روزنامه هنرمند شماره 1376
روزنامه هنرمند شماره 1376
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 5بهمنماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1376صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ایا بازگشایی
موزه هنرهای معاصر
به سال 1400موکول می شود؟
مجوز تک اهنگ های «کاوه یغمایی» صادر شد
راک
مجـــاز شد؟!
بعد از ممنوعیت چند ســاله موسیقی راک سرانجام دو
تک اهنگ «تظاهر کن» با اهنگســازی و خوانندگی «کاوه
یغمایی» از سوی دفتر موســیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی مجوز انتشــار گرفت تا گمانه زنی ها برای اتمام
دوران ممنوعیت موســیقی راک در ایران مطرح شود.
از کاله گیس و ز ن پوشی تا صیغه موقت؛
درباره قصه ی پرچالش خطوط قرمز
در سینمای ایران
سینماوتلویز یون3.
به بزرگی نام ایران
لری کینگ درگذشت
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA&TV
گزارش«هنرمند»از اختتامیهسومینجشنوارهملیلباسکودکونوجوان
مجتبی حسینی :لباس یک شناسه
و نشانه فرهنگی است
مهران احمدی:
سینما نادیده ام گرفت
رادیووتلویز یون3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اصغر خلیلی کارگردان نمایش «پات»
RADIO&TV
نامزدهای جوایز انتخاب منتقدان بهتر ین
سریال های تلو یز یونی 2020اعالم شدند
رادیووتلویز یون3.
RADIO&TV
حذف جشنواره ممکن بود
منجر به فراموش شدن تئاتر شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حوزه اسباب بازی بدون جریان سازی
شکست می خورد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ضرغامی:
شورای عالی فضای مجازی تصمیمی
برای فیلتر اینستاگرام نداشته است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
گزارش «هنرمند» از اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان
یکشنبـــــــــه 5بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1376
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
به بزرگی نام ایران
نیماارزانی
گاهی اتفاق میافتد یک دفعــه زنگ دلت به صدا در می اید
و اتفاقاتی برایت تکرار می شــود،چند روز پیش خاطراتی از
ســالهای قبل را مــرور میکردم ،ناگهان به یــاد بزرگ بانوی
هنرمند ایــران افتادم ،دفترچه تلفن رو زیر رو کردم با تالش
پی در پی شــماره ایشان را که در مراســم کلنگ زنی سال
۱۳۹۵به مــن داده بودند را پیدا کردم.تماس گرفتم و با هم
صحبت مفصل و خوبی داشــتیم ،نقطه مشــترک این تماس
تلفنی انرژی مثبتی بود که هر دو از هم گرفتیم.
ابراز احساســات و عالقه که شــاید بهترین و سودمندترین
اقدامی اســت که می توانیم ما انســان ها در حق یکدیگر به
رایگان هدیه دهیم اوج زیبایی در این تماس تلفنی بود.
به شخصه عالقه زیادی دارم و سعی کردم در زندگی شخصی
خویش هم اینگونه باشــم که تا اندیشمندان و شخصیتهای
تاثیرگــذار جامعه در قید حیات هســتند از مقام انها تجلیل
نمایــم ،و تا امروز هم با همین رویکــرد یا قلم زدم یا حضورا ً
اقدام به تکریم نمودم.
به نظر من ایران درودی یکی از برجسته ترین و متفکر ترین
زنان عصر حاضر اســت که نه فقط به عنوان یک زن هنرمند
ایرانی بلکه به عنوان یک انسان فراملیتی شناخته شده است.
ایران درودی با دارا بودن یک شــخصیت علمی،هنری و بین
المللی میتوانــد با جذب امواج مثبت ،روح دنیا را تحت تاثیر
کالم خود قرار دهد.
من هر بار که با ایشــان همکالم شــدم به جــرات می توانم
اعتراف کنم که ســرزنده تر و بانشاط تر از قبل ،انرژی ای که
از این اســطوره بی نظیر گرفتم ،توانستم با قوت بیشتری به
فعالیت های روزمره بپردازم.
هر هنرمندی اثر خود را از تفکرات ذهنی درونی خویش خلق
مــی کند و حقیقتاً این جمله که «انچه از دل براید الجرم بر
دل نشیند» خود گویای این مطلب است .
تاثیراتی که ایشــان با کالم و انــرژی خود به دیگران منتقل
می کند موجب گردیده ،از وی یک نقاش خاص تصور شــود،
شاید همین رویکرد در شخصیت ایران درودی بوده است که
سبک نقاشــی وی را به خود او اطالق می کنند تا جایی که
همگان اذعان می کنند او با سبک «ایران درودئیسم «نقاشی
می کند.
برای من ایراندرودی یک مادر خوشبخت ،یک بانوی سربلند،
یک انسان مقاوم و یک شخصیت بی نظیر است.
در طول ســده های مختلف زندگی بشر کم اند اینگونه افراد
تاثیر گذاری که خود مسیر حرکت دیگران می شوند و تاریخ
این چنین انسانها را به خود کم خواهد دید.
در این ایام سخت ،بیماری کرونا که تمام تالش خود را برای
دور نگهداشتن و منزوی کردن ما انسانها در قرن حاضر انجام
داد اما این شــرایط برای درودی پر از لطف و سرشار از ذوق
هنری بود و توانســت حداکثر استفاده را از این شرایط داشته
باشد و به تازگی نیزدر فضای مجازی اینستاگرام خویش هم
برنامه هــای زنده اجرا کند تا با عمــوم مخاطبین خویش در
ارتباط مستقیم باشد.
این اســطوره بی تکرار نقاشی ایران نه به خاطر فضای هنری
ایجاد شده در اطراف خویش بلکه به عنوان نمادی از مقاومت
و پایداری شــناخته شده اســت چرا که با وجود چندین بار
عمل جراحی ســخت و بیماری خشن با قدرت ،خود رابه مرز
۸۵ســالگی برساند و با صدایی بلند اعالن کند که خوشبخت
ترین فرد روی کره زمین اســت .ایرانیان از دیرباز در فضای
هنری رشد نموده و در دنیا معروف است که «هنر نزد ایرانیان
است و بس» اما ان چیزی که ایراندرودی و اثارش را متفاوت
کرده است عمق نگاه وی و عشق او به ایران است.
خوشــبخت ترین فرد روی زمین ،باید هم اثراتی تولید کند
که موجب خوشــبختی جامعه بشری شود و این عشق توسط
ایران عزیز در فضای ایران ما امتداد می یابد ،لذا من عمیقاً بر
این باورم که ایران خود را کامل در ایران درودی خواهد دید و
شاید هم ایراندرودی خود را کامل در ایران جمع کرده است.
یقین دارم که زنان و مردان این ســرزمین هرگز هنر وسیع،
کالم نافذ و منش نیکویی ایراندرودی را از یاد نخواهند برد.
برای این بزرگ بانوی پر افتخار مقاوم و با صالبت ســرزمینم
بهترین ها را ارزومندم.
مجتبیحسینی:لباسیکشناسهونشانهفرهنگیاست
ائین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان ،عصر روز جمعه سوم بهمن ماه به میزبانی
سالن اجتماعات گنبد مینا واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس اباد و با حضور سید محمد مجتبی
حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،سید مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ،الدن حیدری
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد ،غزال بهمنی دبیر جشنواره و جمعی از فعاالن عرصه مد و
لباس کشور برگزار شد .حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در سخنانی با اشاره
به اینکه لباس و پوشش از چهار جهت می تواند مورد توجه و اهمیت قرار گیرد ،اظهار داشت :در وهله
نخست ،لباس یک شناسه و نشانه فرهنگی است و اگر تاریخ کشورمان را مرور کنیم ،درخواهیم یافت
که هیچ نقطه ای از کشورمان نبوده که اراسته به منسوج ،بافته و پارچه ای برامده از خصوصیات قومی و
اقلیمی و اراسته به نقوشی که ان را به کمال نزدیکتر می کرده ،نبوده باشد .او افزود :لباس از منظر دیگر،
یکی از ابزار مهم تربیتی است و اگر در متون تربیتی و تاریخی از اخالق ناصری خواجه نصیر تا قابوس نامه
و سیاست نامه و کیمیای سعادت و سرچشمه زالل این اموزه ها یعنی احادیث نبوی و فرمایشات ائمه
تورقی داشته باشیم خواهیم دید که چه نقشی برای تربیت در پوشش پیش بینی شده است .حسینی در
ادامه ،لباس را یک رسانه برشمرد و تصریح کرد :لباس همواره همراه ادمی است و به عنوان یک رسانه،
می تواند او را به جهان پیرامون و جهان را به او بشناسد .معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
در ائین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان گفت :لباس و پوشش ،یک فرصت دقیق
و شایسته فرهنگی به شمار می رود که اگر مورد توجه خاص باشد ،می تواند در معرفی یک کشور و اعتماد
به نفس ساکنان ان خاک تاثیر ویژه بگذارد .حسینی در خاتمه اذعان داشت :خوشحالم که رویدادهای
سال های اخیر در حوزه مد و لباس انگشت اشاره ای است برای انکه هنرمندان ما به تجربه چند ساحتی
و بین رشته ای طراحی لباس روی اورند که اگر میان دو حوزه فرهنگی هنری و صنعتی تجاری ان ارتباط
درســتی برقرار شود ،ایران جایگاه رفیعی در عرصه جهانی مد و لباس پیدا خواهد کرد .قبادی مشاور
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان دوره
قبلی این جشنواره و همچنین دوره سوم بیان کرد :سال گذشته شخصاً غصه خوردم که این جشنواره
فرصت برگزاری را نیافت و به شدت معتقد هستم عرصه لباس کودک و نوجوان نیازمند توجه هر چه
بیشتر به موضوع طراحی بوده و امیدوارم با برنامه ریزی ،این مسیر به سمت درستی هدایت شود .او افزود:
لباس کودک تاریخ دیرینه در فرهنگ و هنر ما دارد و دستمایه های هنر ایرانی در لباس کودک ستودنی
بوده است کما اینکه در شرایط فعلی نیز ظرفیت های صنعتی کشور در حوزه مواد اولیه ،پارچه و موارد
دیگــر وجود دارد و می توان امیدوار بود به مــدد ان ها ،طرح های دارای قابلیت ،وارد عرصه تولید انبوه
شوند .سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور طی سخنانی کوتاه ،ضمن تقدیر
از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره بر لزوم توجه هرچه بیشتر به حوزه های تخصصی در عرصه مد و
لباس تاکید کرد .غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز با اشاره به ارسال
۷۴۲اثر به دبیرخانه این رویداد ،به نمایش ۲۰۰اثر در بخش های مختلف و برپایی کارگاه های اموزشی
مجازی در حاشیه برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت :امیدوار هستم روزی طراحان حوزه مد و لباس
به عنوان گالری دار و هنرمند شناخته شوند .بهمنی همچنین به افزوده شدن دو بخش کیف و کفش و
طراحی لباس برای کودکان ناتوان جسمی در این دوره از جشنواره اشاره کرد .حیدری معاون مدیریت
و توسعه منابع وزارت ارشاد نیز در سخنانی ،صنعت مد و لباس را مسیری برای انتقال هویت فرهنگی
کشورمان دانست و بر لزوم سرمایه گذاری و توجه به ابعاد اقتصادی این حوزه تاکید کرد و گفت :تامین
امنیت اقتصادی تولیدکنندگان یک ضرورت است و برگزاری جشنواره ها می تواند توجه را به سمت حوزه
مغفول مانده مد و لباس جذب کند .حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس اباد به عنوان
میزبان ائین اختتامیه جشنواره ضمن توضیحاتی درباره ظرفیت های این منطقه گفت :مجموعه های ما
این امادگی را دارند تا در کنار فعاالن مد و لباس به ویژه به منظور تامین فضا جهت برگزاری رویدادها
قرار گیرند .بخش پایانی این مراسم به قرائت بیانیه هیئت داوران اختصاص داشت و برگزیدگان بخش های
مختلف به شرح زیر معرفی شدند :در بخش طراحی لباس برای کودکان ناتوان جسمی ،پریناز دهداری
و سحرتلقانی شایسته تقدیر شدند .اکرم کریمی به عنوان برگزیده بخش مقاالت معرفی شد .در بخش
تصویرسازی ،زینب کاویانی و هانیه اسحاقیان شایسته تقدیر شدند و فاطمه جابری مطلق ،فاطمه رستانه
و اذر همراهی به ترتیب مقام اول تا سوم را به دست اوردند .در بخش کیف و کفش ،حسین ستوده نیا به
مقام دوم رسید و سیدسعید پورسهی رتبه نخست را کسب کرد .رزا رنجبریان شایسته تقدیر در بخش
ملحقات لباس معرفی شد و محمد کامرانی به عنوان برگزیده نخست معرفی شد .در بخش تک اثر ،شیما
علیپور و معصومه ظهرابی شایسته تقدیر شدند و فاطمه طهماسبی عمران ،واعظ جوادی و مریم یاستی،
رتبه های اول تا سوم را کسب کردند .در بخش مجموعه سازی نیز زهرا جمالی و سحر عبداهلل زاده شایسته
تقدیر معرفی شده و سپیده نظیفی داریانی ،طاهره ایزددوست و سعیده کاراموزیان به مقام اول تا سوم
رسیدند .در بخش پوشاک مدارس نیز مریم کریمی شایسته تقدیر شد.
وزیرمیراثفرهنگی:
کرونا به گردشگریکشور بیشاز 14هزار میلیارد تومان خسارت واردکرد
ث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گفت :بر اساس
وزیر میرا
بررســی های انجام شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا مهرماه
امسال بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری کشور
خسارت وارد شده است .علی اصغر مونسان در یزد ،افرود :یکی
از بخش هایی که از شــیوع کرونا اسیب بسیاری را متحل شده،
حوزه گردشگری است و دولت برای جبران خسارات ناشی از این
ویروس تا کنون ۲بسته حمایتی برای بخش های اسیب دیده
در نظر گرفت که در مرحله اول بسته حمایتی حوزه گردشگری
امهــال مالیاتی حق بیمــه کارفرمایی بود که به شــرط حفظ
اشــتغال و با لحاظ کد بیمه به واحدها اختصاص پیدا می کرد.
وی اظهارداشت :دولت در مجموع ۵۰هزار میلیارد تومان بسته
حمایتی برای بخش های مختلف اسیب دیده از کرونا تخصیص
داده کــه ۲۰هزار میلیارد ان به وزارت بهداشــت و مابقی بین
بخش های دیگر توزیع شد .مونسان تصریح کرد :در بسته دوم
تسهیالت با نرخ چهار درصد برای حمایت از مشاغل اسیب دیده
در نظر گرفته شد که در این مرحله داشتن کد بیمه ای از سوی
کارفرمایان مانند مرحله اول لحاظ نشده تا واحدهای گردشگری
برای دریافت کمک های جبرانی مشکالت کمتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در بودجه ســال اینده نیز هفت هزار میلیارد
تومان برای حمایت از مشــاغل اســیب دیده از کرونا در بخش
گردشــگری در نظر گرفته شده ،افزود :کرونا به شدت به بخش
گردشــگری زیان وارد کرده است و این حمایت ها دردی را دوا
نمی کند و فقط یک مسکن است .مونسان ادامه داد :انچه مهم
است باید بخش گردشگری رونق بگیرد تا شاهد تداوم کسب و
کار در این بخش باشــیم و امیدواریم با تهیه واکسن بار دیگر
بســتر برای رونق صنعت گردشگری در کشور فراهم شود .وزیر
میراث فرهنگی ،صنایع دســتی و گردشگری با بیان اینکه یزد
جزو مثبت طالیی گردشگری کشور در کنار استان های فارس و
اصفهان است ،گفت :به همین علت ،یزد نیاز به توسعه زیرساخت
های گردشگردی دارد که در این زمینه اقداماتی در دستور کار
قار گرفته است .مونسان افزود :اکنون در استان یزد ۱۸۰طرح
گردشگری با ســرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان در حال
انجام که با بهره برداری از این طرح ها هفت هزار و ۸۰۰تخت
اقامتی به مجموع تخت های استان اضافه می شود .افتتاح طرح
های گردشــگردی ،نشست با تشکل های گردشگردی استان و
سفر به شهرســتان های اردکان و مهریز از برنامه های سفر ۲
روزه وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دســتی و گردشگری به یزد
اســت .استان یزد ۲هزار و ۲۷۰هکتار بافت تاریخی و یکهزار و
۷۲۰اثر ثبت ملی دارد .شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت
خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی
اســت .یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها ،شهر کار و کاریز
و کاهگل ،دارالعباده ،دارالعلم و دارالعمل ،حســینیه ایران ،شهر
دوچرخه ها ،شیرینی ،شهر قنات ،قنوت و قناعت و شهر اتش و
افتاب شناخته می شود.
حداد عادل:
نمایشگاهخوشنویسیدرمشهدبیانگرهمزبانیهنرمنداناست
رییس فرهنگســتان زبان و ادب فارســی گفت :نمایشــگاه
خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهد بیانگر وحدت
و همزبانی هنرمندان این کشورهاست .غالمعلی حداد عادل
روز جمعه در حاشــیه بازدید از این نمایشگاه افزود :نمایش
اثار خوشنویســان ایرانی ،خراســانی ،مشهدی و کشورهای
مسیر جاده ابریشم در کنار هم نشان دهنده پیوند فرهنگی،
فهم هنری مشــترک و درک هنری از خوشنویســی است.
وی ادامــه داد :به رغــم اینکه خوشنویســان به ملیت های
مختلف تعلق دارند اما گویی همه در هنر با یک زبان سخن
می گویند .اولین نمایشگاه و جشنواره بین المللی خوشنویسی
کشورهای مسیر جاده ابریشم با عنوان «رقص قلم» با حضور
هنرمندان ۳۰کشــور جهان از اول بهمن ماه در موزه بزرگ
خراسان در مشهد گشــایش یافت .بیش از هزار اثر از ۲۰۰
هنرمند این کشورها به دبیرخانه این جشنواره رسیده که از
میان انها ۶۵۵اثر در مدت یک هفته نمایش داده می شود.
همچنین گزیده اثار این رویداد شامل ۶۴اثر از هنرمندان
خوشــنویس ایران و تعدادی از اثار خوشنویسان خارجی از
پنجم بهمن در فرهنگســتان هنر تهران به نمایش گذاشته
می شــود .غالمعلی حداد عادل روز جمعه عالوه بر بازدید از
نمایشــگاه رقص قلم ،از کارخانه نواوری مشــهد نیز بازدید
کرد .کارخانه نواوری مشــهد ١٨دی ماه امسال طی ارتباط
ویدئوکنفرانســی با رییس جمهوری بهره برداری شد .ایجاد
کارخانه نواوری طی تفاهمنامه ای که در ســال ۱۳۹۷میان
شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
منعقد گردید ،پایه گذاری شد و شهرداری مشهد برای اولین
بار به صورت مستقیم به احداث ،تجهیز و مهیا کردن حضور
استارتاپ ها در این فضا پرداخت .در فضای کارخانه نواوری
مشــهد ۲۳غرفه برای استقرار شــرکت ها و ۵۸۰مترمربع
مســاحت فضای کار اشتراکی برای استقرار استارتاپها وجود
دارد و امکانات پشتیبانی و رفاهی همچون کافی شاپ ،سالن
غذاخوری ،سالن همایش و کالس های اموزشی متناسب با
کاربران در این کارخانه طراحی و تجهیز شده است.
ضرغامی:
شورایعالیفضایمجازیتصمیمیبرایفیلتراینستاگرامنداشتهاست
عضــو حقیقی شــورای عالی فضــای مجازی
گفت :این شورا هیچ تصمیمی برای فیلترینگ
شــبکه اجتماعی اینســتاگرام نگرفته است.
عزت اهلل ضرغامی در حساب شخصی خود در
توئیتر نوشــت :خوب یا بد مردم با اینستاگرام
زندگــی می کنند .اگر نتوانســتیم ســرویس
مشابه راه اندازی کنیم ،با کاهش پهنای باند،
مردم را ناراضی نکنیــم .وی با تاکید بر اینکه
بزرگترین بازار خرید و فروش مجازی ایران در
اینســتاگرام است گفت :بگذارید مردم زندگی
کنند .عضو شورای عالی فضای مجازی در الیو
اینستاگرام نیز گفت :رهبر انقالب در جلسه ای
فرمودند که هیچ چیز به اندازه فضای مجازی
در تاریخ بشــریت اهمیت نداشته است .وی با
بیان اینکه مخالف اینســتاگرام هستم ،افزود:
اینســتاگرام االن وجود دارد و هیچ تصمیمی
برای فیلتر اینستاگرام در شورای عالی فضای
مجازی صورت نگرفته است .ضرغامی با انتقاد
از برخی حواشی در خصوص فیلتر اینستاگرام،
گفــت :فیلترینگ نباید دو قطبی شــود .باید
سرویس داخلی قوی و ارزان راه اندازی کنیم
و رقابت انجام شــود؛ اگر مردم سرویس قوی
داخلی ببیند به هیچ وجه به سمت اینستاگرام
نمی روند. صفحه 2
از کاله گیس و زن پوشی تا صیغه موقت؛
درباره قصه ی پرچالش خطوط قرمز در سینمای ایران
3
یکشنبـــــــــه 5بهمن ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1376
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
لری کینگ درگذشت
تابوشکنی در سینمای ایران و عبور از برخی خطوط قرمز در مقاطع مختلف باعث شده راه تازه ای در سینمای ایران
باز شود و اتفاق های متفاوتی در تولید فیلم و سریال رخ دهد .چه فیلم هایی در سینمای بعد از انقالب دست به
تابوشکنی زدند؟ پرسشی که در این گزارش به ان پاسخ می دهیم .به گزارش هنرمند به نقل از ایلنا پخش سریال
«روزهای ابدی» و استفاده بازیگران زن این سریال از کاله گیس باعث شد بازهم موضوع رعایت خطوط قرمز و
حد و حدود ممیزی مجدد مطرح شود .در طول چهار دهه گذشته همواره خطوط قرمز با سلیقه های مختلف
مدیریتی و نگاه های متفاوت جریان های سیاسی تغییرات گسترده ای کرده است .فیلمی که در مقطعی جزو اثار
توقیفی به حساب می امد و مسئوالن وقت از ان به عنوان یک اثر ساختارشکن نام می بردند دقیقا در دوره بعد و
با روی کار امدن دولتی دیگر امکان نمایش ان اثر مهیا شده و هیچ مشکلی برای ان به وجود نیامده است .فیلم
سینمایی «کاناپه» جدیدترین چالش سینمای ایران در زمینه ممیزی است .ممیزی دوگانه ای که با پخش سریال
«روزهای ابدی» باعث شد این پرسش مطرح شود که چه فرقی میان دو اثر نمایشی وجود دارد که در مورد یکی
با سختگیری امکان نمایش ان وجود ندارد و دیگری از شبکه یک سیما هر شب پخش می شود؟ صحبت های
کیانوش عیاری در برنامه زنده شبکه چهار سیما یک حرف ناگفته درون خود دارد .ان هم اینکه هر فیلمی باالخره
یک روزی امکان نمایشــش فراهم می شود و درباره مسئله استفاده از کاله گیس سینمای ایران باید یک چاره
جدیدی پیدا کند .به بهانه این اتفاق و عدم نمایش فیلم سینمایی «کاناپه» نگاهی می اندازیم به فیلم هایی که در
طول چند دهه سینمای پس از انقالب خطوط قرمز را جابجا کرده و برخی تابوها را شکستند.
ادم برفی -داود میرباقری
داود میرباقری در نخستین ساخته سینمایی خود موضوعی را انتخاب کرد که در زمان خود چالش های بسیاری
را بر سر راه تولید و نمایش ان ایجاد کرد .شاید اگر مدیریت وقت حوزه هنری و حمایت هایش نبود تصویری که
میرباقری از مهاجرت نشان می دهد هیچ گاه امکان بروز پیدا نمی کرد .اما فارغ از قصه فیلم ،ایده مرکزی ان یعنی
زن پوش شدن یک مرد برای گرفتن ویزای امریکا باعث شد فیلم در زمانه خود توقیف شود .سینمای ایران تا ان
زمان تصویری از زن پوش شدن یک بازیگر مرد در ذهن نداشت و گریم عبداهلل اسکندری روی چهره اکبر عبدی
انقدر گیرا و واقعی بود که در زمان مدیریت عزت اهلل ضرغامی در معاونت سینمایی وزارت ارشاد این فیلم توقیف
شد« .ادم برفی» البته چند سال بعد از توقیف اکران شد و توانست پرفروش ترین فیلم سال شود .اما نکته جالب
درباره تغییر در نگرش پیرامون خطوط قرمزها همین بس که عزت اهلل ضرغامی در زمان ریاست در سازمان صدا
و سیما فیلم را از تلویزیون پخش کرد .یعنی مدیری که زمانی احساس می کرد این فیلم و نمایش ان می تواند
دردسرساز شود با گذشت زمان به درک جدیدی از وضعیت رسید.
شوکران -بهروز افخمی
هر چند بهروز افخمی با ساخت فیلم «عروس» تالش کرد نبض سینمای تجاری و ستاره پسند را در استانه ورود به
دهه ۷۰به دست بگیرد اما او در «شوکران» که در سالهای پایانی دهه ۷۰ساخته شد یکی از بهترین اثار سینمایی
کارنامه اش را به ثبت رساند و در کنار ان به سراغ یکی از خطوط قرمز جامعه یعنی صیغه موقت رفت« .شوکران»
البته نقد صریح به جریان سرمایه داری و فرهنگ چند همسری دارد اما سینمای ایران تا ان زمان هیچ گاه تصویری
به این وضوح از رابطه پنهانی یک مرد متاهل را نشان نداده بود .فیلم البته جزو اثار توقیفی نبود اما ظرفیت تازه ای
به خطوط قرمز و گذشتن از تابوها اضافه کرد و البته در زمان نمایش فیلم هم حاشیه هایی را تجربه کرد .اعتراض
پرستاران بیمارستان دی نسبت به مطرح کردن شغل سیما ریاحی با بازی هدیه تهرانی در نقش سرپرستار این
بیمارستان و حواشی پیرامون ان باعث شد شوکران در زمان خودش به یکی از فیلم های پربحث سینما تبدیل شود.
لیلی با من است -کمال تبریزی
سینمای دفاع مقدس تا پایان دهه شصت تحت تاثیر فضای عمومی کشور سرشار از لحظه های ایثار و شهادت بود
و کمتر کسی به ذهنش خطور می کرد با این فضا شوخی کند .کمال تبریزی با فیلمنامه ای از رضا مقصودی «لیلی
با من است» را ساخت و برای اولین بار سعی کرد با مضمونی طنز به سراغ دفاع مقدس برود« .لیلی با من است»
محصول شبکه دو تلویزیون است که در کنار ساخت یک مینی سریال؛ یک اثر سینمایی نیز از درون ان بیرون
امد و به اکران رسید .شوخی با رزمنده های دفاع مقدس البته بعد از «لیلی با من است» در سینمای ایران باب شد
و «پیک نیک در میدان جنگ»« ،اخراجی ها» و «ضد گلوله» دیگر اثار در این حوزه است که توسط فیلمسازان
مختلف فضای متفاوت همراه با کمدی را از هشت سال دفاع مقدس به تصویر کشیده است .اما زمانی که کمال
تبریزی در تدارک ساخت «لیلی با من است» بود بسیاری از رزمنده های دوران دفاع مقدس نسبت به محتوای اثر
و شوخی با فضای مقدس جنگ ابراز نگرانی کردند .نگرانی ای که البته با نمایش فیلم رفع شد و نشان داد تبریزی
از زاویه درستی با این فضا شوخی کرده است.
مارمولک-کمالتبریزی
وقتی که قسمت دوم مستند «غیر رسمی» که روایتی از دیدار هنرمندان با رهبر معظم انقالب بود؛ پخش شد
باز هم نام فیلم «مارمولک» بر سر زبان ها افتاد .مقام معظم رهبری در دیداری با سینماگران و در پاسخ به یکی
از تهیه کنندگان که نسبت به مشکالت ساخت فیلم طنز گالیه کرده بود اشاره ای به فیلم «مارمولک» کردند و
پیام فیلم را مهم دانستند و یاداوری کردند که باید ظرفیت شوخی با تمامی موضوعات در کشور باال برود .کمال
تبریزی وقتی «مارمولک» را ساخت با موجی از انتقادها و فشارها از ناحیه برخی افراد داخل بدنه حاکمیت روبرو
شد .فیلم با حمایت و اصرار احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد دولت دوم اصالحات در جشنواره بیست و دوم فیلم
فجر به نمایش درامد و سپس در سال ۸۳اکران شد .اکرانی که البته نیمه کاره ماند و با فشارهای بسیاری که از
سوی برخی نهادها صورت گرفت فیلم توقیف شد .تبریزی در «مارمولک» شوخی با روحانیت را دستمایه قرار داد و
با استفاده از ایده جابجایی فضایی را ایجاد کرد که یک مجرم سابقه دار در لباس روحانیت وارد یک روستا می شود.
تضادهای ایجاد شده در این لباس فضای طنزی را ایجاد کرد .بعد از ساخت «مارمولک» بود که در اثار دیگر هم
شوخی با روحانیت را کم و بیش دیدیم و «پارادایس» علی عطشانی و «فرشته ها با هم می ایند» حامد محمدی
نیز سعی کردند با روحانیت شوخی کنند.
به رنگ ارغوان -ابراهیم حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا در «به رنگ ارغوان» برای اولین بار تصویری متفاوت و واقعی از نیروهای امنیتی را به تصویر
کشید .تصویری که سینمای ایران تا پیش از ان ذهنیتی درباره اش نداشت و هیچ فیلمسازی به سراغ ان نرفته
بود .البته که از میانه دهه نود موجی از فیلم ها و سریال ها با محوریت نیروهای امنیتی ساخته و پخش شد اما تا
قبل از «به رنگ ارغوان» که در سال پایانی دولت اصالحات ساخته شد حافظه تصویری سینمای ایران خالی از
نمایش چهره ای صریح از نیروهای امنیتی و ماموریت های ان است .همین جسارت در موضوع باعث شد که فیلم
با دستور وزارت اطالعات دولت اصالحات به محاق توقیف برود و شش سال کسی سراغی از ان نگیرد .تا اینکه
جواد شمقدری در سال ۸۸و در نخستین سال حضورش در سازمان سینمایی فیلم را در جشنواره بیست و هشتم
فیلم فجر به نمایش گذاشت و عید سال ۸۹نیز اکران عمومی شد .حاتمی کیا با ساخت «به رنگ ارغوان» پیشنهاد
تازه ای برای نشان دادن تصویر عریان تر و واضح تر از نیروهای امنیتی به سینمای ایران ارائه کرد که در دهه نود
فرصت رشد را پیدا کرد.
نامزدهای جوایز انتخاب منتقدان بهترین سریال های تلویزیونی 2020اعالم شدند
نامزدهایاثارتلویزیونیبیستوششمیندورهجوایزانتخابمنتقدان
در حالی اعالم شده است که دو مجموعه «تاج» و «اوزارک» پیشتاز
این بخش هستند .دو مجموعه تلویزیونی تاج و اوزارک از محصوالت
شرکت نتفلیکس ،هر کدام با ۶نامزدی از موثرترین سریال های این
شبکه تلویزیونی هستند و باعث شدند نتفلیکس با ۲۶نامزدی جلوتر
از شبکه اچ بی او با ۲۲نامزدی قرار بگیرد .سریال تاج و اوزارک عالوه بر
انکه نامزد جایزه بهترین سریال درام شدند در بخش بازیگران اصلی
و مکمل نیز حضور پرقدرتی داشــتند .جاش اوکانر در بخش بازیگر
اصلی مرد در کنار الیویا کلمن و اما کورین در بخش بازیگر اصلی زن
از جمله نامزدهای سریال تاج در بخش بازیگران نقش اصلی بودند.
ســریال اوزارک نیز در این بخش ها جیسون بیتمن و لورا لینی را به
عنوان نامزد دریافت جایزه داشــت .مجموعه تلویزیونی «الوکرفت
کانتــری» ( )Lovecraft Countryاز دیگر اثار مورد توجه جوایز
انتخاب منتقدان بود؛ این ســریال شبکه اچ بی او برای ۵جایزه در ۵
بخش مختلف نامزد شــد .از جمله سایر سریال هایی که ۵نامزدی
دریافت جایزه داشتند می توان به مجموعه تلویزیونی کوتاه «خانم
امریکا» ( )Mrs. Americaاز شبکه اف ایکس و سریال های کمدی
«شتز کریک» ( )Schitt’s Creekو «انچه در سایه انجام می دهیم»
( )What We Do in the Shadowsبه ترتیب از شــبکه های
اف ایکس و پاپ اشــاره کرد .بخش بهترین سریال های درام عالوه بر
اوزارک و تاج شامل «بهتره با ساول تماس بگیری» (Better Call
« ،)Saulمبارزه خوب» ( ،)The Good Fightالوکرافت کانتری،
«مندلورین» (« ،)The Mandalorianپری میســون» (Perry
)Masonو «این ما هستیم» ( )This Is Usبود در حالی که بخش
بهترین سریال های کمدی عالوه بر شتز کریک و انچه در سایه انجام
می دهیم ،ســریال های «مهمان دار» (،)The Flight Attendant
«چیزهای بهتر» (« ،)Better Thingsمــام» (« ،)Momرامی»
(« ،)Ramyپن )Pen15( »۱۵و «تد لســو» ( )Ted Lassoرا در
خــود جا داد .از جمله تغییراتی که در ایــن دوره از اعالم نامزدهای
اثار تلویزیونی جوایز انتخاب منتقدان اتفاق افتاده ایجاد یک دسته
جدید تحت عنوان سریال های Short Formاست ،در عین حال
برخالف سال های قبل در بخش سریال های انیمیشن نامزدی معرفی
نشده است .همچنین امسال تعداد نامزدهای بخش بازیگری در بخش
ب بخش های دیگر
بازیگر ســریال درام از ۸نامزد به ۶نامزد و در اغل
از ۷به ۶نامزد کاهش یافته اســت .ســال گذشته سریال «وراثت»
( )Successionبه عنوان بهترین ســریال درام و سریال «فلیبگ»
( )Fleabagبه عنوان بهترین سریال کمدی جوایز انتخاب منتقدان
برگزیده شــدند .اما در سال میالدی ۲۰۲۰تقریبا اغلب سریال های
موفق ســال قبل از ان ،به دلیل همه گیری کرونا یا به پایان رسیدن
داســتان ادامه نیافتند و باعث شــدند عناوین و چهره های جدید
بیشتر از قبل در میان برگزیدگان امسال دیده شوند .جوایز انتخاب
منتقدان عالوه بر اثار تلویزیونی شامل عناوین سینمایی هم می شود
اما نامزدهای بخش جوایز سینمایی ۱۹بهمن ماه امسال اعالم خواهد
شد .در نهایت ۱۷اسفندماه سال جاری شاهد برگزاری مراسم و اعالم
برندگان نهایی ان خواهیم بود.
مهراناحمدی:سینمانادیده امگرفت
مهران احمدی اعتقاد دارد که در ســینما به هیچ وجه نقش یکسان
بازی نکرده و هر بار سعی کرده نقشی متفاوت بازی کند ،اما متاسفانه
نادیده گرفته شده است .مهران احمدی چند وقتی است که با پخش
دوباره سریال پایتخت و اوای باران دوباره دیده می شود و البته با بازی
در ابلق نرگس ابیار به جشنواره فیلم فجر امده است .او با نقش بهبود
سریال «پایتخت» بیشتر سرزبان ها است و با شخصیت شکیب «اوای
باران» این شب ها ســریال او دیده می شود .به سراغ احمدی رفتیم
اگرچه خیلی اهل مصاحبه نیســت؛ او ابتدا درباره نقش بهبود تاکید
کرد :واقعیت این اســت که سریال «پایتخت» را خیلی دوست دارم
و کســانی در این ســریال حضور دارند که به نظرم در نوع خودشان
بهترین اند .به همین خاطر خیلی خوشحال شدم که نقش «بهبود» را
به من پیشنهاد دادند و من این نقش را بازی کردم .به نظرم بهبود در
روند قصه پایتخت ،تاثیرگذار بود ،حتی زمانی که همه فکر می کردند
بهبود ُمرده است و اسیر داعش می شوند ،بهتاش از عکس بهبود جدا
نمی شود و این نشان دهنده اهمیت خانواده و پدر است .او تصریح کرد:
اصوالً دوست دارم نقش هایی را بازی کنم که تاثیرگذار باشد و بهبود
به نظرم این تاثیرگذاری را در روند داســتان داشت .به همین دلیل
وقتی در «پایتخت »6هم پیشنهاد بازگشت بهبود را دریافت کردم و
فیلمنامه را خواندم ،متوجه شدم این شخصیت هنوز تاثیرگذار است و
به همین خاطر به سریال پایتخت برگشتم .احمدی ادامه داد :همواره
سعی دارم هر نقشی که بازی می کنم ،کام ً
ال متفاوت باشد وگرنه اگر
قرار باشد مهران احمدی مدام خودش را جلوی دوربین تکرار کند ،یا
فقط به جای دیگران حرف بزند ،اسمش بازیگر نیست .خیلی ساده
است که ادم در هر نقشی مثل خودش بخندد ،گریه کند ،حرف بزند،
عاشق شود و ...اما من بازیگر حق ندارم مث ً
ال در نقش شکیب به جای
خودم باشم ،یا نقش کلیشــه ای و تکراری ارائه کنم که مردم بارها و
بارها و بارها در سینما و تلویزیون ان ها را از من دیده اند .بازیگر نقش
شکیب از ویژگی هایی که او را به بازی در سریال «اوای باران» ترغیب
کرده نیز سخن گفت :یکی از این دالیل ،وجود خود اقای سهیلی زاده
کارگردان این سریال است که به نظرم یکی از بهترین کارگردانان ما
به شمار می رود .عالوه بر ان ،کاراکترهای جذاب ،فیلمنامه محکم و ....
نیز باعث شدند من به این سریال جذب بشوم و شخصیت شکیب را
بسازم .ترجیح مهران احمدی برای بازیگری ،تلویزیون است؛ او در این
باره تصریح کرد :واقعیت این است که من در سینما به هیچ وجه نقش
یکسان بازی نکردم و هر بار که مقابل دوربین سینما ایستادم ،سعی
کردم نقشی متفاوت بازی کنم .اما متاسفانه نادیده گرفته شدم .در نقطه
مقابل ،اگر در تلویزیون بازی کنم ،بسیاری از مردم مرا می شناسند و
می توانم در ذهن عموم انان باقی بمانم.
لری کینگ ،مجری کهنه کار تلویزیون در ۸۷ســالگی درگذشت .در
بیانیه رسمی ارسال شده به حساب توئیتر لری کینگ امده است که این
مجری تلویزیونی امریکایی امروز در سن ۸۷سالگی در یک مرکز پزشکی
در لس انجلس درگذشت .لری کینگ برای ۶۳سال در رادیو ،تلویزیون
و رسانه های دیجیتال ،هزاران مصاحبه انجام داد و جوایز و تحسین های
جهانی او شاهدی بر استعداد بی نظیر و ماندگارش بود .او با برنامه «اجرای
زنده لری کینگ» در شبکه سی ان ان در سطح بین المللی مشهور شد
که از سال ۱۹۸۵تا ۲۰۱۰در این شبکه پخش می شد .و در شش هزار
اپیزود این برنامه کینگ با افرادی از جمله رئیس جمهورها ،سناتورها،
ستارگان سینما و موسیقی و سایر افراد مشهور به گفتگو نشست.
«شیشلیک» پس از اعمال اصالحات
باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت
فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان ،پس
از اعمال اصالحیه های اعالم شــده ،برای سومین بار به شورای پروانه
نمایش ارشاد تحویل شد .فیلم سینمایی «شیشلیک» تازه ترین ساخته
سینمایی محمدحسین مهدویان و اولین تجربه این فیلمساز در حوزه
ســینمای کمدی ،پس از اعمال اصالحات اعالم شده از سوی شورای
پروانه نمایش ،برای سومین بار تحویل این شورا شد تا پس از اخذ پروانه
نمایش ،در جدول اکران داوران جشنواره سی ونهم فیلم فجر قرار بگیرد.
اصالحیه های این فیلم سینمایی بیشتر ناظر به برخی دیالوگ ها بوده و
یکی از سکانس های پایانی فیلم هم با نظر شورای پروانه نمایش نیاز به
اصالح داشته است .این اصالحیه ها اعمال شده و نسخه جدید فیلم امروز
تحویل شورای صدور پروانه نمایش می شود .محمدمهدی طباطبایی نژاد
دبیر جشنواره سی ونهم فیلم فجر درباره اخرین وضعیت این فیلم در
کنار فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت اهلل گفته بود :دو
فیلم «قاتل و وحشی» و «شیشلیک» نکاتی داشته اند که مراحل صدور
پروانه نمایش انها هم در حال انجام است .ممکن است اصالحیه هایی به
ان ها وارد شود .نظر نهایی تا یکشنبه اعالم می شود .باید دید ایا با اعمال
اصالحات ،مشکل این فیلم سینمایی برای حضور در جشنواره سی ونهم
برطرف خواهد شد یا به دلیل عدم صدور پروانه نمایش ،حضور پی درپی
محمدحسین مهدویان در جشنواره های فیلم فجر از سال ۹۴تا کنون،
در استانه متفاوت ترین دوره جشنواره فجر ،متوقف خواهد شد .در صورت
صدور پروانه نمایش ،این فیلم فردا یکشنبه در جدول اکران داوران فجر
قرار می گیرد و در صورتی امکان ورود به جدول اکران عمومی جشنواره
را به دست می اورد که بتواند نظر داوران را برای نامزدی حداقل در یک
رشته جلب کند .فیلم سینمایی «شیشلیک» را محمدحسین مهدویان
براساس فیلمنامه ای از امیرمهدی ژوله کارگردانی کرده و بازیگران اصلی
ان رضا عطاران و پژمان جمشــیدی از چهره های شاخصی سینمای
کمدی ایران در سال های اخیر هستند.
نمایش منصور صلواتی ،کار خود را در مهرگان ،اغاز کرد
تقدیم اجرای افتتاحیه «راحله»
به سیامک شایقی فقید
نمایش «راحله» به نویسندگی و کارگردانی منصور صلواتی ،در سالن
شماره یک خانه ی نمایش مهرگان ،با حضور همسر و خواهر سیامک
شایقی و تعداد دیگری از هنرمندان ،افتتاح و اجرای نخست این نمایش،
به فیلم ساز صاحب سبک فقید ،تقدیم شد .نمایش «راحله» ،با وجود
محدودیت ظرفیت 50درصدی در این ایام کرونایی ،در شب افتتاحیه
خود ،با استقبال مخاطب روبه رو شد .در پایان اجرای نخست این نمایش،
مراســمی کوچک برگزار و اجرا ،به سیامک شایقی فقید که فروردین
ماه امسال ،چشم از جهان فروبسته بود؛ تقدیم شد .اجرای این مراسم
را علی زادمهر (روزنامه نگار باســابقه حوزه فرهنگ و هنر) به نیابت از
جامع ه مطبوعات ،برعهده داشت .نخستین اجرای «راحله» ،در حضور
افسانه َعضُ دی(همسرسیامکشایقی)وکتایونشایقی(خواهرفیلم ساز
فقید) ،به این فیلم ساز نجیب و شاخص سینمای ایران ،تقدیم شد .این
مراسمباحضورهنرمندهاییهم چون؛سیاوشچراغی پور(بازیگر)،نیلوفر
محمودی(بازیگر)،علیقنبری(شاعر)،ابراهیممهدی زاده(داستان نویس)
و علی بابایی (داستان نویس) ،برگزار شد .نمایش «راحله» ،هر روز ،ساعت
،۱۸:۴۵در سالن شماره یک خانه ی نمایش مهرگان ،روی صحنه خواهد
رفت .منصور صلواتــی ،پیش از این ،نمایش هایی هم چون «البراتوار»،
«تقدیم به ایتالو کالوینو»« ،حجم غلیظ» و «ازمایش گاه متروک» را در
سالن های موج نو ،تئاتر مستقل ،شهرزاد ،نوفل لوشاتو و خانه نمایش
مهرگان ،روی صحنه برده است. صفحه 3
ارت بازل سوئیس دوباره به تعویق افتاد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
کرونا همچنان رویدادهای بزرگ هنری را لغو می کند
شماره • 1376یکشنبه 5بهمن ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود
ور نه هیچ از دل بی رحم تو تقصیر نبود
من دیوانه چو زلف تو رها می کردم
هیچ الیق ترم از حلقه زنجیر نبود
امیدهای تجارت بین المللی هنر برای بازگشــت به فعالیت عادی و حضوری روز پنجشــنبه 21
ژانویه (دوم بهمن ماه) دوباره نقش بر اب شــد؛ زمانی که ارت بازل اعالم کرد نمایشــگاه بزرگ
خود در ســوئیس را که برای ماه ژوئن (تیر) برنامه ریزی کرده بود برای سه ماه به تعویق انداخته
اســت .ارت بازل در بیانیه ای اعالم کرد به دلیل «تاثیر مداوم همه گیری و محدودیت های ســفر
در سراســر جهان» بزرگترین نمایشــگاه خود در سوئیس را به تعویق انداخته و ان را برای 23تا
26ســپتامبر 1( 2021تا 4مهر )1400برنامه ریزی خواهد کرد .مارک اشــپیگلر ،مدیر جهانی
ارت بازل در این باره گفت« :در حالی که مرحله اول برنامه های واکسیناسیون کووید 19 -در ماه
گذشته در بســیاری از نقاط جهان اغاز شده ،اما برنامه ریزی برای سال 2021همچنان پیچیده
اســت .ما با انتقال نمایشــگاه بازل به ماه ســپتامبر ،امیدواریم که گالری ها امکان بیشتری برای
اماده ســازی موفقیت امیز خود در سال جاری داشته باشند ».وی درباره پیش بینی خود از تعویق
این رویداد گفت« :به دنبال 10ماه برنامه واکسیناســیون در بســیاری از کشورها ،ما پیش بینی
مشارکت گسترده بین المللی را برای ماه سپتامبر در ارت بازل سوئیس داریم ».ارت بازل سوئیس
که هرســاله با حضور حدود 290گالری و 90هزار بازدیدکننده از سراسر جهان برگزار می شود،
قطب اصلی تجارت بین المللی هنر در جهان اســت .نســخه ژوئن سال گذشته این رویداد نیز به
سپتامبر موکول شده بود ،اما بعدا ً به دلیل همه گیری کرونا در جهان لغو شد و به در قالب مجازی
و مشــاهده انالین برگزار شــد .اما با وجود اعالم روز پنجشــنبه ارت بازل ،اما هنوز درباره سایر
نســخه های این رویداد در نقاط مختلف جهان تصمیمی گرفته نشده است .ارت بازل هنگ کنگ
همچنان به عنوان یک نمایشــگاه حضوری در ماه می (اردیبهشــت) برنامه ریزی شده ،همچنین
زمان برگزاری نمایشــگاه شــاهکارهای لندن که ارت بازل ان را در سوئیس برگزار می کند هم
بــه عنوان یک رویداد زنده برای ماه ژوئن (تیر) تغییر نکرده اســت .اما پیش از به تعویق افتادن
ارت بازل ســوئیس نیز بیشــتر رویدادهای مهم بین المللی جهان هنر کــه برای ماه های ابتدایی
ســال 2021برنامه ریزی شد ه بودند نیز یا قب ً
ال به تعویق افتادند یا به قالب های انالین و فضاهای
کوچک تر و مطمئن تر کوچ کرده اند .نمایشــگاه ارکو ( )ARCOمادرید زمان برگزاری خود را از
فوریه (بهمن) به جوالی (تیر) تغییر داد .ارت فریز لس انجلس امســال مکان برگزاری خود را از
اســتودیوی پارامونت تغییر داده و برای اطمینان از همه گیری در چندین مکان کوچک تر در این
شــهر برگزار می شود .ارت فر تفاف هلند همانند ارت بازل هنگ کنگ از زمان سنتی خود مارس
(اسفند) به ماه می (اردیبهشت) منتقل شده است .ارت فریز نیویورک اگرچه همچنان اعالم کرده
که زمان معمول خود را در ماه می (اردیبهشت) حفظ خواهد کرد ،اما لیست گالری داران خود را
دو سوم کاهش داده و مکان برپایی خود را نیز به منهتن منتقل کرده تا همچنان بازگشت رونق
به بخش اقتصادی هنر در سال 2021با تردید دنبال شود.
چه با اقتباس ادبی و چه با استفاده از کاراکترهای انیمیشنی و کارتونی؛
حوزهاسباب بازیبدونجریان سازی
شکستمی خورد
کارشناس حوزه اسباب بازی می گوید ،حوزه اسباب بازی بدون
جریان ســازی با شکست مواجه می شود ،چه با اقتباس ادبی و
چه با اســتفاده از کاراکترهای انیمیشنی و کارتونی .زمانی که
مبحث وسیع و مهمی به عنوان «کاراکتر» در صنایع فرهنگی
همچون اســباب بازی ،بازی رایانه ای ،نوشــت افزار و ...مطرح
می شــود در درجه اول باید تعریف درســت و درخوری برای
کاراکتر داشت تا بدانیم چه چیزی از مفهوم و مضمون فرهنگ
را می خواهیم به کودکان انتقال دهیم و در درجه بعدی کودکان
چگونــه می توانند جذب «کاراکتر» شــوند .قطعاً این موضوع
شاخصه ها و مولفه های خاص و شایسته این مبحث را می طلبد
که باید در پروســه جدی مطرح شــوند و قابل اجرا باشند .اما
در کنار این موضوع مهم اصلی ترین موضوع تجاری ســازی در
این حوزه است که بســیاری از منتقدان و کارشناسان در این
حوزه معتقدند که مبحث تجاری سازی در صنایع فرهنگی گم
شده و به نوعی در البالی پالن های فرهنگی هیچ گونه توجهی
به به ان نشــان داده نمی شــود و این لطمه به فرهنگ است.
ما در اتمســفر امروزی که کودکان و نوجوانان با تکنولوژی و
فناوری پر سرعت و به روز سروکار دارند باید بدانیم که چگونه
داســتان ها و قصه های شخصیت های همچون رستم و سهراب
را برای انان بازگو کنیم تا به نوعی ارتباط متعادلی میان ان ها
برقرار شــود .زمانی که منتقدان از ضعف در این حوزه سخن
می گوینــد دقیقاً همین برقراری تعادل اســت که هنوز برقرار
نشده است .در مبحث تجاری سازی منتقدان از مرچندایزینگ
زیاد یــاد می کنند و می گوینــد که بیشــتر تولیدکننده ها و
ســرمایه گذاران فرهنگــی از این امر غافل اند و شــاید همین
غفلت باعث شــده که در حوزه خلق کاراکتر و شخصیت های
بومی ضعیف باشیم .اما در کنار تمام این موضوعات و اتفاقات
مجید قادری طراح و کارشــناس اســباب بازی بر روی مسئله
مهمی چون «جریان ســازی» دســت می گذارد و معتقد است
اگر در حوزه صنایع فرهنگی به خصوص صنعت اســباب بازی،
از کاراکترهای ادبی استفاده کنیم یا شخصیت های انیمیشنی
و ســینما را در محصوالت به کار ببریم اما جریان سازی نداشته
باشیم ،به هیچ گونه موفقیتی دست پیدا نخواهیم کرد.
مجید قادری ناظر و طراح پروژه های عروســک های دارا و سارا
از ضعــف در کاراکتر اســباب بازی گفت و اظهار کرد :بســتر
خلق شــخصیت ها و کاراکترها انسانی و تخیلی ،ادبیات و قصه
اســت که همراه با خیال پردازی در قالب انیمیشــن و سینما
ظهــور و بروز می کند اگر این شــخصیت ها در ادبیات کودک
و نوجوان بالفعل شــود قطعاً می تواند مخاطب را هم در حوزه
صنایع فرهنگی جذب کند .او با اشــاره به این که ورود کاراکتر
در حوزه اســباب بازی ضعیف اســت ،تصریح کرد :ما در بستر
اقتباس ادبیاتی در حوزه اســباب بازی بسیار ضعیف هستیم و
ورود تاثیرگذار و جریان ساز نداشتیم.
این طراح و کارشــناس اســباب بازی گفت :با توجه به اینکه
در حوزه برنامه هــای کارتونی و انیمیشــن نمونه ای همچون
«مدرســه موش هــا» و دیگر کاراکترها و شــخصیت ها وجود
داشــت که در دوره ای عروســک هایش مخاطب را جذب کرد
و پُر فروش شــد اما ایــن اتفاق فقط در دورانــی بود که این
ســریال در صداوســیما پخش می شد عروســک هایش مورد
استقبال قرار گرفت یا موج ســینمایی فیلمش در رسانه های
جمعی فعال بود ،طرفدار داشــت ،وقتی فیلم از خاطره ها رفت
عروســک هایش هم از خاطره ها رفت .این امر نشــان می دهد
هر میزان در زمینه فیلم و انیمیشــن فعال باشیم و اثار تولید
کنیم اما نتوانیم جریان سازی کنیم باز هم نمی توانیم در حوزه
صنایع فرهنگی به خصوص اســباب بازی موفق باشیم .قادری
درباره حوزه عروسک سازی و خلق عروسک گفت :ما حتی در
طراحی عروســک هم بسیار عقب هستیم و بیشتر عروسک ها
بیشــتر در حوزه دوخت و دوز اســت یعنی طراحی متفاوت و
خلق اثر شگرف در این حوزه نداشتیم .حتی در جشنواره های
مربوطه هم محصــول خارق العاده ای ندیدم اما باید خوش بین
بود ،امیدوارم در این زمینه با کمک کارشناسان و متخصصان
گام های موثری برداریم.
مجوز تک اهنگ های «کاوه یغمایی» صادر شد
موسیقیراکمجازشد؟!
بعد از ممنوعیت چند ساله موسیقی راک سرانجام دو تک اهنگ «تظاهر کن» با اهنگسازی و خوانندگی «کاوه یغمایی»
از سوی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مجوز انتشار گرفت تا گمانه زنی ها برای اتمام دوران
ممنوعیت موسیقی راک در ایران مطرح شود .در هفته سوم دی ۱۴۳ ،مجوز موسیقی از جمله دو تک اهنگ «تظاهر
کن» از کاوه یغمایی و «بگذار و بگذر» با صدای سینا سرلک صادر شد .دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،در هفته سوم دی ( ۲۰تا ۲۷دی) ،مجوز ۱۴۱تک اهنگ و دو البوم را صادر کرده است .در این هفته،
البوم های «ماه بلند اسمون» به اهنگسازی هومن مهدویان و صدای فردین صاحب الزمانی و «به یاد ار» که شامل اثار
برگزیده چهارمین دوره از مسابقه اهنگسازی موسیقی الکترواگوستیک جایزه رضا کروریان ۱۳۹۸ -است ،مجوز انتشار
گرفتند .البوم «به یاد ار» ،بیان حکایت ها و قصه های قدیمی است که برای کودکان و به زبان ان ها نقل و در موسیقی
سنتی تهیه شده است« .تظاهر کن» با اهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی« ،بگذار و بگذر» با صدای سینا سرلک و
اهنگی از سعید رضایی از جمله تک اهنگ هایی هستند که در هفته سوم دی مجوز گرفته است .برای این اثار صرفا
مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار ان در اختیار مالک اثر است.
ن نمایش «پات»
اصغر خلیلی کارگردا
حذفجشنوارهممکنبود
منجر به فراموش شدن تئاتر شود
کارگردا ن نمایش «پات» درباره این نمایش گفت :این نمایش درباره بخشــی از شاهنامه فردوسی است که البته کار به
گونه ای نوشته شده که یکی از کاراکترهای ان زمان را به دنیای امروز اوردیم ،ضمن اینکه موقعیت دراماتیک شاهنامه را
در شرایط امروزی شبیه سازی و یک لوکیشن امروزی پیش بینی کردیم بنابراین تماشاگر بیشتر شرایط امروزی را می بیند
و با ان کاراکترها همذات پنداری می کند چون بازافرینی اتفاقی است که از ان دوران بوده و تا حاال هم وجود دارد .خلیلی
توضیح داد :حتی قبل از کرونا هم تجربه تولید کار بر اساس شرایط سخت را داشتیم به همین دلیل به گونه ای دست به کار
زدیم که طبق جدول برنامه ریزی پیش برویم ضمن اینکه این اجبار کرونا هم باعث شد کار را به شکل جدی تری پیگیری
کنیم .در کارمان رج هم زدیم و بر اساس همین چیدمان پیش رفتیم ،ما تمرین های انالین هم داشتیم و همین تمرین ها
و دورخوانی ها تجربه جدیدی برای ما بود و اتفاقا نتیجه خوبی گرفتیم به طوری که کرونا ،شرایط را تبدیل به فرصتی برای
ما کرد .این کارگردان با بیان اینکه با فراگیری کرونا عده ای از بچه های تئاتر متضرر شدند ،مطرح کرد :از مهمترین کارهای
صنفی رسیدگی به همین امور است وقتی شرایطی پیش می اید که چنین عوارضی دارد همان ساختاری که در بیمه مشاغل
مختلف مطرح است در تئاتر هم باید لحاظ شود .هرچند اکثر بچه های تئاتر بیمه هنرمندان دارند ولی ان بیمه صرفا بیمه
درمانی و بازنشستگی است و ساختار بیمه بیکاری را ندارد این موضوع ناشی از میزان پذیرش این حرفه از سوی مدیران در
جامعه امروز ماست؛ اینکه مدیران چقدر از کار ما را قبول دارند .وی بیان کرد :ویژه شدن جشنواره تئاتر به این دلیل است که
یک اتفاق مهم ملی محسوب می شود ضمن اینکه جشنواره تئاتر فجر در رنکینگ جهانی هم رتبه خوبی دارد این اسیبی که
کرونا برای همه مشاغل و حرفه ها ایجاد کرد شامل تئاتر هم شده است البته در همه جای جهان جشنواره ها به شکلی در حال
برگزاری هستند .به نظرم حذف جشنواره فرایند خوبی نبود .اگر این رویدادها حذف شوند تئاتر دوچندان فراموش می شود.
خانههنرمندانایرانمیزباننقاشیکودکانتهرانمی شود
اثار برگزیده دومین دوره مسابقه نقاشی کودکان تهران با عنوان «شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانه مان ببینم»
از ششم بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد امد .این نمایشگاه از ۶تا ۱۴بهمن ماه در خانه هنرمندان و
باتوجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد .همچنین به صورت انالین از طریق
نشانی tehrancpc.irقابل دسترسی خواهد بود.در دومین دوره مسابقه نقاشی با عنوان «شهری که من دوست دارم از پشت
پنجره خانه مان ببینم» ۱۴ ،هزار و ۸۵۰اثر شرکت داشتند که از این میان یک هزار و ۸۰۰اثر توسط هیات داوری انتخاب و
به مرحله دوم داوری راه یافتند و در مرحله دوم از میان یک هزار و ۸۰۰اثر ٢٠٣ ،اثر انتخاب شدند .ایرج طهماسب نویسنده،
بازیگروکارگردان،محمدعلیبنی اسدینقاش،تصویرگروکارتونیست،جمال الدیناکرمینویسنده،شاعروتصویرگر،حدیثه
قربان تصویرگر و اتوسا صالحی شاعر و نویسنده داوری این مسابقه را برعهده داشتند .سال گذشته ۹هزار و ۳۰۰اثر از سوی
کودکان برای دبیرخانه ارسال شد اما در این دوره حضور شرکت کنندگان بیش از ۴۰درصد افزایش داشته است.
ایابازگشاییموزههنرهایمعاصر
به سال 1400موکول می شود؟
موزه هنرهای معاصر تهران از ســال ( ۱۳۹۶پس از اختصاص اعتبار از سوی وزارت ارشاد) تاکنون در دست مرمت و بازسازی است و
قرار بود این پروژ تا پایان سال ۹۷به سرانجام رسد که هنوز این اتفاق رخ نداده و موزه همچنان تعطیل است .گزارش پیش رو به روند
بازسازی و دالیل تاخیر در بازگشایی موزه هنرهای معاصر می پردازد .به طور واضح ،یکی از امکاناتی که به ماندگاری اثار هنری کمک
می کند ،موزه ها هستند .موزه های هنری با توجه به اثاری که در ان ها نگهداری می شوند تعیین سطح می شوند و اهمیت می یابند و در
این میان کمتر کشوری را می توان یافت که موزه یا موزه های هنری نداشته باشد .در ایران نیز از سال های دور تاکنون به وجود موزه ها
توجه شده است .بخصوص اینکه کشورمان با توجه به قدمت و غنای تاریخی بسیار مهد هنر به حساب می اید و مفاخر و هنرمندان
بسیاری را به خود دیده است ۲۵ .اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷نشستی در این رابطه با حضور مسئوالن مربوطه برگزار شده است .طی این
اتفاق مسعود معمار (سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد) گفته بود :در اواخر سال ۱۳۹۶با تالش های وزیر فرهنگ و ارشاد
اسالمی اعتبارات الزم برای بازسازی موزه تخصیص یافت و بالفاصله پیمانکاران معرفی شده اند .مجید مالنوروزی (مدیرکل هنرهای
تجسمی وقت) نیز گفته بود :در دهه ۸۰دو بخش از سقف موزه به صورت شتابزده تعمیر شده که تاثیری در رفع نم و رطوبت به وجود
امده نداشته است .مالنوروزی با اشاره به اینکه اثار هنری گنجینه از موزه خارج نشده اند و به گالری ها انتقال یافته اند ،از تعطیلی ۶ماهه
موزه خبر داده بود و معمار نیز اذعان داشته بود ،مرمت تا شهریور همان سال به پایان می رسد که این اتفاق هنوز رخ نداده است .در
اواخر تیرماه سال ۱۳۹۷گزارشی از روند مرمت موزه هنرهای معاصر در رسانه ها منتشر شد که از تاخیر در عملکرد بازسازی و مرمت
بخش های مختلف موزه خبر می داد .طی این گزارش علی محمد زارع (سرپرست موزه) گفته بود :زمانی که سقف برداشته شد متوجه
شدیم حین مرمت در سال ۸۸یا ۸۹سقف قبلی برداشته نشده و روی همان سطح را ایزوگام جدید و موزاییک کرده اند ،که این اتفاق
سبب سنگینی سقف ها و ماندن نشتی اب شده است .او گفته بود در مرمت جدید با نظر پیمانکاران حدود ۴۰۰کامیون بار اضافه از موزه
به خارج منتقل شده است .در نهایت کار مرمت موزه در سال ۱۳۹۸نیز به پایان نرسید و هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)
در ۲۹اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹اعالم کرد موزه تا پایان تابستان امسال بازگشایی می شود! در نهایت هشتم دی ماه امسال بود که
نشست خبری مرمت و بازسازی ،همچنین هویت بصری موزه هنرهای معاصر با حضور مسئوالن مربوطه در تاالر رودکی تهران برگزار
شد .در این نشست زهرا نوروزی (رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت ارشاد) نیز حضور داشت و از کارهای انجام شده در
جهت مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر گزارش ارائه کرد؛ بی انکه از بودجه به کار رفته و مخارج تعمیرات و بهسازی ها سخنی به
میان اورد .او طی صحبت هایش با تاکید بر اینکه فضاها و اماکن داخلی و خارجی موزه به طور کامل مرمت شده ،گفت :بحث اطفای
حریق در اماکنی چون موزه با جاهای دیگر متفاوت است و در اینباره با متخصصان در حال تعامل هستیم و تالش داریم با دریافت اعتبار
این مورد رابه سرانجام برسانیم .احسان اقایی طی گفتگویی بی انکه درباره دالیل تعویق بازگشایی موزه توضیحاتی ارائه دهد ،یاداور شد
نشست خبری پیش از بازگشایی در هفته اتی (اوائل بهمن ماه) برگزار می شود و اخبار مرتبط نیز به رسانه ها اعالم خواهد شد .حال باید
دید این اتفاق در زمان مقرر رخ خواهد داد یا اینکه بازگشایی موزه به سال ۱۴۰۰موکول خواهد شد؟! صفحه 4