیفیلمتبلیغاتی:
فیلمهایی ترسناکی که نمی توانید
با چراغ خاموش ان ها را ببینید!
سینماوتلویز یون3.
درباره تبلیغ تحقیق نکرده بودم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA&TV
ایا جشــنواره تئاتر فجر می تواند کمکی به تئاتر کرونا زده کند؟
کوچه اشتی کنان!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
علی عسگری رئیس رسانه ملی
از رئیس جمهور عذرخواهی کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ماجرای حضور 20هزار نفر مقابل دوربین
«سلمان فارسی» چیست؟
رادیووتلویز یون3.
RADIO&TV
حســین انتظامی در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران:
مهم تر ین فیلمسازان ما از سینمای کوتاه
معرفی شده اند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرش دومین منبع درامد ایرانیان در سال های گذشته بود؛
جزئیات نمایش فیلم های فجر در سینماهای مردمی
۳۰درصد ظرفیت سالن ها
در اختیار تماشاگران
رادیووتلویزیون3.
RADIO&TV
خطر فراموشی طر ح ها و نقوش
سنتی ایرانی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تذکر شورای نظارت بر صداوسیما به
خاطر ادبیات سخیف مهمان «زاویه»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
ایا جشنواره تئاتر فجر می تواند محفلی برای کمک به تئاتر کرونا زد ه باشد؟
دوشنبـــــــــه 6بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1377
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
عذرخواهی سیدجواد هاشمی از حواشی فیلم تبلیغاتی:
درباره تبلیغ تحقیق نکرده بودم!
سید جواد هاشمی درباره فیلم تبلیغاتی که از او منتشر شده بود،
گفت :متاســفانه بابت این تبلیغ تحقیقی نکرده بودم با عجله و به
توصیه دوستانم متنی را گفتم که با اعتقادات و رفتار خود من هم
مغایرت داشت ،بابت این اشتباه عذرخواهی می کنم.این روزها انتشار
ویدئویی تبلیغاتی با حضور سیدجواد هاشمی که در ان مردم را به
خرید خانه در دوبی تشویق می کرد ،برای این بازیگر حاشیه های
بسیاری به وجود اورد تا جایی که او نسبت به حضور در این تبلیغ
واکنش نشان داده و عذرخواهی کرد .بنا بر این گزارش ،هاشمی با
انتشار ویدئویی در صفحه مجازی خود گفت :من بابت عذرخواهی از
ملتی که خیلی چیز ها برای ان ها مهم است امده ام ،متاسفانه بابت
این تبلیغ تحقیقی نکرده بودم با عجله و به توصیه دوستانم متنی را
گفتم که با اعتقادات و رفتار خود من هم مغایرت داشت ،بابت این
اشتباه عذرخواهی می کنم .وی ادامه داد :گمان نمی کردم حاشیه
داشته باشــد چرا که ۱۵۰سلبریتی دیگر این تبلیغ را انجام داده
بودند و به من نشان داده بودند ،اما من یادم رفته بود که سید جواد
هاشمی فیلم های ارزشی بازی کرده و نباید این تبلیغ را انجام می داد
من دوباره بابت این تبلیغ عذرخواهی می کنم .وی تاکید کرد :چند
نکته اضافه کنم اینکه انسان ممکن الخطات ومن هم خطا کردم دوم
اینکه من تا به امروز بابت هیچ کار تبلیغاتی یک ریال هم پول نگرفتم
اگر بیان کنم که پول این تبلیغات قرار بود کجا برود باز حاشیه ایجاد
خواهد شد ،اینکه عذرخواهی کردم بابت خطای که کردم شاید خیلی
از جیب مردم را زدند پول مردم را بردند ،اما مســئولیت پذیرفتن
هزاران اشتباه را ندارند ،خواستم ان ها هم یاد بگیرند که بابت اشتباه
خودعذرخواهی کنند اشتباه خود را قبول کنیم نمره ما کم میشود،
اما شهامت و عذرخواهی را داشته باشیم.
مسافراستانه درباره حذف نمایشنامه های خارجی
مطرح کرد:
سال ۱۳۹۹در شرایط عادی فقط می توانست بخاطر اینکه اخرین
سال یک سده خورشیدی است خاص و متفاوت باشد ،ولی روزگارش
به شکلی سپری می شود که هر جزیی از ان حتی در مقیاسی کوچک
مثل یک جشنواره تئاتر ،ویژه شده است؛ جشنواره ای که هم افت
ت و همین
کرونا به جانش افتاده و هم در استانه چهل سالگی اس
دو مورد می طلبد که طرحی نو برای ان در انداخته شــود .اما ایا
واقعا طرحی نو در انداخته شده یا هنوز وقت پختگی نرسیده است؟
بر همه واضح است که جشنواره سی و نهم تئاتر فجر در شرایطی
استثنایی برگزار می شود؛ یعنی حتی همین که برگزار می شود هم
استثنایی است چون سال ۹۹که تازه شروع شده بود ،هنوز شاید
اندک خیالی در تصوراتمان بود که این ویروس ناخوانده بساطش را
نهایتا به نیمه دوم سال نرسیده ،جمع کند و برود ولی هر چه گذشت
جای پایش محکم تر شد و پشت هم تعطیلی بود که اتفاق می افتاد؛
تعطیلی اجراها ،سالن ها ،رویدادها و حتی تعطیلی زندگی ها .البته
در این بین تــک رویدادهایی هم بودند که در کمال تعجب تمام
امورشــان را جوری پیش می بردند که انگار همه چیز عادی است،
ولی وقتی پاییز امد و کرونا نرفت ،مجبور شــدند شکل عرضه کار
را تغییر دهند و چون طرحی نو نداشتند ،در نهایت خروجی شان
جــذاب از کار درنیامد .در میان رخدادهای هنری از همه مهم تر و
پرسش برانگیزتر وضعیت جشنواره های فجر بود که باز در بین ان ها
«تئاتر» تفاوتی فاحش با بقیه دارد و شــاید همین ،سطح توقع در
یبُرد .برای دوره سی ونهم جشنواره تئاتر
تصمیم گیری ها را باالتر م
فجر ،حسین مسافر اســتانه در روز یازدهم تیرماه به عنوان دبیر
معرفی شد و او از همان ابتدا بر برگزاری ابرومند جشنواره و احتمال
انالین بودن ان تاکید کرد .مسافر استانه که اوایل شهریور خبر داده
بود ممکن اســت جشنواره بخاطر شیوع کرونا بین المللی نباشد و
فقط در سطح ملی برگزار شود ،از روز بیست وسوم همان ماه انتشار
فراخوان بخش های مختلف جشنواره را اغاز کرد و این کار تا همین
دو هفته پیش هم ادامه داشت! به این ترتیب هنرمندان تئاتر طی
حدود هشت فراخوان برای شرکت در بخش هایی همچون نمایشنامه
نویسی ،صحنه ای ،خیابانی ،دیگرگونه ها ،رادیو تئاتر ،عکس و پوستر،
حرکت و بدن (که با نامی مشابه جزئی از فرخوان دیگرگونه ها بود) و
گزارش صحنه ای و تله تئاتر به شرکت در این رویداد دعوت شدند و
این ها همه در حالی بود که طرح اولیه برگزاری جشنواره به صورت
مجازی بود و اگر شــرایط مهیا می شد بخش حضوری ه م تدارک
دیده می شــد که با بهتر شدن اوضاع در هفته های گذشته این امر
فعال میسر شده است تا با حضور مخاطبان در ظرفیت ۵۰درصدی
سالن ها ،جشــنواره رنگ و بوی طبیعی تری داشته باشد .در تمام
ماه های گذشــته بارها در رسانه ها و از سوی هنرمندان این سوال
کوچهاشتی کنان!
علیعسگریرئیسرسانهملیاز رئیس جمهورعذرخواهیکرد
تنها مالک انتخاب اثار صحنه ای
کیفیت اجراها بوده است
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره دالیل حضور اندک
نمایشنامه های خارجی در بخش های مختلف این دوره ،تصریح
کرد هیچ سیاستی برای حذف نمایشنامه های خارجی نداشتیم.
همه ســاله بخشــی از اجرای عمومی اثار تئاتــر ،اختصاص به
نمایشنامه های خارجی دارد که گروه های تئاتری این اثار را روی
صحنه می برند .این روند در دوره های مختلف جشنواره بین المللی
تئاتر فجر نیز وجود داشت .اثار بخش های مختلف صحنه ای سی
و نهمین جشنواره تئاتر فجر و پذیرفته شدگان و حاضران در این
رویداد کرونازده معرفی شده اند و یکی از نکاتی که با دیدن لیست
اثار راه یافته به این رویداد جلب توجه می کند حضور حداقلی یا
حتی نبود نمایشنامه های خارجی در بین اثار انتخاب شده است.
طی فراخوان سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر محدودیتی برای
حضور نداشتن نمایشــنامه های خارجی در بخش های مختلف
جشنواره لحاظ نشــده بود اما این کمبود اثر خارجی در بخش
صحنه ای جشنواره این ذهنیت را متبادر می کند که در انتخاب
اثار محدودیت هایی مدنظر بوده است .حسین مسافراستانه دبیر
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره چرایی حضور کمرنگ
نمایشنامه های خارجی در این دوره از جشنواره ،به خبرنگار مهر
گفت :اولویت انتخاب برای حضور اثار در جشنواره ،کیفیت اجرا
بوده و اص ً
ال تفاوتی بین نمایشــنامه های ایرانی و خارجی قائل
نبودیم .وی با بیان اینکه فقط در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی
جشــنواره شرط ایرانی بودن اثار مطرح است ،تصریح کرد :هیچ
سیاستی برای حذف نمایشنامه های خارجی از جشنواره نداشتیم
و کارهای خارجی کنار گذاشته نشده بودند .مسافراستانه یاداور
شد :تنها مالک انتخاب اثار صحنه ای کیفیت اجراها بوده است.
دبیر ســی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در پایان درباره وضعیت
برگزاری حضوری جشنواره ،تاکید کرد :در حال حاضر برگزاری
جشــنواره و اجرای حضوری اثار با ۵۰درصد ظرفیت سالن ها
قطعی است و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.
مطرح شد که چرایی برگزاری جشنواره فجر چیست؟ پاسخ هایی
که بیشــتر به این پرسش داده شدند ،حول این محور بودند که در
دوران رکود و تعطیلی ناشــی از کرونا کمکی به تئاتر و هنرمندان
شــود ،تئاتر زنده نگه داشته شود یا این که در برگزاری این رویداد
ساالنه خللی ایجاد نشود .البته این پاسخ ها جماعت قابل توجهی
از تئاتری هــا را قانع نکرد به ویژه وقتی فهرســت اثار راه یافته به
بخش های مختلف جشنواره اعالم شد ،این سوال جدی تر از قبل
مطرح شد که واقعا ضرورت برگزاری جشنواره چیست؟ در این باره
سراغ جمعی از چهره های تئاتری از نسل های مختلف رفتیم تا جدا
از گله های معیشتی و مالی نظرشان را جویا شویم ،ولی بسیاری از
ان ها تمایلی به گفت وگو نداشتند چرا که خود را ناامید از نتیجه و
تاثیر هر اظهارنظری می دانند .جدا از مسائل مالی که برای برخی از
ی را مجبور
هنرمندان تئاتر ،مشکالت زیاد ایجاد کرده و حتی بعض
به تغییر محل زندگی کرده ،نکته مهم دیگر ماهیت ان چیزی است
که با عنوان جشنواره فجر برگزار می شود .عده ای بر این باورند یک
فستیوال توسط شرکت کنندگانش هویت پیدا می کند و بعد از مرور
چهره های شــاخص سال های قبل جشنواره ایا نباید گفت که این
جشنوار رو به افول رفته است؟ حتی از اسامی که بگذریم ایا نمی شد
با خالقیت و نواوری جشــنواره را برگزار کرد تا هویت بخش های
مختلف ه م دستخوش تغییر نشود؟ در این میان برخی جشنواره های
خصوصی هم مثال زده می شوند که بدون هیچ ادعایی توانستند یک
تجربه نو و متفاوت را پشت سر بگذرانند ،به همین دلیل بعضی تاکید
می کنند ای کاش جشنواره تئاتر فجر هم چنین ریسکی می کرد و در
شرایط خاص امسال تجربه تازه ای را پیش روی تئاتری ها می گذاشت،
نه اینکه امور به سمتی پیش رود که حتی تعداد اثار شرکت کننده
از تهران در مقایسه با شهرهای دیگر با کاهش مشهودی روبرو شود.
البته در این بین همه اهالی تئاتر هم ناامید نیستند و به جز ان هایی
که در جشنواره شرکت کردند یا دعوت شده اند ،برخی هم می گویند
اگر شرایط زودتر به ثبات قابل پیش بینی می رسید ،برای حضور در
این رویداد اماده می شدند .انتقادها به کیفیت اثار جشنواره امسال
و اینکه دگرگونی خاصی تدارک دیده نشــده ،در حالی در سکوت
و خلوت زمزمه می شود که امید است برگزاری مجازی جشنواره و
پخش گزارش های صحنه ای تئاترها و نیز تله تئاترهایی که شنیده
می شود از شهرهای دیگر هم بیشتر متقاضی شده اند ،تجربه موفقی
را پشت سر بگذارد تا از این پس امکان و بستر جدیدی برای عرضه
تئاتر و اشنایی مخاطب ایجاد شود.
رئیس رســانه ملی گفــت :تاکید کرده ایم که مســئولیت
اظهارنظر در برنامه های زنده برعهده کارشناس مدعو است.
علی عســکری (رئیس رســانه ملی) که در نشست هفتگی
با معاون و مدیران شــبکه های سیما سخن می گفت ،اظهار
کرد :برنامه های مختلف سیما در دهه فجر امسال باید کامال
متفاوت و به گونه ای باشــد تا مردم جشن پیروزی انقالب
خود را در خانه هایشــان با تمــام وجود حس کنند .رئیس
سازمان صداوسیما دهه فجر انقالب اسالمی را اوج نمایش
همدلی ملت ایران دانست و تصریح کرد :رسانه ملی باید در
همه برنامه ها همدلی و وحدت را در اولویت کاری خود قرار
دهد و همچون همیشه در مسیر تقویت ان گام بردارد و دهه
فجر بهترین فرصت برای نمایش این همدلی اســت .علی
عسکری در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات نسنجیده
و دور از شــان میهمان یکی از برنامه های زنده شبکه چهار
اشاره و تاکید کرد :این اظهارات باعث تکدر خاطر بینندگان
فهیم شبکه چهار ســیما و خدمتگزاران دلسوز نظام شد و
اینجانب با ابراز تاســف ،از مخاطبان فرهیخته رسانه ملی و
ریاســت محترم جمهوری به نوبه خود عذرخواهی می کنم.
رئیس رســانه ملی رعایت اخالق اسالمی ،اصول حرفه ای و
پرهیــز از اهانت در عین نقد ســازنده را رویکرد محوری و
همواره مورد تاکید رســانه ملی دانســت و افزود :هر چند
بارها تاکید شــده مســئولیت اظهارنظر در برنامه های زنده
برعهده کارشــناس مدعو است ،اما بیان چنین اظهاراتی از
انتن صداوسیمای جمهوری اسالمی به هیچ وجه پذیرفتنی
نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می شود.
حسین انتظامی در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران:
مهم ترینفیلمسازانماازسینمایکوتاهمعرفیشده اند
رییس ســازمان ســینمایی ،گفت :مهم ترین فیلمسازان ما از
سینمای کوتاه معرفی شــده اند و برترین ان ها تجربه ساخت
فیلم کوتاه را داشــته اند .حســین انتظامی روز یکشنبه در
حاشــیه بازدید از سی و هفتمین جشــنواره بین المللی فیلم
کوتاه تهران ،گفت :باید از فیلمسازان و همکاران ستاد برگزاری
جشنواره تشکر ویژه کنم که امسال جشنواره را با توفیق برگزار
کردند .امروز در شرایط خاص هستیم و هرگونه طراحی برای
فعالیت تولیدی باید بر اساس این شرایط باشد .همکاران ما در
سازمان سینمایی برای جشنواره ها ترکیبی از فعالیت حضوری
و مجازی را بسته به شرایط روز زیست کرونایی تعریف کرده اند.
وی افزود :به همین دلیل جشنواره فیلم کودک و نوجوان به یک
شکل ،سینما حقیقت شکل دیگر و جشنواره فیلم کوتاه تهران
نیز به شکل دیگری برگزار شد ،در این جشنواره کارویژه های
مختلف جشــنواره را باز کردند که هر کدام در زمان ویژه خود
انجام شــده و کار خوبی بود هم کار اموزشــی و هم رقابت و
نمایش برگزار شــد و تجربه خوبــی را برای ما رقم زد .رییس
سازمان سینمایی با تشکر از حضور چشمگیر فیلمسازان جوان،
ادامه داد :مهم ترین راه ورود فیلمسازان به حرفه فیلمسازی از
مسیر فیلم کوتاه است و برترین فیلمسازان ما کسانی هستند
که این تجربه را داشته اند .انتظامی تاکید کرد :پوست اندازی
که در ســینمای کشور در جشــنواره فجر سال جاری دیدیم
نشان می دهد ،نزدیک ۶۰درصد اثار مربوط به فیلمسازان اول
بود که این خود نویدبخش رشــد ســینمای کشور است .وی
گفت :اقتصاد فرهنگ و هنر و به تبع ان اقتصاد سینما و اقتصاد
فیلم کوتاه قاعدتا متاثر از شــرایط مختلف است که بخشی به
برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های دولت و نهادهای حکومتی
و بخشــی نیز به توجه فیلمسازان بر می گردد .رییس سازمان
سینمایی کشور گفت :بخش دولت باید زمینه سازی بخش بازار
را داشته باشد که می تواند یکی از انها ظرفیت اکران باشد که
در هنــر و تجربه وجود دارد و مابقی بخش ها نیز می توانند به
کمک سینمای کوتاه بیایند ،البته انجمن سینمای جوانان ایران
هم در این زمینه فعالیت هایی داشته که این فعالیت ها توسعه
خواهد یافت .انتظامی اضافه کرد :از ابتدای ســال ۹۸میزان
اعتباراتی که برای کمک به فیلمسازان جوان تعریف شده بود
رشد چشمگیری داشته است؛ در حالی که در بخش های دیگر
سازمان سینمایی محدودیت داشته ایم ،علت این اتفاق به این
دلیل اســت که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی توجه به
فیلمســازان جوان اولویت دارد .وی به موضوع پیچینگ اشاره
کرد و گفت :هر ســاله پیچینگ ها در فصول مختلف در حال
برگزاری هســتند و فیلم هایی که تایید و انتخاب می شوند و
مصوبه می گیرند مورد حمایت هستند و این مسیر نیز به جد
ادامه خواهد داشت.
تذکر شورای نظارت بر صداوسیما به خاطر ادبیات سخیف مهمان «زاویه»
شورای نظارت در خصوص ادبیات توهین امیز یکی از مهمانان
برنامــه «زاویه» شــبکه چهار ،ضمن تذکر ،از رئیس ســازمان
خواست با عوامل موثر برخورد قاطع کند.
شــورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در نامه ای ضمن تاکید
بــر رعایت موازین قانونی و اخالق حرفه ای و دینی در رســانه
ملی و لــزوم تفکیک بین نقد و تحلیل بــا تخریب و توهین و
تضعیف ،نســبت به اظهار نظر یکی از مهمانان برنامه «زاویه»
شبکه چهار در بکار بردن اظهاراتی سخیف و وهن الود واکنش
نشان داد .این شــورا ضمن تذکر قاطع ،خواستار رعایت اصول
حرفه ای و اخالقی در تولید و پخش برنامه ها شــد .شــورای
نظــارت با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیش تر نیز در
مورد رعایت حرمت مســئولین و احاد مردم و اصول حرفه ای
برنامه ســازی در نقد و تحلیل در برنامه های مختلف رســانه
ملی تاکید و خواســتار تدابیر جدی تر جهت عدم تکرار چنین
موضوعاتی در برنامه ها شد. صفحه 2
فیلمهاییترسناکیکهنمیتوانیدباچراغخاموشان هاراببینید!
فیلم های انتقامی یا بهتر بگوییم فیلم هایی که داســتان ان ها در مورد انتقام است از ترسناک ترین
فیلم های ژانر وحشت به شمار میایند .این فیلم ها میتوانند در قالب های بسیار متفاوتی جای گیرند،
از فیلم ترســناک گرفته تا تریلر و فیلم های پرتعلیق تا اسلر و فیلم های مستهجن پر از شکنجه .در
سال های اخیر فیلم های انتقامی بسیار باکیفیتی تولید شده که مورد تمجید منتقدان نیز قرار گرفته
اند .بسیاری از فیلم های انتقامی در درون دنیای تریلرهای اکشن رخ میدهند مانند Death Wish
و ،Peppermintدر حالی که برخی دیگر مانند I Spit on Your Graveحال و هوایی بســیار
خشــن و نزدیک به ژانر وحشــت دارند .با این وجود فیلم های انتقامی چنان ترســناک هستند که
بینندگان از همه جا بی خبر ممکن است مجبور شوند پس از تماشای ان ها مدتی با ترس و وحشت
بخوابند .در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلمهایی انتقامی اشنا کنیم که بعد از تماشایشان
باید برای مدتی با چراغ های روشن بخوابید.
)2019( Ma
اســتودیو بلوم هاوس خوب میداند چطور فیلم هایی بســازد که هم پولساز باشند و هم مخاطبان را
سرگرم نمایند .در سال ،۲۰۱۹این استودیو یکی از فیلم های ترسناک با بودجه کم خود را با قرار دادن
یک بازیگر زن برنده جایزه اســکار در نقش اول منتشر کرد .در فیلم انتقامی ،Maاوکتاویا اسپنسر
بار دیگر با کارگردان فیلم The Helpهمراه میشود تا فیلمی را بسازد که در ان نقش زنی با لقب
«ما» را بازی میکند .بعد از خرید الکل برای کودکان زیر ســن قانونی ،او مکانی برای جشن گرفتن
را نیز در اختیار این کودکان قرار میدهد .همه این کارها در واقع جزیی از یک نقشــه شیطانی بوده
زیرا والدین این کودکان در کودکی او را اذیت و ازار داده و اکنون او به دنبال انتقام از ان ها از طریق
فرزندانشان است.
)1999( Audition
در سال ،۱۹۹۹تاکاشی میکه فیلم انتقامی Auditionرا ساخت که نمونه ای بسیار متفاوت از دیگر
فیلم های انتقامی بود .پسر یک فیلمساز بیوه شده ،پدرش را ترغیب میکند که به دنبال پیدا کردن
یک زن و ازدواج دوباره باشد .اما او که راه مناسبی برای پیدا کردن زن مورد عالقه اش ندارد ،تصمیم
اشــتباهی گرفته و با برگزاری یک جلسه انتخاب بازیگر دروغین سعی میکند نامزد اینده اش را از
میان متقاضیان پیدا کند .او یکی از این دختران را انتخاب میکند اما این انتخاب به بدترین انتخابی
که در عمرش داشــته تبدیل میشــود زیرا این زن او را هدف شکنجه های خود قرار داده و به شکلی
سیستماتیک و به هولناک ترین روش های ممکن این مرد را خرد میکند.
)2009( Drag Me To Hell
سام ریمی در سال ۲۰۰۹با فیلم Drag Me To Hellبه ژانر وحشت روی اورد .اگر چه این فیلم
به اندازه ســه گانه Evil Deadمورد توجه قرار نگرفت اما یکی از ترســناک ترین و محبوب ترین
فیلم های ژانر وحشــت به شمار میاید و در سایت راتن تومیتوز امتیار ۹۰درصد را دریافت کرده که
نشان از کیفیت باالی فیلم دارد .الیسون لومن در این فیلم نقش یک کارمند بانک را بازی میکند که
درخواست یک پیرزن برای تمدید مهلت پرداخت وام منزلش را رد میکند .بدین ترتیب این پیرزن او
را نفرین کرده و این نفرین باعث شکنجه های روحی و روانی هولناکی برای دختر بیچاره شده و در
نهایت او را تا ابد به قهر جهنم میفرستد.
)2019( Us
این واقعیت که فیلم Usیک فیلم انتقامی نامیده شود میتواند اسپویل کننده پایان داستان باشد .در
فیلم ،یک خانواده از تعطیالت خود در یک خانه کنار ساحل لذت میبرند که ناگهان همزادهایشان
ظاهر شده و به ان ها حمله میکنند .چیزی که در ابتدا یک خانواده در معرض تهدید و خطر به نظر
میرسد به یکباره به اتفاقی تبدیل میشود که در مواقعی خاص همه جا رخ میدهد .در نهایت مشخص
میشــود همه ماجرا به انتقام برای دختری مربوط است که سال ها پیش توسط خانواده اش به حال
دوشنبـــــــــه 6بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1377
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
شورای صنفی نمایش که فعالیت امسال خود را با حاشیه شروع کرده بود ،باز
هم دچار مسائلی شده که ان را خبرساز کرده و البته این بار هم گویا دوباره
پای ســازمان سینمایی در میان است .از روز گذشته خبرهایی در فضای
مجازی مبنی بر تعطیلی شورای صنفی نمایش به دلیل اعتراض به حمایت
نکردن سازمان سینمایی و عمل نکردن به وعده هایش منتشر شد .همچنین
گفته می شد که این شورا بخاطر همین مسائل جلسه های هفتگی خود را
هم تشکیل نمی دهد که البته با توجه به نزدیکی زمان برگزاری جشنواره
فیلم فجر و احتماال نبود متقاضی مناسب برای اکران فیلم ها در سینما ،شاید
خیلی این مسئله نباشد .با این حال برخی اعضای شورای صنفی نمایش
معتقدند اگر سازمان سینمایی به تعهدات خود عمل کرده بود ،تهیه کننده ها
TV&CINEMA
اخبار
جزئیات نمایش فیلم های فجر در سینماهای مردمی
۳۰درصد ظرفیت سالن ها
در اختیار تماشاگران
خود رها شــده و همزادش جایگزین او شده است .ان همزاد بزرگ شده و دختر دیگر در زیر زمین
توسط همزادها پرور یافته و پس از تبدیل شدن به رهبر گروه خود در صدد انتقام از دنیایی است که
او را جا گذاشته بود.
)2020( The Invisible Man
فیلم انتقامی و ترسناک The Invisible Manکه یکی از فیلم های موفق و غیرمنتظره سال ۲۰۲۰
بود یکی از عناوینی بود که در جریان ترند بازسازی های ترسناک یونیورسال پیکچرز ساخته میشد.
در حالی که بازسازی فیلم های هیوالیی دیگر ماند دراکوال ،مرد گرگ نما و مومیایی با شکست تجاری
و هنری مواجه شد ،فیلم The Invisible Manبه لطف مشارکت داشتن استودیو بلوم هاوس در
ساخت ان به یک موفقیت تجاری تبدیل شد .الیزابت ماس در این فیلم نقش زنی را بازی میکند که
از یک ازدواج بد فرار میکند اما نامزد سابق او نامرئی شده و در صدد انتقام بر میاید.
)2019( Black Christmas
اولین فیلمی که با عنوان Black Christmasساخته شده یک فیلم ترسناک در ژانر فرعی اسلشر
در دهه ۷۰میالدی بود .این فیلم قبل از شــروع فرانچایز Halloweenساخته شده و سنگ بنای
شکوفایی ژانر اسلشر در یک دهه بعدی به شمار میرود .با این وجود ،بازسازی این فیلم در سال ۲۰۱۹
یک نتیجه بسیار متفاوت داشت .به جای روایت سرگذشت دخترانی که در یک مدرسه شبانه روزی
دینی مورد حله یک قاتل اسلشر قرار میگیرند ،نسخه جدید در مورد زنانی است که اشتباه مرگباری
مرتکب میشوند .به جای فرار برای زنده ماندن ،این زنان در صدد انتقام و شکار قاتل بر میایند.
)۲۰۱۲( I Saw The Devil
همانطور که گفته شد فیلم های انتقامی بسیاری در سال های اخیر ساخته شده اند که اکثر قریب به
اتفاق ان ها در ژانر وحشت بوده اند اما کمتری فیلم انتقامی را میتوان با I Saw The Devilساخته
کیم جی وون مقایســه کرد :یک فیلم انتقامی تریلر و پراکشن که در ان یک کاراگاه جنایی بعد از
کشــته شدن و سالخی نامزدش به دست یک قاتل سریالی بیرحم ،به شیوه خود در صدد انتقام بر
میاید و در جریان یک بازی موش و گربه بارها قاتل سریالی را شکنجه میکند تا شرایطی مشابه انچه
قربانیانش تحمل کرده اند برای وی ایجاد کند .با تمام خشونت هایی که در طول فیلم از شخصیت های
داستان میبینیم ،ســکانس پایانی فیلم قوی ترین ضربه احساسی در مقایسه با دیگر سکانس های
خشونت بار فیلم است .او در نهایت بدترین و دردناک ترین شکل انتقام برای قاتل سریالی داستان را
طراحی و پیاده میکند.
ماجرای حضور 20هزار نفر مقابل دوربین «سلمان فارسی» چیست؟
حسین طاهری تهیه کننده سریال «سلمان فارسی» ایسنا
در پاســخ به این پرسش که گفته شده حدود ۲۰هزار نفر
در سراسر کشور برای بازی در ســریال «سلمان فارسی»،
شناســایی شــده اند و تاکنون با شش هزار نفر ،گفت و گو
شــده اســت؟ این افراد چگونه به پروژه اضافه می شوند؟
توضیح داد :ما این تعداد از عزیزان را شناســایی کرده ایم و
بــا انها گفت و گوهایی داشــته ایم اما این گفت و گو و نام
نویسی به منزله حضور قطعی در سریال نیست .او ادامه داد:
پروژه «ســلمان فارسی» در طول پنج سالی که ساخت ان
بــه طول خواهد انجامید به فراخــور نیاز پروژه و در فصول
مختلف با این عزیزان تماس می گیرد تا از حضور انها بهره
ببرد .در یک سال گذشــته هم حدود ۱۵۰۰نفر از همین
عزیزان بســته به نیاز پروژه به کار دعوت شده اند و جلوی
دوربین رفته اند .دوســتانی هم که تمایل دارند تا به عنوان
هنرور در پروژه حضور داشــته باشــند می توانند از طریق
سایت سریال ســلمان فارسی به نشانی salmanseries.
irثبت نام کنند .ســریال «سلمان فارسی» ابعاد پیچیده
و متنوعی دارد چون ما با یک کار تولیدی فنی صرف ،روبه
رو نیســتیم ،اما با وجود مشــکالتی که کرونا ایجاد کرد ما
طبــق برنامه پیش رفته ایم و همه از میزان پیشــرفت کار
راضی اند .او در پاســخ به اینکه فیلمبرداری هم اکنون در
کدام لوکیشــن ادامه دارد و چه مناطق دیگری در فهرست
لوکیشــن های اینده قرار دارند؟ توضیــح داد :فیلمبرداری
بســته به شــرایط جوی ،اماده بودن دکورهــا و امادگی
بازیگران در لوکیشن های استان سمنان و شهرک سینمایی
نــور ادامه دارد .گروه های مختلف پــروژه همزمان در حال
بررسی لوکیشــن های داخل و خارج کشور هستند تا بسته
به نیازهای پروژه ،لوکیشــن های بعــدی ،انتخاب و بعد از
بررسی های همه جانبه ،ساخت و ساز دکورها در انها انجام
شــود .طاهری درباره اینکه فعال دورنمایی برای پایان کرونا
نمی توانیم داشــته باشیم ،ساخت سریال «سلمان فارسی»
با چه دشــواری های احتمالی مواجه است؟ اظهار کرد :دو
3
ماه بعد از اغاز فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» ،کرونا
از راه رســید .چون ســامت تک تک افراد حاضر در پروژه
برایمان اهمیت داشت با وجود برنامه ریزی هایی که از قبل
انجام شده بود ،بعد از پایان تصویربرداری در کرمان و قشم،
فیلمبرداری را حدود چهار ماه متوقف کردیم .در این چهار
ماه ،گروه سازنده ســریال با توجه به محدودیت های تردد،
لوکیشن های داخلی مانند شهرک های سینمایی غزالی ،نور
و اســتان سمنان را جایگزین لوکیشــن های خارجی مانند
ترکیه و ارمنســتان کردند و برنامه ریــزی جدید بر مبنای
شــرایط روز انجام شد .نهایتا فیلمبرداری مجدد دهم مرداد
امسال که مصادف با عید قربان بود در اطراف شاهرود از سر
گرفته شد اما پیش از اغاز مجدد فیلمبرداری ،عمده افرادی
که مستمر با سریال «سلمان فارسی» همکاری می کردند به
مدت یک سال ،تحت پوشش بیمه کرونا قرار گرفتند و برای
انها پرونده پزشکی تشکیل شد .دستورالعمل های بهداشتی
مرکز بهداشت و درمان سازمان صداوسیما با حضور بهداشت
یار ثابت و مقیم به دقت در دســتور کار قرار گرفت .با اغاز
فیلمبرداری مجدد ،هر روز افراد حاضر در پروژه بر اســاس
پروتکل های بهداشتی ،کنترل و تب سنجی شده و می شوند.
این اقدامات در دفتر مرکزی تهران ،شــهرک های سینمایی
غزالــی و نــور ،کارگاه ها و محل فیلم بــرداری و همین طور
لوکیشــن های استان سمنان مســتمر انجام می شد .ضمن
اینکه روزانه حدود ١٥٠٠ماسک ،دستکش و مواد ضدعفونی
کننده در میان عوامل ســریال توزیع می شــد و می شود.
تمام این موارد به عالوه حضور مستمر امبوالنس هایی مجهز
به همراه پرســنلی کارازموده در محل لوکیشن ،هزینه های
اضافــی بود که کرونا به پروژه تحمیل کرد اما همان طورکه
قبال گفته شد چون سالمت افراد برای ما مهم تر است ،این
هزینه هــا اهمیتی ندارد .عالوه بر ایــن در دو ماه اخیر ،هر
دو هفته یک بار از عمده عوامل ،تســت پی ســی ار گرفته
می شــود و هر بازیگر یا فردی بخواهد به پروژه اضافه شود
می بایســت تســت بدهد و چند روزی در قرنطینه بماند تا
سالمت او توســط مراجع ذیصالح بهداشتی تائید شود .این
تهیه کننده در پایان در پاسخ به اینکه ایا بازیگران جدیدی
هم به کار اضافه شــده اند؟ اظهار کرد :انهایی که به تاریخ
عالقه مندند می دانند که زندگی «سلمان فارسی» ،همواره
در ســفر از منطقه ای به منطقه دیگر بوده اســت؛ بنابراین
همین فضا در سریال هم وجود دارد .سلمان فارسی در مسیر
حرکت خود از ایران به روم و حجاز با شخصیت های مختلفی
روبه رو می شــود که همین امر ،تنــوع بازیگران را در این
پروژه باال می برد .بازیگران مختلف داخلی و خارجی بســته
به نیاز پروژه ،ولو در حد یک یا دو سکانس به کار اضافه می
شــوند و بعد از پایان بازی شان ،بازیگران دیگر در نقش ها و
لوکیشن های دیگر به کار افزوده می شوند.
شورای صنفی نمایش تعطیل شده است؟
نیز با خاطری اسوده تر برای اکران فیلم های خود اقدام می کردند .براساس
پیگیری ها اعتراض شورای صنفی نمایش از ان جاست که حدود سه چهار
ماه قبل درصدی مصوب شد تا سازمان سینمایی برای حمایت از فعالیت
سینماها ضمانت کند ،ولی بعد از گذشت این مدت هنوز اتفاقی نیفتاده
چون می گویند برای مصرف بودجه با این منظور ،باید از سازمان برنامه و
بودجه مجوز بگیرند .حال سوال شورا این است که ایا نمی شد در این چند
ماه سریع تر و از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی این موضوع را پیگیری
کنند تا صنعت ســینما اینطور رها نشود؟ از ان سو پیگیری ها از سازمان
سینمایی از تایید این موضوع و رنجش شورای صنفی نمایش به دلیل انجام
نشدن تعهدات مالی سازمان حکایت می کند .مسدوالن سازمان سینماییبه
دنبال این هستند که بابت مطالبات پاییز ،به کارها سرعت بخشند .درواقع
مشکل اصلی این است که اعتبار الزم برای این حمایت ها در سازمان تمام
شده و ان ها خواسته اند از محلی دیگر که پول در اختیار دارند برای این گونه
مصارف خرج کنند ،اما این کار بدون مجوز سازمان برنامه و بودجه غیرقانونی
است و در همین راستا فردا ،دوشنبه ششم بهمن ماه جلسه فوق العاده ستاد
کرونا در سازمان سینمایی برگزار می شود تا برای حل این مسئله اقدام کنند.
محمدرضا فرجی با بیان اینکه اخرین سانس نمایش فیلم در
جشنواره امسال قبل از ساعت 20خواهد بود ،گفت :امسال به
دلیل بیماری کرونا در بخش سینماهای مردمی هیچ بلیتی در
اختیارگیشهسینماهاقرارنمی گیرد.محمدرضافرجیمدیرکل
دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم معاونت ارزشیابی و نظارت
سازمان سینمایی درباره نحوه نمایش فیلم های جشنواره سی
و نهم فیلم فجر در ســینماهای مردمی گفت :امسال با توجه
به شرایط کشور و بیماری کرونا تالش می کنیم در سالن های
سینما محیطی امن برای مخاطبان جشنواره فیلم فجر فراهم
اوریم .به همین دلیل سالن های بزرگ ،با کیفیت و مجهز را به
نمایشفیلمهایجشنوارهاختصاصخواهیمداد.
۳۰درصد ظرفیت سالن ها در اختیار تماشاگران
وی درباره ظرفیت ســالن در هر سانس نمایش فیلم گفت :به منظور
رعایت پروتکل های بهداشتی تنها ۳۰درصد ظرفیت سالن نمایش در
اختیار مخاطبان قرار می گیرد و بقیه سالن خالی خواهد بود تا مخاطبان
با رعایت موازین بهداشــتی در سالن جای بگیرند و در ارامش و بدون
نگرانی فیلم ها را به تماشا بنشینند.
ضدعفونی سالن سینما پس از هر نمایش
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم معاونت ارزشیابی و نظارت
سازمان سینمایی درباره ضدعفونی کردن سالن های نمایش گفت :به
منظور رعایت موازین بهداشتی سانس های نمایش را به گونه ای در نظر
می گیریم که بعد از هر سانس ،سالن سینما ضدعفونی شده و اماده برای
پذیرایی تماشاگران برای سانس بعد باشند.
افزایش تعداد سالن های نمایش مردمی
وی درباره تعدادسالن های سینمای مردمی با توجه به کاهش ظرفیت
ســالن ها گفت :به دلیل کاهش ظرفیت سالن های نمایش به دلیل
بیماری کرونا ،تعداد سالن های نمایش را افزایش می دهیم تا بتوانیم
جوابگوی مخاطبان عالقمند به دیدن اثار جشنواره در مناطق مختلف
باشیم.
بلیت فروشی در گیشه سینما انجام نمی شود
محمدرضافرجیدربارهفروشبلیتفیلمهایجشنوارهفجرگفت:بلیت
فروشی فیلم های جشنواره از طریق سامانه سمفا صورت می پذیرد و
امسال به دلیل بیماری کرونا هیچ بلیتی در اختیار گیشه سینماها قرار
نمی گیرد .همه عالقمندان خرید بلیت را از طریق سامانه سمفا انجام
دهند .
اخرین سانس نمایش فیلم قبل از ساعت۲۰
وی درپاسخ به این سوال که اخرین سانس نمایش با توجه به شرایط منع
رفت و امد چه ساعتی خواهد بود ،گفت :قطعا اخرین سانس نمایش فیلم
ها در سالن های سینما به گونه ای خواهد بود که تماشاگران بتوانند خود
را به خانه ها برسانند و قبل از ساعت ۲۰پایان نمایش فیلم ها را در نظر
می گیریم .وی در خاتمه تاکید کرد :تالش می کنیم با رعایت پروتکل
های بهداشتی مخاطب را در سالن های سینما پذیرا باشیم و لحظات
خوبی را برای عالقمندان فراهم اوریم.
جشنواره تجسمی فجر از کدام
هنرمندان قدیمی تقدیر می کند؟
در جشــنواره تجسمی فجر امســال و در بخش تجلیل از مفاخر،
از ۹نفراز اســاتید رشــته های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل
می شود .هنرمندانی که در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی
فجر مورد تجلیل قرار می گیرند ،جعفرنجیبی (رشــته مجسمه و
ســرامیک) ،احمد عبداللهی نیا (رشــته کاریکاتور) ،سعید رزاقی
(رشتهتصویرسازی) ،گارنیک درهاکوپیان (رشته نقاشی) ،خشایار
قاضی زاده (رشــته نگارگری) ،احمد اقا قلی زاده (رشته گرافیک)،
یعقوب اژند (رشته پژوهش) ،محمدحسین حیدری (رشته عکاسی)
و محمد سلحشــور (رشــته خوشنویسی) هســتند. سیزدهمین
جشنواره هنرهای تجســمی فجر بهمن ۹۹در فرهنگستان هنر،
موسسه صبا برگزارمی شود. صفحه 3
طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران»
با 17رای موافق تصویب شد؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1377دوشنبه 6بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ان پیک نامور که رسید از دیار دوست
اورد حرز جان ز خط مشکبار دوست
خوش می دهد نشان جالل و جمال یار
خوش می کند حکایت عز و وقار دوست
رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری
طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» توسط الهام فخاری رییس
کمیته هنر شورای شهر تهران به صحن شورا ارائه و فوریت این طرح در جلسه رای اورد .الهام فخاری رییس
کمیته هنر شورای اسالمی شهر تهران طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری
در تهران» را در صحن شورای مطرح کرد .فوریت این طرح با ۱۷رای موافق به تصویب رسید تا به تفصیل در
جلسات اینده شورا مطرح و مصوب گردد .این طرح در پی جلسات کمیته هنر شورای اسالمی شهر تهران با
انجمن های مختلف هنری و طرح مسایل و مشکالت این حوزه با الهام فخاری رییس کمیته هنر شورای شهر
تهران ،نوشته شده است .در این جلسات به این مسایل اشاره شد که با شیوع بیماری کرونا ،بسیاری از فعالیت های
هنری با تعطیلی مواجه شده اند و از پی محدود شدن فعالیت ها ،اقتصاد هنر نیز در شهر تهران با اسیب هایی
روبه روست .مساله دیگری که در این طرح بدان اشاره شده ،این است که هم اکنون نگارخانه ها با عنوان عوارض
«تابلو فروشــی ،گالری های نقاشی و هنری» به شهرداری تهران عوارض کسب و پیشه پرداخت می کنند که
هنرمندان خواستار مساعدت در این زمینه شده اند .از نکات دیگری که به عنوان مطالبه هنرمندان شهر تهران
با کمیته هنر شورای شهر تهران مطرح شده ،این است که پیرو برگزاری جلسات کمیته هنر شورای اسالمی
شهر تهران با انجمن های تخصصی و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و اداره نظارت بر اماکن
عمومی حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضاهای مسکونی را تایید می کنند ،اما همکاری نکردن و
صادر نشدن مجوزهای الزم توسط شهرداری باعث بروز مشکل شده است .طرح «بهبود فضای عمومی کسب و
کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» دو ماده و سه تبصره دارد که طبق تبصره اول نگارخانه های هنری
می توانند با رعایت ضوابط و قوانین مربوط به سازمان زیباسازی شهر تهران ،به نصب تابلوی نگارخانه و یا تابلوهای
راهنما در شریان های اطراف اقدام کنند .در تبصره دوم امده است که چنانچه هر کدام از این فضاها به تغییرات
ضروری در مکان مورد نظر خود مانند اکوستیک کردن و یا پوشاندن بخش هایی از ساختمان به منظور برگزاری
نمایشگاه های موضوعی نیاز داشته باشند ،با رعایت موازین قانونی و منوط به هماهنگی با شهرداری محل استقرار
نگارخانه قابل انجام است .تبصره سوم این طرح گالری ها را موظف می کند در ازای امکان فعالیت در کاربری
مسکونی برای هنرجویان و دانشجویان رشته های هنری فضای فعالیت حرفه ای و یا کاراموزی فراهم کنند .در
صورت اجرایی شدن این طرح به ویژه در شرایط کرونا ،اختصاص ساختمان جدید به مراکز فرهنگی می تواند
جایگزین پرداخت یارانه به ان ها شود .همچنین استقرار مکان های فرهنگی در ساختمان ها و عمارت های دارای
ارزش و قدمت می تواند از تخریب ساختمان ها جلوگیری کرده و باعث حفظ این ساختمان ها شود که استقرار و
فعالیت گالری ها و کسب و کارهای فرهنگی در سراسر شهر به ویژه مناطق مرکزی بر سرمایه فرهنگی و اجتماعی
شهر خواهد افزود .بر اساس ماده یکم این طرح؛ نگارخانه ها ،اتلیه های هنری ،شامل اتلیه نقاشان ،گرافیست ها،
مجسمه سازان ،عکاسان ،تصویرگران ،خوشنویسان ،سرامیست ها ،دفاتر انجمن های صنفی و تخصصی هنری،
تماشاخانه ها ،مراکز ،موسسات ،کافه موسسه های فرهنگی و هنری ،کانون ها و انجمن های فرهنگی و هنری و
فضاهایاختصاص یافتهبهاجرایموسیقی،بهعنوانفضایفعالیتفرهنگیوهنریشناختهمی شوند.همچنین
در این مصوبه فضایی که دارای امکانات نمایش و عرضه اثار هنری در رشــته های گوناگون از قبیل عکاسی،
نقاشی ،مجسمه سازی ،گرافیک ،تصویرگری ،خوشنویسی و هنرهای جدید از قبیل ساوندارت ،ویدئوارت و
پرفورمنس باشد به عنوان نگارخانه شناخته می شود .مراکز ،موسسات ،کانون ها و انجمن های فرهنگی و هنری
نیز تشکیالتی است که با هدف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی توسط افراد واجد شرایط برای
فعالیت در یک یا چند قلمروی فرهنگی ،هنری ،سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می شود و وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی مجوز تاسیس ،نظارت بر فعالیت ها و انحالل ان ها را صادر می کند .اتلیه های هنری نیز به
معنایاستودیویهنرمنداست؛فضاییماننداتلیه هاینقاشان،گرافیست ها،مجسمه سازان،عکاسان،تصویرگران،
خوشنویسان و سرامیست ها که هنرمندان معموال در بخشی از منازل مسکونی خود ،با رعایت مالحظات الزم
و مطابق با قواعد قانونی با رعایت کلیه مفاد بند ۲۰ماده ۵۵قانون شهرداری ها مبنی بر «عدم ایجاد مزاحمت
و حفظ ارامش ساکنین پیرامونی و با رعایت تمامی موازین اخالقی و حفظ حقوق همسایگان» و با اخذ تمامی
مجوزهایقانونیایجادمی کنند.
گناه نو
فریادی از سر حقیقت
شیرین زمانی
نقش عجیبی بود.شخصیت نمایش زنی بود که
در اوایل حمله عراق به خرمشــهر چاره ای جز
فرار ندارد.
مادری که همراه عروسش در حال فرار هستند
و در نهایت عروسش را می کشد.
من قرار بود نقش زن رو بازی کنم.
اولــش وقتی نمایشــنامه راخواندم احســاس
خاصی نسبت به نقشم نداشتم.
هر روز ســر تمرین ســعی میکردم نمایشنامه
را درســت بخوانم و با دیگر بازیگران هماهنگ
باشم.
بده و بســتانهایی نمایشــی اتفــاق می افتاد،
دیالوگها درست سر ضرب گفته می شد.
اما گویی کم کم درمن حسی شکل می گرفت.
اینکه من هم زن هســتم .و اگــر در موقعیتی
مشابه زن نمایش قرار بگیرم،چه خواهم کرد؟
فرار! فرار!
عروس :یوما دارن میان!
زن :می بی ُنم عزیزوم نِتَرس مو اینجا پیشتوم.
خــدا ل ِعنتتون کنه اخه ایجــا خونه مونه چرا
خرابش می کنین؟
عــروس :یوما سِ ــرتو بدزد اگــه ببی ِننِت دیگه
نمیشه فِرار کنیم.
حــس عجیبی داشــتم به عنوان یــک بازیگر
.چقدر در ان لحظه ترسیده بودم.
یک زن چه باید میکرد ؟ماندن یا فرار!
عروس :یوما ُهل بده عزی ُزم ا ِالن میان!
زن :یــا ســید عباس بــه دا ُدم بــرس مو ُهل
میدم!گیر کِرده!
عروس :یا اهلل
یعنی فرار کردن؟ یعنی توانستند ؟ .چرا در این
لحظه دلم میخواست گریه کنم.
ضربان قلبم باال رفته بود.
ایا من بــودم در ان قایق که ســعی در فرار
داشتم ؟
یا قصدم فقط نجات عروسم بود.
لحظه سخت بین انتخاب
انتخاب نجات جان خود یا دیگری!
باید تصمیم میگرفتم!
عروس :یوما خوبی؟
زن :ها خوبوم،اما خسته.
عروس حاال که اســیر شدیم باید تحمل کنیم
؟یوما َعبِد کجان؟
اسیر شــدند.اخ که چقدر وحشتناک.چه باید
کرد؟
حس ترس اســیر شدن در دســت الشخوران
دشمن.
زن باید کاری می کرد که شــرمنده پســرش
نمیشد.
لحظه انتخاب فرا رسید.
عــروس :می دون ُم ســخته یوما ولــی مو ازت
میخوام!
به خدا که رضایت میدم.
زن مبهوت خواســته عروس است،من مبهوت
شخصیت نمایش بودم .
باید انتخاب کند.
عروس :بزن یوما تورو سید عباس ن ِزار دِس این
از خدا
بی خبرا بیوفتوم!
زن :حاللُم کن دختِر.
عروس حالل کــر ُدم بزن یومــا االن می یان،
بزن،بزن ،بزن!
مــن وقتی این نقش را بــازی کردم هیچ کس
نفهمیــد در ان لحظه که شــی تیز را در قلب
عروس فرود می اوردم.
فریادهایم از ته قلبم بود.
فریادی از سر درد.اشکهایم حقیقتی نهفته در
بازی بودکه هیچ کس نفهمید واقعی است.
من هم انتخاب کردم!
وقتــی پیکر بــی جان عــروس بــر دامنم،
افتاد،بداهه شــروع به خوانــدن الالیی کردم
واشک ریختم برای تمام زنان مانده در جنگ.
تمام قربانیان زن در جنگ ها.
نمایش اخرین پست شب یلدا.عجیب ترین کار
حرفه ای من بود که با تمام وجودم احساسش
کرد.
فرش دومین منبع درامد ایرانیان در سال های گذشته بود؛
خطر فراموشی طرح ها و نقوش سنتی ایرانی
نقوش ایرانی به دالیل مختلف مانند فقدان ثبت انها ،کوتاهی در اموزش و
انتقال داشته ها به نســل های بعد و کم کاری رسانه ها در حال فراموشی اند؛
در این شــرایط تیمی متشــکل از اســتادان و بزرگان این حوزه همراه با
پژوهشــگران برای حفظ و ثبت نقوش برجای مانده وارد عمل شوند تا این
اثار حفظ و به نسل بعد منتقل شود .ایران کشوری گسترده از نظر مساحت
جغرافیایی ،متنوع از نظر اقلیم و اب وهوا و همچنین دارای تنوع فرهنگی
زیاد است .وسعت و تنوع میراث فرهنگی در نقاط مختلف این کشور باعث
دشواری شناسایی و ثبت بسیاری از انها شده ،به همین دلیل ممکن است
بسیاری از میراث به جامانده شناسایی نشوند و چه بسا به فراموشی سپرده
شوند .با توجه به این نگرانی ها پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت
میراث فرهنگی ،از ایجاد بانکی با محتوای نقوش صنایع دســتی فراموش
شــده با هدف کاربردی و تجاری کردن انها خبر داده اســت .به گفته وی،
ایران ۲۹۵رشته صنایع دســتی دارد که برخی از انها فراموش شده و به
ل پیش با کلید
احیا و باز طراحی نیاز دارند .براین اســاس از حدود یک سا
خوردن مکاتبات با اســتان ها برای احیای صنایع دستی فراموش شده۵۵ ،
رشته صنایع دســتی به طور کامل احیا و در مجموع در دولت تدبیر و امید
۹۹رشته باز طراحی و احیا شده اســت .تالش می کنیم با ایجاد این بانک
و همچنین کمک به تجاری ســازی و در ادامه تولید انبوه انها به احیا این
اثار کمک کنیم ،زیرا این این اثار داشــته ها و گنجینه های ارزشمند کشور
محسوب می شــوند.نقوش ایرانی از سرمایه های با ارزش فرهنگی محسوب
می شوند .داشته ای ارزشــمند و منحصر به فرد که از ارزش معنوی و مادی
باالیی برخوردار اســت .علی کوهپایه هنرمند شاخص هنرهای تجسمی و
نگارگری ایرانی و عضو هیات مدیــره انجمن طراحان فرش تهران با تاکید
بر اینکه خیلی از اثار فرهنگی ایران به بوته فراموشــی ســپرده شده اند
گفت :در این حوزه می توان به طرح های اســلیمی اشاره کرد؛ در قالی های
قدیمی از این طرح ها که سمبل ایران هستند استفاده می شد ،در حالی که
امروز کمتر شــاهد یک قالی با طرح های اسلیمی هستیم .او درباره چرایی
استفاده نکردن از طرح های اسلیمی در قالی توضیح داد :متاسفانه فعالیت
در حوزه قالی ،دست یک عده پول پرست افتاد ه که اطالعات فرهنگی کمی
دارند .بیشــتر توجیه اقتصادی برای انها مهم است ،تا جایی که فرم فرشی
که ۸۰ســال پیش بافته می شد ،تغییر کرده و بیشتر بر اساس سالیق بازار
طراحی می شود .به گفته این اســتاد نقوش ایرانی ۶۰ ،سال پیش در تبریز
کارگاه های قالیبافی روی طرح های خاص فعالیت می کردند .به شــکلی که
طرح قالی ،شناسنامه کارگاه بود .به تازگی در بافت فرش تبریز از طرح هایی
استفاده می شود که اصالت طرح های سنتی ایران را ندارد .ایران طرح های
شاه عباسی و خاص خود را دارد که هر کدام سمبل و نماد خاصی هستند اما
اکنون فقط به تزئین و زیبایی توجه می شود .وی افزود :اصفهان و کاشان در
حوزه طراحی قالی در این سال ها اقدامات سازنده ای انجام داده اند.
اثار گذشتگان از نظر سنتی بیشتر کاربردی بود
اهمیت طرح ها و نقش های ایرانی فقط در زیبایی و کنار هم قرار گرفتن انها نیست،
بلکه فلســفه و فکری در پشــت هر طرح قرار دارد .کوهپایه در این زمینه گفت :با
اینکه طرح های فرش از اهمیت باالیی برخوردارند ،اما نقوش ایرانی فقط در فرش ها
اســتفاده نشده اســت .وی افزود :در کاشی کاری کافی اســت به کاشی های مسجد
کبود توجه کنید یا مســجد جامع یزد یا مسجد شیخ لطف اهلل که کارهای بی نظیری
هســتند؛ ان هم در حالی که فعالیت امروز در حوزه کاشــی کاری اقداماتی سطحی
و فقــط در ظاهر اســت .این اقدامات نیازمند گروه های قوی و حرفه ای متشــکل از
پژوهشــگر ،عکاس و ...بوده تا بتواند این اثار را شناسایی و زمینه ادامه انها را فراهم
کند .کوهپایه با تاکید بر اینکه در گذشــته اثار از نظر ســنتی بیشتر کاربردی بود و
نه تزئینی ،ادامه داد :پیش از این می دیدیم روی کاســه چوبی بســیار کار می شود و
افراد از اســتفاده ان بسیار لذت می بردند ،یا قاشق زیبایی برای اب دوغ خوری تهیه
شده بود ،این در حالی است که امروز از این لوازم فقط برای تزئین استفاده می شود.
اساتید فوت گوزه گری را اموزش ندادند
با ســفر به شهرهای ایران ،مراجعه به موزه ها می توان متوجه پیشینه تاریخی نقوش
ایرانی شــد .اما چه چیزی ســبب شــده برخی از این نقوش در خطر فراموشی قرار
گیرند؟ کوهپایه گفت :یکی از دالیل این است که در گذشته به نوشتن و ضبط کردن
عادت نداشــتیم .نوشتن و خواندن در فرهنگ ما سخت بوده؛ مورخینی نداشتیم که
کتاب های نوشــته شده توسط انها در دسترس مردم و پژوهشگران قرار گیرد .شاید
بهترین کتاب در این حوزه ،تاریخ بیهقی است .عالوه بر این اساتید بسیاری بودند که
هیچ گاه حرفه را به صورت کامل به شاگردان خود اموزش نمی دادند زیرا می ترسیدند
برای خود رقیب بســازند .در حالی که بهترین اســتاد کســی است که شاگردش از
خودش بهتر باشد .بسیاری از استادان ،فوت های کوزه گری را برای خود نگه داشتند.
بــه گفته وی ،اهمیــت و ارزش طرح های ایرانی کم رنگ شــده و از طرفی فرهنگ
ایرانی تحت تاثیر هنر غرب قرار گرفته و اســیب دیده اســت .این اســتاد هنرهای
تجســمی ادامه داد :در دوره ای ،فرهنگ خود را فراموش کرده و غرب زده شــدیم به
صورتی که هرچه از ان طرف می امد خوشــایند و هرچیزی که خودمان داشتیم بد
بود .ویل دورانت می گوید« :اگر دولت ها را به مثابه رقابت و اشــتراک بدانیم چه بهتر
است که هر دولتی فرهنگ ،موسیقی ،لباس ها و اقتصاد خودش را داشته باشد ».اگر
می توانستیم این دیدگاه را عملی کنیم امروز به وضعیت کنونی دچار نمی شدیم.
کوهپایه یکی از دالیل فراموشی نقوش ایرانی را نااگاهی و سودجویی تولیدکنندگان
و عافیت طلبانی دانســت که نمی دانند پول خود را چطــور خرج کنند و به افرادی
دادند که کار بلد نبودند.
فرش دومین منبع درامد ایرانیان بود
نقش اطالع رســانی و اگاه ســازی ،برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی بســیار
مهم اســت .افرادی که از ارزش اشیاء و اهمیت فرهنگ باخبر باشند ،به خوبی از ان
حفاظت خواهند کرد .کوهپایه با بیان اینکه زیرســاخت های برای حفاظت از نقوش
ایرانی مهیا نبود ،گفت :اطالع رســانی چیزی است که زیرســاخت ها را زمینه سازی
می کند .در بازار ،این هنر وارداتی غرب اســت که خود را ناشیانه و با نقص های زیاد
نشان می دهد .در دوره بعد هم که به طرح های مدرن و اروپایی روی اوردند در حالی
که بیشتر این طرح ها تقلید بود و اینها به اطالع رسانی باز می گردد .او ادامه داد :باید
این را یاداور شــوم که طراحی سنتی ما چیزی است که می توان به ان افتخار کرد.
بعــد از نفت ،بزرگترین منبع درامد این جامعه از فرش بود .حدود ۳۰درصد جامعه
می توانند از ان ارتزاق کنند .از کســی که پشــم را می ریسد ،رنگ می کند تا فردی
که فرش را می بافد .هنوزم فرش ایرانی زبان زد همگان اســت ،همه صنایع دســتی
در فرش جمع شــده است .این اســتاد نقوش ایرانی با یاداوری وضعیت کاشی کاری
و خاتم کاری ،اقدامات این روزهای بازار را اســف بار خواند زیرا از رنگ یا کاغذ برای
تهیه این میراث به جای مانده اســتفاده می شود ،ان هم در حالی که پیش از این از
ابتدایی ترین مواد مورد نیاز برای این هنر تا نهایت تولید اثر توســط استادان ایرانی
انجام می شد.
نگرانی ها از بی اطالعی و نااشنایی مردم
حفاظت از میراث فرهنگی از وظایف هر نســل اســت تا ان را همانگونه که به ارث
برده اســت بتواند به نســل های اینده منتقل کند .کوهپایه با بیان اینکه بازگرداندن
بخشــی از میراث فرهنگی غیرممکن اســت ،توضیح داد :ضروری است جوانانی که
اشــتیاق به کار دارند با اطالع رسانی دقیق بتوانند در این حوزه کار کنند .البته باید
با بزرگان این حوزه وارد همکاری شــوند و روی این مســائل بررسی انجام شود .وی
تاکید کرد ،مســوالن باید اقداماتی انجام دهند تا مردم به میراث فرهنگی عالقه مند
شوند .بیشتر مردم با این مسائل اشنایی نداشته و در نتیجه دغدغه این کار را ندارند؛
ان هم در حالی که پیش از این در تبریز ،هنرستان نقاشی داشتیم و استادان بزرگی
در ان ،تجربه های خود را به نســل های بعد منتقل می کردند .باید اساتید درباره این
مسائل به بررسی و گفت وگو بپردازند تا بتوان به نتیجه رسید. صفحه 4