روزنامه هنرمند شماره 1374
روزنامه هنرمند شماره 1374
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 29دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1374صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
رکوردشکنی بازار
انالین فیلم اسیا
در سال ۲۰۲۰
به بهانه فروش 87میلیارد و 942میلیونی
سیزدهمین حراج تهران
چکش ُپــرحاشیه!
مرد 600هزار دالری
کشف استعدادها؛ رسالت
جشنواره مد و لباس «سی پال»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
برای مجموعه «قرنطینه»؛
عکاس ایرانی برنده جایزه طالیی
فستیوال «میهودو» شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
پربیننده تر ین سریال های
سرویس استریم نتفلیکس
در سال 2020
سینماوتلویز یون3.
رکورد حراج
ِ
کتاب های مصور دنیا شکست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نحوه دسترسی مخاطبان
به ا ثار جشنواره فیلم کوتاه تهران
مشخص شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
CINEMA&TV
ایران در تدارک استقبال از گردشگران خارجی
اورامانات جهانی می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
با هجوم خیل گردشگران به جز یره:
سوغات کرونا در قشم؛ اوردی
یا میبری؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
شانس فیلم های خارجی در اسکار
بیشتر شد!
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
تمدید مهلت ارسال ا ثار به جشنواره
«هنر زنده است» تا ۱۵بهمن
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
به بهانه فروش ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیونی سیزدهمین حراج تهران
دوشنبـــــــــه 29دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1374
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
چکشپرحاشیه!
برای پولشویی سراغ حراج های هنری نروید
با دستور قضایی اسامی خریداران و فروشندگان در اختیار مسئولین قرار می گیرد
۴۰۰هزار دالر داشت که نهایتاً ۷برابر به فروش رفت .بیش از نیمی از رقابت هم تنها توسط دو نفر صورت گرفت تا تبدیل
به رکورد فروش اثار هنری خاورمیانه شد .واقع بین باشیم ،در مقیاس بین المللی اثر اقای اغداشلو در این حراج به رقم
حدود ۵۰۰هزار دالر رسید که هنوز با ان رکورد یا رکوردهای هنرمندانی همچون زنده رودی و احصایی خیلی فاصله دارد.
مهلت ارسال اثار به جشنواره
«هنر زنده است» تا ۱۵بهمن
تمدید شد
مهلت ثبت نام و ارائه اثار به دبیرخانه جشــنواره «هنر زنده اســت»
تا ۱۵بهمن تمدید شــد .درپی تقاضاهای مکرر هنرمندان و ضمن
تماس های شفاهی و مکتوب برای تمدید مهلت ارسال اثار ،شورای
سیاســتگذاری جشنواره «هنر زنده است» با تمدید مهلت ثبت نام و
ارائ ه اثار به دبیرخانه موافقت کرد .شورای سیاستگذاری جشنواره با
بررسی علل مطرح شدن این تقاضاها که تقارن مهلت تحویل اثار با
امتحانات دانشگاهها و مدارس عالی و حضور در جشنواره های متعدد
از سوی هنرمندان عزیز است ،با تمدید مهلت تحویل اثار تا ۱۵بهمن
موافقت کرد .جشــنواره «هنر زنده است» در چهار بخش :فیلم (به
دبیری کمال تبریزی) ،تئاتر (به دبیری بهروز غریب پور) ،موسیقی (به
دبیری فردین خلعتبری) و دیجیتال ارت (به دبیری محمود کالری)
بدون محدویت شرکت اثار در سایر جشنواره پذیرای تولیدات متنوع
هنرمندان جوان کشور -در بخش رقابتی -و هنرمندان مطرح کشور در
بخشهای غیررقابتی است و برابر با فراخوان منتشر شده جوایز نقدی
و نشان جشنواره به برگزیدگان پرداخت خواهد کرد.
پلتفرم «پست کتاب» نمایشگاه
مجازی کتاب راه اندازی شد
یک شرکت دانش بنیان با طراحی پلتفرم «پست کتاب» برای نمایشگاه
مجازی کتاب تهران ،امکان ارســال ۲میلیون مرســوله در شش روز
برگزاری این نمایشگاه را ایجاد کرده است ،این پلتفرم هزینه های ناشران و
خریدارانکتابرابسیارکاهشمی دهد.مهردادملکمحمدی،مدیرعامل
این شرکت دانش بنیان که امور لجستیک و مدیریت شبکه پستی کتاب
اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در همکاری با وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی بر عهده گرفته با اشاره به اینکه ،نخستین نمایشگاه مجازی
کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد ،افزود :مدیریت
شبکه پستی ،هماهنگی جمع اوری مرسوالت و ارسال کتاب و همچنین
ارائه خدمات به ناشــران در این نمایشگاه از طریق پلتفرم دانش بنیان
«پست کتاب» خواهد بود .وی ضمن تشریح ویژگی های پلتفرم دانش
بنیان «پست کتاب» افزود :این پلتفرم در حقیقت پیشخوان مجازی
پستی است که تمام ناشران در ان عضو هستند و با استفاده از سامانه ما
به تمام دفاتر پستی به صورت مجازی متصل هستند و دیگر نیاز نیست
برای ارسال مرسوالت خود به دفاتر پستی مراجعه کنند .ملک محمدی
در خصوص زیرساخت های فراهم شده برای ساماندهی امور لجستیک و
پستی کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب خاطرنشان کرد :در این
نمایشگاه ارسال کتاب توسط ناشر برای خریدار رایگان است و تاکنون
۱۰۰هزار نفر برای دریافت بن کارت ثبت نام کرده اند.
تاالرهای نمایشی سی ونهمین
جشنواره تئاتر فجر مشخص شد
تعــدادی از تاالرهای نمایشــی با ظرفیت ۵۰درصــدی و با رعایت
صد درصدی شــیوه نامه ها و نکات بهداشتی ،پذیرای اثار و مخاطبان
ســی ونهمین جشنواره تئاتر فجر در ایام برگزاری این رویداد هستند.
نمایش های بخش صحنه ای جشــنواره در تــاالر وحدت ،مجموعه
تئاترشهر با اختصاص ۴ســالن اصلی ،چارسو ،قشقایی و سایه ،تاالر
مولوی ،تاالر حافظ ،تماشاخانه ایرانشــهر با دو سالن استاد ناظرزاده
کرمانی و استاد سمندریان به صحنه می روند .همچنین در سالن عباس
جوانمرد خانه تئاتر اثار رادیوتئاتر اجرا خواهند شد .گفتنی است همه
اثار این بخش با رعایت موارد و نکات بهداشتی و اعمال محدودیت هایی
جهت مقابله با کرونا و ظرفیت ۵۰درصدی اجرا خواهند شد .جشنواره
تئاتر فجر به عنوان مهم ترین رویداد رقابتی و جشنواره ای در عرصه هنر
تئاتر و بازتاب دهند ه اینه تمام نمای هنر انقالب در ایام یوم اهلل دهه فجر
امسال ( )۱۳۹۹در شرایط سی ونهمین دوره خود را با دبیری حسین
مسافراستانه پشت سر می گذارد که شرایط شیوع و گسترش ویروس
کرونا در کشــور مختصات برگزاری جشنواره ها و فعالیت های هنری
به ویژه در عرصه تئاتر را با شــرایط بســیار ویژه ای مواجه کرده است.
تعطیلیفعالیت هاینمایشیبه ویژهتماشاخانه هاوسالن هایمیزباناثار
نمایشی از یک سو و ازسوی دیگر برگزاری این رویداد به عنوان مهم ترین
رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی ،ویژگی های این دوره
جشــنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است .همچنین ۲محور
«رادیوتئاتر» و «فیلم تئاتر» به عنوان ۲بستر متفاوت تولید اثار نمایشی
و ارائه ان به مخاطبان برای نخســتین بار به عنوان بخش های اصلی و
استوانه این جشنواره تعریف شده است .همچنین با اعالم سیدعباس
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی مبنی بر بازگشایی مجدد تاالرهای
نمایشی از ابتدای بهمن ماه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده
از ظرفیــت محدود و حداکثر ۵۰درصدی نمایش ها ،ســی ونهمین
جشنواره تئاتر فجر را به تنها رویداد عرصه هنرهای نمایشی کشور در
قالب جشنواره های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان
مخاطبان خواهد بود.
با توجه به حساس شدن افکار عمومی و پرسش های بیشمار درباره خریدار اثر ۱۲میلیاردی اقای
اغداشلو ،خریدار چه شخص حقیقی یا حقوقی است؟
خریدار اثر اغداشلو نماینده یک شرکت بود که طبعاً شخصیت حقوقی دارد .سایر افراد رقابت کننده هم اشخاص حقیقی
بودند .حراج های معتبر دنیا مجاز به اعالم نام خریداران اثار نیستند و خود انها اگر مایل باشند می توانند خود را معرفی
کنند .ما تنها با دستور قضایی می توانیم اسامی خریداران یا فروشندگان را در اختیار مسئولین قرار دهیم .در حراج های
گذشته خریدارانی با تمایل شخصی اقدام به معرفی خود و اثار خریداری شده کردند.
ســیزدهمین حراج تهران با اثاری از هنر مدرن و معاصر ایران ،پس از چند بار تاخیر به دلیل محدودیت های ناشی از
همه گیری کرونا ۲۶ ،دی ماه ۹۹به صورت انالین برگزار شد .این حال برای اینکه خریداران فرصت دیدن این اثار را از
نزدیک داشته باشند و بتوانند بهتر برای خرید انها تصمیم بگیرند ،نمایشگاه اثار حراج به مدت سه روز با رعایت پروتکل های
بهداشتی در هتل پارسیان ازادی برپا شد .این دوره حراج تهران شیوه متفاوتی را نیز تجربه کرد و برای اولین بار ،دو حراج
اثار هنر مدرن و اثار معاصر ایران در کنار هم برگزار شدند .بر همین اساس در این حراج ۱۱۰اثر از هنرمندانی در رده های
سنی متفاوت ارائه شد ،به گونه ای که مسن ترین هنرمند این حراج یعنی محمدحبیب محمدی متولد ۱۲۸۳و جوان ترین
انها عادل یونسی متولد ۱۳۶۴است .در این حراج ۱۱۰اثر از ۹۷هنرمند عرضه شد و ایدین اغداشلو ،پروانه اعتمادی،
نصراهلل افجه ای ،ژازه تباتبایی ،محمدعلی ترقی جاه ،پرویز تناولی ،فریده الشایی ،رضا درخشانی ،مهدی سحابی ،ابوالقاسم
سعیدی ،بهجت صدر ،مسعود عربشاهی و منصور قندریز هنرمندانی بودند که با دو اثر در این حراج حضور داشتند .شیوع
ویروس کرونا برگزاری حراج تهران در تیرماه را لغو کرد و این حراج پس از یک ســال ،بار دیگر در دی ماه برگزار شد و
مجموع فروش ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیون تومان را را رقم زد .در این حراج ،تابلوی دو تکه (لت) از ایدین اغداشلو با فروش
۱۲میلیارد تومانی ،رکورد ۱۲دوره پیشین حراج را شکست .این در حالی است که اثر یاد شده در براورد اولیه بین ۱.۲تا
۱.۶میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود« .خاطرات امید » در سال جاری با تکنیک گواش و مدادرنگی روی مقوا خلق شده
و مجموعاً ۷۶در ۱۱۶سانتی متر اندازه دارد .این اثر در ادامه اثار اغداشلو از مجموعه «خاطرات انهدام» است؛ مجموعه ای
که چهار دهه است ادامه یافته و بخشی از اصلی ترین اثار خالقش محسوب می شود .انسان های تصویر شده در این مجموعه،
به فرد خاص تاریخی و یا اسطوره ای اشاره ندارند ،بلکه مفهوم انسان را تصویر می کنند که به واسطه دور شدن از مرزهای
اخالق و سنت های گذشته ،در حال تخریب و مرگی تدریجی است .کاتالوگ حراج تهران در ادامه توضیحات «خاطرات
امید» نوشته است :در این نقاشی ،بر خالف اثار پیشین ،این بار تخریب و از میان رفتن نه در پیکره بلکه در فضای پیرامون
ان ها بازنمایی شده است .این نقاشی دولته نمایانگر دو وجه زنانه و مردانه وجود انسانی است که به واسطه کمپوزیسیون
ایستا در حالتی ارمانی و روبه روی یکدیگر ایستاده و به هم چشم دوخته اند .نقاش به واسطه استفاده هنرمندانه از رنگ
قرمز و سفید با نوارهای ابی ،هر دو پیکره را در حالتی تجسم کرده که در عین تعادل با یکدیگر ،یک جنس و مکمل هم
دانسته می شوند؛ گویی یک روح در دو پیکر بسان زوجی زیبا و جوان در کنار هم ایستاده اند .اما جهانی که این زوج در
ان به سر می برند در سیاهی فرو رفته و به واسطه شعله های اتش در حال سوختن ،فروریختن و از میان رفتن است .با
این همه ،برخی اثر «خاطرات امید» را نوعی کپی برداری از ایده اثر پیرو دال فراچنسکو با نام «دوک و دوشس» می دانند.
برخی هم ان را کپی اثر «دومنیکو گرالندایو» نقاش قرن پانزدهم ایتالیامی دانند .اغداشلو اثر دیگری هم در این دوره از
حراج تهران با نام «خوشنویسی ساقط» داشت که ۴۰۰تا ۶۰۰میلیون تومان ارزش گذاری شده بود و ۶۰۰میلیون تومان
چکش خورد .اما این همه حاشیه ها درباره حضور اثر ایدین اغداشلو در سیزدهمین حراج تهران نبود .بیشترین واکنش ها
به این موضوع بود که چرا اثر نقاش حاشیه ساز طی ماه های اخیر ،در حراج ارائه شده است که حاال رکوردشکنی کند ،چرا
که این موضوع نادیده گرفتن ادعاهای اثبات نشده برخی شاگردان و خبرنگاران درباره اوست .اما مدیر حراج تهران در این
باره می گوید« :انچه که ما درباره اقای اغداشلو می دانیم این است که او شاکی ندارد ،اما خود او چندین فقره شکایت با
عنوان افترا و تشویش اذهان عمومی تقدیم دستگاه قضایی کرده است .وی در حال حاضر شاکی است و کسانی که به او
تهمت زده اند ،متشاکی ».از سوی دیگر برخی کاربران فضای معتقد بودند باالبردن غیرعادی قیمت یک اثر ،احتماالً مرتبط
با پولشویی و مافیای هنر است و نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند .عده ای هم مدعی شدند خریدار اثر ۱۲
میلیاردی ،حامی حراج تهران است اما برخی حاضران در حراج ،این موضوع را رد می کنند .مدیر حراج تهران در این باره
می گوید« :خریدار اثر اغداشلو نماینده یک شرکت بود که طبعاً شخصیت حقوقی دارد .سایر افراد رقابت کننده هم اشخاص
حقیقی بودند .حراج های معتبر دنیا مجاز به اعالم نام خریداران اثار نیستند و خود انها اگر مایل باشند می توانند خود را
معرفی کنند .ما تنها با دستور قضایی می توانیم اسامی خریداران یا فروشندگان را در اختیار مسئولین قرار دهیم ».درباره
تو گو کردیم .او در دهه هشتاد مدیر
برخی حاشیه های سیزدهمین حراج تهران با علیرضا سمیع اذر مدیر حراج تهران گف
دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران بود .سمیع اذر از سال ۲۰۰۶
تا کنون هم مشاور حراج کریستیز است.
با توجه به حاشیه های اخیر اقای اغداشلو و شایعاتی که درباره این نقاش وجود دارد ،ایا بهتر نبود از
پذیرش اثر او در این دوره از حراج امتناع کنید؟
ارایه اثر یک هنرمند در هر نمایشگاهی در گالری موزه و یا حراج ،به معنای اظهارنظر درباره شرایط اخالقی وی نیست؛ این
موضوع در همه جای دنیا یک قاعده است .اثر هنری شخصیت مستقلی دارد ،ممکن است هنرمندی از نظر اخالقی بسیار
قابل احترام باشد اما اثرش شایستگی ارائه را نداشته نباشد و یا برعکس .اثار دوره سیزدهم حراج تهران را مطابق معمول
به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی فرستادیم ،همه اثار تایید و مهر شدند ،دو اثر از ایدین اغداشلو هم جزء همین اثار
بودند و مجوز گرفتند .اثار دوره سیزدهم حراج تهران را مطابق معمول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی فرستادیم ،همه
اثار تایید و مهر شدند ،دو اثر از ایدین اغداشلو هم جزء همین اثار بودند و مجوز گرفتند .فراتر از شبهات و شایعه ها ،انچه
که ما درباره اقای اغداشلو می دانیم این است که او شاکی ندارد اما خود او چندین فقره شکایت با عنوان افترا و تشویش
اذهان عمومی تقدیم دستگاه قضایی کرده است .وی در حال حاضر شاکی است و کسانی که به او تهمت زده اند متشاکی.
اگر هم شکایتی باشد باید بررسی شود و مقام محترم قضایی در این خصوص حکم دهد .در چنین وضعیتی ما نمی توانیم
پیشاپیش قضاوتی انجام دهیم و بگوییم البد شایعات درست است و بر این اساس اثر هنرمندی را که همیشه در حراج
تهران و اغلب حراج ها بوده؛ صرفا به خاطر شائبه ها خارج کنیم.
پیش تــر گفته اید که در حراج تهران بارها با بازارگرمی برخی برای باالبردن قیمت یک اثر مواجه
شده اید ،و اگر متوجه ان شوید ،از ادامه حضور اثر هنرمند در حراج جلوگیری می کنید .ایا افزایش
نامعقول ۱۰برابری قیمت یک اثر ،بازارگرمی برای ان نیست؟ ایا نباید حراج این اثر ملغی شود؟
در حراج ها تالش می شود اثر به شکل شایسته ارائه ،تحلیل و معرفی شود .این «بازارگرمی» به مفهوم منفی و تحقیرامیز
نیست ،اگر این چنین باشد هر تجارتی را می توان با این لحن به چالش کشید .انچه که من گفته ام این است که برخی افراد
دوستان شان افزایش قیمت می دهند و به این طریق یک فروش مصنوعی
در حراج ها ،کار خود را به طور تصنعی توسط
ِ
صورت می گیرد .حتی در این موارد هم ما نمی توانیم فروش را به صرف مشکوک بودن ،لغو کنیم چون بهرحال صورت
گرفته است .در این موارد صرفاً می توان از ارائه اثر هنرمند در حراج بعدی جلوگیری کرد که پیش از این هم چند بار
انجام شده است .با این حال باید در نظر داشت این موارد مربوط به کسانی است که نیاز به مطرح شدن دارند و کمابیش
ناشناخته هستند ،هنرمندی در جایگاه ایدین اغداشلو که از اساتید هنر ایران است و همیشه در همه حراج ها پای ثابت
بوده ،نیازی به بازارگرمی ،تبلیغ و معرفی به این معنا ندارد .اثار امثال او یا پرویز تناولی و محمد احصایی ،به حراج اعتبار
می دهند نه اینکه حراج بخواهد با بازارگرمی به کار انها اعتبار دهد .در مورد اثر اقای اغداشلو در حراج اخیر رقابت کام ً
ال
طبیعی و سالم ابتدا با مزایده ۷مجموعه دار حاضر در سالن صورت گرفت .رقابتی که بسیار گرم بود و ما که شاهد ان بودیم
نمی دانستیم در نهایت کدامیک از انها برنده نهایی خواهدشد .ده ها نفر در سالن شاهد بودند و همه چیز در اصول کام ً
ال
صحیح و مطابق قواعد حراج بود .تمام شاهکارهای تاریخ هنر که در حراج ها با رقم های هنگفتی به فروش رسیدند چنین
فضایی را شاهد بوده اند .در حراج تهران هم این وضعیت که به افزایش چند برابری اثر منتهی شده ،بارها اتفاق افتاده است.
مجسمه اقای پرویز تناولی که در سال ۲۰۰۸در حراج کریستیز به قیمت ۲.۸میلیون دالر به فروش رسید ،براورد پایه
درباره مواردی که پیرامون پولشویی در حراج تهران مطرح می شود ،چه نکاتی را رعایت می کنید تا
امکان ان به حدقل برسد؟ ایا تاکنون با نمونه هایی مواجه بوده اید؟
هیچ مورد پولشویی در حراج تهران وجود نداشته و نمی تواند باشد .این را صریح می گویم چون از ان اطمینان کامل دارم.
کسانی که این شائبه ها را مطرح می کنند یا پول شویی را نمی دانند چیست و یا حراج را نمی شناسند .اگر شما حجم زیادی
از پول کثیف داشته باشید و بخواهید دور از چشم مسئولین ان را به چیزی تبدیل کنید ،بدترین کار ان است که بیایید در
حراج که صدها نفر حاضرند و مراسم به صورت زنده پخش و ثبت می شود ،در جلوی دوربین های صدا و سیما و رسانه ها ان
را هزینه کنید تا همه ببیند چه میزان خرید کرده اید! و شاید بهترین کار این است که بروید سراغ فروش های خصوصی و
زیرزمینی بدون فاکتور و شاهد و خارج از شبکه بانکی پولی را ردوبدل و چیزی را خریداری کنید .کار حراج ها این است که
از فروش های پنهان و زیرزمینی جلوگیری کنند ،فروش ها را عیان کنند تا مسئوالن دولتی روی ان نظارت داشته باشند.
بر حراج نه فقط مسئوالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بلکه بازرسان دارایی و حتی نیروی انتظامی نظارت دارند .ما
تصور نمی کنیم کسی برای پولشویی سراغ ما بیاید و این شائبه را هیچ کارشناس اقتصادی مطرح نکرده .وقتی کل فروش
حراج را بین حدود ۶۰خریدار اثار ان تقسیم کنید ،مبلغ چندانی نمی شود که بتوان ان را با ارقام پول شویی مقایسه کرد.
حتی اگر کل فروش اثار یکصد هنرمند شاخص کشور را هم در نظر بگیرید ،قیمت یک اپارتمان در باالی شهر نمی شود.
۲۲اثر میلیاردی شدند
در سیزدهمین حراج تهران ۲۲اثر به رقمی باالی یک میلیارد تومان به فروش رسیدند .گرانترین اثر این دوره از حراج
تابلوی نقاشی دو لته ای «خاطرات امید» اثر ایدین اغداشلو بود که با قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان عرضه
شد و به قیمت ۱۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش رفت .در رتبه دوم مجسمه ای از پرویز تناولی با عنوان «استاد و
شاگرد» قرار گرفت که شش میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان فروش رفت .رتبه سوم به تابلوی حسین زنده رودی با عنوان
« دی جی ای -دی جی ا -دی ایو» اختصاص داشت که شش میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان فروخته شد .در رتبه چهارم
تابلوی نقاشی خط محمد احصایی از مجموعه «نجوای عشق» ۵میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان قرار گرفت .این چهار اثار
رکوردهای قبلی حراج را که به اثر از سهراب سپهری با قیمت ۵میلیاردی اختصاص داشت ،شکستند.رتبه پنجم حراج
سیزدهم نیز به اثر اینه کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اختصاص یافت.
مجسمه «استاد و شاگرد» پرویز تناولی دومین اثر گران قیمت سیزدهمین حراج تهران
تابلوی «نقشه ایران» فریده الشایی ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان چکش خورد .اثر رضا درخشانی با عنوان «سواران
صبحگاه» ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته شد .مجسمه فلزی ژازه تباتبایی با عنوان «کجاست؟ ان قدر می گردم
تا پیدا کنم» ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان تومان فروش رفت .اثری از پرویز کالنتری یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان
چکش خورد .اثری از مسعود عربشاهی و تابلویی از سهراب سپهری یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان فروخته شد .تابلوی
نقاشی دو لته ای رضا درخشانی و تابلویی از محسن وزیری مقدم یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به فروش رسیدند.
تابلوی «اسب مهاجر» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان چکش خورد .اثری از شهریار احمدی با عنوان
«کرمان تا خراسان از مجموعه خاطرات قرن اول هجری» و اثر مارکو گریگوریان با عنوان «دو جریب زمین ،پوزیتیو-
نگاتیو» یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان چکش خوردند .تابلویی از ابوالقاسم سعیدی و تابلوی نقاشی از صادق تبریزی
یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به فروش رفت .اثری از نصراهلل افجه ای یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان به فروش رسید
و اثر حجمی تیمو ناصری با عنوان «پیون» یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان چکش خورد .تابلوی بدون عنوان منوچهر
یکتایی و اثری از فریده الشایی نیز یک میلیارد تومان فروخته شدند.
اثار باالتر از ۵۰۰میلیون تومان
اثاری که بین ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته شدند ۱۹اثر بودند که شامل ناصر اویسی ۸۵۰میلیون تومان،
بهجت صدر ۸۰۰میلیون تومان ،نصراهلل افجه ای ۸۰۰میلیون تومان ،ناصر عصار ۷۵۰میلیون تومان ،پروانه اعتمادی۷۵۰
میلیون تومان ،علیرضا اسپهبد ۷۰۰میلیون تومان ،عباس کیارستمی ۷۰۰میلیون تومان ،حسین کاظمی ۷۰۰میلیون
تومان ،بهجت صدر ۷۰۰میلیون تومان ،مسعود عربشاهی ۷۰۰میلیون تومان ،سیراک ملکونیان ۶۵۰میلیون تومان،
محمدعلی ترقی جاه ۶۵۰میلیون تومان ،صداقت جباری ۶۰۰میلیون تومان ،ایدین اغداشلو ۶۰۰میلیون تومان ،حسین
کاظمی ۵۵۰میلیون تومان ،پرویز تناولی ۵۵۰میلیون تومان ،کامبیز صبری ۵۵۰میلیون تومان ،مهدی ویشکایی ۵۰۰
میلیون تومان و منصور قندریز ۵۰۰میلیون تومان می شود.
اثار بین ۱۰۰تا ۵۰۰میلیون تومان
اثاری که بین ۱۰۰تا ۵۰۰میلیون تومان فروخته شدند شامل ۵۷اثر هستند که شامل اثار؛ عبدالرضا دریابیگی ۴۴۰
میلیون تومان ،منصوره حسینی ۴۲۰میلیون تومان ،بهمن دادخواه ۴۲۰میلیون تومان ،توکل اسماعیلی ۴۲۰میلیون
یزاده ۴۲۰میلیون تومان ،رضا مافی ۴۰۰میلیون تومان ،گلناز فتحی ۴۰۰میلیون تومان ،لیلی متین
تومان ،قاسم حاج
دفتری ۴۰۰میلیون تومان ،محمدابراهیم جعفری ۴۰۰میلیون تومان ،منوچهر نیازی ۳۶۰میلیون تومان ،بیتا فیاضی۳۴۰
میلیون تومان ،غالمحسین نامی ۳۲۰میلیون تومان ،محمود زنده رودی ۳۲۰میلیون تومان ،بهروز دارش ۳۲۰میلیون
تومان ،افشین پیرهاشمی ۳۰۰میلیون تومان ،حسین محجوبی ۲۸۰میلیون تومان ،ژازه تباتبایی ۲۸۰میلیون تومان،
منوچهر معتبر ۲۸۰میلیون تومان ،جالل شباهنگی ۲۶۰میلیون تومان ،جعفر روح بخش ۲۶۰میلیون تومان ،میترا کاویان
۲۴۰میلیون تومان ،هانیبال الخاص ۲۲۰میلیون تومان ،ابوالقاسم سعیدی ۲۲۰میلیون تومان ،علی شیرازی ۲۰۰میلیون
تومان ،شهرام کریمی ۲۰۰میلیون تومان ،پروانه اعتمادی ۲۰۰میلیون تومان ،نیلوفر قادری نژاد ۲۰۰میلیون تومان ،مهدی
سحابی ۲۰۰میلیون تومان ،مونا پاد ۲۰۰میلیون تومان ،صادق تیرافکن ۱۹۰میلیون تومان ،سیامک عزمی ۱۹۰میلیون
تومان ،رضا بانگیز ۱۸۰میلیون تومان ،علیرضا استانه ۱۸۰میلیون تومان ،محمدعلی ترقی جاه ۱۷۰میلیون تومان ،کریم
نصر ۱۶۰میلیون تومان ،طلیعه کامران ۱۵۰میلیون تومان ،پری یوش گنجی ۱۵۰میلیون تومان ،همایون سلیمی ۱۵۰
میلیون تومان ،ایرج اسکندری ۱۵۰میلیون تومان ،حمید هادی نژاد ۱۵۰میلیون تومان ،گارنیک درهاکوپیان ۱۵۰میلیون
تومان ،هادی جمالی ۱۳۰میلیون تومان ،مهدی حسینی ۱۳۰میلیون تومان ،احمد اسفندیاری ۱۳۰میلیون تومان ،رضوان
صادق زاده ۱۳۰میلیون تومان ،داور یوسفی ۱۲۰میلیون تومان ،حسین شاه طاهری ۱۲۰میلیون تومان ،مهدی سحابی
۱۲۰میلیون تومان ،احمد امین نظر ۱۲۰میلیون تومان ،جالل الدین مشمولی ۱۲۰میلیون تومان ،احمد وکیلی ۱۲۰
میلیون تومان ،کیومرث هارپا ۱۱۰میلیون تومان ،رضا کیانیان ۱۰۰میلیون تومان ،محمدحبیب محمدی ۱۰۰میلیون
تومان ،شیده تامی ۱۰۰میلیون تومان ،سعید صادقی ۱۰۰میلیون تومان ،طاهره صمدی طاری ۱۰۰میلیون تومان.
اثار زیر ۱۰۰میلیون تومان
اثاری که زیر ۱۰۰میلیون تومان چکش خورد شامل ۱۱اثر است که عبارت اند از اثار :علی ندایی ۸۵میلیون تومان،
محسن کیانی ۹۵میلیون تومان ،حمیدرضا اندرز ۹۰میلیون تومان ،جواد نوبهار ۹۰میلیون تومان ،عادل یونسی ۸۰
میلیون تومان ،قربانعلی اجلی ۷۰میلیون تومان ،ارمان یعقوب پور ۶۰میلیون تومان ،محمدرضا منزه ۶۰میلیون تومان،
ابراهیم صاحب اختیاری ۵۰میلیون تومان ،علی خسروی ۴۲میلیون تومان ،جمشید سماواتیان ۱۳۰میلیون تومان. صفحه 2
پربیننده ترینسریال هایسرویساستریمنتفلیکسدرسال2020
سرویس استریم نتفلیکس یکی از محبوب ترین سرویس های پخش ویدیو در سراسر دنیا
است که نه تنها میزبان فیلم های و سریال های متعددی می شود که اثار و عناوین انحصاری
جذابی هم تولید می کند .وقتی در سال ۱۹۹۷یک بازاریاب به نام مارک راندولف تصمیم
گرفت برای ارسال و به اشتراک گذاری دی وی دی ها و نسخه های فیزیکی فیلم های سینمایی
یک شرکت خصوصی را تاسیس کند ،تصور نمی کرد کمتر از سی سال بعد مجموعه محلی
او به یکی از غول های سرگرمی دنیا تبدیل شود .شرکت اقای راندولف با ۳۰کارمند و کمتر
از ۱۰۰۰عنوان سینمایی فعالیت خود را در منطقه سانتاکروز ایالت کالیفرنیا اغاز کرد .ده
سال بعد ،نتفلیکس یک میلیارد بار عناوین سینمایی را به مردم فروخته بود .با اغاز دهه
۲۰۱۰میالدی ،نتفلیکس با میلیون ها کاربر در کانادا و ایاالت متحده و سایر نقاط دنیا ،به
یک سرویس پخش انالین عناوین سینمایی و سریالی تبدیل شد .ان ها تصمیم گرفتند
تجارت خود را گســترش دهند و صرفا به بازپخش عناوین سایر استودیوهای سینمایی
مشغول نباشند .بنابراین اســتودیوهای خود را تاسیس کردند تا عناوین انحصاری این
سرویس استریم ساخته شــود .نتفلیکس حاال چندین سال است که به پخش فیلم ها و
سریال های انحصاری خود می پردازد .در دورانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد ،هواداران
سینما که فرصت حضور در سالن های سینما را نداشتند ،تصمیم گرفتند همه ان چه دوست
دارند را از نتفلیکس دنبال کنند .اتفاقی که باعث شد این سرویس استریم میلیون ها کاربر
جدید اشنا داشته باشد و حتی افزایشی تاریخی در نرخ سهام خود تجربه کرد .بنابراین
سال ۲۰۲۰یکی از بهترین سال های تاریخ نتفلیکس بود و این حقیقتی است که غیرقابل
انکار به نظر می رســد .در ادامه می توانید با پربیننده ترین سریال های نتفلیکس در سال
۲۰۲۰اشنا شوید .اثاری که نه تنها در نوع از خود بهترین ها هستند بلکه به سریال هایی
محبوب ،پربیننده و قدرتمند هم تبدیل شده اند.
سال اخیر تبدیل شده است .سریالی که با داستان هیجان انگیز و شخصیت های دوست داشتنی ،راه
چند ساله را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کرد و امروز هم رده بسیاری از سریال های محبوب جهان
شناخته می شود .فصل چهارم این سریال یکی از پربیننده ترین سریال های سرویس استریم نتفلیکس
در سال ۲۰۲۰بود.
سریال La casa de papelیا همان Money Heistیک عنوان اسپانیایی بود که براساس زمان
پخش چهار فصل دارد .فصل اول و دوم ان توســط یک شــبکه اسپانیایی پخش شد و به حدی از
محبوبیت رسید که سرویس استریم نتفلیکس حق پخش و تولید ان را خریداری کرد .فصل سوم در
ســال ۲۰۱۹منتشر شد و فصل چهارم هم مدتی پیش به هواداران عرضه شد .با این حال هواداران
پرشــمار سریال «سرقت پول» اعتقاد دارند فصل چهارم از مسیر اصلی داستان فاصله زیادی گرفته
است.
داســتان سریال درباره شخصی به نام پروفسور است که همراه با ۸نفر برای سرقت از کارخانه چاپ
اسکناس وارد عمل می شوند .این ۸نفر برای اینکه هویتشان حتی برای همدیگر هم ناشناس بماند،
اسم شهرهای مختلف را برای خودشان انتخاب می کنند .ان ها پس از چند ماه تمرین موفق می شوند
در همان ابتدای شروع سرقت وارد ساختمان اصلی کارخانه چاپ اسکناس شوند و ۶۷نفر را گروگان
می گیرنــد .اما هدف ان ها فقط پول های موجود در کارخانه نیســت و به دنبال پول های چاپی هم
هستند.
| Ozarkاوزارک
نمره منتقدان ۹۰ :از ۱۰۰
| The Queen’s Gambitگامبی وزیر
نمره منتقدان ۱۰۰ :از ۱۰۰
والتر تویس ،رمان نویس امریکایی ،در سال ۱۹۸۳کتابی منتشر کرد که حاال می توانید بهترین اقتباس
سینمایی ممکن از ان را تماشا کنید .این مینی سریال که مدتی پیش از سرویس استریم نتفلیکس
منتشر شد تنها ۷اپیزود دارد که تماشای متوالی ان ها کمتر از هفت ساعت زمان می خواهد« .گامبی
وزیر» یک روایت بی بدیل و باورنکردنی از شطرنج ارائه می دهد .اگر تصور می کنید شطرنج در بهترین
حالت ورزشی است که هیجانش را حذف مهره های سیاه و سفید خالصه می کند ،احتماال «گامبی
وزیر» نگاه شما به این ورزش را برای همیشه تغییر می دهد.
داســتان این سریال درباره دختری به نام بث هارمون است که در یک یتیم خانه زندگی می کند .او
که پدر و مادرش را از دســت داده ،رویاهای بزرگی در ســرش دارد اما مشکل اساسی این است که
شــرایط حتی شبیه به ان چه او برای رسیدن به حداقل ها نیاز دارد هم نیست .بث در عین حال که
درگیری های عاطفی و روانی بسیاری دارد به داروهای ارامش بخش و نوشیدنی های الکی هم اعتیاد
پیدا می کند .اما استعدادی درون بث می درخشد که تنها روی صفحات شطرنجی و مهره های سیاه و
سفید خودش را نشان می دهد.
| The Last Danceاخرین رقص
نمره منتقدان ۹۶ :از ۱۰۰
پس از انتشار مستند «اخرین رقص» بسیاری از منتقدان سینمای مستند اعتقاد داشتند احتماال هر
مستند ورزشی ای که قرار باشد در اینده به بهترین عنوان این زیرژانر تبدیل شود ،کار بسیار دشواری
دارد .به اعتقاد بیشتر منتقدان« ،اخرین رقص» بهترین مستند ورزشی تاریخ است .این مستند که با
همکاری سرویس استریم نتفلیکس و شبکه تلویزیونی ورزشی ESPNساخته شده دوران طالیی
مایکل جردن ،اســطوره دنیای بسکتبال ،در باشگاه شیکاگو بولز را زیر ذره بین قرار می دهد .مایکل
جردن ،استفن کری و باراک اوباما از افراد شناخته شده ای هستند که در این مستند حضور دارند.
مستند «اخرین رقص» یکی از معدود عناوین مستندی است که در لیست پربیننده ترین سریال های
سرویس استریم نتفلیکس می درخشد.
| Money Heistسرقت پول
نمره منتقدان ۹۱ :از ۱۰۰
سریال های غیرانگلیسی زبان به سختی می توانند مخاطبان بسیار زیادی پیدا کنند و در سطح جهانی
دیده شوند .اما سریال اسپانیایی La casa de papelیا همان Money Heistکه ان را با عنوان
«سرقت پول» هم می شناسیم ،حاال به یکی از شناخته شده ترین سریال های غیرانگلیسی زبان چند
منتقدان باور دارند ســریال «اوزارک» در حقیقت همان ســریال «افسارگسیخته» است که توسط
نتفلیکس منتشر شده و تغییرات بسیاری در داستان ان ایجاد شده است .این الگوبرداری دقیق که
بدون هیچ شکستی ادامه پیدا کرده تاکنون برای سه فصل و ۳۰اپیزود منتشر شده و یکی از بهترین
سریال های ساخته نتفلکیس لقب می گیرد .فصل سوم این سریال در سال ۲۰۲۰منتشر شد و یکی از
پربیننده ترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰بود.اگر به سریال های جنایی که درام قدرتمندی
هم دارند عالقه مند هستید ،سریال «اوزارک» یکی از بهترین گزینه های شما است.
در این سریال می توانید داستان یک برنامه ریز مالی به نام مارتی بیرد را تماشا کنید که پس از برخورد
با بحرانی بزرگ در برنامه پول شویی یک کارتل مواد مخدر مکزیک به سرعت خانواده اش را از حومه
شــیکاگو به محلی برای تفریحات تابســتانی در اوزارکس در ایالت میزوری منتقل می کند .او باید
بدهی اش را به رییس کارتل پرداخت کند.
| Tiger Kingببر پادشاه
نمره منتقدان ۸۶ :از ۱۰۰
یکی دیگر از مستندهای سرویس استریم که در سال ۲۰۲۰فرصت حضور در لیست پربیننده ترین
ســریال های این مجموعه را پیدا کرد ،سریال «ببر پادشاه» اســت .افراد بسیاری وجود دارند که از
نگهداری و بازی با گربه ســانان غول پیکر لذت می برند .بنابراین مراکز نگهداری از این حیوانات و باغ
وحش های مستقلی وجود دارند که برای جذب این حیوانات رقابت هستند .مستند «ببر پادشاه» با
جزییاتی جذاب و مثال زدنی تالش می کند تا اطالعات جالبی درباره یکی از حوادث باورنکردنی دنیای
این حیوانات ارائه دهد .این مستند که براساس حوادث واقعی ساخته شده ،تالش می کند رقابت میان
جو اگزاتیک و کارول باسکین را روایت کند .دو تاجر حیوانات گربه سانانی مانند ببرها که در نهایت
بایکدیگر درگیر می شوند.
| Space Forceنیروی فضایی
نمره منتقدان ۳۸ :از ۱۰۰
سریال «نیروی فضایی» یکی از سریال های سرویس استریم نتفلیکس است که در سال ۲۰۲۰منتشر
شد .تعدادی از بهترین بازیگران کمدی امریکا به یک عنوان جذاب و خنده دار تبدیل شده که می تواند
برای فصل های متعددی ساخته شود .اما واقعیت این است که «نیروی فضایی» با عبور از بسیاری از
خطوط قرمز امریکایی ،به یک سریال هنجارشکن تبدیل شده که البته هنجارشکنی ان هم ریشه در
ایده اصلی ساخت ان دارد.
نتفلیکس برای ساخت سریال Space Forceبا گرگ دنیلز به توافق رسید .او تهیه کننده اجرایی
ســریال محبوب و مشــهور The Officeیا همان «اداره» بود و در کنار او ،استیو کارل هم حضور
داشت .کارل به عنوان ستاره اصلی سریال «اداره» یکی از بهترین کمدین های امریکایی است که این
شانس را پیدا کرده بود تا یکی از دو خالق سریال «نیروی فضایی» باشد .بنابراین هواداران ژانر کمدی
انتظار بیشــتری از سریال پیدا کردند .در کنار کارل و دنیلز ،لیسا کودرو هم حضور دارد .او به دلیل
هنرنمایی فراموش نشدنی اش در سریال «دوستان» شناخته می شود.
3
دوشنبـــــــــه 29دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1374
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
شانس فیلم های خارجی در اسکار
بیشتر شد!
اکادمی اسکار تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم بین المللی را به
۱۵اثر افزایش داد .اسکارها تغییراتی در بخش بهترین فیلم بلند
بین المللی اعمال کرد .بر این اساس اکادمی اسکار تعداد نامزدهای
بخش بهترین فیلم بین المللی را به ۱۵اثر افزایش داد .همه گیری
کووید ۱۹چالش های بسیاری را در زمینه تماشای فیلم ها برای
رای گیری و جوایز ایجاد کرده است .برای اطمینان از سالم ماندن
فرایند رای گیری اسکار ،کمیته مقدماتی بخش فیلم بلند بین
المللی از طریق رای گیری مخفی فهرستی ۱۵نفره از کشورهای
مختلف را انتخاب می کند ،این فهرست تا سال گذشته شامل۱۰
عنوان بود .در سال های گذشته ،رای گیری مقدماتی به صورت
حضوری انجام می شــد .اما امسال این فرایند به خاطر رعایت
اصول ایمنی در یک فضای مجازی انجام می شــود .در نتیجه ،
کمیته اجرایی بین المللی برای افزایش رای گیری در مورد ۵مورد
انتخاب اضافی تشکیل جلسه نخواهد داد و ازینرو همان فهرست
۱۵تایی به عنوان نامزدهای بخش بهترین فیلم بین المللی اعالم
خواهند شد .از سال ،۲۰۰۸فرایند رای گیری بخش بهترین فیلم
بلند بین المللی ،در شهر لس انجلس و با حضور نمایندگانی از
« »PricewaterhouseCoopersصــورت می گیرد و در
جلسه پشت درهای بسته توسط کمیته اجرایی بین المللی ،اثاری
که باالترین رای را دریافت کــرده اند به عنوان نامزد اعالم می
شوند .سپس این کمیته فیلمهای منتخب را در قالب یک فهرست
کوتاه که در صنعت جوایز با عنوان «(»savesذخیره) شناخته
می شــوند ارائه می دهد .با تغییر قانون جدید ،بخش فهرست
«(»savesذخیره) حذف می شود و ۱۵فیلم برتر که بیشترین
تعداد ارا را دارند ،فهرست نهایی را که قرار است در 9فوریه اعالم
شود ،تکمیل می کنند .جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی (با نام
قبلی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان) یکی از جوایز معتبر اسکار
اســت که از سوی اکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلم های
به زبان غیر انگلیسی این جشنواره تعلق می گیرد .هنگامی که
نخستین جشنواره اسکار در سال ۱۹۲۹برگزار شد جایزه ای مجزا
برای فیلم های زبان های خارجی وجود نداشت .در خالل سال های
۱۹۴۷تــا ۱۹۵۵برنامه ای برای اعطای جایزه به فیلم خارجی
مطرح شد تا این که در بیست و نهمین دوره ،در سال ،۱۹۵۶بود
که این جایزه رسماً به یک فیلم خارجی تعلق گرفت .از ان زمان
هر سال یک فیلم غیرانگلیسی زبان در این مراسم جایزه می گیرد.
رکوردشکنی بازار انالین فیلم
اسیا در سال ۲۰۲۰
درامد بازار انالین فیلم اســیا برای اولین بار در ســال ۲۰۲۰
میــادی از مرز ۳۰میلیارد دالر عبور کرد .نتایج یک پژوهش
جدید نشان می دهد بازار انالین فیلم اسیا سال گذشته میالدی،
برای اولین بار در تاریخ ،بیش از ۳۰میلیارد دالر درامد داشت .در
سال ۲۰۲۰همچنین برای اولین بار درامد حاصل از اشتراک های
پولی در این منطقه به درامد حاصل از تبلیغات رسید .بدون در
نظرگرفتنبازاربزرگسینماییچین،پیش تربخشعمدهدرامد
بازار انالین فیلم در اسیا از پلتفرم ویدئو به درخواست متکی به
تبلیغات ( )AVODبود ،اما این تفاوت در حال کاهش اســت.
این امار هفته جاری به عنوان بخشی از یک مطالعه گسترده با
عنوان Asia Pacific Online Video & Broadband
۲۰۲۱ Distributionاز سوی گروه تحقیقاتی مدیا پارتنرز اژیا
منتشر شد .به استناد یافته های این مطالعه ،منطقه اسیا در سال
۲۰۲۰در مجموع ۳۰میلیارد و ۵۰۰میلیون دالر از بخش فیلم
انالین درامد داشت .محققان پیش بینی می کنند این درامد با
رشد میانگین ساالنه ۱۲درصد ،در سال ۲۰۲۵میالدی به ۵۴
میلیارد و ۵۰۰میلیون دالر برسد .درامد بازار فیلم انالین چین
نیز با ۱۴درصد افزایش در سال ۲۰۲۰به ۱۴میلیارد دالر رسید
و پیش بینی می شــود این رقم با نرخ رشد ساالنه ۱۶درصد ،تا
سال ۲۰۲۵میالدی به ۳۰میلیارد دالر برسد .پلتفرم های جهانی
پخش اینترنتی فیلم و سریال نیز در یک سال گذشته در حوزه
ویدئو به درخواست به شرط اشتراک ( )SVODعملکرد موفقی
داشتند .براساس تخمین های گروه تحقیقاتی مدیا پارتنرز اژیا،
نتفلیکس سال ۲۰۲۰به لطف استقبال در کشورهایی چون ژاپن،
کره جنوبی و استرالیا و محبوبیت محتوای اسیایی (محصوالت
ژاپنی و کره ای) و فیلم های دســت اول جهانی خود در اســیا
اقیانوســیه حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دالر درامد داشت.
نتفلیکس امار درامد خود از اسیا را به تفکیک کشورهای مختلف
منتشر نمی کند .سرویس اینترنتی دیزنی پالس نیز سال ۲۰۲۰
را با ۳۰میلیون مشترک در اسیا به پایان رساند که ۲۵میلیون
نفر از انها از هند و باقی از کشورهای اندونزی ،استرالیا ،نیوزیلند
و ژاپن بودند. صفحه 3
کشفاستعدادها؛
رسالت جشنواره مد و لباس «سی پال»
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1374دوشنبه 29دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ماهم این هفته برون رفت و به چشمم سالیست
حال هجران تو چه دانی که چه مشکل حالیست
مردم دیده ز لطف رخ او در رخ او
عکس خود دید گمان برد که مشکین خالیست
رئیس سومین جشنواره مدولباس «سی پال» یکی از رسالت های این جشنواره را از بدو شکل گیری ،توجه به کشف
استعدادهای عالقه مند به حوزه مد و لباس از سراسر کشور عنوان کرد .نشست رسانه ای سومین جشنواره ملی مد
و لباس ســی پال با حضور سهیال جبری مدیر جشنواره ،خاتون شهبازی دبیر جشنواره و جمعی از اعضای شورای
سیاست گذاری و هیئت داوران این رویداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد .در این مراسم ،عبادرضا اسالمی رئیس
فرهنگسراینیاوران،شهینابراهیم زادهپزشکیازچهره هایپیشکسوتحوزهدوخت هایسنتی،حمیدرضاناصرنصیر
مدیر شورای عالی معماران جشنواره و تنی چند از داوران این رویداد در بخش های مختلف همچون سارا مهدیان ،مریم
خلیلی ،شهرام صوفی ،نوید فرید و معصومه فهیم نیا حضور داشتند و به فراخور موضوعات تخصصی مطرح در نشست،
نکاتی را عنوان کردند .سهیال جبری در این نشست با اشاره به چالش های موجود در مسیر برگزاری سومین دوره
جشنواره سی پال در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های متعدد در امر برپایی جلسات ،کارگاه های اموزشی
و در نهایت شــیوه برگزاری اظهار داشت :علی رغم تمامی مشکالت به وجود امده ،بنا شد تا با تلفیقی از روش های
حضوری و مجازی ،برنامه های مورد نظر را پیش برده و در نهایت تالش کردیم با برپایی نمایشگاهی مجازی از اثار
برگزیده در بخش های مختلف ،نمایشی منحصربفرد از هنر هنرمندان کشورمان را در معرض دید عموم قرار دهیم .وی
افزود :دوره نخست جشنواره با شعار فرهنگ و اصالت ایرانی ،دوره دوم با محوریت جاده ابریشم و سومین دوره سی پال با
عنوان مد و معماری در حالی برگزار شد که در این دوره تالش کردیم تا جایگاه ویژه ای برای نوجوانان و دانشجویان در
راستای شرکت در این رویداد ایجاد کنیم چرا که معتقدیم یکی از رسالت های سی پال از بدو شکل گیری ،توجه به امر
کشف استعدادهای عالقه مند به حوزه مد و لباس از سراسر کشور بوده است .جبری در ادامه به تاسیس شورای عالی
معماری با تکیه بر موضوع این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد :در ادامه مسیر نیز بنا داریم همه ساله و بنا بر موضوع
جشنواره ،یک شورای تحصصی متشکل از کارشناسان و اساتید امر ایجاد کنیم و در این دوره نیز به گفته اعضای این
شورا به گونه ای هنرمندانه و حرفه ای از دریچه مد به مقوله معماری پرداخته شد .عبادرضا اسالمی رئیس فرهنگسرای
نیاوران و میزبان این نشست نیز در سخنانی ضمن تقدیر از حضور اساتید در این مجموعه به بیان دغدغه های فرهنگی
و هنری خود پرداخت و تاکید کرد نظر به مشکالت به وجود امده برای فعاالن عرصه های هنری به ویژه مد و لباس،
مجموعه فرهنگسرای نیاوران به عنوان حامی در کنار این عزیزان خواهد بود .توجه به مقوله حفظ و احیای دوخت های
سنتی از مسیر جشنواره سی پال ،تاکید بر ضرورت اموزش مد نویسی در کشور به دلیل وجود نارسایی های فراوان در
امر تولید محتوا ،تقدیر از ارسال مقاالت و پایان نامه های موضوعی متعدد به جشنواره ،تاکید بر لزوم خودکفایی هر چه
بیشتر در میان برندهای حوزه مد و لباس و همچنین حمایت از رونق تولید و کسب و کارهای موجود در این حیطه،
توجه به حوزه عکاسی مد ،تاکید بر لزوم همراهی شهرداری ها با رویدادهایی همچون سی پال به منظور تخصیص فضای
اموزشی ،توجه ویژه به حوزه طراحی و تولید کفش و تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به جایگاه رسانه در توسعه
فعالیت های حوزه مد و لباس در راستای انتقال اخبار و پیام به مخاطبان از جمله موضوعات مطرح در این نشست از
سوی حضار بود .خاتون شهبازی دبیر جشنواره سی پال نیز در خاتمه ضمن جمع بندی مطالب عنوان شده خاطرنشان
کرد :حضور یکایک همراهان سی پال در تمامی ادوار سبب شده که چراغ این رویداد روشن بماند و در سال جاری که به
واسطه شیوع ویروس کرونا ،امکان برگزاری جشنواره مشابه دو سال قبل وجود نداشت اما همچنان با بازدیدها و استقبال
درخور مخاطبان از نمایشگاه مجازی مواجه شدیم و خرسندیم که بخشی از هنرمندان از مسیر این رویداد موفق به ثبت
سفارش برای اثار خود شدند و توانستند در فضایی تعاملی ،فعالیت خود را رونق و گسترش دهند.
با هجوم خیل گردشگران به جزیره:
سوغات کرونا در قشم؛ اوردی یا میبری؟
بعــد از اینکه وضعیت کرونا در شــهرهای شــمالی به رنگ
قرمز درامد ،حاال مسافران به جزیره یک هزارو ۵۰۰کیلومتر
مربعی در جنوب هجوم اورده اند که یا ســوغات کرونا را به
قشــم بیاورند و یا با خود ببرنــد .در حالی که مناطق هدف
گردشــگری در ماه های گذشــته و به ویژه در خطه شمالی
کشور از نظر شیوع ویروس کرونا به رنگ قرمز درامد ،حاالبا
سرد شدن هوا ،گردشــگران جنوب کشور و به ویژه جزیره
قشــم را هدف قرار دادند تا بــه احتمال قریب به یقین تا ۲
هفته اتی رنگ ابی این خطه به قرمز متمایل شود.
ســال گذشته و با اغاز شــیوع ویروس کرونا در ایران ،قشم
به دلیل ظرفیت گردشــگر پذیری خود ،یکی از نخســتین
شهرهایی بود که خیلی زود به رنگ قرمز درامد.
این روند در کشور ادامه یافت و نقاط گردشگری در فصل های
مختلف و با تغییر اب و هوا یکی پس از دیگری به رنگ قرمز
درامد.هم اکنون نیز با توجه به تعطیلی روز یکشنبه بیست و
هشتم دیماه جاری ،همانگونه که پیش بینی می شد ،از روز
چهارشنبه هفته گذشته موجی از مسافران به سمت جزیره
قشم سرازیر شدند.
در روزهای اخیر هجوم مســافران به گونه ای شــدید است
کــه امــکان مدیریت ان بــرای انجام تب ســنجی و دیگر
دستورالعمل های بهداشتی وجود نداشت و خیل گردشگران
بدون توجه به بیماری کرونا به صورت فشــرده وارد قشــم
شدند و این امر همچنان ادامه دارد .اگرچه مسووالن مربوطه
مانند بنادر و دریانوردی و ســازمان منطقه ازاد از ارائه امار
دقیق خودداری کردند اما منابع غیر رســمی از ورود ۶هزار
خودرو در فاصله ای کوتاه به جزیره قشــم خبر دادند که از
طریق بندرگاه شــهید حقانی به سمت اسکله شهید ذاکری
قشم به راه افتادند و بسیاری نیز با خودرو از طریق بندر پل
وارد بندر الفت شدند.
مســووالن وزارت بهداشت ،درمان واموزش پزشکی و شبکه
بهداشــت روز شنبه در ســتاد ملی کرونا با هشدار افزایش
مســافر به قشم از حضور ۳۰تا ۴۰هزار گردشگر در جزیره
قشــم خبر دادند و از سوی دیگر برخی کسبه ان را زمینه
رونق کسب وکار می دانند.
نحوه دسترسی مخاطبان
به اثار جشنواره فیلم کوتاه تهران مشخص شد
ســامانه های برخط هاشور (خانه جشنواره)ُ ،ودیو و تیوال نمایش فیلم های بخش مسابقه بین الملل و تعدادی از اثار مسابقه ملی
سی وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده گرفتند.
تمامی فیلم های بخش مسابقه بین الملل و تعداد ۷۵فیلم مسابقه ملی سی وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که با
رضایت فیلمسازان شان انتخاب شده اند ،در این سامانه ها در ایام برگزاری این رویداد نمایش داده می شوند.
ســامانه هاشور به عنوان خانه جشنواره سی و هفتم انتخاب شده است و عالوه بر عموم ،میزبان هنرمندان و اهالی رسانه و فیلم
کوتاه خواهد بود .همچنین سامانه های ودیو و تیوال نیز امکان تماشای اثار را برای عموم مردم فراهم خواهند کرد.
عالقه مندان به تماشــای اثار در سامانه هاشــور باید ابتدا در پرتال portal.tisff.irثبت نام کرده و پس از احراز هویت توسط
انجمن سینمای جوانان ایران از لینک مربوط به خانه جشنواره طبق جدول منتشرشده اثار حاضر را در این سامانه دنبال کنند.
قیمت بلیت هر فیلم برای عموم مردم پنج هزار تومان در نظر گرفته شــده اســت و همه عواید بلیت فروشــی به صاحب اثر تعلق
می گیرد.
برای مجموعه «قرنطینه»؛
عکاس ایرانی برنده جایزه طالیی
فستیوال «میهودو» شد
مریمسعیدپورعکاسایرانیبامجموعهعکس«قرنطینه»
توانســت جایزه اصلی فســتیوال بین المللی رسانه های
تصویری جوانان «میهودو» ژاپن را از ان خود کند .جایزه
نفر اول ســومین دوره فســتیوال بین المللی رسانه های
تصویری جوانــان «میهودو» ژاپن به مریم ســعیدپور
عکاس ایرانی برای مجموعه عکس «قرنطینه» اهدا شد.
این فستیوال که سومین دوره خود را با همراهی اکادمی
چینی «بیجینگ» و با مضمون «ما با هم همراه هستیم
و لحظات ۲۰۲۰را فراموش نمی کنیم» برگزار شد .مریم
سعیدپور مجموعه عکس های «قرنطینه» را از ابتدای شیوع پاندمی ویروس کرونا شروع کرده بود تا خاطرات دوران
قرنطینه را به شکلی متفاوت ثبت کند .سعیدپور خود درباره تجربه ثبت این مجموعه عکس گفته است :خانه ها در
روزهای قرنطینه هم به زندان ادم ها تبدیل شده و هم مامن انها بود .مردم در این دوران احساس های مختلفی را
تجربه کردند .اخبار هولناک تعداد مبتالیان و شمار مردگان بود که به گوش می رسید .اما خانه یک بار دیگر پناه و
مامنی برای در امان ماندن از مرگ شد.
ِ
رکورد حراج کتاب های مصور دنیا شکست
یــک نقاشــی از مجموعه کمیک «تَــن تَن» به
قیمت سه میلیون و ۸۰۰هزار دالر چکش خورد
و رکورد باالترین رقم حــراج هنر در کتاب های
مصور را شکست .یک نقاشی از مجموعه کمیک
تَن تَن اثر هرژه ،تصویرگر مشــهور بلژیکی ،روز
پنجشنبه ( ۲۵دی )۹۹در یک حراجی به قیمت
نهایی سه میلیون و ۸۰۰هزار دالر چکش خورد
و رکورددار گرانترین اثر هنری در دنیای کتابهای
مصور شــد .این نقاشــی ابرنگ و گواش متعلق
به ســال ۱۹۳۶که تَن تَن و ســگش را در حالی
که در یک کوزه چینی پنهان شــده اند به تصویر
می کشد ،توسط حراج خانه ارت کیوریال در یک
حراجی انالین به فروش رسید .هرژه این نقاشی را برای طرح روی جلد نیلوفر ابی (Le Lotus
)bleuپنجمین کتاب از مجموعه کتابهای مصور ماجراهای تن تن و میلو کشیده بود که در سال
۱۹۳۶منتشر شد .این مجموعه کمیک که اولین بار توسط انتشارات ونوس در ایران منتشر شد،
داستان سفرهای تن تن در چین در جریان حمله سال ۱۹۳۱این کشور به ژاپن را روایت می کند.
چاپ رنگی طرح پیچیده این نقاشی ان زمان برای لوییس کسترمن ،ناشر کتاب ،پرهزینه و گران
بود بنابراین وی این طرح را رد کرد و هرژه ان را به ژان پُل ،پسر هفت ساله کسترمن ،هدیه داد.
ژان پل هم ان را تا کرد و در کشــویش گذاشت .این اثر پس از چند سال هفته گذشته به حراج
گذاشــته شــد و با وجود خطوط به جا مانده از تا شــدن ،به قیمتی باورنکردنی به فروش رسید.
رکورد قبلی فروش اثار هنری در کتابهای مصور نیز متعلق به اثری دیگر از هرژه بود و در دستان
حراج خانه ارت کیوریال قرار داشت .این رکورد از سال ۲۰۱۴و پس از فروش ۲میلیون و ۵۰۰
هزار یورویی یک صفحه از نقاشی های شخصیت تَن تَن ثبت شد.
ایران در تدارک استقبال از گردشگران خارجی
اوراماناتجهانیمی شود
وزیر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی با بیان
اینکه در زمینه گردشــگری ســامت با وزارت بهداشت به
نقطه مشترک رسیده ایم ،از هموارشدن مسیر برای پذیرش
گردشــگران خارجی در ایران خبر داد .او همچنین گفت که
ثبت جهانی منطقه اورامانات کردســتان در یونسکو مراحل
نهایی خود را می گذراند.
علی اصغر مونســان با اشاره به این که مشکالت و اختالفات
در حوزه گردشــگری ســامت میان ارگان های مختلف از
جمله وزارت بهداشت و وزارت میراث وجود داشت ،گفت :در
گذشته اختالفات در این زمینه زیاد بود و زمینه ورود دالل
ها برای خدمات به گردشــگر خارجی را مهیا می کرد ولی
اکنون با برگزاری جلسات متعدد با وزارت بهداشت به نقطه
مشــترک رسیدیم .وی گفت :هم اکنون بهترین همکاری ها
را با وزارت بهداشــت داریم که قطعا این همکاری ها بین دو
وزارتخانه به افزایش ورود گردشگر خارجی در حوزه سالمت
منجر می شــود؛ همچنین باال بودن استانداردها و تجهیزات
پزشکی کشــور در کنار هزینه های پایین ان ،یکی دیگر از
مولفه های مثبت ایران در این بخش است.
گردشــگری ســامت ( )health tourismبه گردشگری
پزشکی ،گردشــگری درمان طبیعی و همچنین گردشگری
صحت ،تندرســتی و نیز پیشگیری تقســیم بندی می شود
و در رشــد اقتصاد ســامت نقش مهمــی دارد .هم اکنون
ایران از مقاصد بزرگ گردشــگری سالمت در منطقه است
و کشــورهای همجوار مانند عراق ،ترکمنســتان ،جمهوری
اذربایجان ،افغانســتان و سایر کشــورهای منطقه متقاضی
اســتفاده از خدمات و امکانات ایران در این زمینه هســتند.
ســید کامل تقوی معاون توســعه منابــع و مدیریت وزارت
بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی پیش از همه گیری کرونا
اعالم کرده بود ،ســاالنه حدود ۶۰۰هزار گردشگر سالمت
برای درمان به ایران می ایند ،خدمات سالمت بین ۸.۵تا ۹
درصد تولید ناخالص ملی (جی دی پی )GDP -کشــور را
به خود اختصاص می دهد و امکان اینکه این ســهم بیشتر
شود هم وجود دارد.
وی درباره نتیجه پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات
نیــز گفت :این پرونده متعلق به بخش بزرگی از کشــور در
اســتان های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹هزار هکتار
عرصه و حریم است که ۱۰۶هزار هکتار ان مربوط به عرصه
و ۳۰۳هزار هکتار نیز جزو حریم اســت .مونسان افزود :این
پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد .بالغ بر ۱۰۰روستا
و ســکونتگاه در محدوده عرصه و تعداد زیادی روستا نیز در
محــدوده حریم اورامانات قرار دارد .پس از طی مراحل اولیه
این پرونده ،برای انجام بررســی های اولیه نماینده ایکوموس
و ارزیاب یونســکو تابستان ســال جاری به ایران سفر کرد.
مونسان با بیان این که هنوز نتیجه ای به ایران ارسال نشده
اظهــار امیدواری کرد :پذیرش ایــن پرونده ،می تواند عالوه
بر رشــد اقتصادی و جذب بیشــتر گردشگر منجر به نشاط
اجتماعی برای مردم بخصوص مرم کردســتان و کرمانشــاه
شــود .هوار (هه وار) یا کوچگاه به معنی کوچ روستاییان در
فصل بهار و تابســتان به مناطق مرتفع تر اســت ،انها همراه
خود حیوانات اهلی را هم برای چرا به این مناطق می برند و
در فصل سرما به داخل روستا برمی گردند.
هورامان یــا اورامان نام منطقه ای تاریخی بــا بافت پلکانی
و اداب و رســوم بســیار خاص اســت کــه بخش هایی از
شهرستان های سرواباد ،سنندج و کامیاران استان کردستان
و شهرســتان های پاوه ،جوانرود ،نودشــه و نوســود استان
کرمانشاه را شامل می شود.
منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان
تخت) و ۷۶روستاســت که تاکنون ۱۳روستای این منطقه
در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲روستا
نیز در حال پیگیری است .واژه هورامان یا اورامان از ۲بخش
هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه ،جایگاه و سرزمین
تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه
اهورا مزدا اســت .اورامانات در اســتان کرمانشاه به منطقه
ای در شمال غربی این اســتان شامل شهرستان های پاوه،
جوانرود ،روانســر و ثالث باباجانی اطالق می شود که حدود
۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد. صفحه 4