روزنامه هنرمند شماره 1372
روزنامه هنرمند شماره 1372
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 24دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1372صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
جشنواره سینمای ایران در
فرانسه به ابان 1400موکول شد
www.jaaar.com
اختصاص بودجه برای
رسانه های صوت و تصو یر فراگیر
چگونه از
نمایشگاه
مجازی کتاب
خریدکنید
دیدار خانه تئاتر ی ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس:
درخواست «پرو یز پرستو یی» از رئیس جمهور:
سری به اهالی فرهنگ و هنر بزنید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
گزارش هنرمند از نشست خبری جشنواره «هنر زنده است»:
جشنواره ای برای نیروی خالق کشور
که هیچ وقت دیده نمی شوند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ایوبی در ایین افتتاح «باشگاه نواوری و فناوری» مطرح کرد؛
لزوم استفاده از فرصت ها
در یک جنگ تمام عیار!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
هنرمندان وقتی معترض می شوند
که به تنگ امده باشند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
حق وحقوق اهنگساز و نوازنده
در کنسرت های انالین چه می شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
امیرمحمد «عمو پورنگ»
بازیگر سینما شد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینا مهراد:
«اقازاده» پیرم کرد!
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
«عصر جدید»
پس از ۵ماه به تلو یز یون می اید
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
جامعه ملی منتقدان فیلم
بهتر ین فیلم های سال 2020
را انتخاب کردند
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
دیدار خانه تئاتری ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس:
چهارشنبـــــــــه 24دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1372
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
ایوبی در ایین افتتاح
«باشگاه نواوری و فناوری» مطرح کرد؛
لزوم استفاده از فرصت ها
در یک جنگ تمام عیار!
دبیر کل کمیســیون ملی یونســکو در ایران در ایین افتتاح
باشــگاه نواوری و فناوری بیان کرد که در حال حاضر در یک
جنگ تمام عیار هستیم و ما هم باید به صورت تمام عیار و با
اســتفاده از تمامی فرصت ها و ظرفیت ها در این میدان حاضر
شــویم .به گزارش روابط عمومی کمیســیون ملی یونسکو-
ایران ،نشست خبری ایین افتتاح «باشگاه نواوری و فناوری»
صبح امروز ۲۳دی ماه در کمیســیون ملی یونسکو در ایران
برگزار شــد .حجت اهلل ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو
در ایران بیان کرد :احســاس می کنم جای این باشگاه خالی
بود .از عمر باشگاه های کمیسیون ملی خیلی نمی گذرد گرچه
باشــگاه ها نهادهای دیرپا هستند و کشــورها از ان استفاده
می کنند .اگر فکر می کنیم در یک جنگ تمام عیار هســتیم
بایــد تمام عیار حاضر شــویم و از فرصت ها اســتفاده کنیم.
باشــگاه ها یک ظرفیت خاموش بودند و چند سالی است که
چند باشگاه با وسواس زیاد کار می کنند .خوشبختانه در یکی
دو ماه گذشته عضو باشگاه های فدراسیون جهانی شدیم ولی
باشگاه های ما دوران گذار و ازمون و خطا را سپری می کنند.
وی با بیان اینکه جوانان باشــگاه نواوری و فناوری شــناخته
شده هستند ،بیان کرد :امیدواریم این باشگاه بتواند از ظرفیت
باالی نیروی انســانی که در کشــور وجود دارد استفاده کند،
اینجا جایی اســت که ما اراده ها را یک پله ارتقا می دهیم و به
شبکه های جهانی وصل می کنیم .شاید این شبکه ها بتوانند از
ظرفیت خیلی از جوانانی که در این کشور نیستند اما دلشان
اینجاست ،اســتفاده کنند .تفاوت باشــگا ه نواوری و فناوری
با دیگر باشــگاه های ما جوان بودن این باشــگاه است و فکر
می کنم این باشــگاه دوره ازمایشــی را به خوبی طی می کند
و اگر دوران ازمایش خوبی را ســپری کند تثبیت خواهد شد
که امیدوارم منشــا خالقیت باشــد .ایوبی توضیح داد :تالش
شده است این چند باشگاه محدودی که در کمیسیون داریم،
در چارچوب اهداف نظام و کشــور فعالیت کنند .رهبری هم
تاکید دارند مدیران بــرای جوانان ایرانی فرصت ایجاد کنند.
امیدوارم از این فرصت بهترین اســتفاده شود .ما هم در کنار
شما هســتیم .امیدواریم خانه پدری که ایران است به قدری
موفق و زیبا باشد (که البته هســت) تا فرزندان این مملکت
که رفته اند به خانه اباد پدری خود که ایران است ،برگردند.
اختصاص بودجه برای رسانه های
صوت و تصویر فراگیر
کمیســیون تلفیق مجلس شورای اســامی ( ۲۲دی ماه) در
مصوبه ای بودجــه ای را برای حمایت از رســانه های صوت و
تصویر فراگیر ایرانی توسط ساترا اختصاص داد .روابط عمومی
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر انجام این اقدام
را در پی پیگیری های ســاترا و در راستای اجرای سند شبکه
ملی اطالعات اعــام و اضافه کرده اســت ،این اتفاق کمک
شایانی به رشد و توسعه این رسانه ها در فضای مجازی خواهد
کرد .بعــد از تصویب در صحن مجلس ،رســانه های صوت و
تصویر داخلی می توانند طرح های توسعه ای خود را با حمایت
تســهیالتی پیگیری کنند .مطابق مصوبه نمایندگان مجلس
شورای اسالمی حمایت از رســانه های صوت و تصویر ایرانی
منحصرا ً بر عهده ساترا قرار داده شده است.
نمایش (راحله) بهمن ماه
به مهرگان می رود
با پایان تعطیلی و باز شدن سالن های نمایش و از سر گرفته شدن
اجراها ،نمایش (راحله) به نویسندگی و کارگردانی منصور صلواتی که
از شــهریورماه تمرین های خود را در پالتو سیمرغ اغاز کرده است،
بهمن ماه در ســالن شماره ی یک خانه نمایش مهرگان به صحنه
خواهــد رفت .منصور صلواتی نویســنده و کارگردان نمایش هایی
چون (البراتوار)( ،تقدیم به ایتالو کالوینو)( ،حجم غلیظ)( ،ازمایشگاه
متروک) و ،...در جدیدترین اثر خود ،نمایش (راحله) را از اول بهمن
ماه در سالن شماره ی یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه خواهد
برد .شایان ذکر است ،این نمایش مرحله بازبینی شورای نظارت و
ارزشیابی را طی کرده و مجوز اجرای نمایش از سوی این مرکز صادر
شده است .بازیگران و عوامل دیگر اجرا به زودی معرفی خواهند شد.
هنرمندانوقتیمعترضمی شوندکهبهتنگامدهباشند!
چنــد روز بعد از برپایــی تجمع اعضای خانه تئاتر که در اعتراض به مســایل صنفی و وضعیت
معیشتی هنرمندان این رشته در مقابل مجلس شورای اسالمی برگزار شد ،نمایندگان کمیسیون
فرهنگــی ،اجتماعی و تلفیق مجلس و نمایندگان تجمع «اعتراض در ســکوت» ،دیدار و گفتگو
کردند.
این نشســت دوشنبه 22دی ماه در ســاختمان جدید این خانه و در راستای تجمع و مطالبات
جامعه تئاتر مقابل مجلس شــورای اسالمی و دستور ارجاع بیانیه برگزارکنندگان از سوی رئیس
مجلس شورای اسالمی به کمیسیون های فرهنگی ،اجتماعی و تلفیق برگزار شد .در این جلسه،
غالمرضا منتظری ،نایب رئیس کمیســیون فرهنگی ،مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت
ملی و رئیس کمیته دیپلماســی اقتصادی کمیســیون تلفیق ،احســان قاضی زاده هاشمی عضو
کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسالمی و ایرج راد
رئیس هیات مدیره ،شــهرام گیل ابادی مدیرعامل خانه تئاتر ،بهزاد فراهانی عضو هیات مدیره،
حمیدرضــا نعیمی عضو هیات مدیره و مهدی قلعه بازرس به عنوان نمایندگان تجمع اعتراضی
جامعه تئاتر حضور داشتند.
شهرام گیل ابادی :مجلس ،اخرین راه ما بود
در ابتدای این نشســت ،شهرام گیل ابادی ،مدیرعامل خانه تئاتر ،دلیل حضور و تجمع اعتراضی
جامعه تئاتر مقابل مجلس شورای اسالمی را ،مکاتبات کم نتیجه و بی نتیجه با وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،ریاست جمهوری و برخی وزرای ذیربط اعالم کرد و گفت« :بارها و بارها مکاتباتی
با مســئولین ،نهادها و ســازمان های مرتبط انجام و معضالت و مشکالت بی شمار جامعه تئاتر
مطرح شد .اولین نامه درخواست در این خصوص هم به 24اسفند 98برمی گردد که برای وزیر
محترم فرهنگ و ارشــاد اسالمی ارسال شــد .او یاداوری کرد :گروه های تئاتری از سوم اسفند
،98جزو اولین مشــاغلی بودند که به دلیل شیوع کرونا ناچار به تعطیلی اجباری شدند .پس از
این ،نامه بعدی مستقیم برای ریاست جمهوری ارسال شد و رونوشت ان برای جناب اقای دکتر
نوبخت معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و اقای صالحی وزیر فرهنگ
و ارشــاد اســامی بود .از ان زمان ،به ترتیب در ماه های مختلف ،درخواست های متعددی برای
سایر نهادها و سازمان های دولتی ارسال شد .هرچند که بر تمامی این نامه ها دستور صادر شده
و جلسات بسیاری در خصوص پیگیری انها تشکیل شده ،اما هیچ نتیجه قابل قبولی برای جامعه
تئاتر نداشــت .بنابراین ،ناچار شدیم که مطالبات خود را با حضور حدود یک هزار و 200نفر به
عنوان نماینده از جامعه تئاتری کشور ،به مجلس شورای اسالمی ارایه بدهیم .گیل ابادی با ارایه
مستندات و مکاتباتی و تشریح مشکالت شغلی و معیشتی و امار وارقام موجود ادامه داد :هفده
بار یادداشت ها برای مسئوالن ارسال شده است .
وی افزود :این شــرایط ســخت از ابتدا کامال قابل پیش پینی بود و ما در مکتوبه های متفاوت
شــرایط و اینده محتمل را توضیح دادیم اما کســی نشــنید .این شش خواســته جامعه تئاتر،
خواسته های معقول و منطقی هستند که هر کسی به طور طبیعی باید از برنامه ریزان یک کشور
انتظار داشــته باشد و مطالبات و کاستی های انباشــته هنرمندان تئاتر باعث شده در این زمان
کامال به تنگ بیایند .
ایرج راد :تمام حمایت ها از تئاتر حذف شده است
ایرج راد ،رئیس هیات مدیره خانه تئاتر ،در ادامه این جلســه ،با اشاره به گستردگی هنرمندان
و فارغ التحصیالن تئاتر ،گفت :متاسفانه عالوه بر تعداد بی شماری از هنرمندان تئاتر که در این
ایام ،شــغل خود را از دست داده اند ،برای اشــتغال زایی هنرمندان جوان و فارغ التحصیالن این
حوزه ،هیچ تدبیری اندیشــیده نشده است .از نظر ســالن و امکانات بسیار ضعیف هستیم و روز
به روز ،حمایت ها از تئاتر هم کاهش می یابد .پیش از این در مرکز هنرهای نمایشــی شــورای
ساخت و حمایت داشتیم که چند سال است این شوراها از بین رفته و 20درصد از فروش بلیط
هم برای ســالن برداشت می شود .عالوه بر این 9 ،درصد برای مالیات و 16.9درصد برای بیمه
افراد کســر می شود .شما این مبالغ را به هزینه اجاره بهای سالن ها اضافه کنید .با این شرایط
وضعیتی ایجاد شده که ما برای قیمت گذاری بلیط ،دچار مشکل می شویم .در این شرایط ،تمام
حمایت ها هم از جامعه تئاتر حذف شده است».
حمیدرضا نعیمی :بحث ما اینده فرزندان کشور است
حمیدرضا نعیمی ،عضو هیات مدیره خانه تئاتر که در روز تجمع بیانیه این تشکل را خوانده بود،
در ســخنانی گفت :خانواده بزرگ تئاتر ،هیچ امیدی به مجلس شورای اسالمی نداشته و ندارد.
زمانی که صحبت تجمع مقابل مجلس مطرح شد ،بسیاری بیان کرده بودند که ایا مجلس قبلی
برای هنر و هنرمند اقدامی کرده بود که به مجلس فعلی امید داشــته باشیم .ما باید درخواست
خود را در ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد می رساندیم .نشست با اقای جهانگیری و برخی وزرای
دولت را داشــتیم ،این اقدام انجام شد اما متاسفانه هیچ نتیجه ای نداشت .بنابر همین شرایط،
تصمیم گرفتیم درخواســت خود را به نهاد دیگری ارائه دهیم .بحث امروز ما ،فقط تئاتر نیست،
مشکل اینده فرزندان این کشور است.
بهزاد فراهانی :وعده ای عملی بدهید
بهزاد فراهانی ،عضو هیات مدیره خانه تئاتر هم با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان ،افزود :یکی
از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه هنرمندان ،به خصوص تئاتری ها ،مساله بیمه و حقوق بیکاری
اســت .هنرمندان این حرفه ،هیچ پشتوانه ای برای ایام بیکاری خود ندارند و مطالبه اصلی انها،
تامین حق و حقوق بیکاری و رفع مشــکالت بیمه انهاســت .من به عنــوان یکی از نمایندگان
تجمع ،از شــما می خواهم که وعده روشــنی در این زمینه به جامعه تئاتر بدهید که مطمئن
باشیم عملی خواهد شد.
مهدی قلعه :تامین اجتماعی هنرمندان شکننده است
بازرس خانه تئاتر در ادامه صحبت های بهزاد فراهانی درباره مشــکالت تامین اجتماعی ،توضیح
داد« :حدود 5ســال است که 50درصد از ســرانه بیمه تامین اجتماعی هنرمندان که از طرف
وزارت فرهنگ و ارشــاد پرداخت می شــده ،قطع و این مبلغ را بیمه گذار پرداخت می کند .این
سازوکار ،با توجه به بدهی صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی اغاز شد .نکته مهم تر
اینکه نزدیک به 6سال است که به بیمه هنرمندان 20درصد فرانشیز اضافه شده است یعنی اگر
ما به یک درمانگاه دولتی که همه خدمات رایگان است ،مراجعه کنیم ،باز هم 20درصد فرانشیز
پرداخت می کنیم .این مشــکالت بیمه تامین اجتماعی به نهادهای مختلف گفته شده و این بار
به شما می گوییم که بیمه تامین اجتماعی هنرمندان شکننده است».
غالمرضا منتظری :هنرمندان وقتی معترض می شوند که به تنگ امده باشند
در ادامه این جلسه ،غالمرضا منتظری ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی ،پس از
شنیدن مطالبات جامعه تئاتر ،گفت :هنرمندان به عنوان چهره های فرهیخته تمایلی به حضور در
صحنه های اعتراضی ندارند مگر اینکه شرایط انقدر سخت شده باشد که دست به اعتراض بزنند.
پیشــنهاد می کنیم جلسه بعدی ،یک نشست تخصصی با وزیر ارشاد ،معاون هنری و نمایندگان
مردم و خانه تئاتر باشد .در این جلسه می توانیم راهکارهای پیشنهادی شما را برای برون رفت از
مشــکل شنیده و اجرایی کنیم .سپس تقسیم کار میان سازمان ها و نهادهای ذیربط انجام شود.
او پیش از این نیز مطرح کرده بود :شــخصا از اقای حســینی معاون هنری و اشــنا مدیر کل
هنرهای نمایشی خواسته ام به نشست بیایند تا رفع مشکالت دوباره حواله نشود .نمی توان نسبت
به واقعیات تئاتر بی تفاوت بود .باید چاره اندیشــی کرد .مســاله باید حل شود و خیلی هم اسان
نیســت اما صورت مســاله را هم نباید پاک کنیم .البته پیگیری مشکالت لزوما در توان مجلس
نیست ،اما حداقلش این است که باید صداقت داشته باشیم .بنشینیم ،حرف بزنیم و مشکالت را
بشنویم و اعالم کنیم کدام بخش از ماجرا از دست ما برمی اید.
محمودوند :نیاز باشد ،تذکر می دهیم
ســپس مرتضی محمودوند ،عضو کمیســیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماســی اقتصادی
کمیســیون تلفیق ،از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسالمی گفت :با توجه به ابزار و امکاناتی
که داریم ،هرانچه از دســت ما برمی اید (از بررسی و پیگیری ،نظارت ،قانون گذاری و ) ...انجام
خواهیم داد تا بتوانیم به مشــکالت این صنف نجیب رسیدگی کنیم .اگر نیاز باشد تذکر ،سوال
و حتی درخواســت تحقیق و تفحص روی موارد انجام شــده و ناکارامدیها برای احقاق حقوق
عقب افتاده هنرمندان صورت خواهد گرفت .رســیدگی به امور هنرمندان در جامعه ایرانی ما به
عنوان خدمتگزاران فکری و فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته اند.
قاضی زاده هاشمی :وزارت ارشاد تا کنون اقدامی برای مطالبات هنرمندان نداشته است
احســان قاضی زاده هاشــمی ،عضو کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس شــورای اسالمی نیز با
اشاره به فصل تخصیص بودجه در مجلس ،مطرح کرد« :تمام تالش خود را برای افزایش بودجه
هنرمنــدان در ردیف حمایت برای تامین اجتماعــی و تولید تئاتر انجام می دهیم ،هرچند که تا
کنون درخواســت و پیگیری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی جهت مطالبات هنرمندان
به مجلس ارائه نشــده اســت .وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی برای احقاق حقوق هنرمندان باید
مطالبه گر باشــد اما این مطالبه گری و خواست ،اساسا انجام نمی شود .روابط عمومی خانه تئاتر
اعالم کرده این سخنان در حالی مطرح می شود که خانه تئاتر ،پیش از این بارها مطالبات خود
را به وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی و اداره کل هنرهای نمایشــی ارائه کرده و تاکید داشت
که برای افزایش بودجه هنرهای نمایشــی ،اقدامی انجام شــود و همانطور که نمایندگان تجمع
«اعتراض در سکوت» هنرمندان تئاتر در روز تجمع اعالم کردند ،پیگیری این مطالبات ،تا احقاق
نتایج روشــن و مشخص ،ادامه خواهد داشت .یکشــنبه ۱۴ ،دی ماه ،اهالی تئاتر و نمایندگان
انجمن های ۱۷گانه خانه تئاتر ،برای بیان مطالبات و مشــکالت معیشــتی خود ،مقابل مجلس
شورای اسالمی تجمع کرده و بیانیه خود را خواندند.
شرایطوضوابطخریدازنمایشگاهمجازیکتابتهران
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه اغاز
به کار خواهد کرد و تا ششــم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
شرایط و ضوابط خرید کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی
کتاب تهران به این شرح اعالم شده است:
.۱در این نمایشــگاه کتاب های منتشرشــده از سال ۱۳۹۲
تاکنون از ســوی ناشران شــرکت کننده در نمایشگاه عرضه
شده است.
.۲ســفارش و خرید کتــاب به صورت ۲۴ســاعته در ایام
نمایشگاه قابل انجام است.
.۳افزودن کتاب به ســبد خرید صرفا به معنی رزرو موقت
کتاب اســت و تا زمانی که مبلغ ســفارش پرداخت نشــود
فرایند خرید تکمیل نخواهد شد.
.۴ضروری است در هنگام خرید به مشخصات کتاب اعم از
عنوان ،ناشر ،سال نشر ،قیمت و ...دقت کنید چرا که پس از
پرداخت و تکمیل فرایند خرید ،امکان تغییر یا لغو سفارش
وجود ندارد.
.۵پیامک های مربوط به این نمایشــگاه تنها از طریق شماره
۳۰۰۰۴۱۴۱و بــه صورت یک طرفه و بدون قابلیت دریافت
پیام ارسال می شود.
.۶به منظور رعایت نکات امنیتی ،پرداخت وجه خرید کتاب
صرفاً از طریق درگاه های داخل ســامانه نمایشــگاه مجازی
معتبر اســت .هرگونه پرداخت اعم از خرید کتاب یا دریافت
مرســوله ،خارج از این درگاه ها مجاز نیست و مسئولیت ان
برعهده خریدار است .در مواجهه با چنین مواردی به شماره
( ۰۲۱-۹۱۰۰۹۸۹۸پشتیبانی نمایشگاه) اطالع رسانی شود.
.۷در این نمایشــگاه ارسال کتاب توسط ناشر ،چه از طریق
پســت و یا به روش های دیگر ،برای خریدار رایگان است و
خریدار فقط باید مبلغ نهایی خرید کتاب ها را طبق سفارش
و فاکتور ،صرفاً از طریق درگاه های سامانۀ نمایشگاه مجازی
پرداخت کند .هرگونه درخواســت وجــه از خریدار خارج از
این روال ممنوع و تخلف است .خریداران در صورت مواجهه
بــا چنین مواردی ،مراتب را به شــمارۀ ۰۲۱-۹۱۰۰۹۸۹۸
اطالع دهند.
.۸خریدار موظف به درج نشــانی پســتی دقیق اســت و
مسئولیت هرگونه خطا در نشانی برعهده خریدار است.
.۹تغییر نشانی پس از تکمیل فرایند خرید و پرداخت وجه
امکان پذیر نیست.
.۱۰امکان تحویل کتــاب در اماکن عمومی همچون کافه،
کافی نت ،رستوران ،هتل و مانند ان امکان پذیر نیست و الزم
است نشانی تحویل ،دقیق و قابل استناد باشد.
.۱۱داخل هر بسته ارسالی از سوی ناشر ،یک فاکتور شامل
کتاب های خریداری موجود در ان بسته قرار دارد.
.۱۲در صورت ارســال کتاب توســط ناشر از طریق شرکت
پست کد رهگیری به شــماره تماس خریدار پیامک خواهد
شد.
.۱۳در صورت ارســال کتاب توسط ناشر از طرق دیگر غیر
از شرکت پست ،شماره تلفن متصدی ارسال در پنل خریدار
قابل مشاهده است.
عالقه مندان می توانند برای اطالع از نحوه ثبت نام ناشــران ،
بن نمایشگاه ،سرویس های ارسال محصوالت و سامانه فروش
با سامانه پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شماره
۰۲۱-۹۱۰۰۹۸۹۸تماس بگیرند .همچنین ارســال پیام از
طریــق منو «تماس با ما» فراهم شــده اســت و متقاضیان
می تواننــد از طریق منو «پشــتیبانی» در پنل کاربری نیز
«تیکت» ارسال کنند. صفحه 2
درخواست «پرویز پرستویی» از رئیس جمهور:
سریبهاهالیفرهنگوهنربزنید!
پرویز پرســتویی در نامه ای به حســن روحانی به بیان برخی از کارهایی که ریاست
جمهوری می توانســته در این دوره ۸ساله انجام بدهد پرداخته است .متن یادداشت
را در ادامه می خوانید:
«جناب اقای رئیس جمهور
دیگه ماه های اخر ریاست شماست
در این حدود ۸سال هرچه کردید و نکردید برهمه ملت ایران روشن و شفاف است.
اما با قاطعیت میتوانم بگویم که دو کار را نکردید.
یک:برای مردم فقیر و نیازمند در حاشــیه شهرهای تهران و اســتان هاو کشورمان هیچ کاری
نکردید.
این را با ســند و اســتدالل می گویم ،در این یکساله شــیوع کرونا که همیشه در هیئت دولت
با فاصله و رعایت پروتکل ها می نشــینید و برنامه های انالیــن می گذارید ،بنده و گروهمان،
قهرمانان یا بهتر بگویم پهلوانان کشــور و جهان با کمک های مردمی سفرهای دوره ای گذاشته
ایم.
برای توزیع ارزاق ،ساختن درمانگاه ،ساختن خانه برای کپرنشینان ،ساختن مدرسه ،پروتز برای
دست های قطع شده توسط گاندوها...
کل کشور را دور زدیم و میزنیم.
انچه مشــاهده کردیم ،فقر مطلق ،بی خانمانی و بیکاری ،بی ابی ،بی هویتی (فاقدشناســنامه،
کارت ملی ،یارانه) نداشتن مسکن ،درمانگاه ،مدرسه وتغذیه بیداد میکند.
برای اثبات این حرفها در این روزهای اخر ریاستتان یک سفر همراه ما میهمان باشید ،با لباس
شــخصی ،شک ندارم که اصال شمارا نمی شناســند ،چرا؟ چون برق ندارند که تلویزیون داشته
باشــند .بیایید و از نزدیک ببینید که چه کارهایی میتوانســتید بکنید و نکردید ویا بگوشــتان
نرسیده...
دو :در این دو دوره یک بار ســراغ هنرمندان که اکثرا نقش مهمی در انتخاب شــما داشــتند را
نگرفتید.
و در این سال ها بخاطر حمایت ازشما مدام مورد شماتت قرارگرفتند!
یکسال است سینما ها و تئاتر ها بخاطر کرونای لعنتی تعطیل است.
ایا میدانید که اهالی هنرمندان نجیب این کشور چگونه روزگار می گذرانند؟ بعید میدانم.
هنرمندان کسانی نیستند که برای نیازشان بتوانند دست به طرف کسی دراز کنند.
من خوب میدانم که اکثر هنرمندان تئاتر و ســینما روزگار تلخ و ســختی را می گذرانند ،اکثرا
فاقد مســکن هستند و لنگ اجاره خانه و ســفره های خالی و صورت خود را با سیلی سرخ نگه
می دارند ،که البته اینروزها با ســیلی هم نمی شود صورت را سرخ نگه داشت! چرا؟ چون خونی
زیر پوست نیست که سرخ شود
بیایید یک ســفر دوره ای در این روزهای اخر که مســئولیت دارید باهم به جاهایی که عرض
کردم داشته باشیم.
بیایید سری به اهالی فرهنگ و هنر بزنید دیگر این فرصت پیش نخواهد امد.
اینها که گفتم از درد بود و اطالع رسانی میدانم که نمی دانید
ویا نشنیده اید .بیایید ببینید که چقدر مردم خوب و شریف و دوست داشتنی داریم.
بیایید با رعایت پروتکل ها
بیایید و نگران نباشید ،شما را نمی شناسند»
جشنوارهسینمایایراندرفرانسهبهابان 1400موکولشد
مرکز ایران و فرانســه بیانیه مطبوعاتی جشنواره سینمای
ایران در شــهر شانتی ( )Chantillyرا منتشر و اعالم کرد
این رویداد در ابان ۱۴۰۰برگزار می شود .بیانیه مطبوعاتی
فســتیوال ســینمای ایران که در تاریخ هشتم ژانویه۱۹( ،
دی ماه) توســط شهرداری شــانی ،مجموعه کاخ شانتی و
بنیاد مرکز ایران و فرانســه به امضا رســیده ،به شــرح زیر
اســت :در چارچوب پــروژه فصل بین المللــی هنر هفتم
شــانتی (۷ème Art Saison internationale du
)de Chantillyکــه هدف ان تبدیل این شــهر به یک
ســکوی بنیادین ،مختص به جنبه های مختلف هنر هفتم
فرانسه و اروپا و جهان است ،شهرداری این شهر با مشارکت
مجموعه کاخ شــانتی -بنیاد دومال و مرکز ایران و فرانسه،
دفتر گردشگری شهرهای شانتی و سانلیس و سینمای الیزه
این شــهر ،از پنجشــنبه ۴تا یکشنبه ۷نوامبر ۱۳( ۲۰۲۱
الی ۱۶ابان سال )۱۴۰۰اولین دوره جشنواره فیلم ایرانی
را برگزار می کند.
این فستیوال ،بر اساس ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سازمان
مــردم نهاد فرانســوی) و بــا هدف معرفی دســتاوردهای
بدیع چهره هــای نوین هنر هفتم ایران برگزار می شــود.
هنر هفتم ایران که با تولید ســاالنه ۱۰۰فیلم سینمایی و
۳۰۰۰فیلم کوتاه ،جوایز متعددی را در جشنواره های بین
المللی از ان خود ســاخته اســت ،امروزه به عنوان یکی از
پویاترین سینماهای جهان شناخته می شود .چه کسی نام
فیلمسازان برجســته ای همانند عباس کیارستمی یا اصغر
پــس این نام های بزرگ،
فرهادی را نمی شناســد؟ اما در
ِ
کانونی جوشــان از کارگردانان جوان و مســتعد به عنوان
نمایندگان اتی ســینمای ایران نهفته اســت که شایسته
شناخته شدن در سطح جهان هستند.
در این بیانیه امده اســت :ســینمای ایران به تنهایی نماد
برجســته پیوندهای فرهنگی میان ایران و فرانسه است؛ در
ژوئن ســال ۱۹۰۰میالدی ،پادشاه قاجار ان دوره ،پس از
نمایش نخســتین دوربین فیلمبرداری در شــهر
حضور در
ِ
کونت ِرکسِ ــویل فرانسه ،دستور داد عکاس شخصی وی برای
خرید یک دوربین مارک گومون اقدام نماید و این گونه هنر
سینما وارد ایران شد.
بدین ترتیب ،شــهر معروف و تاریخی شــانتی فرانســه و
مجموعه کاخ اعظم ان ،میزبان سینمای ایران خواهند بود
و برمبنای یک فراخوان عمومی که در ایران منتشر خواهد
شد ،یک کمیته پیش انتخاب ،مستقر در شانتی و متشکل
از شخصیت های هنری و سینمایی ایران و فرانسه ،از میان
تمامی فیلم های دریافتی ۷ ،فیلم را برای حضور در بخش
رقابتی فســتیوال انتخاب خواهد نمــود .یک هیات داوران
برجسته نیز مســئولیت انتخاب اثار منتخب فستیوال سال
۲۰۲۱را بر عهده خواهد داشــت .همچنین «اتین ژاکوبی»
مجسمه ساز معروف ساکن شهر شــانتیئی اثری هنری را
خلق خواهد نمود که جایزه فیلم منتخب جشــنواره خواهد
بود.
تماشــاگران نیز تماما در روند برگزاری جشنواره مشارکت
خواهنــد داشــت و بر اســاس رای انها یک جایــزه ویژه
تماشــاگران نیز بــه یکی از فیلــم ها اعطا خواهد شــد.
همچنین در پایان ،دانشجویان سال تحصیلی ۲۰۲۲/۲۰۲۱
کارشناسی ســینما دانشگاه ســوربن پاریس نیز با اعطای
جایزه ویژه دانشجویان در این فستیوال سهیم خواهند بود.
از این رو ،جشــنواره فیلم ایرانی شــانتی سراغاز فصل بین
المللی هنر هفتم شــانتی خواهد بود که با بسیج هم افزایی
هایی نوین و مســتتر موجبات یک حرکت نوین فرهنگی را
در راه خدمت به این قلمرو فراهم می سازد.
به دلیل شــیوع ویروس کرونــا زمان برگزاری فســتیوال
ســینمای ایران به تعویق افتاده و براین اســاس قرار است
از تاریخ ۴الــی ۷نوامبر ( ۱۳تا ۱۶ابانماه )۱۴۰۰برگزار
می شود .پیش از این ،قرار بود این رویداد در اسفندماه (ماه
مارس میالدی) برگزار شود.
فســتیوال سینمای ایران در شانتی ،به ابتکار مرکز ایران و
فرانسه ،همکاری شــهرداری شهر شانتیئی ،مجموعه کاخ
اعظم این شهر ،شهرداری سانلیس و دانشگاه سوربن فرانسه
ونیز حمایت پنج موسسه هنری و شرکت سینمایی از ایران
در راســتای شناخت ســینمای نوین و معرفی کارگردانان
مســتعد ســینمای ایران در عرصه جهانی برگزار می شود.
همزمان از پوســتر این فستیوال که توسط عدنان مصالیی
طراحی شده نیز رونمایی شده است .عالقمندان به شرکت
در ایــن رویداد میتواننــد از اول فوریه ۱۳( ۲۰۲۱بهمن )
با مراجعه به ســایت اینترنتی جشــنواره از شرایط شرکت
در فســتیوال مطلع شــوند .همچنین جهت کسب اطالع
بیشتر می توانند از طریق ادرس الکترونیکی @contact
france-iran.orgمکاتبه کنند.
سینا مهراد« :اقازاده» پیرم کرد!
«عصر جدید» پس از ۵ماه به تلویزیون می اید
سینا مهراد با بیان این که دوست ندارد هر نقشی بازی کند ،درباره ویژگی های کاراکتر
حامد گفت :حامد خصوصیاتی داشــت که خودم هم دوست دارم و سعی می کنم داشته
باشــم .معموال نقش هایی را برای بازی می پذیرم که به انها اعتقاد دارم .شــاید هرگز
نقــش منفی بازی نکنم .او ادامه داد :عهدی که در بازیگری با خودم دارم این اســت که
نقش هایی را بازی کنم که در کنار مردم باشــد نه مقابل ان ها .مهراد تاکید کرد :حامد
سریال پدر کنار مردم بود ،حامد سریال اقازاده هم همینطور .یعنی حامد برای مردم می
جنگد .با مردم گریه می کند و ان ها را دوســت دارد و خودش را فدای مردم می کند.
ســینا مهراد با اشاره به چالش های شخصیت حامد در سریال «اقازاده» یاداور شد :من
بازیگری هســتم که ناخواسته در جلد نقش خود می روم .در این سریال که قصه خیلی
ترسناکی هم داشت ،خیلی اذیت شدم و به قول معروف پیر شدم .این پیر شدن ،کلیشه
نیست .االن ۲۸ساله ام ولی انگار ۳۵ساله هستم .اقازاده مرا پیر کرد .این بازیگر درباره
همــکاری دوباره با بهرنگ توفیقی و حامد عنقــا هم بیان کرد :حامد عنقا به عنوان یک
نویســنده برای من مثل یک پدر است .او برای من مثل یک کوه در سینما است؛ به این
کوه تکیه می کنم و اعتماد دارم .وی افزود :جلوی دوربین بهرنگ توفیقی ،من به عنوان
یک بازیگر خیالم راحت اســت .او کارگردانی اســت که پشــت مانیتور ،خودش را جای
بازیگر می گذارد با همان حس و حال .مستند «بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی
و نویسندگی احمد رنجبر ،روایتی از متن و حاشیه سریال «اقازاده» است .این مستند به
تهیه کنندگی سید امیر موسوی نیا یکشنبه ها منتشر می شود.
ضبط «عصر جدید» با ایجاد تغییراتی ،دوباره از سرگرفته شده است و این برنامه پس از
۵ماه وقفه ،دوباره به انتن شــبکه سه بازمی گردد .تولید مسابقه «عصرجدید» با اجرای
احســان علیخانی ،با تفاوت نســبت به گذشته ،دوباره اغاز شــده است .در ضبط سری
جدید این مسابقه تلویزیونی که بر اساس شیوه نامه های ابالغی ستاد ملی مقابله با کرونا
تغییراتی در ان انجام گرفته اســت ،اجرای هر گروه یا فرد شرکت کننده به طور مجزا در
یک روز خاص ضبط می شــود و داوری بر اســاس ویدئوی تصویربرداری شده از اجرا در
روزی دیگر ،توسط هیات داوران متشکل از امین حیایی ،بشیرحسینی ،اریا عظیمی نژاد
و رویا نونهالی ،صورت می گیرد .عصرجدیدی ها این تغییر را هرچند مساله ســاز و زمان بر
می دانند ،اما معتقدند در این روزها که جامعه نیاز به تفریح و سرگرمی دارد ،برای اوقات
فراغت ان ها و احترام به بیننده ،این شــیوه تولید را برگزیده اند و به این شیوه ،گروه های
شــلوغ مجبور به حضور هم زمان در محل استودیو ضبط برنامه نیستند ،زمان حضور هر
گــروه شــرکت کننده در فضای تولید برنامه کاهش یافته اســت و در زمان ضبط بخش
داوری اصلــی نیز از هر گــروه تنها یک نماینده در برابر داورها حاضر می شــود .مرحله
مقدماتی و مرحله دوم «عصر جدید» ،در نیمه ابتدایی امسال پخش شد و پروژه دو مرتبه
به علت شرایط ویژه ایام کرونایی تعطیل شد و حاال پس از ۵ماه وقفه ،به زودی مرحله
نیمه نهایی این مسابقه استعدادیابی روی انتن شبکه سه خواهد رفت .زمان پخش مرحله
نیمه نهایی «عصر جدید» ،به زودی اعالم خواهد شد.
3
چهارشنبـــــــه 24دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1372
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
جامعه ملی منتقدان فیلم
بهترین فیلم های سال 2020
را انتخاب کردند
پنجاه و پنجمین دوره جامعه ملی منتقدان فیلم امریکا شب پیش
برترین هــای ســال ۲۰۲۰را در ۱۰بخش معرفی کرد .جامعه ملی
منتقدان فیلم ( )NSFCبهترین فیلم های سال ۲۰۲۰را انتخاب و
معرفی کرد .پنجاه و پنجمین دوره جامعه ملی منتقدان فیلم امریکا
شــب پیش برترین های ســال ۲۰۲۰را در ۱۰بخش معرفی کرد.
«سرزمین اوارگان» ساخته کلویی ژائو یک بار دیگر عنوان برنده سال
را از ان خود کرد و این بار در ۴بخش جایزه برد .جایزه بهترین فیلم
سال ،بهترین فیلمبرداری ،بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری برای
فرانسیس مک دورماند جوایزی بود که از سوی این جامعه به این فیلم
اهدا شد .جامعه ملی منتقدان فیلم در سال ۲۰۱۴متشکل از ۶۰عضو
بود .منتقدان نشریات و سایت های معتبر سینمایی چون «ورایتی»،
«نیویورکر»« ،لس انجلس تایمز» و «وال استریت ژورنال» در این جامعه
گردامده اند.جوایزاینانجمنیکیازمعتبرترینجوایزساالنهسینمایی
امریکا محسوب می شود .فهرست کامل برندگان ۲۰۲۰چنین است:
بهترینفیلم«:سرزمیناوارگان»
بهترین کارگردان :کلوئی ژائو برای «سرزمین اوارگان»
بهترین بازیگر مرد :دلروی لیندو برای « ۵قطره خون»
بهترین بازیگر زن :فرانسیس مک دورماند برای «سرزمین اوارگان»
بهترین بازیگر مرد مکمل :پل راکی برای «صدای فلز»
بهترین بازیگر زن مکمل :ماریا باکالووا برای «فیلم ادامه بورات
بهترینفیلمبرداری :جاشوا جیمز ریچاردز برای «سرزمین اوارگان»
بهترینفیلمنامه :االیزا هیتمن برای «هرگز بندرت گاهی همیشه»
بهترینفیلمخارجیزبان«:جمعی»
بهترینفیلمغیرداستانی«:زمان»
اغاز فیلمبرداری
داستان زلزله تهران
فیلمبــرداری «قطع فــوری» به کارگردانــی و تهیه کنندگی مریم
بحرالعلومی با روایتی از شبی پاییزی که در تهران زلزله می اید ،اغاز
شد«.قطعفوری»سومینفیلممریمبحرالعلومیبارعایتپروتکل های
بهداشتی ،مقابل دوربین ارش خالقدوست رفت که با توجه به ساختار
روایی مدنظر به صورت ( real timeزمان واقعی) ،طبق برنامه ریزی و
تمرین های صورت گرفته در ۲۰جلسه فیلمبرداری خواهد شد .سامان
صفاری ،افسانه کمالی ،غزال نظر ،علی کیان ارثی ،محمدرسول صفری،
یاسمن ترابی ،سادیا جاللی پور ،علی یعقوبی ،احمدرضا معراجی ،علی
اردالن ،ارمان درویش ،رامینا حســینی ،گلبرگ محمدی و روشنک
عجمیان ،با هنرمندی شــقایق فراهانی و علــی انصاریان ،با حضور
ســیاوش چراغی پور و سوگل طهماسبی ،با معرفی ساسان کریمی،
سید احمدحسینی و الهه منصوریان ،گروه بازیگران این فیلم هستند.
فیلمنامه این فیلم اجتماعی که بر اساس طرحی از مریم بحرالعلومی،
توســط او به طور مشترک با لیال نیکزاد به نگارش درامده ،داستانی
در شبی پاییزی را روایت می کند که زمین لرزه ای تهران را می لرزاند.
«قطع فوری» سومین فیلم بلند مریم بحرالعلومی است که پیش از
این با فیلم «پاسیو» سیمرغ بهترین کارگردانی بخش جلوه گاه شرق
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را دریافت کرده و با دومین
فیلم خود «شهربانو» در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
بحرالعلومی خود تهیه کنندگی «قطع فوری» را برعهده دارد و علیرضا
کیان ارثی به عنوان مجری طر ح و جانشین تولید با او همکاری می کند.
امیرمحمد «عمو پورنگ»
بازیگر سینما شد!
امیرمحمد متقیان بازیگری که در همکاری با داریوش فرضیایی «عمو
پورنگ» به شهرت رســید ،در اولین حضور سینمایی اش با چهره ای
متفاوت در فیلم «طبقه یک و نیم» ایفای نقش کرد .امیرمحمد متقیان
بازیگر شناخته شده برنامه های کودک که بیش از یک دهه در برنامه های
متنــوع کودک و نوجــوان در کنار داریوش فرضیایــی (عموپورنگ)
نقش افرینی کرده و به شــهرت رسیده است ،حاال با نقش و چهره ای
متفاوت در فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» اولین تجربه سینمایی
خود را پشت سر گذاشته است .فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به
کارگردانی نوید اسماعیلی و نویسندگی حسین نمازی در میان ۶۲فیلم
بلند سینمایی حائز شرایط حضور در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین
جشنواره فیلم فجر است که مورد داوری قرار خواهد گرفت .داستان این
فیلم کمدی اجتماعی در یک کارخانه می گذرد که مدیر مالی ان یک
روز با ورود به محل کار ،متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می شود که همین
سراغاز ماجراهای مختلف فیلم است .مهدی هاشمی ،صحرا اسدالهی،
سیروس همتی ،خسرو احمدی ،قاسم زارع ،شهره سلطانی ،اسداهلل یکتا،
مهران رجبی ،بهروز پناهنده ،اصغر حیدری ،مهدی موسوی ،مریم فرجی
،رامتینپورقاسمیانوحضورامیرمحمدمتقیانبههمراهمانیسقاباشی
به عنوان بازیگر خردسال ،ترکیب بازیگران این فیلم هستند. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1372چهارشنبه24دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
من که از اتش دل چون خم می در جوشم
مهر بر لب زده خون می خورم و خاموشم
قصد جان است طمع در لب جانان کردن
تو مرا بین که در این کار به جان می کوشم
حق وحقوق اهنگساز و نوازنده
در کنسرت های انالین چه می شود؟
ن ان ،در
کرونا قصد ندارد گریبان مردم دنیا را رها کند و به نظر می رســد همچنان تا تولید و اثرگذاری واکس
زندگی انسان ها تاثیرگذار باشد؛ به همین دلیل همه در پی پیداکردن راهی برای ادامه حیات و ارائه فعالیت های
خود ،مطابق پروتکل های بهداشتی برامدند تا بتوانند امرار معاش کنند .از جمله کسانی که در این زمینه به
دنبال تغییر و تحول در فعالیت خود برامدند ،خوانندگان و عوامل انها هستند .برگزاری کنسرت انالین یکی از
راه هایی است که می تواند ضمن انکه درامدزایی برای هنرمندان داشته باشد ،در افزایش فضای شاد در جامعه
نیز تاثیر سازنده ای دارد .با توجه به مشکالت ناشی از شیوع کرونا برای فعاالن این بخش ،برای تسهیل عملکرد
موسیقی دان ها در این دوران ،دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و بنیاد رودکی از
اجراهای انالین تا پایان سال جاری به طور مشترک حمایت می کنند .برگزاری کنسرت و اجرای انالین موسیقی
در این روزهای کرونایی ،با اینکه مشکالتی به همراه دارد ،اما در حال اصالح و پیگیری است .درباره نقش این
روشبرتامینمعیشتهنرمندان،باپیروزارجمندکارشناسموسیقی،اهنگسازونوازندهگفت وگوییانجامداد.
به نظر شما اقداماتی که برای اجرای انالین انجام شده ،می تواند پاسخگوی نیاز روانی هنرمندان برای
ارائه هنر و همچنین رفع نیاز تامین معاش انها باشد؟
انسان ها در دوران بحران ،از خالقیت های فکری در تولید ابزارهای جدید برای عرضه هنر خود استفاده می کنند .در دروان
مختلف تاریخ مانند جنگ جهانی اول و دوم و همچنین در سال های دفاع مقدس ،شاهد این خالقیت ها بودیم و ابزارهای
تازه ای با شکل جدید اجرایی داشتیم و بعد از این هم خواهی م داشت .ما از ۱۰سال پیش شاهد اجرای انالین در کشورهای
مختلف هستیم ،این در حالی است که هنرمندان ایرانی در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹-به صورت محدود از این
ظرفیت استفاده کردند .تعداد اجراهای انالین بسیار محدود و نوع اجرا برای مخاطب خاص بود .برای نمونه ،خوانندگان پاپ
وارد این عرصه نشدند و بیشتر خوانندگان ملی بودند که اجراهای انالین برگزار کردند .به این دلیل می توان گفت اجرای
انالین پروژه موفقی در همه گرایش ها نبود .در برخی از موارد هم که اجرای انالین برگزار شد ،کیفیت صدابرداری و پخش
با مشکالتی مواجه بود .از طرفی انتظار می رفت با توجه به شرایط مالی مردم و هدفی که از اجرای این کنسرت ها در نظر
گرفته شده ،کنسرت ها به صورت رایگان برگزار شوند .ضمن اینکه در برخی اجراها ،اسپانسرهایی وجود داشت که نشان دهنده
اهمیت باالی رویکرد اقتصادی این اجراهاست .در مجموع باید گفت هنوز زیرساخت های ایران در این حوزه به طور کامل
اماده نیست .اشاره می کنم به اجرای اندریا بوچلی ،خواننده نابینای تنور اهل ایتالیا در کلیسای جامع میالن که همزمان
چند میلیون نفر از کشورهای مختلف ،ان اجرا را با کیفیت خوب تماشا کردند .این در حالی است که بیشتر اجراهایی که
این روزها در ایران به صورت انالین برگزار می شود ،چند بار قطع و وصل می شود؛ این مشکل مرتبط با زیرساخت هاست.
به نظر شما با امکانات و شرایط موجود چه اقداماتی انجام شود تا بتوانیم شاهد اجراهای بهتر به صورت
انالینباشیم؟
محل برگزاری کنسرت های انالین از اهمیت باالیی برخوردار است .در همین دوران شاهد انتخاب مکان های جذاب توسط
کیهان کلهر بودیم .او به دلیل استفاده از ساز به صورت سولو -تک نوازی -توانست با همین امکانات ،کنسرت هایی با کیفیت
باال ارائه دهد؟ همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باید بسته پیشنهادی برای کنسرت انالین را کامال توضیح دهد ،تا
بتوان درباره ان نظر داد .البته اگر این دیدگاه عملی شود ،اتفاق خوبی خواهد بود زیرا ممکن است مخاطبان خاکستری که به
دلیل استاندارد نبودن سالن های کنسرت و قیمت باالی بلیط به سالن های اجرا نمی روند ،جذب تماشای انالین کنسرت ها
شوند .برای جذب مخاطب باید در اجرا ،خالقیت هایی به کار برده شود ،قیمت بلیط ها پایین بیاید تا مخاطبان از این امکان
استفاده کنند و هنرمندان نیز در این روند ،درامدی کسب کنند .نگرانی من این است که براساس تجربه های پیشین ،می توان
گفت پلتفرم هایی که اجرای انالین را هدایت می کنند ،بخش عمده درامد را دریافت می کنند؛ مانند سایت های فروش بلیط
و شرکت هایی که وسایل فنی را در اختیار هنرمندان می گذارند ،بخش عمده درامد به جیب این گروه می رود .می توان گفت
کمترین میزان دریافتی از یک کنسرت ،سهم اهنگساز و نوازندگان می شود .سهم عمده درامد را خواننده ،شرکت برگزار
کننده و شرکت های فنی دریافت می کنند .خوانندگان نزدیک به ۵۰درصد درامد را دریافت می کنند؛ باقی هنرمندان درامد
چندانی از این روند ندارند .این در حالی است که اصوال نوازندگانی که کنسرت می دهند و با درامد ان امرار معاش می کنند،
شاید به ۵۰۰نفر نرسند .نمی توان امیدوار بود که اجرای انالین کنسرت بر پویایی اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت هنرمندان
در دوران کرونا تاثیرگذار باشد.
گناه نو
هرچه کنی به خود کنی
شیرین زمانی
فلسفه ادم یک طرفه
صبح با صدای راننده وانت که پشــت بلند
گوی دســتی اش فریاد مــی زد ،از خواب
بیدار شد.
راننده وانت با اهنگ خاصی می گفت.:
اهن االن،ضایعات،یخچــال کهنه ،بخاری
خراب شمارا را خریدارم!
واین جمله را چندبار تکرار می کرد.
داوود کالفه از خواب بیدار شــد؛ به سمت
پنجره رفت تا جلوی این سر و صدارا بگیرد.
راننده بیرون وانت ایستاده بود و بلند گو در
دست مشغول تبلیغ کارش بود.
مردی حدودا ۵۱ساله.
شکم بزرگش با پاهای باریکش ساز ناکوک
میزد.
قد بلندی داشت؛ســیبیل پر پشــتی که
پشت لبش رشــد کرده بود،مانع از دیدن
دهانش می شد.
داوود پنجره را باز کرد و گفت :اقای محترم
کدوم عزیزی ۸صبح بیداره برای پاکسازی
انبارش؟
راننده وانت نگاه عاقل اندر سفیهی به داوود
کردو پشــت همان بلند گوی دســتی اش
گفت :برادر من لنگ ظهره شــما ساعتت
ایراد داره!
بعد با حالت حق به جانب ادامه داد :شــما
ناراحتی! ما یک لقمــه نون بخوریم و یک
لقمه نون برسونیم؟
تازه ! انباری ها از نخاله ها تمیز بشــن؟عزیز
مــن با این اهن پاره ها هزارتا کار می شــه
کرد.
مرد ادامه داد :با درســت کــردن یخچال
خراب،یه بنده خدایی به یخچال می رسه !با
درســت کردن بخاری کهنه یه بنده خدایِ
دیگه زمســتونش گرم میشه !شما ناراحتی
هم وطن هات به ارامش و نون برسن؟
خیلی ادم یک طرفه ای هستی برادر من!
داوود کــه از حاضر جوابیــه راننده وانت
زبانــش بند امده بود؛ پرســید :یک طرفه
یعنی چی؟
مرد پشت همان بلند گوی دستی اش مثل
یک ســخنران گلویش را صاف کرد و گفت
:ببین خیلی راحته بــرادر من !اینکه نونی
که توســفره تو اضافه است ودیگه نخواهی
بخوریش ،خــوب صد درد کپــک میزنه!
درسته؟
داوود جواب داد :بله
مرد گفت :ا ی بارک اهلل.حاال حســاب کن
اگر این نون رو شــخص دیگه ای بخوره بد
می شه؟
داوود مجدد جواب داد :نه.
مرد گفت :ما شــا اهلل،حاال یه نفر پیدا بشه
نون اضافه سفره شما رو بخره بعد با قیمت
پاییــن تر بده به یه بنــده خدای دیگه که
سیر بشه،چه اتفاقی می افته؟
داوود با بی حوصلگی پرسید :چی می شه؟
مرد گفت :این می شه که همه سیر می شن.
بعد خیلی جــدی ادامه داد :حاال وقت منو
نگیر برادر من؛
اهــن االت و ضایعات و یخچــال کهنه و
بخــاری خــراب داری بگو،وگرنه بزار ما به
کارمون برسیم.
داوود که به خاطــر خواب نصفه نیمه اش
همچنــان کالفه بــود برای خــوردن یک
لیــوان اب به طــرف اشــپزخانه رفت.در
حین خوردن اب،با خــودش فکر کرد:این
بنده خدا برای خودش فیلســوفیه» فلسفه
اقتصادی که می تواند همه راسیر بکند یک
بده و بستان دو طرفه».
داوودحاال معنی ادم یک طرفه رافهمید.
بعد با ســرعت به ســمت پنجــره رفت و
گفت:اقــا تو انباری من یه ســری خرت و
پرت هســت ،اگر به دردتــون می خوره در
حیاط رو باز کنم؟
راننده وانت گفت :دمت گرم حاال شــدی
«ادم دو طرفه «در رو باز کن.
گزارش هنرمند از نشست خبری جشنواره «هنر زنده است»:
چشنواره ایبراینیرویخالقکشورکههیچوقتدیدهنمی شوند!
نشست خبری جشــنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب پور (رییس شورای
سیاســت گذاری و دبیر بخش تئاتر) ،مازیار رضاخانی (مدیر جشنواره و عضو شورای
سیاســت گذاری) ،کمال تبریزی (دبیر بخش سینما) ،فردین خلعتبری (دبیر بخش
موسیقی) ،سیف اهلل صمدیان (نماینده بخش دیجیتال ارت) و حضور مجازی محمود
کالری (دبیر بخش دیجیتال ارت) و رضا کیانیان عضو شــورای سیاست گذاری ۲۳
دی در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.
بهروز غریب پور در ابتدای این نشســت گفت :برای من بســیار لذت بخش است که
جشــنواره به گونه ای منعکس شده که همه شما دوســتداران فعالیت های فرهنگی
و هنری حضور گســترده ای در این نشســت پیدا کرده اید این نشســت برای تبیین
ان چیزی است که بر ما در این ماه ها گذشته .رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره
هنر زنده است ،ادامه داد :ما روز گذشته خدمت اقای صالحی ،اقای حسینی و دیگر
مسئوالن وزارت ارشــاد بودیم و نکته فوق العاده ای که در این دیدار برای اقای وزیر
وجود داشت این بود که بخش خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی و پیشگام شدن
یک وزارتخانه خاص ،به صورت خودجوش یک جشــنواره را راه اندازی کرده است .ما
سعی کردیم در این دوران سخت و مسدود کننده استین باال بزنیم و کاری را بکنیم
که فضای هنری نیاز دارد.
غریب پور یاداور شد :همانطور که می دانید تماشاخانه ها و سالن های سینما تعطیل اند
و پل های پیش روی ما خراب شده و یا پل هایی که قابل اتکا به نظر می رسد ،سست
اســت .در این شرایط تجربه جدیدی را اغاز کردیم .اسفند سال گذشته اقای مازیار
رضاخانی که فردی باتجربه در راه اندازی جشنواره های غیر دولتی است پیشنهاد این
جشنواره را به من داد و از ان زمان مشغول بودیم تا نهادی را در بخش خصوصی با
حمایت معنوی وزارت ارشاد راه اندازی کنیم .این جشنواره جامع حرکتی است که از
درون خانواده هنرمندان برخاســته و امیدوارم شما در پوشش خبری ان کمک کنید
تا موفق شویم.
غریب پور همچنین با اشاره به اثرگذاری رسانه ها در پخش خبر فراخوان این جشنواره
گفت اولین شــرکت کننده ما که ثبت نام کرد ،دخترخانمی از سیستان و بلوچستان
است که با یک انیمیشن شرکت کرده و یاداور شد :هدف ما ارتباط تعاملی با مخاطب
اســت .کمال تبریزی(دبیر بخش فیلم جشنواره) نیز در ادامه این نشست گفت :ما و
گروه دوستانی که در این جشنواره حاضر هستند ،همه در حال کاری هستیم که فکر
می کنم نتیجه ان نســبت به جشنواره های دیگر متفاوت باشد .وی ادامه داد :تمرکز
ما در بخش سینما روی جوان هاست .استعدادهایی که شاید نتوانند در جشنواره های
دیگر دیده شــوند .البته این به معنای ان نیســت که کسان دیگر نمی توانند در این
رویداد شرکت کنند .ما قطعا حضور پیشکسوتان را هم پذیرا هستیم.
تبریزی در ادامه بیان کرد :ســعی ما این اســت که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر
روی بررســی فیلم ها تمرکز کنیم .این جشــنواره فرصتی برای نمایش اثار اســت.
اخیرا بعد از سال ها مشخص شــد که یکی از فیلم های من نباید به توقیف می رفت.
در صورتی که اگر فرصت نمایش به ان داده می شــد این همه سال توقیف نمی شد.
این کارگردان در ادامه گفت :عدم نمایش خیلی از فیلم هایی که توســط هنرمندان
ساخته می شود ،سو تفاهم است .ما باید به فیلم ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که
حرف خود را مطرح کنند .بهروز غریب پور در ادامه بیان کرد :به رضا کیانیان گفتم
که من باید ممنون کرونا باشم که سبب شد تا بعد از نیم قرن با او که هم دانشگاهی
بودم کار کنم« .رضا کیانیان» عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هم در ادامه این
نشســت با بیان اینکه «امیدوارم در قرن اینده هم باهم کار کنیم» ابتدا از بدخلقی
که پیش از اغاز نشست با یک خبرنگار داشت عذرخواهی کرد و گفت کاش شما هم
کاری نکنید که ادم بدخلق شود!
کیانیان در ادامه با اشاره به دلیل پیوستن خود به جشنواره هنر زنده است که اکنون
موتورش روشــن شده است ،گفت :این جشنواره اجازه می دهد کسانی واردش شوند
که هیچ وقت دیده نمی شــوند .چقدر گروه زیرزمینی موســیقی داریم که هیچ کار
خالفی انجام نمی دهند و بی خودی اسم شــان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه های
جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند؟
یا بچه های جوانی که فیلم کوتاه می سازند و دیده نمی شوند.
این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد :جز این طیف بزرگ ،بخش دیگری به نام دیجیتال
ارت هم وجود دارد که کارهای بسیار زیاد و خوبی در ان انجام می شود .انها که هیچ
جایی برای دیدن شدن شــان وجود ندارد .من به این دلیل به این جشنواره پیوستم
چون اینجا جایی است که انهایی که نمی توانند دیده شوند ،فرصت دیده شدن دارند.
فردین خلعتبری در ادامه مراسم گفت :وقتی در جمعی وارد می شوید و می بینید که
دغدغه های شخصی شما با اهداف بقیه همسو است کفایت می کند تا شما همه چیز
خود را بگذارید و برای ان تالش کنید.
او در ادامه با اشــاره به نقش رســانه ها در دیده شــدن این رویداد عنوان کرد :اگر
مطبوعات نباشــند جشنواره ای شکل نمی گیر د .به عنوان مثال ما در بخش موسیقی
منتقدهای کمی داریم .در صورتی که حضور خبرنگاران و منتقدان به شدت می توانند
در موسیقی تاثیر گذار باشند .خلعتبری ادامه داد :وقتی ما و همه همکارانم در خانه
هســتیم ،جوان های با استعدادی شــماره ما را پیدا کرده و با ما تماس می گیرند که
شــاید نتوانیم انطور که باید به انها کمک کنیم .این جشــنواره بستر مناسبی برای
این اتفاق است.
این موســیقیدان در ادامه یاداور شد :موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و جشنواره هنر
زنده اســت به سمتی می رود که همه موسیقی ها بتوانند خودشان را عرضه کنند .در
عرصه موسیقی حرفه ای متاسفانه رقابت اتفاق نمی افتد .در صورتی که افراد حرفه ای
در حوزه های دیگر وارد جشــنواره های مختلف شده و به راحتی با جوان ها به رقابت
می پردازند .اما افراد حرفه ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند.
ما بــرای اینکه ما از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه ای در این جشــنواره محروم
نشویم ،یک بخش غیر رقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت.
«سیف اهلل صمدیان» نماینده بخش دیجیتال ارت و از اعضای شورای سیاست گذاری
جشــنواره هم گفت :من اسمم ســیف اهلل صمدیان است و در نقش محمود کالری با
هفت ،هشــت درجه کیفیت پایین تر اینجا هســتم! البته دوست داشتم ایشان ابتدا
صحبــت کنند .او در ادامه با اشــاره به بخش دیجیتــال ارت ،گفت :من می خواهم
یک کار غیرمجاز جهانی کنم و اســم هنر هشــتم را برای دیجیتال ارت بگذارم .چه
بخواهیــم و چه نه دیجیتــال ارت جای خود را در هنر باز کرده و همه رشــته های
قبــل خودش را در دل خود دارد ،اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی
خوشــحالم که این اتفاق افتاد و این حرکت کاری کرد که در اولین دوره جشــنواره
دیده شود .امیدوارم همه کمک کنید تا جشنواره با همه کمبودهایش ادامه دار شود.
صمدیان ادامه داد :امیدوارم این گروه انگیزه شان بیشتر شود چون هیچ کجای جهان
چنین اتفاقی نیفتاده و امیدوارم ایران جایی باشــد که این اتفاق را شروع می کند و
ادامه دار باشد. صفحه 4