روزنامه هنرمند شماره 1371
روزنامه هنرمند شماره 1371
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 23دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1371صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
درباره مسابقات مختلف تلویزیونی؛
کپی کاری های
ُپر زرق و برق
همکاری «کیهان کلهر»
با انیمیشن محبوب «»Soul
راه یابی 156اثر به مرحله دوم
انتخاب بخش نقاشی تجسمی فجر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ارنولد هنر پیشه و فرماندار پیشین ایالت کالیفرنیا:
«ترامپ» بدتر ین رئیس جمهور
تار یخ امریکا است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اسامی 62فیلم حائز شرکت در بخش
رقابتی جشنواره سی ونهم فیلم فجر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بهتر ین فیلم های تخیلی 2020
که باید دید
سینماوتلویز یون3.
بررسی سریال
«خانم میزل شگفت انگیز»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
بیانیه هیات داوران «فیلم فجر »۳۹
نباید تسلیم تاریکی و مرگ شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA&TV
سعید اسدی:
تئاتر خصوصی در ایران وجود ندارد
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
علی قائم مقامی تهیه کننده سینما :
چاره ای جز
برگزاری جشنواره «فجر» نبود!
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
دربارهمسابقاتمختلفتلویزیونی؛
سه شنبـــــــــه 23دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1371
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
کپی کاری هایپرهزینهباعثجذبمخاطبنمی شود!
فرهنگ و هنر
اخبار
ارنولد هنرپیشه و فرماندار پیشین ایالت کالیفرنیا:
«ترامپ» بدترین رئیس جمهور
تاریخ امریکا است
هنرپیشــه و فرماندار پیشــین ایالت کالیفرنیا دونالد ترامپ
را کودتاچی ،دروغگو و رهبر شکســت خورده خوانده اســت.
«ارنولد شــوارتزنگر» هنرپیشــه و فرماندار پیشــین ایالت
کالیفرنیا با انتشــار پیام ویدیویی مــردم امریکا را به وحدت
فراخوانده اســت .ارنولد که عضو حزب جمهوریخواه اســت،
از ترامــپ به عنوان بدترین رئیــس جمهور کل تاریخ امریکا
یاد کرده اســت .وی در پیام ویدیویی خود ضمن اشــاره به
حکومت نازی ها ،حمله به کنگره امریکا را با روز شیشــه های
شکسته (روز حمل نازی ها به خانه ها و مغازه های یهودیان در
المان و اتریش در ســال )۱۹۳۸مقایسه کرده و گرو ه راست
افراطی پراد بویز را یک گروه نازی خوانده اســت .شوارتزنگر
در ایــن پیام ویدیویی دونالد ترامــپ را کودتاچی ،دروغگو و
رهبر شکست خورده خوانده است .وی تصریح کرد که ترامپ
به عنوان بدترین رئیس جمهــور امریکا به تاریخ می پیوندد.
شوارتزنگر در پیام خود گفت که هرگاه جو بایدن موفق باشد،
انگاه ملت امریکا موفق خواهد بود.
۲انتصاب در معاونت فضای مجازی
صداوسیما
معاون فضای مجازی صداوســیما احکامــی را برای اداره کل
تامیــن و تولید تلویزیون تعاملی صــادر کرد .غالمرضا نوری
معاون فضای مجازی رســانه ملی طی حکمی بنا به پیشنهاد
مدیــر کل تامیــن و تولید تلویزیون تعاملی ،حجت االســام
علیرضا رســتگاران را به ســمت مدیر ســرویس های خطی
ایــن اداره کل منصوب کرد .متن حکم مدیر ســرویس های
خطی بدین شرح اســت« :ارائه سرویس های خطی در قالب
کانال های رادیویی و تلویزیونی در بســتر تلویزیون تعاملی،
استفاده از ظرفیت های پخش زنده شبکه های ملی و استانی،
مدیریت دقیق بر ارائه سرویس راهنمای الکترونیکی برنامه ها
برای تمامی شــبکه ها و تعامل مناسب با واحد های مرتبط
در معاونت فضای مجــازی از مهمترین اقدامات مورد انتظار
در چارچوب شــرح وظایف ابالغی در ان مدیریت اســت .از
خداوند متعال توفیقات روز افزون شــما را در خدمت به نظام
مقدس جمهوری اسالمی و تحقق منویات مقام معظم رهبری
(مدظله العالی) مســئلت می نمایــم ».معاون فضای مجازی
رســانه ملی در حکم دیگری ســید مهدی مویدی را نیز به
ســمت مدیر تامین و تولید برنامــه اداره کل تامین و تولید
تلویزیــون تعاملی منصوب کرد .متن این حکم بدین شــرح
اســت« :تولید منابع جدید صــوت و تصویر و تامین محتوای
جدید ایرانی غیر ســازمانی و با توجه به حجم باالی محتوای
غنی ســازمانی و شرایط بهره برداری از ان ،با هماهنگی اداره
کل بــازار محتوا ،از جمله ماموریت های جنابعالی اســت .از
خداوند متعال توفیقات روز افزون شــما را در خدمت به نظام
مقدس جمهوری اسالمی و تحقق منویات مقام معظم رهبری
(مدظله العالی) مسئلت می نمایم».
همکاری «کیهان کلهر»
با انیمیشن محبوب «»Soul
انیمیشن « »Soulیکی از تحسین شده ترین اثار چند سال
اخیر کمپانی دیزنی محســوب می شود که توجهات بسیاری
را به خود جلب کرده اســت .نکته جالب در مورد انیمیشــن
« ،»Soulحضور کیهان کلهر؛ نوازنده و اهنگساز چیره دست
ایرانی به عنوان یکی از مشاوران موسیقی در این پروژه است
که نامش در تیتراژ این انیمیشــن نیز درج ذکر شــده است.
کلهر پیش از این نیز فعالیت های ســینمایی داشــته که از
جمله ان همکاری با فرانسیس فورد کاپوال بوده است.
یکی از ارکان ســرگرمی و جذب مخاطب در تلویزیون ،برنامه هایی در قالب مســابقات هستند.
بررســی برخی از این برنامه ها و نگاه منتقدان تلویزیون و سینما نشان می دهد با وجود هزینه
زیاد و زرق و برق فراوان ،بیشــتر انها نتوانســته اند به موفقیت چشمگیری برسند .مسابقه های
تلویزیونی ،از برنامه های پرمخاطب برای این رســانه هســتند .در دیگر کشــورها هم مسابقات
جزو پرمخاطب ترین برنامه ها هســتند تا جایی که برخی از انها به دلیل خالقیت بسیار ،ایجاد
ســرگرمی و تفریحــات هیجان انگیز از مرزها عبور کرده اند و در دیگر کشــورها پخش یا کپی
شــده اند .البته در کشــور ما به دلیل کپی و تقلید صرف و ناشــیانه ،برخی مسابقات با مشکل
جدی در جذب مخاطب مواجه شــده اند .گفته می شود نخستین مسابقه تلویزیونی spelling
( beeهجی کلمات) نام داشــته اســت که در سال ۱۹۸۳از شبکه بی بی سی پخش شده است.
موضوع این برنامه ،هجی کردن واژه ها بوده اســت که به صورت زنده هم پخش می شــد .پیش
از ان ،مســابقات رادیویی وجود داشــتند و می توان گفت که تلویزیون ،این گونه از برنامه را از
رادیو اقتباس کرده اســت .مســابقه بعدی که با هدف تبلیغاتــی روی انتن رفت Truth or
( Consequenceحقیقــت یا پیامد) بود که در ســال ۱۹۴۱نخســتین اپیزود ان به طور
ازمایشــی پخش شد .در کشــور ما هم مسابقات تلویزیونی بســیاری روی انتن رفته است .از
قدیمی ترین و به یادماندنی ترین این مسابقات می توان به «مسابقه هفته» با اجرای به یادماندنی
مرحوم منوچهر نوذری اشــاره کرد .برنامه ای که در در دهه ۷۰پنجشنبه شب ها از شبکه اول
پخش می شــد .اجرای حرفه ای و مســلط منوچهر نوذری و محتوای جذاب و حساب شده ان
مسابقه که با توجه به نیاز مخاطب در ان سال ها طراحی شده بود ،همگی باعث شد این مسابقه
به یکی از پربیننده ترین های تلویزیون تبدیل شــود تا جایی که این برنامه ۸سال ادامه داشت.
البته مســابقات محبوب این چنینی در طول این سال ها کم نبوده اند ،اما موضوع قابل توجه این
اســت که هر چه جلوتر می رویم زرق و برق بیشتر و کیفیت و خالقیت در مسابقات تلویزیونی
کمتر می شــود .در حال حاضر مسابقات گوناگون و متفاوت بسیاری از تلویزیون در حال پخش
اســت .اما بسیاری از این مسابقات نتوانسته اند حتی یک ســوم از استقبالی که در دهه ۷۰از
مسابقات می شد را داشته باشند.
رابطه اصل نبودن مسابقات و شکست انها
وحید سعیدی منتقد سینما و تلویزیون درباره مسابقات تلویزیونی و عدم موفقیت انها در جذب و
همراهی مخاطبان تلویزیون گفت :نکته ای که در اولین مرحله در رابطه با مسابقات تلویزیونی دیده
می شــود و بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد« ،اصل نبودن» این مسابقات است .یعنی نه
تنها اورجینال نیســتند بلکه کپی نعل به نعل و ناشیانه اند .بسیاری از مردم ،نسخه اصلی مسابقاتی
ی انها را در شبکه های
که از تلویزیون پخش می شــود دیده اند ،به همین دلیل وقتی نســخه تقلب
تلویزیــون خودمان می بینند ،نمی توانند با انها ارتباط برقرار کنند .یکی از دالیلی که باعث شــده
با وجود صرف هزینه های زیادی که صداوســیما برای ســاخت این مسابقات متقبل می شود ،مورد
استقبال قرار نگیرند ،همین ماجراست .در نظرسنجی هایی نیز این وضعیت مشخص است.
صرف هزینه های گزاف دلیل بر جذب مخاطب نیست
این منتقد ،دالیل عدم موفقیت مســابقات تلویزیونی را در دو عامل دانست و گفت :یکی کپی
و دیگری عدم تنوع اســت .مخاطب هر دفعه با یک موقعیت تکراری موجه می شــود .این نکته
معضل اصلی مسابقات تلویزیونی است .به اعتقاد من ،تنها مسابقه تلویزیونی در میان مسابقات
این رســانه که می توان از ان حمایت کرد «عصر جدید» اســت .هر چند که این مســابقه نیز
کپی اســت اما یک رونوشــت خوب اســت و در واقع اصول و قواعد یک مسابقه بین المللی در
ان رعایت شــده است که به درســتی چهارچوب ها و قواعد یک مسابقه بین المللی که در همه
کشورها ساخته شــده را ایرانیزه کرده است .مشارکت مردمی که در ان شرکت کرده اند سبب
شده تا مسابقه عصر جدید وضعیت متفاوتی نسبت به بیشتر مسابقه های تلویزیون داشته باشد.
صرف هزینه های گزاف دلیل بر این نیســت که بتوان مخاطب را جذب کرد .برای مثال مسابقه
«ایران» یک کپی دســته چندم است که موفق هم نشــده و حتی شبکه یک ان را در ساعتی
پخش می کند که نه تنها مردم بلکه خود عوامل هم در ان ســاعت نمی بینند .این مساله کپی
در مورد مسابقه «ایرانیش»« ،سیم اخر» و ...هم وجود دارد.
«هوشیار و بیدار»؛ مسابقه ای برای همه سنین
ســعیدی درخصوص ویژگی های مسابقاتی که در سال های دور روی انتن صداوسیما می رفتند
و چرایی موفقیتشان گفت :گذشته از مسابقه هفته ،یکی از مسابقات جذاب دهه شصت و اویل
دهه هفتاد ،مســابقه ای مخصوص کودکان و نوجوانان بود که اتفاقا افراد بزرگسال را هم جذب
کرده بود؛ مســابقه «هوشیار و بیدار» که اقایان علیرضا خمسه و محسن یوسف بیک ان را اجرا
می کردند .این مســابقه بخش های نمایشی داشت و برخی از ضرب المثل ها و نکات اموزشی را
از طریــق همان نمایش ها مطرح می کرد و به انــدازه ای جذاب بود که به یکی از پربیننده ترین
مســابقات تلویزیون ان زمان تبدیل شد .حتی یکسال هم به عنوان ویژه برنامه نوروز از شبکه
ت چند دلیل داشــت .یکی اینکه در ان زمان ،برنامه های
یک ســیما پخش شــد .این محبوب
تفریحــی کــم بود و دیگر اینکه امــکان ارتباط از طریق اینترنت و ماهواره وجود نداشــت که
برنامه ســازان بتوانند نسخه مسابقه های دیگر را ببینند و کپی کنند و مردم هم سابقه ذهنی از
انها نداشــته اند .در صورتی که به طور نمونه ،تهیه کننده ای به خارج سفر می کرد و مسابقه های
کشــورهای دیگر را می دید و چون کســی ندیده بود و نمی دانســت که کپی است ،همه با ان
ارتباط برقرار می کردند.
حضور عوامل و مجری های قوی در مسابقات
به گفته این منتقد« ،مســابقه هفته» نیز نسخه کامال اصل نبود اما به خوبی ایرانیزه شده بود.
یکی از عوامل محبوبیت این مســابقه را می توان در شــیوه اجرای ان جست وجو کرد .منوچهر
نوذری با توجه به اینکه برنامه موفق «صبح جمعه با شــما» را در رادیو داشــت و در ان زمان
هم اوج محبوبیتش در رادیو بود با این مســابقه تلویزیونی ،مردم او را در قامت مجری مشاهده
و بــا وی ارتبــاط تصویری برقرار کردند .اجرای اقای نوذری و طنز نابی که ایشــان در کالم و
اجرا اســتفاده می کرد موجب شده بود این برنامه به چشم بیاید .سعیدی از دیگر دالیل مهم و
تاثیرگذار موفقیت مســابقات تلویزیونی در دهه ۶۰و ۷۰را حضور عوامل و مجری های قوی و
جذاب می داند که در ان زمان در اوج محبوبیتشان بودند.
راز موفقیت
به طور حتم مســابقه های مختلف تلویزیونی در همه جای دنیا ،متناســب با فرهنگ مردمانش
فرمول خاص خود را دارند .همچنین ســاخت دکورهای عظیم ،غول پیکر و پرهزینه در بسیاری
از مــوارد و ناموفق بودن کار ،ثابت کرده که عامل موفقیت و رمز جذب مخاطب ،موارد دیگری
غیر از دکور اســت .با توجه به دسترسی مردم به ماهواره و اینترنت ،کار برنامه سازان و طراحان
مســابقه تلویزیونی بسیار ســخت و مهم شده اســت .اما چه عاملی برای ساخت یک مسابقه
پرطرفدار تعیین کننده اســت و بیشترین تاثیر را در موفقیت ان دارد؟ سعیدی در پاسخ به این
پرســش گفت :اینکه مخاطب بتواند خود را در بطن ماجرا ببیند و درگیر ان شــود ،بزرگترین
عاملی اســت که موجب می شود مردم با ان مســابقه ارتباط بگیرند .به عبارت دیگر بخشی از
وجود خود را در ان مســابقه درک کند و بتواند درگیر اتقاقات مســابقه شود .هر مسابقه ای که
بتواند این عامل را رعایت کند به طور قطع موفق خواهد شــد .وی افزود :مسابقه «برنده باش»
که با اســتقبال مواجه شــد ،همین ویژگی ها را داشت .یعنی چون مجری جذاب و پرطرفداری
داشــت و ماجرای اطالعات عمومی در ان مطرح می شد ،برای مخاطب حساسیت ایجاد کرده
بود و بیننده را در ان موقعیت قرار می داد .همین دلیل باعث شــده بود مخاطب با ان ارتباط
بگیرد و گام به گام جلو برود .در مســابقه عصرجدید نیز همین اتفاق افتاده است .به این معنی
که مخاطب با بخشی از وجود خود با شرکت کنندگان همراه می شود .در مجموع ،مسابقه ای که
بتواند بخشــی از احساس مخاطب را درگیر کند به طور حتم مخاطب هم می تواند با ان همراه
شــود .برای مثال ،چرا در مسابقه «سیم اخر» این اتفاق نمی افتد؟ چون این برنامه توانایی ان
را ندارد که مخاطب را به محتوای مسابقه متصل کند.
یتجسمیفجر
ی 156اثربهمرحلهدومانتخاببخشنقاش
راه یاب
رضوان صــادق زاده یکــی از اعضای هیات
داوری بخش نقاشی جشنواره تجسمی فجر از
انتخاب ۱۵۶اثر در مرحله اول بخش نقاشی
خبر داد .رضوان صــادق زاده که با همراهی
احمد وکیلی و غالمعلی طاهری داوری این
دوره از اثار رشته نقاشی را به عهده داشتند
در خصوص نتیجــه نهایی داوری بخش اول
گفت :در بخش نقاشــی ۱۹۷۰ ،اثر از ۸۳۹
هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که
در نهایت قریب به ۱۵۶اثر به مرحله داوری
نهایــی راه پیدا کردند .وی بــا بیان اینک ه با
صرف زمان بسیار این اثار را دیدیم و اثار راه
یافته به بخش داوری نهایی با رای اکثریت به
ایــن بخشراه پیدا کردند ،افزود :در مرحله
بعد بایــد برگزیدگان مرحله اول اصل اثار را
ارســال کنند تا داوری نهاییصورت بگیرد .
صــادق زاده درباره کیفیت اثار ارســالی نیز
گفــت :در مجموع درباره اثار رســیده باید
بگویم اثار کمتر به بیان معاصر رسیده بودند.
اثاری که انتخاب شدند سطح قابل قبولیدر
عرصه نقاشــی دارند و کسی که به تماشای
اثار در جشنواره فجر می اید می تواند شاهد
اثار خوبی از نقاشــان عموماً زیر ســی سال
کشورمان باشد. وی درباره معیار انتخاب اثار
نیز گفت :ما اثاری را که در حوزه های دیگر
مثل چاپ دســتی،خوشنویســی ،طراحی،
نقاشی قهوه خانه ای و ..بود رد کردیم اما اگر
کسی با رویکردنقاشــی قهوه خانه ای اثری
معاصر ارائــه کرده بود ان را پذیرفتیم .برای
من شــخصاً مهمترینمعیار نواوری در کار
اســت و اینکه اثر لحن و لهجــه خودش را
داشته باشد و هنرمند به زبانخود دست پیدا
کرده باشد. صادق زاده که چندین دوره دبیر
جشنواره تجســمی جوانان بوده است درباره
حضور اثاربرگزیدگان سه دوره این جشنواره
نیز گفت :این یکی از نکاتی بود که ســال ها
به ان فکر کردهبودیم که پیگیر برگزیدگان
این جشنواره باشیم .این اتفاق بسیار خوبی
است که برایند برگزیدگان همه جشنواره ها
و بینالها را بتوانیم در یک جشــنواره معتبر
ببینیم . ســیزدهمین جشــنواره هنرهای
تجسمی فجر بهمن ۹۹به دبیری علی اشرف
صندوق ابــادی و در مرکز فرهنگی و هنری
صبا برگزارمی شود.
اعالماسامی 62فیل محائزشرکتدربخشرقابتیجشنوارهسی ونهمفیلمفجر
اسامی ۶۲فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش
رقابتی ســی و نهمین جشــنواره فیلم فجر به نام سودای
سیمرغ اعالم شد.
دبیرخانه جشــنواره ســی و نهم طی روزهای گذشــته به
بررســی ۱۱۰فیلم ثبت نام شده و ارزیابی فرم های ثبت نام
از نظــر تطابق با ایین نامه جشــنواره پرداخــت .فرم های
متقاضیان شرکت در این دوره جشنواره از نظر سال تولید،
دارا بودن پروانه ساخت سینمایی ،ارائه نشدن فیلم در دوره
گذشــته جشنواره و ...مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت
۶۲فیلــم از بین اثار متقاضی (حدود ۵۷درصد اثار) واجد
شرایط شرکت در جشنواره سی و نهم شناخته شدند.
وضعیــت پروانه نمایــش فیلم های ایــن دوره نیز در این
فهرست مشــخص شــده که در این بین ۱۴فیلم تاکنون
پروانه نمایش صادر شــده و ۴۸فیلم در دســت بررســی
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی قرار دارد.
از بین فیلم های متقاضی شرکت در سی و نهمین جشنواره
فیلم فجر ۵ ،فیلم روشــنایی (کامشــاد کوشان) ،ترانه های
پدری (محمد بصیری) ،بانک زده ها (جواد اردکانی) ،موافقت
اصولی (امیر پورکیان) و کوســه (علی عطشــانی) به علت
مســائل فنی و اماده نبودن از شرکت در جشنواره انصراف
دادند. صفحه 2
بهترین فیلم های تخیلی 2020که باید دید
یکی از بهترین و محبوب ترین ژانرهای سینمایی ژانر علمی تخیلی
است ،قلمرویی در فیلمســازی که اغلب اوقات برخی از هیجان
انگیزترین و تعمق برانگیزترین فیلم های سال را به خود اختصاص
می دهد و سال ۲۰۲۰نیز از این قاعده مستثنی نبود .در ادامه این
مطلب قصد داریم شما را با ۱۰عنوان از بهترین فیلم های علمی
تخیلی سال ۲۰۲۰اشنا کنیم که تماشای ان ها برای طرفداران ژانر
علمیتخیلیلذتبخشخواهدبود.
The Color Out Of Space
تاکنون شاهد فیلم های باکیفیت با اقتباس از اچ پی الوکرافت بوده ایم از جمله
Re-Animatorو حتی Underwaterکه در سال ۲۰۲۰منتشر شد
و در این فهرست ناچار شدیم از نام ان بگذریم .با این وجودعناوین بسیاری
اندکی بوده اند که توانســته اند دنیای کهکشانی پر از خشون و خونریزی
داســتان های الوکرافت را به شکلی درست به تصویر بکشند .اگر چه بی
نقص نیز نیست اما The Color Out of Spaceیکی از بهترین اقتباس
های ســینمایی از اثار الوکرافت اســت ،به ویژه از این جهت که بر اساس
یکی از عجیب ترین داستان های افسانه ای ژانر وحشت ساخته شده است.
داستان این فیلم علمی تخیلی در مورد مزرعه ای است که ناگهان هدف یک
شهاب سنگ قرار می گیرد اما چیزی فراتر از یک سنگ از فضا به زمین امده
است .خانواده ای که مالکیت این مزرعه را دارد خیلی زود تهدیدات فرازمینی
عجیبی را تجربه می کند و زندگی ان ها با یک کابوس کهکشــانی در هم
می امیزد .این فیلم به خوبی خونریزی یک فیلم درجه دوم را با جنبه های
زیبایی شناختی فراوان ترکیب کرده و بازی همیشه جذاب نیکالس کیج نیز
بیش از هر چیز دیگری تماشای فیلم را جذاب می سازد .کارگردان این فیلم
نیز ریچارد اســتنلی است که بزرگ ترین پروژه قابل اعتنای او فیلم بسیار
ناموفق و افتضــاح The Island of Doctor Moreauبود .فیلم The
Color Out of Spaceبازگشت موفق کارگردان به ژانر وحشت بوده و
به گفته استنلی تنها شروع یک سه گانه بر اساس رمان های الوکرافت است
که با یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰اغاز شده است.
!Save Yourselves
فیلم علمی تخیلی !SaveYourselvesیک فیلم غافلگیر کننده اما جذاب
است که در سال ۲۰۲۰ساخته شده و فیلمی که پر از صحنه های کمیک و
ساختارهای خالقانه .اگر چه این فیلم نیز گاهی اوقات ضعیف عمل می کند
و بعضی اشکاالتش بیننده را گیج می کند اما در کل از تماشای این کمدی
علمی تخیلی هتاکانه لذت خواهید برد به نحوی که خیلی زود مشکالت
سال ۲۰۲۰را فراموش خواهید کرد .داستان فیلم در مورد سو و جک است،
زوجی که تصمیم می گیرند به یک کلبه متروکه بروند تا از دست تلفن های
هوشمندشــان خالص شده و بار دیگر رابطه خوبشان را پیدا کنند .به نظر
می رسد که همه چیز در مسیر درست برای این دو پیش می رود اما وقتی
سو و جک در مسیر پیشرفت قرار دارند زمین توسط موجودات فرازمینی
مورد حمله قرار می گیرد و ان ها برای زنده ماندن تنها باید به خود اتکا کنند.
ارتباط بین این زوج توسط بازی های بی نقص جان رینولدز و سونیتا مانی به
تصویر کشیده می شود .هر دو این بازیگران جایگاه قابل توجهی در تلویزیون
داشته اند اما از طریق این بازی هایشان می توان دید که کارهای بزرگ تری
در سینما در انتظار انان خواهد بود .فیلم !Save Yourselvesرا نمی توان
تجربه ای تغییر دهنده دیدگاه دانست اما گاهی اوقات کمی شلخته و ساده
انگار می شود به ویژه وقتی از دنیای مدرن انتقاد می کند .با این وجود ،تماشای
این فیلم می تواند به راحتی حواس شما را از دنیای مدرن دور کرده و تجربه
ای بامزه و کمیک باشد که نمونه اش را قب ً
ال ندیده اید.
Sonic The Hedgehog
یکی از موفق ترین داستان های غیرمنتظره سال ۲۰۲۰انتشار فیلم Sonic
The Hedgehogبود .این فیلم برای ســاخت از یک مسیر تولید بسیار
بحث برانگیز و پراشوب گذشت و بسیاری از طرفداران این شخصیت بازی
های ویدیویی نیز از عالقه خود برای دیدن نسخه سینمایی این شخصیت
مطمئننبودند.اوضاعبعدازانتشاراولینتریلروفاششدنطراحیشخصیت
بدتر نیز شده و طرفداران به شدت اعتراض کردند .با این وجود ،فیلم Sonic
The Hedgehogبه یک نمونه خارق العاده از این موضوع تبدیل شد که
استودیوهای فیلمسازی تا چه اندازه به باورهای طرفداران اهمیت می دهند
زیرا ظاهر شخصیت سونیک بیش از حد تغییر کرده و طرفداران می خواستند
که شباهت بیشتری به شخصیت اصلی اش در نسخه بازی ویدیویی داشته
باشد .فیلم Sonic The Hedgehogبه سراغ مسائل مختلفی می رود و
سعی نمی کند در یک موضوع زیاده روی کند .فیلم به سادگی می چسبد
و به همین دلیل می تواند حال و هوا و انرژی شخصیت مشهور بازی های
ویدیویی را مورد بررســی قرار می دهد بدون اینکه چیزی در مسیر ان قرار
گرفته و بدین ترتیب به خوبی مطابق عنوان خود از اب در می اید .اما بزرگ
ترین نقاط قوت این فیلم علمی تخیلی بازی های ان است ،از بن شوارتز در
نقش سونیک گرفته تا جیم کری در نقش دکتر روبوتنیک که هر دو انرژی
و جذابیت باالیی به جایگاه خود می بخشند .در حالی که شوارتز راه خود را
برای ایفای یک نقش اصلی در فیلم های بعدی اش باز می کند کری بازگشتی
واقعی به ریشه های کمیک جذاب خود دارد.
Tenet
بسیاری از افراد شاید از دیدن اسم فیلم Tenetدر این لیست غافلگیر شده
و انتظار ان را نداشته باشند زیرا واکنش ها به فیلم جدید کریستوفر نوالن با
انتقادهای تند همراه بوده که بیش از همه به میکس صدای ضعیف فیلم مربوط
می شــود .اما اگر چه نقص های این فیلم در بحث صداگذاری کام ً
ال مشهود
هستند اما به عنوان یک فیلم علمی تخیلی و بر اساس داستان خود کیفیت
و اصالت بیشتری نسبت به ساخته های مشابه دارد .فیلم داستان شخصیت
قهرمانی با بازی جان دیوید-واشنگتن را روایت می کند که مسلح به واژه «انگاره»
وارد دنیای بین المللی جاسوسی می شود تا بقای زمین را تضمین کند ،ان هم
در یک ماجراجویی دیوانه کننده همراه با دستکاری در زمان که انتظارش را
از کریستوفر نوالن داشتیم.فیلم Tenetبه عنوان یکی از بهترین فیلم های
علمی تخیلی ســال ۲۰۲۰یک اثر بسیار باکالس و عمیق است که از سبک
کاری خاص کارگردان سود می برد و همزمان به دلیل داستان منحصربفرد خود
متفاوت از دیگر فیلم های نوالن است .بازی های زمانی نوالن باعث می شود که
درک و دنبال کردن اتفاقات فیلم کمی دشوار باشد و این چیزی است که همه را
به یاد فیلم تاریخ ساز Mementoمی اندازد .تماشای فیلم Tenetکمی دشوار
است اما با پیشرفت داستان بهتر و بهتر می شود زیرا کارگردان و فیلم به هوش
مخاطب خود باور دارند .وقتی که گرد و خاک ها فرو نشست ،می توان دید که
این فیلم نیز مورد توجه مخاطبان عام قرار خواهد گرفت.
The Platform
صاحب سگ خیلی زود انتظارات را براورده می سازد.
Possessor
3
سه شنبـــــــــه 23دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1371
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
بیانیه هیات داوران «فیلم فجر »۳۹
نباید تسلیم تاریکی و مرگ شد
دنیای دیوید کراننبرگ برخی از عجیب ترین اما جذاب ترین فیلم های علمی
تخیلی تمام دوران را ساخته است و می تواند دل اسوده باشد که میراثش امن
خواهد بود .با چنین سایه قوی که روی او سنگینی می کند ،برای پسرش
برندون کراننبرگ بسیار سخت و حیاتی بود که اولین تجربه کارگردانی اش
بتواند انتظارات را براورده کند و خوشبختانه Possessorنیز همین اتفاق را
رقم زد .داستان این فیلم علمی تخیلی در دنیایی می گذرد که یک سازمان
مخفی ادمکش هایی را برای نفوذ به زندگی اهداف خود استخدام می کند و
در ادامه این نفوذ ،اهداف مذکور به قتل می رسند .ان ها این کار را با استفاده
از علم و تسخیر کردن جسم یکی از نزدیکان هدف خود انجام می دهند که
بدین ترتیب یک نقشه بی نقص برای انجام قتل شکل گرفته و و بعد از کشتن
میزبان خود به کالبد واقعی شان باز می گردند .شخصیت اصلی فیلم واس نام
دارد و او زنی خبره در این حوزه است اما به لطف میلی که به ماندن در رابطه
عاشقانه با همسر و پسرش دارد دچار مشکالتی شده است .به همین دلیل ،او
کنترل یکی از اهداف را از دست داده و در ذهن خوداگاه هدفی که تسخیر
کرده گرفتار می شود .فیلم بسیار پرتنش و مملو از جلوه های بصری خارق
العاده اســت .فیلم Possessorهمچنین خشن ترین فیلم سال است در
حالی که از جلوه های ویژه برای تکان دهنده تر کردن خشونت استفاده شده
و این همان چیزی است که از کراننبرگ ها انتظار می رفت.
Bill And Ted Face The Music
داوران بخش مســابقه سینمای ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر،
پیش از اغاز داوری اثار «سودای سیمرغ» نوشتاری را خطاب به مخاطبان
سینمای ایران منتشر کردند .داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی و
نهمین جشــنواره فیلم فجر پس از دریافت احکام داوری و پیش از اغاز
داوری اثار «سودای سیمرغ» نوشتاری را خطاب به مخاطبان سینمای ایران
منتشر کردند .صبح ۲۲دی ماه با حضور داوران بخش سودای سیمرغ در
دبیرخانهسیونهمینجشنوارهفیلمفجر،سیدمحمدمهدیطباطبایی نژاد
احکام داوران این دوره جشنواره را به انها اعطا کرد و هیات داوران بر اساس
برنامه ریزی انجام شده ،کار داوری اثار حائز شرایط شرکت در جشنواره را
اغاز کردند .هیات داوران ســی و نهمین جشنواره فیلم فجر پیش از اغاز
داوری خود ،متن زیر را خطاب به مخاطبان سینمای ایران منتشر کردند:
جان عزیز را از میان
«امســال در شرایط همه گیری ویروس کرونا هزاران ِ
هم وطنانمان از دست داده ایم .در چنین زمانی ،چه انگیزه ای برای تماشا
و قضاوت و تشویق سینمای ایران می ماند جز ایمان راسخ به این باور که
هرگز نباید تسلیم تاریکی و مرگ شد و تسلیم شدن تنها مایه خوشحالی
انانی است که سینمای ایران را از اساس نمی خواهند .هیات داوران جشنواره
سی و نهم فیلم فجر با اشراف به این امر که ارکان سینمای ایران در میانه
بحران های متعدد ،اســیب جدی دیده و تمامی صنوف دچار مشکالت
متعدد شــده اند ،امیدوار است امسال و در خاص ترین دوره جشنواره فیلم
فجر ،بتواند بدون هیچ پیش داوری و با کمترین خطای ممکن ،به داوری
عادالنه فیلم های سینمای ایران بنشیند .ما به عنوان بخشی از بدنه سینمای
ایران همراه شما هستیم و قطعاً کارمان ،بی کاستی نخواهد بود .پر واضح
است که در این دوره ویژه جشنواره فیلم فجر ،به دلیل نبود هیات انتخاب
و منوط شدن نمایش فیلم ها به نامزدی شان توسط داوران ،هیات داوران
یکی از سخت ترین و پرمسئولیت ترین دوره ها را پشت سر خواهد گذاشت.
این چند خط در حکم سال ِم ما به شما مخاطبان عزیز جشنواره فیلم فجر
بود .به امید داشــتن جشنواره ای که بتواند لحظاتی ،دلمان را روشن کند
ایران عزیزمان .هیات داوران ســی و نهمین
و با ارزوی روزهای بهتر برای ِ
جشنواره فیلم فجر :محمداحسانی ،ساره بیات ،مرتضی پورصمدی ،بهرام
توکلی ،نیما جاویدی ،سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی»
علیقائم مقامیتهیه کنندهسینما:
این تریلر علمی تخیلی اسپانیایی یک داستان پرتنش است که با مسائل
بنیادینی مانند علوم اجتماعی ســروکار داشته و به همین دلیل در مورد
ماهیت انسانی حرف های زیادی برای گفتن دارد .داستان ساده فیلم The
Platformتصویرگر دقیــق خودخواهی و تالش برای بقا به هر قیمتی
است .روایت فیلم در یک «مرکز خودمدیریتی عمودی» می گذرد ،جایی که
ساکنان توسط یک پلتفرم تغذیه می شوند .در این سازه ۳۰طبقه وجود دارد
و غذا به کسانی داده می شود که در طبقات باالتر قرار داشته و اول از همه
ان را دریافت می کنند .هر سی روز یکبار ،جایگاه ساکنان تعویض شده و یک
سیکل جدید اغاز می شود The Platform .فیلمی پر از درگیری است ،در
حالی که ساکنان طبقات باالیی سازه در غذا خوردن زیاده روی می کنند و
به ندرت چیزی برای ساکنان طبقات پایین باقی می گذارند و این موضوع به
واکنشمشابهیمنتجمی شودوقتیکهاوضاعکام ً
التغییرمی کند.اینسبک
روایی باعث می شود که داستان بسیار پیش تر از ان چیزی برود که انتظار
دارید و همین موضوع تمام طول فیلم را تکان دهنده و تاثیرگذار می سازد.
فیلم علمی تخیلی به سادگی و به حق جایگاه خود را در این فهرست دارد زیرا
منظره ای تاریک و جذاب از شرایط سلسله مراتبی در جامعه و یک داستان
علمیتخیلیکام ً
المنحصربفرداست.
Love And Monsters
توســعه فیلم Love And Monstersاز سال ۲۰۱۲اغاز شد اما تا سال
۲۰۱۸وارد مرحله تولید نشــد بعد از انکــه دیالن اوبراین برای بازی نقش
اصلی قرارداد امضا کرده و مایکل متیوز در جایگاه کارگردان فیلم نشســت.
خوشبختانه نتیجه نهایی ارزش این همه سال صبر را داشته و نتیجه یک فیلم
منحصربفرد اخرالزمانی است که مملو از هیوالهای جذاب بوده و توانسته انچه
در عنوان امده را به تمامی نشان دهد .این فیلم علمی تخیلی داستان جهانی
را روایت می کند که بعد از جهش موجودات زمینی و رشد غیرطبیعی و بدنبال
ان کشته شدن ۹۰درصد از جمعیت انسان ها ،به یک اخرالزمان هیوالیی
تبدیل شده است .شخصیت جوئل با بازی اوبراین نقش قهرمان داستان را دارد
که امنیت پناهگاه زیرزمینی خود را به خاطر پیدا کردن نامزدی که پیش از
پایان دنیا داشته رها می کند .فیلم Love And Monstersانرژی و حال
و هوایی شبیه Zombielandدارد با شخصیت اصلی دست و پا چلفتی و
عجیب ،فضایی ویران شده ،حس بی نقص زمانبندی کمیک و حتی یک
نیروی راهنمای جذاب در قالب شخصیت کالید داتن با بازی مایکل روکر.
با این وجود فیلم یک دنیای کام ً
ال اورجینال را به تصویر می کشد که تمام
بخش های ان قابل باور و همزمان فوق العاده به نظر می رسند .عالوه بر فضای
با ســاختار مناسب ،بازی اوبراین در نقش اصلی باعث می شود که مخاطب
در ماجراجویی های فیلم غرق شده و معرفی این شخصیت دوست داشتنی
در اولین فیلم این فهرســت در مورد نادر بودن فیلم های خوب بر اســاس
رمان های الوکرافت گفتیم اما از ان نادرتر دنباله ای است که بعد از سالیان
دراز ساخته شده و بتواند عدالت را در مورد دنباله های قبل از خود ادا کند.
طرفداران بیش از سه دهه نتوانسته بودند دو شخصیت شگفت انگیز بیل و
تد با سفرهایشان در زمان را داشته باشند و همین موضوع باعث شد که خبر
انتشار قسمت ســوم Bill And Tedبسیاری را شوکه کند .اما موفقیت
و جذابیت فیلم بیش از هر چیز دیگــری طرفداران این فرانچایز را حیرت
زده کرد .ســومین فیلم با عنــوان Bill And Ted Face The Music
با شخصیت های بسیار مسن تر بیل و تد سروکار دارد که به دنبال اهنگ
صدای خاصی هستند که قرار است دنیا را متحد سازد .برای پیدا کردن این
اهنگ قبل از این که واقعیت از بین برود ،این دو به اینده ســفر می کنند و
همان طور که انتظار می رود خرابکاری ها و بدبیاری های بســیاری در این
مسیر رخ می دهد .فیلم Bill And Ted Face The Musicبه شکلی
خالقانه شخصیت های اصلی فیلم را بعد از سال ها باز می گرداند و کاری فوق
العاده در معرفی شخصیت های جدید به جهان انجام می دهد ،شخصیت هایی
مانند دختران بیل و تد و دنیس کیلب مک کوی همان ربات قاتلی که برای
کشتن این دو فرستاده می شود .همه چیز در این دنباله بسیار مورد انتظار به
خوبی کنار هم قرار گرفته و داستان نیز پایانی راضی کننده دارد ،در حالی که
بهترین بازی ها توسط ریوز و وینتر در نقش های مشهورشان صورت می گیرد.
Sputnik
فیلم ترسناک علمی تخیلی Sputnikکه در سینمای روسیه ساخته شده
اولینتجربهکارگردانیایگورابرامنکوبودهومخاطبانبسیاریدرسراسرجهان
را به خود عالقمند کرده است .با تماشای فیلم متوجه شباهت های بسیاری
بین این فیلم و تریلر فضایی کالسیک ریدلی اسکات با نام Alienخواهید
شد که البته تاثیر منفی بر روی خالقیت و اورجینال بودن این فیلم ترسناک
علمی تخیلی داشته است .فیلم داستان تاتیانا را روایت می کند ،پزشکی جوان
که برای معاینه یک فضانورد که به تازگی بعد از یک ماموریت فضایی و نفوذ
یک ارگانیسم فرازمینی به بدنش به زمین بازگشته ،فرا خوانده می شود .بعد از
ان است که یک توطئه نظامی اشکار شده در حالی که تاتیانا بیش از پیش با
واقعیت پشت این تهدید اشنا می شود .تماشای این فیلم تجربه جذابی است
زیرا بسیاری از ما از دید لنز غرب با ماجرای جنگ سرد اشنا شده ایم و دیدن
این تصویر جایگزین و متفاوت از ان دوره باعث می شود که این فیلم ارزش
تماشا کردن را داشته باشد .عالوه بر این ،فیلم علمی تخیلی Sputnikپر از
تنش است و در نهایت نیز همه چیز به شکلی جذاب و مناسب افشا می شود.
استفاده هوشمندانه از رنگ ها نیز بر جذابیت های این فیلم روسی می افزاید.
The Vast Of Night
The Vast Of Nightفیلمی است در مورد یک مفهوم بسیار ساده اما
منحصربفرد اســت که ان را به نسخه ای سینمایی از Twilight Zone
شــبیه می سازد .این درام خوش ساخت با سناریو هوشمندانه و بازی های
خوب یک داستان انسانی راضی کننده است که برای جذابیت بیشتر وارد
مسیری فانتزی می شود .همچنین الهام گیری داستان فیلم از اتفاقات واقعی
نیز بر جذابیت فیلم می افزاید .داستان فیلم در مورد یک دی جی جوان به نام
اورت و دوستش ،فی است .شو رادیویی که اورت در حال اجرای ان است در
اثر یک سیگنال رادیویی عجیب دچار اختالل می شود که باعث می شود اورت
و فی سعی در کشف رمز ان کنند و بدین ترتیب رازی عجیب افشا می شود
که ممکن است تهدیدی از طرف موجودات فرازمینی باشد .این فیلم به عنوان
یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰کاری فوق العاده در ثبات
کیفیت خود انجام می دهد که مرهون بازی های خوب بازیگران نقش های
اصلی است و علیرغم پیش زمینه کیهانی ،این بخش انسانی داستان است که
مخاطب را به خود جذب می کند .ماجراجویی اورت و فی برای کشف واقعیت
نیز به طور مداوم جذاب و درگیر کننده بوده و براحتی مخاطب را در داستان
غرقمی کند.
چاره ای جز
برگزاری جشنواره «فجر» نبود!
علی قائم مقامی تهیه کننده سینما که با دو فیلم از کارگردانان فیلم اولی فرم
تقاضای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است ،این
دوره از جشنواره را فرصت شکوفایی فیلم اولی ها می داند .علی قائم مقامی
تهیه کننده سینما که فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را
برای ۲فیلم سینمایی «سیاه باز» و «گل به خودی» پرکرده است ،گفت:
فیلم «ســیاه باز» به کارگردانی حمید همتی یک فیلم اولی است که در
ان بازیگران بسیار خوبی حضور دارند ،این فیلم یک داستان اجتماعی دارد
که درباره بیت کوین است ،همچنین «گل به خودی» به کارگردانی احمد
تجری است که یک اثر اجتماعی در حوزه نوجوان است ،این فیلم نیز اولین
فیلم سینمایی احمد تجری به شمار می رود .وی بیان کرد :در واقع بعد از
اینکه فیلمنامه این ۲پروژه سینمایی فیلم اولی را خواندم ،تصمیم گرفتم
تا تهیه کنندگی این اثار را برعهده گرفته تا بتوانیم فیلم های قابل قبولی را
جلوی دوربین ببریم .قائم مقامی توضیح داد :جشنواره فیلم فجر ،مهمترین
رویداد و محفل فرهنگی و هنری کشــور به شمار می رود ،این جشنواره
همیشه سر موعد برگزار شده و بهتر است همیشه به همین منوال برگزار
شود ،مساله این است که طی یک سال گذشتی بسیاری از کارگردانان و
تهیه کنندگان به یک امیدی فیلم ساخته اند و دوست دارند این اثار در سی
و نهمین جشنواره فیلم فجر چه توسط داوران و چه توسط رسانه ها و یا مردم
دیده شود .وی تاکید کرد :سینمای ایران چاره ای جز برگزاری مهمترین
رویداد سینمایی کشور نداشت و این جشنواره هرچند با تفاوت هایی نسبت
به دوره های قبلی برگزار می شود اما برگزاری ان بهتر از برگزار نشدن ان
بود .این مدل از برگزاری جشنواره یک حسن دارد ،فیلم اولی ها در دوره های
گذشته تنها در بخش بهترین فیلم اول داوری می شدند و بازی ها ،طراحی ها
و دیگر شــاخه های هنری این اثار داوری نمی شد ،این در حالی است که
ممکن بود در فیلم های اول بازی های درخشان و یا فیلمبرداری های خوبی
وجود داشــت که می توانست پا به پای دیگر اثار رقابت کنندقائم مقامی
درباره اینکه ممکن اســت مخاطبان عام که یکی از ارکان اصلی برگزاری
این جشنواره هستند ،نتوانند فیلم ها را ببینند ،گفت :امیدوارم تا ان زمان
شرایطی فراهم شــود تا مانند سال های گذشته مخاطبان هم بتوانند به
صورت حضوری این جشنواره را دنبال کنند .وی ادامه داد :تاکید می کنم
که این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل با تفاوت هایی همراه است و
می توان گفت که نسبت به گذشته با تغییرات مهمی مواجه است ،در گذشته
یک هیات انتخاب بود که فیلم ها را بررسی می کرد و بعد از غربالگری داوری
می شــد ،اما امسال بدون حضور هیات انتخاب همه فیلم ها دیده و داوری
می شــود .این تهیه کننده سینما بیان کرد :البته باید این را بگویم که این
مدل از برگزاری جشنواره یک حسن دارد ،فیلم اولی ها در دوره های گذشته
تنها در بخش بهترین فیلم اول داوری می شدند و بازی ها ،طراحی ها و دیگر
شاخه های هنری این اثار داوری نمی شد ،این در حال است که ممکن بود
در فیلم های اول بازی های درخشان و یا فیلمبرداری های خوبی وجود داشت
که می توانست پا به پای دیگر اثار رقابت کنند .وی توضیح داد :خوشبختانه
در این دوره از جشنواره ممکن است فیلم های اول در همه رشته ها دیده
شوند و این خود مساله بسیار مهمی است ،به عنوان مثال ممکن است در
دوره های قبل می گفتند ۳فیلم اولی می تواند به بخش مسابقه اصلی راه پیدا
کنند ،اما امسال همه فیلم ها در کنار هم داوری می شوند .این امر می تواند
برای فیلم اولی ها یک قدم بزرگ باشد .عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید
کرد :معتقدم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر ،محلی برای شکوفایی
فیلم اولی ها به شمار می رود .وی ادامه داد :با توجه به شرایط کرونا و شرایطی
که برای سینما رخ داده است ،فکر می کنم جشنواره ای نسبتاً خوبی داشته
باشیم ،البته این جشنواره مانند سال های قبل نمی شود ،اما مهم این است
که این جشنواره در چنین شرایطی برگزار می شود. صفحه 3
گناه نو
بررسیسریال«خانممیزلشگفتانگیز»
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1371سهشنبه 23ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
شیرین زمانی
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
رضا توسلی
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ان سیه چرده که شیرینی عالم با اوست
چشم میگون لب خندان دل خرم با اوست
گر چه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست
هرچه کنی به خود کنی
داستانسریالدربارهچیست؟
این سریال داستان زنی به نام میریام (میچ) میزل را روایت می کند که زنی خانه دار و دارای 2فرزند است .زمانی که
همسر میریام ناگهان او را ترک می کند ،میریام وارد زندگی جدیدی می شود که مسیر او را برای همیشه تغییر می دهد.
خالقسریالکیست؟
خانم امی شرمن – پاالدینو که چند سریال در کارنامه هنری اش دارد اما شهرت عمده او به خاطر ساخت « The
» Marvelous Mrs. Maiselبدست امده است .خانم شرمن-پاالدینو برای ساخت این سریال موفق به کسب
جایزه Emmyشد.
نکاتمثبتسریال؟
طراحی صحنه و لباس با توجه به حال و هوای داستان که در دهه 60رخ می دهد ،ستایش برانگیز است .دقت و ظرافت
به کار رفته در طراحی صحنه و لباس از امتیازات ویژه «خانم میزل شگفت انگیز است» شخصیت پردازی خانم میزل
می تواند الهام بخش مخاطبین باشد .شخصیتی که از شکست برای رسیدن به موفقیت پله می سازد و سریال به خوبی
این روند را به تصویر کشیده است« .خانم میزل شگفت انگیز» بازی های بسیار خوبی دارد که ان را مدیون تیم بازیگری
تئاتری اش است .بازیگران این سریال برخالف رویه معمول ،از بین هنرمندان تئاتر انتخاب شده اند و به همین دلیل
بازی های بسیار خوبی را در سریال شاهد هستیم.
نکاتمنفیسریال؟
برخی المان های فمینیستی در سریال پر رنگ تر از انچه که باید باشند ،هستند .گاهی حواشی سریال به حدی از متن
اصلی پررنگ تر می شود که مسیر اصلی به بیراهه می رود .داستان های فرعی « خانم میزل شگفت انگیز » می توانند
انگیزه تماشاگر را برای دنبال کردن سریال از بین ببرند .اگر کمی صبور باشیم و به سازندگان سریال فرصت بیشتری
بدهیم ،می توانیم با این کم کاری در بخش داستان های فرعی کنار بیاییم! خالقین « The Marvelous Mrs.
» Maiselبه برخی جزئیات فرهنگی در دهه شصت توجهی نداشته اند .به عنوان مثال روابط جامعه سیاه پوستان
با افراد سفید پوست چالش های زیادی را در ان مقطع ایجاد می کرد اما سریال چندان به این واقعیت ها وفادار نمانده
است.
این سریال محصول کدام شبکه است؟
Amazon
عاملتاثیرگذاربرایتماشایسریال؟
به نظر می رسد جامعه زنان اقبال بیشتری به این سریال نشان دهد چراکه سریال تاکید زیادی بر رویه فمینیستی دارد.
خانم میزل شگفت انگیز The Marvelous Mrs. Maisel -
حرف اخر:
« »The Marvelous Mrs. Maiselیکی از موفق ترین محصوالت Amazonاســت که مخصوصاً در میان
خانم ها طرفداران فراوانی کســب کرده اســت« .خانم میزل شگفت انگیز» گاهی از مسیر اصلی اش منحرف شده
و به موضوعات فرعی نه چندان پر اهمیت می پردازد اما خیلی زود مســیر اصلی اش را باز می یابد .تماشای «The
»Marvelous Mrs. Maiselمی تواند برای بسیاری از تماشاگران الهام بخش باشد.
چند روز پیش تجمــع اعتراض امیز اهالی
تئاتر برای بدست اوردن حق بیمه و حقوق
ثابت و مسائلی این چنینی بود.
«البته نمی خواهم درباره این مسئله حرفی
بزنــم چون به اندازه کافی پوشــش خبری
داده شده،به نظر من االن وقت پاسخگویی
به این عزیزان از طرف مســئولین محترم
ومربوط به این حوزه است».اما!
با شنیدن این جریان به یاد یکی از دوستان
قدیمی خودم در
دوران فعالیت تئاتریم افتادم.
انقدر عاشــق هنر نمایش وبازی دران بود
که تمام وقت و انرژی خودش را در این راه
صرف کرده بود.
برای مثال صبح ها برای تمرین به یکی از
پالتو های خانه تئاتر می رفت،بعد از ظهرها
هم اجرا درفالن سالن داشت.
شــبها هم تاســاعت ۱۲شــب معطل یه
تاکسی یا ماشین که برســه خونه،که فکر
کنم تا برسد دو ساعت در راه خانه بود.
خونه اش کرج بود وفعالیت نمایشی اش در
تهران بود.
اگر هم کســی از او می پرسید :اذیت نمی
شی؟
در جــواب لبخند می زد و می گفت :فدای
سر مردمم.
خوب یادم هســت که در جشــنواره بین
المللی تئاتر کودک کاندید بازیگری شــد
ولــی جایزه را به کســی دادند که به نظرم
حقش نبود.
وقتی بهش گفتم :این جایزه حق تو بود!
با لبخند جواب داد:فدای سر مردمم.
ایــن جوابش شــده بود تکیــه کالم تمام
دوستانی که اورا میشناختند.
چند وقتی بودبا تمام عشــقی که به کارش
داشت ،فعالییتش کم رنگ شده بود.علتش
را از یک دوست مشترک جویاشدم.
گویا بــرادرش مریضی ســختی گرفته بود
وخانواده مجبــور بودند برای درمانش کلی
هزینه کنند.
واین دوست ما رفته بود برای بدست اوردن
پول درمان برادرش.
دلم خیلی سوخت نه برای برادر بیمارش،دلم
برای خودش سوخت؛او انقدر عاشق هنرش
بود که حتما اینده ای درخشان داشت ولی
معیشت و هزینه های درمان،مانع از تحقق
ارزویش شده بود.
یک روز که پدرم مشــغول پــارک کردن
ماشــینش بود.مرد پارکبان برگه ای به پدر
داد و مقدار کمی پول گرفت.
«این مرد چقدر اشنا بود؟
بله دوست هنرمند خودمون بود.
بعد از ســام و علیکی که داشتیم پرسیدم
:چه میکنی؟کجایی؟
چاشــنی کالمــش بود
بــا لبخنــدی که
ِ
گفت:هیچ مشغولم! پارکبانی می کنم.
گفتم :راستی برادرت بهتره الحمد اهلل؟
انگار باعث یاد اوری مسئله تلخی شدم!
این بار بدون لبخند گفت :خدا بیامرز خیلی
زجر کشید.
ناراحت گفتم :خدا رحمتش کنه.
پرسیدم :نمیخواهی برگردی برای بازی رو
صحنه تئاتر؟
گفت :نه دیگــه االن باید نون در اورد اخه
پدر مادر م جز من کسی رو ندارن.
گفتم :حیف نیست؟
این بار بدون لبخند جمله معروفش راگفت
:فدای سر مردمم.
بعد از خداحافظی،او رفت،اما بغضی عجیب
راه نفسم را بست.
اینکه حیف از این اســتعداد و عشق که به
خاطر نان شب باید
نادیده گرفته شود؛اینکه اگر بیمه و حقوق
ثابت بود ،حتما سرنوشــت دوســتم خیلی
بهتر رقم میخورد.
اما،حیف و صد حیف.
سعید اسدی:
تئاترخصوصیدرایرانوجودندارد
عباس غفاری
سعید اسدی طی دو دهه اخیر از یک هنرمند فعال عرصه تئاتر ،شکل های مختلفی از حضور
در این صحنه را پشت سر گذاشت؛ از معلمی در دانشگاه تا مدیریت سالن های تئاتری؛ از
مدیریت های دولتی تئاتر تا دبیری جشــنواره تئاتر فجر .طی کردن چنین روندی نیاز به
توانایی های دارد که سعید اسدی به عنوان یک چهره تئاتر دانشگاهی توانسته از عهده ان
بر بیاید و البته انتقادهایی را هم به دنبال داشته که او نیز پذیراست .او این روزها بعد از طی
کردن فراز و نشیب های مختلفی که در یک دهه اخیر داشته ،دوباره به عرصه پژوهش تئاتر
بازگشته و قصد دارد در این حوزه تجربیات خود را افزون کند.
شماخودتانراکارگردانمی دانیدیانمایشنامه نویس؟
یدانم .در زمان دانشگاه به غیر از طراحی صحنه مجاز بودم که در همه
من خودم را نمایشنامه نویس م
گرایش های رشته تئاتر ادامه تحصیل بدهم .به یاد می اورم که حتی زنده یاد کشن فالح تاکید می کرد
که من بروم کارگردانی بخوانم ولی من بر حسب عالقه ام در رشته ادبیات نمایشی فارغ التحصیل شدم.
من به حوز ه عملی و اجرای تئاتر عالقه زیادی دارم و از طرفی نوشتن برای من جذاب تر است چون فکر
می کنم نویسنده ها پایه گذار میزانسن و اجرا هستند .در حال حاضر یکی از نقایص تئاتر ما این است که
ما در نمایشنامه نویسی خیلی قرص و محکم نیستیم .کارهای خوب هم داریم ولی برخالف تعداد انبوه
کارگردان ها ،تعداد نویسندگان ما بسیار کم است .فکر می کنم اینکه شما پایه گذار ساختار و معنای یک
افرینش هنری و نمایشی باشید جذاب است .البته کارگردانی هم می تواند همین قدر باشکوه باشد ولی برای
من نویسندگی جذاب تر است .اگر بخواهم یک عنوانی به خودم بدهم ترجیح ام نمایشنامه نویس بودن است.
وضعیت فعلی تاالر مولوی را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظرم االن وضع تاالر مولوی ثبات بهتری دارد .هنوز هم اتفاق خوب در تاالر مولوی دارد می افتد .اگرچه
خیلی سروصدا ندارد اما یک جریان مستمر و اهسته و پیوست ه دارد پیش می رود و دانشجویان دارند
خودشان را انجا پیدا می کنند .فکر می کنم این خاصیت تاریخی تاالر مولوی است .دانشگاه تهران هم در
شکل جدیدش دارد امکاناتی را به تاالر مولوی می دهد .اما به طور کلی تاالر مولوی تجربه بسیار ارزنده و
سختی برای من بود .واقعاً هم پایش انرژی و جان گذاشتم ،اما خیلی تلخ از انجا جدا شدم .به قدری برای
من غمگینانه بود که شاید االن پس از چند سال تازه دوباره حس خوبی نسبت به حضورم در انجا پیدا
کرده ام .علیرغم سختی ها یک فضایی ساختم که تعدادی جوان توانستند از ان فرصت استفاده کنند .هنوز
هم مزه شیرین ان اتفاق خوشحالم می کند ،و اال من در انجا تلخی هایی چشیدم که اص ً
ال گفتنی نیست.
فکر می کنید در این تغییر و تحوالت اگر تاالر مولوی دست جهاد دانشگاهی می ماند
حداقل ان ساختارش حفظ نمی شد؟
خیر .خود تاریخ تاالر مولوی ،تاریخ جالبی است که همه این را می دانیم اما انگار یک چیزی در جوهره
و ذاتش هم از ان جذابیت تاریخی وارد می شود .خانم صابری اولین بار انجا را به عنوان بخشی از فعالیت
فوق برنامه دانشگاه تهران تغییر کاربری داد ،اما در معماری کردن انجا یک هوشمندی وجود داشته که
فضای خوبی را برای اجرای تئاتر فراهم کرده است .البته منهای نقصی که در سازه اش وجود داشت،
مثل ســقف کوتاهش که بعدا ً قرار شد درست شود .اما این سالن از لحاظ تفکیک فضاهایش فرصت
فوق العا ده ای است .کما اینکه بعدها در ان دست برده شد و یک سالن کوچک انجا زده شد که هم خوب
و هم ناخوب است .ان تاالر اتاق تمرین مناسب ندارد و به خاطر اینکه ان سالن کوچک به وجود بیاید
ارشیوش را هم از بین بردند.
در جشنواره تئاتر فجر ابتدا از طرف همکاران و بچه های منتقد مطبوعات از شما
خیلی حمایت شد ولی از یک جایی به بعد نقدهای عجیب و غریبی صورت گرفت
و یک جایی به تهدید و توهین هم کشیده شد .چطور یک دفعه یک همچین تغییر
ماهیتی به وجود امد؟ شما فکر می کنید مشکل در کجا بود؟
من بارها به این مسئله فکر کرده ام .ببینید ،جشنواره تئاتر فجر ماهیتی دولتی دارد اما در گذر تاریخ
خود پس از مدتی هویت دو پاره ای پیدا کرده است .از طرفی همچنان دولت و حاکمیت این جشنواره
را به عنوان بخشی از فرایند هویت فرهنگی خودش دنبال می کند و ان را در مجموعه ای از جشنواره ها
می بینید که موسیقی ،فیلم ،تجسمی و حتی در مد و لباس هم وجود دارد ،اما از سوی دیگر هنرمندان
این جشنواره را یک جشنواره هنری و ظاهرا ًمستقل می بینند که متعلق به ان ها هم هست و باید منویات،
سالیق و عالیق انها در ان اعمال و رعایت شود .بنابراین وقتی یک نفر دبیر جشنواره تئاتر فجر می شود
درست در وسط این دو نیرو قرار می گیرد و وارد مناقشه ای می شود که مشخصاً تکلیفش مشخص نیست
که باید به کدام یک از این ها بیشتر پاسخ بدهد .از یک طرف نظام های قانونی ،اراده دولتی ،بودجه ای و
حتی نظارتی وجود دارد و از ان طرف هنرمندان دل شان می خواهد عالیق خودشان دیده شود .بنابراین
وقتی شما ان وسط قرار می گیرد اصطالحاً ساندویچ می شوید و اگر به هر کدام از ان دو طرف بیشتر
سوق پیدا کنید نتایج متفاوتی را در بر خواهد داشت .به همین خاطر االن دو ،سه سال است این سوال
مطرح شده که ایا جشنواره فجر یک جشنواره هنری و تئاتری باید باشد که تئاتری ها را اقناع کند یا مردم
و یا دولت را؟ اساساً فشاری که روی دبیر وجود دارد باعث می شود که فع ً
ال مردم را بگذارند در رده اخر.
اص ً
البلیت فروشیجشنوارهتئاترفجرصفراست؟
بله .اص ً
ال خود هنرمندان هم اولویت شان این است که خودشان اقناع شوند .به قول شما بلیت فروشی
اندک است یا ممکن است 10درصد سالن به مردم برسد .به هر حال دبیر باید به طیف دوگانه ای که
وجود دارد جواب بدهد .مث ً
ال در رســانه ها یک عده هستند که خواست های حاکمیتی را نمایندگی
می کنند و یک عده هم به دنبال خواست های هنرمندان هستند .بنابراین مدام به شما به عنوان دبیر
جشنواره یورش می اورند و با نقدهایی که از شما می کنند تالش می شود شما را وارد زمین خودشان
کنند .ان وقت شما به عنوان کسی که مسئولیت دارید یا باید خیلی متهور باشید و به یک سمتی بروید و
یا باید نیروها را یک جوری مدیریت کنید .اما این فشار روی شما را بی نهایت سنگین می کند .این است
که یک سال دبیر فجر بودن شما را به اندازه 10سال خسته می کند .وقتی فستیوال قرار است برگزار شود
شما باید با هیجان کامل محصول کار خودتان را با لذت و اشتیاق ببینید اما واقعیت این است که وقتی به
انجا می رسید خسته ترین ادم ان فستیوال هستید و ارزو می کنید که این فستیوال زودتر تمام شود و این
بار و فشار از روی شما برداشته شود .فستیوال در ایران از قبل دو امکان را برای شرکت کنندگانش فراهم
می کردهاست؛منزلتومنفعت.قب ً
الاینمنفعتاین طوربودکهشماازمسیرفستیوالمی توانستیدتولید
را شکل بدهید و اجرا بگیرید ،چون تماشاخانه ها دولتی بودند و دولت هم مسیر را این طور دیده بود که هم
فستیوالی که برگزار می کند را رونق بدهد و هم تولید را به یک نحوی هدایت کند .حاال جالب اینجاست
که هنوز ان فکر وجود دارد که جشنواره چنین کاری بکند در صورتی که جشنواره سال ها بود که دیگر
چنین کارکردی نداشت .یعنی دیگر این کارکرد را نداشت که شما از طریق حضور در جشنواره بخواهید
فرصت اجرا پیدا کنید چون اص ً
ال دنیای تئاتر و روند تولید و اجرا عوض شده بود .بنابراین دیگر منفعتی در
کار نیست و چیزی که اینجا باقی می ماند جنگ بر سر منزلتی است که فضای رقابتی جشنواره می تواند
به وجود بیاورد .از زمانی که دیگر مزیت منفعت از بین رفت خیلی ها ترجیح دادند که اص ً
ال دیگر در
ان شرکت نکنند .وقتی شرکت نمی کردند عم ً
ال بخشی از همان دشنام دهندگان بودند .حاال هر کسی
می خواهد مسئول برگزاری جشنواره باشد.
سال هاست که مدیران مختلف تئاتر شهر به این موضوع اشاره می کنند و گویا اص ً
ال
درست هم نمی شود ،این طور نیست؟
ببینید ،تئاتر شهر تا وقتی که جزو سازمان دولتی است نیرویش را نمی تواند بازپروری کند و نمی تواند
نیروی جدید و متخصص بگیرد و یا حتی اموزش بدهد .در این ساختار سازمانی یک نفر که استخدام
ارشاد است و نیروی ثابت و رسمی انجا می شود به شکل تجربی این فنون را یاد گرفته و جالب است که
وقتی شما قرار است نیروی جدید به این ها اضافه کنید نه فرصت جذب ان نیرو را دارید ،نه اگر بخواهید
انها را به شکل پروژه ای به کار بگیرید این پروژه ها هیچ وقت به افراد تضمین شغلی نمی دهند و نه حتی
فرصت بازاموزی و به روز کردن ادم هایی که مشغول به کار هستند نیز به دالیل مختلف وجود ندارد .یک
بخش از علت این عدم فرصت بازاموزی ممکن است مقاومت شخصی خودشان باشند و یک بخش ان
هم احتماالً این باشد که ک ً
ال امکان این مسئله وجود ندارد .مثل این است که شما بخواهید یک موتور
در حال کار را تعمیر کنید .خب این خیلی سخت می شود .در صورتی که نیروهای بسیار خوبی در تئاتر
هستند و نباید این را انکار کرد .نیروهای خوبی وجود دارند که در این سال ها تجربه کسب کرده اند و
خیلی از انها به تئاتر شهر عرق و حس تعلق زیادی دارند که این از نکات مثبتش است و خود من بابت
ان لذت می بردم .اتفاقاً من در ان دوره ای که در تئاتر شهر بودم همکاری خیلی جذابی با بچه ها داشتم.
طبیعتاً معضل و اختالف سلیقه وجود دارد و یا حتی ممکن است انها به یک رویه هایی عادت داشته
باشند که این طبیعی است ،اما معضل اساسی که خود ان بچه ها هم بهش اذعان دارند این است که
حقوق ها برای معیشت انها کفایت نمی کند و انها مشکالت معیشتی دارند و نمی شود کاری برایشان
انجام داد .تئاتر شهر از یک طرف به ساختار وزارت ارشاد متصل است و از طرفی دیگر به انجمن هنرهای
نمایشی .یکی از چیزهایی که در تئاتر شهر خیلی جالب است این موضوع است که شما یک چیزی
را پیگیری می کنید ولی مدیر تئاتر شهر حق انعقاد یک قرارداد مالی را ندارد .یعنی خودش نمی تواند
یک قرارداد مالی را امضاء کند و تنها وساطت می کند .در اخر قرارداد را باید یک جای دیگری ببندد.
شاید این بهتر باشد که قرارداد را دیگران ببندند ،اما مسئله این است که وقتی شما وارد یک چرخه ای
می شوید و حتی می خواهید از اعتبار شخصی خودتان استفاده کنید وقتی طرف مقابل متوجه می شود
قرار است یک نفر دیگر قرارداد ببندد عقب می کشد .برای طرف مقابل مهم است که با خود تئاتر شهر
قرارداد ببندد .من بارها با این مسئله مواجه شده ام .این ها همه معضالتی است که وجود دارد ،اما من فکر
می کنم مسئله تئاتر شهر هیچ کدام از این ها نیست ،بلکه مسئله تئاتر شهر همان چیزی است که بتواند به
تئاتر شهر هویت یک تئاتر در عرصه تولید حرفه ای را بدهد ،مشروط بر اینکه برخی عادت های ذهنی مان
را نسبت به ان عوض کنیم .من االن دیگر مسئولیتی در تئاتر شهر ندارم و می توانم این حرف را خیلی
راحت به هنرمندان بزنم که اوالً برای اینکه تئاتر ایران درست شود باید تئاتر دولتی داشته باشید تا به
دنبال ان تئاتر خصوصی به وجود بیاید .من االن اعتقاد دارم که تئاتر خصوصی وجود ندارد .این طرف
یک چیز شبه خصوصی و ان طرف یک چیز شبه دولتی وجود دارد .تئاتر شهر باید بزرگترین کمپانی
دولتی تولید تئاتر ایران باشد که اتفاقاً انجا دولت حمایت صد درصدی کند و کار تولید انجام دهد و تئاتر
رپرتواری انجا گذاشته شود و از این وضعیت که ادم ها از تئاتر شهر به عنوان اتیکت اعتبار بخش خود
استفاده کنند بیرون بیاییم .اینکه بگوییم من تئاتری حرفه ای هستم چون در تئاتر شهر اجرا کرده ام ،به
نظرم چیز منسوخ شده ای است ولی هنوز هم دارد استفاده می شود .به همین خاطر جوان ها پشت در
مانده فشار می اورند که یک اجرا در تئاتر شهر بروند چون فکر می کنند اجرا کردن در تئاتر شهر است
که تازه ان ها را به تئاتر حرفه ای وصل می کند ،در صورتی که این طور نیست .شما تولید حرفه ای تئاتر
می کنید ولو اینکه ان را در کلیسا یا مسجد اجرا کنید .نکته اینجاست که تئاتر شهر مثل برچسب برای
حرفه ای سازی ادم ها به کار می رود ،در صورتی که ما داریم فکر می کنیم که تئاتر شهر باید با هویت تئاتر
شهر را به مثابه فضایی برای تولید حرفه ای تئاتری داشته باشد. صفحه 4